Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Mooi tooltje zo'n Orsonic SG 1L om de anti skating in te stellen. Op de Linn Krane arm (gemaakt door clearaudio) die ik heb werkt de anti skating magnetisch en je hebt daarbij geen schaalverdeling waardoor je niet precies weet op welke waarde hij staat ingesteld. Heb hem op een lage waarde ingesteld op dit moment. Als ik de waarde verhoog (door de schroef verder vast te draaien) vervormt het geluid wat heb ik het idee.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p845419604-4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faxe schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:31:
Mooi tooltje zo'n Orsonic SG 1L om de anti skating in te stellen. Op de Linn Krane arm (gemaakt door clearaudio) die ik heb werkt de anti skating magnetisch en je hebt daarbij geen schaalverdeling waardoor je niet precies weet op welke waarde hij staat ingesteld. Heb hem op een lage waarde ingesteld op dit moment. Als ik de waarde verhoog (door de schroef verder vast te draaien) vervormt het geluid wat heb ik het idee.
Op een ander forum ben ik in discussie met iemand die een Reed 1H arm heeft (ook niet de goedkoopste arm), die eigenlijk hetzelfde probleem ondervindt. Die antiskating setup is vrijwel dezelfde.
Ook totaal zonder schaalverdeling.

Reed adviseert dan om antiskating in te stellen met een testplaat, maar ik denk dus dat je daarmee uitkomt op een veel te hoge antiskating. Ik denk dan dat een wallyskater een betere manier is, maar dan moet je nog steeds een aanname doen voor hoeveel procent van de naalddruk er aan antiskating kracht moet zijn.

Ik zit er wel aan te denken om een wallyskater te bouwen omdat het denk ik best een redelijk nauwkeurige manier is om antiskating kracht van het antiskating mechanisme te meten, en dan echt een studie ervan te maken hoeveel antiskatingkracht in werkelijke eenheden (milligrammen) benodigd is bij bepaalde naalddrukken en bepaalde muziek/platen.
Maar ja...tijd...
Die orsonics metertjes hebben natuurlijk wel een schaalverdeling en er wordt wel gezegd (in japans) hoeveel eea is, maar het zou me niets verbazen als die metertjes er 25% of meer naast zitten; dus dat volledige uitslag 100mg zou moeten zijn maar bij nameten 125mg is of 75mg of wat dan ook.
Doordat die cantilever een behoorlijke zwieper maakt, wordt de arm waarover gemeten wordt ook een stuk korter.
Die metertjes zijn voornamelijk bedoeld dat je een balans creëert, dus dat de optredende skatingkracht even groot is als de antiskating en het metertje dus in het midden staat. En daar zijn ze zeker goed in.

Die arm van jou lijkt als 2 druppels water op de clearaudio satisfy arm idd.
Clearaudio geeft wel een soort van richtlijn: dus totaal uitgedraaid is xx gram naalddruk antiskating, totaal ingedraaid is yy gram naalddruk antiskating, en ergens in het midden is zz gram naalddruk antiskating. :P
En heel veel merken hebben zo hun eigen mening over antiskating, maar toch denk ik dat het nauwkeuriger kan, als ik bij een willekeurige muziekplaat meet, en het antiskating wieltje van die dual vrijwel overeen lijkt te komen.

Ik denk dat als je er echt voor gaat zitten, je bij zo'n clearaudio arm ook gewoon een echte schaalverdeling zou kunnen maken; bijv. helemaal uitgedraaid= xx gram naalddruk, en dan per draai die je indraait een nieuwe naalddruk meten.
Er is ongetwijfeld per muziekstijl/modulatie een afwijking, en ook per plek op de plaat (dus draaisnelheid) en dus ook 33/45rpm, maar als ik zo meet, lijken die afwijkingen nog steeds kleiner dan dat je eea met een testplaat gaat afstellen. Ik bedoel, die 69µm track zat al 0,5 gram hoger dan de plaat die ik gebruikte, en dat was toch een jaren 80 DMM plaat met al een behoorlijk sterk signaal. 0,5 gram is imo veel, moet je nagaan als je element goed trackt en bijv een 80mµ of 90µm track nodig hebt.
Die test ga ik niet met die orsonics uittesten hoeveel extra antiskating die geven omdat die orsonic naaldjes zo op het gehoor (van wat je ervan kan horen) volgens mij niet de beste trackers zijn (en dus de plaat kunnen beschadigen, maar dus ook steeds onpreciezer gaan worden). Daar zijn ze natuurlijk ook niet voor gemaakt.

Maar goed, die orsonic side force checkers zijn eigenlijk net als alle andere metingen: hoe meer je meet, des de meer kennis je vergaart, maar ook met des de meer vragen je blijft zitten.

Het is eigenlijk wel apart dat er geen enkele fabrikant op is gestaan om dit soort meetinstrumentjes opnieuw te gaan maken. Alleen orsonic en dual hebben ooit deze dingen gemaakt, maar er zijn zoveel andere gadgets te verkrijgen die andere zaken meten en toch ook behoorlijk veel kosten (ik heb bijv. protractors gezien van boven de €600) dat er wellicht toch geld mee te verdienen valt en ook vraag naar is.
Maar misschien is het voor audiofabrikanten tegenwoordig te lastig. Deze metertjes hebben intern dan 6 jewels (dus 6 robijnlagertjes), dus de constructie lijkt eigenlijk meer op een mechanisch horloge dan een element om zo maar te zeggen. Dus dat is wellicht het grootste probleem; fabrikanten hebben niet de technische kennis of mogelijkheden om zo'n mechaniekje te maken, of het gaat wel heel veel geld kosten....

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 05-09-2022 16:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Op internet staat wel een document met daarin een uitleg over welke stand van de stelschroef overeenkomt met welke traking force.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p827777548-3.jpg

Hoe maak je een schaalverdeling voor de anti skating op basis van naalddruk? Heb wel een naalddrukmeter.

[ Voor 13% gewijzigd door Faxe op 05-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Op internet heeft AudioCreative een interessant artikel gepubliceerd (geschreven door Marco Bouwer) over Anti-Skating en wordt er in gegaan op de Wallyskater die hier eerder genoemd werd... Leuk om te zien dat iemand ook de moeite neemt om zo'n ding zelf te maken... :) @mr_petit Wellicht dus interessant voor jou mocht je er ooit nog zelf een willen bouwen... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 06-09-2022 00:09 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tchite
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05-2024
Beste forumleden, ik ben in het bezit van een oude Sony PS 1150.
Maar nu ik heb wil aansluiten op mijn actieve monitors heb ik een heel slecht en stil geluid, zou deze moeten voorversterkt worden?

Staat mijn vraag hier op zijn plaats of moet ik hier een nieuw topic voor openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:16

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Tchite schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:16:
Beste forumleden, ik ben in het bezit van een oude Sony PS 1150.
Maar nu ik heb wil aansluiten op mijn actieve monitors heb ik een heel slecht en stil geluid, zou deze moeten voorversterkt worden?

Staat mijn vraag hier op zijn plaats of moet ik hier een nieuw topic voor openen?
Een platenspeler moet eigenlijk altijd voorversterkt worden. Hoe heb je het nu precies aangesloten?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faxe schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:28:
Op internet staat wel een document met daarin een uitleg over welke stand van de stelschroef overeenkomt met welke traking force.
dat is idd exact hetzelfde al hoe clearaudio het ook voor z'n satisfy toonarm specificeert. Volgens mij zijn die armen ook exact of nagenoeg exact gelijk.
Hoe maak je een schaalverdeling voor de anti skating op basis van naalddruk? Heb wel een naalddrukmeter.
Met een orsonic side force checker en een wallyskater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tchite
Nerpissad schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:21:
[...]

Een platenspeler moet eigenlijk altijd voorversterkt worden. Hoe heb je het nu precies aangesloten?
Tulpstekkers van de platenspeler aangesloten op de actieve monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Tchite schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:44:
[...]

Tulpstekkers van de platenspeler aangesloten op de actieve monitor.
Kijk, dan is het duidelijk dat je nog een phono-voorversterker ertussen mist ;).
Dat is dan ook wat je nodig hebt. Een voorversterker die een aparte phono-sectie heeft of een specifiek voor phono bedoelde voorversterker.
De output van die voorversterker sluit je dan aan op je actieve monitors.

Dit is de reden waarom je zo'n "phonogedeelte" ertussen moet hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Nerpissad op 06-09-2022 13:48 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tchite
Nerpissad schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:46:
[...]

Kijk, dan is het duidelijk dat je nog een phono-voorversterker ertussen mist ;).
Dat is dan ook wat je nodig hebt. Een voorversterker die een aparte phono-sectie heeft of een specifiek voor phono bedoelde voorversterker.
De output van die voorversterker sluit je dan aan op je actieve monitors.

