• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

mr_petit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Nice, hij ziet er netjes uit.
Ik heb exact dezelfde uitvoering (dus ook een gen1 met houtmotief. Dat was ook de uitvoering die ik ~20 jaar geleden wou :) ).
Het enige wat ik je kan aanraden, is, als je daar plek voor hebt, om toch je luidsprekers niet op dezelfde plank te zetten als je draaitafel, en wat verder uit elkaar.

Akoestische feedback zal echt wel een dingetje zijn in deze setup. ;)
Ja ik ben er echt content mee, bijzondere ervaring platen luisteren. Ze zijn wel snel klaar met spelen hahaha.

Ja ze zouden inderdaad beter verder uit elkaar staan (en de platenspeler naast de versterker), maar daar is nu helaas geen plek voor. Als de kinderen wat ouder zijn en we de woonkamer anders in kunnen delen pas vrees ik.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Kleine kinderen en platenspelers is idd een hele lastige combi.

"man is not truly one, but truly two,"

• spek_me_eiers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-01 17:20
Cap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Hoe visceus de olie het beste moet zijn houdt o.a. verband met de hoeveelheid speling op het lager (by design, of door slijtage) en de belasting ervan. Naaimachine olie is c.a. ISO-VG 15, dus het meest geschikt voor lagers met weinig speling / licht belaste lagers (bijv van kleine elektromotortjes).
Merci :). Ik ben thuis in elektronica maar een beginneling in mechanica. Moet nog veel bijleren over welke olien bij wat horen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:55
Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ja ik ben er echt content mee, bijzondere ervaring platen luisteren. Ze zijn wel snel klaar met spelen hahaha.

Ja ze zouden inderdaad beter verder uit elkaar staan (en de platenspeler naast de versterker), maar daar is nu helaas geen plek voor. Als de kinderen wat ouder zijn en we de woonkamer anders in kunnen delen pas vrees ik.
Misschien kan je iets met muurbeugels voor die speakers? Dan heb je buiten bereik van kinderen en toch van de plank met je apparatuur af.
https://www.hifiklubben.n...voor-luidsprekers/bt77bk/
teot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Knap dat zowel jij als @Cap dit zo (snel?) kunnen horen. Dat duurt bij mij toch even wat langer.
Ja maar het verschil is dag en nacht. @Cap en ik weten natuurlijk precies waar we op moeten letten en wat de sterke en zwakkere kanten van elementen zijn.

Had je dat geluidsfragment wat ik had gemaakt nog beluisterd? Daarin kan echt iedereen het verschil horen.
Ik hoor daar zelfs het verschil op een koptelefoon die ik niet op heb maar gewoon op tafel ligt 8)7
Dat nummer True staat ook als laatste nummer op een kant, en juist daar gaat een complexe naaldvorm als Microline echt heel veel verschil maken tov. een goedkope bonded elliptische naald.

Het is ook niet voor niets dat velen altijd roepen dat je als eerste moet investeren in een goed element waarbij je vooral op de naaldvorm/type moet letten.
Een AT-95e is een prima element, zeker gezien het ooit maar €25 kostte, en voor dat geld is het veruit het best presterende element, maar een AT-VM540ml is natuurlijk van een heel andere klasse, met name vanwege die microline naald.

• spek_me_eiers
Kan ik ook nog even vermelden dat die prijzen voor nieuwe LP's echt absurde prijzen beginnen aannemen?

56 euro voor The Pharcyde – Bizarre Ride II The Pharcyde

Of mis ik iets? Ben deze al een tijdje in de gaten aan het houden om hem aan te schaffen. Top album. Maar 56 euro, hmm

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:45
Mooie aanschaf hoor, die Dual 721! Ik zit al een poosje te dubben om er een Direct Drive Dual bij te kopen, alleen de noodzaak is er niet. Om te zien vind ik de 721 echt een prachtige machine!

• Tomba

Tomba

Duclaasie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:47:
Mooie aanschaf hoor, die Dual 721! Ik zit al een poosje te dubben om er een Direct Drive Dual bij te kopen, alleen de noodzaak is er niet. Om te zien vind ik de 721 echt een prachtige machine!
Ja staat echt chique, veel meer mijn smaak dan de Technics DD’s (maar das natuurlijk persoonlijk)
Puur qua uiterlijk vind ik de 1226 overigens nog net wat mooier met de zilveren accenten.

En laten we eerlijk zijn, noodzaak is er nooit in de tijd van Spotify, maar tis wel echt een heel andere manier van muziek luisteren. Desondanks ben ik 125 kilometer enkele reis gereden om deze dame op te halen :) Ik word er namelijk wel heel blij van!

• Tomba

Tomba

RobbieT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Misschien kan je iets met muurbeugels voor die speakers? Dan heb je buiten bereik van kinderen en toch van de plank met je apparatuur af.
https://www.hifiklubben.n...voor-luidsprekers/bt77bk/
Goed idee maar ik vrees dat die niet door de ballotagecommissie (in casu mijn vrouw :p) komen…

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:55
Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Goed idee maar ik vrees dat die niet door de ballotagecommissie (in casu mijn vrouw :p) komen…
Ik heb de achterspeakers hiermee opgehangen, de witte beugels zie je haast niet.
Misschien kan je de welstandscommissie met zo’n plaatje overtuigen.

• Tomba

Tomba

RobbieT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb de achterspeakers hiermee opgehangen, de witte beugels zie je haast niet.
Misschien kan je de welstandscommissie met zo’n plaatje overtuigen.

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Ik ga het eens voorleggen ;) (volgende maand want deze maand al veel teveel uitgegeven hahaha)

Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:53:
[...]

En laten we eerlijk zijn, noodzaak is er nooit in de tijd van Spotify
Het is natuurlijk de vraag wat 'noodzaak' is, maar ik vind jouw Mofi plaat van Hall&Oates echt veel beter klinken dan de spotify rip hoor.
Zèlfs met je budget AT-95e element, laat staan met je AT-VM540ML.

Dat gaat niet op voor elk plaat-cd-spotify vergelijk, maar er zijn talloze albums waar dat wel voor geldt.
Ik vond hier het verschil trouwens erg groot, dat zelfs je at-95e op de laatste track van een kant beter klinkt dan een digitale bron. Dat zegt heel veel, zowel over de kwaliteit van de plaat als de kwaliteit van het spotify sample.
Ik stream eigenlijk te weinig dus heb nog nooit een goed vergelijk gemaakt tussen spotify en bijv. een cd/flac

[Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2023 15:11]

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:25
mr_petit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Had je dat geluidsfragment wat ik had gemaakt nog beluisterd? Daarin kan echt iedereen het verschil horen.
Ik hoor daar zelfs het verschil op een koptelefoon die ik niet op heb maar gewoon op tafel ligt 8)7
Dat nummer True staat ook als laatste nummer op een kant, en juist daar gaat een complexe naaldvorm als Microline echt heel veel verschil maken tov. een goedkope bonded elliptische naald.
Jazeker. Het duurde wel even voordat ik doorhad wat het was, maar ik kreeg hem, denk ik, door. Bij het moment dat hij ‘sou’ inzet en de bekkenslag: die is bij de 95E een stuk rommeliger dan die bij de 540ML.
Duclaasie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:23:
Kanaalgelijkheid hangt niet zozeer samen met de naaldkracht, dit kun je beter zoeken in de Azimuth en uitlijning. Vooral de azimuth heeft een enorme invloed.
Nu je het zegt, de stylus en het element zitten er wat scheef op. Even ermee pielen dan maar.
teot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Bij het moment dat hij ‘sou’ inzet en de bekkenslag: die is bij de 95E een stuk rommeliger dan die bij de 540ML.
Ja de 'S' klanken.
Jij noemt het nog netjes 'rommeliger', ik noem het massa vervorming en mistracking.

Dat is dan ook net datgene waar ik me bij het afspelen van platen het meest aan erger; vervormende/overstuurde S klanken in nummers aan het einde van een kant, ook wel inner groove distortion genoemd. En daar maken complexe naaldvormen als een microline het meeste kwaliteitsverschil.

• Duclaasie
Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Ja staat echt chique, veel meer mijn smaak dan de Technics DD’s (maar das natuurlijk persoonlijk)
Puur qua uiterlijk vind ik de 1226 overigens nog net wat mooier met de zilveren accenten.

En laten we eerlijk zijn, noodzaak is er nooit in de tijd van Spotify, maar tis wel echt een heel andere manier van muziek luisteren. Desondanks ben ik 125 kilometer enkele reis gereden om deze dame op te halen :) Ik word er namelijk wel heel blij van!
Ik doel meer op het feit dat hier al een prima draaitafel staat 😛. En aangezien vriendinlief hier qua audio en bijbehorende akoestiek aanpassingen heel veel accepteert is het misschien beter voor de lieve vrede om het bij één draaitafel te houden.

• Apra
  • Laatst online: 25-01 15:08
spek_me_eiers schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:40:
Kan ik ook nog even vermelden dat die prijzen voor nieuwe LP's echt absurde prijzen beginnen aannemen?

56 euro voor The Pharcyde – Bizarre Ride II The Pharcyde

Of mis ik iets? Ben deze al een tijdje in de gaten aan het houden om hem aan te schaffen. Top album. Maar 56 euro, hmm
Die prijs is belachelijk ja.

Persoonlijk heb ik veel liever een gebruikte first pressing dan een of andere random gekleurde (of nog erger, splatter) herdruk die vaak anders klinkt.

Nu hangt de prijs natuurlijk af van de kwaliteit van zo'n tweedehands exemplaar, en of het dan nog interessant is hangt weer af van de kwaliteit waar je genoegen mee neemt.

Dat laatste geldt zeker voor deze classic, die sowieso niet heel goedkoop meer te krijgen is tenzij je hem per ongeluk ergens tegenkomt misschien.

• teot
Spectrum Open All Night 540ML:

Spectrum True 540ML:

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:18
Ik heb dus een oude Technics SL1800, waar voor zover ik weet nog nooit een nieuwe naald / element in is gegaan.

Nu draai ik zelden platen maar wil ik toch voorkomen dat mijn naald al heel lang aan vervanging toe is en de platen dus onnodig slijten.

Ik ben dus opzoek gegaan naar een nieuwe naald, alleen ik heb er eigenlijk te weinig verstand van, vragen als doe ik er wel goed aan, of is de originele naald ondanks misschien al over zijn uren heen niet beter, etc...

Volgens mij is een Elliptische naald een mooie middenweg, alleen ook daar heb je weer 100 en 1 modellen van.

Wat details, op het element staat National Panasonic 2700-II, zou zoiets dan al volstaan of doe ik daarmee het apparaat en mijn platen tekort?
https://www.pickupnaald.n...de-elliptical-stylus.html

Hoor het graag van de experts :-)

• Duclaasie
De eigenaar van de site waar je op zit kan je sowieso goed helpen. Zeer behulpzaam en weet echt wel waar hij het over heeft, dus daar zou je de vraag ook kunnen stellen.

Persoonlijk zou ik eerder voor een wat geavanceerder naaldvorm kiezen, zoals https://www.pickupnaald.n...599es-shibata-stylus.html. Dit is voor een redelijke prijs een hele mooie naald waar je door de naaldvorm ook langer plezier van kan hebben.
randommen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:24:
Ik heb dus een oude Technics SL1800, waar voor zover ik weet nog nooit een nieuwe naald / element in is gegaan.

Nu draai ik zelden platen maar wil ik toch voorkomen dat mijn naald al heel lang aan vervanging toe is en de platen dus onnodig slijten.

Ik ben dus opzoek gegaan naar een nieuwe naald, alleen ik heb er eigenlijk te weinig verstand van, vragen als doe ik er wel goed aan, of is de originele naald ondanks misschien al over zijn uren heen niet beter, etc...

Volgens mij is een Elliptische naald een mooie middenweg, alleen ook daar heb je weer 100 en 1 modellen van.

Wat details, op het element staat National Panasonic 2700-II, zou zoiets dan al volstaan of doe ik daarmee het apparaat en mijn platen tekort?

Hoor het graag van de experts :-)
270CII staat er op het element.

Die naald volstaat, je maakt je platen er niet mee kapot.

Een andere optie is een nieuw element, die moet je dan wel monteren en uitlijnen:

https://www.hifistudio79....echnica-at-vm95e-element/

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:18
Cap schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:37:
[...]

270CII staat er op het element.

Die naald volstaat, je maakt je platen er niet mee kapot.

Een andere optie is een nieuw element, die moet je dan wel monteren en uitlijnen:

https://www.hifistudio79....echnica-at-vm95e-element/
Ah ja, nu je het zegt... :+

Dat de platen niet kapot gaan is natuurlijk 1, alleen waar staat zo'n naald t.o.v. origineel?

Het monteren en uitlijnen moet wel lukken denk ik, is zo'n dergelijk nieuw element zodanig beter dan een losse nieuwe naald?

• teot
randommen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Ah ja, nu je het zegt... :+

Dat de platen niet kapot gaan is natuurlijk 1, alleen waar staat zo'n naald t.o.v. origineel?

Het monteren en uitlijnen moet wel lukken denk ik, is zo'n dergelijk nieuw element zodanig beter dan een losse nieuwe naald?
Ik heb wat opnames recent gemaakt en hier gedeeld van oa de AT-VM95E. Zie hieronder. Als je de bestanden met ‘m1’ erin pakt, die zijn met voornoemd element en stylus.
teot schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Hier is de link naar de bestanden.
Nummers:
  • Hall & Oates, Open All Night, MOFI-uitgave H20
  • Spandau Ballet, True, album True uit 1983
Van ieder nummer zijn drie opnames, waarbij m1 van de één is hetzelfde als m1 van de andere etc.
Drie opnames, met VM540ML, VM95E en Spotify (niet per se in deze volgorde). Ik weet niet of het wenselijk is om een blinde test te doen of juist al vooraf te weten?
Alles is opgenomen door de tape-out van de Denon PMA 2000AE.
Kanttekening: dit zijn allebei de binnenste nummers van deze albums om de moeilijkste situatie te illustreren. Lees voor de discussie de laatste 2-3 pagina’s terug.
teot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:23:
Spectrum Open All Night 540ML:
Er zijn nog wat instellingen die de resonantiepiek wat duidelijker weergeven.
Zie onderstaand plaatje: zet je samplegrootte op een grotere waarde. Dan worden de pieken duidelijker berekend (smaller pieken).
Bij jou staat de samplegrootte op 8192, ik heb de mijne (zelfde geluidsfragment van Hall&Oates met je VM-540ML)) op de maximale waarde (65536) gezet:

het midden van de piek verandert niet (beide 8Hz), maar het plaatje is wel duidelijker, en je kan vaak meerdere pieken (dus meerdere resoananties) zien.

Het verschil tussen je AT-vm95e en je AT-540ml als resonantiepiek is 1Hz, net als bij mijn at-95e en AT-440mla.
Bij de test op lowbeats.de was het verschil tussen een AT-VM95e en een AT-VM-540ml bijna 2,5Hz.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat AT-VM540ML exemplaar bij lowbeats.de niet helemaal representatief was en toch een iets hogere compliantie dan gemiddeld had. Dus een exemplarische afwijking.
Al zijn de verschillen natuurlijk niet ontzettend groot. Maar een AT-vm540ml moet niet een een al te zware arm. 16gr effectief oid is eigenlijk wel het maximum

[Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2023 17:37]

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
randommen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:24:
Reviews EPC-270

De elliptische “Analogis Black Diamond” naald schijnt een van de betere vervangingsexemplaren te zijn (ik heb ook het EPC-270II element met die vervangingsnaald).
Ik ben geen expert en betwijfel of je het op mijn opstelling kunt horen, het is gezien de ouderdom wel een goed idee om jouw naald te vervangen.

• Tomba

Tomba

mr_petit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Het is natuurlijk de vraag wat 'noodzaak' is, maar ik vind jouw Mofi plaat van Hall&Oates echt veel beter klinken dan de spotify rip hoor.
Zèlfs met je budget AT-95e element, laat staan met je AT-VM540ML.

Dat gaat niet op voor elk plaat-cd-spotify vergelijk, maar er zijn talloze albums waar dat wel voor geldt.
Ik vond hier het verschil trouwens erg groot, dat zelfs je at-95e op de laatste track van een kant beter klinkt dan een digitale bron. Dat zegt heel veel, zowel over de kwaliteit van de plaat als de kwaliteit van het spotify sample.
Ik stream eigenlijk te weinig dus heb nog nooit een goed vergelijk gemaakt tussen spotify en bijv. een cd/flac
Spotify is zeker lagere kwaliteit dan met name FLAC 24/32 bits (dus SACD rips zeg maar), tis alleen wel de wet van diminishing returns. Je hebt al goede speakers, een goede versterker en een goede DAC (en goed werkende oren :p) nodig om dat verschil te horen. Kan me nog goed herinneren dat MP3 opkwam en je mensen had die oprecht claimden t verschil tussen een 128kbps MP3 en een CD niet te horen. Ik moet ook rustig gaan zitten luisteren om echt t verschil te horen eerlijk gezegd ;)
Net zoals je bij platenspelers mensen zult hebben die t verschil tussen de Lenco TT10 en een Lenco L75 niet horen…

Wat ik vooral bedoelde met de verwijzing naar Spotify is dat je daarmee (want werkt op elke redelijke courante telefoon) altijd en overal zo’n beetje elk nummer kan luisteren. Los van de kwaliteit. Kwaliteit is eigenlijk al heel lang (zo niet altijd) van ondergeschikt belang, anders was er ook geen Yoko en Beats audio geweest :D

Wat ik eigenlijk zeggen wil;
De meeste mensen willen gewoon dubbel vla :p

Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Spotify is zeker lagere kwaliteit dan met name FLAC 24/32 bits (dus SACD rips zeg maar), tis alleen wel de wet van diminishing returns. Je hebt al goede speakers, een goede versterker en een goede DAC (en goed werkende oren :p) nodig om dat verschil te horen.
Ja maar ik hoor het verschil met de plaat gelijk op een koptelefoon die [€150 kost
Gewoon via m'n laptop en de budget all in 1 dac die daar inzit...
Die Hall&Oates sample van plaat klinkt echt gewoon zoveel beter....Zowel met je at-95e als met je AT-vm540ml

Maar goed, dat is het verschil met een goed gesneden plaat :z

Maar inderdaad voor het gros van de mensen is 'als er maar geluid uitkomt' vaak al voldoende, en is het logo wat erop staat of de kleur die het heeft vaak al belangrijker.

Edit:
Ik heb even een testje gedaan tussen spotify en een flac die ikzelf gemaakt heb van de originele CD, maar spotify is gewoon regelrechte crap.
Ik heb het nummer Badman's song van Tears for fears van spotify geript (via 'spotify downloader'), en dat is voor zover ik kan zien de officiele entry van de band:
https://open.spotify.com/...ck:6g76vDAlF0NjRbYypWmwUM

Maar dat nummer is gewoon compleet gecompressed:
Boven het originele nummer, onder de spotify rip

En ze klinken dan ook totaal anders. Verschil van dag en nacht. Niet alleen zit er in de originele flac veel meer definitie, ook de tonale balans is compleet anders.
Bij de spotify versie is er gewoon een compressor en equalizer overheen gegaan om eea harder te laten klinken, maar als je beide tracks loudness corrigeert zodat ze even hard zijn, is het verschil heel erg duidelijk. Ik kan evt wel samples plaatsen, maar iedereen kan natuurlijk deze test doen.
De tonale balans aanpassen naderhand zodat eea anders klinkt dan het origineel kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn (de spotify versie klinkt in het mid-hoog feller zodat stemmen harder zijn), maar het verlies aan definitie in tonen etc is natuurlijk nooit goed.
Alle hoge tonen van bekkens en andere transienten in die spotify versie klinken gewoon plat. Ook op mijn koptelefoontje van €150 :P

[Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2023 22:08]

Tomba schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:02:
Daar is ze dan, loopt perfect, stroboscoop doet het, antiskating en arm dikke prima. Antiresonator hangt er mooi bij en de automatiek loopt ook als de brandweer. De verkoper had er bovendien dus een Art DJPre II bij voor een zacht prijsje :) Bleek uiteindelijk toch geen handelaar maar een echte liefhebber. Tweede eigenaar die hem mbv de service manual helemaal had afgestemd, maar zoals dat volgens mij met meer liefhebbers gaat heeft ie een upgrade gevonden in de vorm van een Thorens :p
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu even The Prodigy luisteren :)
Nogmaals bedankt @mr_petit, @rcor en anderen!
Nou, nette speler hoor! die gaat je veel plezier op leveren... Ik ken die art DJPre II phono preamp niet, maar ik kan na vandaag wel zeggen dat die NAD PP2 een prima phono preamp is... Heeft veel rust in de weergave en dat maakt 'm een fijne kompaan voor de langere termijn...

Levendig en dynamiekvol zijn woorden die ik in de mond neem bij die phono preamp in combinatie met mijn Thorens TD-280 Exclusiv die voorzien is van een Nagaoka MP-110 element... Dat goedje was dus aangesloten op een Marantz SR1000N1m slimline receiver met Phonar Acoustics Laser 100 speakers...

Aangezien je zelf NAD versterker hebt zou ik haast zeggen: koop deze phono preamp erbij in de toekomst voor het geheel...

En we gaan binnenkort toch de AT440MLa eens een hernieuwde kans geven via mijn Technics SL-1710, wellicht en in combinatie met die NAD PP2 voorversterker ipv de ingebouwde phono preamp van mijn Marantz PM7000N...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Tomba

Tomba

rcor schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Nou, nette speler hoor! die gaat je veel plezier op leveren... .
[...]
Denk het ook wel, die Prodigy plaat klinkt alleraardigst :) Deze plaat is ook onderweg, ben toch ook wel benieuwd hoe die klinkt :)
[...]

Ik ken die art DJPre II phono preamp niet, maar ik kan na vandaag wel zeggen dat die NAD PP2 een prima phono preamp is... Heeft veel rust in de weergave en dat maakt 'm een fijne kompaan voor de langere termijn..
Levendig en dynamiekvol zijn woorden die ik in de mond neem bij die phono preamp in combinatie met mijn Thorens TD-280 Exclusiv die voorzien is van een Nagaoka MP-110 element... Dat goedje was dus aangesloten op een Marantz SR1000N1m slimline receiver met Phonar Acoustics Laser 100 speakers...
[...]
@mr_petit noemde die ArtPre II in 1 adem met de TC750 en omdat ik die nu goedkoper kon scoren dan de TC750 hoef ik die laatste nu niet te bestellen. Scheelt toch weer een paar euro. Voordeel van de DJPre II is dat er wat aan in te stellen is (Gain al staat die met mijn NAD gewoon op 0), hij iets betere specs heeft en een Clipping lampje waardoor je voorkomt dat je m uberhaupt te hard zet.
Hij lijkt met mijn leken oren ook iets dynamischer te klinken (vooral de bass kicks in Smack my Bitch up tijdens de bass loop lijken beter te klinken maar heb verder geen tijd gehad voor een blinde A/B test en de TC750 is inmiddels ingepakt voor mijn vader dus dat gaat ook niet meer lukken :P)
Het grote nadeel vind ik dat ie niet alleen oerlelijk is maar dat er een LED in zit die zo debiel fel is dat hij 's nachts je hele kamer verlicht.

Welke platen had je geluisterd op de NAD?
[...]

Aangezien je zelf NAD versterker hebt zou ik haast zeggen: koop deze phono preamp erbij in de toekomst voor het geheel...
[...]
Voor 12€ (vooruit 24€ dan pak je 100% winst ;) ) neem ik m graag van je over ;) Anders investeer ik dat geld liever in een andere naald :P
[...]

En we gaan binnenkort toch de AT440MLa eens een hernieuwde kans geven via mijn Technics SL-1710, wellicht en in combinatie met die NAD PP2 voorversterker ipv de ingebouwde phono preamp van mijn Marantz PM7000N...
Klinkt als een leuke test :)

Tomba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Denk het ook wel, die Prodigy plaat klinkt alleraardigst :) Deze plaat is ook onderweg, ben toch ook wel benieuwd hoe die klinkt :)

[...]

@mr_petit noemde die ArtPre II in 1 adem met de TC750 en omdat ik die nu goedkoper kon scoren dan de TC750 hoef ik die laatste nu niet te bestellen. Scheelt toch weer een paar euro. Voordeel van de DJPre II is dat er wat aan in te stellen is (Gain al staat die met mijn NAD gewoon op 0), hij iets betere specs heeft en een Clipping lampje waardoor je voorkomt dat je m uberhaupt te hard zet.
Hij lijkt met mijn leken oren ook iets dynamischer te klinken (vooral de bass kicks in Smack my Bitch up tijdens de bass loop lijken beter te klinken maar heb verder geen tijd gehad voor een blinde A/B test en de TC750 is inmiddels ingepakt voor mijn vader dus dat gaat ook niet meer lukken :P)
Het grote nadeel vind ik dat ie niet alleen oerlelijk is maar dat er een LED in zit die zo debiel fel is dat hij 's nachts je hele kamer verlicht.

Welke platen had je geluisterd op de NAD?

[...]

Voor 12€ (vooruit 24€ dan pak je 100% winst ;) ) neem ik m graag van je over ;) Anders investeer ik dat geld liever in een andere naald :P

[...]

Klinkt als een leuke test :)
Voorlopig gaat die NAD hier ook niet weg hoor... Het was meer in de geest van: jij bent NAD liefhebber en deze past dus in jou straatje... Mocht je geïnteresseerd zijn kun je er altijd eentje opzoeken op de bekende tweedehands verkoop sites... ;)

• Tomba

Tomba

rcor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Voorlopig gaat die NAD hier ook niet weg hoor... Het was meer in de geest van: jij bent NAD liefhebber en deze past dus in jou straatje... Mocht je geïnteresseerd zijn kun je er altijd eentje opzoeken op de bekende tweedehands verkoop sites... ;)
ik begreep m helemaal @rcor no worries, was een klein grapje.

Tomba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:49:
[...]

ik begreep m helemaal @rcor no worries, was een klein grapje.
Dat vermoeden had ik al... ;)

Maar even die vraag: Welke LP's heb ik afgespeeld?

Nou, qua platen heb ik de volgende LP's ermee beluisterd via mijn Thorens TD-280 exclusiv met zijn Nagaoka MP-110 in combinatie met de NAD PP 2:
- Danny Vera - The Year Of The Snake
- Joe Bonamassa - Blues Deluxe
- 2 Brothers On The 4th Floor - The Very Best Of 30th Anniversary

Klonk erg lekker! Ben er bang voor dat hij in mijn collectie phono preamps wordt toegevoegd!

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 23-01-2023 12:58]

Tomba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:34:
[...]
Voordeel van de DJPre II is dat er wat aan in te stellen is (Gain al staat die met mijn NAD gewoon op 0), hij iets betere specs heeft en een Clipping lampje waardoor je voorkomt dat je m uberhaupt te hard zet.
Voordeel is ook dat die DJPre II een schakelbaar low cut filter heeft.
En dat low cut filter is ook niet al te sterk. -3dB @ 22Hz.
Sommige low cut flters hebben op dat punt soms al -12dB, wat dan al snel hoorbaar wordt.
Uiteindelijk hoeft een low cut filter onder de 16Hz maar een paar dB te dempen, dat is vaak al genoeg om z'n werk goed te doen.
Zeker in jouw opstelling waar de speakers ernaast staan is het aan te raden het low cut filter aan te zetten.

Edit: dat ledje kan je natuurlijk wat donkerder maken met een edding marker.
Het enige wat ik op de DJ pre II kan aanmerken is dat de 100pF voorschakelcapaciteit niet uit te schakelen is.
Dat is niet heel veel, en sommige elementen hebben daar baat bij, maar ik zie liever helemaal geen voorschakelcapaciteit. (ook omdat elementen met een ML stylus dat doorgaans helemaal niet nodig hebben.
Maar ja, die TC-750 heeft een vaste voorschakelcapaciteit van 220pF. In dit prijssegment is de keuze natuurlijk niet reuze en zijn zaken als het voorkomen van brom en ruis vaak al een hele opgave.
Die NAD PP2 heeft ook een vaste voorschakelcapaciteit van 200pF. Ook teveel imo.
Je kan eea er natuurlijk uit solderen :P

[Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 23-01-2023 14:18]

• Tomba

Tomba

mr_petit schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Voordeel is ook dat die DJPre II een schakelbaar low cut filter heeft.
En dat low cut filter is ook niet al te sterk. -3dB @ 22Hz.
Sommige low cut flters hebben op dat punt soms al -12dB, wat dan al snel hoorbaar wordt.
Uiteindelijk hoeft een low cut filter onder de 16Hz maar een paar dB te dempen, dat is vaak al genoeg om z'n werk goed te doen.
Zeker in jouw opstelling waar de speakers ernaast staan is het aan te raden het low cut filter aan te zetten.

Edit: dat ledje kan je natuurlijk wat donkerder maken met een edding marker.
Het enige wat ik op de DJ pre II kan aanmerken is dat de 100pF voorschakelcapaciteit niet uit te schakelen is.
Dat is niet heel veel, en sommige elementen hebben daar baat bij, maar ik zie liever helemaal geen voorschakelcapaciteit. (ook omdat elementen met een ML stylus dat doorgaans helemaal niet nodig hebben.
Maar ja, die TC-750 heeft een vaste voorschakelcapaciteit van 220pF. In dit prijssegment is de keuze natuurlijk niet reuze en zijn zaken als het voorkomen van brom en ruis vaak al een hele opgave.
Die NAD PP2 heeft ook een vaste voorschakelcapaciteit van 200pF. Ook teveel imo.
Je kan eea er natuurlijk uit solderen :P
Bedankt weer voor je input, erg leerzaam zoals steeds.

Heb zelf zwarte ducttape over het lampje heen geplakt en nu heb ik geen blauwe lichtaccenten meer :P

• spek_me_eiers
Vandaag bij een speciaalzaak voor luchtcompressoren om een 1l busje ISO VG 68 olie gegaan. Was 11.3 euro waar ik nu vree lang kan doen :P Mijn bol bestelling komt later deze week toe.

Terwijl ook eens de rotor eruit gehaald en ingesmeerd. De automatische start werkt nu zonder problemen op alle toeren (voorlopig toch, verschillende keren getest, alsook op de drie snelheden). Het oude vet weghalen en nieuwe aanbrengen blijft op de planning staan voor de ervaring.

Ik zag wat oxidatie (?) op de rotor, maar volgens mij hoeft dit geen probleem te zijn en is gewoon door de ouderdom?

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:25
Mijn vader heeft pasgeleden de denon ibood aanbieding gekocht. (dp 300f) En nu heb ik het idee dat het gewoon weer zon china kloon is met een mooiere arm. (een mooiere denon 29f/denon 200usb/sony pslx300usb/marantz tt5005 en nog 100en) En allemaal met een "eigen" versie van een AT3600 naald of een andere arm)

Word die zooi niet gewoon voor veel te veel geld verkocht? Een hoop plastic fantastic....
Ik heb toendertijd de sony gekocht toen de marantz er naast stond en zag toen dan ze praktisch hetzelfde waren maar de marantz nog 120euro duurder was dan de sony (rond de 170 dacht ik)

Welke platenspelers zijn er voor een zachte prijs die niet gebaseerd zijn op hetzelfde chinese platform?
Alleen pro jects?

/rant

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:13

Toshirou

Vinyl Surfer

Naar mijn mening is het zo’n beetje het beste wat er in die prijsklasse nieuw is te vinden. We spreken hier wel over het laagste segment waarin troep als Crosley en Victrola de boventoon voeren. Een AT LP-60 zit ook qua prijs op dit niveau maar de Denon DP300f/400/450 zijn wel tenminste echte kwaliteit platenspelers. Dus het is voor zijn geld een goede deal.

Maar het is wel allemaal gebaseerd op een Chinees design stramien. Wat niet perse slecht is, want deze Denon platenspelers spelen goed af én de arm laat upgrades aan elementen toe. Ik weet niet in hoeverre de arm is af te stellen maar het is zeker voor de meeste mensen een perfecte platenspeler. Dus die iBood deal (die nog loopt zag ik) is gewoon een hele goede optie om gelijk iets goeds te halen wanneer je (weer) begint met het afspelen van lp. Overigens, het laatste wat je wilt is een verpeste lp door slechte apparatuur.

Of je moet de tweedehands markt op gaan, dan vindt je beter materiaal voor eenzelfde prijs… mits je geluk hebt. Gezien daar ook de prijzen omhoog zijn gegaan.

[Voor 41% gewijzigd door Toshirou op 25-01-2023 07:52]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Voor de liefhebbers / audacity pluizers weer wat vergelijkingsmateriaal. Dit keer mijn LX-LPS met- en zonder de meegeleverde loading plugs. Element is een DL-103. Ik moet bekennen dat ik zelf bij een eerste ronde luisteren op mn bose QC25's geen verschil hoor.

https://we.tl/t-u9TrBhO9hF

Files zijn genummerd, zal tzt nog wel laten weten wat / wat is. :)

Edit - Bedenk me achteraf dat ik misschien beter op had kunnen nemen via de out van mn phono versterker in plaats van de headphones out van mn versterker. :z

[Voor 22% gewijzigd door Charly op 25-01-2023 18:24]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14
Net voor 169 euro een Denon DP-300F besteld bij IBOOD erg getwijfeld tussen een DP-400 die ook in de aanbieding is. Deze heeft electronische snelheids regeling maar is niet vol automatisch dus ben voor de 300F gegaan. Helaas niet beschikbaar in het zilver maar voor 169 euro niets te klagen.

https://www.ibood.com/off...denon-platenspelers/25400

https://www.ibood.com/off...-300f-platenspeler/764925

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
mr_petit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Edit:
Ik heb even een testje gedaan tussen spotify en een flac die ikzelf gemaakt heb van de originele CD, maar spotify is gewoon regelrechte crap.
Ik heb het nummer Badman's song van Tears for fears van spotify geript (via 'spotify downloader'), en dat is voor zover ik kan zien de officiele entry van de band:
https://open.spotify.com/...ck:6g76vDAlF0NjRbYypWmwUM
De vraag is wel of je daadwerkelijk de ‘originele’ spotify versie hebt geript. Vrijwel alle Veel spotify download software halen de rips ergens anders vandaan (bijv. YouTube) omdat Spotify hun software zodanig heeft dichtgetimmerd dat je de nummers niet met software van derden kunt rippen. Bij Tidal kan dit bijvoorbeeld wel. Software die het meest in de buurt komt van rippen van Spotify is software waarbij je in feite de muziek afspeelt en opneemt via een digitale (d.w.z. softwarematige) audio in/out. Ik ben even de naam van het programma kwijt maar kan het opzoeken. Deze lijkt ook wel goed te werken.

[Voor 5% gewijzigd door Ken Wood op 26-01-2023 06:48]

• teot
Charly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:39:
Voor de liefhebbers / audacity pluizers weer wat vergelijkingsmateriaal. Dit keer mijn LX-LPS met- en zonder de meegeleverde loading plugs. Element is een DL-103. Ik moet bekennen dat ik zelf bij een eerste ronde luisteren op mn bose QC25's geen verschil hoor.

Edit - Bedenk me achteraf dat ik misschien beter op had kunnen nemen via de out van mn phono versterker in plaats van de headphones out van mn versterker. :z
Even snel geluisterd, geen technische kennis verder dus alleen wat ik meen te horen.

spoiler:
1 en 4 lijken met de ene instelling te zijn opgenomen (dus 2 en 3 met de andere instelling). Vind 2 en 3 beter klinken, er lijkt minder demping op te zitten waardoor het geluid beter naar voren komt. Moet zeggen dat ik dit sneller hoorde tussen 1 en 2 dan tussen 3 en 4.
Ken Wood schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 06:40:
[...]

De vraag is wel of je daadwerkelijk de ‘originele’ spotify versie hebt geript.
Dat is een goede opmerking.
Ook zou de downloader site die ik gebruikt heb zelf natuurlijk filters kunnen hebben toegepast.
Ik zal jouw programma testen en ook rechtstreeks van de spotify site en de spotify app opnemen en de samples vergelijken.

• Tomba

Tomba

https://soranews24.com/20...en-record-player-needles/
A unique aspect of Japanese culture is that most people practice both Buddhist and Shinto customs. The idea of having two religions might seem odd, but there’s some division of divine labor between the two. For example, Shinto shrines are where weddings take place, and funerals are held at Buddhist temples.

So it makes a certain kind of sense that Ongakuji, a temple whose name translates as “Music Temple,” offers funeral services for broken record player needles.

Charly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:39:

Ik hoor geen verschil. Zeker niet tussen 3 en 4 (sample met te lage kwaliteit/bandbreedte)
spoiler:
Als ik toch zou moeten gokken, dan zou ik bij 1 en 2 gokken dat 2 iets helderder in het hoog klinkt (maar dat kan ik me ook inbeelden, zo klein is het verschil) en dat 1 daarom loading met lagere weerstand heeft dan 2.

Maar ik denk zelf dat loading bij MC elementen meer als doel heeft om eventuele modulatie bij echt hoge frequenties (>100khz) weg te nemen wat evt de opamps kan storen.
Maar zelfs een LOMC met hogere inductie heeft met een hele lage loading weerstand (100 ohm) altijd nog wel een bandbreedte van >30kHz, dus als het goed is ruim boven de gehoorgrens :)
Al is dat denk ik een -3dB punt; het zou interessant zijn als iemand een bodeplot kon maken zodat we eea precies kunnen zien :)
Dus de keuze voor een afsluitweerstand bij MC elementen moet je eigenlijk bepalen met een oscilloscoop en een signaalgenerator (blokgolf). Ik geloof dat ik dat hier een keer heb laten zien.

[Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2023 23:06]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Ik heb op Marktplaats voor € 125 een Thorens TD-160 MKII gekocht. Voor dat bedrag kon ik wel een gokje wagen. De kap is helaas behoorlijk beschadigd. Voor de rest ziet hij er nog goed uit. Ik heb er een nieuwe snaar opgezet. Helaas loopt de snaar op 45 toeren wel wat aan (tegen de snaargeleider (noem je dat zo?)). Is er een manier om dit te verhelpen?

De Thorens heeft een TP-63 arm. Als ik het goed heb is deze hetzelfde als de TP-62 maar dan met een andere headshell. Ik moet nog uitzoeken hoe ik met die arm de azimuth moet instellen, want veel lijk je er niet aan te kunnen veranderen.

Ik kreeg er voor € 10 een nieuwe Ortofon VMS20E MKII element bij. Ik heb ook nog een ongebruikte Denon DL-110 liggen en twijfel nog welke ik ga gebruiken. Mijn versterker kan overweg met MC-elementen dus ik neig naar de Denon, maar ik las ergens dat het metalen plateau van de Thorens een slechte combinatie is met een MC-element. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën of suggesties. De Thorens moet mijn Dual CS 505-4 met Ortofon OM20 gaan vervangen dus ik moet er wel op vooruit gaan :)

Ik wil er ook nog andere pootjes onder zetten want die rubberen dopjes stellen niet veel voor en zijn ook niet verstelbaar.

Ik zal morgen even foto's posten.
Je DL-110 is een zg. High output MC, dus die sluit je aan op je MM ingang.
Het metalen plateau is geen probleem. Dat is van Zamak gemaakt, wat een niet magnetische legering is (hoofdzakelijk zink, aluminium en koper).

Qua element moet je het denk ik uitproberen.
Ik verwacht dat de DL-110 overall het beter klinkende element is (is ook veel moderner), maar de TP-63 is een lichte arm. (7,5gr). Die heeft dus elementen met een relatief hoge compliantie nodig.
Ik verwacht dat het qua compliantie wel past met de Denon; ik verwacht dat je op een resonantiefrequentie van 11Hz uitkomt.
De ortofon zal een hogere compliantie hebben als de denon, maar doorgaans wordt alles wat een resonantiefrequentie tussen de 8 en 12 hz heeft als 'goed' beschouwd.

Die resonantierfrequentie kan je zelf meten door een stuk muziek op te nemen (maakt niet uit wat) met je draaitafel (1 à 2 minuutjes oid; je kan gewoon de output van je phonopre in de ingang van je geluidskaart van je pc te prikken, of als je een versterker met ingebouwde phonopre hebt, de tape out of desnoods de koptelefoonuitgang)
Neem dan in audacity op; selecteer de muziek die je opgenomen hebt en doe analyseren->spectrum weergeven. Je ziet dan een piek rond de 10Hz wat je resonantiefrequentie is.

• D_V
  • Laatst online: 03:21
Ik wil onder mijn Kenwood ook een DL-110 monteren als ik m'n Ortofon x3-mc moet vervangen. Ortofon beveelt een Quintet Bronze aan, maar die kost al snel 600 euro of meer. Dat heb ik er eigenlijk niet voor over en de DL-110 krijgt wel goeie recensies. Blijkbaar een warm geluid.

Jammer alleen van die fel rode kleur... :)
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee