mr_petit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Stofkappen zijn goed te schuren en polijsten, maar daar moet je ook maar net zin, tijd etc voor hebben, maar het is dus wel te herstellen.
@RFdeGroot Inderdaad wat @mr_petit hier zegt. Die stofkap is weer prima mooi te maken met wat poetslappen en bijvoorbeeld een waterproof fijnkorrelig schuurpapiertje (ergens rond de korrel 1000) en een busje Commandant 4. Elke stofkap van een 40 jaar oude draaitafel heeft natuurlijk te lijden gehad. Optisch lijkt ie verder prima. Dat er geen element bij zit lijkt me geen bezwaar, wat je er immers meestal bij krijgt is een oud middelmatig MM element dat er toch al op zat met naald in onbekende staat of een goedkope vervanger erop. Je wilt juist eigenlijk een draaitafel zonder element kopen en dan je element naar keuze erop zetten. Ze mogen je er wel een gebruikt elementje bij geven, maar je wilt er niet voor betalen. ;)

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 21-01-2022 14:53]

rcor schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Da's een dure... Mooi links laten liggen... Is een automatische afslag echt noodzakelijk?
Goedkoop is het zeker niet maar als een TD 316 richting de 325 gaat en een TD 318 richting de 375 mag je op het topmodel TD 320 rustig 450+ bieden. Niet dat ik het er ooit voor zou betalen, maar in verhouding is het wel.
Cap schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Goedkoop is het zeker niet maar als een TD 316 richting de 325 gaat en een TD 318 richting de 375 mag je op het topmodel TD 320 rustig 450 bieden. Niet dat ik het er ooit voor zou betalen, maar in verhouding is het wel.
Ik heb in 2013 / 2014 ooit voor mijn Thorens TD-318MKI 250 euro betaalt.. Wat zijn de tijden en prijzen toch weer verandert... En dan te bedenken dat het pas zo'n 8 a 9 jaar geleden is... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:41
Ed.juh schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:59:
@Ricktachtig Uit de topic-start >

/start
Voorversterkers zijn er in diverse prijsklassen. Het loont zeker de moeite om niet alleen geld in element maar ook in een phono voorversterker te steken. Je kan er een flinke sprong mee maken in geluidskwaliteit, ook bij goedkopere elementen. Heb je een low output MC element let dan goed op dat je voorversterker hiermee overweg kan. De goedkopere voorversterkers hebben alleen ondersteuning voor MM elementen, en een low output MC element heeft een hogere versterking nodig. Er zijn overigens ook voorversterkers specifiek alleen voor MC elementen.
Een instapmodel die al behoorlijk goed klinkt (beter dan sommige ingebouwde versterkers in platenspelers) is de Dynavox TC-750, die ook onder de merknaam TCC wordt verkocht. Deze kost rond de 30 euro en is in het voorgaande topic al diverse keren aangeraden. Tussen de 70 en 110 euro heb je de Pro-ject Phono box E, Edwards Audio apprentice en de Pro-ject Phono box.
Rond de 170 euro kan je de Musical fidelity V90-LPS (of voorgangers V-LPS II/V-LPS), de Graham Slee communicator en Cambridge audio solo (voorgangers zijn CP1/CP2, 551p/651p, 550p/650p) kopen. Voor het hogere bedrag bieden deze apparaten een flink betere geluidskwaliteit. Wil en kan je nog meer geld uitgeven kom je op merken als Lehmann audio (nieuw vanaf 380 euro), iFi audio (vanaf 600 euro) of de duurdere modellen van Graham Slee. Je kan het ook bij voorversterkers zo gek maken als je wil. Er zijn overigens online ook DIY kitjes te koop waarmee je je eigen phono pre bouwt.
/end
Bedankt voor de uitgebreide reactie en suggesties. Ik neem een paar namen mee van rond de 150 euro en ga ze eens bekijken.

Als aanvulling. Want misschien was ik niet helemaal duidelijk daarin qua hoe ik de vraag stelde maar ik doelde met mijn vragen op een voorversterker welke beide vragen oplost. Ik zoek naar de ideale voorversterker zodat ik zo eenvoudig mogelijk mijn actieve speakers aan kan sluiten op de platenspeler en ik niet met kabels hoef te wisselen wanneer ik een plaat wil opzetten. Ik ben benieuwd of een usb output op de voorversterker daar het makkelijkste voor is of dat ik rca -> xlr kabels moet kopen en op die manier elke voorversterker kan gebruiken.

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:13
@Ricktachtig Je vraag is erg 'apart' en ik heb de neiging om te roepen ' vraag eens in het audio hoekje'.
Qua oplossing, ben ik eerder geneigd om de USB oplossing niet te gebruiken, en dus de rca-xlr oplossing te kiezen.
Er waren ooit aktieve speakers met een phono-ingang ( YouTube: Ready for Vinyl Speakers with a built-in Phono Preamp / Stage - Roth... ) maar ja, je hebt al aktieve speakers.
Qua preamp/voorversterker, uh ja, daar kun je iedere versterker voor gebruik, idealiter met daarin al een phono-ingang, net als vroeger. Maar ja, het moet ook nog eens ergens bij passen, qua formaat en looks.
Wellicht een simpele Denon F107, klein versterkertje met phono in, en nog zo wat bronnen. Is dat een idee.

Je vraag zit voor mij in een onbekende hoek, die van de preamp's of bronschakelaars in jouw geval.
Zoals ik al eerder bromde, het zit eigenlijk niet in de platenspeler hoek ;D

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:46
Ricktachtig schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
Ik heb een Thorens 145 MKII gekocht en ben nu op zoek naar advies omtrent een voorversterker. Ik heb 2 actieve JBL studio monitors staan. Deze zijn aangesloten via een Focusrite USB audio interface via jack kabels. De audio interface wordt aangestuurd via mijn Mac Mini M1. De JBL studio monitoren hebben 2 inputs jack + xlr. Ik heb 2 vragen:

1) Welke voorversterker zouden jullie aanraden voor een bedrag van rond de 150 euro?
2) Wat voor voorversterker en aansluiting zou aan te raden zijn? (rechtstreeks van voorversterker via rca naar xlr? of misschien usb out op de voorversterker naar de mac mini m1 zodat alles via de audio interface gaat? iets anders?)
Met deze speakers volstaat een goedkopere voorversterker als de tcc tc750.
Rechtstreeks aansluiten van de uitgang van de voorversterker op de actieve speakers kan, maar dan heb je geen volumeregeling. Ik neem niet aan dat je de volumeknop op beide speakers steeds gaat bedienen. Je zou kunnen kiezen voor een voorversterker met volumeregeling, maar dat zijn er niet zoveel. Dit is er een:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002124338908.html
RFdeGroot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Hoe verhoud een TD-160 zich eigenlijk tot een TD-320? Ik heb eigenlijk alleen maar gefocust op de 320, maar zie net bijvoorbeeld ook deze advertentie voorbij komen.
Een td-320 is veel exclusiever.
De td320 is de spirituele opvolger van de TD-160 en TD145 (da's een 160 met autostop).

De TD-318 is opvolger van ik geloof de td146 (da's een td-166 met afslag) en de td-316 is de opvolger van een td-166.
Verschil tussen de TD-166/TD-146 en TD-160/TD-145, danwel het verschil tussen de td-320 en td-318/td-316) is dat de TD-160/145/320 een zwaarder metalen binnenplateau hebben ipv plastic binnenplateau, een zwaarder lager hebben (10mm ipv 7 mm) en een betere arm hebben.
Het prijsverschil was destijds ook aanzienlijk.
Wat wel het verschil is tussen de td-320 en een td-160 (of td-145), is dat een td-320 echt veel zeldzamer is.
Helemaal de mk2 en vooral mk3.
Waarschijnlijk zijn er voor elke mk3 wel 10 mk2's gemaakt en voor elke mk2 wel 10 mk1's en voor elke mk1 misschien wel 100 td-160's
Ik vind de prijzen die voor td-160's gevraagd en betaald worden dan ook hoog tov prijzen voor td-320's
Ik vind de prijzen die voor td-166's worden betaald ook hoog.

De td-320 is altijd een dure tafel geweest als topmodel van die lijn, helemaal met tp-90 arm (dus mk2 en zeker mk3). Ook voor de hype (dus bijv. in de periode 2000-2005) kostte een td-320 rustig 200-300 euro.
Een td-160 kon je bij een zolderopruiming op MP scoren voor 50-80 euro, en een td-166 voor 30-60 euro.
Die verhoudingen liggen nu toch wat anders. De td-320 is naar verhouding minder gestegen.
Ik zou zelf als het budget het toelaat voor een td-320 gaan. Ik denk het liefst de mk2 of mk3 als dat lukt.
Niet alleen vanwege de tp-90 arm, maar deze tafels zijn historisch ook interessant omdat de mk2 pas vanaf 1988 geproduceerd is, en dat is al in de teloorgang van de plaat, dus dat moet enorm in de productieaantallen gesneden hebben. (1987 was het eerste jaar dat de cd beter verkocht dan de plaat)

"man is not truly one, but truly two,"

mr_petit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Verschil tussen de TD-166/TD-146 en TD-160/TD-145, danwel het verschil tussen de td-320 en td-318/td-316) is dat de TD-160/145/320 een zwaarder metalen binnenplateau hebben ipv plastic binnenplateau, een zwaarder lager hebben (10mm ipv 7 mm) en een betere arm hebben.
Volgens mij heeft de TD 320 ook nog een geupgrade motor tov de 318 / 316.

Edit: bleef toch aan me knagen dus even opgezocht hoe het ook alweer zat. Correctie: vanaf de MKIII serie betreft het voor de TD 318 en 320 de 24 polige motor ipv de oudere 16 polige die ook gebruikt werd in de oudere Thorens series (TD 160 e.a.).
En daarmee kwam ook elektronische omschakeling vd snelheid ipv dat mechanische omgooien van de riem op de andere pulley. (y) Van de TD 316 bestaat bij mijn weten geen MKIII.

http://thorens-info.de/html/thorens_td_316_-_325.html
Der bei den Vorgängern häufig verwendete 16-polige Synchronmotor kam noch bei den Geräten der ersten und zweiten Generation zum Einsatz, mit dem Erscheinen des TD 320 Mk III (1991) setzte Thorens bei den 300ern einen 24-poligen Synchronmotor mit 16 Volt Betriebsspannung ein. Ausgedient hatte auch die mechanische Drehzahlumschaltung. Diese erfolgt nun elektronisch ohne Deformation des Riemens und ohne mechanischen Eingriff.

[Voor 50% gewijzigd door Cap op 21-01-2022 19:32]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 18:20

momania

iPhone 30! Bam!

Nieuwe Jamiroquai - Travelling Without Moving (2021 Reissue, 25th Anniversary Edition, Limited Edition, 2 LPs) binnen! \o/

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:04
mr_petit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Een td-320 is veel exclusiever.
De td320 is de spirituele opvolger van de TD-160 en TD145 (da's een 160 met autostop).

De TD-318 is opvolger van ik geloof de td146 (da's een td-166 met afslag) en de td-316 is de opvolger van een td-166.
Het prijsverschil was destijds ook aanzienlijk.
Wat wel het verschil is tussen de td-320 en een td-160 (of td-145), is dat een td-320 echt veel zeldzamer is.
Helemaal de mk2 en vooral mk3.
Waarschijnlijk zijn er voor elke mk3 wel 10 mk2's gemaakt en voor elke mk2 wel 10 mk1's en voor elke mk1 misschien wel 100 td-160's
Ik vind de prijzen die voor td-160's gevraagd en betaald worden dan ook hoog tov prijzen voor td-320's
Ik vind de prijzen die voor td-166's worden betaald ook hoog.

De td-320 is altijd een dure tafel geweest als topmodel van die lijn, helemaal met tp-90 arm (dus mk2 en zeker mk3). Ook voor de hype (dus bijv. in de periode 2000-2005) kostte een td-320 rustig 200-300 euro.
Een td-160 kon je bij een zolderopruiming op MP scoren voor 50-80 euro, en een td-166 voor 30-60 euro.
Die verhoudingen liggen nu toch wat anders. De td-320 is naar verhouding minder gestegen.
Ik zou zelf als het budget het toelaat voor een td-320 gaan. Ik denk het liefst de mk2 of mk3 als dat lukt.
Niet alleen vanwege de tp-90 arm, maar deze tafels zijn historisch ook interessant omdat de mk2 pas vanaf 1988 geproduceerd is, en dat is al in de teloorgang van de plaat, dus dat moet enorm in de productieaantallen gesneden hebben. (1987 was het eerste jaar dat de cd beter verkocht dan de plaat)
Duidelijk! Ik ben er inmiddels ook wat meer ingedoken en ook na jouw verhaal ga ik toch op zoek naar weer een TD 320 MKII maar dan wel met eentje TP90 arm :p

Nu lees ik wel op verschillende plekken ineens dat die TP90 arm eigenlijk gemaakt is voor een MC element? Klopt dat?
En is evt het element van mijn Denon (die Ortofon Super OM20) geschikt? Of toch maar beter meteen een Ortofon 2M blue of de eerder aangeraden AT-VM95ML?

Verder las ik dat er 2 versies van de TP90 arm bestaan? 1 met verwisselbare kop en 1 met een vaste? Daar zit verschil in qua gewicht begrijp ik. Wellicht dat dat ook nog invloed heeft op het te kiezen element?

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:48
Vandaag weer wat 'rijker' geworden (lees: armer) bij Vinylparadise in Geesteren. O.a. Beirut, Morcheeba, en de laatste producties van de gebroeders Soulwax (DeeWee tegenwoordig). Wat een stukje kunst. Prachtig. Een zware 3LP, met visueel hypnotiserende platenhoezen. En een verrassing op de normaal gesproken muziekloze binnenring van de plaat.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

RFdeGroot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Nu lees ik wel op verschillende plekken ineens dat die TP90 arm eigenlijk gemaakt is voor een MC element? Klopt dat?
En is evt het element van mijn Denon (die Ortofon Super OM20) geschikt? Of toch maar beter meteen een Ortofon 2M blue of de eerder aangeraden AT-VM95ML?
Wordt allemaal wel erg veel werk zo met dit adviestraject... dit heb ik in mijn eerste bericht al uitgelegd en desgevraagd over de OM20 ook nog een keer bevestigd. En we hadden het eerder ook al eens besproken. En nog over het element advies incl waarom een 2M Blue minder aantrekkelijk is op die arm dan een VM95ML.

We blijven steeds in herhaling vallen over allerlei dingen. Misschien de verschillende posts toch nog maar eens rustig herlezen?

Ik zou eigenlijk zeggen: laat alles nou nog even rustig bezinken wat je eigenlijk wil.
- een 'mooiere' platenspeler dan je huidige Denon?
- OF ook echt een nog betere? je was geen audiofiel en het idee was goed-is-goed genoeg? (let wel, je Denon DP-30L is al 'audiofiel').
- dus daaruit volgend, moet het wel per se de TD 320 zijn?
- en moet het wel per se een Thorens zijn of mag het ook wat anders zijn?
- is voor jou als niet-audiofiel het elementje wat erbij zit goed genoeg (zoals bij de Denon en Thorens die je kocht) OF wil je toch een nieuw element?
- OF.... omdat je steeds weer begint over je OM20.... een platenspeler kopen die geschikt is voor je erg compliante Ortofon Super OM20 element
- en als je de OM20 dan van je Denon haalt en in je nieuwe platenspeler zet, wat ga je dan doen met de Denon-zonder-element?

Laat het een tijdje bezinken wat je nou echt wilt en ga dan zoeken, is mijn advies. Je hebt nu al een keer een overhaaste aankoop gedaan. ;)

[Voor 60% gewijzigd door Cap op 21-01-2022 22:15]

RFdeGroot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Nee.
Er bestaan geen armen die meer danwel 'eigenlijk' gemaakt zijn voor MC elementen danwel MM elementen.
Dat maakt niets uit.
Wat voornamelijk uitmaakt is wat de effectieve massa van een arm is. Lichte armen werken goed met elementen met een hoge compliantie en zware armen werken goed met elementen met een lage compliantie.
Compliantie is een maat van de stijfheid van de cantileverophanging; of beter gezegd eigenlijk de 'zwakheid'
van de cantileverophanging.
Compliantie is het tegenovergestelde van de veerconstante van een veer.
Dus een veer met een hoge veerconstante, daarop moet harder gedrukt worden wil deze een bepaalde afstand ingedrukt worden. Bij compliantie is dus een een slappe veer een hoog compliante (meegaande) veer en vice versa.
Compliantie = 1 / veerconstante.

Wel is het zo dat de meeste mc elementen die te koop zijn vrij 'laagcompliant' zijn. De meeste zitten tussen de 8 en 15 mm/N, terwijl er van MM elementen ook een aantal te koop zijn die boven de 20mm/N zitten.
Deze compliantie geeft samen met de effectieve massa van een arm een bepaalde resonantiefrequentie.
Die resonantiefrequentie hoort tussen de 8 Hz en 12 Hz te liggen (imho beter iets te laag dan iets te hoog).
Vinylengine heeft tools om die frequentie te berekenen:
https://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php

Betreffende de arm: een arm met losse headshell is zwaarder, omdat daar ook een stekker/koppeling tussen zit. Ik weet eigenlijk niet of er op td-320 spelers ook TP-90 armen zijn gemonteerd geweest zonder afneembare headshell.

Ik weet eigenlijk niet waar mijn voorkeur ligt. Een loskoppelbare headshell is makkelijker om een element op te monteren, en je kan dus ook veel makkelijker van element veranderen.
Maar ik weet niet of de koppeling van de TP90 heel rigide is. Wat ik daarmee bedoel, is dat als je een SME koppeling hebt, de headshell niet altijd in dezelfde stand staat als je hem aankoppelt. Dus hij kan ietsje scheef zitten naar de ene kant toe en ietsje naar de andere kant toe. Dat heeft invloed op het geluid, dat is de zg. azimuth hoek. Dus ik monteer eigenlijk altijd de headshell met een klein waterpasje erop, om te zien dat hij waterpas staat.
Eigenlijk moet je met een loep naar de naald/cantilever kijken, en daarnaa de headshell, of welke azimuthverstelling je arm ook maar heeft, àls die het heeft, verstellen zodat het recht staat (daarvoor kan je ook een testplaat met bepaalde testtonen gebruiken.
Maar ik weet dus niet of dat bij de tp-90 een issue is zoals dat bij sme koppelingen is. Het sledesysteem wat dual heeft, kent dat probleem totaal niet en is op dat punt dus eigenlijk een beter systeem (maar die heeft weer andere dingetjes).
Overigens kan ik niet zeggen of een tp90 arm daadwerkelijk beter is dan een tp16 arm van de mk1. Maar hij is zeldzamer, en dat geeft 'm collectorsstatus (brr wat een woord :X ;) )
De ideale arm bestaat niet dus elke arm heeft wel z'n dingetje(s)
De TP90 heeft een effectieve massa van 17 gram volgens thorens dept. Dat is aan de zware kant. AT-vm95ml past daarop en zal naar schatting 8hz resonantie geven (compliantie van een at-vm95ml zal ongeveer 15à16mm/N zijn bij 10hz)
Veel MC elementen zitten iets lager, en in die zin is de tp-90 daarvoor wel goed geschikt ja.
OM20 en 2m blue hebben eigenlijk een te hoge compliantie.
Veel mc elementen hebben een vrij lage com
De tp-16 III arm (vroege MK1 modellen) daarintegen is erg licht: 7,5 gram. Dat beperkt je keuzevrijheid enorm, dus die zou ik niet kiezen. Je kan natuurlijk altijd wat gewicht op de headshell plakken (klein stukje lood met 2zijdig tape), maar dat ziet er niet echt mooi uit. Er bestaan ook gewichtsplaatjes die je tussen element en headshell kan monteren, maar je moet er best veel gebruiken om die massa te compenseren en je moet de hoogte van je arm aanpassen (ik weet geeneens of dat kan).
De tp-16 IV arm (latere mk1 modellen) is 12,5 gram, en dat is wel een redelijk goed gewicht voor veel MM elementen.
Dus of deze arm, of de TP90 zijn de meest praktische

@mr_petit die speling op de stand van de SME koppeling kan je ook zien als een voordeel aangezien 99,9% van de armen geen azimuth instelling heeft, en je wegens toleranties goede kans hebt dat je naald niet 100% loodrecht staat tov headshell, arm en niet te vergeten plaat. Zo kún je hem tenminste recht krijgen.
momania schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:26:
Nieuwe Jamiroquai - Travelling Without Moving (2021 Reissue, 25th Anniversary Edition, Limited Edition, 2 LPs) binnen! \o/
Ik heb de 2017 reissue.
Zijn jouw platen ook geperst van de 2013 MOVLP cut?
Dan staat er in de deadwax MOV LP 731

Cap schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:03:
@mr_petit die speling op de stand van de SME koppeling kan je ook zien als een voordeel aangezien 99,9% van de armen geen azimuth instelling heeft, en je wegens toleranties goede kans hebt dat je naald niet 100% loodrecht staat tov headshell, arm en niet te vergeten plaat. Zo kún je hem tenminste recht krijgen.
Ja tuurlijk.
Maar dan moet je het wel weten :P
En dan toch zou een headshell met verstelbare azimuth beter zijn (omdat ie dan bij wisselen elke keer goed zit). Anders is het niet echt een snelkoppeling meer.
Al zijn die headshells met verstelbare azimuth vaak wel aan de zware kant. 12gr oid minimaal geloof ik.

Het liefst heb ik gewoon een arm waarbij alles past binnen zeer nauwe toleranties en waar alle instelmogelijkheden aanwezig zijn en ook makkelijk te bedienen zijn. En dat de arm ook nog betaalbaar is.
Maar helaas bestaat die ideale arm niet. Reed maakt er eentje die er in de buurt komt, behalve die laatste parameter (€7k 8)7 :+ )

[Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2022 22:12]

Yes die zijn zwaarder, ik heb er een paar van Audio Technica.

Maar mijn punt was ook, als je een draaitafel hebt ZONDER instelbare azimuth en een willekeurig element dan is de kans eigenlijk net zo groot dat de azimut niet goed is wegens toleranties in arm en element. Dat kan je natuurlijk ook wel corrigeren met stukjes papier o.i.d. Maar ik zie in dit opzicht geen echt nadeel voor een SME aansluiting tov een arm zonder, de combi arm + element zonder toleranties gefabriceerd uitgesloten. :P
Volgens mij hebben die TP-90 en TP-16mk4 wel een azimuthinstelling bij de headshell (schroefje), dus dat is wel chiq.
Moet ik dan ook een TD-320mk2 gaan kopen? Want die heeft ook eindafslag (vereiste).
Zal ik dan die hele mooie met houtnerf die ik in Hoogkerk zag voor een relatief laag bedrag wegsnatchen?

Ach... van een TD-320 krijg je denk ik geen spijt.

Alleen die verrekte snaar... :X :X :X ;)

En hoewel... je gaat de full-automatics van je Dual 721 missen vermoed ik. En het verschil tussen de spelers uiteraard niet horen. :P

[Voor 42% gewijzigd door Cap op 21-01-2022 22:21]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:39
@Ricktachtig Met de gegeven omschrijvingen heb ik wat moeite om me een goed beeld te vormen van wat je allemaal hebt en wat het kan, maar als ik het zo hoor wil je meerdere apparaten aan kunnen sluiten op je speakers zonder iedere keer ompluggen? Heb je al eens overwogen om een gewone audioversterker neer te zetten en daar alles in te pluggen? Als je er niet te veel geld aan kwijt wilt zijn hebben ze bij de kringloop al goedkope versterkers voor een paar tientjes waar je zo 4 of meer apparaten in kwijt kunt via rca aansluitingen, waaronder de platenspeler en de mac. Ik zou iig zeker niet je platenspeler via een mac mini laten lopen, dat klinkt als onhandig gedoe.

• Ed.juh
@kozue Gelukkig, ik had even wat bevestiging nodig. Dank je.

• RFdeGroot
Cap schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Wordt allemaal wel erg veel werk zo met dit adviestraject...

Ik zou eigenlijk zeggen: laat alles nou nog even rustig bezinken wat je eigenlijk wil.
- een 'mooiere' platenspeler dan je huidige Denon?
- OF ook echt een nog betere? je was geen audiofiel en het idee was goed-is-goed genoeg? (let wel, je Denon DP-30L is al 'audiofiel').
- dus daaruit volgend, moet het wel per se de TD 320 zijn?
- en moet het wel per se een Thorens zijn of mag het ook wat anders zijn?
- is voor jou als niet-audiofiel het elementje wat erbij zit goed genoeg (zoals bij de Denon en Thorens die je kocht) OF wil je toch een nieuw element?
- OF.... omdat je steeds weer begint over je OM20.... een platenspeler kopen die geschikt is voor je erg compliante Ortofon Super OM20 element
- en als je de OM20 dan van je Denon haalt en in je nieuwe platenspeler zet, wat ga je dan doen met de Denon-zonder-element?

Laat het een tijdje bezinken wat je nou echt wilt en ga dan zoeken, is mijn advies. Je hebt nu al een keer een overhaaste aankoop gedaan. ;)
Snap ik. Ik probeer gewoon een beetje te begrijpen hoe dat nu precies zit met die elementen. Mensen op internet lijken elkaar soms zo tegen te spreken dat het niet meer te volgen is.
Ik zal ophouden over die OM20 haha en me gaan oriënteren op bijvoorbeeld het element dat jullie aanraadden.
Als ik toch een mooie TD-320 op de kop kan tikken die een ander element moet zal ik in eerste instantie maar gewoon de door jullie aangeraden AT-VM95ML gaan.
Een MC element is misschien nog even een brug te ver. Ik ben wel in het bezit van een Pre-Amp die ook een MC schakelaar heeft maar zo'n element afstellen klinkt als een klus die ik zou moeten uitbesteden op dit moment of valt dat ook wel weer mee?

Het moet niet Per-Se de TD-320 zijn, maar ik ben gewoon erg gecharmeerd van dat type. Ik vind het hele principe van die speler gaaf met zijn geveerde bodem, loeizware gewicht, op en top kwaliteit en hij ziet er ook nog eens prachtig uit (persoonlijk natuurlijk).

En ja, ik wil een mooiere als de Denon en als het even kan dan ook meteen een kwaliteits upgrade, niet omdat ik niet tevreden ben met de kwaliteit van de Denon maar omdat ik inmiddels weet dat deze hobby niet een opwelling is geweest en ik dus iets zoek voor 'the long run'.

Ik weet dus ook niet of mijn aankoop overhaast was.. ik had gewoon beter naar mijn twijfel over de arm moeten luisteren maar goed, het is uiteindelijk maar een platenspeler he? Het is niet dat de wereld afbrand omdat ik me teveel heb laten meeslepen in die winkel :p

In elk geval, normaals dank voor jullie reacties hoor! Ik snap dat je er een beetje klaar mee was haha maar jullie informatie en advies wordt echt heel erg gewaardeerd! _/-\o_
mr_petit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:12:
Zal ik dan die hele mooie met houtnerf die ik in Hoogkerk zag voor een relatief laag bedrag wegsnatchen?
haha neem je me nu in de zeik? :P of zag je daar echt 1 te koop staan?

En ook super bedankt voor je uitleg over elementen. Duidelijk en verhelderend verhaal!

[Voor 8% gewijzigd door RFdeGroot op 22-01-2022 11:34]

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Mijn jongste dochter is snel getriggerd over vanalles dat met techniek te maken heeft. Als ze dus iets kan doen, zal ze het ook doen.
Gisteren zaten we wat te rusten en stond de radio op. Ze vroeg me dan of ze een LP mocht opzetten.
Sinds vorige week kan ze dat en nu heeft ze de smaak te pakken.

Ik zei dat ze een plaat mocht opleggen, 'kies maar'.
Aangezien ze nog maar heel weinig van muziek kent ging ze kiezen op de hoes.
Deze vond ze er wel leuk uitzien.

Laat ons zeggen dat ze niet echt fan was van deze oerklassieker. :9
Ze had vragen bij de tekst. :+

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
Vandaag eens gekeken bij 'Mijn Kraam' in Emmen, en een paar leuke albums gevonden.
De Stars on 45 heeft op kant A 1 nummer staan, maar dat is dan ook wel 20 minuten lang of zo 8)7

En dit maakt me ook blij. Een album waar alle overbodige 'zooi' nog bij zit. :)

RFdeGroot schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:21:
[...]

haha neem je me nu in de zeik? :P
O-) :+ :D

Maar er staat er in Groningen dus wel een mooie in houtnerf te koop voor redelijke prijs, maar dat is helaas een mk1 met de TP-16mk3 arm.
En die arm is gewoon onhandig licht (7,5 gram) als je een mc element in de toekomst wilt monteren. De meeste MM elementen willen nog wel. En de arm verzwaren is ook vaak niet mooi, en kan problemen met het contragewicht geven.
En ik vraag me dus ook af hoe je op die arm bijv. een AT-vm95ml arm zou monteren, omdat de schroefjes omgekeerd in de headshell zitten en zo'n element inserts heeft.

Maar het geeft aan er zo nu en dan wel modellen langskomen. Zet op marktplaats een automatische notificatie aan als er iets met "td320" of "td-320" langskomt en kijk het eens een paar maanden aan.

[Voor 67% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2022 14:55]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:51
Juist die extra zooi maakt een plaat voor verzamelaars juist interessant, al zal dat bij dit exemplaar wel mee vallen.
mr_petit schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Zet op marktplaats een automatische notificatie aan als er iets met "td320" of "td-320" langskomt en kijk het eens een paar maanden aan.
TD 325, 350, 2001 of 3001 mag ook. O-)

[Voor 50% gewijzigd door Cap op 22-01-2022 15:36]

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:33
Cap schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:36:
[...]

TD 325, 350, 2001 of 3001 mag ook. O-)
Moet het überhaupt persé een Thorens zijn? Er zijn zoveel andere mooie spelers.

(maak 'm nog ff wat meer aan 't twijfelen) :P

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

cadsite schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:23:
Laat ons zeggen dat ze niet echt fan was van deze oerklassieker. :9
Ze had vragen bij de tekst. :+
Die tekst is dan ook behoorlijk poëtisch :p

Geweldige plaat, dat wel..

[Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 22-01-2022 16:36]

You don't need eyes to see, you need vision

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
pman63 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:19:
Juist die extra zooi maakt een plaat voor verzamelaars juist interessant, al zal dat bij dit exemplaar wel mee vallen.
Voor mij ook wel een teken dat iemand er zuinig op is geweest. ;)
Ik heb zelf ook nog 2 albums met bijlage in mijn collectie, allebei ooit nieuw door mijn ouders gekocht.

Signed by The Cats, met origineel stickervel

Nightflight to Venus van Boney M, met een set ongebruikte ansichtkaarten. En het prijsje HFL 18,90 :D

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned
RFdeGroot schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Snap ik. Ik probeer gewoon een beetje te begrijpen hoe dat nu precies zit met die elementen. Mensen op internet lijken elkaar soms zo tegen te spreken dat het niet meer te volgen is.
Ik zal ophouden over die OM20 haha en me gaan oriënteren op bijvoorbeeld het element dat jullie aanraadden.
Als ik toch een mooie TD-320 op de kop kan tikken die een ander element moet zal ik in eerste instantie maar gewoon de door jullie aangeraden AT-VM95ML gaan.
Een MC element is misschien nog even een brug te ver. Ik ben wel in het bezit van een Pre-Amp die ook een MC schakelaar heeft maar zo'n element afstellen klinkt als een klus die ik zou moeten uitbesteden op dit moment of valt dat ook wel weer mee?

Het moet niet Per-Se de TD-320 zijn, maar ik ben gewoon erg gecharmeerd van dat type. Ik vind het hele principe van die speler gaaf met zijn geveerde bodem, loeizware gewicht, op en top kwaliteit en hij ziet er ook nog eens prachtig uit (persoonlijk natuurlijk).

En ja, ik wil een mooiere als de Denon en als het even kan dan ook meteen een kwaliteits upgrade, niet omdat ik niet tevreden ben met de kwaliteit van de Denon maar omdat ik inmiddels weet dat deze hobby niet een opwelling is geweest en ik dus iets zoek voor 'the long run'.

Ik weet dus ook niet of mijn aankoop overhaast was.. ik had gewoon beter naar mijn twijfel over de arm moeten luisteren maar goed, het is uiteindelijk maar een platenspeler he? Het is niet dat de wereld afbrand omdat ik me teveel heb laten meeslepen in die winkel :p

In elk geval, normaals dank voor jullie reacties hoor! Ik snap dat je er een beetje klaar mee was haha maar jullie informatie en advies wordt echt heel erg gewaardeerd! _/-\o_

[...]

haha neem je me nu in de zeik? :P of zag je daar echt 1 te koop staan?

En ook super bedankt voor je uitleg over elementen. Duidelijk en verhelderend verhaal!
Laat het nu direct vinden van een Thorens TD-320 MKII platen speler nu niet een obsessie worden... Er zijn diversen goede en mooie platen spelers, zowel van Thorens (denk ff aan die TD-316 die ik met je deelde) of andere spelers van merken als Technics, Dual, Sony enz... Maar idd, besef ook dat ze niet perse beter zijn dan je Denon...

En als je dan iets zeldzaams / aparts wilt zoeken:

Of zoek zeldzame Thorens direct platen spelers zoals de TD-535 die een kameraad ooit kocht nadat ik hem op een Marktplaats advertentie attendeerde onder het mom: kijk dat maakt Thorens ook...

• Ed.juh
@cadsite Wil je je dochter vanavond even namens mij een extra knuffel geven ?!!!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Die TD-535 lijkt mij nog best een leuke platenspeler. Direct drive, Quartz lock, stevige behuizing en een goede tonearm. De prijs is ook nog te rechtvaardigen... Voor +/-€880 te vinden op de Duitse eBay. Voor de liefhebbers een aanrader denk ik zo😉

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Toshirou schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:23:
Die TD-535 lijkt mij nog best een leuke platenspeler. Direct drive, Quartz lock, stevige behuizing en een goede tonearm. De prijs is ook nog te rechtvaardigen... Voor +/-€880 te vinden op de Duitse eBay. Voor de liefhebbers een aanrader denk ik zo😉
Ja een leuke speler is het zeker... Maar, dat ding is wel lomp en log... Neemt niet weg dat hij gebouwd is als een TANK! Ik zou hem best willen hebben... Ding weegt als ik mij niet vergis 12KG schoon aan de haak... :*)

@RFdeGroot Ook deze speler is voorzien van een Thorens TP90 arm, die iets is aangepast voor professioneel gebruik (afneembare headshell)... ;)

Voor de liefhebbers een buitenkansje:
https://www.ebay-kleinanz...table/1970539689-172-4501

New Old Stock of in ieder geval zo goed als New Old Stock volgens de advertentie... Dan weet je zeker dat hij niet is af geragd in een of andere club of radio station, want dat was de werk locatie van deze speler... ;)

[Voor 37% gewijzigd door rcor op 22-01-2022 18:53]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:33
Rens1967 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Voor mij ook wel een teken dat iemand er zuinig op is geweest. ;)
Ik heb zelf ook nog 2 albums met bijlage in mijn collectie, allebei ooit nieuw door mijn ouders gekocht.

Signed by The Cats, met origineel stickervel
[Afbeelding]

Nightflight to Venus van Boney M, met een set ongebruikte ansichtkaarten. En het prijsje HFL 18,90 :D
[Afbeelding]
Leuk!Die ELO verzamelaar met die bouwplaat van het ruimteschip is ook erg mooi.

• coertvm
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Skinnyice schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:05:
Voor mij is het juist andersom.

Met m'n verjaardag de Pro-Ject T1 BT gekregen van het vrouwtje. Nu we verhuisd zijn vond ik het tijd voor een goed setje speakers. Zit eigenlijk al een hele poos te kijken naar de Klipsch R-51PM die dus actief zijn.

Mijn vraag was eigenlijk wat de ervaring van sommige hier was op het gebied van actieve speakers. Als ik vele reviews bekijk van de speakers is iedereen lovend en heb ik ook genoeg andere mogelijkheden (optische input en BT voor Tidal op telefoon). Wellicht heeft iemand wel de R-51PM in zn kamer staan.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik heb een tijd geleden actieve speakers gekocht voor mijn werkkamer (aangezien ik nog steeds vrijwel alleen maar thuis werk en waarschijnlijk ook post-corona minstens 3 dagen per week thuis blijf werken).

Ik heb gekozen voor de Kanto YU6. Veel positieve reviews, veel aansluitmogelijkheden (waaronder een phono pre-amp en optisch) en bluetooth (voor het gemak). Ik heb nog geen platenspeler aangesloten (die staat beneden), dus kan nog niet beoordelen hoe dat klinkt. Maar over de speakers ben ik erg tevreden. Uitstekend geluid voor iets kleinere ruimtes (denk 'normale' slaapkamer), prima prijs-kwaliteitverhouding, behoorlijk makkelijk te plaatsen...

Er zijn best wat mensen die afgeven op actieve speakers. Maar ik vind dat echt onzin. Ze hebben een doel en er zijn echt prima speakers te vinden (ook in de betaalbare klasse). En het bespaart een hoop ruimte! ;)
rcor schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:00:
[...]

En als je dan iets zeldzaams / aparts wilt zoeken:
[Afbeelding]
Het heeft natuurlijk niet zoveel nut een tafel voor te stellen die 5-10x z'n budget gaat overschrijden. ;)

mr_petit schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:55:
[...]

Het heeft natuurlijk niet zoveel nut een tafel voor te stellen die 5-10x z'n budget gaat overschrijden. ;)
Het was ook niet bedoelt als "advies: koop nu deze platen speler"... Maar als hij wellicht nog kan wachten en ervoor wil sparen zijn dit natuurlijk in de toekomst opties, niet voor nu... ;) Meer als "kijk dit maakte Thorens ook" en hij is redelijk zeldzaam... Ik ben hem tot nog toe maar 1x tegengekomen en sindsdien zie ik er geen een verschijnen op MP... Hoewel dat exemplaar van toen regelmatig nog zie bij mijn goede vriend die 'm kocht... ;)

[Voor 23% gewijzigd door rcor op 23-01-2022 11:05]

rcor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Meer als "kijk dit maakte Thorens ook" en hij is redelijk zeldzaam...
Ik had het eigenlijk over die Nakamichi ;)

mr_petit schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Ik had het eigenlijk over die Nakamichi ;)
Ow ja, maar voor die geld het zelfde... Is wel een speler die ik wel eens in het echt zou willen zien en vooral horen met een goed element... :9~ Dat ding is namelijk een beest van een platen speler...

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is een draak van een platenspeler 😉

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• coinman63
Zojuist een nieuw element gemonteerd op mijn Micro Seiki DD-35: een Hana EL low output MC. Aangesloten op mijn ook al nieuwe IFI Zen phono voorversterker (had nog geen MC-voorversterker). Zelfs mijn luidsprekers zijn nieuw (KEF LS-50 die mijn B&W CM1's vervangen).

Wow, gewoonweg wow, wat een fantastische ervaring. Vanaf de eerste tonen draait het om de muziek en niet om lage of hoge tonen, dynamiek etc. Het is enerzijds moeilijk te beschrijven, en anderzijds ook heel gemakkelijk. Waar ik voorheen nog een beetje het gevoel had een installatie te beoordelen trekt deze combinatie me in de muziek. Ik kan voorwaar niet eens stilzitten....

Alleen de plaat is nog oud: Harry James, The King James version (Sheffield Labs, direct gesneden). Ik heb deze plaat al 40 jaar en je staat echt in het kerkje waar dit is opgenomen.

Echt een enorm verschil met de toch al niet slechte AT VM95ML die ik hiervoor gemonteerd had of de Stanton 681EEE die op de draaitafel zat toen ik hem kocht.
Gefeliciteerd met je MC element, maar eerst even het grote enthousiasme over het gloednieuwe speeltje een klein beetje laten zakken voor een wat genuanceerder oordeel toch? Beste is even twee digitale opnames maken van de MC en 95ML zodat mensen de verschillen kunnen horen. :P

• coinman63
Je wilt een needle-drop? Gaan we regelen. Over een paar dagen meer.

• RFdeGroot
coinman63 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:36:
Je wilt een needle-drop? Gaan we regelen. Over een paar dagen meer.
Tof! Ik ben ook wel nieuwsgierig :)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
coinman63 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:08:
Zojuist een nieuw element gemonteerd op mijn Micro Seiki DD-35: een Hana EL low output MC. Aangesloten op mijn ook al nieuwe IFI Zen phono voorversterker (had nog geen MC-voorversterker). Zelfs mijn luidsprekers zijn nieuw (KEF LS-50 die mijn B&W CM1's vervangen).
[Afbeelding]
Wow, gewoonweg wow, wat een fantastische ervaring. Vanaf de eerste tonen draait het om de muziek en niet om lage of hoge tonen, dynamiek etc. Het is enerzijds moeilijk te beschrijven, en anderzijds ook heel gemakkelijk. Waar ik voorheen nog een beetje het gevoel had een installatie te beoordelen trekt deze combinatie me in de muziek. Ik kan voorwaar niet eens stilzitten....

Alleen de plaat is nog oud: Harry James, The King James version (Sheffield Labs, direct gesneden). Ik heb deze plaat al 40 jaar en je staat echt in het kerkje waar dit is opgenomen.
[Afbeelding]
Echt een enorm verschil met de toch al niet slechte AT VM95ML die ik hiervoor gemonteerd had of de Stanton 681EEE die op de draaitafel zat toen ik hem kocht.
Ik zie dat dit element ook als high output versie (EH) verkrijgbaar is. Wat was je overweging om voor de EL te gaan?

• coinman63
Lagere output MC-elementen hebben kleinere spoeltjes en dus minder bewegende massa. Dit heeft een gunstige uitwerking op de weergave. Over het algemeen (in theorie) klinkt dus een low output MC beter dan een high output. Bovendien past de afsluitweerstand van dit element goed bij mijn voorversterker.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 11:27
MailMan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor het advies!

Ik verbaas mij er wel over dat die Rega P1 zo positief uit zoveel testen komt als dat Anti-skating zo'n issue blijkt te zijn (soms out of the box, als na wisselen van element).

Omdat onze setup qua spekers en akoestiek niet super is vinden we het nog wat teveel van het goede om voor een dure platenspeler te gaan, of om ons te verdiepen in de tweedehandsmarkt. Wel leuk, en ik houd wel van dingen afstellen, maar geen tijd op het moment :P

Daarom voor de Audio Technica AT-LPW50PB gegaan.

[Afbeelding]

Prima Wow & Flutter, adjustable anti-skate, en prima arm en naald om mee te beginnen. De Pre-amp was niet nodig geweest, maar als het goed is is die volledig te by-passen.

Ergens voor 360 inc verzending kunnen aanschaffen (in NL is die lijn overal uitverkocht lijkt het). Als het goed is prima in de basis en met b.v. een Nagaoka MP-110 te upgraden als blijkt dat het huidige element te wensen over laat.
Gisterenavond de Audio Technica AT-LPW50PB aangesloten op de NAD D3045 met Q Acoustic Concept 20 speakers en genoten van een drietal nieuwe platen (Michael Kiwanuka, Elbow, Patrick Watson) :)

Kwaliteit van materialen is wel echt even wat anders dan ik van de oude Philips 212 gewend was (stuk lichter en meer plastic feel). Maar, het geluid is top!

Hoorden wel echt verschil in mix-kwaliteit of in fysieke verschillen tussen platen. Een Elbow 45 toeren 2LP album vs Patrick Watson enkel LP 33 toeren bv. Die eerste was echt wow.

Door bovenstaande ook wel blij met de keuze voor deze AT serie ipv de duurdere Rega, waar je niet zo eenvoudig tussen toeren switcht.

Moet het nog vergelijken met bv Spotify premium maar slechter klonk het sowieso niet. Leek alsof er meer dynamiek in volume uit de plaat kwam.

Alleen is mn geluidsinstallatie heel warm in het geluid. Soms lijkt het wat hoog te missen en wat wolliger te te klinken dan nodig, maar kan ook m’n kamer zijn (of de pre-amp in de D3045).

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:01
De levering van mijn Linn LP 12 laat nog even op zich wachten. Inmiddels wel een andere versterker gekocht, de Lyngdorf TDAI 3400 met de HDMI 4K input/output en High-end analog input modules. De laatste module zet het analoge signaal van de platenspeler om in een digitaal signaal (96kHz / 24 bit).

Ervaar de versterker als een verbetering ten opzichte van de marantz versterker/streamer combinatie die ik heb ingeruild. Vooral Roomperfect van Lyngdorf maakt dat het beter klinkt. Heb mijn luiddsprekers nu ook zoals geadviseerd zo dicht mogelijk tegen de muur aan gezet.

• coinman63
Gelukkig iemand met geld (over voor zijn hobby) èn smaak. En nee, ik ben NIET jaloers (nou ja, een klein beetje dan). Ik ben nog wel benieuwd welke speakers je hebt.

[Voor 9% gewijzigd door coinman63 op 27-01-2022 15:07]

Faxe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
De levering van mijn Linn LP 12 laat nog even op zich wachten. Inmiddels wel een andere versterker gekocht, de Lyngdorf TDAI 3400 met de HDMI 4K input/output en High-end analog input modules. De laatste module zet het analoge signaal van de platenspeler om in een digitaal signaal (96kHz / 24 bit).

Ervaar de versterker als een verbetering ten opzichte van de marantz versterker/streamer combinatie die ik heb ingeruild. Vooral Roomperfect van Lyngdorf maakt dat het beter klinkt. Heb mijn luiddsprekers nu ook zoals geadviseerd zo dicht mogelijk tegen de muur aan gezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ding, maar wat ik mij dan wel afvraag wat het nut is om het analoge signaal van een platen speler te digitaliseren? :?

Dus waarom dan: analoog signaal in -> omzetten naar digitaal signaal -> en bij de eindtrap weer terug naar analoog signaal voor je speakers? Klinkt mij niet logisch in de oren en dat is iets wat mijn Marantz PM-7000N ook niet doet... Die heeft een volledig analoog signaal pad voor alle analoge aansluitingen...

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

rcor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Leuk ding, maar wat ik mij dan wel afvraag wat het nut is om het analoge signaal van een platen speler te digitaliseren? :?

Dus waarom dan: analoog signaal in -> omzetten naar digitaal signaal -> en bij de eindtrap weer terug naar analoog signaal voor je speakers? Klinkt mij niet logisch in de oren en dat is iets wat mijn Marantz PM-7000N ook niet doet... Die heeft een volledig analoog signaal pad voor alle analoge aansluitingen...
Anders wordt het voor een platenspeler lastig om van roomperfect te profiteren ;)

• Faxe
Om analoge bronnen ook te laten profiteren van Roomperfect is het inderdaad nodig om ze om te zetten naar een digitaal formaat. Ik heb de Tannoy Precision 6.4 speakers. Voorlopig blijf ik daar nog even mee spelen maar verwacht ze nog wel een keer te vervangen voor wat mooiers.
Faxe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:10:
Om analoge bronnen ook te laten profiteren van Roomperfect is het inderdaad nodig om ze om te zetten naar een digitaal formaat. Ik heb de Tannoy Precision 6.4 speakers. Voorlopig blijf ik daar nog even mee spelen maar verwacht ze nog wel een keer te vervangen voor wat mooiers.
Ah, oke... Dan wordt het helder voor mij... Wat doet dit effect dan eigenlijk precies voor de geluidskwaliteit in positieve zin?

• Faxe
Roomperfect is een vorm van DSP net als bijvoorbeeld Dirac. Veel beter dan dat het hier staat kan ik het niet uitleggen: https://steinwaylyngdorf.com/roomperfect/

• nineball
Hier wordt ook veel vinyl gedraaid met een Lyngdorf versterker. Je moet even mentaal over de barriere dat je analoge signaal in digitale mootjes wordt gehakt, maar als je het resultaat hoort is dat snel vergeten.

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-03 16:12
Ik ben van plan volledig vintage te gaan
Huidige speler is een technics SL1500c met een ortophon blauw cartridge (speler ongeveer 2 jaar oud cartridge 1/2 jaar oud ) doos boekjes compleet en krasvrij
Mijn versterker is een Accuphase E 202 en die verdient gewoon een time matched vinyl speler
Dus ik ga op zoek naar een Thorens TD-125 MK2 met een SME 3009 v2 unimproved arm

Mijn vraag is nu wat is een nette prijs om te vragen voor mijn technics?
Voor de liefhebbers die nog een goede phono preamp zoeken: ik heb mijn Musical Fidelity V-LPS te koop aangeboden in Vraag & Aanbod... De Ifi Iphono 2 bevalt zo goed dat ik nu inmiddels wel kan zeggen dat de Musical Fidelity weg mag...

Ook mijn Onkyo TA-201 cassettedeck (overbodig geworden) staat daar te koop, dus wie interesse heeft graag via V&A even contact met mij opnemen of reageren bij de bewuste advertentie... ;)

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 28-01-2022 18:46]

• coinman63
tumble_nl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:34:
Ik ben van plan volledig vintage te gaan
Huidige speler is een technics SL1500c met een ortophon blauw cartridge (speler ongeveer 2 jaar oud cartridge 1/2 jaar oud ) doos boekjes compleet en krasvrij
Mijn versterker is een Accuphase E 202 en die verdient gewoon een time matched vinyl speler
Dus ik ga op zoek naar een Thorens TD-125 MK2 met een SME 3009 v2 unimproved arm

Mijn vraag is nu wat is een nette prijs om te vragen voor mijn technics?
Ik schat dat je er tussen de 600 en 700 euro voor kunt krijgen.

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-03 16:12
coinman63 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Ik schat dat je er tussen de 600 en 700 euro voor kunt krijgen.
dank daar kan ik wat mee nu op zoek naar een mooie td125mk2 liefst al met de juiste arm. Helaas is vooral de Mk1 met die arm geleverd. Bij de Mk2 zie je vaak een thorens arm

• coinman63
Je zou kunnen overwegen het element te behouden als je er tevreden over bent, al zou ik eerder de 2M Bronze kiezen.

• RFdeGroot
Nou, toch nog sneller als gedacht succes geboekt met mijn zoektocht naar een mooie Thorens platenspeler.
Na al jullie adviezen toch voor een exemplaar gegaan met de originele TP90 toonarm :)

Een prachtige Thorens TD-2001 staat hier nu plaatjes te draaien. De speler is helemaal nagekeken en afgesteld en klinkt geweldig! Er is alleen nog wat onduidelijkheid aan mijn kant over het element wat erop zit. Het is een Ortofon en er staat met rode letters VM op. Ik kom wel Vinyl Master elementen online tegen, is dat degene dan die erop zit? Wellicht dat die nog voor verbetering vatbaar is in de nabije toekomst want die elementen worden volgens mij al een tijd niet meer verkocht, dus heel nieuw zal die niet meer zijn maar voor nu helemaal happy met mijn nieuwe aanwinst :)

• RFdeGroot
rcor schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:44:
Voor de liefhebbers die nog een goede phono preamp zoeken: ik heb mijn Musical Fidelity V-LPS te koop aangeboden in Vraag & Aanbod... De Ifi Iphono 2 bevalt zo goed dat ik nu inmiddels wel kan zeggen dat de Musical Fidelity weg mag...

Ook mijn Onkyo TA-201 cassettedeck (overbodig geworden) staat daar te koop, dus wie interesse heeft graag via V&A even contact met mij opnemen of reageren bij de bewuste advertentie... ;)
Merk je daar eigenlijk veel verschil in? Ik heb nu een NAD PP-2 in gebruik, deze klinkt naar mijn idee wat helderder en gedetailleerder als de ingebouwde Phono aansluiting op mijn versterker maar het verschil is subtiel te noemen dus ik vraag me af hoe groot de verschillen werkelijk zijn tussen verschillende pre-amps?

• coinman63
Gefeliciteerd, ik ben blij dat wij medetweakers wat ‘druk hebben uitgeoefend’ je hebben geadviseerd om het andere exemplaar terug te brengen.

Het element is wellicht deze: https://www.thakker.eu/en...ter-red-cartridge/a-5144/
Als dat zo is, is het geen slecht element, vergelijkbaar met de 2m blue. Het enige nadeel is dat je waarschijnlijk niet weet hoe oud het element is en hoeveel speeluren.

https://phono-cartridge-r...0-mk-ii-vinyl-master-red/

Er zitten zeker verschillen tussen voorversterkers, maar de verschillen zijn inderdaad subtiel en die verschillen nemen af naarmate je er meer geld aan uitgeeft. De NAD die je hebt is een prima exemplaar en zou wat mij betreft niet het eerste op de nominatie staan om te vervangen. Een ander element heeft veel meer invloed op het geluid, waarmee ik niet wil zeggen dat je dat direct moet vervangen. Eerst maar eens genieten nu.

[Voor 44% gewijzigd door coinman63 op 29-01-2022 05:09]

Dat is zeker een mooie speler!
Ik denk het laatste model wat thorens (het 'oude thorens') ontwikkeld heeft (behalve een paar special editions)

Het element zou niet mijn eerste keuze zijn omdat de (opgegeven) compliantie eigenlijk iets te hoog is voor de (opgegeven) relatief zware arm (als ik de resoantiefrequentie bereken, kom ik uit op 6,7Hz), maar upgraden kan altijd later nog (je weet natuurlijk ook niet hoeveel speeluren deze heeft).
RFdeGroot schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Merk je daar eigenlijk veel verschil in? Ik heb nu een NAD PP-2 in gebruik, deze klinkt naar mijn idee wat helderder en gedetailleerder als de ingebouwde Phono aansluiting op mijn versterker maar het verschil is subtiel te noemen dus ik vraag me af hoe groot de verschillen werkelijk zijn tussen verschillende pre-amps?
De NAD pp-2 heeft voor zover ik kan zien 200pF input capaciteit (dus er zit intern een 200pF condensatortje over de inputs), wat voor dat verschil zou kunnen zorgen, want sommige phonopre's hebben bijv. 100pF of helemaal niets.
Zelf heb ik het liefst niets, omdat het de allerhoogste frequenties sneller af laat vallen, maar het is element afhankelijk of het een voordeel of nadeel is. Extra capaciteit toevoegen is altijd makkelijker dan wegnemen.
Een beetje globaal gezegd zorgt extra capaciteit meestal voor een bult tussen de 7khz-12khz en laat de fequentiecurve sneller afvallen boven de 12khz. Het heeft ook een negatief effect op de faselineairiteiit (moeilijk te zeggen of dat te horen is of niet)
Het ene element profiteert wel van die bult, het andere niet.
Het is eigenlijk gewoon een toonregeling.

[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2022 05:13]

RFdeGroot schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:54:
Nou, toch nog sneller als gedacht succes geboekt met mijn zoektocht naar een mooie Thorens platenspeler.
Na al jullie adviezen toch voor een exemplaar gegaan met de originele TP90 toonarm :)

Een prachtige Thorens TD-2001 staat hier nu plaatjes te draaien. De speler is helemaal nagekeken en afgesteld en klinkt geweldig!
Kijk. (y) En ga nou nier beweren dat je niet blij bent dat je die TD-320 met Rega arm teruggebracht hebt. Ik bedoel, het oogt beter, je kan de armlift bedienen zoals bedoeld en je hebt de automatische afslag.

• nineball
Gekregen van een vriend. Gisteren een paar uur nicotine zitten poetsen. Nieuwe snaar arriveert vandaag, eens kijken of hij een beetje mooi op snelheid wil lopen.

• coinman63
Ik zou die headshell op je dd-35 monteren. Ik zag op eerdere foto’s dat je daar geen originele op hebt zitten. Ik ben zelf nog op zoek naar dit type headshell h-202 of h-303, alhoewel mijn headshell wel origineel Micro Seiki is (h-10).

Voor alle overige tweakers: vergeef me mijn pietluttige oog voor zeer onbelangrijke details.
Gisteren bij de plaatselijke kringloop gescoord:

De hoes heeft een seamsplit op de rug, maar ziet er net als de binnenhoes, verder prima uit.
De LP gaat vandaag door de wasstraat om daarna beluisterd te worden.

Verder zag ik onderstaande tapes op een lage plank liggen. Kostten €0,75 per stuk.

Op Discogs liggen de prijzen van bv de Michael Jackson en Bob Marley tapes wel iets hoger 8)7 .
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog niet weet wat de kwaliteit is. Ik zal mijn cassettedeck dus eerst aan moeten sluiten.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• nineball
coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:32:
Ik zou die headshell op je dd-35 monteren. Ik zag op eerdere foto’s dat je daar geen originele op hebt zitten. Ik ben zelf nog op zoek naar dit type headshell h-202 of h-303, alhoewel mijn headshell wel origineel Micro Seiki is (h-10).

Voor alle overige tweakers: vergeef me mijn pietluttige oog voor zeer onbelangrijke details.
Op de dd35 zit inmiddels al geruime tijd een h-303.

• coinman63
Gelukkig 😀, mocht je in je omzwervingen nog een keer een dergelijke headshell tegenkomen, denk aan mij!

• nineball
coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:00:
Gelukkig 😀, mocht je in je omzwervingen nog een keer een dergelijke headshell tegenkomen, denk aan mij!
Ik had voor die headshell een niet al te beste dd-1 gekocht waar de h-303 op zat. Speler opgeknapt en met andere headshell voor hetzelfde bedrag weer verkocht. De bedragen waar die dingen los voor verkocht worden vind ik een beetje te dol.

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 13:29
Vintage1967 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:38:
Verder zag ik onderstaande tapes op een lage plank liggen. Kostten €0,75 per stuk.

[Afbeelding]

Op Discogs liggen de prijzen van bv de Michael Jackson en Bob Marley tapes wel iets hoger 8)7 .
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog niet weet wat de kwaliteit is. Ik zal mijn cassettedeck dus eerst aan moeten sluiten.
Haha, de single cassettes, heb ik ook nog een stapeltje liggen ergens, leuk! 8) _/-\o_
[...]

Ja, daar zit verschil in... Het geluid van de Ifi is beter omdat deze voorzien is van een regelbare input capaciteit... Eenmaal correct afgesteld klinkt de Ifi ook iets beter... Mededankzij de S-booster voeding... ;)
Lees ook even het stukje van @mr_petit. Dan snap je waarom... :)

[...]

Merk je daar eigenlijk veel verschil in? I

dus ik vraag me af hoe groot de verschillen werkelijk zijn tussen verschillende pre-amps?
Betreffende die ingangscapaciteit, of capaciteit van je kabel (daar kunnen ook aanzienlijke verschillen in zitten, met name als je hele goedkope dropveters gebruikt), heb ik ooit een post geplaatst met wat experimentjes die duidelijk maken wat capaciteit doet:

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

In deze post kan je ook zien dat een MC element (zowel HOMC als LOMC) elektrisch gezien superieur is omdat deze eigenlijk ongevoelig zijn voor capacitaire last in je kabel of phonopre.
Bij deze elementen (zeker lomc) kan je de hoogfrequente afval of versterking regelen met afsluitweerstand (en dat is nauwkeuriger en beter)

Het is trouwens wel zo dat elementen met een hele hoge inductie de bump in frequentiekarakteristiek van een bepaalde capaciteit lager in die frequentiekarakteristiek hebben (qua frequentie), maar dat die bump ook minder groot is (minder dB's) (Dit komt in die post niet goed naar voren, maar die post is natuurlijk ook niet allesomvattend)

Natuurlijk zijn er nog meer verschillen tussen phonopre's; er zit een riaa filter in, waarbij elk filterontwerp een net wat andere curve heeft, en er zitten ook kleine verschillen tussen opamps, en sommige phonopre's hebben een low cut filter, andere niet, maar het zijn allemaal hele kleine verschillen. Veel kleiner dan verschillende elementen en verschillende naaldslijpingen
Naast inputcapaciteit vind ik altijd de hoeveelheid brom en ruis (voornamelijk brom) wat een phonopre echt kan maken of breken.

Maar brom kan je bijv. ook al krijgen als je een halogeenlampje boven je draaitafel hebt op een dimmer als de situatie ongunstig is; dat je element dit gewoon oppikt.
Ook daarin zijn MC elementen echt veruit superieur. Een MM element pikt veel sneller storingen van buitenaf op. Daarom zitten MM (en MI) elementen altijd in een metalen behuizing en is dat bij een MC element onbelangrijk. En ondanks die metalen behuizing zijn mc elementen stiller/minder gevoelig voor electrosmog.

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2022 15:21]

• coinman63
Cap schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:56:
Gefeliciteerd met je MC element, maar eerst even het grote enthousiasme over het gloednieuwe speeltje een klein beetje laten zakken voor een wat genuanceerder oordeel toch? Beste is even twee digitale opnames maken van de MC en 95ML zodat mensen de verschillen kunnen horen. :P
Het heeft even geduurd voordat ik tijd had om twee opnamen te digitaliseren met mijn twee elementen. Ik heb in principe wel alle apparatuur in huis, maar wellicht niet de standaard die velen hiervoor gebruiken. Ik heb mijn Sound Devices MixPre-D gebruikt met als opnamesettings 96KHz/24 bits en opgenomen in WAV-format.

De meeste tijd heb ik nog besteed aan het zoeken naar een passende kabel (cinch naar XLR).
De opname is gemaakt met Adobe Audition en ook het afstemmen van het volume is heb ik hiermee gedaan.

Een van de twee opnames is dus het Audio Technica VM95ML element, de andere is mijn nieuwe Hana EL.
https://www.dropbox.com/s...81/Traces_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...km/Traces_file_2.wav?dl=0
Ik hoop dat het beluisteren van de bestanden zo werkt met dropbox, anders hoor ik graag hoe ik het wel moet doen.

[Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 29-01-2022 15:30]

coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Een van de twee opnames is dus het Audio Technica VM95ML element, de andere is mijn nieuwe Hana EL.
Interessante opname. Ik luister altijd via koptelefoon met vergelijken, en deze opname heeft daarvoor wel erg veel kanaalscheiding/stereoeffect.

spoiler:
Ik vind de samples erg dicht bij elkaar zitten, beide klinken erg goed (ook een hele goede opname).
Mijn voorkeur gaat uit naar sample 2; die lijkt iets meer detail in het hoog te hebben.
Maar het ligt erg dicht bij elkaar. Heeeeeeel erg dicht bij elkaar. :)

Ik ben zelf momenteel met een portugees op VE samples aan het vergelijken.
Daar is het verschil bijna dag en nacht. Hij heeft een BMS Ace S op een Rega Aria phonopre (dus een prijzige combo; 2500 euro bij elkaar), maar die combo klinkt gewoon dof.
Het was best wel lastig om natuurlijk exact dezelfde persingen te vinden (en ook binnen persingen kunnen verschillen zitten), maar het algemene karakterverschil is groot.
We kwamen hierop omdat ik wat samples van alan parsons plaatste om het verschil in capaciteit te laten horen, en toen hij een sample plaatste, was het verschil bij 12khz 8dB (!!!).
Hier zijn die platen DMM, maar hij bleek een portugese persing te hebben, die dus niet dmm was.
Die klonk dus compleet anders. Het verschil tussen elementen/setup in het hoog is nog steeds 2dB (met eigenlijk zowel mijn at-440mla als met mijn dl-160). Het laag en de ruimtelijkheid is wel beter met die Benz ace s, dus die €800 extra gaat wel ergens naar toe.

Dit zijn bijvoorbeeld een paar nummers die we vergeleken:
My little town - paul simon (vrij oude opname, begin jaren 70):
Benz Ace SH:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oWVy9KY-1gjX8EX5?e=2kj85r
Denon DL-160:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oVoymQzT0CL-ra_m?e=M1nouE
AT-440mla:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oVtfbH5Vevw03eQT?e=PbI5hG
CD:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oWFk4w2VBedVEdDw?e=D7F8vD

Medicine Bow - The waterboys (jaren 80 DMM opname; deze is behoorlijk schel, ook op CD):
Benz Ace SH:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oTsM-5-kFWijGD3f?e=ZazhuL
Denon DL-160:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oTx8jEeyxZYLU3v5?e=f0ipdt
AT-440mla:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oTkHs1mKkJ-Uo1sy?e=rpF4D6
CD:
https://1drv.ms/u/s!AqLTVj-Uk0O9oT-lSHgC9-sfc-Zp?e=omFs2e

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel de AT-440mla als de DL-160 veel meer op de tonale balans van de cd lijken dan die BMS ACE SH. Die is gewoon een stuk doffer. Vooral bij de sample van Paul Simon. Dat jaren 80 dmm platen doorgaans wat scheller klinken dan CD is redelijk bekend natuurlijk. Dus voor dat soort platen is de BMS wellicht meer geschikt.

[Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 30-01-2022 17:25]

• coinman63
mr_petit schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Interessante opname. Ik luister altijd via koptelefoon met vergelijken, en deze opname heeft daarvoor wel erg veel kanaalscheiding/stereoeffect..
En dan te bedenken dat de opname is gemaakt met één enkele AKG C-24 microfoon.
coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:06:
[...]

En dan te bedenken dat de opname is gemaakt met één enkele AKG C-24 microfoon.
Ja dat kan. Ik denk dat die microfoon dan in het midden van het podium stond.
Bij een koptelefoon krijg je een andere luisterpositie dan bij luidsprekers, dus dat is altijd een afweging die de opnametechnicus moet maken.

[Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2022 17:30]

coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Ik hoop dat het beluisteren van de bestanden zo werkt met dropbox, anders hoor ik graag hoe ik het wel moet doen.
Trouwens, ik heb nog een vraag hierover:
Ik heb het vermoeden dat dit het 1e of 2e nummer van een kant is, gezien de kwaliteit.
Ik ben eigenlijk veel meer geïnteresseerd in het laatste nummer van een kant, het nummer wat het meest op de binnenste groeven staat.
Daar komen de verschillen tussen trackingsprestaties van elementen meer naar boven.
Zou je daar ook een vergelijk van kunnen posten?
(ja ik weet het, ik ben lastig :+ )

• Ed.juh
@coinman63 Knappe opnames, ik neig ook naar sample 2.
Die mr.petit moet je verder maar negeren. hahaha ... Nee, ik vind het altijd schitterend hoe ver de kennis gaat, en ook in dit geval, waar het ook precies kan gaan schuren. Nooit bij stil gestaan, maar dat is uiteraard waar het beste kan worden gemeten/geluisterd.
Het is imo veel makkelijker om goed klinkende en vooral gelijk klinkende opnames te maken (en te kiezen) dan opnames waar verschillen tussen elementen aangetoond worden. (deze opnames acht ik ook behoorlijk gelijk klinkend)
Dat hebben de testen die ik hier een jaartje geleden oid heb gepost ook wel aangetoond.
Heb je een hele goede opname (een goed klinkende plaat), dan klinken bijna alle elementen goed en zijn de verschillen ook nihil. Maar wordt de tracking opeens lastig, dàn laten elementen pas zien wat ze wel of niet kunnen.
Dus al dat gezever over microline naalden, nude naalden, boron cantilevers, tracking tests etc etc gaat eigenlijk over de laatste 2 nummers van een kant.
De eerste 1 of 2 nummers kunnen ook vrijwel altijd prima weergegeven worden door een element van €50,-, waarbij je het verschil niet of nauwelijks hoort in een abx test.
Met deze samples ook: ik vraag me af of ik een goede score zou krijgen in een ABX test, zo close vind ik de samples.

• coinman63
Ik heb nog twee nummers van Harry James, The King James Version opgenomen met de twee elementen, maar dit keer het laatste nummer van de kant: Blues Stay Away From Me:
https://www.dropbox.com/s...From%20Me_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...From%20Me_file_2.wav?dl=0
Dit is inderdaad een plaat met een uitzonderlijke opnamekwaliteit. Het is een direct-to-disc opname uit 1976 waar heel veel liefde en aandacht aan is besteed. Dat kun je m.i. heel goed horen.

Ik heb verder nog een opname gemaakt van Fleetwood Mac, Songbird van het album Rumours dat, denk ik, iedereen wel goed kent. Als extra heb ik daar een derde opname aan toegevoegd om te laten horen hoe opnamekwaliteit kan verschillen. Ik verklap nog even niet wat precies wat is, alleen dat opname 1 steeds hetzelfde element is en opname 2 ook.
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_3.wav?dl=0
Net als @mr_petit krijg ik de smaak te pakken en wellicht dat ik in de komende dagen nog een lastig album zal opnemen met (in ieder geval) deze twee elementen: Crosby Stills Nash & Young, Déjà Vu. Daar heb ik vroeger een paar exemplaren van gehad die echt verschrikkelijk slecht waren geperst. Ik heb nu een eerste Atlantic US persing die een stuk beter klinkt, maar nog steeds 'lastig' is.

[Voor 15% gewijzigd door coinman63 op 29-01-2022 19:28]

@coinman63 thanks ik hoop er morgen nog aan toe te komen de fragmenten te beluisteren. :)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 11:27
Ik ervaar lichte overstuur in het geluid van 1 nummer op 1 plaat bij m'n nieuwe AT-LPW50PB platenspeler. Gebeurt herhaaldelijk bij dezelfde harde zangstukjes door het nummer. Moet ik dat per se bij de platenspeler zoeken of kan het ook aan de plaat liggen?

De platenspeler/naald heb ik opnieuw afgesteld.
- Platenspeler staat waterpas
- 2 gram druk naar beneden voor het bijgeleverde element (eerst horizontaal laten zweven, daarna 2 gram bijdraaien).
- standje 2 voor de anti-skate

De platenspeler en naald hebben nog geen 5 draaiuurtjes, maar de plaat is een tweedehandsje. Paar krasjes maar ook niet in slechte staat.

Iemand een tip?

[Voor 7% gewijzigd door MailMan op 30-01-2022 09:02]

• coinman63
Alhoewel ik niet precies weet wat je met overstuur bedoelt (ik denk daarbij aan vervorming) kan het diverse oorzaken hebben:
  • Een vuile plaat met veel stof
  • Een slechte opname
  • Het laatste nummer op een plaat is altijd het lastigste
Ik zou in eerste instantie het probleem bij de plaat zoeken, pas als je hetzelfde bij meerdere platen hoort ligt het voor de hand dat er iets mis is met je speler. Maak in ieder geval na het spelen van elke plaat je naald schoon met een goede borstel.

[Voor 14% gewijzigd door coinman63 op 30-01-2022 09:39]

coinman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:21:
Ik heb nog twee nummers van Harry James, The King James Version opgenomen met de twee elementen, maar dit keer het laatste nummer van de kant: Blues Stay Away From Me:
https://www.dropbox.com/s...From%20Me_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s...From%20Me_file_2.wav?dl=0
Dit is inderdaad een plaat met een uitzonderlijke opnamekwaliteit. Het is een direct-to-disc opname uit 1976 waar heel veel liefde en aandacht aan is besteed. Dat kun je m.i. heel goed horen.
spoiler:
Ook hier hoor ik echt heel weinig verschil, maar als ik toch een voorkeur zou moeten uitspreken zou het weer file 2 zijn. Maar ook hier is het verschil zó miniem, dat ik 100% tevreden zou zijn met beide elementen :)
Voor een binnenste track klinkt deze ook echt uitzonderlijk goed. Als iemand had gezegd dat dit een buitenste track zou zijn had ik het ook gelijk geloofd.
In file 1 lijkt er wel een statisch tikje te zitten op 18sec. file 2 heeft dat niet, dus het is waarschijnlijk geen stofje of krasje. Heb je hier vaker last van?
Ik heb verder nog een opname gemaakt van Fleetwood Mac, Songbird van het album Rumours dat, denk ik, iedereen wel goed kent. Als extra heb ik daar een derde opname aan toegevoegd om te laten horen hoe opnamekwaliteit kan verschillen. Ik verklap nog even niet wat precies wat is, alleen dat opname 1 steeds hetzelfde element is en opname 2 ook.
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_2.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Songbird_file_3.wav?dl=0
spoiler:
Ook hier lijkt mijn voorkeur weer uit te gaan naar file 2. Ik weet niet of je steeds hetzelfde element bij hetzelfde nummer gebruikt :) . Maar ook hier is het verschil minimaal, ècht minimaal.
Het enige wat mij een beetje een raadsel is, en wat mij niet aan file 2 bevalt, is dat van 2:29 op 2:30 het stereobeeld veranderd; het lijkt wel alsof het linker kanaal iets uitvalt, of zachter wordt oid. Ik weet niet of dit aan de aftasting van de naald ligt of aan een electronisch euvel, maar het hoort niet. File 1 blijft op dat punt gewoon consistent in het stereobeeld.
Voor de rest wel weer een goede rip. Je platen, afstelling van je speler en audiointerface etc lijken allemaal van goede kwaliteit te zijn (behalve die verandering van stereobeeld in file 2; omdat file 1 het niet heeft lijkt me het iets te zijn wat op te lossen valt). Al zou het nummer songbird iets helderder gemogen hebben.(maar het is dan ook het laatste nummer van een kant geloof ik)
Vooral je platen lijken behoorlijk ruis en tikvrij te zijn (vooral die van Harry James). Zijn dit nieuwe exemplaren of gebruikte jaren 70 persingen/exemplaren waar gewoon heel zuinig mee is omgegaan?

File 3...tsja... Dat lijkt mij iets van een remaster. In mijn oren klinkt het of ze het stereobeeld uit elkaar hebben geprobeerd te trekken. Het klinkt kunstmatig, en het lijkt gedaan te zijn door een apparaat.
Op 0.10sec. hoor je namelijk dat er iets fout gaat; het stereobeeld wisselt even van links naar rechts naar links, net alsof een apparaat in de war is en niet weet waar die het signaal moet plaatsen.
Het lijkt me ook geen opname van plaat.
Op een koptelefoon klinkt het zeker niet beter.

• coinman63
Ik geef @cap ook nog de gekegenheid om te luisteren (no pressure) en dan haal ik het doek van het raadsel…
Ik vind dat er eigenlijk nog meer mensen zouden moeten luisteren en hun oordeel zouden moeten geven :)

Iedereen luistert op hun eigen manier en het is interessant om hun visie te horen. Vooral de dingen waarop zij letten.

Ik let eigenlijk altijd heel erg op details in de hogere frequenties (vind ik van mezelf dan). Dus hoeveel detail de drumpstokjes op de bekkens etc geven en hoeveel stereoeffect daar in zit. Dat soort geneuzel :+

[Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 30-01-2022 13:27]

• coinman63
Dan wacht ik tot volgend weekend met de onthulling.
spoiler:
Trouwens, als ik zou moeten gokken, dan gok ik dat file 1 steeds je Hana el is en file 2 steeds de at-vm95ml is :). Hoe ik daarbij kom leg ik wel uit als iedereen geluisterd heeft en de antwoorden bekend zijn :)

pff nog een week wachten :P :>

[Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 30-01-2022 17:26]

@coinman63 dank ik ga vandaag nog wel luisteren maar moet eerst mijn goede koptelefoon tevoorschijn halen en die ligt niet hier in huis. Anders heeft het weinig zin. Luisteren op luidsprekers is sowieso al veel minder neutraal ivm de akoestiek, bovendien geeft de omgeving dan veel sneller verstorende factoren. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 13:52]

• coinman63
Ik verklap alvast 1 ding (doet verder niets af aan de test): Songbird_file_3 is een CD-opname!
coinman63 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:26:
Songbird_file_3 is een CD-opname!
Dan steek ik die alvast in m'n zak ;) 8)

Goed, ik heb geluisterd. Hier mijn bevindingen.

Ten eerste klinken alle bestanden goed. Dus je platenspeler setup lijkt dik in orde, weinig ruis ook dus ook de versterking is in orde. Het is stukken beter dan wat je gemiddeld hoort bij de vinyl fragmenten die mensen publiceren. ;)

Het is duidelijk dat de Jazz platen het beste klinken, de mastering en persing hiervan zal ongetwijfeld van hoog niveau zijn. Maar juist uit de slechtere opname van Songbird haal ik het meest. ;)

De rest van mijn verhaal gaat binnen een spoiler tag zodat mensen kunnen kiezen of ze dit willen lezen of zelf eerst willen luisteren. :P

Dank @coinman63 voor de fragmenten! (y)

spoiler:
Mijn bevindingen in volgorde van opvallendheid:

1. Bij het eerste fragment Traces valt me direct op dat het stereobeeld van element 1 meer naar links zit dan bij element 2 Je hoort de instrumenten alsof de kanaalbalans meer naar links staat dan bij element 2. Luister bijv eens naar de bekkens in het begin, maar de hele ‘stage’ is meer naar links dan bij element 2. Ditzelfde beeld houd je bij de andere fragmenten. Bij Songbird hoor je McVie bij element 1 meer links, bij element 2 meer rechts op het podium staan.

Belangrijk om te constateren, want hierdoor klinken bepaalde passages bij het ene element iets rijker/luider, en bij andere het andere juist het andere element. Het hangt er maar net vanaf welk instrument op dat moment speelt en wat zijn plaats is in het stereobeeld. ;)

De CD opname van Songbird zit eigenlijk tussen de 2 in qua balans. Voor degenen die moeite hebben het te horen, speel achter elkaar dezelfde paar sec stemgeluid af van resp file 1, 3 en 2 dat hoor je de stem van links naar rechts opschuiven. Aangezien het een cd is, waarbij itt bij elementen geen balansafwijkingen optreden, is dit m.i. de referentie van waar de stem zou moeten zitten. Tenzij ermee geklooid is. :P

2. Verder is de tonale balans van beide elementen close, maar hoor ik bij element 1 een in verhouding iets sterker hoog, zeg vanaf c.a. 2000 Hz. Afhankelijk van de opname of de passage in de opname kan dit er wisselend toe leiden dat element 1 ietsje 'rijker' klinkt, maar een andere keer juist iets 'scheller'. Niet per se een voordeel of nadeel dus, en subtiel.

In vergelijk van de elementen met de CD opname speelt natuurlijk nog meer, dat is het masteringproces dat sowieso anders is (o.a. ivm de beperkingen van vinyl in de lage regionen). Dat heeft zo mogelijk meer invloed op het uiteindelijke resultaat dan de andere factoren.
De CD klinkt bij de luide zangpassage in het midden tussen 1:20 en 1:30 in ieder geval duidelijk het schoonste, zonder 'rafeltjes'. Of je dat als beter ervaart is een tweede, er is voor velen ook zoiets als “gewenste vervorming”. ;)

3. Er zitten geen echt stille passages in de geluidsfragmenten, maar ik heb de indruk dat element 2 consequent iets stiller is qua groefruis/tikjes. Zoals in de stille passage na net genoemde luide zangpassage van Songbird, 1:38 tot 2:02.

Dus wat is mijn conclusie?
Ja eh... het klinkt in alle gevallen goed. :) Ik vind de verschillen subtiel en kan zeker niet zeggen dat ik het ene element veel beter vind dan het andere.

In die zin kan ik de ervaring van @coinman63 dat het Hana EL MC element een enorm verschil maakt met het AT-VM95ML element met mijn oren niet onderschrijven. En dat was ook waar ik in eerste instantie op aansloeg en waarom ging vragen om geluidsfragmenten, omdat ik het me niet kon voorstellen. Ik ben in ieder geval blij dat dit voor mijn oren nog steeds klopt. :)

Heb ik een voorkeur? Eigenlijk niet. Misschien zou ik element 2 kiezen omdat deze vanwege de tonale balans net iets rustiger in het hoog blijft bij opnames waar het allemaal net teveel kan worden. En nogmaals element 2 lijkt ook iets stillen qua groefruis, maar dat vind ik in dit geval nauwelijks een factor van belang omdat de kwaliteit in beide gevallen goed is. Verder heb ik dus het idee dat element 2 nét iets beter de neutrale kanaalbalans heeft, maar ook dat is lastig vast te stellen zonder meer technische opnames en referentiemateriaal.

Het is eigenlijk gekkenwerk en een gok om op basis hiervan een element aan te wijzen, maar als ik dan tóch een educated guess moet doen: ik gok dat element 1 het Hana EL element is (MC met synthetic elliptical) en de tweede de Audio Technica AT-VM95ML element (MM met nude square shank micro line diamant). Dit omdat element 2 iets stiller is qua groefruis en element 1 misschien net meer extensie in het hoog heeft.

Dat zou mijn gok zijn. Hoewel ik weet dat veel Audio Technica elementen het hoog nog wel eens benadrukken dus dat zou weer voor het omgekeerde pleiten. :P Maar ik ken de opnameomstandigheden natuurlijk niet (versterking, afsluitcapaciteit MM, afsluitweerstand MC).

PS de fragmenten van @mr_petit luister ik later nog. :)
Beetje laat, maar ik heb mijn bevindingen ook maar ff in spoilertags gezet. Waarom denk ik daar niet van tevoren aan... |:(

• RFdeGroot
Dank voor jullie reacties! Ik ben inderdaad blij met jullie advies en dat ik mede daardoor toch heb besloten de TD-320 terug te brengen en uiteindelijk deze pracht van een speler in huis heb kunnen halen.

Zit echter nog wel met 1 probleempje waar ik waarschijnlijk nog om terug moet (tenzij 1 van jullie de gouden tip heeft)
Het hele weekend heb ik genoten van de TD-2001, speelt als een zonnetje en klinkt super... tot vanmiddag. Ineens wilde hij niet meer starten nadat ik een plaat had omgedraaid en dat doet ie sindsdien niet meer.
1 keer toen ik nog eens probeerde werkte ie weer prima, totdat ik de plaat weer draaide en weer wilde ie niet starten.

Als ik hem in de 'off' stand met de hand draai draait ie gewoon soepel, wil ik hem vervolgens starten dan zie ik een klein schokje in het draai-plateau (hij draait een paar graden) en dat was het.
De motor start gewoon niet door... begrijp er niets van. Als ik hem start lijkt de motor een beetje vast te zitten ofzo, als ik hem met de hand een beetje mee wil helpen voel ik dat dit heel zwaar gaat. Ik wil de boel niet forceren maar dat ie zo zwaar loopt als ie aan staat lijkt me niet goed.
Zodra ik hem weer stop kan ik hem weer soepel ronddraaien met de hand. En ja, riem enzo uiteraard gecontroleerd, het zit hem echt in het starten van de motor.
Iemand enig idee of ik hier zelf eenvoudig iets aan kan doen?

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:41
kozue schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:58:
@Ricktachtig Met de gegeven omschrijvingen heb ik wat moeite om me een goed beeld te vormen van wat je allemaal hebt en wat het kan, maar als ik het zo hoor wil je meerdere apparaten aan kunnen sluiten op je speakers zonder iedere keer ompluggen? Heb je al eens overwogen om een gewone audioversterker neer te zetten en daar alles in te pluggen? Als je er niet te veel geld aan kwijt wilt zijn hebben ze bij de kringloop al goedkope versterkers voor een paar tientjes waar je zo 4 of meer apparaten in kwijt kunt via rca aansluitingen, waaronder de platenspeler en de mac. Ik zou iig zeker niet je platenspeler via een mac mini laten lopen, dat klinkt als onhandig gedoe.
Laat antwoord. Maar ik ben inderdaad gaan zoeken op Marktplaats. Heb voor een paar tientjes een in perfecte staat verkerende NAD 705 kunnen kopen. Heb deze aangesloten op een setje Q Accoustics 3010i speakers dat ik nog had liggen van een Marktplaats aankoop.
Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee