Nee.
Er bestaan geen armen die meer danwel 'eigenlijk' gemaakt zijn voor MC elementen danwel MM elementen.
Dat maakt niets uit.
Wat voornamelijk uitmaakt is wat de effectieve massa van een arm is. Lichte armen werken goed met elementen met een hoge compliantie en zware armen werken goed met elementen met een lage compliantie.
Compliantie is een maat van de stijfheid van de cantileverophanging; of beter gezegd eigenlijk de 'zwakheid'
van de cantileverophanging.
Compliantie is het tegenovergestelde van de veerconstante van een veer.
Dus een veer met een hoge veerconstante, daarop moet harder gedrukt worden wil deze een bepaalde afstand ingedrukt worden. Bij compliantie is dus een een slappe veer een hoog compliante (meegaande) veer en vice versa.
Compliantie = 1 / veerconstante.
Wel is het zo dat de meeste mc elementen die te koop zijn vrij 'laagcompliant' zijn. De meeste zitten tussen de 8 en 15 mm/N, terwijl er van MM elementen ook een aantal te koop zijn die boven de 20mm/N zitten.
Deze compliantie geeft samen met de effectieve massa van een arm een bepaalde resonantiefrequentie.
Die resonantiefrequentie hoort tussen de 8 Hz en 12 Hz te liggen (imho beter iets te laag dan iets te hoog).
Vinylengine heeft tools om die frequentie te berekenen:
https://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php
Betreffende de arm: een arm met losse headshell is zwaarder, omdat daar ook een stekker/koppeling tussen zit. Ik weet eigenlijk niet of er op td-320 spelers ook TP-90 armen zijn gemonteerd geweest zonder afneembare headshell.
Ik weet eigenlijk niet waar mijn voorkeur ligt. Een loskoppelbare headshell is makkelijker om een element op te monteren, en je kan dus ook veel makkelijker van element veranderen.
Maar ik weet niet of de koppeling van de TP90 heel rigide is. Wat ik daarmee bedoel, is dat als je een SME koppeling hebt, de headshell niet altijd in dezelfde stand staat als je hem aankoppelt. Dus hij kan ietsje scheef zitten naar de ene kant toe en ietsje naar de andere kant toe. Dat heeft invloed op het geluid, dat is de zg. azimuth hoek. Dus ik monteer eigenlijk altijd de headshell met een klein waterpasje erop, om te zien dat hij waterpas staat.
Eigenlijk moet je met een loep naar de naald/cantilever kijken, en daarnaa de headshell, of welke azimuthverstelling je arm ook maar heeft, àls die het heeft, verstellen zodat het recht staat (daarvoor kan je ook een testplaat met bepaalde testtonen gebruiken.
Maar ik weet dus niet of dat bij de tp-90 een issue is zoals dat bij sme koppelingen is. Het sledesysteem wat dual heeft, kent dat probleem totaal niet en is op dat punt dus eigenlijk een beter systeem (maar die heeft weer andere dingetjes).
Overigens kan ik niet zeggen of een tp90 arm daadwerkelijk beter is dan een tp16 arm van de mk1. Maar hij is zeldzamer, en dat geeft 'm collectorsstatus (brr wat een woord

)
De ideale arm bestaat niet dus elke arm heeft wel z'n dingetje(s)
En is evt het element van mijn Denon (die Ortofon Super OM20) geschikt? Of toch maar beter meteen een Ortofon 2M blue of de eerder aangeraden AT-VM95ML?
De TP90 heeft een effectieve massa van 17 gram volgens thorens dept. Dat is aan de zware kant. AT-vm95ml past daarop en zal naar schatting 8hz resonantie geven (compliantie van een at-vm95ml zal ongeveer 15à16mm/N zijn bij 10hz)
Veel MC elementen zitten iets lager, en in die zin is de tp-90 daarvoor wel goed geschikt ja.
OM20 en 2m blue hebben eigenlijk een te hoge compliantie.
Veel mc elementen hebben een vrij lage com
De tp-16 III arm (vroege MK1 modellen) daarintegen is erg licht: 7,5 gram. Dat beperkt je keuzevrijheid enorm, dus die zou ik niet kiezen. Je kan natuurlijk altijd wat gewicht op de headshell plakken (klein stukje lood met 2zijdig tape), maar dat ziet er niet echt mooi uit. Er bestaan ook gewichtsplaatjes die je tussen element en headshell kan monteren, maar je moet er best veel gebruiken om die massa te compenseren en je moet de hoogte van je arm aanpassen (ik weet geeneens of dat kan).
De tp-16 IV arm (latere mk1 modellen) is 12,5 gram, en dat is wel een redelijk goed gewicht voor veel MM elementen.
Dus of deze arm, of de TP90 zijn de meest praktische