Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als het na twee jaar niet wil beklijven lijken de twijfels wel op zijn plek.
Dat is generaliseren en pertinent onjuist
Dat in 2021 de mondkapjesplicht de prullenbak in ging verdwenen ze bijna direct vrijwel helemaal uit het straatbeeld. Zelfs die paar dagen dat de plicht nog gold nam gelijk een flink deel al geen moeite meer voor zo'n mondkapje.

In het OV wordt het ook steeds minder serieus genomen lijkt het en momenteel in de winkels lijkt men er ook niet zo zwaar meer aan te trekken.
Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:15:
Als tijdelijke maatregel zijn mondkapjes prima te rechtvaardigen. In het dagelijkse leven zonder pandemie niet.
Ik ben wel benieuwd hoeveel die mondkapjes nu in de praktijk echt hebben bijgedragen. Zo netjes sprongen de meeste mensen er niet mee om kreeg ik de indruk, op- en afzetten tussen de winkels door en hetzelfde mondkapje gebruiken tot het echt niet meer kon. Dat ze in november 2020 verplicht werden hielp het niet bepaald om de cijfers te drukken, althans die indruk kreeg ik.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Definieer 'écht ziek' dan eens?
Wie bepaalt dat dan? Jij, je werkgever, je collega, de persoon die naast je in de tram zit, de lerares op school of de huisarts?
Dat ligt aan de context. Dat snap je zelf hopelijk ook. Dat moet je per situatie bekijken. Het is geen hogere wiskunde. Dat ging pre-covid toch ook prima?

Als iedereen met een snotneus zich ziek meldt dan kunnen we niet normaal de samenleving laten draaien.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Het is kinderachtig en onnodig, terwijl de sector het zwaar heeft en al heel lang niet normaal functioneert?

De actie was al aangekondigd vóór de aankondiging van (waarschijnlijke) versoepelingen. Met de verwachte versoepelingen mag horeca open tot 01:00. Dat is nog steeds niet volwaardig open. En dan ook nog eens een jojo-beleid, waarbij het nachtleven helemaal achterin de rij staat?

Corona is beheersbaar en de locaties deden wel aan maatregelen zoals de QR-code.
Dit is terecht het heft in eigen handen nemen. Want voor hetzelfde geld duurt het nog 3 maanden voor het nachtleven weer normaal open is.

Het nachtleven heeft belangrijke functies.
Wil je mij geen woorden in de mond leggen aub? Ik zeg nergens dat het nachtleven overbodig is en voor altijd gesloten mag blijven.

We hebben vorig jaar gezien in de 2 luttele weken dat men wel open mocht (i.c.m. festivals, en ja testen voor toegang) dat het compleet uit de klauwen liep. Kortom, als we het over besmettingen hebben (en ja, daar gaat het in den haag nog steeds over) dan hebben we daar toch wel een flinke bron te pakken. Kortom, hoe belangrijk het ook mag zijn (en ik kan het weten, hele salarissen heb ik in discotheken en clubs achtergelaten) was het helaas wel noodzakelijk om de boel op slot te houden. Nu we echter omikron hebben is het spel anders, wat langzaam ook in den haag lijkt door te dringen. Vanaf volgende week mag men weer (ja, met maatregelen) weer eens open. De trend is echter gezet.... Over een maand (of misschien wel eerder) zal de volgende versoepelingsronde eraan komen en worden er misschien wel eindtijden geschrapt. Of misschien wel alles? Dus ja... daarom noem ik het willens en weten overtreden van maatregelen terwijl je weet dat er nu OOK naar die sector gekeken en geluisterd word onnodig en kinderachtig. Wat mij betreft blijven de overtredende etablissementen ook gedwongen nog een maand dicht na de versoepelingen, dat zal een stuk beter werken als een of andere boete die waarschijnlijk nooit betaald word.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Dat ligt aan de context. Dat snap je zelf hopelijk ook. Dat moet je per situatie bekijken. Het is geen hogere wiskunde. Dat ging pre-covid toch ook prima?

Als iedereen met een snotneus zich ziek meldt dan kunnen we niet normaal de samenleving laten draaien.
Nou ik vond / vind dat helemaal niet prima gaan. Genoeg volk dat gewoon door de baas wordt gedwongen om écht ziek naar werk te komen. Zeker in de retail, logistiek en dienstverlening.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:04:
[...]

Die waren er de eerste weken van januari niet.
Daarnaast werkt het voor veel mense averechts om een booster als uitzondering te definiëren.

[...]
Die snap ik niet... Averechts effect?

• stylezzz
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Uiteindelijk moet je je als bevolking afvragen of het wel zo slim is om een ander op te zadelen met jouw bacillen. Als maatschappij zou het onder die gedachte dan ook beter zijn om gewoon mondkapjes te dragen wanneer je zelf vermoedt iets bij je te dragen wat een ander zou kunnen benadelen. Dat is pas proportioneel en een kleine moeite. Dan hoef je ook niet meer na te denken over mensen die geen mondkapje dragen. Iets met samenleving en zo....
Misschien dat het over 20 jaar wel net zo normaal is als in sommige aziatische landen. Vooralsnog verdwijnen ze per direct weer in de vuilnisbak zodra het kan bij mij. Waarschijnlijk krijg jij nog meer bacillen van anderen als je naar het toilet op je werk gaat als wat dat mondkapje ooit zal tegenhouden.

• 42erik
  • Niet online
Nhz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:52:
[...]

En hoe groot is die kans voor jonge kinderen? Soms wegen de risico's niet op tegen het voordeel (plezier, gemak, beloning), maar soms ook wel.
Nog steeds kleiner dan de kans op een nare bijwerking op een vaccin

• stylezzz
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Dat wisten ze niet toen de actie op poten gezet werd. De versoepelingen voor volgende week zijn nog maar relatief kort bekend, bovendien blijft de sluitingstijd op 1.00 's ochtends. Menig nachtclub gaat vrij laat open op de avond en gaat door tot het ochtendgloren.
Mooi toch, ze hebben hun punt allang gemaakt in de media. Er waren ook diverse clubs die op het laatste moment toch maar de keutel weer introkken. Gedwongen sluiting na overtreding bleek toch een goed werkend argument van diverse handhavende instanties en burgemeesters.
Wegens gebrek aan interesse is corona geannuleerd. ;) Daar komt het wel een beetje op neer, het maakt weinig indruk op mensen na twee jaar. Momenteel helpt het ook niet bepaald dat veel landen alle regels afschaffen, maar Nederland ineens zo voorzichtig is en vast wil houden aan bepaalde zaken als de coronapas en de wens voor 2G. Op die manier gaat het steeds meer wrevel wekken.
Het draagvlak is door het putje verdwenen met het afkondigen van de harde lockdown half december omdat men in den haag graag het wiel opnieuw wilde uitvinden.
Mondkapjes zijn geen gewoonte in de Westerse wereld en gaan dat ook nooit worden, dat moet wel duidelijk zijn na twee jaar. Zie hoe iedereen die dingen afwierp zodra het kon. Menig Fransman of Italiaan liet in de zomer van 2020 en 2021 hun mondkapje met liefde achter bij de landsgrens.
Amen. Al ben ik bang dat gezien de voorliefde voor medische mondkapjes we er in nederland nog wel een tijdje aan vast zitten. Eerst met veel bombarie aankondigen dat die nog beter werken.... Om ze na een maand weer op te bergen? Dat was te mooi geweest.... ;)

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Jawel ik heb wel last van ze: heb al de nodige aanvaringen gehad met klanten die geen mondkapje droegen, soms waren het opmerkingen dat ik niet zo panisch moest doen. Maar het is ook echt weleens dreigende geweest! Ik hou bij klanten zonder mondkapje meestal 2 meter afstand, voor mijn eigen veiligheid en gezondheid.

Op Instagram blokkeer ik aan de lopende band, hatelijke reacties wanneer schrijf dat er veel klanten zonder mondkapjes rondlopen. Die mensen komen ook in de supermarkt hoor, alleen de meeste zullen wel enkel hatelijke reacties van achter hun toetsenbord durven te plaatsen.

Nee geen handhavingsplicht, wel een aanspreekplicht. Kleine moeite voor de handhaving om 1x per dag te komen controleren, dan pik je er gegarandeerd veel klanten zonder mondkapje tussen uit. Doe dat een weekje en burgers gaan aan hun familie en vrienden vertellen, dat je echt een mondkapje moet dragen: aangezien ze er een boete van € 95 voor gekregen hebben.

Maar wie ben ik? Weet je wat: voortaan stop ik niet meer voor zebrapaden, mocht ik een voetganger omver rijden dan zij dat zo. Okay een beetje extreem, maar in de essentie is dit wat mondkapjes weigeraars doen. Het interesseert ze niets als ze eventueel positief zijn, anders droegen ze wel een mondkapje.

Wie moet ik aanklagen als ik long COVID krijg? De overheid die niet is komen handhaven? Mijn werkgever? Of de klant zonder mondkapje waarvan ik niet weet, of die mij besmet heeft.
Hoe ga je dat doen als komende week de mondkapjesplicht mogelijk komt te vervallen? Ik kan me zo voorstellen dat jouw werkplek voor jou dan heel onveilig zal worden/aanvoelen. Of is het dan opeens niet erg meer als mensen geen mondkapje dragen?

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Tonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Op dit moment zou ik zeggen, geen ctb.
Ik weet verder niet of het een kleine groep is, maar dit moeten we niet willen.
Waarom zou je mensen die genezen zijn en niet gevaccineerd zijn willen weigeren? Wat is je onderbouwing?
Het is zeer zeker een kleine groep aangezien >80% gevaccineerd is en ongevaccineerden juist tegen de ctb zijn. Waarschijnlijk zijn het hooguit wat jongeren die zich bewust laten besmetten en verder geen mening hebben over de CTB, behalve dat ze een QR code nodig hebben voor hun vrijheid.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:29:
Al ben ik bang dat gezien de voorliefde voor medische mondkapjes we er in nederland nog wel een tijdje aan vast zitten. Eerst met veel bombarie aankondigen dat die nog beter werken.... Om ze na een maand weer op te bergen? Dat was te mooi geweest.... ;)
Als een groot deel van de bevolking volgende week zonder mondkapje de trein en/of supermarkt instapt volgt de rest vanzelf.

Die dingen zijn binnenkort echt weg, met of zonder regels.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Als een groot deel van de bevolking volgende week zonder mondkapje de trein en/of supermarkt instapt volgt de rest vanzelf.

