Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
Ligone schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Ik zie totaal het verband niet van hun uitingen als "jullie zijn schuldig aan moord" en het vaccineren van minderjarigen zonder toestemming van de ouders.
Die toestemming is ook helemaal niet nodig, zoals je weet :)

Ik snap het verband wel tussen deze actie en wat de FvD zegt over vaccinaties en de GGD, maar als jij dat (nog) niet ziet is dat natuurlijk helemaal prima voor je.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Johan Bogle schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:52:
[...]
Die toestemming is ook helemaal niet nodig, zoals je weet :)

Ik snap het verband wel tussen deze actie en wat de FvD zegt over vaccinaties en de GGD, maar als jij dat (nog) niet ziet is dat natuurlijk helemaal prima voor je.
Wel als ze jonger zijn dan 16 jaar, wat daar wel degelijk het geval was.

• Johan Bogle
Ligone schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Nee, ook dan niet.

• Ligone

Ligone

Moeha!

https://www.rijksoverheid...rgers%20over%20vaccinatie.

Het is inderdaad mooi aangekleed om een gigantische achterdeur te geven voor een vrijgeleide om te vaccineren.

[ Voor 13% gewijzigd door Ligone op 10-02-2022 22:08 ]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 23:30
Ligone schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Officieel gezien, volgens de wet, mag een kind jonger dan 16 zelf hierin een beslissing maken. Maar in de wet staat wel dat het kind een zwaarwegende reden moet geven aan de betreffende (GGD) arts. Persoonlijk vind ik dan ook 'dan kan ik weer naar de McDonalds' NIET zo'n reden mag zijn. Je pakt een vaccinatie om jezelf (of hooguit iemand bij je in de buurt, zoals oma) te beschermen voor ziekteverschijnselen, niet om de McD weer in te mogen.

• Johan Bogle
Misschien moet je je eigen bron eens lezen: Ben je jonger dan 16? Beslis dan samen met je ouders of verzorgers of je een coronaprik wilt. Kom je er echt niet uit samen? Dan mag je uiteindelijk zelf beslissen of je je laat vaccineren.

• Ligone

Ligone

Moeha!

Johan Bogle schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:07:
[...]
Misschien moet je je eigen bron eens lezen: Ben je jonger dan 16? Beslis dan samen met je ouders of verzorgers of je een coronaprik wilt. Kom je er echt niet uit samen? Dan mag je uiteindelijk zelf beslissen of je je laat vaccineren.
En dat maakt het dan correct voor de wijze waarop het gebeurt?

• Johan Bogle
Ligone schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:09:
[...]

En dat maakt het dan correct voor de wijze waarop het gebeurt?
Dat heb je goed gezien ja. Een filmpje over niks dus. Precies de reden dat er ook helemaal geen ophef over was, behalve dan over de toon en de insinuaties die aanzetten tot geweld (wat nu dus ook is gebeurt)

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:29:
Nou het kabinet versoepelt toch wel meer dan ik dacht. Nog een stap richting “ het oude normaal”
:)
Ik lees wel 1.5m afschaffen maar nog niks over mondkapjes, jammer.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kuipers stelt net bij Beau dat het kiezen is tussen met CTB meer bezoekers of zonder CTB minder bezoekers of minder open. Ze gaan dus inderdaad gewoon nog zeggen dat het CTB nodig is.

Op de directe vraag wanneer hij dan weg ging omdat het eigenlijk niet zoveel meer doet kwam het antwoord: 'zolang het nog proportioneel is'.
Ofwel, nattevingerwerk en netto blijft het gewoon zolang als ze willen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:05
Imperium schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Ik lees wel 1.5m afschaffen maar nog niks over mondkapjes, jammer.
Dus je mag straks wel tot 1 uur in de kroeg hangen, zelfs zonder te zitten. Maar je moet wel een mondkapje op?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Derby schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:46:
[...]

We hebben er een dingetje van gemaakt ja. Er is gekozen het als een absolute ramp te bestempelen.
Het is wat discutabel dat het niet voor anderen ziekten gedaan wordt. Waarom is een corona dode erger als iemand die sterft aan een hartkwaal. Want zo is het nu voorgesteld. Wat is er überhaupt verkeerd aan de dood?
Ik mis wel heel erg de discussie over de waarde die we aan het leven geven en wat daarvoor ingeleverd mag worden.
Ik val al twee jaar in herhaling, maar de maatregelen zijn er niet om doden te voorkomen. De maatregelen zijn er om een zorginfarct te voorkomen en een mannetje bij de deur van het ziekenhuis die op basis van wat simpele argumenten (ben je dik/oud/copd/gevaccineerd/andere overlevingskansfactor) tegen mensen moet gaan zeggen dat ze thuis mogen gaan sterven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:01
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:39:
Kuipers stelt net bij Beau dat het kiezen is tussen met CTB meer bezoekers of zonder CTB minder bezoekers of minder open. Ze gaan dus inderdaad gewoon nog zeggen dat het CTB nodig is.

Op de directe vraag wanneer hij dan weg ging omdat het eigenlijk niet zoveel meer doet kwam het antwoord: 'zolang het nog proportioneel is'.
Wellicht dat er dan na ronde 1 met 2G er een motie komt om 3G uit te schakelen als het kabinet het zelf niet doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Dus je mag straks wel tot 1 uur in de kroeg hangen, zelfs zonder te zitten. Maar je moet wel een mondkapje op?
Hoe ik het nu lees is het met ctb geen mondkapjes op, maar in de supermarkt weer wel…

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-11 16:51

Patriot

Fulltime #whatpulsert

t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:58:
[...]

* CTB vervalt
* adviezen voor thuis en werkplek vervallen
* mondkapjes vervallen
* alle zittende dingen open op 100% bezetting. restaurants, bioscopen, theaters, stadions, etc

Alleen bij het nachtleven heb ik nog even mijn twijfels.
Ik vind een dergelijk voorstel echt totaal niet te rijmen met die laatste zin.

Je moet een hallucinante voorstelling hebben van hoe goed bepaalde basismaatregelen nog gevolgd worden, laat staan gevolgd blijven worden bij zulke vergaande versoepelingen, om te verwachten dat het gesloten houden van de nachthoreca meer dan een volkomen verwaarloosbaar effect gaat hebben op eventuele negatieve effecten van die versoepelingen.

• Señor Sjon
Van het weekend is er weer e.e.a. uit de WOB-molen gekomen: https://wobcovid19.rijkso...fc98f82566c01e7195f87892/
Uit de stukken, die dateren van mei 2020, blijkt dat de ambtenaren een manier probeerden te vinden om de noodverordeningen te kunnen verkopen aan de inwoners. "Punt is dat we daarmee natuurlijk ook impliciet toegeven dat de noodverordeningen democratische legitimatie missen en een wankele basis zijn voor grondrechtbeperkingen. Maar dat zeggen we niet", zo is te lezen

Met name die laatste zin duidt erop dat er bewust relevante informatie is achtergehouden om meer draagvlak te creëren voor de verordeningen. Verder eindigt de bewuste e-mail met de zin "We produceren morgen wel wat zinnen.", wat de indruk geeft dat men nog zoekende was naar manieren om er een uitlegbaar verhaal van te maken.

Ook rondom de invoering van de CoronaMelder-app komt de onderlinge communicatie bij VWS minachtend over. Ook daar hoopte men op ogenschijnlijk onzuivere wijze draagvlak te creëren voor de invoering van die app. "Als het gaat om gedragsverandering gaapt er nogal eens een gat tussen de (intentionele) bereidheid tot verandering en het feitelijke gedrag. [...] Wellicht dat het gat hier minder groot is als de worst wordt voorgehouden dat er in de toekomst minder vrijheidsbeperkingen zullen zijn?"

Het impliceert dat men bij VWS van plan was om de burgers 'een worst voor te houden', in de hoop dat zij dan eerder bereid zouden zijn de CoronaMelder-app in gebruik zouden nemen. Daarmee zouden zij bedoelen dat mensen sneller geneigd zijn om de app te installeren als er wordt uitgelegd dat daardoor er in de toekomst weer meer mogelijk moet zijn.
Kamerleden reageren alvast 'not amused'.

Ben alvast benieuwd naar de WOB-stukken rondom de coronapas.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2022 22:53 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:39:

Volgens de proportionaliteitsberekening die Kuipers nog niet gedeeld heeft? Ik ben toch wel benieuwd hoe die weging werkt.

Het begint een beetje kolderiek te worden hoeveel moeite ze doen om nog een G te behouden. Vandaag was natuurlijk een vervelend moment voor het kabinet dat 2G weggestemd werd. Het plan was om eind februari alles af te schaffen, of is dit een vreemde manier van het laatste woord te willen hebben?

Wellicht komt het volgende coronadebat een motie om de coronapas in zijn geheel af te schaffen die het wel haalt.
Patriot schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:48:
Je moet een hallucinante voorstelling hebben van hoe goed bepaalde basismaatregelen nog gevolgd worden, laat staan gevolgd blijven worden bij zulke vergaande versoepelingen, om te verwachten dat het gesloten houden van de nachthoreca meer dan een volkomen verwaarloosbaar effect gaat hebben op eventuele negatieve effecten van die versoepelingen.
Het is niet zozeer de basisregels als de verzadiging die hier het werk gaat doen. Er zijn nu dusdanig veel mensen met weerstand door vaccinatie en/of besmetting dat het virus een stuk lastiger rond zal gaan en veel minder mensen ernstig ziek kan maken. Eind februari zouden er geen basisregels meer zijn zoals de planning is.
Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:52:
Van het weekend is er weer e.e.a. uit de WOB-molen gekomen: https://wobcovid19.rijkso...fc98f82566c01e7195f87892/
[...]

Ik denk dat heel veel besluitvorming rondom corona en de meer controversiële maatregelen dit soort zaken op zal leveren. Bepaalde maatregelen als de avondklok zouden en moesten zo leek het, net als de coronapas.

Dat die noodverordeningen niet klopten juridisch was al vrij snel duidelijk: Leidse hoogleraar Wim Voermans vindt noodmaatregelen vanwege corona ’ongrondwettelijk’. Deze dateert van 28 april 2020. Of deze: Parlement, maak een eind aan deze uitzonderingstoestand van 23 april 2020.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-11 22:23

The Legend

*Plop*

Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:52:

[...]

En we kunnen weer allemaal huilen met de wolven in het bos :z Dit is hoe besturen werkt. En dit is ook precies de reden waarom persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren helemaal niet openbaar moeten zijn. Het is ook maar net wat je wilt lezen. Als je er belang bij hebt, en dat hebben journalisten en de oppositie, dan is de uitleg altijd dat er weer een stel kwade geniussen duistere plannen hebben bedacht om het volk te onderdrukken. De uitleg kan nooit zijn dat er sprake was van een klote situatie waarbij effectieve maatregelen altijd vreselijk beperkend zouden zijn, en dat beperkende maatregelen nou eenmaal niet perse warm ontvangen worden en dus ‘verkocht’ moeten worden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 20:21
The Legend schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:01:
[...]

En we kunnen weer allemaal huilen met de wolven in het bos :z Dit is hoe besturen werkt. En dit is ook precies de reden waarom persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren helemaal niet openbaar moeten zijn. Het is ook maar net wat je wilt lezen. Als je er belang bij hebt, en dat hebben journalisten en de oppositie, dan is de uitleg altijd dat er weer een stel kwade geniussen duistere plannen hebben bedacht om het volk te onderdrukken. De uitleg kan nooit zijn dat er sprake was van een klote situatie waarbij effectieve maatregelen altijd vreselijk beperkend zouden zijn, en dat beperkende maatregelen nou eenmaal niet perse warm ontvangen worden en dus ‘verkocht’ moeten worden.
Ah, ik was al aan het wachten op de eerste die de leugens zou verdedigen. Ik dacht dat desinformatie voor de wappies was. Fake news enzo.

En nee, dat is niet 'hoe besturen werkt'. Dat is jezelf in de hoek verven waardoor het draagvlak afbrokkelt. We mogen enorm blij zijn dat omicron zo'n slappe uitwerking heeft, dat is meer geluk dan wijsheid.

• Señor Sjon
[...]

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CMD-Snake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Het is niet zozeer de basisregels als de verzadiging die hier het werk gaat doen. Er zijn nu dusdanig veel mensen met weerstand door vaccinatie en/of besmetting dat het virus een stuk lastiger rond zal gaan en veel minder mensen ernstig ziek kan maken. Eind februari zouden er geen basisregels meer zijn zoals de planning is.
Mijn punt was juist dat je niet kunt verantwoorden dat je de nachthoreca gesloten houdt als je de rest van de maatschappij effectief gewoon terug naar normaal brengt. En dan had ik dus nog geredeneerd vanuit een situatie waar er op papier nog basismaatregelen zouden zijn, als die echt verdwijnen dan zeg je dus in feite dat iedereen zijn lol op kan tot 1 uur, maar als je van bijv. 12 tot 5 uit zou gaan de pleuris zou uitbreken?

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11 17:31
Yaksa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Oversterfte misschien?
Vandaag is mijn buurman begraven, 77 jaar, redelijk gezond maar een combi van suikerziekte en corona deed hem op de IC belanden. Zonder corona had hij nog makkelijk 87 kunnen worden.
Ik begrijp dat je begaan met je buurman van 77 jaar. We hopen allemaal dat onze opa's en oma's zo oud mogelijk mogen worden.

Echter, het blindstaren en handelen op de cijfers van nu, was en is enorm kortzichtig.

Weten we de lange termijn effecten van een lockdown op een kind, adolescent of zelfs de volwassenen?

*knip* lees de FAQ even door

Weten we de lange termijn effecten van een beroepsgroep die heeft gemorreld aan onze grondrechten?

Waarschijnlijk lopen kwetsbare kinderen meer achterstand op en is er meer kindermishandeling.

*knip* lees de FAQ even door

Waarschijnlijk zijn de grenzen van het toelaatbare, die voorheen ondenkbaar waren, verschoven. Lichamelijke integriteit is nog niet geschonden, maar had omicron een jaar later gekomen, dan was hoogst waarschijnlijk wel geschonden.

Kortom is het welzijn in de wereld er netto op vooruit gegaan door het beleid van de afgelopen jaren?

Dat waag ik toch te betwijfelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2022 08:25 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:33

Dazzler2120

FP ProMod
Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Dat is zeker zo, maar verbaasd zijn over dat de politiek bediscussieerd hoe ze een negatieve boodschap overbrengen, zodat het geaccepteerd en gedragen wordt is wel een beetje naïef.

PS4 PSN: Dazzler2120

• CMD-Snake
Nou, nee. Of je moet de cynische blik willen hebben dat het de norm is in Nederland dat de regering het niet zou nauw neemt met de wetten van het land.

Het kabinet had meer mogelijkheden, bij een landelijke noodsituatie kan de Wbbbg geactiveerd worden. Dat is dezelfde wet die voorzag in Avondklok 1.0. De Wbbbg geeft de regering verregaande mogelijkheden om op te treden en kan tevens andere beperkingen die ze normaal hebben opschorten. Alles wat men deed in de noodverordeningen kon ook via de Wbbbg.

Het kabinet vond de noodtoestand niet passen bij de situatie, destijds vlak voor de intelligente lockdown:
DE KRUIF
Andere vraag, steeds meer landen roepen de noodtoestand uit, hoe ver zit Nederland daar vanaf?

RUTTE
Dat is voor Nederland taxeer ik niet noodzakelijk. Ik ben staatsrechtelijk niet precies onderlegd wat de voordelen zouden zijn van een noodtoestand en of we dat precies kennen. Dat zou ik moeten laten informeren. Maar op dit moment kan ik u zeggen dat de crisisorganisatie in staat is op basis van de bestaande wet- en regelgeving alle noodzakelijke besluiten te nemen. Er is nergens iets geweest in de afgelopen paar weken waar ik dacht: daar zit het staatsbestel of onze staatsinrichting of onze verantwoordelijkhedenverdeling mij in de weg. Absoluut nergens.

DE KRUIF
Geen noodtoestand dus?

RUTTE
Lijkt mij niet noodzakelijk, maar ja, als het dan, ik ga er nog eens naar kijken wat het precies betekent als je het zou doen hier en of het überhaupt bestaat in Nederland, zo’n fase. Ik ben daar niet deskundig in op dat punt van het staatsrecht. Maar in ieder geval, de bestaande wet- en regelgeving heeft me niet in de weg gezeten. Sterker nog, ik zei het net, het vijftien jaar geleden ontwikkelde draaiboek aanpak pandemieën op basis waarvan wij nu bezig zijn, geeft ons alle mogelijkheden om in iedere fase deskundig advies te krijgen en op basis van dat deskundige advies de noodzakelijke besluiten te nemen.
(Persconferentie, 13 maart 2020)

Grapperhaus zag zelf geen noodzaak voor een noodtoestand, zo liet hij medio 2020 weten na kritiek van hoogleraren staatsrecht Voermans en Brouwer.
Als je er belang bij hebt, en dat hebben journalisten en de oppositie, dan is de uitleg altijd dat er weer een stel kwade geniussen duistere plannen hebben bedacht om het volk te onderdrukken. De uitleg kan nooit zijn dat er sprake was van een klote situatie waarbij effectieve maatregelen altijd vreselijk beperkend zouden zijn, en dat beperkende maatregelen nou eenmaal niet perse warm ontvangen worden en dus ‘verkocht’ moeten worden.
Laten we het dan maar in het complotten hoekje duwen? Ik kies eerder voor incompetentie als verklaring. Een hoop wetgeving kwam uit de koker van Grapperhaus, die ondanks zijn eigen inschattingen, niet zo sterk was op dit vlak. Hij werd menig keer terecht gewezen door deskundigen op het gebied van staatsrecht dat zijn ideeën niet klopten. Zie bijvoorbeeld de besluitvorming rondom Avondklok 1.0. Grapperhaus werd gewezen op de problemen bij zijn aanpak en negeerde die, om later dus bij de rechter de deksel op zijn neus te krijgen.
Patriot schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:15:
Mijn punt was juist dat je niet kunt verantwoorden dat je de nachthoreca gesloten houdt als je de rest van de maatschappij effectief gewoon terug naar normaal brengt. En dan had ik dus nog geredeneerd vanuit een situatie waar er op papier nog basismaatregelen zouden zijn, als die echt verdwijnen dan zeg je dus in feite dat iedereen zijn lol op kan tot 1 uur, maar als je van bijv. 12 tot 5 uit zou gaan de pleuris zou uitbreken?
Verkeerd begrepen dan. Het is inderdaad merkwaardig om volgende week voor 99% de remmen los te gooien en die 1% nog een week of wat bewaren. Al dacht ik dat er ook gesproken werd over 1G voor het nachtleven.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Perfect is the enemy of good.

