Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
mr_petit schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Je moet er zeker van zijn dat je arm tijdens het balanceren niet op de liftconstructie rustte.

En idealiter balanceer je je arm als deze dus horizontaal zweeft.
Dat doe je in de ruimte tussen het plateau en de armrust (waar je arm dus op rust als hij uitstaat).
Daar kan je arm (als je armlift goed omlaag gaat) goed op en neer bewegen.

Maar wat ik me dus wel afvraag: werkt je armlift wel goed?
Dus ook tijdens het spelen: gaat hij elke keer wel voldoende omlaag, of klemt het soms een beetje?

Of is het een gevalletje van dat het automatiekmechaniek (in de speler zelf) niet voldoende uit was gedraaid? (dus wellicht de stekker eruit tijdens dat hij afsloeg?)
Het automatiekmechaniek in de speler bedient natuurlijk ook de lift tijdens de werking.
Het lijkt erop dat de arm lift goed werkt alleen ik ben te ongeduldig 8)7

Als ik hem omhoog zet gaat hij meteen omhoog, alleen bij het omlaag zetten gaat hij niet meteen omlaag maar zakt hij over een paar seconden. Klinkt logisch omdat je hem natuurlijk rustig op de plaat wilt zetten :)

Ik denk dat ik hem nu wel "zwevend" heb (anti-skate op 0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj03Ea0X05s1KuUBibBOWuL7qes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0bw2eqScUGd32Cbk7bIZROT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QbeahzHfwA8vfP7Tl0J8q-T2m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BITE9juIwhZWqkepbHGtrWL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Je moet er zeker van zijn dat je arm tijdens het balanceren niet op de liftconstructie rustte.

En idealiter balanceer je je arm als deze dus horizontaal zweeft.
Dat doe je in de ruimte tussen het plateau en de armrust (waar je arm dus op rust als hij uitstaat).
Daar kan je arm (als je armlift goed omlaag gaat) goed op en neer bewegen.

Maar wat ik me dus wel afvraag: werkt je armlift wel goed?
Dus ook tijdens het spelen: gaat hij elke keer wel voldoende omlaag, of klemt het soms een beetje?

Of is het een gevalletje van dat het automatiekmechaniek (in de speler zelf) niet voldoende uit was gedraaid? (dus wellicht de stekker eruit tijdens dat hij afsloeg?)
Het automatiekmechaniek in de speler bedient natuurlijk ook de lift tijdens de werking.
Ik denk het laatste, ivm transport. Mechanisme moest even de cyclus doorlopen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 21:50
@barriie Klein tipje….Op je armsteun van de Denon DP-300F zit (helaas) geen vergrendeling, zelf doe ik er een kleine elastiekje omheen als ik hem niet gebruik om te voor komen dat door per ongeluk stoten oid. de arm een eigen leven gaat leiden en je naald beschadigd.. :)

Dat kleine elastiekje is bij mij dun reepje van een oude fiets binnenband die ik toevallig had liggen, past perfect :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 00:05
Sinds een week een "nieuwe"platenspeler
Heb mijn technics SL1500C verkocht een mooi gerestaureerde thorens TD-125 MK2 ervoor in de plaats gekocht
Arm is een SME 3009 series 2 improved (wat lastiger element voor te vinden)
Samen met mijn vintage Accuphase E-202 een geweldige combo
nog niet super tevreden over het element(Nagaoka 322 ) maar in mijn zoektocht naar een beter element kan ik hier vast advies krijgen

tevens een kijk mij eens topic ;-PAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk8yRDKfqsiAnpkbpiKdW4lOrlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57vhfjw60f3IOaD7WhLRe0bI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naRQTZJBMZuuqMFIA_W3nRZOz5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ9BYSkPKQ4bNpTRU5p5XRom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tumble_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:17:

Heb mijn technics SL1500C verkocht een mooi gerestaureerde thorens TD-125 MK2 ervoor in de plaats gekocht
Arm is een SME 3009s2 improved (wat lastiger element voor te vinden)
Samen met mijn vintage Accuphase E-202 een geweldige combo
Dat is zeker een mooie vintage setup zeg. Die Accuphase is ook gaaf zeg.

De stofkap op de td-124, is dat zo'n nieuw gemaakte kap?
Hoe bevalt de kwaliteit?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gave setup d:)b , alleen die arm vind ik zelf niet zo super. Maar hij ziet er natuurlijk wel leuk uit, althans vind ik. :)

Ik heb zelf een paar nieuwe kappen laten maken in 4mm acrylaat. Ze zijn mooi helder, als dat je ding is (past niet altijd even goed bij elke speler imho maar je kan ze tegenwoordig ook gerookt krijgen). Wat ik er minder aan vind is de zichtbaarheid van lijmnaden. Dat zie je toch altijd wel behoorlijk veel meer dan bij de fabrieksexemplaren en de naad is ook gewoon wat minder strak. Het feit dat de hoeken doorgaans vrij scherp zijn (afronden maakt het arbeidsintensiever en duurder) maakt het nog wat opvallender. Kwalitatief is het verder in orde, als je het acrylaat maar dik genoeg kiest dan is het lekker zwaar en stevig.

[ Voor 73% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
mr_petit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Dat is zeker een mooie vintage setup zeg. Die Accuphase is ook gaaf zeg.

De stofkap op de td-124, is dat zo'n nieuw gemaakte kap?
Hoe bevalt de kwaliteit?
Nieuw gemaakte kap inderdaad
kwaliteit is redelijk/goed as niet de duurste kap maar zeker niet de minste
Ik heb dr thorens gevraagd voor wat upgrades o.a nieuwe plinth en dan ga ik op zoek naar een kap die er helemaal overheen valt en die je gewoon er vanaf tilt.
Helaas heeft hij pas eind 2023 begin 2024 tijd dus tot die tijd voldoet ie prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
[quote]Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:05:
Gave setup d:)b , alleen die arm vind ik zelf niet zo super. Maar hij ziet er natuurlijk wel leuk uit, althans vind ik. :)
Ik wilde graag een arm die klopt bij de timestamp van zowel de versterker als de platenspeler en in die tijd werd de SME als optie geboden bij de thorens dealers
nadeel is alleen dat de arm vrij licht is dus er moet een licht element op (3-7 gr)
de shure V15sIII is een element die gemaakt is voor deze combo maar ik houd mij aanbevolen voor andere suggesties

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tumble_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:21:
Ik wilde graag een arm die klopt bij de timestamp van zowel de versterker als de platenspeler en in die tijd werd de SME als optie geboden bij de thorens dealers
nadeel is alleen dat de arm vrij licht is dus er moet een licht element op (3-7 gr)
de shure V15sIII is een element die gemaakt is voor deze combo maar ik houd mij aanbevolen voor andere suggesties
Snap ik helemaal, inderdaad is het een combinatie die je vaak zag, niet alleen bij Thorens maar ook bij andere merken die in die tijd draaitafels zonder arm leverden (o.a. Technics, Micro, Kenwood).

Even voor de duidelijkheid, aan de foto te zien gaat het in jouw geval om de SME 3009 Series II Improved en niet om de SME 3009 S2 Improved, dat is de versie met een afneembare headshell. Heel verwarrend allemaal, die naamgeving.

De effectieve massa van de niet-afneembare versie is idd laag, 9.5 gram. Die van de S2 Improved is dankzij de SME aansluiting hoger, 12.5 gram.

Inderdaad ben je beperkt in de keuze van elementen. Niet zozeer door de massa van het element maar door de compliantie ervan. Je moet een element met soepel geveerd cantilever hebben met lage naalddruk. De Shure V15 III is inderdaad een klassieke combo. Een andere klassieke combo is de Ortofon VMS 20E MKII en in mindere mate de VMS 30 MKII. Of de Ortofon OM20 / 30 / 40.

Afbeeldingslocatie: http://www.vinyl-lebt.de/SME/Technical/SME_Imp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vinyl-lebt.de/SME/Technical/SME_Imprueck.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tumble_nl
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Snap ik helemaal, inderdaad is het een combinatie die je vaak zag, niet alleen bij Thorens maar ook bij andere merken die in die tijd draaitafels zonder arm leverden (o.a. Technics, Micro, Kenwood).

Even voor de duidelijkheid, aan de foto te zien gaat het in jouw geval om de SME 3009 Series II Improved en niet om de SME 3009 S2 Improved, dat is de versie met een afneembare headshell. Heel verwarrend allemaal, die naamgeving.

De effectieve massa van de niet-afneembare versie is idd laag, 9.5 gram. Die van de S2 Improved is dankzij de SME aansluiting hoger, 12.5 gram.

Inderdaad ben je beperkt in de keuze van elementen. Niet zozeer door de massa van het element maar door de compliantie ervan. Je moet een element met soepel geveerd cantilever hebben met lage naalddruk. De Shure V15 III is inderdaad een klassieke combo. Een andere klassieke combo is de Ortofon VMS 20E MKII en in mindere mate de VMS 30 MKII. Of de Ortofon OM20 / 30 / 40.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk ik nu verkeerd ? ik kom uit op 6,5 gr ipv 9,5 gram
https://www.vinylengine.c...lo=&ohhi=&amlo=&amhi=&cw=

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kijkt niet verkeerd maar bij een andere bron. :)

Volgens de spec van SME zelf is het dus 9.5 gram (zie screenshot dat ik hierboven maakte) maar het kan zijn dat Vinyl Engine aanleiding heeft om 6.5 gram te plaatsten (bijv omdat dit gemeten is). Het is bij de verschillende 30009 improved non-detachable modellen in ieder geval wel consequent doorgevoerd, die 6.5 gram.

Kwestie van even googlen op de combinatie 3009 en 6.5 en 9.5 gram en ik denk dat het antwoord dan wel te vinden is. ;)

Zo te zien zit er nu een Nagaoka JT-322 in. Daar heb ik er ook een van. In theorie is ie prachtig met een nude elliptical shibata naald en ook de lage naalddruk is passend. Ik ben zelf ook niet heel enthousiast over het element. Het is niet slecht, maar het sprankelt me niet genoeg. Mocht je echt moeite hebben een passend element te vinden en nog een tijd aan deze arm vast zitten dan heb ik eventueel nog wel zo'n Ortofon VMS20E MKII beschikbaar, die klinkt meer naar mijn smaak dan de Nagaoka.

Ik zit ff te kijken en volgens de Analogue Classics pagina is de effectieve massa inderdaad 6.5g voor de 3009 improved met vaste headshell en 9.5 gram voor de versie met afneembare headshell. Deze info zou ook van SME afkomstig moeten zijn. Daar zal de info van Vinyl Engine ook op gebaseerd zijn en lijkt ook elders op fora de consensus. Nu ik er langer over nadenk denk ik dat het ook klopt. Ik kan alleen die andere specsheet die ik poste dan niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: http://www.analogue-classics.com/assets/images/smeeffmass02.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bij 9,5 gram kan je ook nog de doorsnee Audio Technica MM cartridge monteren.
Dan zit je op een resosnantiefrequentie van ca. 10hz. (ik ga even uit van een compliantie van 16mm/N)

Ik kan me bijna niet voorstelen dat alleen een sme koppeling 6 gram aan de effectieve massa toevoegt.
6,5gr effectief lijkt me erg licht voor zo'n arm zonder sme koppeling.
Maareh meten is weten natuurlijk.
Ook bij 6,5gr effectief zou je met een doorsnee AT MM element nog op 11hz uitkomen, dus dat zou nog kunnen (al zit ik persoonlijk liever onder de 10hz dan boven de 10hz)

[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2022 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
Vandaag wat kleur toegevoegd aan de verzameling…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niV4d0v8aoiUcsp1zIL8rtwVYPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kKYTwQBerHArGLfDb3KkYXO.jpg?f=fotoalbum_large

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:27:
Bij 9,5 gram kan je ook nog de doorsnee Audio Technica MM cartridge monteren.
Dan zit je op een resosnantiefrequentie van ca. 10hz. (ik ga even uit van een compliantie van 16mm/N)

Ik kan me bijna niet voorstelen dat alleen een sme koppeling 6 gram aan de effectieve massa toevoegt.
6,5gr effectief lijkt me erg licht voor zo'n arm zonder sme koppeling.
Maareh meten is weten natuurlijk.
Ik meen me bij nader inzien toch te herinneren dat het echt 6.5 gram is. De arm voelt inderdaad ook echt rete licht als je de fingerlift oppakt. :)

Het gekke is dat overal op het internet dus uitgegaan wordt van 6.5 gram voor de 3009 improved.

Nog gekker is dus dat op de genoemde site http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html eerst dus die info staat over 6,5 en 9,5 gram voor de beide versies, gevolgd door links onderin naar de info die ik hierboven postte, en daar kom ik weer 9.5 en 12.5 gram tegen. Maar echt niemand op de verschillende fora / sites gebruikt die laatste waarden. Ik zal wel scheel lezen of ergens overheen kijken, want anders zou dit toch al veel vaker her en der besproken zijn. :P

http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html

Op die pagina staat dus in het gescande overzicht 6,5 gram vermeld net als in de tekst zelf. Maar onderaan in de scan van de brochure staat 9,5 gram. Nu zal het niet de eerste keer zijn dat er fouten gemaakt zijn in een productbrochures.

Die dingen kwamen ook echt altijd met zo'n Shure V15 III of Ortofon VMS 20E MKII, dus dat onderschrijft de lage massa wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumble_nl
[quote]Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:13:
Je kijkt niet verkeerd maar bij een andere bron. :)

Volgens de spec van SME zelf is het dus 9.5 gram (zie screenshot dat ik hierboven maakte) maar het kan zijn dat Vinyl Engine aanleiding heeft om 6.5 gram te plaatsten (bijv omdat dit gemeten is). Het is bij de verschillende 30009 improved non-detachable modellen in ieder geval wel consequent doorgevoerd, die 6.5 gram.

Kwestie van even googlen op de combinatie 3009 en 6.5 en 9.5 gram en ik denk dat het antwoord dan wel te vinden is. ;)

Zo te zien zit er nu een Nagaoka JT-322 in. Daar heb ik er ook een van. In theorie is ie prachtig met een nude elliptical shibata naald en ook de lage naalddruk is passend. Ik ben zelf ook niet heel enthousiast over het element. Het is niet slecht, maar het sprankelt me niet genoeg. Mocht je echt moeite hebben een passend element te vinden en nog een tijd aan deze arm vast zitten dan heb ik eventueel nog wel zo'n Ortofon VMS20E MKII beschikbaar, die klinkt meer naar mijn smaak dan de Nagaoka.

hoop info bedankt!

zelf neig in naar een moderner element een grado gold zou volgens mij moeten kunnen? of nog een stapje hoger?
max budget zal zo'n 500 euro zijn
op mijn technics zat een ortofon blue en die klonk analytischer dan de nagaoka JT-322 (well spotted)
ik mis de frisheid en sparkle inderdaad het klinkt wat benauwd

I

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Die dingen kwamen ook echt altijd met zo'n Shure V15 III of Ortofon VMS 20E MKII, dus dat onderschrijft de lage massa wel.
Op zich is dat inderdaad wel een logische keuze, maar in het verleden kwamen dual's als de 721 (en nog wat anderen in die range) ook altijd met een V15III (en soms ook ortofons), maar die dual armen zijn toch echt iets van 16 gram.

Dus ik vertrouw niet altijd op prestaties uit het verleden.
Daarom altijd nameten is mijn devies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@tumble_nl Ik weet nu alweer waarom ik -naast de handling en het gedrag van de arm- zo'n hekel heb aan die dingen. De extreem verwarrende naamgeving, varianten en tegenstrijdige info. :P

Ik weet niet wat je onder een moderner element verstaat maar de Grado Prestige Gold is nou niet het voorbeeld daarvan. Zelf al behoorlijk op leeftijd en bovendien geheel gebaseerd op de nog oudere moving iron Grado's. Bij Grado is bijzonder weinig verandering / vernieuwing, ze zijn eigenlijk sinds de 70-er jaren allemaal hetzelfde met een iets andere behuizing of een ander diamantje.

Niet dat dat per se wat uitmaakt, want er is sowieso bijzonder weinig veranderd in al die jaren op element gebied. Vandaar mijn vraag waar je aan denkt bij een moderner element. ;)

Maar de Grado zou ik sowieso niet aanraden. Ik heb hem getest icm een Technics en Thorens arm en hij heeft nogal de neiging tot waggelen (resoneren) bij lage frequenties. Dat is zeker bij een lichte arm met meslagers geen aantrekkelijk gedrag. Ook is de Grado Gold naald technisch zeker geen upgrade tov een Shure V15 III, Ortofon VMS20E, OM20 of 30, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Op zich is dat inderdaad wel een logische keuze, maar in het verleden kwamen dual's als de 721 (en nog wat anderen in die range) ook altijd met een V15III (en soms ook ortofons), maar die dual armen zijn toch echt iets van 16 gram.

Dus ik vertrouw niet altijd op prestaties uit het verleden.
Daarom altijd nameten is mijn devies :)
Weet ik, die elementen waren in zwang. Nameten is sowieso aan te bevelen... als je het kan. Maar dat die arm echt een stuk lichter is dan een 12g Technics arm dat weet ik uit ervaring. Ook lichter dan de Dual armen, no surprise. :) Google verder op de SME info sites en je vindt echt overal 6.5 gram....

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tumble_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:40:

zelf neig in naar een moderner element een grado gold zou volgens mij moeten kunnen? of nog een stapje hoger?
max budget zal zo'n 500 euro zijn
op mijn technics zat een ortofon blue en die klonk analytischer dan de nagaoka JT-322 (well spotted)
ik mis de frisheid en sparkle inderdaad het klinkt wat benauwd

I
Het hangt een beetje vanaf wat voor klankkleur je zoekt, maar als je puur voor objectieve prestaties gaat (dus frequentiebereik, tracking, kanaalscheiding etc) dan denk ik dat je beter kan kijken naar bijv een at-vm540ML (alu tapered cantilever met microline naald)

En AT elementen (vooral met microline naald) zijn elementen die bij uitstek fris en sprankelend klinken.
Detail in het hoog is erg goed.
Grado's staan daar helemaal niet om bekend. Je krijgt dan ook zelfs met de grado gold (kost €250 geloof ik) een normale cantilever met simpele, bonded elliptische naald.

Helaas vallen veel MC's af met zo'n lichte arm, of je moet bereid zijn je arm te verzwaren (stukje lood op de headshell plakken)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je houdt zo te lezen van de Ortofon sound je nog geld wilt investeren in deze arm is een Ortofon (Super) OM20 of OM30 wellicht een goede keuze, die is licht van massa, compliant en heeft een fijne naald, net als de betere Audio Technica elementen. Het is alleen wel zo dat dit element al snel weer minder bruikbaar is als je de arm gaat wijzigen naar een zwaarder model. Het is niet dat het niet kán, zolang de eff. massa van de nieuwe arm maar binnen de perken blijft, maar het is net geen optimale combinatie meer.

Maar goed, als de eff. massa van deze arm daadwerkelijk 6.5 gram is dan kan je ook geen element kopen dat optimaal presteert op zowel deze arm als een arm die (meer dan) 2x zo zwaar is.

Sowieso zit je met een hele lichte arm dun in de 'moderne' elementen, want er worden geen super lichte armen meer gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
Sorry voor de verwarring met een "modern"element bedoelde ik eigenlijk en element dat nieuw te krijgen is en inderdaad een stap verder ontwikkeld is dan de elementen uit de jaren 70 Grado valt dan dus af
Ik heb gekeken naar de AT VM540ML maar als ik vinyl engine goed gebruik kom ik dan niet rond die 10hz uit.
kan zijn dat ik hem fout gebruik hoor vind het voor een leek een verwarrende site

Moet ik op de horizontale lijn nou wel of niet 1 gram voor boutjes er bij optellen bij het gewicht vd cartridge?

[ Voor 12% gewijzigd door tumble_nl op 15-02-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
De arm blijft om te zien een prachtige arm en past helemaal bij de thorens uit die tijd.
het enige wat ik zou kunnen doen is op zoek gaan naar een non improved arm maar dan ben ik makkelijk 500/600 kwijt en heb ik nog geen element
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:55:
Je houdt zo te lezen van de Ortofon sound je nog geld wilt investeren in deze arm is een Ortofon OM20 of OM30 wellicht een goede keuze, die is licht van massa, compliant en heeft een fijne naald, net als de betere Audio Technica elementen. Het is alleen wel zo dat dit element al snel weer minder bruikbaar is als je de arm gaat wijzigen naar een zwaarder model. Het is niet dat het niet kan zolang de eff. massa van de nieuwe arm maar binnen de perken blijft, maar het is net geen optimale combinatie meer. Maar goed, als de eff. massa van deze arm daadwerkelijk 6.5 gram is dan kan je ook geen element kopen dat optimaal presteert op zowel deze arm als een arm die (meer dan) 2x zo zwaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tumble_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:56:

Ik heb gekeken naar de AT VM540ML maar als ik vinyl engine goed gebruik kom ik dan niet rond die 10hz uit.
kan zijn dat ik hem fout gebrui hoor vind het voor een leek een verwarrende site
De opgave van compliantie bij at elementen is bij 100hz.
Dat is geen goede representatie voor de compliantie bij 10hz.
Daar bestaat ook geen vast verband tussen.

Er bestaat zelfs een test van de AT-vm540ML waar deze een extreem hoge compliantie heeft.
Namelijk de test van Low beats:
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/
Daar meten ze een resonantiefrequentie van 7,6hz op een arm van 11,2 gram.
Dat zou inhouden dat hij een compliantie van 24mm/N heeft.
Nu heb ik geen at-vm540ml, maar wel de voorganger AT-440mla, waarbij de naald van de vm540ml als vervanger wordt voorgeschreven, en die heeft zeker niet zo'n hoge compliantie. Die compliantie zit rond 16mm/N.
Dus ik weet niet of alle vm540ml die hoge compliantie hebben, of dat dit een afwijkend exemplaar is, of een foutieve meting.
Ik gok zelf 1 van de laatste 2 mogelijkheden.

Maar goed, als je arm een effectieve massa heeft van 6,5 gram en als een at-vm540ml een compliantie heeft van 24mm/N, dan kom je uit op 8,8Hz, en als de at-vm540ml een compliantie heeft van 16mm/N, dan kom je uit op 10,9Hz.
Dat zijn allebei goed waardes die in de 8Hz-12Hz band passen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumble_nl
Conclusie. Een AT 540 zou een prima element zijn die een stuk meer in de buurt komt bij mijn oude vertrouwde orto blue! Nice ik ga me eens in dit element verdiepen

quote]mr_petit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:38:
[...]

De opgave van compliantie bij at elementen is bij 100hz.
Dat is geen goede representatie voor de compliantie bij 10hz.
Daar bestaat ook geen vast verband tussen.

Er bestaat zelfs een test van de AT-vm540ML waar deze een extreem hoge compliantie heeft.
Namelijk de test van Low beats:
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/
Daar meten ze een resonantiefrequentie van 7,6hz op een arm van 11,2 gram.
Dat zou inhouden dat hij een compliantie van 24mm/N heeft.
Nu heb ik geen at-vm540ml, maar wel de voorganger AT-440mla, waarbij de naald van de vm540ml als vervanger wordt voorgeschreven, en die heeft zeker niet zo'n hoge compliantie. Die compliantie zit rond 16mm/N.
Dus ik weet niet of alle vm540ml die hoge compliantie hebben, of dat dit een afwijkend exemplaar is, of een foutieve meting.
Ik gok zelf 1 van de laatste 2 mogelijkheden.

Maar goed, als je arm een effectieve massa heeft van 6,5 gram en als een at-vm540ml een compliantie heeft van 24mm/N, dan kom je uit op 8,8Hz, en als de at-vm540ml een compliantie heeft van 16mm/N, dan kom je uit op 10,9Hz.
Dat zijn allebei goed waardes die in de 8Hz-12Hz band passen.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
oldsmelly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:49:
@cap Ja dat is hier (zuid-holland omgeving rotterdam) niet anders...

Echt de hebberigheid niet normaal,

Kan dan mijn mond niet houden en ik zei tegen hem ... zo die liefde voor muziek is omgeslagen in hebberigheid en de hobby is ook ver te zoeken...
Werd me niet echt in dank afgenomen 8)
diepe buiging dat je dat gezegd hebt _/-\o_ , we leven sowieso in een tijdperk waarin voor het minst het maximale gevraagd wordt. De jaren dat ik iets op Ebay kon vinden voor een handvol centen is zo lang geleden dat ik het me niet meer kan heugen. Dan was iets wat ik al mijn ganse leven wilden hebben ook slechts een paar dollars. Die hebberigheid is overal doorgeslagen, toen zo'n twintig jaar geleden Transformers opnieuw werden gefabriceerd wilde iedereen de jackpot hebben voor die robotjes, van die prijzen die je er net niet meer voor wilt uitgeven. Ik wilde mijn kindertijd repareren door er een paar te kopen waar we vroeger geen geld voor hadden, maar ik zag die prijzen en was gelijk genezen.. laat maar dan.

maar als ik afdwaal en het over de langspeelplatenpopulariteit moet hebben; ik zit af te tellen tot de ballon een keer gaat knappen. De prijzen zijn zo hoog dat het op de periode begint te lijken waardoor de downloadrevolutie ontstond. De consument was de belachelijk hoge prijs van CD's zo zat dat er eindelijk iets moest gebeuren om weer terug te brengen naar redelijke prijzen. Ik ken enkele winkels in Duitsland en het VK die nog Euro's of Pounds vragen voor 2de hands in uitmuntende staat. Enkele van mijn lievelingsplaten zijn (na pakweg vijftien jaar) nog steeds aangeboden voor negentig centen. Op Marktplaats moet je al gauw de hoofdprijs bijbetalen aan porto en verpakkingskosten, ook al vind je een lievelingsplaat tegen een prijs die je bereid bent te betalen dan zie ik er tegenop om eventjes acht Euro te gaan bijbetalen, terwijl als ik een doos platen bestel in Duitsland ben ik bijna hetzelfde kwijt ook aan porto. Het is net alsof ze er hier alles aan doen om een pleziertje te vergallen, he.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 20:30
Vorig jaar april kocht ik de box met de reguliere LP's van Jimi Hendrix. Alle LP's waren in NM staat, alleen 'Are You Experienced' klonk slecht. Geen krassen of zo, maar iel, dun. Ik kan er nog steeds geen betere beschrijving voor vinden. De aankoop ging toen retour. Sindsdien heb ik Discogs in de gaten gehouden en zag de prijs gestaag stijgen. Ik had al een poosje een box op het oog, maar vanwege de prijs (veel geld is wat anders dan duur :P ) steeds maar niet besteld. Tot ik maandag zag dat hij verkocht was :'( . Toen was ik het zat en heb een ander exemplaar gekocht. Mijn prijsvoorstel werd meteen geaccepteerd en de box werd al verzonden voor ik betaald had. Die man had dus heel veel vertrouwen in mij, blijkbaar.

Dus, gisteravond opgehaald bij DHL:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F7p23p2l.jpg

Dochterlief had wat problemen met de laptop, dus ik heb maar één LP kunnen luisteren. Vanwege eerdere ervaringen werd dat 'Are You Experienced'. Gelukkig klinkt deze wel goed. Een eerste visuele inspectie van de LP's laat zien dat de verkoper met NM niets te veel heeft gezegd. Me Happy oOo .

Heeft de verkoper er ook een cadeautje bij gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6rnLLqRl.jpg

Niet de hele mensheid is uit op 'meer' en 'het maximale' d:)b .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06 08:41

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17
Tja, ik heb niet zo veel met Record Store Day. Waarom zou ik juist dan naar de winkel moeten gaan? Volgens mij zijn de releases ook niet spectaculair.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 23:00
Het is voor de verzamelaars die nog niet alles denken te hebben leuk om nog 3 uitgaven van Bowie te kunnen kopen, jammer alleen dat het geld vaak niet meer in de zakken van de artiest verdwijnt. Zelf zie ik er in de lijst maar een paar die me kunnen bekoren, ook omdat het een vinyl first release is. En de meeste kun je ook gewoon online kopen, sommige nu al (bestellen).

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:53

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit jaar lijkt het erop dat het maar één album gaat worden, namelijk Art Blakey and the Jazz Messengers. Voorheen in 1978 uitgebracht als twee losse delen, nu dus gewoon gebundeld.

Alleen vraag ik me af dit de oude of een nieuwe mastering is? 🤔 Ik denk het eerste...

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb normaal gesproken maar één ding met (of beter gezegd: tegen) RSD: de schaamteloze commercie met bijbehorende prijzen. Bovendien is het een feestje voor speculanten. Ik kan er een mooi verhaal van maken, maar dit is hoe ik het zie. Nu bekostig ik trouwens zelf ook een deel van mijn passie door af en toe een stapeltje LP's op de kop te tikken en een deel daarvan, gewassen en voorzien van nieuwe polyline binnenhoes, weer te verkopen. Maar ik vind dat wel iets anders dan speculeren op een manier zoals met RSD-releases wordt gedaan O-) .

Ik houd het lekker bij 2e hands (uitzonderingen bevestigen dan weer wel de regel :Y ) en kijk met smart uit naar alle platenbeurzen en snuffelmarkten die de komende maanden weer georganiseerd gaan worden. Door bakken bladeren, de LP zelf in handen hebben en beoordelen, toch die ene LP ook mee nemen (want ja, je bent er nu toch :P ), een mooi prijsje maken en met een voldaan gevoel terug naar huis. Op de een of andere manier geniet ik daar net iets meer van dan kopen via het internet.

Wist je dat:
de platenzaak in mijn stad gerund wordt door een echte visionair? Hij hanteert regelmatig prijzen die de rest van NL pas jaren later durft te vragen :+ .

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:50
pman63 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:34:
Het is voor de verzamelaars die nog niet alles denken te hebben leuk om nog 3 uitgaven van Bowie te kunnen kopen, jammer alleen dat het geld vaak niet meer in de zakken van de artiest verdwijnt.
In het geval van Bowie zal dat niet meer zo'n ding zijn, vermoed ik. Maar verdient een artiest niet meer op vinyl dan bijvoorbeeld met Spotify? Ik ken toevallig een band die zelf platen verkoopt ter ondersteuning.
Vintage1967 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:29:
Wist je dat:
de platenzaak in mijn stad gerund wordt door een echte visionair? Hij hanteert regelmatig prijzen die de rest van NL pas jaren later durft te vragen :+ .
:D :+

[ Voor 9% gewijzigd door purplevendetta op 17-02-2022 11:13 ]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Vintage1967 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:29:
Ik heb normaal gesproken maar één ding met (of beter gezegd: tegen) RSD: de schaamteloze commercie met bijbehorende prijzen. Bovendien is het een feestje voor speculanten. Ik kan er een mooi verhaal van maken, maar dit is hoe ik het zie. Nu bekostig ik trouwens zelf ook een deel van mijn passie door af en toe een stapeltje LP's op de kop te tikken en een deel daarvan, gewassen en voorzien van nieuwe polyline binnenhoes, weer te verkopen. Maar ik vind dat wel iets anders dan speculeren op een manier zoals met RSD-releases wordt gedaan O-) .

Ik houd het lekker bij 2e hands (uitzonderingen bevestigen dan weer wel de regel :Y ) en kijk met smart uit naar alle platenbeurzen en snuffelmarkten die de komende maanden weer georganiseerd gaan worden. Door bakken bladeren, de LP zelf in handen hebben en beoordelen, toch die ene LP ook mee nemen (want ja, je bent er nu toch :P ), een mooi prijsje maken en met een voldaan gevoel terug naar huis. Op de een of andere manier geniet ik daar net iets meer van dan kopen via het internet.

Wist je dat:
Zeker! Ik heb in ieder geval al weer zin in de Platenbeurs XXXL te Zwolle. Dat gaat weer een dag bakken door bladeren worden, opzoek naar de paar albums waar ik nooit het bestaan vanaf wist maar toch wil hebben. Dat vind ik zelf dan nog wel leukste eraan. Geen vooraf gestelde titels opzoeken, maar gewoon blanco erin gaan. Zo was de vorige erg succesvol met platen van Gerry Mulligan, Milt Jackson en Ryo Fukui.

Wat je zegt, het heeft inderdaad meer gevoel om zelf door de bakken te bladeren. Al zijn bepaalde uitgaven die maandelijks verschijnen beter dan dat je op zo'n beurs zult gaat vinden. En dan niet te spreken over de platenbeurs nu in Den Bosch.. dat wordt weer een complete dag genieten! _/-\o_

Ik ga binnenkort naar de mega cd / dvd / platen beurs... Normaliter wordt die georganiseerd in de jaarbeurs van Utrecht, maar door omstandigheden is die nu verplaatst naar de Brabant hallen in Den Bosch en zou daar net zo groot moeten zijn... Ben benieuwd in april als de beurs plaats vindt! :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Zo weer een mooi pakje uit Belgie mogen ontvangen :)

Strokes - Room on Fire
Daft Punk - Discovery
Daft Punk - Random Access Memories
Arctic Monkeys - AM
Foo Fighters - Foo Fighters
The Black Keys - El Camino 10y editie

En toen lag daar nog Rammstein met Mutter onderop de stapel. Was niet op voorraad, dus zat ook niet bij de rekening.. maar wel in de doos.. daar moet ik nog even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CGMe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 09:07
Ik weet of dit de juiste plek is, maar ik hoop dat de kenners hier me een beetje kunnen helpen.

Op dit moment bezit ik een vintage Dual 1019 platenspeler (aangesloten op een Yamaha CA-610 met KEF Chorale speaker) welke op dit moment niet meer correct werkt. Nu kan ik weer gaan kijken naar een vintage vervanger voor de platenspeler, maar eigenlijk zat ik te denken aan iets nieuws. Nu hoor ik goede verhalen over de Pro-ject platenspelers welke een prima prijs/kwaliteit verhoudingen lijken te hebben.

Ik twijfel alleen tussen 2 modellen, waar de kenners me hopelijk advies over kunnen geven:
de Pro-ject T1 en de Pro-ject Debut III DC.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CGMe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:37:

Ik twijfel alleen tussen 2 modellen, waar de kenners me hopelijk advies over kunnen geven:

Alvast bedankt!
Pro-ject Debut III DC.

De T1 heeft geen antiskating instelling en is daardoor geen volwaardige draaitafel.
Instelbare antiskating heb je nodig als je de naalddruk verandert of een ander element monteert.

Volgens mij is de Debut ook zwaarder.
Massa dempt trillingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik zou de Dual laten fixen, dat heeft toch 100x meer karakter dan zo’n modern ding. Wat mankeert eraan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja de 1019 is veel ikonischer (1 van de 3 meest ikonische duals imo). Als die nog te repareren is.....

Ik denk dat misschien alleen al het draaiplateau van de 1019 zwaarder is dan de Project T1 :D

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 18-02-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Misschien ook handig om, naast te melden wat er mis mee is, te vermelden waar je (ongeveer) woont. Er zitten hier genoeg mensen op het forum die apparaten fixen als hobby, en m wellicht weer voor nop of een kratje bier aan de praat kunnen krijgen. Dat kost veel minder dan geld uitgeven aan een Pro-ject, en een nieuwe kopen kan altijd nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CGMe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:37:
Ik weet of dit de juiste plek is, maar ik hoop dat de kenners hier me een beetje kunnen helpen.

Op dit moment bezit ik een vintage Dual 1019 platenspeler (aangesloten op een Yamaha CA-610 met KEF Chorale speaker) welke op dit moment niet meer correct werkt. Nu kan ik weer gaan kijken naar een vintage vervanger voor de platenspeler, maar eigenlijk zat ik te denken aan iets nieuws. Nu hoor ik goede verhalen over de Pro-ject platenspelers welke een prima prijs/kwaliteit verhoudingen lijken te hebben.

Alvast bedankt!
Ik zou, net zoals @Cap en andere aangaven eens kijken wat er mis is met je speler... Zonde om af te schrijven, geloof me! Zo'n Dual is 10x mooier en technisch ook beter dan welke Pro-ject speler ook onder de 1000 euro... Dus ik zou hem toch nog eens niet zomaar afschrijven...

Ik zag dat dit een idler wheel (tussen wiel) speler is en vaak wordt het tussen wiel glad door vuil of juist hard door veroudering van het rubber waar het wiel van gemaakt is... Goed op poetsen met Platenclene Rubber roll cleaner doet wonderen in zo'n geval...

Als het tussenwiel hard geworden is kun je hem alleen nog maar vervangen om een goede lange termijn oplossing te hebben...

Ik weet niet hoe de motor opgebouwd is, maar bij een Dual 1226 zitten er aan zowel de bovenzijde als de onderzijde van de motor lagers (motor lager beugels)... Deze zijn bij Dual altijd van Zamac die op latere leeftijd nog wel eens willen gaan scheuren door rot in de metalen legering... De lager beugels vervangen door anderen die nog geen rot hebben is dan de enige optie... Handig adres is hierbij www.dualfred.de. Ooit op gewezen door @Wimmel toen ik zelf opzoek was naar motor lager beugels... Veel aan gehad, want deze man heeft echt heel veel onderdelen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Het is al heel lang geleden dat ik nog eens nieuwe muziek kocht, maar als ik deze nieuwe groep hoorde kon ik niet anders.
Een juweeltje voor het oog en het oor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MSG_5B4S_Srf3lbmV7d4V-ZxT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBb8qG0CNgGUhk8vccer8X7l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wie gaat deze LP kopen uit bijv. jeugd sentiment?
https://www.bol.com/nl/nl...BG5A.2_23.25.ProductTitle
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NpmRGWyn2GJm/k8oOJEr/550x550.jpg

Het is ook nog de laatste Hitzone die uitgebracht wordt...

In mijn jeugd jaren in de jaren '90 en '00 veel gekocht... Heb er nog genoeg over zoals je terug vindt in mijn discogs... Wat nu gaaf zou zijn: al die 100 edities één voor één opnieuw brengen op LP... Dan kunnen we weer minstens 23 á 24 jaar voort...

Had overigens niet verwacht dat deze CD reeks zou stoppen... Hij bestaat al zolang dat je haast kunt spreken over nationaal cultureel erf goed... :P

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 18-02-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik alvast niet...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ook niet

Nooit mijn ding geweest die Hitzones

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
rcor schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:47:
Wie gaat deze LP kopen uit bijv. jeugd sentiment?
https://www.bol.com/nl/nl...BG5A.2_23.25.ProductTitle
[Afbeelding]

Het is ook nog de laatste Hitzone die uitgebracht wordt...

In mijn jeugd jaren in de jaren '90 en '00 veel gekocht... Heb er nog genoeg over zoals je terug vindt in mijn discogs... Wat nu gaaf zou zijn: al die 100 edities één voor één opnieuw brengen op LP... Dan kunnen we weer minstens 23 á 24 jaar voort...

Had overigens niet verwacht dat deze CD reeks zou stoppen... Hij bestaat al zolang dat je haast kunt spreken over nationaal cultureel erf goed... :P
Ik heb hem gereserveerd, volgende week even ophalen. Is gewoon jeugdsentiment…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik heb hier nog een paar hitzones uit de jaren 90 op CD liggen. Maar ik hoef m ook niet. De tracklist spreekt me niet aan. Echt “all over the place”. Zo’n wirwar dat ik niet weet wanneer ik deze uit de kast zou trekken. Dan vind ik deze leuker:
https://www.jpc.de/jpcng/...ts-25-years/hnum/10663316
Die heb ik wel bestelt. Volgens de omschrijving komt ie pas eind maart weer beschikbaar, dus nog een paar weekjes geduld voordat ie wordt verstuurd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 11:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als ik 'm bestel, dan toch op cd, omdat die de laatste hits en de historische compilatie heeft

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:39:
Als ik 'm bestel, dan toch op cd, omdat die de laatste hits en de historische compilatie heeft
Ik heb juist wat meer met het verleden... Wat ik wel jammer vindt is dat er slecht één of twee nummers van de begin periode (jaren 1998 t/m 2000) op staan en dan ontbreekt bijv. het iconische Vengaboys, Scoop, Special D, Aqua, Toy-box of Scooter...

Ik zou het nog leuker gevonden hebben als ze dus dit jaar nog 4 delen hadden uitgebracht met de hits door bepaalde perioden heen (desondanks vindt ik deze compilatie zeker de moeite waard en daarom heb ik hem uiteindelijk ook gekocht bij Riddim Recordstore in Venray)...

Met als geheel toepasselijke afsluiter Nelly Furtado met haar liedje All Good Things (Come To An End) bij de laatste editie... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 20-02-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ik heb juist wat meer met het verleden... Wat ik wel jammer vindt is dat er slecht één of twee nummers van de begin periode (jaren 1998 t/m 2000) op staan en dan ontbreekt bijv. het iconische Vengaboys, Scoop, Special D, Aqua, Toy-box of Scooter...

Ik zou het nog leuker gevonden hebben als ze dus dit jaar nog 4 delen hadden uitgebracht met de hits door bepaalde perioden heen (desondanks vindt ik deze compilatie zeker de moeite waard en daarom heb ik hem uiteindelijk ook gekocht bij Riddim Recordstore in Venray)...

Met als geheel toepasselijke afsluiter Nelly Furtado met haar liedje All Good Things (Come To An End) bij de laatste editie... ;)
Ja dat ben ik wel met je eens. Als je dit de laatste gewone editie maakt, dan breng je in 2022 / 2023 bijv nog 4 of 5 compilaties uit met steeds de grootste hit(s) per cd. Een compilatie zonder Scooter, dat is geen compilatie ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik was vanmiddag in de Rataplan kringloop in Haarlem.
Hierbij een korte impressie van wat er te krijgen is en wat voor prijzen er gevraagd worden.

De 'platencollectie' heb ik na een vluchtige blik geskipt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUihbQiAl6JGehYR20i_i2p7z4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v15YNu91oLZi7LIqZIljdOPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmz8IypSJJFSTmG0mb8l_Q7gugY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztwDW97cquiVMEbPboWGFXIu.jpg?f=fotoalbum_large

In de bak met "nieuw binnengekomen" staan een stuk of 8 platen. Hier staan altijd de meer 'gewilde' ;) platen. De dure bak dus. Er ligt een naakte plaat plat op de bodem van deze 'gewilde' bak, en achterin staan een paar platen zonder buitenhoezen... Deze plaat van Newman is ok, wat er achter staat is allemaal bagger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYR2WngatbmEssUPTYHcJzCv3wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lXZOkOvDEgs2M3LdrjN2NT3.jpg?f=fotoalbum_large

De prijs van deze plaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Caohpd8h61vP4vi56Fe6fFmQbKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCOHhKhcIoKY68eoqHTjgXtg.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de hardware. Een scheef staande stoffige Medion :X platenspeler met kapotte, loszittende kap en beschadigde naald kost 30 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP00HE1SIpZ6h_GgpMadxscoTiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZB4OW4pRuAvjoepswq2Ea3I.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een gerelateerd dingetje, zo'n keramieken hoofd uit de jaren 70/80 waar je een koptelefoon op kan zetten. Niet zeldaam, prijs: 60 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrYgn9hUxY6PYwzchrAgUDCy7-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN7bMML1Bfi4eBJqq19SkY2Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 20-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Cap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:52:
Ik was vanmiddag even in de Rataplan kringloop in Haarlem. Hierbij even een korte impressie van wat er te krijgen is en wat voor prijzen er gevraagd worden.

De 'platencollectie' heb ik na een vluchtige blik geskipt...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de bak met "nieuw binnengekomen" staan een stuk of 8 platen. Hier staan altijd de meer 'gewilde' :? platen. Deze plaat is ok, wat er achter staat is allemaal bagger.
[Afbeelding]

De prijs van deze plaat...
[Afbeelding]

Dan de hardware. Een scheef staande Medion :X platenspeler met kapotte, loszittende kap en beschadigde naald kost 30 euro.
[Afbeelding]

Nog een gerelateerd dingetje, zo'n keramieken hoofd uit de jaren 70/80 waar je een koptelefoon op kan zetten. Niet zeldaam, prijs: 60 euro.
[Afbeelding]
Dat zijn flinke prijzen voor tweedehandsspullen ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Bij de Rataplan winkels maken ze het vrij bont inderdaad, heel soms kom je wel iets leuks tegen voor een normale prijs. Maar dat is dan omdat de prijzenstickeraar van dienst even een off-day heeft. Of als iets stuk is maar makkelijk te repareren voor iemand met een beetje kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 19:29

D_V

Die platencollectie is helaas wel wat je zo ongeveer bij 99% van alle kringloopwinkels tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Je komt er dan ook voornamelijk om met beetje geluk één of twee albums eruit te halen. Het beste heeft het personeel zelf al thuis in de platenkast gezet. Jij als bezoeker mag het doen met de restjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:50
Toshirou schreef op maandag 21 februari 2022 @ 05:26:
Je komt er dan ook voornamelijk om met beetje geluk één of twee albums eruit te halen. Het beste heeft het personeel zelf al thuis in de platenkast gezet. Jij als bezoeker mag het doen met de restjes.
Ik kan me voorstellen dat het echt mooie spul ook niet snel meer in een kringloop komt. Het komt regelmatig in het nieuws dat platen tegenwoordig geld waard zijn, dus de mensen die mooi spul hebben staan dumpen het dan niet zo snel meer bij een kringloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:49
@Cap Welke Rataplan (Haarlem) was dat? Ik gok die in het centrum.
Nou ja, je ziet wat er rondom Haarlem te vinden is. Het is gewoon niks.
Je kan noppes ook nog eens proberen in de Velserbroek, maar dat is een grotere hoeveelheid van het zelfde. Meerendeels is het van mensen rond de 70-90 waarvan het huis is leeg gehaald.

Meestal is een LP nu 2 euro, en als de hoes goed is, wordt er 5 euro voor gevraagd.
Lijkt het 'modern' dan word er op discogs gekeken, en dan is het raak.
Verzamelaars zijn nu vervangen door Handelaren. Die kom ik dan ook regelmatig tegen, met zelfs specifieke zoeklijsten voor cd's en dvd's.
Het personeel vist er overigens niet naar, het zegt ze helemaal niks. Ze gaan uit van de ' Vinyl Hype ' en ' Het wordt toch ooit wel gekocht '.
Platenspelers worden van het element afgeholpen door bezoekers, vaak alleen maar om te slopen, niet eens om het te verkopen of te gebruiken. Vaak zijn de platenspelers ergens uit een ex-winkel opslag ( bank ) of inderdaad uit een boedel gehaald.
Mensen die van hun platen af willen, bieden ze vaak online aan, of bij de gespecialiseerde zaken, om er nog iets voor terug te krijgen, maar ook omdat ze het de kringloop niet meer gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Naar aanleiding van een post hierboven over een kaduuke 1019 heb ik de mijne maar weer eens aangeslingerd en wat aan de fijnafstelling gepriegeld.
Wat opvallend is bij deze speler is dat de siliconen gedempte armlift niet wordt gebruikt door de automatiek. De snelheid van dalen wordt dus volledig bepaald door de baan in het kurvenrad en de haupthebel. Daar komt nog bij dat de automatiek de arm heel hoog optilt omdat het een wisselaar is en er dus al 5 platen op het plateau kunnen liggen. Dat samen maakt dat het gebruik van de automaat een beetje griezelig is. Oplossing is om de handmatige armlift omhoog te zetten en die naar beneden te doen als de automaat klaar is met zijn kunstje. Dan daalt de arm het laatste stuk mooi rustig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4kV8B2tBXWaEJwPZXLpio1l1HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoCFx7wWhbE8zMekHYQwGdud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:19:
Naar aanleiding van een post hierboven over een kaduuke 1019 heb ik de mijne maar weer eens aangeslingerd en wat aan de fijnafstelling gepriegeld.
Wat opvallend is bij deze speler is dat de siliconen gedempte armlift niet wordt gebruikt door de automatiek. De snelheid van dalen wordt dus volledig bepaald door de baan in het kurvenrad en de haupthebel. Daar komt nog bij dat de automatiek de arm heel hoog optilt omdat het een wisselaar is en er dus al 5 platen op het plateau kunnen liggen. Dat samen maakt dat het gebruik van de automaat een beetje griezelig is.
Klopt, het gaat automatisch nogal lomp. Dat was vrij standaard voor Dual automaten uit die tijd. :P

@Ed.juh centrum inderdaad. Die in Noord zal niet veel beter zijn. Ook Snuffelmug in Schalkwijk, toch een armere wijk, is hetzelfde laken een pak. Over Zolder023 in Zuid hebben we het maar niet eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 21-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Vinyl in de kringloop is een gepasseerd station. Je kunt beter cd’s gaan inslaan en hopen dat die weer populair worden. Goede titels genoeg bij de kringloop voor bijna niks. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk in dit topic.
Net deze gescoord voor een paar euro, geen idee of het was is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jKgWVk9jUBTMNP1Xiz-d0Kejw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFVY9e1V2rBHk81qxB8bAnVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De 7" van Ugly Kid Joe - Everything about you is binnen. Lekker hard op kroegstand in de jukebox. oOo

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 21-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@Cap Ik moest net even op Zolder zijn ( voor een rollator, nog niet voor mij ) en ik dacht, kom, ik kijk even in de platenbak. He, leuk, paar 12 inches uit 'onze' tijd. Huh, 5 euro, hoezo ???
Ik denk, ik vraag het even. Twee hoezen met daarop ' 12 INCH SINGLE ', en het antwoord, nou dat zijn de betere LP's. Dan knik ik maar even vriendelijk, en bedank ze rustig. Ik sla de rest van het assortiment nu ook maar over. Behalve misschien dan maar de CD bak, wellicht zit er nog eens een SACD in ;)
Naar mijn smaak is Zuid-Kennemerland een hopeloos geval voor platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik was een tijdje terug nog bij een kringloop in Uden (schijnt de grootste van Nederland te zijn), daar stond de hele zolder vol met dat soort meuk.

Afbeeldingslocatie: https://kringloop-uden.nl/slir/w1400-q80/images/15012515100138ec19307bd4e74f4d0441ba4ad2c9.jpg

Maar blijkbaar hebben ze af en toe ook beter vinyl. (niet toen ik er was overigens) Dan vind ik de prijzen nog meevallen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6213d8d8b825d/6213d8d8b2dbc-rjdtxjdf.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
@D_V Ok, dat is best wel heeeeeeel veel. Jammer dat Uden te ver weg ligt, in de hoop iets te kunnen vinden. Ik zocht even wat ze daar hebben, en kwam tot de ontdekking dat ze best wel eens wat vinyl terug kunnen geven aan de industrie, of iemand heeft mijn humor ( ik zet alle wim kans altijd voorop ).

LoopKringUden
/kwoot/
Zo is er zelfs een bak vol met de soundtrack van Grease. Het zijn er honderden, genoeg om makkelijk een hele wand mee te bekleden. Een leuke verrassing voor die verstokte Greasefan in je vriendenkring of als aankleding voor een themafeestje?
/end-kwoot/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Na een aantal maanden vertraging eindelijk ook op vinyl, prachtig album van eigen bodem.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/62152a64a6bfb/62152a64a3735-002.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvM_2019
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-06 21:32
Nou… Tijd om Mark Lanegan te draaien mensen… 😢 Toch wel 1 van m’n 3 grote helden (gelukkig regelmatig live zien), samen met David Bowie (helaas nooit live gezien) en Nick Cave (gelukkig wel live gezien en hopelijk nog vaker)…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
En iets totaal anders, maar wel gerelateerd. Bob heeft een bezoek / promo gemaakt voor Green Vinyl Records. Nederlandse platen gieterij, en ja dat is geen fout. Ze spuitgieten de kunststof ipv persen.

Ze beweren goedkoper te kunnen produceren, maar denk niet dat wij dat gaan merken in de eindprijs. Zeker niet bij labels als Universal en Warner die de prijzen op dit moment echt aan het oppompen zijn toch aan het belachelijke toe. Zonder blikken of blozen de verkoopprijs boven de 40 euro zetten voor nieuwe releases, met als verhaal dat de grondstoffen duurder zijn geworden. Zijn ze ook, maar geen 30/35%. Gewoon cashen op de vinyl hype.

anyway, de video dus...

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:16:
En iets totaal anders, maar wel gerelateerd. Bob heeft een bezoek / promo gemaakt voor Green Vinyl Records. Nederlandse platen gieterij, en ja dat is geen fout. Ze spuitgieten de kunststof ipv persen.
Ja heel interessant. Elk alternatief is interessant om te onderzoeken
Maar het is ook al heel vaak langsgekomen.
En wat kan ik zeggen van het filmpje: het zit vol summiere incomplete informatie, erg voorbarige conclusies, en aan die energiebesparing heb ik volgens mij hier al eens gerekend, en wat zij voorspiegelen klopt niet.
Tuurlijk als je de extreemste worst case scenario's neemt, dat de vinylplaat op een pers uit 1948 oid geperst is etc etc kan je het getal wat zij hanteren vast wel rechtrekenen, maar ik ben uitgegaan van wat fabrikanten van moderne persen voorspiegelen.

En ik weet niet of Bob ook daadwerkelijk is gaan luisteren op de manier van het filmpje, maar een conische naald van een dp-300f vind ik niet echt het summum om te gaan testen. Er zijn geavanceerdere elementen zeg maar :+

Ik vraag me ook af waarom ze zo angstvallig de naam van de kunststof die zij gebruiken ontwijken.
Dit is belangrijk omdat een plaat een langdurig product is. Veel platen staan meerdere decennia in een platenkast, dus dat het kuststof stabiel is, is belangrijk. De eigenschappen mogen over een periode van ~50 jaar niet veranderen. Het is niet een plastic bloempotje oid wat je voor een habbekrats nieuw koopt als de oude gebarsten is. Een plaat kost momenteel €35 oid.

Maar ja, ik trek mijn conclusies of iets beter is of niet het liefst pas na objectieve testen en gedegen verslaglegging.

Ik bedoel: spuitgieten is nou niet bepaald nieuw. Dat bestond ook in de jaren 80. of 70, of 60.
Er wordt heel stellig beweerd dat het 1. goedkoper is, 2. milieuvriendelijker (qua materiaal kan, al is PVC bijzonder goed recyclebaar, vrijwel alle regenpijpen en (plastic) rioleringsbuizen zijn van pvc) maar ook energiezuiniger en 3, beter is.
Ik vraag me af, als alles zo geweldig is, waarom ze dan niet in de jaren 70 of 80 met spuitgieten begonnen zijn. Toen speelde geld óók een rol.
En waarom ze er al 7 jaar mee bezig zijn, maar dat het eigenlijk commercieel nog steeds niet toegepast wordt, terwijl er in die tijd al meerdere fabrikanten van persen zijn ontstaan die ook hun eigen pers ontwikkeld hebben en verkopen.

Zo'n filmpje als dit vertelt volgens mij gewoon niet het complete verhaal.

Een interessant vergelijk is bijvoorbeeld de uitspraak van bob's vinyl, dat de plaat uit een spuitgietmal volledig recht is en geen last van warping heeft.
Nu heeft green vinyl records ook een filmpje op hun site staan:

Daar zie je op 0:12 en 3:00 even heel kort zo'n plaat spelen in een shot die van opzij genomen is.
En die plaat die daar draait, is niet bepaald warpvrij.
Misschien hebben ze dat opgelost, maar dat is dus niet een automatische eigenschap van iets wat uit een spuitgietmal komt kennelijk, terwijl dat wel zo wordt voorgedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
mr_petit schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Ja heel interessant. Elk alternatief is interessant om te onderzoeken
Maar het is ook al heel vaak langsgekomen.
En wat kan ik zeggen van het filmpje: het zit vol summiere incomplete informatie, erg voorbarige conclusies, en aan die energiebesparing heb ik volgens mij hier al eens gerekend, en wat zij voorspiegelen klopt niet.
Tuurlijk als je de extreemste worst case scenario's neemt, dat de vinylplaat op een pers uit 1948 oid geperst is etc etc kan je het getal wat zij hanteren vast wel rechtrekenen, maar ik ben uitgegaan van wat fabrikanten van moderne persen voorspiegelen.

En ik weet niet of Bob ook daadwerkelijk is gaan luisteren op de manier van het filmpje, maar een conische naald van een dp-300f vind ik niet echt het summum om te gaan testen. Er zijn geavanceerdere elementen zeg maar :+

Ik vraag me ook af waarom ze zo angstvallig de naam van de kunststof die zij gebruiken ontwijken.

Maar ja, ik trek mijn conclusies of iets beter is of niet het liefst pas na objectieve testen en gedegen verslaglegging.

....

Zo'n filmpje als dit vertelt volgens mij gewoon niet het complete verhaal.
Misschien moet jij jezelf eens uitnodigen bij ze :) Of bij de lokale Fontys, want die schijnen een QC test voor ze te gaan maken. https://fontys.nl/Onderzo...iences/Green-Vinyl-LP.htm

Wat betreft het luisteren met het element. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met wat de gemiddelde consument thuis heeft staan. Niet iedereen neemt de moeite om een speler samen te stellen, alles van a...z door te meten, afstellen en opnieuw te meten en koopt er gewoon één in de winkel en klaar.

Of dat een geschikte test methode is?

Dat hangt denk ik van je test verwachtingen af, als je het puristisch bekijkt, nee dan niet. Als je het bekijkt vanuit realistisch wat de gemiddelde luisteraar thuis heeft staan, dan is het zo gek nog niet.

Materiaal is/was ooit een mix van gerecyclede PET met nog iets. Ze zijn er al een tijdje mee bezig, eerdere versies van het materiaal hadden schijnbaar nogal wat last van slijtage na een keer of 40 afspelen, zelfs op 'normale' spelers en niet alleen op budget keramische naalden meuk.

Edit: wat dus duidelijk is in het filmpje van 5 jaar terug wat jij toevoegde

Ik denk dat ze vooral de uitdaging hebben in de mix van materiaal en slijtage, maar nog meer de door nostalgie gevoede verlatingsangst bij de labels. Vinyl liefhebbers zijn een best lastige doelgroep die best terecht sceptisch tegenover nieuwe materialen en productie methoden staan.

[ Voor 3% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 23-02-2022 17:50 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ben vooral benieuwd naar de background noise die deze gespoten platen hebben. Want als de ruis erger is bij een nieuwe lp met deze methode, dan zal het uiteindelijk nog steeds een proef zijn, maar dan op grote schaal.

En het echte perfectioneren met vallen en opstaan gebeurt. En daar zit denk ik niet een platenlabel, artiest/band als de consument niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Wat betreft het luisteren met het element. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met wat de gemiddelde consument thuis heeft staan. Niet iedereen neemt de moeite om een speler samen te stellen, alles van a...z door te meten, afstellen en opnieuw te meten en koopt er gewoon één in de winkel en klaar.

Of dat een geschikte test methode is?
De doelstelling van de test is om te bepalen welke plaat beter is. Als je apparatuur dan de bepalende factor is, dan moet je toch gaan kijken of je geen betere apparatuur kan krijgen...

En als het gaat om wat de gemiddelde consument thuis heeft staan, dan wordt het nog ingewikkelder. Veel consumenten hebben een goedkope tafel zonder instelbare antiskating. Als het nieuwe kunststof een andere wrijvingscoefficient heeft, dan kan dat problemen veroorzaken.

Ik zie dat record industry ook een partner is. Die zullen toch ook alle dingen weten die wij weten?

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Ik denk dat ze vooral de uitdaging hebben in de mix van materiaal en slijtage, maar nog meer de door nostalgie gevoede verlatingsangst bij de labels. Vinyl liefhebbers zijn een best lastige doelgroep die best terecht sceptisch tegenover nieuwe materialen en productie methoden staan.
Beetje flauw, maar ik geloof hier dus niet zo in. Als jij een productiemethode hebt die EN beter, EN goedkoper EN milieuvriendelijker is, dan zullen vooral de grotere platenlabels dat maar wat graag van je overnemen. Ik denk zelfs dat specifiek de grotere producenten, bv van de platen van pakweg Adele of Justin Bieber juist goed beseffen dat hun doelgroep helemaal niet zo wakker ligt van de productiemethode van hun plaat.

Lijkt me dan eerder een situatie waar platenmaatschappijen deals hebben met grote perserijen, die om welke reden dan ook niet de overstap willen maken naar dit “op alle vlakken superieure” productieproces. Daar zal vast wel een goede reden achter zitten lijkt me zo :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik denk dat het stukje investering voor de grote perserijen wel een dingetje is.
Die hebben rustig 30 persen of meer staan. Allemaal nog spul uit de jaren 70-80.

Zelf verwacht ik ook dat een pers veel goedkoper is (het is een veel simpeler apparaat) dan een spuitgietmachine en ik heb ook het idee dat de technische eisen aan de stamper wel eens lager kunnen zijn (minder dik, makkelijker te monteren etc.)

Vooralsnog krijgen we al 7 jaar niets meer dan zeer summiere informatie en de meest fantastische claims voorgeschoteld in de vorm van korte infomercials.
Die 7 jaar lang zijn ze bezig met een omgebouwde (en dus afgeschreven) laserdiscmachine (want die worden ook niet meer gemaakt). Dus dit is nog allemaal puur om het spuitgietproces voor een plaat onder de knie te krijgen (7 jaar lang). Daarna moet er natuurlijk óók nog een nieuwe machine ontworpen worden met assemblagelijn/organisatie etc etc.
Want ze zeggen dat het proces ook sneller is dan een pers (daar twijfel ik echt aan), maar wat we op het filmpje zien is m.i. zeker niet sneller (de handling van de plaat).
Het persen van een plaat (incl opwarmen en koelen van de pers) duurt ongeveer 22 secondes. Dus ik vraag me af hoeveel ze daarop gaan besparen.

Dus m.i. zijn ze nog steeds heel ver weg van een commerciële implementatie, en als dat al zo lang duurt ben ik bang dat het uiteindelijk toch een stille dood gaat sterven ipv dat het een marktdominantie gaat bereiken.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 24-02-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Soms is het handig om jezelf de vraag te stellen waarom iets nog niet is gedaan of gemaakt :P . Dat geef ik mijn zoon ook mee als hij weer een idee heeft waarmee hij slapend rijk gaat worden. Het gevaar is dat ik met de beste bedoelingen, goede ideeën van hem plat sla, simpelweg omdat ik mijn zoon niet ben. Ik bedenk me opeens dat, als iedereen altijd zo zou reageren, we nog in berenvellen rond zouden rennen, geen elektriciteit zouden hebben en al helemaal nooit van onze passie zouden kunnen genieten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:43:
Ik bedenk me opeens dat, als iedereen altijd zo zou reageren, we nog in berenvellen rond zouden rennen, geen elektriciteit zouden hebben en al helemaal nooit van onze passie zouden kunnen genieten :+ .
Dat weet ik niet.
De meeste wetenschappelijke ontdekkingen zijn toch ook echt door wetenschap tot stand gekomen.

En nogmaals: spuitgieten is niet iets nieuws, dat wordt al 60 jaar oid gedaan, misschien zelfs wel langer.
Ik zie de analogie met berenvellen en slapend rijk worden dan ook niet zo zeer....
Ik zie het eerder als een zeer langlopende oefening, waarbij ik heus wel het idee heb dat het technisch mogelijk is, maar dat ik de beoogde claims die ik ze al 7 jaar zie maken nog niet terug zie.

Laten we het zo zeggen, als het een beursgenoteerd bedrijf was, dan zou ik er niet mijn geld in stoppen.
Maar het zijn een aantal bedrijven gelieerd aan de plasticindustrie waarvan een aantal dit volgens mij meer als een soort van gesubsidieerd half hobbyproject ernaast doen en er tegelijkertijd media aandacht mee trekken. (dit geldt misschien minder voor de initiatiefnemer symcon, die heeft er een groter belang bij lijkt me)

Volgens mij loopt het project uiteindelijk op de subsidie (een dikke 2 miljoen als ik het zo lees)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2022 11:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren gered van de kringloop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PCwGNHl.jpg

Tol Hansse is gewoon lachen.
The Housemartins is mij volledig onbekend, op de naam na dan :+ . Deze ga ik vandaag beluisteren.
Rainman bevat ook allemaal voor mij onbekende muziek. Voelt wel aan alsof het uit twee delen bestaat. Een deel voelt (na één luisterbeurt ;) ) aan als jaren '70. Een ander deel klinkt meer als jaren '80. Niet echt homogeen.
Eric Clapton: heeft geen toelichting nodig.

Alle LP's zijn in meer dan VG+ staat. De hoezen zien er ook nog prima uit.
Ze zijn net gewassen, net als de eerste zet LP's van mijn Jimi Hendrix box.
Straks de rest van de LP's uit die box ook wassen en er later vandaag heerlijk van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:41:

The Housemartins is mij volledig onbekend, op de naam na dan :+ . Deze ga ik vandaag beluisteren.
Op zich wel redelijk bekend hoor (ik heb die plaat ook).
Met name omdat Norman Cook er in speelde. Die werd later Fatboy Slim, met veel succes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
Vandaag beetje impulsief een Okki Nokki gekocht bij Concerto. Ze moesten de hele winkel overhoop halen om degene die ze volgens de administratie in voorraad hadden te vinden dus dat duurde wel even. De nieuwe Morcheeba lp die ik inmiddels had gevonden kreeg ik gratis mee, erg aardig. De prijs was gelijk aan alle webshops. Inmiddels wat platen schoongemaakt, dat is een stuk handiger dan de knosti. Ook 10x zo duur natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWMGR7Ple0f_JXzOO2DmoqEBNeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6qHNHvJbm0PpVphAvPLKmXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pepM_hGAyVXnrE1ZiFLLUWGSU0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCbU2Cabs0Kcv51LrwMGdsdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gister naar de platenbeurs XXXL in Zwolle geweest. Ik moet zeggen dat ik met gevulde tassen maar tevens een geslonken portemonnee de deur uit liep :+ . Veel albums gehaald, niks vooraf gepland maar gewoon impulsief de bakken doorgelopen.

Mijn aanwisten:
- Horace Silver - Horace-scope (Japanse KING versie, Blue Note)
- Stan Getz & Cal Tjader
- Alter Bridge - The Last Hero
- Ben Webster meets Oscar Peterson
- Milt Jackson and the Monty Alexander trio - Soul Fusion
- Gerry Mulligan - Relax!
- The Dave Brubeck Quartet - Angel Eyes
- The Dave Brubeck Quartet - Jazz at the College of the Pacific
- The Dave Brubeck Quartet - Time Further Out
- McCoy Tyner trio with Roy Hanes and Henry Grimes - Reaching Fourth
- Charlie Haden - Liberation Music Orchestra
- Count Basie and his orchestra with Neal Hefti - The Atomic Mr. Basie
- Norah Jones - Day Breaks
- John Coltrane - The Paris Concert
- Reuben Wilson - Blue Mode

Al met al, een geslaagde dag kan ik zeggen. Nu op naar de MEGA Cd & Platenbeurs in April _/-\o_
Alle platen zijn optisch in een perfecte staat, nu binnenkort even alles schoonmaken voordat ik ervan kan gaan genieten!

[ Voor 5% gewijzigd door Toshirou op 28-02-2022 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:10
Heb er ongeveer 3 maand op moeten wachten maar mijn Linn LP12 Majik is gearriveerd bij de dealer. Tafel is inmiddels opgebouwd. Morgen even kijken of we een afspraak kunnen maken om hem af te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Toshirou wat was de gemiddelde plaat prijs ongeveer? Ik probeer in te schatten als zo’n beurs nog een beetje de moeite is.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat verschilt enorm, gemiddeld waren de prijzen €7/10,- en verkeren in een vg+ tot -m staat. Het is een kwestie van goed kijken en zelf beoordelen of het de aankoop waard is, gezien je de plaat zelf ter plekken kan beslissen.

Ik heb al een paar meegemaakt dat bij de eerste kraam er één lag in een VG staat en verderop dezelfde plaat in VG+ of zelfs near mint en die laatste met nog een lagere prijs.

Dus ga er van uit dat je kan uitgaan van €7 tot gemiddeld 20,-. Of een €2,- uit de budget bakken... maar daar wil je denk ik niet kijken. 😂

Al zijn de exclusieve import albums uit Japan wel rond €30 tot 80,-.

[ Voor 9% gewijzigd door Toshirou op 02-03-2022 06:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Yalopa schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 04:42:
@Toshirou wat was de gemiddelde plaat prijs ongeveer? Ik probeer in te schatten als zo’n beurs nog een beetje de moeite is.
Volgens mij is er komende zaterdag een beurs in Ahoy en een in Vlaardingen. Die laatste is veel kleiner van opzet. Ik heb zo maar een vermoeden dat de prijzen daar iets lager zullen liggen. En ik heb nog steeds geen glazen bol :+ . Het gaat helemaal nergens meer over. Gelukkig heb ik mijn verzameling de afgelopen jaren lekker uit kunnen breiden voor enigszins redelijke prijzen. Als ik alles van Abba tot ZZ Top zou willen luisteren, ben ik wel een poosje bezig :P .

Trouwens, ik denk dat ik me weer een poosje ga richten op het luisteren naar alle LP's die ik de afgelopen maanden heb gekocht. Ik ben misschien een beetje doorgeslagen in het kopen 8) . Maar er is ook zoveel goede muziek op LP. Misschien is het een typisch gevalletje FOMO, want ook bij de stijgende prijzen bekruipt mij regelmatig het nu-of-nooit-gevoel. En eerlijk is eerlijk, dat was wel de reden dat ik laatst de Jimi Hendrix box kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gelukkig heb ik bij Amazon Duitsland gelukkig nog geen stijgende prijzen opgemerkt. Tot vanmorgen waren de prijzen nog normaal, tenminste voor de nieuwe Blue Note Classic en Tone Poet releases. Dus weer even de nieuwe pre-orders gedaan ;).

Maar de laatste tijd koop ik geregeld op Marktplaats albums en heb daar toch al wat leuke zeldzamere albums in VG+ gehaald. Maar ik denk zelf dit ook met het genre heeft te maken, Jazz wordt in mijn ervaring toch meer door de liefhebber geluisterd in tegenstelling tot een gangbaar pop album. Die zullen toch wat wilder behandeld worden.

Nu haal ik echt nooit popmuziek, dus corrigeer mij als ik het niet goed heb. Maar dat is wel vaak mijn impressie als ik zo tweedehands popmuziek op beurzen of vlooienmarkten tegenkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsvdw
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-02-2024
Dag iedereen! Ik had hier vorige keer advies gevraagd over een hele set, maar weet nu iets beter waarnaar ik op zoek ben :)

Voor een budget van ±€2.000 wil ik een platenspeler aanschaffen (draaitafel + element en eventueel phono preamp). Dit mag zowel eerste als tweedehands zijn, suggesties zijn altijd welkom! ;p

Ik ben zelf het meest fan van Micro Seiki draaitafels of iets wat daar op lijkt. Ik vind het klassieke design met hout iets wat in mijn huis past, en de kwaliteit is over het algemeen hoog geloof ik. Een mooie Thorens zou ik ook overwegen. Dit wordt mijn eerste eigen tafel (m'n huisgenoot heeft er een) en ik wil het eigenlijk gelijk een aanschaf voor het leven maken.

Ik denk dus dat functionaliteit ook belangrijk is. Ik heb liever geen draaitafel met zeldzame reserve onderdelen of eentje die om de haverklap opgeknapt of aangepast moet worden... Ik denk dat ik het budget onderverdeel in ±1.5k voor de draaitafel en 500 voor het element!

Mochten jullie iets lang zien komen wat scherp geprijsd is, of zelf niet iets in de aanbieding hebben wat bij mijn condities past, dan hoor ik het graag! :)

groetjessss

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Faxe
De Linn LP 12 is vanmiddag afgeleverd door de dealer. Speler klinkt prachtig. Ongeveer 40 jaar nadat ik mijn eerste draaitafel gekocht heb is dit de tweede en waarschijnlijk ook de laatste.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p273120821-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p346993272-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p389456652-3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Faxe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:51:
Ongeveer 40 jaar nadat ik mijn eerste draaitafel gekocht heb is dit de tweede en waarschijnlijk ook de laatste.
– wat bij iedereen dan natuurlijk wel meteen de vraag doet rijzen: wát zou zijn eerste setup geweest zijn…?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pman63
Ik vind persoonlijk die aan/uit knop dan weer echt iets van dat had wel wat subtieler of mooier gemogen, zeker als je weet wat het geheel mag kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja, dat is typisch Linn... ;) En verder blijft het natuurlijk niet geheel toevallig heel veel Thorens ademen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 03-03-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thijsvdw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:31:
Dag iedereen! Ik had hier vorige keer advies gevraagd over een hele set, maar weet nu iets beter waarnaar ik op zoek ben :)
Misschien moet je ook even aangeven wat je op dit moment al op het oog hebt, en vragen of mensen daarbij bijzonderheden zien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:50:
En verder blijft het natuurlijk niet geheel toevallig heel veel Thorens ademen.
Het is nu kennelijk Thorens bij het inademen en Clearaudio bij het uitademen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
jbtroost schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:41:
[...]

– wat bij iedereen dan natuurlijk wel meteen de vraag doet rijzen: wát zou zijn eerste setup geweest zijn…?
Een Technics SL BD3.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2773204305-3.jpg

Zo kwam hij een tijdje terug achter het knieschot vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Faxe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Een Technics SL BD3.

[Afbeelding]

Zo kwam hij een tijdje terug achter het knieschot vandaan.
Zo, dat zijn wel twee totaal verschillende werelden :P .
Je nieuwe setup zal ongetwijfeld niet alleen een genot zijn om naar te luisteren, maar is wat mij betreft ook een genot voor het oog. En ja, ik ben een Thorens-adept, dus dat verklaart wel iets ;) . Mooi spul!

Postte ik laatst dat ik maar eens tijd moet nemen om te luisteren in plaats van te kopen, zag ik in een kringloop de volgende twee boxen staan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dl1rINzl.jpg

Niet dat ik een kenner van opera, operette of welke andere klassieke muziek dan ook, ben. Maar deze klassieker van Verdi is optisch in NM-staat inclusief een boekwerk met alle teksten en veel achtergrondinformatie, kon ik echt niet laten liggen. Wat de kwaliteit betreft, zal het ook wel goed zitten, kijkend naar het label.

Van Fats Domino had ik nog helemaal geen enkel album. Dus ook die kon ik niet laten liggen. Ondanks de titel 'Greatest Hits' is het een box met 3 reguliere LP's. Dat zijn dan "A Whole Lotta Love!", "Sleeping On The Job" en "Jambalaya". Trouwens, ook deze LP's zijn in NM-staat. Bevalt de muziek niet, dan hebben we altijd nog MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Vintage1967 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Zo, dat zijn wel twee totaal verschillende werelden :P .
Je nieuwe setup zal ongetwijfeld niet alleen een genot zijn om naar te luisteren, maar is wat mij betreft ook een genot voor het oog. En ja, ik ben een Thorens-adept, dus dat verklaart wel iets ;) . Mooi spul!
Het klinkt inderdaad prachtig. Optisch spreekt vooral het tijdloze me aan. De LP12 is dit jaar 50 jaar in productie en ziet er nog vrijwel hetzelfde uit. Ik heb een aantal platen die op mijn oude Technics tafel minder goed klonken. Die klinken nu ook goed. Dit ligt denk ik vooral aan de afstelling. Had van de oude technics wel de naald vervangen en de naalddruk opnieuw afgesteld maar denk het element niet helemaal meer goed was afgesteld.

Thorens maakt ook mooie tafels. Oude tafels vind ik mooi om naar te kijken maar heb zelf liever een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.xingosoftware.com/hifi/images/fetch/dpr_2,w_755/https%3A%2F%2Fhifi.nl%2Fgfx%2F20201111205508_2020-11-11_Thorens_TD_124_DD_03_%281600x1100%29.jpg

Wat gebruiken jullie trouwens om de naald schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nou, ik dacht altijd dat er alleen oude meuk in de vinylbakken van de kringloop lag, maar gisteren zag ik deze liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd-HBEQYZ3qvl_M5-o4e7DsNqG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCqDwNP2gBBlcsohAJMmcYsN.jpg?f=fotoalbum_large
Het moest wel €17,50 kosten, maar gezien de huidige prijzen (30+) is dat niet veel voor een recente release (op dubbel LP nog wel). Ik heb m wel laten liggen, de nummers die er op staan had ik al op LP of spraken me niet aan. Hij ligt bij Kringloopwinkel Alkmaar, mocht iemand anders geinteresseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 10:03
Thijsvdw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:31:

Voor een budget van ±€2.000 wil ik een platenspeler aanschaffen (draaitafel + element en eventueel phono preamp). Dit mag zowel eerste als tweedehands zijn, suggesties zijn altijd welkom! ;p

Ik ben zelf het meest fan van Micro Seiki draaitafels of iets wat daar op lijkt. Ik vind het klassieke design met hout iets wat in mijn huis past, en de kwaliteit is over het algemeen hoog geloof ik. Een mooie Thorens zou ik ook overwegen. Dit wordt mijn eerste eigen tafel (m'n huisgenoot heeft er een) en ik wil het eigenlijk gelijk een aanschaf voor het leven maken.

Ik denk dus dat functionaliteit ook belangrijk is. Ik heb liever geen draaitafel met zeldzame reserve onderdelen of eentje die om de haverklap opgeknapt of aangepast moet worden... Ik denk dat ik het budget onderverdeel in ±1.5k voor de draaitafel en 500 voor het element!

Mochten jullie iets lang zien komen wat scherp geprijsd is, of zelf niet iets in de aanbieding hebben wat bij mijn condities past, dan hoor ik het graag! :)

groetjessss
Als je voor nieuw wilt gaan en direct-drive, Technics SL1200/1210GR in combinatie met een Ortofon 2M Black. Zul je geen spijt van krijgen (draai zelf met deze combinatie). Onderhoud is laag en zeer makkelijk af te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17
Dat is nou niet een typisch voorbeeld van een klassiek design met hout…
Er staan een paar mooie Micro Seiki’s op marktplaats die weer geheel als nieuw zijn met nieuw fineer en een nieuwe kap. Ik ben zelf op dit moment bezig met onderhoud aan een DD-40 die nog origineel is, maar wel als nieuw.

[ Voor 60% gewijzigd door coinman63 op 05-03-2022 11:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pman63
kozue schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:41:
Nou, ik dacht altijd dat er alleen oude meuk in de vinylbakken van de kringloop lag, maar gisteren zag ik deze liggen:
[Afbeelding]
Het moest wel €17,50 kosten, maar gezien de huidige prijzen (30+) is dat niet veel voor een recente release (op dubbel LP nog wel). Ik heb m wel laten liggen, de nummers die er op staan had ik al op LP of spraken me niet aan. Hij ligt bij Kringloopwinkel Alkmaar, mocht iemand anders geinteresseerd zijn.
Toch knap dat ze 1000 nummers op 2 platen hebben weten te persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:02:
Dat is nou niet een typisch voorbeeld van een klassiek design met hout…
Er staan een paar mooie Micro Seiki’s op marktplaats die weer geheel als nieuw zijn met nieuw fineer en een nieuwe kap. Ik ben zelf op dit moment bezig met onderhoud aan een DD-40 die nog origineel is, maar wel als nieuw.
Het is wel opvallend hoe vaak dingen op marktplaats 'als nieuw' genoemd worden, dat dan weer wel. Bij 'als nieuw' komt bij mij persoonlijk meer kijken dan anderen blijkbaar vaak denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faxe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Wat gebruiken jullie trouwens om de naald schoon te maken?
Afbeeldingslocatie: http://www.analogis.eu/images/6087-ausgeschnitten%20Kopie.jpg

Analogis stylus brush (wordt ook door andere merken verkocht). Ongeveer om de LP.
Zonder alcohol of andere oplosmiddelen.

Voor het evt schoonmaken van cantilever, suspensie of behuizing gebruik ik een denon borsteltje. Die zijn superzacht.
Wederom zonder enige oplos/schoonmaakmiddelen.
Maar die gebruik ik alleen als ik een heel oud element ergens vandaan haal waar ik foto's oid van wil maken.

Pagina: 1 ... 5 ... 66 Laatste