Ik heb een aantal anti skating metingen die ik met mijn orsonic sg-1 sideforce checkers heb gemaakt wat verder uitgewerkt.
Wat ik gedaan heb is geprobeerd inzichtelijk te maken hoeveel antiskating er benodigd is voor bepaalde platen bij een bepaalde naalddruk. Die metingen heb ik gedaan op mijn Dual 721. Ik heb dus tevens de karakteristiek van het antiskatingmechaniek gemeten en inzichtelijk gemaakt (zeg maar hoeveel mg antiskating er aanwezig is bij een bepaalde antiskating stand).
Als muziekstukken heb ik het nummer Sowing the seeds of love van Tears for Fears gemeten bij verschillende naalddrukken en het nummer Get Lucky van Daft punk.
Het eerste nummer heb ik gekozen omdat ik die plaat een ontzettend goede opname en persing vind (jaren 80 DMM), met een behoorlijk sterk gemoduleerd signaal, en het nummer van Daft Punk heb ik gekozen omdat veel mensen deze plaat hebben en het als een (doorgaans) goede opname te boek staat.

Eea heb ik uitgewerkt in excel:

In bovenstaande data is de antiskate curve te zien van de 721. Niet volledig recht, maar het kan erger.
In de onderstaande tabellen staan de gemeten antiskate waardes (dat is dus de waarde op het antiskate wieltje; in dit geval de elliptische schaal) die volgens de orsonic SG-1L horen bij de weergeven naalddrukken, en eveneens uit de grafiek geëxtrapoleerde aantal mg antiskatingkracht
Ik heb eveneens een kolom toegevoegd die die antiskate waarde in procenten weergeeft van de naalddruk.
Dit heb ik gedaan om een vergelijk te maken met de Wallyskater. Dit is een apparaatje om de antiskatingkracht te meten als percetueel deel van de naalddruk. Bij de wallyskater wordt een antiskatingskrachtpercentage van 11% voor een 9" toonarm geadviseerd en een percentage van 9" voor een 12" toonarm.

Uit mijn metingen blijkt dat er toch meer antiskatingkracht benodigd is dan die 11%. Grofweg tussen de 13 en 15%. Maar dat is dus een waarde die op moderne popmuziek gebaseerd is. De antiskating kracht is enorm afhankelijk van de mate van modulatie van het signaal op de plaat (dus de amplitude van het signaal).
Als Wally dit bij relatief zachte klassieke muziek gemeten heeft, kom je uiteraard tot een andere waarde.
Mijn waardes heb ik gemeten als een 'gemiddelde' bij het refrein van de gekozen stukken. Dus de pieken in de muziek laten de wijzer iets naar binnen trekken en de dalen iets naar buiten.

Ik heb in de excel uitwerking ook nog even de waardes weergegeven die ik met een 49µm en 69µm modulatietrack gemeten had.
Je kan zien dat die (ook procentueel) een veel hogere waarde geven dan dat benodigd is, en een 69µm modulatietrack is doorgaans nog steeds te zacht als testtrack om antiskating in te stellen, omdat bij veel elementen bij 69µm nog steeds geen vervorming hoorbaar is (geen mistracking bij die amplitude en frequentie). Ik ben niet hoger gegaan omdat die orsonic SG-1 niet zo goed trackt bij die hoge amplitudes. Dus ik heb eigenlijk al een beetje twijfel bij de 69µm waarde (ik denk dat die nog hoger hoort), en die afwijking wordt alleen maar groter bij nog hogere waardes. Je komt dan ver boven de 20% uit. Dat is ook niet meer interessant om inzichtelijk te maken, het is allang duidelijk dat je er ver boven zit.

Ik had de filmpjes hiervan al eens gepost geloof ik maar bij deze nog een keer.
Dit is dus een meting bij 1,75 gram VTF als het niet helemaal duidelijk is.

En een filmpje bij dezelfde naalddruk van diezelfde Tears for fears plaat, maar nu nummer 1 (woman in chains); dit geeft vrijwel dezelfde benodigde antiskating als wat ik bij het nummer Sowing the seeds heb gemeten (bij 1,75gr naalddruk een benodigde AS van 1,8 tov AS 1,75):

(filmpjes zijn een beetje rommelig, maar het gaat om de data, niet om de gelikte beelden. Ik heb natuurlijk ook niet de beste filmapparatuur ervoor, ik heb een 5 jaar oude telefoon)

Bij bovenstaande metingen zit natuurlijk wel een kleine mate van onnauwkeurigheid in; de antiskating kracht van mijn dual heb ik gemeten met een vrij gevoelige loadcell, maar het luistert allemaal vrij nauw hoe de arm tegen de loadcell aandrukt (hoeveel kracht er ook neerwaards en opwaards gericht wordt). Dus bij meerdere metingen krijg je wel eens 10-20mg de ene kant of de andere kant op als afwijking.
Maar ik denk dat overall het geheel wel redelijk klopt en een goed beeld geeft van wat er eigenlijk gebeurt en hoe eea zich verhoudt tot andere ideeën en experts judgements op het internet en in de business.

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2023 14:22]

"man is not truly one, but truly two,"

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
Bierkameel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag mn vinyl meubeltje binnengekregen dus toch maar eens wat foto's gemaakt na jaren lurken.
Moet alle platen nog uitzoeken want heb veel oud en nieuw en die moet ik nog verdelen over de 2 vakken :)

Afspeelapparaat: Naim Mu-So 2
Platenspelert: Audio Technica AT-LP5X

De afgelopen jaren streamde ik via een bluetooth dongle naar de Naim maar na de verhuizing toch maar besloten om het fatsoenlijk via een goede analoge kabel te laten spelen.
Mag ik vragen wat voor een meubel het is waar je deze gekocht hebt vind hem wel heel erg mooi om eerlijk te zijn.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Cap schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:58:
Dat is een beetje hoog maar geen ramp.

Nu nog de Ortofon VMS20 proberen :)

Die verwacht ik aan de andere kant van het resonantiespectrum (7-9 Hz zone).

(en als je echt een VMS20MKII met NIEUWE ORIGINELE naald gekregen hebt voor 10 euro is dat een koopje: 10 euro voor een nude elliptical van goede kwaliteit).
De VMS20MKII heeft een piek op 8 Hz, dus je zat goed met je 7-9 Hz range _/-\o_ :

Onderstaand de FF15XEMKII (piek op 11 Hz):

Tussen de FF15XE en de VMS20 zit een groot verschil qua naalddruk. Ortofon beveelt voor de VMS20 een naalddruk aan van 1.0g en voor de FF15XE 1.5-3.0g.

Denon DL-110 met gewichtplaatje is nog steeds 12 Hz (hoewel als ik met mijn cursor één pixel op zij ga geeft hij 11Hz aan):

Nu nog de vraag welke het beste klinkt. De VMS20 klinkt beter dan de FF15XE, maar het verschil tussen de Denon vind ik moeilijk te zeggen, ook omdat ik die minder goed snel achter elkaar kan testen (en ik ook nog verkouden ben geworden :+ ). De VMS20 geeft meer 'haardvuur' weer in de zin dat er meer geknisper is te horen dan de DL-110. Dus tekortkomingen in de kwaliteit van de plaat vallen meer op bij de VMS20. Zou dat kunnen doordat hij de groef beter / dieper aftast?
Als je op 8hz (eigenlijk nog iets lager; 7 komma nogwat) zit met die lichte arm, dan heeft die VMS20MKII ècht een hoge compliantie. Dat is natuurlijk ook wel te verwachten als de aanbevolen naalddruk op 1.0gr zit.
Ken Wood schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:33:

Denon DL-110 met gewichtplaatje is nog steeds 12 Hz (hoewel als ik met mijn cursor één pixel op zij ga geeft hij 11Hz aan):
In mijn ogen is dat 11Hz
De VMS20 geeft meer 'haardvuur' weer in de zin dat er meer geknisper is te horen dan de DL-110. Dus tekortkomingen in de kwaliteit van de plaat vallen meer op bij de VMS20. Zou dat kunnen doordat hij de groef beter / dieper aftast?
Ik denk dat dat meer aan de naalddruk ligt. Bij een hogere naalddruk worden tikjes van stofjes vaak meer glad gestreken.
Als het een gevolg is van dieper aftasten, dan is dat niet beter. Dan is de naald versleten en wordt stof/vuil wat onder in de groef zit weergegeven.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Tuskermalt schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Mag ik vragen wat voor een meubel het is waar je deze gekocht hebt vind hem wel heel erg mooi om eerlijk te zijn.
Het is de Crosley Soho, nooit gedacht dat ik iets van Crosley zou kopen want hun platenspelers zijn nogal crap, die worden vaak Scratsley genoemd.
Het kastje daarentegen is wel erg goede kwaliteit, lekker stevig en hij ging makkelijk in elkaar zonder gereedschap, door het gewicht van de platen word alles nog strakker aangedrukt dus de platenspeler staat mooi stabiel.

Ik had de laatste bij Bax maar hij komt vast weer op voorraad:
https://www.bax-shop.nl/d...l-voor-platenspeler-zwart

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
Bierkameel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Het is de Crosley Soho, nooit gedacht dat ik iets van Crosley zou kopen want hun platenspelers zijn nogal crap, die worden vaak Scratsley genoemd.
Het kastje daarentegen is wel erg goede kwaliteit, lekker stevig en hij ging makkelijk in elkaar zonder gereedschap, door het gewicht van de platen word alles nog strakker aangedrukt dus de platenspeler staat mooi stabiel.

Ik had de laatste bij Bax maar hij komt vast weer op voorraad:
https://www.bax-shop.nl/d...l-voor-platenspeler-zwart
Dank je ik wist niet dat Crossley ook meubels had. En idd de platenspelers klinken nergens naar.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-03 13:06
Wat is de ervaring met phono pre-amps (voorversterkers)?

Zit er in een AVR receiver als een NAD T778 een fatsoenlijke phono stage of is het de moeite om zoiets als een Ifi Zen Phono aan te schaffen?

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Mijn ervaring is altijd dat een externe Phono versterker beter is dan de dingen die in een gemiddelde AVR en stereo versterker wordt gedaan. Het is zeker geen optie om het even erbij te doen wat fabrikanten in het verleden deden, maar een externe Phono versterker is toch vaak uit beter materiaal opgebouwd en bevat wat opties voor wat meer fine-tuning. Al was het zeker wel een paar jaar geleden dat ingebouwde Phono versterkers een after thought waren toen de plaat weer net populair werd. Pas later was het weer echt een must-have geworden waar weer wat aandacht aan wordt besteed.

De IFI Zen Phono is een zeer goede optie die je niet teleur zal gaan stellen. In mijn ervaring is het een optie, maar het is altijd aan jezelf om te besluiten om het te proberen. Ik heb er goede ervaring mee en zeker geen spijt van!

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:44
RobbieT schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:08:
Wat is de ervaring met phono pre-amps (voorversterkers)?

Zit er in een AVR receiver als een NAD T778 een fatsoenlijke phono stage of is het de moeite om zoiets als een Ifi Zen Phono aan te schaffen?
Ik kan alleen spreken met het verschil tussen een phono stage welke aan de platenspeler vast zit (en niet een in een versterker) en een phono pre amp.

En ik moet zeggen dat het heel duidelijk te horen is. Het geluid uit mijn Pro-ject Debut (met phono) incl een VM95ML vond ik altijd al prima/goed.

Maar sinds gisteren heb ik ook een Technics SL-1310 aangesloten met een Argon Phono1 phono preamp incl een OM10 naald (van mijn Debut) en het geluid is zoveel meer ruimtelijker/gedetaileerder en zelfs ook wat harder.

Het is wellicht een combi van de elementen wat het in mijn oren beter maakt, maar het grote voordeel van een phono preamp is dat je niet ergens aanvast zit, dus upgrades zijn mogelijk.

Heb natuurlijk geen idee wat de kwaliteit is van de Phono in de NAD, en uiteindelijk zal het persoonlijk zijn wat je mooi vind klinken, maar denk wel dat het iets kan opleveren

• RobbieT
3rNsT schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:20:
[...]
Heb natuurlijk geen idee wat de kwaliteit is van de Phono in de NAD, en uiteindelijk zal het persoonlijk zijn wat je mooi vind klinken, maar denk wel dat het iets kan opleveren
Dat is precies wat ik bedoel, je (en ik zelf ook) hebt geen idee wat de kwaliteit van die ingebouwde phono stage is.
Begin van de week afgeleverd: de 3e versie van deze klassieker.
Ooit in Rotterdam 2e hands gekocht: de DE-versie.
In een stapeltje LP's via MP: een US-versie.
En nu een US-versie met alle extra's, behalve dat er één tattoo uit het velletje is geknipt.
Jammer, maar ik kon hem niet laten lopen en heb een faire prijs geboden. Leuke deal.

Nu zijn er 34 US-versies (LP) op Discogs te vinden, dus ik ging er lekker voor zitten.

Blijkt het een heel zeldzame missprint te zijn waarbij de tracklist op de achterkant van de hoes niet overeenkomt met die op het label en op de LP's. Behalve een andere volgorde, staan er 3 nummers vermeld die helemaal niet op de LP's staan.
Verder staan de creditnummers tot en met 7 achter de tracks op de hoes en zijn ze tot en met 6 beschreven aan de binnenkant van de gatefold.

Er staan er twee te koop, maar ik vraag me werkelijk af of er ook maar iemand is die dit soort bedragen betaalt voor een missprint van zo'n bekend en goed verkrijgbaar album 8)7 . Ik ben een verzamelaar, en het gevoel dat je onverwacht een album in handen hebt dat zo zeldzaam is, is wel heel apart. Dat geef ik meteen toe.

Verder liggen er bij een PostNL afhaalpunt nog een paar nieuwe LP's op me te wachten. Zodra ik ze op heb kunnen halen, zal ik een fotootje posten. Jullie moeten nog even geduld hebben :+ .

Nu weer een poosje off-line om naar mijn jeugdhelden te luisteren. You want the best, you got the best. The hottest band in the world: KISS!!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• RobbieT
Platen spelen gaat om meer dan alleen de muziek, doorschijnend rood vinyl op een acryl platter.
Mag er best wezen toch?

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:39
Die misprints zijn voornamelijk interessant voor verzamelaars. Die willen wellicht iedere versie hebben die ooit gemaakt is, en dit is er dan een van. Zelf vind ik het maar nutteloos. Ik heb liever een correcte. Het enige wat je met een zeldzame misprint extra kan, is opscheppen tegen andere vinyl freaks. De rest van de wereld zal toch niet snappen waarom het cool is als er 1 track op de hoes mist.

Ik heb zelf een keer juist vervelende ervaring gehad met misprints. Ik had een LP besteld van discogs en de verkeerde muziek stond op kant A. Het label was wel correct. Ik vond de muziek op kant A maar niks, dus die is de kast in verdwenen en heb een nieuwe besteld. Krijg ik de 2de keer weer dezelfde misprint van een compleet andere verkoper. FFS! Ik heb het toen een derde keer geprobeerd, maar heb de verkoper eerst gevraagd om kant A te controleren. Gelukkig maar. Die had 2 exemplaren, en 1 daarvan was weer zo’n misprint! Hij heeft de correcte opgestuurd en dat hoofdstuk was ook weer dicht.

Ik vraag me af hoe groot het percentage misprints daarvan eigenlijk is. Ik zou verwachten dat het er niet veel zouden moeten zijn, want zoiets breng je toch terug naar de winkel wanneer je m nieuw koopt? Ik zou verwachten dat de meeste exemplaren terug zijn gebracht en vernietigd…

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:01
Na diverse Ortofon concorde elementen wil ik een keer een losse headshell en element gaan gebruiken. Gebruiken jullie een tangetje om de draadjes aan het element te klussen? En zo ja welke? Ik wil liever niet met de blote klauwen eraan gaan rommelen.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• kozue
Ik doe het gewoon met m’n handen. Dan heb ik een stuk meer controle over wat ik doe.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-03 16:16
Ik gebruik meestal een pincet
Ik gebruik zelf een klein puntbek tangetje.
Dat vind ikzelf fijner dan een pincet (al gebruik ik die ook wel eens, maar het is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.
Soms zitten de stekkertjes behoorlijk vast en moet je ze heen en weer bewegen. Met een tangetje heb je meer grip dan.
Ik heb ook wel eens gelezen dat sommigen een hemostaat gebruiken. Dat wil ik ook nog eens testen.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een dual 1225 in houtkleur staan .
Nu zou ik die graag aansluiten op mijn Denon home 250 vie de aux ingang. dan kan ik die streamen naar heel het huis.
Nu begrijp ik dat ik een pre Amp moet kopen en dat zo iets 50 a 100 euro kost.

De vraag is, koop ik niet gewoon een nieuwe platenspeler met ingebouwde pre amp. Dat is minder gedoe en die dual is misschien toch niet zo speciaal?

• kozue
Voor €100 heb je geen platenspeler met de kwaliteit van een Dual, dus die keuze lijkt me snel gemaakt ;)

• blinded
  • Nu online
kozue schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:36:
Voor €100 heb je geen platenspeler met de kwaliteit van een Dual, dus die keuze lijkt me snel gemaakt ;)
Dit ding is wel heel veel jaren oud. Dus misschien voor 200 wel?
Idk ken er niets van

• spek_me_eiers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:24
blinded schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Dit ding is wel heel veel jaren oud. Dus misschien voor 200 wel?
Idk ken er niets van
Ik zou je Dual houden en voor een pre-amp gaan. Eenmaal je deze hebt, moet je later ook niet meer kijken voor een platendraaier met een geintegreerde voorversterker = meer keuze.

• blinded
  • Nu online
Heb ook nog een memorex lab 650 op zolder staan
blinded schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Dus misschien voor 200 wel?
denk eerder richting €500

Ik weet niet precies hoe je denon all in 1 luidspreker werkt en wat voor opties die heeft, maar als preamp is het wellicht handig als je een art dj pre II neemt; die heeft een afstelbare gain wat wellicht handig kan zijn in het afstellen van het volume tov andere bronnen
https://www.thomann.de/nl/art_deejaypre_ii.htm

[Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2023 14:41]

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:48
RobbieT schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:40:
Platen spelen gaat om meer dan alleen de muziek, doorschijnend rood vinyl op een acryl platter.
Mag er best wezen toch?
HEEL vet ja, ook eigenaar van een Debut Carbon EVO zo te zien? Waarom heb je de standaard platter vervangen als ik vragen mag? Alleen voor het beeld?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• RobbieT
Laurens85 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:39:
[...]

HEEL vet ja, ook eigenaar van een Debut Carbon EVO zo te zien? Waarom heb je de standaard platter vervangen als ik vragen mag? Alleen voor het beeld?
Ik had hiervoor een Debut III, die platter is net een paar cm kleiner en dus een rare maat waar je geen fatsoenlijke mat voor kan vinden. (28cm ipv de gebruikelijke 30cm)

En omdat die platter kleiner is, kan je niet bij de mat om te voorkomen dat die met de plaat mee eraf komt.
Dan hing die vilten mat ergens aan je plaat daar waar je er eigenlijk niet met je vingers aan wil zitten.

Die ergernis was toen eigenlijk de grootste reden om die acryl platter te kopen.

En die verhuisd dan natuurlijk mee naar de nieuwe speler.
Even tijd genomen om twee foto's te maken van de nieuwste aanwinsten. Alles al maanden terug besteld, maar omdat het nieuwe album van DeWolff afgelopen dagen pas uitkwam, heb ik ook lang op de andere LP's moeten wachten. Uiteraard is de 2LP van DeWolff weer volledig gesigneerd :9~ . Het is ondertussen traditie. Gewoon een leuk extraatje voor de fans.

Ik ben benieuwd of DeWolff weer wat nieuwe invloeden laat horen. WTB kan ik absoluut helemaal niet. Ik laat me dan ook verrassen. Adje Vandenberg en de band Vandenberg ken ik wel, Moonkings dan weer niet. Ik ga er van uit dat het in het straatje van Vandenberg past. We gaan het horen. Weer genoeg te ontdekken en genieten de komende dagen.

Edit:
De albums van WTB zijn 'Prisoner Of A Dream' en 'Positively Beale Street'. Dat is niet te zien op de foto :P .

[Voor 7% gewijzigd door Vintage1967 op 05-02-2023 12:39]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Vintage1967 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:27:
Even tijd genomen om twee foto's te maken van de nieuwste aanwinsten. Alles al maanden terug besteld, maar omdat het nieuwe album van DeWolff afgelopen dagen pas uitkwam, heb ik ook lang op de andere LP's moeten wachten. Uiteraard is de 2LP van DeWolff weer volledig gesigneerd :9~ . Het is ondertussen traditie. Gewoon een leuk extraatje voor de fans.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of DeWolff weer wat nieuwe invloeden laat horen. WTB kan ik absoluut helemaal niet. Ik laat me dan ook verrassen. Adje Vandenberg en de band Vandenberg ken ik wel, Moonkings dan weer niet. Ik ga er van uit dat het in het straatje van Vandenberg past. We gaan het horen. Weer genoeg te ontdekken en genieten de komende dagen.

Edit:
De albums van WTB zijn 'Prisoner Of A Dream' en 'Positively Beale Street'. Dat is niet te zien op de foto :P .
Die Walter Trout heb ik ook, heerlijk album. :)

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik heb nooit een platenspeler gehad tot ik vorige week een Technics SL-23 (1977) van mijn buurman heb gehad. Ik begreep dat er wat mis was met de aandrijving waardoor het niet goed één tempo aan kan houden. Is het de moeite om zo'n oud beestje te reanimeren + versterker aan te schaffen? Of kan ik beter +/- €300 (mijn budget) aan een nieuwe (met ingebouwde versterker) uitgeven?
niet goed één tempo aanhouden is een nogal vage beschrijving. Varieert die of is die structureel te snel/langzaam?

Ik denk dat als je een nieuwe riem monteert, de potmeters met wat contactspray schoonspuit en goed heen en weer draait (ook de interne als die aanwezig zijn) dat eea een stuk beter loopt.
Of je beter €300 kan uitgeven is een persoonlijke keuze (en voor dat bedrag krijg je niet zoveel, zeker niet iets wat de kwaliteit van die technics evenaart), maar bovenstaande is een stuk goedkoper.

• RobbieT
Mog schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:17:
Ik heb nooit een platenspeler gehad tot ik vorige week een Technics SL-23 (1977) van mijn buurman heb gehad. Ik begreep dat er wat mis was met de aandrijving waardoor het niet goed één tempo aan kan houden. Is het de moeite om zo'n oud beestje te reanimeren + versterker aan te schaffen? Of kan ik beter +/- €300 (mijn budget) aan een nieuwe (met ingebouwde versterker) uitgeven?
Nieuwe snaar is €17,95 en zal waarschijnlijk wel helpen om het ding weer gelijkmatig te laten lopen.
https://www.albepro.nl/nl...3-sfg3211-belt-en-nl.html
Snaar kan je zelfs nog goedkoper krijgen voor ongeveer de helft:
https://www.thakker.eu/ri...nics-sl-23-riemen/a-4361/

• Mog
  • Nu online
mr_petit schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:58:
niet goed één tempo aanhouden is een nogal vage beschrijving. Varieert die of is die structureel te snel/langzaam?
Ja, sorry. Dat is de beschrijving die mijn buurman gaf. Ik heb hem nog niet kunnen aansluiten.
mr_petit schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:58:Ik denk dat als je een nieuwe riem monteert, de potmeters met wat contactspray schoonspuit en goed heen en weer draait (ook de interne als die aanwezig zijn) dat eea een stuk beter loopt.
Of je beter €300 kan uitgeven is een persoonlijke keuze (en voor dat bedrag krijg je niet zoveel, zeker niet iets wat de kwaliteit van die technics evenaart), maar bovenstaande is een stuk goedkoper.
Als ik zo'n snaar voor een 10je kan krijgen ga ik dat natuurlijk proberen. Dankjewel.
Misschien moet je 'm dan eerst zelf even testen?
informatie uit 2e hand is....mja....2e hand.

[Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2023 15:38]

Ik ben eens bezig geweest met het proberen te verbeteren van de voeding van mijn phonopre.
Dit is een voeding die ik heb opgebouwd uit een dichtgepot ringkerntrafotje en een kant en klare low noise voedingsmodule (uit china, van dezelfde leverancier als mijn bugle kloon).
Zo ziet dat er ongeveer uit (het linker kastje):

Die voedingsmodule is vrij conventioneel: +15V en -15V dmv 7815 en 7915 spanningsregelaars, voor de rest 6x 4700µF stabilisatie en wat kleine caps om transienten te onderdrukken.

Mijn doel is eigenlijk de phonopre wat stiller te krijgen qua brom/ruis.

Nu zijn die 7815 en 7915 erg veel toegepast (zg. jellybean parts), en werken prima (ook vele phonopre's hebben ze in aparte voedingen, zoals bijv. een lehmann black cube SE (PWX power supply, kost los €360 om oudere/goedkopere versies te upgraden) om er maar eentje te noemen), maar het is niet het je van het. Hiervoor heb ik (al een tijdje geleden) wat moduletjes besteld die een drop in replacement zijn, en minder ruis zouden geven.
Maar of dat enig meetbaar effect geeft is natuurlijk de grote vraag.
Ik heb met REW wat metingen gedaan, waarbij ik mijn phonopre aan mijn EMU0404 externe geluidskaart heb gekoppeld (uitgang aan ingang en ingang aan uitgang).
Eerst heb ik de geluidskaart zelf doorgemeten. De meetwaarden zijn echt behoorlijk goed, s/n is tussen de 10Hz en 50khz à 60khz 105dB of beter. Aangezien je deze dingen voor ongeveer €25 op MP kan krijgen (dat heb ik er althans voor betaald) is dat een superdeal. Drivers voor win10 zijn een beetje buggy (het ding is al oud), maar ik krijg 'm toch altijd aan de gang. Soms moet ik wat spelen met het ding eerst aansluiten dan aanzetten of vice versa (weet niet precies wat, ik doe maar wat :P)
Meting geluidskaart bij een 1khz 105dB toon (hoger gaat ie clippen):

De zwarte lijn is wat er momentaan gemeten wordt, de rode grafiek een soort van gemiddelde piekwaarde.

Daarna heb ik de bugle gemeten voor modificatie en na modificatie. Ik heb zowel met REW de s/n karakteristiek gemeten, als met mijn oscilloscoop de storing op de +/-15v voedingslijn gemeten, en de DC output gemeten met mijn multimeter.
Dit betreft dus de modificatie; 7915 en module naast elkaar:

Voor modificatie meet ik qua spanning +15,226VDC en -14,885VDC. Hier zit dus een aanzienlijk verschil in (dus het verschil tussen een 7815 en 7915). Maar dit heeft bijv. geen invloed op de versterking van de opamps in de phonopre; het is niet zo dat het ene kanaal hierdoor harder wordt oid. Dat wordt door andere dingen geregeld. Het enige is dat een te lage voedingsspanning wel kan veroorzaken dat hele harde signalen (niet van muziek, maar van tikken in de plaat of overslaan) vervorming veroorzaakt (clippen). Maar dit kleine verschil gaat daar geen verschil in de praktijk geven; dan moet je naar een voedingsspanning van 20V oid gaan. Origineel was de ontwerpspanning voor deze phonopre +/-9v (batterijen), en dat werkte ook.
Er was ongeveer 0.0021VAC wisselspannignscomponent aanwezig in de voedingslijn, zowel voor als na modificatie (geen verschil dus)

Daarna heb ik op de oscilloscoop de voedingslijn bekeken, voor en na mod:
Voor modificatie (dus met 7815/7915):

Na modificatie:

Verticale schaal is hetzelfde; je kan zien dat die module minder ruis geeft dan de 7815, maar het verschil is niet heel groot. De ruis is wat meer van constanter niveau; bij de 7815 zit er een hoge rippel in. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ik hier ook echt ruis van de 7815 en module meet, of dat ik gewoon nog een ander stoorsignaal via die voedingslijn erbij oppik. Dat kan natuurlijk; bij dit soort hoge frequenties (schaalverdeling is 50ns voor de bovenste plot en 20ns voor de onderste plot, dus 40mhz frequenties).
Ook omdat de draaggolf zelf dezelfde frequentie lijkt te hebben (horizontale as heeft een andere schaal, 50ns/div bij de ongwijzigde voeding en 20ns/div bij de gemodificeerde voeding. Dus de draaggolf lijkt hetzelfde (dus wellicht gewoon een signaal wat elders wordt opgepikt, denk aan een dimmer oid), maar bij de ongewijzigde voeding lijkt er meer vervuiling (ruis?) tussen te zitten. Dat kan natuurlijk wel uit de 7815/7915 komen.

Hoe heeft dit dan invloed op een meting van de phonopre zelf?

Voor modificatie:

Na modificate:

Je kan hier zien dat het voor brom eigenlijk niets uitmaakt, maar er zijn in de hogere frequenties toch transienten aanwezig met de conventionele spanningsregelaars, die er bij de modules niet aanwezig zijn.
Ik heb deze aangegeven met de pijltjes. Goed, het is op ongeveer -90dB en de grootste piek (breedste piek) zit op ca. 45kHz, dus dit is niet hoorbaar, maar apart is het wel.
Deze transienten zitten ook in een meting die ik gedaan heb zonder de 1khz piloottoon, dus het is niet daaraan gerelateerd, en het is dus ook geen eenmalige meet'fluke' (hij zat iig in 2 metingen :P )

Jammer genoeg doet het niets aan de 50Hz brom. Ik meet overigens hetzelfde niveau als dat ze bij audiosciencereview gemeten hebben met de bugle2 (voor het kanaal wat goed was, daar hadden ze duidelijk een defect exemplaar met defect kanaal; hij had het exemplaar gekregen van iemand die een diy kit zelf in elkaar gesoldeerd had. dus een slechte soldeerverbinding oid. Zegt ook wel wat over het niveau daar als je het mij vraagt :| ).
Maar dat doet mij toch vermoeden dat die brom niet uit de voedingslijn zelf komt, maar uit (capacitaire?) koppeling oid komt. Wellicht moet ik gaan experimenteren met beide behuizingen volledig te ontkoppelen (ook aarde) of juist andersom oid.

Dus mijn bevindingen zijn dat die modules wèl een verbetering geven, zowel in de kwaliteit van de voeding als de specs van de phonopre zelf, maar dat het niet in het hoorbare gebied valt.
Dus in theorie beter, in de praktijk maakt het geen flaus aus :P
Gelukkig waren ze niet duur. 4 euro oid heb ik ervoor betaald (per stuk), van alie uiteraard :P .
Maar dergelijk spul wordt ook wel eens aangeboden op audiofiele diy sites, en dan hangt er een heel ander prijskaartje aan. €25 of meer is geen uitzondering :O
De module zelf monteren was niet makkelijk bij dit printje. Ik moest de koellichamen er ook bij uitsolderen. Dat is een vervelend karweitje.

Die modules zijn trouwens gebaseerd op deze spanningsregelaar:
https://www.ti.com/produc...art-details/TPS7A3301RGWT
Op papier een stuk beter dan 78xx/79xx (4µV noise voltage tov typ. 100µV noise voltage), maar in dit geval maar een heel klein verschil in daadwerkelijke output van de phonopre. Al is het verschil dus wel meetbaar, en beter.

[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2023 17:29]

Charly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:39:
Voor de liefhebbers / audacity pluizers weer wat vergelijkingsmateriaal. Dit keer mijn LX-LPS met- en zonder de meegeleverde loading plugs. Element is een DL-103. Ik moet bekennen dat ik zelf bij een eerste ronde luisteren op mn bose QC25's geen verschil hoor.

https://we.tl/t-u9TrBhO9hF

Files zijn genummerd, zal tzt nog wel laten weten wat / wat is. :)

Edit - Bedenk me achteraf dat ik misschien beter op had kunnen nemen via de out van mn phono versterker in plaats van de headphones out van mn versterker. :z
Ik weet niet of er nog meer mensen op deze post/opgave gaan reageren dan @teot en ik, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitslag :)

• Charly
mr_petit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:25:
[...]

Ik weet niet of er nog meer mensen op deze post/opgave gaan reageren dan @teot en ik, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitslag :)
Goed dat je het zegt, had er heel niet meer aan gedacht en de download zal 1 dezer dagen ook wel verlopen denk ik. :)

Maar jullie hadden het beiden goed gehoord d:)b ; 1 en 4 waren de opnamen zonder (extra) loading en 2 en 3 met.
Charly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:42:
[...]
1 en 4 waren de opnamen zonder (extra) loading en 2 en 3 met.
Maar hoeveel loading is dat dan?
100 Ohm oid?

Als het toch hoorbaar lijkt (en dat lijkt hier toch het geval te zijn, getuige de antwoorden), dan zou een wat minder zware loading (misschien 500 Ohm of 1k oid) toch beter te zijn.

[Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2023 17:53]

• Charly
mr_petit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Maar hoeveel loading is dat dan?
100 Ohm oid?

Als het toch hoorbaar lijkt (en dat lijkt hier toch het geval te zijn, getuige de antwoorden), dan zou een wat minder zware loading (misschien 500 Ohm of 1k oid) toch beter te zijn.
Volgens mij 100 ohm idd, zou ik moeten checken. Zijn de standaard pluggen die meegeleverd werden.

Ik zat al een beetje te broeden of het de moeite waard zou zijn om met andere waarden te experimenteren, of gewoon accepteren dat ik het verschil zelf toch nauwelijks hoor :P

Het internet schijnt van mening te zijn dat die DL103 wel profijt zou hebben van enige extra loading, dus dit was een makkelijke test. Volgens anderen moet je daar dan eigenlijk zo’n step up transformator voor gebruiken om er -echt- het beste uit te halen, maar die dingen zijn me dan weer een tikkie te duur voor een experimentje. :P

Ik heb het element gekocht uit nieuwsgierigheid naar het MC gebeuren en omdat het toch wel een soort standaard waarde in hifi land is, maar tot nu toe ben ik er nog niet echt kapot van geloof ik.

[Voor 30% gewijzigd door Charly op 06-02-2023 18:13]

Wij hoorden het verschil kennelijk wel. @teot zelfs bij beide samples.
Maar experimenteren met andere waardes. Da's bij dat ding natuurlijk heel simpel; het is een weerstandje in een rca plugje.

Je kan het effect ook meten. Met een scoop en een signaalgenerator die een blokgolfje maakt.
Dan zie je de resonantiespike direct die je met je loading probeert te onderdrukken.
Maar die spike ligt bij mc altijd buiten het hoorbare gebied.
Al is het voor mij onduidelijk hoe een phonopre op zo'n spike kan reageren; dus of er een secundair effect kan zijn.

Charly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Het internet schijnt van mening te zijn dat die DL103 wel profijt zou hebben van enige extra loading, dus dit was een makkelijke test. Volgens anderen moet je daar dan eigenlijk zo’n step up transformator voor gebruiken om er -echt- het beste uit te halen, maar die dingen zijn me dan weer een tikkie te duur voor een experimentje. :P
Imo is de loading bij mc gewoon een elektrische meetwaarde. Je kan de effecten van loading heel makkelijk uit het hoorbare gebied houden.
Klinkt de dl-103 dan zo fel dat je dat wilt dempen? Het zijn alleen de allerhoogste tonen/transienten die minder worden.
Ik heb de files niet meer, maar ik kan me niet herinneren dat het een schel klinkend element is, anders had ik dat wel geschreven.

En een step up transformator zie ik alleen maar als een extra vervormingsbron met alleen maar nadelen.
Natuurlijk is alle vorm van vervorming wellicht ook een vorm van verbetering omdat we met onze oren luisteren, maar een SUT haalt volgens mij niet meer uit een element dan alleen goede versterking. Alleen maar minder, want het is een enorme spoel.
Voor mij is het voordeel van MC nou juist dat alle vormen van filters en vervorming buiten het hoorbare spectrum liggen.
Anders kan je ook gewoon een dikke spoel in serie zetten, en dat doet dus helemaal niemand, wat voor mij genoeg zegt over SUT's en de eventuele mythe die daaromheen hangt.

• Charly
Goeie punten. Ik zou eerst nog eens rustig naar mijn eigen opnames moeten luisteren, zelf niet echt meer mee bezig geweest eigenlijk :z Maar fel of schel zou ik het element inderdaad ook niet noemen, dus wat dat betreft klopt het dan misschien ook wel dat ik weinig verschil ervaar.

Genoeg opties om nog eens een regenachtige zondagmiddag mee verder te spelen iig. Ik heb volgens mij ook überhaupt nog geen vergelijking gedaan met mn vorige element bedenk ik me nu. :X

Wat die SUTS iig een duidelijk verhaal. Ik had al zo'n onderbuikgevoel dat die meer op hun plek zouden zijn in het grote elfjes topic.

[Voor 12% gewijzigd door Charly op 06-02-2023 19:07]

Charly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:06:
Wat die SUTS iig een duidelijk verhaal. Ik had al zo'n onderbuikgevoel dat die meer op hun plek zouden zijn in het grote elfjes topic.
Een SUT is gewoon een manier om een LOMC op een MM phonopre aan te sluiten.
Een trafo. Maar daar zit ook vervorming in, en er treden andere effecten op. Ze hebben ring (resonanties), en kunnen ook brom etc oppikken.
De voordelen van een SUT spelen op het moment dat het lastig is om 60dB te versterken, maar dat is voor moderne opamps/halfgeleiders steeds vaker geen enkel probleem. Dus ik zie het vooral als een oplossing die vroeger een goede toepassing was, of als je met oude apparatuur speelt.
Dus ik denk dat het gebruik van een SUT dus meer gerelateerd is aan wat je hebt dan wat er mogelijk is.
Of je wilt dingen per sé op een bepaalde manier doen natuurlijk.

[Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2023 19:47]

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
mr_petit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:14:
Wij hoorden het verschil kennelijk wel. @teot zelfs bij beide samples.
3 en 4 waren wel lastig.

Als jij en @Charly geen/nauwelijks verschil horen, vraag ik me af of ik het verschil had gehoord als het niet was verteld.
teot schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:18:
[...]

vraag ik me af of ik het verschil had gehoord als het niet was verteld.
Jouw reactie was eerder dan de mijne. En je wist toch in beide sets degene zonder loading aan te wijzen.

Ik weet niet of jij wist waar je op moest letten, maar ik wist dat wel omdat ik weet wat zwaardere loading ongeveer doet met het geluid. Al was het verschil in mijn oren ook minimaal, een gok meer.

Maar inderdaad, er werd wel verteld dat de samples verschillend waren.
Als je 4 samples krijgt, met de vraag of ze allemaal hetzelfde zijn of dat er in eentje een verschil zit en welke het dan is, dan wordt het al een stuk lastiger.

Een verschil als dit is iig echt een heel stuk lastiger dan bijv dat voorlaatste testje van jou met dat verschil tussen een at-vm95e en de at-vm540ML (en een spotify sample...). Dat was echt een verschil van dag en nacht, zeker vergeleken met deze test. En als je hier al beide samples uit elkaar weet te houden, dan moet die nieuwe naald ook voor jou een enorm verschil zijn geweest.

[Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2023 12:38]

• teot
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Ik weet niet of jij wist waar je op moest letten, maar ik wist dat wel omdat ik weet wat zwaardere loading ongeveer doet met het geluid. Al was het verschil in mijn oren ook minimaal, een gok meer.
Geen idee waar ik op moest letten, alleen op gehoor afgegaan.
Een verschil als dit is iig echt een heel stuk lastiger dan bijv dat voorlaatste testje van jou met dat verschil tussen een at-vm95e en de at-vm540ML (en een spotify sample...). Dat was echt een verschil van dag en nacht, zeker vergeleken met deze test. En als je hier al beide samples uit elkaar weet te houden, dan moet die nieuwe naald ook voor jou een enorm verschil zijn geweest.
Nou ja, het verschil horen werkt wel raar bij mij: ik hoor het vooral in nummers die ik relatief goed ken en vooral luister via spotify en niet per definitie direct. Ik had dat met een vrij recent album op lp (klonk beter voor mij) vs spotify. De opnamespullen heb ik geleend (en niet meer beschikbaar), maar wil even kijken of ik op termijn nog wat opnames kan maken.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
Mog schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:17:
SL-23 speed issue is bijna altijd een vuile 33/45 toeren schakelaar.

• Mog
  • Nu online
nineball schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:03:
[...]

SL-23 speed issue is bijna altijd een vuile 33/45 toeren schakelaar.
Is dat een kwestie van schoonmaken of vervangen?
Mog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Was het maar zo makkelijk. Van mijn oude SL D2 met speed issues moest ik de hele speler uit elkaar halen. Dus ja, het kan makkelijk zijn, maar dat is het meestal niet.

• nineball
Mog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Schoonmaken.

• nineball
Mrs Redhair schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Was het maar zo makkelijk. Van mijn oude SL D2 met speed issues moest ik de hele speler uit elkaar halen. Dus ja, het kan makkelijk zijn, maar dat is het meestal niet.
Een sl23 is geen sld2.

• spek_me_eiers
Mrs Redhair schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Heb de potmeters bij de mijne kunnen kuisen zonder alles uit elkaar te moeten schroeven. Draait stabiel nu.

Gisteren een SL-D3 met een 270C cartridge en een kapotte stofkap (afgebroken uitsteeksel scharnietje) opgepikt voor 55 euro. In goede conditie maar moet een nieuwe naald op (zou voor deze gaan: link naar bol. Alsook moet ik hem eens open doen want de pitch control is wel heel gevoelig.

Plan is om de stofkap van mijn D2 op de D3 te plaatsen, misschien proberen fixen, en dan de D2 (gele AT-VM95 naald, ben nu precies type vergeten) te verkopen.
spek_me_eiers schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:45:
[...]
gele AT-VM95 naald, ben nu precies type vergeten) te verkopen.
Bedoel je misschien oranje?

Dan zou ik eerder die houden en die 270C verkopen.
Die oranje AT-VM95EN heeft een nude naald (diamant uit 1 stuk) wat beter is dan de bonded (diamantje gelijmd op een stukje brons) naald van die 270c

• spek_me_eiers
mr_petit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Bedoel je misschien oranje?
[Afbeelding]

Dan zou ik eerder die houden en die 270C verkopen.
Die oranje AT-VM95EN heeft een nude naald (diamant uit 1 stuk) wat beter is dan de bonded (diamantje gelijmd op een stukje brons) naald van die 270c
Heb nu in dit topic teruggezocht naar mijn reacties, want ik trek een blank :O. Tis de groenen. Nog niet goed wakker precies.

Nu lees ik wel dat de EPC-270C wel nog een goede cartridge is ook. Had gedacht om de D3 dan origineel te houden (met dat deze ook nog een originele headshell heeft (geloofk))
De groene AT-VM95e heeft een bonded elliptische naald, dus hetzelfde als de 270ED naald van tonar die je op het oog hebt.

Op zich is de epc-270 een goed klinkende cartridge. Of ie beter klinkt dan een AT-VM95e... dat moet je zelf bepalen.
Op zich heeft het wel iets om een tafel 100% origineel te houden, maar ik zou persoonlijk altijd voor de kwaliteit van de klank gaan.

@spek_me_eiers De SL D2 en D3 heeft een printplaat waar de pitchcontrol opzit. Op die printplaat zitten ook twee potmeters waar een klein kruiskopje inpast. Dat is nodig als hij weer issues heeft. Inspuiten met contactspray en die potmeters helemaal van links naar rechts draaien. Herhaal een paar keer, maar markeer wel hoe ze stonden. Anders blijf je de pitchcontrol bijstellen als je wisselt van 33 naar 45 en omgekeerd.

• spek_me_eiers
mr_petit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:54:
De groene AT-VM95e heeft een bonded elliptische naald, dus hetzelfde als de 270ED naald van tonar die je op het oog hebt.

Op zich is de epc-270 een goed klinkende cartridge. Of ie beter klinkt dan een AT-VM95e... dat moet je zelf bepalen.
Op zich heeft het wel iets om een tafel 100% origineel te houden, maar ik zou persoonlijk altijd voor de kwaliteit van de klank gaan.
Ben ik van plan :). Kan ze nu naast elkaar vergelijken met dat ik 2 gelijkaardige platendraaiers heb.

@Mrs Redhair Inderdaad, paar pagina's terug hier ook over gehad, zie dit bericht. Om deze te kuisen hoef je de pcb's niet los te schroeven, er zitten service gaatjes langs de bovenkant als je de platter ervan gehaald hebt. Had ze toen niet gemarkeerd, aangezien ze ook niet meer goed stonden.
@spek_me_eiers Als je PCB loshebt, kun je er wel beter bij en zie je wat je doet en kan je markeren hoe het stond.

• spek_me_eiers
Mrs Redhair schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:53:
@spek_me_eiers Als je PCB loshebt, kun je er wel beter bij en zie je wat je doet en kan je markeren hoe het stond.
Dat is ook waar, maar naar mijn ervaring is de weerstand op een bepaalde positie voor en na het kuisen niet altijd gelijk en moet je er toch aan draaien.

Ik heb ook dit gekocht bij de online chinees. Kun je perfect mee in kleine hoekjes en moeilijk te bereiken plaatsen.

[Voor 5% gewijzigd door spek_me_eiers op 09-02-2023 13:02]

• Ken Wood
  • Nu online
Ik weet dat het hier vaker over de huidige hoge prijzen van (nieuw) vinyl gaat, maar ik wil toch even klagen over de prijs van de nieuwe van Depeche Mode (verschijnt op 24 maart): € 50 euro! 8)7 De lol gaat er wel af zo. Ik had vroeger de stelregel dat ik alles boven de 30 euro aan me voorbij laat gaan tenzij het een audiofiele persing is. Met die regel kun je tegenwoordig bijna niets meer kopen. :(

Maar blijkbaar hebben mensen het er toch wel voor over want de rode variant is al uitverkocht op Jpc.de.

• 3rNsT
Ken Wood schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:14:
Ik weet dat het hier vaker over de huidige hoge prijzen van (nieuw) vinyl gaat, maar ik wil toch even klagen over de prijs van de nieuwe van Depeche Mode (verschijnt op 24 maart): € 50 euro! 8)7 De lol gaat er wel af zo. Ik had vroeger de stelregel dat ik alles boven de 30 euro aan me voorbij laat gaan tenzij het een audiofiele persing is. Met die regel kun je tegenwoordig bijna niets meer kopen. :(

Maar blijkbaar hebben mensen het er toch wel voor over want de rode variant is al uitverkocht op Jpc.de.
Ik denk dat voor veel mensen het ook een investering is wat betreft de limited editions (of natuurlijk gewoon scalping en lekker weer verkopen)

Bijvoorbeeld deze variant van het nieuwste album van Electric Callboy.

https://www.discogs.com/sell/release/24542180?ev=rb

Ik heb deze gekocht op moment dat ik de mail kreeg van de pre-orders en de prijs was toen 28 euro en als je dan nu ziet waarvoor deze nu (ogenschijnlijk) weggaat.

Maar idd, 30 euro is nu eerder regel dan uitzondering voor een nieuwe plaat

[Voor 3% gewijzigd door 3rNsT op 10-02-2023 11:05]

• Ken Wood
  • Nu online
3rNsT schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat voor veel mensen het ook een investering is wat betreft de limited editions (of natuurlijk gewoon scalping en lekker weer verkopen)

Ik heb deze gekocht op moment dat ik de mail kreeg van de pre-orders en de prijs was toen 28 euro en als je dan nu ziet waarvoor deze nu (ogenschijnlijk) weggaat.

Dat vinyl (helaas) steeds meer een investering is ben ik met je eens. Discogs stimuleert dit helaas ook door elke maand weer lijstjes uit te brengen met de duurst verkochte platen. De 'gewone' zwarte variant van Depeche Mode is echter ook 50 euro. Daarnaast zet ik altijd vraagtekens bij de 'limited editions'. Bij die plaat die jij aanhaalt gaat het duidelijk om een gelimiteerde oplage van 300 stuks. Maar bijna elke nieuwe plaat wordt wel in een gelimiteerde gekleurde variant uitgebracht, terwijl die platen jaren na uitbrengen nog gewoon bij de retailers verkrijgbaar zijn. Hoe gelimiteerd is dat dan? De tijd moet uitwijzen wat deze varianten later waard zijn, maar ik vraag me af of het zo'n goede investering is (afgezien van de werkelijk gelimiteerde oplages).

Het is jammer dat er zo weinig aandacht aan de verpakking van cd's wordt geschonken (meestal in stoppen ze de schijf in een kartonnetje) anders kocht ik wel vaker cd's.
Die hoge prijzen is natuurlijk ook een beetje FOMO syndroom.
Wat je al zegt: limited editions worden keer op keer uitgebracht, alleen is ie de ene keer groen en de andere keer rood.

De cd die er soms bijzit is nu een soort van bonus ding, net als dat je vroeger van die world online cd's kreeg :P
...of een download code :+
Geeft aan wat digitaal formaat nu waard is ;)

Zelf ga ik geen dure platen kopen. Ik geniet van de platen die ik heb.

Ik vind de techniek leuk en ik vind het afstellen en het tweaken leuk en leerzaam.
Ik ben en blijf een prutser (jullie kunnen zelf zien waar ik zo nu en dan mee bezig ben ;) )

[Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 10-02-2023 11:29]

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

3rNsT schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Meestal wacht ik even met de aanschaf van een nieuw (alternative pop/rock) album. Vaak na een maand of vijf zie je de prijzen al dalen of komen ze in actie bakken terecht. Zoals nu (op het moment van schrijven) het album van My Baby - Sake Sake Sake of het nieuwe aankomende Gorillaz album Cracker Island voor €20,99 met Select. Nog steeds aardig wat geld, maar beter als een gemiddelde plantenzaak binnenlopen en het album daar voor tegen de €30 meenemen.

En dan zeggen sommige in mijn omgeving dat je de platenzaak het ook moet gunnen, maar uiteindelijk ga ik toch altijd voor de goedkoopste zaak. Online of niet.. als je echt de El Cheapo bent... de cd markt ligt voor je open. ;)

• Ken Wood
  • Nu online
@mr_petit Ik moet bekennen dat ik voor dat FOMO-syndroom ook niet helemaal ongevoelig ben, maar van gekleurde limited editions geloof ik het niet meer tenzij
- de oplage bekend is en daadwerkelijk laag is (dus niet 10.000);
- de editie genummerd is; of
- de editie gesigneerd is.

Bij mij komt het syndroom vooral opzetten bij de Tone Poet series van Blue Note. Die worden niet aangeprezen als gelimiteerd en komen maar in één (zwarte) variant, maar sommige raken toch snel uitverkocht. Chet Baker Sings bijvoorbeeld. Die is alleen nog op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar voor ruim € 100. Ergens snap ik dat wel want dit is een beroemd en zeer toegankelijk jazzalbum, maar hetzelfde geldt voor Nigeria van Grant Green (die ik gelukkig wel gewoon gekocht heb toen deze nog normaal verkrijgbaar was). De goedkoopste op Discogs is nu € 150. Blue Train van Coltrane leek mij ook één die snel uitverkocht zou raken, maar die is nog gewoon overal verkrijgbaar. M.a.w. er is soms geen pijl op te trekken wat een plaat gaat doen.

@Toshirou Die van Gorillaz staat ook op mijn lijstje dus bedankt voor de tip. Ik koop eigenlijk nooit muziek bij bol.com omdat ik ze meestal te duur vindt, maar dit is wel een goede aanbieding.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:05
Ken Wood schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:14:

Ja het slaat echt helemaal nergens meer op....

Was echt een verwoed verzamelaar maar ik heb in de laatste 8 maanden maar 2 vinyl albums gekocht.
Ben weer terug naar de SACD maar ook die prijzen zijn sky high gegaan.

Echt jammer maar goed er staan ruim 1000 LP's en iets van 800 cd's en 110 sacds in de kast dus ik vermaak me wel.....

MuziekLiefhebbert

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Ken Wood schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:32:
@mr_petit Ik moet bekennen dat ik voor dat FOMO-syndroom ook niet helemaal ongevoelig ben, maar van gekleurde limited editions geloof ik het niet meer tenzij
- de oplage bekend is en daadwerkelijk laag is (dus niet 10.000);
- de editie genummerd is; of
- de editie gesigneerd is.

Bij mij komt het syndroom vooral opzetten bij de Tone Poet series van Blue Note. Die worden niet aangeprezen als gelimiteerd en komen maar in één (zwarte) variant, maar sommige raken toch snel uitverkocht. Chet Baker Sings bijvoorbeeld. Die is alleen nog op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar voor ruim € 100. Ergens snap ik dat wel want dit is een beroemd en zeer toegankelijk jazzalbum, maar hetzelfde geldt voor Nigeria van Grant Green (die ik gelukkig wel gewoon gekocht heb toen deze nog normaal verkrijgbaar was). De goedkoopste op Discogs is nu € 150. Blue Train van Coltrane leek mij ook één die snel uitverkocht zou raken, maar die is nog gewoon overal verkrijgbaar. M.a.w. er is soms geen pijl op te trekken wat een plaat gaat doen.

@Toshirou Die van Gorillaz staat ook op mijn lijstje dus bedankt voor de tip. Ik koop eigenlijk nooit muziek bij bol.com omdat ik ze meestal te duur vindt, maar dit is wel een goede aanbieding.
Het probleem met de Tone Poet releases zit 'm niet zozeer in de beperkte oplagen want Blue Note doet veel represses. Maar het 'm er meer in dat de Tone Poet releases van Universal Music's distributie naar de EU komen, maar alleen de represses die ze in de US verschijnen niet via UME's distributie naar de EU komen. Dus voor ons is het eigenlijk heel simpel.. Op=Op.

En onbedoeld kom je daardoor als ze hier uitverkocht raken er ook bijna niet meer makkelijk aan deze releases. Uitgezonderd via Discogs, Ebay of Marktplaats maar ga er dan van uit dat je makkelijk het dubbele minimaal mag betalen.

En wat betreft Blue Train, daar hebben ze wel 3 maanden geen releases voor uitgebracht, dus verwacht dat daar heel veel van is geperst. En iedereen die het album wilde hebben, het album al heeft.

En de Blue Note Classic en BN80 platen kan je makkelijk krijgen via Duitsland gezien deze wordt geperst bij Optimal Media. Dus alle represses komen wel tenminste hier uit, als je via Discogs besteld voor normale prijzen via Duitse verkopers. Zo heb ik vorige week de BN80 en BNC serie ermee compleet weten te maken.

(bron: een groot muziek forum waar veel insiders zitten)

[Voor 10% gewijzigd door Toshirou op 10-02-2023 14:06]

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:56
In mijn zoektocht naar begin 70’s rock twee LP’s van Uriah Heep van marktplaats gehaald. Gezien de prijzen die ik voor deze band tegenkom lijken ze mij niet heel populair.
Zelf ben ik er ook altijd met een grote boog omheen gelopen, helaas ☹️.

Als je in de buurt van Zevenaar woont en weinig aan een goede audio interface wilt uitgeven:
https://www.marktplaats.n...mu0404-gratis-af-te-halen

Ik heb m'n op win10 werkend :P

mr_petit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:14:
Als je in de buurt van Zevenaar woont en weinig aan een goede audio interface wilt uitgeven:
https://www.marktplaats.n...mu0404-gratis-af-te-halen

Ik heb m'n op win10 werkend :P
Ja, je kunt geluk hebben met Windows 7 drivers onder Windows 10... Zelf gebruik ik nog een M-Audio Delta 2496 met Windows vista drivers onder Windows 10 en buiten wat kleine dingetjes om werkt hij met deze oude niet Windows 10 compatible drivers perfect! :)

Zeer binnenkort gaat deze geluidskaart met een soort van pensioen, daar ik een nieuwe basis voor mijn desktop computer gekocht heb waar deze oude PCI geluidskaart niet meer in past...

De oude pc gaat dan in een andere pc behuizing die ik over heb zodat 'm bij test doeleinden nog kan inzetten en de M-audio verhuist keurig mee, maar zal het veel rustiger krijgen...

Ik laat mijn dac van Metrum Acoustics het werk wel doen en voor opname werk zal mijn dure Creative X-FI Titanium HD zijn mannetje wel staan (lees: cassettes, R2R banden en LP's digitaliseren)... ;)

Maar ook voor die geluidskaart geld: geen Windows 11 drivers beschikbaar... Wel Windows 10 drivers als ik het goed onthouden heb... Dus gebruiken we gewoon die... :)

[Voor 37% gewijzigd door rcor op 11-02-2023 19:45]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Techmoan heeft weer een nieuwe video geüpload over de Coturn CT-01 draagbare platen speler gaat die onlangs vernieuwd is en dat doet hij side-by-side door de oude versie van deze speler en de huidige Audio Technica Soundburger onderling te vergelijken...

Opmerkelijk vindt ik de 1 gram tracking force verschil die te zien is tussen de soundburger en de Coturn waar bij beiden een AT-3600(L) gemonteerd zit... Iemand hier een verklaring voor?

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 12-02-2023 16:34]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• D_V
  • Laatst online: 15:33
LP Kraakjes generator voor cd speler en streamer.

Beperkte oplage !! ( niet in Europa verkrijgbaar )

De drang naar nostalgie lijkt de laatste jaren niet meer te stuiten gezien de oplevende vraag naar de langspeelplaat.
Na bijna 30 jaar het kraakvrije zuivere cd geluid aangehoord te hebben is de behoefte naar de ouderwetse kraakjes van het LP geluid weer helemaal in.

Bij het horen van bv de Rolling Stones hoor je vaak zeggen "Die plaat moet toch kraken"

Vanaf nu is het mogelijk met de kraakjes generator niet van echt te onderscheiden identieke kraakjes te genereren in cd of streaming geluid zodat u het jaren 60-70 gevoel weer helemaal herbeleeft.

U kunt hiermee gewoon uw cd of streaming blijven afspelen, dit met een hoger frequentie bereik en meer gedetailleerd geluid dan de dof klinkende en krakende fossiele LP's.

Instelbaar van licht beschadigd tot een zwaar mishandelde lp.

Dj's kunnen sixties avonden weer laten klinken alsof de lp nooit weg is geweest !
Te plaatsen tussen uw cd speler of muziekstreamer, met coaxiale,cinch en optische audio uitgang.

De uitkomst voor ex vinyl fundamentalisten die hebben toegegeven aan het feit dat de terugkomst van de LP een hype is, en streaming in welke vorm dan ook de onoverkomelijke volgende stap zal zijn.
https://www.marktplaats.n...oor-cd-speler-en-streamer

_O-

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:59
Als ik dat zo lees kan de OkkiNokki hier wel uit het raam.

• teot
  • Nu online
teot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:10:

[...]

Nu je het zegt, de stylus en het element zitten er wat scheef op. Even ermee pielen dan maar.
Afgelopen weken heb ik een beetje zitten te pielen met het element en de Analogis-headshell. Ik kreeg die combinatie met geen mogelijkheid meer gecentreerd en er bleef rechts meer nadruk. Uiteindelijk ben ik gewisseld naar de Technics-headshell gedaan en hiermee was het gelijk opgelost. Dus het ligt aan de headshell.

Het is dat de Analogis-headshell iets van €15 kostte, maar zoiets zou toch niet kunnen? Of is het gangbaar bij headshells in deze prijsklasse?

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
"U kunt hiermee gewoon uw cd of streaming blijven afspelen, dit met een hoger frequentie bereik en meer gedetailleerd geluid dan de dof klinkende en krakende fossiele LP's." 8)7

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:22

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Bij het horen van bv de Rolling Stones hoor je vaak zeggen "Die plaat moet toch kraken" :')

En hallo :) dacht kom hier maar eens kijken

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:06

sjaool

Every life should have 9 cats

Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:33:
Bij het horen van bv de Rolling Stones hoor je vaak zeggen "Die plaat moet toch kraken" :')

En hallo :) dacht kom hier maar eens kijken
Ik denk dat ze inmiddels zelf harder kraken dan hun LP's. :+

"When you grow up your heart dies"

teot schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Afgelopen weken heb ik een beetje zitten te pielen met het element en de Analogis-headshell. Ik kreeg die combinatie met geen mogelijkheid meer gecentreerd en er bleef rechts meer nadruk. Uiteindelijk ben ik gewisseld naar de Technics-headshell gedaan en hiermee was het gelijk opgelost. Dus het ligt aan de headshell.

Het is dat de Analogis-headshell iets van €15 kostte, maar zoiets zou toch niet kunnen? Of is het gangbaar bij headshells in deze prijsklasse?
Helaas zeker niet ongebruikelijk. Vaak zit de SME plug (de cilinder met het uitstekende puntje) zo scheef gemonteerd dat je het er met de beperkte speling die het vastdraaien van de connector in de arm nog biedt niet meer kan corrigeren. Ook is de body zelf scheef door slechte fabricageprecisie zodat het element er sowieso scheef inkomt.

Bij de originele merkheadshells van weleer komt dat doorgaans in mindere mate voor. Hopelijk ook bij de merk headshells van vandaag maar daar heb ik niet voldoende ervaring mee. :)

Kijk wat dit soort defecten betreft vooral uit voor fakes, er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld veel fake Technics headshells in omloop (compleet met Technics logo dus :X). Daarbij is vaak ook het materiaal anders. De meeste originele headshells zijn gemaakt van een lichte, stijve magnesiumlegering ipv een doorsnee aluminiumlegering, terwijl de fakes dat niet zijn. Dat geeft de headshell dus een hoger gewicht en andere resonantieeigenschappen. Ook zijn de contactpunten vaak van mindere kwaliteit met een slechtere vergulde coating, of helemaal niet verguld.

Er waren wel headshells waarbij de complete plug kan draaien én schuiven t.o.v. de elementhouder, daarmee kan je dus zowel de overhang als azimuth instellen. Maar die zijn wel wat duurder.

Bijvoorbeeld de Audio Technica MS- en LS-series: ms8, ms9, ms10 and ls12. En de Sony SH-150H. (Ik heb de typeaanduiding van AT gedecodeerd naar 1e letter materiaal (M=magnesium, L=alu), 2e letter type SME bevestiging (S=instelbaar, T / G = niet instelbaar / gefixeerde overhangpunten, getal = massa in gram)

Nieuw heeft Ortofon de instelbare LH-10000 maar je wilt niet weten wat ie kost. Er bestaat ook een houten Soundsmith versie, die is betaalbaarder maar dus niet van metaal.

Zie hieronder wat voorbeelden.

https://www.hifido.co.jp/...=0&L=50&SD1=0&SD2=0&SD3=0

Cap schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:15:
[...]
Nieuw heeft Ortofon de instelbare LH-10000 maar je wilt niet weten wat ie kost.
Ortofon heeft natuurlijk ook wel goedkopere headshells met instelbare azimuth.
Maar idd begint bij €85 (wat ik kon vinden (LH4000), dus echt goedkoop is het niet.

• Duclaasie
De headshells van Jelco (HS-25) en van ADC zijn ook prima.
mr_petit schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:46:
[...]

Ortofon heeft natuurlijk ook wel goedkopere headshells met instelbare azimuth.
Maar idd begint bij €85 (wat ik kon vinden (LH4000), dus echt goedkoop is het niet.
Die kende ik nog niet, is alleen wel wat zwaar met ruim 14 gram. Vast geen magnesiumlegering maar gewoon een blok alu. ;)
Duclaasie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:14:
De headshells van Jelco (HS-25) en van ADC zijn ook prima.
Ziet er inderdaad goed uit, gewicht blijft met 12.1 gram nog wat meer binnen de perken dan bij de Ortofon en ik zie voor 'slechts' 69 euro verkrijgbaar in NL.

Maar het is me toch te zwaar, mijn Audio Technica variant weegt 9 gram. Het gros van mijn elementen en armen vindt een lagere massa toch lekkerder, contragewicht hoeft dan ook minder ver naar achteren.

Welke ADC heeft aanpasbare azimuth?
Cap schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Vast geen magnesiumlegering maar gewoon een blok alu. ;)
Die LH-10000 is ook 14 gram. Ze zeggen een speciale (stijve) aluminium zink legering...
Maar ja, daar wordt ie niet lichter van. kennelijk :D :+
Inderdaad wil je je headshell het liefst iets van 10 gram of zelfs nog lichter hebben. Zwaarder maken kan altijd nog.
Ik denk dan ook dat veel van deze producenten zichzelf in de voet schieten. De headshells van AT die nu nog (nieuw) verkrijgbaar zijn met instelbare azimuth, daarvan is hun lichtste 11 gram (en de zwaarste 18 gram).
Even uitgaande dat voor hun at-vm95 en at-vm540 serie elementen de maximale effectieve massa van de arm ongeveer bij 16 gram ligt, blijft er voor de arm niet zoveel over (het is best moeilijk om met een headshell van 11 gram een effectieve massa van 16gram te creeëren, de meeste armen met sme aansluiting redden dat niet).
En ik geloof ook dat hun mc elementen niet zo heel erg laag compliant zijn.

• teot
  • Nu online
@Cap dank voor de uitleg. Het viel me bij nadere inspectie op dat die hele Analgis-headshell onder een hoek lijkt te zitten tov het horizontale vlak...
Gezien de eerdere discussies over de compliantie van de AT-elementen met jou en @mr_petit had ik enigszins bewust een lichtere SME-headshell (rond de 7 gram) uitgezocht maar in dit geval blijkt goedkoop duurkoop te zijn.

En inderdaad die Ortofon LH-10000 is zo'n beetje even duur als het eerdere MC-element dat ik op het oog had, dat gaat wel ver. 8)7

• Duclaasie
De ADC LMG1 is een lichte (7,2 gram) headshell, maar helaas wel zonder azimuth verstelling.

Nagaoka MG-704 of een lichte Yamamoto houten headshell kan ook. De Yamamoto headshells geven door het hout wel wat kleuring aan het geluid, maar zijn erg licht.
@teot de vraag blijft wat zit er dan precies onder een hoek, de hele body tov de connector van de headshell? Met de body bedoel ik het deel waarin het element gemonteerd wordt. Er zijn idd verschillende varianten mogelijk, een niet gedraaid gemonteerde connector is er één van, er zijn mensen die het met een bankschroef, tang, een paar doeken en wat spierkracht hebben opgelost, maar de kans dat je de body zelf daarmee tordeert is natuurlijk niet uitgesloten.

Andere varianten zijn ook mogelijk: kromme body, scheef gemonteerde SME connector...

De lichtste headshell die ik heb is de Denon PCL-5, die weegt slechts 6.1 gram incl bedrading.
Echt een vlieggewicht, de enige headshell waarbij ik altijd denk als ik hem oppak, hé, die is te licht! Mede doordat ie toch aardig wat volume heeft, een brede bovenplaat en twee behoorlijke zijstukken voor de sterkte.

Daarna de Sony SH-156 (biotracer) headshell die 6.9 gram weegt, maar dat is eigenlijk gewoon een dik plakje die daardoor relatief zwaarder aanvoelt.

Dan de bekende Technics SFPCC31001K en Sony SH-135 die 7.3 gram wegen. Van de Technics zijn ook nieuwere uitvoeringen verkrijgbaar van 7.5 en 7.7 gram, ook originele dus. Alles inclusief bedrading.
De Technics headshells voelen heel stevig dankzij hun constructie met ook weer die zijvlakken als de Denon. De Sony SH-135 voelt daarbij toch als een wat goedkoop blikkerig plaatje.

Verder weet ik nog de Supex SL-4 met 6.0 gram, evenals de Audio Technica MG-6. De Supex is meer gat dan headshell. ;) De MG-6 is wel een mooi dingetje, volgens mij zit daar zelfs nog een plakje van dat typische Audio Technica dempings'rubber' aan de bovenkant.

Een SME headshell onder de 6 gram kan ik me zo gauw niet herinneren. :)

De fake Technics headshells wegen al snel 10 gram.

[Voor 18% gewijzigd door Cap op 15-02-2023 20:43]

• teot
  • Nu online
Cap schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:37:
@teot de vraag blijft wat zit er dan precies onder een hoek, de hele body tov de connector van de headshell? Met de body bedoel ik het deel waarin het element gemonteerd wordt. Er zijn idd verschillende varianten mogelijk, een niet gedraaid gemonteerde connector is er één van, er zijn mensen die het met een bankschroef, tang, een paar doeken en wat spierkracht hebben opgelost, maar de kans dat je de body zelf daarmee tordeert is natuurlijk niet uitgesloten.

Andere varianten zijn ook mogelijk: kromme body, scheef gemonteerde SME connector...
Ik heb de headshell nog eens beter bekeken en de voorkant (waar de vingerlift zit) is scheef/niet symmetrisch. Hoop dat het te zien is in de foto.

Nu zal dat niet direct invloed hebben op het element, maar het element bleef scheef erin zitten. Dus het zou me niet verbazen dat als ze de voorkant niet nauwkeurig krijgen, dat ze mogelijk de dikte van het montagedeel ook niet nauwkeurig krijgen.

@Cap @Duclaasie
Bedankt voor de suggesties voor lichte SME headshells! Persoonlijk vind ik €50 wel de max voor dit soort onderdelen en de enige die ik dan kan vinden is de Sony SH-135 op mp.
Maar op zich heb ik het niet nodig aangezien ik de Technics headshell gebruik zonder andere elementen. Poeh he, dure hobby blijft het!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:56
De Denon draaitafel is in werking gesteld, wel nog even verder afstellen met een digitale weger op twee gram. De geluidskwaliteit is met het standaard element al prima ondanks dat dit een variant op de AT 3600 is? Ik gebruik ook de ingebouwde voorversterker gezien deze niet in de NAD aanwezig is. Ook makkelijk dat ie vol automatisch is en nog een goede stofkap heeft.

[Voor 27% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-02-2023 20:28]

teot schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Ik heb de headshell nog eens beter bekeken en de voorkant (waar de vingerlift zit) is scheef/niet symmetrisch. Hoop dat het te zien is in de foto.
[Afbeelding]

Nu zal dat niet direct invloed hebben op het element, maar het element bleef scheef erin zitten. Dus het zou me niet verbazen dat als ze de voorkant niet nauwkeurig krijgen, dat ze mogelijk de dikte van het montagedeel ook niet nauwkeurig krijgen.
Volgens mij is het belangrijkste dat de sme koppeling goed uitgelijnd is tov de platte bovenkant van de headshell.
Dat bepaalt of je element er recht in zit of niet.

• teot
  • Nu online
mr_petit schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Volgens mij is het belangrijkste dat de sme koppeling goed uitgelijnd is tov de platte bovenkant van de headshell.
Dat bepaalt of je element er recht in zit of niet.
Hoe recht is dit?
Het pinnetje lijkt iets uit het midden te zitten.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:51
Hoe vlak is de ondergrond is in dit plaatje ook van belang.
pman63 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:23:
Hoe vlak is de ondergrond is in dit plaatje ook van belang.
Ik kijk eigenlijk alleen naar de lijn die de onderkant van het waterpasje zelf maakt (dus niet de bubbel) met hoe de connector staat.

Maar ik vind de meeste sme connectoren best wel wiebelig met veel speling. Dus de stand van de headshell kan bij de meeste sme connectoren best wel varieren tijdens het aandraaien. Meestal leg ik een klein waterpasje op de headshell als ik 'm in de arm monteer.
Dat is eigenlijk ook mijn kritiek op sme connectoren. Teveel speling, dus hij zit nooit hetzelfde.
Dat geeft natuurlijk wel de mogelijkheid om enigzins de azimuth te tweaken, maar dat moet je dus elke keer doen als je de headshell monteert.
De ene arm/connector heeft hier wel veel meer last van dan de andere. De connector op mijn as-212 arm is bijvoorbeeld nauw en heeft hier dus vrijwel geen last van.
Maar ik zie het wel als een ontwerpfout. Een dual tk14/24 slede heeft hier bijv. geen last van; die zit elke keer bij montage gegarandeerd hetzelfde.

• teot
  • Nu online
mr_petit schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:47:
Het pinnetje lijkt iets uit het midden te zitten.
Net even goed bekeken en dat pinnetje zit er niet goed op. Leermoment voor een volgende keer

edit: niet goed gelezen voor posten, @mr_petit hier is het antwoord :+

[Voor 15% gewijzigd door teot op 17-02-2023 14:57]

Maar is je headshell dan recht of niet?
Ik vraag maar even door omdat ik zelf wellicht ook zo'n headshell wil ;)

• teot
  • Nu online
mr_petit schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:11:
Maar is je headshell dan recht of niet?
Ik vraag maar even door omdat ik zelf wellicht ook zo'n headshell wil ;)
Zie ook mijn edit van mijn eerdere post.

De headshell zelf lijkt mij dan wel recht afgaande op de tweede foto met de waterpas erop.

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:48
Roderiktweaker schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:22:
De Denon draaitafel is in werking gesteld, wel nog even verder afstellen met een digitale weger op twee gram. De geluidskwaliteit is met het standaard element al prima ondanks dat dit een variant op de AT 3600 is? Ik gebruik ook de ingebouwde voorversterker gezien deze niet in de NAD aanwezig is. Ook makkelijk dat ie vol automatisch is en nog een goede stofkap heeft.
Nice, goed spul heb je. Veel draaiplezier!

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• 3rNsT
Ik heb een vraagje/advies nodig over de voetjes van de SL-1310 en de kap.

Toen ik deze heb aangeschaft kwam ik er achter dat 1 van de voetjes niet meer aanwezig is

En dat de rest denk ik wel aan vervangen toe is

Nu zijn er zoveel verschillende oplossingen (van 2de hands voetjes van de SL1200, tot zelfgemaakte voetjes, en 3D geprinte modellen, maar uiteraard ook allemaal verschillende prijzen)

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het vervangen van dit soort voetjes? Of advies welke een goede optie zouden zijn?

Verder zou ik graag de kap ook wat willen opknappen, kan dit gewoon met acryl polijst die je bijvoorbeeld ook voor autolampen gebruikt? Of is daar en ander trucje voor?

Nog 1 ander ding, enig idee wat dit voor ding is? (als ik fotos van de SL1310 opzoek, en ook in de handleiding, daar staat dit nergens) zit vast met dubbelzijdig tape als ik het goed heb.
Wellicht voor een soort arm met borstel?

https://www.amazon.nl/Pro...id=pla-754492997518&psc=1

Dit bedoel ik?

Alvast bedankt

• Duclaasie
Dat ding lijkt mij een headshell houder, daar kunnen eventueel een extra headshell met element in bewaren.

Voor wat betreft die pootjes, hebben die een dempende functie? Dan zou je bijvoorbeeld ISO Acoustics ISO puck mini kunnen proberen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:56
Laurens85 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Nice, goed spul heb je. Veel draaiplezier!
B&W DM2a en als versterker NAD D3020 had eerder een veel duurdere installatie maar dit klinkt ook prima zeker als je bedenkt dat de luidsprekers 50 jaar oud zijn. Verder de platen collectie erbij gehaald en wat gesorteerd nu nog in een koffer allicht moet ik nog een meubel aanschaffen. Ook de naaldruk nog verder ingesteld met een digitale weger op "exact" twee gram.

Toch een goede keuze om niet voor de DP 400 te gaan, gebruik het automatische gedeelte en de stofkap veel, de DP 400 en andere had alleen een losse stofkap... Beetje ouderwets confort.

De LP's zijn bijna allemaal van de kringloop toen er nog wat moois te vinden was, supertramp, David Bowie,Lou reed, led Zeppelin, enzo. Laatst naar een kringloop geweest alleen daar was het alle 13 goed kwaliteit, de slechtste smaak van de jaren 70.

[Voor 28% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-02-2023 19:19]

Nee geen headshell houder, dat is een geplakt voetje waarop de meeloopborstel (nat a la Lenco clean of droog) was geplaatst. Eraf halen is vaak een uitdaging, uiteraard overleeft de lak dat niet altijd even goed.

Voetjes is kwestie van zoeken wat zou passen afhankelijk van de opening aan de onderzijde en de schroefdraad om het te bevestigen. Als je zelf kan 3D printen of ze precies op maat laten 3D printen tegen een behapbaar prijsje dan is dat een mooie optie.

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 18-02-2023 19:06]

Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee