Acties:
  • +1 Henk 'm!
EMP schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:34:
[...]
De Pro-Ject Primary E wordt als tweede aangeraden door What Hi-Fi’s Best Buy guide en ze zijn er best lovend over, vandaar die optie.
Die hele whathifi lijst is imo uit onzin ontstaan en is waarschijnlijk 100% gesponsored.
De rega planar 1 staat er ook in; die heeft ook geen instelbare antiskating en er zijn talloze ervaringen en experimenten die aantonen dat de vooraf ingestelde antiskating ook nog eens veel te hoog staat.
Maar goed, ik ben een perfectionist, die regelmatig gaat meten aan tafels wat er nou eigenlijk speelt. En dat wordt in 99.9% van de reviews al helemaal achterwege gelaten.
Zou jij die links laten liggen, of raad je het mij ook af om die investering te doen. Als ik geen verschil ga horen met mijn oude Pioneer dan zou het inderdaad zonde zijn.
Ik raad je niet af te investeren in een draaitafel. Maar dat hoeft geen €500 te zijn.
Wil je per sé nieuw, dan zijn er imo maar 2 opties binnen je budget:
De project Debut (DC carbon is de huidige versie), of een Denon DP-300F. Die laatste heeft automatische functies; de project debut carbon is volledig handmating, heeft qua arm heel veel instelmogelijkheden (al zijn de extra mogelijkheden die deze heeft minder van belang dan de 100% noodzakelijke instellingen, te weten naalddruk en antiskating).
Ik denk dat beide producten niet echt onder voor elkaar doen. De debut carbon kan je wel verder upgraden met zwaardere plateaus etc maar dat loopt in de prijzen.

Ga je voor gebruikt, dan zijn er legio tafels op marktplaats te vinden tussen de €100 en €150 die wellicht een stuk beter zijn dan bovenstaande spelers. Veel oude spelers uit de jaren 70 en 80 zijn veel zwaarder gebouwd, hebben zwaardere plateaus en betere lagering en een betere aandrijving. Je moet alleen het kaf van het koren weten te scheiden, en dat vereist soms een beetje geduld en afwachten totdat je de juiste speler tegenkomt, en soms ook wat opknapwerk, zoals een stofkap polijsten of een drupje olie bij het lager doen. Dat hangt heel erg af van wat je koopt en wat je zelf aandurft.

Ik denk dat bijv. dit een hele mooie tafel is om op te bieden:
https://www.marktplaats.n...21-technics-sl-d303-pitch

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In aanvulling van de 2dehands weg (wat ik ook zou aanraden, mijn gehele setup is 2dehands), ik zoek in Google het type nummer van het apparaat in kwestie samen met de term 'audiokarma' of 'vinylengine' om te weten of iets degelijks of bucht is. Dit zijn beide Engelstalige forums met veel ervaringen en informatie over verschillende audio apparatuur.

Voordeel is ook dat de waarde minder hard zakt dan nieuw kopen. Wil je later je zwakste schakel vervangen, kun je het voor een kleine minderprijs weer verkopen in de meeste gevallen. (indien nog steeds in goede staat enzo)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:44

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:06:
Die hele whathifi lijst is imo uit onzin ontstaan en is waarschijnlijk 100% gesponsored.
De rega planar 1 staat er ook in; die heeft ook geen instelbare antiskating en er zijn talloze ervaringen en experimenten die aantonen dat de vooraf ingestelde antiskating ook nog eens veel te hoog staat.
Maar goed, ik ben een perfectionist, die regelmatig gaat meten aan tafels wat er nou eigenlijk speelt. En dat wordt in 99.9% van de reviews al helemaal achterwege gelaten.
[...]
Die hele site is een grote reclame folder (met hun kuch kuch... tientallen jaren ervaring met reviewen en advies geven... :+/) want elk Brits product krijgt 90% van alle gevallen al 5/5 sterren. Dan hebben ze alsnog een hele lijst aan nadelen die zwaarder dan de voordelen opwegen. Die site is gewoon echte misleiding als je er nog niet zo in thuis bent. Waarschijnlijk is deze groep ook hun doelgroep.

Gesponsorde websites vermijd ik dan ook direct en WhatHifi staat bij mij bovenaan. Dan lees ik liever nog Stereophile (al is die ook aardig gesponsord) die onderbouwen nog enigszins hun beredenering. Ik lees liever dan AVforums, deze zijn wat objectiever al blijft het altijd nog redelijk subjectief.. maar het blijft giswerk. En dan nog is elk apparaat weer anders in elk huishouden/luisterruimte. Al is WhatHifi wel een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet ;) . Dan lees ik nog HiFi.nl of als ik wil lachen Alpha-Audio (deze lui leven echt in sprookjesland hahaha).

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Sowieso, als je 2e hands koopt, en tot ongeveer €150 uitgeeft voor een speler, dan heb je nog ruim €150 over voor een goed element vergeleken met als je nieuw koopt, en bij die nieuwe spelers krijg je doorgaans het goedkoopste van het goedkoopste element.
EMP schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:08:
[...]

Als ik bijvoorbeeld Billy Jean van MJ’s Thriller vergelijk tussen de lp en spotify via een Chromecast Audio dongle (de uitvoering van exact het zelfde album) dan is vooral het hoog veel minder crisp bij de lp. De s-klanken en hi-hats lijken wel wat ruis op te zitten. Ook lijkt ik de instrumenten minder goed van elkaar te kunnen onderscheiden.
Ik heb voor het nummer Billy Jean even met 34 verschillende elementen een sample opgenomen (ca. 1,5min lang).
1e sample is met een sony XL-15 element. Dat is een jaren 80 element wat je kan vergelijken met de meeste elementen van die tijd die toen op draaitafels meegeleverd werd. Zo ongeveer zou je huidige speler ook moeten klinken als de naald nog goed is:
Sony XL-15:
https://audio.home.xs4all...y%20jean%20XL15%20DS.flac

2e sample is met een Audio technica AT-3600L. Dit is ongeveer een vergelijkbaar element met wat er op een denon DP-300F wordt meegeleverd en ik denk ook ongeveer vergelijkbaar met de elementen (goedkope ortofons) die op projects meegeleverd worden:
https://audio.home.xs4all...0jean%20at3600l%20DS.flac
Niet zo heel veel verschil met de XL-15, zeker niet met wat je omschreef hoe high hats klanken als ruis klinken.

Nu een AT-440mla, met microline naald. Deze zit wel iets boven de €150, maar is qua klank erg vergelijkbaar met een AT-vm95ML die €150 kost. Let op hoeveel meer detail in de highhats en ook hoeveel meer detail de ruisachtige scratches hebben (ik weet niet met wat voor instrument ze dat doen) als de bassline begint.
Hetzelfde geldt ook voor de s klanken in de zang. Van een hele andere kwaliteit. Alsof alle oversturing wegvalt, en er een deken voor de luidsprekers weggehaald wordt.
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac

Dit zijn dus typisch de extra details die je in de muziek krijgt als je een complexe naald (microline/microridge, shibata, Gyger 2, VdH2 etc) gebruikt.
Het verschil wat je hier hoort ga je niet bereiken met verschillende tafels. Wèl met goede afstelling overigens. Dus goed uitlijnen van je element, en je naalddruk en antiskating netjes volgens de waarden van de fabrikant is belangrijk.
Dit is overigens allemaal op een Sony PS-x555es Biotracer opgenomen, dus eventuele klankverschillen in uitlijning of verschillen in compliantie zijn eigenlijk niet aanwezig (daarom gebruik ik om verschillen aan te tonen ook het liefst zo'n type tafel)

Ik heb ook nog dezelfde sample met een AT-95e opgenomen. Dat is een veel gebruikt element en vergelijkbaar met een AT-VM95e. Dezelfde naald, alleen andere (vorm) body.:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
Het is ietsje beter dan een AT-3600L of een Sony XL-15, maar het verschil naar de de AT-440mla in detail (s klanken etc) is nog steeds heel erg groot. Voor die extra €100 (verschil tussen een AT-VM95e en AT-VM95ml) krijg je wel wat. (De opvolger van de gebruikte AT-440mla is overigens de AT-vm540ml. Die kost ongeveer €240)

Ik ben benieuwd of je huidige setup vergelijkbaar is met de 1e 2 samples hier, en of je verschil hoort met het 3e sample (at-440mla element) en of je dit vindt lijken op de spotify versies of welke digitale versie je dan ook maar hebt.
Maar uiteindelijk begint goede klank met een goede persing. Platen kunnen ongeacht van de speler en element heel veel slechter klinken dan de digitale versie, maar ook exact gelijk of zelfs veel beter.
Het goed persen van een plaat (en maken van de laquers etc) vereist wel heel veel vakmanschap en er gaat vaak veel mis. Mijn ervaring is wel dat moderne platen wat constanter van kwaliteit zijn.(niet per sé beter trouwens)
Het album thriller heeft daarbij dus als nadeel dat er ontzettend veel minuten muziek op elke kant geperst zijn. Dat heeft ten eerste een nadeel voor de lage tonen, omdat die veel ruimte innemen, en wellicht ook vervorming in luide klanken. Tegenwoordig zou zo'n album op 2 platen geperst worden.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2022 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:47:
[...]

Dan lees ik liever nog Stereophile (al is die ook aardig gesponsord) die onderbouwen nog enigszins hun beredenering.
Stereophile was vroeger nog wel aardig. Tegenwoording vind ik dat alleen lowbeats.de voldoet aan mijn verwachtingen van een echte 'review'.
Maar dat is dan ook eigenlijk de enige site waar ze echt gaan meten. Maar ook daar mis ik soms wel sommige metingen. Maar deze site is een heel groot verschil met zo ongeveer elke andere site. Omdat hun reviews een objectief gedeelte bevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
trouwens, als jullie een makkelijke manier willen hebben om meerdere muziekfiles te kunnen vergelijken als ze afspelen, dan kan je in audacity meerdere files importeren (je kan ze gewoon in het trackvenster slepen) en als je op afspelen drukt, dan kan je met de soloknop (die bij het betreffende kanaal/file hoort) steeds deze track als solo laten horen. Druk je op een soloknop van een andere track, dan springt de vorige track gelijk op dempen.:

zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/audacitymultitrack.jpg

(hier vergelijk ik dus de at-3600L sample met de at-95e sample)

Alle echte (DAW) mixprogramma's (cubase, logic pro, ableton live etc) hebben deze functionaliteit natuurlijk ook, maar het kan dus ook in audacity, wat meer een wave editor is (en gratis..)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:26
Hele tijd geleden dat ik 3 platen van ome Post in ontvangst heb mogen nemen.
Het is weer een gevarieerd gezelschap geworden. De buitenste 2 stonden alweer een maandje of 5 in bestelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH_ZcciyL0tY8UoY_k_5Uk180i4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2c7xnlj8gLkTlPq3LZI6lSYA.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Dat is een gevarieerde collectie inderdaad. Zijn dit de uitersten van je interesse?

[ Voor 44% gewijzigd door coinman63 op 09-04-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:26
@coinman63 ik heb idd een zeer gevarieerde collectie van Metal tot opera .. De nadruk ligt wel op (prog)rock en Blues, maar zeker ook wel smooth Jazz zoals Melody , Nina Simone etc.

Zeg maar voor elke moment/stemming een plaatje :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
Cap schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:37:
[...]

Het is niet moeilijk. Hier de uitleg.

Haal de naald uit het element, verwijder de bovenkant zoals getoond in het filmpje en zet dan het plateau terug. Nu kun je de speler bedienen zonder de kap en zie je wat er gebeurt. Leuk en leerzaam.

Bij het mechanisme dat de arm aanstuurt kan je oud uitgehard vet weghalen met een wattenstaafje met ethanol / ipa / wasbenzine en nieuw vet aanbrengen. Dat zwarte dunne vet dat je ziet zal nog goed zijn (niet uitgehard) en hoef je niet te verwijderen. Doorzichtig / vergeeld / verbruind vet dat je veelal aantreft op/rond de witte nylon delen is wel uitgehard en haal je weg.

Niet alle nylon delen hoeven ingevet, degenen die wel moeten staan op de foto hieronder die ik even heb gepikt uit dit prima reparatiedraadje en voorzien van commentaar in groen. Met name het kleine zwarte palletje en de witte nylon hevel hebben last van stroefheid door uitgedroogd vet, dit zorgt voor dat gewapper en gewip van de arm. Als je dit allemaal even naloopt loopt alles weer veel soepeler en geruislozer. Gebruik bij het palletje liefst siliconenvet en dan niet te dun maar een beetje stroperig, zoals kranenvet of iets dunner. Bij dun vet klakt dat palletje hard in en uit en dat bevordert de stille werking niet.

[Afbeelding]

Ook de pitch controls (rode pijlen foto hieronder) nog even door het gaatje inspuiten met een beetje contact spray voor een stabiele en goed in te stellen snelheid. Pitch controls een flink aantal keren heen en weer draaien voor een stabiele snelheid. Met de potmeters erboven (gele pijlen) kan je vervolgens zo afstellen dat de snelheid precies 33 en 45 rpm is als de pitch controls in het midden (! ;)) staan. De start stop switch kan je meteen ook even meenemen met wat contact spray.

Er zit ook nog een groot wit tandwiel onderaan het mechanisme, deze heeft als het goed is wel wat (uitgehard) dik vet aan de tandjes zitten en in de spiraalvormige geul bovenop het tandwiel waarin een metalen palletje van het mechanisme loopt.

Het hoeft niet, maar voor het mooiste soepele en geluidloze resultaat kan je dit ook schoonmaken. Je kan het tandwiel gemakkelijk handmatig draaien door het mechanisme te activeren (grote metalen hevel) en dan aan de spindle te draaien.
Die geul wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door het mechanisme maar hij is wel her en der te zien. Voor zover je er bij komt vanaf boven kan je dit doen met met een wattenstaafje en wat alcohol en vervangen door wat nieuw vet. Dat vet in de geul verspreidt zich dan vanzelf wel dankzij het metalen palletje dat er doorheen loopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder kan je de armlift nog voorzien van nieuw dik siliconenvet, echt dat hele dikke: 300.000 cst of 500.000 cst. Dan daalt de naald mooi langzaam op de plaat en komt de arm ook rustig omhoog bij het liften, in plaats van "plof en wip". :)

Witte pijl eerste fotootje, daar zit een veer om de cilinderbuis heen die de armlift terug omhoog duwt. Je kan siliconenvet toevoegen door met een tandenstokertje wat klodders tussen de veer op de cilinderbuis smeren, dan de lift een aantal keer heen en weer duwen. Als het goed is pakt ie het vet op en wordt de werking gedempt.

Je kan ook de boel helemaal demonteren en het direct op de cilinder smeren, rode pijlen foto 2. Maarrr. daarvoor moet de boel onder de armbase wel uit elkaar en je moet heel voorzichtig zijn met de toonarmdraadjes... optioneel dus. En als je dan toch bezig bent dan ook meteen de punten op foto 3 voorzien van pijlen mee in het schoonmaken/smeren met dat dikke siliconenvet. Je wordt beloond met een soepel doch stabiel en gedempt werkende armlift.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan eventueel nog een beetje poetsen en eventueel de kap polijsten / dofheid wat camoufleren met laagje wax erover en... "als nieuw"! :P

PS @andere-Technics-bezitters van (semi-)auto spelers net S-arm: bij jullie speler werkt dit allemaal op (vrijwel) dezelfde manier en kan je de boel zo ook weer voor vele jaren mooi soepel werkend krijgen. ;)
Een jaar of 2 later ein-de-lijk tijd gevonden om al deze stappen te doorlopen. Kwam een heel eind maar de arm blijft haperen na de start. Goed, dat beïnvloedt de werking verder niet, maar had het wel mooi gevonden als ik dit euveltje verhelpen kon.

Ben nur 4 uurtjes bezig geweest, alles schoongemaakt en opnieuw ingevet (behalve de toonarm demper, dat vond ik dan toch wat te tricky). Ook de pitch controls zijn nu weer soepel en gaan zeer precies.

Dus, heel erg verlaat, dank hiervoor! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

mr_petit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:53:
Sowieso, als je 2e hands koopt, en tot ongeveer €150 uitgeeft voor een speler, dan heb je nog ruim €150 over voor een goed element vergeleken met als je nieuw koopt, en bij die nieuwe spelers krijg je doorgaans het goedkoopste van het goedkoopste element.

[...]

Ik heb voor het nummer Billy Jean even met 34 verschillende elementen een sample opgenomen (ca. 1,5min lang).
1e sample is met een sony XL-15 element. Dat is een jaren 80 element wat je kan vergelijken met de meeste elementen van die tijd die toen op draaitafels meegeleverd werd. Zo ongeveer zou je huidige speler ook moeten klinken als de naald nog goed is:
Sony XL-15:
https://audio.home.xs4all...y%20jean%20XL15%20DS.flac

2e sample is met een Audio technica AT-3600L. Dit is ongeveer een vergelijkbaar element met wat er op een denon DP-300F wordt meegeleverd en ik denk ook ongeveer vergelijkbaar met de elementen (goedkope ortofons) die op projects meegeleverd worden:
https://audio.home.xs4all...0jean%20at3600l%20DS.flac
Niet zo heel veel verschil met de XL-15, zeker niet met wat je omschreef hoe high hats klanken als ruis klinken.

Nu een AT-440mla, met microline naald. Deze zit wel iets boven de €150, maar is qua klank erg vergelijkbaar met een AT-vm95ML die €150 kost. Let op hoeveel meer detail in de highhats en ook hoeveel meer detail de ruisachtige scratches hebben (ik weet niet met wat voor instrument ze dat doen) als de bassline begint.
Hetzelfde geldt ook voor de s klanken in de zang. Van een hele andere kwaliteit. Alsof alle oversturing wegvalt, en er een deken voor de luidsprekers weggehaald wordt.
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac

Dit zijn dus typisch de extra details die je in de muziek krijgt als je een complexe naald (microline/microridge, shibata, Gyger 2, VdH2 etc) gebruikt.
Het verschil wat je hier hoort ga je niet bereiken met verschillende tafels. Wèl met goede afstelling overigens. Dus goed uitlijnen van je element, en je naalddruk en antiskating netjes volgens de waarden van de fabrikant is belangrijk.
Dit is overigens allemaal op een Sony PS-x555es Biotracer opgenomen, dus eventuele klankverschillen in uitlijning of verschillen in compliantie zijn eigenlijk niet aanwezig (daarom gebruik ik om verschillen aan te tonen ook het liefst zo'n type tafel)

Ik heb ook nog dezelfde sample met een AT-95e opgenomen. Dat is een veel gebruikt element en vergelijkbaar met een AT-VM95e. Dezelfde naald, alleen andere (vorm) body.:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
Het is ietsje beter dan een AT-3600L of een Sony XL-15, maar het verschil naar de de AT-440mla in detail (s klanken etc) is nog steeds heel erg groot. Voor die extra €100 (verschil tussen een AT-VM95e en AT-VM95ml) krijg je wel wat. (De opvolger van de gebruikte AT-440mla is overigens de AT-vm540ml. Die kost ongeveer €240)

Ik ben benieuwd of je huidige setup vergelijkbaar is met de 1e 2 samples hier, en of je verschil hoort met het 3e sample (at-440mla element) en of je dit vindt lijken op de spotify versies of welke digitale versie je dan ook maar hebt.
Maar uiteindelijk begint goede klank met een goede persing. Platen kunnen ongeacht van de speler en element heel veel slechter klinken dan de digitale versie, maar ook exact gelijk of zelfs veel beter.
Het goed persen van een plaat (en maken van de laquers etc) vereist wel heel veel vakmanschap en er gaat vaak veel mis. Mijn ervaring is wel dat moderne platen wat constanter van kwaliteit zijn.(niet per sé beter trouwens)
Het album thriller heeft daarbij dus als nadeel dat er ontzettend veel minuten muziek op elke kant geperst zijn. Dat heeft ten eerste een nadeel voor de lage tonen, omdat die veel ruimte innemen, en wellicht ook vervorming in luide klanken. Tegenwoordig zou zo'n album op 2 platen geperst worden.
Thanks! Wat gaaf om de verschillen te horen!

Ik kon voor een hele mooie prijs een tweedehands pro-ject primary E krijgen vlak bij, en die heb ik gekocht. Ik weet dat er betere (tweedehands) apparatuur is, maar ik denk niet dat ik ooit elementen zal wisselen of andere dingen zal willen upgraden, dus de simpelheid vind ik eerlijk gezegd een pré.

Maar omdat ik het wel leuk vind om het verschil te horen en dat hier te delen; ik heb de Pioneer en de Pro-ject ook opgenomen! Via de line out van de versterker (die naar het tape deck hoort te gaan) de computer in en daar het level van de microfooningang zo afgesteld dat hij net niet de 100% aantipt op de hardste stukken.
Opgenomen met audacity op standaard settings en geexporteerd naar FLAC.

Hier staan de twee samples:
https://www.4shared.com/folder/XP7MXVFk/_online.html

Nu hier: https://1drv.ms/u/s!AkXFHOy4yOjZghb8gSncpx2AVJoq?e=7LdZYI
En in de post hieronder :)

Dat verschil is al enorm! Dus ik ben blij met mijn (wellicht niet heel audiofiele) aankoop, het is echt een upgrade! Ik kan het waarschijnlijk niet goed uitleggen, maar de flac files spreken boekdelen.

Verder heb ik vandaag op de mega record & cd beurs ook wat leuks weten te vinden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF0z0N6YRNymua_a5sToYxZV9w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJTkz4AEe0CapI7ytY1vdMBL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 09-04-2022 21:18 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EMP schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:43:
[...]

als iemand een betere file host weet houd ik mij aanbevolen
Ik kan je flacjes niet openen.
Ik heb ook geen account.

Bij onedrive (en volgens mij ook wel google drive) kan je ruimte publiekelijk maken zonder dat mensen een account moeten aanmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 09-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
dat dus ja.

"'Pioneer.flac' is unavailable.The file link that you requested is not valid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een Pro-ject Primary is sowieso geen audiofiele aankoop maar je luistert vooral naar een hele oude naald op de Pioneer vs een wsch zowat nieuwe op de Pro-ject. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-04-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EMP schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:43:
[...]

Opgenomen met audacity op standaard settings en geexporteerd naar FLAC.

Het is me gelukt om ze te downloaden.
Ik hoor vrijwel geen verschil. Ik kan zien dat het andere files zijn omdat de tafels ook andere snelheden lopen maar anders had ik gedacht dat je een loopje met ons nam. Als ik toch zou moeten kiezen denk ik dat ik de pioneer nog iets beter in het hoog vindt klinken

Ik heb ze even op m'n eigen webruimte gezet, en ik heb ze ook iets aangepast; de balans stond m.i. iets naar links, ook vergeleken met mijn eigen files (ik heb wel gechecked: je kanalen zitten niet omgekeerd).
Ik heb de loudness ook gelijk getrokken met mijn files.
Dus hier de pioneer file:
https://audio.home.xs4all...n/billyjean/Pioneer2.flac

En hier de project file:
https://audio.home.xs4all.../billyjean/Pro-ject2.flac

Ik vind mijn files wat helderder en levendiger klinken, zowel van de at95e als de at3600l (de at-440mla zit in een hele andere klasse), een eigenschap van veel AT elementen, maar dat kan ook aan de gebruikte phonopre liggen oid. Ik vind, als ik toch een vergelijk moet maken tussen de pioneer/project en de goedkopere at elementen, vooral het stereobeeld van de AT elementen breder. (waarbij de at95e beter is dan de at3600L.). Ik denk dat dat ook wel te meten zou zijn met een testplaat.

Maar m.i. presteert je pioneer eigenlijk even goed als je project. (in mijn oren wellicht nog iets beter al zou ik ze blind denk ik niet uit elkaar kunnen houden)
Alle 3 de tafels (dus de tafel die ik gebruikt heb, je pioneer en je project lopen volgens de beat in de files op behoorlijk verschillende snelheden. Welke de juiste snelheid heeft weet ik natuurlijk niet. Ik denk natuurlijk de mijne :+

Maar uit al deze samples blijkt maar weer eens dat wil je echt stappen in geluidskwaliteit maken, dat je moet investeren in een complexe naald. De verschillen tussen een bonded conische of elliptische naald en een Microline/Microridge zijn behoorlijk, en die verschillen worden alleen maar groter naar mate je nummers op de binnenste groeven gaat afspelen. Dit is nog maar nummer 2 (van de 5(!) nummers) op de kant.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 09-04-2022 20:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 09:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Twijfel twijfel, maar toch gekocht: Fear Inoculum van Tool. Een fraaie 5LP set, waarbij de B-kant val alle platen is voorzien van een ets.
Mooie dikke kartonnen en glossy hoes, en een zwaar boek. Erg mooi om grotere versies van het CD artwork te zien. De etsen op de LP's zijn minder indrukwekkend.
Maar het was mij natuurlijk te doen om de muziek. En de platen klinken als een klok! Een 'stille' persing waarvoor je het volume wat omhoog moet krikken. Geen kraakje te horen. Een mooi en vol geluid die zeker niet onder doet voor de CD.
Toch geen spijt van deze aankoop.
Op DIscogs staan er bergen te koop van mensen die hopen er een slaatje uit te slaan, maar de prijs is gelijk aan de winkelprijs dus als je dacht achter het net te vissen heb je dus geluk. Ik zag 'm op JPC.DE ook nog te koop staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZwr8GzebHOVqdFxsJIJXX9hMbc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgzJvNyjfjghWB5F0maCH2Ef.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Techmoan gaat vandaag in op de voorganger van de 78 toeren plaat... Erg leuk filmpje over de 2 en 4 minuten Edison spelers:

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anesthetize
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:09
Nyarlathotep schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:13:
Twijfel twijfel, maar toch gekocht: Fear Inoculum van Tool. Een fraaie 5LP set, waarbij de B-kant val alle platen is voorzien van een ets.
Hier zonder twijfel gekocht :9~ had geen idee dat dit eraan kwam, keek bij toeval even op de site van Sounds vanmorgen, gelijk besteld en vanmiddag naar Delft gesneld om op te halen.

Nu de vorige 3 albums nog eens een fatsoenlijke vinyl release geven * anesthetize droomt verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
Nyarlathotep schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:13:

Op DIscogs staan er bergen te koop van mensen die hopen er een slaatje uit te slaan, maar de prijs is gelijk aan de winkelprijs dus als je dacht achter het net te vissen heb je dus geluk. Ik zag 'm op JPC.DE ook nog te koop staan.
JPC mag ook wel in het lijstje van online-aanbieders komen te staan, ze hebben vaak releases die nergens meer te krijgen zijn en dan vaak ook nog voor een schappelijke prijs. Verzending is ook nog eens snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pman63 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:39:
[...]

JPC mag ook wel in het lijstje van online-aanbieders komen te staan, ze hebben vaak releases die nergens meer te krijgen zijn en dan vaak ook nog voor een schappelijke prijs. Verzending is ook nog eens snel.
Zojuist gecontroleerd en wat blijkt: JPC komt al voor in de lijst van webstores, precies zoals ik al had verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HUGz2KcGz4QYojNVuFHK870V.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afgelopen zaterdag ben ik naar de Brabanthallen in Den Bosch geweest voor de Mega CD / DVD / Platenbeurs die daar plaats vond in ruil voor de oude locatie in de jaarbeurs van Utrecht...

Aldaar niets van mijn Discogs wantlist gevonden, maar toch nog wat anders gevonden waar ik toevallig tegen aan gelopen was:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SECnThPJn_9P2_OphQhHy89DKj_h9yscmzhD5y3ibk77IuQ9wkdrwRAJd8oQ-HmbNIHD15QVVlp7_NlqDPUstsh92TGdnLvorH_gEKtgVXYSJ_MdXhZ1lXTuUTpmwj1hdJHiPCcVK2A=w2400

Wat zien we:
- Queen - Jazz
- Queen - Sheer Heart Attack
- John Fogerty - Hoodoo The Lost Album (een bootleg album volgens Discogs (dus nooit officieel goed opgenomen en uitgebracht, zo klonk hij ook op de platen draaier, helaas))
- Charly Lownoise & Mental Theo - Girls (12 inch maxi single)

Leuke score voor mij in ieder geval... Aan de andere die naar deze beurs zijn gegaan: wat was jullie score daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• speedobone
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Zondag in Den Bosch op de mega platenbeurs geweest. Was een prima evenement, heel geschikt zalencomplex. Utrecht wat dat betreft niet gemist.

Maar het viel me wel op dat er wat mij betreft weliswaar een groot, maar minder veelzijdig aanbod was. De UK stands waren grotendeels afwezig. Dat is erg jammer. Daarbij: steeds meer unofficial repress crap! Hoort niet thuis op een liefhebbers beurs naar mijn mening. En ik vind het ook weer veel duurder, met minder deals om te sluiten. Stands die verderop in de middag 30% korting geven lijkt leuk maar die zaten initieel 50% boven discogs mediaan prijs. Tja.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet goed heb kunnen scoren, de volhardende digger komt op deze beurzen toch altijd wel wat moois tegen en dus weer items van mijn wantlijst gescoord. Zoals je ziet ben ik wat meer van de alternatieve hoek…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_z-LIdxE4fgE9etppuX7eYGij4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgcAbFqOCCy8tLTrnj6jInav.jpg?f=fotoalbum_large

Vlnr:
Nitzer Ebb - Showtime
Chris & Cosey - Pagan Tango
Skinny Puppy - ViviSectIV
Recoil - Hydrology (Alan Wilder, Depeche Mode)
Skinny Puppy - Too Dark Park
Dolphin Brothers - catch the fall (ex. Japan)
The Church - Seance (australische 1st press)
Recoil - Bloodline
Camouflage - Methods of Silence

[ Voor 11% gewijzigd door speedobone op 11-04-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 00:30
nee, ik ga niet ineens de Aldi pushen, maar ik ben altijd benieuwd wat voor platenspelers langskomen in reclames. We hebben hier al eerder zo een speurtocht gedaan ( Radio 10 60-70 logo ) en daar kwamen jullie meteen uit. Wellicht gaat het nu weer lukken. Wat staat hier in beeld ?

YouTube: ALDI – Net zo vrolijk Pasen, maar dan goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn gok is een oude Pioneer PL-12ac:

Afbeeldingslocatie: https://www.hifispeaker.wiki/image/pioneer-pl-12ac-5143.jpg

Maar het kan ook een PL-15 zijn (dus niet de pl-15d)
YouTube: pioneer PL-15 classic belt drive 74'
Deze lijkt er nog iets meer op.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wCv4cMv/aldispeler.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zat nog ff te denken.....Een veel moeilijkere opgave is:
Welke plaat zet ze eigenlijk op? :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/h74C0J2/aldialbum.jpg

In ieder geval doet ze het niet op de goede manier want ze drukt haar vingers gewoon op de groeven.
....amateur! 8)7 :+

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
mr_petit schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:48:
Ik zat nog ff te denken.....Een veel moeilijkere opgave is:
Welke plaat zet ze eigenlijk op?
Ik zet in op It’ll End In Tears van This Mortal Coil of Reverence van Faithless…

Wie biedt meer??

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jbtroost schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:03:
[...]

Ik zet in op It’ll End In Tears van This Mortal Coil of Reverence van Faithless…

Wie biedt meer??
Die lijken er toch niet op?
Er is duidelijk een afbeelding van Jezus aan het kruis te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
Wel toepasselijk zo rond Goede vrijdag :)

Heb geen idee hoor verder welk album het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@mr_petit Zal ik eens bellen naar ze? Vinden ze vast wel grappig.
Goeie vraag trouwens, daar had ik weer niet op gelet namelijk.

Ik heb ze een bericht gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord.

Ondertussen zelf ook nog wat rondgezocht naar de plaat, en tsja, dat is natuurlijk een eitje :
Bach: St. Matthew Passion, Bwv 244

De exacte uitvoering/hoes heb ik nog niet gevonden, er zijn erg veel variaties die dit schilderij gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door Ed.juh op 12-04-2022 09:55 . Reden: aangevuld met Bach ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja mattheus passion had ik ook aan gedacht ivm pasen. Die hebben vrijwel allemaal een gekruisigde jezus op de hoes. Maar ik kan de exacte hoes ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
mr_petit schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:21:
[...]

Die lijken er toch niet op?
Er is duidelijk een afbeelding van Jezus aan het kruis te zien.
Dankje, ik zal voortaan een commercial luisteren met het geluid aan.

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speedobone schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:51:

Maar het viel me wel op dat er wat mij betreft weliswaar een groot, maar minder veelzijdig aanbod was. De UK stands waren grotendeels afwezig. Dat is erg jammer. Daarbij: steeds meer unofficial repress crap! Hoort niet thuis op een liefhebbers beurs naar mijn mening. En ik vind het ook weer veel duurder, met minder deals om te sluiten. Stands die verderop in de middag 30% korting geven lijkt leuk maar die zaten initieel 50% boven discogs mediaan prijs. Tja.
Wellicht dat de brexit daar aan meegewerkt heeft... De laatste editie die wel door ging was namelijk nog voor de brexit helemaal afgerond was en ik kan mij voorstellen dat het belasting technisch daarom niet meer interessant was om de trip naar Nederland te maken.

Ook die japanner met zijn Japanse uitgaven ontbrak volledig viel mij op... Wellicht dat de strenge corona regels in de hoek van Japan / Korea / China hier voor gezorgd heeft... Wel jammer, maar niets aan te doen... ;( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36

D_V

De plaats van handeling daarentegen was wel prima in vergelijking met Utrecht, meer ruimte waardoor het ook minder druk leek. (en iets dichterbij vanuit Venlo) Qua aanbod viel het mij ook lichtelijk tegen. Ik koop sowieso bijna geen jaren 70 spul en ouder, maar eigenlijk vooral nieuw vinyl of van de laatste 20 jaar. Als je alle Rolling Stones en Beatles had weggehaald was er waarschijnlijk nog maar een halve hal overgebleven. Ik heb in ieder geval niets kunnen vinden waarnaar ik op zoek was.

Dit keer wel minder vervelende oude knarren met trekkarretjes. :)

Uiteindelijk maar 25 euro uitgegeven, de nieuwe Crowded House lag ergens voor een tientje en Fashion Nugget van Cake, weliswaar een bootleg, maar een goed klinkende. (waarvan deze zomer eindelijk een reissue uitkomt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Het was een geslaagde dag kan ik zeggen. Ik heb veel gehaald waarbij ik een album heb gehaald die ik al drie jaar op mijn lijst had staan en vorig jaar tijdens RSD geen uitgave van heb kunnen krijgen (US only). Nu op de beurs het album Quiet Kenny van Kenny Dorham in een near mint Japanse uitgave kunnen vinden. De kwaliteit is fantastisch en geen tikje of kraak kunnen ervaren!

Daarnaast nog de Japanse uitgave van Bud Powell - The scene changes ook near mint nog meegenomen. En nog een hele tal Jazz platen van het Pablo label bij een Zweed voor €2,- per stuk gehaald. Alle platen al gewassen en zijn VG+.

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 14-04-2022 13:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 08:52
In de pauze wezen shoppen met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ApDXMRil.jpg?1

Voor diegenen die zich afvragen 'waarom zo'n laagvlieger als BlackJack??????'. Simpelweg omdat ik KISS-fan ben. En laat nou net de heer B. Kullick op deze LP van de partij zijn, niet alleen als gitarist, maar ook als schrijver. Het is trouwens dat zijn naam bij de foto staat, anders had ik hem nooit herkend :P . Het grappige van de hoes is dat er 2 hoeken schuin zijn afgesneden om het effect van een dek kaarten te vergroten. Dat soort dingen maakt voor mij het verzamelen van LP's extra leuk.

Een van de vorige eigenaren van de LP van The Who, heeft zich blijkbaar op een gegeven moment verveeld en de lijntjes tussen de cijfers getrokken. Gelukkig met potlood, dus laat ik het maar zo.

Opnieuw is de conclusie: mie heppie oOo .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Vintage1967 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:19:
In de pauze wezen shoppen met het volgende resultaat:

[Afbeelding]

Voor diegenen die zich afvragen 'waarom zo'n laagvlieger als BlackJack??????'. Simpelweg omdat ik KISS-fan ben. En laat nou net de heer B. Kullick op deze LP van de partij zijn, niet alleen als gitarist, maar ook als schrijver. Het is trouwens dat zijn naam bij de foto staat, anders had ik hem nooit herkend :P . Het grappige van de hoes is dat er 2 hoeken schuin zijn afgesneden om het effect van een dek kaarten te vergroten. Dat soort dingen maakt voor mij het verzamelen van LP's extra leuk.

Een van de vorige eigenaren van de LP van The Who, heeft zich blijkbaar op een gegeven moment verveeld en de lijntjes tussen de cijfers getrokken. Gelukkig met potlood, dus laat ik het maar zo.

Opnieuw is de conclusie: mie heppie oOo .
Hahahaha dat doe je dus wanneer een hoes de creativiteit van de luisteraar laat prikkelen. Dat doet mij denken aan het album Mosaic van Sue the Night. Die voorkant is als het waren een verf op nummer schilderij. In het album zit ook een kopie van de voorkant van de hoes (kleurplaat) zodat je zelf echt het geheel kan inkleuren. ;). Erg origineel als je het mij vraagt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Nieuwste aanwinst
Cold Blood
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mDPgsLmb/Cold-Blood.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
voor in het paasweekend, Half speed mastering release The Police.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7deKvBc-NsMZKaDayBCT2uJfAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp9BWw5WKgpQme0wmuHSnJPa.jpg?f=fotoalbum_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Leuk hebbedingetje gekocht om mijn LP's goed schoon te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p126229592-3.jpg

Degritter doet goed en eenvoudig zijn werk, ben er dan ook tevreden mee :)

In vergelijking tot de Okki Nokki, die ik ook heb, maakt deze de platen beter schoon. Op de een of andere manier vind ik het schoonmaken met dat apparaat ook altijd een stressvolle bezigheid (ben erg stressgevoelig). Bij de Degritter heb ik daar geen last van. Je stopt de plaat erin drukt op het knopje en afhankelijk van het gekozen programma is de plaat na verloop van tijd schoon en droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, flinke uitgave.

Is ie luidruchtig bij het drogen? (ik neem aan dat er een ventilator in zit?)
En hoe lang duurt de schoonmaakcyclus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromium
  • Laatst online: 17:22
Faxe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:20:
Leuk hebbedingetje gekocht om mijn LP's goed schoon te kunnen maken.

Degritter doet goed en eenvoudig zijn werk, ben er dan ook tevreden mee :)

In vergelijking tot de Okki Nokki, die ik ook heb, maakt deze de platen beter schoon. Op de een of andere manier vind ik het schoonmaken met dat apparaat ook altijd een stressvolle bezigheid (ben erg stressgevoelig). Bij de Degritter heb ik daar geen last van. Je stopt de plaat erin drukt op het knopje en afhankelijk van het gekozen programma is de plaat na verloop van tijd schoon en droog.
Mag ook wel beter werken dan de Okki Nokki, met zijn €2900 is hij natuurlijk meer dan 6X zo duur...
Ik sta ook al een tijdje te twijfelen om de stap naar een Degritter te zetten, ik heb al zo veel verschillende methodes gebruikt dat ik eindelijk eens een "eindoplossing wil".

Gestart met de gekende Knosti, werkte redelijk goed, maar niet echt praktisch als je maar 1 of 2 platen per keer wilt wassen, plus het "luchtdrogen" beviel me niet.

Daarna een Knosti uitgebreid met een tweede spoeltank en een Vinyl Vac (+ stofzuiger). Dit was al een enorme stap vooruit, platen werden nu echt proper, maar het was opnieuw een gedoe om alles uit te halen, klaar te zetten en weer op te bergen om 1 of 2 platen per keer te wassen.

Toen de stap gezet naar een Okki Nokki, eindelijk een all-in-one apparaat, maar het toestel kwam toch wat amateuristisch over, na een maand kreeg ik al barsten in de puck (wel nieuwe gekregen), maar helaas was mijn plateau niet helemaal recht, waardoor de afzuiging ook niet egaal liep. Bij het draaien slingerde het toestel wegens niet perfect uitgebalanceerd. Toen na een jaar (en het wassen van een plaat of 500) ook de motor het niet meer deed heb ik hem gegeven aan een vriend die graag aan apparaten prutst en ze soms weer tot leven kan brengen, geen idee wat hij er mee gedaan heeft. Over het wassen en drogen geen klagen, platen werden brandschoon.

Daarna heb ik een ultrasoon apparaat gekocht, een apparaat gemaakt door een Poolse liefhebber die perfect werkte. Werkte waarschijnlijk nog beter dan de ON, want een aantal platen die bij de ON bleven knisperen kreeg ik nu wel stil (een paar rijp voor de vuilbak platen uitgesloten).
Maar wat een gedoe zeg, je moet bijna als het waren een kamer apart hebben voor het apparaat. Telkens 6 L water/product/brouwsel er in gieten, dan 20 minuten laten "degausen" en dan 10-15 minuten laten werken. En opnieuw hetzelfde probleem, dan kwamen de platen er nat uit en moest je weer op zoek naar een oplossing om ze te drogen.
Je kon met dit systeem tot 5 Lps per keer kuisen, maar het resultaat was een pak minder dan als je 1 LP per keer liet draaien, waarschijnlijk omdat de LPs anders te dicht op elkaar staan wat de cavitatietechniek niet ten goede komt. Dus alweer indrukwekkend schoon, maar nam heel veel tijd en ruimte in beslag.

Tenslotte kocht ik een Watsons platenwasmachine, daar ben ik tot nu toe heel tevreden mee, platen komen er minstens zo netjes uit als bij de Okki Nokki, het toestel is veel robuuster en compacter en je kan 1-2 plaatjes per keer wassen/drogen. Ik gebruik het nu bijna 18 maanden en nog geen problemen gehad, wel begint het toestel na een plaat of 10 te wassen (iets minder dan een uur) (bijvoorbeeld na een beursbezoek) heel warm te worden, dat ik het risico niet wil lopen en het laat afkoelen voor een half uur of zo. Je moet er natuurlijk ook constant bij blijven, en het maakt plaatjes luisteren in dezelfde kamer quasi onmogelijk door de pokkeherrie van de motor.

Dus ben ik met een half oog naar de Degritter aan het kijken, robuust, compact, stil, een echte all-in-one oplossing en je kan er een LP instoppen en ondertussen iets anders doen zonder ernaar uit te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
De Degritter kent drie schoonmaak programma's:

Quick: 2 min 15 seconden
Medium: 3 min 45 seconden
Heavy: 6 min 45 seconden

Het drogen gebeurt met een ventilator. Naarmate je deze harder laat blazen duur het drogen korter maar produceert het apparaat meer lawaai. Hoe snel het op zijn snelst kan weet ik zo niet. Gebruik zelf nu de laagste ventilator stand en het heavy programma. Een plaat is dan klaar in 22 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar is het geluid gedurende die 22 minuten acceptabel als achtergrond geluid? (vergelijkbaar met een computerventilator?)
Of heb je het in een aparte kamer staan vanwege het geluid?

Dat het lang duurt is natuurlijk niet erg als het meer een rustige continue-operatie is.
Dan werk je je gewoon heel langzaam door je collectie heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chromium schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:00:
[...]

Toen de stap gezet naar een Okki Nokki, eindelijk een all-in-one apparaat, maar het toestel kwam toch wat amateuristisch over, na een maand kreeg ik al barsten in de puck (wel nieuwe gekregen), maar helaas was mijn plateau niet helemaal recht, waardoor de afzuiging ook niet egaal liep. Bij het draaien slingerde het toestel wegens niet perfect uitgebalanceerd. Toen na een jaar (en het wassen van een plaat of 500) ook de motor het niet meer deed heb ik hem gegeven aan een vriend die graag aan apparaten prutst en ze soms weer tot leven kan brengen, geen idee wat hij er mee gedaan heeft. Over het wassen en drogen geen klagen, platen werden brandschoon.
Dat is wel interessant wat je vertelt hier. Ik neem aan dat je de 1e versie van de okki nokki had?
Er is nu een nieuwe versie maar ik heb geen idee of die verbeterd is op de punten die je hier aanstipt.

Ik zit zelf namelijk ook nog steeds te denken aan een RCM afzuiger, en er zijn er 3 die ik qua prijs acceptabel vindt; de okki nokki one (al is die onlangs een stuk duurder geworden; €550, en je wilt natuurlijk dan ook nog de stofkap van €60), de Watsons (€450) en de Pro-Ject VC-E (€399) danwel Pro-Ject VC-S2 ALU (€499)
En als ik 'm in m'n platenkast kwijt wil, dan passen denk ik alleen de Watsons en Pro-Ject VC-E (ik kan van de okki nokki one helemaal geen afmetingen vinden....)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2022 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
mr_petit schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:03:
Maar is het geluid gedurende die 22 minuten acceptabel als achtergrond geluid? (vergelijkbaar met een computerventilator?)
Of heb je het in een aparte kamer staan vanwege het geluid?

Dat het lang duurt is natuurlijk niet erg als het meer een rustige continue-operatie is.
Dan werk je je gewoon heel langzaam door je collectie heen.
Apparaat staat in de keuken. Geluid is denk ik vergelijkbaar met een computerventilator als die lekker staat e blazen. Heb meestal de keukendeur dicht als het apparaat aanstaat omdat ik dan meestal ook naar muziek luister.

Heb even het geluid gemeten met een app op mijn telefoon. Als ik de telefoon voor het apparaat leg geeft de app 30 db aan. Met de ventilator op de laagste stand rond de 60 db op de hoogste staand rond de 83 db

[ Voor 13% gewijzigd door Faxe op 15-04-2022 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Morgen heb ik even het rijk alleen, en dan kan ik lekker mijn muziek draaien op een voor mij lekker volume. Er zijn platen die alleen gedraaid worden als mijn vrouw niet thuis is.

Zoals Genesis - Wind & Wuthering, Yes - Relayer, Todd Rundgren - Utopia, Metallica - Ride the Lightning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Bestla schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:29:
Morgen heb ik even het rijk alleen, en dan kan ik lekker mijn muziek draaien op een voor mij lekker volume. Er zijn platen die alleen gedraaid worden als mijn vrouw niet thuis is.

Zoals Genesis - Wind & Wuthering, Yes - Relayer, Todd Rundgren - Utopia, Metallica - Ride the Lightning.
Dan zal bij R.T.L bij mij bij For whom the bell tolls, ktulu en fade to black het nog wat harder gaan _/-\o_ :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

chromium schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:00:
[...]

Mag ook wel beter werken dan de Okki Nokki, met zijn €2900 is hij natuurlijk meer dan 6X zo duur...
Ik sta ook al een tijdje te twijfelen om de stap naar een Degritter te zetten, ik heb al zo veel verschillende methodes gebruikt dat ik eindelijk eens een "eindoplossing wil".
Ik vind de Degritter wel erg duur in verhouding tot de Humminguru, bijna 10x zo duur zelfs, kan me bijna niet voorstellen dat de Degritter ook 10x betere resultaten haalt dan de Humminguru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 23:38
De Degritter werkt wel op een veel hogere frequentie dan de Humminguru nl 120khz tegenover 40khz, dat zal toch invloed hebben op de reinigingsresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
D_V schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 02:40:
[...]

Ik vind de Degritter wel erg duur in verhouding tot de Humminguru, bijna 10x zo duur zelfs, kan me bijna niet voorstellen dat de Degritter ook 10x betere resultaten haalt dan de Humminguru.
Inclusief verzenden kost de Humminguru 400 euro. Heb voor de Degritter 2600 euro betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Rhy1dDm7/UtopiaTR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/P5Gz892h/UTopia-TRDraaitafel-AT.jpg

Heerlijke plaat gewoon. Audio Technica AT-LP140XP met een AT 440MLa

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 16-04-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Faxe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:29:
[...]

Inclusief verzenden kost de Humminguru 400 euro. Heb voor de Degritter 2600 euro betaald.
Overigens wel een prachtig apparaat die Degritter, als je het geld ervoor hebt, waarom niet! d:)b

Ik wist trouwens niet dat Knosti inmiddels ook een Ultrasone reiniger verkoopt. De "Knosti Disco Antistat", die voor zo'n 1200 euro qua prijs tussen de Humminguru en Degritter in zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.stereo.de/fileadmin/user_upload/backend_upload/st-0422/Knosti/knosti_disco_antistat_ultraschall_aufm.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 09:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Het is allemaal duur... Het zou niet eens in mij op komen om 500 euro te spenderen aan een Okki Nokki. Laat staan 3000 euro uit te geven aan een grote stofzuiger. Het is dat een blinde luistertest lastig is, maar het zou mij niet verbazen als een simpele Knosti mits goed gebruikt net zulke resultaten haalt als die overpriced schoonmaakunits... Of op zijn minst in de buurt komt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
[...]

Ik heb de Humminguru aan het werk gezien en was niet 100% onder de indruk, het is natuurlijk niet zo'n duur apparaat, maar bij de demonstratie moesten de meeste platen toch wel een paar keer opnieuw door de cycle.
Nu gebruikt die persoon sinds een tijdje een wetting agent zoals Tergitol en volgens hem zijn de resultaten beter, maar de makers van de HG hebben expliciet vermeld dat er enkel water mag gebruikt worden, zoniet vervalt de garantie...dus dat is misschien weer een potentieel probleem voor later.

Zijn methode is nu de HG laten draaien met water + product. Vloeistof laten afvloeien, hierna begint het drogen, droge LP er uit halen en tank opnieuw vullen met demi water. Lp terug plaatsen en opnieuw een "cycle" van wassen (spoelen eigenlijk) en drogen.

Ik ging me op de wachtlijst zetten voor een groepsaankoop maar na de demo besloot ik dat ik weer geen toestel wou kopen dat me niet 100% beviel, omdat ik wist dat ik daarna toch weer iets anders op het oog zou hebben.

Ik denk dat de Degritter dit allemaal in 1X brandschoon krijgt, zonder een hoop gedoe, maar is inderdaad aan de dure kant.
Er zit een enorme kloof tussen de €400 voor de HG en de €2800 voor de Degritter... jammer dat er niemand inspringt en een all-in-one apparaat maakt voor €1200 - €1500.

De Knosti Disco-Antistat Ultrasonic zou €1250 gaan kosten, de sweet spot dus, maar wast enkel en droogt niet, dus opnieuw een gemiste kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Nyarlathotep schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:25:
[...]

Het is allemaal duur... Het zou niet eens in mij op komen om 500 euro te spenderen aan een Okki Nokki. Laat staan 3000 euro uit te geven aan een grote stofzuiger. Het is dat een blinde luistertest lastig is, maar het zou mij niet verbazen als een simpele Knosti mits goed gebruikt net zulke resultaten haalt als die overpriced schoonmaakunits... Of op zijn minst in de buurt komt.
Het verschil is aanzienlijk, ik was ook eerst tevreden met een Knosti, wat een verschil met gewoon je LP "schoon" te wrijven. Maar door afzuiging toe te voegen aan de Knosti wat het verschil nog groter.

De stap van Knosti + afzuiging naar een dedicated RCM was kleiner dan de stap van Knosti naar Knost + afzuiging, maar alles werd een heel pak makkelijker. In een paar minuten kon je een plaat kuisen en drogen, inclusief opbergen en wegzetten, terwijl door de aard van het beestje je niet zo vlug de Knosti zal uithalen en klaarmaken om 1 LP te kuisen.
Dus dat gebruiksgemak is mij wel €500 waard.

Eerlijk gezegd, koop ik vooral audiofiele platen, Japanse persingen en verzamel ik ook eerste persingen in NM. Meestal duurder spul waar toch goed voor gezorgd moet worden. Ik denk dat de meeste platenliefhebbers meer dan tevreden zullen zijn met een manuele Knosti, maar ik zou er toch zeker een Vinyl Vac + stofzuiger bij halen, voor die kleine meerprijs is het zeker aan te raden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:11:
[...]

Dat is wel interessant wat je vertelt hier. Ik neem aan dat je de 1e versie van de okki nokki had?
Er is nu een nieuwe versie maar ik heb geen idee of die verbeterd is op de punten die je hier aanstipt.

Ik zit zelf namelijk ook nog steeds te denken aan een RCM afzuiger, en er zijn er 3 die ik qua prijs acceptabel vindt; de okki nokki one (al is die onlangs een stuk duurder geworden; €550, en je wilt natuurlijk dan ook nog de stofkap van €60), de Watsons (€450) en de Pro-Ject VC-E (€399) danwel Pro-Ject VC-S2 ALU (€499)
En als ik 'm in m'n platenkast kwijt wil, dan passen denk ik alleen de Watsons en Pro-Ject VC-E (ik kan van de okki nokki one helemaal geen afmetingen vinden....)
De Okki heb ik rond 2013 of zo gekocht, dus inderdaad de vorige versie...en ook geen idee als de nieuwe versie beter is, ik neem aan van wel,maar heb geen concrete gegevens.

Toen ik mijn Watsons kocht was de Pro-Ject er nog niet, misschien had ik toen wel voor de Pro-Ject gekozen, al was het omdat de Watsons een totaal onbekend merk voor me was en Pro-ject toch een zekere naambekendheid geniet. Zoals gezegd nog altijd heel tevreden met mijn Watsons, geen idee hoe de Project presteert...die zou ik ook graag eens testen :)

je hebt dan natuurlijk ook nog de Keith Monk Prodigy, die iets duurder is, maar van de makers van de allereerste RCM, de Keith Monk Classic die door de meeste "pro's" als het neusje van de zalm wordt beschouwd. Ik zou hem al willen kopen enkel voor zijn uniek uiterlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsqjkPXuBogfWnokD-osyxg7MO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJAKX3mE8W5lBVrHeW0huCNl.jpg?f=fotoalbum_large

De Okki Nokki was toch aanzienlijk groter dan de Watsons, de Watons is rechthoekig terwijk de Okki meer een vierkant was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:22:
[...]

Toen ik mijn Watsons kocht was de Pro-Ject er nog niet, misschien had ik toen wel voor de Pro-Ject gekozen, al was het omdat de Watsons een totaal onbekend merk voor me was en Pro-ject toch een zekere naambekendheid geniet. Zoals gezegd nog altijd heel tevreden met mijn Watsons, geen idee hoe de Project presteert...die zou ik ook graag eens testen :)
Al is het meer nu dat die watsons zich bewezen heeft en dat er van de project juist weinig goede testen en gebruikerservaringen zijn m.i.

Ik weet niet of ik een keith monks style rcm zou willen hebben.
Volgens datzelfde principe heb je ook nog loricraft. Die bestaan ook al een tijdje, maar duurder dan de goedkopere keith monks modellen.

Zelf eentje maken behoort natuurlijk ook nog altijd tot de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
De vloeistof die je gebruikt in de degritter gaat door een filter. Dit filter moet je na 50 platen schoonmaken of vervangen.

Bij mij ziet het filter er na 50 platen zo uit. De filters in het zakje zijn nog niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p289131078-3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yow
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 18:22

Yow

Ik heb van mijn ouders een Philips 660 platenspeler gekregen. De bijbehorende speakers zijn zoek/afwezig. Graag zou ik willen weten of deze platenspeler nog functioneel is.
Wellicht weet iemand hier hoe ik deze speler aansluit op een 'modern' audiosysteem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCR-aaWkNpblVfP_woZ1Yj8vjQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJxsf2i1zBy6HOwht1L4WVOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Dat is een platenspeler met een ingebouwde versterker. De twee aansluitingen aan de linkerkant zijn voor de luidsprekers. De twee aan de rechterzijde zijn aansluitingen voor een tapedeck en een tuner. Er zit geen aansluiting op voor een ander audiosysteem. Het is een eenvoudige platenspeler met een kristalelement. Verwacht niet teveel van de geluidskwaliteit.

Lees meer: http://www.grammofoon.com..._22GF660.htm&ContentFrame

[ Voor 14% gewijzigd door coinman63 op 17-04-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1281358-0/luidspreker-stekker-aansluiting-2-schroefaansluiting.jpg

Met dit type stekker de speaker aansluiten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
Vandaag deze aan de praat gekregen, niet echt hifi maar wel geinig. Een Philips AG 2211. Deze heeft een element met omklapnaald, één doet het nog. Hij loopt nog best mooi op snelheid. De pitchregeling is apart, soort magneet die je kunt verschuiven om de motor meer of minder af te remmen.

Hij komt uit de nalatenschap van familie van een collega. Ik heb hem te koop gezet, geen idee of dit interessant is voor verzamelaars. Het boekje erbij is natuurlijk ook leuk, en onmisbaar omdat je anders nooit uitvindt hoe het plateau eraf moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5oawDQEe-RvQWADGHVsjeE86l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXKamPlmT7CPCA8Dn4JVJ87q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Op Marktplaats kwam ik een interessante phono voorversterker tegen, de Parks audio Puffin. Een voorversterker die ook allerlei DSP mogelijkheden biedt, met oa de tilt/air functie en de mogelijkheid te heftige tikken in de plaat weg te filteren. Er valt zeer veel in te stellen, en dat vind ik altijd wel interessant. Er zijn een aantal reviews op internet te vinden, bij TNT audio bijvoorbeeld en Home theater hifi..
Volgens Audio science review zijn de meetresultaten ook prima. Het is een beetje een niche apparaat, en hier ook niet eerder besproken (alleen @mr_petit noemde hem in het vorige deel een keer). Stiekem vind ik hem eigenlijk te leuk... ;), maar ik ben ook benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. Ben wel een beetje bang dat hij heel anders of minder klinkt dan mijn Lehmann Black cube SE waar ik erg blij mee ben.

[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 17-04-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 20-09 13:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

musicfreak schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:18:
Op Marktplaats kwam ik een interessante phono voorversterker tegen, de Parks audio Puffin. Een voorversterker die ook allerlei DSP mogelijkheden biedt, met oa de tilt/air functie en de mogelijkheid te heftige tikken in de plaat weg te filteren.
Ik heb in de vintage audio tread een demo video gepost van een vintage (1980's) apparaat wat exact die functie heeft.

Dit is de link als je interesse hebt :
https://youtu.be/zNOufegQEBI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:18:
, maar ik ben ook benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. Ben wel een beetje bang dat hij heel anders of minder klinkt dan mijn Lehmann Black cube SE waar ik erg blij mee ben.
Ik heb het ding natuurlijk zelf niet gehoord, maar wel de gebruiksaanwijzing en testen aandachtig doorgelezen.
Ik denk dat je deze phonopre voornamelijk moet kopen voor z'n digitale truukjes, want daar onderscheid hij zich in. Vooral die azimuth functie is handig. Kan ook met bijv audacity (of andere software), maar is veel omslachtiger.
Al vind ik het wel raar dat de versie met digitale coax uitgang €100 meer moet kosten en met toslink zelfs €150.
Alleen daarom zou hij er bij mij niet inkomen, want ik vind dat voor een digitale phonopre (eigenlijk een DSP) deze functionaliteit standaard zou moeten zijn. Temeer deze functionaliteit maar luttele centen kost.

Qua instelbare phonopre zou ikzelf liever mogelijkheden tot adaptatie in het analoge circuit zien, dus meer keuzes in capacitaire loading maar ook in afsluitweerstand, omdat je daar niet alleen frequentiekarakteristiek maar ook faselineairiteit kan bevorderen, en qua instelbare DSP zou ik liever programmeerbare (parametrische) EQ's willen zien en dat soort dingen.
Dus ik denk dat het zowel als phonopre en als DSP los gezien geen bijzonder apparaat is, maar wellicht is dat voor €500 ook teveel gevraagd. Maar omdat veel versterkers tegenwoordig verregaande dsp mogelijkheden hebben, is een digitale uitgang het grootste gemis.

De functies zoals dat air filter, daar zie ik nauwelijks het nut van in. Dat is letterlijk een treble filter, maar het loopt dan net iets minder laag door dan het standaard treble filter wat er in zit.
Dus eigenlijk gewoon treble 1 en treble 2
Leuk, maar ik zou het liever parametrisch instelbaar willen hebben, zodat je je eigen treble filter kan samenstellen. Ik snap eigenlijk ook niet dat het er niet inzit, want dat is eigenlijk de eerste functionaliteit die je in een DSP inbouwt.
Maar misschien is het een bewuste keus om het apparaat simpel (of gebruiksvriendelijk) te houden. Je hebt alleen dat kleine display, terwijl de meeste losse DSP's die verkrijgbaar zijn bediend worden met een webinterface of app.

Dat 'Warmth' filter wat ze hebben heet eigenlijk een Baxandall filter (uitgevonden door Peter Baxandall en is al heel oud; eigenlijk het oudste/eerste èchte lineaire toegepaste toonfilter (dan hebben we het over begin jaren 50))

Ik zou ook een beetje gek worden van de input/output connectors. Ik weet niet of je dure/dikke interlinks hebt, maar het lijkt me dat de kabels ontzettend gaan knakken op die manier op den duur.
Zoiets is leuk voor een testapparaat wat je vaak in- en uitplugt, maar niet voor een permanente opstelling imho.

Dus imho aan de ene kant verre van perfect, maar het is eigenlijk ook het enige apparaat wat zoiets doet.
De prijs is er natuurlijk ook wel een beetje naar. Voor een phonopre niet heel goedkoop, maar voor een uniek apparaat zeker niet duur.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 19-04-2022 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 12:30
Heeft iemand ervaring met de TP90 toonarm van een Thorens TD-2001? Ik heb namelijk ineens wat problemen dat het geluid op de rechter speaker veel zachter is dan op de linker.
Daarnaast hoor ik een brom uit die speaker komen als er geen muziek speelt. Dit probleem zit absoluut in de platenspeler (rest heb ik al uitgesloten).
Nu zat ik wat de pielen met de draadjes van het element om te kijken of daar iets misschien niet helemaal goed contact maakt en het evt even schoon te maken met alcohol.

Ik kan er alleen slecht bij zo, dus ik vroeg me af.. de hele headshell moet er toch af te halen zijn zonder de draadjes van het element te halen?
Er zit alleen geen beweging in (ik wil ook niet teveel kracht zetten natuurlijk op de arm). Maar weet iemand dit? Hoort het omcirkelde deel op de foto niet los te kunnen draaien?

Het schroefje daar rechts van op de foto kan wel los en daarmee kan ik de headshell wel draaien maar dus niet eraf schuiven zonder het element los te koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdNax0Uoehe6_Z-lNhDZi9OM4Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK8R4IBKXtvmpAIQMHlSG8wC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RFdeGroot op 21-04-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RFdeGroot schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:40:
Heeft iemand ervaring met de TP90 toonarm van een Thorens TD-2001? Ik heb namelijk ineens wat problemen dat het geluid op de rechter speaker veel zachter is dan op de linker.
Daarnaast hoor ik een brom uit die speaker komen als er geen muziek speelt. Dit probleem zit absoluut in de platenspeler (rest heb ik al uitgesloten).
Nu zat ik wat de pielen met de draadjes van het element om te kijken of daar iets misschien niet helemaal goed contact maakt en het evt even schoon te maken met alcohol.

Ik kan er alleen slecht bij zo, dus ik vroeg me af.. de hele headshell moet er toch af te halen zijn zonder de draadjes van het element te halen?
Er zit alleen geen beweging in (ik wil ook niet teveel kracht zetten natuurlijk op de arm). Maar weet iemand dit? Hoort het omcirkelde deel op de foto niet los te kunnen draaien?

Het schroefje daar rechts van op de foto kan wel los en daarmee kan ik de headshell wel draaien maar dus niet eraf schuiven zonder het element los te koppelen.

[Afbeelding]
Het principe lijkt op een SME koppeling en werkt eigenlijk gewoon hetzelfde... Je draait hem los via dat rood omcirkeld draai mechaniek in jou plaatje en dan komt de headshell los van de arm. Hoe e.e.a. er dan uitziet zie je heel goed op deze plaatjes die ik even geleend heb van een Ebay advertentie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/FN4AAOSwiUJgZY~6/s-l1600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/~a8AAOSwAXJgYyJz/s-l1600.jpg

Verder zou ik van dat schroefje afblijven aan de linkerzijde... Dat is om te regelen dat de headshell (en daarmee ook het element met naald) horizontaal 100% waterpast staat en de naald zo recht mogelijk in de groef staat, dus als dat goed staat: niets aan veranderen... ;)

Nu ik er aan denk: als de naald niet helemaal recht in de groef staat kan dit ook grote volume verschillen opleveren tussen het linker en rechter kanaal (en bij stereo kan er altijd wel wat verschil tussen linker en rechter kanaal zijn)...

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 21-04-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Thanks voor je reactie.
Duidelijk! Dat ding hoort dus niet vast te zitten... wel weer balen, want dat betekent dat ik weer met de platenspeler terug moet.
Hij zit nog in de garantie, dus ik ga er zelf niet teveel aan doen.. als ik er zoveel kracht op moet zetten om hem los te krijgen zit er iets niet goed en voor je het weet sloop ik daarmee de toonarm.
Daarnaast is het element wisselen ook een behoorlijk onhandig gedoe als die headshell er niet af gaat.

Pfff, wordt alleen wel al de 4e keer ofzo dat ik met die platenspeler terug moet naar de winkel.. ben daar ondertussen wel een beetje klaar mee.
Het is dat dit model erg mooi (en best zeldzaam) is... anders had ik allang mijn geld teruggevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
@mr_petit Dank voor je onderbouwde reactie m.b.t. de Parks audio Puffin. Ik was al een beetje skeptisch, en het is me duidelijk geworden dat het toestel toch wel wat nuttige opties mist. Daarbij las ik op een aantal fora niet alleen maar juichende verhalen over de geluidskwaliteit. Door deze twee dingen samen heb ik besloten de Puffin niet te kopen, ik houd het bij de Lehmann.
Het enige wat ik bij mijn Black cube SE wat jammer vind is dat hij niet zo stil is. Dat heb ik bij andere phono pre's veel beter gehoord. Voor het geld zou je wat dat betreft beter verwachten. Maar goed, het geluid is echt geweldig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faxe
Weer 3 nieuwe platen aan de collectie toegevoegd. Een van de War on Drugs en twee van de Red Hot Chili Peppers.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p601072135-3.jpg

Heb je gekocht bij jpc.de

Er is nog een plaat onderweg van de Counting Crows in 45 rpm uitvoering

Afbeeldingslocatie: https://media1.jpc.de/image/w600/front/0/0602557097658.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben06
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
Hi iedereen,

ik ben nog relatief nieuw hier op het forum, kan dus zijn dat ik hier wel foutjes maak!

Ik heb sinds een hele tijd een Technics SL-B200 platenspeler, aangekocht in een WEB-winkel (België). Toen ik deze speler heb gekocht werkte deze nog perfect. Hij heeft dan een aantal jaren opgeborgen in een kast gestaan.
Ik heb hem nu enkele weken geleden opnieuw opgesteld om platen af te spelen maar ik hoorde hier wel wat gekraak. Eerst dacht ik dat het aan de luidsprekers of de versterker lag. Versterker is een Technisch SA-GX690. Om dit te testen had ik dan mijn laptop eens aan de versterker gehangen met een audiokabel en die bleek nog perfect te werken.

Ik heb daarop dan de hoogte van de arm van de speler wat aangepast en dat bleek het meeste gekraak wel weg te halen.

Nu komt het echte probleem: ik heb eerder deze week een nieuwe plaat gekocht. Back in Black van AC/DC op bol.com maar bij het afspelen van deze plaat hapert het vaak. In die zin dat er elke keer een stukje van een song geskipt wordt.

Ik heb de plaat zelf al proper gemaakt, de naald proper gemaakt met een borsteltje maar bij deze specifieke plaat blijft het probleem zich voordoen jammer genoeg. Ik heb deze ook eens op een andere speler gelegd en daar lijkt het geen probleem te zijn.

Heeft er iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Een foto van mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSCTwE5-M5QUX_cIjh-zC0nTwIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23ydX9kfM66MLYpi9Q8PnJfu.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
Als ik dat zo lees heb je het een en ander verprutst door aan de arm te gaan zitten pielen. Gekraak komt nooit door de hoogte van de arm. Dus waarschijnlijk staat je speler nu verkeerd ingesteld. Ik zou er nog eens rustig voor gaan zitten en de arm weer terug zetten zoals ie hoort te staan (waterpas wanneer de naald op de plaat ligt), de tracking force opnieuw instellen (waarschijnlijk de oorzaak van je probleem: te lage naalddruk) en het element uitlijnen met een protractor. Hoe je dat allemaal doet is al vaak genoeg elders in dit topic omschreven, en te veel om hier in 1 post te zetten. Maar als ie weer netjes ingesteld is, zal ie niet overslaan. Tenzij je een slechte persing hebt natuurlijk, wat ook mogelijk is, maar daar kom je alleen achter als je een andere speler hebt om m op uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Ik moet zeggen, als ik dit lees, het lijkt wel aan het persen te liggen de laatste tijd.
Mijn setup draait nu al weer 2 jaar prima, en nooit geen problemen. Laatst 2 nieuwe platen gedraaid op de Dual 501.2, en dat ging gewoonweg niet. Gelukkig had ik nog een SL7 als backup, en daar ging het prima mee. Terug naar de 501.2, en die twee platen wilden weer niet. Setup nagelopen, druk is goed, tracking is goed, element is uitgelijnd. Heel vreemd.
Met record-day koop ik vermoedelijk zeker wat nieuwe persingen, en ben benieuwd wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de verschillende plastiek beschermhoezen op WalvisProducts? Heb besloten om mijn hoezen in een beschermhoes te steken met dat ik denk dat ik me het ga beklagen in een aantal jaar wanneer ik het niet zou doen. Deze zonder flap te verstaan, lijkt me niet echt handig om telkens de flap te moeten openen en te sluiten.

Mijn zorg is dat de plastiek hoezen iets te groot zijn waardoor het moeilijk is om de platen terug te steken en dat de plastiek hoes uitsteekt, waardoor je de rand ook niet meer kan lezen. (ik merk dit nu met enkele plastiek hoezen die ik heb laten zitten bij aankoop van de LP's).

Ik overweeg daarom om voor de Blake Sleeves te gaan met dat er 2 uitvoeringen zijn voor enkele en dubbele LP's. De verzendingskosten zijn me iets te hoog om eerst eens een testbatch te laten toekomen met verschillende opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFdeGroot
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:15:
Iemand ervaring met de verschillende plastiek beschermhoezen op WalvisProducts? Heb besloten om mijn hoezen in een beschermhoes te steken met dat ik denk dat ik me het ga beklagen in een aantal jaar wanneer ik het niet zou doen. Deze zonder flap te verstaan, lijkt me niet echt handig om telkens de flap te moeten openen en te sluiten.

Mijn zorg is dat de plastiek hoezen iets te groot zijn waardoor het moeilijk is om de platen terug te steken en dat de plastiek hoes uitsteekt, waardoor je de rand ook niet meer kan lezen. (ik merk dit nu met enkele plastiek hoezen die ik heb laten zitten bij aankoop van de LP's).

Ik overweeg daarom om voor de Blake Sleeves te gaan met dat er 2 uitvoeringen zijn voor enkele en dubbele LP's. De verzendingskosten zijn me iets te hoog om eerst eens een testbatch te laten toekomen met verschillende opties.
Ik gebruik die zelf ook en bevallen mij prima. Die Blake sleeves zijn vrij dunne, volledig transparantie hoezen.
Ze passen goed en ik vindt dit zelf de mooiste hoezen, waarschijnlijk niet de beste (want ze zijn niet erg dik) maar ik vind het mooi dat ze zo transparant als glas zijn.
Die dikke hoezen zijn altijd wat minder transparant waardoor het artwork minder mooi uitkomt en dat vind ik altijd zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:15:
Haha, een erg grote ergenis van mijzelf.. Volgens mij komt dat vooral wanneer je teveel platen in een vak hebt staan. Het gebeurt vooral bij het terugplaatsen ervan, hierdoor schuiven de naastgelegen platen te ver naar achteren. Als ik even snel naar m'n platenkast kijk, lijkt m'n theorie wel aardig te kloppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Nerpissad op 22-04-2022 15:46 . Reden: typfout ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

Welke voorversterker gebruiken jullie zoal? Momenteel gebruik ik de ingebouwde preamp van mijn Arcam SA20 versterker nog, maar ben aan het kijken naar een leuke losse pre-amp zoals de Cambridge Solo / Duo of de Project S2 Ultra of Tube box S2.

Volgende maand ook mijn Nagaoka MP-110 element vervangen voor de Audio Technica VM750SH, erg benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26

momania

iPhone 30! Bam!

Faxe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:44:
Er is nog een plaat onderweg van de Counting Crows in 45 rpm uitvoering

[Afbeelding]
Heerlijk album dat. :)

#khebmzellufook

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
B2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:23:
Welke voorversterker gebruiken jullie zoal?
In mijn Lyngdorf versterker zit de zogenaamde "High-end analog input module", daar zit een mogelijkheid op een platenspeler aan te sluiten met MM element. Die gebruik ik op dit moment.

Denk dat er nog een keer een "echte" phone pre komt. Zit dan bijvoorbeeld te denken aan:
- Pro-Ject Phono Box RS2
- Gold Note PH-10
- Primare R35
- Hegel V10

Dat is echter puur op basis van specificaties. Geen idee of het me klankmatig ook iets oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
@ruben06 Allicht is de naald aan vervanging toe ? Het zou alleen wel raar zijn als dit na 2 jaar gebeurd zou zijn.

Je hoeft niet te kijken naar de uitlijning van het element, bij deze draaitafel kan je alleen de naald vervangen, het element is vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Pioneer DJM 800

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

Meer een mixer dan een specifieke phono pre amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bij mij dient hij ook als phono pre amp.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

Nog geen nieuwe aanwinsten tijdens Record Store Day? Ik heb even een tasje gevuld bij Plato Zwolle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUf3iTzs0IApcWdN9rn01PKzSPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNSA0kLRwAaY6xRxqZuQetOH.jpg?f=fotoalbum_large

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Huh? Is het nou alweer record store day? Dat was het een paar maanden geleden toch ook al? Gaan ze nou meerdere keren per jaar overpriced rereleases met een nieuw kleurtje verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik gebruik alleen ingebouwde voorversterkers. Die in de receiver, of in de platenspeler zelf. Ik vind losse voorversterkers iets voor audiofielen, en denk niet dat ik het verschil zou horen. Of uiteraard… voor mensen met platenspelers én versterkers zonder ingebouwde pre. Dan móet je wel aan de losse.

Ik vind ze te duur voor wat je krijgt. Een voorversterker is eigenlijk niks meer dan een equalizer met vaste curve. Als ik ooit zin heb om een paar honderd euro in een upgrade te stoppen, komt er een beter element.

Ik heb een keer de voorversterkers in m’n amps vergeleken. De rest van de ketting exact hetzelfde, en dan de opnames naast elkaar leggen. Ik hoorde nauwelijks verschil. Een van de 3 had iets meer bas dan de anderen, maar dat merk je alleen als je er op let. Ik kan me niet voorstellen dat die losse kastjes nou zoveel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben06
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
@Roderiktweaker
Bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen de naald ook maar vervangen en dit lijkt het probleem met de nieuwe plaat inderdaad opgelost te hebben!

Uitbreiden van de collectie kan vanaf nu beginnen 🤗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
kozue schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:10:
Huh? Is het nou alweer record store day? Dat was het een paar maanden geleden toch ook al? Gaan ze nou meerdere keren per jaar overpriced rereleases met een nieuw kleurtje verkopen?
Ja.. Vinyl is de kip met de gouden eieren op dit moment. De omzet op vinyl is in 2021 66% gestegen, vooral omdat de marges fors hoger zijn dan bij streaming en andere media. Wij leggen rustig 30 a 40 euro neer voor een plaat ipv hetzelfde album voor rond de 10 euro op CD of Download te kopen. Productie kosten zijn misschien iets hoger, maar geen 10 euro meer t.o.v. een CD.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
Heb ook even lekker rond kunnen neuzen tijdens RSD, niet de plaat kunnen vinden waar ik naar op zoek was (van de RSD releases), maar toch gewoon andere toffe platen kunnen scoren, zo heel vaak kom ik niet een een platenzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bsHf_nxSGPLGPB2eBbeJl9n7f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2pZhqhxWfQDxEcR5BIOiAD2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
mr_petit schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:14:
Ik denk dat het stukje investering voor de grote perserijen wel een dingetje is.
Die hebben rustig 30 persen of meer staan. Allemaal nog spul uit de jaren 70-80.

Zelf verwacht ik ook dat een pers veel goedkoper is (het is een veel simpeler apparaat) dan een spuitgietmachine en ik heb ook het idee dat de technische eisen aan de stamper wel eens lager kunnen zijn (minder dik, makkelijker te monteren etc.)

Vooralsnog krijgen we al 7 jaar niets meer dan zeer summiere informatie en de meest fantastische claims voorgeschoteld in de vorm van korte infomercials.
Die 7 jaar lang zijn ze bezig met een omgebouwde (en dus afgeschreven) laserdiscmachine (want die worden ook niet meer gemaakt). Dus dit is nog allemaal puur om het spuitgietproces voor een plaat onder de knie te krijgen (7 jaar lang). Daarna moet er natuurlijk óók nog een nieuwe machine ontworpen worden met assemblagelijn/organisatie etc etc.
Want ze zeggen dat het proces ook sneller is dan een pers (daar twijfel ik echt aan), maar wat we op het filmpje zien is m.i. zeker niet sneller (de handling van de plaat).
Het persen van een plaat (incl opwarmen en koelen van de pers) duurt ongeveer 22 secondes. Dus ik vraag me af hoeveel ze daarop besparen.

Dus m.i. zijn ze nog steeds heel ver weg van een commerciële implementatie, en als dat al zo lang duurt ben ik bang dat het uiteindelijk toch een stille dood gaat sterven ipv dat het een marktdominantie gaat bereiken.
Bumpje paar maanden later, en er is zowaar vandaag op RSD een commerciële release uit de spuitgieterij uitgebracht. Hoever het materiaal voor metingen is weet ik niet, denk dat het zeker niet de beste masters in de industrie zijn. Maar de blauwe RSD versie van K3 Waterval heeft voor zover ik weet de primeur.

Lijkt er dus op dat ze verder zijn dan je dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:07:
[...]

Lijkt er dus op dat ze verder zijn dan je dacht.
Beetje jammer dat al die inspanning dan wordt verkwanseld aan dit soort rotzooi.... :| :X

Als het een normaal album was geweest, was het de moeite waard geweest voor aanschaf en een grondige test (maar eigenlijk moet je dan natuurlijk hetzelfde album ook als goede persing hebben)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2022 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
mr_petit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:20:
[...]

Beetje jammer dat al die inspanning dan wordt verkwanseld aan dit soort rotzooi.... :| :X

Als het een normaal album was geweest, was het de moeite waard geweest voor aanschaf en een grondige test (maar eigenlijk moet je dan natuurlijk hetzelfde album ook als goede persing hebben)
kan niet anders dan met je eens zijn dat jammer is dat het dit soort rommel is. Het voordeel is wel, het K3 publiek is niet heel kritisch, al klinkt het als een natte krant half uit de brievenbus bij windkracht 7.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26

momania

iPhone 30! Bam!

Ook een nieuwe aanwinst. Morgen eens rustig tijd nemen om te luisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0XtAvbs3cZxCDgzu0FwUKyk1sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcOob0B4N4zl8v9NriRT0D0s.jpg?f=fotoalbum_large

Nog altijd aan het wachten op Daft Punk - Homework en MOFI versie van Eye in the sky :'(

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:56:
[...]

kan niet anders dan met je eens zijn dat jammer is dat het dit soort rommel is. Het voordeel is wel, het K3 publiek is niet heel kritisch, al klinkt het als een natte krant half uit de brievenbus bij windkracht 7.
Wat ik ook irritant vindt, is dat ze bij dat K3 album schrijven dat het een duurzamere manier van produceren is.
Sowieso dat verhaal van energiezuiniger twijfel ik aan, zeker het verschil wat zij voorspiegelen, maar wat ook een issue is, is dat ze helemaal niet vertellen wèlk plastic ze gebruiken; dat houden ze angstvallig geheim.
Om efficiënt te recyclen, is het allerbelangrijkste om te weten wèlk materiaal je hebt.
PVC is prima te recyclen, en er zijn tal van bedrijven die zich daarin specialiseren.
Maar dit materiaal? Kan het bij het plasticafval? Als je niet weet wat het is weet je ook niet waar je het moet deponeren.
Dus in mijn ogen gaat het 'duurzamere' helemaal niet op zolang ze geen duidelijkheid verschaffen.

Ik ben bij die plaat trouwens ook benieuwd hoe ze het met het label doen.
Bij een normale plaat wordt het label met de plaat meegeperst en zit zodoende gelijk vast en het is vlak.
Maar dat kan met dit proces niet. Dus dat moet denk ik een plaklabel worden. Dus ik ben dan benieuwd hoe lang die lijm gaat houden en hoe vlak de plaat is.

Ik ben ontzettend voor een beter/energiezuiniger/milieuvriendelijker/goedkoper product (dit zijn letterlijk eigenschappen die zij claimen), maar het moet dan wel waar zijn en duidelijk zijn. En dat bereik je niet met dingen niet te vertellen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2022 02:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
voor het lijmen gebruiken ze waarschijnlijk iets op basis van een copolymer acetaat, normale papierlijm op basis van zetmeel plakt niet zo goed op kunststof en een lijm op waterbasis moet veel,te lang drogen.

De kunststof mix houden ze soort van geheim uit, en wederom een gok, concurrentie gevoelige informatie.

Je hebt overigens wel geluk, wat ik begrepen heb is dat Waterval niet uitverkocht is gisteren, dus als je het heel lief vraagt mag je er van een platenbaas eentje even vasthouden en aan ruiken 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RFdeGroot schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:30:
Thanks voor je reactie.
Duidelijk! Dat ding hoort dus niet vast te zitten... wel weer balen, want dat betekent dat ik weer met de platenspeler terug moet.
Hij zit nog in de garantie, dus ik ga er zelf niet teveel aan doen.. als ik er zoveel kracht op moet zetten om hem los te krijgen zit er iets niet goed en voor je het weet sloop ik daarmee de toonarm.
Daarnaast is het element wisselen ook een behoorlijk onhandig gedoe als die headshell er niet af gaat.

Pfff, wordt alleen wel al de 4e keer ofzo dat ik met die platenspeler terug moet naar de winkel.. ben daar ondertussen wel een beetje klaar mee.
Het is dat dit model erg mooi (en best zeldzaam) is... anders had ik allang mijn geld teruggevraagd.
First things first: draai je de wartel (zo noem ik dat onderdeel waarmee je de headshell vastdraait tenminste) wel de goede kant op? Je moet ze de kost geven die niet snappen hoe je een dop van een fles draait zodra je die kantelt of omdraait. ;)

Wat me ook opvalt is dat de verf af is van de kartels op de plek waar je hem met de vingers aanvat (daar zijn de kartels immers voor, grip). M.i. gaat die verf er alleen af als je (onterecht) een gereedschap ipv vingers gebruikt om deze los te draaien. M.a.w. ik vermoed dat er al pogingen zijn gedaan om hem los te krijgen en met toen met meer geweld met een gereedschap bezig geweest is. Uiteraard geeft dit alleen maar weer meer vraagtekens omtrent de winkel die hem verkocht heeft...

Althans, het lijkt mij dat die verf eraf is. Of is het gewoon viezigheid? Op de foto lijkt het alsof de verf ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnQcMvu0n038vcPttvcqql7l_wM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BK8R4IBKXtvmpAIQMHlSG8wC.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 24-04-2022 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 08:52
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:01:
[...]

Ja.. Vinyl is de kip met de gouden eieren op dit moment. De omzet op vinyl is in 2021 66% gestegen, vooral omdat de marges fors hoger zijn dan bij streaming en andere media. Wij leggen rustig 30 a 40 euro neer voor een plaat ipv hetzelfde album voor rond de 10 euro op CD of Download te kopen. Productie kosten zijn misschien iets hoger, maar geen 10 euro meer t.o.v. een CD.
Op dit moment lijkt een passie voor LP's en platenspelers meer en meer voor 'the happy few' te worden. Met alle respect, maar als er voor een 2e-hands LP van Andre Hazes Sr. al €4,00 tot €5,00 wordt gevraagd (en waarschijnlijk ook betaald) :? . Ja, ik ben een ouwe ***, maar zouden we vroeger 65 Gulden voor een nieuwe LP betaald hebben? Op JoeToep zag ik mensen in de rij staan voor een 7" van Taylor Swift a €15,00 of zoiets. Niet omdat ze fan zijn, maar om deze de volgende dag met flinke winst te kunnen verkopen, zoals een van hen zelf zei. Dat kan en dat mag, maar is wat mij betreft niet waar RSD over gaat.

Het RSD-overzicht van Discogs bevat nu 270 (!!!!!) releases. De enige release waar ik dan nog een beetje warm voor loop, is de box van The Doors - The L.A. Woman Sessions. En dan nog. Ik heb het album en vraag mij af hoe vaak ik naar de box zou luisteren. Ik denk dat ik liever de ontbrekende reguliere albums aanschaf. Ik ga echt nog wel een keer kijken in de lokale platenzaak om te zien wat er nog over is. Mogelijk is dat pas na de drop in juni. Mis ik dan (goede en bijzondere) releases die straks niet meer te betalen zijn? Vast wel. Maar ik heb mijn FOMO zaterdag kunnen bedwingen, ben op de racefiets gestapt en heb genoten van windkracht 5 op kop (en op de weg terug: in de rug :P ).

Nee, ik ga voor zover het er naar uit ziet, komende zaterdag voor het eerst weer eens naar een platenbeursje. Kleinschalig, overzichtelijk en op redelijke afstand van mijn woonplaats.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:09:
[...]

First things first: draai je de wartel (zo noem ik dat onderdeel waarmee je de headshell vastdraait tenminste) wel de goede kant op? Je moet ze de kost geven die niet snappen hoe je een dop van een fles draait zodra je die kantelt of omdraait. ;)

Wat me ook opvalt is dat de verf af is van de kartels op de plek waar je hem met de vingers aanvat (daar zijn de kartels immers voor, grip). M.i. gaat die verf er alleen af als je (onterecht) een gereedschap ipv vingers gebruikt om deze los te draaien. M.a.w. ik vermoed dat er al pogingen zijn gedaan om hem los te krijgen en met toen met meer geweld met een gereedschap bezig geweest is. Uiteraard geeft dit alleen maar weer meer vraagtekens omtrent de winkel die hem verkocht heeft...

Althans, het lijkt mij dat die verf eraf is. Of is het gewoon viezigheid? Op de foto lijkt het alsof de verf ontbreekt.

[Afbeelding]
Er van uitgaande dat de wartel de goede kant op gedraaid wordt lijkt het mij eerder dat iemand met een stuk gereedschap de headshell vast gezet heeft... Dat zou logischer zijn, juist omdat @RFdeGroot de headshell niet los krijgt...

Nu ik er aan denk: zou een drupje WD40 die wartel weer in beweging krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
@Cap en @rcor - Thanks voor jullie reacties!

Even een update: Ik ben met de platenspeler teruggegaan naar de winkel en daar bleek het probleem met volumeverschil tussen links en rechts en de brom in de rechterspeaker gewoon het gevolg te zijn van een defect element.
Dit vermoeden had ik al wel een beetje toen de behuizing van het element er af ging op het moment dat ik de naald eruit trok.

Dus ik heb een AT-VM540ML element besteld! Deze is er inmiddels opgezet en kan hem morgen weer ophalen. Ben heel benieuwd naar dit element.

Daarnaast hebben ze op mijn verzoek nog even gekeken naar die sme koppeling en die is weer los. ik zal morgen even vragen wat nu de reden was dat die zo vast zat.

Ik wil de Thorens (nu die helemaal goed werkt en voorzien is van een mooi nieuw element) even mooi oppoetsen enzo als ik hem morgen weer opgehaald heb.

Heeft iemand tips waarmee dit te doen?
Ik zou graag het aluminium plateau graag weer mooi willen poetsen, de rubbermat schoonmaken en het houtwerk.
Gebruiken jullie daar bepaalde producten voor? Misschien iets van meubelwas voor het hout en een autowas of iets dergelijks voor het plateau?
Denk dat de rubbermat het beste gewoon even in een sopje kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Houtwerk wordt weer fraai met Danish oil:
https://www.bol.com/nl/nl...P1Bmtu6LeENhoCoU8QAvD_BwE
of Lemon oil
https://www.thomann.de/nl...E6Jo1Ml8kvbhoCJMYQAvD_BwE

Plateau poetsen gaat mooi met een metal polish
https://www.polijstweb.nl...4VxchS6C6lYhoC-7sQAvD_BwE
en een boel elbow Grease ;-)

Rubbermat kan prima in een sopje inderdaad.
Een doffe kap kan je wetsanden (netschuren) en polijsten met carpolish.
Ik zou de beschadigde koppeling van je headshell bijwerken met wat zwarte verf.

[ Voor 6% gewijzigd door coinman63 op 25-04-2022 14:37 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 71 Laatste