Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goofy1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:23:
beste vrienden ,

met maken julie je vinylplaten stof vrij voor je er de naald op laat zakken ?
wat is een goede borstel ?

groeten van Goofy1
Voor allerlei toebehoren en hulpmaterialen incl. beknopte toelichting om zo goed mogelijk platen af te spelen, zie de "musthaves" ;) :) :

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Deze lijkt hetzelfde, maar dan met een Thakker logo ipv Pro-ject, voor de helft van de prijs: https://www.thakker.eu/zu...kohlefaser-carbon/a-8340/
Ze hebben ook een duurder model, die gebruik ik zelf: https://www.thakker.eu/zu...faser-samtbuerste/a-7720/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:36
Het is mogelijk vloeken in de kerk maar Ikea heeft een platenspeler opgenomen in de collectie; https://www.ikea.com/nl/n...tenspeler-zwart-70526339/

Dit is natuurlijk budget maar misschien een instapmodel om aan vinyl te beginnen.
Zijn er toevallig mensen hier dit deze platenspeler hebben aangeschaft en de eerste bevindingen zouden willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
't zou inderdaad mooi zijn als iemand met wat kennis / ervaring dat ding eens aan de tand zou voelen.

Lees ondertussen alvast even alle posts van 11 juni vanaf hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Aramiss schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:34:
Het is mogelijk vloeken in de kerk maar Ikea heeft een platenspeler opgenomen in de collectie; https://www.ikea.com/nl/n...tenspeler-zwart-70526339/

Dit is natuurlijk budget maar misschien een instapmodel om aan vinyl te beginnen.
Zijn er toevallig mensen hier dit deze platenspeler hebben aangeschaft en de eerste bevindingen zouden willen delen?
Ik vond de kast die uit dezelfde serie komt wel leuk, maar past helaas niet bij mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:43

D_V

Ontworpen door een Nederlander blijkbaar.

Nederlander ontwierp IKEA's eerste platenspeler: 'Simpel in gebruik en vorm'

Als ik de filmpjes zo bekijk is het wel erg "plastic fantastic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:02
129 euro is wel een nette prijs helaas geen instelbare naald en dwars druk maar wel een acceptabel standaard element.

Ahh zie nu de onderstaande reacties toch slechte kwaliteit... Toch zonde van de 129 euro en grondstoffen, had de draaitafel dan beter wat duurder en beter gemaakt 169 euro of 199 euro. Alleen het element is beter dan bij de goedkope crosley draaitafels wat wel positief leek.

[ Voor 57% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-10-2022 20:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hij had last van "a wobble". Dat plateau, echt serieus. :X
Het is niet alleen warped, maar zit ook nog eens heel los om de as c.q. is zo slap dat het bij de lichtste aanraking meeflubbert om de as...

2.75 gram naalddruk, vast. Geen (instelbare) anti-skating.
Contragewicht niet instelbaar dus een ander element is niet echt een serieuze optie.
Motorgeluid hoorbaar op zo'n 2 meter.

"A plastic music making machine in the realm of toys" is zijn conclusie. Dat lijkt me een goede samenvatting.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 18-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"It's not really a big deal, but the platter itself is very wobbley. (...) from what I have listened it doesn't affect it in a bad way."

Nou die conclusie kan op de schroothoop, it does affect the sound. ;)

Wobble is duidelijk zichtbaar bij zijn exemplaar. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bdkmbqDWgaBhdEL0sNe1LnGX7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BF71pvgTwqQTFm7815toG2sh.png?f=fotoalbum_large

Ik zou er direct een kruis doorzetten en je honderdzoveel euro op marktplaats besteden.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 18-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Op het niveau nét boven een Crosley? 😅 Gezien dat ook al troep voor de schroothoop is.

Je zou toch kunnen bedenken dat bij de quality control dit soort dingen toch in een vroeg prototype tijdens de ontwikkeling al naar voren komen?

[ Voor 81% gewijzigd door Toshirou op 18-10-2022 19:42 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:37:
Op het niveau nét boven een Crosley? 😅 Gezien dat ook al troep voor de schroothoop is.
Vanwege het budget-der-budget AT3600L MM elementje met 2.75 naalddruk ipv een keramische beitel zeg ik, ja. Maar daar is dan ook alles wel zo'n beetje mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Zal dit de volgende upgrade worden voor alle tieners met een Crosley? Ik krijg nu al vaak de rillingen als ik die lui allerlei dure (vaak ook nog limited editions van €50/80,-) platen op Crosleys, Victrola’s of op Instagram de al bekende koffer dingen van Fenton zie leggen.

Een plaat die bijna even duur is als de speler.. dit zou een leuke upgrade voor ze zijn, gezien er aparte versterker en speakers gekocht moet worden. Dus een upgrade naar een betere (volwaardige) speler komt voor hen wel nu dichterbij.. 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:37:

Je zou toch kunnen bedenken dat bij de quality control dit soort dingen toch in een vroeg prototype tijdens de ontwikkeling al naar voren komen?
Het interesseert ze niet. De basisprincipes van wat in de basis een behoorlijke draaitafel behelst waren ze al niet duidelijk of hebben ze gewoon genegeerd. Het moet qua uiterlijk de doelgroep aanspreken, er moet geluid uit komen en het moet goedkoop geprijsd zijn en nog veel meer supergoedkoop om te maken. Dat zijn de criteria geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat kan gewoon niet anders, want dan breng je een product als dit dat aan alle kanten rammelt niet op de markt uit.

Ze hebben nog wat andere dingen in deze serie van lifestyle producten uitgebracht. Ik denk dat rek wel te halen voor die €7 als ik een keer wat meer nodig heb. Kan leuk als dienst doen om de playlist in te leggen voor in de avond als ik wat meer als twee platen beluister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:36
Mijn vraag is meer dan beantwoord. Met een grote boog eromheen lopen en kijken naar een goede Marktplaats deal of voor andere alternatieve instapper van een Denon of Pro-ject draaitafel gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:25
Klopt helemaal Aramiss.

Ieder zijn mening inderdaad, bij nieuwe draaitafels zou dit eigenlijk de ondergrens moeten zijn qua kwaliteit

uitvoering: Denon DP-300F

Vooral fijn dat je hierop eenvoudig en straffeloos een beter element kunt plaatsen om een en ander nóg beter te maken (maar dat er in de basis al een redelijk goed low-budget element op zit)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
Mja, ik denk dat jullie allemaal de point van die draaitafel missen. Wanneer je de vraag wilt stellen "is dit een kwalitatief goede draaitafel voor deze prijs?", is het antwoord meteen al nee. Dit is een ding voor mensen die helemaal geen interesse hebben in elementen upgraden, naalddruk afstellen of uitlijnen. Dit is een ding voor mensen die alleen een plaatje willen draaien. Koop zo'n ding, haal m uit de doos, stekker in het stopcontact, plaat er op en presto, geluid. Waarschijnlijk aangesloten op een budget bluetooth soundbar met speakers van 3cm doorsnede en de equaliser zo ingesteld dat er nog zo veel mogelijk bas uit de ondermaatse speakers komt. Je kunt die filosofie al zien aan het gebrek aan aanpasmogelijkheden. Je kunt de preamp niet eens uitzetten. Een bypass kost je 1 schakelaartje, dus nagenoeg niks, maar dat is extra complexiteit voor de doelgroep. Die zou wel eens per ongeluk het schakelaartje om kunnen zetten en gaan dan terug naar de Ikea met het ding en zeggen "wat een k*geluid komt er uit zeg, superzacht, alleen hoge tonen en de bas ontbreekt!" Zelfde met een verdraaibaar contragewicht. Als ze daar 1 keer aan draaien komt het nooit meer goed en gaat ie ofwel overslaan, ofwel platen krassen. Dus imho, meer dan een one-liner waarschuwing "koop geen Ikea broltafel" is dit ding in een topic vol platenspelerliefhebbers niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:45:
Mja, ik denk dat jullie allemaal de point van die draaitafel missen. Wanneer je de vraag wilt stellen "is dit een kwalitatief goede draaitafel voor deze prijs?", is het antwoord meteen al nee.
Ja maar ècht goedkoop is ie ook niet. Nog steeds €130.
En dat wiebelplateau.. daar zeg ik maar niets over.
Ik heb onderstaande producten niet getest, maar ik kan me niet voorstellen dat ze gammeler zijn dan dat ikea ding en vallen in dezelfde prijsklasse (en ook op basis van een at-3600L volgens mij):
Denon dp-29f: €129:
https://www.denon.com/nl-nl/product/turntables/dp-29f

Dual dt-210 €105:
https://www.conrad.nl/nl/...t-drive-zwart-311351.html

Maar eerlijk is eerlijk, die ikea ziet er wel moderner uit. Daar zal dan ook wel een deel van het bedrag naar toe zijn gegaan; dance artiesten verbinden hun naam natuurlijk niet voor noppes aan een product.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 19-10-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

En dat wiebelplateau.. daar zeg ik maar niets over.
Ik heb onderstaande producten niet getest, maar ik kan me niet voorstellen dat ze gammeler zijn dan dat ikea ding en vallen in dezelfde prijsklasse (en ook op basis van een at-3600L volgens mij):
Denon dp-29f: €129:
https://www.denon.com/nl-nl/product/turntables/dp-29f
(y)

Onderstaande videofragmenten zijn veelzeggend, het metalen plateau + rubberen mat versus het dun plastic plateau + vilten vodje. :Y De manier waarop Denon het product verpakt tov IKEA is trouwens ook al een duidelijke hint betreffende de zorg waarmee het product gemaakt is en (het gewicht van) de gebruikte materialen. zie ook einde Denon video, geen plateau wobble.

