• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26
Bij warps zou het kunnen zijn dat de naald uit de groef schiet?

Heb een plaat geprobeerd met die behoorlijk "warped" en dat gaat goed

Kan het kwaad dat de effectieve massa verhoogd wordt doordat het contragewicht ver naar achteren zit?

Je bepaalt de resonantiefrequentie door te kijken naar de piek in de grafiek rond de 10 Hz?
Faxe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:42:
Bij warps zou het kunnen zijn dat de naald uit de groef schiet?

Heb een plaat geprobeerd met die behoorlijk "warped" en dat gaat goed
Het is niet gelijk uit de groef schieten (al kan dat natuurlijk wel gebeuren, maar daar zijn ook andere zaken als verkeerde antiskating etc van invloed), maar als de warp een frequentie heeft die dicht in de buurt van de resonantiefrequentie zit, dan is de trilling die het element gaat ondervinden gewoon groter. Het hangt van de muziek af of je dat goed hoort, maar je kan je zelf waarschijnlijk ook wel voorstellen als er een lange monotone toon speelt zoals een viool dat een balansshift van links naar rechts meer gaat opvallen.
Als je resonantiefrequentie erg laag is wordt het systeem ook gevoelig voor trillingen van buitenaf. Dus lopen als je houten vloeren hebt etc.
Kan het kwaad dat de effectieve massa verhoogd wordt doordat het contragewicht ver naar achteren zit?
Het kan geen kwaad, maar zoals gezegd, het verhoogt de effectieve massa en heeft dus invloed op de resonantiefrequentie.
Je bepaalt de resonantiefrequentie door te kijken naar de piek in de grafiek rond de 10 Hz?
Ja. Hoe hoger je de samplegrootte instelt, des de hoger de resolutie van het diagram. bij 131072 zie je 2 kleine pieken op 6 en 7hz. bij 65k zie je nog maar 1 piek.
In de praktijk is de resonantiefrequentie een frequentiegebied. Als je met een testplaat gaat meten zie je dat de naald bijv. bij 5Hz begint te trillen en bij 6 of 7Hz de grootste trilling heeft.
Sommige naalden/elementen resoneren harder dan anderen. Het ene element heeft een betere dempingsfactor dan het andere element. Dit zijn echter parameters die niet in de specificaties van elementen staan.
Het liefst wil je natuurlijk een element wat zo goed mogelijk dempt, want het is niet de resonantiefrequentie die je hoort, maar de amplitude van die resonantie die effect heeft op de rest van de frequenties.

"man is not truly one, but truly two,"

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:35
:D

Die Lana del Rey toch, eerst laat ze al haar fans duizend-en-1 varianten van haar nieuwe LP kopen, en als ze die dan hebben komt ze met deze variant uit:

spoiler:

• teot
  • Laatst online: 23:47
Een vraag over het aanpassen van het volumeniveau van opnames van lp's en line-niveau:
De rec out van mijn versterker loopt via een apart circuit en daarom komt er een vast signaal eruit onafhankelijk van de volumeknop. Waardoor opnames met een line-signaal een hoger volume hebben vs het phono-signaal.
Als ik nu deze opnames onderling wil vergelijken, dan moet het volume van één van de opnames in Audacity aangepast worden. In Audacity kan je de RMS van de opnames meten en dan het volume van een track aanpassen.
Op dit moment zet ik de line-opname zachter. Is dit de beste manier of moet het andersom? (of maakt het niet uit?)
Ik zou gewoon het standaard opnameniveau gebruiken (zolang het niet overstuurt uiteraard) en dan het effect "Loudness Normalisation" gebruiken om ze op hetzelfde niveau te brengen.

[Voor 3% gewijzigd door kozue op 13-04-2023 23:02]

Ja met het vergelijk van opnames onderling gebruik ik ook altijd loudness normalisation.

Eerst neem ik op op het opnameniveau waarvan ik denk dat deze ongeveer het hardst is zonder dat de pieken oversturen.
Dan normaliseer ik, meestal gewoon op 0dB, en daarna gebruik ik loudness normalisation tot op het niveau dat ik net het signaal iets kleiner zie worden.
Dat loudness normalisation getal gebruik ik dan voor beide opnames. Als dat niet werkt (dus als 1 kanaal dus door die loudness normalisation harder wordt, dan gebruik ik een kleiner getal.
Meestal is het rond de -17LUFS

• teot
Bedankt @kozue en @mr_petit. Ook even wat instructiefilmps gezocht met loudness normalisation en dat ga ik inderdaad gebruiken!

De line-opnames zijn te hard opgenomen (overstuurd/clipping), dus die moet ik opnieuw opnemen voordat ik met normalisatie start.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik heb na lang dubben toch maar de Linkin Park - Meteora box (4LP) gekocht.
Eerlijk gezegd heb ik eigenlijk enkel interesse in het album zelf en niet zo zeer in de extra's. Waarom heb ik dan niet het album los gekocht? Nou om een of andere reden is het losse album (wat eerder is uitgebracht) enkel te krijgen als dubbel LP en in de box is het album een enkele LP.

Ik snap serieus niet waarom het album altijd een dubbel LP is geweest, het zijn maar 13 nummers met een totale speeltijd van slechts 36:35 min. Als het nou een speciale mastering was geweest of 45rpm dan kan ik het misschien nog begrijpen maar nu echt niet. Het eerste album Hybrid Theory met 12 nummer en een speeltijd van 37:45 heeft wel altijd prima op een enkele LP gepast. Ook Minutes to Midnight het album dan na Meteora uitkwam is 1 LP met een speeltijd van 43:23 min. Ik vind het dan ook erg jammer dat Meteora niet los als enkele LP wordt uitgebracht voor het 20 jarige jubileum en enkel de boxset een optie is om de 1LP versie te bemachtigen.

Ik heb ook niets tegen dubbel LP's, ik heb er dan ook zat van. Ik vind het alleen zo'n onzin als albums onder de 40-45 minuten gewoon als 33rpm op dubbel LP worden geperst. Je betaald dan direct extra en je moet tijdens het luisteren dan dus veel sneller en vaker van kant/lp wisselen.

Oke einde van mijn rant, meer mensen die dit ook een issue vinden of ben ik hier de enige in :+

[Voor 3% gewijzigd door ReVision. op 14-04-2023 09:04]

GamerTag: ReVisionsX

@mr_petit Eerst "normaal" normaliseren is niet nodig. Dat is net zoiets als eerst verhogen met +1dB en daarna nog eens met +1dB. Dat kan ook direct in 1 stap met +2dB. Loudness normalisation analyseert het geluid om het naar een niveau te brengen waarop het voor mensen ongeveer hetzelfde klinkt als een ander nummer op hetzelfde aantal LUFS. Of je dan van -10dB of van -20dB af komt maakt daarbij niks uit.

Ik gebruik het vaak om mixtapes te egaliseren qua geluidsniveau. Volgens mij staat mijne op -12LUFS, wat meestal ergens rond de -3dB uitkomt voor moderne brickwalled muziek.
@ReVision. Ik heb zelf het liefst LP's die gewoon lekker 20-25 minuten spelen per kant. LP's met 2 nummers per kant is meer een soort maxi, en moet je te vaak voor omdraaien. Ik heb dus ook liever 1 LP op 33RPM dan 2 LP's op 45 (en al helemaal geen 33, dan is het hele voordeel van korte platen weg). Maarja, het is wat het is, je moet maar genoegen nemen met wat de platenmaatschappij uitgebracht heeft...
kozue schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:09:
@mr_petit Eerst "normaal" normaliseren is niet nodig. Dat is net zoiets als eerst verhogen met +1dB en daarna nog eens met +1dB. Dat kan ook direct in 1 stap met +2dB.
Dat ben ik niet helemaal met je eens omdat met loudness normalisation het niet duidelijk is of er clipping gebeurt of niet. Die melding is er gewoonweg niet.
Als je eerst normaal normaliseert, dan heb je het maximale signaalniveau zonder clipping (dat is ook de definitie van het proces). Als je dat niet doet, heb je totaal geen indicatie waar dat punt ligt, tenzij je enorm gaat inzoemen en elke sample apart gaat evalueren (ga er maar aanstaan :P ).
Als je daarna loudness normalisation toepast met het hoogste getal waarbij je de signaalsterkte nog ziet verminderen, houdt dat in dat je het sterkste signaal hebt wat even hard is, maar dan gegarandeerd zonder clipping voor zover ik kan redeneren.
Het is dus een stap om jezelf te verzekeren dat er geen clipping optreedt maar dat je wel tot een vergelijk komt met maximale signaalsterkte.
Je kan die normalisatiestap niet achteraf doen omdat je loudnessvergelijking dan weer weg is. (dus bij het vergelijk tussen 2 losse samples).
Als je van alle samples 1 track maakt, dan kan het natuurlijk wel, maar dat is hier niet de situatie, er wordt gesproken van het vergelijk van meerdere opnames.

Wat de waarde is met brickwalled muziek is niet belangrijk, want op een plaat staat geen brickwalled muziek ;)
Als je met brickwalled muziek met -12dB wegkomt, dan blijkt ook wel hoeveel meer signalen er op vinyl staat. 5dB meer signalen! (even er vanuitgaande dat je daar met -17dB wegkomt)

[Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2023 10:12]

Ok, op zich heb je daar een punt. Maar daarbij ga je wel af op het oog met soms niet erg waarneembare verschillen. Ik heb wel vaker normalisaties gedaan waarbij ik de waveform eigenlijk niet zag veranderen. Van iemand die altijd alles meet had ik iets wetenschappelijkers verwacht dan "kijken of het lager wordt" ;)
Maar meestal herken je clipping duidelijk in de waveform. Als het er uit ziet alsof het geluid tegen de boven/onderkant in elkaar wordt gedrukt, is het mis.

En sommige clipping is ook niet eens een probleem. In het geval van vinyl bijvoorbeeld heb je soms luide klikken door stof op de plaat, en je wilt ook niet dat die luide klikken je geluidsniveau een stuk omlaag halen. Die kun je best in elkaar clippen, want die zijn toch al niet mooi ;) Een geclipte klik klinkt voor mij hetzelfde als de originele: lelijke bijgeluiden. Loudness normalisation trekt zich niks aan van die klikken, die kijkt naar het geheel, terwijl de gewone normalisation die klik op 0dB zet.
Dit had ik toevallig gisteren nog, toen ik voor een vriend wat oude camcorder tapes aan het digitaliseren was. Soms tikt iemand tegen de microfoon en krijg je een grote piek. Als je die wat clipt worden ze relatief zachter, en houdt je een rustiger algemeen geluidsbeeld over. Niemand wil toch die tikken in hun originele "kwaliteit" horen. Ja, je kunt ook die pieken allemaal afzonderlijk zachter maken door alleen dat ene kleine stukje te verminderen voordat je gaat normaliseren (heb ik wel eerder gedaan met opnames van vinyl die ik graag in de beste kwaliteit wil bewaren), maar dat is een hoop werk voor iets wat misschien maar een paar keer bekeken gaat worden.
kozue schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:15:
Ok, op zich heb je daar een punt. Maar daarbij ga je wel af op het oog met soms niet erg waarneembare verschillen. Ik heb wel vaker normalisaties gedaan waarbij ik de waveform eigenlijk niet zag veranderen. Van iemand die altijd alles meet had ik iets wetenschappelijkers verwacht dan "kijken of het lager wordt" ;)
Maar meestal herken je clipping duidelijk in de waveform. Als het er uit ziet alsof het geluid tegen de boven/onderkant in elkaar wordt gedrukt, is het mis.
Je kan het dan wel niet wetenschappelijk vinden, en dat is het ook niet, maar dat doet er niet toe.
Er is m.i. namelijk geen andere makkelijke mogelijkheid. De loudness normalisation heeft geen clipindicator/waarschuwing. Zo is het gewoon.
Dus je argument dat het niet zo wetenschappelijk is draagt niet zo ver als je zelf niet met een betere methode komt. We gebruiken de middelen die we hebben, in dit geval audacity.
De enige mogelijkheid die 'wetenschappelijker' is, heb ik al genoemd, en dat is als je de twee samples (of hoeveel het er ook mogen zijn) allemaal in 1 track achter elkaar plakt, dan normaliseert, en ze dan weer allemaal knipt naar losse samples (als je dus losse samples wilt overhouden).

