Ja heel interessant. Elk alternatief is interessant om te onderzoeken
Maar het is ook al heel vaak langsgekomen.
En wat kan ik zeggen van het filmpje: het zit vol summiere incomplete informatie, erg voorbarige conclusies, en aan die energiebesparing heb ik volgens mij hier al eens gerekend, en wat zij voorspiegelen klopt niet.
Tuurlijk als je de extreemste worst case scenario's neemt, dat de vinylplaat op een pers uit 1948 oid geperst is etc etc kan je het getal wat zij hanteren vast wel rechtrekenen, maar ik ben uitgegaan van wat fabrikanten van moderne persen voorspiegelen.
En ik weet niet of Bob ook daadwerkelijk is gaan luisteren op de manier van het filmpje, maar een conische naald van een dp-300f vind ik niet echt het summum om te gaan testen. Er zijn geavanceerdere elementen zeg maar
Ik vraag me ook af waarom ze zo angstvallig de naam van de kunststof die zij gebruiken ontwijken.
Dit is belangrijk omdat een plaat een langdurig product is. Veel platen staan meerdere decennia in een platenkast, dus dat het kuststof stabiel is, is belangrijk. De eigenschappen mogen over een periode van ~50 jaar niet veranderen. Het is niet een plastic bloempotje oid wat je voor een habbekrats nieuw koopt als de oude gebarsten is. Een plaat kost momenteel €35 oid.
Maar ja, ik trek mijn conclusies of iets beter is of niet het liefst pas na objectieve testen en gedegen verslaglegging.
Ik bedoel: spuitgieten is nou niet bepaald nieuw. Dat bestond ook in de jaren 80. of 70, of 60.
Er wordt heel stellig beweerd dat het 1. goedkoper is, 2. milieuvriendelijker (qua materiaal kan, al is PVC bijzonder goed recyclebaar, vrijwel alle regenpijpen en (plastic) rioleringsbuizen zijn van pvc) maar ook energiezuiniger en 3, beter is.
Ik vraag me af, als alles zo geweldig is, waarom ze dan niet in de jaren 70 of 80 met spuitgieten begonnen zijn. Toen speelde geld óók een rol.
En waarom ze er al 7 jaar mee bezig zijn, maar dat het eigenlijk commercieel nog steeds niet toegepast wordt, terwijl er in die tijd al meerdere fabrikanten van persen zijn ontstaan die ook hun eigen pers ontwikkeld hebben en verkopen.
Zo'n filmpje als dit vertelt volgens mij gewoon niet het complete verhaal.
Een interessant vergelijk is bijvoorbeeld de uitspraak van bob's vinyl, dat de plaat uit een spuitgietmal volledig recht is en geen last van warping heeft.
Nu heeft green vinyl records ook een filmpje op hun site staan:
Daar zie je op 0:12 en 3:00 even heel kort zo'n plaat spelen in een shot die van opzij genomen is.
En die plaat die daar draait, is niet bepaald warpvrij.
Misschien hebben ze dat opgelost, maar dat is dus niet een automatische eigenschap van iets wat uit een spuitgietmal komt kennelijk, terwijl dat wel zo wordt voorgedaan.
[
Voor 21% gewijzigd door
mr_petit op 23-02-2022 17:37
]