RobertV70 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Heel eerlijk, als een bonded tip beter klinkt en meer live muziek gevoel geeft dan een microline of een naakte diamant, dan zou de bonded tip alsnog mijn voorkeur hebben ondanks de eenvoudigere en wellicht minder goede techniek.
Ik denk niet dat je de effecten van een andere naaldvorm (bonded tip oid) moet zien als dat muziek er meer een 'live gevoel' van krijgt oid.
Je moet meer denken in verschil in trackingsprestaties. Dus vervorming en detail.
Neem bijvoorbeeld bekkens en hi hats. Dat zijn instrumenten die ontzettend lastig te tracken zijn omdat er details zitten in hoge frequenties (korte golflengtes).
Een bonded elliptical kan die slechter aftasten dan een naked microline. Ten eerste omdat de contactpatch van een microline smaller is en dus kleinere verschillen in richels kan waarnemen en ten tweede omdat de tip lichter is. Ook een tapered (taps toelopende) cantilever werkt hier aan mee (ook daarbij is de naaldtip lichter)
Dus bij een bonded elliptical lijkt het meer alsof aanslagen op bekkens en hi hats bestaan uit witte ruis terwijl je met een microline echt de aanslag van de drumstok op de bekkens hoort en dat soort details.
Naar mate je bij de binnenste groeven komt wordt dit verschil steeds groter. Ook veranderen S klanken minder snel in een slissende ruis (met name bij vrouwenstemmen) op de binnenste groeven met een nude microline naald.
Dit fenomeen kan ook in het stemgebied optreden. Minder vaak, maar àls dit optreed, is het zeer hoorbaar.
Ik heb hier wel eens een testje geplaatst met fragmenten van een nummer van Everything but the girl, waarbij een AT-95e (bonded elliptical op straight cantilever) volledig de fout in ging en een AT-440mla (nude ML op tapered cantilever) en een DL-160 (MC met tapered cantilever en nude elliptical) het hoorbaar beter afspeelden. (dat was een blinde test)
Dus eigenlijk zie ik geen voordeel aan een bonded naald, behalve de prijs. Het is niet voor niets dat àlle elementen onder de €100 een bonded naald hebben.
En bij sommige merken krijg je vanaf €100 een nude naald, en bij andere merken is dat pas vanaf €500.
Maar die overweging is m.i. altijd financieel. Het ene merk wil gewoon meer winst maken, danwel heeft minder goede afspraken met een naaldleverancier dan andere. (geen enkel cartridgemerk maakt z'n eigen diamanten naaldtips, die worden altijd ingekocht van andere leveranciers).
Dus bij alle merken zie je eigenlijk dat modellen met bonded naalden het goedkoopst zijn, daarna komen de modellen met nude ellipticals, en daarna pas de modellen met complexere naaldvormen zoals Microline/microridge, shibata, Gyger 1&2, VdH 1&2, vital line etc etc (al deze vormen vallen onder de verzamelnaam 'line contact', maar sommigen hebben weldegelijk bepaalde voordelen tov anderen)
Microline heeft ook als voordeel dat deze langer meegaan, of althans, de kwaliteit van de aftasting veranderd nauwelijks gedurende de levensduur. Bij de meeste andere naaldvormen is dat wèl het geval.
Dus de voor- en nadelen spelen op een ander vlak, maar zijn niet te ontkennen.
Dus ik heb altijd zo m'n twijfels waarom je een element met straight cantilever en soms zelfs een bonded naald zou komen als je ook voor dat geld (of soms zelfs aanzienlijk minder!) een tapered cantilever met nude microline naald kan krijgen.
Maar iedereen is natuurlijk vrij z'n geld te besteden aan wat ie wil
En dan zijn er nog tal van andere factoren waarop je kan letten, zoals de output van het element, of de hoeveelheid zelfinductie, compliantie etc,
Die kunnen klank, of kabel danwel phonopre keuze danwel armkeuze sturen om de beste combinatie te krijgen, maar zijn m.i. toch minder bepalend dan naaldtip en cantilever.
[
Voor 9% gewijzigd door
mr_petit op 21-08-2022 16:36
]