• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:46
@Ricktachtig je kunt nog steeds je actieve luidsprekers gebruiken met de NAD, want deze heeft een voorversterker uitgang.
RFdeGroot schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:41:
Dank voor jullie reacties! Ik ben inderdaad blij met jullie advies en dat ik mede daardoor toch heb besloten de TD-320 terug te brengen en uiteindelijk deze pracht van een speler in huis heb kunnen halen.

Zit echter nog wel met 1 probleempje waar ik waarschijnlijk nog om terug moet (tenzij 1 van jullie de gouden tip heeft)
Het hele weekend heb ik genoten van de TD-2001, speelt als een zonnetje en klinkt super... tot vanmiddag. Ineens wilde hij niet meer starten nadat ik een plaat had omgedraaid en dat doet ie sindsdien niet meer.
1 keer toen ik nog eens probeerde werkte ie weer prima, totdat ik de plaat weer draaide en weer wilde ie niet starten.

Als ik hem in de 'off' stand met de hand draai draait ie gewoon soepel, wil ik hem vervolgens starten dan zie ik een klein schokje in het draai-plateau (hij draait een paar graden) en dat was het.
De motor start gewoon niet door... begrijp er niets van. Als ik hem start lijkt de motor een beetje vast te zitten ofzo, als ik hem met de hand een beetje mee wil helpen voel ik dat dit heel zwaar gaat. Ik wil de boel niet forceren maar dat ie zo zwaar loopt als ie aan staat lijkt me niet goed.
Zodra ik hem weer stop kan ik hem weer soepel ronddraaien met de hand. En ja, riem enzo uiteraard gecontroleerd, het zit hem echt in het starten van de motor.
Iemand enig idee of ik hier zelf eenvoudig iets aan kan doen?
Het zit je ook niet mee.....

Er van uit gaande dat je ook deze speler in een winkel hebt gekocht, zou ik er mee terug gaan.
Hopelijk is het een gevalletje garantie. Laat de verkoper er eerst naar kijken voor je zelf (al dan niet op basis van adviezen van ons) mee aan de slag gaat. Het enige dat ik nog even zou doen, is de snaar verwijderen en dan kijken hoe de motor het doet en vervolgens kijken hoe zwaar de platter draait als er geen snaar op ligt. Niet dat dat het probleem oplost, maar dan kan je wel vaststellen of het in de motor zit of mogelijk in de lagers van de platter / spindle. Misschien, en dat is de befaamde 'wild guess' :+ , is er een probleem met het start-stop-mechanisme. En daarvoor heb ik zelf onvoldoende kennis van dit type speler.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:04
Vintage1967 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Het zit je ook niet mee.....

Er van uit gaande dat je ook deze speler in een winkel hebt gekocht, zou ik er mee terug gaan.
Hopelijk is het een gevalletje garantie. Laat de verkoper er eerst naar kijken voor je zelf (al dan niet op basis van adviezen van ons) mee aan de slag gaat. Het enige dat ik nog even zou doen, is de snaar verwijderen en dan kijken hoe de motor het doet en vervolgens kijken hoe zwaar de platter draait als er geen snaar op ligt. Niet dat dat het probleem oplost, maar dan kan je wel vaststellen of het in de motor zit of mogelijk in de lagers van de platter / spindle. Misschien, en dat is de befaamde 'wild guess' :+ , is er een probleem met het start-stop-mechanisme. En daarvoor heb ik zelf onvoldoende kennis van dit type speler.
Idd een beetje balen... maar goed. Ik heb deze ook inderdaad gekocht bij de Groef Audio in Groningen, dus gewoon met garantie enzo, het zal dan ook ongetwijfeld goed komen. Maar ik dacht misschien is er iets eenvoudigs wat ik kan proberen voor ik weer naar die winkel ga.
Je tips had ik al geprobeerd, ook zonder snaar erop gaat de motor niet draaien.

• coinman63
Ik ben toch eens nieuwsgierig geworden naar De Groef audio, maar ik vind dat er m.n. op deze pagina een hoop bullshit staat:
https://www.degroefaudio.nl/audio-op-maat
Als voorbeeld propageren ze een passieve voorversterker, daarbij voorbij gaande aan de impedantieproblemen en verlies van hoge tonen. Voor hun beweringen op het gebied van kabels hebben we hier op tweakers een speciaal Elfjes bij maanlicht draadje….

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:13
@coinman63 Ze sluiten aan bij de marktverwachting ( een minstens zo transparant als onzin argument mijnerzijds ) Er moet tegenwoordig altijd een mooi sausje overheen, want dat trekt de klanten aan.
Nou ja, zolangs als het product voldoet, zal het mij een zorg zijn ergens, maar mij trekt het niet.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik krijg echt zo 'daar gaan we weer' idee bij. Inderdaad veel onbewezen geblaat... We hebben hier te maken met lui die willen als beter klinkt, dan klinkt het ook beter.. 😐

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• RFdeGroot
Ach ja.. is ongetwijfeld zo hoor al is de winkel wel erg prettig vind ik.
Het is een heel klein zaakje en niet van die gladde verkopers, ze proberen je echt niet van alles aan te smeren ofzo als je daar bent.
Tja, en die verhalen over kabels enzo.. dat is precies waarom ik over mezelf al eerder in dit topic zei dat ik geen audiofiel ben, maar een muziek (en audio) liefhebber :)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Een LP-speler, zoveel meer dan enkel een muziek leverancier.

Als ik van thuis uit werk leg ik geen radio aan, maar luister ik enkel LP's. Dat verplicht me elke 20/30 min. recht te staan en iets te doen. Ideaal om niet met je stoel te vergroeien.

Maar iets helemaal anders...
Zoals al aangegeven hiervoor ben ik redelijk recent gescheiden, maar heb ik wel altijd een grote liefde gehad voor het prachtige medium 'plaat'.
Ik doe ook geregeld mee met online wedstrijden en er werden/worden ook soms platen weg gegeven. Voor vandaag wil ik het hebben over 'boenke-boenke'.

Ik heb in de afgelopen jaren enkele platen gewonnen, waaronder deze. Jaren, jaren lag dit juweeltje op zolder te wachten op sonische vermenigvuldiging, maar nu is het moment!
RFdeGroot schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Idd een beetje balen... maar goed. Ik heb deze ook inderdaad gekocht bij de Groef Audio in Groningen, dus gewoon met garantie enzo, het zal dan ook ongetwijfeld goed komen. Maar ik dacht misschien is er iets eenvoudigs wat ik kan proberen voor ik weer naar die winkel ga.
Je tips had ik al geprobeerd, ook zonder snaar erop gaat de motor niet draaien.
Je moet helaas echt terug naar de winkel hiermee. Er zijn geen trucs voor om dit te verhelpen, dit hoort gewoon niet.

Één ding is me wel duidelijk geworden na deze 2 ervaringen met de Groef, dat "helemaal nagekeken en afgesteld" moet je met een aardige korrel zout nemen daar. Eerste een speler met een verkeerde arm op de verkeerde afstand gemonteerd verkopen zonder uitlijning element, nu een met een haperende motor. Dan is de kans nihil dat ie werkelijk helemaal nagekeken is. Ja, visueel. En met de stoflap. :P

Verbaast me op zich niets, ik ga er bij een winkel nooit vanuit dat zo'n inruiler helemaal nagekeken en afgesteld is. Wat er ook beweerd wordt. Echt helemaal nakijken kan namelijk gewoon niet uit. Kost teveel tijd, teveel geld. Dat kunnen alleen hobby-verkopers doen die thuis uren/dagen aan zo'n apparaat besteden. Winkels doen een functiecheck, repareren evt het hoognodige, en maken de buitenkant schoon.

Tenzij.... zo'n winkel Audioscope.net prijzen gaat vragen. :P Maar zelfs bij die winkel vraag ik het me af... visueel zijn ze uiteraard opgepoetst (een nieuwe stofkap doet al veel) maar technisch, van binnen...

Maar goed, je hebt garantie dus ze zullen het gelukkig oplossen! Dat is het voordeel van kopen met garantie. :)
Deze TD-2001 met originele arm en goede stofkap moet je niet laten gaan. Het wordt waarschijnlijk een nieuwe motor (goede kans dat ze controleren of het dezelfde motor is als die in de TD-320 en deze daar dan uit trekken) of een complete motor revisie. Er is iemand in Duitsland die dat laatste doet... kost wel wat maar dan gebeurt er tenminste echt iets aan de motor. Met heel veel mazzel is het een contact van de start/stop switch, maar ik verwacht dat bij een Thorens eigenlijk niet.

[Voor 31% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 23:29]

Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Maar goed, je hebt garantie dus ze zullen het gelukkig oplossen! Dat is het voordeel van kopen met garantie. :)
Deze TD-2001 met originele arm en goede stofkap moet je niet laten gaan. Het wordt waarschijnlijk een nieuwe motor (goede kans dat ze controleren of het dezelfde motor is als die in de TD-320 en deze daar dan uit trekken) of een complete motor revisie. Er is iemand in Duitsland die dat laatste doet... kost wel wat maar dan gebeurt er tenminste echt iets aan de motor. Met heel veel mazzel is het een contact van de start/stop switch, maar ik verwacht dat bij een Thorens eigenlijk niet.
Kan natuurlijk ook een condensator in de motorregeling zijn.
Oud apparaat, heeft wellicht lang stilgestaan. Krijgt nu opeens weer aanzienlijke draaiuren.
Dat is wel een recept voor een condensator om binnen 25 uur oid stuk te gaan.
Maar goed, het maakt ook niet uit. Het is de handige harry bij de groef die het moet gaan oplossen :P

"man is not truly one, but truly two,"

• SleepingCrow
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02-2022
Erg jammer om te horen dat je tweede aankoop nu ook kapot gaat. Misschien nu eens eisen dat ze deze of misschien een ander model wel voor ze deze aan je overhandigen eens goed van A tot Z nakijken. Want dit moet nog toch niet kunnen... maar goed als hierboven al aangegeven, het kost ze teveel geld om dit helemaal na te kijken en te repareren.

Misschien als je je geld kan terugkrijgen eens een platenspeler van iemand (die ze vakkundig en met alle tijd en passie) ze repareert halen. Ondanks dat je misschien geen lange garantie hebt, denk ik zelf dat een platenspeler op die manier het wel jaren gaat volhouden. Garanderen kan je nooit, maar de kans dat deze in een betere staat aan jouw overhandigt wordt is er hoogstwaarschijnlijk wel.
@mr_petit Da's waar, laten we het hopen. Volgens mij zitten er maar 1 of 2 elco's op het PCB en geen RIFA's :P, dus het was niet het eerste waar ik aan dacht. Het kan ook nog dat de voeding doorgebrand is, maar ook dat duidt doorgaans op een probleem elders. ;)

[Voor 46% gewijzigd door Cap op 01-02-2022 18:43]

Trouwens: zijn er nou echt niet meer mensen die wat meer willen zeggen over de geluidsfragmenten van @coinman63 waarbij een MC element en MM element te horen zijn? :)

Welk fragment van welk element is dat horen over een paar dagen. Wat valt je op, klinkt het hetzelfde, hoor je verschillen? Wat vind je mooier? Alles is goed, er is geen goed of fout. Luisteren op een koptelefoon is aanbevolen. ;)

Fragmenten:
coinman63 in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
en
coinman63 in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"

Elementen:

Hana EL MC

vs

Audio Technica AT-VM95ML MM

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 01-02-2022 10:14]

• SleepingCrow
Ik heb geen headphones liggen (ja die zijn er ook ;)). Maar zo over mijn speakers viel mij op dat de stem bij de track van FleetWood Mac bij de 2e meer textuur heeft. Maar meer naar de voorkant staat bij het 1e element. Dus of je houdt van textuur of juist van meer een stem meer in de focus, dat is denk ik persoonlijk.

Zelf houd ik meer van de gelaagde textuur in de stem van McVie van het geluid dat de HANA produceert.
@SleepingCrow Super tof dat je geluisterd hebt. Luisteren via speakers kan natuurlijk ook, ik vind het dan sowieso al knap dat je er verschillen uitgehaald hebt. :)

We weten alleen nog niet welke van de 2 de Hana is en welke de AT, dus ik zou het in je post ff hernoemen naar element 1 en element 2. En misschien in [spoiler] en dan [ /spoiler] tags plaatsen. :)

spoiler:
Wat betreft het meer op de voorgrond staan denk ik dat dit te maken kan hebben met de bevinding die ik had. Namelijk dat de het ene element subtiel meer hoog heeft dan het andere. En ook de plaatsing van de zangeres in het stereobeeld kan invloed hebben omdat de kanaalbalans van de 2 elementen niet helemaal gelijk is: had de zangeres gespiegeld in het stereobeeld gestaan dan was ze misschien juist meer naar voren gekomen bij het andere element.

[Voor 56% gewijzigd door Cap op 01-02-2022 13:36]

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:21
Ik prefereer het 2e fragment. Ik meen wat minder hoog te horen (bekkens), ik gok daarom dat fragment 1 de AT is. Blaasinstrumenten hebben wat meer body, klinken wat warmer, minder "kaal". Dit is met een Sennheiser HD600 op een Asus Xonar Essence STX geluidskaart.

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:50
Ik heb de geluidsfragmenten van Traces en Songbird geluisterd.

spoiler:
Helaas heb ik heel, heel erg weinig verschillen kunnen horen tussen de opnamen. Bij de Songbird opname van element 1 meende ik wel wat meer ruis/verstoring waar te nemen (rond de 1 minuut). Dat pas na meerdere keren heel kritisch te luisteren. Wat mij betreft zijn beide elementen top aangezien ik erg onder de indruk ben van alle opnamen!

[Voor 0% gewijzigd door Rdam op 01-02-2022 11:07. Reden: spoiler ingesteld]

• coinman63
Ik zal nog een stukje van de sluier halen.
Zoals ik al aangaf komt Traces van 'Harry James, The King James Version' een prachtige opname uit 1976 in de kapel van de 1st Presbyterian Church in Hollywood. Opgenomen met slechts een enkele stereo buizenmicrofoon. Ik zeg opname, maar er is feitelijk geen opname gemaakt. Er is direct een master gesneden op plaat. Qua geluidskwaliteit is dit wel één van mijn beste platen.

Ook Fleetwood Mac, Rumours is een bijzondere uitgave, namelijk een remaster waarbij Steve Hoffman en Kevin Gray de mastering hebben gedaan. Het zijn 2 LP's op 45rpm en de plaat is bij Pallas in Duitsland geperst.

Ik vind het erg interessant om jullie reacties te lezen. Zal ik nog een opname maken van een oude plaat (Déjà Vu van CSN&Y)? Ik heb daar een1e US-persing van uit 1970?

• SleepingCrow
coinman63 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:31:
Ook Fleetwood Mac, Rumours is een bijzondere uitgave, namelijk een remaster waarbij Steve Hoffman en Kevin Gray de mastering hebben gedaan. Het zijn 2 LP's op 45rpm en de plaat is bij Pallas in Duitsland geperst.
Die pressing wil ik ook ooit nog eens halen. Die pressing klinkt al in die needle-drops echt goed!

• Ed.juh
Ik had dus ook geluisterd, vanuit mijn macbook ( speakers ) dan via Hoofdtelefoon, en vervolgens via airplay naar mijn stereo-set. Niet echt getraind qua luistertechniek, en ik mis mijn stereo-beeld, 42 dB demping op links, kan ik maar beperkt iets roepen. Het is meer een gevoel. In ieder geval gaat mijn voorkeur uit naar element 2. Ietsje prettiger om naar te luisteren, opener en helderder in mijn beleving, bij ieder van de 3 weergave methodes. Wellicht iets dynamischer?
Hoe dan ook, heel goed opgenomen, en de verschillen zijn miniem.
Leuk experiment, en ik snap heel goed dat dit ook om wat meer bijval/participatie van het forum-publiek vraagt.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zal nog een stukje van de sluiter halen.
Zoals ik al aangaf komt Traces van 'Harry James, The King James Version' een prachtige opname uit 1976 in de kapel van de 1st Presbyterian Church in Hollywood. Opgenomen met slechts een enkele stereo huizenmicrofoon. Ik zeg opname, maar er is feitelijk geen opname gemaakt. Er is direct een master gesneden op plaat. Qua geluidskwaliteit is dit wel één van mijn beste platen.

Ik vind het erg interessant om jullie reacties te lezen. Zal ik nog een opname maken van een oude plaat (Déjà Vu van CSN&Y)? Ik heb daar een1e US-persing van uit 1970?
Heb je toevallig The Colour of Spring liggen van Talk Talk? Dat is zonder twijfel de best klinkende plaat uit mijn collectie. Zo mooi, wijds en helder. Het is alsof de band in je huiskamer staat te spelen!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• coinman63
Heb je daar nog een speciale versie van of kan ik gewoon deze bestellen?
https://www.bol.com/nl/nl...bAnpTSAzOEMQaAjK8EALw_wcB

Ja hoor, prima. Ik ben wel beniewd
Maar ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in normale platen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat op uitzonderlijk goede persingen eigenlijk elke naald wel goed klinkt, maar dat op normale persingen, of persingen die eigenlijk niet zo goed zijn (bijvoorbeeld heel veel nummers/speeltijd op 1 kant) wellicht sommige elementen/naalden wel details naar boven weten te halen wat een andere naald/element niet kan.
Ik weet niet of jouw deja vul daar onder valt. Dat is eigenlijk iets wat je tijdens het luisteren (met het verkeerde element) ervaart. Dus ik ben wel benieuws

Zo heb ik hier ooit een fragment van een plaat van Everything but the girl geplaatst waarbij een AT-95e totaal de fout in ging (terwijl dat best een goede tracker is) en een denon DL-160 of een AT-440mla er nog wel iets van wisten te maken.
Dat zijn dus de momenten dat een complexer element echt z'n meerwaarde levert.
Maar probeer dat soort platen/fragmenten maar eens te vinden.

• SleepingCrow
Dan moet je het album Truth Is A Beautiful Thing van London Grammar met de eerste track Rooting for you eens proberen. Ik weet nog goed dat hier de OM10 het niet aankon en de hoge passages echt vervormden.
Echter met de MP110 was dit nummer wel perfect om aan te horen, zelfs de hoge passages waarin Hannah Reid haar vocale prestaties volledig naar voren brengt.

Dus mocht je dat album bezitten, dan is dat ook een leuke om wat elementen mee uit te proberen.

• RFdeGroot
@coinman63 Mijn voorkeur gaat na het luisteren op mijn koptelefoon (Airpods Max) vanaf Macbook uit naar file 2 in beide gevallen. Ik weet niet of file 2 in beide gevallen het zelfde element is maar ik vind die meer open en gedetailleerder klinken.

Geluid blijft een kwestie van smaak, mijn voorkeur gaat in elk geval uit naar die.

Wel heel leuk om de verschillen te horen!
Tof experiment :)

[Voor 8% gewijzigd door RFdeGroot op 01-02-2022 16:54]

• RFdeGroot
Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Je moet helaas echt terug naar de winkel hiermee. Er zijn geen trucs voor om dit te verhelpen, dit hoort gewoon niet.

Één ding is me wel duidelijk geworden na deze 2 ervaringen met de Groef, dat "helemaal nagekeken en afgesteld" moet je met een aardige korrel zout nemen daar. Eerste een speler met een verkeerde arm op de verkeerde afstand gemonteerd verkopen zonder uitlijning element, nu een met een haperende motor. Dan is de kans nihil dat ie werkelijk helemaal nagekeken is. Ja, visueel. En met de stoflap. :P

Verbaast me op zich niets, ik ga er bij een winkel nooit vanuit dat zo'n inruiler helemaal nagekeken en afgesteld is. Wat er ook beweerd wordt. Echt helemaal nakijken kan namelijk gewoon niet uit. Kost teveel tijd, teveel geld. Dat kunnen alleen hobby-verkopers doen die thuis uren/dagen aan zo'n apparaat besteden. Winkels doen een functiecheck, repareren evt het hoognodige, en maken de buitenkant schoon.

Tenzij.... zo'n winkel Audioscope.net prijzen gaat vragen. :P Maar zelfs bij die winkel vraag ik het me af... visueel zijn ze uiteraard opgepoetst (een nieuwe stofkap doet al veel) maar technisch, van binnen...

Ga ik ook doen. Ik hoop echter wel echt dat het gefixt kan worden, wat je zegt. Deze TD-2001 wil ik eigenlijk niet meer laten gaan.
Ik las op verschillende fora wel vergelijkbare verhalen met andere spelers van Thorens en daar was het vaak een probleem in een condensator.
De winkel zit deze week helaas dicht, dus word volgende week vervolgt.
Oudere spelers werken anders, hebben een andere motor en andere PCB. Maar de Groef gaat er vast achterkomen wat het probleem is, de elektronica is ook in dit model nog vrij overzichtelijk. :)

• RFdeGroot
Cap schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:42:
Oudere spelers werken anders, hebben een andere motor en andere PCB. Maar de Groef gaat er vast achterkomen wat het probleem is, de elektronica is ook in dit model nog vrij overzichtelijk. :)
Ja zal ook wel. Net nog even getest nadat ie een dag had stil gestaan maar hij heeft er nog steeds geen zin in.
Dus volgende week maar eens kijken of De Groef er iets mee kan. Hoop het wel.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

coinman63 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:23:
Heb je daar nog een speciale versie van of kan ik gewoon deze bestellen?
https://www.bol.com/nl/nl...bAnpTSAzOEMQaAjK8EALw_wcB
Als ik DIscogs mag geloven is ook dit een heel goede persing. Plus een DVD met 24-bits audio plus bonustrack geloof ik :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:48
Nerd-vraagje, gewoon nieuwsgierig.

Ik merk steeds vaker dat de piano een extreem gevoelig instrument is als het gaat om de weergave via vinyl. Met goede akoestische opnames begint de piano al te kraken/slissen bij een mini-haartje op mijn Ortofon 2M Blue stylus (op de Project Debut Carbon EVO). Haartje verwijderen met de vochtige reiniger en het klinkt weer perfect.

Herkenbaar?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:51
Ik heb daar met mijn Pro-Ject RPM 5 ook met blue element totaal geen last van, ook niet met een nieuwe nog niet gewassen plaat waar wel wat klikken en pops op te horen waren. Maar mijn naald is dan ook schoon.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zo, de laatste upgrades zijn ook binnen:
  • Ortofon 2M Red
  • NAD PP 2e

En vorige week had ik mn nieuwe speakers (Klipsch RP-8000F) ontvangen:

Het is wel lekker luisteren zo tussen al die speakers :P

[Voor 8% gewijzigd door Chester op 02-02-2022 14:20]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

• SleepingCrow
Chester schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:20:
  • Ortofon 2M Red
  • NAD PP 2e
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is een leuke opstelling als ik het zo zie! _/-\o_
  • Ortofon 2M Red
  • NAD PP 2e
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit! Alleen: die subwoofer, is die nou echt nodig als je zo'n mooie grote zuil speakers hebt staan?

Ik heb zelf de Jamo S626 speakerset staan in de woonkamer (lees: 2x rear boekenplank speakers, 1x center speaker en 2x front zuil speakers) en ik heb geen te kort aan bassen met deze speakers... Sterker nog: de subwoofer die ik daar gebruikte staat nu uit en dient alleen nog als bij zettafel voor spullen die we erop gezet hadden... :P

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Chester
  • Niet online
rcor schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Ziet er netjes uit! Alleen: die subwoofer, is die nou echt nodig als je zo'n mooie grote zuil speakers hebt staan?

Ik heb zelf de Jamo S626 speakerset staan in de woonkamer (lees: 2x rear boekenplank speakers, 1x center speaker en 2x front zuil speakers) en ik heb geen te kort aan bassen met deze speakers... Sterker nog: de subwoofer die ik daar gebruikte staat nu uit en dient alleen nog als bij zettafel voor spullen die we erop gezet hadden... :P
Dat ligt een beetje aan waar ik naar luister. De subwoofer staat sowieso wat zachter dan eerst, maar bij films en sommige muziekgenres mis ik het wel als ie uit staat.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

[list]
• Ortofon 2M Red
Van welk element heb je geupgrade naar de Ortofon 2M Red?

• Chester
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Van welk element heb je geupgrade naar de Ortofon 2M Red?
De stock cartridge van de Denon DP-300F.

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:33
Net binnengekregen vanuit Engeland, een pareltje van een vinylplaat, Timecop1983 - Faded touch. Z'n echte naam is overigens Jordy Leenaerts en hij komt gewoon uit Nuenen.

:D

Beetje retro '80 / "stranger things" -achtige synthesizer muziek. De eerste druk van 500 stuks was er in 5 minuten doorheen en bij de tweede druk was ik weer een paar minuten te laat, maar gelukkig komt er af en toe nog een exemplaar vrij op Bandcamp omdat iemand z'n aankoop uiteindelijk annuleert.

• pman63
Op Discogs ook gewoon te koop maar wel duur.

• D_V
pman63 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:39:
Op Discogs ook gewoon te koop maar wel duur.
Op bandcamp is 'ie 28 euro. Discogs was me inderdaad een tikkie te duur.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:05
Heerlijk even een rustmomentje tijdens het thuiswerken Op de draaier ligt Allan Taylor

Als je deze singer/songwriter nog niet kent kan ik je hem van harte aanbevelen.
Mooie stem, heerlijk gitaarspel.. echt een lekkere luisterplaat.
En de stockfish pressings zijn heel erg goed .

Er zijn een aantal albums op vinyl te krijgen andere op sacd.

[Voor 21% gewijzigd door oldsmelly op 03-02-2022 10:06]

MuziekLiefhebbert

• D_V
The 6 Best Vintage Turntables For An Authentic Sound

Ik weet het niet hoor, maar bij "vintage" platenspelers denk ik toch niet meteen aan deze merken.

:?

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
oldsmelly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:56:
Heerlijk even een rustmomentje tijdens het thuiswerken Op de draaier ligt Allan Taylor
[Afbeelding]

Als je deze singer/songwriter nog niet kent kan ik je hem van harte aanbevelen.
Mooie stem, heerlijk gitaarspel.. echt een lekkere luisterplaat.
En de stockfish pressings zijn heel erg goed .

Er zijn een aantal albums op vinyl te krijgen andere op sacd.
Kende ik inderdaad niet, en je hebt gelijk, absoluut een aanrader. :)

• Ed.juh
@D_V Ik heb er dan ook maar een opmerking over gemaakt, en verdraaid zeg, die is niet geplaatst.
Niet echt vintage, geheel niet zelfs.
Aan de andere kant <click-bait>

[Voor 31% gewijzigd door Ed.juh op 04-02-2022 00:27]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@D_V Vintage look was idd beter geweest. of ik moet al zo oud zijn dat Bluetooth, USB digital output en ingebouwde preamps vintage zijn :p

Als ik naar de nadelen van de modellen kijk, ja dan herken ik low end vintage :D

Sometimes skips, Speed is inconsistent with longer playing times, No anti-skating dial, May have speed issues, May have a slight humming sound on occasion, Cartridge not upgradeable, Wobbly platter, Sometimes makes “popping” sound while playing

yep, we zitten in de sixties en we hebben als lieve hippies van onze centjes een goedkoop spelertje gekocht om onze eerste Beatles platen af te spelen.. :p

[Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 03-02-2022 20:50]

You don't need eyes to see, you need vision

D_V schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:01:
The 6 Best Vintage Turntables For An Authentic Sound

Ik weet het niet hoor, maar bij "vintage" platenspelers denk ik toch niet meteen aan deze merken.

:?
:X Wat een crap, gaan ze nu ook al nieuwe draaitafels als "vintage" verkopen... omdat het enige doel van het artikel geld binnen slurpen is van de advertentieinkomsten die ze krijgen van de platenspelerverkopers.

Niks vintage look ook, geen excuus, de Audio Technica en Pioneer zijn typisch jaren 201x brol.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ach @Cap bekijk het zo. Als elke hipster die brol koopt blijven de 2de hands voor echte vintage prijzen redelijk

[Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 03-02-2022 23:24]

You don't need eyes to see, you need vision

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Of gaan we het ene na het andere bericht krijgen over platen die overslaan. Of de vraag of er een upgrade mogelijk is wat dan ook... Tja zolang men deze troep blijft verkopen zullen velen niet overtuigd raken en denk zelfs teleurgesteld zijn.

Maar goed de enige vintage looking van de groep is die Fluance, wat ook naar mijn mening ook de beste moderne uit de selectie is. Maar goed, blogs staan bol met deze clickbait artikelen. En dan maar nog niet te spreken over de hipster kanalen op YouTube.

Wel dan ook altijd weer zonde om te zien dat er op die AT-LP60 en gelijken wel de duurste en nieuwste albums in de meeste verschillende kleuren worden afgespeeld.

Dan denk ik vaak die platenspeler is even duur als twee van je albums.. "had je niet kunnen door sparen tot wat beters.. gezien je wel het geld ervoor hebt?!" Daarom altijd mensen doorverwijzen naar Marktplaats voor echte vintage platenspelers die het wel doen.

