Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:52
kraats schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:00:
Vandaag in de aanbieding bij iBood, de Denon DP-300f voor 199 excl verzendkosten: https://www.ibood.com/ele...dp-300f-platenspeler.html
Toch een stuk goedkoper dan hij elders te krijgen is
Ahh te laat gezien, ben in de markt voor een 300f alleen 300 euro is mij net wat teveel voor deze draaitafel. Iemand nog een aanrader voor een draaitafel van rond de 200 euro nieuw ?

Tweedehands ook nog wel te krijgen :
https://www.marktplaats.n...bouwde-phonotrap-garantie

[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roderiktweaker schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Iemand nog een aanrader voor een draaitafel van rond de 200 euro nieuw ?
Volgens mij is er nieuw nauwelijks een tafel te vinden die instelbare antiskating heeft.
Zonder instelbare antiskating is een tafel m.i. altijd een afrader.

2e hands is er voor dat bedrag natuurlijk heel veel moois te krijgen

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:52
mr_petit schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Volgens mij is er nieuw nauwelijks een tafel te vinden die instelbare antiskating heeft.

Dat is inderdaad een van de voorwaarde, anders was de Argon audio TT van 199euro een goede optie geweest. Zocht wat nieuws om weer te beginnen met het draaien van platen en ook nog liefst een ingebouwde phono voorversterker. Een andere mooie draaitafel is de audio technica lp120 alleen die is uiteraard een stuk duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-08-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roderiktweaker Kan je een beetje beoordelen of een draaitafel naar behoren werkt (toerental, plateaulager, armlagers)? Dan c.a. 175 euro bieden en dan kan je hem wellicht meenemen:

Technics SL-1810 Zware speler, direct drive, verlichte stroboscoop, manueel.

Oogt netjes en dat is meestal een goed teken. De kap lijkt helemaal heel. Zitten er fijne krasjes op de kap dan kan je die met minimale middelen en wat geduld er netjes uit polijsten. Beetje poetsen en, zo goed als nieuw. Kwaliteit van een andere orde dan een instap nieuwe platenspeler.

Of de semi-auto versie maar wel met barstjes achterkant kap, voor ietsje meer (bieden v.a. 200):
Technics SL-1710 Zware speler, direct drive, verlichte stroboscoop, automatische afslag.

Of bieden vanaf c.a. 100 euro op een keurige
Technics SL-Q2 Vrij zware speler, direct drive, quarz lock, verlichte stroboscoop, automatische afslag.

Andere waar je je geen buil aan kunt vallen en in de iets goedkopere klasse (doet nog steeds niet onder voor zo'n DP-300F (onderbieden mag ;)):

Sony PS-11 en en nog eentje Middelzware speler, direct drive, verlichte stroboscoop, automatische afslag.

Sony PS-434 Middelzware speler, direct drive, quartz lock, verlichte stroboscoop, volautomatisch.

En zo is er nog wel meer, ook wel goedkoper. Sony PS-4300, Sony PS-X3, Denon DP-30LII en nog eentje, Sony PS-4750....

Voordeel: vakantietijd. Spelers worden minder snel verkocht. :)

[ Voor 101% gewijzigd door Cap op 03-08-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
mr_petit schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Zou toch best gelukkig kunnen worden van de Yamaha GT 5000 zonder anti skating

Afbeeldingslocatie: https://nl.yamaha.com/nl/files/GT5000WBicUTKABGLV_piano_3400x3400_ceafc195ece7294ca75addbb7b079ea0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op basis van prijs en looks zeker? ;) Zie discussie vanaf hier.

Het is wel een bakbeest maar ik ben niet overtuigd van de afwezigheid van anti skating.
Een ding is zeker, het is een radiale arm en er is skating force.
Een GT-2000 is een goed alternatief als je van groot en lomp houdt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 02-08-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faxe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Zou toch best gelukkig kunnen worden van de Yamaha GT 5000 zonder anti skating
Nou ik niet.
Ik heb er wel eens aan gerekend.
De fouthoek van die arm is zó groot, dat die fouthoek alleen al een skatingkracht kan veroorzaken die in de buurt komt van een normale tafel. Maar dan is de skatingkracht aan de buitenkant de tegengestelde richting dan aan de binnenkant. Daar zou je wel een antiskatingsysteem voor kunnen maken, maar dat is een stuk ingewikkelder dan 1 magneetje, of 1 gewichtje of 1 veertje.

Ik geloof dat de fouthoek van die arm maximaal iets van 11à12 graden was. Let wel: fouthoek!
De offsethoek van een normale toonarm zit geloof ik ergens tussen de 15 en 20 graden, en de maximale fouthoek van een doorsnee (9") arm zit denk ik rond de 1,5 graden.

Er is een hele goede reden waarom toonarmen eigenlijk al 80 jaar oid een offsethoek hebben.
Alleen scratchtafels hebben doorgaans een rechte arm (en die yamaha dan)

edit: @Cap heeft het al gevonden :)
Het is iig €8000 oid wat ik liever in m'n zak you. Dat is m.i. een hele simpele tafel die vooral groot en lomp gebouwd is. Maar qua specs en techniek stelt het niet zoveel voor.
Voor dat geld zijn er betere tafels en helemaal betere armen verkrijgbaar.
Volgens mij kan je voor dat geld zo ongeveer ook een Transrotor Fat Bob S TMD krijgen met een Reed 3P arm, of soortgelijke superexotische high end combi's waar echte innovatie in zit.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 02-08-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
Ik geloof dat de fouthoek van die arm maximaal iets van 11à12 graden was. Let wel: fouthoek!
De offsethoek van een normale toonarm zit geloof ik ergens tussen de 15 en 20 graden, en de maximale fouthoek van een doorsnee (9") arm zit denk ik rond de 1,5 graden.
Meanwhile, here's me, met een van opa geërfde Thorens uit de jaren zeventig, waar nooit iets aan is gedaan behalve dat ik het naaldje heb vervangen. Instellingen? Geen idee van en toch lijkt't al jaren gewoon goed te gaan. Ik ben benieuwd wat ik mis :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ingaande op het stuk wat je quote: jouw Thorens heeft als het element er ooit netjes ingezet is ("uitgelijnd") een lage fouthoek met op het maximum een graad of 2. Het is wel aan te bevelen na vervangen van de naald de arm een keer te balanceren en daarna de naalddruk en anti skating correct in te stellen. 5 minuten opzoeken van de uitleg, 5 minuten lezen hoe het moet, en dan 5 minuten werk. ;)

PS Offsethoek van 9 inch toonarmen zit bijna altijd zo tussen de 21 en 24 graden, maximale fouthoek rond de 2 graden. E.e.a. varieert een beetje afhankelijk van de gekozen uitlijning. Ik geloof dat de offsethoek van de Duals vaak nog wat hoger is, toch @mr_petit?

PSPS Hier kan je snel een indruk krijgen van de maximale fouthoek van een arm op basis van zijn geometrie en de gekozen uitlijning, klik op de nulpunten bij de arm (niet voor elke arm beschikbaar). Je kan er ook zelf je arm specificaties invullen en dan rekent ie onder de verschillende uitlijningen de maximale fouthoek voor je uit.

[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 03-08-2022 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:37

D_V

Cap schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:29:
Op basis van prijs en looks zeker? ;) Zie discussie vanaf hier.

Een GT-2000 is een goed alternatief als je van groot en lomp houdt. :)
Prachtige draaitafel toch? Ik hou hier wel van. (vind alleen de plaatsing van de "toerenteller" niet zo mooi)

Afbeeldingslocatie: https://liquidaudio.com.au/wp-content/uploads/2019/05/img_4517-1024x767.jpg.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:52:
Ik geloof dat de offsethoek van de Duals vaak nog wat hoger is, toch @mr_petit?
Ik heb het even opgezocht, 25 graden idd voor mijn 721.

Maar goed, die Yamaha gt-5000 heeft dus een fouthoek van ca de helft van de offsethoek een normale tafel.
Dat houdt in dat deze ook de helft van de skatingkracht ondervindt als bij een normale tafel, met uitzondering dat bij die GT5000 de skatingkracht van ca. negatief 50% naar positief 50% verloopt over het bereik van de plaat. (hangt natuurlijk een beetje af van waar ze de 0 punten leggen)
Ik vraag me ook af wat een hyperelliptische of microridge stylus gaat doen bij zo'n grote fouthoek.
Het lijkt mij dat alleen een conische naald eigenlijk geschikt is voor zo'n arm.

Al met al helemaal geen goed ontwerp, behalve als je wilt scratchen. Dan is het beter (en dat doe je ook altijd met een conische naald op een cantilever met de dikte van een steigerpijp ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdje geleden hier gevraagd naar de ervaringen met de Blake hoezen. Ik had de enkele en dubbele LP versies aangekocht. Van de enkele ben ik vree content en de kartonnen hoezen passen er mooi in. In de kast zitten ze ook goed en komt het niet te veel naar voor.
Over de dubbele LP hoezen ben ik minder content, tot niet content eigenlijik. Ze zijn te groot en als je ze niet goed in de kast steekt, komt het plastiek een heel eind uit de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpLEyuWZhQ30xtuP3dwrR7bXbxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnO7FyNTVTWpqzlLcVgJCTa4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gebruikt ook die enkele blake hoezen met de opening aan dezelfde kant als waar de opening van de platenhoes zit?
(dus een blake hoes zonder flap?)

Die rechter blakehoes op je foto ziet er inderdaad een stuk groter uit; dat is de dubbelhoes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:20:
Je gebruikt ook die enkele blake hoezen met de opening aan dezelfde kant als waar de opening van de platenhoes zit?
(dus een blake hoes zonder flap?)

Die rechter blakehoes op je foto ziet er inderdaad een stuk groter uit; dat is de dubbelhoes?
Linkerhoes: enkel hoes
Ik schuif mijn binnenhoes in zijn kartonnenhoes 90 graden gedraaid. De kartonnenhoes gaat dan in de plastiekenhoes met de opening aan dezelfde kant. (zodat ik de binnenhoes er direct uit kan halen)

Rechterhoes: dubbel

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Prachtige draaitafel toch? Ik hou hier wel van. (vind alleen de plaatsing van de "toerenteller" niet zo mooi)
Dat is juist wat hem apart maakt, met die knipperende lampjes totdat het toerental bereikt is. Samen met de lompe boxy shape en de typische look van alu + zwart houtfineer uit de eighties. ;)

Er zijn m.i. stijlvollere draaitafels maar het is zonder meer een prachtig & oversized gebouwd ding met een mooi instelbare arm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
Eerste keer dat ik wat heb mogen ontvangen vanuit Engeland, was wel benieuwd hoe het zou gaan met de douane etc, maar geen extra kosten gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4lTdIe6Q7ZH_h5hDuDQAxFPFgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILemOZaXNISD6zse7s2f64U2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edlRBcG9NBHWE-ot4rRUB2KswG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FielX5nF16Arru1h3kQWUE8F.jpg?f=fotoalbum_large

Klinkt (in mijn oren) erg goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:10:

Verhaaltje over zwikje spelers op marktplaats
Ik riep vakantietijd dus spelers verkopen minder snel, maar ik zie dat in die paar dagen de helft toch alweer verkocht is. Valt dus toch wel mee, bij de juiste modellen. :) Maar ik heb wel het idee dat spelers ietsje goedkoper weggaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:37
Single/multiplay instelling van de Dual 1219 onder handen genomen. Nu even wachten tot het nieuwe rubberen ringetje binnen is. Dat ringetje wordt keihard waardoor de arm niet meer in de hoogte verstelbaar is. Als je dat gaat forceren breken gegarandeerd de ‘oortjes’ van de armbasis af en dan ben je verder van huis. Dus mocht je ooit een 1219, 1229 en ik denk ook een 1249 onder handen krijgen, niet aan dat hendeltje gaan lopen trekken maar eerst gangbaar maken. Het rubberen ringetje en de twee bijbehorende kogeltjes die vaak zoek raken zijn online te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoOvdGY9VZegluW8COyDk4RrN2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbh0SfWrKNQc3LtKJQEaUr18.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sliceofhogan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07-2024
Liegebeest schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Meanwhile, here's me, met een van opa geërfde Thorens uit de jaren zeventig, waar nooit iets aan is gedaan behalve dat ik het naaldje heb vervangen. Instellingen? Geen idee van en toch lijkt't al jaren gewoon goed te gaan. Ik ben benieuwd wat ik mis :)
Als je elke dag worteltjes eet mis je ook niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EJH_tTyMSsEbRtQ1w0URwtWegs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YH2Ez0sO1360y5RUy5gIQzxY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
Voor 12,50 een leuke klassieker gevonden. Een Philips 22ga230 uit 1966 of zo, paar jaartjes jonger dan ikzelf.

Dit is de opvolger van de ag2230 en was voorzien van anti-skating. Dit waren de eerste Philipsen die als hifi werden geclassificeerd.

Maar eens kijken of er wat leven inzit, eerst maar een avondje snarensnot scheppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaNdwpDsFZGivy0E7KOoKyykzig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ9oN8Utxpuk0huNQPB9QUId.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsN3xk-usbnVCfOlggnw6umm5hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6INZliugA8OBrHGSVPW5wXnd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat een SME aansluiting? Benieuwd of er nog wat van te maken valt. Even kijken of het de kosten van een nieuwe snaar waard is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind vooral die badge leuk.
Dat oer-Hollandse Philips logo en dan klein eronder "made in germany" :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:42:
Is dat een SME aansluiting? Benieuwd of er nog wat van te maken valt. Even kijken of het de kosten van een nieuwe snaar waard is. :)
Snaar is te krijgen voor 13 euro of zo en een naald voor het gp407 element ook nog wel. De aansluiting is wel een wartel met vier pinnetjes maar geen sme. Deze speler is het zeker wel waard om op te knappen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:08
Een cadeautje voor mijn vriendin. Deze wilde ze heel graag hebben. Inclusief boekje en extra 7" plaat :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDPWhum_vES2Xv8-FzI2iZ2iAyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejt0eY1DWgrQjIC1NGzlow6A.jpg?f=fotoalbum_large

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Halfkakkende schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:44:
De verzameling groeide gestaag, maar de oude opstelling maakte het niet uitnodigend om te draaien. Voorheen zat ik te knoeien met een Logitech/Raspberry setup om mijn platen te streamen naar mijn multiroom setup, maar het was altijd gedoe. Sinds het weekend een Sonos Amp en een Amp:Connect weten te kopen voor een zacht prijsje. Geen gezeik; gewoon de platenspeler aansluiten direct naar de speakers én multiroom!

Voor de audiofielen vast vloeken in de kerk, maar I'm a happy camper. Nu eindelijk weer platen draaien door het hele huis en dus maakt de Pro-ject maakt weer de nodige rondjes!

Heb nu de laatste Ossaert erop liggen en voor strakjes een Gott EP. Misschien nog even met de lunch Deja Vu; je weet wel, dat album dat je in elke gekregen doos had zitten en dus al 6 keer in je verzameling hebt. Lekker hoor!
Ik werd heel blij bij het vinden van deze post!

Is jouw draaitafel met of zonder voorversterker? Ik wil nl dezelfde setup maken maar dan wellicht met een klassieke draaitafel (Technics SL12xx).

Werkt het netjes?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Skyrunner
Mijn oudste kwam gisteren met deze schitterende LP's aan (en dan komt Vangelis - Blade Runner er nog aan)...

En laat mijn 50e verjaardag nu net om de hoek zijn :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVumKHmgwDN1m1vDMFsgLuOgM-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKp4DSALGveDWuOkB26MHYbn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYszYGf1wRVuXYsPBfpcoDVwjMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DchjS0NjTCTyU5DKMGfZN13H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTg7lwsiS_HN21QQvfAw2vBrknE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrWESuBSTwt1zb6yN4ndtkWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTSctS7UhLAS7TNV49uxKlh14tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCtiscq1IsQLtwSYea8cGyIt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Skyrunner schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 04:02:
[...]

Is jouw draaitafel met of zonder voorversterker? Ik wil nl dezelfde setup maken maar dan wellicht met een klassieke draaitafel (Technics SL12xx).

Werkt het netjes?
Ik heb dit ook wel eens zo aangesloten en het werkt zeker goed. Je hebt wel een voorversterker nodig want die heeft de Sonos niet.
Verder is er een vertraging in het geluid, maakt op zich niet uit natuurlijk maar als je onhandig de naald behandelt krijg je dat pas een seconde later te horen.

Over voorversterkers en vintage gesproken: ik ben een philips 22ga230 uit 1967 aan het opknappen en die heeft een ingebouwde voorversterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:13

Halfkakkende

Vandring

[...]

Werkt het netjes?
Mijn speler heeft geen ingebouwde zender of voorversterker. Ik heb ook geen aparte 'reguliere' versterker door de speakerindeling in mijn huis (twee zones die niet op een punt in het huis uitkomen).

Daarom de Amp (eerste speakerzone, daar zit ook de platenspeler op) en de oudere Connect:Amp (tweede speakerzone).

Op zich een prijzige oplossing, maar werkt perfect. Je kunt ook kijken of je goedkoop tweedehands een enkel een Connect:Amp kunt kopen, volgens mij kun je daar ook direct een line-in apparaat op koppelen en versterken. Vervolgens daar je speakers (en andere Sonos apparaten) op aansluiten en klaar.

Ik ben verder niet héél thuis in Sonos e.d., maar de Port doet volgens mij ook wat je wilt en heeft de Sonos:5 ook een line-in. Die kun je dan volgens mij weer koppelen met eventuele overige Sonos speakers. Hangt er volgens mij meer af of je ook nog bedraadde speakers wilt aansluiten ja/nee.

[ Voor 4% gewijzigd door Halfkakkende op 12-08-2022 10:29 ]

MUZIEK!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Betreffende MOFI-gate:
Er komt dus een rechtzaak, een zg. class action.
Dat houdt in dat er voor een grote groep (gedupeerden, in dit geval mensen die in de VS platen direct van mofi hebben gekocht) een rechtzaak wordt gehouden.
Dit is de aanklacht:
https://s3.amazonaws.com/.../lnltuttlevaudiophile.pdf

Een video hierover:
YouTube: MoFi CLASS ACTION LAWSUIT !!

Eis is (globaal) dat mensen in hun aankopen gecompenseerd worden (plus rente etc plus legal costs etc etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Skyrunner schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 04:07:
Mijn oudste kwam gisteren met deze schitterende LP's aan (en dan komt Vangelis - Blade Runner er nog aan)...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Groot Jarre fan hier. Mocht je ooit de originele persing vinden van Oxygene 7-13 uit '97, dan heb je goud in handen. Om de eerste plaats omdat de muziek steengoed is. Ten tweede versies die erop staan, zijn iets anders dan de cd/stream/remaster. Ten derde, ding is een bak geld waard.

En als je het af wilt maken, er is ook nog een Oxygene 14-21.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyrunner schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 04:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk, Depeche. Ik had er samen met mijn buurjongen werkelijk alles van incl. de 12 inches en singletjes. Misschien wel mijn grootste jeugdliefde die niet gepruimd werd door de muziekpers, en nu ouwelullenmuziek. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Werkt het netjes?
Waarom zou het niet werken? :P

Een Sonos Amp is een versterker. Is... een versterker, is een versterker. :) Sterker nog, zolang de Sonos een stereo-ingang heeft (RCA L/R of 3.5mm) zit je goed. Met een Sonos Play 5 gen 1 of gen 2 kan het dus ook. Je zet er bij een SL-1200 of andere platenspelers zonder ingebouwde voorversterker een phono pre kastje tussen en klaar is Skyrunner. In de Sonos app selecteer je de aux ingang en spelen maar.

Of multiroom audio icm een platenspeler nou een voor de hand liggende keuze is dat is een tweede, ik heb daar wel mijn ideeën over. :) Maar je kan Sonos ook prima single room gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 12-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Cap schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Waarom zou het niet werken? :P

Een Sonos Amp is een versterker. Is... een versterker, is een versterker. :) Sterker nog, zolang de Sonos een stereo-ingang heeft (RCA L/R of 3.5mm) zit je goed. Met een Sonos Play 5 gen 1 of gen 2 kan het dus ook. Je zet er bij een SL-1200 of andere platenspelers zonder ingebouwde voorversterker een phono pre kastje tussen en klaar is Skyrunner. In de Sonos app selecteer je de aux ingang en spelen maar.

Of multiroom audio icm een platenspeler nou een voor de hand liggende keuze is dat is een tweede, ik heb daar wel mijn ideeën over. :) Maar je kan Sonos ook prima single room gebruiken.
Thanks!

Single room is ook de insteek, maar omdat ik er ook een desktop heb staan en er vaak de was doe is het fijn om de Sonos speakers universeel inzetbaar te maken.

Ik ben geen audiofiel dus dit lijkt mij een prima oplossing!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
Zelden zoveel plezier gehad aan het opknappen van een speler. Wat een prachtige vintage techniek, wat een schitterend uiterlijk en het klinkt ook nog eens goed.

Grootste klus was (na het teerscheppen) het gangbaar maken van de motor want die zat helemaal vastgerot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQkwURp7vgP55E4KAAKBGj7KE7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqBu1FgVvGrj228mdHTJn8sD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:29

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat ziet er zelfs als nieuw uit. Heel tof gedaan om die oude Philips weer een tweede (of derde?:P) leven te geven. In welk segment zou zo'n platenspeler als deze zich bevinden?

Het midden of toch meer het budget segment? Al schat ik het laatste... maar kan het mis hebben ;).

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Toshirou schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:35:
Dat ziet er zelfs als nieuw uit. Heel tof gedaan om die oude Philips weer een tweede (of derde?:P) leven te geven. In welk segment zou zo'n platenspeler als deze zich bevinden?

Het midden of toch meer het budget segment? Al schat ik het laatste... maar kan het mis hebben ;).
Deze kostte een in 1967 ruim 450 gulden en de ingebouwde voorversterker ook nog 100 gulden.

Een gemiddeld netto maandsalaris in 1970 was 289 euro.

Deze speler was het antwoord van Philips op de Thorens td124. Die heeft het tot cultstatus geschopt, de Philips zoals gebruikelijk niet.

Edit: ik denk dat de beperking voor hedendaags gebruik in het element zit, daar past niet zomaar een andere in.
Verder kan het ding zich prima meten met hedendaagse spelers.

Edit2: op mfbfreaks heb ik wat uitgebreider verslag gedaan van mijn werk aan deze speler:

https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=16674

[ Voor 18% gewijzigd door nineball op 12-08-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
nineball schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:16:
Zelden zoveel plezier gehad aan het opknappen van een speler. Wat een prachtige vintage techniek, wat een schitterend uiterlijk en het klinkt ook nog eens goed.

Grootste klus was (na het teerscheppen) het gangbaar maken van de motor want die zat helemaal vastgerot.

[Afbeelding]
Supermooi gedaan!! Wat gebruik je bij dit soort apparaten om te teerscheppen en te ont-vastrotten?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
jbtroost schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Supermooi gedaan!! Wat gebruik je bij dit soort apparaten om te teerscheppen en te ont-vastrotten?
Snarensnot verwijdert het beste met Dasty en veel keukenpapier/wattenstaafjes.

Vastzittende lagertjes kun je het beste helemaal demonteren en schoonmaken maar dat ging in dit geval niet, dus het hele zaakje onderdompelen in terpentine/wasbenzine. Als het een beetje losgekomen is dan laten drogen en vervolgens wat lichte olie erin. Het zijn meestal sinterbrons glijlagertjes die verzadigd moeten zijn met olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Groot Jarre fan hier. Mocht je ooit de originele persing vinden van Oxygene 7-13 uit '97, dan heb je goud in handen. Om de eerste plaats omdat de muziek steengoed is. Ten tweede versies die erop staan, zijn iets anders dan de cd/stream/remaster. Ten derde, ding is een bak geld waard.

En als je het af wilt maken, er is ook nog een Oxygene 14-21.
Even gekeken, staat 1977 op de plaat zelf (neem aan dat je dat bedoelde ipv 1997), maar ik ga ervanuit dat dit een nieuwe druk is (?). 2310-555 (lijkt kopie te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Zelf onlangs ook geëxperimenteerd om het signaal van de platenspeler draadloos naar een andere kamer te krijgen (airplay). Dat is geluk met een Behringer UFO202 (kan als line of phono worden ingezet) en dan via een usb-usb-c/ lightning naar een IOS device. Vervolgens start je de app Airchord en die kan alles wat het device binnen krijg via airplay streamen. Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 16:01

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__4ImpFT5YAaTzCvfqHLuLm2zbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVO8ddSUnnS7MsiOzL22jDGW.jpg?f=fotoalbum_large Gister kwam postbode weer langs met iets verfrissends, wat geen overbodige luxe met deze temperaturen is 😉.

Deze Japanse mono uitgave uit ‘81 is toch wel een de beste aankopen qua platen va dit jaar. Een heerlijk "cool jazz" album dat echt lekker weg luistert. En kan overigens worden gezien als één van de eerste albums binnen dit Jazz subgenre, welke later door het album Birth of the Cool van Miles Davis zou groeien tot de stijl die het door de jaren heen is geworden. Waar Discogs toch niet handig voor is _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Toshirou op 15-08-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Skyrunner schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Thanks!

Single room is ook de insteek, maar omdat ik er ook een desktop heb staan en er vaak de was doe is het fijn om de Sonos speakers universeel inzetbaar te maken.

Ik ben geen audiofiel dus dit lijkt mij een prima oplossing!
Ik heb een Technics SL1710MK2 (een 1200 met vering) via een oude Linn preamp aangesloten op een second gen sonos connect samen met een multi cd/dvda/sacd speler van Yamaha. Het geluid dat uit de twee sonos 5;s in de woonkamer komt is werkelijk prachtig. W.m.b. audiofiel waardig. Daarnaast kan ik het dus ook op de sonos move overal mee naar toenemen, ook in de tuin.

[ Voor 6% gewijzigd door rsint op 15-08-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
rsint schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb een Technics SL1710MK2 (een 1200 met vering) via een oude Linn preamp aangesloten op een second gen sonos connect samen met een multi cd/dvda/sacd speler van Yamaha. Het geluid dat uit de twee sonos 5;s in de woonkamer komt is werkelijk prachtig. W.m.b. audiofiel waardig. Daarnaast kan ik het dus ook op de sonos move overal mee naar toenemen, ook in de tuin.
Mooie draaitafel ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu op de platen draaier:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gNy4luky669e0Gaz56a5CNklFEslh5VvRCQZHWpH3j6wwo3E1YHcDbX99vcKHd8rQ972hUHjm2wklzswaY0u6h439sXBYhgAs9OvzqjH04zLNf5TeNmk7mFWeNCGocQrW55gniMfJWk=w2400
Emmylou Harris - The Legendary "Gliding Bind" Album

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Bij de kringloop stond een quadro persing van Wish you were here. Voor 75 euro. Dus die weten ook Discogs te vinden tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Ik snap dat ergens wel, maar aan de andere kant vind ik dat soort prijzen bij de kringloop redelijk van het padje af. Iemand die speciale persingen zoekt, gaat daar niet voor naar de kringloop, en iemand die bij de kringloop komt, komt daar niet om €75 neer te leggen voor 1 LP. Volgens mij zijn ze het zicht verloren op wie nou eigenlijk de doelgroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Bij een andere kringloop ligt al vele jaren een cd van Syd Barrett voor 65 euro in de vitrine. Die blijft daar ook nog wel even liggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

nineball schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:33:
Bij een andere kringloop ligt al vele jaren een cd van Syd Barrett voor 65 euro in de vitrine. Die blijft daar ook nog wel even liggen denk ik.
Tot ze er vanaf moeten en ze deze alsnog goedkoop weg doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:47:
Bij de kringloop stond een quadro persing van Wish you were here. Voor 75 euro. Dus die weten ook Discogs te vinden tegenwoordig.
Die weten ze zeker te vinden en daarmee de prijzen dus helaas ook...

Zelf heb ik darkside of the moon in quadro uitvoering, maar die heeft mij gelukkig geen 75 euro gekost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Ja, iedereen die een sl-1200mk2 wil hebben kan voor de helft een gelijkwaardige tafel scoren in de vorm van een sl-1600/1700/1800 MK2. Dezelfde motor, arm, platter en electronica, maar dan met een zwevend subchasis. In het geval van de 1600 en de 1700 krijg je zelfs nog een automaat of semi-automaat met een aparte motor voor de aansturing van de arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rsint schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Ja, iedereen die een sl-1200mk2 wil hebben kan voor de helft een gelijkwaardige tafel scoren in de vorm van een sl-1600/1700/1800 MK2. Dezelfde motor, arm, platter en electronica, maar dan met een zwevend subchasis. In het geval van de 1600 en de 1700 krijg je zelfs nog een automaat of semi-automaat met een aparte motor voor de aansturing van de arm.
Met die SL-1200 / SL-1210 MK2 is niets mis, behalve dan dat die zo'n 11 jaar terug in goede staat 250 euro kostte tweedehands en nu ruim 3 a 4 keer zo duur is tweedehands...

Ik had nog hoop toen Technics weer ging starten met de productie van deze speler, maar helaas was de prijs van die nieuwe dermate hoog dat dit geen gevolgen had voor de oudere MK2 tweedehands...

Zelf speel ik veel met een Technics SL-1710 MKI en dat bevalt mij zeer goed... Ik hoef geen andere speler meer! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:37

D_V

nineball schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:33:
Het is al een wonder dat zo'n cd de winkelvloer haalt want in de meeste kringloopwinkels worden de interessante dingen er al meteen door het personeel voor zichzelf of bevriende handelaren uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
rcor schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

Met die SL-1200 / SL-1210 MK2 is niets mis, behalve dan dat die zo'n 11 jaar terug in goede staat 250 euro kostte tweedehands en nu ruim 3 a 4 keer zo duur is tweedehands...

Ik had nog hoop toen Technics weer ging starten met de productie van deze speler, maar helaas was de prijs van die nieuwe dermate hoog dat dit geen gevolgen had voor de oudere MK2 tweedehands...

Zelf speel ik veel met een Technics SL-1710 MKI en dat bevalt mij zeer goed... Ik hoef geen andere speler meer! ;)
De prijzen van de SL-12xx serie gaan nergens over, het is puur cashen op de cult status van het apparaat.

Dat gezegd hebbende zit ik nu te twijfelen tussen een nette strakke moderne Argon TT-4 dan wel Pro-ject Debut Evo, óf een SL-1600/1700. Zal er wel een losse voorversterker bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

De Argon TT-4 lijkt mij een leuke platenspeler, ik las laatst wat dingen erover. Mijn eerste indruk was dat het zeker een leuke platenspeler voor de aangeboden prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Bij dienadel.de waren de naalden voor het Philips GP407 in de opruiming, dus gelijk de laatste twee gearresteerd voor een tientje per stuk ipv 37,50. Ze hadden ook de AT VM95E voor 44 euro dus ook maar eentje van besteld. Verzendkosten een tientje maar wel volgende dag in huis met DHL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst die direct op de platen draaier is beland: Joe Bonamassa met zijn album Blues Deluxe op mooi doorzichtig bordoux rood vinyl... Plaatje van dit heerlijke album:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/oE3A8wD5ZMRKZ979K_sTo0bAFIweIjB2p7129wUs11UK2uDsX6CvGfehPvym_l1Vjqp8WbnvnaY2O7MWqLQWEeRExRr7GXOmjMU03krXbh9vGsAzatggbWRkfCuaAEg5TmdV2K28JxA=w2400

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skyrunner
Gezwicht voor klassiek. Deze bad boy gisteren gescoord op Marktplaats. Nu nog een nette preamp (liefst met VU-meters).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edUVlx-GjhEYCL_kayQTGK7tBvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJx31gNMYIDmuTHJ0Jsj34Z6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyrunner schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 03:28:
Gezwicht voor klassiek. Deze bad boy gisteren gescoord op Marktplaats. Nu nog een nette preamp (liefst met VU-meters).

[Afbeelding]
Goede keus... Mocht je nog geïnteresseerd zijn: in het Brabantse Helmond zit Albepro... Een bedrijf gespecialiseerd in Technics platen spelers... Zij hebben de mijne ook volledig onderhanden genomen (lees: revisie)... Dat heeft mijn SL-1710 veel goeds gedaan...

Hij kan je ook aan een originele Technics headshell helpen van magnesium waarbij er twee sleuven boven op zichtbaar zijn... Dat maakt het afstellen van toekomstige elementen wat makkelijker...

Phono preamps met vu-meters zijn er wel, maar die zijn over het algemeen flink duur en buiten proportioneel voor je platen speler... Denk dan aan bijv. deze Luxman:
https://audioexpert.nl/product/luxman-eq-500/

Een Musical Fidelity V90 LPS doet het ook prima en is stukken goedkoper, zowel nieuwe als tweedehands... Ook een iets duurdere ifi micro iphono 2 die tweedehands ook af en toe op duikt is een leuke phono preamp (niet meer nieuw leverbaar)...

[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 17-08-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
rcor schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:50:
[...]

Goede keus... Mocht je nog geïnteresseerd zijn: in het Brabantse Helmond zit Albepro... Een bedrijf gespecialiseerd in Technics platen spelers... Zij hebben de mijne ook volledig onderhanden genomen (lees: revisie)... Dat heeft mijn SL-1710 veel goeds gedaan...

Hij kan je ook aan een originele Technics headshell helpen van magnesium waarbij er twee sleuven boven op zichtbaar zijn... Dat maakt het afstellen van toekomstige elementen wat makkelijker...

Phono preamps met vu-meters zijn er wel, maar die zijn over het algemeen flink duur en buiten proportioneel voor je platen speler... Denk dan aan bijv. deze Luxman:
Ik had al gezien dat de headshell niet origineel was, 1e punt van herstel.

Wat was je kwijt voor de overhaal van jouw SL en wat is daarvoor gedaan? Ik moet de draaitafel nog gaan ophalen, maar zo op het plaatje zag ik dat de platter vies is. De toonarm kan ongetwijfeld ook wel wat liefde gebruiken.

Bedankt voor de info, zag inderdaad al dat zulke voorversterkers aardig aan de prijs zijn. Wellicht een kleine eindversterker met phono ingang? Zijn doorgaans goedkoper geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyrunner op 17-08-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Skyrunner deze headshell is juist wél origineel... niet omruilen dus!

(De SL-1200MK2 headshell waarvan jij vermoedelijk denkt dat ie origineel is kwam pas ten tijde van de introductie van de SL-1200MK2, in 1979).

Revisie bij een professioneel bedrijf is duur, daar kan je nog zo'n draaitafel voor kopen. ;)
Het is ook maar de vraag of het nodig is. En poetsen kan je zelf wel. Sterker nog, dat doen de meeste reparatiebedrijven niet / nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Cap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:22:
@Skyrunner deze headshell is juist wél origineel... niet omruilen dus!

(De SL-1200MK2 headshell waarvan jij vermoedelijk denkt dat ie origineel is kwam pas ten tijde van de introductie van de SL-1200MK2, in 1979).

Revisie bij een professioneel bedrijf is duur, daar kan je nog zo'n draaitafel voor kopen. ;)
Het is ook maar de vraag of het nodig is. En poetsen kan je zelf wel. Sterker nog, dat doen de meeste reparatiebedrijven niet / nauwelijks.
My bad, ik dacht inderdaad aan de SL-1200...

Bij revisie denk ik aan de platter spindle die volgens fabriek na 2000 speeluren overhaald dient te worden en mogelijk hetzelfde voor de toonarm assembly. Volgens de prijzen die ik links en rechts zie komt dat neer op een EUR 200,-..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je moet als je het mij vraagt niet kijken naar de menukaart van een commerciële aanbieder en vervolgens gaan kiezen wat je daaruit wilt afnemen. Dat is geld weggooien. Je moet ook geen beren op de weg gaan zien die er niet zijn. Je moet kijken of er eventueel issues zijn en daar dan wat aan doen. Een goed begin is natuurlijk gericht wat vragen stellen aan de verkoper.

Platter spindle kan na X-honderd uur inderdaad wat olie gebruiken. Kan je zelf doen in een minuut, simpelweg een paar drupjes op het punt waar de spindle de assembly ingaat. Hoeft niet uit elkaar. Kosten flesje olie (als het flaconnetje van Technics er niet meer bij zit) zal rond een tientje zijn en daar kan je hem waarschijnlijk 10 tot 100x van oliën, dus dat is nog heel wat uurtjes. ;)

Waarom moet de toonarm assembly herzien worden? Dat is alleen als er schade gemaakt is door geweld, waardoor weerstand of juist speling ontstaan is. Zonder schade gaan de lagers eindeloos mee. Een toonarm wordt niet gesmeerd. Ik erger me altijd heel erg aan die filmpjes van youtube waarin ze zeggen dat ze de toonarm 'lubed' hebben. :X De toonarm smeer je niet, dat doet meer kwaad dan goed.

Wat nog kan is dat de pitch control / toerental niet helemaal stabiel is waardoor hij moeilijk op toeren te stellen is, maar ook dit is een klusje dat niet meer betekent dan met wat alcohol / tuner spray / contact spray (niet corrosieve type) de 2 pots onder de knop inspuiten en flink heen en weer bewegen. Als de vorige eigenaar de speler in gebruik had is er goede kans dat hij dat al even gedaan heeft.

Verder kan de automatische afslag niet helemaal lekker werken wat afstellen van het afslagmoment kan betekenen en wellicht een wat vast zittend asje smeren. Als de vorige eigenaar hem in gebruik had zal dit wsch ook niet het geval zijn.

Tot slot kan als je het heel mooi wil de vering nog gecontroleerd worden en eventueel een paar slagen aangedraaid zodat het subchassis weer zo level mogelijk staat tov het chassis en zo mooi mogelijk veert. Doorgaans is dit geen must en voldoet de afstelling nog bij deze modellen.

Oh ja, je kan ook kabels gaan vervangen maar ook dat zou ik niet doen tenzij er sprake is van een defect, het levert je namelijk niks op. De phono kabels die er af fabriek op zitten zijn van mooi lage capaciteit bij de nieuwe kabels die een reparateur erop zet heb je kans dat dit niet het geval is.

Kortom: mijn advies is poets hem vooral mooi op maar ga niet rommelen op plekken waar geen problemen zijn. Pas als er problemen geconstateerd worden kan je deze gericht oplossen. Lager, arm, vering, aandrijving, afslag, armlift etc, het is allemaal redelijk gemakkelijk te controleren op werking. Uitleg over hoe je specifieke zaken controleert kan je hier of elders op het internet krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 17-08-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyrunner schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

My bad, ik dacht inderdaad aan de SL-1200...

Bij revisie denk ik aan de platter spindle die volgens fabriek na 2000 speeluren overhaald dient te worden en mogelijk hetzelfde voor de toonarm assembly. Volgens de prijzen die ik links en rechts zie komt dat neer op een EUR 200,-..
Ik heb de kosten terug gevonden in een facuur in de mail:
€ 415,- totaal

MAAR: dit was geen standaard revisie... Ik heb bijv. de printplaat laten recappen, ondanks dat de condensator daar nog in orde was (puur uit voorzorg), de tulp kabels laten vervangen door dubbel geïsoleerde exemplaren en (ondanks dat het niet nodig was) ook nog een SL-1200 MK7 headshell erbij gekocht naast de originele headshell...

En ja, jij hebt ook een originele headshell... Ik zou 'm voor het gemak vervangen met het exemplaar wat ik deelde, maar de originele zeker wel bewaren... Bij verkoop maakt dat de speler meer waard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
Niet om lullig te doen, maar dus 415 euro uitgegeven aan zaken die niet nodig waren en wellicht zelfs de speler verslechterd hebben (de capaciteit van de originele tulpkabel is bijvoorbeeld veelal lager dan een vervangingskabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rcor waarom de headshell vervangen? Als je het mooi vindt prima natuurlijk, maar de originele doet zijn werk net zo goed. Dat het moeilijker afstellen is vind ik niet, de onderste schroefjes monteer je 1 keer en vervolgens stel je juist af met het bovenste schroefje. En als het al iets moeilijker zou zijn, het afstellen van het element doet een normale gebruiker in principe maar 1 keer. :)

Ik vind trouwens de originele bij deze speler mooi, het is voor mij 'zoals het hoort'. Maar dat is persoonlijke smaak. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 17-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:52:
Niet om lullig te doen, maar dus 415 euro uitgegeven aan zaken die niet nodig waren en wellicht zelfs de speler verslechterd hebben (de capaciteit van de originele tulpkabel is bijvoorbeeld veelal lager dan een vervangingskabel).
Verslechterd? Albepro past alleen originele Technics onderdelen toe... De tulp kabels zijn van Technics zelf en worden toegepast in de huidige generatie platen spelers van dit merk en hebben een lage weerstand...

En verder was het helemaal mijn eigen keus... Ik wilde gegarandeerd geen gezeik op korte termijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:58:
@rcor waarom de headshell vervangen? Als je het mooi vindt prima natuurlijk, maar de originele doet zijn werk net zo goed. Dat het moeilijker afstellen is vind ik niet, de onderste schroefjes monteer je 1 keer en vervolgens stel je juist af met het bovenste schroefje. En ook al zou het iets moeilijker zijn, het afstellen van je element doet een normale gebruiker in principe maar 1 keer. ;)

Ik vind trouwens de originele bij deze speler mooi, het is voor mij 'zoals het hoort'. Maar dat is persoonlijke smaak. ;)
Ik had overigens een andere originele Technics headshell op mijn speler zitten bij de aankoop:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BzgJkaRwp2S5iaGq6rb2SxcNkgPAzkFo8dRfyzDW2sR5B8ekGMVxE-8auT7jsHPDN_iBPLxcIvOe4xKEAqJhZ0ONMAuuxnUg9roBA83TGoOYt772ALUoqECcA1feQMf7UFo5MBW_Y6k=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/o3QFD5BtcOmImALpGezxsqoqQlKwUyeX2Pgk6s2eUpdN6OIVqfsCnx5PuHubrr5EW8Hbzw9eR212oMmAYXutonQKHiUm296wE8Z3wITwGjrksbkANW0L94EfE8QBjOauVAqA3lFJtDo=w2400

Op zich een prima headshell, maar ik vond een nieuwere magnesium variant mooier en beter passen bij de kwaliteit slag van mijn SL-1710...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rcor aha dan begrijp ik het wel: dat is een kunststof headshell vermoedelijk afkomstig van een goekopere beltdrive platenspeler, een SL-B of een SL-19 of iets dergelijks. Logisch dat je die vervangen hebt, dat is inderdaad echt mindere kwaliteit. De originele SL-1710 headshell is dat niet, ook die is gemaakt van dezelfde magnesiumlegering als de SL-1200MK2 headshell. Prima dus. :)

Wat betreft de Albepro Technics kabels, ik kan moet me sterk vergissen maar dat zijn door Albepro zelf geconfectioneerde kabels met Rean NYS pluggen. In het verleden stond dat er ook bij, ik heb ze toen ook wel eens gekocht. De capaciteit ervan is in orde, ongeveer hetzelfde als de originele Technics (de weerstand speelt geen rol). Nette kabels hoor, maar dus geen origineel Technics.

Dat "Technics RCA High Fidelity Shielded Interlink" moet je volgens mij dus lezen als "kabels bedoeld voor Technics". Op zich vrij logisch voor een Technics specialist natuurlijk. En het vervangen kan voor problemen zorgen zoals je destijds zelf hebt gemerkt omdat je toonarm daarna aanliep. Die kabels zijn namelijk wat dikker en stugger dan de originele en willen het mechanisme wat in de weg zitten. Bij een SL-1200MK2 (de specialiteit van Albepro) heb je dat probleem niet want... geen mechanisme en meer ruimte voor de kabels.

Zouden het echt originele Technics kabels zijn dan was er ook sprake van een Technics part nr op het product en staat er "origineel" bij. Zie bijvoorbeeld de olie nr SFW0010.

Bij mijn weten zijn er al lang geen originele Technics SL-1200MK2 kabels meer verkrijgbaar. 10 jaar geleden nog wel bij leveranciers als KAB USA. Saillant detail: toen was er nog een relletje over omdat Technics een nieuwe batch had laten maken met veel te hoge capaciteit (lees eerder 400 pF ipv c.a. 120 pF) waarschijnlijk afgenomen van een goedkope leverancier. Nieuw is niet altijd beter. ;)

Edit: wacht, al gevonden dankzij mijn mailarchief waarin Albepro terug te vinden valt :)

De originele nr RJL4P002S12 kabels (niet verkrijgbaar).

Voor de MK5 was er een nieuw nr, de RJL2P009S12 kabels, ook deze niet verkrijgbaar.

De foute batch kabels had nr RJL2P001B12. Hier het verhaal op KABUSA.
Je ziet op de foto meteen al waarom de capaciteit zoveel hoger is, hele dunne mantels om de signaaladertjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QBZ45qra8_siqOAkCY151yL1TQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cOzLbYYgFB7sBcLeAz22wKcA.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn dus originele Technics kabels. Die hebben ook nooit Neutrik-Rean pluggen maar de bekende roodwitte gegoten kunstof connectoren.

Albepro raadt echter zijn eigen kabels aan, dat deed ie destijds in 2013 ook al. ;)

[ Voor 110% gewijzigd door Cap op 17-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Skyrunner schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 03:28:

[Afbeelding]
De Technics Su-7300 zou hier goed bij passen, zeker qua looks. Ik heb deze ook staan in een setje en erg tevreden van. Meer dan degelijke Phono amp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDu9y3R2wo9uBCEPHDIyYy5B3Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxq7CC54DV8xfRUI2MovMilj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 11:10

Tijn96

In speed we trust

Ik ben op zoek naar onderstaand (of vergelijkbaar) alleen kan zo snel niks vinden. Dit kwam ik tegen bij een vriend van me om zijn platen in op te slaan en dit lijkt me fantastisch om te hebben. Iemand enig idee waar ik zoiets vergelijkbaars kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILKw4Vb2pvfObH8ajCSupJTDGzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xm43modvFcXai8GHUm9fmgv.jpg?f=fotoalbum_large

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Google (afbeeldingen) even op platenmeubel, platenkast, platenrek etc en je vindt van alles, o.a. als je een flip-through model wilt

https://www.castorinterieur.nl/platenkasten
https://www.bax-shop.nl/p...board-platenspeler-meubel

etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 20:06
Heb begin jaren 2000 al mijn platen weggedaan aan mijn zus, die heeft ze na een tijdje op straat gezet, heb er nog spijt van, waren niet bepaald platen die je in de gewone platenwinkel kon kopen : http://vinyl-countdown.bl...zaken-van-toen-en-nu.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jets schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
Heb begin jaren 2000 al mijn platen weggedaan aan mijn zus, die heeft ze na een tijdje op straat gezet, heb er nog spijt van, waren niet bepaald platen die je in de gewone platenwinkel kon kopen : http://vinyl-countdown.bl...zaken-van-toen-en-nu.html
Ergens wel goed dat lijfstraffen inmiddels afgestraft zijn, want anders......... >:)

Ik hoop wel dat je je zus even aangesproken hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 20:06
Ik hoop wel dat je je zus even aangesproken hebt ;)
Daar zou ik me platen niet mee terugkrijgen, wel 1 ding heeft me wijzer gemaakt, bij twijfel niets weggeven :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:50:
[...]

Gewoon iets zelf bouwen. The tweakers way ;)
Zoveel mooie kitjes op Alie te krijgen...
Voor €20 ben je klaar en dan heb je hele leuke analoge meters. (echt een stuk goedkoper dan die 7000 euro :P )
Afregelen met een testplaat die een 5cm/s signaal (of welke standaard je dan ook maar wilt aanhouden..) heeft en klaar. Dan heb je ook nog eens geijkte meters :)

èn je hebt dan iets unieks wat je ook nog eens zèlf gemaakt hebt :)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H780e55e3bf63405d9136f82f6c8c0caec/Suqiya-Gratis-Verzendkosten-Vu-Level-Audio-Meter-Driver-Board-2-Stuks-Vu-Meter-Met-Warme-Kleur.jpg_Q90.jpg_.webp

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 17-08-2022 18:04 ]

• Skyrunner
Cap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:47:
Je moet als je het mij vraagt niet kijken naar de menukaart van een commerciële aanbieder en vervolgens gaan kiezen wat je daaruit wilt afnemen. Dat is geld weggooien. Je moet ook geen beren op de weg gaan zien die er niet zijn. Je moet kijken of er eventueel issues zijn en daar dan wat aan doen. Een goed begin is natuurlijk gericht wat vragen stellen aan de verkoper.

Platter spindle kan na X-honderd uur inderdaad wat olie gebruiken. Kan je zelf doen in een minuut, simpelweg een paar drupjes op het punt waar de spindle de assembly ingaat. Hoeft niet uit elkaar. Kosten flesje olie (als het flaconnetje van Technics er niet meer bij zit) zal rond een tientje zijn en daar kan je hem waarschijnlijk 10 tot 100x van oliën, dus dat is nog heel wat uurtjes. ;)

Waarom moet de toonarm assembly herzien worden? Dat is alleen als er schade gemaakt is door geweld, waardoor weerstand of juist speling ontstaan is. Zonder schade gaan de lagers eindeloos mee. Een toonarm wordt niet gesmeerd. Ik erger me altijd heel erg aan die filmpjes van youtube waarin ze zeggen dat ze de toonarm 'lubed' hebben. :X De toonarm smeer je niet, dat doet meer kwaad dan goed.

Wat nog kan is dat de pitch control / toerental niet helemaal stabiel is waardoor hij moeilijk op toeren te stellen is, maar ook dit is een klusje dat niet meer betekent dan met wat alcohol / tuner spray / contact spray (niet corrosieve type) de 2 pots onder de knop inspuiten en flink heen en weer bewegen. Als de vorige eigenaar de speler in gebruik had is er goede kans dat hij dat al even gedaan heeft.

Verder kan de automatische afslag niet helemaal lekker werken wat afstellen van het afslagmoment kan betekenen en wellicht een wat vast zittend asje smeren. Als de vorige eigenaar hem in gebruik had zal dit wsch ook niet het geval zijn.

Tot slot kan als je het heel mooi wil de vering nog gecontroleerd worden en eventueel een paar slagen aangedraaid zodat het subchassis weer zo level mogelijk staat tov het chassis en zo mooi mogelijk veert. Doorgaans is dit geen must en voldoet de afstelling nog bij deze modellen.

Oh ja, je kan ook kabels gaan vervangen maar ook dat zou ik niet doen tenzij er sprake is van een defect, het levert je namelijk niks op. De phono kabels die er af fabriek op zitten zijn van mooi lage capaciteit bij de nieuwe kabels die een reparateur erop zet heb je kans dat dit niet het geval is.

Kortom: mijn advies is poets hem vooral mooi op maar ga niet rommelen op plekken waar geen problemen zijn. Pas als er problemen geconstateerd worden kan je deze gericht oplossen. Lager, arm, vering, aandrijving, afslag, armlift etc, het is allemaal redelijk gemakkelijk te controleren op werking. Uitleg over hoe je specifieke zaken controleert kan je hier of elders op het internet krijgen.
Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg, word gewaardeerd!

• Skyrunner
chromium schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

De Technics Su-7300 zou hier goed bij passen, zeker qua looks. Ik heb deze ook staan in een setje en erg tevreden van. Meer dan degelijke Phono amp.

[Afbeelding]
Heeft deze een line out?

• chromium
  • Laatst online: 12-10 14:16
Neen, komt niet zo vaak voor op amps van 1977 uit deze klasse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHouFSwlXj9H4Z22S1zSGCPQAa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vptcvawqc4YIIXKhwyAfjG9J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
chromium schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]
Ok, maar als ik het me goed herinner kan ik dan de tape record out gebruiken. Ik wil ergens ook nog de mogelijkheid inbakken mijn AirPods Max te gebruiken voor een late avond sessie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 12-10 08:52

EMP

Krulloos!

chromium schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]
Is die tape rec out niet gewoon een line out? (Lastig te lezen op de foto).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
EMP schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Is die tape rec out niet gewoon een line out? (Lastig te lezen op de foto).
Bij een line out wordt de signaslsterkte geregeld door de volumeknop. Bij een tape rec out niet (die heeft dus altijd vol signaal)
Ze zijn dus niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-10 23:16
Zonet een SL-1210GR besteld, nu ga ik er zelf het element op installeren (als ik daar ooit een keuze kan maken). Met de gemiddelde protractor zal ik niet verkeerd kunnen gaan, maar zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil op de soorten naalddruk-weegschalen? Moet dat bvb een high end iets zijn, of kan ik evengoed eentje van €20 van bij Bol kopen?

Moest er trouwens nog iemand advies hebben voor een passend element (moet zowat alles kunnen spelen van rock/metal, tot electro en klassiek).
Ik had erg graag een Nagaoka MP-200 of JT-80BK (deze laatste is al erg over budget voor mij) gehad, maar deze lijken al lange tijd overal uitverkocht.
Volgende in lijn is de AT VM 750SH, op een manier lijkt de AT-OC9XML zeer aantrekkelijk, maar dan ben ik weer boven mijn budget aan het gaan (van €350-400).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DenHond schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:33:
Moet dat bvb een high end iets zijn, of kan ik evengoed eentje van €20 van bij Bol kopen?
Die van bol.com kan je ook op Aliexpress krijgen voor onder een tientje incl verzenden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004592954614.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005004458141011.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005004517701357.html

Deze zijn ruimschoots nauwkeurig genoeg.
Op VE loopt een draadje waarin vele members ze laten zien met allerlei ijkgewichtjes tussen de 1 en 5gr en het blijkt dat ze allemaal eigenlijk +/-0,02gr nauwkeurig zijn. En dat is veel nauwkeuriger dan dat je nodig hebt zelfs.
Dat andere modelletje lijkt mij onhandiger, want groter.(en duurder, terwijl het ook gewoon weegschaaltjes van een tientje zijn waarop een fabrikant een aluminium plaatje geplakt heeft en de prijs flink omhoog gooit)
Moest er trouwens nog iemand advies hebben voor een passend element (moet zowat alles kunnen spelen van rock/metal, tot electro en klassiek).
Ik had erg graag een Nagaoka MP-200 of JT-80BK (deze laatste is al erg over budget voor mij) gehad, maar deze lijken al lange tijd overal uitverkocht.
Volgende in lijn is de AT VM 750SH, op een manier lijkt de AT-OC9XML zeer aantrekkelijk, maar dan ben ik weer boven mijn budget aan het gaan (van €350-400).
Alle elementen kunnen alle soorten muziek afspelen.
Zelf zou ik gaan voor een element met microline/microridge naald. Dit zijn naalden die ook korte golflengtes erg goed kunnen tracken (dus weinig inner groove distortion hebben), en een langere levensduur hebben.
Althans: de klank en de trackingsprestaties veranderen niets/nauwelijks gedurende de levensduur van het element. Dat is met andere slijpingen (met name conische en elliptische slijpingen) wel anders.
Let er op dat je met een AT-OC9XML wel een andere phono voorversterker nodig hebt; deze is LOMC (low output moving coil) en heeft dus meer versterking nodig (60dB ipv 40dB voor de meeste MM cartridges).
Maar als dit geen probleem is zou ik zeker voor een AT-OC9XML gaan: Moving coil met microline stylustip op boron cantilever. met €500 wel iets boven je budget, maar bij de meeste andere merken kan je die technologie niet onder de €1000 krijgen.
Wil je per sé binnen je budget blijven en met een MM phonopre blijven werken, dan zou ik voor een AT-VM740ML gaan (€260):
https://www.thakker.eu/en...-microline-stylus/a-9089/
MM met ML stylustip op tapered alu cantilever.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Die van bol.com kan je ook op Aliexpress krijgen voor onder een tientje incl verzenden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004592954614.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005004458141011.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005004517701357.html

Deze zijn ruimschoots nauwkeurig genoeg.
Op VE loopt een draadje waarin vele members ze laten zien met allerlei ijkgewichtjes tussen de 1 en 5gr en het blijkt dat ze allemaal eigenlijk +/-0,02gr nauwkeurig zijn. En dat is veel nauwkeuriger dan dat je nodig hebt zelfs.
Dat andere modelletje lijkt mij onhandiger, want groter.(en duurder, terwijl het ook gewoon weegschaaltjes van een tientje zijn waarop een fabrikant een aluminium plaatje geplakt heeft en de prijs flink omhoog gooit)
Ok, dat is al goed om weten. Ik had al een paar versies met een ander logo gezien, dus ik vermoedde wel dat het een chinese rebrand was. Ik had enkel wat schrik dat ik bvb 2.5-3.0gr druk zou zetten als hij 2.0gr zou aangeven. Ik zal nog even het web/ebay bekijken of ik deze niet iets meer lokaal kan kopen voor minder dan €20 (want geen idee of dit door de douane lotto van china gaat komen (+1 maand wachten)).
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Alle elementen kunnen alle soorten muziek afspelen.
Zelf zou ik gaan voor een element met microline/microridge naald. Dit zijn naalden die ook korte golflengtes erg goed kunnen tracken (dus weinig inner groove distortion hebben), en een langere levensduur hebben.
Althans: de klank en de trackingsprestaties veranderen niets/nauwelijks gedurende de levensduur van het element. Dat is met andere slijpingen (met name conische en elliptische slijpingen) wel anders.
Let er op dat je met een AT-OC9XML wel een andere phono voorversterker nodig hebt; deze is LOMC (low output moving coil) en heeft dus meer versterking nodig (60dB ipv 40dB voor de meeste MM cartridges).
Maar als dit geen probleem is zou ik zeker voor een AT-OC9XML gaan: Moving coil met microline stylustip op boron cantilever. met €500 wel iets boven je budget, maar bij de meeste andere merken kan je die technologie niet onder de €1000 krijgen.
Wil je per sé binnen je budget blijven en met een MM phonopre blijven werken, dan zou ik voor een AT-VM740ML gaan (€260):
https://www.thakker.eu/en...-microline-stylus/a-9089/
MM met ML stylustip op tapered alu cantilever.
De speler zal nog een jaartje aan mijn Phonobox S moeten hangen (deze kan 60dB versterken), tegen dan zou er ook een nieuwe versterker moeten zijn.
De AT-OC9XML is om die redenen ook mij opgevallen. Ik heb nog het weekend om te beslissen, maar zit zo toch op 75% zekerheid om voor dit element dan te gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door DenHond op 19-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenHond schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

(want geen idee of dit door de douane lotto van china gaat komen (+1 maand wachten)).
Op aliexpress betaal je al btw. Ik heb nog geen extra kosten moeten betalen sinds verandering van de regelgeving vorig jaar. Hun systeem werkt goed (veel dingen komen zelfs uit een pakhuis in europa).

Soms moet je idd wel lang wachten, en idd, pakjes gaan ook heel soms verloren.
Daarom is aliexpress vooral goed voor mensen die hun aankopen kunnen plannen, maar dan kan je ook 2x zo goedkoop uitzijn (of nog meer).

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Op aliexpress betaal je al btw. Ik heb nog geen extra kosten moeten betalen sinds verandering van de regelgeving vorig jaar. Hun systeem werkt goed (veel dingen komen zelfs uit een pakhuis in europa).

Soms moet je idd wel lang wachten, en idd, pakjes gaan ook heel soms verloren.
Daarom is aliexpress vooral goed voor mensen die hun aankopen kunnen plannen.
Ik was al enkele maanden aan het afwachten op de leverbaarheid van de Nagaoko elementen alvorens ik mijn platenspeler zou kopen, maar toen ik hem voor -10% kon kopen heb ik hem deze middag zonder nadenken besteld... Daarom dat er nu nog eventueel wat rek op het budget zit van het element.
Tot over een uurtje had ik dan nog niet echt nagedacht om een protractor/weegschaal aan te schaffen... dus tot zover plannen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DenHond op 19-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan trouwens het nut van een naalddrukwegertje ook relativeren.
Vele japanse kwaliteitstafels zijn binnen ~0,05gr nauwkeurig als het aankomt op naalddruk instellen met het contragewicht en de schaalverdeling.
En ook mijn dual 721 (dynamische instelling met veer) zit ook binnen de 0,05gr)

Voor 10 euro is het natuurlijk niet een belangrijke beslissing (waarom zou je 'm niet kopen voor dat bedrag...), maar zo'n ding is vooral interessant voor bezitters van rega's, projects en datsoortige tafels waar (soms) geen schaalverdeling op het contragewicht zit (en voor bezitters van tafels die een schaalverdeling hebben die niet klopt/nauwkeurig is, maar daar daar kom je natuurlijk pas achter als je zo'n wegertje hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Ik dacht dat zelfs de schaalverdeling ietwat kan afwijken naargelang het gewicht van het element.
Bv. dat een zeer zwaar element meer zou neerdrukken dan wat er op de schaalverdeling van het tegengewicht staat (geen idee of dit waar is).
Ik denk dat het op zijn minst een 'peace of mind' zal geven. En met €10 scheur ik er inderdaad niet echt mijn broek aan.

Ik moet er aan toevoegen, op mijn huidige tafel ben ik steeds op de schaalverdeling afgegaan (met het oem element).

[ Voor 6% gewijzigd door DenHond op 19-08-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenHond schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:27:
Ik dacht dat zelfs de schaalverdeling ietwat kan afwijken naargelang het gewicht van het element.
Bv. dat een zeer zwaar element meer zou neerdrukken dan wat er op de schaalverdeling van het tegengewicht staat (geen idee of dit waar is).
Nee dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
In dat geval is het nut er inderdaad eerder beperkt van :)
In elk geval al erg bedankt voor alle hulp!

Moest er iemand nog een voorstel hebben voor een element, vuur gerust maar af (als dat mag in dit topic).
Maar de AT-OC9XML is momenteel wel de grootste kanshebber.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tijdje geleden al deze interessante units binnengekregen.

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/orsonic/sg1nf.jpg

superzeldzaam, helemaal in europa.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:21:
Je kan trouwens het nut van een naalddrukwegertje ook relativeren.
Vele japanse kwaliteitstafels zijn binnen ~0,05gr nauwkeurig als het aankomt op naalddruk instellen met het contragewicht en de schaalverdeling.
En ook mijn dual 721 (dynamische instelling met veer) zit ook binnen de 0,05gr)
Exact. Bij een Japanse draaitafel die boven de brolklasse uitkomt, en ook een degelijke Dual of een Thorens zit je gewoon ruim binnen de tiende van een gram, mits je zelf de arm maar even goed balanceert.

Dus plaat op het plateau en door balanceren de naald net boven het de plaat laten zweven op de 0 gram stand, dus nog geen halve mm erboven. Kan ook meer, bijv met de "arm horizontaal" regel, maar dan lever je nodeloos nauwkeurigheid in. :) Dit ook nog even herhalen met de naald net naast het plateau ivm de eventuele statische lading op de plaat, ook dan moet het naaldpuntje precies ter hoogte van de plaat stoppen. Draai je dan rustig de gespecificeerde naalddruk erop mbv het contragewicht dan kan je er vanuit gaan dat je op die 0,05 gram nauwkeurigheid zit. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 19-08-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:10:
Tijdje geleden al deze interessante units binnengekregen.

[Afbeelding]

superzeldzaam, helemaal in europa.
Interesting! Hoe kom je daaraan? Ik ben echt heel benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Nog een laatste vraagje, om de VTA af te stellen, gebruiken julie daar zo'n apart doorzichtig latje voor, of gewoon op het zicht (eventueel gewoon meten of de arm aan beide uiteinden even hoog is van de tafel)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DenHond schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:03:
Nog een laatste vraagje, om de VTA af te stellen, gebruiken julie daar zo'n apart doorzichtig latje voor, of gewoon op het zicht (eventueel gewoon meten of de arm aan beide uiteinden even hoog is van de tafel)?
Ik heb zo'n latje.
Deze geloof ik:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002635373325.html
(€ 3,60 8)7 )

Maar ik heb ook een usb microscoop en een digitale oscilloscoop danwel via de geluidskaart.
En met alles wel eens gespeeld.

Ik wissel zoveel elementen en tafels dat ik meestal het latje gebruik.
Zo'n latje werkt wel beter dan meten met een lineaal. Het latje blijft gewoon op de plaat staan en dan kan je rustig van de zijkant kijken met een lampje oid (indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Ah ok, in sommige shops was het tot €14 voor exact hetzelfde :)
Nogmaals bedankt (y)

Edit: zonet de AT-OC9XML besteld. Hopelijk is alles hier tegen volgende dinsdag-woensdag :9~

[ Voor 35% gewijzigd door DenHond op 19-08-2022 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Interesting! Hoe kom je daaraan? Ik ben echt heel benieuwd. :)
gewoon van een europese handelaar op een welbekende veilingsite.
Dus niet van hifido of yahoo auctions. Want daar komen ze meestal het meest langs (ééns in de 2-3 jaar)
Ik denk dat ze destijds officieel ook alleen in japan zijn uitgebracht, aangezien ik nog nooit een engelse gebruiksaanwijzing gezien heb.
Die heb ik dus ook niet (alleen japans) en de stickertjes in Yen prijs zitten er nog op, dus deze zijn destijds ooit ook uit japan gekomen (individuele import oid).

Ik heb er al wel iets mee gespeeld, en afwijkingen zijn aanzienlijk.
Ik heb natuurlijk die Garrard 401 met Ortofon AS-212 arm. Die is inmiddels compleet nagezien, de arm is gerepareerd: ik heb dat gebroken plastic lagerhuis vervangen en de verticale lagers voor keramische lagers (losse kogeltjes) vervangen.
Maar de antiskating op die arm zit er echt totaal naast.
Die antiskating instelling zou tot 3,5 moeten gaan (dus equivalent 3,5gram naalddruk), maar kan nog maar net 1,9gram antiskating voor een conische naald aan.
Ik meldde dat op een ander forum; in zo'n show je cartridge topic, waarbij iemand dus ook vroeg of armen een beetje overeen kwamen, en die gast had een lenco, met je raad het al, zo'n geroofde arm van een Telefunken S600 (heel veel voorkomende modificatie op lenco's).
Ik had natuurlijk de ortofon handleiding nageplozen, want ik heb een retail arm (dus met 5 polige connector ipv losse draadjes).
Hij wist 2 heel interessante plaatjes te posten:
Ortofon AS-212 handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/AS-212_original.jpg

Telefunken S600 handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/AS-212_Telefunken_V15III.jpg

Echt totáál andere waardes 8)7 :?
Die Telefunken S600 waardes komen redelijk overeen, maar ik vraag me echt af hoe Ortofon destijds er zó ver naast kon zitten.

Maar goed, ik ga natuurlijk nog verder experimenteren.

De SG-1R lijkt een behoorlijk standaard bonded conische naald te hebben. Deze versie (met conische naald) heb ik overigens nog nooit te koop gezien (en is dus veruit de zeldzaamste) en de SG-1L is moeilijk om te zien onder de microscoop. Het lijkt een soort van bonded hyper elliptical.
Maar het is lastig te zien; scherpstellen is lastig omdat de naald raar onder het ding zit, ik kan niet echt dichtbij komen van voren:
SG-1L (line contact):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/orsonic/sg1l1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/orsonic/sg1l2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/orsonic/sg1l3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/antiskate/orsonic/sg1l4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Goedendag,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuw element voor mijn DD33. Ik kreeg bij de speler een Stanton 681eee maar die was al versleten. Vervolgens zelf een budget keuze gemaakt en een AT 95 aangeschaft. Maar wil nu toch wel iets serieuzer worden en heb mezelf een budget gesteld van rond de 300 euro. Ik gebruik overigens een MM voorversterker.

Mijn oog is al gevallen op een Nagaoka MP150 maar die zijn slecht verkrijgbaar en ook iets hoger dan gebudgetteerd. Volgen de stap zou dan een MP200 zijn maar die valt echt wel buiten budget.

Nu lees ik over de Grado Opus3, en die reviews en verhalen vallen mij erg positief op. Deze is ook te krijgen als high output, dus moet te doen zijn op mijn MM pre en valt binnen budget.

Nu is mijn vraag of er betere opties zijn dan deze Opus3 zoals bijvoorbeeld een Sumiko Moonstone of iets dergelijks.
Mijn muziekstijl loopt van Deep Purple en Santana naar Focus en Harry Sacksioni tot aan klassiek.

Graag jullie reacties
Groet, Robert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat je in dit budget het meeste waar voor je geld krijgt met een AT-VM540ML (€219) of een AT-VM740ML (€259).
Deze hebben beide een tapered (taps toelopende) aluminium cantilever en een nude Microline naaldtip.
Ik verwacht dat dit veruit de best trackende elementen zullen zijn.
Die andere elementen die je opnoemt hebben alledrie een elliptische tip, waarvan alleen de mp150 een nude tip heeft.
De grado en sumiko hebben een bonded elliptische tip op simpele cantilever, vergelijkbaar wat bij AT de AT-VM95e heeft (elementje van €50)

Als concurrent voor de AT-VM540ML/740ML kan ik wellicht alleen de Ortofon 2m bronze opnoemen, maar die kost al €400, en heeft nog steeds geen tapered cantilever.

Dus voor hoeveel 'technologie' je voor je geld krijgt, staan die twee AT elementen veruit bovenaan (het verschil is dat de AT-vm740ml een aluminium omhulsel heeft ipv plastic omhulsel; de naald is gelijk

Pagina: 1 ... 14 ... 73 Laatste