Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:36:
[...]

En een deel van de politici heeft als enige doel het uithollen van dit vertrouwen - het lijkt wel alsof we graag willen dat het faalt. Dat het stuk gaat. Dat het kapot moet. Terwijl je dan dus geen functionerende zorgstaat meer over houdt, geen uitkeringen, pensioenen, zekerheid - maar wel.. vrijheid?

Tranentrekkend hoe vertrouwen in 'de overheid' wordt gezien als het equivalent van 'vrijheid' en opgelost dient te worden met de sloop van de recht- en zorgstaat.

En dan helpt een pandemie die eindigt in onbegrijpelijk beleid niet. Absoluut niet.
Ja, en dat is zeker een punt van zorg. Het is alleen veel breder dan dit topic want het gaat veel verder dan de pandemie en corona.

Ik zou graag zien dat de regering en overheid hun uiterste best doen om het vertrouwen in de volksvertegenwoordiging weer (gerechtvaardigd) te herstellen. Ik ga alleen mijn adem niet inhouden

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
Indoubt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Ja, en dat is zeker een punt van zorg. Het is alleen veel breder dan dit topic want het gaat veel verder dan de pandemie en corona.

Ik zou graag zien dat de regering en overheid hun uiterste best doen om het vertrouwen in de volksvertegenwoordiging weer (gerechtvaardigd) te herstellen. Ik ga alleen mijn adem niet inhouden
Ik ook niet - kan het niet goed voorspellen. Gek genoeg, als ik me ontrek aan de publieke opinie en discussie blijkt het leven enorm veel kansen te bieden en comfortabel te zijn. Zodra je echter de Telegraaf-route volgt dan voel je je al snel knap genaaid.

Een zekere acteur zegt hier zinnige dingen over imho:

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 20:13
Even de schande links gelaten (dat laat ik maar aan de Tweede Kamer over, succes daar); wie moet het OMT leiden? Of moeten we het RIVM als geheel loskoppelen van het ministerie?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
eric.1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:04:
Even de schande links gelaten (dat laat ik maar aan de Tweede Kamer over, succes daar); wie moet het OMT leiden? Of moeten we het RIVM als geheel loskoppelen van het ministerie?
Een wetenschappelijk adviesorgaan zou niet gekoppeld moeten zijn aan welk politiek gedreven orgaan dan ook. Scheiding kerk en staat geldt wat mij betreft net zo goed voor wetenschap en staat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-10 09:15
Gezondheidsraad? Dat is bij wet een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan op het gebied van volksgezondheid en zij zouden in mijn ogen een betere voorzitter zijn van het OMT zonder de politieke lasten van een RIVM dat onder het Ministerie van VWS valt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Het RIVM is losgekoppeld van welk ministerie dan ook.
Daar is nou juist de Wet op het RIVM voor gemaakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:36

-tom-562

Oliesjeik

Yaksa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Blijkbaar niet
Het RIVM, dat onder het ministerie valt en het OMT voorzit, heeft tekstsuggesties van het ministerie ook overgenomen. Betrokken OMT-leden blijken daarbij niet te zijn geraadpleegd.
https://nos.nl/nieuwsuur/...ide-zich-met-omt-adviezen

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Positieve tests (GGD)

Datum test | positieve uitslagen | weekdag gecorrigeerd
2022-02-09 78594 range: 73943 ... 76198 (afhankelijk van methodiek correctie)

Lopend 7-daags gemiddelde 80.679. Dat is dus een nadrukkelijke daling als je op testdatum woensdag onder dat gemiddelde zit.

R-waarde:

2022-02-02 range: 0.87 ... 0.93

In lijn met de observatie van gisteren. Generatietijd 2.5 dagen in mijn model, dus dan betekent R=0.9 dat je over een week maar liefst 25% lagere aantallen positieve tests verwacht.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Zoiets lukt ze één keer, ben inmiddels ook voor alles compleet loslaten. Het voorgestelde gepruts met 1G en horeca dicht om 1u slaat met de kennis van nu nergens meer op, ze zijn hun gezag door dit gedrag compleet kwijt.

Succes met de volgende boosterronde...
Ze zullen het stap voor stap willen verkopen, maar in alle eerlijkheid: open die handel en anders uiterlijk eind deze maand alles. Zaken en festivals hebben immers toch tijd nodig om weer op te starten, geef ze het broodnodige perspectief.

En het ministerie die zich bemoeit met wat in de OMT stukken moet staan... dat maakt dus het vertrouwen in de politiek kapot. De omt leden hebben hun expertise niet voor niks, heb dan gewoon de moed om af te wijken van delen van het advies.

Dat was de Jonge probleem, hij had zelf niet de kennis. Maar om je dan zo in te dekken door met stukken te bemoeien dat is gewoon fout.

Tweakers Discord

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 20:13
[...]

Nee hoor, valt onder het ministerie van VWS.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is hét kennisinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu. Het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is een agentschap en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWSMinisterie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)
Of hun eigen organogram:
https://www.rivm.nl/sites...ie%2021%20juni%202019.pdf

Niet mis te verstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door eric.1 op 11-02-2022 16:44 ]

• Yaksa
eric.1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Nee hoor, valt onder het ministerie van VWS.
[...]
Of hun eigen organogram:
https://www.rivm.nl/sites...ie%2021%20juni%202019.pdf
Niet mis te verstaan.
Maar politiek gezien zitten ze niet gekoppeld. Dat was nou juist het hele punt van discussie toch?
En als we dan toch gaan knippen en plakken: Op de voorpagina van de site van het RIVM:
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is een zelfstandig onderdeel (agentschap) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ). Dit ministerie is eigenaar van het RIVM. En zorgt voor de faciliteiten die we nodig hebben om ons werk te doen. Ook is het ministerie van VWS een van onze opdrachtgevers. Toch is het RIVM onafhankelijk bij de uitvoering van opdrachten. De Wet op het RIVM beschermt deze onafhankelijkheid.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yamotek schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:42:
[...]
Nee heb het ook over de ontwikkeling van de afgelopen 2-3 weken. Kan het even zo snel niet terugvinden, maar het LCPS zou onderscheid maken tussen bijvangst en 'door corona' opgenomen patiënten maar dit weer hebben teruggedraaid omdat beide soorten patiënten in isolatie behandeld moeten worden (om te zorgen dat corona niet verspreid). Dus desondanks vele patiënten niet ziek zijn door corona, alsnog het zorgsysteem belasten.

Hierdoor zijn de ziekenhuiscijfers van afgelopen week weer hoger dan de week ervoor. Ik zie dit als een oorzaak waarom de IC opnames en verpleegafdeling opnames verschillen (of beide dalend of beide stijgend, maar dat nu de IC daalt en de verpleegafdeling stijgt).
LCPS heeft daar nooit onderscheid in gemaakt vziw. Dus op de dagcijfers heeft dit geen effect gehad.

Het RIVM heeft het nu wel in hun wekelijkse rapportage ergens een uitsplitsing zitten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:23
[...]

Volgens die wet valt het RIVM juist onder het ministerie van VWS.

En in het licht van bovenstaande is vooral artikel 5 van de wet wel interessant:

Onze Minister geeft aan de directeur-generaal geen aanwijzingen met betrekking tot de methoden, volgens welke de onderzoeken, bedoeld in artikel 3, worden uitgevoerd en de resultaten daarvan worden gerapporteerd.

Dat lijkt nu dus wel te zijn gebeurd. Hoewel ze het vast wel weer zo weten te kletsen dat de aanwijzingen niet aan de directeur-generaal van het RIVM zijn gegeven maar aan iemand anders van het RIVM, en dat bovenstaande artikel dus niet geschonden is.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die wet garandeert onafhankelijkheid (of zou dat moeten doen). Zowel het RIVM als het ministerie zeggen dat het om verduidelijkingen gaat. Het lijkt om drie dingen te gaan:
- een tekstuele aanpassing voor PBM (of BPM ;)) in verpleeghuizen
- een tekstuele aanpassing voor het advies bij chauffeurs bij dagbesteding
- een tekstuele aanpassing bij mondkapjes in het OV

De reactie van het ministerie en het rivm: https://nos.nl/l/2416822. De echte vraag is denk ik vooral of het nou echte puur tekstuele verduidelijkingen zijn, in lijn met wat de meerderheid van het OMT vindt. Daar is echter niet achter te komen (geen notulen).

