Wat je ook nog kunt doen, als je wel garantie wilt op de platenspeler, maar toch ook nog een versterker nodig hebt, is een mooie platenspeler uitzoeken voor €150-200 en de versterker en speakers bij de kringloop halen. Er staan altijd genoeg simpele modellen voor een krats, van bekende merken uit het verleden. Dan kun je later altijd nog gaan upgraden als de hobby bevalt en je wat beters wilt.
Zit hier ook al tijdje mee te lezen om te bedenken wat ik precies wil kopen.
Heb een oudje staan maar wel of geen koptelefoon eraan, het geluid hoor je uit het apparaat zelf komen helaas.
Wat ik eigenlijk wil is lekker in de woonkamer muziek luisteren terwijl de TV bondgenoten voor de vrouw heeft aanstaan.....(ja heb er een mening over maar ff lekker tijd voor mezelf is ook lekker)
En vroeg me dus af of dit geen optie kan zijn voor @Itzdoomalex (en mezelf uiteraard ook):
Audio-Technica AT-LP60XBT
Heb een oudje staan maar wel of geen koptelefoon eraan, het geluid hoor je uit het apparaat zelf komen helaas.
Wat ik eigenlijk wil is lekker in de woonkamer muziek luisteren terwijl de TV bondgenoten voor de vrouw heeft aanstaan.....(ja heb er een mening over maar ff lekker tijd voor mezelf is ook lekker)
En vroeg me dus af of dit geen optie kan zijn voor @Itzdoomalex (en mezelf uiteraard ook):
Audio-Technica AT-LP60XBT
@Itzdoomalex en @slommer kunnen jullie aangeven wat voor audio-apparatuur jullie al wel/niet hebben en de vragen van @Vintage1967 en @rcor beantwoorden? Dan kan er veel beter advies gegeven worden.
@slommer ja op dit apparaat kan je platen afspelen binnen het budget van €200.
Bij mij is de opstelling: platenspeler --> versterker met phono-ingang --> luidsprekers. Als je nog niks hebt om het signaal van de platenspeler naar iets hoorbaars te krijgen, dan is bv. de vraag of je daar apart budget voor hebt of in het budget van €200 mee moet.
@slommer ja op dit apparaat kan je platen afspelen binnen het budget van €200.
Bij mij is de opstelling: platenspeler --> versterker met phono-ingang --> luidsprekers. Als je nog niks hebt om het signaal van de platenspeler naar iets hoorbaars te krijgen, dan is bv. de vraag of je daar apart budget voor hebt of in het budget van €200 mee moet.
Laten we dit gewoon afmaken voor @Itzdoomalex.
Was meer bedoelt of die wel beetje kwaliteit is. qua merk wel dacht ik.
Ik zal voornamelijk bluetooth gebruiken en later evt nog andere hardware als het bevalt en de kids nog meer op hun kamer verblijven als nu
Was meer bedoelt of die wel beetje kwaliteit is. qua merk wel dacht ik.
Ik zal voornamelijk bluetooth gebruiken en later evt nog andere hardware als het bevalt en de kids nog meer op hun kamer verblijven als nu
Ik heb nog geen speakers of dergelijke, wat ik wel heb is een JBL Boombox maar het lijkt me niet dat ik die met bluetooth of een 3.5 mm jack kan aansluiten. Ik heb dus 200 euro in gedachten voor een gehele set. Het is een stukje sier voor in de huiskamer maar het is ook leuk om de oude lp's van mijn vader erop te kunnen afspelen.
:strip_exif()/f/image/VV3IcWBn8hpCq0gVLL3qR9Mr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is dat iets voor je , past meer dan ruimschoots in je budget .
Kan je zelfs nog een bluetooth kastje op aansluiten,.
[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 19-07-2024 07:16 ]
Je kunt platenspelers prima aan de bluetooth of 3.5” jack krijgen hoor. Je hebt dan een voorversterker nodig als de tafel die je koopt er geen ingebouwd heeft, en het line signaal stuur je dan ofwel naar een bluetooth transmitter, ofwel via een tulp-naar-minijack kabel in de 3.5” poort.
Die 1byone platenspeler die je had gelinkt, is best ok voor wat je betaalt voor een nieuwe platenspeler: je kunt de naalddruk en antiskating instellen, wat betekent dat je ook een ander element erop kunt zetten. Ingebouwde voorversterker dus je hebt geen los ding nodig. Wow & flutter is <0,15% (https://1byoneaudio.com/products/h004).
Meestal wordt hier de uitvoering: Denon DP-300F aangeraden als minimum als je een nieuwe platenspeler wilt (deze valt buiten je budget) en die heeft een wow & flutter van 0,10% (https://www.denon.com/nl-...ables/dp-300f/DP300F.html)
Met dit budget krijg je met tweedehands over het algemeen wel meer waar voor je geld.
Meestal wordt hier de uitvoering: Denon DP-300F aangeraden als minimum als je een nieuwe platenspeler wilt (deze valt buiten je budget) en die heeft een wow & flutter van 0,10% (https://www.denon.com/nl-...ables/dp-300f/DP300F.html)
Met dit budget krijg je met tweedehands over het algemeen wel meer waar voor je geld.
[ Voor 6% gewijzigd door teot op 19-07-2024 08:52 ]
Dus ik zou mijn jbl boombox daar prima voor moeten kunnen gebruiken? Dat zou wel ruimte schelen aangezien ik de boombox makkelijk kan afkoppelen en ergens anders weg kan zetten.kozue schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:30:
Je kunt platenspelers prima aan de bluetooth of 3.5” jack krijgen hoor. Je hebt dan een voorversterker nodig als de tafel die je koopt er geen ingebouwd heeft, en het line signaal stuur je dan ofwel naar een bluetooth transmitter, ofwel via een tulp-naar-minijack kabel in de 3.5” poort.
Aangezien ik nog nergens verstand van heb, zou een nieuwe platenspeler niet veel gebruiksvriendelijker zijn en meer onderhoudsvrij ten opzichte van tweedehands?
Gebruikers vriendelijker weet ik zo net nog niet... maar bijna zeker wel onderhoudsvrijer.
Met een tweedehandse weet je nooit wat er nog aan verspijkerd moet worden.
Als het een drive-belt draaier is deze dan nog wel goed, hoe zit het met het element etc etc
Met een tweedehandse weet je nooit wat er nog aan verspijkerd moet worden.
Als het een drive-belt draaier is deze dan nog wel goed, hoe zit het met het element etc etc
MuziekLiefhebbert
Begint een beetje geneuzel te worden.
Site is toch tweakers?
Beetje verder inlezen zou ik zeggen.
En zijn nu toch wel zat opties aangegeven.
Site is toch tweakers?
Beetje verder inlezen zou ik zeggen.
En zijn nu toch wel zat opties aangegeven.
Ja hoor, dat gaat prima. Nieuwe platenspelers hebben volgens mij allemaal een ingebouwde voorversterker, dus gewoon een tulp naar minijack kabeltje er tussen en spelen maar. Of een bluetooth transmitter als je moeilijk wilt doen en de kwaliteit wilt verslechteren 😜Itzdoomalex schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:
Dus ik zou mijn jbl boombox daar prima voor moeten kunnen gebruiken? Dat zou wel ruimte schelen aangezien ik de boombox makkelijk kan afkoppelen en ergens anders weg kan zetten.
@Itzdoomalex als je niet verder wilt zoeken, neem diegene die je had gelinkt (https://amzn.eu/d/0dYSHONE) of deze https://www.amazon.nl/Pla...steem/dp/B08H87HRRD/?th=1. Beide kan je aansluiten op je JBL.
Audio-apparatuur is duur, zeker als je nieuw wilt kopen.
Audio-apparatuur is duur, zeker als je nieuw wilt kopen.
Bedankt voor alle adviezen, ik heb de Denon DP-300F besteld. 170 euro bij de amazon warehousedeals. Leek op een retourdeal. Hebben jullie nog advies om te controleren of alles naar behoren zou werken/eruit zien?
Ja afstellen, lp er op aanzetten en afspelenItzdoomalex schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
Bedankt voor alle adviezen, ik heb de Denon DP-300F besteld. 170 euro bij de amazon warehousedeals. Leek op een retourdeal. Hebben jullie nog advies om te controleren of alles naar behoren zou werken/eruit zien?
Hmm heb daar slechte ervaringen mee. Juist iets als een platenspeler zou ik dan niet kopen omdat element en naald kwetsbaar zijn. Heb je nog wel retourrecht mocht er echt wat mis mee zijn? Enfin, op het oog kijken of alles recht is en met een oude plaat proefdraaien. Succes!Itzdoomalex schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Jep gewoon retourrecht, plus amazon is nooit moeilijk met retourneren. Ik zal laten weten of het allemaal goed is gegaan!geldersscheepje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:29:
[...]
Hmm heb daar slechte ervaringen mee. Juist iets als een platenspeler zou ik dan niet kopen omdat element en naald kwetsbaar zijn. Heb je nog wel retourrecht mocht er echt wat mis mee zijn? Enfin, op het oog kijken of alles recht is en met een oude plaat proefdraaien. Succes!
@Itzdoomalex Dan nog op zoek naar een versterker en luidsprekers, tweedehands. Allicht is er bij de kringloop wat te vinden. Wel letten of alles in werkzame conditie is.
[ Voor 74% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-07-2024 17:16 . Reden: Lezen is moeilijk ]
@Roderiktweaker @Itzdoomalex heeft geen versterker en luidsprekers nodig, die sluit de platenspeler direct aan op de JBL Boombox
[ Voor 3% gewijzigd door teot op 19-07-2024 16:47 ]
Dan denk je al alle combinaties gehoord of gezien te hebben 😅
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Een beetje met de tijd meegaan heivo1969 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:30:
platenspeler aan een JBL Boombox, schiet mij maar lek
Tis naar hoe je het bekijkt. Vinyl heeft een sound waar niks tegen op kan, zelfs niet een cd ( ook gecomprimeerd).
En dan dus dat geluid gaan luisteren met beperking van bluetooth. Dat is geen vooruitgang dat is heiligschennis. Cheers
Via een kabel geen bluetooth... maar het maakt toch niks uit ik kan het altijd nog aanschaffen.ivo1969 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:31:
[...]
Tis naar hoe je het bekijkt. Vinyl heeft een sound waar niks tegen op kan, zelfs niet een cd ( ook gecomprimeerd).
En dan dus dat geluid gaan luisteren met beperking van bluetooth. Dat is geen vooruitgang dat is heiligschennis. Cheers
Zoals je hierboven al kunt lezen heeft de JBL een 3.5” aansluiting, dus je geluid verklooien met bluetooth hoeft niet. Ik denk dat het een mooie manier is om kennis te maken met vinyl, en als het bevalt kun je altijd later nog upgraden. Gelijk in 1 keer een grote smak geld uitgeven en er dan na een paar plaatjes achter komen dat LP’s draaien toch niet helemaal je ding is, is zonde.ivo1969 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:31:
Jammer van de elitaire houding die je soms tegenkomt op dit gebied, dat schrikt alleen maar af en is niet nodig. Niet iedereen is audiofiel en wil het maximale geluid er uit halen. Sommigen vinden LP’s gewoon leuk om het fysieke aspect (de handeling van het afspelen, of gewoon een persoonlijke verzameling muziek opbouwen) en geven niks om de audiokwaliteit. En eerlijk is eerlijk, het is ook niet altijd goed. Een tweedehands CD klinkt altijd nog perfect (tenzij die over gaat slaan), terwijl een tweedehands LP best vol kan zitten met plopjes en achtergrondruis. Alles heeft z’n sterke en zwakke kanten.
Niks eletair , en heeft niks met audiofiel te maken,kozue schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Zoals je hierboven al kunt lezen heeft de JBL een 3.5” aansluiting, dus je geluid verklooien met bluetooth hoeft niet. Ik denk dat het een mooie manier is om kennis te maken met vinyl, en als het bevalt kun je altijd later nog upgraden. Gelijk in 1 keer een grote smak geld uitgeven en er dan na een paar plaatjes achter komen dat LP’s draaien toch niet helemaal je ding is, is zonde.
Jammer van de elitaire houding die je soms tegenkomt op dit gebied, dat schrikt alleen maar af en is niet nodig. Niet iedereen is audiofiel en wil het maximale geluid er uit halen. Sommigen vinden LP’s gewoon leuk om het fysieke aspect (de handeling van het afspelen, of gewoon een persoonlijke verzameling muziek opbouwen) en geven niks om de audiokwaliteit. En eerlijk is eerlijk, het is ook niet altijd goed. Een tweedehands CD klinkt altijd nog perfect (tenzij die over gaat slaan), terwijl een tweedehands LP best vol kan zitten met plopjes en achtergrondruis. Alles heeft z’n sterke en zwakke kanten.
Voor redelijk weinig geld kan je iets moois neer zetten, en wat ook nog goed klinkt.
En als het goed klinkt ga je het ook meer waarderen.
Maar goed ieder zijn of haar ding
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 21-09 16:48
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
Afgelopen weekend heb ik contact gehad met een verkoper op MP over de LP 'Blood In The Water' van Flotsam & Jetsam. Omdat ik een aantal keren een stevige warp in een nieuwe LP heb gehad, de afgelopen jaren, was ik huiverig om een geseald exemplaar van een particulier te kopen. Bij een winkel (steen of web) is terugsturen bijna nooit een probleem. Maar bij particulieren ligt dat anders.
Helaas zijn we er niet uitgekomen. Hij wilde zijn exemplaar gesealed houden, wat ik op zich begrijpelijk vind. Ik wilde niet het risico op een warped LP lopen. Als alternatief voor het controleren van de LP, zou ik het ook prima vinden als ik in geval van warp de LP kosteloos terug zou mogen sturen. Daar werd niet op gereageerd. Uiteindelijk is de koop niet doorgegaan en ben ik mogelijk een perfecte LP misgelopen.
Ik ben stiekem wel benieuwd wat jullie in zo'n situatie zouden doen........
Helaas zijn we er niet uitgekomen. Hij wilde zijn exemplaar gesealed houden, wat ik op zich begrijpelijk vind. Ik wilde niet het risico op een warped LP lopen. Als alternatief voor het controleren van de LP, zou ik het ook prima vinden als ik in geval van warp de LP kosteloos terug zou mogen sturen. Daar werd niet op gereageerd. Uiteindelijk is de koop niet doorgegaan en ben ik mogelijk een perfecte LP misgelopen.
Voor een plaat van een paar tientjes zou ik dat risico wel durven lopen.Vintage1967 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:54:
Afgelopen weekend heb ik contact gehad met een verkoper op MP over de LP 'Blood In The Water' van Flotsam & Jetsam. Omdat ik een aantal keren een stevige warp in een nieuwe LP heb gehad, de afgelopen jaren, was ik huiverig om een geseald exemplaar van een particulier te kopen. Bij een winkel (steen of web) is terugsturen bijna nooit een probleem. Maar bij particulieren ligt dat anders.
Overigens, weet niet of het dezelfde druk is:
https://www.amazon.nl/Blo...tsam-Jetsam/dp/B091WJHFYR
tja, ik weet niet hoeveel die mp-prijs scheelt van de winkelprijs. Tenzij die mp-prijs heel scherp is, zou ik meestal niet van een particulier zoiets nieuws kopen.
En als particulier kan/wil je niet het risico nemen van een winkel voor garantie etc., dus ik snap die mp-verkoper wel
En als particulier kan/wil je niet het risico nemen van een winkel voor garantie etc., dus ik snap die mp-verkoper wel
Maar als jij 'm terugstuurt omdat er warp in de plaat zit, dan blijft hij toch alsnog met een geopende lp achter? Dat is voor hem niet anders dan zelf openmaken en ernaar kijken, behalve dan dat het extra moeite kost.Vintage1967 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:54:
Ik zou dit op mp ook nooit hebben gedaan als verkoper... Wat je uiteindelijk aan hem vraagt is dat er 0 risico is voor jou (want terugsturen is mogelijk als jij niet tevreden bent) en alle risico voor hem, want hij zit zometeen met een geopende lp die moeilijker te verkopen is dan een ongeopende en waarschijnlijk iets minder waard wordt.
Ik weet niet of je het voor hebt gesteld, maar wat misschien een optie was is de LP alvast betalen, maar voordat ie op de post gaat open maken en controleren? Dan hoef je niet moeilijk te doen met terugsturen en heeft de verkoper garantie dat ie z’n geld heeft bij een goed exemplaar. Ik zou m als verkoper ook niet open maken op iemand’s woord dat ze m kopen als ie goed is.
Met versturen kan er natuurlijk ook nog zat misgaan met een LP.
In een bloedhete bus met een stapel andere pakketten erop kan een plaat ook maar zo krom worden.
Dat risico zou ik als mp verkoper ook niet willen dragen.
Ophalen is dan de enige oplossing.
En als dat te ver is dan misschien toch bij een professionele verkoper kopen, dan maar voor iets meer geld maar met de zekerheid dat je een plaat terug kan sturen als het ding krom is.
In een bloedhete bus met een stapel andere pakketten erop kan een plaat ook maar zo krom worden.
Dat risico zou ik als mp verkoper ook niet willen dragen.
Ophalen is dan de enige oplossing.
En als dat te ver is dan misschien toch bij een professionele verkoper kopen, dan maar voor iets meer geld maar met de zekerheid dat je een plaat terug kan sturen als het ding krom is.
Ik zou gaan voor het aanbod op Amazon. Mocht de plaat niet goed zijn of welke reden dan ook, dan kan je deze zonder problemen omwisselen. Dus dan zou ik voor die garantie gaan in plaats van een euro besparen.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Ik heb hier ook een LP in de kast staan waar ik in eerste instantie een kromme LP van kreeg... Destijds mee terug gegaan naar Riddim Recordstore (ze zaten toen nog in Oostrum in hun eerste en oude pand)...
Aldaar een nieuwe gekregen en deze ter plekke in de zaak gecontroleerd...
Bleek ook krom te zijn, dus er ging een derde open: ja, ook krom en pas bij de 4de was de LP recht genoeg...
Uiteindelijk zijn ze allemaal gecontroleerd en de kromme exemplaren zijn, na wat ik begrepen heb, daarna met zo'n dure machine weer recht gemaakt en uiteindelijk alsnog verkocht...
Zo hoort het ook te gaan: je controleert elke LP als dit nodig is en onderneemt actie...
Bleek ook krom te zijn, dus er ging een derde open: ja, ook krom en pas bij de 4de was de LP recht genoeg...
Uiteindelijk zijn ze allemaal gecontroleerd en de kromme exemplaren zijn, na wat ik begrepen heb, daarna met zo'n dure machine weer recht gemaakt en uiteindelijk alsnog verkocht...
Zo hoort het ook te gaan: je controleert elke LP als dit nodig is en onderneemt actie...
Er zijn meer mensen die graag zeker weten dat ze een goede LP kopen:
https://www.kakhiel.nl/po...em_3JI21ao3qGm38x1ZOOITCA
https://www.kakhiel.nl/po...em_3JI21ao3qGm38x1ZOOITCA
Wat mij betreft gebeurt dat in de fabriek, niet in de winkel en al zeker niet door een particulier thuis...rcor schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:34:
Ik heb hier ook een LP in de kast staan waar ik in eerste instantie een kromme LP van kreeg... Destijds mee terug gegaan naar Riddim Recordstore (ze zaten toen nog in Oostrum in hun eerste en oude pand)...
You don't need eyes to see, you need vision
Mee eens, maar wellicht is er wat mis gegaan op de manier hoe ze destijds vervoert zijn. Maar het kan ook zijn dat deze ooit geperst zijn en gecontroleerd. Vervolgens een flinke tijd onverkocht bewaard zijn geweest en dat het daar is mis gegaan. Je weet het niet.Yalopa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:33:
[...]
Wat mij betreft gebeurt dat in de fabriek, niet in de winkel en al zeker niet door een particulier thuis...
Ik heb de bewuste LP eens bekeken (terwijl ik dit type): deze stamt uit 1976 en blijkt niet geperst te zijn, maar een "Recorded real time direct to disc" die in Amerika is geproduceerd en via Audio int'l uit Duitsland gedistribueerd is in Europa. Grote kans dat hij bij die laatste lang gelegen heeft en dat het daar is mis gegaan, immers is de LP dik 45 jaar later uit verpakking gehaald.
Nogal een toeval dat ze van een LP die bijna 50 jaar gelden geproduceerd is in de VS, via Duitsland in NL is gekomen 4 stuks hadden liggen in die ene winkel, waarvan er 3 krom waren...
Afin, blij voor jou dat er 1 goeie tussen zat..
Afin, blij voor jou dat er 1 goeie tussen zat..
You don't need eyes to see, you need vision
Die plaat is wel gewoon geperst hoor, Er is alleen geen opname op band gemaakt, maar direct de master matrijs gesneden.rcor schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:15:
[...]
Mee eens, maar wellicht is er wat mis gegaan op de manier hoe ze destijds vervoert zijn. Maar het kan ook zijn dat deze ooit geperst zijn en gecontroleerd. Vervolgens een flinke tijd onverkocht bewaard zijn geweest en dat het daar is mis gegaan. Je weet het niet.
Ik heb de bewuste LP eens bekeken (terwijl ik dit type): deze stamt uit 1976 en blijkt niet geperst te zijn, maar een "Recorded real time direct to disc"
Zojuist is het bericht binnen gekomen dat Jacques d'Ancona overleden is:
https://www.nu.nl/algemee...dancona-86-overleden.html
Deze man heeft samen met Henny Huisman in de soundmix show heel wat artiesten ontdekt die nu al jaren grootse artiesten zijn en echt van alles op Lp / CD / cassette hebben uitgebracht.
Een iconische man wat mij betreft. R.I.P. Jacques! 😪
https://www.nu.nl/algemee...dancona-86-overleden.html
Deze man heeft samen met Henny Huisman in de soundmix show heel wat artiesten ontdekt die nu al jaren grootse artiesten zijn en echt van alles op Lp / CD / cassette hebben uitgebracht.
Een iconische man wat mij betreft. R.I.P. Jacques! 😪
Ondertussen de platenspeler ontvangen, maar ik kwam erachter dat het contragewicht van de pickup arm mist... de platenspeler zelf is onbeschadigd en ziet er perfect uit. Kan iemand mij misschien vertellen of ik het best de leverancier (Denon) hiervoor kan contacteren of dat het slimmer is om zelf dit onderdeel te bestellen? https://fixpart.nl/produc...wMjg2Mzg1Ni4xNzIyMTYwNzQwItzdoomalex schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
Ook kwam ik een onderdeel van een Audio Technica tegen die er hetzelfde uitziet. Weten jullie of zo'n contragewicht universeel kan zijn? https://www.audio-technica.com/nl-nl/lp3-counterweight
Ik zou het Amazon op laten lossen. Een contragewicht is een essentieel onderdeel van een platenspeler.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je zelf op eigen kosten iets los moet gaan nabestellen dat er bij hoort te zitten…
Zeker weten dat er niets meer in de verpakking zit? Ook een keer dezelfde fout gemaakt, bleek het onderdeel in het piepschuim te zitten ..kozue schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:27:
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je zelf op eigen kosten iets los moet gaan nabestellen dat er bij hoort te zitten…
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Inderdaad
YouTube: Unboxing the 'Denon DP-300F' turntable
Als er op het piepschuim niet van die stukken tape zitten met de accessoires eronder zou ik me sterk afvragen of ik geen retourexemplaar ontvangen heb, waarbij de eerdere koper selectief zaken verwijderd heeft.
Uiteraard ga je niet zelf een contragewicht a raison de 25 euro ex verzenden aanschaffen als Amazon het er niet bijgeleverd heeft. Amazon heeft een prima retour/garantie/doa beleid, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Zit het echt niet in de verpakking, stuur een foto met uitleg naar de klantenservice zodat ze het in orde kunnen maken. Omruil voor nieuwe speler, of de ontbrekende onderdelen nazenden.
YouTube: Unboxing the 'Denon DP-300F' turntable
Als er op het piepschuim niet van die stukken tape zitten met de accessoires eronder zou ik me sterk afvragen of ik geen retourexemplaar ontvangen heb, waarbij de eerdere koper selectief zaken verwijderd heeft.
Uiteraard ga je niet zelf een contragewicht a raison de 25 euro ex verzenden aanschaffen als Amazon het er niet bijgeleverd heeft. Amazon heeft een prima retour/garantie/doa beleid, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Zit het echt niet in de verpakking, stuur een foto met uitleg naar de klantenservice zodat ze het in orde kunnen maken. Omruil voor nieuwe speler, of de ontbrekende onderdelen nazenden.
[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 28-07-2024 14:04 ]
Ik heb interesse in een nieuwe draaitafel, de AT-LP140XP.
Nu is deze in de aanbieding bij Bartelds in Tlburg. De reviews echter verschillen nogal per platform.
Zijn er hier mensen die deze zaak kennen?
Nu is deze in de aanbieding bij Bartelds in Tlburg. De reviews echter verschillen nogal per platform.
Ik ken de winkel niet maar als ik de reviews bekijk op trustpilot zal ik daar niets kopen.reinier68 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:46:
https://nl.trustpilot.com/review/bartelstilburg.nl
Het kan aan mij liggen maar het wordt voor mij steeds moeilijker om iets leuks te kopen.
En valt me vooral op dat heel veel in eigen beheer uit komt.
Zelfs de grote releases worden door de artiest zelf beheerd.
Dacht de nieuwe van Tycho te bestellen, maar dat tikt ineens heel erg aan.
Plaat+verzendkosten+import dan wordt een plaat ineens €75.
Ook zo met Schiller, en die vallen dan wel weer mee €40 per plaat, Sonne en Sonne Schillout edition. Met een oplage van 1000 stuks. En die kan je dan wel uit Duitsland halen. Maar toch.
En ik was in London, maar niets gekocht. Gemiddelde nieuwe plaat was £40.
En valt me vooral op dat heel veel in eigen beheer uit komt.
Zelfs de grote releases worden door de artiest zelf beheerd.
Dacht de nieuwe van Tycho te bestellen, maar dat tikt ineens heel erg aan.
Plaat+verzendkosten+import dan wordt een plaat ineens €75.
Ook zo met Schiller, en die vallen dan wel weer mee €40 per plaat, Sonne en Sonne Schillout edition. Met een oplage van 1000 stuks. En die kan je dan wel uit Duitsland halen. Maar toch.
En ik was in London, maar niets gekocht. Gemiddelde nieuwe plaat was £40.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Een schoonmaak vraag, keam dit weekend een mooi aantal albums tegen voor 1 euro per stuk. Dylan, queen, beatles, stones enz enz….
Dat gebeurt me eigenlijk nooit op een rommelmarkt…prima kwaliteit maar een groot aantal hoezen zijn nogal plakkerig..
Met een vochtig doekje schoonmaken helpt niks, iemand een idee waarmee het wel schoon word?
Dat gebeurt me eigenlijk nooit op een rommelmarkt…prima kwaliteit maar een groot aantal hoezen zijn nogal plakkerig..
Met een vochtig doekje schoonmaken helpt niks, iemand een idee waarmee het wel schoon word?
Ik heb zo’n Knosti Disco Antistat besteld, de Gen 2. Maar de oudere doet het ook wel en is goedkoper.joppe113 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:07:
Een schoonmaak vraag, keam dit weekend een mooi aantal albums tegen voor 1 euro per stuk. Dylan, queen, beatles, stones enz enz….
unsorted: Platenspelerreinigingsset 1 set(s) Knosti Disco-Antistat 2 Plus
https://www.hifi.eu/antistat.html
https://www.hifi.eu/disco-antistat-generation-2.html
Als dat te duur is, een nieuwe platte verfkwast en een lauw sopje helpt ook al, maar is een stuk meer werk.
Die Disco Antistat zitten ook borstels in om het vuil uit de groeven te vegen.
[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 29-07-2024 20:20 ]
Contragewichten zijn er per platenspeler al in verschillende gewichten.Itzdoomalex schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Ondertussen de platenspeler ontvangen, maar ik kwam erachter dat het contragewicht van de pickup arm mist... de platenspeler zelf is onbeschadigd en ziet er perfect uit. Kan iemand mij misschien vertellen of ik het best de leverancier (Denon) hiervoor kan contacteren of dat het slimmer is om zelf dit onderdeel te bestellen? https://fixpart.nl/produc...wMjg2Mzg1Ni4xNzIyMTYwNzQw
Voor een Pro-Ject Debut zijn er drie verschillende te krijgen afhankelijk van de toonarm, en afhankelijk van het gebruikte element.
Dus zomaar iets bestellen is er echt niet bij. Ik zou Amazon het lekker uit laten zoeken.
Precies waarom ik geen open box artikelen wil.
Ik heb er wel eens wat besteld, dat ging goed.reinier68 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:46:
Moest er alleen wel een mailtje achteraan sturen om de factuur te krijgen.
Goede vriend van me had een mindere ervaring, ze bleven de levering van een B&W sub maar uitstellen omdat ze het ding niet geleverd kregen.
Ik heb sowieso 1 speciale lp die ik in wil lijsten. Ikea had daar mooie lijsten voor, de Gladsax.
Deze is uit het assortiment en vervangen door een futloos goedkoop exemplaar.
Iemand een idee voor een goede lijst waar een plaat perfect in past?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De papieren/kartonnen hoes?joppe113 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:07:
prima kwaliteit maar een groot aantal hoezen zijn nogal plakkerig..
Die kan je eigenlijk niet schoonmaken.
Voorzichtig met een licht vochtig doekje heel licht wrijven is het enige. Anders verniel je het karton.
Zeep of alcohol is al veel te agressief imo.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2024 20:44 ]
"man is not truly one, but truly two,"
- Vintage1967
Een Knosti om hoezen te reinigen? Dat was volgens mij de vraagRobbieT schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:18:
[...]
Ik heb zo’n Knosti Disco Antistat besteld, de Gen 2. Maar de oudere doet het ook wel en is goedkoper.
unsorted: Platenspelerreinigingsset 1 set(s) Knosti Disco-Antistat 2 Plus
https://www.hifi.eu/antistat.html
https://www.hifi.eu/disco-antistat-generation-2.html
Als dat te duur is, een nieuwe platte verfkwast en een lauw sopje helpt ook al, maar is een stuk meer werk.
Die Disco Antistat zitten ook borstels in om het vuil uit de groeven te vegen.
Verkeerd gelezen. Hoezen is lastig. Helemaal oude.Vintage1967 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:13:
[...]
Een Knosti om hoezen te reinigen? Dat was volgens mij de vraag.
In water iets vermengen wat ontvet , dan doekje vochtig maken en daar meer over de hoes gaan, en dit alles met beleid.joppe113 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:07:
Zelf laatst zelfde gehad, ik had zelf het water met klein beetje dasty vermengd.
Bij mij is het gelukt, maar advies is geheel op eigen risico
Of het lukt hangt helemaal af van hoe de hoes precies afgewerkt is. Er zijn hoezen met een soort glossy laagje die goed af te nemen zijn, maar ook matte hoezen waar bij het bij het minste wrijven met een vochtig doekje de rafels aan hangen. Beschadigingen hebben uiteraard ook een negatieve invloed, wand door de barstjes in de buitenlaag kan vocht goed binnendringen.
[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 30-07-2024 09:42 ]
Het is echt geen rocket science , gewoon kijken wat er gebeurd en probeer het gewoon uit op soort gelijke oppervlakte .Cap schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:41:
Of het lukt hangt helemaal af van hoe de hoes precies afgewerkt is. Er zijn hoezen met een soort glossy laagje die goed af te nemen zijn, maar ook matte hoezen waar bij het bij het minste wrijven met een vochtig doekje de rafels aan hangen. Beschadigingen hebben uiteraard ook een negatieve invloed, wand door de barstjes in de buitenlaag kan vocht goed binnendringen.
En anders gewoon in een plastic beschermhoes stoppen dan heb je van het plakkerige ook geen last meer
Ik heb mijn lijsten allemaal van kringloopwinkels. Het zijn prachtige wit metalen wissellijsten die door Randstad aan hun klanten gegeven zijn. Zaten oorspronkelijk Olympische foto's of foto's van architektuur in. Heb ze allemaal voor een paar euro per stuk kunnen vinden bij verschillende tweedehandswinkels.rimave schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:29:
Ik heb sowieso 1 speciale lp die ik in wil lijsten. Ikea had daar mooie lijsten voor, de Gladsax.
:strip_exif()/f/image/NgREijwwnrUl3D2hhWeq9oPL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, beide zijn gesigneerd. Ik probeer nieuw vinyl meestal gesigneerd te kopen, vind ik wel grappig en het kost meestal niets extra. Al moet je tegenwoordig heel erg oppassen voor "autopen handtekeningen" zoals bij de nieuwe Bon Jovi.Nerpissad schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:48:
@D_V zijn dat de handtekeningen van Duran Duran op je muur?
Het hangt inderdaad van het vuil af, en de samenstelling van de hoes, maar ik heb CD hoesjes met zo’n glossy laag (vergelijkbaar met LP hoezen denk ik) wel eens goed schoon gekregen gewoon met een vochtig doekje. Soms helpte een doekje met spiritus ook wel eens, maar dat is al een stuk risicovoller. Dat is een stuk aggressiver en kan de print soms oplossen. Plakkerig spul van stickers gaat nog wel eens weg met plakband of duct tape, maar daar maak je de hoes vaak ook mee kapot. Wat ik hier omschrijf is eigenlijk niet zozeer een lijstje tips, maar voornamelijk een waarschuwing dat je met welke methode dan ook potentieel de situatie kan verbeteren of verergeren. Wat ik zelf zou doen is een kringloop of rommelmarkt zoeken met spotgoedkope troep-platen (schlagers, alle 13 slecht, etc) met vergelijkbare vervuiling, en daar op oefenen.
@D_V Daar moet je dan wel net geluk mee hebben gehad. Dezelfde exemplaren van wat dan ook bij een kringloop tegen komen is een uitdaging (tenzij het 1 partij is uiteraard).
@D_V Daar moet je dan wel net geluk mee hebben gehad. Dezelfde exemplaren van wat dan ook bij een kringloop tegen komen is een uitdaging (tenzij het 1 partij is uiteraard).
Ja, ik heb er in totaal 17 hangen, allemaal van kringloopwinkels hier in de buurt, en een enkeling van marktplaats. Ze komen geregeld voorbij want Randstad heeft ontzettend veel van die lijsten weggegeven.[b]kozue in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Hier staat er b.v. eentje op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...as-olympische-spelen-2004
Het zijn "Barth" lijsten, die zijn van zichzelf al vrij duur.
Terug van weggeweest: mijn Philips 22AG209 volautomatische platen speler. Onderhanden genomen door Thomas Baur van MFB-freaks en hij speelt nu de sterren van de hemel!

Wat maakt deze speler nou zo bijzonder? Nou deze twee zaken:
- Het element is de befaamde 22GP412 van Philips, dit element staat hoog aangeschreven en inmiddels kan ik ook beamen waarom dit zo is: hij klinkt echt fantastisch!
- De werking van de automatiek.
Nieuwsgieren naar de werking ervan? Zie deze filmpjes en je snapt direct wat ik bedoel:
https://photos.google.com....goo.gl/uCfzcxWfgyVaBXVx9
https://photos.google.com...D1JZu6tCMQoI9T5sCBAK7QW3D
Dat maakt de speler bijzonder: LP opleggen en gaan met die banaan! Niks start knop indrukken... Geniaal en met recht volautomatisch te noemen in de jaren '70... Maar toen kwamen de 45 toeren 12 inch singles en toen klopte dat niet meer...
Och ja, wat maakt het uit... Deze speler is gewoon super cool om te zien en te horen!
Ps.: mocht er wat getjierp te horen zijn in mijn filmpjes, dan zijn dat mijn kanaries die ook in de ruimte staan...
Wat maakt deze speler nou zo bijzonder? Nou deze twee zaken:
- Het element is de befaamde 22GP412 van Philips, dit element staat hoog aangeschreven en inmiddels kan ik ook beamen waarom dit zo is: hij klinkt echt fantastisch!
- De werking van de automatiek.
Nieuwsgieren naar de werking ervan? Zie deze filmpjes en je snapt direct wat ik bedoel:
https://photos.google.com....goo.gl/uCfzcxWfgyVaBXVx9
https://photos.google.com...D1JZu6tCMQoI9T5sCBAK7QW3D
Dat maakt de speler bijzonder: LP opleggen en gaan met die banaan! Niks start knop indrukken... Geniaal en met recht volautomatisch te noemen in de jaren '70... Maar toen kwamen de 45 toeren 12 inch singles en toen klopte dat niet meer...
Och ja, wat maakt het uit... Deze speler is gewoon super cool om te zien en te horen!
Ps.: mocht er wat getjierp te horen zijn in mijn filmpjes, dan zijn dat mijn kanaries die ook in de ruimte staan...
[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 03-08-2024 01:25 ]
Kan de filmpjes hier niet openen:
Mooie techniek, zou het zelf niet willen hebben voor dagelijks gebruik. Mij iets te automatisch.
Deze staat op YouTube404. Dat is een fout.
De opgevraagde URL is op deze server niet gevonden. Dat is alles wat we weten.
Mooie techniek, zou het zelf niet willen hebben voor dagelijks gebruik. Mij iets te automatisch.
[ Voor 14% gewijzigd door Faxe op 02-08-2024 20:02 ]
Zal morgen vroeg of middag eens kijken wat er is mis met de werking van de linkjes... Zit nu op een terras te genieten van de kermis in Venray....Faxe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:01:
Kan de filmpjes hier niet openen:
[...]
Deze staat op YouTube
[YouTube: Philips 22GA209s electronic]
Ps.: Mij ging het niet om de automatiek, maar om de looks... hij past perfect bij mijn Philips 22Rh720 vissenoog receiver...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 02-08-2024 22:43 ]
Vandaag mijn Philips FP146 MK2 volautomaat vervangen door een niks-automatisch exemplaar: AT-LP140XP.
Mijn oude platen reageren verdeeld op het AT-XP3 element. Sommige platen klinken prima (bv LP's van Imagination). Anderen (bv Hot Chocolate) uit hetzelfde tijdperk klinken alsof je door een plastic buis luistert.
Morgen komt hopelijk het AT-VM95ML element binnen, kijken wat die doet met het oude spul.
Update 3-8-24:
De VM95ML klinkt wel beter dan de XP3, meer detail en helderheid.
Toch vallen sommige oude platen een beetje tegen. Misschien verwacht ik ook wel teveel van dat oude vinyl :-)
Of toch nog maar een keer wassen (al zie ik er niets op zitten)
Mijn oude platen reageren verdeeld op het AT-XP3 element. Sommige platen klinken prima (bv LP's van Imagination). Anderen (bv Hot Chocolate) uit hetzelfde tijdperk klinken alsof je door een plastic buis luistert.
Morgen komt hopelijk het AT-VM95ML element binnen, kijken wat die doet met het oude spul.
Update 3-8-24:
De VM95ML klinkt wel beter dan de XP3, meer detail en helderheid.
Toch vallen sommige oude platen een beetje tegen. Misschien verwacht ik ook wel teveel van dat oude vinyl :-)
Of toch nog maar een keer wassen (al zie ik er niets op zitten)
[ Voor 24% gewijzigd door reinier68 op 03-08-2024 14:22 ]
Dat is wat mij betreft een platen speler uit het verkeerde tijdperk van Philips, helaas... Wel een lineair tracking speler, maar ruim nadat Philips gestopt was met de echte high-end platen spelers... Dus veel moet je hier niet van voorstellen.reinier68 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:48:
Vandaag mijn Philips FP146 MK2 volautomaat vervangen door een niks-automatisch exemplaar: AT-LP140XP.
Onlangs kwam ik deze nog tegen bij "Mien Eige Kroam" in Venray:
Een platen speler van Philips in een lade... Uiteraard uit het verkeerde tijdperk van Philips, maar toch grappig om te zien in het wild...
Die AT-XP3 van de AT-LP 140XP van mij heb ik vervangen door een AT 440mla die op de Technics SL1210mk2 zat. Daar zit nu de AT 550 op.reinier68 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:48:
Even platenspelerloos in gebruik want ik zit zonder speaker kabel. Ik heb XLR -> cinch nodig ivm actieve speakers die ik hier gekocht heb. Audio hardware is een beetje moeilijk aan te komen hier in Noorwegen. Online wel natuurlijk maar niks niet vandaag besteld, morgen in huis. Daar kan wel een maand overheen gaan.
Afgezien van de prijs alleen al, toch maar bij Allekabels besteld. Duurt net zo lang, en ik moet invoerrechten betalen, en dan nog ben ik goedkoper uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 03-08-2024 09:54 ]
Voor wie de box set van het nieuwe Opeth album 'The Last Will and Testament' nog zoekt: Bij jpc.de is deze nog op voorraad, en met een prijs van 79,99 en geen verzendkosten ook nog één van de goedkopere aanbieders. Ik heb 'm zojuist besteld
@rcor Die 146 was mijn 1e platenspeler, dus meer nostalgische waarde dan audiofiele waarde. Ik kan de techniek erachter wel waarderen, al is het een ramp om die spelers goed af te stellen.
Je ziet die tangentiale spelers veel langskomen op fora en MP. Vaak allemaal de bekende kwalen (en veel te duur) :-)
De 95ML geeft veel meer detail en helderheid dan de XP3.
Hoe dan ook is de LP140XP een hele verbetering tov. de FP164. Had ik jaren eerder moeten doen.
Je ziet die tangentiale spelers veel langskomen op fora en MP. Vaak allemaal de bekende kwalen (en veel te duur) :-)
De 95ML geeft veel meer detail en helderheid dan de XP3.
Hoe dan ook is de LP140XP een hele verbetering tov. de FP164. Had ik jaren eerder moeten doen.
En zojuist een Technics SL-Q3 gescoord met Ortofon red element en headshell. Hier kan ik voorlopig wel mee vooruit.Jelte schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Het is een nette SL-D2 geworden. Werkt prima. Daar gaat ze blij mee zijn
Ben er zelf oo kwel van gecharmeerd. Het volledig handmatig zijn van de Thorens TD-165 staat me toch tegen om die weer neer te zetten. Al ziet die er wel veel mooier uit
Dank voor de tips
Nette kap met nauwelijks krassen ook. En alles werkt gewoon.
:strip_exif()/f/image/tSV3jgZjCyPzVUvs9dvWYlr6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mzj0V1xRoK6Th79n3yqmDv0a.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Dan kom je ook tot de conclusie dat sommige platen gewoon niet zo goed klinken en anderen wel. Deze, 35007 - Sea of tranquility, klinkt fantastisch! Brutus - Unison Life laat wat te wensen. Achja.
[ Voor 7% gewijzigd door Jelte op 05-08-2024 17:52 ]
Joehoe, de bestelde audio verloop kabels XLR-> RCA waren binnen, of ik even NOK275 invoerkosten wilde betalen.
Prima hoor. €66,00 plus €23,00 = €89,00 en nog steeds €30,00 goedkoper dan hier in Norge bestellen. Aangesloten op mijn mengpaneel en de M-Audio BX8 actieve speakers en draaien maar met die twee platenspelers. Versterker kon er nu tussen uit. Dat ruimde aardig op op het kastje waar de twee spelers en het 3 kanaals mengpaneeltje staan.
En een beregoed goed geluid uit die speakers. Ik ben blij met deze tweedehands aangeschafte studiomonitoren voor €100. Soms loop je tegen een superdealtje aan, en nog vlakbij dit dorp ook.
Prima hoor. €66,00 plus €23,00 = €89,00 en nog steeds €30,00 goedkoper dan hier in Norge bestellen. Aangesloten op mijn mengpaneel en de M-Audio BX8 actieve speakers en draaien maar met die twee platenspelers. Versterker kon er nu tussen uit. Dat ruimde aardig op op het kastje waar de twee spelers en het 3 kanaals mengpaneeltje staan.
En een beregoed goed geluid uit die speakers. Ik ben blij met deze tweedehands aangeschafte studiomonitoren voor €100. Soms loop je tegen een superdealtje aan, en nog vlakbij dit dorp ook.
Klopt je naalddruk wel?Jelte schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:43:
[...]
En zojuist een Technics SL-Q3 gescoord met Ortofon red element en headshell. Hier kan ik voorlopig wel mee vooruit.
Nette kap met nauwelijks krassen ook. En alles werkt gewoon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Dan kom je ook tot de conclusie dat sommige platen gewoon niet zo goed klinken en anderen wel. Deze, 35007 - Sea of tranquility, klinkt fantastisch! Brutus - Unison Life laat wat te wensen. Achja.
Ah een Q3, die heb ik ook op de kamer van mijn dochter gezet. zeer fijn model, geen gezeur mee.Jelte schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:43:
[...]
En zojuist een Technics SL-Q3 gescoord met Ortofon red element en headshell. Hier kan ik voorlopig wel mee vooruit.
het lijkt zo wel een enorme lowrider te zijn...het element ligt bijna op de draaitafel. de meeste Reds die ik heb gezien staan wat hoger op de poten.
[ Voor 7% gewijzigd door Pavv op 06-08-2024 01:33 ]
Hij staat op 1,65g. Helaas is het weegschaaltje dat ik had kapot. Dus kan het niet na meten.ivo1969 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:42:
[...]
tussen de 1.6 g en 1,8 g (16-20 mN)
Advies volgens ortofon zelf 1,8 g (18 mN)
ja, dat vond ik ook al. Zit nog een reserve naald bij. Kan dit nog eens proberen.Pavv schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:32:
[...]
Ah een Q3, die heb ik ook op de kamer van mijn dochter gezet. zeer fijn model, geen gezeur mee.
het lijkt zo wel een enorme lowrider te zijn...het element ligt bijna op de draaitafel. de meeste Reds die ik heb gezien staan wat hoger op de poten.
ja die staat hoger op zijn poten. Dus die zit er nu op.Jelte schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:50:
[...]
ja, dat vond ik ook al. Zit nog een reserve naald bij. Kan dit nog eens proberen.
Toch iets gebeurt met die andere naald. Achja
- Vintage1967
Je hebt niet perse een weegschaaltje nodig. Neem de volgende stappen en je kan de naalddruk behoorlijk nauwkeurig instellen.Jelte schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:50:
[...]
Hij staat op 1,65g. Helaas is het weegschaaltje dat ik had kapot. Dus kan het niet na meten.
- stekker uit het stopcontact
- antiskate op 0
- naalddruk op 0
- plaat op de draaitafel
- arm boven de tafel brengen
- contragewicht zo instellen dat de arm zo horizontaal mogelijk boven de LP zweeft
- schaalverdeling van het contragewicht op 0 zetten zonder het contragewicht zelf te draaien
- arm terugbrengen naar de steun
- contragewicht op de gewenste naalddruk instellen.
- antiskating op dezelfde waarde brengen als de naalddruk
Ik heb deze methode al vaak gebruikt. Elke keer blijkt deze bij controle met een naalddrukmeter, echt nauwkeurig.
Van de Ortofon website:
Red Tracking force range: 1.6-2.0 g (16-20 mN)
Red Tracking force, recommended: 1.8 g (18 mN)
Red Tracking force range: 1.6-2.0 g (16-20 mN)
Red Tracking force, recommended: 1.8 g (18 mN)
@Vintage1967 daar kon ik wat mee.
Moest het gewicht een flink stuk naar achteren draaien. Dus naalddruk was veel te hoog.
Nu volgens jouw methode op de door @Glarioo aangegeven 1,8g.
Dank beide!
Moest het gewicht een flink stuk naar achteren draaien. Dus naalddruk was veel te hoog.
Dank beide!
Gelukkig maar. De omschreven methode is de standaard methode zoals in de handleidingen van platenspelers omschreven. Dit moet je altijd zelf instellen na installatie van de draaitafel, of installatie van een nieuw element. De ingestelde waarde op de ring (1.65 gram) zegt alleen iets wanneer de arm vooraf netjes is gebalanceerd op 0 (of gekalibreerd, wat u wilt). Bij de meeste (vintage) draaitafels is het heel nauwkeurig, binnen de 0.1 gram, mits vooraf dus goed gebalanceerd. Een naaldweger is een extra controle maar geen must bij dit soort spelers.Jelte schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:17:
@Vintage1967 daar kon ik wat mee.
Dank beide!
Verder, typisch Technics SL-Q series: doet het 'altijd'. Op soms een wat stroef knopje of armliftje na, door lang stilstaan. Maar met gebruik verbetert dit meestal al snel weer.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-08-2024 12:46 ]
Dat een Technics het altijd doet aan mij hoela, heb er zat onderhanden gehad waar het vet keihard was geworden en letterlijk totaal uit elkaar gehaald moeten worden.Cap schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:45:
[...]
Gelukkig maar. De omschreven methode is de standaard methode zoals in de handleidingen van platenspelers omschreven. Dit moet je altijd zelf instellen na installatie van de draaitafel, of installatie van een nieuw element. De ingestelde waarde op de ring (1.65 gram) zegt alleen iets wanneer de arm vooraf netjes is gebalanceerd op 0 (of gekalibreerd, wat u wilt). Bij de meeste (vintage) draaitafels is het heel nauwkeurig, binnen de 0.1 gram, mits vooraf dus goed gebalanceerd. Een naaldweger is een extra controle maar geen must bij dit soort spelers.
Verder, typisch Technics SL-Q series: doet het 'altijd'. Op soms een wat stroef knopje of armliftje na, door lang stilstaan. Maar met gebruik verbetert dit meestal al snel weer.
Minste die onderhoud nodig hebben zijn half automaten.
Ik zei niet 'Technics' maar deze specifieke serie Technics, en zette niet voor niks aanhalingstekens om het 'altijd'. Ik heb honderden Technics draaitafels onder handen gehad en gerepareerd, in de jaren 2004 tot ...2014 deed ik vrijwel uitsluitend reparatie en onderhoud van Technics. Daarbij is de complete Technics range langs gekomen inclusief de meest obscure modellen. Daarvan had de elektronica van de SL-Q series nooit problemen, de mechanica ook bijzonder weinig. Dit in tegenstelling tot verschillende andere modellen van Technics. Het is dus vergelijkend bedoeld. Een SL-Q Technics heeft hier nooit totaal uit elkaar gemoeten (al is het daarbij natuurlijk maar net wat je onder 'totaal uit elkaar' verstaat.
), hoogstens op de juiste plekken wat reinigen en nieuw vet, en reinigen van een lang niet gebruikte start/stop knop die wat tegensputterde.
Dus ja, een likje vet hier en daar en wat IPA / contactspray voor een contact, maar niet eens altijd echt nodig. Maar geen aandrijvingsproblemen, geen kabelbreuken, geen geoxideerde motor contacten, geen opgeblazen elco's, geen verlopen afstellingen, geen schrapende plateaulagers, geen aanlopen, geen gezoem, geen afwijkende snelheid, geen rammelende, beschadigde armlagers of ophanging, geen kapotte, gebarsten of versleten plastic onderdelen in de automatiek, kapotte en niet meer verkrijgbare sensoren, ingezakte vering of gescheurde rubbertjes en wat er nog allemaal meer voor ellende langs kan komen.
De boodschap was dus: afspeeltechnisch is die SL-Q hartstikke betrouwbaar, en in de basis is het (half)automatische mechaniek dat ook. Het vervelendste aan de SL-Q series draaitafels vind ik zelf de stofkapscharnieren met de lipjes aan de stofkap. Geen volwassen scharnieren, maar verkeerde besparing op de verkeerde plek. Dat probleem is min of meer op te lossen, maar de schoonheidsprijs verdient het niet. Verder had wat mij betreft gekozen mogen worden voor andere, minder verende, voetjes omdat bij te enthousiast indrukken van een knop de platenspeler een beetje kan kantelen waardoor de naald kan overslaan. Maar dat valt onder de minor annoyances.
Dus ja, een likje vet hier en daar en wat IPA / contactspray voor een contact, maar niet eens altijd echt nodig. Maar geen aandrijvingsproblemen, geen kabelbreuken, geen geoxideerde motor contacten, geen opgeblazen elco's, geen verlopen afstellingen, geen schrapende plateaulagers, geen aanlopen, geen gezoem, geen afwijkende snelheid, geen rammelende, beschadigde armlagers of ophanging, geen kapotte, gebarsten of versleten plastic onderdelen in de automatiek, kapotte en niet meer verkrijgbare sensoren, ingezakte vering of gescheurde rubbertjes en wat er nog allemaal meer voor ellende langs kan komen.
De boodschap was dus: afspeeltechnisch is die SL-Q hartstikke betrouwbaar, en in de basis is het (half)automatische mechaniek dat ook. Het vervelendste aan de SL-Q series draaitafels vind ik zelf de stofkapscharnieren met de lipjes aan de stofkap. Geen volwassen scharnieren, maar verkeerde besparing op de verkeerde plek. Dat probleem is min of meer op te lossen, maar de schoonheidsprijs verdient het niet. Verder had wat mij betreft gekozen mogen worden voor andere, minder verende, voetjes omdat bij te enthousiast indrukken van een knop de platenspeler een beetje kan kantelen waardoor de naald kan overslaan. Maar dat valt onder de minor annoyances.
[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 07-08-2024 11:47 ]
:strip_exif()/f/image/O5BTIFitkP0CxwIqeKgOLrGC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AQAhv1P7QmT7EXHvNS8oEOEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het trio Sash! albums compleet. Die blauw/doorzichtige stond in Australië te koop. Die is nu terug in Nederland. Ze zijn namelijk in Nederland geperst. En 1 van de twee volledig blauwe is niet compleet blauw. Er zitten wat oranje veegjes in. Weet nu niet of dat een productiefoutje is of dat het zo hoort.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik ben op vakantie in Antwerpen heb vandaag een dagje Brussel gehad... Ik kwam toevallig een platenzaakje tegen in de buurt van manneke-pis en heb daar de volgende LP's en DVD gescoord:
:strip_exif()/f/image/vUwEUJUbHExkTfRUAiA6iiE7.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee Lp's van Toto, eentje van ELO en een DVD van John Fogerty...
Hier gaat Rcor weer veel plezier aan hebben thuis in NL... 😊
:strip_exif()/f/image/vUwEUJUbHExkTfRUAiA6iiE7.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee Lp's van Toto, eentje van ELO en een DVD van John Fogerty...
Hier gaat Rcor weer veel plezier aan hebben thuis in NL... 😊
[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 09-08-2024 18:31 ]
Dank voor het delen. Die ga ik ook even bestellen voor mij en een goede vriend, maar dan wel lekker lokaal bij onze eigen platenzaak in Venray: Riddim Recordstore...rimave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het trio Sash! albums compleet. Die blauw/doorzichtige stond in Australië te koop. Die is nu terug in Nederland. Ze zijn namelijk in Nederland geperst. En 1 van de twee volledig blauwe is niet compleet blauw. Er zitten wat oranje veegjes in. Weet nu niet of dat een productiefoutje is of dat het zo hoort.
Ps.: voor wat betreft dat vleugje oranje: als hij prima speelt zou ik mij er niet druk om maken... Lekker genieten van de muziek dus!
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 09-08-2024 19:22 ]
De blauwe ga je wel vinden, die is net uitgebracht. De gele heel misschien ook wel, maar succes met het zoeken naar de doorzichtige, want die is uitverkocht. Daar zijn ook maar 250 stuks van geperst.rcor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:20:
[...]
Dank voor het delen. Die ga ik ook even bestellen voor mij en een goede vriend, maar dan wel lekker lokaal bij onze eigen platenzaak in Venray: Riddim Recordstore...
Ps.: voor wat betreft dat vleugje oranje: als hij prima speelt zou ik mij er niet druk om maken... Lekker genieten van de muziek dus!
Nou, ik hoef ze niet allemaal... Alleen de blauwe is al voldoende hoor!rimave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:52:
[...]
De blauwe ga je wel vinden, die is net uitgebracht. De gele heel misschien ook wel, maar succes met het zoeken naar de doorzichtige, want die is uitverkocht. Daar zijn ook maar 250 stuks van geperst.
Hoewel die doorzichtige wel erg mooi is!
In ieder geval is de vraag via fb messenger uitgezet bij Riddim Recordstore, afwachten dus!
@rimave Heb je nou 3 keer hetzelfde gekocht, alleen in een ander kleurtje? 🤔
Maar thanks voor de tip, een best of van sash wil ik ook wel hebben. Van de week maar eens kijken. Welke kleur die is maakt me niet zo veel uit 😜
Maar thanks voor de tip, een best of van sash wil ik ook wel hebben. Van de week maar eens kijken. Welke kleur die is maakt me niet zo veel uit 😜