• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:34
Cap schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:08:
Zeker. Naast door jou genoemde vul ik nog aan.

Human League, Ultravox, Duran Duran, Spandau Ballet, New Order, Heaven 17, Depeche Mode, Soft Cell, Eurythmics, The Art of Noise, Erasure, Howard Jones, Frankie goes to Hollywood, Blancmange, A Flock of Seagulls, Tears for Fears, China Crisis, Scritti Politti, Nik Kershaw, Kajagoogoo, Mr Mister, ABC, Propaganda, The Smiths, The Cure, Simple Minds, Talk Talk, Mr Mister, U2 etc etc

Wat en tijd.
Genoemde heb ik hier wel allemaal in de kast staan , en is voor mij nog soms als de dag van gisteren.
Muziek uit jaren 80 heb ik vaak maar een noot nodig en weet vaak nr en de band zo te benoemen.

Iedereen zal zijn muziek uit de tienerjaren het mooiste vinden, maar merk de laatste tijd wel op dat veel jeugd van nu de muziek uit de jaren 80 het mooiste vind.

Ik herinner me nog wel een interview met David Bowie, die vond zelf de muziek in de jaren 80 saai

En ja nog een klein dingetje ik mis tot op de dag van vandaag de avondsspits van Frits Spits, wie is daar niet mee opgegroeid :)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:12

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier ook bijna alles wel in de kast.
Inmiddels de 1000 12" uit de jaren 80 gepasseerd _/-\o_
Binnenkort weer een nieuwe vracht ophalen in Duitsland

GerkeP

ivo1969 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Ik herinner me nog wel een interview met David Bowie, die vond zelf de muziek in de jaren 80 saai
Apart. (Ik reken Bowie tot 1 van de grootste artiesten van de popcultuur)
De jaren 80 heeft namelijk het licht gezien van 2 nieuwe hoofdstromingen in de popcultuur.
Namelijk Rap (danwel hiphop) en Dance (danwel house of hoe je het maar ook wilt noemen).
Dat is bij mijn weten in geen ander decennium gebeurd.
Ok, rap/hiphop begon wellicht eind jaren 70, maar was nog heel erg underground sec in New York; in de jaren 80 brak het door iig.
Dat kan je niet echt saai noemen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 10:23
mr_petit schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Apart. (Ik reken Bowie tot 1 van de grootste artiesten van de popcultuur)
De jaren 80 heeft namelijk het licht gezien van 2 nieuwe hoofdstromingen in de popcultuur.
Namelijk Rap (danwel hiphop) en Dance (danwel house of hoe je het maar ook wilt noemen).
Dat is bij mijn weten in geen ander decennium gebeurd.
Ok, rap/hiphop begon wellicht eind jaren 70, maar was nog heel erg underground sec in New York; in de jaren 80 brak het door iig.
Dat kan je niet echt saai noemen.
The Clash was eerste band die rap in een lied gebruikte: "The Magnificent Seven". Opgenomen in 1980 en uitgebracht op de dubbel lp "Sandinista!".
Wikipedia: The Magnificent Seven (song)
The song was inspired by old school hip hop acts from New York City, like the Sugarhill Gang and Grandmaster Flash & the Furious Five.[4] Rap was still a new and emerging music genre at the time, and the band, especially Mick Jones, was very impressed with it, so much so that Jones took to carrying a boombox around and got the nickname "Whack Attack".
Wat betreft dance, daar heeft New Order veel invloed opgehad.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:59
Rapper's Delight van The Sugarhill Gang uit 1979 was volgens mij de song die rap bij een groot publiek bekend maakte.
Xfile schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:24:
[...]
Wat betreft dance, daar heeft New Order veel invloed opgehad.
Dat denk ik ook.
Vaak wordt de oorsprong van Dance/house toegedicht aan Frankie Knuckles en the Warehouse in Chicago, die daar begin jaren 80 draaide.
Maar die heeft wellicht ook New Order beïnvloed.
Blue Monday kennen we allemaal, maar nog meer bij een nummer als Confusion (beide uit '83) hoor je al echt die vroege housevibe. Grappig genoeg is de videoclip van dat nummer ook opgenomen in een amerikaanse disco.
Niet in Chicago maar in NYC. En die disco heet The Fun House :)
Glarioo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:46:
Rapper's Delight van The Sugarhill Gang uit 1979 was volgens mij de song die rap bij een groot publiek bekend maakte.
Volgens mij ook.
Dus technisch nog net jaren 70 (kwam in NL in de top 40 in week 50 1979), maar ik associeer het begin van rap vooral met begin jaren 80 :)

Dus ik kan me niet vinden in Bowie's statement dat jaren 80 muziek vooral saai was. Ook de introductie van videoclips heeft denk ik bepaalde muziekstromingen een boost gegeven en andere stromingen gedempt.
Ik vind juist vanuit dat oogpunt dat veel hedendaagse muziek een beetje saai is. Er komen niet/nauwelijks nieuwe (hoofd)muziekstromingen bij. Ik denk dat Dance/House de laatste nieuwe hoofdstroming is.
Wel genoeg substromingen, en hedendaagse muziek is zeker niet slecht (er wordt hele mooie muziek gemaakt, wellicht zelfs mooiere muziek dan in de jaren 80 en 90), maar niet zo vernieuwend meer.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 04-06-2024 12:24 ]

• Glarioo
Ik denk dat Bowie dronken was toen hij dat zei. Helemaal niet saai volgens mij, wel integendeel.
Groepen die begonnen zijn in de jaren 80: Metallica, Nick Cave and the Bad Seeds, U2, R.E.M., Simple Minds, Guns N’ Roses, Iron Maiden, Talk Talk, Depeche Mode, Prince, The Waterboys, The Beastie Boys, Pixies, The Smiths, New Order, ...

[ Voor 4% gewijzigd door Glarioo op 04-06-2024 17:48 ]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-11 16:39
Ik vind zelf juist het tegenovergestelde van Bowie. Wellicht is mijn smaak zeer beïnvloed door mijn jeugd (tiener in de jaren 90), maar ik vind de jaren 80 het meest baanbrekende decennium ooit op muziekgebied, en het meeste wat daarvoor kwam valt bij mij onder "saai". Ik ken letterlijk niks uit de jaren 50 en 60 wat ik leuk vind, en ook in de 70's is het dunbezaaid met nummers die binnen mijn smaak vallen. Hiphop en dance kwamen in de jaren 80 op, met al hun substromingen, en bleef zich nog lang doorontwikkelen (heb het idee dat het de laatste 10 jaar weer stil staat en nu juist alles saai wordt), maar ook de rock is veel verbeterd in die periode. Synthesizers hebben hun stempel op zowat alles gedrukt. En niet te vergeten de opkomst van mobiele muziek. De walkman en boombox zijn niet uit de jaren 80 muziekcultuur weg te denken. De 90's zal altijd wel mijn favoriet blijven, maar de 80's zitten daar niet ver achteraan :)

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-11 09:13
k kan mij wel iets voorstellen bij de opmerking van Bowie. Als je kijkt naar de muziek van de jaren 80 is het allemaal wel braaf (saai) in vergelijking met de jaren 70. Neem de hippies scene met hun psychedelische rock en flower power muziek uit de jaren 70 afgezet tegen de New Wave en Synthpop uit de jaren 80.

David Bowie noemde de muziek uit de jaren 80 saai vanwege verschillende redenen. Een belangrijke factor was dat hij de muziek als oppervlakkig en commercieel gedreven beschouwde, met minder artistieke en creatieve innovatie vergeleken met de voorgaande decennia. Bowie vond dat de muziek uit de jaren 80 te veel gericht was op het creëren van hits en minder op experimenteren en artistieke expressie. Hij was zelf ook niet tevreden met zijn eigen werk uit die periode, en beschouwde het als minder geïnspireerd dan zijn eerdere en latere werk.

Bowie had een sterke voorkeur voor artistieke vernieuwing en het verleggen van muzikale grenzen, iets wat hij miste in de dominante muziekstijl van de jaren 80. De focus op productie en image in plaats van op muzikale inhoud en originaliteit droeg bij aan zijn teleurstelling in die tijdsperiode.

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-11 09:13
Overigens ben ik een groot fan van Bowie maar ook van 80er jaren muziek. Ter info, ik kom zelf uit de jaren 60.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland uit 1968 inclusief een hele grote poster, voor die jaren niet echt saai te noemen.
Had begin deze week Dual platenspeler en 104 lp's overgenomen waar dit exemplaar ook in zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNe94Hd2N75W5Tdf7vfEt8f24PE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FjV10FaTqMwN4O60rzuCtEz6.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door BenEco op 05-06-2024 10:38 ]

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:10
Ook hier in de kast staan vele van de bovengenoemde artiesten. Daarnaast nog een groot fan van de band Japan en later de solo carrière van David Sylvian.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWbkWdb9BNinR39Opf0Aw0qeDbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6StweMpfnhgRGs43J6NnyuD.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand wat nieuwe aanwinsten .. rechts de 2 "Atlantic 75 serie" albums van Phil Collins. beide prachtige uitgaven.
Links de 45 RPM versie van het overbekende album van FleetWood Mac en daarnaast een heerlijke artiest met een werkelijk prachtige stem (zo mooi dat al haar andere albums ook meteen heb besteld) een aanrader ......

MuziekLiefhebbert

Zojuist gespot bij Kringloopwinkel Allerhande in Panningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pnH3WpbvD4q86qjuiitvbl2Mbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RLyxMFRKem8uAkSxL9dls7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeg29eSQplxlVrbKNF9ou7_DmWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDFr7CXzVKmuCcpLm6zmbl1W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biBYrCWRKGLU5L-y92qzav0W3qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzqejp9g89veRFKiAR80nmlO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-s1Eoj8KaZbLSHmtaltCvJMj_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X66Ghbw6mBlfgSNZL8yjBMm.jpg?f=fotoalbum_large

Prijzen varieerden van 1000 tot ik meen 2650 euro.
Maar wat een mooie jukeboxen!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Rdam schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:18:
Bowie had een sterke voorkeur voor artistieke vernieuwing en het verleggen van muzikale grenzen, iets wat hij miste in de dominante muziekstijl van de jaren 80. De focus op productie en image in plaats van op muzikale inhoud en originaliteit droeg bij aan zijn teleurstelling in die tijdsperiode.
Ik denk dan dat zijn verhaal meer het gevolg is van zijn zelfreflectie.
Zoals ik al zei heeft de jaren 80 2 nieuwe hoofdmuziekstromingen zien ontstaan. Iets wat nog nooit eerder voorgekomen is. Maar ik denk dat hij die gewoon gemist heeft.
Objectief gezien is het daarom op de jaren 50 (ontstaan van de popmuziek) na het meest vernieuwende en bepalende muziekdecennium imo. Zowel dance als Rap/hiphop zijn nu nog steeds zo ongeveer de meest populaire muziekstromingen 40 jaar later (terwijl eigenlijk niemand meer glamrock maakt)

Maar wellicht niet het meest vernieuwend in de muziekstijl waarin Bowie zich begaf. Hij ging van glamrocker naar doorsnee pop/rock. Dat terwijl glamrock eigenlijk naar punk evolueerde, en dat evolueerde weer deels naar new wave, wat later de afsplitsing new romantics gaf. Die latere stromingen zijn gek genoeg zeer geïnspireerd door het werk van Bowie (uit zijn glamrock tijd)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 05-06-2024 20:03 ]

• Xfile
Glarioo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:46:
Ik bedoelde dat The Clash eerste witte popgroep was die rap in een lied gebruikte. Daarna ging Blondie rappen in Rapture.

• Xfile
Rdam schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:18:
k kan mij wel iets voorstellen bij de opmerking van Bowie. Als je kijkt naar de muziek van de jaren 80 is het allemaal wel braaf (saai) in vergelijking met de jaren 70. Neem de hippies scene met hun psychedelische rock en flower power muziek uit de jaren 70 afgezet tegen de New Wave en Synthpop uit de jaren 80.
Flower power muziek: dat is de jaren 60.
In de jaren 70 was er ook veel commercieel gerichte muziek: denk aan de glitterrock bands als Slade, Mud, The Sweet. Wel vernieuwend was Roxy Music.
Verder had je in de jaren 70 veel commerciele disco troep.
David Bowie noemde de muziek uit de jaren 80 saai vanwege verschillende redenen. Een belangrijke factor was dat hij de muziek als oppervlakkig en commercieel gedreven beschouwde, met minder artistieke en creatieve innovatie vergeleken met de voorgaande decennia. Bowie vond dat de muziek uit de jaren 80 te veel gericht was op het creëren van hits en minder op experimenteren en artistieke expressie. Hij was zelf ook niet tevreden met zijn eigen werk uit die periode, en beschouwde het als minder geïnspireerd dan zijn eerdere en latere werk.

In de jaren 80 van de vorige eeuw had je ook muziek die niet commercieel gericht was. Denk aan The Fall, The Sound, Dead Kennedys, Killing Joke en groepen die ik eerder genoemd heb.

David Bowie vond niet alle muziek van jaren 80 shit: https://faroutmagazine.co...rtant-bands-of-the-1980s/

[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 07-06-2024 21:40 ]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-11 16:39
Xfile schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:04:
Ik bedoelde dat The Clash eerste witte popgroep was die rap in een lied gebruikte. Daarna ging Blondie rappen in Rapture.
Maar zowel The Clash als Blondie waren niet degenen die rap/hiphop gepopulariseerd hebben. Het was niet eens hiphop of typische rap muziek. Het was meer zoals rap later ook in de dance gebruikt werd. 2 Unlimited zet ook niemand onder de rapmuziek neer. De typische rap muziek is eigenlijk de hiphop en die 2 zijn vaak synoniemen (alhoewel er in hiphop niet perse gerapt hoeft te worden). Artiesten zoals Sugarhill Gang en Grandmaster Flash waren degenen die hiphop/rap opgestart hebben. Dat begon een beetje helemaal op het eind van de jaren 70, maar het meeste viel in de jaren 80 en wordt dus als een jaren 80 stroming beschouwd.

• Glarioo
Jaren 70: Bob Marley and The Wailers. Jah Rastafari!

[ Voor 16% gewijzigd door Glarioo op 08-06-2024 19:31 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaouzmETpU-HWnyyQj01ma_F8HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOTwYoUfaw97CwL3D2piB5Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist deze beauty gescoord voor een leuk bedrag die velen malen lager was dan de dag waarde waar hij normaal voor verkocht wordt... Naast dat de 22ga209 speler een parel is van Philips is er nog een parel te zien... Wie spot hem?

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-06-2024 10:35 ]

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Je bedoelt de Blaupunkt? Zie je niet zo vaak meer.
coinman63 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:20:
Je bedoelt de Blaupunkt? Zie je niet zo vaak meer.
Die zie je inderdaad niet zo vaak meer, maar die bedoelde ik niet...

De parel zit op de speler zelf die ik gekocht heb: een 22gp412 element... maar nu ik het plaatje op een groter scherm zie merk ik op dat hij niet zo goed te zien is dan ik dacht... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjCvDyh1KMq9IZlPRkXSWf01WzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsFZcL1jBZoNBPu34JFJtult.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er is wat werk aan, ondanks dat hij elektronische lijkt te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RykwkbFWaDWKN-QTTswH1GCxawE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRmKt3LwSuWCnMvgAaF5f36p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29_FmhFvhzcQlqJygjnoxYY4zgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KWuntKSfWADaFf6UeRBwduM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkYE4pygZdiFfAWvOXS0YrqtbOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tbdnLxGrxxWFcViT6BEaSbk.jpg?f=fotoalbum_large

Snaren drap... ik voel een poetsklus met Dasty van de wibra in de hoofdrol opduiken... :)

En die rubberen mat mag weer vast gelijmd worden...

[ Voor 68% gewijzigd door rcor op 09-06-2024 12:10 ]

• Xfile
kozue schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Maar zowel The Clash als Blondie waren niet degenen die rap/hiphop gepopulariseerd hebben. Het was niet eens hiphop of typische rap muziek. Het was meer zoals rap later ook in de dance gebruikt werd. 2 Unlimited zet ook niemand onder de rapmuziek neer. De typische rap muziek is eigenlijk de hiphop en die 2 zijn vaak synoniemen (alhoewel er in hiphop niet perse gerapt hoeft te worden). Artiesten zoals Sugarhill Gang en Grandmaster Flash waren degenen die hiphop/rap opgestart hebben. Dat begon een beetje helemaal op het eind van de jaren 70, maar het meeste viel in de jaren 80 en wordt dus als een jaren 80 stroming beschouwd.
Ik zeg helemaal niet dat The Clash en Blondie rap/hiphop gepopulariseerd hebben. Als je beter leest, schreef ik dat The Clash de eerste witte band was die rap in een lied gebruikte .

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
@rcor Mooie score zeker ook de GP 412. Wat voor een naald is dat eigenlijk, met VE en is ie nog in werkbare conditie?
Roderiktweaker schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:54:
@rcor Mooie score zeker ook de GP 412. Wat voor een naald is dat eigenlijk, met VE en is ie nog in werkbare conditie?
Dat heb ik nog niet gecontroleerd... Wellicht de naald eens onder de microscoop leggen ener dezer dagen...

Zolang de snaar niet gefixed is zal hij sowieso niet spelen en wordt de naald controleren op gehoor erg lastig... ;)

Ben erg happy, want voor minder dan 45 euro heb ik toch echt de jackpot te pakken... :*)

Alleen al de 22gp412 doet, mits de naald goed is, rond de 100 euro op Marktplaats... ;)

Wel een mazzel dat ik nog een defecte 22gp412 heb liggen, met volgens mij, dezelfde naald of in ieder geval een passende naald, maar dan zo'n nieuwere vervangingsnaald... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 09-06-2024 23:41 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:11
BenEco schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:21:
The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland uit 1968 inclusief een hele grote poster, voor die jaren niet echt saai te noemen.
Had begin deze week Dual platenspeler en 104 lp's overgenomen waar dit exemplaar ook in zat.

[Afbeelding]
bofkont

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Klopt, ben ook heel blij met de Dual 701 met bijna nieuwe JICO SAS VN35E naald.
Vinyl is een privé collectie welke volgens Discogs nog wel wat (Low) waarde heeft.

In totaal 4x Jimi Hendrixs in de gekochte lp's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIC2NFX0ALF2uy-TxkA5MhvROkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81QGyIBhQGMvlq6NN93C7y2M.jpg?f=user_large

• HvdBent
  • Laatst online: 20:11
BenEco schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Klopt, ben ook heel blij met de Dual 701 met bijna nieuwe JICO SAS VN35E naald.
Vinyl is een privé collectie welke volgens Discogs nog wel wat (Low) waarde heeft.

In totaal 4x Jimi Hendrixs in de gekochte lp's.

[Afbeelding]
De meeste heb ik ook, maar electric ladyland staat nog op het wensenlijstje

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 17:11
Xfile schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Ik zeg helemaal niet dat The Clash en Blondie rap/hiphop gepopulariseerd hebben. Als je beter leest, schreef ik dat The Clash de eerste witte band was die rap in een lied gebruikte .
Ligt eraan wat je definitie van rap is, maar Subterranean Homesick Blues van Bob Dylan uit 1965 wordt ook wel eens beschouwd als het eerste rapnummer. En ja, Bob Dylan is geen witte band, maar een solo-artiest.

Hiphop is iets anders. Dan gaat het ook om het mixen van van beats en samples.
Ken Wood schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Ligt eraan wat je definitie van rap is, maar Subterranean Homesick Blues van Bob Dylan uit 1965 wordt ook wel eens beschouwd als het eerste rapnummer.
Nee hoor, de zang bevat precies het complete vocale bereik van Dylan :+

Maar als je inderdaad rap letterlijk neemt als een ritmische manier van praten...dan kan je zelfs amerikaans veilingslang (auction chant) als rap beschouwen (wie weet hoe oud dat wel niet is).

Maar in die context kan je rap ook niet als muziekstroming beschouwen.

Maar we hebben het hier imo over wat wiki (ok, da's ook niet heilig, maar het geeft wel een context of raamwerk aan) globaal als definitie aanhoudt:
"Hip-hop, or hip-hop music, also known as rap and formerly as disco rap,[7][8] is a genre of popular music"

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2024 13:12 ]

• Xfile
Ken Wood schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:02:
[...]
Ligt eraan wat je definitie van rap is, maar Subterranean Homesick Blues van Bob Dylan uit 1965 wordt ook wel eens beschouwd als het eerste rapnummer. En ja, Bob Dylan is geen witte band, maar een solo-artiest.
Ik weet niet wat de definitie van rap is. Dat zou je aan een rapper moeten vragen.
Dit is een informatieve video YouTube: Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47
Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47
Hiphop is iets anders. Dan gaat het ook om het mixen van van beats en samples.
Hiphop is een woord dat kozue gebruikte, zaterdag 8 juni 2024 09:06 uur.
Ik heb het gekopieerd en geplakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Xfile op 12-06-2024 17:19 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Weer een nieuwe uitbreiding:
2x Dave Brubeck - Tritonis & Bravo Brubeck
Al di Meola - Land of the Midnight Sun
Sonny Rollins - Green Dolphin Street

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZyAiyh4rN0hNWbDIbtiHBTK0mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10IfpskX39V6Vvf7FDtujCJL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 13-06-2024 10:24 ]

Voor de liefhebbers met een goed gevulde portemonnee:
https://hifi.nl/artikel/3...element-tot-op-heden.html

Toch wel veel geld voor een element, die €5.500,-. Ziet er wel erg mooit uit die at-atr1000x van Audio Technica. 😉

• Duclaasie
  • Laatst online: 20:28
Dat principe met spoelen op de cantilever vind ik echt prachtig!! Wat ik echter vreemd vind is dat altijd een zo laag mogelijke massa van tip en cantilever wordt nagestreefd, maar met de spoelen zo ver op de cantilever lijkt mij dat dan weer niet optimaal. Aan de andere kant, Audio Technica bouwt al jaren elementen en die weten echt wel wat ze doen.

• 3rNsT
  • Laatst online: 11-11 09:03
Dat is wel een stukje indrukwekkende engineering, alleen niet helemaal mijn budget :D.

Ik heb verder een soort van theoretische vraag.

Ben op dit moment een beetje aan het rondzoeken oriënteren naar een andere phono preamp. Mijn huidige heb ik aangeschaft puur omdat ik er een nodig had voor mijn toen nieuwe aankoop (SL-1310). Dus op dat moment niet het meeste onderzoek gedaan. Het betreft een Argon Audio Phono1

Nu ik ongeveer een jaartje verder ben, wil ik toch eens onderzoeken of ik voor pak en beet 250 euro budget een andere phono preamp kan verkrijgen die een upgrade zal zijn. Of dat het voor de set-up die ik nu heb niet veel zal uitmaken. Marantz NR1508/SL-1310/AT-VM95ML/Wharfedale diamond 12.1

Mijn vraag is eigenlijk, zou een nieuwe preamp de juiste weg zijn, of geeft een 2de hands 'vintage' preamp meer bang for buck?

Wat ik zo kan kan vinden zijn mensen wel te spreken over bijvoorbeeld

- zen phono (https://ifi-audio.com/products/zen-phono-3/) dit is dan de nieuwste variant

- schiit mani (https://www.schiit.com/products/mani)

Wat beide redelijk compacte preamps zijn. Nu kun je op beide ook de loading aanpassen zodat deze meer match met je element. Ik heb een AT-VM95ML, heeft dat zin? Of is dat meer bedoeld voor de duurdere MC elementen?

In hoeverre verschillen bovenstaande preamps met bijvoorbeeld zoiets als dit?

https://www.marktplaats.n...-mk2-phono-voorversterker

of

https://www.marktplaats.n...m-mc-phono-voorversterker

Zijn dat soort preamps bedoeld voor het grotere werk? Is groter/zwaarder ed beter voor het geluid (qua tegen gaan van bijvoorbeeld ruis/bromtonen vanuit stroom adapters?)

Dank alvast

• Duclaasie
  • Laatst online: 20:28
Die Trichord Dino is voor zijn geld echt een heel goed ding!! Voor dat geld ga je zeker nieuw niet iets beters vinden vermoed ik.

Wat bij een MM van belang is dat je de capaciteit kan instellen. Bij de Trichord Dino qua capaciteit kan is 100pF en dat is voor jou element prima.

• Glarioo
De Trichord Dino is, denk ik, de mk1 en uitgebracht in 2002.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Ik zou nooit een speler met een t4p element aanraden zoals die technics dat heeft. Dan zit je altijd met het gehannis van een goede vervangende naald zien te vinden.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een jaren 80 direct drive met afslag of volautomaat en normale S arm (dus met sme headshell, waar een normaal element in past).
Dat is het makkelijkst in gebruik en doorgaans het betrouwbaarst.
Dus bijvoorbeeld een Technics SL-D2 (halfautomaat) of SL-D3 (automaat), SL-Q2, SLQ3, SL-Q202, SL-Q303 (allemaal vergelijkbaar half/volautomaat maar quartzgestuurd), SL-D202/D303 (vergelijkbaar met D2/D3)
Zoals bijvoorbeeld deze SL-D202. Beetje vage foto's, maar volgens mij is ie in aardige staat (wel altijd persoonlijk eea checken, hij verkoopt namelijk ook discospul, en dat is normaal een red flag!) en volgens mij bij je in de buurt:
https://www.marktplaats.n...14244118-technics-sl-d202
Maar dit zijn allemaal best wel veel aangeboden spelers, dus als je een maandje geduld hebt zullen er meerdere van deze types de revue passeren bij je in de buurt op MP.
Het is een nette SL-D2 geworden. Werkt prima. Daar gaat ze blij mee zijn :)

Ben er zelf oo kwel van gecharmeerd. Het volledig handmatig zijn van de Thorens TD-165 staat me toch tegen om die weer neer te zetten. Al ziet die er wel veel mooier uit :)

Dank voor de tips :)
3rNsT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:44:
Dat is wel een stukje indrukwekkende engineering, alleen niet helemaal mijn budget :D.

Ik heb verder een soort van theoretische vraag.

Ben op dit moment een beetje aan het rondzoeken oriënteren naar een andere phono preamp. Mijn huidige heb ik aangeschaft puur omdat ik er een nodig had voor mijn toen nieuwe aankoop (SL-1310). Dus op dat moment niet het meeste onderzoek gedaan. Het betreft een Argon Audio Phono1

Nu ik ongeveer een jaartje verder ben, wil ik toch eens onderzoeken of ik voor pak en beet 250 euro budget een andere phono preamp kan verkrijgen die een upgrade zal zijn. Of dat het voor de set-up die ik nu heb niet veel zal uitmaken. Marantz NR1508/SL-1310/AT-VM95ML/Wharfedale diamond 12.1

Mijn vraag is eigenlijk, zou een nieuwe preamp de juiste weg zijn, of geeft een 2de hands 'vintage' preamp meer bang for buck?

Wat ik zo kan kan vinden zijn mensen wel te spreken over bijvoorbeeld

- zen phono (https://ifi-audio.com/products/zen-phono-3/) dit is dan de nieuwste variant

- schiit mani (https://www.schiit.com/products/mani)

Wat beide redelijk compacte preamps zijn. Nu kun je op beide ook de loading aanpassen zodat deze meer match met je element. Ik heb een AT-VM95ML, heeft dat zin? Of is dat meer bedoeld voor de duurdere MC elementen?

In hoeverre verschillen bovenstaande preamps met bijvoorbeeld zoiets als dit?

https://www.marktplaats.n...-mk2-phono-voorversterker

of

https://www.marktplaats.n...m-mc-phono-voorversterker

Zijn dat soort preamps bedoeld voor het grotere werk? Is groter/zwaarder ed beter voor het geluid (qua tegen gaan van bijvoorbeeld ruis/bromtonen vanuit stroom adapters?)

Dank alvast
Zelf heb ik de Ifi Micro Phono2 in bezit in combinatie met een voeding upgrade (S-booster voeding, beiden ooit in één koop overgenomen van een mede Tweaker op het vinyl topic). Dit is echt een aanrader mocht je 'm tegenkomen op Marktplaats.

Kan ook helemaal geconfigureerd worden op het element die je gebruikt en dat maakt 'm interessant.

• 3rNsT
rcor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Zelf heb ik de Ifi Micro Phono2 in bezit in combinatie met een voeding upgrade (S-booster voeding, beiden ooit in één koop overgenomen van een mede Tweaker op het vinyl topic). Dit is echt een aanrader mocht je 'm tegenkomen op Marktplaats.

Kan ook helemaal geconfigureerd worden op het element die je gebruikt en dat maakt 'm interessant.
Ook voor een MM element is het kunnen configureren iets wat verschil kan maken?

In dat geval is het dus verstandiger om naar iets meer high end te gaan zoeken 2de hands op marktplaats?
3rNsT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:37:
[...]
Ook voor een MM element is het kunnen configureren iets wat verschil kan maken?

In dat geval is het dus verstandiger om naar iets meer high end te gaan zoeken 2de hands op marktplaats?
Loading met MM elementen heeft meer effect/uitwerking dan met MC elementen.
Maar een meer high end phonopre gaat daar geen verschil in uitmaken.

MM loading kan je op 2 verschillende manieren doen:
1. de afsluitweerstand veranderen. Dit kan in de praktijk bij geen enkele kant en klare phonopre, ook niet de high end exemplaren. Ze zijn allemaal ingesteld op 47kOhm. Maar veel elementen spelen beter bij of een lagere afsluitweerstand (bijv. 40kOhm of soms nog lager), of juist iets hoger dan 47kOhm.
Met verandering van deze afsluitweerstand verlaag of verhoog je de frequentie van de elektrische resonantiefrequentie die het RLC circuit heeft (waar zowel het MM element als de phonopre en je gebruikte interlink deel van uitmaakt). Door met name de inductiewaarde van je MM element valt de frequentie van deze resoantiepiek in het hoorbare gedeelte van het spectrum (doorgaans is de frequentie van deze piek ergens tussen de 8 en 20kHz).
Waarom geen enkele phonopre deze instelling heeft is mij een raadsel.

2. de afsluitcapaciteit veranderen. Door het veranderen van de afsluitcapaciteit verander je ook hoogte en frequentie van diezelfde resonantiepiek.
Echter, je kan hier alleen de piek verhogen en de frequentie van die piek verlagen.
Je kan dus een wat doffig element wat meer hoog geven, maar je kan niet een element wat krachtig in het hoog is wat meer dempen.
Bij een element wat krachtig in het hoog is, wil je een zo'n laag mogelijke afsluitcapaciteit hebben (het liefst 0pF) en een interlink hebben met een zo'n laag mogelijke paracitaire capaciteit.

Dit heeft allemaal niets met dure of goedkope phonopre's te maken: dure phonopre's hebben doorgaans niet een lagere ingangscapaciteit of mogelijkheid om afsluitweerstand in de MM stand te veranderen.

Loading bij MC elementen heeft in heel veel gevallen geen enkele invloed op het geluid, behalve dan dat het uitgangsniveau bij hele lage loading wordt verminderd. Zie dit topic met luistertests waarbij een lyra kleos met 1k, 100R, 10R en 1R te horen is, loudness gecorrigeerd:
http://audiokarma.org/for...ts-of-mc-loading.1051071/
Niemand kan aantoonbaar verschil horen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-06-2024 16:03 ]

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:45

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UegyqoWxHVkAH1dAbqKHcIIehug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W13NrDm3DQupxRl54Jok1f3.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend weer sinds een tijd de kringloopwinkel bezocht en met succes! Ook de cd’s worden niet vergeten. 😉

Vooral het album van Snow Patrol is erg goede twee cd compilatie met hun beste tracks. Ook qua platen ook aardig geslaagd en voor tijdens het luisteren, direct maar weer nieuw leesvoer gehaald🙂.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Gisteren kwam het droevige nieuws voor 90's / 00's dance liefhebbers dat Paul Spencer (beter bekend als de dance act Dario G) is overleden op 53 jarige leeftijd... ;(

Hij had in die periode echt goede muziek, Carnaval De Paris is daar een voorbeeld van... Maar ook Sunchyme is een bekend dance liedje van hem...

Je merkte bij zijn dance muziek wel al wat meer de jaren '00 stijl bij hem en wat minder het kenmerkende halverwege jaren '90 sound met veel tinkeltjes erin en dat maakte hem ietwat vernieuwend of in ieder geval mee gaand in de nieuwere dance muziek stijl zoals die opkwam destijds...

Hoe dan ook: R.I.P. Dario G / Paul Spencer... ;w

• 3rNsT
Dus wat betreft loading van een element heb je een phono preamp nodig met bijvoorbeeld de volgende knopjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhcMQVeEejcKhjQI9AFbFm8JLrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udYpk8CD86ytAmE2LcKNZLWd.png?f=fotoalbum_large

En pas je dan de afsluitweerstand aan of de afsluitcapaciteit? Dit is compleet niet mijn vakgebied, dus misschien moet ik het mezelf ook niet te moeilijk maken en wellicht gewoon voor wat simpelere preamp te gaan (maar dan wel uit een wat hoger segment)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Toshirou schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:46:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend weer sinds een tijd de kringloopwinkel bezocht en met succes! Ook de cd’s worden niet vergeten. 😉

Vooral het album van Snow Patrol is erg goede twee cd compilatie met hun beste tracks. Ook qua platen ook aardig geslaagd en voor tijdens het luisteren, direct maar weer nieuw leesvoer gehaald🙂.
Die brubeck heb ik deze week ook hier gepost. Die “board of directors” lp staat hier ook in de kast. Fijne plaat.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

nachtnet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Die brubeck heb ik deze week ook hier gepost. Die “board of directors” lp staat hier ook in de kast. Fijne plaat.
Ik heb de plaat nog niet beluisterd. Dit weekend deze met een tal andere nieuwe platen schoonmaken. De plaat van Count Basie zit onder een laag stof maar was wel zo te zien bij inspectie zo goed als een VG+ minimaal. Dus ik ben benieuwd :)

• Glarioo
3rNsT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:38:
Dus wat betreft loading van een element heb je een phono preamp nodig met bijvoorbeeld de volgende knopjes?

[Afbeelding]

En pas je dan de afsluitweerstand aan of de afsluitcapaciteit? Dit is compleet niet mijn vakgebied, dus misschien moet ik het mezelf ook niet te moeilijk maken en wellicht gewoon voor wat simpelere preamp te gaan (maar dan wel uit een wat hoger segment)
Omdat ik door omstandigheden een kabel van 6 meter tussen de platenspeler en versterker heb, ook een phono preamp aangeschaft. Nu is de kabel tussen platenspeler en phono preamp 1,5 m. Heb twee phono preamps getest. Een Procect Phono Box S2 Ultra met instellingen voor weerstand en capaciteit en een Cambrigde Alva Duo zonder instellingen.
Het is de Cambridge geworden. Die klonk in mijn oren beter dan de Project. Met die Project ruim een uur aan ’t spelen geweest met de instellingen... zonder bevedigend resultaat.

https://www.cambridgeaudi...n/products/hi-fi/alva/duo
https://www.project-audio.com/en/product/phono-box-s2-ultra/

Kabels Mogami 2549 (76pF/m)
https://www.audiocables.e...pair-w-neutrik-connectors

Platenspeler een Technics 1200GR met Ortofon blue naald en Ortofon headshell LH 2000.

[ Voor 6% gewijzigd door Glarioo op 19-06-2024 20:37 ]

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:05
Ik loop tegen een raar probleem aan
platenspeler aangesloten op phonopreamp gebruik de aarde vd phono preamp ik hoor een zeurtoon over mijn speakers
sluit ik mijn aarde draad aan op de voorversterker (die heeft ook een phono aansluiting die ik dan niet gebruik) is de toon weg.
lus ik dan de aarde van de preamp naar de phono preamp (rca vd platenspeler aangesloten op de phono preamp is de zoem weer terug.

iemand enig idee?

hij is dit ineens gaan doen voorheen werkte de combinatie prima
tumble_nl schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:05:
Ik loop tegen een raar probleem aan
platenspeler aangesloten op phonopreamp gebruik de aarde vd phono preamp ik hoor een zeurtoon over mijn speakers
sluit ik mijn aarde draad aan op de voorversterker (die heeft ook een phono aansluiting die ik dan niet gebruik) is de toon weg.
lus ik dan de aarde van de preamp naar de phono preamp (rca vd platenspeler aangesloten op de phono preamp is de zoem weer terug.

iemand enig idee?

hij is dit ineens gaan doen voorheen werkte de combinatie prima
Het zou mij niets verbazen dat de (mijn vermoeden) phono preamp een paar rotte condensators heeft die voor ellende zorgen... Ik had dit ooit met een Tuner die vervelende bijgeluiden gaf, maar daar zag je ook duidelijk een gepopte condensator zitten...

Maar het kan ook dat de kabel vanaf de phono preamp naar de receiver niet meer orde is en daardoor dit veroorzaakt (ik verwacht geen problemen met de kabel vanaf de platen speler naar de phono preamp toe getuige het feit dat het probleem weg is al de platen speler rechtstreeks op de voorversterker zit), zeg maar een aarde probleem in de phono preamp...

Ik zou de kabel tussen de phono preamp en je voorversterker als eerste eens vervangen en als het gezoem dan nog niet weg is dan heb ik een vraag voor je:
- Wat voor merk en type phono preamp heb je en kun je hier eens een foto van maken als deze open gewerkt is?

Wellicht zien we een condensator bol staan en dan is de veroorzaker van het probleem gevonden of zien we iets aan de aarde aansluiting wat niet helemaal in orde is... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 26-06-2024 10:53 ]

• oldsmelly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mqm22POpaGgDdClLubZZ3XebDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFiGxjP9o66BOTGxqYBYHY6d.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste aanwinsten van de afgelopen 2 weken . De overige 3 albums van Dominique , 2 albums van Sade . De tweede boxset van Joni Mitchel en het laatste uitgebrachte album van Johnny Cash

MuziekLiefhebbert

Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTguDpBwZ1ldAIkCnHqbk0V9CSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fGaP0hYDeYIZYFg3MHwndoC.jpg?f=fotoalbum_large

Joe Bonamassa - Live at the hollywood bowl (with orchestra)

Even op gehad en wat een geweldige plaat! Aanrader op mooi speciaal gekleurd vinyl!

• LadyMuertos
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste LP-liefhebbers,

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste platenspeler, de Audio-Technica AT-LP3XBT. Alleen zoek ik mij rot naar een (platenspeler) kast waarop die past. De breedte van de speler lijkt een probleem, de meeste kasten hebben een breedte van 35/38 cm en de speler heeft een breedte van 43,56 cm. Ik heb ‘m nu tijdelijk op een IKEA bijzettafel geplaatst, die heeft een breedte van 55 cm. Heeft iemand een tip voor mij of misschien een kast waarop die past? Ik ga binnenkort verhuizen en zoek me rot naar een kast waarop de speler past en mijn beginnende platencollectie :)

Dit is ook mijn eerste post, indien ik ergens anders mijn vraag kan/moet stellen, hoor ik het graag! :D

Dank alvast!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Is het niet dat de pootjes van de platenspeler wat naar binnen staan waardoor deze er alsnog op een kast kan worden plaatst?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:39
LadyMuertos schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:21:
Beste LP-liefhebbers,

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste platenspeler, de Audio-Technica AT-LP3XBT. Alleen zoek ik mij rot naar een (platenspeler) kast waarop die past. De breedte van de speler lijkt een probleem, de meeste kasten hebben een breedte van 35/38 cm en de speler heeft een breedte van 43,56 cm. Ik heb ‘m nu tijdelijk op een IKEA bijzettafel geplaatst, die heeft een breedte van 55 cm. Heeft iemand een tip voor mij of misschien een kast waarop die past? Ik ga binnenkort verhuizen en zoek me rot naar een kast waarop de speler past en mijn beginnende platencollectie :)

Dit is ook mijn eerste post, indien ik ergens anders mijn vraag kan/moet stellen, hoor ik het graag! :D

Dank alvast!
Past een Ikea Kallax niet? 77 breed, 39 diep.
https://www.ikea.com/nl/n...neffect-60324520/#content

Die zijn tamelijk populair omdat de vakken de juiste grootte voor LP's hebben.

• LadyMuertos
Toshirou schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:54:
Is het niet dat de pootjes van de platenspeler wat naar binnen staan waardoor deze er alsnog op een kast kan worden plaatst?
Ah, klopt inderdaad, ze staan ook wat naar binnen. Heb ik even over het hoofd gezien :D. Alleen is ‘t echt nihil (imo) en ben ik bang dat het toch (net) niet gaat passen. Zal is even opnieuw gaan meten en hopen dat ik met geluk een kast kan vinden :)

• LadyMuertos
RobbieT schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Past een Ikea Kallax niet? 77 breed, 39 diep.
https://www.ikea.com/nl/n...neffect-60324520/#content

Die zijn tamelijk populair omdat de vakken de juiste grootte voor LP's hebben.
Ah, deze had ik ook tijdens mijn zoektocht gezien. En je hebt gelijk, breedte voldoet wel. Heb ik ‘t toch even over het hoofd gezien, dacht dat dit niet zou passen. Wist niet dat LP’s zouden passen, dank voor de info :D! Dan ga ik deze maar is halen, dan staat mijn platenspeler iig ergens op en passen ook nog is mijn platen. :) Ben benieuwd! :D

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-11 20:33
Xfile schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Ik weet niet wat de definitie van rap is. Dat zou je aan een rapper moeten vragen.
Ik zou rappers niet al teveel vragen stellen ;)

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-11 14:37
Voor de Jazz liefhebbers. Aangekondigd is dat 19 juli de release is van de UHQR versie van Bill Evans Trio's Waltz For Debby en voor Sunday At The Village Vanguard.

Ik twijfel zelf of ik ze ga halen. Ik kan eigenlijk niet kiezen en zou ze allebei moeten kopen. Dat wordt weer een duur grapje in de vakantieperiode. Nog maar ff over nadenken.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor mij zijn de recentelijk verschenen OJC versies meer dan genoeg. De kwaliteit van deze platen zijn uitstekend gemastered en klinken echt fantastisch.

Dit maakt in mijn optiek een UHQR versie van de twee albums al alleen overbodig. Dan hadden ze beter een andere titel kunnen kiezen en daar alle tijd en moeite in steken. Er zijn nog zoveel jazz platen beschikbaar die een goede remaster waard zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 02-07-2024 03:40 ]

• oldsmelly
@LadyMuertos
LadyMuertos schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:21:
Beste LP-liefhebbers,

Dank alvast!
Is de alom bekende Ikea Besta niet een goede oplossing (wordt veel gebruikt en verbouwd voor dit soort hifi meubels).... deze zijn in basis 60 breed en 40 diep...
Ikea heeft ook keukenkastjes (method) die veel gebuikt /verbouwd worden en die zijn 60 bij 40 bij 60

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 04-07-2024 12:10 ]

MuziekLiefhebbert

Vwestlife test hoe snel een plaat slijt als je diversen elementen met verschillende naalden gebruikt:

Ben benieuwd of er nog commentaar te leveren is op zijn manier van testen... Echt iets waarvan ik benieuwd ben of hier iets over te zeggen is, zowel negatief als positief...

• GerkeP

GerkeP

Na lang zoeken eindelijk een NM exemplaar kunnen scoren voor een nette prijs _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr3R07wv4djr8h12Gz-QLCdw_nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2V0R3E2rwtLUD5w6TIFP6Sn.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 23:09

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

rcor schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:53:
Vwestlife test hoe snel een plaat slijt als je diversen elementen met verschillende naalden gebruikt:
[YouTube: Three-way vinyl record wear test]

Ben benieuwd of er nog commentaar te leveren is op zijn manier van testen... Echt iets waarvan ik benieuwd ben of hier iets over te zeggen is, zowel negatief als positief...
Heb zijn video gezien en het punt wat hij maakt is vrij duidelijk. Het belangrijkste is SCHOON Vinyl.

De gekozen muziek kun je een puntje van maken aangezien dat type muziek zo 'warm' mogelijk word gehouden word bij opnames. Ook is het vrij simpel kwa klankbeeld. Stel nou dat ie 4 LPs van Nightwish gehad zou hebben met dezelfde test.

Toch 'debunked' hij wel een hardnekkig ding, als je een LP niet grijs draait (250+ plays) blijft ie prima in orde ook bij instap stuff. Zijn testmethode is prima transparant daarvoor.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• reinier68
  • Nu online

De 1e opname en de laatste worden gedaan op een draaitafel+element die op zichzelf al niet heel sterk is in het hele frequentiebereik. Dus ga je dan de verschillen echt merken?

De goedkope draaitafels missen tracking angle instellingen (en dat hoor je echt wel) en evt tonearm hoogte instelling (hiervan weet ik niet of je dat kan horen).

Ik zou wel eens willen zien wat het verschil in opname is als hij een goed referentie draaitafel+element gebruikt. Hoor je dan meer ruis? meer statische effecten? minder links/rechts scheiding? Enzovoort.

Vraag is ook welke output het elemet geeft, als dat 2.5milivolt is, of 5.5mV, zal bij de eerste meer ruis worden meeversterkt in de pre-amp.

En de gebruikte muziek is ook niet echt ondersteunend in een goede test gezien het nogal vlakke muziek is en de zangeres toch ..um... niet toonvast ist :X

Aan de andere kant, de gemiddelde luisteraar zal waarschijnlijk niet horen dat je naald of plaat aan het slijten is. De audiofiel daarentegen is dit niveau al lang gepasseerd.

Zelf draai ik niet veel vinyl maar haal wel af en toe een plaat bij de kringloop of rommelmarkt. Die worden eerst gewassen en goed schoongemaakt. Maar een kraakje of static is dan niet te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door reinier68 op 07-07-2024 10:35 ]

• wendyede
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec7ANjoyZUFo-r8HQxhnRNAfGJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwiTKioLqTy9IxA6pYRAUJFf.jpg?f=fotoalbum_large ik heb deze plaat van ACDC pas gekocht in de winkel .. en ik weet nu wat hij waard is😱 maar ik heb een aantal vragen . Welke sleeve is de originele? Ik kan er niet veel over vinden. Ik heb namelijk dezelfde lp .maar dan de zwarte en die sleeve is hetzelfde. Allebei staat op made in Holland. En de innersleeve hoort die wit of zwart te zijn?

• nowherebound123
  • Laatst online: 11-11 09:53
wendyede schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:11:
[Afbeelding] ik heb deze plaat van ACDC pas gekocht in de winkel .. en ik weet nu wat hij waard is😱 maar ik heb een aantal vragen . Welke sleeve is de originele? Ik kan er niet veel over vinden. Ik heb namelijk dezelfde lp .maar dan de zwarte en die sleeve is hetzelfde. Allebei staat op made in Holland. En de innersleeve hoort die wit of zwart te zijn?
Je hebt dus niet deze maar een zwarte?

Hier staat een opsomming van alle in Nederland uitgegeven releases:

https://www.discogs.com/m...Vinyl&country=Netherlands

• wendyede
Nee ik heb ook die dutch splatter editie . Allebei heb ik ze.

• Pavv
  • Laatst online: 10-11 16:34
Dat is een mooi appeltje voor de dorst, goede vondst voor de €20 die ik op die prijssticker zie staan.

Controleer wel even de tekst in de runout van de LP om vast te stellen of dit niet stiekem een bootleg/nepper zou kunnen zijn ...dit zou moeten zijn:

Matrix / Runout (Side A runout stamped): 50532 A 39C1
Matrix / Runout (Side B runout stamped): 50532 B 39C1

(ik vermoed van niet hoor, maar met platen van deze zeldzaamheid/waarde moet je er wel rekening mee houden dat het een namaak kan zijn... de spetters op het label roepen wel wat vraagtekens op)

Er is een Facebook pagina (!!) over deze uitvoering van die album...wellicht kun je daar meer informatie vinden: https://www.facebook.com/groups/2052906341460598/?ref=share ...maar geen idee hoe betrouwbaar de informatie aldaar is.

En probeer een eerlijke inschatting te maken van de staat van het vinyl en de hoes. NM of G maakt een nogal enorm verschil in de te verwachten waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Pavv op 08-07-2024 14:55 ]

• wendyede
Dankjewel zijn er ook blij mee.
Wij hebben deze idd voor €20 gekocht. Wisten ook niet dat deze erin zat.
Deze nummers staan er idd op. Dus gelukkig geen bootleg..
Dankjewel voor jou reactie. Ga gelijk kijken..de staat van de de hoes en vinyl zijn nm . Zien er gewoon nog top uit.
[YouTube: Three-way vinyl record wear test]

Ik vind zijn manier van testen niet echt doordacht. Deze test is gedaan met een willekeurige plaat met een willekeurig signaal.
Maar is dat wel de benchmark? Die afweging wordt helemaal niet gemaakt.
Voor mij is het veel belangrijker te weten of dit geldt voor àlle muziek, dus ook stukken die moeilijk te tracken zijn.
Zelf denk ik namelijk dat moeilijk te tracken passages ook sneller slijten, en helemaal met een mindere naald, omdat ik denk dat mistracking (dus dat de naald op bepaalde plaatsen contact met de groefwand verliest) een heel groot effect heeft op slijtage.
Voor mij is een plaat namelijk ook versleten als 99% van de plaat nog goed klinkt, maar dat die ene passage wel slecht is gaan klinken.
Dit is een typische test (net zoals zoveel audiotesten) waarbij een situatie is genomen waar het niet uitmaakt. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in situaties waar het wèl eventueel uitmaakt.
Dus voor zo'n test zou bijvoorbeeld een track als de sibilants & fricatives tracks op de tacet testplaat een ideale kandidaat zijn (de buitenste track, welke elk goed element goed zou moeten kunnen afspelen), om te kijken of het ècht niet uit kan maken. Maar ja, die liggen niet bij het dozijn in de kringloopwinkel.

Dus eigenlijk met alle audiotests is het imho extreem belangrijk om eerst een beschouwing te maken in welke situaties het te testen feit naar waarschijnlijkheid het meeste of het eerste een verschil kan maken en daarop dan je testmateriaal/procedure af te stemmen. Want als dat niet gedaan is, dan is deze test eigenlijk niets meer waard dan een slijtagetest op deze specifieke plaat. En de conclusies daarvan worden dan maar voor het gemak doorgetrokken naar alle platen.

mr_petit schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:46:
[...]

Ik vind zijn manier van testen niet echt doordacht. Deze test is gedaan met een willekeurige plaat met een willekeurig signaal.
Maar is dat wel de benchmark? Die afweging wordt helemaal niet gemaakt.
Voor mij is het veel belangrijker te weten of dit geldt voor àlle muziek, dus ook stukken die moeilijk te tracken zijn.
Zelf denk ik namelijk dat moeilijk te tracken passages ook sneller slijten, en helemaal met een mindere naald, omdat ik denk dat mistracking (dus dat de naald op bepaalde plaatsen contact met de groefwand verliest) een heel groot effect heeft op slijtage.
Voor mij is een plaat namelijk ook versleten als 99% van de plaat nog goed klinkt, maar dat die ene passage wel slecht is gaan klinken.
Dit is een typische test (net zoals zoveel audiotesten) waarbij een situatie is genomen waar het niet uitmaakt. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in situaties waar het wèl eventueel uitmaakt.
Dus voor zo'n test zou bijvoorbeeld een track als de sibilants & fricatives tracks op de tacet testplaat een ideale kandidaat zijn (de buitenste track, welke elk goed element goed zou moeten kunnen afspelen), om te kijken of het ècht niet uit kan maken. Maar ja, die liggen niet bij het dozijn in de kringloopwinkel.

Dus eigenlijk met alle audiotests is het imho extreem belangrijk om eerst een beschouwing te maken in welke situaties het te testen feit naar waarschijnlijkheid het meeste of het eerste een verschil kan maken en daarop dan je testmateriaal/procedure af te stemmen. Want als dat niet gedaan is, dan is deze test eigenlijk niets meer waard dan een slijtagetest op deze specifieke plaat. En de conclusies daarvan worden dan maar voor het gemak doorgetrokken naar alle platen.
Ja, zie je... En daarom waardeer ik je kritische blik altijd... Jij ziet net even meer dan anderen... Maar zoals je het nu zegt kan ik het mij levendig voorstellen en ben ik het met je eens, want ik twijfelde ook aan zijn manier van testen zoals je wellicht opgemerkt had door mijn vraag of er iets op aan te merken valt... ;)

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-11 09:16
Beste vinylfanaten,

Ik heb een Technics SL-1900. De speler is origineel door mijn opa en oma eind jaren '70 gekocht en nadat ie een jaar of 10 op zolder stond te verstoffen heb ik hem een jaar of 4 geleden afgestoft en in gebruik genomen en begonnen met de "vinyl hobby".

Twee jaar geleden heb ik eens de kabels + RCA stekkers vervangen (zelf gesoldeerd e.d.) omdat er een kink in het origineel zat. Weer een paar maanden later ging de rechter uitgang niet meer (speaker gaf geen geluid meer). Na de vorige verhuizing (1,5 jaar geleden, ben ik ergens de simpele phono versterker (Behringer PP400) die ik ervoor had gekocht kwijtgeraakt (wss ligt ie nog wel ergens in de kelder) en heb de SL-1900 sindsdien niet meer in gebruik gehad.

Toch kriebelt het weer (koop af en toe nog platen die ik vervolgens niet kan afspelen :9) en zit ik nu te dubben:

Optie 1: de SL-1900 (laten) repareren of compleet laten reviseren.
- (weer) nieuwe kabels?
- compleet smeren
- speed control weer laten afstemmen (werkt niet lekker)
- nieuwe naald of element (geen idee of deze al eens is vervangen of wanneer)

Optie 2: verkopen en een nieuwe (gebruikte) platenspeler kopen, waarbij ik zit te kijken naar:
- Denon DP-300F (automatisch)
- Pro-ject Primary E (niet automatisch)

De speler staat in de woonkamer in het zicht, dus looks zijn wel een beetje belangrijk. Ik ben geen audiofiel maar vind het gewoon leuk om een "plaatje op te zetten".

Ik heb geen tijd/zin/plek om zelf te gaan repareren.

Eigenlijk is de vraag dus, is de speler het waard om te laten repareren? Voor 250 euro krijg ik een gebruikte moderne speler met ingebouwde phono versterker. Maar waarom iets "ouds" wegdoen als ik het ook kan laten repareren (plus evt. nieuwe phono versterker, nieuwe naald of mss wel meteen een elementupgrade) en het nog wel wat nostalgische waarde heeft (40+ jaar in de familie).

Ben benieuwd naar jullie mening.

www.flickr.com/malvlex

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:21
Malfoi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:21:
Beste vinylfanaten,

Ik heb een Technics SL-1900. De speler is origineel door mijn opa en oma eind jaren '70 gekocht en nadat ie een jaar of 10 op zolder stond te verstoffen heb ik hem een jaar of 4 geleden afgestoft en in gebruik genomen en begonnen met de "vinyl hobby".

Twee jaar geleden heb ik eens de kabels + RCA stekkers vervangen (zelf gesoldeerd e.d.) omdat er een kink in het origineel zat. Weer een paar maanden later ging de rechter uitgang niet meer (speaker gaf geen geluid meer). Na de vorige verhuizing (1,5 jaar geleden, ben ik ergens de simpele phono versterker (Behringer PP400) die ik ervoor had gekocht kwijtgeraakt (wss ligt ie nog wel ergens in de kelder) en heb de SL-1900 sindsdien niet meer in gebruik gehad.

Toch kriebelt het weer (koop af en toe nog platen die ik vervolgens niet kan afspelen :9) en zit ik nu te dubben:

Optie 1: de SL-1900 (laten) repareren of compleet laten reviseren.
- (weer) nieuwe kabels?
- compleet smeren
- speed control weer laten afstemmen (werkt niet lekker)
- nieuwe naald of element (geen idee of deze al eens is vervangen of wanneer)

Optie 2: verkopen en een nieuwe (gebruikte) platenspeler kopen, waarbij ik zit te kijken naar:
- Denon DP-300F (automatisch)
- Pro-ject Primary E (niet automatisch)

De speler staat in de woonkamer in het zicht, dus looks zijn wel een beetje belangrijk. Ik ben geen audiofiel maar vind het gewoon leuk om een "plaatje op te zetten".

Ik heb geen tijd/zin/plek om zelf te gaan repareren.

Eigenlijk is de vraag dus, is de speler het waard om te laten repareren? Voor 250 euro krijg ik een gebruikte moderne speler met ingebouwde phono versterker. Maar waarom iets "ouds" wegdoen als ik het ook kan laten repareren (plus evt. nieuwe phono versterker, nieuwe naald of mss wel meteen een elementupgrade) en het nog wel wat nostalgische waarde heeft (40+ jaar in de familie).

Ben benieuwd naar jullie mening.
Korte antwoord: optie 1. De in optie 2 genoemde draaitafels liggen een x-aantal niveaus lager. Geef de SL-1900 wat liefde en je zult genieten van de direct-drive. Nieuwe naald, laten smeren etc en kabels (laten) fixen. Peter van Albepro dan wel Mark Gielen van Simply Listening (even afhankelijk van waar je woont) kunnen je hierbij helpen

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

No brainer, die Technics houden en laten reviseren door iemand met verstand van zaken...

You don't need eyes to see, you need vision

• Malfoi
ed73 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Korte antwoord: optie 1. De in optie 2 genoemde draaitafels liggen een x-aantal niveaus lager. Geef de SL-1900 wat liefde en je zult genieten van de direct-drive. Nieuwe naald, laten smeren etc en kabels (laten) fixen. Peter van Albepro dan wel Mark Gielen van Simply Listening (even afhankelijk van waar je woont) kunnen je hierbij helpen
Yalopa schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:17:
No brainer, die Technics houden en laten reviseren door iemand met verstand van zaken...
Oh wow, dat het meteen zo eenduidig zou zijn had ik niet verwacht. Maar des te beter. Dan ga ik voor de revisie.

Overigens woon ik in Duitsland, dus weliswaar dank @ed73 maar ik ga toch hier in de buurt op zoek naar een Technics specialist.

www.flickr.com/malvlex

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
@Malfoi Ik zou gaan voor optie 1, zoek een goed adres om de draaitafel te laten reviseren als je dat zelf niet kan. Bijvoorbeeld in Utrecht door https://www.marktplaats.n...-en-luidspreker-reparatie (Ah je woont in Duitsland, daar hebben ze vast ook genoeg techneuten)

Ik ben zelf van een DP300F naar een volledig gereviseerde Dual 505-2 gegaan en die is in alles beter dan de Denon, werkt super en betrouwbaarder en dat terwijl de Dual een budget draaitafel was in de 80's.

Als Phono pre-amp kan in de goedkoopste (60euro) van Pro-ject aanraden als schijnt een Nad PPE ook goed te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Roderiktweaker op 10-07-2024 21:05 ]

• Malfoi
Roderiktweaker schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:00:
@Malfoi Ik zou gaan voor optie 1, zoek een goed adres om de draaitafel te laten reviseren als je dat zelf niet kan. Bijvoorbeeld in Utrecht door https://www.marktplaats.n...-en-luidspreker-reparatie (Ah je woont in Duitsland, daar hebben ze vast ook genoeg techneuten)

Ik ben zelf van een DP300F naar een volledig gereviseerde Dual 505-2 gegaan en die is in alles beter dan de Denon, werkt super en betrouwbaarder en dat terwijl de Dual een budget draaitafel was in de 80's.

Als Phono pre-amp kan in de goedkoopste (60euro) van Pro-ject aanraden als schijnt een Nad PPE ook goed te zijn.
Dank voor de info en phono pre-amp tips! :)

www.flickr.com/malvlex

• GerkeP

GerkeP

Malfoi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:34:
[...]

[...]

Oh wow, dat het meteen zo eenduidig zou zijn had ik niet verwacht. Maar des te beter. Dan ga ik voor de revisie.

Overigens woon ik in Duitsland, dus weliswaar dank @ed73 maar ik ga toch hier in de buurt op zoek naar een Technics specialist.
https://www.hifi-reparatur-muenchen.de/ schijnt een betrouwbare optie te zijn

GerkeP

• Malfoi
Bedankt, die zag ik ook langskomen en is bij me in de buurt dus daar ga ik komende dagen eens wat informatie inwinnen.

www.flickr.com/malvlex

• Laurens85
Hallo liefhebbers,

Klein en wellicht een lullig ogend vraagje. Ik heb al een tijdje een setje IsoAcoustics Orea's onder mijn Pro-Ject Debut Carbon EVO 2020. De standaard voetjes zijn er dus afgedraaid.

Toch voelt het vreemd dat de schroefpinnen er nu "los" onderhangen. Ze zijn voor zover ik weet niet te verwijderen. De Orea's heb ik er vlakbij geplaatst, kan ook niet anders eigenlijk (twee voor en eentje achterop in het midden). Ik hoor geen gekke dingen en waterpas-technisch gaat het ook goed.... maar toch...

Valt iemand iets bijzonders op aan deze situatie, iets waar ik van kan leren?
Ik hoor het graag :) Bedankt alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMxzuZ2m165o8b64kBJ2klSOLik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0njUIRBVKVEDOB9hmXLrSWrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SXo9OOVXZUEEoJBpADiu89r4TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XRST99iMY0O6VFtA3JzEyWW.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Het valt mij op dat de voetjes bij elkaar de helft van je platenspeler lijken te kosten. Dat had wellicht ook anders gekund met meer resultaat?

Zijn de originele voetjes niet net iets lager waardoor je ze kan laten zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door gelukkie op 12-07-2024 10:45 ]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat voor een verschil je hiermee nu maakt qua verbetering van het geluid. Volgens mij echt niks, maar dat het alleen zou helpen als je in een oud herenhuis zou wonen met oude houten vloeren die meebewegen als je eroverheen loopt.

Of er moet een ontwerpfout in de platenspeler zitten waardoor deze overslaat als ernaast gelopen wordt. 😅

• RobbieT
Laurens85 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:29:
Hallo liefhebbers,

Klein en wellicht een lullig ogend vraagje. Ik heb al een tijdje een setje IsoAcoustics Orea's onder mijn Pro-Ject Debut Carbon EVO 2020. De standaard voetjes zijn er dus afgedraaid.

Toch voelt het vreemd dat de schroefpinnen er nu "los" onderhangen. Ze zijn voor zover ik weet niet te verwijderen. De Orea's heb ik er vlakbij geplaatst, kan ook niet anders eigenlijk (twee voor en eentje achterop in het midden). Ik hoor geen gekke dingen en waterpas-technisch gaat het ook goed.... maar toch...

Valt iemand iets bijzonders op aan deze situatie, iets waar ik van kan leren?
Ik hoor het graag :) Bedankt alvast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verwacht dat Pro-Ject gewoon stokschroeven gebruikt heeft. (schroefstift)
Die je er dus gewoon uit kan draaien.

Zoiets zal het dus wel zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coWOoTiCcOE8UzgPJuTCqb37v0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6hixGGuI7CtkUPDWS8IHdQVQ.jpg?f=user_large
Toshirou schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:58:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat voor een verschil je hiermee nu maakt qua verbetering van het geluid. Volgens mij echt niks, maar dat het alleen zou helpen als je in een oud herenhuis zou wonen met oude houten vloeren die meebewegen als je eroverheen loopt.

Of er moet een ontwerpfout in de platenspeler zitten waardoor deze overslaat als ernaast gelopen wordt. 😅
Ik zou als ik dit soort voetjes zou kopen gewoon een test doen.
De platenspeler heeft een element en dat is een prima trillingsopnemer :)

Dus eerst met de normale voetjes een stalen kogel (of andere grote knikker) op een specifieke plek naast de speler van een specifieke hoogte (bijv. 10cm) laten vallen op het meubel waar de speler op staat (desnoods een plankje op het meubel leggen waar de kogel opvalt om beschadiging te voorkomen), en dat signaal met de pc opnemen terwijl de naald op de plaat rust (plaat mag niet draaien!).
En daarna nog een keer maar met de nieuwe voetjes.

En daarna met Audacity (of andere software) de signalen bekijken en welk signaal het hardst is (dat is dus degene die het minste dempt.

Project is natuurlijk een hele grote fabrikant (1 van de grootste), en daar werken natuurlijk ook wel mensen die verstand van zaken hebben.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom überhaupt de atock voetjes er af halen, en deze (overpriced) pucks er onder zetten?
Wat was er mis met het geluid, en waarom zouden deze dingen het oplossen?
Ik ben echt reuze benieuwd...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• RobbieT
De standaard voetjes van Pro-Ject onder de Debut Carbon Evo zijn verstelbaar in hoogte en er zit PU in om trillingen te dempen.

Die zijn denk ik al prima.
Heb hier precies dezelfde speler staan.

• ivo1969
RobbieT schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:40:
De standaard voetjes van Pro-Ject onder de Debut Carbon Evo zijn verstelbaar in hoogte en er zit PU in om trillingen te dempen.

Die zijn denk ik al prima.

Heb hier precies dezelfde speler staan.
Zelfs voor die prijsklasse meer dan prima .

Zelf Snap ik de investering niet zo goed, maar goed zijn zat lieden op de ze aardkloot die mij niet begrijpen ;)
Sinds gisteren ben ik al op Bospop in Weert en wat een feest is het inmiddels nu het terrein wat begaanbaar is geworden... Na vandaag nog 1 volle dag te gaan en dan weer naar huis...

Genoeg artiesten ontdekt om vinyl van gaan te verzamelen in ieder geval...

Van de artiesten die ik al ken wat vinyl, cd's en cassettes gekocht bij zo'n platen winkeltje op het festival terrein zelf... Daar zit een bijzondere eerste persing van Daft Punks album Discovery bij uit 2001... Destijds was vinyl niet populair en dus is specifiek deze persing zeldzaam... foto's volgen nog...

Eerst maar eens genieten van een Creedence clear water revival coverband: The Fortunate Sons... 😊

• Laurens85
Bedankt allen, voor de reacties op mijn vraag m.b.t. de IsoAcoustics voetjes. Ik zal eens proberen die pinnen eruit te schroeven.

Terug thuis van Bospop... Geweldige dagen gehad, ondanks de drassige vrijdag... Toppers waren er zeker:
- Toto
- Kingfish
- John Fogerty
- James Blunt
- Leif De Leeuw Band

Edit: Ik vergeet er een
- Direct

Ik heb bij de muziek stands en bij de merchandise langs het hoofdpodium het nodige gekocht om toe te voegen aan de collectie:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOt2ed3LP30wp3TgQHblPH1YAc4yHtrux7y2UzlHGpq4vDRNmkMT5u5P6Z5yC6tK6BvALMxy9xoTKmVwIxYBVP4MfDKTJln-Wf9WQ4E9_XdHNemVuu3=w2400
Diversen LP's gekocht:
- Leif De Leeuw band - Mighty Fine
- David Guetta - Just A Little More Love
- Daft Punk - Discovery

Die Daftpunk is een bijzondere eerste persing van dat album uit 2001:
https://www.discogs.com/release/2879-Daft-Punk-Discovery

En die Leif De Leeuw Band moest ik hebben na hun te hebben horen spelen... Krijg ik ook nog een mooie apart gekleurde LP in plaats van het standaard zwart:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMsRq5oarMcmStkNMbLPIt8C30mpi5EcxGL0fSbKHMaSD-1XoV0r3ruDC1cyraxvN4ca92CcfdmsW0TOEbaWdYUxBtKXCc1IFUBH52szn2dE2RNKhIu=w2400

Daarnaast nog enkele CD's en Cassettebandjes gekocht:
- Shaking Stevens & The Sunsets - Nut Rocker
- Mariah Carey - Live USA
- Kylie Minogue - Enjoy Yourself
- Marillion - Script For A Jester's Tear
- Marillion - Real To Reel

Nu alles maar eens opzetten en gaan genieten!

• Itzdoomalex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-11 09:12
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een platenspeler als beginner en ik kwam de 1 by one platenspeler bij amazon prime tegen (https://amzn.eu/d/0dYSHONE). De platenspeler komt met een set boxjes en heeft eenAudio Technica AT 3600. Kan iemand mij zeggen of dit iets is voor een budget van 200 euro? De recensies op youtube zijn best lovend.

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:00
Heb je al andere audio-apparatuur (versterker en/of luidsprekers) waarop je een platenspeler kan aansluiten?

Zo ja, dan zijn er betere opties qua platenspeler voor je budget van €200.

Zo nee, dan heb je voor dit budget van €200 een redelijke mogelijkheid om platen te luisteren.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor een budget van €200 zou ik eerder naar iets op marktplaats kijken in plaats van deze meuk waar je amper de lol van het platen draaien mee beleeft.

Dus ik zou daar eens wat rondkijken en bij twijfel hier wat vragen over wat goed is en wat niet, als je er echt niet uit komt. 😄

• stijnislike
  • Laatst online: 10-11 15:31
Met 200 euro kan je misschien wat leuks halen bij de kringloopwinkel.

• ivo1969
Itzdoomalex schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:27:
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een platenspeler als beginner en ik kwam de 1 by one platenspeler bij amazon prime tegen (https://amzn.eu/d/0dYSHONE). De platenspeler komt met een set boxjes en heeft eenAudio Technica AT 3600. Kan iemand mij zeggen of dit iets is voor een budget van 200 euro? De recensies op youtube zijn best lovend.
Rotzooi.

• Itzdoomalex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-11 09:12
Hebben jullie nog tips waar ik dan naar zou moeten zoeken? Merken en dergelijke? Waarom zou een tweehands beter zijn dan een nieuwe?

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor die prijs zou ik gaan kijken naar merken als Technics of Pioneer PL550/PL1200A.

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:08
Itzdoomalex schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:31:
Hebben jullie nog tips waar ik dan naar zou moeten zoeken? Merken en dergelijke? Waarom zou een tweehands beter zijn dan een nieuwe?
Dat laatste wordt volgens mij niet gezegd en is ook niet aan de orde. Als je geduld hebt en weet wat je wilt, is de kans groot dat je 2e hands meer waar voor je geld krijgt dan nieuw. Nieuw en 2e hands hebben allebei voor- en nadelen. Voor je koopt, is het daarom handig om een paar dingen duidelijk te hebben:

- wil ik garantie op de speler?
- kan ik zelf de kwalteit van een 2e hands speler vaststellen en problemen en de ernst daarvan, signaleren?
- kan ik zelf reparaties uitvoeren en wil ik dat ook?
- wil ik een direct drive of snaaraangedreven speler?
- welke verwachtingen heb ik, als ik die al heb?
- hoe past een speler bij apparatuur die ik al heb?
- wil ik de speler later kunnen upgraden met een beter element?

Deze lijst is zeker niet volledig. Mede-tweakers komen zeker nog met waardevolle aanvullingen. Maar heb je dat helder, dan komt de keuze voor merk en type vanzelf. Daarbij speelt vormgeving ook een grote rol.En bedenk: kwaliteit heeft een prijs.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

aanvulling op @Vintage1967:
- Wil je een volautomatische speler / half automaat / volledig handmatige speler?
- Wat is je budget die je maximal wilt uitgeven (wat sowieso minimaal 200 euro is gezien je huidige platen speler keuze)?
- Wil je een geveerde subchassis speler met betere demping of toch niet?

Als je kiest voor een vol automaat heb je een start / stop knop waarbij de naald automatisch naar het begin van de plaat gaat en hem afspeelt. Bij een half automaat moet jezelf de plaat opzetten, maar stopt de plaat automatisch met afspelen als deze op het einde is en keert de arm automatisch terug naar zijn arm steun. Bij handmatige spelers doe je alles met de hand en heel af en toe zit er nog net een auto stop functie op, maar gaat de naald niet terug naar de arm steun.

• ivo1969
Ik zelf heb er hier een stel staan, maar dat maakt verder niet uit.
Wat wil je? een vol automaat, of half automaat, of geheel handmatig?

Mocht je ruimte gebrek hebben, bijv dual had vroeger een versterker / radio met ingebouwd de platenspeler.

Ik weet niet waar je vandaan komt , stuur anders een pm.

( ik weet niet of ik dat hier zo mag doen, mocht het niet zo zijn hoor het wel)

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:44
Itzdoomalex schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:31:
Heb je al een losse versterker met boxen/andere audioapparatuur?
Anders is een betere, maar losse platenspeler geen optie, lijkt mij, want die moet je wel ergens op aansluiten. ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Rens1967 op 18-07-2024 13:08 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 74 Laatste