Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
Ik ben destijds overgestapt van een Ortofon tipped Elliptical diamond element naar de AT VM540ML en wow wat gaf dat een verbetering. Helder, rijk, open en o, ja geen enkele inner groove distortion meer omdat deze Microline heel strak trackt.

De 740ML is voorzien van een aluminium body Mount, waar de 540 een eenvoudige kunststof gebruikt. Ikzelf heb dat opgelost door het kunststof gedeelte van de 540ML te vervangen door de RigB, a precision CNC machined piece of Heat treated T6 Aluminium die zorgt voor een nog solidere basis voor de prima 540ML (of 740ML of andere AT's ) cartridge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQQgZHWqOsNn8JEBhYwkheUw-Sc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rhOIw5tfV77quqUnFQapnLOy.gif?f=fotoalbum_large

in deze facebookgroep kun je er meer over lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:57:
Goedendag,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuw element voor mijn DD33. Ik kreeg bij de speler een Stanton 681eee maar die was al versleten. Vervolgens zelf een budget keuze gemaakt en een AT 95 aangeschaft. Maar wil nu toch wel iets serieuzer worden en heb mezelf een budget gesteld van rond de 300 euro. Ik gebruik overigens een MM voorversterker.

Mijn oog is al gevallen op een Nagaoka MP150 maar die zijn slecht verkrijgbaar en ook iets hoger dan gebudgetteerd. Volgen de stap zou dan een MP200 zijn maar die valt echt wel buiten budget.

Nu lees ik over de Grado Opus3, en die reviews en verhalen vallen mij erg positief op. Deze is ook te krijgen als high output, dus moet te doen zijn op mijn MM pre en valt binnen budget.

Nu is mijn vraag of er betere opties zijn dan deze Opus3 zoals bijvoorbeeld een Sumiko Moonstone of iets dergelijks.
Mijn muziekstijl loopt van Deep Purple en Santana naar Focus en Harry Sacksioni tot aan klassiek.

Graag jullie reacties
Groet, Robert
Los van alle perikelen over welke naaldvorm de beste is kan ik je mededelen dat die Nagaoka MP-150 een zeer mooi klinkend element zal zijn... Ik heb zelf de MP-110 en de MP-200 en puur kijkend naar de opbouw van het geluid (zeg maar de overgangen van hoge tonen naar midden tonen naar lage tonen) wint de Nagaoka het van de Audio Technica AT440MLa (voorganger van de AT-540ML)... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
rcor schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Los van alle perikelen over welke naaldvorm de beste is kan ik je mededelen dat die Nagaoka MP-150 een zeer mooi klinkend element zal zijn... Ik heb zelf de MP-110 en de MP-200 en puur kijkend naar de opbouw van het geluid (zeg maar de overgangen van hoge tonen naar midden tonen naar lage tonen) wint de Nagaoka het van de Audio Technica AT440MLa (voorganger van de AT-540ML)... ;)
Ik wilde de MP150 ook graag kopen maar die is niet meer in Nederland te krijgen via de webshops. Heb al over de grens gekeken maar dan kom ik ook op een kleine 400 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:16:
Ik denk dat je in dit budget het meeste waar voor je geld krijgt met een AT-VM540ML (€219) of een AT-VM740ML (€259).
Deze hebben beide een tapered (taps toelopende) aluminium cantilever en een nude Microline naaldtip.
Ik verwacht dat dit veruit de best trackende elementen zullen zijn.
Die andere elementen die je opnoemt hebben alledrie een elliptische tip, waarvan alleen de mp150 een nude tip heeft.
De grado en sumiko hebben een bonded elliptische tip op simpele cantilever, vergelijkbaar wat bij AT de AT-VM95e heeft (elementje van €50)

Als concurrent voor de AT-VM540ML/740ML kan ik wellicht alleen de Ortofon 2m bronze opnoemen, maar die kost al €400, en heeft nog steeds geen tapered cantilever.

Dus voor hoeveel 'technologie' je voor je geld krijgt, staan die twee AT elementen veruit bovenaan (het verschil is dat de AT-vm740ml een aluminium omhulsel heeft ipv plastic omhulsel; de naald is gelijk
Heel eerlijk, als een bonded tip beter klinkt en meer live muziek gevoel geeft dan een microline of een naakte diamant, dan zou de bonded tip alsnog mijn voorkeur hebben ondanks de eenvoudigere en wellicht minder goede techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja maar natuurlijk. Maar dan kom je meteen bij het gigantische probleem. :)

Wanneer klinkt het beter?

Omdat persoon x zegt dat het mooi klinkt, of persoon y dat a beter klinkt dan...b? Hoe heeft de persoon dat bepaald? Op basis van n=1? Of op basis van blinde A/B onder gelijke (en optimale!) omstandigheden? Op basis van een vage herinnering aan b? Of misschien wel op basis van het feit dat er iets nieuws moest komen (buyers bias) of erger nog, omdat er een nieuw stukje geschreven moest worden (sponsoring, review clicks).

Probleem is dus dat je die opmerkingen dat iets mooi / beter klinkt meestal snel direct weer kan vergeten op het moment dat het om een aankoopbeslissing gaat. Het is namelijk zo subjectief als de pest en ook nog eens afhankelijk van heel veel variabelen (w.o. akoestiek, luidspreker en afgespeelde plaat).

Er blijft toch niet veel anders over dan de eigenschappen van het element te benoemen die kunnen leiden tot een betere weergave (waarvan goed de groef volgen niet de minste vereiste is) en te kijken of die combineren met het afspeelapparaat (de arm).

Ik kan gerust zeggen dat de plusminus 10 elementen die ik bezit "heel mooi" klinken. Zonder te liegen. (Ik kan trouwens ook zeggen dat ze "redelijk" klinken, zonder te liegen, maar dat terzijde ;)). De prijs van die elementen varieert van (oorspronkelijk) een paar tientjes tot een paar duizend euro. Ik kan je daarbij bijv een element van 600 euro van harte aanraden omdat het zo mooi is.

Maar helpt dat jou? In mijn oren klinkt de ene wel ietsje mooier dan de andere. Maar het is niet direct gerelateerd aan de prijs en het is niet zo dat dat element van een paar tientjes altijd maar slechter klinkt dan het hele dure. Helemaal niet. De verschillen zijn op genoeg momenten helemaal niet te horen. Maar er zijn ook lastigere omstandigheden waarbij er wel verschillen aan het licht komen (harde opnames, binnenste groeven, s-klanken). En dan merk je dat een unit met een licht, dun cantilever en fijn naaldje beter presteert. De reden is technisch te verklaren.

Dus ik snap wel dat @mr_petit je op basis van technische kenmerken van elementen probeert een aanbeveling te doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 22-08-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pavv schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:04:
Ik ben destijds overgestapt van een Ortofon tipped Elliptical diamond element naar de AT VM540ML en wow wat gaf dat een verbetering. Helder, rijk, open en o, ja geen enkele inner groove distortion meer omdat deze Microline heel strak trackt.

De 740ML is voorzien van een aluminium body Mount, waar de 540 een eenvoudige kunststof gebruikt. Ikzelf heb dat opgelost door het kunststof gedeelte van de 540ML te vervangen door de RigB, a precision CNC machined piece of Heat treated T6 Aluminium die zorgt voor een nog solidere basis voor de prima 540ML (of 740ML of andere AT's ) cartridge.

[Afbeelding]

in deze facebookgroep kun je er meer over lezen
Begrijp ik het goed dat je een metalen huls om je kunststof elementbehuizing gedaan hebt? Daar heb ik nog wel 2 opmerkingen bij. 1. Kunststof klinkt / resoneert niet per se slechter dan metaal, het ligt er maar net aan. 2. Een extra huls om je element maakt het behoorlijk wat zwaarder. Dat kan gevolgen hebben voor hoe het element presteert. Was je arm al aan de zware kant voor het element (compliantie) dan zal het de spoorprestaties niet helpen. Was je arm aan de lichte kant dan is wat extra massa toevoegen op zich gunstig voor de element-arm match. Waar je ook nog tegenaan kunt lopen bij het verzwaren van je element is dat het balanceren van de arm niet meer lukt omdat het contragewicht niet genoeg massa meer heeft.

Los daarvan zullen veel mensen zo'n metalen behuizing wel mooier vinden ogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
chromium schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

Neen, komt niet zo vaak voor op amps van 1977 uit deze klasse.
[Afbeelding]
Ik kan dus wel de tape rec gebruiken naar een Sonos Port neem ik aan?

Ik kan een SU-7300K kopen voor 225,-. Geen recap oid. Goede prijs?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Ik wilde de MP150 ook graag kopen maar die is niet meer in Nederland te krijgen via de webshops. Heb al over de grens gekeken maar dan kom ik ook op een kleine 400 euro uit.
In Duitsland op voorraad bij deze webshop:
https://www.auditorium.de...12fweyEAQYAiABEgKoT_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertV70 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Heel eerlijk, als een bonded tip beter klinkt en meer live muziek gevoel geeft dan een microline of een naakte diamant, dan zou de bonded tip alsnog mijn voorkeur hebben ondanks de eenvoudigere en wellicht minder goede techniek.
Ik denk niet dat je de effecten van een andere naaldvorm (bonded tip oid) moet zien als dat muziek er meer een 'live gevoel' van krijgt oid.

Je moet meer denken in verschil in trackingsprestaties. Dus vervorming en detail.
Neem bijvoorbeeld bekkens en hi hats. Dat zijn instrumenten die ontzettend lastig te tracken zijn omdat er details zitten in hoge frequenties (korte golflengtes).
Een bonded elliptical kan die slechter aftasten dan een naked microline. Ten eerste omdat de contactpatch van een microline smaller is en dus kleinere verschillen in richels kan waarnemen en ten tweede omdat de tip lichter is. Ook een tapered (taps toelopende) cantilever werkt hier aan mee (ook daarbij is de naaldtip lichter)
Dus bij een bonded elliptical lijkt het meer alsof aanslagen op bekkens en hi hats bestaan uit witte ruis terwijl je met een microline echt de aanslag van de drumstok op de bekkens hoort en dat soort details.
Naar mate je bij de binnenste groeven komt wordt dit verschil steeds groter. Ook veranderen S klanken minder snel in een slissende ruis (met name bij vrouwenstemmen) op de binnenste groeven met een nude microline naald.

Dit fenomeen kan ook in het stemgebied optreden. Minder vaak, maar àls dit optreed, is het zeer hoorbaar.
Ik heb hier wel eens een testje geplaatst met fragmenten van een nummer van Everything but the girl, waarbij een AT-95e (bonded elliptical op straight cantilever) volledig de fout in ging en een AT-440mla (nude ML op tapered cantilever) en een DL-160 (MC met tapered cantilever en nude elliptical) het hoorbaar beter afspeelden. (dat was een blinde test)

Dus eigenlijk zie ik geen voordeel aan een bonded naald, behalve de prijs. Het is niet voor niets dat àlle elementen onder de €100 een bonded naald hebben.
En bij sommige merken krijg je vanaf €100 een nude naald, en bij andere merken is dat pas vanaf €500.
Maar die overweging is m.i. altijd financieel. Het ene merk wil gewoon meer winst maken, danwel heeft minder goede afspraken met een naaldleverancier dan andere. (geen enkel cartridgemerk maakt z'n eigen diamanten naaldtips, die worden altijd ingekocht van andere leveranciers).
Dus bij alle merken zie je eigenlijk dat modellen met bonded naalden het goedkoopst zijn, daarna komen de modellen met nude ellipticals, en daarna pas de modellen met complexere naaldvormen zoals Microline/microridge, shibata, Gyger 1&2, VdH 1&2, vital line etc etc (al deze vormen vallen onder de verzamelnaam 'line contact', maar sommigen hebben weldegelijk bepaalde voordelen tov anderen)

Microline heeft ook als voordeel dat deze langer meegaan, of althans, de kwaliteit van de aftasting veranderd nauwelijks gedurende de levensduur. Bij de meeste andere naaldvormen is dat wèl het geval.

Dus de voor- en nadelen spelen op een ander vlak, maar zijn niet te ontkennen.

Dus ik heb altijd zo m'n twijfels waarom je een element met straight cantilever en soms zelfs een bonded naald zou komen als je ook voor dat geld (of soms zelfs aanzienlijk minder!) een tapered cantilever met nude microline naald kan krijgen.
Maar iedereen is natuurlijk vrij z'n geld te besteden aan wat ie wil :)

En dan zijn er nog tal van andere factoren waarop je kan letten, zoals de output van het element, of de hoeveelheid zelfinductie, compliantie etc,
Die kunnen klank, of kabel danwel phonopre keuze danwel armkeuze sturen om de beste combinatie te krijgen, maar zijn m.i. toch minder bepalend dan naaldtip en cantilever.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 16:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Die had ik gezien, komt incl. verzenden naar NL op een 395 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:16:
Ik denk dat je in dit budget het meeste waar voor je geld krijgt met een AT-VM540ML (€219) of een AT-VM740ML (€259).
Ik zit even te zoeken naar de AT-VM 740ML, maar die kom ik tegen voor rond de 300 euro, dus als je een ander hebt waar ik deze voor 359 kan bestellen dan verneem ik dat graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertV70 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:20:
[...]
dus als je een ander hebt waar ik deze voor 359 kan bestellen dan verneem ik dat graag
Je bedoelt €259,- ;)

https://www.thakker.eu/en...-microline-stylus/a-9089/

Trouwens een tip die voor alle cartridges van alle merken geldt:
Als je een cartridge binnenkrijgt, bekijk dan eerst goed de stylus en naald (het liefst met een loep) opdat deze niet krom is oid.
Dus voordat je 'm monteert en ermee gaat spelen. Bij voorkeur als het doosje een venstertje heeft door het venstertje heen.
Het komt niet vaak voor dat een element niet goed is, maar geen enkele kwaliteitscontrole is 100% waterdicht.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Die had ik gezien, komt incl. verzenden naar NL op een 395 euro.
En Thakker schijnt 'm ook nog op voorraad te hebben:
https://www.thakker.eu/en...-mp-150-cartridge/a-5052/

Of je neemt een gok en je hoopt dat die door de douane glipt:
https://www.ebay.nl/itm/1...ED9P%7Ctkp%3ABFBMmrG6k9hg

[ Voor 44% gewijzigd door rcor op 21-08-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Currently not on stock staat er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:28:
[...]
en je hoopt dat die door de douane glipt:
Volgens mij is die kans heel klein voor spul wat uit japan komt.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ik heb nu ook zoiets van waarom nog kijken naar die MP150 als je voor 100 euro extra de 200 hebt. Maar andersom, die MP110 is een heel stuk voordeliger, maar dan denk ik dat ik toch spijt krijg en alsnog 500 euro uitgeef voor die MP200, of klopt mijn gevoel daar niet. Ik denk dat de MP 110 teleur zal stellen, maar is dat wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zou eens kijken of je de MP200 uit Duitsland kan krijgen. Een tijd geleden heb ik daar nog een vervangend element voor mijn MP200 gehaald voor de reguliere prijs.

In mijn ervaring met de MP110, zal zelfs dit element niet teleurstellen. Tuurlijk de MP200 klinkt beter maar de vraag is of je set dit ook kan weergeven. Waar bestaat nu je Hifi setup uit?

Dan kunnen we beter beoordelen of het de meerwaarde waard is.

[ Voor 43% gewijzigd door Toshirou op 22-08-2022 10:00 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:54
DenHond schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:33:
Zonet een SL-1210GR besteld, nu ga ik er zelf het element op installeren (als ik daar ooit een keuze kan maken). Met de gemiddelde protractor zal ik niet verkeerd kunnen gaan, maar zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil op de soorten naalddruk-weegschalen? Moet dat bvb een high end iets zijn, of kan ik evengoed eentje van €20 van bij Bol kopen?

Moest er trouwens nog iemand advies hebben voor een passend element (moet zowat alles kunnen spelen van rock/metal, tot electro en klassiek).
Ik had erg graag een Nagaoka MP-200 of JT-80BK (deze laatste is al erg over budget voor mij) gehad, maar deze lijken al lange tijd overal uitverkocht.
Volgende in lijn is de AT VM 750SH, op een manier lijkt de AT-OC9XML zeer aantrekkelijk, maar dan ben ik weer boven mijn budget aan het gaan (van €350-400).
Ik gebruik voor mijn 1210 GR een Ortofon 2M Black, geweldige combinatie en ik draai alle soorten muziek door het hele spectrum heen (rock, klassiek, metal, pop etc). Hiervoor had ik een 2M Blue voor deze combinatie, deze is naar mijn 1500C gegaan ;-) Instellen van het element kan heel eenvoudig met de meegeleverde overhang gauge, voor de controle van de naaldruk kun je de eenvoudige manuele wegerversie van Ortofon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
Ik heb nu ook zoiets van waarom nog kijken naar die MP150 als je voor 100 euro extra de 200 hebt. Maar andersom, die MP110 is een heel stuk voordeliger, maar dan denk ik dat ik toch spijt krijg en alsnog 500 euro uitgeef voor die MP200, of klopt mijn gevoel daar niet. Ik denk dat de MP 110 teleur zal stellen, maar is dat wel zo?
Ik heb op een Thorens TD-280 exclusiv de MP-110 zitten en op mijn Technics wissel ik nog wel eens van element, maar de MP-200 is toch wel mijn main element op die speler... Zo tussen door switch ik ook nog wel eens naar de Goldring 2100 (wat eigenlijk een voor Goldring geproduceerd element is door Nagaoka) of de Audio Technica AT-440MLa, maar ik kan zeker niet zeggen dat ik de AT-440MLa flink beter vond...

De Goldring 2100MM is ook een leuk element, maar is technisch niet helemaal gelijk aan de MP-200... Dan zou ik eerder een vergelijk willen maken met de Goldring 2300 MM die daar weer een duurdere uitvoering van is...

Eén ding weet ik zeker: als de Goldring op mijn Technics zit, stoor ik mij er in ieder geval niet aan... Net zoals de MP-110 waar ik mij niet aan stoor in vergelijk met de MP-200... MAAR: in direct vergelijk zal de MP-200 het winnen van de MP-110... Ze zijn beiden voor het geld zeer goed... Dat komt niet alleen van mij persoonlijk af, maar ook van puresound.be: http://www.puresound.be/n...-en-mp200-op-de-testbank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Die review van puresound heb ik o.a. gelezen, voorts is er een hele enthousiaste Japanner met een mooi Engels/Japans accent te vinden op youtube die de MP200 heeeel erg aanprijst. Bijzondere man is dat, jammer dat hij al een tijdje niets meer van zich heeft laten horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Reviews vind ik over het algemeen niks waard. Behalve dat het altijd om persoonlijke meningen gaat (en die verschillen van persoon tot persoon), zit er ook veel gesponsorde troep tussen, en weet je nooit of je nou iemand's persoonlijke mening leest/hoort, of wat de fabrikant wilde dat hij roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
kozue schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:47:
Reviews vind ik over het algemeen niks waard. Behalve dat het altijd om persoonlijke meningen gaat (en die verschillen van persoon tot persoon), zit er ook veel gesponsorde troep tussen, en weet je nooit of je nou iemand's persoonlijke mening leest/hoort, of wat de fabrikant wilde dat hij roept.
Ja klopt, maar als de verhalen enigszins op elkaar lijken dan vind ik één en ander wel aannemelijk. Maar goed daarom kom ik ook hier voor goede raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:47:
[...]

Volgens mij is die kans heel klein voor spul wat uit japan komt.
Ik heb toevallig vandaag een zending uit Japan in ontvangst mogen nemen :) . Weliswaar geen element, maar Japanse persingen van drie platen van Bob Dylan: Blonde On Blonde, Highway 61 Revisited en The Freewheelin' Bob Dylan. Ik stuitte een beetje bij toeval op de lovende reacties op Discogs over de Japanse persing uit 2018 van Highway 61 Revisited en toen heb ik ook maar gelijk twee anderen erbij besteld (beiden uit 2022). Vanmiddag even kant 1 van The Freewheelin' gedraaid en ik ben zeer onder de indruk van de geluidskwaliteit. Naast dat er geen enkel kraakje of wat dan ook te horen is, lijkt het alsof Dylan zelf in de woonkamer aanwezig is. Hij klinkt vele malen beter dan de Nederlandse persing uit 1969 en ik vraag me sterk af of er voor dit geld een beter versie te krijgen is.

Om terug te gaan naar het Japan-import verhaal: ik heb deze order donderdag gedaan bij Amazon (jp). Vrijdag zijn ze op de post gegaan en vandaag heb ik ze ontvangen. Geen importkosten o.i.d. hoeven betalen. Het pakket ging via China, Duitsland en België en blijkbaar is in België de 'clearance' gedaan. Zeer rap verstuurd dus met DHL. Platen die ik bij JPC.de bestel doen er vaak langer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Toshirou schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:41:
Ik zou eens kijken of je de MP200 uit Duitsland kan krijgen. Een tijd geleden heb ik daar nog een vervangend element voor mijn MP200 gehaald voor de reguliere prijs.

In mijn ervaring met de MP110, zal zelfs dit element niet teleurstellen. Tuurlijk de MP200 klinkt beter maar de vraag is of je set dit ook kan weergeven. Waar bestaat nu je Hifi setup uit?

Dan kunnen we beter beoordelen of het de meerwaarde waard is.
Set-up:
Micro Seiki DD33 met Nagaoka GL-602 Crystal plateau
Ruconnected interconnects
Nimak audio phono pre met losse psu
Arcam AV9 pre
Roksan caspian M1 power amp
Tannoy 2528 DC in een Canton CT-2000 kast (-3dB op 24Hz)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 23-08-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:27
Ken Wood schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Om terug te gaan naar het Japan-import verhaal: ik heb deze order donderdag gedaan bij Amazon (jp). Vrijdag zijn ze op de post gegaan en vandaag heb ik ze ontvangen. Geen importkosten o.i.d. hoeven betalen. Het pakket ging via China, Duitsland en België en blijkbaar is in België de 'clearance' gedaan. Zeer rap verstuurd dus met DHL. Platen die ik bij JPC.de bestel doen er vaak langer over.
Tenzij amazon de import heeft geregeld, kan het ook zijn dat je nog een brief in de post krijgt waar je vriendelijk verzocht wordt om de btw + inklaringskosten te betalen. Of je moet écht 'geluk' gehad hebben.
CDJapan is trouwens ook een relatief goede winkel (soms hebben ze hun kuren, en verzending kan hoog oplopen) voor platen (en alle andere formats) aan te schaffen die nog te verkrijgen zijn. Met DHL heb ik er de douanekosten nog nooit kunnen ontlopen, maar je betaalt er geen japanse btw (10%) en soms doen ze een kleine promotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
DenHond schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Tenzij amazon de import heeft geregeld, kan het ook zijn dat je nog een brief in de post krijgt waar je vriendelijk verzocht wordt om de btw + inklaringskosten te betalen. Of je moet écht 'geluk' gehad hebben.
CDJapan is trouwens ook een relatief goede winkel (soms hebben ze hun kuren, en verzending kan hoog oplopen) voor platen (en alle andere formats) aan te schaffen die nog te verkrijgen zijn. Met DHL heb ik er de douanekosten nog nooit kunnen ontlopen, maar je betaalt er geen japanse btw (10%) en soms doen ze een kleine promotie.
Aah, ik dacht dat je altijd aan de deur moest afrekenen. We zullen zien. Zou jammer zijn als er een naheffing komt, maar aan de andere kant had ik er toch al rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ken Wood schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Aah, ik dacht dat je altijd aan de deur moest afrekenen. We zullen zien. Zou jammer zijn als er een naheffing komt, maar aan de andere kant had ik er toch al rekening mee gehouden.
Ben wel benieuwd, laat ons het nog maar even weten of je nog een na heffing hebt ontvangen... Ik had ooit van 3 a 4 setjes die Oyaide schuko stekkers (muur en apparaat zijde) laten overkomen om samen met een goede vriend er stroomkabels voor onze receivers / versterkers en CD spelers van te maken... Deze kwamen uit China en daarvan heb ik nooit import heffing + BTW over betaalt, idem voor de laptop onderdelen die ik destijds gekocht had voor mijn toenmalige Lenovo E540...

Of te wel: Je kunt geluk hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Even DE vraag stellen, is de Nagaoka MP 200 479 euro waard, ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:40:
Even DE vraag stellen, is de Nagaoka MP 200 479 euro waard, ja of nee?
Da's een rare vraag.
Mensen die een MP200 hebben gekocht of het van plan zijn, zullen ja zeggen.
Mensen die een ander element gekozen hebben zullen nee zeggen.

Ik denk ook dat als je ~€500 aan een element uit gaat geven, je echt veel beter kan gaan kijken naar een MC element.
Die bieden zulke voordelen tov een MM/MI (technicsche voordelen, dus objectief gezien), die je eigenlijk nooit met een MM of MI element kan bereiken.

Maar eigenlijk moet je al die vragen niet aan ons, maar aan jezelf stellen.
Waarom wil je een MP200?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2022 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Inderdaad een rare vraag. Dat is heel persoonlijk. Ik ben geen audiofiel en zou nooit €500 voor een element neerleggen. Ik zou het verschil niet horen. Ik heb geen upgrade virus en zolang ik me nergens aan erger is het goed genoeg. Voor mij is een AT-VM95E prima. Maar er zijn vast mensen met gevoeligere oren die het er wel voor over hebben, anders werden ze niet gemaakt. Als jij zo'n ding overweegt kijk jij er sowieso al anders tegenaan dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo gaat het vaak met het keuzeproces. Ergens in 't hoofd heb je besloten dat je een bepaald merk / model element wil hebben, vervolgens zoek je bevestiging in reviews en op fora. :P

De bevestiging zul je - als het om een enigszins courant model gaat - in reviews vinden, of het nu om een AT95, een 2M Bronze, een VM540, een MP200 of whatever gaat: altijd zullen er reviews te vinden zijn die je hoop bevestigen dat het element een open, dynamisch, warm, precies, ritmisch, groot, neutraal, gedetailleerd, breed, levendig of geweldig geluid heeft. Omcirkel naar keuze. :)

De hele audio review branche is erop gebouwd, de mystiek dat je met de keuze voor een bepaald product een bepaalde "sound" bereikt.

Nog steeds blijft dan de vraag hoe kómt iemand nou bij zo'n voorkeur? Het foldertje dat bij de high-end audiozaak lag ("dan moet het merk wel heel goed zijn"). De mystiek die rond een merk hangt in het wereldje? Of toch gewoon het uiterlijk? Of... misschien juist wel de hoge prijs :? Bij de platenspeler kan ik me nog voorstellen dat het je (naast adequate kwaliteit) vooral om het uiterlijk gaat. Bij een element, toch een relatief futiel onderdeel in de totale aanblik van het platenspelen, vind ik het moeilijker voor te stellen dat dit echt is wat de aankoop bepaalt. Maar als het brein nu eenmaal zo werkt... :)
mr_petit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 06:52:
[...]

Ik denk ook dat als je ~€500 aan een element uit gaat geven, je echt veel beter kan gaan kijken naar een MC element.
Die bieden zulke voordelen tov een MM/MI (technicsche voordelen, dus objectief gezien), die je eigenlijk nooit met een MM of MI element kan bereiken.
Peter Ledermann van Soundsmith zal het niet met je eens zijn. Die houdt lezingen om het evangelie van zijn MI elementen te verkondigen en waarom ze 'superieur' zijn t.o.v. MC. :P (Ik krijg direct de neiging om te vragen waarom, als moving mass reduction volgens hem zo essentieel is, de cantilevers van zijn cartridges zo relatief lomp zijn, maar goed, dat zal een kwestie zijn van beschikbaarheid en kosten natuurlijk. Ook hij zal zijn cantilevers en diamantjes niet zelf fabriceren maar inkopen).

Oh ja, de vraag of de Nagaoka MP 200 479 euro waard is. Ik kan de MP200 niet aanbevelen of afraden omdat ik hem niet bezit. Ik vind het wel veel geld voor een dergelijk MM element en zou zeker een andere keuze maken. Ik kan de twijfel dus niet voor je wegnemen. Maar als jij het er voor over hebt en denkt dat je daarmee het geluid vindt dat je zoekt, volg je gevoel en leg het geld neer. :Y

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 23-08-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Ik heb er al wel iets mee gespeeld, en afwijkingen zijn aanzienlijk.
Ik heb natuurlijk die Garrard 401 met Ortofon AS-212 arm. Die is inmiddels compleet nagezien, de arm is gerepareerd: ik heb dat gebroken plastic lagerhuis vervangen en de verticale lagers voor keramische lagers (losse kogeltjes) vervangen.
Maar de antiskating op die arm zit er echt totaal naast.
Had je op basis van eigen testjes al een vermoeden dat dit het geval was? Ik kom dat ook vaak tegen. De ene toonarm moet bij een bepaald element bij wijze van spreken op standje < 1 om bij een testtrack de vervorming in beide kanalen minimaal en in balans te krijgen. Bij een andere toonarm moet datzelfde element bij dezelfde naalddruk vervolgens bijna op standje 2... Bij een check met een groefloze plaat blijkt vervolgens iets soortgelijks. Mijn uitgangspunt bij anti-skating is dus ook wantrouw de schaalverdeling tot anders aangetoond is. :)
Die antiskating instelling zou tot 3,5 moeten gaan (dus equivalent 3,5gram naalddruk), maar kan nog maar net 1,9gram antiskating voor een conische naald aan.
Balen! :X Suboptimaal dus want waarschijnlijk wil je je niet beperken tot een conische naald. Ben je van plan eraan te gaan sleutelen?
Telefunken S600 handleiding:
[Afbeelding]

Echt totáál andere waardes 8)7 :?
Die Telefunken S600 waardes komen redelijk overeen, maar ik vraag me echt af hoe Ortofon destijds er zó ver naast kon zitten.
8)7
De SG-1R lijkt een behoorlijk standaard bonded conische naald te hebben. Deze versie (met conische naald) heb ik overigens nog nooit te koop gezien (en is dus veruit de zeldzaamste) en de SG-1L is moeilijk om te zien onder de microscoop. Het lijkt een soort van bonded hyper elliptical.
Maar het is lastig te zien; scherpstellen is lastig omdat de naald raar onder het ding zit, ik kan niet echt dichtbij komen van voren:
SG-1L (line contact):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad bonded en ziet er inderdaad uit als een hyperelliptical. Line contact is ook zo'n vage term. Normaal kan je er toch vanuit gaan dat dit een nude diamantje is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:14:

Peter Ledermann van Soundsmith zal het niet met je eens zijn. Die houdt lezingen om het evangelie van zijn MI elementen te verkondigen en waarom ze 'superieur' zijn t.o.v. MC. :P (Ik krijg direct de neiging om te vragen waarom, als moving mass reduction volgens hem zo essentieel is, de cantilevers van zijn cartridges zo relatief lomp zijn, maar goed, dat zal een kwestie zijn van beschikbaarheid en kosten natuurlijk. Ook hij zal zijn cantilevers en diamantjes niet zelf fabriceren maar inkopen).
Ledermann moet zijn geld daarmee verdienen, en ik heb een andere, niet gerelateerde inkomstenbron.
Dus ik kan zeggen wat ik wil, voor mij heeft het persoonlijk geen gevolgen :+
En als ik dat tests bij lowbeats bekijk, dat zijn €600 kostende Othello cartridge, of zijn €1200 kostende Carmen cartridge slechts 70µm(!) tracken, terwijl een AT-vm95C, die €35 kost, dus zo ongeveer AT's goedkoopste conische element al tegen de 90µm trackt, dan zijn die Ledermanns toch wel de underperfomers pur sang. En dat terwijl z'n geclaimde lichte tipmassa juist een goede tracking zou moeten bewerkstelligen...
Het is een slimme man, maar tegelijkertijd ook een ontzettende clown.
Het enige wat ik kan zeggen is dat zijn MI elementen inderdaad een relatief lage inductie hebben, wat de electrische problemen inderdaad enigzins verminderen (al is dat ook niet genoeg om faseverschuivingen te zien in het hoorbare gebied). Echter is die inductie altijd nog ongeveer 1000x zo hoog als van een LOMC.
Helaas behoren Nagaoka elementen niet tot het MI type dat een lage inductie heeft. Ze publiceren de data niet, maar het is bekend dat nagaoka's een zeer hoge inductie hebben (rond de 800 mH)

Eigenlijk moet je elementen gewoon beoordelen op technische prestaties. Dus rechte frequentiegrafiek binnen het hoorbare gebied, recht faseverloop binnen het hoorbare gebied, goede tracking het liefst gemeten bij korte golflengtes (helaas zijn daar niet echt goede testplaten/genormeerde tests voor)

Al het andere is persoonlijk geneuzel: oh hij klinkt zo warm, of zo open, etc
Wat de een warm vindt, vindt de ander koud etc.

Ik kijk het liefst naar de hoeveelheid (dure) technologie die je krijgt voor je geld. Dan weet je in ieder geval of de fabrikant een loopje met je portemonnaie probeert te nemen. In ieder geval is het duidelijk dat Ledermann's interesse vooral bij dat laatste ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
Nog even een vraag over importheffingen. Als je bij Discogs iets in je mandje stopt van buiten de EU wordt er ‘estimated tax (NL)’ bij de prijs opgeteld. Weet iemand waarom? Hoef je daardoor geen importkosten meer te betalen omdat je het al aan Discogs hebt afgedragen? Of staat dat er los van? Ik wil best belasting betalen, maar liever niet twee keer over hetzelfde product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Wow, wat een reacties, die had ik niet zien aankomen. Ik snap dat de vraagstelling subjectief is, iemand die hem heeft en hem goed vind zal hem aanbevelen, andersom niet natuurlijk.

Ik kies voor een MM omdat ik een MM pre heb. Mocht ik nu een MC aanschaffen dan moet ik ook een MC pre aanschaffen, en dat wordt een kostbare bedoeling.

Ik vind zelf 500 voor een element ook veel maar als dit het geld waard is.

Ik zal uitleggen wat ik bedoel, ik rijd Volvo, want ik denk dat ik dan meer kwaliteit koop dan Opel of Peugeot. Dat is subjectief, maar toch ik maak de keus om een Volvo te kopen want het lijkt mij beter. Maar ik snap wel dat iemand die Opel rijd er het zelfde over denkt. Die zal zeggen dat die Volvo V70 te duur is en zijn geld niet waard want zijn Opel was een stuk goedkoper en doet de zelfde klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Had je op basis van eigen testjes al een vermoeden dat dit het geval was? Ik kom dat ook vaak tegen. De ene toonarm moet bij een bepaald element bij wijze van spreken op standje < 1 om bij een testtrack de vervorming in beide kanalen minimaal en in balans te krijgen. Bij een andere toonarm moet datzelfde element bij dezelfde naalddruk vervolgens bijna op standje 2... Bij een check met een groefloze plaat blijkt vervolgens iets soortgelijks. Mijn uitgangspunt bij anti-skating is dus ook wantrouw de schaalverdeling tot anders aangetoond is. :)
Nee, ik had nog niet echt een vermoeden dmv testjes. Ik had ook nog nauwelijks met die as-212 gespeeld; ik heb vrijwel gelijk die orsonic eronder gezet.
Ik was wel van indruk dat de antiskating magneetjes erg klein waren, bijv. tov de magneten in de arm van mijn CEC BD-7000. Maar ze zijn ook anders gevormd en op een andere afstand.
De magneten in de bd-7000 arm zijn juist weer heel groot (het zijn 2 ronde magneten), en de magneten bewegen over een behoorlijk grote afstand bij de instelling.
Maar ook die arm is onnauwkeurig. De originele schaalaanduiding geeft al wel aan dat de instelling progressief verloopt, maar de progressiviteit is veel groter dan op de aanduiding.
Dit is de originele aanduiding; dus van 0 naar 0,5gr is de afstand groter dan van 0,5 naar 1,0 etc etc.
Maar in werkelijkheid liggen die hogere waardes nog veel dichter bij elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/EuQAAOSwbFFh7TI7/s-l960.jpg

Ik heb nog niet zo heel veel gestest maar tot nu toe is de dual 721 wel de beste geloof ik.
Balen! :X Suboptimaal dus want waarschijnlijk wil je je niet beperken tot een conische naald. Ben je van plan eraan te gaan sleutelen?
Nee ik laat het zo.
Tot ongeveer 1,9 gram kan ik goed met conische en line contact naald spelen, en een elliptische naald zal zo ongeveer tot 1,7 gram goed zijn.
Daar kan ik wel mee leven.
Inderdaad bonded en ziet er inderdaad uit als een hyperelliptical. Line contact is ook zo'n vage term. Normaal kan je er toch vanuit gaan dat dit een nude diamantje is.
Normaal zijn ze meestal nude, maar er zijn volgens mij ook wel bonded line contact en andere complexe naaldvormen geweest zoals bonded shibata's.
Maar voor deze toepassing is het natuurlijk niet zo belangrijk of de tip bonded of nude is. Het gaat hier om de wrijvingskracht die de naaldtip ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertV70 Dus, wat is je vraag? :)

Wil je van Volvo kopers weten of ze een Volvo voor 500 euro aanbevelen?

Of wil je van niet Volvo kopers weten of ze een Volvo voor 500 euro aanbevelen?

Of iets anders?
Ik vind zelf 500 voor een element ook veel maar als dit het geld waard is.
Maar dat kan alleen jijzelf bepalen. Ik vind het voor mijzelf het bijvoorbeeld niet waard om 500 euro uit te geven voor een element, en zeker niet een MM / MI element. @rcor vindt dit vast en zeker wel, en zo zullen er vast en zeker meer mensen zijn die dit vinden. :Y

Jij hebt besloten dat je een Nagaoka MP-150 of misschien 200 wilt, of een Grado Opus3 of Sumiko Moonstone. Je oorspronkelijke vraag was of er betere opties zijn. Je weet al wat het antwoord zal zijn als je dit aan het gemengd publiek gaat vragen. Iedereen heeft zijn eigen favoriet en dat krijg je dan te horen.

Nu heb je de vraag veranderd naar of een element dat 500 euro kost 500 euro waard is. Er is al uit verschillende hoeken een antwoord gegeven, maar wees eerlijk, wie zou je nou met die vraag kunnen helpen behalve jijzelf? :Y Of wil je een soort peiling starten waarbij zoveel mogelijk mensen antwoorden, ja/nee/geen mening? ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Cap op 23-08-2022 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertV70 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:06:
Ik zal uitleggen wat ik bedoel, ik rijd Volvo, want ik denk dat ik dan meer kwaliteit koop dan Opel of Peugeot. Dat is subjectief, maar toch ik maak de keus om een Volvo te kopen want het lijkt mij beter. Maar ik snap wel dat iemand die Opel rijd er het zelfde over denkt. Die zal zeggen dat die Volvo V70 te duur is en zijn geld niet waard want zijn Opel was een stuk goedkoper en doet de zelfde klus.
Ik rij ook (o.a.) in een volvo maar ik ben me er ook weldegelijk van bewust dat het onderstel allemaal puur Ford is. Ook van jouw V70 waarschijnlijk.
Maar auto's hebben niets cartridges te maken.
Zie het anders op deze manier: als je leren bekleding in je volvo hebt, heeft dat bij aanschaf €1500 extra gekost.
Heb je een BMW 5 serie, dan kost dat bij aanschaf €3500 extra.
En die leren bekleding komt van dezelfde fabriek (beide fabrikanten maken hun stoelen niet zelf).

En zo maken cartridge fabrikanten hun stylustips en cantilevers ook niet zelf.
En als je dat in gedachten houdt, is het gewoon raar dat je bijvoorbeeld bij Audio technica al een element met microline stylus al voor €150 kan krijgen,en dat je bij een andere fabrikant daar minimaal €400 voor moet betalen.
Dat zegt gewoon iets over de winstmarge of hoe goed de cartridgefabrikant onderhandeld heeft met de stylusfabrikant, of waarschijnlijk beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
mr_petit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

En zo maken cartridge fabrikanten hun stylustips en cantilevers ook niet zelf.
En als je dat in gedachten houdt, is het gewoon raar dat je bijvoorbeeld bij Audio technica al een element met microline stylus al voor €150 kan krijgen,en dat je bij een andere fabrikant daar minimaal €400 voor moet betalen.
Dat zegt gewoon iets over de winstmarge of hoe goed de cartridgefabrikant onderhandeld heeft met de stylusfabrikant, of waarschijnlijk beide.
Ik snap 'm, ik ga me eens verdiepen in de verschillende technieken en eens kijken of dat soelaas brengt in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Cap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:22:
@RobertV70 Dus, wat is je vraag? :)

Wil je van Volvo kopers weten of ze een Volvo voor 500 euro aanbevelen?

Of wil je van niet Volvo kopers weten of ze een Volvo voor 500 euro aanbevelen?

Of iets anders?
De vraag was of een MP200 voor 479 een goede aanschaf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertV70 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Dat snap ik maar ik vertaalde hem bewust even naar Volvo termen, jij kwam immers met de Volvo analogie. :)

479 euro is de courante prijs voor de MP-200, een rondje google leert dat de plekken waar ie (beduidend) goedkoper is allemaal zijn uitverkocht. Het antwoord blijft hetzelfde... als JIJ het het waard vindt... dan is het het waard. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 23-08-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat een MP200 en een AT-VM540ML qua klank/tracking prestaties behoorlijk vergelijkbaar zullen zijn, met de aanvulling dat de AT-VM540ML een inductie van 460mH heeft en de MP200 een inductie van 735mH heeft.
(De MP-200 is dus gevoeliger voor effecten van loading van je kabels en phonopre, en heeft dus elektrisch gezien meer nadelen in de hoogweergave)
Ik verwacht dat de AT-VM540ML een langere levensduur heeft vanwege z'n microline naald.

Je mag zelf invullen welke een goede/betere aanschaf is: de MP200 die €480 kost of de AT-VM540ML die minder dan de helft kost..
Zelf denk ik dat als de MP200 max. €250 had gekost, het een goede aanrader was. Dan is er een mooie keuzetrilogie in de €200-250 klasse: AT-VM540ML als MM nude microline op tapered cantilever, MP200 als MI met nude elliptical op boron cantilever en Denon DL-110 als HOMC met nude elliptical op aluminium cantilever (al geloof ik dat de DL-110 onderhand steeds moeilijker leverbaar is; ik verwacht dat deze binnenkort uit de handel is, dus de prijzen zullen binnenkort wel stijgen)

Maar ik zou, als ik toch zou shoppen in de €500 prijsklasse, naar een MC element kijken en desnoods met een step up transformer gaan spelen, maar sneller kijken of ik mijn mm preamp kan verkopen en een mm/mc preamp ervoor in de plaats kan zetten.
Eigenlijk alle MM/MI elementen ondervinden elektrische nadelen in het frequentiegebied 10-20khz, en mc elementen helemaal niet.
Dus als je toch audiofiel bezig wilt en een behoorlijk bedrag wilt neerleggen wat in feite toch een slijtageonderdeel is (globaal: elliptische naald: 500-750 uur; microline: 1000 uur levensduur), dan kan je het ook gelijk goed aanpakken ;)

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Je mag zelf invullen welke een goede/betere aanschaf is: de MP200 die €480 kost of de AT-VM540ML die minder dan de helft kost..
Ja maar het soort geluid, de reviews! :*)

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 23-08-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Cap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Dat snap ik maar ik vertaalde hem bewust even naar Volvo termen, jij kwam immers met de Volvo analogie. :)

479 euro is de courante prijs voor de MP-200, een rondje google leert dat de plekken waar ie (beduidend) goedkoper is allemaal zijn uitverkocht. Het antwoord blijft hetzelfde... als JIJ het het waard vindt... dan is het het waard. ;)
Dat is ook weer een waar woord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:46:
@mr_petit ik kom ook een Orsonic branded variant tegen met een E achtervoegsel. :P

https://www.monoandstereo...bias-calibrator-side.html
Ja dat is de elliptische versie. Die kom je het vaakst tegen.
Maar ook die eigenlijk altijd in japan.
Meestal rond de 150-200 euro bij bijv Hifido, maar dan komt er nog iets van €40 transport bij, en bij invoering dus €45 BTW/importheffing, en nog eens €15 inklaringskosten, dus dan kost zo'n dingetje gelijk weer €250 of meer.
Dat is meer dan dat ik voor mijn beide exemplaren betaald heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 15:41
Enorm vloeken in de kerk denk ik maar ik waag het er toch op....

Iemand ervaring met dit apparaat

Ik ben geen audiofiel, spaar geen platen maar wil zo af en toe wel het genot van de handmatige handelingen van een plaat.
Geluidssysteem met versterker (met alle connectiviteit) is prima en kan alle mogelijke aansluitingen (MM element voor de phono ingang) verwerken.

Ik kwam bij deze uit uit puur vanwege de leuke looks en bluetooth (geen kabels en meer plaatsingsvrijheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mafbal schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:15:

Ik ben geen audiofiel, spaar geen platen maar wil zo af en toe wel het genot van de handmatige handelingen van een plaat.
Geluidssysteem met versterker (met alle connectiviteit) is prima en kan alle mogelijke aansluitingen (MM element voor de phono ingang) verwerken.

Ik kwam bij deze uit uit puur vanwege de leuke looks en bluetooth (geen kabels en meer plaatsingsvrijheid)
Persoonlijk een afrader.... Alle essentiële dingen die ik hoop aan te treffen op een platenspeler ontbreken: instelbare naalddruk en regelbare anti-skating...

En dan twijfel ik bij Crosley altijd aan de kwaliteitscontrole... Er is helaas markt voor dit soort troep waardoor het verkoopt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 11:51
Mafbal schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:15:

Dit is het soort apparaat wat je koopt als je 'm nooit wil gebruiken en alleen wil zien. Het is een mode-aankoop, niet een muziekspeler.

Daarnaast zal dit jouw platen slopen. Er is geen enkele vorm van zorg over naalddruk.

Maak je ook geen illusies over geluidskwaliteit (al geldt dat voor het medium in het algemeen), want daar heeft Crosley ook 0 aandacht aan gegeven.

Kortom, dit is geen platenspeler. Het is een meubel in de vorm van een platenspeler.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mafbal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 15:41
@rcor @coptician dank voor de snelle reacties....

ik was al beetje bang voor het "meer mode statement dan muziek speler" effect bij dit soort machines....

Dan laten we deze dus even gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
Cap schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Begrijp ik het goed dat je een metalen huls om je kunststof elementbehuizing gedaan hebt? Daar heb ik nog wel 2 opmerkingen bij. 1. Kunststof klinkt / resoneert niet per se slechter dan metaal, het ligt er maar net aan. 2. Een extra huls om je element maakt het behoorlijk wat zwaarder. Dat kan gevolgen hebben voor hoe het element presteert. Was je arm al aan de zware kant voor het element (compliantie) dan zal het de spoorprestaties niet helpen. Was je arm aan de lichte kant dan is wat extra massa toevoegen op zich gunstig voor de element-arm match. Waar je ook nog tegenaan kunt lopen bij het verzwaren van je element is dat het balanceren van de arm niet meer lukt omdat het contragewicht niet genoeg massa meer heeft.

Los daarvan zullen veel mensen zo'n metalen behuizing wel mooier vinden ogen. ;)
zo ongeveer.. het bovenste kunststof deel van de elementbehuizing is vervangen door een gegoten aluminium behuizing. (net zoals dat de 740ML een alu behuizing heeft ipv een kunststof behuizing)
De alu behuizing is met zeer veel precisie gemaakt en vooral de manier waarop je het element aan je headshell monteert is veel meer solide dan de boutje-moertje oplossing die er normaliter gebruikt wordt.
De alu shell is idd iets (1,4 gram) zwaarder dan de kunststof variant en uiteraard heeft dat invloed op de compliance. Dit allemaal uitgezocht en doorgerekend met alle hulpmiddelen die je daarvoor kunt vinden op vinylengine.com (en het viel binnen de gewenste kaders), geluisterd naar de mening van mensen die dit eerder gedaan hebben EN vooral zelf eerst mogen testen zonder en mét de RigB upgrade. twee headshells met de beide opties en (wel mét goed instellen van de arm) beluisterd met albums die ik vrij goed ken.

En ja, ik vind het óók net effe mooier, maar ik luister vooral naar mijn platen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Weer een paar nieuwe platen aangeschaft. Besteld bij JPC. Bezorging ging dit keer weer snel. Vrijdag besteld. Gisteren verstuurd en vandaag al binnen. Dit keer ook weer een track en trrace code.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p685384868-3.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Nieuwe en tweedehands aanwinsten van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Ss8hkx0XngT2zYSl56rGe5TgskJPOjDMy8kk5XPYI4sPDsiExXn0Bi_9BtwbhXIAswWwAhxAjL-KyrN_bOa1wqXMDR6fJQHxCEbsLz7gObdD06qBGu4ZpTyRfWi4F24zusvTJ7fthTs=w2400

We zien:
- Queen - News Of The World
- Queen - Queen II
- Supertramp - Indelibly Stamped

De Queen albums zijn alle twee halfspeed master persingen... Dus die klinken best goed...

De Supertramp LP schijnt redelijk zeldzaam te zijn en dan is dit ook nog eens een Amerikaanse persing... Die klonken in de jaren '70 zeer goed...
In Nederland begon in die tijd de geluidskwaliteit eindelijk de goede kant op te gaan (waar de band Shocking Blue goed van geprofiteerd heeft internationaal in die tijd), maar de Amerikaanse waren vaak toch een flinke slag beter... Ook deze LP is van onberispelijke geluidskwaliteit...

De prijzen van de Queen albums waren bij Riddem Recordstore nog best redelijk laag en ruim minder dan 30 euro... Tjah, zo kan het dus ook he... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
Een advies vragen ronde.

Ik heb een technics SL7 ( naast een TD150 die eens onder handen genomen moet worden), dus een T4P cartridge. Het wordt tijd dat het standaard element na 5 jaar stevig gebruikt te zijn, eens wordt vervangen.
Nu heb ik begrepen dat T4P nogal problematisch is, qua verkrijgbaarheid, maar ook kwaliteit.

Vraag 1. Wat is een behoorlijke vervanger in T4P formaat, in de range 150-300 euro ?
subvraag, is de Grado 5mV reeks 'goed' te noemen. Ik zie gemengde gevoelens op oa VE-forum.

Vraag 2. Is het een slecht idee om een adapter van T4P naar 1/2 inch < https://www.hifistudio79.nl/product/ortofon-t4p-adaptor/ > te gebruiken ?
Dit zou het aantal kandidaten voor een andere cartridge en stylus behoorlijk vergroten.
Dan kan bijv een AT-VM95 met een naakte elliptische stylus worden ingezet. Of een MP110.

Of hebben jullie andere voorstellen dan wel ervaring met een oplossing in de SL7?

Om het verhaal compleet te maken, de opstelling is niet hyper-high-end. Een 50 euro phono-pre-amp, en een Cyrus Quattro dan wel een Marantz 1502, sturen Mission 750 LE's aan. Voornamelijk oudere LP's van ABBA tot Klaus Schulze als 'informatie-dragers'.

[ Voor 0% gewijzigd door Ed.juh op 24-08-2022 13:54 . Reden: budget wat opgehoogd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ed.juh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:25:

Vraag 2. Is het een slecht idee om een adapter van T4P naar 1/2 inch < https://www.hifistudio79.nl/product/ortofon-t4p-adaptor/ > te gebruiken ?
Dit zou het aantal kandidaten voor een andere cartridge en stylus behoorlijk vergroten.
Dan kan bijv een AT-VM95 met een naakte elliptische stylus worden ingezet. Of een MP110.
Die adapter gaat niet werken. Die is er juist voor bedoeld om een t4p element in een 1/2 inch headshell te monteren.
Jij wilt iets andersom, maar dat gaat niet.
Dan kom je niet uit met je lengte en ook niet met je massa.
T4P elementen horen allemaal even zwaar te zijn.

Qua elementen wat nu nog te koop is, denk ik dat deze Audio Technica ATU-4040 EP bij Thakker één van de best is nog verkrijgbare is. Deze heeft (volgens opgaaf) een nude square shank elliptische naald voor €150.

https://www.thakker.eu/en...p-mount-cartridge/a-9407/
Inclusief adapter zodat je 'm eventueel op een normale headshell kan zetten, dus is eea qua prijs nog wel redelijk

Wat heb je nu voor een element erop zitten? Misschien is daar een goede naald voor te vinden?

Volgens mij hebben alle elementen uit de grado prestige lijn een bonded elliptische tip.
Niet zoveel verfijning daar dus. En ze zijn berucht voor brom.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 24-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@mr_petit Dank voor je antwoorden.
Ik had al het vermoeden dat het precies andersom zat, anders zou de positie niet correct zijn.

De cartridge is een Technics P202C ( maar dat is geen verrassing )

Qua element? Ik heb geen idee, er staat niets op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtjukpGKxCbQmrdPvpGLBGxTfnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGhTLLfIOwpL8yuNKMAF46Ye.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gok op een tonar < https://www.dacapoaudio.c...ics-EPS-202-ED-styli.html >

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Leuk, een SL-7. Daarvan heb ik er veel gerepareerd.

Het element is de EPC-P202c (of eventueel de gelijkwaardige P22), dat is het standaard element voor de SL-7. De originele naald die erbij hoort is (EPS-P202c, je snapt Cartridge, Stylus ;)) een mooie, namelijk een cantilever van boor met daarop een nude diamantje. Die zal je nieuw niet meer vinden.

Afbeeldingslocatie: https://image.fromjapan.co.jp/image.php?path=https://auctions.c.yimg.jp/images.auctions.yahoo.co.jp/image/dr000/auc0203/users/0b6f577a0466937eae114dfe4d49c8a4a4609d7b/i-img1022x766-1614774046mhp5rr318288.jpg

Wat er nu op zit is inderdaad een no-name vervanger met gewoon alu cantilever en bonded naaldje. Die zijn in grote getale verkrijgbaar op Ebay voor weinig. Het moet gezegd, voor het geld (vanaf zo'n 14 euro) kan je je er geen buil aan vallen.

Die Audio Technica ATU-4040 EP is wel een leuke tip, dat is een rebadged AT316EP.

Ik heb ook nog een geheimtipp. :)
Namelijk een tweedehands element kopen waarop nu nog goed verkrijgbare naalden passen.

Als je een tweedehands Ortofon OMT- of OMP T4P element koopt dan kunnen daar volgens mij de OM naalden op, met de OM20 of OM30 (eventueel OM40, maar die is wat te duur) zit je dan goed.

Dan een minder bekende: als je voor heel weinig een tweedehands TP4 element koopt van Audio Technica: AT102P, AT102EP, AT112EP, AT122EP, AT132EP, AT142LP, AT152LP. Of de SS445E/U (= rebadged AT122EP) Die is overigens ook nog bij Thakker nieuw verkrijgbaar, je hebt ook nog de SS315E/U SS335E/U SS445E/U SS550LC/U. "SS" staat voor "Spectrum Series".

... dan passen daar naalden op van o.a. de AT120, 440, 530, 540 etc ½-inch elementen. :)

Zelf heb ik bijvoorbeeld een AT132EP (T4P) met originele naald én een AT130E (½") met originele naald en ik kan je vertellen dat de naald en ophanging identiek zijn.

Je kan dan dus bijv een 120E, 440MLb of 540ML naald kopen. Het enige is dat de body ietsje breder is omdat de plastic houders van 120/440/540 naalden aan de zijkanten een extra randje hebben die de T4P versies niet hadden, plus een naaldbeschermer. Als je die laatste verwijdert (even voorzichtig losklikken) dan is het verschil in massa te verwaarlozen.

Omdat die naalden dus ietsje breder zijn dan de T4P varianten kán het zijn dat je de auto afslag van je Technics SL-7 ietsje eerder moet zetten omdat anders in de startpositie de naaldhouder tegen de klep komt. Bij mij is dit nooit het geval geweest maar theoretisch is het mogelijk als je auto afslag extreem ver naar buiten staat (af fabriek is het tussen het 1e en 2e streepje op de schaalverdeling van de klep, dus niet op het 1e streepje).

Voorbeeld:
AT132EP zonder zijbumpers en naaldbeschermer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3-SgzrH9p09d4P7CLZLP3UZegA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oPi4VQR243XzVF4BON89CNLN.png?f=user_large

AT130E met zijbumpers en naaldbeschermer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Alnudc3JgiKVFltByO5EpryXZUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2u0LnG1B77OnMQ60b22gaSo.png?f=fotoalbum_large

Een laatste optie is een JICO SAS variant kiezen voor je bestaande P202c element, maar dat is wel een prijzige optie en natuurlijk nog steeds geen originele naald. :)
mr_petit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Dan kom je niet uit met je lengte en ook niet met je massa.
T4P elementen horen allemaal even zwaar te zijn.
Klopt, 6 gram is de T4P spec voor de massa van het complete element. Echter op de betere Technics spelers zoals de SL-7 is de naalddruk wel instelbaar van ruim onder 1 gram tot boven 1,5 gram, dus met een paar tienden van grammen kom je wel weg, mits de vereiste naalddruk tenminste niet ook teveel afwijkt van de T4P spec. Voor de RF zullen die paar tienden grammen niet veel uitmaken.

De Grado route zou ik inderdaad ook niet kiezen voor T4P elementen. Die elementen houden zich niet aan de spec wat betreft massa en compliantie, en de ervaringen m.b.t. de tracking prestaties zijn niet erg positief. Bovendien zit je nog met die bromgevoeligheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 24-08-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@Cap
Oh wow, dat is even een klap informatie, en met heel wat insider tips.
Ik heb even wat te onderzoeken, dan wel zoek werk te doen voor je ideeen.

Pak eerst even de Ortofon route, en als ik daar niks in vind, dan het AT pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima! In de Ortofons heb ik mezelf minder verdiept dus check bij die Ortofons altijd even of er een passende vervanger is, google is your friend! En marktplaats / ebay (kleinanzeigen) is your friend voor goedkope oude elementjes, vaak zonder naald. :)

PS Oh ja, Pickupnaald levert nog de originele AT132EP naald en AT122LP naald, en ook de originele bonded elliptische naalden voor de 112 / 122 / 132. Wel even precies navragen om welke versie (en kleur) het nou gaat, want Pickupnaald geeft ook hits op onderling compatibele naalden. ;) Mij staat bij van laag naar hoog, groen en blauw bonded elliptical, caramel / oranje / rood nude elliptcal, bruin / zwart line contact.

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 24-08-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ik heb van 5 elementen de reviews en enkele gebruikerservaringen gelezen op diverse forums.

De betrokken elementen zijn:
Grado Opus 3
Nagaoka MP 200
AT 540ML
AT 750SH
Sumiko Moonstone

Ik heb naar de verschillende technieken gekeken van de elementen en ben toen reviews en gebruikerservaringen gaan lezen. Wat mij opviel is dat de elementen met de beste techniek aan boord (de AT's in dit geval) erg goede detaillering hebben maar minder muzikaal overkomen bij de reviewers.

Heb tussendoor ook een een gedigitaliseerde luistertest gedaan tussen een Ortofon en een Nagaoka, en daar viel het mij echt op dit het technisch beste element (Ortofon) alles heel erg goed plaatst maar minder samenhangend geluid geeft.

Ik denk ook dat dit iets is waar je van moet houden, maar mijn smaak hangt toch meer naar muzikaliteit en de samenhang van de instrumenten en vocalen.

Ik ben uiteindelijk veel forums langs gegaan en ben eens goed gaan zoeken naar muzikale elementen, en daar viel me iets op. De Grado Opus 3 werd erg vaak genoemd en werd ook door de gebruikers vergeleken met elementen die men voor de opus 3 op de speler had zitten en uit veel van dat schrijven viel op dat iedereen die het element had aangeschaft erg verrast was door het geluid, de presentatie en met name de muzikaliteit.

Dus.... die heb ik besteld. Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn beleving bij dit element, en ik kom van ver met een AT 95e van toen nog 35 euro (6 jaar geleden), dus het zal hoe dan ook een enorme verandering zijn in geluid en beleving. Ik hoop dat mijn Micro Seiki DD33 er ook blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:39:
Ik heb van 5 elementen de reviews en enkele gebruikerservaringen gelezen op diverse forums.

De betrokken elementen zijn:
Grado Opus 3
Nagaoka MP 200
AT 540ML
AT 750SH
Sumiko Moonstone

Ik heb naar de verschillende technieken gekeken van de elementen en ben toen reviews en gebruikerservaringen gaan lezen. Wat mij opviel is dat de elementen met de beste techniek aan boord (de AT's in dit geval) erg goede detaillering hebben maar minder muzikaal overkomen bij de reviewers.

Heb tussendoor ook een een gedigitaliseerde luistertest gedaan tussen een Ortofon en een Nagaoka, en daar viel het mij echt op dit het technisch beste element (Ortofon) alles heel erg goed plaatst maar minder samenhangend geluid geeft.

Ik denk ook dat dit iets is waar je van moet houden, maar mijn smaak hangt toch meer naar muzikaliteit en de samenhang van de instrumenten en vocalen.

Ik ben uiteindelijk veel forums langs gegaan en ben eens goed gaan zoeken naar muzikale elementen, en daar viel me iets op. De Grado Opus 3 werd erg vaak genoemd en werd ook door de gebruikers vergeleken met elementen die men voor de opus 3 op de speler had zitten en uit veel van dat schrijven viel op dat iedereen die het element had aangeschaft erg verrast was door het geluid, de presentatie en met name de muzikaliteit.

Dus.... die heb ik besteld. Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn beleving bij dit element, en ik kom van ver met een AT 95e van toen nog 35 euro (6 jaar geleden), dus het zal hoe dan ook een enorme verandering zijn in geluid en beleving. Ik hoop dat mijn Micro Seiki DD33 er ook blij mee is.
Ik heb me even ingelezen in dat element en Grado vraagt een hoge prijs voor het geen ze maken... Het is een element met specificaties waarbij de Nagaoka MP-110 niet voor onder doet, met diens verschil dat deze een houten body heeft...

Als je dan toch voor een Grado zou willen gaan was dit een betere keuze voor minder geld:
@Cap Dank voor de oplettendheid... Ik dacht dat ik bij Grado aan het kijken was...
Correctie: Dit is een Goldring element die goedkoper is en qua cantilever toch een stuk mooier is:
https://respectphono.de/e...1012-gx-mm-cartridge.html

Maar dat zou mijn keuze zijn geweest... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 24-08-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Als je dan toch voor een Grado zou willen gaan was dit een betere keuze voor minder geld:

Maarre, dat is toch een Goldring, geen Grado? :) Ik heb daar de 1042 van en die vind ik niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En anders is de Goldring 2300mm ook een leuk element voor het zelfde geld:
https://www.hifistudio79....ldring-2300-mm-element-2/

Toevallig dat ik die in het verleden "gehad heb"... Die quotes zijn er omdat ik slechts de naald had in de body van een Goldring 2100mm element (als upgrade)...
Die klonk super goed en soms zou ik die truc nogmaals wel eens willen toepassen, ik heb namelijk nog een 2100mm body liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed dat de bodies van de 2100 en 2300 identiek zijn dus in die zin had je gewoon een 2300 toch? :)
Of is er een verschil in inductie? Dat duidt op andere manier van coil winding. Maar ik vermoed het niet. De lagere series hebben doorgaans dezelfde body's, pas bij de hoogste series is eventueel de inductie lager en de toleranties van kanaalongelijkheid kleiner. Kan bijv natuurlijk zijn dat 2300's "hand picked" 2100's zijn met iets strakkere meetresultaten.

[ Voor 66% gewijzigd door Cap op 24-08-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Durf ik zo niet te zeggen, maar wat ik wel zeker weet is dat de naald past (en dat de 2300MM een metalen body heeft, terwijl die van de 2100mm van plastic is)... Ook van de duurste uit de reeks (de 2500mm naald) past gewoon in de body van de 2100mm...

Maar om dat oude element weer een upgrade van naald te geven mag ik bij Thakker flink in de buidel tasten:
https://www.thakker.eu/en...00-genuine-stylus/a-5842/

Dan kan ik nog beter een heel element kopen bij Hifistudio 79:
https://www.hifistudio79....ldring-2300-mm-element-2/

Dat is echt een koopje voor de Goldring 2300MM en een stuk goedkoper dan Thakker die vroeger vaak het goedkoopst was... Tijden zijn veranderd wat dat betreft... ;)

Het zou mooi zijn als ze bij Hifistudio 79 de vervangingsnaald van de 2300MM ook op voorraad hadden, dan was die ook goedkoper... Mijn Goldring 2100MM vervangingsnaald kwam daar ook vandaan en was een stuk goedkoper dan bij Thakker op dat moment...

[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 24-08-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
rcor schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb me even ingelezen in dat element en Grado vraagt een hoge prijs voor het geen ze maken... Het is een element met specificaties waarbij de Nagaoka MP-110 niet voor onder doet, met diens verschil dat deze een houten body heeft...

@Cap Dank voor de oplettendheid... Ik dacht dat ik bij Grado aan het kijken was...
Correctie: Dit is een Goldring element die goedkoper is en qua cantilever toch een stuk mooier is:

Die Goldring kost 379 euro, de opus 3 koste mij 295 euro dus daar zit wel een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertV70 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

Die Goldring kost 379 euro, de opus 3 koste mij 295 euro dus daar zit wel een verschil in.
Dan heb je die opus 3 voor een voor dat element lage prijs op de kop getikt... Ik zag namelijk alleen prijzen van 349 euro voorbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
rcor schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Dan heb je die opus 3 voor een voor dat element lage prijs op de kop getikt... Ik zag namelijk alleen prijzen van 349 euro voorbij komen...
https://www.hifistudio79.nl/product/grado-opus-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:52:

... dan passen daar naalden op van o.a. de AT120, 440, 530, 540 etc ½-inch elementen. :)
Is dat niet krap met die ~1,5 gram naalddruk?

Zo'n Jico SAS op boron cantilever is een mooie exoot denk ik.
Dat zou mijn favoriet zijn.
En eigenlijk is die prijs nog niet zo gek, past binnen het budget :) (en is ontworpen voor 1-1,5gr VTF)
€237,50 bij mr stylus(DLD):https://mrstylus.com/en/product/national-eps-202-es-sas-on-boron/
En €249,- bij rik stoet (NL):https://www.rikstoet.nl/a-58552483/jico/jico-naald-voor-national-technics-eps-202-ed-sas-op-boron-cantilever

Een AT-VM540ML naald kost ook al €185 (bij thakker) en heeft geen boron cantilever (wel een tapse alu cantilever). Ik denk dat die boron cantilever die extra €50 het wel waard is.

Ik weet niet hoe goed die body van de EPC-P202c is.
Bij AT is de body van de AT-vm540 serie vrij goed (elektrisch gezien). Kleine tolerantie tussen links/rechts qua zowel inductie als weerstand, en de inductie verandert ook weinig met de frequentie.
Ik verwacht dat de AT-vm540 body vanwege dat laatste gelamineerde spoelkernen heeft. Maar niet alle AT bodys hebben dat: de goedkopere niet, dus de AT-91, at-95, at-vm95 bodies sowieso niet.
Ik weet niet hoe dat zit met die andere t4p elementen, maar dat is wellicht iets om op te letten.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 24-08-2022 22:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DenHond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7v0-IOlIVcgvsrOA93IUMfZStY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEv26DW9uf05HyftxRWmIhgR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ntz-ujaMeVY5l6USXfErIknPyAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHtpE1LiPPCKxCt8WK5EmSdm.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren eindelijk het elementje ontvangen zodat ik het kon monteren/uitlijnen. Toch een goed uurtje aan bezig geweest, zeer moeilijk om een goed zicht te hebben of hij recht staat op de protractor.
Heb maar 2 platen kunnen spelen, dus ik zit nog ver van de 20 uur inlooptijd, maar klinkt op het eerste zicht echt niet slecht. Enkel de laagste bassen ontbreken wat punch/grunt.

De platenspeler blijk sinds vorig jaar in Maleisië gemaakt te worden, hoewel hij toch mooi oogt zit er wat van een lelijke kras op het mechanisme dat de toonarm omhoog/omlaag heft en is het tegengewicht nogal ruw afgedraaid (wat toch ook de bedoeling niet lijkt).

Verder deze 3 nog mogen ontvangen vandaag, te laat verzonden en dan nog eens 2 weken onderweg van het VK :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDYuG08lpzxR4qM7-HyYHfyYGBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpG3BpF8qSmsdJtC11F7xcFS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenHond schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:16:

Gisteren eindelijk het elementje ontvangen zodat ik het kon monteren/uitlijnen. Toch een goed uurtje aan bezig geweest, zeer moeilijk om een goed zicht te hebben of hij recht staat op de protractor.
Heb maar 2 platen kunnen spelen, dus ik zit nog ver van de 20 uur inlooptijd, maar klinkt op het eerste zicht echt niet slecht. Enkel de laagste bassen ontbreken wat punch/grunt.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit element als je wat meer albums gespeeld hebt.
Om goed te kunnen zien of een element haaks op de protractor staat kan je met een stukje plakband een stift van een vulpotlood voor op het rechte deel van het element plakken. Die vulpotloodstift steekt dan aan beide kanten haaks uit.

• DenHond
mr_petit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit element als je wat meer albums gespeeld hebt.
Om goed te kunnen zien of een element haaks op de protractor staat kan je met een stukje plakband een stift van een vulpotlood voor op het rechte deel van het element plakken. Die vulpotloodstift steekt dan aan beide kanten haaks uit.
Ok, die truc zal ik eens proberen, thanx d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Is dat niet krap met die ~1,5 gram naalddruk?
Gewogen:
AT132EP element 5,69 gram.
De originele ATN132EP naald 0,36 gram, totaal 6,05 gram.
De ATN130E naald zonder naaldbeschermer 0,71 gram, totaal 6,40 gram.
De ATN144MLa naald zonder naaldbeschermer 0,66 gram, totaal 6,35 gram.
(Naaldbeschermer weegt 0,18 gram maar die laten we er dus af.)

Je zit dus 0,3 a 0,35 gram hoger dan met de standaard naald, dus op 1,55 a 1,6 gram.

De 1,25 gram T4P spec kan je halen als je dat zou willen. Je kan namelijk met behulp van de verstelling 0,3 gram verlaging zeker bereiken, 0,35 gram vast en zeker ook nog wel: je kan nog even door onder het 1,0 gram streepje. (Sowieso heb ik gemerkt dat je eigenlijk zelf even goed moet nameten wat de naalddruk werkelijk is, want die naalddrukinstelling met veer is niet altijd even nauwkeurig (gekalibreerd). Je kan er zo 0,1 of 0,2 gram naast zitten (te laag). Lastig klusje, want de klep moet naar beneden terwijl je weegt omdat de naald daar immers in zit, en de platenspeler moet in de "play" stand staan omdat anders de naald niet daalt.)

Maar ik adviseer altijd wat hoger te gaan zitten dan de 1,25 spec, ook bij de originele naalden. 1,4 gram is prima, het geeft betere spoorprestaties en je bent minder gevoelig voor krasjes of vuile plaat/naald.

De aanbevolen naalddruk voor de AT-440MLa is 1,0 tot 1,8 gram, 1,4 gram zit precies in het midden. Ik ga zelf ook daar wat hoger, eerder 1,5 a 1,6 gram. Daar zit je dan zonder iets te verstellen precies aan de 1,25 gram instelling van een T4P platenspeler. :P
Zo'n Jico SAS op boron cantilever is een mooie exoot denk ik.
Dat zou mijn favoriet zijn.
En eigenlijk is die prijs nog niet zo gek, past binnen het budget :) (en is ontworpen voor 1-1,5gr VTF)
€237,50 bij mr stylus(DLD):https://mrstylus.com/en/product/national-eps-202-es-sas-on-boron/
En €249,- bij rik stoet (NL):https://www.rikstoet.nl/a-58552483/jico/jico-naald-voor-national-technics-eps-202-ed-sas-op-boron-cantilever
Zeker, ook Jico maakt dit soort exotische cantilever/diamant combi's niet zelf en zal ze betrekken van Adamant Namiki. Het zal toch wel op zeker een Namiki MR (MicroRidge) zijn met boor cantilever, hetzelfde naaldje als de Audio Technica Microline (die ze daar uiteraard ook betrekt, er is in die klasse geen andere keuze. Ja, ze rekenen andere prijzen aan Audio Technica, zoveel is duidelijk. ;)).
Ik weet niet hoe goed die body van de EPC-P202c is.
Ik heb hele sets van de P series Technics elementen gehad en doorgemeten (P202c, P22, P23, P24, P30, P33, etc). Bij de P22 tot P33 zit er eigenlijk geen verschil in de body, maar de EPC-P202c heeft de kleinste tolerantie wat betreft kanaalongelijkheid en de laagste inductie en DC weerstand dankzij de laminated cores. Die zit echt wel op het niveau van de betere AT's.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:31
Rommelmarktje in Weesp. Totale schade 8 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Di5iFl5mTef234V2H5PSd4EAJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I54MBlsJo2gqbusePxCXYmo4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

De aanbevolen naalddruk voor de AT-440MLa is 1,0 tot 1,8 gram, 1,4 gram zit precies in het midden. Ik ga zelf ook daar wat hoger, eerder 1,5 a 1,6 gram. Daar zit je dan precies op zonder iets te verstellen aan de 1,25 gram instelling van een T4P platenspeler. :P
Ik speel zelf eigenlijk altijd op ~1,75 gram met de 440mla.
Eigenlijk zowel de 10hz als 100hz compliantie duidt er eigenlijk niet op dat de suspensie een hele lage naalddruk nodig heeft m.i.

Maar goed, eigenlijk vind ik aanbevolen naalddruk nog steeds de minst doorzichtige parameter.
Ik heb nog geen goede theoretische/meettechnische manier gevonden om dit echt vast te stellen.
Het zijn meer vuistregels. Ook die 100Hz meting die er eigenlijk wel voor bedoelt is, heeft volgens mij een behoorlijk variabel resultaat.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 26-08-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:51:
Rommelmarktje in Weesp. Totale schade 8 euro.

[Afbeelding]
Mooie score Nineball! Voor de toekomst: probeer eens Dire Straits op Mobile Fidelity Soundlab of (en dat is een stuk goedkoper) Half Speed Master persing van Abbey Road Studios aan te komen... Dat verschil is zo groot in het voordeel van de twee genoemde persingen dat je de originele persingen daarna weer te koop gaat zetten...

Het leuke is dat je dan zo 4 a 5 euro per LP kunt vangen en die 8 euro in no-time terug verdient...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Mooie score Nineball! Voor de toekomst: probeer eens Dire Straits op Mobile Fidelity Soundlab of (en dat is een stuk goedkoper) Half Speed Master persing van Abbey Road Studios aan te komen... Dat verschil is zo groot in het voordeel van de twee genoemde persingen dat je de originele persingen daarna weer te koop gaat zetten...

Het leuke is dat je dan zo 4 a 5 euro per LP kunt vangen en die 8 euro in no-time terug verdient...
Ik speel platen omdat ik de techniek leuk en mooi vind, platenspelers opknappen en zo. En niet voor de geluidskwaliteit want dan zet ik wel een goede stream aan. Dus megadure superpersingen kopen die uiteindelijk ook door de digitale molen zijn gedraaid (oei oei mfsl) is aan mij totaal niet besteed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpPJdaWgqxNm7HURjQUCxCTkrQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRNow10kchVnlHwG37CWkY1n.jpg?f=fotoalbum_large

De pakketdienst kwam deze week langs en net nog eens een keer om het album Bags’ Groove af te leveren. Morgen schoonmaken en dan weer genieten! 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
Toshirou schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:24:

De pakketdienst kwam deze week langs en net nog eens een keer om het album Bags’ Groove af te leveren. Morgen schoonmaken en dan weer genieten! 😁
Hé,. die Bags' Groove heb ik ook in een Japanse persing _/-\o_ ... Wat een geweldig album is dat. Sowieso zijn veel van die jaren 70 persingen van de betere Jazzplaten uit Japan vaak héél erg goed.

En altijd een feestje om een pakketje met vinyl uit Japan te ontvangen. Meestal toppersingen en door de Japanse gebruikers en verkopers in topstaat gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:38
Pavv schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Hé,. die Bags' Groove heb ik ook in een Japanse persing _/-\o_ ... Wat een geweldig album is dat. Sowieso zijn veel van die jaren 70 persingen van de betere Jazzplaten uit Japan vaak héél erg goed.

En altijd een feestje om een pakketje met vinyl uit Japan te ontvangen. Meestal toppersingen en door de Japanse gebruikers en verkopers in topstaat gehouden.
Laat ik nou een Russische persing hebben van Bag's Groove. Het zou zomaar mijn eigen LP kunnen zijn (gekocht in Litouwen, 1990) die ik verkocht heb in NL en paar jaar geleden weer 2e hands teruggekocht heb. Leuke gedachte. Ik weet niet of die beter of slechter klinkt dan de Japanse persing. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hansie18 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 05:41:
[...]

Laat ik nou een Russische persing hebben van Bag's Groove. Het zou zomaar mijn eigen LP kunnen zijn (gekocht in Litouwen, 1990) die ik verkocht heb in NL en paar jaar geleden weer 2e hands teruggekocht heb.
Dat verhaal herinner ik nog wel dat je dat hier postte.
Aparte situatie was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Als ik tegen lp’s van gerenommeerde artiesten aanloop voor een zacht prijsje zoals vorige week dan neem ik die altijd mee, ook als het totaal niet mijn muzieksmaak is. Ik denk erover om dat soort platen weer te verkopen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoe kan ik zo reëel mogelijk de kwaliteit vaststellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:51
nineball schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:04:
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoe kan ik zo reëel mogelijk de kwaliteit vaststellen?
https://support.discogs.c...566193-How-To-Grade-Items

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Dank. Ik kon niet vinden hoe ‘groove wear’ visueel te bepalen is.
Surface noise is er ook zo eentje, ik haal platen altijd door de Okki Nokki. Dat scheelt al een hoop haardvuurgeluiden.
Ik denk dat de gemiddelde kringloop lp die ik goed genoeg vind om te kopen de rating Good of Very Good zal krijgen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:12

Wimmel

Hello

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h25cfylbV5JzjSdK3dqmGKDKqAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbPXImRAIVMPlKG6et5woexp.jpg?f=fotoalbum_large

Heel af en toe kom je in de kringloop nog eens een pareltje tegen voor een ouderwets fijn prijsje *O*

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koopje! d:)b
Het kringlooppersoneel was zeker te lui om te googlen :X 8)7
(iemand heeft 'm daar natuurlijk ook gedumpt...)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

nineball schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Dank. Ik kon niet vinden hoe ‘groove wear’ visueel te bepalen is.
Surface noise is er ook zo eentje, ik haal platen altijd door de Okki Nokki. Dat scheelt al een hoop haardvuurgeluiden.
Ik denk dat de gemiddelde kringloop lp die ik goed genoeg vind om te kopen de rating Good of Very Good zal krijgen.
95% is absoluut VG maar ook niet meer dan dat. Soms en zeg ik het nog voorzichtig zit er VG+ materiaal bij. Als het near mint is, dan heb je bijna te maken met dezelfde kans als een Jackpot op een speel automaat.

Daarom haal ik bijna alles wat tweedehands is bij de platenzaken of via Discogs voor leuke prijzen. Zeker Japanse lp in near mint staat zijn er voor goede prijzen te vinden. Zo afgelopen week nog het album van June Christy voor €9 daar gehaald. Die prijs zie ik ze de lokale platenzaak niet snel erop plakken. Dan heb je dan nog verzendkosten maar met dat erbij is het geregeld gelijkwaardig aan dezelfde plaat bij de platenzaak in VG/VG+ en op Discogs in Near Mint. Dus dan weet ik het wel.. plus de Japanners wisten absoluut hoe ze een plaat moesten masteren. De platen van Victor Music Industries, Toshiba-EMI, King records etc.. klinken meestal echt enorm goed. Dus wanneer ik een Japanse release kan krijgen, dan is dat mijn eerste keuze. En de Groove wear is meestal door lichte tonearms die de Japanse platenspelers hadden ook minder aanwezig, al is dat optisch inderdaad zoals @nineball al zegt niet eraan af te lezen.

Dus samengevat, de kringloop is leuk, maar met zoveel keuze met name door het internet is het toch makkelijker en verstandiger imo om wat meer te besteden en voor alsnog een zachte prijs een near mint of minimaal een VG+ plaat te scoren. Tenzij je James Last, Nederlandstalig, Alle 13 goed of klassieke muziek zoekt, dan kan de kringloop je paradijs zijn 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wimmel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:24:
[Afbeelding]

Heel af en toe kom je in de kringloop nog eens een pareltje tegen voor een ouderwets fijn prijsje *O*
Koopje Wimmel! Nu wat liefde geven en spelen maar! Van zoiets kan ik dan ook extra genieten...
Wie ook het "Gebruik je nog vintage audio" topic volgt weet dat ik onlangs ook nog een cassette gerelateerd koopje gedaan heb... Helaas met wat gebreken, maar ik ken een goede monteur en ik heb ik er vertrouwen in dat het cassettedeck in kwestie (Onkyo's top of the range deck van eind jaren 80 t/m begin jaren 90, de Integra TA-2800) ook weer tot leven zal komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Bij het vervangen van het element een draadje defect geraakt, ding is ook al 40 jaar oud. Dacht pak even een andere headshell maar MIcro Seiki heeft een aparte constructie bedacht voor de MA 707 arm, daar steken vier pinnen uit i.p.v. 4 contactpunten. Maar gelukkig worden die dingen weer gemaakt dus was vrij eenvoudig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:33
Ik heb 1 plaat waarbij de speler (Technics Sl-q202) op kant 2 niet afslaat. Waardoor zou dat kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doordat de binnenste groef niet ver genoeg naar het centrum ligt. Dit wil wel eens van plaat tot plaat verschillen.

Op je tafel zit daarvoor een afstelschroefje zodat je dit iets kunt bijregelen zodat hij ook op deze plaat afslaat.
Procedure staat in de gebruiksaanwijzing:
https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-q202.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:52

D_V

Niet toevallig een album met een "locked groove"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:33
Aah oke, dank. Weet ik dat ook weer. Alleen geen idee hoe ik kan bepalen of er een locked groove is. Google brengt mij niet echt verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik weet wel wat een locked groove is (een groef die in zichzelf eindigt), en volgens mij heeft èlke plaat dat, maar dat is geen verklaring danwel oplossing van je probleem.
Misschien bedoeld D_V dat het een locked groove is met signaal (dus deel van de muziek) die eindeloos hoort te draaien en ze deze daarom verder van spindle hebben gezet dan wat genormeerd is, maar dan had je dit zelf ook wel gehoord.

enfin, gewoon de gebruiksaanwijzing lezen hoe je het afslagpunt instelt op je door jou gewenste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:52

D_V

mr_petit schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:03:

Misschien bedoeld D_V dat het een locked groove is met signaal (dus deel van de muziek) die eindeloos hoort te draaien en ze deze daarom verder van spindle hebben gezet dan wat genormeerd is, maar dan had je dit zelf ook wel gehoord.
Ja, dat bedoelde ik. Volgens mij is er ook een recente Pear Jam lp met een "locked groove" waar geen muziek te horen is. Lekker handig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Al langere tijd heb ik geen berichten geplaatst. Ik heb geen nieuwe platenspeler gekocht of op het oog, op dit moment heb ik geen vragen over of problemen met mij TD166, dus alles kabbelt rustig door. Ik ben een tevreden man :Y . Uiteraard lees ik nog steeds dagelijks alle nieuwe posts. Dat blijft interessant, dus keep up the good work!

Vanmiddag ben ik naar een lokale snuffelmarkt geweest. Voornamelijk 2e hands kleding, oud serviesgoed en oud gereedschap. Tot mijn verbazing waren er ook meer platenhandelaren dan voorgaande jaren. Omdat ik al een redelijke verzameling heb (de meesten van jullie zullen dat wel herkennen :P ), viel een aantal handelaren al af. De tijd dat ik voor kwantiteit ging, ligt al weer een paar jaar achter me. Een aantal handelaren prijst zichzelf wat mij betreft volledig uit de markt, een ander deel had vandaag vrijwel alleen maar 13-in-een-dozijn-LP's. Gelukkig kwam ik onderstaande albums tegen voor een schappelijke prijs:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/akWu3kQl.jpg

De poster zit ook bij The White Album en is in redelijke staat.

Eerst lekker uitgebreid eten met de familie en dan gaan ze vanavond waarschijnlijk nog door de wasstraat.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de liefhebbers van Technics SL-1200 platen spelers die er nog een zoeken voor een normaal bedrag: grijp je kans bij deze marktplaats advertentie:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Voor deze prijs gaat hij niet snel meer voorbij komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
rcor schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 06:58:
Voor de liefhebbers van Technics SL-1200 platen spelers die er nog een zoeken voor een normaal bedrag: grijp je kans bij deze marktplaats advertentie:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Voor deze prijs gaat hij niet snel meer voorbij komen...
Nog steeds veel geld ja, maar inderdaad, je ziet ze vaak genoeg voor veel meer op MP staan.

Gelukkig heb ik mijn SL1210mk2 nog voor de grote vinyl opleving gekocht voor €350. Ook veel geld, maar voor een volledig nagekeken speler in de originele doos niet teveel geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik heb 2 filmpjes gemaakt over antiskating.
Hierbij gebruik ik mijn orsonic SG-1L side force checker.
Dit is de versie met de line contact tip (van wat ik zag het meest overeenkomend met een hyperelliptical).

Bij het eerste filmpje stel ik de antiskating in op een plaat met muziek.

Bij het tweede filmpje stel ik de antiskating in met een testplaat, zoals vaak wordt aangeraden.
Hier worden een 49µm track en een 69µm track gebruikt. Bij moderne elementen is vaak die 69µm nog niet voldoende omdat veel moderne elementen nog veel beter kunnen tracken en er dus geen vervorming hoorbaar/meetbaar is, en dan valt er natuurlijk ook niet zoveel af te regelen met de antiskating knop.
Normale procedure hierin is namelijk een track te nemen waarin nèt in 1 van de kanalen vervorming te horen is, en dan met de antiskating knop de vervorming naar het andere kanaal draaien zodat idealiter de vervorming verdwijnt. Dat is dan volgens de methode de juiste antiskating setting.

Sommigen van jullie kunnen waarschijnlijk wel raden in wat voor antiskating setting dat resulteert.

Het belang van een juiste anti-skating is niet (altijd/alleen) klankmatig; een incorrecte antiskating zorgt voor ongelijk afslijten van de naald en beperkt dus de levensduur. Dus zeker bij een wat duurdere naald wordt dat aspect belangrijker.

Sommige delen zijn een beetje shaky. Telefoon in de hand, met de andere hand de cue, antiskating etc bedienen... nou ja, het meeste zal wel te zien zijn.

Enfin:
Antiskating afregelen/meten met muziek (wat uiteindelijk àltijd de correcte methode is):

Antiskating afregelen/meten met een testplaat:

Ik weet dat ik mijn enthousiasme voor de Dual 721 niet onder stoelen of banken steek, en geen enkele platenspeler is perfect, maar de 721 doet toch veel dingen goed imho.
(ik checkte ook nog even de 1,75 gram die ik instelde op dat wieltje door het na te meten...1,74 gram...)

Als het element of de arm schuin lijkt te staan, dan is dat vervorming van de lens.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 04-09-2022 00:04 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
Was al een tijdje op zoek naar dit standaard album, gisteren voor een tientje meegenomen bij de kringloop. Beetje duur voor kringloop maar hij stond netjes in de vitrine in extra buitenhoes. Na een rondje Okki Nokki klinkt hij erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mnQAmnh6yvQsCX5vChgriaIY3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQBw2dKmn5GtAd7UhDKGJxgR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 15 ... 71 Laatste