Dit is de reden waarom je zo'n "phonogedeelte" ertussen moet hebben.
Bedankt voor de verduidelijking :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Na het omgooien van de woonkamer moest ik de audiokabel verlengen van 10 meter naar 20 meter. Omdat ik helemaal tegenover de versterker zit met mijn platenspelers. Rechte lijn is overigens maar 7 meter afstand.

Ik heb goede kwaliteit kabels in de plint rondom gelegd. Uitdaging om die dikke stekkers in die beperkte ruimte kwijt te raken. ( De vloer is een eiken vloer van 2,5 cm dik met 3 cm speling rondom) Om zo min mogelijk verlies te hebben moet je natuurlijk geen dropveters gebruiken, en dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb advies ingewonnen bij een echte audiofanaat en goede kabels gekocht en het resultaat is prima te noemen. . Het zit natuurlijk niet op de Phono aangesloten, maar via een mengpaneel op een AUX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:33:
. Het zit natuurlijk niet op de Phono aangesloten, maar via een mengpaneel op een AUX.
Dan moet het kunnen.
Het enige risico wat je dan hebt met lange kabels is kans op brom, maar dat hangt heel erg vanaf wat er langs die kabel ligt aan andere stroomkabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
mr_petit schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:40:
[...]

Dan moet het kunnen.
Het enige risico wat je dan hebt met lange kabels is kans op brom, maar dat hangt heel erg vanaf wat er langs die kabel ligt aan andere stroomkabels.
Er is geen brom aanwezig, er ligt niets anders naast de eerste 18 meter, ik heb dus geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:33:
Leuk om te zien dat iemand ook de moeite neemt om zo'n ding zelf te maken... :) @mr_petit Wellicht dus interessant voor jou mocht je er ooit nog zelf een willen bouwen... ;)
Ja die link die ken ik.
Zo'n wallyskater is een vrij eenvoudig apparaat. Maar ik zit ook wel te denken om een antiskatingskracht meter te bouwen door een digitaal weegschaaltje om te bouwen (die is wellicht handiger in gebruik), of wellicht beide natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:51
Vers van de pers!

URL="https://tweakers.net/i/DseOZ7cn13C4t5f1ailtc4LUVbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cxh0ASF2BSLAvCbQicOyRwze.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDS_NiTUZGq5yYr22seZ3WG1kXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxh0ASF2BSLAvCbQicOyRwze.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
@Faxe Je kan de dwarsdruk instellen met een goede test plaat met een stukje zonder groeven, de pro's doen het uiteraard met een oscilloscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 19:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Beste vinyltweakers,
Ik heb nog niet eerder een stylus vervangen, graag zou ik een beetje hulp vragen mbt tot het uitzoeken van de juiste vervangingstylus.
De platenspeler is een Philips FP260, ik denk dat dit de stylus nog de originele is, wat dan een mg2510 zou moeten zijn. Bij het zoeken ik kom van die geschetste plaatjes tegen, waarbij je eigenlijk nog niets op ziet of het juist is.
De uitdaging is dat met dat nummer ik maar een enkele shop tegenkom en nergens specificaties. Overigens ben ik ervan overtuigd dat er een hele reeks aan verschillende naalden op past, maar nog geen idee heb hoe ik kan identificeren welke de juiste is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIZSxHYKGQnAc6gklEsJqN3beeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPutGbWNIJ4XMCAetSv1oK3d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RnlKIZe2n1i6TQl8VQNJYetJ8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Phq5dRaJqji8IXZ9YNLlKck5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5D_jPuVOfpcKhLNZFRt_v9NVas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNQG0odsC3aS3LEWMOKIiBZZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens ben ik wel voor mijzelf aan het bedenken hoeveel ik eraan wil uitgeven, of dat ik toch richting een upgrade van de gehele platenspeler ga denken.

[ Voor 10% gewijzigd door zekerpixels op 10-09-2022 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Roderiktweaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:43:
@Faxe Je kan de dwarsdruk instellen met een goede test plaat met een stukje zonder groeven, de pro's doen het uiteraard met een oscilloscoop.
Volgens mij is het instellen met zo'n testplaat zonder groef ook verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
@zekerpixels Een frequentiebereik tot 10khz? Is dat element voor dove mensen bedoeld? Zo'n ding zou ik gratis nog niet eens willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@kozue Uh, geen idee. Dat plaatje komt uit de handleiding vandaar dat ik denk dat dat the type stylus is. Overigens kan dat nooit het frequentiebereik zijn want, ik zou dan wel kunnen horen dat er behoorlijk wat ontbreekt.

Overigens kom ik echt nergens met dat nummer, een enkele pagina van pickupnaald.nl en nergens informatie/specificaties.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:31
zekerpixels schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:08:
@kozue Uh, geen idee. Dat plaatje komt uit de handleiding vandaar dat ik denk dat dat the type stylus is. Overigens kan dat nooit het frequentiebereik zijn want, ik zou dan wel kunnen horen dat er behoorlijk wat ontbreekt.

Overigens kom ik echt nergens met dat nummer, een enkele pagina van pickupnaald.nl en nergens informatie/specificaties.
Ik adviseer je om naar een betere speler om te kijken, tenzij je budget minimaal is. Die Philips koop je in de kringloop voor 12,50 wat minder is dan een nieuwe naald.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Vaak is het beter om een heel nieuw element te kopen dan alleen een naald, tenzij je echt een bijzonder element hebt. Vervangingsnaalden voor oude elementen zijn meestal van lagere kwaliteit en alsnog prijzig. Met een laag budget maak je met een AT VM95E nooit een verkeerde keuze (45-50 euro).

• nineball
coinman63 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:47:
Vaak is het beter om een heel nieuw element te kopen dan alleen een naald, tenzij je echt een bijzonder element hebt. Vervangingsnaalden voor oude elementen zijn meestal van lagere kwaliteit en alsnog prijzig. Met een laag budget maak je met een AT VM95E nooit een verkeerde keuze (45-50 euro).
Maar die AT gaat niet op de Philips passen zo te zien.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Je hebt helemaal gelijk, ik keek niet verder dan mijn neus lang is. Ik zou inderdaad ook omzien naar een andere speler. Aanbod genoeg (wat weer een probleem op zich kan zijn natuurlijk).

• nineball
coinman63 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:40:
Je hebt helemaal gelijk, ik keek niet verder dan mijn neus lang is. Ik zou inderdaad ook omzien naar een andere speler. Aanbod genoeg (wat weer een probleem op zich kan zijn natuurlijk).
Maar voor dat laatste hebben we mede dit topic!

• zekerpixels

zekerpixels

@nineball De plaatselijk kringloop hier is echt waardeloos, maar dat is ook wat mij een beetje doet twijfelen. Toch een bedrag uitgeven aan een apparaat wat eigenlijk geen waarde heeft of naar iets ander binnen een budget kijken. Daar een 2/4 jaartjes mee doen, alvorens te upgraden naar wat anders en in de tussentijd ook kijken naar upgrade van de pre-amp en versterker.

Ik heb wat op marktplaats lopen zoeken, maar er spring in de buurt nu niet iets leuks uit. Daar moet je natuurlijk vroeg bij zijn.

Wat ik wel gevonden heb is een Pro-Ject Primary E, een bedrijfje praktische om de hoek heeft deze staan zgan voor net geen 100. (volgens mij doen zij het opkopen van voorraden uit faillissementen) Kost mij dus ook niets om op te halen, nog niet gezien maar klinkt leuk. Wordt in deze topics niet als beste aangeschreven m.b.t niet instellen van de antiskating, maar nu icm een veel lagere prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 10-09-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@zekerpixels Ik zou fijn blijven zoeken en sparen voor wat beters, en hoe langer je zoekt, des te meer budget je hebt. Ik zeg een win win situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@Bestla Ik heb nog geen idee welk budget ik eraan wil hangen, niet teveel want daarvoor word het eigenlijk niet genoeg gebruikt. Tweedehands kan inderdaad iets leuks beschikbaar komen, het is wel moeilijk want ik ken de modellen niet, dus loop alle types te kopiëren in deze topics.

Nieuw is wat dat betreft gemakkelijker om te beschrijven;
- Pro-Ject Primary E, vindt ik er wel aardig uit zien, maar is het eigenlijk net niet door geen antiskating en geen auto return. Die ik hiervoor benoemde was zwart, wit lijk mijn voor dit model ook wel een leuk optie.
- AT-LP60, dat is het niet, daar zit nog niets op.
- AT-LP120, dat ziet er echt niet uit en ik zag ergens wat problemen voorbij komen met de antiskating voor hoever dat waar mag zijn.
- Denon DP-300F, niet heel erg fan van het hoogglans zwart, want vingerafdruken en er lijkt geen vergrendeling op de toonarm te zitten? Lijk mij zeker wat toekomstgerichter en schijnt alles te hebben en kan geupgrade worden. Ik heb wel al voorbij zien komen dat het toerental niet direct goed was, dus dat zou evt afgesteld moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
zekerpixels schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:33:
@nineball De plaatselijk kringloop hier is echt waardeloos, maar dat is ook wat mij een beetje doet twijfelen. Toch een bedrag uitgeven aan een apparaat wat eigenlijk geen waarde heeft of naar iets ander binnen een budget kijken. Daar een 2/4 jaartjes mee doen, alvorens te upgraden naar wat anders en in de tussentijd ook kijken naar upgrade van de pre-amp en versterker.

Ik heb wat op marktplaats lopen zoeken, maar er spring in de buurt nu niet iets leuks uit. Daar moet je natuurlijk vroeg bij zijn.

Wat ik wel gevonden heb is een Pro-Ject Primary E, een bedrijfje praktische om de hoek heeft deze staan zgan voor net geen 100. (volgens mij doen zij het opkopen van voorraden uit faillissementen) Kost mij dus ook niets om op te halen, nog niet gezien maar klinkt leuk. Wordt in deze topics niet als beste aangeschreven m.b.t niet instellen van de antiskating, maar nu icm een veel lagere prijs.
Als je een beetje handig bent kun je zonder veel risico een snaaraangedreven Dual als een 505-2 of een 510 kopen. Twee snaren vernieuwen (pitch en plateau), wellicht een beetje schoonmaken en smeren aan de onderkant (je trekt de speler in 5 seconden uit de bak), nieuwe naald of element en je hebt voor weinig een hele goede speler. Met weinig denk ik aan 50 tot 100 aanschaf, drie tientjes snaren en 50 element.

Of een direct drive Sony uit de jaren 70, redelijk onverwoestbaar dus vaak alleen een nieuwe naald/element nodig. Technics idem dito maar vaak wat duurder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Nieuwe aanwinsten van de afgelopen tijd: Creedence Clear Water Revival LP's die half speedmaster persingen zijn en geremasterd door Abbey Road Studio's...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/RP_yD67PEZcsYehZkH2yN2dFl78P52fuJZME_i47-mlCYrcQlQ2_DHfNvc157WvL23fCECtSLg5QXjocj8V_tLb0_7QhgBziH-LYhL0LLvB-3ZEuGT4lQUBmXBFP79fOwL4dX2Zx09k=w2400

Overigens is er een van Analogue Productions (Merdi Grass)... Deze had ik eerder al eens gekocht en was de aanleiding om alle "normale" persingen te vervangen door LP's van hun... Maar de prijzen van ap persingen reizen de pan uit en zijn niet leuk meer (zowel nieuw als tweedehands)... Die Abbey Road Studio's persingen gaan voor veel minder (lees 32 euro per LP) en klinken minstens net zo goed (en echt velen malen beter dan de oorspronkelijke LP's van de jaren 60 en 70)... Dus nu voor deze persingen gegaan en ik ben er heel blij mee...

Voor de oplettende onder ons: Het album Cosmo's Factory ontbreekt op de foto... Die heb ik wel in een Milestone dubbel album versie (in combinatie met Willy And The Poor Boy)... Die staat in bestelling en mocht die binnen komen bij Riddim Recordstore issie voor mij gereserveerd...

Ik kijk er nu al naar uit om die te mogen verwelkomen in mijn collectie! :) Maar ik denk dat mijn andere pre-order van de band Flogging Molly en hun nieuwe album "Anthem" eerder zal arriveren en ook naar die kijk ik echt uit! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@rcor CCR _/-\o_

Heerlijke muziek gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@zekerpixels Ik kan je aanraden om ook eens te kijken bij de kringloop. De meeste zetten alleen apparaten neer die getest zijn en werken, en vaak krijg je een aantal dagen garantie (als ie niet goed werkt breng je m gewoon terug). Vaak hebben ze er wel wat voor een paar tientjes. Maar dat is inderdaad nogal willekeurig, wat ze daar hebben. Je moet dan niet gaan kijken voor een specifiek merk ofzo. Maar vaak krijg je een betere deal dan op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Bij de kringloop ben ik nooit iets goeds tegengekomen op platenspelergebied. De goede worden al gesorteerd voordat ze op de plank gaan staan. De goede staan vervolgens voor best wat centen op MP. En ja, daar moet je dan ook snel bij zijn, en dat betekend vaak op MP kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 11-09-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
@Bestla 1 Technics SL-5, voor 30 euro
Als het al wat is, dan vragen ze er prijzen voor die inc. nieuwe naald en revisie zijn.
Met als commentaar, ja, wij zijn ook niet dom, want wij hanteren de markt-prijs.
Tot zover de stand van zaken in Kennemerland-Zuid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:52

D_V

Ik had laatst een gesprek met een eigenaar van kringloop hier in de buurt over het gebrek aan apparatuur in veel kringloopwinkels. Buiten het feit dat medewerkers de krenten uit de pap halen stuurde hij elke zoveel maanden een volledige zeecontainer vol richting Afrika. Hij was toevallig net een Kenwood en een Onkyo versterker schoon aan het maken en die gingen rechtstreeks de container in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Mijn luisterruimte en LP-collectie, uiteraard in de beste platenkasten die er zijn, de Kallax-serie van IKEA. Heb wel een aardige collectie inmiddels, de meeste werken van Beethoven, het complete werk van Chopin (heb naast het solowerk van Vladimir Ashkenazy ook nog de complete werken voor piano en orkest, van Claudio Arrau), alle symfonieën van Dvorák, maar bijv. ook een aardige lijst opnames van minder bekende componisten zoals Charles-Valentin Alkan, Rodion Shchedin (een nog levende Russische componist), en Muzio Clementi (wiens pianoconcert in C groot een duidelijke inspiratiebron was voor Beethoven's 4e pianoconcert).

Nog meer verzamelaars van klassiek hier? En wat koop je dan? Ik bij voorkeur box sets met verzamelde opnames (bijv. alle kamermuziek of alle symfonieën van een componist door 1 uitvoerende artiest of dirigent/orkest, en heb een fascinatie voor het label Deutsche Grammophon, al vanaf m'n kindertijd, omdat ik ben opgegroeid met hun platen. Het begin van m'n collectie was de LP-verzameling van ons pap, die al 20 jaar geleden alles op CD heeft overgezet. Maar ook het kleine label Orfeo (die zich op de audiophile markt richten en o.a. pioniers waren op gebied van digitale mastering) en Globe Records (NL, vroeger sublabel van CBS gerund door de legendarische geluidstechnicus Klaas Posthuma).

M'n favoriete platen zijn die met de pianokwartetten van Gabriel Fauré en Joaquim Turina van het Gemini Ensemble (waar de vroegere kamermuziekdocent van mam de cellist was) en Beethoven's 3e pianoconcert en Rondo voor piano en orkest van Swjatoslaw Richter met de Wiener Symfoniker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usj8bE0ijT0oqIJBpIum55-uJmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVW08JbzyR3YDFidiMhqde5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yxhcqd7njd-rlbVOxYYHGWe2-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUl5VwiN1RZ6BVEPayGsYLS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrv1yZ4DwsBhayhDIHxG14JaxgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmsCF76SGJBnMcOJQi8e3KN9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mvgb-oEIZRjSygvAKcdN6twBug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfbBH8tIeVlqEHspMWy8Iv82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHVRexuwSk6leSv6Hn9fi5oTSG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4NiSrJv93O6xNogKlqcIjuP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ8IOssnHQ-82J-qXe0bofoIoFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WkSHo7FYMbxtOb12CARCGMx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nou, de ene kringloop is de andere niet. Ik zie vaak genoeg Duals en ander vintage spul voor een betaalbare prijs. Het meeste is al snel een upgrade voor een cheapass Philips. Ik heb zelf een Technics SL-1510mk2 als draaitafel in m’n hobbykamer, kwam uit een kringloop voor €15. Er moest wel wat onderhoud aan gebeuren, en de armsteun is nog steeds stuk en de power knop ontbreekt, maar voor die prijs neem ik dat voor lief. Als ik deze week m’n rondje doe post ik wel wat ze hebben (als voorbeeld, want wellicht is Alkmaar wat ver voor een hoop hier).
Marktplaats is gewoon veel te duur tegenwoordig. Iedereen wil snel binnen lopen lijkt het.

[ Voor 12% gewijzigd door kozue op 11-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Bedankt voor iedereen met het meedenken, ik heb oa naar aanleiding hiervan een aantal zoekopdrachten opgeslagen. @nineball Bedankt voor het benoemen van de Dual 505, dat ziet eruit als een reële mogelijkheid. Is er overigens een specifieke reden waardoor je de 505-2 benoemd, het lijkt natuurlijk heel veel op elkaar met de andere varianten van de 505?

Ik ben overigens echt geen fan van het hout, dat komt natuurlijk uit die tijd, maar het past echt nergens bij. Zo zag wel wat plaatjes voorbij komen van een te dure Thorens met een witte of zwarte plint, dat vindt ik er dan nog best modern uitzien. Qua moderne spelers vindt ik de bijv. project/rega, in het wit met een zwarte toonarm er mooi uit zien.

Overigens ik weet ziet welke kringloop bij jullie in de buurt zitten, ik snap dat het natuurlijk geluk hebben is maar qua prijzen waar ik ben geweest was het gewoon duur (met name audio en vinyl). Zo zit bij de bak vinyl nog net niet het prijskaartje van een discogs gelukszoeker erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
zekerpixels schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:47:
Bedankt voor iedereen met het meedenken, ik heb oa naar aanleiding hiervan een aantal zoekopdrachten opgeslagen. @nineball Bedankt voor het benoemen van de Dual 505, dat ziet eruit als een reële mogelijkheid. Is er overigens een specifieke reden waardoor je de 505-2 benoemd, het lijkt natuurlijk heel veel op elkaar met de andere varianten van de 505?

Ik ben overigens echt geen fan van het hout, dat komt natuurlijk uit die tijd, maar het past echt nergens bij. Zo zag wel wat plaatjes voorbij komen van een te dure Thorens met een witte of zwarte plint, dat vindt ik er dan nog best modern uitzien. Qua moderne spelers vindt ik de bijv. project/rega, in het wit met een zwarte toonarm er mooi uit zien.

Overigens ik weet ziet welke kringloop bij jullie in de buurt zitten, ik snap dat het natuurlijk geluk hebben is maar qua prijzen waar ik ben geweest was het gewoon duur (met name audio en vinyl). Zo zit bij de bak vinyl nog net niet het prijskaartje van een discogs gelukszoeker erop.
De tweede versie van de 505 heeft een headshell met standaard element aansluiting. De derde en vierde ook maar die worden eigenlijk steeds wat lichter uitgevoerd. Vilten matje ipv zware rubberen mat. Maar de versie 4 is ook prima en vaak in het zwart uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Audio Technica LP140XP. Ik heb die toch echt veel goedkoper gekocht dan wat ze er nu voor vragen. Bij AT zelf €499

Ik heb er minder dan €300 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Bestla schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:29:
Audio Technica LP140XP. Ik heb die toch echt veel goedkoper gekocht dan wat ze er nu voor vragen. Bij AT zelf €499

Ik heb er minder dan €300 voor betaald.
dat is zo vaak. Heb mijn mp-500 ook vele malen goedkoper gekocht dan via de officiele dealer of in NL. Internationaal zijn er genoeg leuke winkels met scherpere prijzen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
@zekerpixels Ik heb een 505-2, en hij draait perfekt.
Nee, het is geen high-end transrotator oid, maar voor het geld een knappe platendraaiert. Kan hem je zeer zeker aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Bean77 schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:35:
[...]

dat is zo vaak. Heb mijn mp-500 ook vele malen goedkoper gekocht dan via de officiele dealer of in NL. Internationaal zijn er genoeg leuke winkels met scherpere prijzen.
Als je juist deze wilt, succes met zoeken voor een schappelijke prijs, ik ben ze niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:59
@Pianist1985 Ik heb zelf een flink aantal klassieke werken op plaat of Sacd.
Nog wel zoekende naar mijn voorkeuren dus tot nu de bekende werken gekocht. Het meeste is op het label van Deutsche Gram en dan het Berliner philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULPtdn0fIrffnCzY9m0rday9SP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVMx2UA4CfsxzI1KRr0urSRI.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer ook regelmatig van nieuwe uitvoeringen

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
oldsmelly schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:35:
@Pianist1985 Ik heb zelf een flink aantal klassieke werken op plaat of Sacd.
Nog wel zoekende naar mijn voorkeuren dus tot nu de bekende werken gekocht. Het meeste is op het label van Deutsche Gram en dan het Berliner philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan.

[Afbeelding]

Probeer ook regelmatig van nieuwe uitvoeringen
Nice! Herbert von Karajan is een muzikale legende, de meest productieve opname-artiest in de klassieke muziek aller tijden, en ook 1 van m'n favoriete dirigenten.

Het standaardrepertoire leren kennen is inderdaad een prima manier om je te oriënteren maar is an sich al genoeg voor tientallen jaren luisterplezier, als je echt stukken meerdere keren wil luisteren om er details uit te halen, net zoals het voor Herbert von Karajan een levenswerk was om het op te nemen.

Mocht je prijs stellen op luistertips, zowel qua plaatopnames als meer algemeen componisten leren kennen buiten de gebaande paden dan stuur maar een DM, ik vind het altijd leuk om muziek met andere mensen te delen en ben inmiddels al tientallen jaren in actieve en passieve vorm met klassieke muziek bezig.
Koop je je LP's ook voornamelijk via Discogs toevallig?

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:13:
Twijfel twijfel, maar toch gekocht: Fear Inoculum van Tool. Een fraaie 5LP set, waarbij de B-kant val alle platen is voorzien van een ets.
Mooie dikke kartonnen en glossy hoes, en een zwaar boek. Erg mooi om grotere versies van het CD artwork te zien. De etsen op de LP's zijn minder indrukwekkend.
Maar het was mij natuurlijk te doen om de muziek. En de platen klinken als een klok! Een 'stille' persing waarvoor je het volume wat omhoog moet krikken. Geen kraakje te horen. Een mooi en vol geluid die zeker niet onder doet voor de CD.
Toch geen spijt van deze aankoop.
Op DIscogs staan er bergen te koop van mensen die hopen er een slaatje uit te slaan, maar de prijs is gelijk aan de winkelprijs dus als je dacht achter het net te vissen heb je dus geluk. Ik zag 'm op JPC.DE ook nog te koop staan.

[Afbeelding]
Ik liep vandaag in Discords Nijmegen (nieuwe muziekzaak met veel vinyl!) rond en zag fear inoculum staan. Ik twijfelen want voorheen waren het alleen maar unofficial releases (hoe krijg je dat voor elkaar trouwens). Maar deze 3 disc versie lijkt ook officieel te zijn.
2 discs minder, dus minder verspilling en dus grondstoffen voor andere albums.

Nog niet opgezet, maar ben benieuwd.

Nu staat Mudvayne L.D. 50 op. Blijft een sterke plaat die blijkbaar alweer een paar keer op vinyl is verschenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:20:
Nou, de ene kringloop is de andere niet.
(...)
Als ik deze week m’n rondje doe post ik wel wat ze hebben (als voorbeeld, want wellicht is Alkmaar wat ver voor een hoop hier).
Marktplaats is gewoon veel te duur tegenwoordig. Iedereen wil snel binnen lopen lijkt het.
Zeker verschilt dat. Hier in Haarlem eigenlijk alleen maar dure kringlopen, met als toppunt Zolder023 en Rataplan Centrum. De Snuffelmug in Schalkwijk is wel wat goedkoper, maar ook daar zal je nooit een goede, hele, complete platenspeler tegenkomen, alles wat iets voorstelt wordt vooraf denk ik al uitgeselecteerd.

Het is het afgelopen jaar alleen maar duurder en duurder geworden. Ja, ook kringlopen hebben duidelijk last van de inflatie.

(En dan heb ik het niet alleen over platenspelers maar de hele collectie. Je betaalt zo 5 euro voor een tweedehands doorsnee aardenwerken potje voor een kamerplantje. :X Dat betaal je bijna ook voor een nieuwe van een goedekopere winkel Leenbakker, Kwantum o.i.d. Bij de Action zal het wsch zelfs goedkoper zijn. ;))

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 15-09-2022 15:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nineball
Voor een vriend deze ps-1350 van Marktplaats gehaald voor 50 euro. Prima ding alleen het lager plaatje waar de spindel op draait was aan gort. Maar dat was goed te fixen voor nul euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfpwsjHVz56UstFQcGnAlPoJ1e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeiFnhKGUHsCHmkx2Byp5rHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti6RrKoEHoT5Doj4H8PiT6qR4bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTOQKOUznY0emnpuBjKuVKue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker prima ding, ik had hem zien staan. Die mid '70 Sony's zijn gewoon heel leuk en behoorlijk goed gebouwd. De styling van Sony was in die tijd top-notch, die hendeltjes zijn typisch Sony en de bolletjesmat en headshell natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:08:
Zeker verschilt dat. Hier in Haarlem eigenlijk alleen maar dure kringlopen
Haarlem huh... ik heb zowat alles in Noord Holland ondertussen wel eens gezien, ook Haarlem, en onthou alleen degenen die ik de moeite waard vind om ooit nog eens terug te komen, maar na een keer een rondje Haarlem (waarschijnlijk vorig jaar ofzo?) is het enige wat ik er van onthouden heb dat niks in Haarlem de moeite waard was om nog eens zo'n afstand voor te rijden.

