Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ArcticWolf schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Zij test elke dag voor school, constant negatief. Ik test soms, ook steeds negatief. Zal best dat veel asymptomatisch hebben, maar blijkbaar kunnen sommige het ook echt niet krijgen. (beide geen booster overigens)
Nog steeds zeer goed mogelijk dat je het ergens hebt gevangen, maar altijd onder de threshold van de zelftesten bent gebleven :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20

Wailing_Banshee

You're Next

Dido schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:57:
[...]

Ik kreeg vorige week op T-30minten pas het groene licht :X [/rant]
En dat ging er dus inderdaad met name om of er wel zeker plek was op de IC post-op.
Gelukkig heb ik dat niet hoeven meemaken... Op 3 januari werd gezegd dat de operatie ergens over 2 of 3 weken zou kunnen plaatsvinden, doordat er dan pas een chirurg tijd had. Op de 17e de corona test gehad en op de 19e ben ik onder het mes gegaan

gelukkig zit die rits bij mij binnenin en hoeft hij niet verwijderd te worden :p

Maakt waarschijnlijk wel uit van je locatie. Hier in noordoost Groningen valt het wel mee. Als ik naar het Martini ziekenhuis in Groningen had gemoeten, had ik waarschijnlijk wel veel langer kunnen wachten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
Ik val hier ook onder. Ik snotter de hele winter door, maar ziek kan ik dat niet noemen. Zodra het weer verandert heb ik dat en ik kan ook op de dag zeggen wanneer mijn neus weer dicht gaat zitten. Maar de laatste keer dat ik thuis heb gezeten omdat ik te ziek was kan ik me echt niet meer herinneren (maar is zeker 25 jaar geleden). Ik kan me echter voorstellen dat anderen dat anders zullen benoemen :P
Dat is dus precies wat mijn maat had kunnen zeggen. Terwijl hij dan wellicht geen werk afzegt (of niet snel) maar wel meer thuis blijft vanwege de gesteldheid, en wat hij dan af en toe snotteren noemt noemen wij met regelmaat leeglopen als een reutelende peuter. Ervaring is altijd gekleurd, ook die van jezelf. Je vergeet dat soort dingen van jezelf snel, maar de omgeving niet want die vinden het ranzig. :P

Ondertussen merk ik wel eindelijk dat ziek zijn wat meer geaccepteerd wordt in het bedrijfsleven, of misschien is dat in mijn bubbel. Maar als je nu zegt dat je kop vol zit, je reutelt en niet scherp bent wordt sneller gezegd dat je maar even uit moet zieken. Voorheen was dat gewoon op kantoor zitten, de afdeling besmetten en met sterk verminderde productiviteit maar je uren vol maken.
Omikron voelt nu voor mij als een standaard verkoudheid, maar iets meer wazig in m'n hoofd dan normaal en wat slapjes. Omdat mijn werk daar echt onder zou lijden heb ik mij nu gewoon ziek gemeld, dat zou ik drie jaar geleden echt niet zo snel gedaan hebben denk ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:17:
[...]

Dat is dus precies wat mijn maat had kunnen zeggen. Terwijl hij dan wellicht geen werk afzegt (of niet snel) maar wel meer thuis blijft vanwege de gesteldheid, en wat hij dan af en toe snotteren noemt noemen wij met regelmaat leeglopen als een reutelende peuter. Ervaring is altijd gekleurd, ook die van jezelf. Je vergeet dat soort dingen van jezelf snel, maar de omgeving niet want die vinden het ranzig. :P
Het is niet dat ik het snel vergeet, maar sommige mensen hebben nu eenmaal een hogere pijngrens dan anderen. Dus als ik iets heb waardoor ik me iets minder voel, kan dat voor een ander betekenen dat hij nauwelijks het bed uitkomt. Ik heb er zelf namelijk ook een hekel aan om mezelf ziek te melden. Hoewel ik denk dat ik nu wel sneller zou zeggen dat ik niet naar kantoor kom, maar dat heeft meer te maken met hoe ik thuis gewerkt heb de afgelopen 2 jaar (beviel wel heel erg goed, terwijl ik daar voor 2020 niet aan moest denken!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:59
IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:55:
Dat vaccinatie niet veel beschermt tegen besmettingen is nu wel duidelijk. Wat me enorm verbaast is de claim dat niemand die niet gevaccineerd besmet is geweest, zelfs in de 12 maanden voordat vaccinaties er waren.

[...]
Afgelopen weken hebben ongeveer al m'n collega's die niet gevaccineerd zijn geweest juist corona gehad. En niet alle collega's die wel gevaccineerd zijn, dus uit mijn N=1 observatie blijkt dat vaccineren helpt ;)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Tweak_ers schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:35:
[...]

En dat komt door het collectieve verrotte systeem!
Heel snel naar eigen potjes, weg met het collectief.

Mag nog steeds via grote pensioenfondsen, maar de inrichting moet anders!
Nog meer mensen die op hun 65e ontdekken dat ze niks geregeld hebben (want we leven nu)?
Hoe goed dat gaat zien we wel bij de ZZP-ers: https://bieb.knab.nl/pens...l-geen-verplicht-pensioen

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22
[...]

Omdat mijn werk daar echt onder zou lijden heb ik mij nu gewoon ziek gemeld, dat zou ik drie jaar geleden echt niet zo snel gedaan hebben denk ik.
Ziek zijn was tot nu toe een redelijk binair vraagstuk. Of je bent fit genoeg om naar kantoor te komen en te werken, of je bent daar te zwak voor en zit thuis en werkt niet.

Terwijl de praktijk is dat je altijd ergens zit tussen 100% fit en 0% fit. Als ik op 50% zit dan kan ik prima vanuit huis wat kleine dingetjes voor werk oppakken, alleen moet je mij niet vragen naar kantoor te komen of complexe zaken op te pakken.

Omdat thuis werken nu veel meer geaccepteerd (en gefaciliteerd) wordt, gaan we wellicht dus ook anders kijken naar ziek zijn/ziek melden. Met regie bij de werknemer bij voorkeur uiteraard.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Nee dat is precies mijn probleem met het slaan met wetenschappelijke rapportages :P De andere vragen worden niet beantwoord omdat ze dat niet kunnen.

Ken ook ongevaccineerde die precies hetzelfde hebben meegemaakt.

Ik ben zelf ziek geweest van/door de vaccinatie en neem de booster niet, maar tot op heden raak ik ook niet besmet met covid. Daar kan men ook niks over zeggen... "daar is weinig over bekend" krijg je dan te horen bij de GGD.
Je zegt dit alsof het iets raars is, maar dit geldt toch voor zo'n beetje elke besmettelijke ziekte? Er is zo ver ik weet geen enkele besmettelijke ziekte waar 100% van de bevolking vatbaar voor is. En volgens mij is ook voor vrijwel geen enkele ziekte precies bekend waarom de een wel en de ander niet besmet raakt. Er zit ook gewoon een stuk kansberekening in. Als je X tijd doorbrengt met een persoon met een besmetting, heb je Y kans dat je ook besmet raakt. Die Y is nooit 100% en is zowel van toeval afhankelijk als van je genen, je algehele weerstand op dat moment, de antigenen die je toevallig al hebt, enzovoorts.

Neem de normale verkoudheid. Als mijn vrouw snotverkouden is, dan wordt ik dat soms een paar dagen later ook en soms helemaal niet. Valt niks van te zeggen. En ook daar heeft de wetenschap geen duidelijk antwoord op, omdat het ontzettend lastig te onderzoeken is en eigenlijk ook helemaal niet zo interessant. Het is veel belangrijker om de statistische kansen te weten.

En die worden voor Covid steeds duidelijker, waarin je dus ook duidelijk de effecten van eerdere besmetting, basisvaccinatie en booster ziet, die allemaal de kans op besmetting verlagen, maar niet tot 0%.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Boa-bond: voorkom problemen, versoepel horecaregels al vanaf vrijdag

Het kabinet en veiligheidsberaad willen nog altijd dat er komende zaterdag gehandhaafd zal worden tegen de nachtclubs die hun deuren uit protest openen. De politiebonden zeggen dat zij niet zullen optreden en de boa-bonden steunen de protestactie van de politie. De boa-bonden stellen nu voor om de versoepelingen die voor volgende week staan gepland naar vrijdag te verplaatsen, de nachtclubs zouden dan niet in overtreding zijn waardoor er geen handhaving nodig is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:27:
Boa-bond: voorkom problemen, versoepel horecaregels al vanaf vrijdag

Het kabinet en veiligheidsberaad willen nog altijd dat er komende zaterdag gehandhaafd zal worden tegen de nachtclubs die hun deuren uit protest openen. De politiebonden zeggen dat zij niet zullen optreden en de boa-bonden steunen de protestactie van de politie. De boa-bonden stellen nu voor om de versoepelingen die voor volgende week staan gepland naar vrijdag te verplaatsen, de nachtclubs zouden dan niet in overtreding zijn waardoor er geen handhaving nodig is.
Zullen we dan ook maar de Cocaine dan maar legaal maken voor in de clubs?
Dan hoeven ze daar ook niet op te handhaven :+

PSN

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:01

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06

Agent47

I always close my contracts.

En door met dalen :)
Onder de 200 op de IC, keurig.

[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 10-02-2022 12:47 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
YakuzA schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Cocaïne hadden ze in 1913 nooit illegaal moeten maken. Dat had een hoop ellende gescheeld. :+

• CMD-Snake

Ondertussen merk ik wel eindelijk dat ziek zijn wat meer geaccepteerd wordt in het bedrijfsleven, of misschien is dat in mijn bubbel. Maar als je nu zegt dat je kop vol zit, je reutelt en niet scherp bent wordt sneller gezegd dat je maar even uit moet zieken. Voorheen was dat gewoon op kantoor zitten, de afdeling besmetten en met sterk verminderde productiviteit maar je uren vol maken.
Omikron voelt nu voor mij als een standaard verkoudheid, maar iets meer wazig in m'n hoofd dan normaal en wat slapjes. Omdat mijn werk daar echt onder zou lijden heb ik mij nu gewoon ziek gemeld, dat zou ik drie jaar geleden echt niet zo snel gedaan hebben denk ik.
Ik denk dat er wel een aantal arbeidsjuristen zijn die nu en in de nabije toekomst kunnen promoveren op het dossier corona en werk. Het wel of niet ziekmelden heeft de afgelopen paar jaar voor wat opmerkelijke zaken gezorgd.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Alsof er überhaupt gecontroleerd wordt op cocaïne in nachtclubs ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Alsof er überhaupt gecontroleerd wordt op cocaïne in nachtclubs ;)
Alleen als de uitsmijter geen geld in het handje gedrukt krijgt :P

PSN

• zacht
  • Niet online
Kamer wil 2G-voorstel definitief van tafel - https://nos.nl/l/2416629

Motie van SGP en Omtzigt aangenomen, daaaaaaag 2g.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 19:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

https://www.nu.nl/coronav...ar-pcr-test-negatief.html

Na meerdere positieve zelftesten en een negatieve test in de teststraat wordt het aangeraden opnieuw contact op te nemen met de GGD. Dat blijkt uit gesprekken die NU.nl voerde met het RIVM en de koepelorganisatie van de GGD's. Zij zeggen dat in zo'n geval mogelijk een nieuwe test afgenomen moet worden.
Ik heb bovenstaande situatie in mijn omgeving (N=1) al eens gehoord afgelopen week. Dit zal mensen ook zeker niet motiveren om na een positieve thuistest naar de GGD te gaan. Hoe lang zal het duren voordat we langzamerhand moeten gaan beslissen of (GGD) testen nog wel zin heeft?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56
zacht schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:08:

*O*. Erg blij mee! En het is ook beter voor het draagvlak van de overige corona-maatregelen.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57

Reken daar maar niet op. Het wetsvoorstel zal hiermee dan weliswaar worden ingetrokken, maar dat hoeft a. het kabinet er niet van te weerhouden om tóch te onderzoeken in welke gevallen het wél een proportioneel middel is om in te zetten en b. het resultaat van dat onderzoek kan dan gebruikt worden als onderbouwing om 2G als nog in te voeren zodra de situatie uit dat onderzoek zich voordoet, tenzij uit a. komt dat het nimmer proportioneel is maar dat is wishful thinking.

Edit: Ik ben blij dat met het aannemen van deze motie, en het respecteren daarvan door het kabinet, 2G voorlopig van tafel is. In de huidige omstandigheden is daartoe echt geen noodzaak en laten we hopen dat die noodzaak nóóit komt. Wat mij betreft ook zo snel mogelijk (en wat dat is, valt over te twisten) ook het CTB afbouwen. Persoonlijk en professionele mening is dat het voor sport als eerste moet verdwijnen. Daar had het m.i. al niet van toepassing mogen zijn, omdat onder aan de streep volgens mij (dat is nauwelijks te onderbouwen) een gezonde leefstijl meer bijdraagt tegen COVID dan dat de CTB-controle voor sport dat doet.

[ Voor 30% gewijzigd door bazzemans op 10-02-2022 13:22 ]

• Señor Sjon

Nog 3G te gaan. :+

Ik snap Den Haan niet in deze stemmingen, maar ze heeft heel 50+ 'meegenomen' met haar. Haar verleden ligt bij D66/PvdA, dus dat kan beide kanten op.

• bazzemans
Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Nog 3G te gaan. :+

Ik snap Den Haan niet in deze stemmingen, maar ze heeft heel 50+ 'meegenomen' met haar. Haar verleden ligt bij D66/PvdA, dus dat kan beide kanten op.
Jij snapt toch sowieso niet dat er partijen tegen deze motie stemmen ;). Ook de andere partijen die tegen stemden hebben daar best een onderbouwing voor. Die kan je betwisten en je kan het daarmee oneens zijn, maar die is er (al dan niet dun, maar dat is eigenlijk ook al een persoonlijk waardeoordeel) wel. Hoewel hier natuurlijk het door de regeringspartijen steunen van het kabinet en de weinig onafhankelijke positie van die partijen in de kamer ook duidelijk zichtbaar is (helaas).

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Ik heb me nog eens goed verdiept in wat hier nu aan de hand is. Ik dacht namelijk dat de motie voorstelde om 2G definitief van tafel te halen en de motie gaf lang een 404.

Maar daar gaat de motie helemaal niet over. Heel in het kort:
- Er was een wetswijziging voorgesteld om 2G mogelijk te maken
- Die is aangehouden
- Deze motie vindt dat het niet aangehouden, maar van tafel moet, ivm de opbrengst in de huidige situatie
- Die motie is nu aangenomen

Dat betekent vooral dat de wet pas opnieuw aangeboden kan worden als de situatie daarom vraagt. Dan krijg je dan dus, onder stoom en kokend water, alsnog de inhoudelijke en principiële discussie.

Voor de huidige situatie maakt het niet uit. Het CTB vervalt nu toch en het kan -en daar zat ik gelukkig dus naast- gewoon als optie meegenomen worden in de toekomstige gereedschapskist. Daar is deze wet niet voor nodig, denk ik.

-edit wat @bazzemans zegt dus :).

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ah, jij bent dus al heel lang niet meer in een club geweest :D

Vaak bu'j te bang!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Soms maakt men in Den Haag nog de juiste beslissingen. _/-\o_ Doorzetten die stijgende lijn!

Ik vind de de gang van zaken toch wel bijzonder. Een paar weken werd er nog gesproken over de invoering van 2g en hoe een geweldig middel dat was (in de ogen van bepaalde politici). Een paar weken later en wordt al gepraat over het compleet laten vallen van het CTB. We weten inmiddels dat veel van de "Goed ingelichten bronnen uit Den Haag" vaak aardig correct is.

• rik86
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:36:
Soms maakt men in Den Haag nog de juiste beslissingen. _/-\o_ Doorzetten die stijgende lijn!

Ik vind de de gang van zaken toch wel bijzonder. Een paar weken werd er nog gesproken over de invoering van 2g en hoe een geweldig middel dat was (in de ogen van bepaalde politici). Een paar weken later en wordt al gepraat over het compleet laten vallen van het CTB. We weten inmiddels dat veel van de "Goed ingelichten bronnen uit Den Haag" vaak aardig correct is.
Een paar weken geleden zat er nog best wat onzekerheid in de huidige golf/variant, inmiddels is dat eigenlijk wel weg, dus zo gek is die wijziging niet lijkt mij

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:21:

Dat betekent vooral dat de wet pas opnieuw aangeboden kan worden als de situatie daarom vraagt. Dan krijg je dan dus, onder stoom en kokend water, alsnog de inhoudelijke en principiële discussie.

.
En dan allemaal klagen dat er geen lange termijn planning is gemaakt door de regering.

Maar goed, misschien komt er wel nooit meer een gevaarlijke besmettelijke ziekte langs. En als dat zo is beginnen we gewoon weer van voren af aan met discussies over proportionaliteit en dat het allemaal wel meevalt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 20:13
Vanaf het indienen van het 2G-voorstel naar nu zijn we een goede 2.5 maand verder.

Laten we hopen dat NL nooit 2G nodig gaat hebben, of überhaupt een nieuwe maatregel. Want met zo'n vaart kan je helemaal niets.

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:39:
[...]

En dan allemaal klagen dat er geen lange termijn planning is gemaakt door de regering.

Maar goed, misschien komt er wel nooit meer een gevaarlijke besmettelijke ziekte langs. En als dat zo is beginnen we gewoon weer van voren af aan met discussies over proportionaliteit en dat het allemaal wel meevalt.
Hoe de wet is opgesteld e.d. blijkt nou niet echt een zorgvuldig proces, maar meer de verwachting dat deze onder het mom van corona doorgedrukt kon worden. Niet meer dan terecht dat deze terug naar de tekentafel moet.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:23 ]

• zacht
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Het is een motie, het kabinet hoeft zich daar niet aan te houden. Voor nu zal Kuipers wel even tevreden zijn met 1G in de nachthoreca, dat 2G komt wel weer bovendrijven als de sterren wat gunstiger staan.
Kuipers heeft gisteren aangegeven zich er aan te houden.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:56

Bye bye, don't let the door hit you on the way out _/-\o_ :+

• Brazos
  • Niet online
.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
Ziekenhuis cijfer LCPS:

Datum | Opnames IC | Opnames kliniek | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 9 180 165
2022-02-06 13 121 147
2022-02-07 14 154 177
2022-02-08 19 210 174
2022-02-09 18 181 173
2022-02-10 13 197 193

Dit is de lopende "week 6" (5 t/m 11 feb).

Instroom IC is redelijk constant, momenteel rond de 14.3 per dag. Op het laagst was dat 11.x, trend is geleidelijk stijgend. IC is wel een trailing indicator. Doordat de piek van de positieve tests en de veranderende leeftijdssamenstelling daar nog moeten landen verwacht ik dat de stijging nog zeker 2 weken doorzet tot aan week 8; een stijging van de instroom met 40-50% ligt in de lijn der verwachting. Dus tot dik 20 per dag.

Uitstroom IC is stabiel en goed. De gemiddelde ligduur zit tussen 12 en 12.5 dagen. gevolg is dat je ook de verwachte piek kunt balanceren met zo'n 250 bedden (actueel NICE: 209). Met andere woorden: geen grote problemen aan de horizon.

Voor de kliniek was het vandaag geen best cijfer, weekdag gecorrigeerd 193. We zitten nog wel onder de eerdere prognose. Het lopend gemiddelde (weekdag gecorrigeerd) zit op 171, een fractie onder vorige week.

Voor volgende week verwacht ik nog een bescheiden stijging vanwege de veranderende leeftijdsverdeling van de nieuwe positieve tests. Misschien nog 20% erbij, dan kom je rond een piekniveau van 200 per dag gemiddeld uit.

De ligdagen blijven helaas een beetje hangen tussen 7 en 7.5, daar is het beloofde "omicron effect" (veel minder ligdagen geobserveerd in andere landen) dus niet echt van de grond gekomen. Piek bezetting over een twee weken, ongeveer 1450-1500 bedden (actueel NICE: 1328).

• t_captain
Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Maar de actieve herinnering aan dit soort uitspraken blijft vaak niet zo lang hangen.

Later dit jaar is de situatie compléét anders en valt 2G opeens weer uit de lucht, de motie is dan niet meer van toepassing want nieuwe variant en jaarlijkse najaarsopleving enz.
De motie vraagt om de plannen voor invoeren van 2G te stoppen. Daarmee ontstaat er geen wettelijk kader voor 2G.

Als de minister in het najaar 2G wil, dan moet hij dus gewoon langs beide kamers met een wetsvoorstel.

• Brazos
  • Niet online
.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Hoe de wet is opgesteld e.d. blijkt nou niet echt een zorgvuldig proces, maar meer de verwachting dat deze onder het mom van corona doorgedrukt kon worden. Niet meer dan terecht dat deze terug naar de tekentafel moet.
Er is weinig doorgedrukt in de hele aanpak. Zie de 'spoedwet' van 2020 die er 9 maanden over deed terwijl iedereen er een plasje over moest doen en nog even op zomer reces ging want covid was voorbij.

Als je een zorgvuldig proces wil is het per definitie niet proportioneel want dan maak je de wet nu voor wat het over 4 tot 8 weken zou kunnen zijn. Dan is die aanvankelijk te streng maar tegen de tijd dat het door de molen is weer te slap.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jammer dat die instroom nog zo hoog is. De uitstroom blijft echter goed bij, en volgens mij is dat de voornaamste reden dat we aan het dalen zijn. Dat de instroom hoog is, is natuurlijk ook niet geheel onverwacht, gezien we rond de piek zitten en de ziekenhuisopnames nog even doorgaan na de piek.

Al met al best ok, en ik hoop dat we volgende week echt de daling gaan zien.

• bazzemans
[...]

Maar de actieve herinnering aan dit soort uitspraken blijft vaak niet zo lang hangen.
Makkelijk scoren om een kwinkslag te proberen te maken naar Ruttes uitspraken. De situaties zijn echter in geen enkel opzichte met elkaar te vergelijken.
Later dit jaar is de situatie compléét anders en valt 2G opeens weer uit de lucht, de motie is dan niet meer van toepassing want nieuwe variant en jaarlijkse najaarsopleving enz.
En precies zo hoort het ook te gaan in de politieke besluitvorming (met de aanvulling van @t_captain dat het dan wel opnieuw als wetsvoorstel naar beide kamers zal moeten).

Een aantal (felle) tegenstanders van 2G en het CTB (al dan niet terecht) hier, had liever een andere uitspraak van de kamer gezien. Dat 2G nu niet en nooit niet zal worden ingevoerd, omdat het in hun ogen nimmer proportioneel is. Daarvoor is echter noch in de kamer, noch in de maatschappij draagvlak. Over het algemeen is niemand vóórstander van 2G of CTB. We leven (nagenoeg) allemaal liever in een zo vrij mogelijke maatschappij. Omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een dergelijke maatregel wél proportioneel is. Er is maar een (hele kleine) minderheid die zo principieel tegen CTB/2G is dat dit never nooit niet ingevoerd zou mogen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 10-02-2022 14:31 ]

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
Makkelijk scoren hoor, het is normaal als er zich weer noodsituaties voordoen in Nederland dat ze daar dan de beste oplossingen voor vinden wat dat op dat moment ook moge zijn...
[...]

• Brazos
  • Niet online
.

• bazzemans
Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Dat zie ik toch even wat anders. Er zijn niet heel veel mensen die liever in een zo vrij mogelijke maatschappij willen leven. Daarnaast zijn er genoeg voorstanders voor 2G en het CTB. Waaronder het kabinet.
Nee, wat je nu doet is definiëren van "zo vrij mogelijk". Voor sommigen is daarbij een 2G/CTB niet bespreekbaar, voor anderen een bruikbaar middel om onder omstandigheden vrijheden te behouden.

• Brazos
  • Niet online
.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Nee hoor. 'Vrije samenleving' mag je best zien in de context van pre-corona Nederland.

Met 2G/CTB kun je geen vrijheden behouden, je verliest vrijheden in ruil voor andere vrijheden en tweedeling/buitensluiting in de maatschappij.
Is het bestaan van een wet die 2G mogelijk maakt ook een belemmering op de vrijheid zonder dat die maatregelen ook daadwerkelijk actief zijn? Dit is een standpunt dat ik vaak langs zie komen, dat het bestaan van de wet net zo erg is als de maatregelen die er uit voort komen. Dat we alles wat geleerd is moeten vergeten en alleen terug naar 2019 acceptabel is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Is het bestaan van een wet die 2G mogelijk maakt ook een belemmering op de vrijheid zonder dat die maatregelen ook daadwerkelijk actief zijn? Dit is een standpunt dat ik vaak langs zie komen, dat het bestaan van de wet net zo erg is als de maatregelen die er uit voort komen. Dat we alles wat geleerd is moeten vergeten en alleen terug naar 2019 acceptabel is.
Wat we geleerd hebben is dat er geen draagvlak is voor een tweedeling van de maatschappij, dat lichamelijke integriteit toch echt een belangrijk recht is dat niet opzij gezet moet worden voor een niet zo heel erg middel.
Wat we ook geleerd hebben is dat 3G in combinatie met andere beperkingen en maatregelen werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brazos
  • Niet online
.

• eric.1
franssie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Wat we geleerd hebben is dat er geen draagvlak is voor een tweedeling van de maatschappij, dat lichamelijke integriteit toch echt een belangrijk recht is dat niet opzij gezet moet worden voor een niet zo heel erg middel.
Wat we ook geleerd hebben is dat 3G in combinatie met andere beperkingen en maatregelen werkt.
Het werkte allemaal zo goed dat NL tijdens de Delta-piek nog net niet kantje boort ging en een volledige lockdown benodigd was na een avond-lockdown (al had dat natuurlijk meerdere oorzaken).

Tuurlijk werkte het, maar was het genoeg of optimaal? We hebben puur geluk gehad dat de nieuwe mutatie gunstig uitpakte.

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:00:
Is het bestaan van een wet die 2G mogelijk maakt ook een belemmering op de vrijheid zonder dat die maatregelen ook daadwerkelijk actief zijn?
Slapende wetgeving is niet zonder risico, het kan geactiveerd worden op een dag.

Dat is het hele probleem met de Twm nu en straks. Nu als de Tweede Kamer de Twm verlengd, verlengen ze alles wat erin zit. Van 1,5 meter tot mondkapjes tot (gedeeltelijke) lockdowns. Ze moeten er maar op vertrouwen dat er niet zomaar een lockdown ineens komt. Zie bijvoorbeeld de inbreng van Pieter Omtzigt in het meest recente coronadebat. Straks na februari als alles meezit heeft het kabinet op zolder een tjokvolle gereedschapskist liggen en we moeten er maar op vertrouwen dat ze die niet zomaar meer ter hand nemen. De afgelopen twee jaar is het telkens een politiek van voldongen feiten, het kabinet kondigt iets af en pas daarna komt de discussie. Het is dus zaak om de Twm af te bouwen en niet te laten liggen zoals die nu is. De Twm zelf ondergraaft de normale inrichting van het landsbestuur doordat het olifantenpaadjes maakt waarmee wetgeving snel ingevoerd kan worden. Uiteindelijk verzwakt zoiets het systeem, we hebben niet voor niets allerlei waarborgen ingebouwd in het landsbestuur. Je kan de Twm opheffen en alsnog je 'lessons learned' hebben, dat hoeft geen tegenstelling te zijn.

Laten we wel wezen, als mensen mogen kiezen leven ze net als in 2019. Zodra een coronamaatregel een advies wordt valt de naleving richting het nulpunt lijkt het. Dat de mondkapjes voor de eerste keer afgeschaft werden waren ze vrijwel meteen verdwenen uit het beeld in de winkelstraten. Het lijkt nu wel alsof de beperkte samenleving de norm is geworden en de open samenleving de uitzondering is waarvan we soms mogen genieten. Dat is niet de juiste insteek wat mij betreft.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

eric.1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Het werkte allemaal zo goed dat NL tijdens de Delta-piek nog net niet kantje boort ging en een volledige lockdown benodigd was na een avond-lockdown (al had dat natuurlijk meerdere oorzaken).

Tuurlijk werkte het, maar was het genoeg of optimaal? We hebben puur geluk gehad dat de nieuwe mutatie gunstig uitpakte.
Wat heeft dat met 2G te maken? Ook bij 2G was het hetzelfde geweest of erger omdat men dan wellicht nog eerder (en het was al te vroeg) versoepelde.
En ja we zijn meerdere keren langs de rand gegaan door slechte timing in combinatie met beperktere zorgcapaciteit. Daar hebben we het al 13 delen over gehad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• t_captain
Vandaag voegen we weer een goed cijfer toe:

Testdatum: 8-2-2022
Positieve tests: 81443
Gecorrigeerd (range): 73637 - 77343
R-waarde (range): 0.89 - 0.93 voor infectiedatum 1-2-2022.

De dalling wint aan kracht.

• eric.1
franssie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Wat heeft dat met 2G te maken? Ook bij 2G was het hetzelfde geweest of erger omdat men dan wellicht nog eerder (en het was al te vroeg) versoepelde.
En ja we zijn meerdere keren langs de rand gegaan door slechte timing in combinatie met beperktere zorgcapaciteit. Daar hebben we het al 13 delen over gehad.
Dat is maar de vraag. Tevens doelde ik puur op je laatste zin;
Wat we ook geleerd hebben is dat 3G in combinatie met andere beperkingen en maatregelen werkt
Dit is wel heel makkelijk gesteld en zegt simpelweg niets.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

eric.1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:40:
[...]
<>
Dit is wel heel makkelijk gesteld en zegt simpelweg niets.
:? Want het deed niets :? Ik kan je echt niet volgen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CMD-Snake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:31:
[...]Het lijkt nu wel alsof de beperkte samenleving de norm is geworden en de open samenleving de uitzondering is waarvan we soms mogen genieten. Dat is niet de juiste insteek wat mij betreft.
We zitten opgescheept met een nieuw virus wat wereldwijd tot nu toe 5,78 miljoen(!) sterfgevallen heeft veroorzaakt.
Dan is het niet zo vreemd dat de samenleving enigszins beperkt wordt. In een pandemie kun je wel een bepaalde insteek willen, maar wanneer dat volgens de deskundigen niet kan dan heb je je daar maar in te schikken. De (persoonlijke) insteek zou dan ook moeten zijn: Kijk naar wat er nog wel kan, denk positief, carpe diem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• eric.1
franssie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:42:
[...]

:? Want het deed niets :? Ik kan je echt niet volgen.
Ik gaf in mijn vorige reactie al aan dat het wel iets deed, dus dit slaat nergens op en ik laat het hier maar bij.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:20:
Ziekenhuis cijfer LCPS:

Datum | Opnames IC | Opnames kliniek | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 9 180 165
2022-02-06 13 121 147
2022-02-07 14 154 177
2022-02-08 19 210 174
2022-02-09 18 181 173
2022-02-10 13 197 193

Dit is de lopende "week 6" (5 t/m 11 feb).

Instroom IC is redelijk constant, momenteel rond de 14.3 per dag. Op het laagst was dat 11.x, trend is geleidelijk stijgend. IC is wel een trailing indicator. Doordat de piek van de positieve tests en de veranderende leeftijdssamenstelling daar nog moeten landen verwacht ik dat de stijging nog zeker 2 weken doorzet tot aan week 8; een stijging van de instroom met 40-50% ligt in de lijn der verwachting. Dus tot dik 20 per dag.

Uitstroom IC is stabiel en goed. De gemiddelde ligduur zit tussen 12 en 12.5 dagen. gevolg is dat je ook de verwachte piek kunt balanceren met zo'n 250 bedden (actueel NICE: 209). Met andere woorden: geen grote problemen aan de horizon.

Voor de kliniek was het vandaag geen best cijfer, weekdag gecorrigeerd 193. We zitten nog wel onder de eerdere prognose. Het lopend gemiddelde (weekdag gecorrigeerd) zit op 171, een fractie onder vorige week.

Voor volgende week verwacht ik nog een bescheiden stijging vanwege de veranderende leeftijdsverdeling van de nieuwe positieve tests. Misschien nog 20% erbij, dan kom je rond een piekniveau van 200 per dag gemiddeld uit.

De ligdagen blijven helaas een beetje hangen tussen 7 en 7.5, daar is het beloofde "omicron effect" (veel minder ligdagen geobserveerd in andere landen) dus niet echt van de grond gekomen. Piek bezetting over een twee weken, ongeveer 1450-1500 bedden (actueel NICE: 1328).
Piek bezetting is naar mijn idee gezet op 7 feburari, 1597 (op dit moment). Die 1328 is onvolledige data. Over twee weken zitten we rond die 1300 verwacht ik.
Wat betreft IC, zitten we al 9 dagen na piek besmettingen, ik zie de gemiddelde intake niet meer verder oplopen.

• Amd RuLuzzz
Yaksa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:43:
[...]

We zitten opgescheept met een nieuw virus wat wereldwijd tot nu toe 5,78 miljoen(!) sterfgevallen heeft veroorzaakt.
Dan is het niet zo vreemd dat de samenleving enigszins beperkt wordt. In een pandemie kun je wel een bepaalde insteek willen, maar wanneer dat volgens de deskundigen niet kan dan heb je je daar maar in te schikken. De (persoonlijke) insteek zou dan ook moeten zijn: Kijk naar wat er nog wel kan, denk positief, carpe diem.
Dat de samenleving in het begin beperkt werd was logisch en daar was meer dan begrip voor. Die tijden zijn gelukkig voorbij, met dank aan medische wereld en de vele besmettingen. Om nu nog in carpe diem te denken, yes we kunnen tot 10 uur een hapje eten met 200 patienten op de IC 8)7 Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar die strookt niet echt met de werkelijkheid!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Leuk cijfer, doet ook indrukwekkend aan, maar is totaal irrelevant voor deze discussie. Dat is het aantal sterfgevallen in de afgelopen 2 jaar? Dus ± 3 miljoen doden per jaar door de pandemie?

Jaarlijks sterven naar schatting 60 tot 70 miljoen mensen.

En we zijn met ongeveer 7.900 miljoen mensen op deze aardbol. En ieder jaar komen er per saldo zo'n 80 miljoen bij.

Om nog maar even wat indrukwekkende getallen te noemen. Die overigens ook niets toevoegen.
Dan is het niet zo vreemd dat de samenleving enigszins beperkt wordt.
Veel te kort door de bocht dus.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

Ah, de welbekende "Ja maar in een pandemie heb je even niks te willen" |:(

Vaak bu'j te bang!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:50
https://www.nu.nl/coronav...ng-voor-de-coronapas.html

Onkies van onze regering om dit zo te spelen...
Maar afgezien van dit lijkt het erop dat alles straks weer kan maar de QR blijft.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Amd RuLuzzz
Cobb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:18:
https://www.nu.nl/coronav...ng-voor-de-coronapas.html

Onkies van onze regering om dit zo te spelen...
Maar afgezien van dit lijkt het erop dat alles straks weer kan maar de QR blijft.
De 3g gaat op een niet te lange tijd verdwijnen. Ik snap ik die keuze om geen uitzondering situatie voor een kleine groep te creëren als het eindpunt in zicht is.

• Brazos
  • Niet online
.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:50
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:22:
[...]

De 3g gaat op een niet te lange tijd verdwijnen. Ik snap ik die keuze om geen uitzondering situatie voor een kleine groep te creëren als het eindpunt in zicht is.
Waarom geven ze dan een andere motivatie? Namelijk dat men zich kan blijven testen?
Ik hoop het van harte dat het snel over is met dat QR code getoon. Het voegt namelijk echt niets meer toe op dit moment. Maar ik ben er niet gerust op.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 10-02-2022 16:26 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 19:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:25:
[...]
Wat voor eindpunt? Ik zie nog geen eindpunt voor 3G. Wel dat 3G blijft, dat er 30 miljoen in geïnvesteerd wordt, en dat er voor nachthoreca mogelijk 1G komt, en het kabinet graag naar 2G wil.

Maar als jij iets hebt gehoord van een eindpunt dan ben ik wel erg benieuwd.
Zodra alle omliggenden landen het ook gaan afschaffen, dan kan Nederland echt niet achterblijven. En ondertussen zijn er wat landen die het aankondigen of afgeschaft hebben. Gokje? Begin april geen QR codes meer in Nederland?

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Er is weinig doorgedrukt in de hele aanpak. Zie de 'spoedwet' van 2020 die er 9 maanden over deed terwijl iedereen er een plasje over moest doen en nog even op zomer reces ging want covid was voorbij.

Als je een zorgvuldig proces wil is het per definitie niet proportioneel want dan maak je de wet nu voor wat het over 4 tot 8 weken zou kunnen zijn. Dan is die aanvankelijk te streng maar tegen de tijd dat het door de molen is weer te slap.
De eerste ronde van de spoedwet werd ook afgeschoten aangezien deze bijna een carte blanche gaf aan de minister van VWS. Door kuddegedrag in de coalitie kwam dat er indirect alsnog. De Twm verving allerlei noodverordeningen

• t_captain
iamcj schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Piek bezetting is naar mijn idee gezet op 7 feburari, 1597 (op dit moment). Die 1328 is onvolledige data. Over twee weken zitten we rond die 1300 verwacht ik.
Wat betreft IC, zitten we al 9 dagen na piek besmettingen, ik zie de gemiddelde intake niet meer verder oplopen.
Er is een tweede effect, dat iets achterloopt op de besmettingspiek. Namelijk de leeftijdsverdeling van de incidentie.

De grootste groepen in de opnames zijn tussen de 50 en 80 jaar oud.

Gemiddelde incidentie naar geschatte eerste ziektedag:
2-2 500.3
9-2 403.7 (let op: dit aantal is onvolledig. het is niet te vergelijken met de 500 van 1 week eerder, maar wel in de verhoudingen tussen leeftijdsgroepen)

* Leeftijdsgroep 50-59: 297.8 270.0
* Leeftijdsgroep 60-69: 144.4 141.0
* Leeftijdsgroep 70-79: 67.0 62.1

Die getallen kun je uitdrukken relatief aan het gemiddelde over alle leeftijden.

* Leeftijdsgroep 50-59: 0.595 0.669 (+12%)
* Leeftijdsgroep 60-69: 0.289 0.349 (+21%)
* Leeftijdsgroep 70-79: 0.134 0.154 (+15%)

Deze ratio's van incidentie in de leeftijdsgroep vs hele bevolking zijn dus flink opgelopen, gemiddeld met 16%.

Intussen zijn de positieve tests de afgelopen week op hun retour. De daling daarvan bedraagt tussen de 5 en 10%. Maar voor de leeftijdsgroepen die het meest in het ziekenhuis terecht komen staat er onder de streep dus een plus van 5 a 10%. Zo verwacht ik ondanks dalende positieve tests over de afgelopen 7 dagen toch nog een lichte stijging van de opnames komende week.

• Señor Sjon
hars73 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Zodra alle omliggenden landen het ook gaan afschaffen, dan kan Nederland echt niet achterblijven. En ondertussen zijn er wat landen die het aankondigen of afgeschaft hebben. Gokje? Begin april geen QR codes meer in Nederland?
Op BNR kwam 8 maart langs als freedom day. Zat ik er niet ver naast met mijn 9 maart gokje voor de verkiezingen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:35:
[...]

De eerste ronde van de spoedwet werd ook afgeschoten aangezien deze bijna een carte blanche gaf aan de minister van VWS. Door kuddegedrag in de coalitie kwam dat er indirect alsnog. De Twm verving allerlei noodverordeningen
En als die ook wordt geschrapt zijn we weer terug bij af. Behalve dat we dan wel heel veel mensen gevaccineerd hebben maar het geld op is en een nieuwe lockdown, als er een nare variant opduikt of een andere ziekte, niet er meer gaat komen tot het veel te laat is.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Dat de samenleving in het begin beperkt werd was logisch en daar was meer dan begrip voor. Die tijden zijn gelukkig voorbij, met dank aan medische wereld en de vele besmettingen. Om nu nog in carpe diem te denken, yes we kunnen tot 10 uur een hapje eten met 200 patienten op de IC 8)7 Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar die strookt niet echt met de werkelijkheid!
Zoals al zo vaak gezegd draaien de ziekenhuizen nog steeds niet alle normale zorg die ze normaal wel bieden. Dan kun je wel blijven roepen dat 200 op het IC niet zo veel is, maar feit blijft gewoon dat de ziekenhuizen het momenteel nog zwaar hebben. Stellen dat alles zonder problemen open kan strookt daarmee net zo min met de werkelijkheid.

En het is een afweging, dus we kunnen best beslissen dat we wel nog meer open gaan doen (en dat gaat ook echt wel gebeuren), maar denken dat daar geen negatieve impact aan zit is wel weer heel kort door de bocht.

[removed]

• CMD-Snake
Dat is leuke emotionele chantage en klinkt heel indrukwekkend, maar zelfs in een zwaar getroffen land als de VS moest corona nog altijd zijn meerdere erkennen in kanker en hart- en vaatziekten in het jaar 2020 als primaire doodsoorzaak. (CDC) Zowel kanker als hart- en vaatziektes claimden ieder het dubbele aantal doden van corona in de VS. Wereldwijd claimen hart- en vaatziekten jaarlijks 17,9 miljoen slachtoffers, dat is 32% van alle sterfgevallen jaarlijks. (WHO), Kanker is goed voor zo'n 9,6 miljoen sterfgevallen jaarlijks. (WHO).
Tijdens de acute fase zijn de noodmaatregelen te verdedigen, maar we zitten niet meer in de acute fase. De tijdelijke beperkingen mogen niet de regel worden in plaats van de uitzondering. Of het kabinet dit zo ziet moeten we nog zien, versoepelingen worden telkens als tijdelijke cadeautjes gebracht. In de summiere toekomstvisie van het kabinet blijft de kans op maatregelen als een wolk boven de samenleving hangen. Het zal dan interessant zijn wat men gaat doen met de Twm. 1 maart is deze afgelopen en gezien het meest recente amendement aan de wet zal binnen een krappe twee weken de nieuwe verlenging besproken moeten worden.

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:41:
[...]

En als die ook wordt geschrapt zijn we weer terug bij af. Behalve dat we dan wel heel veel mensen gevaccineerd hebben maar het geld op is en een nieuwe lockdown, als er een nare variant opduikt of een andere ziekte, niet er meer gaat komen tot het veel te laat is.
2G beleid gaat daar ook weinig aan doen zonder mensen fors in te perken in hun grondrechten.

• redwing
  • Nu online
Cobb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:26:
[...]
Waarom geven ze dan een andere motivatie? Namelijk dat men zich kan blijven testen?
Omdat het wel duidelijk is dat we een tijd gaan krijgen waarbij in sommige landen alles is afgeschaft, terwijl andere landen nog een test eisen. Dan is het wel zo handig dat die testmogelijkheden er blijven, ook al gebruik je het in eigen land niet. Hetzelfde zal gelden voor vaccineren, de aanbeveling zal er voor de meesten afgaan, maar de mogelijkheid zal er nog wel een tijdje zijn.
Ik hoop het van harte dat het snel over is met dat QR code getoon. Het voegt namelijk echt niets meer toe op dit moment. Maar ik ben er niet gerust op.
Tot nu toe verdwenen alle maatregelen tussendoor snel zodra het goed ging. In de tussentijd zijn er ook al weer heel veel maatregelen weg en komen er verdere versoepelingen aan. Dat we bij festivals en evenementen nog even voorzichtig blijven is nogal logisch, dat zijn de punten waar je het virus het meeste en snelste over het hele land verspreid (of zelfs het land binnen haalt). Er is weinig dat er op wijst dat de QR code nog lang blijft.

[removed]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:33
CMD-Snake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:42:

Dat is leuke emotionele chantage en klinkt heel indrukwekkend, maar zelfs in een zwaar getroffen land als de VS moest corona nog altijd zijn meerdere erkennen in kanker en hart- en vaatziekten in het jaar 2020 als primaire doodsoorzaak. (CDC) Zowel kanker als hart- en vaatziektes claimden ieder het dubbele aantal doden van corona in de VS. Wereldwijd claimen hart- en vaatziekten jaarlijks 17,9 miljoen slachtoffers, dat is 32% van alle sterfgevallen jaarlijks. (WHO), Kanker is goed voor zo'n 9,6 miljoen sterfgevallen jaarlijks. (WHO).
Als je het noemen van getallen emotionele chantage noemt dan moet je dat argument niet proberen te ontkrachten door meer getallen te noemen :)

Anyway, je kunt het proberen te bagatelliseren, maar die corona-doden kwamen bovenop die andere, inderdaad grotere, aantallen doden. Onverwacht, waardoor de zorg en de samenleving onvoorbereid waren. Dat maakt de impact van deze doden significant anders dan de gestage en voor meer voorspelbare doden aan hart- en vaatziekten en/of kanker. Vergeet ook niet dat er vrij stringente maatregelen nodig waren om de getallen te beperken tot bovengenoemde; zonder maatregelen waren het er flink meer geweest.

Ik snap de neiging tot downplayen, met verschillende motieven, maar corona was in de afgelopen twee jaar toch gewoon echt wel een dingetje.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Actievoerders zijn donderdag een vaccinatielocatie van de GGD in Heerlen binnengevallen. Hierbij beschuldigden zij de medewerkers van "genocide op de Nederlandse bevolking", is te horen op een video die de betogers zelf deelden via sociale media. Ook ontstond er een handgemeen tussen medewerkers en de betogers.

Volgens GGD hebben de betogers medewerkers geïntimideerd en geprovoceerd. Ook werden zonder toestemming filmopnames gemaakt. Woensdag zouden activisten ook al de vaccinatielocatie zijn binnengevallen. Een woordvoerder van de GGD Zuid-Limburg laat aan NU.nl weten dat er aangifte zal worden gedaan van beide incidenten.

In een verklaring laat de GGD bovendien weten dat de incidenten grote impact hebben op het veiligheidsgevoel van de medewerkers. De komende tijd zal de beveiliging op de GGD-locatie worden aangescherpt.

Roel Wever, burgemeester van Heerlen, zegt dat de betogers met het binnenvallen van de GGD-locatie grenzen hebben overschreden. "Dat accepteren we niet. Prima als je voor je mening opkomt, maar doe dat met respect voor de mening en rechten van anderen."
Bron, en meer info: Betogers vallen GGD-locatie in Heerlen binnen en intimideren medewerkers

Hoe haal je het in 's hemelsnaam in je met lucht en zaagsel gevulde hoofd om normale mensen te beschuldigen van genocide, als je niet eens weet wat het woord betekent?

Dit soort volk zou zich eigenlijk voor behandeling bij de GGZ moeten aanmelden :X

Virussen? Scan ze hier!

• t_captain
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:39:
R-waarde (range): 0.89 - 0.93 voor infectiedatum 1-2-2022.
In de week volgend op de versoepelingen daalde de R-waarde met 0.05, dus tegen de efecten van versoepelingen in. Omdat er sindsdien geen nieuwe versoepelingen zijn bijgekomen maar het verzadigings-effect wel onverminderd is blijven doorlopen, daalt de R-waarde momenteel met enkele procentpunten per dag. Dat is best snel.

Hou ook rekening met de vertraging in de meting. Wat we vandaag versoepelen heeft op zijn vroegst vandaag effect, dus 9 dagen na de laatst geobserveerde R-waarde. Ik denk dat we momenteel al rond R=0.8 zitten of zelfs iets daaronder. Gegeven de korte generatiertijd van omicron (in mijn model 2.5 dagen, RIVM rekent met 3.5), kun je verwachten dat de positieve tests echt hard omlaag zullen gaan volgende week.

Het kabinet wil volgende week weer een ronde versoepelingen doen, die vermoedelijk zo rond vrijdag de 18e zullen ingaan.

Daarvoor lijkt zeer veel ruimte beschikbaar. Ik zit zelf te denken aan het volgende lijstje:

* CTB vervalt
* adviezen voor thuis en werkplek vervallen
* mondkapjes vervallen
* alle zittende dingen open op 100% bezetting. restaurants, bioscopen, theaters, stadions, etc

Alleen bij het nachtleven heb ik nog even mijn twijfels.

• Brazos
  • Niet online
.

• redwing
  • Nu online
[...]
Tijdens de acute fase zijn de noodmaatregelen te verdedigen, maar we zitten niet meer in de acute fase. De tijdelijke beperkingen mogen niet de regel worden in plaats van de uitzondering. Of het kabinet dit zo ziet moeten we nog zien, versoepelingen worden telkens als tijdelijke cadeautjes gebracht.
Nee het zijn versoepelingen die je krijgt omdat het beter gaat. Het gaat dus niet om tijdelijke cadeautjes, maar je mag wel blij zijn dat het zo goed gaat dat er maatregelen weg kunnen.
In de summiere toekomstvisie van het kabinet blijft de kans op maatregelen als een wolk boven de samenleving hangen.
Dat is wel te hopen ja. Ik mag toch hopen dat als om wat voor reden dan ook de ziekenhuizen weer vol lopen de regering weer ingrijpt. Het zou pas echt een summiere toekomstvisie zijn als de regering er van uit gaat dat nu alles helemaal optimaal verloopt en we van corona af zijn en alle andere opties vergeet.
Het zal dan interessant zijn wat men gaat doen met de Twm. 1 maart is deze afgelopen en gezien het meest recente amendement aan de wet zal binnen een krappe twee weken de nieuwe verlenging besproken moeten worden.
Die TWM blijft nog wel een keertje. Als het goed blijft gaan met de ziekenhuizen zal TWM het pas bij de volgende ronde moelijk gaan krijgen.

[removed]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Brazos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Met de wachtrijen bij de GGZ is dat niet bepaald een korte termijn oplossing.
Als we 1 ding geleerd hebben wereldwijd is het wel dat we zeker niet meer op de geestelijke zorg moeten bezuinigen en ook gewoon weer mensen gedwongen laten opnemen voordat ze een direct gevaar hebben gevormd ipv pas achteraf

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Agent47

Agent47

t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:58:
[...]

In de week volgend op de versoepelingen daalde de R-waarde met 0.05, dus tegen de efecten van versoepelingen in. Omdat er sindsdien geen nieuwe versoepelingen zijn bijgekomen maar het verzadigings-effect wel onverminderd is blijven doorlopen, daalt de R-waarde momenteel met enkele procentpunten per dag. Dat is best snel.

Hou ook rekening met de vertraging in de meting. Wat we vandaag versoepelen heeft op zijn vroegst vandaag effect, dus 9 dagen na de laatst geobserveerde R-waarde. Ik denk dat we momenteel al rond R=0.8 zitten of zelfs iets daaronder. Gegeven de korte generatiertijd van omicron (in mijn model 2.5 dagen, RIVM rekent met 3.5), kun je verwachten dat de positieve tests echt hard omlaag zullen gaan volgende week.

Het kabinet wil volgende week weer een ronde versoepelingen doen, die vermoedelijk zo rond vrijdag de 18e zullen ingaan.

Daarvoor lijkt zeer veel ruimte beschikbaar. Ik zit zelf te denken aan het volgende lijstje:

* CTB vervalt
* adviezen voor thuis en werkplek vervallen
* mondkapjes vervallen
* alle zittende dingen open op 100% bezetting. restaurants, bioscopen, theaters, stadions, etc

Alleen bij het nachtleven heb ik nog even mijn twijfels.
Alles open behalve discotheken is een ruime stap waar 95% wel mee kan lopen gok ik. Misschien dat dat in de zomermaanden weer kan ;)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Player1S schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Als we 1 ding geleerd hebben wereldwijd is het wel dat we zeker niet meer op de geestelijke zorg moeten bezuinigen en ook gewoon weer mensen gedwongen laten opnemen voordat ze een direct gevaar hebben gevormd ipv pas achteraf
Dat hebben we niet geleerd.

Baudet en Engel lopen nog steeds rond namelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• rik86
[...]

[...]

Tijdens de acute fase zijn de noodmaatregelen te verdedigen, maar we zitten niet meer in de acute fase. De tijdelijke beperkingen mogen niet de regel worden in plaats van de uitzondering. Of het kabinet dit zo ziet moeten we nog zien, versoepelingen worden telkens als tijdelijke cadeautjes gebracht. In de summiere toekomstvisie van het kabinet blijft de kans op maatregelen als een wolk boven de samenleving hangen. Het zal dan interessant zijn wat men gaat doen met de Twm. 1 maart is deze afgelopen en gezien het meest recente amendement aan de wet zal binnen een krappe twee weken de nieuwe verlenging besproken moeten worden.
Nee, voor de komende verlenging geldt t niet, want motie was 1 maand voor ingaan moet t naar de kamer en op t moment van aannemen zaten we al binnen die maand. Is daarom in de motie expliciet uitgesloten

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Ik snap de neiging tot downplayen, met verschillende motieven, maar corona was in de afgelopen twee jaar toch gewoon echt wel een dingetje.
We hebben er een dingetje van gemaakt ja. Er is gekozen het als een absolute ramp te bestempelen.
Het is wat discutabel dat het niet voor anderen ziekten gedaan wordt. Waarom is een corona dode erger als iemand die sterft aan een hartkwaal. Want zo is het nu voorgesteld. Wat is er überhaupt verkeerd aan de dood?
Ik mis wel heel erg de discussie over de waarde die we aan het leven geven en wat daarvoor ingeleverd mag worden.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Derby schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:46:
[...]

We hebben er een dingetje van gemaakt ja. Er is gekozen het als een absolute ramp te bestempelen.
Het is wat discutabel dat het niet voor anderen ziekten gedaan wordt. Waarom is een corona dode erger als iemand die sterft aan een hartkwaal. Want zo is het nu voorgesteld. Wat is er überhaupt verkeerd aan de dood?
Ik mis wel heel erg de discussie over de waarde die we aan het leven geven en wat daarvoor ingeleverd mag worden.
Lijkt mij vrij logisch?
Als jij een hartinfarct hebt krijg ik die niet door in jouw buurt te zijn.
Met corona is dat dus wel.
Dat is toch niet zo lastig?

Daarbij mag iedereen best dood van de overheid. Maar niet tegelijk aanspraak maken op zorg. Als niemand dood zou mogen zouden we niet op max zorgcapaciteit sturen.

Dus of iedereen dood zonder opname of een beetje verspreid.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Derby schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:46:
[...]We hebben er een dingetje van gemaakt ja. Er is gekozen het als een absolute ramp te bestempelen.
Oversterfte misschien?
Vandaag is mijn buurman begraven, 77 jaar, redelijk gezond maar een combi van suikerziekte en corona deed hem op de IC belanden. Zonder corona had hij nog makkelijk 87 kunnen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Dennis1812 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:19:
[...]

Die zijn idd de eerste die in aanmerking komen voor een *knip*

Dat wensen we niemand toe.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 10-02-2022 20:13 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:46
Yaksa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Oversterfte misschien?
Vandaag is mijn buurman begraven, 77 jaar, redelijk gezond maar een combi van suikerziekte en corona deed hem op de IC belanden. Zonder corona had hij nog makkelijk 87 kunnen worden.
Hij had morgen ook dood gereden kunnen worden op straat, of een tia krijgen tijdens het kijken van de Spelen of <insert doodsoorzaak>. Daarnaast weet je nooit hoe oud die had kunnen worden. Hij had ook 113 kunnen worden...

iRacing Profiel

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:22 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Player1S schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Kom op, dat kan toch best door een mantelzorger of aardige buurman/vrouw worden gedaan? Daar hoef je geen geld aan uit te geven, dat kan beter naar Shell gaan o.i.d. :D

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:19:
[...]

Dit is iets wat men niet wil leren, of misschien zelfs (actief of passief) wordt tegengewerkt. Simpel gesteld is het goedkoper wanneer je problemen voorkomt, dan deze achteraf te moeten herstellen. Maar de hele maatschappij is er op ingericht in te grijpen als het mis is gegaan, niet om te proberen te voorkomen dat het mis gaat.
Enerzijds wordt velen geleerd 'niet te zeuren' en als je je niet prettig voelt 'gewoon te gaan werken'. Op zich positief natuurlijk maar als je je vooral geestelijk niet fijn voelt, trekken mensen ook niet snel aan de bel.

Het is overigens ook heel lastig wanneer je dan moet ingrijpen, want wanneer je dit te vroeg doet, dan vindt men ingrijpen ongeoorloofd/ overdreven. Maar grijp je in als het mis is gegaan, dan was je te laat. Een oplossing weet ik ook niet, maar het is wel zonde dat we niet zoveel aan preventie doen.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:07
wildhagen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Bron, en meer info: Betogers vallen GGD-locatie in Heerlen binnen en intimideren medewerkers

Hoe haal je het in 's hemelsnaam in je met lucht en zaagsel gevulde hoofd om normale mensen te beschuldigen van genocide, als je niet eens weet wat het woord betekent?

Dit soort volk zou zich eigenlijk voor behandeling bij de GGZ moeten aanmelden :X
Het zou prettig zijn als dit beestje gewoon bij de naam genoemd wordt. Dit zijn geen actievoerders of betogers, dit zijn gewoon terroristen. Laten we ze dan ook zo gaan behandelen.

• 42erik
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Hebben "we" dat geleerd? Of heeft een kleine vocale minderheid dat geleerd?

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

Oversterfte misschien?
Gezien diabetes gemiddeld genomen 4 jaar van de levensverwachting haalt, (https://www.rivm.nl/nieuw...iabetes-aanzienlijk-lager) is het niet aannemelijk dat je beste buurman dezelfde prognose heeft als een gemiddelde 77-jarige man ( die nog 10 jaar op de teller heeft)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
henkzelf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Nog meer mensen die op hun 65e ontdekken dat ze niks geregeld hebben (want we leven nu)?
Hoe goed dat gaat zien we wel bij de ZZP-ers: https://bieb.knab.nl/pens...l-geen-verplicht-pensioen
Niet voor dit topic, maar je snapt er blijkbaar niets van.
Weg met het collectief, betekent niet geen pensioen regelen.

Gewoon dezelfde inleg in je pensioen, maar iedereen zijn eigen potje. Gestald bij het pensioenfonds. Maar geen collectief systeem meer.

Als er voor mij iedere maand 1000 euro wordt ingelegd en ik haal nooit mijn 67ste, dan moet dat geld naar mijn nabestaanden en niet naar het collectief.
Oh dat gaat op zich best goed. Ik had erger verwacht om eerlijk te zijn.

Mooi! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het CTB definitief verleden tijd is.

• Agent47

Agent47

Nou het kabinet versoepelt toch wel meer dan ik dacht. Nog een stap richting “ het oude normaal”
:)

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
wildhagen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Met dank aan FvD

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

• Johan Bogle
Die video heb jij zelf gepost hier omdat je het zo schokkend vond wat FvD nu weer voor complot had ontdekt bij de GGD.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 10-02-2022 20:46 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Oversterfte misschien?
had gekund }:O

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Johan Bogle
Johan Bogle schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:50:
Dit is ook zeer schadelijk. Straks kijkt zo’n gek dat filmpje en leest die nep reacties en voelt dat als goedkeuring om iemand van de GGD iets aan te doen. Indien je van mening bent dat kinderen van 15 zich niet mogen vaccineren zonder toestemming (wat dus gewoon mag) of, zoals iemand anders hier beweert alleen met “goede redenen”, dan kan je daar via het democratisch proces de wetgeving voor laten aanpassen. Die nep reacties op het filmpje zijn simpelweg kwaadaardig.
Zal mijzelf nog even quoten.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Er is een tweede effect, dat iets achterloopt op de besmettingspiek. Namelijk de leeftijdsverdeling van de incidentie.

De grootste groepen in de opnames zijn tussen de 50 en 80 jaar oud.

Gemiddelde incidentie naar geschatte eerste ziektedag:
2-2 500.3
9-2 403.7 (let op: dit aantal is onvolledig. het is niet te vergelijken met de 500 van 1 week eerder, maar wel in de verhoudingen tussen leeftijdsgroepen)

* Leeftijdsgroep 50-59: 297.8 270.0
* Leeftijdsgroep 60-69: 144.4 141.0
* Leeftijdsgroep 70-79: 67.0 62.1

Die getallen kun je uitdrukken relatief aan het gemiddelde over alle leeftijden.

* Leeftijdsgroep 50-59: 0.595 0.669 (+12%)
* Leeftijdsgroep 60-69: 0.289 0.349 (+21%)
* Leeftijdsgroep 70-79: 0.134 0.154 (+15%)

Deze ratio's van incidentie in de leeftijdsgroep vs hele bevolking zijn dus flink opgelopen, gemiddeld met 16%.

Intussen zijn de positieve tests de afgelopen week op hun retour. De daling daarvan bedraagt tussen de 5 en 10%. Maar voor de leeftijdsgroepen die het meest in het ziekenhuis terecht komen staat er onder de streep dus een plus van 5 a 10%. Zo verwacht ik ondanks dalende positieve tests over de afgelopen 7 dagen toch nog een lichte stijging van de opnames komende week.
Dat had je inderdaad aangegeven, maar ik zie dat vertaald in de soort dubbele piek die we nu zien in de ziekenhuisopnames, maar een piek die net iets lager is dan vorige week. Daarna verwacht ik dat het totaal aantal besmettingen dusdanig hard af neemt, dat het in absolute getallen toch een daling betreft, ook al zal het relatieve aandeel 50+ toenemen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Johan Bogle schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Die video heb jij zelf gepost hier omdat je het zo schokkend vond wat FvD nu weer voor complot had ontdekt bij de GGD.
Ik zie totaal het verband niet van hun uitingen als "jullie zijn schuldig aan moord" en het vaccineren van minderjarigen zonder toestemming van de ouders.
Pagina: 1 ... 30 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.