Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01
HeatWave schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Ja, dat denk ik ook wel. De arm is van Ortofon zie ik nu.

Moet toch wel een liefhebber voor te vinden zijn denk ik :).
Zeker weten. Het is dat ik zelf al een mooie Thorens heb.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30
hier ook, al 4 platenspelers zelfs, tijd om uit te dunnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
GEVONDEN??? Een Garrard 401? 8)7 :X

Daar zijn zeker liefhebbers voor, en die speler heeft ook een vrij aardige waarde.. Mocht je 'm verkopen dan moet dat makkelijk lukken(hier op Tweakers zijn wel een paar kandidaten..), maar ik zou'm opknappen en zelf houden.. Dan komt de rest van de vinyl hobby vanzelf ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59

Toshirou

Vinyl Surfer

Zie dit vooral als een kans om zelf je eigen platen hobby te beginnen. Menig ander die begint met een budget ding, dus ik zou er zelf in investeren en gewoon daarna genieten. 😁👍

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41
Beetje garagepop op de draaitafel. (Geen gevonden garrard helaas :P ) Matig tot slecht ontvangen album als ik de reviews mag geloven en inderdaad niks grensverleggend, maar als arbeidsvitaminen bij een dagje thuiswerken helemaal niks mis mee imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HeatWave schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Ja, dat denk ik ook wel. De arm is van Ortofon zie ik nu.

Moet toch wel een liefhebber voor te vinden zijn denk ik :).
Zeker, het ding heeft potentie. Reken jezelf als leek alleen niet rijk op basis van google, die fout wordt vaak genoeg gemaakt. Je hebt er zelf natuurlijk geen kennis van en het ding heeft onherroepelijk een behoorlijke dosis liefdevol onderhoud nodig om hem helemaal goed werkend te krijgen. Verkoop het aan een liefhebber voor een redelijke prijs, win-win! :)

PS als echt niemand hier de interesse / kennis heeft wil ik er wel werk van maken, ik hoef alleen niet zo nodig als eerste in de rij te staan, heb nog genoeg projectjes liggen. Maar hij verdient het om weer helemaal tip-top gemaakt te worden, en dan bedoel ik vooral technisch, niet zozeer het pimp gedeelte (waar doorgaans het geld mee verdiend wordt).

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 25-05-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Mooi om te zien dat het toch nog bestaat, gewoon op straat een 401 vinden..
De liefhebber aan wie je het verkoopt zal je dankbaar zijn.

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeatWave
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Iedereen bedankt voor de reacties :). Mocht ik hiervoor beter terecht kunnen in het apparatuurtopic (wat ik pas zag nadat ik hier gepost had) mijn excuses.

Ik zit een beetje in de bekende spagaat mbt dit soort situaties. Ik weet van mezelf dat ik er te weinig verstand van heb om er zelf mee aan de slag te gaan maar ik wil ook niet "opgelicht" worden als ik hem verkoop. En ik ben gewoon niet van plan om er nog een dure hobby als vinyl bij te nemen ;).

Zoals ik er nu zelf een beetje insta (en ik hoop geen verzamelaars tegen het hoofd te stoten) is dat ik blijkbaar een gewild collectors item heb dat zover ik kan beoordelen in "redelijke/goeie" staat is:

Cosmetisch ziet hij er gewoon echt goed uit, de plastic kap is heel, helder en nauwelijks beschadigd. Het houtwerk ziet er degelijk uit, zeker voor iets dat zo oud is.

Het loopwerk lijkt te werken, hij draait en volgens de strobe op de juiste snelheden. Wat dus de grote onbekende factors zijn is de arm (een ortofon, geen idee of die compleet is) die wellicht gewoon helemaal vervangen moet worden en of er dus uberhaupt geluid uit komt.

Opzich zou ik iemand er naar moeten laten kijken die er echt verstand van heeft uiteraard. Maar ik hoef nou ook weer niet de absolute hoofdprijs als hij naar een liefhebber gaat.

Mijn "angst" is alleen dat als ik iemand die hem graag wil er naar laat kijken dat die met allerlei termen komt van wat er allemaal aan zou mankeren terwijl ik niet kan controleren of dat ook klopt.

Komt er platvloers op neer dat als dit ding (ik verzin wat) 1000 euro waard zou zijn ik hem best aan een liefhebber wil verkopen voor minder, maar dan ook weer niet voor 200 euro, Dus wat is wijsheid, ding maar gewoon in V&A gooien en zien wat er van komt? Of toch wat meer geduld hebben en zoeken naar iemand die opzich de gok al wil nemen en hem evt met eigen toon-arm kan testen bij mij thuis?

Was het maar "gewoon" een retrocomputer, daar heb ik wel verstand van :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Probleem is, dat je niet zomaar even een andere toonarm in die plint zet. Dus 'even testen met een zelf-meegebrachte arm' is lastig.
Afhankelijk van het puristen-level van een eventuele koper, zal de plint a.k.a het houtwerk toch vervangen worden. Ik denk dan ook niet dat het houtwerk echt veel waarde heeft. Het loopwerk is waar mensen naar op zoek zijn. Op de arm (AS-212) lijkt de counterweight te missen. Deze arm staat goed bekend, maar aangezien deze niet compleet lijkt en de werking onbekend, is de waarde natuurlijk ook beperkt.
De knuppel in het hoenderhok gooiend denk ik dat ergens tussen de €500 en €700 euro de balans is tussen een mooie prijs voor jezelf en degene die 'm wilt kopen,
Maar goed, dat is slechts een mening en geen opgelegde richtlijn. Succes!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30
ik gok ook zo rond de 400-600, en dat is mooi voor een vondeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@HeatWave M.i. zit je hier goed, hier is het meeste kennis van (en belangstelling voor) draaitafels, het mooiste zou m.i. zijn als ie bij een mede-tweaker terecht komt die hem ook echt wil gaan gebruiken. ;)

Onthoud, zo'n oude speler (en in dit geval niet helemaal compleet) moet je beschouwen als een project-met-werk, niet als een opgepimpt (en in prijs opgepompt) eindproduct zoals je dat op de verkoopsites tegenkomt. ik denk dat je met bovengenoemde prijzen al heel blij mag zijn. Het wordt toch een "ik-weet-niet-of-ie-goed-werkt" prijs waarbij je moet vertrouwen op de bereidheid van de potentiële koper om een eerlijke prijs te bieden.

Want hoe lang we er hier ook over door discussiëren, aan een paar foto's kunnen wij eventuele problemen niet aflezen. :) Denk naast de ontbrekende onderdelen die @Nerpissad al opnoemt bij de arm bij de drive zelf ook aan bijv. een slechte motor, kapot tussenwiel, beschadigd plateaulager, en bij de arm nog beschadigde armlagers, kapotte (arm)bedrading, etc etc.

De andere optie die ik kan bedenken: werking / problemen laten fysiek taxeren door iemand met verstand van zaken tbv prijsbepaling. Maar dan ga je al meer commercieel denken, bovendien kost dat wellicht ook weer moeite (reizen) en eventueel geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 26-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:34
Hier zojuist weer de lokale platenzaak even bekeken en wat platen voor in de collectie <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a897EgyL346LJZZv3Ury_WjoQEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jHFoqZ34pnzHdFvSSdcvf9F.jpg?f=fotoalbum_large

Paar mooie platen en een numbered edition van Grace! <3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxKl1nfy-P_pZLxnn4tANB7sdzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa8S78Vv2VYABNh3tSeMrzWQ.jpg?f=fotoalbum_large

In de ochtend naar de openlucht Platenbeurs in Zwolle geweest. Het was centraal rondom de paden van het veld ingedeeld en vooral ruim opgezet, het aantal kraampjes was redelijk groot en de keus echt uitgebreid. Vooral het aanbod van de aanwezige standhouders was niet dertien in een dozijn. Dus heb er weer met veel plezier door de bakken zitten neuzen. Het resultaat is het bewijs, ik heb weer een tal goede aanwinsten aan de collectie mogen toevoegen 😁.

Te zien:
• Charles Lloyd & the Marvels - Tone Poem
• Wayne Shorter - Mondo Grosso Feio
• The War on Drugs - I don't live here anymore
• Barney Kessel - Summertime in Montreux
• Black Lion at Montreux
• Dizzy Gillespie - Dee Gee Days (The Savoy Sessions)
• Wes Montgomery - Impressions
• Charlie Byrd - Latin Byrd
• Paulinho daCosta - Happy People
• Milt Jackson - Opus de Funk
• Bobby Hackett wit Zoot Sims, Bucky Pizzarelli, Hack Jones, Mel Lewis and Richard Davis - Strike up the Band
• McCoy Tyner - Supertrios (Promo edition)
• McCoy Tyner - Songs of the New World
• Sonny Stitt - Stitt plays Bird

Al met al, weer echt geslaagd al zeg ik het zelf 😉! Nu alles binnenkort door de Knosti halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ik heb wat advies van jullie hier nodig. Ben op zoek naar een leuke platenspeler om mee te beginnen.
Kwam op marktplaats zoiets tegen (vooral uit nostalgie omdat die ouwe van me er altijd 1 had):
https://www.marktplaats.n...ment-gereviseerd-garantie

Maar las wat verder terug in het topic dat een Technics SL-D303 bijvoorbeeld ook aangeraden werd.

Hoe houdt de (gereviseerde) philips zich tegenover de Technics? Of zouden jullie in de categorie tot 150 euro nog wat anders aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
chevsticks schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:53:
Of zouden jullie in de categorie tot 150 euro nog wat anders aanraden?
In de 150 euro klasse is heel veel te krijgen.
1 model aanraden is lastig, want dan zal je net zien dat precies dat model dit jaar niet op MP terecht komt (het is natuurlijk geen winkelvoorraad).
Deze vraag is al erg vaak voorbij gekomen, en als je zoekt zullen er ook wel lijstjes opgegeven zijn met 3-8 modellen oid.
Maar enkele voorbeeldjes: technics sl-D2 sl-d3 sl-d202 slq202 slq303 sl-12xx t/m sl18xx, sony ps-3300/3750/4300/x4/x5/x6 maar natuurlijk nog veel meer.

Philips tafels zijn niet erg populair. Een duidelijke reden daarvoor kan ik je niet geven.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2022 19:45 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Dan ga ik nog wat verder terug het topic in duiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het scheelt natuurlijk ook of je er zelf aan kunt knutselen (handig met electronica en fijnmechaniek) of dat je kant en klaar wilt kunnen spelen met garantie.
Maar dat is iets wat je zelf alleen maar kunt inschatten.
Ik had m'n post uitgebreid met een paar technics/sony modellen.
Maar meestal moet je tegen het juiste model in de juiste staat aanlopen. Ik weet ook niet wat je eisen zijn (automaat of niet etc)

En voor specifieke aanraders is het natuurlijk handig waar je zoekt. een speler in delfzijl is niet handig voor iemand die in vaals woont.
Test altijd de speler voor aankoop, en opsturen kan echt een risico zijn tenzij je de verkoper zeer nauwgezet instrueert voor verpakkingseisen, en hij deze ook opvolgt.
Een platenspeler in wat bubblewrap in een doos heeft meer dan 50% kans op schade imho.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2022 19:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 18:58
Weer even bij Walk In Zutphen geweest, zeer divers ingekocht. Vooral Focus is echt waanzinnig, qua... alles
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB-_EagiPK9v2IFMIrTHNEbKN-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlMzNfwmhQs3YFyfnK5KELsu.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:36:
[...]

In de 150 euro klasse is heel veel te krijgen.
1 model aanraden is lastig, want dan zal je net zien dat precies dat model dit jaar niet op MP terecht komt (het is natuurlijk geen winkelvoorraad).
Deze vraag is al erg vaak voorbij gekomen, en als je zoekt zullen er ook wel lijstjes opgegeven zijn met 3-8 modellen oid.
Maar enkele voorbeeldjes: technics sl-D2 sl-d3 sl-d202 slq202 slq303 sl-12xx t/m sl18xx, sony ps-3300/3750/4300/x4/x5/x6 maar natuurlijk nog veel meer.

Philips tafels zijn niet erg populair. Een duidelijke reden daarvoor kan ik je niet geven.
Philips is een merk die twee gezichten heeft: enerzijds zeer mooi en degelijk spul en anderzijds plastic fantastic spul waar bijv. de knoppen nu bij het indrukken van afbreken... Een mooi voorbeeld hiervan is de Philips N4504 bandrecorder, klinkt als een klok, maar het kunststof breekt je om de oren af als je pech hebt...
Afbeeldingslocatie: https://www.mfbfreaks.com/apparatuur/bandrecorders/4504/4504_02.jpg

Die reputatie is natuurlijk mensen bijgebleven en dat is wellicht de reden waarom bijna niemand Philips platen spelers koopt: bang voor brekend kunststof...

Maar als ik dan kijk naar de Philips 22GA212 of de 22GA312 platen spelers dan zie ik toch weer een kwalitatief uitstekend product, dus niet alles is slecht:
Afbeeldingslocatie: https://www.mfbfreaks.com/apparatuur/platenspelers/212/212_01.jpg

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Het scheelt natuurlijk ook of je er zelf aan kunt knutselen (handig met electronica en fijnmechaniek) of dat je kant en klaar wilt kunnen spelen met garantie.
Maar dat is iets wat je zelf alleen maar kunt inschatten.
Ik had m'n post uitgebreid met een paar technics/sony modellen.
Maar meestal moet je tegen het juiste model in de juiste staat aanlopen. Ik weet ook niet wat je eisen zijn (automaat of niet etc)

En voor specifieke aanraders is het natuurlijk handig waar je zoekt. een speler in delfzijl is niet handig voor iemand die in vaals woont.
Test altijd de speler voor aankoop, en opsturen kan echt een risico zijn tenzij je de verkoper zeer nauwgezet instrueert voor verpakkingseisen, en hij deze ook opvolgt.
Een platenspeler in wat bubblewrap in een doos heeft meer dan 50% kans op schade imho.
Zelf met elektronica knutselen is geen probleem, juist 1 van m'n hobbies. Zal de technics en sony's rondom Den Haag eens gaan bekijken op marktplaats. Een automaat lijkt me handig, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. (0,0 ervaring op dat gebied, zoals waarschijnlijk wel duidelijk is ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Die reputatie is natuurlijk mensen bijgebleven en dat is wellicht de reden waarom bijna niemand Philips platen spelers koopt: bang voor brekend kunststof...

Maar als ik dan kijk naar de Philips 22GA212 of de 22GA312 platen spelers dan zie ik toch weer een kwalitatief uitstekend product, dus niet alles is slecht:
[Afbeelding]
Ja ik weet dat ze bij philips heus wel wat konden, en hun bijdragen in de audiomarkt zijn historisch natuurlijk ook niet mis.
Maar betreffende draaitafels is het natuurlijk heel lastig vergelijken. Veel specs worden ook niet gegeven.
Maar als ik bijvoorbeeld toevallig kijk naar lagerfrictie, en het vergelijk met een sl-d3 wat denk ik ongeveer dezelfde doelgroep is, is de opgegeven lagerfrictie bij de technics lager. Bij een aantal dual's ook.
Maar ik heb er te weinig ervaring mee.

Bij die 212 werken toch behoorlijk vaak die tiptoetsjes niet? ;) Lagerfrictie is ook 12mg tov 7mg voor een technics. Toch bijna 2x zoveel.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:01:
[...]
Zal de technics en sony's rondom Den Haag eens gaan bekijken op marktplaats.
Ik zit daar toevallig te kijken, maar ik zou op deze PS-X50 gaan bieden.
Dat is een hele mooie speler. Wordt wel 200 gevraagd, maar bieden vanaf 125, en nog geen bod.
De verkoper zegt wel dat de kap gepolijst moet worden, maar op de foto is de kap nog redelijk goed.
Helaas mist de headshell. De originele headshell (als je die kan vinden), is duur (denk aan €100+; sowieso gaan prijzen van originele headshells nergens meer over..).
Maar je kan natuurlijk ook een andere headshell monteren. Element mist natuurlijk ook. Als je belt/mailt zijn dit goede dingen op op af te dingen.
https://www.marktplaats.n...-sony-ps-x50-platenspeler

Deze ps-x50 heeft nog wel de originele headshell, maar is een stuk duurder
https://www.marktplaats.n...-sony-ps-x50-direct-drive

Headshell is een sh-165.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Bij die 212 werken toch behoorlijk vaak die tiptoetsjes niet? ;) Lagerfrictie is ook 12mg tov 7mg voor een technics. Toch bijna 2x zoveel.
Ik heb een 22rh720 vissenoog receiver met diezelfde tiptoetsen en dat is idd een dingetje, maar vaak wel op te lossen...

Ook de lampjes onder de tiptoetsen zijn vaak door de ouderdom (lees: veel branduren) gesneuveld... prima te fixen, dat zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het zijn volgens mij inderdaad wel typische ouderdomsdingen.
Sowieso is electronica meestal wel te fixen.
Het zijn vaak hardwaredingen die niet of moeilijk te vervangen zijn als er niemand opstaat om ze netjes weer in serie te gaan produceren. 3d printers vormen wel deels een oplossing, maar afwerking en nauwkeurigheid laat nog erg te wensen over en het moet ook eigenlijk van plastic zijn.

Maar goed, prijzen van philips tafels zijn altijd al laag geweest. gewoon niet gewenst.
(Volgens mij waren ze vroeger ook niet zo heel duur.)
Bij dual is dat ook lange tijd zo geweest, maar dat is bij de betere modellen wel over.

Als ik een philips zou kopen, dan zou dat dus ook gelijk 1 van de topmodellen zijn. Je bent toch waarschijnlijk de enige bieder :+

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:10:
Ja het zijn volgens mij inderdaad wel typische ouderdomsdingen.
Sowieso is electronica meestal wel te fixen.
Het zijn vaak hardwaredingen die niet of moeilijk te vervangen zijn als er niemand opstaat om ze netjes weer in serie te gaan produceren. 3d printers vormen wel deels een oplossing, maar afwerking en nauwkeurigheid laat nog erg te wensen over en het moet ook eigenlijk van plastic zijn.

Maar goed, prijzen van philips tafels zijn altijd al laag geweest. gewoon niet gewenst.
(Volgens mij waren ze vroeger ook niet zo heel duur.)
Bij dual is dat ook lange tijd zo geweest, maar dat is bij de betere modellen wel over.

Als ik een philips zou kopen, dan zou dat dus ook gelijk 1 van de topmodellen zijn. Je bent toch waarschijnlijk de enige bieder :+
Onbekend maakt onbemind en dat kan in je voordeel werken als je een kwalitatief goede speler voor weinig zoekt.... Zolang je maar weet waar je op moet letten is er veel mogelijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Dat is een hele mooie speler. Wordt wel 200 gevraagd, maar bieden vanaf 125, en nog geen bod.
De verkoper zegt wel dat de kap gepolijst moet worden, maar op de foto is de kap nog redelijk goed.
Helaas mist de headshell. De originele headshell (als je die kan vinden), is duur (denk aan €100+; sowieso gaan prijzen van originele headshells nergens meer over..).
Maar je kan natuurlijk ook een andere headshell monteren. Element mist natuurlijk ook. Als je belt/mailt zijn dit goede dingen op op af te dingen.

Deze ps-x50 heeft nog wel de originele headshell, maar is een stuk duurder
https://www.marktplaats.n...-sony-ps-x50-direct-drive

Headshell is een sh-165.
Heb er eens een bericht + bod aan gewaagd. Eens kijken of er gehapt wordt.
Waarschijnlijk kom ik uiteindelijk op evenveel uit als die 2e complete speler, maar Eindhoven is net even te ver weg. Bovendien is zelf iets bij elkaar zoeken en in elkaar zetten ook wel weer eens leuk. Alleen eens kijken welke betaalbare headshell en welk element er eventueel in gaan komen. (Gaat een wereld voor me open hier, goed voor m'n uitzoek OCD :D )
Dank voor de tips tot zover! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48
Als je niet hecht aan originaliteit, dan zijn er legio headshels te koop vanaf 10 euro. Kies een model dat je leuk vindt. Deze is bijv. prima: https://www.thakker.eu/en...r-hs-11-headshell/a-8299/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 20:27
Laurens85 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:49:
Weer even bij Walk In Zutphen geweest, zeer divers ingekocht. Vooral Focus is echt waanzinnig, qua... alles
[Afbeelding]
Ik was er afgelopen woensdag voor het eerst. Wat een leuke winkel en natuurlijk ook eea kunnen scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
coinman63 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:27:
Als je niet hecht aan originaliteit, dan zijn er legio headshels te koop vanaf 10 euro. Kies een model dat je leuk vindt. Deze is bijv. prima: https://www.thakker.eu/en...r-hs-11-headshell/a-8299/
Een technics style headshell op een sony?!?
Da's heiligschennis :+
Wat wel mooi is bij Thakker is dat ze bij die listing een lijstje hebben met gewichten van de headshells.
Ze zijn allemaal vrij licht. Dat kan voor die arm op die ps-x50 wel eens een voordeel zijn. De originele sh-165 is een vrij zware headshell (11,7 gram), en die arm kan ook wel eens best zwaar zijn. (ik heb de pua-7 arm nooit gehad, maar als die dezelfde armbuis heeft als de ps-x75 en ps-p7x, dan is ie zwaar)
De thakker HS14 lijkt wat meer op een bekende sony headshell (HS14 is erg licht: 6,7 gram; HS16 kan natuurlijk ook; 8,5 gram)

https://www.thakker.eu/en...r-hs-14-headshell/a-7702/

Afbeeldingslocatie: https://a.allegroimg.com/s360x360/1efb22/8ccd36a74d3fac113588e8d1950d
(deze sony weegt overigens 8,26 gram)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist voor de laatste keer naar de GVE kringloop winkel in mijn dorp Merselo geweest welke na vandaag helaas zijn deuren sluit door omstandigheden.... Maar op de laatste dag dook er nog iets op waar ik eigenlijk nog naar opzoek was voor onze collectie buizen radio's: een bijpassende platen speler in koffer:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_H8B76T_49D1pPbIF7auZVE0HgEQ5dNPnj1ffChRpdW-jzDM4E26VGvKI_k4dGTGyBGOBbDb-MnmAR1sIQ_G_EPjfKhDt9A2RqVhMFiAVJ1rXyT5cT5i9F5Af0D1cFLF0W-ctWokEAY=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/V8AmEhAOM72PscdHBIEwA-3r4SM4eR8RVQ22Uqd-KbTzBJwbU3UhD0hAHXMDwus8JVc5lVsW93JPB6tAOHDvHYDp6k_ld1Vt0Mv6RaKNhifbqolG3DSHDRg1Olsywz1XqO35UERFAuQ=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/n16ZiJizFalhupUdJ04JAjFnUhFqRxzMO51-hkSrV0Q5J2wIWbpj7dMI5f9W24ixiaCkG_ZjvzLWhzhpK7FTChiBLi4B9_Sc7WHAwck4-HclC5Q3IfyvNDZh4kWHUBngKJTvils4xYA=w2400

Hij heeft flink wat liefde nodig zoals te zien... Ik weet niet of ik 'm helemaal ga reviseren, voor nu ga ik 'm speelbaar maken en vanuit daar zie ik wel verder... Leuk object en erg oud! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:28:

Hij heeft flink wat liefde nodig zoals te zien... Ik weet niet of ik 'm helemaal ga reviseren, voor nu ga ik 'm speelbaar maken en vanuit daar zie ik wel verder... Leuk object en erg oud! :)
Ik zou de naald ook goed inspecteren. Da's waarschijnlijk een saffiernaald en die hebben niet veel speeluren.
Ouwe flipnaald met 78rpm kant :)

Het ding lijkt wel zelfbouw (of deels zelfbouw met dat triplex als bovendek)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 28-05-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ik zou de naald ook goed inspecteren. Da's waarschijnlijk een saffiernaald en die hebben niet veel speeluren.
Ouwe flipnaald met 78rpm kant :)

Het ding lijkt wel zelfbouw (of deels zelfbouw met dat triplex als bovendek)
Daar dacht ik bij thuis komst ook aan, dit lijkt wel zelfbouw of een zelf creatief gerepareerd ding van Bandmaster (althans, dat zegt een metalen plaatje in het deksel als merk of type naam)...

Verder ben ik niet zo bang aangelegd als het om de naald gaat en heb gelukkig nog een stapeltje 45 toeren singeltjes liggen waarvan het niet erg is als deze stuk gaan... Dus na wat uitgevogeld te hebben over hoe ik de kabels aangesloten kreeg (want ja, die stekker ontbrak volledig) kon ik gaan spelen... De oplossing vond ik in twee 8mm bananen pluggen, een kort stukje luidspreker snoer en een kroonsteentje... De rest hoor je in het filmpje, de naald is nog verassend goed aan de niet 78 toeren zijde! :D In ieder geval bij Corry en de Rekels met hun singletje "Huilen is voor jou te laat" klonk het echt goed...
[Video: https://photos.app.goo.gl/yBjTTjUpn4RJaxnj7]

Ps.: Als ik mijn goede vriend en eigenaar van de kringloop George mag geloven is deze platen speler negen jaar geleden ooit ingeleverd en was hij in een bij hokje beland nadat iemand voor veel te weinig geld 'm wilde overnemen en hij er nog even over wilde denken wat hij ervoor wilde hebben... Tjah, hij raakte vergeten en dook dus 9 jaar later weer op...

Nu issie bij mij en speelt ondanks het lange stil staan erg mooi! Dat had ik niet verwacht! :D

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 28-05-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 18:58
ed73 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Ik was er afgelopen woensdag voor het eerst. Wat een leuke winkel en natuurlijk ook eea kunnen scoren.
Leuk he. En Bobby is echt een wereldgozer

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Hallo uit Den Haag.
Ik kwam hier terecht via wat web gebrowse, en bedacht me dat ik hier nog een account heb.
Ik zie dat de heer Petit hier ook rond waart.
Heb hem recentelijk al het hemd van het lijf gevraagd op Audiofreaks, want ik heb een draaitafelheropleving.
Fijn dat je hier foto's kunt oploaden, en de forumnavigatie kan onmogelijk beroerder zijn dan op AF.
Maar nu is het alweer belachelijk laat, dus ik ga slapen.
:z :Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jerommel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 03:30:

Ik zie dat de heer Petit hier ook rond waart.
Dit is verreweg de meest aktieve nederlandse platenspeler-forumcommunity d:)b
Grofweg 250 reacties per maand, dus ca. 8-9 reacties per dag.
Dat heb je niet op audiofreaks ;)
Uiteraard zit ik hier *O*

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Kwam vandaag helaas iemand voorbij die een veel hoger bod gezet heeft, dus het wordt nog even wat langer geduld hebben tot er weer wat leuks voorbij komt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:46:
[...]

Kwam vandaag helaas iemand voorbij die een veel hoger bod gezet heeft, dus het wordt nog even wat langer geduld hebben tot er weer wat leuks voorbij komt. :)
Bart is geen partij voor die verdraaide Pim en Lisette...

Die in eindhoven is ook al weg.
Compleet is zo'n tafel snel €350 of meer waard. Hij valt m.i. een beetje in de klasse van een sl-1600mkII.
Beide DD's met zware, degelijke bouw, goede arm met VTA on the fly.
Al zijn technicsen altijd goed gevraagd. Echt een merk met sterke draaitafelhistorie.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Technics.
Mijn "main deck" nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToZUpClWROhYPU-vfTm56rlpuzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n1QxknLt9s2kPonLSFZKuIT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet de naald (Thakker nudeline Swiss made) nog zilver zien te krijgen en hopelijk matcht het dan goed genoeg met het element.

Vanwege een tekort aan headshells een Chinees besteld, maar die woog iets van 9,8 gram.
Die heb ik ernstig onder handen genomen en weegt nu 6,7 gram.
Ja, het handletje brak er bij af, maar dat heb ik opgelost met een harde RVS draad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7ETYrhcL6QWQCcA6J924Fauq3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR6uc3DomKNhLLG3gD6KciTL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sta op het punt een National Panasonic 270C-II zonder naald te kopen van MP voor 15 Euro.
Verkoper heeft ook een Ortofon TKS52E zonder naald te koop, ik denk uit een Dual:
https://www.marktplaats.n...1846386969-ortofon-tks52e
Lijkt me leuk om daar een 'normaal' elementje van te knutselen wat met 2 schroefjes en moertjes in een headshell kan.
Maar ik ga er dan vanuit dat dit de zelfde 'generator' is als in de M serie en Concorde elementen worden gebruikt, of in ieder geval met de zelfde geluidskwaliteit.
En zo ja, wat is een redelijk bod? € 10 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:46:
[...]
dus het wordt nog even wat langer geduld hebben tot er weer wat leuks voorbij komt. :)
Ik heb het aanbod rondom DH op MP nog even doorgenomen.
er staan een aantal SL-D2/D3 te koop (in goede en slechte staat) , sony ps-4300's, maar ook 2x een sl-q2 die er beide goed uitzien. Ik denk dat die laatste 2 het meest interessants zijn. Misschien kan iemand anders hier ook nog iets over zeggen :)

https://www.marktplaats.n...20495-technics-draaitafel

https://www.marktplaats.n...1847049011-technics-sl-q2

Bij die 2e lijkt het erop dat de naald kapot is. Toch zou ik voor deze gaan. Nog niet op geboden en het is een onderhandelingspunt. Bijv. proberen of je 'm voor €100 kan krijgen en een compleet nieuw at-vm95e element (of beter) er onder zetten.
Gebruikte elementen zijn altijd een gok.

Of natuurlijk wachten en verder kijken als je je zinnen op bepaalde modellen hebt gezet. In de randstad worden natuurlijk wel de meeste tafels aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Ben de afgelopen dag vooral aan het zoeken geweest naar Sony en Technics, maar heel vast aan een merk zit ik niet. Ik zal eens kijken of ik dit keer meer geluk heb bij de sl-q2.
Dank voor het meezoeken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
mr_petit schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:26:

Bedoel je dan de naald die je er bij krijgt of het element zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerommel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Nou, beiden wordt er hier bedoelt, maar de naald is nog altijd de grootste gok... Als je twijfelt aan de naald en je hebt niet de juiste middelen om 'm te inspecteren is verstandig om deze direct te vervangen...

Hou je van een gokje en wil je 'm toch uit proberen is het raadzaam om een LP op te zetten die mag sneuvelen om aan te horen hoe de naald klinkt via zijn oorspronkelijke element... ;)

Maar heel eerlijk: ik zelf zou altijd voor een nieuw element met naald gaan als de verkoper zelf niet aangeeft dat hij 'm al vervangen heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerommel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:54:
[...]
Met name de naald.
Ten eerste de slijtage.
Ten tweede de kwaliteit (soms is het de OEM naald, soms een goedkope namaak)
Ten derde de suspensie (die kan verouderen en òf inzakken, òf hard worden, of een namaaknaald kan een totaal andere suspensie hebben (harder, zachter))
Ten vierde kan de cantilever niet meer recht zijn; zowel verbogen als verdraaid.

Ik ben er niet zo heel erg bang voor dat een naald gelijk een LP sloopt (al zou ik niet die indiaase mono persing van the white album als testlp gebruiken), maar meer dat je gewoon niet de kwaliteit krijgt die je moet een gloed nieuw OEM element krijgt.
Van tafels/elementen/naalden die 40 jaar oud zijn, kan de verkoper onmogelijk uit z'n hoofd zeggen hoeveel speeluren erop zitten. Sowieso wordt daar vaak mee geklungeld. Altijd veel MC elementen te koop met minder dan 100 uren. Tuurlijk...

Bij gebruikte elementen zie ik nooit microscoopbeelden die slijtage zichtbaar weergeven, ik zie nooit trackingprestaties, ik zie nooit compliantiemetingen, en ik zie nooit of iemand een verzakkingstest gedaan heeft. En dat zijn toch echt testen die je moet doen om de staat/prestaties van een element goed inzichtelijk te maken. Kan je dat niet, dan kan je beter nieuw kopen, of een prijs bespreken die zo laag is dat het het risico waard is.
Daarom vind ik de waarde van een 2e hands element nooit erg veel.
Om een aantal van deze redenen vind ik een namaaknaald ook een gok.
Nog nooit een namaaknaald gezien met opgave van compliantie terwijl dat puur een naaldspec is en los van de body staat....

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ja okay, een gebruikte naald is natuurlijk altijd een gok.
Ik vroeg het toch maar even omdat ik op het punt sta 1 of 2 oudere elementen zonder naald aan te schaffen.

edit:
National Panasonic 270C-II en Ortofon TKS52e (beiden zonder naald) zojuist betaald, samen 25 Euro.
Ik ga voor de 270C toch weer een Thakker nudeline aanschaffen, voor de Ortofon moet ik nog even kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Jerommel op 30-05-2022 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:18:
Ja okay, een gebruikte naald is natuurlijk altijd een gok.
Ik vroeg het toch maar even omdat ik op het punt sta 1 of 2 oudere elementen zonder naald aan te schaffen.

edit:
National Panasonic 270C-II en Ortofon TKS52e (beiden zonder naald) zojuist betaald, samen 25 Euro.
Ik ga voor de 270C toch weer een Thakker nudeline aanschaffen, voor de Ortofon moet ik nog even kijken.
No offence ik ben gewoon erg benieuwd ;) Maar is dit meer een budget oplossing of zijn beide elementen met de juiste OEM(?)/third party naalden echt zoveel beter als een element van +/- €200,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:38:
[...]
echt zoveel beter als een element van +/- €200,- ?
Bedoel je niet een element van +/- €50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Bedoel je niet een element van +/- €50?
Ah, ik wist niet dat deze in de prijsklasse van €50,- vallen. Ik was in de veronderstelling je een redelijk top element van de 60's/70's pakte en deze een nieuw leven gaf en hiermee een vergelijkbare kwaliteit terug kreeg als een een wat duurder element van nu. Denk zoals aan een gereviseerde Thorens TD-160, die de betere middenklasse er nog met gemak uit speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ongeacht wat die naalden vroeger kostten, dit is wat hij er nu ongeveer voor kwijt is
Dus de body + thakker nudeline naald (OEM naalden bestaan niet meer voor de 270c).

Maar de vraag is inderdaad of dat beter is dan een AT-vm95e welke €50 kost.

Tegen een hedendaags element van €200 kan het sowieso niet op, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te stoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toshirou Er is niets mis met het EPC-270CII element an sich. In het algemeen zijn er bij MM dan wel wat relevante verschillen in opbouw van de elementen zelf maar het hangt toch met name van de naald af. Het grootste probleem is een goede vervangingsnaald vinden, je komt ze wel eens tegen maar doorgaans...

Uiteraard, als je in een bestaand element een echt goede naald in wilt dan zal die naald niet goedkoop zijn en kom je aan dezelfde prijzen als die voor de betere naalden van de nieuwe elementen. Een kwalitatief goede line contact achtige zal zo 200 euro kosten, of meer. De reden om een nieuwe laaggeprijsde naald te kopen bij een bestaand elementen zijn m.i. dus vooral dat je er zo min mogelijk geld aan kwijt wilt zijn (de goedkoopste vervangingsnaalden zijn wat goedkoper dan een nieuw element), je geen zin hebt een nieuw element uit te lijnen, en je het element er mooi uit vindt zien, niet zozeer de geluidskwaliteit t.o.v. nieuwe elementen.

Het geluk dat je kan hebben is dat je een oud element op een platenspeler aantreft waar een originele topnaald in zit (meestal "nude" en een geavanceerde line contact slijping) die nog heel goed speelt. Dat komt uiteraard vaker voor bij de betere spelers in de hogere prijsklasse die je koopt van de 1e eigenaar dan bij spelers verkocht door hobbyisten of handelaars. Mijn advies is dus, altijd kijken welk element erin zit en gewoon uitproberen. Het kan niks zijn, maar het kan ook een aangename verrassing zijn. Beste is dan om te vergelijken met een jou bekende standaard. Maak opnames, vergelijk A/B.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-05-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is wel de beste manier om te vergelijken. Zo heb ik zelf nog een oude Stanton liggen (met dat borsteltje op het element). Geen idee of dat een goed element is, het zat op een DUAL die ik had. Die moet aardig goed zijn, maar of ik wat mee doe.. dat is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Toshirou schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:38:
[...]

No offence ik ben gewoon erg benieuwd ;) Maar is dit meer een budget oplossing of zijn beide elementen met de juiste OEM(?)/third party naalden echt zoveel beter als een element van +/- €200,- ?
Geheel terechte vraag en het antwoord is nee, ik had qua prestaties beter meteen een TA VM95ML kunnen kopen of een OM20 naald voor de Concorde.
Maar ik ben erg blij met de Thakker nudeline op de Concorde, en de Concorde maakt de SL-1411 wat mij betreft een lust voor het oog.
Het uiterlijk van geluidsapparatuur heb ik altijd al belangrijk gevonden, met een voorkeur voor Japanse jaren 70 en 80 apparaten.
De 270C-II 'hoort' eigenlijk bij de 1411, dus die wilde ik ook hebben.
Hopelijk smoelt het ook goed in m'n gemodificeerde Chinese headshell (die inmiddels 6,6 gram weegt na wat verdere bewerking), anders gaat ie misschien wel op de originele 1411 headshell.
Het Ortofon gebakje uit een Dual is voor de bevrediging van de knutselwoede bedoeld.
Hopelijk kan ik daar een mooi (aluminium ?) houdertje voor fabrieken zodat ie in een SME stijl headshell kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Jerommel op 30-05-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:02:
[...]

…. en de Concorde maakt de SL-1411 wat mij betreft een lust voor het oog.
Het uiterlijk van geluidsapparatuur heb ik altijd al belangrijk gevonden, met een voorkeur voor Japanse jaren 70 en 80 apparaten.
Ik vind uiterlijk ook erg belangrijk, maar heb de Concorde juist vervangen voor een headshell omdat ik die zo lelijk vond.. smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
mr_petit schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:26:
[...]

https://www.marktplaats.n...1847049011-technics-sl-q2

Bij die 2e lijkt het erop dat de naald kapot is. Toch zou ik voor deze gaan. Nog niet op geboden en het is een onderhandelingspunt. Bijv. proberen of je 'm voor €100 kan krijgen en een compleet nieuw at-vm95e element (of beter) er onder zetten.

Of natuurlijk wachten en verder kijken als je je zinnen op bepaalde modellen hebt gezet. In de randstad worden natuurlijk wel de meeste tafels aangeboden.
Is dat niet zo'n "draai" naald. Ik kan me herinneren dat je een pookje had naast de naald, zodat je snel kon kiezen tussen 33/45 of 78 toeren. Dan hoefde je niet het hele element te vervangen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Als ik wat verder van huis zoek kom ik ook nog deze tegen, die er op het oog wel oke uit ziet.
Komt deze qua bouwkwaliteit een beetje overeen met de al eerder genoemde modellen? (En rechte toonarm tegenover een S-arm, maakt dat nog veel uit voor een beginner? ).

https://www.marktplaats.n...direct-drive-platenspeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
coinman63 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Ik vind uiterlijk ook erg belangrijk, maar heb de Concorde juist vervangen voor een headshell omdat ik die zo lelijk vond.. smaken verschillen.
Da's grappig.
Ik had de Concorde al op m'n 1200 mk2, en toen ik 'm op de 1411 schroefde was ik meteen om.
Maar sowieso ziet de originele 1411 headshell er nogal oubollig uit.
De getweakte Chinees past er veel beter bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
Bij mij van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLFBbgGhJ-Sfmi1HxiEtBHnpFCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTN3OxpYczzg68XsA91rQxm7.jpg?f=fotoalbum_large
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Aj8cZ7YE_saccQRL77J9JOuoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGEI1hj2LCxoSOGc6XwJBHqC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Oh, ook een 1411 zelfs. _/-\o_
Hij staat er op de onderste foto wel veel mooier op dan de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:35
Hallo!
Ik ben opzoek naar een nieuwe draaitafel, en ik lees nu dat er een nieuwe Pro-ject E1 lijn is.
Heeft er toevallig iemand hier al ervaring met deze nieuwe draaitafel?

De specs zien er allemaal goed uit, behalve misschien een hoge wow & flutter van 0.25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

tjheutn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:10:
Hallo!
Ik ben opzoek naar een nieuwe draaitafel, en ik lees nu dat er een nieuwe Pro-ject E1 lijn is.

De specs zien er allemaal goed uit, behalve misschien een hoge wow & flutter van 0.25.
Dit lijkt mij op het eerste oog de opvolger van de Essential lijn (vandaar denk ik ook de E1 in het type nummer). De tonearm ziet er exact hetzelfde uit als die op de Essential series. Ik weet waar niet je vanaf komt qua platenspeler. Maar zoals de naam doet vermoeden (als ik het correct heb) dan is dit een speler die alles heeft om platen te draaien voor een best leuke prijs. Al kan je in deze prijsklasse ook kijken naar de AT-LP120x. Deze is in mijn ogen net wat meer voor je geld, ook de tonearm is beter dan deze. Maar dat moet je de DJ look wel kunnen waarderen. Of gewoon zoals al vaker gezegd, investeer in een gereviseerde vintage draaitafel van Thorens, DUAL, Technics, Philips (Erres/Aristona) of een ouder model van Pro-ject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjheutn
Toshirou schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Dit lijkt mij op het eerste oog de opvolger van de Essential lijn (vandaar denk ik ook de E1 in het type nummer). De tonearm ziet er exact hetzelfde uit als die op de Essential series. Ik weet waar niet je vanaf komt qua platenspeler. Maar zoals de naam doet vermoeden (als ik het correct heb) dan is dit een speler die alles heeft om platen te draaien voor een best leuke prijs. Al kan je in deze prijsklasse ook kijken naar de AT-LP120x. Deze is in mijn ogen net wat meer voor je geld, ook de tonearm is beter dan deze. Maar dat moet je de DJ look wel kunnen waarderen. Of gewoon zoals al vaker gezegd, investeer in een gereviseerde vintage draaitafel van Thorens, DUAL, Technics, Philips (Erres/Aristona) of een ouder model van Pro-ject.
Thanks voor de info!
Ik hou niet zo van de DJ look van de AT-LP120x. Ik was wel aan het kijken naar de AT-LPW40WN. Deze lijkt me ook nog goed te zijn, met een strakke mooie look.
Nu heb ik een 40 jarige Technics SL-2000, maar die draait niet meer zo soepel (en ook iets te snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:41
Ik weet niet waar je zit maar in het pro-ject/rega genre staat ook nog een mooie edwards audio op mp. Volgens mij heeft die de wat meer instelbare rega arm. Denk dat als je die voor 200 ofzo op kunt pikken je je er ook niet echt een buil aan kunt vallen.

Verder geen aandelen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:46:
Oh, ook een 1411 zelfs. _/-\o_
Hij staat er op de onderste foto wel veel mooier op dan de bovenste.
Daar zat ook wel ‘wat’ werk aan: coinman63 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
En ik durfde ook alleen mijn mening te geven omdat het dezelfde speler betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
Charly schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:19:
Ik weet niet waar je zit maar in het pro-ject/rega genre staat ook nog een mooie edwards audio op mp. Volgens mij heeft die de wat meer instelbare rega arm. Denk dat als je die voor 200 ofzo op kunt pikken je je er ook niet echt een buil aan kunt vallen.

Verder geen aandelen ofzo.
Thanks, maar ik ben van België en Nijmegen is wat te ver :)
Die ziet er inderdaad wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Valt die Technics SL-2000 niet meer op te knappen dan?
Of wil je gewoon eens wat anders?

[ Voor 55% gewijzigd door Jerommel op 30-05-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
coinman63 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Daar zat ook wel ‘wat’ werk aan: coinman63 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
En ik durfde ook alleen mijn mening te geven omdat het dezelfde speler betrof.
Die kap is prachtig geworden.
De mijne mag ook wel een beurt hebben.
Bij mij waren de tiptoetsen ook bijna vasrgelopen.
Ja, dan moet ie dus helemaal uit elkaar...
Enorm overdreven uitgevoerde druktoets-naar-drukschakelaar mechanisme overigens.
Heb je ook gezien hoeveel 3mm LEDs ze hebben gebruikt voor de stroboscoop?
Ik weet het niet meer, maar ik dacht een stuk of 8.
En om nou te zeggen, goh wat een hoop licht, nee.
De LED techniek was kennelijk nog niet zo ver uitontwikkeld.
Wat ik wel een minpuntje vind is de mechanische weerstand en de 'klik' als je de arm richting plaat beweegt.
Ook is de vering van het subchassis wat matig gedempt aan de kant van de arm.
Maargoed, hij slaat vanzelf af en de arm gaat ook nog terug en het is i.m.o. de fraaist ogende huiskamerdraaitafel die Technics ooit produceerde.

Heb je eigenlijk de elco's nog vervangen?
Dat mag wel na 44 jaar.
Ik moet dat overigens ook nog doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:48:
Valt die Technics SL-2000 niet meer op te knappen dan?
Of wil je gewoon eens wat anders?
Waarschijnlijk dat die SL-2000 wel op te knappen is. 5 jaar geleden kreeg ik die van een vriend. Toen heb ik die opgeknapt en die deed het wel redelijk goed.
Eigenlijk wil ik gewoon eens wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Hee, is dat nou de oer-Concorde met lichtgewicht kraag?
Heb je die nog?
Ik heb helaas het latere DJ element met zware kraag, weegt meer dan 18 gram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Is dat niet zo'n "draai" naald. Ik kan me herinneren dat je een pookje had naast de naald, zodat je snel kon kiezen tussen 33/45 of 78 toeren. Dan hoefde je niet het hele element te vervangen.
Nee, het is een normale naald. (EPS 207 element)
Het feit dat die speler er netjes en schoon uitziet, maar een gebogen cantilever heeft, kan er in mijn ogen op wijzen dat deze rechtstreeks van zolder komt. (zolderopruiming)
En dat de naald net gesneuveld is toen vrouwlief er de stofdoek langshaalde om 'm klaar te maken voor MP.

Meerdere tafels gehad met dat scenario. Maar toen was het de ene keer met een shibata naald (€ 170,--), en de andere keer een MC element met VdH naald (€350)....

Maar spelers die rechtstreeks van zolder komen zijn wel de spelers om te kopen. Het minste misbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:30:
Als ik wat verder van huis zoek kom ik ook nog deze tegen, die er op het oog wel oke uit ziet.
Komt deze qua bouwkwaliteit een beetje overeen met de al eerder genoemde modellen? (En rechte toonarm tegenover een S-arm, maakt dat nog veel uit voor een beginner? ).

https://www.marktplaats.n...direct-drive-platenspeler
Die kan je beter laten staan.
Sowieso gebruikt die tafel elementen in T4P formaat, welke nauwelijks meer verkocht worden waardoor je heel weinig keus in elementen hebt.
En hij is veel lichter. Dus de bouwkwaliteit zal waarschijnlijk een stuk minder zijn. (Veel massa dempt trillingen van buitenaf).
Dit is ongetwijfeld een goedkopere speler geweest destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

En toch zie ik op bijvoorbeeld Instagram genoeg (vooral jongeren) platenspelers hebben met een T4P headshell. Vooral gaat het dan om Amerikaanse jongeren, worden deze platenspelers met deze headshell daar meer geproduceerd?

Want wanneer ik iemand uit de EU zie, dan zie ik vrijwel altijd de standaard headshell (uitgezonderd van de koffers) erop gemonteerd met vaak een Ortofon 2M Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjheutn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:10:
Hallo!

Zo'n project E1 is niet echt een serieuze draaitafel.
Geen instelbare antiskating. Geen mogelijkheid om het element uit te lijnen.
Je kan dus nooit correct een ander (beter) element monteren.
Echt een tafel gebouwd om zo goedkoop en zo simpel mogelijk te zijn.

En wow/flutter van 0,25% is inderdaad behoorlijk hoog.
Ik heb 1 riemaangedreven tafel, die is bijna 50 jaar oud, en zit op ongeveer 0,1% ter vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:39:
En toch zie ik op bijvoorbeeld Instagram genoeg (vooral jongeren) platenspelers hebben met een T4P headshell. Vooral gaat het dan om Amerikaanse jongeren, worden deze platenspelers met deze headshell daar meer geproduceerd?
Nieuw geproduceerde tafels met T4p?

Niet dat ik weet.
Maar het was op een gegeven moment vooral een systeem wat op goedkopere tafels werd gezet.
Je hebt veel minder onderdelen. Dus je arm wordt veel simpeler en goedkoper.
Wellicht daarom zijn ook de meeste T4p elementen die geproduceerd zijn hele simpele elementen.

Het hoeft niet per sé slecht te zijn; het is de japanse (of 'internationale') equivalent van Dual's ULM (er waren natuurlijk ook wel ULM's met 1/2" aansluiting, maar ik bedoel de echte ULM's)

Technics SL-10, Technisl SL-M1 bijvoorbeeld, topspelers met T4P.

Maar ik zie nu geen goede reden om een T4P speler te kopen tenzij het een topmodel van weleer is (en er een intacte naald op zit van hoge kwaliteit).
Ik geloof dat Thakker nog 1 T4P nude element/naald heeft en dat is een NOS exemplaar.
Ik geloof dat er ook nog maar 3 T4P elementen in productie zijn: 1 van Grado, en 2 van AT; alledrie met bonded naalden, dus niet echt bijzonder.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2022 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Da's grappig.
Ik had de Concorde al op m'n 1200 mk2, en toen ik 'm op de 1411 schroefde was ik meteen om.
Maar sowieso ziet de originele 1411 headshell er nogal oubollig uit.
De getweakte Chinees past er veel beter bij.
Smaken verschillen dus, ik vind de originele headshell (tot 1979) er juist prima bij passen. Met de bekende headshell van de volgende generatie (vanaf 1979) die je o.a. tegenkomt bij de SL-1200MK2 als goede tweede. Een Concorde vind ik op deze draaitafel niet mooi, als je hecht aan 'wat erbij hoort' lijkt me het geen voor de hand liggende optie. Maar smaken mogen verschillen. ;) (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met een concorde kan je ook geen uitlijning instellen.
Een voordeel als je dat niet kunt, maar een nadeel als je de performance van je tafel echt tot het uiterste wilt tweaken.
Ik zie zo'n concorde alleen voordelen hebben als je veel handmatig moet cue-en (want je hebt goed zicht op de naald) en als je snel een naald moet kunnen wisselen.
Ze hebben de massa natuurlijk ook zo hoog gemaakt (18gr, dus de totale effectieve massa komt op ca. 23 gram uit) zodat je een stugger element kan monteren wat minder snel overslaat.
Typisch goede eigenschappen om te DJ-en/turntablism waar dit soort elementen dan ook specifiek voor ontwikkeld zijn, maar totaal onbelangrijk voor Hifi weergave. Bij dat laatste heeft het alleen maar nadelen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:12
Van sommige bands vind ik het jammer dat ik ze niet eerder ontdekt heb, deze notabene door een cover van Steel Panther 😐. Heerlijk 70’s rock plaatje..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wd-Cydau8gPyw8XuIDeWNIqZm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkw6jab4fhp6Q2VH7D8hqHmm.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
mr_petit schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:41:
[...]

Zo'n project E1 is niet echt een serieuze draaitafel.
Geen instelbare antiskating. Geen mogelijkheid om het element uit te lijnen.
Je kan dus nooit correct een ander (beter) element monteren.
Echt een tafel gebouwd om zo goedkoop en zo simpel mogelijk te zijn.

En wow/flutter van 0,25% is inderdaad behoorlijk hoog.
Ik heb 1 riemaangedreven tafel, die is bijna 50 jaar oud, en zit op ongeveer 0,1% ter vergelijk.
Ok, bedankt voor je input.
Wat denk je dan van een Audio-Technica AT-LPW40WN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jerommel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Heb je ook gezien hoeveel 3mm LEDs ze hebben gebruikt voor de stroboscoop?
Ik weet het niet meer, maar ik dacht een stuk of 8.
En om nou te zeggen, goh wat een hoop licht, nee.
De LED techniek was kennelijk nog niet zo ver uitontwikkeld.
Wat ik wel een minpuntje vind is de mechanische weerstand en de 'klik' als je de arm richting plaat beweegt.
Ook is de vering van het subchassis wat matig gedempt aan de kant van de arm.
Maargoed, hij slaat vanzelf af en de arm gaat ook nog terug en het is i.m.o. de fraaist ogende huiskamerdraaitafel die Technics ooit produceerde.

Heb je eigenlijk de elco's nog vervangen?
Dat mag wel na 44 jaar.
Ik moet dat overigens ook nog doen,
Elco's vervangen, niet zomaar aan beginnen. Laatst een set van 7 elco's (de bekende paarse Matsushita's) in een Matsushita motor van een JVC draaitafel van 48 jaar oud doorgemeten incl de ESR. Stonden nulkommanul bol, geen enkele lekkage, capaciteit van alle elco's 108% of meer (!), ESR allemaal hartstikke laag, lager dan de set nieuwe "kwaliteits" low-ESR Panasonics die ik had liggen ter eventuele vervanging (die ook niet allemaal 100% capaciteit hadden)... dus laten zitten die bejaarde paarse Matushita's en niets meer aan doen.

Slechte series elco's daargelaten zijn het vaker (zener)diodes of tantaalcondensatoren die de geest geven dan elco's, en ook bepaalde torren en weerstanden zijn minstens zo verdacht als elco's. Ik ben dus niet voor het adagium 'sowieso blind alle elco's vervangen'. :N

LED's zijn in de loop der tijd inderdaad sterker geworden, dus logisch dat Matsushita er meerdere nodig had voor de stroboscoop. En die oude LED's zijn natuurlijk, afhankelijk van de hoeveelheid gebruik die ze gezien hebben, ook een stukje minder fel geworden. ;)

De mechanische weerstand bij de automatische afslag is te hoog door oud vet. Een standaard verschijnsel bij deze draaitafel. Demonteren, reinigen en voorzien van nieuwe olie is het devies en dan gaat dat afslag armpje weer vederlicht. De vering kan gewoon weer op spanning gebracht worden, eventueel moeten de rubberen huisjes vervangen worden als die gescheurd zijn, die zorgen voor extra demping.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 30-05-2022 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tjheutn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Wat denk je dan van een Audio-Technica AT-LPW40WN?
Die is ongetwijfeld beter, maar ik denk nog steeds minder goed dan je huidige sl-2000, als die nagekeken is en de huidige euvels verholpen zijn. Ik weet niet wat er mis is en hoe erg het is, maar een sl-2000 zou toch nog behoorlijk moeten presteren.

En €350 is natuurlijk best een aardige som geld.
Daarvoor koop je ook een gebruikte tafel à la die SL-Q2 die ik eerder aangaf en dan heb je nog bijna €250 over om er een topelement in te zetten. Daar worden de echte winsten behaald als het je puur om de weergave gaat.

Maar als je inderdaad voor nieuw gaat (een tafel nieuw kopen is heel iets anders dan een gebruikte tafel kopen; die moet je zelf testen etc, terwijl nieuw altijd òf werkt, òf garatie is) is zo'n Audio-Technica AT-LPW40WN ongeveer waar serieuze draaitafels (wat imo de naam draaitafel mag dragen) beginnen.
En bij project is dat eigenlijk bij de Debut line (Debut Carbon DC is geloof ik het huidge laagste model).
Alles daaronder is imo goedkope zooi. Geen mogelijkheid om de tafel fatsoenlijk zelf in te stellen, geen mogelijkheid om een ander element te monteren (omdat de instelmogelijkheden missen).
Ik vind dat basisfunctionaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Die is ongetwijfeld beter, maar ik denk nog steeds minder goed dan je huidige sl-2000, als die nagekeken is en de huidige euvels verholpen zijn. Ik weet niet wat er mis is en hoe erg het is, maar een sl-2000 zou toch nog behoorlijk moeten presteren.
Dat kan ik bevestigen. Dezelfde Matsushita motor als de JVC waar ik het hierboven over had, daar is alvast weinig mis mee. Wat ook goed is is dat deze gemonteerd is op een stevige houten bodemplaat, geen gammel plastiek dus o.i.d. Wat iets minder is aan de SL-2000 t.o.v. de hogere modellen is de wat korte arm, maar hij zal met gemak beter zijn (lagers!) dan wat er nu in de goedkopere draaitafels zit aan Chinese standaard armpjes (ik moet me trouwens sterk vergissen als die niet ook aan de korte kant zijn, misschien nog wel korter).

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 30-05-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Cap schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Smaken verschillen dus, ik vind de originele headshell (tot 1979) er juist prima bij passen. Met de bekende headshell van de volgende generatie (vanaf 1979) die je o.a. tegenkomt bij de SL-1200MK2 als goede tweede. Een Concorde vind ik op deze draaitafel niet mooi, als je hecht aan 'wat erbij hoort' lijkt me het geen voor de hand liggende optie. Maar smaken mogen verschillen. ;) (y)
Ja, natuurlijk!
Desalniettemin wel grappig dat jij dan juist weer de bijbehorende headshell prefereert.
De latere Technics headshell (al dan niet met de merknaam er op) vind ik ook mooi.

Ja, een Concorde op een 1411 (of andere tijdgenoot) is wel een.beetje anachronistisch.
De bijbehorende headshell hoort er tenslotte toch bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
Een dag of 2 geleden begon mijn TD166 stevig te brommen. Vandaag daarom de motor los gehaald om te kijken of deze dan ook bromt. Nee dus. Zo stil als het maar kan. Opluchting, want 'dan is de motor in ieder geval in orde'. Ding weer gemonteerd, en de speler gestart. Brom :-( . Ik voelde de trilling in de plinth. Ook het spelen met de afstelling van de drie schroeven (een daarvan heeft ook een veer) die voor montage van de motor worden gebruikt, hielp niet. Het goede nieuws? Als de speler op zijn kop ligt, is de motor muisstil :+ .

Vervolgens heb ik de pulley los en schoon gemaakt. Terwijl de onderdelen lagen te drogen ben ik verder gaan rommelen. Het bleek dat de motor bromt en trilt als deze onbelast draait. Op het moment dat het asje van de motor (en pulley) verticaal minimale druk krijgt, de motor weer helemaal stil wordt. En ja, het asje draait dan nog steeds :P . Er blijkt dan ook ongeveer 0,5 tot 1 mm speling op dat asje te zitten en ik heb werkelijk geen idee of dat zo hoort en of het kwaad kan.

De motor uit elkaar halen, nakijken en reviseren zie ik niet zitten. Daar heb ik de gereedschappen en benodigde materialen ook niet voor. Al met al was dat reden om de boel weer in elkaar te zetten, inclusief een nieuwe snaar (de oude was ondertussen een centimeter of 3 langer dan de nieuwe _O- ). En wat schetst mijn verbazing? De brom is weg. Op zich heerlijk natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar jullie adviezen, tips en ervaringen. Want volgens mij moet de motor natuurlijk ook zonder belasting vrijwel geluidloos draaien. En de speling van de as geeft mij nou ook niet zo'n fijn gevoel.......

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerommel
Cap schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Elco's vervangen, niet zomaar aan beginnen. Laatst een set van 7 elco's (de bekende paarse Matsushita's) in een Matsushita motor van een JVC draaitafel van 48 jaar oud doorgemeten incl de ESR. Stonden nulkommanul bol, geen enkele lekkage, capaciteit van alle elco's 108% of meer (!), ESR allemaal hartstikke laag, lager dan de set nieuwe "kwaliteits" low-ESR Panasonics die ik had liggen ter eventuele vervanging (die ook niet allemaal 100% capaciteit hadden)... dus laten zitten die bejaarde paarse Matushita's en niets meer aan doen.

Slechte series elco's daargelaten zijn het vaker (zener)diodes of tantaalcondensatoren die de geest geven dan elco's, en ook bepaalde torren en weerstanden zijn minstens zo verdacht als elco's. Ik ben dus niet voor het adagium 'sowieso blind alle elco's vervangen'. :N

LED's zijn in de loop der tijd inderdaad sterker geworden, dus logisch dat Matsushita er meerdere nodig had voor de stroboscoop. En die oude LED's zijn natuurlijk, afhankelijk van de hoeveelheid gebruik die ze gezien hebben, ook een stukje minder fel geworden. ;)

De mechanische weerstand bij de automatische afslag is te hoog door oud vet. Een standaard verschijnsel bij deze draaitafel. Demonteren, reinigen en voorzien van nieuwe olie is het devies en dan gaat dat afslag armpje weer vederlicht. De vering kan gewoon weer op spanning gebracht worden, eventueel moeten de rubberen huisjes vervangen worden als die gescheurd zijn, die zorgen voor extra demping.
Okay, top, dan laat ik de elco's voor wat ze zijn.
Scheelt ook weer een rotklus waarbij vanalles mis kan gaan. (y)

Over de LEDs, ze voldoen zeker wel, en ik denk niet dat ze 'opgebrand' zijn aangezien het 33 en het 45 LEDje even fel branden.
Maargoed, misschien is er even veel tijd gegaan in het draaien van singletjes als het draaien van LP's.

De mechanische weerstand van de arm vanuit rust naar plaat zit 'm in de kloeke microswitch die er mee wordt ingedrukt
Ik heb alle mechaniek nagelopen en hier en daar een drupje olie toegevoegd waar het vet mogelijk wat ingedikt zou kunnen zijn.
Ik kan nog wel proberen of die kloeke microswitch wat versteld kan worden.
Hij moest er af bij het demonteren om de tiptoetsen weer gangbaar te maken.
Het is verder ook niet echt een probleem ofzo.

Wat betreft de verende ophanging, de rechterkant schommelt een beetje na, maar hangt niet scheef ofzo.
Links wordt het gewoon veel meer gedempt door de vrij stugge kabelboom naar de motor.
Maar ik zal de rubber huisjes eens nader bekijken.
Vooralsnog heb ik wat schuimplastic in de linker achterveer gestopt, en dat scheelt.
Verder ben ik blij met de vering: geen "boeng" meer bij het sluiten van de stofkap, i.t.t. de zwaardere 1200 mk2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerommel
Vintage1967 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:42:
Een dag of 2 geleden begon mijn TD166 stevig te brommen. Vandaag daarom de motor los gehaald om te kijken of deze dan ook bromt. Nee dus. Zo stil als het maar kan. Opluchting, want 'dan is de motor in ieder geval in orde'. Ding weer gemonteerd, en de speler gestart. Brom :-( . Ik voelde de trilling in de plinth. Ook het spelen met de afstelling van de drie schroeven (een daarvan heeft ook een veer) die voor montage van de motor worden gebruikt, hielp niet. Het goede nieuws? Als de speler op zijn kop ligt, is de motor muisstil :+ .

Vervolgens heb ik de pulley los en schoon gemaakt. Terwijl de onderdelen lagen te drogen ben ik verder gaan rommelen. Het bleek dat de motor bromt en trilt als deze onbelast draait. Op het moment dat het asje van de motor (en pulley) verticaal minimale druk krijgt, de motor weer helemaal stil wordt. En ja, het asje draait dan nog steeds :P . Er blijkt dan ook ongeveer 0,5 tot 1 mm speling op dat asje te zitten en ik heb werkelijk geen idee of dat zo hoort en of het kwaad kan.

[YouTube: Brom in motor Thorens TD166]

De motor uit elkaar halen, nakijken en reviseren zie ik niet zitten. Daar heb ik de gereedschappen en benodigde materialen ook niet voor. Al met al was dat reden om de boel weer in elkaar te zetten, inclusief een nieuwe snaar (de oude was ondertussen een centimeter of 3 langer dan de nieuwe _O- ). En wat schetst mijn verbazing? De brom is weg. Op zich heerlijk natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar jullie adviezen, tips en ervaringen. Want volgens mij moet de motor natuurlijk ook zonder belasting vrijwel geluidloos draaien. En de speling van de as geeft mij nou ook niet zo'n fijn gevoel.......
Klinkt als uitgewoonde (meestal bronzen) bussen waar de hardstalen as van de motor in draait.
Zal wel begonnen zijn met gebrek aan smering (drooggelopen).
Die speling hoort er niet in te zitten.
De nieuwe snaar trekt de as van de motor weer strak tegen de bussen aan.
Drupje motorolie (of iets dikkers) verkleint de kans op het resoneren van het lager wel verder, maar beter worden de lagerbussen vervangen.
Als je pech hebt dan is de as ook gesleten.
Je bent vast de enige niet die met dit euvel te maken heeft, dus er zal wellicht wel een oplossing zijn.
Ben verder geen Thorens ervaringsdeskundige, maar sowieso zijn lagerbussen wel te vinden.
Mogelijk moeten verkrijgbare lagerbussen aangepast worden om in het motorhuis te passen, maar brons is wel makkelijk te bewerken.

(Mijn 2 centen, misschien heeft iemand anders 2 Euro voor je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jerommel wat betreft de elco's was dat 'laten zitten' een conclusie voor mijn exemplaar motor, maar ik ben het veel vaker tegengekomen dat de elco's nog prima waren dan dat er problemen waren met elco's.

Je kan de elco's visueel controleren op bol staan en op lekkage, en eventueel doormeten op teruggelopen capaciteitvoor zover dat in-circuit lukt. Is dit allemaal niet het geval en werkt de electronica ook naar behoren dan zou ik ze vooral laten zitten. Zijn er problemen dan moet je op onderzoek uit m.b.v. de service manual en kán het zijn dat er onderdelen vervangen moeten worden, maar dus niet blind alle elco's gaan vervangen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 30-05-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Van de weekend en de week daarvoor nog wat muziek gescoord bij Riddim Recordstore in Venray...
Om te beginnen twee cassette bandjes om eerst maar ff off-topic te gaan:
Bastille - Give Me The Future
Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2022/5/11/bastille_give_me_the_future_ca_1652289935_6c26614e_progressive.jpg

Coldplay - Music Of The Spheres:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/DSIAAOSw6eJiEm4Z/s-l300.jpg

Daarnaast dit weekend Cyndi Lauper gekocht met haar album She Is So Unusual op MFSL persing voor een nog schappelijke prijs:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vNIypPji75GbgoEi5C5wCWf-JDeCxWoaGa0zpyhwqCy0JRjJocy4ZP9XR8ch1JxmIPgV5cCO9SnjsCxbPkxUgnkiRWeEBXri5nwt82537BN8oKNAtI68oe7rCKVcMPTAehd-OTXFw68=w2400

De eigenaar van de platen zaak, Hans gaf schromelijk toe dat de prijs zoals hij nu nog te koop stond in zijn zaak een mooie prijs is, maar als hij 'm nu weer zou moeten inkopen dat de prijs velen malen hoger zou komen te liggen...

Het was ook hem eigenlijk een doorn in het oog, maar hij kon er weinig aan doen... Hij heeft bijv. al heel lang Love Over Gold van Dire Straits in bestelling staan, maar de leverancier annuleert regelmatig de bestelling (want pas betalen bij levering) waarna hij 'm weer moet bestellen, soms ook weer iets duurder dan daarvoor... Om gek van te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:38:
Ik zal eens kijken of ik dit keer meer geluk heb bij de sl-q2.
Mocht het tot verkoop overgaan, dan zijn er natuurlijk wat zaken om op te letten; om te controleren bij de aankoop:
- Ten eerste kijk natuurlijk of het apparaat in goede staat is: zijn de scharnieren nog heel, blijft de kap open staan, geen krassen, geen barsten (in het hele apparaat), controleer of de voetjes er nog onder zitten, dat ze nog heel zijn en niet tot pulp verteerd zijn (of lek zijn, sommige voeten hebben een gelvulling).
- controleer of er nog accesoires bij zijn. Die SL-Q2 mist de single adapter, maar soms heeft de eigenaar ook nog gebruiksaanwijzingen, of wellicht nog de doos of de originele rekening. Ook hebben veel tafels een extra (sub) contragewicht (om zwaardere elementen te monteren). Meestal is deze kwijt, maar misschien als je er naar vraagt kan de eigenaar iets herinneren.
- Controleer de werking van het apparaat. Werkt de automatiek nog? (die sl-q2 is een halfautomaat, dus aan het einde van de plaat afslaan en de arm weer automatisch terug naar de armsteun)
Controleer ook of de lift gedempt loopt. Ook dit is te corrigeren (nieuw siliconenvet aanbrengen), maar dat kost moeite en geld, dus wellicht een punt om af te dingen.
- Controleer de gelijkloop. Dit is dan een direct drive, met een stroboscoop, dus afwijkingen zijn makkelijk te zien. En hij is quartz gestuurd, dus zal hij niet snel te snel of te langzaam lopen. DD's die wel te snel of te langzaam lopen; dat is vaak ook bij te regelen met potmetertjes intern.
Riemaangedreven tafels die op de netfrequentie lopen hebben vaak geen strobedisk. Hiervoor zijn apps op je telefoon heel handig die rpm/wow/flutter kunnen meten heel handig. rpm meting is niet heel nauwkeurig, maar geeft een goede indictatie. De telefoon moet goed in het midden liggen, dus boven de spindle. een stukje van bijv. een rolletje wcpapier kan dit oplossen.
- controleer de lagerspeling van de arm en de loop van de arm. Dit is een kritisch onderdeel van de speler.
Lagerspeling controleren doe je door zachtjes aan de arm te trekken en te duwen. Er mag of geen, of een heel klein beetje speling te voelen zijn; met een beetje speling bedoel ik dat je hooguit een heel klein tikje voelt.
Ook mogen de lagers geen dode punten hebben. Dit kan je controleren door de arm boven het plateau te laten balanceren en of een heel klein tikje te geven of de antiskating kracht de arm langzaam horizontaal te laten bewegen. Als de arm enigzins abrupt op een plek tot stilstand komt, dan is dat een dood punt; een punt waar het lager zwaar loopt. Tegelijkertijd een goed moment om ook de antiskating te controleren.
Uiteraard doe je dit allemaal met de naaldbeschermer op de naald, of dat je de naald van tevoren van het element afgehaald hebt.
Hier een filmpje met een arm die dode punten heeft (bij deze arm is dat nog wel te repararen overigens, het is waarschijnlijk een lager wat iets teveel onder spanning staat):
YouTube: armlagering

Hier een arm waarbij de lagerfrictie goed is (nihil):
YouTube: Dual 721 antiskating and bearing friction at 0gr VTF and no antiskating
Hier zie je ook dat bij 0 antiskating er nog steeds wel iets van antiskatingkracht aanwezig mag zijn. Wat je hier ziet is heel weinig.

Om een completer beeld te krijgen van hoe sterk antiskating is: dit is met de antiskating op 2,5; da's beduidend sterker:
YouTube: Anti skating effect Dual 721 2,5gram

De lagering zou je ook in verticale beweging moeten checken op dode punten. Dus laat de arm balanceren en een klein tikje omlaag tikken om te kijken of er ergens een zwaar punt zit.
- signaalbedrading kan lastig te controleren zijn als de speler niet aangesloten is en er geen goede naald op zit.
Veel tafels hebben een mutesysteem, wat alleen maar uitgaat als de tafel aan staat en draait. (dus soms pas als de arm boven een draaiend plateau hangt en de cue naar beneden gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit de Pioneer in de eerste video lijkt een beetje weerstand te hebben op de armlagers, hij vertraagt toch vrij snel. Niets schokkends, maar het kan wel beter. Wellicht is het de bedrading die wat stug is o.i.d. Of de anti skating trekt nog een beetje. Of de draaitafel staat zo scheef dat er een kracht naar buiten optreedt.

Bij de Dual 721 trekt ie op standje 0 inderdaad nog naar buiten, je ziet het wel vaker bij draaitafels dat de anti skating nulstand nog niet helemaal 0 anti skating betekent, maar vaak begin je dat pas te merken als de arm ver naar binnen komt, over de helft van de LP. Maar er zijn ook draaitafels die het nulpunt wel mooi precies hebben. Bijvoorbeeld bij een elektronische anti skating gaat het heel mooi.

Wat betreft de RPM meting apps heb ik nog wel wat bevindingen, ik heb nu naast een iPhone ook een Android toestel en e.e.a. roept in vergelijk toch wat vragen op. Ik kom daar nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:06:
@mr_petit de Pioneer in de eerste video lijkt een beetje weerstand te hebben op de armlagers, hij vertraagt toch vrij snel. Niets schokkends, maar het kan wel beter. Wellicht is het de bedrading die wat stug is o.i.d. Of de anti skating trekt nog een beetje. Of de draaitafel staat zo scheef dat er een kracht naar buiten optreedt.
Die pioneer moet ik gewoon nog een keertje nazien. Het kan ook best zijn dat er vuil in de lagers zit oid.
Sowieso is het een systeem waarbij er een as door het dek naar beneden gaat en om die as zitten dan 2 vrij grote taatslagers. Heel veel tafels hebben dat en dat is verre van de beste lageropstelling. Wat die dual 721 en ook een heleboel technicsen hebben, met een zg true gimbal waarbij er een heel klein taatslager boven en onder de arm zit, is veel beter. Kleinere lagers hebben veel minder frictie.
Misschien een keer interessant of die taatslagertjes ook in keramische uitvoering te krijgen zijn voor weinig (ik gebruik die tafel echt nauwelijks....)
Ik gebruik voornamelijk het filmpje...om te laten zien wat dode punten zijn, en dat hoe het ook kan (die dual)
Maar de moeilijkste afweging is natuurlijk: loop je van een leuke tafel weg als ie dode punten heeft in de orde van die pioneer, maar bijv toch maar €100 kost...
Of neem je het risico en de moeite om er aan te gaan klussen. (al is dit natuurlijk veel minder moeite dan bijv. een biotracer kopen die elektronisch in de war is....)
Bij de Dual 721 trekt ie op standje 0 inderdaad nog naar buiten, je ziet het wel vaker bij draaitafels dat de anti skating nulstand nog niet helemaal 0 anti skating betekent, maar vaak begin je dat pas te merken als de arm ver naar binnen komt, over de helft van de LP. Maar er zijn ook draaitafels die het nulpunt wel mooi precies hebben. Bijvoorbeeld bij een elektronische anti skating gaat het heel mooi.
Ja electronisch werkt natuurlijk heel mooi. 0 is 0.
Dat die dual een beetje trekt bij 0gr komt natuurlijk omdat je een veertje niet graag geheel ontspannen wilt hebben. Alleen maar kans op dat het veertje los komt, gedraaid raakt etc etc. Dus een beetje spanning op het veertje en het nokkensysteem kan best gewenst zijn.
De antiskating kracht bij 0 is natuurlijk ook helemaal niet relevant. De antiskatingkracht moet goed werken bij ~0,75 t/m 3, de uitersten waarbij je de naalddruk gebruikt. Wat er bij 0 gebeurt heeft nooit invloed op de weergave.
Wat betreft de RPM meting apps heb ik nog wel wat bevindingen, ik heb nu naast een iPhone ook een Android toestel en e.e.a. roept in vergelijk toch wat vragen op. Ik kom daar nog op terug.
Daar kijk ik zeer naar uit. RPM kan me niet zoveel schelen. Wow/flutter is interessanter.
maar goed, tussen alleen al Android toestellen onderling zit iig al een behoorlijk verschil :)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 31-05-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Mocht het tot verkoop overgaan, dan zijn er natuurlijk wat zaken om op te letten; om te controleren bij de aankoop:
- Ten eerste kijk natuurlijk of het apparaat in goede staat is: zijn de scharnieren nog heel, blijft de kap open staan, geen krassen, geen barsten (in het hele apparaat), controleer of de voetjes er nog onder zitten, dat ze nog heel zijn en niet tot pulp verteerd zijn (of lek zijn, sommige voeten hebben een gelvulling).
- controleer of er nog accesoires bij zijn. Die SL-Q2 mist de single adapter, maar soms heeft de eigenaar ook nog gebruiksaanwijzingen, of wellicht nog de doos of de originele rekening. Ook hebben veel tafels een extra (sub) contragewicht (om zwaardere elementen te monteren). Meestal is deze kwijt, maar misschien als je er naar vraagt kan de eigenaar iets herinneren.
- Controleer de werking van het apparaat. Werkt de automatiek nog? (die sl-q2 is een halfautomaat, dus aan het einde van de plaat afslaan en de arm weer automatisch terug naar de armsteun)
Controleer ook of de lift gedempt loopt. Ook dit is te corrigeren (nieuw siliconenvet aanbrengen), maar dat kost moeite en geld, dus wellicht een punt om af te dingen.
- Controleer de gelijkloop. Dit is dan een direct drive, met een stroboscoop, dus afwijkingen zijn makkelijk te zien. En hij is quartz gestuurd, dus zal hij niet snel te snel of te langzaam lopen. DD's die wel te snel of te langzaam lopen; dat is vaak ook bij te regelen met potmetertjes intern.
Riemaangedreven tafels die op de netfrequentie lopen hebben vaak geen strobedisk. Hiervoor zijn apps op je telefoon heel handig die rpm/wow/flutter kunnen meten heel handig. rpm meting is niet heel nauwkeurig, maar geeft een goede indictatie. De telefoon moet goed in het midden liggen, dus boven de spindle. een stukje van bijv. een rolletje wcpapier kan dit oplossen.
- controleer de lagerspeling van de arm en de loop van de arm. Dit is een kritisch onderdeel van de speler.
Lagerspeling controleren doe je door zachtjes aan de arm te trekken en te duwen. Er mag of geen, of een heel klein beetje speling te voelen zijn; met een beetje speling bedoel ik dat je hooguit een heel klein tikje voelt.
Ook mogen de lagers geen dode punten hebben. Dit kan je controleren door de arm boven het plateau te laten balanceren en of een heel klein tikje te geven of de antiskating kracht de arm langzaam horizontaal te laten bewegen. Als de arm enigzins abrupt op een plek tot stilstand komt, dan is dat een dood punt; een punt waar het lager zwaar loopt. Tegelijkertijd een goed moment om ook de antiskating te controleren.
Uiteraard doe je dit allemaal met de naaldbeschermer op de naald, of dat je de naald van tevoren van het element afgehaald hebt.
Hier een filmpje met een arm die dode punten heeft (bij deze arm is dat nog wel te repararen overigens, het is waarschijnlijk een lager wat iets teveel onder spanning staat):
YouTube: armlagering

Hier een arm waarbij de lagerfrictie goed is (nihil):
YouTube: Dual 721 antiskating and bearing friction at 0gr VTF and no antiskating
Hier zie je ook dat bij 0 antiskating er nog steeds wel iets van antiskatingkracht aanwezig mag zijn. Wat je hier ziet is heel weinig.

Om een completer beeld te krijgen van hoe sterk antiskating is: dit is met de antiskating op 2,5; da's beduidend sterker:
YouTube: Anti skating effect Dual 721 2,5gram

De lagering zou je ook in verticale beweging moeten checken op dode punten. Dus laat de arm balanceren en een klein tikje omlaag tikken om te kijken of er ergens een zwaar punt zit.
- signaalbedrading kan lastig te controleren zijn als de speler niet aangesloten is en er geen goede naald op zit.
Veel tafels hebben een mutesysteem, wat alleen maar uitgaat als de tafel aan staat en draait. (dus soms pas als de arm boven een draaiend plateau hangt en de cue naar beneden gaat)
Kijk, dit is de betere informatie, daar heb ik wat aan. Overigens wil hij er 200 euro voor hebben en zo ver wil ik voor die speler eigenlijk niet gaan.

Overweeg overigens wel om die Edwards Audio TT1 van hierboven te gaan bekijken, want erg mooi O+

Vraag van de baas thuis (die gaat zich er inmiddels ook steeds meer interesseren), hoe verhoudt zo'n model van marktplaats zich tegenover een nieuw basis model als de AT-LP60XBT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Overweeg overigens wel om die Edwards Audio TT1 van hierboven te gaan bekijken, want erg mooi O+
Ik zie er alleen eentje in Nijmegen. is het die?.

Een edwards audio TT1 is een rega instapper met zo te zien een rb250 arm maar dan met een ander merknaampje.Ik baseer me op plaatjes van het internet. Niet de site of de advertentie.
Zo'n technics speelt die finaal weg qua objectieve maatstaven. wow/flutter van rega is niet je van het. Er zijn wel foto's uit de rega fabriek van de kwaliteitscontrole afdeling waarbij aan de wand een lijst hangt met toelaatbare toleranties voor modellen. Dat was niet echt reclame.

Je moet ongeveer rekenen dat een nieuwe tafel die zo'n sl-q2 of andere dergelijke tafel evenaart, ongeveer €700 of meer kost.
Dan heb je ook gelijk je antwoord op die audio technica. Dat is het minste wat ik als draaitafel aanreken.
Gebruikt vergelijkbaar met veel modellen die €50 kosten oid.
Het werkt, de vereiste basisfunctionaliteit zit erop (wat ik dan basisfunctionaliteit acht), en daar houdt het dan ook bij op.
Alles wat op zo'n technics zit is beter.
Een zwaarder plateau, een beter gebalanceerd plateau, een beter plateaulager, een betere, zwaardere mat, een zwaardere plint die beter dempt, een arm met betere lagering, een antiskating systeem wat preciezer in te stellen is noem maar op. De lijst is lang.
Deze argumenten spelen vergelijkbaar voor die edwards audio, al is die denk ik beter dan de audio technica. Maar een ander puntje is, is dat de informatievoorziening sumier is. Er zijn meerdere versies. Zijn die gelijk? Niet toevallig eentje met een RB110 arm (geen antiskating).
Op de site is helemaal geen info meer te vinden (alleen een nieuwe tt1 coming soon) en de mp advertentie laat ook niets zien.

...misschien was die sony in eindhoven zo gek nog niet :+

[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 31-05-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Duidelijk! Ik ga marktplaats weer in de gaten houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:07:

...misschien was die sony in eindhoven zo gek nog niet :+
Ik heb nog gekeken of ik die kon vinden, maar leek al weg te zijn ;(

(makkelijke van Nijmegen is dat m'n familie er woont.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@mr_petit hierbij het verhaal betreffende de RPM / wow apps op verschillende platformen. Alle apps werken met behulp van de smartphone gyroscoop.

Voor iPhone iOS betreft het de RPM app. Deze is gekalibreerd mbv 4 quartz locked kwaliteitsdraaitafels van verschillende makelij als referentie. Kalibratie gebeurt door een factor in te vullen in de app settings, autocal is waardeloos want geeft niet het juiste resultaat. De kalibratiefactor is bij deze telefoon 0,99734. Bij alle 4 de draaitafels meet ik dan voor 33 resp 45 toeren ook echt 33,00 en 45,00 toeren, plusmin max 0,01 rpm.

Voor Android betreft het als app1 Turntable Speed (met RPM WOW logo) en app2 RPM Speed and Wow (met SPEED WOW logo, heel verwarrend, ik weet het).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDlOFKjCGH8n1oq4cfpb9QmBBV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ga4KKHTRMjyRsXFQn71Wcqow.jpg?f=user_large

De metingen heb ik gedaan door de iPhone recht boven de spindel op een verhoginkje (ronde dop, goed centreren! ;)) te leggen en daarbovenop kruislings het Android toestel, zodat de massa zo goed mogelijk gecentreerd is. Ik heb gecontroleerd of dit uitmaakte tov een enkel toestel en dit was niet het geval. Een meting is dus echt 1 fysieke meting op beide toestellen tegelijk. :)

Ik heb gemeten op drie direct drive platenspelers met voldoende krachtige motor en zwaar plateau. De eerste is niet quartz locked en heb ik bijgesteld met de pitch control, de andere 2 zijn wel quartz locked.

De resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0R4XHU0Rs_6XEPg3B1cMk04JnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DIDwkUS0cqWfqb993AXqjPeX.png?f=fotoalbum_large

Eerst het toerental:
Je ziet dat alledrie de draaitafels volgens de IOS app precies op snelheid lopen. De 2 Android apps geven duidelijk een wat hoger toerental aan, de eerste app nog iets meer dan de tweede. Dit is consistent en niet te corrigeren door kalibratie, ook de telefoon opnieuw opstarten of 'kalibreren' door ronddraaien om al zijn assen helpt niet.

Dus, zoals ik al vermoedde in de eerdere discussie, tot zover de beweringen op internetfora dat een draaitafel precies op snelheid loopt obv de RPM apps. Dat is dus wel consistent maar niet erg precies, in ieder geval niet zonder kalibratie (tegen een goede referentie). :P

Dan de wow&flutter oftewel jengel in antiek maar goed Nederlands:
De eerste draaitafel heeft het meeste wow, de tweede stukken minder en de derde is het beste. Niet verrassend omdat die laatste de JVC QL-Y66F is met extra groot en zwaar plateau en magnetische lagering, de tweede is trouwens ook een JVC, de QL-7. De eerste is een Kenwood KD 500.

Wat opvalt is dat de IOS app metingen duidelijk hoger uitvallen dan die van de Android apps, ook iets wat ik al vermoedde op basis van de eerdere discussie en geposte resultaten. Iets om rekening mee te houden als je vergelijkt. Per app zijn de metingen behoorlijk consistent (variatie van plus of min 0,01 voor de quartz locked draaitafels) en dus ook het hoger uitvallen van de IOS app is consistent.

Wellicht moet je de IOS app waarde opvatten als de plus EN min fout opgeteld, dus ongeveer 2x de waarde vs de Android app notatie in +/-, waarbij je dan de waarde x2 moet doen. Het is en blijft lastig vergelijken, maar dit geeft een indicatie.

Hieronder nog een screenshot IOS app (links) vs Android app 1 met een trace erbij (andere meting dan in bovenstaande tabel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb5C5ABCipbIRSPiktfBojZ1_io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyCYYXwf3XFk25h11m64BFNt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3hopsT091w2nvK5Rl2eDSelsIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMA99ZwfrYj9RRewzbDcssCd.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot valt nog op dat de Android apps niet alle draaitafels gemeten hebben. Waarom? Omdat bij de beste draaitafel de Android apps na enkele revoluties in de war raken en "0" aangeven. :X Zie onderstaande video. Vervolgens stop je de draaitafel en dan geeft de app een flink aantal seconden 33.67 toeren aan... de gyroscoopmeting is dus helemaal van slag. 8)7 Switch je van de ene naar de andere RPM app dan zie je dat de fout ook daar doorwerkt. Na een tijd reset de gyroscoop zich en wordt er weer 0 aangegeven bij stilstand.

Bij de op 1 na beste draaitafel redt 1 app het net wel / net niet (aantal keer proberen) en de andere gaat standaard de mist in. Het lijkt erop dat deze draaitafels té constant draaien zodat de meting in de war raakt... Bij de 'minste' draaitafel geven de Android apps geen problemen. De IOS app doet het altijd goed.

Ter vergelijk nog de IOS RPM app:

Kwam op Vimeo trouwens ook nog een oudje van me tegen, een poging tot resonantiemeting mbv een multimeter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nah, wat suf zeg.
Leve het Lenco schijfje !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Ze zijn dus nog te vinden “in the wild”.
Vorig weekend op een cd-en platenbeurs dit juweeltje gevonden, stond onder dozen met platen, waarschijnlijk niet echt opgemerkt.
Bij mijn eerste controle zag hij er echt goed uit, testen kon niet (te druk, geen plaats/tijd, geen stroom etc). Maar voor de prijs die vroegen had ik met moeite een Technics headshell. Dus ik nam hem mee en toen ik thuis kwam zag ik pas in welke goede staat het toestel wel was, bijna geen enkel krasje op het deksel, nergens aanslag etc…

Bij het testen bleek alles goed te werken, stabiele pitch op 45 en 33, armlift niet te snel en niet te traag, echt niks aan moeten doen, is zelfs nog geen doek over geweest. Kreeg er ook de originele handleiding bij.

Ondertussen de originele headshell met Technics 270c element geruild met een AT headshell met een Shure M55e uit de collectie (een ouder element met weinig speeluren) dat ik al jaren gebruik om te testen. En wat drupjes olie in de spindle gedropt.
Nou speelt wel heel goed, ik ga er waarschijnlijk ook helemaal niks aan doen,zelfs de kap heeft geen beurt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQYigCa1HN1yio_MkRKHtRSO-7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R39o1PPiN5jJXGAmhvCXhtVM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQUA_gHsf-LYpFZpeGXpeMiRQeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTJQVIphoj34TLmHOXahXw6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jerommel Nou... het is dan maar hopen dat dat Lenco schijfje precies is. En je lichtnet / stroboscoop frequentie ook. :P

Wat betreft die stroboscopen. Ik heb hier een draaitafel met ingebouwde stroboscoop en pitch control. De 33 RPM aanduiding klopt prima. Echter bij 45 RPM gaat het toch een beetje mis. Als de draaitafel precies 45 RPM draait geeft de 45 rpm stroboscoop aanduiding aan dat de draaitafel een tikkie langzaam draait, de blokjes lopen met enige snelheid naar links. De 33 rpm hadden ze dus goed voor elkaar maar bij 45 rpm werd het toch wat moeilijk. :P

Voorlopig: leve de IOS app. ;)

@chromium gefeliciteerd, het zijn inderdaad prima dingen op de soms net wat te zwabberige voetjes en de zwakke scharnieren :X na. Deze heeft duidelijk onderhoud gehad. De vraag is wat ga je ermee doen, nog een draaitafel... :P

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 31-05-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
@Cap inderdaad weer een draaitafel er bij. 🤪
Plaats om hem te zetten heb ik echt niet meer, gewoon netjes inpakken en stockeren is zo’n zonde…misschien gebruik ik hem een paar maandjes ipv van een van de Thorens en uiteindelijk komt hij dan wel bij een vriend of familielid terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:46:
Het lijkt erop dat deze draaitafels té constant draaien zodat de meting in de war raakt... Bij de 'minste' draaitafel geven de Android apps geen problemen. De IOS app doet het altijd goed.
Dat lijkt mij een beetje sterk. Ik leg namelijk net mijn smartphone weer even op mijn ps-x555es, en die is constanter dan jouw android metingen; min/max 0,03%, wow2sigma: 0,02%

Maar ik heb wel eens een meting gedaan met 2 verschillende android phones en die meten dan met dezelfde app compleet verschillend. Vooral het toerental was daar verschillend. Maar ik weet niet of andere android phones ook bij de wow verschillend meten.
Het toerental van mijn samsung s8 is redelijk precies, maar mijn ps-x555es meet 33,31rpm. Ik denk dat die biotracer preciezer is :+

Heb jij ook 2 verschillende iphones gemeten (dus van 2 verschillende generaties, niet 2x hetzelfde toestel).

Ik gebruik altijd de rpm speed/wow test, ik wist geeneens dat die andere ook bestond.

Qua kalibratie lijkt het me dat je alleen het rpm getal kalibreert, niet de wow.

Als die meting stagneert, lijkt mij dat aan de gebruikte gyroscoopsensor te liggen omdat mijn samsung dat niet heeft.
Wellicht is de resolutie van die gyroscoop te laag om afwijkingen te meten, maar als ik de graph van de speed en wow app bekijk met de meting van de ps-x555es, dan gaat die door op 3 cijfers achter de komma.
Ik denk dus dat de telefoon en gebruikte sensor bepalender is dan de app.
Ik ga wel die andere app uitproberen. Maar geen iphone kopen :P

Edit: die rpm wow app is nog maar heel nieuw: playstore geeft 1k+ downloads aan. Da's niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit klopt, uiteraard kalibreer je alleen de RPM, niet de wow.

De meting gaat toch echt in de war door het 'te constante' draaital, dat was mijn conclusie en die is op zich juist. Waar anders door? Zeg het maar.

Uiteraard kan een draaitafel nooit 'te constant' draaien, maar het meetapparaat kan het niet aan. :| Verstoring door magnetisch veld o.i.d. is het niet, ik heb de meting ook al op een 35 cm hoge koker gedaan en nog steeds hetzelfde resultaat. Als ik met tussenpozen van een halve seconde of zo lichtjes tik op het plateau om de snelheid wat te verstoren gaat het wel goed... omdat ik het draaital een beetje verstoor. Maar dan natuurlijk geen representatieve meting.

Allemaal herhaalbaar. QL-Y66F = altijd fout. Kenwood en andere wat meer zwabberige draaitafels (een Sony Ps-X4, Sony PS-4300, Thorens TD-160 (loopt te snel maar de wow is binnen de perken), een Technics SL-10): altijd een meting en ook een herhaalbare. Dat is geen toeval.

Let wel, ik zeg niet dat het aan de app ligt, het kan prima de gyroscoop zijn, of tenminste de hoe de firmware / het OS ermee omgaat (eventueel nog icm de methode die de app gebruikt om de gyroscoop te initialiseren). De app heeft trouwens wel wat invloed op het verloop want bij Turntable Speed gebeurt het net wat minder snel dan bij RPM Speed and Wow, daarom kon ik met de eerste app wel de QL-7 meten op 33 toeren.

Oh ja wat ook opvallend is is dat Turntable Speed altijd een net wat hogere wow geeft dan RPM Speed and Wow.

De "Turntable Speed" (RPM WOW logo) app is het handigste, je kan metingen opslaan en je hebt een trace. Misschien weinig downloads maar ik heb hem toch al minimaal een maand. :)

Maar goed, het Android experiment is weer gedaan, mij bevallen de Android apps niet beter dan die van IOS dus ik heb een telefoon over. :+

PS Waar het om ging is de conclusie dat a) je voor RPM niet met hoge nauwkeurigheid kan bouwen op de app (maar het is wel nauwkeurig genoeg om te zien of het "ballpark" is) en b) je er rekening mee moet houden dat de IOS RPM app hogere wow meet dan de Android Turntable Speed app, die weer net wat hogere wow meet dan de RPM Speed and Wow app. Dat is herhaalbaar.

PS PS mijn PS-X800 deed bijna even goed als de QL-Y66F, vergelijkbaar met de QL-Y55F. Dus dat je 555ES nauwkeurig draait kan wel kloppen, de motor is hetzelfde als die van de X800. Maar hoe constant de QL-Y66F volgens de Android meting draait weten we (nog) niet omdat het me niet lukt met deze apps+telefoon. De QL-7 zit op de grens, lukt soms net wel, net niet. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 31-05-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:57:
Ze zijn dus nog te vinden “in the wild”.
Vorig weekend op een cd-en platenbeurs dit juweeltje gevonden, stond onder dozen met platen, waarschijnlijk niet echt opgemerkt.
Bij mijn eerste controle zag hij er echt goed uit, testen kon niet (te druk, geen plaats/tijd, geen stroom etc). Maar voor de prijs die vroegen had ik met moeite een Technics headshell. Dus ik nam hem mee en toen ik thuis kwam zag ik pas in welke goede staat het toestel wel was, bijna geen enkel krasje op het deksel, nergens aanslag etc…

Bij het testen bleek alles goed te werken, stabiele pitch op 45 en 33, armlift niet te snel en niet te traag, echt niks aan moeten doen, is zelfs nog geen doek over geweest. Kreeg er ook de originele handleiding bij.

Ondertussen de originele headshell met Technics 270c element geruild met een AT headshell met een Shure M55e uit de collectie (een ouder element met weinig speeluren) dat ik al jaren gebruik om te testen. En wat drupjes olie in de spindle gedropt.
Nou speelt wel heel goed, ik ga er waarschijnlijk ook helemaal niks aan doen,zelfs de kap heeft geen beurt nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie aanwinst Chromium! prima platen speler, die Technics... ;) Geniet er maar van!

Pagina: 1 ... 10 ... 71 Laatste