[ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:01
Cyrax0508 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:35:
[...]

Dus eigenlijk heeft het gebeuren m.b.t. die medewerker bar weinig te maken met je keuze om de game, voor nu, te laten liggen dan toch?
Ik wil sowieso proberen te stoppen met het pre orderen / kopen van games op release. Ik ben al zo vaak teleurgesteld of speel een game uit en heb daarna niet zoveel zin meer in de DLC die er achteraan komt. Hou er ook rekening mee dat ik alleen maar single player games speel.

Bijvoorbeeld Star Wars Outlaws, op release kwam ik er maar moeilijk doorheen, na een paar patches heb ik de game uiteindelijk toch uitgespeeld, (denk aan de stealth modus die achteraf aanzienlijk verbeterd was) toen kwamen er later nog twee DLC's uit die ik eigenlijk super cool vond, maar ook maar weer moeilijk kon oppakken na het uitspelen van de game. Een NG+ modus had de game ook niet.

Een half jaar of een jaar wachten bied eigenlijk alleen maar voordelen, de game is compleet en op z'n best.

[ Voor 3% gewijzigd door ZesBarkiePK op 17-09-2025 12:59 ]

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:35
Jaren zijn fans op een opvolger van Vampire Masquerade aan het wachten, namelijk Bloodlines 2. De ontwikkeling ging stroef, diverse studio's hebben aan dit spel gewerkt en jaren bleef het stil rondom deze game. Zojuist hebben ze een nieuwe trailer uitgebracht met als aankondiging, releaase > 21 oktokber 2025 (in 4 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

EA heeft een akkoord bereikt voor een acquisitie door PIF, Silver Lake en Affinity Partners (Jared Kushner + Saudie Arabië) voor 55 miljard dollar.
Electronic Arts Inc. (NASDAQ: EA) ("EA" or the "Company"), a global leader in interactive entertainment, today announced that it has entered into a definitive agreement to be acquired by an investor consortium ("the Consortium") comprised of PIF, Silver Lake, and Affinity Partners in an all-cash transaction that values EA at an enterprise value of approximately $55 billion. The transaction positions EA to accelerate innovation and growth to build the future of entertainment.

Under the terms of the agreement, the Consortium will acquire 100% of EA, with PIF rolling over its existing 9.9% stake in the Company. EA stockholders will receive $210 per share in cash. The per share purchase price represents a 25% premium to EA's unaffected share price of $168.32 at market close on September 25, 2025, the last fully unaffected trading day, and a premium to EA's unaffected all-time high of $179.01 at market close on August 14, 2025.

The transaction was approved by EA's Board of Directors, is expected to close in Q1 FY27 and is subject to customary closing conditions, including receipt of required regulatory approvals and approval by EA stockholders. Following the close of the transaction, EA's common stock will no longer be listed on any public market.

The transaction will be funded by a combination of cash from each of PIF, Silver Lake, and Affinity Partners as well as roll-over of PIF's existing stake in EA, constituting an equity investment of approximately $36 billion, and $20 billion of debt financing fully and solely committed by JPMorgan Chase Bank, N.A., $18 billion of which is expected to be funded at close. Each of PIF, Silver Lake, and Affinity Partners plan to fund the equity component of the financing entirely from capital under their respective control.
https://ir.ea.com/press-releases/press-release-details/2025/EA-Announces-Agreement-to-be-Acquired-by-PIF-Silver-Lake-and-Affinity-Partners-for-55-Billion/default.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

De laatste jaren lijkt de game industrie vooral gericht op snel geld verdienen in plaats van kwaliteit leveren. Spellen komen vaak half af uit, vol bugs en met grote patches direct na release. Voor ons als spelers voelt dat alsof we een onafgemaakt product kopen.

Ondertussen ligt de aanschafprijs inmiddels op zo’n €80, maar de kwaliteit blijft vaak matig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Red Dead Redemption 2 of Grounded die wel laten zien dat het wel degelijk anders kan. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel, terwijl kritiek vaak wordt afgedaan met excuses als inflatie of hogere kosten of de opmerking dat je gewoon te kritisch bent. Terwijl wij als betalende klant juist het recht hebben te verwachten dat een spel compleet en goed wordt geleverd.

Ik merk dat die hogere prijzen mij ook tegenhouden bij het kopen van nieuwe spellen die ik eigenlijk ontzettend graag wil hebben, zoals Dying Light The Beast. Dat is gewoon zonde want voor mij draait gamen in de eerste plaats om plezier en beleving en dat gevoel mag wat mij betreft nooit verloren gaan.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Daarom zijn dit soort consolidaties ook niet goed, als de eigendom van alles bij slechts een handjevol van de allerrijksten liggen die enkel uit zijn op hunzelf (of aandeelhouders) nog rijker maken, ten koste van kwaliteit en creativiteit bij met name AAA games.

Deze EA overname is dan ook wel weer bijzonder omdat ze juist van de beurs afgaan en in private handen komen (goede zaak zou je denken) maar dan er is er wel weer een link met de US overheid (Jared Kushner is de schoonzoon van Trump) en de KSA overheid (waar Trump recent nog een rondreis maakte voor het sluiten van allerlei deals).

Aan de andere kant, ik zie wel een duidelijke sprong in kwaliteit van indie en AA games van onafhankelijke developers. Dit jaar zijn er zoveel goede games in dat segment uitgekomen, zoals een Clair Obscur, Hades II en Silksong. Grote kans dat die games gaan domineren bij de Game Awards, wat weer goed is voor de verkoopcijfers van die games.

De speech van Sven Vincke vorig jaar (nadat hij zelf Game Of The Year won met Baldurs Gate 3 een jaar eerder), is gewoon heel relevant in de game industrie vandaag de dag en hij gaat gewoon gelijk krijgen voor wat betreft de GOTY dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03
G_Dragon schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:36:
De laatste jaren lijkt de game industrie vooral gericht op snel geld verdienen in plaats van kwaliteit leveren. Spellen komen vaak half af uit, vol bugs en met grote patches direct na release. Voor ons als spelers voelt dat alsof we een onafgemaakt product kopen.

Ondertussen ligt de aanschafprijs inmiddels op zo’n €80, maar de kwaliteit blijft vaak matig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Red Dead Redemption 2 of Grounded die wel laten zien dat het wel degelijk anders kan. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel, terwijl kritiek vaak wordt afgedaan met excuses als inflatie of hogere kosten of de opmerking dat je gewoon te kritisch bent. Terwijl wij als betalende klant juist het recht hebben te verwachten dat een spel compleet en goed wordt geleverd.

Ik merk dat die hogere prijzen mij ook tegenhouden bij het kopen van nieuwe spellen die ik eigenlijk ontzettend graag wil hebben, zoals Dying Light The Beast. Dat is gewoon zonde want voor mij draait gamen in de eerste plaats om plezier en beleving en dat gevoel mag wat mij betreft nooit verloren gaan.
Ik snap dit soort posts echt niet. Als je ziet wat een enorme hoeveelheid hoge kwaliteit games op de markt komen voor een habbekrats i.v.m. vroeger dan is het probleem niet de kwaliteit maar veel meer de onrealistische verwachtingen die mensen hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07
De (eind)verantwoordelijken van Xbox zitten eigenlijk al heel lang enorm te klooien. Je ziet het nu weer aan een niet goed te praten prijsverhoging van GP en dat GP wéér anders moet gaan heten. Iedere keer moet het weer zo nodig een ander naampje krijgen. Dat geeft bij mij aan dat er totaal geen visie is. Maar het feit dat je momenteel in Europa amper nieuwe Xbox consoles kunt kopen (als je dat nu überhaupt nog zou willen) is ook zoiets bizars. En of dat gebrek aan visie nou vanuit Xbox komt, of vanuit hogerhand (MS), dat maakt niet uit. Het doet ze weinig goeds.

Kijk, dat Xbox in transitie zit (ze gaan afstappen van consoles, dat is inmiddels echt wel duidelijk) dat weten we wel. Maar de chaos die ze er keer op keer van maken is echt ongekend. En daardoor trekken ze iedere keer aan het kortste eind. Eerst met de dramatisch ontvangen Xbox One, daarna met de vage XSS propositie, veel te dure aankopen doen, belabberde exclusives uitpoepen (Halo Infinite, Redfall, Forza Motorsport, allemaal gefaald), de exclusives die wèl goed zijn komen ineens ook uit op de PC en PS5, nu het gezeik met Game Pass (terwijl dat best een troef leek te zijn) en straks natuurlijk ook met die nieuwe en veel te dure Xbox console / PC hybride oplossing. Het wordt het gewoon allemaal niet.

Wil je console gamen met hoge specs, koop een PS5 (Pro). Wil je dat casual doen, kijk naar de Switch. Wil je die-hard gamen, dan ga je voor de PC met al z'n flexibiliteit. Xbox past daar helemaal niet meer tussen, op deze manier.

Ik vind dit overigens doodzonde, ik heb Xbox toch altijd als erg plezierig en leuk ervaren, maar de koek lijkt nu echt op.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:43

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Rossi46 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:50:
De (eind)verantwoordelijken van Xbox zitten eigenlijk al heel lang enorm te klooien. Je ziet het nu weer aan een niet goed te praten prijsverhoging van GP en dat GP wéér anders moet gaan heten. Iedere keer moet het weer zo nodig een ander naampje krijgen. Dat geeft bij mij aan dat er totaal geen visie is. Maar het feit dat je momenteel in Europa amper nieuwe Xbox consoles kunt kopen (als je dat nu überhaupt nog zou willen) is ook zoiets bizars. En of dat gebrek aan visie nou vanuit Xbox komt, of vanuit hogerhand (MS), dat maakt niet uit. Het doet ze weinig goeds.

Kijk, dat Xbox in transitie zit (ze gaan afstappen van consoles, dat is inmiddels echt wel duidelijk) dat weten we wel. Maar de chaos die ze er keer op keer van maken is echt ongekend. En daardoor trekken ze iedere keer aan het kortste eind. Eerst met de dramatisch ontvangen Xbox One, daarna met de vage XSS propositie, veel te dure aankopen doen, belabberde exclusives uitpoepen (Halo Infinite, Redfall, Forza Motorsport, allemaal gefaald), de exclusives die wèl goed zijn komen ineens ook uit op de PC en PS5, nu het gezeik met Game Pass (terwijl dat best een troef leek te zijn) en straks natuurlijk ook met die nieuwe en veel te dure Xbox console / PC hybride oplossing. Het wordt het gewoon allemaal niet.

Wil je console gamen met hoge specs, koop een PS5 (Pro). Wil je dat casual doen, kijk naar de Switch. Wil je die-hard gamen, dan ga je voor de PC met al z'n flexibiliteit. Xbox past daar helemaal niet meer tussen, op deze manier.

Ik vind dit overigens doodzonde, ik heb Xbox toch altijd als erg plezierig en leuk ervaren, maar de koek lijkt nu echt op.
Dit is eigenlijk wel een goede conclusie van het geheel. De reden dat ik nog niet ben overgestapt naar Playstation is nog steeds dat ik niet kan wennen aan rondje, vierkantje, driehoekje en kruisje. En ja, hier staat al jaren een PS4 en PS5, maar op een of andere manier moet ik altijd kijken waar het op de Xbox eigenlijk gewoon vanzelf gaat. Mijn brein werkt op dit gebied op basis van logica.

A zit links van B en X en Y zitten hoger in het alphabet. Zo is de layout van de knoppen ook op de Xbox controller voor mijn brein. X en Y zitten hoger gepositioneerd op de controller (als in boven de A en B en boven staat bij bij gelijk aan hoger ;)

Kruisje, rondje, vierkantje en driehoekje kan ik geen logica van maken. Plus het feit dat de D-pad voor mijn linkerhand op de verkeerde plek zit op de dualsense.

Voorheen was nog het gebrek aan een Elite controller voor de PS5, wat ook nog een reden was om niet over te stappen, maar ook die is er nu.

Al met al zal ik zolang het nog duurt voornamelijk op de Xbox gamen, maar ze moeten het niet gekker gaan maken bij Xbox.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Ik ben trouwens vergeten toe te voegen dat de belabberde Xbox situatie extra jammer is, gekeken naar de laatste twee 'reguliere' Xbox consoles.

Zowel de Xbox One X als de Xbox Series X zijn uiterst vernuftige consoles gebleken. Krachtig, stil, compact en betrouwbaar. Daar heeft het zeker niet aan gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 19:44

MazeWing

The plot thickens...

justifire schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Ik vermoed dat straks het nieuws komt dat Phill Spencer opstapt en al zijn beloftes in één ruk van tafel geveegd worden.
Volgens mij heeft hij sowieso weinig meer te vertellen. Jaren geleden zei hij dat er winst gemaakt moest worden en hij een “business to run” had. Feit is dat de groei uit game pass was en die tientallen miljarden aan aankopen toch linksom of rechtsom goedgemaakt moeten worden.

Phil heeft zijn kans gehad en heeft gefaald. Nu is het een kwestie van maximale winst maken op een gestagneerd aantal Xbox bezitters. Dit zou ooo meteen verklaren waarom de hardware onaantrekkelijk duur is geworden en veel retailers het simpelweg niet meer leveren. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde Xbox bezitter nauwelijks spellen koopt maar gebruik maakt van game pass. Dus een spel “te koop” aanbieden op de Xbox en werk hebben om een series S versie te maken (series X versie zal relatief eenvoudig zijn) is dan ook een stuk minder interessant.

Hoe dan ook is het denk ik een kwestie van tijd voordat Phil moet opstappen….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19

justifire

Shut up and squat !!

MazeWing schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Volgens mij heeft hij sowieso weinig meer te vertellen. Jaren geleden zei hij dat er winst gemaakt moest worden en hij een “business to run” had. Feit is dat de groei uit game pass was en die tientallen miljarden aan aankopen toch linksom of rechtsom goedgemaakt moeten worden.

Phil heeft zijn kans gehad en heeft gefaald. Nu is het een kwestie van maximale winst maken op een gestagneerd aantal Xbox bezitters. Dit zou ooo meteen verklaren waarom de hardware onaantrekkelijk duur is geworden en veel retailers het simpelweg niet meer leveren. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde Xbox bezitter nauwelijks spellen koopt maar gebruik maakt van game pass. Dus een spel “te koop” aanbieden op de Xbox en werk hebben om een series S versie te maken (series X versie zal relatief eenvoudig zijn) is dan ook een stuk minder interessant.

Hoe dan ook is het denk ik een kwestie van tijd voordat Phil moet opstappen….
Heb je een bron van die onderzoeken ?
Ben in mijn xbox vriendengroep nl één van de weinigen met game pass.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

justifire schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Heb je een bron van die onderzoeken ?
Ben in mijn xbox vriendengroep nl één van de weinigen met game pass.
"Microsoft also submitted that its internal analysis shows a [redacted]% decline in base game sales twelve months following their addition on Game Pass," the CMA noted in its report.
https://www.gamesindustry...e-pass-cannibalizes-sales
Going back to the Bloomberg report, "Game Pass hasn't delivered the explosive growth Microsoft anticipated post-Activision, and they've realized their infrastructure costs don't align with their pricing model," said Joost Van Dreunen, founder of the video-game analytics firm Aldora."
https://www.windowscentra...-as-a-result-of-game-pass

En wat andere bronnen....
https://www.videogameschr...rly%2035%25%20over%202023.

https://metro.co.uk/2025/...rs-says-analyst-23892195/

https://kotaku.com/games-...studio-why-ps5-1851663611

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik was ook eens op zoek naar de verkoopcijfers van verschillende ps5/xbox spellen zoals FC25, Monster Hunter Wilds, AC: Shadows, Madden, etc. en het valt op dat de xbox verkoopcijfers simpelweg niet gedeeld worden maar wel trots het aantal ps5 en Steam sales.

Helaas heb ik geen totale overzichten per spel waardoor het een simpel rekensommetje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34

Wom

MazeWing schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

en die tientallen miljarden aan aankopen toch linksom of rechtsom goedgemaakt moeten worden.
Even selectief quoten, maar ik zie dit op heel veel plekken terugkomen, ook op de frontpage. Als iemand 100 euro op de bank heeft staan en voor 100 euro aandelen koopt l, die hypothetisch niet in waarde stijgen of dalen. Hoeveel euro in eigendom heeft deze persoon dan?

Waar het toch vandaan komt dat Microsoft die miljarden moet terugverdienen begrijp ik niet zo goed. Volgens mij hebben ze geeneens schuld gemaakt voor de overnames (aanname), dus het kan nog wel eens voordeliger zijn om je miljarden in Activision te hebben zitten ipv ze op de bank te hebben staan.

En als MS de hele zooi verkoopt aan een vage prins uit de zandbak, vangen ze er er misschien zelfs meer voor, dan waar het voor in de boeken staat op dit moment.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Wom schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Even selectief quoten, maar ik zie dit op heel veel plekken terugkomen, ook op de frontpage. Als iemand 100 euro op de bank heeft staan en voor 100 euro aandelen koopt l, die hypothetisch niet in waarde stijgen of dalen. Hoeveel euro in eigendom heeft deze persoon dan?

Waar het toch vandaan komt dat Microsoft die miljarden moet terugverdienen begrijp ik niet zo goed. Volgens mij hebben ze geeneens schuld gemaakt voor de overnames (aanname), dus het kan nog wel eens voordeliger zijn om je miljarden in Activision te hebben zitten ipv ze op de bank te hebben staan.

En als MS de hele zooi verkoopt aan een vage prins uit de zandbak, vangen ze er er misschien zelfs meer voor, dan waar het voor in de boeken staat op dit moment.
ABK (Activision Blizzard King) was ruim 75 miljard dollar in cash. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat die investering meer gaat opleveren dan 75 miljard. Indien dat niet het geval is hadden ze ook in iets anders kunnen investeren of het geld onder de aandeelhouders kunnen verdelen.

En het lijkt erop dat de Xbox consoles + game pass dit niet voor elkaar gaan krijgen en dus gaat men multi platform. Als dan blijkt dat de groei eruit is bij game pass zal de prijs verhoogd moeten worden om dit te compenseren.

De vraag is en blijft of het - achteraf - een “goede” investering was om ABK te kopen. Voor de consument denk ik niet aangezien er weinig voordelen zijn aan hele grote bedrijven die X-procent van de studio’s in handen heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:16
Wom schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Terecht wat je zegt. De simpele rekensom ze moeten 90 miljard of wat het ook was er aan verdienen geldt niet. Terugverdienen is niet zozeer het ding maar wel omzet verhogen door de aankoop. MS koopt Activision om een reden als concurrentie slopen, direct meer omzet/winst realiseren, marktpositie verstevigen of iets in deze richtingen waarbij het einddoel moet zijn: meer omzet en/of lagere relatieve kosten=meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 16:08
MazeWing schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

ABK (Activision Blizzard King) was ruim 75 miljard dollar in cash. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat die investering meer gaat opleveren dan 75 miljard. Indien dat niet het geval is hadden ze ook in iets anders kunnen investeren of het geld onder de aandeelhouders kunnen verdelen.
Ja, in de basis wel, maar er is niet gezegd in welke termijn. Het moet genoeg opleveren dat die 75 miljard een goed rendement heeft. Het hoeft níet 75 miljard+ op te leveren, want het gekochte, behoudt waarde... Als je dat denkt dan doe je net alsof het bezit van het gekochte ineens niks meer waard is. Het zijn geen zonnepanelen die na x jaar niks meer waard zijn en die je dan dus terugverdiend moet hebben.
Als ze 7,5 miljard per jaar verdienen aan ABK (fictieve nummers, ik heb geen idee wat ze er aan verdienen het gaat om het principe) en na 3 jaar verkopen ze het weer voor hetzelfde bedrag, dan hebben ze dus een rendement van 10% gehaald. Om te weten of het een goede investering was zou je moeten kijken wat de andere opties waren om met dat geld te doen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:16
Gelukkig investeert MS ook veel geld in opleidingen. Dat helpt op termijn ook om het niveau van trolls te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
MazeWing schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

En het lijkt erop dat de Xbox consoles + game pass dit niet voor elkaar gaan krijgen en dus gaat men multi platform. Als dan blijkt dat de groei eruit is bij game pass zal de prijs verhoogd moeten worden om dit te compenseren.

De vraag is en blijft of het - achteraf - een “goede” investering was om ABK te kopen. Voor de consument denk ik niet aangezien er weinig voordelen zijn aan hele grote bedrijven die X-procent van de studio’s in handen heeft…
Dit is echt een misvatting, zoals eerder ook al door @Wom werd aangeven.

Door de aankoop van ABK hebben ze 75 mld aan (blijkbaar) cash omgezet in aandelen ABK.
Stel alles blijft 5 jaar hetzelfde (weinig realistisch, maar even puur hypothetisch) en ze doen ABK weer van de hand voor 75 mld aan cash, dan hebben ze niets terugverdiend, maar ook niets verloren (daarbij negeer ik eventjes zaken zoals rendement op vermogen en inflatie).

Het is dus niet relevant om te denken dat ze 75 mld moeten terugverdienen. Dat kan ook helemaal niet. Xbox denkt wel dat de aankoop van ABK waarde toe zal voegen en dat die toegevoegde waarde hoger zal zijn dan het doen van een andere investering met al die beschikbare cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Ja, in de basis wel, maar er is niet gezegd in welke termijn. Het moet genoeg opleveren dat die 75 miljard een goed rendement heeft. Het hoeft níet 75 miljard+ op te leveren, want het gekochte, behoudt waarde... Als je dat denkt dan doe je net alsof het bezit van het gekochte ineens niks meer waard is. Het zijn geen zonnepanelen die na x jaar niks meer waard zijn en die je dan dus terugverdiend moet hebben.
Als ze 7,5 miljard per jaar verdienen aan ABK (fictieve nummers, ik heb geen idee wat ze er aan verdienen het gaat om het principe) en na 3 jaar verkopen ze het weer voor hetzelfde bedrag, dan hebben ze dus een rendement van 10% gehaald. Om te weten of het een goede investering was zou je moeten kijken wat de andere opties waren om met dat geld te doen.
In uitgelekte documenten bleek dat ze 100 miljoen game pass abonnees wilden hebben in 2030 en 110 in 2031.
De realiteit nu is dat het gestagneerd is rond de 35 miljoen abonnees. In 5 jaar tijd bijna verdriedubbelen is gewoon zeer onwaarschijnlijk dan wel onmogelijk.

En als MS met bovengenoemde cijfers kwam voor de aankoop dan hebben ze ook cijfers gehad met een opbrengsten die men verwacht. Maar dat zijn opbrengsten die uitgaan van een veel grotere groei van game pass.

MS heeft naar schatting 300 miljoen misgelopen op BO6 door het in game pass te stoppen (https://kotaku.com/report...-in-lost-sales-2000631659) en 82% van de verkopen waren op de ps5 (blijft er 18% over voor de Xbox en pc). In andere woorden: het game pass model is verliesgevend voor een spel zoals Call of Duty.

MS had verwacht dat men:
- speciaal game pass zou aanschaffen voor BO6 (iets wat dus nauwelijks is gebeurd en/of mensen cancellen het weer na een maand)
- de verloren omzet door verkoop goedgemaakt wordt door micro-transactions. (wat meteen weer duidelijk maakt waarom CoD meer en meer op een F2P mobile game lijkt met de hoeveelheid micro-transactions waar je mee doodgeslagen wordt).

Bovenstaande is dus kennelijk anders verlopen dan men had verwacht waardoor toekomstige Call of Duty spellen geen deel meer uit gaat maken van de 2 goedkopere game pass abonnementen.

Concluderend:
- de groei is gestagneerd.
- voor grote spellen zoals Call of Duty levert losse verkoop meer op.
- de game pass prijs is omhoog om deze stagnatie tegen te compenseren.

Het zou mij niets verbazen als MS meer en meer moeite gaat stoppen om game pass gebruikers “over te halen” toch extra content voor hun game pass spellen te kopen. Nu is het eigenlijk nog grotere DLC zoals uitbreidingen. Maar zou het niet meer op kunnen brengen als ze (1st party) spellen volstoppen met micro-transactions….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Rossi46 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:24:
[...]

Dit is echt een misvatting, zoals eerder ook al door @Wom werd aangeven.

Door de aankoop van ABK hebben ze 75 mld aan (blijkbaar) cash omgezet in aandelen ABK.
Stel alles blijft 5 jaar hetzelfde (weinig realistisch, maar even puur hypothetisch) en ze doen ABK weer van de hand voor 75 mld aan cash, dan hebben ze niets terugverdiend, maar ook niets verloren (daarbij negeer ik eventjes zaken zoals rendement op vermogen en inflatie).

Het is dus niet relevant om te denken dat ze 75 mld moeten terugverdienen. Dat kan ook helemaal niet. Xbox denkt wel dat de aankoop van ABK waarde toe zal voegen en dat die toegevoegde waarde hoger zal zijn dan het doen van een andere investering met al die beschikbare cash.
Nee! MS heeft ABK gewoon veel te hoog ingeschat en en er veel te veel voor betaald.
Ze hebben het gekocht met als doel dominanter te worden op de gaming markt en op die manier meer game pass abonnees te behalen en meer Xbox consoles te verkopen. Als we een tussentijdse balans opmaken in 2025 dan is de groei er bij game pass uit, worden er nauwelijks nog Xbox consoles verkocht en is Xbox als merk fragieler dan ooit.

“Uiteindelijk” willen investeerders toch de volledige investering van 75 miljard terugzien. Of dit nu is in omzet of waardestijging van het bedrijf zelf (met weer hogere aandelen) zal ze weinig uitmaken.
MS investeert (lees: koopt) ABK natuurlijk om er zelf beter van te worden. Als door de aankoop van ABK het Xbox merk nauwelijks groeit (door game pass abonnees en verkoop van hardware) dan is het primaire doel van de aankoop gewoon mislukt.
Ik denk dat er genoeg andere dingen zijn waar MS die 75 miljard in had kunnen investeren die aanzienlijk meer gedaan hadden voor de waarde van MS dan de aankoop van ABK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Exactor it schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Terecht wat je zegt. De simpele rekensom ze moeten 90 miljard of wat het ook was er aan verdienen geldt niet. Terugverdienen is niet zozeer het ding maar wel omzet verhogen door de aankoop. MS koopt Activision om een reden als concurrentie slopen, direct meer omzet/winst realiseren, marktpositie verstevigen of iets in deze richtingen waarbij het einddoel moet zijn: meer omzet en/of lagere relatieve kosten=meer winst.
En de omzet verhogen valt dus tegen nu de groei van game pass gestagneerd is, Call of Duty los verkopen meer oplevert. En de concurrentie kapot maken? Eerder zichzelf kapot maken. Het Xbox merk is er nog nooit zo slecht aan toe geweest als nu en Sony lacht zich waarschijnlijk dood.

De winst van MS zit in de schaalvergroting. Als die vergroting achterblijft zakt alles als een kaartenhuis in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

In uitgelekte documenten bleek dat ze 100 miljoen game pass abonnees wilden hebben in 2030 en 110 in 2031.
De realiteit nu is dat het gestagneerd is rond de 35 miljoen abonnees. In 5 jaar tijd bijna verdriedubbelen is gewoon zeer onwaarschijnlijk dan wel onmogelijk.

En als MS met bovengenoemde cijfers kwam voor de aankoop dan hebben ze ook cijfers gehad met een opbrengsten die men verwacht. Maar dat zijn opbrengsten die uitgaan van een veel grotere groei van game pass.

MS heeft naar schatting 300 miljoen misgelopen op BO6 door het in game pass te stoppen (https://kotaku.com/report...-in-lost-sales-2000631659) en 82% van de verkopen waren op de ps5 (blijft er 18% over voor de Xbox en pc). In andere woorden: het game pass model is verliesgevend voor een spel zoals Call of Duty.

MS had verwacht dat men:
- speciaal game pass zou aanschaffen voor BO6 (iets wat dus nauwelijks is gebeurd en/of mensen cancellen het weer na een maand)
- de verloren omzet door verkoop goedgemaakt wordt door micro-transactions. (wat meteen weer duidelijk maakt waarom CoD meer en meer op een F2P mobile game lijkt met de hoeveelheid micro-transactions waar je mee doodgeslagen wordt).

Bovenstaande is dus kennelijk anders verlopen dan men had verwacht waardoor toekomstige Call of Duty spellen geen deel meer uit gaat maken van de 2 goedkopere game pass abonnementen.

Concluderend:
- de groei is gestagneerd.
- voor grote spellen zoals Call of Duty levert losse verkoop meer op.
- de game pass prijs is omhoog om deze stagnatie tegen te compenseren.

Het zou mij niets verbazen als MS meer en meer moeite gaat stoppen om game pass gebruikers “over te halen” toch extra content voor hun game pass spellen te kopen. Nu is het eigenlijk nog grotere DLC zoals uitbreidingen. Maar zou het niet meer op kunnen brengen als ze (1st party) spellen volstoppen met micro-transactions….
Hier ben ik het niet per se mee oneens (ik zeg het zo omdat ik niet weet of alle feiten en daarmee conclusies kloppen, maar ik zeg ook niet dat het niet klopt)... Wat je eerder zei klonk in ieder geval meer als wat veel mensen vaker gezegd hebben, dat Microsoft de volledige aankoopprijs van ABK of Bethesda of andere aankopen terug moet verdienen in een bepaalde tijd en dat is dus veel te simpel.

Dat het succes uitblijft en dat ze daardoor nu wat anders proberen daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Ik kan me ook voorstellen dat ze dit deels doen om, als mensen dan niet het duurdere ultimate abonnement willen betalen, dan maar wel weer meer losse games te verkopen... Zelfs als dat niet via hun eigen store is (want op pc is het waarschijnlijk eerder via Steam).

Edit: sorry @ mods... Dit hoort ondertussen eigenlijk weer meer in het ontwikkelingen topic, maar het raakt zowel gamepass als Xbox algemeen als dat ontwikkelingen topic waardoor het bij ontwikkelende discussies lastig te voorkomen is... Maar als dit verplaatst wordt naar het ontwikkelingen topic lijkt me dat logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Finraziel op 05-10-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Hier ben ik het niet per se mee oneens (ik zeg het zo omdat ik niet weet of alle feiten en daarmee conclusies kloppen, maar ik zeg ook niet dat het niet klopt)... Wat je eerder zei klonk in ieder geval meer als wat veel mensen vaker gezegd hebben, dat Microsoft de volledige aankoopprijs van ABK of Bethesda of andere aankopen terug moet verdienen in een bepaalde tijd en dat is dus veel te simpel.

Dat het succes uitblijft en dat ze daardoor nu wat anders proberen daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Ik kan me ook voorstellen dat ze dit deels doen om, als mensen dan niet het duurdere ultimate abonnement willen betalen, dan maar wel weer meer losse games te verkopen... Zelfs als dat niet via hun eigen store is (want op pc is het waarschijnlijk eerder via Steam).
Ik denk dat we toch genoeg mensen zijn die ene maand game pass nemen, de paar spellen spelen die ze willen en dan de dienstbare opzeggen. Zeker bij dat releases kan dit echt een stuk goedkoper zijn. Iets soortgelijks zie je bij Ubisoft + en EA Play Pro gebeuren. Met als grootste verschil dat het dan de eigen spellen van Ubisoft en EA zijn en ze daar niets voor hoeven te betalen. Dit in tegenstelling tot Microsoft die soms bakken geld neerlegt om een spel op dag 1 op game pass te krijgen. Nogal zuur als men dan na een maand de boel weer opzegt en je maar 1/5 van de losse verkoopprijs hebt…

We moeten niet vergeten dat de grootste reden waarom MS nu ook hun titels op de ps5 uitbrengt het mislopen van inkomsten is door enkel te focussen op xbox/pc en game pass. Ook dit onderstreept het vermoeden weer dat het gewoon niet goed (genoeg) gaat met game pass.

Benieuwd als dadelijk Forza Horizon 6 uitkomt en dan blijkt dat er meer winst wordt gemaakt met de losse verkoop op de ps5 dan via game pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:08:
[...]
Edit: sorry @ mods... Dit hoort ondertussen eigenlijk weer meer in het ontwikkelingen topic, maar het raakt zowel gamepass als Xbox algemeen als dat ontwikkelingen topic waardoor het bij ontwikkelende discussies lastig te voorkomen is... Maar als dit verplaatst wordt naar het ontwikkelingen topic lijkt me dat logisch.
Ik zou het jammer vinden als deze discussie weer in een ander topic komt aangezien het 100% te maken heeft met game pass.

Edit: pfff zie nu pas dat dit het Xbox topic is en niet het game pass topic. Excuses! @Mog Alles mag verplaats worden naar het game pass topic :> *;

[ Voor 12% gewijzigd door MazeWing op 05-10-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Ik denk dat we toch genoeg mensen zijn die ene maand game pass nemen, de paar spellen spelen die ze willen en dan de dienstbare opzeggen. Zeker bij dat releases kan dit echt een stuk goedkoper zijn. Iets soortgelijks zie je bij Ubisoft + en EA Play Pro gebeuren. Met als grootste verschil dat het dan de eigen spellen van Ubisoft en EA zijn en ze daar niets voor hoeven te betalen. Dit in tegenstelling tot Microsoft die soms bakken geld neerlegt om een spel op dag 1 op game pass te krijgen. Nogal zuur als men dan na een maand de boel weer opzegt en je maar 1/5 van de losse verkoopprijs hebt…

We moeten niet vergeten dat de grootste reden waarom MS nu ook hun titels op de ps5 uitbrengt het mislopen van inkomsten is door enkel te focussen op xbox/pc en game pass. Ook dit onderstreept het vermoeden weer dat het gewoon niet goed (genoeg) gaat met game pass.

Benieuwd als dadelijk Forza Horizon 6 uitkomt en dan blijkt dat er meer winst wordt gemaakt met de losse verkoop op de ps5 dan via game pass.
Nou ja, blijkt, blijkt...
In grote lijnen denk ik wel dat je gelijk hebt, maar ik denk ook dat het niet zo feitelijk te stellen is als jij lijkt te doen. Misschien voor Microsoft zelf, maar zelfs dan is het lastig, en wij aan de buitenkant hebben nooit alle cijfers.
Je kunt zeggen dat het aantal gamepass abonnementen maar x hoger werd door release van game hupseflups, dus opbrengsten zijn x keer de prijs van gamepass... maar als je geen nieuwe games meer op gamepass uitbrengt dan zetten mensen juist hun abonnement stop dus je kunt niet alleen maar de extra abonnees tellen.
Tegelijk denk ik inderdaad ook wel dat het aantal abonnees duidelijk veel minder is dan wat Microsoft graag zou zien en dat ze waarschijnlijk niet de winst halen die ze zouden willen halen (zelfs als Gamepass op zich wel winstgevend was al, wat ze aangaven... helaas is een beetje winst in de corporate wereld niet genoeg, het moet meer winst zijn dan je met andere investeringen zou kunnen halen).

En dit is niet het Gamepass topic maar het Xbox Series topic (edit: ah dat had je ondertussen ook gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

Nou ja, blijkt, blijkt...
In grote lijnen denk ik wel dat je gelijk hebt, maar ik denk ook dat het niet zo feitelijk te stellen is als jij lijkt te doen. Misschien voor Microsoft zelf, maar zelfs dan is het lastig, en wij aan de buitenkant hebben nooit alle cijfers.
Je kunt zeggen dat het aantal gamepass abonnementen maar x hoger werd door release van game hupseflups, dus opbrengsten zijn x keer de prijs van gamepass... maar als je geen nieuwe games meer op gamepass uitbrengt dan zetten mensen juist hun abonnement stop dus je kunt niet alleen maar de extra abonnees tellen.
Tegelijk denk ik inderdaad ook wel dat het aantal abonnees duidelijk veel minder is dan wat Microsoft graag zou zien en dat ze waarschijnlijk niet de winst halen die ze zouden willen halen (zelfs als Gamepass op zich wel winstgevend was al, wat ze aangaven... helaas is een beetje winst in de corporate wereld niet genoeg, het moet meer winst zijn dan je met andere investeringen zou kunnen halen).

En dit is niet het Gamepass topic maar het Xbox Series topic (edit: ah dat had je ondertussen ook gezien)
Zonder alle cijfers te hebben is het natuurlijk lastig iets met 100% zekerheid te zeggen echter heb je ook nog zoiets als gezond verstand, tientallen jaren ervaring in gamen en natuurlijk een boel signalen die toch duidelijk een bepaalde richting in wijzen.

De meeste game pass gebruikers zijn toch die een Xbox hebben. Hierdoor is een Xbox gewoon enorm belangrijk voor de groei van deze dienst. Daarom is het ook onbegrijpelijk dat MS op console gebied zo’n rare dingen doet. Soms zou je gaan denken dat ze bewust nog even flink geld willen verdien alvorens ze volledig stoppen met gaming.

Als ze namelijk Xbox consoles hadden willen verkopen hadden ze gewoon Rockstar (en dan ook maar gelijk Take2) moeten kopen voor die 75 miljard en dan GTA 6 exclusief op de Xbox uitbrengen. Succes gegarandeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

SneakerSO is een anonieme lekker met kennis van plannen binnen Microsoft. Hij was degene die o.a. Xbox zijn 3rd party plannen lekte. Volgens SneakerSO op NeoGaf:
  • Nieuwe ontslagronde bij Microsoft gepland voor Q1 2026, net zo groot als de vorige
  • Na eerdere ontslagen kwamen geruchten uit de Xbox-divisie die zorgwekkend klonken
  • De “Call of Duty op Game Pass”-strategie pakt financieel slecht uit
  • Nieuwe Xbox-hardware (gepland voor 2026) lijkt on hold: ontwikkelstappen worden niet gezet
  • Retailers zoals Costco stoppen met Xbox-verkoop; meer zouden volgen
  • Microsoft verschuift focus van hardware naar software en diensten:
    • Alleen winstgevende IP’s (CoD, WoW, Minecraft, Candy Crush, Forza Horizon) blijven centraal
    • Cloud gaming (xCloud) wordt de kern van het Xbox-platform
    • Game Pass wordt vooral toegangspoort tot xCloud, met verdere prijsstijgingen verwacht
    • Xbox-games verschijnen op zoveel mogelijk apparaten en marktplaatsen
  • Mogelijke toekomst: Xbox-merk alleen nog als naam op hardware van derden, maar interesse lijkt laag

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mog schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:40:
SneakerSO is een anonieme lekker met kennis van plannen binnen Microsoft. Hij was degene die o.a. Xbox zijn 3rd party plannen lekte. Volgens SneakerSO op NeoGaf:
  • Nieuwe ontslagronde bij Microsoft gepland voor Q1 2026, net zo groot als de vorige
  • Na eerdere ontslagen kwamen geruchten uit de Xbox-divisie die zorgwekkend klonken
  • Nieuwe Xbox-hardware (gepland voor 2026) lijkt on hold: ontwikkelstappen worden niet gezet
    • Alleen winstgevende IP’s (CoD, WoW, Minecraft, Candy Crush, Forza Horizon) blijven centraal
    • Game Pass wordt vooral toegangspoort tot xCloud, met verdere prijsstijgingen verwacht
  • Mogelijke toekomst: Xbox-merk alleen nog als naam op hardware van derden, maar interesse lijkt laag
Jammer dat dit het gevolg is van compleet verkeerde investeringen en beslissingen van Microsoft. Als je dit in de hoogtijdagen van de Xbox 360 had verteld dan had men je uitgelachen...

Dit is uiteindelijk alleen maar slecht voor de consument. Dankzij concurrentie zijn we waar we nu gekomen zijn. Sony kan dadelijk achterover leunen bij de PS6. Waarom nog flinke verbeteringen doorvoeren als er geen concurrentie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het zou wel matchen met wat we in de retail markt zien, dat de Xbox echt bijna nergens meer fatsoenlijk te krijgen is, zeker buiten de US. En zelfs daar beginnen ze nu te verdwijnen ze bij grote retailers. Het lijkt erop dat ze de huidige generatie laten voor wat het is. Benieuwd of en wat er voor een vervolg komt. Er was wel die redelijk recente aankondiging tussen AMD en Microsoft dat ze aan nieuwe hardware werken, lijkt me dat dit al in een redelijk vergevorderd stadium is. Maar goed, gezien de nieuwe modus operandi van MS waarbij echt alles moet wijken voor AI en Copilot zou niets me meer verbazen.
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Sony kan dadelijk achterover leunen bij de PS6. Waarom nog flinke verbeteringen doorvoeren als er geen concurrentie is?
Ik denk niet dat dit zo werkt. Sony heeft nog altijd genoeg concurrentie van andere platformen zoals Switch 2, PC, mobile en alle video streamingdiensten. Er zijn tegenwoordig zoveel entertainment platformen die vechten voor de vrije tijd van de consument dat Sony niet rustig achterover kan leunen. Er is wel minder concurrentie in de "high-performance" console markt maar de vraag is of die specifieke markt überhaupt nog bestaat over een paar jaar.

De PS6 zou volgens de geruchten en tot dusver geleakte specs vooral gericht zijn op het zo goedkoop mogelijk kunnen produceren van het apparaat om de prijs enigszins acceptabel te houden en minder op de hoogst mogelijk performance. Dat lijkt mij ook verstandig want de games op PS5 en Pro zien er al fantastisch uit, de diminishing returns worden met elke generatie sowieso groter. Plus ze zouden bezig zijn met een handheld omdat die markt momenteel gedomineerd wordt door Nintendo en er steeds meer Steamdeck varianten op de markt komen.

Verwacht ook dat de cross-gen periode tussen de PS5 en PS6 erg lang gaat zijn, minstens 4-5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:05:
Er is wel minder concurrentie in de "high-performance" console markt maar de vraag is of die specifieke markt überhaupt nog bestaat over een paar jaar.
Waarom zou die niet bestaan meer? Ik mag toch hopen van wel, als die niet meer bestaat kan je waarschijnlijk ook wel stellen dat PC gaming niet meer bestaat. Want dat is zonder de Xbox de enige echte alternatief op de PS5 nog. De Switch 2 komt natuurlijk in de buurt, maar een significant gedeelte van wat momenteel gewoon goed verkoopt draait daar echt niet (lekker) op. Verder van mobile tot video streaming, ja natuurlijk kunnen mensen ook andere dingen met hun vrije tijd doen, en er zijn op die manier behoorlijk veel 'concurrenten' voor gaming, maar ik zie het idee van gaming nog echt niet weg gaan.
De PS6 zou volgens de geruchten en tot dusver geleakte specs vooral gericht zijn op het zo goedkoop mogelijk kunnen produceren van het apparaat om de prijs enigszins acceptabel te houden en minder op de hoogst mogelijk performance. Dat lijkt mij ook verstandig want de games op PS5 en Pro zien er al fantastisch uit, de diminishing returns worden met elke generatie sowieso groter.
Daar ben ik het wel mee eens. Vooral ook dat de systeemeisen wel steeds hoger worden, maar dat de grafische pracht eigenlijk nou niet zo indrukwekkende vooruitgang biedt. Waarbij Borderlands 4 natuurlijk het ultieme voorbeeld is: Niet elk spel hoeft grafisch voor een foto-realistische stijl te gaan! Dat is prima. Maar de systeemeisen zijn wel 10x hoger dan Horizon Zero Dawn die ik momenteel nu speel, ondanks dat gebaseerd op screenshots / video's die laatste toch echt beter eruit ziet grafisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Mog schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:40:
Alles wat ik hier lees vind ik eigenlijk volledig logisch. Behalve dat ik nog altijd erg benieuwd ben wat die nieuwe Xbox hardware zou zijn (geweest). Ik neem aan de vaker genoemde Xbox-PC oplossing. Maar hoe zou die dan om zijn gegaan met Xbox games? Dat zullen we wellicht nooit weten.

Dat de grote PC bouwers (Asus, Acer, HP, etc.) weinig interesse hebben in het op de markt brengen van een Xbox-PC, dat snap ik wel. Voor de reguliere console gamer zal het altijd te duur worden (die zijn XSX / PS5 prijzen gewend) én de PC markt ontwikkelt zich constant. Een product dat dit jaar aantrekkelijk is, kan dat volgend jaar al niet meer zijn. Daarbij, een PC kun je als consument volledig zelf bouwen. Een 'hap-klaar' Xbox product past daar helemaal niet in.

Blij dat ik een paar jaar geleden tijdens BF een 'reserve' XSX voor EUR 375 heb kunnen kopen. Want dat lijkt op deze manier de enige manier om Xbox games te kunnen blijven spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Jammer dat dit het gevolg is van compleet verkeerde investeringen en beslissingen van Microsoft. Als je dit in de hoogtijdagen van de Xbox 360 had verteld dan had men je uitgelachen...

Dit is uiteindelijk alleen maar slecht voor de consument. Dankzij concurrentie zijn we waar we nu gekomen zijn. Sony kan dadelijk achterover leunen bij de PS6. Waarom nog flinke verbeteringen doorvoeren als er geen concurrentie is?
PS6 blijft toch concurreren met alle andere mogelijkheden tot spelletjes spelen? Ik kan me niet voorstellen dat we dedicated apparaatjes onder de tv houden om spelletjes te spelen. Ik ben het wel eens met het feit dat Xbox niet goed gemanaged is de afgelopen periode en dat vind ik erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Rossi46 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Alles wat ik hier lees vind ik eigenlijk volledig logisch. Behalve dat ik nog altijd erg benieuwd ben wat die nieuwe Xbox hardware zou zijn (geweest). Ik neem aan de vaker genoemde Xbox-PC oplossing. Maar hoe zou die dan om zijn gegaan met Xbox games? Dat zullen we wellicht nooit weten.

Dat de grote PC bouwers (Asus, Acer, HP, etc.) weinig interesse hebben in het op de markt brengen van een Xbox-PC, dat snap ik wel. Voor de reguliere console gamer zal het altijd te duur worden (die zijn XSX / PS5 prijzen gewend) én de PC markt ontwikkelt zich constant. Een product dat dit jaar aantrekkelijk is, kan dat volgend jaar al niet meer zijn. Daarbij, een PC kun je als consument volledig zelf bouwen. Een 'hap-klaar' Xbox product past daar helemaal niet in.

Blij dat ik een paar jaar geleden tijdens BF een 'reserve' XSX voor EUR 375 heb kunnen kopen. Want dat lijkt op deze manier de enige manier om Xbox games te kunnen blijven spelen...
Ik denk dat je het verkeerd leest.
- De xbox hardware in 2026 zou duiden op gewoon een nieuwe generatie consoles (de "echte" opvolger van de series S/X, net zoals de PS6 die ergens rond die tijd aangekondigd zal worden)
- Er waren geruchten van een soort hybride xbox die dan Steam support zou hebben. Ik denk dat we de uitkomst van deze hybride meer zien in een apparaat zoals de ROG Ally X
- Met hardware van derden bedoelen ze controllers, headsets, etc. Het nadeel is dat die allemaal een "licensed by Xbox" label nodig hebben en dat dus geld kost. Dit omdat veel dingen niet met standaard bluetooth werken maar met MS zijn eigen protocol.

De toekomst van de xbox zal dus waarschijnlijk cloud only worden, (hopelijk) een dedicated modus in windows (zoals by de ROG Ally X) en game pass. Laatstgenoemde zie ik echter nooit op een Sony of Nintendo console verschijnen.

Ik hoop, aangezien dat het beste is voor de consumenten, dat cloud only ook gaat floppen en Microsoft stuk voor stuk hun opgekochte studio's weer gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd leest.
- De xbox hardware in 2026 zou duiden op gewoon een nieuwe generatie consoles (de "echte" opvolger van de series S/X, net zoals de PS6 die ergens rond die tijd aangekondigd zal worden)
- Er waren geruchten van een soort hybride xbox die dan Steam support zou hebben. Ik denk dat we de uitkomst van deze hybride meer zien in een apparaat zoals de ROG Ally X
- Met hardware van derden bedoelen ze controllers, headsets, etc. Het nadeel is dat die allemaal een "licensed by Xbox" label nodig hebben en dat dus geld kost. Dit omdat veel dingen niet met standaard bluetooth werken maar met MS zijn eigen protocol.

De toekomst van de xbox zal dus waarschijnlijk cloud only worden, (hopelijk) een dedicated modus in windows (zoals by de ROG Ally X) en game pass. Laatstgenoemde zie ik echter nooit op een Sony of Nintendo console verschijnen.

Ik hoop, aangezien dat het beste is voor de consumenten, dat cloud only ook gaat floppen en Microsoft stuk voor stuk hun opgekochte studio's weer gaat verkopen.
Het verbaast me dat er überhaupt nieuwe hardware in ontwikkeling was dan. Alles duidt al tijden op "Xbox anywhere". Waarom zouden ze dan in hemelsnaam nog veel geld stoppen in de ontwikkeling van een nieuwe dedicated console? Maar goed, die lijkt dus nu echt van de baan. Prima.

Dan hebben we dus wellicht alsnog de hybride Xbox-PC hardware. Waarbij de grote vraag is - hoe hybride is dat dan? Kunnen er Xbox games op wordt afgespeeld (door emulatie) of is het gelijk aan de ROG Xbox Ally X? Wat dat is gewoon een (handheld) PC is, zonder dedicated ondersteuning voor Xbox games (enkel via Xcloud, voor de games waarbij dat mogelijk is).
Met digitaal gekochte games hoeft dat nog geen probleem te zijn. Heb je ooit de game gekocht in de Xbox store? Dan krijg je op dat nieuwe apparaat toegang tot de PC versie van die game. Al moet die versie er dan wel zijn natuurlijk. Dat geldt zeker niet voor alle games.

Jouw interpretatie van het hardware van derden geloof ik trouwens niet. Lijkt me weinig relevant om met 'dedicated' Xbox controllers, headsets en weet-ik-veel-wat op de markt te komen, als er ook geen Xbox hardware meer op de markt komt... En dan is het afwijkende protocol dus ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Rossi46 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Het verbaast me dat er überhaupt nieuwe hardware in ontwikkeling was dan. Alles duidt al tijden op "Xbox anywhere". Waarom zouden ze dan in hemelsnaam nog veel geld stoppen in de ontwikkeling van een nieuwe dedicated console? Maar goed, die lijkt dus nu echt van de baan. Prima.

Dan hebben we dus wellicht alsnog de hybride Xbox-PC hardware. Waarbij de grote vraag is - hoe hybride is dat dan? Kunnen er Xbox games op wordt afgespeeld (door emulatie) of is het gelijk aan de ROG Xbox Ally X? Wat dat is gewoon een (handheld) PC is, zonder dedicated ondersteuning voor Xbox games (enkel via Xcloud, voor de games waarbij dat mogelijk is).
Met digitaal gekochte games hoeft dat nog geen probleem te zijn. Heb je ooit de game gekocht in de Xbox store? Dan krijg je op dat nieuwe apparaat toegang tot de PC versie van die game. Al moet die versie er dan wel zijn natuurlijk. Dat geldt zeker niet voor alle games.

Jouw interpretatie van het hardware van derden geloof ik trouwens niet. Lijkt me weinig relevant om met 'dedicated' Xbox controllers, headsets en weet-ik-veel-wat op de markt te komen, als er ook geen Xbox hardware meer op de markt komt... En dan is het afwijkende protocol dus ook geen probleem meer.
Ik neem aan dat ze snel genoeg na de release van de Series S en X al begonnen zijn met de opvolger. Pas het laatste jaar is het enorm onrustig binnen Xbox. Dan kan dat dus ook zomaar betekenen dat jaren aan werk (lees: ontwerpen van de opvolger(s) ) de prullenbak in gaat. Zeker als alle cijfers erop wijzen dat een nieuwe console meer geld gaat kosten dan het gaat opleveren.

Wat betreft gekochte games: veel 1st party games koop je op zowel de console als pc. Maar dit gaat zelden op voor 3rd party games en zie ik ook niet snel veranderen. Mocht de xbox dus niet meer bestaan dan zal:
- MS deals moeten maken met 3rd party's om de gekochte licentie om te zetten naar een pc-versie
- Korting te bieden om de pc versie te kopen
- Je gewoon de volle mep mag betalen voor de pc versie

En hardware van derden: een officieel xbox-product zal geld kosten om daar een licentie voor te krijgen. Mijn voorbeeld was vooral de huidige situatie waarbij xbox hardware vaak duurder is en/of er een speciale versie is die xbox (en pc) only is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
MazeWing schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:03:
[...]

Ik neem aan dat ze snel genoeg na de release van de Series S en X al begonnen zijn met de opvolger. Pas het laatste jaar is het enorm onrustig binnen Xbox. Dan kan dat dus ook zomaar betekenen dat jaren aan werk (lees: ontwerpen van de opvolger(s) ) de prullenbak in gaat. Zeker als alle cijfers erop wijzen dat een nieuwe console meer geld gaat kosten dan het gaat opleveren.

Wat betreft gekochte games: veel 1st party games koop je op zowel de console als pc. Maar dit gaat zelden op voor 3rd party games en zie ik ook niet snel veranderen. Mocht de xbox dus niet meer bestaan dan zal:
- MS deals moeten maken met 3rd party's om de gekochte licentie om te zetten naar een pc-versie
- Korting te bieden om de pc versie te kopen
- Je gewoon de volle mep mag betalen voor de pc versie

En hardware van derden: een officieel xbox-product zal geld kosten om daar een licentie voor te krijgen. Mijn voorbeeld was vooral de huidige situatie waarbij xbox hardware vaak duurder is en/of er een speciale versie is die xbox (en pc) only is.
Ja, da's waar, de XSX is natuurlijk ook al een tijd op de markt. Het gekke is wel dat ze pas een maar maanden geleden nog een promo filmpje naar buiten hebben gebracht mbt een strategisch partnership met AMD. De eerder genoemde geruchten draaien dat dan dus weer helemaal terug...

En mijn idee van het overgaan van een Xbox game naar een PC game; je hebt helemaal gelijk dat dat inderdaad niet zomaar gaat bij 3rd party games.

Het zal nog een hele kluif worden voor Xbox om iedereen aan boord te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Rossi46 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Ja, da's waar, de XSX is natuurlijk ook al een tijd op de markt. Het gekke is wel dat ze pas een maar maanden geleden nog een promo filmpje naar buiten hebben gebracht mbt een strategisch partnership met AMD. De eerder genoemde geruchten draaien dat dan dus weer helemaal terug...

[YouTube: Xbox + AMD: Powering the Next Generation of Xbox]

En mijn idee van het overgaan van een Xbox game naar een PC game; je hebt helemaal gelijk dat dat inderdaad niet zomaar gaat bij 3rd party games.

Het zal nog een hele kluif worden voor Xbox om iedereen aan boord te houden...
Zo’n deal kan natuurlijk altijd afgeblazen worden of anders vormgegeven worden.

En iedereen aan boord houden? Ik denk dat MS daar teveel fouten en rare keuzes voor gemaakt heeft. Als Xbox gamer zou ik me behoorlijk bezeikt voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:05
Fake news, microsoft heeft het al ontkent. Dat gezegd hebbende, je kan ms ook niet meer echt vertrouwen op wat ze zeggen de laatste tijd. Komt allemaal door slecht beleid en nadella met z'n focus op azure cloud en AI bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

drakiesoft schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:18:
Fake news, microsoft heeft het al ontkent. Dat gezegd hebbende, je kan ms ook niet meer echt vertrouwen op wat ze zeggen de laatste tijd. Komt allemaal door slecht beleid en nadella met z'n focus op azure cloud en AI bubbel.
Dat zeiden ze ook na het lekken van het uitbrengen van Xbox games op andere platformen. We weten hoe dat is afgelopen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:05
Mog schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Dat zeiden ze ook na het lekken van het uitbrengen van Xbox games op andere platformen. We weten hoe dat is afgelopen.
Geen idee wat hier is uitgelekt, maar strategie was idd multiplatform. Ze hebben het zelf aangekondigd met eerst vier games als test. Niet on succesvol trouwens. Meest gespeelde games op bv playstation zijn Xbox Games.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Zero Tolerance topic: ongewenst gedrag (bijvoorbeeld trollen, flamen, op de man spelen) kan direct een ban tot gevolg hebben.

Voor alles rondom de MS - ABK overname: BM in "[ZT] Microsoft - Activision overname"

Veranderingen met betrekking tot een game serie: [ZT] Invloed en veranderingen van bestaande game series

Alles over Performance in games: Performance in games (FPS)