Er is altijd wel een doomsdayprognose te maken. Wanneer stoppen we met afwachten? Waarom zou het verloop in Nederland significant anders zijn dan in het VK en Denemarken?Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Dat lijkt me niet handig, maar het is sowieso verstandiger om eerst de 3000 bezette IC bedden van het RIVM nog even af te wachten voordat er verder wordt versoepeld.
Ik wil niet dat mijn overheid dit in haar gereedschapskist houdt "just in case".ericplan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Gooi jij na een klus ook al je gereedschap weg? Begrijp de sentimenten rond het CTB, maar als gereedschap kan het CTB nuttig zijn wanneer er toch een nieuwe variant opduikt.
Vergelijk het met veiligheidsrisicogebieden waarin de politie wat meer bevoegdheden heeft zoals preventief fouilleren. Van die besluiten wordt ook voortdurend geevalueerd of het nog nodig is. Het is gewoon niet wenselijk dat die gereedschapskist groeit en groeit; als het nodig zou zijn kan men opnieuw langs de kamer.
Bovendien: mijn inschatting is dat CTB nauwelijks meer effect heeft vanwege de hoge aantallen infecties die we gehad hebben. Daardoor is de immuniteit vlakker verdeerld over de samenleving dan voorheen. Het is niet mijjn verwachting dat dit nog omkeert. Het is dus een vrij nutteloos instrument.
De kern is gewoon een wet zie https://www.eerstekamer.n...899_goedkeuringswet_derde alleen de verlenging wordt al voor toestemming kamers via een besluit verleend. Dat gaat door het recente amendement nu wijzigen. Dus voortaan eerst in de kamers en dan pas besluit.CMD-Snake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:21:
Nee, de Twm vereist geen instemming van de Eerste Kamer. Het zijn geen wetten doorgaans, maar ministeriële regelingen. Die fungeren meer als een decreet dan als een wet in de traditionele zin.
De reden dat veel dingen hier laat/moeilijk op gang kwamen was juist een gedegen wettelijke grondslag.t_captain schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Ik wil niet dat mijn overheid dit in haar gereedschapskist houdt "just in case".
Vergelijk het met veiligheidsrisicogebieden waarin de politie wat meer bevoegdheden heeft zoals preventief fouilleren. Van die besluiten wordt ook voortdurend geevalueerd of het nog nodig is. Het is gewoon niet wenselijk dat die gereedschapskist groeit en groeit; als het nodig zou zijn kan men opnieuw langs de kamer.
Bovendien: mijn inschatting is dat TB nauwelijks meer effect heeft vanwege de hoge aantallen infecties die we gehad hebben. Daardoor is de immuniteit vlakker verdeerld over de samenleving dan voorheen. Het is niet mijjn verwachting dat dit nog omkeert. Het is dus een vrij nutteloos instrument.
Naar mijn mening is er toen op 14 maart '20 geroepen (zonder wettelijke grondslag vermoed ik) dat we de restaurants, kroegen etc. moesten sluiten en zoveel mogelijk thuiswerken. Iedereen gaf daar gehoor aan, maar na de zomer toen het weer oplaaide en veel mensen zoiets hadden van 'weet je, ik heb het al gehad, ik doe er niet meer aan mee'. Toen had je de wettelijke grondslag opeens wél nodig en je ziet gewoon dat er regelmatig een gang naar de rechter is gedaan omdat de wettelijke grondslagen niet in orde waren. Dan heb ik liever dat de CTB in de gereedschapskist blijft en gebruik ervan getoetst wordt door bijvoorbeeld de tweede kamer. Anderzijds, tegen de tijd dat er een nieuwe pandemie komt compleet anders dan corona zal er genoeg tijd zijn in de aanloop van de vaccin-ontwikkeling om een CTB te regelen, dan is er meer nut voor snelle inzet van andere maatregelen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
*knip* FB op moderatie -> DM.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 06:36:
[...]
https://eenvandaag.avrotr...een-positieve-coronatest/
Ik heb afgelopen weken ook echt alle varianten voorbij horen komen bij quarantaine regels.
Mensen die echt niet dom zijn die regels anders interpreteerde dan ze waren. Vooral als dat inhield dat kinderen thuis zaten van school. Beetje sprokkelen met dag 5, dag 7, of 100% klachtenvrij.
Misschien is het logisch, want wat is nu precies een klacht en wat niet meer. Iedereen wil 7 dagen na besmetting gewoon klaar zijn ermee en niet 14 dagen thuiszitten voor een kriebel in je keel.
Mensen zijn erg makkelijk met regels als het ze uitkomt.
[ Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 10:27 ]
Volgens mijn gevoel wel meer dan 1 op 5. Denk dat iedereen wel klaar is met corona, zeker de grote hoeveelheid besmettingen en nog zeer beperkte druk op de ziekenhuizen. Bezetting lijkt te stabiliseren, we hebben nu 17 miljoen virologen in het land die allemaal de regels en adviezen verdraaien naar eigen goeddunken. Dat is een beetje de cultuur ook, als Nederlander heb je een dag niet geleefd als je een dag niet hebt geklaagd of eigenwijs bent geweestBart-Willem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:12:
[...]
En dat bedoelde ik dus, maar @ZieMaar! haalt mijn post weg "want klopt niet en geen bewijs voor!" Ik heb het idee dat afwijkende meningen hier gewoon de kop in worden gedrukt.En bij 1 op de 5 weet je dus ook zeker dat ook veel gevaccineerden zich niet aan de regels houden (ongevaccineerden zijn namelijk doorgaans ook tegen testen en weten dus niet of ze daadwerkelijk corona hebben of iets anders).
Edit: zie wel dat het een ouder bericht is, maar bewijzen dat men zich sindsdien veel beter aan de regels houdt zijn er niet, en het zou me niets verbazen als mensen zich na vaccinatie zich nog veiliger wanen en zich dus alsnog niet aan de regels houden.
[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 07-02-2022 10:20 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:25 ]
Achteraf toetsen is niet echt fair, is it?Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:19:
[...]
Dat lijkt me ook. Anders zit je straks met het probleem dat wanneer je de nut en noodzaak niet voldoende kunt aantonen, de 2e kamer tegenstemt. Dat lijkt me niet handig.
Achteraf toetsen is dan een goed alternatief, de kamer kan dan altijd nog zeggen dat het de afgelopen maanden niet gebruikt had mogen worden.
Maatregel werkt: het was onnodig geweest, er was helemaal geen overspoelde zorg.
Maatregel werkt niet: het was onnodig geweest, nut/noodzaak ervan is niet aangetoond.
Zo'n pandemie voorspel je niet, als de tweede kamer het nut/noodzaak er niet van in ziet dan zal die er ook niet zijn verwacht ik. PVV en FVD hebben samen geen meerderheid dus ik verwacht niet snel dat er bij een nieuwe pandemie tegen wordt gestemd. Again, dit geldt vooral voor de direct en zsm te nemen maatregelen. Een ctb-achtige constructie kan prima enkele weken wachten in aanloop van een vaccinatiecampagne.
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 07-02-2022 10:23 ]
Tja, het ene uiterste gebruiken om het andere uiterste goed te praten is niet echt zinvol lijkt me.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Dat lijkt me niet handig, maar het is sowieso verstandiger om eerst de 3000 bezette IC bedden van het RIVM nog even af te wachten voordat er verder wordt versoepeld.
Sowieso, je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de huidige maatregelen gebaseerd zijn op de verwachting dat we nog naar 3000 bezette IC bedden gaan?
[removed]
Precies, een van de grote bezwaren die hier regelmatig wordt gegeven ben je daarmee kwijt. Het is dus geen verlenging die kan worden teruggedraaid meer, het wordt nu pas verlengd na toestemming.martwoutnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:00:
[...]
De kern is gewoon een wet zie https://www.eerstekamer.n...899_goedkeuringswet_derde alleen de verlenging wordt al voor toestemming kamers via een besluit verleend. Dat gaat door het recente amendement nu wijzigen. Dus voortaan eerst in de kamers en dan pas besluit.
[removed]
.
Ja, de ziekenhuizen draaien nog steeds niet normaal. Nu vooral omdat er zoveel ziekenhuispersoneel ziek is. Daarbij heb je in verschillende landen gezien dat er toch nog een onverwachte opleving op de ICs kwam. Met een kleine buffer maar ook nog een risico wil je nog enige demping hebben. Aangezien de cijfers laag blijven wordt dat risico met de dag minder, dus ik verwacht dat dat CTB niet lang meer gaat duren.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Ik heb geen idee, zijn de huidige maatregelen ergens op gebaseerd dan? Ze zouden over een aantal weken nog eens kijken, denk dat we dat even moeten afwachten.
[removed]
Die 1000 patiënten op cohort afdelingen hebben ook een groot aandeel erin dat normale zorg niet volledig doorgaat.redwing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:47:
[...]
Ja, de ziekenhuizen draaien nog steeds niet normaal. Nu vooral omdat er zoveel ziekenhuispersoneel ziek is. Daarbij heb je in verschillende landen gezien dat er toch nog een onverwachte opleving op de ICs kwam. Met een kleine buffer maar ook nog een risico wil je nog enige demping hebben. Aangezien de cijfers laag blijven wordt dat risico met de dag minder, dus ik verwacht dat dat CTB niet lang meer gaat duren.
Meer en meer cohorten worden terug opgebouwd waardoor normale bedden verloren gaan en personeel weer moet schuiven (als dat er al is).
Al zou je morgen volledig stoppen met quarantaine van zorg personeel draai je nog steeds niet volle kracht.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Agreed, maar tegelijk: die cohorten zijn niet meer geheel extra werkdruk, bovenop de geplande en overige zorg.
Een steeds groter deel van wat op de cohort wordt gedaan is niet-corona gerelateerd.
Een steeds groter deel van wat op de cohort wordt gedaan is niet-corona gerelateerd.
Ja en nee, de indruk die ik krijg is dat 't qua zorgbelasting niet heel veel uitmaakt of iemand er vanwege of met Corona ligt. Want de regels/werkdruk rondom hygiëne/ veiligheid etc. zijn gelijkwaardig. Ik weet niet of een corona-patiënt (dus vanwege corona in 't ziekenhuis) meer of minder zorg nodig heeft dan een 'gewone' patiënt, maar ik heb het vermoeden dat dat wel mee valt.t_captain schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:07:
Agreed, maar tegelijk: die cohorten zijn niet meer geheel extra werkdruk, bovenop de geplande en overige zorg.
Het probleem zit 'm, als ik 't goed begrepen heb, in 2 zaken.
- De extra veiligheidsmaatregelen als iemand corona heeft, want op een speciale afdeling met extra beschermingsmaatregelen
- De onverwachte extra instroom, naast de reguliere zorg
Op dat 2e heeft een patiënt die toevallig ook corona geen effect, maar op 't eerste wel. En dat beperkt de capaciteit dus ook.
Tja, waarom zou 't significant anders zijn dan een Frankrijk/Duitsland/België? Met die besmettingscijfers en zorginstroom hebben we overbelaste zorg? Het 1-op-1 vergelijken met landen is gewoon lastig, omdat bevolkingssamenstelling, vaccinatie/boostergraad, inrichting van zorg etc. allemaal verschillen.MarcoC schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Er is altijd wel een doomsdayprognose te maken. Wanneer stoppen we met afwachten? Waarom zou het verloop in Nederland significant anders zijn dan in het VK en Denemarken?
Ik heb ook 't liefste dat ze Denemarken/ 't VK etc. nadoen qua afschaffen van maatregelen, maar ik snap ook wel dat als er andere buurlanden zijn met cijfers die hier wel problemen op zouden leveren, dat die landen getallen ook meegenomen worden in de afwegingen.
En er zit voor m'n gevoel ook gewoon een soort van angst in de regering
Daarbij ga je er gemakshalve vanuit dat het CTB (of QR-code for that matter) is gekoppeld aan een vaccinatiecampagne. Het kan natuurlijk ook onderdeel zijn van een testsystematiek.Nox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Een ctb-achtige constructie kan prima enkele weken wachten in aanloop van een vaccinatiecampagne.
.
Gezien de stijgende lijn qua instroom zullen ze wel meer plaatsen beschikbaar moeten houden.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Dat is niet handig. Als de bezetting daalt en sowieso al laag is t.o.v. een paar maanden terug, is het raar om de 'cohorten' weer terug op te bouwen. Misschien dan toch voor de gevreesde RIVM golf?
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
Van 7-daags gemiddelde instroom 110 per dag, zit het nu weer op gemiddeld 180/dag.
(ook mensen 'met covid' moeten apart verzorgd worden)
/edit: wat je stelt dat de bezetting daalt klopt alleen als je niet heel ver terug kijkt, van een 800 bezet zijn we in de laatste 2 weken weer terug naar een 1100 bezet
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 11:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
.
Alleen testen bij de GGD is niet voldoende, je moet ook met de GGD gesproken hebben of het zelf regelen via coronatest.nlredwing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:41:
[...]
Daar wordt niets meer mee gedaan volgens mij. Ik heb hier iig een zoon thuis zitten die via de GGD positief is getest, maar ik heb geen enkele melding via de app gekregen. En ik heb toch zo'n vaag vermoeden dat ik ongeacht de dag wel langer dan 15 minuten bij hem in de buurt ben geweest
https://www.coronamelder....hoe-stuur-ik-een-melding/
Na de positieve test van mijn vrouw twee weken geleden heb ik juist om te testen of het (nog) werkt haar positieve test doorgezet naar de app en niet lang daarna heb ik inderdaad een melding gekregen.
Als je het beginpunt arbitrair op 3 feb legt wel jaBrazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Maar de uitstroom is hoger dan de instroom. Op dit moment/6 feb liggen er 1133 patiënten in de kliniek, de dag ervoor 1134, de dag daarvoor 1152, en 3 februari was het 1168.
Er is geen stijgende lijn qua bezetting, maar een dalende. De instroom cijfers zullen alleen wat meer vertroebelen door de toenemende bijvangst, grote aantal positieve mensen en korte ligduur van patiënten 'met' corona.
Met een paar datapunten voor 3 feb erbij klopt dat niet, en zit je gewoon in een stijging.
Gezien de week en weekend effecten is het erg opportuun om niet minimaal een 7-daagse termijn te hanteren.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 11:50 ]
PSN
Dat is wel een beetje een vertekend beeld, want van woensdag tot en met zaterdag hebben we gemiddeld gezien een daling in de kliniek. Van zondag tot dinsdag is het juist gemiddeld een stijging.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Maar de uitstroom is hoger dan de instroom. Op dit moment/6 feb liggen er 1133 patiënten in de kliniek, de dag ervoor 1134, de dag daarvoor 1152, en 3 februari was het 1168.
Er is geen stijgende lijn qua bezetting, maar een dalende. De instroom cijfers zullen alleen wat meer vertroebelen door de toenemende bijvangst, grote aantal positieve mensen en korte ligduur van patiënten 'met' corona.
Dus als je deze cijfers komende dinsdag bekijkt is het een ander verhaal. Op dit moment is de instroom nog groter dan de uitstroom als je het op weekniveau bekijkt (1238 vs 1050). Overigens zal dit verschil wel kleiner worden de komende dagen omdat de uitstroom zal toenemen en de instroom zich lijkt te stabiliseren.
Nee omdat de plekken nodig zijn.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]
We dalen wat, dus schalen af, we stijgen wat en dus bouwen we weet op.
Repeat Repeat
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
.
Mona Keijzer lag continue dwars en het was echt geen incident. Zo was zij van mening dat er met kerst gewoon alles open kon terwijl de houding van het kabinet is dat er een "harde" lockdown nodig is.CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:53:
Er is dus een zekere ruimte als het gaat om deze regel zoals je ziet. Wat geeft dan de doorslag? Het lijkt erop hoe je ligt in de groep. Van Loon lag niet echt lekker in zijn ministersploeg en zijn ontslag kan je beschrijven als een kwestie van tijd. Mona Keijzer lijkt hetzelfde probleem gehad te hebben. Keijzer deed mee in de verkiezing om het lijsttrekkerschap van het CDA, na haar verlies steunde ze Pieter Omtzigt die claimde dat de verkiezing tussen hem en Hugo de Jonge niet correct was verlopen. Dit zou Keijzer niet geliefd hebben gemaakt bij De Jongen en Hoekstra. Het schijnt dat De Jonge na zijn verkiezing als lijsttrekker gepoogd zou hebben om Keijzer van de kieslijst te halen, alleen het partijbestuur zou er niet aan gewild hebben. Dat Keijzer zich uitsprak tegen de coronapas was in elk geval een mooie stok voor haar politieke tegenstrevers De Jonge en Hoekstra om mee te kunnen slaan. Wellicht moet het ontslag van Keijzer ook bezien worden in het licht van de interne perikelen van het CDA.
Toen ze uiteindelijk openlijk in een krant aangaf dat ze geen vertrouwen had in het beleid heeft ze niet alleen het kabinet (waar ze onderdeel van is) openlijk tegengesproken, maar had ze het ook op een dusdanige manier gedaan dat ze daarmee het vertrouwen van veel van haar collega's verloren heeft.
Omdat ze daarmee het vertrouwen van vriend en vijand had verloren raakte ze ook haar machtspositie kwijt. Verraad is niet vreemd in de politiek, maar dat doe je met vrienden en nooit zo openlijk. Vriend en vijand waren dan ook verbaasd hoe stom ze het aangepakt had.
Het feit dat we haar weer terug zien is op politiek niveau best wel zorgelijk. Blijkbaar is 2 jaar voldoende om te vergeten hoe makkelijk deze dame zich laat gebruiken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Volgens mij bouwen ze op zodra 't nodig is en schalen ze af als dat kan qua plek en prognoses goed zijn. Hoop ziekenhuizen in januari dus af kunnen schalen en sinds begin vorig week weer aan 't opschalen. Verder opschalen lijkt gezien de trend hopelijk niet nodig te zijn, maar de echte besmettingsgolf/piek is ook nog niet heel lang geleden. Dus in ziekenhuizen snap ik die voorzichtigheid wel, je wilt niet op dagkoersen sturen bij zoietsBrazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Bedoel je dat men de capaciteit nu gaat uitbreiden omdat eind januari de bezetting iets toenam?
Lijkt me wel een beetje laat. Maar goed als je het hebt over 'opbouwen van cohorten' dan kijk je toch naar recente cijfers en verwachtingen neem ik aan. Je gaat geen bedden optuigen voor patiënten die alweer thuis zitten.
De bezetting op 1 februari was 1137. Je kunt dus niet echt zeggen dat er een stijgende lijn is op dit moment. Maar je kunt het begin punt dus ook arbitrair op 1 februari leggen.
.
van 800 naar 1100 is niet 'iets', dat is een toename van 40% (300/800)Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Bedoel je dat men de capaciteit nu gaat uitbreiden omdat eind januari de bezetting iets toenam?
Ik weet niet hoe ze het exact doen, maar ik kan me voorstellen dat zodra je door bepaalde thresholds van bedbezetting heen stijgt, dat je moet gaan voorbereiden op meer omdat je altijd een buffer moet aanhouden.Lijkt me wel een beetje laat. Maar goed als je het hebt over 'opbouwen van cohorten' dan kijk je toch naar recente cijfers en verwachtingen neem ik aan. Je gaat geen bedden optuigen voor patiënten die alweer thuis zitten.