Ik zeg: de Denon DP-29 F is niet gammeler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat 2e filmpje wordt ie ook open gemaakt. Dat is echt wel een goedkoop plastic doosje. Ik kan me goed voorstellen dat veel reviewers 'm ook erg goedkoop vinden aanvoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Maar de prijs was dan ook duidelijk niet het belangrijkste bij het produceren van dit ding. Aantrekkingskracht op de grote massa en dummy-proof zijn de enige punten die je duidelijk naar voren ziet komen. Maak een product met een modern design waar je niks aan hoeft te doen en de massa koopt m waarschijnlijk wel. Zelfs als ie net zo duur zou zijn als de Denon. De doelgroep van dit ding koopt m niet omdat ie zo goedkoop is, maar omdat ze m er leuk uit vinden zien en niet lastig worden gevallen met “instelbare dit-en-dat” waar ze geen kaas van hebben gegeten en niet in willen verdiepen. Dus een prijsvergelijking is irrelevant. Nogmaals, dit ding is niet bedoeld voor mensen zoals ons. Het concurreert voornamelijk met Crosley- en Ion-achtige dingen denk ik. Bij de doelgroep van dit ding komt een Denon niet in hun lijstje voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:51
mr_petit schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:24:
In dat 2e filmpje wordt ie ook open gemaakt. Dat is echt wel een goedkoop plastic doosje. Ik kan me goed voorstellen dat veel reviewers 'm ook erg goedkoop vinden aanvoelen...
Verbaast me helemaal niks dit. Ik was maandag even bij Ikea in Haarlem, daar stond hij bij de Smarthome producten uitgepakt. Ik til hem nog voorzichtig op, niet wetende wat ik kon verwachten. Maar het weegt 3x niks. Het is gewoon simpel ikea meubelpaneel met een draaischijf erop. Ik had mogelijk interesse voor wat casual plaatjes draaien in de woonkamer (ik vind hem er wel heel tof uitzien, namelijk + waf commissie was ook akkoord). Maar dan koop ik liever zo'n Denon of Dual instapspeler voor die 130 euro. Of toch maar doorsparen voor een fraaie Pro-ject, is de waf ook wat hoger van.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21

B2

wa' seggie?

Komende zaterdag een dagje Utrecht. Welke zaak is echt aan te raden (en zit een beetje in het centrum)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Voor iedereen die z'n LP's niet afspeelt, maar ze in shrinkwrap laat zitten om over 10 jaar voor meer door te verkopen:
YouTube: Don't keep your vinyl records sealed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
En nog iets heel anders. Laatst hadden we het even over platenspelers bij kringloopwinkels. Ik stond gisteren wel te kijken van de prijs die ze hiervoor vroegen. Een Thorens TD166 staat hier volgens mij heel goed aangeschreven, en mag best wat kosten als ie helemaal is nagekeken, maar €184,50 voor een exemplaar in onbekende staat lijkt me wat overdreven…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2MYmGzwKLbk0bIhQkhFIaAbc2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJnTosaFiEUu95em3lX5X9gv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht van de gemiddelde kringloop dat hun testprocedure niet verder gaat dan: plaat er op, komt er geluid uit, dan in de winkel leggen. Maar sommigen testen hun spullen ook niet eens, dus je weet voor die bijna 200 euro niet eens zeker of ie nog draait…

Zou iemand hier ooit een draaitafel bij de kringloop kopen voor zo’n bedrag, ook al is het een classic Thorens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37
Dat is voor een kringloop best een stevige prijs. gelet op de kennis van de meesten hier kunnen we die uiteraard daar zelf wel even testen maar voor zo'n bedrag zou ik 'm laten staan.

Sowieso vind ik dat, ook op Marktplaats bijvoorbeeld, de 16x serie vaak wel erg stevig is geprijsd. Voor hetzelfde of een lager bedrag is er genoeg ander moois te koop. Sowieso zoek ik de koopjes wel op, mijn qua aanschaf duurste speler is mijn Dual 505-2 geweest voor 60,- euro.

Ik heb jaren geleden (2016 geloof ik) een TD165 gekocht bij de kringloop voor 25,- euro, dat was nog in de tijd dat ze niet goed naar hifi keken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:11:
Voor iedereen die z'n LP's niet afspeelt, maar ze in shrinkwrap laat zitten om over 10 jaar voor meer door te verkopen:
YouTube: Don't keep your vinyl records sealed!
Maar dat is volgens mij óók een resultaat van ene plaat niet correct bewaren.
Als die plaat netjes verticaal tussen andere platen had gestaan, dan was er niets aan de hand geweest m.i.
Ik heb in het verleden ook wel platen uit de jaren 80 gekocht die nog volledig gesealed waren uit priveverzamelingen, en die waren nog kaarsrecht.
Shrink wrap zegt het natuurlijk al dat het krimpt en dus spanning ergens opzit, en is idd niet ideaal, maar goed bewaren is belangrijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:44
kozue schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:20:
En nog iets heel anders. Laatst hadden we het even over platenspelers bij kringloopwinkels. Ik stond gisteren wel te kijken van de prijs die ze hiervoor vroegen. Een Thorens TD166 staat hier volgens mij heel goed aangeschreven, en mag best wat kosten als ie helemaal is nagekeken, maar €184,50 voor een exemplaar in onbekende staat lijkt me wat overdreven…

[Afbeelding]

Ik verwacht van de gemiddelde kringloop dat hun testprocedure niet verder gaat dan: plaat er op, komt er geluid uit, dan in de winkel leggen. Maar sommigen testen hun spullen ook niet eens, dus je weet voor die bijna 200 euro niet eens zeker of ie nog draait…

Zou iemand hier ooit een draaitafel bij de kringloop kopen voor zo’n bedrag, ook al is het een classic Thorens?
Ik vind Thorens 160 en 166 sowieso zwaar overgewaardeerde draaitafels met hun aangeboren snaarprobleem. Niet dat ze slecht klinken, ik heb zelf in 1985 een nieuwe TD160mk2 gekocht voor 400 guldentjes, voor hetzelfde bedrag een mooi Denon mc element erop en daar heb ik toch zeker 15 jaar erg van genoten. Maar het was qua draaitafel voor mij een budget keuze. En inderdaad altijd gezanik met de 33/45 toeren switch.
Ik heb vorig jaar wel een goed uitziende 160 voor 150 euro meegenomen uit de kringloop omdat ik wist dat ik hem een dag later met winst kon verkopen. Dat is bij deze 166 maar de vraag, als je er nog 50/100 aan moet verspijkeren heb je best een goede speler maar doorverkopen voor meer wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Het zijn tenminste betrouwbaardere platenspelers als een gemiddelde DUAL met automatische ToneArm. Die hebben toch wel meer onderhoudt nodig na verloop van tijd dan een gemiddelde Thorens. Al zijn deze Thorens platenspelers zeker de prijs waard, maar dan wel in perfecte staat.

Vandaag de dag denk ik dat er zoveel keus is voor een leuke prijs dat er voor de prijs van een semi-professioneel gerestaureerde Thorens ook een leuke Pro-Ject nieuw is te halen. Maar het is in mijn ogen waar voor z'n geld, maar dan moet je geen 45rpm platen/singles van plan zijn te gaan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
Toshirou schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:47:
Het zijn tenminste betrouwbaardere platenspelers als een gemiddelde DUAL met automatische ToneArm. Die hebben toch wel meer onderhoudt nodig na verloop van tijd dan een gemiddelde Thorens. Al zijn deze Thorens platenspelers zeker de prijs waard, maar dan wel in perfecte staat.

