@
mr_petit hierbij het verhaal betreffende de RPM / wow apps op verschillende platformen. Alle apps werken met behulp van de smartphone gyroscoop.
Voor iPhone iOS betreft het de RPM app. Deze is gekalibreerd mbv 4 quartz locked kwaliteitsdraaitafels van verschillende makelij als referentie. Kalibratie gebeurt door een factor in te vullen in de app settings, autocal is waardeloos want geeft niet het juiste resultaat. De kalibratiefactor is bij deze telefoon 0,99734. Bij alle 4 de draaitafels meet ik dan voor 33 resp 45 toeren ook echt 33,00 en 45,00 toeren, plusmin max 0,01 rpm.
Voor Android betreft het als app1 Turntable Speed (met RPM WOW logo) en app2 RPM Speed and Wow (met SPEED WOW logo, heel verwarrend, ik weet het).
De metingen heb ik gedaan door de iPhone recht boven de spindel op een verhoginkje (ronde dop, goed centreren!

) te leggen en daarbovenop kruislings het Android toestel, zodat de massa zo goed mogelijk gecentreerd is. Ik heb gecontroleerd of dit uitmaakte tov een enkel toestel en dit was niet het geval. Een meting is dus echt 1 fysieke meting op beide toestellen tegelijk.
Ik heb gemeten op drie direct drive platenspelers met voldoende krachtige motor en zwaar plateau. De eerste is niet quartz locked en heb ik bijgesteld met de pitch control, de andere 2 zijn wel quartz locked.
De resultaten:
Eerst het toerental:
Je ziet dat alledrie de draaitafels volgens de IOS app precies op snelheid lopen. De 2 Android apps geven duidelijk een wat hoger toerental aan, de eerste app nog iets meer dan de tweede. Dit is consistent en niet te corrigeren door kalibratie, ook de telefoon opnieuw opstarten of 'kalibreren' door ronddraaien om al zijn assen helpt niet.
Dus, zoals ik al vermoedde in de eerdere discussie, tot zover de beweringen op internetfora dat een draaitafel precies op snelheid loopt obv de RPM apps. Dat is dus wel consistent maar niet erg precies, in ieder geval niet zonder kalibratie (tegen een goede referentie).
Dan de wow&flutter oftewel jengel in antiek maar goed Nederlands:
De eerste draaitafel heeft het meeste wow, de tweede stukken minder en de derde is het beste. Niet verrassend omdat die laatste de JVC QL-Y66F is met extra groot en zwaar plateau en magnetische lagering, de tweede is trouwens ook een JVC, de QL-7. De eerste is een Kenwood KD 500.
Wat opvalt is dat de IOS app metingen duidelijk hoger uitvallen dan die van de Android apps, ook iets wat ik al vermoedde op basis van de eerdere discussie en geposte resultaten. Iets om rekening mee te houden als je vergelijkt. Per app zijn de metingen behoorlijk consistent (variatie van plus of min 0,01 voor de quartz locked draaitafels) en dus ook het hoger uitvallen van de IOS app is consistent.
Wellicht moet je de IOS app waarde opvatten als de plus EN min fout opgeteld, dus ongeveer 2x de waarde vs de Android app notatie in +/-, waarbij je dan de waarde x2 moet doen. Het is en blijft lastig vergelijken, maar dit geeft een indicatie.
Hieronder nog een screenshot IOS app (links) vs Android app 1 met een trace erbij (andere meting dan in bovenstaande tabel):
:strip_exif()/f/image/nyCYYXwf3XFk25h11m64BFNt.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot valt nog op dat de Android apps niet alle draaitafels gemeten hebben. Waarom? Omdat bij de beste draaitafel de Android apps na enkele revoluties in de war raken en "0" aangeven.

Zie onderstaande video. Vervolgens stop je de draaitafel en dan geeft de app een flink aantal seconden 33.67 toeren aan... de gyroscoopmeting is dus helemaal van slag.

Switch je van de ene naar de andere RPM app dan zie je dat de fout ook daar doorwerkt. Na een tijd reset de gyroscoop zich en wordt er weer 0 aangegeven bij stilstand.
Bij de op 1 na beste draaitafel redt 1 app het net wel / net niet (aantal keer proberen) en de andere gaat standaard de mist in. Het lijkt erop dat deze draaitafels té constant draaien zodat de meting in de war raakt... Bij de 'minste' draaitafel geven de Android apps geen problemen. De IOS app doet het altijd goed.
Ter vergelijk nog de IOS RPM app:
Kwam op Vimeo trouwens ook nog een oudje van me tegen, een poging tot resonantiemeting mbv een multimeter.