Nee hoor. Het sterkt alleen maar de tweedeling dat een deel van de bevolking zich niet aan zo'n makkelijke regel kan houden. Zolang de regels het voorschrijven hou ik gewoon mijn mondkapje op, want ik vind het echt een hele kleine moeite. Beetje zoals je gordel om doen in de auto of stoppen voor een rood stoplicht. Soms is dat ook niet nuttig, maar je doet het (hopelijk) wel vanuit goed fatsoen. Die hele cultuur van 'BuRgErLiJkE oNgEhOoRzAaMhEiD' komt me volledig mijn neus uit. Inhoudelijke argumenten die dieper gaan dan 'is irritant' heb ik nog niet gehoord. Het enige wat je er in mijn ogen mee laat zien is dat je schijt hebt aan de mensen om je heen, gewoon een dikke middelvinger. Dan kan je die natuurlijk ook terugverwachten.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19
[...]

Ben benieuwd of het een light versie is als in overal waar CBT is geen mondkapje meer of ècht overal dus ook het OV. Vorige keer bleef het OV ook uitgezonderd maar als je ziet hoe het daar (niet) gedragen wordt heeft het geen zin meer.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:25
[...]

Toch vind ik dit wel een beetje een gevaarlijke ontwikkeling, ongeacht of je voor of tegen die dingen bent.

Handhaaf je dit niet op kritieke punten dan kan je vanaf nu alvast een streep zetten door iedere nieuwe of opnieuw geïntroduceerde maatregel.

Fingers crossed dat het bij Omicron blijft. Deze "burgerlijke ongehoorzaamheid" is zo fijn nog niet.

• hoevenpe
  • Nu online
eric.1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:57:
Handhaaf je dit niet op kritieke punten dan kan je vanaf nu alvast een streep zetten door iedere nieuwe of opnieuw geïntroduceerde maatregel.

Fingers crossed dat het bij Omicron blijft. Deze "burgerlijke ongehoorzaamheid" is zo fijn nog niet.
Controversiële maatregelen als de QR-code en mondkapjes zou je imo niet langer dan strikt noodzakelijk moeten invoeren.

Hou je eraan vast dan zal de burger het heft in eigen hand nemen, als straks mondkapjes op veel plekken verdwijnen is de noodzaak in supermarkt en trein lastig uit te leggen.

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:19:
Dat in 2021 de mondkapjesplicht de prullenbak in ging verdwenen ze bijna direct vrijwel helemaal uit het straatbeeld.
En waarom gebeurd dit? Ik heb het mee mogen maken in de supermarkt: een oud vrouwtje droeg wel een mondkapje, ookal was het tijdelijk niet verplicht. ( dat wisten wij toen ook niet, dat de mondkapjesplicht binnen no time weer terug ingevoerd werd )

Die mevrouw werd dus door een stel lollige scholieren aangesproken: mevrouw u hoeft geen mondkapje meer te dragen. Waarschijnlijk is dit niet het enigste voorbeeld, maar wel eentje die mij is bijgebleven.

Feit is: je wordt veroordeeld, door je collega's en klanten wanneer je wel nog een mondkapje draagt nadat ze weer afgeschaft zijn. Voordat de mondkapjesplicht kwam, vond de supermarkt manager zelfs: het zou klanten afschrikken, dus ons als medewerkers werd verboden vrijwillig een mondkapje te dragen.

Ookal was dit in Duitsland al gebruikelijk: het management, heeft de mondkapjes pas ingevoerd. Toen het ministerie duidelijk maakte, dat ze een wet gingen maken om het te verplichten. Daarvoor was het niet toegestaan: de veiligheidsvesten zijn ook verdwenen, daar heb ik er nog eentje thuis van liggen en ga ik bewaren als herinnering aan deze pandemie.
harmrh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Hoe ga je dat doen als komende week de mondkapjesplicht mogelijk komt te vervallen? Ik kan me zo voorstellen dat jouw werkplek voor jou dan heel onveilig zal worden/aanvoelen. Of is het dan opeens niet erg meer als mensen geen mondkapje dragen?
Wat zijn dat telkens voor vragen? Dit is mij al eerder gevraagd en heb ik op al op geantwoord, dus zoek het antwoord maar. Ik accepteer gewoon veranderend regelgeving ;)

De werkplek wordt er inderdaad niet veiliger op, als nog steeds zoveel besmette personen rondlopen. Maja dan zit ik wellicht wel vanaf dat moment positief thuis, want dan is kans op besmetting vele malen groter.

[ Voor 21% gewijzigd door Weissbier op 13-02-2022 13:16 ]

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-11 22:50

Nhz

42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Nog steeds kleiner dan de kans op een nare bijwerking op een vaccin
Dat zal vast, ik ken de cijfers niet exact. Dat was echter ook niet mijn vraag.

Ik neem ook geen standpunt in of iemand zijn of haar kinderen wel of niet moet laten vaccineren. Ik stelde alleen dat sommige risico's wel en anderen weer niet opwegen tegen het voordeel dat je krijgt van het nemen van dat risico. Die afweging moet iedereen zelf maken.

De kans op blijvend letsel van covid is (voor jonge kinderen) voor veel mensen veel te klein om daarvoor hun kinderen aan een prik bloot te stellen.

Net zoals dat voor heel veel ouders de kans op (blijvend) hoofdletsel bij hun kind te klein is, om daarvoor hun kind altijd met een fietshelm op te laten fietsen. Met ook hier, net als bij vaccinaties, talloze uiteenlopende redenen.

Groetjes

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Controversiële maatregelen als de QR-code en mondkapjes zou je imo niet langer dan strikt noodzakelijk moeten invoeren.
Iedereen heeft een andere mening over wat onder 'strikt noodzakelijk' moet worden verstaan, inclusief een flink aantal dat onder geen beding ze zal dragen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Waarom zou je mensen die genezen zijn en niet gevaccineerd zijn willen weigeren? Wat is je onderbouwing?
Het is zeer zeker een kleine groep aangezien >80% gevaccineerd is en ongevaccineerden juist tegen de ctb zijn. Waarschijnlijk zijn het hooguit wat jongeren die zich bewust laten besmetten en verder geen mening hebben over de CTB, behalve dat ze een QR code nodig hebben voor hun vrijheid.
Met een vaccinatiegraad van 80% hou je dus zeer veel mensen over die geen vaccinatie hebben. Je vermoed zelf dat die groep ook tegen de QR code is, dat is voor een deel in elk geval niet waar. Er zijn mensen die geen vaccin nemen en wel testen voor toegang gebruiken.

De aanname dat de groep dus zeer klein kun je zelf ook niet onderbouwen. Het gebeurd daadwerkelijk, niet enkel onder jongeren.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:13:
En waarom gebeurd dit? Ik heb het mee mogen maken in de supermarkt: een oud vrouwtje droeg wel een mondkapje, ookal was het tijdelijk niet verplicht. ( dat wisten wij toen ook niet, dat de mondkapjesplicht binnen no time weer terug ingevoerd werd )

Die mevrouw werd dus door een stel lollige scholieren aangesproken: mevrouw u hoeft geen mondkapje meer te dragen. Waarschijnlijk is dit niet het enigste voorbeeld, maar wel eentje die mij is bijgebleven.
Ik kom in supermarkten waar het overdreven braaf wordt gedragen door bezoekers, vrijwel zonder uitzondering. Mijn observatie is dat na afschaffing vrijwel iedereen het niet meer draagt en andersom bij invoering het in de dagen voor invoering ook niet gedragen wordt. Het is puur als schaap achter de overheidsregel aanlopen. Een andere oude mevrouw in jouw supermarkt, die vanwege een medische reden geen mondkapje mag dragen, wordt overigens weer lastiggevallen door supermarktmedewerkers met hun gedram over de mondkapjesplicht.
Feit is: je wordt veroordeeld, door je collega's en klanten wanneer je wel nog een mondkapje draagt nadat ze weer afgeschaft zijn. Voordat de mondkapjesplicht kwam, vond de supermarkt manager zelfs: het zou klanten afschrikken, dus ons als medewerkers werd verboden vrijwillig een mondkapje te dragen.
Ja, dan kruipen zij in de rol die jij nu speelt nu het wel verplicht is. Daarom, laat anderen gewoon in hun waarde, en verdraag het ook als ze geen mondkapje dragen.

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Hou je eraan vast dan zal de burger het heft in eigen hand nemen, als straks mondkapjes op veel plekken verdwijnen is de noodzaak in supermarkt en trein lastig uit te leggen.
En met de 100.000'en besmettingen die er nu rondgaan lijkt het me wel duidelijk dat beiden niet echt een grote factor in het voorkomen van besmettingen zijn. Het is niet uit te leggen dat we binnenkort wel de polonaise kunnen doen met veel bier in de kroeg, maar dat we nog steeds in de supermarkt rondlopen met een mondkapje op.

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
[...]

[...]

Wat zijn dat telkens voor vragen? Dit is mij al eerder gevraagd en heb ik op al op geantwoord, dus zoek het antwoord maar. Ik accepteer gewoon veranderend regelgeving ;)

De werkplek wordt er inderdaad niet veiliger op, als nog steeds zoveel besmette personen rondlopen. Maja dan zit ik wellicht wel vanaf dat moment positief thuis, want dan is kans op besmetting vele malen groter.
Oh sorry dat ik je niet dag en nacht volg op dit forum. Ik ga het antwoord ook niet opzoeken, het is goed..

Fijne dag nog..

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:34:
Het is niet uit te leggen dat we binnenkort wel de polonaise kunnen doen met veel bier in de kroeg, maar dat we nog steeds in de supermarkt rondlopen met een mondkapje op.
Vooral dit, 3G zegt bij Omikron helemaal niets meer.

Ook geboosterd kan je makkelijk besmet raken, mondkapjes in de supermarkt of trein gaan daar niets aan veranderen.

• 42erik
  • Niet online
haribold schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Ik kom in supermarkten waar het overdreven braaf wordt gedragen door bezoekers, vrijwel zonder uitzondering. Mijn observatie is dat na afschaffing vrijwel iedereen het niet meer draagt en andersom bij invoering het in de dagen voor invoering ook niet gedragen wordt. Het is puur als schaap achter de overheidsregel aanlopen. Een andere oude mevrouw in jouw supermarkt, die vanwege een medische reden geen mondkapje mag dragen, wordt overigens weer lastiggevallen door supermarktmedewerkers met hun gedram over de mondkapjesplicht.
[...]
Ja, dan kruipen zij in de rol die jij nu speelt nu het wel verplicht is. Daarom, laat anderen gewoon in hun waarde, en verdraag het ook als ze geen mondkapje dragen.
Je hebt meegekregen dat het gewoon een regel vanuit de overheid is?

• eric.1
[...]

Maarja, wie bepaalt wanneer het niet meer strikt noodzakelijk is?

• stylezzz
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Vooral dit, 3G zegt bij Omikron helemaal niets meer.

Ook geboosterd kan je makkelijk besmet raken, mondkapjes in de supermarkt of trein gaan daar niets aan veranderen.
3G is nooit handig geweest, maar meer als opstapje naar 2G denk ik. Maar goed, dat is ook al achter ons. Het spel is veranderd... omikron is dermate besmettelijk dat het amper nog beteugelen is. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat het veel minder ziekmakend is... als dat hetzelfde zou zijn met de alpha en delta varianten zouden we al een dikke maand in code zwart verkeren denk ik.

• hoevenpe
  • Nu online
eric.1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:48:
Maarja, wie bepaalt wanneer het niet meer strikt noodzakelijk is?
Dat zou de overheid moeten doen op basis van de besmettingscijfers en instroom in de zorg.

Half december was het te verdedigen, met de huidige cijfers kan je moeilijk volhouden dat QR-codes en mondkapjes nodig zijn om de zorg overeind te houden.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:22
Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Met als bijkomend nadeel dat de kinderen een risico lopen om Long Covid te krijgen.
Maar goed, dat is ook een keuze.
Die kans is verwaarloosbaar klein.
loki504 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Volgens een studie was dat 1 tot 8% die positief getest waren en dat was met de delta variant.
Of Omnicron voor meer of minder long Covid durf ik niet te zeggen.

Maar als nuchtere Hollanders denk ik. Kom op niet overal paniek om gaan zaaien.

En kinderen weghouden bij hun moeder/vader is ook niet alles
1-8%?!
Op de school van onze kinderen zijn minimaal 200 kinderen in de afgelopen weken positief.

Dus 2-16 kinderen zouden dan Long COVID oplopen?

Niet heel geloofwaardig, heb je een link naar dit soort onderzoeken?

Persoonlijk ken ik nog geen enkel kind met long-COVID.
Jullie wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 13-02-2022 14:01 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Gezien de miljoenen besmettingen in de afgelopen 2 jaar zou long covid toch veel meer een ding moeten zijn? Nu lijkt het er telkens aan de haren bijgesleept te worden op het moment dat andere argumenten niet meer houdbaar zijn? Zelfde zie je Kuipers verkondigen die het nu langzamerhand op de kwetsbaren aan het gooien is om maatregelen langer in stand te houden. Maar die waren er pre2020 ook en toen werden er geen maatregelen aan de samenleving opgelegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fuujii
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Wil je mij geen woorden in de mond leggen aub? Ik zeg nergens dat het nachtleven overbodig is en voor altijd gesloten mag blijven.

We hebben vorig jaar gezien in de 2 luttele weken dat men wel open mocht (i.c.m. festivals, en ja testen voor toegang) dat het compleet uit de klauwen liep. Kortom, als we het over besmettingen hebben (en ja, daar gaat het in den haag nog steeds over) dan hebben we daar toch wel een flinke bron te pakken. Kortom, hoe belangrijk het ook mag zijn (en ik kan het weten, hele salarissen heb ik in discotheken en clubs achtergelaten) was het helaas wel noodzakelijk om de boel op slot te houden. Nu we echter omikron hebben is het spel anders, wat langzaam ook in den haag lijkt door te dringen. Vanaf volgende week mag men weer (ja, met maatregelen) weer eens open. De trend is echter gezet.... Over een maand (of misschien wel eerder) zal de volgende versoepelingsronde eraan komen en worden er misschien wel eindtijden geschrapt. Of misschien wel alles? Dus ja... daarom noem ik het willens en weten overtreden van maatregelen terwijl je weet dat er nu OOK naar die sector gekeken en geluisterd word onnodig en kinderachtig. Wat mij betreft blijven de overtredende etablissementen ook gedwongen nog een maand dicht na de versoepelingen, dat zal een stuk beter werken als een of andere boete die waarschijnlijk nooit betaald word.
De vergelijking met Dansen met Jansen is heel krom. Totaal andere situatie…

Nu gaat het virus ook volop rond. Sterker nog, het lijkt al over zijn piek heen. Het punt is, overal zijn er “(super) spread” events gaande in de samenleving. Wat gelukkig ook behapbaar is. Als al het nachtleven open is voor een paar uur langer(met maatregelen) dan gaat het geen groot verschil maken op de ziekenhuisbezetting.

En wanneer wordt er ‘willens en weten’ de maatregelen overtreden door clubs? Omdat ze nu een aantal uren langer open zijn?
Volgens mij word er nog steeds amper geluisterd naar de nachtsector. Het is niet voor niets dat ze nog steeds niet tot laat in de nacht open mogen zijn.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:37
Tweak_ers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Die kans is verwaarloosbaar klein.

[...]

1-8%?!
Op de school van onze kinderen zijn minimaal 200 kinderen in de afgelopen weken positief.

Dus 2-16 kinderen zouden dan Long COVID oplopen?

Niet heel geloofwaardig, heb je een link naar dit soort onderzoeken?

Persoonlijk ken ik nog geen enkel kind met long-COVID.
Jullie wel?
https://www.thelancet.com...-4642(21)00342-4/fulltext

Hoe geloofwaardig dit is etc weet ik ook niet. En wat verstaan ze onder longcovid. Mijn reuk is ook nog niet helemaal terug. Maar dat is geen reden om mijn kinderen uit mijn buurt te houden. Of de halve economie om zeep te helpen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Mondkapjes zijn geen gewoonte in de Westerse wereld en gaan dat ook nooit worden, dat moet wel duidelijk zijn na twee jaar. Zie hoe iedereen die dingen afwierp zodra het kon. Menig Fransman of Italiaan liet in de zomer van 2020 en 2021 hun mondkapje met liefde achter bij de landsgrens.
Als de nood weg is vind ik dat de mondkapjes verplichting ook weg moet. Echter zou ik het niet erg vinden als het uit vrijwillig en sociaal gedrag wel normaal wordt. Ik hoor vaak argumenten als het is niet natuurlijk maar de huidige wereld en bevolkings aantallen zijn verre van natuurlijk. Ga je met je zieke snotneus bv het ov in of naar andere drukke plaatsen zou ik het fijn vinden als mensen hun smeer zo min mogelijk rondsmeren. Was eigenlijk best egoistisch en asociaal. Leef en laat leven, kijk elkaar niet aan alsof je niet goed wijs bent e.d.
Leef en laat leven en doe een beetje lief voor elkaar :)

• Fuujii
Thomas schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Nou ik vond / vind dat helemaal niet prima gaan. Genoeg volk dat gewoon door de baas wordt gedwongen om écht ziek naar werk te komen. Zeker in de retail, logistiek en dienstverlening.
Goed punt betreft bepaalde sectoren. Het ligt aan de situatie natuurlijk. Ik kan me voorstellen als je kwetsbaar bent of in zo'n sector werkt, dat je er anders over denkt.

Alleen ligt het probleem daar meer bij de werkgever en hoe we omgaan met de relatie werkgever <> werknemer. Waarbij werknemers geen keuze hebben om makkelijk van werkgever te switchen als ze in zo'n positie zitten. Dáár moet iets aan veranderen.

Een goede werkgever zou daar goed mee om moeten gaan. Ik kan niet spreken voor heel werkend Nederland, maar bij de meeste corporates is het wel goed geregeld. En ja, daar is thuis werken makkelijk(er) als je je niet 100% voelt.

Hoe dan ook rechtvaardigt ook de huidige werksituatie niet het argument dat iedereen preventief een mondkapje zou moeten dragen. Ook als er geen crisis is. Ik durf vrij stellig te beweren dat de meeste Nederlanders zo denken. We willen hier niet preventief mondkapjes dragen.

• eric.1
hoevenpe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Dat zou de overheid moeten doen op basis van de besmettingscijfers en instroom in de zorg.
En de uitstroom, anders had NL nog steeds een probleem gehad ;)
Half december was het te verdedigen, met de huidige cijfers kan je moeilijk volhouden dat QR-codes en mondkapjes nodig zijn om de zorg overeind te houden.
Maar goed, dus op een gegeven moment bepalen we dat dus zelf maar op basis van ons gevoel. Dat is een behoorlijk grijs gebied en ik heb niet het gevoel dat de luide tegenstanders een goede onderbouwing hebben.

• monaldo
Tonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Met een vaccinatiegraad van 80% hou je dus zeer veel mensen over die geen vaccinatie hebben. Je vermoed zelf dat die groep ook tegen de QR code is, dat is voor een deel in elk geval niet waar. Er zijn mensen die geen vaccin nemen en wel testen voor toegang gebruiken.

De aanname dat de groep dus zeer klein kun je zelf ook niet onderbouwen. Het gebeurd daadwerkelijk, niet enkel onder jongeren.
Ok we weten niet hoeveel mensen zich express laat besmetten, laten we van extreme uitgaan en dus die 20%. Wat is er op tegen om als deze mensen genezen zijn hun CTB niet te erkennen? Tenminste ik begrijp dat je dat bedoelt.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-11 10:33

Mfpower

In dubio

Señor Sjon schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:05:
Gezien de miljoenen besmettingen in de afgelopen 2 jaar zou long covid toch veel meer een ding moeten zijn? Nu lijkt het er telkens aan de haren bijgesleept te worden op het moment dat andere argumenten niet meer houdbaar zijn? Zelfde zie je Kuipers verkondigen die het nu langzamerhand op de kwetsbaren aan het gooien is om maatregelen langer in stand te houden. Maar die waren er pre2020 ook en toen werden er geen maatregelen aan de samenleving opgelegd.
Het is ook wel een ding. Ik ken meerdere mensen die het hebben en een enkeling die niet meer kan werken. Maar de definitie is vaag, want alleen geen reuk meer hebben na 12 weken is ook long COVID. Je bed niet meer uitkomen door extreme vermoeidheid ook. En revalidatie na IC ook. Toen Corona nog een risico voor iedereen was en er geen vaccinaties waren werd het genegeerd en waren bijvoorbeeld docenten en ouders kop van jut toen ze de scholen openhielden en ze (onterecht) beweerden dat kinderen het virus niet of nauwelijks verspreidden….

Nu iedereen zichzelf heeft kunnen beschermen wordt het als excuus gebruikt om maatregelen die niet langer nodig zijn in de lucht te houden. Het is allemaal politiek opportuun en naar de intenties kan je alleen maar gissen. Ik heb echter Hanlons scheermes niet meer in m’n shortlist van verklaringen staan.

• stylezzz
  • Nu online
Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:05:
[...]