Als we in het voorjaar van 2020 alles staatsrechtelijk zuiver hadden gedaan, dan waren er denk ik meer mensen overleden.

Maar ik wil helemaal geen pleitbezorger zijn van dit soort handelen. Mijn reactie is eigenlijk meer ingegeven door irritatie over de reacties van kamerleden en pers. De Pieter Omtzigts van deze wereld die zichzelf presenteren als voorvechters van grondrechten, maar door hun eigen optreden in de TK precies dit gedrag bij bestuur en ambtenaren veroorzaken. Wat denk je dat er was gebeurd als de minster hier open kaart over had gespeeld? Gevierendeeld. Dezelfde mechanismen als bij de toeslagenaffaire. Problemen die zijn ontstaan door het ontbreken van uitvoeringstoetsen moeten worden gecompenseerd door een regeling die door de TK wordt geamendeerd tot er werkelijk niets over is van het origineel, zonder enige uitvoeringstoets, en vervolgens in de media gaan roepen dat het schandalig is dat de uitvoering zo lang duurt. Daar word ik misselijk van.

Politiek is een vies spelletje geworden, waarbij het met name over de vorm gaat en niet over de inhoud. De TK en de journalistiek zijn in gelijke mate mede verantwoordelijk voor de bestaande bestuurscultuur.

[/offtopic rant]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

The Legend schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Perfect is the enemy of good.

Als we in het voorjaar van 2020 alles staatsrechtelijk zuiver hadden gedaan, dan waren er denk ik meer mensen overleden.

Maar ik wil helemaal geen pleitbezorger zijn van dit soort handelen. Mijn reactie is eigenlijk meer ingegeven door irritatie over de reacties van kamerleden en pers. De Pieter Omtzigts van deze wereld die zichzelf presenteren als voorvechters van grondrechten, maar door hun eigen optreden in de TK precies dit gedrag bij bestuur en ambtenaren veroorzaken. Wat denk je dat er was gebeurd als de minster hier open kaart over had gespeeld? Gevierendeeld.
Het is misschien een beetje flauw, maar kun je hiervan voorbeelden geven? Ik vind het nu een beetje klinken als "we moeten wel stiekem foute dingen doen, want als we er open over zijn dan krijgen we steeds gezeik."
Dezelfde mechanismen als bij de toeslagenaffaire. Problemen die zijn ontstaan door het ontbreken van uitvoeringstoetsen moeten worden gecompenseerd door een regeling die door de TK wordt geamendeerd tot er werkelijk niets over is van het origineel, zonder enige uitvoeringstoets, en vervolgens in de media gaan roepen dat het schandalig is dat de uitvoering zo lang duurt. Daar word ik misselijk van.

Politiek is een vies spelletje geworden, waarbij het met name over de vorm gaat en niet over de inhoud. De TK en de journalistiek zijn in gelijke mate mede verantwoordelijk voor de bestaande bestuurscultuur.

[/offtopic rant]
Soms is de vorm toch ook gewoon schandalig? Ik ben het niet met je oneens dat de verhouding vaker dan eens zoek is, maar ik heb moeite met het idee dat dat een recent verschijnsel is. Ik kan me voorstellen dat het dat lijkt, maar ik heb sterk het gevoel dat dat ook grotendeels komt door het uit het oog verliezen van de waan van de dag van 'toen'.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

42erik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Hebben "we" dat geleerd? Of heeft een kleine vocale minderheid dat geleerd?
Geen idee, jij weet het blijkbaar niet gezien je antwoord danwel vraag ...
Ik regareerde op een post dus de definitie van 'we' zal je aan @eric.1 moeten vragen, die weet vast meer te vertellen :+

offtopic:
Maar om eerlijk te zijn, dit is spijkers op laag water zoeken en zeiken om het zeuren, wat voegt het nu allemaal toe? Doe eens iets nuttigs in de politiek of desnoods stemmen tellen. maar ik krijg bij jou en anderen echt het gevoel dat de maatschappelijke betrokkenheid achter de router opgoudt

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 11-02-2022 00:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan

Gonadan

[...]

Er zijn inderdaad veel mensen die denken dat besturen zo hoort, niet openlijk uitleggen hoe het zit maar het willen 'verkopen'. Dat zijn vaak ook de minder prettige werkgevers.
Maar ja, geen vertrouwen van boven naar beneden resulteert in dezelfde reactie andersom. Het zou het kabinet sieren als ze het soms iets minder als bedrijf zouden zien en iets meer als volksvertegenwoordiging.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Legend

The Legend

*Plop*

Patriot schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:52:
[...]

Het is misschien een beetje flauw, maar kun je hiervan voorbeelden geven? Ik vind het nu een beetje klinken als "we moeten wel stiekem foute dingen doen, want als we er open over zijn dan krijgen we steeds gezeik."
Alleen al het feit dat Omtzigt consequent eigen deadlines stelt als hij vragen stelt aan het kabinet. Vaak van minder dan een week, terwijl er gewoon een formele reactietermijn is van (ik meen) 8 weken. Dan stelt ‘ie 20 vragen en wil binnen 5 dagen (voor het debat!!!!11!1!) reactie. En dan na 5 dagen triomfantelijk veroordelend Twitteren dat de MP niet binnen de deadline heeft geantwoord, een grof schandaal etc.

Ik wil best geloven dat er dingen zijn gebeurd die echt niet kunnen, en dat keur ik ook niet goed. Maar ik ben er van overtuigd dat het huidige politieke klimaat er in sterke mate aan bijdraagt dat dit soort dingen op deze manier gebeuren. Net zoals politici het zo goed als onmogelijk vinden om fouten toe te geven. Daar is ook veel over gezegd. Maar ook dat moet je zien in de context waarin ze dat zouden moeten doen. Dat is geen begripvolle en respectvolle TK. Nee, je zult tot in einde der dagen horen dat je een fuck-up bent, en dat heb je nog zelf toegegeven ook!
Soms is de vorm toch ook gewoon schandalig? Ik ben het niet met je oneens dat de verhouding vaker dan eens zoek is, maar ik heb moeite met het idee dat dat een recent verschijnsel is. Ik kan me voorstellen dat het dat lijkt, maar ik heb sterk het gevoel dat dat ook grotendeels komt door het uit het oog verliezen van de waan van de dag van 'toen'.
Ik zeg ook niet dat het een recent verschijnsel is. Het is met de komst van social media wel erger geworden. Maar ik meen dat dit in de jaren 70/80 al een issue was. Toen speelde dat Kamercommissies achter gesloten deuren vergaderden. En dat moest toen openbaar, want alles openbaar is altijd beter. Daar was toen veel weerstand tegen van kamerleden in die commissies, omdat dat nog een van de weinige plekken was waar je een echt debat kon voeren, en elkaar echt kon overtuigen. En belangrijker; dat je je kon láten overtuigen, zonder dat dit werd geframed als “draaien” en “kiezers in de steek laten” etc.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 08:51
Patriot schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:52:
[...]

De vraag hier is natuurlijk of er foute dingen zijn gedaan. Men vond dat er een noodzaak was voor de verordeningen, hoewel de wettelijke basis ervoor zwak was. Mensen werden in hun grondrechten beperkt, en uiteraard kun je verwachten dat als je daar open over bent je gezeik krijgt. Maar ik denk niet dat de beleidsmakers vonden dat ze iets fout deden, maar dat ze de verordeningen als een wapen in de strijd tegen de pandemie belangrijker vonden dan de grondrechten van hun burgers. Daar viel op dat moment iets voor te zeggen (het gaat hier over 2020). Grondrechten zijn w.m.b. niet altijd heilig, bijvoorbeeld in dit soort extreme crisissituaties.

Dus was het een fout 'ding'? Daar valt over te discussiëren. Was het stiekem? Zeker, maar gezien de onwil van het volk om ook maar iets in te leveren snap ik het wel.

Als er een dergelijk WOB resultaat uit zou komen over bijvoorbeeld een 2G beleid in februari 2022 dan zou ik er anders over denken, maar in deze context niet.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Gonadan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Er zijn inderdaad veel mensen die denken dat besturen zo hoort, niet openlijk uitleggen hoe het zit maar het willen 'verkopen'. Dat zijn vaak ook de minder prettige werkgevers.
Maar ja, geen vertrouwen van boven naar beneden resulteert in dezelfde reactie andersom. Het zou het kabinet sieren als ze het soms iets minder als bedrijf zouden zien en iets meer als volksvertegenwoordiging.
Ik had het beter kunnen verwoorden als “dit is hoe besturen werkt in de huidige politieke context. Ik heb het dus niet over besturen in het algemeen, maar het politiek bestuur. En let wel, ik vind dus niet de goede manier van besturen. Maar het is veel te simpel om dit weg te zetten als een probleem van enkel ‘het bestuur’. En dat gebeurt wel keer op keer. Als Mark Rutte nu maar verandert (of beter, opstapt) dan zou het ineens heel anders gaan. Het bestuur, ambtenaren, TK en de politieke journalistiek zijn allemaal actoren die invloed op elkaar hebben. De acties van de een zijn niet los te zien van de acties van een ander.

• CMD-Snake
The Legend schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:10:
Alleen al het feit dat Omtzigt consequent eigen deadlines stelt als hij vragen stelt aan het kabinet. Vaak van minder dan een week, terwijl er gewoon een formele reactietermijn is van (ik meen) 8 weken. Dan stelt ‘ie 20 vragen en wil binnen 5 dagen (voor het debat!!!!11!1!) reactie. En dan na 5 dagen triomfantelijk veroordelend Twitteren dat de MP niet binnen de deadline heeft geantwoord, een grof schandaal etc.
Als Omtzigt antwoord wil op vragen voor een debat dat over dat bewuste onderwerp gaat is dat toch niet zo vreemd? Hij wil goed voorbereid het debat in gaan, dat is namelijk zijn werk. Met 8 weken reactietijd komen die antwoorden mogelijk royaal te laat.

We zien helaas dat het schering en inslag is dat het kabinet de Tweede Kamer maar gedeeltelijk informeert of ronduit onjuist. Als de informatie op tijd komt zien we nog best vaak dat het in de nacht gebeurt vlak voor een debat. Dan moeten de Kamerleden in de ochtend zich razendsnel inlezen. Bij corona gaat het dan over honderden pagina's aan documenten. Dat is haast niet mogelijk.
Ik wil best geloven dat er dingen zijn gebeurd die echt niet kunnen, en dat keur ik ook niet goed. Maar ik ben er van overtuigd dat het huidige politieke klimaat er in sterke mate aan bijdraagt dat dit soort dingen op deze manier gebeuren.
Dat is nu niet bepaald een excuus, niet waar? We hebben nu al meerdere keren gehad dat de informatievoorziening vanuit het kabinet, waar ze een grondwettelijke plicht toe hebben, niet juist was. Dat willen vergoelijken door te zeggen dat ze vreesden voor bullebakken in de Tweede Kamer is merkwaardig, alsof ministers als bange jongens en meisjes rondlopen dat ze opgewacht worden door een pestkop.

In de Tweede Kamer zitten genoeg sensatiezoekers, die eventueel leuke filmpjes knippen en plakken wat nu heel populair is, maar dat ontslaat het kabinet niet van haar grondwettelijke plichten.
Ik zeg ook niet dat het een recent verschijnsel is. Het is met de komst van social media wel erger geworden. Maar ik meen dat dit in de jaren 70/80 al een issue was. Toen speelde dat Kamercommissies achter gesloten deuren vergaderden. En dat moest toen openbaar, want alles openbaar is altijd beter. Daar was toen veel weerstand tegen van kamerleden in die commissies, omdat dat nog een van de weinige plekken was waar je een echt debat kon voeren, en elkaar echt kon overtuigen. En belangrijker; dat je je kon láten overtuigen, zonder dat dit werd geframed als “draaien” en “kiezers in de steek laten” etc.
Vergaderingen van commissies en plenaire sessies werden altijd al genotuleerd en die notulen werden openbaar. Je kan verslagen teruglezen tot in de 19e eeuw als je wil. Wat nieuw is dat je nu integraal mee kan luisteren en kijken met openbare vergaderingen. Vroeger moest je echt naar Den Haag gaan en op de publiekstribune plaatsnemen, wat vooral anders is geworden dat is de lagere drempel. Dat is een goede zaak, een lagere drempel helpt om meer betrokkenheid van de burgers bij de politiek te kweken.

• Señor Sjon
The Legend schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Ik wil best geloven dat er dingen zijn gebeurd die echt niet kunnen, en dat keur ik ook niet goed. Maar ik ben er van overtuigd dat het huidige politieke klimaat er in sterke mate aan bijdraagt dat dit soort dingen op deze manier gebeuren. Net zoals politici het zo goed als onmogelijk vinden om fouten toe te geven. Daar is ook veel over gezegd. Maar ook dat moet je zien in de context waarin ze dat zouden moeten doen. Dat is geen begripvolle en respectvolle TK. Nee, je zult tot in einde der dagen horen dat je een fuck-up bent, en dat heb je nog zelf toegegeven ook!

[...]

Met de Twm moet de Kamer binnen een week wat van de maatregelen vinden. Vandaar de korte termijn van beantwoording. In het toeslagenschandaal gaat het bv om mensen die vanaf morgen weer hun huis uitgezet kunnen worden nadat de overheid bijna een jaar op zijn handen heeft gezeten en sorry heeft gezegd. En vergeet niet hoe het kabinet met de kamer omgaat

Even een gemiddelde maatregelweek:

Donderdag OMT
Vrijdag ministerraad
Zondag Catshuis

In deze dagen worden al maatregelen gelekt aan diverse media om te peilen hoe iedereen erover denkt
Maaandag concretere maatregelen en overleg burgemeesters
Dinsdag finetunen n.a.v. ophef en geitenpaadjes en de persconferentie met vaak ingang maatregelen de volgende dag.

Woensdag
0.30 onderliggende stukken naar Kamerleden
9.30-12.00 technische briefings met LCPS en RIVM
13.30 debat.

Dus als een kamerlid binnen 5 dagen antwoord wil, is het nog mild t.o.v. wat het kabinet de kamerleden aandoet.

Ik snap sowieso niet dat je zo via de mail communiceert. Mail = papertrail en je kan prima je gedachten voor je houden.

• The Legend

The Legend

*Plop*

CMD-Snake schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Als Omtzigt antwoord wil op vragen voor een debat dat over dat bewuste onderwerp gaat is dat toch niet zo vreemd? Hij wil goed voorbereid het debat in gaan, dat is namelijk zijn werk. Met 8 weken reactietijd komen die antwoorden mogelijk royaal te laat.

We zien helaas dat het schering en inslag is dat het kabinet de Tweede Kamer maar gedeeltelijk informeert of ronduit onjuist. Als de informatie op tijd komt zien we nog best vaak dat het in de nacht gebeurt vlak voor een debat. Dan moeten de Kamerleden in de ochtend zich razendsnel inlezen. Bij corona gaat het dan over honderden pagina's aan documenten. Dat is haast niet mogelijk.
Ik zeg niet dat de informatievoorziening nu goed is. Ik weiger alleen de schuld daarvoor volledig bij het bestuur te leggen, en ik heb moeite met het gedrag van grote delen van de TK (dus niet alleen FvD en PVV) die hun eigen rol daarin niet zien. Want waarom kan het niet wachten, omdat het zoveelste spoeddebat is aangevraagd vanwege een incident dat in de krant stond.
Dat is nu niet bepaald een excuus, niet waar? We hebben nu al meerdere keren gehad dat de informatievoorziening vanuit het kabinet, waar ze een grondwettelijke plicht toe hebben, niet juist was. Dat willen vergoelijken door te zeggen dat ze vreesden voor bullebakken in de Tweede Kamer is merkwaardig, alsof ministers als bange jongens en meisjes rondlopen dat ze opgewacht worden door een pestkop.

