• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-01 15:58
@St@m Dat is echt een koopje. Ik heb deze ook al een jaar of 4, en ben er nog steeds dik tevreden over. Ik heb wel het bijgeleverde element vervangen. Mijn vriendin waardeert vooral het automatisch starten. :-)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
eckru schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:21:
Voor ik überhaupt iets tik, eerst een waarschuwing: mij vraag hieronder gaat duidelijk maken dat ik een vinyl-groentje ben, excuus op voorhand hiervoor.

Graag vraag ik jullie om een advies. In mijn tienerjaren (ik ben bouwjaar 1972) heb ik het vinyl-verzamelen/spelen nooit gehad, ben eigenlijk ingestapt bij start van het CD tijdperk.
Later is dat wel wat serieuzer geworden, eind jaren 90/begin 00 heb ik stuk voor stuk een hifi set bij elkaar gespaard rondom Musical Fidelity's "X-series", toen waren dat nog allemaal ronde buisjes. Speakers zijn (nu inmiddels 22 jaar oude) Mission 782's (heb ook nog een paar 780's, van een korte home theater fase).
Leuk spul die "tonnetjes" van Musical Fidelity. Vriend van me had daar ooit ook het een en ander van staan.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:26

St@m

@ Your Service

Vandaag maar even op pad geweest langs de kringloop voor een paar platen, ik was met 10 minuten wel weer klaar :D dus toen maar even langs Plato en tja.. wat moet je dan kiezen he.
Maar even veilig 2 platen gehaald die ik wel goed ken, om maar te beginnen. Van de week komt de platenspeler binnen en dan maar eens kijken hoe en wat.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-01 14:11
zou de denon een upgrade zijn voor een Philips 777 of een Aristona 5777? prijs is wel mooi.

ben op zich wel content met mijn Aristona maar heb af en toe het gevoel dat t beter zou moeten kunnen

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:33
Reloader schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:43:
zou de denon een upgrade zijn voor een Philips 777 of een Aristona 5777? prijs is wel mooi.

ben op zich wel content met mijn Aristona maar heb af en toe het gevoel dat t beter zou moeten kunnen
Ik denk dat als ze allebei goed staan afgesteld en er een redelijk element wordt gebruikt er niet zoveel verschil zit in de kwaliteit van deze 2 spelers.... Als de Aristona kuren heeft of overmatige slijtage dan kan er natuurlijk wel winst te behalen zijn.

Ikzelf ben meer van de grotere stappen... als je redelijk content bent met de Aristona, dan lekker daarmee doordraaien en misschien een beter elementje erop...en ondertussen kun je misschien op zoek gaan naar een (flink) betere speler (nieuw of een goede vintage) zodat je échte stappen maakt.

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-01 14:25
Voor de liefhebbers. Bettie Serveert heeft gisteren de 30 jarige jubileumeditie van hun debuutalbum Palomine aangekondigd. De LP met extra 7" komt in transparant oranje.

Buiten de originele eerste persing dit album alleen in 2015 herdrukt in een gelimiteerde oplage, dus ik heel makkelijk kwam je als geinteresseerde niet aan je LP. Daar brengt deze heruitgave verandering in. Geen idee hoever de voorraad strekt.

Ik was overigens bij hun concert op London Calling(in samenwerking met Concerto) in de Tolhuistuin, waar ik overigens ook Nothing But Thieves ontdekte, maar dat ze toen dat album opnieuw uitgebracht hadden was deze dommerik geheel ontgaan. Dat gebeurt mij geen tweede keer, dus heb direct een preorder gedaan bij Concerto.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:55
Even een vraagje .

Ik heb dus een oude Pro-Ject Debut III.
Ondertussen is daar het volgende aan gedaan:
- Nieuwe snaar
- Lager van het draaiplateau gesmeerd met een drupje olie.
- Pro-Ject Pick It Pro element met naald
- Pro-Ject Acryl It draaiplateau (wat heb ik een hekel aan vilt matten die aan je plaat hangen, en het originele Debut III plateau is een handige 28 cm, dus ook niet veel passends voor te krijgen qua matten)
- De aangesoldeerde interlink is eraf, originele Pro-Ject RCA junction box
- In-Akustik phono interlink (een niet al te dure interlink met fatsoenlijke afscherming)

Kleine ergernis aan de Debut III is dat het ding 4 poten heeft die niet in hoogte instelbaar zijn.
Wiskunde zegt dat een vlak uit 3 punten bestaat.

Op dat punt wint de Pro-Ject Debut Carbon Evo.
En de voeten dempen beter.

33/45 toeren omschakelen heb ik nog niet echt mee te maken, stoort me daarom niet.

Zou de rest genoeg reden zijn om over te stappen?

Of zeggen jullie, je hoort het verschil niet of amper, lekker door met de Debut III ?

Je koopt zo'n Debut III omdat daar aardig wat over te vinden is als vinyl novice.Dan mis je nog heel wat, zoals dat je voor een 2M gebaseerd element een ander toonarmgewicht nodig hebt dan voor een OM5E die er standaard op zit. (€17,50 zo'n gewicht, nog vergeten in het sommetje)

Vintage spelers lijken nog spannender omdat je helemaal geen idee hebt wat er mis zou kunnen zijn en of je de onderdelen nog kan krijgen.

[Voor 31% gewijzigd door RobbieT op 16-01-2023 23:32]

• ABD
Je moet het zelf weten, maar is dit niet precies dezelfde draaitafel? Vind je de specs - wow & flutter en signal to noise, bijzonder? Volgens mij heeft een standaard jaren '60, '70, '80 draaitafel die je voor €100 op marktplaats haalt betere specs, en volgens mij geven die beter geluid. Ku nje niet met vilt aan de slag gaan en de tafel daarmee waterpas maken?

Disclaimer, mijn mening is door mijn ervaring wel gekleurd.

Toen ik mijn vinyl hobby weer nieuw leven in wilde blazen en op zoek was naar een nieuwe draaitafel, sprong de Pro-Ject Debut Carbon mij als eerste in het oog, maar toen ik daar research naar ging doen, knapte ik zeer snel af. Men had de ene na de andere upgrade uitgebracht die ik als bezitter van die tafel nodig zou hebben: een soort grondplaat waar de draaitafel stabiel op geplaatst zou moeten worden voor €200, een acryl draaiplateau voor €120, een DC power supply voor €300-400 enzovoort, en dan moest ik nog een cartridge upgrade kopen. Voordat ik die Debut Carbon had gekocht, voelde ik mij bij wijze van spreken al bekocht. Kon ik voor €1200-1400 niet meteen een goede platenspeler kopen? Niet dat ik dat uit wilde geven, maar hoezo gaat die turntable, buiten een andere cartridge, beter geluid produceren van dergelijke upgrades? Het leek mij een verkoopmodel. Dat draaiplateau van acryl snap ik nog wel, dat ziet er wel geinig uit en je draaitafel is ook een blikvanger in de woonkamer, maar die PSU, dat draagplateau en andere voeten?

• RobbieT
Ik heb er nu aan uitgegeven:
- € 100 Pro-Ject Debut III platenspeler tweedehands
- € 20 RCA junction box
- € 23 nieuwe snaar
- € 75 Pro-Ject Pick It Pro element met naald
- € 129 Acryl It draaiplateau
- € 60 In-aktustik interlink

€ 407 totaal.

Alleen de interlink en het draaiplateau had ik bij een nieuwe speler ook gedaan en kunnen mee naar een nieuwere speler.

Als je dat eraf haalt € 218 totaal, wat voor een fatsoenlijk spelend ding niet erg veel is.

Is meer, ik merkte meteen al dat je met een tweedehands speler toch wel het één en ander moet doen om te zorgen dat alles goed is.

Op een bepaald moment denk je, had ik niet gewoon meteen nieuw moeten kopen?

Het zaadje van twijfel wordt gezaaid als je bij de tweedehands speler toch de snaar en element moet vervangen, en je dan denkt, heb ik hier goed aan gedaan.

Verder bevalt vinyl gelukkig prima, de platencollectie groeit gestaag en ik kan echt genieten van het luisteren naar m'n platen.

Het duveltje op de schouder die zegt platen kopen wint gelukkig nog van het duveltje op de andere schouder, die twijfelt aan de speler. 8)7

[Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 16-01-2023 23:27]

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:13

Toshirou

Vinyl Surfer

ABD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:07:
[..] Het leek mij een verkoopmodel. Dat draaiplateau van acryl snap ik nog wel, dat ziet er wel geinig uit en je draaitafel is ook een blikvanger in de woonkamer, maar die PSU, dat draagplateau en andere voeten?
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Zelf heb ik niet aan deze randzaken gedaan. Een platenspeler van pakweg €200 tegen één van €2000, daar zit wel een groot verschil, maar het is maar net wat je ervoor over hebt. Een Pro-Ject Debut kan met upgrades inderdaad naar een hoger niveau getild worden. Maar daar zijn ook grenzen aan, al heb je dan wel een zeer leuke en goed klinkende speler. Maar uiteindelijk is vooral het element in combinatie met de tonearm bepalend voor het geluid.

Maar als we het toch upgrades hebben, dan zou ik vooral toch meer neigen naar een goed onderhouden/upgrade jaren 60/70 speler. De kwaliteit van toen was beter dan een budget spelers van nu. En vaak te krijgen voor ongeveer dezelfde prijs. Het doet niks af aan de budget spelers van nu, alleen zijn de klassiekers gemaakt om een mensenleven mee te gaan.

Vroeger was alles beter? Als het gaat om apparatuur, al is het minder voorzien van allerlei opties, absoluut!

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-01 14:11
Pavv schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Ik denk dat als ze allebei goed staan afgesteld en er een redelijk element wordt gebruikt er niet zoveel verschil zit in de kwaliteit van deze 2 spelers.... Als de Aristona kuren heeft of overmatige slijtage dan kan er natuurlijk wel winst te behalen zijn.

Ikzelf ben meer van de grotere stappen... als je redelijk content bent met de Aristona, dan lekker daarmee doordraaien en misschien een beter elementje erop...en ondertussen kun je misschien op zoek gaan naar een (flink) betere speler (nieuw of een goede vintage) zodat je échte stappen maakt.
thx, laatst vervangen voor een audiotechnica, speelt best prima ik denk dat sommige vinyl uitgaves gewoon niet helemaal top zijn en dat misschien de phono stage in mijn Onkyo ook niet helemaal is wat je eravn zou willen. zal een keer iets externs aanschaffen. dus als iemand daar nog een leuke tip voor heeft (en betaalbaar :+ )

[Voor 3% gewijzigd door Reloader op 17-01-2023 09:01]

ABD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:07:
voelde ik mij bij wijze van spreken al bekocht. Kon ik voor €1200-1400 niet meteen een goede platenspeler kopen? Niet dat ik dat uit wilde geven, maar hoezo gaat die turntable, buiten een andere cartridge, beter geluid produceren van dergelijke upgrades? Het leek mij een verkoopmodel.
Uiteraard zijn upgrades een verkoopmodel. En of ze daadwerkelijk iets brengen, hangt natuurlijk van de upgrades af.
Sommige zullen een meetbare verbetering geven, anderen zullen meer de look&feel van de tafel veranderen.
Maar ook vele jaren 60/70/80 tafels zijn natuurlijk niet perfect.
Van een behoorlijk aantal zijn de plint, plateau etc zwaarder uitgevoerd, maar bij veel van deze tafels kan je bijv. de VTA en Azimuth niet instellen, wat bij een Debut 3 volgens mij wel weer kan (voor vta moet je geloof ik een spacer kopen dus die instelling is niet helemaal traploos....).
En ook die instellingen kunnen meetbare verbeteringen geven. 2-3dB op je kanaalscheiding heb je zo te pakken.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de ideale tafel eigenlijk niet bestaat.
Wil je VTA en azimuth instelling op een andere (nieuwe) tafel dan project, dan ben je volgens mij ook €1000 of meer kwijt. En bij een klassieke tafel kom je ook in de hogere modellen terecht, waarbij je dan vaak ook nog een SME headshell met azimuth mogelijkheid nodig hebt (en die zijn vaak weer zwaarder, wat weer je elementkeuze beperkt etc etc).

"man is not truly one, but truly two,"

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:25
teot schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:34:
Het is tijd om wat meer geld stuk te slaan op audio :+ Ik ben op zoek naar een nieuw element en hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij.

De JVC JL-F45 is enkele maanden geleden ingeruild voor een Technics SL-1401, zie foto.
...
Het huidige element is de AT-VM95E, dus met elliptische stylus. Ik wil naar een microline stylus en twijfel nu een beetje tussen diverse AT's (MM en MC):
  • VM540ML
  • VM740ML (is het enige verschil tov de 540 dat deze een metalen body heeft?)
  • OC9XML
...

Daarom ben ik erg geneigd om de OC9XML te halen. Of raden jullie dit af?
Nou, het is toch de VM540ML geworden. Vond het iets te veel risico om OC9XML te halen en zo blijft er meer geld over voor platen. :*)

Foto volgt zodra de VM540ML gemonteerd is, ik ga nu eerst kijken of ik wat digitale opnames kan maken voor een vergelijkend onderzoek met de VM95E nu gemonteerd. Laat maar weten als jullie ook deze opnames willen horen.

Bedankt voor het advies @Cap!

• ABD
mr_petit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Uiteraard zijn upgrades een verkoopmodel. En of ze daadwerkelijk iets brengen, hangt natuurlijk van de upgrades af.
Sommige zullen een meetbare verbetering geven, anderen zullen meer de look&feel van de tafel veranderen.
Maar ook vele jaren 60/70/80 tafels zijn natuurlijk niet perfect.
Van een behoorlijk aantal zijn de plint, plateau etc zwaarder uitgevoerd, maar bij veel van deze tafels kan je bijv. de VTA en Azimuth niet instellen, wat bij een Debut 3 volgens mij wel weer kan (voor vta moet je geloof ik een spacer kopen dus die instelling is niet helemaal traploos....).
En ook die instellingen kunnen meetbare verbeteringen geven. 2-3dB op je kanaalscheiding heb je zo te pakken.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de ideale tafel eigenlijk niet bestaat.
Wil je VTA en azimuth instelling op een andere (nieuwe) tafel dan project, dan ben je volgens mij ook €1000 of meer kwijt. En bij een klassieke tafel kom je ook in de hogere modellen terecht, waarbij je dan vaak ook nog een SME headshell met azimuth mogelijkheid nodig hebt (en die zijn vaak weer zwaarder, wat weer je elementkeuze beperkt etc etc).
Snap ik wel, maar een speciale plank om je tafel waterpas te zetten of een speciale PSU en dat soort aankopen is toch je reinste kolder, of niet soms? Zoals veel accesoires nonsens zijn. Men maakt gewoon misbruik van de aandoening genaamd audiofilie.

Volgens mij is VTA instellen sowieso niet te doen. Ik heb lp's van iets meer dan 100 gram tot bijna 200 gram en het verschil in dikte tussen de lichteren en de zwaarderen is om de nabij 1mm, wat betekent dat ik voor elke LP de VTA apart zou moeten instellen. Je kan als compremis de VTA hooguit afstellen op de gemiddelde dikte van je LP verzameling. Komt nog bij dat 2-3dB erbij nog steeds minder is dan een doorsnee middenklasse vintage draaitafel standaard heeft en dat de wow/flutter van de vintage tafels letterlijk 10 keer zo goed zijn.

Wat bij mij de volgende vraag opwerpt: Zou er een tafel te koop zijn met sensoren, cpu en geheugen die de VTA zelf aanpast? Zo niet, misschien een idee voor een startup, want er zijn vast consumenten die zo'n tafel zouden willen aanschafffen.

PS: Is het niet zo dat goedkope SL1200 klonen een instelbare toornarm hebben? En voor azimuth instellingen kun je een verstelbare headshell kopen, is het niet? Dan ben je voor een paar honderd klaar, toch?

