Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 22:39
mr_petit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Ultrasoon is ook interessant, maar staat in de kinderschoenen. Ook heb ik het idee dat ultrasoon pas echt goed werkt na een normale wasbeurt en er is natuurlijk droogtijd.
Ik heb onlangs mijn collectie oude en nieuwe platen een ultrasone beurt (6L bak met een Ali-Express apparaatje) gegeven en wat me opviel was dat vooral de tikken en kraken weg waren of een stuk minder. Om de platen te laten drogen heb ik gewoon het knosti rek gebruikt, tegen de tijd dat je rek vol is is de eerste al weer droog dus je kan redelijk doorwerken. Op slechts een paar platen heb ik last gehad van wat vocht. Door de combi van demi, IPA en wetting agent liep het dus niet door op de plek waar de plaat niet in contact met de vloeistof kwam. Dat was in het begin wel een beetje een raar gezicht.
De platen waar dat wel gebeurde waren LP's die eigenlijk te lang waren en waarbij de uitloopgroef dus bijna in het label zat. (Die zijn dus daar ook iets minder schoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:18
mr_petit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:59:
[...]

......

Bij mijn knosti beginnen de borstels ook hun haren te verliezen (is na ~600 platen)

....
Dat heb ik nog niet met mijn 374 platen, maar die haren worden zo vies bruin. Moet/kan je die vervangen bij de Knosti?

En ja, bij mij is de "schroefdraad" van die klem ook stuk, dus moet soms beetje helpen bij ronddraaien, bij elkaar duwen.

Labels nooit problemen mee trouwens. De tijd die nodig is om de LP droog te krijgen is eerder een probleem. Je moet toch wat geduld hebben. Ik draai na het wassen de LPs heel snel rond, zodat grootste deel vocht al weg is, boven de wasbak. En dan rustig drogen (qua gevoel lang) en vervolgens laatste restje vocht onder, waar de plaat op het wasrek droogt, voorzichtig wegvegen.

Het is wel mindfull bezigheid, fijn Zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:18
....en na het wegvegen van laatste restje, "wapper" ik nog een beetje met de LP voor echt allerlaatste minivocht weg te krijgen (is fijn geluid ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pman63 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb onlangs mijn collectie oude en nieuwe platen een ultrasone beurt (6L bak met een Ali-Express apparaatje)
Welk apparaatje van alie heb je precies?

Er zijn er onderhand best wel veel verschillende uitvoeringen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
mr_petit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Welk apparaatje van alie heb je precies?

Er zijn er onderhand best wel veel verschillende uitvoeringen.
Deze:
https://www.aliexpress.co...269583.0.0.45232cfcVSvRej
De voeding is helaas een Amerikaanse maar met de juiste adapter doet die het hier ook.
Je moet er daarnaast ook nog voor zorgen dat je een Ultrasoonbak hebt van 6 liter (anders passen de platen niet) waarbij de rand niet te breed is en in mijn geval een stukje rubber om ervoor te zorgen dat het een beetje horizontaal en verticaal uitgelijnd is. (tussen uitsparing in motor en bak) Bak komt overigens van HBM (de 6,5 liter variant)
Ik verving het mengsel als ik zo'n 100 platen schoon had of als het wel erg geel geworden was. Dus zoek ook nog even een adres voor goedkope bio-ethanol op. (5 liter Demi water (kruidvat) 1 liter alcohol en wat wetting agent) recepten bij http://www.mh-audio.nl/Library/Vinyl/CF.html

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 22:42
Vroegûh, eind jaren 70, begin jaren 80 in mijn geval, had ik ook een Knosti. Etiket werd inderdaad nat en het wachten tot de platen droog waren duurde erg lang, waarbij je er ook weer voor moest waken dat er stof op kwam, of erger dat 1 van je kostbare platen het droogrekje afdonderde (dat rekje is niet heel stabiel).

Ik vind een Okki Nokki helemaal geweldig, maar kan de uitgave voor het beperkt aantal platen dat ik heb niet verantwoorden. Vandaar dat ik zelf aan het knutselen ben geslagen. Ik heb een overgebleven draaitafelplateau met subplatter (van een Rega RP1) op een houten stellage gemonteerd en daar siliconen 'bumpertjes' op geplakt. Ik heb in een smalle zuigmond van mijn bouwstofzuiger een snee gefreesd/gezaagd en daar aan beide zijden originele velvet strips van Okki Nokki geplakt. Ik heb ook een originele geitenharen borstel van Okki Nokki gekocht voor het inborstelen van de vloeistof die ik zelf maak, volgens de bekende receptuur (IPA, demiwater en surfactant). Een injectiespuit met schuine mond gebruik ik om de vloeistof op de plaat te brengen. Daarna inborstelen en afzuigen met de homemade zuigmond aangesloten op mijn bouwstofzuiger. (Ziet er erg raar uit als er iemand binnen zou komen wandelen ;-) Werkt geweldig tegen erg lage kosten (enkele tientjes tegenover ruim 500 euro voor het origineel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8xqlWfO1kK0EK0bstqodXaEczs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LoKwlfKngL9pRTgh3rrc9R9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xsqA3pUfw43FRex1wEZ-2heYTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnPyTjXH1YTAnYnSyPLw9eds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
En zoals beloofd ook weer een paar nieuwe needle-drops. 3 elementen dit keer, waaronder weer de Hana EL en de Audio Technica VM95ML. De derde is een verrassing en ik laat nog in het midden welke dat is. Ik heb nog een variatie toegevoegd die ik later zal onthullen. (dit alles niet bedoeld om jullie als luisteraars erin te luizen, maar om de daadwerkelijke omstandigheden hier te illustreren - wordt later wel duidelijk). Het zijn wel alledrie pure, onbewerkte opnamen, op het op gelijk level brengen na.

Ik ben overigens onder de indruk van de analyses die gemaakt worden.

Allereerst het laatste nummer van kant 1 van Déjà Vu van CSN&Y:
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_3.wav?dl=0

Dan het laatste nummer van kant 1 van Ella and Louis:
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_3.wav?dl=0

In de volgorde zet wat meer variatie dit keer en die is ook niet gelijk aan de eerdere fragmenten.
Later vanavond morgen zal ik de uitslag van de eerste reeks fragmenten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 06-02-2022 23:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik dacht... laat ik ook maar eens een foto van potjes maken ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/crkPWdv/wetting.jpg

Gezien het batchnummer is mijn potje wel een stukje ouder :)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
En die lui bij Airproducts vragen zich maar af hoe het komt dat hun samples zo populair zijn 😄
Mijn flesje is overigens ook al sinds juni 2013 over de datum, maar werkt nog prima.

[ Voor 30% gewijzigd door coinman63 op 06-02-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:31:
En die lui bij Airproducts vragen zich maar af hoe het komt dat hun samples zo populair zijn 😄
Mijn flesje is overigens ook al sinds juni 2013 over de datum, maar werkt nog prima.
geven ze nog steeds die free samples weg?
Ik geloof dat ik 2x een aantal verschillende soorten besteld heb om te testen, en die werden dan ook gratis opgestuurd.
Dat was nog eens service, alles voor nop :D

Dat was denk ik rond 2005 dat ik met die zooi begon te experimenteren.
Allemaal reageerbuisjes en een aantal precisiepipetjes...
Wat ik deed was steeds van een bepaald mengselconcentraat een afgemeten druppel op een plaat leggen en dan na een bepaalde tijd meten over welke afstand ze door de groef getrokken waren.
En als het helemaal opgedroogd was ook kijken of er residu te zien/voelen was.

Surfynol 104PA en surfynol psa336 waren het beste. Maar die werken wel anders (en het zijn ook iets andere stoffen): surfynol psa336 is een geëtoxyleerde variant van surfynol 104PA om de wetting agent goed oplosbaar in water te maken. Surfynol 104PA is dus goed oplosbaar in alcoholen (het is ook een ipa oplossing).
De ene wetting agent werkt dus vanuit het water, de andere vanuit de alcohol.

Ik had natuurlijk ook het druppeltje dreft getest. Die was veruit de slechtste; liet ook zichtbaar residu achter. In afwasmiddel zitten glansmiddelen en dat zijn vaak zouten. Je zag echt zo'n regenboog/iriserende neerslag.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Net nog twee flesjes besteld via coatino.com. Zou het ook niet erg vinden om er een paar euro voor te betalen, maar gratis is altijd beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat voor lulverhaal heb je opgehangen aan de vraag voor welk doel je de samples wil gebruiken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Niks, je vinkt gewoon wat vinkjes aan waar je het voor wil gebruiken (other) en welk doel (try new formula). Gewoon eerlijk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb de samples van Fitzgerald&Armstrong beluisterd
spoiler:
ja dit is wel even andere koek. Echt mega veel oversturing/trackingproblemen bij de S klanken.
Ik vraag me af of dat in de plaat zit of niet.
Ik hoor nu ook het verschil in stereo/middenbalans waar @cap het over had.
Ik heb het idee dat file 2 de AT-vm95ml is, omdat ik een brom hoor en MM elementen brommen sneller dan MC's. Alleen heb ik het idee dat bij file 2 het stereobeeld meer naar links zit (ik geloof dat Cap zei meer naar rechts?). Of het is omgekeerd en je Hana bromt. Dat zou niet goed zijn.
Die brom kan ook komen doordat bij de MM de + op - zit en vice versa (dus rood op groen en wit op blauw)
Ook dat zorgt (kan) voor extra brom.
Of zitten de elementen op verschillende tafels? En ook een andere phonopre? Dat zou mijn inschatting zijn. Dat kan ook wel eens voor andere inconsistenties zorgen. Ik heb het idee dat hier meer verschillen tussen file 1 en 2 zitten dan voorgaande samples, vermoedelijk door andere apparatuur.
In ieder geval heeft file 1 mijn voorkeur. zowel vanwege de brom als vanwege dat ik alles net wat beter rondom het midden vindt zitten. Ook hoor ik op bepaalde stukjes dat file 2 wat rommel in de groef oppikt en file 1 dat niet doet. Kan het zijn dat file 2 eerst opgenomen is en daarna file 1?
Voor de rest vind ik het weer heel close.
File 3 lijkt mij bewerkt met software, een soort De-esser. Dat is volgens mij gedaan op basis van file 1 en niet file 2 zo te horen.

Morgen (denk ik) of vanavond laat luister ik de andere files

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:03:
En wat voor lulverhaal heb je opgehangen aan de vraag voor welk doel je de samples wil gebruiken? :P
Ik heb gewoon gezegd dat ik een schoonmaakvloeistof voor vinyl aan het ontwikkelen was en verschillende surfactants wou testen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:57:

Allereerst het laatste nummer van kant 1 van Déjà Vu van CSN&Y:
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...Woodstock_file_3.wav?dl=0

Dan het laatste nummer van kant 1 van Ella and Louis:
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Tenderly_file_3.wav?dl=0

In de volgorde zet wat meer variatie dit keer en die is ook niet gelijk aan de eerdere fragmenten.
Later vanavond zal ik de uitslag van de eerste reeks fragmenten geven.
Hierbij mijn luistercommentaar op deze samples, in een spoiler. :)

spoiler:
Bij de vorige samples zat telkens het stereobeeld van het element in opname 1 meer naar links en had het iets meer hoog > 2000 Hz. Laat ik dat element vanaf nu element A noemen. en het element in opname 2 element B. :) Ik prefereerde bij de vorige samples element B licht.

Nu lijken de elementen in de Woodstock samples omgedraaid, dus element B de 1e en element A de 2e opname. Want in dit geval heeft opname 2 heeft de balans juist meer naar links en ietsjepietsje meer hoog. Ik vermoed obv de optelsom van de verschillende samples nu dat de kanaalbalans van element B de meer correcte is. Door het te weinig ‘rechts’ van opname 2 / element A klinkt deze kaler dan element B in opname 1. Ik prefereer bij deze samples element B (opname 1) nu duidelijker dan bij de vorige samples. In de Woodstock vocals is misschien ook ietsje minder vervorming aanwezig bij opname 1 dan bij opname 2. Maar clean is deze opname sowieso niet, veel vervorming. :)
Opname 3 van Woodstock lijkt hetzelfde element als opname 1, element B dus. Maar dan misschien met een andere phono pre of andere phono pre instelling / kabel? Of een digitaal filter er overheen?

Voor de Tenderly samples geldt eigenlijk hetzelfde. Opname 1 en 3 is weer element B en opname 2 is element A. De vervorming bij de trompet is niet van de lucht, je hoort echt de rafels al bij de eerste noten, met pieken op 3 tot 4 seconden en op 8 seconden. Maar wederom is element B (opname 1) beter dan element A.Bij element A / opname 2 hoor ik bij een trompet uithaal en gezongen S-klanken meer 'gruis', de typische vervorming die je hoort bij tracking problemen. Dit hoor hoor je in opname 2 met name in het rechter kanaal. Element A weet dat wat vaker te onderdrukken. Naalddruk en vuil kunnen hier eventueel een rol spelen maar ook niet te vermijden zaken als de naaldvorm en niet te vergeten de persing en slijtage. In ieder geval, ook hier zeg ik dat de belangrijkste winst in ambiance en volheid van het geluid wordt behaald doordat de kanaalbalans bij element B / opname 1 de meer correcte lijkt. Bij element A / opname 2 lijkt rechts gewoon iets te zacht..
Ook hier lijkt opname 3 hetzelfde element als opname 1, met hetzelfde ‘truukje’ :? ;) als in de Woodstock sample.

Ook deze opname is natuurlijk bepaald niet clean, met name de S-en in de mannelijke zang zijn echt een en al vervorming. :P

In de opnames zelf (master tape) zit het niet, tenzij het er magisch uit verwijderd is, dat hoor je aan YouTube: Ella and Louis Tenderly

Verder hoor ik bij opname 2 / element A in het Tenderly fragment in de stille passages links een zachte brom. Het is op dit niveau niet storend, maar bij stille passages wel hoorbaar.

Anyway, in deze toestand (afstelling, slijtage etc) element B (opname 2 eerste series fragmenten uit je eerdere post, opname 1 tweede series fragmenten uit deze post) 'for the win'. :) Maar het is niet dat het een groot verschil is. Bij een gemiddelde sessie luisteren op mijn speakers in de woonkamer zou ik het waarschijnlijk niet opgemerkt hebben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is wel stil hier met het luisteren. Zou men hier niet van muziek houden? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb het woodstock sample ook beluisterd:
spoiler:
Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de tenderly sample.
Sample 3 lijkt mij wederom iets met een de-esser of zoiets bewerkt. Bij Tenderly was dat nog enigzins positief vanwege de extreme oversturing van de s klanken van armstrong. Daarbij worden een paar oversturingen daadwerkelijk verminderd of weggehaald. Ik vraag me nog steeds af of dat een trackingprobleem is, of dat het in de plaat zit. Dus niet de opname, maar dat de snijbeitel bij het snijden eea niet meer kon volgen.
Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat er zo'n extreem verschil zit tussen de snijprestaties van de beitel en de aftastprestaties van toch 2 behoorlijke elementen (die at-vm95ml hoort toch met 2 vingers in z'n neus 90µm te kunnen tracken).
Maar goed, die de-esser (of wat het ook maar is): op woodstock heeft het geen toegevoegde waarde en haalt juist de paar hoge frequentie transienten die er nog zijn weg. Deze sample klinkt dus minder dan sample 1.
Voor de rest: ook hier gaat mijn voorkeur uit naar sample 1 tov. sample 2. Hier klinken de paar bekkens die er zijn (en een transient hebben) toch wat helderder.
Wat dat betreft zou ik verwachten dat sample 1 de at-vm95ml is, maar ik kan de brom in sample 2 dan niet echt verklaren.
Dus ik heb wel het idee dat er dingen veranderd zijn tov. de vorige samplesets.
Ik denk dat er ergens een andere phonopre, of tafel (of beide) gebruikt is. Dat zou voor de brom kunnen verklaren op de HOMC al zou dat toch niet zo netjes zijn.
Maar om echt de karakteristieken van verschil in tafel of phonopre te beoordelen moet je natuurlijk 2x hetzelfde nummer naast elkaar horen.
Hoe dan ook, in de vorige samplesets prefereerde ik steeds opname 2 en in deze sampleset steeds opname 1, ongeacht welk element daarbij hoort :)

hmm, ik zie dat ik per nummer incl het posten toch ca, 30-45 min aan het luisteren ben, steeds heen en weer schakelend tussen de samples, en terugskippen of ik bepaalde details nou wel of niet heb gehoord.
Dat geeft natuurlijk wel aan dat de verschillen niet zo heel erg groot zijn (behalve sample 3 steeds natuurlijk, die hoor je zo; het gaat steeds om verschillen tussen sample 1 en 2).
Zowel de trackingprestaties als het algehele klankkarakter van beide elementen zijn erg gelijk, in mijn oren althans, dus de voorkeur die er is, is er alleen na erg aandachtig luisteren.
Ik denk zelf dat beide elementen wellicht ook betrekkelijk weinig speeluren hebben. (van die Hana spreekt dat natuurlijk voor zich)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
Zoals beloofd de onthulling van de needle-drops eerste reeks. Ik zet de tekst in een spoiler, zodat tweakers die nog willen luisteren dat kunnen doen. Ik waardeer overigens erg de moeite die hier door jullie ingestoken wordt. Ik begrijp dat het goed luisteren en daarover iets schrijven echt behoorlijk wat tijd kost.

spoiler:
Eerste reeks (Traces, Blues Stay Away from Me en Songbird)
De eerste opname is steeds mijn nieuwe Hana EL gemonteerd op mijn Micro Seiki DD35, via mijn eveneens nieuwe IFI Zen phono voorversterker (stand MC LO) naar mijn Sound Devices MixPre-D USB-interface.

De tweede opname is steeds mijn (ook nieuwe) AT VM95ML, ook op de Micro Seiki en via de IFI Zen phono in de stand MM.

Ik vind het knap dat @mr_petit en @Cap het verschil horen en zelfs het juiste element kunnen identificeren.
Ik heb alles direct, zonder bewerking opgenomen, behalve het gelijk trekken van de levels en het begin en eind juist knippen via Adobe Audition. Wat @mr_petit hoorde wat betreft niveauvariatie in Songbird bij opname 2 ligt aan het feit dat ik tijdens de opname zag dat de gainknop op de MixPre niet gelijk stond. Ik had eigenlijk een nieuwe opname moeten maken, maar was daarvoor te lui.

Opname 3 van Songbird komt van CD en is in mijn oren veel slechter dan de andere twee.

Ik moet wel bekennen dat ik met deze twee platen de beste opnames/persingen uit mijn collectie heb gepakt. Vandaar dat voor de tweede reeks opnamen juist de meest lastige en oude heb genomen.

Ik zal later de details daarvan geven (welke opname, welk element), maar wel al de extra variabelen benoemen. Ik heb voor de reeks met opnamen van Déjà Vu en Ella and Louis twee elementen (eigenlijk twee naalden op hetzelfde element) AT VM95e en AT VM95ML gemonteerd op mijn Technics SL1401 en via mijn Cambridge Audio 540P voorversterker opgenomen en de Hana EL op mijn Micro Seiki via de IFI Zen phono. De Cambridge Audio heb ik wel voorzien van Burr Brown OPA637 OpAmps.

De extreme sibilance en vervorming van de trompet bij de opname/persing van Ella and Louis zit volgens mij echt in de plaat. De eerdere opnamen laten duidelijk horen dat geen van de elementen daar in mijn opstelling moeite mee heeft. Ik hoor het ook niet bij andere platen. Ook mijn vorige platenspeler (zwaar geupgrade Rega RP3 met Ortofon 2M Bronze) liet hetzelfde horen. Wellicht een idee om deze plaat door @Cap of @mr_petit via hun installatie op te laten nemen - geen idee of ze in de buurt wonen (Rotterdam).

Dan nog even over de opmerking van @Cap dat hij zich niet kon voorstellen dat ik een hemelsbreed verschil hoorde na aanschaf van mijn Hana EL. Ik moet bekennen dat ik appels en peren met elkaar vergeleek, immers ongeveer tegelijkertijd heb ik zowel voorversterker als speakers vernieuwd. Ik vind zowel de AT VM95ML als de Hana EL fantastisch en ben dan ook zeer tevreden met mijn huidige opstelling. Ik moet daarnaast ook zeggen dat ik de spotgoedkope VM95E die ik ook onlangs gekocht heb ook erg goed vind en zeker voor het geld een nobrainer. Beter dan de elementen die ik aantrof in platenspelers die ik kocht en op heb geknapt zoals een Stanton 681EEE, Ortofon STD en AT3200 XEII, al moet ik van die drie natuurlijk wel erkennen dat ze oud zijn en de staat mij onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:27:

hmm, ik zie dat ik per nummer incl het posten toch ca, 30-45 min aan het luisteren ben, steeds heen en weer schakelend tussen de samples, en terugskippen of ik bepaalde details nou wel of niet heb gehoord.
Een hobby mag tijd kosten toch :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-06 17:31
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:43:
Het is wel stil hier met het luisteren. Zou men hier niet van muziek houden? :+
Ik heb ze beluisterd, zowel op mijn speakers (Tannoy Platinum F6) als op mijn koptelefoon (Sennheiser HD 560S) en hoewel ik wel wat verschillen kon horen, heb ik niet dat analytische vermogen om dat goed in woorden te brengen. Ik had bij de eerste paar samples een lichte voorkeur voor element 2, maar meer kon ik er niet over zeggen, vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
purplevendetta schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb ze beluisterd, zowel op mijn speakers (Tannoy Platinum F6) als op mijn koptelefoon (Sennheiser HD 560S) en hoewel ik wel wat verschillen kon horen, heb ik niet dat analytische vermogen om dat goed in woorden te brengen. Ik had bij de eerste paar samples een lichte voorkeur voor element 2, maar meer kon ik er niet over zeggen, vandaar.
Ik vind het leuk dat je ze beluisterd hebt en het laat volgens mij goed zien of en hoe een upgrade van een installatie zin heeft of niet. Ook voor jouw persoonlijke omstandigheden (analytisch vermogen en installatie).
In de tweede reeks heb ik naast de twee wat duurdere elementen ook een spotgoedkoop element opgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
Na lang zoeken deze week ontdekt hoe ik een platenspeler op een goedkope manier aan mijn Sonos systeem kon koppelen. Hoe simpel kan het zijn met een Roam met BT, die had ik dus al…
Gisteren dus de Sony PS-LX310BT geïnstalleerd
Vandaag een bezoekje gebracht aan de lokale platenzaak en mijn eerste twee elpees gekocht.
Zit as we speak heerlijk te genieten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkvdPkq85i8XCj5UtVqueUUrA5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bgdlId2Ua4FrEhEcxiHiXRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhMBJMCa6dvOYxbsaVE4FEHKzEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pTm7fyYdO8dnRf2uNVLqr9B.jpg?f=fotoalbum_large

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63

Acties:
  • +1 Henk 'm!
purplevendetta schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Ik had bij de eerste paar samples een lichte voorkeur voor element 2, maar meer kon ik er niet over zeggen, vandaar.
Ook dit is noemenswaardig.

Ik ga soms wel behoorlijk ver. Bijvoorbeeld dat ik in een audioeditor 1 bekkenslag eruitknip, 10x achter elkaar plak en daarna 10x dezelfde bekkenslag uit het volgende sample erachter plak.

Dan hoor je opeens verschillen die veel lastiger te horen waren in een compleet nummer waar die bekkenslag maar 1x langskomt.
Maar het zijn nog steeds hoorbare verschillen :)

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:42:
spoiler:
Ik zal later de details daarvan geven (welke opname, welk element), maar wel al de extra variabelen benoemen. Ik heb voor de reeks met opnamen van Déjà Vu en Ella and Louis twee elementen (eigenlijk twee naalden op hetzelfde element) AT VM95e en AT VM95ML gemonteerd op mijn Technics SL1401 en via mijn Cambridge Audio 540P voorversterker opgenomen en de Hana EL op mijn Micro Seiki via de IFI Zen phono. De Cambridge Audio heb ik wel voorzien van Burr Brown OPA627 OpAmps.
Dan gok ik het volgende:
spoiler:
Ik gok dat van de 2e serie samples, file 1 steeds de at-vm95ml is, file 2 steeds de Hana EL en file 3 de AT-vm95e is.
Ik vind file 1 en 3 namelijk veel op elkaar lijken (qua klank en stereobeeld/balans), waarbij file 1 betere hoogweergave heeft.
Wat ik dan niet kan plaatsen is dat de Hana EL (of de ifi zen) wat brom geeft en die goedkope CA 540P niet :P
En dan dat waarschijnlijk die at-vm95e bij de ella and louis sample gewoon helemaal over gedeeltes van die vervormingen heenskipt. Zoiets heb ik ook wel eens gehad met samples die ik plaatste waarbij er een at-3600l tussenzat, die de vervorming waarover een at-95e struikelde en een at-440mla niet gewoon helemaal niet liet horen (dof)
Dat Cap en ik de at-vm95ml en hana el kunnen identificeren is omdat wij denk ik specifiek naar een bepaald klankkarakter luisteren wat kenmerkend is voor een ml naald, en dat is toch meer hoog, of beter gezegd meer detail in het hoog (rond de 8-12khz), want een at-vm95ml gaat letterlijk gezien niet hoger dan de hana el.
Je hana el heeft meer energie in het echte hoog (14khz+) omdat het een mc is en daardoor geen probleem heeft met elektrische afzwakking van de grote spoel die een MM heeft, maar dat is eigenlijk niet meer te horen in dit geval.
Beter dan de elementen die ik aantrof in platenspelers die ik kocht en op heb geknapt zoals een Stanton 681EEE, Ortofon STD en AT3200 XEII, al moet ik van die drie natuurlijk wel erkennen dat ze oud zijn en de staat mij onbekend.
Ja dat kan. Ik vind mijn AT-95e misschien ook wel iets beter presteren dan mijn AT-14sa (nude shibata), of in ieder geval gelijkwaardig.
Dat kan aan de naald liggen, maar het kan ook de body zijn (of ouderdom, al is die shibata nog lang niet versleten, ik heb 'm onder de microscoop gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Een hobby mag tijd kosten toch :)
Absoluut, het is ook heel erg leerzaam.

Ik bedoel: ik heb hier zelf in het verleden vele samples geplaatst, maar daar bij het luisteren weet je natuurlijk de uitkomst. Dus je weet van tevoren waar je op kan letten vanuit technisch perspectief, en dan zijn de hoorbare verschillen evident, of althans, je denkt het te horen. Maar dat is niet blind, dus de zekerheid heb je niet.
Nu is het wel blind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
Hoe doen jullie dat met opnemen? Hebben jullie gewoon een apparaat dat van rca naar usb converteert?

Binnenkort komt namelijk een VM95E binnen, en ik wilde hem graag vergelijken met de huidige naald, een Sony VL-34G.

Edit: o wow, het stond gewoon in de post van @coinman63, licht tikje over mijn budget wel :+ Zijn er ook opties die een paar tientjes kosten? Of is dan de kwaliteit zo beroerd dat je het net zo goed niet kunt doen?

[ Voor 34% gewijzigd door purplevendetta op 07-02-2022 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
Sommige platenspelers of voorversterkers hebben een USB-uitgang en dan kun je direct digitaliseren. In andere gevallen heb je een ADC-converter nodig. In mijn geval had ik toevallig de beschikking over een (dure) Sound Devices MixPre-D (omdat ik ook audio bij video doe), maar er zijn ook veel goedkopere Analoog-Digitaalomzetters, bijvoorbeeld deze voor 22 euro en dat is ook nog eens een phono-voorversterker.
https://www.thomann.de/nl...xjYTeAXj4sVBoCOCcQAvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn8ZXMMi3iCSdjm7G5JtpTcSzcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m31U8hfvol82sd9PlNPN0ko7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door coinman63 op 07-02-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
purplevendetta schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:04:
Hoe doen jullie dat met opnemen? Hebben jullie gewoon een apparaat dat van rca naar usb converteert?

Binnenkort komt namelijk een VM95E binnen, en ik wilde hem graag vergelijken met de huidige naald, een Sony VL-34G.

Edit: o wow, het stond gewoon in de post van @coinman63, licht tikje over mijn budget wel :+ Zijn er ook opties die een paar tientjes kosten? Of is dan de kwaliteit zo beroerd dat je het net zo goed niet kunt doen?
Ik gebruik voor het opnemen gewoon mijn line in/microfooningang van mijn laptop.
Dus ik heb een rca Y kabel uit mijn phono preamp, waarbij de ene kant naar mijn stereo installatie gaat en de andere kant naar mijn laptop (rca->3,5mm jack kabel).
Of als je een oude versterker hebt, dan kan je de tape out gebruiken.

Ik heb ook een E-mu 0404 audio interface (zeg maar externe usb geluidskaart).
Die is al oud, maar is een best aardige geluidskaart. Die heb ik voor €25 op MP gekocht. Driversupport voor win10 is zozo, maar daar kom ik altijd uit. Hij werkt prima.
Ik heb 'm vergeleken met m'n standaard input van m'n laptop, maar ik hoor geen verschil.
Al kan ik me wel voorstellen dat de ene laptop (of pc) een betere geluidschip heeft dan de andere.
Wat soms ook een nadeel is van een externe geluidskaart, is dat er volumeknoppen op het apparaat zitten per kanaal. Het is vaak lastig om deze in exact dezelfde stand te krijgen, dus dat links en rechts exact even hard zijn.
Waar ik het ding voornamelijk voor gebruik, is om met mijn koptelefoon naar te luisteren. De koptelefoonuitgang van dat ding is echt stukken beter dan dat mijn laptop doet.
Dat zal wel met de impedantie en vermogen van de koptelefoon te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik voor het opnemen gewoon mijn line in/microfooningang van mijn laptop.
Dus ik heb een rca Y kabel uit mijn phono preamp, waarbij de ene kant naar mijn stereo installatie gaat en de andere kant naar mijn laptop (rca->3,5mm jack kabel).
Of als je een oude versterker hebt, dan kan je de tape out gebruiken.

Ik heb ook een E-mu 0404 audio interface (zeg maar externe usb geluidskaart).
Die is al oud, maar is een best aardige geluidskaart. Die heb ik voor €25 op MP gekocht. Driversupport voor win10 is zozo, maar daar kom ik altijd uit. Hij werkt prima.
Ik heb 'm vergeleken met m'n standaard input van m'n laptop, maar ik hoor geen verschil.
Al kan ik me wel voorstellen dat de ene laptop (of pc) een betere geluidschip heeft dan de andere.
Wat soms ook een nadeel is van een externe geluidskaart, is dat er volumeknoppen op het apparaat zitten per kanaal. Het is vaak lastig om deze in exact dezelfde stand te krijgen, dus dat links en rechts exact even hard zijn.
Waar ik het ding voornamelijk voor gebruik, is om met mijn koptelefoon naar te luisteren. De koptelefoonuitgang van dat ding is echt stukken beter dan dat mijn laptop doet.
Dat zal wel met de impedantie en vermogen van de koptelefoon te maken hebben.
Thanks! Zo'n kabel besteld. Zij het wel met een TRRS 3.5mm, want mijn laptop heeft 1 aansluiting voor zowel mic als koptelefoon. Kost bijna niks, dus kan niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:49
@coinman63 en anderen trouwens ook, ga vooral door met dit soort experimenten. Heel erg interessant.

En ja, ze worden wel degelijk beluisterd. Ik hoor zelf de dingen wat scheef ( 45 dB demping op links ) en kan het niet zo mooi analytisch beschrijven, en dan krijg je van die heel korte zinnetjes, alsof het iets op FB is. Dat vindt ik niet mooi of handig voor het verloop van het gesprek hier.

Wat ik wel weet dat ik eens moet gaan kijken welke platenspeler er een AT-VM95 verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
oeh dat is wel serieus zeg. Gelukkig is de liefde voor muziek gebleven.
Heb je dan ook het idee dat alles van rechts komt, of gaan je hersenen daar dan toch op compenseren?
Ed.juh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:30:
Dat vindt ik niet mooi of handig voor het verloop van het gesprek hier.
Je mag schrijven wat je wilt hoor. Sowieso luistert iedereen anders en gebruikt andere woorden om het uit te drukken.
Langere posts zijn soms ook lastig om doorheen te worstelen; ik moet bij mijn eigen posts vaak terug lezen of ik iets wel of niet genoemd had, en vaak wordt die zin dan weer veranderd etc etc. Ook onhandig. :P

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
purplevendetta schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Thanks! Zo'n kabel besteld. Zij het wel met een TRRS 3.5mm, want mijn laptop heeft 1 aansluiting voor zowel mic als koptelefoon. Kost bijna niks, dus kan niet mis gaan.
Bij mijn laptop zit ook maar 1 aansluiting, maar die vraagt bij het inpluggen of het een microfoon of koptelefoon betreft.
Ik vraag me eigenlijk af of dat ook eigenlijk een trrs kabel moet zijn. Nooit bij stilgestaan; ik ben gewoon gaan inpluggen :+

Dus grote kans dat dit bij jou ook zo kan werken (als je al een simpel rca-> stereojack hebt liggen).
Ik heb trouwens 2 laptops (ok, nog wel wat meer oudjes), en de ene heeft wel een betere input/output dan de andere heb ik zo het idee. Oudere laptops (en dan bedoel ik wel echt 8jaar oid) zijn vaak echt wel minder.

Ik had ook nog ergens een hele oude usb geluidskaart liggen (een toen al hele goedkope uit de vroege 00's), maar die is echt om te huilen. Zowel inputs als outputs zijn op een heel ander niveau slecht.
Zo'n eentje:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/124748965616_/Hercules-Muse-Pocket-LT-51-Channel-external-sound.jpg

Ik was zelfs verbaasd dat ik nog drivers kon vinden en 'm aan de praat kreeg.
Wel interessant om te horen dat er tussen geluidskaarten zó veel verschil kan zitten, op het moment dat je ook naar het slechtste van het slechtste gaat luisteren :D

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Bij mijn laptop zit ook maar 1 aansluiting, maar die vraagt bij het inpluggen of het een microfoon of koptelefoon betreft.
Ik vraag me eigenlijk af of dat ook eigenlijk een trrs kabel moet zijn. Nooit bij stilgestaan; ik ben gewoon gaan inpluggen :+

Dus grote kans dat dit bij jou ook zo kan werken (als je al een simpel rca-> stereojack hebt liggen).
Ik heb trouwens 2 laptops (ok, nog wel wat meer oudjes), en de ene heeft wel een betere input/output dan de andere heb ik zo het idee. Oudere laptops (en dan bedoel ik wel echt 8jaar oid) zijn vaak echt wel minder.

Ik had ook nog ergens een hele oude usb geluidskaart liggen (een toen al hele goedkope uit de vroege 00's), maar die is echt om te huilen. Zowel inputs als outputs zijn op een heel ander niveau slecht.
Zo'n eentje:
[Afbeelding]

Ik was zelfs verbaasd dat ik nog drivers kon vinden en 'm aan de praat kreeg.
Wel interessant om te horen dat er tussen geluidskaarten zó veel verschil kan zitten, op het moment dat je ook naar het slechtste van het slechtste gaat luisteren :D
Ow, misschien kan dat mij ook wel gewoon, ook maar even zo'n andere kabel gekocht. Ik heb een heel nieuwe Lenovo met Ubuntu en een wat oudere Asus met Windows. Ik kijk morgen wel even wat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:49
@mr_petit och, het was eerst erger, er is nu een soort van trompetje ingebouwd.
Je herkent me meteen op straat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKnrWjMTRFGZrXogJqc6nmObIEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdBDnU9LJ5ud7qdec5UX2XvR.jpg?f=fotoalbum_large

Je hersenen compenseren een groot deel, en het goede oor leert zich aan om meer gedetailleerd te gaan werken, in mijn optiek dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:27:
Ik heb het woodstock sample ook beluisterd:
spoiler:
Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de tenderly sample.
Sample 3 lijkt mij wederom iets met een de-esser of zoiets bewerkt. Bij Tenderly was dat nog enigzins positief vanwege de extreme oversturing van de s klanken van armstrong. Daarbij worden een paar oversturingen daadwerkelijk verminderd of weggehaald. Ik vraag me nog steeds af of dat een trackingprobleem is, of dat het in de plaat zit. Dus niet de opname, maar dat de snijbeitel bij het snijden eea niet meer kon volgen.
Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat er zo'n extreem verschil zit tussen de snijprestaties van de beitel en de aftastprestaties van toch 2 behoorlijke elementen (die at-vm95ml hoort toch met 2 vingers in z'n neus 90µm te kunnen tracken).
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat de vervorming van de s-klanken in de plaat zit. Hetzij door de persing. hetzij door schade / slijtage. ;)
spoiler:
Maar goed, die de-esser (of wat het ook maar is): op woodstock heeft het geen toegevoegde waarde en haalt juist de paar hoge frequentie transienten die er nog zijn weg. Deze sample klinkt dus minder dan sample 1.
Voor de rest: ook hier gaat mijn voorkeur uit naar sample 1 tov. sample 2. Hier klinken de paar bekkens die er zijn (en een transient hebben) toch wat helderder.
Wat dat betreft zou ik verwachten dat sample 1 de at-vm95ml is, maar ik kan de brom in sample 2 dan niet echt verklaren.
Even dit deel van mijn antwoord ook maar ff in een spoiler (hoe lang nog? ;)).
spoiler:
Aangezien we de uitslag van de eerste samples nu weten (en die het vermoeden bevestigen) kan je er nu wel vanuit gaan dat opname 1 van de tweede set samples de VM95ML is. De lichtjes (op links) brommende is dus de Hana MC. Ik denk niet dat het aan het element ligt maar doorslag van de voedingsbrom in de versterking of van de trafo in de speler zelf. Want beide zijn naast het element verschillend tussen opname 1 en 2.

Verder, bij de eerste set samples waren draaitafel en phono pre gelijk, bij de tweede set samples niet, zo blijkt nu. Op basis hiervan kunnen zouden we dus kunnen constateren dat:
- de verschillen tussen de 2 degelijke platenspelers bij een juiste afstelling gering zijn (SL-1401 vs DD35)
- de verschillen tussen de 2 behoorlijke phono pre's bij een juiste instelling gering zijn (Cambridge 540P MM vs IFI Zen)
- de verschillen tussen de 2 goede elementen bij juiste afstelling en aansluiting gering zijn (AT-
VM95ML MM vs Hana EL MC)

Ik ben in ieder geval blij met deze bevindingen want ze sluiten aan op wat we hier al vaker hebben beweerd. :P

Maar nu houd ik ff op met de spoilers want het moet wel leesbaar blijven. Anders maar via PB. ;)
coinman63 schreef:
Wellicht een idee om deze plaat door @cap of @mrpetit via hun installatie op te laten nemen - geen idee of ze in de buurt wonen (Rotterdam).
Dat is niet echt in de buurt nee, anders had ik het graag gedaan. Maar ik weet bijna wel zeker dat die sibilance bij mij net zo sterk zou zijn.
Dan nog even over de opmerking van @Cap dat hij zich niet kon voorstellen dat ik een hemelsbreed verschil hoorde na aanschaf van mijn Hana EL. Ik moet bekennen dat ik appels en peren met elkaar vergeleek, immers ongeveer tegelijkertijd heb ik zowel voorversterker als speakers vernieuwd.
Dit mag wel buiten de spoiler volgens mij. Het verklaart inderdaad een hoop waarom je het verschil zo groot vond. Met name de speakers! Ik kon het op basis van alleen het element inderdaad niet geloven, een defect aan het VM95ML of foute installatie daargelaten natuurlijk. :)
Ik vind zowel de AT VM95ML als de Hana EL fantastisch en ben dan ook zeer tevreden met mijn huidige opstelling. Ik moet daarnaast ook zeggen dat ik de spotgoedkope VM95E die ik ook onlangs gekocht heb ook erg goed vind en zeker voor het geld een nobrainer. Beter dan de elementen die ik aantrof in platenspelers die ik kocht en op heb geknapt zoals een Stanton 681EEE, Ortofon STD en AT3200 XEII, al moet ik van die drie natuurlijk wel erkennen dat ze oud zijn en de staat mij onbekend.
Ik kan het me helemaal voorstellen op basis van de samples. Bij goede afstelling kunnen alledrie de elementen uitstekend presteren, zo blijkt. Maar niet de (exemplarische) gebreken van het medium wegtoveren.

Nogmaals dank @coinman63 voor de samples. (y) Interessante materie.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Wat mij betreft kan het verder wel zonder spoiler. Het is immers geen wedstrijd, meer een demonstratie.
Daarom ook de laatste details van de onthulling van de tweede sessie.

Bij zowel Woodstock als Ella and Louis is de tweede opname gemaakt met het element Hana EL.
Bij Woodstock was opname 1 gemaakt met AT VM95ML en opname 3 met AT VM95E
Bij Ella and Louis opname 1 AT VM95E en opname 3 de ML.

Helemaal eens met Cap dat je op dit niveau (ik noem het maar hogere middenklasse) echt moet gaan zoeken naar kwaliteitsverschillen (of eigenlijk dus niet en gewoon genieten van de muziek). Wat mij vooral opvalt is dat dat ook heel goed kan met een goedkoop element als de AT VM95E die ik voor 42 euro nieuwprijs op de kop heb getikt. Ik zou goed met dit element kunnen leven. Toch kunnen minieme details wel bijdragen aan het 'gevoel' dat je hebt bij het luisteren. Ik ben daarom blij met mijn Hana EL en Micro Seiki. Ook al omdat ik het uiterlijk van de AT's minder fraai vind (daarom en alleen daarom wil ik ook nog een keer een andere headshell op mijn Micro Seiki). Er was voor mij geen noodzaak om de Cambridge Audio Azur 540p (met OPA637 upgrade) te vervangen anders dan dat deze geen MC-elementen versterkt. Ik heb voor een zelfbouwproject (geintegreerde versterker met Hypex NCore modules en Neurochrome bufferversterker) een simpele phono voorversterkermodule besteld die ik ga voorzien van OPA627 OpAmps. Ik verwacht dat die ook zeer goed zal presteren.

Nog een kleine opmerking over de brom. Ik vermoed dat dat komt omdat de aardedraad met de vele wisselingen van aansluitingen niet helemaal goed vastgedraaid zat. Ik merk in het dagelijks gebruik geen enkele brom op.

Ik heb geprobeerd met de samples mijn setup (en de veranderingen daarin) weer te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:08:
maar er zijn ook veel goedkopere Analoog-Digitaalomzetters, bijvoorbeeld deze voor 22 euro en dat is ook nog eens een phono-voorversterker.
https://www.thomann.de/nl...xjYTeAXj4sVBoCOCcQAvD_BwE
[Afbeelding]
Ook die goedkope Behringer voldoet prima voor dit doel, kan ik uit eigen ervaring beamen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:43:

Bij zowel Woodstock als Ella and Louis is de tweede opname gemaakt met het element Hana EL.
Bij Woodstock was opname 1 gemaakt met AT VM95ML en opname 3 met AT VM95E
Bij Ella and Louis opname 1 AT VM95E en opname 3 de ML.

Helemaal eens met Cap dat je op dit niveau (ik noem het maar hogere middenklasse) echt moet gaan zoeken naar kwaliteitsverschillen (of eigenlijk dus niet en gewoon genieten van de muziek). Wat mij vooral opvalt is dat dat ook heel goed kan met een goedkoop element als de AT VM95E die ik voor 42 euro nieuwprijs op de kop heb getikt. Ik zou goed met dit element kunnen leven.
Top! Je ziet idd hoe goed een 95E kan presteren en hoezeer het Audio Technica karakter behouden blijft als je een andere naald in dezelfde serie gebruikt! :)
Toch kunnen minieme details wel bijdragen aan het 'gevoel' dat je hebt bij het luisteren. Ik ben daarom blij met mijn Hana EL en Micro Seiki. Ook al omdat ik het uiterlijk van de AT's minder fraai vind (daarom en alleen daarom wil ik ook nog een keer een andere headshell op mijn Micro Seiki).
Zeker. Wat voor mij ook meespeelt is toch dat de ML naaldvorm onomstotelijk beter presteert dan een standaard elliptical onder de moeilijkste omstandigheden, dat wijzen test tracks met hoge modulatie elke keer uit. Dat geldt dus voor zeer luide tracks maar ook voor tracks aan het einde van de plaat. Daarnaast zal de ML naald door het grotere contactoppervlak met de plaat (en wellicht ook de kwaliteit van de diamant, maar dat kan ik niet verifiëren*) beduidend langer meegaan dan de E naald.

*een duidelijk verschil onder de micrscoop is wel dat een ML naald glashelder is en een E naald niet. Maar dat zegt op zich nog niet veel over de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:43:
Er was voor mij geen noodzaak om de Cambridge Audio Azur 540p (met OPA637 upgrade) te vervangen anders dan dat deze geen MC-elementen versterkt.
Maar welke phonopre had je dan bij de eerste set samples met de at-vm95ml?
Ik heb het idee dat dat niet die azur 540P was.
Ik heb namelijk het idee dat bij de 2e set samples het verschil in hoge tonen tussen de at-vm95ml en de Hana EL wellicht nog ietsje groter was, ook al was dat moeilijk te eruit te halen omdat hoge tonen vrijwel niet aanwezig waren (woodstock) of veel te overstuurd (ella/louis)
De paar bekkens die bij woodstock wel naar boven kwamen heb ik dus in detail vergeleken en daar zat best wel wat verschil tussen. Ik verwacht dat die 540P wat meer capacitaire loading heeft dan de phonopre die je daarvoor gebruikte met de at-vm95ml (ik neem aan dat dat die ifi zen was?)
Door er een andere phonopre tussen te stoppen maakt eea wel lastig. Net als dat at-vm95e element. Die kon die s oversturing totaal niet tracken, waardoor ik dacht dat het een automatische de-esser was (maar wel op basis van de vm-95ml, dat hoorde ik aan de plaatsing) omdat soms wel de overstuurde S er was en soms ook gewoon dof weggemoffeld :D
Nog een kleine opmerking over de brom. Ik vermoed dat dat komt omdat de aardedraad met de vele wisselingen van aansluitingen niet helemaal goed vastgedraaid zat. Ik merk in het dagelijks gebruik geen enkele brom op.
Dat kan best. Ik hoorde 'm gelijk, in de eerste seconde al, maar alleen in die 2e set samples.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:16:
[...]

Maar welke phonopre had je dan bij de eerste set samples met de at-vm95ml?
Ik heb het idee dat dat niet die azur 540P was.
Staat in zijn tekst, de IFI Zen + Micro DD35 voor beide elementen in de eerste set samples. Dus je idee klopt. :)
Dat kan best. Ik hoorde 'm gelijk, in de eerste seconde al, maar alleen in die 2e set samples.
Inderdaad, daar (en eigenlijk alleen daar) is ie me opgevallen. :)

Wat betreft dat aardedraadje, kan best zijn maar het is ook zo dat elke platenspeler weer verschilt in de mate waarin ie slaagt de brom van de interne voeding (of externe factoren) te vermijden. Dat heeft naast de (positie van) de voeding ook de maken met de mate van afscherming van de open liggende bekabeling onder de arm. Vaak zit daar een (gebogen) dun plaatje blik, of een stukje metaalfolie op papier, in het beste geval een heel kastje om het open liggende gedeelte heen van behoorlijk dik metaal. Dat laatste zie je met name in de betere seventies spelers. :Y (y)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Wat voor mij ook meespeelt is toch dat de ML naaldvorm onomstotelijk beter presteert dan een standaard elliptical onder de moeilijkste omstandigheden, dat wijzen test tracks met hoge modulatie elke keer uit.
Wel vaak, maar als ik de trackingsprestaties vergelijk tussen mijn at-440mla en mijn denon dl-160 zit daar erg weinig verschil tussen. Zowel met testplaat als met tracking van hoogfrequente transienten op binnenste groeven. Wat mee kan spelen is dat ik vermoed dat de dl-160 een lichtere naaldtip heeft.
Ze hebben natuurlijk beide een tapered cantilever, maar het diamantje van mijn dl-160 is volgens mij een stuk kleiner. Sowieso heeft een rectangle nude elliptical volgens mij de kleinst mogelijke diamant.
De ene elliptical is natuurlijk niet de andere elliptical. Ook qua slijping.
En uiteindelijk is tracking natuurlijk de som der delen. Naaldvorm speelt een grote rol, maar ook ophanging en zelfs resonantiefrequentie van de cantilever zal een rol spelen.

Maar beide elementen hebben nog steeds relatief weinig speeluren. Ik denk dat als ze beide 500 uren oid hebben dat het onderlinge verschil steeds groter wordt.
Lange levensduur is natuurlijk ook een heel goed argument voor ML.

Ik vraag me af hoe andere complexe vormen zoals VdH2 en Gyger2 het doen met levensduur. De hardheid van diamanten varieert met de hoek op de grain, dus een iets andere slijping kan daar verschil in geven.
VdH heeft het hierover in 1 van z'n patenten en laatst las ik een patent uit de jaren 50 (een soort van hele vroege line contact) die het daar al over had.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Klopt, de DL-160 noem ik dan ook geen standaard elliptical (bonded .4x.7 of .3x.7) maar (zoals Denon het ook noemt ;)) een special elliptical, oftewel een extremere ellips met een andere R/r verhouding. Dat verklaart het wel icm inderdaad de lagere tipmassa en het dunne tapse cantilever.

Overigens nog een andere conclusie die ik persoonlijk wel opvallend vond. Ik had mijn 'high-end' ;) over-ear koptelefoon van Audio Technica nog steeds niet opgehaald dus heb met een setjes Apple Airpods geluisterd. Die zijn dus zo gek nog niet, althans, verschillen in weergave zoals een verschuiving in het stereobeeld kan je er best goed op horen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben nog eens gaan zoeken of de 540p een extra ingangscapaciteit heeft.
Op deze site lees ik dat dat 220pF is, wat natuurlijk best veel is:
https://atomiumamps.tumbl...ct-which-might-be-of-some

Toevallig heeft die site het ook over weerstandsloading voor een at-440mla, maar daar schrijft hij dat die loading idealiter 68k zou moeten zijn. Ikzelf denk juist dat hij lager moet gezien de experimenten die ik heb gedaan. Ergens tussen de 30 en 40k. Ik heb wel eens iemand op VE gesproken die tot dezelfde conclusie kwam.

edit:
Oh wacht ff, hier vind ik gewoon het hele schema van de 540p en 640p.
Inderdaad 220pF voor de 540P (640p trouwens ook)
https://audio-circuit.dk/...ambridge-640P-riaa-sm.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 23:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 00:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb een aantal jaar geleden een Thorens TD124mkII-chassis gekocht in belabberde toestand, met een SME3012 series II non-improved arm erop. Na flink wat uurtjes en een nieuwe sokkel uit Moldavië heb ik er eigenlijk nog amper van kunnen genieten, omdat er ergens "iets" mis is met die SME arm, soms op ongeveer 20% van de plaat bleef 'ie hangen. Zet je 'm een groef verder speelt 'ie door alsof er niks aan de hand is, en er is geen weerstand in de lagers te voelen (en de pillar bearings zijn nieuw). Omdat er al zoveel uur in zit was de motivatie om er iets aan te doen een beetje weg en draaide ik gewoon geen platen meer. Maar een audiomeubel zonder platenspeler is ook zoiets, en ik wil nu eigenlijk gewoon weer van mijn collectie kunnen genieten. Tevens lag er nog een onafgemaakt project in de vorm van een oude Lenco L70 op zolder met een hele coole arm erop, die bij wijze van test op een stuk OSB plaat gemonteerd zat. Aangezien het afgelopen weekend toch shitweer was heb ik de cirkelzaag en gepakt en me uitgeleefd op een oud grenen tafelblad:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273519749_4792459917501067_7907187608215337203_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=5cd70e&_nc_ohc=NXmJo7gb8ggAX9z3_nr&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_JJbe8IHfevF-r7ezyohRBeVn-iFPvJUomgT7gNvoNHA&oe=6207485C

De onderkant van de sokkel is nog een stuk tafelblad waarvan de randen op 30 graden zijn afgezaagd:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273518021_4792469480833444_1901811572158521495_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=nZoOdeonQDYAX9uQpHD&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT9rc--fOHG4VPgJ1fTqEd-ymFOBh-QUv8fPDC_JxH3GmA&oe=6208C240

Het is een Lenco L70 mk.I uit (ik geloof) 1958 met een "Jonas Miller" "skeleton" Rabco SL-8E arm met daarin een Philips 922 moving coil element. Erg fijne combinatie zo, en ik kan eindelijk weer plaatjes draaien!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuke aparte tafel vooral met die arm. Ook interessant element.

Maareh... td-124 met sme3012mk2?

Die moet je toch in goede toestand terugbrengen. Dat is onderhand echt een dure combo aan het worden.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 00:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

mr_petit schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:23:
Leuke aparte tafel.

Maareh... td-124 met sme3012mk2?

Die moet je toch in goede toestand terugbrengen. Dat is onderhand echt een dure combo aan het worden.
Klopt. Dat is de combo waar ik oud mee wil worden. Ik heb echt heel veel uren (en geld) en het opknappen van dat ding gestoken, dat ik 't nu uit handen ga geven en ermee naar Hanze Hifi in Zwolle ga om de puntjes op de i te laten zetten. Uiteindelijk moet daar dan ook gewoon een nieuw element in (zit te denken aan een Hana SL, nu een Ortofon MC20mkII met vdHul retip) en dan gewoon genieten ervan. Vind het een prachtig ding.

Het Lenco loopwerk heb ik trouwens een aantal jaar geleden voor een paar tientjes gekocht in een kringloopwinkel in Den Haag die inmiddels niet meer bestaat, ik denk dat de vorige eigenaar liever een Thorens TD124 wilde want het hele ding is witgekwast. Ik laat dat voor nu ook maar even zo. De arm is door de vorige eigenaar uit de USA geimporteerd en sindsdien niet meer gebruikt, ik heb 'm uit z'n nalatenschap. De 922 heb ik ooit op Marktplaats gescoord met een Garrard 86SB eraan vast. Heb die Garrard een beurtje gegeven en daarna voor hetzelfde bedrag weer doorverpatst met een ander element erin. Wie uiteindelijk wat bewaard enzo :)

[ Voor 31% gewijzigd door mentalmadnizz op 08-02-2022 22:35 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi allen :)

Ik wil misschien wel in de wondere wereld van vinyl stappen, maar had een vraagje.

Ik heb in de woonkamer een home cinema surround set staan voor films, deze heeft oa een aux audio in wit/rood.

Kan ik gewoon op Marktplaats een platenspeler kopen (bijv zoiets) en de audio aansluiten en klaar? Moet er nog een versterker tussen? Of is mijn home cinema set genoeg?

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 09-02-2022 09:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:10

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat ligt helemaal aan of je versterker een Phono/ingebouwde voorversterker heeft. Welke versterker heb je?

Want als die dat wel heeft, dan is het een kwestie van de RCA kabel (rood/wit) en de grond kabel aansluiten, de bron op Phono zetten en speler maar! :D

Heeft die dat niet, dan moet er een voorversterker tussen of je platenspeler naar keuze moet een ingebouwde voorversterker hebben. Dan is het ook alleen aansluiten en genieten.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Toshirou schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:42:
Dat ligt helemaal aan of je versterker een Phono/ingebouwde voorversterker heeft. Welke versterker heb je?

Want als die dat wel heeft, dan is het een kwestie van de RCA kabel (rood/wit) en de grond kabel aansluiten, de bron op Phono zetten en speler maar! :D

Heeft die dat niet, dan moet er een voorversterker tussen of je platenspeler naar keuze moet een ingebouwde voorversterker hebben. Dan is het ook alleen aansluiten en genieten.
Ik heb echt geen flauw idee of er een voorversterker in zit. Het is een huis-tuin-en-keuken home cinema setje:
pricewatch: LG HX552

Dus ik denk het niet, ik weet het niet? :P
edit:
In de handleiding staat niets over voorversterker of pre-amp

En het zou dan in combinatie met deze zijn (niet deze advertentie, wel deze platenspeler)
https://www.marktplaats.n...ic-return-recorder-player

Ik ga er niet van uit dat hier een voorversterker in zit.

Speaking of which, ik ben helemaal nieuw in deze wereld, is €25 een goede prijs ervoor ('naald recent vervangen')? Ik weet het echt niet :)
Laat mij een obscuur xbox-spel zien, een aquarium-vis of tweedehands-laptop en ik kan je precies vertellen hoeveel het waard is.
Een platenspeler? Geen flauw idee :D

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 09-02-2022 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 20:30
Zo af en toe koop ik iets op basis van de hoes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MxHjKC7l.jpg

Nog nooit van deze band gehoord: The Legendary Pink Dots.
Titel van dit pareltje: The Crushed Velvet Apocalypse.

Man, man, man, dit is weer zo'n album met een heel eigen smoel. En dan bedoel ik de muziek en niet de hoes :P . Die laatste vind ik trouwens op een lelijke manier mooi (of op een mooie manier lelijk?).

Ik zou werkelijk niet weten hoe je de muziek moet omschrijven.
Er zijn opmerkingen op WWW te vinden die aangeven dat deze band, als ze dit album eind jaren '60, begin jaren '70 hadden uitgebracht, in het rijtje Pink Floyd en Jimi Hendrix hadden gestaan (ik ben trouwens pas na de aanschaf pas gaan zoeken naar meer info 8)7). Nou is dat nogal een uitspraak, maar het geeft een kleine indicatie. En toch is het zo'n eigenzinnig album, dat het de lading bij lange na niet dekt. Datzelfde geldt voor beschrijving van genre en stijl op Discogs.

Zeker een tip voor diegene die, net als ik, houdt van muziek die een beetje schuurt en wringt. Ik hoop in ieder geval meer muziek van deze band op LP te vinden. Hun discografie lijkt groot genoeg te zijn.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Ik heb echt geen flauw idee of er een voorversterker in zit. Het is een huis-tuin-en-keuken home cinema setje:

edit:

En het zou dan in combinatie met deze zijn (niet deze advertentie, wel deze platenspeler)

Speaking of which, ik ben helemaal nieuw in deze wereld, is €25 een goede prijs ervoor ('naald recent vervangen')? Ik weet het echt niet :)
Laat mij een obscuur xbox-spel zien, een aquarium-vis of tweedehands-laptop en ik kan je precies vertellen hoeveel het waard is.
Dat is een platen speler in de categorie "mooi links laten liggen".... Zonde van het geld en je tijd, daar het echt de meest slechtste platen speler van Philips is die je kunt kopen of gebruiken...

Momenteel ben ik aan het werk. Ik zal later vandaag je helpen met het zoeken naar een leuke tweedehands platen speler...

Moet het echt een nieuwe speler worden dan is de Denon DP-300f een no brainer daar deze ook een ingebouwde (maar ook uitschakelbare) phono preamp heeft.... Hier te koop:
https://www.bol.com/nl/nl...-dNe8F3mQ5uxoCt18QAvD_BwE

Dat is voor nu het enige wat ik voor je kan doen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
[...]

edit:

Welkom, welkom! Goed dat je eerst vragen stelt en dan gaat kopen.

Om met de deur in huis te vallen:
- Voor zover ik het in kan schatten, heeft jouw set geen Phono-In, wat betekent dat er een Phono-Pre nodig is. Dat kan een losse zijn, of een ingebouwde in een platenspeler.
- Wat betreft de advertentie op MP: links laten liggen. EDIT: @rcor was me net voor met deze opmerking :+ .

Mijn advies is om je eerst in te lezen in dit topic (en het voorgaande deel). Er zijn veel vragen die je eigenlijk zou moeten beantwoorden, voor je tot aanschaf van een platenspeler over gaat. Neem je tijd, en je voorkomt vervelende verrassingen.

Een schot voor de boeg:

- budget
- nieuw (met garantie) of 2e hands (meer kwaliteit voor hetzelfde geld, maar geen garantie)
- looks (retro, vintage, modern)
- direct drive of snaar
- automatisch, semi-automatisch of volledig handmatig
- keuzemogelijkheden qua upgraden van het element
- enzovoort

Misschien verwachtte je een pasklaar antwoord, maar dat is er helaas niet. Verdiep je in de materie en je hebt mogelijk een hobby voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
Het zou moeten werken maar ik weet niet hoe. Er zit ook geen standaard stekker aan vast. Het lijkt erop dat deze platenspeler deel uit maakt van een toren.
Er zitten gewoon tulp-stekkers aan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden! Ik laat die platenspeler links liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Wat wel helpt is dat je aangeeft waarom jouw blik op deze platenspeler is gevallen (uiterlijk, merk?) in het enorme aanbod op marktplaats. Dat geeft namelijk aan wat voor jou belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:32:
Bedankt voor de antwoorden! Ik laat die platenspeler links liggen :P
In welke regio zoek je een platenspeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:49:
[...]

In welke regio zoek je een platenspeler?
In de buurt van Leiden.

Omdat ik niet helemaal zeker weet of ik echt met deze hobby wil beginnen dacht ik eraan om een low budget-ding op de kop te tikken (zoals die eerdere van €25) en een paar platen om te kijken of het überhaupt wel iets voor me is.

Ik heb vroeger (echt 30 jaar geleden ofzo :P ) een platenspeler gehad, maar die heb ik allang niet meer. Noch de elpee's. Eigenlijk geen enkele muziekdrager.

En ik vind Spotify fantastisch, heerlijk om alle muziek onder een knop te hebben, maar ik merk ook dat ik een soort 'binding' ofzo kwijt ben geraakt met de muziek.
Het daadwerkelijk opzetten van de muziek, het (in het geval van een cd) door het boekje bladeren, etc.

Maar ik weet niet of het nostalgie is of echt het ding zelf. Daarom wil ik beginnen met low budget.
Voor hetzelfde geld vind ik het uiteindelijk teveel moeite om met een fysiek medium aan de slag te gaan of ben ik te verwend geraakt met makkelijk losse nummers en playlists draaien ipv hele albums of is er iets anders.

Maarja, als ik het niet probeer, kom ik er nooit achter.

Het hetzelfde met games en films, trouwens. Ik mis de boekjes van games. Of het struinen in een videotheek. Alles te vinden onder een muisklik, maar toch mis ik bepaalde voldoening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:05:
[...]
Omdat ik niet helemaal zeker weet of ik echt met deze hobby wil beginnen dacht ik eraan om een low budget-ding op de kop te tikken (zoals die eerdere van €25) en een paar platen om te kijken of het überhaupt wel iets voor me is.
Het probleem is dat platen tegenwoordig zó populair zijn, dat gebruikte platenspelers van enige kwaliteit ook redelijk prijzig beginnen te worden.
Onder de €75 valt niet veel soeps meer te vinden (of je moet erg veel geluk hebben), en onder die €75 hebben spelers die toch nog enige kwaliteit hebben vaak een stofkap met barsten oid.

Als je echt een goedkope platenspeler met dito element neemt, dan gaat dat behoorlijk in de kwaliteit snijden.
En platen zelf (nieuwe platen) zijn natuurlijk ook niet echt goedkoop, dus investeren in een acceptabele draaitafel loont denk ik wel. En ga je voor gebruikte platen, dan loont een platenwasmachine ook.

Vinyl is al lang geen goedkope hobby meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Het probleem is dat platen tegenwoordig zó populair zijn, dat gebruikte platenspelers van enige kwaliteit ook redelijk prijzig beginnen te worden.
Onder de €75 valt niet veel soeps meer te vinden (of je moet erg veel geluk hebben), en onder die €75 hebben spelers die toch nog enige kwaliteit hebben vaak een stofkap met barsten oid.

Als je echt een goedkope platenspeler met dito element neemt, dan gaat dat behoorlijk in de kwaliteit snijden.
En platen zelf (nieuwe platen) zijn natuurlijk ook niet echt goedkoop, dus investeren in een acceptabele draaitafel loont denk ik wel. En ga je voor gebruikte platen, dan loont een platenwasmachine ook.

Vinyl is al lang geen goedkope hobby meer.
Je hebt natuurlijk ook helemaal gelijk.

Het idee is (uiteraard?) om, als het bevalt, de cheapo draaitafel weg te doen en echt iets fatsoenlijks te kopen :)
Maar voor ik paar honderd euro of whatever uitgeef aan een fatsoenlijke draaitafel, etc wil ik dus eerst even uitproberen of het wat is.

Ter vergelijking Ik ben een soortgelijk proces aan het doormaken om te kijken of een beamer iets is voor ind e huiskamer. Dus kijk nu films op een beamer van 15 euro (met nog verrassend redelijk beeld :P ), maar daar komt een beamer van 500 euro in de plaats.

Het is natuurlijk zaak om de negatieve ervaringen die door het slechte materiaal komen buiten de beslissing te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 09-02-2022 14:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@anandus voor c.a. 150 euro heb je in de buurt een kwalitatief echt goede draaitafel die je voor hetzelfde geld weer doorverkoopt.

Technics SL-1500

Zou je nieuw iets van deze kwaliteit willen kopen dan kost dat je 1000 euro. Het lijkt erop dat ie ok werkt maar wat langzaam verloop heeft in de pitch. Dat is heel gebruikelijk bij deze platenspelers ivm oxidatie / vuil in de contacten van de start/stop knop en de pitch potmeters. Let wel, veel andere platenspelers hebben dat ook (oud en nieuw) maar hebben vaak geen mooie stroboscoop om dat genadeloos aan te tonen. :P

Hoe erg het verloop precies is kan alleen de verkoper je vertellen maar de tekst doet vermoeden dat het meevalt. Als het verloop langzaam is deert dat de afspeelkwaliteit niet. Hoogstens moet je er de gewoonte van maken voorafgaand aan een luistersessie even het pitch knopje een beetje bij te stellen, kwestie van 3 seconden werk. Het verschijnsel kan in principe eenvoudig met wat contact spray of isopropylalcohol worden verholpen.

Een ander gokje is altijd het element wat erop zit. Er kan nog prima mee te draaien zijn, het kan ook zijn dat een nieuw elementje (c.a. 33 euro voor een Audio Technica AT-95E) veel verbetering brengt.

Bevalt het plaatjes draaien je niet dan verkoop je de platenspeler weer voor hetzelfde geld. Dat is een betere optie dan een brol kopen voor c.a. 50 euro en die dan niet meer aan de straatstenen kwijtraken.

Vind je een barst in de kap niet erg dan kan je voor 80 euro een werkende Technics krijgen die vrijwel even goed is als bovenstaande:

Technics SL-3110

Of een Project (heeft niet direct mijn voorkeur ivm snaar = mogelijk niet meer goed dus extra kosten):
Pro-ject Essential

Voorversterking (phono pre) heb je nog wel nodig als jouw versterker geen phono ingang heeft maar alleen aux / line ingangen.

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 09-02-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bedankt voor de tip, @Cap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen dank. Let dus wel op de evt extra kosten van een phono pre (paar tientjes) en indien nodig een element (weer een paar tientjes). En laat de verkoper de speler altijd demonstreren. Als de platenspeler hoge wow&flutter heeft hoort je dat, evenals hoge vervorming door een vuile/versleten naald of verkeerde afstelling (naalddruk, anti skating).

Zie je de draaitafel wel zitten dan maak je hem helemaal schoon en knap je de kap op (polijsten of nieuwe kopen), en zet je er eventueel een beter element in.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 09-02-2022 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purplevendetta
anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:05:
[...]

In de buurt van Leiden.

Ik heb vroeger (echt 30 jaar geleden ofzo :P ) een platenspeler gehad, maar die heb ik allang niet meer. Noch de elpee's. Eigenlijk geen enkele muziekdrager.

En ik vind Spotify fantastisch, heerlijk om alle muziek onder een knop te hebben, maar ik merk ook dat ik een soort 'binding' ofzo kwijt ben geraakt met de muziek.
Het daadwerkelijk opzetten van de muziek, het (in het geval van een cd) door het boekje bladeren, etc.

Maar ik weet niet of het nostalgie is of echt het ding zelf. Daarom wil ik beginnen met low budget.
Voor hetzelfde geld vind ik het uiteindelijk teveel moeite om met een fysiek medium aan de slag te gaan of ben ik te verwend geraakt met makkelijk losse nummers en playlists draaien ipv hele albums of is er iets anders.

Maarja, als ik het niet probeer, kom ik er nooit achter.

Het hetzelfde met games en films, trouwens. Ik mis de boekjes van games. Of het struinen in een videotheek. Alles te vinden onder een muisklik, maar toch mis ik bepaalde voldoening.
Voor €25 koop je tegenwoordig net aan een nieuwe plaat :'(

Zoals @Cap zegt, kan je een goede tweedehandse ook weer makkelijk voor dezelfde prijs kwijt. Zelf heb ik iets minder dan een jaar een nieuwe Sony PS-LX310BT gehad. Ik wilde alleen graag zelf friemelen met het gewicht, antiskating en dat soort dingen. Dus toen heb ik tweedehands een Technics SL D2 op de kop getikt voor €65, met een best lelijke stofkap.

De verkoper zei dat de naald nog prima was, maar ik heb nu toch maar een AT-VM95E gekocht voor €47. Toen kwam ik erachter dat ik toch nog een (koptelefoon) versterker nodig had. Eentje van Marktplaats getrokken die ook een phono preamp had, was ik weer €40 verder. Daar hoor ik een ruis in, dus ik twijfel daar weer aan.

Uiteindelijk alsnog €152 verder, en dan heb je nog geen platen :o Dit is geen hele goedkope hobby.
Cap schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:30:
Een ander gokje is altijd het element wat erop zit. Er kan nog prima mee te draaien zijn, het kan ook zijn dat een nieuw elementje (c.a. 33 euro voor een Audio Technica AT-95E) veel verbetering brengt.
Als je die bij Hifistudio79 bedoeld, die komt niet meer op voorraad. Ik heb dat even nagevraagd, want ik vond dat wel een leuk prijsje. Maar ze beantwoordden dat die nooit meer op voorraad komt; waarom hij dan nog wel op hun website staat, is mij een raadsel.

@anandus In dat geval heb je voor bijna dezelfde prijs een AT-VM95C, maar dat is een conische naald. De AT-VM95E is de opvolger van de AT-95E met een eliptische naald, die kost rond de €50.

En nog even extra benadrukken: bij de genoemde opties heb je altijd nog een voorversterker nodig. Bijvoorbeeld de Dynavox tc-750. Kost rond de €40.

[ Voor 0% gewijzigd door purplevendetta op 09-02-2022 15:26 . Reden: Beter lopende zin ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als die niet op voorraad meer is dan inderdaad de AT-VM95E voor 50 euro. De C zou ik niet aan beginnen gezien het weinige geld wat je ermee bespaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
@anandus Als je zo goedkoop mogelijk wilt, laat marktplaats (en de rest van het dure internet) voor wat het is en neem eens een kijkje bij een aantal kringlopen in de buurt. Die zijn vaak een stuk goedkoper en als er iets mee is kun je makkelijk terug. Bij de meeste worden ze getest en krijg je op z’n minst een aantal dagen garantie. Platenspelers hebben ze vrijwel altijd. Ik zie ze vaak tussen de 25 en 50 euro.

Als het alleen om uitproberen gaat, maak je vooral niet te druk om het model of de features. Ik principe zijn dat goed bedoelde adviezen, maar gaan voorbij aan jouw doel. Dat wordt pas relevant als je een iets duurdere speler koopt, en je een investering aan het doen bent. Voor €25 zou ik gewoon iets kopen en kun je later altijd voor hetzelfde bedrag wel via marktplaats kwijt als je een betere koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Niet mee eens. Kringlopen kennen tegenwoordig ook de prijzen en het zoeken naar koopjes is daar even lastig als op marktplaats. Met als grote verschil dat je op marktplaats een enorm aanbod hebt. Daarbij maakt het wel degelijk uit hoe de kwaliteit van je eerste speler is. De teleurstelling over het medium kan groot zijn, waardoor de hobby niet zal aanslaan. Tenslotte kun je een platenspeler uit de redelijke klasse ook weer voor pakweg dezelfde prijs verkopen als je het echt niks vind. De uitdaging ligt erin om in het aanbod, dat gaat van brollen tot parels een goede keuze te maken. Daar kunnen de ervaren vinyl tweakers zeker bij helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Koopjes jagers die nog een goede phono preamp zoeken die zowel MM als MC doet zonder de hoofdprijs te betalen moeten deze amazon advertentie serieus overwegen:
https://www.amazon.nl/Mus...id=pla-617274547567&psc=1

Die kost normaal beduidend meer (€ 179,- normaal gesproken)... Voor het geld zeker een aanrader en ik spreek uit ervaring (heb hem zelf ook nog in bezit en weet dat deze phono preamp goed klinkt)... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:31:
@anandus Als je zo goedkoop mogelijk wilt, laat marktplaats (en de rest van het dure internet) voor wat het is en neem eens een kijkje bij een aantal kringlopen in de buurt. Die zijn vaak een stuk goedkoper en als er iets mee is kun je makkelijk terug. Bij de meeste worden ze getest en krijg je op z’n minst een aantal dagen garantie. Platenspelers hebben ze vrijwel altijd. Ik zie ze vaak tussen de 25 en 50 euro.
Dat hangt er heel erg vanaf waar je woont. Hier in de randstad (noord) is bij de kringlopen in de omgeving het aanbod in ieder geval om te huilen. Wat er staat is telkens absolute brol of kapot, met missende headshell, kapotte kap, verbogen arm. Zo was hier in de 3 kringlopen laatst de keuze tussen een Yoko en een entry level Dual met een afgebroken headshell en kapotte kap, zonder snaar. Voor die laatste wilden ze dan nog 40 euro hebben. :X De mooie dingen krijgen ze of niet binnen of ze vissen het eruit en zetten het apart op marktplaats.

Platen idem trouwens, echt alles wat acceptabel is wordt eruit gevist en een (imo te hoge) prijs voor gevraagd.

De oude kringlopen waarbij de commercie (/ internet) nog niet was doorgedrongen en die meer weg hadden van een garage sale... die tijden zijn hier al lang voorbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 11:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:42
@cap Ja dat is hier (zuid-holland omgeving rotterdam) niet anders...
Echt er is niks meer te krijgen wat je als koopje/buitenkansje kan beschouwen.

Ik was (tegen beter weten. in eigenlijk) ook even bij een platenwinkel hier in buurt die altijd wel leuke prijzen had voor muziek en 2de hands apparatuur en die het deed onder het mom van "uit de hand gelopen hobby met liefde voor muziek".

Ik kwam daar binnen en echt het enige wat ik hoorde was... Zo die is duur op Discogs prijs die maar net zo.

Echt de hebberigheid niet normaal, die zat daar echt met een stijve stok de lp's te prijzen. Kijk ik gun iedereen een leuke boterham maar dit was echt genant .
Kan dan mijn mond niet houden en ik zei tegen hem ... zo die liefde voor muziek is omgeslagen in hebberigheid en de hobby is ook ver te zoeken...
Werd me niet echt in dank afgenomen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 10-02-2022 11:50 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
oldsmelly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:49:
@cap Ja dat is hier (zuid-holland omgeving rotterdam) niet anders...
Echt er is niks meer te krijgen wat je als koopje/buitenkansje kan beschouwen.

Ik was (tegen beter weten. in eigenlijk) ook even bij een platenwinkel hier in buurt die altijd wel leuke prijzen had voor muziek en 2de hands apparatuur en die het deed onder het mom van "uit de hand gelopen hobby met liefde voor muziek".

Ik kwam daar binnen en echt het enige wat ik hoorde was... Zo die is duur op Discogs prijs die maar net zo.

Echt de hebberigheid niet normaal, die zat daar echt met een stijve stok de lp's te prijzen. Kijk ik gun iedereen een leuke boterham maar dit was echt genant .
Kan dan mijn mond niet houden en ik zei tegen hem ... zo die liefde voor muziek is omgeslagen in hebberigheid en de hobby is ook ver te zoeken...
Werd me niet echt in dank afgenomen 8)
Is iets verkopen aan de marktwaarde dan ook echt hebberigheid? Qua vinylprijzen denk ik dat Discogs de beste indicatie is van de huidige waarde van een specifieke plaat, dus dat een winkel dan die prijs hanteert vind ik allesbehalve vreemd. Sterker nog, ik zou allang blij zijn als de lokale platenwinkel dezelfde prijzen als discogs zou hanteren want meestal kom ik in een fysieke winkel nog een stuk duurder uit…

Beetje makkelijk schieten op een ondernemer dit… hij kan de platen ook voor 1/3e van de prijs verkopen en dan komt er ook wel weer een gek die alles op discogs met winst doorverkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:10

Toshirou

Vinyl Surfer

Het beste is nog steeds de lokale rommelmarkten afgaan. Dan kan je meestal nog wel iets krijgen tegen een leuke prijs. Maar de kringlopen is gewoon een kwestie van geluk. Maar het is inderdaad dat er het beste allang uit gehaald is om door te verkopen op MP. Of elke andere manier van online verkopen, misschien heeft een medewerker daar een Discogs shop waarop die het beste verkoopt? Je weet het niet, maar wat er vaak ligt is het rest materiaal waar het personeel niks mee heeft. Zoals hier in het Oosten de vele bakken vol met klassieke muziek en alle 13 goed...

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 15:18
Het probleem is dat kringloop winkels een verdienmodel is geworden van veel gemeentes, dus de opzet om voor minder bedeelden toch nog iets leuks te vinden voor een paar euro is voorbij, prijzen zijn bv. van €2,- euro naar €20,- gegaan voor een lullig boekenplankje, naam kringloop kan mi. verdwijnen.

Hier in Leiden heeft de gemeente vorig jaar €200.000,- euro verdient aan de kringloopwinkel, wat ik hier van vind laat ik maar even in de midden. :(

Vandaar ook mijn opmerking tijdje terug aan ninebal, die moet echt een gouden…. hebben, of heel veel geluk. _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Flabsie Ik heb absoluut niks tegen het feit dat mensen hun brood moeten verdienen, maar als jij je al jaren presenteert als een zaak waar voorop staat dat je "het doet voor liefde voor de muziek en uit de hand gelopen hobby" en je zit notabene op een zaterdag middag terwijl de zaak open is, lekker je zelf rijk te rekenen (ik bedoel het waren niet de minimum bedragen op discogs) dan ben je in mijn ogen een schijnheilige <piep>.

Ben je nu een , van oudsher, "normaal" commercieel bedrijf die altijd marktconform handelt dan kan je daar nog vrede mee hebben maar niet deze toko.(die overigens alleen maar 2de hands verkoopt)..

Het zijn de tijd wel zijn, en wellicht ben ik naïef in deze , maar het leuke van de vinyl hobby is er wel een beetje af zo voor ome Smelly :'(

Tweedehands zal ik nooit meer kopen vrees ik en ook nieuw alleen nog maar als het echt een mooie pressing is (al zijn die ook extreem duur geworden)..
Maar goed gelukkig denkt iedereen er anders over.

[ Voor 30% gewijzigd door oldsmelly op 10-02-2022 12:55 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk er zelfs regelmatig over het hele boeltje wat ik nog heb een keer in de verkoop te doen. Lekker opgeruimd, extra ruimte in de kamer. Er is veel meer in het leven dan platen. Ik luister steeds minder. Maar eerst maar eens beginnen met de bups overtollige platenspelers e.d. te verkopen... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Cap Zover ben ik (nog) niet maar het feit dat ik nu al veel meer (sa)cd's koop dan platen zegt voor mij ook wel wat. Ik luister echt heel veel muziek , de hele dag door eigenlijk en in de avond ga ik bijna elke dag wel even lekker een uurtje (of 2) zitten met de koptelefoon op en een plaatje op de draaier maar ik denk/vrees eigenlijk wel dat de verzameling lp's niet meer echt gaat groeien als in de voorbijgaande (5) jaren.
En is dat erg ik weet het eigenlijk niet , ik heb genoeg vinyl (kleine 1000 platen) om mij tot in de lengte van jaren te vermaken en nieuw(ere) muziek koop ik wel op (sa) cd en bij uitzondering nog op vinyl.
Ik stream nu ook veel Apple Music (is nu ook op hoge kwaliteit) maar iets in mij wil toch graag iets fysieks in handen hebben. Zal mijn leeftijd wel zijn :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik snap het helemaal. Bij mij is het punt luisteren. De laatste paar jaar is het er nauwelijks van gekomen. Als ik dan een keer tijd/zin heb dan is dat 's avonds laat als de omgeving echt rustig en stil is (en ik zelf ook). Dan kunnen de speakers eigenlijk niet aan. Tenminste niet op het volume dat een beetje luisterplezier geeft. Dus dan zit ik op de laptop met mijn oordopjes in en browse wat door de muziek op youtube, ook de oldies uit de 70/80/90-er jaren die ik op lp heb. En ik moet zeggen dat ik me dan net zo goed vermaak als met die lp's. Dus in die zin is de noodzaak er niet. Het is bij mij meer een soort hobbymatige deformatie dat ik die platenspelers en lp's nog steeds heb, omdat ik zoveel van de techniek afweet. Maar eigenlijk is het met mijn vinyl consumptie kolder. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 13:13 ]

Cap schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:30:
@anandus voor c.a. 150 euro heb je in de buurt een kwalitatief echt goede draaitafel die je voor hetzelfde geld weer doorverkoopt.

Technics SL-1500
Die is dus weg. Wie heeft hem? :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Aangezien ik toch 100% zeker wilde weten dat ik mn nieuwe stylus niet zou slopen, toch een weegschaaltje gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyweSXg.jpg

Dan neem ik aan dat het geen kwaad kan dat die zo laag hangt :P

Verder nog een nieuwe plaat ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z568os6.jpg

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:44
anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:39:
Hoi allen :)

Ik wil misschien wel in de wondere wereld van vinyl stappen, maar had een vraagje.

Ik heb in de woonkamer een home cinema surround set staan voor films, deze heeft oa een aux audio in wit/rood.

Kan ik gewoon op Marktplaats een platenspeler kopen (bijv zoiets) en de audio aansluiten en klaar? Moet er nog een versterker tussen? Of is mijn home cinema set genoeg?
Zoiets is misschien iets meer dan je had gedacht maar is een prima instapper. Mocht je het niets vinden dan is op marktplaats altijd weer iemand te vinden en als basis prima, met zelfs wat upgrade mogelijkheden.
https://www.marktplaats.n...itafel-met-voorversterker

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ja, het zal inderdaad wel een stuk verschillen per locatie. Ik heb al een hoop kringlopen gezien en de een is de ander niet. Ik ben hier misschien wat verwend. In Alkmaar zit een straat met een stuk of 5 direct naast elkaar, zodat je ze makkelijk allemaal in een half uurtje langs kan gaan. Loodz15 en die andere helemaal op het eind van de straat (hoe heet ie ook alweer, "Kringloop Alkmaar" ofzo?) zijn meestal het leukst. Die hebben altijd wel wat apparatuur staan, waaronder platenspelers. En Loodz15 heeft sinds vorig jaar nog een 2de pand, in het midden van de straat ("Uitdragerij 15"), waar ze sinds een tijdje hun cassettes neerleggen, waar af en toe wel eens iets tussen zit voor de verzameling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
purplevendetta schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Thanks, Knosti besteld met alternatieve vloeistof. De winkel waar ik heb besteld had alleen geen Walviswater, en om wille van verzendkosten wilde ik graag bij dezelfde winkel bestellen. Dus nu heb ik Ludic Tonar. Benieuwd of dat werkt en anders de volgende keer wel Walviswater.

Edit: ik ben misschien vreselijk verwend, maar verwacht normaal voor 5 uur besteld, morgen in huis. Helaas verzenden ze bij deze shop alleen op ma-vr tot 14:00. Wachten tot dinsdag dus ;(
En ik werd gelijk gestraft voor mijn ongeduld, want DHL had het pakket ook nog eens verkeerd gesorteerd, waardoor hij vandaag pas is binnen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vAVIrVvJTpeHqJF16-oyoFpedw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAEwOyq415NHCFA4AnFvcVrJ.jpg?f=fotoalbum_large
  • Knosti
  • Tonar vloeistof (Ludic was op)
  • Ludic antistatische sleeves, om het gelijk goed te doen
  • Ortofon Protractor
  • AT-VM95E
Vanavond dus aardig wat te doen.

Gisteren kreeg ik trouwens de Behringer UFO202 binnen, meteen een paar opnamen mee gemaakt. Ik had het eerst geprobeerd met de rca naar 3.5mm kabels, maar de geluidskaart in de laptop was blijkbaar niet zo goed. Met de UFO202 gaat het prima, op een hele lichte brom op de achtergrond na.

• coinman63
Chester schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:25:
Aangezien ik toch 100% zeker wilde weten dat ik mn nieuwe stylus niet zou slopen, toch een weegschaaltje gehaald:
[Afbeelding]

Dan neem ik aan dat het geen kwaad kan dat die zo laag hangt :P

Verder nog een nieuwe plaat ontvangen:
[Afbeelding]
Ik denk dat dat laaghangen niet echt een probleem is. Maak maar eens een foto met gewoon een zwarte plaat en dan zodanig dat de lens op de hoogte van de rand van de plaat zit.

• coinman63
purplevendetta schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Gisteren kreeg ik trouwens de Behringer UFO202 binnen, meteen een paar opnamen mee gemaakt. Ik had het eerst geprobeerd met de rca naar 3.5mm kabels, maar de geluidskaart in de laptop was blijkbaar niet zo goed. Met de UFO202 gaat het prima, op een hele lichte brom op de achtergrond na.
Laat maar horen, wij luisteren graag mee 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-06 20:58
Habana schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:33:
Het probleem is dat kringloop winkels een verdienmodel is geworden van veel gemeentes, dus de opzet om voor minder bedeelden toch nog iets leuks te vinden voor een paar euro is voorbij, prijzen zijn bv. van €2,- euro naar €20,- gegaan voor een lullig boekenplankje, naam kringloop kan mi. verdwijnen.

Hier in Leiden heeft de gemeente vorig jaar €200.000,- euro verdient aan de kringloopwinkel, wat ik hier van vind laat ik maar even in de midden. :(

Vandaar ook mijn opmerking tijdje terug aan ninebal, die moet echt een gouden…. hebben, of heel veel geluk. _/-\o_ .
Echt goede vondsten zijn zeldzaam, zoals de sl10 laatst. Daar kun je niet op rekenen en komt misschien een paar keer per jaar voor. Het is ook een kwestie van volharding, ik ga vaak langs om even te kijken als ik er toch in de buurt ben.

Een meer typische vondst is bijvoorbeeld een Phillips 212 voor 30 euro. 40 euro voor een nieuwe snaar en naald, lampjes, nieuwe kabel en pluggen. En flink wat uurtjes klussen en poetsen.

Zo’n speler verkoop ik dan voor 75 euro of zo. Met moeite. Daar verdien je dus niks mee, ik ben al blij als ik uit de kosten ben. Het verkopen heeft ook als reden dat ik niet met 50 platenspelers op zolder wil komen te zitten.
En met de meevallertjes bekostig ik weer andere audiospullen. De sl10 heeft me een mooie Hifiman Sundara opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:44
Ik ben normaal niet zo van de live albums, maar deze vind ik wel leuk, omdat we bij een optreden uit deze tour geweest zijn. :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKcUJ2t5rFji7LJ_3FWYjsqO6Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQrtZ0C7K9Ub0ODlSW8NwqwN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:51
Afgelopen week nog wat zwart goud mogen ontvangen. Alhoewel zwart… :+ genoeg kleur zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLEZjQSL2_FC4ugg6iGQ4Lw9Ko4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyZWi4M8jqxRDZ4H7P59lCNa.jpg?f=fotoalbum_large

Merk wel dat ik de laatste jaren minder van de platenbeurzen ben. (Ergens ook logisch gezien de annuleringen hiervan). Maar daarnaast heb ik ook meer zin in nieuwer, gekleurde lp’s. Al dan niet heruitgaven.

[ Voor 18% gewijzigd door TheKerremenke op 12-02-2022 13:03 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bitzen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 09:06
De aanwinst van vandaag! Bij bartovsky in Wageningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yU601EOehK5gXHORv0YfAXGGxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRclAjah2V4UnIMRG19fbydg.jpg?f=fotoalbum_large

Op de acoustical.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
Nieuwste aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tozs8O3l.jpg

Sueeze: Kringloop, ook deze gekocht vanwege de hoes.
Sting: Kringloop.
KISS: MP, inclusief de poster van Dynasty, welke natuurlijk meteen veilig bij de juiste LP is opgeborgen :*) .

Ze zijn allemaal door de wasstraat gegaan. Met name Squeeze was vies. Het leek wel alsof deze LP op een bouwplaats had gelegen. En toch, behalve een beetje ruis tussen A2 en A3 in VG+ staat. Squeeze is trouwens niet de ontdekking van de week, hoor, Leuk jaren '80 bandje, maar niet veel meer. Behalve dat ze regelmatig tegendraadse ritmes en zanglijnen hebben. Dat dan weer wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
nineball schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Ik had voor die headshell een niet al te beste dd-1 gekocht waar de h-303 op zat. Speler opgeknapt en met andere headshell voor hetzelfde bedrag weer verkocht. De bedragen waar die dingen los voor verkocht worden vind ik een beetje te dol.
Schaamteloos jouw actie gekopieerd en daarom nu ook in het bezit van de originele headshell voor mijn platenspeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqYh2CFUKbqbsh_c6S1-rWdhE1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEfL6uZHk7hJ5lT09sAPBuzc.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ik daarvoor weer een 'projectje' had was niet eens vervelend. Het resultaat mag er zijn (ik word te lui om een plaatje vooraf te schieten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMyBqVd58j5LHfFB1RB9zsdbLNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4nRxzXZebnryO1bCqOa1gZK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DddXlBsYup2nCjQgSlAFzbPGFN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtWLY27P8WgoR1CSMGdIVQts.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCIGFONHlI4ImbgA3NnWurP_Dno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sb2C2yK4YUDgv6JjXTLTcmCa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-06 20:58
coinman63 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Schaamteloos jouw actie gekopieerd en daarom nu ook in het bezit van de originele headshell voor mijn platenspeler:
[Afbeelding]

Dat ik daarvoor weer een 'projectje' had was niet eens vervelend. Het resultaat mag er zijn (ik word te lui om een plaatje vooraf te schieten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi! Misschien een iets meer vintage ogende headshell op de dd1 maar met een beetje mazzel heb je die h303 voor niks. En wat is er leuker dan zo’n speler opknappen.

Edit: ik zie dat ie al lekker gaat op mp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Eens ik heb helaas niet meer een dergelijke headshell liggen. Ik heb een SME-look-alike besteld bij Thakker.
Mocht een koper daar de voorkeur aan geven, dan zet ik die erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
Hoi hoi,

Na lang lurken, en vragen, en weer lurken is hier vandaag de Denon DP-300F binnen gekomen :)

Ik ben bezig met het instellen van druk en anti skate, de styles lijkt alleen voor mij (als leek) te hoog te hangen. Ik heb de handleiding en deze video gevolgd:
YouTube: Denon DP-300F Turntable Overview + Setup Guide

Eerst de arm laten "zweven", vervolgens heb ik de kleine ring op 0 gezet, en daarna het volledige gewicht op 2, en de anti-skate op 2 gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIR_SwAnjPyaJwNBfEFbM4Hzysc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7cQlx6hGOeRR6e42YuCD1J4.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen hij blijft op dat zwarte dingetje hangen, waardoor die volgens mij de hoog hangt.
Hij lijkt ook niet helemaal te rusten op de houder.

Ik dacht voordat ik verder ga maar even checken of ik op de goeie weg zit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGoTriiVR0IfKFlCVBPY5-KT1U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YmorDR9pxJs5SfW3qcXY32O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door barriie op 14-02-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Wat gebeurt er als je een plaat af speelt (wel even het beschermkapje omhoog doen dan)? gaat de arm dan automagisch toch omlaag? De zilveren hendel gebruik je volgens mij alleen als je de speler handmatig wil gebruiken of even naar een ander nummer wil maar niet over een vaste hand beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
pman63 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:00:
Wat gebeurt er als je een plaat af speelt (wel even het beschermkapje omhoog doen dan)? gaat de arm dan automagisch toch omlaag? De zilveren hendel gebruik je volgens mij alleen als je de speler handmatig wil gebruiken of even naar een ander nummer wil maar niet over een vaste hand beschikt.
Dat lijkt hem te zijn, ik hoor in ieder geval muziek 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTPAs26Tg5ybdsemwEY4yKs2kn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLKKV9PZflEfBdZD3pfxye1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Automatisch of handmatig bediend, zolang er tijdens het afspelen van de plaat, in down stand van de armlift dus, een mm ruimte zit tussen je armlift en je arm zit je goed. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:17:
Automatisch of handmatig bediend, zolang er tijdens het afspelen van de plaat, in down stand van de armlift dus, een mm ruimte zit tussen je armlift en je arm zit je goed. ;)
Ik begrijp zijn verhaal niet helemaal.
Kan hij wel of niet zijn arm vrij balancerend krijgen?

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
mr_petit schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Ik begrijp zijn verhaal niet helemaal.
Kan hij wel of niet zijn arm vrij balancerend krijgen?
Ik had het gevoel alsof het in het begin niet lukte omdat het ding wat ik heb omcirkeld te hoog stond.

Na hem te hebben aangezet lijkt hij nu wel steeds omlaag te gaan bij rust stand waardoor hij er niet meer op rust:

Tijdens het spelen (aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8_PUMJWS3OFLerzGt3tjrgWQuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPqLha9n4JN7lp6l7vgFaikL.jpg?f=fotoalbum_large

In rust (uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx24IjGv_xVRzYm1Qo7T-_eJTio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fShWtxtUKporySBaXyampBuc.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dat vergelijk met de eerste keer (zonder aangezet te hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIR_SwAnjPyaJwNBfEFbM4Hzysc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7cQlx6hGOeRR6e42YuCD1J4.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt het alsof dat element in de "omhoog" positie stond

Edit:
Moet ik hem dan nu (nog een keer) af stellen met dat element omlaag?

[ Voor 19% gewijzigd door barriie op 14-02-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barriie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Edit:
Moet ik hem dan nu (nog een keer) af stellen met dat element omlaag?
Je moet er zeker van zijn dat je arm tijdens het balanceren niet op de liftconstructie rustte.

En idealiter balanceer je je arm als deze dus horizontaal zweeft.
Dat doe je in de ruimte tussen het plateau en de armrust (waar je arm dus op rust als hij uitstaat).
Daar kan je arm (als je armlift goed omlaag gaat) goed op en neer bewegen.

Maar wat ik me dus wel afvraag: werkt je armlift wel goed?
Dus ook tijdens het spelen: gaat hij elke keer wel voldoende omlaag, of klemt het soms een beetje?

Of is het een gevalletje van dat het automatiekmechaniek (in de speler zelf) niet voldoende uit was gedraaid? (dus wellicht de stekker eruit tijdens dat hij afsloeg?)
Het automatiekmechaniek in de speler bedient natuurlijk ook de lift tijdens de werking.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2022 18:47 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 66 Laatste