In de Tweede Kamer zitten genoeg sensatiezoekers, die eventueel leuke filmpjes knippen en plakken wat nu heel populair is, maar dat ontslaat het kabinet niet van haar grondwettelijke plichten.
Het is een verklaring, geen rechtvaardiging. Maar een verklaring is wel nodig voordat je het probleem kunt oplossen. Net zoals Rutte compleet de plank missloeg na de Avondklokrellen (gewoon hard optreden, we gaan hier geen sociologische verklaringen voor zoeken), slaat men hier de plank mis door te doen alsof het kabinet alleen maar bestaat uit boeven en de TK enkel uit de verlossers.
Vergaderingen van commissies en plenaire sessies werden altijd al genotuleerd en die notulen werden openbaar. Je kan verslagen teruglezen tot in de 19e eeuw als je wil. Wat nieuw is dat je nu integraal mee kan luisteren en kijken met openbare vergaderingen. Vroeger moest je echt naar Den Haag gaan en op de publiekstribune plaatsnemen, wat vooral anders is geworden dat is de lagere drempel. Dat is een goede zaak, een lagere drempel helpt om meer betrokkenheid van de burgers bij de politiek te kweken.
En die lagere drempel zorgt er dus voor dat men niet meer bezig is met elkaar te overtuigen op argumenten en inhoud, maar alleen het eigen verhaal afdraait en dat eigenlijk rechtstreeks aan hun eigen kiezers is gericht en niet aan de aanwezigen in de zaal. Dat geldt voor zo ongeveer de hele TK.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Voor de 2e keer op rij grote versoepelingen, eindelijk! _/-\o_ *O*
Hopelijk komt het straks in de winter niet meer terug :).

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Gonadan

Gonadan

The Legend schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:44:
Ik had het beter kunnen verwoorden als “dit is hoe besturen werkt in de huidige politieke context. Ik heb het dus niet over besturen in het algemeen, maar het politiek bestuur. En let wel, ik vind dus niet de goede manier van besturen. Maar het is veel te simpel om dit weg te zetten als een probleem van enkel ‘het bestuur’. En dat gebeurt wel keer op keer. Als Mark Rutte nu maar verandert (of beter, opstapt) dan zou het ineens heel anders gaan. Het bestuur, ambtenaren, TK en de politieke journalistiek zijn allemaal actoren die invloed op elkaar hebben. De acties van de een zijn niet los te zien van de acties van een ander.
Daar kan ik mij beter in vinden inderdaad, dan kom je een beetje op het verhaal van bestuurscultuur. Ze hebben natuurlijk pas net beloofd dat ze dat gaan veranderen en zoiets kost tijd, dus dit soort conclusies kunnen ze mooi nog een tijdje terzijde schuiven.
Dat formuleer ik bewust zo, want hoewel ik het met je eens ben dat het onderhand veel dieper zit is het wel een gevolg van jarenlang zelf creëren van die cultuur. Je daar nu achter gaan verschuilen zou veel te makkelijk zijn. De enige manier om dit te doorbreken is door zelf als kabinet te laten zien dat het anders kan, het goede voorbeeld geven. Ik heb er een hard hoofd in of de huidige coalitie daartoe in staat is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Met de Twm moet de Kamer binnen een week wat van de maatregelen vinden. Vandaar de korte termijn van beantwoording. In het toeslagenschandaal gaat het bv om mensen die vanaf morgen weer hun huis uitgezet kunnen worden nadat de overheid bijna een jaar op zijn handen heeft gezeten en sorry heeft gezegd. En vergeet niet hoe het kabinet met de kamer omgaat
Na een week in een pandemie kan de situatie al zo veranderd zijn dat die maatregelen achterhaald zijn.

En als ik zie hoe kamerdebatten en commissievergaderingen voornamelijk nog Zendtijd Voor Politieke Partijen zijn geworden kan ik het kabinet niks verwijten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Na een week in een pandemie kan de situatie al zo veranderd zijn dat die maatregelen achterhaald zijn.

En als ik zie hoe kamerdebatten en commissievergaderingen voornamelijk nog Zendtijd Voor Politieke Partijen zijn geworden kan ik het kabinet niks verwijten.
Dat sloeg meer op het stuk dat Kamerleden snel antwoord willen, terwijl de termijn formeel 8 weken is.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Dat sloeg meer op het stuk dat Kamerleden snel antwoord willen, terwijl de termijn formeel 8 weken is.
Dat het formeel nog veel absurder is verandert er niets aan dat een week ook veel te lang is in een tijd dat een besmetting in 8 uur van de andere kant van de wereld hier is.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
The Legend schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:44:
[...]

De politieke journalistiek is in mijn beleving aan erosie onderhevig, waardoor de kwaliteit daarvan tanende is. Ook daar zie je een groei van populistische verslaggeving en is sensatie leidend. Dit wijt ik aan de concurrentie van sociale media, die nieuwsverspreiding (en vergaring) heel toegankelijk heeft gemaakt. Met positieve kanten, maar als je het mij vraagt slaat dit vooral naar de negatieve kant uit. Het is niet voor niets dat er weleens gesproken wordt over een mediacratie.

Dan kom je m.i. gelijk op een belangrijke actor die je vergeet; de samenleving. De Nederlandse samenleving manifesteert zich ook anders dan jaren geleden, mede ingegeven door veranderingen als individualiseren en de komst van sociale media. Dat heeft op haar beurt ook weer invloed op de huidige politieke context.

Enigszins versimpeld bestaat het politieke systeem (op ieder niveau in het huis van Thorbecke) uit de samenleving, politiek (TK), bestuur (kabinet) en ambtenaren. Die hebben allemaal invloed op elkaar. De media (al genoemd), adviesbureaus en lobbyisten hebben ook in meer en mindere mate invloed op de politieke context.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bazzemans schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:31:
[...]

De politieke journalistiek is in mijn beleving aan erosie onderhevig, waardoor de kwaliteit daarvan tanende is.
FTFY ;)

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
Terecht. Het één ligt in het verlengde van het andere.

• Señor Sjon
De meesten zijn dan ook verworden tot verslaggevers.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:40:
De meesten zijn dan ook verworden tot verslaggevers.
Zelfs dat is in veel gevallen niet eens meer aan de orde.

Nu kunnen we als volk ook wel een beetje naar ons zelf kijken. Ik heb inmiddels weer een aantal betaalde abbo's op kwaliteitskranten (digitaal), ook al lees ik ze lang niet elke dag.

Anders blijft straks alleen facebookachtig nieuws over

• CMD-Snake
bazzemans schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:31:
De politieke journalistiek is in mijn beleving aan erosie onderhevig, waardoor de kwaliteit daarvan tanende is.
Ik denk dat we een onderscheid moeten maken hier. Je hebt de feitelijk verslaggeving, bijvoorbeeld dat politicus A boos is op politicus B. Daarnaast heb je de verdieping, waarin politiek verslaggevers duiding geven aan die feiten. Waarom is die ruzie? Hoe past dit in het bredere geheel?

Het is net als mensen die zich storen aan de vragen bij de persconferenties, die hopen daar meteen die verdieping te krijgen kennelijk. Die analyse komt pas een paar dagen later als alle feiten uitgeplozen zijn en bronnen geraadpleegd zijn.

De verdieping blijft nog altijd de grootste troef van een kwaliteitskrant. Als je wil weten dat er iets gebeurt is, dat kan je overal lezen, maar die verdieping maakt het de moeite waard. Dat geeft duiding aan de gebeurtenissen.

• Señor Sjon

Wordt steeds eerder.

De draaideur weer wat voller, IC raakt verder leeg.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 21:10
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:28:
[Twitter]

Wordt steeds eerder.

Misschien kost het tellen steeds minder tijd omdat er minder patiënten liggen.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 00:10:
[...]

Geen idee, jij weet het blijkbaar niet gezien je antwoord danwel vraag ...
Ik regareerde op een post dus de definitie van 'we' zal je aan @eric.1 moeten vragen, die weet vast meer te vertellen :+

offtopic:
Maar om eerlijk te zijn, dit is spijkers op laag water zoeken en zeiken om het zeuren, wat voegt het nu allemaal toe? Doe eens iets nuttigs in de politiek of desnoods stemmen tellen. maar ik krijg bij jou en anderen echt het gevoel dat de maatschappelijke betrokkenheid achter de router opgoudt
Nog meer ongefundeerde uitspraken waarin je me blijkbaar zomaar, zonder reden, wil aanvallen...? Of was dit het wel...?

Kunnen we niet eens meer normaal communiceren hier?

• Yamotek
  • Laatst online: 17:53
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:28:
[Twitter]

Wordt steeds eerder.

Was het ook niet zo dat de bijvangst er nu weer wordt bijgeteld wat eerder uit de cijfers werd gehouden? Hierdoor zijn de opname cijfers natuurlijk ook hoger (kijkend naar de IC opnames is dit ook logisch, aangezien de IC nog steeds leger wordt).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yamotek schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Was het ook niet zo dat de bijvangst er nu weer wordt bijgeteld wat eerder uit de cijfers werd gehouden?
Dat werd eerder niet uit de cijfers gehouden, die waren er amper.
Met Delta en eerder lagen mensen er vrijwel altijd vanwege de Covid, pas met Omicron lijkt het iets milder en is het gedeelte 'bijvangst' groter geworden. (30/40%)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2022 13:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Kuipers: als carnaval doorgaat, dan met 1G-beleid - https://nos.nl/l/2416730#UPDATE-container-59310271

Hoe je ziet hoe politiek van de werkelijke wereld afstaat. Heel simpel.. sta je open kroegen/clubs toe, dan is er carnaval :+. De grote zalen en officiële evenementen zijn veelal al afgelast, die organiseren kan bijna niet op korte termijn.

Maar je kan ze moeilijk komende weken volledig opengooien en in het carnavalsweekend sluiten.

1g zal iedereen wel inzien dat dat niet gaat, ga maar eens +1 miljoen/per dag organiseren, dat kost voor vadertje staat ook teveel :+.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Je kan toch gewoon de binnensteden van de drukkere steden een evenementen gebied maken? Bandje halen, dan overal vrij naar binnen. Geen idee hoeveel mensen er per dag carnaval vieren, misschien dat die testcapaciteit er niet is, dat zou kunnen, maar op zich lijkt de rest me geen enkel probleem.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:22:
Kuipers: als carnaval doorgaat, dan met 1G-beleid - https://nos.nl/l/2416730#UPDATE-container-59310271

Hoe je ziet hoe politiek van de werkelijke wereld afstaat. Heel simpel.. sta je open kroegen/clubs toe, dan is er carnaval :+. De grote zalen en officiële evenementen zijn veelal al afgelast, die organiseren kan bijna niet op korte termijn.

Maar je kan ze moeilijk komende weken volledig opengooien en in het carnavalsweekend sluiten.

1g zal iedereen wel inzien dat dat niet gaat, ga maar eens +1 miljoen/per dag organiseren, dat kost voor vadertje staat ook teveel :+.
Ik zeg het nogmaals maar nu in andere woorden.
Er is een grote roep/drang naar versoepelen. De overheid wil daar (grotendeels) in mee. Er zijn echter wel bedenkingen en massaal snel na de versoepelingen carnaval vieren is dan misschien niet het verstandigste?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:09

codex

Geen OpenAI agent :)

ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:26:
Je kan toch gewoon de binnensteden van de drukkere steden een evenementen gebied maken? Bandje halen, dan overal vrij naar binnen. Geen idee hoeveel mensen er per dag carnaval vieren, misschien dat die testcapaciteit er niet is, dat zou kunnen, maar op zich lijkt de rest me geen enkel probleem.
In Duitsland hadden ze inderdaad rond de kerstmarkten hekken met de melding dat binnen die hekken het coronatoegangsbewijs gecontroleerd kon worden. Zou wel een oplossing kunnen zijn, steekproefsgewijs.

• Señor Sjon
Elke dinsdag komt er een update van, laatste hier: https://www.rivm.nl/nieuw...iekenhuisopnames-COVID-19

Keer ervoor hier: https://www.rivm.nl/nieuw...en-meer-ziekenhuisopnames

Alleen tellen ze door en niet per week. Ik heb geprobeerd de afgelopen week ook als overzicht erin te zetten als afgeleide van die twee totalen..

Gaat om totaal aantal patiënten van wie het bekend is, ook is aangegeven hoeveel het er in totaal waren. Bij IC weten ze het voor 90+% zeker, bij Ziekenhuis rond de 60% zekerheid van de opnamereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub6OOvaZmph4eXn4T8RAkfrwn_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZk5sT0nOERxpSPBKOUA87G3.png?f=fotoalbum_large

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Met Delta en eerder lagen mensen er vrijwel altijd vanwege de Covid, pas met Omicron lijkt het iets milder en is het gedeelte 'bijvangst' groter geworden. (30/40%)
Waren dit officiele cijfers of schattingen?

Want als 30/40 procent mét en niet door ligt, dan kan je in feite nog wel een grote groep wegstrepen. Omikron is ook vele malen besmettelijker weten we en dat vergroot de kans dat je zomaar positief voor je staaroperatie in het ziekenhuis ligt ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Nox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Waren dit officiele cijfers of schattingen?

Want als 30/40 procent mét en niet door ligt, dan kan je in feite nog wel een grote groep wegstrepen. Omikron is ook vele malen besmettelijker weten we en dat vergroot de kans dat je zomaar positief voor je staaroperatie in het ziekenhuis ligt ook.
Maar, het blijkt weinig uit te maken voor de zorgbelasting of iemand er vanwege corona ligt, of er ligt en toevallig corona blijkt te hebben. De isolatie/ veiligheidsmaatregelen/ aparte afdelingen waar iemand ligt, omdat je helemaal in 't ziekenhuis niet wilt hebben dat t rond gaat, want toch verhoudingsgewijs wat zwakkere mensen die daar zullen liggen, zijn hetzelfde, dus de impact daarvan op de zorg hetzelfde.

• Yamotek
  • Laatst online: 17:53
YakuzA schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Nee heb het ook over de ontwikkeling van de afgelopen 2-3 weken. Kan het even zo snel niet terugvinden, maar het LCPS zou onderscheid maken tussen bijvangst en 'door corona' opgenomen patiënten maar dit weer hebben teruggedraaid omdat beide soorten patiënten in isolatie behandeld moeten worden (om te zorgen dat corona niet verspreid). Dus desondanks vele patiënten niet ziek zijn door corona, alsnog het zorgsysteem belasten.

Hierdoor zijn de ziekenhuiscijfers van afgelopen week weer hoger dan de week ervoor. Ik zie dit als een oorzaak waarom de IC opnames en verpleegafdeling opnames verschillen (of beide dalend of beide stijgend, maar dat nu de IC daalt en de verpleegafdeling stijgt).

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:22:

Dat is tot op heden ook een zorg van de burgemeesters geweest. Carnaval is van kroeg naar kroeg met veel contact op de straat tussen de verschillende kroegen.
Dat zou erg goed werken, alleen zit je nog steeds met je limiet van 500 personen. Carnaval is niet zitten....

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Wat verklaart eigenlijk het lage dodental bij onze cijfers? Het is wel een bizar groot verschil, Duitsland bijvoorbeeld gisteren: 3 keer zoveel besmettingen als bij ons, 15 keer zoveel doden. Eigenlijk is elk land in de EU nog wel getroffen door Omicron qua sterfte, maar wij niet.

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Er is een grote roep/drang naar versoepelen. De overheid wil daar (grotendeels) in mee. Er zijn echter wel bedenkingen en massaal snel na de versoepelingen carnaval vieren is dan misschien niet het verstandigste?
Dan moet je alles dichthouden.. en dat accepteren we terecht niet meer. Ziekenhuizen klappen al lang niwt meer, de lente komt eraan. We zijn als nl lang genoeg het lulletje van europa geeeest
"Boven de rivieren" zien carnaval als iets exotisch.. maar in grote mate is hetzelfde als normale kroegavond/feesten, alleen dan met 2-3x zoveel als een gewoon weekend.
Beperkt zou dat kunnen... Behalve dat carnaval natuurlijk niet beperkt tot centra.. zitten daar vaak ook gewoon winkels, woningen etc.

Verwijderd

codex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:30:
[...]

In Duitsland hadden ze inderdaad rond de kerstmarkten hekken met de melding dat binnen die hekken het coronatoegangsbewijs gecontroleerd kon worden. Zou wel een oplossing kunnen zijn, steekproefsgewijs.
Dat werkt goed bij 2g zoals in Duitsland (3g kennen ze niet). Maar bij 1g zit je aan testcapaciteit.. dat is zowel niet uitvoerbaar als kostentechnisch onmogelijk.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:20
Cobb schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Het kan misschien niet het verstandigste zijn, maar als je de kroegen open doet en carnaval door laat gaan zul je in de praktijk geen 1G (kunnen) hebben. Dan wordt het als vanouds een drukke kroegentocht waar de controle op zijn best minimaal zijn zijn.

[removed]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:21

boesOne

meuh

codex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:57:
Wat verklaart eigenlijk het lage dodental bij onze cijfers? Het is wel een bizar groot verschil, Duitsland bijvoorbeeld gisteren: 3 keer zoveel besmettingen als bij ons, 15 keer zoveel doden. Eigenlijk is elk land in de EU nog wel getroffen door Omicron qua sterfte, maar wij niet.
De zwaksten zijn al dood gegaan tijdens eerdere golven denk ik?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
LCPS cijfer binnen:

Rapportagedatum | IC opnames | Kliniek opnames | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 9 180 166
2022-02-06 13 121 148
2022-02-07 14 154 176
2022-02-08 19 210 175
2022-02-09 18 181 173
2022-02-10 13 197 193
2022-02-11 9 210 217

Een nogal hoog cijfer. Hiermee is week 6 compleet. Weekgemiddelde opnames komen op 179, slechs een marginale stijging van de voorgaande week (175).

Vanwege de verschuiving van nieuwe besmettingen naar de wat oudere leeftijdsgroepen verwacht ik een bescheiden verdere stijging volgende week (het effect van de leeftijdsverdeling is momenteel nog sterker dan het effect van de dalende positieve tests). In de loop van de week moet dat omkere naarmate de besmettingen harder gaan dalen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

codex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:57:
Ander beleid m.b.t. de oudsten. Die gaan niet meer naar het ziekenhuis waar in andere landen dat wel gebeurt en ze daar standaard getest worden.

Qua oversterfte zit Nederland veel dichter op de buurlanden.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56
NOS: Ministerie bemoeide zich met OMT-adviezen

Tot zover de onafhankelijkheid van het OMT. Voorpagina NOS.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:35

Crazy D

I think we should take a look.

6 maanden terug was je een opperwappie als je zoiets zelfs maar opperde |:( Bijzonder hoe de laatste maanden ook in de media er opeens een switch lijkt te zijn.

Exact expert nodig?

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:56
Beerput gaat open, maar dat was Rutte III.
We hebben nu Rutte IV en alles gaat vanaf nu anders :+

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een zeer, zeer kwalijke zaak. Met de WODC affaire nog vers in het geheugen wederom bemoeienis van een ministerie met een wat zou moeten zijn een onafhankelijke organisatie. En dan ook niet op iets triviaals, maar echt een heftige ondermijning van van onafhankelijke advies.

• Indoubt

Indoubt

Waarom zijn jullie verbaasd?

Waar denk je dat het geld vandaan komt?

Bij de meeste ZBO's en andere instanties is er een vorm van afhankelijkheid.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je de uitkomsten niet kan geloven of zo maar volledige onafhankelijkheid is er niet en nooit geweest

• Dennis
Indoubt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:13:
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je de uitkomsten niet kan geloven of zo maar volledige onafhankelijkheid is er niet en nooit geweest
Dat is wel wat altijd wordt gepretendeerd. Dat het OMT onafhankelijke adviezen geeft en je er daarom blind op kunt vertrouwen omdat het "de wetenschap" is. Maar juist dit soort zaken ondermijnt het vertrouwen in de wetenschap, omdat er dus een politiek sausje overheen gaat.

• Señor Sjon
Dennis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Dat is wel wat altijd wordt gepretendeerd. Dat het OMT onafhankelijke adviezen geeft en je er daarom blind op kunt vertrouwen omdat het "de wetenschap" is. Maar juist dit soort zaken ondermijnt het vertrouwen in de wetenschap, omdat er dus een politiek sausje overheen gaat.
Dat en andere bronnen die niet ermee in lijn waren kregen al heel snel het 'desinformatie' bannertje eronder, als het al bleef staan.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 04-11 21:05
Dit gaat nog om de periode tot mei 2020, in mijn ogen waren de maatregelen tot dat punt aardig humaan en geaccepteerd. Dit maakt mij nieuwsgierig naar de documenten rondom de avondklok, invoering QR + uitbreidingen, de laatste lockdwon

Quote van nieuwsuur.
En verder dan mei 2020 geeft het ministerie de genoemde documenten nog niet vrij. Dat is in strijd met de wet, en Nieuwsuur heeft om die reden ook een rechtszaak aangespannen tegen het ministerie.
Indoubt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:13:

In de situaties waarbij de het verschil tussen wel of niet invoeren niet groot was, denk hierbij aan de avondklok, zet ik wel mijn twijfels bij of hier niet extra sturing is aan gegeven door het ministerie.

[ Voor 22% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 11-02-2022 15:22 ]

• Dennis
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:17:
Dit gaat nog om de periode tot mei 2020, in mijn ogen waren de maatregelen tot dat punt aardig humaan en geaccepteerd. Dit maakt mij nieuwsgierig naar de documenten rondom de avondklok, invoering QR + uitbreidingen, de laatste lockdwon

Quote van nieuwsuur.
En verder dan mei 2020 geeft het ministerie de genoemde documenten nog niet vrij. Dat is in strijd met de wet, en Nieuwsuur heeft om die reden ook een rechtszaak aangespannen tegen het ministerie.
Ja dat wordt nog lachen als die documenten ook vrijgegeven worden.

Positief dat Nieuwsuur nu doorzet en de beerput opengooit. Maar hopelijk zullen zij zichzelf ook eens kritisch achter de oren krabben waarom ze ruim anderhalf jaar bijna volledig kritiekloos het overheidsnarratief hebben vertolkt.

• Señor Sjon
spoiler:
Ik denk dat de rest er ongeveer als dit uit gaat zien, helaas kan je er niet op klikken om wel te zien wat er onder staat. Wellicht gaan ze witlakken om het printvriendelijk te houden.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:16:
Dat en andere bronnen die niet ermee in lijn waren kregen al heel snel het 'desinformatie' bannertje eronder, als het al bleef staan.
Naar nu blijkt heeft Nederland expliciet druk op de Zuid-Afrikaanse Omikron ontdekster uitgeoefend:
Omikron-Entdeckerin: „Ich sollte nicht öffentlich über milderen Verlauf sprechen“

Die südafrikanische Medizinerin und Entdeckerin der Omikron-Variante, Angelique Coetzee, ist von europäischen Regierungen unter Druck gesetzt worden. Sie habe demnach die Omikron-Variante öffentlich nicht als milde Erkrankung bezeichnen sollen.

„Mir wurde gesagt, ich solle öffentlich nicht erklären, dass es eine milde Erkrankung sei“, sagte Angelique Coetzee der „Welt“ (Donnerstagsausgabe). „Ich wurde gebeten, von derartigen Äußerungen Abstand zu nehmen und zu sagen, es sei eine ernste Erkrankung. Das habe ich abgelehnt.“

Coetzee wurde dabei nach eigenen Angaben nicht von den südafrikanischen Behörden, sondern von europäischen Ländern unter Druck gesetzt. Dem „Welt“-Bericht zufolge nannte sie Wissenschaftler in den Niederlanden und Großbritannien, die sie mit Verweis auf die vielen Mutationen der Omikron-Variante kritisiert hätten, weil sie eine Omikron-Infektion eine milde Erkrankung genannt habe. Die Medizinerin fügte hinzu, sie glaube, dass die Regierungen „überreagiert“ hätten.
Dus toen wij in december over de lockdown aan het discussiëren waren werden positieve geluiden over het ziektebeeld bewust de kop in gedrukt? Waarom wou men zo graag die lockdown, wie had er belang bij...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:45

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:19:
spoiler:
Ik denk dat de rest er ongeveer als dit uit gaat zien, helaas kan je er niet op klikken om wel te zien wat er onder staat. Wellicht gaan ze witlakken om het printvriendelijk te houden.
<sarcasm>
Ja, hahaha... erg grappig. Ik had een foto van jouw opmerking gemaakt om het door te sturen, maar toen de ander er op klikte bleef het zwart
</sarcasm>

:+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dit soort reacties zijn een significant onderdeel van het probleem. Het draagt bij aan het normaliseren hiervan. Maar dit is niet normaal.

• Indoubt

Indoubt

Dennis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Dar heb je gelijk in maar sommige uitspraken, ook die van de regering, zijn zo kort door de bocht dat de waarheid soms geweld aan wordt gedaan. Meestal moet je toch iets verder kijken als je wil weten hoe het echt zit.

"Dansen met Jansen" was daar ook zo'n mooi voorbeeld van.

Niet echt een goed idee en om dat in te zien waren niet eens heel veel werkende hersencellen nodig. "Maar het mocht toch" vindt ik meer iets van Mien-van-drie-hoog-achter en niet iets wat je hier op tweakers zou mogen verwachten.

• hoevenpe
eamelink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:26:
Dit soort reacties zijn een significant onderdeel van het probleem. Het draagt bij aan het normaliseren hiervan. Maar dit is niet normaal.
Dan nog kan je toch niet echt verbaasd zijn?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:45

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:24:
Dus toen wij in december over de lockdown aan het discussiëren waren werden positieve geluiden over het ziektebeeld bewust de kop in gedrukt? Waarom wou men zo graag die lockdown, wie had er belang bij...
Nee, hoor. Dat was in November al een item bij de NOS: https://nos.nl/video/2407...dde-geen-reden-tot-paniek

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Señor Sjon
[...]

Naar nu blijkt heeft Nederland expliciet druk op de Zuid-Afrikaanse Omikron ontdekster uitgeoefend:

[...]

Toen was men druk met 2G en de opmaat naar een vaccinatieplicht die al in Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk tractie aan het krijgen was. Je ziet dat we sinds de Brexit meer de centrale (euro)landen volgen. Een veel mildere variant helpt nou niet echt mee om dit soort strenge maatregelen door te voeren en de geest in de fles te houden. Waarom men dit zou willen... geen idee. Soepele opmaat naar de eID? Je kan wel tig redenen erbij verzinnen, ik vrees alleen dat ie onder een zwart (of wit) lakstiftje verdwijnt.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2022 12:26 ]

• Indoubt

Indoubt

[...]

Je hebt absoluut gelijk en het betekend zeker niet dat ik het niet kwalijk vindt. Dat vindt ik namelijk wel. Wat dat betreft is het op dat vlak de afgelopen decennia slechter geworden. Het vertrouwen in de overheid is sowieso laag (en lager geworden) en dat hebben ze toch echt grotendeels aan zichzelf te wijten.

Dat ik niet verbaasd ben betekend niet dat ik het ermee eens ben.

• Señor Sjon
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:25:
[...]

<sarcasm>
Ja, hahaha... erg grappig. Ik had een foto van jouw opmerking gemaakt om het door te sturen, maar toen de ander er op klikte bleef het zwart
</sarcasm>

:+
Hamvraag: hoe wist diegene dat ie moest klikken? :P Ik zou wel in een deuk liggen als je middels OCR tekst onder de balkjes weer vandaan kan krijgen in de WOB-pdfs.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2022 15:33 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06

Agent47

I always close my contracts.

#COVID19NL

Positief getest: 80.723
Totaal: 5.603.964 (+80.610 ivm -113 corr.)

Perc. positief 03 feb - 09 feb: 59,2%

Opgenomen: 210
Huidig: 1.351 (+36)

Opgenomen op IC: 9
Huidig IC Nederland: 189 (-9)

Overleden: 19
Totaal: 21.377

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
[...]

Ook gevolg van dat iedereen weer Rutte en co stemt. Het narratief begint (eindelijk) steeds meer af te brokkelen.

Overigens top werk van Nieuwsuur!

• Señor Sjon
Hoe kan toch die correctie rond grofweg hetzelfde getal blijven, ongeacht de aantallen?

• redwing
[...]

[...]

Op dat moment was er nog heel weinig duidelijk. Breng je dan te positieve geluiden naar buiten kom je in de huidige siutuatie terecht, maar dan op een moment dat je nog niet weet of het wel echt goed zal gaan. Dus die lockdown wilden ze niet zo graag (en heeft ook niemand belang bij), maar wel enige voorzicgtigheid. Omikron lijkt nu in zo'n beetje alles nog beter uit te pakken dan oorspronkelijk verwacht. Was dat echter de andere kant op gevallen had je nu toch een groot probleem gehad.

[removed]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
Indoubt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Je hebt absoluut gelijk en het betekend zeker niet dat ik het niet kwalijk vindt. Dat vindt ik namelijk wel. Wat dat betreft is het op dat vlak de afgelopen decennia slechter geworden. Het vertrouwen in de overheid is sowieso laag (en lager geworden) en dat hebben ze toch echt grotendeels aan zichzelf te wijten.

Dat ik niet verbaasd ben betekend niet dat ik het ermee eens ben.
En een deel van de politici heeft als enige doel het uithollen van dit vertrouwen - het lijkt wel alsof we graag willen dat het faalt. Dat het stuk gaat. Dat het kapot moet. Terwijl je dan dus geen functionerende zorgstaat meer over houdt, geen uitkeringen, pensioenen, zekerheid - maar wel.. vrijheid?

Tranentrekkend hoe vertrouwen in 'de overheid' wordt gezien als het equivalent van 'vrijheid' en opgelost dient te worden met de sloop van de recht- en zorgstaat.

En dan helpt een pandemie die eindigt in onbegrijpelijk beleid niet. Absoluut niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• redwing
[...]

Het is ook niet normaal en mensen vinden het ook niet normaal, maar om de een of andere reden (eigen bedrijf/huis....) blijven mensen blijven toch VVD stemmen. En dat is natuurlijk wel raar.

[removed]

• Dennis
redwing schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:36:
Op dat moment was er nog heel weinig duidelijk. Breng je dan te positieve geluiden naar buiten kom je in de huidige siutuatie terecht, maar dan op een moment dat je nog niet weet of het wel echt goed zal gaan. Dus die lockdown wilden ze niet zo graag (en heeft ook niemand belang bij), maar wel enige voorzicgtigheid. Omikron lijkt nu in zo'n beetje alles nog beter uit te pakken dan oorspronkelijk verwacht. Was dat echter de andere kant op gevallen had je nu toch een groot probleem gehad.
Sorry, maar dat continu goedpraten blijf ik zo vermoeiend vinden. Er is toch niets mis mee om de actuele stand van kennis te melden? Je kunt er dan altijd bij vermelden dat er nog onzekerheden zijn. Maar dat wordt niet gedaan: er wordt een voorstelling gemaakt dat het heel ernstig is allemaal.

• hoevenpe
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:29:
Nee, hoor. Dat was in November al een item bij de NOS
Begin december zeggen dat de lockdown onnodig was kon je op deze plek heftige reacties en hoon opleveren. Heb zelf deze vrouw genoemd maar dan was het argument 'het is onvergelijkbaar', 'de populatie is anders', 'we weten nog te weinig', 'beter het zekere voor het onzekere', etc.

Als nu blijkt dat hetzelfde OMT dat ons de beruchte grafiek des doods presenteerde direct of indirect deze mevrouw monddood heeft willen maken dan is dat ernstig. Men was blijkbaar doodsbang dat we niet aan de booster gingen, positieve geluiden werden mede daarom de kop in gedrukt.

• redwing
Dennis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Sorry, maar dat continu goedpraten blijf ik zo vermoeiend vinden. Er is toch niets mis mee om de actuele stand van kennis te melden? Je kunt er dan altijd bij vermelden dat er nog onzekerheden zijn. Maar dat wordt niet gedaan: er wordt een voorstelling gemaakt dat het heel ernstig is allemaal.
Het probleem is dat zulk nieuws in de huidige media gebracht zou worden alsof we van de hele crisis af zijn en alles open kan. Het andere probleem is, zoals je al zegt, dat de regering tot nu toe nog nooit de onzekerheden duidelijk over heeft kunnen brengen. Het is dus een probleem in communicatie bij zowel de regering als de media.

[removed]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

redwing schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:37:
Het is ook niet normaal en mensen vinden het ook niet normaal, maar om de een of andere reden eigen bedrijf/huis....) blijven mensen blijven toch VVD stemmen. En dat is natuurlijk wel raar.
Ook dit leidt af. Voor je het weet is het een links versus rechts discussie. Het Ministerie van VWS werd niet eens geleid door een VVD'er. En ook de meeste VVD-stemmers zullen dit verafschuwen.

Maar dit is geen links versus rechts discussie. Dit gaat over integriteit. Je kan aan de VS zien wat er gebeurt als je land afglijdt naar een niveau waar alle feiten politiek zijn en integriteit ingewisseld is voor wat de partij wil.

• Indoubt

Indoubt

[...]

[...]

Wie had er belang bij?

En dat vraag je je af terwijl op hetzelfde moment als de lockdown het regeringsakkoord werd gepubliceerd?

Volgens mij hebben we het toen al over een "death cat" gehad die op tafel werd gesmeten.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dennis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Zo is het maar net. En je ziet waar het toe leidt. Ambtenaren denken dat het land het niet aan kan als de minister vanwege schaarste kiest om geen PBM te geven aan zorgpersoneel, dus verbergen ze zich achter de leugen dat wetenschappers geen PBM adviseren.

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:40:
Het probleem is dat zulk nieuws in de huidige media gebracht zou worden alsof we van de hele crisis af zijn en alles open kan.
Zoiets lukt ze één keer, ben inmiddels ook voor alles compleet loslaten. Het voorgestelde gepruts met 1G en horeca dicht om 1u slaat met de kennis van nu nergens meer op, ze zijn hun gezag door dit gedrag compleet kwijt.

Succes met de volgende boosterronde...

• redwing
eamelink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Ook dit leidt af. Voor je het weet is het een links versus rechts discussie. Het Ministerie van VWS werd niet eens geleid door een VVD'er. En ook de meeste VVD-stemmers zullen dit verafschuwen.

Maar dit is geen links versus rechts discussie. Dit gaat over integriteit. Je kan aan de VS zien wat er gebeurt als je land afglijdt naar een niveau waar alle feiten politiek zijn en integriteit ingewisseld is voor wat de partij wil.
Het gaat me ook niet om rechts/links, op zich kan ik me best vinden in het beleidsplan van de VVD (al zou ik nog steeds niet op ze stemmen) . Maar als je naar het daadwerkelijke beleid kijkt en hoe het wordt gespeeld/uitgevoerd is dat een ander verhaal. Want dan zie je dat de integriteit ver weg is en er iets heel anders wordt gedaan dan ze zeggen dat ze doen en willen (en waar mensen op gestemd hebben).

[removed]

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:44:
[...]
Zoiets lukt ze één keer, ben inmiddels ook voor alles compleet loslaten. Het voorgestelde gepruts met 1G en horeca dicht om 1u slaat met de kennis van nu nergens meer op, ze zijn hun gezag door dit gedrag compleet kwijt.

Succes met de volgende boosterronde...
Klopt, maar dan had je dat 2 maanden geleden al gehad, daarmee veel minder boosters gehad, en hadden we nu juist een goede reden gehad om de maatregelen overeind te houden.
Maar er gaat nog wel veel meer van dit soort nieuws boven water komen. En een gedeelte is logisch te verklaren, maar een gedeelte zal ver over de schreef gaan. Precies wat je ook ziet met Groningen/de toeslagenaffaire.

[removed]

Pagina: 1 ... 31 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.