Blijkbaar is die 1100 zo'n threshold?
Gefeliciteerd met een extra arbitrair punt dat niet voldoet aan de minimum 7 dagenDe bezetting op 1 februari was 1137. Je kunt dus niet echt zeggen dat er een stijgende lijn is op dit moment. Maar je kunt het begin punt dus ook arbitrair op 1 februari leggen.
PSN
Daarom zei ik ook gemiddeldBrazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:58:
[...]
Ik zal ze nog eens bekijken later deze week. Zondag was in ieder geval een daling, maar dan blijft maandag en dinsdag nog over.
Maar als uit de cijfers van vanmiddag en morgen blijkt dat de ziekenhuisinstroom inderdaad stabiliseert zal dinsdag of woensdag de piek in de kliniekbezetting zijn.
Aan de andere kant: als je roept wat mensen graag willen horen, dan kom je er wel.DevWouter schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Het feit dat we haar weer terug zien is op politiek niveau best wel zorgelijk. Blijkbaar is 2 jaar voldoende om te vergeten hoe makkelijk deze dame zich laat gebruiken.
.
Klopt. Mijn modellen gingen afgelopen week uit van een stijging tot 250 (KT model) of zelfs 300 (MT model) per dag. Dat is wel incl bijvangst en in een wat pessimistisch scenario, maar daar moet je op plannen.YakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Gezien de stijgende lijn qua instroom zullen ze wel meer plaatsen beschikbaar moeten houden.
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
Van 7-daags gemiddelde instroom 110 per dag, zit het nu weer op gemiddeld 180/dag.
(ook mensen 'met covid' moeten apart verzorgd worden)
/edit: wat je stelt dat de bezetting daalt klopt alleen als je niet heel ver terug kijkt, van een 800 bezet zijn we in de laatste 2 weken weer terug naar een 1100 bezet
De afgelopen twee dagen was is de instroom wel een stuk beter dan wat ik voorzag voor de lopende week. Die prognose gaat misschien nog wat omlaag komen.
Zoals je zegt: cohort is altijd lastig voor een ziekenhuis. De isolatie kost extra tijd en de scheiding tussen afdelingen is ongunstig voor de efficiency van personeelsinzet. En die bijvangst (ligt voor iets anders dan covid maar wel covid positief) telt bij aan de cohort. Maar aan de andere kant, de bijvangst krijgt intussen behandeling voor iets anders dan covid en mag dus niet 100% tellen als door corona veroorzaakte zorgbelasting.
Klopt, alleen bellen ze nog maar zelden en is daarmee de app zinloos geworden. Voor zover de hele communicatie daar niet zinloos i geworden, want de standaard mails/apps die je krijgt komen totaal niet overeen met de huidige regels en zijn zelfs tegenstrijdig met elkaar.ninjazx9r98 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Alleen testen bij de GGD is niet voldoende, je moet ook met de GGD gesproken hebben of het zelf regelen via coronatest.nl
https://www.coronamelder....hoe-stuur-ik-een-melding/
Na de positieve test van mijn vrouw twee weken geleden heb ik juist om te testen of het (nog) werkt haar positieve test doorgezet naar de app en niet lang daarna heb ik inderdaad een melding gekregen.
[removed]
Dus als over een half uurtje de ZKH cijfers er zijn en die is boven de 1168 vind je ook dat het weer stijgende is?Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Ik hoop dat de ziekenhuizen niet gaan opschalen alleen omdat ze 1100 patiënten hebben. Over arbitrair gesproken. Ze zullen toch naar de trend kijken en een capaciteitsinschatting maken, en die is dalende op dit moment. Dat die in januari stijgende was is dan minder interessant.
Met dit soort dagkoersen van delen van weken valt iig geen beleid te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 12:18 ]
PSN
Ik hoop dat ze inderdaad opschalen als de zorg begint vol te lopen. Een ziekenhuis zal altijd ruimte moeten hebben voor meer omdat je niet wat er kan gebeuren (en dan heb je het niet alleen over corona). Daarnaast zorgt een stijging van 40% in 2 weken over 2 weken voor 1500 volle bedden. Ga je dan uit van die paar cijfers van de laatste dagen, of plan je dan toch wat conservatiever en kijk je wat je moet doen als de stijging toch doorzet.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Gezien de historie vind ik een stijging van 800 naar 1100 in ~2 weken inderdaad 'iets'. Begin december zaten we nog over de 2000.
Ik hoop dat de ziekenhuizen niet gaan opschalen alleen omdat ze 1100 patiënten hebben. Over arbitrair gesproken. Ze zullen toch naar de trend kijken en een capaciteitsinschatting maken, en die is dalende op dit moment. Dat die in januari stijgende was is dan minder interessant.
Gelukkig kijken ze niet naar jouw prognoses, anders hadden we die 1100 patiënten niet eens aan gekund (oftewel houd eens op met de extremen te gebruiken om je eigen extreme uitgangspunt goed te praten).Maar misschien kijken ze wel naar RIVM prognoses, en dan kan ik me voorstellen dat de reguliere zorg in het geding komt als de lege bedden al op de hal staan.
En dat de huidige aanpak conservatief is klopt en je kunt je best de discussie aangaan of dat wat minder conservatief kan. Maar er is prima iets te zeggen voor de huidige aanpak, dus net doen of die onzinnig is klopt gewoon niet.
[removed]
Ze had een rapport in d'r hand van haar eigen ambtenaren dat een lockdown 100k levensjaren redt, maar er 520k kost. Mede daarom was ze tegen de lockdown. Gedurende het jaar was alles wat van de driehoek Rutte-Grapperhaus-De Jonge af kwam leidend en zaten andere ministeries er voor spek en bonen bij. Kerst 2020 was helemaal schunnig, na wijziging testbeleid stegen de getallen. Nogal wiedes als je meer test. Doe daar een plaatje van Black Friday bij met mensen die buiten(!) stonden en de beeldvorming was compleet om een lockdown te verantwoorden. Het kabinet is al vanaf dag 1 verdeeld in de 'witte jassen' en degenen die meer open wilden.DevWouter schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Mona Keijzer lag continue dwars en het was echt geen incident. Zo was zij van mening dat er met kerst gewoon alles open kon terwijl de houding van het kabinet is dat er een "harde" lockdown nodig is.
Toen ze uiteindelijk openlijk in een krant aangaf dat ze geen vertrouwen had in het beleid heeft ze niet alleen het kabinet (waar ze onderdeel van is) openlijk tegengesproken, maar had ze het ook op een dusdanige manier gedaan dat ze daarmee het vertrouwen van veel van haar collega's verloren heeft.
Omdat ze daarmee het vertrouwen van vriend en vijand had verloren raakte ze ook haar machtspositie kwijt. Verraad is niet vreemd in de politiek, maar dat doe je met vrienden en nooit zo openlijk. Vriend en vijand waren dan ook verbaasd hoe stom ze het aangepakt had.
We hebben de ineffectieve avondklok gehad die te vuur en te zwaard verdedigd werd, maar stilletjes afgevoerd. Ook was Kuipers toen degene die zei dat het eigenlijk niet werkte. Iets wat de rest van NL ook wel wist, maar toch werd het maanden langer dan nodig als gereedschap gebruikt. Datzelfde zie je met de coronapas. Inmiddels is hij bijna 5 maanden actief en dat heeft nog maar erg weinig te maken met 'alleen gebruiken wanneer absoluut noodzakelijk'.
Wederom een leugentje overigens, in het debat kreeg men geen antwoord op de grondwettoetsing van maatregelen, gisteren in het interview met Nu.nl zegt Kuipers dat ze doorlopend gemaakt worden. Alleen... de Kamer krijgt ze niet.
Uitgebreide draad met toelichting over de grondwetstoetsing en hoe deze niet toegepast werd door VWS en de verschillende facetten van toetsing:
[Twitter: https://twitter.com/finhstamsterdam/status/1490375367416238080]
Omtzigt zit op hetzelfde pad, vooral getriggerd doordat Kuipers in de krant andere dingen vertelt dan in de Kamer.
Ik vroeg minister Kuipers. vorige week meerdere keren: welke toets op grondrechten heeft de regering nu uitgevoerd waaruit bleek dat de maatregelen (zoals QR code) proportioneel zijn.
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 6 februari 2022
Ik kreeg geen antwoord:
En nu zeg hij: er zijn proportionaliteitsberekeningen!
een draadje (1) pic.twitter.com/lpQLusiEdp
Vanochtend zat hij rond 8.30 bij BNR hierover als je het nog terug wil luisteren.
Ander nieuws, bij Sanguin 97% dekking
(Telegraaf liveblog)
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2022 12:55 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
.
Alles??? Of denk je dat de maatregelen er zijn om jou te pesten?Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Wat heeft het niet normaal draaien van het ziekenhuis nog te maken met de huidige maatregelen?
Met het CTB heb je een demping van 5% wat exponentieel meegaat. Zonder het CTB zou je dus heel wat meer besmettingen hebben en daarmee dus ook meer mensen in het ziekenhuis. En of dat dan een daling is die nu sneller gaat, of anders een stijging zou zijn maakt weinig uit. Uiteindelijk zorg je er voor dat er minder mensen in het ziekenhuis liggen en dus dat je sneller naar normale zorg toe kunt.De ziekenhuisbezetting is sinds december gehalveerd, en op dit moment dalende. De besmettingen zijn door het dak gegaan. Een avondklok voor de lokale ondernemer, of een toegangsverbod voor recalcitrante medemensen gaat het ziekenhuis niet normaal laten draaien of zo. Vandaar dat ik verder ook niet op de hoogte ben van onderbouwing voor de huidige maatregelen. Maar misschien kun jij die link nog wat verduidelijken.
De huidige bezetting is dus volledig verantwoordelijk voor de maatregelen. Sterker nog, dat is al zo vanaf het begin van de crisis. Elke maatregel is bedoeld om de ziekenhuizen overeind te houden. En dat het IC momenteel niet vol ligt wil niet zeggen dat er niets meer aan de hand is. Voorlopig teren we nog steeds in op de reguliere zorg en dat moet zo snel mogelijk weer terug naar normaal.
[...]
Waar zie jij de bezetting dan dalen, we zijn van 796 op 22 jan naar nu 1157 op 2 feb gegaan (paar dagen terug omdat de gegevens van de laatste paar dagen nog wel eens aangevuld worden). Dat is 45% stijiging in minder dan 2 weken. En dan wil jij de cohorten afbouwen? Ik zou iig voorbereid willen zijn op een verdere stijging.Dat is niet handig. Als de bezetting daalt en sowieso al laag is t.o.v. een paar maanden terug, is het raar om de 'cohorten' weer terug op te bouwen. Misschien dan toch voor de gevreesde RIVM golf?
[removed]
Gelukkig maar.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Van 6 dagen naar 1 dag gaan is wel een beetje overdreven vind je niet? Zou persoonlijk kijken naar een iets langere periode.
(dat stond niet in mijn post, die 1168 is zodat de arbitraire intervallen van korter dan een week een stijging laten zien, maar misschien is die anders op te vatten)
Ik stel voor dat we toch zeker de langere periode van minimaal de laatste 7 dagen pakken.
(en ook de 14 dagen in de gaten houden)
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 12:31 ]
PSN
Daarom kijk je ook over het geheel en zie je dat vanaf halverwege januari (zoals voorspeld) de ziekenhuizen weer voller komen te liggen. Tegelijkertijd zie je het ziekteverzuim van zorgpersoneel oplopen. Je krijgt dus een hogere bezetting met minder capaciteit. En dat moet dan een reden zijn om positief te zijn en je bedden weer af te gaan brekenYakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Dus als over een half uurtje de ZKH cijfers er zijn en die is boven de 1168 vind je ook dat het weer stijgende is?
Met dit soort dagkoersen van delen van weken valt iig geen beleid te maken.
[removed]
Overigens weer een rondje openbaarmakingen van Catshuisstukken van 13 januari:
https://www.rijksoverheid...aarmaking-catshuisstukken
Kom niet echt iets nieuws tegen of heb ik ergens op een oude link geklikt.
https://www.rijksoverheid...aarmaking-catshuisstukken
Kom niet echt iets nieuws tegen of heb ik ergens op een oude link geklikt.
[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2022 12:42 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:24 ]
Ziekenhuiscijfers Maandag 07-02-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 7 februari 2022
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.493 (stijging van 149)
Kliniek: 1.279 (stijging van 146)
IC: 214 (stijging van 3)
Instroom:
Kliniek: 154 (gisteren: 121)
IC: 14 (gisteren: 13)
Uitstroom:
Kliniek: 8 (gis: 122)
IC: 11 (gis: 31)
Apart lage uitstroom , zelfs voor na het weekend.
[ Voor 27% gewijzigd door RodeStabilo op 07-02-2022 13:08 ]
Iets beter lezen dan, dat ging over de 15%, dat dat niet opging en dat het in de huidige situatie 5% zou zijn, maar wel dalende. Precies wat Kuipers tegenwoordig ook zegt trouwens, hij is wat bijgedraaidBrazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:51:
[...]
Die 5% komt uit een onderzoek waarvan de onderzoekers zelf al hebben aangegeven dat de uitkomsten niet meer van toepassing zijn op de huidige omikrongolf. Dat kan ik dus ook verder niet zien als onderbouwing voor de huidige maatregelen.
Nee, dat zijn ze pas als je tegen de grens aanloopt, wat trouwens voorheen precies hetzelfde was trouwens. Ook met delta verminderde je niet het aantal mensen dat besmet ging worden, maar verspreidde je de golf. Het verzadigingsmoment verandert nl. niet door de maatregelen.Verder zijn termen als 'exponentiële groei' nogal luchtfietserij in de huidige situatie, aangezien niet de maatregelen maar het aantal vatbare mensen op dit moment de beperkende factor zijn.
Maar die bezetting is wel stijgende en we zitten nog niet aan de verzadiging. Daarnaast gaat de capaciteit juist omlaag omdat je met 0.5 miljoen besmettingen per week ook het zorgpersoneel raakt. De komende weken zal je capaiteit dus ook lager zijn dan normaal.Er zijn nu eenmaal maar 17,5 miljoen mensen, waarvan meer dan een kwart inmiddels hersteld is en driekwart gevaccineerd is. Met meer dan 0,5 miljoen besmettingen per week loop je vanzelf tegen de grenzen van je inwoners aan. Daarnaast zien we dat deze enorme besmettingsgolf amper druk op de ziekenhuizen oplevert. De bezetting is laag, veel lager dan voorgaande golven.
Dus je verhaal klopt helemaal, maar geeft vooral aan dat dit geen maanden gaat duren. Het doet er echter niets aan af dat we de komende weken nog een stijging kunnen/zullen hebben (afhankelijk van hoeveel mensen er al daadwerkelijk besmet zijn geweest) en dat je daar voorbereidingen voor moet treffen. We zullen dus niet te maken gaan hebben met overvolle ICs, maar wel met ziekenhuizen die nog voller komen te liggen. Met een capaciteitsprobleem door zieke zorgmedewerkers komt dat er op neer dat de achterstanden nog verder op gaan lopen. En het kan geen kwaad om dat toch waar mogelijk te voorkomen.
Oftewel we gaan niet naar de beelden van het RIVM toe, maar net zo goed niet naar het beeld van jou dat er niets meer aan de hand is. De maatregelen sluiten daar precies op aan, aangezien de meeste maatregelen weg zijn en we alleen nog wat kleinere maatregelen over hebben. En ik snap dat dat kleiner voor sommige mensen niet zo zal aanvoelen, maar als je kijkt naar wat we voorheen hadden, is er toch echt nog maar weinig over. En als je kijkt naar de geruchten nu, zal er snel nog meer open gaan.
Om mijn bovenstaande post te onderbouwen hierbij de (helaas stijgende) cijfers (hoewel ik verwacht dat de uitstroom eerder tegen de 100 zou moeten liggen, dus daar gaat iets mis)RodeStabilo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:04:
[Twitter]
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 07-02-2022 13:12 ]
[removed]
Dit is gewoon een datafout / achterstand.RodeStabilo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:04:
[Twitter]
Lees nu je wijziging. Inderdaad, dit is geen weekendeffect maar problemen in de datatoevoer.
Instroom jammer genoeg wel hoger dan vorige week maandag.
[ Voor 21% gewijzigd door Sovieto op 07-02-2022 13:11 ]
Hoogste ziekenhuisbezetting van 't jaar vandaag, dus toch de verkeerde kant op?Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Van 6 dagen naar 1 dag gaan is wel een beetje overdreven vind je niet? Zou persoonlijk kijken naar een iets langere periode.
Staat op stichting NICE niet de complete ziekenhuisbezetting? Kan daar niet mee vergeleken worden?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ruim 800.000 handtekeningen voor petities tegen coronatoegangsbewijs
De teller is inmiddels de 800.000 over. Een duidelijk signaal, zeker in een week waarin de Tweede Kamer over het lot van 2G gaat beslissen.
Wederom, verschil in wereldbeeld. Wij gaan elkaar niet overtuigen of het wel of niet proportioneel is.
De faillissementen vertellen in deze niet het hele verhaal en het kabinet heeft weinig om trots op te zijn wat dit betreft.
De teller is inmiddels de 800.000 over. Een duidelijk signaal, zeker in een week waarin de Tweede Kamer over het lot van 2G gaat beslissen.
Dat is dus het tegenovergestelde van wat De Jonge deed. De Jonge zag de coronapas als vervanging van maatregelen (afstand houden, mondkapjes etc.) en daarmee werd de coronapas meteen als uitruil neergezet. Nu komt het er bovenop, als verzwaring. Je moet afstand houden, mondkapje op, geplaceerd en een coronapas hebben.redwing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:26:
Volgens mij bedoelt hij meer dat het nu een losse maatregel is geworden in plaats van een vervanging van. Dat is dus niet bovenop al het andere, maar los van al het andere.
Bij corona is alles groot als we naar absolute aantallen kijken. Percentages werken wat beter op deze schaalgrootte. Die 5,1% is overigens wel in een ideale werkelijkheid waarin de controle altijd conform regels gedaan wordt en de niet-houders van een coronapas geen eigen bijeenkomsten of feestjes organiseren.Dat is echt een mening, 5.1% is nog een enorm aantal als je dat absoluut bekijkt, zeker als je de besmettingen die je voorkomt dat die 5.1% niet besmet raken meeneemt. Voor de piek lager te maken heeft het dus wel een grote impact. En de impact van de uitruil is net zo goed een mening, naar mijn idee heeft die code laten zien juist amper impact.
Wederom, verschil in wereldbeeld. Wij gaan elkaar niet overtuigen of het wel of niet proportioneel is.
Ze deed haar werk als staatssecretaris van economische zaken, ze kwam op voor de economische belangen van Nederland. Haar weerstand tegen lockdowns was niet zonder reden, de ambtenaren van haar eigen ministerie hadden een kritisch rapport geschreven dat de lockdown meer schade aanrichtte dan dat deze voorkwam.Nee hoor, mijn mening is puur gebaseerd op gedrag.
