Net wat dun acrylaat in plaats van polycarbonaat inderdaad, veel meer resonantie als je er met de vinger op tikt.
mr_petit schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:48:
[...]

Ja die instelbare Q is wel een feature die mij aantrekt. Alleen al om mee te klooien/experimenteren :+
Het is dan wel belangrijk dat ie echt 100% uitkan.
Het wordt gestuurd dmv een 10K potmeter, die Q-demping doet echt helemaal niets meer op stand 0.
Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:08:
Net wat dun acrylaat in plaats van polycarbonaat inderdaad, veel meer resonantie als je er met de vinger op tikt.
Ja akoestisch gezien is de ps-x800 kap veel beter.
Bij mij zijn de scharnierpunten ook kapot (ik heb alle pasticdelen nog wel).
Dat is gebeurd terwijl de speler gewoon stil stond in een opslagrek op zolder 10 jaar lang.
Toen ik 'm kocht waren die punten nog wel heel (waarschijnlijk wel barstjes erin).
Het is dus niet iets wat door veelvuldig gebruik komt. Als de speler stil staat gaat het barsten gewoon door.
Het enige waar je het waarschijnlijk door kan vermijden is door de kap niet op de scharnierpunten te hangen, maar dan is het geen scharnierbare kap meer. Dus hetzelfde als dat de punten wel gebroken zijn, dan is het ook geen scharnierbare kap meer :+

"man is not truly one, but truly two,"

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Toen ik een jaar of 13, 14 was kwam ik voor het eerst (mijn ouders zijn vrij vroeg naar CD over gegaan dus van thuis heb ik er geen herinnering meer aan) weer in aanraking met vinyl. De ouders van mijn beste vriend hadden een set met een Luxman SQ-505 (ik vond de schakelaars daarop en de looks geweldig), een setje grote Kef's en een Thorens TD-160. Die laatste vond ik heel gaaf door de looks en ik heb me destijds bedacht dat ik die ooit ook nog eens wilde hebben. de Lux ook, maar die valt nog een beetje buiten het budget.

Voor 90,- heb ik vorige week een opknapper TD-160 gekocht, ongezien. Was erg vies, de kap kon je niet meer doorheen kijken maar hij draaide nog prima, zei het met een erg slappe snaar. Na wat werk (lager(olie), snaar, poetsen, kap polijsten, veren gecheckt, nieuwe RCA plugjes en een nieuwe VM95e (Dat wordt denk ik nog een ML, maar de 95ehad ik nog op voorraad ;) ) staat ie hier nu prima z'n ding te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yTnCjyF55BUowhdrxik3-RAED4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sQN7yaZ4DoSJuhX1SXShKL1q.jpg?f=user_large
cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:10:
Toen ik een jaar of 13, 14 was ....
Voor een kap waar je niet meer door kon kijken ziet die er nu als nieuw weer uit.

Die tijdlijn van je levensloop is wel apart. Als je op 14/15 jarige leeftijd weer in contact kwam met vinyl doordat die ouders van een vriend een td-160 hadden, dan was dat dus rond 1999/2000.
Hadden die ouders dan die td-160 nog steeds staan van vroegah (dan stond die daar dus ruim 10 jaar waarschijnlijk niets te doen), of waren die mensen toen weer begonnen met hun vinyl wedergeboorte?
Da's best vroeg, 2000. Ok, bij mij begon het ook een beetje rond die tijd
Ik geloof dat ik in 2001/2002 een oude dual 650rc van een collega kreeg waardoor het startte.
Ik had toen al een andere collega (audiofiel) op m'n werkkamer die al helemaal gek van vinyl was. Die had toen al een transrotor of clearaudio met een BMS Glider MC, ging ook naar hifi shows etc.
Die heeft het vinyl een beetje aangewakkerd bij mij en toen ik die dual kreeg (die later toch de kliko in ging...) was ik verkocht vanwege al het geknutsel en tunen wat je ermee kan (en niet met een cd speler kan...)
Al heb ik in de jaren 80 natuurlijk ook een speler gehad (zo'n sharp tangentiaal ding) maar toen was ik nog eigenlijk wat te jong om audiofiel te zijn. Ik had ook maar een paar platen, een paar van Duran Duran etc., nog wat singeltjes (en als kind weinig geld). Dat kwam pas 2e helft jaren 80 (middelbare school), en toen was het natuurlijk cd's en bandjes tapen voor in de walkman. Platen waren ouderwets en veeeeeeel slechter :+ . (CD's waren toen natuurlijk ook beter dan nu, geen loudness war)
Ik kreeg mijn 1e CD speler denk ik in begin '87.
Eerste CD die ik iig kocht was Kick van INXS. Dat weet ik nog wel heel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 21-04-2026 11:41 ]

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@mr_petit Klopt, het was de set van zijn moeder die ze, toen ze jong was, zelf gekocht en altijd bewaard & gekoesterd heeft. Ze hadden ook een tuner (bijpassende Luxman) en een cd-speler (Philips, die is er later bijgekomen). Alles stond in in een inbouw kast in de woonkamer en ook de platenspeler werd nog wel gebruikt. Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat ;)

Voor de kap heb ik Meguiars Plast-X gebruikt en een poets/polijst setje van de Action voor op de accuboormachine. Van dichtbij zie je dat het niet perfect is maar het is een meer dan prima resultaat, daar heeft ook de meeste tijd ingezeten. Mocht deze ooit naar de woonkamer verhuizen dan kan ik altijd nog een nieuwe kap kopen, voorlopig heb ik deze in m'n thuiskantoor/mancave, de Dual 704 staat nu in de woonkamer. En de 505 die daar stond is nu even werkloos.

[ Voor 14% gewijzigd door cmndr_adama op 21-04-2026 11:58 ]

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:01
cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:51:
Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat ;)
Die heb ik ook nog. :) Ooit nieuw gekocht door mijn ouders voor Hfl 18,90 (het prijsje zit er nog op), zelfs de ansichtkaarten zitten er nog in. Voor mij ook 1 van de eerste LP's die ik kreeg/van hun overnam eerste helft jaren 80 (toen ze er zelf flauw van waren denk ik, en meer richting klassiek gingen).
cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:51:
@mr_petit Klopt, het was de set van zijn moeder die ze, toen ze jong was, zelf gekocht en altijd bewaard & gekoesterd heeft. Ze hadden ook een tuner (bijpassende Luxman) en een cd-speler (Philips, die is er later bijgekomen). Alles stond in in een inbouw kast in de woonkamer en ook de platenspeler werd nog wel gebruikt. Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat ;)
Wel grappig dat je Luxman noemt.
Ik had namelijk een vriendje op de lagere school (dat is dus ergens begin jaren 80) waarvan de (stief?)vader ook audiofiel was. Daar kwam ik wel eens natuurlijk en daar werd mijn interesse in audioapparatuur eigenlijk gewekt. En die gast had óók een installatie van Luxman weet ik nog heel goed. Daar mochten wij natuurlijk absoluuuuut niet aankomen :D Luidsprekers waren ook groot (maar weet geen merk).
Inderdaad die vormgeving, ook van de knoppen, belettering etc, dat heeft wel een soort van indrukmakend ontwerp. Als kind zie je al dat dat duur is. Ik denk dat accuphase daarin de overtreffende trap nog is met vergelijkbare styling.
Voor de kap heb ik Meguiars Plast-X gebruikt en een poets/polijst setje van de Action voor op de accuboormachine. Van dichtbij zie je dat het niet perfect is maar het is een meer dan prima resultaat,
Ja ik gebruik ook plast-x, maar heb ook speciale polijstpasta in 3 stappen van 3m oid (auto poetsspul) en verschillend hardheden pads voor op de accuboor.
En dan wetsand (fijn waterproof schuurpapier van 800 naar 3000oid) ik ook nog van tevoren in 7 stappen oid.
Maar ook dan krijg ik het niet perfect. Je blijft kleine krasjes zien als je de spiegeling goed bekijkt. Ik krijg het gewoon niet weg. Ik denk dat het bij mij in de wetsand stappen licht. misschien dat het schuurpapier vol loopt tijdens het schuren, al spoel ik wel vaak tijdens het schuren.
Het blijft een lastig iets. Voor perfectie is het echt een vaardigheid.
Wat ik ook doe, het is niet perfect.

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.