De vergelijking met Dansen met Jansen is heel krom. Totaal andere situatie…

Nu gaat het virus ook volop rond. Sterker nog, het lijkt al over zijn piek heen. Het punt is, overal zijn er “(super) spread” events gaande in de samenleving. Wat gelukkig ook behapbaar is. Als al het nachtleven open is voor een paar uur langer(met maatregelen) dan gaat het geen groot verschil maken op de ziekenhuisbezetting.

En wanneer wordt er ‘willens en weten’ de maatregelen overtreden door clubs? Omdat ze nu een aantal uren langer open zijn?
Volgens mij word er nog steeds amper geluisterd naar de nachtsector. Het is niet voor niets dat ze nog steeds niet tot laat in de nacht open mogen zijn.
Ik vergelijk niks, maar haalde slechts wat feiten uit het recente verleden aan. Dat de situatie nu anders is mag duidelijk zijn. Maar ga je nu ontkennen dat de clubs gisteren niet willens en wetens open waren? De maatregelen zijn duidelijk denk ik zo....

Gelukkig mag de boel (waarschijnlijk) volgende week weer beperkt open. Kan het argument dat er niet naar ze geluisterd word ook weer van tafel.

• Agent47
  • Laatst online: 11:21

Agent47

I always close my contracts.

Geen ziekenhuis cijfers vandaag ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Señor Sjon schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:05:
De booster was dan ook voor om vooral om de ernst van een infectie te verminderen en het risico op long covid te verminderen, voor mij de belangrijkste reden om die te nemen. Zoals bekend het risico wordt steeds lager bij jongere leeftijd, desondanks is een vaccinatie dan nog geen slechte keus.

Al met al lijkt de piek geweest en dan is het inderdaad niet vol te houden om maatregelen te houden. In feite gaat het virus al flink rond in alle lagen van de samenleving. Het blijft in de toekomst belangrijk om de risicogroepen te blijven vaccineren en verder hoop ik dat we het onder de duim hebben. Het ziet er in ieder geval goed uit.

Op een gegeven moment moet je het virus ook uit laten razen als de opgebouwde immuniteit / weerstand voldoende is onder de bevolking. Onderhand zijn er heel wat besmettingen geweest en lang niet alles wordt geteld. Daarnaast is 60% van de bevolking geboosterd, maar de belangrijke kanttekening is dat de groepen van 50+ op 80% zit en die groep is toch het belangrijkste. Immers de besmettingen indammen, blijkt nu zeker, een steeds minder belangrijk doel te worden. De juiste groep beschermen tegen een ernstig verloop van de besmetting is het belangrijkste om de zorg te ontlasten. Een belangrijke stap om van een pandemie naar endemische situatie te gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA15oh7LQaWom_fG8XgbTD0Dqi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A1qZzVIm3fR8KSi66ayy1nMX.png?f=user_large

Exacte cijfers over de risico's op long covid kan ik even niet zo vinden, maar ik neem eigenlijk aan dat die percentages erg laag liggen. De experts gaan in ieder geval niet om die reden voor versoepelingen liggen.

Tweakers Discord

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Agent47 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:21:
Geen ziekenhuis cijfers vandaag ?

Dat vroeg ik mij ook af; wat later blijkbaar wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• stylezzz
  • Nu online
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Ok we weten niet hoeveel mensen zich express laat besmetten, laten we van extreme uitgaan en dus die 20%. Wat is er op tegen om als deze mensen genezen zijn hun CTB niet te erkennen? Tenminste ik begrijp dat je dat bedoelt.
Het gaat er meer om dat je een voordeel haalt uit het besmet raken. Dat je uiteindelijk 'covid-safe' bent is mooi meegenomen natuurlijk. Ik heb een collega met extreme prikangst die blij was dat zijn dochter uiteindelijk besmet raakte op school. Groot was zijn teleurstelling dat het hem niet lukte om ook besmet te raken... zelfs het overpakken van een lolli gaf geen besmetting.... 8)7

• CMD-Snake

Dat valt toch wel mee? Ze is niet mishandeld o.i.d. omwille van een mondkapje.
Ten tijde van het advies was het een concurrentievoordeel geworden als je geen mondkapjes vroeg. Menig grote keten wilde zijn handen er niet aan branden.
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:29:
Amen. Al ben ik bang dat gezien de voorliefde voor medische mondkapjes we er in nederland nog wel een tijdje aan vast zitten. Eerst met veel bombarie aankondigen dat die nog beter werken.... Om ze na een maand weer op te bergen? Dat was te mooi geweest.... ;)
De ontwikkelingen gaan snel. Engeland, Spanje, Denemarken, Noorwegen en Zweden om maar wat landen te noemen die hun mondkapjes al aan de wilgen hebben gehangen. Kuipers kan dan wel komen met een advies welke op een de facto verzwaring uitkomt, maar het is nu tegen de stroom in zwemmen voor hem. Hoe meer hij zich nu vasthoudt eraan, hoe meer hij in feite zijn eigen glazen gaat ingooien.

De huidige versoepelingen verdelen over twee weken is net zo merkwaardig aan het worden. Gaat die ene week nog zoveel schelen? Ik kan het haast niet geloven.
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:38:
Je hebt meegekregen dat het gewoon een regel vanuit de overheid is?
Het handelen van de overheid zet de (gevoelsmatige) legitimiteit van maatregelen op de tocht. Het kabinet dat streng wil blijven, op basis van cijfers van het RIVM die in de verste verte niet meer kloppen tast de geloofwaardigheid aan. Die lockdown was in de eerste week van januari al een lachertje geworden. De onthulling dat het ministerie van VWS sleutelde aan OMT adviezen tast ook het geloof in die regels aan. Als ze aan die adviezen hebben gesleuteld, aan welke dan nog meer?

Stukje bij beetje brokkelt het gevoel van noodzaak en het respect voor een regel af. De facto bestaat die nog, maar de jure is iedereen er mee gestopt, inclusief de handhaving.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Het gaat er meer om dat je een voordeel haalt uit het besmet raken. Dat je uiteindelijk 'covid-safe' bent is mooi meegenomen natuurlijk. Ik heb een collega met extreme prikangst die blij was dat zijn dochter uiteindelijk besmet raakte op school. Groot was zijn teleurstelling dat het hem niet lukte om ook besmet te raken... zelfs het overpakken van een lolli gaf geen besmetting.... 8)7
Dus hij wil alle risico lopen op gevolgen door Corona (hij zal maar net die zeldzame geval zijn die ernstig ziek wordt) voor de toegang maar niet prikken. Prikangst kan je wat aan doen. Waarom gaat hij niet zijn huisarts bellen om daar wat aan te doen. GGD biedt daar ook mogelijkheden voor zie bijvoorbeeld https://ggdgelderlandzuid...ronavaccinatie/prikangst/ Ik was voor de 1e prik ook niet blij met prikken (val niet flauw etc maar krijg er wel de kriebels van; kijk dus ook liever andere kant op) maar 2e en 3e gingen al beter.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Tonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Er zijn zelfs genoeg mensen die gevaccineerd zijn en tegen de QR codes zijn. Dus de groep die tegen de QR codes zijn is niet gelijk aan de groep die niet gevaccineerd is.
Je kan natuurlijk prima voor vaccinatie zijn maar tegen QR codes.
Ken ook zelf mensen die wel een QR code zouden kunnen krijgen maar deze niet willen gebruiken omdat ze het schijnveiligheid vinden en daar niet aan mee willen werken.

Hoeveel mensen zouden we nog hebben die geen covid of vaccinatie gehad hebben. Met ongeveer 500k per maand moet de groep die nog niets gehad heeft ergens wel gaan afnemen. En dat zijn alleen 500k gevonden besmettingen als we er vanuit gaan dat niet iedereen klachten heeft, en niet iedereen met klachten zijn zelftest goed afneemt zal dat getal nog wel groter zijn.

Sanguin had laten weten dat iets van 97% van de bloeddonoren antistoffen had. Kan de bron zo niet vinden.
Ook al kan je dat niet 1 op 1 overnemen is het wel een aardige graadmeter.
martwoutnl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:48:
Dus hij wil alle risico lopen op gevolgen door Corona (hij zal maar net die zeldzame geval zijn die ernstig ziek wordt) voor de toegang maar niet prikken. Prikangst kan je wat aan doen. Waarom gaat hij niet zijn huisarts bellen om daar wat aan te doen. GGD biedt daar ook mogelijkheden voor zie bijvoorbeeld https://ggdgelderlandzuid...ronavaccinatie/prikangst/ Ik was voor de 1e prik ook niet blij met prikken (val niet flauw etc maar krijg er wel de kriebels van; kijk dus ook liever andere kant op) maar 2e en 3e gingen al beter.
Wat is erger iemand die zichzelf bewust laat besmetten of iemand die mensen aanzet om het te doen en er een beloning tegenover stelt?
Persoonlijk vind ik het erger dat de overheid mensen aanzet besmet te raken door ze er een beloning voor te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-02-2022 14:53 ]

• stylezzz
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:42:
[...]

De ontwikkelingen gaan snel. Engeland, Spanje, Denemarken, Noorwegen en Zweden om maar wat landen te noemen die hun mondkapjes al aan de wilgen hebben gehangen. Kuipers kan dan wel komen met een advies welke op een de facto verzwaring uitkomt, maar het is nu tegen de stroom in zwemmen voor hem. Hoe meer hij zich nu vasthoudt eraan, hoe meer hij in feite zijn eigen glazen gaat ingooien.

De huidige versoepelingen verdelen over twee weken is net zo merkwaardig aan het worden. Gaat die ene week nog zoveel schelen? Ik kan het haast niet geloven.
Het beste wat kuipers kan doen a.s. dinsdag is per <insert datum> afkondigen dat ook in nederland de maatregelen in de kist kunnen. Zelfs omikron is al over zijn besmettingspiek heen, met een behapbare druk op de zorg. De harde lockdown van halverwege december heeft flink wat draagvlak laten verdwijnen. Door mensen nu nog langer te 'pesten' met controversiele maatregelen zal dat nog verder slinken....

• stylezzz
  • Nu online
martwoutnl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Hier nog 1. Toen ik klein was ben ik al eens de ggd uitgerent toen ik daar kwam voor een vaccinatie daar. Een oplettende buurman kon mij nog net grijpen voor ik in paniek de straat zou oprennen ;) nu na 3 prikken ben ik er wel vanaf :D

Maar goed, inderdaad. Mijn collega heeft al veel gesprekken gehad met manager, familie en alles erbij waarom dat hij toch die prik niet zou gaan halen. Laatst in december was hij eindelijk 'om', maar een paar dagen later kwam in het nieuws dat je niet zo ziek van omikron zou worden. Toch maar weer niet dus....

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11 09:48
Prima cijfers weer!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Wat is erger iemand die zichzelf bewust laat besmetten of iemand die mensen aanzet om het te doen en er een beloning tegenover stelt?
Persoonlijk vind ik het erger dat de overheid mensen aanzet besmet te raken door ze er een beloning voor te geven.
Of wat ik nog erger vind: zieke mensen naar een teststraat laten gaan omdat ze daar die beloning op moeten halen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Er zijn zelfs genoeg mensen die gevaccineerd zijn en tegen de QR codes zijn. Dus de groep die tegen de QR codes zijn is niet gelijk aan de groep die niet gevaccineerd is.
Je kan natuurlijk prima voor vaccinatie zijn maar tegen QR codes.
Ken ook zelf mensen die wel een QR code zouden kunnen krijgen maar deze niet willen gebruiken omdat ze het schijnveiligheid vinden en daar niet aan mee willen werken.
Zelfde hier, in nood ben ik voor maatregelen. Zelf 3x geprikt. Maar ik doe niet mee aan dat qr 1 2 3g gebeuren. Als het hek vd dam is mbt tot de zorg dan oke. Maar we raken over dat punt heen en ik denk dat het de samenleving meer kwaad dan goed doet. Met dat eeuwige geneuzel in de politiek lijken ze ook weer ruim te laat. Mijn gok is dat het in maart april en verder steeds beter zal gaan, dus waarom nog zo'n heel systeem? Mocht het het najaar weer finaal mis gaan dan kijken we wel weer verder.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Fuujii schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Goed punt betreft bepaalde sectoren. Het ligt aan de situatie natuurlijk. Ik kan me voorstellen als je kwetsbaar bent of in zo'n sector werkt, dat je er anders over denkt.

Alleen ligt het probleem daar meer bij de werkgever en hoe we omgaan met de relatie werkgever <> werknemer. Waarbij werknemers geen keuze hebben om makkelijk van werkgever te switchen als ze in zo'n positie zitten. Dáár moet iets aan veranderen.

Een goede werkgever zou daar goed mee om moeten gaan. Ik kan niet spreken voor heel werkend Nederland, maar bij de meeste corporates is het wel goed geregeld. En ja, daar is thuis werken makkelijk(er) als je je niet 100% voelt.

Hoe dan ook rechtvaardigt ook de huidige werksituatie niet het argument dat iedereen preventief een mondkapje zou moeten dragen. Ook als er geen crisis is. Ik durf vrij stellig te beweren dat de meeste Nederlanders zo denken. We willen hier niet preventief mondkapjes dragen.
Eens hoor, de lijn tussen corona en andere problemen is dun, maar er is (helaas) wel een wisselwerking. Pandemie of niet, werknemers naar werk laten komen bij ziekte is gewoon niet handig. Nu snap ik dat je als iemand zich keer op keer ziekmeldt kan gaan twijfelen, maar zeker in de minder betaalde (bij)baantjes hebben leidinggevenden er een handje van om je niet te geloven en allerlei regels te overtreden (vragen wat je hebt bijvoorbeeld, of claimen dat je zelf vervanging moet regelen).

Preventief een mondkapje dragen lijkt me verder ook niet heel verstandig, al zou je als je aan de snotter zit en er geen pandemie is eigenlijk best een mondkapje op kunnen doen bij het bezoeken van de supermarkt om ervoor te zorgen dat je niemand besmet met je verkoudheid.

Kan hier dan trouwens wel weer om lachen. Er werden 25k mensen verwacht bij de demonstratie vandaag, lijkt op de foto's eerder een duizendtal te zijn...
Volgens een van de sprekers is de lage opkomst te wijten aan "angst voor de politie" en het feit dat truckers met hun vrachtwagens worden geweerd van het Malieveld.
https://nos.nl/liveblog/2...keuls-carnaval-in-stadion

Of iedereen is gewoon tevreden en heeft wel wat beters te doen dan protesteren :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door Thomas op 13-02-2022 15:24 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

haribold schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Ik kom in supermarkten waar het overdreven braaf wordt gedragen door bezoekers, vrijwel zonder uitzondering. Mijn observatie is dat na afschaffing vrijwel iedereen het niet meer draagt en andersom bij invoering het in de dagen voor invoering ook niet gedragen wordt. Het is puur als schaap achter de overheidsregel aanlopen.
Ooit op de snelweg gereden?

Hoe is daar het draagvlak voor de 100 km/h? En houdt daar ook 98% van de mensen zich daaraan?
Als de regels veranderen en je weer 120 mag dan veranderd dat ook mee.

Zo gaat het met regels :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stylezzz
  • Nu online
Thomas schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:18:
[...]
Kan hier dan trouwens wel weer om lachen. Er werden 25k mensen verwacht bij de demonstratie vandaag, lijkt op de foto's eerder een duizendtal te zijn...

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...keuls-carnaval-in-stadion

Of iedereen is gewoon tevreden en heeft wel wat beters te doen dan protesteren :+ .
Of ze liggen nog met een kater op bed na afgelopen nacht ;)

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Of ze liggen nog met een kater op bed na afgelopen nacht ;)
Ik zal het ze eens vragen

• Agent47
  • Laatst online: 11:21

Agent47

I always close my contracts.

#COVID19NL

Positief getest: 60.227
Totaal: 5.734.472 (+60.157 ivm -70 corr.)

Perc. positief 05 feb - 11 feb: 57,9%

Opgenomen: 152
Huidig: 1.303 (+8)

Opgenomen op IC: 11
Huidig IC Nederland: 179 (+3)

Overleden: 7
Totaal: 21.396

[ Voor 67% gewijzigd door Agent47 op 13-02-2022 15:34 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• monaldo
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Wat is het voordeel? Dat je geen prik hoeft te nemen en een ander wel? Voordeel tov wat/wie?

• stylezzz
  • Nu online
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Wat is het voordeel? Dat je geen prik hoeft te nemen en een ander wel? Voordeel tov wat/wie?
Je hoeft dan inderdaad geen prik te halen, voor sommigen is dat nog steeds iets onoverkomelijks. Zoals ik hierboven al aanhaalde met een collega van me, sommigen 'nemen' liever covid als een prik. Dat groene vinkje willen de meesten echt wel...

• Shadowhawk00
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Dat je weer gewoon zonder voorwaarden mee kan doen aan de maatschappij. Dat je bijvoorbeeld je kinderen na het zwemmen binnen ipv in de kou buiten mag afdrogen. Dat je gewoon naar de sportschool kan of spontaan een biertje doen.
Na besmetting ben je dus geen 2e rangs burger meer, best een voordeel.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goeie cijfers weer vandaag. Klein steigingkje wat wel te verwachten was, maar de instroom valt mee. Besmettingscijfers ook in orde. Weer een dag met een vinkje. :)

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Het handelen van de overheid zet de (gevoelsmatige) legitimiteit van maatregelen op de tocht. Het kabinet dat streng wil blijven, op basis van cijfers van het RIVM die in de verste verte niet meer kloppen tast de geloofwaardigheid aan. Die lockdown was in de eerste week van januari al een lachertje geworden. De onthulling dat het ministerie van VWS sleutelde aan OMT adviezen tast ook het geloof in die regels aan. Als ze aan die adviezen hebben gesleuteld, aan welke dan nog meer?
Dus...? Volgens mij is het nog steeds aan de kamers om daarover het kabinet tot de verantwoording te roepen, zullen we zulke dingen niet gaan inzetten om regels maar gewoon te gaan negeren....? Zou een mooie boel worden
Stukje bij beetje brokkelt het gevoel van noodzaak en het respect voor een regel af. De facto bestaat die nog, maar de jure is iedereen er mee gestopt, inclusief de handhaving.
iedereen.... tuurlijk joh

• CMD-Snake
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:06:
Dus...? Volgens mij is het nog steeds aan de kamers om daarover het kabinet tot de verantwoording te roepen, zullen we zulke dingen niet gaan inzetten om regels maar gewoon te gaan negeren....? Zou een mooie boel worden
We zien allemaal hoe geweldig dat werkt momenteel. De recente gebeurtenissen waren alleen ontstaan door maatschappelijke druk. Dat is namelijk een ander aspect hoe het werkt, dat de samenleving een boodschap stuurt aan de Tweede Kamer en het kabinet. Wij zitten hier niet voor hun, zij zitten daar voor ons.
iedereen.... tuurlijk joh
Majesteitsschennis, godslastering. Tot heel recent waren dit heuse wetten, alleen werden ze niet gehandhaafd. Je kon zelfs een paar jaar de cel in draaien als je de koning of god beledigde in het ergste geval. Dat is het voorland van de coronamaatregelen als het kabinet acties onderneemt die de wetten delegitimeren in de ogen van de mensen. Ik vrees dat je nu al op zoek moet naar een boa of politieagent die je een bon wil geven voor afstand houden.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:20:
[...]

We zien allemaal hoe geweldig dat werkt momenteel. De recente gebeurtenissen waren alleen ontstaan door maatschappelijke druk. Dat is namelijk een ander aspect hoe het werkt, dat de samenleving een boodschap stuurt aan de Tweede Kamer en het kabinet. Wij zitten hier niet voor hun, zij zitten daar voor ons.

[...]

Majesteitsschennis, godslastering. Tot heel recent waren dit heuse wetten, alleen werden ze niet gehandhaafd. Je kon zelfs een paar jaar de cel in draaien als je de koning of god beledigde in het ergste geval. Dat is het voorland van de coronamaatregelen als het kabinet acties onderneemt die de wetten delegitimeren in de ogen van de mensen. Ik vrees dat je nu al op zoek moet naar een boa of politieagent die je een bon wil geven voor afstand houden.
gewoon wetten overtreden blijven goedpraten...

• CMD-Snake
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:22:
Je kan het niet leuk vinden, maar soms komt het balletje op die manier aan het rollen. Dit was de aanzet waarmee majesteitschennis naar de prullenbak werd verwezen. Daar was een overtreding voor nodig, waarna het maatschappelijk debat op gang kwam en er een wetswijziging volgde. Die boete voor "Fuck de koning" is nooit betaald.

Dat worden straks de coronaregels als het kabinet de huidige koers volhoudt. Dat zijn ze nu al een beetje eigenlijk.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RoD schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:57:
Goeie cijfers weer vandaag. Klein steigingkje wat wel te verwachten was, maar de instroom valt mee. Besmettingscijfers ook in orde. Weer een dag met een vinkje. :)
Besmettingscijfers zijn zeker in orde :)
Vandaag 62.033 positievelingen gemeld uit de GGD-teststraat (testdatum afgelopen vrijdag).
Dit is 24.2% minder dan vorige week zondag.
Afgelopen 8 dagen laten een structurele daling zien (aantal is tov zelfde dag week eerder), van oud naar vandaag.
-6,4%
-3,6%
-13,4%
-2,4%
-13,0%
-14,7%
-21,1%
-24,2%

Hieronder de meldingen op basis van "ziektedag".
De piek is geweest op 3 februari en nu goed dalende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhh4jzinw9UZRzcRm_N3MXu2bGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MURYzulL2yiP07FqVyOJeflD.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door geenstijl op 13-02-2022 16:39 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:58
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Als bepaalde mensen in het (soms verre) verleden geen wetten hadden overtreden hadden we een heel ander ‘nu’ gehad. Dat kan in alle richtingen zijn, zowel goed als kwaad.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Je kan het niet leuk vinden, maar soms komt het balletje op die manier aan het rollen. Dit was de aanzet waarmee majesteitschennis naar de prullenbak werd verwezen. Daar was een overtreding voor nodig, waarna het maatschappelijk debat op gang kwam en er een wetswijziging volgde. Die boete voor "Fuck de koning" is nooit betaald.

Dat worden straks de coronaregels als het kabinet de huidige koers volhoudt. Dat zijn ze nu al een beetje eigenlijk.
De regels passen niet helemaal meer goed in het huidige Covid-beeld. Het zou wat mij betreft prima zijn om bijvoorbeeld van de mondkapjes een (eventueel dringend) advies te maken. Het CTB voegt weinig toe momenteel. Bij de volgende virus-variant (ik ben er van overtuigd dat die komt) kan blijken of we de regels op dat gebied weer aan moeten scherpen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Als bepaalde mensen in het (soms verre) verleden geen wetten hadden overtreden hadden we een heel ander ‘nu’ gehad. Dat kan in alle richtingen zijn, zowel goed als kwaad.
*knip*
Nu slaan we door met vergelijkingen. ongepast.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 13-02-2022 17:02 ]

• 42erik
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:37:
[...]

in het algemeen, ja, mee eens. Maar we hebben het nu over dingen die sowieso in de komende weken aangepast worden. Dan i het toch onzinnig om nu moeilijk te gaan lopen doen.

• GAIAjohan
Sterk hoor! :r
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:41:
[...]

in het algemeen, ja, mee eens. Maar we hebben het nu over dingen die sowieso in de komende weken aangepast worden. Dan i het toch onzinnig om nu moeilijk te gaan lopen doen.
Deels eens ja, desondanks denk ik dat velen gewoon willen dat het ook daadwerkelijk gebeurt, en dan moet je het gewoon ‘doen’ zo redeneren zij blijkbaar. Dan is er geen weg terug.

Maar zo werkt het eigenlijk ook met wetten toch? Als er van bovenaf niet was gezegd dat we maar 100 mogen rijden op de snelweg, zou niemand dat doen: oftewel ook daar is het opzich ‘gewoon doordrukken’.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 13-02-2022 17:02 . Reden: Quote aangepast ]

• Shadowhawk00
geenstijl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Besmettingscijfers zijn zeker in orde :)
Vandaag 62.033 positievelingen gemeld uit de GGD-teststraat (testdatum afgelopen vrijdag).
Dit is 24.2% minder dan vorige week zondag.
Afgelopen 8 dagen laten een structurele daling zien (aantal is tov zelfde dag week eerder), van oud naar vandaag.
-6,4%
-3,6%
-13,4%
-2,4%
-13,0%
-14,7%
-21,1%
-24,2%

Hieronder de meldingen op basis van "ziektedag".
De piek is geweest op 3 februari en nu goed dalende.
[Afbeelding]
De getallen van de ziekenhuis instroom en het % positief geteste mensen is veel belangrijker hoewel het absolute aantal ook wel handig is. Het aantal is veel te gevoelig voor invloeden zoals testbereidheid. Als mensen besluiten zich niet te willen testen kom je op 0 positieve tests uit.
IC opnames en ziekenhuis opnames daar heb je weinig over te zeggen.

Dat wil niet zeggen dat de getallen wel positief stemmen maar ze zeggen erg weinig.

• monaldo
Shadowhawk00 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Dat je weer gewoon zonder voorwaarden mee kan doen aan de maatschappij. Dat je bijvoorbeeld je kinderen na het zwemmen binnen ipv in de kou buiten mag afdrogen. Dat je gewoon naar de sportschool kan of spontaan een biertje doen.
Na besmetting ben je dus geen 2e rangs burger meer, best een voordeel.
De discussie begon dat @Tonkey aanhaalde dat je genezen ongevaccineerden geen CTB toegang moet verlenen. Tenminste dat is wat ik eruit haal en nog steeds niet begrijp waarom je dat zou willen. Dat je vervolgens geen tweederangs burger bent met een QR vinkje ben ik het mee eens, helaas is de maatschappij zo ver afgegleden.

• 42erik
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Sterk hoor! :r

[...]

Deels eens ja, desondanks denk ik dat velen gewoon willen dat het ook daadwerkelijk gebeurt, en dan moet je het gewoon ‘doen’ zo redeneren zij blijkbaar. Dan is er geen weg terug.

Maar zo werkt het eigenlijk ook met wetten toch? Als er van bovenaf niet was gezegd dat we maar 100 mogen rijden op de snelweg, zou niemand dat doen: oftewel ook daar is het opzich ‘gewoon doordrukken’.
precies! En daarvoor heb je een overheid, om te bedenken wat in het totaalplaatje wijs is. Dat blijkt 100 te zijn, al vind ik dat hartstikke saai. En dat blijkt een mondkapje in de supermarkt te zijn, al is dat gedoe.

Soms moet je gewoon luisteren en niet zo zeiken, iets met een samenleving

• ArcticWolf
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Hier nog 1. Toen ik klein was ben ik al eens de ggd uitgerent toen ik daar kwam voor een vaccinatie daar. Een oplettende buurman kon mij nog net grijpen voor ik in paniek de straat zou oprennen ;) nu na 3 prikken ben ik er wel vanaf :D

Maar goed, inderdaad. Mijn collega heeft al veel gesprekken gehad met manager, familie en alles erbij waarom dat hij toch die prik niet zou gaan halen. Laatst in december was hij eindelijk 'om', maar een paar dagen later kwam in het nieuws dat je niet zo ziek van omikron zou worden. Toch maar weer niet dus....
Zo zijn er tig redenen om het wel of niet te nemen. Ik heb de vaccinatie uiteindelijk relatief laat genomen omdat ik het ook niet zag zitten, echter; de bijwerkingen waren mild bij andere om mij heen... Uiteindelijk 2 maanden ziek van de 2e prik geweest :X
Er zijn zoveel mogelijkheden met dit virus of vaccin dat ik die 3e prik niet neem en vreemd genoeg lukt het mij niet om besmet te raken }:O

Gisteren weer negatief getest terwijl ik dit keer wel in de buurt ben geweest van iemand die besmet is.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Shadowhawk00
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:52:
[...]

De discussie begon dat @Tonkey aanhaalde dat je genezen ongevaccineerden geen CTB toegang moet verlenen. Tenminste dat is wat ik eruit haal en nog steeds niet begrijp waarom je dat zou willen. Dat je vervolgens geen tweederangs burger bent met een QR vinkje ben ik het mee eens, helaas is de maatschappij zo ver afgegleden.
Waarom zou je dat niet willen doen?
Wetenschappelijk gezien slaat dat nergens op.
Medisch gezien slaat het nergens op.
Dan zeg je dus eigenlijk de QR code is gewoon een administratief vinkje.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
@ArcticWolf dat is toch precies de crux: je weet het niet. Stel dat je van een virale infectie die twee maanden bijwerkingen maar dan x 5 kreeg. En hoe weet je 100% zeker dat het door het tweede vaccin kwam? Enzovoorts. Onze breinen zijn hier bijzonder slecht in - we leggen snel een link en weten dan ‘zeker’ dat het daardoor komt. Een kennis beweerde dat zijn vader vaccinschade zou hebben omdat hij enkele weken na vaccinatie hartklachten had. Dat overkomt mannen van 70+ natuurlijk nooit.

Ondertussen 2 bekenden van mij flink ziek na 2e infectie. Vorig jaar 1 ziekenhuis en 1 flink ziek, daarna gevaccineerd en booster en nu alsnog flink ziek en 1 vanochtend even naar de seh maar weer thuis.

Beide onder de 30. Tis en blijft verraderlijk. Vorige keer ook lang vage klachten gehad, maar ook daar lastig te bepalen of dat direct gevolg is. Geeft mij maar weer aan dat we maar zo weinig weten als we weten helaas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
CMD-Snake schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:20:
[...]
Vraag dat maar de waxinelichtje gooier: die werd jaarlijks vastgezet, ookal had ie niets gedaan. Zelfde met de damschreeuwer, dus die wetten werden wel degelijk gehandhaafd.

• GAIAjohan
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:58:
[...]

precies! En daarvoor heb je een overheid, om te bedenken wat in het totaalplaatje wijs is. Dat blijkt 100 te zijn, al vind ik dat hartstikke saai. En dat blijkt een mondkapje in de supermarkt te zijn, al is dat gedoe.

Soms moet je gewoon luisteren en niet zo zeiken, iets met een samenleving
En daar denken we dus anders over met dit soort dingen.
offtopic:
Bv in Denemarken is de snelheid van 110 naar 130 verhoogd omdat de v85 op 115 zat.
Gevolg was dat mensen zich op de 110 stukken beter aan de snelheid hielden een mensen zich minder opgefokt op de 130 stukken voelden. Verschil met de v85? 117kmh op de 130 stukken. Als ik me goed herinner was het 108kmh op de 110 stukken.

Verder maak ik me eigenlijk ernstig zorgen over het rijgedrag van de Nederlander in het buitenland.. Niet alleen op de snelweg, maar ook daarbuiten. Want tov Nederland is 130 wel heel eng, of 100kmh op landweggetjes zoals in het VK of Duitsland. Waar wij in Nederland 60 ingesteld hebben.

Verder mogen de mondkapjes van mij zsm verdwijnen, maar daar heb ik al vaker benoemd. Heb er bij mezelf geen last van, maar juist bij anderen.
In het ziekenhuis snappen ze dat, in winkels niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:10:
Ondertussen 2 bekenden van mij flink ziek na 2e infectie. Vorig jaar 1 ziekenhuis en 1 flink ziek, daarna gevaccineerd en booster en nu alsnog flink ziek en 1 vanochtend even naar de seh maar weer thuis.

Beide onder de 30. Tis en blijft verraderlijk. Vorige keer ook lang vage klachten gehad, maar ook daar lastig te bepalen of dat direct gevolg is. Geeft mij maar weer aan dat we maar zo weinig weten als we weten helaas.
En dus kunnen we op dit moment maar beter luisteren naar mensen die ervoor hebben doorgeleerd, die de situatie in Nederland bestuderen en aan de hand daarvan het kabinet zo goed mogelijk adviezen geven.
En niet luisteren naar kont tegen de krib gooiers, vage filmpjes/verhalen op social media en de buurvrouw die zeker weet dat een kennis van een achterneef van haar tante ziek is geworden van het vaccin.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ArcticWolf
  • Niet online
@ArcticWolf dat is toch precies de crux: je weet het niet. Stel dat je van een virale infectie die twee maanden bijwerkingen maar dan x 5 kreeg. En hoe weet je 100% zeker dat het door het tweede vaccin kwam? Enzovoorts. Onze breinen zijn hier bijzonder slecht in - we leggen snel een link en weten dan ‘zeker’ dat het daardoor komt. Een kennis beweerde dat zijn vader vaccinschade zou hebben omdat hij enkele weken na vaccinatie hartklachten had. Dat overkomt mannen van 70+ natuurlijk nooit.

Oh het kwam weldegelijk door het vaccin. Zowel bij de 1e als 2e prik zelfde "problemen", alleen bij de 1e prik duurde het slechtst 3 weken en bij de 2e jammer genoeg 2 maanden.

Ze weten alleen niet waarom. De klachten waren totaal niet covid gerelateerd en ik kon toch enigszins functioneren, wel constant met pijn (ontstekingen). Zijn wel wat theorieën maar daar blijft het bij.

Enige wat ze vermoeden vanwege m'n koortsaanvallen de 1e avond na de prikken dat m'n immuunsysteem weldegelijk bestand is tegen covid. Ze weten alleen niet waarom de prik m'n immuunsysteem zo uit balans heeft gebracht.

Maar ze/we weten weinig ja ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• monaldo
Shadowhawk00 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Waarom zou je dat niet willen doen?
Wetenschappelijk gezien slaat dat nergens op.
Medisch gezien slaat het nergens op.
Dan zeg je dus eigenlijk de QR code is gewoon een administratief vinkje.
Ik begrijp niet zo goed wat jullie ermee bedoelen, ligt aan mij excuses. Je bedoelt dus dat je ongevaccineerden die genezen zijn van corona en natuurlijke immuniteit hebben, de toegang moet ontnemen door ze geen CTB te geven?

• 42erik
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:18:
[...]

huh... ik las de vorige posts alsof we het eens waren... ik lees ergens krom dan denk ik

• Shadowhawk00
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat jullie ermee bedoelen, ligt aan mij excuses. Je bedoelt dus dat je ongevaccineerden die genezen zijn van corona en natuurlijke immuniteit hebben, de toegang moet ontnemen door ze geen CTB te geven?
Nou ja iemand opperde om mensen die genezen zijn ook geen CTB te geven.
En jij quote mijn reactie daarop zeg maar.
Namelijk dat het natuurlijk onzin is om iemand die gewoon immuniteit heeft opgebouwd geen CTB te geven.

Overigens gebeurt dat nu ook al, als je kan aantonen antistoffen in je bloed te hebben door een test dan nog heb je geen corona gehad en krijg je geen CTB.

• CMD-Snake
RIVM hield rekening met ‘catastrofale’ impact corona, maar deelde dat niet met publiek

Dat kan de komende maanden nog interessant worden met al die Wob verzoeken.
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:14:
Vraag dat maar de waxinelichtje gooier: die werd jaarlijks vastgezet, ookal had ie niets gedaan.
Erwin L. verdedigde zijn handelen met een complottheorie dat Beatrix niet legitiem op de troon zat. Ik zal je de hele theorie besparen. Het gooien van de waxinelichthouder viel volgens hem onder de vrijheid van meningsuiting, daar gingen de rechters niet in mee.

Hij kreeg vijf maanden cel voor majesteitschennis, maar dat lag dus vooral aan het werpen van een object naar de koets.

Tijdens de behandeling van L. werden meerdere psychiatrische aandoeningen vastgesteld in het Pieter Baan Centrum. L. bleef bij zijn complottheorie over het koningshuis en daarom werd de kans op herhaling groot geacht, L. was daarom niet welkom op bepaalde momenten zoals bij Prinsjesdag.
Zelfde met de damschreeuwer, dus die wetten werden wel degelijk gehandhaafd.
Gennaro P. werd niet veroordeeld voor majesteitschennis. Hij werd veroordeeld omdat met zijn daad er gewonden waren gevallen. P. is daarna meermaals nog opgepakt omdat hij gebiedsverboden schond dat hij niet in de buurt mocht komen van leden van het koninklijk huis en dat hij op 4 mei niet op de Dam in Amsterdam mocht zijn. Bij P. werden ook meerdere psychiatrische problemen vastgesteld.

Je ziet hopelijk het verschil tussen "Fuck de koning" verven op de muur van het Paleis op de Dam en deze mensen die daadwerkelijk geweld pleegden en de intentie hadden om dat opnieuw te doen.

• GAIAjohan
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:26:
[...]

huh... ik las de vorige posts alsof we het eens waren... ik lees ergens krom dan denk ik
Ik bedoelde vooral je laatste zin. Ik vind dat je best mag klagen en zeiken over bepaalde zaken als je ergens echt problemen mee hebt.

• 42erik
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Ik bedoelde vooral je laatste zin. Ik vind dat je best mag klagen en zeiken over bepaalde zaken als je ergens echt problemen mee hebt.
ah zo, ja, dan zijn we het op zich wel eens. Alleen zit het verschil in de nuance. Zeuren over corona regels die er over een paar weken niet meer zijn...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Prima cijfers vandaag:

* ziekenhuisopnames weekdag gecorigeerd: 184
Ligt in lijn met gisteren en de voogaande weekgemiddelden (175, 179, 178 chronologisch).

* IC opnames lijken weer wat lager de afgelpen dagen

* daling R-waarde zet door. Meest recente schatting (4-feb): 0.83 ... 0.85.

Tijd om de noodwet te beeindigen, het CTB in de prullenbak te gooien en met een nette fasering alle maatregelen overboord te doen.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 16:15

codex

Geen OpenAI agent :)

@ArcticWolf dat is toch precies de crux: je weet het niet. Stel dat je van een virale infectie die twee maanden bijwerkingen maar dan x 5 kreeg. En hoe weet je 100% zeker dat het door het tweede vaccin kwam? Enzovoorts.
Geloof mij, als je klachten krijgt door de vaccinatie dan is het wel heel duidelijk. Wat je zegt je weet niet hoe je reageert op een daadwerkelijke infectie, ik wil ook maar niet besmet raken. Word ik dat wel en krijg ik milde klachten, dan kan ik nog niet zeggen of ik ook milde klachten had gekregen zonder vaccinatie.

Het is gewoon onmogelijk vast te stellen, maar dat je in uitzonderingsituaties goed ziek kan worden van de vaccinatie is mij duidelijk. Ik vind wel dat het erg makkelijk onder het tapijt wordt geschoven, uiteindelijk was het in mijn geval zo duidelijk als het kon zijn na de onderzoeken, maar ik vind wel dat artsen er makkelijk mee om gaan in de trand van een alternatieve oorzaak bedenken die nog minder aannemelijk is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
codex schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:53:
[...]Het is gewoon onmogelijk vast te stellen, maar dat je in uitzonderingsituaties goed ziek kan worden van de vaccinatie is mij duidelijk. Ik vind wel dat het erg makkelijk onder het tapijt wordt geschoven, uiteindelijk was het in mijn geval zo duidelijk als het kon zijn na de onderzoeken, maar ik vind wel dat artsen er makkelijk mee om gaan in de trand van een alternatieve oorzaak bedenken die nog minder aannemelijk is.
Hiermee zeg je dus in feite dat je artsen niet vertrouwd. Waarom ga je er dan naar toe?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 16:15

codex

Geen OpenAI agent :)

Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Hiermee zeg je dus in feite dat je artsen niet vertrouwd. Waarom ga je er dan naar toe?
Dat zeg ik helemaal niet, ik heb het over deze specifieke situatie. Jij moet het weer opblazen.

• Tweak_ers
GAIAjohan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:18:
[...]

offtopic:
Bv in Denemarken is de snelheid van 110 naar 130 verhoogd omdat de v85 op 115 zat.
Gevolg was dat mensen zich op de 110 stukken beter aan de snelheid hielden een mensen zich minder opgefokt op de 130 stukken voelden. Verschil met de v85? 117kmh op de 130 stukken. Als ik me goed herinner was het 108kmh op de 110 stukken.

Verder maak ik me eigenlijk ernstig zorgen over het rijgedrag van de Nederlander in het buitenland.. Niet alleen op de snelweg, maar ook daarbuiten. Want tov Nederland is 130 wel heel eng, of 100kmh op landweggetjes zoals in het VK of Duitsland. Waar wij in Nederland 60 ingesteld hebben.

Verder mogen de mondkapjes van mij zsm verdwijnen, maar daar heb ik al vaker benoemd. Heb er bij mezelf geen last van, maar juist bij anderen.
In het ziekenhuis snappen ze dat, in winkels niet.
Ik zie steeds minder mensen zich ook aan 100 houden.

Maar snelheid is een slecht voorbeeld. Met een beetje extra belasting betalen, kun je de snelheid negeren mits je onder de 40km te hard blijft, want dan gaat de officier van justitie bepalen.

Persoonlijk vind ik €300 wel een beetje een kantelpunt. Af en toe een bekeuring van 300 of minder, prima. Daarboven voelt niet fijn.

Dat betekent dat ik maximaal 130 moet rijden op de snelweg (€311).

Die keuze heb je met het CTB niet. Ik zou met liefde wat extra betalen om vervolgens geen controle te krijgen, maar dat werkt zo niet met het CTB.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Het idee van genezen een CTB geven is niet verkeerd, de uitwerking is alleen dat er dus mensen bewust en enkel voor het vinkje zich laten besmetten. Dit hele circus zijn we begonnen omdat er teveel mensen het ziekenhuis in kwamen, nu zorgen er mensen bewust voor de ziekte op te lopen met alle risico's van dien.

Is het zo gek dat ik het vreemd vind dat mensen zich bewust laten besmetten? Ik weet niet hoe je dat gedrag er verder uit kan krijgen door gewoon genezen niet meer in het CTB op te nemen. En ja, veel mensen die het niet bewust doen dragen daar ook gevolgen van. Maar dat doen gevaccineerden ook door mensen die zich niet laten vaccineren. Ik ga er overigens wel van uit dat de maatregelen samenhangen met de ziekenhuis bezetting, of dat momenteel in verhouding staat laat ik even in het midden.

• Nhz
  • Laatst online: 12-11 22:50

Nhz

Hoeveel mensen zouden we nog hebben die geen covid of vaccinatie gehad hebben. Met ongeveer 500k per maand moet de groep die nog niets gehad heeft ergens wel gaan afnemen. En dat zijn alleen 500k gevonden besmettingen als we er vanuit gaan dat niet iedereen klachten heeft, en niet iedereen met klachten zijn zelftest goed afneemt zal dat getal nog wel groter zijn.

Sanguin had laten weten dat iets van 97% van de bloeddonoren antistoffen had. Kan de bron zo niet vinden.
Ook al kan je dat niet 1 op 1 overnemen is het wel een aardige graadmeter.
Ik vind dat een goede vraag, heb dit mijzelf hier ook al eerder afgevraagd. Hoe hoog is dat percentage? In totaal en per leeftijdsgroep. Die informatie is gewoon bekend en het heeft helemaal niets met privacy te maken om deze getallen niet openbaar te maken. Ze maken immers ook de vaccinatiegraad per postcodegebied bekend.

Hopelijk maakt het niet lang meer uit en gaan alle maatregelen terug de zogenaamde gereedschapskist in. Voorgoed.

Groetjes

• Tweak_ers
Tonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Het idee van genezen een CTB geven is niet verkeerd, de uitwerking is alleen dat er dus mensen bewust en enkel voor het vinkje zich laten besmetten. Dit hele circus zijn we begonnen omdat er teveel mensen het ziekenhuis in kwamen, nu zorgen er mensen bewust voor de ziekte op te lopen met alle risico's van dien.

Is het zo gek dat ik het vreemd vind dat mensen zich bewust laten besmetten? Ik weet niet hoe je dat gedrag er verder uit kan krijgen door gewoon genezen niet meer in het CTB op te nemen. En ja, veel mensen die het niet bewust doen dragen daar ook gevolgen van. Maar dat doen gevaccineerden ook door mensen die zich niet laten vaccineren. Ik ga er overigens wel van uit dat de maatregelen samenhangen met de ziekenhuis bezetting, of dat momenteel in verhouding staat laat ik even in het midden.
Ik geef alleen aan dat het een logisch gevolg is.

We moeten eens gaan accepteren dat sommige mensen zich gewoon niet willen laten prikken. Met allerlei beperkingen ga je deze mensen niet overhalen, maar juist stelliger maken in hun haat jegens de overheid.

Prima als dat je doel is, maar ben bewust van het gevolg.

Ik merk dat sommige mensen het deze groep het liefst zo moeilijk mogelijk willen maken, omdat hun keuze ze niet aanstaat.

• monaldo
Tonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:39:
[...]
Maar dat doen gevaccineerden ook door mensen die zich niet laten vaccineren. Ik ga er overigens wel van uit dat de maatregelen samenhangen met de ziekenhuis bezetting, of dat momenteel in verhouding staat laat ik even in het midden.
Dit is denk ik de kern van jouw gedachte en meteen het probleem. Stigmatiseren gaat door en ondanks dat de vaccinatiegraad hoog is, ben jij er van overtuigd dat minder dan 20% van de bevolking die niet gevaccineerd was heeft gezorgd voor het grote probleem van de afgelopen twee jaar. Wanneer je andere landen vergelijkt met een hogere of lagere vaccinatiegraad dan kun je zelf ook zien dat de trends hetzelfde verlopen, een Israël met 4 prikken en soms wel 5 prikken heeft het niet beter gedaan. Zelfde met maatregelen, ook als je die vergelijking maakt tussen landen met veel of weinig maatregelen dan zie je dezelfde trends, oftewel het helpt allemaal voor een deel maar in grote lijnen zijn het geen game changing ingrepen. Wil niet zeggen dat vaccineren geen nut heeft of dat maatregelen niks uitmaken, de impact is echter vele malen kleiner dan iedereen voor ogen heeft. Je stigmatiseert nu alle ongevaccineerden, terwijl de feiten ook zeggen dat een 15 jarige ongevaccineerde nog steeds minder kans op ziekenhuisopname heeft dan een drie dubbel 80j gevaccineerde, oftewel je kan niet alle ongevaccineerden en gevaccineerden op één hoop gooien. Miss dat ik het verkeerd heb, maar het lijkt erop dat je momenteel nog steeds de ongevaccineerden wil straffen, door bijv het afpakken van de CTB na infectie. Uiteraard heb ik de cijfers niet, maar een ongevaccineerde die wordt gediscrimineerd ( laten we even in het midden of dat wel of niet zo is, ongevaccineerden voelen dat wel), die dus niet normaal mee kan doen met de samenleving door de QR code, gaat zeker niet zijn best doen om vervolgens mee te doen met de hele QR samenleving en deze in stand te houden.

• monaldo
Tweak_ers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Ik geef alleen aan dat het een logisch gevolg is.

We moeten eens gaan accepteren dat sommige mensen zich gewoon niet willen laten prikken. Met allerlei beperkingen ga je deze mensen niet overhalen, maar juist stelliger maken in hun haat jegens de overheid.

Prima als dat je doel is, maar ben bewust van het gevolg.

Ik merk dat sommige mensen het deze groep het liefst zo moeilijk mogelijk willen maken, omdat hun keuze ze niet aanstaat.
De aanpak vanuit de overheid heeft denk ik zeker verkeerd uitgepakt. Ipv de groep te begrijpen en wellicht van meer info te voorzien om alsnog een keuze te maken voor vaccinatie, werd die groep aan de schandpaal genageld en opgejaagd.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Dit is denk ik de kern van jouw gedachte en meteen het probleem. Stigmatiseren gaat door en ondanks dat de vaccinatiegraad hoog is, ben jij er van overtuigd dat minder dan 20% van de bevolking die niet gevaccineerd was heeft gezorgd voor het grote probleem van de afgelopen twee jaar. Wanneer je andere landen vergelijkt met een hogere of lagere vaccinatiegraad dan kun je zelf ook zien dat de trends hetzelfde verlopen, een Israël met 4 prikken en soms wel 5 prikken heeft het niet beter gedaan.
Israel is juist een heel goed voorbeeld van een eigenwijze minderheid, daar nog een stuk groter dan hier, die het voor de rest verpest.

Dat de ongevaccineerde minderheid een groot probleem is kan je geen overtuiging noemen maar gewoon een feit. Of deze problemen een prijs is die de vrijheid niet te vaccineren waard is kan je over twisten maar niet dat je met de helft minder gevaccineerden veel minder ziekenhuisbedden gevuld hebt.

Oh, en het ligt natuurlijk weer niet aan de weigeraars maar aan de overheid die te weinig informatie verstrekt en niet met ze in discussie gaat. Die lui die met fakkels voor je deur staan en je voor nazi uitmaken, daar luisteren we niet genoeg naar. En de 'mijn natuurlijke immuniteit is gewoon beter' lui, die zullen ook nooit van dat idee afstappen.

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerlijm op 13-02-2022 19:10 ]

• 42erik
  • Niet online
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:59:
[...]
ben jij er van overtuigd dat minder dan 20% van de bevolking die niet gevaccineerd was heeft gezorgd voor het grote probleem van de afgelopen twee jaar.
Dat is geen overtuiging, dat is een feit.

Het grote probleem was de zorgdruk en uitgestelde zorg, en waar kwam die druk enorm onevenredig vandaan? Juist, ongevaccineerde ouderen.

En het is zelfs maar 10%, dus die onevenredige druk is nog onevenrediger

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Jij bent er nog altijd van overtuigd dat die minderheid niet voor problemen zorgt?
Is een betere vraag.

Het gros hier heeft allang door dat die groep juist voor problemen zorgt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• monaldo
42erik schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Dat is geen overtuiging, dat is een feit.

Het grote probleem was de zorgdruk en uitgestelde zorg, en waar kwam die druk enorm onevenredig vandaan? Juist, ongevaccineerde ouderen.

En het is zelfs maar 10%, dus die onevenredige druk is nog onevenrediger
Het gaat erom dat je niet alle ongevaccineerden op één hoop kan gooien, maar dat lijkt men niet te kunnen begrijpen. Schijnbaar is de illusie dat iedereen een evenredig risico loopt, was de realiteit maar zo simpel. Op dezelfde manier kan ik nu ook roepen dat alle gevaccineerden de booster alleen halen voor het groene vinkje, want ja 100% die ik ken doet dat wel.

• monaldo
Dennis1812 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:13:
Jij bent er nog altijd van overtuigd dat die minderheid niet voor problemen zorgt?
Is een betere vraag.

Het gros hier heeft allang door dat die groep juist voor problemen zorgt.
Nee en nogmaals, ik zeg alleen dat je geen simpele scheiding kunt maken tussen gevaccineerd en ongevaccineerd.

• 42erik
  • Niet online
monaldo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
[...]

Het gaat erom dat je niet alle ongevaccineerden op één hoop kan gooien, maar dat lijkt men niet te kunnen begrijpen. Schijnbaar is de illusie dat iedereen een evenredig risico loopt, was de realiteit maar zo simpel. Op dezelfde manier kan ik nu ook roepen dat alle gevaccineerden de booster alleen halen voor het groene vinkje, want ja 100% die ik ken doet dat wel.
oh mijn...

ja, we weten allemaal dat voor een deel van de mensen corona niks meer is dan een stevige verkoudheid. Maar dat ontkent niet dat vaccins gewoon enorm goed werken, en je uit het ziekenhuis houden.

Die kans nemen, die blijkbaar voor nog best wat mensen toch verkeerd uitpakte anders hadden we niet zo'n zorgdruk, voor jezelf... prima... als jij dat wil ga je gang. Echter, door die zorgdruk wordt er uitgestelde zorg gecreëerd en vallen er letterlijk doden. Die prima vermeden hadden kunnen worden als mensen gewoon die prik hadden genomen.

En dat is nog afgezien van het feit dat we dan sneller maatregelen hadden kunnen afvoeren.

Dus nee, ik zie geen enkele reden om mee te leven met die bewust ongevaccineerde die nu moet testen om een restaurant in te kunnen.

En ja, vaccineren had vast niet alles opgelost, maar het verhaal wel heel veel beter gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door 42erik op 13-02-2022 19:24 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.