Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Maar in de regio R'dam zijn de top40 albums ook opgedoken en ik heb de gok maar gewaagd.
Leuk om te lezen hoe verschillend mensen denken....het lijkt mijn huwelijk wel wat voorbij komt. Hier houd een lid van de familie van verzamel albums want dan hoort ze niet steeds hetzelfde, terwijl ik het 'verhaal' van 1 artiest op 1 album ook best kan waarderen...
Tja, en nu maar afwachten wat de kerstman gaat brengen.....
Thx voor jullie reacties en ik blijf het topic vrolijk verder volgen....je doet zo af en toe best leuke ideetjes op hier.
Keep the music coming.....
Iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij koopt, maar ik snap het wel een beetje. Er zijn albums die schreeuwend duur zijn omdat ze niet worden bijgeperst, schijnbaar omdat er een tekort is aan productiemateriaal en persinstallaties, en vervolgens komen ketens als Lidl met merkwaardige persingen voor dumpprijzen. Dit doet extra zeer omdat nieuwe albums ook steeds duurder worden, soms tot het achterlijke aan toe. Denk aan de laatste albums van Tool, War on Drugs en Placebo die het afgelopen jaar uitkwamen.Bean77 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:53:
[...]
Ik snap de 'ophef' ook niet zo. Niks moet, alles mag.
Laat ik een nog voorbeeld geven, van The Smashing Pumpkins. Hun oudere albums, w.o. de in mijn ogen meesterwerkjes Gish, Siamese Dreams en Mellon Collie and the Infinite Sadness, worden nauwelijks bijgeperst, al helemaal niet in Europa, met schandalig hoge prijzen tot gevolg. Als je op zoek bent naar dat materiaal, doen dit soort alle 13 goed albums pijn bij muziekliefhebbers, die hun collectie moeizaam 'kompleet' kunnen krijgen.
Waarom begin ik over the Pumpkins? Zojuist een pakketje met daarin Siamese Dreams en Gish bezorgd gekregen. US import voor teveel geld, maar wel een stuk minder dan wat men vraagt op Discogs. Ik zag ze staan in de Platomania webshop en ik had toch een VVV kerstbon stuk te slaan, dus ik heb direct besteld. Maar goed ook, want Siamese Dreams is alweer out of stock. Eerlijk gezegd ben ik erg blij met mijn kerstcadeau van mijn werkgever; beter overprijste albums waar ik van geniet dan een doos met 'luxe' voedsel waar ik de helft niet van eet.
PS: ik wilde jullie tippen dat Siamese Dreams en Gish weer op voorraad waren, gisterenavond nog op voorraad, maar helaas. Alleen Gish is nog voor 4 tientjes te krijgen.
PSS: Als je van sommige artiesten alleen hun hits leuk vindt, waarom koop je de singles, 12" of desnoods The Greatest Hits dan niet?
[ Voor 4% gewijzigd door ABD op 20-12-2022 16:20 ]
Singles zijn irritant. Moet je iedere 3-4 minuten terug lopen naar de draaitafel en wordt het een full time bezigheid met veel downtime. Singles vind ik alleen leuk voor jukeboxen. Maxi's zijn al iets beter, maar vaak heb je dan 2 verschillende versies van hetzelfde nummer op 1 kant, en na 1 keer de lange versie van het nummer gehoord te hebben hoeft die remix op track 2 ook niet meer. En hoeveel singles en maxi's worden er tegenwoordig nog uitgebracht? Vroeger kon je ieder nummer op single vinden, en ieder dance nummer op maxi in een leuke 12" extended versie. Nu is er sporadisch eens iets. Meestal een kleurpersing van een oud nummer. En de Greatest Hits, niet iedere artiest heeft zo iets, of uberhaupt genoeg muziek om er een te vullen. Dus ik ben blij als er af en toe compilaties uitgebracht worden, met nummers die anders nooit zouden verschijnen. Maar dan moeten ze wel de moeite waard zijn, niet deze random Top 40 meuk. Zoiets als dit was geniaal, en zie je tegenwoordig nooit meer. Zelfs deel 2 ervan hebben ze alleen op CD geperstABD schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:42:
PSS: Als je van sommige artiesten alleen hun hits leuk vindt, waarom koop je de singles, 12" of desnoods The Greatest Hits dan niet?

Maar met de huidige prijzen is het me tegenwoordig sowieso om het even, en maak ik liever een mixtape
Singles draaien is juist heel bewust bezig zijn met je muziek collectie. Single opzetten en intussen gaan bepalen wat de volgende wordt en die vast klaarleggen. Dan weer twijfelen en toch die andere single pakken. Als je het een beetje handig doet dan heb je hooguit 15 tot 20 seconden 'downtime'. Ik kan er zo een hele avond mee vullenkozue schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:38:
[...]
Singles zijn irritant. Moet je iedere 3-4 minuten terug lopen naar de draaitafel en wordt het een full time bezigheid met veel downtime.
Maar goed, ieder z'n eigen manier van luisteren en beleven
Natte krant (363218) (V.242)
Ik zag Gish de laatste tijd op elke platenbeurs voor 20/25 euro liggen, neem aan dat dat een bootleg is dan?ABD schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:42:
[...]
PS: ik wilde jullie tippen dat Siamese Dreams en Gish weer op voorraad waren, gisterenavond nog op voorraad, maar helaas. Alleen Gish is nog voor 4 tientjes te krijgen.
Ik las op een ander forum dat dit inderdaad een bootleg kan zijn. Gezien de albums van Smashing Pumpkins altijd genummerd zijn en de bootlegs niet. Dus als deze niet genummerd waren de kans groot is dat je met een bootleg hebt te maken.D_V schreef op woensdag 21 december 2022 @ 04:02:
[...]
Ik zag Gish de laatste tijd op elke platenbeurs voor 20/25 euro liggen, neem aan dat dat een bootleg is dan?
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Hiermee geef je gelijk aan dat de prijsstijging van vinyl niet komt doordat het persen zo duur is geworden (immers, goedkope lp's bij de lidl), maar dat ze (wie dan ook in de verkoopketen) gewoon meer geld uit je portemonnaie wil hebben.ABD schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:42:
[...]
Iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij koopt, maar ik snap het wel een beetje. Er zijn albums die schreeuwend duur zijn omdat ze niet worden bijgeperst, schijnbaar omdat er een tekort is aan productiemateriaal en persinstallaties, en vervolgens komen ketens als Lidl met merkwaardige persingen voor dumpprijzen. Dit doet extra zeer omdat nieuwe albums ook steeds duurder worden, soms tot het achterlijke aan toe. Denk aan de laatste albums van Tool, War on Drugs en Placebo die het afgelopen jaar uitkwamen.
"man is not truly one, but truly two,"
Dus als je van de bekende artiesten en nummers houdt, dan kun je kiezen wie je de marge geeft.
Ga je voor de meer onbekende bands (en dan heb ik het niet eens over The Smashing Pumkins) dan heb je die keuze niet.
Dan ben ik allang blij dat ik voor een redelijke prijs (onder de €40 is inmiddels helaas redelijk) mijn favo plaat kan kopen.
Als genoeg mensen dat doen, blijft ook die kleine artiest met de voorraad zitten.
Echt, het is gewoon een vorm van maximaliseren van de winst, het heeft niets te maken met de kostprijs van het vinyl.
Het is gewoon een gevolg van de hype. We zitten nu in een extreme hoogconjuctuur (kijk naar de prijs van huizen, energie etc etc). Dus alle winsten worden gemaximaliseerd. Ik denk dat we eind volgend jaar of het jaar daarop weer in een enorme recessie zitten en dan zullen de prijzen van platen ook wel weer dalen.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2022 10:00 ]
En winst is een belangrijke factor, maar zeker niet de enige. Grote kans als iedereen de prijzen voor de platen gelijk had gehouden, we nu geen perserijen meer hadden gehad. Die moeten ook financieel gezond blijven.
En ga er maar vanuit dat ik, om financieel gezond te blijven, ook minder vinyl koop. Maar sommige nieuwe albums zijn zo goed, dat ik die graag op vinyl wil.
Waarschijnlijk 'vergeten' en onderin een laadje blijven liggen. Tot ik iets zocht en het tegenkwam, nog steeds in de verzendverpakking. Ik maakte het open en daar zat een singletje in.
Adamski - Killer/Baseline changed my life
Maar bij die platen van de Lidl maakt de perserij ook gewoon winst hoor. Als er zo'n tekort is zouden ze ook voor andere klanten kunnen persen.Jelte schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:09:
Grote kans als iedereen de prijzen voor de platen gelijk had gehouden, we nu geen perserijen meer hadden gehad. Die moeten ook financieel gezond blijven.
En de Lidl maakt hier ook winst. En de platenmaatschappij ook. En de artiesten krijgen ook hun gage.
Geeft een goed idee hoeveel winst er dan wel niet op een plaat van €40 of meer zit....
Het is niet voor niets dat vroegah de topmanagers van polygram (dochtermaatschappij philips) meer verdienden dan de topmanagers bij Philips zelf. Op muziekverkopen kan gewoon ontzettend veel winst zitten.
Spotify heeft daar verandering in gebracht, maar ze zijn echt nog niet vergeten hoe dat in de oude dagen ging
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2022 11:18 ]
Natuurlijk op die greatest hits zitten nauwelijks royalties naar de artiesten. Logisch dat het goedkoop kan.mr_petit schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:16:
[...]
Maar bij die platen van de Lidl maakt de perserij ook gewoon winst hoor. Als er zo'n tekort is zouden ze ook voor andere klanten kunnen persen.
En de Lidl maakt hier ook winst. En de platenmaatschappij ook. En de artiesten krijgen ook hun gage.
Geeft een goed idee hoeveel winst er dan wel niet op een plaat van €40 of meer zit....
Het is niet voor niets dat vroegah de topmanagers van polygram (dochtermaatschappij philips) meer verdienden dan de topmanagers bij Philips zelf. Op muziekverkopen kan gewoon ontzettend veel winst zitten.
Spotify heeft daar verandering in gebracht, maar ze zijn echt nog niet vergeten hoe dat in de oude dagen ging
Ik denk dat wat je zegt te kort door de bocht is. Dat geldt zeker niet voor elk album op.
Zeker niet de albums van kleine bands die hooguit een 1000 stuks persen. Die kunnen niet/nauwelijks goedkoper omdat het zo'n beperkte oplage is. En daarmee moet van alles terug verdient worden.
1000 stuks laten persen incl mastercut (dus laquer of dmm), galvanics, 5 testpersingen, label en luxe hoes gedrukt in full colour met gloss, en een gedrukte insert en een buitenhoes kost nog geen €5500,-- incl BTW, dus €5,50 per stuk.Jelte schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:53:
[...]
Ik denk dat wat je zegt te kort door de bocht is. Dat geldt zeker niet voor elk album op.
Zeker niet de albums van kleine bands die hooguit een 1000 stuks persen. Die kunnen niet/nauwelijks goedkoper omdat het zo'n beperkte oplage is. En daarmee moet van alles terug verdient worden.
Iedereen kan zelf dan wel uitrekenen hoeveel de winst is als een album €40 kost....
https://shop.my45.de/12-Vinyl-Pressing-LP-Maxi
simpele snelle google berekening, dus er zijn wellicht goedkopere methoden als je direct naar een grote perserij gaat (dit is een tussenpersoon lijkt me?, of een kleine perserij)
Platen laten persen is echt niet zo duur als de meesten denken. Het is de enorme winst die zo moeilijk te bevatten is
De prijzen zijn vooralsnog niet heel erg gestegen, alleen de wachttijden zijn groter geworden door alles wat er in de wereld gebeurt. 2-3 maanden is geen uitzondering.
Uiteindelijk zullen de prijzen wel wat stijgen, omdat ook energie duurder wordt, maar energie per plaat is 20 cent oid. Laten we eens heel gek doen en het met 500% stijgen. Dan wordt dat een euro, en de plaat geen €5,50 maar €6,50. Da's nog steeds een heel eind weg van €40 euro.
Dus als een kleine artiest/band 1000 platen zelf aan de man kan brengen voor €40,-, dan verdienen ze daarmee dus dik 30 mille. Mooi toch? Gaan ze gebruik maken van winkels etc, dan wordt het rap minder. Een winkel wil minstens 100% winst zien.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2022 15:44 ]
Muzikanten (uiteraard) of rechtenhouders
Labels / promotors
De perserij
Distributie
De winkel
Als ze elk een paar euro kosten maken per verkoop dan kom je al makkelijk in de buurt van 15 euro, dan moet elke partij ook nog wat verdienen. Slimmeriken maken dan "exclusive" of "limited" versies waar de gek gekke bedragen voor geeft..
Voor alle duidelijkheid ik vind 40 euro ook een belachelijk bedrag voor een plaat, maar het is wat simpel om te stellen dat een persing 5,5 euro kost en dat de rest pure winst is...
You don't need eyes to see, you need vision
Dat hangt er vanaf hoe je het speelt.Yalopa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:44:
Er zijn gewoon veel partijen betrokken in het proces..
Muzikanten (uiteraard) of rechtenhouders
Labels / promotors
De perserij
Distributie
De winkel
Genoeg bands die hun eigen label voeren.
En distributie kan je ook zelf. Het is werk natuurlijk, maar je hoeft het niet uit te besteden. Via je eigen site en op concerten bijvoorbeeld.
Een winkel is de duurste stap. Die wil minimaal 100% winst. Die moet z'n dure pand bekostigen.
Tuurlijk als je in je stoel voor de tv wilt blijven zitten en alles uitbesteed, dan gaan anderen er met de winst vandoor. Maar de plaat zelf kost maar tussen de pak 'm beet €2,50 en €5,50 afhankelijk van oplage en luxe.
De rest is winst danwel overhead danwel kosten afhankelijk van hoe je het speelt. Hoe meer partijen je erbij betrekt (en dat heb je als uitbrenger zelf in de hand), hoe meer mensen hun handje ophouden.
Maar dat er platen voor €15 bij de lidl liggen is het bewijs dat het geen €40 hoeft te kosten. Ook aan die platen van €15 wordt verdiend.
Overigens zeg ik nergens dat "de rest pure winst is"maar het is wat simpel om te stellen dat een persing 5,5 euro kost en dat de rest pure winst is...
[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2022 15:55 ]
Ik weet dat omrekenen naar guldens niet realistisch meer is maar ik betaalde vroeger toch echt geen 100 gulden voor een nieuwe lp.Yalopa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:44:
Voor alle duidelijkheid ik vind 40 euro ook een belachelijk bedrag voor een plaat, maar het is wat simpel om te stellen dat een persing 5,5 euro kost en dat de rest pure winst is...
Zeker niet, in de 70’er jaren betaalde je gemiddeld rond de 20 gulden voor een LP, inkoop prijs was rond de 5 gulden, dus nu ruim veertig jaar verder rond de 20 á 40 Euro gemiddeld is niet eens zo slecht, er werd destijds wel meer verdiend aan de verkoop van een LP vermoed ik, het meeste van mijn verzameling heb ik destijds tijdens mij dienstijd (1976) in Duitsland gekocht en betaalde daar +/- 9 mark voor belastingvrij uiteraard, kijk dat waren mooie prijzen.D_V schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:23:
[...]
Ik weet dat omrekenen naar guldens niet realistisch meer is maar ik betaalde vroeger toch echt geen 100 gulden voor een nieuwe lp.
Het vervelende is dat een LP's nu helaas duurder zijn als een CD.
De pure productiekosten van het vinyl zijn natuurlijk niet de enige kosten die komen kijken bij het uitbrengen van een plaat.mr_petit schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:22:
[...]
1000 stuks laten persen incl mastercut (dus laquer of dmm), galvanics, 5 testpersingen, label en luxe hoes gedrukt in full colour met gloss, en een gedrukte insert en een buitenhoes kost nog geen €5500,-- incl BTW, dus €5,50 per stuk.
Iedereen kan zelf dan wel uitrekenen hoeveel de winst is als een album €40 kost....
https://shop.my45.de/12-Vinyl-Pressing-LP-Maxi
simpele snelle google berekening, dus er zijn wellicht goedkopere methoden als je direct naar een grote perserij gaat (dit is een tussenpersoon lijkt me?, of een kleine perserij)
Platen laten persen is echt niet zo duur als de meesten denken. Het is de enorme winst die zo moeilijk te bevatten is
De prijzen zijn vooralsnog niet heel erg gestegen, alleen de wachttijden zijn groter geworden door alles wat er in de wereld gebeurt. 2-3 maanden is geen uitzondering.
Uiteindelijk zullen de prijzen wel wat stijgen, omdat ook energie duurder wordt, maar energie per plaat is 20 cent oid. Laten we eens heel gek doen en het met 500% stijgen. Dan wordt dat een euro, en de plaat geen €5,50 maar €6,50. Da's nog steeds een heel eind weg van €40 euro.
Dus als een kleine artiest/band 1000 platen zelf aan de man kan brengen voor €40,-, dan verdienen ze daarmee dus dik 30 mille. Mooi toch? Gaan ze gebruik maken van winkels etc, dan wordt het rap minder. Een winkel wil minstens 100% winst zien.
Dat is wat ik bedoel met iets te kort door de bocht.
Ik ben het wel zeker met je eens dat vinyl nu gewoon reteduur is. Laten we het daarbij houden
Hier geniet ik in ieder geval lekker van een plaat die nog redelijk geprijsd was

https://www.discogs.com/release/13135826-35007-35007
[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 21-12-2022 19:23 ]
Ik ben op zoek naar een platenspeler. Nu kwam ik dit topic tegen vol met liefhebbers en hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen. Ik heb de LP-periode nooit meegemaakt, ik ben van de cassetteband-generate (
Ik ben op zoek gegaan naar verschillende soorten platenspelers, mezelf een (beetje) ingelezen over de verschillende platenspelers. Ik weet dus het verschil tussen een belt-drive en direct-drive, heb wat gezien over 33/45/78 toeren, wel of geen voorversteker, heb een uitleg gehad bij Hifi Klubben over de verschillen, maar mijn kennis is nog summier en kom graag meer te weten!
Nu ben ik uitgekomen (mede door Hifi Klubben) bij de Argon Audio TT-4. Deze heeft een voorversteker, een goede (?) naald en het toerental is in te stellen tussen 33 en 45. Ik ben op deze uitgekomen nadat zij verschillende platenspelers hebben laten horen, maar deze klonk het meest zuiver (voor zover een leek dat kan beoordelen). Nu is Argon Audio het "eigen merk" van Hifi Klubben, en dan heb ik (ondanks de goede hulp) al snel twijfels of dit ook het beste is voor het geld.
Nu ook gelijk mijn tweede eis, om het zo maar even te noemen. En puristen, lees hier maar even niet verder. Het is vloeken in de kerk, maar ik wil het aansluiten op mijn Sonos systeem. Dit systeem heb ik al voor het geluid in de woonkamer, keuken en voorkamer en heeft (met moeite) de WAF doorstaan. Ik heb me hier ook op ingelezen en kom dan uit op een Sonos Port (mits er een voorversterker in de platenspeler zit) of Sonos Amp (mits deze er niet in zit). Hoewel ik weet, en geadviseerd ben, om geen Sonos te gebruiken maar een stereo installatie, is dit niet mogelijk. Daarnaast ben ik geen purist en kan ik me niet voorstellen dat het niet goed klinkt op een Arc, Sub en 2 Fives
Op naar mijn vraag: Is de Argon Audio TT-4 een goede platenspeler? Of is er in die range ook een betere te krijgen (met voorversteker)? Daarnaast wil het oog ook wat, al is dat vrij persoonlijk natuurlijk.
Mijn dank is groot
Als je het op Sonos gaat aansluiten zou ik er om eerlijk te zijn zo min mogelijk aan uit geven, een simpel spelertje van 200,- o.i.d. Het verschil tussen spelers/elementen/naalden etc ga je daar echt niet tot nauwelijks op horen.reputatio schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:56:
Hi allen,
Ik ben op zoek naar een platenspeler. Nu kwam ik dit topic tegen vol met liefhebbers en hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen. Ik heb de LP-periode nooit meegemaakt, ik ben van de cassetteband-generate (), maar ben gecharmeerd van LP's, de bijbehorende album-hoezen en het gekraak van de naald op een plaat. Wij hebben een huis gekocht, dus tijd voor een platenspeler
Ik ben op zoek gegaan naar verschillende soorten platenspelers, mezelf een (beetje) ingelezen over de verschillende platenspelers. Ik weet dus het verschil tussen een belt-drive en direct-drive, heb wat gezien over 33/45/78 toeren, wel of geen voorversteker, heb een uitleg gehad bij Hifi Klubben over de verschillen, maar mijn kennis is nog summier en kom graag meer te weten!
Nu ben ik uitgekomen (mede door Hifi Klubben) bij de Argon Audio TT-4. Deze heeft een voorversteker, een goede (?) naald en het toerental is in te stellen tussen 33 en 45. Ik ben op deze uitgekomen nadat zij verschillende platenspelers hebben laten horen, maar deze klonk het meest zuiver (voor zover een leek dat kan beoordelen). Nu is Argon Audio het "eigen merk" van Hifi Klubben, en dan heb ik (ondanks de goede hulp) al snel twijfels of dit ook het beste is voor het geld.
Nu ook gelijk mijn tweede eis, om het zo maar even te noemen. En puristen, lees hier maar even niet verder. Het is schelden in de kerk, maar ik wil het aansluiten op mijn Sonos systeem. Dit systeem heb ik al voor het geluid in de woonkamer, keuken en voorkamer en heeft (met moeite) de WAF doorstaan. Ik heb me hier ook op ingelezen en kom dan uit op een Sonos Port (mits er een voorversterker in de platenspeler zit) of Sonos Amp (mits deze er niet in zit). Hoewel ik weet, en geadviseerd ben, om geen Sonos te gebruiken maar een stereo installatie, is dit niet mogelijk. Daarnaast ben ik geen purist en kan ik me niet voorstellen dat het niet goed klinkt op een Arc, Sub en 2 Fives
Op naar mijn vraag: Is de Argon Audio TT-4 een goede platenspeler? Of is er in die range ook een betere te krijgen (met voorversteker)? Daarnaast wil het oog ook wat, al is dat vrij persoonlijk natuurlijk.
Mijn dank is groot
650,- aan een Argon TT4 uitgeven is in dit geval echt geld weggooien tenzij je van plan bent te upgraden naar een hifi set in de toekomst. Als ze bij die hifi winkel je anders adviseren is dat omdat ze graag je geld van je overnemen
Misschien een Pro-Ject Primary E Phono bijvoorbeeld.
Als je toch graag wat meer geld uitgeeft wellicht zoiets.
Maar nogmaals, 650,- aan draaitafel aansluiten op Sonos is niet per definitie vloeken in de kerk, maar gewoon heel erg zonde.
En het positieve: Je houdt meer geld over voor platen
[ Voor 9% gewijzigd door Inverted_World op 22-12-2022 00:00 ]
Zelf wil ik ook graag nog wel eens een plaat uitbrengen, dat is toch wat leuker dan ook Spotify staan, maar zonder de tussenstappen die mij kunnen ondersteunen (en daar hun deel op pakken) ben ik fulltime bezig om mijn oplage te verkopen, diectojd ben ik niets muzikaal aan het doen, neen ik run dan een label.
Voor mij zijn de minimale eisen dat een platenspeler instelbare naalddruk en instelbare anti-skating moet hebben.
Anders kan je namelijk geen ander element monteren, dus zit je met een waardeloos apparaat als je in de toekomst wilt upgraden.
Ook die project T1 heeft wederom geen instelbare antiskating. Dus imo is dat goedkope rommel. Een ander woord heb ik er niet voor.
Bij project beginnen serieuze platenspelers pas bij de Debut line.
Betreffende de Argon TT4 zie ik niet echt veel meerwaarde in een ingebouwde voorversterker gezien de prijs.
Een goede losse voorversterker kan je al krijgen voor onder de €50 (dynavox TC-750) of onder de €75 (art dj pre II), dus dat is wat zo'n optie waard is.
Dit staat los van of de TT4 een goede tafel is voor het geld. Specs ontbreken een beetje in de beschrijving.
Het enige wat ik lees is dat de toonarm een effectieve massa heeft van 21,7 gram. Dat is zwaar en eigenlijk ook veel te zwaar voor het meegeleverde element. Dus wat dat betreft is die combi niet ideaal
Denk je dat echt?Yalopa schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:14:
@mr_petit de Lidl hoeft geen geld te verdienen aan platen. Ze leggen platen in hun winkel en hopen dat je melk en waspoeder bij hen koopt,
Ze verdienen meer aan een plaat dan aan waspoeder.
Anyhow, ik heb het heel duidelijk neergezet hoeveel een plaat kost. En ook zo'n plaat bij de lidl daar zit dus makkelijk €10 overhead op, want ik denk dat de kostprijs van die LP niet meer dan €2,50 is. tops.
Dan mag jij raden waar het grootste gedeelte van die €10 overhead naar toe gaat. De artiest of de verkooporganisatie (dus sony en lidl).
Ik weet zeker dat er geen €10 overhead op budget wasmiddel van de lidl zit...
ah je werkt bij de financiële afdeling van de Lidl?mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:18:
[...]
Denk je dat echt?
Ze verdienen meer aan een plaat dan aan waspoeder.
Anyhow, ik heb het heel duidelijk neergezet hoeveel een plaat kost. En ook zo'n plaat bij de lidl daar zit dus makkelijk €10 overhead op, want ik denk dat de kostprijs van die LP niet meer dan €2,50 is. tops.
Dan mag jij raden waar het grootste gedeelte van die €10 overhead naar toe gaat. De artiest of de verkooporganisatie (dus sony en lidl).
Ik weet zeker dat er geen €10 overhead op budget wasmiddel van de lidl zit...
Nogmaals productie zijn niet de enige kosten bij het maken van een vinylplaat. Zonder echt inzicht in die andere kosten, kun je echt niet zeggen dat er €10 overhead op de lidl platen zit.
Bedankt voor het antwoorden!Inverted_World schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:47:
[...]
Als je het op Sonos gaat aansluiten zou ik er om eerlijk te zijn zo min mogelijk aan uit geven, een simpel spelertje van 200,- o.i.d. Het verschil tussen spelers/elementen/naalden etc ga je daar echt niet tot nauwelijks op horen.
650,- aan een Argon TT4 uitgeven is in dit geval echt geld weggooien tenzij je van plan bent te upgraden naar een hifi set in de toekomst. Als ze bij die hifi winkel je anders adviseren is dat omdat ze graag je geld van je overnemen
Misschien een Pro-Ject Primary E Phono bijvoorbeeld.
Als je toch graag wat meer geld uitgeeft wellicht zoiets.
Maar nogmaals, 650,- aan draaitafel aansluiten op Sonos is niet per definitie vloeken in de kerk, maar gewoon heel erg zonde.Het is natuurlijk altijd belangrijk dat je bron goed is etc. Maar dit is een beetje als 4K bluray's afspelen op een beeldbuis TV
En het positieve: Je houdt meer geld over voor platen
Ik had niet het idee dat Hifi Klubben extra wilden verdienen, aangezien zij wisten van de Sonos en daar ook vraagtekens bij hadden. Zij kwamen zelf eerst met de goedkoopste Argon tot de TT-4, omdat ik het verschil wilde horen. En ik moet zeggen, ze hebben het allemaal op Sonos afgespeeld (Five, Arc) maar het verschil tussen een goedkope platenspeler en de TT-4 was wel duidelijk te horen! Of het een groot verschil was weet ik niet, ze hebben het ook laten horen op een Hifi set en dat was uiteraard beter
Bedankt voor het antwoorden!mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:14:
Ik zou dus zelf nooit een Pro-Ject Primary E Phono nemen omdat deze geen antiskating instelling heeft.
Voor mij zijn de minimale eisen dat een platenspeler instelbare naalddruk en instelbare anti-skating moet hebben.
Anders kan je namelijk geen ander element monteren, dus zit je met een waardeloos apparaat als je in de toekomst wilt upgraden.
Ook die project T1 heeft wederom geen instelbare antiskating. Dus imo is dat goedkope rommel. Een ander woord heb ik er niet voor.
Bij project beginnen serieuze platenspelers pas bij de Debut line.
Betreffende de Argon TT4 zie ik niet echt veel meerwaarde in een ingebouwde voorversterker gezien de prijs.
Een goede losse voorversterker kan je al krijgen voor onder de €50 (dynavox TC-750) of onder de €75 (art dj pre II), dus dat is wat zo'n optie waard is.
Dit staat los van of de TT4 een goede tafel is voor het geld. Specs ontbreken een beetje in de beschrijving.
Het enige wat ik lees is dat de toonarm een effectieve massa heeft van 21,7 gram. Dat is zwaar en eigenlijk ook veel te zwaar voor het meegeleverde element. Dus wat dat betreft is die combi niet ideaal
Hoewel ik er weinig verstand van heb, klinkt bij mij het ook beter als je element te vervangen is en de naalddruk instelbaar is. De anti-skating heb ik dan nog niet van gehoord en ga ik eens opzoeken!
Wat je zegt over de TT-4 geloof ik graag. Na mijn post ben ik nog meer gaan zoeken, en zag ik dat de Pro-Ject X1 voorbij komen. In essentie duurder, maar ook bij Hifi Klubben stond er 1 voor hetzelfde geld als de TT-4, alleen moet ik dan nog een voor versterker. Deze past alleen beter in het interieur (
Zou dit dan een betere oplossing zijn? Met één van de voorversterkers die jij noemt, of kan ik dan het beste een Pro-ject voor versterker nemen?
Alle opties staan bij mij nog open trouwens
Sinds dit jaar een klein groepje ontdenkt de Black Lillies. Deze hebben in oktober een nieuw album uitgebracht. Zowel op cd, als streaming, en zo ook uiteindelijk op vinyl.
Echter is het nu december, en nog geen plaat te bekennen. Blijkt nu dat het hoofd van de mastering er zo dik opzit dat elke keer als ze willen gaan persen dat de master gewoon niet goed genoeg is om ook daadwerkelijk te gaan persen.
Dan heb je oog voor kwaliteit.
In tegenstelling tot mijn idool, die kwakt een remaster na 40 jaar iets op een plaat en denkt .... zal wel goed zijn. Wat blijkt, de master naar z'n grootje en Sony zegt. Jammer joh. En bijzondere is dat het op streaming en cd wel goed klinkt. (voor de gene die het willen weten. Laat Jean michel Jarre - Concerts in China remaster links liggen, en koop een oude persing)
[ Voor 10% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 22-12-2022 08:23 ]
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Adamski is wel zo'n oorwurm je hoeft het maar te lezen en good ol times komen terugBestla schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:24:
* Bestla is vaak een leeghoofd
Waarschijnlijk 'vergeten' en onderin een laadje blijven liggen. Tot ik iets zocht en het tegenkwam, nog steeds in de verzendverpakking. Ik maakte het open en daar zat een singletje in.
Adamski - Killer/Baseline changed my life
Welke kosten zijn dat dan?Jelte schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:34:
[...]
ah je werkt bij de financiële afdeling van de Lidl?
Nogmaals productie zijn niet de enige kosten bij het maken van een vinylplaat. Zonder echt inzicht in die andere kosten, kun je echt niet zeggen dat er €10 overhead op de lidl platen zit.
En hoe verschillen die met wasmiddel?
Ik bedoel, wasmiddel moet ook getransporteerd worden etc, net als die plaat naar de supermarkt.
Echter wasmiddel is een stuk goedkoper. Rara...
Volgens mij hoef je niet bij de financiële afdeling van de Lidl te werken om het plaatje compleet te maken hoor.
En al helemaal niet het plaatje dat een plaat €40 in de winkel kost.
Datgene waarin je je vergiste was de kostprijs van vinyl, en dat is nu opgeklaard.
De overige kosten zitten in de distributie en de rechten. De rest is winst. Als de distributie van platen echt zoveel meer kost dan wasmiddel (wat ook nog eens zwaarder is), zodanig dat de prijs een factor 3 ontstijgt, doe je iets verkeerd.
Echt, ik begrijp niet dat het voor sommige mensen zo ontzettend moeilijk te accepteren is dat er op vinyl zoveel winst gemaakt wordt. (net als veel andere consumentenproducten overigens, denk aan speelgoed of merkkleding).
Ik zou zelf denk ik geen project voorversterker nemen maar dat is persoonlijk.reputatio schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:02:
[...]
Zou dit dan een betere oplossing zijn? Met één van de voorversterkers die jij noemt, of kan ik dan het beste een Pro-ject voor versterker nemen?
Alle opties staan bij mij nog open trouwens
De Project X1 is veel meer een high end speler dan de Argon TT4 volgens mij.
Een project Debut pro zou ook een goede kandidaat zijn in die prijsklasse.
Bij beide spelers kan je volgens bij zowel de VTA instellen (instelbare armhoogte) als de azimuth instellen (armbuis van links naar rechts verdraaien). Dat zijn beide features om je element optimaal uit te lijnen.
Het enige wat ik op dat soort spelers kan aanmerken, en dat geldt eigenlijk op bijna alle spelers die verkocht worden, is dat er een ondermaats element op zit, waar je uiteindelijk toch voor betaald.
Als je je gaat focussen op je element optimaal afstellen (zeker VTA en azimuth), en gaat twijfelen over verschillende soorten phonopre's, dan is eigenlijk de eerste stap je element upgraden. Daar valt veel meer mee te behalen dan een andere phonopre imho.
Het is een beetje vergelijkbaar met het kijken naar allerlei verschillende CD spelers en niet het upgraden van je luidsprekers in ogenschouw nemen terwijl daarmee ook verreweg het meeste mee behaald kan worden (in die zin is een element/naald ook vergelijkbaar met luidsprekers, het zijn allebei electrodynamische weergevers)
Maar ik vind het moeilijk om een speler aan te raden, temeer ik geen van allen zelf bezit, en ik vind altijd wel iets aan een nieuwe speler wat ik minder vindt. Zo hebben die project X1 en debut pro nog een plastic subplatter. Dat ziet er toch nog een beetje goedkoop uit. Dat is wel te upgraden maar kost weer extra geld.
Ik ben zelf iemand die eerder voor een hoogwaardige gebruikte speler zou gaan, maar ik ben ook iemand die zelf een platenspeler kan repareren. Dat zijn dingen die vaak samengaan.
Maar als de keuze gebruikt of nieuw buiten beschouwing gelaten moet worden, zijn dit ongeveer de spelers die ik zou aanraden, van goedkoop naar duur:
Denon DP-300f (thans €250)
https://www.hifiklubben.n...f-draaitafel/dendp300fbk/
https://www.coolblue.nl/p.../denon-dp-300f-zwart.html
Project Debut 3 (al wel een oud model, maar her en der nog verkrijgbaar; vroeger in vele kleuren gemaakt) €279
https://www.bol.com/nl/nl...ak-zwart/9300000110054088
Audio technica AT-120x (€285)
Audio technica AT-140xp (heeft VTA) (€450)
PRO-JECT DEBUT CARBON EVO (ca €520)
Project Debut Pro of X1 (ca. €800)
Technics SL-1200mk7 (€885) of SL-1500C (ca€1000)
Dit lijstje is eigenlijk een beetje samengesteld op eigenschappen van spelers waar ze, als de prijs hoger wordt, ook echt andere functionaliteit danwel eigenschappen hebben die een betere weergave kunnen bewerkstelligen.
Er zijn namelijk ook heel veel spelers die allerlei fratsen hebben (ingebouwde voorversterker, bluetooth connecties etc etc, en dan bijvoorbeeld €500 or €600 kosten, maar qua mechaniek, materialen en arm/loopwerkontwerp vrijwel hetzelfde zijn als een Denon DP-300f. Dan betaal je dus €200 of meer voor wat ik 'fratsen' noem.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2022 10:51 ]
natuurlijk wordt er winst gemaakt. Dat accepteer ik ook. Ik betwijfel dat het zoveel is als je stelt.mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
[...]
Welke kosten zijn dat dan?
En hoe verschillen die met wasmiddel?
Ik bedoel, wasmiddel moet ook getransporteerd worden etc, net als die plaat naar de supermarkt.
Echter wasmiddel is een stuk goedkoper. Rara...
Volgens mij hoef je niet bij de financiële afdeling van de Lidl te werken om het plaatje compleet te maken hoor.
En al helemaal niet het plaatje dat een plaat €40 in de winkel kost.
Datgene waarin je je vergiste was de kostprijs van vinyl, en dat is nu opgeklaard.
De overige kosten zitten in de distributie en de rechten. De rest is winst. Als de distributie van platen echt zoveel meer kost dan wasmiddel (wat ook nog eens zwaarder is), zodanig dat de prijs een factor 3 ontstijgt, doe je iets verkeerd.
Echt, ik begrijp niet dat het voor sommige mensen zo ontzettend moeilijk te accepteren is dat er op vinyl zoveel winst gemaakt wordt. (net als veel andere consumentenproducten overigens, denk aan speelgoed of merkkleding).
En anders hoop ik dat jij de vinyl wereld in gaat en voor lagere prijzen zorgt! Serieus!
