Dat is het dus: dat is een subchassis speler.
Ik ben er toch over uit dat een rubbergedempt zwaar chassis voor mij beter is.
Daarom bouw ik mijn Garrard 401 ook om. Die zit nu namelijk in een subchassis plint. Best mooi en ik geloof origineel Garrard (er zit iig een plastic logotje op), dus die looks wil ik behouden (vintage spullen in goede staat hou ik liever vintage dan dat ik er een moderne plint onder zet).
Ten eerste vind ik een vast gedempte plint veel makkelijker waterpas stellen. Dit is van invloed op je antiskating (en die meet ik dus met mijn orsonic side force checker; hoe meer je meet hoe meer cans of worms je vind).
Daarnaast wil ik er een AT666 vacuumplateau op leggen. Die weegt bijna een kilo. Een subchassis speler vindt dat niet leuk, je moet sowieso afstelbare veren hebben en die moeten dat ook nog aankunnen.
Ook heeft dat plateau een dikte van 1cm. Dat zou qua vta net kunnen voor een sl-1200 denk ik en sommige andere spelers.
Op mijn Sony PS-x75 past ie ook nèt, en aangezien die geen subchassis heeft, èn volautomaat is, voldoet die ook goed. Maar die heeft natuurlijk geen los afstelbare antiskating. Die gaat volledig elektronisch. Is misschien wel intern regelbaar, dat moet ik nog eens uitzoeken.
Zo'n JVC QL-Y model zou dus ook kunnen (eentje met sme headshell dan wel), maar ik weet niet of die qua VTA het redt.
Meestal hebben Japanse spelers die VTA hebben een range van +/-6mm. Da's dus te weinig voor dat plateau (9,5mm om exact te zijn). Maar...als er een hele dikke stofmat op ligt (4mm; bij die sony en technics het geval), dan laat je die weg.
En dan moet de spindellengte ook nog eens lang genoeg zijn. Die moet dus ruim boven die 9,5mm uitsteken (en niet de ronding) omdat er natuurlijk een plaat op moet passen.
Ik heb daarvoor ook nog een heel zeldzaam opzetstukje/inzetstukje die op/in het spindelgat van dat vacuumplateau past, maar er zit een overlap in. Er zijn dus spindlelengtes die te kort zijn om goed boven dat vacuumplateau uit te steken, maar te lang zijn om dat inzetstukje passend te krijgen.
Begrijp je het nog?
Op die Garrard 401 gaat het vacuumplateau goed passen met inzetstukje (en je kan in de aftermarket ook verlengde spindles als lagerpen krijgen)
Maar da's natuurlijk geen volautomaat. En ook geen DD. DD is natuurlijk verreweg het meest gebruiksvriendelijk. Werkt altijd. Geen onderhoud. Geen moeilijke onderdelen (ok elektronisch, maar veel blijft wel heel. Van een sl-1200 bestaan natuurlijk ook genoeg pcb's)
Als er geen elektronische demping in de arm zit wil ik ook een niet al te zware arm, maar wel met azimuth. Een sl-1200 arm voldoet daaraan, en de jelco arm die op m'n Garrard 401 gaat ook. Dus da's ook al een eis.
Maar elektronisch gedempt en een orsonic AS checker is niet echt een goede combo. Veel elektronische regelingen raken daarvan helemaal in de war omdat ze eigenlijk geen element waarnemen en dan lateraal compleet gaan zoeken. Daar heb ik misschien een oplossing voor maar dat is nog in een heel pril stadium en bestaat alleen nog als idee. Zal ooit in de praktijk getest moeten worden...
De complexiteit van de vinylhobby kent eigenlijk geen grenzen....