3rNsT schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:49:
Ik heb een vraagje/advies nodig over de voetjes van de SL-1310 en de kap.

Toen ik deze heb aangeschaft kwam ik er achter dat 1 van de voetjes niet meer aanwezig is

[Afbeelding]

En dat de rest denk ik wel aan vervangen toe is

[Afbeelding]

Nu zijn er zoveel verschillende oplossingen (van 2de hands voetjes van de SL1200, tot zelfgemaakte voetjes, en 3D geprinte modellen, maar uiteraard ook allemaal verschillende prijzen)

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het vervangen van dit soort voetjes? Of advies welke een goede optie zouden zijn?

Verder zou ik graag de kap ook wat willen opknappen, kan dit gewoon met acryl polijst die je bijvoorbeeld ook voor autolampen gebruikt? Of is daar en ander trucje voor?

Nog 1 ander ding, enig idee wat dit voor ding is? (als ik fotos van de SL1310 opzoek, en ook in de handleiding, daar staat dit nergens) zit vast met dubbelzijdig tape als ik het goed heb.
Wellicht voor een soort arm met borstel?

[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/Pro...id=pla-754492997518&psc=1

Dit bedoel ik?

Alvast bedankt
Dat voetje is idd zoals @Cap al aangaf van een meeloop schoonmaak borstel...

tip voor als je 'm wilt verwijderen: met een föhn lang flink verwarmen, dan laat de lijm laag makkelijker los en dan maar hopen dat de lak er onder niet beschadigd is geraakt door die lijm... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
@rcor Er omheen even afplakken met Kapton tape, of een rest stukje (plaatje) hout met een gaatje erin, dan word het al snel minder risicovol..

[Voor 3% gewijzigd door Habana op 19-02-2023 18:50]

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Hele tijd geleden een pre-order geplaatst, maar nu is die er eigenlijk. De soundtrack van het spel Broforce. (Spel met allemaal jaren 80/90 actiehelden). Heerlijk over de top/satirisch USA.

https://tweakers.net/i/A5fjZ2eIUcIGv-qB1l91fhl23rQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcX5PFcMLqIWwz0I8ClPmamD.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/OyrtIhPM8mZ_7W0iQocaOaH3eTs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6HeAksg7N6Qnrp1H1BwmHWY.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/loU4YvPpHJ_iDzcAVE9gScvGVco=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPNpyAsS4cgBXfqMk8k9U5Ky.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/KF1HLB0kKsYTkYABmxSlqr5EA-c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMAALBLbvID40psNzD5DQLDg.jpg?f=fotoalbum_small

En nog een crosspost uit het vintage audio apparatuur topic, word afgespeeld op deze jaren 80 setup:
https://tweakers.net/i/wp3a3jSwQxqbS8hr6KET3NoI7yc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBDwAUb4HiCNrbX7onV7ADIG.jpg?f=fotoalbum_small
Technics SL-5 en SA-K5L

• Minigroove
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-02 07:57
https://www.marktplaats.n...platenhouder-voor-50-lp-s

Voor degene die in een keer veel platen wil wassen met een Knosti is dit een heel goed droogrekje. Ik gebruik zo'n rekje zelf ook.

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 13:02
beste Minigroove

ik heb hier de zelfde rekjes om platen in te zeten .
ik weet niet of dat zo een goed idee is om platen te laten drogen hoor .
de gebogen zijn van metaal met doek er rond en gaat volgens mij toch roesten .

groeten van Goofy1

• Minigroove
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-02 07:57
Best Goofy1,

Je hebt gelijk, deze is inderdaad vatbaar voor roest.
Het rekje dat ik gebruik voor het drogen is van metaal omhuld met kunststof, dat werkt wel prima.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:25
Ik gebruik er meestal het houten afwas druiprek voor. Nu was ik met een OkkiNokki, dus het is meer dampen, maar het werkt prima.

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-03 15:25
Kun je wel zo veel platen in één keer schoonmaken met de knosti? Het vuil dat van de platen af komt hoopt zich dan toch op in de vloeistof?

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:37

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Bramster schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:06:

En nog een crosspost uit het vintage audio apparatuur topic, word afgespeeld op deze jaren 80 setup:
[Afbeelding]
Technics SL-5 en SA-K5L
Leuk, heb zelf ook groten deels "vintage"
SU 7700k
sl-3310
bx-707

en dan een moderne AV voor pre outs en de sub, zodat ook de tv over de oude versterker kan lopen

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 15:12
Pfoe, ik was een tijdje geleden op zoek naar een Techncis platenspeler, toen om geen duidelijke reden nog niet gekocht. Zie dat de prijzen over de hele linie omhoog zijn gegaan. SL-100C was destijds €899 nu overal €1050 en de SL-1210GR is van rond de €1500 naar €1800 gegaan (Bax zelfs €1925). Ik heb een SL-1210 MK2, super blij mee maar ik wil een tweede platenspeler voor mijn werkplek. Ik vind de tweedehands prijzen te hoog omdat je nooit zeker weet wat er mee gebeurd is... Maakt de keuze toch weer moeilijker.
Ik zou toch voor 2e hands gaan. Je kan als je kennis hebt van de draaitafel zelf controleren of hij goed werkt. Ik zou dan overigens niet voor een SL-1200MKx gaan maar een andere Technics (als het al een Technics moet zijn, er zijn veel gelijkwaardige merken).

Dan kan je iets krijgen wat net zo goed voldoet voor niet DJ-werkzaamheden als je 1200MK2 en voor veel minder geld. Voor pakweg 250 tot 600 euro kan je gemakkelijk iets echt goeds kopen. Ook zonder automatische afslag en met snelstartende DD motor, als dat je aanspreekt aan de SL-1200.

Zeker in de niet SL-1200 afdeling zijn er veel draaitafels te vinden bij betrouwbare verkopers die afgezien de onvermijdbare krasjes op de stofkap niks te lijden hebben gehad.

Of toch een SL-1200 van betrouwbare verkoper voor relatief veel geld, maar nog steeds veel minder dan nieuw. Juist SL-1200's hebben natuurlijk vaak een ruiger leven geleid.

Je brengt me trouwens op een idee, heb zelf al veel te lang een paar gerestaureerde draaitafels staan die ik nog moet verkopen... alleen nog even de stofkappen polijsten :P

[Voor 81% gewijzigd door Cap op 24-02-2023 18:05]

• Sluw
Cap schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:00:
Ik zou toch voor 2e hands gaan. Je kan als je kennis hebt van de draaitafel zelf controleren of hij goed werkt. Ik zou dan overigens niet voor een SL-1200MKx gaan maar een andere Technics (als het al een Technics moet zijn, er zijn veel gelijkwaardige merken).

Dan kan je iets krijgen wat net zo goed voldoet voor niet DJ-werkzaamheden als je 1200MK2 en voor veel minder geld. Voor pakweg 250 tot 600 euro kan je gemakkelijk iets echt goeds kopen. Ook zonder automatische afslag en met snelstartende DD motor, als dat je aanspreekt aan de SL-1200.

Zeker in de niet SL-1200 afdeling zijn er veel draaitafels te vinden bij betrouwbare verkopers die afgezien de onvermijdbare krasjes op de stofkap niks te lijden hebben gehad.

Of toch een SL-1200 van betrouwbare verkoper voor relatief veel geld, maar nog steeds veel minder dan nieuw. Juist SL-1200's hebben natuurlijk vaak een ruiger leven geleid.

Je brengt me trouwens op een idee, heb zelf al veel te lang een paar gerestaureerde draaitafels staan die ik nog moet verkopen... alleen nog even de stofkappen polijsten :P
Sja... moet het echt een Technics zijn... ik heb meerdere draaitafels gehad mooie modellen van Rega, Akai, Thorens (te lang geleden en helaas weg gedaan), mooie jaren 70 Kenwood. Alleen bij de Technics heb ik het gevoel dat ik niets te wensen heb, alles werkt, voelt solide en is makkelijk af te stellen. Je kunt ook makkelijk headshells met een andere cartridge verwisselen en het klinkt gewoon ontzettend goed. De degelijkheid spreekt me aan en vandaar dat het me leuk lijkt om een nieuwe te hebben, ik wil geen mishandelde DJ tafel al kunnen ze dat prima overleven. Het is een zoektocht geweest en ben bang dat als ik er van af stap ik weer eindeloos aan het tweaken en klooien ben. Ik heb een SL-1500C gezien en dat vond ik ook een ontzettend mooi ding, degelijk en ik heb de pitch control ook niet perse nodig. Maar misschien ga ik nog wel een rondje over markplaats... kijken wat er allemaal in de aanbieding is.

Edit: voor andere mensen die een SL-1200 MK2 op marktplaats zoeken, let op, oplichters hebben ook uitgevonden dat die dingen gewild zijn.
Edit 2: Misschien is de > €20.000 kostende Technics SL-1000R wat voor mij :+ lekker degelijk.

[Voor 14% gewijzigd door Sluw op 24-02-2023 21:00]

Misschien is je steekproef toch wat beperkt. :) Want toch zijn er meerdere solide draaitafels van andere merken waarbij ook van alles af valt te stellen (wat wil je afstellen?), precies zo gemakkelijk van headshell kan wisselen (er passen zelfs diezelfde Technics headshells op, want SME aansluiting), die net zo direct drive zijn en vlot op gang komen, een even zwaar of zwaarder plateau hebben en minstens zo goed kunnen klinken. Maar goed, als het Technics moet zijn en ook nog eens een SL-1200 en ook nog eens een hele nette dan zal het snel richting de 700 euro gaan. Dan kom je ook in het territorium van een mooie Micro Seiki bijv.

@Edit1: klopt, oplichters bieden al jaren "SL-1200" platenspelers aan op marktplaats voor lage prijzen.

@Edit2: U zocht degelijk? Ook dan zijn er meerdere opties, naast die SL-1000R heb je een tegenwoordig een aardige lading high-end merken die voor dat soort bedragen draaitafels leveren, maar ook de oudere Japanners deden er al aan. Naast de SL-1000 / SP-10MK3 van Technics hier wat voorbeelden:

http://www.thevintageknob.org/yamaha-GT-2000.html
http://www.thevintageknob.org/yamaha-GT-2000x.html
http://www.thevintageknob.org/pioneer-Exclusive_P3.html
http://www.thevintageknob.org/micro_seiki-SZ-1.html
http://www.thevintageknob.org/onkyo-PX-100M.html
http://www.thevintageknob.org/kenwood-L-07D.html
http://www.thevintageknob.org/denon-DP-100M.html
http://www.thevintageknob.org/sony-PS-X9.html

(lekker man, die Y-GT1 18kg gun metal plateau optie van de Yamaha GT-2000 :P)

[Voor 18% gewijzigd door Cap op 25-02-2023 19:56]

• Sluw
@Cap Nogmaals Technics is geen harde eis, maar het viel me gewoon op dat de nieuwprijzen zo stijgen (zoals met alles eigenlijk). Ik had mijn oog natuurlijk wel op de eerder genoemde modellen laten vallen. Wat ik dan wil afstellen... hobbymatig vind ik het leuk om af en toe van cartridge te wisselen, ik heb 2 goede en ook mooie vintage cartridges. Ze hebben verschillende hoogtes en dan moet je dus de VTA af kunnen stellen, ook de anti skate maar dat kan bijna altijd wel (al vind ik die gewichtjes aan touwtjes gedoe).

Mikro Seiki is ook mooi maar het is ook de naam die er omheen hangt denk ik. Ik weet niet welk model je in je hoofd hebt maar bij de meesten kun je de VTA niet afstellen. Dat is ook anders op te lossen natuurlijk maar het gaat om het gemak en precisie. Geen harde vereiste maar wel fijn en leuk dat het makkelijk kan. Mikro Seiki vind ik een stuk lichter en minder solide gebouwd. In principe is zijn die Technics ook gewoon professionele draaitafels en niet perse voor djs. De Rega P6 vond ik bijvoorbeeld ook heel mooi maar echt een gedoe om een andere cartridge af te stellen en het voelt allemaal zo fragiel, maar hij klinkt als een klok.