[Voor 3% gewijzigd door ABD op 18-01-2023 15:11]

ABD schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Snap ik wel, maar een speciale plank om je tafel waterpas te zetten of een speciale PSU en dat soort aankopen is toch je reinste kolder, of niet soms? Zoals veel accesoires nonsens zijn. Men maakt gewoon misbruik van de aandoening genaamd audiofilie.
Nee het is niet kolder.
Een tafel die goed waterpas staat presteert meetbaar beter omdat de arm beter in balans is.
En volgens mij krijgt de standaard Debut z'n frequentie input van het lichtnet. Dat is niet heel precies, en als je een psu maakt die dat uit een kristal haalt, verbetert dat je gelijkloop. Of die upgrades hun prijs waard zijn, of ze überhaupt hoorbaar zijn (dat is een hele persoonlijke kwestie) en of deze al in beginsel op de tafel hadden moeten zitten is natuurlijk een andere discussie, maar hoe meer fratsen/onderdelen je op een tafel zet, des de duurder hij wordt. En een debut concurreert natuurlijk aan de onderkant van de markt, waar elke euro telt.
Volgens mij is VTA instellen sowieso niet te doen. Ik heb lp's van iets meer dan 100 gram tot bijna 200 gram en het verschil in dikte tussen de lichteren en de zwaarderen is om de nabij 1mm, wat betekent dat ik voor elke LP de VTA apart zou moeten instellen. Je kan als compremis de VTA hooguit afstellen op de gemiddelde dikte van je LP verzameling.
Ja, afwijkingen in dikte kan inderdaad maximaal 1mm zijn. Dus een VTA afstelling is een compromis.
Maar VTA stel je niet af op je lp's, maar op de hoogte van je element, en dus als je van element wisselt (en evt. van mat).
Want ook daar zitten verschillen in.
Dus je doet er verstandig aan om een gemiddelde dikte LP te nemen (of LP's van een era wat je veel luistert, want het zijn voornamelijk recente LP's die heel dik zijn) om je VTA af te stellen.
Maar dat betekend niet dat het niet te doen is.
Komt nog bij dat 2-3dB erbij nog steeds minder is dan een doorsnee middenklasse vintage draaitafel standaard heeft en dat de wow/flutter van de vintage tafels letterlijk 10 keer zo goed zijn.
Die opmerking van 2-3dB betreft kanaalscheiding, hoofdzakelijk beïnvloed door azimuth. Heeft helemaal niets te maken met vintage of modern, danwel wow of flutter. Er zijn ook vintage tafels die minder presteren betreffende wow/flutter; niet elke vintage tafel is gelijk net zoals niet elke moderne tafel gelijk is.
Wat bij mij de volgende vraag opwerpt: Zou er een tafel te koop zijn met sensoren, cpu en geheugen die de VTA zelf aanpast?
Nee.
Zo niet, misschien een idee voor een startup, want er zijn vast consumenten die zo'n tafel zouden willen aanschafffen.
Als jij vertelt hoe dat zou moeten werken, wellicht. Maar let wel, je stelt je VTA in (als je het goed wilt doen) op de hoek die de cantilever maakt, of eigenlijk nog beter gezegd: het gaat om de SRA, de zg. 'stylus rake angle'. Knappe tafel die dat uit zichzelf kan. Er is vast wel iets te maken, maar ik verwacht niet dat je het onder een ton klaarspeelt.
PS: Is het niet zo dat goedkope SL1200 klonen een instelbare toornarm hebben? En voor azimuth instellingen kun je een verstelbare headshell kopen, is het niet? Dan ben je voor een paar honderd klaar, toch?
Ja dat is de wijsheid die ik zonet postte. Met de wijsheid dat vta verstelbare headshells doorgaans zwaar zijn, wat je beperkt in je elementkeuze.
Maar hoe dan ook, ik verwacht dat je meer kwijt bent, of iig hetzelfde als een debut 3. De laatste goedkope superOEM (sub €200) is namelijk ook niet meer leverbaar. Je kan niet zomaar elke sl1200 kloon nemen, ze hebben niet allemaal vta instelling (degene die het hebben worden doorgaans een superoem genoemd). Ze zijn ook niet allemaal van goede kwaliteit.
Dus is het lood om oud ijzer (behalve dat de debut z'n arm lichter houdt....)
En let wel dat een headshell met azimuth ook al snel €70 oid kost.
Een project debut 3 kost geloof ik momenteel iets van €280, dus moet je al een superOEM voor €210 vinden, wil je €70 kunnen uitgeven voor een azimuth headshell...suc6 :)

[Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2023 18:54]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:26

St@m

@ Your Service

St@m schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:12:

Word ik vanmorgen wakker, Google ik toch maar weer op de Denon-DP300F die hier ook telkens aangeraden wordt. In de aanbieding bij ibood voor 170 euro. Knoop is doorgehakt! Speakers nog maar even naar kijken, zullen wel active dingetjes worden.
Nou.. eerste ervaring.. hij doet het niet.. er begint niets te draaien :( beter de plaatjes kijken mien jongu. Hij doet ut :p

[Voor 34% gewijzigd door St@m op 18-01-2023 17:18]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• D_V
  • Laatst online: 03:21
Zag gisteren dit filmpje voorbij komen over de ELP laser platenspeler. Had hier echt nog nooit van gehoord. Terwijl die dingen blijkbaar al meer dan 30 jaar bestaan.

:S

https://www.elpj.com/

Staat er toevallig net één voor een mooi prijsje op eBay... :P

Ja bestaan al lang, zijn erg onderhoudsgevoelig, onderhoud is heel moeilijk, en erg gevoelig voor stofjes etc.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 23:26
Deed deze laserdraaitafel ook niet nog moeilijker over gekleurd vinyl of picture disks dan de gemiddelde 80s linear tracker?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:22
Afgelopen vrijdag in het theater geweest voor een concert van Jan Smit. Live zingt hij echt supergoed. Daar in de pauze een gesigneerd exemplaar van zijn nieuwe album gekocht.

• ABD
mr_petit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Nee het is niet kolder.
Een tafel die goed waterpas staat presteert meetbaar beter omdat de arm beter in balans is.
Je hebt mij verkeerd begrepen. Dat een draaitafel waterpas moet snap ik, dat is zelfs belangrijker dan VTA of azimuth instellen heb ik van een expert vernomen. Ik bedoelde dat daar geen 200 euro kostend plateau voor nodig is. Daar pak ik een waterpas uit mijn gereedschapskist voor.
En volgens mij krijgt de standaard Debut z'n frequentie input van het lichtnet. Dat is niet heel precies, en als je een psu maakt die dat uit een kristal haalt, verbetert dat je gelijkloop. Of die upgrades hun prijs waard zijn, of ze überhaupt hoorbaar zijn (dat is een hele persoonlijke kwestie) en of deze al in beginsel op de tafel hadden moeten zitten is natuurlijk een andere discussie, maar hoe meer fratsen/onderdelen je op een tafel zet, des de duurder hij wordt. En een debut concurreert natuurlijk aan de onderkant van de markt, waar elke euro telt.
We zijn het volgens mij eens. Kwaliteitsverschillen in voedingen zijn er altijd en kwaliteit is belangrijk. Echter, voor een draaitafel van €400 euro met matige specs een voeding aanschaffen die bijna net zo duur is, kan ik misschien beter geen reinste kolder noemen, maar zal ik het uitermate merkwaardig noemen? Mensen die claimen dat ze het horen, kan niemand wat mee. Volgens mij zijn het anecdotische verhalen en heeft niemand ooit kunnen meten dat het daadwerkelijk beter klinkt.

Dat een nieuwe headshell, die instelbaar is, zwaar en duur is, en daarom ten koste kan gaan in de cartridge upgrade, had ik reeds vernomen van het vinylengine forum. Het zou mij niet verbazen als ik dat in een post van jou heb gelezen, want je hebt het over dezelfde termen(bevoorbeeld(SRA) en inhoud als dat ik gelezen heb wat betreft het afstellen van azimuth en vta.

De mening uit mijn vorige post vorm ik om te voorkomen dat ik meegezogen word in de ziekte die sommigen onder ons audiofilie noemen, en dat idee probeer ik te delen. Desalniettemin mag iedereen zelft wat men koopt, maar ik heb vaak het idee dat men allang goed vindt wat men heeft gekocht zonder dat ooit met iets anders vergeleken te hebben, dus ik vraag mij af waarom die upgrades dan nodig zijn. Je leest namelijk heel vaak dat men dat apparaat ook heeft gekocht en dat men tevreden is, terwijl er geen argumenten volgen laat staan dat men diverse producten in huiselijke kring uitgeprobeerd heeft. Ik denk dan, je vond het al goed, je hebt het nooit vergeleken met andere draaitafels, dus waarom dan een upgrade?

Ik snap het al veel beter wanneer iemand een flinke duit neerlegt voor een draaitafel als een SONY PS-8750, een Technics SP-10 of een Yamaha GT 2000, misschien ga ik dat zelf ook nog een keer doen, want ik draai graag plaatjes, al ligt het meer voor de hand dat ik een tree lager ga zitten.

Het verschil met het upgraden van een Pro-ject debut draaitafel en de 3 pareltjes die ik net noem, net als jou Gerrard overigens, is dat je je investering altijd terug kan verdienen nadat je de hobby zat bent geworden en die speler verkoopt. Wellicht met winst, hoewel het uitmaakt of de vinylhype standhoudt.

PS: wellicht branden sommigen van verlangen te vernemen wat ik een aantal jaren geleden zelf heb aangeschaft ipv de Pro-ject DC die ik op het oog had? Het is een zwarte Hitachi PS38 in prima staat met gave stofkap, gekocht van de eerste eigenaar voor €120. Dat is eigenlijk een CEC draaitafel, een manuele direct drive met een kwaliteitsmotor. De standaard toonarm en het element zijn niet heel bijzonder, maar ook zeker niet slecht. HItachi is nog ondergewaardeed op marktplaats, daarom kun je soms een HT-550 kopen voor een schijntje. Ik zag vorig jaar een zeldzame HT-840 voor een mooie prijs staan, maar die durfde die niet te kopen omdat ik bang ben dat ik dat niet kan repareren of laten repareren wanneer er wat aan zou gaan mankeren. Heb ik soms nog wel eens spijt van, die zie ik vast nooit meer voorbij komen, en zeker niet voor die prijs.
ABD schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik bedoelde dat daar geen 200 euro kostend plateau voor nodig is. Daar pak ik een waterpas uit mijn gereedschapskist voor.
Heeft de debut hoogte instebare voeten? Of ga je er bierviltjes onder schuiven?
Dat een plateau €200 kost kan de één duur vinden, de ander goedkoop. De één gaat naar de bouwmarkt, laat een mooi dik stuk MDF zagen, monteert er mooie voetjes onder, en verft 'm superstrak en spaart zo een groot gedeelte van de €200 uit. Hartstikke mooi.
De ander is misschien advocaat, beurt €350/uur en denkt: ik werk vanavond wel 40 minuutjes langer.
Hoe mensen geld uitgeven en geld binnenhalen verschilt enorm.

Edit: net even opgezocht, je bedoelt waarschijnlijk het "Ground it E" plateau?
Kost €129 ipv €200. Da's wel een dingetje....
Het doel is ook om eea zwaarder te maken en zodoende trillingen te dempen. Dus niet sec waterpas stellen.
Dus als je 'm alleen daarom zou kopen, maak je wellicht de verkeerde keuze.
Echter, voor een draaitafel van €400 euro met matige specs een voeding aanschaffen die bijna net zo duur is, kan ik misschien beter geen reinste kolder noemen, maar zal ik het uitermate merkwaardig noemen?
De debut 3 kost €280, geen €400. (de debut 3 is hier en daar nog verkrijgbaar, maar is uit het assortiment voor zover ik weet)
En matige specs...wat is matig volgens jou?
En over welke voeding (en wellicht nog belangrijker: welke draaitafel) heb je het nou?
Als je wat specifieker bent, kunnen we wellicht een wat diepere discussie hebben over wat welke specifieke upgrades kunnen brengen als je twijfelt of deze hun geld waard zijn.
De mening uit mijn vorige post vorm ik om te voorkomen dat ik meegezogen word in de ziekte die sommigen onder ons audiofilie noemen, en dat idee probeer ik te delen
Audiofiel betekend dat iemand begaan is met kwaliteit van weergave. niets meer en niets minder.
Je hebt het hier zelf ook over matige specs etc. Dat maakt jou ook een audiofiel hoe je het ook went of keert ;)

Maar om een discussie objectief te houden moet je wellicht eerst nieuwe tafels van gebruikte vintage tafels gaan onderscheiden. Die worden beide doorgaans door andere mensen gekocht en ook met een ander idee. Sommige mensen willen gewoon de service en garantie van een winkel. En willen daar voor betalen.
Ze willen niet zelf hannesen, of kunnen het niet (en weten dat van hunzelf)
Zelf heb ik nog nooit een nieuwe (of demo) draaitafel gekocht, en heb doorgaans niet zo'n probleem er aan te klussen.
En de prijs van een gebruikte tafel is altijd een unieke deal. Ik heb wel eens een sony ps-x800 voor €50 gekocht. Dan kan ik heel makkelijk zeggen dat dat een veel betere deal is dan een project debut 3 van €280 en verbaasd reageren waarom ze geen ps-x800 van €50 hebben gekocht. Maar ja, ze staan soms ook voor ver boven de €2500 te koop. Dus dat zegt niet zoveel.
Dus oud vs nieuw is altijd een lastige discussie omdat niet iedereen hetzelfde is.

[Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2023 20:28]

• ABD
Ik zou er dun vilt onder plaatsen waar nodig om de tafel waterpas te krijgen, geen bierviltje. Daar zie je niets van. Ja, de waarde van geld is relatief, maar een stuk spaanplaat met een laagje fineer voor €200 kun je nooit goedpraten; daar blijf ik bij.

Dit is de tafel waar ik over spreek. Die was destijds bij de beste aanbieder iets van 400-500 euro, tegenwoordig al een stukje duurder. De specs staan erbij, heb je meteen een beeld. Er stond in reviews dat die Debut Carbon DC een audiofiele tafel was. Het zal wel. Volgens mij is het veel geld voor een doodnormaal apparaat, maar dat is mijn mening. Evenals dat ik denk dat die reviews gekocht zijn. Deze bijvoorbeeld.

[Voor 14% gewijzigd door ABD op 18-01-2023 20:36]

Nogmaals, geen €200 maar €129, en geen spaanplaat maar MDF.
Laten we de feiten wel correct houden, anders is er helemaal geen discussie mogelijk.

Een Debut Carbon DC kost €395:
https://www.apollo.nl/nl/...zwart-met-red-m2-element/
Met 2m Red element (welke aanzienlijk duurder is dan een at-3600L wat bij veel tafels in deze klasse meegeleverd wordt; een 2m Red kost €100 terwijl een at-3600l hedentendage ongeveer €20 kost)

En bij What Hifi moet je inderdaad niet kijken, dat zijn idd gekochte reviews. Maar dat heeft niets met de tafel te maken.

Maar goed, €400 is natuurlijk niet heel veel geld voor een nieuwe volwaardige draaitafel. Een superOEM kost ook al snel dat.
Daaronder zijn er maar enkele tafels. Denk aan een denon DP-300f.
En nogmaals, bij een DC carbon kan je VTA èn azimuth instellen, heeft een vrij lichte arm wat voor veel goedkopere elementen best geschikt is. (misschien zelfs iets te licht voor sommige elementen, maar het is natuurlijk veel makkelijker een arm wat zwaarder te maken dan wat lichter....)
Ik zie het probleem niet. Als je €400 veel geld vind, moet je misschien wel helemaal niet aan vinyl beginnen. Een nieuwe plaat kost hedentendage al €35 ofzo. Het is geen goedkope hobby meer.
Dus is het een doodnormaal apparaat? Dat ligt aan je definitie. Maar het is wel een feit dat deze projects zo ongeveer de goedkoopste tafels zijn waarop je uit de doos de azimuth kan instellen (en er is een spacer verkrijgbaar om vta in te stellen).
Dat maakt ze m.i. per definitie al niet 'doodnormaal', getuige het feit dat er veel en veel meer tafels in die klasse dat niet hebben/kunnen.

[Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2023 21:12]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

How it started

Mijn vader vond bij opruimen de platen collectie van hem en mijn moeder en beiden hebben al paar keer laten vallen dat ze t zo jammer vonden dat ze deze niet meer konden afspelen. Aangezien zijn verjaardag deze maand nog is ben ik op zoek gegaan naar een mooie speler. Dankzij onze buurman uit mijn jeugd ben ik altijd gecharmeerd geweest van Dual spelers (geen idee welke hij had maar dat uiterlijk vond ik als kleine Tomba zo mooi en ze geven me nog steeds een warm gevoel) Toen ik er dus een mooie middenklasser tegen kwam op tweakers V&A heb ik toegeslagen en ben ik naar het mooie Limburg getogen om daar een 1226 op te halen bij een tweaker die wel enigszins bekend is in dit topic ;) De Phono preamp en wat fatsoenlijke cinch kabels zijn onderweg vanaf Amazon dus heb m nog niet met eigen apparatuur kunnen testen maar man wat een design

How it’s going

Pagina’s en pagina’s gelezen in het Vinyl topic en dus ben ik er inmiddels wel uit dat ik zelf ook een (liefst Dual) platenspeler wil :p (that escalated quickly)
Ik heb mijn oog laten vallen op de 701/721 omdat het Direct Drive systeem me erg aanspreekt en ik deze modellen ook bijna zo mooi vind als de 12xx serie :) Nu loop ik er tegenaan dat mijn NAD geen phono in heeft (foei NAD!) ben ik dus op zoek naar er goede maar toch nog betaalbare Phono preamp (zeg max een euro of 100), het topic doornemend kom ik niet direct een antwoord op mijn vraag tegen dus vandaar deze lange post :) Wie kan mij een goede tip geven?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Pavv
Hoera... een dedicated phone pre-amp zou ik zeggen... ik heb zelf gemerkt dat daarmee al snel duidelijk betere resultaten mee te behalen zijn dan bij de geïntegreerde pre-amps. In menig versterker is de phono-in een afterthought, iets dat ze 'erbij' doen om de specs een boost te geven. Er zullen vast hele goede versterkers zijn waarin dit niet het geval is en er écht aandacht aan dat specifieke onderdeel wordt gegeven, maar helaas is dat niet het geval in de meer betaalbare versterkers.

Ikzelf ben heel blij met de IFI ZEN Phono die helaas iets duurder is dan 100€, maar het voor mij meer dan waard is...die is rond de € 199 (en het geluid rent rondjes om de ingebouwde phono trap van mijn, toch niet goedkope, Arcam Amp) IFI heeft sinds kort de IFI ZEN Air Phono, die iets eenvoudiger is maar natuurlijk wél uit dezelfde stal komt en deze is voor €99 te koop.

Ook de Pro-Ject Phono Box S2 gehoord en die is ook prima, maar haalt het (m.i.) niet bij de Zen Phono.

[Voor 5% gewijzigd door Pavv op 19-01-2023 14:10]

• Charly
Tomba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:18:

...Nu loop ik er tegenaan dat mijn NAD geen phono in heeft (foei NAD!) ben ik dus op zoek naar er goede maar toch nog betaalbare Phono preamp (zeg max een euro of 100), het topic doornemend kom ik niet direct een antwoord op mijn vraag tegen dus vandaar deze lange post :) Wie kan mij een goede tip geven?
Da's makkelijk: Dynavox TC-750 :Y) zie ook de oudere delen van dit topic.

Edit: In deel 3 van het topic is een vergelijking gedaan tussen de TC 750 en meer dan dubbel zo dure Cambridge Audio voorversterker (die op zich ook goed staat aangeschreven). De conclusie toen was dat het verschil nagenoeg nihil is.

[Voor 79% gewijzigd door Charly op 19-01-2023 14:26]

• Tomba

Tomba

Pavv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:07:
Hoera... een dedicated phone pre-amp zou ik zeggen... ik heb zelf gemerkt dat daarmee al snel duidelijk betere resultaten mee te behalen zijn dan bij de geïntegreerde pre-amps. In menig versterker is de phono-in een afterthought, iets dat ze 'erbij' doen om de specs een boost te geven. Er zullen vast hele goede versterkers zijn waarin dit niet het geval is en er écht aandacht aan dat specifieke onderdeel wordt gegeven, maar helaas is dat niet het geval in de meer betaalbare versterkers.

Ikzelf ben heel blij met de IFI ZEN Phono die helaas iets duurder is dan 100€, maar het voor mij meer dan waard is...die is rond de € 199 (en het geluid rent rondjes om de ingebouwde phono trap van mijn, toch niet goedkope, Arcam Amp) IFI heeft sinds kort de IFI ZEN Air Phono, die iets eenvoudiger is maar natuurlijk wél uit dezelfde stal komt en deze is voor €99 te koop.

Ook de Pro-Ject Phono Box S2 gehoord en die is ook prima, maar haalt het (m.i.) niet bij de Zen Phono.
Dank voor je reactie! Die Air Phono past precies in het budget :) Waaraan merk je het verschil qua geluid?
Charly schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Da's makkelijk: Dynavox TC-750 :Y) zie ook de oudere delen van dit topic.
Wauw das een heel nette prijs :) Dank je voor je reactie!

Nu ga ik wel twijfelen ;) Gelukkig Helaas heb ik nog geen 701/721 dus ik kan er nog even over prakkiseren :)

• Pavv
Tomba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:14:

Dank voor je reactie! Die Air Phono past precies in het budget :) Waaraan merk je het verschil qua geluid?
Lol... graag gedaan. Ik vind dat lastig om te omschrijven en het risico is groot dat er dan van die irritante audiofiele termen gaan vallen. Bij het testen heb ik een vriend de Phono Amp er random wel en niet tussen laten zetten (een paar keer...terwijl ik even de kamer uit was) en vervolgens stukken van dezelfde nummers afgespeeld (bekende albums als The Night Fly, Dire Straits, Miles Davis...) en het geluid via de IFI klonk gewoon net even beter (audiofiele zut 8)7 : opener, rijker, meer detail, met een lagere noise floor)

• Tomba

Tomba

Pavv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Lol... graag gedaan. Ik vind dat lastig om te omschrijven en het risico is groot dat er dan van die irritante audiofiele termen gaan vallen. Bij het testen heb ik een vriend de Phono Amp er random wel en niet tussen laten zetten (een paar keer...terwijl ik even de kamer uit was) en vervolgens stukken van dezelfde nummers afgespeeld (bekende albums als The Night Fly, Dire Straits, Miles Davis...) en het geluid via de IFI klonk gewoon net even beter (audiofiele zut 8)7 : opener, rijker, meer detail, met een lagere noise floor)
Klinkt ( ;) ) goed. Heb voor de 1226 van mijn pa de TC-750 besteld dus ik kan eens beluisteren tot zijn verjaardag of het wat is :)

Meteen ook alvast mijn collectie begonnen en onderstaande LP besteld, want man wat heb ik deze op CD grijs gedraaid:

• Pavv
Tomba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Klinkt ( ;) ) goed. Heb voor de 1226 van mijn pa de TC-750 besteld dus ik kan eens beluisteren tot zijn verjaardag of het wat is :)
heel slim, kun je meteen testen of dat ook iets voor jou is....misschien kun je tegelijkertijd óók de Zen Air Phono bestellen en dan ook (blind) testen of voor jou het verschil in geluid en kwaliteit de moeite waard is...wanneer je de verpakking e.d. netjes houdt kun je hem binnen een paar weken terugsturen naar de webshop waar je hem besteld hebt. Of misschien is er wel een brick&mortar winkel die je een paar phono amps in bruikleen wil geven.

• Tomba

Tomba

Pavv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:31:
[...]

heel slim, kun je meteen testen of dat ook iets voor jou is....misschien kun je tegelijkertijd óók de Zen Air Phono bestellen en dan ook (blind) testen of voor jou het verschil in geluid en kwaliteit de moeite waard is...wanneer je de verpakking e.d. netjes houdt kun je hem binnen een paar weken terugsturen naar de webshop waar je hem besteld hebt. Of misschien is er wel een brick&mortar winkel die je een paar phono amps in bruikleen wil geven.
Daar moet ik even over nadenken. De 1226 is binnen nu en een weekje naar mijn pa toe dus echt veel luistertijd (zeker met kids :P) heb ik niet. Voordat ik een 721 (of 701) gevonden heb ben ik wel even wat verder vrees ik, tzt zal ik dan wel eens goed gaan testen!

BTW wat zou het toch lonen om in Duitsland te wonen, als ik op https://www.ebay-kleinanzeigen.de kijk ligt de prijs van een gemiddelde platenspeler toch wel een stuk lager. Iemand hier ervaring met uit Duitsland bestellen?

[Voor 11% gewijzigd door Tomba op 19-01-2023 16:46]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:22
@Tomba niet via ebay maar wel geregeld via Amazon.de. Volgens mij komt mijn cd-speler daar ook vandaan. Er bestaan ook doorstuurservices (zoals Huifkar) die het pakket naar NL doorsturen als de winkel alleen in Duitsland levert.

• spek_me_eiers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:20
Cap schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:47:

Voorbeeldjes die ik zo snel kon vinden waarbij je de demping ondanks de snelle hendel actie kan zien:

YouTube: Remedying Turntable Tonearm Cue Dampening Issue - Tonearm Dropping t...
YouTube: #16 - Fixing the dropping tonearm on my Audio Technica AT LP120 USB ...

Als je van jezelf een rustige hand hebt en dus het hendeltje langzaam (zeg in 2 sec) naar beneden haalt dan zal de arm ook rustig dalen. Maar dat betekent niet dat de armlift demping nog ok is, maar dat je zelf voorzichtig bent. :P
Dank voor de voorbeeldjes. De arm zakt niet rap, dus er zit nog steeds wat demping op :).

--

Gisteren ook eens mijn Dual 1209 open gedaan, de start/stop werkt niet meer. Bij het schakelen naar start, start de plaat met draaien en gaat de arm omhoog maar daarna stopt het. Ik moet de plaat handmatig versnellen om het geheel in verder in gang te krijgen. Op het eerste zicht niets speciaal te zien en de delen die bewegen, konden bewegen.

Ik las op het internet dat het oude vet eens kuisen en dan weer invetten wel eens kon helpen. Alsook moet ik eens naar de steuerpimpel kijken.

Kunnen jullie even mijn boodschappenlijstje bekijken of ik het goed heb met de olie en vetten (of alternatieven)?

Naaimachine olie voor lageren
Wit vet voor bewegende metalen delen
Vet voor plastiek bewegende delen

Dank

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-01 20:08
Afgelopen dagen de volgende LP's binnen gekregen:

U ziet van linksboven naar rechtsonder:

- Meshuggah - Nothing
- Leeched - You Took The Sun
- Noothgrush - Noothgrush
- Blues Pills - Lady In Gold - Live In Paris

Die laatste zat al als zwarte uitvoering in mijn verzameling, maar deze kon ik echt niet laten lopen :P .
De rest van de bands is mij he-le-maal onbekend. Alleen Meshugga ken ik van naam.
Alle hoezen en LP's zijn NM _/-\o_ .
Maar goed, eerst maar eens een rondje wasstraat en dan kan het genieten beginnen.

Verder lijkt het er op dat ik een Technics SL-1900 op kop kan tikken. Ik ga hem, als het niet tegen zit, komende dinsdag ophalen, Uiteraard voor hij mee gaat eerst kijken of er geen speling op de arm zit, geen weerstand te voelen is bij het horizontaal bewegen van de arm, of de automaat zijn werk doet en of het klemmetje van de armsteun er op zit. Prijs: €100,00. Lijkt me een mooie deal, zelfs als je weet dat de bekabeling niet origineel is.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Tomba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:14:
[...]

[...]

Wauw das een heel nette prijs :) Dank je voor je reactie!
De phono preamp die je bij mij hebt horen spelen toen je de Dual 1226 hebt opgehaald was een Musical Fidelity V90-LPS en toevallig staat er een te koop op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n...al-fidelity-v90-lps-phono

Het leuke aan deze phono preamp is dat je de mogelijkheid hebt om zowel MC als MM elementen te gebruiken en dus voor bereid bent op de toekomst... Hij vraagt 140 euro, maar ik denk dat als je 'm 120 euro biedt dat hij wel akkoord zou willen gaan en heel eerlijk: die 20 euro extra boven op die 100 euro is het echt waard...

Ik zal nog wat verder kijken en deze post nog aanvullen met andere interessante phono preampjes die ik tegenkom... ;)

Edit:
De volgende phono preamps zijn ook interessant:
- https://www.marktplaats.n...52-pro-ject-phono-box-usb (pas op met deze! Hele mooie aanbieding, maar die NAD versterker die deze persoon aanbied zou zomaar eens aan je vingers kunnen blijven plakken).
- https://www.marktplaats.n...ect-phono-box-mm-z-g-a-n'

Voor beiden geld dat het instappers zijn in het gamma van Pro-ject, wat dat betreft is die Musical Fidelity nog altijd een hele mooi deal en keus...

Iets duurder in het Pro-ject gamma:
https://www.marktplaats.n...709693-pro-ject-phono-box
Ook deze kan zowel MC als MM elementen aan... Dus net zo interessant als die Musical Fidelity... ;)

En als garantie je iets waard is heb je deze ook nog incl. Garantie:
https://www.marktplaats.n...o-box-mm-mc-incl-garantie

Ook deze kan zowel MC als MM elementen aan... Dus net zo interessant als die Musical Fidelity... ;)

Zojuist deze nog gezien bij Bol.com:
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

En ook deze kan MC en MM elementen aan... Zie net dat anderen 'm je ook al aanbevolen hadden... Geen gekke keus...

Heb zelf naast twee Musical Fidelity phono preamps (die V90-LPS die je hebt horen spelen en een Musical Fidelity V-LPS II (zijn voorganger)) heb ik ook nog de iFi audio micro iPhono2 in gebruik in de woonkamer met een hele dikke voeding upgrade... Ook ooit overgenomen van een mede Tweaker die las dat ik er ooit een wilde hebben en hij wilde er juist vanaf (1+1 werd al snel 2)...

Die kost wel flink wat geld, maar klinkt dan ook voortreffelijk! ;)

[Voor 50% gewijzigd door rcor op 20-01-2023 00:04]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Tomba

Tomba

rcor schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:10:
[...]

De phono preamp die je bij mij hebt horen spelen toen je de Dual 1226 hebt opgehaald was een Musical Fidelity V90-LPS en toevallig staat er een te koop op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n...al-fidelity-v90-lps-phono

Het leuke aan deze phono preamp is dat je de mogelijkheid hebt om zowel MC als MM elementen te gebruiken en dus voor bereid bent op de toekomst... Hij vraagt 140 euro, maar ik denk dat als je 'm 120 euro biedt dat hij wel akkoord zou willen gaan en heel eerlijk: die 20 euro extra boven op die 100 euro is het echt waard...

Ik zal nog wat verder kijken en deze post nog aanvullen met andere interessante phono preampjes die ik tegenkom... ;)

Edit:
De volgende phono preamps zijn ook interessant:
- https://www.marktplaats.n...52-pro-ject-phono-box-usb (pas op met deze! Hele mooie aanbieding, maar die NAD versterker die deze persoon aanbied zou zomaar eens aan je vingers kunnen blijven plakken).
- https://www.marktplaats.n...ect-phono-box-mm-z-g-a-n'

Voor beiden geld dat het instappers zijn in het gamma van Pro-ject, wat dat betreft is die Musical Fidelity nog altijd een hele mooi deal en keus...

Iets duurder in het Pro-ject gamma:
https://www.marktplaats.n...709693-pro-ject-phono-box

En als garantie je iets waard is heb je deze ook nog incl. Garantie:
https://www.marktplaats.n...o-box-mm-mc-incl-garantie

Zojuist deze nog gezien bij Bol.com:
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

En ook deze kan MC en MM elementen aan... Zie net dat anderen 'm je ook al aanbevolen hadden... Geen gekke keus...

Heb zelf naast twee Musical Fidelity phono preamps (die V90-LPS die je hebt horen spelen en een Musical Fidelity V-LPS II (zijn voorganger)) heb ik ook nog de iFi audio micro iPhono2 in gebruik in de woonkamer met een hele dikke voeding upgrade... Ook ooit overgenomen van een mede Tweaker die las dat ik er ooit een wilde hebben en hij wilde er juist vanaf (1+1 werd al snel 2)...

Die kost wel flink wat geld, maar klinkt dan ook voortreffelijk! ;)
Top reactie, dank je @rcor _/-\o_
Enig idee hoe die Musical Fidelity V90-LPS zich verhoudt tot de IFI ZEN Air Phono die @Pavv noemde?

Zal snel de knoop door willen hakken denk ik want komende zondag ga ik een Dual 721 ophalen ;)
Originele cartridge V15 Type III LM met een nieuwe stylus en de oude platter (die met de zilveren rand) , is het nog zinvol om naar iets anders te kijken qua element? (en nog speciale dingen waar ik op moet letten als ik m bekijk?)

Tomba schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Top reactie, dank je @rcor _/-\o_
Enig idee hoe die Musical Fidelity V90-LPS zich verhoudt tot de IFI ZEN Air Phono die @Pavv noemde?

Zal snel de knoop door willen hakken denk ik want komende zondag ga ik een Dual 721 ophalen ;)
Originele cartridge V15 Type III LM met een nieuwe stylus en de oude platter (die met de zilveren rand) , is het nog zinvol om naar iets anders te kijken qua element? (en nog speciale dingen waar ik op moet letten als ik m bekijk?)
Nee, dat niet... Die Ifi Zen Air Phono is:
- van een heel andere prijs klasse dan de Ifi die ik in gebruik heb
- kan heel anders performen dan die ifi van mij (zowel negatief als positief)

Ik ken de V-90LPS wel heel erg goed en die klinkt gewoon goed. Idem voor de iFi audio micro iPhono2 en die klinkt wat mij betreft wat mooier, maar is zowel nieuw als tweedehands wel flink duurder en dat vergeten velen nog wel eens...

Hoewel dat laatste niet altijd alles zegt... Ik heb wel eens meegemaakt dat een goedkoper apparaat de duurdere het lastig maakte, al helemaal in verhouding qua aanschaf kosten...

Qua element kun je altijd naar iets beters kijken dan die Shure... Het voordeel van die Dual 721 is dat er geen ULM (licht gewicht) toonarm op zit en dat hij daardoor niet zo kieskeurig is qua element die je kunt plaatsen...

Afhankelijk van je budget zijn er wel wat opties:
- Goldring 2100MM (instapper van de 2X00mm lijn van Goldring die zeer goed klinkt) of zijn duurdere broer de Goldring 2300MM (alleen de echt heel dure 2400mm en 2500mm zitten er nog boven gepositioneerd vanuit Goldring)

- Nagaoka MP-110 (de ena goedkoopste uit de lijn van Nagaoka die overal goede recensies krijg) of de flink duurdere, maar niet de duurste uit de lijn, de Nagaoka MP-200

Daarnaast heb je de wat mij betreft ook nog deze elementen (sommigen ken ik en klinken wat mij betreft minder goed):
- Ortofon 2m Blue (zelf in gebruik in de woonkamer en die klinkt gewoon minder goed dan de Goldring / Nagaoka die ik ook in bezit heb, dus spreek uit ervaring)

- Audio Technica AT-VM540ML (heb een van zijn voorgangers nog liggen, de AT440MLA). Hoewel de AT-VM540ML een ander element is dan de AT440MLA kan ik wel zeggen dat die laatste niet zo mooi homogeen geluid heeft en wat laag mist. Telkens als ik dat element op mijn Technics terugzet gaat hij er vrij snel weer vanaf inruil voor die Goldring 2100MM of de Nagaoka MP200 die wel goed klinken...

- Audio Technica AT-VM95e / AT-VM95ML (instap reeks element van Audio Technica waarbij de naaldvorm van de twee genoemden anders is ten opzichte van elkaar)

Leuk detail: die Goldring 2X00mm reeks is een Moving Iron element (soort verwant van de Moving Magnet elementen en dient ook op die phono preamp ingangen aangesloten te worden)... Dat moving iron principe is ook de opbouw van de Nagaoke MP-XXX reeks... Nu heeft Goldring heel wat element die ze zelf produceren, maar een Moving Iron element hebben ze niet en dus laat Goldring ze produceren door, jawel, Nagaoka... Ze verschillen qua klank daardoor ook niet zo veel van elkaar... ;)

• Tomba

Tomba

rcor schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Nee, dat niet... Die Ifi Zen Air Phono is:
- van een heel andere prijs klasse dan de Ifi die ik in gebruik heb
- kan heel anders performen dan die ifi van mij (zowel negatief als positief)

Ik ken de V-90LPS wel heel erg goed en die klinkt gewoon goed. Idem voor de iFi audio micro iPhono2 en die klinkt wat mij betreft wat mooier, maar is zowel nieuw als tweedehands wel flink duurder en dat vergeten velen nog wel eens...

Hoewel dat laatste niet altijd alles zegt... Ik heb wel eens meegemaakt dat een goedkoper apparaat de duurdere het lastig maakte, al helemaal in verhouding qua aanschaf kosten...

Qua element kun je altijd naar iets beters kijken dan die Shure... Het voordeel van die Dual 721 is dat er geen ULM (licht gewicht) toonarm op zit en dat hij daardoor niet zo kieskeurig is qua element die je kunt plaatsen...

Afhankelijk van je budget zijn er wel wat opties:
- Goldring 2100MM (instapper van de 2X00mm lijn van Goldring die zeer goed klinkt) of zijn duurdere broer de Goldring 2300MM (alleen de echt heel dure 2400mm en 2500mm zitten er nog boven gepositioneerd vanuit Goldring)

- Nagaoka MP-110 (de ena goedkoopste uit de lijn van Nagaoka die overal goede recensies krijg) of de flink duurdere, maar niet de duurste uit de lijn, de Nagaoka MP-200

Daarnaast heb je de wat mij betreft ook nog deze elementen (sommigen ken ik en klinken wat mij betreft minder goed):
- Ortofon 2m Blue (zelf in gebruik in de woonkamer en die klinkt gewoon minder goed dan de Goldring / Nagaoka die ik ook in bezit heb, dus spreek uit ervaring)

- Audio Technica AT-VM540ML (heb een van zijn voorgangers nog liggen, de AT440MLA). Hoewel de AT-VM540ML een ander element is dan de AT440MLA kan ik wel zeggen dat die laatste niet zo mooi homogeen geluid heeft en wat laag mist. Telkens als ik dat element op mijn Technics terugzet gaat hij er vrij snel weer vanaf inruil voor die Goldring 2100MM of de Nagaoka MP200 die wel goed klinken...

- Audio Technica AT-VM95e / AT-VM95ML (instap reeks element van Audio Technica waarbij de naaldvorm van de twee genoemden anders is ten opzichte van elkaar)

Leuk detail: die Goldring 2X00mm reeks is een Moving Iron element (soort verwant van de Moving Magnet elementen en dient ook op die phono preamp ingangen aangesloten te worden)... Dat moving iron principe is ook de opbouw van de Nagaoke MP-XXX reeks... Nu heeft Goldring heel wat element die ze zelf produceren, maar een Moving Iron element hebben ze niet en dus laat Goldring ze produceren door, jawel, Nagaoka... Ze verschillen qua klank daardoor ook niet zo veel van elkaar... ;)
Dure hobby zo ;) Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga eerst eens testen met de TC-750 die ik voor mijn vader heb gekocht en kijk dan even verder of ik nog wat meer geld uit wil geven ;) (120 euro das toch een flink aantal plaatjes :P)
Die Goldring ziet er wel intrigrerend uit. Je had die ook op je (voormalige ;) ) 1226 zitten en was er erg enthousiast over. Eerst eens luisteren met de meegeleverde en dan kijken wat we ermee aan kunnen :)

Wellicht nog iemand input waar ik bij het ophalen van de 721 op moet letten? (ben echt een newbie :P)

Tomba schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Die Goldring ziet er wel intrigrerend uit.
Ga voor een AT-VM95ML.
Die heeft een microline naald.
De naaldvorm is m.i. verreweg de meest bepalende factor voor de trackingsprestaties van een element, met name bij inner groove distortions.
Het is een raadsel hoe AT het voor mekaar krijgt om voor dat bedrag een element met Microline naald aan te bieden; bij andere merken ben je minimaal het dubbele kwijt voor een vergelijkbare setup.
De at-vm95ml past qua compliantie ook nog bij de arm itt de meegeleverde V15III.
Wellicht nog iemand input waar ik bij het ophalen van de 721 op moet letten? (ben echt een newbie :P)
Ja, test alle functies. Speel een plaat en luister of beide kanalen werken. Test de automatiek en dus of de steuerpimpel nog goed is.
De meegeleverde shure V15III is m.i. niet van bijzondere kwaliteit en heeft een te lage compliantie voor de massa van de arm. Dat de originele naald er niet meer opzit maar een nieuwere naald is geen voordeel. Nieuwe (dus aftermarket) naalden zijn dikwijls van veel slechtere kwaliteit.

Ik zou de gelijkloop testen met een phone app (wow/flutter moet ver onder de 0,1% liggen), test de armlagering op dode punten en speling (laat de arm balanceren boven het plateau, en met de antiskating op 0 laat de resterende antiskating de arm van binnen naar buiten trekken (al dan niet steeds met je vinger een beetje tegenhoudend), en check of de lagers een dood punt hebben (de arm zal dan stilvallen of vertragen), Het contragewicht bevat een resonator aan de achterkant: test of deze nog mooi vrij wiebelt en verticaal hangt (kapotte resonator is een no go,tenzij je een nieuwe ergens kan vinden....)
Test de antiskating of deze nog goed instelbaar is; bij een 721 kan het interne plastic antiskatingwieltje door ouderdom splijten.
Check de stofkap op scheuren/scheurtjes, vooral bij het scharnier achter. Nieuwe stofkap is duur en lastig te krijgen.
Test of de stofkap mooi sluit en open blijft staan. scharnieren zijn af te stellen maar is lastig.
De 721 is een zeer ingewikkelde speler met zeer veel mechanische afstelfuncties, dus dat vergt veel aandacht bij aankoop.

[Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 20-01-2023 12:29]

• Charly
Als budget een factor is zou ik het afgaande op mijn eigen ervaring bij die tc-750 houden (of een 2e handsje van 1 vd andere genoemde opties, als je die voor een vergelijkbaar bedrag kan krijgen) en het verschil in een nieuw element steken. Ik denk dat daar in deze situatie je voornaamste winst zit.

In ander nieuws; Ik ben blij dat ik de deur niet uit hoef met dit vieze weer en zit lekker binnen met Lou Rhodes (beter bekend als ze zangeres van Lamb) op de draaitafel. B)

[Voor 29% gewijzigd door Charly op 20-01-2023 13:12]

Ja voor een budget phonopreamp is de tc-750 een goede.
De art dj pre II is ook erg goed getest voor €70. Je moet dan wel tegen de lelijke behuizing kunnen.
Het verschil in een beter element met betere naaldconfiguratie steken loont vrijwel altijd.
Als je echt een nieuwbie bent, vergeet dan niet de 'musthaves' door te lezen.
Hierin staan tips en benodigdheden die vrijwel essentieel zijn om platen met optimaal resultaat af te spelen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

• Tomba

Tomba

Thanks @mr_petit voor je uitgebreide reactie, fijn dat dat nog kan op Tweakers; gewoon behulpzaam zijn!
mr_petit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ga voor een AT-VM95ML.
Die heeft een microline naald.
De naaldvorm is m.i. verreweg de meest bepalende factor voor de trackingsprestaties van een element, met name bij inner groove distortions.
Het is een raadsel hoe AT het voor mekaar krijgt om voor dat bedrag een element met Microline naald aan te bieden; bij andere merken ben je minimaal het dubbele kwijt voor een vergelijkbare setup.
De at-vm95ml past qua compliantie ook nog bij de arm itt de meegeleverde V15III.

[...]
Ride on, zet ik die ook op de shortlist. (eerst de speler maar eens scoren en flink verder inlezen)
[...]

Ja, test alle functies. Speel een plaat en luister of beide kanalen werken. Test de automatiek en dus of de steuerpimpel nog goed is.

[...]
Automatiek test was inderdaad wel eentje die ik al op het netvlies had staan, afgaande op filmpjes op Youtube zou het een kwestie van plaat erop en Start moeten zijn dus dat mot wel lukken ;)
[...]
De meegeleverde shure V15III is m.i. niet van bijzondere kwaliteit en heeft een te lage compliantie voor de massa van de arm. Dat de originele naald er niet meer opzit maar een nieuwere naald is geen voordeel. Nieuwe (dus aftermarket) naalden zijn dikwijls van veel slechtere kwaliteit.
Dat die niet super was had ik inderdaad begrepen (vreemd dat Dual m dan standaard meelevert maar goed)
FWIW het zou om een 'Tonar Diamond Elliptical No. 584-DE ' stylus gaan.
[...]
Ik zou de gelijkloop testen met een phone app (wow/flutter moet ver onder de 0,1% liggen),
[...]
Ik heb een iPhone, zit ik dan met deze app goed?
[...]
test de armlagering op dode punten en speling (laat de arm balanceren boven het plateau, en met de antiskating op 0 laat de resterende antiskating de arm van binnen naar buiten trekken (al dan niet steeds met je vinger een beetje tegenhoudend), en check of de lagers een dood punt hebben (de arm zal dan stilvallen of vertragen),
[...]
Oke dat moet lukken, kan ik dit met de 1226 al eens oefenen?
[...]
Het contragewicht bevat een resonator aan de achterkant: test of deze nog mooi vrij wiebelt en verticaal hangt (kapotte resonator is een no go,tenzij je een nieuwe ergens kan vinden....)
[...]
Ik snap niet wat je precies met vertikaal bedoelt? In de manual die ik gevonden hebt ziet het er voor mij horizontaal uit?
[...]
Test de antiskating of deze nog goed instelbaar is; bij een 721 kan het interne plastic antiskatingwieltje door ouderdom splijten.
[...]
Hoe merk ik precies dat dit niet meer goed is? Loopt het wieltje dan niet meer goed of helemaal niet?
[...]
Check de stofkap op scheuren/scheurtjes, vooral bij het scharnier achter. Nieuwe stofkap is duur en lastig te krijgen.
Test of de stofkap mooi sluit en open blijft staan. scharnieren zijn af te stellen maar is lastig.
[...]
Volgens de ad is de stofkap buiten wat krassen nog in goede staat dus ik ga er vanuit dat dat goed zit.
Scharnieren ga ik zeker testen :)
[...]

De 721 is een zeer ingewikkelde speler met zeer veel mechanische afstelfuncties, dus dat vergt veel aandacht bij aankoop.
Ik merk het :) Ga bijna twijfelen of ik een goede keus doe, am I biting off more than I can chew als beginner?

Ow en nog een noob vraagje; wat is het nut van de stroboscoop?

• Tomba

Tomba

mr_petit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Als je echt een nieuwbie bent, vergeet dan niet de 'musthaves' door te lezen.
Hierin staan tips en benodigdheden die vrijwel essentieel zijn om platen met optimaal resultaat af te spelen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Die heb ik al helemaal doorgespit inderdaad, kwam ik tegen bij het teruglezen in Topic deel 4 en is al gebookmarkt!

Tomba schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:03:

Automatiek test was inderdaad wel eentje die ik al op het netvlies had staan, afgaande op filmpjes op Youtube zou het een kwestie van plaat erop en Start moeten zijn dus dat mot wel lukken ;)
Ja, check de start, check de afslag, check de herhaalfunctie.
Dat die niet super was had ik inderdaad begrepen (vreemd dat Dual m dan standaard meelevert maar goed)
FWIW het zou om een 'Tonar Diamond Elliptical No. 584-DE ' stylus gaan.
Ja dat is een (goedkope) aftermarket bonded naald. Dat is niet supergoed, maar je kan er natuurlijk wel alvast mee beginnen te spelen.
Maar vooral elementen met een 'square shank' 'nude' microline/microridge, shibata of line contact naald presteren echt veel beter. Vooral op de binnenste groeven, waar S klanken gaan slissen en vervorming toeneemt. Ook een lichtere cantilever, bijvoorbeeld taps toelopend (tapered) aluminium of eentje gemaakt uit boron is beter omdat dat dat gewicht bespaart en dus ervoor zorgt dat een naald beter de groef kan volgen. Maar al die dingen kosten natuurlijk geld.
De naald is meestal het duurste onderdeel van een element, maar ook het belangrijkste onderdeel wat het meest de klank/kwaliteit bepaald.
Ik heb geen iphone maar android. Maar het zal denk ik wel goed zijn; anderen kunnen hierop wellicht een beter reactie geven.
Oke dat moet lukken, kan ik dit met de 1226 al eens oefenen?
Ja natuurlijk. bij elke arm horen de lagers vrij te lopen.
Dit is bijvoorbeeld een filmpje met armlagering waarin zware/dode punten zitten.

Later wat beter afgesteld; dode punten vrijwel verdwenen:

Ook mogen je armlagers niet teveel speling hebben. Voorzichting aan de arm trekken en duwen (in het verlengde/richting van de armbuis), en je mag of net geen speling voelen, of een heel klein 'tikje' voelen.
Het mooiste is natuurlijk geen speling, maar ook absoluut geen dode punten.

Voor het testen van de dode punten heeft de 721, met antiskating op 0, best nog wel een aanzienlijke antiskating kracht:

Ik snap niet wat je precies met vertikaal bedoelt? In de manual die ik gevonden hebt ziet het er voor mij horizontaal uit?
[Afbeelding]
Ik heb ff een filmpje gemaakt, da's duidelijker:

Intern rust het beweegbare gedeelte op een dun koperen stripje (wat een soort van bladveertje is).
Er zijn gevallen bekend dat dit stripje gebroken is, al dan niet door metaalmoeheid, al dan niet door misbruik (nooit te achterhalen wat er natuurlijk exact allemaal gebeurd is in die 45 jaar)

[...]
Hoe merk ik precies dat dit niet meer goed is? Loopt het wieltje dan niet meer goed of helemaal niet?
Dat wieltje kan intern breken/scheuren. Je kan dan niet meer de kracht van de antiskating instellen (verhogen of verlagen). Dus als je je arm zwevend hebt (het makkelijkste is het plateau eraf halen, dan heb je de meeste ruimte), en aan het antiskatingwieltje draait, dan zie je geen verandering en blijft de arm even snel (of langzaam) naar buiten trekken.
Zie dit topic:
https://audiokarma.org/fo...too-high-at-zero.1002866/

Het is bij mijn weten niet een heel vaak voorkomend euvel, al is er wel een 3d geprint vervangingsonderdeeltje voor te krijgen.
Ik merk het :) Ga bijna twijfelen of ik een goede keus doe, am I biting off more than I can chew als beginner?
Hangt er vanaf. eea komt vaak nog meer neer op algemene technische feeling.
Het is natuurlijk ook zo, als een speler er gewoon tiptop uitziet, en niet door een handelaar opgeknapt is, dan is het meestal een speler waar voorzichtig mee is omgegaan.
Mijn 721 kocht ik vrijwel rechtstreeks van een zolder, zag er tiptop uit, met origineel element/naald etc etc.
Daar was dus ook eigenlijk niets mis mee.
Het enige wat echt vaak voorkomt, is dat intern de steuerpimpel (en klein rubberen/zacht plastic dopje) schoon en vetvrij gemaakt moet worden, evenals het contactvlak op het hefarmpje wat de steuerpimpel meeneemt. Als daar vet/vuil op komt, dan is er niet voldoende frictie meer en werkt de automatiek niet meer goed (vaak het eerste ding wat je merk is dat bij starten de arm niet of niet altijd meer meegenomen wordt naar het begin van de plaat; afslag werkt vaak nog wel). Die steuerpimpel is als het ware het contactpunt tussen de arm en het mechaniek.
Dus als dat niet meer gebeurt, is dat een goed onderhandelingspunt. Ik heb al een beetje de feeling dat je handig genoeg bent om dit zelf op te lossen.

Als een tafel wèl door een handelaar onderhanden genomen is, dan hangt het er natuurlijk heel erg vanaf hoe goed die handelaar is. Er zijn handelaars die echt weten wat ze doen, maar er zijn ook handelaars die de tafel vooral optisch schoonmaken maar voor de rest 2 linkerhanden hebben...
Ow en nog een noob vraagje; wat is het nut van de stroboscoop?
Met die stroboscoop kan je zien hoe goed het toerental is. De 721 heeft een regelbaar toerental, dus daarmee regel je de snelheid af. Dit is wat anders dan wow/flutter.
Het stroboscooplampje kan stuk gaan (het is een neon buisje), en het onderdeel is niet meer verkrijgbaar, maar er is een aftermarket alternatief op basis van een led.
Alles wat niet correct werkt is natuurlijk een punt om op af te dingen ;)

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-01-2023 17:39]

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:45
Tomba schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:03:

Ja, die app is prima alleen in de gratis versie beperkt te gebruiken. Voor IOS is er ook nog de Turntable Speed app, die is gratis, maar beperkter in functies.
Let wel op dat de RPM app ongeveer een 2x zo hoge w&f waarde geeft als die andere (Android) apps. Dat heb ik inmiddels uitgebreid getest mbv een paar iPhones en Samsung Galaxy telefoons. Dus met de RPM app onder de 0,1% komen is best een uitdaging, de meeste draaitafels halen dat niet en zitten in de iOS RPM app ergens tussen de pakweg 0,1 en 0,2%.

(Het kan wel, ik heb een compleet gereviseerde Denon DP-80 en JVC-QL-Y66F die het redden en een stel Sony PS-X4's die zonder bijregelen conform specificatie in service manual (scoop, DMM en soldeerbout benodigd) boven de 0,2% zaten en nu c.a. 0,10 a 0,11% halen. Maar bijvoorbeeld ook een Technics SL-2000 die het nooit zal halen. Dus naast goede staat / smering van het lager kan goed afregelen van o.a. de gain en offset parameters van belang zijn.

Tenminste, als je de optimale prestaties wilt. Uiteraard heeft het gros van de mensen daar geen idee van en koopt zo'n speler om het alsnog met veel plezier te gebruiken. ;))

PS inmiddels is overigens ook de Android "Turntable Speed" app beschikbaar voor iOS, dus iPhone bezitters download zowel de RPM app als deze app en constateer het verschil. :)

--------------------------------------------
Toevoeging:

De RPM turntable app heeft een vrij uitgebreide database van user uploads voor verschillende merken/modellen platenspelers. Het zegt niet alles maar het zegt wel iets over wat je gemiddeld tegenkomt. En bedenk dan dat de mensen die de moeite nemen een RPM app te downloaden vaak al de OCD-ers en optimizers zijn. ;)

De Dual 701 kom ik tegen met een keer tegen met sets metingen van tussen de 0,10% (de laagst gemeten waarde) en 0,2% met een paar uitschieters daarboven, en een keer met een enkele meting van 0,11%.

Andere aanverwante voorbeelden (want ook Dual direct drive uit bijna dezelfde periode, motor een afstammeling van de Dual 701 motor):
  • De Dual 704 een aantal keer met waarden zo tussen de 0,08 en 0,15%, met weer enkele uitschieters naar boven. Doorgaans tussen 0,12 en 0,15%.
  • De Dual 721 komt ook een paar keer voor met metingen tussen de 0,13 en 0,23%, met ook weer een paar outliers erboven.
Nogmaals, het zegt niet alles want het gaat om een beperkte set (meermaals gemeten) apparaten, maar het geeft een goede indruk wat je ongeveer kan verwachten met de RPM app: een waarde op of net onder de 0,1% (heel goed) of onder de 0,15% (in orde) of onder de 0,2% (nog steeds niet ongebruikelijk). Ga je daar echt duidelijk boven: foute meting of problemen.

Ter vergelijk ook maar een andere bekende, de Technics SL-1200MKx: om kort te gaan hier een screenshot van pagina 1 van de c.a. 5 pagina's aan w&f gemiddelden van individuele SL-1200MKx exemplaren. Je ziet ook daar doorgaans w&f waarden tussen de c.a. 0.12 en 0.20%. In de lijst kom je als je de details van individuele metingen gaat bekijken heel soms 0,10% of iets eronder tegen, maar dat is echt een zeldzaamheid.

(Dit zijn gemiddelde waardes per exemplaar, een examplaar kan dus meermaals gemeten zijn en de afzonderlijke metingen zie je door op een exemplaar te tikken).

TLDR; iOS RPM-app wow & flutter waarden tussen de 0,1% en 0,2% zijn heel gebruikelijk voor de betere vintage direct drive platenspelers. ;)

[Voor 106% gewijzigd door Cap op 20-01-2023 21:12]

spek_me_eiers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Ik las op het internet dat het oude vet eens kuisen en dan weer invetten wel eens kon helpen. Alsook moet ik eens naar de steuerpimpel kijken.

Kunnen jullie even mijn boodschappenlijstje bekijken of ik het goed heb met de olie en vetten (of alternatieven)?

Naaimachine olie voor lageren
Wit vet voor bewegende metalen delen
Vet voor plastiek bewegende delen

Dank
Ik ken het Dual 1209 plateaulager niet en er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen is naaimachine olie wat te dun voor plateaulagers. Beter is meestal een olie met in dikte rond de ISO-VG 68 (alternatief is 46 of 100). Wat je het liefst wilt is een zuivere olie zonder additieven zodat de poriën van het bronzen sinterlager niet vervuild raken. Compressorolie 68 zou dus een geschikte keuze kunnen zijn.

Lagers van belt drive motortjes kunnen doorgaans wel prima toe met een drupje naaimachine olie hier en daar.

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 20-01-2023 20:40]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:36
@Cap Volgens mij doet die RPM app dan iets verkeerd. 0,2% vind ik veel te veel voor een kwaliteitsplatenspeler. Zulke waardes zijn gebruikelijk voor slechte cassettedecks (en walkmans) en resulteren al snel in hoorbare w&f in voornamelijk pianomuziek.
Hier zijn mijn eigen metingen met de Turntable Speed app (onder iOS) en die komen niet boven de 0.1% uit. Zelfs niet voor een Ion USB prul.

@kozue Dat klopt, wat ie verkeerd doet is niet aangeven naar welke waarde je zit te kijken. :)

Mijn punt is dat je je niet op de absolute waarde moet blind staren maar dat het een waarde is die je relatief tov andere spelers moet beoordelen, en niet zomaar 1 op 1 kan vergelijken met een getal in een andere app of een waarde uit de officiële specificatie van de speler. :)

Feit is dat de app systematisch een veel hogere waarde aangeeft dan de android apps (ik heb er daarvan 2 gebruikt die qua meetwaarde steeds dicht bij elkaar in de buurt zitten). De informatiepagina van de RPM app vermeldt helaas niet wat de waarde precies voorstelt. Is het een gewogen gemiddelde (WRMS) of piek-piek? Ik vermoed sterk het laatste. En dat maakt nogal wat uit.

Om het wat inzichtelijker te maken, neem als voorbeeld de officiële SL-1200MK2 wow en flutter specs zoals Technics die publiceerde.
Wow and flutter:
0,025% WRMS JIS C5521
±0,035% peak (IEC 98A Weighted)
Duidelijk: de piekwaarde is hoger dan het gewogen gemiddelde, en let op de plus-minus voor de piekwaarde.

Wat vermeldt de RPM app op het hoofdscherm? Laten we uit de RPM database een lager dan gemiddelde SL-1200 meting als voorbeeld nemen:
"wow/flutter: 0.10%"
Vermoedelijk is dit piek-piek. Maar let op, er staat geen plus-minus voor de waarde aangegeven. Klik je op de details dan zie je een klein grafiekje van het verloop, dat van c.a. +0,04% tot - 0,04% loopt.
  • Dus de officiële spec van Technics is ±0,035% peak, oftewel 0,07% piek-piek. (Officieel dus ga er vanuit dat dit de meest gunstige waarde is die je er uit kunt persen als je de draaitafel 100x doormeet. :P)
  • Het door RPM gemeten SL-1200MK2 exemplaar haalt volgens het hoofdscherm 0,10%, en volgens het grafiekje 0,08% piek-piek.
Dat is steeds wat je ziet in de app als je een platenspeler gaat meten: de waarde die RPM app meet is ruim 2x zo hoog als de RMS waarde die je meet met de Android Turntable Speed app. Zoom je in het het grafiekje (met een in duur beperkte x-as van c.a. 5 seconden) dan is daar de piek-tot-piek waarde iets minder hoog dan de waarde op het hoofscherm.

De metingen van de app zijn wel herhaalbaar, de duur van de meting is instelbaar en je kan live het verloop van de wow en flutter mee bekijken, en de grafiek geeft ook veel details over het verloop van de wow en flutter. Dus de app is zeker bruikbaar. Als je je maar niet blind staart op de absolute waarde van de meting, omdat je niet precies weet wat de waarde betekent. :)

Edit: hier iemand die min of meer hetzelfde zegt en de waarde heeft vergeleken met die in WFGUI, zo te zien gemeten met een Nakamichi T-100 Audio Analyzer.
The app seems to measure W&F peak to peak as seen in the graph - so 0.07% p-p, which would be about 0.035% peak, which would be about 0.0247% RMS. It is unclear whether this is weighted or unweighted.
Hier het screenshot van de details van de SL-1200 meting in de RPM app, de gunstigste meting die ik heb kunnen vinden in de database van een speler die ook precies 33,33 rpm doet (dit is handig ivm de resolutie van de grafiek, loopt een speler 1% te snel dan staat die ruim boven het nulpunt van de grafiek en verlies je detail). Het was trouwens een Sl-1200MK3D, geen MK2, maar dat mag de pret niet drukken. :)

TLDR; als de RPM app 0,1% tot 0,2% aangeeft dan ga je dat niet horen. ;)

[Voor 27% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 11:34]

Er is natuurlijk betreffende alle rpm apps natuurlijk nog een bijkomende kwestie, en dat is dat verschillende telefoons verschillende chips gebruiken.
Want verschillende telefoons meten met de android rpm speed&wow app althans gewoon verschillende waardes.
Ik heb dit filmpje ooit gemaakt:

Heeft iemand dit ook al met bijv. verschillende iphones (verschillende generaties) onderzocht?
Want dat is natuurlijk 1 van de beginselen: meten alle telefoons hetzelfde, of zitten er verschillen in en waar zitten die verschillen dan?

mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:21:
Er is natuurlijk betreffende alle rpm apps natuurlijk nog een bijkomende kwestie, en dat is dat verschillende telefoons verschillende chips gebruiken.
Want verschillende telefoons meten met de android rpm speed&wow app althans gewoon verschillende waardes.
Ik heb dit filmpje ooit gemaakt:
[YouTube: RPM Speed&wow verschillen]

Heeft iemand dit ook al met bijv. verschillende iphones (verschillende generaties) onderzocht?
Want dat is natuurlijk 1 van de beginselen: meten alle telefoons hetzelfde, of zitten er verschillen in en waar zitten die verschillen dan?
Die rpm app is voor mij dan ook alleen ter indicatie... als hij echt extreem afwijkt zit er iets mis en anders niet...

• spek_me_eiers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:20
Cap schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Ik ken het Dual 1209 plateaulager niet en er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen is naaimachine olie wat te dun voor plateaulagers. Beter is meestal een olie met in dikte rond de ISO-VG 68 (alternatief is 46 of 100). Wat je het liefst wilt is een zuivere olie zonder additieven zodat de poriën van het bronzen sinterlager niet vervuild raken. Compressorolie 68 zou dus een geschikte keuze kunnen zijn.

Lagers van belt drive motortjes kunnen doorgaans wel prima toe met een drupje naaimachine olie hier en daar.
Ok, ik zag naaimachine olie nog veel gebruikt worden op het internet. En alsook liefst een synthetische olie dacht ik.

Ben de Brico's beginnen bellen in de buurt maar ze hebben geen 68, enkel 100. Of misschien deze.
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:21:
Heeft iemand dit ook al met bijv. verschillende iphones (verschillende generaties) onderzocht
Mijn ervaring op een paar generaties iPhones: de wow&flutter waarden zijn vergelijkbaar, de absolute snelheid 33.33 / 45 rpm niet. Je kan kalibreren maar de automatische kalibratie functie geeft totaal geen goede resultaten. Als je handmatig kalibreert (dmv invoeren van een correctiefactor) op basis van een known-good bron dan is de snelheid goed reproduceerbaar tot op een nauwkeurigheid van beter dan 0,05%. Het is wat dat betreft heel handig om een wagenpark aan (quartz) direct drive spelers te hebben, daarmee kan je eerst de app analyseren voordat je met de app platenspelers gaat analyseren. :P
Ik heb hier nog even een vergelijk gemaakt tussen de beide meest populaire android apps:
RPM speed&wow (zwarte schermen) en RPM-WOW turntable speed (wit scherm).
Deze apps komen beide behoorlijk overeen (is op dezelfde telefoon gemeten (samsung s8), maar ze zijn vooral handig om te zien als er iets mis is. Bijv. als je wow opeens boven de 0,3% op een kwaliteitstafel. Dan weet je dat er ergens iets stroef loopt.
Dit is beide een dual 721:

[Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 11:45]

spek_me_eiers schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Ok, ik zag naaimachine olie nog veel gebruikt worden op het internet. En alsook liefst een synthetische olie dacht ik.

Ben de Brico's beginnen bellen in de buurt maar ze hebben geen 68, enkel 100. Of misschien deze.
Hoe visceus de olie het beste moet zijn houdt o.a. verband met de hoeveelheid speling op het lager (by design, of door slijtage) en de belasting ervan. Naaimachine olie is c.a. ISO-VG 15, dus het meest geschikt voor lagers met weinig speling / licht belaste lagers (bijv van kleine elektromotortjes).
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:44:
Ik heb hier nog even een vergelijk gemaakt tussen de beide meest populaire android apps:
RPM speed&wow (zwarte schermen) en RPM-WOW turntable speed (wit scherm).
Deze apps komen beide behoorlijk overeen (is op dezelfde telefoon gemeten (samsung s8)
Dit is beide een dual 721:
Klopt, die apps heb ik ook gebruikt voor mijn RPM-app analyse en ik kwam tot dezelfde conclusie.
teot schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Foto volgt zodra de VM540ML gemonteerd is, ik ga nu eerst kijken of ik wat digitale opnames kan maken voor een vergelijkend onderzoek met de VM95E nu gemonteerd. Laat maar weten als jullie ook deze opnames willen horen.
Ik ben vooral benieuwd naar een geluidsclip van de vm540ml zodat we de resonantiefrequentie kunnen zien.
Die ga je in je sl-1411 monteren met de originele headshell? (belangrijk om te weten ivm de armmassa).

Ik heb mijn at-440mla laatst ook weer gemeten en ik kom in mijn Dual 721 arm (16,5gr) ongeveer uit op 7Hz.
Ik dacht altijd dat het ca. 8Hz was, net als de AT-95e, maar het is dus ietsje lager (wellicht in de loop der jaren iets lager geworden...)

Hier zijn de metingen (at-440mla, at-95e, at-3600L en een denon dl-160):
AT-440mla:

AT-95e:

AT-3600L:

Denon DL-160:

Nog even een verse meting van de RPM vs Turntable Speed apps in iOS. Telefoon iPhone 11 Pro.
Zelfde platenspeler, exact dezelfde meetomstandigheden. Metingen zijn 3x herhaald en reproduceerbaar.

Resultaat:

Snelheid
  • De RPM app is handmatig gekalibreerd en meet 33,33 rpm (alledrie de metingen) met een heel klein minnetje.
  • De TTSpeed app is niet te kalibreren en meet consequent 0,11 rpm sneller: 33,44 rpm (alledrie de metingen).
Beide apps maken gebruik van de gyroscoop in de telefoon.

Wow
  • RPM 0,12% (3 metingen leveren 0,11%/0,11%/0,12%) vs TTSpeed ±0,03% RMS (3 metingen leveren 0,03%/0,04%/0,03%) en 2-sigma ±0,06%
  • Piek piek in grafiek RPM c.a 0,07% vs TTspeed 0,14%, waarbij aangetekend dat de RPM grafiek slechts 4,5 seconden is en die van TTSpeed 10 seconden.
Deze verschillen zijn dus kenmerkend voor de 2 apps en representeren een optimaal werkende, kwalitatief goede DD speler met vernieuwde voedingscomponenten, afgesteld conform spec service manual met scoop en DMM, plateaulager gedemonteerd, gereinigd en voorzien van verse olie en vervolgens enkele weken ingelopen.

Wil je als iPhone bezitter je metingen vergelijken met die van Android telefoon bezitters dan kan je het beste de TurntableSpeed app gebruiken, omdat die zowel voor iOS als Android beschikbaar is.

Ben je echter vertrouwd met de apps dan vind ik de RPM app wat prettiger omdat je de app handmatig kan kalibreren, je de meettijd in kan stellen evenals het aantal samples voor het weergegeven RPM gemiddelde, en omdat er een 360 graden w&f trace beschikbaar is die een visuele indruk geeft van motor-, lager-, afstelling- en meetopstelling-problemen (het rode cirkeltje).

Dat cirkeltje geeft mooi aan hoe precies de boel loopt, zit er een "zwengel" ergens in je systeem (motor/lager/waterpas opstelling) dan krijgt die cirkel een uitstulping. Bij lage w&f wordt de lijn van de cirkel heel "trillerig", net zoals de grafiek heel wild op en neer gaat omdat de schaal (y-as) automatisch inzoomt op de gemeten maximale en minimale waarde. Dat is dus eigenlijk een goed teken. :P

Ga je bijvoorbeeld aan de slag met de gain- en offset instellingen van de servoregeling en je stelt die ruim buiten spec af, dan kan je de vorm van een cirkel bijvoorbeeld bij een coreless 4-spoels motor zien veranderen in een soort vierkant met afgeronde hoeken, je ziet dan de afzonderlijke motorspoelen als het ware visueel zitten in de app. :P

RPM vs TurntableSpeed

[Voor 38% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 13:19]

• teot
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar een geluidsclip van de vm540ml zodat we de resonantiefrequentie kunnen zien.
Die ga je in je sl-1411 monteren met de originele headshell? (belangrijk om te weten ivm de armmassa).
Ik heb een andere headshell erbij gehaald, dat is deze http://www.analogis.eu/hs12_en.html. Daar gaat de VM540ML op.

Ik weet niet of het de originele Technics headshell is (zie foto), maar het plan is vooralsnog dat de VM95E daarop blijft.
Ik heb mijn at-440mla laatst ook weer gemeten en ik kom in mijn Dual 721 arm (16,5gr) ongeveer uit op 7Hz.
Ik dacht altijd dat het ca. 8Hz was, net als de AT-95e, maar het is dus ietsje lager (wellicht in de loop der jaren iets lager geworden...)

Hier zijn de metingen (at-440mla, at-95e, at-3600L en een denon dl-160):
Ik heb geen testplaat zoals jij die hebt gebruikt, dus ik weet niet of je er wat aan hebt. Mijn plan is om het laatste nummer van twee platen op te nemen om die vergelijking te maken.
Namelijk:
‘Open all night’ van H2O van Hall & Oates van de MOFI-uitgave

‘True’ van True van Spandau Ballet. Reden hiervoor is dat ik meen te horen dat dit nummer veel slechter wordt weergegeven tov bv de Spotify-versie.

[Voor 11% gewijzigd door teot op 21-01-2023 13:19]

Dat is inderdaad de originele SL-1401/1411 headshell. :)

(Weegt c.a. 9.3 gram. Wat zwaarder dus dan de bekende SL-1200MK2 headshell die 7.3 gram is +/- 0.1g)

[Voor 54% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 13:31]

teot schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb een andere headshell erbij gehaald, dat is deze http://www.analogis.eu/hs12_en.html. Daar gaat de VM540ML op.

Ik weet niet of het de originele Technics headshell is (zie foto), maar het plan is vooralsnog dat de VM95E daarop blijft.
[Afbeelding]
Da's ook prima, als maar duidelijk is hoeveel de headshell weegt.
raar fenomeen is dat bij thakker.eu dezelfde headshell 1 gram zwaarder is :+
https://www.thakker.eu/en...iversal-headshell/a-7701/
Ik heb geen testplaat zoals jij die hebt gebruikt, dus ik weet niet of je er wat aan hebt. Mijn plan is om het laatste nummer van twee platen op te nemen om die vergelijking te maken.
Namelijk:
‘Open all night’ van H2O van Hall & Oates van de MOFI-uitgave

‘True’ van True van Spandau Ballet. Reden hiervoor is dat ik meen te horen dat dit nummer veel slechter wordt weergegeven tov bv de Spotify-versie.
Je hoeft geen testplaat te hebben om de resonantiefrequentie te meten. Gewoon een stuk muziek opnemen (maakt niet uit wat voor muziek) van ca 30sec of langer volstaat.
Als je dat in audacity (of een ander bewerkingsprogramma) doet/opent, het signaal selecteert en een spectrale weergave doet, krijg je zo'n plaatje:

Je ziet zo rond 10Hz een grote piek. Dat is je resoanantiefrequentie. (bij deze is die rond de 9hz; als je de cursor erop houdt wordt de exacte frequentie weergegeven).
Als je de effectieve massa van je arm weet, de massa van de cartridge en van de schroefjes (0,5gr), dan kan je met een calculator de compliantie terugrekenen.

Cap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:54:

Resultaat:

Snelheid
  • De RPM app is handmatig gekalibreerd en meet 33,33 rpm (alledrie de metingen) met een heel klein minnetje.
  • De TTSpeed app is niet te kalibreren en meet consequent 0,11 rpm sneller: 33,44 rpm (alledrie de metingen).
Beide apps maken gebruik van de gyroscoop in de telefoon.

Wow
  • RPM 0,12% (3 metingen leveren 0,11%/0,11%/0,12%) vs TTSpeed ±0,03% RMS (3 metingen leveren 0,03%/0,04%/0,03%) en 2-sigma ±0,06%
  • Piek piek in grafiek RPM c.a 0,07% vs TTspeed 0,14%, waarbij aangetekend dat de RPM grafiek slechts 4,5 seconden is en die van TTSpeed 10 seconden.
Ik denk dat de afwijking in de android turntable speed app aan je telefoon ligt.
bij mij geeft die namelijk exact 33.33rpm aan als de strobe exact stil staat (en wil ik 'm op 33,44 krijgen, dan zie je de strobering toch zichtbaar verschuiven). Maar zoals ik in dat filmpje liet zien, zijn er iig bij de rpm meting grote verschillen tussen verschillende telefoons.

Ik denk dat idd het afstellen met een scoop veel nauwkeuriger is. Veel sony quartz DD's hebben zo'n magneetstrip in het plateau, wat volgens mij ook een hele nauwkeurige manier van rpm afstelling is (als alternatief voor hall sensoren die de polen meten)

[Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 13:38]

mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat de afwijking in de android turntable speed app aan je telefoon ligt.
bij mij geeft die namelijk exact 33.33rpm aan als de strobe exact stil staat. Maar zoals ik in dat filmpje liet zien, zijn er iig bij de rpm meting grote verschillen tussen verschillende telefoons.
Dat klopt, wat ik al aangaf in de eerdere post is dat elke telefoon weer een iets andere snelheid meet maar de wow&flutter wel goed vergelijkbaar is tussen verschillende iPhones. Maar van al die modellen van mezelf en familie die ik in de loop der jaren met de RPM app geprobeerd heb, het zullen er inmiddels zeker een stuk of 10 zijn geweest, was het nooit echt de goede waarde! :P En ook niet bij de Samsung Galaxy en Xiaomi Android telefoons die ik geprobeerd heb.

Daarbij zijn de platenspeler strobes ook niet helemaal nauwkeurig. Natuurlijk vooral als de referentie het lichtnet is maar ook als er een onafhankelijk circuit is met bijv quartz lock kan er een kleine afwijking in zitten, ook centrering en afstand van de strobemarkeringen is niet altijd perfect, zo heb ik bij meerdere spelers gemerkt.

Gelukkig boeit dat niet want of de draaitafel nu 33,2x, 33,3x of 33,4x toeren loopt merk je niet, in tegenstelling tot te hoge wow en flutter. :)
Ik denk dat idd het afstellen met een scoop veel nauwkeuriger is. Veel sony quartz DD's hebben zo'n magneetstrip in het plateau, wat volgens mij ook een hele nauwkeurige manier van rpm afstelling is (als alternatief voor hall sensoren die de polen meten)
Klopt, PS-X4 en X6 draaitafels en ook de X50, X60 en X70 series heb ik zo afgesteld en leveren - na opnieuw afregelen - een prima resultaat op. Ook goedkopere modellen als de PS-11 en P22 trouwens, maar die presteren op w&f gebied wel een stapje minder dan eerdergenoemde modellen.

De dure pro Denon DP-80 draaitafel werkt volgens hetzelfde principe met magneetstrip en leeskop. Grappige is dat ik ook een bescheiden enigzins 'plastic fantastic' Denon DP-31L (6kg en een behoorlijk licht plateau) heb die na goed afstellen vrijwel net zo goed presteerde als de DP-80 (met een zwaar 'dubbel' plateau en dikke mat).

Het beste resultaat van een draaitafel uit die klasse die ik ooit gemeten heb: die plastic DP-31L eats 95% van de SL-1200 draaitafels in de RPM database for lunch. :P Het technisch design en de implementatie is belangrijk, maar correcte afstelling conform spec ook. Correct, reproduceerbaar meten trouwens ook. Daar zal het nogal eens aan schorten bij de gebruikers van die database. ;)

Ook die DP-31L heeft dat magneetsrip-leeskop principe, de leeskop is exact gelijk aan die van de DP-80. Een goed voorbeeld van trickle-down technologie waarbij na verloop van de tijd de goedkopere modellen de techniek van de topmodellen erven. En het toont ook de zin aan van het bouwen van topmodellen, je ontwikkelt technologie die je later economisch verantwoord breed kan inzetten.

[Voor 54% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 14:23]

Filmpje met turntable speed app, dual 721 strobe en netfrequentie :P

iets met het gras zien groeien, paint dry etc etc :+
Ik heb de snelheid zo goed als mogelijk afgesteld op de app, maar de strobe lijkt idd wel ietsje te verlopen, met een netfrequentie die een klein beetje onder de 50Hz ligt.
Uiteraard zijn deze verschillen absoluut onhoorbaar.

[Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 14:06]

Ja komt bekend voor hier. Je ziet de rpm ongeveer 0,05 heen en weer wapperen tijdens het draaien. Dat gebeurt hier ook.

Overigens zie je in jouw filmpje het streepje zich nog duidelijk verplaatsen langs de strobeverlichting in de loop der tijd. Is niet te voorkomen, er drift altijd iets (en ook de potmeters zijn vaak zo gevoelig / niet nauwkeurig genoeg om het heeeeeel nauwkeurig af te stellen, het zijn helaas nooit multiturns, dat zou schelen). Tenzij het strobe circuit is opgenomen in de (quartz) pase-locked loop. Bij modellen waarbij de quartz lock uitschakelbaar is kan je dat verschil goed merken.

En zoals gezegd, het wil niet zeggen dat de snelheid niet heel precies is, de precisie van de strobe markeringen kent ook zijn limieten. Ik heb hier verschillende (sub)topmodellen van Denon, Micro, Technics, Sony, JVC (en ook een Dual 701 en 704 :P) geanalyseerd en steeds zijn die strobes van de niet quartz-locked servo systemen nooit over langere tijd helemaal stabiel te krijgen, of een stilstaande strobe is vaak net niet helemaal de goede snelheid (vooral op 45 toeren is de afwijking vaak duidelijker te zien) en vaak zijn ze ook niet helemaal goed gecentreerd. Maar het is natuurlijk alleen de mierenneuker die het opvalt.

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 14:18]

Ja het potmetertje op de 721 is idd behoorlijk gevoelig.

De beste oplossing is idd een quarz phase lock loop zonder strobe. Veel preciezer en ook geen visuele afleiding :P

Vandaag even naar de Winkel van Sinkel in Venray geweest... Kom ik NAD PP2 phono preamp tegen voor slechts 12 euro! Nou, dat koopje kan ik niet laten staan! Altijd handig en ook nog eens MC en MM schakelbaar:

Dat is zeker een koopje! (y)
Da's best een goed ding (itt de nieuwere pp4)

[Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 16:20]

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-01 13:16
rcor bedankt voor je berichtje .
ik heb een hoger bod gedaan op de V 90 - LPS van 115 euro eerst en toen 120 euro .
gaat niet weg onder de 140 euro kreeg ik trug ja dan word het te duur voor me daar nog eens 11 euro aan verzendingskosten bij voor naar Limburg in Belgie te sturen vond ik wat te duur .
ik heb beide biedingen er af gehaald .
ik zal er wel ooit links of rechts eens iets tegen komen op rommelmarkt of kringloop winkel .
er is voor mij geen haast bij .

groeten goofy1
Goofy1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:15:
rcor bedankt voor je berichtje .
ik heb een hoger bod gedaan op de V 90 - LPS van 115 euro eerst en toen 120 euro .
gaat niet weg onder de 140 euro kreeg ik trug ja dan word het te duur voor me daar nog eens 11 euro aan verzendingskosten bij voor naar Limburg in Belgie te sturen vond ik wat te duur .
ik heb beide biedingen er af gehaald .
ik zal er wel ooit links of rechts eens iets tegen komen op rommelmarkt of kringloop winkel .
er is voor mij geen haast bij .

groeten goofy1
Groot gelijk... Die V90-LPS kostte nieuw rond de 200 euro... Dus die 140 euro is echt de max incl. verzendkosten... Af en toe moet je gewoon ook geluk hebben... ;)

Ja dat is echt teveel. De Schiit Mani 2 vind ik in die prijsklasse wat meer bang for the buck. Die heeft een aanpasbare cartridge loading en rumble filter.

Maar je kan ook een (Chinees?) experiment wagen voor 64 euro. MM en MC schakelbaar, aanpasbare gain, loading capaciteit en impedantie instelbaar. Onvoorstelbare specs voor die prijs. Mits weer een keer leverbaar... :)

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 16:50]

• teot
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Da's ook prima, als maar duidelijk is hoeveel de headshell weegt.
raar fenomeen is dat bij thakker.eu dezelfde headshell 1 gram zwaarder is :+
https://www.thakker.eu/en...iversal-headshell/a-7701/
Niet gemeten op een weegschaal, maar obv het balanceren van de totale toonarm vanuit het contragewicht, lijk het erop dat de combinatie van de AT-VM540ML+Analogis HS12 1,1g lichter is dan de AT-VM95E+Technics headshell.
[...]

Je hoeft geen testplaat te hebben om de resonantiefrequentie te meten. Gewoon een stuk muziek opnemen (maakt niet uit wat voor muziek) van ca 30sec of langer volstaat.
Als je dat in audacity (of een ander bewerkingsprogramma) doet/opent, het signaal selecteert en een spectrale weergave doet, krijg je zo'n plaatje:
...
Helaas gaat Garageband blijkbaar niet lager dan 20 Hz (of ik ken dat programma nog niet goed genoeg, vandaag voor het eerst mee gewerkt), dus ik vrees dat ik je de afbeelding(en) vooralsnog schuldig moet blijven.

Hier is de link naar de bestanden.
Nummers:
  • Hall & Oates, Open All Night, MOFI-uitgave H20
  • Spandau Ballet, True, album True uit 1983
Van ieder nummer zijn drie opnames, waarbij m1 van de één is hetzelfde als m1 van de andere etc.
Drie opnames, met VM540ML, VM95E en Spotify (niet per se in deze volgorde). Ik weet niet of het wenselijk is om een blinde test te doen of juist al vooraf te weten?
Alles is opgenomen door de tape-out van de Denon PMA 2000AE.

[Voor 4% gewijzigd door teot op 21-01-2023 17:08]

• Tomba

Tomba

rcor schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:58:
Vandaag even naar de Winkel van Sinkel in Venray geweest... Kom ik NAD PP2 phono preamp tegen voor slechts 12 euro! Nou, dat koopje kan ik niet laten staan! Altijd handig en ook nog eens MC en MM schakelbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw!! Das inderdaad heel erg mazzel. Ik was al heel blij met de Art DJ Pre II die ik gescoord heb voor 30€ CIB :p
wat zou die NAD mooi passen bij mijn versterker ;)

Tomba schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Wauw!! Das inderdaad heel erg mazzel. Ik was al heel blij met de Art DJ Pre II die ik gescoord heb voor 30€ CIB :p
wat zou die NAD mooi passen bij mijn versterker ;)
Wat houdt je tegen? Zou zeggen: zet een doorlopende zoek actie op Marktplaats uit (en ja ik weet dat je er geen liefhebber van bent, maar om er te kopen is het soms toch wel een handige plek om wat te vinden)...

• Tomba

Tomba

mr_petit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Ja, check de start, check de afslag, check de herhaalfunctie.

[...]
Check, check, check :p Ga ik zeker doen!
[...]

Ja dat is een (goedkope) aftermarket bonded naald. Dat is niet supergoed, maar je kan er natuurlijk wel alvast mee beginnen te spelen.
Maar vooral elementen met een 'square shank' 'nude' microline/microridge, shibata of line contact naald presteren echt veel beter. Vooral op de binnenste groeven, waar S klanken gaan slissen en vervorming toeneemt. Ook een lichtere cantilever, bijvoorbeeld taps toelopend (tapered) aluminium of eentje gemaakt uit boron is beter omdat dat dat gewicht bespaart en dus ervoor zorgt dat een naald beter de groef kan volgen. Maar al die dingen kosten natuurlijk geld.
De naald is meestal het duurste onderdeel van een element, maar ook het belangrijkste onderdeel wat het meest de klank/kwaliteit bepaald.

[...]
Ik heb nog wat spul op de verkoop nominatie staan dus zodra er genoeg geld binnen komt daarvoor zou het door jou genoemde element van Audio Technica zomaar eens richting mijn huis kunnen komen ;) De antistatische platenborstel, de naaldborstel en het naalddrukweegschaaltje komen maandag/dinsdag binnen, dus voorlopig even genoeg ‘extra’s’ (tikt toch aan, platenspeler, phono preamp, platen :p)
[...]

Ik heb geen iphone maar android. Maar het zal denk ik wel goed zijn; anderen kunnen hierop wellicht een beter reactie geven.
[...]
Heb die app eens getest op de 1226 en het is echt super simpel, benieuwd wat t resultaat op de 721 gaat zijn!
[...]

Ja natuurlijk. bij elke arm horen de lagers vrij te lopen.
Dit is bijvoorbeeld een filmpje met armlagering waarin zware/dode punten zitten.
[YouTube: armlagering]

Later wat beter afgesteld; dode punten vrijwel verdwenen:
[YouTube: armlagering PL-55x afgeregeld]

Ook mogen je armlagers niet teveel speling hebben. Voorzichting aan de arm trekken en duwen (in het verlengde/richting van de armbuis), en je mag of net geen speling voelen, of een heel klein 'tikje' voelen.
Het mooiste is natuurlijk geen speling, maar ook absoluut geen dode punten.

Voor het testen van de dode punten heeft de 721, met antiskating op 0, best nog wel een aanzienlijke antiskating kracht:

[YouTube: Dual 721 antiskating and bearing friction at 0gr VTF and no antiskating]

[...]
Super die filmpjes!! Maakt het enorm duidelijk voor een visueel ingesteld persoon als ondergetekende :)
[...]

Ik heb ff een filmpje gemaakt, da's duidelijker:
[YouTube: Dual 721 resonator wiggle wiggle]
Intern rust het beweegbare gedeelte op een dun koperen stripje (wat een soort van bladveertje is).
Er zijn gevallen bekend dat dit stripje gebroken is, al dan niet door metaalmoeheid, al dan niet door misbruik (nooit te achterhalen wat er natuurlijk exact allemaal gebeurd is in die 45 jaar)

[...]
Extreem duidelijk nu, bedankt!
[...]

[...]

Dat wieltje kan intern breken/scheuren. Je kan dan niet meer de kracht van de antiskating instellen (verhogen of verlagen). Dus als je je arm zwevend hebt (het makkelijkste is het plateau eraf halen, dan heb je de meeste ruimte), en aan het antiskatingwieltje draait, dan zie je geen verandering en blijft de arm even snel (of langzaam) naar buiten trekken.
Zie dit topic:
https://audiokarma.org/fo...too-high-at-zero.1002866/

Het is bij mijn weten niet een heel vaak voorkomend euvel, al is er wel een 3d geprint vervangingsonderdeeltje voor te krijgen.
[...]
Heb met de anti skating op de 1226 ‘gespeeld’ en dat verschil is heel snel duidelikk, gaat goed komen!
[...]

Hangt er vanaf. eea komt vaak nog meer neer op algemene technische feeling.
Het is natuurlijk ook zo, als een speler er gewoon tiptop uitziet, en niet door een handelaar opgeknapt is, dan is het meestal een speler waar voorzichtig mee is omgegaan.
Mijn 721 kocht ik vrijwel rechtstreeks van een zolder, zag er tiptop uit, met origineel element/naald etc etc.
Daar was dus ook eigenlijk niets mis mee.
Het enige wat echt vaak voorkomt, is dat intern de steuerpimpel (en klein rubberen/zacht plastic dopje) schoon en vetvrij gemaakt moet worden, evenals het contactvlak op het hefarmpje wat de steuerpimpel meeneemt. Als daar vet/vuil op komt, dan is er niet voldoende frictie meer en werkt de automatiek niet meer goed (vaak het eerste ding wat je merk is dat bij starten de arm niet of niet altijd meer meegenomen wordt naar het begin van de plaat; afslag werkt vaak nog wel). Die steuerpimpel is als het ware het contactpunt tussen de arm en het mechaniek.
Dus als dat niet meer gebeurt, is dat een goed onderhandelingspunt. Ik heb al een beetje de feeling dat je handig genoeg bent om dit zelf op te lossen.
[..]
Uitstekende tip, had al veel over die Steuerpimpel gelezen, wat een naam voor een onderdeel :D
Ik moet zeggen dat ik hoop dat je gelijk hebt qua handigheid, solderen draai ik mijn hand niet voor om maar dit is heel andere koek natuurlijk.

Sowieso heb ik een regelrechte fascinatie voor mechanische techniek en daar zitten deze Duals tsjokvol mee. Heerlijk!
[...]

Als een tafel wèl door een handelaar onderhanden genomen is, dan hangt het er natuurlijk heel erg vanaf hoe goed die handelaar is. Er zijn handelaars die echt weten wat ze doen, maar er zijn ook handelaars die de tafel vooral optisch schoonmaken maar voor de rest 2 linkerhanden hebben...

[...]
Afgaande op andere artikelen die hij aanbiedt is het een verzamelaar of een handelaar waarbij ik neig naar het laatste. Optisch is de tafel niet schoongemaakt afgaande op de foto dus ik ben benieuwd wat ik morgen precies aan ga treffen ;)
[...]

Met die stroboscoop kan je zien hoe goed het toerental is. De 721 heeft een regelbaar toerental, dus daarmee regel je de snelheid af. Dit is wat anders dan wow/flutter.
Het stroboscooplampje kan stuk gaan (het is een neon buisje), en het onderdeel is niet meer verkrijgbaar, maar er is een aftermarket alternatief op basis van een led.
Alles wat niet correct werkt is natuurlijk een punt om op af te dingen ;)
Ow nu snap ik het pas waarom die streepjes erop zitten hahaha! Dank je voor de duidelijke uitleg, je passie was al duidelijk maar je hulpvaardigheid is ook top!

• Charly
rcor schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Groot gelijk... Die V90-LPS kostte nieuw rond de 200 euro... Dus die 140 euro is echt de max incl. verzendkosten... Af en toe moet je gewoon ook geluk hebben... ;)
Sterker nog, Thakker hebben ze hem blijkbaar nog gewoon. 170 euro (ex shipping, vooruit) heb je hem nieuw. Zwart of zilver naar keuze, met
garantie van een respectabele shop…

Ik heb daar een jaar geleden ofzo de opvolger gekocht (lx-lps), die was toen 200 maar die lijken ze nu niet meer te hebben. Wel de nog weer nieuwere lx2-lps maar die is dan meteen weer 280, wat me qua waar voor je geld dan weer een mindere deal lijkt.

[Voor 27% gewijzigd door Charly op 21-01-2023 18:29]

• RobbieT
Bender Hifi in Arnhem lijkt die V90-LPS ook nog gewoon op voorraad te hebben voor €199
https://www.benderhifi.nl/v90-lps.html

Staat er nog een op mp voor €125:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

[Voor 40% gewijzigd door RobbieT op 21-01-2023 18:41]

teot schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Helaas gaat Garageband blijkbaar niet lager dan 20 Hz (of ik ken dat programma nog niet goed genoeg, vandaag voor het eerst mee gewerkt), dus ik vrees dat ik je de afbeelding(en) vooralsnog schuldig moet blijven.

Hier is de link naar de bestanden.
Nummers:
  • Hall & Oates, Open All Night, MOFI-uitgave H20
  • Spandau Ballet, True, album True uit 1983
Van ieder nummer zijn drie opnames, waarbij m1 van de één is hetzelfde als m1 van de andere etc.
Drie opnames, met VM540ML, VM95E en Spotify (niet per se in deze volgorde). Ik weet niet of het wenselijk is om een blinde test te doen of juist al vooraf te weten?
Alles is opgenomen door de tape-out van de Denon PMA 2000AE.
Ik heb alleen Hall&Oates aandachtig geluisterd. Spandau ballet zit zoveel getik in dat de spotify versie er zo uit te pikken is.
Ok, bij Hall&Oates (bijzonder goed klinkende plaat moet ik zeggen, even opgezocht, vooral omdat het het laatste nummer van een kant betreft. Mofi heeft hier goed werk afgeleverd, ongeacht of het wel of geen 100% analoog proces was :P ).
M2 is duidelijk de spotify. Dat hoor je gelijk aan minder ruimte in het hoog. Bij M1 en M3 lijkt het wel alsof er bij bekkens/hihats een hele dimensie aan tonen zit bovenop wat M2 laat horen..
Dit vind ik vaak 1 van de meest kenmerkende zaken waarom een goed opgenomen/gesneden plaat beter kan klinken dan CD, omdat bij CD dit soort details toch vaak verdwijnen in de drang naar harder signaal.
Ik gok dat M3 je nieuwe VM540ML is en M1 de AT-VM95e is. M3 lijkt nog meer definitie in de hoge tonen te hebben.
Maar met M3 is iets niet helemaal lekker. De balans is anders dan bij M1. Daardoor klinkt M1 beter.
Wat er precies speelt is mij niet helemaal duidelijk, maar als het niet aan je opnameinstellingen in garageband ligt, verdient dit wel de aandacht.
Wellicht kunnen anderen hier ook iets aan toevoegen, betreffende de balans tussen M1 en M3.

M2 (spotify) had weer een andere tonale balans. Maar ja, nobody cares about spotify in dit topic :D
Al zouden we een aandachtige golfsignaalanalyse kunnen doen.

Trouwens, dat je garageband gebruikt, doet mij vermoeden dat je in het apple ecosysteem leeft.
Audacity is ook als apple versie gratis te downloaden.
https://www.audacityteam.org/download/mac/
En is een veel beter programma als het aankomt op analyse van geluid (en opname van geluid denk ik ook).

Edit: nog even de samples van spandau ballet geluisterd, en daar is het verschil tussen M1 en M3 veel groter. M1 is de VM95E en M3 is de VM540ML. Bij M3 zijn S klanken veel minder overstuurd. Maar ook hier is de balans verschillend.

edit2:
Voor het verschil in definitie in hoge tonen tussen at-vm95e en at-vm540ml heb ik 5x dezelfde korte sample van M1 en 5x dezelfde korte sample van M3 achter elkaar geplakt en je kan heel duidelijk een verandering in definitie in hoge tonen horen (sample van True):
https://audio.home.xs4all...on/true5x95e-5x540ml.flac
Ik gebruik deze techniek wel vaker om vergelijkingen met het oor voor mezelf duidelijker te maken. (niet dat het in dit geval hoeft omdat het verschil zo ontzettend duidelijk is, maar ook bij subtielere verschillen werkt het heel goed)
Ik denk dat eea ook duidelijker maakt dat hoe slechter de plaat, des de groter de verschillen tussen een element met budgetnaald en een element met technologisch hoogwaardigere naald worden.

[Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 21:14]

Charly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Sterker nog, Thakker hebben ze hem blijkbaar nog gewoon. 170 euro (ex shipping, vooruit) heb je hem nieuw. Zwart of zilver naar keuze, met
garantie van een respectabele shop…

Ik heb daar een jaar geleden ofzo de opvolger gekocht (lx-lps), die was toen 200 maar die lijken ze nu niet meer te hebben. Wel de nog weer nieuwere lx2-lps maar die is dan meteen weer 280, wat me qua waar voor je geld dan weer een mindere deal lijkt.
De V90-LPS is gewoon nog te verkrijgen en niet van de markt afgehaald door Musical Fidelity:
https://www.musicalfidelity.com/v90-lps

Die LX2-LPS / LX-LPS is een andere duurdere serie binnen het gamma van Musical Fidelity... Ken hem zelf niet, dus zou 'm een keer moeten horen spelen om er een oordeel over te vellen... Da's ook de reden waarom ik de NAD PP2 niet kon laten staan... Iedereen had het erover in het verleden en ik kreeg nu de kans om 'm goedkoop aan de tand te voelen...

Is het niks, kan ik 'm zo weer verkopen met flinke winst... ;)

Idem voor platen speler elementen... Ik heb er al een aantal mogen aanhoren inmiddels en ondanks alle voordelen van de microline naald die zo'n AT-440MLa zou moeten hebben heeft hij mij tot op heden niet overtuigd...

Alles klopt wat Mr_petit zegt... In Theorie zou het element beter moeten zijn en in praktijk zal hij vast op bepaalde punten het winnen van bijv. mijn Goldrin 2100mm, maar toch: puur afgaand op de overgangen van hoog tonen, naar midden tonen en naar de lage tonen kom ik tot de conclusie dat zo'n AT-440MLa het verliest van de Goldring (of dat bij de AT-VM540ML ook zo is kan ik niet beoordelen, dan moet ik hem eerst horen)...

Wat ik wel zeker weet is dat ik mij elke keer gruwelijk stoor aan mijn AT-440MLa van Audio Technica als ik 'm terugplaats... Meestal ga ik vrij snel terug naar de Goldring 2100mm of de Nagaoka MP-200 die op dat vlak velen malen beter doen...

[Voor 29% gewijzigd door rcor op 21-01-2023 19:39]

• Duclaasie
Zijn hier ook mensen die hun platen wassen met QS Audio Vinyl cleaner? Goedje woofers ook door bijvoorbeeld Tonar verkocht.

Ik heb een OkkiNokki gekocht en daar zat een flesje QSA bij. Daar heb ik dus mijn platen mee gewassen, maar nu knetteren en tikken zelfs de platen die voorheen stil waren… Heeft dat spul bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum?
Duclaasie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:51:
Zijn hier ook mensen die hun platen wassen met QS Audio Vinyl cleaner? Goedje woofers ook door bijvoorbeeld Tonar verkocht.

Ik heb een OkkiNokki gekocht en daar zat een flesje QSA bij. Daar heb ik dus mijn platen mee gewassen, maar nu knetteren en tikken zelfs de platen die voorheen stil waren… Heeft dat spul bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum?
Dat spul gebruik ik al jaren en dat heeft mij nog nooit problemen opgeleverd, dit tegen over de knosti vloeistof die een pluis aan mijn naald telkens gaf die eraf gepoetst moest worden...

Belangrijker: zover ik weet zit er aan dat goedje van QS audio vinyl cleaner geen houdbaarheidsdatum... Logisch ook, want er zit best wel wat alcohol in dat spul en die bederft niet zo snel... ;)

rcor schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Alles klopt wat Mr_petit zegt... In Theorie zou het element beter moeten zijn en in praktijk zal hij vast op bepaalde punten het winnen van bijv. mijn Goldrin 2100mm, maar toch: puur afgaand op de overgangen van hoog tonen, naar midden tonen en naar de lage tonen kom ik tot de conclusie dat zo'n AT-440MLa het verliest van de Goldring (of dat bij de AT-VM540ML ook zo is kan ik niet beoordelen, dan moet ik hem eerst horen)...
We kunnen wel een experimentje doen als je wat samples plaatst. Dan knip ik de hoge tonen er wel uit en dan weet ik zeker dat je de samples niet zal raden ;)

mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Ik gok dat M3 je nieuwe VM540ML is en M1 de AT-VM95e is. M3 lijkt nog meer definitie in de hoge tonen te hebben.
No contest, de spotify variant is beroerd in vergelijk met de M1 en M3, en die laatste is inderdaad de Microline naald. Je hoort de AT95E een flink over zijn nek gaan bij sterke S-en. Er is ook minder achtergrondruis, en die klinkt ook als zachte tikjes ipv een soort grind. Dat grindgeluid is kenmerkend bij hoge frequenties als een naald die niet meer lekker aan kan. Op de Firato Hifi Test (2) LP staat er meen ik een track waarbij dat zelfs als voorbeeld genoemd wordt in de documentatie.
Maar met M3 is iets niet helemaal lekker. De balans is anders dan bij M1. Daardoor klinkt M1 beter.
Wat er precies speelt is mij niet helemaal duidelijk, maar als het niet aan je opnameinstellingen in garageband ligt, verdient dit wel de aandacht.
De M1 is goed gecentreerd, bij de M3 zit de soundstage teveel naar rechts. Daardoor klinkt die als je een koptelefoon gebruikt minder lekker. Maar de weergave is verder beter.
Trouwens, dat je garageband gebruikt, doet mij vermoeden dat je in het apple ecosysteem leeft.
Audacity is ook als apple versie gratis te downloaden.
https://www.audacityteam.org/download/mac/
En is een veel beter programma als het aankomt op analyse van geluid (en opname van geluid denk ik ook).
100% eens, wel een puntje: als je m4a bestanden gebruikt heb je in Audacity de FFmpeg library nodig, en indien je Apple ARM silicon heeft (M1/M2) ipv Intel dan is die niet beschikbaar.

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 20:23]

mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:09:
[...]

We kunnen wel een experimentje doen als je wat samples plaatst. Dan knip ik de hoge tonen er wel uit en dan weet ik zeker dat je de samples niet zal raden ;)
Het kan simpelweg een kwestie van tonale balans zijn waar ie over valt. Zeker als er wat capaciteit aan je phono input hangt en je speakers 'levendig' zijn (lees, veel hoge tonen weergeven) kan die 440MLa wat teveel van het goede worden en te fel klinken. Maar dat heeft dan meer met je hele keten te maken dan met de kwaliteit van het element.

Die bonded conische en elliptische .7mil x .4 of .3mil elementen (van welk merk ook, AT, Denon, Goldring, Nagaoka, Ortofon) moeten gewoon aan een flinke SSSSS torture test worden onderworpen, dan wordt het verschil wel duidelijk. :P

[Voor 15% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 20:28]

Cap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:21:
[...]

De M1 is goed gecentreerd, bij de M3 zit de soundstage teveel naar rechts. Daardoor klinkt die als je een koptelefoon gebruikt minder lekker.
Ik luister idd met koptelefoon.
Maar de vraag is, is het kanaalongelijkheid in het element, of stond er ergens een balans/volumeregeling bij opname niet helemaal in het midden?
100% eens, wel een puntje: als je m4a bestanden gebruikt heb je in Audacity de FFmpeg library nodig, en indien je Apple ARM silicon heeft (M1/M2) ipv Intel dan is die niet beschikbaar.
Ik kan zelf niet herinneren dat ik die plugin heb moeten installeren (werk in windows, heb bij de huidige install wel wat plugins geinstalleerd, maar meer voor andere effecten geloof ik); kan het zijn dat dat via VLC al gedaan is?

Cap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Het kan simpelweg een kwestie van tonale balans zijn waar ie over valt. Zeker als er wat capaciteit aan je phono input hangt en je speakers 'levendig' zijn (lees, veel hoge tonen weergeven) kan die 440MLa wat teveel van het goede worden en te fel klinken. Maar dat heeft dan meer met je hele keten te maken dan met de kwaliteit van het element.
Dat klopt. Maar ik ga er vanuit dat de rest van een installatie natuurlijk ook optimaal getuned is, net als de draaitafel/element combi.
Ik weet nog wel dat ik hier samples van een at-440mla, een denon DL-160 en een CD plaatste en niemand ze uit elkaar kon halen....
En die elementen zijn toch echt behoorlijk verschillend qua opbouw :P
Als ik daar de hoge tonen uithaal, is het zeker niet meer te onderscheiden ;)

En voor IGD analyse zoals die samples die ik achter elkaar plaats, is het toch heel vaak een at-440mla (of andere ML naald) die het meestal wel wint van de andere naalden.
Natuurlijk is een mp-200 wel een element wat 2x zoveel kost als een at-vm540ml, dus het is de vraag of je dat vergelijk überhaupt moet maken. (om een extra harde teleurstelling te voorkomen :+ :D )

[Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 20:45]

mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Ik luister idd met koptelefoon.
Maar de vraag is, is het kanaalongelijkheid in het element, of stond er ergens een balans/volumeregeling bij opname niet helemaal in het midden?
Ik ben een beetje bang voor het eerste, omdat doorgaans bij (digitale) opnames niet met de balans geklooid wordt en als de rec out van de versterker gebruikt wordt zit deze ook buiten de balansregeling. Maar inderdaad moet het onderzocht worden.
Ik kan zelf niet herinneren dat ik die plugin heb moeten installeren (werk in windows, heb bij de huidige install wel wat plugins geinstalleerd, maar meer voor andere effecten geloof ik); kan het zijn dat dat via VLC al gedaan is?
Zou kunnen, of Audacity heeft ze automatisch gedownload bij het installeren / openen van zo'n bestand. Maar in ieder geval werkt het op een M1/M2 silicon Mac niet. :( Jouw flac gaat gelukkig wel.
Ik zou zelf nooit in het apple ecosysteem kunnen leven, hoe goed, snel en energiezuinig die M1/M2 cpu's ook zijn. Ik zit met veel te veel oude programmatuur wat aan externe hardware gekoppeld is.
Dit is al de 3e keer in 17 jaar dat apple van architectuur wisselt. Daar zou ik gek van worden.
Interface met je DSO, met je multimeter, met je LCR meter, OBD analyse met je voertuigen...(al is de meeste van die software in beginsel al windows only)
Veel MS gebruikers zeggen wel dat MS wellicht ook die drang naar backwards compatibility moet loslaten vanuit performance oogpunt, maar ik hoor daar zeker niet bij...
Maar dat terzijde.
Draait windows al een beetje op een m1 (met parallels oid), en dan voornamelijk met usb koppelingen en usb2serial koppelingen?

[Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 20:41]

Haha. Ach... ik ben er dolblij mee, het werkt echt heerlijk voor dagelijkse productivity zaken, bellen, messagen, agendabeheer, surfen, bestandsbeheer e.d. En de afhandeling van dat soort zaken is mooi naadloos geïntegreerd met de iPhone (o.a. handoff), met als bijkomend pluspunt dat dankzij het nieuwe silicon ook de iOS apps prima draaien op de macbook. En.. het is een Air, dus: geen ventilator, geen stofinlaat, geen herrie, wat je ook uithaalt op die macbook.

Ik heb nog een oudere macbook (met kapot beeldscherm dat ik eraf gesloopt heb, dus eigenlijk alleen een toetsenbord met geintegreerde trackpad en poorten :P) op Intel silicon, die gebruik ik om Windows (10 / 11) op te draaien. Native. (MacOS draait er stiekem ook nog op via multiboot maar dat doet niet ter zake). Daar kan elk nicheproduct met antieke drivers dat ik dan sporadisch een wil gebruiken dan aan gekoppeld worden, dus ik ervaar daar geen nadeel. Denk aan antieke multimeter software, een geluidsmeter, een spectrofotometer, dat soort dingen. Parallels draait er ook op, maar ik kies eigenlijk altijd voor direct booten in Windows.

Dat draait prima in de zin dat die late 2013 Core i7 macbook het op zijn sloffen aan kan. Maar ik vind Windows, hoewel ik er vanaf versie 3.0 mee opgegroeid ben en ze allemaal heb mogen meemaken, echt een baggersysteem in vergelijking tot Unix, Linux en MacOS. Wie kent niet elke dag die godvergeten stippeltjes met de mededeling dat Windos aan het updaten is, en elke keer krijgt Windows het ook voor elkaar om sneller de fan op 50 tot 100% te laten draaien dan om het even welke Linux of MacOS... Maar daarnaast de hele bediening, de (niet-)integratie van zaken, de storende bloatware die er deels ingebakken zit, het abominabele instellingen menu dat een mengelmoes wordt met het oude control panel zodra je wat meer wilt, etc etc.

Maar goed, off-topic. :)

USB2serial werkt prima op mijn M1 mac, ook zonder windows heb ik prima shitloads met ESP's kunnen flashen, etc. ;)

[Voor 28% gewijzigd door Cap op 21-01-2023 20:59]

• Tomba

Tomba

Even een vraagje; als jullie iets specifieks zoeken (wat al wat ouder is ;) ) waar kan ik dan het beste kijken? Ik zou hét nummer van mijn jeugd graag op LP hebben (de CDS heb ik al) maar heb geen idee hoe dat aan te pakken

Tomba schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:51:
Even een vraagje; als jullie iets specifieks zoeken (wat al wat ouder is ;) ) waar kan ik dan het beste kijken? [/URL]]
Discogs
En anders Marktplaats (Discogs zijn meer handelaren, dus duurder, maar het aanbod is veel groter)

[Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 20:55]

• teot
@Cap @mr_petit even snel door jullie commentaar gegaan (heb wat borrels op): ik vrees dat die hang naar rechts mogelijk met de versterker te maken heeft.
M1: VM95E
M2: Spotify: de originele opname is voor mij om onverklaarbare redenen veel harder/luider. Daar is -10,8dB in de bewerking omlaag gegaan om deze enigszins in lijn te brengen met de andere opnames. Mogelijk dat dit eea heeft verdoezeld.
M3: VM540ML.

Sorry voor de tijd die jullie hierin hebben gestoken.

aangepast nav mezelf voor de gek houden

[Voor 9% gewijzigd door teot op 22-01-2023 11:24]

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:26

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Soms zijn er van wat oudere jaren 90 dance/eurodance/eurobeat etc 12" bijvoorbeeld italiaanse/spaanse uitgaves die aanmerkelijk minder kosten dan de 'originele' uitgaves (NL/BE/DE). zo heb ik veel 2 unlimited / 2 brothers / dario g / dub i dub / sash! etc op 12" uit italie. merry go round zal ongeacht de uitgave prijzig worden als je hem zoekt :X

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

teot schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:09:
....
(heb wat borrels op)
....

M1: VM95E
M2: VM540ML,
M3: Spotify.
Kan het zijn dat je een borrel teveel op hebt? :D
Ik weet bijna wel zeker dat M2 de spotify was en niet M3.
Dus
M1: VM95e
M2: Spotify
M3: VM540ML

[Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2023 22:53]

• teot
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Kan het zijn dat je een borrel teveel op hebt? :D
Ik weet bijna wel zeker dat M2 de spotify was en niet M3.
Dus
M1: VM95e
M2: Spotify
M3: VM540ML
Je hebt gelijk, ik ben het net even nagegaan met een nieuwe opname van spotify. Moet zeggen dat ik gisteren de opnames heb gemaakt vóór de borrel, dus ik heb mezelf goed voor de gek gehouden. 8)7 |:(

Knap dat zowel jij als @Cap dit zo (snel?) kunnen horen. Dat duurt bij mij toch even wat langer.

Voor wat betreft de opnames: deze zijn inderdaad via de tape-out van de versterker gegaan en naar wat ik begrijp is dat een apart circuit dat los staat van de rest van de versterker. Dus idd niks veranderd aan de balans ed.

Gezien de inbalans in m3, vermoed ik dat de AT-VM540ML nog verder moet uitlijnen (dat ding is een crime op zo'n Ortofon protractor) of iets aan de antiskating moet doen (staat nu op 1 met 1,5g naalddruk).

Ik zal even kijken of ik in de loop van de dag met Audacity kan stoeien.

• Duclaasie
Kanaalgelijkheid hangt niet zozeer samen met de naaldkracht, dit kun je beter zoeken in de Azimuth en uitlijning. Vooral de azimuth heeft een enorme invloed.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:25
HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:16:
Soms zijn er van wat oudere jaren 90 dance/eurodance/eurobeat etc 12" bijvoorbeeld italiaanse/spaanse uitgaves die aanmerkelijk minder kosten dan de 'originele' uitgaves (NL/BE/DE). zo heb ik veel 2 unlimited / 2 brothers / dario g / dub i dub / sash! etc op 12" uit italie. merry go round zal ongeacht de uitgave prijzig worden als je hem zoekt :X
Ik heb via discogs ooit een hoop ATB / Mauro picotto gekocht uit israel, zelf met die debiel hoge verzendkosten was het nog steeds goedkoper.

De mooiste score was toch nog altijd gewoon om de hoek met een rommelmarkt.
Nakatomi - Sing (echt een nostalgische plaat voor mij :D )
En bijdezelfde kraam een hoop dj paul elstak meegenomen.
Soms moet je een beetje geluk hebben!

• Tomba

Tomba

Daar is ze dan, loopt perfect, stroboscoop doet het, antiskating en arm dikke prima. Antiresonator hangt er mooi bij en de automatiek loopt ook als de brandweer. De verkoper had er bovendien dus een Art DJPre II bij voor een zacht prijsje :) Bleek uiteindelijk toch geen handelaar maar een echte liefhebber. Tweede eigenaar die hem mbv de service manual helemaal had afgestemd, maar zoals dat volgens mij met meer liefhebbers gaat heeft ie een upgrade gevonden in de vorm van een Thorens :p

Nu even The Prodigy luisteren :)
Nogmaals bedankt @mr_petit, @rcor en anderen!

Nice, hij ziet er netjes uit.
Ik heb exact dezelfde uitvoering (dus ook een gen1 met houtmotief. Dat was ook de uitvoering die ik ~20 jaar geleden wou :) ).
Het enige wat ik je kan aanraden, is, als je daar plek voor hebt, om toch je luidsprekers niet op dezelfde plank te zetten als je draaitafel, en wat verder uit elkaar.

Akoestische feedback zal echt wel een dingetje zijn in deze setup. ;)

Mocht je ooit aan je 721 willen knutselen/verbeteren, 1 van de dingen die je kan doen is de onderbak van de plint, die van plastic is, van binnen bekleden met zelfklevende anti dreun matjes (moeten wel vrij dun zijn, ~2mm geloof ik ivm ruimte)
Dat is het enige wat ik eraan gedaan heb:

Interlink vervangen is lastig, omdat het systeem wat erop zit bedoeld is voor vrij dunne interlink kabels (dun tweelingsnoer).
Ik heb dat vervangen door een vrij dunnen (oude) tweelingsnoer interlink die wel een hele lage capaciteit heeft. Maar dun tweeling-interlink-snoer vinden, nieuw, met lage capaciteit is vrijwel onmogelijk.

[Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2023 14:30]

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee