Nou, nee. Of je moet de cynische blik willen hebben dat het de norm is in Nederland dat de regering het niet zou nauw neemt met de wetten van het land.
Het kabinet had meer mogelijkheden, bij een landelijke noodsituatie kan de Wbbbg geactiveerd worden. Dat is dezelfde wet die voorzag in Avondklok 1.0. De Wbbbg geeft de regering
verregaande mogelijkheden om op te treden en kan tevens andere beperkingen die ze normaal hebben opschorten. Alles wat men deed in de noodverordeningen kon ook via de Wbbbg.
Het kabinet vond de noodtoestand niet passen bij de situatie, destijds vlak voor de intelligente lockdown:
DE KRUIF
Andere vraag, steeds meer landen roepen de noodtoestand uit, hoe ver zit Nederland daar vanaf?
RUTTE
Dat is voor Nederland taxeer ik niet noodzakelijk. Ik ben staatsrechtelijk niet precies onderlegd wat de voordelen zouden zijn van een noodtoestand en of we dat precies kennen. Dat zou ik moeten laten informeren. Maar op dit moment kan ik u zeggen dat de crisisorganisatie in staat is op basis van de bestaande wet- en regelgeving alle noodzakelijke besluiten te nemen. Er is nergens iets geweest in de afgelopen paar weken waar ik dacht: daar zit het staatsbestel of onze staatsinrichting of onze verantwoordelijkhedenverdeling mij in de weg. Absoluut nergens.
DE KRUIF
Geen noodtoestand dus?
RUTTE
Lijkt mij niet noodzakelijk, maar ja, als het dan, ik ga er nog eens naar kijken wat het precies betekent als je het zou doen hier en of het überhaupt bestaat in Nederland, zo’n fase. Ik ben daar niet deskundig in op dat punt van het staatsrecht. Maar in ieder geval, de bestaande wet- en regelgeving heeft me niet in de weg gezeten. Sterker nog, ik zei het net, het vijftien jaar geleden ontwikkelde draaiboek aanpak pandemieën op basis waarvan wij nu bezig zijn, geeft ons alle mogelijkheden om in iedere fase deskundig advies te krijgen en op basis van dat deskundige advies de noodzakelijke besluiten te nemen.
(
Persconferentie, 13 maart 2020)
Grapperhaus
zag zelf geen noodzaak voor een noodtoestand, zo liet hij medio 2020 weten na kritiek van hoogleraren staatsrecht Voermans en Brouwer.
Als je er belang bij hebt, en dat hebben journalisten en de oppositie, dan is de uitleg altijd dat er weer een stel kwade geniussen duistere plannen hebben bedacht om het volk te onderdrukken. De uitleg kan nooit zijn dat er sprake was van een klote situatie waarbij effectieve maatregelen altijd vreselijk beperkend zouden zijn, en dat beperkende maatregelen nou eenmaal niet perse warm ontvangen worden en dus ‘verkocht’ moeten worden.
Laten we het dan maar in het complotten hoekje duwen? Ik kies eerder voor incompetentie als verklaring. Een hoop wetgeving kwam uit de koker van Grapperhaus, die ondanks zijn eigen inschattingen, niet zo sterk was op dit vlak. Hij werd menig keer terecht gewezen door deskundigen op het gebied van staatsrecht dat zijn ideeën niet klopten. Zie bijvoorbeeld
de besluitvorming rondom Avondklok 1.0. Grapperhaus werd gewezen op de problemen bij zijn aanpak en negeerde die, om later dus bij de rechter de deksel op zijn neus te krijgen.
Patriot schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:15:
Mijn punt was juist dat je niet kunt verantwoorden dat je de nachthoreca gesloten houdt als je de rest van de maatschappij effectief gewoon terug naar normaal brengt. En dan had ik dus nog geredeneerd vanuit een situatie waar er op papier nog basismaatregelen zouden zijn, als die echt verdwijnen dan zeg je dus in feite dat iedereen zijn lol op kan tot 1 uur, maar als je van bijv. 12 tot 5 uit zou gaan de pleuris zou uitbreken?
Verkeerd begrepen dan. Het is inderdaad merkwaardig om volgende week voor 99% de remmen los te gooien en die 1% nog een week of wat bewaren. Al dacht ik dat er ook gesproken werd over 1G voor het nachtleven.