De hele pagina https://nos.nl/collectie/...-beinvloedde-omt-adviezen

https://www.nu.nl/coronav...en-coronamaatregelen.html De versoepelingen zullen dus wel doorgaan, dus geen mondkapjes en 1,5m meer bij CTB locaties en alles tot 01.00 open.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2022 17:03 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12
Yaksa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:52:
Maar politiek gezien zitten ze niet gekoppeld. Dat was nou juist het hele punt van discussie toch?
Het gaat er niet om hoe het formeel geregeld is maar hoe in de praktijk direct en indirect druk uitgeoefend wordt. Als daadwerkelijk adviezen door Den Haag aangepast zijn is van onafhankelijk advies geen sprake, hoe de geldstromen ook lopen.

Als ze zelfs die Zuid-Afrikaanse wetenschapper de mond wilden snoeren dan hebben ze dat bij onwelgevallig OMT advies ook geprobeerd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:59:
Die wet garandeert onafhankelijkheid (of zou dat moeten doen). Zowel het RIVM als het ministerie zeggen dat het om verduidelijkingen gaat. Het lijkt om drie dingen te gaan:
- een tekstuele aanpassing voor PBM (of BPM ;)) in verpleeghuizen
- een tekstuele aanpassing voor het advies bij chauffeurs bij dagbesteding
- een tekstuele aanpassing bij mondkapjes in het OV

De reactie van het ministerie en het rivm: https://nos.nl/l/2416822. De echte vraag is denk ik vooral of het nou echte puur tekstuele verduidelijkingen zijn, in lijn met wat de meerderheid van het OMT vindt. Daar is echter niet achter te komen (geen notulen).

De hele pagina https://nos.nl/collectie/...-beinvloedde-omt-adviezen
Meer onderzoek nodig dus en daarom is het in de discussie belangrijk dat er gedegen feiten op tafel komen.

Het is een normale procedure als je een concept mag ontvangen van een expert, dat je bijvoorbeeld een fout genoteerde datum mag doorgeven. Echter dit wordt dan bijgehouden in een aparte notitie. Je hebt op de conclusie van de expert geen invloed.

Daar moet dus duidelijkheid over komen, want het is niet goed voor de onafhankelijkheid als een ministerie met concepten mag bemoeien. Zelfs voor tekstuele aanpassingen ben ik daar voorzichtig in.

Tweakers Discord

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:05
t_captain schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:38:
Positieve tests (GGD)

Datum test | positieve uitslagen | weekdag gecorrigeerd
2022-02-09 78594 range: 73943 ... 76198 (afhankelijk van methodiek correctie)

Lopend 7-daags gemiddelde 80.679. Dat is dus een nadrukkelijke daling als je op testdatum woensdag onder dat gemiddelde zit.

R-waarde:

2022-02-02 range: 0.87 ... 0.93

In lijn met de observatie van gisteren. Generatietijd 2.5 dagen in mijn model, dus dan betekent R=0.9 dat je over een week maar liefst 25% lagere aantallen positieve tests verwacht.
Ik ben benieuwd of we deze daling gaan zien en of die gaat versnellen. Zou het 'uit beginnen te werken' van de booster nog een druk omhoog kunnen veroorzaken?

Is het enigszins op de langere termijn door te rekenen? Hoe snel zitten we onder de 10k en 1k? Of zou 't testen eerder afgeschaft zijn dan dat we daar zijn qua cijfers?

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Meer onderzoek nodig dus en daarom is het in de discussie belangrijk dat er gedegen feiten op tafel komen.

Het is een normale procedure als je een concept mag ontvangen van een expert, dat je bijvoorbeeld een fout genoteerde datum mag doorgeven. Echter dit wordt dan bijgehouden in een aparte notitie. Je hebt op de conclusie van de expert geen invloed.

Daar moet dus duidelijkheid over komen, want het is niet goed voor de onafhankelijkheid als een ministerie met concepten mag bemoeien. Zelfs voor tekstuele aanpassingen ben ik daar voorzichtig in.
Ik weet niet goed wat gebruikelijk is, maar ze hebben de schijn tegen. Ben benieuwd naar wat er verder volgt, volgens mij is dit de oogst na de 1e 20k documenten.

Ik werk ook in omgevingen met toezichthouders en onder toezicht staande processen ed, daar is het ook niet ongebruikelijk dat je bij auditresultaten best tekstuele aanpassingen door mag voeren, maar bij de inhoud kan dat absoluut niet.

-edit: daarmee zeg ik niet dat ik onderschrijf dat dit puur tekstuele verduidelijkingen zijn, dat kan ik niet beoordelen

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2022 17:34 ]

• arbraxas
  • Laatst online: 20-09 18:20
Naar wat ik hier lees gaat het toch echt wel wat verder als een opmerking over een verkeerde datum en/of het verkeerd gebruik van d/t.
Het gaat daarbij om subtiele wijzigingen in de tekst - al te grote aanpassingen zouden ook wel eerder zijn opgevallen. Maar juist door middel van schijnbaar onbeduidende tekstwijzigingen die voor bepaalde sectoren desondanks belangrijke consequenties hadden, kon het ministerie haar politieke invloed doen gelden. Met name de zorg buiten de ziekenhuizen kreeg daarmee te maken.
Hier word het nog wat harder verwoord:
https://www.ad.nl/politie...zeer-ongelukkig~adbba256/

Maar niet fijn om te zien dat de kritische noten over de onafhankelijkheid van het OMT / RIVM dus toch wel degelijk gegrond waren.

[ Voor 9% gewijzigd door arbraxas op 11-02-2022 17:39 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:30:
[...]

Ik weet niet goed wat gebruikelijk is, maar ze hebben de schijn tegen. Ben benieuwd naar wat er verder volgt, volgens mij is dit de oogst na de 1e 20k documenten.

Ik werk ook in omgevingen met toezichthouders en onder toezicht staande processen ed, daar is het ook niet ongebruikelijk dat je bij auditresultaten best tekstuele aanpassingen door mag voeren, maar bij de inhoud kan dat absoluut niet.

-edit: daarmee zeg ik niet dat ik onderschrijf dat dit puur tekstuele verduidelijkingen zijn, dat kan ik niet beoordelen
Snap ik, de schijn hebben ze tegen met de tekstuele verduidelijkingen, omdat het dan vooral gaat hoe de boodschap wordt gebracht. Daar zit een politieke saus doorheen en dat moet buiten de wetenschappelijke consensus blijven.

Tweakers Discord

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
arbraxas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Naar wat ik hier lees gaat het toch echt wel wat verder als een opmerking over een verkeerde datum en/of het verkeerd gebruik van d/t.

[...]

Maar niet fijn om te zien dat de kritische noten over de onafhankelijkheid van het OMT / RIVM dus toch wel degelijk gegrond waren.
Het gaat zeker verder dan spelfouten, het gaat om zinnen toevoegen.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

arbraxas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:35:
[...]

[...]

“De worst voorhouden” ik vind dat getuigen van schandalige minachting voor de inwoners van dit land vanuit dat ministerie. De ambtenaar in kwestie zou op staande voet ontslagen moeten worden. Maar volgens ome Ernst stond de ambtenarij daar onder hoge druk vanwege de crisis, tuurlijk, die stonden gewoon uit te zoeken welke worst het moest worden….:r

• Yaksa
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:42:
[...]Het gaat zeker verder dan spelfouten, het gaat om zinnen toevoegen.
Dan nog, zonder de originele (interne) stukken te kunnen vergelijken met de gepubliceerde stukken zodat je een op een kunt zien wat er nou eigenlijk is toegevoegd is het giswerk, speculaas.
Bovendien, interne stukken worden volgens mij altijd geredigeerd alvorens over te gaan tot publicatie. Dat is in het bedrijfsleven zo en dat zal (denk ik) in de politiek niet anders zijn.
Volgens mij is daar ook niks mis mee, zolang de oorspronkelijke boodschap of context maar bewaard blijft.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 16:53
eamelink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Een zeer, zeer kwalijke zaak. Met de WODC affaire nog vers in het geheugen wederom bemoeienis van een ministerie met een wat zou moeten zijn een onafhankelijke organisatie. En dan ook niet op iets triviaals, maar echt een heftige ondermijning van van onafhankelijke advies.
Komt niet een groot deel van de misvatting voort uit:
Hoogleraar Gezondheidsrecht Jaap Sijmons: "Ik denk dat hier zelfs de wet geschonden wordt. Daarin staat dat de minister zich niet moet bemoeien met de wetenschappelijke methode van het RIVM. Daar moet hij echt van afblijven. Dat is hier niet gebeurd."
Het OMT bedrijft geen wetenschap en de adviezen zijn dan ook geen wetenschap, maar beleid, gedeeltelijk met input vanuit de wetenschap. Met OMT doet dus niet aan "de wetenschappelijk methode".
Als je deze "inmenging" niet wilt, prima, maar dan moet je ook niet gaan zeiken als het kabinet wat anders besluit van het OMT adviseert, omdat het kabinet er andere dingen bij kan betrekken dan het OMT. En in deze lijkt dat dus te zijn de omgang met een op dat moment schaars goed te zijn geweest.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:51

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Begin december zeggen dat de lockdown onnodig was kon je op deze plek heftige reacties en hoon opleveren. Heb zelf deze vrouw genoemd maar dan was het argument 'het is onvergelijkbaar', 'de populatie is anders', 'we weten nog te weinig', 'beter het zekere voor het onzekere', etc.
En al die argumenten hadden toen(!) een geldig bestaansreden. Net zoals haar argument waar toen(!) onvoldoende bewijs voor was.
Als nu blijkt dat hetzelfde OMT dat ons de beruchte grafiek des doods presenteerde direct of indirect deze mevrouw monddood heeft willen maken dan is dat ernstig. Men was blijkbaar doodsbang dat we niet aan de booster gingen, positieve geluiden werden mede daarom de kop in gedrukt.
Je bent aan suggereert intentie zonder bewijs, je impliceert opzet. Je gebruikt suggestieve labels om iets in kwaad daglicht te plaatsen zonder objectief.