Dat is veel extra werk. 'kijken of het lager wordt' heeft een marge van ongeveer 1dB (ten minste, dat verschil kan ik met mijn ogen makkelijk zien; -16dB of -17dB LUFS), en nou ja, met een ruimte van minimaal 96db (16bit), of nog veel meer als je luistert in FLAC, kan ik daar wel vrede mee vinden.
Ik weet zeker dat mijn phonopre niet kan tippen aan 95dB s/n ;)
Trouwens, eerst normalizen is ook een hele goede manier om die luide tik op te sporen als die er daadwerkelijk inzit. Daar heb je tegenwoordig natuurlijk ook mooie filters voor, maar ik heb nog geleerd op mijn opleiding geluidstechniek om dat soort zaken met de hand weg te editten...toen protools nog een kast met hardware was :+ , maar da's onderhand ook al 25 jaar geleden. In ieder geval ver voordat er pop&click filters waren als plugin.

De rest van je verhaal over clipping ben ik het niet mee eens. Je moet nooit digitaal clippen, want dan kan je bijgeluiden krijgen die gerelateerd zijn aan de samplefrequentie ipv de signaalfrequentie en zorgt doorgaans dat er nog meer tikjes komen als dat er al zijn.
Als er luide tikken in zitten moet je die eerst wegwerken al dan niet handmatig al dan niet met een filter, en niet door laten clippen bij volumeveranderingen. Zeker niet in het nabewerkingsstadium waar het allemaal te voorkomen is.
Digitaal clippen is echt een hele grote nono in de opnametechniek.
Ik begrijp dan je argument ook niet helemaal van "als het niets uitmaakt". Want als het allemaal niets uitmaakt, waarom zou je überhaupt iets aan het signaal doen? Je kan alles wegrelativeren. Maar dat is m.i. niet zo'n interessante discussie
Clippen is altijd een probleem, zolang er methodes zijn om een beter resultaat te krijgen, zoals een pop/clickfilter als je handmatig editten teveel werk vindt. Maar de clicks die harder zijn dan het maximale signaalniveau zijn vaak vrij snel op te sporen want dat zijn er, als ze er al zijn, vaak maar enkele. Het zijn de tikjes en krasjes die zachter zijn dan het maximale signaalniveau (en die dus ook niet clippen) die echt veel werk zijn om handmatig weg te werken.
Maar goed, mijn verhaal ging primair om een fixeerpunt te krijgen betreffende het maximale signaalniveau zodat je met een loudnessaanpassing niet gaat clippen, want dan krijg je natuurlijk bij elke beat of wat dan ook vervorming en dat lijkt me zeker niet de bedoeling.

[Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2023 12:11]

Nou, mij maakt het niet zo veel uit of iets wetenschappelijk is of niet. Ik ben redelijk pragmatisch. Iets klinkt goed, of iets klinkt niet goed. Ik vond het alleen opvallend hoe iemand aan de andere kant van het spectrum zo'n pragmatische oplossing ok vind. Verder nofi.
En voor zover dat betrekking heeft op clipping: ik hoor nooit iets van "bijgeluiden". Misschien omdat Audacity een clip behandeld als compressie, of misschien omdat het allemaal wel meevalt met die "bijgeluiden" (ik heb ze ook nog nooit gehoord op een MD recorder, ook al gaat die in het rood).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_V
ReVision. schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:00:

Ik snap serieus niet waarom het album altijd een dubbel LP is geweest, het zijn maar 13 nummers met een totale speeltijd van slechts 36:35 min.
Ik heb dat hier ook met "Off with their heads" van Kaiser Chiefs, 35:34 min. Kun je net zo goed meteen naast je platenspeler blijven staan.

:D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teot
Tijd geleden meldde ik dat ik het 'goedkopere' element heb gehaald en van het bespaarde geld meer platen zou halen (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74175488)
Ik denk dat het aardig is gelukt 8) :*)

NB: het witte album links van Fats Domino is de clear vinyl van Chromatica van Lady Gaga
kozue schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:39:
Iets klinkt goed, of iets klinkt niet goed. Ik vond het alleen opvallend hoe iemand aan de andere kant van het spectrum zo'n pragmatische oplossing ok vind.
Helemaal pragmatisch is het niet. Want er is een schaalbaarheid aan gegeven (ca 1dB onder het maximaal onvervormde signaalniveau) en een vergelijk met wat de ruisvloer is (die wordt vrijwel zeker door je phonopre bepaald). Dan heb ik het nog geeneens over de ruis die op de plaat staat. Die is ongeveer 40dB harder dan de digitale ruisvloer in het gunstigste geval (dus 100! keer zo hard)
En voor zover dat betrekking heeft op clipping: ik hoor nooit iets van "bijgeluiden". Misschien omdat Audacity een clip behandeld als compressie, of misschien omdat het allemaal wel meevalt met die "bijgeluiden" (ik heb ze ook nog nooit gehoord op een MD recorder, ook al gaat die in het rood).
'Ik hoor het toch niet' is pas een pragmatische oplossing.
Als je een opname van een plaat net zo ver versterkt als een 'brickwalled' digitale file, en ook al heeft audacity of je md recorder de best denkbare compressor, dan verlies je nog steeds datgene waar een plaat z'n voordeel mee heeft. Dat zijn de transienten in de muziek die bij een 'brickwalled' cd allemaal zijn weggevallen. Dat is wat er in de studio ook is gebeurd tijdens het compressen van het cd signaal om mee te doen aan de loudness war.
Dat verschil hoor ik wel hoor en heb hier ook wel eens in blinde luistertestjes laten horen waar anderen het ook hoorden.
Dat is volgens mij de voornaamste reden (uit audiofiele overwegingen althans) om voor een plaat te kiezen en niet een platgecompresst CD album.
Dat verschil vind ik bijv ook groter dan het verschil tussen CD en een goede MP3 of streaming van enige kwaliteit/bitbandbreedte.

Dat is m.i. ook de enige reden om eventueel vinyl te rippen als het doel is om ernaar te luisteren.
Een vergelijk maken is natuurlijk een ander doel, maar sluit natuurlijk niet aan met een mixtape. En bij een vergelijk wil je natuurlijk helemaal niet dat er zaken wegvallen.
Waarom zou je anders vinyl rippen?
Dan kan je toch net zo goed de track van CD of Spotify of Deezer of welk abo je ook maar hebt gebruiken?
Volgens mij is de kans dat het om muziek gaat wat niet door een online streamingdienst wordt aangeboden heel erg klein. (dat zou de andere reden zijn)
Maar als het om zulke zeldzame muziek gaat kan ik me ook weer voorstellen dat je voor het best haalbare gaat. Want het 'extra werk' is letterlijk 3 extra muisklikken ;)

[Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2023 20:22]

Ik zag trouwens dat er nu ook al een (merkloze) chinese kopie bestaat van de AT3600L
https://nl.aliexpress.com/item/1005004989720190.html

De goedkoopste prijs die ik kon vinden is €12,41 incl verzenden.
Maar de goedkoopste at3600L kost nog geen €2 meer ( €14,13 incl verzenden).

Kennelijk is dat wel een 'sustainable business model', want het product bestaat ;)

Ik heb natuurlijk al een keer een chinees element getest, een elliptische nog wel, maar die was echt om te huilen zo slecht.
Het maakt me wel nieuwsgierig naar deze :P

[Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2023 07:09]

Die zwerven in ieder geval al een tijdje rond op AE, ik heb ze een aantal maanden geleden ook al gezien. Je hebt merkloze AT3600L clonen en dus deze met dit beeldmerk. Ik vermoed dat ze hetzelfde zijn.

Visueel lijkt de clone in ieder geval goed gelukt, zie de fotorecensie bij de advertentie:

https://ae01.alicdn.com/k...4498b87417c1646cb33bL.jpg
https://ae01.alicdn.com/k...4b4dbce8f142273ba403w.jpg

Kijk ik echter bij een andere advertentie voor dezelfde (tenminste, daar lijkt het obv de foto's sterk op) clone dan lees ik bij de recensies een minder bemoedigend verhaal van een italiaan:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005030808177.html

Vertaling:
De cartridge duidelijk lijkt identiek aan de beroemde Audio-Technica AT3600. Maar... geen, niets te maken met de goedkope maar goede OP. Dit is een slechte kwaliteit product: het geluid is niet slecht, maar het heeft geen afscherming, dus de gevoeligheid zelfs de zwakste magnetische velden is crazy hoge. Met elke draaitafel hoort u een luid HUM lawaai wanneer de motor start! Geprobeerd met diverse AC of DC motoren kwaliteit draaitafel: Thorens TD-160 of een Technics SL-1200, het probleem blijft. In korte, een nutteloos cartridge! Alleen mensen met verschrikkelijke audio setup zou niet merken dat scary achtergrond lawaai! Iemand schreef dat is een kloon van de AT3600, en zijn stylus is uitwisselbaar met OP: GEEN! De stylus past in de OP, maar de armaturen touch de body, zodat ze niet kan genereren geluid. Hier, mijn meten van een originele OP, en van deze nep: weerstand DC in ohm: originele ongeveer 450 ohm, nep ongeveer 380 ohm. Inductie: originele ongeveer 500 mH, nep ongeveer 300 mH. Snelle verzending naar Italië. 12 Feb 2023 01:42
Een Chileen beweert daar echter weer dat ie OK is en de stylus WEL uitwisselbaar is met de AT3600L, hoewel niet duidelijk is of ie dat ook daadwerkelijk getest heeft:
Goede capsule. Vergelijkbaar met AT3600L. De naald van deze capsule en de AT3600 zijn uitwisselbaar. Interessante als reserve. 29 Dec 2022 14:51
Cap schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:28:
Je hebt merkloze AT3600L clonen
Van de merkloze (dus zonder enig beeldmerk) heb ik alleen naalden gezien:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004497667461.html
Maar die lijken anders dan die klonen met dat diamantje als beeldmerk.
Of bedoel je dat niet?

Ik vermoed dat die klonen met diamantje als beeldmerk een alu cantiliver hebben die ze zwart gemaakt hebben, en dat de setup van die cantilever ongeveer hetzelfde is als die chinese cartridge die ik getest had (die cantilever is dan vrij dik.
Maar dan wel met de AT V magneet opstelling.

Wel interessant dat die italiaan in de review hum noemt. Dat had die andere chinese cartridge die ik testte ook.
Niet ondragelijk maar wel aanwezig. Ik denk dat het metalen omhulsel gewoon staal of rvs is. En ik denk dat AT (en de meeste andere merken) toch iets van mu metaal of vergelijkbaars gebruiken. 'Echte' merken weten natuurlijk wel wat ze zo ongeveer doen en waar ze de juiste materialen vandaan moeten halen.

Aan de ene kant kriebelt het wel om zo'n ding te bestellen en helemaal door te lichten, maar aan de andere kant weet ik zo ongeveer wel wat ik kan verwachten en sowieso, voor €2 euro verschil een kloon maken....waarom? Ik kan me niet voorstellen dat er een aspect aan die chinese kloon is wat beter is dan een AT3600L, ook al is dat niet het beste element. Maar de verschillen tussen een at3600L en een at-vm95e of een nog hoger model, dat zijn details waar zo'n chinese kloon nog lang niet bij komt. Ten minste niet diegene die ik testte. Die was echt te slecht voor woorden op meerdere aspecten: slechte tracking, slechte frequentiekarakteristiek (heel scherp hoog), brom, ga zo maar door.

[Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2023 08:56]

mr_petit schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:06:
'Ik hoor het toch niet' is pas een pragmatische oplossing.
En dat zei ik dus, ik ben meer pragmatisch. Als ik het niet hoor, bestaat het voor mij niet ;)
Als je een opname van een plaat net zo ver versterkt als een 'brickwalled' digitale file, en ook al heeft audacity of je md recorder de best denkbare compressor, dan verlies je nog steeds datgene waar een plaat z'n voordeel mee heeft. Dat zijn de transienten in de muziek die bij een 'brickwalled' cd allemaal zijn weggevallen. Dat is wat er in de studio ook is gebeurd tijdens het compressen van het cd signaal om mee te doen aan de loudness war.
Dat verschil hoor ik wel hoor en heb hier ook wel eens in blinde luistertestjes laten horen waar anderen het ook hoorden.
Dat is volgens mij de voornaamste reden (uit audiofiele overwegingen althans) om voor een plaat te kiezen en niet een platgecompresst CD album.
Dat verschil vind ik bijv ook groter dan het verschil tussen CD en een goede MP3 of streaming van enige kwaliteit/bitbandbreedte.
Helemaal mee eens hoor, maar daar had ik het dus niet over. Muziek laat ik niet clippen. Ik had het over het clippen van tikken (kliks op vinyl, tikjes tegen een microfoon, etc). Niemand geeft iets om de transienten van ongewenste bijgeluiden, en die kun je dus best brickwallen imho.
Waarom zou je anders vinyl rippen?
Dan kan je toch net zo goed de track van CD of Spotify of Deezer of welk abo je ook maar hebt gebruiken?
Die heb ik dus niet. En komen er ook niet. Ik heb een pesthekel aan muziekstreamingplatformen. Al dat gedoe met waardeloze closed source apps die niet kunnen wat je wilt en je beperken in je vrijheid (zoals platformkeuze), allemaal data over jou bijhouden, en daar nog maandelijks voor gaan betalen ook, is niks voor mij. Dus neem ik gewoon m'n vinyl op als ik iets perse digitaal wil hebben en geen goede mp3 kan vinden ;) CD's rippen is nog veel makkelijker, en ik neem tegenwoordig dan ook graag weer af en toe een CD'tje mee van de kringloop als ik iets leuks tegen kom, maar niet alles staat op CD. Niet iedereen doet nou eenmaal hetzelfde, en er zijn genoeg redenen om je vinyl op te nemen.

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 09:49
Het werd wel weer tijd voor een update

Al geruime tijd op zoek naar de ultieme jaren 70 weergave.
Voor mij de golden years van de hifi.

Speler: Thorens 125 mk2 sme 3009 s2 enhanced arm met een AT VM750SH en RIGB! Shell.

Pre-amp: Sansui CA-F1 volledig recapped en voeding verbeterd.

Phono amp: Sutherland engineering insight. Zoals je op foto 2 kunt zien zijn die amps belachelijk over-engineered.

Poweramp: Accuphase E-202 met nieuwe verbeterde driverboards door manymoons audio. (Eigenaar van deze US zaak heeft mij enorm geholpen in mijn zoektocht naar dat ultieme geluid.)
Speakers B&W 603 S2 (ooit nog te vervangen door een mooie vintage speaker)

Ben ik dan helemaal klaar? Nope. De arm is de lastige SME 3009 s2 improved arm en die wil ik gaan vervangen door een Audiomod series 6 arm en de MM cartridge zal ooit wel vervangen worden door een MC. Maar voor nu is het heerlijk genieten

Acties:
  • +4Henk 'm!
In het regenachtige Berlijn heb ik bij het shoppen bij de Saturn een mooie LP gescoord van Marillion:

Ik wilde o.a. ook echte platenzaken aan doen, maar de meeste zaten best ver van het hotel af en de enige waar ik in de buurt bij was toen ik naar het technik museum gegaan was bleek pas laat op de dag open te gaan (oyee records) en lag in een aftandse buurt...

Tjah, je kunt bij een weekend trip niet alles hebben... Morgen weer terug naar NL en dan opmaken voor recordstore day en de platenbeurs in Den bosch... 🙂☺️

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:46
De hele ochtend bezig geweest met het afstellen van m'n element, luisteren, bijstellen, protractor, overhang, kabels checken. Voor m'n gevoel was het geluidsbeeld te veel op het rechterkanaal gericht. Niets hielp. Snuit ik m'n neus, plop, linkeroor open. Alles klinkt weer perfect |:( Zo zie je maar weer dat je oren de belangrijkste gear zijn.

Nu lekker Chi - The Original Recordings luisteren. Het ging een tijdje geleden over goede persingen/opnamen en dit is er een van!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Moar vinyl!

https://tweakers.net/i/vtqcpVCYjirjfKrT2RH1KulE_c8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0gMCHpYVlffj3YbXkYz1WTr.jpg?f=fotoalbum_small
Metallica's Black Album (US import, want dat was goedkoper? 8)7 ) en Kill 'Em All

https://tweakers.net/i/50y3aHBHpclCis7yetdozI8sUpQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60khPrAu7jUT732GSQPphMZR.jpg?f=fotoalbum_small
Metallica's nieuwe album, 72 Seasons, op red marbled vinyl *O* (en ook op CD, want collectie ofzo :+ )

Edit:
Oh, en pas een Denon DL-110 element mee gekregen van een bekende, was over na een upgrade naar een Nagaoka MP-150. Naald nog onder de microscoop gecontroleerd bij de lokale HiFi tent en nog goed bevonden.

Denk dat ik een paar headshells extra ga aanschaffen. Kan die DL-110 daar op en kan ik m'n AT11 element ook een thuis geven en ondertussen even rustig zoeken naar een NOS ATS-11 of ATS-11E naald daar voor.

Klein vraagje daar bij: een replacement van b.v. Tonar ipv NOS, is dat een goed plan?

[Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 16-04-2023 14:07]

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38
Sluw schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:28:

Nu lekker Chi - The Original Recordings luisteren. Het ging een tijdje geleden over goede persingen/opnamen en dit is er een van!
Eindelijk eens een goede plaat die hier gepost wordt ;) Bijna alles op Astral Industries is een dikke aanrader O+ Heb je de eerste persing of een repress hiervan? Het is me nog steeds niet duidelijk of de tweede/derde persing echt daadwerkelijk remastered zijn.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
Cannondale schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:45:
[...]

Eindelijk eens een goede plaat die hier gepost wordt ;) Bijna alles op Astral Industries is een dikke aanrader O+ Heb je de eerste persing of een repress hiervan? Het is me nog steeds niet duidelijk of de tweede/derde persing echt daadwerkelijk remastered zijn.
Ha, kenner. Ik heb exact die uitgave van de link (denk ik). Mooi verhaal van Chi en Hanyo van Oosterom, lekker muziek maken in een Griekse grot. Ik heb onlangs toevallig ook de nieuwe plaat van Michel Banabila gekocht, Chi groepsgenoot. Ook een aanrader als je van het genre houdt, op 't Knekelhuis label.
McKaamos schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:51:
Moar vinyl!

[Afbeelding]
Metallica's Black Album (US import, want dat was goedkoper? 8)7 ) en Kill 'Em All

[Afbeelding]
Metallica's nieuwe album, 72 Seasons, op red marbled vinyl *O* (en ook op CD, want collectie ofzo :+ )
Ik ben al sinds Kill 'em All fan van deze band. Als ik eerlijk ben, vooral van de eerste 4 albums. Dat niveau hebben ze imho nooit meer gehaald, met als absoluut dieptepunt Lulu met Lou Reed. Hardwired is niet slecht, maar ook weer geen absolute topper. Disclaimer: smaken verschillen......

Ik ben heel benieuwd waar jij dit nieuwe album plaatst, als dat al te doen is. Als verzamelaar heb ik wat last van FOMO :o , maar ook ik kan een Euro maar één keer uitgeven. Als je een beeld hebt, hoor ik het graag.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Vintage1967 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]

Ik ben al sinds Kill 'em All fan van deze band. Als ik eerlijk ben, vooral van de eerste 4 albums. Dat niveau hebben ze imho nooit meer gehaald, met als absoluut dieptepunt Lulu met Lou Reed. Hardwired is niet slecht, maar ook weer geen absolute topper. Disclaimer: smaken verschillen......

Ik ben heel benieuwd waar jij dit nieuwe album plaatst, als dat al te doen is. Als verzamelaar heb ik wat last van FOMO :o , maar ook ik kan een Euro maar één keer uitgeven. Als je een beeld hebt, hoor ik het graag.
Ah jah, ik ben ingestapt bij The Black Album, dus die kent nogal wat nostalgie voor mij en is daar door ook wel een beetje de benchmark.
Lulu heb ik eerlijk gezegd nooit gehoord en ik voel ook geen noodzaak om die te gaan luisteren :+
Wat mij betreft is het dieptepunt St. Anger. God wat klinkt die plaat slecht.
S&M vind ik, afgezien van de paar nummers die er specifiek voor geschreven zijn (want die zijn wel écht sterk), ook niet echt om aan te horen. Maja, die plaat is denk ik ook wel een beetje gemaakt om mee te doen met de hype van toen, de symphonische rock en metal. Dingen als Nightwish, After Forever, Epica, etc wat toen even een aantal jaar hoogtijdagen had.
Ze hadden beter de Metallica on 4 Chello's plaat van Apocalyptica kunnen inlijven onder eigen naam :+ Die klinkt wel echt goed.

Anyways, in 72 Seasons hoor ik veel terug uit de 90's, slagwerk wat soms terug doet denken aan de late 80's in combinatie met Hardwired. Ik vind 'm heerlijk :)
Kortgezgd, als je Hardwired OK vond dan denk ik dat je deze ook wel kan pruimen.

Edit:
Ze hebben trouwens t gros van de nummers, als t niet alle zijn, ook op Youtube staan. Dus als je een voorproefje wil kan je altijd daar even gaan luisteren voor je een besluit mbt aanschaf maakt.

YouTube: Metallica - 72 Seasons [Full Album]

[Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 17-04-2023 11:52]

Dire Straits liefhebbers die altijd voor de hoogste kwaliteits persingen kiezen:
https://mofi.com/collecti...ery-street-180g-45rpm-2lp

Van elk album is een Mobile Fidelity Soundlab persing beschikbaar, behalve On Every Street... Tot binnenkort, want hij gaat eindelijk uitkomen op MOFI label... Dus voor de liefhebbers: wacht niet te lang en preorder hem!

En als die MOFI persingen te duur voor je zijn: er zijn genoeg Abbey Road Studio half speed masters beschikbaar van veel albums (maar niet van On Every Street)... Die zijn zeker de moeite waard, want ik heb de recordstore day abbey road studio uitgave van ik meen vorig jaar en die klinken ook gewoon zeer goed (beter dan de oorspronkelijke of Back to black uitgaven)... ;)

[Voor 31% gewijzigd door rcor op 17-04-2023 23:54]

• D_V
Zaterdag a.s. Record Store Day 2023 en tevens de Mega platenbeurs in Den Bosch. Wat RSD betreft zie ik wel een aantal leuke releases er tussen zitten in tegenstelling tot voorgaande jaren. Even kijken wat de prijzen doen. Maar om nou zaterdagmorgen om 9 uur in een rij te gaan staan...

Overzicht van de RSD 2023 releases: https://recordstoreday.nl/releases/rsd2023/#perpage=50

Den Bosch sla ik over, ben vorig jaar ook geweest en toen eigenlijk niets gevonden van wat ik zocht. Van de 45 euro voor een treinkaartje en 13 voor de entree koop ik wel iets wat ik hebben wil op discogs. En een week later is hier in de buurt van Venlo ook weer een kleine platenbeurs.

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:50
Ik ga zaterdag naar Geesteren (Vinylparadijs) denk niet echt dat ik iets haal van de RSD releases, wilde wellicht wel 1 van de Chet Baker releases, maar de prijzen zijn niet heel prettig.

https://www.hhv.de/shop/en/record-store-day-2023/p:1jiDEM (ok, duitse winkel, maar volgens mijn zit HHV nooit echt heel ver van de Nederlandse prijzen af)

Dus dan maar gewoon wat 2de hands of andere leuke dingen.

[Voor 15% gewijzigd door 3rNsT op 18-04-2023 16:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 12:54
rcor schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:51:
In het regenachtige Berlijn heb ik bij het shoppen bij de Saturn een mooie LP gescoord van Marillion:
[Afbeelding]
Wereldplaat, ik heb hem ook en draai hem regelmatig, gaat echt nooit vervelen!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 22:10
rcor schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:42:
Dire Straits liefhebbers die altijd voor de hoogste kwaliteits persingen kiezen:
Ik heb de 2014 EU-uitgave. Die klinkt qua muziek prima, er hebben dan ook vaklui als Grundman en Ludwig aan gewerkt. Helaas geperst bij GZ, dus het vinyl is niet best. Veel groefruis. GZ is bij de platen die ik van ze heb toch meer miss dan hit.

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:10
rcor schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:42:

Van elk album is een Mobile Fidelity Soundlab persing beschikbaar, behalve On Every Street... Tot binnenkort, want hij gaat eindelijk uitkomen op MOFI label... Dus voor de liefhebbers: wacht niet te lang en preorder hem!

En als die MOFI persingen te duur voor je zijn: er zijn genoeg Abbey Road Studio half speed masters beschikbaar van veel albums (maar niet van On Every Street)... Die zijn zeker de moeite waard, want ik heb de recordstore day abbey road studio uitgave van ik meen vorig jaar en die klinken ook gewoon zeer goed (beter dan de oorspronkelijke of Back to black uitgaven)... ;)
Ik heb deze inderdaad besteld, en kon hem mooi combineren met de MoFi van Money For Nothing die ik nog mistte in mijn collectie, maar al tijden uitverkocht was, maar nu weer (even?) beschikbaar is.
Gelukkig woont mijn broer in de USA en kan hij af en toe wat plaatwerk meenemen over de grote plas heen...

Ik heb hier al de MoFi van Love Over Gold en die is spectaculair. _/-\o_ Telegraph Road _/-\o_

• WillemdeZijger
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 18:55
Iemand ervaring met de drukte in de platenzaken op RSD? Ik zou de single Als Ik God Was van Froukje graag willen hebben, maar weet niet hoe snel ik er dan bij moet zijn. Er zijn maar 5000 exemplaren van, en ik kan me voorstellen dat deze snel weg zijn, aangezien er zo'n 250 platenzaken meedoen aan RSD.
macdushi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:22:
[...]

Wereldplaat, ik heb hem ook en draai hem regelmatig, gaat echt nooit vervelen!
Absoluut een hele mooie LP en een Duitse persing, dus geluid kwalitatief ook nog dik in orde... Zit er dan ook regelmatig van te genieten sinds mijn terugkomst... Is ook een van de betere en bekendere albums van Marillion...

Later dit jaar ga ik nog naar een concert van ze (in de Ziggo Dome als ik mij niet vergis), daar kijk ik echt naar uit, want ook de Steve Rothery Band was een groot succes in De Pul in Uden... :D

birdie_man schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:32:
[...]

Ik heb de 2014 EU-uitgave. Die klinkt qua muziek prima, er hebben dan ook vaklui als Grundman en Ludwig aan gewerkt. Helaas geperst bij GZ, dus het vinyl is niet best. Veel groefruis. GZ is bij de platen die ik van ze heb toch meer miss dan hit.
Pavv schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:47:
[...]

Ik heb deze inderdaad besteld, en kon hem mooi combineren met de MoFi van Money For Nothing die ik nog mistte in mijn collectie, maar al tijden uitverkocht was, maar nu weer (even?) beschikbaar is.
Gelukkig woont mijn broer in de USA en kan hij af en toe wat plaatwerk meenemen over de grote plas heen...

Ik heb hier al de MoFi van Love Over Gold en die is spectaculair. _/-\o_ Telegraph Road _/-\o_
Mwah, ik vindt die GZ persingen niet echt geweldig... Heb nu de Rhino persing en die klinkt best aardig... Maar ja, ik heb ze allemaal inmiddels van Mobile Fidelity Soundlab (op Love Over Gold na dan, dat is een half speed master van Abbey Road studios die minstens net zo goed klinkt, maar dan goedkoper in aanschaf)...

Acties:
  • +2Henk 'm!
WillemdeZijger schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:17:
Iemand ervaring met de drukte in de platenzaken op RSD? Ik zou de single Als Ik God Was van Froukje graag willen hebben, maar weet niet hoe snel ik er dan bij moet zijn. Er zijn maar 5000 exemplaren van, en ik kan me voorstellen dat deze snel weg zijn, aangezien er zo'n 250 platenzaken meedoen aan RSD.
In Venlo bij Sounds moet je er echt vroeg bij zijn... Om 08:00 uur gaan de deuren daar al open en is het naar binnen dringen geblazen en dan maar hopen dat je wat kunt bemachtigen... Reserveren doen ze er niet...

Wat dat betreft kun je beter Riddim Recordstore hebben: daar is het rustiger, ze gaan om 10:00 uur open (dus lekker rustig nog ontbijten) en als je ze vraagt om een album aan de kant te leggen van je favoriete band doen ze dat daar gewoon als hij er tussen zit... Dus ik zou het wel weten als ik de keus had...

Voor wat betreft de platenbeurs in Den Bosch: ik denk er over na om daar langs te gaan in de middag voor wat persingen van Abba albums die op half speed master zijn uitgebracht van Abbey Road Studio's... Puur om de betere geluidskwaliteit ervaringen die ik heb met die Abbey Road Studio heruitgaven... ;)

• WillemdeZijger
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 18:55
rcor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:54:
[...]

In Venlo bij Sounds moet je er echt vroeg bij zijn...
Aah haha, da's spijtig. Wilde juist naar Sounds in Venlo gaan, aangezien dat het dichtst in de buurt is. Even kijken of het me waard is om vroeg erbij te zijn. Ik denk het eigenlijk niet :P . Thanks!

Acties:
  • +2Henk 'm!
WillemdeZijger schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:59:
[...]

Aah haha, da's spijtig. Wilde juist naar Sounds in Venlo gaan, aangezien dat het dichtst in de buurt is. Even kijken of het me waard is om vroeg erbij te zijn. Ik denk het eigenlijk niet :P . Thanks!
Ging voor een bepaald album er ooit heen met de recordstore day: iedereen rennen en duwen en met geluk dat ene album pakken wat je wilde hebben... Uiteraard ging het laatste exemplaar net aan mijn neus voorbij... Nou, nee dankje... Later op de dag langs gaan voor de live muziek is natuurlijk wel een goed idee, want er komen die dag genoeg leuke live bands langs in Sounds bij Venlo...

Hoogte punt van de dag: DeWolff... 100% zeker de topper van de dag... Betere bluesrock band in NL is er op dit moment niet... Ooit live gehoord in corona tijden bij het vervangende feesttent feestje van de Bospop organisatie die eerder dat jaar Bospop zelf niet zag door gaan en iets terug wilde doen voor de klanten...

Absolute aanrader! ;)

[Voor 9% gewijzigd door rcor op 18-04-2023 23:20]

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:16

Toshirou

Vinyl Surfer

3rNsT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:04:
Ik ga zaterdag naar Geesteren (Vinylparadijs) denk niet echt dat ik iets haal van de RSD releases, wilde wellicht wel 1 van de Chet Baker releases, maar de prijzen zijn niet heel prettig.

https://www.hhv.de/shop/en/record-store-day-2023/p:1jiDEM (ok, duitse winkel, maar volgens mijn zit HHV nooit echt heel ver van de Nederlandse prijzen af)

Dus dan maar gewoon wat 2de hands of andere leuke dingen.
Voor mij wordt het dit jaar ook het Chet album, de prijzen zijn inderdaad niet fantastisch maar dit is zonder twijfel wel een van zijn beste album samen met Chet Baker Big Band. Dus voor mij wel een no-brainer gezien ik dit album nog niet bezit. :)

Dat wordt gezellig met andere die-hards vroeg voor de winkel staan en wat gezellig praten 😄. Al verwacht ik veel Taylor Swift fans hongerig te wachten op het RSD only album. Dus net als vorig jaar met de single die toen voor vele fans de reden was om voor de deur te wachten. Al vroeg ik mij af of die meiden wel een platenspeler hadden…

Enfin misschien neem ik of iets onverwachts mee je weet het nooit met RSD. Maar natuurlijk zoals elk jaar de single voor de eerste 5000 personen. Dit jaar is deze van Froukje, een onbetwiste verzamelaar die ik moet hebben… :+ . Nouja… vorige keren waren beter met Floor Jansen en DeWolff als RSD singles. Hopen op beter voor de volgende editie 🤞😉 .

[Voor 13% gewijzigd door Toshirou op 19-04-2023 07:50]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Ik ga zaterdag kijken of ze hier de 2LP van Eric Carr hebben.
Niet dat ik het me voor kan stellen, want dan moet ik wel heel veel geluk hebben.
Voordeel is wel dat er hier geen rijen voor de platenzaak staan, dus als het album er is, is de kans dat ik het in handen krijg groot. Allemaal 'als'. Voor nu hoop ik alleen maar dat ik niet afhankelijk wordt van Discogs of Marktplaats. Het artwork is in dezelfde stijl als de 4 solo albums uit 1978, inclusief een poster :9~ .

Eerst maar eens genieten van de meest recente aanwinsten:

Nog niet alles kunnen beluisteren, maar wat een heerlijk album is Super Session! Mocht je die als blues liefhebber nog niet hebben: zonder aarzelen op de kop tikken!

Procul Harem is wat je er van verwacht, inclusief de herkenbare zang. Crazy Horse is goed, maar blijft niet hangen. Geen haakje om hem meteen een tweede keer te beluisteren. Deze LP heb ik trouwens blind aangeschaft, net als Avatarium en Starz.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Iedereen gaat dringen voor Peppa Big op 180Gr, toch? Translucent Cobalt/Opaque Baby Pink Vinyl... Die moet je gewoon hebben lijkt me.

Record Store Day :F

Ik bedoel, ik gun iedereen zn lol hoor. Wie gaat geniet er vooral van. Heb in de loop der jaren best wat leuke in stores gezien, maar kan me niet heugen dat ik ooit daadwerkelijk een RSD release gekocht heb.

Het was een leuke boost voor de winkels in de tijd dat die het zwaar hadden als gevolg van de opkomst van downloaden en streamen, maar volgens mij is het hele gebeuren inmiddels een beetje ingehaald door de tijd / vinyl hype... Of eigenlijk gewoon olie op het vuur van die hype geworden.

Hoe dan ook, mijn portie mag naar fikkie.

/oude mannen rant

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:37

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Charly schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:27:
Iedereen gaat dringen voor Peppa Big op 180Gr, toch? Translucent Cobalt/Opaque Baby Pink Vinyl... Die moet je gewoon hebben lijkt me.

Ik bedoel, ik gun iedereen zn lol hoor. Wie gaat geniet er vooral van. Heb in de loop der jaren best wat leuke in stores gezien, maar kan me niet heugen dat ik ooit daadwerkelijk een RSD release gekocht heb.

Het was een leuke boost voor de winkels in de tijd dat die het zwaar hadden als gevolg van de opkomst van downloaden en streamen, maar volgens mij is het hele gebeuren inmiddels een beetje ingehaald door de tijd / vinyl hype... Of eigenlijk gewoon olie op het vuur van die hype geworden.

/oude mannen rant
Ik wacht meestal tot na RSD om te kijken of er tussen de restjes nog wat leuks zit _O-

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |

/oude mannen rant
Tijdens de RSD waar de 10" van DeWolff werd weggegeven, heb ik inderdaad een RSD-release gekocht. Later bleek de 10" ook voor redelijke prijzen via o.a. Discogs beschikbaar. Verder heb ik op RSD ooit The Wall Live (helder transparant vinyl) gekocht. Ondanks dat heb ik, hoe raar dat misschien ook klinkt, enige aversie tegen RSD. Er wordt schaarste gecreëerd bij sommige releases, met bijbehorende hoge Discogs-prijzen tot gevolg. Dit jaar ga ik voor de Eric Carr. Dat lijkt me een super gave aanvulling op mijn KISS-verzameling. Ook als het geen RSD-release was, zou ik hem kopen.

Maar wat RSD betreft: van mij mogen ze hem in de huidige vorm afschaffen. Hoe zot is het on op één dag zo idioot veel releases uit te brengen. Maar inderdaad: wie wil Peppa Pig nou niet 8)7 ???? Ik zie het al voor me. 10-tallen kinderen van een jaar of 4 in de rij voor de platenzaak. Vervolgens allemaal blèren als het schijfje er niet meer is :o .

• Sluw
Positief tegenwicht. Ik vind RSD hartstikke leuk, ik hoef ook niet perse de releases te hebben... Maar leuk toch als je iets moois mee kan nemen dat al een tijd niet verschenen is, moeilijk te krijgen of in een nieuwe samenstelling uitgebracht wordt. Daarnaast een mooi moment om samen te komen met andere liefhebbers bij wat instore optredens, beetje community building. De achterlijke prijzen NA RSD vind ik ook onzin maar ben blij dat dit soort dingen de platenwinkel ondersteunt. Zoals zo vaak gebleken is het toch een fragiele business...

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik doe niet aan RSD, er zit 9 van de 10 keer toch niets interessants bij voor mij. Wanneer dit wel een keer het geval is, dan is het een speciale editie van een LP die 2x zo duur is als de standaard editie. Dan koop ik lekker de standaard editie.

In plaats van één keer paar jaar met RSD naar de platenzaak gaan, ga ik gewoon het hele jaar door regelmatig naar de platenzaak. Daar help je de lokale zaken veel meer mee ;)

Online kopen doe ik uiteraard ook regelmatig, dit kan meestal zelfs gewoon bij de lokale zaken via hun website. Maar als het prijsverschil echt groot is of iets moeilijk te krijgen is, gebruik ik ook wel Discogs of een aantal Duitse webshops.

GamerTag: ReVisionsX

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

ReVision. schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:18:
Ik doe niet aan RSD, er zit 9 van de 10 keer toch niets interessants bij voor mij. Wanneer dit wel een keer het geval is, dan is het een speciale editie van een LP die 2x zo duur is als de standaard editie. Dan koop ik lekker de standaard editie.

In plaats van één keer paar jaar met RSD naar de platenzaak gaan, ga ik gewoon het hele jaar door regelmatig naar de platenzaak. Daar help je de lokale zaken veel meer mee ;)

Online kopen doe ik uiteraard ook regelmatig, dit kan meestal zelfs gewoon bij de lokale zaken via hun website. Maar als het prijsverschil echt groot is of iets moeilijk te krijgen is, gebruik ik ook wel Discogs of een aantal Duitse webshops.
Eens, al is het leuk om te spitten natuurlijk. heb een aantal keer geluk gehad.
de laatste keer was met een tame impala album, was een RSD release.

verder kom ik liever in een platenzaak buiten RSD om, lekker rustig.

[Voor 3% gewijzigd door Intergalactic op 20-04-2023 10:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:15

/oude mannen rant
RSD is best leuk, al is het maar omdat er de hele dag door diverse live optredens zijn bij de speciaalzaken door het hele land.

En af en toe zitten er must haves tussen; ligt uiteraard aan je smaak. Voorbeeldje, vorig jaar was er een gelimiteerde vinyl release van Dream Widow, fictieve band uit de film Studio 666 gespeeld door Foo Fighters, uitgebracht. De prijs viel mee en ik vermoed dat dit album niet meer uitgebracht gaat worden. Ik vond dat persoonlijk vooral een fijne release omdat ik 'Medicine at Midnight' zeer matig vond en The Dee Gees ronduit verschrikkelijk vond.

Dit jaar zit er voor mij niets bij, maar ik ga later op de dag misschien toch even langs de diverse zaken hier in de stad om wat bandjes te zien.

Goed, de prijzen rijzen de pan uit, maar dat is ook buiten RSD het geval. Nieuwe releases beginnen steeds vaker bij €40 en €50. Het wordt nu eenmaal betaald en het is aan ons om deze niet te kopen en zo de prijzen te drukken.

Uiteindelijk gaat het om de muziek, en niemand verplciht je om iets te kopen als je van de concerten geniet. Ik zou daar mijn voordel mee doen.

[Voor 3% gewijzigd door ABD op 22-04-2023 00:04]

Ik ben ook geen RSD fan. Ik ben er een 1 keer geweest, een paar jaar geleden, maar al dat dringen bij die bakken is niks voor mij. Misschien als een release hadden die ik graag zou willen hebben, maar 90% van de titels zegt me niks en de andere 10% is mijn ding niet. De enige die me aansprak was Freestyler van Bomfunk MC’s. Dat is een leuk nummer, maar ik ben niet zo van de maxi’s. 8 keer achter elkaar hetzelfde nummer wordt snel saai. En daar willen ze dan €30 voor hebben…

En de helft wordt toch opgekocht door scalpers die ze online voor het dubbele willen verpatsen. Sta je daar in die drukte met je goede fatsoen te wachten tot je bij de bak kan waar een scalper platen staat te harken :r
ABD schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:53:
[...]
En af en toe zitten er must haves tussen; ligt uiteraard aan je smaak. Voorbeeldje, vorig jaar was er een gelimiteerde vinyl release van Dream Widow, fictieve band uit de film Studio 666 gespeeld door Foo Fighters, uitgebracht. De prijs viel mee en ik vermoed dat dit album niet meer uitgebracht gaat worden.
Maar hiermee geef je wel aan dat RSD toch een beetje inspeelt op FOMO gevoelens van potentiele klanten.
Dat is natuurlijk een beetje 'limited edition' eigen, maar het is wel een verdienmodel met bitter smaakje.

Maar goed, het heet ook Record Store Day. Het is een dag voor de winkels, niet een dag voor de consumenten ;)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50

GerkeP

Vragen mag altijd........

Geen RSD releases gekocht.
Wel gezellig aan de koffie met cake.
En gewoon lekker gestruind door de bakken.
Aanwinsten op de foto

GerkeP

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:53
Hier bij de lokale platenzaken stond bij één netjes een rij voor de deur waar je aan iemand erbij doorgeeft wat je zoekt en dan wordt er gebeld om te vragen of ze die nog hebben. Zo ja, dan reserveren ze die voor je en kun je ook nog door de winkel snuffelen uiteraard. Echt geweldig systeem, niet meer iedereen die om 2 bakken heen staat en voorkomt teleurstellingen.

Bij de eerste was wat ik zocht al op, maar bij de tweede hadden ze gelukkig nog een exemplaar van Jessie Ware - Free Yourself en kreeg ook de single er nog bij. Het biertje ook maar gekocht en kreeg er onderzetters bij.

[Voor 17% gewijzigd door Locolau op 22-04-2023 10:33]

Ik ben ook naar de recordstore day gegaan omwille van Blof - kwijtgeraakt en teruggevonden... Bleek Rowwen Hèze - In De Wei Live ook te zijn uitgebracht op vinyl inmiddels... Tjah, als Rowwen Hèze liefhebber moest ik deze ook hebben, ondanks dat ik de CD en cassettebandje ook al heb... Wel geluk bij Riddim Recordstore in Venray: geen overvolle drukke zaak zoals bij Sounds in Venlo... :)

Vanmiddag met de auto even op en neer naar de platenbeurs in Den Bosch voor wat Abba abbey road studio half speed master uitgaven... Wie weet vindt ik ze nog wel vandaag... :)

Foto's volgen later vandaag of morgen van de aankopen van vandaag en de afgelopen tijd... ;)

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 22-04-2023 19:02]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb hier wat RSD releases staan van jaren terug, maar dit jaar sla ik gewoon weer lekker over :)
Te zot voor woorden hoe die RSD voor extra lange wachttijden zorgt bij de vinylpersers. Kunstmatige schaarste, idiote prijzen, dringende mensen. En de kwaliteit van bepaalde releases is ook niet altijd best.
De lol is er lang van af, het gaat al lang niet meer om het steunen van je platenboer. Voor zo ver die er nog zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:49
rcor schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:07:
Ik ben ook naar de recordstore day gegaan omwille van Blof - kwijtgeraakt en teruggevonden... Bleek Rowwen Hèze - In De Wei Live ook te zijn uitgebracht op vinyl inmiddels... Tjah, als Rowwen Hèze liefhebber moest ik deze ook hebbe, ondanks dat ik de CD en cassettebandje ook al heb... Wel geluk bij Riddim Recordstore in Venray: geen overvolle drukke zaak zoals bij Sounds in Venlo... :)

Vanmiddag met de auto even op en neer naar de platenbeurs in Den Bosch voor wat Abba abbey road studio half speed master uitgaven... Wie weet vindt ik ze nog wel vandaag... :)

Foto's volgen later vandaag of morgen van de aankopen van vandaag en de afgelopen tijd... ;)
Sowieso een heel fijne winkel. Eigenaar weet alles heel snel te vinden en weet precies wat hij in huis heeft.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Serena schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:41:
[...]

Sowieso een heel fijne winkel. Eigenaar weet alles heel snel te vinden en weet precies wat hij in huis heeft.
Klopt en zijn audio zaak die hij samen met Marel runt (Home & Car hifi, tegenwoordig wel meer Home dan Car) is ook een fijne winkel met een goede service... Ik kom er altijd graag...

En dan de aanwinsten van vandaag:

Wat zien we:
- Blof - Kwijt geraakt & teruggevonden
- Rowwen Hèze - In de wei live
- Leonard Cohen - You want it darker
- The Pogues - Hell & Ditch

Blof is voor mij altijd goed, net zoals Rowwen Hèze en van die laatste ben ik echt groot liefhebber (en niet omdat ik een ras Limburger ben!... Leonard Cohen 's liedje You Want It Darker staat hoog in mijn lijstje van test muziek en dus is het ook mooi om 'm nu ook eens op LP te hebben.. .The Pogues had ik al op CD, maar toch ook fijn om 'm nu ook op LP te hebben... ;)

Maar de belangrijkste aanwinst van vandaag:

Een Okki Nokki platen wasser... Ja, ik was het voortaan beu om elke keer mijn vingers open te halen aan een scherpe LP rand... Tjah, toen deze flink af gesprijst vanuit de fabriek verkocht werden op de beurs in Den Bosch hoefde ik niet lang na te denken: die gaat mee... Nu nog 1 liter demi water regelen en de bijgeleverde reinigings vloeistof daarmee ondermengen om vervolgens de plaatjes te gaan reinigen... Ben benieuwd naar het eerste echte resultaat... :) ;)

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 22:57
Hallo, wat is de klasse van een Philips F7113 draaitafel, ervan uitgaand dat alles werkt en is onderhouden?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
rcor schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:55:
[...]

Klopt en zijn audio zaak die hij samen met Marel runt (Home & Car hifi, tegenwoordig wel meer Home dan Car) is ook een fijne winkel met een goede service... Ik kom er altijd graag...

En dan de aanwinsten van vandaag:
eonard Cohen 's liedje You Want It Darker staat hoog in mijn lijstje van test muziek en dus is het ook mooi om 'm nu ook eens op LP te hebben.. ;)
Hier thuis ook altijd een nieuwe apparatuur testnummer. Dat koortje, Cohen's onverstoorbare stem en dan die heerlijke bass groove. Schitterend _/-\o_

Bij de Rowwen Heze releases vind ik het jammer dat het allemaal dubbel lp's zijn. Snap het op moeten staan principe bij vinyl, maar bij die uitgesmeerde dubbel lp's waar je om de 3/4 nummers moet draaien wordt ik toch altijd wat mopperig. Maar goed persoonlijk dingetje :)

"Better ask questions before you shoot"

Chocovla schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:21:
[...]

Hier thuis ook altijd een nieuwe apparatuur testnummer. Dat koortje, Cohen's onverstoorbare stem en dan die heerlijke bass groove. Schitterend _/-\o_

Bij de Rowwen Heze releases vind ik het jammer dat het allemaal dubbel lp's zijn. Snap het op moeten staan principe bij vinyl, maar bij die uitgesmeerde dubbel lp's waar je om de 3/4 nummers moet draaien wordt ik toch altijd wat mopperig. Maar goed persoonlijk dingetje :)
Ik zie dat anders, in dit geval: meer nummers op een LP betekend inleveren op geluidskwaliteit en dat is wat ik bij Rowwen Hèze nou net niet wil als groot liefhebber... Plus dat daardoor het mogelijk om op kant D nog wat extra live werk te plaatsen in dit geval, dus daarmee heeft hij een dikke + ten aanzien van het cassette bandje en de CD die ik ook al bezit... Noem mij maar gek, maar ik verzamel qua muziek best veel van ze en heb bepaalde dingen ook soms drie dubbel daardoor...

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50

GerkeP

Vragen mag altijd........

rcor schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:55:
[...]

Maar de belangrijkste aanwinst van vandaag:
[Afbeelding]

Een Okki Nokki platen wasser... Ja, ik was het voortaan beu om elke keer mijn vingers open te halen aan een scherpe LP rand... Tjah, toen deze flink af gesprijst vanuit de fabriek verkocht werden op de beurs in Den Bosch hoefde ik niet lang na te denken: die gaat mee... Nu nog 1 liter demi water regelen en de bijgeleverde reinigings vloeistof daarmee ondermengen om vervolgens de plaatjes te gaan reinigen... Ben benieuwd naar het eerste echte resultaat... :) ;)
Ga je geen spijt van krijgen.
Demi water gewoon bij de supermarkt te krijgen ;-)

Ik ben nu aan het experimenteren met mijn eigen mengsel wat ik ook al gebruikte met mijn Knosti, dat werkte erg goed, alleen het drogen duurde langer, maar met de Okki Nokki is dat probleem in principe verholpen door de afzuiger.

Dus demiwater, 96% ketanatus alcohol en 2 druppels groene dreft (niet de citroen) per liter.

[Voor 4% gewijzigd door GerkeP op 22-04-2023 19:31]

GerkeP

GerkeP schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben nu aan het experimenteren met mijn eigen mengsel wat ik ook al gebruikte met mijn Knosti, dat werkte erg goed, alleen het drogen duurde langer, maar met de Okki Nokki is dat probleem in principe verholpen door de afzuiger.

Dus demiwater, 96% ketanatus alcohol en 2 druppels groene dreft (niet de citroen) per liter.
Ja, zou volgens de jonge dame die het spul probeerde te verkopen idd bij de afwas was spullen in de supermarkt te vinden zijn...

Had wel een gesprek met haar, buiten de platen wasser om die zij aan het promoten was... Ze had het bedrijf van haar vader overgenomen (lees: ge-erft) toen hij overleden was en wilde het levenswerk van haar vader niet verloren zien gaan.. Nobel en moet ze ook vooral doen als ze het leuk vindt om te doen...

Dus haar vader bedacht de Okki Nokki zo'n 30 jaar geleden en dat is echt een succesvol product gebleken.. Bijzonder aan de Okki Nokki is de levenslange garantie...Ik vroeg aan haar na betaling: krijg ik nog een factuur? Antwoord: niet nodig, je hebt levenslange garantie... Dus je neemt contact met ons op en het defecte onderdeel vervangen we gewoon (of krijg je toegestuurd)...

Dus wie denkt dat een Okki Nokki duur is: dat klopt dus niet als je de levenslange garantie in acht neemt...
Pro-ject maakt dit soort reinigers ook, maar dan met slechts 2 jaar garantie... Dus als die stuk gaat kun je op den duur heel duur uit zijn, als je niet meer aan onderdelen kunt komen... ;)

rcor schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:56:
[...]

Had wel een gesprek met haar, buiten de platen wasser om die zij aan het promoten was... Ze had het bedrijf van haar vader overgenomen (lees: ge-erft) toen hij overleden was en wilde het levenswerk van haar vader niet verloren zien gaan.. Nobel en moet ze ook vooral doen als ze het leuk vindt om te doen...
Die man achter de Okki Nokki (Johan Bezem) is vrij recentelijk overleden. Ongeveer een maandje geleden.
Hij was ook vrij jong helaas (57).
Wel goed om te lezen dat z'n dochter het roer overneemt.

Maar betreffende die garantie: in de gebruiksaanwijzing die ik kon vinden staat dat er 2 jaar garantie op zit en dat je de factuur goed moet bewaren:
Pagina 8:
Garantiebepalingen
Uw Okki Nokki ONE heeft 2 jaar garantie. Bewaar de originele factuur / bewijs van aankoop;
deze bepaalt de ingangsdatum van de 2-jarige garantieperiode.
https://www.thevinyladven...Okki-Nokki-ONE-Manual.pdf

Maar misschien is dat veranderd?

Andere vraag: zou jij de maten van de okki nokki kunnen opmeten?
Die staan niet in de gebruiksaanwijzing en ik vraag me af of deze in mijn platenkast past.

[Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 22-04-2023 21:14]

mr_petit schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:42:
[...]

Die man achter de Okki Nokki (Johan Bezem) is vrij recentelijk overleden. Ongeveer een maandje geleden.

Maar betreffende die garantie: in de gebruiksaanwijzing die ik kon vinden staat dat er 2 jaar garantie op zit en dat je de factuur goed moet bewaren:
Pagina 8:

[...]

Die staan niet in de gebruiksaanwijzing en ik vraag me af of deze in mijn platenkast past.
Zal morgen als ik 'm ga opbouwen de maten eens opmeten voor je....🙂

• D_V
GerkeP schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:30:
[...]

Heb laatst voor m'n Humminguru ook gedestilleerd water gehaald maar vond de prijzen hier nogal hoog. Op de meeste plaatsen hadden ze alleen gedemineraliseerd water. Uiteindelijk hier net over de grens bij de DM gekocht voor 1,65 euro voor 5 liter.

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 11:05
Vandaag om 10:00 bij de Plaatboef in Rotterdam geweest (bleek al veel eerder open te zijn) voor de RSD. Had twee wensen, was van allebei nog 1 exemplaar. :)

Zeker de Black Sabbath LP is een mooie heruitgave inclusief geprinte binnenhoes en 24 pagina's tellend 'booklet' op transparant vinyl met blauwe spetters.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D_V
Ben blij dat ik niet extra de wekker heb gezet als ik de rij zo zie. 😂

• ABD
mr_petit schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:37:
[...]

Maar hiermee geef je wel aan dat RSD toch een beetje inspeelt op FOMO gevoelens van potentiele klanten.
Dat is natuurlijk een beetje 'limited edition' eigen, maar het is wel een verdienmodel met bitter smaakje.

Maar goed, het heet ook Record Store Day. Het is een dag voor de winkels, niet een dag voor de consumenten ;)
De Dream Widow LP was initieel alleen digitaal uitgegeven. Hij werd toevallig tijdens RSD uitgegeven en daarom heb ik een RSD exemplaar gekocht. Ik ben er ook niet voor in de rij gaan staan, ik ga alleen in de rij staan als ik hoognodig naar de toilet moet en er is geen boom in de buurt. De dag na RSD ben ik gaan googlen waar er online nog een op voorraad was. Als ik hem had gemist of de LP was te duur geweest, pech gehad.

Mijn voorbeeld lijkt mij sowieso geen FOMO ervaring. FOMO wordt teveel gebruikt en veelal incorrect. FOMO is de angst om ervaringen te missen, de drang om alles uit het leven te halen wat er is en de angst daarbij de verkeerde keuzes te maken. Dat gaat veel verder dan het kopen van iets kleins als een LP.

[Voor 3% gewijzigd door ABD op 23-04-2023 10:49]

ABD schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:44:
[...]

Mijn voorbeeld lijkt mij sowieso geen FOMO ervaring. FOMO wordt teveel gebruikt en veelal incorrect. FOMO is de angst om ervaringen te missen, de drang om alles uit het leven te halen wat er is en de angst daarbij de verkeerde keuzes te maken. Dat gaat veel verder dan het kopen van iets kleins als een LP.
Dat is wel een hele existentiele benadering.
Ik had het over het inspelen op FOMO gevoelens, niet een allesomvattende definitie betreffende wat FOMO wel of niet kan bevatten volgens alle denkbare inzichten.

Trouwens,de term was als eerste geïntroduceerd door een marketinggoeroe die met name doelde op koopgedrag.
Dus wellicht is mijn uitspraak wel meer conform de originele betekenis van het begrip ;)
En FOMO als begrip wordt nog steeds gebruikt om marketing campagnes te beschrijven, dus een tactiek om producten en diensten te verkopen. Een reclamezin als "Mis het niet!" speelt daar dus ook op in, en dat is iets wat de limited editions (van o.a. RSD) toch wel een beetje omschrijft.

Maar goed, voel je niet geremd om het beestje een ander naampje te geven. Ik denk dat iedereen hier wel begrijpt welk gevoel ik hier beschrijf waar deze vorm van marketing op inspeelt :)
Zolang er maar genoeg mensen zijn die dit beschrijven als iets kleins wordt het toch nog een goede dag voor de winkels :P

[Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2023 13:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!
The Day After RSD.......
Ik ging er al van uit. maar Rockology van Eric Carr was niet verkrijgbaar. Ook niet in winkels in de regio en (een beetje) daarbuiten. Gisteren zag ik op Discogs een exemplaar in Zweden voor €80,00 incl. verzenden. Ik twijfelde te lang :? en hij was verkocht. Gezien de prijzen van €95,00 en meer, zag ik het niet gebeuren dat ik dit album voor een redelijke prijs zou kunnen kopen. Vanochtend zag ik een verkoper in Frankrijk die 5 exemplaren aanbood. Kosten per stuk: €50,00 incl. verzenden oOo . Achteraf gezien wel logisch. Waarschijnlijk is het een winkel die ze gelukkig niet tegen woekerprijzen alsnog verkoopt. Ik zie hetzelfde bij het album van mevrouw Swift. Gisteren kon je dit album niet beneden de €90,00 kopen. Vanochtend werd een aantal exemplaren voor een 'normale' prijs aangeboden. Voor volgend jaar iets om te onthouden: niet meteen 's middags op Discogs kopen en de hoofdprijs betalen. Dat kan altijd de dagen erna nog als er echt niets door winkels wordt aangeboden.

Al met al ben ik blij dat ik de 2LP van Eric Carr te pakken heb. Het artwork en de poster passen helemaal bij de 4 solo albums uit 1978. Hoe gaaf is dat :9~ !

• Smeigel_12000
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-05 19:23
Beste allen,

Sinds een maandje kruipt mijn zoontje enthousiast rond door het huis, op zoek om alles open te trekken en waar mogelijk te slopen 😅. Zo ook mijn geliefde platenspeler. Ik vroeg mij daarom af of er universele slotjes oid bestaan waarmee je de deksel op slot kunt doen.

• ABD
mr_petit schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:45:
[...]

Dat is wel een hele existentiele benadering.
Ik had het over het inspelen op FOMO gevoelens, niet een allesomvattende definitie betreffende wat FOMO wel of niet kan bevatten volgens alle denkbare inzichten.
Laten we voorop stellen dat het geen harde wetenschap is, maar ik vind dat wat jij beschrijft, consumeren en kapitalisme heet. Zoals jij het ziet kun je alles wat een mens niet nodig heeft, dus alles buiten voedsel, water en een grot om in te slapen, en toch koopt, FOMO gaan noemen.

Dit is een typisch geval van FOMO, zoals het tegenwoordig wordt omschreven. Ergens onderaan legt een psycholoog het uit. Dit staat overigens letterlijk in de eerste zin en alinea van je wiki voorbeeld.

Voordat we langs elkaar heen blijven lullen: Kijk, de kids die vanacht om 5 uur voor de deur van Concentro gingen liggen om het album van Taylor Swift te kopen. Dat is mogelijk FOMO. Maar jij betrekt het op mij en ik koop albums die ik wil hebben, en als dat een RSD uitgave is, so be it. Ik ga niet in een rij staan, ik zie wel of het ergens na RSD dag overblijft.

[Voor 27% gewijzigd door ABD op 23-04-2023 17:11]

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:50
Smeigel_12000 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:28:
Beste allen,

Sinds een maandje kruipt mijn zoontje enthousiast rond door het huis, op zoek om alles open te trekken en waar mogelijk te slopen 😅. Zo ook mijn geliefde platenspeler. Ik vroeg mij daarom af of er universele slotjes oid bestaan waarmee je de deksel op slot kunt doen.
Doe er een touwtje / lange veter omheen? Makkelijk los/vast maken, geen krassen op behuizing. (indien niet mogelijk om achter slot en grendel te zetten)

[Voor 5% gewijzigd door The_BoKmeester op 23-04-2023 16:48]

ABD schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:40:
[...]
Maar jij betrekt het op mij en ik koop albums die ik wil hebben, en als dat een RSD uitgave is, so be it. Ik ga niet in een rij staan, ik zie wel of het ergens na RSD dag overblijft.
Ik betrek het voornamelijk op de marketing strategie die RSD erop na houdt. Of jij je daardoor aangesproken voelt of niet valt daar totaal buiten. Mijn reactie was op het proces wat je beschreef.
Zoals jij het ziet kun je alles wat een mens niet nodig heeft, dus alles buiten voedsel, water en een grot om in te slapen, en toch koopt, FOMO gaan noemen.
Dat is niet waar. Ik beschrijf letterlijk de marketingstrategie die inspeelt op kustmatige schaarste en dat ook adverteert met als doel mensen naar de winkel te lokken.
Dat is wat anders dan kapitalisme en consumeren. Uiteraard valt dat er onder, maar dat zijn echt hele brede termen. Alles wat mensen kopen is consumeren, en alles wat vrij verhandelbaar is, of wat verhandeld wordt door een partij anders dan een gecentraliseerde overheid valt onder kapitalisme.
Ik heb zelfs gelinkt naar hoe het op wikipedia wordt beschouwd. Wat daar staat is echt wat anders dan wat jij hier beschrijft, dus het is mij niet helemaal duidelijk waarom jij denkt dat ik dat vindt, terwijl ik toch echt wat anders heb geschreven.
Of vind jij dat wat wikipedia beschrijft hetzelfde is als alles wat buiten voedsel water en een grot is?

Dit artikel legt beter uit wat voor soort marketingtechnieken op FOMO inspelen.
https://onlinemarketing.n...voor-mensen-en-bedrijven/
(en zo zijn er zat van dit soort artikels te vinden)
Als voorbeelden worden genoemd:
"Alleen deze week, 35% korting op je lidmaatschap!

Koop NU en ontvang gratis deze extra e-books ter waarde van €100,-

Extra voordeel voor de eerste 100 bestellers!"

En het adverteren van gelimiteerde oplages die op die dag verkrijgbaar zijn vind ik daar ook onder vallen.

[Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2023 18:42]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gisteren in de ochtend vroeg naar de platenzaak geweest. Het was weer zoals elk jaar een gezellig om daar met vele voor de platenzaak te wachten. Uiteindelijk heb ik alles kunnen meenemen wat ik in gedachten had. Te zien:
• Chet Baker - Blue Room - VARA Studio sessions
• Chet Baker - Chet
• Eric Dolphy - Musical Prophet (3LP versie, nieuwe Mastering door Kevin Gray)
• Art Blakey and the Jazz Messengers at the Jazz Workshop 1970
• Taylor Swift - Folklore The Long Pond Studio Sessions
• Froukje - Als ik God was (RSD single)

Al met al een geslaagde dag, al zeg ik het zelf ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Locolau
Het schaarste principe van Cialdini is waar op ingespeeld wordt via marketing campagnes, en in de vinylindustrie met gelimiteerde oplage én op die dag moeten kopen, want anders uitverkocht (RSD) is niet hetzelfde als FOMO.

De rij van de friettent is sociaal bewijs, want veel mensen zijn er dus is het goed. Versterkt door veel likes op social media. Het is geen schaarste, want morgen is het er weer en er is niets gelimiteerd aan.
Meer info: https://boomstrategie.nl/...sstrategieen-van-cialdini

De voorbeelden hier zijn geen goede voorbeelden van FOMO. Schaarste is niet hetzelfde als FOMO, maar snap dat mensen dat door elkaar halen. FOMO gaat over dingen die je kan meemaken en 'niet de boot missen'. De principes van Cialdini die net wat anders (en beter) werken, zoals schaarste (alleen deze week met korting) en social bewijs (al 100 gingen je voor).

[Voor 10% gewijzigd door Locolau op 23-04-2023 19:42]

mr_petit schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:42:
[...]

Pagina 8:

[...]

Dat had zij mij niet verteld dat hij 57 jaar was... Wel dat hij veel te jong heen gegaan was... Enfin, de maten van de sokkel alleen zijn 33x33x17,6CM en als je de zuig hulpstuk meerekent zijn de maten ongeveer 33x33x23,5 cm... Dan heb je de stofkap die erbij zit niet op de platen wasser zitten... Doe je die er op wordt hij zo'n 24 / 24,5cm hoog...

Voor jou nu de hamvraag: gaat deze passen in de platenkast? Meten=weten.. ;)

rcor schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:15:
[...]

Voor jou nu de hamvraag: gaat deze passen in de platenkast? Meten=weten.. ;)
De vakken in mijn platenkast zijn 35,5breed en 38cm diep (en voldoende hoog).
Dus dat gaat passen :*)
Ik weet nog niet of ik een vacuüm RCM ga kopen, en welke, maar de okki nokki one is iig een potentiële kandidaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!
D_V schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:05:
Ben blij dat ik niet extra de wekker heb gezet als ik de rij zo zie. 😂

[Afbeelding]
En dat is de reden waarom ik mij in Venray meld bij Riddim Recordstore... Sounds: je komt niet binnen als je pech hebt en in Venray is er ruimte genoeg...

De wekker heb ik sowieso nog nooit gezet voor RSD... Vandaag ga ik misschien nog wel even terug, het is immers nu nog rustiger dan in het weekend... ;)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• D_V
Ik was vrijdagmiddag bij Riddim in Venray en heb een tijdje gepraat met 'm over RSD enzo, en hij bood nog aan om na sluitingstijd langs te komen om te kijken wat er allemaal tussen zat. Maar ik had helaas geen tijd en er mocht die dag toch niets verkocht worden dus ik ben niet meer teruggegaan. Ik twijfelde even om zondag langs te gaan omdat ze speciaal opengingen van 14.00 uur tot 16.00 uur.

Afijn, zaterdagmiddag naar sounds in Venlo geweest, keidruk, instore optredens dus je kon niet goed bij alle releases komen omdat overal mensen stonden te luisteren. Een zwaar overprijsde Duran Duran veredelde maxi-singel gekocht à 40 euro, en snel weer huiswaarts gekeerd.

Zondagmorgen kriebelde het toch weer een beetje, je kent het wel, het schaarste principe van Cialdini. 😜
Dus om 12.00 uur maar even die paar honderd meter richting sounds gelopen en het was nog lekker rustig. Ik had nog een Taylor Swiftje kunnen scoren want die stond er nog gewoon. Maar die heb ik maar laten staan voor de liefhebber. Beetje gebladerd tussen de RSD releases die er nog stonden en toen kwam ik deze tegen:

Ik was totaal niet op de hoogte van deze actie van Veronica maar aan de kassa werd me dus verteld dat ik 'm gratis mee mocht nemen. Volgens de site van Veronica hebben ze 50 gratis RSD releases verspreid over het hele land. Dus dat was een mooie verrassing, want voor 70 euro had ik 'm zelf nooit gekocht.
Al met al dus een geslaagde RSD 2023...

:)

Een éénzaam Taylor Swiftje wachtte nog op zijn/haar/het nieuwe hipsterbaasje. (Volgens de eigenaar van Riddim kopen voornamelijk hipsters muziek van Taylor Swift) :D

[Voor 3% gewijzigd door D_V op 24-04-2023 02:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Locolau
Hipsters die Taylor Swift kopen? Huh!
De op dit moment grootste artiest die bezig is met de grootste tour (in omzet) 'of all time' lijkt me niet iets waar 'hipsters' voor gaan; meer mainstream dan haar kán niet. Weet men wat een hipster betekent? Haha.

In de platenzaken waar ik ben geweest kochten vooral (ouders voor) pubermeiden de plaat ;)

[Voor 4% gewijzigd door Locolau op 24-04-2023 10:47]

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik zoek nog een aantal bakken om mijn vinyl goed in te bewaren, vind het wel belangrijk dat ik er goed in kan bladeren. Ik heb nu een boodschappen krat, maar als er beschermhoezen om de plaat zitten dan schuurt het. Net niet breed genoeg.

Nu zag ik deze bakken bij bax, maar ook daar las ik in de beoordeling het zelfde "eufel".

https://www.bax-shop.nl/p...auC4xCV_47txoC2HgQAvD_BwE

Iemand nog tips welke wel breed genoeg zijn?

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Locolau schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:45:
Hipsters die Taylor Swift kopen? Huh!
De op dit moment grootste artiest die bezig is met de grootste tour (in omzet) 'of all time' lijkt me niet iets waar 'hipsters' voor gaan; meer mainstream dan haar kán niet. Weet men wat een hipster betekent? Haha.

In de platenzaken waar ik ben geweest kochten vooral (ouders voor) pubermeiden de plaat ;)
Bij Hipster specifieke muziek denk ik toch echt eerder aan Indie en alternatieve bands als Churches, The 1975, Radiohead, Arcade Fire en The National om maar even wat te noemen. Ieder zo zijn definitie van een hipster blijkbaar. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

joppe113 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
Ik zoek nog een aantal bakken om mijn vinyl goed in te bewaren, vind het wel belangrijk dat ik er goed in kan bladeren. Ik heb nu een boodschappen krat, maar als er beschermhoezen om de plaat zitten dan schuurt het. Net niet breed genoeg.

Nu zag ik deze bakken bij bax, maar ook daar las ik in de beoordeling het zelfde "eufel".

Ikea Kallax kast? :+

Anders gewoon zelf iets maken? Het is letterlijk een houten doos...

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
D_V schreef op maandag 24 april 2023 @ 01:54:

Een éénzaam Taylor Swiftje wachtte nog op zijn/haar/het nieuwe hipsterbaasje. (Volgens de eigenaar van Riddim kopen voornamelijk hipsters muziek van Taylor Swift) :D

[Afbeelding]
Helaas was deze zaterdagochtend bij alle winkels in de buurt van Emmen al weg, veel hipsters hier in Drenthe.

Natuurlijk wel allemaal op Marktplaats te vinden…

[Voor 5% gewijzigd door Stefan22 op 24-04-2023 13:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdie_man

Ik heb die Glorious-boxen ook. Met beschermhoes gaat het nèt, het schuurt een beetje langs de randen. Als je de bak niet helemaal vol stopt is het op zich niet zo'n probleem. Ik gebruik van die hoezen van vinylvinyl.nl die volgens hun site 32,5 x 32,5 cm zijn.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56
Hoeveel gaan er bij niet te vol in?
birdie_man schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb die Glorious-boxen ook. Met beschermhoes gaat het nèt, het schuurt een beetje langs de randen. Als je de bak niet helemaal vol stopt is het op zich niet zo'n probleem. Ik gebruik van die hoezen van vinylvinyl.nl die volgens hun site 32,5 x 32,5 cm zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teot
Oorsprong van de hipster, trek zelf jullie conclusies ;)

YouTube: Evolution of the Hipster

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ben de video niet gaan bekijken, maar oorsprong en evolutie zijn natuurlijk 2 heel verschillende dingen. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

Heb alles in Music Box Designs kratten. Supergaaf en met beschermhoezen past het ook prima.
https://musicboxdesigns.com/

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdie_man
joppe113 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:48:
Hoeveel gaan er bij niet te vol in?

