anandus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:05:
[...]
In de buurt van Leiden.
Omdat ik niet helemaal zeker weet of ik echt met deze hobby wil beginnen dacht ik eraan om een low budget-ding op de kop te tikken (zoals die eerdere van €25) en een paar platen om te kijken of het überhaupt wel iets voor me is.
Ik heb vroeger (echt 30 jaar geleden ofzo

) een platenspeler gehad, maar die heb ik allang niet meer. Noch de elpee's. Eigenlijk geen enkele muziekdrager.
En ik vind Spotify fantastisch, heerlijk om alle muziek onder een knop te hebben, maar ik merk ook dat ik een soort 'binding' ofzo kwijt ben geraakt met de muziek.
Het daadwerkelijk opzetten van de muziek, het (in het geval van een cd) door het boekje bladeren, etc.
Maar ik weet niet of het nostalgie is of echt het ding zelf. Daarom wil ik beginnen met low budget.
Voor hetzelfde geld vind ik het uiteindelijk teveel moeite om met een fysiek medium aan de slag te gaan of ben ik te verwend geraakt met makkelijk losse nummers en playlists draaien ipv hele albums of is er iets anders.
Maarja, als ik het niet probeer, kom ik er nooit achter.
Het hetzelfde met games en films, trouwens. Ik mis de boekjes van games. Of het struinen in een videotheek. Alles te vinden onder een muisklik, maar toch mis ik bepaalde voldoening.
Voor €25 koop je tegenwoordig net aan een nieuwe plaat
Zoals @
Cap zegt, kan je een goede tweedehandse ook weer makkelijk voor dezelfde prijs kwijt. Zelf heb ik iets minder dan een jaar een nieuwe Sony PS-LX310BT gehad. Ik wilde alleen graag zelf friemelen met het gewicht, antiskating en dat soort dingen. Dus toen heb ik tweedehands een Technics SL D2 op de kop getikt voor €65, met een best lelijke stofkap.
De verkoper zei dat de naald nog prima was, maar ik heb nu toch maar een AT-VM95E gekocht voor €47. Toen kwam ik erachter dat ik toch nog een (koptelefoon) versterker nodig had. Eentje van Marktplaats getrokken die ook een phono preamp had, was ik weer €40 verder. Daar hoor ik een ruis in, dus ik twijfel daar weer aan.
Uiteindelijk alsnog €152 verder, en dan heb je nog geen platen

Dit is geen hele goedkope hobby.
Cap schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:30:
Een ander gokje is altijd het element wat erop zit. Er kan nog prima mee te draaien zijn, het kan ook zijn dat een nieuw elementje (c.a. 33 euro voor een Audio Technica AT-95E) veel verbetering brengt.
Als je die bij Hifistudio79 bedoeld, die komt niet meer op voorraad. Ik heb dat even nagevraagd, want ik vond dat wel een leuk prijsje. Maar ze beantwoordden dat die nooit meer op voorraad komt; waarom hij dan nog wel op hun website staat, is mij een raadsel.
@
anandus In dat geval heb je voor bijna dezelfde prijs een AT-VM95C, maar dat is een conische naald. De AT-VM95E is de opvolger van de AT-95E met een eliptische naald, die kost rond de €50.
En nog even extra benadrukken: bij de genoemde opties heb je altijd nog een voorversterker nodig. Bijvoorbeeld de Dynavox tc-750. Kost rond de €40.
[
Voor 0% gewijzigd door
purplevendetta op 09-02-2022 15:26
. Reden: Beter lopende zin ]