Ik bedoel dit verder niet kwaad, maar snap je dat je daarmee elke vorm van redelijke discussie over dit onderwerp volledig onmogelijk maakt? Ik moet nu eerst gaan bewijzen dat die grafiek niet berucht was, en dat de overheid haar niet mondsdood wilde hebben of dat ze doodsbang waren.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• hoevenpe
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:47:
“De worst voorhouden” ik vind dat getuigen van schandalige minachting voor de inwoners van dit land vanuit dat ministerie.
Met het gevolg dat wappies met een grote glimlach 'told you so' kunnen roepen...

Mocht in de herfst een nieuwe golf volgen dan heeft de regering een enorm probleem. Een hoop 'schapen' doen dan niet meer mee.

• hoevenpe
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:53:
LIk bedoel dit verder niet kwaad, maar snap je dat je daarmee elke vorm van redelijke discussie over dit onderwerp volledig onmogelijk maakt? Ik moet nu eerst gaan bewijzen dat die grafiek niet berucht was, en dat de overheid haar niet mondsdood wilde hebben of dat ze doodsbang waren.
Laten we het erop houden dat ik in december ze het voordeel van de twijfel gaf: onkunde en (te veel?) voorzichtigheid. Ben daar nu niet zo zeker meer van, helaas een stuk cynischer geworden.

De bevolking een 'versoepeling worst' voorhouden, proberen de Zuid-Afrikaanse ontdekster van Omikron te beïnvloeden, etc. Dat neigt toch naar opzet?

[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 11-02-2022 18:02 ]

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Met het gevolg dat wappies met een grote glimlach 'told you so' kunnen roepen...

Mocht in de herfst een nieuwe golf volgen dan heeft de regering een enorm probleem. Een hoop 'schapen' doen dan niet meer mee.
Het hele idee van iemand een worst voorhouden (of een wortel aan een stok, als je vegan bent) is dat je ‘m nooit zal krijgen. Het is misleiding, liegen tegen de bevolking. Zo diep is men dus op dat ministerie gezakt. “We liegen tegen onze achterlijke bevolking”, zo komt het op mij over, ik ben daar echt heel pissig over. En de verantwoordelijke regent blijft gewoon zitten (net als bij de toeslagenaffaire), want dat is hoe ze daar rollen…

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

“De worst voorhouden” ik vind dat getuigen van schandalige minachting voor de inwoners van dit land vanuit dat ministerie.
Ik til hier niet zo zwaar aan.

Ten eerste denk ik dat je een hele negatieve intepretatie kiest, namelijk die bedriegen met een fictieve worst die niet gaat komen. Dat is niet de gebruikelijke interpretatie van worst voorhouden; waarbij je iemand een voordeeltje aanbiedt dat er ook daadwerkelijk aankomt.

Ten tweede gaat dit over interne communicatie binnen het ministerie. Daar moet redelijk vrij van gedachten gewisseld kunnen worden. Er is intern ook een corrigerend vermogen, en een ministeriële verantwoordelijkheid voor wat uiteindelijk de buitenwereld bereikt.

Ik vind het onvergelijkbaar met de sturing die het ministerie geeft richting het OMT. Dan ben je al voorbij de interne correctiemechanismes en een grens over gegaan die expliciet bedoeld was om dat soort sturing te voorkomen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

dr.lowtune schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:12:
Het hele idee van iemand een worst voorhouden (of een wortel aan een stok, als je vegan bent) is dat je ‘m nooit zal krijgen. Het is misleiding, liegen tegen de bevolking. Zo diep is men dus op dat ministerie gezakt. “We liegen tegen onze achterlijke bevolking”, zo komt het op mij over, ik ben daar echt heel pissig over. En de verantwoordelijke regent blijft gewoon zitten (net als bij de toeslagenaffaire), want dat is hoe ze daar rollen…
Ik denk dat de perceptie die jij hebt bij worst voorhouden afwijkt van gebruikelijk. Mijn eigen perceptie is niet dat die worst niet komt, of dat het misleiding is. Ik kan het uiteraard mis hebben, maar als ik de betekenis zo eens Google, haal ik het stukje 'misleiding' er niet uit bij de typische uitleg.

• Yaksa
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:12:
[...]Het hele idee van iemand een worst voorhouden (of een wortel aan een stok, als je vegan bent) is dat je ‘m nooit zal krijgen. Het is misleiding, liegen tegen de bevolking. Zo diep is men dus op dat ministerie gezakt. “We liegen tegen onze achterlijke bevolking”, zo komt het op mij over, ik ben daar echt heel pissig over. En de verantwoordelijke regent blijft gewoon zitten (net als bij de toeslagenaffaire), want dat is hoe ze daar rollen…
Betekenis iemand een worst voorhouden: Iemand een voordeeltje in het vooruitzicht stellen, teneinde hem te bewegen ergens mee akkoord te gaan. Bron:

Dat is dus geen misleiding, laat staan liegen. Je maakt er zelf van dat je die worst (of wortel) nooit zal krijgen en je knoopt er vervolgens een aantal aannames en onderbuikgevoelens aan vast.
Schiet niet op zo.

• gekkie
[...]
“De worst voorhouden” ik vind dat getuigen van schandalige minachting voor de inwoners van dit land vanuit dat ministerie. De ambtenaar in kwestie zou op staande voet ontslagen moeten worden. Maar volgens ome Ernst stond de ambtenarij daar onder hoge druk vanwege de crisis, tuurlijk, die stonden gewoon uit te zoeken welke worst het moest worden….:r
Ambtenaren mogen uberhaupt wel weer eens wat formeler worden in hun doen en laten, tevens in de gebruikte communicatie middelen (whats fscking app bijvb.).

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Yaksa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Betekenis iemand een worst voorhouden: Iemand een voordeeltje in het vooruitzicht stellen, teneinde hem te bewegen ergens mee akkoord te gaan. Bron:

Dat is dus geen misleiding, laat staan liegen. Je maakt er zelf van dat je die worst (of wortel) nooit zal krijgen en je knoopt er vervolgens een aantal aannames en onderbuikgevoelens aan vast.
Schiet niet op zo.
Het gaat om onze overheid, beschouw jij die (nu nog) als een betrouwbare partner?

• arbraxas
  • Laatst online: 20-09 18:20
gekkie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Komt niet een groot deel van de misvatting voort uit:

[...]

Het OMT bedrijft geen wetenschap en de adviezen zijn dan ook geen wetenschap, maar beleid, gedeeltelijk met input vanuit de wetenschap. Met OMT doet dus niet aan "de wetenschappelijk methode".
Als je deze "inmenging" niet wilt, prima, maar dan moet je ook niet gaan zeiken als het kabinet wat anders besluit van het OMT adviseert, omdat het kabinet er andere dingen bij kan betrekken dan het OMT. En in deze lijkt dat dus te zijn de omgang met een op dat moment schaars goed te zijn geweest.
Het OMT word anders geleid door het RIVM (van Dissel). Het OMT is altijd gebracht als zijnde de "experts" die dan de politiek van gedegen wetenschappelijk onderbouwd advies voorzien. Dat is de hele tijd de opzet geweest.
Het daar kritisch op wezen omdat het RIVM een rijksinstituut is en dat politieke verstrengeling een gevaar zou kunnen zijn leverde je onmiddelijk een enkeltje richting de wappiehoek op. Tot ongeveer vanmiddag nog.

Wat mij betreft kun je het de afgelopen weken ook gewoon zien. Nadat toch wel erg duidelijk werd dat de bevolking het niet langer pikte, waren de cijfers ineens weer een stuk rooskleuriger. Ook vandaag weer, nu de nachthoreca in opstand komt zijn er ineens andere cijfers en dito adviezen. Ook de gitzwarte scenarios gebruikt om de laatstelockdown er door te duwen mogen wel eens goed tegen het licht gehouden worden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Yaksa
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:27:
[...]Het gaat om onze overheid, beschouw jij die (nu nog) als een betrouwbare partner?
Ik wel, wanneer ik dat echt niet meer zou doen dan was ik allang geëmigreerd.
Waarschijnlijk naar België, maar daar twijfel ik nog over.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
De gitzwarte scenario's zijn ook niet meer te verkopen als de cijfers gunstig zijn en andere landen ons voorgaan.

De zorg liep al op de tenen door de slechte aanpak rondom de Delta variant, we konden eigenlijk geen variant erbij hebben. Dat de ziekmakendheid meevalt is wat dat betreft een cadeau, zeker in combinatie met de opgebouwde weerstand onder de bevolking door vaccinaties en besmettingen.

Als je wil evalueren dan betreft het rekenen met data van andere varianten, waar je dus ook de plank mee kan misslaan. De trage boostercampagne en het continue geschipper met verschillende maatregelen om de bevolking mee te krijgen.

Er valt heel veel te leren uit de afgelopen jaren.

Tweakers Discord

• gekkie
arbraxas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:30:
[...]
Het OMT word anders geleid door het RIVM (van Dissel). Het OMT is altijd gebracht als zijnde de "experts" die dan de politiek van gedegen wetenschappelijk onderbouwd advies voorzien. Dat is de hele tijd de opzet geweest.
Het is ook een verzameling experts, iedere op haar gebied, niet allemaal van het RIVM (wat als instituut ook wetenschappelijk onderzoek doet, toch is ook deze verzameling verre van compleet. Het is de vraag of chef-mondkapjes inkoop voor zover die er al was, daar aan tafel zat met de laatste beschikbaarheids- en verdeelsleutel.

Daarnaast is "wetenschappelijk onderbouwd advies", iets anders dan volgens een "wetenschappelijke methode" werken.
Het daar kritisch op wezen omdat het RIVM een rijksinstituut is en dat politieke verstrengeling een gevaar zou kunnen zijn leverde je onmiddelijk een enkeltje richting de wappiehoek op. Tot ongeveer vanmiddag nog.
De vraag is wat "politieke verstrengeling" betekend en of dat ook inhoud dat een ambtenaar nooit (beargumenteerd) zou mogen reageren op een concept rapport dat er nog omissies in zitten.

Op zich ben ik helemaal voor een volledig onafhankelijk advies, maar dan is dat ook wat het is en moet je dus ook kunnen accepteren dat het kabinet dan vervolgens dat advies aanvult en dingen wijzigt op basis van andere gegevens die het OMT niet mee heeft gewogen.

En dat lijkt zowel kamer (qua vliegen afvangen), media (sensatiebelust) en burgers (kont tegen de krib) omdat ze iets moeten doen of laten waar ze weinig zin in hebben en het grotere geheel en belang niet van overzien, niet toe in staat lijken. Dit zal overigens wel geweest zijn rond het affakkelen van de eerste minister van Volksgezondheid, wat er in mijn herinnering ook niet bepaald zachtjes aan toe ging van de kant van de kamer (en zeker Wilders niet).
Wat mij betreft kun je het de afgelopen weken ook gewoon zien. Nadat toch wel erg duidelijk werd dat de bevolking het niet langer pikte, waren de cijfers ineens weer een stuk rooskleuriger. Ook vandaag weer, nu de nachthoreca in opstand komt zijn er ineens andere cijfers en dito adviezen. Ook de gitzwarte scenarios gebruikt om de laatstelockdown er door te duwen mogen wel eens goed tegen het licht gehouden worden.
Die scenario's waren toen der tijd prima nog een mogelijkheid met op het moment van schatten een redelijk kans van optreden, ik denk dat men nog wel eens wil vergeten hoeveel zaken er toen in vrij korte tijd speelden die elkaar hadden kunnen versterken en dat als een aantal van die kaarten anders was gevallen, het plaatje dus inderdaad een drastisch andere uitkomst had kunnen hebben.

Maar ik begrijp dat je liever hebt dat ze hun inzichten niet aanpassen nu daar meer zekerheid over is, want anders lijkt het alsof ze een stel roeptoeters gelijk geven ?
Dat is het probleem van versoepelen, dan loopt iedereen in dit land over elkaar heen te roepen dat ze de eerste moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 11-02-2022 18:48 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Tja, ambtenaren zijn ook maar mensen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik deze mails uit het AD artikel wel echt lomp en narcistisch over vind komen.

Ik schrijf zelf ook weleens "lompe" dingen (over onteigeningen en dat zijn geen grappen) om het ministerie van I&W en projectmanagers duidelijk te maken dat zij serieus moeten nadenken over de consequenties van hun wensen/ideeën maar dat haal ik hier helemaal niet uit.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Yaksa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ik wel, wanneer ik dat echt niet meer zou doen dan was ik allang geëmigreerd.
Waarschijnlijk naar België, maar daar twijfel ik nog over.
Dan verschillen we daar in :) of België beter is durf ik niet te zeggen trouwens. Ik heb in China gewoond(echt), maar daar was het wel druk(ook echt) :+

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:04
Niet zo vreemd toch?

Dit is een private app, niets van de overheid.

Deze App gebruik je om je te registreren als je ergens binnenkomt. Dit bestaat/bestond in NL ook.

Ik zie het verschil niet met bijvoorbeeld het opvragen van camerabeelden bij een particulier van zijn/haar Nest camera (of welk merk dan ook).

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:52:
Tja, ambtenaren zijn ook maar mensen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik deze mails uit het AD artikel wel echt lomp en narcistisch over vind komen.
Het meest opmerkelijke is dat dit begin 2020 betreft: een tijd met duizenden doden, overvolle ziekenhuizen en geen zicht op een vaccin.

Die 'worst' was toen toch helemaal niet nodig? Een goed eerlijk verhaal was voor de overgrote redelijke meerderheid meer dan genoeg geweest, als ze toen zo neerbuigend over de burger dachten hoe dan bij de laatste lockdown en rond de invoering van de avondklok?

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:20

SuBBaSS

-has Ryzen

ll roel j schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:25:
[...]

Niet zo vreemd toch?

Dit is een private app, niets van de overheid.

Deze App gebruik je om je te registreren als je ergens binnenkomt. Dit bestaat/bestond in NL ook.

Ik zie het verschil niet met bijvoorbeeld het opvragen van camerabeelden bij een particulier van zijn/haar Nest camera (of welk merk dan ook).
Iets met een glijdende schaal....

En juist wel vreemd hier zo'n private app voor te gebruiken als overheid.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

SuBBaSS schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Iets met een glijdende schaal....

En juist wel vreemd hier zo'n private app voor te gebruiken als overheid.
Werkt dan waarschijnlijk wel weer beter dan wat de overheid zelf heeft ontwikkeld :+

• ArcticWolf
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Het meest opmerkelijke is toch dat dit begin 2020 betreft: een tijd met duizenden doden, overvolle ziekenhuizen en geen zicht op een vaccin.

Die 'worst' was toen toch helemaal niet nodig? Een goed eerlijk verhaal was voor de overgrote redelijke meerderheid meer dan genoeg geweest, als ze toen zo neerbuigend over de burger dachten hoe dan bij de laatste lockdown en rond de invoering van de avondklok?
Juist omdat het begin 2020 was, werd er zo gereageerd denk ik, omdat er weinig tot niks bekend was. Zomer 2020 was ook redelijk normaal toch, horeca open, geen CTB of mondkapjes, ben zelfs nog op vakantie geweest naar Polen zonder problemen.
En ja duizenden doden is echt niet fijn en leuk, dat wil je altijd voorkomen of niet meemaken. En overvolle ziekenhuizen is niet uit te leggen.
Ik denk dat ze zelf moeite hadden om uit te kunnen leggen dat covid een percentage van de bevolking raakt maar dat we de ziekenhuis capaciteit niet hebben en daarom moeten jullie maar "dit doen" de aankomende tijd want anders weten wij het ook niet...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• gekkie
hoevenpe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:39:
[...]
Het meest opmerkelijke is dat dit begin 2020 betreft: een tijd met duizenden doden, overvolle ziekenhuizen en geen zicht op een vaccin.

Ook toen waren er nog wel groepen (die soms goed bedoeld) toch nog vrij graag bij elkaar kwamen etc.
Er moest ons steevast gevraagd worden iets te doen, of eigenlijk juist te laten (wat we nog moeilijker lijken te vinden), wat we eigenlijk niet willen, voor een realistisch gezien onbepaalde tijd. Dat is lastig te om gedaan te krijgen, vervolgens lijkt de koopman van de "B.V. Nederland" in ons weer wakker te worden en gaan we het "verkopen". Hetzelfde voorstel qua beleid kun je netjes verwoorden, dan waren er nog genoeg mensen over gevallen, of je doet het (beperkt tot niet in hetzelfde document beargumenteerd) met de semi--straattaal, wat soms wel eens de modus-operandi lijkt van ons ambtenarenkorps, tot de hoogte ambtenaar aan toe (afhankelijk van of je de koning tot ons ambtenarenkorps rekent en of je hem hoger of lager in rang wil zien dan Rutte). Wat dus wat mij betreft ook weer aardig illustreert dat het weliswaar verstandig is als Rutte eens wat anders ging doen (en een aantal andere bestuurder met hem) maar dat daarmee de problemen niet weg zijn. Want die zitten inmiddels in de volledige organisatie.
Van die informele communicatie is vaak zowel tijdens als naderhand geen chocola meer te maken, als het uberhaupt al gedocumenteerd en archiveert worden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:26:
Je kan toch gewoon de binnensteden van de drukkere steden een evenementen gebied maken? Bandje halen, dan overal vrij naar binnen. Geen idee hoeveel mensen er per dag carnaval vieren, misschien dat die testcapaciteit er niet is, dat zou kunnen, maar op zich lijkt de rest me geen enkel probleem.
Je komt duidelijk niet uit het zuiden des lands. Carnaval is geen evenement dat makkelijk te handhaven/controleren is. Het is Koningsdag in het kwadraat tot de tiende macht. Het fijne aan Carnaval is wel dat de sfeer vooral is dat 'iedereen-je-beste-vriend-is' en het aantal incidenten in vergelijking met andere feesten heel erg laag is. Maar handhaven en CTB's met Carnaval? Ze barsten hier massaal in lachen uit als ze dat horen. Dat idee bestaat alleen maar in de hoofden van niet-Carnaval-vierders.

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
zacht schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Je komt duidelijk niet uit het zuiden des lands. Carnaval is geen evenement dat makkelijk te handhaven/controleren is. Het is Koningsdag in het kwadraat tot de tiende macht. Het fijne aan Carnaval is wel dat de sfeer vooral is dat 'iedereen-je-beste-vriend-is' en het aantal incidenten in vergelijking met andere feesten heel erg laag is. Maar handhaven en CTB's met Carnaval? Ze barsten hier massaal in lachen uit als ze dat horen. Dat idee bestaat alleen maar in de hoofden van niet-Carnaval-vierders.
Gelukkig niet ;). Tegelijk worden met andere feesten hele binnensteden omgetoverd tot evenementen terreinen met allerlei lokale regels. Het lijkt me echt vrij eenvoudig om iedereen een armbandje te geven na een positieve test. Als de wil goed is, hoef je niet of nauwelijks te handhaven. Testcapaciteit is vast een probleem, de rest lijkt me echt niet zo lastig. Het CTB etc hoeft dan helemaal niet, menig binnenstad had dat in oktober al op die manieren geregeld.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan een cirkeltje hekken om de binnenstad zetten, maar daar wonen ook mensen die gewoon naar huis willen. Geef je de bewoners een ontheffing, maar dan heb je gelijk weer 1000 potentieel ongetoetste bezoekers er bij. En wat doe je met kroegen buiten de de cirkel? Cirkel groter maken zorgt er voor dat 80% van het dorp een ontheffing krijgt. :+
Zo'n polsbandje is dan wel het beste alternatief, alleen nog ff uitvogelen hoe je een paar miljoen tests per dag er doorheen perst.

• jadjong
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Juist omdat het begin 2020 was, werd er zo gereageerd denk ik, omdat er weinig tot niks bekend was. Zomer 2020 was ook redelijk normaal toch, horeca open, geen CTB of mondkapjes, ben zelfs nog op vakantie geweest naar Polen zonder problemen.
Tenzij je zin had in activiteiten waarbij duizenden mensen bijeen komen. Volgens mij was er geen sport, concert of iets wat daar op lijkt. Aan een tafel zitten met maximaal 500 bezoekers(?) per keer was wel het maximaal toegestane.

edit, het was nog minder.
Algemene regels voor activiteiten buiten
We houden 1,5 meter afstand van anderen.
Maximaal 250 personen (exclusief personeel).
In de horeca wordt altijd gewerkt met een vaste zitplaats.
Geen maximumaantal personen onder de volgende voorwaarden: vaste zitplaatsen, een reservering en een gezondheidscheck vooraf.
In dierentuinen, pretparken en andere buitenlocaties met doorstroom van bezoekers is 1,5 meter afstand de regel (locaties zorgen zelf voor naleving van deze regel). Er geldt geen maximumaantal personen.

[ Voor 32% gewijzigd door jadjong op 11-02-2022 20:37 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voorheen was personeel ook altijd uitgezonderd van CTB. Dus ongeteste lopen er sowieso een hoop rond.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
rik86 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Ik ben benieuwd of we deze daling gaan zien en of die gaat versnellen. Zou het 'uit beginnen te werken' van de booster nog een druk omhoog kunnen veroorzaken?

Is het enigszins op de langere termijn door te rekenen? Hoe snel zitten we onder de 10k en 1k? Of zou 't testen eerder afgeschaft zijn dan dat we daar zijn qua cijfers?
Dan zouden we dat boostereffect in Belgie ook moeten zien toch?

Woonde ik maar in Denemarken....daar wordt tenminste logisch nagedacht.

Met de scholen open, de verjaardagen thuis en met het negeren van het thuiswerkadvies zijn de overige coronamaatregelen, naar mijn mening, echt een wassen neus en kunnen per direct worden afgeschaft. Des te sneller is het ook voorbij.

[ Voor 23% gewijzigd door iamcj op 11-02-2022 21:20 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:30
Indoubt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Je hebt absoluut gelijk en het betekend zeker niet dat ik het niet kwalijk vindt. Dat vindt ik namelijk wel. Wat dat betreft is het op dat vlak de afgelopen decennia slechter geworden. Het vertrouwen in de overheid is sowieso laag (en lager geworden) en dat hebben ze toch echt grotendeels aan zichzelf te wijten.

Dat ik niet verbaasd ben betekend niet dat ik het ermee eens ben.
het is moeilijk om niet cynisch te worden. Mijn vader is ooit 12 jaar wethouder geweest in een ver verleden. Ik had toen wel vertrouwen in de goede bedoelingen van de politici. Tegenwoordig haalt de helft de eindstreep niet.
In de landelijke politiek was het in die tijd was het ook een "doodzonde" als de 2e kamer niet goed geïnformeerd werd. Dat stond dat gelijk aan politieke zelfmoord. In de huidige bestuurscultuur kun je dat toch moeilijk voorstellen.
Inmiddels is de maatschappij enorm verhard, en worden tegenstellingen uitvergroot. Politici zijn, bijna noodgedwongen ook, heel erg bezig met de perceptie. Hijgerige parlementaire journalisten berichten over het zoveelste ruzietje op het binnenhof ipv de grote onderwerpen (want dat is toch te ingewikkeld voor de mensen).

Misschien moet men wat meer vertrouwen hebben in de bevolking. We hebben allemaal gezien dat er heel wat domme mensen zijn, maar de bevolking in zijn totaliteit is zeker niet achterlijk.

iets anders trouwens. We zijn echt over de piek heen. Vandaag corona test ingepland en ik kon in Tilburg één uur later al terecht. Dat was eerder echt volstrekt ondenkbaar.

• jadjong
  • Niet online
maxtrash schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:17:
iets anders trouwens. We zijn echt over de piek heen. Vandaag corona test ingepland en ik kon in Tilburg één uur later al terecht. Dat was eerder echt volstrekt ondenkbaar.
Dat merk je onderweg ook, de natuurlijke lockdown door al die bankzitters (:P) leek halverwege deze week te verdwijnen. Alleen het zuid-oosten loopt gevoelsmatig nog een weekje achter.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jadjong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Dat merk je onderweg ook, de natuurlijke lockdown door al die bankzitters (:P) leek halverwege deze week te verdwijnen. Alleen het zuid-oosten loopt gevoelsmatig nog een weekje achter.
Waarom lopen wij achter?
Hier kan je ook dezelfde dag al testen. En files zijn hier ook dagelijks?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Dit is toch al meerdere weken geleden eens langsgekomen? Alleen stond het toen nog niet op Tweakers...

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kamerleden willen opheldering over bemoeienis ministerie met OMT-advies

Het volgende debat zal taai worden voor Kuipers. Alhoewel hij geen minister was destijds zal hij wel verantwoording moeten afleggen voor wat er destijds is gebeurt. Het ministerie van VWS en het OMT hebben altijd ontkent dat er druk op het OMT was uitgeoefend in bepaalde zaken rondom het beleid en de adviezen.

Ik ben benieuwd of er de komende dagen nog meer omhoog komt zoals dit. Je krijgt zo'n topje van de ijsberg gevoel erbij.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 23:30
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:18:

Het volgende debat zal taai worden voor Kuipers. Alhoewel hij geen minister was destijds zal hij wel verantwoording moeten afleggen voor wat er destijds is gebeurt. Het ministerie van VWS en het OMT hebben altijd ontkent dat er druk op het OMT was uitgeoefend in bepaalde zaken rondom het beleid en de adviezen.

Ik ben benieuwd of er de komende dagen nog meer omhoog komt zoals dit. Je krijgt zo'n topje van de ijsberg gevoel erbij.
Er komt 100% zeker nog meer poep bovendrijven. Immers is alleen de communicatie van tot en met mei 2020 vrijgegeven. Ondertussen zijn we een dikke 1.5 jaar verder.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 18:42
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:26:
Je kan toch gewoon de binnensteden van de drukkere steden een evenementen gebied maken? Bandje halen, dan overal vrij naar binnen. Geen idee hoeveel mensen er per dag carnaval vieren, misschien dat die testcapaciteit er niet is, dat zou kunnen, maar op zich lijkt de rest me geen enkel probleem.
Wel fijn als je bewoner bent van die binnenstad. Dan kun je zonder test en of vaccinatie overal naar binnen.

• Dennis
Amphiebietje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:08:
Dit is toch al meerdere weken geleden eens langsgekomen? Alleen stond het toen nog niet op Tweakers...
Toen hadden ze het al onrechtmatig gebruikt en moesten ze daar excuses voor aanbieden. Blijkbaar vonden ze dat wel prettig en willen ze er nu een juridische basis voor creëren.

*knip*
Glijdende schaal argument.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 12-02-2022 09:40 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:18:

Was er niet zoveel geklaag over dat het OMT een club wereldvreemde professors was wiens adviezen niet werkten in de echte wereld ?

Als het OMT met een concept advies komt waarvan het ministerie meent dat het 'niet uit te leggen' is of op een andere manier niet praktisch is dan heb je een keuze tussen het advies zo krijgen en niet uitvoeren of vragen om een ander advies. Beiden zijn slecht. Beiden komen voort uit dat er krampachtig vrijwillige opvolging van maatregelen moet worden verkregen omdat er niks afgedwongen kan worden.

Nu zal dit weer door velen (ook degenen die juist wilden dat het OMT meer buiten de medische wetenschap keek) worden aangegrepen om het gelijk te claimen in het niet volgen van de maatregelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• alexbl69
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:58:
[...]

Was er niet zoveel geklaag over dat het OMT een club wereldvreemde professors was wiens adviezen niet werkten in de echte wereld ?

Als het OMT met een concept advies komt waarvan het ministerie meent dat het 'niet uit te leggen' is of op een andere manier niet praktisch is dan heb je een keuze tussen het advies zo krijgen en niet uitvoeren of vragen om een ander advies. Beiden zijn slecht. Beiden komen voort uit dat er krampachtig vrijwillige opvolging van maatregelen moet worden verkregen omdat er niks afgedwongen kan worden.

Nu zal dit weer door velen (ook degenen die juist wilden dat het OMT meer buiten de medische wetenschap keek) worden aangegrepen om het gelijk te claimen in het niet volgen van de maatregelen.
Wat ik er altijd van heb begrepen is dat het OMT in de eerste plaats een medisch advies geeft. Het is vervolgens aan de politiek om dit medische advies mee te laten wegen in de besluitvorming, waarbij er dus ook andere zaken (bijvoorbeeld draagvlak, internationale afspraken, economie) worden meegenomen.

Het begint er nu op te lijken dat het kabinet niet voldoende ballen had om die afweging te maken, en dat ze die 'andere zaken' al op voorhand bij het OMT geïnjecteerd hebben zodat ze het bijgestelde OMT 'advies' één-op-één over konden nemen.

Lekker handig, want op die manier hoef je als kabinet geen verantwoording af te leggen over de besluitvorming. Ze hebben het advies immers gevolgd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:41:
Lekker handig, want op die manier hoef je als kabinet geen verantwoording af te leggen over de besluitvorming. Ze hebben het advies immers gevolgd.
En het OMT krijgt de schuld als het verkeerd uitpakt...

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:42:
[...]

En het OMT krijgt de schuld als het verkeerd uitpakt...
En als het “verkeerd” gaat krijgt de minister de schuld, ondanks dat dit voor “zijn tijd” gebeurde. De verrotte ambtenaren die er onder zitten blijven volledig buiten schot.

Edit: (Kuipers toch ook niet helemaal zuiver op de graat, politicians will be politicians)
https://www.ad.nl/binnenl...gen-medewerkers~a6a1bb18/

[ Voor 23% gewijzigd door dr.lowtune op 12-02-2022 09:03 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennis schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:21:
[...]

Wel fijn als je bewoner bent van die binnenstad. Dan kun je zonder test en of vaccinatie overal naar binnen.
Zonder bandje kom je dan niet binnen.

PSN

• hoevenpe
YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:07:
Verplicht getest om naar je eigen huis te mogen? Er bestaat nog zoiets als grondrechten...

Waarom trouwens zo vasthouden aan 1G, ben ik de enige die cynisch denkt dat het vooral om geld naar bevriende TvT vriendjes schuiven gaat?

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:58:
Alleen bepaald het OMT niet wat er daadwerkelijk ingevoerd wordt, ze adviseren. Indien hun advies wereldvreemd is dan kan het kabinet ervoor kiezen om af te wijken. Nu lijkt het erop dat het kabinet wilde afwijken, maar daarbij rugdekking van het OMT wilde. Er werden nieuwe teksten voorgesteld welke overgenomen werden in de OMT adviezen voordat deze bekend werden gemaakt. Als ik het dossier bij de NOS bekijk lijkt het er zelfs op dat De Jonge hiervan deels op de hoogte was.

Moet dit het gedrag goedpraten? Helaas moet het ministerie dit soort foute dingen in het geheim doen, want als we het niet doen is het voer voor tegenstanders? De integere route zou zijn geweest om een afwijkend beleid te voeren ten opzichte van het advies, zonder het advies te proberen om te buigen naar de gewenste uitkomst. Zelfs de geheime notulen van OMT overleggen zouden achteraf aangepast zijn op suggestie van het ministerie. Die notulen zijn dus geen eerlijke verslaglegging meer van een overleg.

Juist door niet integer te handelen spelen ze hun tegenstanders in de kaart. Of het nu het LIMC welke ongeoorloofd de Nederlandse bevolking bespied of het ministerie van VWS welke adviezen in hun voordeel wil aanpassen zodat het aansluit bij de gewenste toon van het beleid, ze doen dit hunzelf aan. In 2020 vroeg Theo Hiddema, destijds nog Kamerlid voor FvD of er invloed werd uitgeoefend vanuit het ministerie op het OMT. De Jonge en Van Dissel zwoeren bij hoog en bij laag van niet en Hiddema zou natuurlijk complotdenker zijn alleen al voor het idee. Vandaag kan hij dus zeggen "ik zei het toch!".

Nieuwsuur voert nog een rechtszaak tegen het ministerie van VWS omdat dit nog altijd niet Wob verzoeken correct uitvoert, maar gedeeltelijk zoals De Jonge destijds bedacht had.
dr.lowtune schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:51:
En als het “verkeerd” gaat krijgt de minister de schuld, ondanks dat dit voor “zijn tijd” gebeurde. De verrotte ambtenaren die er onder zitten blijven volledig buiten schot.
Als je de Nieuwsuur stukken leest lijkt het erop dat De Jonge in elk geval gedeeltelijk op de hoogte was van wat er gebeurde. Indien dat klopt, dan had hij toch ook die "verrotte" ambtenaren kunnen stoppen? Hij is immers hun baas. We weten uit eerdere Wob verzoeken dat De Jonge ook druk was met marketing, bij gebrek aan een beter woord. Zijn ambtenaren op eigen houtje dit allemaal gaan doen? Of met medeweten (of nog erger in opdracht) van de toenmalig minister?

Voor Kuipers is het in zoverre zuur dat hij aan het wankelen gebracht kan worden door de acties van zijn voorganger. In het ergste geval moet hij politieke verantwoordelijkheid nemen terwijl degene die het veroorzaakte minister mag blijven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:29
Dit is alleen wat er niet zwartgelakt is, wie weet wat er nog meer stond. Hier is al genoeg consternatie over.

Het stelt de diverse rechtzaken over maatregelen ook in een ander daglicht. De rechter tilt heel zwaar aan het (onafhankelijke) advies van het OMT en dat het kabinet zich daarop kon beroepen. Als blijkt dat men gewoon mee zit te schrijven, dan is het verre van onafhankelijk geweest.

@CMD-Snake Kuipers zat natuurlijk eerst aan de andere kant, hij is dan wel nieuw als minister, maar al vanaf het begin diep betrokken bij alles.

Volgende week is weer een uitspraak over de coronapas, ben heel benieuwd of (zoals in diverse andere landen) de rechter een streep door de coronapas zal zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2022 10:35 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Nou, het lijkt er op dat NL niet heeft geanticipeerd op protesten zoals in Canada, zelfs na de eerste dreigementen op sociale media dat het ook hier zou gebeuren:

Binnenhof geblokkeerd door boze truckers etc.

:F

Edit: Meer foto's

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel eens ben met een deel van de slogans (de anti-Rutte IV slogans), maar niet om dezelfde redenen als de demonstranten. :S

[ Voor 29% gewijzigd door Amphiebietje op 12-02-2022 11:36 ]

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:26:
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel eens ben met een deel van de slogans (de anti-Rutte IV slogans), maar niet om dezelfde redenen als de demonstranten. :S
Het doel heiligt de middelen toch? ;)

Maar serieus, de coronapas lijkt inderdaad een doel op zich te zijn geweest. Het zou goed zijn als Nederland dat ding vanaf nu massaal zou negeren.

[ Voor 27% gewijzigd door hoevenpe op 12-02-2022 11:44 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nou, het lijkt er op dat NL niet heeft geanticipeerd op protesten zoals in Canada, zelfs na de eerste dreigementen op sociale media dat het ook hier zou gebeuren:

Ah, ik wist niet dat we hier ook truckers hadden die verplicht gevaccineerd moesten worden als ze naar de VS rijden.

Hadden ze wel al door dat het Binnenhof vanwege de verbouwing gesloten is?

PSN

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Ah, ik wist niet dat we hier ook truckers hadden die verplicht gevaccineerd moesten worden als ze naar de VS rijden.

Hadden ze wel al door dat het Binnenhof vanwege de verbouwing gesloten is?
Oef, wat een goeie!

Een, in dit geval irrelevant, puntje uitlichten en daar dan mee denken te 'scoren'.

Kom, koppel dit meteen even aan (extreem-) rechts en 'we' zijn er weer.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Voorheen hadden we GGZ instellingen om dit soort mensen onder te brengen. Tegenwoordig krijgen ze helaas de vrijheid om de openbare orde te verstoren en belangrijke knooppunten lam te leggen.

Toch een jammerlijke ontwikkeling.

Tesla M3LR '21

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Welke van de 2?
Dat het Binnenhof gesloten is, en dat het hun alleen om symboolpolitiek gaat?
(En daar dus humoristisch de plank mis slaan)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-02-2022 12:36 ]

PSN

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SuBBaSS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Oef, wat een goeie!

Een, in dit geval irrelevant, puntje uitlichten en daar dan mee denken te 'scoren'.

Kom, koppel dit meteen even aan (extreem-) rechts en 'we' zijn er weer.
Dat de regering op dit moment niet zetelt in het Binnenhof is irrelevant als je demonstratie gericht is op de regeringszetel te blokkeren?

Oh, okee.

Als dit het niveau aantoont van de demonstranten, dan verwacht ik dat dit nog wel eens een hilarische farce zou kunnen worden. O-)

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:31:
Dat de regering op dit moment niet zetelt in het Binnenhof is irrelevant als je demonstratie gericht is op de regeringszetel te blokkeren?
Op zaterdag? Dan zijn die ambtenaren sowieso allemaal vrij... >:)

Ze halen groots de media, daarmee is het doel van de actie gewoon geslaagd.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Op zaterdag? Dan zijn die ambtenaren sowieso allemaal vrij... >:)

Ze halen groots de media, daarmee is het doel van de actie gewoon geslaagd.
Timing is wat mij betreft echt ontzettend belabberd. Waarschijnlijk gaan de meeste maatregelen er morgen af. Waarschijnlijk wordt a.s. dinsdag het einde van de meeste maatregelen aangekondigd. Wat de fuck wil je hier dan mee bereiken? Om situaties als in Canada te voorkomen zou ik lekker hard ingrijpen als politie zijnde. Wat een ongein.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas op 12-02-2022 12:51 ]

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Welke van de 2?
Dat het Binnenhof gesloten is, en dat het hun alleen om symboolpolitiek gaat?
Dat het binnenhof gesloten is is irrelevant ja?
Wat was dan je 'puntje'?

Je snapt best wat ik bedoelde.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-11 19:55

Dazzler2120

FP ProMod
SuBBaSS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Dat het binnenhof gesloten is is irrelevant ja?
Wat was dan je 'puntje'?

Je snapt best wat ik bedoelde.
Misschien moet je de discussie inhoudelijk houden i.p.v. vage insinuaties of vage sneren ergens over.

PS4 PSN: Dazzler2120

• hoevenpe
Thomas schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:40:
Timing is wat mij betreft echt ontzettend belabberd. Waarschijnlijk gaan de meeste maatregelen er morgen af.
Dat heb ik dan gemist, de 25e toch pas?

En dan nog wil men voor grootschalige evenementen 1G invoeren, blijft er een eindtijd gelden evenals 3G in de brede horeca en cultuur. Mij is niet duidelijk of mondkapjes blijven, daar willen de meeste mensen ook zo snel mogelijk vanaf.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Dat heb ik dan gemist, de 25e toch pas?

En dan nog wil men voor grootschalige evenementen 1G invoeren, blijft er een eindtijd gelden evenals 3G in de brede horeca en cultuur. Mij is niet duidelijk of mondkapjes blijven, daar willen de meeste mensen ook zo snel mogelijk vanaf.
Mijn fout! Het is niet meer vroeg dus dat kan ik niet als excuus gebruiken. A.s. dinsdag staat de persco gepland bedoel ik ;).

Snap wel dat mensen wensen hebben maar wacht in godsnaam gewoon even die persco af - duurt een paar dagen. Bovendien kweek je bij mij op deze manier geen solidariteit. Ik zie ze het liefst de boel schoonvegen en alle schade (inclusief gemiste omzet voor horeca/retail rondom het binnehof) verhalen op de protestanten.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Dazzler2120 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Misschien moet je de discussie inhoudelijk houden i.p.v. vage insinuaties of vage sneren ergens over.
Misschien kun jij me dan even vertellen waar de poster waarop ik reageerde precies inhoudelijk was?

En welke "vage insinuaties" bedoel je precies?

• Dennis
YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:07:
https://www.nrc.nl/nieuws...t-grofvuil-gezet-a4059530
Dat vrijheden van burgers makkelijk in de knel kunnen raken, ondervond een inwoner van Enkhuizen deze week. Publicist Sietske Bergsma bleek plots in een ‘bubbel’ van een evenement te wonen en dreigde zonder QR-code haar huis niet meer in te komen. In korte tijd haalde ze bijna 12.000 euro op voor een kort geding tegen de organisatie van het evenement, een traditionele paardenrace in de binnenstad. „Het evenement kan gewoon naar je voordeur komen, kort gezegd."

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:20
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Het doel heiligt de middelen toch? ;)

Maar serieus, de coronapas lijkt inderdaad een doel op zich te zijn geweest. Het zou goed zijn als Nederland dat ding vanaf nu massaal zou negeren.
Inderdaad, enkel om het CTB (ondanks dat ik gevaccineerd ben), zou ik er zo tussen gaan staan. Vanaf dag 1 heb ik aangegeven dat ik er écht fel tegenstander van ben.

Voor de rest ben ik het niet zo eens met die gasten, evenals dat Rutte 4 weg moet.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:20
Thomas schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Mijn fout! Het is niet meer vroeg dus dat kan ik niet als excuus gebruiken. A.s. dinsdag staat de persco gepland bedoel ik ;).

Snap wel dat mensen wensen hebben maar wacht in godsnaam gewoon even die persco af - duurt een paar dagen. Bovendien kweek je bij mij op deze manier geen solidariteit. Ik zie ze het liefst de boel schoonvegen en alle schade (inclusief gemiste omzet voor horeca/retail rondom het binnehof) verhalen op de protestanten.
Niet mis met wat druk uitoefenen, vóórdat de beslissing gemaakt wordt. Achteraf is het te laat.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Niet mis met wat druk uitoefenen, vóórdat de beslissing gemaakt wordt. Achteraf is het te laat.
Maar hebben die truckers dan volledig het nieuws gemist? Er is zo ongeveer al besloten dat er enorme versoepelingen komen... Dus wat willen ze dan eigenlijk?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

• 42erik
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Misschien kun jij me dan even vertellen waar de poster waarop ik reageerde precies inhoudelijk was?

En welke "vage insinuaties" bedoel je precies?
Pff, de vriendelijkheid is weer ver te zoeken hier

• hoevenpe
42erik schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:05:
Maar hebben die truckers dan volledig het nieuws gemist? Er is zo ongeveer al besloten dat er enorme versoepelingen komen... Dus wat willen ze dan eigenlijk?
Helemaal geen maatregelen meer: voor zover ik begrijp blijft 3G voorlopig de norm. Mondkapjes idem, komt er 1G bij evenementen, etc.

De regering is haar geloofwaardigheid kwijt, steeds minder mensen houden zich nog aan de regels. Zo stond ik gisteravond tot 23u in een volgepakte sportkantine zonder QR-code check, geen mondkapje, ongeplaceerd en zonder afstand...

• ericplan
  • Laatst online: 10:22

ericplan

5180 Wp PV

Tweak_ers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:03:
[...]
Prima, dat druk uitoefenen, maar mag die truck of tractor thuisblijven? Demonstreren doe je in persoon met een bord of spandoek.

A'dam PVOutput

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:40
Zouden ze het 3g blijven volhouden? In België is kenbaar gemaakt dat bij code geel het corona bewijs kan vervallen. Dat is hopelijk begin maart is de huidige verwachting.

Als noodmaatregel prima, maar niet meer dan dat. Ik ben wel tegenstander van toegang als je corona hebt gehad. De ongevaccineerde die bewust corona oplopen verliezen wat mij betreft het recht op zorg..

• Agent47
  • Laatst online: 15-11 11:21

Agent47

I always close my contracts.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Prima, dat druk uitoefenen, maar mag die truck of tractor thuisblijven? Demonstreren doe je in persoon met een bord of spandoek.
Dat is wel makkelijker te negeren natuurlijk. Waarschijnlijk is dat ook precies de reden dat ze die dus wel meenemen. :)

Ze zijn er natuurlijk ook gewoon in persoon, met spandoeken. En voor zover ik het begrepen heb, blijven ze er voorlopig ook gewoon. Dan is die vrachtwagen ook wel handig. Bed, magnetron, koffiezetter, koelbox....

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Helemaal geen maatregelen meer: voor zover ik begrijp blijft 3G voorlopig de norm. Mondkapjes idem, komt er 1G bij evenementen, etc.
Nee toch? Dit is het advies wat naar de kamer is gestuurd donderdag toch?
Het CTB op basis van 3G is een mitigerende maatregel die mogelijk maakt dat op de CTB-plichtige locaties verder versoepeld kan worden. Met de inzet van het coronatoegangsbewijs kunnen de veilige afstandsnorm, placeringsplicht en mondkapjesplicht op deze locaties worden losgelaten, indien er niet meer dan 500 bezoekers per zelfstandige ruimte binnen en buiten zijn. Indien meer dan 500 personen worden toegelaten blijft de placeringsplicht en mondkapjesplicht bij verplaatsing van kracht. Dit betekent dat geplaceerde activiteiten geen capaciteitsbeperking meer kennen en ongeplaceerde activiteiten tot max 500 bezoekers met inzet van CTB weer mogelijk zijn. Ongeplaceerde activiteiten met meer dan 500 bezoekers zijn nu nog niet toegestaan. Geplaceerde bijeenkomsten vanaf 500 personen zijn toegestaan met inzet van een CTB.

Tevens wil ik uw Kamer langs deze weg informeren dat er gestart is met de]Het CTB op basis van 3G is een mitigerende maatregel die mogelijk maakt dat op de CTB-plichtige locaties verder versoepeld kan worden. Met de inzet van het coronatoegangsbewijs kunnen de veilige afstandsnorm, placeringsplicht en mondkapjesplicht op deze locaties worden losgelaten, indien er niet meer dan 500 bezoekers per zelfstandige ruimte binnen en buiten zijn. Indien meer dan 500 personen worden toegelaten blijft de placeringsplicht en mondkapjesplicht bij verplaatsing van kracht.

Dit betekent dat geplaceerde activiteiten geen capaciteitsbeperking meer kennen en ongeplaceerde activiteiten tot max 500 bezoekers met inzet van CTB weer mogelijk zijn. Ongeplaceerde activiteiten met meer dan 500 bezoekers zijn nu nog niet toegestaan. Geplaceerde bijeenkomsten vanaf 500 personen zijn toegestaan met inzet van een CTB.
Tevens wil ik uw Kamer langs deze weg informeren dat er gestart is met de

• jadjong
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Ik neem aan dat men gewoon overal binnen wil kunnen lopen zonder telefoon en ID te moeten tonen. Zeker voor internationale chauffeurs is dat een hoop extra gedoe, gecombineerd met klanten waar je tijdens het laden/lossen soms niet eens naar binnen mag voor een toiletbezoek is het werk er niet veel leuker op geworden.
Als ze gewoon tegen alle (nationale) maatregelen zijn dan had die vrachtwagen wel thuis kunnen blijven.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
RodeStabilo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:26:
[...]

[...]
Dat is de inzet van de minister, maar ik zie hetzelfde gebeuren wat @hoevenpe zegt. Het draagvlak slinkt met de dag voor überhaupt nog maatregelen.

Ik verwacht ook een zeer pittig debat voor de minister.

Tweakers Discord

• hoevenpe
Mooi dat de mondkapjes eraf gaan, had dat nog niet eerder zo gelezen.

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Mooi dat de mondkapjes eraf gaan, had dat nog niet eerder zo gelezen.
Eerder dan verwacht inderdaad.

@tweakduke ik bedoelde dat idd 3G hierin wel genoemd wordt maar dat de door @hoevenpe genoemde mondkapjes wel verdwijnen.

Maar ik dacht gelezen te hebben dat het hele CTB einde maand de intentie was om te laten varen, of het weer in de 'gereedschapskist' te plaatsen.

• jadjong
  • Niet online
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:23:
Zouden ze het 3g blijven volhouden? In België is kenbaar gemaakt dat bij code geel het corona bewijs kan vervallen. Dat is hopelijk begin maart is de huidige verwachting.
De maximaal bruikbare (zaal)capaciteit gaat omhoog en de vaste zitplaats verdwijnt in de kleinere lokaties, Een restaurant binnen wandelen en zonder QR aan tafel plaats nemen is nog niet de bedoeling.

• CMD-Snake
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:23:
Zouden ze het 3g blijven volhouden?
Voorlopig wel, mogelijk dat het op 25 februari helemaal vervalt en dat op sommige plekken 1G van toepassing is. Hoe lang het kabinet een vorm van een G wil volhouden is niet bekend, soms voelt het aan alsof ze hierin het laatste woord willen behouden. Of 18 februari of 25 februari de coronapas uitzwaaien zoveel uitmaakt betwijfel ik.
Interessant genoeg leest dit een beetje als wat De Jonge in najaar 2021 wilde doen, de coronapas als vervanging voor andere maatregelen. Nu heeft Kuipers de omstandigheden dan mee, in tegenstelling tot zijn voorganger, maar het blijft bijzonder hoe men op zoek is naar een nut voor die coronapas.
jadjong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:29:
Ik neem aan dat men gewoon overal binnen wil kunnen lopen zonder telefoon en ID te moeten tonen. Zeker voor internationale chauffeurs is dat een hoop extra gedoe, gecombineerd met klanten waar je tijdens het laden/lossen soms niet eens naar binnen mag voor een toiletbezoek is het werk er niet veel leuker op geworden.
Als ze gewoon tegen alle (nationale) maatregelen zijn dan had die vrachtwagen wel thuis kunnen blijven.
In de een-na-laatste lockdown moesten truckstops gedwongen dicht, die vielen onder horeca. Daardoor konden chauffeurs niet meer douchen of moesten ze hun behoefte maar in de bosjes doen. Dat is erg vervelend voor mensen die een flink deel van de tijd in hun cabine doorbrengen en voor wie zo'n rustplaats een plek is om even normaal te kunnen leven terwijl ze onderweg zijn.

Sluiting van de horeca (of zoals nu met QR code) is in die zin ook vervelend, in Nederland voorziet de horeca (helaas) vaak in de openbare toiletten. Een gebrek aan toiletten is ook vervelend voor mensen die een aandoening hebben aan hun darmen of hun blaas. Om die reden vond ik zelf de QR code voor toiletbezoek ronduit vals van De Jonge.
Pagina: 1 ... 32 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.