RoD schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:56:
[...]
Dit is wat onsamenhangend allemaal, dus ik weet niet precies wat je punt nou is. Dingen als "minder tijd hebben om de T-cel en B-cel te trainen" en kreten als "somatic hypermutation", daar kan ik niet zoveel mee. Ook heeft "bredere immuniteit" niet per se een relatie met een betere immuniteit.
En dit soort zaken: "Van de booster worden ook nieuwe varianten van antilichamen ontdekt, die zo de eventuele nieuwe varianten kunnen bestrijden." - wat staat hier nou eigenlijk?
Ja ik stel voor dat je de artikelen zelf leest om verwarring te voorkomen. Ik kan me indenken dat het verkeerd overkomt.
Maar het "trainen" van het immuunsysteem word zo iets beter uitgelegd denk ik. Het is een versimpelde vertaling, maar waar het op neer komt is dat met herhaalde confrontatie van besmetting/infectie je immuunsysteem zich aanpast aan het virus(sen), en zelfs kan aanpassen en zo een immuniteit kan hebben voor een eventuele andere variant. Niet volledig misschien maar in ieder geval iets. Dit word in de artikelen ook aangegeven. Ditzelfde kan ook gelden voor de vaccinaties.
De tijdsduur van een infectie speelt hierin een belangen blijkt.
En het hierdoor een bredere immuniteit te krijgen ten opzichte van verschillende varianten. Zoals de bekende varianten maar ook eventueel voor nieuwe varianten. Dat maakt het in die zin een betere immuniteit. Een infectie gevolgd met vaccinaties word zelfs met de suggestieve term "super immunity" benoemd. Maar "hybrid immunity" word hiervoor ook wel gebruikt. Deze word als "beter" aangemerkt met verschillende redenen. Waaronder bredere immuniteit voor andere bestaande varianten, en de eventuele nieuwe varianten.
Een omicron infectie kan bijvoorbeeld schijnbaar immuniteit creëeren voor delta. De verwachte effectiviteit word aangegeven in het onderzoek uit zuid africa. Delta heeft dit schijnbaar niet voor omicron gedaan. Maar dit zou net zo goed kunnen denk ik dan. Maar dat is 1 van de voorlopige conclusies uit dat onderzoek.
En kreten als "somatic hypermutation" doe ik niet, het is een gedeelte van een onderdeel uit de tekst/quote daarboven met daaronder een Wikipedia artikel over somatic hypermutation, voor als je dat interessant vind.
Een gedeelte van de tekst, maar de rest is ook relevant. Het hele artikel zelfs.
Volgens genoemde Senior author Otto Yang, MD, professor in UCLA’s division of infectious diseases and of microbiology, immunology, and molecular genetics:
Yang says it follows a basic concept in antibody research: somatic hypermutation.
"Once the B cells make antibodies, the longer those B cells are exposed to the things they're making antibodies against the more they continue to modify those antibodies to be better," he says. "It fits what we expect but it's perhaps faster than we expected — this improvement of antibodies — so it's good news."
Even within the fairly limited scenarios the researchers tested, the B cells can continue to improve, he says.
Dus waarom je mij lijkt te beschuldigen van een "kreet" terwijl het gewoon in mijn post staat. Ontgaat mij even. Ik voegde het toe ter verduidelijking.
Er staat in mijn post in een versimpelde vorm, maar in de artikelen beter verwoord, dat een booster de effectiviteit van het immuunsysteem zo bevordert en dat er nieuwe of betere of meerdere etc.. antilichamen gecreëerd worden hierdoor. Dat is door de herhaling van de vaccinatie uiteindelijk dan zo logischerwijs. De booster bevat zelf namelijk hetzelfde als het vaccin als het goed is.
Het is allemaal een stuk beter uitgelegd in de artikelen natuurlijk.
Ik mocht de uitspraak niet maken zonder goeie onderbouwing. En er was naar je eigen weten geen wetenschappelijk onderzoek van bekend. Vandaar dat ik er even op terug kwam. De conclusies of suggesties uit de artikelen mag je voor jezelf bepalen wat je er mee doet. Ik gaf alleen aan dat het niet perse een vreemde uitspraak was om te maken. Semantisch kunnen we de discussie voeren over mijn intentie, definitie of interpretatie eventueel. Maar mijn intentie is verder hetzelfde als wat in de artikelen beschreven word. Die uitspraken/ideeën daarin neem ik over namelijk.
Dus ben prima bereid om het anders te benoemen eventueel. Trainen, mutatie, adaptatie, "somatic hypermutation" zou ook kunnen. Maar het is blijkbaar een natuurlijke reactie van het immuunsysteem. Die schijnbaar helpt met de bestrijding van corona en de mogelijke varianten. Schijnbaar veroorzaakt door een herhaaldelijke en of langere confrontatie met antigenen.
Mochten de boosters effectief genoeg zijn, dan hoeft er misschien geen vaccinatie gericht op omicron verspreid te worden. Dat is namelijk nog even de vraag.
https://www.nature.com/articles/d41586-022-00003-yImportantly, the boosters also had a positive effect on memory B cells, which are responsible for cranking out antibodies to fend off a virus. Both the original vaccine and the updated jab prompted a rise in the animals’ levels of ‘cross-reactive’ memory B cells — those that target many variants, not just the one in the vaccine.
Een positief effect dat de booster, of in het geval van een aangepaste booster voor omicron in principe hetzelfde veroorzaken. En dus aangepaste, gemuteerde, getrainde, betere etc..."cross-reactive" memory B cells creëeren.
En dit soort zaken: "Van de booster worden ook nieuwe varianten van antilichamen ontdekt, die zo de eventuele nieuwe varianten kunnen bestrijden." - wat staat hier nou eigenlijk?
En zo dus ondanks dat de vaccinaties niet perse gericht zijn op omicron zo toch deze nieuwe variant ook met nieuwe, verbeterde, sterkere etc.. antilichamen kan bestrijden. De suggestie word in de artikelen nog wat verder uitgebreid naar nieuwere theoretische varianten.
Beschrijvende woorden als positief, beter, breder of sterker komen in de andere artikelen ook gewoon voor.
Dus misschien dat onze definitie van "betere immuniteit" verschilt. Ik ben geneigd om de definitie van beter namelijk over te nemen van de artikelen.
En dit betreft ook een voorlopig onderzoek natuurlijk, maar het is een gedeelde conclusie of suggestie wat in de andere artikelen ook gedaan word. Die hebben trouwens gewoon linkjes naar de bronnen, mocht je de artikelen zelf in twijfel trekken van validiteit. Of de personen die de uitspraken doen.
[
Voor 31% gewijzigd door
wimpo op 22-02-2022 01:47
]