Net wat dun acrylaat in plaats van polycarbonaat inderdaad, veel meer resonantie als je er met de vinger op tikt.
Het wordt gestuurd dmv een 10K potmeter, die Q-demping doet echt helemaal niets meer op stand 0.mr_petit schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:48:
[...]
Ja die instelbare Q is wel een feature die mij aantrekt. Alleen al om mee te klooien/experimenteren![]()
Het is dan wel belangrijk dat ie echt 100% uitkan.
Ja akoestisch gezien is de ps-x800 kap veel beter.Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:08:
Net wat dun acrylaat in plaats van polycarbonaat inderdaad, veel meer resonantie als je er met de vinger op tikt.
Bij mij zijn de scharnierpunten ook kapot (ik heb alle pasticdelen nog wel).
Dat is gebeurd terwijl de speler gewoon stil stond in een opslagrek op zolder 10 jaar lang.
Toen ik 'm kocht waren die punten nog wel heel (waarschijnlijk wel barstjes erin).
Het is dus niet iets wat door veelvuldig gebruik komt. Als de speler stil staat gaat het barsten gewoon door.
Het enige waar je het waarschijnlijk door kan vermijden is door de kap niet op de scharnierpunten te hangen, maar dan is het geen scharnierbare kap meer. Dus hetzelfde als dat de punten wel gebroken zijn, dan is het ook geen scharnierbare kap meer
"man is not truly one, but truly two,"
Toen ik een jaar of 13, 14 was kwam ik voor het eerst (mijn ouders zijn vrij vroeg naar CD over gegaan dus van thuis heb ik er geen herinnering meer aan) weer in aanraking met vinyl. De ouders van mijn beste vriend hadden een set met een Luxman SQ-505 (ik vond de schakelaars daarop en de looks geweldig), een setje grote Kef's en een Thorens TD-160. Die laatste vond ik heel gaaf door de looks en ik heb me destijds bedacht dat ik die ooit ook nog eens wilde hebben. de Lux ook, maar die valt nog een beetje buiten het budget.
Voor 90,- heb ik vorige week een opknapper TD-160 gekocht, ongezien. Was erg vies, de kap kon je niet meer doorheen kijken maar hij draaide nog prima, zei het met een erg slappe snaar. Na wat werk (lager(olie), snaar, poetsen, kap polijsten, veren gecheckt, nieuwe RCA plugjes en een nieuwe VM95e (Dat wordt denk ik nog een ML, maar de 95ehad ik nog op voorraad
) staat ie hier nu prima z'n ding te doen:
Voor 90,- heb ik vorige week een opknapper TD-160 gekocht, ongezien. Was erg vies, de kap kon je niet meer doorheen kijken maar hij draaide nog prima, zei het met een erg slappe snaar. Na wat werk (lager(olie), snaar, poetsen, kap polijsten, veren gecheckt, nieuwe RCA plugjes en een nieuwe VM95e (Dat wordt denk ik nog een ML, maar de 95ehad ik nog op voorraad
Voor een kap waar je niet meer door kon kijken ziet die er nu als nieuw weer uit.cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:10:
Toen ik een jaar of 13, 14 was ....
Die tijdlijn van je levensloop is wel apart. Als je op 14/15 jarige leeftijd weer in contact kwam met vinyl doordat die ouders van een vriend een td-160 hadden, dan was dat dus rond 1999/2000.
Hadden die ouders dan die td-160 nog steeds staan van vroegah (dan stond die daar dus ruim 10 jaar waarschijnlijk niets te doen), of waren die mensen toen weer begonnen met hun vinyl wedergeboorte?
Da's best vroeg, 2000. Ok, bij mij begon het ook een beetje rond die tijd
Ik geloof dat ik in 2001/2002 een oude dual 650rc van een collega kreeg waardoor het startte.
Ik had toen al een andere collega (audiofiel) op m'n werkkamer die al helemaal gek van vinyl was. Die had toen al een transrotor of clearaudio met een BMS Glider MC, ging ook naar hifi shows etc.
Die heeft het vinyl een beetje aangewakkerd bij mij en toen ik die dual kreeg (die later toch de kliko in ging...) was ik verkocht vanwege al het geknutsel en tunen wat je ermee kan (en niet met een cd speler kan...)
Al heb ik in de jaren 80 natuurlijk ook een speler gehad (zo'n sharp tangentiaal ding) maar toen was ik nog eigenlijk wat te jong om audiofiel te zijn. Ik had ook maar een paar platen, een paar van Duran Duran etc., nog wat singeltjes (en als kind weinig geld). Dat kwam pas 2e helft jaren 80 (middelbare school), en toen was het natuurlijk cd's en bandjes tapen voor in de walkman. Platen waren ouderwets en veeeeeeel slechter
Ik kreeg mijn 1e CD speler denk ik in begin '87.
Eerste CD die ik iig kocht was Kick van INXS. Dat weet ik nog wel heel goed.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 21-04-2026 11:41 ]
@mr_petit Klopt, het was de set van zijn moeder die ze, toen ze jong was, zelf gekocht en altijd bewaard & gekoesterd heeft. Ze hadden ook een tuner (bijpassende Luxman) en een cd-speler (Philips, die is er later bijgekomen). Alles stond in in een inbouw kast in de woonkamer en ook de platenspeler werd nog wel gebruikt. Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat 
Voor de kap heb ik Meguiars Plast-X gebruikt en een poets/polijst setje van de Action voor op de accuboormachine. Van dichtbij zie je dat het niet perfect is maar het is een meer dan prima resultaat, daar heeft ook de meeste tijd ingezeten. Mocht deze ooit naar de woonkamer verhuizen dan kan ik altijd nog een nieuwe kap kopen, voorlopig heb ik deze in m'n thuiskantoor/mancave, de Dual 704 staat nu in de woonkamer. En de 505 die daar stond is nu even werkloos.
Voor de kap heb ik Meguiars Plast-X gebruikt en een poets/polijst setje van de Action voor op de accuboormachine. Van dichtbij zie je dat het niet perfect is maar het is een meer dan prima resultaat, daar heeft ook de meeste tijd ingezeten. Mocht deze ooit naar de woonkamer verhuizen dan kan ik altijd nog een nieuwe kap kopen, voorlopig heb ik deze in m'n thuiskantoor/mancave, de Dual 704 staat nu in de woonkamer. En de 505 die daar stond is nu even werkloos.
[ Voor 14% gewijzigd door cmndr_adama op 21-04-2026 11:58 ]
Die heb ik ook nog.cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:51:
Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat
Wel grappig dat je Luxman noemt.cmndr_adama schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:51:
@mr_petit Klopt, het was de set van zijn moeder die ze, toen ze jong was, zelf gekocht en altijd bewaard & gekoesterd heeft. Ze hadden ook een tuner (bijpassende Luxman) en een cd-speler (Philips, die is er later bijgekomen). Alles stond in in een inbouw kast in de woonkamer en ook de platenspeler werd nog wel gebruikt. Destijds speelden we zelf vaak Nightflight to Venus van Boney M. Dat was dan weer mijn eerste plaat
Ik had namelijk een vriendje op de lagere school (dat is dus ergens begin jaren 80) waarvan de (stief?)vader ook audiofiel was. Daar kwam ik wel eens natuurlijk en daar werd mijn interesse in audioapparatuur eigenlijk gewekt. En die gast had óók een installatie van Luxman weet ik nog heel goed. Daar mochten wij natuurlijk absoluuuuut niet aankomen
Inderdaad die vormgeving, ook van de knoppen, belettering etc, dat heeft wel een soort van indrukmakend ontwerp. Als kind zie je al dat dat duur is. Ik denk dat accuphase daarin de overtreffende trap nog is met vergelijkbare styling.
Ja ik gebruik ook plast-x, maar heb ook speciale polijstpasta in 3 stappen van 3m oid (auto poetsspul) en verschillend hardheden pads voor op de accuboor.Voor de kap heb ik Meguiars Plast-X gebruikt en een poets/polijst setje van de Action voor op de accuboormachine. Van dichtbij zie je dat het niet perfect is maar het is een meer dan prima resultaat,
En dan wetsand (fijn waterproof schuurpapier van 800 naar 3000oid) ik ook nog van tevoren in 7 stappen oid.
Maar ook dan krijg ik het niet perfect. Je blijft kleine krasjes zien als je de spiegeling goed bekijkt. Ik krijg het gewoon niet weg. Ik denk dat het bij mij in de wetsand stappen licht. misschien dat het schuurpapier vol loopt tijdens het schuren, al spoel ik wel vaak tijdens het schuren.
Het blijft een lastig iets. Voor perfectie is het echt een vaardigheid.
Wat ik ook doe, het is niet perfect.
Hoe heb je de naald uitgelijnd?ParaDroid2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:43:
Zo, ik ben er vandaag aan toegekomen om het nieuwe element (AT VM740xML) te installeren en zo fatsoenlijk mogelijk uit te lijnen. De DD-35 kan nu echt spelen![Afbeelding]
@mr_petit Luxman maakte inderdaad wel indruk, de benamingen (Main/Remote etc. in plaats van A/B voor de luidsprekers bijvoorbeeld). Ik weet nog dat alles er ook nog heel netjes uitzag, er was echt goed voor gezorgd.
Ik had voor de kap eigenlijk ook nog nat willen schuren en verder polijsten maar weinig tijd, en nog minder geduld deze keer, het viel mij reuze mee wat het resultaat met alleen Plast X betreft. Ik heb wel verschillende polijstsponsjes gebruikt, grof naar fijn.
Ik had voor de kap eigenlijk ook nog nat willen schuren en verder polijsten maar weinig tijd, en nog minder geduld deze keer, het viel mij reuze mee wat het resultaat met alleen Plast X betreft. Ik heb wel verschillende polijstsponsjes gebruikt, grof naar fijn.
Löfgren B met een print van https://alignmentprotractor.com/arc-protractor-generator en de bekende gegevens van de DD-35.
Edit: oh wacht, het is een arc protractor, dus op basis van pivot spindle distance en offset hoek, dat maakt het duidelijk. Hij zit niet helemaal recht in de headshell op de foto te zien, dus fabrieksuitlijning is het niet. Heb je die ook geprobeerd? Ik vind dat altijd wat gemakkelijker en preciezer werken.
[ Voor 122% gewijzigd door Cap op 21-04-2026 15:42 ]
Excuses, ik had deze gevonden: https://www.ebay.com/itm/115418837938 en heb daar de afstanden gepakt zoals gemeld voor Löfgren B en daarmee een protractor gemaakt:Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:37:
De én snap ik niet, het is óf uitlijnen met een protractor óf volgens de specs van de fabrieksuitlijning ('overhang').
Helemaal recht is het niet, je kan de bovenste schroef iets naar binnen zien zitten (foto is niet al te best, mede door de wat smoezelige stofkap, maar ik deed het even snel). Ik controleer het binnenkort nog wel even een keer, bij de Pro-Ject Essential II die naar mijn vader gaat vond ik het echt een gedoe, maar dat kwam ook deels doordat het OM5E element weinig rechte hoeken heeft...Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:37:
Edit: oh wacht, het is een arc protractor, dus op basis van pivot spindle distance en offset hoek, dat maakt het duidelijk. Hij zit niet helemaal recht in de headshell op de foto te zien, dus fabrieksuitlijning is het niet. Heb je die ook geprobeerd? Ik vind dat altijd wat gemakkelijker en preciezer werken.
Zie edit, ik snapte hem inmiddels al, had niet goed gekeken: het is een arc protractor. 
Je had hem ook volgens de 15mm overhang methode kunnen uitlijnen, dan komt ie mooi netjes recht in de headshell (mits de naald ook recht in het element staat).
Ik zie trouwens dat de effectieve lengte van de DD-35 arm 15mm korter is dan die van de MA-505 op de DD-40/DD-7.
Je had hem ook volgens de 15mm overhang methode kunnen uitlijnen, dan komt ie mooi netjes recht in de headshell (mits de naald ook recht in het element staat).
Ik zie trouwens dat de effectieve lengte van de DD-35 arm 15mm korter is dan die van de MA-505 op de DD-40/DD-7.
Ik meende al zo op het oog te zien dat het niet klopte.ParaDroid2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:32:
[...]
Löfgren B met een print van https://alignmentprotractor.com/arc-protractor-generator en de bekende gegevens van de DD-35.
Ik heb hier een DD1 staan en die heeft o.a. op de 45tpm puck markering staan, in ieder geval voor de naald
Heeft de DD35 zoiets ook niet in de handleiding beschreven?
Mede omdat het getuur onder een hoek boven de draaitafel zo'n gedoe is en ook weinig precies (door problemen met perspectief, er vaak niet goed loodrecht op kunnen kijken) heb ik zelf meestal een voorkeur voor de 'overhang' / 'headshell-collar to stylus' methode, omdat je dan goed kan werken met de headshell op zijn rug op een tafel, en dan goed met een loupe / microscoop de exacte afstand kan bepalen. Alleen als de fabrieksuitlijning beroerd gekozen is kies ik voor iets anders. Maar meestal is dat niet zo.ParaDroid2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:46:
[...]
Helemaal recht is het niet, je kan de bovenste schroef iets naar binnen zien zitten (foto is niet al te best, mede door de wat smoezelige stofkap, maar ik deed het even snel). Ik controleer het binnenkort nog wel even een keer, bij de Pro-Ject Essential II die naar mijn vader gaat vond ik het echt een gedoe, maar dat kwam ook deels doordat het OM5E element weinig rechte hoeken heeft...
PS markering / lijn op de originele 45 rpm puck zoals Ivo zegt werkt vaak ook, dat zou in dit geval 15 mm moeten zijn want dat is de overhang spec. Alleen ook daar is het vaak moeilijk turen of het echt recht boven die lijn is, omdat ten eerste de headshell vaak niet 100% recht boven de spindle staat en dat maakt al snel veel uit en ten tweede de spindle verhindert dat de naald zo ver kan zakken dat deze (vrijwel) de markering van de puck raakt.
Dus ook dat ervaar ik al snel als minder precies. Als ik heel erg mijn best doe volgens die methode en vervolgens onder de microscoop nameet met de bekende 'headshell-collar to stylus' afstand, dan zit er vaker dan ik zou willen toch tegen 1 mm verschil tussen.
Vaak is die afstand gespecificeerd (Technics, JVC, Denon, Kenwood), maar Micro maakte volgens mij gebruik van de 'overhang' methode met de rpm puck. Je kan het wel reconstrueren door de afstand van het centrum van de pivot naar het centrum van het uiteinde van de armbuis te meten en te gaan rekenen, maar dan moet je goed zijn in meten en ook in goniometrie.
De handleiding van de DD-35 kan ik helaas niet vinden. Wel de service manual maar daar staat volgens mij geen uitlijning procedure in beschreven.
[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 21-04-2026 16:03 ]
Dat is er inderdaad wel in beschreven, maar zit helaas niet meer erbij..ivo1969 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:47:
[...]
Ik meende al zo op het oog te zien dat het niet klopte.
Ik heb hier een DD1 staan en die heeft o.a. op de 45tpm puck markering staan, in ieder geval voor de naald
Heeft de DD35 zoiets ook niet in de handleiding beschreven?
Edit: zowel de 45tpm puck als de overhang gauge niet.
[ Voor 6% gewijzigd door ParaDroid2 op 21-04-2026 15:59 ]
Weet iemand zo wat voor vet ik kan gebruiken om de VTA van een Technics te smeren? Op internet kom ik uit op "Technics Original Helicoid Lubricant" wat hetzelfde zou zijn als "Technical petroleum jelly", wat dan voor mijn gevoel weer vaseline van de Praxis is.
Ik heb het nog bescheiden gehouden. Alleen "Analogue" van A-ha gekocht. Deze was nog niet officiëel beschikbaar op vinyl, en Frankie goes to Hollywood.Vintage1967 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:20:
En, hoe zit het met de aankopen van RSD? Ik ben benieuwd naar de foto's en verhalen. Zelf heb ik geen albums gezien die voor mij in de categorie 'koop-nu-of-huil-later' vallen. Maar dat kan voor jullie natuurlijk helemaal anders zijn.

Ik was pas 's middags rond een uur of 12 bij Sounds hier in Venlo en het was afgeladen vol. Ik vermoed dat het later op de middag helemaal een feest zou zijn vanwege het optreden van Ilse DeLange dus maar wat eerder gegaan. En er was nog een platenbeurs in Roermond waar ik naartoe wilde. Er lagen trouwens nog stapels en stapels Taylor Swift singeltjes op de balie. Zullen er wel miljoenen van geperst zijn van deze limited edition.
Op de platenbeurs niets gekocht en nog even langsgeweest bij de leuke platenwinkel in Roermond (Minca Record Store), daar nog heel even getwijfeld om de RSD26 Kaiser Chiefs release "The Future is Medieval" te kopen maar ik heb de originele release ook al en bij de RSD release hebben ze blijkbaar de nummers in alfabetische volgorde gezet en dat lijkt me helemaal niks.
Uiteindelijk wel nog bij m'n favoriete kringloop hier in Venlo 2 lp's voor een euro per stuk gekocht.
"Blaze of Glory" van Jon Bon Jovi en "Pale, Pale Moon" van Mike Greene, laatste kende ik overigens niet, is een beetje jazzy/ progrock uit de jaren zeventig. Best lekkere muziek. Ik moest 'm even googelen die Mike Greene, maar dat kun je beter niet doen. lol. (aanklachten verkrachtingszaken en machtsmisbruik in z'n latere carrière als CEO van meerdere organisaties)
Anyways, was een leuke drukke zaterdag.
Handleiding had ik wel gevonden: https://manualmachine.com...35/2342854-owners-manual/. Daar staat dus dat er een overhang gauge bij zou moeten zitten, maar die is ergens in de afgelopen 40 jaar bij een eerdere eigenaar gebleven. Ik koos dus voor Löfgren omdat de afwijking daar iets lager zou zijn.Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:49:
[...]
De handleiding van de DD-35 kan ik helaas niet vinden. Wel de service manual maar daar staat volgens mij geen uitlijning procedure in beschreven.
Omdat 15mm een vrij standaard afmeting is, is het misschien nog wel mogelijk om een losse gauge aan te schaffen, zou dat dan toch verstandig zijn? Ik heb het op het oog zo nauwkeurig mogelijk gedaan, maar ja...
Zo te zien had micro seiki ook een "mal" voor het afstellenParaDroid2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:52:
[...]
Dat is er inderdaad wel in beschreven, maar zit helaas niet meer erbij..
Edit: zowel de 45tpm puck als de overhang gauge niet.
:strip_exif()/f/image/pYF6X5EpP3MeCFbV1TfM2CJg.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dat had je zelf al gezien in de handleiding
Misschien op site als ebay? maar ding is zeldzaam en zal wel prijzig zijn
[ Voor 8% gewijzigd door ivo1969 op 21-04-2026 16:53 ]
Een gauge met schaalverdeling in mm is wel aan te schaffen, alleen je zou de afstand van de originele moeten weten.
Dat komt niet zo nauw, kogellagervet op basis van lithiumzeep gaat prima. Kroon, Griffon, etc.Rens1967 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:18:
Weet iemand zo wat voor vet ik kan gebruiken om de VTA van een Technics te smeren? Op internet kom ik uit op "Technics Original Helicoid Lubricant" wat hetzelfde zou zijn als "Technical petroleum jelly", wat dan voor mijn gevoel weer vaseline van de Praxis is.
Dat is overigens niet hetzelfde als vaseline. ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 21-04-2026 17:04 ]
Vaseline wordt heel snel vloeibaar dus dat zou ik zeker niet doen. Dat het er dus uitloopt op een warme dag.Rens1967 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:18:
wat dan voor mijn gevoel weer vaseline van de Praxis is.
Chemisch is het ook niet zo stabiel.
Wat @cap zegt, iets als kogellagervet zou ik ook kiezen. (lithiumcomplex op petroleumbasis:lithiumvetzuurverbinding, bijv stearinezuur (wat dan samen een 'zeep' vormt) wordt met olie op petroleumbasis gemengd)
Ik zou er geen siliconenvet (zoals kranenvet) op doen omdat dat ten eerste niet goed mengt met ander vet wat evt aanwezig is (op petroleumbasis), en ten tweede loop je de kans dat de draad vast komt te zitten omdat het wellicht anders omgaat met evt vocht wat er uit de lucht bij kan komen. Als de normale methode beproeft is moet je met dit soort dingen niet gaan experimenteren omdat als zo'n grote schroefdraad vast zit, hij ook echt vast zit.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 21-04-2026 18:48 ]
Dat vast zitten ken ik.
De VTA van mijn Technics zit namelijk muurvast. Wel op de juiste hoogte voor de huidige cartridge. Dringend is dus het niet, maar voor mijn gevoel wil ik de draaitafel 100% goed hebben, niet 95%. Ik heb via eBay een basis met werkende VTA gevonden, maar ik weet niet of het nog het originele vet is, en voordat ik deze tzt eens in ga bouwen lijkt het mij handig om die helemaal schoon te maken en van nieuw vet te voorzien.
Je hoeft geen nieuwe basis te kopen hoor, dat is echt zonde van je geld. Die oude VTA instel ring kan je gewoon los krijgen met bijvoorbeeld kruipolie of WD40. Zo heb ik er tientallen los gekregen. Voldoende inbrengen op waar je de overgang van het metaal ziet met de schroefdraad (aan de onderkant van de plastic ring) dmv druppelen, voorzichtig spuiten of met doordrenkte wattenstaafjes, een aantal uur laten inwerken, eventueel de ring rustig verwarmen met een föhn, en het komt los. Daarna goed schoonmaken, iets als WD40 en/of wasbenzine komt hier ook van pas, en het nieuwe vet aanbrengen.
Ik vind het overigens wel matig dat bij een als 'gereviseerd' geadverteerde SL-1600MK2 met navenante prijs (ik dacht €799?) de VTA moervast zit. Dat is nou typisch zo iets dat standaard optreedt als dat ding 25 jaar geen revisie heeft gehad, en moet dan gebeuren. Na opnieuw invetten gaat dat het eerste decennium echt niet vast zitten, zeker niet met de vetten van tegenwoordig. Had je geen garantie? Ik vind dit nou typisch iets om daar aanspraak op de maken, gedeeltelijke restitutie. Het is immers gewoon normale basis functionaliteit van de speler. Maar misschien is het daar te laat voor.
Ik vind het overigens wel matig dat bij een als 'gereviseerd' geadverteerde SL-1600MK2 met navenante prijs (ik dacht €799?) de VTA moervast zit. Dat is nou typisch zo iets dat standaard optreedt als dat ding 25 jaar geen revisie heeft gehad, en moet dan gebeuren. Na opnieuw invetten gaat dat het eerste decennium echt niet vast zitten, zeker niet met de vetten van tegenwoordig. Had je geen garantie? Ik vind dit nou typisch iets om daar aanspraak op de maken, gedeeltelijke restitutie. Het is immers gewoon normale basis functionaliteit van de speler. Maar misschien is het daar te laat voor.
[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 22-04-2026 08:39 ]
Verwijderd
Even de boel laten bezinken voordat ik dit post.
Dit jaar heb ik RSD geboycot. Waarom?
RSD was voor mij altijd een feestje zo'n 10 a 15 jaar geleden.
Kleine labels persten vinyl van (niche) artiesten die je voor een leuke prijs op de kop kon tikken.
Maar nu ik de lijst heb gezien en wat er allemaal op instagram voorbij kwam, dacht ik, maar dit is niet meer de RSD die ik ken.
Elke winkel die wel 100x K-pop demon hunters verkocht of Tailor Swift. En dan ook nog voor een behoorlijke prijs.
Vorig jaar was ik in Frankrijk en daar was het ook RSD, maar alle platen lagen daar zeker voor een 10e minder.
En de echte niche is zo zeldzaam geworden dat het niet meer te vinden is, of direct op discogs staat.
Zo is de geest van RSD vakkundig de nek om gedraaid.
Kleine labels persten vinyl van (niche) artiesten die je voor een leuke prijs op de kop kon tikken.
Maar nu ik de lijst heb gezien en wat er allemaal op instagram voorbij kwam, dacht ik, maar dit is niet meer de RSD die ik ken.
Elke winkel die wel 100x K-pop demon hunters verkocht of Tailor Swift. En dan ook nog voor een behoorlijke prijs.
Vorig jaar was ik in Frankrijk en daar was het ook RSD, maar alle platen lagen daar zeker voor een 10e minder.
En de echte niche is zo zeldzaam geworden dat het niet meer te vinden is, of direct op discogs staat.
Het is gewoon veranderd in een commercieel FOMO feest. Zelfs mijn lokale zaak (Riddim) had 20x taylor swift binnen gekregen en had er vanmiddag nog 2 staan (18x 26(!) eur). Of een LP van Elvis met water en zand erin wat beweegt en er dan toch verkopen voor 120 eur.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:06:
Even de boel laten bezinken voordat ik dit post.
Met aankoop van Katja en Toppertje heb ik toch mijn foute platen collectie kunnen vergroten
Gister is er op discogs een RSD van K3 verkocht voor 100 en vandaag nog de eerste groene (Alle Kleuren) voor 175
Meneer sprak zelfs over walmarts met duizenden TS singles.
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Ik heb dit weekend Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman’s call met Bernie Grundman mastering en een fluisterstille persing nieuw gekocht voor €22,- incl verzendkosten.HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:29:
[...]
Het is gewoon veranderd in een commercieel FOMO feest. Zelfs mijn lokale zaak (Riddim) had 20x taylor swift binnen gekregen en had er vanmiddag nog 2 staan (18x 26(!) eur). Of een LP van Elvis met water en zand erin wat beweegt en er dan toch verkopen voor 120 eur.
Met aankoop van Katja en Toppertje heb ik toch mijn foute platen collectie kunnen vergroten
Gister is er op discogs een RSD van K3 verkocht voor 100 en vandaag nog de eerste groene (Alle Kleuren) voor 175
Meneer sprak zelfs over walmarts met duizenden TS singles.
Die RSD Mania laat ik verder voor wat het is..feestje om de onnozelen geld uit hun zak te kloppen.
WD40 en een föhn heb ik in huis. Youtube filmpjes heb ik ook gevonden over zo'n platenspeler uit elkaar halen.Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:38:
Je hoeft geen nieuwe basis te kopen hoor, dat is echt zonde van je geld. Die oude VTA instel ring kan je gewoon los krijgen met bijvoorbeeld kruipolie of WD40. Zo heb ik er tientallen los gekregen. Voldoende inbrengen op waar je de overgang van het metaal ziet met de schroefdraad (aan de onderkant van de plastic ring) dmv druppelen, voorzichtig spuiten of met doordrenkte wattenstaafjes, laten inwerken, eventueel de ring rustig verwarmen met een föhn, en het komt los. Daarna goed schoonmaken, iets als WD40 en/of wasbenzine komt hier ook van pas, en het nieuwe vet aanbrengen.
Ik heb vorige maand nog contact opgenomen met de verkoper. Hij wist dat de VTA vast zat, maar vanwege de juiste hoogte wilde hij daar geen werk van maken. Uiteraard had hij dat wel mogen vermelden, Maar goed. Schoon, behuizing als nieuw, kap vrijwel krasvrij gemaakt, nieuwe RCA kabels. Ik heb ze wel al duurder gezien, beschadigd, en vuil. Had de draaitafel nu niks gedaan, had ik hem wel teruggestuurd naar Zuid-Duitsland. Misschien ben ik te soft geweest, maar ik heb het zo gelaten. Ik was ook niet van plan om ooit nog een andere draaitafel te kopen.
En het lijkt me ook wel interessant om dit te repareren. Net een iets grotere uitdaging dan een snaar verwisselen van een Denon DP-300F, of de armlift van een Philips FP140 van nieuwe siliconen voorzien.
[ Voor 5% gewijzigd door Rens1967 op 21-04-2026 23:00 ]
Het is en blijft nu eenmaal een commercieel dingetje. Ooit gestart om vinyl weer populairder te maken.Morales79 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:58:
[...]
Ik heb dit weekend Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman’s call met Bernie Grundman mastering en een fluisterstille persing nieuw gekocht voor €22,- incl verzendkosten.
Die RSD Mania laat ik verder voor wat het is..feestje om de onnozelen geld uit hun zak te kloppen.
Dat lijk zeker gelukt.
ik heb gewoon goed gekeken wat mij echt wat lijkt en wat meer voor de heb zou zijn.
Dus alleen de 2 ep’s van Muse zij hier toegevoegd 😁
WD-40 is geen kruipolie en hiervoor absoluut ongeschikt. Een echte kruipolie (IMAL) is hiervoor veel geschikter. Daarnaast is geduld ook belangrijk bij kruipolie. Mijn ervaring met verroeste vastzittende bouten en moeren is dat een de boel een dag laten inwerken een hoop ellende scheelt. Zolang de schroefdraad nog niet is gaan vreten krijg je het vrijwel zeker los.Rens1967 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:57:
[...]
WD40 en een föhn heb ik in huis. Youtube filmpjes heb ik ook gevonden over zo'n platenspeler uit elkaar halen.
Ik heb vorige maand nog contact opgenomen met de verkoper. Hij wist dat de VTA vast zat, maar vanwege de juiste hoogte wilde hij daar geen werk van maken. Uiteraard had hij dat wel mogen vermelden, Maar goed. Schoon, behuizing als nieuw, kap vrijwel krasvrij gemaakt, nieuwe RCA kabels. Ik heb ze wel al duurder gezien, beschadigd, en vuil. Had de draaitafel nu niks gedaan, had ik hem wel teruggestuurd naar Zuid-Duitsland. Misschien ben ik te soft geweest, maar ik heb het zo gelaten. Ik was ook niet van plan om ooit nog een andere draaitafel te kopen.
En het lijkt me ook wel interessant om dit te repareren. Net een iets grotere uitdaging dan een snaar verwisselen van een Denon DP-300F, of de armlift van een Philips FP140 van nieuwe siliconen voorzien.
Dit jaar weer succesvol mijn RSD lijstje weten te krijgen. De lijst dit jaar was goed al ben ik nog altijd van mening dat het niveau met middelmatige "officiële" bootleg opnames wel minder mag. Maar verder was het als het gaat om Jazz albums, dit jaar wel weer goed gesteld.De live albums op Elemental en Resonance waren dit jaar minder zoals ik las. Dus geen spijt dat ik deze heb overgeslagen. Dit jaar waren vooral de albums van Air, Abbey Lincoln en Charles Tolliver de albums die ik zeker wilde hebben.
Op de terugweg naar huis bedacht ik mij dat ik het album van Chet Baker, At George Jazzcafé was vergeten te halen. Gelukkig even de platenzaak opgebeld en die hadden er nog een liggen, dus het weekend ophalen 😁👍🏻.
Goede remasters gemastered door Kevin Gray, dus dat is altijd kwaliteit. Het live album van Air klinkt voor een live opname wel erg goed. Maar vooral leuk om de nummers die ik van voor naar achter ken, nu in een live uitvoering te horen.
En het album van Bruno Mars is toch wel een echt goed compilatie album. Dus deze RSD Exclusive was uiteindelijk wel een must have hahaha😄
Al met al, dit jaar was weer een goede RSD voor mij. Commercieel of niet.. qua jazz zit altijd het wel goed met al die high quality reissues. Voor mij gaat het echt om de albums en niet die live meuk waarbij je van voorhand al weet dat dit bagger gaat klinken. Dus de RSD first, exclusive of high quality remasters.. daar draait voor mij RSD om. En dit heeft mij tot op heden nog niet teuleur gesteld.
En het singeltje van Ilse DeLange, die moet ik nog beluisteren 😅.
[ Voor 6% gewijzigd door Toshirou op 22-04-2026 08:55 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
WD-40 is zeker geen kruipolie, maar absoluut ongeschikt is het niet. Het werkt wel voor deze klus. Het gaat bij deze hoogteverstelling niet om zo'n typische verroeste schroefdraad maar met name om hard geworden vet. En dat gaat de WD40 prima te lijf. Het kan zelfs dat alleen warmte voldoende is om er weer beweging in te krijgen. Kruipolie heeft ook mijn voorkeur, maar ik heb er verschillende los gekregen met WD40 als ik geen zin had eerst naar de winkel te gaan voor kruipolie.Duclaasie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:45:
[...]
WD-40 is geen kruipolie en hiervoor absoluut ongeschikt. Een echte kruipolie (IMAL) is hiervoor veel geschikter.
PS je tip van de tijd nemen is natuurlijk een goede, het is inderdaad beter om rustig een dagje te wachten dan na een half uurtje al te beginnen met verwoede pogingen het los te krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 22-04-2026 12:26 ]
Vraagje aan de Micro Seiki experts:
Klopt het dat als een DQ niet meer precies loopt deze niet meer te repareren is ?
Volgens de vrienden uit het oosten is dat zo.
Klopt het dat als een DQ niet meer precies loopt deze niet meer te repareren is ?
De afgelopen paar dagen hier wat verder in gedoken, en dan met name de F4222, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet de technische know how heb om zoiets door te meten en het issue te vinden. Het rechter kanaal komt geen geluid uit en het issue zit 100% zeker ergens in de phono-versterker. Het linker kanaal werkt prima. Issue speelt ook alleen via phono. Geen condensatoren die bol staan, niks heeft gelekt, en alles schoonmaken met onder andere contactspray heeft niks uitgehaald.SomerenV schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:19:
Vandaag de Philips F4222 opgehaald en net even provisorisch alles aan elkaar geknoopt:
[Afbeelding]
Wetende hoe gaar/ruizig het klonk via de reguliere manier (speler > pre-amp > line-in van de PC) ben ik echt verbaasd over hoe goed dit nu al klinkt. Ik zei al tegen m'n vrouw, ik denk dat ik deze setup hier in huis laat staanIk had even Burn van Deep Purple aangezet omdat m'n vader Deep Purple-fan is, maar dat wordt voor hem sowieso genieten
![]()
Maar alles werkt dus, wat me echt heel erg meevalt. En het geluid via echt vintage spul klinkt om wat voor reden dan ook altijd zo lekker. Warm, vol en nostalgisch. Komende week ga ik het hele gebeuren naar m'n klushoekje op zolder verhuizen zodat ik daar de komende periode kan rommelen om alles in tip top conditie te krijgen.
[...]
80's en geborsteld aluminium (of plastic wat daar op lijkt) is wat mij betreft qua design echt een gouden combinatie. Toen ik op zoek was naar mijn eerste speler heb ik die LX7 ook voorbij zien komen, maar die zat ruim voorbij m'n budgetOverigens ook andere PS-LX-modellen, maar die zijn toch vaak wat minder sexy.
Heel gaaf ding. Hopelijk werkt ie weer na het vervangen van het snaartje
Is er heel toevallig iemand hier die daar wel verstand van heeft en me wellicht zou willen/kunnen helpen?
Welke vrienden uit het oosten (Duitsers neem ik aan, maar ik bedoel wie precies, linkje?) en wat is de verklaring hiervoor?rajunl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:58:
Vraagje aan de Micro Seiki experts:
Laat me raden: "een slechte IC". Als het daarom gaat dan kan ik je vertellen: ik denk toch wel minstens 80% (meer?) van de betere direct drive draaitafels uit eind 70-/begin 80-er jaren of later heeft wel IC's aan boord. Soms zijn de IC's nog verkrijgbaar, dat ligt met name aan of het om een algemene serie gaat of een dedicated draaitafel drive IC, maar meestal niet. De oplossing is dan een goedkopere andere draaitafel (vaak zat de IC in meerdere modellen/merken) te sourcen en die IC te gebruiken.
Het goede nieuws is dat IC's zelden kapot gaan. Er zijn wel zeldzame gevallen van IC's die met de tijd niet betrouwbaar bleken te zijn, maar dit is toch wel de grote uitzondering. Het vaakste gaan ze nog kapot tijdens reparatie pogingen door een statische schok of door een onbedoelde kortsluiting op de pinnen bij het meten.
In het gros van de gevallen is het een ander probleem, in volgorde van waarschijnlijkheid zoals ik die tijdens mijn reparaties ervaren heb, plusminus:
Slechte contacten, rotte soldeerverbindingen, gebroken / losgeraakte of geoxideerde printbanen, slechte elco's, rifa's of tantalen, slechte transistoren of spanningsregelaars, slechte potmeters, slechte zenerdioden of voedingsdioden, of een zeldzame STK.
...en dan pas een slechte drive / control IC, gevolgd door een slechte een weerstand. (Overigens kunnen in de bredere definities ook STK's en zelfs transistoren onder IC's gevat worden, maar dat is doorgaans niet wat er bedoeld wordt met IC.)
Nogmaals dit is het algemene beeld, er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Nou is er onder een deel van de (quasi-)kenners op fora (audiofielen die de techneut uithangen maar zelf niet of nauwelijks iets kunnen repareren) een enorme angst voor alles wat een IC heeft, of een (foto)sensor, of zelfs alles wat meer is dan een AC synchroonmotortje dat een riem aandrijft. Van daaruit is vermoedelijk een soort mode ontstaan om 2 dingen te roepen als 'diagnose' als er iets stuk is bij een ander: 'recap!' en 'bad IC!'. Ik zeg: iets met klok, klepel.
Specifiek toegepast op de Micro DQ series: ik ken niet alle modellen van binnen, maar zoals bij alle direct drives van Micro is de kans heel groot dat hier JVC circuit (en motor) in zit, dezelfde schakeling werd dan ook gebruikt in JVC direct drive draaitafels. Bij mijn weten / ervaring zijn die JVC (of Matushita, NEC, Toshiba) IC's niet problematisch. Dus vaak zijn de mogelijkheden om onderdelen te sourcen uitgebreider dan alleen Micro.
---------------------------------------------------------------------------
TLDR, moraal van het verhaal: ik zou me geen zorgen maken om IC's tenzij het om hele specifieke modellen gaat waarvan wijd verbreid bekend is dat deze problematisch zijn en allemaal de geest geven, maar daar is meer voor nodig dan een enkeling die beweert dat je die draaitafel niet moet nemen "omdat er een IC in zit en als die stuk gaat kan je die niet meer vervangen".
Als het niet om "kijk uit voor het IC!" probleem gaat maar iets anders specifieks dat problematisch is bij de hele Micro DQ-series, laat dan weten wat het is en neem bovenstaande voor kennisgeving aan.
PS die DQ-41 is al dagen gereserveerd, voor jou of ben je op zoek naar een andere DQ?
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 22-04-2026 12:48 ]
Ik heb er even over nagedacht en ik laat het toch zoals het nu is. Het klinkt in mijn oren erg goed. Mogelijk dat ik de protractor nog een keer gebruik om zeker te zijn, maar naar mijn idee is het nu 'goed genoeg' en is het me niet de moeite waard om weer achter zo'n gauge aan te gaan die vrijwel niet te vinden is.Cap schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:59:
Een gauge met schaalverdeling in mm is wel aan te schaffen, alleen je zou de afstand van de originele moeten weten.
Verstandig, het is een p*kkewerkje en als je nu geen problemen hebt, ook niet in de binnenste groeven (let op luide passages met s-klanken van stemmen en bekkens/hi-hats) dan is er ook geen probleem.
Ik zal daar inderdaad nog eens op letten, dat was ik ook al aan het doen.
Cap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:10:
[...]
Welke vrienden uit het oosten (Duitsers neem ik aan, maar ik bedoel wie precies, linkje?) en wat is de verklaring hiervoor?
De bekende aanbieder op mp
PS die DQ-41 is al dagen gereserveerd, voor jou of ben je op zoek naar een andere DQ?
Voor mij ja , ik haal m morgen op 🫣
Als die DQ41 niet goed loopt, zou ik daar tóch bedenkingen bij hebben.
Ik bedoel hij is quartz gestuurd, dus reparatie kan wel eens lastig zijn, en vooral ook duur (veel uren troubleshooten)
Dus als je die vaardigheid niet zelf hebt...ben je bereid €500 aan reparaties te betalen? (als iemand een hele dag of meer moet troubleshooten)
Er is ook geen service manual van beschikbaar. Wel van de DQ43 maar je moet maar afwachten in hoeverre die van binnen hetzelfde zijn. Daar kan wel een hele andere motor en motorsturing in zitten.
Quartz gestuurde tafels lopen niet zomaar ongelijk. Daar zit een vrij grote tolerantie in voordat intern blokgolven etc niet meer door ic's gelezen kunnen worden.
Ik bedoel hij is quartz gestuurd, dus reparatie kan wel eens lastig zijn, en vooral ook duur (veel uren troubleshooten)
Dus als je die vaardigheid niet zelf hebt...ben je bereid €500 aan reparaties te betalen? (als iemand een hele dag of meer moet troubleshooten)
Er is ook geen service manual van beschikbaar. Wel van de DQ43 maar je moet maar afwachten in hoeverre die van binnen hetzelfde zijn. Daar kan wel een hele andere motor en motorsturing in zitten.
Quartz gestuurde tafels lopen niet zomaar ongelijk. Daar zit een vrij grote tolerantie in voordat intern blokgolven etc niet meer door ic's gelezen kunnen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 22-04-2026 13:05 ]
Ik ga morgen kijken hoe die loopt. Ik en de verkoper zeggen niet dat die niet goed loopt laat daar geen misverstand over ontstaan het is dat ik door second hand geadviseerd ben om op te passen met dq modellen vandaar mijn vraag hier.mr_petit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:03:
Okee, het kan nog wel beter, want er zit (vooral buiten en binnen) nog wel wat sibilance inderdaad.ParaDroid2 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:52:
Ik zal daar inderdaad nog eens op letten, dat was ik ook al aan het doen.
Neem iig je smartphone en een draaitafel app mee.
En iets van een rolletje plakband oid dat je in het midden over de spindel kan leggen zodat je daar bovenop je smartphone kan leggen. In het midden krijg je een veel betere uitlezing (balansissue etc)
Op die dq41 zit geen stroboscoop/ring dus daaraan zelf kan je niets zien.
De daadwerkelijke rpm is wat minder belangrijk omdat dit per smartphone behoorlijk kan verschillen, maar hij maar je min/max speed (Wow 2 sigma etc) moet goed zijn.
Je snelheid kan (afhankelijk van de telefoon) rustig 0,3% afwijken (let op, niet 0,3rpm, da's wat veel), maar je wow 2 sigma zou onder de 0,1% moeten zitten en je rpm afwijking onder de +/-0,15%
dit is bijv. mijn dual 721 (geen quartz):

dit 1 van mijn ps-x75 (wel quartz):

Om een beeld te geven van verschillende apps (hier: android) en tafels.
Maar je moet dus ook op heel veel andere dingen letten: speling op de lagers in de arm, en als je de arm balanceert (laat zweven) en de AS op 0 zet, en 'm horizontaal een heel klein zetje geeft zodat deze over het plateau zweeft (altijd naaldbescherming monteren), dan mogen er in die beweging geen 'dode punten' zitten (waar de lagers dus aanzienlijk stroever lopen).
Hoe vloeiender de beweging, hoe beter.
Lagerspeling check je door heel zachtjes aan de arm (naar voren/achteren) te trekken. Daar mag geen speling in zitten, of hooguit een heel klein (echt heel klein) 'tikje' voelen. Dat tikje is een teken dat de arm met hele lichte speling gemonteerd is. is ook goed.
Speling van de buitenste gimbal (dus wat de arm horizontaal doet bewegen) is wat lastiger. Daarvoor zou je de gimbal (bij de arm basis) kunnen beetpakken en lichtjes naar boven/beneden trekken/duwen. Ook daar mag je hooguit een klein tikje voelen. Maar als die lagers niet goed zijn zou dat met de zweeftest van de arm naar voren moeten komen (te strakke instelling althans)
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 22-04-2026 16:52 ]
Qua toerental wil ik hier toch wel een kanttekening bij plaatsen. In de praktijk kan de afwijking qua toerental en wow en flutter bij een goede draaitafel best nog wel wat groter zijn als je met een telefoon meet. Grote uitschieters moet je natuurlijk mee uitkijken, maar ik heb ook wel eens 0,4% wow en flutter gemeten op een DT die prima was. Daarnaast zijn de verschillen tussen telefoons ook best groot als het op toerental aankomt. Mijn IPhone geeft structureel veel te hoge waardes bijvoorbeeld.mr_petit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:46:
[...]
En iets van een rolletje plakband oid dat je in het midden over de spindel kan leggen zodat je daar bovenop je smartphone kan leggen. In het midden krijg je een veel betere uitlezing (balansissue etc)
De daadwerkelijke rpm is wat minder belangrijk omdat dit per smartphone behoorlijk kan verschillen, maar hij maar je min/max speed (Wow 2 sigma etc) moet goed zijn.
Je snelheid kan (afhankelijk van de telefoon) rustig 0,3% afwijken (let op, niet 0,3rpm, da's wat veel), maar je wow 2 sigma zou onder de 0,1% moeten zitten en je rpm afwijking onder de +/-0,15%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je moet dus ook op heel veel andere dingen letten: speling op de lagers in de arm, en als je de arm balanceert (laat zweven) en de AS op 0 zet, en 'm horizontaal een heel klein zetje geeft zodat deze over het plateau zweeft (altijd naaldbescherming monteren), dan mogen er in die beweging geen 'dode punten' zitten (waar de lagers dus aanzienlijk stroever lopen).
Lagerspeling check je door heel zachtjes aan de arm (naar voren/achteren) te trekken. Daar mag geen speling in zitten, of hooguit een heel klein (echt heel klein) 'tikje' voelen. Dat tikje is een teken dat de arm met hele lichte speling gemonteerd is. is ook goed.
Speling van de buitenste gimbal (dus wat de arm horizontaal doet bewegen) is wat lastiger. Daarvoor zou je de gimbal (bij de arm basis) kunnen beetpakken en lichtjes naar boven/beneden trekken/duwen. Ook daar mag je hooguit een klein tikje voelen. Maar als die lagers niet goed zijn zou dat met de zweeftest van de arm naar voren moeten komen (te strakke instelling althans)
Dat is wat anders, ik zou geen draaitafel voor €400 of €500 kopen die het niet goed doet.mr_petit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:03:
Maar hij vroeg: "klopt het dat als een DQ niet meer precies loopt deze niet meer te repareren is ?"
Dat "een DQ" (notabene) die niet meer goed loopt niet meer te repareren is dat vind ik een onzin stelling.
Dat klopt maar het kan in vrijwel alle gevallen prima gerepareerd (verdachte componenten vervangen en bijregelen) worden. Een ervaren reparateur kan dat ook zonder service manual, zeker als ie kennis van het betreffende merk heeft. Het principe van de modellen lijkt nogal op elkaar. En een Micro, dat is electronisch een JVC. Doorgaans prima te repareren.Quartz gestuurde tafels lopen niet zomaar ongelijk.
Ik vind het een prima advies om op te passen bij aankoop van een platenspeler, maar ik ben het echt niet eens met "oppassen voor (alle) DQ modellen". Dat zijn bakerpraatjes.rajunl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:14:
[...]
Ik ga morgen kijken hoe die loopt. Ik en de verkoper zeggen niet dat die niet goed loopt laat daar geen misverstand over ontstaan het is dat ik door second hand geadviseerd ben om op te passen met dq modellen vandaar mijn vraag hier.
qua toerental wel, maar ook qua WOW?Duclaasie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:07:
[...]
Qua toerental wil ik hier toch wel een kanttekening bij plaatsen. In de praktijk kan de afwijking qua toerental en wow en flutter bij een goede draaitafel best nog wel wat groter zijn als je met een telefoon meet.
Ik heb natuurlijk dit hele oude filmje:Daar zie je dat met 2 telefoons het werkelijke toerental ca. 0,23rpm afwijkt, maar de wow is bijna hetzelfde.
Er is hier ook wel eens iemand geweest en die had klachten over z'n tafel betreffende niet stabiel toerental, hoorde dus jengel waar hij zich erg aan stoorde, en daar zat 0,35% wow op.
Dus ik heb echt zoiets dat 0,3% het uiterst toelaatbare is voor wow en dat dat een slechte waarde is.
Het ligt er erg aan welke app je gebruikt. Bij de gele iPhone RPM app mag je die wow&flutter waarde van 0,15% gerust x2 doen. Bij de app waarvan jij een screenshot post is 0,15% wel een realistische grens. Maar als je een vrij zware telefoon niet helemaal goed in het midden legt dan kan je, zeker bij de wat minder sterke motoren met lichtere plateaus en minder snelle servo regelingen, best boven die waarde uitkomen.mr_petit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De beste direct drive draaitafels die vers zijn ingeregeld en gesmeerd doen in mijn ervaring op de gele iphone RPM app c.a. 0,07% a 0,09% RMS wow & flutter op 33 RPM. Op de 'universele' Android / iOS app halen die wel 0,02% of 0,03% RMS. Maar dan kijk je wel naar niveau DP-80, DP-75, QL-66, KP-9010, SP-15, PS-X70 enzo, dus echt de zwaardere draaitafels met zwaardere plateaus.
Al vind ik dat eigenlijk al vrij hoog voor wow.Cap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:26:
[...]
Bij de app waarvan jij een screenshot post is 0,15% wel een realistische grens.
Er valt waarschijnlijk prima naar te luisteren als draaitafel, maar zo draait mijn CEC BD-7000 bijvoorbeeld:

En dat is een riemaandrijver uit begin jaren 70, zonder quartz.
Dus ik vindt dat een dq-41 het beter zou moeten doen (dus meer in de trant van mijn ps-x75 cijfers. Veel moderner, quartz, DD noem maar op.
Ik zou ten minste verbaasd zijn als ik een quartz DD micro seiki zou kopen en deze minder goed zou meten (qua wow) dan mijn oude CEC.
Hoe die apple app zich verhoudt daar heb ik geen hands on ervaring mee.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 22-04-2026 18:14 ]
Welke app gebruik je? De gele RPM app geeft c.a. 2x zo hoge waardes voor wow & flutter als de "Turntable Speed" app met "RPM WoW' logo, die zowel voor Android als iOS beschikbaar is. Voor de gele RPM app vind ik 0,2% nog best binnen de marge vallen, hoewel niet helemaal optimaal is de draaitafel dan zeker niet stuk.Duclaasie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:07:
[...]
Qua toerental wil ik hier toch wel een kanttekening bij plaatsen. In de praktijk kan de afwijking qua toerental en wow en flutter bij een goede draaitafel best nog wel wat groter zijn als je met een telefoon meet. Grote uitschieters moet je natuurlijk mee uitkijken, maar ik heb ook wel eens 0,4% wow en flutter gemeten op een DT die prima was. Daarnaast zijn de verschillen tussen telefoons ook best groot als het op toerental aankomt. Mijn IPhone geeft structureel veel te hoge waardes bijvoorbeeld.
Wat betreft het toerental, dat kan per telefoon best flink afwijken dus de meting is onbetrouwbaar. Het is niet zo dat de meting op 33 toeren zeg 29 of 36 toeren mag aangeven hoor, en op 45 toeren ook geen 40 of 50. Dat zeker niet. Maar 1 toer ernaast, dat komt best voor. Dus een 32.33 of 34.33 meting hoeft zeker niet op een defect te wijzen, het kan net zo goed een afwijking van de telefoon gyroscoop zijn.
Op mijn iPhone heb ik bijvoorbeeld altijd een correctiefactor van rond de 0,995 (dit kan je instellen onder "Calibration" bij de gele RPM app). Maar die correctiefactor varieert / verloopt ook, het kan 0,9945 zijn maar ook 0,996. Dat zie je als je achter elkaar meerdere (stabiele) draaitafels test. Soms heb ik een stuk of 4 draaitafels staan ter duurtest, dan zie je dit soort patronen duidelijk ontstaan. Maar goed, dat zijn echt de absolute details voor de echte nerds, waar 99,99% van de personen zich echt niet mee bezig houdt.
Is ook vrij hoog en ik verwacht beter. Maar er zullen genoeg 'werkende' draaitafels zijn die 0,15% doen. Nieuwe al helemaal.mr_petit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:38:
[...]
Al vind ik dat eigenlijk al vrij hoog voor wow.
Er valt waarschijnlijk prima naar te luisteren als draaitafel, maar zo draait mijn CEC BD-7000 bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
En dat is een riemaandrijver uit begin jaren 70, zonder quartz.
Dus ik vindt dat een dq-41 het beter zou moeten doen (dus meer in de trant van mijn ps-x75 cijfers. Veel moderner, quartz, DD noem maar op.
(Dat gezegd, een DQ-41 of 43 in optimale staat zal het iets minder goed doen dan een PS-X75 in optimale staat. Het plateau is wat lichter, en de JVC servo regeling gaat met een gekartelde metalen ring met een diameter van ca 10 cm die boven het PCB zit met de FG banen. Een Sony PS-X model en ook de betere Denon heeft een magnetisch pulsspoor van ca 1000 Hz aan de binnenrand van het plateau (ik denk een diameter van ca 28 a 29 cm). Die grotere straal laat een nog wat snellere, preciezere regeling toe. Die kleinere straal van de JVC servo ring zorgt er ook voor dat kleine centreerfouten van de gekartelde ring / de FG banen harder doorwerken (als herhaalde jengel per omwenteling, net zoals bij een slecht gecentreerde LP) dan evengrote centreerfout van een Sony of Denon magneetspoor. Maar dit is allemaal geneuzel in de marge en staat daarom tussen haakjes.
De gele RPM app geeft consequent bijna dubbel zo hoge wow & flutter waarden als de "turntable speed rpm wow" app, vandaar dat ik het noem. Ik gebruik meestal beide apps (op dezelfde iPhone) als ik een draaitafel meet, dus heb een mooie database waarbij je al die RMS wow&flutter waarden met van de laatste app met ca een factor 2 kan doen om de waarde van de eerste app te krijgen. Ik heb ook een Samsung Galaxy Android telefoon die met de "turntable speed rpm wow" app dezelfde wow&flutter meet als diezelfde app op de iPhone.
-----------------------------------
Nou zijn dit wel allemaal dingen waar dus 99% van de mensen die een draaitafel hebben zich helemaal niet mee bezig houden, dus ik wil @rajunl toch vooral op het hart drukken zich niet bang te laten maken voor dit soort verschillen tussen een Micro DQ-41 en een Sony PS-X75 of Denon DP-75: het is allemaal binnen de marge van de betere klasse direct drive draaitafels. Het gros van de mensen heeft nieuwe, (veel) slechtere platenspelers (belt drive of chinese direct drive) die uit de fabriek veel grotere snelheidsafwijkingen hebben en ook meer wow & flutter.
Ook wil ik @rajunl op het hart drukken je niet bang te laten maken door statements dat "als een DQ niet meer precies loopt is hij niet meer te repareren", want dat is veel te generaliserend.
Die uitspraak is net zoiets als roepen dat, ik doe maar een schot voor de boeg, "een Thorens TD nooit meer goed zal lopen als ie eenmaal begint af te wijken". Een onzinnig, veel te generiek statement. Ik wantrouw mensen die dit soort generaliserende uitspraken doen.
Ten eerste omdat alle DQ modellen dan over één kam geschoren worden. Ten tweede omdat ook de stelling dat als één exemplaar X niet meer goed loopt, dit niet meer goed te krijgen is een belachelijke generalisering is die niet hard te maken is. Een niet goed lopende platenspeler kan allerlei oorzaken hebben en dus is er vooraf geen uitspraak te doen over hoe / of het te repareren is zonder de oorzaak van het defect te kennen.
Wat is dat trouwens, 'precies lopen'? gaat het om snelheid of wow & flutter?
En... hoe precies is precies precies. Pun intended.
Het komt mij gewoon over als bangmakerij van iemand die niet wil dat je elders een DQ koopt, maar iets bij hem.
Of bangmakerij voortkomend uit technische onwetendheid.
Zou ie trouwens dan die DQ-31 ook niet aan je willen verkopen? Want immers, dat is een DQ en als die niet eenmaal meer precies op snelheid lopen... ik ben benieuwd.
PS ik zal nog even kijken of ik op basis van het PCB snel kan achterhalen met welke JVC draaitafel de DQ-41 qua elektronica overeenkomt. Want van die JVC is dan vast een service manual beschikbaar.
[ Voor 63% gewijzigd door Cap op 22-04-2026 20:54 ]
Zoals gezegd nog even gekeken naar met welke JVC deze Micro DQ-41 overeenkomt.
Dit is de binnenkant van de DQ-41 (gemodificeerd met blokjes hout en dempingsmateriaal om resonanties te onderdrukken, maar elektronisch origineel):

De kenner ontwaart de VC5021 drive IC (met de witte sticker en rode belettering, man. Toshiba Denki) die JVC gebruikte in verschillende van zijn betere quartz direct drive modellen. Dus vanaf het moment dat ik dit zag wist ik eigenlijk wel dat ik goed zat met mijn "het is elektronisch stiekem een JVC" veronderstelling.
Dan hebben we hier de JVC QL-F61 (service manual beschikbaar):

Je ziet direct de identieke motor en de grote overeenkomsten tussen het motor drive board. Sterker, nog, het is vrijwel hetzelfde PCB met iets meer componenten, dit zal te maken hebben met het feit dat de JVC QL-61F een volautomatische draaitafel is en dus wat meer sturing circuits zal hebben.
Een andere sterk gelijkende draaitafel is de JVC QL-A5. De motor verschilt iets, maar je ziet al aan de opbouw van het PCB en de componenten erop dat er veel overeenkomsten zijn. De service manuals van de QL-61F en QL-A5 zijn beschikbaar dus de boel valt echt prima te repareren voor de doorsnee reparateur. En dit zijn dus ook meteen exemplaren om evt een kapotte IC van de sourcen, mocht zoiets al stuk gaan.
In de QL-Y3F zit ie ook, en mogelijk nog wel meer JVC draaitafels van rond 1980-1982.
De QL-A5:

En wat dachten jullie van de Braun Atelier P3 (service manual ook beschikbaar)? Herkenbaar? Identieke motor en motor PCB als de QL-F61.

Tot slot nog om mijn punt de onderstrepen wat betreft de "een DQ die niet meer goed loopt is niet meer te repareren" stelling, hier een DQ-43:

Je ziet een heel andere motor, met een ander circuit, en andere IC's dan bij de DQ-41.
Dus dit onderschrijft maar weer dat de stelling dat "een DQ die niet meer goed loopt niet meer te repareren is" een bakerpraatje is.
Dit is de binnenkant van de DQ-41 (gemodificeerd met blokjes hout en dempingsmateriaal om resonanties te onderdrukken, maar elektronisch origineel):

De kenner ontwaart de VC5021 drive IC (met de witte sticker en rode belettering, man. Toshiba Denki) die JVC gebruikte in verschillende van zijn betere quartz direct drive modellen. Dus vanaf het moment dat ik dit zag wist ik eigenlijk wel dat ik goed zat met mijn "het is elektronisch stiekem een JVC" veronderstelling.
Dan hebben we hier de JVC QL-F61 (service manual beschikbaar):

Je ziet direct de identieke motor en de grote overeenkomsten tussen het motor drive board. Sterker, nog, het is vrijwel hetzelfde PCB met iets meer componenten, dit zal te maken hebben met het feit dat de JVC QL-61F een volautomatische draaitafel is en dus wat meer sturing circuits zal hebben.
Een andere sterk gelijkende draaitafel is de JVC QL-A5. De motor verschilt iets, maar je ziet al aan de opbouw van het PCB en de componenten erop dat er veel overeenkomsten zijn. De service manuals van de QL-61F en QL-A5 zijn beschikbaar dus de boel valt echt prima te repareren voor de doorsnee reparateur. En dit zijn dus ook meteen exemplaren om evt een kapotte IC van de sourcen, mocht zoiets al stuk gaan.
De QL-A5:

En wat dachten jullie van de Braun Atelier P3 (service manual ook beschikbaar)? Herkenbaar? Identieke motor en motor PCB als de QL-F61.

Tot slot nog om mijn punt de onderstrepen wat betreft de "een DQ die niet meer goed loopt is niet meer te repareren" stelling, hier een DQ-43:

Je ziet een heel andere motor, met een ander circuit, en andere IC's dan bij de DQ-41.
Dus dit onderschrijft maar weer dat de stelling dat "een DQ die niet meer goed loopt niet meer te repareren is" een bakerpraatje is.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 23-04-2026 08:56 ]
Interessante post! Die JVC's zijn idd als 2 druppels water, dus dat hoeft totaal geen probleem te zijn.
En idd ook alle DQ's over 1 kam scheren is klinklare onzin.
Ik schreef dan wel dat in een DQ43 wel een heel andere aandrijving zou kunnen zitten uit speculatie (omdat dat wel vaker voorkomt), maar het blijkt hier ook daadwerkelijk zo te zijn. Dus 2 oplopende modellen die totaal niet te vergelijken zijn, wat imo heel normaal is. De aandrijvingen (en andere onderdelen) van hogere modellen worden vaak door een hele andere fabrikant gemaakt dan die van de lagere modellen.
En idd ook alle DQ's over 1 kam scheren is klinklare onzin.
Ik schreef dan wel dat in een DQ43 wel een heel andere aandrijving zou kunnen zitten uit speculatie (omdat dat wel vaker voorkomt), maar het blijkt hier ook daadwerkelijk zo te zijn. Dus 2 oplopende modellen die totaal niet te vergelijken zijn, wat imo heel normaal is. De aandrijvingen (en andere onderdelen) van hogere modellen worden vaak door een hele andere fabrikant gemaakt dan die van de lagere modellen.
@mr_petit en @Cap chapeau voor jullie heldere uitleg mijn dank is super groot 👏.
Blij om te weten dat in de toekomst, mocht er wat gebeuren met de DQ, ik niet bang hoef te zijn dat die niet gerepareerd kan worden.
Ik ga nu met een hele andere insteek naar de DT kijken.
Maakt het gewicht van de telefoon nog wat uit ? Ik heb een Samsung ultra die is best zwaar dan kan ik waarschijnlijk beter een iPhone gebruiken?
Blij om te weten dat in de toekomst, mocht er wat gebeuren met de DQ, ik niet bang hoef te zijn dat die niet gerepareerd kan worden.
Ik ga nu met een hele andere insteek naar de DT kijken.
Maakt het gewicht van de telefoon nog wat uit ? Ik heb een Samsung ultra die is best zwaar dan kan ik waarschijnlijk beter een iPhone gebruiken?
Ik zou het niet te moeilijk maken, maar als je toch een iPhone hebt liggen: lichter en compacter is wel beter. De betreffende app die @mr_petit liet zien in zijn screenshots is op beide OS-en beschikbaar. Je kan ze ook allebei meenemen en vergelijken. Waarschijnlijk geven ze dus sowieso een verschillende RPM aan vanwege de afwijkingen tussen telefoons. 
@mr_petit zeker, en al helemaal bij Micro Seiki omdat ze zelf geen elektronische direct drive circuits ontwierpen. Hun kracht was er een mooie kast om zetten, vaak met mooi houtfineer en glanzende echtmetalen knoppen, met een gestyled plateau en een interessante arm.
De DQ-44 is bijvoorbeeld ook weer een platenspeler die nul overeenkomst heeft met de -43 en -41, en gemaakt door Fujiya die vrijwel dezelfde draaitafel maakte voor oa NEC, Telefunken, Universum. Ik geloof dat @cmndr_adama de NEC had staan want die plaatste daar ooit een foto van de internals van. Dat lijkt allemaal heel erg op de DQ-44, maar is totaal anders dan de DQ-43 en ook -41. De DQ-50/DD-8 is dan weer een 'echte' JVC met de VC5021 IC, maar een andere, zwaardere motor die weer gebruikt werd in allerlei andere JVC draaitafels. Maar ik vermoed dat het circuit van de DQ-50/DD-8 principieel weer grotendeels overeenkomt met dat van de QL-F61/A5 en micro DQ-41.
@mr_petit zeker, en al helemaal bij Micro Seiki omdat ze zelf geen elektronische direct drive circuits ontwierpen. Hun kracht was er een mooie kast om zetten, vaak met mooi houtfineer en glanzende echtmetalen knoppen, met een gestyled plateau en een interessante arm.
De DQ-44 is bijvoorbeeld ook weer een platenspeler die nul overeenkomst heeft met de -43 en -41, en gemaakt door Fujiya die vrijwel dezelfde draaitafel maakte voor oa NEC, Telefunken, Universum. Ik geloof dat @cmndr_adama de NEC had staan want die plaatste daar ooit een foto van de internals van. Dat lijkt allemaal heel erg op de DQ-44, maar is totaal anders dan de DQ-43 en ook -41. De DQ-50/DD-8 is dan weer een 'echte' JVC met de VC5021 IC, maar een andere, zwaardere motor die weer gebruikt werd in allerlei andere JVC draaitafels. Maar ik vermoed dat het circuit van de DQ-50/DD-8 principieel weer grotendeels overeenkomt met dat van de QL-F61/A5 en micro DQ-41.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-04-2026 07:12 ]
Nee gewicht maakt niet uit. Ik speel soms met een extra vacuumplatter van 1kg en dat loopt net zo stabiel.rajunl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:16:
Wat met de telefoon wel uitmaakt is dat deze goed in het midden op de spindle ligt. Je moet dus een vrij breed rolletje tape, of een wc rol (stuk afgeknipt) oid, dus een verhoogd iets wat om de spindle past om je telefoon op te leggen mooi in het midden.
Als je je telefoon meer aan de zijkant op het platter ligt, dat zie je wel gelijk qua wow/flutter
En je kan natuurlijk beide telefoons gebruiken op elkaar zoals dat filmpje van mij. Zie je gelijk de verschillen.
Maar als de verkoper aangeeft dat hij nooit problemen heeft, dan verwacht ik gewoon dat de tafel OK is.
Het is meer met oudere tafels met zo'n stroboscooprand en potmetertjes om de snelheid af te regelen dat je soms problemen ziet (vuile potmeters, of intern nog moeten bijstellen etc). Quartz is meestal gewoon betrouwbaar. En hij staat in een opstelling dat hij gewoon gebruikt wordt.
Je moet natuurlijk ook de rest goed bekijken. Dus arm, maar ook rare beschadigingen, of de scharnieren van de stofkap ok zijn (blijft de stofkap open staan; op de foto wel, maar morgen ook?), inspecteer de voetjes. Zijn die vergaan? zitten er nieuwe onder? (voetjes zijn een ding bij MS) Hij schrijft van wel, maar wat zit er nou werkelijk onder
Zijn die nieuwe voetjes wel hoogte instelbaar? (belangrijk om de tafel volledig waterpas te stellen)
Dat soort dingen. Check ook die lift waarbij aangegeven wordt dat die geserviced is. Gaat die lift mooi langzaam op en neer of lijkt het erg snel te gaan.
En neem een plaat mee, of leen daar een plaat (ik neem aan dat die spelend opgesteld staat), en als de naald op de plaat staat, kijk (vanaf de zijkant) of de arm horizontaal staat.
Er zit namelijk een koolstof spacer tussen het element en de headshell. Ik vraag me af waarom. Is die mat van kurk veel dunner dan de originele mat? (ik vermoed dat dat de reden is; ik weet niet of de arm in hoogte verstelbaar is) Of vraag daar gewoon naar. Het element zit wel mooi vast met plexiglas schroefjes lijkt het.
Er is wel gemodificeerd in het verleden. Die headshell die erop zit is niet origineel, of ze hebben de kabeltjes vervangen. Maar het ziet er wel allemaal netjes uit. Misschien is die spacer ook daarvoor, dat die headshell net wat anders was oid.
Eigenlijk zou je het element ook moeten checken als je denkt dat een groot deel van het bedrag wat je betaalt in dat element zit (zelf denk ik dat dat wel meevalt).
Het element slijt namelijk. Maar gezien het bedrag is het mooi als het element in goede staat is, maar niet heel erg als het kats versleten is.
Maar goed, een element testen op slijtage is heel lastig en kan je eigenlijk niet ter plekke doen.
Daarvoor heb je òf een goede microscoop en speciale belichting nodig, of bepaalde testplaten met bepaalde testtracks die je dan ook nog heel goed kent.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 22-04-2026 22:43 ]
We weten het marktplaats bod, dat is laag, maar weten we het geaccepteerde bedrag dan ook? Zo ja dan heb ik dat ik dat gemist. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand ie een paar dagen geleden nog bijna niet wilde zakken van 575 nu akkoord gaat met 375. Zou met een verlaagde vraagprijs van 490 en een bod van 375 eerder denken aan een akkoord op 450. 
Maar goed, als de naald nog in orde is dan is het een mooie meevaller, want een shibata naald is geen instapper.
En op de foto's ziet het er allemaal wel verzorgd uit met dat VM95SH element, nieuwe kap, nieuwe zo te zien verstelbare voeten, carbon plaatje tussen headshell en element, zilveren lead wires, vd Hul kabel, en hoewel het mijn keuze niet zou zijn een nette op maat gemaakte kurken mat.
Het is zeker geen stoffige speler van zolder van iemand die niets van platenspelers weet / hem nooit gebruikt heeft.
Dus ergens heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Maar goed, als de naald nog in orde is dan is het een mooie meevaller, want een shibata naald is geen instapper.
En op de foto's ziet het er allemaal wel verzorgd uit met dat VM95SH element, nieuwe kap, nieuwe zo te zien verstelbare voeten, carbon plaatje tussen headshell en element, zilveren lead wires, vd Hul kabel, en hoewel het mijn keuze niet zou zijn een nette op maat gemaakte kurken mat.
Het is zeker geen stoffige speler van zolder van iemand die niets van platenspelers weet / hem nooit gebruikt heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 22-04-2026 23:07 ]
Dat zijn geen van den Hul kabels. Overigens vind ik dat streepje op arm en headshell eigenlijk een pre. Waarschijnlijk is de verkoper redelijk serieus met de hobby bezig.Cap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:02:
We weten het marktplaats bod, dat is laag, maar weten we het geaccepteerde bedrag dan ook? Zo ja dan heb ik dat ik dat gemist. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand ie een paar dagen geleden nog bijna niet wilde zakken van 575 nu akkoord gaat met 375. Zou met een verlaagde vraagprijs van 490 en een bod van 375 eerder denken aan een akkoord op 450.
Mooie deal! Welke versie is dit? Ik probeer hem te zoeken op Discogs, maar bij geen enkele versie staat iets over de Bernie Grundman mastering.Morales79 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:58:
[...]
Ik heb dit weekend Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman’s call met Bernie Grundman mastering en een fluisterstille persing nieuw gekocht voor €22,- incl verzendkosten.
Eens, al die zaken wijzen erop dat de verkoper zijn best heeft gedaan op de platenspeler.Duclaasie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:50:
[...]
Dat zijn geen van den Hul kabels. Overigens vind ik dat streepje op arm en headshell eigenlijk een pre. Waarschijnlijk is de verkoper redelijk serieus met de hobby bezig.
In zijn omschrijving staat "een v.d. Hul Interlink kabel", dus ik ben benieuwd wat de verkoper ermee bedoelt. Misschien de interne armbekabeling? Misschien alleen de kabel en niet de pluggen? Wie zal het zeggen. Mag ie aan @rajunl uitleggen.
Ja die! Zo ziet een DQ-44 er dus intern ook grotendeels uit.cmndr_adama schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:04:
@Cap klopt, de NEC AUP-8300e. dat was deze foto:
[Afbeelding]
En is inderdaad een Fujiya motor.
@Cap Ik heb even wat plaatjes van de DQ-44 bekeken en dat is inderdaad wel erg bijna hetzelfde. De NEC heeft een S arm, maar de arm basis is ook vrijwel gelijk. Ik ken Marktplaats handelaren die de NEC daarmee zouden verkopen als 'Gemaakt door Micro' of identiek aan de MS-DQ44
Overigens heb de NEC ook nog, die staat op zolder in het thuisatelier van mijn vrouw.
Overigens heb de NEC ook nog, die staat op zolder in het thuisatelier van mijn vrouw.
Eigenlijk is het gewoon kwestie van vragen en prijs is uitgekomen op 400 euro en dat is een koopje.Cap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:02:
Goede man is dus een hobbyist die graag restaureert
We weten natuurlijk niet hoeveel geld er echt overgedragen wordt. Is uiteindelijk ook niet zo belangrijk.ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:00:
[...]
Eigenlijk is het gewoon kwestie van vragen en prijs is uitgekomen op 400 euro en dat is een koopje.
€400 is zeker wel een goede investering, MS houdt natuurlijk goed z'n waarde in deze tijd als 'mythisch' merk met dito looks. Ook voor de hype/wederopstand waren MS spelers veel gevraagd en duur. Net als iets als een Thorens TD-320, itt de TD-160 (die toen €50 kostte in goede staat), dat terwijl ik nu heel veel (normale) TD-160 soms zie waar vrijwel evenveel voor wordt gevraagd als soms voor een TD-320.
Dus een TD-320 is de afgelopen 20 jaar ongeveer verdubbeld in waarde maar een TD-160 ver-6 of 7 voudigd...
De markt doet rare dingen.
Het is wat verkoper zelf vermeld heeft, maar maakt verder ook niet uit.mr_petit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:59:
[...]
We weten natuurlijk niet hoeveel geld er echt overgedragen wordt. Is uiteindelijk ook niet zo belangrijk.
€400 is zeker wel een goede investering, MS houdt natuurlijk goed z'n waarde in deze tijd als 'mythisch' merk met dito looks. Ook voor de hype/wederopstand waren MS spelers veel gevraagd en duur. Net als iets als een Thorens TD-320, itt de TD-160 (die toen €50 kostte in goede staat), dat terwijl ik nu heel veel (normale) TD-160 soms zie waar vrijwel evenveel voor wordt gevraagd als soms voor een TD-320.
Dus een TD-320 is de afgelopen 20 jaar ongeveer verdubbeld in waarde maar een TD-160 ver-6 of 7 voudigd...
De markt doet rare dingen.
En tja wat er tegenwoordig voor een "arbeiders " thorens gevraagd wordt , is gewoon van het zotte
Ja. Al is het natuurlijk nog steeds aanzienlijk minder dan wat je voor iets vergelijkbaars nieuw betaald.ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:04:
[...]
En tja wat er tegenwoordig voor een "arbeiders " thorens gevraagd wordt , is gewoon van het zotte
Maar het vergelijk tussen gebruikt en nieuw is altijd een manke vergelijking.
Ik bedoel, als ik kijk naar wat mijn beoordelingseisen zijn voor een tafel die 'enigzins audiofiel' te noemen is (ja, hele vage omschrijving), dan kom je voor een nieuwe tafel toch eigenlijk altijd tussen de €750 en €1000 uit zonder (goed) element.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over een project debut pro of een technics sl-1200mk7 (ook al is dat natuurlijk een dj tafel...)
Ik snap je wel , al is een technics sl1200mk7 niet meer zelfde kwaliteit als de 1200 series van vroeger, maar goed dat is mijn mening mk7 heeft lichter chassis en pitch fader is mindermr_petit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:17:
[...]
Ja. Al is het natuurlijk nog steeds aanzienlijk minder dan wat je voor iets vergelijkbaars nieuw betaald.
Ik bedoel, als ik kijk naar wat mijn beoordelingseisen zijn voor een tafel die 'enigzins audiofiel' te noemen is (ja, hele vage omschrijving), dan kom je voor een nieuwe tafel toch eigenlijk altijd tussen de €750 en €1000 uit zonder (goed) element.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over een project debut pro of een technics sl-1200mk7 (ook al is dat natuurlijk een dj tafel...)
En een project is niet mijn ding, maar ik ben ook ergens in de jaren 70 80 blijven hangen, uit die tijd komt voor mij persoonlijk het mooiste en leukste.
Maar goed koper van de MS DQ41 heeft verrekt goede deal, los van goede investering, het gaat om het genieten van muziek en met die platenspeler in goede setup gaat dat wel lukken
Een Pro-Ject audiofiel? Het ding heet niet voor niets Debut… Een Technics kan ik nog wel in komen, maar de “plankjes” in die prijsklasse blijft gewoon behelpen. Ook de duurdere Rega’s vind ik maar merkwaardig als je kijkt wat je krijgt voor je geld. In mijn optiek kun je tot een budget van 1,5K beter tweedehands zoeken dan nieuw. Voor dat geld zijn pareltjes te vinden die nieuwe spelers tot zeker 4-5K het leven heel moeilijk kunnen maken.mr_petit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:17:
[...]
Ja. Al is het natuurlijk nog steeds aanzienlijk minder dan wat je voor iets vergelijkbaars nieuw betaald.
Alle reissues sinds 2014 hebben de Grundman mastering voor zover ik weet. Zie BG in de runouts.Ken Wood schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:08:
[...]
Mooie deal! Welke versie is dit? Ik probeer hem te zoeken op Discogs, maar bij geen enkele versie staat iets over de Bernie Grundman mastering.
De mijne via Bol.com > andere verkopers gescoord. Zie dat hij nu €24 incl. is
Ja ik zou ook eerder een sl-1200mk2 kopen dan een mk7ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:40:
[...]
Ik snap je wel , al is een technics sl1200mk7 niet meer zelfde kwaliteit als de 1200 series van vroeger, maar goed dat is mijn mening mk7 heeft lichter chassis en pitch fader is minder
Ja maar ik bedoel meer van betreffende het aanbod van nu. Spul onder een debut pro is best basic, en als je echt laag gaat, dan kom je in tafels zonder antiskating, dus waar (imo) essentiele functionaliteit is weggelaten. Die noem ik ondermaats.En een project is niet mijn ding, maar ik ben ook ergens in de jaren 70 80 blijven hangen, uit die tijd komt voor mij persoonlijk het mooiste en leukste.
Mijn interesse ligt ook in de jaren 70 en 80. Toen was er de meeste ontwikkeling. Al zijn de echte massaloopwerken vooral daarna gekomen, maar na de jaren 80 waren er natuurlijk nog maar 2 klanten: DJ's en èchte hardcore audiofielen die iets imposants willen hebben (massaloopwerken). Dat zie je ook dat merken als clearaudio, transrotor, vyger, vpi, nottingham analogue etc echt opkwamen (bestonden natuurlijk al langer, maar meer in de schaduw, of voornamelijk elementen danwel mods)
[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2026 17:32 ]
Nee, niet audiofiel, maar 'enigzins audiofiel'. En dan vanaf de debut pro.
Tussen een debut pro en een dp-300f noem ik 'basic', en onder een dp-300f, waarbij ik spelers zonder antiskating bedoel, noem ik dat 'ondermaats'. Er mist immers essentiele functionaliteit om een ander element te monteren, wat dan bij veel van die dingen wel weer mogelijk is (project elemental en dat soort spul). Dat is echt spul voor mensen die helemaal niets met audio hebben.
Ja dat altijd, maar het ging even over nieuwkoop.In mijn optiek kun je tot een budget van 1,5K beter tweedehands zoeken dan nieuw. Voor dat geld zijn pareltjes te vinden die nieuwe spelers tot zeker 4-5K het leven heel moeilijk kunnen maken.
Gebruikt valt er rond 1,5k heel veel moois te vinden.
@Cap @mr_petit De DQ41 staat inmiddels bij mij 😁 dank jullie wel voor de informatie en aanbevelingen.
Zoals @ivo1969 al vermelde de verkoper is een hobbyist en heeft zeker wel verstand van DT. Hij heeft een mooie collectie staan. De speler heeft mij inclusief de benzine om heen en weer te rijden een kleine 460 gekost.
Zoals @ivo1969 al vermelde de verkoper is een hobbyist en heeft zeker wel verstand van DT. Hij heeft een mooie collectie staan. De speler heeft mij inclusief de benzine om heen en weer te rijden een kleine 460 gekost.
Aan een denon dp 300f, ook daar zou ik al niet aan beginnen , dan is er voor dat geld 2e hands ( mits goed onderhouden of beurt gehad) wel wat beters voor dat geld te kopen.
En anti skating zegt ook niet alles, een JOBO met all balance arm heeft ook geen anti skating, maar speler wint het toch echt wel van hedendaagse spelers met anti skating.
En tja een Debut wat voor uitvoering dan ook , wordt voor mij persoonlijk nooit audiofiel
En anti skating zegt ook niet alles, een JOBO met all balance arm heeft ook geen anti skating, maar speler wint het toch echt wel van hedendaagse spelers met anti skating.
En tja een Debut wat voor uitvoering dan ook , wordt voor mij persoonlijk nooit audiofiel
Gefeliciteerd!!! echt super man dat heb je mooi gedaan!!rajunl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:33:
@Cap @mr_petit De DQ41 staat inmiddels bij mij 😁 dank jullie wel voor de informatie en aanbevelingen.
En ja ik heb even met de goede man "gekletst" en hij heeft mooie draaitafels en heeft ze ook prachtig tentoon gesteld.
Hij heeft zelfde visie als ik heb, soms verdien je er wat op en soms klein verlies en dat laatste heeft hij dus bij de DQ41 gedaan
Ik heb heel lang met hem gekletst 😁. Super aardig super veel verstand van vintage draaitafels. Ben super blij dat ik de stap genomen heb om de DQ op te halen. Straks of morgen aansluiten.ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:35:
[...]
Gefeliciteerd!!! echt super man dat heb je mooi gedaan!!
En ja ik heb even met de goede man "gekletst" en hij heeft mooie draaitafels en heeft ze ook prachtig tentoon gesteld.
Hij heeft zelfde visie als ik heb, soms verdien je er wat op en soms klein verlies en dat laatste heeft hij dus bij de DQ41 gedaan
Foeiiii die speler ga je nog vandaag aansluitenrajunl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:39:
[...]
Ik heb heel lang met hem gekletst 😁. Super aardig super veel verstand van vintage draaitafels. Ben super blij dat ik de stap genomen heb om de DQ op te halen. Straks of morgen aansluiten.
Eerst ff wat werken enzo ben de hele dag kwijt geweest aan heen en weer rijden en kletsen 🙂ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:40:
[...]
Foeiiii die speler ga je nog vandaag aansluiten![]()
Met andere woorden een goede dag bestedingrajunl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:53:
[...]
Eerst ff wat werken enzo ben de hele dag kwijt geweest aan heen en weer rijden en kletsen 🙂
Zowieso en met goed resultaat!ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:56:
[...]
Met andere woorden een goede dag besteding
Ik ben benieuwd welke plaat je er als eerste op gaat afspelen....rajunl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:53:
[...]
Eerst ff wat werken enzo ben de hele dag kwijt geweest aan heen en weer rijden en kletsen 🙂
Gefeliciteerd man, mooie speler.
De "RPM WoW" app via een Pixel 6a geeft bij mijn Kenwood KD-7010 deze waardes:Cap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:39:De gele RPM app geeft c.a. 2x zo hoge waardes voor wow & flutter als de "Turntable Speed" app met "RPM WoW' logo, die zowel voor Android als iOS beschikbaar is. Voor de gele RPM app vind ik 0,2% nog best binnen de marge vallen, hoewel niet helemaal optimaal is de draaitafel dan zeker niet stuk.
Ja dat is echt een prima waarde.D_V schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:40:
[...]
De "RPM WoW" app via een Pixel 6a geeft bij mijn Kenwood KD-7010 deze waardes:
Maar de KD-7010 is natuurlijk ook een supermooie tafel met dat intern gegoten metalen frame onder de plint.
Het is imo trouwens wel zo dat op een gegeven moment een lagere wow of rpm waarde niet meer per sé beter is.
Op ASR zijn ze bijv. extreem aktief bezig om die wow/flutter waardes met zo veel mogelijk tools zo precies mogelijk te laten zien en een zo laag mogelijke waarde te halen, maar ik zie echt noooooit topics/tests/experimenten die onderzoeken bij welke waarde en in welke situaties wow/flutter nu hoorbaar wordt.
Daar interesseer ik mezelf juist voor. Wat moet je minimaal hebben voor lage waarde om met enige zekerheid te zeggen dat je dat nooit gaat horen.
Ik hou voor mezelf eigenlijk 0,2% aan (hoe je het meet is dan weer een andere discussie), omdat er hier ooit volgens mij iemand kwam met jengel klachten (al lang geleden) en die had zo'n el cheapo Lenco?
Als je zo'n tafel hebt, ben je duidelijk niet audiofiel, maar hij had de klacht en ik geloof dat die 0,35% gemeten had. Dus de kans is groot dat je het bij 0,3% ook hoort, dus hou ik maar 0,2% aan
Bij gebrek aan dieper onderzoek zeg maar
Maar dat soort dingen, dus wanneer zaken hoorbaar worden, zijn echt totaal onderbelicht in de audio industrie.
Iedereen is als een maniak bezig met het behalen van zo laag mogelijke wat voor waardes dan ook, maar niemand staat er bij stil wàt belangrijk is, en waar je dus je moeite (en geld) echt op moet richten als je geen hoorbare storingen wilt horen bij vrijwel alle LP's over het gehele bereik.
Nou voor mij is het een lp op zetten op een van mijn dual , Technics , Jobo, micro seiki en luisteren/; genieten.
Meeste muziek luister ik al haar of 50 en weet precies hoe ze moeten klinken. Een kleine afwijking ga je echt niet horen.
Ooit iemand gehad dat platenspeler jengelde ik hoorde het niet. Iemand anders laten luisteren ook niet. Tja wat moet je dan? Stroboscoop schijf erop. Blokjes blijven stil staan , maar toch hoorde hij het nog
Tja je kan het ook willen horen wat er niet is
Meeste muziek luister ik al haar of 50 en weet precies hoe ze moeten klinken. Een kleine afwijking ga je echt niet horen.
Ooit iemand gehad dat platenspeler jengelde ik hoorde het niet. Iemand anders laten luisteren ook niet. Tja wat moet je dan? Stroboscoop schijf erop. Blokjes blijven stil staan , maar toch hoorde hij het nog
Die apps zijn leuk maar hebben altijd een afwijking , en heb nu een 9a en die doet het hier beter dan met mijn oude 6a , maar dat terzijdeD_V schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:40:
[...]
De "RPM WoW" app via een Pixel 6a geeft bij mijn Kenwood KD-7010 deze waardes:
[Afbeelding]
Ja maar daarom moet je dus ook blind testen. En goed gecontroleerd dat je weet wat voor jengel je introduceert.ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
Als je blind test dan vallen dat soort mensen mensen die willen horen wat er niet is echt genadeloos door de mand. Maar dat soort mensen doen vaak geeneens mee met blind testen (heilige huisjes).
Ja, ik hecht er ook verder geen waarde aan, vond het wel geinig om een keer die app te gebruiken.mr_petit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:19:
[...]
Het is imo trouwens wel zo dat op een gegeven moment een lagere wow of rpm waarde niet meer per sé beter is.
Hmm een plate speler vanTechdas met een draaiplateau op basis van een lucht lager... Bijzonder en vooral: wat vinden de kenners hier ervan?
Link:
https://hifi.nl/artikel/3...lateau-op-luchtlager.html
Link:
Tja wat moet je er van vinden???rcor schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:16:
Hmm een plate speler vanTechdas met een draaiplateau op basis van een lucht lager... Bijzonder en vooral: wat vinden de kenners hier ervan?
Link:
Wat vind je er zelf van?
Kijk je kan het zo gek maken als je wilt , maar of het nog tot iets bijdraagt?
Mooi spul hoor, alleen de prijzen zijn iets minder grappig. Overigens licht de oorsprong van TechDas bij Micro Seiki. Kijk maar eens naar de overeenkomst met de RX-1500 bijvoorbeeld.rcor schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:16:
Link:
Van de week een Akai ap306 opgehaald van Marktplaats. Ik heb wel al een paar keer de 206 en 207 gehad maar nog nooit deze met quartz lock. Technisch was er weinig mee aan de hand, alleen heel erg smerig.
Ik heb nieuwe scharnieren besteld, maar de oude even (heel) quick en dirty gerepareerd zodat met z’n kappie open op de foto kon.
:strip_exif()/f/image/DGGyp2bGfZHMmDzKq1HkLNNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nieuwe scharnieren besteld, maar de oude even (heel) quick en dirty gerepareerd zodat met z’n kappie open op de foto kon.
:strip_exif()/f/image/DGGyp2bGfZHMmDzKq1HkLNNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is bijzonder en ook bijzonder duur. Sommige dingen zijn zinnig, sommige niet.rcor schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:16:
Link:
Het is wel technologisch behoorlijk geavanceerd.
Maar in die klasse (het losse deck zonder arm kost ca. 30k) zijn er ook zat tafels die veel minder voor dat geld bieden. Ik noem maar die uitgedorste Linn LP12 waar een apple designer wat aan geknutseld had. (en zo zijn er nog veel meer...)
Dus bij heel veel tafels van 30-100k heb ik zoiets van.....is dat het nou? en maar bij een paar heb ik zoiets van,.....veel te duur voor mij, maar als ik 30k moest stukslaan op een tafel zou dit een potentiële kandidaat zijn.
En dit techdas deck zou dat kunnen zijn, mits deze een vacuumplateau heeft. Ik weet niet of deze dat heeft, maar de air force V wèl. (ook hier de link met MS, MS heeft ook vacuumplateaus gehad; achter Techdas schijnt ook een gast te zitten die bij MS heeft gewerkt)
Een andere tafel die ik zou overwegen in deze klasse is de muse 3c van Reed (al kost die geloof ik de helft zonder arm). En dan ook met een Reed arm (die zou ik denk ik ook op een TechDAS V stoppen).
Die 0,03% wow interesseert me niet zoveel zolang deze geen systeem heeft om een plaat uit te lijnen à la wat Nakamichi had vroegah met hun Dragon. Want ook al is je plaat nóg zo goed (en let wel, platen kan je niet uitkiezen, je kan alleen kopen wat de artiest/maatschappij je geeft), excentriciteit van het spindlegat is eigenlijk altijd (aanzienlijk) groter dan die 0,03% wow van het (dit) deck.
Qua luchtlager zijn ze hier niet de enige in. Die zijn er meer, en je hebt natuurlijk ook tafels waar er wel een lagerpin is, maar die dan wel zwevend gehouden wordt door magneten (ik bedoel niet die maglev tafel, die heeft geen lagerpin). Dus wel een pin in een gat, maar de pin raakt niet de bodem (waar normaal de grootste krachten zitten en dus ook de meeste geluiden vandaan komen).
Maar een goed lager geeft veel minder geluid dan wat ooit hoorbaar op een plaat is, dus is het imo niet echt nodig om daar extreem op te gaan ontwikkelen. Het is een manier om extra geld te verdienen, je prijs te verantwoorden, maar niet om de weergave te verbeteren.
Wat dat betreft vind ik dat de audioindustrie op veel zaken tekortschiet om èchte problemen bij het afspelen van platen op te lossen.
Ik zou veel liever een tafel willen zien met excentermeting (à la nakamichi), en dan mèt een vacuumplateau. Die is er nog nooit geweest (al kan je wel een los AT666 vacuumplateau op een Nak leggen natuurlijk).
En dan een tangentiale arm à la Reed 5c. Al heeft die natuurlijk geen biotraceresque resonantiedemping. Dat zou erbij moeten, dan heb je volgens mij ongeveer àlle problemen bij het afspelen van platen gepareerd, wat de tafel/arm betreft dan.
De rest is aan het element.
En natuurlijk hopen dat je favoriete artiest/maatschappij een plaat op de markt zet die een beetje behoorlijk gesneden/geperst is. Daar moet het wel mee beginnen.
Bakpoeder en secondelijm trucknineball schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:13:
Ik vraag me af of iets als gipspoeder niet veel beter zou zijn (bakpoeder is denk ik gevoelig voor vocht). (ik gebruik dit soort methodes nooit maar wellicht interessant om ooit mee te experimenteren...).
Is zo'n Akai in jouw ogen nou een interessante tafel?
Hij zal ongetwijfeld prima werken maar echt 13 in dozijn zeg maar. Een beetje dezelfde functie in de markt als een pl-12D (prima, werkt, alles zit erop, niet flimsy maar ook geen audiofiele aspiraties) maar dan van de jaren 80. Soms zie ik er bedragen voor gevraagd worden waarvan ik denk......
Ik vind zelf van Akai eigenlijk alleen de AP 003//5/6 (uit m'n hoofd) enigzins interessant qua styling/materialen/functionaliteit.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2026 15:07 ]
Ook die Muse 3C hoor ik mindere verhalen over. Voor de een fractie van die prijs kun je met een gemodificeerde Garrard 401 of Lenco L75 minstens net zo ver komen.
Qua arm weet ik het met die tangentiale arm niet zo. Het zijn allemaal weer overgangen en lagers met bijkomende nadelen. Een luchtgelagerde tangentiale arm of een Thales met pivoterende headshell is dan weer een stuk simpeler in uitvoering. Overigens is tangentiaal ook niet heilig, want horizontale en verticale resonantie zijn daar behoorlijk verschillend.
Persoonlijk vind ik een Glanz MH-1000S qua klassieke armen wel interessant en qua modernere ontwerpen een Tri-planar ultimate wel leuk.
Qua arm weet ik het met die tangentiale arm niet zo. Het zijn allemaal weer overgangen en lagers met bijkomende nadelen. Een luchtgelagerde tangentiale arm of een Thales met pivoterende headshell is dan weer een stuk simpeler in uitvoering. Overigens is tangentiaal ook niet heilig, want horizontale en verticale resonantie zijn daar behoorlijk verschillend.
Persoonlijk vind ik een Glanz MH-1000S qua klassieke armen wel interessant en qua modernere ontwerpen een Tri-planar ultimate wel leuk.
Ik vind deze spelers heel erg mooi, en niet te vergelijken met een Pioneer 12 wat een simpele snaarspeler is. Dit zit wat mij betreft in de hoek van de Technics dd’s, en die zijn qua prijs nog meer gehyped.mr_petit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:05:
[...]
Bakpoeder en secondelijm truck![]()
Ik vraag me af of iets als gipspoeder niet veel beter zou zijn (bakpoeder is denk ik gevoelig voor vocht). (ik gebruik dit soort methodes nooit maar wellicht interessant om ooit mee te experimenteren...).
Is zo'n Akai in jouw ogen nou een interessante tafel?
Hij zal ongetwijfeld prima werken maar echt 13 in dozijn zeg maar. Een beetje dezelfde functie in de markt als een pl-12D (prima, werkt, alles zit erop, niet flimsy maar ook geen audiofiele aspiraties) maar dan van de jaren 80. Soms zie ik er bedragen voor gevraagd worden waarvan ik denk......![]()
![]()
Ik vind zelf van Akai eigenlijk alleen de AP 003//5/6 (uit m'n hoofd) enigzins interessant qua styling/materialen/functionaliteit.
Ik trok als eerst Roxy Music Avalon uit het rek dat was de eerste plaat.Pavv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:59:
[...]
Ik ben benieuwd welke plaat je er als eerste op gaat afspelen....
Gefeliciteerd man, mooie speler.
Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
:strip_exif()/f/image/MZ0xgbTTiwwzVrndZu567Ep7.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N2omZe2yHWgfrOqrTabvDw0c.jpg?f=user_large)