Ik zag veel op internet dat op de Pro-ject X1 standaard het Pick It 2S-element zit, wat eigenlijk een Ortofon 2M Red zou zijn. En dat die upgraden naar een 2M Blue een erg goede upgrade is, zeker omdat de behuizing identiek is dus alleen de naald vervangen hoeft te worden. Maar nogmaals, ik ben een leek op dit gebied, dus wellicht dat ik dit verkeerd begrepen heb.mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:30:
[...]
Ik zou zelf denk ik geen project voorversterker nemen maar dat is persoonlijk.
De Project X1 is veel meer een high end speler dan de Argon TT4 volgens mij.
Een project Debut pro zou ook een goede kandidaat zijn in die prijsklasse.
Bij beide spelers kan je volgens bij zowel de VTA instellen (instelbare armhoogte) als de azimuth instellen (armbuis van links naar rechts verdraaien). Dat zijn beide features om je element optimaal uit te lijnen.
Het enige wat ik op dat soort spelers kan aanmerken, en dat geldt eigenlijk op bijna alle spelers die verkocht worden, is dat er een ondermaats element op zit, waar je uiteindelijk toch voor betaald.
Als je je gaat focussen op je element optimaal afstellen (zeker VTA en azimuth), en gaat twijfelen over verschillende soorten phonopre's, dan is eigenlijk de eerste stap je element upgraden. Daar valt veel meer mee te behalen dan een andere phonopre imho.
Het is een beetje vergelijkbaar met het kijken naar allerlei verschillende CD spelers en niet het upgraden van je luidsprekers in ogenschouw nemen terwijl daarmee ook verreweg het meeste mee behaald kan worden (in die zin is een element/naald ook vergelijkbaar met luidsprekers, het zijn allebei electrodynamische weergevers)
De Pro-ject Debut Pro is minder mijn smaak en (in dit geval) weer net iets duurder. Ik denk dat ik bij deze opstelling toch aan mijn max zit, aangezien het volgens mij al een erg nette platenspeler is
Wat betreft het afstellen, hier ga ik me nog verder in verdiepen. Zo te horen is het wel allemaal mogelijk met de Pro-ject X1. Dat is al beter dan dat het niet kan
Ik was van plan straks even bij Hifi Klubben binnen te stappen en het verschil in kwaliteit bekijken tussen de Argon en Pro-ject. De Pro-ject is door de voorversterker iets duurder, maar als ik 1 van de voorversterkers neem die jij aandraagt, dan valt het wel mee. Hifi Klubben heeft er zelf ook 1 (Argon Audio Phono1), maar hier hetzelfde verhaal natuurlijk, eigen merk dus geen idee of dat dan gelijk staat aan kwaliteit of meer goedkoop.
Ik stel nergens exact hoeveel winst er wordt gemaakt. Ik zet alleen kostprijs van de plaat zelf, dus wat de perserij rekent voor het gehele traject van de snijkamer tot de levering van de platen aan huis incl drukwerk etc in een redelijk luxe vormgeving (full colour, insert, 180gr, glimmende hoes, extra buitenhoes etc etc), tov de prijs in de winkel. En dat van een willekeurige kleine perserij (of tussenpersoon), kleine oplage (1000st), in de vorm van de 1e hit die ik bij google vond. Dit vanwege je eerste reactie en voorbeeld waar kleine bands mee zouden worstelen.Jelte schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:34:
[...]
natuurlijk wordt er winst gemaakt. Ik betwijfel dat het zoveel is als je stelt.
Dus gewoon letterlijk wat het kost om een plaatje uit te brengen.
De extra kosten kan je zo bont maken als je zelf wilt. Je kan een topfotograaf inhuren voor de foto's op de cover, een top layouter een superdesign laten maken, allerlei promotiebureaus inhuren om airtime op de radio te krijgen etc etc, en dat kan inderdaad allemaal superdik in de kosten lopen. Maar een klein bandje wat 1000 stuks laat drukken moeit zich daar niet mee, en een no name hitcompilatie bij de lidl ook niet.
Die laatste is gewoon een afspraak tussen sony music en de lidl, waarbij het enige doel is winst maken met zo weinig mogelijk inspanning.
Een losse 2m Blue naald is net zo duur als een audio technica AT-VM-9eML element.reputatio schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:52:
[...]
En dat die upgraden naar een 2M Blue een erg goede upgrade is, zeker omdat de behuizing identiek is dus alleen de naald vervangen hoeft te worden.
Die laatste heeft een nude Microline naald tov. een nude elliptische naald op de 2m Blue.
Een microline naald is veel geavanceerder en duurder om te maken dan een elliptische naald. Dus in dat perspectief is het helemaal niet zo'n goede upgrade.
Dus daarvoor hoef je het absoluut niet te doen. De body van een element is maar een heel klein gedeelte van de kostprijs. De naald is hetgene waar het meeste geld in gaat zitten als je in de wat duurdere/complexere elementen komt. Kijk maar eens wat een microline (of equivalent) bij ortofon kost!
De meeste instapelementen (2m red, S2 pick it, at-vm95e, at-3600L) zijn leuk dat ze erbij zitten, maar halen absoluut niet het uiterste uit een kwaliteitstafel die goed afgesteld is.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2022 11:16 ]
Die 2 phono voorversterkers die ik opnoemde zijn 2 specifieke modellen die zich in testen en meetsessies bewezen hebben. Dat ding van Argon audio niet. Dus ik zou het niet op die manier bekijken.reputatio schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:52:
[...]
Hifi Klubben heeft er zelf ook 1 (Argon Audio Phono1), maar hier hetzelfde verhaal natuurlijk, eigen merk dus geen idee of dat dan gelijk staat aan kwaliteit of meer goedkoop.
Ik gaf die 2 modellen specifiek aan om aan te geven dat goedkope phonopre's heel goed kunnen zijn, niet om aan te geven dat alle goedkope phonopre's net zo goed zijn als alle dure phonopre's.
Er zit weldegelijk verschil in, wat je in een winkel vaak niet zult bemerken. 1 van de eerste en belangrijkste is de hoeveelheid ruis en brom. Dat ga je niet in een winkel horen, maar wel s'avonds laat in je rustige woonwijk met een koptelefoon op.
Ik ga hier absoluut een keer achteraan, op het begin zal ik waarschijnlijk de naald die erbij zit al meer dan prima vinden. Ik heb namelijk weinig vergelijkingmr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:09:
[...]
Een losse 2m Blue naald is net zo duur als een audio technica AT-VM-9eML element.
Die laatste heeft een nude Microline naald tov. een nude elliptische naald op de 2m Blue.
Een microline naald is veel geavanceerder en duurder om te maken dan een elliptische naald. Dus in dat perspectief is het helemaal niet zo'n goede upgrade.
Dus daarvoor hoef je het absoluut niet te doen. De body van een element is maar een heel klein gedeelte van de kostprijs. De naald is hetgene waar het meeste geld in gaat zitten als je in de wat duurdere/complexere elementen komt. Kijk maar eens wat een microline (of equivalent) bij ortofon kost!
De meeste instapelementen (2m red, S2 pick it, at-vm95e, at-3600L) zijn leuk dat ze erbij zitten, maar halen absoluut niet het uiterste uit een kwaliteitstafel die goed afgesteld is.
Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was in deze wereld. Een "nude Microline naald" en een "nude elliptische naald" zegt mij namelijk allebei nog niets en had ik ook nergens voorbij zien komen
Ik ga nog eens wat research doen en kijken bij een zaak die hem heeft staan (of in ieder geval een Pro-ject tov een Argon), maar ik neig het meeste naar de Pro-ject X1 qua looks en (wss) feel, dan nog opzoek naar welke voorversterker en aansluiten op een Sonos Port
Ohja, en platen verzamelen, ook een nieuwe hobby
Heb zelf een Pro-Ject RPM 1 Carbon, en kijk af en toe met een schuin ook naar een Takumi TT Level 2.1
En toch klopt het helemaal wat mr petit zegt, ik ben zelf ondernemer en voor vrijwel alle producten geldt dat de productiekosten maar een fractie van de verkoopprijs is, die prijs wordt vooral bepaald door de marketingkosten van het product en de winstmarge die men op het product wil behalen (vaak gaat een verkoopprijs meerdere malen over de kop). Nu hangt dat ook wel af van het soort product, maar op bijvoorbeeld luxe parfums en brillen (waar ik zelf met eigen zaken veel ervaring mee heb) zijn winstmarges van 60-80% niet ongewoon.Jelte schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:34:
[...]
natuurlijk wordt er winst gemaakt. Dat accepteer ik ook. Ik betwijfel dat het zoveel is als je stelt.
En anders hoop ik dat jij de vinyl wereld in gaat en voor lagere prijzen zorgt! Serieus!
[ Voor 12% gewijzigd door macdushi op 22-12-2022 15:55 ]
Ik ben ook ondernemer, en mijn 'standaard' 'winstmarge' (is niet echt winstmarge, want alle kosten gaan er vanaf, maar het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs) is ca. 150%.macdushi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:47:
[...]
ik ben zelf ondernemer en voor vrijwel alle producten geldt dat de productiekosten maar een fractie van de verkoopprijs is,
Dat zijn dan wel ingewikkelde nichegoederen voor hoogwaardige industrie, waarbij veel regelgeving etc bij komt kijken (dus tijd), denk aan bijvoorbeeld giftige/'verboden' chemicalien (die ik dan importeer) die wel in defensie en de vliegtuigindustrie gebruikt mogen worden. Zowel de handel, danwel opslag, danwel verzending is aan regels gebonden die erg ingewikkeld kunnen zijn, en de klanten kunnen erg kritisch zijn en veel speciale wensen hebben, denk aan 30 pagina's aan leveringsvoorwaarden, meerdere mensen die op verschillende momenten van tevoren geïnformeerd moeten worden over een shipment, custom bestickering, custom certificaten etc etc... (wat natuurlijk extra kost
Wat de uiteindelijke winst is, is moeilijk uit te drukken omdat mijn tijd erin zit.
Ik handel niet met consumenten.
Maar ik heb in ver verleden wel in de consumentenhandel gezeten en dan krijg je ook richtlijnen van importeurs voor verkoopprijzen. Zeker goedkopere spullen kunnen rustig 3-4x over de kop gaan, maar het hangt heel erg van het product af. Enfin, ik heb de kostprijs van de plaat zelf plaat incl snijden etc (en een luxe uitvoering en in kleine oplage nog wel) laten zien (ongeveer 5 euro ex BTW, en ik weet zeker dat dat omlaag gaat als de oplage groter wordt bij 1 van de grotere perserijen). Die is ongeveer 15% van waarvoor hij in de winkel ligt als ik de berekening even snel doe.
Ik ben nog even binnen gelopen bij Hifi Klubben, echter deze keer jammer genoeg niet erg goed geholpen. Al mijn vragen werden beantwoord met "Ja" en bijna alles werd al ingepakt, terwijl ik zei dat ik even kwam kijken. Nu blijkt ook dat bij de Sonos Port een RCA kabel al bijgeleverd wordt en ook bij de Pro-ject X1, maar toch gaven ze aan dat ik die nog 1 nodig had. Nouja, kan een keer tegenvallen natuurlijk.mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:14:
[...]
Die 2 phono voorversterkers die ik opnoemde zijn 2 specifieke modellen die zich in testen en meetsessies bewezen hebben. Dat ding van Argon audio niet. Dus ik zou het niet op die manier bekijken.
Ik gaf die 2 modellen specifiek aan om aan te geven dat goedkope phonopre's heel goed kunnen zijn, niet om aan te geven dat alle goedkope phonopre's net zo goed zijn als alle dure phonopre's.
Er zit weldegelijk verschil in, wat je in een winkel vaak niet zult bemerken. 1 van de eerste en belangrijkste is de hoeveelheid ruis en brom. Dat ga je niet in een winkel horen, maar wel s'avonds laat in je rustige woonwijk met een koptelefoon op.
Nu zoek ik dus alleen nog een phono voorversterker. De ART DJPRE II die je aangaf staat op het lijstje, maar ook de Pro-ject Phono Box en Phono Box S2, maar die laatste 2 puur omdat ze er degelijk uitzien en van hetzelfde merk zijn. Ik heb al even zitten googlen, maar ik kom er niet achter wat een "goede" voorversterker is. Nu zag ik er ook voorbij komen van honderden euro's, maar de Phono Box S2 van €159,- vind ik al wel de max voor nu. Al gaf je aan zelf niet snel een Pro-ject voorversterker te bestellen.
Mijn vraag is eigenlijk, waar moet ik op letten bij zo'n voorversterker? Mij gaat het er vooral om dat de voorversterker zijn werk doet en niet het mooie van de platenspeler onderuit haalt. Daarnaast wil ik hem ook wegwerken achter een kastje, maar dat is wat minder belangrijk
Prima voorversterkers. Ik heb de Phono Box en de Pre Box van Pro-ject gehad icm RMP-Carbon 1. Ik denk dat het voorversterker deel niet tot nauwelijks iets gaat uitmaken. Ik hoorde het verschil toen ik overstapte naar Arcam niet, i.c.m m'n Sonos Faber speaker setup. Prima keuze, die Phono Box S2.reputatio schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:16:
[...]
Ik ben nog even binnen gelopen bij Hifi Klubben, echter deze keer jammer genoeg niet erg goed geholpen. Al mijn vragen werden beantwoord met "Ja" en bijna alles werd al ingepakt, terwijl ik zei dat ik even kwam kijken. Nu blijkt ook dat bij de Sonos Port een RCA kabel al bijgeleverd wordt en ook bij de Pro-ject X1, maar toch gaven ze aan dat ik die nog 1 nodig had. Nouja, kan een keer tegenvallen natuurlijk.
Nu zoek ik dus alleen nog een phono voorversterker. De ART DJPRE II die je aangaf staat op het lijstje, maar ook de Pro-ject Phono Box en Phono Box S2, maar die laatste 2 puur omdat ze er degelijk uitzien en van hetzelfde merk zijn. Ik heb al even zitten googlen, maar ik kom er niet achter wat een "goede" voorversterker is. Nu zag ik er ook voorbij komen van honderden euro's, maar de Phono Box S2 van €159,- vind ik al wel de max voor nu. Al gaf je aan zelf niet snel een Pro-ject voorversterker te bestellen.
Mijn vraag is eigenlijk, waar moet ik op letten bij zo'n voorversterker? Mij gaat het er vooral om dat de voorversterker zijn werk doet en niet het mooie van de platenspeler onderuit haalt. Daarnaast wil ik hem ook wegwerken achter een kastje, maar dat is wat minder belangrijk.
De project phonobox en phonobox s2 zijn volgens mij aanzienlijk duurder dan de voorbeelden die ik gaf.
Die phono box s2 kost €160,--; een TC-750 kost €36, dus meer dan 4(!)x zo goedkoop als een S2 en bijna 2x zo goedkoop dan de standaard phono box. De art dj is ook goedkoper , en is op audiosciencereview erg goed getest (niet dat die testen daar alles zeggen, maar ze zijn doorgaans wel uitgebreider dan andere audioreviews die alleen dingen mooi bewoorden), en is ook bijna €100 goedkoper dan een S2 .
Dat geld kan je beter in de reservering voor een nieuw element stoppen, of besteden aan de overige zaken die je nodig zal hebben.
Voor dat laatste raad ik aan de "Musthaves" door te lezen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Deze musthaves zijn (grotendeels) 1e vereisten om te hebben (vandaar de naam)
Betreffende phono voorversterkers, dat kan je indelen in een aantal zaken. Je hebt dus specificaties danwel meetwaarden, instelmogelijkheden en dingen die wel toegevoegd zijn maar niet instelbaar zijn of soms helemaal niet genoemd worden.
Zo hebben veel phonopre's een vaste condensator (capaciteit) over de ingang (vaak 100pF oid). Sommige phonopre's (zoals de ART DJ) kan je die capaciteit nog vergroten, tot 300pF.
Sommige elementen hebben daar baat bij (het werkt als een equalizer), maar ik ben zelf geen fan van een vaste condensator, om het simpele feit dat je wel capaciteit kan toevoegen, maar niet kan weghalen.
Nu is 100pF niet zo veel, maar er komt ook nog 130pF van je interlink bij (opgaaf project), en heeft de kabel in je arm waarschijnlijk ook nog iets van 30-50pF, dus totaal zit je dan al boven de 250pF. Dat wordt al wel hoorbaar/meetbaar.
Ook kan instelbare gain een voordeel zijn. Sommige elementen hebben een erg lage output (onder de 2,5mV) terwijl ze wel als MM/high output geclassificeerd zijn.
En sommige phono preams hebben een low cut filter, al dan niet aan/uitschakelbaar (zoals de art dj II). Dat kan ook een voordeel zijn en je luidsprekers beschermen, al zijn sommige low cut filters wel erg aggresief.
De karakteristieken van low cut filters worden niet altijd gegeven, maar soms kan je ze uit de metingen van goede reviews halen. Toevallig worden ze voor zowel de S2 als voor de ART DJ II wel gegeven: resp. -12dB bij 20Hz (S2) of -3dB bij 22Hz(ART DJ). Over -12dB bij 20Hz kan ik kort over zijn: dat is erg veel en zal hoorbaar zijn; dit zal namelijk al bij 30Hz of 40Hz ook al afsnijden. Dit is wellicht een bruikbaar filter als je feedback hebt van een sub, maar om je luidsprekers te beschermen tegen rumble afkomstig van armresonantie of warps etc (wat m.i. meer aan de orde is), is het filter van de ART DJ II veel geschikter.
Dus ik haal hier een aantal zaken aan waarin mijn suggesties er deels objectief positief uitspringen (lagere prijs, of meer instelmogelijkheden, of een review met meetwaarden).
Ga je in de prijsklasse van €150+ shoppen (dus waar die phonobox S2 in valt), dan zijn er vele mogelijkheden. Maar dan zit je eigenlijk ook al bijna op het bedrag waarvoor je een AT-VM95ML element hebt, wat natuurlijk een no brainer is imho.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2022 18:06 ]
Veel lastige termen voor iemand zoals ik, maar ben weer een hoop wijzer! Ik ga voor de ART DJ II, deze kan ik vrij makkelijk om de hoek halen bij Bax Music en is €76,-. Veel in kunnen stellen en aan/uitzetten, zodat je nog beter alles op elkaar af kunt stemmen (als ik het zo hoor) is altijd beter dan het niet kunnen natuurlijk. En daarbij, hij is dan nog goedkoper ook!mr_petit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:47:
Ik zie de logica van "hetzelfde merk" niet. Zeker niet voor een phonopre, wat doorgaans een klein kastje is wat uit het zicht staat of op een andere plek dan de rest van de installatie (dus looks passend houden met de rest van de installatie is imo eigenlijk geen issue).
De project phonobox en phonobox s2 zijn volgens mij aanzienlijk duurder dan de voorbeelden die ik gaf.
Die phono box s2 kost €160,--; een TC-750 kost €36, dus meer dan 4(!)x zo goedkoop als een S2 en bijna 2x zo goedkoop dan de standaard phono box. De art dj is ook goedkoper , en is op audiosciencereview erg goed getest (niet dat die testen daar alles zeggen, maar ze zijn doorgaans wel uitgebreider dan andere audioreviews die alleen dingen mooi bewoorden), en is ook bijna €100 goedkoper dan een S2 .
Dat geld kan je beter in de reservering voor een nieuw element stoppen, of besteden aan de overige zaken die je nodig zal hebben.
Voor dat laatste raad ik aan de "Musthaves" door te lezen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Deze musthaves zijn (grotendeels) 1e vereisten om te hebben (vandaar de naam)
Betreffende phono voorversterkers, dat kan je indelen in een aantal zaken. Je hebt dus specificaties danwel meetwaarden, instelmogelijkheden en dingen die wel toegevoegd zijn maar niet instelbaar zijn of soms helemaal niet genoemd worden.
Zo hebben veel phonopre's een vaste condensator (capaciteit) over de ingang (vaak 100pF oid). Sommige phonopre's (zoals de ART DJ) kan je die capaciteit nog vergroten, tot 300pF.
Sommige elementen hebben daar baat bij (het werkt als een equalizer), maar ik ben zelf geen fan van een vaste condensator, om het simpele feit dat je wel capaciteit kan toevoegen, maar niet kan weghalen.
Nu is 100pF niet zo veel, maar er komt ook nog 130pF van je interlink bij (opgaaf project), en heeft de kabel in je arm waarschijnlijk ook nog iets van 30-50pF, dus totaal zit je dan al boven de 250pF. Dat wordt al wel hoorbaar/meetbaar.
Ook kan instelbare gain een voordeel zijn. Sommige elementen hebben een erg lage output (onder de 2,5mV) terwijl ze wel als MM/high output geclassificeerd zijn.
En sommige phono preams hebben een low cut filter, al dan niet aan/uitschakelbaar (zoals de art dj II). Dat kan ook een voordeel zijn en je luidsprekers beschermen, al zijn sommige low cut filters wel erg aggresief.
De karakteristieken van low cut filters worden niet altijd gegeven, maar soms kan je ze uit de metingen van goede reviews halen. Toevallig worden ze voor zowel de S2 als voor de ART DJ II wel gegeven: resp. -12dB bij 20Hz (S2) of -3dB bij 22Hz(ART DJ). Over -12dB bij 20Hz kan ik kort over zijn: dat is erg veel en zal hoorbaar zijn; dit zal namelijk al bij 30Hz of 40Hz ook al afsnijden. Dit is wellicht een bruikbaar filter als je feedback hebt van een sub, maar om je luidsprekers te beschermen tegen rumble afkomstig van armresonantie of warps etc (wat m.i. meer aan de orde is), is het filter van de ART DJ II veel geschikter.
Dus ik haal hier een aantal zaken aan waarin mijn suggesties er deels objectief positief uitspringen (lagere prijs, of meer instelmogelijkheden, of een review met meetwaarden).
Ga je in de prijsklasse van €150+ shoppen (dus waar die phonobox S2 in valt), dan zijn er vele mogelijkheden. Maar dan zit je eigenlijk ook al bijna op het bedrag waarvoor je een AT-VM95ML element hebt, wat natuurlijk een no brainer is imho.
Ook je post met must haves is erg nuttig en dat geld kan ik dan inderdaad beter daar in stoppen. Ik ga eens alle must haves opzoeken waar ik deze kan bestellen of halen. Platen heb ik ook nog niet, dus ik zal wanneer ik in een platenzaak ben gelijk kijken of ze deze spullen hebben.
Ik heb in deze dag veel meer geleerd over platenspelers en platen dan in de afgelopen maanden met googelen, dus dank daarvoor! Moet nog steeds wennen aan dat er zoveel bij komt kijken
Welkom bij de Mediamarkt aka Klubben!reputatio schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:16:
[...]
Ik ben nog even binnen gelopen bij Hifi Klubben, echter deze keer jammer genoeg niet erg goed geholpen. Al mijn vragen werden beantwoord met "Ja" en bijna alles werd al ingepakt, terwijl ik zei dat ik even kwam kijken.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Dan nog een zoektocht naar een naald en element. Ik dacht aan een OM2 Bleu verso, maar schrik wat van de prijzen. AT lijkt voor hetzelfde geld betere naalden te geven, maar deze passen niet zonder modificatie op de standaard Thorens headshell (die ik wel wil behouden), dus dan moet ik knutselen (wat ik eigenlijk wil vermijden)
Toughts?
Volgens mr_petit zijn de productiekosten van een LP hooguit €5, dus hoeft een LP niet meer te kosten dan een CD + €5. CD’s zijn ongeveer €10-15, dus de oude vinyl prijzen van ongeveer €20 waren prima. Alles wat ze er sindsdien bovenop hebben gedaan is dus pure winst.
Aan ieder de keuze of ze hieraan mee willen blijven doen. Ik ben afgehaakt bij de €40 p/s platen. Een hobby moet wel leuk blijven. Eigenlijk werd vinyl al langer kapot gemaakt, door scalpers die alle limited editions gingen hoarden en je als normale consument niks meer voor een normale prijs kon krijgen. En nu zijn de platenmaatschappijen zelf de scalper geworden.
Ik ben het in principe met je eens dat ze de nodige winst pakken, maar is het niet iets genuanceerder door gestegen grondstofprijzen, arbeidskosten etc. in deze tijd? Desondanks pakken ze denk ik nog steeds (te) veel winst overigens.kozue schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:00:
Ik wil me niet al te veel mengen in de hele prijsdiscussie, aangezien het een hoop speculatie is en niemand exact weet hoe het werkt, maar mijn visie op het hele gebeuren is redelijk simpel. Je kunt de prijzen van vinyl goed vergelijken met de prijzen van CD’s, minus de productiekosten. Alles na de productie is hetzelfde. Transport, verkoop, etc. Het zijn beide fysieke producten die door dezelfde partij aan dezelfde soort consument worden verkocht. Maar de productiekosten van CD’s zijn vrijwel te verwaarlozen. Alles blijft digitaal, geen extra mastering proces nodig. En CD-R’s kosten al heel lang niet meer dan een duppie. En dat is inclusief de winst van de winkel, transport, etc. Dus het laten persen van een CD zal hooguit een paar cent per schijfje kosten.
Volgens mr_petit zijn de productiekosten van een LP hooguit €5, dus hoeft een LP niet meer te kosten dan een CD + €5. CD’s zijn ongeveer €10-15, dus de oude vinyl prijzen van ongeveer €20 waren prima. Alles wat ze er sindsdien bovenop hebben gedaan is dus pure winst.
Aan ieder de keuze of ze hieraan mee willen blijven doen. Ik ben afgehaakt bij de €40 p/s platen. Een hobby moet wel leuk blijven. Eigenlijk werd vinyl al langer kapot gemaakt, door scalpers die alle limited editions gingen hoarden en je als normale consument niks meer voor een normale prijs kon krijgen. En nu zijn de platenmaatschappijen zelf de scalper geworden.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik heb op mijn Thorens TD-160 een andere headshell gezet waarop het monteren van een element geen probleem meer is. Deze headshell is wel een verademing tov de taartschep. Ik weet niet of deze nog te halen is, maar als het goed is komt deze van Audio-Silente. Op het moment hangt er een Mp110 onder en was het uitlijnen zeer eenvoudig. Met die taartschep vind ik dit zeer onhandig.Yalopa schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:03:
Binnenkort komen 2 TD160s mijn richting uit. ze hebben 30 jaar op mijn vader zn zolder gestaan, maar nu wij verhuisd zijn en mn DJ stuf een eigen kamer kreeg, mis ik een platenspeler om gewoon wat plaatjes te draaien in de woonkamer. Ik vermoed dat ik van 2 spelers 1 zal moeten maken, maar ik heb er goede hoop op dat dat wel gaat lukken.
Dan nog een zoektocht naar een naald en element. Ik dacht aan een OM2 Bleu verso, maar schrik wat van de prijzen. AT lijkt voor hetzelfde geld betere naalden te geven, maar deze passen niet zonder modificatie op de standaard Thorens headshell (die ik wel wil behouden), dus dan moet ik knutselen (wat ik eigenlijk wil vermijden)
Toughts?
En je verandert hiermee wel je headshell... maar persoonlijk vind ik dit nog er ook mooier op staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 23-12-2022 10:52 ]
Gebruikt de taartschep headshell van de TP16 arm geen M2 schroefjes?Yalopa schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:03:
AT lijkt voor hetzelfde geld betere naalden te geven, maar deze passen niet zonder modificatie op de standaard Thorens headshell (die ik wel wil behouden), dus dan moet ik knutselen (wat ik eigenlijk wil vermijden)
En passen die niet door een M2.5 schroefgat? (wat in de nieuwe AT elementen zit)
Ik heb het zelf nooit getest (heb ook geen elementen met vaste screwinserts, en ben er ook geen fan van), maar als ik M specs lees zou de voorboordiameter voor M2.5 2.04mm moeten zijn (waar dus een M2 schroefje in zou moeten passen).
Een nieuwe snaar zal ook wel nodig zijn gok ik zo
Ga daar maar van uit! Naast een nieuw element net zo belangrijk om te vervangen.Yalopa schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:10:
Normaal komen ze dit weekend langs dus ik zal dan eens kijken wat ik in handen heb en het jullie laten weten.
Een nieuwe snaar zal ook wel nodig zijn gok ik zo
Ik heb een kort filmpje gemaakt van hoe eea functioneert.
Ik heb eigenlijk nauwelijks platen met een warp, maar degene uit het filmpje is denk ik degene met de grootste warp die ik heb.
Zoals je kunt zien zuigt zo'n plateau niet gelijk vacuum als je de plaat (met warp) erop legt. Je moet toch aan de zijkanten wat drukken (met name op de plaats van de warp) om de seals in het plateau vacuum te laten zuigen.
Daarom is het handig als het aan/uitknopje latching/permanent is en geen moment drukknopje. (je hebt dan beide handen vrij)
Ik heb er een extra lipo accutje in gestopt (het pompje loopt nu dus op ca 8V) en de snelheid van vacuumzuigen is nu erg goed (een stuk sneller dan het originele pompje van AT). Het ding zuigt iets meer dan 0,5 bar vacuum.
Ik heb er ook nog een lightpipe in gezet om de statusledjes van het USB acculaadmoduletje wat erin zit te laten zien aan de buitenkant.
Het USB moduletje zou beide lipo's gebalanceerd moeten laden, maar ik heb zo'n idee dat dat niet helemaal gebeurt. We zien wel hoe oud de accu's worden. Je bent bijna geen stroom kwijt om een plaat vacuum te zuigen dus hij hoeft waarschijnlijk maar 2 of 3x per jaar opgeladen te worden. Het vacuumpompje verbruikt ongeveer 800mA aan stroom en de lipo's zijn 1000mAh, dus in theorie kan het apparaatje 75 minuten aan staan voordat de accu's leeg zijn. (niet dat ik dat ga testen omdat ik denk dat het pompje dat niet uithoudt ivm warmte etc.)
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2022 17:37 ]
Ik heb zo ongeveer hetzelfde gedaan.... dezelfde fijne headshell icm een ander element, in mijn geval een AT-VM540ML (het grote broertje van de 95ML)....Heerlijk!Toshirou schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
[...]
Ik heb op mijn Thorens TD-160 een andere headshell gezet waarop het monteren van een element geen probleem meer is. Deze headshell is wel een verademing tov de taartschep. Ik weet niet of deze nog te halen is, maar als het goed is komt deze van Audio-Silente. Op het moment hangt er een Mp110 onder en was het uitlijnen zeer eenvoudig. Met die taartschep vind ik dit zeer onhandig.
En je verandert hiermee wel je headshell... maar persoonlijk vind ik dit nog er ook mooier op staan.
En die Headshell is gewoon in Nederland te krijgen.
:strip_exif()/f/image/2ttkgIleqaCWo1HHqgR0NkUG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rhOIw5tfV77quqUnFQapnLOy.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Pavv op 24-12-2022 00:21 ]
https://www.marktplaats.n...t6278-at666-draaitafelmat
Naast de nogal exorbitante prijzen voor de 2 platenspelermatten...dit:
"Er mag ook geboden worden op een NOS AT666 systeem. Bieden vanaf 1keuro."
Nu weet ik niet precies de huidige wisselkoers van de 'keuro', maar mijn plateau (zonder pompje) kostte €50 (ik bood 50 en de verkoper hapte gelijk toe). Ok, €55 incl verzendkosten....
Dus mijn pompje is €950 waard? (en die is nog elektrisch ook, de versie op MP is met handpompje, en heeft ook geen centerspindle opzetstukje als de vaste spindle te kort is; dat dingetje werd pas met de latere ex versies geleverd)
Mensen weten het echt bond te maken en denken dat ze goud in handen hebben....
Dit is volgens mij nog meer dan de nieuwe iteratie van dit product wat nu nog bestaat (de I-Qual iq-1300):
https://www.mcru.co.uk/pr...e-iq1300a/?v=796834e7a283
:strip_exif()/f/image/SpNLVxDbxQ91iXjZz8JXy5HI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9aE3w3QVlTbTstasOB3Ek9Tl.jpg?f=fotoalbum_large)
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Ik denk zelf dat afzuigen aan de onderkant niet de meest handige methode is
Dat ding in de gootsteen is wat nieuwer.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2022 09:46 ]
Het lijkt me een goede oplossing maar ik vind de prijs wel érg stevig voor een headshell.Pavv schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:18:
[...]
Ik heb zo ongeveer hetzelfde gedaan.... dezelfde fijne headshell icm een ander element, in mijn geval een AT-VM540ML (het grote broertje van de 95ML)....Heerlijk!
En die Headshell is gewoon in Nederland te krijgen.

Het is ook een ontzettend niche product, vrijwel niemand neemt de moeite om een plateau en pompje te gaan installeren om die ene elpee-met-warp af te spelen.mr_petit schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:03:
Hmmm, deze advertentie op MP viel me zonet op:
https://www.marktplaats.n...t6278-at666-draaitafelmat
Naast de nogal exorbitante prijzen voor de 2 platenspelermatten...dit:
"Er mag ook geboden worden op een NOS AT666 systeem. Bieden vanaf 1keuro."
Nu weet ik niet precies de huidige wisselkoers van de 'keuro', maar mijn plateau (zonder pompje) kostte €50 (ik bood 50 en de verkoper hapte gelijk toe). Ok, €55 incl verzendkosten....
Dus mijn pompje is €950 waard? (en die is nog elektrisch ook, de versie op MP is met handpompje, en heeft ook geen centerspindle opzetstukje als de vaste spindle te kort is; dat dingetje werd pas met de latere ex versies geleverd)
Mensen weten het echt bond te maken en denken dat ze goud in handen hebben....
Dit is volgens mij nog meer dan de nieuwe iteratie van dit product wat nu nog bestaat (de I-Qual iq-1300):
https://www.mcru.co.uk/pr...e-iq1300a/?v=796834e7a283
Bieden
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Is wel dichtbij voor mij. Maar ik heb projectjes genoeg. . .
hier Goofy1 uit Limburg B
zou de ART DJPRE // een goede aan koop zijn ?
ik kan hem kopen voor 40 euro .
kan ik die gewoon aan sluiten tussen de ponne ?
voor ale mensen hier een heel fijne tweede Kerst dag toe gewenst echte naam Patrick .
Dat klopt.Cap schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:04:
[...]
vrijwel niemand neemt de moeite om een plateau en pompje te gaan installeren om die ene elpee-met-warp af te spelen.
Maar er zit misschien nog een ander aspect aan het product.
Ik wil er nog metingen aan gaan doen, maar ik ben nieuwsgierig in hoeverre het vacuumplateau een betere koppeling geeft aan de plaat.
Ik bedoel, vele audiofielen lopen eindeloos te speculeren over verschil in draaitafelmatten (rubber/kurk/vilt/koper/whatever) en over verschil in plateaumaterialen (acryl/aluminium/brons/glas).
Ik wil dus wellicht een keer metingen gaan doen waarbij ik de naald op een plaat laat rusten (plateau dus niet daaiend), en dan een kogeltje oid van een bepaalde afstand (5cm oid, wat maar een meetbaar signaal geeft) op de laat laat vallen een kwart slag verder.
En dan de golfvorm die het element oppikt analyseren met verschillende matten eronder (niet dat ik zoveel matten heb; eigenlijk alleen maar rubberen matten).
Kijken of er een verschil in demping of spectrum is. Qua koppeling aan het draaiplateau wordt het iig niet beter dan met vacuum. Die plaat zit echt muurvast
Hoe zich dat dan vertaalt in muziekweergave is natuurlijk een heel ander verhaal en vele specificaties zijn daarin lastig uit te drukken.
Daarom moet je ook niet teveel aan zo'n plateau uitgeven. Die €50 was het me nog wel waard (onderdelen van het pompje kosten natuurlijk ook geld; ik schat zo'n 25-30 euro, maar dat kan ik op m'n bedrijf wegschrijven
Trouwens, als het plateau er eenmaal opzit (en je laat het natuurlijk zitten, dus eenmaal geïnstalleerd speel je altijd met vacuum), kost het vacuumpompen maar 3-4 secondes oid. Dat is denk ik wel te overzien in het geheel van een nieuwe plaat uitzoeken en opleggen
Maar idd, die plaat die ik laat zien is de enige die ik heb waarvan ik weet dat die een warp heeft...
Een andere waarvan ik dacht dat die er eentje had, blijkt kaarsrecht te zijn. Er zal vast en zeker nog ergens nog wel een kromme plaat in m'n verzameling zitten, maar ik ben me er niet van bewust. Er zijn natuurlijk ook veel gradaties van warps, niet elke warp valt gelijk op.
Inderdaad veel moeite voor 1 plaat
Maar de hoeveelheid moeite is uiteindelijk natuurlijk ook een bonus aangezien je meer met je hobby bezig bent. Als het doel is moeite te besparen, dan moet je naar een streamingdienst gaan luisteren.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2022 12:43 ]
De platenspeler werkt perfect, ik heb 3 platen gekocht bij De Waterput in Bergen op Zoom, erg goed geholpen en vriendelijke mensen. Daar heb ik ook gelijk antistatische hoezen gekocht. Op het moment van schrijven staat een Fleetwood Mac plaat op en het geluid is erg goed (al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal
Hoewel Sonos niet de beste keus is voor een platenspeler, ligt voor mij de charme (als software ontwikkelaar en gadget fanaat) bij het oude platen afspelen en het moderne draadloze geluidssysteem. Al met al erg tevreden over de setup tot zover
Wel mis ik bij de Pro-ject X1 een anti-skating weight aan draad. Dus ik ga er even achteraan waar die is gebleven bij Hifi Klubben...
Ik ben blij dat er een topic is waar Vinyl fanatici zich allemaal bevinden; vind het erg mooi dat GoT zo'n mooie verzameling aan kennis hobbies huisvest
Begin dit jaar maakte ik in een vakantiehuisje kennis met Vinyl; een goedkoop spelertje waar je wat plaatjes op kon spelen, het sprak me aan! Omdat ik eerst wilde aankijken of ik hier na een tijd nog steeds van kon genieten of dat dit een opwelling is heb ik zelf ook zo'n goedkope speler aangeschaft. Inmiddels heb ik ook wat platen gekocht, maar enkele platen slaan over, ondanks dat ze nieuw zijn. Ik moet dus een nieuwe speler hebben, maar voel me een beetje verdwaald. Net als @reputatio wil ik deze speler ook op mijn Sonos systeem aansluiten; ik heb inmiddels een apparaat aangeschaft waarmee ik het signaal in mijn Sonos systeem kan krijgen.
Maar ja, waar begin ik met het aanschaffen van een draaitafel? Er is zoveel terminologie die nieuw voor me is, en doordat er in deze wereld veel puristen zijn die alle aspecten belangrijk vinden is het moeilijk voor me om te bepalen wat de prioriteiten zijn van verschillende aspecten van platenspelers. Belt vs direct drive, wel of geen anti-skate, de vorm van de arm, etc etc. Ik heb een budget van 500 euro om een speler aan te schaffen inclusief accessoires en een evt voorversterker (als dat nodig is), maar doordat ik prioriteiten niet goed kan onderscheiden is het lastig om een goede keuze te maken. Waar kan ik het beste beginnen?
Erg toevallig dat jij zo ontzettend recent hiermee bezig bent, ik zit in hetzelfde scenario waarbij ik een fatsoenlijke draaitafel wil aanschaffen maar de vereiste is dat ik hem aan m'n Sonos systeem kan hangen. Ik snap dat het voor de kenners wellicht een no-go is, maar ik wil ook gewoon mijn plaatjes kunnen afspelen zonder dat ik daar een nieuw geluidssysteem voor moet aanschaffen.reputatio schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:53:
Nog even een update van mijn kant. Ik heb de Pro-ject X1 opgehaald samen met de Sonos Port en wat accessoires (platenborstel en een naaldborsteltje) en daarnaast een ART DJ Pre II gekocht. Het instellen van het een en ander op de voorversterker is inderdaad wel erg handig!
De platenspeler werkt perfect, ik heb 3 platen gekocht bij De Waterput in Bergen op Zoom, erg goed geholpen en vriendelijke mensen. Daar heb ik ook gelijk antistatische hoezen gekocht. Op het moment van schrijven staat een Fleetwood Mac plaat op en het geluid is erg goed (al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal).
Hoewel Sonos niet de beste keus is voor een platenspeler, ligt voor mij de charme (als software ontwikkelaar en gadget fanaat) bij het oude platen afspelen en het moderne draadloze geluidssysteem. Al met al erg tevreden over de setup tot zover
Wel mis ik bij de Pro-ject X1 een anti-skating weight aan draad. Dus ik ga er even achteraan waar die is gebleven bij Hifi Klubben...
Wat ik me echter afvraag: waarom ben je voor de Sonos port gegaan en heb je niet gewoon een van de Sonos Fives gebruikt om als line-in te dienen?
Dat wil niet zeggen dat een plaat niet lekker kan klinken, net zoals een Sonos best lekker kan klinken. Met een Denon DP-300F (zilver uitvoering: Denon DP-300F (Zilver)) kom je prima uit de voeten: belt drive met instelbare naalddruk en anti-skating en een headshell die de standaard half-inch mount elementen accepteert, met als bonus een automtisch mechanisme. Die is verkrijgbaar vanaf zo'n 250 euro, dus dat past ruim binnen je budget. Er zit al een voorversterker in dus je hoeft geen extra kastje aan te schaffen. Dan heb je nog geld over voor een fatsoenlijk element (AT-VM540ML bijv).
Zelf zou ik liever voor een mooie vintage speler gaan, wegens mooier en degelijker gemaakt (en veel direct drive opties). Maar dan ontkom je niet aan een voorversterker. Dat betekent een extra set kabels die uit het zicht gewerkt moeten worden, weer een extra netadapter en een extra kastje wat je steeds aan en uit moet zetten. Daar gaat je opgeruimde en strak ogende Sonos oplossing.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 26-12-2022 19:19 ]
En laatst heb ik een zeer bejaarde Philip 22GA230 gerestaureerd, daar zat ook een mm voorversterker in. Philips bood dat vaker aan als optie. Zeker in de jaren 60 toen mm elementen nog geen gemeengoed waren was dat vrij normaal omdat versterkers met ingebouwde phono ingang toen nog niet gangbaar waren. Bijna alles was toen nog kristal/keramisch.
Die blijkt standaard helaas een wat afwijkende maat platter te hebben waar een 270mm mat op moet.
Daar is dus moeilijk aan te komen, en de vilten mat vind ik een drama.
Blijft constant plakken aan de platen.
Wat is de ervaring hier met acryl platters?
Daarmee zou ik helemaal geen mat meer nodig hebben toch?
Hier al een jaar of 8 de Pro-Ject carbon esprit, die heeft zo'n transparante acryl platter. Was destijds de reden om voor dit model te gaan. Werkt perfect, maar ik heb geen andere platenspeler gehad. Dus kan het niet vergelijken met een model met mat of kurk.RobbieT schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:45:
Ik heb een Pro-Ject Debut III gekocht.
Die blijkt standaard helaas een wat afwijkende maat platter te hebben waar een 270mm mat op moet.
Daar is dus moeilijk aan te komen, en de vilten mat vind ik een drama.
Blijft constant plakken aan de platen.
Wat is de ervaring hier met acryl platters?
Daarmee zou ik helemaal geen mat meer nodig hebben toch?
de art djpre II is behoorlijk goed getest voor het geld. Dus voor €40 kan je er geen buil aan vallen.Goofy1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:06:
zou de ART DJPRE // een goede aan koop zijn ?
ik kan hem kopen voor 40 euro .
Ik kan er maar 2 dingen op aanmerken:
1. het kastje is zo ontzettend lelijk (op te lossen door 'm niet in het zicht te zetten, en het te felle blauwe ledje met een stift donkerder te kleuren)
2. het ding heeft een ingebouwde aansluitcapaciteit van 100pF (schakelbaar tussen 100pF en 300pF).
100pF is niet zo ontzettend veel, maar ik heb liever 0pF, want sommige elementen hebben er niet echt baat bij, zoals een AT-VM95ML en een AT-VM540ML. (meer capaciteit versterkt de hoogweergave).
Of die 100pF echt te horen valt is wel een beetje twijfelachtig, het zijn kleine verschillen bij deze waardes.
Ponne?kan ik die gewoon aan sluiten tussen de ponne ?
Wat is dat?

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2022 16:53 ]
Inderdaad wel toevallig!Nieknikey schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:08:
[...]
Erg toevallig dat jij zo ontzettend recent hiermee bezig bent, ik zit in hetzelfde scenario waarbij ik een fatsoenlijke draaitafel wil aanschaffen maar de vereiste is dat ik hem aan m'n Sonos systeem kan hangen. Ik snap dat het voor de kenners wellicht een no-go is, maar ik wil ook gewoon mijn plaatjes kunnen afspelen zonder dat ik daar een nieuw geluidssysteem voor moet aanschaffen.
Wat ik me echter afvraag: waarom ben je voor de Sonos port gegaan en heb je niet gewoon een van de Sonos Fives gebruikt om als line-in te dienen?
Ik kan zeggen, ik heb sinds gisteren de platenspeler dus aangesloten, en ik vind het erg leuk. Ook op de Sonos haha
Waarom ik voor een Sonos Port ben gegaan in plaats van één van de Fives is simpel, de Wife Approval Factor. Het dressoir waar de platenspeler (uiteindelijk) op komt te staan staat ergens anders in de kamer dan de Fives (deze dienen als rear-speakers voor het surround in de woonkamer). Hierdoor staat het te ver uit elkaar om dit netjes weg te werken met kabels. Ik heb nog getwijfeld om een Sonos Five te kopen ipv een Sonos Port (want qua geld scheelt het niet erg veel natuurlijk), maar ook dat was geen optie, want "we hebben al genoeg speakers"
Dus wat dat betreft, als je een Sonos Five hebt die je erbij gaat zetten, zou ik geen reden kunnen bedenken waarom een Sonos Port handiger zou zijn.
Ik heb wel eens een platenspeler via een Sonos Connect aangesloten en daar zat een vertraging van een paar seconden in het geluid. Op zich geen probleem maar je hebt geen directe feedback als je iets niet lekker doet met het opzetten van de plaat bijvoorbeeld.reputatio schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:17:
[...]
Inderdaad wel toevallig!
Ik kan zeggen, ik heb sinds gisteren de platenspeler dus aangesloten, en ik vind het erg leuk. Ook op de Sonos haha
Waarom ik voor een Sonos Port ben gegaan in plaats van één van de Fives is simpel, de Wife Approval Factor. Het dressoir waar de platenspeler (uiteindelijk) op komt te staan staat ergens anders in de kamer dan de Fives (deze dienen als rear-speakers voor het surround in de woonkamer). Hierdoor staat het te ver uit elkaar om dit netjes weg te werken met kabels. Ik heb nog getwijfeld om een Sonos Five te kopen ipv een Sonos Port (want qua geld scheelt het niet erg veel natuurlijk), maar ook dat was geen optie, want "we hebben al genoeg speakers".
Dus wat dat betreft, als je een Sonos Five hebt die je erbij gaat zetten, zou ik geen reden kunnen bedenken waarom een Sonos Port handiger zou zijn.
op welke voor het beste geluid ?
bedank voor de uit leg ML_Petit
Standaard staat de vertraging om maximaal (2.000ms), dit kun je makkelijk aanpassen naar +/- 100ms. Daardoor is de kans dat het geluid soms weg valt wel groter, maar ik heb het nog niet meegemaakt.nineball schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:33:
[...]
Ik heb wel eens een platenspeler via een Sonos Connect aangesloten en daar zat een vertraging van een paar seconden in het geluid. Op zich geen probleem maar je hebt geen directe feedback als je iets niet lekker doet met het opzetten van de plaat bijvoorbeeld.
Die heeft geen voorversterker maar een schakelbare MC step-up trafo. Oftewel, je kan hem op een MM phono pre aansluiten of je nu een MM (step up uit) of MC (step up aan) element hebt.nineball schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:41:
Vintage met ingebouwde voorversterker is vrij zeldzaam inderdaad. Ik heb een SL10 gehad met ingebouwde vv, zelfs inclusief mc stand.
Grappig, dat wist ik niet. Handige feature dus van Philips die veel later weer zijn terugkeer gemaakt heeft.En laatst heb ik een zeer bejaarde Philip 22GA230 gerestaureerd, daar zat ook een mm voorversterker in. Philips bood dat vaker aan als optie. Zeker in de jaren 60 toen mm elementen nog geen gemeengoed waren was dat vrij normaal omdat versterkers met ingebouwde phono ingang toen nog niet gangbaar waren. Bijna alles was toen nog kristal/keramisch.
Het authentieke gevoel van plaatjes draaien, maar het gemak en kwaliteit van digitale en goede speakers.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Zo'n phono voorversterker als de ART DJ II sluit je aan tussen de draaitafel en een lijningang op je versterker.Goofy1 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:34:
ik bedoelde Phono of AUX REC .
op welke voor het beste geluid ?
Dus een aux in, of een tape in of een CD in of een tuner in.
Maar dus niet op de phono in van je versterker. Dat is namelijk al een (ingebouwde) phono voorversterker.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2022 19:40 ]
Bij speakers zegt digitaal / analoog niets over de kwaliteit, en plaatjes draaien blijft analoog hoe digitaal de stappen na de platenspeler ook zijn, dus dat digitale aspect gekoppeld aan kwaliteit begrijp ik niet helemaal. Digitaal kan wel beter zijn dan analoge platen, maar dan hebben we het over digitale media (streams, mp3's, (sa)cd's en dergelijke).Serena schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:37:
Het authentieke gevoel van plaatjes draaien, maar het gemak en kwaliteit van digitale en goede speakers.
Snap natuurlijk wel het gemak van een Sonos oplossing met "muziek door het hele huis" als je in verschillende ruimtes speakers plaatst, maar juist bij platen vind ik de meerwaarde daarvan beperkt ivm 1 plaatkant duurt heel kort en met de afstandbediening een volgend nummer laat staan plaat selecteren lukt niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 26-12-2022 20:01 ]
Ik bedoelde het groeperen van speakers en even snel met je iPhone het volume aanpassen.Cap schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:58:
[...]
Bij speakers zegt digitaal / analoog niets over de kwaliteit, en plaatjes draaien blijft analoog hoe digitaal de stappen na de platenspeler ook zijn, dus dat digitale aspect gekoppeld aan kwaliteit begrijp ik niet helemaal. Digitaal kan wel beter zijn dan analoge platen, maar dan hebben we het over digitale media (streams, mp3's, (sa)cd's en dergelijke).
En kwaliteit, Sonos speakers zijn kwalitatief toch beter van geluid dan een setje computerspeakertjes van de Action.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Dropkick Murphys nieuwe album This Machine Still Kills Fascists... Absolute aanrader als je van Celtic punkrock houdt zoals bijvoorbeeld Flogging Molly ook maakt...
Tjah en dan heb ik nog drang om wat standaard persingen van Queen om te ruilen met persingen die door Abbey Road Studio's onderhanden genomen zijn en als halfspeed master zijn uitgebracht met een zeer goede geluidskwaliteit voor een leuke, maar vooral nog normale prijs:
Queen - A Kind Of Magic
Queen - A Day At The Races
Geen plaatjes van die laatste twee, daar ik aan neem dat de meeste mensen deze albums wel kent...
Er zijn gelukkig meer alternatieven dan Sonos of computerspeakers 😎Serena schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:22:
[...]
….
En kwaliteit, Sonos speakers zijn kwalitatief toch beter van geluid dan een setje computerspeakertjes van de Action.
Gelukkig wel ja... Ik zelf kan de Marantz PM7000N (voor een betaalbaardere prijs) of de Marantz Model 40N (bij een flink beschikbaar budget) aanraden...coinman63 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:01:
[...]
Er zijn gelukkig meer alternatieven dan Sonos of computerspeakers 😎
Met die PM7000N speel ik mee sinds 2020 en daar heb ik tot op heden geen spijt van...
Kan alles wat die Sonos ook kan en nog veel meer! Mochten de digitale diensten niet meer werken op deze receiver kan ik in ieder geval alle analoge ingangen nog gebruiken zonder het goedje weg te hoeven gooien zoals Sonos ooit hun klanten aan gedaan heeft...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 26-12-2022 21:14 ]
Da’s waar. Ik heb hem maar kort gehad, inclusief mc element voor 20 euro in de kringloop gevonden. Verkocht om andere leuke hifi van te kopen.Cap schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:17:
[...]
Die heeft geen voorversterker maar een schakelbare MC step-up trafo. Oftewel, je kan hem op een MM phono pre aansluiten of je nu een MM (step up uit) of MC (step up aan) element hebt.
“Vinyl Record Mass Production Process. Korea's Only LP Records Manufacturing Factory”
De Denon DP-300F is overigens geregeld in de aanbieding op amazon. Vorige maand nog voor 190 euro.Cap schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:29:
Dat wil niet zeggen dat een plaat niet lekker kan klinken, net zoals een Sonos best lekker kan klinken. Met een Denon DP-300F (zilver uitvoering: Denon DP-300F (Zilver)) kom je prima uit de voeten: belt drive met instelbare naalddruk en anti-skating en een headshell die de standaard half-inch mount elementen accepteert, met als bonus een automtisch mechanisme. Die is verkrijgbaar vanaf zo'n 250 euro, dus dat past ruim binnen je budget. Er zit al een voorversterker in dus je hoeft geen extra kastje aan te schaffen. Dan heb je nog geld over voor een fatsoenlijk element (AT-VM540ML bijv).
Ik denk voor dat geld, dat de Denon het beste is wat je zo ongeveer kan krijgen. Het is een hele complete platenspeler, ook vol automatisch wat een eis bij vele is. En de arm is goed voor veel elementen in een niet al te hoog maar wel kwalitatief goed segment. Het is eigenlijk de AT-60 maar dan wel in de vorm van een echte platenspeler en niet dat net niet niveau.D_V schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 03:43:
[...]
De Denon DP-300F is overigens geregeld in de aanbieding op amazon. Vorige maand nog voor 190 euro.
Afgelopen week wat onderzoek gedaan voor de aanschaf van mijn ‘eerste’ platenspeler. De Denon en AT-LP120X stonden op de shortlist en ben toch voor de Audio Technica gegaan juist om z’n looks en (schijnbaar) fijne mechaniek en sound. Wat een echte platenspeler is valt ook een beetje in de categorie smaak en waar je bekend mee bent volgens mij..Toshirou schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:28:
[...]
Ik denk voor dat geld, dat de Denon het beste is wat je zo ongeveer kan krijgen. Het is een hele complete platenspeler, ook vol automatisch wat een eis bij vele is. En de arm is goed voor veel elementen in een niet al te hoog maar wel kwalitatief goed segment. Het is eigenlijk de AT-60 maar dan wel in de vorm van een echte platenspeler en niet dat net niet niveau.
Of het dan een Denon, Pro-Ject of AT dat is meer een tweede punt. Ik ben zelf het meest bekend met Pro-Ject maar dat is niet om het merk. Maar meer omdat Pro-Ject veel aan kwaliteit biedt voor een aantrekkelijke prijs. Een Thorens TD-160 is voor mij nog altijd het schoolvoorbeeld van een kwaliteit platenspeler die betaalbaar is, met een servicebeurt vele jaren er tegenaan kan en een bouwkwaliteit heeft die we niet vaak meer zien. Verder geen overbodige bevat dingen als automatische afslag of full-auto mechanieken. Het is leuk, maar des te meer techniek erin des te meer onderhoudt of mankementen door ouderdom op langer termijn.
Daarom is voor mij altijd de vuistregel, een handmatige platenspeler met een uitgebreide af te stellen tonearm zonder extra poespas is het meeste future-proof als het gaat om de levensduur (niks te garanderen uiteraard
Vanuit vroeger veel met ‘80’s en begin jaren ‘90 rap gehad en begin dit steeds vaker weer te luisteren. Ik ken best wat lui die leuk kunnen/konden dj’n dus de looks van de AT vallen hier ook zeker in de smaak. Een vintage platenspeler lijkt mij super maar ik wil de hobby beginnen met iets waar ik zelf niet aan hoef te sleutelen en gewoon lekker een kleine collectie funk, soul hip hop en techno/house mee bij elkaar kan sprokkelenToshirou schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:17:
De AT platenspeler is ook een zeer goede keuze die je hebt gemaakt. Het gaat er meer om dat de feature set compleet is en vooral een beetje future-proof is. Dit is vooral van belang wanneer je een upgrade wilt maken naar een duurder element. Daarmee zit je met de AT platenspeler wel goed. De Denon is ook goed te upgraden als ik de ervaringen zo vanuit verschillende bronnen mag geloven. Een goede platenspeler bevat een strakke gelijkloop van de motor en een goede tonearm die een zekere mate van afstellen toe laat.
Of het dan een Denon, Pro-Ject of AT dat is meer een tweede punt. Ik ben zelf het meest bekend met Pro-Ject maar dat is niet om het merk. Maar meer omdat Pro-Ject veel aan kwaliteit biedt voor een aantrekkelijke prijs. Een Thorens TD-160 is voor mij nog altijd het schoolvoorbeeld van een kwaliteit platenspeler die betaalbaar is, met een servicebeurt vele jaren er tegenaan kan en een bouwkwaliteit heeft die we niet vaak meer zien. Verder geen overbodige bevat dingen als automatische afslag of full-auto mechanieken. Het is leuk, maar des te meer techniek erin des te meer onderhoudt of mankementen door ouderdom op langer termijn.
Daarom is voor mij altijd de vuistregel, een handmatige platenspeler met een uitgebreide af te stellen tonearm zonder extra poespas is het meeste future-proof als het gaat om de levensduur (niks te garanderen uiteraard).
Als het echt aanslaat kan nog er nog wat mooiers komen maar dat geld steek ik net zo lief in platen die ik vroeger alleen op bandje had
Ik overwoog enkele jaren terug om een AT120 te kopen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik de vintage weg uitgegaan ben (Hitachi HT50S). Ik heb daar tot de dag van vandaag nog geen spijt van (hoewel ik mogelijk ook wel het geluk had om er juist één zonder problemen aangekocht te hebben).
Vintage platenspelers zijn gewoonweg zovele malen interessanter dan wat er vandaag de dag geproduceerd wordt op de mainstream markt.
Denk dan aan de linear trackers uit de jaren 80 of de zware direct drives uit de jaren 70 of the good old Lenco's/Thorens/Dual. Mits een beetje rondkijken en onderzoek doen, houd je geld over om een beter element voor die vintage speler te kopen dan het bijgeleverde element op zo'n nieuwe platenspeler.
Ik heb onlangs mijn plastic-fantastic 80s Sansui P-L75 linear tracker nog eens onder het stof gehaald en kwam tot de conclusie dat deze eigenlijk zeker niet verkeerd klinkt. Keerzijde van de medaille is dan weer dat de trackselectie (vind dat maar eens op een moderne platenspeler
[ Voor 16% gewijzigd door usr101 op 28-12-2022 21:19 ]
Bij veel platen zitten ook nog krantenknipsels enzo. En die foto’s van Beatles White Album zijn ook nog in goede staat
:strip_exif()/f/image/PdRi1PwF1mN6gJnGxvCKJCnG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KTSdfyyWYf2Oacenp6IFSSN0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x761mnooWVJDg31lQE8yTzWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met als pièce de résistance
:strip_exif()/f/image/vYvSSR26BtjVi8juf2yiajH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Overigens is dat het album wat voor mij het begin is geweest voor de vinyl liefde. Vroeger, toen ik een jaar 12 / 13 was kwam ik vaak bij m'n beste vriend en die hadden een set grote B&W's, een Luxman SQ-507x en een Thorens TD-160 waar we plaatjes gingen draaien, en Boney M vonden we toen erg leuk dus die kwam vaak voorbij
Mijn ouders hadden in de jaren tachtig al afscheid genomen van vinyl en een cd-speler dus destijds was dat voor het eerst dat ik plaatjes kon draaien. Het heeft vervolgens wel even geduurd maar ik nam me destijds voor om ooit ook een platenspeler te hebben en dat is zeker gelukt. Ooit wil ik ook nog een klassieke Luxman...
Met een stel vrienden maak ik altijd een top album releases van het jaar, zodat we leuke muziek leren kennen van elkaar etc. Super leuk, en het meeste van mijn eigen lijst daarvan heb ik op vinyl. (Vanwege ruimtegebrek staat niet alles erop). Een hoop mooie limited editions kunnen bemachtigen, helaas hier en daar tegen importkosten aangelopen haha. Maar goed, leuke hobby.
:strip_exif()/f/image/bWtW2t2pIqgXtggFEZemrYH0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de geinteresseerden het daadwerkelijke lijstje, de eerste 12 staan op de foto :-).
1. The Smile - A Light for Attracting Attention
2. King Hanna - I'm Not Sorry, I Was Just Being Me
3. Warhaus - Ha Ha Heartbreak
4. Oliver Sim - Hideous bastard
5. Cari Cari - Welcome To Kookoo island
6. Danger Mouse & Black Thought – Cheat Codes
7. Arcade Fire – WE
8. Tamino – Sahar
9. Jan Verstraeten - Violent Disco
10. Weyes Blood - And it the Darkness, Hearts Aglow
11. Alt-J - The Dream
12. Broken Bells - Into the Blue
13. White Lies - As I Try Not To Fall Apart
14. Jesse Tabish - Cowboy Ballads, Pt. I
15. Kevin Morby - This is a Photograph
16. Lady Blackbird - Black Acid Soul (Deluxe)
17. The Haunted Youth - Dawn of the Freak
18. Vancouver Sleep Clinic - Fallen Paradise
19. Blaudzun - Lonely City Exit Wounds
20. Andrew Bird - Inside Problems
21. Beach House - Once Twice Melody
22. Lambert – Open
23. Kurt Vile – (watch my moves)
24. Band of Horses - Things Are Great
25. Florist - Florist
Erg benieuwd wat 2023 te bieden heeft :-).