Een goede Marantz, Pioneer of Technics hoeft niet duur te zijn. Integendeel zelfs met een beetje goed zoeken, zoek tags instellen en geduld kan je veel voor weinig krijgen. En die spelen vaak de platenspelers van nu tot in de €500 er uit! 😎

[Voor 18% gewijzigd door Toshirou op 04-02-2022 05:40]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:39
Ach, ik vind de suggesties nog meevallen. Je moet het in de context van het artikel zien. Die is niet voor audiofielen, maar voor beginners die de basics nog uitgelegd moeten krijgen. Als je die gaat vertellen dat ze maar even €1000 voor een draaitafel neer moeten gaan leggen zijn ze weg.

Dus wat ze aanraden zijn de redelijke budget modellen die momenteel in productie zijn, waarmee je voor een schappelijk prijsje kunt beginnen. Zo’n €100-200 ding met een paar platen van de kringloop er bij is leuk als je al 3 decennia geen draaitafel aangeraakt hebt en wil zien of het nog wat voor je is of niet. Het laatste wat je dan wilt (naast de dure modellen) is een echte vintage speler die niet meteen correct werkt. 40 jaar oude apparatuur heeft namelijk vaak de neiging gebreken te hebben door ouderdom. De doelgroep van dit artikel wil een apparaat voor een zacht prijsje waarmee ze terug kunnen voor garantie als ie het niet doet. Dus geen echte vintage speler van marktplaats of de kringloop, die mogelijk niet eens speelt zonder reparaties. Dan kom je terecht in het volledig gereviseerde segment, met bijbehorend hoog prijskaartje.

Nee hoor, in dat opzicht hadden ze het veel slechter kunnen doen. Er hadden ook Crosleys en Denvers tussen kunnen staan. In ieder geval zijn ze voor de wat betere merken gegaan. En die Fluance wordt hier toch als een goed apparaat beschouwd, ondanks dat je m niet tot nauwelijks in Europa kunt kopen?

Het enige waar je dan wat op aan zou kunnen merken is het gebruik van het woord “vintage”, maar dat vind ik de moeite niet om een hele discussie aan te wijten. Uiteindelijk zal zo’n artikel ook met een verkoopargument geschreven zijn (commissie op sales?) en gooien ze dat soort woorden er tussen om publiek aan te trekken. Iedereen heeft nou eenmaal inkomsten nodig. Zolang ze geen Crosley-achtige brol aan gaan raden ben ik al blij.

[edit:] Als aanvulling nog, wilde ik nog even kwijt dat ze laatst bij de Vomar platenspelers verkochten. Die dingen waren 30 of 40 euro en volgens mij van Denver ofzo. Als er *iets* schadelijk is voor de reputatie van vinyl is het die meuk wel. Mensen doen zo’n platenspeler in hun karretje, naast de melk, het brood en de kaas voor volgende week, komen thuis, sluiten m aan en komen er achter dat het crap klinkt. Dan denken ze “nou, was dit nou alle hype rond ‘vinyls’ van tegenwoordig” en leggen het ding op zolder neer, of geven m weg als speeltje aan hun 6 jaar oude neefje, samen met “Alle 13 goed” vol stof die al 40 jaar in een doos op zolder lag. Nee, dan zijn degenen die een van de spelers uit dat artikel kopen een stuk beter af.

[Voor 16% gewijzigd door kozue op 04-02-2022 08:48]

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
Zo even een mooie teleurstelling bij Madrugada - Chimes at Midnight, de D side, van toch wel een van de duurste LP's die ik tot op heden gekocht heb, heeft continue ruis. Hopelijk gaan ze het oplossen, want lekker klinkt het niet. Verder zijn de overige sides wel prima, maar vooral jammer omdat het laatste nummer verreweg mijn favoriet is.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Ligt eraan waar je dit album hebt gehaald, misschien kan je deze ruilen voor een nieuw exemplaar? Gezien het ook een drukfout kan zijn. Mocht je een nieuwe krijgen en de D-zijde bevat ook teveel ruis, dan is het is een fout in de matrijs (zo heette dan toch? correct me if i'm wrong) waar de plaat uit is gedrukt en zal de hele batch deze fout bevatten. Soms wil het dan wel eens helpen om bij een andere retailer een exemplaar te halen en hopen dat zij een album hebben liggen uit een andere batch.

Ik neem aan dat je je platen wel schoonmaakt?

• RFdeGroot
Toshirou schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:55:

Splinternieuwe lp's schoonmaken? Dat heb ik nog nooit gedaan... is dat nodig?

• Ed.juh
@RFdeGroot Lees effe terug, het is in deel 2 en 3 vaker benoemd.
Heel korte versie, ja, want nieuw kan best wel statisch zijn, en dus een stofmagneet.

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

RFdeGroot schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Ja zeker! En ik kan het niet genoeg aanraden. Zo had ik vorig jaar het album Californian Soil van London Grammar gehaald, die had echt zoveel ruis dat het niet was om aan te horen. De eerste keer schoongemaakt en de ruis was een stuk minder, de tweede keer nog eens schoon gemaakt en nog wat meer keren door de Knosti gedraaid en de ruis was compleet weg. Het album klinkt nu echt perfect, niks op aan te merken ondanks dat het geperst is door GZ. Die al erom bekend staat dat platen niet altijd even schoon de lopende band afrollen.

Dus sindsdien alle nieuwe albums ook door de Knosti, zelfs mijn Blue Note Tone Poet platen die van RTI komen, wat dus één van de meest hoogwaardige perserijen is voor Audiophile platen. Dus ongeacht nieuw of tweedehands, eerst schoonmaken dan op de platenspeler.

kozue schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:41:
En die Fluance wordt hier toch als een goed apparaat beschouwd, ondanks dat je m niet tot nauwelijks in Europa kunt kopen?
Dat er 1 tafel tussen staat die acceptabele kwaliteit heeft betekent niet dat het een goed stuk is.
Een goed stuk is dat als er 6 tafels genoemd worden, ook alle 6 tafels van acceptabele kwaliteit zijn.
De titel luidt ook niet voor niets "The 6 Best Vintage Turntables"

Dit is gewoon pure reclame.
Elk geschreven stuk waarin affiliate links staan heb ik bij voorbaat al m'n twijfels bij. (nou ja, ik heb dan helemaal geen twijfels meer, ik weet precies wat het doel van het stuk is....)

En er staat wel degelijk in ieder geval 1 crossley achtige tafel tussen; met zo'n keramisch element met plastic cantilever en saffier naaldje en ingebouwde luidsprekertjes. Om maar af te wachten wat de naalddruk en antiskating is.

Maar goed, er zijn ook mensen die zo'n apparaat hebben en er gelukkig mee zijn.
Die hebben een ander eisenpakket.

Maar vintage is het zeker niet, want het is allemaal nieuw spul. Retro zou de goede benaming zijn.

[Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2022 10:21]

RFdeGroot schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet of je deze post al gezien had, maar ik denk dat het een interessante post voor je is omdat je toch op een wat serieuzer niveau bezig bent ;) :

Musthaves:

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

• Ed.juh
Oh ja, dat stuk wat eigenlijk aan de beginpost zou toegevoegd moeten zijn, dan wel steeds herhaald zou moeten worden. ( weinig mensen die zoeken, dan wel de begin-post lezen, helaas )

• Ed.juh
Even een zijsprong, ik krijg nog wel eens de vraag of er complete platenspelers bestaan. Daarmee wordt dan bedoeld platenspeler en (voor)-versterker in een. Nou kwam ik dit plaatje tegen, maar ik kan hem niet herleiden tot een TEAC product nummer. Herkend iemand deze ?

Ed.juh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
Oh ja, dat stuk wat eigenlijk aan de beginpost zou toegevoegd moeten zijn, dan wel steeds herhaald zou moeten worden. ( weinig mensen die zoeken, dan wel de begin-post lezen, helaas )
Het staat wel in de beginpost, als linkje.
Dat vind ik prima.
Mijn grootste irritatie is dat in de tweakers forumsoftware het kennelijk onmogelijk is een post te veranderen als een topic eenmaal op slot is. Dus als er links in de musthaves staan die niet meer werken (wat geheel mogelijk is), is dat kennelijk niet meer aan te passen.
Ik heb het wel eens aangekaart in de feedbacksectie, maar het werd òf door de admins niet begrepen, òf onbelangrijk genoeg geacht om er geen notie van te nemen (waarschijnlijk gewoon geen zin)
Dus alle langlopende topics die naar dit soort lijstjes verwijzen hebben dit probleem. Dus moeten eigenlijk deze lijstjes bij elk nieuw "groot##" topic ook opnieuw weer aangemaakt worden of in z'n geheel in de startpost gestopt worden (wat het onmogelijk lang maakt, zeker als je naar bijv. 10 lijstjes gaat verwijzen)

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ben ze wel eens op Reddit ook tegengekomen, dan vooral van Dual. Het lijken mij voor op het thuiskantoor of in een zijkamer leuke platenspelers. Compact maar toch de nodige kwaliteit aan platenspeler en versterker! Misschien moeten ze deze dingen weer op de markt brengen voor leuke prijzen. Dan kan dit ruimte maken voor goed materiaal als men een alles-in-één oplossing zoekt!

Nu zal het ook voor de meeste mensen nog steeds meer dan perfect zijn. Dus iemand op Kickstarter tijd om een nieuw (kuch kuch..) plan te realiseren? ;)

[Voor 20% gewijzigd door Toshirou op 04-02-2022 12:06]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:13
Ed.juh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:59:
Even een zijsprong, ik krijg nog wel eens de vraag of er complete platenspelers bestaan. Daarmee wordt dan bedoeld platenspeler en (voor)-versterker in een. Nou kwam ik dit plaatje tegen, maar ik kan hem niet herleiden tot een TEAC product nummer. Herkend iemand deze ?

[Afbeelding]
TEAC TS-F30

https://stereonomono.blogspot.com/2016/01/teac-ts-f30.html

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• coinman63
Ed.juh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:59:

[Afbeelding]
Dat is een Teac TS-F30 (met Micro Seiki headshell in dit geval) maar daar zit geen versterker in.

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-03 13:56
mr_petit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet of je deze post al gezien had, maar ik denk dat het een interessante post voor je is omdat je toch op een wat serieuzer niveau bezig bent ;) :

Musthaves:

Bedankt!

Ik had dit setje een jaartje geleden gekocht: https://www.hifiklubben.n...-draaitafel/argvinylkit1/

De borstels zijn prima, maar die stomme roze doek laat overal zooi achter op de platen. En hoe zeer je dan daarna ook weer het borsteltje eroverheen haalt, na het afspelen zit toch de naald weer onder het roze spul. Pasgeleden draaide ik een relatief nieuwe plaat, maar ik kon blijven borstelen om het stof eraf te krijgen (het bleef gewoon zitten), dus schoongemaakt met die vloeistof, maar toen dus helemaal onder dat roze spul. Ik neem aan dat zo'n Knosti dat probleem niet heeft?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-03 11:27
Ik weet niet of dit de juiste plek is om te vragen, maar uit een erfenis heb ik een platenspeler gekregen. Volgens mij niet een heel speciale, maar wel een oudje. Ik weet dat ik een voorversterker nodig heb om de speler op mijn reciever aan te sluiten om normaal naar te kunnen luisteren.

Nu ben ik op onderzoek gegaan maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. De platenspeler moet via twee tulpstekkers aangesloten worden dus dat moet geen probleem zijn. Vervolgens moet versterker naar de Phono ingang van de reciever. Kan elke voorversterker dit?

Qua prijs lopen die dingen compleet uiteen. Ik ben een beginneling met vinyl en weet niet of ik er mijn hobby van wil maken dus het hoeft niet te duur, maar wil niet een supermark versterker kopen.
Daarnaast is er ook nog een onderscheid in passief en een actieve versie. Klopt het dat de passieve zonder stopcontact ook werkt?

Iemand een idee voor een budget voorversterker icm het bovenstaande verhaal?

• purplevendetta
CuBras schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:21:
Ik weet niet of dit de juiste plek is om te vragen, maar uit een erfenis heb ik een platenspeler gekregen. Volgens mij niet een heel speciale, maar wel een oudje. Ik weet dat ik een voorversterker nodig heb om de speler op mijn reciever aan te sluiten om normaal naar te kunnen luisteren.

Nu ben ik op onderzoek gegaan maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. De platenspeler moet via twee tulpstekkers aangesloten worden dus dat moet geen probleem zijn. Vervolgens moet versterker naar de Phono ingang van de reciever. Kan elke voorversterker dit?

Qua prijs lopen die dingen compleet uiteen. Ik ben een beginneling met vinyl en weet niet of ik er mijn hobby van wil maken dus het hoeft niet te duur, maar wil niet een supermark versterker kopen.
Daarnaast is er ook nog een onderscheid in passief en een actieve versie. Klopt het dat de passieve zonder stopcontact ook werkt?

Het klinkt alsof je receiver zelf al een voorversterker ingebouwd heeft. Als hij een Phono-ingang heeft, kan je gewoon de platenspeler daarop aansluiten.

Edit: @CuBras Die Denon AVR-X3600H heeft inderdaad een voorversterker ingebouwd. Dat scheelt dus weer een paar tientjes :)

[Voor 4% gewijzigd door purplevendetta op 04-02-2022 12:44]

• CuBras
Dat is nog eens informatie dat ik niet wist! Ik zal dat eens gaan proberen. Dankjewel voor de informatie! :)

• CuBras

[Afbeelding]

Het is bijna alsof ik naar mijn eigen setup kijk! Ik heb dan nóg een maatje groter (8060FA). Welke reciever heb jij staan? Ik heb een Denon AVR-X3600H.

• Ed.juh
@CuBras Kijk even in de begin-post :P, ik schreef het net nog.
Nou ja, ik doe het gewoon weer want ( .... ), en oh ja ( .... ), geef ook even het merk en type aan, anders kunnen we gaan raden welke van de 3800 platenspelers het zou kunnen zijn.

>
Voorversterkers zijn er in diverse prijsklassen. Het loont zeker de moeite om niet alleen geld in element maar ook in een phono voorversterker te steken. Je kan er een flinke sprong mee maken in geluidskwaliteit, ook bij goedkopere elementen. Heb je een low output MC element let dan goed op dat je voorversterker hiermee overweg kan. De goedkopere voorversterkers hebben alleen ondersteuning voor MM elementen, en een low output MC element heeft een hogere versterking nodig. Er zijn overigens ook voorversterkers specifiek alleen voor MC elementen.
Een instapmodel die al behoorlijk goed klinkt (beter dan sommige ingebouwde versterkers in platenspelers) is de Dynavox TC-750, die ook onder de merknaam TCC wordt verkocht. Deze kost rond de 30 euro en is in het voorgaande topic al diverse keren aangeraden. Tussen de 70 en 110 euro heb je de Pro-ject Phono box E, Edwards Audio apprentice en de Pro-ject Phono box.
Rond de 170 euro kan je de Musical fidelity V90-LPS (of voorgangers V-LPS II/V-LPS), de Graham Slee communicator en Cambridge audio solo (voorgangers zijn CP1/CP2, 551p/651p, 550p/650p) kopen. Voor het hogere bedrag bieden deze apparaten een flink betere geluidskwaliteit. Wil en kan je nog meer geld uitgeven kom je op merken als Lehmann audio (nieuw vanaf 380 euro), iFi audio (vanaf 600 euro) of de duurdere modellen van Graham Slee. Je kan het ook bij voorversterkers zo gek maken als je wil. Er zijn overigens online ook DIY kitjes te koop waarmee je je eigen phono pre bouwt.
>

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
purplevendetta schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:16:
[...]

l. Ik neem aan dat zo'n Knosti dat probleem niet heeft?
Schoonmaken met de Knosti werkt prima, de meegeleverde Knosti vloeistof laat helaas de beruchte knostipluis achter op de naald, beter is het dan om voor een alternatieve schoonmaakvloeistof te kiezen. Zelf heb ik goede ervaringen met Walviswater.

• coinman63
CuBras schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Het is bijna alsof ik naar mijn eigen setup kijk! Ik heb dan nóg een maatje groter (8060FA). Welke reciever heb jij staan? Ik heb een Denon AVR-X3600H.
Als dit je receiver is waar je je platenspeler op wil aansluiten, dan heb je zeer waarschijnlijk* geen voorversterker nodig, want die zit ingebouwd. Inderdaad aansluiten op de phono ingang (vergeet ook de ground kabel niet).

Zeker weten doen we je merk en type van de platenspeler en het element doorgeeft. Nog liever een foto, want wij zien graag mooie, oude dingen.

*in het geval jouw element van het tyoe MC is, dan zul je wel een voorversterker nodig hebben.

• Ed.juh
@coinman63 @geldersscheepje Dank. Ik meende aan het frontje te zien dat het met een versterkerdeel was, dat was dus een misvatting. Wellicht is het een niche, en kickstarter-waardig.

• coinman63
Ik begrijp je eerste indruk hoor, de knoppen lijken erg op een volumeregelaar. Wat jij bedoelt bestaat overigens wel, bijvoorbeeld:
https://www.lenco.com/products/lenco-ls-500

Ik denk dat de niche niet zo heel groot is. Of je hebt de 'klassieke' liefhebbers van een traditionele stereoset (versterker, platenspeler evt. tuner, cassettedeck), of je hebt de Bluetooth generatie die waarschijnlijk meer heeft aan een platenspeler die ze op hun Bluetooth speaker aan kunnen sluiten. Maar wie weet?

[Voor 47% gewijzigd door coinman63 op 04-02-2022 13:25]

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
Toshirou schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:55:
Ligt eraan waar je dit album hebt gehaald, misschien kan je deze ruilen voor een nieuw exemplaar? Gezien het ook een drukfout kan zijn. Mocht je een nieuwe krijgen en de D-zijde bevat ook teveel ruis, dan is het is een fout in de matrijs (zo heette dan toch? correct me if i'm wrong) waar de plaat uit is gedrukt en zal de hele batch deze fout bevatten. Soms wil het dan wel eens helpen om bij een andere retailer een exemplaar te halen en hopen dat zij een album hebben liggen uit een andere batch.

Stofvrij maken ja, maar schoonmaken heb ik de middelen niet voor.
De band heeft overigens nu ook bekend gemaakt dat het een bekend probleem is, dus zal moeten worden opgelost (ben gelukkig niet de enige).

[Voor 9% gewijzigd door Raznov op 04-02-2022 13:27]

Strava & Untappd - Do not combine!

• Chester
  • Niet online
CuBras schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Een AVR-X3300W.

• purplevendetta
macdushi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Schoonmaken met de Knosti werkt prima, de meegeleverde Knosti vloeistof laat helaas de beruchte knostipluis achter op de naald, beter is het dan om voor een alternatieve schoonmaakvloeistof te kiezen. Zelf heb ik goede ervaringen met Walviswater.
Thanks, Knosti besteld met alternatieve vloeistof. De winkel waar ik heb besteld had alleen geen Walviswater, en om wille van verzendkosten wilde ik graag bij dezelfde winkel bestellen. Dus nu heb ik Ludic. Benieuwd of dat werkt en anders de volgende keer wel Walviswater.

Edit: ik ben misschien vreselijk verwend, maar verwacht normaal voor 5 uur besteld, morgen in huis. Helaas verzenden ze bij deze shop alleen op ma-vr tot 14:00. Wachten tot dinsdag dus ;(

[Voor 12% gewijzigd door purplevendetta op 04-02-2022 17:18]

• pman63
en anders zelf maken, genoeg recepten te vinden in dit topic of de vorige delen (is ook een stuk goedkoper)

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:46
  • Ortofon 2M Red
  • NAD PP 2e
Ligt het aan mij of zit ik hier te kijken naar een lowrider? Heb zelf ooit ook een M2 Red gehad, maar daarbij kon ik vanaf de zijkant gewoon de cantilever met naald zien zitten. Deze ligt wel heel laag op de plaat? Lijkt me bij een plaat die een lichte warp heeft wel een probleem?
Misschien anders even met een mini weegschaal (bijv van Tonar) de naalddruk even wegen? Moet bij de M2 zo rond de 2 gram zijn dacht ik.

Ooit op mijn Thorens:

[Voor 27% gewijzigd door Pavv op 04-02-2022 17:30]

• coinman63
Ik dacht hetzelfde, maar ik denk dat het door de opnamehoek komt en wellicht ook de kleur van de plaat.

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit lijkt bijna over de plaat te schuren... Ik weet de dat 2M's laag hangen over de plaat maar zo laag?

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
Vandaag ging ik bij Den Haag een Dual 601 ophalen, opknapprojectje. Ik maak er dan altijd een middaguitje van door onderweg wat kringlopen te bezoeken met als doel iets te kopen dat ik met zoveel winst kan verkopen dat ik de benzinekosten eruit heb.

Dat is vandaag aardig gelukt denk ik. Een Technics SL-10 met 310MC element voor twee tientjes. Speelt perfect. Er zitten een paar kleine krasje op de knoppen en hij mist een voetje.

• Ed.juh
@nineball Geintje toch zeker? 2 tientjes !!!
Da's idd wel een superscore!

• Chester
  • Niet online
Pavv schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Ligt het aan mij of zit ik hier te kijken naar een lowrider? Heb zelf ooit ook een M2 Red gehad, maar daarbij kon ik vanaf de zijkant gewoon de cantilever met naald zien zitten. Deze ligt wel heel laag op de plaat? Lijkt me bij een plaat die een lichte warp heeft wel een probleem?
Misschien anders even met een mini weegschaal (bijv van Tonar) de naalddruk even wegen? Moet bij de M2 zo rond de 2 gram zijn dacht ik.

Ooit op mijn Thorens:
[Afbeelding]
Ik dacht ook dat ie te laag hangt, maar ik heb em toch echt op de 1.8gram staan. Een keer met een mini weegschaal proberen is een goede, zal ik een keertje proberen.

• nineball
Ed.juh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:07:
@nineball Geintje toch zeker? 2 tientjes !!!
Nee serieus, het was een beetje rommelige kringloop met heel veel audio. De helft had een prijsje erop en de helft niet, zo ook deze speler. Van de prijzen werd ik niet heel vrolijk, harman kardon cassettedeckje voor 135, dat soort werk. Dus ik loop naar de kassa met dat ding en vraag wat ie moet kosten. Doe maar twee tientjes.
Met rokende banden de straat uit natuurlijk.
Chester schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Ik dacht ook dat ie te laag hangt, maar ik heb em toch echt op de 1.8gram staan.
Je hebt bij montage van het element de arm wel opnieuw gebalanceerd en genuld?

• Chester
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Je hebt bij montage van het element de arm wel opnieuw gebalanceerd en genuld?
Yep :)

Dan staat je naalddruk waarschijnlijk wel goed.

Vind je zelf ook dat het element erg laag boven de plaat staat?

• Chester
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Dan staat je naalddruk waarschijnlijk wel goed.

Vind je zelf ook dat het element erg laag boven de plaat staat?
Als ik foto's van anderen zie, dan denk ik dat ie wel iets te laag hangt. Dus ik wil er nog wel ff mee verder prutsen.

Toen ik het voor het eerst had gemonteerd was ik wel vergeten het opnieuw te balanceren en dat was ook zeker merkbaar aan de geluidskwaliteit. Momenteel klinkt ie iig super.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:37
(jarig!)
CuBras schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:21:

Als er al een phono ingang op de receiver zit, gewoon lekker zonder voorversterker gaan gebruiken. Het is dan niet nodig, want al ingebouwd en het scheelt weer geld

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
nineball schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Nee serieus, het was een beetje rommelige kringloop met heel veel audio.
Zou je kunnen zeggen waar in den haag deze kringloop zich bevindt?

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• nineball
macdushi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Zou je kunnen zeggen waar in den haag deze kringloop zich bevindt?
Het was in Leiden op de Hoge Rijndijk. Hij heet De Nieuwe Start.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:05
Chester schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Als ik foto's van anderen zie, dan denk ik dat ie wel iets te laag hangt. Dus ik wil er nog wel ff mee verder prutsen.

Toen ik het voor het eerst had gemonteerd was ik wel vergeten het opnieuw te balanceren en dat was ook zeker merkbaar aan de geluidskwaliteit. Momenteel klinkt ie iig super.
Zal eens kijken of ik een foto kan maken vanmiddag van mijn 2M Black Element maar die hangt ook vrij laag.

MuziekLiefhebbert

Vergelijken heeft alleen zin als je echt een foto maakt vanuit horizontale positie tov de naald. Een hoek vertekent enorm. Je moet de plaat dus echt net niet / net wel zien.

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 05-02-2022 10:16]

• pman63
Mijn 2M Blue heeft ook maar weinig ruimte, maar met gewarpte platen merk ik daar tot nu toe niets van.
Als je op de site van Ortofon zelf kijkt zie je ook dat er maar weinig ruimte is.

Nieuwe aanwinst die ik gisteren deels al beluisterd heb op de platen speler:

Dit is Charly lownoise & Mental Theo met hun album Charlottenburg op mooi rood doorzichtig vinyl... Aanrader! 8)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• RFdeGroot
mr_petit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Musthaves:

Thanks! Dat is zeker een interessante post. Zo'n knosti bijvoorbeeld lijkt me dan een goede investering als ik dat zo lees.
Ik lees wel bij de recensies op bijv bol.com dat de labels soms nat worden? Heb jij daar geen last van met zo'n knosti?
Om nu gelijk 500 uit te geven voor een 'semi-professionele' cleaner gaat me wat te ver, maar wellicht is zo'n knosti wel een goed idee om aan te schaffen dan. Zeker gezien ik ook regelmatig 2ehands lp's koop.

• Ed.juh
@RFdeGroot Zeker een aanrader, dat met die labels, heb ik nooit zo ervaren.
RFdeGroot schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik lees wel bij de recensies op bijv bol.com dat de labels soms nat worden? Heb jij daar geen last van met zo'n knosti?
Met de knosti v1 had ik er niet zoveel last van. Daar heeft de labelklem 1 scherpe rand die vrij goed op het label drukt.
Maar ik heb onlangs een nieuwe labelklem gekocht (schroefdraad van de klem was kapot); het zou een knosti v1 model moeten zijn, maar het lijkt een v2 model zonder de O ring. Dit is idd niet zo goed.

Ook heb ik gemerkt dat labels van oude platen echt vele maten beter zijn. Die kunnen vrij goed tegen vocht, maar labels van nieuwe platen (ik denk van ca. na 2000) zuigen vocht veel meer op en zwellen daardoor ook een beetje op zodat je loopsporen van vocht veel beter ziet.

Ik weet niet hoe goed de v2 met O ring werkt.

Bij mijn knosti beginnen de borstels ook hun haren te verliezen (is na ~600 platen)

Ik denk dat als je veel nieuwe platen koopt, een dure speler met duur element hebt en van plan bent je hobby voort te zetten (en er dus ook relatief veel geld in pompt) een investering in een okki nokki of andere wasmachine met afzuiging een aardige investering is. Die dingen verliezen ook nauwelijks z'n waarde.
Ze hebben ook het voordeel dat wassen vrij snel gaat en er geen droogtijd is.
En er zal toch ook minder residu achterblijven.
Ik denk er wel eens aan om een okki nokki of vergelijkbaars te kopen.

Ultrasoon is ook interessant, maar staat in de kinderschoenen. Ook heb ik het idee dat ultrasoon pas echt goed werkt na een normale wasbeurt en er is natuurlijk droogtijd.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2022 15:02]

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:38
mr_petit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Ik denk dat als je veel nieuwe platen koopt, een dure speler met duur element hebt en van plan bent je hobby voort te zetten (en er dus ook relatief veel geld in pompt) een investering in een okki nokki of andere wasmachine met afzuiging een aardige investering is. Die dingen verliezen ook nauwelijks z'n waarde.
Ze hebben ook het voordeel dat wassen vrij snel gaat en er geen droogtijd is.
En er zal toch ook minder residu achterblijven.
Ik denk er wel eens aan om een okki nokki of vergelijkbaars te kopen.

Ultrasoon is ook interessant, maar staat in de kinderschoenen. Ook heb ik het idee dat ultrasoon pas echt goed werkt na een normale wasbeurt en er is natuurlijk droogtijd.
Ik ben erg blij met mijn Okki Nokki, en niet alleen voor nieuwe platen. Zeker voor tweedehands vinyl is het een uitkomst, smerige platen wat extra insoppen en binnen een mum van tijd mooie schone platen en een wereld van verschil.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:35

Wat een leuk topic - dit is mijn nieuwe ontdekking van dit jaar - en op een mooie plaat :) op m’n denon met zelf ingebouwde voorversterker 🥳 ik zag hierboven al wat mensen die een budget voorversterker zoeken. Mijn ervaring is dat die bijna allemaal slecht werken / ruis geven. Het inbouwen van een voorversterker kost je een paar tientjes en die loopt op de gefilterde stroom van platenspeler dus nooit ruis ✅

[Voor 28% gewijzigd door BCC op 06-02-2022 18:50]

Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee