Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik was toch wel even nieuwsgierig naar de naalddruk van dat Ronette toonarmpje in combinatie met het Ronette element in die Bandmaster koffer platen speler van rond de 70 jaar oud... En dus heb ik de naalddruk getracht te meten met mijn naalddruk weger... Nou, de reden waarom je op die speler je beste LP's of singletjes niet wil afspelen zie je hier:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/6iFN_r21JFaXJelHvfJpnu51JZqgXj_aj0BQvQWXCDW3CmJ_LFfraNFkV92OGO8UYCsTsxgweR7AKN4bkVFICv27EuxAHjZhRylEj9cDAwsI5vzYVM9g4Mm0pXCUfeP9c0eqaTuAOD8=w2400

Met een naalddruk van meer dan 5 gram beitelt de naald door je platen heen en als je dan ook nog eens een versleten naald hebt is het al helemaal opletten geblazen! Een gewaarschuwd mens telt voor twee! ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jerommel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:56:
Nah, wat suf zeg.
Leve het Lenco schijfje !
Met het lenco schijfje kan je alleen maar rpm meten. Dat is eigenlijk waar we het minst in geïnteresseerd zijn.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie heeft er nog een oude Samsung telefoon over / te leen? Ik zit te denken om de Android apps ook nog op een Samsung telefoon te laten draaien en dan op een draaitafel met pitch control een serie metingen te doen om te zien hoe groot de afwijkingen zijn. Als je genoeg data verzamelt kan je hiermee misschien een conversiefactor of wat gecompliceerdere functie bepalen om data van verschillende apps te vergelijken.

Ik kan de Xaomi ook verkopen en er een Samsung van kopen, maar liefst heb ik ze even tegelijk in bezit.

Edit: Samsung Galaxy S6 on its way... (ik wilde ook een IR blaster)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 01-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Ook weer eens iets anders dan die eindeloze japanse dd's: "Townshend The Rock" platenspeler met vloeistof demping. B)

Staat er 1 op mp, met een indrukwekkend ogende arm... Maar daar die doen blijkbaar moeilijk met plaatjes delen. Klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat er al heel erg lang eentje op marktplaats, prijs 600+ euro. Echt al sinds begin dit jaar of zo. Zal een goede speler zijn maar die demperbak blijft wat mij betreft toch een beetje een Frankenstein ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Zijn er hier nog mensen die recent platen hebben besteld bij jpc.de ? Mijn 2 laatste bestellingen zijn verstuurd op 24-5 en 27-5 via Deutsche post. Heb beide bestellingen nog niet ontvangen. Heb contact gehad met jpc.de maar ze hebben geen track en trace code voor me. Was benieuwd of iemand ervaring heeft met bestellingen die via deutsche post worden verstuurd. Hoe lang duurde het voordat je de bestelling in huis had en door wie wordt de bestelling bezorgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:44
Faxe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:23:
Zijn er hier nog mensen die recent platen hebben besteld bij jpc.de ? Mijn 2 laatste bestellingen zijn verstuurd op 24-5 en 27-5 via Deutsche post. Heb beide bestellingen nog niet ontvangen. Heb contact gehad met jpc.de maar ze hebben geen track en trace code voor me. Was benieuwd of iemand ervaring heeft met bestellingen die via deutsche post worden verstuurd. Hoe lang duurde het voordat je de bestelling in huis had en door wie wordt de bestelling bezorgd?
Ik niet bij jpc, wel bij een andere Duitse winkel voor vinyl. Dit duurde in totaal bijna 14 dagen. Volgens Deutsche Post kwam dit door PostNL, maar dit kan ook vingerwijzen zijn.

De pakketbezorger stond ineens voor de deur. Geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
Al weer een tijdje geleden maar die ging met DHL en was er de volgende dag al dat verbaasde me wel een beetje want ik betaalde niks extra en jullie weten allemaal waar de afkorting voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik bestel vaak bij JPC en mijn ervaring is dat het doorgaans ongeveer een week duurt vanaf de verzendbevestiging. Dus jouw zendingen zijn zo uitzonderlijk niet. Er zit ook een Hemelvaartsweekend tussen. Soms is het er al in 3 dagen, maar dat is een uitzondering.

Edit: een heel enkele keer heb ik gehad dat er een bezorgpoging was gedaan en geen briefje achtergelaten of email gestuurd (ook bij Dodax een keer voorgekomen). Dan gaat hij na een week bij de afhaalshop dus weer retour naar Duitsland.

[ Voor 31% gewijzigd door birdie_man op 02-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Moet dus nog gewoon een beetje geduld hebben. Eerdere bestellingen bij JPC werden bij mij bezorgd via DHL en dat duurde maar een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 12:30
Faxe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:53:
Moet dus nog gewoon een beetje geduld hebben. Eerdere bestellingen bij JPC werden bij mij bezorgd via DHL en dat duurde maar een paar dagen.
Idd. Mijn laatste bestelling daar was 19-05 verstuurd en die werd afgelopen dinsdag pas bezorgd. Ook via Deutsche post idd in tegenstelling tot eerdere bestellingen daar die via DHL gingen en na een paar dagen al werden afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
De bestelling van 27-5 heb ik inmiddels ontvangen. Was niet thuis toen het pakket werd bezorgd maar over de sticker van Deutsche Post zat nog een sticker van DHL parcel. Benieuwd wanneer het pakket van 24-5 binnenkomt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik heb me deze week een paar avonden vermaakt met het opknappen van een Dual 1019 die ik voor een paar tientjes had gevonden. Het ding zat overal vastgekoekt in oud vet dus volledig gedemonteerd en de ultrasoonbak met Dasty aan het werk gezet. Na weer in elkaar zetten en afstellen bleef ik met het probleem zitten dat de start en stop cycli op een millimeter na niet werden afgemaakt. Alles gelezen wat erover te lezen valt op de diverse fora maar geen oplossing gevonden. Uiteindelijk heb ik de cam van een extra tandje voorzien en toen werkte de automaat perfect. Hopelijk houdt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMlZi3K6SGzjzCcDCG1MkHDmbbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndOmzLxAFqlZgIiu9ZgNUVcF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBgv-IsnXbv4DKCy4V-wi95U9hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QEeWxxh3hbl5ZU0JLAKBB2M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5-zAl2H-Pluk6YHGj-RljTl9RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAM33XgYaxUucrVhpeZZr2Ii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVpGSFimvcjh3QzQrLlVnZAMCUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDmmUFXx89nk0NJMbQrcdjpN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc3tuNQOqRLJzjRmikirarVI26I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClXPYrBhd3kSMorYmd9bauOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's een beste opgave om een ouderwetse volautomaat compleet uit elkaar te halen d:)b
Aparte modificatie die je moest uitvoeren....
Mooie zware speler.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 02-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:55
mr_petit schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:49:
Da's een beste opgave om een ouderwetse volautomaat compleet uit elkaar te halen d:)b
Aparte modificatie die je moest uitvoeren....
Mooie zware speler.
Veel foto’s maken en onderdelen in aparte bakjes bewaren.
Door dat gedoe met dat tandwiel trek ik hem nu in vijf minuten helemaal uit elkaar, oefening baart kunst.
Ik kon van onder zien dat het tandwiel in het vrije stukje terecht komt en dat er dan geen aandrijving meer vanuit het plateau is. Maar dan is het wiel op een millimeter na niet ver genoeg gedraaid. En hoe soepeltjes alles ook loopt dat laatste stukje wordt niet overbrugd. Echt een fractie. Er was geen tandje afgebroken maar misschien is het laatste tandje een beetje afgesleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hey iedereen. Ik zit met een suf probleem. De adapter van mijn pro-ject debut 3 is stuk gegaan en ik kan nergens een vervanging vinden.

Kan iemand me op de goede weg helpen?

Foto van de defecte adapter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35R9_w0UIcFy5aLv0gCpuP6GUQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXF5MZDImOrX9VKOQA4R2KBC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nineball Ongetwijfeld dat laatste. Het komt vaker voor. Ik heb het gezien bij veel spelers met zo'n tandwiel onder de as / onder het plateau, komt bijvoorbeeld vaak voor bij Sony. Met oud vet staat zo'n ding even te ratelen omdat ie het verdroogde mechanisme niet meer rond krijgt, met slijtage aan het tandje tot gevolg... je ziet het (haast) niet maar je merkt het wel. Want vervolgens grijpt dan nét niet meer aan voor een complete afslag. Heel jammer. Hopelijk houdt je knutseltandje, eigenlijk is daar een stevige duurtest voor nodig. ;)

@oef! Deze?

https://www.amazon.nl/Vin...peler-500mA/dp/B07YYJ16G8

Belangrijk punt 1 is dat de output AC is en niet DC, 2e belangrijke punt is dat de output minimaal 500 mA is maar groter mag ook, ik zag er bijv ook eentje van 1000mA staan voor minder dan de helft van de prijs. Dan kom je wel op punt 3, koop je een universele en niet specifiek een vervangende voor een Project platenspeler dan moet je wel even goed controleren of de connector de goede maat is. (Normaal ook altijd controleren op polariteit van de connector dwz is de buitenhuls de min of de plus, maar... in dit geval speelt dat niet want het is AC :P)

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 02-06-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:32:
@oef! Deze?

https://www.amazon.nl/Vin...peler-500mA/dp/B07YYJ16G8

Belangrijk punt 1 is dat de output AC is en niet DC, 2e belangrijke punt is dat de output minimaal 500 mA is maar groter mag ook, ik zag er bijv ook eentje van 1000mA staan voor minder dan de helft van de prijs. Dan kom je wel op punt 3, koop je een universele en niet specifiek een vervangende voor een Project platenspeler dan moet je wel even goed controleren of de connector de goede maat is. (Normaal ook altijd controleren op polariteit van de connector dwz is de buitenhuls de min of de plus, maar... in dit geval speelt dat niet want het is AC :P)
Vergeten te melden maar die heb ik gezien - er komt 15 euro verzendkosten bovenop en €43,- vind ik wat enthousiast voor een adaptertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-07 10:24

MPC60

Game on

Ik heb pas de overstap gemaakt naar digitaal draaien met een Pioneer set. M'n technics verkocht want dat slepen was niet meer te doen. Alleen nu zoek ik dus een leuke speler met auto repeat. Dat bestaat niet meer lijkt het? Iemand een tip?

Xbox: SendexNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@oef! oh het moet goedkoop! ;)

Dan toch deze waar ik hierboven al aan refereerde:

https://www.amazon.nl/Voe...?pd_rd_i=B00AWU8HMG&psc=1

Waarschijnlijk past de connector wel, zo niet een convertorplugje gebruiken of gewoon het plugje eraf knippen en dan van de kapotte originele adapter het plugje met nog een stuk draad eraan afknippen en verbinden maar dmv solderen + krimpkousjes of desnoods een simpel kroonsteentje en wat isolatietape. Of.. als het je lukt de adapters open te maken (vaak verlijmd, maar zoek de evt schroefjes onder de sticker), kabeltje van de oude netjes lossolderen en naar de nieuwe overzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 03-06-2022 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MPC60 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:50:
Ik heb pas de overstap gemaakt naar digitaal draaien met een Pioneer set. M'n technics verkocht want dat slepen was niet meer te doen. Alleen nu zoek ik dus een leuke speler met auto repeat. Dat bestaat niet meer lijkt het? Iemand een tip?
Jazeker heb ik een tip, zoek een tweedehands automatische platenspeler die uit eind 70-er of 80-er jaren komt. Heel veel platenspelers hadden toen een repeat functie, zeker de Japanners. Technics, Sony, JVC, Kenwood, Pioneer, Denon... En er zijn ook nog eens heel veel modellen van een kwaliteit verkrijgbaar waar je nu nog maar moeilijk aankomt, voor minder geld. Het enige is dat de speler een onderhoudsgeurtje gehad moet hebben of je dat zelf even moet doen. Met name oud vet verwijderen en nieuw aanbrengen is vaak nodig zodat alles aan het automatische mechanisme weer soepel werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 03-06-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-07 10:24

MPC60

Game on

Ik ga mij er eens in verdiepen dankjewel.

Xbox: SendexNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:32:
2e belangrijke punt is dat de output minimaal 500 mA is maar groter mag ook, ik zag er bijv ook eentje van 1000mA staan voor minder dan de helft van de prijs.
Normaal mag groter ook idd. Maar ik vermoed dat dit 100% ongeregelde voedingen zijn.
Het kan zo zijn dat de spanning enorm in elkaar keldert bij belasting. En dat dus bij een 1000ma voeding de spanning hoger is dan 16V als er een 500mA stroom loopt (dan 16V dus gemeten is bij 1000mA belasting)
Hoeveel hoger, en of dat bij het motortje kwaad kan...dat weet ik natuurlijk niet.

Aan de andere kant vraag ik me ook af hoe dat adaptertje stuk is gegaan. Ik verwacht een zekering, of een thermische zekering in het trafotje zelf. Dus een adapter die in weze te licht is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:45:
[...]

Normaal mag groter ook idd. Maar ik vermoed dat dit 100% ongeregelde voedingen zijn.
Het kan zo zijn dat de spanning enorm in elkaar keldert bij belasting. En dat dus bij een 1000ma voeding de spanning hoger is dan 16V als er een 500mA stroom loopt (dan 16V dus gemeten is bij 1000mA belasting)
Hoeveel hoger, en of dat bij het motortje kwaad kan...dat weet ik natuurlijk niet.

Aan de andere kant vraag ik me ook af hoe dat adaptertje stuk is gegaan. Ik verwacht een zekering, of een thermische zekering in het trafotje zelf. Dus een adapter die in weze te licht is :+
Ik heb bij mijn Thorens TD-318MKI al jaren een andere 1000 mili-ampere voeding in gebruik (ook een AC voeding als ik mij niet vergis) en die is ongestabiliseerd, maar heeft in bijna 10 jaar tijd nooit voor problemen gezorgd...

Ik zou het wel aan durven hoor... ;)

Overigens is dat muur wratje van Pro-ject zelf net zo zwaar uitgevoerd als een standaard Thorens voeding... Ik heb zelf ook nog de Thorens TD-280 Exclusiv in gebruik en daar zit nog een originele Thorens voeding van 500 mili-ampere bij die het prima aan kan... Tjah, zo'n motortje vraagt niet veel stroom, dus dat zou geen probleem mogen zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vwestlife laat even zien dat ceramische elementen helemaal niet altijd slecht hoeven te zijn, mits ze maar op de juiste platen speler gemonteerd worden en je de naalddruk en anti-skating kunt regelen:

Oordeel zelf en ik ben benieuwd of jullie het eens zijn met Vwestlife... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Daar heb je gelijk in, ze zullen inderdaad ongereguleerd zijn en je wilt geen 30V op je 16V motortje krijgen. Hoe ie stuk is gegaan vroeg ik me ook al af. Kan ook duiden op sluiting in het motortje of iets dergelijks. Misschien toch iets om nog even over na te denken door @oef!. Je zou eigenlijk even een andere project adapter willen hebben om te testen (met het risico dat die ook stuk gaat. :P.

@rcor aan een Thorens AC adapter zat ik ook al te denken, volgens mij is dat precies zo'n voeding. Maar ik kon er zo snel geen vinden. Nog iets om te onderzoeken voor @oef! in ieder geval. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 03-06-2022 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MPC60 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:09:
Ik ga mij er eens in verdiepen dankjewel.
(y) Lees vooral dit topic eens door, het advies over vintage spelers, wat de goede zijn, waarop je moet letten en wat het ongeveer kost komt elke paar pagina's weer langs. Je kan eens wat bladeren door het topic of binnen het topic bijvoorbeeld zoeken op de genoemde merken, dan kom je het vast tegen. En dan... marktplaats. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
[...]
Het plastic rond 1 van de stroompinnen is volledig afgebroken, het ding is niet meer veilig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:05
Aanstaande zondag 2 platenbeurzen in Utrecht. Maar wat is nu de aanrader als je er maar 1 kunt bezoeken?
1. Werkspoorkathedraal Record cd Fair (8-10€ entree)
2. Vechtsebanen Platenbeurs.nl (gratis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oef! schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:39:
[...]

Het plastic rond 1 van de stroompinnen is volledig afgebroken, het ding is niet meer veilig te gebruiken.
Aha, hij is dus elektrisch gezien niet stuk. Dan zou ik de trafo gewoon uitbouwen (mag gerust met wat geweld... de behuizing mag immers stuk :)) en in een andere behuizing zetten van een of andere trafo die je nog hebt liggen, slechts 2 draden opnieuw solderen aan de 2 pinnen! Voor het mooie misschien nog het stickertje van de oude behuizing af pielen en op de nieuwe plakken. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 03-06-2022 17:14 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55

momania

iPhone 30! Bam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaVjPWfYJ_AFG1yNJS5rqpWDW1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sk079kcVGy1TVe4lipn4hqQv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cliruFyGh-T3uFx7A288SS5HIgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTacS9389awDsLZ6Y3FnBj85.jpg?f=fotoalbum_large
w00p w00p! *O*

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie klassieker uit de '90's euro dance scene, dat rythm is a dancer... waar heb je deze mooie LP gescoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Limited edition nr 667 miljoen nogwat 😀
Er wonen kennelijk veel mensen in de World of Snap.

[ Voor 38% gewijzigd door coinman63 op 03-06-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 20:41
(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvu4IbJS_dHv3khmBz_YVf4u8Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vD1G4Hkx4EFyV9G25zTRFU8U.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zo binnen gekregen, deze gaat retour.
Zo wordt een limited edition nog meer limited....

( En ja dat zijn de voeten van me vrouw...)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat heb ik vorig jaar ook eens meegemaakt met een album op Amazon. Het verzend label hadden ze geplakt op de shrinkwrap van de hoes zelf. Geen doos, zak of wat dan ook... Gelukkig in dit geval geen beschadiging aan de hoekjes of wat dan ook... Maar dit is echt bizar en zeer zonde van de plaat. @Yamy_Daffy De plaat zat nog in een doos of kuch kuch.. plastic zak?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 20:41
(jarig!)
Toshirou schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 05:29:
Dat heb ik vorig jaar ook eens meegemaakt met een album op Amazon. Het verzend label hadden ze geplakt op de shrinkwrap van de hoes zelf. Geen doos, zak of wat dan ook... Gelukkig in dit geval geen beschadiging aan de hoekjes of wat dan ook... Maar dit is echt bizar en zeer zonde van de plaat. @Yamy_Daffy De plaat zat nog in een doos of kuch kuch.. plastic zak?
Besteld bij bol.com, geleverd door DHL.
Zat nog in een kartonnen doos ter grote van de plaat.

Echt bizar hoe de plaat mishandeld is.
Gelukkig is de lp zelf goed! Dus heb hem wel al kunnen beluisteren.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
Gisteren door Pieter Post afgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kXGk4M9l.jpg

Aanwinsten via MP. Vandaag in het zonnetje bekeken met als conclusie dat ze er allemaal wel héél goed uit zien. De komende dagen gaan ze door de wasstraat gaan ze op de platenspeler.

De hoes van de Rolling Stones Bootleg is trouwens met stip de lelijkste hoes in mijn verzameling 8) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ziet er naar uit dat ik morgen een Thorens TD 145 mk2 mag ophalen O+
Dank voor al het advies in dit topic. Als ik eenmaal aan het tweaken sla heb ik jullie tips en advies vast vaker nodig.

Nu maar eens kijken met welke lp's ik de collectie ga starten. Op naar de platenbeurzen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:41
Hier een oude Aristona branded Philips 212 speler. Ondertussen begint het een klein avontuurtje te worden en weet ik niet of ik beter uitkijk naar een alternatief.

De aandrijfsnaar bleek een kledingelastiek, dus vervangen. De naald ontbrak, dus vervangen. De verlichtte knopjes zijn nog wat onbetrouwbaar en branden niet altijd. Maar de functies werken. Echter de originele DIN kabel was niet meer in goede staat. Daardoor werkte er maar één geluidskanaal. Daarnaast was er een harde brom te horen. Hiervoor een nieuwe RCA kabel besteld met ground en deze geplaatst wit op wit en rood op rood. De ground aangesloten op de plek waar de ground van de oude DIN kabel ook zat. Ik heb nu echter alleen nog een harde brom en helemaal geen geluid meer.

Nu had de oude DIN kabel ook per audio kanaal, naast de + ook een -. Deze is nu niet aangesloten. Maar zou het ook kunnen dat ik de groene en blauwe draad moeten gebruiken voor de audio kanalen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag even bij sounds wezen shoppen in Venlo... vond ik de verzamelaar "The Opera" van The Dizzy Man's Band:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCmwYwYsj6BNL8mpzfhcV_QXPf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB6fQWe5EWPXY0xbPjEEMmdY.jpg?f=fotoalbum_large

Die staat nu lekker z'n rondjes te draaien in de woonkamer... :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:30:
Nu maar eens kijken met welke lp's ik de collectie ga starten. Op naar de platenbeurzen O+
En natuurlijk vragen aan familie en vrienden of die nog oude LP's hebben staan die je mag hebben ;)

Zit er al een element op je TD-145?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 05-06-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Faxe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:18:
De bestelling van 27-5 heb ik inmiddels ontvangen. Was niet thuis toen het pakket werd bezorgd maar over de sticker van Deutsche Post zat nog een sticker van DHL parcel. Benieuwd wanneer het pakket van 24-5 binnenkomt.
Het pakket van 24-5 was er afgelopen vrijdag. Het duurt dus wat langer dan in het verleden maar het komt uiteindelijk wel aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

.NCK schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:15:
Nu had de oude DIN kabel ook per audio kanaal, naast de + ook een -. Deze is nu niet aangesloten. Maar zou het ook kunnen dat ik de groene en blauwe draad moeten gebruiken voor de audio kanalen?
Klopt. De ground van de kabel wordt niet gebruikt als één van de polen van het linker- of rechterkanaal. Blauw is links min en groen is rechts min. Die moeten dus uiteindelijk op de mantel van de bijbehorende tulp connectoren uitkomen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:59:
[...]

En natuurlijk vragen aan familie en vrienden of die nog oude LP's hebben staan die je mag hebben ;)

Zit er al een element op je TD-145?
Ik heb inderdaad bij m'n pa aangekondigd dat zijn platen binnenkort gaan verhuizen O-)

Volgens mij zit er een Ortofon VMS20E MkII op, als ik het goed onthouden heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:05:
[...]

Uitstekend, mits in goede staat. (y) Mooi fijn cantilever en klein gepolijst nude naaldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag dat er een nieuwe platenwasser op de markt was, de "Tonar Wash&Dry"

https://www.stassen.nl/pl...nar-wash-dry-platenwasser

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/292906/files/395982590/650x650x2/tonar-wash-dry.jpg

Maar dit is toch gewoon een Okki Nokki One? (de nieuwe versie)
Zelfde prijs ook.

De Tonar distributiemachine aan het werk... :+

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2022 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:05:
[...]
Past ook qua compliantie goed op de lichte TP16mk2 arm.

Enneh... we zijn natuurlijk dol op foto's als je de speler uiteindelijk hebt :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chevsticks
Moet hem nog even goed schoonmaken, maar dit is hem:
Alles draait soepel, naald lijkt het goed uit te zien. Morgen komen de 1e platen binnen, dan kan ik het geluid testen. Vandaag helaas alles dicht hier in de buurt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvaHZS0OPQDGgMCK1TA9T9r9xm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTQeeU46s4SOR4JusoQfMI6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jXirnS_jQnUSm0HGTpeKOEMzUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IYBmASd8ap5y9BuHZuk9k8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgNw8lTLaKs32whNAJrs_4DD8QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4aZPbv9xxByGYdvOgg2RjfT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziet er goed uit, een strak exemplaar. De alu versie vind ik altijd erg mooi (y)
Zo te zien zijn ze in Amstelveen erg zuinig op hun spullen :P

Zijn de scharnieren van je kap nog goed? (bekend euvel, zijn diverse fixes en onderdelen voor)

Lees ook de 'Musthaves' even door voor tips&tools die bij vinyl komen kijken om een optimale weergave te krijgen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
(Die dustbug die erop zit is maar zozo, een carbon fiber platenborsteltje werkt veel beter ;) )

En natuurlijk vinylengine voor de manuals/service manuals:
https://www.vinylengine.com/library/thorens/td145.shtml
(registreren om te downloaden)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Scharnieren zijn nog goed en de manual zat er zowaar bij :D

Gelijk eens naar wat leuke accessoires kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
@chevsticks Mooie platenspeler! En ik ben bevooroordeeld, want in het bezit van een TD166 :+ . Belangrijk is dat de afstelling van de arm en het element correct zijn. Naalddruk, anti-skating, azimuth. De te nemen stappen zijn in dit topic meerdere keren opgesomd. Is het niet in deel 4, dan wel in de delen 1 tot en met 3 :P . Neem hiervoor rustig de tijd. Geniet en leer, zou ik zeggen.

Nu op de draaiert: Traffic - Shootout At The Fantasy Factory.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Kennen jullie deze nog? :+ :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6BpS9CC/401.jpg

(de arm is er al af voor reparatie ;) )
En bij een liefhebber terecht gekomen :P

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@chevsticks @mr_petit Hilversum was het toch, niet Amstelveen?

Ik heb precies deze speler ook gehad. De arm van de MKII is bij de 'kenners' want minder geliefd dan de taartschep van de MKI, maar dat is alleen maar mooi want dat zie je terug in de aankoopprijs.

Dat meeloopborsteltje zou ik er af halen, gewoon zorgen dat je platen schoon zijn en blijven.

Maar goed... eerst maar eens platen!

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 06-06-2022 17:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKEDoF5B0NetxwghENP0H0Q2WnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIvjs30I8KqyX90ScHZVLAUs.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst rommelmarkt Kanne. Alles netjes al door de Knosti gegaan. Vinyl ziet het er goed uit, hoezen hier en daar wat minder. Maar wat denken jullie dat de prijs was voor de hele set (Rundgren is een dubbelaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:05:
Hilversum was het toch, niet Amstelveen?
Misschien lees jij een andere postcode dan ik? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:10:
[...]

Misschien lees jij een andere postcode dan ik? :)
Haha, nee ik ging op de advertentie af, maar dat blijkt dus een inkoper die door het hele land inkoopt en weer verkoopt. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgV_J7LcYwNhM43w2sqWPg3QNr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0QfmpkbCAx3IPmE9SuybLVY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 06-06-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:02:
Kennen jullie deze nog? :+ :P

[Afbeelding]

(de arm is er al af voor reparatie ;) )
En bij een liefhebber terecht gekomen :P
(y)

Ga je die nou wel eens opknappen? Al die platenspelers die je hebt liggen waarvan je al jaren zegt "die moet ik nog eens nazien". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Cap schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Haha, nee ik ging op de advertentie af, maar dat blijkt dus een inkoper die door het hele land inkoopt en weer verkoopt. :P

[Afbeelding]
Dat dus, want uiteindelijk bij hem thuis in Berkel en Rodenrijs opgehaald. Bleek een via via een bekende te zijn , dus het al snel eens geworden :)

De meeloopborstel vind ik sowieso niet mooi ogen. Die zal ik er inderdaad af gaan halen.

Heeft het overigens nog zin om de RCA kabel te vervangen voor een betere kwaliteit kabel? Of is diegene die er standaard op zit ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding]
Oh ik had die advertentie helemaal niet gezien. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:17:
[...]

(y)

Ga je die nou wel eens opknappen? Al die platenspelers die je hebt liggen waarvan je al jaren zegt "die moet ik nog eens nazien". :)
Ja hij wordt zeker opgeknapt.
Eigenlijk is ie gewoon goed op de arm na. Het is een oud kunststof gimbaldeel wat helemaal bros wordt. Er is een portugees op ebay die nieuwe plastic delen verkoopt, dus die is onderweg. Ook de verticale lagers vervang ik voor keramische (alleen de kogeltjes).

Hij moet schoongemaakt worden, vooral van buiten. Helaas zitten in de stofkap 2 gaatjes van een soort van tangentiale meeloopborstel van lenco die de vorige eigenaar erop heeft geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jDHkYFy/401kap.jpg

Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. wellicht koop ik wat acryl staafjes op alie in die diameters en zaag er een stukje van af en lijm het in met MEK. Zo'n inzetstukje is dan niet rookglas maar helder, maar ik denk dat dat nauwelijks gaat opvallen. Maar ik heb er geen ervaring mee.
En daarna goed polijsten.

Van binnen is ie echt in goede staat. Rubber is allemaal nog goed, lagers zijn goed, ook van het tussenwiel, zelfs het vet (klein beetje aanwezig) is nog nat.

Wat mij verbaasde is dat de kast een subchassis is. Dat heb ik nog nooit gezien bij een garrard. Maar het is wel een originele kast. Scharnieren zijn ook nog goed, kap blijft openstaan etc etc.
Gelijkloop is ook behoorlijk goed (voor zover dat kan bij een oude tussenwielspeler op lichtnet...) WOW 2 sigma is +/-0,13% (ok, wel wat anders dan de 0,02% van een biotracer....)

De arm is de retailversie van de AS-212, dus met din plug onderaan, en geen geroofde arm van een telefunken platenspeler (of ander merk), dus dat is ook een meevaller (op ebay gaan die prijzen ook fors omhoog, maar goed, dat zijn ook vraagprijzen...), en het gat in het dek zit ook op de juiste montageafstand.
Ik denk dus dat deze combi origineel zo geleverd is. Ik dacht dat een Garrard 401 ouder was dan een AS-212 arm, maar deze 401 is wel een behoorlijk late unit.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

mr_petit schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Ja hij wordt zeker opgeknapt.
Eigenlijk is ie gewoon goed op de arm na. Het is een oud kunststof gimbaldeel wat helemaal bros wordt. Er is een portugees op ebay die nieuwe plastic delen verkoopt, dus die is onderweg. Ook de verticale lagers vervang ik voor keramische (alleen de kogeltjes).

Hij moet schoongemaakt worden, vooral van buiten. Helaas zitten in de stofkap 2 gaatjes van een soort van tangentiale meeloopborstel van lenco die de vorige eigenaar erop heeft geschroefd:
[Afbeelding]

Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. wellicht koop ik wat acryl staafjes op alie in die diameters en zaag er een stukje van af en lijm het in met MEK. Zo'n inzetstukje is dan niet rookglas maar helder, maar ik denk dat dat nauwelijks gaat opvallen. Maar ik heb er geen ervaring mee.
En daarna goed polijsten.

Van binnen is ie echt in goede staat. Rubber is allemaal nog goed, lagers zijn goed, ook van het tussenwiel, zelfs het vet (klein beetje aanwezig) is nog nat.

Wat mij verbaasde is dat de kast een subchassis is. Dat heb ik nog nooit gezien bij een garrard. Maar het is wel een originele kast. Scharnieren zijn ook nog goed, kap blijft openstaan etc etc.
Gelijkloop is ook behoorlijk goed (voor zover dat kan bij een oude tussenwielspeler op lichtnet...) WOW 2 sigma is +/-0,13% (ok, wel wat anders dan de 0,02% van een biotracer....)

De arm is de retailversie van de AS-212, dus met din plug onderaan, en geen geroofde arm van een telefunken platenspeler (of ander merk), dus dat is ook een meevaller (op ebay gaan die prijzen ook fors omhoog, maar goed, dat zijn ook vraagprijzen...), en het gat in het dek zit ook op de juiste montageafstand.
Veel plezier ermee ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heb ik al. Met het opknappen ;)
Het is echt een heel ander type tafel dan dat ik gewend ben.
Echt alles heel sterk mechanisch, en behoorlijke profi bouw. Mooie kwaliteit onderdelen.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2022 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeatWave
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

mr_petit schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Dat heb ik al. Met het opknappen ;)
Het is echt een heel ander type tafel dan dat ik gewend ben.
Echt alles heel sterk mechanisch, en behoorlijke profi bouw. Mooie kwaliteit onderdelen.
Ik weet wel wat ik verkoop 8).

Nee, dat was een leugen :P

Maar goed om te zien dat je er oprecht blij mee bent, ik had zelf echt wel het idee dat ie in prima staat was hoor, maar verder uiteraard geen idee.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit weekend had ik twee 78 toeren schellak platen gekocht... Vandaag had ik even wat tijd om de plaatjes af te spelen... Een van de twee platen is van The Platters met hun nummers Heaven On Earth en My Prayer...

Het eerste liedje van de twee hoor je hier terug in het filmpje:
[Video: https://photos.app.goo.gl/SPpKwBsoQP2Kue9X7]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft hier iemand al eens een draaitafel (of iets anders) op Catawiki gekocht?
Klopt het dat er 9% bij de verkoopprijs bij opkomt? (en geen andere kosten?

En die veilingprijzen van verlopen kavels, kloppen die of wordt daar mee gesjoemeld? (verhoogd of verlaagd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nooit iets gekocht maar ik ben er ook wel benieuwd naar of er hier mensen zijn met (ver)koperservaring. In de kopers help van catawiki staat letterlijk dat de koperskosten 9% van het winnende bod inclusief b.t.w. zijn dus dat zal toch kloppen.

En dan komt daar nog meer leuks bij voor catawiki: de verkoopcommissie is 12,5% van het winnende bod, exclusief btw (btw wordt alleen toegepast op provisiekosten).

Ja, dat is goeie business...

De btw mag je als verkoper ook nog aftikken.

Ik heb verder altijd mijn bedenkingen bij die "automatisch bod" constructies, ik zie de veilingmeester al fanatiek opbieden in een andere hoedanigheid en dan is itt bij marktplaats de koop bindend (Vermoed ik).

Ik denk dat de veilingprijzen van verlopen kavels wel kloppen, soms verbaas ik me over prijzen (van een m.i. vrij middelmatige draaitafel), maar net zo vaak vallen ze me ook erg tegen en denk ik, dat had je er op marktplaats ook voor gekregen.

Of het dus zo'n goed idee is catawiki te gebruiken, ik weet het niet. Als koper is het redelijk overzichtelijk zolang je alvast maar in gedachten steeds 10% bij de biedprijs optelt (rekent gemakkelijker dan 9 ;)). Als verkoper als je geen "gedoe met bieders / kopers" wilt denk ik. Maar daarvoor krijg je "gedoe met het betalen van fees" en "gedoe met kopersclaims" terug. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 08-06-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:36:

En dan komt daar nog meer leuks bij voor catawiki: de verkoopcommissie is 12,5% van het winnende bod, exclusief btw (btw wordt alleen toegepast op provisiekosten).

Ja, dat is goeie business...

De btw mag je als verkoper ook nog aftikken.
Dat is fors! (ebay is 4% ofzo?)
Ik denk dat de veilingprijzen van verlopen kavels wel kloppen, soms verbaas ik me over prijzen (van een m.i. vrij middelmatige draaitafel), maar net zo vaak vallen ze me ook erg tegen en denk ik, dat had je er op marktplaats ook voor gekregen.
Met die Garrard 401 ben ik dus ook op catawiki gaan rondsnuffelen (ook op ebay natuurlijk) wat een goed bod zou zijn. Maar op Catawiki gaan die prijzen echt alle kanten op. Dus ook m.i. behoorlijk lage prijzen. Voor de Garrard dan. Ik zag een 401 zijn weggegaan met SME3012 voor €1020 (wel 2 jaar geleden, maar die 3012 alleen is al €700 waard volgens mij, ook een catawiki veiling), maar ook een 401 met wel een sme3009 (meest geziene combi) maar met beschadigingen op het deck en in slechtere staat voor €950... maar ook een 401 (los dek) nieuw(?) in originele doos (wel open) voor €750 (dat is overigens ook wat ik heb geboden)

En dit is dan een hele oude bieding (2016), maar dan nog:
(td-126 met Stax UA 7)
https://www.catawiki.com/...e-with-expensive-tone-arm
Dus ik weet niet wat ik er van moet denken. Standaard TD-160/166/etc gaan wel voor redelijk hoge/marktplaatsbedragen weg denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Dat is fors! (ebay is 4% ofzo?)

[...]

Met die Garrard 401 ben ik dus ook op catawiki gaan rondsnuffelen (ook op ebay natuurlijk) wat een goed bod zou zijn. Maar op Catawiki gaan die prijzen echt alle kanten op. Dus ook m.i. behoorlijk lage prijzen. Voor de Garrard dan. Ik zag een 401 zijn weggegaan met SME3012 voor €1020 (wel 2 jaar geleden, maar die 3012 alleen is al €700 waard volgens mij, ook een catawiki veiling), maar ook een 401 met wel een sme3009 (meest geziene combi) maar met beschadigingen op het deck en in slechtere staat voor €950... maar ook een 401 (los dek) nieuw(?) in originele doos (wel open) voor €750 (dat is overigens ook wat ik heb geboden)

En dit is dan een hele oude bieding (2016), maar dan nog:
(td-126 met Stax UA 7)
https://www.catawiki.com/...e-with-expensive-tone-arm
Dus ik weet niet wat ik er van moet denken. Standaard TD-160/166/etc gaan wel voor redelijk hoge/marktplaatsbedragen weg denk ik.
Kijk ook even op Hifishark:
https://www.hifishark.com/search?q=garard+401

De prijzen variëren hier enorm, maar het aanbod is niet groot de laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er blijkt trouwens een serial decoder voor Garrards te zijn
https://serial-number-dec...rrard-301/garrard-301.htm
Die van mij is 44421, dus omstreeks augustus 1975 gemaakt.
Verder vond ik op de ortofon site:
https://www.ortofon.com/about/timeline/
1976: AS 212 tonearm manufactured.

Dus toen deze speler nieuw gekocht werd, werd deze hoogst waarschijnlijk met de Ortofon arm gekocht, die toen nèt nieuw was. Grappig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik ben gisteren lekker bezig geweest met het plateaulager van de 401.
op 1 of andere manier is er altijd veel te doen om 301/401 plateaulagers (vooral 301, die heeft ook verschillende lagertypen).

Het is een geharde lagerpin die draait op een sinterbrons bal/dome (het is geen complete bal maar een cutout in een plastic houder)

Er is een beetje slijtage te zien, dus de tafel is in z'n leven wel gebruikt:

Pin:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/401/lager/weaonpin.jpg

Taatsbal:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/401/lager/wearonball.jpg

Dit is niets excessiefs. Het is vergelijkbaar met de meeste foto's die ik op het internet zie
Het slijtplekje op de sinterbrons taatsbal verloopt natuurlijk in het begin erg snel: als ie nieuw is, is het oppervlak waarop de pin rust bijna oneindig klein, dus is de druk enorm hoog.
Het plekje op de pin is met je nagel nog net voelbaar (scherpe krasjes), maar diep is het niet (waarschijnlijk ~1 micron). De diepte van het afgeslepen plekje op de taatsbal is misschien 1/100mm of iets in die trant (ik zou het kunnen berekenen).

Ik heb beide slijtplekjes weggewerkt.
Bij de pin heb ik deze geschuurd. dmv schuurlinnen/papier op een vlak oppervlak te leggen en de pin er recht overheen te trekken (je voelt gelijk met je vingers of de pin recht staat of niet) heb ik eea. glad geschuurd. Ik heb het niet spiegelend gepolijst, dat kan een negatieve eigenschap hebben. Kleine krasjes vullen zich toch een beetje met olie en geven daardoor een betere microfilm. (in de techniek is het ook normaal dat dingen die in olie lopen een minimale oppervlakteruwheid te geven)
De afdruk van de slijtageplek is nog iets te zien, maar niet te voelen. Dat was dus ook eigenlijk het doel: de richeltjes moeten weg zijn:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/401/lager/cleanpin.jpg

De taatsbal heb ik in een soort heel klein mini/speelgoeddraaibankje geplaatst (geen idee hoe ik daar ooit aan ben gekomen), laten draaien en gewoon met een stukje schuurlinnen het kantje weggeschuurd. Doordat eea draait wordt het altijd weer een vrijwel perfecte dome, precies gecentreerd op het middelpunt.
Ik heb ook wel een full size draaibank, maar dat is toch anders als een grote klauwplaat vlak langs je vingers draait met een enorme kracht.
Het resultaat is denk ik prima:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/401/lager/cleanball.jpg

Ik verwacht dat er na een relatief klein aantal draaiuren er vrij snel wel weer een plat kantje zal onstaan, dat is inherent aan het ontwerp, maar nu heeft het iig een verse start.
Ik heb ook de diameter van de lagerpin gemeten met een micrometer (een digitale die ook echt microns meet) op de plaatsen van de radiaallagers in vergelijk met het tussengedeelte waar geen lager zit, en daar zat gewoon geen verschil in. Visueel is er een miniem verschil dat je kan zien dat de as ter plekke van de lagers iets meer gepolijst is, maar meetbaar is er dus geen verschil.

Ik denk dat bij moderne tafels (in het hogere segment, dus clearaudio/transrotor/etc) vooral bij de plateaulagers grote verschillen zijn geboekt. Het zijn nu allemaal hooggepolijsde keramische taatsballen op hele harde assen, of zelfs keramische assen, zwevende (magnetische) lagers etc etc.
Veel frictievrijer en kleinere contactoppervlaktes. Maar ja, hedendaags ontwerp en materialen VS. 50+ jaar ontwerp :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:06
hansie18 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:07:
[Afbeelding]

Opbrengst rommelmarkt Kanne. Alles netjes al door de Knosti gegaan. Vinyl ziet het er goed uit, hoezen hier en daar wat minder. Maar wat denken jullie dat de prijs was voor de hele set (Rundgren is een dubbelaar)?
Op een kleinschalige rommelmarkt kan het zomaar zijn geweest dat alles weg mocht voor €5,- per stuk, dus totaal `€ 35,-.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chevsticks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSCquofhV-GFnwGdx0FxuN0qt5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmEB9nfQKBXBFNYCDewL9FXF.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk m'n platen op kunnen halen op het postkantoor. Kan geen betere verzinnen om de Thorens mee in te wijden hier thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chevsticks schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:43:
Kan geen betere verzinnen om de Thorens mee in te wijden hier thuis.
Een zwitserse plaat misschien? ;) (Thorens..Zwitserland...)
(maar ik kan zo 123 ook geen goede zwitserse artiest verzinnen).
Of een zwitserse persing? (ook nog nooit gezien :P)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
mr_petit schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:48:
[...]

De enige Zwitserse rockband die ik op google tegen kom ik Gotthard. Toch eens kijken wat die maken :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 01:52

D_V

Stelletje cultuurbarbaren... :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/R1UAAOSwr2diYTV1/$_85.JPG
Drs. P (Thun, 24 augustus 1919 – Amsterdam, 13 juni 2015), pseudoniem van Heinz Hermann Polzer, was een Nederlandstalig tekstschrijver met de Zwitserse nationaliteit. Zijn artiestennaam, bedacht door Willem Duys, verwijst naar de academische graad van doctorandus (afgekort: drs.) in de economie, die Polzer aan de Nederlandse Economische Hogeschool (nu Erasmus Universiteit) behaalde. Hij was ook dichter, schrijver, cabaretier, letterkundige, componist, pianist en zanger van zelfgeschreven liedjes.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Urban junior en the jackets zijn de eerste Zwitserse bands die bij me opkomen.

YouTube: The Jackets - Wasting My Time (Official Video)

En je hebt voodoo rythem. Leuke label, ook uit Zwitserland.

[ Voor 26% gewijzigd door Charly op 09-06-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
[...]

DJ Bobo!

Drs P mag je houden, das niet mijn ding...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dasooktoevallig
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
chevsticks schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:54:
[...]

De enige Zwitserse rockband die ik op google tegen kom ik Gotthard. Toch eens kijken wat die maken :P
De hardrockband Krokus was in de hoogtijdagen van de hardrock internationaal bekend: Wikipedia: Krokus (band)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yello is ook een zwitserse band. (bekend van The Race)

YouTube: Yello - The Race

Maar DJ BoBo is denk ik wel de meest succesvolle (in NL) met Somebody dance with me. Dat was een grote hit toen ik 19 was. :P Nooit bij stil gestaan dat hij Zwitser was. Ik vond het altijd heel scandinavisch klinken

[ Voor 79% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
dasooktoevallig schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:54:
[...]

De hardrockband Krokus was in de hoogtijdagen van de hardrock internationaal bekend: Wikipedia: Krokus (band)
En nog prima muziek ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herkent iemand eigenlijk het logo wat op deze single adapter staat?
Op 1 of andere manier komt het op mij over dat ik het eerder heb gezien, maar ik weet echt niet waar.
Deze adapter zat bij de 401 (maar het is uiteraard niet het garrard logo)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VMv2BbH/45rpm.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:15
mr_petit schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:19:
Herkent iemand eigenlijk het logo wat op deze single adapter staat?
Op 1 of andere manier komt het op mij over dat ik het eerder heb gezien, maar ik weet echt niet waar.
Deze adapter zat bij de 401 (maar het is uiteraard niet het garrard logo)

[Afbeelding]
Dat is het logo van Trio (of Kenwood-Trio) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EricDH schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Dat is het logo van Trio (of Kenwood-Trio) :)
Goed man! d:)b
Ik had natuurlijk wel naar logo's van alle bekende audiomerken gezocht, maar Kenwood heeft tegenwoordig natuurlijk een heel ander logo.

En gezocht op 'tree' logo, want het is natuurlijk een boompje.

Maar Trio (klinkt als tree), boompje als logo.... komt KenWood daar ook vandaan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apart fenomeen. Jullie kennen allemaal wel het merk CEC (ik heb zelf een BD-7000) van vroeger.
Maar CEC heeft in de jaren 90 ook nog een tafel gemaakt, de ST-930.
Heel soms zie je die op ebay.
Maar nu staan er op Ebay kleinanzeigen 2 stuks. En ook nog in dezelfde regio, Hessen (maar verschillende verkopers). Da's niet in de buurt, maar dit is een hypothetisch verhaal...
Volgens mij is dit best een high end tafel die de hype-dans lijkt te ontspringen vanwege z'n zeldzaamheid, dus wellicht valt er ook nog wel wat af te dingen van die €620/€700.
De arm die erop zit is overigens een Jelco ST-250. Die zijn ook nog wel wat waard (€250 of misschien nog iets meer?)
https://www.ebay-kleinanz...nheit/2053860099-172-4455
https://www.ebay-kleinanz...elten/2117563880-172-4802
Natuurlijk beide met afgebroken naald... leuk dat afstoffen.... :F
Origineel bestaat er ook nog een losse stofkap voor. Maar die mist.

En ook nog een Fisher MT-Z1, wat technisch gezien dezelfde tafel is:
https://www.ebay-kleinanz...n-top-/1719591407-172-970
Maar duurder.

volgens hifi wiki was de verkoopprijs in de jaren 90 2600DM
Zou zo'n tafel een goede deal zijn? (commercieel gezien)
Niet een geliefd model bij de massa maar wel redelijk 'audiofiel'.
in 2019 is er eentje verkocht op catawiki voor €414, dus da's laag (wel in 2019 in italie...)
https://www.catawiki.com/nl/l/27776163-cec-st-930-draaitafel

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2022 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Laatst online: 00:30
Dub Spencer and Trance Hill, zwitserse Dub

Nu snel weer verder met de techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Diethelm/Famulari niet te vergeten en een beetje in dezelfde stijl: Andreas Vollenweider.

[ Voor 55% gewijzigd door coinman63 op 09-06-2022 21:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08
[...]

Ken je klassiekers, het bekendste nummer van Deep Purple is toch wel Smoke on the Water.
Dit lied gaat over de brand in het Casino van Montreux ontstaan tijdens het optreden van Frank Zappa.
De rook over het meer van Geneve inspireerde de band tot dit iconische nummer dat ook op deze plaat staat _/-\o_

Daarmee is deze plaat zeer gepast 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dan zou ik deze Thorens LP van hoge kwaliteit opzetten (persing van Inakustik):
Afbeeldingslocatie: https://www.in-akustik.de/fileadmin/_processed_/3/7/csm_01678121_4e00ea8adc.jpg
https://www.in-akustik.de...nd-01678121-3/?no_cache=1

https://www.amazon.nl/Tho...TF8&qid=1654816462&sr=8-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:20
Rdam schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Op een kleinschalige rommelmarkt kan het zomaar zijn geweest dat alles weg mocht voor €5,- per stuk, dus totaal `€ 35,-.
Ja, klopt, plus 3 euro voor puntgave Ted Nugent. Ik was en ben er blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undersurface
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-08 20:44
[...]

En niemand hier kent Sophie Hunger? Dit is tenminste een hedendaagse artiest die ook nog eens geweldige muziek maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
undersurface schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:18:
[...]

En niemand hier kent Sophie Hunger?
Dat vraag je aan mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

mr_petit schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Maar Trio (klinkt als tree), boompje als logo.... komt KenWood daar ook vandaan? :D
The name Kenwood was invented by Kasuga Radio Co. Ltd. as being the combination of "Ken", a name common to Japan and North America that had been tested and proven acceptable to American consumers in the name of Kenmore appliances, and "Wood", referring to the durable substance as well as suggesting a relation to Hollywood, California.

:Y)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
[...]

Celtic Frost! Alleen al de moeite waard voor hun hoezen met artwork van H.R. Giger (ook al een Zwitser). Yello idd als het wat audiofieler moet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Nieuwe aanwinst in mooi geel vinyl!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QpQkzvubw3Ds3jdrhwyvDcuyUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1fgMUWyPU8hFAlvr5bQDoO5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
Heb vanmiddag de Primare R35 phono voorversterker opgehaald bij de plaatselijke dealer om uit te proberen. De versterker is via XLR kabels aangesloten op de High-end analog input module.

Eerste indruk is dat het mooier, beter, verfijnder klinkt in vergelijking tot de MM ingang die ook op de High-end analog input module zit.

Komende dagen lekker beetje vergelijken.

De Primare is gebouwd als een tank en met bijna 10 kg zelfs zwaarder dan de Lyngdorf 3400.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p646042542-4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja ik heb het ook gelezen.

...maar ik verwacht er niet veel van.
Het zal denk ik een concurrent worden van de duurdere crosleys en de goedkoopste Project elementary line.
En dan wellicht goedkoper dan de laatste. €150 of zoiets gok ik (al snap ik niets meer van prijsverloop tegenwoordig met die gekke inflatie, hij kan ook wel eens €250 kunnen kosten....)

Zeg maar een concurrent van de Sony ps-lx310bt

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
mr_petit schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:06:
Apart fenomeen. Jullie kennen allemaal wel het merk CEC (ik heb zelf een BD-7000) van vroeger.
Maar CEC heeft in de jaren 90 ook nog een tafel gemaakt, de ST-930.
...
Volgens mij is dit best een high end tafel die de hype-dans lijkt te ontspringen vanwege z'n zeldzaamheid, dus wellicht valt er ook nog wel wat af te dingen van die €620/€700.
De arm die erop zit is overigens een Jelco ST-250. Die zijn ook nog wel wat waard (€250 of misschien nog iets meer?)
...
Zou zo'n tafel een goede deal zijn? (commercieel gezien)
Opvallend ding wel, maar ik vindt het persoonlijk geen schoonheid. Die arm is volgens mij ook niet per se een hoogvlieger (niet slecht, maar ook niet super bijzonder voor wat ik er over gelezen heb) en heb ik volgens mij ook op spelers die ongeveer de helft moeten kosten voorbij zien komen. (Al zou het kunnen dat dit een olie gedempte versie is en die andere niet.)

Ik zou hier geloof ik niet snel 6/700 euro op stukslaan geloof ik. Laat staan er voor naar Duitsland rijden... Tenzij de zeldzaamheid een selling point voor je is... Of de 80s look van de controller natuurlijk 8)

Die 2e advertentie is ook verdacht imo. Paar super vage foto's, foto's met en zonder toonarm waarvan niet helemaal duidelijk lijkt of het dezelfde speler is... i dunno.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja, op Kleinanzeigen is het uitkijken voor oplichters. Als er "Versand möglich" staat en de verkoper komt vervolgens met "Nur PayPal F&F (Friends and Family) hoed je dan, zeker als blijkt dat het PayPal e-mail adres een hele andere naam is dan de naam van de verkoper bij de advertentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Met blijkbaar een Nederlander die aan de design knopjes heeft gedraaid.

https://www.rtlnieuws.nl/...ndsad-swedish-house-mafia

Edit, vergeten op de quote knop te klikken, dit gaat uiteraard ook over de ikea speler.

[ Voor 21% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 11-06-2022 07:52 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Pagina: 1 ... 11 ... 71 Laatste