CMD-Snake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:30:
[...]Er staan weer versoepelingen in de sterren, [...] De afschaffing van de coronapas zou niet gebeuren, daar zou het nog te vroeg voor zijn aldus deze bronnen. Het kabinet zou ook werken aan een afbouw van het grootschalig testen en het afbouwen van de grootschalige vaccinatiecampagne.
Die twee statements lijken tegenstrijdig. Als je de vaccinatiecampagne terugtrekt tot de kwetsbaren (wat een logische keuze is in 2022), dan betekent dat natuurlijk ook het einde van CTB.
Immers: de bulk van de QR codes komt voort uit vaccinatie en die zouden gaandeweg gaan vervallen.
Den Haag kennende (met hun hang naar uitstellen van keuzes, incrementele boven integrale keuzes en vasthouden aan eerdere beslissingen), zullen ze nog eerder denken om dan maar de geldigheid van de QR na vaccinatie te verlengen, maar technisch zou dat nergens op slaan. Een vaccin beschermt namelijk slechts enkele maanden tegen verspreiding en als je dan bijvoorbeeld kiest om de QR 2 jaar geldig te maken, dan wordt het een soort beloning voor braaf gedrag in het verleden.
Monitoren van het virus zou hierna meer steekproefsgewijs moeten plaatsvinden. Dit alles wordt mogelijk komende dinsdag al aangekondigd door minister Kuipers.
Logisch.
* 100% BCO dient om een exotisch virus uit te drijven uit je land. Al meer dan een jaar is dat een gepasseerd station.
* 100% testen hoort ook bij die "2020 gereedschapskist". Dat is testen met als doel om de verspreiding in te tomen. Klachten -> testen -> isoleren -> virus weg.
Voor de stats zijn steeksproeven met BCO (vaststellen besmettingsroutes, 100-1000 BCO's per maand) en aselecte tests (vaststellen incidentie, 1000-5000 tests per dag) voldoende.
Levert even waardevolle informatie op en scheelt een klauw met geld. Een klein stukje van dat geld zou ik willen investeren in veel snellere sequencing van varianten. Ik denk dat we daar een zwakke plek hebben.
De omicron-golf viel eerst heel erg mee en toen toch nog een klein beetje tegen (in termen van mijn prognose ziekenhuisbezetting: eerst keek ik naar een brede range 900-1800, toen naar 900-1200 en nu naar 1500-1800). Waarom die wijziging? --> verdringing BA.1 subvariant door BA.2 subvariant. We zitten nu in de tweede omicrongolf. Een snellere kiemsurveillance had kunnen waarschuwen.
Waarmee ik de doem-prognoses van RIVM niet goedpraat. Die kwamen namelijk nooit voort uit gebruik van recentere/snellere data maar juist uit gebruik van achterhaalde data van de delta variant. Het is niet alsof ze de dubbele omicron-golf al vroegtijig hebben onderkend, dat komt nog.