Sluw schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:46:
[...]
Ik noemde de 1200gr, 1500c, en 100c... niet alleen 1200. Dat omdat veel tweedehands prijzen 200 of 300 euro met nieuwprijzen schelen, op sommige vlakken zijn de nieuwe minder op sommige beter. Je weet dan wel de hele geschiedenis van de tafel.
Zeker, dat is een voordeel, je weet wat je krijgt.

En je weet ook dat je het volle pond betaalt, en dat wordt vervelend als de speler in sommige opzichten minder is dan de vintage speler (de 1500c armlift...

). Maar ik begrijp de keuze voor nieuw prima.
Het is natuurlijk niet waar dat het allemaal zomaar de zelfde tafels zijn maar er komt inderdaad een boel overeen. De bouwkwaliteit is echt wel anders... ga je het merken, weet ik niet, vind ik het leuk, ja. Niet voor niets was de msrp van de 1400 $290 en de 1200 $750.
Die bouwkwaliteit, dat die bij een aantal andere spelers niet onder doet, ik zeg het echt niet zomaar. Ik ken ze allemaal van binnen tot buiten die Technicsen, juist de SL-1X00 modellen. Ik heb alle typen ook in mijn bezit gehad en gerestaureerd. Ik heb zoveel onderdelen aan die dingen vervangen... motor PCB's of onderdelen ervan zoals doorgebrande IC's, plateaulagers, complete armen, armbedrading, armbuizen, armlagers, armliften, veren, knopjes, voeten... noem 't maar op.
Maar om te beginnen nog even een opmerking over dat eeuwige prijslijstje van Vintagetechnics dat sinds jaar en dag rondzwerft, dat is niet heilig. De prijzen komen vaak uit verschillende perioden, inflatie speelde een flinke rol en de introductieprijs was vaak heel anders dan de prijs de jaren erna... en laat de SL-1200mk2 nou als enige nog decennialang geproduceerd zijn... dus van welke datum is die prijs?

Ik heb brochures in mijn bezit uit de introductiejaren die weer andere prijzen tonen.
Maar los van de prijs gaat het erom wat er echt in de speler zit. En laat ik dat nou precies weten.
Vergelijk even appels met appels dus spelers uit hetzelfde jaar/modellijn. Dus geen SL-1400, maar de SL-1200mk2 en de (eveneens handmatige) SL-1800mk2 (vintagetechnics zegt 300 dollar).
- De Technics arm van de SL-1800mk2 is gelijk aan de Technics SL-1200mk2 arm, identiek, dat is dus niet alleen de armbuis en de lagers/ophanging, maar ook de hoogteverstelling.
- Het plateau is eveneens identiek, net als de mat die erop ligt, geen verschil.
- Het plateaulager is exact gelijk en volledig uitwisselbaar (geen verrassing hier want die zit ook in een eenvoudige SL-D2, om maar wat te noemen).
- De motor en motoraansturing (IC's, schema) zijn identiek.
(Je kunt het overigens aan veel van deze onderdelen ook vrij eenvoudig zien zonder je er al teveel in te verdiepen omdat ze een opdruk hebben van het onderdeelnummer.)
Dus ontzettend veel van wat in de kern de platenspeler vormt (motor-lager-plateau-arm) is identiek. Wat is er
niet identiek?
- De stofkap: laag met bolletje (ivm de hoogteverstelling vd arm) vs iets hoger zonder bolletje. Het materiaal is precies hetzelfde en even dik. De (in beide gevallen metalen) scharnieren verschillen, vermoedelijk omdat de 1200 kap gemakkelijker verwijderbaar moest zijn.
- De RCA kabel komt er bij de 1200 aan de onderkant uit, onder de arm. Bij de 1800 is dat aan de achterkant. De kabels zijn verder hetzelfde.
Tot zover niet heel boeiend, die verschillen.
Dan hét grote verschil:
- De behuizing: bij de 1200 is er een rubberen bodemschaal met daarin een blok rubberachtig materiaal (TNRC) met daarop een schaal van aluzink-legering waarop alles rust incl het plateaulager. Een simpele brute-force tacktiek dus: massa, demping.

