Jedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Ik stel toch ook staken
en/of investeren in crypto/ETFs? Toen ik begon met studeren en crypto nog amper bestond, waren de slimste c.q. meest ondernemende gasten al bezig met maximaal bijlenen om dit vervolgens weg te zetten in deposito's op de bank tegen een hogere (spaar)rente en deels in aandelenfondsen. Het gaat altijd om balans in dit soort dingen.
[...]
Je uitsmijter reageer ik niet op, is puur bedoeld om te triggeren. Goed, dat gezegd hebbende, kan je mij uitleggen hoe je met 200 euro per maand in vredesnaam kans maakt om een huis te gaan kopen met een startsalaris van ~2500 euro bruto, uitgaande van iemand die 25 jaar is als hij begint met werken?
Er vanuit gaande dat markten cyclisch zijn, zal er altijd een punt ontstaan waarop de lijnen elkaar kruisen en er mogelijkheden ontstaan voor de 'gewone' harde werker. Die ieder jaar een paar tientjes meer salaris ontvangt en braaf z'n flappen wegzet of belegt en zo wat spaargeld opbouwt.
Dat dat de ene generatie wat makkelijker af gaat dan de ander, daar heb ik in verschillende topics, zoals
Het (on)bestaan van het middeninkomen (kijk eens wie de TS is) en
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 al enorm wat tegels vokgekalkt.
Het punt is, om die kansen bereikbaar te maken... dan moeten markten wel cyclisch zijn! En laat daar zo'n 2 jaar geleden nou eens opeens iets geks mee aan de hand te zijn, deze cyclus wordt kunstmatig uitgerekt - met jawel: geleend geld van toekomstige generaties (die moeten het terug betalen / de rente - waarmee we ons eigenlijk vast gaan zetten dat die rente laag moet blijven, met alle gevolgen van dien). Met als gevolg dat de assets die die toekomstige generatie ook wil, nog onbetaalbaarder worden. Ik vind de werking van de economie op dat vlak fascinerend trouwens.
Nu is de kernvraag: hoe ga je hier mee om?
Ga je mee in de ratrace? Je helemaal de pleuris werken en zo aan meer salaris/schuld komen? Gokken op risicovolle beleggingen, misschien met geleend geld? Beide zijn valide wegen om eruit te komen, ware het niet dat beide ook een serieus risico kennen. Bijvoorbeeld wanneer de belegging niet uitpakt zoals gehoopt en je schuld toeneemt terwijl de rente stijgt. Ik denk dat de meeste Tweakers hier je enkel en alleen willen waarschuwen, ipv je keuzes stom vinden.
Er is echter ook nog een andere weg: protesteren

Aangeven dat je het er niet mee eens bent, dat deden onze voorouders ook. Die gingen ook de straat op. Protesteren kan op verschillende manieren. Of dat nou is omdat de huizenmarkt oneerlijk en onhoudbaar is opgezet, of omdat je dmv crypto een middelvinger naar de FED en ECB wilt opsteken. Collectief is het toverwoord, en daar is onze generatie helaas erg slecht in.
Misschien moet het systeem wel veranderen als het onmogelijke wordt opgezocht, ipv dat je naar de maasjes in de wet moet zoeken om toch mee te gaan in het systeem
En misschien kan ook alles tegelijkertijd een beetje: en wat meer verdienen, en die gok met crypto, en protesteren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 14-01-2022 10:52
]