Vandaag de dag denk ik dat er zoveel keus is voor een leuke prijs dat er voor de prijs van een semi-professioneel gerestaureerde Thorens ook een leuke Pro-Ject nieuw is te halen. Maar het is in mijn ogen waar voor z'n geld, maar dan moet je geen 45rpm platen/singles van plan zijn te gaan draaien.
Ik ben een groot Dual fan en qua onderhoud gaat dat als volgt: Hij wordt nieuw gekocht in de jaren 70, doet een jaar of twintig perfect zijn werk en belandt op zolder. Weer twintig jaar later wordt het stof eraf geblazen en doet hij niet meer. Dan wordt hij verkocht en voor onderhoud aangeboden. Na dat onderhoud doet hij het weer minstens 20 jaar perfect.
Als hij in de tussentijd in de klauwen van een ondeskundige beunhaas is beland dan wordt het helaas een ander verhaal.

Maar geef mij ongezien de keuze tussen een 160 en een 701 dan hoef ik niet lang te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30
B2 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:45:
Komende zaterdag een dagje Utrecht. Welke zaak is echt aan te raden (en zit een beetje in het centrum)?
Nieuw: Plato
Tweedehands: Dig it record store!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
nineball schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Maar geef mij ongezien de keuze tussen een 160 en een 701 dan hoef ik niet lang te denken.
Hahaha :) Hier een perfect opgeknapte 160 staan en voor mijn schoonvader een 701 laten opknappen door Dr Dual. Die 701 is inderdaad echt ook wel mooi hoor. (superstille direct drive, maar wel kwetsbaar met al die mechanische werkjes onder de motorkap. niet aan een beunhaas meegeven.)

[ Voor 3% gewijzigd door Pavv op 20-10-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Pavv schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Hahaha :) Hier een perfect opgeknapte 160 staan en voor mijn schoonvader een 701 laten opknappen door Dr Dual. Die 701 is inderdaad echt ook wel mooi hoor. (superstille direct drive, maar wel kwetsbaar met al die mechanische werkjes onder de motorkap. niet aan een beunhaas meegeven.)
Ik heb regelmatig met Dr. Dual naar een haperende automaat zitten turen en uiteindelijk is het altijd een combi van heleboel af te stellen variabelen die ervoor zorgt dat hij weer mooi werkt. Het lijkt soms een soort zwarte magie maar met een degelijk stappenplan lukt het wel.
Het zwakke van Duals vind ik de slede/headshell aansluiting. Niet standaard en vrij kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:04:
[...]
Het zwakke van Duals vind ik de slede/headshell aansluiting. Niet standaard en vrij kwetsbaar.
En toch is dat ook 1 van de sterke punten. De bevestigingsmethode is zodanig dat hij elke keer goed in dezelfde stand zit.
Dat is bij een SME connector (en vergelijkbare) het zwakke punt; er zit vaak iets speling op zodat hij niet elke keer in dezelfde stand zit (azimuth afstelling).
Dus elke keer als je wisselt, moet je dat afstellen/controleren (al dan niet met een klein waterpasje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Mijn nieuwste aanwinst: Fourplay van Fourplay. Gekocht op Amazon daar was hij nog redelijk te betalen.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1136683281-4.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 17-09 18:58
Dank voor jullie Berlijn-tips. Uiteindelijk voor ruim 200€ ingeslagen en toen maar gestopt met mijn lijstje van platenzaken ;)

Paar nieuw (vooral van Dussmann Kulturkaufhaus**) en paar 2ehands bij Ris Eikel. Ondanks zijn naam, echt een wereldgozer. Sympathiek, behulpzaam en rond alles naar beneden af als je een wat grotere stapel meeneemt ;) Hij zit vlakbij station Nollendorfplatz, in het pand waar eerst Mr Dead & Mrs Free zat, kom ik nu thuis achter... geen idee wat zijn rol daar in is geweest. Zo lang ben ik nog niet met vinyl bezig.

Op de foto's de 2ehands bij elkaar en de nieuwe (nieuw = vers uit plastic/re-issue, of daadwerkelijk gloednieuw).

** Dussmann is echt de allermooiste winkel waar ik ooit ben geweest. Vier verdiepingen met boeken, spellen, cd's, vinyl, muziekinstrumenten, bladmuziek, etc. Elke avond tot 00u open (!). En ze hebben een platen-pers staan, waar je terplekke je eigen audio kan persen op 10 inch vinyl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSlQfiov6n7CBqpZGnkA3YKdiXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lpSi7giMqaB0z3vltGZ1wJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkUnO-ZQE36l-2BpoIAoF48WAYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgYfRSqIFzdx3zR5XllsSHhs.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Vandaag kwam het promo singletje van Nona - Sleeptalking binnen.

Ik zag ineens dat De Plaatboef deze had, en heb direct de koop gesloten. In VG+ maar mag ook EX zijn. Smetteloos vinyl, geen kraakje te horen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HsqLPfqZ/Nona-Sleeptalking.jpg

Deze promo single is ook te zien en te horen in de video van dit nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Waarom plaatsen platenfirma's bijna geen logo' s meer op het label? Waar zijn de logo' s van Decca, Fontana, Polydor, Vertigo etc gebleven?
Ze zijn vervallen tot de kleine lettertjes, en ik vind dat dus maar niets. Vroeger had je echte pareltjes. Dan was er wat te zien, zoals bij Yes - Relayer waar het label bewerkt is zoals de hoes.
Afbeeldingslocatie: https://www.recordshopx.com/cover/normal/7/78/789165.jpg?lp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:46:
[...]

En toch is dat ook 1 van de sterke punten. De bevestigingsmethode is zodanig dat hij elke keer goed in dezelfde stand zit.
Dat is bij een SME connector (en vergelijkbare) het zwakke punt; er zit vaak iets speling op zodat hij niet elke keer in dezelfde stand zit (azimuth afstelling).
Dus elke keer als je wisselt, moet je dat afstellen/controleren (al dan niet met een klein waterpasje)
De latere versies van de sledes met pogo pins zijn betrouwbaarder, zo ook de nieuwe die je kunt kopen. Maar ik heb vaak genoeg ellende gehad met slechte contacten in de slede/headshell. Dan neem ik de speling van de SME connector graag voor lief.
De nog oudere versies van de slede (1019 en zo) zijn helemaal een drama.
Aan de andere kant, je koopt een draaitafel op basis van veel meer aspecten dan alleen dat, dus je hebt het maar te doen met wat erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
@Laurens85
Ah, heeft Dussmann de oude Saturn overgenomen ?
Decaden terug was dat razend populair bij Japanners. Ze konden daar allerlei obsolete jazz laten persen.
Geinig dat dat gebouw nog steeds voor audio e.d. in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 17-09 18:58
Ed.juh schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:15:
@Laurens85
Ah, heeft Dussmann de oude Saturn overgenomen ?
Decaden terug was dat razend populair bij Japanners. Ze konden daar allerlei obsolete jazz laten persen.
Geinig dat dat gebouw nog steeds voor audio e.d. in gebruik is.
Eh… ik weet niet of we het over hetzelfde hebben

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toshirou
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O47Z1sniDN3jyp91IKJKw1SDik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKryRNDAKWtKme897npbd2v4.jpg?f=fotoalbum_large

Gister eens wat platenzaken weer een bezoek gebracht en aan het einde van de dag kwam ook de bezorger de maandelijkse Blue Note platen afleveren. Al met al, weer genoeg te beluisteren in de aankomende week en dit weekend 😁.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een tijdje geleden postte ik een filmpje in een post over dode punten in de lagering van een toonarm

Dat ging om dit filmpje (ik weet niet of jullie het nog kunnen herinneren ;) ):

Gisteren maar eens de horizontale lagering nagezien en een beetje bijgesteld.
In dit geval redelijk makkelijk: op de as die door het deck naar beneden gaat zitten 2 taatslagers: eentje bovenaan en eentje onderaan. Aan het einde van de as zit een schroefdraad waarop een moer zit (die met een stelschroefje vastgezet kan worden), en door die moer iets verder aan- of terug te draaien kan je de spanning op de lagering afstellen. De ideale afstelling is dat er nèt geen speling is, maar ook nèt geen spanning.
Dit is het resultaat na opnieuw afstellen.
De arm wordt iets naar buiten getrokken door nog een klein beetje aanwezige antiskating (die staat wel op 0 nu), of doordat de tafel niet helemaal horizontaal staat (maar ik denk voor het grootste gedeelte iig het eerste):

Toch wel een verbetering denk ik :)
Dit is een Pioneer PL-55x overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 15:09
beste Leden .

zou de potmeter van 45 T stuk zij blijf op - 1 van Pitch control staan of ik rechts of links draai ?
is van mijn Philips 877 .
of is het iets anders ?