De 1800 heeft de iets verfijndere maar ook gevoeligere oplossing van een zwevend subchassis, waarbij het plateaulager met plateau en de armbase met arm rust op de bodem (eveneens TNRC), die geveerd en gedempt met rubbertjes opgehangen is aan het bovenchassis (eveneens van een aluzink-legering).
- Gevolg van deze keuze is dat de 1200 grote dikke van rubberen demping voorziene verstelbare voeten heeft (extra demping / stabiliteit) terwijl de 1800 eveneens verstelbare, maar kleinere niet gedempte voeten heeft (hij hangt immers al in veren, verder dempen heeft geen zin).
- De verschillende opbouw van de behuizing geeft ook een andere invulling aan de bedieningselementen, grotendeels logisch gezien het beoogde gebruik. De 1200 heeft een grote pitchslider terwijl de 1800 daar een draaiknop voor heeft, met een wat kleiner bereik. De start/stop knop op de 1200 is groter, en de aan/uit knop is eigenwijs anders: geintregreerd op de strobo ipv los zoals bij de 1800, de strobo is technisch verder exact gelijk. De pilot lights zijn exact hetzelfde. De 1800 heeft de bedieningselementen voor de stofkap geplaatst zodat deze comfortabel te bedienen zijn bij gesloten stofkap, de 1200 heeft dit niet, immers bij intensief gebruik ging die stofkap eraf. De 1200 heeft achterop een dedicated opbergplek voor de singlepuck, ook logisch gezien het bedoelde gebruik.
Kortom wat is er echt anders? De afspeelkern (lager/motor/plateau/arm) niet, helemaal niet. De kwaliteit daarvan dus ook niet. Het verschil komt voort uit het beoogde gebruiksdoel. Een dik blok TNRC in een rubberen schaal met dikke rubbervoeten maakt een massieve draaitafel, versus een aan vergen opgehangen subchassis op een dikke TNRC bodem die een zeer goed ontkoppelde maar wel gevoeliger draaitafel maakt. Ook de bedieningselementen zijn aangepast aan het gebruiksdoel.
Maakt dat de 1200 een betere speler of van een hogere bouwkwaliteit? Ik vind van niet. Technics gebruikte voor beide spelers precies dezelfde fabricagestandaard en voor een flink deel identieke onderdelen.
De uiteindelijke "feel" is alleen heel anders door de gekozen ontkoppelingsoplossing en het verschil in gebruiksdoel en de daarmee samenhangende keuze van bedieningselementen. Natuurlijk is het wel zo dat je de 1200 zowel gemakkelijker kan vervoeren als er gemakkelijk op kan scratchen omdat er geen geveerd subchassis in zit. Maar in de kern zit er weinig tot geen verschil in de degelijkheid van de spelers, bij statisch thuisgebruik.
Het is verder natuurlijk moeilijker vergelijken als het om draaitafels gaat met meer (maar niet allemaal

) verschillende onderdelen: is de SL-1800/1810 van een hogere bouwkaliteit dan de SL-1401/1411? Oftewel zijn de fabricagestandaarden van arm, plateau, lager, motor en chassis lager, anders dan bij de SL-1800? Als iemand die werkelijk elk onderdeeltje van deze platenspelers in handen heeft gehad kan ik je verzekeren dat dit niet het geval is. De ene speler kan op bepaalde gebieden net wel een streepje voor hebben op de ander, maar dat komt meer voort uit ontwerpkeuzes, en veel minder uit de fabricagestandaard die in die gouden periode van '75 tot '81 bij Technics constant op hoog niveau was, net zoals bij veel andere grote merken trouwens.
Een mooie vintage technics uit die range met VTA zou ik ook best overwegen hoor maar zie ze bijna nooit de langskomen en vind ze ook niet allemaal mooi (het oog wil ook wat), de eerste MK1 versies schijnen wat gebreken te hebben en worden niet echt aangeraden.
Zeker, als je een speler niet mooi vindt, niet kopen.

VTA is inderdaad een mooie plus.
Welke gebreken hebben de eerste MK1 series (dus niet de 1401 etc serie, dat was een tussenserie) volgens jou? Ze hebben geen quartz lock, maar dat zegt op zich weinig over de afspeelkwaliteiten. En soms moet er een potmeter of plugje worden gereinigd, een soldeerverbinding worden hersteld of een de armlift weer worden voorzien van siliconenolie voor demping... maar dat geldt allemaal net zo hard voor de MK2 series. Het zijn gebreken ontstaan door leeftijd, maar ze zijn niet inherent aan het specifieke model.
Wat missen ze wel, die MK1's? Allereerst de VTA verstelling van de arm. Ook was de allereerste serie 1300/1400/1500 minder goed gedempt (de bodem, nog geen TNRC en niet geveerd). Dat vind ik eigenlijk belangrijkste minpunt van de allereerste serie. Maar met alle series erna was dat al opgelost, de 1600/1700/1800MK1, 1301 en 1401 hadden allemaal al een geveerd subchassis, evenals de MK2's zijnde-niet-een-1200.

Verder hadden alle draaitafels vanaf de 1301/1401 series quartz lock, een leuke maar niet essentiële feature.
Ik heb ervaring met de Mikro Seiki DD31 edit: denk de 41, edit 2: als ik google denk ik de dd-30, in ieder geval in die buurt met een s arm, misschien is dat niet het goede model maar las er destijds goede dingen over maar heb hem na bekijken niet gekocht.
Ja ok de DD-30 is natuurlijk ook wel een instapmodel van Micro, dat kan je qua specs en nummer in de line-up beter vergelijken met een Technics SL-3100 of SL-D2 dan met een SL-1200mk2. Dat is wel appels met peren. Een DD-40 is echt een apparaat van een ander niveau, de nog duurdere belt drives met zwaardere plateaus en dikkere plateaulagers des te meer.
Kijk als je een 1200 wilt moet je die gewoon kopen, ik zal je zeker niet tegenhouden, prima aankoop. Maar het is omdat jij zelf begon over de prijs van die dingen en de vermeende mindere fabricage van andere spelers dat ik erop inhaakte. Een SL-1200 is een zéér geslaagd ontwerp maar vanwege de naamsbekendheid nu eenmaal relatief duur en er zijn spelers te krijgen met een bouwkwaliteit van hetzelfde niveau voor minder geld, alleen heeft elk model weer de nadruk op andere eigenschappen liggen. Maar dat maakt het imo juist leuk.
Nou, genoeg lappen tekst aan besteed, maar ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft, ben jij het niet dan wellicht iemand anders die hier in de toekomst via google op terecht komt.