"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Baldurs gate 3? Niet echt, Divinity original sin 2 deed dat vele malen beter. Bij een tweede playthrough van BG3 merk je pas echt hoe linear alles is, zeker in act 2.Toonen1988 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:20:
[...]
Dit is juist het probleem van de gaming industrie, innovatie in gameplay is ver te zoeken. We hebben een aantal uitblinkers kwa verhaal en personages maar kwa gameplay hebben we weinig tot geen vernieuwingen meer gezien de laatste jaren.
Het enige spel wat misschien vernieuwend aanvoelt kwa gameplay is Baldur's Gate 3, waarbij je ontzettend veel vrijheid hebt.
Maar volgens mij is dit ook niet zo'n stormloop topic, dus geen idee waarom ik het eigenlijk hier nogmaals ter sprake breng.
Als er mensen zijn die dit graag willen bespreken of er anders over denken zou ik het graag bespreken.
Maar door sommige mensen die graag Ubisoft games spelen, wordt er net gedaan alsof je de praktijken wat Ubisoft zelf in slecht vaarwater heeft gebracht, niet ter sprake mag brengen, want dan val je het bedrijf aan.
En volgens hen kan je het spel ook gewoon negeren (onder het mom van wat ik niet zie/hoor bestaat niet).
Mensen zien kritiek tegenwoordig als huilen, trollen, haten of zelfs als een aanval. Ik zie dit namelijk anders omdat kritiek namelijk nodig is voor vooruitgang. Juist de mensen die Ubisoft kritiek geven, zien graag verbetering in hun games. Dit is wat vele namelijk vergeten en gooien het maar op een aanval.James Pond schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:24:
Wat jammer dat als er een keer kritiek komt op Ubisoft, wat niet ongegrond is, dat er dan gelijk wordt gedaan alsof je het bedrijf neersabelt en aanvalt.
Maar volgens mij is dit ook niet zo'n stormloop topic, dus geen idee waarom ik het eigenlijk hier nogmaals ter sprake breng.
Als er mensen zijn die dit graag willen bespreken of er anders over denken zou ik het graag bespreken.
Maar door sommige mensen die graag Ubisoft games spelen, wordt er net gedaan alsof je de praktijken wat Ubisoft zelf in slecht vaarwater heeft gebracht, niet ter sprake mag brengen, want dan val je het bedrijf aan.
En volgens hen kan je het spel ook gewoon negeren (onder het mom van wat ik niet zie/hoor bestaat niet).
Om te zeggen "Ubisoft games gewoon negeren" is gewoon kort door de bocht het wegstoppen van problemen, kritiek en vooruitgang die mensen op Ubisoft hebben. Mensen kijken ook teveel van uit het "ik" perspectief. Omdat zij toleranter zijn over bepaalde dingen, hoeft het niet te betekenen dat andere dit ook automatisch moeten zijn.
Ik hekel me dan ook aan Ubisoft en hun "recycle" gedrag. Nu is het natuurlijk niet altijd slecht om oude assets te gebruiken, maar het is op de manier hoe Ubisoft het doen. Ook door het feit hoe ze gameplay elementen recyclen en er zit gewoon weinig vooruitgang in AI. Sterker nog, de AI is zelfs slechter geworden als voorgaande games.
Ubisoft richt zich vooral veel op "stealth" games, wat uiteraard uitzettend vet is. Maar de hele afwerking is bagger. Je staat letterlijk in gras dat tot aan je knieën komt en de AI ziet je niet meer? In hoeveel games komt dit voor van Ubisoft?
Kijk naar de nieuwe Star Wars, je hangt letterlijk half uit een ventilatieschacht en de AI ziet je al niet meer.
Pak bijv. Assassins Creeds. Je zit ergens achter een object, je fluit en de eerste guard komt. Je maakt die af, fluit alweer, de tweede guard komt, maakt die af en je fluit alweer. De derde guard komt, maakt die af en de vierde guard heeft totaal niks door. Geen benul van waar de andere 3 guards zijn gebleven. Ze komen ook allemaal één voor één, allemaal om de beurt.
Pak Ghost Recon, je zet de AI op een hogere moeilijkheidsgraden, dan zou ik verwachten dat de AI een stuk slimmer zijn, toch? Dat ze jou proberen te flanken, meer cover zoeken etc. Maar nee hoor, ze zijn gewoon wat meer accuraat en nu is het geen enkele headshot maar twee of meerdere. Dit kan iemand met basis kennis van coderen nog.
Er zijn ook positieve opmerkingen over Ubisoft, grafisch zien de games er altijd top uit en de genre's die ze hebben zijn ook niet verkeerd. Alleen is het nogal veel copy/past en onafgewerkte games.
Persoonlijk ben ik gestopt met AC na Valhalla veel te veel herhaling, (de 1000 kistjes met troep helpt ook niet)
wie weet geef ik het nog eens een kans als ze dingen radicaal anders doen, maar anders geen AC meer.
Ik snap nooit zo goed waarom dit bij Ubisoft-games opeens 'erg' is. Dit is in de hele mediaindustrie gewoon standaard.Alleen is het nogal veel copy/past
*Muziek - gros van de muziek borduurt voort op andere soorten muziek en is verre van uniek
*Boeken - gros van de boeken borduurt voort op andere soorten boeken en is verre van uniek
*Film - gros van de boeken borduurt voort op andere soorten film en is verre van uniek
*Games - gros van de games borduurt voort op andere soorten games en is verre van uniek
Af en toe krijg ik het idee dat vooral de hardste klagers nogal onder een steen leven ofzo
Bij een Avatar wil je niet dat het voelt als Far Cry 6 of AC Valhalla, maar met nu blauwe wezens.
Bij een EA Play voelen Jedi Survivor, Battlefield, Crysis, Star Wars Battlefront, Titanfall en Dead Space voor veel mensen niet als dezelfde spellen met een andere skin
Het gaat er meer om dat elke Ubi game exact dezelfde game is met een ander jasje.Polariteit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:10:
[...]
Ik snap nooit zo goed waarom dit bij Ubisoft-games opeens 'erg' is. Dit is in de hele mediaindustrie gewoon standaard.
*Muziek - gros van de muziek borduurt voort op andere soorten muziek en is verre van uniek
*Boeken - gros van de boeken borduurt voort op andere soorten boeken en is verre van uniek
*Film - gros van de boeken borduurt voort op andere soorten film en is verre van uniek
*Games - gros van de games borduurt voort op andere soorten games en is verre van uniek
Af en toe krijg ik het idee dat vooral de hardste klagers nogal onder een steen leven ofzo
Voorkeur voor developers kan nog wel zoals ik ooit voor Blizzard had in de goede periode. Omdat ik toen vond dat ze steevast kwaliteit leverde met elke game die toen uit kwam. Maar ja, als iemand D2 of WoW een kut game vond kon ik daar echt geen minuut van wakker liggen hoor
Zoals @Toonen1988 al zegt: kritiek is op (de lange) termijn wel goed voor de gamers. Als we matige, slecht ontwikkelde games blijven kopen, dan zullen de developers matige, slecht ontwikkelde games blijven maken. En daar de hoofdprijs voor vragen, en in het ergste geval ook nog met een stevig MTC modelletje er overheen gegoten. Zelf blijf ik de laatste jaren om deze reden ook weg van Ubisoft, terwijl ze in het verleden echt wel wat parels hebben afgeleverd.
Sorry ik las je post helemaal verkeerd. Ben het volledig met je eens.Denman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:56:
Ik begrijp nooit zo goed waarom het vanuit de gamer erg is als er kritiek is op een game of developer.
Dus mijn excuses

[ Voor 85% gewijzigd door James Pond op 14-01-2025 14:31 ]
Bloomberg: PlayStation cancels two live-service projects from Bend Studio and Bluepoint. The Bluepoint project was a live-service God of War game according to Jason Schreier https://t.co/YVhMiuqusJ pic.twitter.com/8fVeNhxqgu
— Wario64 (@Wario64) 16 januari 2025
Bloomberg: Two PlayStation games have been cancelled, one was a live service game from Bend Studio and another live service God of War game at Bluepoint
— Shinobi602 (@shinobi602) 16 januari 2025
➡️ https://t.co/8OrB7tpqrp
Sony says the studios won't close and they're working with them to determine next projects. pic.twitter.com/a1Cxp3JO5q
Bijzonder hoeveel ze hebben ingezet op live service games. De eerste jaren van deze generatie hadden ze enorm veel output. Vraag me af wat de keuze voor live service games gaat betekenen voor first party games voor 2025/2026/2027.
[ Voor 11% gewijzigd door uchiha tijntje op 17-01-2025 01:04 ]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Een GOW liveservice, wat een grap die gamewereld vandaag de dag. Achja Ragnarok was al slecht genoeg, die droeg niets bijuchiha tijntje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:58:
[Twitter]
[Twitter]
Bijzonder hoeveel ze hebben ingezet op live service games. De eerste jaren van deze generatie hadden ze enorm veel output. Vraag me af wat de keuze voor live service games gaat betekenen voor first party games voor 2025/2026/2027.
Je moet tegenwoordig wel kritisch zijn omdat er volgens de game "journalisten" bijna geen slechte games meer zijn. De echte kenners weten wel beter dan naar deze oplichterij te luisteren.Denman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:56:
Ik begrijp nooit zo goed waarom het vanuit de gamer erg is als er kritiek is op een game of developer. Tenzij iemand hier er werkt en/of er aandelen van heeft, maar daar ga ik gemakshalve maar niet vanuit. Het verdedigen van deze bedrijven is eigenlijk al net zo vreemd als de discussie tussen Android en iOS gebruikers.
Voorkeur voor developers kan nog wel zoals ik ooit voor Blizzard had in de goede periode. Omdat ik toen vond dat ze steevast kwaliteit leverde met elke game die toen uit kwam. Maar ja, als iemand D2 of WoW een kut game vond kon ik daar echt geen minuut van wakker liggen hoor
Zoals @Toonen1988 al zegt: kritiek is op (de lange) termijn wel goed voor de gamers. Als we matige, slecht ontwikkelde games blijven kopen, dan zullen de developers matige, slecht ontwikkelde games blijven maken. En daar de hoofdprijs voor vragen, en in het ergste geval ook nog met een stevig MTC modelletje er overheen gegoten. Zelf blijf ik de laatste jaren om deze reden ook weg van Ubisoft, terwijl ze in het verleden echt wel wat parels hebben afgeleverd.
Zonde ook van Bluepoint, maar ik dacht dat zij met een nieuw IP bezig waren?
Worden nog wel meer interessante dingen aangehaald zoals het falen van de Vita en de reden waarom Sony niks met Bloodborne doet.
YouTube: Shuhei Yoshida's First Interview After PlayStation - Kinda Funny Gam...
Ragnarok was echt fantastisch imo. 1 van de betere games deze gen.jellybrah schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:26:
[...]
Een GOW liveservice, wat een grap die gamewereld vandaag de dag. Achja Ragnarok was al slecht genoeg, die droeg niets bij
Het is niet omdat ik een PC gamer ben, maar ik denk dat PC gaming weer terug op de troon zit. Niet alleen komen veel XBOX en Playstation first party game ook uit op de PC, veel games lopen ook nog eens een stuk beter.Timothy3000 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:15:
Dit is voor mij vooralsnog best een teleurstellende gen wat Playstation betreft. Weinig echt toffe exclusives, games waar ik lang naar uitkeek die fors tegenvielen (met name Rebirth), veel remakes en er lijken voor nu ook weinig unieke exclusives meer uit te komen. De PS5 staat echt weinig aan hier.
Niet alleen games die de laatste tijd kwa gameplay teleurstellen maar ook technologie speelt een grote rol.
Ook gaat de technologie vrij snel en we gaan nu richting een nieuwe era van upscaling, path tracing, Naural rendering, ReSTIR en allerlei andere technologieën. De PC weet hier ook beter mee om te gaan dan consoles.
De PC is gewoon op dit moment de beste platform om op te gamen. Microsoft bracht al langer exclusives games naar de PC, Sony volgt nu ook om bij mondjes maat games uit te brengen op de PC. Ze verkopen best goed als ik Steam statistieken mag geloven.
Alleen jammer dat het soms eventjes duurt. Had gehoopt dat Ghost of Yotei ook meteen op de PC uitkwam. Maar moet dan nog eens waarschijnlijk 1 à 2 jaar wachten na release.
[ Voor 4% gewijzigd door Toonen1988 op 17-01-2025 10:33 ]
De gameplay was echt om te huilen, evenals de rpg elementen, kinderlijke puzzels en het verschrikkelijke verhaal. Dit lees je veel terug vanuit andere spelers.Timothy3000 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Ragnarok was echt fantastisch imo. 1 van de betere games deze gen.
De Metacritic userscore van 82 en reviewerscore van 94 zegt toch echt wat andersjellybrah schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02:
[...]
De gameplay was echt om te huilen, evenals de rpg elementen, kinderlijke puzzels en het verschrikkelijke verhaal. Dit lees je veel terug vanuit andere spelers.
Ik heb 'm zelf nog niet gespeeld maar enorm genoten van deel 1. Aangezien hij binnenkort in PS Plus komt ga ik 'm zeker even checken.
PC wordt inderdaad steeds populairder. Merk het ook aan mezelf hoor. Mijn PC is nu 12 jaar oud en doe daar dus vanzelfsprekend niks meer mee. Ook omdat ik in die jaren veel plezier heb beleefd aan de PS4, PS5 en Switch. Maar merk tegelijkertijd ook dat ik de laatste tijd weer kriebels krijg als ik denk aan shooters op de PC, het gamen en chatten tegelijkertijd in WoW, en gamen op het ene scherm en browsen op het andere. Ik heb daarom eind vorig jaar besloten om een nieuwe PC te gaan bouwen, maar ik wacht even op de prijsontwikkelingen van de GPU's met de nieuwe aankondigingen in het achterhoofd.Toonen1988 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Het is niet omdat ik een PC gamer ben, maar ik denk dat PC gaming weer terug op de troon zit. Niet alleen komen veel XBOX en Playstation first party game ook uit op de PC, veel games lopen ook nog eens een stuk beter.
Niet alleen games die de laatste tijd kwa gameplay teleurstellen maar ook technologie speelt een grote rol.
Ook gaat de technologie vrij snel en we gaan nu richting een nieuwe era van upscaling, path tracing, Naural rendering, ReSTIR en allerlei andere technologieën. De PC weet hier ook beter mee om te gaan dan consoles.
De PC is gewoon op dit moment de beste platform om op te gamen. Microsoft bracht al langer exclusives games naar de PC, Sony volgt nu ook om bij mondjes maat games uit te brengen op de PC. Ze verkopen best goed als ik Steam statistieken mag geloven.
Alleen jammer dat het soms eventjes duurt. Had gehoopt dat Ghost of Yotei ook meteen op de PC uitkwam. Maar moet dan nog eens waarschijnlijk 1 à 2 jaar wachten na release.
Los van het feit dat de PC meer mogelijkheden heeft dan een console zijn de prestaties en visuals ook nog beter. Ja, een console is gebruiksvriendelijk in de zin van neerploffen op de bank, aanzetten en gamen maar, maar zo arbeidsintensief is een PC nou ook weer niet
En laten we eerlijk zijn. Het prijsverschil wordt ook kleiner. Een PS5 Pro kost 800 Euro. Tik je daar nog 4 jaar PS Plus voor af dan zit je al een heel eind richting een hele prima 1440p PC die een heel tijdje mee gaat, waar je meer mee kan en ook nog beter presteert. Dat de Exclusives er wat later voor uit komen vind ik persoonlijk geen probleem (meer), de FOMO die ik voorheen had is inmiddels niet tot nauwelijks meer aanwezig. Zal de leeftijd wel zijn
Last but not least wil ik m'n zoontjes (en later m'n dochter maar die is nog te jong) ook gewoon kennis laten maken met de wondere wereld van de PC. Ik hoop dat ze er net zoveel plezier aan gaan beleven als ik in mijn tienerjaren
Ja, gedeeltelijk ben ik het er mee eens. De nieuwe technologie kost ook veel geld. De prijs van een nieuwe videokaart is duurder dan een console zelf. Dan heb je het nog niet eens over de rest van de onderdelen. Voordeel van een console is nog steeds het gemak. Je start hem op en je kan gelijk aan de slag.Toonen1988 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Het is niet omdat ik een PC gamer ben, maar ik denk dat PC gaming weer terug op de troon zit. Niet alleen komen veel XBOX en Playstation first party game ook uit op de PC, veel games lopen ook nog eens een stuk beter.
Path - tracing is mooi, maar voegt naar mijn mening niet veel toe aan de gameplay. Ik ben zelf geen pc gamer, dus was je niet hebt mis je dus ook niet. Kan zomaar zijn dat ik wel over ga op PC gaming en dat ik dan niet meer terug wil naar console. Eerst maar afwachten wat PS6 gaat bieden.
'heer en meester' vind ik nogal een gedurfde uitspraak gezien alles wat ze veranderd hebben aan Demon's Souls, waardoor de hele game enorm anders aanvoelt (minder etherisch).bRuud83 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:16:
Ongelooflijk. Bluepoint heeft zich bewezen heer en meester te zijn met remakes (Demon Souls en Shadow & The Colossus) en nu liet Sony ze aan een live service game werken. Nu moeten de studios op een nieuw project gezet worden, waarvan we waarschijnlijk 5 jaar niets van gaan zien. Zo wordt de output van de first party studio's wel erg mager van PlayStation. De PS5 is betreft first party output erg teleurstellend, zeker vergeleken met de PS4.
Daar ben ik weer gedeeltelijk mee eens. Nieuwere technologie kan bijdragen aan de atmosfeer en immersie, wat zeker voor een betere gameplay zorgt op een indirecte manier.bRuud83 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Ja, gedeeltelijk ben ik het er mee eens. De nieuwe technologie kost ook veel geld. De prijs van een nieuwe videokaart is duurder dan een console zelf. Dan heb je het nog niet eens over de rest van de onderdelen. Voordeel van een console is nog steeds het gemak. Je start hem op en je kan gelijk aan de slag.
Path - tracing is mooi, maar voegt naar mijn mening niet veel toe aan de gameplay. Ik ben zelf geen pc gamer, dus was je niet hebt mis je dus ook niet. Kan zomaar zijn dat ik wel over ga op PC gaming en dat ik dan niet meer terug wil naar console. Eerst maar afwachten wat PS6 gaat bieden.
Werkt elke technologie even goed in alle games? Nee, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het kan zéér zeker bijdragen aan een betere ervaring op gebied van gameplay. Cyberpunk 2077 is daar echt een goede voorbeeld van of Alan Wake 2.
Het staat allemaal nog in de kinderschoentjes, ik verwacht dat deze trend nu door gezet wordt. Er zijn zelfs al YouTubers zoals Linus Tech Tips dat ray tracing nu "mandatory" is. We stappen nu toch langzaam van rasterisatie af.
Het gaat om het hele pakket dat je voorgeschoteld krijgt. Je kunt het vergelijken met chocolade en speciaal bieren, die versterken elkaars smaak.
[ Voor 8% gewijzigd door Toonen1988 op 17-01-2025 12:20 ]
:strip_exif()/f/image/CWpHGaqbMgGTfGp7Ii1w0L8t.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.dualshockers....releasing-on-pc-due-mods/
https://www.techopse.com/...ned-to-block-sexual-mods/
[ Voor 12% gewijzigd door Toonen1988 op 20-01-2025 09:21 ]
Wat preutsToonen1988 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:20:
Teamkill media heeft bekent gemaakt dat Code Violet niet naar PC komt wegens NSFW mods.
[Afbeelding]
Bron: https://www.dualshockers....releasing-on-pc-due-mods/

Wel jammer dat om die reden de PC gamers een spel moeten mislopen!
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Rule 34 blijft bestaan zelfs zonder PC versie.G_Dragon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:21:
[...]
Wat preuts![]()
![]()
Wel jammer dat om die reden de PC gamers een spel moeten mislopen!
Haha trueToonen1988 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Rule 34 blijft bestaan zelfs zonder PC versie.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik ben er vrij zeker van dat mods die het spel beter speelbaar, of makkelijker of een hardnekkig proble(e)m(en) van het spel fixen veel vaker gebruikt worden. Er zijn voor heel veel spellen hele nuttige, zinvolle mods beschikbaar.
Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements
Veel sociale media aanwezigheid, veel clickbait posten en veel hype proberen te creëren rondom hun games, maar de games vallen gewoon tegen. Laat ze daar hun energie maar eens instoppen. Maar gok dat ze meer op hun Twitter account zitten dan code aan het kloppen zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door uchiha tijntje op 20-01-2025 13:14 ]
Dit is trouwens de trailer van de desbetreffende game… misschien dat mods het nog interessant zouden maken
[ Voor 33% gewijzigd door uchiha tijntje op 21-01-2025 00:41 ]
Wow...uchiha tijntje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:34:
[Video: Code Violet - Announcement Trailer | PS5 Games]
Dit is trouwens de trailer van de desbetreffende game… misschien dat mods het nog interessant zouden maken
Copy Alien
Find/replace xenomorph -> raptor/t-rex
Done?
Ben verder niet zo goed in graphics analyseren maar vond die voeten in het begin er gelijk bar slecht uitzien en gezicht daarna leek niet veel beter. Daar missen we inderdaad niet veel aan schat ik zo
Gamertag: FinrazielNL
Jep, en helaas doe ik dus mee om die game zichtbaar te maken. Dus die debiele tactiek om onzinnige dingen te roepen werkt helaas welFinraziel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 06:38:
[...]
Wow...
Copy Alien
Find/replace xenomorph -> raptor/t-rex
Done?
Ben verder niet zo goed in graphics analyseren maar vond die voeten in het begin er gelijk bar slecht uitzien en gezicht daarna leek niet veel beter. Daar missen we inderdaad niet veel aan schat ik zo
Haha ja dat ziet er niet fantastisch uit, veel copy paste van Alien: Isolation. Er zullen vast mensen zijn die dit gaan spelen, maar mij niet gezienuchiha tijntje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:34:
[Video: Code Violet - Announcement Trailer | PS5 Games]
Horizon's MMO Appears to Have Been Cancelled. https://t.co/euBdqNTb8K pic.twitter.com/GgwNJR3Z4h
— Push Square (@pushsquare) 21 januari 2025
Ter aanvulling. Dit gaat om de MMO die door NCsoft ontwikkeld werd. Guerilla is zelf ook met een Horizon Online game bezig. Die gaat (vooralsnog) nog wel komen.
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van deze ontwikkelaar gehoord. Sterker nog, zelfs de games heb ik nog nooit van gehoord, zelfs Quantum Error. Maar schijnbaar mis ik helemaal niks, zelfs IGN had dit te zeggen.uchiha tijntje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:14:
Teamkill Media, de maker van Quantum Error, is een developer en publisher die je niet al te serieus moet nemen.
Veel sociale media aanwezigheid, veel clickbait posten en veel hype proberen te creëren rondom hun games, maar de games vallen gewoon tegen. Laat ze daar hun energie maar eens instoppen. Maar gok dat ze meer op hun Twitter account zitten dan code aan het kloppen zijn.
"Quantum Error is the best modern example that I can think of when it comes to a game that attempts to do so much and yet fails at almost all of it"
Dit spel zal natuurlijk eerst uitkomen op de playstation natuurlijk en dan twee à drie jaar na release pas op PC uitkomen.Raem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Ter aanvulling. Dit gaat om de MMO die door NCsoft ontwikkeld werd. Guerilla is zelf ook met een Horizon Online game bezig. Die gaat (vooralsnog) nog wel komen.
Moet de allereerste deel nog uitspelen. Maar deze game wereld in multiplayer, zou ik wel interesse in hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door Toonen1988 op 21-01-2025 13:26 ]
Live service games releasen ze denk ik wel tegelijk op Playstation en PC. Dat was met Helldivers 2 en Concord in ieder geval wel het geval.Toonen1988 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:24:
[...]
Dit spel zal natuurlijk eerst uitkomen op de playstation natuurlijk en dan twee à drie jaar na release pas op PC uitkomen.
Moet de allereerste deel nog uitspelen. Maar deze game wereld in multiplayer, zou ik wel interesse in hebben.
Ze moeten eens inzetten op vette nieuwe singleplayer games daar bij Sony. Daar ontbreekt het deze gen best aan. Nieuwe vette exclusives.
[ Voor 51% gewijzigd door Timothy3000 op 21-01-2025 16:46 ]
Ik hoop dat Sony games laat maken die ontwikkelaars willen maken. Niet teveel beïnvloed door gamers want dan speel ik de aankomende 25 jaar Sony single player games die elke keer hetzelfde zijn en niet teveel de commercie want dan speel ik alleen maar life service. Laat ze gewoon ontwikkelaars de vrijheid om te maken wat ze willen. Dat levert het meest creativiteit op!Timothy3000 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:44:
Zijn er veel mensen die op een online Horizon zitten te wachten? Klinkt vrij gaar imo.
Ze moeten eens inzetten op vette nieuwe singleplayer games daar bij Sony. Daar ontbreekt het deze gen best aan. Nieuwe vette exclusives.
Het ligt er maar net aan welke bron je aanhoudt.
https://gamingnation.nl/horizon-mmo-is-niet-geannuleerd/
Al zou het voor NC goed zijn om even een kritische terugblik in te plannen, na de faal die Throne and Liberty heet.
Zou mooi zijn voor de studio als die nog in ontwikkeling is.TheBrut3 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Het ligt er maar net aan welke bron je aanhoudt.
https://gamingnation.nl/horizon-mmo-is-niet-geannuleerd/
Al zou het voor NC goed zijn om even een kritische terugblik in te plannen, na de faal die Throne and Liberty heet.
Sony maakt PSN optioneel voor een aantal PC games. Iets wat ze natuurlijk sowieso niet verplicht hadden moeten maken. Je krijgt nu extra in-game content als je ervoor kiest wel een PSN account te gebruiken.
Soort “payed content” maar ipv voor geld met je informatieRaem schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:07:
https://blog.playstation....-playstation-games-on-pc/
Sony maakt PSN optioneel voor een aantal PC games. Iets wat ze natuurlijk sowieso niet verplicht hadden moeten maken. Je krijgt nu extra in-game content als je ervoor kiest wel een PSN account te gebruiken.
[ Voor 19% gewijzigd door uchiha tijntje op 29-01-2025 19:00 ]
Hier sluit ik me bij aan, diverse andere uitgevers doen precies hetzelfde. Denk hierbij aan Microsoft, Ubisoft, Activision etc.uchiha tijntje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:57:
[...]
Soort “payed content” maar ipv voor geld met je informatieZelf vind ik al het geklaag over een extra account wel erg overtrokken maar dat ben ik
Wat vooral onlogisch was is dat ze een psn account verplichtte terwijl in sommige landen dat uberhaubt geen optie was als ik het goed begreep destijds.
Het zou bijv. wel handig zijn wanneer je PSN aan Steam kunt koppelen, zodat je in geen enkel spel apart hoeft in te loggen.
Maar het grootste kritiek kwam inderdaad van gamers die in landen wonen waar totaal geen PSN beschikbaar is. En dat is best wel erg voor de mensen die in dat land wonen.
Maar zijn die ook verplicht? Microsoft wel als je een Xbox gebruikt, maar dat lijkt me logisch. Ubisoft en Activision zijn volgens mij optioneel, en daar zit wat mij betreft wel een verschil.Toonen1988 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Hier sluit ik me bij aan, diverse andere uitgevers doen precies hetzelfde. Denk hierbij aan Microsoft, Ubisoft, Activision etc.
Ik heb ook niet perse moeite met accounts als ik weet dat het écht nodig is. Een PSN account is natuurlijk totaal overbodig voor singleplayer games. Dat Sony dit wel verplichte vind ik ook onzin. En ze maakte daarmee inderdaad hun games ontoegankelijk voor een groot aantal landen.
Nu worden deze ecosystemen langzaamaan meer en meer opengesteld, bijvoorbeeld crossplay) of het gelijktijdig of op een toekomstig moment uitbrengen van een speltitel via een concurrerend ecosysteem/platform die voorheen een console exclusive was.
En wordt de verplichte accountregistratie uitgerold terwijl dit niet per se noodzakelijk is maar wel zeer aantrekkelijk is voor de consoleplatformhouder. Als je namelijk al een (niet actief gebruikt) account hebt aangemaakt dan ga je wellicht in de toekomst ook de hardware of een abonnement afsluiten.
M.i. had Sony beter in vrijwel alle 140 landen accountregistratie mogelijk moeten maken/toestaan en aan de achterkant de functionaliteit van dergelijke accounts sterk te beperken. Dat Sony hiervoor niet gekozen heeft zal wel met wet- en regelgeving en juridische aansprakelijkheid te maken hebben.
Daarnaast zijn er al sterke geruchten dat Starfield, Fable en Flight Simulator '24 naar PS4 en Switch 3 komen.
Eind van een tijdperk, begin van een nieuwe
En het feit dat moderne AAA niet meer uit de kosten komen op 1 platform. Een abonnement is zowat de heilige graal voor bedrijven. Sony ziet dat ook, maar durft voorlopig enkel op pc te releasen.mobygo76 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Microsoft gaat zich denk ik vooral focussen op pc gaming. Daar is gamepass uitermate geschikt. En daar zitten veel meer potentiële klanten. De Xbox is alleen maar een stukje hardware. Helemaal nu de handhelds zo populair zijn. Sony heeft dit volgens mij ook echt wel door. De fanboys van Sony alleen nog niet. Constante revenues van klanten, daar is iedereen naar op zoek in de vorm van een abonnement. Het risico van een hit or mis game releasen is niet meer van deze tijd. Spider-Man 2 binnen 16 maanden op de pc uitbrengen was 3 jaar geleden ondenkbaar.
Ik verwacht dat je Spider-Man 2 straks via Windows 11 op je Xbox handheld kunt spelen.
My two cents.
Het is perfect logisch wat microsoft doet (commercieel gezien), ze willen al langer een centje meepikken van steam op windows ook. Als ze ineens een overkoepelend platform kunnen bieden (dus niet alleen focus op pc) dan kunnen ze een groot stuk van de markt innemen (buy once, play anywhere is heel aantrekkelijk).
Of ze het gaat lukken is een andere vraag. Als ze het lukt heeft Sony wel een probleem. Teren op exclusives is heel fragiel, als ze enkele mindere afleveren is er ineens veel minder cashflow.
Gamers hebben andere belangen natuurlijk. Uiteindelijk zie ik graag diversiteit, en geen monopolie. En ruimte voor experimentatie via indies (vernieuwing in AAAs is wss teveel gevraagd
Maar voor Microsoft is dit belang aanzienlijk groter aangezien de xbox maar iets van 1/3 (inmiddels waarschijnlijk nog minder) van de aantallen heeft verkocht als de ps5. En dan heb je ook nog eens gamepass waarbij je natuurlijk (in absolute cijfers) een stuk minder spellen verkoopt + het risico dat mensen na een paar uur het spel neerleggen omdat het "toch gratis" is.ilm schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:44:
[...]
En het feit dat moderne AAA niet meer uit de kosten komen op 1 platform. Een abonnement is zowat de heilige graal voor bedrijven. Sony ziet dat ook, maar durft voorlopig enkel op pc te releasen.
Het is perfect logisch wat microsoft doet (commercieel gezien), ze willen al langer een centje meepikken van steam op windows ook. Als ze ineens een overkoepelend platform kunnen bieden (dus niet alleen focus op pc) dan kunnen ze een groot stuk van de markt innemen (buy once, play anywhere is heel aantrekkelijk).
Of ze het gaat lukken is een andere vraag. Als ze het lukt heeft Sony wel een probleem. Teren op exclusives is heel fragiel, als ze enkele mindere afleveren is er ineens veel minder cashflow.
Gamers hebben andere belangen natuurlijk. Uiteindelijk zie ik graag diversiteit, en geen monopolie. En ruimte voor experimentatie via indies (vernieuwing in AAAs is wss teveel gevraagd).
Wat mij betreft hebben ze een sterfhuisconstructie gemaakt waarbij de enige overlevingstactiek enorme schaalvergroting is om het op die manier kostendekkend te maken. Maar dit ga je uiteraard ook terugzien in de kwaliteit van grote games die op gamepass staan. Want kijk nu eens objectief naar de grote AAA-titels die er op uitkomen en de scores; ergens in de 80 at best. AAA spellen die gewoon dik in de 90 scoren ontbreken er gewooon.
Mocht Microsoft het ooit voor elkaar krijgen om gamepass op de Playstation te krijgen dan heeft een xbox echt geen enkele meerwaarde meer. Een Playstation geeft je dan een aanzienlijk grotere bibliotheek waarbij je eigenlijk het beste van beide werelden hebt.
Ik zie eerder nog iets van een streaming apparaat voor een laag bedrag dan echt een volledige console.
En met dat allemaal in het achterhoofd kan ik me goed voorstellen dat mensen die (enkele jaren geleden) bewust gekozen hebben voor een xbox zich toch enigzins bedrogen voelen omdat alles nu ook uit komt op de ps5 en ze net zo goed die console hadden kunnen kopen. Voor mij was de grootste reden dat ik gamepass ultimate goedkoop kon krijgen (3 jaar voor €76) en de spellen via vpn goedkoop aangeschaft konden worden (is ook allemaal moeilijker gemaakt). Zodra gamepass volgend jaar afloopt zie ik me nog maar heel weinig spelen op het apparaat. Als ik spellen full priced moet kopen ga ik voor de (grafisch superieure) PS5 Pro versie en gamepass voor de normale prijs vind ik echt absurd als je echt kijkt naar de kwaliteit van spellen die er op staan. En de xbox behouden voor de exclusives is toch niet meer nodig, aangezien die ook op de PS5 en PC komen.
[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 01-02-2025 07:18 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Maar de pc is toch ook een Xbox?G_Dragon schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Klopt, ik had er even duidelijk bij moeten zetten dat ik voor Xbox bedoelde. Dacht niet dat het nodig zou zijn, aangezien we in het Xbox topic aan het praten zijn
Geintje, het is natuurlijk ook het xsx|xss topic en niet het xbox topic
Daar ben ik het toch niet echt mee eens. Er is meer dan puur alleen welke games er beschikbaar zijn. Dat is zeker een belangrijk aspect, maar niet alles. Ik wil hier geen Sony bash post van maken dus ik zal er verder niet op ingaan.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:15:
Mocht Microsoft het ooit voor elkaar krijgen om gamepass op de Playstation te krijgen dan heeft een xbox echt geen enkele meerwaarde meer. Een Playstation geeft je dan een aanzienlijk grotere bibliotheek waarbij je eigenlijk het beste van beide werelden hebt.
Daarnaast denk ik dat als het Microsoft lukt om een écht goede Xbox schil voor Windows te maken waarbij je (Steam Deck stijl) eigenlijk nooit naar de desktop hoeft als je dat niet wil, en zeker als je makkelijk al je games uit verschillende stores kunt toevoegen in je Xbox omgeving, ze zeker nog een zeer aantrekkelijke optie kunnen hebben als ze met een volgende Xbox komen die eigenlijk gewoon een Windows console voor je tv is.
Of ze dat waar weten te maken is uiteraard afwachten, maar ik zou ze nog niet helemaal afschrijven.
Consoles lijken qua hardware (en dus graphics) meer dan ooit op elkaar. Uiteindelijk zijn de belangrijkste verschillen:Finraziel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:03:
Daar ben ik het toch niet echt mee eens. Er is meer dan puur alleen welke games er beschikbaar zijn. Dat is zeker een belangrijk aspect, maar niet alles. Ik wil hier geen Sony bash post van maken dus ik zal er verder niet op ingaan.
- looks/bouwkwaliteit van de console, waarbij ze er naar mijn mening beide niet uit zien en onpraktisch zijn (PS5 vanwege zijn looks en xbox vanwege zijn onhandige dikte). Maar voor mij zou de xbox winnen vanwege de stilte
- controllers, waarbij er ook hier weer een verschil in voorkeur ligt. Technisch gezien is de Dual Sense controller echt compleet superieur vanwege zijn triggers, haptics, touchpad, microfoon, gyro en ingebouwde accu.
- interface, ook nu weer voorkeur en wat verschillen maar de "basis" (dus de lijst met games op het hoofdscherm) lijken tegenwoordig ook behoorlijk op elkaar.
De controller en de games zijn wqat mij betreft (met afstand) het meest belangrijke aan een console. Zij bepalen toch hoe je alles ervaart en vallen of staan met elkaar. Geen (of slechte) games of waardeloze controls zijn natuurlijk funest voor een console (met de Atari Jaguar als ultiem voorbeeld voor beide zaken).
Het grootste probleem met de xbox (sinds de one) is gewoon een gebrek aan goede exclusives. Spellen die "grootst" gebracht worden (een Starfield, Red Fall, Halo Infnite, Hellblade 2) vallen toch in meer of mindere mate tegen. En die paar echt goede exclusives (zoals Forza Horizon) komen nu ook naar de grote concurrent. Wat zouden nog redenen zijn (los van wat voorkeuren) om, buiten gamepass, voor een xbox te gaan? Dus geen gamepass en alle spellen op een normale/legale manier kopen (op disc of digitaal, maar niet goedkoop via VPN)?
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
De volle ‘mep’ betalen voor elk spel zie ik totaal niet zitten.
Met de Gamepass kan je gewoon proberen, bevalt het niet, geen probleem, speel gewoon iets anders. Ik vermaak mij al jaren prima met de beschikbare content. Af en toe als ik iets erg goed vind, koop ik het spel ook uit, al is het maar om de uitgever te steunen…
Ik zie Xbox precies meer evolueren naar een game-streaming device en dat vind ik prima. Zolang ik maar aan m’n opgebouwde game-bibliotheek kan. Evt Stream erbij zou leuk wel erg leuk zijn.
Bij PS zou ik wéér van 0 opnieuw moeten beginnen… (4 jaar geleden Gaming pc weg gedaan voor de Xbox)
Mss eentje naast de Xbox, maar ik weet niet of vrouwlief daarmee gaat lachen
Moest Xbox niet met een alternatief voor de PS6 komen, dan zou ik wel serieus beginnen te twijfelen.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Het is de oude discussie weer maar waarom exclusives? Ik snap het argument nog als je zegt dat ze nodig zijn voor het gezond houden van een ecosysteem al is daar ook over te discussiëren, maar voor het individu die een console koopt hoeft dat helemaal niks uit te maken. Het gaat om of de games die die persoon wil spelen beschikbaar zijn op die console. Of iemand anders met een andere console ze níet kan spelen zou toch eigenlijk hooguit als negatief mee moeten spelen (want kan niet samenspelen), niet als positief?MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Consoles lijken qua hardware (en dus graphics) meer dan ooit op elkaar. Uiteindelijk zijn de belangrijkste verschillen:
- looks/bouwkwaliteit van de console, waarbij ze er naar mijn mening beide niet uit zien en onpraktisch zijn (PS5 vanwege zijn looks en xbox vanwege zijn onhandige dikte). Maar voor mij zou de xbox winnen vanwege de stilte
- controllers, waarbij er ook hier weer een verschil in voorkeur ligt. Technisch gezien is de Dual Sense controller echt compleet superieur vanwege zijn triggers, haptics, touchpad, microfoon, gyro en ingebouwde accu.
- interface, ook nu weer voorkeur en wat verschillen maar de "basis" (dus de lijst met games op het hoofdscherm) lijken tegenwoordig ook behoorlijk op elkaar.
De controller en de games zijn wqat mij betreft (met afstand) het meest belangrijke aan een console. Zij bepalen toch hoe je alles ervaart en vallen of staan met elkaar. Geen (of slechte) games of waardeloze controls zijn natuurlijk funest voor een console (met de Atari Jaguar als ultiem voorbeeld voor beide zaken).
Het grootste probleem met de xbox (sinds de one) is gewoon een gebrek aan goede exclusives. Spellen die "grootst" gebracht worden (een Starfield, Red Fall, Halo Infnite, Hellblade 2) vallen toch in meer of mindere mate tegen. En die paar echt goede exclusives (zoals Forza Horizon) komen nu ook naar de grote concurrent. Wat zouden nog redenen zijn (los van wat voorkeuren) om, buiten gamepass, voor een xbox te gaan? Dus geen gamepass en alle spellen op een normale/legale manier kopen (op disc of digitaal, maar niet goedkoop via VPN)?
Verder vind ik de interface misschien belangrijker dan jij en heb die van Sony nooit echt fijn gevonden (met als kanttekening dat ik die van de ps5 niet zo bekend mee ben), en de controller geldt hetzelfde voor, die van de Xbox ligt perfect in mijn hand. Verder heb ik bij Sony veel vaker het gevoel dat ze allemaal klantonvriendelijke zaken doen. Logisch aan een kant omdat zij de dominante partij zijn en als Microsoft praktisch alleenheerser was dan zouden ze ook veel minder lief zijn, maar het is voor mij ook een punt waardoor ik minder snel weer een PlayStation zou kopen (en nee ik heb geen specifieke voorbeelden nu, ook omdat ik probeer om hier dus geen Sony bash post van te maken).
Exclusives hebben inderdaad, puur kijkend naar de consument, geen waarde. MAAR in een wereld waarbij er 1st en 2nd party developers zijn die enkel voor een specifieke console spellen maken is dit wel degelijk van belang.Finraziel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:29:
[...]
Het is de oude discussie weer maar waarom exclusives? Ik snap het argument nog als je zegt dat ze nodig zijn voor het gezond houden van een ecosysteem al is daar ook over te discussiëren, maar voor het individu die een console koopt hoeft dat helemaal niks uit te maken. Het gaat om of de games die die persoon wil spelen beschikbaar zijn op die console. Of iemand anders met een andere console ze níet kan spelen zou toch eigenlijk hooguit als negatief mee moeten spelen (want kan niet samenspelen), niet als positief?
Verder vind ik de interface misschien belangrijker dan jij en heb die van Sony nooit echt fijn gevonden (met als kanttekening dat ik die van de ps5 niet zo bekend mee ben), en de controller geldt hetzelfde voor, die van de Xbox ligt perfect in mijn hand. Verder heb ik bij Sony veel vaker het gevoel dat ze allemaal klantonvriendelijke zaken doen. Logisch aan een kant omdat zij de dominante partij zijn en als Microsoft praktisch alleenheerser was dan zouden ze ook veel minder lief zijn, maar het is voor mij ook een punt waardoor ik minder snel weer een PlayStation zou kopen (en nee ik heb geen specifieke voorbeelden nu, ook omdat ik probeer om hier dus geen Sony bash post van te maken).
Natuurlijk zou het mooi zijn als Mario, Uncharted, Halo, etc. op alle consoles te spelen zouden zijn maar de realiteit is anders.
- Nintendo met hun vele exclusives (die echt exclusief zijn want ze komen op geen enkel ander platform uit) + 3rd party spellen.
- Sony met hun vele exclusives (die mondjesmaat nu veel later ook op de pc komen) + 3rd party spellen.
- Microsoft met hun matige hoeveelheid exclusives waarvan het gros minder scoort dan Sony en Nintendo die ook nog een grotendeels op de pc beschikbaar zijn + 3rd party spellen (waarbij er een groeiend aantal developers zijn die geen Xbox versie meer uitbrengen)
En die paar exclusives waardoor je mogelijk een xbox zou kopen komen nu ook uit op concurrerende systemen.
Er is dus, puur kijkend naar spellen, gewoon weinig tot geen reden meer om een Xbox te kopen. Met een Switch + PlayStation heb je 99% van de bibliotheek tot je beschikking. Met een Switch + Xbox mis je de Sony exclusives en wat 3rd party spellen en met alleen een Xbox mis je het grootste deel van de spellen.
Dit is gewoon een logisch gedachtegoed en gaat echt wel meespelen in de aankoop van een console. Ik zou, buiten gamepass, echt niemand aanraden om een Xbox te kopen boven een PS5.
Je kijkt er heel erg naar als een "echte gamer" die mogelijk op verschillende platforms speelt als daar games op zijn die niet op andere platforms komen, maar dat is niet de grootste groep denk ik (al zit ik er zelf ook in en dat zal voor de meeste mensen die naar een game forum komen gelden). Waarom zou ik een Xbox kopen als ik het ook op andere platformen kan spelen? Tja, waarom zou je een ander platform kopen als wat je wil spelen op de Xbox is?MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Exclusives hebben inderdaad, puur kijkend naar de consument, geen waarde. MAAR in een wereld waarbij er 1st en 2nd party developers zijn die enkel voor een specifieke console spellen maken is dit wel degelijk van belang.
Natuurlijk zou het mooi zijn als Mario, Uncharted, Halo, etc. op alle consoles te spelen zouden zijn maar de realiteit is anders.
- Nintendo met hun vele exclusives (die echt exclusief zijn want ze komen op geen enkel ander platform uit) + 3rd party spellen.
- Sony met hun vele exclusives (die mondjesmaat nu veel later ook op de pc komen) + 3rd party spellen.
- Microsoft met hun matige hoeveelheid exclusives waarvan het gros minder scoort dan Sony en Nintendo die ook nog een grotendeels op de pc beschikbaar zijn + 3rd party spellen (waarbij er een groeiend aantal developers zijn die geen Xbox versie meer uitbrengen)
En die paar exclusives waardoor je mogelijk een xbox zou kopen komen nu ook uit op concurrerende systemen.
Er is dus, puur kijkend naar spellen, gewoon weinig tot geen reden meer om een Xbox te kopen. Met een Switch + PlayStation heb je 99% van de bibliotheek tot je beschikking. Met een Switch + Xbox mis je de Sony exclusives en wat 3rd party spellen en met alleen een Xbox mis je het grootste deel van de spellen.
Dit is gewoon een logisch gedachtegoed en gaat echt wel meespelen in de aankoop van een console. Ik zou, buiten gamepass, echt niemand aanraden om een Xbox te kopen boven een PS5.
Daarnaast lijkt pc meer en meer de echte winnaar te zijn de laatste jaren en dat is iets waar Microsoft als ze hun kaarten goed spelen flink voordeel uit zou kunnen halen.
Maar het is afwachten en het zou me ook helemaal niks verbazen als Microsoft het compleet verprutst en Valve straks wegloopt met de pc markt.
Maar waarom jezelf limiteren tot de bibliotheek op de xbox terwijl je hetzelfde + een stuk meer ook op de PS kan krijgen?Finraziel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:46:
Waarom zou ik een Xbox kopen als ik het ook op andere platformen kan spelen? Tja, waarom zou je een ander platform kopen als wat je wil spelen op de Xbox is?
Daarnaast lijkt pc meer en meer de echte winnaar te zijn de laatste jaren en dat is iets waar Microsoft als ze hun kaarten goed spelen flink voordeel uit zou kunnen halen.
Maar het is afwachten en het zou me ook helemaal niks verbazen als Microsoft het compleet verprutst en Valve straks wegloopt met de pc markt.
En ik zou de pc niet echt als winnaar zien op dit moment. Prijzen van hardware zijn exorbitant hoog en het gebrek aan optimalisatie is nog (stukken) erger dan op de consoles. Kijk nu maar weer naar Spiderman 2 op de pc; zelfs een 5090 heeft er problemen mee...
Mocht Valve SteamOS fatsoenlijk uit gaan brengen op de desktop en men stapt meer en meer over van DirectX naar Vulkan dan zie ik het echt nog wel gebeuren. Maar Microsoft heeft al 20 jaar de neiging om een goede en slechte Windows af te wisselen, dus waarschijnlijk zal Windows 12 (tijdig) komen om het tij weer te keren....
Pc prijzen zijn helemaal niet hoog. Op redelijk oude hardware kan je tegenwoordig perfect gamen.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:51:
[...]
Maar waarom jezelf limiteren tot de bibliotheek op de xbox terwijl je hetzelfde + een stuk meer ook op de PS kan krijgen?
En ik zou de pc niet echt als winnaar zien op dit moment. Prijzen van hardware zijn exorbitant hoog en het gebrek aan optimalisatie is nog (stukken) erger dan op de consoles. Kijk nu maar weer naar Spiderman 2 op de pc; zelfs een 5090 heeft er problemen mee...
Mocht Valve SteamOS fatsoenlijk uit gaan brengen op de desktop en men stapt meer en meer over van DirectX naar Vulkan dan zie ik het echt nog wel gebeuren. Maar Microsoft heeft al 20 jaar de neiging om een goede en slechte Windows af te wisselen, dus waarschijnlijk zal Windows 12 (tijdig) komen om het tij weer te keren....
Totdat je de nieuwste spellen op 4k wil spelen en er achter komt dat de optimalisatie ver te zoeken is...giantgiantus schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Pc prijzen zijn helemaal niet hoog. Op redelijk oude hardware kan je tegenwoordig perfect gamen.
Kan echt helemaal prima. Gemiddelde gamer ziet echt geen verschil tussen ULTRA en GOED en al helemaal niet tussen DLSS of geen DLSS als de beelden in beweging zijn. Mensen worden beetje gek door FOMO en daar spelen de hardware boeren slim op in.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Totdat je de nieuwste spellen op 4k wil spelen en er achter komt dat de optimalisatie ver te zoeken is...
Je vergeet de allerbelangrijksteMazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Consoles lijken qua hardware (en dus graphics) meer dan ooit op elkaar. Uiteindelijk zijn de belangrijkste verschillen:
- Waar spelen mijn vrienden Fifa / Call of Duty / GTA op?
- Waar kan ik zo goedkoop mogelijk op gamen?
Je bekijkt het veel te veel als een fanatieke gamer. Dat is niet de core doelgroep van Sony en Microsoft. De groep die gewoon een beetje wil gamen is veel groter en belangrijker.
Playstation heeft een goede branding en doet veel aan marketing. Dat zie je terug in de sales en de bekendheid van het merk. Microsoft doet dit veel minder.
Ik denk dat op het moment dat Microsoft Gamepass breed inzetbaar maakt (volgens mij zijn ze al met LG bezig) en het abonnement veel bekender maken, ze veel meer mensen zullen bereiken.
Edit; verkeerde post gequote
[ Voor 77% gewijzigd door Raem op 01-02-2025 10:25 ]
Je hebt volgens mij echt het idee dat jij tot de belangrijkste doelgroep hoort van publishers en developers.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Totdat je de nieuwste spellen op 4k wil spelen en er achter komt dat de optimalisatie ver te zoeken is...
De grootste groep gamers interesseert exclusives bar en bar weinig. Ze willen Fortnite, CoD, GTA en FC, Minecraft en Roblox. En dat spelen ze op een console die vrienden hebben, of die al thuis onder de tv staat, of helemaal voor de nieuwe generatie gamers liefst op een telefoon of tablet. Een Astrobot of een Indiana Jones boeit de grootste groep gewoonweg niet. Van de 5 mensen die ik ken met een PS5 speelt niemand een Spider-Man, GoW, The last of Us of welke exclusive Sony ook maar uitbrengt. Grappig genoeg speelt de “grootste PlayStation fan” drie games. Minecraft, CoD en de volledige doom serie.
Daarnaast interesseert het echt maar een hele hele hele kleine groep hoe een PC game op 4K draait op een 5090, aangezien een achterlijk grote groep gamers nog steeds prima de hiervoor genoemde games spelen op hun Xbox One of een PS4.
En de doelgroep waar wij hier op GoT onder vallen zal naar mijn inschatting relatief steeds kleiner en kleiner worden naarmate de jeugd die is opgegroeid met f2p games en het kunnen spelen van hun games op vele verschillende schermen volwassen wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door uchiha tijntje op 01-02-2025 10:43 ]
Mijn punt is dat er bar weinig redenen zijn voor iemand om voor een console te gaan met een aanzienlijk kleinere library dan de concurrentie. Daar hoef je geen hardcore gamer voor te zijn.
Maar het marktaandeel laat al zien dat een steeds groter wordende groep de Xbox links laat liggen en voor een PlayStation gaat. Rationeel gezien de meest logische keuze; je kunt er alle mainstream spellen op spelen (de FIFA’s, CoD’s, etc.) en mocht men wet anders willen spelen dan hebben ze toegang tot het volledige pakket aan exclusives.
Stel je voor dat je met een AMD kaart 70% van de spellen kon spelen en met een net zo dure NVIDIA 99%. Wat zou dan de meest logische keuze zijn?
Microsoft is gewoon het nieuwe Sega aan het worden. Een console die te weinig afzetmarkt heeft om rendabel te zijn en daarom multiplatform gaan. Met als grootste verschil dat de markt natuurlijk stukken groter is dan 25 jaar geleden.
Zelfs voor Sony heeft de console space een te kleine afzetmarkt. En de noodzaak voor multiplatform wordt financieel gezien steeds groter. Het enige verschil is, is dat MS die keuze al vol heeft gemaakt en Sony nog aan het twijfelen is. Over een paar jaar zien we of Sony ook overstag is gegaan.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:48:
Microsoft is gewoon het nieuwe Sega aan het worden. Een console die te weinig afzetmarkt heeft om rendabel te zijn en daarom multiplatform gaan. Met als grootste verschil dat de markt natuurlijk stukken groter is dan 25 jaar geleden.
Als ik voor mezelf spreek, omdat de andere factoren ook meewegen. Persoonlijk zie ik eigenlijk niet zo gek veel wat wel op PS5 is en niet op XSX|S wat ik écht jammer zou vinden om te missen. Nou speel ik voornamelijk op PC tegenwoordig, en ik heb een paar Sony games daarop ook gespeeld, maar zo onmisbaar vind ik ze toch niet. Stel ik zou in een situatie komen dat ik nog maar één console mag kiezen en daar de komende jaren exclusief op moet spelen, dan weet ik nog niet zeker welke het wordt maar de Xbox maakt een goede kans. Waarom? Omdat ik de PS5 lelijk vind, omdat ik voorgaande controllers van Sony veel minder fijn vond (maar dat is een van de dingen die ik dan zou willen testen voor ik zo'n beslissing maak), omdat ik de interface van de Xbox veel fijner vindt, omdat ik vind dat Sony vrij vaak consumentonvriendelijke acties uitvoert... En gamepass zou ook meespelen, maar goed je vroeg eerder om die buiten beschouwing te laten.MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:51:
[...]
Maar waarom jezelf limiteren tot de bibliotheek op de xbox terwijl je hetzelfde + een stuk meer ook op de PS kan krijgen?
Wat betreft de PC... nou heb ik zeker een bovengemiddeld systeem, ik heb een 5800X3D met 32 GB ram en een 7900XT videokaart en ja dat kost meer dan een PS5 of PS5 Pro (maar een stuk minder dan alleen een 5090), aangesloten op een 42" LG C4 TV (die op een iets grotere afstand van mij aan een arm hangt dan normaal voor een monitor, maar alsnog een erg groot deel van mijn blikveld inneemt). Ik speel sinds ik die heb gewoon alles op 4k over het algemeen, maar ik moet zeggen dat ik meestal niet meteen voor de nieuwste games ga dus ik kan niet echt spreken over de allernieuwste releases. Spiderman 1 staat bijvoorbeeld nog op mijn mentale lijstje om eens op te pikken, maar mijn backlog is zo enorm, wie weet of en wanneer ik daar ooit aan toe kom. Maar als ik zo eens op Spiderman 2 benchmark google dan zie ik als eerste iemand die hem op een 1650 test en dat ziet er gewoon speelbaar uit (hoewel op 720p). Op een 3060 gaat het helemaal prima. Ik zie helaas geen test van mijn videokaart, maar ik zou me niet echt zorgen maken als ik die game nu zou willen spelen.
En dat laatste (edit: eh ik bedoel die backlog, had wat toegevoegd later
Goed, ik heb ook Returnal en Detroit Become Human gespeeld, vooral de eerste was jammer geweest als ik die gemist had, maar echt onoverkomelijk had dat ook niet geweest (wat al duidelijk is uit het feit dat ik die dus pas afgelopen jaar gespeeld heb, anders was dat wel eerder gebeurd).
Het is zeker waar dat er iets bij Microsoft moet gebeuren en dat als ze gewoon op de huidige koers doorgaan dat Xbox waarschijnlijk langzaam weg zal kwijnen. Maar dat was je vraag niet, je vroeg wat nog redenen zouden zijn om voor Xbox te gaan. Die vraag heb ik nu al een paar keer beantwoord.
En deze hardware periodiek een spec-bump geven (bijvoorbeeld elke 2-3 jaar).
En als Microsoft zorgt voor een goede streamingsapp zorgt, en standaard vooraf geïnstalleerd, voor tv's of tv-boxen dan kunnen er heel veel gratis niet fps-kritische spellen op reeds aanwezige hardware in het huishouden worden gespeeld. Eventueel aangevuld met een tijdelijk Game Pass abonnement.
Valve is de lachende derde, Xbox brengt de spellen naar "hun" platform, de PC. Als ze een enkel niet-consolespel willen spelen dan zal deze zeer waarschijnlijk via Valve (of concurrent) worden aangeschaft. Waarom? De verkoopprijzen van PC-spellen liggen veelal aanzienlijk lager dan consolespellen.
Of de PC-versie van een PlayStation Exclusive, die in de consolemodus op de PC kan worden gepeeld.
Maar Microsoft is Microsoft, ze hebben geen verstand van retail marketing, in tegenstelling tot PlayStation en Nintendo, dus of het ze lukt valt te betwijfelen.
[ Voor 3% gewijzigd door ariekanari op 01-02-2025 14:23 ]
Gaat nooit gebeuren alle Sony games in betere kwaliteit spelen dan ze zelf kunnen bieden. Ik weet dat je over de pc versies praat, maar zover gaan ze het nooit laten komen. Sony gaat vasthouden aan waar ze goed in zijn en dat zijn hun exclusives.drakiesoft schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:52:
Even m'n glazen bol erbij pakken en de geruchten die Phil en consorten zelf in gang hebben gebracht, kom ik op de volgende theorie. Er gaan geruchten dat de next gen Xbox volgend jaar al uitkomt. De ps6 een jaar later. Geruchten dat de nieuwe xbox een hybride vorm gaat krijgen dus windows/pc met een xbox modus/schil. Best of both Worlds. Er gaan ook geruchten dat andere fabrikanten een zo'n hybride xbox mogen maken met zelf te bepalen specs. Ik denk dan eerst aan een handheld, die er nu ook al zijn met die Xbox schil. Ms schurk ook tegen Valve aan om steam beschikbaar te stellen op zon xbox ik weet niet wat daar speelt, een fusie zou niet heel onwaarschijnlijk zijn, al zullen de toezichthouders daar wel weer bovenop zitten. Je moet dan wel de schijn wekken dat je dat niet alles exclusief maakt en dat is wat ms nu aan het doen is en ook alvast communiceert. Maar als het dan zover is, en je dan de ms hybride Xbox kan kopen of een third party dikke asus Xbox waar je in pc mode ook alle Sony games kan spelen in de betere kwaliteit dan ze zelf kunnen bieden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over 4k cloudgaming met in theorie nog veel krachtigere hardware (multi gpu) icm AI) dan wat je zelf thuis ooit zou kunnen samenstellen. Vertel me wat dan nog de reden is om een PlayStation te kopen... Maar goed blijft een glazen bol, we gaan het zien.
Vier studios. Twee continenten. Eèn doel.
Je kunt ook alvast aanmelden voor Battlefield Labs, maarrr.......
:strip_exif()/f/image/3tEKysSFLtRO2DgQekPWaqCI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Toonen1988 op 03-02-2025 21:00 ]
https://youtube.com/@minnmax?si=enAljrridc_Irjj7
Zo ook een interview met een van de co founders van Ready at Dawn die vandaag gereleased is.
[ Voor 28% gewijzigd door uchiha tijntje op 10-02-2025 21:11 ]
Squad: Kill the Justice League, Harry Potter: Quidditch Champions en Multiversus brachten niet op als wat ze hadden verwacht. Door de sluiting van Monolith Productions is een game met Wonder Woman in de hoofdrol gecancelled.
https://www.polygon.com/n...ultiversus-studio-closure
EDIT: Zojuist zie ik dat Warner Bros deze week ook nog een weekdeal heeft lopen op Steam. Squad: Kill the Justice League is nu te krijgen met 90% korting. Je kunt het spel nu kopen voor 6,99 maar ze halen amper 400 spelers, zelfs in deze fikse kortingen.
[ Voor 33% gewijzigd door Toonen1988 op 26-02-2025 00:36 ]

Niet dat er nog zoveel uit hun gekomen is de laatste tijd... Ik zie wel dat de Shadow of Mordor/War games ook van hun kwamen, dat had ik me nooit gerealiseerd, maar dat is ook alweer 7,5 jaar geleden.
Voor mij zijn ze vooral de makers van F.E.A.R. en daarvoor Shogo Mobile Armor Division. Wat een geweldige game was dat (en daar komt 'Monolith rules' vandaan, stond in de credits en ik was het er destijds mee eens
Altijd jammer als zo'n oude naam verdwijnt, al zullen het vaak niet meer dezelfde mensen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Finraziel op 26-02-2025 06:35 ]
Die 400 spelers is dat alleen op Steam of totaal aantal spelers? Want Suicide Squad: Kill the Justice League is namelijk afgelopen maand als Playstation Plus game worden aangeboden, en aangezien hij Crossplay ondersteund, zou je verwachten dat er iets meer spelers zouden zijn.Toonen1988 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:32:
Zojuist zie ik dat Warner Bros deze week ook nog een weekdeal heeft lopen op Steam. Squad: Kill the Justice League is nu te krijgen met 90% korting. Je kunt het spel nu kopen voor 6,99 maar ze halen amper 400 spelers, zelfs in deze fikse kortingen.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Zijn dat ook niet de makers van Xenoblade? Of is dat een andere Monolith?
Dat is Monolith Software Inc, deze was oorspronkelijk eigendom van Namco (later Bandai Namco) totdat hij in 2007 door Nintendo werd opgekocht.Timothy3000 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:33:
[...]
Zijn dat ook niet de makers van Xenoblade? Of is dat een andere Monolith?
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Dit is alleen Steam, op dit moment zijn er maar 161 aan het spelen en de 24 uur peak was 333 spelers.Linksquest schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:23:
[...]
Die 400 spelers is dat alleen op Steam of totaal aantal spelers? Want Suicide Squad: Kill the Justice League is namelijk afgelopen maand als Playstation Plus game worden aangeboden, en aangezien hij Crossplay ondersteund, zou je verwachten dat er iets meer spelers zouden zijn.
Het spel is nu afgerpijst van 70 naar 7 euro voor de standaard editie en de digitale deluxe editie van 100 naar 10 euro en dat voor een spel dat net een jaar uit. En zelfs met deze prijzen, kopen mensen het spel niet.
Warner Bros en Zaslav in het bijzonder heeft er ook echt een puinhoop van gemaakt. Die zijn minstens net zo erg als Ubisoft. Wonder Woman dus ook gecanceld. De zoveelste studio closures announcement nadat de NetEase CEO er ook al flink de bijl in heeft gezet vorige week.Finraziel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:25:
Monolith rulet niet meer![]()
Niet dat er nog zoveel uit hun gekomen is de laatste tijd... Ik zie wel dat de Shadow of Mordor/War games ook van hun kwamen, dat had ik me nooit gerealiseerd, maar dat is ook alweer 7,5 jaar geleden.
Voor mij zijn ze vooral de makers van F.E.A.R. en daarvoor Shogo Mobile Armor Division. Wat een geweldige game was dat (en daar komt 'Monolith rules' vandaan, stond in de credits en ik was het er destijds mee eens).
Altijd jammer als zo'n oude naam verdwijnt, al zullen het vaak niet meer dezelfde mensen zijn.
[YouTube: Shogo: Mobile Armor Division - Intro (Best Quality)]
![]()
Benieuwd hoelang deze trend zich nog doorzet, er lijkt sinds eind 2023 echt een algehele reset gaande in de games industrie met al die studio closures en geannuleerde games. Ze moeten zich weer een beetje opnieuw uitvinden lijkt het nadat veel uitgevers helemaal los gingen qua acquisities tijdens de Covid periode. Ze moeten een richting zien te vinden die sustainable is en minder gefocust op trend chasing (alles moet perse live service zijn bijvoorbeeld).
Adam Boyes lijkt daar momenteel een beetje een voortrekkersrol in te nemen met https://www.vivrato.com
Goed interview met hem die de pijnpunten van de industrie goed bloot legt:
https://venturebeat.com/g...manage-big-game-problems/
Ik denk dat de kleinere studio's en vooral indie ontwikkelaars dadelijk juist beginnen te groeien. Als voorbeeld, kijk maar naar Larian Studio's en CDPR.
En alles wat nog waarde heeft, wordt overgekocht door Microsoft, Tencent of NetEase en Sony probeert daar achteraan te hobbelen.
Het enige waar we vrij weinig van horen is EA games.
[ Voor 4% gewijzigd door Toonen1988 op 26-02-2025 12:14 ]
Absoluut. Ook Warhorse Studios is goed bezig met Kingdom Deliverance 2 en Hades 2 van Supergiant Games lijkt ook weer een topper te worden. Ook de Japanse ontwikkelaars moeten we niet vergeten. Capcom blijft in hoog tempo toppers maken en Altlus blijft goede games maken met Methafor:Refantazio en Persona 3:Reload.Toonen1988 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:45:
Ik denk persoonlijk dat we een verschuiving gaan zien. De bedrijven die aan de top staan, zoals Ubisoft, Embracer Group, Sony, Warner Bros etc, verliezen allemaal geld, annuleren projecten, sluiten studio's etc. Meer top bedrijven zullen volgen.
Ik denk dat de kleinere studio's en vooral indie ontwikkelaars dadelijk juist beginnen te groeien. Als voorbeeld, kijk maar naar Larian Studio's en CDPR.
En alles wat nog waarde heeft, wordt overgekocht door Microsoft, Tencent of NetEase en Sony probeert daar achteraan te hobbelen.
Mijns inziens ook omdat deze grote bedrijven hun klanten qua wensen en eisen uit het oog aan het verliezen zijn.Toonen1988 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:45:
Ik denk persoonlijk dat we een verschuiving gaan zien. De bedrijven die aan de top staan, zoals Ubisoft, Embracer Group, Sony, Warner Bros etc, verliezen allemaal geld, annuleren projecten, sluiten studio's etc. Meer top bedrijven zullen volgen.
In plaats van passievol (en daarmee vaak ook goed) games te ontwikkelen zijn ze bezig met overnames, uitknijpen van personeel, tevreden houden van aandeelhouders en hun games kapot monetizen. Zoals met Battle Passes en ingame shops, nadat je de game al gekocht hebt voor 80 Euro. De insteek is zoveel mogelijk geld verdienen in plaats van zo goed mogelijke games maken. Met die laatste insteek komt het geld naar mijn mening vanzelf wel binnen.
Persoonlijk ben ik de afgelopen 2 maanden flink teleurgesteld door grote spelers in de markt waar ik al lang “klant” ben. In plaats dat deze bedrijven aan relatiebeheer doen, word ik snel afgekapt op mijn vragen en klachten. Dat is jammer, maar ook prima omdat ik de duizenden Euro’s die ik daar de laatste 20 jaar heb gespendeerd de komende jaren in ieder geval niet die kant op ga brengen. En dus aan andere partijen kan besteden.
Dat geld geef ik inderdaad liever aan (bijvoorbeeld) Supergiant Games, die met Hades (en waarschijnlijk deel 2 ook) een ijzersterke game hebben gemaakt waar de liefde en passie vanaf spat. En die ik met alle plezier 2 keer gekocht heb (Switch en PS5) en zo’n 200 uur in gestopt heb. Is ook nog eens goedkoper gebleken dan de prijs voor 1 “AAA” game. Tussen aanhalingstekens ja.
Ik zou deze verschuiving dus toejuichen. Laat die grote partijen maar zweten en terug gaan naar hun core business: het ontwikkelen van goede games. Het gevaar is natuurlijk wel dat deze nieuwe, kleine ontwikkelaars ook groeien en daardoor dezelfde nukken gaan vertonen. Maar vooralsnog zou ik het helemaal prima vinden als iedereen weer even met beide beentjes op de grond staat en weer scherp wordt.
More than 40% of the total time spent playing PS5 or Xbox Series X/S games in the US last month was spent on 10 live service games.https://t.co/ikomzTX3lS pic.twitter.com/Jae6WyLYDG
— VGC (@VGC_News) 26 februari 2025
De gamemarkt is vanwege enkele grote live service games gewoon behoorlijk gewijzigd.
Als je als zogeheten AAA developer honderden miljoen moet spenderen om een game te maken moet je tegenwoordig op safe spelen. De negatieve gevolgen van een AAA falende game zijn commercieel zo ontzettend groot geworden. Als publisher kun je inmiddels gewoon omvallen als je "toptitel" commercieel gewoon flopt.
Zelf ben ik ook groot fan van wat kleinere titels en ook van publishers zoals Annapurna en is het altijd mooi om te zien dat ze met dat soort games succes bereiken.
[ Voor 15% gewijzigd door uchiha tijntje op 26-02-2025 16:40 ]
Helaas heb ik nog niet zoveel verstand van de verschillende abilities en aanvallen die je kan kiezen en welke bij welke horen, maar het is echt een geweldig spel om te spelen. Spel kost maar 29 euro en heb er totaal geen spijt ervan.
Uiteindelijk zal het spel duurder worden als het uit early access komt. Maar zelfs als het spel 60 euro zou zijn, is het me nog altijd waard. Heb meer plezier erin dan de zogenaamde AAA games.
Ben zelf ook weer begonnen aan de DLC Ion Fury Aftershock. Heb de gewone Ion Fury al uitgespeeld, maar na Aftershock ben ik vanplan om weer een tweede playthrough te beginnen.
Daarnaast ben ik ook nog aan het wachten op Core Decay, wat ontwikkeld wordt door één persoon. 3D Realms heeft hem alle tijd gegeven die hij nodig heeft.
Oh ja, en Tempest Rising ook van 3D Realms en Slipgate Ironworks heeft eingelijk een release date gegeven. 24 april. Ze hebben ook nog een nieuwe demo uitgebracht. Die zal ik ook gaan kopen, ben al een tijd aan het wachten op een goede strategy game zoals C&C.
[ Voor 62% gewijzigd door Toonen1988 op 26-02-2025 17:35 ]
Dat betekende in de praktijk dat er ook gejaagd werd op het succes in het live service model, maar dat blijkt toch een stuk minder makkelijk om een bestaande IP te rebranden naar een service model. In de tussentijd zie je een aantal voorbeelden van passieprojecten die wel kunnen slagen zoals baldurs gate 3 en hopelijk ook Path of exile 2 en nu Kingdom come deliverance 2. Nu zie je de grote partijen zoals o.a. Ubisoft en Sony dat live service gebeuren weer overboord gooien en weer een nieuwe focus kiezen.. het blijft bizar ook hoe opportuun de wereld soms ook is.
Onze games komen niet uit mexico 😉jori040 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:45:
Analist verwacht dat Trumps importheffingen toekomst van fysieke games bedreigen: https://gamer.nl/nieuws/o...-fysieke-games-bedreigen/
Wat er staat is dat we zo nog meer richting digitaal gaan.
Maakt niet uit. Amerika is de grootste markt voor games, en die komen voor het grootste deel toch uit Azië voor wat de productie daarvan betreft. Als Amerika daar een klap op gaat geven zakt die verkoop in, gaat de productie hoogstwaarschijnlijk afgeschaald worden en daardoor kan de prijs best gaan stijgen. De trend is allang gezet dus dit zal daar allicht effect op gaan hebben.
https://pu.nl/artikelen/n...o-6-prijs-van-100-dollar/
Zeker weten dat de rest dan gaat volgen.Voor de AAA titel is dat misschien in deze tijd ook wel de juiste prijs.
Belachelijk. Ze hebben al dik verdiend aan GTA V. Zo hyped ben ik niet voor GTA 6 en voor die prijs laat ik hem liggen. Ik ben meer hyped voor Clair Obscur expedition 33 die binnenkort uitkomt. Lijkt een verfrissende game te worden binnen het RPG genre van een klein beginnende studio en ook nog eens voor een leuk prijsje.jori040 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
Analist verwacht prijs van 100 dollar of meer voor Grand Theft Auto 6
Zeker weten dat de rest dan gaat volgen.Voor de AAA titel is dat misschien in deze tijd ook wel de juiste prijs.
Even de prijzen uit 1998 erbij pakken:jori040 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
- Mario Kart 64 kostte ƒ149,- en dat is is nu €126
- Killer Instinct 64 kostte ƒ189,- en dat is nu €160
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Gezien de ontwikkelingskosten van games nooit echt heel duidelijk zijn is het lastig om tot een juiste conclusie te komen.In de 90s had je bv amper studios van 400 werknemers.Mog schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Even de prijzen uit 1998 erbij pakken:Met andere woorden: games zijn al decennia te goedkoop. Ja, de install base van nu is veel groter dan in 1998, maar de ontwikkelteams en technische mogelijkheden zijn dat ook.
- Mario Kart 64 kostte ƒ149,- en dat is is nu €126
- Killer Instinct 64 kostte ƒ189,- en dat is nu €160
Ik zou het niet abnormaal vinden als wij hier 100 Euro voor een AAA game moeten gaan betalen.
Mijn hype level rondom de nieuwe GTA is ook heel laag.Rockstar kan een geweldige wereld neerzetten maar qua gameplay vind ik het meh!bRuud83 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Belachelijk. Ze hebben al dik verdiend aan GTA V. Zo hyped ben ik niet voor GTA 6 en voor die prijs laat ik hem liggen. Ik ben meer hyped voor Clair Obscur expedition 33 die binnenkort uitkomt. Lijkt een verfrissende game te worden binnen het RPG genre van een klein beginnende studio en ook nog eens voor een leuk prijsje.
Dat is wel knap. Want er is nog niets officieels bekend over de gameplay.jori040 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Mijn hype level rondom de nieuwe GTA is ook heel laag.Rockstar kan een geweldige wereld neerzetten maar qua gameplay vind ik het meh!
Maar even los van de GTA hype. Voor grote AAA games met hoge budgetten zoals GTA, RDR, TES6, Witcher 4, Elden Ring etc. vind ik €100 een meer dan prima prijs. In console land is er echter een standaard (€60/70/80). Ik wil niet dat de standaard naar €100 gaat.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ik heb de laatste tijd best wat tegen AAA publishers. Zo hoop ik, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat Activision met Warzone en CoD volledig op de fles gaat.bRuud83 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Belachelijk. Ze hebben al dik verdiend aan GTA V. Zo hyped ben ik niet voor GTA 6 en voor die prijs laat ik hem liggen. Ik ben meer hyped voor Clair Obscur expedition 33 die binnenkort uitkomt. Lijkt een verfrissende game te worden binnen het RPG genre van een klein beginnende studio en ook nog eens voor een leuk prijsje.
Maar Ik vind 100 Euro niet gek voor een kwalitatief goede game waar tientallen, zo niet honderden uren in gaan zitten. GTA V was (is?) een absolute topgame waar de passie toch wel vanaf spatte. Een schril contrast met bijvoorbeeld de FIFA/FC games waar je ook gewoon 80 Euro voor moet betalen met marginale (at best) verschillen t.o.v. de versie ervoor. En dat elk jaar weer. Los van het feit dat de gevoeligen daarna ook nog financieel leeg getrokken worden met FUT packs. En toch zijn er hele volksstammen die ‘m meteen bij release halen. Heb ik zelf ooit ook aan mee gedaan hoor (niet FUT), but no more
Als je het zo ziet dan kan je de CoD, FC, AC games gewoon diefstal noemen. Dan spendeer ik die 100 Euro graag aan een once-in-a-decade game zoals GTA en is het Rockstar van harte gegund. Mits ze een goede game neerzetten natuurlijk.
Dat games duurder worden is niet exclusive voor de gaming industrie. Ik hoor vaak genoeg mijn vader klagen hoe hij vroeger een kwartje betaalde voor een biertje. Nu met de carnaval ging de prijs over €3,50 voor een biertje in een plastic bekertje.
Ik vind zelfs dat de gaming industrie nog vrij stabiel is gebleven met de prijzen. Uiteindelijk zat het er wel aan te komen dat er een flinke prijs stijging ging komen. Sterker nog, als China dadelijk toch nog Taiwan gaat aanvallen, dan zullen de prijzen van eletronische chips nog verder gaan stijgen, waardoor bedrijven nog meer onkosten hebben. Niet alleen wordt apparatuur dan ontzettend duur, maar ook productie van games en andere industries.
[ Voor 31% gewijzigd door Toonen1988 op 06-03-2025 14:18 ]
Zeg ik op basis van bestaande Rockstar games.Mog schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:43:
[...]
Dat is wel knap. Want er is nog niets officieels bekend over de gameplay.
Maar even los van de GTA hype. Voor grote AAA games met hoge budgetten zoals GTA, RDR, TES6, Witcher 4, Elden Ring etc. vind ik €100 een meer dan prima prijs. In console land is er echter een standaard (€60/70/80). Ik wil niet dat de standaard naar €100 gaat.
Die nieuwe Monster Hunter vind je geen 100 Euro waard ?
Noem deze game omdat die het niet meteen moet hebben van zijn visuals.
We weten de budgetten niet.
[ Voor 5% gewijzigd door jori040 op 06-03-2025 14:42 ]
Dat games duurder worden lijkt mij juist exclusief voor de gaming industrieToonen1988 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:13:
Dat games duurder worden is niet exclusive voor de gaming industrie.
Al maken ze die game €250,-, op de eerste dag sta ik vooraan om hem te kopen.jori040 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
Ik zit nu weer vuist diep in RDR2, als GTA6 de helft van die kwaliteit wordt hebben we er al een echte topper bij.
[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 06-03-2025 16:19 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Zero Tolerance topic: ongewenst gedrag (bijvoorbeeld trollen, flamen, op de man spelen) kan direct een ban tot gevolg hebben.
Voor alles rondom de MS - ABK overname: BM in "[ZT] Microsoft - Activision overname"
Veranderingen met betrekking tot een game serie: [ZT] Invloed en veranderingen van bestaande game series
Alles over Performance in games: Performance in games (FPS)