Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:26:
[...]
Spotify is zeker lagere kwaliteit dan met name FLAC 24/32 bits (dus SACD rips zeg maar), tis alleen wel de wet van diminishing returns. Je hebt al goede speakers, een goede versterker en een goede DAC (en goed werkende oren

) nodig om dat verschil te horen.
Ja maar ik hoor het verschil met de plaat gelijk op een koptelefoon die
[€150 kost
Gewoon via m'n laptop en de budget all in 1 dac die daar inzit...
Die Hall&Oates sample van plaat klinkt echt gewoon zoveel beter....Zowel met je at-95e als met je AT-vm540ml
Maar goed, dat is het verschil met een goed gesneden plaat
Maar inderdaad voor het gros van de mensen is 'als er maar geluid uitkomt' vaak al voldoende, en is het logo wat erop staat of de kleur die het heeft vaak al belangrijker.
Edit:
Ik heb even een testje gedaan tussen spotify en een flac die ikzelf gemaakt heb van de originele CD, maar spotify is gewoon regelrechte crap.
Ik heb het nummer Badman's song van Tears for fears van spotify geript (via 'spotify downloader'), en dat is voor zover ik kan zien de officiele entry van de band:
https://open.spotify.com/...ck:6g76vDAlF0NjRbYypWmwUM
Maar dat nummer is gewoon compleet gecompressed:
Boven het originele nummer, onder de spotify rip
En ze klinken dan ook totaal anders. Verschil van dag en nacht. Niet alleen zit er in de originele flac veel meer definitie, ook de tonale balans is compleet anders.
Bij de spotify versie is er gewoon een compressor en equalizer overheen gegaan om eea harder te laten klinken, maar als je beide tracks loudness corrigeert zodat ze even hard zijn, is het verschil heel erg duidelijk. Ik kan evt wel samples plaatsen, maar iedereen kan natuurlijk deze test doen.
De tonale balans aanpassen naderhand zodat eea anders klinkt dan het origineel kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn (de spotify versie klinkt in het mid-hoog feller zodat stemmen harder zijn), maar het verlies aan definitie in tonen etc is natuurlijk nooit goed.
Alle hoge tonen van bekkens en andere transienten in die spotify versie klinken gewoon plat. Ook op mijn koptelefoontje van €150
[
Voor 52% gewijzigd door
mr_petit op 22-01-2023 22:08
]