Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Eerder dan verwacht inderdaad.

@tweakduke ik bedoelde dat idd 3G hierin wel genoemd wordt maar dat de door @hoevenpe genoemde mondkapjes wel verdwijnen.

Maar ik dacht gelezen te hebben dat het hele CTB einde maand de intentie was om te laten varen, of het weer in de 'gereedschapskist' te plaatsen.
Kuipers heeft idd gezegd dat er wordt gekeken om alles los te laten vanaf 8 maart oid.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
RodeStabilo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Eerder dan verwacht inderdaad.

@tweakduke ik bedoelde dat idd 3G hierin wel genoemd wordt maar dat de door @hoevenpe genoemde mondkapjes wel verdwijnen.

Maar ik dacht gelezen te hebben dat het hele CTB einde maand de intentie was om te laten varen, of het weer in de 'gereedschapskist' te plaatsen.
Ja dat was inderdaad een ander bericht, met eventueel 1g voor evenementen wat mij betreft zich evengoed niet meer in proportie verhoudt.
Eind van de maand vind ik overigens een prima termijn om de laatste maatregelen dan ook echt los te laten, de golf is dan echt wel op zijn retour. Je zou het ook aankomende dinsdag kunnen doen, maar ik vermoed dat ze dat kleine risico niet nemen.

Tweakers Discord

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ArcticWolf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:36:
Kuipers heeft idd gezegd dat er wordt gekeken om alles los te laten vanaf 8 maart oid.
Dat is nog een maand... :F

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:10
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:23:
Zouden ze het 3g blijven volhouden? In België is kenbaar gemaakt dat bij code geel het corona bewijs kan vervallen. Dat is hopelijk begin maart is de huidige verwachting.

Als noodmaatregel prima, maar niet meer dan dat. Ik ben wel tegenstander van toegang als je corona hebt gehad. De ongevaccineerde die bewust corona oplopen verliezen wat mij betreft het recht op zorg..
Raar standpunt.
Medisch gezien vertrouw ik alleen mensen aan de tafel naast mij die getest zijn dezelfde dag.

Iedere andere smaak uit de 3G keuzes biedt mij geen enkele garantie dat jij geen Corona rond zit te blaffen als je hoest.

Buwust oplopen hoeft de afgelopen weken echt niet meer. Overigens doen gevaccineerden dat ook.

Wij als voorbeeld. Nadat mijn vrouw het had, zijn we om de beurt naast mijn vrouw gaan liggen in de nachten.

Verder heb ik alle smaken op het schoolplein voorbij horen komen. Van aan een lollie van je besmette kind likken, tot aan in je gezicht laten hoesten.

Allemaal gevaccineerd en wel, maar door alle quarantaine regels met kinderen op scholen, was het de snelste manier ervan af te zijn.

• Tweak_ers
Ja ze denken nog steeds dat er een piek gaat komen 🤣

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Prachtige cijfers weer. De instroom blijft hoog, maar de uitstroom redt ons. :) Morgen en overmorgen zal er wel weer een stijging zijn, maar gezien de snelheid waarmee het ziekenhuis weer leegstroomt ziet het er gewoon heel goed uit.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Ik neem aan dat men gewoon overal binnen wil kunnen lopen zonder telefoon en ID te moeten tonen. Zeker voor internationale chauffeurs is dat een hoop extra gedoe, gecombineerd met klanten waar je tijdens het laden/lossen soms niet eens naar binnen mag voor een toiletbezoek is het werk er niet veel leuker op geworden.
Als ze gewoon tegen alle (nationale) maatregelen zijn dan had die vrachtwagen wel thuis kunnen blijven.
Maar die check zal er in een volgende ronde ook af gaan... En dat bedrijven ze niet binnen laten is niet de schuld van den haag...

Niet naar jou hoor, dank voor je toelichting, ik snap ze gewoon niet zo.

• 42erik
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Raar standpunt.
Medisch gezien vertrouw ik alleen mensen aan de tafel naast mij die getest zijn dezelfde dag.

Iedere andere smaak uit de 3G keuzes biedt mij geen enkele garantie dat jij geen Corona rond zit te blaffen als je hoest.

Buwust oplopen hoeft de afgelopen weken echt niet meer. Overigens doen gevaccineerden dat ook.

Wij als voorbeeld. Nadat mijn vrouw het had, zijn we om de beurt naast mijn vrouw gaan liggen in de nachten.

Verder heb ik alle smaken op het schoolplein voorbij horen komen. Van aan een lollie van je besmette kind likken, tot aan in je gezicht laten hoesten.

Allemaal gevaccineerd en wel, maar door alle quarantaine regels met kinderen op scholen, was het de snelste manier ervan af te zijn.
Dat komt rijkelijk bijzonder over, de lollie van je besmette kind likken om het maar te krijgen...

Zeker aangezien allemaal uitzonderingen voor die quarantaine waren,die niet heel moeilijk te halen waren

• ArcticWolf
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Prachtige cijfers weer. De instroom blijft hoog, maar de uitstroom redt ons. :) Morgen en overmorgen zal er wel weer een stijging zijn, maar gezien de snelheid waarmee het ziekenhuis weer leegstroomt ziet het er gewoon heel goed uit.
De vraag is ook waarom ze er liggen... Kan best zijn dat het merendeel nu voor iets anders er ligt, wordt behandeld en naar huis wordt gestuurd. Dus dat de ziekenhuizen weer meer normale zorg aan het oppakken zijn.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• hoevenpe
  • Nu online
Ja ze denken nog steeds dat er een piek gaat komen 🤣
Besmettingen zijn over de piek heen, de maximaal voorspelde druk op de zorg is ongeveer nu.

Nog maar 176 IC en 1295 kliniek (waarvan een deel met corona), dat kan toch geen reden zijn nog een maand te wachten? De 25e is al erg lang in deze context, veel mensen wachten daar niet op.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ArcticWolf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:01:
[...]

De vraag is ook waarom ze er liggen... Kan best zijn dat het merendeel nu voor iets anders er ligt, wordt behandeld en naar huis wordt gestuurd. Dus dat de ziekenhuizen weer meer normale zorg aan het oppakken zijn.
Dat zal vast een van de redenen zijn waarom de ligduur verkort is en we een hogere uitstroom zien die sneller reageert op de instroom.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Mooi dat de mondkapjes eraf gaan, had dat nog niet eerder zo gelezen.
Alleen bij plaatsen met coronapas lees ik dan. Kortom, in de supermarkt zitten we er nog steeds aan vast.... of lees ik het verkeerd?

• Agent47
  • Laatst online: 15-11 11:21

Agent47

I always close my contracts.

stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Alleen bij plaatsen met coronapas lees ik dan. Kortom, in de supermarkt zitten we er nog steeds aan vast.... of lees ik het verkeerd?
Klopt, OV ook nog steeds.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• hoevenpe
  • Nu online
Dus die ondingen blijven gewoon. Voel burgerlijke ongehoorzaamheid opkomen... :)

• stylezzz
Jammer. Schiet dus niet heel erg op..... wel weer tot 1 uur in de club dadelijk met een paar honderd man op elkaar zonder mondkapje. Maar in de supermarkt nog steeds met....

• Agent47

Agent47

stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:20:
[...]

Jammer. Schiet dus niet heel erg op..... wel weer tot 1 uur in de club dadelijk met een paar honderd man op elkaar zonder mondkapje. Maar in de supermarkt nog steeds met....
Dat wordt lekker met 30 graden in de trein met zo’n mondkapje straks.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:55

Dazzler2120

FP ProMod
Agent47 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Voordat het 30 graden is, duurt nog een paar maanden, jouw verwachting is dat in die tussentijd niet verder versoepeld gaat worden als de situatie onveranderd blijft?

PS4 PSN: Dazzler2120

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ik hoop het, (van die 30 graden) dan hebben we een mooie zomer, als we de 30 graden halen :)

Maar OV is de enige waar vorig jaar zomer ook de mondkapjes niet weg zijn geweest? dus die zal wel het langste duren idd.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 12-02-2022 14:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:42
stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:20:
[...]Jammer. Schiet dus niet heel erg op..... wel weer tot 1 uur in de club dadelijk met een paar honderd man op elkaar zonder mondkapje. Maar in de supermarkt nog steeds met....
Is gewoon conform de plicht van de overheid om zwakkeren te beschermen. Die zwakkeren komen vaker in de supermarkt dan in een club dus zo vreemd is het niet om daar (en in het OV) de mondkapjesplicht nog even in stand te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• stylezzz
[...]

Mag hopen dat we dan wel van die ondingen verlost zijn. ;) Maar dit was te verwachten natuurlijk na alle stampij dat we nu die medische mondkapjes moeten gebruiken. Om ze dan weer na een paar weken op te bergen was ook niet geloofwaardig.

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:43:
Maar dit was te verwachten natuurlijk na alle stampij dat we nu die medische mondkapjes moeten gebruiken. Om ze dan weer na een paar weken op te bergen was ook niet geloofwaardig.
Als de supermarkt net maatgevend was is het einde van die ondingen nabij, 'neus vrij' als onuitgesproken verzetsdaad.

Benieuwd wie nog gaat handhaven, in de trein kan je hem gewoon afzetten.

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:49:
[...]

Als de supermarkt net maatgevend was is het einde van die ondingen nabij, 'neus vrij' als onuitgesproken verzetsdaad.

In de trein kan de conducteur je een bekeuring geven, in de supermarkt kan de vakkenvuller jouw geen bekeuring geven. Mijn broertje heeft in OV op die manier een boete gekregen voor het niet dragen van een mondkapje: hij zou eventjes iets gegeten hebben?

En nee supermarkten gaan niet winkelverboden uitdelen aan mondkapjes weigeraars: dat is hun broodwinning, ookal vallen de vakkenvullers bij de bosjes neer :X

[ Voor 12% gewijzigd door Weissbier op 12-02-2022 14:59 ]

• stylezzz
[...]

Ik ben al bijna een jaar niet meer in de trein geweest bedenk ik me net. 8)7 ach... wie let er nog op. Gisteravond nog een hapje wezen eten, geen mondkapje gezien. Wel weer qr code... :)

Ik heb ook niet het idee dat er uberhaupt veel handhaving gebeurd op welke manier dan ook. Neem heel die klucht met de nachtclubs vanavond... denk je echt dat er een boete uitgeschreven gaat worden? Behalve wat burgemeesters die wat grommen om hun geloofwaardigheid te behouden denk ik niet dat er iemand om maalt.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

*knip* zoals eerder aangegeven in dit topic, dat je niet aan de maatregelen houdt hoeft hier niet gepost te worden. Dat heeft namelijk 0 discussiewaarde (zoals hieronder te zien is/was).

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 12-02-2022 18:02 ]

• Yaksa
*knip* graag normaal reageren. Als dat niet lukt, negeer het dan of plaats een TR

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 12-02-2022 18:03 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Agent47

Agent47

GGD teststraat (10 feb)
Positief: 70711
Aantal testen: 126243
Percentage: 56%

Patiënten Kliniek
Bevestigd: 185
Huidig: 1321 (+20)
Totaal: 82634

Patiënten IC
Bevestigd: 5
Huidig: 183 (-14)
Totaal: 17251

• gekkie
  • Laatst online: 16:53
Tweak_ers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Niet mis met wat druk uitoefenen, vóórdat de beslissing gemaakt wordt. Achteraf is het te laat.
Ja vandaar dat dus iedereen de afgelopen weken over elkaar heen aan het buitelen is om nog gauw even iets aan "actie" te doen. Een paar dagen later slaat het immers al op kaas want is het afgeschaft |:(.

• Agent47

Agent47

@t_captain klopt dit nog een beetje met jouw cijfers?

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-11 22:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1HG1Sbo0ommzyDAUDMTxFZaFfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VzL9gb04CAJegvKGUMW8BJj.jpg?f=fotoalbum_large

Allemachtig RIVM (of NOS?), wat is dit nou weer voor schaalverdeling.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:37
Gemini NL schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:04:
[Afbeelding]

Allemachtig RIVM (of NOS?), wat is dit nou weer voor schaalverdeling.
Beetje anticiperen op de versoepelingen :+ Zal mede door die uitschieter komen die natuurlijk nergens op slaat, maar zelfs voor die uitschieter is de schaal vrij... genereus :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De onderbouwing miste ik iig bij het ‘truck’ protest of de mensen die daar geïnterviewd werden net op het journaal.

Ze protesteerden blijkbaar onder andere voor de zorg, wel 3x genoemd, tegen de maatregelen :?
Neefje had kanker bij een van de geïnterviewden, maar die kreeg door het Corona gedoe geen aandacht meer.
Dan zou je toch juist voor maatregelen moeten zijn om te zorgen dat het minder vol is in de ziekenhuizen?

PSN

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:32:
De onderbouwing miste ik iig bij het ‘truck’ protest of de mensen die daar geïnterviewd werden net op het journaal.

Ze protesteerden blijkbaar onder andere voor de zorg, wel 3x genoemd, tegen de maatregelen :?
Neefje had kanker bij een van de geïnterviewden, maar die kreeg door het Corona gedoe geen aandacht meer.
Dan zou je toch juist voor maatregelen moeten zijn om te zorgen dat het minder vol is in de ziekenhuizen?
Nee joh, dan moeten ze te lang nadenken.

Neefje moet gewoon geholpen worden en maatregelen zijn stom. Dus alles open! Als tante dan niet meer in het ziekenhuis terecht kan omdat we oude coronapatienten niet kunnen helpen dan sla ik dan wel een verpleegkundige in elkaar.

Niet kutte Rutte.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er zijn nog andere opties, er is al eens eerder geopperd om coronazorg te maximeren op een bepaald aantal bedden en de rest vrij te laten voor overige patiënten. Dan zou je in theorie minder maatregelen kunnen doen, maar andere zorg blijven bieden omdat coronapatiënten geweigerd worden op een bepaald punt.

• stylezzz
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Er zijn nog andere opties, er is al eens eerder geopperd om coronazorg te maximeren op een bepaald aantal bedden en de rest vrij te laten voor overige patiënten. Dan zou je in theorie minder maatregelen kunnen doen, maar andere zorg blijven bieden omdat coronapatiënten geweigerd worden op een bepaald punt.
Probleem blijft dan de triage. Welke coronapatient heeft voorrang op de andere? De jonge ongevaccineerde? Of toch die oudere ietwat obese maar wel gevaccineerde?

• CMD-Snake
stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:51:
Probleem blijft dan de triage. Welke coronapatient heeft voorrang op de andere? De jonge ongevaccineerde? Of toch die oudere ietwat obese maar wel gevaccineerde?
Het blijft een complexe zaak qua ethiek, een waar niet een snel en eenvoudig antwoord op te vinden is. Ik zou wel verwachten dat het vooral 50-plussers zijn die dit treft, in die zin dat die groep altijd hofleverancier is geweest van de ziekenhuisbezetting door corona.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

De logica is ver te zoeken.

• Yaksa
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:56:
[...]Het blijft een complexe zaak qua ethiek, een waar niet een snel en eenvoudig antwoord op te vinden is. Ik zou wel verwachten dat het vooral 50-plussers zijn die dit treft, in die zin dat die groep altijd hofleverancier is geweest van de ziekenhuisbezetting door corona.
Wanneer het zo'n complexe zaak is, vooralsnog zonder antwoord, waarom zie je het dan als 'oplossing'?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10
Agent47 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:03:
@t_captain klopt dit nog een beetje met jouw cijfers?
De cijfers zijn in lijn met de trend van afgelopen dagen. Dat wil zeggen: we zijn over de piek heen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Ik zal vanavond even de modellen draaien. Op een eerste blik ziet het er netjes uit.

• hoevenpe
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:56:
Het blijft een complexe zaak qua ethiek, een waar niet een snel en eenvoudig antwoord op te vinden is. Ik zou wel verwachten dat het vooral 50-plussers zijn die dit treft, in die zin dat die groep altijd hofleverancier is geweest van de ziekenhuisbezetting door corona.
2020 wil z'n discussie terug... ;)

Dit is toch geen issue meer?

• stylezzz
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:12:
[...]

True... waarom laten we ons nog verleiden tot het beeld dat de zorg nog kan overstromen? Aint going to happen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:12:
[...]

Corona is nog wel een probleem in het ziekenhuis.

Maar ik zie het voorstel wat gedaan word als een idioot voorstel. Dat heb ik in 2020 en 2021 meerdere malen uiteengezet.
We zullen hier als maatschappij voor op moeten draaien en het probleem niet maar bij de artsen en verpleegkundigen leggen om bij een deel van de mensen een doodvonnis neer te leggen zodat een ander zich lam kan zuipen in de kroeg.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• t_captain
Opnames (LCPS): 195
Weekdag gecorrigeerd: 179

Precies lijn met gemiddelde over de voorgaande 7 dagen, en dat getal lag slechts enkele procenten boven de 7 dagen daarvoor.
Het lijkt of het effect van dalende positieve tests momenteel in balans is met het effect van stijgende gemiddelde leeftijd van de nieuwe geinfecteerden. Dat is iets beter dan de stijging van ~10 a 15% die ik voor deze week voorzie. Getalsmatig is de incidentie onder 50-80 jarigen namelijk stijgend tegen de trend van algemeen dalende incidentie in.

Instroom IC: 13.

Rollend gemiddelde net boven de 14 dus netjes in lijn. Meest opmerkelijke getal van de IC is de forse uitstroom. Die suggereert momenteel een gemieddelde ligduur van slechts 9.8 dagen op de IC. Als de instroom zo rond de 14 bllijft hangen en deze uitstroom houdt stand, dan kunnen we op de IC een doorlopende daling i.p.v. een korte stagnatie verwachten.

Positieve testuitslagen (testdatum 10-2)

Test datum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-02-10 70711 range: 66734 - 68665

Lekkere daling!

R-waarde

2022-02-03 range: 0.84 ... 0.89

Zet ook stevig door. Het ziet ernaar uit dat we over een week onder de 50.000 positieve tests zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 12-02-2022 18:38 ]

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:19:
[...]

Corona is nog wel een probleem in het ziekenhuis.

Maar ik zie het voorstel wat gedaan word als een idioot voorstel. Dat heb ik in 2020 en 2021 meerdere malen uiteengezet.
We zullen hier als maatschappij voor op moeten draaien en het probleem niet maar bij de artsen en verpleegkundigen leggen om bij een deel van de mensen een doodvonnis neer te leggen zodat een ander zich lam kan zuipen in de kroeg.
Maar met alle respect. Met minder als 200 coronapatienten op de ic kunnen we moeilijk meer van een crisis spreken toch? Ik wil niet zeggen dat we nu allemaal en masse ons klem moeten gaan zuipen in de club vanavond, of over een paar weken toch maar helemaal los moeten gaan met carnaval in het zuiden des lands. Maar alles in proportionaliteit zou ik zeggen...... de afgelopen 2 jaar waren natuurlijk bizar voor de zorg. Ik heb nog altijd diep respect voor de mensen die zich daar doorheen geslagen hebben.

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:59:
Wanneer het zo'n complexe zaak is, vooralsnog zonder antwoord, waarom zie je het dan als 'oplossing'?
Het is een oplossing. Je wil niet dat coronapatiënten de overige zorg overbelasten, dan kan je dat aan twee kanten afvangen, het ontstaan van nieuwe coronapatiënten door maatregelen te nemen of bij de ziekenhuizen door de coronazorg te maximeren zodat er ruimte blijft. Beide zorgen ervoor dat de ziekenhuizen door kunnen gaan, maar beiden hebben hun lastige kanten.
Klopt, de boel lijkt weer naar normaal te gaan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Maar met alle respect. Met minder als 200 coronapatienten op de ic kunnen we moeilijk meer van een crisis spreken toch? Ik wil niet zeggen dat we nu allemaal en masse ons klem moeten gaan zuipen in de club vanavond, of over een paar weken toch maar helemaal los moeten gaan met carnaval in het zuiden des lands. Maar alles in proportionaliteit zou ik zeggen...... de afgelopen 2 jaar waren natuurlijk bizar voor de zorg. Ik heb nog altijd diep respect voor de mensen die zich daar doorheen geslagen hebben.
Niet op de ic nee. Maar wel op de afdeling.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11 14:10
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:42:
[...]

Het is een oplossing. Je wil niet dat coronapatiënten de overige zorg overbelasten, dan kan je dat aan twee kanten afvangen, het ontstaan van nieuwe coronapatiënten door maatregelen te nemen of bij de ziekenhuizen door de coronazorg te maximeren zodat er ruimte blijft. Beide zorgen ervoor dat de ziekenhuizen door kunnen gaan, maar beiden hebben hun lastige kanten.

[...]

Klopt, de boel lijkt weer naar normaal te gaan.
Het lijkt mij ook een prima oplossing. De beste praktische invulling ervoor lijkt me dan dat de mensen die dit voorstellen in opinie-artikelen en forum-posts deze triage moeten uitvoeren, terwijl dit live te volgen is op TV voor de gewenste transparantie. Ze krijgen hiervoor uiteraard eerlijk betaald, met het salaris van een beginnend verpleger.

offtopic:
Edit ter aanvulling: emotioneel gezien dacht ik een half jaar geleden precies hetzelfde, ik snap dit soort voorstellen dus heel goed. Maar als je er langer dan een paar seconden over nadenkt, dan is het gewoon duidelijk dat dit soort "oplossingen" echt niet kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lapa op 12-02-2022 19:24 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lapa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:50:
[...]
Het lijkt mij ook een prima oplossing. De beste praktische invulling ervoor lijkt me dan dat de mensen die dit voorstellen in opinie-artikelen en forum-posts deze triage moeten uitvoeren, terwijl dit live te volgen is op TV voor de gewenste transparantie. Ze krijgen hiervoor uiteraard eerlijk betaald, met het salaris van een beginnend verpleger.
En dan om het realityshow gehalte wat te verhogen af en toe wat familie of kennissen er tussen zetten?

PSN

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:54
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Dan flikkeren we ze gewoon in de tuin of zo? Alleen de ongevaccineerden neem ik aan dan. Besef je je wel wat je zegt?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Johan Bogle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:02:
[...]
Dan flikkeren we ze gewoon in de tuin of zo? Alleen de ongevaccineerden neem ik aan dan. Besef je je wel wat je zegt?
Dat beseft hij al een lange tijd niet meer.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:13
Negeer zulke (herhaaldelijk) opgegooide ballen gewoon.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:40
[...]

Raar standpunt.

...
Volledig met je eens, dat was mijn punt ook niet.
Het gaat er mij om dat iemand zonder vaccinatie veel meer risico loopt om in het ziekenhuis te belanden. Dan is bewust jezelf laten besmetten in een pandemie waar we al 2 jaar de ziekenhuizen proberen te ontlasten naar mijn idee egoïstisch. Door genezen dus uit de 1/2/3g's te halen gaan mensen dat tenminste uit hun hoofd laten.

Wij zijn ook allemaal tegelijk besmet, en daar was ik ergens ook blij om. Dit om inderdaad te voorkomen dat we één voor één aan de beurt waren. Al hoef je inmiddels al niet meer thuis te blijven als iemand in het gezin besmet is, dat scheelt dus wel al.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:54
Johan Bogle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:02:
[...]
Zand erover dan maar? :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ongebluste kalk deed je er toch over? :+

PSN

• Deezers
  • Laatst online: 22:20
Ondertussen is de nachthoreca opengegaan, bijzonder...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:13
Deezers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:03:
En ook weer her en der dicht en/of met een boete op zak.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:18
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Het gaat er mij om dat iemand zonder vaccinatie veel meer risico loopt om in het ziekenhuis te belanden. Dan is bewust jezelf laten besmetten in een pandemie waar we al 2 jaar de ziekenhuizen proberen te ontlasten naar mijn idee egoïstisch. Door genezen dus uit de 1/2/3g's te halen gaan mensen dat tenminste uit hun hoofd laten.

Wij zijn ook allemaal tegelijk besmet, en daar was ik ergens ook blij om. Dit om inderdaad te voorkomen dat we één voor één aan de beurt waren. Al hoef je inmiddels al niet meer thuis te blijven als iemand in het gezin besmet is, dat scheelt dus wel al.
Buiten dat het egoïstisch is, is het ook psychologisch ‘raar’ dat we in een situatie zijn beland dat bewust een ziekte oplopen je voordeel oplevert. Ik ben het met je eens dat de G van genezen er om die reden niet bij zou horen. Daarmee sluit je alleen wel een grote groep brave burgers uit doe het niet expres hebben opgezocht. Aangezien de bijdrage van het CtB klein is, de grondwettelijke basis dun en de weerstand en praktische implicaties groot, kan de enige conclusie zijn dat deze moet worden geschrapt

• Tweak_ers
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Besmettingen zijn over de piek heen, de maximaal voorspelde druk op de zorg is ongeveer nu.

Nog maar 176 IC en 1295 kliniek (waarvan een deel met corona), dat kan toch geen reden zijn nog een maand te wachten? De 25e is al erg lang in deze context, veel mensen wachten daar niet op.
Ik ben het volledig met je eens!
42erik schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Dat komt rijkelijk bijzonder over, de lollie van je besmette kind likken om het maar te krijgen...

Zeker aangezien allemaal uitzonderingen voor die quarantaine waren,die niet heel moeilijk te halen waren
Die waren er de eerste weken van januari niet.
Daarnaast werkt het voor veel mense averechts om een booster als uitzondering te definiëren.
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:19:
Dus die ondingen blijven gewoon. Voel burgerlijke ongehoorzaamheid opkomen... :)
Sowieso merk ik in de supermarkt steeds meer mensen die hem niet meer opzetten. Twijfel zelf ook wel eens.
stylezzz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ben al bijna een jaar niet meer in de trein geweest bedenk ik me net. 8)7 ach... wie let er nog op. Gisteravond nog een hapje wezen eten, geen mondkapje gezien. Wel weer qr code... :)

Ik heb ook niet het idee dat er uberhaupt veel handhaving gebeurd op welke manier dan ook. Neem heel die klucht met de nachtclubs vanavond... denk je echt dat er een boete uitgeschreven gaat worden? Behalve wat burgemeesters die wat grommen om hun geloofwaardigheid te behouden denk ik niet dat er iemand om maalt.
Zelfs dat niet meer af en toe. Gisteren heerlijk gegeten bij een restaurant. Er hing een briefje voor QR code aan de deur, maar niemand werd gecontroleerd. Om vanzelfsprekende redenen ga ik geen namen noemen 😉
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Volledig logisch gevolg van het CTB voor ongevaccineerden.

Nu mijn CTB afloopt en ik geen booster meer wil, na een zeer milde besmetting, heb ik het liefst voor de zomer nog een keer Corona, zodat we gewoon op vakantie kunnen.
Hoef je niet meer thuis te blijven? Kinderen ook niet?

Dat was ons probleem, 7 dagen na de laatste besmette persoon, of 14 dagen met klachten, gaan de 5 dagen quarantaine in voor het kind.

Dan zitten ze met een beetje ongeluk een maand thuis.

We hebben dus om de beurt een nachtje naast mijn vrouw (besmet) geslapen en zo de quarantaine tijd fors beperkt.

Met als bijkomend voordeel, we hoeven niet meer te twijfelen aan vaccinatie voor onze kinderen (5-12).

• Tonkey
Als je de booster minimaal 7 dagen hebt hoeft dat inderdaad niet meer als een huisgenoot positief is. Onze kinderen zijn wel veel te jong om alleen te laten, dus hadden we anders vrij moeten nemen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In hun enthousiasme om te openen vergeten dat de persco pas dinsdag is :)

PSN

• Yaksa
Tweak_ers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:04:
We hebben dus om de beurt een nachtje naast mijn vrouw (besmet) geslapen en zo de quarantaine tijd fors beperkt.
Met als bijkomend voordeel, we hoeven niet meer te twijfelen aan vaccinatie voor onze kinderen (5-12).
Met als bijkomend nadeel dat de kinderen een risico lopen om Long Covid te krijgen.
Maar goed, dat is ook een keuze.

• Nhz
  • Laatst online: 22:28

Nhz

Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Met als bijkomend nadeel dat de kinderen een risico lopen om Long Covid te krijgen.
Maar goed, dat is ook een keuze.
En hoe groot is die kans voor jonge kinderen? Soms wegen de risico's niet op tegen het voordeel (plezier, gemak, beloning), maar soms ook wel.

Groetjes

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
Nhz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:52:
[...]

En hoe groot is die kans voor jonge kinderen? Soms wegen de risico's niet op tegen het voordeel (plezier, gemak, beloning), maar soms ook wel.
Volgens een studie was dat 1 tot 8% die positief getest waren en dat was met de delta variant.
Of Omnicron voor meer of minder long Covid durf ik niet te zeggen.

Maar als nuchtere Hollanders denk ik. Kom op niet overal paniek om gaan zaaien.

En kinderen weghouden bij hun moeder/vader is ook niet alles

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Tonkey schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:23:
Zouden ze het 3g blijven volhouden? In België is kenbaar gemaakt dat bij code geel het corona bewijs kan vervallen. Dat is hopelijk begin maart is de huidige verwachting.

Als noodmaatregel prima, maar niet meer dan dat. Ik ben wel tegenstander van toegang als je corona hebt gehad. De ongevaccineerde die bewust corona oplopen verliezen wat mij betreft het recht op zorg..
Dit is wel een hele kromme redenering, betekent in jouw wereld dat alleen gevaccineerden en geteste personen toegang krijgen? Ik weet niet of je het weet maar natuurlijk immuniteit na infectie bestaat ook bij corona ;)
Daarnaast heeft de regering een coronapas bedacht, niet het virus. Dat een klein deel van ongevaccineerden zich miss laat besmetten om een code te krijgen is het gevolg van deze regel. Neemt niet weg dat de overgrote meerderheid van ongevaccineerden zich niet bewust laat besmetten voor de coronapas aangezien dat juist de groep is met meeste weerstand tegen de hele QR maatschappij.

• t_captain
QR kunnen we met gemak vandaag nog afschaffen. De bijdrage aan de daling van de R-waarde is nog maar heel klein en de beschikbare ruimte is juist behoorlijk groot.

Bovendien staat de bijdrage van de maatregel aan het beheersen van de R-waarde in geen enkele verhouding tot de hoeveelheid discussie die hij blijft veroorzaken. Discussie is de lakmoesproef van problemen en bezwaren.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 13-02-2022 09:37 ]

• Tonkey
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Dit is wel een hele kromme redenering, betekent in jouw wereld dat alleen gevaccineerden en geteste personen toegang krijgen? Ik weet niet of je het weet maar natuurlijk immuniteit na infectie bestaat ook bij corona ;)
Daarnaast heeft de regering een coronapas bedacht, niet het virus. Dat een klein deel van ongevaccineerden zich miss laat besmetten om een code te krijgen is het gevolg van deze regel. Neemt niet weg dat de overgrote meerderheid van ongevaccineerden zich niet bewust laat besmetten voor de coronapas aangezien dat juist de groep is met meeste weerstand tegen de hele QR maatschappij.
Op dit moment zou ik zeggen, geen ctb.
Ik weet verder niet of het een kleine groep is, maar dit moeten we niet willen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

t_captain schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:33:
QR kunnen we met gemak vandaag nog afschaffen. De bijdrage aan de daling van de R-waarde is nog maar heel klein en de beschikbare ruimte is juist behoorlijk groot.

Bovendien staat de bijdrage van de maatregel aan het beheersen van de R-waarde in geen enkele verhouding tot de hoeveelheid discussie die hij blijft veroorzaken. Discussie is de lakmoesproef van problemen en bezwaren.
En dat wisten we natuurlijk al meer dan 2000 jaar. Als ik me niet vergis was het de Atheners (oude Grieken) en was de uitspraak iets van "Never go to war unless properly debated" maar het gold voor alle belangrijke beslissingen. De methode was heel wat zorgvuldiger dan de oneliner die ik hier plaats.

In principe is dit een element in onze democratie maar ik zie daar af en toe te weinig van. Het lijkt wel of alleen de randjes ergens van nog besproken worden in de kamer maar de principes veel te weinig.

• CMD-Snake
Indoubt schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:43:
In principe is dit een element in onze democratie maar ik zie daar af en toe te weinig van. Het lijkt wel of alleen de randjes ergens van nog besproken worden in de kamer maar de principes veel te weinig.
Er zijn wel partijen in de Tweede Kamer, buiten de schreeuwlelijken, die een poging doen en de proportionaliteit willen bespreken, alleen wil het kabinet niet die discussie aan. De Jonge haalde dan zijn valse tegenstellingen van stal zoals dat het coronapas of gesloten sector was of dat het 2G was of lockdown. Het kabinet bleef op dat standpunt en smoorde zo elke discussie van hun kant. Nu heeft Kuipers dan zijn proportionaliteitsberekening die niemand nog gezien heeft. Gelet hoe trots men in sommige mails was hoe ze de grondrechten vraag konden ontwijken vrees ik voor de kwaliteit van die toets.

• Yaksa
Nhz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:52:
[...]En hoe groot is die kans voor jonge kinderen? Soms wegen de risico's niet op tegen het voordeel (plezier, gemak, beloning), maar soms ook wel.
Tuurlijk, en anders koop je toch gewoon een nieuwe........

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:33:
[...]

In hun enthousiasme om te openen vergeten dat de persco pas dinsdag is :)
Die persconferentie zorgt er voor dat iedereen weer tot 05.00 kan dansen en daarna ongestoord een broodje shoarma kan halen?

• Nhz
  • Laatst online: 22:28

Nhz

Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Tuurlijk, en anders koop je toch gewoon een nieuwe........
Beetje vreemde opmerking. Heb je zelf kinderen?

Groetjes

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:19:
Alsof die er nog niet is. Half Nederland vindt een mondkapje blijkbaar zo'n grote last dat ze hem niet of niet correct dragen. Wie weet dat chirurgen er ook wel een keer mee stoppen, want poeh, als zo'n mondkapje voor 10 minuten supermarkt al teveel ongemak veroorzaakt, moet het voor zo iemand gedurende een lange operatie pas écht vervelend zijn.

• Weissbier
Zo kan de gemeentelijke schatkist ook mooi gevuld worden: € 50.000 boete las ik in een gemeente en bepaalde nachtclubs, hebben ook daadwerkelijk een boete opgelegd gekregen. Dan kan dat mooi gegeven worden aan de burgers, die nauwelijks rond kunnen komen :X

Ik vind Nederlandse gemeentes altijd selectief in handhaven: supermarkten die het coronabeleid niet uitvoeren, zijn vogelvrij. De bedoeling was ja mensen aanspreken, dat ze een mondkapje moeten dragen. Maar dat gebeurt niet en wat zijn de consequenties voor de supermarkten? Niets!

Dan besluit een nachtclub te openen, net zo goed tegen de coronamaatregelen als die supermarkt die niet de coronamaatregelen naleeft: je personeel moet die mondkapjes wel fatsoenlijk dragen en klanten, zouden zonder niet eens binnen mogen komen!

Die nachtclub krijgt wel hoge boetes en de supermarkten, die lappen al maanden de coronamaatregelen aan hun laars. Welkom in Nederland, het land waar er selectief gehandhaafd wordt. Nu heb ik niets met nachtclubs, maar die boetes zijn belachelijk hoog.

• stylezzz
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Zo kan de gemeentelijke schatkist ook mooi gevuld worden: € 50.000 boete las ik in een gemeente en bepaalde nachtclubs, hebben ook daadwerkelijk een boete opgelegd gekregen. Dan kan dat mooi gegeven worden aan de burgers, die nauwelijks rond kunnen komen :X

Ik vind Nederlandse gemeentes altijd selectief in handhaven: supermarkten die het coronabeleid niet uitvoeren, zijn vogelvrij. De bedoeling was ja mensen aanspreken, dat ze een mondkapje moeten dragen. Maar dat gebeurt niet en wat zijn de consequenties voor de supermarkten? Niets!

Dan besluit een nachtclub te openen, net zo goed tegen de coronamaatregelen als die supermarkt die niet de coronamaatregelen naleeft: je personeel moet die mondkapjes wel fatsoenlijk dragen en klanten, zouden zonder niet eens binnen mogen komen!

Die nachtclub krijgt wel hoge boetes en de supermarkten, die lappen al maanden de coronamaatregelen aan hun laars. Welkom in Nederland, het land waar er selectief gehandhaafd wordt. Nu heb ik niets met nachtclubs, maar die boetes zijn belachelijk hoog.
Geloof mij, die boetes gaan niet geind worden. Handhaving heeft zijn werk gedaan, morgenochtend komt de chef achter zijn bureau en haalt er een streep door. Zoals met 99% van alle corona gerelateerde boetes is gebeurd....

(Proportionaliteit is ook wel een dingetje. Geen mondkapje dragen in een essentiele winkel vs. Het openen van een etablissement waar veel mensen samen komen en veel alcohol verkocht word)

• Weissbier
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Geloof mij, die boetes gaan niet geind worden. Handhaving heeft zijn werk gedaan, morgenochtend komt de chef achter zijn bureau en haalt er een streep door. Zoals met 99% van alle corona gerelateerde boetes is gebeurd....

(Proportionaliteit is ook wel een dingetje. Geen mondkapje dragen in een essentiele winkel vs. Het openen van een etablissement waar veel mensen samen komen en veel alcohol verkocht word)
Als dat uitlekt is het helemaal gedaan met de geloofwaardigheid van Nederlandse handhaving! Wanneer je boetes uitdeelt, moet je ze ook innen. Supermarkt is niet meer essentieel: je kunt boodschappen online bestellen, als je bezwaar hebt om een mondkapje te dragen.

Soms denk ik: er komt een dag, dat iemand totaal doordraait en een bloedbad aanricht in de supermarkt. Of door antivaxers of een vakkervuller, die wanhopig geworden is en zich niet gehoord voelt.

Maja daarom spreek ik niemand er meer op aan, omdat ik al genoeg met agressieve klanten te maken gehad heb. Zelfs als ik niets zeg en op 2 meter afstand sta, krijg ik soms nog agressieve reacties: terwijl ik ze gewoon aan het helpen ben!

In Duitsland zijn er al doden gevallen.... al was het wel een mondkapjes weigeraar, die de bediende van het tankstation doodstak. Maar het had net zo goed andersom kunnen zijn, dat de bediende helemaal klaar was met deze mensen en doordraaide.

[ Voor 8% gewijzigd door Weissbier op 13-02-2022 11:15 ]

• CMD-Snake
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:13:
Als dat uitlekt is het helemaal gedaan met de geloofwaardigheid van Nederlandse handhaving! Wanneer je boetes uitdeelt, moet je ze ook innen.
Boetes kunnen om meerdere reden geschrapt worden, zelfs zonder tussenkomst van de rechter. Als de betreffende boa of agent bijvoorbeeld het proces-verbaal niet goed ingevuld heeft of een ander deel van de procedure niet goed gevolgd heeft. Vormfouten komen nog vaak voor bij boetes, zeker bij coronaboetes bleek in het verleden een flink aantal niet te innen. In theorie kunnen ze het op zoiets gooien en na een weekje de boete doorstrepen. Wie gaat het nakijken? Nachtclub is allang blij dat die 50K boete van tafel is.

In theorie zou de rechter de boete kunnen aanpassen of laten vervallen. Niet alleen vanwege vormfouten, maar als het onredelijk is kan het bedrag verlaagd worden bijvoorbeeld. De handhaving van de protestactie van de nachtclubs was nogal willekeurig. Eentje krijgt 50K boete en in andere steden trad niemand op.

• t_captain
Willekeur is een moeilijke grond voor verdediging. Het strafbare feit is vastgesteld en wordt niet betwist. Dan ligt de bewijslast van willekeur bij de gedaagde.

Maar, in dit geval is er misschien wel een sterke zaak te documenteren.

• stylezzz
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Als dat uitlekt is het helemaal gedaan met de geloofwaardigheid van Nederlandse handhaving! Wanneer je boetes uitdeelt, moet je ze ook innen. Supermarkt is niet meer essentieel: je kunt boodschappen online bestellen, als je bezwaar hebt om een mondkapje te dragen.

Soms denk ik: er komt een dag, dat iemand totaal doordraait en een bloedbad aanricht in de supermarkt. Of door antivaxers of een vakkervuller, die wanhopig geworden is en zich niet gehoord voelt.

Maja daarom spreek ik niemand er meer op aan, omdat ik al genoeg met agressieve klanten te maken gehad heb. Zelfs als ik niets zeg en op 2 meter afstand sta, krijg ik soms nog agressieve reacties: terwijl ik ze gewoon aan het helpen ben!

In Duitsland zijn er al doden gevallen.... al was het wel een mondkapjes weigeraar, die de bediende van het tankstation doodstak. Maar het had net zo goed andersom kunnen zijn, dat de bediende helemaal klaar was met deze mensen en doordraaide.
Helaas, er blijken nogal wat haken en ogen te zitten aan het innen van boetes. Zelfs voor iets simpels als de 1.5m zijn er al heel wat door de shredder gegaan.

https://nos.nl/l/2333914

Overigens, als morgen alle 8 miljoen nederlandse huishoudens hun boodschappen online moeten doen omdat de supermarkten dicht zijn heb je een klein probleem. De hele keten is daar niet op voorbereid. Daarbij heb je nog zat mensen die helemaal niet handig zijn op internet en zo tussen wal en schip raken....

• Weissbier
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Overigens, als morgen alle 8 miljoen nederlandse huishoudens hun boodschappen online moeten doen omdat de supermarkten dicht zijn heb je een klein probleem. De hele keten is daar niet op voorbereid. Daarbij heb je nog zat mensen die helemaal niet handig zijn op internet en zo tussen wal en schip raken....
Ja dan hoef ik niet naar werk te komen :+ Of wellicht moet ik dan juist in een busje rondrijden, om boodschappen te bezorgen. Maar mijn punt was: als je bezwaar hebt tegen het dragen van een mondkapje, dan kun je gewoon online je boodschappen bestellen.

Het is een keuze, wanneer je willens en weten geen mondkapje draagt: dan vind ik ook dat je de toegang tot essentiële winkels ontzegd mag worden. Wat feitelijk het geval is... alleen mijn werkgever heeft eurotekens in zijn ogen. Ondanks dat een groot deel van het personeel in quarantaine zit, wie weet zijn sommige wel besmet door de mondkapjes weigeraars.

Dus iedereen kan naar binnen, want het zijn meestal geen koopjesjagers die mondkapjes weigeraars. Ze kopen gewoon de reguliere producten in de supermarkt, waarmee dus geld verdiend wordt. Aan mij verdienen ze niets, want ik maak er een sport van kortingen te combineren B)

[ Voor 5% gewijzigd door Weissbier op 13-02-2022 11:32 ]

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:04
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Mee eens dat we niet voorbereid zijn om (per direct) over te gaan op 100% online boodschappen doen. Echter is het maar de vraag hoe lang dit zou duren.

Als jij of ik geen mondkapje zou willen dragen in een supermarkt, we niet handig met internet zijn, is het toch aan ons om online boodschappen doen uit te zoeken. Ik hoor van anti-vaxxers vaak dat ze al onderzoek gedaan hebben, dan lijkt mij dit ook te onderzoeken.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Dé sector die het meest heeft geleid tijdens de coronacrisis. Nu de combinatie van omicron en vaccinaties corona hebben gereduceerd tot een beheersbaar virus. Als horecaonderneming/club snap ik dat de maat vol is. Vanuit welk perspectief vind deze actie zo bijzonder?

Goede actie wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 13-02-2022 11:40 ]

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:29:
[...]Het is een keuze, wanneer je willens en weten geen mondkapje draagt: dan vind ik ook dat je de toegang tot essentiële winkels ontzegd mag worden. Wat feitelijk het geval is... alleen mijn werkgever heeft eurotekens in zijn ogen. Ondanks dat een groot deel van het personeel in quarantaine zit, wie weet zijn sommige wel besmet door de mondkapjes weigeraars.
Je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand een keuze maakt of juist een medische grond heeft om geen mondkapje te dragen. Er zijn zelfs nog andere gronden dan medische mogelijk. Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of de overheid wel grond heeft om een mondkapjesplicht in te stellen, zeker onder de huidige omstandigheden. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn anderen niet het mondkapjesritueel op te dringen en mensen zonder mondkapje gewoon met rust te laten. Je hebt geen enkele last van mensen die geen mondkapjes dragen, toon gewoon een gezonde vorm van verdraagzaamheid. Blind overheidsregeltjes opvolgen en bij anderen afdwingen, zonder over de grond en proportionaliteit van zo'n regeltje na te denken, is wat mij betreft ongezond.

Winkels hebben overigens geen handhavingsplicht wat betreft mondkapjes. Heel goed dat ze confrontaties vermijden, dat houdt de sfeer prettiger. Andere handhavers hebben gelukkig betere zaken te doen dan handhaving op mondkapjes. Het wordt tijd dat de overheid niet meer gaat handelen en de samenleving niet meer gaat leven naar het gedram van delen van de bevolking.

• stylezzz
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Ja dan hoef ik niet naar werk te komen :+ Of wellicht moet ik dan juist in een busje rondrijden, om boodschappen te bezorgen. Maar mijn punt was: als je bezwaar hebt tegen het dragen van een mondkapje, dan kun je gewoon online je boodschappen bestellen.

Het is een keuze, wanneer je willens en weten geen mondkapje draagt: dan vind ik ook dat je de toegang tot essentiële winkels ontzegd mag worden. Wat feitelijk het geval is... alleen mijn werkgever heeft eurotekens in zijn ogen. Ondanks dat een groot deel van het personeel in quarantaine zit, wie weet zijn sommige wel besmet door de mondkapjes weigeraars.

Dus iedereen kan naar binnen, want het zijn meestal geen koopjesjagers die mondkapjes weigeraars. Ze kopen gewoon de reguliere producten in de supermarkt, waarmee dus geld verdiend wordt. Aan mij verdienen ze niets, want ik maak er een sport van kortingen te combineren B)
Haha. Ja ik ben het helemaal met je eens wat betreft handhaving hoor, maar als iets duidelijk is geworden de afgelopen 2 jaar is dat het daaraan nogal schort. De polder insteek was natuurlijk dat de nederlandse samenleving zichzelf zou reguleren.... dat ging ook wel tot op zekere hoogte, zeker in het begin. Nu hebben we 18 miljoen virologen rondlopen die het allemaal beter weten en zelf hun conclusies trekken....

• stylezzz
Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Dé sector die het meest heeft geleid tijdens de coronacrisis. Nu de combinatie van omicron en vaccinaties corona hebben gereduceerd tot een beheersbaar virus. Als horecaonderneming/club snap ik dat de maat vol is. Vanuit welk perspectief vind deze actie zo bijzonder?

Goede actie wat mij betreft.
Wetende dat ze waarschijnlijk vanaf volgende week (met maatregelen) weer open mogen? Onnodig en kinderachtig.....

• Yaksa
haribold schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:42:
[...]Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of de overheid wel grond heeft om een mondkapjesplicht in te stellen, zeker onder de huidige omstandigheden. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn anderen niet het mondkapjesritueel op te dringen en mensen zonder mondkapje gewoon met rust te laten. Je hebt geen enkele last van mensen die geen mondkapjes dragen, toon gewoon een gezonde vorm van verdraagzaamheid. Blind overheidsregeltjes opvolgen en bij anderen afdwingen, zonder over de grond en proportionaliteit van zo'n regeltje na te denken, is wat mij betreft ongezond.
Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of het wel zo slim is om een ander op te zadelen met jouw bacillen. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn om gewoon mondkapjes te dragen wanneer je zelf vermoedt iets bij je te dragen wat een ander zou kunnen benadelen. Dat is pas proportioneel en een kleine moeite. Dan hoef je ook niet meer na te denken over mensen die geen mondkapje dragen. Iets met samenleving en zo....

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:57
[...]
Je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand een keuze maakt of juist een medische grond heeft om geen mondkapje te dragen. Er zijn zelfs nog andere gronden dan medische mogelijk. Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of de overheid wel grond heeft om een mondkapjesplicht in te stellen, zeker onder de huidige omstandigheden. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn anderen niet het mondkapjesritueel op te dringen en mensen zonder mondkapje gewoon met rust te laten. Je hebt geen enkele last van mensen die geen mondkapjes dragen, toon gewoon een gezonde vorm van verdraagzaamheid. Blind overheidsregeltjes opvolgen en bij anderen afdwingen, zonder over de grond en proportionaliteit van zo'n regeltje na te denken, is wat mij betreft ongezond.

Winkels hebben overigens geen handhavingsplicht wat betreft mondkapjes. Heel goed dat ze confrontaties vermijden, dat houdt de sfeer prettiger. Andere handhavers hebben gelukkig betere zaken te doen dan handhaving op mondkapjes. Het wordt tijd dat de overheid niet meer gaat handelen en de samenleving niet meer gaat leven naar het gedram van delen van de bevolking.
Behalve dan dat ze je makkelijker kunnen besmetten met een, voor sommigen, dodelijk virus.

• Fuujii
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Wetende dat ze waarschijnlijk vanaf volgende week (met maatregelen) weer open mogen? Onnodig en kinderachtig.....
Het is kinderachtig en onnodig, terwijl de sector het zwaar heeft en al heel lang niet normaal functioneert?

De actie was al aangekondigd vóór de aankondiging van (waarschijnlijke) versoepelingen. Met de verwachte versoepelingen mag horeca open tot 01:00. Dat is nog steeds niet volwaardig open. En dan ook nog eens een jojo-beleid, waarbij het nachtleven helemaal achterin de rij staat?

Corona is beheersbaar en de locaties deden wel aan maatregelen zoals de QR-code.
Dit is terecht het heft in eigen handen nemen. Want voor hetzelfde geld duurt het nog 3 maanden voor het nachtleven weer normaal open is.

Het nachtleven heeft belangrijke functies.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 13-02-2022 11:53 ]

• Weissbier
[...]
Je hebt geen enkele last van mensen die geen mondkapjes dragen, toon gewoon een gezonde vorm van verdraagzaamheid. Blind overheidsregeltjes opvolgen en bij anderen afdwingen, zonder over de grond en proportionaliteit van zo'n regeltje na te denken, is wat mij betreft ongezond.

Jawel ik heb wel last van ze: heb al de nodige aanvaringen gehad met klanten die geen mondkapje droegen, soms waren het opmerkingen dat ik niet zo panisch moest doen. Maar het is ook echt weleens dreigende geweest! Ik hou bij klanten zonder mondkapje meestal 2 meter afstand, voor mijn eigen veiligheid en gezondheid.

Op Instagram blokkeer ik aan de lopende band, hatelijke reacties wanneer schrijf dat er veel klanten zonder mondkapjes rondlopen. Die mensen komen ook in de supermarkt hoor, alleen de meeste zullen wel enkel hatelijke reacties van achter hun toetsenbord durven te plaatsen.

Nee geen handhavingsplicht, wel een aanspreekplicht. Kleine moeite voor de handhaving om 1x per dag te komen controleren, dan pik je er gegarandeerd veel klanten zonder mondkapje tussen uit. Doe dat een weekje en burgers gaan aan hun familie en vrienden vertellen, dat je echt een mondkapje moet dragen: aangezien ze er een boete van € 95 voor gekregen hebben.

Maar wie ben ik? Weet je wat: voortaan stop ik niet meer voor zebrapaden, mocht ik een voetganger omver rijden dan zij dat zo. Okay een beetje extreem, maar in de essentie is dit wat mondkapjes weigeraars doen. Het interesseert ze niets als ze eventueel positief zijn, anders droegen ze wel een mondkapje.

Wie moet ik aanklagen als ik long COVID krijg? De overheid die niet is komen handhaven? Mijn werkgever? Of de klant zonder mondkapje waarvan ik niet weet, of die mij besmet heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Weissbier op 13-02-2022 12:01 ]

• CMD-Snake
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:45:
Dat wisten ze niet toen de actie op poten gezet werd. De versoepelingen voor volgende week zijn nog maar relatief kort bekend, bovendien blijft de sluitingstijd op 1.00 's ochtends. Menig nachtclub gaat vrij laat open op de avond en gaat door tot het ochtendgloren.
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:44:
De polder insteek was natuurlijk dat de nederlandse samenleving zichzelf zou reguleren.... dat ging ook wel tot op zekere hoogte, zeker in het begin. Nu hebben we 18 miljoen virologen rondlopen die het allemaal beter weten en zelf hun conclusies trekken....
Wegens gebrek aan interesse is corona geannuleerd. ;) Daar komt het wel een beetje op neer, het maakt weinig indruk op mensen na twee jaar. Momenteel helpt het ook niet bepaald dat veel landen alle regels afschaffen, maar Nederland ineens zo voorzichtig is en vast wil houden aan bepaalde zaken als de coronapas en de wens voor 2G. Op die manier gaat het steeds meer wrevel wekken.
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:50:
Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of het wel zo slim is om een ander op te zadelen met jouw bacillen. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn om gewoon mondkapjes te dragen wanneer je zelf vermoedt iets bij je te dragen wat een ander zou kunnen benadelen.
Mondkapjes zijn geen gewoonte in de Westerse wereld en gaan dat ook nooit worden, dat moet wel duidelijk zijn na twee jaar. Zie hoe iedereen die dingen afwierp zodra het kon. Menig Fransman of Italiaan liet in de zomer van 2020 en 2021 hun mondkapje met liefde achter bij de landsgrens.

• Fuujii
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of het wel zo slim is om een ander op te zadelen met jouw bacillen. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn om gewoon mondkapjes te dragen wanneer je zelf vermoedt iets bij je te dragen wat een ander zou kunnen benadelen. Dat is pas proportioneel en een kleine moeite. Dan hoef je ook niet meer na te denken over mensen die geen mondkapje dragen. Iets met samenleving en zo....
Laten we ajseblieft niet mondkapjes normaliseren. Tenzij we in een panische, anonieme samenleving willen leven... Los van hoe irritant zo'n masker is.
Vies worden en een snotneus krijgen horen bij het leven. Niets mis mee. Laten we niet voor ieder kuchje een mondkapje dragen in de toekomst. Ben je wel écht ziek, dan blijf je lekker thuis.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:11

-tom-562

Oliesjeik

Als je zo bang bent voor andermans bacillen, dan lijkt het mij vooral verstandig om lekker zelf een mondkapje te blijven dragen

Vaak bu'j te bang!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

-tom-562 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:03:
Als je zo bang bent voor andermans bacillen, dan lijkt het mij vooral verstandig om lekker zelf een mondkapje te blijven dragen
Ook mensen die niet bang zijn kunnen ziek worden en dood gaan. Of zijn dood gegaan omdat de ziekenhuizen vol lagen met mensen die mondkapjes maar rotdingen vonden en hun behandeling werd uitgesteld.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Yaksa
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:56:
Mondkapjes zijn geen gewoonte in de Westerse wereld en gaan dat ook nooit worden, dat moet wel duidelijk zijn na twee jaar.
Dat weet je niet.
Zie hoe iedereen die dingen afwierp zodra het kon.
Dat is generaliseren en pertinent onjuist
Menig Fransman of Italiaan liet in de zomer van 2020 en 2021 hun mondkapje met liefde achter bij de landsgrens.
Hoe weet je dat, heb je dat hun gevraagd?

• Weissbier
-tom-562 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:03:
Moet je ze wel kunnen betalen: weet je wat ik niet snap? Waarom delen supermarkten niet gratis mondkapjes uit aan klanten? Die dingen kosten in bulk geen drol meer: maar voor mensen die het niet breed hebben, die kunnen zich het gewoon niet veroorloven.

Als FFP2 in Nederland verplicht was, dan waren mensen helemaal arm eraan: die dingen kosten € 0,50 per stuk, daar krijg je een half brood voor.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:42
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:10:
[...]
€ 0,50 per stuk, daar krijg je een half brood voor.
nah doe daar maar 20 cent bij

• Fuujii
IJzerlijm schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Ook mensen die niet bang zijn kunnen ziek worden en dood gaan. Of zijn dood gegaan omdat de ziekenhuizen vol lagen met mensen die mondkapjes maar rotdingen vonden en hun behandeling werd uitgesteld.
Als tijdelijke maatregel zijn mondkapjes prima te rechtvaardigen. In het dagelijkse leven zonder pandemie niet.
Corona is straks ook gewoon beheersbaar. Er zullen nog steeds mensen sterven eraan, net als bij griep, ongelukken en bij te dik zijn. Willen we alle risico's minimaliseren om een handjevol doden te voorkomen?

En als je zelf moeite mee hebt dat mensen geen mondkapje willen dragen: draag hem zelf, of blijf dan blijf je lekker binnen en bestel je alles online. Dan kan zelfs met boodschappen. Zo loop je minimaal risico. :)

Want de rest van Nederland heeft daar geen zin in. Dan kunnen wij normaal door met leven.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:08:
[...]

:?
Dat hebben we toch zelf kunnen zien afgelopen jaar hoe de mondkapjes uit beeld waren toen het advies opgeheven werd.

Mensen leven liever zonder maatregelen dan met, het geeft stress en gedoe als je het gevoel krijgt dat het niet meer nodig is. Als de noodzaak gevoelt wordt dan werk je beter mee, een heel normaal gedrag.

Tweakers Discord

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:07
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Dat weet je niet.

[...]

[...]
Hoe weet je dat, heb je dat hun gevraagd?
26 juni weden ze afgeschaft en werden ze gelijk afgeworpen.
5 november droeg nog vrijwel niemand ze toen ze 6 november verplicht werden.

Dus we hebben al 2 rondes gezien hoe men zich ernaar gedraagd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:11

-tom-562

Oliesjeik

Ja maar je hebt geen cijfers en bronnen, dus het is niet waar...

Soms mist er gewoon een stukje logisch nadenken en om je heen kijken heb ik het idee..

Vaak bu'j te bang!

• Yaksa
Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:57:
[...]Laten we ajseblieft niet mondkapjes normaliseren. Tenzij we in een panische, anonieme samenleving willen leven... Los van hoe irritant zo'n masker is.
Vies worden en een snotneus krijgen horen bij het leven. Niets mis mee. Laten we niet voor ieder kuchje een mondkapje dragen in de toekomst. Ben je wel écht ziek, dan blijf je lekker thuis.
Definieer 'écht ziek' dan eens?
Wie bepaalt dat dan? Jij, je werkgever, je collega, de persoon die naast je in de tram zit, de lerares op school of de huisarts?

Pagina: 1 ... 33 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.