Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:25
zekerpixels schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:45:
[...]

Geen idee welke spiegelende protractor dit is, er staat geen naam op (A120.9 en B 66.04) en ik heb er ook een aantal uitgeprint want misschien was dat wel handig.
Ik weet hoe die uiteindelijk moet komen, dus de stylus op punt A en B en dan moet de reflectie van de cantilever recht zijn. Daar kijk je dan naar op het punt dat de reflectie van de lijn op de protractor, recht eronder zit. Maar, nou een foto ervan maken blijkt nog niet zo gemakkelijk, maar ik kom in de buurt.
(links A en rechts B )
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, het is een lastige hoek om foto's te maken. maar het resultaat ziet er toch heel behoorlijk uit zo. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:59
Was te koud in de woonkamer ff de kachel aan met dit heerlijke album

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGzKkijKpIio1sENqdKWKJE560k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odFDTyaSldhda7tm2JByB2wu.jpg?f=fotoalbum_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
Toshirou schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Dan lijkt het erop dat het net als de AR platenspeler ook alleen 33rpm is ;)
Basically, you're not wrong :)

Aan de as van de motor zit een conisch mechanisme, ze noemen het de "pulley" ("katrol" in het Nederlands). Eigenlijk vind ik dat woord niet helemaal passen, want het werkt meer als een soort versnellingsbakje :)

Deze: https://www.amazon.nl/alu...ig-gedraaid/dp/B073RCCHCG

In de 33 RPM stand, wordt de snaar door een armpje over het lagere gedeelte getrokken. By default draait ie dus inderdaad 33 RPM. Zet je de speler in 45 RPM stand, dan wipt het armpje omhoog en wordt de snaar naar het bredere gedeelte geleid. De motor zelf versnelt niet, maar doordat de snaar over een bredere as wordt getrokken wordt de platter versneld.

Ergens best slim bedacht, heel simpel. :o Totdat het dus niet lekker werkt.
Pavv schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:19:
[...]
Om wélk model Thorens gaat het? Als het een 160 of soortgelijk model is (145/160/165/166/146/147/etc) dan kun je het grote deel van het draaiplateau OP ZIJN KOP op het kleine draaiplateau plaatsen zodat je kunt zien wat er onder gebeurt wanneer je op 33 rpm draait of naar 45 rpm gaat, of de snaar slipt, en hoe de snaar om hoog wordt geleid wanneer je 45 rpm selecteert.

Bij mijn TD 160 Mk1 ging de snaar wel omhoog bij 45 rpm maar bleef daar niet hangen, maar ergens halverwege en dan klopt de snelheid niet. Heb dit kunnen oplossen door een kleine rubberen O-ring te plaatsen op die plek halverwege, zodat de snaar vervolgens wél omhoog gaat en blijft.
Het is een TD 145 (mk1). Je hebt gelijk: ik zal het ook nog eens met platter erop bekijken, maar zelfs zonder het gewicht van de platter lukt het d'r al niet: de snaar glipt inderdaad niet langs het schuine gedeelte omhoog.

Eerst eens zien of die nieuwe snaar uitkomst biedt, die zal strakker zijn. En anders of een nieuwe pulley zoeken, of deze eens proberen op te ruwen.

EDIT: allemachtig, €58 voor een nieuwe pulley. Ik ga na al die jaren gratis meezeilen dan toch stapje voor stapje merken hoe kostbaar deze hobby kan zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Liegebeest op 02-10-2022 10:28 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Mijn ouders hebben mijn Thorens TD-160 staan maar ook die kan geen 45rpm afspelen. Net als het bovenstaande precies hetzelfde. Nu hebben ze gelukkig alleen maar 33rpm platen, maar toch vind ik dit systeem niet heel handig.

In mijn ogen hebben deze platenspelers dan ook maar één stand en is de andere overbodig. Ik meen mij te herinneren dat er in ieder geval bij de TD-160, onofficieel er een speedbox ingebouwd kon worden. Dan werd de complete motor en snelheidsregeling vervangen en switched de motor electronisch tussen de twee snelheden. Op zich is dit wel de uitkomst gezien het perfect werkt, zoals hier op mijn Pro-Ject The Classic EVO. Deze platenspeler is weer op zijn beurt gebaseerd op de Thorens TD-160 qua opbouw, alleen zijn er geen veren maar TPE balletjes gebruikt voor de suspensie van de onderdelen. Maar qua snelheidsregeling gebruikt deze een speedbox en wordt er aan de hand van een knipperend lampje getoond wanneer het plateau op de correcte snelheid draait.

Ik zit er aan te denken om een TD-160, TD-124 of Lenco L75 voor mijzelf er bij te nemen en deze deel voor deel te laten modificeren. En vooral kijken tot hoever ik kan gaan en zo hiervan een high-end speler ervan te laten maken... Jelco/SME-arm, andere motor, luxe plint en vele andere modificaties ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dasooktoevallig
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Liegebeest schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

EDIT: allemachtig, €58 voor een nieuwe pulley. Ik ga na al die jaren gratis meezeilen dan toch stapje voor stapje merken hoe kostbaar deze hobby kan zijn.
Voordat je geld uitgeeft aan dure onderdelen, zou ik eerst uitproberen of het probleem op te lossen is met behulp van de instelschroef voor de hoek van de motoras. Daarmee stel je ook de spanning van de snaar in en daarmee ook de wrijving tussen de snaar en de pulley. Wel een nieuwe snaar gebruiken hiervoor, zodat je de correcte afregeling kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat werkt - misschien - eventjes. :) Die instelling is in principe af fabriek goed en verzegeld met lak. Let ook op dat de instelling veranderen het gevolg kan hebben dat de snaar er aan de bovenkant af springt, vanzelf, of bij wat te fanatiek de schakelaar naar 45 toeren omzetten. :)
Liegebeest schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Basically, you're not wrong :)

Aan de as van de motor zit een conisch mechanisme, ze noemen het de "pulley" ("katrol" in het Nederlands).
Wikipedia: Poelie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Dankje :) Die kende ik nog niet...

Maar laat dat nou niet zijn wat er in de Thorens zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst die al een tijdje in bestelling stond bij mijn favoriete platenzaak Riddim Recordstore:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/zcAzGr1axd47pxcMqgMw6nrAvGLP9R4hDMvcf50WQbLQAC_I7hzXMkpcJmbw-D9BHHTGehv7X2gHRnH_WhPq5vMATTfPb-TPN2ZKdhSH7t8qTZS52Jqw-b3uGtg3s-o6-Tax8fnDGh4=w2400

Ziet er ook mooi uit met dat goud / gele vinyl:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JQ0LZiK9p4ibsvOPJa24_8_x0Ui9W6DgHzsD4OfCdSyc0LUYN-hQ_1IZBDPwuaf_q6q-oDk5O0LYTTOBMNOqFiByPyME9b2K0NMF2L5TUE3-O5zd2WMPobKVCo5gMyIUm_h0Ps1nrKk=w2400

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Liegebeest schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Dankje :) Die kende ik nog niet...

Maar laat dat nou niet zijn wat er in de Thorens zit.
Ik doelde meer op het feit dat pulley naast specifiek "katrol" ook staat voor een wiel waarin een touw of snaar valt, en je dat in het Nederlands heel simplistisch een poelie mag noemen. :)

Thorens noemt wat er op het motor asje gemonteerd zit zelf inderdaad een pulley, wat het m.i. óók is naast een versnellingsbakje ('t blijft immers een draaiend wieltje waar een snaar overheen loopt, hij 'trekt' de snaar rond)

....laten we het een dubbele pulley noemen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgjbvywjqYJJJZ-Mm-JP_6jNhvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFak89wgGkV0DUtYsyA0ifKE.jpg?f=fotoalbum_large

Boven opbrengst Hasselt platenbeurs. Eindelijk weer eens fijne beurs, 2 tot 3 jaar geleden voor het laatst bezocht (corona). Twedehands LP's zijn wel weer wat duurder geworden, ook daar. Onder een tientje is moeilijk. Jammer: 8 euro entree en 5 euro parkeren. Wel veel, heel veel leuks te vinden daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is een hele goede en gevarieerde set aanwinsten! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12

Wimmel

Hello

Voor diegenen die zondag in de buurt van Alkmaar zijn..
VINYLLY - EEN PLATENBEURS VOOR MUZIEKLIEFHEBBERS
Na een zeer succesvolle eerste editie in Victorie vindt op zondag 9 oktober de tweede editie van Vinylly plaats. Een platenbeurs voor muziekliefhebbers, vinyl verzamelaars, geluidsenthousiasten en alles wat daar tussen in zit. Met Ruim 100m aan beursstand. Natuurlijk mag op deze beurs de muzikale omlijsting niet ontbreken. En zorgen wij voor een aantal te gekke DJ's waaronder een special "All for Sale Vinyl" set.

Tijd: 11:00 -17:00
Entree: Gratis
Let op! Je kunt niet bij alle standhouders pinnen, dus neem ook cash mee!
Meer info

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:31
Als geregelde koper en verkoper van platenspelers valt het me op dat de vraagprijzen steeds hoger worden (zie foto) maar dat er nauwelijks geboden wordt op redelijk geprijsde spullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ro6Ao0v-YjRkGLka9OXc26srKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QPI0YVpUJLAGtDPNgoFqL8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Liegebeest
Zo! €13 en tien seconden later, en de TD 145 mk1 draait ook op 45 RPM als een zonnetje! De nieuwe Thakker snaar doet perfect wat ie moet doen, direct en zonder enig gedoe.

Nu kan ik fijn naar de Linda Lindas luisteren! O+

Het is duidelijk te zien dat de oude snaar echt aan vervanging toe was!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as8GTGSS8Xcy2dUQFM9fw-5F4SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAZSyvD85t9XqmS88DaGLdtI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
nineball schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:26:
Als geregelde koper en verkoper van platenspelers valt het me op dat de vraagprijzen steeds hoger worden (zie foto) maar dat er nauwelijks geboden wordt op redelijk geprijsde spullen.

