gewoon van een europese handelaar op een welbekende veilingsite.
Dus niet van hifido of yahoo auctions. Want daar komen ze meestal het meest langs (ééns in de 2-3 jaar)
Ik denk dat ze destijds officieel ook alleen in japan zijn uitgebracht, aangezien ik nog nooit een engelse gebruiksaanwijzing gezien heb.
Die heb ik dus ook niet (alleen japans) en de stickertjes in Yen prijs zitten er nog op, dus deze zijn destijds ooit ook uit japan gekomen (individuele import oid).
Ik heb er al wel iets mee gespeeld, en afwijkingen zijn aanzienlijk.
Ik heb natuurlijk die Garrard 401 met Ortofon AS-212 arm. Die is inmiddels compleet nagezien, de arm is gerepareerd: ik heb dat gebroken plastic lagerhuis vervangen en de verticale lagers voor keramische lagers (losse kogeltjes) vervangen.
Maar de antiskating op die arm zit er echt totaal naast.
Die antiskating instelling zou tot 3,5 moeten gaan (dus equivalent 3,5gram naalddruk), maar kan nog maar net 1,9gram antiskating voor een conische naald aan.
Ik meldde dat op een ander forum; in zo'n show je cartridge topic, waarbij iemand dus ook vroeg of armen een beetje overeen kwamen, en die gast had een lenco, met je raad het al, zo'n geroofde arm van een Telefunken S600 (heel veel voorkomende modificatie op lenco's).
Ik had natuurlijk de ortofon handleiding nageplozen, want ik heb een retail arm (dus met 5 polige connector ipv losse draadjes).
Hij wist 2 heel interessante plaatjes te posten:
Ortofon AS-212 handleiding:
Telefunken S600 handleiding:
Echt totáál andere waardes
Die Telefunken S600 waardes komen redelijk overeen, maar ik vraag me echt af hoe Ortofon destijds er zó ver naast kon zitten.
Maar goed, ik ga natuurlijk nog verder experimenteren.
De SG-1R lijkt een behoorlijk standaard bonded conische naald te hebben. Deze versie (met conische naald) heb ik overigens nog nooit te koop gezien (en is dus veruit de zeldzaamste) en de SG-1L is moeilijk om te zien onder de microscoop. Het lijkt een soort van bonded hyper elliptical.
Maar het is lastig te zien; scherpstellen is lastig omdat de naald raar onder het ding zit, ik kan niet echt dichtbij komen van voren:
SG-1L (line contact):