Mog schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Even de prijzen uit 1998 erbij pakken:
- Mario Kart 64 kostte ƒ149,- en dat is is nu €126
- Killer Instinct 64 kostte ƒ189,- en dat is nu €160
Met andere woorden: games zijn al decennia te goedkoop. Ja, de install base van nu is veel groter dan in 1998, maar de ontwikkelteams en technische mogelijkheden zijn dat ook.
Vergelijken met cartridges vind ik wel scheef want een groot deel van de kosten daarvan zaten in die cartridge zelf. Die games waren destijds ook gewoon erg duur vergeleken met andere platformen.
Ik heb voor de gein eens gezocht wat commodore 64 games vroeger kosten. Op
archive.org oude Zzap64 pdf's gevonden (geweldig om terug te zien) en in 1985 waren C64 games gemiddeld rond de 10 pond. 10 pond
in die tijd was ongeveer 43 gulden wat omgerekend naar euro's met inflatie nu zo'n €46,50 zou zijn. Dus, tja, pick which data fits your argument?
Uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om wat de markt bereid is te betalen. Ik betaal nu al zelden full price voor games. Als ze naar €100 gaan zal die bereidheid nog minder worden. Uiteindelijk zullen de grote uitgevers echter gewoon berekenen/beredeneren hoe ze het meeste zullen verdienen. Ongetwijfeld zullen de verkopen wat omlaag gaan als de prijs omhoog gaat, maar als dat effect relatief kleiner is dan de stijging in prijs dan verdienen ze uiteindelijk meer.
Persoonlijk heb ik toch altijd zo'n grote backlog dat ik weinig behoefte voel om games meteen bij release te spelen, dus een prijsstijging zal me niet direct erg raken. Uiteindelijk gaat de prijs toch wel weer omlaag, hoewel het natuurlijk afwachten is hoeveel dan (sale prijzen zijn tegenwoordig al een stuk hoger dan dat ze vroeger gingen, er wordt bij lange na niet meer zo gestunt als in de eerste jaren dat Steam echt populair begon te worden met hun sales).
edit: Nog wat verder gekeken, probeerde een wat bekendere game te vinden en misschien wat recenter... Wou eerst Lemmings vinden maar dat lukte niet, maar kwam uiteindelijk Robocop 3 tegen die zelfs ook alleen op cartridge verkocht werd (maar cartridges voor C64 waren denk ik een stuk goedkoper), die was in 1992 15 pond, wat omgerekend naar nu weer op €47 uitkomt. De meeste andere games waren toen juist nog een stuk goedkoper.
[
Voor 9% gewijzigd door
Finraziel op 06-03-2025 17:27
]