[Afbeelding]
Marktplaats is dan ook de met stip nummer 1 meest baggere privé-handelssite die ik ken.

Kijk eens op EBay Kleinanzeigen. Mid-range (maar voor moderne maatstaven high end, betere signal to noise ratio dan die belachelijke audiophile platenspelers waar je een paar ruggen voor neertelt) turntables uit begin jaren '80, zoals de SL-D3, vind je daar voor acceptabele prijzen diverse keren aangeboden.

Portokosten DE-NL hoef je het ook niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
Het is niet dat ik opzoek ben naar een andere platenspeler,

maar moet zeggen dat ik die SL 1411 toch wel heel fraai vind, stuk mooier dat de modernere Technics (imo).

Wat zijn redelijke prijzen in dit geval? En in hoeverre is het mogelijk om platenspelers uit de jaren 80 (denk ik) qua geluidskwaliteit te vergelijken met nieuwe spelers?

Of is dit (zoals ook met elementen) ook een kwestie van smaak (voor referentie, ik ben op dit moment in bezit van een project recordmaster)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
3rNsT schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:32:
Het is niet dat ik opzoek ben naar een andere platenspeler,

maar moet zeggen dat ik die SL 1411 toch wel heel fraai vind, stuk mooier dat de modernere Technics (imo).

Wat zijn redelijke prijzen in dit geval? En in hoeverre is het mogelijk om platenspelers uit de jaren 80 (denk ik) qua geluidskwaliteit te vergelijken met nieuwe spelers?

Of is dit (zoals ook met elementen) ook een kwestie van smaak (voor referentie, ik ben op dit moment in bezit van een project recordmaster)
Zo’n 1401 of 1411 in uitstekende staat tussen de 200 en 300. Als er nog van alles aan moet gebeuren een stuk minder.
De 1300 t/m 1800 series, mk1 en mk2 zijn over het algemeen gewilder dan de ‘mindere’ versies als d2 en d3 en aanverwanten.

Let er wel op dat sommige types zoals de 1300mk2 een aangeboren afwijking aan de armlift hebben die wel gerepareerd kan worden maar geen kinderspel.

Verder kunnen deze spelers zich goed meten met modern spul. Daarnaast hebben ze vaak meer features als vol- of half automaat. Of pitchregeling met behoud van quartz functie.

En ze kunnen over het algemeen qua arm goed overweg met moderne elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
nineball schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Zo’n 1401 of 1411 in uitstekende staat tussen de 200 en 300. Als er nog van alles aan moet gebeuren een stuk minder.
De 1300 t/m 1800 series, mk1 en mk2 zijn over het algemeen gewilder dan de ‘mindere’ versies als d2 en d3 en aanverwanten.

Let er wel op dat sommige types zoals de 1300mk2 een aangeboren afwijking aan de armlift hebben die wel gerepareerd kan worden maar geen kinderspel.

Verder kunnen deze spelers zich goed meten met modern spul. Daarnaast hebben ze vaak meer features als vol- of half automaat. Of pitchregeling met behoud van quartz functie.

En ze kunnen over het algemeen qua arm goed overweg met moderne elementen.
Hartelijk dank,

Zoals gezegd, ik ben niet perse op zoek, maar ga deze zeker in mijn achterhoofd houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is er wellicht eentje in jouw straatje:
https://www.marktplaats.n...onder-elementen-headshell
Je weet natuurlijk niet de privébiedingen, maar de openbare bieding staat op €130 voor een sl-1411 met alleen wat corrosie op de plateaurand, wat wellicht met rode scotchbrite weg te poetsen is en daarna een nieuwe laklaag erover oid.

Trouwens ik vind dat er op ebay kleinanzeigen ook niet zoveel koopjes meer staan. Ook daar weet men vaak al te goed wat men in handen heeft (bij speciale modellen dan).

Ik heb ook wel eens gedacht om een sl1411 te kopen, maar ik heb me eigenlijk voorgenomen dat als er nòg weer een nieuwe speler bij moet, moet deze instelbare vta hebben met minimaal 4 à 5 mm, en dan vallen er toch al behoorlijk wat jaren 80 modellen af.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2022 17:51 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Dit is er wellicht eentje in jouw straatje:
https://www.marktplaats.n...onder-elementen-headshell
Je weet natuurlijk niet de privébiedingen, maar de openbare bieding staat op €130 voor een sl-1411 met alleen wat corrosie op de plateaurand, wat wellicht met rode scotchbrite weg te poetsen is en daarna een nieuwe laklaag erover oid.

Trouwens ik vind dat er op ebay kleinanzeigen ook niet zoveel koopjes meer staan. Ook daar weet men vaak al te goed wat men in handen heeft (bij speciale modellen dan).

Ik heb ook wel eens gedacht om een sl1411 te kopen, maar ik heb me eigenlijk voorgenomen dat als er nòg weer een nieuwe speler bij moet, moet deze instelbare vta hebben met minimaal 4 à 5 mm, en dan vallen er toch al behoorlijk wat jaren 80 modellen af.
Goede prijs op zich, maar toen ik dit zag haakte ik af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsofrfr1TOyHCKbgdC0wHqhqy6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb9lCmKOOSEAXtDgJs6sBb69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Ja dat heb ik ook gezien. Maar dat is toch alleen een kastje wat de eigenaar ertegenaan heeft gemaakt?
Het is voor jou toch geen probleem om een nieuw origineel lijkend netsnoer, aardedraadje en rca interlink te monteren?
Je moet alleen hopen dat dat kastje met dubbelzijdig tape of relatief kleine schroefjes tegen de kast gemonteerd is en dat je de eventuele gaatjes netjes kan wegwerken met wat gekleurde epoxy oid.
Dat kastje is voor velen een doorn in het oog, dus dat houdt de prijs laag.

Ik zou zelf meer met de corrosie op het plateau zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Dat kastje is wel weer te verhelpen, maar het is een speler waar aan geprutst is. Dus wat ga je nog meer aan knutseldingen aantreffen.
Liever origineel en kapot dan kapotgerepareerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Laat mij maar nog lekker genieten van mijn Technics SL-1710... Niets mis mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udECcKpP-bCRryP1M5edizyWAPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrmxBSbTVCl2u0e4TkR97IkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:55:

Liever origineel en kapot dan kapotgerepareerd.
Ja dat kan idd het geval zijn.

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit een speler gekocht waaraan de vorige eigenaar geprutst had dus heb eigenlijk geen ervaring met dat soort gevallen. (gelukkig maar....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ja dat kan idd het geval zijn.

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit een speler gekocht waaraan de vorige eigenaar geprutst had dus heb eigenlijk geen ervaring met dat soort gevallen. (gelukkig maar....)
Ik kom nog wel eens bij Dr. Dual over de vloer en als je ziet wat die soms aan spullen binnenkrijgt die eerst door een gerenommeerde winkel zijn ‘gerepareerd’ maar nog steeds niet goed werken dan rijzen de haren je te berge.
Veel Dual volautomaten bevatten een mechanisme dat het signaal kortsluit tijdens de start/stop cyclus. Als dat vervuild of slecht afgesteld is geeft dat storingen maar dat kun je prima weer goed krijgen. Maar je kunt het hele mechanisme ook gewoon wegknippen. Of dingen verbuigen omdat je niet weet hoe je ze moet afstellen. Het is vreselijk om te zien en vaak moeilijk weer goed te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geinteresseerden, er is 20% korting voor een ultrasone platenwasser op bol.com

Ik zie wel dat deze geen afzuiger heeft voor het sop. Ah en niet geschikt voor singles.

Zelf ben ik nog aan het sparen voor een wasser aan te schaffen, misschien na volgende kerst :P. En dan de moeilijke keuze maken tussen ultrasoon en gewoon kuisen. Voorlopig was ik mijn platen met een knosti.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
Verwijderd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
Voor de geinteresseerden, er is 20% korting voor een ultrasone platenwasser op bol.com

Ik zie wel dat deze geen afzuiger heeft voor het sop. Ah en niet geschikt voor singles.

Zelf ben ik nog aan het sparen voor een wasser aan te schaffen, misschien na volgende kerst :P. En dan de moeilijke keuze maken tussen ultrasoon en gewoon kuisen. Voorlopig was ik mijn platen met een knosti.
Je kunt ook een millimeter dikke film gele houtlijm aanbrengen en laten opdrogen, daags erop haal je alle gruis van de plaat af. Ik bedoel trouwens echt gele houtlijm, niet die houtlijm die je in gele flessen hebt zitten.

Die ultrasone cleaner is trouwens wel een uitkomst, pas een Dynavox Record Doctor gekocht, maar meteen teruggestuurd, werkte prima, maar dat kabaal word je gek van!