Alkmaar vind ik leuker. Daar zitten er 5 in 1 straat, dus dat is lekker makkelijk aftikken (alhoewel de Kook bijna altijd dicht is), waarvan er 2 regelmatig leuk spul hebben (voor mij als vintage audio liefhebber iig, zoals cassettes). Alhoewel de platenspelers deze week wel allemaal uitverkocht waren. Zelfs geen Chinese usb meuk dit keer. Ja, het verschilt heel erg per week. Wel een TDK SA 90 nieuw in wrapper voor 1 euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is handig, zit dan waarschijnlijk allemaal op het industrieterrein Overstad want als het in de binnenstad zou liggen zouden de prijzen ook hoger liggen (wegens het publiek en de huurprijs). Ik denk wel dat je inmiddels wat concurrentie hebt want je hebt sinds een jaartje op marktplaats een uit-de-hand-gelopen-hobbyverkoper uit Alkmaar die een grote hoeveelheid opgeknapte platenspelers aanbiedt. Biedt veel op marktplaats platenspelers maar zal ook veel in die kringlopen te vinden zijn. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 16-09-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik heb momenteel geen extra platenspelers nodig, dus als ie alleen platenspelers doet is het geen concurrentie voor mij. Ik bekijk ze altijd wel, uit interesse, maar koop er eigenlijk nooit een. Maar ik verwacht juist concurrentie, daarom ga ik iedere week langs. Als je 1 keer in de maand komt, ben je waarschijnlijk te laat voor een hoop spullen, en meer dan 1 keer per week wordt wat te veel van het goede.

En ze zitten inderdaad allemaal aan de andere kant van het kanaal. Is ook wel zo prettig, de binnenstad is een rommeltje als je met de auto komt. Fietsen vanuit Heerhugowaard is net wat te ver, en apparaten meenemen op de fiets is geen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Het bizarre van die kringloop boulevard in Alkmaar vind ik dat er een Rataplan outlet zit. Dus wat in de gewone Rataplans niet verkocht wordt gaat daar naartoe.
En verder zit daar ook een kringloop, die is zo netjes dat ze zelfs van die nep televisies hebben voor op de meubels. Dat gaat me toch iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik sla die outlet meestal over. Zie ik eigenlijk nooit iets interessants. Maar in welke hebben ze dan nep televisies? Ik kom nooit op de meubelafdeling, maar kan me bij geen enkele vinden in de omschrijving "te netjes". Tenzij het de Kook is, die is eigenlijk bijna altijd dicht (volgens mij alleen op zaterdag, wanneer ik toch geen tijd heb, en woensdagochtend ofzo). Maar als je daar de electro afdeling ziet, dat is ook een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
kozue schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:31:
Ik sla die outlet meestal over. Zie ik eigenlijk nooit iets interessants. Maar in welke hebben ze dan nep televisies? Ik kom nooit op de meubelafdeling, maar kan me bij geen enkele vinden in de omschrijving "te netjes". Tenzij het de Kook is, die is eigenlijk bijna altijd dicht (volgens mij alleen op zaterdag, wanneer ik toch geen tijd heb, en woensdagochtend ofzo). Maar als je daar de electro afdeling ziet, dat is ook een bende.
Geen idee, was alweer een jaar geleden dat ik in Alkmaar was. Maar hij zit in hetzelfde rijtje als Rataplan, dus niet aan de overkant van de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik zal er volgende keer eens op letten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik poste alweer eventjes terug een Technics SL-1710 gekocht te hebben.

Alsnog besloten deze te verkopen en een nieuwe SL-1500C aan te schaffen. Ik lees er veel goede verhalen over en wil deze dan alsnog aan mijn Sonos systeem koppelen.

Nog 2 weken wachten ...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd8ZQz_3MxrTXhSDU_AYQFtTSV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB4H4DL2DCLQ6rYdk9fhhr6A.jpg?f=fotoalbum_large

Gister bij de lokale platenzaak zes originele Blue Note platen meegenomen. Allen Amerikaanse uitgaven uit begin jaren 70. Van wat ik tot nu toe heb geluisterd, kraak vrij! Ik durf te stellen Near Mint, de hoezen verkeren in een goede maar niet onbeschadigde staat.. maar goed dat is niet waar het uiteindelijk om draait 😉.

De beste aankoop sinds een lange tijd bij de tweedehands platenzaak? Absoluut! 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ruimte gebrek en toch een platen draaier willen hebben? Koop geen Crosley zoals zo velen doen, maar koop deze Sharp uit het filmpje van Techmoan, want dan krijg je een tangiale platen speler in een boombox die waarschijnlijk beter zal klinken dan zo'n Crosley:

Dan kun je tevens ook nog wat cassettebandjes afspelen en radio luisteren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
korte vraag:

platen wassen op een gemakkelijke manier, Knosti nog steeds een prima keuze ?

lees her en der wat positieve verhalen in dit topic en past ook wel binnen het budget haha.

onlangs weer verse aanvoer gekregen en de platen die ik wil gaan draaien hebben wel echt een reinigingsbeurtje nodig. voorheen deed ik dat in de wasbak met glansspoelmiddel en dreft maar t worden er nu wat te veel / mijn wasbak is wat ongemakkelijk

@nineball aristona speelt nog steeds top ! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Reloader op 18-09-2022 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Reloader schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:05:
korte vraag:

platen wassen op een gemakkelijke manier, Knosti nog steeds een prima keuze ?

lees her en der wat positieve verhalen in dit topic en past ook wel binnen het budget haha.

onlangs weer verse aanvoer gekregen en de platen die ik wil gaan draaien hebben wel echt een reinigingsbeurtje nodig. voorheen deed ik dat in de wasbak met glansspoelmiddel en dreft maar t worden er nu wat te veel / mijn wasbak is wat ongemakkelijk

@nineball aristona speelt nog steeds top ! _/-\o_
Mooi zo, zijn degelijke spelers waar niet veel mis mee kan gaan.

Ik heb jaren een Knosti gebruikt en op zich werkt dat wel maar het probleem is dat het vuil niet altijd goed uit de groeven komt. Daarom heb ik een tijd geleden een Okki Nokki gekocht. Stuk duurder natuurlijk maar je koopt zo’n ding maar 1 keer voor de rest van je leven als het goed is. Dit is zo’n stofzuiger ding die de vloeistof inclusief het vuil met redelijke kracht uit de groeven slurpt. Dat werkt echt een stuk beter dan de Knosti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Iemand recent al/nog eens iets verkocht via discogs naar het buitenland?

Ik heb een mooie ROI op een aantal platen waardoor ik toch neig er afstand van te doen.

Ben even benieuwd naar recente ervaringen als die er al zijn...

[ Voor 29% gewijzigd door loewie1984 op 19-09-2022 01:08 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:45
Toshirou schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:55:

Gister bij de lokale platenzaak zes originele Blue Note platen meegenomen. Allen Amerikaanse uitgaven uit begin jaren 70. Van wat ik tot nu toe heb geluisterd, kraak vrij! Ik durf te stellen Near Mint, de hoezen verkeren in een goede maar niet onbeschadigde staat.. maar goed dat is niet waar het uiteindelijk om draait 😉.

De beste aankoop sinds een lange tijd bij de tweedehands platenzaak? Absoluut! 😁
Ik ben stiekem wel benieuwd hoeveel je daarvoor hebt moeten betalen. 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Ik had allerlei zoekopdrachten opgeslagen en dan steeds de types opzoeken, daarnaast nog van alles opgezocht van de 505. Eigenlijk had ik gewoon besloten dat ik een Dual 505 wilde hebben en dan wel de 505-2 of 505-4. nineball in "Het Grote Vinyl Topic deel 4" Het verschil tussen deze lijkt inderdaad niet zoveel te zijn, de een is schijnbaar iets zwaarder, er is een andere platter, ik vind de -4 er mooier uitzien. Ook belangrijk is dat het een beetje in de buurt is, anders word het met ophalen al snel een stuk duurder.

Dus ik heb opgepikt een Dual 505-4 met ortofon om10, waarvan de stofkap kan wel een opknapbeurtje gebruiken maar verder is alles heel in een hele nette staat. Zojuist ook even binnen en buiten schoongemaakt en... Alleen het riempje van de pitchcontrol en het vorkje van de ground ontbreken, aandrijfriempje is nog wel goed en autostop en lift werkt ook.
Het riempje van de pitchcontrol was wel voorspelbaar, het internet staat er vol mee. Een vorkje en gereedschap heb ik liggen, ik wacht dat ik een voorversterker heb gekozen dan zet ik er direct de juist maat op. Polijstspulletjes heb ik ook liggen, dus als ik er de tijd voor heb kan ik er wat moois van maken.
Volgende is kijken voor een nieuw element of niet, zag al van AT wat genoemd worden. Maar dat kun je zo moeilijk maken als je wil volgens mij. Ook ben ik er nog niet uit hoe dat werkt met uitlijnen en gewicht van het element zelf tov de arm.

Dus nu komt het, heb je een mooie platenspeler opgehaald, dan wil het ook horen natuurlijk. Ik zet de versterker aan (platenspeler nog niet aangesloten), maar gaat weer uit, ook raar. Nou het rechter kanaal had juist op dat moment besloten dat ie het genoeg van had. Fijn, dus uitproberen was even op mono linker kanaal en kabels wisselen, de snelheid lijkt wel aardig te staan zo op gehoor.
Ik had het idee om te zoeken naar een nieuwe voorversterker en dat ik daar dan direct de koptelefoon in kan prikken, met een volumeknopje enz. Maar nu dat met de versterker, weet ik het nog niet wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
zekerpixels schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:04:
Ik had allerlei zoekopdrachten opgeslagen en dan steeds de types opzoeken, daarnaast nog van alles opgezocht van de 505. Eigenlijk had ik gewoon besloten dat ik een Dual 505 wilde hebben en dan wel de 505-2 of 505-4. nineball in "Het Grote Vinyl Topic deel 4" Het verschil tussen deze lijkt inderdaad niet zoveel te zijn, de een is schijnbaar iets zwaarder, er is een andere platter, ik vind de -4 er mooier uitzien. Ook belangrijk is dat het een beetje in de buurt is, anders word het met ophalen al snel een stuk duurder.

Dus ik heb opgepikt een Dual 505-4 met ortofon om10, waarvan de stofkap kan wel een opknapbeurtje gebruiken maar verder is alles heel in een hele nette staat. Zojuist ook even binnen en buiten schoongemaakt en... Alleen het riempje van de pitchcontrol en het vorkje van de ground ontbreken, aandrijfriempje is nog wel goed en autostop en lift werkt ook.
Het riempje van de pitchcontrol was wel voorspelbaar, het internet staat er vol mee. Een vorkje en gereedschap heb ik liggen, ik wacht dat ik een voorversterker heb gekozen dan zet ik er direct de juist maat op. Polijstspulletjes heb ik ook liggen, dus als ik er de tijd voor heb kan ik er wat moois van maken.
Volgende is kijken voor een nieuw element of niet, zag al van AT wat genoemd worden. Maar dat kun je zo moeilijk maken als je wil volgens mij. Ook ben ik er nog niet uit hoe dat werkt met uitlijnen en gewicht van het element zelf tov de arm.

Dus nu komt het, heb je een mooie platenspeler opgehaald, dan wil het ook horen natuurlijk. Ik zet de versterker aan (platenspeler nog niet aangesloten), maar gaat weer uit, ook raar. Nou het rechter kanaal had juist op dat moment besloten dat ie het genoeg van had. Fijn, dus uitproberen was even op mono linker kanaal en kabels wisselen, de snelheid lijkt wel aardig te staan zo op gehoor.
Ik had het idee om te zoeken naar een nieuwe voorversterker en dat ik daar dan direct de koptelefoon in kan prikken, met een volumeknopje enz. Maar nu dat met de versterker, weet ik het nog niet wat ik doe.
Veel plezier ermee. Op dat om10 element kun je ook een om20 of nog hoger model naald zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bestla
Crosspost GKMT
Kogel is door de kerk, er komt een andere jukebox. Ik ben dit geneuzel zo zat met de huidige dat ik het bijltje erbij neergooi, en het ding te koop zet met storingen en al. Of mijn vrouw kan geen afstand doen van de 1952 AMI kast waar de huidige jukebox ingebouwd zit, en zal ik alles moeten verbouwen.

De jukebox die ik gekocht heb, ga ik donderdag halen in Budel. Even 119km sturen enkele reis. Het is er wel eentje die geen 'moderne' electronica in zich heeft zodat jukeboxmonteurs niet gillend weglopen want "Daar kunnen we niks mee!!"
Fijne 60's techniek in een 70's kast met mooi chroom. Rowe Ami JA0 200 selections bouwjaar 1966

Even een img van the www geplukt
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/05GB5pzN/jukebox-1966-rowe-ami-jao.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 21-09-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Gisteren vond ik het wel een teleurstelling dat de helft van de versterker het had opgegeven. Ik heb nog even lopen proberen en het complete rechter kanaal alle inputs/outputs, doet niets meer buiten een beetje brommen. Hopelijk kan ik dat repareren, want daar komt geen vervanging voor. Want het wordt niet genoeg gebruikt doordat ik het eigenlijk alleen voor cds en de voorversterker gebruikt en dan nog bijna altijd met een koptelefoon.

Maar voor vandaag tijdelijk een Cambridge Audio Duo te leen, gelijk het juiste vorkje aan de ground gezet en Sennheiser HD660S eraan gehangen. Nu met zowel geluid links en rechts, ja klinkt al goed. Ik heb nog geen goede plaat gepakt maar de stylus nog niet versleten, maar je weet niet wat ermee gedaan is en het is ook niet het duurste ding, dus eigenlijk ben ik wel voor vervangen. Ben er nog niet uit wat ik doe, OM20 misschien maar wel opletten van dat past ook niet allemaal op elkaar geloof ik of iets uit de AT-VM95 serie en er is nog veel meer keus.

Kleine review, het Philips setje produceerde voor wat het was best aardig geluid. Op zich wel jammer dat ik het nu niet direct met elkaar heb kunnen vergelijken. Maar nu met de Dual en de Cambridge voorversterker, dat is veel beter geluid en opvallend veel (ik weet de juiste termen niet) stiller/schoner, meer detail in de hogere frequenties, helderder. Maar dat is een opstapeling, want buiten de koptelefoon is nu alles anders. Wat ik wel gedaan heb is een plaat gepakt (de enige eigenlijk) welke nooit lekker afspeelde op de Philips, met de Dual gaat dat helemaal prima. Zover heel blij mee, het is goede investering geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
Toshirou schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:55:

Dat is een prachtige vondst! gefeliciteerd.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Je band recorder lijkt wel verdacht veel op een Akai 4000DS MKII.
Vorig jaar oktober helemaal laten reviseren. Heeft ongeveer 20 a 30 uur gespeeld en weer naar z'n grootje.
Ik krijg van de 4 sporen alleen nog maar 1 kanaal eruit.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:40
Wel geen vinyl, maar wel de voorloper ervan.
Bij het zoeken naar papieren stuitte ik in het oude huis van mijn ouders op een verzameling 78-toeren platen. Ik wist dat ze die hadden, maar kon ze tot nu toe niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62TS2YFRTYZJaToNM7-8BpzCjmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aejT5sK8ytqURSl7e5732fG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThmotQpnJXZ0kXbZ34wyKMOY6xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5RIDTHVo7DzLaF8x4412hzi.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal zijn nog in Italië gekocht (misschien door mijn opa)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr3Zq7r2_z7JrTaj_3OoLtTtj44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQV3kzDm0JIlKDfuXZYo77YM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze platenspeler uit eind jaren 60, begin 70 heeft nu toch weer een functie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRbQ1ARmQMt19aYCx6nuyKKNikM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uee92UsB8qStxS21vmr0WCuk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
loewie1984 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:15:
Iemand recent al/nog eens iets verkocht via discogs naar het buitenland?

Ik heb een mooie ROI op een aantal platen waardoor ik toch neig er afstand van te doen.

Ben even benieuwd naar recente ervaringen als die er al zijn...
Ik zal mezelf even quoten 'for the sake of others', mocht je ooit wat gaan verkopen via discogs.
Ze hanteren een 8% sales fee op een object, dus voor het gemak: vraag je 100 euro hou je er 92 aan over.

Om die reden ben ik met de potentiele koper zelf in gesprek gegaan en handelen we de transactie buiten discogs af, in mijn geval moest ik 112 eu fee afdragen en dat vond ik wat te gortig.

De verzending van het geld via paypal liep ook al niet geweldig, vanwege het bedrag snoept paypal er ook 75 eu vanaf.

Het betrof een collectors item van de band My Chemical Romance, 10 jaar geleden gekocht voor 67 dollar en kan me niet meer herinneren of ik daar inklaringskosten voor betaald heb of niet. In ieder geval maak ik nu mijn bankrekening en mijzelf blij en iemand in Knoxville USA die er 1400 eu voor over had.. Echt bizar

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Daarop voortbordurend, zo heb ik een half jaar geleden een 'gehotrodde' Denon DL-103 van een retipper uit de VS gekocht via eBay. Uiteindelijk besloten dit niet via eBay af te handelen vanwege de invoerkosten van $224.
Omdat ik deze man kende via verschillende fora voelde ik me niet te opgelaten om te vragen of hij dit buiten eBay om wilde regelen. De invoerkosten via de vervoerder waren uiteindelijk rond de $20. Misschien niet helemaal volgens de regels, maar wel volgens mijn regels van het gezonde verstand.
Dus wat mij betreft, loewie1984, geef ik je groot gelijk ;)

Discogs

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Bestla
Dit is hem dan : Rowe Ami JAN 200 uit 1966

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3SLSm2r/Rowe-Ami-JA0.jpg

Chroomlijsten zijn nieuw gemaakt door de verkoper die dat als hobby/bijverdiensten doet naast zijn AOW

[ Voor 32% gewijzigd door Bestla op 25-09-2022 07:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
Voor het eerst eens iets online aangeschaft. Bij Plato, dus ik ga d'r van uit dat dat gewoon goed gaat.

Onderweg naar mij: Growing Up, van The Linda Lindas. O+ Ik ben benieuwd welke van de vier kleuren vinyl 't is.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nineball
Een Technics sl-d3 uit de kringloop voor 37,50. De potmeter van de pitchcontrol moet schoongemaakt worden en er moet een nieuwe naald op. Verder veel poets- en polijstwerk maar dat is mij als gediplomeerd stofdoekreparateur wel toevertrouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOz8aImbsTKoeZCnf4OHwmy_fIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kbm7CAwk19CzhYWR28N8PkSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die SL-D's en SL-Q's zijn echt altijd een makkie. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V

D_V

Liegebeest schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:51:
Voor het eerst eens iets online aangeschaft. Bij Plato, dus ik ga d'r van uit dat dat gewoon goed gaat.
Dat lijkt me wel ja, waarom niet?

Toevallig vandaag de nieuwe van de Editors binnengekregen van Plato.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/632dd7e78ba25/632dd7e7888e6-editors01.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Een van m’n buren is aan het verhuizen en moet van wat oude spullen af. Hij weet dat ik van oude apparaten houdt, en een tijdje geleden had ik al een versterker en cassettedeck gehad uit eind jaren 70, en een CD speler. En gisteren had ie nog iets voor me. Hij vroeg of ik nog interesse had in een platenspeler en een videorecorder. De videorecorder zal ik het verder maar niet over hebben in een platenspeler topic, maar de draaitafel bleek, toen ik m in ontvangst nam, zo’n berucht Ion USB ding te zijn, wat ie ooit gebruikt had om vinyl te digitaliseren. Alhoewel het gratis was, was ik eerst wel een beetje teleurgesteld. Ik had verwacht dat ie alsnog een enkeltje kringloop zou krijgen.

Maar ik ben er toch even mee gaan spelen, en het valt me alles mee. Het ding heeft een naalddruk van 3g, wat best redelijk is. Niet super, maar ook geen 5g+ platenkrasser. De snelheid was aanvankelijk 2,5% te snel, maar met een klein potje onderaan bij te stellen. Hij draait nu op de juiste snelheid, en de snelheid is stabiel. Het geluid is een beetje dun, mist een flink stuk bas en body vergeleken met de SL-1510 in m’n hobbykamer, maar voor niet al te kieskeurige mensen best aan te horen. Wat kun je ook verwachten van zo’n cheapass keramisch element? De autostop werkt ook prima. Al m’n andere draaitafels zijn volledig handmatig. Al met al blijft het m’n slechtste platenspeler ooit, maar lang niet zo erg als wat ik er van verwacht had.

Zou ik m voor mezelf gebruiken? Nah. Ik heb genoeg betere, dus geen behoefte aan. Maar ik ga m ook niet naar de kringloop brengen. Ik heb er namelijk wel een doel voor. Ik heb een dochter van 3 die muziek en apparaten heel leuk vindt. Momenteel zou ze de naald binnen 2 minuten naar z’n grootje helpen als ik haar met dat ding alleen laat, maar dit is een prima apparaat voor haar om mee te beginnen, als ze een paar jaar ouder is. Dus hij gaat lekker naar zolder om z’n beurt af te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqbxO4nhM_EkWiI_d6O1TvB2f2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7KSqk0H562zY801ClWzuyjQ.jpg?f=fotoalbum_large

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
D_V schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:00:
[...]

Dat lijkt me wel ja, waarom niet?

Toevallig vandaag de nieuwe van de Editors binnengekregen van Plato.

[Afbeelding]
Top album

• D_V

D_V

Heb 'm nog niet geluisterd maar ik zie dat 'ie op musicmeter flink afgekraakt wordt, dus dan zal ik 'm wel goed vinden.

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
D_V schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:16:
[...]

Heb 'm nog niet geluisterd maar ik zie dat 'ie op musicmeter flink afgekraakt wordt, dus dan zal ik 'm wel goed vinden.

:D
Sommige mensen kunnen nu eenmaal slecht tegen verandering :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Volgende patiënt, een 505-1.

Mankeert weinig aan, behalve de rare niet standaard element bevestiging.

Verder zijn deze spelers uitgerust met een 110 volt motor, en voor de 240 volt markten zit er een dikke vermogensweerstand ingebouwd die het voltage affakkelt. Vrij letterlijk want dat ding wordt behoorlijk heet. Als hij dan na een paar jaar stil staan en stof happen weer wordt aangezet dan stinkt dat behoorlijk. Maar dat is dus vals alarm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm-5lFWieCSxqoHSZJI7RxnG18o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZICp2JHFZ0XuQZXfF5gzy73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Ze hebben bij de 505-1 niet bezuinigd op de Rifa knalbonbons. Drie stuks maar liefst.

Dat grijze buisje onderaan is de weerstand die zo lekker warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A9CpOjKn_9i9HW2gAo_HU4_iaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5fAZ3gfp07UAkoHCPfRm6dN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Ik ga het hier ook neerzetten want jullie hadden hiervoor ook al goed advies, het probleem is kan niet kiezen want ik heb mij er net teveel in verdiept. Ik heb van alles gelezen zoals de verschillende stylus vormen en maak het zelf gewoon te moeilijk, gewoon goed maar moet wel effect hebben dus <200, daarna wordt het echt hoger en dat gaan we niet doen en heeft ook geen nut denk ik.

Even opsommen, teruglezen niet benodigd;
- Dual 505-4 met OM10 en stylus van onbekende history en er zat nog een extra headshell bij.
- Cambridge Audio Duo, geleend maar bevalt goed, koptelefoon erin en volumeknop. (volgens mij was de bedoeling dat deze verkocht werd, misschien hou ik hem wel)
- Sennheiser HD660s

Ik had ergens gelezen dat dual vaak word geleverd met een goed passend element, maar waarom is dat zo want er zijn zoveel opties. Dus het gewicht en de resonantiefrequentie van de toonarm; Dual 505-4, effectieve massa van 7 of 8.5 gram (geen idee welke juist is). Dat is dus een lichte arm, dus kijk ik naar een element met een (middel)hoge compliantie. Als check met zo'n calculator met een OM10 welke er nu op zit, kom ik uit op 8.3-8.8Hz. Met een OM20 zou deze frequentie iets verder omlaag gaan doordat de compliance hoger is. (Ideal zou dit 10Hz zijn, dus tussen 8-12Hz) Ik zag eerder de AT-VM95 een aantal keer voorbij komen, lijkt mij een interessante optie door lage instapprijs en opties tot een andere stylus. Compliance wordt door AT opgegeven op 100Hz dus dan mag ik dit vermenigvuldigen met (1.5-2) 1,75 voor ongeveer een eq op 10Hz. Hetzelfde riedeltje kom ik uit op 11.6-12.2Hz

Ik zei toch dat ik het te moeilijk maak, leuk om het gedaan te hebben. Maar goed, voor nu ben ik tot de volgend opties gekomen, welke in ieder geval geen gigantische mismatch zijn.
- Ortofon OM20 stylus, dit is de simpelste optie.
- Ortofon 2M red, silver, blue. Maar die zouden dan redelijk vergelijkbaar moeten zijn met de OM10 en OM20?
- Nagaoka MP-110, leek mij een goede optie mits voor de reguliere prijs want is moeilijk leverbaar.
- AT-VM95E, goedkoper om mee te rommelen en later als upgrade een ML of direct.
- Goldring E3, is het net niet denk ik
Enig advies om de keuze wat gemakkelijker te maken, want volgens mij kijk ik nog steeds tussen OM20 en VM95ML of springt er een andere uit als de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Ik zou direct voor de ML gaan, maar de AT95E is veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Bestla schreef op zondag 25 september 2022 @ 06:17:
Ik zou direct voor de ML gaan, maar de AT95E is veel waar voor je geld.
Eens, voor de prijs van een om10 naald heb je een vm95e, die je ook weer kunt upgraden naar ne, ml en sh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

M'n eerste "zoetrope" lp. The Amazons - How will I know if heaven will find me?
Was niet speciaal op zoek naar een zoetrope versie maar toevallig was deze gesigneerde uitvoering zo.
Wel geinig, maar je ziet het effect niet met het blote oog zonder een strobe of speciale app.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/63346dc7ec3d6/63346dc7e94cb-Amazons001.jpg

• zekerpixels

zekerpixels

Vandaag een doosje binnengekomen en het is geworden een VM95ML. Ik snap nou ook waar de micro vandaan komt.
Ik ben een tijdje mee bezig geweest, maar het uitlijnen is nog niet gelukt. Ik denk dat het aardig lukt om de het element recht krijgen, alleen de positie van de naald tov de schroefjes is totaal anders dan van de ortofon OM. Dus ik denk dat nu nog de overhang dus naald - draaipunt toonarm niet goed is, daar had ik wat van gewonden maar dat wil maar dat wil niet op de juiste schaal uit de printer komen.

Maar goed even voor de beeldvorming; Als ik met een baerwald protractor de naald op punt A en B zet en de cartridge is op die punten uitgelijnd met dat raster. Dan betekend dat toch ook dat de afstand tussen de naald en draaipunt juist is, anders kunt je het toch niet op beide punten juist krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Je kan ook een protractor van Tonar halen. Deze is ook tegelijkertijd een spiegel wat het uitmeten kan helpen gezien je de weerspiegeling van het element erin ziet. Ik vind het wel handig tijdens het uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
Toshirou schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 04:06:
Je kan ook een protractor van Tonar halen. Deze is ook tegelijkertijd een spiegel wat het uitmeten kan helpen gezien je de weerspiegeling van het element erin ziet. Ik vind het wel handig tijdens het uitlijnen.
Die is zeker handig en niet duur..mijn tip: maak met je camera/telefoon een close-up foto recht van voren (/ietsje van boven) van het element en de naald op de protactor... op zo'n foto kun je makkelijk inzoomen en zo beter beoordelen wat je ziet. (of zet de foto hier even neer 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Pavv schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:28:
[...]
Die is zeker handig en niet duur..mijn tip: maak met je camera/telefoon een close-up foto recht van voren (/ietsje van boven) van het element en de naald op de protactor... op zo'n foto kun je makkelijk inzoomen en zo beter beoordelen wat je ziet. (of zet de foto hier even neer 8)7 )
Geen idee welke spiegelende protractor dit is, er staat geen naam op (A120.9 en B 66.04) en ik heb er ook een aantal uitgeprint want misschien was dat wel handig.
Ik weet hoe die uiteindelijk moet komen, dus de stylus op punt A en B en dan moet de reflectie van de cantilever recht zijn. Daar kijk je dan naar op het punt dat de reflectie van de lijn op de protractor, recht eronder zit. Maar, nou een foto ervan maken blijkt nog niet zo gemakkelijk, maar ik kom in de buurt.
(links A en rechts B )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqByHqmTxc9qMYV9_DDWZJdEfng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjc9zTx5lKpJcDqsjEJdYOxq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V5xvgvziWVlaNoFo8rI46n0eNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zs4fNSMB7ifpZt4Hjo2SMa18.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Liegebeest schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:51:

Onderweg naar mij: Growing Up, van The Linda Lindas. O+ Ik ben benieuwd welke van de vier kleuren vinyl 't is.
Jammer, dat was een beetje een teleurstelling.

De hoes enzo zijn prachtig, de LP zelf is "helaas" gewoon zwart vinyl en niet één van de speciale kleuren.

Wat er jammer aan is:
  • De LP was zo enorm statisch, dat ik bij het uit de sleeve halen zowaar de sleeve per ongeluk een beetje heb gescheurd. Hij was d'r gewoon niet uit te krijgen.
  • De plaat is 45RPM... Mijn Thorens heeft daar wel degelijk een standje voor, maar hij haalt't niet. Ook op 45RPM-stand draait ie 33 toeren.
Dat tweede moet te verhelpen zijn... Het is een oud beestje waar nooit onderhoud aan is geweest, dus het kan sowieso de snaar zijn... maar wie weet is d'r ook gewoon iets anders mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Liegebeest dan is het schakel mechanisme kapot. Til de platter eens op en dan zie je er linksboven wat zitten.
Bij mijne heb ik daar ook altijd ruzie mee. Nieuwe snaar kan helpen, maar mogelijk is het wieltje wat te glad geworden, waardoor de snaar niet meer naar boven schuift met het mechanisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Bedankt voor de tip! Ik ga even kijken... Ik ben nog nooit onder die platter geweest, dus dat is nieuw voor me :)

Ik heb zojuist sowieso een nieuwe Thakker belt besteld... de snaar die d'r nu op zit is serieus van toen het ding is gekocht, in de jaren 70. :D

EDIT:
Het lijkt er op dat èn de snaar gewoon te slap is èn mogelijk de oranje staander wat te glad is. In 9 van de tien gevallen glipt de snaar niet omhoog, plus als ie wèl bovenin komt schiet ie de volgende keer d'r meteen vanaf.

Eerst zien wat die nieuwe snaar gaat doen en of schoonmaken van de staander/aandrijfaf gaat helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Liegebeest op 01-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 12:01

VHS

Wat soms werkt is de snaar alvast op de 45 toeren positie leggen, en dan het plateau meehelpen op gang te brengen bij inschakelen van de draaimotor, zodat de snaar niet direkt weer terug zakt naar de 33 toeren positie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
45 toeren is ellende met belt drive Thorensen: de snaar vindt wisselen naar 45 toeren en het zware plateau op gang trekken niet leuk. Wil je 45 toeren draaien dan moet je inderdaad een nieuwe snaar kopen, maar kijk er niet van op dat je over 'n jaar of misschien een paar jaar weer een nieuwe snaar moet hebben. :X

Ja je kan je poelie lichtjes opschuren, de stand van je motoras iets bijstellen, weer een nieuwe snaar kopen... maar op termijn zit je weer met hetzelfde probleem. Het zit hem in het ontwerp van snaar, poelie en zware plateau. Kapot zou ik het niet willen noemen.

Kortom, heb je een Thorens belt drive speler, draai geen 45 toeren platen. Of andersom geredeneerd: wil je 45 toeren platen draaien, koop geen Thorens. Of draai alleen maar 45 toeren platen en wissel niet naar 33. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VHS schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:52:
Wat soms werkt is de snaar alvast op de 45 toeren positie leggen, en dan het plateau meehelpen op gang te brengen bij inschakelen van de draaimotor, zodat de snaar niet direkt weer terug zakt naar de 33 toeren positie.
Dat werkt inderdaad. Maar het is afgezien van een workaround de sporadische 45 toeren plaat geen goede oplossing, althans wat mij betreft gaat de lol er dan snel af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:40
Mijn nieuwste aanwinst, een HMV 102 uit halverwege jaren 30. Nu kan ik 78-toeren platen in stijl afspelen. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDvNVo4-QbBK19MWh3-712HVCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDmsGb0hbI0yQHuIUsYPDbXO.jpg?f=fotoalbum_large

Over naalddruk zullen we het maar niet hebben...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JTxhoTOCBXd32MsGCaSyNhKLNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuiNu0YShhxGWptvRrmdUR2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Cap schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:54:
45 toeren is ellende met belt drive Thorensen: de snaar vindt wisselen naar 45 toeren en het zware plateau op gang trekken niet leuk. Wil je 45 toeren draaien dan moet je inderdaad een nieuwe snaar kopen, maar kijk er niet van op dat je over 'n jaar of misschien een paar jaar weer een nieuwe snaar moet hebben. :X

Ja je kan je poelie lichtjes opschuren, de stand van je motoras iets bijstellen, weer een nieuwe snaar kopen... maar op termijn zit je weer met hetzelfde probleem. Het zit hem in het ontwerp van snaar, poelie en zware plateau. Kapot zou ik het niet willen noemen.

Kortom, heb je een Thorens belt drive speler, draai geen 45 toeren platen. Of andersom geredeneerd: wil je 45 toeren platen draaien, koop geen Thorens. Of draai alleen maar 45 toeren platen en wissel niet naar 33. ;)
Dan lijkt het erop dat het net als de AR platenspeler ook alleen 33rpm is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Liegebeest schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
• De plaat is 45RPM... Mijn Thorens heeft daar wel degelijk een standje voor, maar hij haalt't niet. Ook op 45RPM-stand draait ie 33 toeren.
[/list]

Dat tweede moet te verhelpen zijn... Het is een oud beestje waar nooit onderhoud aan is geweest, dus het kan sowieso de snaar zijn... maar wie weet is d'r ook gewoon iets anders mis.
Om wélk model Thorens gaat het? Als het een 160 of soortgelijk model is (145/160/165/166/146/147/etc) dan kun je het grote deel van het draaiplateau OP ZIJN KOP op het kleine draaiplateau plaatsen zodat je kunt zien wat er onder gebeurt wanneer je op 33 rpm draait of naar 45 rpm gaat, of de snaar slipt, en hoe de snaar om hoog wordt geleid wanneer je 45 rpm selecteert.

Bij mijn TD 160 Mk1 ging de snaar wel omhoog bij 45 rpm maar bleef daar niet hangen, maar ergens halverwege en dan klopt de snelheid niet. Heb dit kunnen oplossen door een kleine rubberen O-ring te plaatsen op die plek halverwege, zodat de snaar vervolgens wél omhoog gaat en blijft.
Pagina: 1 ... 16 ... 71 Laatste