SL-1000R was een geintje maar wel mooie lijst met bakbeesten! Ook interessant dat fabrikanten weer een prestige tafels maken, ik zag laatst ook een stuk over de Yamaha GT-5000.
Sluw schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:10:
@Cap Nogmaals Technics is geen harde eis, maar het viel me gewoon op dat de nieuwprijzen zo stijgen (zoals met alles eigenlijk). Ik had mijn oog natuurlijk wel op de eerder genoemde modellen laten vallen. Wat ik dan wil afstellen... hobbymatig vind ik het leuk om af en toe van cartridge te wisselen, ik heb 2 goede en ook mooie vintage cartridges. Ze hebben verschillende hoogtes en dan moet je dus de VTA af kunnen stellen, ook de anti skate maar dat kan bijna altijd wel (al vind ik die gewichtjes aan touwtjes gedoe).
Duidelijk, SME headshell en VTA zijn in praktijk dus de beperkende eisen.
Mikro Seiki is ook mooi maar het is ook de naam die er omheen hangt denk ik.
Zeker, als je het hebt over de "naam die eromheen hangt" dat is dat bij Micro niet meer dan bij een Thorens, een Technics, en dan in het bijzonder de SL-1200. ;)
Ik weet niet welk model je in je hoofd hebt maar bij de meesten kun je de VTA niet afstellen.
Geen specifiek model in mijn hoofd, maar als het om VTA afstellen gaat heeft de MA-505 arm van o.a. de DD-40 en DD-7 bijvoorbeeld een comfortabele VTA afstelling. En spontaan komen er bijvoorbeeld een aantal Sony spelers langs uit de X serie, waarbij de arm ook hoger aangeschreven staat dan de Technics SL-1200 versie (uiteraard blijft dat uiterst subjectief) en nog wat gemakkelijker in hoogte te verstellen is dan bij de Technics.
Mikro Seiki vind ik een stuk lichter en minder solide gebouwd.
Dat verrast me. Waar baseer je dit op, met welke modellen heb je hands-on ervaring? Zowel soliditeit van arm(lagers) en motor(lagers) en gewicht hoeft helemaal niet onder te doen voor een Technics. In tegendeel. Ik heb heel veel draaitafels gerepareerd, waaronder een paar dozijn SL-1200's maar dus ook bijna alle andere modellen van Technics, en heel veel andere veelal Japanse draaitafels van o.a. Denon, Sony, JVC, Pioneer, Kenwood en niet-Japanners. Dus op zich heb ik ruim vergelijkingsmateriaal als het om de kwaliteit van de bouw gaat.
In principe is zijn die Technics ook gewoon professionele draaitafels en niet perse voor djs.
De echt professionele Technics draaitafels zijn de SP-10's en SP-15's geweest. Dan hebben we het over radiostations en opnamestudio's. Overigens stonden daar ook professionele modellen van o.a. Sony, Denon en EMT.

De SP-25 (wat gewoon een SL-1200 is zonder arm) en de SL-1200MK2 zijn meer consumer, goed noem het prosumer level draaitafels. Natuurlijk ook voor de lokale discotheek en de kroeg of een lokaal radiostation enzo, maar kwalitatief in de basis niet anders dan de betere Technics consumer level draaitafels.

Dat ze vaak gekozen werden voor dit soort zaken lag, naast verkrijgbaarheid en prijs, vooral in het gebruiksdoel: radio/DJ achtige toepassingen waarbij je GEEN automatiek wilt hebben, een dikke demping onderin met verstelbare voeten, een snelstartplateau met aardig wat koppel, een grote start/stop knop vooraan en een pilot light, een gemakkelijk verwisselbare headshell op een hanteerbare arm met gemiddelde massa.

Dat zegt op zich niet zo veel over de intrinsieke bouwkwaliteit van de speler. Nu vind ik de de kwaliteit van Technics SL-1200's prima, maar dat geldt voor zoveel Japanse draaitafels uit die tijd. Armen, motoren etc hoeven in niets onder te doen voor de SL-1200.

Als je gebruiksdoel thuis is voor niet DJ-achtige toepassingen, dus gewoon platen draaien, dan vervallen veel van die specifieke eisen. De startknop hoeft niet per se groot, pilot light overbodig. Er hoeft geen blok rubber onder te hangen maar je kan bijvoorbeeld ook (misschien wel beter ih specifieke situaties) met een geveerd subchassis uit de voeten of een ander type stevig chassis. Op toeren zijn binnen 0.5s laat staan 1s is niet van belang, veel koppel al helemaal niet... hoewel de betere DD draaitafels van de andere merken deze eigenschappen gewoon ook hebben. Net als die gemakkelijk hanteerbare arm met strakke lagers en een verwisselbare SME headshell.

Grappig om te weten: eigenlijk is de SL-1200MK2 in de basis gelijk aan de consumentendraaitafel met een blok rubber eronder en grotere voeten. Tegelijkertijd met de SL-1200MK2 werd dan ook de SL-1600/1700/1800MK2 serie consumentendraaitafels geïntroduceerd met exact dezelfde motor, plateau en arm als de SL-1200. Die kernonderdelen zijn dan ook net zo degelijk in de midden- tot hogere klasse consumentendraaitafels van Technics als in de SL-1200. Het grootste verschil zit in de (onderkant van) de behuizing. Maar echt, dat kwaliteitsniveau geldt net zo goed voor pakweg de betere Sony's of Denons.

Overigens lijkt het nu misschien alsof ik wat tegen Technics SL-1200's heb, maar dat is helemaal niet zo. Prima dingen! :)

Ik heb dus alleen bedenkingen bij het beeld dat een Technics SL-1200 degelijker is of van een hogere fabricagestandaard dan draaitafels uit dezelfde periode (we praten 1979/1980) van de andere bekende fabrikanten. Dat is een wat hardnekkige mythe. Elk serieus merk heeft juweeltjes gemaakt en ook wat modderschuiten.

Als de SL-1200MK2 goed bevalt is er geen enkele reden om te switchen, maar aan de andere kant moet iemand die op zoek is naar iets nieuws zich ook niet laten beperken door het idee dat voor regulier thuisgebuik een SL-1200MK2 (of welk ander specifiek model ook) kwalitatief superieur is aan de andere draaitafels in een vergelijkbare prijsklasse. Dat zou zonde zijn en onnodig tot beperkingen leiden.

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 25-02-2023 19:56]

Het kan nog: 17,97 euro voor deze LP bij Mediamarkt in Eindhoven:

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:32
Vraagje, gewoon even benieuwd.
Ik heb een superkromme plaat van Fleetwood Mac, Rumours. Je ziet hem elk rondje echt een halve centimeter omhoog komen ;)
De plaat klinkt echter perfect, hij is ook brandschoon, en de kromming heeft 0,0 invloed. Hoe kan dat? Waar ik mee draai, zie sign.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Dit is een interessant kort filmpje over hoe LP's gemaakt worden:

Ik kwam deze per toeval tegen en dacht: die deel ik even met jullie. ;)

[Voor 17% gewijzigd door rcor op 25-02-2023 20:11]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Laurens85 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:55:
Vraagje, gewoon even benieuwd.
Ik heb een superkromme plaat van Fleetwood Mac, Rumours. Je ziet hem elk rondje echt een halve centimeter omhoog komen ;)
De plaat klinkt echter perfect, hij is ook brandschoon, en de kromming heeft 0,0 invloed. Hoe kan dat? Waar ik mee draai, zie sign.
Ha grappig, ik had eigenlijk dezelfde vraag over een plaat van mij die dat heeft. Mijn Dual heeft er geen moeite mee buiten dat autostart niet werkt omdat de naald tegen de zijkant aan komt. Zet ik m er handmatig op draait ie perfect…

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

De kromming heeft wel invloed, maar misschien veel minder dan dat je verwacht.
Maar als je gaat meten, weet ik zeker dat deze waarneembaar wordt.(en anders heb je gewoon nauwkeurigere instrumenten nodig :P )

En de ene kromming is de andere niet. Een kromming die langzaam omhoog en omlaag gaat heeft veel minder invloed dan een hele scherpe kromming die toch even hoog is ;)
En bij sommige soorten muziek is eea ook veel beter te horen; klassieke muziek met strijkers die lange noten aanhalen is hier bijv. veel gevoeliger voor dan moderne/rockmuziek.

[Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2023 21:19]

"man is not truly one, but truly two,"

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

rcor schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:44:
Het kan nog: 17,97 euro voor deze LP bij Mediamarkt in Eindhoven:
[Afbeelding]
kwalitatief ook een beetje? Merk dat van de paar "goedkope MM" platen die ik heb het niet helemaal zijn. had ook een keer zo'n lidl special plaat gehad, draai hem nooit want het klinkt echt bagger.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:41

Toshirou

Vinyl Surfer

Bij de Lidl heb je inderdaad het bekende "Cult Legends" materiaal liggen, maar een plaat van de MM is hetzelfde als elke andere keten. En een leuke prijs, al is het niet mijn muziek ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Toshirou schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:19:
Bij de Lidl heb je inderdaad het bekende "Cult Legends" materiaal liggen, maar een plaat van de MM is hetzelfde als elke andere keten. En een leuke prijs, al is het niet mijn muziek ;)
Vaak idd wel, maar ik had zo'n prachtige promo plaat gekocht voor een tientje en dat was wel mwah.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

deze prachtige plaat gescoord dit weekend, stond al een tijdje op mijn lijstje.

Intergalactic schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:39:
[...]

kwalitatief ook een beetje? Merk dat van de paar "goedkope MM" platen die ik heb het niet helemaal zijn. had ook een keer zo'n lidl special plaat gehad, draai hem nooit want het klinkt echt bagger.
Die live legends LP's van de Lidl koop ik ook nooit. Dat is idd bagger geluidskwaliteit.
Allemaal live opnamen waarvan de kwaliteit nogal wisselt en vaak niet goed is... Maar ja, wie fan is van een bepaalde band en echt alles wil hebben zal het worst wezen dat het minder klinkt... Het gaat dan om het hebben van dat specifieke ene concert die je als fan nog niet had...

Heb ooit zo een LP gehad van Cult Legends van Creedence Clear Water Revival, klonk echt belabberd... Live opname die gemaakt was met slechte apparatuur... Heb hem na 'één week weer van de hand gedaan...

Later vondt ik een andere live concert op LP van CCR die door Rhino beschikbaar gesteld werd, geheel halfspeed master en deze klonk verrassend goed voor een on officieel live album! Het kan dus wel, mits de bron goed genoeg is... ;)

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat zeker! Ik heb hier genoeg Jazz albums liggen waarvan een deel "live" opnamen zijn. Vele zijn echt van een fantastische kwaliteit. Zelfs zo goed dat je niet eens hoort dat dit in jaren 50/60 is opgenomen en dat het live is inplaats van een studio sessie. Zo'n album is bijvoorbeeld John Coltrane - Live! at the Village Vanguard of Donald Byrd - At the Half Note Cafe.. dus het is zeker mogelijk met ouder materiaal om Live zo goed als studio werk op te nemen, afmixen en uit te geven.

Ik wil bijna zeggen dat een gemiddelde concert bezoeker met een telefoon nog een betere opname kan maken. Zeker wanneer je die CL troep aanhoort..

Dan vraag ik mij toch af wat ze daar bij daar bij Cult Legends doen, het lijkt mij dat ze deze oude/lage kwaliteit opnamen toch met de tools van vandaag enigszinds bijwerken geen probleem moet zijn (of het materiaal is origineel nog slechter en is hier al wat aangedaan :+ ). Of het is eenvoudig cashen en doodsimpel het cassette bandje op een lp persen. Dat idee krijg ik met het beluisteren van deze troep. Al is die van The Cult dan nog redelijk, maar nog steeds gewoon slecht.

• Sluw
Cap schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Duidelijk, SME headshell en VTA zijn in praktijk dus de beperkende eisen.

[...]

Zeker, als je het hebt over de "naam die eromheen hangt" dat is dat bij Micro niet meer dan bij een Thorens, een Technics, en dan in het bijzonder de SL-1200. ;)

[...]

Geen specifiek model in mijn hoofd, maar als het om VTA afstellen gaat heeft de MA-505 arm van o.a. de DD-40 en DD-7 bijvoorbeeld een comfortabele VTA afstelling. En spontaan komen er bijvoorbeeld een aantal Sony spelers langs uit de X serie, waarbij de arm ook hoger aangeschreven staat dan de Technics SL-1200 versie (uiteraard blijft dat uiterst subjectief) en nog wat gemakkelijker in hoogte te verstellen is dan bij de Technics.

[...]

Dat verrast me. Waar baseer je dit op, met welke modellen heb je hands-on ervaring? Zowel soliditeit van arm(lagers) en motor(lagers) en gewicht hoeft helemaal niet onder te doen voor een Technics. In tegendeel. Ik heb heel veel draaitafels gerepareerd, waaronder een paar dozijn SL-1200's maar dus ook bijna alle andere modellen van Technics, en heel veel andere veelal Japanse draaitafels van o.a. Denon, Sony, JVC, Pioneer, Kenwood en niet-Japanners. Dus op zich heb ik ruim vergelijkingsmateriaal als het om de kwaliteit van de bouw gaat.

[...]

De echt professionele Technics draaitafels zijn de SP-10's en SP-15's geweest. Dan hebben we het over radiostations en opnamestudio's. Overigens stonden daar ook professionele modellen van o.a. Sony, Denon en EMT.

De SP-25 (wat gewoon een SL-1200 is zonder arm) en de SL-1200MK2 zijn meer consumer, goed noem het prosumer level draaitafels. Natuurlijk ook voor de lokale discotheek en de kroeg of een lokaal radiostation enzo, maar kwalitatief in de basis niet anders dan de betere Technics consumer level draaitafels.

Dat ze vaak gekozen werden voor dit soort zaken lag, naast verkrijgbaarheid en prijs, vooral in het gebruiksdoel: radio/DJ achtige toepassingen waarbij je GEEN automatiek wilt hebben, een dikke demping onderin met verstelbare voeten, een snelstartplateau met aardig wat koppel, een grote start/stop knop vooraan en een pilot light, een gemakkelijk verwisselbare headshell op een hanteerbare arm met gemiddelde massa.

Dat zegt op zich niet zo veel over de intrinsieke bouwkwaliteit van de speler. Nu vind ik de de kwaliteit van Technics SL-1200's prima, maar dat geldt voor zoveel Japanse draaitafels uit die tijd. Armen, motoren etc hoeven in niets onder te doen voor de SL-1200.

Als je gebruiksdoel thuis is voor niet DJ-achtige toepassingen, dus gewoon platen draaien, dan vervallen veel van die specifieke eisen. De startknop hoeft niet per se groot, pilot light overbodig. Er hoeft geen blok rubber onder te hangen maar je kan bijvoorbeeld ook (misschien wel beter ih specifieke situaties) met een geveerd subchassis uit de voeten of een ander type stevig chassis. Op toeren zijn binnen 0.5s laat staan 1s is niet van belang, veel koppel al helemaal niet... hoewel de betere DD draaitafels van de andere merken deze eigenschappen gewoon ook hebben. Net als die gemakkelijk hanteerbare arm met strakke lagers en een verwisselbare SME headshell.

Grappig om te weten: eigenlijk is de SL-1200MK2 in de basis gelijk aan de consumentendraaitafel met een blok rubber eronder en grotere voeten. Tegelijkertijd met de SL-1200MK2 werd dan ook de SL-1600/1700/1800MK2 serie consumentendraaitafels geïntroduceerd met exact dezelfde motor, plateau en arm als de SL-1200. Die kernonderdelen zijn dan ook net zo degelijk in de midden- tot hogere klasse consumentendraaitafels van Technics als in de SL-1200. Het grootste verschil zit in de (onderkant van) de behuizing. Maar echt, dat kwaliteitsniveau geldt net zo goed voor pakweg de betere Sony's of Denons.

Overigens lijkt het nu misschien alsof ik wat tegen Technics SL-1200's heb, maar dat is helemaal niet zo. Prima dingen! :)

Ik heb dus alleen bedenkingen bij het beeld dat een Technics SL-1200 degelijker is of van een hogere fabricagestandaard dan draaitafels uit dezelfde periode (we praten 1979/1980) van de andere bekende fabrikanten. Dat is een wat hardnekkige mythe. Elk serieus merk heeft juweeltjes gemaakt en ook wat modderschuiten.

Als de SL-1200MK2 goed bevalt is er geen enkele reden om te switchen, maar aan de andere kant moet iemand die op zoek is naar iets nieuws zich ook niet laten beperken door het idee dat voor regulier thuisgebuik een SL-1200MK2 (of welk ander specifiek model ook) kwalitatief superieur is aan de andere draaitafels in een vergelijkbare prijsklasse. Dat zou zonde zijn en onnodig tot beperkingen leiden.
Ik noemde de 1200gr, 1500c, en 100c... niet alleen 1200. Dat omdat veel tweedehands prijzen 200 of 300 euro met nieuwprijzen schelen, op sommige vlakken zijn de nieuwe minder op sommige beter. Je weet dan wel de hele geschiedenis van de tafel. Het is natuurlijk niet waar dat het allemaal zomaar de zelfde tafels zijn maar er komt inderdaad een boel overeen. De bouwkwaliteit is echt wel anders... ga je het merken, weet ik niet, vind ik het leuk, ja. Niet voor niets was de msrp van de 1400 $290 en de 1200 $750. Een mooie vintage technics uit die range met VTA zou ik ook best overwegen hoor maar zie ze bijna nooit de langskomen en vind ze ook niet allemaal mooi (het oog wil ook wat), de eerste MK1 versies schijnen wat gebreken te hebben en worden niet echt aangeraden.

Ik heb ervaring met de Mikro Seiki DD31 edit: denk de 41, edit 2: als ik google denk ik de dd-30, in ieder geval in die buurt met een s arm, misschien is dat niet het goede model maar las er destijds goede dingen over maar heb hem na bekijken niet gekocht.
Toshirou schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:25:
Dat zeker! Ik heb hier genoeg Jazz albums liggen waarvan een deel "live" opnamen zijn. Vele zijn echt van een fantastische kwaliteit. Zelfs zo goed dat je niet eens hoort dat dit in jaren 50/60 is opgenomen en dat het live is inplaats van een studio sessie. Zo'n album is bijvoorbeeld John Coltrane - Live! at the Village Vanguard of Donald Byrd - At the Half Note Cafe.. dus het is zeker mogelijk met ouder materiaal om Live zo goed als studio werk op te nemen, afmixen en uit te geven.

Ik wil bijna zeggen dat een gemiddelde concert bezoeker met een telefoon nog een betere opname kan maken. Zeker wanneer je die CL troep aanhoort..

Dan vraag ik mij toch af wat ze daar bij daar bij Cult Legends doen, het lijkt mij dat ze deze oude/lage kwaliteit opnamen toch met de tools van vandaag enigszinds bijwerken geen probleem moet zijn (of het materiaal is origineel nog slechter en is hier al wat aangedaan :+ ). Of het is eenvoudig cashen en doodsimpel het cassette bandje op een lp persen. Dat idee krijg ik met het beluisteren van deze troep. Al is die van The Cult dan nog redelijk, maar nog steeds gewoon slecht.
Die Donny Hathaway heb ik ook, inderdaad echt super kwaliteit, en een van de weinige liveopnamen waarbij het publiek echt bijdraagt aan de sfeer, heb ook een goed klinkende Sinatra at the Sands.

[Voor 11% gewijzigd door Sluw op 27-02-2023 12:11]

• Duclaasie
Mavis Staples live in London is ook een goede live opname.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 20:57
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de bijgeleverde stroomadapter/voeding van de ART DJ Pre II?
Met de bijgeleverde voeding klonk deze preamp wat ruizig, maar met die van mijn batterijenlader veel, veel beter. Het is echter niet zo handig om steeds deze adapter los te moeten nemen als ik weer batterijen wil opladen.

Heeft er iemand suggesties?

Thanks!

[Voor 6% gewijzigd door usr101 op 27-02-2023 11:10]

usr101 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:08:
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de bijgeleverde stroomadapter/voeding van de ART DJ Pre II?
Met de bijgeleverde voeding klonk deze preamp wat ruizig, maar met die van mijn batterijenlader veel, veel beter. Het is echter niet zo handig om steeds deze adapter los te moeten nemen als ik weer batterijen wil opladen.

Heeft er iemand suggesties?

Thanks!
Was het echt ruis of brom?

Weet je de specs van beide voedingen? Kan je foto's plaatsen?
Van de art dj pre lees ik gek genoeg verschillende berichten. Zowel AC als DC.

Als je een geschakelde DC voeding hebt... die kunnen inderdaad echt een behoorlijk slechte stroomvoorziening hebben.

[Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 27-02-2023 11:34]

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 13:52
Die Donny Hathaway heb ik ook, inderdaad echt super kwaliteit, en een van de weinige liveopnamen waarbij het publiek echt bijdraagt aan de sfeer, heb ook een goed klinkende Sinatra at the Sands.
Wilde net het album van Sinatra at the Sands noemen ja, echt fantastisch klinkend album.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 20:57
mr_petit schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Was het echt ruis of brom?

Weet je de specs van beide voedingen? Kan je foto's plaatsen?
Van de art dj pre lees ik gek genoeg verschillende berichten. Zowel AC als DC.

Als je een geschakelde DC voeding hebt... die kunnen inderdaad echt een behoorlijk slechte stroomvoorziening hebben.
Alles klonk zo vuil en ruizig. Het was niet zozeer een brom. Wat betreft de originele voeding: het zou deze moeten zijn (ik vind de mijn originele voeding niet terug).
Ik was aanvankelijk eerder teleurgesteld in het geluid, maar ik las toen ook online dat het weleens aan de voeding kon liggen.
Sinds ik de onderstaande voeding van GP gebruik, klinkt de preamp zoveel beter en ben ik best tevreden over de ART DJ PRE.

• Duclaasie
Dat is een gelijkspanning lader

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 22:10
Die levert 12V, de Art DJ Pre heeft 9V nodig voor zover ik op plaatjes kan zien. Mara kan best zijn dat de meegeleverde voeding van de DJ vrij veel storing heeft die onvoldoende weggefilterd wordt waardoor het op de 1 of andere wijze in het muzieksignaal terecht komt. Een schonere voedingsspanning kan dan geen kwaad, zeker niet bij phono pre's.
Ja die batterijenvoeding wel. Maar de originele voeding niet.
Althans, niet de foto die hij plaatst, maar dat is niet zijn voeding volgens mij.
Ik lees berichten dat er zowel ac als dc voedingen worden geleverd.

Wat ik wel op het www lees is dat inderdaad veel mensen een 12v DC voeding gebruiken.
Ik zie even niet hoe dat ruis verminderd, maar het kan wel het versterkingsgedrag bij tikjes etc verbeteren.

Maar 9V ac zou na een brugcel ook ca. 12Vdc moeten zijn.

Ik heb hier laatst wel resultaten van metingen geplaatst dat een betere voeding inderdaad invloed kan hebben op het geluid, maar dat was in mijn geval echt ontzettend weinig en twijfelachtig hoorbaar (amper meetbaar).
Maar ik begon al met een lineaire low noise voeding met behoorlijke elco's (van een A merk).

[Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 27-02-2023 13:56]

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

mr_petit schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Ja die batterijenvoeding wel. Maar de originele voeding niet.
Althans, niet de foto die hij plaatst, maar dat is niet zijn voeding volgens mij.
Ik lees berichten dat er zowel ac als dc voedingen worden geleverd.

Wat ik wel op het www lees is dat inderdaad veel mensen een 12v DC voeding gebruiken.
Ik zie even niet hoe dat ruis verminderd, maar het kan wel het versterkingsgedrag bij tikjes etc verbeteren.

Maar 9V ac zou na een brugcel ook ca. 12Vdc moeten zijn.
Logischer zou zijn dat de andere voeding van beter kwaliteit is. heb dit ook gehad met een voeding van een o2 amp. veel ruis met Og voeding, vervangen en daarna prima.

Intergalactic schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Logischer zou zijn dat de andere voeding van beter kwaliteit is. heb dit ook gehad met een voeding van een o2 amp. veel ruis met Og voeding, vervangen en daarna prima.
Ja, maar die AC adapter is lijkt mij gewoon een lineaire trafo.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er intern in de phonopre een buck converter oid zit, maar eerder gewoon een normale spanningsregelaar. Die geven niet zo heel veel storing af; althans, het maakte niet uit in de mod die ik deed, maar dat was met een andere phonopre, en een andere (reeds hoogwaardigere) voeding:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"

Ik zou eigenlijk eerder storing van die geschakelde dc voeding verwachten.

[Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 27-02-2023 14:32]

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:37
Ik kon bij m'n voorversterker ook "upgraden" naar een betere voeding voor 200 euro. Toch maar niet gedaan.

Volgens mij hoor ik het verschil toch niet, en aangezien ik inmiddels de 50 ben gepasseerd wordt het er allemaal ook niet scherper op qua gehoor.

;w :D

• Laurens85
Zo vet dit. Via Discogs in Berlijn o.a. Spiller - Groovejet (2000) gekauft, incl. remixes. Een verse release van Defected uit 2022, met een soort 'krant' over de hele geschiedenis van deze kneiterrr van een hit...

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Sluw schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Ik noemde de 1200gr, 1500c, en 100c... niet alleen 1200. Dat omdat veel tweedehands prijzen 200 of 300 euro met nieuwprijzen schelen, op sommige vlakken zijn de nieuwe minder op sommige beter. Je weet dan wel de hele geschiedenis van de tafel.
Zeker, dat is een voordeel, je weet wat je krijgt. :) En je weet ook dat je het volle pond betaalt, en dat wordt vervelend als de speler in sommige opzichten minder is dan de vintage speler (de 1500c armlift... ;(). Maar ik begrijp de keuze voor nieuw prima.
Het is natuurlijk niet waar dat het allemaal zomaar de zelfde tafels zijn maar er komt inderdaad een boel overeen. De bouwkwaliteit is echt wel anders... ga je het merken, weet ik niet, vind ik het leuk, ja. Niet voor niets was de msrp van de 1400 $290 en de 1200 $750.
Die bouwkwaliteit, dat die bij een aantal andere spelers niet onder doet, ik zeg het echt niet zomaar. Ik ken ze allemaal van binnen tot buiten die Technicsen, juist de SL-1X00 modellen. Ik heb alle typen ook in mijn bezit gehad en gerestaureerd. Ik heb zoveel onderdelen aan die dingen vervangen... motor PCB's of onderdelen ervan zoals doorgebrande IC's, plateaulagers, complete armen, armbedrading, armbuizen, armlagers, armliften, veren, knopjes, voeten... noem 't maar op. :)

Maar om te beginnen nog even een opmerking over dat eeuwige prijslijstje van Vintagetechnics dat sinds jaar en dag rondzwerft, dat is niet heilig. De prijzen komen vaak uit verschillende perioden, inflatie speelde een flinke rol en de introductieprijs was vaak heel anders dan de prijs de jaren erna... en laat de SL-1200mk2 nou als enige nog decennialang geproduceerd zijn... dus van welke datum is die prijs? ;) Ik heb brochures in mijn bezit uit de introductiejaren die weer andere prijzen tonen.

Maar los van de prijs gaat het erom wat er echt in de speler zit. En laat ik dat nou precies weten. :)

Vergelijk even appels met appels dus spelers uit hetzelfde jaar/modellijn. Dus geen SL-1400, maar de SL-1200mk2 en de (eveneens handmatige) SL-1800mk2 (vintagetechnics zegt 300 dollar).
- De Technics arm van de SL-1800mk2 is gelijk aan de Technics SL-1200mk2 arm, identiek, dat is dus niet alleen de armbuis en de lagers/ophanging, maar ook de hoogteverstelling.
- Het plateau is eveneens identiek, net als de mat die erop ligt, geen verschil.
- Het plateaulager is exact gelijk en volledig uitwisselbaar (geen verrassing hier want die zit ook in een eenvoudige SL-D2, om maar wat te noemen).
- De motor en motoraansturing (IC's, schema) zijn identiek.
(Je kunt het overigens aan veel van deze onderdelen ook vrij eenvoudig zien zonder je er al teveel in te verdiepen omdat ze een opdruk hebben van het onderdeelnummer.)

Dus ontzettend veel van wat in de kern de platenspeler vormt (motor-lager-plateau-arm) is identiek. Wat is er niet identiek?

- De stofkap: laag met bolletje (ivm de hoogteverstelling vd arm) vs iets hoger zonder bolletje. Het materiaal is precies hetzelfde en even dik. De (in beide gevallen metalen) scharnieren verschillen, vermoedelijk omdat de 1200 kap gemakkelijker verwijderbaar moest zijn.
- De RCA kabel komt er bij de 1200 aan de onderkant uit, onder de arm. Bij de 1800 is dat aan de achterkant. De kabels zijn verder hetzelfde.

Tot zover niet heel boeiend, die verschillen.

Dan hét grote verschil:
- De behuizing: bij de 1200 is er een rubberen bodemschaal met daarin een blok rubberachtig materiaal (TNRC) met daarop een schaal van aluzink-legering waarop alles rust incl het plateaulager. Een simpele brute-force tacktiek dus: massa, demping. :) De 1800 heeft de iets verfijndere maar ook gevoeligere oplossing van een zwevend subchassis, waarbij het plateaulager met plateau en de armbase met arm rust op de bodem (eveneens TNRC), die geveerd en gedempt met rubbertjes opgehangen is aan het bovenchassis (eveneens van een aluzink-legering).
- Gevolg van deze keuze is dat de 1200 grote dikke van rubberen demping voorziene verstelbare voeten heeft (extra demping / stabiliteit) terwijl de 1800 eveneens verstelbare, maar kleinere niet gedempte voeten heeft (hij hangt immers al in veren, verder dempen heeft geen zin).
- De verschillende opbouw van de behuizing geeft ook een andere invulling aan de bedieningselementen, grotendeels logisch gezien het beoogde gebruik. De 1200 heeft een grote pitchslider terwijl de 1800 daar een draaiknop voor heeft, met een wat kleiner bereik. De start/stop knop op de 1200 is groter, en de aan/uit knop is eigenwijs anders: geintregreerd op de strobo ipv los zoals bij de 1800, de strobo is technisch verder exact gelijk. De pilot lights zijn exact hetzelfde. De 1800 heeft de bedieningselementen voor de stofkap geplaatst zodat deze comfortabel te bedienen zijn bij gesloten stofkap, de 1200 heeft dit niet, immers bij intensief gebruik ging die stofkap eraf. De 1200 heeft achterop een dedicated opbergplek voor de singlepuck, ook logisch gezien het bedoelde gebruik.

Kortom wat is er echt anders? De afspeelkern (lager/motor/plateau/arm) niet, helemaal niet. De kwaliteit daarvan dus ook niet. Het verschil komt voort uit het beoogde gebruiksdoel. Een dik blok TNRC in een rubberen schaal met dikke rubbervoeten maakt een massieve draaitafel, versus een aan vergen opgehangen subchassis op een dikke TNRC bodem die een zeer goed ontkoppelde maar wel gevoeliger draaitafel maakt. Ook de bedieningselementen zijn aangepast aan het gebruiksdoel.

Maakt dat de 1200 een betere speler of van een hogere bouwkwaliteit? Ik vind van niet. Technics gebruikte voor beide spelers precies dezelfde fabricagestandaard en voor een flink deel identieke onderdelen. :)

De uiteindelijke "feel" is alleen heel anders door de gekozen ontkoppelingsoplossing en het verschil in gebruiksdoel en de daarmee samenhangende keuze van bedieningselementen. Natuurlijk is het wel zo dat je de 1200 zowel gemakkelijker kan vervoeren als er gemakkelijk op kan scratchen omdat er geen geveerd subchassis in zit. Maar in de kern zit er weinig tot geen verschil in de degelijkheid van de spelers, bij statisch thuisgebruik.

Het is verder natuurlijk moeilijker vergelijken als het om draaitafels gaat met meer (maar niet allemaal ;)) verschillende onderdelen: is de SL-1800/1810 van een hogere bouwkaliteit dan de SL-1401/1411? Oftewel zijn de fabricagestandaarden van arm, plateau, lager, motor en chassis lager, anders dan bij de SL-1800? Als iemand die werkelijk elk onderdeeltje van deze platenspelers in handen heeft gehad kan ik je verzekeren dat dit niet het geval is. De ene speler kan op bepaalde gebieden net wel een streepje voor hebben op de ander, maar dat komt meer voort uit ontwerpkeuzes, en veel minder uit de fabricagestandaard die in die gouden periode van '75 tot '81 bij Technics constant op hoog niveau was, net zoals bij veel andere grote merken trouwens.
Een mooie vintage technics uit die range met VTA zou ik ook best overwegen hoor maar zie ze bijna nooit de langskomen en vind ze ook niet allemaal mooi (het oog wil ook wat), de eerste MK1 versies schijnen wat gebreken te hebben en worden niet echt aangeraden.
Zeker, als je een speler niet mooi vindt, niet kopen. :) VTA is inderdaad een mooie plus.

Welke gebreken hebben de eerste MK1 series (dus niet de 1401 etc serie, dat was een tussenserie) volgens jou? Ze hebben geen quartz lock, maar dat zegt op zich weinig over de afspeelkwaliteiten. En soms moet er een potmeter of plugje worden gereinigd, een soldeerverbinding worden hersteld of een de armlift weer worden voorzien van siliconenolie voor demping... maar dat geldt allemaal net zo hard voor de MK2 series. Het zijn gebreken ontstaan door leeftijd, maar ze zijn niet inherent aan het specifieke model.

Wat missen ze wel, die MK1's? Allereerst de VTA verstelling van de arm. Ook was de allereerste serie 1300/1400/1500 minder goed gedempt (de bodem, nog geen TNRC en niet geveerd). Dat vind ik eigenlijk belangrijkste minpunt van de allereerste serie. Maar met alle series erna was dat al opgelost, de 1600/1700/1800MK1, 1301 en 1401 hadden allemaal al een geveerd subchassis, evenals de MK2's zijnde-niet-een-1200. :) Verder hadden alle draaitafels vanaf de 1301/1401 series quartz lock, een leuke maar niet essentiële feature.
Ik heb ervaring met de Mikro Seiki DD31 edit: denk de 41, edit 2: als ik google denk ik de dd-30, in ieder geval in die buurt met een s arm, misschien is dat niet het goede model maar las er destijds goede dingen over maar heb hem na bekijken niet gekocht.
Ja ok de DD-30 is natuurlijk ook wel een instapmodel van Micro, dat kan je qua specs en nummer in de line-up beter vergelijken met een Technics SL-3100 of SL-D2 dan met een SL-1200mk2. Dat is wel appels met peren. Een DD-40 is echt een apparaat van een ander niveau, de nog duurdere belt drives met zwaardere plateaus en dikkere plateaulagers des te meer. :)

Kijk als je een 1200 wilt moet je die gewoon kopen, ik zal je zeker niet tegenhouden, prima aankoop. Maar het is omdat jij zelf begon over de prijs van die dingen en de vermeende mindere fabricage van andere spelers dat ik erop inhaakte. Een SL-1200 is een zéér geslaagd ontwerp maar vanwege de naamsbekendheid nu eenmaal relatief duur en er zijn spelers te krijgen met een bouwkwaliteit van hetzelfde niveau voor minder geld, alleen heeft elk model weer de nadruk op andere eigenschappen liggen. Maar dat maakt het imo juist leuk. d:)b

Nou, genoeg lappen tekst aan besteed, maar ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft, ben jij het niet dan wellicht iemand anders die hier in de toekomst via google op terecht komt. :P

• Sluw
Cap schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:09:
[...]

Zeker, dat is een voordeel, je weet wat je krijgt. :) En je weet ook dat je het volle pond betaalt, en dat wordt vervelend als de speler in sommige opzichten minder is dan de vintage speler (de 1500c armlift... ;(). Maar ik begrijp de keuze voor nieuw prima.

[...]

Die bouwkwaliteit, dat die bij een aantal andere spelers niet onder doet, ik zeg het echt niet zomaar. Ik ken ze allemaal van binnen tot buiten die Technicsen, juist de SL-1X00 modellen. Ik heb alle typen ook in mijn bezit gehad en gerestaureerd. Ik heb zoveel onderdelen aan die dingen vervangen... motor PCB's of onderdelen ervan zoals doorgebrande IC's, plateaulagers, complete armen, armbedrading, armbuizen, armlagers, armliften, veren, knopjes, voeten... noem 't maar op. :)

Maar om te beginnen nog even een opmerking over dat eeuwige prijslijstje van Vintagetechnics dat sinds jaar en dag rondzwerft, dat is niet heilig. De prijzen komen vaak uit verschillende perioden, inflatie speelde een flinke rol en de introductieprijs was vaak heel anders dan de prijs de jaren erna... en laat de SL-1200mk2 nou als enige nog decennialang geproduceerd zijn... dus van welke datum is die prijs? ;) Ik heb brochures in mijn bezit uit de introductiejaren die weer andere prijzen tonen.

Maar los van de prijs gaat het erom wat er echt in de speler zit. En laat ik dat nou precies weten. :)

Vergelijk even appels met appels dus spelers uit hetzelfde jaar/modellijn. Dus geen SL-1400, maar de SL-1200mk2 en de (eveneens handmatige) SL-1800mk2 (vintagetechnics zegt 300 dollar).
- De Technics arm van de SL-1800mk2 is gelijk aan de Technics SL-1200mk2 arm, identiek, dat is dus niet alleen de armbuis en de lagers/ophanging, maar ook de hoogteverstelling.
- Het plateau is eveneens identiek, net als de mat die erop ligt, geen verschil.
- Het plateaulager is exact gelijk en volledig uitwisselbaar (geen verrassing hier want die zit ook in een eenvoudige SL-D2, om maar wat te noemen).
- De motor en motoraansturing (IC's, schema) zijn identiek.
(Je kunt het overigens aan veel van deze onderdelen ook vrij eenvoudig zien zonder je er al teveel in te verdiepen omdat ze een opdruk hebben van het onderdeelnummer.)

Dus ontzettend veel van wat in de kern de platenspeler vormt (motor-lager-plateau-arm) is identiek. Wat is er niet identiek?

- De stofkap: laag met bolletje (ivm de hoogteverstelling vd arm) vs iets hoger zonder bolletje. Het materiaal is precies hetzelfde en even dik. De (in beide gevallen metalen) scharnieren verschillen, vermoedelijk omdat de 1200 kap gemakkelijker verwijderbaar moest zijn.
- De RCA kabel komt er bij de 1200 aan de onderkant uit, onder de arm. Bij de 1800 is dat aan de achterkant. De kabels zijn verder hetzelfde.

Tot zover niet heel boeiend, die verschillen.

Dan hét grote verschil:
- De behuizing: bij de 1200 is er een rubberen bodemschaal met daarin een blok rubberachtig materiaal (TNRC) met daarop een schaal van aluzink-legering waarop alles rust incl het plateaulager. Een simpele brute-force tacktiek dus: massa, demping. :) De 1800 heeft de iets verfijndere maar ook gevoeligere oplossing van een zwevend subchassis, waarbij het plateaulager met plateau en de armbase met arm rust op de bodem (eveneens TNRC), die geveerd en gedempt met rubbertjes opgehangen is aan het bovenchassis (eveneens van een aluzink-legering).
- Gevolg van deze keuze is dat de 1200 grote dikke van rubberen demping voorziene verstelbare voeten heeft (extra demping / stabiliteit) terwijl de 1800 eveneens verstelbare, maar kleinere niet gedempte voeten heeft (hij hangt immers al in veren, verder dempen heeft geen zin).
- De verschillende opbouw van de behuizing geeft ook een andere invulling aan de bedieningselementen, grotendeels logisch gezien het beoogde gebruik. De 1200 heeft een grote pitchslider terwijl de 1800 daar een draaiknop voor heeft, met een wat kleiner bereik. De start/stop knop op de 1200 is groter, en de aan/uit knop is eigenwijs anders: geintregreerd op de strobo ipv los zoals bij de 1800, de strobo is technisch verder exact gelijk. De pilot lights zijn exact hetzelfde. De 1800 heeft de bedieningselementen voor de stofkap geplaatst zodat deze comfortabel te bedienen zijn bij gesloten stofkap, de 1200 heeft dit niet, immers bij intensief gebruik ging die stofkap eraf. De 1200 heeft achterop een dedicated opbergplek voor de singlepuck, ook logisch gezien het bedoelde gebruik.

Kortom wat is er echt anders? De afspeelkern (lager/motor/plateau/arm) niet, helemaal niet. De kwaliteit daarvan dus ook niet. Het verschil komt voort uit het beoogde gebruiksdoel. Een dik blok TNRC in een rubberen schaal met dikke rubbervoeten maakt een massieve draaitafel, versus een aan vergen opgehangen subchassis op een dikke TNRC bodem die een zeer goed ontkoppelde maar wel gevoeliger draaitafel maakt. Ook de bedieningselementen zijn aangepast aan het gebruiksdoel.

Maakt dat de 1200 een betere speler of van een hogere bouwkwaliteit? Ik vind van niet. Technics gebruikte voor beide spelers precies dezelfde fabricagestandaard en voor een flink deel identieke onderdelen. :)

De uiteindelijke "feel" is alleen heel anders door de gekozen ontkoppelingsoplossing en het verschil in gebruiksdoel en de daarmee samenhangende keuze van bedieningselementen. Natuurlijk is het wel zo dat je de 1200 zowel gemakkelijker kan vervoeren als er gemakkelijk op kan scratchen omdat er geen geveerd subchassis in zit. Maar in de kern zit er weinig tot geen verschil in de degelijkheid van de spelers, bij statisch thuisgebruik.

Het is verder natuurlijk moeilijker vergelijken als het om draaitafels gaat met meer (maar niet allemaal ;)) verschillende onderdelen: is de SL-1800/1810 van een hogere bouwkaliteit dan de SL-1401/1411? Oftewel zijn de fabricagestandaarden van arm, plateau, lager, motor en chassis lager, anders dan bij de SL-1800? Als iemand die werkelijk elk onderdeeltje van deze platenspelers in handen heeft gehad kan ik je verzekeren dat dit niet het geval is. De ene speler kan op bepaalde gebieden net wel een streepje voor hebben op de ander, maar dat komt meer voort uit ontwerpkeuzes, en veel minder uit de fabricagestandaard die in die gouden periode van '75 tot '81 bij Technics constant op hoog niveau was, net zoals bij veel andere grote merken trouwens.

[...]

Zeker, als je een speler niet mooi vindt, niet kopen. :) VTA is inderdaad een mooie plus.

Welke gebreken hebben de eerste MK1 series (dus niet de 1401 etc serie, dat was een tussenserie) volgens jou? Ze hebben geen quartz lock, maar dat zegt op zich weinig over de afspeelkwaliteiten. En soms moet er een potmeter of plugje worden gereinigd, een soldeerverbinding worden hersteld of een de armlift weer worden voorzien van siliconenolie voor demping... maar dat geldt allemaal net zo hard voor de MK2 series. Het zijn gebreken ontstaan door leeftijd, maar ze zijn niet inherent aan het specifieke model.

Wat missen ze wel, die MK1's? Allereerst de VTA verstelling van de arm. Ook was de allereerste serie 1300/1400/1500 minder goed gedempt (de bodem, nog geen TNRC en niet geveerd). Dat vind ik eigenlijk belangrijkste minpunt van de allereerste serie. Maar met alle series erna was dat al opgelost, de 1600/1700/1800MK1, 1301 en 1401 hadden allemaal al een geveerd subchassis, evenals de MK2's zijnde-niet-een-1200. :) Verder hadden alle draaitafels vanaf de 1301/1401 series quartz lock, een leuke maar niet essentiële feature.

[...]

Ja ok de DD-30 is natuurlijk ook wel een instapmodel van Micro, dat kan je qua specs en nummer in de line-up beter vergelijken met een Technics SL-3100 of SL-D2 dan met een SL-1200mk2. Dat is wel appels met peren. Een DD-40 is echt een apparaat van een ander niveau, de nog duurdere belt drives met zwaardere plateaus en dikkere plateaulagers des te meer. :)

Kijk als je een 1200 wilt moet je die gewoon kopen, ik zal je zeker niet tegenhouden, prima aankoop. Maar het is omdat jij zelf begon over de prijs van die dingen en de vermeende mindere fabricage van andere spelers dat ik erop inhaakte. Een SL-1200 is een zéér geslaagd ontwerp maar vanwege de naamsbekendheid nu eenmaal relatief duur en er zijn spelers te krijgen met een bouwkwaliteit van hetzelfde niveau voor minder geld, alleen heeft elk model weer de nadruk op andere eigenschappen liggen. Maar dat maakt het imo juist leuk. d:)b

Nou, genoeg lappen tekst aan besteed, maar ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft, ben jij het niet dan wellicht iemand anders die hier in de toekomst via google op terecht komt. :P
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen maar dat is ook niet zo erg. We zitten denk ik op een lijn, je verhaal is goed/interessant om te lezen. Die modellen die je noemt en die ik zou willen komen ook niet vaak in goede staat langs en al helemaal niet voor een lagere prijs. En ik heb de afgelopen 17 jaar dat ik met vinyl bezig ben ook al het een en ander in bezit gehad en deze hoek is wat ik fijn vindt (wat niet betekent dat er niets anders interessants is).

Edit: ander onderwerp.

Ik heb vandaag voor het eerst platen gewassen met m'n mooie plastic Knosti Disco Antistat. Ik had niet verwacht dat het zo'n grote impact zou hebben. Ik heb een aantal rommelmarkt en kringloop pareltjes die te slecht klonken en er slecht uit zagen. Ik wilde ze bijna weg gooien want in die staat draaien had geen zin, dan maar ergens een betere kopie op de kop tikken dacht ik. Met tegenzin (ik keek op tegen het werk en verwachtte er weinig van) zo'n ding gekocht en wat een verschil. Het spul was na een rekje vol ook wat troebel. Heb nu m'n Zappa en Waits collectie gewassen en ze klinken weer fantastisch, mooie nieuwe binnenhoes er bij en met een mooi spelende plaat er in heeft zo'n beetje versleten buitenhoes ook weer charme. Ik lees overal dat je prima zelf dat middel kan maken, het recept wat ik vaak tegenkom 80 a 90% gedemineraliseerd water, de rest 98% alcohol en een drupje Dreft. Mensen met een beter recept of middeltje voor een schappelijke prijs?

[Voor 5% gewijzigd door Sluw op 28-02-2023 14:47]

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:00
Uit mijn lijstje “lastig te vinden” , heerlijke plaat van Toad.
Helaas nooit echt doorgebroken waardoor het aanbod na 50 jaar erg mager is.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Zaterdag de film weer eens gekeken, daarna even op Discogs gekeken en de filmmuziek collectie weer uitgebreid:

Bij dezelfde Discogs handelaar zag ik ook deze die op de verlanglijst stond:

Sigur Ros - Von

Gevaarlijk om Discogs te bezoeken :P

Nog niet heel veel ervaring met reinigen (1 'batch' gedaan), maar het Walviswater dat ik heb gebruikt werkte prima. Kwam heel wat zooi los en plaat was minder statisch dan ervoor

[Voor 8% gewijzigd door Bramster op 28-02-2023 19:29]

• Duclaasie
Sluw schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen maar dat is ook niet zo erg. We zitten denk ik op een lijn, je verhaal is goed/interessant om te lezen. Die modellen die je noemt en die ik zou willen komen ook niet vaak in goede staat langs en al helemaal niet voor een lagere prijs. En ik heb de afgelopen 17 jaar dat ik met vinyl bezig ben ook al het een en ander in bezit gehad en deze hoek is wat ik fijn vindt (wat niet betekent dat er niets anders interessants is).

Edit: ander onderwerp.

Ik heb vandaag voor het eerst platen gewassen met m'n mooie plastic Knosti Disco Antistat. Ik had niet verwacht dat het zo'n grote impact zou hebben. Ik heb een aantal rommelmarkt en kringloop pareltjes die te slecht klonken en er slecht uit zagen. Ik wilde ze bijna weg gooien want in die staat draaien had geen zin, dan maar ergens een betere kopie op de kop tikken dacht ik. Met tegenzin (ik keek op tegen het werk en verwachtte er weinig van) zo'n ding gekocht en wat een verschil. Het spul was na een rekje vol ook wat troebel. Heb nu m'n Zappa en Waits collectie gewassen en ze klinken weer fantastisch, mooie nieuwe binnenhoes er bij en met een mooi spelende plaat er in heeft zo'n beetje versleten buitenhoes ook weer charme. Ik lees overal dat je prima zelf dat middel kan maken, het recept wat ik vaak tegenkom 80 a 90% gedemineraliseerd water, de rest 98% alcohol en een drupje Dreft. Mensen met een beter recept of middeltje voor een schappelijke prijs?
Ik gebruik de QS audio Vinyl cleaner. Is niet gek duur en geeft een prima resultaat.
[...]

Het recept wat ik vaak tegenkom 80 a 90% gedemineraliseerd water, de rest 98% alcohol en een drupje Dreft. Mensen met een beter recept of middeltje voor een schappelijke prijs?
Dat is prima, je kan ermee spelen, bijv wat meer alcohol toevoegen, je kan IPA gebruiken (beste imo) in plaats van alcohol (ethanol), je kan het drupje dreft vervangen door een drupje wetting agent. Maar zoals je het opschrijft, dat werkt, en is veel goedkoper dan een middeltje kopen.
[...]

Ook ik gebruik die QS Audio Vinyl Cleaner en dat is prima spul, beter dan het origineel van Knosti die alleen maar een vervelde pluis opleverd... ;)

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Bramster schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:11:

Gevaarlijk om Discogs te bezoeken :P
Zeer, zeker omdat al die obscure meuk erop staat _O-

Al ben ik wel al twee jaar aan het wachten op iemand die eindelijk een saimaa plaat in de verkoop doet.
Urheilu-Suomi specifiek. zijn er op dc ooit maar een aantal verkocht ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdie_man
[...]

Ik lees overal dat je prima zelf dat middel kan maken, het recept wat ik vaak tegenkom 80 a 90% gedemineraliseerd water, de rest 98% alcohol en een drupje Dreft. Mensen met een beter recept of middeltje voor een schappelijke prijs?
Je kan het recept van de London Jazz Collector nemen, wat 1 deel IPA 99,9%, 4 delen gedestilleerd water en 5ml/liter Ilfotol is. Ilfotol moet je dan weer gelijk per liter kopen, dat verving ik nog wel eens door wat drupjes spoelglans voor de vaatwasser. Eigenlijk dus gewoon ook een water/IPA mengsel. Maar het werkt prima. Wat denk ik nog wel een verbetering is, is als je je platen ofwel nog een 2e keer door de Knosti haalt (ditmaal gevuld met alleen gedestillieerd water), ofwel bij de gootsteen een plantenspuit met gedestilleerd water klaar hebt staan waarmee je de plaat goed afspuit nadat hij uit de Knosti komt. Anders droogt een deel van het vuil dat in de vloeistof zit weer op op het oppervlak van de plaat.

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 13:52
Wat doet de dreft/spoelglans ed eigenlijk in zo'n mengsel van IPA en gedestileerd water? Aangezien het maar een heel klein deel is op het geheel?

En kan je elke soort dreft gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdie_man
Oppervlaktespanning van het water verlagen, zodat het beter in de groeven dringt. Ik nam altijd Klok in de hoop dat er zo min mogelijk toevoegingen in zaten die je wel kan missen bij het platenwassen (cq die schadelijk voor het vinyl zouden kunnen zijn).

Overigens verlaagt IPA de oppervlaktespanning van het water ook al.

• Sluw
Bedankt voor alle tips! Ik ga het eens proberen met IPA en spoelglans. Ik lees ook goede dingen over l'Art du Son, flesje van 35 euro wat je met 5 liter gedemineraliseerd water kunt mengen. Wellicht dat ik dat ook eens koop om te vergelijken.

• birdie_man
L'Art du Son werkt op zich ook prima, maar schuimt wel een beetje, in de Knosti vond ik dat geen gouden combinatie. Met naspoelen wel prima. Je kan het meermaals gebruiken als het niet te vuil is (filteren door een koffiefilter), maar dan wel in een bruine fles in het donker in de koelkast bewaren. Het kan ook bederven, maar dat ruik je gelijk ;-) Dan gewoon een verse hoeveelheid maken.

• Sluw
birdie_man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:41:
L'Art du Son werkt op zich ook prima, maar schuimt wel een beetje, in de Knosti vond ik dat geen gouden combinatie. Met naspoelen wel prima. Je kan het meermaals gebruiken als het niet te vuil is (filteren door een koffiefilter), maar dan wel in een bruine fles in het donker in de koelkast bewaren. Het kan ook bederven, maar dat ruik je gelijk ;-) Dan gewoon een verse hoeveelheid maken.
Ah, dan houd ik het voor nu even bij de bijgeleverde fles en binnenkort een huis, tuin en keuken experiment.

Acties:
  • +2Henk 'm!
[...]

het recept wat ik vaak tegenkom 80 a 90% gedemineraliseerd water, de rest 98% alcohol en een drupje Dreft. Mensen met een beter recept of middeltje voor een schappelijke prijs?
Ik heb er in een ver verleden (20 jaar geleden oid) veel mee geëxperimenteerd.
En mijn bevinding was dat wat meer alcohol toch een beter resultaat geeft.
Ik gebruik 33% isopropanol (dus 2 delen gedeïoniseerd water, 1 deel isopropanol).

De experimenten die ik deed was dan een heel nauwkeurig afgemeten hoeveelheid, ongeveer ter grootte van een druppel op een plaat leggen, en dan na gezette timingintervallen meten hoe ver de vloeistof door de groef heen getrokken werd.
Dat deed ik met verschillende alcoholconcentraties, en ook met verschillende wetting agents. Ook liet ik het mengsel dan in de groef opdrogen en bekeek het residu.
Dat was bij afwasmiddel echt veel meer aanwezig dan bij een wetting agent. Het residu van afwasmiddel was regenboogkleurig/iriserend. Dat zijn waarschijnlijk glansmiddelzouten die in het afwasmiddel zitten.
Ik kreeg zelf de beste resultaten met bepaalde surfynol wetting agents (surfynol psa-336 gaf in mijn test het beste resultaat), wat ik in monsterflesjes destijds gratis kon krijgen.
Ik zou zelf dus eigenlijk ook bij gebruik van een knosti niet snel een ionische wetting agent gebruiken, om dat dat in weze een zout is, en dus bij indrogen altijd hard residu achterlaat als je niet afzuigt.
Ik zou ook wat meer wetting agent dan 1 a 2 drupjes gebruiken; ongeveer 2-4ml per liter (dus eerder 10 drupjes oid).
Bij wetting agents heb je overigens wel een echte scheiding tussen wetting agents die voor alcohol gebaseerde oplossingen (apolaire vloeistoffen) bedoeld zijn (bijvoorbeeld surfynol 104PA) en wetting agents die voor water gebaseerde oplossingen (polaire vloeistoffen) bedoeld zijn (bijvoorbeeld surfynol psa-336). Bij een 33% ipa oplossing kan je natuurlijk beide gebruiken, maar als je naar hele lage ipa concentraties gaat kan dat wellicht een verschil opleveren.
Beide oplossingen heten danwel surfynol, en hebben een molecuulstructuur die wel enigzins vergelijkbaar is, maar ik geloof dat de variant die voor apolaire vloeistoffen bedoeld is een alcoholgroep heeft en de waterversie een geëthoxyleerde versie daarvan is.

Ik heb het trouwens nooit getest tegen ilfotol of kodak photo flo.

[Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 01-03-2023 14:49]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik gebruik op het moment de formule die ik op website over creatief met audio omgaan heb overgenomen (ga geen namen noemen, maar je komt er wel met wat creatief zoeken).

Deze samenstelling bestaat uit:
- 450ML gedestilleerd water
- 50ML 96% ALCOHOL KETONATUS van de Kruidvat (hij noemt 99%, maar dit kan ik zo snel niet vinden, dit werkt ook goed)
- 1 druppel SUN glansspoel Classic

Tot op heden geen problemen met achterblijvende residu en mijn platen zijn perfect schoon. Dus dat is tot op heden bij mij altijd een succes geweest.

• birdie_man
Die alcohol (2,99/100ml) is wel erg duur in vergelijking met IPA 99,9%. Je moet dan wel zeker 3 liter IPA kopen bij Höfer om de prijs flink te laten zakken, maar goed, het bederft niet.
Hoe waarderen jullie de Technics SL-D202?
Er staat er een bij mij in de buurt te koop voor €85,00.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Vintage1967 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:20:
Hoe waarderen jullie de Technics SL-D202?
Er staat er een bij mij in de buurt te koop voor €85,00.
Wat mij betreft een instap direct drive Technics platen speler... Geen verkeerde speler, maar binnen het Technics gamma is altijd wel wat beter te vinden...

Maar, er is elders ook altijd wel wat vinden wat van mindere kwaliteit is... Voor dat geld vindt ik het geen gekke deal en zou je zeker eens een kijkje daar moeten gaan nemen als je interesse hebt... ;)

• Sluw
mr_petit schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Ik heb er in een ver verleden (20 jaar geleden oid) veel mee geëxperimenteerd.
En mijn bevinding was dat wat meer alcohol toch een beter resultaat geeft.
Ik gebruik 33% isopropanol (dus 2 delen gedeïoniseerd water, 1 deel isopropanol).

De experimenten die ik deed was dan een heel nauwkeurig afgemeten hoeveelheid, ongeveer ter grootte van een druppel op een plaat leggen, en dan na gezette timingintervallen meten hoe ver de vloeistof door de groef heen getrokken werd.
Dat deed ik met verschillende alcoholconcentraties, en ook met verschillende wetting agents. Ook liet ik het mengsel dan in de groef opdrogen en bekeek het residu.
Dat was bij afwasmiddel echt veel meer aanwezig dan bij een wetting agent. Het residu van afwasmiddel was regenboogkleurig/iriserend. Dat zijn waarschijnlijk glansmiddelzouten die in het afwasmiddel zitten.
Ik kreeg zelf de beste resultaten met bepaalde surfynol wetting agents (surfynol psa-336 gaf in mijn test het beste resultaat), wat ik in monsterflesjes destijds gratis kon krijgen.
Ik zou zelf dus eigenlijk ook bij gebruik van een knosti niet snel een ionische wetting agent gebruiken, om dat dat in weze een zout is, en dus bij indrogen altijd hard residu achterlaat als je niet afzuigt.
Ik zou ook wat meer wetting agent dan 1 a 2 drupjes gebruiken; ongeveer 2-4ml per liter (dus eerder 10 drupjes oid).
Bij wetting agents heb je overigens wel een echte scheiding tussen wetting agents die voor alcohol gebaseerde oplossingen (apolaire vloeistoffen) bedoeld zijn (bijvoorbeeld surfynol 104PA) en wetting agents die voor water gebaseerde oplossingen (polaire vloeistoffen) bedoeld zijn (bijvoorbeeld surfynol psa-336). Bij een 33% ipa oplossing kan je natuurlijk beide gebruiken, maar als je naar hele lage ipa concentraties gaat kan dat wellicht een verschil opleveren.
Beide oplossingen heten danwel surfynol, en hebben een molecuulstructuur die wel enigzins vergelijkbaar is, maar ik geloof dat de variant die voor apolaire vloeistoffen bedoeld is een alcoholgroep heeft en de waterversie een geëthoxyleerde versie daarvan is.

Ik heb het trouwens nooit getest tegen ilfotol of kodak photo flo.
Lijkt me leuk om te proberen en interessant dat je je er zo in hebt verdiept. Het gaat natuurlijk om schoonmaken met zo min mogelijk residu, kan me voorstellen dat er van de dreft of glansmiddel wat achterblijft maar t is zo'n klein beetje... Ik kan surfynol psa-336 nergens vinden, enig idee waar ik dat kan kopen? Voor nu ga ik toch het eerder genoemde recept op wat oudere platen proberen.

[Voor 3% gewijzigd door Sluw op 01-03-2023 21:33]

Sluw schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:30:
[...]
Ik kan surfynol psa-336 nergens vinden, enig idee waar ik dat kan kopen?
Ik heb ooit gewoon gratis samples aangevraagd. Werd nog gratis verzonden ook.
Dat was destijds bij air products, maar die hebben hun surfactantdevisie volgens mij verkocht.
De meeste leveranciers hebben wel een sample aanvraag optie. Dat is natuurlijk voor bedrijven bedoeld, maar een beetje creativiteit heeft iedereen wel.
Geen idee of het werkt, en of er kosten aan verbonden zijn etc, maar deze leverancier heeft bijv. een sample optie:
https://www.coatino.com/products/a00000618
Ze hebben 28 soorten surfynol. In de technische datasheets staat veel informatie, bijvoorbeeld waar het in oplost. Je kan dus zelf heel systematisch en doelgericht te werk gaan.
Dit zijn typische stoffen die bijv. aan inkt en verf worden toegevoegd, zodat deze beter aan de ondergrond hecht. Dat is dus ook een eigenschap die je in je schoonmaakmiddel wilt zien.

Mijn ervaring was trouwens wel dat een wat hogere alcoholconcentratie toch de meest belangrijke peiler voor het resultaat was, en dat bij een lagere alcoholconcentratie de invloed van het wetting agent meer werd.
Dus als je meer alcoholconcentratie hebt, wordt de rol van de wetting agent minder belangrijk. Alcohol is zelf namelijk al een ontzettend goede 'wetting agent', omdat het molecuul zowel polaire als apolaire aspecten heeft (het kan dus zowel vetten oplossen als zelf ook in water oplossen)

[Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2023 06:01]

• birdie_man
Je kunt het zo gek maken als je wilt met platen wassen, ieder heeft zijn eigen grens waarbij het te veel moeite wordt... Omdat bij een Knosti het vuil in de vloeistof blijft zitten is mijn ervaring dat je veel wint door een voorwas te doen. Kan gewoon met dezelfde vloeistof die je gebruikt in de Knosti. Spuit de plaat daar mee in, borstel de vloeistof rond (met een Tonar Wetgoat borstel bijvoorbeeld), en spuit de plaat boven de gootsteen af met gedestilleerd water. Het meeste vuil is nu al weg en komt niet meer in de Knosti. Als je dan na wassen in de Knosti ook nog een spoel-stap doet in de Knosti met alleen gedestilleerd water dan heb je een resultaat dat voor de meeste mensen meer dan voldoende is. Maar... het is al wel wat meer moeite dan alleen de plaat 1x door de Knosti draaien.
2x wassen is 2x zoveel moeite als 1x wassen :+

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
Pffff...Al die moeite, ik was maar 1 kant.. :+

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 09:08
Nu op de draaitafel.
Niet gewassen, wel afgestoft :P

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is een echte klassieker en tevens heel erg goed album! :D

De vraag is natuurlijk wel: is het moeite als het onderdeel van de hobby is?
Tijd die je aan een hobby kwijt bent, staat bij mij te boek als vermaak 😉

Acties:
  • +2Henk 'm!

• birdie_man
Plaatjes door de Knosti draaien is ook een rustgevende bezigheid. Bij mij begon het proces alleen wel steeds uitgebreider te worden (vooral na het lezen van "Precision aqueous cleaning of: vinyl records" van Neil Antin, gratis te downloaden e-book). De platen werden steeds schoner, maar de lol ging er wel een beetje af (het werd net werken).
birdie_man schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:21:
Plaatjes door de Knosti draaien is ook een rustgevende bezigheid. Bij mij begon het proces alleen wel steeds uitgebreider te worden (vooral na het lezen van "Precision aqueous cleaning of: vinyl records" van Neil Antin, gratis te downloaden e-book). De platen werden steeds schoner, maar de lol ging er wel een beetje af (het werd net werken).
Platen wassen vindt ik ook altijd rustgevend, maar de rust wordt soms wel verstoord als je weer eens een sneetje oploopt door een scherpe rand aan de hedendaagse LP's...

Wel een mooi e-book! Dank voor het delen van dit boek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 13:35

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Is er toevallig iemand gisteren naar de platenbeurs in Haarlem geweest? Ben zelf wel even gegaan en was best leuk. Redelijk veel aanbod, vriendelijke verkopers maar geen echte koopjes te vinden. Maar goed, het is naief om te denken dat je dat vandaag de dag nog tegen gaat komen...

Discogs

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Is er toevallig iemand gisteren naar de platenbeurs in Haarlem geweest? Ben zelf wel even gegaan en was best leuk. Redelijk veel aanbod, vriendelijke verkopers maar geen echte koopjes te vinden. Maar goed, het is naief om te denken dat je dat vandaag de dag nog tegen gaat komen...
Als je echt wilt koopjesjagen dat kan je tegenwoordig beter op Discogs je best doen. Al wil ik niet pessimistisch zijn maar als ik naar een platenbeurs ga dan is het meer om wat zeldzamere releases te vinden voor "Discogs" prijzen maar een koopje.. nee die dagen zijn zoals je al aangeeft voorbij. Misschien in de hoek met de cd's kan je nog hier en daar wat vinden.

Maar nog iets noemenswaardig meegenomen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 13:35

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Toshirou schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Als je echt wilt koopjesjagen dat kan je tegenwoordig beter op Discogs je best doen. Al wil ik niet pessimistisch zijn maar als ik naar een platenbeurs ga dan is het meer om wat zeldzamere releases te vinden voor "Discogs" prijzen maar een koopje.. nee die dagen zijn zoals je al aangeeft voorbij. Misschien in de hoek met de cd's kan je nog hier en daar wat vinden.

Maar nog iets noemenswaardig meegenomen?
Dat klopt wel, ja. CD's waren wel goedkoop te vinden maar daar heb ik persoonlijk dan weer niks mee ;)
Ik ben er geweest met m'n zoontje. Hij is een fan van MF Doom en we hebben 2 platen meegenomen:

The Prof. Meets The The Super Villain - My Favorite Ladies b/w All Outta Ale LP
MF Doom, Sade - Sadevillain II LP

Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Nerpissad schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:49:
Nee wel Hoorn en Alkmaar, maar wat me opviel is dat er vaak de zelfde mensen staan met de zelfde bakken.
Dus tenzij het zo'n mega beurs is ga ik er vaak maar naar 1 of 2

De vorige Technics was al verkocht.
Nu heb ik deze al een poosje in het vizier.
Ik weet waar ik zelf op kan letten (constant toerental, wisselen tussen snelheden en geen speling op de arm), en ben benieuwd wat jullie van deze speler vinden inclusief een schappelijke prijs.
Reden: TD166 vervangen voor een DD-speler omdat het prachtige Live At Knebworth 1990 van Pink Floyd al bijna een jaar in de folie in de kast staat. De TD166 en 45 RPM zijn imho namelijk geen gelukkige combi.

Vintage1967 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:39:
Ik weet waar ik zelf op kan letten (constant toerental, wisselen tussen snelheden en geen speling op de arm), en ben benieuwd wat jullie van deze speler vinden inclusief een schappelijke prijs.
Reden: TD166 vervangen voor een DD-speler omdat het prachtige Live At Knebworth 1990 van Pink Floyd al bijna een jaar in de folie in de kast staat. De TD166 en 45 RPM zijn imho namelijk geen gelukkige combi.
Een deugdelijke instapper van Technics, die SL-2000... Als je 'm voor de juiste prijs kunt krijgen altijd doen! Voor de duidelijkheid: het huidige hoogste bod is 130 euro... Ik zou er maximaal 150 euro aan uitgeven...

Besef dat in lagere prijs klasse ook Direct Drive spelers van onbekendere merken te vinden zijn die mogelijk net zo goed kunnen zijn als deze Technics... Zelf zou ik even verder kijken voor een mooie SL-1700 / SL1710...

Maar dat is omdat die meer mijn smaak is (met dank aan o.a. het geveerde subchasis wat ik ook aan een Thorens waardeer)... Overigens, zul je dat bij een goede set ook opmerken dat je geen sub-chasis hebt bij die SL-2000... ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Top. Dank voor je advies. Ik kijk verder, ook naar andere merken. Ik heb geen haast. Bovendien heb ik ook met de WAF te maken. Vrouwlief vindt de Thorens mooi, een technics niet. Maar vjnd maar eens een DD met geveerd subchassis en een uitstraling zoals mijn TD166 ....... Tips en adviesen zjjn welkom.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:36:
Top. Dank voor je advies. Ik kijk verder, ook naar andere merken. Ik heb geen haast. Bovendien heb ik ook met de WAF te maken. Vrouwlief vindt de Thorens mooi, een technics niet. Maar vjnd maar eens een DD met geveerd subchassis en een uitstraling zoals mijn TD166 ....... Tips en adviesen zjjn welkom.
Tip:
https://www.marktplaats.n...hnics-sl1710-platenspeler

Deze speler is een mooie deal, heeft onderhoud gehad volgens de verkoper en is ook nog eens voorzien van een element van Expert (wat als ik mij niet vergis eigenlijk een Nagaoka element is) met Shibata naald...

Geen gekke deal voor 275 euro als het klopt wat de verkoper vertelt over wat er aan gedaan is... ;)

En voor wie echt high-end wil en er ook een flinke smak geld voor over heeft:
https://www.marktplaats.n...int-dynavector-dv-505-top

Voorzien van Dynavector toonarm... Dat ding weegt in totaal 20 tot 25KG... Nou, die sjouw ik toch niet graag langdurig rond... Ik voel mijn onderrug al bij de gedachte... ;)

[Voor 18% gewijzigd door rcor op 06-03-2023 23:37]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Duclaasie
Vintage1967 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:36:
Een Dual 701 / 721 of 704 zou dan eventueel een optie kunnen zijn. Die hebben een DD aandrijving, zijn geveerd en hebben een klassieke look.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Vintage1967 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:39:
zoalng het niet meer is dan 150 euro wel lachen, je kan ook eens kijken naar een sl-3310. die zijn ook te vinden voor leuke prijzen, tenzij je geen vol automaat wilt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Inderdaad, de Dual CS 704 dacht ik ook meteen aan, direct drive, geveerd, automatische afslag, geen "Technics look", kwalitatief zonder meer goed:

https://www.marktplaats.n...direct-drive-platenspeler

Verder is deze Marlux MX-86 een mooie handmatige speler met een goede JVC direct drive motor met goed lager en een nette houtfineer kast opgebouwd uit MDF, én een vrij lange hoogteverstelbare arm. En geen "Technics look" dus wellicht ook wat voor de vrouw. Flinke hoogteverstelbare voeten. Wel een vrij grote speler wat betreft de footprint, houd daar rekening mee (48 cm breed):

https://www.marktplaats.n...arlux-mx-86-platen-speler

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-03-2023 08:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Duclaasie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:48:
[...]

Een Dual 701 / 721 of 704 zou dan eventueel een optie kunnen zijn. Die hebben een DD aandrijving, zijn geveerd en hebben een klassieke look.
Plusje voor de Dual CS721! Vind het een erg fijne en mooie speler!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Tomba schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Plusje voor de Dual CS721! Vind het een erg fijne en mooie speler!
Zeker ook de moeite waard. Zit zelf erover na te denken om mijn Thorens TD-280 exclusiv ook te vervangen door zo'n Dual 721 of iets dergelijks als ik 'm maar voor de juiste prijs kan aan komen... Maar goed, dat ter zijde... ;)

• Goofy1
knip, goedbedoeld, maar niet de bedoeling.

[Voor 86% gewijzigd door teacher op 09-03-2023 12:43]

• Goofy1
oke mijn bericht verweidert .
je mag wel een link plaatsen van Mark............ hier ?

groeten Goofy1

• Laurens85
Goofy1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:27:
oke mijn bericht verweidert .?
U bent af.

Mijn ogen vielen op deze MP advertentie:
https://www.marktplaats.n...fkap-en-multiplex-plateau

Een VPI scout.
Niet dat ik interesse heb, maar het laatste regeltje....tsja...

"Wordt verkocht i.v.m. afschalen hobby n.a.v. samenwoonplannen"
:D :+

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 11-03-2023 16:43]

• teot
  • Laatst online: 00:33
Vanmiddag dit album gehaald: https://www.discogs.com/r...d-The-Machine-Dance-Fever

En hier is wel een bijzondere keuze gemaakt: het album staat op 2 lp’s, maar die zijn op 3 kanten ipv 4 gesneden. Er is dus een loze kant op de tweede lp waar een soort bloemmotief in is gemaakt.
mr_petit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:42:
Mijn ogen vielen op deze MP advertentie:
https://www.marktplaats.n...fkap-en-multiplex-plateau

Een VPI scout.
Niet dat ik interesse heb, maar het laatste regeltje....tsja...

"Wordt verkocht i.v.m. afschalen hobby n.a.v. samenwoonplannen"
:D :+
Dat rijmt niet helemaal met de vorige stelling in die advertentie “Verkoop i.v.m. de aanschaf van een VPI TNT platenspeler.”
:9
@teot precies wat ik dacht, het "afschalen" zal er dan uit bestaan dat ie ze niet allebei houdt. :P
Ja ik vraag me af hoe dat daar gaat...

"je mag maar 1 draaitafel hebben"

....
"ok, dan koop ik een duurdere"
:+

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:55
Ik had een nieuwe Denon 300F aangeschaft nou blijkt de draaitafel te snel te lopen (34Rpm) volgens een app, en het plateau wiebelt teveel. Lijkt mij een gevalletje garantie, het element gaat ook bij een vlakke plaat op en neer. Uiteraard geprobeerd het plateau opnieuw te installeren maar met hetzelfde resultaat.

https://youtube.com/shorts/g8QrD9k-axM?feature=share

[Voor 98% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-03-2023 19:09]

• D_V
teot schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:22:
Vanmiddag dit album gehaald: https://www.discogs.com/r...d-The-Machine-Dance-Fever

En hier is wel een bijzondere keuze gemaakt: het album staat op 2 lp’s, maar die zijn op 3 kanten ipv 4 gesneden. Er is dus een loze kant op de tweede lp waar een soort bloemmotief in is gemaakt.
Dat is toch niet zo bijzonder? Ik heb er ook een aantal, de laatste Editors b.v. en Bubble Gum van De Staat zijn ook "ge-etched" op de laatste zijde.
Roderiktweaker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:51:
Ik had een nieuwe Denon 300F aangeschaft nou blijkt de draaitafel te snel te lopen (34Rpm) volgens een app, en het plateau wiebelt teveel. Lijkt mij een gevalletje garantie, het element gaat ook bij een vlakke plaat op en neer. Uiteraard geprobeerd het plateau opnieuw te installeren maar met hetzelfde resultaat.

https://youtube.com/shorts/g8QrD9k-axM?feature=share
Te snel lopen kan volgens mij wel afgeregeld worden intern.
Staat wel in de service manual waar die potmetertjes zitten.
Die wobble. Beetje lastig te zien op de video, maar het is idd niet helemaal de bedoeling.

Als je de mat verwijdert, kan je wellicht een soort van voelertje bij het plateau plaatsen en met wat papiertjes oid afregelen zodat deze alleen op het hoogste punt raakt. Dan kan je bij het laagste punt een idee krijgen hoe groot de afwijking is. (even afgaande dat je geen micrometer taster hebt met statief ;) )

Maar als je garantie hebt....kan je natuurlijk contact opnemen.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 11-03-2023 21:47]

• teot
  • Laatst online: 00:33
D_V schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Dat is toch niet zo bijzonder? Ik heb er ook een aantal, de laatste Editors b.v. en Bubble Gum van De Staat zijn ook "ge-etched" op de laatste zijde.
Ik vind het ergens zonde van de ruimte die je toch al hebt. Dan vind ik het logischer dat alle kanten worden gebruikt en er mogelijk zelfs 45 rpm mogelijk is. Dat is met dit album (in bezit) bv. gebeurd https://www.discogs.com/r...l-John-Oates-Marigold-Sky

Los daarvan, Dance Fever klinkt gewoon goed! De producenten hebben vast hun redenen gehad voor deze keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:13

The ArchAndroid van Janelle Monáe (dit jaar weer op het North Sea Jazz te zien).

Deze dubbelaar gekocht bij Sounds in Delft voor €34,-. Nieuwe platen hoeven dus niet duur te zijn.

• TheBlackestCrow
  • Laatst online: 00:19
Weet iemand toevallig waar ik een goede buitenhoes voor Radiohead - Kid A Mnesia kan vinden?

Een normale 3 luik buitenhoes gaat niet werken omdat het album geen standaard drie lp hoes heeft, maar eerder een boek vorm. Soort van gatefold met een pagina in het midden. Normale hoezen zijn te klein en hoezen voor een boxset zijn weer te ruim.

Zie onderstaande afbeelding:

Ik heb al gekeken op walvisproducts.nl waar ik normaal mijn hoezen bestel. Met een hoes waar deze inpast ben ik al blij. Album hoeft niet open te kunnen als deze in de hoes zit.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:00
Rdam schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:56:

Deze dubbelaar gekocht bij Sounds in Delft voor €34,-. Nieuwe platen hoeven dus niet duur te zijn.
Het is maar net wat je 'niet duur' vindt....ik vind namelijk 34 euro voor een lp (ook al is het een dubbelaar) dus wel echt belachelijk duur.
Voor mij is er dan tegenwoordig ook geen lol meer aan vwb nieuwe releases of uitgaves.

• D_V
TheBlackestCrow schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
Weet iemand toevallig waar ik een goede buitenhoes voor Radiohead - Kid A Mnesia kan vinden?

Een normale 3 luik buitenhoes gaat niet werken omdat het album geen standaard drie lp hoes heeft, maar eerder een boek vorm. Soort van gatefold met een pagina in het midden. Normale hoezen zijn te klein en hoezen voor een boxset zijn weer te ruim.

Zie onderstaande afbeelding:

Ik heb al gekeken op walvisproducts.nl waar ik normaal mijn hoezen bestel. Met een hoes waar deze inpast ben ik al blij. Album hoeft niet open te kunnen als deze in de hoes zit.
Ik heb ook een LP met een boekje in het midden (Last shaddow puppets - Everything you've come to expect) en die heb ik een gatefold pvc hoes zitten van Walvis. Deze hoezen hebben aan de binnenkant in het midden een opening dus dan kun je het boekje daardoor steken en de buitenhozen zitten dan in de gatefold.

Deze hoezen:

https://www.walvisproduct...helder-pvc-dikte-0-18-mm/

Je moet ze alleen niet kopen als je panisch bent geworden van alle hel en verdoemenis verhalen over uitgassende pvc hoezen die je lp's langzaam onspeelbaar maken.

:)

• TheBlackestCrow
  • Laatst online: 00:19
D_V schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb ook een LP met een boekje in het midden (Last shaddow puppets - Everything you've come to expect) en die heb ik een gatefold pvc hoes zitten van Walvis. Deze hoezen hebben aan de binnenkant in het midden een opening dus dan kun je het boekje daardoor steken en de buitenhozen zitten dan in de gatefold.

Deze hoezen:

[Afbeelding]

Je moet ze alleen niet kopen als je panisch bent geworden van alle hel en verdoemenis verhalen over uitgassende pvc hoezen die je lp's langzaam onspeelbaar maken.

Bedankt, zoiets gaat inderdaad wel werken.

Het aparte is dat ik ook een paar normale hoezen om andere drie lp albums heb zitten die wel ruim genoeg zijn. Kan dit soort alleen niet bij webshops vinden. Omwisselen gaat ook niet want dan heb ik hetzelfde probleem met die albums.

[Voor 3% gewijzigd door TheBlackestCrow op 12-03-2023 18:26]

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

D_V schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Deze hoezen:

[Afbeelding]

Onlangs nog een carnavals singletje gekocht van onze carnavals vereniging De Piëlhaas om mijn collectie wat completer te maken (ja ik spaar alle LP singletje, CD's en cassettebandjes die zijn uitgebracht vanaf het eerste moment tot het laatste moment dat een paar jaar terug pas stopte)...

Daar zat zo'n pvc hoes bij, direct weggegooid ondanks dat hij nog goed was en er direct een polyethyleen hoes bij gekocht om te voorkomen dat het mis gaat in de toekomst... Ik heb namelijk nog freeloader met hun 12 incher Pure Devotion liggen, compleet aangetast door zo'n pvc hoes die er om heen zat fabriek-af...

Geen leuke schade... De LP speelt nog af, maar er hangt wel een vervelende waas over de LP die niet meer weg te krijgen is... :'( Hoe lang die LP nog af te spelen is weet ik niet, de consequenties van deze schade op termijn zijn mij niet bekend... Maar ik speel bij andere LP's direct op safe en gooi de hoes weg als die van PVC is... ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_V
Tsja, ik heb m'n lp's al 40+ jaar in deze hoezen zitten en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Zal wel enorm veel geluk hebben gehad dan. Al vervang ik ze wel als ze niet mooi meer zijn, en mijn lp's zitten ook nog in een antistatische binnenhoes, dus wellicht houdt die alles tegen. Ik denk dat er allerlei omstandigheden samen moeten komen om tot deze schade te leiden. temperatuur, luchtvochtigheid, manier van bewaren, enz.
Ik denk het ook, ik ben het eigenlijk ook niet tegengekomen in mijn 70/80-er jaren collectie, waar veel pvc buitenhoezen omheen zaten.
Pagina: 1 ... 25 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee