arbraxas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:30:
[...]
Het OMT word anders geleid door het RIVM (van Dissel). Het OMT is altijd gebracht als zijnde de "experts" die dan de politiek van gedegen wetenschappelijk onderbouwd advies voorzien. Dat is de hele tijd de opzet geweest.
Het is ook een verzameling experts, iedere op haar gebied, niet allemaal van het RIVM (wat als instituut ook wetenschappelijk onderzoek doet, toch is ook deze verzameling verre van compleet. Het is de vraag of chef-mondkapjes inkoop voor zover die er al was, daar aan tafel zat met de laatste beschikbaarheids- en verdeelsleutel.
Daarnaast is "wetenschappelijk onderbouwd advies", iets anders dan volgens een "wetenschappelijke methode" werken.
Het daar kritisch op wezen omdat het RIVM een rijksinstituut is en dat politieke verstrengeling een gevaar zou kunnen zijn leverde je onmiddelijk een enkeltje richting de wappiehoek op. Tot ongeveer vanmiddag nog.
De vraag is wat "politieke verstrengeling" betekend en of dat ook inhoud dat een ambtenaar nooit (beargumenteerd) zou mogen reageren op een concept rapport dat er nog omissies in zitten.
Op zich ben ik helemaal voor een volledig onafhankelijk advies, maar dan is dat ook wat het is en moet je dus ook kunnen accepteren dat het kabinet dan vervolgens dat advies aanvult en dingen wijzigt op basis van andere gegevens die het OMT niet mee heeft gewogen.
En dat lijkt zowel kamer (qua vliegen afvangen), media (sensatiebelust) en burgers (kont tegen de krib) omdat ze iets moeten doen of laten waar ze weinig zin in hebben en het grotere geheel en belang niet van overzien, niet toe in staat lijken. Dit zal overigens wel geweest zijn rond het affakkelen van de eerste minister van Volksgezondheid, wat er in mijn herinnering ook niet bepaald zachtjes aan toe ging van de kant van de kamer (en zeker Wilders niet).
Wat mij betreft kun je het de afgelopen weken ook gewoon zien. Nadat toch wel erg duidelijk werd dat de bevolking het niet langer pikte, waren de cijfers ineens weer een stuk rooskleuriger. Ook vandaag weer, nu de nachthoreca in opstand komt zijn er ineens andere cijfers en dito adviezen. Ook de gitzwarte scenarios gebruikt om de laatstelockdown er door te duwen mogen wel eens goed tegen het licht gehouden worden.
Die scenario's waren toen der tijd prima nog een mogelijkheid met op het moment van schatten een redelijk kans van optreden, ik denk dat men nog wel eens wil vergeten hoeveel zaken er toen in vrij korte tijd speelden die elkaar hadden kunnen versterken en dat als een aantal van die kaarten anders was gevallen, het plaatje dus inderdaad een drastisch andere uitkomst had kunnen hebben.
Maar ik begrijp dat je liever hebt dat ze hun inzichten niet aanpassen nu daar meer zekerheid over is, want anders lijkt het alsof ze een stel roeptoeters gelijk geven ?
Dat is het probleem van versoepelen, dan loopt iedereen in dit land over elkaar heen te roepen dat ze de eerste moeten zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
gekkie op 11-02-2022 18:48
]