Je beschrijft nu 99% van alle politici.In elk debat gaat ze in op de verkeerde punten (meestal pnuten waar het debat niet over gaat), probeert ze eigen punten in te brengen (ondanks dat het debat daar niet over gaat) en wordt continue 'bewijs' bewust foutief gebruikt. Daarmee diskwalificeer je je bij mij als zinvolle toevoeging aan het geheel. Terwijl ik juist 10-0% voorstander ben van tegenegleuid, maar doe dat dan op een goede manier (zoals de andere mensen die je noemt)
Nee. Er waren bovenmatig veel bedrijfsbeëindigingen in 2020 aldus het CBS. Menig ondernemer trok liever zelf de stekker uit het bedrijf dan dat iemand anders dit zou doen middels faillissementsaanvraag. Zo konden ondernemers de schade nog deels beperken.Gezien het aantal faillisementen en ook nog verwachte faillisementen zij nde steunpakketten grotendeels goed geweest.
De faillissementen vertellen in deze niet het hele verhaal en het kabinet heeft weinig om trots op te zijn wat dit betreft.
Dat is hoe een moderne politieke partij werkt. Je bent trouw lid en zo lang je trouw bent krijg je mooie baantjes. Een aanrader om te lezen: Het enthousiasme voor politieke nieuwkomers onderstreept het verval van ‘de politieke partij’Maar dat is simpelweg hoe een partij werkt. Binnen de partij kun je je standpunt bepalen waarna dat het beleid wordt. Als je iedere keer tegen het beleid van je eigen partij bent en bovenal daar publiekelijk tegenin gaat (dus via de media) zorg je inderdaad voor een vertrouwensbreuk. Hoe je daar vanaf kunt komen weet ik ook niet, want aan de ene kant is het logisch, maar aan de andere kant wi lje ook dat iemand wel kan aangeven dat hij ergens tegen is.
Kijk eens naar de jaren 70 en 80 in onze parlementaire geschiedenis. Een scherp contrast met nu, er was veel meer sprake van een ideeënstrijd en binnen partijen was het ook niet altijd pais en vree. Het mag echt wel een wat meer knetteren in en tussen de middenpartijen als ze weer interessant willen worden en niet enkel als baantjesmachine willen dienen, maar als uitdrager van een ideologie.Wat was het geval: drie van de nieuwkomers die na de bordesscène veel aandacht kregen – de ministers Ernst Kuipers (Zorg), Robbert Dijkgraaf (Onderwijs) en staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) – waren geen D66-lid toen ze werden gevraagd.
Het droeg bij aan de waardering: buitenstaanders die het gesloten bolwerk confronteren met andere werkelijkheden. Al leverde het onder gepasseerde D66’ers óók chagrijn op – Sigrid Kaag is niet bang om soms een risico te nemen.
Maar het illustreerde vooral hoe de zwakste schakel van het bestel, de politieke partij, verder in verval raakt: de tweede partij van het land is blijkbaar niet meer in staat haar interessantste politici uit eigen kring te rekruteren.
Het past in een bredere trend: er komen steeds meer partijen in Den Haag – en er komt steeds minder uit.
We hebben het hier niet over een pond suiker, maar een ernstig ingrijpen van de overheid in de levens van mensen. Slapende wetgeving vormt een risico en daarom moet de gereedschapskist weer ingeleverd worden. De gereedschappen zijn geen eigendom van het kabinet, ze leenden die van de Nederlandse bevolking.Het sluit elkaar gewoon niet uit. Aan de ene kant wil je er van af, maar aan de andere kant wil je het ook uitbreiden voor het geval dat er toch nog iets tegen zit.
Officieel de prognoses van het RIVM. Al valt daar wat op af te dingen hoe goed die zijn de laatste tijd. Verder zal een eclectische mix van druk uit de samenleving en de electorale behoeftes van politici ook meewegen. Sommige versoepelingen leken in het verleden haast cadeautjes op het goede moment te zijn, bijvoorbeeld rondom verkiezingen.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:44:
Ik heb geen idee, zijn de huidige maatregelen ergens op gebaseerd dan?
*knip* geen complottheorieën aub, zie ook de topicstart. Als je al denkt dat het een ander doel heeft, onderbouw dat dan stevig. Dit soort one-liners hebben geen bijdrage in het voeren van een constructieve discussie hier.redwing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Alles??? Of denk je dat de maatregelen er zijn om jou te pesten?
Extraordinairy claims require extraordinairy evidence.
Ik heb de reacties op deze post ook verwijderd, dat werd vooral een flame die niet zoveel toevoegt.
[ Voor 53% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 14:13 ]
Señor Sjon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Ze had een rapport in d'r hand van haar eigen ambtenaren dat een lockdown 100k levensjaren redt, maar er 520k kost.
offtopic:
Ugh... Dat verhaal weer
Ugh... Dat verhaal weer
Je verwijst naar een notitie(!) van een analyse(!) dat opgesteld is in maart 2020(!).
Dat was in een periode toen er onvoldoende informatie over de effecten waren.
Dat was ver voor de avondklok
Dat was lang voordat Mona Keijzer de laan uitgestuurd werd omdat ze haar eigen verhaal in de media gooide.
De conclusie van vele anderen mensen tijdens haar ontslag was dat Mona Keijzer haar oren te veel (en vooral te opzichtig) liet hangen naar groepen met diepe zakken die perse geen lockdown wilden.
Kamervragen over dat "rapport"
https://www.rijksoverheid...ockdown-werd-ontraden.pdf
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ziekenhuisopnames:
Datum rapportage | LCPS | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 180 166
2022-02-06 121 145
2022-02-07 154 178
Vorgaande weken:
* Week 3 (15-1 ... 21-1) was gemiddeld 108 per dag.
* Week 4 (22-1 ... 28-1) was gemiddeld 131 per dag.
* Week 5 (29-1 ... 4-2) was gemiddeld 175 per dag.
Prognose voor lopende week was 210-240 gebaseerd op toename positieve testsa afgelopen week en toename aandeel 60+ in de incidentie van nieuwe cases.
We lijken ongeveer on track voor een herhaling van 175 per dag, dus ruim onder prognose.
Datum rapportage | LCPS | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 180 166
2022-02-06 121 145
2022-02-07 154 178
Vorgaande weken:
* Week 3 (15-1 ... 21-1) was gemiddeld 108 per dag.
* Week 4 (22-1 ... 28-1) was gemiddeld 131 per dag.
* Week 5 (29-1 ... 4-2) was gemiddeld 175 per dag.
Prognose voor lopende week was 210-240 gebaseerd op toename positieve testsa afgelopen week en toename aandeel 60+ in de incidentie van nieuwe cases.
We lijken ongeveer on track voor een herhaling van 175 per dag, dus ruim onder prognose.
True, voorheen was het bij CTB-locaties weer 'normaal' als voor corona. Geen mondkapjes, geen 1,5m etc. Nu komt het erbij.CMD-Snake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:43:
[...]
Dat is dus het tegenovergestelde van wat De Jonge deed. De Jonge zag de coronapas als vervanging van maatregelen (afstand houden, mondkapjes etc.) en daarmee werd de coronapas meteen als uitruil neergezet. Nu komt het er bovenop, als verzwaring. Je moet afstand houden, mondkapje op, geplaceerd en een coronapas hebben.
Dit was mij niet opgevallen eerlijk gezegd, an sich niet vreemd dat je voor je ministriele post verantwoordelijkheid neemt en tegengeluid geeft.[...]
Ze deed haar werk als staatssecretaris van economische zaken, ze kwam op voor de economische belangen van Nederland. Haar weerstand tegen lockdowns was niet zonder reden, de ambtenaren van haar eigen ministerie hadden een kritisch rapport geschreven dat de lockdown meer schade aanrichtte dan dat deze voorkwam.
Niet mee eens, ik zie vooral veel eenmanszaken die er mee gestopt zijn. Bedrijven (dan zie ik die als 2 of meer personen) zijn er niet meer of minder mee gestopt. Heck, 5-10 jaar ervoor waren er veel meer gestopt. Al zal dit ook vervelend zijn, het kaart wel aan dat Nederland een zzp-land is geworden. En eerlijk gezegd is dit overduidelijk bekend wanneer je begint: als er iets met je enige opdrachtgever gebeurt ben jij de eerste die eruit vliegt. Snel knaken maken, geen stabiliteit kiezen. En dat dan ook fout doen omdat ze voor een habbekrats aan het werk gaan. Dat doe je als zzp'er overduidelijk vaak. Maar een zzp'er is dan ook weer heel flexibel om de bedrijfsmatige activiteiten te staken en iets nieuws op te starten of elders aan de slag te gaan. Heel kut voor die zzp'ers maar imho zijn er velen gewoon die 'eigen baas' willen zijn en zelf creatief willen boekhouden. Ze gedragen zich niet echt als ondernemers, om de PostNL als groot voorbeeld te geven en andere bezorgers. 1 opdrachtgever, geen unieke proposities, gewoon verkapte loondienst met extreem flexibele 'ontslag'-regelingen. Het wordt ze volgens mij overduidelijk kenbaar gemaakt en toch trapt iedereen er weer in, dan maar op de harde manier 'voelen'.[...]
Nee. Er waren bovenmatig veel bedrijfsbeëindigingen in 2020 aldus het CBS. Menig ondernemer trok liever zelf de stekker uit het bedrijf dan dat iemand anders dit zou doen middels faillissementsaanvraag. Zo konden ondernemers de schade nog deels beperken.
Er is wel meer gereedschap wat in de toolbox zit. Er is echter wél een toetsingseis. Je moet de macht niet bij een ongekozen minister of rechter leggen. Vooraf laten toetsen door de 2e kamer. Er zijn ongetwijfeld wetten hoe en wat er gebeurt bij een nucleaire ramp. Moet dat gereedschap dan ook maar terug? Even 2 maanden wachten voor we een gebied formaat utrecht gaan ontruimen omdat iemand de gammastraling 'niet kan zien' en het dus maar onzin vindt?[...]
We hebben het hier niet over een pond suiker, maar een ernstig ingrijpen van de overheid in de levens van mensen. Slapende wetgeving vormt een risico en daarom moet de gereedschapskist weer ingeleverd worden. De gereedschappen zijn geen eigendom van het kabinet, ze leenden die van de Nederlandse bevolking.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 07-02-2022 14:13 ]
Teller staat op 616k. Wat RTLnieuws toen deed, is de stand van 2 petities optellen terwijl de kans aanwezig is dat ondertekenaars van petitie A ook op B hebben gestemd.CMD-Snake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:43:
Trouwens bij de laatste ondertekenaars staat 2x ene P. Brugkamp uit Vlaardingen. Wel erg toevallig. En ook 2x O. Knetsch uit Zuidzande. Dat sterkt me dat er dubbel wordt getekend. Of misschien 3x of meer. Even ander IP-adres en mailadres.
Nee dat zegt hij dus niet. Wat hij zegt is dat het een losse maatregel is waaruit ze kunnen kiezen. Je kunt dus ook een CBT krijgen zonder afstand houden, of afstand houden zonder CBT. Precies zoals het nu al de hele tijd gebruikt is. Ze noemen het nu dus net wat anders, maar de praktijk is precies hetzelfde. Nu heb je b.v. ook al een modkapje + CBT, en afstand houden hebben we er ook al bij gehad.CMD-Snake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:43:
[...]
Dat is dus het tegenovergestelde van wat De Jonge deed. De Jonge zag de coronapas als vervanging van maatregelen (afstand houden, mondkapjes etc.) en daarmee werd de coronapas meteen als uitruil neergezet. Nu komt het er bovenop, als verzwaring. Je moet afstand houden, mondkapje op, geplaceerd en een coronapas hebben.
Daar gaat het ook niet om, waar het wel om gaat is dat de afweging goed gemaakt wordt. Dat jij wat anders belangrijk vindt dan mij mag prima en lijkt me ook logisch. Maar mij gaat het er vooral om dat sommige maatregelen afgedaan worden als onzin, terwijl je gewoon aan kunt tonen dat het wel degelijk wat doet. Dus in het geval van het CBT is het aantoonbaar dat het wat doet. Of dat voldoende is voor de maatregelen ligt voor iedereen anders. Ik vind dat het na deze golf heel rap weg moet, maar zo zullen er ook zijn die het nog langer willen aanhouden, of het helemaal niet willen.[...]
Bij corona is alles groot als we naar absolute aantallen kijken. Percentages werken wat beter op deze schaalgrootte. Die 5,1% is overigens wel in een ideale werkelijkheid waarin de controle altijd conform regels gedaan wordt en de niet-houders van een coronapas geen eigen bijeenkomsten of feestjes organiseren.
Klopt, alleen de manier waarop begon aan het eind PVV-vormen aan te nemen (ok, beetje overdreven maar die kant ging het wel op). En dat vind ik gewoon niet kunnen. Je mag best een andere mening hebben, maar de discussie moet wel op een normale manier gaan.[...]
Ze deed haar werk als staatssecretaris van economische zaken, ze kwam op voor de economische belangen van Nederland. Haar weerstand tegen lockdowns was niet zonder reden, de ambtenaren van haar eigen ministerie hadden een kritisch rapport geschreven dat de lockdown meer schade aanrichtte dan dat deze voorkwam.
Daar kan ik je inderdaad geen ongelijk in geven.....[...]
Je beschrijft nu 99% van alle politici.
Maar zo waren er nog veel meer nieuwe bedrijven waardoor het totaal juist is gestegen. Dus mensen zijn b.v. een ander bedrijfje gestart omdat dat beter in de situatie past. Maar wat ook opvalt is dat er ook in de horeca juist bovengemiddeld veel bedrijven bijkwamen. Over het geheel gezien kun je dus niet zeggen dat het slecht is gegaan.[...]
Nee. Er waren bovenmatig veel bedrijfsbeëindigingen in 2020 aldus het CBS. Menig ondernemer trok liever zelf de stekker uit het bedrijf dan dat iemand anders dit zou doen middels faillissementsaanvraag. Zo konden ondernemers de schade nog deels beperken.
Zoals ik al vaker heb gezegd, ik ben het op dit punt helemaal met je eens[...]
Dat is hoe een moderne politieke partij werkt. Je bent trouw lid en zo lang je trouw bent krijg je mooie baantjes. Een aanrader om te lezen: Het enthousiasme voor politieke nieuwkomers onderstreept het verval van ‘de politieke partij’
[...]
Kijk eens naar de jaren 70 en 80 in onze parlementaire geschiedenis. Een scherp contrast met nu, er was veel meer sprake van een ideeënstrijd en binnen partijen was het ook niet altijd pais en vree. Het mag echt wel een wat meer knetteren in en tussen de middenpartijen als ze weer interessant willen worden en niet enkel als baantjesmachine willen dienen, maar als uitdrager van een ideologie.
Aangezien nu we nog middenin een crisis zitten zou ik de gereedsschapskist nog niet dicht maken. Je zegt bij je huis ook niet 'ik moet nog maar 10 spijkers, laat ik de hamer maar vast opruimen'[...]
We hebben het hier niet over een pond suiker, maar een ernstig ingrijpen van de overheid in de levens van mensen. Slapende wetgeving vormt een risico en daarom moet de gereedschapskist weer ingeleverd worden. De gereedschappen zijn geen eigendom van het kabinet, ze leenden die van de Nederlandse bevolking.
Als de klus over is, is dat natuurlijk een ander verhaal.
[removed]
Familie?martwoutnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:17:
[...]
Teller staat op 616k. Wat RTLnieuws toen deed, is de stand van 2 petities optellen terwijl de kans aanwezig is dat ondertekenaars van petitie A ook op B hebben gestemd.
Trouwens bij de laatste ondertekenaars staat 2x ene P. Brugkamp uit Vlaardingen. Wel erg toevallig. En ook 2x O. Knetsch uit Zuidzande. Dat sterkt me dat er dubbel wordt getekend. Of misschien 3x of meer. Even ander IP-adres en mailadres.
Gezin?
Ik heb ook voor alle gezinsleden ondertekend, waarbij 2 dezelfde voorletter hebben.
Het ziet er juist naar uit dat de klus nooit helemaal over is.redwing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Aangezien nu we nog middenin een crisis zitten zou ik de gereedsschapskist nog niet dicht maken. Je zegt bij je huis ook niet 'ik moet nog maar 10 spijkers, laat ik de hamer maar vast opruimen'![]()
Als de klus over is, is dat natuurlijk een ander verhaal.
Maar als je nog wat spijkers moet slaan, mag de moker hamer best opgeruimd worden!
Je kan bijna kwartet spelen op die site, echt gigantisch veel 2, 3 of 4 keer in de lijst.martwoutnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:17:
[...]
Teller staat op 616k. Wat RTLnieuws toen deed, is de stand van 2 petities optellen terwijl de kans aanwezig is dat ondertekenaars van petitie A ook op B hebben gestemd.
Waarschijnlijk een hoop 'nep' accounts.
*knip* we hebben een DM draadje lopen. Feedback over de moderatie doen we nooit in het topic zelf. Daarnaast mogen misplaatste termen als 'medische apartheid' achterwege blijven.
[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 14:26 ]
Dat geeft dus aan dat je dus kan frauderen met de handtekeningen. Meerdere keren vanaf 1 aansluiting zou niet moeten kunnen. Dan kan je dus afvragen of het wel 616k zijn of misschien maar 200k. Voor hetzelfde geld heeft iemand voor elke mier in huis ook laten ondertekenen. Maar de petitie zal straks toch opzij worden geschoven zolang de coalitie nog allemaal voor zijn.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Familie?
Gezin?
Ik heb ook voor alle gezinsleden ondertekend, waarbij 2 dezelfde voorletter hebben.
Knap, dat je dat kunt zeggen terwijl de klus nog volop bezig is.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Het ziet er juist naar uit dat de klus nooit helemaal over is.
Ook als er nog een reëele kans is dat er toch nog ergens een paar bakstenen in de weg zitten? Je wilt niet weten hoe vaak ik te vroeg gereedschap in mijn huis heb opgeruimt omdat ik aan het opruimen was voordat het af wasMaar als je nog wat spijkers moet slaan, mag de moker hamer best opgeruimd worden!
Punt is heel simpel dat we nog niet van corona af zijn. Dus laten we eerst eens wachten totdat dat wel het geval is (dus het endeminsch is) voordat we alle middelen om het te controleren de deur uit doen.
[removed]
Waarbij je dus zelf al aangeeft dat de petitie misbruikt wordt. Het is niet de bedoeling van zo'n petitie dat je voor anderen inschrijft.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Familie?
Gezin?
[removed]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:24 ]
Ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die vinden dat het CTB in de huidige situatie toe is aan afschaffing op korte termijn.martwoutnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Dat geeft dus aan dat je dus kan frauderen met de handtekeningen. Meerdere keren vanaf 1 aansluiting zou niet moeten kunnen. Dan kan je dus afvragen of het wel 616k zijn of misschien maar 200k. Voor hetzelfde geld heeft iemand voor elke mier in huis ook laten ondertekenen. Maar de petitie zal straks toch opzij worden geschoven zolang de coalitie nog allemaal voor zijn.
Of er nu 200k of 600k handtekeningen en neppe handtekeningen op staan boeit dan ook niet zo veel meer
PSN
YakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:32:
[...]
Of er nu 200k of 600k handtekeningen en neppe handtekeningen op staan boeit dan ook niet zo veel meer
Eens. Ik zal de discussie over de handtekeningen ook verder laten rusten. Als de CTB niets meer toevoegt qua besmettingen dan ben ik trouwens ook voor afschaffing. Ik teken alleen niet de petitie omdat er veel mensen van die groep die het hebben gestart al vanaf dag 1 felle tegenstanders zijn.YakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:32:
[...]
Ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die vinden dat het CTB in de huidige situatie toe is aan afschaffing op korte termijn.
dat is precies wat ze willen, die moker nog even gebruiken en dan in de gereedschapskist opruimen. Jij stelt voor de hele moker meteen weg te gooien, terwijl de verbouwing nog niet af is.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Het ziet er juist naar uit dat de klus nooit helemaal over is.
Maar als je nog wat spijkers moet slaan, mag de moker hamer best opgeruimd worden!
Nog afgezien van het feit dat die moker voor enorme hoeveelheden mensen (90% gevaccineerden en daarnaast nog een flink aantal herstelden, waar er elke dag rond de 1/200 van de bevolking bijkomen) niks meer is dan een hamertje tik.
*knip* zie de modbreak, de discussie over de precieze aantallen voegt niet zoveel toe. Het kunnen er meer zijn, het kunnen er minder zijn, maar laten we het vooral bij de inhoudelijke discussie houden en niet oeverloos verder discussiëren over het exacte aantal handtekeningen.FabianGTI schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:23:
[...]
Je kan bijna kwartet spelen op die site, echt gigantisch veel 2, 3 of 4 keer in de lijst.(En dan heb ik niet eens een veel moeten scrollen).
[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 14:44 ]
*knip* zie de modbreak, de discussie over de precieze aantallen voegt niet zoveel toe. Het kunnen er meer zijn, het kunnen er minder zijn, maar laten we het vooral bij de inhoudelijke discussie houden en niet oeverloos verder discussiëren over het exacte aantal handtekeningen.Tweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Familie?
Gezin?
[ Voor 50% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 14:44 ]
Dan moet je hun reaktie goed teruglezen (inclusief latere aanvullingen). Want dan zeggen ze precies wat ik al schreef, nl. dat het ten tijde van het onderzoek rond de 5% zou zijn en dat dat met omicron en steeds meer besmettingen af aan het nemen is. Ten tijde van de 15% van Kuipers gaven ze aan dat het net onder de 5 zou zitten. In de tussentijd zal dat nog wat verder weggezakt zijn.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:31:
[...]
Dat was de Hollandse rekenkunde van Kuipers, en is een andere discussie. Dat de uitkomsten niet meer van toepassing zijn op de huidige situatie geldt zowel voor de 5% van het onderzoek als voor de 15% van Kuipers.
Die zouden wel heel hoog moeten zijn (wat niet gebruikelijk is in het weekend) om het te compenseren. We zitten gewoon nog in een stijgende lijn in het ziekenhuis (al lijkt het er op dat we al aan het afvlakken zijn)[...]
Eerst maar even wachten op de uitstroomcijfers.
[removed]
Want mijn vrouw mag niet tekenen? Mijn kinderen mogen ook niet tekenen?martwoutnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Dat geeft dus aan dat je dus kan frauderen met de handtekeningen. Meerdere keren vanaf 1 aansluiting zou niet moeten kunnen. Dan kan je dus afvragen of het wel 616k zijn of misschien maar 200k. Voor hetzelfde geld heeft iemand voor elke mier in huis ook laten ondertekenen. Maar de petitie zal straks toch opzij worden geschoven zolang de coalitie nog allemaal voor zijn.
Alleen een “gezinshoofd” mag tekenen en een stem hebben?!
Die vind ik apart
Edit: ik volg alle modbreaks niet meer, dus gemist.
[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 07-02-2022 14:46 ]
Er is een grote roep in de samenleving om op relatief korte termijn met het CTB te stoppen, maakt het dan uit of er 200k of 600k virtuele krabbels zijn?
Het is echt corona-komkommertijd...
Het is echt corona-komkommertijd...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zoals de modbreak al zegt, laten we inhoudelijk verder gaan. *knip* inderdaad, maar dan zonder het laatste woord proberen te hebben, okTweak_ers schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Want mijn vrouw mag niet tekenen? Mijn kinderen mogen ook niet tekenen?
Alleen een “gezinshoofd” mag tekenen en een stem hebben?!
Die vind ik apart
[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2022 14:47 ]
[removed]
Zoa;s je zegt.Brazos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:31:
[...]
Dat was de Hollandse rekenkunde van Kuipers, en is een andere discussie. Dat de uitkomsten niet meer van toepassing zijn op de huidige situatie geldt zowel voor de 5% van het onderzoek als voor de 15% van Kuipers.
[...]
* 15% was een maximaal haalbaar getal uitgaande van een veel uitgebreider 2G beleid, incl. winkels en op de werkplek, politiek onhaalbaar. En op basis van een aanname dat mensen zonder QR geen sociale contacten zouden hebben. Het succes van de Amigos app toont het ongelijk van deze assumptie keihard aan.
* 5% was weliswaar de reele situatie, maar wel van een onderzoeksperiode van een flink aantal weken geleden. Ik had van de week becijferd dat we in drie weken tijd vermoedelijk in de orde van 6 miljoen omicron besmettingen hebben mogen observeren in Nederland. De enorme toename in immuniteit die daaruit voortkomt, verandert het speelveld voor 2G en 3G dramatisch.
Kan me die uitstroom echt niet voorstellen trouwens.
Kan dan gelijk die discussie over de kwaliteiten van Mona K. de prullenbak in? Het is bijzonder hoe het niet meer gaat over het initiatief dat ze genomen heeft, maar over wat ze had moeten doen, wat ze gedaan heeft, wat ze niet gedaan heeft, etc. Who cares? Al had mevrouw Van Zetten uit Tiel die petitie gestart, dat maakt toch geen moer uit?
Nee, circa 60 uitstroom was logisch geweestAgent47 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:48:
Gisteren was de uitstroom veel hoger, en dat voor een weekend.Agent47 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:48:
Nu is het wel vaak zo dat de maandag altijd een piek heeft maar deze vind ik wel wat hoog. Maar het is vooral te wijten aan die lage uitstroom dus.
Dit is inderdaad wel weer typisch.zacht schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
Kan dan gelijk die discussie over de kwaliteiten van Mona K. de prullenbak in? Het is bijzonder hoe het niet meer gaat over het initiatief dat ze genomen heeft, maar over wat ze had moeten doen, wat ze gedaan heeft, wat ze niet gedaan heeft, etc. Who cares? Al had mevrouw Van Zetten uit Tiel die petitie gestart, dat maakt toch geen moer uit?
Wanneer iemand niets op de inhoud heeft af te dingen volgt de logische stap om de persoon in kwestie aan te vallen. Ik zou het Trumpiaans willen noemen, maar dat is misschien niet zo netjes.
Ik wilde in principe niet meer reageren maar nog even ter afsluiting (nu echt van mijn kant) een reactie van de beheerder van de website:FabianGTI schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:23:
[...]
Je kan bijna kwartet spelen op die site, echt gigantisch veel 2, 3 of 4 keer in de lijst.(En dan heb ik niet eens een veel moeten scrollen).
Misschien dat je daardoor dus dubbele ziet. Ik ben geen techneut maar even ter info. Reactie was openbaar via twitter.ReindeR Rustema @rrustema
Ja, in de database staat het goed (en het tellertje erboven heeft het ook goed). Maar deze oude site heeft het moeilijk om nu een lijstje met de laatste aan veel mensen tegelijk te tonen, dan stotteren. Nieuwe site in aanbouw, wordt mooi (en bij de tijd).
Wil niet de discussie over de Great Barrington publicatie overdoen. Maar daarvan is aan het licht gekomen dat hoge mensen met de media samengewerkt hebben om het initiatief in diskrediet te brengen omdat het wat te veel aandacht kreeg van belangrijke mensen. Letterlijke woorden "there needs to be a quick and devastating published take down"zacht schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:

https://www.dailymail.co....called-end-lockdowns.html
Geen bewijs, maar wel goed om bedacht op te zijn.
Terecht, als de plannen van GB waren uitgevoerd waren nog veel meer mensen gestorven terwijl de bedoelde groepsimmuniteit niet zou zijn bereikt door de nieuwe varianten.jip_86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:04:
[...]
Wil niet de discussie over de Great Barrington publicatie overdoen. Maar daarvan is aan het licht gekomen dat hoge mensen met de media samengewerkt hebben om het initiatief in diskrediet te brengen omdat het wat te veel aandacht kreeg van belangrijke mensen. Letterlijke woorden "there needs to be a quick and devastating published take down"
[Afbeelding]
https://www.dailymail.co....called-end-lockdowns.html
Geen bewijs, maar wel goed om bedacht op te zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Engeland lijkt trouwens over de piek heen. -11% ten opzichte van vorige week.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 februari 2022
Positief getest: 77.648
Totaal: 4.969.660 (+77.619 ivm -29 corr.)
Perc. positief 30 jan - 05 feb: 61,2%
Opgenomen: 154
Huidig: 1.279 (+146)
Opgenomen op IC: 14
Huidig IC Nederland: 214 (+3)
Overleden: 4
Totaal: 21.336 pic.twitter.com/pZtmLOWWxS
Met natruulijk storing in de test resultaten - maar dat wisten we onderhand wel ;-)
Storing!
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 februari 2022
Het lukt momenteel niet om het hoog aantal meldingen wat binnenkomt vanuit de teststraten te verwerken in het systeem van de GGD. De cijfers betreffen daarom in totaal over de afgelopen 21 dagen een onderrapportage van circa 191000 meldingen. pic.twitter.com/NxDLmcz2LI
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 07-02-2022 15:19 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Positieve tests (GGD):
Test datum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 75888 92250 (bij voledige weekdagcorrectie)
2022-02-05 75888 83273 (bij halve weekdagcorrectie, deze geeft een R-waarde die iets meer in lijn ligt met wat RIVM observeert)
R-waarde:
2022-01-29 1.00 (bij volledige weekdagcorrectie)
2022-01-29 0.96 (bij halve weekdagcorrectie)
Stukje uitleg:
Het verschil tussen de twee vormen van weekdagcorrectie is dat je in het ene geval de gemiddelde verhoudingen tussen de weekdagen over de afgelopen 7 weken meetelt.
Echter,de afgelopen weken is het weekdag-effect veel zwakker. Omdat de teststraten en labs door de week vol zaten, werd er meer dan gemiddeld doorgetest in het weekend, vooral op zaterdag veel overloop van vrijdag, Dan komen de weekdag-factoren allemaal wat dichter bij elkaar te liggen en daardoor is het realistisch om de bijbehorende correcties slechts gedeeltelijk mee te nemen. Gemakshalve pak ik de helft; met 55-60% van de correctie had ik de beste fit op de R-waardes die RIVM publiceerde voor eerdere dagen,
Note over percentage positief:
* piek op testdatum 31-1 (62.9%), daarna dalende trend ingezet.Homogeen dalend. Op 5-2 nog 59.3%, ondanks weekend-effect.
* Aantal uitgevoerde tests lijkt niet meer tegebn het plafond van iets boven de 150.000 per dag aan te komen. Laatste capacity constrained daf was woensdag.
Ik zie momenteel zowel de uitgevoerde tests als het percentage positief dalen. Dat is een indicatie dat we de daling hebben ingezet.
2022-02-05 75888 83273 (bij halve weekdagcorrectie, deze geeft een R-waarde die iets meer in lijn ligt met wat RIVM observeert)
R-waarde:
Stukje uitleg:
Het verschil tussen de twee vormen van weekdagcorrectie is dat je in het ene geval de gemiddelde verhoudingen tussen de weekdagen over de afgelopen 7 weken meetelt.
Echter,de afgelopen weken is het weekdag-effect veel zwakker. Omdat de teststraten en labs door de week vol zaten, werd er meer dan gemiddeld doorgetest in het weekend, vooral op zaterdag veel overloop van vrijdag, Dan komen de weekdag-factoren allemaal wat dichter bij elkaar te liggen en daardoor is het realistisch om de bijbehorende correcties slechts gedeeltelijk mee te nemen. Gemakshalve pak ik de helft; met 55-60% van de correctie had ik de beste fit op de R-waardes die RIVM publiceerde voor eerdere dagen,
Note over percentage positief:
* piek op testdatum 31-1 (62.9%), daarna dalende trend ingezet.Homogeen dalend. Op 5-2 nog 59.3%, ondanks weekend-effect.
* Aantal uitgevoerde tests lijkt niet meer tegebn het plafond van iets boven de 150.000 per dag aan te komen. Laatste capacity constrained daf was woensdag.
Ik zie momenteel zowel de uitgevoerde tests als het percentage positief dalen. Dat is een indicatie dat we de daling hebben ingezet.
[ Voor 59% gewijzigd door t_captain op 07-02-2022 15:31 ]
* te laat
[ Voor 96% gewijzigd door Agent47 op 07-02-2022 15:19 ]
Wat voor ziekenhuis/IC piek verwacht je eigenlijk met jouw model en wanneer?t_captain schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
Positieve tests (GGD):
R-waarde:
Met een achterstand die richting 200.000 gaat is er toch nog nauwelijks zicht op het virus toch? Het begint zo steeds minder waarde te hebben dit dagelijkse ritueel.
Zou voor de gemoedsrust van de goegemeente ook wel eens goed zijn om de cijfers gewoon niet meer zo breeduit te publiceren. Hou het bij een dashboard waar geïnteresseerden hun info vandaan kunnen halen en that's it. Waarom nog iedere dag deze info in alle media. Voegt werkelijk niets (meer) toe..RodeStabilo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:23:
Met een achterstand die richting 200.000 gaat is er toch nog nauwelijks zicht op het virus toch? Het begint zo steeds minder waarde te hebben dit dagelijkse ritueel.
Verpleegafdeling: prognose was 210-240 voor de lopende week (5-2 ... 11-2) en 230-250 voor volgende week. Dat zou ongeveer de piek moeten zijn. We zitten de afgelopen drie dagen ruim beter dan die prognose, het kan nog wat omlaag komen. Bij piek opnames 250 zou je maximaal zo'n 1800 bedden verwachten.Teknix1982 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:22:
[...]
Wat voor ziekenhuis/IC piek verwacht je eigenlijk met jouw model en wanneer?
IC: kan stijgen tot ongeveer 25-30 per dag, over twee weken. Maximale bezetting die je dan moet voorstellen is 350-400 bedden.
Verpleegafdeling is inclusief bijvangst (met corona maar wordt behandeld aan iets anders).
Er zijn meer zaken in de media die meer schade aanrichten dan nodig, neem bijvoorbeeld de beruchte petitie, het Delftse onderzoek, of het sentiment dat Omikron onze redding is. Het probleem is alleen dat er weinig aan te doen valt. Het internet is verworden tot een aandachtsmarktplaats (dankje Google) waar in principe alles mag. Vroeger noemden we het clickbait, vandaag de dag is het gewoon 'de krant'.harmrh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:25:
[...]
Zou voor de gemoedsrust van de goegemeente ook wel eens goed zijn om de cijfers gewoon niet meer zo breeduit te publiceren. Hou het bij een dashboard waar geïnteresseerden hun info vandaan kunnen halen en that's it. Waarom nog iedere dag deze info in alle media. Voegt werkelijk niets (meer) toe..
9/ Reproductiegetal Nederland: R=1.1 o.b.v. RIVM-data met correctie (achterstand 191k).
— Han-Kwang Nienhuys 🇺🇦 (@hk_nien) 7 februari 2022
Cases zakken enigszins, %positief zakt, aantal GGD-tests zit niet meer op de max, testafspraken op veel plaatsen weer mogelijk. Ik denk dat we de piek gehad hebben. pic.twitter.com/Nl84abbA3D
Er komt helemaal geen piek volgens mij. Op de IC gaan we de 250 bedden niet meer halen, dus dat wordt een blib in de neerwaardste trend. De ziekenhuispiek (NICE data) was op 1 Februari (1545) of wordt morgen gezet.Teknix1982 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:22:
[...]
Wat voor ziekenhuis/IC piek verwacht je eigenlijk met jouw model en wanneer?
Dit is puur op basis van de grafieken en vergelijk met het verloop in anderen landen, zie mijn eedere post. Piek ziekenhuisopnames ligt maximaal 7 dagen na piek besmettingen in andere landen. Verder niet aan gerekend.
[ Voor 7% gewijzigd door iamcj op 07-02-2022 15:46 ]
Mooie grafiek. Ik zit dicht bij de rode lijn, fracie eronder.
Laten we het hopen en als daar ook nog flink wat bijvangst van is dan lijkt het gevaar (in ieder geval van deze variant) wel geweken?iamcj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:31:
[...]
Er komt helemaal geen piek volgens mij. Op de IC gaan we de 250 bedden niet meer halen, dus dat wordt een blib in de neerwaardste trend. De ziekenhuispiek (NICE data) was op 1 Februari (1545) of wordt morgen gezet.
Dit is puur op basis van de grafieken en vergelijk met het verloop in anderen landen, zie mijn eedere post. Piek ziekenhuis ligt maximaal 7 dagen na piek besmettingen in andere landen. Verder niet aan gerekend.
@iamcj Er lagen vorige week sowieso "maar" 73 mensen met corona op de IC waarvan 50 door covid. De rest ligt er vanwege andere redenen.
Met zoveel besmettingen en ruis in de cijfers heeft het dan überhaupt nog nut om dit bij te houden? Lijkt er sowieso op dat de ziekenhuizen weer de reguliere zorg aan het opschalen zijn, ook bij patiënten die covid hebben.
Met zoveel besmettingen en ruis in de cijfers heeft het dan überhaupt nog nut om dit bij te houden? Lijkt er sowieso op dat de ziekenhuizen weer de reguliere zorg aan het opschalen zijn, ook bij patiënten die covid hebben.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Het aantal positieve testen per dag vind ik al een hele tijd niet meer interessant, maar +146 ziekenhuis opnames op één dag moet niet een nieuwe trend gaan worden.
Some infinities are bigger than others.
Hoeveel daarvan is door covid en hoeveel met covid ivm opstarten reguliere zorg?Major_ton schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:01:
Het aantal positieve testen per dag vind ik al een hele tijd niet meer interessant, maar +146 ziekenhuis opnames op één dag moet niet een nieuwe trend gaan worden.
het is geen probleem, het is een uitdaging
Dat is een goede vraag en eentje waar ik geen antwoord op heb. Ik was in de veronderstelling dat alleen de opnames van patiënten geteld worden die vanwege (erge) Covid gerelateerde klachten in het ziekenhuis terecht zijn gekomen, maar dat is dan dus niet waar? Als je voor een hartafwijking in het ziekenhuis terecht komt en je blijkt toevallig ook Covid te hebben, of het aldaar te hebben opgelopen, dan wordt dat meegenomen in de telling? Hopelijk wordt er dan door de overheid ook naar die balans gekeken wordt voor het aanhouden, dan wel het afschalen van de maatregelen.peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:03:
[...]
Hoeveel daarvan is door covid en hoeveel met covid ivm opstarten reguliere zorg?
Some infinities are bigger than others.
De uitstroom is idioot laag vandaag. Het is niet te verwachten dat de uitstroom opeens consequent lager wordt omdat mensen opeens 3 weken op de verpleeg liggen.Major_ton schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:01:
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.