[ Voor 4% gewijzigd door Pianist1985 op 07-10-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
nineball schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er wel netjes gedaan uit, en de platenspeler aarden via je stopcontact ipv. de stereo scheelt weer gekut met dat kabeltje, en mogelijk zelfs ruis, want de aarde is compleet geïsoleerd van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pianist1985 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Die ultrasone cleaner is trouwens wel een uitkomst, pas een Dynavox Record Doctor gekocht, maar meteen teruggestuurd, werkte prima, maar dat kabaal word je gek van!
Een ultrasone reiniger maakt, ondanks wat de naam misschien suggereert, ook lawaai. Meer of minder afhankelijk van het model. Je hebt ultrasone reinigers die een oorverdovende herrie maken, je hebt ze ook die slechts wat penetrant gezoem maken. Heeft o.a. te maken met de kracht van de ultrasoonelementen en de gebruikte materialen voor de bak en evt demping. Maar in het algemeen, er wat langer bij in dezelfde kamer zitten wil je niet. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 07-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou dit een grap zijn of meent deze verkoper het serieus? Ik dacht dat we destijds met VintageChief al het toppunt bereikt hadden maar dit gaat toch naar nieuwe treurige hoogtes. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cuFIrk_1M2ad9rqqdtUTtk4cIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bkTBHxhHMDpHF90R4l6nBDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 07-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Zou dit een grap zijn of meent deze verkoper het serieus? Ik dacht dat we destijds met VintageChief al het toppunt bereikt hadden maar dit gaat toch naar nieuwe treurige hoogtes. 8)7

[Afbeelding]
Da’s een hele bekende droomprijzenverkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hij snapt de waardeverhouding van verschillende draaitafels ook niet, daar had VintageChief trouwens ook een handje van. Het wekt echt de indruk van niet goed weten wat je precies verkoopt, én teveel vragen.
mr_petit schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Maar dat is toch alleen een kastje wat de eigenaar ertegenaan heeft gemaakt?
Het is voor jou toch geen probleem om een nieuw origineel lijkend netsnoer, aardedraadje en rca interlink te monteren?
Klopt, ik moet zeggen dat ik toen ik hem zag ook heel even tempted was, maar ik heb nog teveel liggen. Het is prima te fiksen. Ook denk ik dat intern het risico op gepruts niet erg groot is, deze draaitafel vraagt daar van binnen niet om, hij zit zeer mooi en overzichtelijk in elkaar. Bovendien is het kastje, wat je er ook van vindt, zo te zien netjes gemaakt van goed materiaal, en extern op de bestaande kabels gemonteerd. Dus ik verwacht geen problemen intern. Die Technics kabels uit de jaren 70 zijn kwalitatief goed (lage capaciteit) maar vertonen vaak breuk, dat was bij deze vast ook zo en toen heeft de eigenaar besloten tot...

Anyway... de interne bekabeling even lossolderen en het kastje eraf schroeven is een klusje van niks.
Ik zou zelf meer met de corrosie op het plateau zitten.
Met flink poetsen moet het toch acceptabel te krijgen zijn, ik heb nog geen Technics gehad waarbij dat niet lukte. Het hoeft m.i. geen spiegeltje te worden (zo was het origineel ook niet) maar gewoon netjes alu legering kleur. Dus dat lijkt me ook geen groot probleem.

Maar blijkbaar zit de koper toch te wachten op een hogere prijs, er is al even 130 geboden en de advertentie staat er nog steeds op...

[ Voor 93% gewijzigd door Cap op 07-10-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:38:

Met flink poetsen moet het toch acceptabel te krijgen zijn, ik heb nog geen Technics gehad waarbij dat niet lukte. Het hoeft m.i. geen spiegeltje te worden (zo was het origineel ook niet) maar gewoon netjes alu legering kleur. Dus dat lijkt me ook geen groot probleem.
hangt natuurlijk ook van de diepte van de corrosiepitting af.
Maar heeft die rand niet af fabriek een bepaalde 'brush finish' wat je natuurlijk zo goed mogelijk probeert te emuleren?
Neemt natuurlijk niet weg als de finish iets anders wordt het niet minder mooi is.
Het zijn mooie elegante tafels. Jammer dat er geen VTA instelling op zit, anders had ik denk ik wel een bod gedaan.
Ik zoek namelijk nog steeds een tafel die geen subchassis heeft, een conventionele japense S arm heeft, en ruime VTA instelling. Met de mat eraf moet hij tot +10mm VTA aankunnen, dus even uitgaande dat een standaard kwaliteits mat van vroegah ~5mm dik is, dan moet de VTA nog steeds +5mm kunnen zijn.
Oh ja, en niet voor een sl-1200 prijs ;) :P
Pianist1985 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Ziet er wel netjes gedaan uit, en de platenspeler aarden via je stopcontact ipv. de stereo scheelt weer gekut met dat kabeltje, en mogelijk zelfs ruis, want de aarde is compleet geïsoleerd van je versterker.
Je phonopre moet dan ook geaard worden.
En als je zowel de tafel als de phonopre via de randaarde aardt, dan heeft je aardlus een groter oppervlak en dus meer kans op brom.
Een los kabeltje langs de signaaldraad is daarom het beste. En daardoor ontstaat niet meer kans op ruis.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Maar heeft die rand niet af fabriek een bepaalde 'brush finish' wat je natuurlijk zo goed mogelijk probeert te emuleren?
Neemt natuurlijk niet weg als de finish iets anders wordt het niet minder mooi is.
Het zijn mooie elegante tafels. Jammer dat er geen VTA instelling op zit, anders had ik denk ik wel een bod gedaan.
Ik zoek namelijk nog steeds een tafel die geen subchassis heeft, een conventionele japense S arm heeft, en ruime VTA instelling. Met de mat eraf moet hij tot +10mm VTA aankunnen, dus even uitgaande dat een standaard kwaliteits mat van vroegah ~5mm dik is, dan moet de VTA nog steeds +5mm kunnen zijn.
Oh ja, en niet voor een sl-1200 prijs ;) :P

[...]

Je phonopre moet dan ook geaard worden.
En als je zowel de tafel als de phonopre via de randaarde aardt, dan heeft je aardlus een groter oppervlak en dus meer kans op brom.
Een los kabeltje langs de signaaldraad is daarom het beste. En daardoor ontstaat niet meer kans op ruis.
De 1401 heeft wel een geveerd subchassis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Klopt maar ik denk obv de foto's dat het wel losloopt.
Klopt, als je veel moet verwijderen dan gaat dat horizontale ribbeltje er natuurlijk op een gegeven moment wel af, maar egaal is ook geen probleem.
Ik weet de exacte hoogteranges per model niet maar van een JVC QL-5 of Kenwood KD-550 ga je geen spijt krijgen. Zowel de arm, motor / lager en behuizing zijn op niveau en de bediening is uiterst prettig. Als het niet per se een S-arm moet zijn maar een J-arm ook mag dan is de Sony PS-X50 ook een optie, hoewel ik iets minder gecharmeerd ben van de toch wat 'boxy' behuizing die ondanks het SBMC wat hol klinkt (de voorlopende PS-X serie is daarin naar mijn mening wat beter). Maar goed, in deze prijsklasse hebben verreweg de meeste draaitafels daar natuurlijk last van.

Met wat geduld zijn zeker de QL-5 en X50 vanaf zo'n 200 euro wel op de kop te tikken, soms zelfs nog wat goedkoper, wellicht met een beetje werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Ik weet de exacte hoogteranges per model niet maar van een JVC QL-5 of Kenwood KD-550 ga je geen spijt krijgen. Zowel de arm, motor / lager en behuizing zijn op niveau en de bediening is uiterst prettig. Als het niet per se een S-arm moet zijn maar een J-arm ook mag dan is de Sony PS-X50 ook een optie, hoewel ik iets minder gecharmeerd ben van de toch wat 'boxy' behuizing die ondanks het SBMC wat hol klinkt (de voorlopende PS-X serie is daarin naar mijn mening wat beter). Maar goed, in deze prijsklasse hebben verreweg de meeste draaitafels daar natuurlijk last van.

Met wat geduld zijn zeker de QL-5 en X50 vanaf zo'n 200 euro wel op de kop te tikken, soms zelfs nog wat goedkoper, wellicht met een beetje werk. ;)
PS-x50 gaat denk ik niet werken.
Het plateau moet namelijk volledig glad zijn.
Ik heb namelijk een AT-666, zo'n vacuumplateau.
Maar die zijn 9,5mm dik (en ontzettend zwaar, dus liever geen subchassis vandaar). Hij past onder mijn sony PS-75 (ook maar net aan), maar die heeft een concaaf plateau, en ik heb liever dat ding op een kaarsrecht plateau.
De meeste armen hebben maar 3 of 4mm VTA instelhoogte naar boven, dus is er eigenlijk een tafel met ontzettend dikke mat nodig (zoals de ps-x75 heeft).
Ik heb 'm nog niet op mijn Garrard 401 gepast trouwens, maar die heeft ook een buitenrandje in het plateau. En daar moet ik dan ook de arm op een verhoogde basis zetten, want die staat door de hoogte van het plateau op maximaal.

Ik denk dat een QL-5 of KD-550 voor €200 best lastig wordt, beide zouden imo een goede deal zijn voor dat bedrag. Die kenwood heeft zo te zien niet een al te dikke mat.
Er staat wel een kd-550 op MP in echt goede staat, maar wel weer gelijk 350.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
€ 350 voor de KD-550 in mooie staat is op zich niet gek, dat is ie eigenlijk ook wel waard. Maar 250 voor een wat stoffigere zou met wat geduld toch moeten lukken. :)

De QL-5 zit tov Technics, Denon, Micro, Sony etc toch redelijk onder de radar. Uiteraard moet je als het goedkoop moet geen exemplaar van een hobbyverkoper hebben. Ik kocht er minder dan 2 jaar geleden nog eentje voor 100 euro ex verzendkosten. Stond gewoon op marktplaats. Werd zeer goed verpakt opgestuurd en was in prima werkende staat, de kap wat dof maar niet kapot. Nou zal dat mazzel geweest zijn maar ik heb ze toch vaker voor beperkte bedragen langs zien komen. Kwestie van een paar gerichte zoekopdrachten denk ik, dan moet het wel lukken.

Edit: ik heb hem vergeven dus kan de hoogteverstelling helaas niet voor je nameten, maar heb nog wel een paar plaatjes die een indruk geven vh geheel. Motor wekt vertrouwen. Massa mooi aan de buitenkant van het plateau. :) Of het plateau 100% vlak is durf ik ook niet te zeggen, het lijkt wel zo maar er kan net zo goed een geleidelijke curve aan zitten. En je zit natuurlijk ook met de onvermijdelijke gaten in het plateau. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw618BqMevQPTet2JllixLeVGJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5NovqaATDn7meJYygB00vy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-UM9MBD6NA7slrVYsDuSaDqrwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSeQBqrtLLPXLbRhEsZ7TMII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvbcKMaRobQmGUmaxPiGzT04y54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkahFgFKaoyarunbY699wlJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSIfn09e-Z6wGSQLORM9kZLqnsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hD8ZyjaJoGkC6p2LzUloQSnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOkPVnIJEu14bg5hFjNV9xXbnVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7Mr27pEA2y7AYHoTloBlvlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ns6oaLd5_5PX8KrfZ7-BHIsbhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zotDjwdiz9Efx2sm6F4qPVUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsD3AxmkCSjLvRHWV6owVm95y38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDMTZlHjQEMmvSQmybSkS8hL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er3B4W2g5DdoEpCjw9g6-1mF9oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MidOGMCH4lloJRcymHxy9hfB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6tGeI5-88ttHBQ7_2VB6VWAAZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyyerEWxCuBgfX9CgbnNvidA.jpg?f=fotoalbum_large

PS hoe bevalt die Garrard 401 nou? En de arm?

[ Voor 73% gewijzigd door Cap op 08-10-2022 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De 401 loopt prima. Wow/flutter zijn natuurlijk niet helemaal van quartz DD niveau, maar ruim onder de 0,1%.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tMTHWD/Screenshot-20221008-224933.jpg
(goede quartz DD tafels meten tussen 0.02 en 0.04% op mijn telefoon met deze app)
Dit is na schoonmaak; daarvoor was het een stuk slechter.
Maar het is grappig èn verwonderlijk dat hij goed loopt, en dat het toerental ook heel goed regelbaar is, zonder elektronica, en zonder een mechanisch systeem wat een pulley groter of kleiner maakt oid.
Het is namelijk een eddy current rem. En dat werkt gewoon heel goed.

Het tussenwiel moet ik misschien nog een keer reinigen. Het is niet verhard ofzo, maar als ie een tijdje stil heeft gestaan heb ik het idee dat het een beetje slipt.

Ik vraag me af of de subchassiskast de beste optie is. Hij hangt aan veren à la thorens, maar als je 'm verplaatst of indrukt heeft hij moeite om weer goed waterpas te komen. Het loopt volgens mij niet aan, maar wellicht is dat een gevolg van dat veren net wat verder het houten gat ingetrokken worden oid.
Ik zit er ook wel aan te denken om de kast om te bouwen naar gewoon rubber demping. en iets met verstelbare voeten.
Verbouwen is in ieder geval heel goed mogelijk. Alles is echt getimmerd, dus het nodigt ook wel een beetje uit tot modden. Ik zou, als ik een nieuw bovendek maak (wat dan solide zou zijn, of op rubberen dempers oid), het ook bijv. met leer kunnen afwerken oid.

Ik kan natuurlijk ook op de moderne tour gaan en een nieuw gemaakte massieve plint ervoor kopen.

De arm is wel aardig. Het enige nadeel vind ik dat je de headshell behoorlijk hard in de arm moet duwen voordat de moer het puntje pakt. De veren op de interne contactpunten zijn dus behoorlijk stug (ik denk dat dat de reden is.
Ik weet niet precies wat ik daaraan moet doen. De sme connector van de arm is niet te demonteren. Geen schroefje oid (zit denk ik gelijmd of geklemd). Ik weet ook niet of ik er wat olie in moet spuiten. Het valt namelijk niet te demonteren.
De slot voor het pinnetje van de headshell is wel behoorlijk nauw (goede tolerantie), dus de headshell zit wel mooi recht.

Wellicht koop ik voor de arm nog een SME style verstelbare basis. Ik zag die op aliexpress voor niet al te veel. Die kan je in verschillende diktes krijgen (de as-212 is 20mm):
https://www.aliexpress.com/item/1005004626237147.html

Maar het ding heeft natuurlijk geen afslag :P
Misschien maar eens nadenken over een safety riser oid.
En er zit ook nog wat werk aan de kap (2 gaatjes die ik met acrylstaafjes wil opvullen en polijsten).
Maar ik heb zoveel te doen :P
Ik ben er nog geeneens aan toe gekomen om te meten/berekenen wat nou eigenlijk de effectieve massa van die arm is.

En het ding is natuurlijk best groot (vooral diep). Eigenlijk wat te groot voor het kastje waar normaal mijn tafel in de woonkamer op staat.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 08-10-2022 ben ik naar de Dutch Audio Event in Veldhoven (bij Eindhoven) geweest. Ik heb daar diversen audio spullen horen spelen en ook enkele platen spelers (o.a. loei dure mcintosh spelers)...

Zijn er toevallig nog meer mensen binnen dit forum langs geweest op deze beurs (of ga je wellicht vandaag)? Zo ja, wat was jullie opgevallen op audio / vinyl gebied?

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-10-2022 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Pianist1985 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Je kunt ook een millimeter dikke film gele houtlijm aanbrengen en laten opdrogen, daags erop haal je alle gruis van de plaat af. Ik bedoel trouwens echt gele houtlijm, niet die houtlijm die je in gele flessen hebt zitten.

Dank voor de tip maar ik wil iets meer geautomatiseerd. De knosti gaat wel nog maar begint me toch wat tegen te steken als ik het rekje bijna vol heb.

Gisteren een dagje naar Antwerpen gegaan en deze 2 platen van bij Coffee & Vinyl mee naar huis gebracht. Winkel boemvol met platen waar je enkele uren kan doorbrengen, prijzen gelijkaardig aan discogs. Ik had gezien op discogs dat ze Dub plate selection Vol. 1 hadden. Had het al jaren op gegeven dat ik deze op vinyl zou hebben met dat het enkel uit was op CD. Overlaatst dan gezien dat de Music Mania uit Gent deze heeft gereleased :). Ze hadden hem wel helaas niet (zo goed als neffest mijn deur) dus dan maar een excuus om eens naar Antwerpen te gaan :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sog2ExOyvB5YVO3tvQAxSntLDZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/En8dI8SIvo6GdhZMFMdndl4v.jpg?f=fotoalbum_large

Ze mogen eigenlijk ook meer platen rereleasen, in het algemeen dan. Prijzen zijn echt door het dak aan het gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 15:09
beste Vinyl vrienden al maal .

ik Goofy1 ben van Limburg in Belgie .
ik had een vraag je voor julie .
ik wil twee draaitafel kopen van het merk : JB System - Disco 2000 .
is dat een goed idee ?
wat zou ik er dan nog aan moeten geven voor de 2 ?
zou het beter zijn om meschien iets anders aan te schaffen .
ik wil er 150 a 300 euro aan geven .
ik hoop dat julie me kunnen helpen bij toch iets degelijks aan te schaffen .

ik bezit nu een Realistic LAB-390 Direct Drive Turntabel .
is wel een oude maar doet nog als gelijk ik hem nieuw aan kocht .

ik kijk er naar uit wat julie me al maal te vertellen hebben .

groeten van Goofy1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
@Goofy1 Jouw (oude) Realistic is een direct drive platenspeler die veel gemeen heeft met Technics. Een prima speler. De JB die jij noemt is snaaraangedreven en eigenlijk niet geschikt voor DJ-werk (ik neem aan dat dat je bedoeling is aangezien je er twee wilt). Ik zou ze niet aanraden.

Om een beter advies te geven is het belangrijk dat we weten wat je ermee wil gaan doen en waarom je van je Realistic af wil.

[ Voor 18% gewijzigd door coinman63 op 09-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja voor DJ'ing/scratching/turntablism kan je het beste een zg. 'Super OEM' kopen.
Tafels die Direct drive zijn met krachtige motor en betere units hebben ook een hoogte instelbare arm zoals een sl-1200 dat heeft.

Het is jammer dat de Epsilon DJT-1300 niet meer verkrijgbaar is; tot voor kort waren die nog nieuw te koop voor €159 per stuk. Voor een super OEM was dat echt een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Dit zijn de goedkoopste OEM direct drives die ik kan vinden:
https://www.recordcase.de...550-usb?number=0020107446
Maar er is tweedehands natuurlijk ook genoeg te koop.
Zoals deze voor 250 per twee:
https://www.2dehands.be/v...turntable-limit-dj-2000sq
(Waren nieuw 530 euro per paar in 1994 zag ik op de bon)

[ Voor 36% gewijzigd door coinman63 op 09-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar die hebben geen VTA instelling.
Je kan je natuurlijk afvragen of je dat nodig hebt.

Het voordeel van nieuw is natuurlijk dat gebruikte DJ tafels (vooral de goedkopere tafels) vaak een erg zwaar leven hebben gehad door wannabe dj's

[ Voor 87% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Waarschijnlijk niet in de gezochte klasse. Ik vraag me af of @Goofy1 zelfs begrijpt wat we bedoelen met termen als OEM, VTA etc. Maar goed, echt adviseren kunnen we pas als gebruiksdoel bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste Coinman63

ok dan weet ik al heel veel en waar ik naar op zoek zal gaan .
ik was er vandaag twee tegen gekomen op een Rommel markt voor de prijs van 100 euro .
maar ik weet ook niet in welke staat ze nog zijn buiten kant vuil en wat stof maar binen kant is een vraag he en of de naalt nog goed was kun je moeilijk zien he .
ik dacht ze te kopen om veder te verkopen een er van maar dat julie me het af wijzen ga ik het toch maar niet doen .
ik heb ook gelezen dat de snaar slap word en weet niet wat er eentje kost en meschien ook nog een naalt he.
ik wil gewoon iets beter aan kopen dan mijn oude Realistic Lab-390 Direckt drive turntable .

bedankt voor de uit leg al maal van Goofy1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Maar zoek je ni dj tafels of een platenspeler om te luisteren?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 17-09 18:58
Tijd voor plaatjes van plaatjes #SOULWAX

Vorige week kon ik de blauwe reissue van hun beroemde album uit 2000 niet weerstaan (Apeldoorn Platomania). Paar maandjes terug hun nieuwe dikke 3LP Foundations ook aangeschaft. Letterlijk en figuurlijk dik, 3x 180gr. Allemaal nieuw materiaal, waanzinnig. Ze zijn zo goed, onze Belgische vriendjes!!

Geluidskwaliteit = perfect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qri2b2bEl7pVC7DQkwOzCVEudLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rt43ITQCPuZFlgGCO09RAuqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCfTJfLdEuSOKkjdEj6cGUnIS_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je6pqD1xdCTXwCr7mgHOmy0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMXpw9pq24dasHYdTPbfpF0MUaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q0A8XJC8dbatuHGAqA4ILQp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffaN9KLDVN3zkKijL4H12f7diUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVZdOkXNbPicyYbbJ5QTZ3f4.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
zoek een platenspeler om te luisteren waar zuivere klanken uit komen .
mijn versterker is een Technics stereo intergated amplifier A600 MK 2 Nos-Clss AA .
box 2 st van Beovox S45 Bang en oufsen .
of het iets is weet ik eigelijk niet echt goed .
wat vinden julie er van ?

groeten Goofy 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pianist1985
Zijn er meer mensen hier die van middeleeuwse muziek houden? M'n vader heeft me hiermee in aanraking gebracht vroeger en heb recent zijn LP's van hem overgenomen en ben de paar nog niet op Youtube staande opnames aan het digitaliseren en uploaden.

Voor wie m'n kanaal gaat doorzoeken, er staan nog meer interessante opnames op, zoals het complete kamermuziekwerk van het Gemini Ensemble, formatie die in 1991 een Edison wonnen voor hun CD met chansonnier Philippe Elan, en die begin jaren '80 bij CBS platen uitbrachten met opnames van het klassieke pianokwartetrepertoire en ook werken voor piano, strijkers en fluit/hobo..

Het pianokwartet van Fauré bijvoorbeeld,

Of het ter ere van de opening van het hoofdkantoor van Océ in 1975 speciaal voor het Gemini Ensemble gecomponeerde, en door Océ op plaat uitgebrachte, sextet voor pianokwartet, fluit en hobo, van Piet Kingma:

Of weer compleet iets anders: de klarinetsonates van Brahms, maar dan in dan de versie voor viool en piano. Opnames van dit arrangement waren er al, maar ik was de 1e die de opname van Jenny Abel en Robert Szidon online zette:

[ Voor 72% gewijzigd door Pianist1985 op 09-10-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:32:
De 401 loopt prima. Wow/flutter zijn natuurlijk niet helemaal van quartz DD niveau, maar ruim onder de 0,1%.
[Afbeelding]
(goede quartz DD tafels meten tussen 0.02 en 0.04% op mijn telefoon met deze app)
Dit is na schoonmaak; daarvoor was het een stuk slechter.
Maar het is grappig èn verwonderlijk dat hij goed loopt, en dat het toerental ook heel goed regelbaar is, zonder elektronica, en zonder een mechanisch systeem wat een pulley groter of kleiner maakt oid.
Het is namelijk een eddy current rem. En dat werkt gewoon heel goed.
Dat ziet er inderdaad goed uit, nette waardes. Op zich verbaast het me ook weer niet dat het goed werkt, als het plateau zwaar is en het lager goed dan kom je al een heel eind.

Overigens heb ik nu zelf icm een Samsung Galaxy 6 telefoon ook die app gebruikt en nog een andere, en ik constateer dat de meting hier met de Android apps stelselmatig lager uitkomt dan met de iPhone RPM app, zoals ik eerder al vermoedde. Ik zal daar nog wel een paar screenshots van posten.
Ik vraag me af of de subchassiskast de beste optie is. Hij hangt aan veren à la thorens, maar als je 'm verplaatst of indrukt heeft hij moeite om weer goed waterpas te komen. Het loopt volgens mij niet aan, maar wellicht is dat een gevolg van dat veren net wat verder het houten gat ingetrokken worden oid.
Afgeveerde spelers blijven toch gevoeliger, ik ben in de loop der tijd toch meer fan geworden van ongeveerde modellen met verstelbare voeten. Ook in de bediening vind ik dat al snel prettiger. Geen gewiebel van de bedieningsknoppen of van de arm / plateau. Het zal er ook te maken mee hebben dat ik in oudere huizen woon met houten vloeren. Maar op zich is er met het geveerd subchassis principe natuurlijk weinig mis.
Ik zit er ook wel aan te denken om de kast om te bouwen naar gewoon rubber demping. en iets met verstelbare voeten. Verbouwen is in ieder geval heel goed mogelijk. Alles is echt getimmerd, dus het nodigt ook wel een beetje uit tot modden. Ik zou, als ik een nieuw bovendek maak (wat dan solide zou zijn, of op rubberen dempers oid), het ook bijv. met leer kunnen afwerken oid.

Ik kan natuurlijk ook op de moderne tour gaan en een nieuw gemaakte massieve plint ervoor kopen.
Ik zou met een plaat multiplex aan de gang gaan en zelf een nieuwe massieve plint maken. :)
De arm is wel aardig. Het enige nadeel vind ik dat je de headshell behoorlijk hard in de arm moet duwen voordat de moer het puntje pakt. De veren op de interne contactpunten zijn dus behoorlijk stug (ik denk dat dat de reden is. Ik weet niet precies wat ik daaraan moet doen. De sme connector van de arm is niet te demonteren. Geen schroefje oid (zit denk ik gelijmd of geklemd). Ik weet ook niet of ik er wat olie in moet spuiten. Het valt namelijk niet te demonteren.
Heb je geprobeerd wat contactspray tussen de pinnetjes te spuiten om wellicht aangekoekt materiaal (oxidatie) los te krijgen. Dat maakt de veertjes al snel wat soepeler.
Wellicht koop ik voor de arm nog een SME style verstelbare basis. Ik zag die op aliexpress voor niet al te veel. Die kan je in verschillende diktes krijgen (de as-212 is 20mm):
https://www.aliexpress.com/item/1005004626237147.html
Die kan je inderdaad mooi combineren met een nieuwe behuizing. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toevoeging: hier de RPM / wow plaatjes van een meting op dezelfde draaitafel.
- Metingen direct na elkaar
- Metingen zijn herhaalbaar en representatief
- Bij meten gebruik gemaakt van de hoogste meetnauwkeurigheid die de app toelaat (langste meettijd)
- Telefoons telkens met het zwaartepunt zorgvuldig uitgelijnd boven het midden van de spindle

(Edit: interessante ontwikkeling: ik zie net dat de 2e Android app RPM Turntable speed nu ook beschikbaar is voor iOS / iPhone! Hiermee kan ik de Android Samsung Galaxy en iPhone 1 op 1 vergelijken. Een update volgt.)

Android app 1 gemeten op Samsung Galaxy S6: wow "2-sigma" +/- 0,03%, min / max speed -0,04% tot +0,05%
Android app 2 gemeten op Samsung Galaxy S6: wow "2-sigma" +/- 0,06%, wow RMS +/- 0,04%, min / max speed -0,09% tot +0,10%
iOS RPM app gemeten op iPhone 11 Pro: "wow/flutter" 0,13%, min / max speed -0,05% tot +0,04%.

*De iOS app toont precies de 33,33 rpm snelheid omdat je deze kan kalibreren op je specifieke telefoon (hij past dan een correctiefactor op de snelheid toe). De conclusie dat de draaitafel goed op snelheid loopt en de factor correct is heb ik kunnen trekken op basis van het feit dat ik op een set van 5 draaitafels in quartz locked 33 rpm stand mbv deze correctiefactor een 33,33 rpm snelheid meet +/- 0,01 rpm. De Android apps hebben geen mogelijkheid tot toepassen van een correctiefactor om afwijkingen van de gyroscoop te corrigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHG4av9OUCKq-VbODA6RSme7ZQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1vlDExYZzmlFKm9wn9rxSEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKER2Z9-p25TY0zJFBztVq49uek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soSrfNGWL1fyXonGREhVRUQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXO1Il2Sgn7AP1mS5k9Mjwtsl5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I40ZJLqZPB4jJaxaQyiqRmd5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 10-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:42:
zoek een platenspeler om te luisteren waar zuivere klanken uit komen .
mijn versterker is een Technics stereo intergated amplifier A600 MK 2 Nos-Clss AA .
box 2 st van Beovox S45 Bang en oufsen .
of het iets is weet ik eigelijk niet echt goed .
wat vinden julie er van ?
Met deze versterker en speakers, mits in goede technische staat, kan je prima van zuivere klanken genieten. ;)

Jouw Realistic LAB-390 platenspeler is zo te zien een regelrechte kloon van een Technics SL-D2. Japan made, technisch gezien is er zo te zien een Technics SL-D2 motor, plateau, return mechanisme en een SL-23 arm (zonder gimbal ophanging) gebruikt, aangevuld met een goedkopere behuizing. Mits in technisch goede staat zal je daarmee prima van platen kunnen genieten. Voor de zuiverste klanken raad ik het reinigen van de speed selector, pitch control en 2 speedpots (33 en 45 rpm) van harte aan (met alcohol en contact spray), plus het bijregelen van die 2 speedpots op het midden van het bereik van het pitch control wieltje.

Radioshack catalogus 1981:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4873/46397408322_e4ef36eca1_o.png

De meeste verbetering zal hem waarschijnlijk in het element zitten wat je eronder monteert. Welk element zit er nu op, en heeft die een originele naald in goede staat?

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 09-10-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste Cap

ik heb een tijd je geleden de binnen kant greinigt van de speed en pitch controlen de 2 speedpots ( 33 en 45 )
waar de schijf in draait heb ik 1 drupel olie gedaan want ik kreeg het de 33 en 45 niet af gesteld .
ok dat is alemaal gedaan .
het is denk ik een originele Shure RS 5T ik heb in die tijd hem nieuwe gekocht en nooit een naald vervangen .
moet ik de naald ook met iets reinigen ?
als het zo zit dan denk ik dat ik hem ga houden en moes ik een Technics SL - D2 kunen kopen is die meschien beter dan de mijne .
ik denk dat er moeilijk onderdelen te vinden zijn van de mijne he .
bedankt Cap voor het op zoek werk dat je gedaan heb voor me .

groeten Goofy1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
@Goofy1
Als jouw naald/element er al sinds de aankoop onder zit is deze vrijwel zeker versleten. Naalden gaan ongeveer 1000 uur mee. Ik zou een Audio Technica ATVM95E element (kost <50 euro) kopen en eronder zetten. Ook bij een andere gebruikte platenspeler is het maar de vraag of de naald nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:26:

ik heb een tijd je geleden de binnen kant greinigt van de speed en pitch controlen de 2 speedpots ( 33 en 45 )
waar de schijf in draait heb ik 1 drupel olie gedaan want ik kreeg het de 33 en 45 niet af gesteld .
ok dat is alemaal gedaan .
Dus je hebt eerst geprobeerd met de 33 en 45 speed potmeters de snelheid in te stellen maar dat lukte niet? Hij kwam niet genoeg op snelheid? En na één druppeltje olie ging het afstellen op de juiste snelheid wel? Dat is toch wel verdacht, dat is geen normaal gedrag voor een Technics motor / lager.

Het mooiste zou zijn hem even uit elkaar halen en helemaal schoonmaken met alcohol, en dan een goede hoeveeheid olie op de spindle verspreiden.

Ik denk dat hij sowieso wel iets meer dan 1 druppeltje kan gebruiken, 2, 3 of zelfs 4 kan geen kwaad. Zoveel dat er bovenin het randje rondom waar de spindle zijn behuizing in gaat net een "badje" blijft staan, dat trekt er dan vanzelf langzaam in bij het draaien. Spindle (asje) een stukje omhoog trekken en dan rustig per druppel toevoegen en een aantal keer ronddraaien, zodat de boel niet overloopt.
het is denk ik een originele Shure RS 5T ik heb in die tijd hem nieuwe gekocht en nooit een naald vervangen .
moet ik de naald ook met iets reinigen ?
Ik zou het advies van @coinman63 opvolgen en een nieuw element (dus met nieuwe naald) kopen. Dan ga je er echt op vooruit.
als het zo zit dan denk ik dat ik hem ga houden en moes ik een Technics SL - D2 kunen kopen is die meschien beter dan de mijne.
Ik denk dat als jouw Realistic goed werkt je niet veel gaat opschieten met het kopen van een SL-D2. Voor onderdelen hoef je niet bang te zijn. Lager, plateau en arm gaan eigenlijk zowat eindeloos mee. Bovendien zijn het dus Technics onderdelen, dus die kan je nog wel vinden. Dat gezegd hebbende, mochten er toch problemen mee zijn, ik heb nog wel een Technics lager in prima staat liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 10-10-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
ok, dan ga ik morgen hem nog eens onder handen nemen en als goed kuisen .
waar kan ik een nieuw element kopen of bestelen Audio - Technica AVTM 95 E ?
welke naaldruk moet deze hebben ? , staat nu op 1,8 .
ik heb deze namidag een paar 45 T en 45 T af gespeeld en de klank was heel goed verwonder me ( ik was a leen thuis )
bedankt voor het in lichten , Coinman63 en Cap van Goofy1 uit Alken Limburg B .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
https://www.hifistudio79....echnica-at-vm95e-element/
Of voor 49 euro bij Amazon.
2 gram is prima. 1.8 kan ook, maar je zult wel even opnieuw moeten instellen:
YouTube: AT-LP120XUSB Setup | Direct-Drive Turntable (Analog & USB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:19:
ok, dan ga ik morgen hem nog eens onder handen nemen en als goed kuisen .
Reinig en smeer dus eerst het plateaulager. Let wel op dat als je de lagerbus echt met alcohol en wattenstaafjes gaat reinigen je vervolgens echt meer dan een druppel olie nodig hebt om de sinterbronzen lagerhuis weer te verzadigen met olie (het is een soort spons en neemt de olie op). Doe ook wat olie op de lageras zelf en verspreid dat goed. Gebruik liefst een zuivere olie zonder toevoegingen die niet te dik is maar ook weer niet heel erg dun. ISO VG 68 compressor olie is perfect.

Vervolgens ook de potmeter onder de pitch control bedieningsknop reinigen met alcohol of IPA (echt een flink aantal keer volledig heen en weer draaien zodat corrosie goed los komt) en smeren met niet-corrosieve contact spray. Dus géén Kontakt 60 (die rooie, de Kontakt 61 is niet corrosief) maar bijv Contact Cleaner 390 all-in one (oud Philips recept) of Tuner 600 (die laatste smeert alleen niet, het verdampt volledig, bij oudere contacten vaak geen voordeel). Gebruik je wel Kontakt 60 dan mag je daarna heel snel heel goed spoelen met veel IPA om het te verwijderen...

Stel vervolgens deze knop precies in het midden van zijn fysieke range in, dus dat je even ver naar links als naar rechts kan draaien. Dat is het nulpunt wat je wil hebben.

Zet vervolgens de platenspeler aan en laat hem minimaal 15 minuten draaien niet alleen om de olie in het lager zich goed te laten verspreiden..

Vervolgens ga je met de interne 45 rpm potmeter eerst 45 toeren zo afregelen dat de stroboscoop stil staat, met dus nog steeds die pitch control bedieningsknop netjes in het midden.

Daarna schakel je over op 33 toeren en doe je hetzelfde met de 33 rpm potmeter, uiteraard weer zonder aan de pitch control bedieningsknop te komen.

Nog even verifiêren door weer naar 45 toeren te switchen en ook nog een keer naar 33, indien nodig nog een beetje bijstellen.

Als het goed is loopt de speler nu op 33 en 45 toeren (nagenoeg) perfect zonder aan de pitch control knop te hoeven draaien, en heb je de maximale pitch range om de snelheid te vertragen / versnellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 11-10-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
ok , Coinman63 en Cap .

Coinman 63 dus dat is een beter ilement voor mijn speler .
dan ga ik zeker als nog eens goed kuisen en voldoende olie gebruiken .
dan zal ik nog iets moeten kopen om geen verzendingskosten te moeten betalen .
bedankt beiden voor de uit leg en op zoek werk .

groeten Goofy1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Goofy1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:25:
ok , Coinman63 en Cap .

Coinman 63 dus dat is een beter ilement voor mijn speler .
…..
dan zal ik nog iets moeten kopen om geen verzendingskosten te moeten betalen .
bedankt beiden voor de uit leg en op zoek werk .

groeten Goofy1
Hifistudio79 levert gratis naar België. 👍🏻 Is ook een betrouwbare zaak.
Jouw speler is een prima basis, met dit (relatief goedkope) element ga je zeker veel plezier beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste Coinman 63 , Cap

het zal voor morgen zijn het reinigen , de kinderen van mijn zoon hier ziek .
vandaag is de Disco - antistal aan gekomen die ik hat gekocht voorige week nooit gebruikt geweest .
prijs 30 euro met verzendingskosten in begrepen .
hebben julie nog iets aan gekocht of hersteld Coinman 63 of Cap .

groeten Goofy 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Ik heb nog een mooi project liggen om een Micro Seiki DD40 op te knappen. Nog niet aan toe gekomen, maar met de donkere dagen op komst....

Verder speel ik met het idee om een audio meubel te maken zoals je die vroeger had, met ingebouwde platenspeler en speakers, maar dan met 'moderne' apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 15:25
Ik ben stiekem ook een beetje aan het kijken naar een Micro Seiki DD40, maar zie toch vooral veel erg stevig geprijsde exemplaren.

Heb ik hem nodig? Nee, de upgraded Thorens TD 160 die hier staat doet zijn werk meer dan uitstekend.
Wil ik hem? Ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
Coinman63,

juist eve gaan kijken wat voor draaitafel je bedoelt .
dat is wel een heel mooie draaitafel hoor en dat is wel een andere klasse hoor .

wat zou ik mogen geven voor een : ( beiden draaitafels ) ?
Philips super - Electronic .
Oion ttusbos - usb Turntabie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Die ION TT-usb zou ik laten staan.
Er zijn meerdere Philips Super Electronic. De 22AF877 zie je het vaakst.
Is een aardige speler die je meestal kunt kopen voor 75-125 euro. Ik vind het geen upgrade ten opzichte van de Realistic die je al hebt. Begin nou eens met die wat liefde te geven. Polijst bijvoorbeeld ook eens de stofkap en maak hem goed schoon.
Kijk hier maar eens wat je met wat werk en aandacht met een verwaarloosde speler kunt doen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69790974

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
Word het toch een beetje het aankoop topic...

Overigens, Realistic, dat was toch Tandy / Radio Shack die dat in de Benelux verkocht?
Altijd een vreemd bedrijf gevonden. Waren meestal 'leftovers' die ze in het Oosten lieten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Ed.juh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:19:
Word het toch een beetje het aankoop topic...

Overigens, Realistic, dat was toch Tandy / Radio Shack die dat in de Benelux verkocht?
Altijd een vreemd bedrijf gevonden.
Ik probeer @Goofy1 nog van het aankopen af te houden :)

Tandy, ook bekend van de Free battery club. Beetje vreemde zaak inderdaad, maar oh wat mis ik die fysieke winkels waar je heerlijk kon struinen (voor de duidelijkheid, niet alleen de Tandy winkels dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

en smeren met niet-corrosieve contact spray. Dus géén Kontakt 60 (die rooie, de Kontakt 61 is niet corrosief) maar bijv Contact Cleaner 390 all-in one (oud Philips recept) of Tuner 600 (die laatste smeert alleen niet, het verdampt volledig, bij oudere contacten vaak geen voordeel). Gebruik je wel Kontakt 60 dan mag je daarna heel snel heel goed spoelen met veel IPA om het te verwijderen...
Ik heb eens gekeken naar het veiligheidsblad van kontakt 60, maar daar zit niet zo heel veel spannends in.
https://asset.conrad.com/...ontactreiniger-200-ml.pdf

Het is eigenlijk een mengsel van IPA (25-50%), butaan-2-ol (20%) (dus een wat zwaardere alcohol), c6 - c7 alkanen 25% (ik denk dat wasbenzine het meeste overeen komt) en co2 als drijfgas.

Ik denk dat tuner 600 wellicht nog meer residu achterlaat:
https://asset.conrad.com/...9-ae-tuner-600-200-ml.pdf
Daarin zit naast pentaan ook nafta, en daar kunnen ook zwaardere ketens in zitten (tot c10), dus dat varieert een beetje tussen wasbenzine en terpentine. (nafta is petroleum)
Grootste verschil is dat hier geen vorm van alcohol in zit. (volgens het veiligheidsblad)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ze allebei en weet dat Kontakt 60 in tegenstelling tot Kontakt 61 behoorlijk roestoplossend en zuur is, dat zal dan vermoedelijk door de alkanen komen. Natuurlijk kan je het laten zitten maar ik zou het niet snel doen. Het handboek van Kontaktchemie zegt bij Kontakt 61:

"KONTAKT 60 is een contactreiniger die oxides oplost. Het product is sterk aanbevolen voor de regeneratie van gecorrodeerde, intensief gebruikte en vuile contacten."

"Oplossen van oxides op contacten. Deze oxides worden verwijderd met KONTAKT WL. KONTAKT 61 tenslotte beschermt en smeert het gereinigde contact."

"Metalen, grafiet, materialen op basis van koolstof, thermoplasten, thermohardende harsen, isolatoren en andere materialen worden niet aangetast."

Aan de ene kant suggereert het dus naspoelen met IPA (of als je het duur wilt Kontakt WL (een ontvetter, maar dat is IPA ook) en smeren / beschermen met Kontakt 61. Aan de andere kant staat er dat het metaal / grafiet / koolstof niet aantast, dat zal dan wel zo zijn. Dus dan zal dat spoelen bedoeld zijn om het vuil eruit te krijgen (en niet zozeer de Kontakt 60), en de Kontakt 61 voor het smeren / conserveren.

Maar ik probeer het liever niet uit. Kontakt 60 laat ook een vervelend riekend, nogal plakkend restant achter, dat vind ik niet prettig. Kontakt 61 heeft dat plakkerige niet en stinkt ook niet zo. In de meeste gevallen volstaat alleen spoelen met IPA of zelfs alleen een beetje Kontakt 61 ook prima, bij potmeters zou ik Kontakt 60 dus nooit gebruiken. Dat is meer voor verweerde metaal-metaal contacten die je weer shiny wilt krijgen.

Tuner 600 is niet mijn favoriet maar werkt volgens het handboek met name goed bij vet en nicotine vervuiling. Ik heb bij gebruik daarvan geen residu opgemerkt, ook niet als het per ongeluk op een print kwam. Het smeert alleen niet, je glijweerstanden worden er harstikkedroog van. Volgens het handboek is het aan te raden bij "gevoelige schakelaars, relais, sensoren, modules, stroomspoeldragers en condensatoren.".

Welke ik trouwens ook wel eens gebruik is de contactspray van Griffon, die volgens henzelf is voor "reinigen en onderhouden van potmeters, schuif- / sleepcontacten en regelaars". Ook een minder onaagename geur en minder residu dan Kontakt 60.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 12-10-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar een alkaan is geen zuur.
Het veiligheidsblad geeft ook aan dat het niet zuur is.

Het oplossen van oxides kan ook met normale koolwaterstoffen.
Die kruipen onder de oxides.

kontakt 61 bevat vrijwel hetzelfde als kontakt 60.
kontakt 61:
https://asset.conrad.com/...schermingsolie-200-ml.pdf

Ik verwacht dat er wel iets van lichte olie in zit, want het veiligheidsblad heeft het bij kontakt 60 èn 61 over minerale olie. Wellicht is die samenstelling iets anders. En is het in zulke kleine hoeveelheden dat het niet specifiek genoemd hoeft te worden (of het is nauwelijks schadelijk)
Dat CAS nummer voor die alkanen is een algemeen nummer en niet echt molecuul gebonden. Het is een mengselaanduiding en kan dus variëren binnen een bepaalde marge.

Ik gebruik zelf momenteel geloof ik iets van motip.
Ooit ergens gekocht, maar ik gebruik het spul echt weinig. Weinig potmeters die haperen hiero. Het zal ergens wel in de aanbieding geweest zijn.
Allerlei spul in m'n leven gebruikt, maar ik merk vaak maar weinig verschil. Ik let er eigenlijk ook niet echt op.
Ik pak wat er ligt en het werkt eigenlijk altijd wel voldoende.
Ik spuit er zooi in, beweeg de knop, en meestal spuit ik het restant met perslucht er uit, met alle losse zooi dus. Ik spoel eigenlijk nooit na met alcohol.

[ Voor 57% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Ik gebruik een contactspray van WD40 (niet het spul waar ze om bekend staan dus, maar een contactspray van hetzelfde merk). Dat was wat ze toevallig bij de bouwmarkt hadden toen ik voor het eerst contactspray nodig had. Werkt prima en laat ook geen stank achter. Volgens mij verdampt ie volledig, ik zie nooit overblijfselen. Geen idee wat er in zit maar naspoelen heb ik nog nooit gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:43

D_V

Jeuj, eindelijk officiëel op vinyl, het obscure Medazzaland van Duran Duran. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/634816552b3dc/6348165526bcd-001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6348167ea5c3a/6348167ea17b6-003.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6348166b77ca5/6348166b745e0-002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Komende week Berlijn. Iemand tips voor leuke platenzaken?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@Laurens85 Nee en ja, qua tips.
Zitten wat leuke, moet je even zoeken naar DarkoAudio zijn blog. Er zitten er nog maar een paar, dus heel veel speciaals ga je niet meer ontdekken.

Een daarvan staat iedere 2 weken op een soort van markt, waar meer ook particuliere aanbieders zitten > https://vinyl-a-gogo.de/verkauf/flohmarkt-mauerpark/

Als je het gezellig vraagt, geven ze meestal wel op welke platen 'recente reproducties zijn, in oude hoezen'. Een kennis van me vindt daar nog wel eens wat 'School of Berlin' voor redelijke prijzen, die hier wat slechter te vinden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 10:50
Laurens85 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:10:
Komende week Berlijn. Iemand tips voor leuke platenzaken?
Niet specifiek, de wijk Friedrichshain - Kreuzberg heeft veel 2e hands zaakjes en creatieve verzamelplaatsen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
@Laurens85 en @JoohanDePoohan

Ik had nog even nagevraagd, en in de buurt van de Uni Friedrichshain zit inderdaad nog wel het een en ander, ook alternatief/nieuw. Dat was wat ik eigenlijk meer voor ogen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:56

ABD

Cap schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Vervolgens ook de potmeter onder de pitch control bedieningsknop reinigen met alcohol of IPA (echt een flink aantal keer volledig heen en weer draaien zodat corrosie goed los komt) en smeren met niet-corrosieve contact spray. Dus géén Kontakt 60 (die rooie, de Kontakt 61 is niet corrosief) maar bijv Contact Cleaner 390 all-in one (oud Philips recept) of Tuner 600 (die laatste smeert alleen niet, het verdampt volledig, bij oudere contacten vaak geen voordeel). Gebruik je wel Kontakt 60 dan mag je daarna heel snel heel goed spoelen met veel IPA om het te verwijderen...
Het correcte antwoord is toch reinigen met Kontakt 60, spoelen met Kontakt WL en smeren met Kontakt 61? Eventueel ook een spuitbusje lucht gebruiken. Je moet zoals je zegt goed oppassen met Kontakt 60 dat het niet op andere elektronica komt, maar bij een platenspeler is dat gevaar niet zo groot.

Het lijkt duur maar je kunt een trio Kontakt 60, WL en 61 samen voordelig vinden op internet.

edit: je zegt het indirect een post later al:

"KONTAKT 60 is een contactreiniger die oxides oplost. Het product is sterk aanbevolen voor de regeneratie van gecorrodeerde, intensief gebruikte en vuile contacten."

"Oplossen van oxides op contacten. Deze oxides worden verwijderd met KONTAKT WL. KONTAKT 61 tenslotte beschermt en smeert het gereinigde contact."

"Metalen, grafiet, materialen op basis van koolstof, thermoplasten, thermohardende harsen, isolatoren en andere materialen worden niet aangetast."

[ Voor 20% gewijzigd door ABD op 14-10-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ABD, je herhaalt inderdaad wat ik al gezegd / gequote heb over het gebruiksvoorschrift. En wat er her en der op internet en in fora genoemd wordt over het gebruik is mij ook bekend. Dat betekent nog niet dat het waar is, er wordt zoveel beweerd. :) Er is ook goede kans dat er verkeerde conclusies getrokken worden obv de toch wat summiere informatie in de Kontakt Chemie brochure.

Ik denk dat je de eventuele discussie niet met mij maar met @mr_petit wilt aangaan? :) Die geeft aan dat op basis van het veiligheidsblad er geen agressieve ingrediënten in Kontakt 60 zitten. Ik heb het nagekeken en inderdaad, geen agressieve stoffen.

Kontakt Chemie verwoordt het zelf wat tweeslachtig omdat ze enerzijds aangeven dat materialen niet door Kontakt 60 worden aangetast, anderzijds aanbevelen dat je daarna spoelt en smeert.

Nou ga ik even extrapoleren (beter gezegd, gokken) wat Kontakt Chemie vermoedelijk bedoelt te zeggen, dat spoelen zal dan nodig zijn ter verwijdering van het vuil / oxidatieresten. NIET voor de Kontakt 60 zelf, dat bijt immers niet, aldus Kontakt Chemie. ;)

En spoel je, dan moet je daarna weer smeren... dus dan mag je van Kontakt Chemie ook nog Kontakt WL en Kontakt 61 kopen, en liefst ook nog een busje dure perslucht. Maar we moeten daarbij natuurlijk niet vergeten dat Kontakt erg graag producten verkoopt. :P Dus de oplossing van @mr_petit om alleen met wat perslucht te spuiten is natuurlijk goedkoper, sneller en ik denk afdoende.

Maar nogmaals, ik gaf zelf ook aan dat ik Kontakt 60 liever niet laat zitten, laat staan dat ik het graag gebruik. Wellicht ooit bang gemaakt door wat je her en der leest dat je "Kontakt 60 niet moet laten zitten", maar ook omdat het maar een vies goedje vind. Ik heb die grote bus 60 al heeeeel lang. Kontakt 61 of andere contactspray gaat veel sneller op.

Dus ik stop maar met deze discussie want ik ga Kontakt 60 echt niet vaker gebruiken en zeker niet elke keer een drietrapsraket uitvoeren, voor mij voldoet 61 of een equivalent. (y)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 14-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
ik heb gisteren van het merk Griffon- contact spray gekocht in de Hubo .
op de bus staat reingig en onderhoutspray voor Potmeters , schuifen en sleepcontacten , regelaars .
of het beter of slechter is dan de contact spray als de 60 en 61 rood is voor mijn een raatsel .
ik heb wel voorig jaar de contact spray 60 rood gebruikt voor de volumknop en na een paar maanden begon hij weer te kraken .
wat kan ik er volgens julie er beter doen ?

gisteren mijn platenspeler vol ledig op nieuw gekuist binen en buiten ziet er nu wel goed uit .

groeten van Goofy1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD11IgQchNi5e1dUR_R3v8QZsdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDyEPR8jfHF7yPsZNYHiRfeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e-0u2Z61IXfIg4qqA2tA1XPACQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEhdEilvFBK9w17l31dotd6F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
nu de kap nog aan paken weet iemand met wat ik die krassen kan verwijderen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Die kap kun je nog prima redden door hem te wetsanden (schuren met watervast schuurpapier) oplopend in fijnheid. Bijvoorbeeld schuurpapier met grit 800, 1000, 2000 en 3000. Daarna polijsten met een polijstmiddel dat bijv. ook bij auto’s wordt gebruikt. Wel het merkje in het midden even afplakken of verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
Coinman63 eerst dacht ik het met die zets te doen die je kan kopen voor Koplampen van auto's te doen maar dat is ook vrij duur .
ik heb gezien dat er schuurpapier met grit 800, 2000 en 3000 met polijstmiddel en sponsen en schijf te koop zijn voor op boormachien te plaatsen maar dan moet je boormaschien op 200 toeren kunnen zeten he .
komt wel goed hoor .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Wel met de hand doen hoor! Althans het schuren. Dan heb je veel meer controle en voorkom je ook dat de kap breekt. Bovendien moet je één kant op schuren (van richting wisselen met elke schuurgrofte) en niet rondjes draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:43

D_V

Vandaag eindelijk "The Future is Medieval" van Kaiser Chiefs binnengekregen waar ik al jaren naar op zoek was. Komt af en toe voorbij op discogs maar ik was telkens te laat. Volgens discogs zijn er maar 500 geperst en zijn ze alleen verkocht bij één platenzaak in Leeds en tijdens concerten.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/63497f3f5ef85/63497f3f5a757-kc01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6349801d2e71d/6349801d26fb1-kc02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:10:
ik heb gisteren van het merk Griffon- contact spray gekocht in de Hubo .
op de bus staat reingig en onderhoutspray voor Potmeters , schuifen en sleepcontacten , regelaars .
of het beter of slechter is dan de contact spray als de 60 en 61 rood is voor mijn een raatsel .
Die Griffon heb ik ook nog staan, ik vind hem prima voor potmeters.
ik heb wel voorig jaar de contact spray 60 rood gebruikt voor de volumknop en na een paar maanden begon hij weer te kraken .
wat kan ik er volgens julie er beter doen ?
Misschien eens met die griffon proberen. Ik denk dat die wat meer smeert. Oude potmeters kunnen wel wat smering gebruiken. Eventueel na aanbrengen en goed verspreiden nog uitspuiten met een spuitbusje lucht om de vuildeeltjes eruit te krijgen. Wat anders nog rest is het gebruik van contactvet, dat houdt het het langste vol. Maar als ie echt helemaal versleten is dan houdt het natuurlijk op.
gisteren mijn platenspeler vol ledig op nieuw gekuist binen en buiten ziet er nu wel goed uit .
Ook het plateaulager? Loopt ie nu mooi stabiel (wow & flutter?). En krijg je nu 33 en 45 wel goed op toeren met de pitch control in het midden? Dat was immers het doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:56

ABD

@@Cap Ik had mijn post direct geplaatst nadat ik je eerste post had gelezen, ik had beter tot aan het eind van de pagina kunnen lezen.

Op electronicaforums staat wat jij zegt: ik was 'bang' gemaakt, daar ik het vaker gelezen had. Ik dacht omdat het van verschillende bronnen kwam, het beter was zo schoon te maken, maar wellicht herhaalt men het spookverhaal wat ooit beweerd werd. Komt bij dat ik als kind geboren in de jaren 70 weet hoe gruwelijk veel gerookt werd in huiskamers in die tijd. Ik vrees dat die troep overal inzit, ook in de potmeters. Je ziet weleens platenspelers op marktplaats staan met die bruine drab, dan weet je hoe laat het is.

Ik geloof @mr_petit en jou en zal het in vervolg niet meer aanschaffen. Hoewel zo'n setje van 3 busjes 200ml Kontakt 60, 61 en wl net zoveel kost als een nieuwe LP(de nieuwe van Suede is al duurder, het loopt de spuigaten uit), dus waar hebben we het over? En bij Action kun je voor een habbekrats perslucht kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door ABD op 14-10-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ABD schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:30:
En bij Action kun je voor een habbekrats perslucht kopen.
Dat is zeker waar, daar haal ik het ook :+
(al heb ik 4 compressoren....maar niet thuis natuurlijk)

Ik vind zelf spul van Kontakt chemie altijd ontzettend duur. Maar goed, ze zijn het meest premium merk, en zijn in die positie gekomen doordat ze heel veel producten hebben en alles ook goed documenteren.
Ze weten wel wat ze doen.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthela
  • Laatst online: 13-09-2024
Vraagje, zijn er mensen die lp uitgaven van analogue productions kopen? Zoja waar en hoe? Rechtstreeks bestellen uit de VS is zwaar prijs verhogend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Barthela schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:37:
Vraagje, zijn er mensen die lp uitgaven van analogue productions kopen? Zoja waar en hoe? Rechtstreeks bestellen uit de VS is zwaar prijs verhogend...
Een zoektocht via Google levert bij mij al snel een paar Nederlands winkels op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthela
  • Laatst online: 13-09-2024
Dank voor je respons en de winkels zijn me bekend, ik zoek echter betrouwbare pre-order. Iemand feitelijke ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik heb wel eens wat bij HHV besteld als het gaat om releases van Analogue Productions. Daar haal ik meestal mijn releases als het gaat om de audiophile uitgaves van andere labels.

AP/Acoustic Sound series haal ik zelf soms ook bij Amazon Duitsland voor de reguliere prijzen. Die hebben ook meestal veel in hun aanbod als iets gaat verschijnen, wel altijd een pre-order plaatsen, vaak daarna halen ze de release uit hun aanbod en keert deze ook niet snel of zelfs nooit meer terug.

[ Voor 78% gewijzigd door Toshirou op 15-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Gisteren wezen shoppen op een bescheiden platenbeurs in Middelharnis en toch even wat mooi materiaal gescoord....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsuOWznb7cuMxTIUuSVHzK9BCPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XopIdxP8felp1GUQtRQccOJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpWj9PSe6ghOSwguwFoSz3pRB-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AN6ZlSU64Bh54TAYHFJPd0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD1S58W1SOitRDiaCuw72gd17D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9RIv2VRHxRIDNW4ynTIpMRC.jpg?f=fotoalbum_large

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste vrienden ,

met maken julie je vinylplaten stof vrij voor je er de naald op laat zakken ?
wat is een goede borstel ?

groeten van Goofy1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:00
Ik maak al jaren gebruik van dit borsteltje https://www.hobo.nl/acces...es/pro-ject-brush-it.html.

De borstel niet met je vingers aanraken anders worden de haartjes vet, het beugeltje een paar keer heen en weer halen door de haren heen om de stof er uit te kloppen.
Heb weinig tot geen stof op de naald.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Goofy1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:23:
beste vrienden ,

met maken julie je vinylplaten stof vrij voor je er de naald op laat zakken ?
wat is een goede borstel ?

groeten van Goofy1
Ja, altijd, bij elke plaat. Zelfs bij nieuwe net uit de hoes. Gebruik ook dat Pro-Ject borsteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Ed.juh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:15:
@Laurens85
Een daarvan staat iedere 2 weken op een soort van markt, waar meer ook particuliere aanbieders zitten > https://vinyl-a-gogo.de/verkauf/flohmarkt-mauerpark/
Goeie tip! Krossener Str. ga ik zeker komen. Dank!

Pagina: 1 ... 17 ... 71 Laatste