Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Niet gedacht die (weer) in één zin tegen te komen. Vind m er strak uitzien. Zijn ‘we’ benieuwd naar het nieuwerwetse geluid?
[edit2] kennelijk een gewild onderwerp, had ook fijn op de quoteknop kunnen klikken. Sorry… 🙃
[ Voor 79% gewijzigd door jbtroost op 11-06-2022 11:06 ]
https://www.discogs.com/user/jbtroost
Hij ziet er zeker beter uit dan die 2 (ok, wellicht niet beter dan de Crosley C62 en t150, maar wel dan die domme koffergrammofoontjes).Toshirou schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:13:
dan kan het een goede vervanger voor de AT-LP 60 en misschien Crosley worden.
Een AT-LP60 is ook een echt lelijk ding.
Toch als ik naar dat ikea ontwerp kijk, valt ook hier mij weer op dat er wel slots in de headshell zitten, maar geen instelbare antiskating, en (waarschijnlijk) ook geen instelbare naalddruk.
Ik zie het nut er niet van....gaan ikea gebruikers elementen wisselen die wel exact dezelfde naalddruk nodig hebben maar een andere montage-afstand hebben? Of een andere alignment proberen?
Het kunnen natuurlijk ook nepslots zijn. Ook al eerder gezien. Maar ook dat is eigenlijk apart: nepslots worden uiteraard gebruikt als styling object. Kennelijk is dat een visueel herkenningspunt voor potentiele klanten.
Maar een antiskating knopje (of gewichtje) is kennelijk geen visueel herkenningspunt voor klanten....
Nog geen nep antiskatingknopjes of nepgewichtjes gezien....
Het kan aan mij liggen, maar op het moment dat er nepdingen opzitten (die niet dienen voor sier, dus nephout etc uitgesloten), dan hoeft het voor mij eigenlijk al niet meer...
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2022 12:57 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Naalddruk instelling en anti-skating is techniek en kost geld... dus dat doen we maar niet.
In die zin misschien een nieuwe Crosley: het gaat vooral om kijk mij een echte platenspeler zijn en niet zozeer om de kwaliteit van het geheel.
PS Ik vind die interviewtjes met designers altijd wel leuk, het gaat dan weer vooral om het uiterlijk en dan komen ze met:
Maar een eerlijke (en wellicht meer educated in de materie) designer zegt toch gewoon: "we vonden de Dieter Rams stijl die hij gebruikte voor de Braun PS400 en PS 500 platenspelers een mooi statement, dus hebben ons daar qua vorm van de behuizing en arm op gebaseerd. We geven toe, erg vernieuwend is het niet, maar mooi vinden we het wel en het is in deze markt onderscheidend." Maar nee...“Today you see a lot of slim record players that are almost trying to hide, but we wanted something very bold, and we wanted the record player to be a very physical manifestation of music”
“The square and the circle together, the chunkiness of the whole piece – it gives just the statement that we wanted for the record player.”

[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 11-06-2022 14:56 ]
:strip_exif()/f/image/jpIo1VD1yRJe1kHOmNO4iGML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iF6dAIvIa4IuUVs2W4wCFh1L.jpg?f=fotoalbum_large)
Tjah, voor 4,50 euro kon ik hem niet laten staan, zeker omdat mijn exemplaar de 10 jaar aan tikt en veel gebruikt is (de borstels slijten natuurlijk na verloop van tijd)...
Dan is dit een mooi reserve exemplaar die 'm direct kan vervangen als het moment daar is...
[ Voor 48% gewijzigd door rcor op 12-06-2022 09:03 ]
Whathifi heeft er inmiddels ook een bericht van gemaakt: https://www.whathifi.com/...tricted-record-player?fwajbtroost schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:56:
https://about.ikea.com/en...sh-house-mafia-came-to-be
Niet gedacht die (weer) in één zin tegen te komen. Vind m er strak uitzien. Zijn ‘we’ benieuwd naar het nieuwerwetse geluid?
[Afbeelding]
[edit2] kennelijk een gewild onderwerp, had ook fijn op de quoteknop kunnen klikken. Sorry… 🙃
Hoe zal die gaan klinken? en nog belangrijker: is de naalddruk en anti-skating in te stellen?
Ook voor die prijs...je zou bijna zeggen dat er geen vinyl hype is
https://www.hi-stands.eu/...-antistat-ultrasonic.html

Ik zag deze toevallig voorbij komen namelijk bij een webshop zojuist...
Even digitaal ingezoomd op de foto van het RTLNieuws en de slots zijn wel echt of ze moeten voor de photoshoot een speciaal exemplaar hebben gemaakt met een AT element en slots. Maar dat lijkt mij niet heel logisch.mr_petit schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Toch als ik naar dat ikea ontwerp kijk, valt ook hier mij weer op dat er wel slots in de headshell zitten, maar geen instelbare antiskating, en (waarschijnlijk) ook geen instelbare naalddruk.
Ik zie het nut er niet van....gaan ikea gebruikers elementen wisselen die wel exact dezelfde naalddruk nodig hebben maar een andere montage-afstand hebben? Of een andere alignment proberen?
:strip_exif()/f/image/sxwz3QoFfEjukv8riKcl50hB.jpg?f=fotoalbum_large)
Driving a cadillac in a fool's parade.
Ze zeggen dat je het element kunt wisselen en de naald druk kunt instellen. Heeft deze draaitafel dwars druk compensatie en wat is de prijs. Vind het ontwerp niet super geslaagd.
Maar wie weet zien we wel een prototype.
Het uiteindelijke oordeel komt als ie in de winkel ligt natuurlijk.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2022 22:28 ]
Edit: ok dan. Hij deed me denken aan een kofferplatenspeler die hier in oktober 2021 gelinkt is, en het zal me bij nadere bestudering van de arm niet verbazen als de speler technisch identiek is aan de MPK TT271 die ik ook alweer tegenkom onder andere 'merknamen'
Dat is... een Chinese kofferplatenspeler met speaker (vandaar die boxy shape, het moet resoneren

Hier een review:
YouTube: MPK TT270 - Finally a portable record player that doesn't suck!
Tja, wat moet je ervan zeggen. Het ziet er naar uit dat je die IKEA blabla in het promotie verhaaltje met een flinke korrel zout moet nemen. Niks een nieuwe draaitafel ontwerpen "dat is moeilijker dan het lijkt". Het lijkt weinig meer dan eigen kastje om standaard OEM elektronica, het bekende verhaal van deze tijden...

PS hier de handleiding, geen technische info, geen specificaties...

[ Voor 122% gewijzigd door Cap op 11-06-2022 23:53 ]
Het wordt dus waarschijnlijk geen flatpack
[ Voor 190% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2022 23:33 ]
Zo te zien is het subchassis 1 geheel met de arm en ik denk dat Ikea dat gewoon overneemt.
Ik ben niet echt bekend met dit spul, maar ik vraag me bijv. ook af of dat soort armpjes die erop zitten ook nog enige vorm van lagering hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2022 23:35 ]
Als deze fabriek af goed ingeregeld is wel ja... Maar wil je eenvoudig het element upgraden in de toekomst kom je zeker bedrogen uit...Roderiktweaker schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:35:
Het element en naaldruk van die IKEA draaitafel is wel redelijk in orde, het zou de platen denk ik niet beschadigen dat is wel winst.
Maar ik zou niet te veel hoop hebben: Ikea heeft geen verstand van het ontwerpen en bouwen van platen spelers en dat Swedish House Mafia mag dan wel het idee hebben opgewekt, maar ook zij zijn slechts artiesten die niet weten hoe je zoiets moet bouwen...
En dan de naalddruk: Ik heb zelf de AT-3606L gehad van Audio Technica en de naalddruk bij dat element was 3,5 gram... Het zal ongetwijfeld je platen minder snel doen slijten dan zo'n goedkope Crosley (of dat oude koffer platen spelertje van mij), maar optimaal zal het zeker niet zijn...
Maar weer ontopic: Vandaag dacht ik even wat platen af te spelen maar het viel mij ineens op dat er veel vervorming en zelfs fluctuaties van volume aanwezig was. Tot op het punt dat het geluid bijna weg is. Dit lijkt niet aan de plaat te liggen, wat ik in eerste instantie wel dacht. Ook nieuwe lp blijken dit bovenstaande te hebben.. het lijkt erop dat mijn element aan het einde van z'n Latijn is...
[ Voor 51% gewijzigd door Toshirou op 12-06-2022 11:21 ]
[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 12-06-2022 11:28 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 12-06-2022 11:28 ]
Het zou wel heel zeldzaam zijn als een nieuwe Nagaoka MP-200 zomaar de geest zou geven, elementen hebben itt de naaldjes die erin gaan eigenlijk het eeuwige leven, op misschien de soldeercontactjes tussen bedrading en uitgangspinnen na als die slecht gedaan is. Een MM element is niet meer dan een set spoeltjes van koperdraad aan een connector... er beweegt niks.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 12-06-2022 11:37 ]
Hmmm.... Zou het vuil kunnen zijn (er zat vorige week een hele bol opgestapeld stof op, misschien dat dit is gaan schroeien en erop vast is gaan zitten... even zo een wilde gedachten...
Zou hier de blauwe naald vloeistof (met meegeleverde borstel) een oplossing kunnen zijn?
Nu nog de naald vervangen. Ik dacht aan deze ( https://www.pickupnaald.n...de-elliptical-stylus.html ) omdat ik las dat elliptisch naalden langer meegaan en betere kwaliteit geluid doorgeven. Of zijn er andere opties beter? Het moet niet direct de wereld kosten omdat ik nog wel moet zien of het echt iets is.
Nu lees ik dat er snel een aparte voorversterker word aangeraden omdat het een nog betere ervaring zou geven. Die van een paar tientjes zou al een verschil geven. Nu speel ik via een Denon avr x4500 en klipsch rf 6000 de LP af maar zou ik dan al verschil gaan horen met een aparte voor versterker?
Ik merk al dat ik in een rabbithole ben gekomen..

De iFi Zen is ook ruim instelbaar, volgens mij dmv dipswitches. Check ook deze contacten (schakel ze een paar keer om). Uiteindelijk kan het trouwens ook nog in de RCA kabels zitten.
Helaas heb je geen SME headshell op de Pro-ject, daarbij is even omwisselen van headshell met een ander elementje altijd erg handig om snel te vinden in welk deel de problemen zitten.
Blauwe naaldvloeistof kan geen kwaad, maar zoals gezegd haal vooral ook even de naald eruit, blaas het even door en zet hem terug. Je weet nooit...
PS een ander handig testje is om je versterker op heel laag (!) volume te zetten en met een klein schroevendraaiertje o.i.d. 1 voor 1 de contactpunten direct achter het element (dus op de connectoren vd bedrading) aan te raken, dus rood, groen, wit, blauw. Bij elke zou je dezelfde brom moeten horen zodra je dat doet. Kan natuurlijk ook dmv een multimeter, aan de ene kant de bedrading aanraken aan de andere kant de juiste pool van de juiste RCA plug, en doorgang meten... maar er even vanuit gaande dat je geen multimeter hebt.
Maar eerlijk, obv je omschrijving dat je vervorming hoort + zachter wordend geluid gok ik niet als eerste op een slecht contact maar op stof op je naald
[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 12-06-2022 12:50 ]
Ik draai nu even een plaat en het borsteltje er vooraf even een lange tijd onder gedaan en voor zover klinkt het weer (even afkloppen 😉) goed. Maar heb voor de zekerheid een cleaner gehaald. Als het goed dan is het goed, anders wordt het verder kijken en alles nalopen.
UPDATE: Tevens kwam ik erachter dat mijn element niet goed was uitgelijnd. De protractor van Tonar toonde zowel aan de binnen als buitenkant een afwijking. Ook gelijk even gecorrigeerd.
Het afspelen van het album The Incredible Jimmy Smith - Homecookin' (Blue Note classic series) en John Coltrane - Blue Trane (Blue Note Top Ten series) vertoonde beide geen vervorming meer.
Nu zo even het album Visions van Melissa Aldana proberen, dit album viel vanmorgen qua geluid weg .. en dit is een nieuwer album. Ik ben benieuwd 😄.
UPDATE 2: alles lijkt weer goed te werken. 👍😄
[ Voor 37% gewijzigd door Toshirou op 12-06-2022 20:10 ]
Waarom mute je je versterker niet gewoon even? Of op ander kanaalToshirou schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:52:
Wat mij overigens wel altijd opvalt is wanneer ik het borsteltje onder de naald haal, er altijd het versterkte geluid dat de bostel de naald raakt door mijn rechter speaker komt. Er komt nooit geluid uit de linker kant.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
@Laurens85 dat kan zeker maar ik vind juist de feedback fijn, het geeft aan wat je doet en helpt op die manier bij het doseren vh borstelen. De versterker staat uiteraard wel altijd op laag niveau.
:strip_exif()/f/image/jFTjduXmItAdlf42oeP6kKWr.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal overzicht van de aankopen
:strip_exif()/f/image/FVrJF0e1eCVsL1fhb1z1agOA.jpg?f=fotoalbum_large)
The Beatles doen het altijd goed op oude buizen apparatuur... Hun eerste albums werden namelijk vaak niet anders dan op buizen spul afgespeeld...
:strip_exif()/f/image/329oucHmaNQeLv4La7lNzhqp.jpg?f=fotoalbum_large)
Tjah en deze kon ik ook niet laten liggen om die reden...
:strip_exif()/f/image/PI0du8QryvuMvDWUBN2rg4WU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit oudje is een echte schellak 78 toeren plaat van Bill Haley And His Comets....
Rock 'n' Roll was populair in die tijd en ja 45 toeren / 33 toeren had zijn intrede gedaan inmiddels, dat maakt het natuurlijk dat veel mensen voor een van die twee formaten ging in plaats van de 78 toeren variant van breekbaar schellak...
In Engeland / Amerika zijn er meer te vinden, maar ook velen malen duurder dan waarvoor ik 'm gekocht heb... Wie weet nog wat Elvis Presley zien te scoren (zoiets als Blue Suede Shoes is ook uitgebracht op 78 toeren schellak plaat), want de manier waarop Elvis zijn rock 'n' roll bracht is de echte doorbraak van het genre geweest...
Zo meteen maar eens alles opzetten wat ik binnen gekregen heb...
Beetje te duur om echt mijn interesse te wekkenrcor schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:37:
Iemand bekend met deze knosti reiniger die ultrasoon reinigt (en wellicht ook nog borstels heeft):
https://www.hi-stands.eu/...-antistat-ultrasonic.html
Ik denk dat als je een voorversterker van een paar tientjes neemt, dat het echt een gok wordt of die beter is dan de ingebouwde phonopre in je Denon. Er zijn acceptabele modellen voor rond de €50, zoals de ART DJPRE II en de TCC 750, maar er zijn ook modellen tot €50 die echt heel slecht zijn. Vooral brom en ruis kan een probleem zijn. Dus als je Denon ingang niet overmatig bromt of ruist zit je al redelijk goed.Sithlord76 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:50:
Laatst bij mijn ouders de oude audio moeten verplaatsen en daar staat een technics SL D3 (vol automaat). En daardoor vroeg ik mij af hoe dat bij mij zou klinken. Sinds deze week eigenaar geworden van een Technics SL D2 (half automaat). Na wat onderhoud en de rca kabel hebben vervangen komt er al heerlijk geluid uit en dat voor een plaat van de Golden Earring uit 1972.
Nu nog de naald vervangen. Ik dacht aan deze ( https://www.pickupnaald.n...de-elliptical-stylus.html ) omdat ik las dat elliptisch naalden langer meegaan en betere kwaliteit geluid doorgeven. Of zijn er andere opties beter? Het moet niet direct de wereld kosten omdat ik nog wel moet zien of het echt iets is.
Nu lees ik dat er snel een aparte voorversterker word aangeraden omdat het een nog betere ervaring zou geven. Die van een paar tientjes zou al een verschil geven. Nu speel ik via een Denon avr x4500 en klipsch rf 6000 de LP af maar zou ik dan al verschil gaan horen met een aparte voor versterker?
Ik merk al dat ik in een rabbithole ben gekomen..![]()
Qua element/naald, is die naald die je voorstelt wel redelijk goed (althans, Jico is een bekend merk van aftermarket naalden), maar je kan voor dat bedrag ook een compleet nieuw element monteren, bijvoorbeeld de Audio Technica AT-VM95e:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9538/
Dat is ook een goed presterend element voor z'n prijs.
De voorversterker laat ik voorlopig vapoor wat het is. Mijn Denon geeft het geluid prima door.mr_petit schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:28:
[...]
Ik denk dat als je een voorversterker van een paar tientjes neemt, dat het echt een gok wordt of die beter is dan de ingebouwde phonopre in je Denon. Er zijn acceptabele modellen voor rond de €50, zoals de ART DJPRE II en de TCC 750, maar er zijn ook modellen tot €50 die echt heel slecht zijn. Vooral brom en ruis kan een probleem zijn. Dus als je Denon ingang niet overmatig bromt of ruist zit je al redelijk goed.
Qua element/naald, is die naald die je voorstelt wel redelijk goed (althans, Jico is een bekend merk van aftermarket naalden), maar je kan voor dat bedrag ook een compleet nieuw element monteren, bijvoorbeeld de Audio Technica AT-VM95e:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9538/
Ik lees je bericht net te laat....ik heb gisteren een losse naald (Technics EPS270ED 757DE) besteld. Het geld gaat al snel genoeg op aan deze hobby

Dat is ook een goed presterend element voor z'n prijs.
Als je echt merkbaar wilt upgraden, dan moet je een naald met een complexere vorm en bouw nemen,Sithlord76 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Als het een blijvende hobby blijkt te zijn ga ik verder upgraden en zal je tip onthouden.👍
Bijvoorbeeld een audio technica AT-VM-95ML:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
(dit is eigenlijk de goedkoopste optie voor een nude naald met microline slijping)
De naaldvorm en bouw, daar zijn de meeste winsten te behalen, met name op de binnenste groeven waar de tracking moeilijker wordt.
Lees ook de 'musthaves" even door, welke hulpmiddelen je allemaal kan gebruiken om vinylweergave significant te verbeteren:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Een schone naald op een goed afgestelde tafel en (vooral) een schone plaat doen meer dan welke phonopre of dure naald dan ook.
Lees uiteraard ook je gebruiksaanwijzing goed door over hoe je je arm (naalddruk, antiskating etc) afstelt.
Ik zal de "musthaves" doornemen.mr_petit schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Als je echt merkbaar wilt upgraden, dan moet je een naald met een complexere vorm en bouw nemen,
Bijvoorbeeld een audio technica AT-VM-95ML:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
(dit is eigenlijk de goedkoopste optie voor een nude naald met microline slijping)
De naaldvorm en bouw, daar zijn de meeste winsten te behalen, met name op de binnenste groeven waar de tracking moeilijker wordt.
Lees ook de 'musthaves" even door, welke hulpmiddelen je allemaal kan gebruiken om vinylweergave significant te verbeteren:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Een schone naald op een goed afgestelde tafel en (vooral) een schone plaat doen meer dan welke phonopre of dure naald dan ook.
Lees uiteraard ook je gebruiksaanwijzing goed door over hoe je je arm (naalddruk, antiskating etc) afstelt.
Het afstellen had ik gedaan met info van youtube. Later pas het weegschaaltje binnen gekregen en bij het wegen gaf hij 2,04gr aan
Deze week komen ook de eerste lp's binnen
Het geluid klinkt inderdaad alsof er stof op de naald zit maar de overmatige ruis en (af en toe) volume verschillen blijven aan (zowel met tweedehands als nieuwe platen). Ik las in de handleiding dat het element rond de 1000 uur mee gaat. Dus dat moet dan nog het enige zijn dat ik kan bedenken. Want dan kan ik al zeggen dat ik hier ruim overheen zit als ik gemiddeld 8 platen per dag draai over een periode van 2,5 jaar.
Dus binnenkort een nieuwe stylus halen, geen upgrade gezien ik zeer tevreden ben met de MP-200. De MP-300 moet daarentegen ook nog meer het hoog aanzetten, dat wil ik met mijn B&W speakers die al een bump in het hoog hebben totaal niet. Maar als iemand nog andere inzichten heeft, dan hoor ik dit graag.
Wat zegt de handleiding van het element over de naalddruk? Want persoonlijk vind ik 2gr net vaak iets teveel, meestal probeer ik het rond de 1,7/1,8 gr te hebben. Hoe lichter de naalddruk, des te minder slijtage op de platen. Als de handleiding bijvoorbeeld 1,7 - 2gr noemt als correct dan zou ik zelf rond de 1,85gr nemenSithlord76 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:51:
[...]
Ik zal de "musthaves" doornemen.
Het afstellen had ik gedaan met info van youtube. Later pas het weegschaaltje binnen gekregen en bij het wegen gaf hij 2,04gr aan, de antiskating staar op 2. De naaldafstelling moet ik nog controleren.
Deze week komen ook de eerste lp's binnen
[ Voor 24% gewijzigd door Toshirou op 16-06-2022 09:09 ]
Geen aandelen, maar wat mij betreft een aanrader mocht iemand nog een keer zo iets nodig hebben. Behulpzame verkoper en boardje ziet er keurig uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y55KWTP3nrhW11B0D8v5ADVG.jpg?f=user_large)
Ook nog wat ander leuk spul in bestelling staan, maar dat schiet allemaal niet zo op qua levering / verzending.

[ Voor 80% gewijzigd door Charly op 16-06-2022 14:28 ]
Het is wel zo dat als een naald versleten is deze veel sneller stof kan gaan vangen, dus het kan inderdaad slijtage zijn.Toshirou schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:03:
Nu na alles gecontroleerd te hebben kan ik bijna concluderen dat mijn naald zijn beste dagen heeft gehad. De versterker, voorversterker en mijn platenspeler zelf lijken in orde. Maar nu met elke plaat die ik erop leg wordt het geluid rommelig afgespeeld. Zoals Cap al eerder vermoede dat dit stof zou kunnen zijn, dat is het ook niet. Gisteren mijn naald compleet schoongemaakt, geen stofje er meer op maar nog steeds hetzelfde.
Het geluid klinkt inderdaad alsof er stof op de naald zit maar de overmatige ruis en (af en toe) volume verschillen blijven aan (zowel met tweedehands als nieuwe platen). Ik las in de handleiding dat het element rond de 1000 uur mee gaat. Dus dat moet dan nog het enige zijn dat ik kan bedenken. Want dan kan ik al zeggen dat ik hier ruim overheen zit als ik gemiddeld 8 platen per dag draai over een periode van 2,5 jaar.
Hoe lichter hoe beter, daar zit wel een grens aan. Het hangt er net vanaf hoe de spoorprestaties van je naald zijn. Bij een te lage naalddruk gaat er vervorming optreden omdat de naald de groef niet meer goed kan volgen. Hoe slechter de tracking hoe meer de naald door de groef 'stuitert', daarom hoor je vervorming. Je kan je voorstellen dat dit stuiteren niet bevorderlijk is voor de groef. Beter is daarom om een naalddruk te kiezen waarbij de vervorming minimaal is.Toshirou schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:03:
Wat zegt de handleiding van het element over de naalddruk? Want persoonlijk vind ik 2gr net vaak iets teveel, meestal probeer ik het rond de 1,7/1,8 gr te hebben. Hoe lichter de naalddruk, des te minder slijtage op de platen. Als de handleiding bijvoorbeeld 1,7 - 2gr noemt als correct dan zou ik zelf rond de 1,85gr nemen
Er zijn, meestal zeer compliante, elementen met dunne cantilevers en fijngeslepen diamantjes van hoge kwaliteit die met 1.5 gram of nog minder toekunnen. maar alles moet dan wel heel goed zijn afgesteld, de marges worden kleiner, een balanceerfout van 1/10e gram op 1,25 gram is procentueel veel meer dan bij 2 gram. Armlagering en uitlijning luisteren ook nauwer bij echt lage naalddruk.
In praktijk zit je bij goede arm en goede afstelling bij het gros van de moderne elementen (basis/middenklasse MM) wel goed tussen de 1.7 en 2 gram. Meestal is 1.8 gram wel rond de sweetspot.
Ga je uit van onbekende element uitlijn- en balanceervaardigheden van de persoon in kwestie
Daarbij moet gezegd dat ik enkele elementen heb die alledrie testgroeven van de Firato testlp doorstaan rond 1 gram naalddruk (gemonteerd op een goede arm met gevoelige lagers zonder speling, in dit geval van mijn JVC platenspeler). Bij de meeste elementen ligt dat eerder bij 2 gram.
Het leuk van zo'n test is dat je het effect van anti-skating ook kan horen, de vervoming verhuis bij het omhoog draaien van de anti-skating van het ene naar het andere kanaal. Zit je rond de grens waarop een naald goed begint te tracken dan zul je zien dat de vervorming dan verdwijnt wanneer de anti-skating precies de groefmodulatie compenseert.
Bij mijn JVC met electronische naalddrukinstelling en electronische anti-skating compensatie (en Q-demping, maar die staat uit bij een dergelijke test) klopt de vuistregel anti-skating stand = naalddruk stand vaak verrassend goed. Maar er zitten variaties in bij bepaalde elementen. Wijkt het erg af dan is de uitlijning meteen verdacht. Je zult zien dat een goed uitgelijnd element echt beter presteert, terwijl een slecht uitgelijnd element een stuk sneller vervorming laat horen in een kanaal. Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de vorm van de naald. Conisch is niet kritisch omdat de naald een rondom symmetrische vorm heeft, een budget ellipt van .4 x .7 mil radii is ook nog niet heel kritisch, maar bij een .2 x .7 mil ellipt, line contact of microridge vorm ligt dat al heel anders.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 16-06-2022 10:41 ]
Ik las inderdaad even je vorige inschatting: 2,5 uur per dag en zondag's 8 uur, en dan 2,5 jaar lang:Toshirou schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:03:
Want dan kan ik al zeggen dat ik hier ruim overheen zit als ik gemiddeld 8 platen per dag draai over een periode van 2,5 jaar.
Dat is heel erg veel, maar stel dat het klopt: dan zit je boven de 3000 uur.
Dat is veel te veel.
Die 1000 uur per naald is trouwens ook voor discussie vatbaar: er zijn ook zat bronnen die het lager inschatten.
Maar als je zoveel platen draait, is een microline stylus dan niet iets voor jou?
Die zouden een behoorlijk langere levensduur moeten hebben (dat wordt gerekend totdat er bij een bepaalde hoge frequentie een bepaald vervormingsniveau ontstaat) dan een elliptische naald.
:strip_exif()/f/image/sTX6QbeZZ5WxG2CvHu1ur51i.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de Pro-Ject X2 opgehaald met Audio-Technica VM740ML. Volop aan het inspelen maar wat is het nu al een wereld van verschil met de Rega Planar 2 met Carbon element.
Binnenkort meer!
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Binnenkort meer!
[/quote]
Waarom heb je je Rega Planar 2 niet geüpgraded met een Exact element en ben je gegaan voor de Pro-Ject X2 met AT VM740ML?
Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT
Dat kan. In plaats van een beetje spelen met het gewicht: zet de naaldkracht op nul en balanceer dan de arm mbv het contragewicht zodat de arm ‘zweeft’. Daarna stel je de naaldkracht in op zeg twee gram. Als hij dan nog steeds opver de plaat glijdt kan de naald idd pilus mortus zijn.Nilltris schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:38:
Laatst heeft mijn platenspeler, tijdens het spelen, een flinke klap van links naar rechts gekregen. Sindsdien glijd de naald over de platen. Ik heb al een beetje zitten spelen met het gewicht van de arm te verplaatsen maar dat heeft geen effect gehad. Kan het zijn dat de naald gewoon stuk is gegaan?
Ik verwacht dat de tip van je naald afgebroken is.Nilltris schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:38:
Kan het zijn dat de naald gewoon stuk is gegaan?
Dat kan vrij gemakkelijk gebeuren is mij ook een keer overkomen.
Ziet er zo uit:
Diamantje is gewoon uit de houder weggebroken..

Misschien was het diamantje gewoon niet goed in het bronzen houdertje gesintered. Dit was maar een klein tikje; misschien zitten sommige diamantjes minder goed vast dan andere.
Was gelukkig een heel goedkoop naaldje van een tientje
Daarom experimenteer ik altijd eerst met goedkope naaldjes
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 17-06-2022 18:12 ]
:strip_exif()/f/image/ZWzEHIvRpMR8gYJeGtFQPpj0.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk voor als ik weer eens in een foute bui ben, deze "het beste uit de foute 1500"... zojuist gekocht bij Riddim recordstore te Venray...
dit allemaal onder het genot met een goed gesprek met singer songwriter Etan Huijs die toevallig ook in de platen zaak was (want die woont ook in Venray)... Nu lekker thuis deze LP aan het draaien in de woonkamer...
Die LP is Meesterlijkrcor schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:25:
[Afbeelding]
Heerlijk voor als ik weer eens in een foute bui ben, deze "het beste uit de foute 1500"... zojuist gekocht bij Riddim recordstore te Venray...
dit allemaal onder het genot met een goed gesprek met singer songwriter Etan Huijs die toevallig ook in de platen zaak was (want die woont ook in Venray)... Nu lekker thuis deze LP aan het draaien in de woonkamer...
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
In ieder geval geen spiritus of alcohol toevoegen, dat lost schellak op.rcor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:52:
Na al die aankopen is het weer eens tijd om therapeutische platen te gaan wassen:
[Afbeelding]
Ps.: wie weet hoe een 78 toeren schellak plaat gewassen mag worden? Ik heb er nu zo'n 3 a 4 die wellicht een poetsbeurt mogen krijgen...

Zover was mij dat ook duidelijk... Of je nu de qs audio vinyl cleaner gebruikt of de knosti vloeistof maakt niet uit: in beiden zit zover ik weet alcohol verwerkt, vandaar de vraag ook van mij...zonnefreak schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:08:
[...]
In ieder geval geen spiritus of alcohol toevoegen, dat lost schellak op.
Om die 78 tpm platen af te draaien gebruik je daar dan nog een speciaal element voor? Ik meende dat deze een conische naald hadden en vaak ook alleen maar mono toch?rcor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:20:
[...]
Zover was mij dat ook duidelijk... Of je nu de qs audio vinyl cleaner gebruikt of de knosti vloeistof maakt niet uit: in beiden zit zover ik weet alcohol verwerkt, vandaar de vraag ook van mij...
Mijn vader heeft een aantal buizenradio's en daarbij heb ik een periode correcte platenspeler gekocht... Deze heeft een mono klap element met twee naalden: grote naald (L) voor 78 toeren en een kleinere naald (N) voor de 45 en 33 toeren lp's...zonnefreak schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:24:
[...]
Om die 78 tpm platen af te draaien gebruik je daar dan nog een speciaal element voor? Ik meende dat deze een conische naald hadden en vaak ook alleen maar mono toch?
16 toeren kan hij ook ook aan, maar geen idee welke van de twee naalden je daar moet gebruiken...
Ook bij moderne platen spelers is het soms mogelijk om 78 toeren platen af te spelen... je moet dan een speciaal element met geschikte naald monteren en afstellen en het toerental moet door de speler ondersteund worden...
Voorbeeld van een 78 toeren naald en element:
https://www.bax-shop.nl/e...ono-element-met-78c-naald
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 19-06-2022 20:02 ]
dank je wel, heb ik ook weer wat geleerd.rcor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Mijn vader heeft een aantal buizenradio's en daarbij heb ik een periode correcte platenspeler gekocht... Deze heeft een mono klap element met twee naalden: grote naald (L) voor 78 toeren en een kleinere naald (N) voor de 45 en 33 toeren lp's...
16 toeren kan hij ook ook aan, maar geen idee welke van de twee naalden je daar moet gebruiken...
Ook bij moderne platen spelers is het soms mogelijk om 78 toeren platen af te spelen... je moet dan een speciaal element met geschikte naald monteren en afstellen en het toerental moet door de speler ondersteund worden...
Voorbeeld van een 78 toeren naald en element:
https://www.bax-shop.nl/e...ono-element-met-78c-naald
Nu nog 16 rpm platen vinden... ik heb ze nog nooit in het echt gezienrcor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:59:
Er staan op Discogs ook maar 13 exemplaren te koop hier in NL... In Duitsland zijn er 21 te koop en het meeste is te vinden in de US met 234 stuks in de aanbieding... Binnen de EU is Frankrijk de grootste aanbieder op dit moment met 73 stuks te koop op Discogs...kozue schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:26:
[...]
Nu nog 16 rpm platen vinden... ik heb ze nog nooit in het echt gezien
Dus zeldzaam zijn ze zeker, maar niet perse oud blijkt uit het rond snuffelen op Discogs... Ik zie exemplaren uit 2009 en dan met name 12 inch DJ maxi singles...
Deze uit eind jaren '90 is helemaal gaaf: aan weerszijden één 16 RPM track en één 78 RPM track...
[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 19-06-2022 23:11 ]
Die van Queen is echt schoon geen groef meer te zien.rcor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:52:
Na al die aankopen is het weer eens tijd om therapeutische platen te gaan wassen:
[Afbeelding]
Ik heb dan ook persoonlijk de groeven letterlijk weggepoetst...pman63 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:40:
[...]
Die van Queen is echt schoon geen groef meer te zien.
De tweede ronde had meer nieuwe LP's en singletjes, maar die waren niet zo vuil als ik naar de inhoud van mijn koffie filter keek nadat de vloeistof er door heen was gegaan...
:strip_exif()/f/image/02bJI9aOp3CX9C3Hn53nazhK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaderdag bracht hier ook weer een leuk cadeau. Een van de beste albums allertijden wat mij betreft.
[ Voor 20% gewijzigd door chevsticks op 20-06-2022 07:19 . Reden: Nu zonder voet op de foto ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K3UVPkUl8QYnmTSefTCG9UC0.jpg?f=user_large)
2 weken geleden in m'n pauze opgepikt op een platenbeurs in het centrum van Leeuwarden, praktisch mint inclusief het boekje.
Grappig detail daarbij, bij het kraampje ernaast zaten 2 verkopers te klagen tegen elkaar over hoe de jongere klanten tegenwoordig allemaal met een telefoon in de hand en Discogs open aan het zoeken zijn. Naast de exacte uitgave / persing vooral ook op prijs met daarbij het gemopper dat er zo minder te verdienen valt;)
De prijs kijk ik zelf niet zo direct naar, maar ik ben wel het soort dat de exacte info opdoet over de betreffende uitgave/persing. Maar ook altijd even spieken of ik te maken heb met een digitale of analoge mastering dat voor de uitgave is gebruikt. Niet dat digitale mastering direct minder is, maar toch altijd even de informatie opzoeken. Maar goed aan de andere kant, dat is hoe de moderne platen verzamelaar te werk gaat.cmndr_adama schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:18:
Een van, of waarschijnlijk mijn meest favoriete live plaat, Stop making Sense van The Talking Heads
[Afbeelding]
2 weken geleden in m'n pauze opgepikt op een platenbeurs in het centrum van Leeuwarden, praktisch mint inclusief het boekje.
Grappig detail daarbij, bij het kraampje ernaast zaten 2 verkopers te klagen tegen elkaar over hoe de jongere klanten tegenwoordig allemaal met een telefoon in de hand en Discogs open aan het zoeken zijn. Naast de exacte uitgave / persing vooral ook op prijs met daarbij het gemopper dat er zo minder te verdienen valt;)
Tijden veranderen, ik denk dat als de twee betreffende verkopers ook jonger waren (uitgaande vanuit je tekst dat het al wat oudere personen zijn), zij ook hetzelfde zouden doen. En niet alles blindelings kopen wat ze zien liggen.
Nou ben ik zelf niet piep jong meer, maar ik doe dat ook wel. Vooral om ff te checken of er geen heeel gekke bedragen opgeplakt staan, ik gun de handel over het algemeen hun marge ook wel... Maar ik pak discogs er ook wel eens bij om te checken of ik iets stiekem niet al in de kast heb staan.cmndr_adama schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:18:

[ Voor 50% gewijzigd door Charly op 20-06-2022 20:15 ]
Bowie is opgenomen van een radio uitzending volgens mij, niet fantastisch maar toch best aardig, die draait hier zo af en toe weleens een rondje.
Faxe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:07:
Via Amazon de Queen verzamel box gekocht en die van Mark Knopfler. In totaal 17 plaatjes erbij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vinyl is bij amazon (fr) meestal goedkoper. Ik heb deze enkele dagen geleden voor 96 euro ( 106 - 10 euro korting via app code PROMO10 / eerste aankoop ) gekocht.Faxe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:28:
Die van Queen 120
(excuses als dit al vaker vermeld is)
Over een week of twee maak ik weer de trek naar Didi Muziek- en Striphal in Heerlen. Is ongeveer 250 km van mijn woonplaats verwijderd, dus een kleine 3 uur met de wagen door (en nog eens terug natuurlijk). Ik ga er graag omdat hij toch een redelijk mooi aanbod van audiofiele persingen, Japanse persingen en heel wat zeldzamere collector's vinyl heeft.
Maar nu dacht ik even om terwijl ik toch zo ver rijd, misschien nog wat zaken in de buurt mee te pikken?
Nieuwe vinyl is niet interessant, daar ik alles dichtbij haal, maar vooral zeldzamer stuff, audiofiele persingen (Mobile Fidelity, Analogue Productions, Impex, Speakers Corner etc...) en de zeldzamere tweedehandsplaten
Ik had gedacht aan Sounds Venlo, maar dat ik nog een dik uur verder, dus dat zal toch iets te ver worden.
Ik hoop om wat zaken te vinden op minder dan een half uur rijden vanuit Heerlen, dus eventueel in Maastricht, Aken (Duitsland) Hasselt (ligt op de weg er heen), Sittard
Ook deze zaken liggen volgens de Discogs app dichtbij
Satisfaction Records (ligt ook in Heerlen)
Parkstad Recordshop in Eygelshoven
Let the Record Play in Kerkrade
Enige aanraders (of afraders) ? Naast Didi (waar ik toch meestal 3 uur binnen zit) zou ik nog tijd hebben om 1 of 2 andere zaken te bezoeken.
Alvast bedankt
Music Machine in Sittard is inderdaad ook leuk, maar wel klote parkeren.
p.s. Hier Encanto op de draaiert catJAM
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Andere aanrader is Riddim Recordstore in Venray... Deze is wat makkelijker te bereiken dan Sounds in Venlo waarbij parkeren met name in het weekend of vakanties toch wat lastiger is (veel volle parkeer garages rond het centrum)... Daarnaast is het parkeren een stuk goedkoper en kan vaak gratis als je weet waar je je auto mag en kan parkeren...chromium schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:32:
Even raad vragen aan mijn Nederlandse vrienden hier
Over een week of twee maak ik weer de trek naar Didi Muziek- en Striphal in Heerlen. Is ongeveer 250 km van mijn woonplaats verwijderd, dus een kleine 3 uur met de wagen door (en nog eens terug natuurlijk). Ik ga er graag omdat hij toch een redelijk mooi aanbod van audiofiele persingen, Japanse persingen en heel wat zeldzamere collector's vinyl heeft.
Maar nu dacht ik even om terwijl ik toch zo ver rijd, misschien nog wat zaken in de buurt mee te pikken?
Nieuwe vinyl is niet interessant, daar ik alles dichtbij haal, maar vooral zeldzamer stuff, audiofiele persingen (Mobile Fidelity, Analogue Productions, Impex, Speakers Corner etc...) en de zeldzamere tweedehandsplaten
Ik had gedacht aan Sounds Venlo, maar dat ik nog een dik uur verder, dus dat zal toch iets te ver worden.
Ik hoop om wat zaken te vinden op minder dan een half uur rijden vanuit Heerlen, dus eventueel in Maastricht, Aken (Duitsland) Hasselt (ligt op de weg er heen), Sittard
Ook deze zaken liggen volgens de Discogs app dichtbij
Satisfaction Records (ligt ook in Heerlen)
Parkstad Recordshop in Eygelshoven
Let the Record Play in Kerkrade
Enige aanraders (of afraders) ? Naast Didi (waar ik toch meestal 3 uur binnen zit) zou ik nog tijd hebben om 1 of 2 andere zaken te bezoeken.
Alvast bedankt
Ps.: ze hebben tegenwoordig ook een website naast de facebook pagina die al vermeld staat in de topicstart: http://riddimrecordstore.nl/
Ik zal hun verwijzing eens updaten door deze site te vermelden...
@HanG-BuiK-ZwijN Ik zie net dat je me net voor was...
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 22-06-2022 20:53 ]
Maar ook in VG of NM staat als je goed weet te kijken... Daarnaast hebben ze er (in tegenstelling tot Sounds in Venlo) ook nog audiofile persingen te koop van o.a. Mobile Fidelity Soundlab, inakustik en de half speed master persingen van Abbey Road Studio's...HanG-BuiK-ZwijN schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:44:
Riddim Record store Venray is toch wat goedkoper met tweede hands en ligt 20 mins van Venlo af. Beide winkels hebben G en P/F dingen in de 2,50 bak liggen
p.s. Hier Encanto op de draaiert catJAM
Klopt, vanochtend nog geweest en qua parkeren, auto in de parkeergarage Odaparking neergezet, paar minuten lopen naar Music Machine.hansie18 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:16:
Music Machine Sittard heeft geregeld goeie 2ehands vinyl, tegen schappelijke prijzen.
Die site kende ik niet, zal in het vervolg eerst daar kijken als ik wat bij Amazon bestel.D_V schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:50:
Kijk sowieso voor aankopen bij Amazon even op https://www.hagglezon.com/ om prijzen bij alle Amazons te vergelijken.
(excuses als dit al vaker vermeld is)
Je moet alleen uitkijken niet in een urenlang gesprek over rugby verzeild te raken.hansie18 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:16:
Music Machine Sittard heeft geregeld goeie 2ehands vinyl, tegen schappelijke prijzen.
Verder klinkt het geheel gewoon goed, ik heb geen idee hoe de cd of de streaming release zou moeten klinken (heb geen streaming abo
Zelf luister ik wel via twee speakers op een niet hoog volume en ook niet via headphones waardoor eventuele aanwezige noise al minder opvalt. Ik heb wel eens platen met headphones geluisterd en dan is er inderdaad meer noise te horen, dus ik weet niet hoe het met deze plaat van de War on Drugs zou moeten zijn.
Ik kreeg ook de tip om onderweg naar Heerlen in Major Tom Records in Hasselt te stoppen, ligt toch op de weg naar Heerlen.
Music Machine in Sittard is redelijk dicht bij Heerlen, dus die zou er ook nog bijkunnen.
Totale reistijd zou iets onder de 6 uur liggen wat nog redelijk te doen is, ongeveer hetzelfde als indertijd op en neer naar de beurs in Utrecht.
Ik luister op dezelfde manier. De klachten gaan vooral over de slechte mix, niet over oppervlakte geluid. Hij kost hier maar 19.95 dus ik neem het risico wel. Ben benieuwd.Toshirou schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:37:
Zelf luister ik wel via twee speakers op een niet hoog volume en ook niet via headphones waardoor eventuele aanwezige noise al minder opvalt. Ik heb wel eens platen met headphones geluisterd en dan is er inderdaad meer noise te horen, dus ik weet niet hoe het met deze plaat van de War on Drugs zou moeten zijn.
De trip naar Venray is zeker de moeite waard, evenals een goed gesprek met Rino, de eigenaar van Music Machine in Sittard...chromium schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:36:
Bedankt allemaal voor de suggesties, Riddim Record store Venray klinkt interessant (alhoewel ik enkel NM tot VG+ koop) maar het ligt helaas nog wat verder dan Sounds Venlo, en zou mijn wagentijd die dag tot bijna 8 uur opdrijven wat toch te veel is
Ik kreeg ook de tip om onderweg naar Heerlen in Major Tom Records in Hasselt te stoppen, ligt toch op de weg naar Heerlen.
Music Machine in Sittard is redelijk dicht bij Heerlen, dus die zou er ook nog bijkunnen.
Totale reistijd zou iets onder de 6 uur liggen wat nog redelijk te doen is, ongeveer hetzelfde als indertijd op en neer naar de beurs in Utrecht.
Nieuw dieptepunt in de prijzen voor vinyl, althans voor mij..
De nieuwe Mobile Fidelity uitgave (45rpm) van Eye in the Sky van Alan Parson staat nu voor (schrik niet) 80 euro bij de "goedkoopste" aanbieders tot wel 95 euro bij onze dikke blauwe vriend.
Deze platen waren altijd 59,95 dus dik 20 euro duurder ..
Dat wordt weer de sacd versie helaas
MuziekLiefhebbert
Ik denk dat de scalpers vinyl om zeep aan het helpen zijn. Als ze een LP voor €20 verkopen, en de hele oplage wordt opgekocht door scalpers en doorverkocht voor €40, vind je het gek dat de labels gaan denken “hey, blijkbaar kunnen zij er zulk soort prijzen voor vragen, laten wij dat ook doen!”.
Nou, dan koop ik ze toch gewoon niet meer? Neem ik wel een cassette op van digitale bestanden. Cassettes vind ik ook leuk, en spelen meestal een stuk langer zonder omdraaien (vooral in een autoreverse deck).
Dat is een hoge prijs inderdaad, maar ik zie soms Jazz album heruitgaven die ruim tegen de €200 (soms zelfs hoger) komen. Dus ja, ik kijk er niet meer van op. Maar goed, soms is het wel waard wanneer er een box set uitkomt. Maar goed als je dan doorrekent naar de prijs per albums dan valt dat ook wel mee.oldsmelly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:28:
Mede vinylPieps....
Nieuw dieptepunt in de prijzen voor vinyl, althans voor mij..
De nieuwe Mobile Fidelity uitgave (45rpm) van Eye in the Sky van Alan Parson staat nu voor (schrik niet) 80 euro bij de "goedkoopste" aanbieders tot wel 95 euro bij onze dikke blauwe vriend.
Deze platen waren altijd 59,95 dus dik 20 euro duurder ..
Dat wordt weer de sacd versie helaas
Begin dit jaar kwam er een box uit van Ornette Coleman op Blue Note voor €240 met zes albums, dat was dus €40 per album.. wat een Tone Poet los ook kost, dus in dit geval is het niet duurder. Tuurlijk het totaal bedrag is even slikken.
Maar voor een enkel album, ja ERC vraagt zelfs €+/- €400 voor een HQ uitgaven. Dus dat MOFI nu scalper prijzen gaat vragen is inderdaad onder het motte: "Wat de gek ervoor geeft..."
Ik heb zelf ook een SACD speler, maar uitgezonderd van twee albums heb ik echter nog weinig SACD's gehaald omdat de prijzen van vinyl (Blue Note, Prestige of Impulse) nu niet bepaald lager, maar zelfs hoger zijn, zeker omdat veel uit Japan komt. Dus op het moment zie ik weinig meerwaarde om een SACD te halen.
Waar halen jullie de SACD's voor goede prijzen? (als dit offtopic gaat, dan graag via DM)
En het rare is dat ze in USA nog steeds hetzelfde kosten, vermoed dan dat de transportkosten etc stuk duurde zijn geworden.
Ja sacd's (en de UHQR cd's) zijn ook niet bepaald goedkoop meer maar je betaald bv voor een MFSL sacd 35,00 euries ongeveer waar de plaat dan nu 80 euro kost.
[ Voor 15% gewijzigd door oldsmelly op 24-06-2022 16:51 ]
MuziekLiefhebbert
Degelijke direct drive volautomaat eind jaren 70. Zeker geen topmodel, deze waren vaak onderdeel van een complete set. Maar niks mis mee.
:strip_exif()/f/image/hW95QUSfBHvt6YOdT8mXQKVm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je al ergens wat op kan aanmerken bij dit soort spelers is dat de kast altijd een vrij holle kunststof 'doos' is, en zo klinkt ie ook als je er een tik op geeft. Maar ook dat kan zeker erger, dit is geen plastic van het hardste en dunste soort.
Al met al zijn dit soort S-armige Sony's van eind 70-er en begin 80-er jaren hartstikke fijne en betrouwbare draaitafels waarmee mensen na een beetje schoonmaak- en smeerwerk voor relatief weinig geld prima van hun platen kunnen genieten zonder de noodzaak te voelen tot upgrades.
Beetje vergelijkbaar met de PS-T series, ook een aantal overeenkomsten met de PS-11 en 22 draaitafels maar net even lichter gebouwd.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-06-2022 23:38 ]