Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:15
nineball schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Een fortuin is zeker niet nodig, ook binnen een budget van een kleine 300 euro zijn andere keuzes te maken die passen binnen jouw Sonos setup. Bijvoorbeeld een Project phono voorversterker met bluetooth, die ook bruikbaar is als gewone phono pre, plus een leuke vintage Dual voor 150 euro. Zit je ook nog onder de 300.

Of als het nieuw moet een Audio Technica of Denon speler met ingebouwde phono pre en een losse bluetooth transmitter van een paar tientjes.
Ho stop, ik had het niet over MIJN budget. Dat schrijf ik helemaal nergens. Ik geef alleen aan dat ik mijn speler ook bij MM heb gekocht.

Maar hierboven worden goedkope platenspelers de grond ingeboord. Als mensen nou eenmaal niet meer te besteden hebben.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:07
Serena schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Ho stop, ik had het niet over MIJN budget. Dat schrijf ik helemaal nergens. Ik geef alleen aan dat ik mijn speler ook bij MM heb gekocht.

Maar hierboven worden goedkope platenspelers de grond ingeboord. Als mensen nou eenmaal niet meer te besteden hebben.
Onder de honderd euro koop je een prima draaitafel uit de tijd dat ze nog wisten hoe je zo’n ding moest maken.
Iets nieuws onder de honderd euro is een plastic lor dat je platen sloopt. Weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Iets nieuws onder de honderd euro is een plastic lor dat je platen sloopt. Weggegooid geld.
Maar die sony zit daar een beetje tussenin.

Daar kan je geen andere naalddruk/antiskating instellen, en geen ander element monteren, maar hij was ook goedkoper dan de meeste nieuwe tafels waarbij dat wel kon. (die sony was jarenlang ca. €170, en goede 'volwaardige' tafels begonnen bij €250-€300 (denon dp-300f / project debut).
Dus die sony is wel beduidend goedkoper, als je ook meetelt dat ie nog bluetooth heeft ook

Ik kan best begrijpen dat mensen liever voor iets nieuws gaan. Makkelijker in aanschaf (lokale MM whatever), garantie, als er iets niet deugt ga je terug en sta je binnen 15min met een andere weer buiten etc.
Dat is gewoon een eenvoudigere aanschaf.

Maar of die sony z'n geld waard is... ik heb er nog nooit een review van gezien waarbij ook echt goed gemeten werd, of heb 'm ooit zelf onder handen gehad.
Dat de crossleys en consorten meestal echt bagger zijn op de meeste criteria is onderhand wel bekend. Dat hebben vele tests wel uitgewezen.
[...]

Goedkope platenspelers worden hier nooit de grond ingeboord. Het is imo altijd wel op basis van kwaliteit of aanwezige functionaliteit. Dus imo op objectieve prestatieparameters. En die worden dan vaak uitgezet tov de prijs

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2022 19:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 13:47

D_V

[...]

Ik weet zeker dat er hier niemand is die goedkope spelers zomaar "de grond in wil boren", het is meer dat "we" willen voorkomen dat je door een bepaalde aankoop het plezier in de hobby al vrij snel kwijt kunt raken en dat zou heel erg jammer zijn.

Als jij tevreden bent met jouw draaitafel is dat helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:37

Toshirou

Vinyl Surfer

Alleen is het vaak dat na een tijdje velen er toch wat meer uit willen halen. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van een nieuwere en gelijk een beter element. En dat kom je direct tegen het punt dat dit niet mogelijk is en dan koop je niet direct maar toch later een andere platenspeler en dat had ook besteed kunnen worden aan een leuk(er) element. Dat is gewoon zonde... daarom zijn oudere platenspelers van een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.
En moderne features als Blue Tooth kunnen ook via een voorversterker geregeld worden zoals hierboven al is aangegeven.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:29
Beetje late reactie.. maar ja eindelijk na jaren (zeker een jaar of 30) geen buizen meer te hebben gehad nu eindelijk weer.... en het is fenomenaal :9~ _/-\o_ althans dat vindt ik :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Toshirou schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:01:
Alleen is het vaak dat na een tijdje velen er toch wat meer uit willen halen. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van een nieuwere en gelijk een beter element.
Ja dat klopt helemaal. Vooral mensen die hier komen (tweakers :P). Mensen waarin toch een beetje een audiofiel schuilt.
Voornamelijk mannen.
Maar vergis je niet hoeveel mensen er een crossley kopen of ander apparaat, die het neerzetten, en een paar platen draaien en het wel mooi vinden. Hoe goed het klinkt komt wellicht helemaal niet in hun op en staat niet hoog op hun prioriteitenlijst. Voor die €100 extra volgen ze liever een yoga cursus of kopen ze bloembollen voor in de tuin of wat dan ook. Eerlijk gezegd denk ik dat dàt de meesten zijn.

En achteraf bluetooth toevoegen, mèt een voorversterker, het kan allemaal, maar dan laat je wèl dat budget of bedrag van €170 vèr achter je.
Een nieuwe draaitafel, maar dan mèt antiskating/instelbare naalddruk/vervangbaar element, en voorversterker èn bluetooth, die er ook nog een beetje modern uitziet (dan laat ik die dual? van bij de lidl? en vergelijkbare spelers even achterwege dus), dan kom je volgens mij direct op een veelvoud uit (dus minimaal het dubbele).
Dus ja, beter, maar óók een ander bedrag.
Ik zou het er zeker voor uitgeven, want die yoga cursus kan mij niets schelen, maar andere mensen, andere ideeen. Wat wel belangrijk is, is dat potentiele kopers dat van tevoren ook realiseren dat ze niet verder kunnen upgraden.
Maar sowieso kan je je afvragen of het upgraden van een element zinvol is als je je draaitafel via bluetooth gekoppeld hebt aan je sonos luidsprekers.
Want waar hebben we het hier over? SBC over A2DP? Klinkt ok, maar ik vraag me af of de subtiliteiten van een hoogwaardig element ook behouden blijven. Meestal klinkt dit imho ongeveer vergelijkbaar met een goed geëncodeerde 192kbps MP3...

Maar ik kan die sony dus op voorhand geen slecht product noemen. Qua kwaliteit: ik heb 'm niet getest en ik heb ook nog nooit een review ervan gezien die dermate uitgebreid danwel specifiek is om daargelang te oordelen over de kwaliteit (dus een trackingtest, meten van naalddruk en antiskating, wow/flutter/gelijkloopmeting, een vorm van rumble meting, een test/beschouwing van de lagering van de arm etc). Misschien zijn dat veel eisen omdat vrijwel geen enkele review dat goed behandeld, maar dat zegt m.i. meer over reviewers van producten dan wat als 'kwaliteit' aangemerkt kan worden.
Maar op de uitvoering, mogelijkheden en styling is de prijs van die sony aangepast, en dat is al heel wat.

Het wordt m.i. pas een issue als mensen bedragen gaan neertellen voor spelers zonder instelbare antiskating/naalddruk/etc, wanneer ze voor hetzelfde geld of minder vrijwel hetzelfde product kunnen krijgen die die functionaliteit wèl heeft (ik denk even aan die rega waarbij ik ook nog grote twijfels heb of die vaste antiskating wel op de juiste waarde staat)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2022 21:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 21:14
Eergisteren 3 platen gekocht online bij iemand die in de buurt woont.

Paul Simon.
Elton John.
Beatles.

Gisteren na het slechte nieuws van me vader (prostaatkanker) had ik even tijd om ze snel op te pikken.
Raakte aan de praat over muziek en vroeg de man 2 a 3 platen uit te zoeken die ikzelf niet ken, maar waarvan hij vond dat het toppers waren.

Direct daarna door gereden naar me vader.
Heb ze vanavond even gedraaid en moet zeggen ze leiden me goed af en maken even me hoofd leeg.

Triumvirat en Gino Vanelli spelen lekker weg, Colloseum II is me even te heftig voor nu.

Fijn dat muziek je even kan afleiden van alle zorgen en frustraties...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS4oN1947aebT2T0Ahr7Cf4rcYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDndw2GnLcuCd6QCcwi5eftw.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Over platenspelers zijn er inderdaad vele uiteenlopende meningen. Hierboven al genoeg over gezegd. Maar ik wilde nog wel even toevoegen dat Sonos eigenlijk de Apple van de audio apparatuur is. Als in, je zit vast in een gesloten ecosysteem, met alle voordelen en nadelen die daar bij horen. Iedereen staat het helemaal vrij om daar voor te kiezen, maar ga dan niet achteraf lopen miepen dat je tegen allemaal beperkingen aan loopt. Zoals het niet normaal aan kunnen sluiten van een platenspeler. Als je de vrijheid wilt om met je audio te doen wat je wilt, koop dan een systeem wat gebaseerd is op open, gebruikelijke standaarden (zoals de goede oude rca tulp pluggen), niet iets wat gebouwd is rond gesloten protocollen voor de smartphone-generatie. Sonos komt er bij mij niet in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
In de pauze ben ik er achter gekomen dat de boekhandel in de plaats waar ik werk, ook een behoorlijke verzameling 2e hands LP's heeft. Goede titels, redelijke prijzen (in de meeste gevallen dan toch :P ). Denk aan namen als The Rolling Stones, Neil Young, The Beatles, CCR, Prince, Lou Reed, et cetera. Ook Nederlandstalig zoals Boudewijn de Groot en Het Goede Doel. Geen carnaval, tranentrekkers en Zangeres Zonder Naam.

Daarnaast een zeer beperkt aantal nieuwe LP's en meerdere boeken over artiesten (David Bowie, Queen).

Ik heb niet alles mee genomen wat interessant was, en heb de schade beperkt weten te houden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zNs9GiLl.jpg

De hoes is niet de allermooiste zoals te zien is, maar de LP zelf ziet er nog heel goed uit. Hij gaat door de wasstraat en dan hoor ik vanzelf wel wat de feitelijke kwaliteit is en of ik het een lekker album vind. Ik ben namelijk absoluut geen funk- en soulkenner, maar als ik mijn oor te luisteren leg bij een aantal video's op Joetoeb, schijnt dit wel een heel goed album te zijn. En ook hiervoor geldt: als ik het niets vind, gaat het de verkoop in. Over smaak valt niet te twisten.

Voor dit weekend liggen de vier albums die ik eergisteren binnen kreeg ook nog op een luisterbeurt te wachten. Ik kan voorlopig weer vooruit :9~ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
kozue schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:11:
Over platenspelers zijn er inderdaad vele uiteenlopende meningen. Hierboven al genoeg over gezegd. Maar ik wilde nog wel even toevoegen dat Sonos eigenlijk de Apple van de audio apparatuur is. Als in, je zit vast in een gesloten ecosysteem, met alle voordelen en nadelen die daar bij horen. Iedereen staat het helemaal vrij om daar voor te kiezen, maar ga dan niet achteraf lopen miepen dat je tegen allemaal beperkingen aan loopt. Zoals het niet normaal aan kunnen sluiten van een platenspeler. Als je de vrijheid wilt om met je audio te doen wat je wilt, koop dan een systeem wat gebaseerd is op open, gebruikelijke standaarden (zoals de goede oude rca tulp pluggen), niet iets wat gebouwd is rond gesloten protocollen voor de smartphone-generatie. Sonos komt er bij mij niet in.
Wie miept hier dan????
En je kunt prima een normale platenspeler aansluiten hoor, daar hebben ze de Sonos Port en Amp toch voor uitgevonden? Kun je fijn met je tulp pluggen aan de slag…

[ Voor 8% gewijzigd door Serena op 25-03-2022 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Gaat het er niet om dat iemand gewoon met plezier luistert? Of het nou een My First Sony is, Sonos of een Dual?

Laat iedereen plezier beleven aan zijn of haar installatie. Met de voor en nadelen die daarbij horen.

Ik gaat weer is een plaatje uitzoeken en draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huiswerk niet goed gedaan. Ik heb de AT-VM95E gekocht en was nu aan het kijken om deze te vervangen. Maar de cartridge (EPC-271CES) die er nu op zit, is geintegreerd in de headshell. Ik zou dus een nieuwe headshell nodig hebben geloof ik. Of ik had voor een Jico SAS moeten gaan zoals iemand vermelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Serena schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Wie miept hier dan????
En je kunt prima een normale platenspeler aansluiten hoor, daar hebben ze de Sonos Port en Amp toch voor uitgevonden? Kun je fijn met je tulp pluggen aan de slag…
Precies, ik heb een beetje oude meuk van Sonos, een Connect die zit ingebouwd in mijn Peachtree versterker en twee play ones in de keuken. Heb niet het gevoel dat ik ergens in vast zit. Op zolder heb ik een Bluesound en ook wat geexperimenteerd met Roon op een Nuc. Werkt allemaal prima met elkaar samen. Laatst bij een collega een mooie Dual 510 platenspeler op een Sonos soundbar aangesloten, voor weinig een Connect op MP gescoord, voorversterkertje ertussen en spelen maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Serena schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Wie miept hier dan????
Precies mijn punt bevestigd. Wil je tulp pluggen (wat al decennia lang dé standaard is om audio aan te sluiten), mag je de portemonnee trekken om nóg meer gesloten ecosysteem producten te kopen.

Maar als jij blij bent met je melk-ecosysteem, prima hoor, ik heb er geen last van d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:31

Pierre

Van nature lui!

De drummer van de Foo Fighters is overleden https://nos.nl/artikel/24...ylor-hawkins-50-overleden
Rest in Peace Taylor

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Pierre Tering das ff schrikken.....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:09:
Gaat het er niet om dat iemand gewoon met plezier luistert? Of het nou een My First Sony is, Sonos of een Dual?

Laat iedereen plezier beleven aan zijn of haar installatie. Met de voor en nadelen die daarbij horen.

Ik gaat weer is een plaatje uitzoeken en draaien...
Nee, want tweakers moeten uiteraard wel laten merken dat gesloten systemen slecht zijn, en iemand onmogelijk plezier kan beleven aan iets wat in hun optiek inferieur is aan hun zelf opgelegde standaarden.

Mooiste van alles is, in het elven kabels topic alles wat naar overdreven audiofiel gedrag neigt proberen te ontkrachten, maar o wee als iemand meldt dat ie blij wordt van een plug en play draaitafel.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:26:
Mijn huiswerk niet goed gedaan. Ik heb de AT-VM95E gekocht en was nu aan het kijken om deze te vervangen. Maar de cartridge (EPC-271CES) die er nu op zit, is geintegreerd in de headshell. Ik zou dus een nieuwe headshell nodig hebben geloof ik. Of ik had voor een Jico SAS moeten gaan zoals iemand vermelde.
Een nieuw headshell kun je al vanaf 10 euro kopen (tot exotische bedragen), maar het is wel weer een extra bedrag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RIP Taylor Hawkins. We hebben vaak van je genoten tijdens concerten van de Foo Fighters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:11
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:50:
[...]

Nee, want tweakers moeten uiteraard wel laten merken dat gesloten systemen slecht zijn, en iemand onmogelijk plezier kan beleven aan iets wat in hun optiek inferieur is aan hun zelf opgelegde standaarden.

Mooiste van alles is, in het elven kabels topic alles wat naar overdreven audiofiel gedrag neigt proberen te ontkrachten, maar o wee als iemand meldt dat ie blij wordt van een plug en play draaitafel.
Dat is echt onzin, er wordt hier niemand afgekraakt of afgerekend op wat hij of zij gebruikt, even goede vrienden wat jouw gelukkig maakt, hier word enkel advies gegeven en doe ermee wat je wilt, meningen kunnen verschillen dat is toch het doel van het topic, er over kunnen praten en ervaringen kunnen uitwisselen.

Maar als je denkt zelf alle wijsheid in pact denkt te hebben hebt en niet open staat dat er wellicht op gereageerd word door anderen met onderbouwde redenen van waarom wel of niet, moet je misschien niet naar dit of elk ander topic komen.

Ik zie al hier honderden aankopen van oa. Lp’s voorbij komen waarvan ik denk mijn god vind je dat mooi, maar heb er totaal geen behoefte aan om dat zo nodig te moeten vermelden van wat ik er van vind en heb dat anderen ook nooit zien doen.

Als jij blij bent met Monsterkabels van honderd euro in de veronderstelling dat dit zo veel beter is dan andere is dat toch prima en btw. mijn plug en play draaitafel van €179 euro word hier zelfs aanbevolen, dus echt geen o wee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Habana schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Dat is echt onzin, er wordt hier niemand afgekraakt of afgerekend op wat hij of zij gebruikt, even goede vrienden wat jouw gelukkig maakt, hier word enkel advies gegeven en doe ermee wat je wilt, meningen kunnen verschillen dat is toch het doel van het topic, er over kunnen praten en ervaringen kunnen uitwisselen.
nou, misschien moet je dan eens goed lezen, elke keer als iemand aangeeft dat ie interesse heeft om een "simpele" tafel te kopen, die niet in de crosley of aldi-pruk hoek zit, komt steevast het advies om vooral een tweedehands te zoeken die aan alle kanten af te stellen is. Maar niet iedereen heeft die behoefte, en de willen gewoon het gemak van naar een winkel gaan ipv marktplaats af te schuimen en hopen dat ze niet genaaid worden. En er zijn ook mensen die gewoon een plaat willen afspelen zonder een heel ritueel te moeten of willen doen. Nu snap ik heel goed dat dit inherent aan een technisch forum is, maar beetje vermoeiend kan het soms wel zijn. Meningen mogen best verschillen, maar begrip voor een andere mening blijft soms best lastig voor mensen met een technische achtergrond :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Punt is volgens mij dat een simpele instelbare draaitafel met hetzelfde gemak als een niet instelbaar ding gewoon nieuw te koop is, o.a. de Denon DP-300F en de Pro-ject Essential. Ze zijn betaalbaar, eenvoudig én flexibel.

Edit: ik houd niet bij wat er allemaal uitkomt aan budget spul maar ik heb voor het gemak even op bol.com gekeken.

Wat kom ik tegen met in ieder geval een (vaak afneembare) headshell waar standaard half-inch mount elementen in kunnen, instelbare naalddruk en anti-skating en meestal ook een ingebouwde (USB) phono pre:
- House of Marley Stir It Up USB €179,-
- Lenco L-91 USB €199,-
- Lenco L-3809 USB €252,-
- Pro-Ject Essential II €259,-
- Music Hall MMF-1.3 €272,-
- Pro-Ject Debut III €276,-
- Denon DP-300F €299,- (pricewatch)

En met naast bovenstaande ook ingebouwde bluetooth:
- Lenco LBT-188 €197,-
- Aiwa APX-680BT €219,-
- House of Marley Stir It Up BT €232,-
- GPO PR100 €241,-
- TEAC TN-280BT €288,-

Uiteraard is deze lijst niet compleet want dit is slechts een bol.com search gesorteerd op prijs. Maar er is dus best wel wat keuze in de categorie betaalbaar en toch de minimaal vereiste voorzieningen. Nou wil ik niet zeggen dat ik elke draaitafel hierboven meteen van harte zou aanbevelen, maar ze winnen het wat mij betreft wel allemaal van die draaitafels met geïntegreerd element en niet instelbare naalddruk (eigenlijk vooral bijstelbare, want vertrouw er vooral niet op dat de naalddruk van de platenspeler uit de fabriek goed is, boven de 3 gram is geen uitzondering).

[ Voor 87% gewijzigd door Cap op 26-03-2022 16:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik kon het niet laten en voor het eerst in 2 jaar weer eens wezen "BakkenSnuffelen" :-)
Naar de vinyl Loods in DordtDrecht geweest, die doet 1 maal per maand ongeveer de deuren open.

Was mijn eerste keer en ik moet zeggen een leuke zaak met heel veel psych-rock, metal, jazz en blues en verder heel veel bands waar ik nog never nooit van gehoord hebt en ook best wel wat prijzig spul.
Maar goed deze albums vielen wel mee gelukkig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hml_vcu0cJF8gBUcvBird5GWRp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yWtWrYxZRJ3DUNOhsLDQ7F8x.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:01:
[...]

nou, misschien moet je dan eens goed lezen, elke keer als iemand aangeeft dat ie interesse heeft om een "simpele" tafel te kopen, die niet in de crosley of aldi-pruk hoek zit, komt steevast het advies om vooral een tweedehands te zoeken die aan alle kanten af te stellen is. Maar niet iedereen heeft die behoefte, en de willen gewoon het gemak van naar een winkel gaan ipv marktplaats af te schuimen en hopen dat ze niet genaaid worden. En er zijn ook mensen die gewoon een plaat willen afspelen zonder een heel ritueel te moeten of willen doen. Nu snap ik heel goed dat dit inherent aan een technisch forum is, maar beetje vermoeiend kan het soms wel zijn. Meningen mogen best verschillen, maar begrip voor een andere mening blijft soms best lastig voor mensen met een technische achtergrond :)
Welkom op Tweakers. Waar we net wat verder zoeken dan op viva.nl

Het advies voor tweedehands wordt niet voor niets zo vaak gegeven. Het is namelijk een heel goed advies. En met wat moeite en de alom aanwezige hulp op dit forum is dit ook voor minder technisch aangelegden een goede weg.

Als je geen ‘heel ritueel’ wilt dan vraag ik me af of waarom iemand sowieso een platenspeler wil. Het blijft immers een omslachtige weg om met een hoop gedoe en geld in de buurt te komen van een willekeurige digitale bron. Het ‘gedoe’ is nou net de hele lol ervan.

Vandaag hier in de buurt opgehaald voor vier tientjes. Een Dual 505-4. Beetje aan de nieuwe kant maar ok. Heeft twee nieuwe snaartjes nodig. Geen enkele beginnende vinyl liefhebber kan zich hier een buil aan vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBZr_wZsZjQ0PxfN68ZWsyprWVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/236Y1WTZ9dru60uP0f3d8CsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:50:

Wat kom ik tegen met in ieder geval een (vaak afneembare) headshell waar standaard half-inch mount elementen in kunnen, instelbare naalddruk en anti-skating en meestal ook een ingebouwde (USB) phono pre:
Toch bij een aantal van die spelers kom ik het rare fenomeen tegen dat de slots in de headshell geen slots zijn, maar gewoon 1 gat.
Dus kennelijk wèl instelbare AS en VTF, maar geen mogelijkheid om uit te lijnen, en dus ook geen mogelijkheid een ander element te monteren (want voor de plek van de schroefgaten bestaat geen standaard).
Echt weer een aparte keuze.... om de laatste paar centen te besparen?
Misschien is eea wel uit zulk zwak plastic gemaakt dat als je slots maakt, je alles gelijk kapotdraait?

(en als er natuurlijk een vergelijk gemaakt moet worden met die sony, daar waar de discussie om begon, moet natuurlijk ook gekeken worden naar of de spelers uit het lijstje toen al verkrijgbaar waren toen ook die sony in de schappen lag. Van een behoorlijk aantal spelers weet ik dat dat niet het geval was, dus kan het nu wel een alternatief zijn, maar toen natuurlijk niet).

Uiteindelijk kan je m.i. het beste een speler kopen die zich bewezen heeft. Voor nieuw en krap budget zijn dat m.i. nog steeds de project debut (DC carbon is de huidige iteratie geloof ik) en de denon dp-300f, maar gebruikt kan je natuurlijk de beste deals krijgen als je tijd hebt en bereid bent er wat moeite in te steken.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 26-03-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Vandaag hier in de buurt opgehaald voor vier tientjes. Een Dual 505-4. Beetje aan de nieuwe kant maar ok. Heeft twee nieuwe snaartjes nodig.
Toch is dat een aparte tafel. 1 van de weinigen die niet quartz lock is, maar wel een instelbare snelheid heeft terwijl er geen stroboscoop voorhanden is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:01:
[...]
nou, misschien moet je dan eens goed lezen, elke keer als iemand aangeeft dat ie interesse heeft om een "simpele" tafel te kopen, die niet in de crosley of aldi-pruk hoek zit, komt steevast het advies om vooral een tweedehands te zoeken die aan alle kanten af te stellen is. Maar niet iedereen heeft die behoefte, en de willen gewoon het gemak van naar een winkel gaan ipv marktplaats af te schuimen en hopen dat ze niet genaaid worden.
Volgens mij wordt hier toch heel vaak ook het advies gegeven om een Denon DP-300f of een Project Debut te kopen, in geval 2e hands niet een gewenste optie is.
En er wordt ook vrijwel altijd bij aangegeven waarom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Zo, vandaag flink aan de klus geweest om mijn computer/audio hoekje is aan te pakken.

Vrouwlief begon zich te irriteren dat alles niet netjes opgestapeld lag aan apparatuur.

Gisteren naar Delft gegaan om een kastje te kopen en als we daar toch zijn een hapje eten in het centrum....

Laat daar nou genoeg nieuwe vinyl te koop staan.

Album van Golden Earring en Rage Against The Machine's meegenomen.

Vandaag alles op z'n plek en opgeruimd.

Ik ben blij met me hoekje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkqyQAprPyCPFErnxX0W-YXx2fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtsXKdPsr8lQjOFMwkFeSMzV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

[...]

Vandaag hier in de buurt opgehaald voor vier tientjes. Een Dual 505-4. Beetje aan de nieuwe kant maar ok. Heeft twee nieuwe snaartjes nodig. Geen enkele beginnende vinyl liefhebber kan zich hier een buil aan vallen.
en afhankelijk van het OM naaldje ook nog leuk plug/play upgraden, naar een OM-20/30 :D

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:31
[...]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, en 4 tientjes is niks. En een 505-2/3/4 is echt niks mis mee. Is het high-end? Nee dat wellicht niet. Maar ze zijn bulletproof, en maken toch echt prima muziek, beter als een hoop nieuwe spelers. Mijn enigszins aangepaste, vroege 505-2 gaat echt niet weg, die doet elke dag z'n rondjes hier wel.

Afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst sinds het begin van de pandemie naar een platenbeurs geweest, die in Groningen, lekker dichtbij. Ik ging heen met 3 wensen: 666 van Aphrodite's Child, Rheingold van Rheingold en A flock of Seagulls.

666 heb ik niet gevonden helaas, de andere 2 wel, plus nog het een en ander:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBPEthZr2afWPTWjNeHu8gXIFHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6en6zUmEvfluwILB2xgxRaMH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjHEXeww4GK02cwYiLDlrdi-KCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NI8iF3Rg7Ws2xeGsAuU6sOoa.jpg?f=user_large

Tears for fears had ik, maar de 2e kan mooi naar kantoor, en deze is een stukje beter als mijn andere. Tommy had ik ook al maar niet in heel goede staat, deze is ook een stuk beter. Ik kreeg er, zonder buiten hoes, ook nog de Engelse persing bij. Die was wat vies maar na een rondje Knosti alsnog prima, ik ga deze week eens luisteren of er nog verschil te horen valt tussen de Duitse en Engelse uitgave.

A Flock of Seagulls is een Mexicaanse versie met de track titels ook in het Spaans vermeld.

Prijzen waren best redelijk en het was ook wel weer erg leuk om een beurs te bezoeken, ik had nog veel meer kunnen kopen. Maar ja, niet alles in één keer.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat LP1 van het rode album van The Beatles een kleine beschadiging heeft. En met 'op tijd' bedoel ik 'voor de tip van mijn naald van de cantilever is gerost'. Opvallend dat ik het bij de eerste check en tijdens het wassen dus niet heb gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zxzzrull.jpg

Gelukkig komen de verkoper en ik er netjes uit, lijkt het.
Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt.

In dezelfde koop zat ook het blauwe album. Dat is natuurlijk een prima album, en ik merk ook dat ik het liefst naar een regulier album luister. Mogelijk omdat elk album een momentopname is van de fase waarin de band zich op dat moment bevindt. Best-Of albums hebben meer imho meer de neiging om van de hak op de tak te springen. Dus of ik deze houd, weet ik nog niet. Het kan zo maar zijn dat deze toch de verkoop in gaat en dat ik lekker naar With The Beatles, SPLHCB, Abbey Road en Please Please Me luister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 09:34
Na jullie adviezen toch maar een platenwas apparaat besteld net!
Ik vind zo'n Okki Nokki voor nu echt te prijzig, dus ik ben voor een knosti generation II plus gegaan, deze heeft wel rubberen O-ringen voor het beschermen van de labels zag ik evenals verwisselbare borstels, dus dat leek met die 25 euro extra wel waard ten opzichte van de 'gewone' knosti.

Flesje walviswater en wat nieuwe anti statische binnenhoezen erbij, dus kan binnenkort een begin maken met een eerste deel van mijn collectie schoon te maken. Ben heel benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Vintage1967 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:05:
Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat LP1 van het rode album van The Beatles een kleine beschadiging heeft. En met 'op tijd' bedoel ik 'voor de tip van mijn naald van de cantilever is gerost'. Opvallend dat ik het bij de eerste check en tijdens het wassen dus niet heb gezien.

[Afbeelding]

Gelukkig komen de verkoper en ik er netjes uit, lijkt het.
Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt.

In dezelfde koop zat ook het blauwe album. Dat is natuurlijk een prima album, en ik merk ook dat ik het liefst naar een regulier album luister. Mogelijk omdat elk album een momentopname is van de fase waarin de band zich op dat moment bevindt. Best-Of albums hebben meer imho meer de neiging om van de hak op de tak te springen. Dus of ik deze houd, weet ik nog niet. Het kan zo maar zijn dat deze toch de verkoop in gaat en dat ik lekker naar With The Beatles, SPLHCB, Abbey Road en Please Please Me luister.
Ai, zonde zeg!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Yamy_Daffy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:42:

Vrouwlief begon zich te irriteren dat alles niet netjes opgestapeld lag aan apparatuur.
Kan ze dat dan zien vanuit de keuken? :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
mr_petit schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Kan ze dat dan zien vanuit de keuken? :X
Haar bijnaam is ook weleens Arendsoog.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
laat maar....

[ Voor 92% gewijzigd door joppe113 op 29-03-2022 16:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vandaag moest ik voor mijn werk even naar Den Bosch... We gingen naar een open dag van een bedrijf waar we een dienst gaan afnemen... Nadien had ik nog tijd over om naar Den Bosch zelf te gaan en aldaar ontkwam ik er niet om heen om bij Jan de Groot langs te gaan om de enige echte Bosche Bol te kopen, want ja als je toch in Den Bosch bent... ;)

Maar ik had ook nog wat tijd om een platen zaak te bezoeken... Tjah, d'r zijn 4 tot 5 platen zaken en één ervan gaat zijn deuren binnenkort sluiten... Maar zelfs vandaag was er maar één te bezoeken, de rest was gesloten en gingen allemaal woensdag pas open... Dus naar de enige die open was gegaan: Stichting De Langspeel Plaat...

Eenmaal daar toch nog wat Kayak gevonden op LP voor zeer schappelijke prijzen en een goed gesprek gehad met verkoper... De aankopen zelf:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0kWTpom7RQmKna7arwW0fQohk5ng7FHHe7Mq-9y8AgvLwyXmrzlRreUuv0t8MLUqyFqU-paABFD9A8yxsIFtqmPfQLULtgE1YlOqUEfF14310M83LEqkRad43xbyvsO9d39GehFKxlU=w2400

Wat zien we van Kayak:
- Starlight Dancer in nette staat voor € 4,50
- Phantom Of The Night voor € 2,50, iets mindere staat van de hoes, maar de LP is in nette staat... Iets wat voor die prijs ook niet zo heel erg is...

Binnenkort maar eens beiden albums luisteren via de platen draaier... ;) Gelukkig blijkt het vandaag dus nog te kunnen: tweedehands LP's voor een normale nette prijs die niet over de kop gaat...

Stichting De Langspeel Plaat is wat mij een aanrader die ook nog eens fijne openingstijden heeft: elke doordeweekse dag is de winkel vanaf 16:00 uur open en hij sluit pas om 20:00 uur, ideaal als je na je werk nog wat vinyl wilt kopen... :D

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

RFdeGroot schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:13:
Na jullie adviezen toch maar een platenwas apparaat besteld net!
Ik vind zo'n Okki Nokki voor nu echt te prijzig, dus ik ben voor een knosti generation II plus gegaan, deze heeft wel rubberen O-ringen voor het beschermen van de labels zag ik evenals verwisselbare borstels, dus dat leek met die 25 euro extra wel waard ten opzichte van de 'gewone' knosti.

Flesje walviswater en wat nieuwe anti statische binnenhoezen erbij, dus kan binnenkort een begin maken met een eerste deel van mijn collectie schoon te maken. Ben heel benieuwd naar de resultaten!
Ik zit eraan te denken om binnenkort over een Humminguru te halen. Deze betaalbare Ultrasoon cleaner lijkt mij naast de Knosti wel de eens uitkomst. Dus eerst wassen om het grove vuil eraf te halen en dan de Humminguru het overige werk te laten doen.

Ze zijn momenteel uitverkocht, maar als er een nieuwe batch binnen is, wil ik misschien deze aanschaffen. Het lijkt mij wel een mooi apparaat. Twee jaar geleden dacht ik er niet aan om zoiets te halen, mijn collectie was nog klein, nu echter zit ik met drie keer meer platen hier. Dus nu lijkt het mij wel een goede reden om de overstap te maken. ;)

Wat is jullie impressie van de Humminguru?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:06:

[Knip]

Wat zien we van Kayak:
- Starlight Dancer in nette staat voor € 4,50
- Phantom Of The Night voor € 2,50, iets mindere staat van de hoes, maar de LP is in nette staat... Iets wat voor die prijs ook niet zo heel erg is...

[Knip]
Tip: 29 april 2022 in 013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vintage1967 Dank voor de tip! Maar ik zit al behoorlijk vol in april dus het gaat mij niet lukken om daar aanwezig te zijn...

Maar goed, ik had dus zo'n 4 a vijf platen zaken gevonden online in Den Bosch met een eigen winkel of discogs pagina... Ik zag dat deze nog niet in het overzicht van de topic start stonden, dus heb ik ze allemaal maar eens toegevoegd... Het overzicht van Den Bosch is nu als volgt:
  • De Langspeelplaat
  • Maestro's Records
  • Doogan Records
  • Record Hustler
  • Boschrock
Woon je in Den Bosch (ofwel 's Hertogen Bosch) is de keuze in ieder geval wel reuze!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nineball
15 euro in de kringloop, ‘kapot’. Kwartiertje schakelaar en potmeters reinigen en hij werkt perfect. Standaard kwaaltje bij deze snaaraangedreven Technics instappers. Ik moest wel even zelf een element plus headshell uit de grabbelton toveren.

Toch best een mooi systeem a la Philips om electronisch de motor snelheid (33/45 en pitch) te regelen i.p.v. met mechanische maatregelen zoal bij Dual. Die doen 33/45 met een derailleurtje en de pitch met een poelie die wijder of smaller gemaakt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnxv670KSyXxFl4jbaAnH_nJzL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnh7qg8h5Q4QEjK4PZas1x5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kafwn5VUE2jZXKKrG8Kbj1PQeok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik70uidMMfYB9ZHtf48sp8mI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
nineball schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
15 euro in de kringloop, ‘kapot’. Kwartiertje schakelaar en potmeters reinigen en hij werkt perfect. Standaard kwaaltje bij deze snaaraangedreven Technics instappers. Ik moest wel even zelf een element plus headshell uit de grabbelton toveren.

Toch best een mooi systeem a la Philips om electronisch de motor snelheid (33/45 en pitch) te regelen i.p.v. met mechanische maatregelen zoal bij Dual. Die doen 33/45 met een derailleurtje en de pitch met een poelie die wijder of smaller gemaakt kan worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Edit: mooi detail die ‘strobo scope’ tekst met pijtje dat naar het oranje lampje wijst. Anders zoek je jezelf een ongeluk 😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 18:10

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Technics SL-23A was m'n allereerste platenspeler. Leuk apparaat en al helemaal voor €15

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om te zien dat er Tweakers zijn die apparaten nieuw leven in blazen... Ook nu weer goed om te zien dat er weer een Technics gered is... Ik neem aan dat je deze speler gaat verkopen binnenkort? Want anders zou je wel heel veel platen spelers moeten hebben inmiddels... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Toshirou schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Ik zit eraan te denken om binnenkort over een Humminguru te halen. Deze betaalbare Ultrasoon cleaner lijkt mij naast de Knosti wel de eens uitkomst. Dus eerst wassen om het grove vuil eraf te halen en dan de Humminguru het overige werk te laten doen.

Ze zijn momenteel uitverkocht, maar als er een nieuwe batch binnen is, wil ik misschien deze aanschaffen. Het lijkt mij wel een mooi apparaat. Twee jaar geleden dacht ik er niet aan om zoiets te halen, mijn collectie was nog klein, nu echter zit ik met drie keer meer platen hier. Dus nu lijkt het mij wel een goede reden om de overstap te maken. ;)

Wat is jullie impressie van de Humminguru?
Heb een Okki Nokki en die doet behoorlijk goed zijn werk. Ben ook wel benieuwd of een ultrasoon reiniger het nog beter zou doen. Humminguru is in vergelijking met de degritter een voordelige keuze. Degritter schijnt wel beter te zijn, maar dat mag ook wel voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Faxe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Heb een Okki Nokki en die doet behoorlijk goed zijn werk. Ben ook wel benieuwd of een ultrasoon reiniger het nog beter zou doen. Humminguru is in vergelijking met de degritter een voordelige keuze. Degritter schijnt wel beter te zijn, maar dat mag ook wel voor dat geld.
Die prijs.... 😲
Dan moet je wel heel veel chique lp's hebben als dat het waard is

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat zeker niet mis, daar haal je ook een zeer leuke platenspeler voor in het hoge segment. Dan lijkt mij een Humminguru of zo'n ding van Ali een betere optie. Tuurlijk is de Degritter een stuk beter maar of het in verhouding staat met het echte verschil... dat betwijfel ik.

Zoals ik al eerder aangaf, denk ik dat wanneer je een Knosti gebruikt en daarna een Humminguru erachter aan je een zeer schone plaat hebt. Alleen wanneer je het geld hebt liggen, dan zou ik zeggen ga ervoor en koop die Degritter en laat ons het resultaat weten...;

[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 31-03-2022 12:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Leuk om te zien dat er Tweakers zijn die apparaten nieuw leven in blazen... Ook nu weer goed om te zien dat er weer een Technics gered is... Ik neem aan dat je deze speler gaat verkopen binnenkort? Want anders zou je wel heel veel platen spelers moeten hebben inmiddels... ;)
Ik verkoop ze inderdaad, familie en vriendenkring is inmiddels verzadigd.
Ik probeer ze ook altijd weer snel kwijt te zijn door een aantrekkelijke prijs te vragen naar dat valt soms nog niet mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jorgen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Die prijs.... 😲
Dan moet je wel heel veel chique lp's hebben als dat het waard is
Niet dat ik ooit zo'n duur ding zou kopen, maar wat me wel opvalt is dat dat apparaat met 120khz werkt.
Dat is een behoorlijk hoge frequentie voor ultrasoonreinigers (dus dure transducers).

Het voordeel met het werken met een hoge frequentie, is dat de golflengte heel kort is.
Dat heeft als voordeel dat de geluidsgolf makkelijk tussen de wand van die bak en de plaat kan voortplanten zonder veel energie te verliezen.
Bij 120khz is de golflengte in water ongeveer 1,2cm.
Idealiter wil je ca. 1 golflengte (of meer) tussen wand en plaat overhouden.
Want als je transducer bijv. aan de zijkant (of onderkant) zit, en de afstand tussen plaat en wand (of andere plaat) is kleiner dan 1 golflengte, dan is er minder energie beschikbaar om de groeven het verst van de transducer te reinigen (dat zijn dan de binnenste groeven).

Heb je een 40khz transducer, dan is die afstand al 3,8cm.
(het is enigzins afhankelijk van de temperatuur, maar dit zijn wel enigzins de waardes)

Ik heb wel eens wat simulaties gedaan die dit enigzins zichtbaar maakte.
Dit is een golfpatroon wat door een slit van ca. 1/2 golflengte gaat, waarbij je kan zien dat er eigenlijk een nieuwe puntbron ontstaat die een veel zwakker nieuw golfpatroon genereert (dus het golfpatroon wat eruit ziet als een halve cirkel; midden in het beeld zie je de slit):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Vp0NwD5/halfwavelength.jpg

En dit is een simulatie van een golfpatroon wat door een slit van ca. 1 golflengte gaat. Je kan zien dat er in het midden de golf eigenlijk gewoon ongehinderd door de slit verder gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4MggZPr/onewavelength.jpg

Het zijn een beetje grove simulaties (en dit is natuurlijk een soort van universele golfsimulator) maar het effect komt denk ik wel over.
Dus de gekozen golflengte is van belang hoe je zo'n apparaat ontwerpt of hoeveel platen je erin hangt (dus onderlinge afstand tussen platen)

Dus die degritter is inderdaad absurd duur, maar zou wel eens veel effectiever kunnen werken.
Ultrasoonreinigers met hoge frequentie worden normaliter gebruikt voor objecten met kleine gaatjes hoekjes etc. Of het ook dieper in de groeven komt weet ik niet, aangezien de maat van een groef echt nog heel veel kleiner is dan die kleine gaatjes en hoekjes van objecten waar het voor bedoeld is.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 31-03-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Je kunt blijkbaar op hun website een gratis demo aanvragen. Zou niet mis zijn, als Tweakers met een kritische blik hier eens naar zouden kijken! Weten we meteen of deze Degritter broodrooster niet gewoon in het elfentopic thuis hoort :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lP0AKPy9aPhcwjHUkHqjaZzHKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpAmf9NuH8YRfIIVGNUbvnpS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMsvFEKOxnHAoTXsx234DZyirD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7UMnTznDfyUcEtB4tpxetUAN.jpg?f=user_large

Deze LP's heb ik afgelopen zondag op de platenbeurs in de Broodfabriek in Rijswijk aangeschaft, zojuist gewassen en beluisterd, vinyl is gelukkig nog in een hele mooie staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:50
Voor de knutszelaars onder ons, je kan binnenkort zelf je draaitafel bouwen, je zit alleen wel vast aan de standaard Fischer-Technik kleuren

https://www.lowbeats.de/t...e-plattenspieler-bausatz/

Jammer dat het geen 31-03-2021 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:22
Van dat spul heb ik nog kistenvol liggen uit midden jaren 70. Het zou in principe niet onmogelijk moeten zijn om met Fisher Technik een platenspeler te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanmiddag in een zaakje met allemaal 2e hands platen rondgekeken. Alles was keurig voornamelijk op artiest gesorteerd. Daarnaast twee bakken met 'Nieuw Binnen' en een paar bakken op genre. Makkelijk zoeken. En nog belangrijker, alle LP's die ik bekeken heb, zagen er keurig uit. Gevolg is wel dat je hier niet voor de echte koopjes moet zijn. Maar zoals ik iemand wel eens heb horen zeggen: 'Heb je goedkoop ingeslagen, of heb je goede muziek gekocht?'. Vanmiddag absoluut het laatste:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/50tJr7al.jpg

De bootleg van meneer Hendrix heb ik in de jaren '90 als PD gehad en verkocht. De PD zou ik ook nu niet gekocht hebben, maar deze standaard LP dus wel. De 2LP van Gordon Dexter is een compilatie op het Blue Note label. Daar kan ik me geen buil aan vallen, lijkt me. Ze zijn net door de wasstraat gegaan en staan nu te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Die compilatie serie van Blue Note bevat zo nu en dan wat niet uitgebracht materiaal zoals ik heb begrepen. Ik heb zelf nog niet gekeken bij de twee die ik hier bezit (Freddie Hubbard en Horace Silver) of dat ook zo is.

Maar het is een leuke serie om te halen als je geen tot weinig albums bezit. Deze best of albums klinken ook nog vaak erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:14
Ik heb sinds kort een Technics SL-J1 gekocht en een goedkope losse voorversterker om wat platen van mijn ouders af te spelen. Ik hoor op wat random momenten een hoge piep, maar ik kom er niet goed achter of dit uit de platenspeler komt of uit de voorversterker. Heeft iemand misschien een tip om hier achter te komen en wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Je zou als test de voorversterker er tussenuit kunnen halen. Het geluid wordt dan zacht en vervormd, maar je kunt wel controleren of je de piep nog hoort. Hoe vaak komt het voor? Is het iets dat je in iedere LP wel minstens 1 keer hoort of moet je er soms 5 afspelen voordat het zich voordoet? Als het zeldzaam is, is het meestal een stuk lastiger te vinden. Als je iets *niet* hoort is het namelijk nog geen bewijs, het kan dan ook toeval zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Lees wat kritiek op de nieuwe plaat van de Peppers. Ik vind hem toch wel weer fijn hoor, met de bekende basloopjes (die er op vinyl erg goed uitkomen)! De plaat wordt hier dan ook strikt bewaakt door Oscar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILtbjwAxwfrS1weMEWfG3njpJQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpOlfk79WmksoWwJqJMMpS8D.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Serena
Ik ben een beetje overboard gegaan op een rommelmarkt vandaag…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31KKUGjbhKMORFSLKq2EdFgfPQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r8LjsZw6pUqyQGe308euBLs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Serena op 03-04-2022 19:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren me ook even laten gaan op een platenbeurs :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApbCk8uR5T7TSa3kwWVdU-5pLtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgeUGxLIxm3Iz4A49anVMZ7I.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen ook een nieuwe headshell besteld en deze is toegekomen. Nu even opzoeken hoe zo'n protractor werkt om de naald goed af te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
oeh gza - liquid swords das een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

h4ze schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:06:
oeh gza - liquid swords das een mooie.
Langzaam een Wu-Tang collectie aan het opbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 11:42

EMP

Krulloos!

Komende zaterdag ga ik voor het eerst naar de mega platen & cd beurs in de Brabanthallen.

Ik ben een luisteraar, geen verzamelaar. Welke drukking of pers maakt mij weinig uit, als ik de muziek maar leuk vind.

Ik hoop behalve een leuke dag ook wat koopjes te scoren. Wat is jullie ervaring met dit soort beurzen? Nog tips voor koopjes?

Ik heb al een hele wishlist waar ik de amazon.nl/bol.com prijs én de laagste/gemiddelde prijs van discogs (waar ik die kon vinden) gemaakt.

Gaan er nog meer tweakers naar de beurs?

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 04-04-2022 19:25 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Mij te ver weg. Voor het geld wat je betaalt aan entree en brandstof kun je ook platen bij de lokale platenzaak kopen, of online bestellen. Volgens mij vind je op zo’n beurs exact dezelfde platen die ze op andere plekken ook verkopen, tegen dezelfde prijs (of misschien nog duurder?). Dus ik zie de point van zo’n beurs niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

EMP schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:18:
Komende zaterdag ga ik voor het eerst naar de mega platen & cd beurs in de Brabanthallen.

Ik ben een luisteraar, geen verzamelaar. Welke drukking of pers maakt mij weinig uit, als ik de muziek maar leuk vind.

Ik hoop behalve een leuke dag ook wat koopjes te scoren. Wat is jullie ervaring met dit soort beurzen? Nog tips voor koopjes?

Ik heb al een hele wishlist waar ik de amazon.nl/bol.com prijs én de laagste/gemiddelde prijs van discogs (waar ik die kon vinden) gemaakt.

Gaan er nog meer tweakers naar de beurs?
Ik ben erbij, dit jaar het is mijn eerste keer dat ik naar deze beurs ga. Mijn ervaring (met andere beurzen vergeleken) met wat ik tot nu heb is dat een leuke ervaring is en je vooral moet genieten. Heerlijk de bakken doorspitten op zoek naar dat ene album of die onverwachte titel die je eigenlijk wel wilt hebben.

Mijn tip is vooral kijk bij elke aankoop (indien het niet is verpakt) ALTIJD de plaat zelf goed na wat de staat van de plaat is. Is dit in lijn met de prijs? Is het album zeldzaam? Hoe erg zijn de krassen, is het enkele diepe kras of zijn het wat zeer lichte oppervlakkige haarlijnen? Maar goed dit zie je zelf en kan je wel zelf beoordelen. En qua koopjes, dat kunnen we niet beoordelen. Ik kijk zelf meestal de bakken door waarbij de prijzen redelijk (7~10 per album) zijn, de 1/2 euro bakken laat ik meestal voor wat het is, tenzij ik onderzetters van formaat zoek >:) . Ik ben hier nog niet albums tegengekomen die VG+ zijn.

Neem de tijd en bij twijfel laten liggen, redelijk grote kans dat je het album in een betere staat bij een andere stand vindt. Ik kan dit uit eigen ervaring vertellen ;).

Dus altijd goed de platen na kijken en doe eerst even een ronde om te zien wat er ligt. Tenzij je een album ziet waar je van kan inschatten dat je deze plaat niet geen seconde langer moet laten liggen, dan meenemen! ;)

Maar deze beurs moet zo groot zijn dat je niet alles gaat zien (zoals ik op andere sites heb vernomen), dus maak ik een planning met welke hoek ik wil zien. Voor de rest gewoon genieten!

(oh en bij twijfel over een album, kan je altijd Discogs erbij pakken)... je weet maar nooit of je een echte Capitol Records in je handen hebt of een belabberd reissue label dat echt niet de aankoop waard is. Je zegt een luisteraar te zijn, maar ik neem aan dat je wel het album op een origineel label wilt hebben. Al zijn hier ook uitzonderingen op, maar zeldzaam..

[ Voor 5% gewijzigd door Toshirou op 06-04-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:36:
[...]

Ik ben erbij, dit jaar het is mijn eerste keer dat ik naar deze beurs ga. Mijn ervaring (met andere beurzen vergeleken) met wat ik tot nu heb is dat een leuke ervaring is en je vooral moet genieten. Heerlijk de bakken doorspitten op zoek naar dat ene album of die onverwachte titel die je eigenlijk wel wilt hebben.

Mijn tip is vooral kijk bij elke aankoop (indien het niet is verpakt) ALTIJD de plaat zelf goed na wat de staat van de plaat is. Is dit in lijn met de prijs? Is het album zeldzaam? Hoe erg zijn de krassen, is het enkele diepe kras of zijn het wat zeer lichte oppervlakkige haarlijnen? Maar goed dit zie je zelf en kan je wel zelf beoordelen. En qua koopjes, dat kunnen we niet beoordelen. Ik kijk zelf meestal de bakken door waarbij de prijzen redelijk (7~10 per album) zijn, de 1/2 euro bakken laat ik meestal voor wat het is, tenzij ik onderzetters van formaat zoek >:) . Ik ben hier nog niet albums tegengekomen die VG+ zijn.

Neem de tijd en bij twijfel laten liggen, redelijk grote kans dat je het album in een betere staat bij een andere stand vindt. Ik kan dit uit eigen ervaring vertellen ;).

Dus altijd goed de platen na kijken en doe eerst even een ronde om te zien wat er ligt. Tenzij je een album ziet waar je van kan inschatten dat je deze plaat niet geen seconde langer moet laten liggen, dan meenemen! ;)

Maar deze beurs moet zo groot zijn dat je niet alles gaat zien (zoals ik op andere sites heb vernomen), dus maak ik een planning met welke hoek je wilt zien. Voor de rest gewoon genieten!

(oh en bij twijfel over een album, kan je altijd Discogs erbij pakken)... je weet maar nooit of je een echte Capitol Records in je handen hebt of een belabberd reissue label dat echt niet de aankoop waard is. Je zegt een luisteraar te zijn, maar ik neem aan dat je wel het album op een origineel label wilt hebben. Al zijn hier ook uitzonderingen op, maar zeldzaam..
Deze beurs ga ik al jaren heen... Voorheen was deze beurs op de jaarbeurs van Utrecht georganiseerd... Waarom dat nu niet meer is, heb ik tot op heden nog niet echt bevestigd gekregen... Het enige wat ik vernomen heb (gerucht?) is dat de organisatie problemen had met de jaarbeurs... Hoe of wat is mij nog onduidelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

rcor schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:42:
[...]

Deze beurs ga ik al jaren heen... Voorheen was deze beurs op de jaarbeurs van Utrecht georganiseerd... Waarom dat nu niet meer is, heb ik tot op heden nog niet echt bevestigd gekregen... Het enige wat ik vernomen heb (gerucht?) is dat de organisatie problemen had met de jaarbeurs... Hoe of wat is mij nog onduidelijk...
Ik had mijn kaarten voor vorig jaar al gekocht en echt zin erin, tot het moment dat het niet doorging. Dat was even balen.. Voor dit jaar ben ik echt benieuwd! Al heb ik stiekem toch wel een lijstje samengesteld met waar ik voor ga, uiteraard indien ik één van deze titels tegenkom anders later dit jaar gewoon wat dingen op Discogs/Amazon halen ;) .

Maar over het algemeen ga ik er meestal blanco in en zie ik wel wat er ligt. Dat vind ik zelf de leukste aan een platenbeurs... zo kwam ik drie jaar geleden een album tegen van de Japanse metalband Loudness - Thunder in the East (mint) voor €10. Nooit gedacht die daar te vinden, maar echt zulke moment vind ik gewoon het leukste er aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Toshirou op 05-04-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 20:06
Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:50:
[...]

Langzaam een Wu-Tang collectie aan het opbouwen :)
Die van Method man heb ik ook op vinyl, en Raekwon op CD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 13:47

D_V

rcor schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:42:
[...]

Deze beurs ga ik al jaren heen... Voorheen was deze beurs op de jaarbeurs van Utrecht georganiseerd...
Ik ben vanaf 1998 elk jaar geweest, heb echt zin om weer te gaan.

De eerste keren maak je nog de fout om de eerste de beste kramen compleet door te gaan spitten om er vervolgens 10 minuten voor sluitingstijd achter te komen dat je de helft van de beurs nog niet gezien hebt.

:D

Tegenwoordig zoek ik echt specifieke dingen die ik waarschijnlijk toch niet tegen ga komen, dus dan ga je er wel sneller doorheen. Tweedehands koopjes kan ik hier bij de plaatselijke platenzaak ook genoeg vinden dus ik ga niet al die goedkope bakken doorpluizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

JoohanDePoohan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:43:
[...]

Die van Method man heb ik ook op vinyl, en Raekwon op CD :P
Hier geen CD's :p. Heb dernaast nog Enter the Wu-Tang, en ODB's debut album.

----

Jammer genoeg heb ik geen platte kop die dun genoeg is om die vijzen erin te draaien om de nieuwe cartridge vast te zetten. Zal 1 moeten lenen van het werk. Dat in orde zetten is dus voor later.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:14:
[...]

Jammer genoeg heb ik geen platte kop die dun genoeg is om die vijzen erin te draaien om de nieuwe cartridge vast te zetten. Zal 1 moeten lenen van het werk. Dat in orde zetten is dus voor later.

***members only***
Ik weet niet of je momenteel met je draaitafel speelt, met dat EPC-271CES element, maar daar zou ik onmiddellijk mee stoppen.

Ik weet niet wat voor naald je erop hebt zitten, maar dat is een naald van een heel ander element.
Waarom ik er gelijk mee zou stoppen (met spelen), is omdat (op de foto althans) de naald onder een hele rare hoek lijkt te staan.
Als dat het geval is zou je daarmee je platen kunnen beschadigen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:25:
[...]

Ik weet niet of je momenteel met je draaitafel speelt, met dat EPC-271CES element, maar daar zou ik onmiddellijk mee stoppen.

Ik weet niet wat voor naald je erop hebt zitten, maar dat is een naald van een heel ander element.
Waarom ik er gelijk mee zou stoppen (met spelen), is omdat (op de foto althans) de naald onder een hele rare hoek lijkt te staan.
Als dat het geval is zou je daarmee je platen kunnen beschadigen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het goed klinkt.
Hm, het viel me ook op nadat ik de foto getrokken had. Hij stond allesinds vorige week niet zo toen ik hem er weer op plaatste. Vandaag was de eerste keer in paar dagen dat ik een plaat gedraaid had, en nu je het zegt er was inderdaad iets met het geluid (maar ik had dit eerst stom genoeg afgedaan aan een slechte druk |:( vanwege dat het in periodes was). Bedankt om mij hier op te wijzen! Hij is er inmiddels af en voorlopig geen plaatjes dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:50
Ik denk dat het tijd wordt om de katten de deur uit te doen of de stofkap naar beneden. Als je niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pman63 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:43:
Ik denk dat het tijd wordt om de katten de deur uit te doen of de stofkap naar beneden. Als je niet draait.
Misschien. Kan ook door mijn huisgenoot zijn. Ik maak dat de stofkap altijd naar beneden is, ook tijdens het draaien. De naald ging ik toch weg doen, maar jammer dat het nu zo gebeurd is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• oldsmelly
Mogguh mede vinyl pieps,

Na een zeer kort nachtje even genieten met een bakje en een croissantje en een lekkere plaat op den draaiert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eV9qQ6KWE681Q7Ja1h2vtRmmzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5EOnbl3UPv6kExhZ006hjvc.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:15:
Mogguh mede vinyl pieps,

Na een zeer kort nachtje even genieten met een bakje en een croissantje en een lekkere plaat op den draaiert.

[Afbeelding]
Top album van Beth Hart... Ik heb hem ook en ik kijk nu al uit naar Bospop in Weert waar ik haar op één van de drie dagen live ga zien spelen... Jammer genoeg is Joe Bonamassa er niet bij zoals de oorspronkelijke line-up van 2020 eruit zag...

Een van de redenen waarom ik een drie dagen ticket gekocht had met camping... >:) Maar helaas gooide de regering roet in het eten om maatregelen te nemen tegen Corona en ging Bospop niet door en op de huidige editie is Joe Bonamassa niet aanwezig vooralsnog... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@rcor Gaaf ik zou haar ook wel eens live willen zien.

Joe Bonamassa een paar jaar geleden live gezien en dat was echt super gaaf , een van de betere concerten waar ik naar toe ben geweest.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit album is inderdaad echt super. Rauw, uit de ziel en ze heeft een dijk van een stem! Echt een album om van begin tot einde van te genieten! Een aanrader voor degenen die het album nog niet kennen om zeker eens een kans te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Toshirou op 06-04-2022 07:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:14:
[...]

Hier geen CD's :p. Heb dernaast nog Enter the Wu-Tang, en ODB's debut album.

----

***members only***
Als je de ruimte hebt, zou ik zowel apparatuur als de bakken met LP's op een andere plek dan de vensterbank boven een radiator en in het zonnetje zetten. Die plek is ideaal voor de kat: lekker warmpjes :o . Voor apparatuur en LP's is dit een plek die ik zou vermijden.
oldsmelly schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:15:
Mogguh mede vinyl pieps,

[Afbeelding]
Een dijk van een stem die overloopt van emotie. Het komt imho uit haar tenen. Rauw, eerlijk en tegelijk op sommige momenten ook kwetsbaar. Ik luister niet wekelijks naar dit album, maar het is elke keer weer genieten :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintage1967 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:34:
[...]

Als je de ruimte hebt, zou ik zowel apparatuur als de bakken met LP's op een andere plek dan de vensterbank boven een radiator en in het zonnetje zetten. Die plek is ideaal voor de kat: lekker warmpjes :o . Voor apparatuur en LP's is dit een plek die ik zou vermijden.
[...]
Het raam is naar het noorden gericht dus dat valt hopelijk wel nog mee in de zomer (woon hier nog maar sinds november). De kat heb ik nog niet weten zitten op de apparatuur en de bakken.

Nu zou ik wel eens kunnen kijken om de platendraaier te verplaatsen naar de overkant, maar dan zit ik met kabels over de grond om naar de luidsprekers te gaan. Er is volgens mij geen plaats genoeg om die ene Qb op de dressoir te zetten, laat staan 2. De living is langwerpig, geen mogelijkheid om deze in de breedte te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oldsmelly schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:06:
@rcor Gaaf ik zou haar ook wel eens live willen zien.

Joe Bonamassa een paar jaar geleden live gezien en dat was echt super gaaf , een van de betere concerten waar ik naar toe ben geweest.
Ik zou zeggen: koop een Bospop ticket voor de zondag (de dag dat zij ook komt spelen)... Dan kun je haar live horen...

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 06-04-2022 10:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faxe
Mijn Linn Lp12 is inmiddels iets meer dan een maand in gebruik. Draai iedere dag gemiddeld met veel plezier toch wel een stuk of 5 platen.

Omdat de luchtvochtigheid in mijn huis in de regel erg laag is, tussen de 30 en 35% had ik veel last van statische elektriciteit. Daarom een Venta luchtbevochtiger gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1515865

Luchtvochtigheid is nu tussen de 50 en 55% en heb geen last meer van een plakkende viltmat van de platenspeler, minder hoorbare tikken bij het draaien van een plaat en geen last meer van elektrische schokken bij het aanraken van mijn versterker. Prima investering dus.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Laatste aanpassingen gemaakt.

Kastje gemaakt voor de lp's en met de 3d printer een plaatje uitgeprint.

Aan de muur een 3d geprint beugeltje geprint om de hoes op te bergen van de plaat die op de speler ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-mciAkF0aVzlOhHJZ5t9oIVYiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4veFiBHX2U3u2I2DoV3jHf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKIAzUI5aYt5rcfcE3g0z4tXmkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2M3bNQYWI2VG2LTLm1zMIYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMMxwHOVqC1Vdx4T15eqygu78hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctEyxM5xftma7keWqDDyOa0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r14CVg1dtDs_5R6s2us08aOB6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIap2RBMIGS6oVY2UrBBC4M8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:48
Via Discogs 2 albums aangeschaft.
Die van Godley & Cream 34 jaar nadat ik de bijbehorende single in 1988 heb gekocht. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfnSw4jxZZgu1570rmqkX2vC1BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fygM4pV6we8IJwVQGQWTw5gI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:20

momania

iPhone 30! Bam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOW-kX8CsZUomRyxIIciryi3IjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLB10ofHcv3rJjMsZ9h7OoZ6.jpg?f=fotoalbum_large

*O*

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Deze avond even de tijd genomen om de nieuwe naald af te stellen. Ik heb mijn procedure gedocumenteerd om eventuele opmerkingen mee te nemen naar de volgende keer. Het was de eerste keer dat ik me er aan waagde.

- Cartridge verbinden met headshell. Dit waren meegeleverde kabels. Volgens mij hebben we op het werk zo'n klemmen liggen om de draden evt in te korten. Links en rechts heb ik in het mogelijke apart verwoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYcWtsJp_K4C03PbVA60LFOoGPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO0ldKWnuCDiFBPhs3nx8iHO.jpg?f=fotoalbum_tile

- De draaitafel waterpas zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIuP25-JNwc9K21iPCjv_PGPYss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRaIWQnm8h2Ur4B7OAxDU50U.jpg?f=fotoalbum_tile

- Vervolgens heb ik het gewicht van de arm gekalibreerd zodat de arm zelf zweeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axir88UCOefqBjoF4dLKMrl32TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47OfMVc2120vJmWDdZs3UPFq.jpg?f=fotoalbum_tile

- Daarna het ongeveer op het gewenste gewicht gezet en de antiskating op dezelfde waarde gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM94DcOFNLmb_p9gR03M6pq0n5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RkRHU5Xk9asqI1o1Dq0JjXd.jpg?f=fotoalbum_tile

- De cartridge goed zetten met behulp van een protractor en dan het drukgewicht nog eens controleren.
-- buiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waTSUPZLWIOo4zicd4AoGbq4Hn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4qWuwzaSoJUgIbeMHoneVy9.jpg?f=fotoalbum_tile
-- binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YoXEQ29NGhoRefUm5QqtPGo5LE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngFkSDezjTjSRc495cGmgaLN.jpg?f=fotoalbum_tile

- Plaatje draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWzXGkSd_MQKUR9PxSwuQk8pcNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arSJ1IHwHhCjzbCbjGTuVomM.jpg?f=fotoalbum_tile

Klinkt vele malen beter en de bas is nu ook strakker in plaats van die flodder bas die er soms uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Ik heb sinds een tijdje dat bij veel lp's de hoge tonen ineens niet meer goed klinken, die klinken overstuurd. Zang klink rasperig (weet even geen beter woord haha) en bijvoorbeeld bekkens van een drumstel klinken ook heel slecht.

Wat zou het eerste zijn wat ik kan controleren volgens jullie?
Heeft het bijvoorbeeld zin om even zonder voorversterker te testen op de ingebouwde voorverterker van mijn versterker bijvoorbeeld?

Ik heb zelf wel het idee dat als ik de naald even voorzichtig schoonmaak met een naaldborsteltje dat het dan weer een tijdje wat beter is.

Het gaat hier om de (recent) door mij aangeschafte thorens td-2001, hierop zit nog het element (en bijbehorende naald) die erop zat toen ik hem kocht.
Daarvan heb ik natuurlijk geen idee hoeveel draaiuren die al heeft, dus het zou ook gewoon kunnen natuurlijk dat de naald versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ik gebruik polybag binnenhoezen van Who’s Your Daddy Records. Deze gaan alleen bij een groot aantal LP's die ik heb lastig in de buitenhoes. Iemand ervaring met polybag buitenhoezen die wel makkelijk in de buitenhoes gaan?

Bij bobsvinyl verkopen ze zogenaamde japanse binnenhoezen, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Gear-vraagje.

Ik heb een Pioneer VSX-405RDS Mk II versterker met Mission 701 speakers waar ik heel tevreden over ben.

Mijn platenspeler is een Pioneer PL-470, geen idee wat voor naald, element of wat er dan ook op de arm zit, goede kans dat het de factory-original is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPd7ofqxmH9Tqnvlm4y3HJd7IpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lloBvWc7UFV0mXNSqje4VDSq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat de platenspeler de zwakste schakel in mijn setup is. Hoe groot zou het verschil zijn met bijvoorbeeld een Pro-ject Primary E?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:11
@Verwijderd Nice, maar zitten die pinnen van de bedrading wel ver genoeg op de headshell, op de eerste foto te zien zitten ze er maar voor de helft op..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
RFdeGroot schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:02:
Ik heb sinds een tijdje dat bij veel lp's de hoge tonen ineens niet meer goed klinken, die klinken overstuurd. Zang klink rasperig (weet even geen beter woord haha) en bijvoorbeeld bekkens van een drumstel klinken ook heel slecht.

Wat zou het eerste zijn wat ik kan controleren volgens jullie?
Heeft het bijvoorbeeld zin om even zonder voorversterker te testen op de ingebouwde voorverterker van mijn versterker bijvoorbeeld?

Ik heb zelf wel het idee dat als ik de naald even voorzichtig schoonmaak met een naaldborsteltje dat het dan weer een tijdje wat beter is.

Het gaat hier om de (recent) door mij aangeschafte thorens td-2001, hierop zit nog het element (en bijbehorende naald) die erop zat toen ik hem kocht.
Daarvan heb ik natuurlijk geen idee hoeveel draaiuren die al heeft, dus het zou ook gewoon kunnen natuurlijk dat de naald versleten is.
Ik zou direct de naald verdenken. Even de headshell eraf halen en met een vergrootglas naar de naald kijken. Zit de naaldtip er überhaupt nog op? Een versleten naald zou je normaal gesproken geleidelijk moeten gaan merken, niet van het ene moment op het andere, vandaar mijn suggestie om eens te kijken of de naaldtip er nog op zit. Even geen platen meer draaien voor je dit gecheckt hebt, anders kunnen die mogelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:33:
@Verwijderd Nice, maar zitten die pinnen van de bedrading wel ver genoeg op de headshell, op de eerste foto te zien zitten ze er maar voor de helft op..
Hey, inderdaad, ze zitten precies niet helemaal over het grijze gedeelte. Ik kreeg deze er met mijn vingers niet verder op en zou een langebektang nodig hebben om ze verder te schuiven. (Volgens mij zou die extra paar mm eigenlijk niet moeten uitmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faxe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:26:
Ik gebruik polybag binnenhoezen van Who’s Your Daddy Records. Deze gaan alleen bij een groot aantal LP's die ik heb lastig in de buitenhoes. Iemand ervaring met polybag buitenhoezen die wel makkelijk in de buitenhoes gaan?
Al mijn binnenhoezen komen van wydr en ik heb nog nooit eentje gehad die lastig in de buitenhoes gaat.
Zelfs niet als de oude (originele) binnenhoezen erbij in zitten. (en het zijn er bij elkaar toch bijna 700 die ik over een periode van meer dan 15 jaar gekocht heb. Zowel wit als zwart)
Misschien heb je een slechte batch?
Ik zou gewoon eens contact opnemen met wydr, vragen of dit een bekend fenomeen is bij bepaalde batches.
Wellicht krijg je een nieuwe batch.

Ik heb wel eens toen ik hoezen probeerde te bestellen bij wydr welke niet op voorraad waren gevraagd wanneer ze weer leverbaar werden, waarop wydr zei dat ze niet tevreden waren met de laatste partij die ze binnen gekregen hadden. Dat was augustus 2019. Wellicht was het de pasvorm en komt het vaker voor?

Ik heb wel wat ervaringen met japanse binnenhoezen, maar om ze los te gebruiken vind ik het niets.
Ik denk er wel over na om eens te gaan experimenteren om ze te verlijmen met originele bedrukte binnenhoezen als een plaat dat heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 16:01
@EMP
Waarom denk je dat je Pioneer PL-470 tegenvalt ?
Wat verwacht je meer te gaan horen/beleven ?
Heb je al eens aan een service-beurt, en een nieuwe naald gedacht?

Enne, wat voor muziek draai je, het liefst, dat kan een factor zijn bij een nieuwe naald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ed.juh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:14:
@EMP
Waarom denk je dat je Pioneer PL-470 tegenvalt ?
Wat verwacht je meer te gaan horen/beleven ?
Heb je al eens aan een service-beurt, en een nieuwe naald gedacht?

Enne, wat voor muziek draai je, het liefst, dat kan een factor zijn bij een nieuwe naald.
Als ik bijvoorbeeld Billy Jean van MJ’s Thriller vergelijk tussen de lp en spotify via een Chromecast Audio dongle (de uitvoering van exact het zelfde album) dan is vooral het hoog veel minder crisp bij de lp. De s-klanken en hi-hats lijken wel wat ruis op te zitten. Ook lijkt ik de instrumenten minder goed van elkaar te kunnen onderscheiden.

Ik heb eigenlijk niet echt aan een servicebeurt of nieuwe naald gedacht omdat deze platenspeler voor 15 euro op eBay gaat, en ik daardoor aannam dat die dat niet waard zou zijn, en dat een andere wellicht een betere investering is.

Maar ik post hier om te leren :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de antikskating goed? Niet dat ik er wat van ken, maar toen ik antiskating opzocht, kwam ik tegen dat je een verkeerd ingestelde antiskating kan herkennen aan distortie op de hoge tonen.

Maar inderdaad eerst even je naald controleren (wat ik ondertussen ook al geleerd heb :p)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EMP schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:08:
[...]
Ik heb eigenlijk niet echt aan een servicebeurt of nieuwe naald gedacht omdat deze platenspeler voor 15 euro op eBay gaat, en ik daardoor aannam dat die dat niet waard zou zijn, en dat een andere wellicht een betere investering is.
Je hebt een draaitafel met t4p systeem. Dat betekent dat het het upgraden van naalden lastig is.
Het is een naaldsysteem wat nog maar mondjesmaat gemaakt wordt, en daardoor worden kwalitatief hoge naalden eigenlijk niet meer voor dat systeem gemaakt.
Je kan je inderdaad ook afvragen of het de speler waard is, aangezien deze speler wel een typisch plastic jaren 80 model is.

Maar je refereert ook aan een pro-ject Primary E. Daar kan ook geen kwalitatief hoogwaardig element in, omdat je daar geen antiskating (en dus eigenlijk ook geen naalddruk) kan afstellen.
Dus dat is een tafel die je beter links kan laten liggen m.i.

Wat je beschrijft qua klank is wel typisch voor slechtere elementen.
Wil je dit systematisch verbeteren, dan moet je een element nemen met gecompliceerde naaldvorm, dus bijv. een microline naald of shibata naald. Deze naalden hebben een veel slanker aftastprofiel en kunnen dus hogere tonen (kortere golflengtes) beter volgen in een groef.
Deze elementen beginnen bij ca. €150 euro (audio technica), of bij andere merken bij ca. €300,--
Maar daarvoor heb je een andere speler nodig die 1/2" elementen aankan èn instelbare antiskating/naalddruk hebben. Maar dat hebben de meeste spelers. Alleen de allergoedkoopste tafels missen zulke functionaliteit en dienen m.i. dus eigenlijk altijd vermeden te worden.

Nu is het wel zo dat je refereert aan MJ's Thriller. Daar staan erg veel nummers op 1 kant (meer dan 22 minuten op die kant). Ook dat is niet al te best voor de kwaliteit van de muziek.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

mr_petit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:25:
[...]

Je hebt een draaitafel met t4p systeem. Dat betekent dat het het upgraden van naalden lastig is.
Het is een naaldsysteem wat nog maar mondjesmaat gemaakt wordt, en daardoor worden kwalitatief hoge naalden eigenlijk niet meer voor dat systeem gemaakt.
Je kan je inderdaad ook afvragen of het de speler waard is, aangezien deze speler wel een typisch plastic jaren 80 model is.

Maar je refereert ook aan een pro-ject Primary E. Daar kan ook geen kwalitatief hoogwaardig element in, omdat je daar geen antiskating (en dus eigenlijk ook geen naalddruk) kan afstellen.
Dus dat is een tafel die je beter links kan laten liggen m.i.

Wat je beschrijft qua klank is wel typisch voor slechtere elementen.
Wil je dit systematisch verbeteren, dan moet je een element nemen met gecompliceerde naaldvorm, dus bijv. een microline naald of shibata naald. Deze naalden hebben een veel slanker aftastprofiel en kunnen dus hogere tonen (kortere golflengtes) beter volgen in een groef.
Deze elementen beginnen bij ca. €150 euro (audio technica), of bij andere merken bij ca. €300,--
Maar daarvoor heb je een andere speler nodig die 1/2" elementen aankan èn instelbare antiskating/naalddruk hebben. Maar dat hebben de meeste spelers. Alleen de allergoedkoopste tafels missen zulke functionaliteit en dienen m.i. dus eigenlijk altijd vermeden te worden.
Dank je voor het uitzoeken. Mijn huidige speler is inderdaad plastic fantastic, maar een speler van 500 euro is voor mij gewoon te veel van het goede.

De Pro-Ject Primary E wordt als tweede aangeraden door What Hi-Fi’s Best Buy guide en ze zijn er best lovend over, vandaar die optie. Zou jij die links laten liggen, of raad je het mij ook af om die investering te doen. Als ik geen verschil ga horen met mijn oude Pioneer dan zou het inderdaad zonde zijn.

My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:25:
[...]

Verhaal over platenspelers en elementen.
Daarbij moeten de verwachtingen wel wat getemperd worden omdat ie het hoog van de LP vergelijkt met de digitale opname op Spotify. Die "ruis op de hoge tonen" kan afhankelijk van de persing ook met een goed element bij bepaalde passages goed hoorbaar blijven (zeker met frisse jonge oren die nog 20 kHz horen met geringe afval :P). Want enige mate van vervorming in het hoog bij s-klanken en hi-hats etc is bij LP's onontkoombaar.

TLDR; LP's klinken, zeker in het hoog, lang niet altijd beter, laat staan zuiverder dan adequate digitale opnamen, wen er maar aan. ;)
Pagina: 1 ... 7 ... 73 Laatste