33 kan ik regelen van - 1 tot 3 + werkt wel .

zou ik die twee of 1 potmeters moeten vervangen .

weet iemand wat het zou kunnen zijn ?

groeten Goofy1 ( Limburg B )

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1 op 26-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:51:

Toch wel een verbetering denk ik :)
Dit is een Pioneer PL-55x overigens.
Zeker een verbetering, lijkt nu op het gewenste niveau, zeg maar zoals ik gewend ben van de betere middenmoters van Technics, Sony, Denon. (y)

@Goofy1 doormeten. Maar het kan bijv ook een slechte soldeerverbinding of een draadbreuk zijn of wellicht een probleem elders in het circuit. Of vuil, hoewel je dan wel zou verwachten dat er dan nog IETS zou gebeuren. Op afstand weinig van te zeggen.

Deze had je waarschijnlijk zelf al gegoogled? Blijft natuurlijk een gevalletje n=1.

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 27-10-2022 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
Cap ,

weet Jji meschien welke potmeters staan op het kleine printplaatje die je bedient met de twee knopen ?
sorie maar ik kan geen Engels lezen dus ik weet niet wat er juist staat .
ik ga eert maar eens meten meschien dat ik iets wijzer word .
bedankt voor de uit leg .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ken / heb het apparaat niet dus zou het niet weten. De service manual geeft op de laatste 2 pagina's de elektrische onderdelen en PCB's, R496 en R498 op het pitch PCB, R495 en R497 op het main PCB. Met de ene set zal je als gebruiker de snelheid instellen via de knop, de andere set is de de voorinstelling waarmee de snelheid correct gemaakt wordt als de gebruikersknoppen in de middenpositie staan.

In welke de fout zit weet ik natuurlijk niet, áls de fout daar al zit. Het zijn wel allemaal carbon trimpots van 470 Ohm volgens de service manual. Maar natuurlijk altijd checken of wat daar staat klopt met de werkelijkheid, er werden in de loop van een productleven nogal eens wijzigingen / revisies gedaan.

Ik weet niet hoe ervaren je bent met elektrische metingen maar haal het apparaat wel altijd van de spanning voordat je weerstand / doorgangstesten gaat uitvoeren. Slechte soldeerverbindingen spoor je op met de doorgangstest van je multimeter (de piepstand).

PS op pagina 5 / 6 vind je trouwens, zoals het een vintage Philips product betaamt, de Nederlandse uitleg voor de elektrische instellingen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 27-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1
best Cap ,

caps bedankt voor je bericht en de Service manual door te sturen
van daag de Carbon Trimpots 470 oHM 4 stuks maar mee gebracht was voor 2 euro .
als trug in elkaar gezet en getest en werkt gelijk het moet werken .
nu nog een Naald 400 // bestelen weet nog niet waar ik ze ga bestelen .
ik bent benieuwt hoe die klinkt en of als juist werk na het af stelen van het gewicht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 11:48
@Goofy1 Ook toevallig, afgelopen week kwam ik tijdens de ontruiming van mijn moeders huis (helaas heengegaan) ook een Philips 22AF877 uit de schuur te voorschijn en in verrassende goede staat.

Die zal mijn vader 9 jaargeleden (RIP) wel ergens op geduikeld hebben… haha ouwe scharrelaar ;)

Naaldje zowel de snaar zal wel vervangen moeten worden maar alles werkt, niet op geluid kunnen testen vanwege de DIN stekker dus die zal er ook aan moeten geloven, ik heb nog wel wat Cordiol kabeltjes en chassis deeltjes liggen of een wat meer doorsnee kabeltje, leuk voor de wintermaanden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1
beste Habana ,

oke dan ga je de Philips 22AF877 trug in orde brengen zo te lezen hier of heb ik het mis ?
het zal wel mee vallen om een snaar en Naaldje te kunnen kopen of te bestellen in Nederland of ergens anders hoor .
moes je een goed adresje weten waar ik het best een naald kan kopen of bestelen laat me iets weten , bedankt op voor hand .
ik laat de DIN steker er wel aan staan om dat ik toch nog hier drie versterkers heb liggen voor uit te proberen hoe het geluid klinkt .
ja als we ons maar kunnen bezig houden in de wintermaanden he .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Net terug uit Frankrijk. En daar viel me op dat platen echt HEEL duur waren. De nieuwe van Jarre - Oxymore had ik besteld voor €37. Die lag daar gewoon voor €50. (Fnac was wel betaalbaar)
Dat viel me ook op aan de tweede hands markt, die prijzen waar skyhigh.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:02
@Habana De Philips 22AF877 is een goede draaitafel met een betere arm dan de 777, wel kan de plastic bak eronder vervormen waardoor de meganiek vastloopt.

Welk element zit erop ? Meestal een GP400/401 maar een GP412 of GP422 kan ook, dat zijn echt mooie elementen.

Een nieuwe snaar is makkelijk te verkrijgen en naalden ook in verschillende kwaliteiten, wel de juiste kiezen er zijn verschillende versies geweest (mk1,2,3) die niet allemaal uitwisselbaar zijn.

https://www.mfbfreaks.com...eler-elementen-herkennen/

https://www.thakker.eu/en/

Nieuwprijs 1978 : 555 gulden, GP412 239 gulden.

[ Voor 56% gewijzigd door Roderiktweaker op 30-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 11:48
@Goofy1 Ja deze ga ik wel zeker opknappen, als is het maar als herinnering aan de ouwe scharrelaar (vader), die liep elke rommel markt af op zoek naar wat leuks en dat was te merken aan het ouderlijk huis leeg halen, hij heeft destijds ook nooit verteld dat hij deze in het bezit had, dus die 877 zal zeker 9 jaar al in de schuur hebben gestaan, gewoon leuke herinnering. :*)

@Roderiktweaker Geen idee eigenlijk of dit een goede draaitafel is/was destijds, ik heb in het verleden wel een 22GA212 gehad en dat vond ik een fijne draaitafel..

In de 22AF877 zit een GP412 element zo te zien en daaronder staat een II tekentje, dus dat zal wel een MK2 zijn.

Ik zie vooralsnog enkel wat Tonar naaldjes voorbij komen voor de 877, en alleen bij Thakker de D 67 Stylus for Philips GP 412 MKII - Made in Japan, de laatste is weliswaar wat duurder, enkel op dit moment niet op voorraad.

Iemand nog gedachte hier over, of is de Tonar goed genoeg?

[ Voor 17% gewijzigd door Habana op 31-10-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-12-2024
Hi, ik ben sinds kort in het bezit van een Technics SL D3, direct drive, volledig automatisch. Nu viel me op dat de platenspeler een heel licht zoemend geluid maakt. En dan niet over de boxen, maar echt de platenspeler zelf. Het klinkt alsof de motor wil draaien maar tegengehouden wordt.

Is dat een herkenbaar probleem? Of is het geen probleem en is dit gewoon een eigenschap van deze draaitafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51
never mind

[ Voor 98% gewijzigd door joppe113 op 01-11-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste Rijk Lemming ,

heeft je Technics SL D3 lang stil gestaan en dan praat ik niet over 4 maanden maar over jaren .
mijn Realistic - lap - 390 kon ik de pitch control niet meer regelen en de rede was dat waar mijn schijf waar je je 33 of 45 op leg onder in het midden droog stond . kan zijn he . als een beetje na gaan meschien vind je wel iets wat los zit of wat olie nodig heeft of vet dat zou ik na gaan eerst .

groeten van goofy1 uit Limburg Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Dank voor je reactie Goofy1, maar het probleem heeft niet te maken met het afspelen. Het is simpelweg dat ik zodra ik de stekker in het stopcontact steek een heel lichte zoem hoor. Ook als de versterker uit staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waarschijnlijk is het een 50 Hz brom. Het kan goed zijn dat je de transformator hoort. Een transformator zoemt altijd een beetje door de wisselstroom: met het veranderen van het magnetisch veld krimpt de kern en zet ie weer uit (magnetostrictie). Een trafo kan met de loop der jaren wat harder gaan brommen doordat er meer ruimte tussen de onderdelen komen te staan (windingen en gelamineerde kern), vaak is er lijm gebruikt en een blikken klem om de windingen heen geplaatst om de brom te minimaliseren. Als dat losser komt te zitten dan gaat de trafo harder brommen. Soms helpt het dan om op strategische plek(ken) een plakje rubber o.i.d. tussen die klem en windingen te drukken. Uiteraard wel met beleid, je wil geen windingen beschadigen. En altijd met de stekker uit het stopcontact. ;)

Verder hoort de trafo in een platenspeler verend opgehangen te zijn, dat wil zeggen dat hij niet vast aan de bodem / behuizing vastgeschroefd is maar dat ie ruimte heeft om wat te bewegen met rubbers om de schoeven heen, tussen de behuizing en de trafo. Dit voorkomt overmatige overdracht van 50 Hz trillingen.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 01-11-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Cap schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:43:
Waarschijnlijk is het een 50 Hz brom. Het kan goed zijn dat je de transformator hoort. Een transformator zoemt altijd een beetje door de wisselstroom: met het veranderen van het magnetisch veld krimpt de kern en zet ie weer uit (magnetostrictie). Een trafo kan met de loop der jaren wat harder gaan brommen doordat er meer ruimte tussen de onderdelen komen te staan (windingen en gelamineerde kern), vaak is er lijm gebruikt en een blikken klem om de windingen heen geplaatst om de brom te minimaliseren. Als dat losser komt te zitten dan gaat de trafo harder brommen. Soms helpt het dan om op strategische plek(ken) een plakje rubber o.i.d. tussen die klem en windingen te drukken. Uiteraard wel met beleid, je wil geen windingen beschadigen. En altijd met de stekker uit het stopcontact. ;)

Verder hoort de trafo in een platenspeler verend opgehangen te zijn, dat wil zeggen dat hij niet vast aan de bodem / behuizing vastgeschroefd is maar dat ie ruimte heeft om wat te bewegen met rubbers om de schoeven heen, tussen de behuizing en de trafo. Dit voorkomt overmatige overdracht van 50 Hz trillingen.
Ik denk inderdaad dat dit het is. Nu moet ik dan even gaan afwegen of deze brom de moeite waard is om te gaan onderzoeken of de trafo los zit... Wat ik me nog wel afvraag: is het dan normaal dat deze gelijk begint te zoemen zodra ik de stekker in het stopcontact steek? Blijkbaar gebruikt ie dan ook voortdurend een beetje stroom? Ik zou denken dat er pas iets in gang gezet wordt zodra ik op de play-knop druk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het antwoord zie je in het schema in de service manual.

De switch zit direct na de trafo, dus op de trafo staat altijd spanning. Pas als de switch omgezet wordt gaat er ook daadwerkelijk stroom lopen. Dat gaat bij de SL-D2 dan niet door een play knop maar door de arm boven de plaat te bewegen, waardoor de microswitch onder het plateau wordt geactiveerd.

De wisselspanning op de trafo is verantwoordelijk voor de brom. Dat levert natuurlijk wat verliezen op, om te meten hoeveel vermogen de trafo in idle stand trekt zou je de stekker even in een energiemeter moeten pluggen. Waarden tussen een paar tienden en pakweg 3 watt zijn niet ongebruikelijk. Ik denk dat het bij de vrij kleine trafo in de Technics op zich niet zoveel is, tenzij ie wel héél hard bromt. ;)

Ik ga er vanuit dat de trafo gemonteerd is zoals het hoort, het lijkt me niet dat iemand dit heeft veranderd. Normaal gesproken hangt hij met 2 schroeven linksachter onderaan de bovenkant van de behuizing, waarbij hij met zijn "oren" op 2 rubberen / siliconen plakjes met beugeltjes rust. Zie ook de afbeeldingen in de service manual. Je kan natuurlijk even controleren of die rubberen plakjes er nog zitten.

Afbeeldingslocatie: https://michielvanzaane.files.wordpress.com/2018/03/t10.jpg

Zie https://michielvanzaane.w...die-me-zo-zielig-aankeek/ voor wat toelichting m.b.t. hoe je hem openmaakt en onderhoud pleegt.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 04-11-2022 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Audio Technica Soundburger 2022 versie bij Techmoan vandaag:

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Het is even still in vinyl land. Er word wel veel bijgekocht en gereserveerd.
Maar als het goed is komt vandaag dan eindelijk Fat of the Land uit op zilver vinyl. Dus die gaan we zo halen.
En daarbij vorige week Oxymore gehaald van Jarre. Bijzondere plaat. En zeker niet te vergelijken met het oude werk.
Daarover gesproken, de 25e komt The Concerts in China uit als 40th year edition. Hopen dat het wat leuks word.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +7 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:19:
Audio Technica Soundburger 2022 versie bij Techmoan vandaag:
[YouTube: New 2022 Sound Burger REVIEW]
Ja die heb ik ook gezien. Wat toch mooi is, is dat ze er een kwaliteitsproduct van hebben gemaakt (relatief dan, hij is minstens net zo goed als het origineel). Dus kwaliteitsplastic en een dikker aluminium plateau.

Ze hebben ook een 60jarig jubileum draaitafel uitgebracht, de AT-LP2022.
Hij ziet er wel aardig uit, volledig doorzichting acryl, maar niet echt goedkoop. In de US al $1200 dus hier waarschijnlijk minimaal evenveel in euro's (ik denk dat hij €1500 wordt), en ik vraag me af of de mechaniekcomponenten dat wel waard zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.audio-technica.com/media/catalog/product/cache/8dd197211b5cade13ef7fc9815610330/a/t/at-lp2022_01.png

Hij doet me denken aan een Marantz TT15S1, maar die schat ik qua ontwerp/werking hoger in. Die komt van clearaudio (gebaseerd op clearaudio emotion se).

En ze hebben nog een non plus ultra cartridge gemaakt voor $10k.
Dan zie je toch dat bij het maken van cartridges hun echte expertise ligt en dat ze bij draaitafels waarschijnlijk gebonden zijn aan de technische mogelijkheden en kennis van hun subcontractors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil graag een plaat inlijsten (de hoes incl plaat). Online zijn er zat lijsten te vinden maar ze lijken allemaal crap te zijn, afgaande op de reviews.

Heeft een van jullie een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:29:
Het is even still in vinyl land. Er word wel veel bijgekocht en gereserveerd.
Maar als het goed is komt vandaag dan eindelijk Fat of the Land uit op zilver vinyl. Dus die gaan we zo halen.
En daarbij vorige week Oxymore gehaald van Jarre. Bijzondere plaat. En zeker niet te vergelijken met het oude werk.
Daarover gesproken, de 25e komt The Concerts in China uit als 40th year edition. Hopen dat het wat leuks word.
Nice, heb hem ook toegevoegd aan mijn openstaande order van uit Augustus bij HHV. Is ondertussen al de 2de keer dat ik mijn order heb aangepast >:)

Is wel leuk dat ze met represses/reissues uitkomen voor klassiekers. Anders was het bijna niet meer betaalbaar om oude albums aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Cap schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:05:
Het antwoord zie je in het schema in de service manual.

De switch zit direct na de trafo, dus op de trafo staat altijd spanning. Pas als de switch omgezet wordt gaat er ook daadwerkelijk stroom lopen. Dat gaat bij de SL-D2 dan niet door een play knop maar door de arm boven de plaat te bewegen, waardoor de microswitch onder het plateau wordt geactiveerd.

De wisselspanning op de trafo is verantwoordelijk voor de brom. Dat levert natuurlijk wat verliezen op, om te meten hoeveel vermogen de trafo in idle stand trekt zou je de stekker even in een energiemeter moeten pluggen. Waarden tussen een paar tienden en pakweg 3 watt zijn niet ongebruikelijk. Ik denk dat het bij de vrij kleine trafo in de Technics op zich niet zoveel is, tenzij ie wel héél hard bromt. ;)

Ik ga er vanuit dat de trafo gemonteerd is zoals het hoort, het lijkt me niet dat iemand dit heeft veranderd. Normaal gesproken hangt hij met 2 schroeven linksachter onderaan de bovenkant van de behuizing, waarbij hij met zijn "oren" op 2 rubberen / siliconen plakjes met beugeltjes rust. Zie ook de afbeeldingen in de service manual. Je kan natuurlijk even controleren of die rubberen plakjes er nog zitten.

[Afbeelding]

Zie https://michielvanzaane.w...die-me-zo-zielig-aankeek/ voor wat toelichting m.b.t. hoe je hem openmaakt en onderhoud pleegt.
Supermerci nogmaals voor het uitgebreide meedenken. Ik heb 'm opengemaakt en de rubbertjes zitten er gewoon. Dus tja... Nu blijft alleen de vraag over: is het normaal dat zo'n trafo een (heel) klein beetje geluid maakt? Of is een echt goede draaitafel gewoon stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Rijk Lemming schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:08:
[...]

Supermerci nogmaals voor het uitgebreide meedenken. Ik heb 'm opengemaakt en de rubbertjes zitten er gewoon. Dus tja... Nu blijft alleen de vraag over: is het normaal dat zo'n trafo een (heel) klein beetje geluid maakt? Of is een echt goede draaitafel gewoon stil?
Ik heb een Micro Seiki dd35 uit de jaren 70 en die is ook niet helemaal stil. Ik heb de trafo in wat zachtere rubbers opgehangen en dat scheelde een stuk. Heb ook wel eens gedacht om de trafo eruit te halen en in een losse behuizing te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @nineball zegt, elke trafo bromt, de mate waarin verschilt alleen van onhoorbaar (buiten de kast) tot duidelijk hoorbaar op een paar meter afstand. ;)

Met de oorspronkelijke kwaliteit van de draaitafel heeft het niet zo heel veel te maken, maar zoals gezegd met de leeftijd wordt de kans op hoorbare brom groter. Van exemplaar tot exemplaar kan het verschillen, het is dus pech hebben als je er eentje hebt die nogal luid is. Je kan dus proberen met demping aan de slag te gaan, kijken of het wat uithaalt. Je zou ook kunnen experimenteren met meer / zachter rubber en misschien meubelviltjes, ja zelfs ophanging in elastieken of stukken racefietsbinnenband. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 04-11-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of misschien dunne lak of wellicht dunne epoxy, de trafo demonteren en helemaal onderdompelen.
En als je kan ook nog vacuum trekken (kan misschien ook met een grote injectiespuit door een goed omsluitend gat in de deksel van een diepvriesdoosje oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja de trafo in een hars gieten is inderdaad de überoptie, dat werd (en wordt vast nog steeds) bij de betere versterkers ook gedaan. :)

Lakken is inderdaad ook een interessante optie, de windingen van de meeste trafo's zitten sowieso al onder de blanke lak, maar verversen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Ok, ik had me eigenlijk net een soort van neergelegd bij het geluid van de trafo. En nu heb ik alweer een nieuw probleem! Als ik op de startknop druk, gaat de plaat netjes draaien, de arm komt omhoog, maar dan beweegt ie heel kort de verkeerde kant op en daarna stopt de plaat en zakt de arm weer naar beneden… En nu komt het: als ik de repeat-functie aanzet, dan gebeurt precies hetzelfde maar vervolgens gaat ie wél gewoon de plaat afspelen. (Omdat dan dus de herhaling aan de beurt is).
Dus direct play-knop werkt niet, maar de herhaling wel. Ziet iemand daar de logica van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Rijk Lemming schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:15:
Ok, ik had me eigenlijk net een soort van neergelegd bij het geluid van de trafo. En nu heb ik alweer een nieuw probleem! Als ik op de startknop druk, gaat de plaat netjes draaien, de arm komt omhoog, maar dan beweegt ie heel kort de verkeerde kant op en daarna stopt de plaat en zakt de arm weer naar beneden… En nu komt het: als ik de repeat-functie aanzet, dan gebeurt precies hetzelfde maar vervolgens gaat ie wél gewoon de plaat afspelen. (Omdat dan dus de herhaling aan de beurt is).
Dus direct play-knop werkt niet, maar de herhaling wel. Ziet iemand daar de logica van?
Oo z’n kop, bodemplaat eraf en op zoek naar verhard vet. Vooral op asjes waar een onderdeel op zit dat soepel moet kunnen bewegen. Schoonmaken en smeren met nieuw vet. Negen van de tien keer is dat de reden van mechanische problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Interessante filmpjes op YouTube vandaag gevonden... Laten we aftrappen met Vinyl Eyezz die uitlegt hoe de staat van het vinyl is als je op Discogs ziet staan: Mint, Near Mint, Very good+, Very Good, Good+, Good, Fair en Poor:

En dan is er nog Channel 33 RPM die de Ikea platen speler aan de tand voelt en de vraag probeert te beantwoorden: is deze platen speler goed genoeg of toch niet?

Over de laatste video heb ik nog geen menig, die ga ik nu zelf bekijken, maar ik dacht bij het zien van de preview dat deze de moeite waard zal zijn om te delen... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

EMP

Krulloos!

Kleine buit met groot contrast dit weekend.

De postbode kwam mij de zilveren Fat of the Land brengen. Een plaat die ik al erg lang wilde hebben.

En zojuist bij de EP release party van El Fatso, een bandje waar een vriend van mij in drumt, geweest :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18gMk5cUH8dQQF3AcoyeGxR9uT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYnXJ9P1D3gPOA4L9cCzzfue.jpg?f=fotoalbum_large

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V

D_V

sOid schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:54:
Ik wil graag een plaat inlijsten (de hoes incl plaat). Online zijn er zat lijsten te vinden maar ze lijken allemaal crap te zijn, afgaande op de reviews.

Heeft een van jullie een tip?
Ik heb ze allemaal in 50x50 lijsten zitten omdat ik het persoonlijk mooier vind als er nog een "passe partout" om de lp heen zit. Zelf heb ik hiervoor lijsten gebruikt die Randstad ooit aan klanten kado heeft gegeven. Merk is "Barth" en dat zijn super degelijke zware metalen wissellijsten. Heb er een stuk of 12 van Marktplaats en tweedehands winkels, maar je komt ze bijna niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/636924af000c7/636924aeefffa-004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:29:

Over de laatste video heb ik nog geen menig, die ga ik nu zelf bekijken, maar ik dacht bij het zien van de preview dat deze de moeite waard zal zijn om te delen... :)
Als je even 2 pagina's terug gaat. Aramiss in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"

;)

[ Voor 42% gewijzigd door D_V op 07-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Inmiddels heb ik met mijn setup (Technics SL-1500, Sonos Port) al de nodige draai uurtjes gemaakt ; de naald is vervangen voor een Ortofon Blue omdat de Red de mist in ging op een voor mij belangrijke plaat (splatter).

Nu zit ik even met de volgende vraag. Hoe het systeem uit te breiden opdat ik het volgende kan doen:

* Digitaliseren van de plaat tbv het maken van 'needle drop' YT videos. Ik denk aan een permanent component dat ik direct via USB op de laptop kan aansluiten. Aansluiting kan dan als volgt:

- phono uitgang SL (onwenselijk, de phono voorversterker van de SL is kwalitatief uitstekend)
- RCA/Line out van de Sonos Port

* Luisteren van muziek via een bluetooth hoofdtelefoon.

Heeft iemand wellicht ervaringen, tips/suggesties?

Dank!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zoek je iets dat RCA audio converteert naar USB, zoals dit?

Goedkoop en werkt prima.

Of deze, die is volgens mij schakelbaar naar input line of phono.

https://www.marktplaats.n...f2-40da-9ba4-ebbbdc05f173

[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 08-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Vandaag door Pieter Post bezorgd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WjvBWa8l.jpg

Nog niet gewassen of gedraaid. Maar alles ziet er zo netjes uit, inclusief de hypesticker van het Stones album.
Dit wordt genieten met een hoofdletter 'G' :9~

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Afgelopen weekend had een familielid een platenspeler bij ons gedropt. Ik was zelf een weekendje weg, maar gisteren toen ik weer thuis was eens naar dat ding gekeken. Maar dit is een typisch voorbeeld van dat niet alles wat oud is ook echt beter was dan het nieuwe spul. Die Ion TTUSB van laatst vind ik een veel beter apparaat dan deze Philips.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2mVrN2tAlRoiEpyDMzXSGXlBiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNf4LxjiEH9wdDy8kuFLtnYp.jpg?f=fotoalbum_large

Hij voldoet niet aan mijn minimale eisen voor een platenspeler. Geen instelbare naalddruk of antiskate, en zelfs het element is volgens mij niet te vervangen door iets beters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3U-N2Lm7WkwiU6Bp06vdZW1dQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0nZTLwBTPo35g5jrQO1TUEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm-vvGDvBDX7e07nqyI6q52BcW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ageNGaamr1p4tCJvfLnCHLMH.jpg?f=fotoalbum_large

De kap zit niet vast met scharnieren en moet je dus ergens los neerleggen als ie in gebruik is. Hij kan er ook niet weer op tijdens het spelen, want de plaat steekt uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkozmXeG2jKDSPkDTXM0LTzKxZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icLNVTOsHFbvtZDvpemLnmeP.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee wat voor goedkoop rotelement er op zit, maar hij heeft blijkbaar een naalddruk nodig van 5,2g. Dit is de eerste keer dat m’n digitale wegertje “full” aangaf en ik m met het bijgeleverde 5g gewichtje moest corrigeren. Dat soort hoge gewichten vinden je platen niet fijn. Het korte stukje dat ik afspeelde is duidelijk te herkennen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7XdhF1P57mmjKKRX74-LN0CwMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGA1vOfhywOR6cb5h04mVU4l.jpg?f=fotoalbum_large
Don’t worry, het was geen waardevolle plaat, gewoon kringloop kwaliteit herrie die ik ooit eens gratis bij een Discogs bestelling had gehad als vulmateriaal voor het pakket, en bewaard had voor het geval ik er ooit decoratie van wil maken ;)

Het enige bijzondere aan dit ding is dat ie blijkbaar ook werkt op batterijen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAUc_dbR3KFdGQNfrxAqj9yLSl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQKcdcDAT0FO6Jev6UNyrQBS.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen lijkt me dat redelijk nutteloos, want er zitten geen speakers in. Je kunt er wel direct speakers op aansluiten (hier zullen die tone controls aan de voorkant wel voor zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37KCN3t27XgpGA2_zzkiJ2WqJdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrhpCLnFhebXdqxTz37WK10B.jpg?f=fotoalbum_large

De enige andere aansluiting die er op zit is die er naast met het tape symbool. Ik vraag me af of dit betekent dat er een voorversterker in zit of niet, aangezien een tapedeck niks kan met een phono signaal. Maar ik kwam er achter dat ik geen din5 kabels heb. Wel een din8, met een videoplug erbij, maar dat past natuurlijk niet. Bij de kringloop maar eens zo’n kabeltje meenemen om te proberen. En daarna krijgt ie een enkeltje gemeentewerf, want zo’n platenkrasser kan ik niks mee. Tenzij iemand m gratis op wil komen halen in Heerhugowaard.

Voor de volledigheid nog een plaatje van de sticker onderop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_k_uGMFD_w8H5dGXs9OVimRGMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4EQ64TC3kaKY5gMrgRhLmX6l.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste Vinyl topic deel 4 ,

weet iemand waar ik een sjabloon latje kan kopen waar je ziet of je naald niet te veel naar links of rechts sta .
een sjabloon waar je naald op belandseerd .
ik ben ze ergens hier in het Vinyl topic tegen gekomen maar weet niet meer waar ergens .
graag het ik ook geweten waar je zo iets kan bestelen of meschien is het ook zelf te maken .

groeten van Goofy1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
Ik denk dat je zoiets bedoelt:

https://www.spanjaardmuzi...-element-met-spiegel.html

Je kunt ook zoiets zelf downloaden op Vinyl Engine en dan op de juiste maat uitprinten. Zoek daar naar "Cartridge Alignment Protractors" en kies maar uit.

• Skyrunner
Cap schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:13:
Zoek je iets dat RCA audio converteert naar USB, zoals dit?

Goedkoop en werkt prima.

Of deze, die is volgens mij schakelbaar naar input line of phono.

https://www.marktplaats.n...f2-40da-9ba4-ebbbdc05f173
Ja precies, dat bod op Marktplaats is ook van mij ;-)

Ik kan alleen niet goed zien of dat dit kastje ook line in accepteert en ik niet gebonden ben aan de goedkope voorversterker die erin zit (?).

Dan alleen nog een bluetooth transmitter.

• Goofy1
Skyrunner zoek je een voorversterker ?
deze staat te koop voor 30 euro nieuw prijs rond de 40 euro .
ja als je het moet komen halen word het ook duur en op sturen is ook duur he .
heb een foto mee gestuurt . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC47lUinyQKyLtLcNZX-1LdmnxI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n7r6rkjoawagGHpjxGyjE3Ah.jpg?f=user_large

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

kraats

Ik rol

Skyrunner schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:29:
Ik kan alleen niet goed zien of dat dit kastje ook line in accepteert en ik niet gebonden ben aan de goedkope voorversterker die erin zit (?).
Zit toch gewoon een schakelaartje op voor line - phono? Maar als je naar line-in zoekt is dus elke externe geluidskaart met ingang geschikt voor je.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Skyrunner schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ja precies, dat bod op Marktplaats is ook van mij ;-)

Dan alleen nog een bluetooth transmitter.
Er staat Phono / Line dus hij is schakelbaar. Staat ook op de foto, "Phono input switchable to line source", met andere woorden de ingebouwde phono pre wordt uitgeschakeld en het is alleen nog een gewone line pre en een ADC die het signaal digitaliseert naar USB. ;)

Met even zoeken op het typenr vind je overigens de info ook elders wel, o.a. op de website vd fabrikant (en pdf handleiding?).

Overigens wil het niet per se zeggen dat de phono pre die ingebouwd zit in dit kastje slechter is dan die ingebouwd zit in een platenspeler.
kraats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:59:
[...]
Zit toch gewoon een schakelaartje op voor line - phono? Maar als je naar line-in zoekt is dus elke externe geluidskaart met ingang geschikt voor je.
Klopt, daar komt genoemde kastje dus op neer. Ik heb de Behringer versie zonder ingebouwde phono pre. Geen klachten over. Goed genoeg voor al mijn technische audio experimenten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
Cap schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:28:
[...]

Er staat Phono / Line dus hij is schakelbaar. Staat ook op de foto, "Phono input switchable to line source", met andere woorden de ingebouwde phono pre wordt uitgeschakeld en het is alleen nog een gewone line pre en een ADC die het signaal digitaliseert naar USB. ;)

Met even zoeken op het typenr vind je overigens de info ook elders wel, o.a. op de website vd fabrikant (en pdf handleiding?).

Overigens wil het niet per se zeggen dat de phono pre die ingebouwd zit in dit kastje slechter is dan die ingebouwd zit in een platenspeler.
Dank voor de info.

Ik durf overigens wel te stellen dat de voorversterker van een Technics SL-1500C van betere kwaliteit is dan dit Behringer kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste vinyl leden .
ik heb 2 naalden besteld op het internet bij Hifistudio79.NL .
na 2 dagen pakje al in huis .
wat heb ik nodig om als goed af te stellen van mijn 2 platenspelers ?
kan ik hier mee als af stellen zie foto ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSKc1XIGwofInP2cXDZ8agJESqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBAsKnEEAo0hTntjiRQINUE4.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nog een paar kleine aanvullingen op m'n post hierboven over de goedkope jaren 70 Philips platenkrasser.

Het signaal uit de tape uitgang is inderdaad op line niveau, maar vergeleken met een ećhte platenspeler is het redelijk zacht en levenloos (sowieso te weinig bas). Op zich ook logisch, aangezien de speakers ook een voorversterker nodig zouden hebben, en dit de enige 2 manieren zijn om er geluid uit te krijgen. Je kunt dus zonder mods niet om de crappy voorversterker heen. De schuifknoppen aan de voorkant doen niks voor het line signaal (zoals verwacht, want dat is over het algemeen altijd zo), dus je kunt m niet nog wat oppeppen met de bass schuif ofzo.

Het ding draait veel te snel. 33 rpm draait op 40.6 (23% te snel), en 45 rpm komt op 50.0 (11% te snel). Dat is misschien nog wel ergens bij te stellen in het apparaat zelf, maar die moeite ga ik niet nemen. Dit ding heeft meer tijd gekost dan ie verdient ;) Hij heeft duidelijk hoorbare w&f, volgens de rpm app rond de 5% (!).
Nog een laatste quirk: hij heeft de neiging de autostop in te schakelen als je de arm naar de plaat beweegt :+ (maar hey, in ieder geval werkt die nog! ;p)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:02
@kozue Er zit geen phono voorversterker in. Deze speler heeft een kristalelement met al een redelijk hoge uitgangsspanning. Vandaar ook de hoge naalddruk die deze elementen nodig hebben en de afwezigheid van bastonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
nieuw stukje vinyl binnen gekregen vandaag

Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.com/asr/2237beba-a6a8-4b58-97b2-24fc72887bf0.09cb55acf58f02346d5dac59961c87c4.jpeg

vind t nu alleen zonde om m open te maken O-) |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coinman63
Zonde om hem dicht te laten juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyrunner schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:45:
[...]

Dank voor de info.

Ik durf overigens wel te stellen dat de voorversterker van een Technics SL-1500C van betere kwaliteit is dan dit Behringer kastje.
Dat hoop je wel ja, maar het kan ook best weinig verschil maken. ;) De nadruk ligt bij platenspelers bepaald niet op de ingebouwde phono pre, zeg maar. Maar mijn punt was meer andersom: de kwaliteit van deze USB geluidsinterface kon wel eens goed meevallen, ondanks de voordelige prijs. Zelfs wat betreft de ingebouwde phono pre. Maar je weet het pas als je het probeert.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 12-11-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
coinman63 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:46:
@kozue Er zit geen phono voorversterker in. Deze speler heeft een kristalelement met al een redelijk hoge uitgangsspanning. Vandaar ook de hoge naalddruk die deze elementen nodig hebben en de afwezigheid van bastonen.
Interessant, zoiets kende ik nog niet. Maar het is niet zozeer dat de bas afwezig is, het is gewoon wat aan de lage kant. Ik heb wel eerder een platenspeler zonder phono pre in een line ingang gehoord en dat klonk toch echt heel anders. Bovendien wil je toch ook de bas horen wanneer je er direct speakers op aansluit. Zit er dan een equaliser tussen om de hoge tonen wat te normaliseren en de bas wat op te peppen? Een equaliser zit er sowieso al in, want daar zijn schuifknoppen voor om m in te stellen.
Bovendien lijkt het mij dat als je er nog een phono stage achter zou zetten, dat je m dan compleet overstuurt.

Niet dat ik er 1 cent aan uit zou geven, maar zijn zulke elementen überhaupt nog te koop, als je een versleten naald hebt?

Als iemand nog geïnteresseerd is hoe ie klinkt kan ik nog een stukje opnemen. Hij staat momenteel klaar met wat andere oude meuk (een kapotte harddisk, wat lege dozen, etc), voor wanneer ik tijd heb om het bij de gemeentewerf te dumpen, maar dat zal wel niks worden dit weekend (druk programma).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
Lees hier meer over kristalelementen:
https://www.lp-naar-cd.com/kristalelement.html
De din-uitgang voor aansluiting op een versterker zit bij jouw platenspeler rechtstreeks op het element aangesloten. De schuiven voor volume en toonregeling doen dan ook niets. Sluit je er speakers op aan, dan maak je wel gebruik van de ingebouwde versterker en kun je toon en volume regelen.

Een voorversterker versterkt niet alleen het lage niveau van een mm of mc element naar lijnniveau, maar corrigeert ook de frequentiekarakteristiek volgens de RIAA standaard. Een kristalelement heeft van zichzelf al een frequentiekarakteristiek die op RIAA lijkt en heeft de correctie niet nodig. Ze klinken over het algemeen wel vrij ‘dun’, met dus relatief weinig bas. Vervangen lijkt me niet de moeite waard en ik vraag me af of er nog elementen te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

kozue schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:31:
Nog een paar kleine aanvullingen op m'n post hierboven over de goedkope jaren 70 Philips platenkrasser.

Het signaal uit de tape uitgang is inderdaad op line niveau, maar vergeleken met een ećhte platenspeler is het redelijk zacht en levenloos (sowieso te weinig bas). Op zich ook logisch, aangezien de speakers ook een voorversterker nodig zouden hebben, en dit de enige 2 manieren zijn om er geluid uit te krijgen. Je kunt dus zonder mods niet om de crappy voorversterker heen. De schuifknoppen aan de voorkant doen niks voor het line signaal (zoals verwacht, want dat is over het algemeen altijd zo), dus je kunt m niet nog wat oppeppen met de bass schuif ofzo.

Het ding draait veel te snel. 33 rpm draait op 40.6 (23% te snel), en 45 rpm komt op 50.0 (11% te snel). Dat is misschien nog wel ergens bij te stellen in het apparaat zelf, maar die moeite ga ik niet nemen. Dit ding heeft meer tijd gekost dan ie verdient ;) Hij heeft duidelijk hoorbare w&f, volgens de rpm app rond de 5% (!).
Nog een laatste quirk: hij heeft de neiging de autostop in te schakelen als je de arm naar de plaat beweegt :+ (maar hey, in ieder geval werkt die nog! ;p)
Dit is een oude Philips platenspeler met ingebouwde versterker. Je kunt er dus direct een stel luidsprekers op aansluiten. Niet dat het geweldige kwaliteit zal zijn maar het kan in ieder geval wel. Dit soort luidsprekeraansluitingen zijn in ieder geval al vele jaren niet meer in gebruik.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Reloader schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:47:
nieuw stukje vinyl binnen gekregen vandaag

[Afbeelding]

vind t nu alleen zonde om m open te maken O-) |:(
Goede keus, die Zac Brown Band... Zeer de moeite waard... Geniet er maar van...

Dan de vraag: wie is er op 12-11-2022 naar de platenbeurs geweest in de Brabant hallen (voorheen in de jaarbeurs van Utrecht)? Ik ben namelijk wel gegaan en ik heb de volgende aankopen gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TNlqeWPq9Mak3HSwZajyhnBRQ_HmKADT22S6LaDiUBffyjCOok20knE2IJozaiLXsA6GDkLyIuf6ugB5UeBboKQISDLjRrS7a-UuaW63eRyL_ArTwku5RkPnQjJYt0lhDQcJbEBEeFU=w2400

Wat zien we:
- Queen - Made In Heaven (het laatste studio album van Queen waarin Freddie Mercury in te horen is) op CD
- Queen - Flash Gordon (LP)
- The Pogues - Red Roses For Me (CD)
- The Pogues - If I Should Fall From Grace With God (cassettebandje)
- The Pogues – Hell's Ditch (CD)
- Creendence Clear Water Revival Portrait / Live in Europe (LP)
- Pink Floyd - Darkside Of The Moon (LP)
- Tom Petty And The Heart Breakers - Greatest Hits (CD)
- Supertramp - Brother Where You Bound (cassettebandje)
- The Beatles - Das Sind Die Beatles...Munchen 1966 (cassettebandje)

Niet op de foto, maar ook gekocht 2 opbergboxen voor mijn 45 toeren singeltjes (want die opberg box van de Hema knapte bijna uit zijn vel (en er lagen inmiddels al singletjes los op mijn bureau wat niet de bedoeling kan zijn):
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61FJYqKi4NL._AC_SL1181_.jpg
Deze opberg boxen zijn van het merk Really Usefull Box en kunnen zo'n 100 tot 125 singeltjes aan... O.a. hier te koop in NL:
https://www.45toeren.nl/R...ers-en-Rekken-995505.html

Overigens, voor ik het vergeet, bij die Pink Floyd LP zaten ook nog een viertal traktaties:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0svS7sRHzhiDLLq6IePNbfnHwfJqz9Dg-e53JZE-T9hNZiq_I5G2MDDnkXMDYm07FcOJSLJZ5DKLUnjBwokVOv_ecDLfLFcTKseqtqqVg7ByJu4BeshFnkDctx-OHEPMvLv1EoIEx7s=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/cWQkUBrPe1r9QVOkkmZrTQlmBrSWIyIi2xic8tkl_coCCmcqVzteT8KgLjlECh1AqojwXUEtE5zj5AFN5ANVDCW6RlEbsItxHaGmbOkj9vmHG5gGMd4GCCle1RwhUOuZrSUJ-p3v6oE=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/hERuYnby_DysmLBv8sivi903bOxFqQngEIlgSB-1g4tN3cfXE6SS2Jex65sljC3gooQdKJyLe-ytaMAmaIptNQeDmay_rQsxq-vsXF7rVHkxKe94y1YUjnwVOioQPjJ08OQvk7fzfGA=w2400

Wat opviel was hoe vaak Darkside Of The Moon van Pink Floyd voorbij kwam, maar ook hoe duur hij kon kosten tweedehands... Ik zag hem her en der voor 84 euro te koop staan, maar ook voor 35 euro en dan praten we over tweede hands vinyl, sommigen in top conditie andere keren in VG+ conditie... Wie gaat er nu zoveel uitgeven aan het album Darkside Of The Moon van Pink Floyd? Hij kostte in een 2016 persing slechts 30 euro en dan was hij nog nieuw ook! Ik had daardoor tussendoor echt even een 8)7 momentje...

At last: wie gaat vandaag (13-11-2022) en wat waren jullie aankopen?

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 13-11-2022 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 11:41

Spb

Ik was er ook op zaterdag. Uitstekend georganiseerd. Hier vind je wat je (fysiek) nergens anders kunt vinden. Voor de koopjesjagers vind ik de beurs niet zo geschikt: het kan wel, maar kost veel te veel tijd. Er is een gigantisch aanbod aan dealers, maar het viel me op dat ze vaak minder gespecialiseerd waren dan wat ik jaren terug gewend was. Waardoor je dus bij elke stand wel even wilt stil blijven staan, want er kan zomaar wat moois bij staan. Maar dat is qua tijd absoluut niet haalbaar, dus ik heb dit jaar gekozen voor 1 genre (wave / industrial) en me daar dan maar - zoveel als er tijd was - mee bezig gehouden.

Mijn aankopen (allen lp’s)
Section 25 - Always Now (mint)
Section 25 - From the Hip (japanse import mint)
Current 93 - Swastikas for Noddy
Death in June - Something is Coming
Cabaret Voltaire - Three Mantras
Xymox- Twist of Shadows
Killing Joke - Extremities, Dirt and various repressed emotions
Swans - Love Will Tear Us Apart (ep)
Curve - Cuckoo
Front 242 - Tragedy For You
A Split Second - From the Inside
Fields of the Nephilim - Dawnrazor
Enigma - MCMXC AD
His Name is Alive - Livonia
Danielle Dax - Dark Adapted Eye

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Een Pro-ject T1 met een Ortofon en een sticker. https://www.jackdaniels.com/vinyl

Cheers?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Pagina: 1 ... 18 ... 71 Laatste