Wie kan mij in de juiste richting duwen. Mijn Unifi Protect geeft niets dan problemen.
Setup: Cloud gateway Fiber die UniFi Protect draait. 2 G6 turret camera's, 1 G6 Entry videodeurbel, 2 ONVIF 2K camera's van Foscam en een PC711 NVMe SK hynix 512GB SSD die met een tray in de Cloud gateway zit. De lifespan van de SSD is volgens UniFi 81%. De cameracapaciteit van de console is nog niet bereikt, er zou zelfs nog een 4K camera bij kunnen.
Mijn thuisnetwerk bestaat verder uit alleen UniFi Gbit switches en twee access points, de U7 Pro en U6 Pro. Op alle clients haal ik de geadverteerde snelheid (400Mbps) van mijn Ziggo aansluiting.
Het probleem: ELKE terugkijksessie naar bewakingsbeelden eindigt met de 3 knipperende puntjes linksonder in beeld. Alsof hij zegmaar staat te wachten op data. Het kan een tijdje goed gaan, maar na enkele minuten lijkt het systeem volledig vol te lopen. Soms start de Protect app zichzelf opnieuw op, soms is de hele console even onbereikbaar. Het netwerk blijft wel in de lucht. Terugkijken naar meerdere camera's tegelijk is helemaal hopeloos. Soms gaat het zelfs al fout bij het zoeken door de tijdlijn.
Dit probleem treedt op zowel op een webbrowser (op een laptop die bedraad is aangesloten met een Gbit aansluiting) als op een iPad Pro die via WiFi is aangesloten. Het probleem treedt op bij elke camera.
Waar zit mijn bottleneck? Ik zou verwachten dat het netwerk niet het probleem is, omdat alle apparaten 400Mbps halen. Dat zou tch genoeg moeten zijn voor een paar videostreams, zelfs van 4K camera's. Ik kan me ook niet voorstellen dat de console de bottleneck is, het is de snelste gateway die UniFi aanbiedt. Zit het dan in mijn SSD? Die is niks bijzonders, maar ook niet slecht dacht ik.
Het is zo frustrerend dat je zo'n mooi (en duur) systeem hebt en dat het terugkijken gewoon niet soepel loopt. Elke sessie treedt er wel een probleem op. Bij de webbrowser vaker dan op de iPad. Heb je net het stukje gevonden dat je wilt bekijken, loopt de boel weer in de soep. Het ligt niet aan het beeldmateriaal. Als het systeem vastloopt op een bepaald moment in de tijd, dan wordt bij een volgende sessie dat stuk beeld wel correct weergegeven.
[
Voor 6% gewijzigd door
PhilipsFan op 05-02-2026 12:40
]