[...]
Ik heb er momenteel in eentje 59 platen met beschermhoes, waarvan 18 dikkere gatefolds. Dat zijn er wel te veel om lekker te bladeren, dan zou ik er 5-10 minder in doen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ABD
mr_petit schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:22:
[...]

Ik betrek het voornamelijk op de marketing strategie die RSD erop na houdt. Of jij je daardoor aangesproken voelt of niet valt daar totaal buiten. Mijn reactie was op het proces wat je beschreef.

[...]
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat mensen hier trots en blij een speciale RSD uitgave van een bijzonder album van een favoriete artiest komen posten , en dat een aantal vaste gebruikers hier vervolgens de noodzaak voelt om over dat geluk heen te komen pissen. Dit is al een aantal jaren aan de gang. Volgens mij kan men jouw hulp goed gebruiken, want de toonarm is duidelijk niet goed afgesteld. De naald blijft hangen;)

Wat betreft FOMO. we zeggen eigenlijk hetzelfde. Het is een psychologisch verschijnsel waar de commercie gebruik van maakt, wat tegenwoordig met name via Social Media wordt aangewakkerd, maar die angst heeft niet iedereen. Er zijn mensen die enigzins gezond met dat verschijnsel omgaan, en dat schijn je geloof ik te missen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 21:57
RSD begon ooit als sympathiek idee om de platenwinkels te steunen in de tijd dat mensen amper nog platen kochten. Nu is het wat mij betreft veel te commercieel geworden. Niet alleen door de platenmaatschappijen, maar ook door de winkels en door de mensen die uitsluitend de RSD-uitgaven kopen om er ‘rijk’ van te worden.

De prijzen liegen er niet om. 40 euro of meer voor B-kantjes, nee dank je wel. Reguliere albums vind ik nog wel interessant, maar het bijzondere aan de RSD-versie is meestal alleen de kleur. Dan heb ik liever dat het hele goede persing is of iets anders wat het geluid echt een meerwaarde geeft.

Ik zou liever zien dat de winkels die hier zo fanatiek aan meedoen eens net zo fanatiek bij de platenmaatschappijen gaan klagen over de absurde prijzen die ze rekenen. Volgens mij hebben ze daar zelf ook baat bij, want iemand kan een euro maar een keer uitgeven. Waar je vroeger (zeg 3 à 4 jaar geleden) nog 2 platen kocht heb je er nu 1 voor hetzelfde geld. Ik koop daarom steeds minder of ik koop iets op cd, ook omdat de kwaliteit soms om te huilen is. Over een paar jaar is de cd weer helemaal hip als het ergens in een serie opduikt ofzo (kijk maar naar het cassettebandje).

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Ken Wood schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:48:
(kijk maar naar het cassettebandje).
Dat is echt belachelijk gegaan ja, binnen hoog uit 6 maand gingen de 2e hands prijzen van lege bandjes x10 ofzo :/
al doet tapeheadcity het wel leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!
ABD schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:12:
[...]

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat mensen hier trots en blij een speciale RSD uitgave van een bijzonder album van een favoriete artiest komen posten , en dat een aantal vaste gebruikers hier vervolgens de noodzaak voelt om over dat geluk heen te komen pissen. Dit is al een aantal jaren aan de gang. Volgens mij kan men jouw hulp goed gebruiken, want de toonarm is duidelijk niet goed afgesteld. De naald blijft hangen;)
Volgens mij gaat alle kritiek hier over RSD als fenomeen en de methode van marketing die er aan vast zit en niet over individuele aankopen van members.
En dat is inderdaad al een aantal jaar aan de gang omdat de manier waarop RSD z'n marketing toepast ook al een aantal jaar jaar doet. Dus ik denk ook dat dat net zo lang aan de gang blijft gaan als dat RSD z'n limited edition verkooptechniek blijft toepassen.
Wat betreft FOMO. we zeggen eigenlijk hetzelfde. Het is een psychologisch verschijnsel waar de commercie gebruik van maakt, wat tegenwoordig met name via Social Media wordt aangewakkerd, maar die angst heeft niet iedereen. Er zijn mensen die enigzins gezond met dat verschijnsel omgaan, en dat schijn je geloof ik te missen.
Er zijn inderdaad genoeg mensen die gezond met dat verschijnsel omgaan. Die gaan ook niet naar RSD :P
Maar ik kan die bal ook terugspelen; er zijn imo ook genoeg mensen die niet gezond met dat verschijnsel omgaan. Het woord scalpers was ook al gevallen.
Uiteindelijk draait de discussie of je het een goede/leuke/geaccepteerde manier van marketing vind om zo veel mogelijk gelimiteerde uitgaven uit te brengen en die proberen te verkopen voor een zo'n hoog mogelijke prijs als verdienmodel om mensen naar de platenzaak te krijgen en en het fenomeen van vinyl draaien zo goed mogelijk te promoten.
Want dat laatste is wat ze pretenderen, maar het eerste is waar het om draait als je het mij vraagt.
En of dat nou FOMO heet of iets anders maakt dan niet zoveel uit. Het gaat erom dat de tactiek beschreven wordt, niet of het naampje correct is of niet.
En het fenomeen van gelimiteerde uitgaves om er een speciaal tintje aan te geven zie je steeds meer als marketingtechniek waarbij de aankopen emotionele aankopen (eigenlijk altijd luxe goederen) zijn. Je ziet het bijvoorbeeld ook bij de verkoop van horloges. Daar zitten veel merken tussen die vrijwel alleen nog maar special limited editions van hun goed lopende modellen uitbrengen (die ook voor een meerprijs verkocht worden) om de sales te boosten. Maar daar zie je wel dat horlogecritici zich daar steeds meer van gaan distantiëren van die marketing met name met de kritiek dat 'speciale uitgaven' daardoor steeds minder speciaal worden en eigenlijk hun geld niet waard zijn. Dat fenomeen zie ik nog niet met RSD en critici/influencers etc op Youtube en dergelijke.

Vroeger had je de voorganger van RSD, de 'platentiendaagse', maar dat draaide niet om special limited releases met hoge prijzen. Ook daar had je soms wel bandjes etc in winkels, maar daar kreeg je een gratis plaat (warm aanbevolen) als je een reguliere plaat kocht. Dat is natuurlijk een hele andere manier van marketing. Maar ja, ook een andere tijd ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_V
Op het filmpje van Sounds Venlo van gistermiddag zie je zelfs nog gratis exemplaren liggen van U2 en Paul McCartney. (de blauwe band om de LP is duidelijk zichtbaar). Blijkbaar is bijna niemand op de hoogte van die actie van Radio Veronica.

:o

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sluw
Ken Wood schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:48:
RSD begon ooit als sympathiek idee om de platenwinkels te steunen in de tijd dat mensen amper nog platen kochten. Nu is het wat mij betreft veel te commercieel geworden. Niet alleen door de platenmaatschappijen, maar ook door de winkels en door de mensen die uitsluitend de RSD-uitgaven kopen om er ‘rijk’ van te worden.

De prijzen liegen er niet om. 40 euro of meer voor B-kantjes, nee dank je wel. Reguliere albums vind ik nog wel interessant, maar het bijzondere aan de RSD-versie is meestal alleen de kleur. Dan heb ik liever dat het hele goede persing is of iets anders wat het geluid echt een meerwaarde geeft.

Ik zou liever zien dat de winkels die hier zo fanatiek aan meedoen eens net zo fanatiek bij de platenmaatschappijen gaan klagen over de absurde prijzen die ze rekenen. Volgens mij hebben ze daar zelf ook baat bij, want iemand kan een euro maar een keer uitgeven. Waar je vroeger (zeg 3 à 4 jaar geleden) nog 2 platen kocht heb je er nu 1 voor hetzelfde geld. Ik koop daarom steeds minder of ik koop iets op cd, ook omdat de kwaliteit soms om te huilen is. Over een paar jaar is de cd weer helemaal hip als het ergens in een serie opduikt ofzo (kijk maar naar het cassettebandje).
Helaas zijn de grondstoffen en arbeidskosten flink gestegen, komt ook doordat de verkoop aantrekt dus wordt alles schaarser... helaas. Ik heb altijd vooral tweedehands gekocht en het zoeken is ook een groot deel van de hobby voor mij. Het gaat inderdaad beter met de platenwinkels maar zag laatst wat cijfers voorbijkomen en vond het nog steeds niet heel hoopvol, veel mensen kopen natuurlijk ook online he.

Volgens mij zijn de voors en tegens van RSD nu wel genoeg besproken, het wordt zo'n negatief topic op deze manier.
Sluw schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:21:
[...]

Helaas zijn de grondstoffen en arbeidskosten flink gestegen, komt ook doordat de verkoop aantrekt dus wordt alles schaarser... helaas.
Ik heb hier laatst nog een post geplaatst met bedragen van perserijen met wat het nou werkelijk kost om een plaat te maken, en de productiekosten maken altijd nog een ontzettend klein gedeelte uit van de uiteindelijke verkoopprijs van een plaat. Onder de 10%.
De eventuele stijging in grondstoffen en arbeidskosten kan dan ook nooit de reden zijn geweest dat platen recentelijk van ca. €20-25 naar €35-40 euro zijn gestegen in veel gevallen, want de productie/arbeidskosten van het maken van de plaat en hoes zijn hooguit met €1 gestegen.
Ja het valt wel te verklaren, als je minimaal duizend procent winst op die €1 wil maken.
En dat is gewoon het hele verhaal: winstmaximalisering.
Niets mis mee om zoveel mogelijk geld te verdienen, want dat mag gewoon. Maar mensen die in het excuus trappen van dat arbeid en grondstoffen zo enorm gestegen zijn en dat dat die hogere verkoopprijs verklaart.. .die zijn gewoon een beetje dom imo.
Hetzelfde werd in de jaren 80 met de CD prijs gedaan. In het begin waren cd's duurder, want nieuwe (=dure) techniek bla bla, maar de CD prijs (van destijds 40-45 gulden) is eigenlijk nooit omlaag gegaan ondanks dat de productie van CD's in de jaren 90 letterlijk op een paar cent per CD lag. Ik bedoel, aan het begin van de internet boom kreeg je echt overal ISP cd-roms bij. Mensen maakten er zelfs vogelverschrikkers van door ze in een visnet te hangen en op te spannen in hun moestuin etc. En nog steeds kostten muziekCD's ongeveer 40 gulden als ze niet afgeprijst waren.
Ik heb altijd vooral tweedehands gekocht en het zoeken is ook een groot deel van de hobby voor mij. Het gaat inderdaad beter met de platenwinkels maar zag laatst wat cijfers voorbijkomen en vond het nog steeds niet heel hoopvol, veel mensen kopen natuurlijk ook online he.

[Afbeelding][Afbeelding]
Het afnemen van fysieke platenwinkels is omgekeerd rechtevenredig met de opkomst van streaming muziek. (en internetaankopen daar ook bij). En ook online beelddiensten als netflix, platenzaken waren sinds medio jaren 90 natuurlijk steeds meer DVD/gaming zaken geworden. Dat is ook helemaal weg.
Maar de plaat heeft qua verkoopaantallen de CD en DVD/SACD/whatever ruimschoots ingehaald.
Daarom zie je ook dat het aantal fysieke platenzaken nu sinds een jaar of 5-10, dus sinds de plaat zo populair is, ook constant blijft.

• vinylio.nl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 14:05
*KNIP* spam

[Voor 98% gewijzigd door FeaR op 25-04-2023 13:51]

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee