Neh, fiat
Je hebt er 2 ETH in fiat waarde in geflikkerd?
Snap ik. Maar ik mag er geen waarde in flikkeren van de vrouw. Dus stiekem een eth verdiendXqlus1ve schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:32:
[...]
Je hebt er 2 ETH in fiat waarde in geflikkerd?
Ik zal niet zeggen dat ik spijt heb dat ik mijn ETH (met goede winst) verkocht heb toen deze op €1100 stond, maar ik had ze beter kunnen houden. Wel een leuke nieuwe PC van gekocht.Raaafie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:18:
Had ik maar, had ik maar..
Die gedachte spookt wel te vaak rond in mijn hoofd. Je instapmoment bepalen is moeilijk, maar winst nemen nog moeilijker.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Maar dat is allemaal als, als, als.OkkE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Ik zal niet zeggen dat ik spijt heb dat ik mijn ETH (met goede winst) verkocht heb toen deze op €1100 stond, maar ik had ze beter kunnen houden. Wel een leuke nieuwe PC van gekocht.
Nu heb jer alvast wat leuks mee gedaan en dat kan niemand je afpakken
Dus je mag er alleen geen waarde inflikkeren?Moiety schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Snap ik. Maar ik mag er geen waarde in flikkeren van de vrouw. Dus stiekem een eth verdiend
Als ik dat zou doen, zou ik geen vriendin meer hebben denk ik

UberLurker Departement #GG.
Ik las alts alts alts...Xqlus1ve schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Maar dat is allemaal als, als, als.
Ga maar weer wat anders doen denk ik, fijne middag gents!
Klopt; als, als, als... achteraf gezien was ik te emotioneel. Zo blij met de winst dat ik gelijk alles heb verkocht zonder na te denken of ik nog in de toekomst geloofde. Daarom vrij snel er na weer opnieuw ingestapt, want ik geloof er nog in.Xqlus1ve schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Maar dat is allemaal als, als, als.
Met winst verkopen kan je natuurlijk nooit spijt van hebben, maar het was wel een wijze les voor mijzelf om voortaan minder impulsief te reageren.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Maar garantie heb je niet, en morgen kan ETH geen enkele DOGE meer waard zijn.OkkE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Klopt; als, als, als... achteraf gezien was ik te emotioneel. Zo blij met de winst dat ik gelijk winst heb gepakt zonder na te denken of ik nog in de toekomst geloofde. Daarom vrij snel er na weer opnieuw ingestapt, want ik geloof er nog in.
Met winst verkopen kan je natuurlijk nooit spijt van hebben, maar het was wel een wijze les voor mijzelf om voortaan minder impulsief te reageren.
Ik geloof dat de mensen die BTC verkochten voor $10 toch wel lichte spijt hebben.OkkE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:43:
[...]
(mits ze niet opnieuw hebben ingekocht)
"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"
Ach ik heb avax verkocht op 35 en doge op 7 cent en eth op 2000 en en en.. niet achterom kijken
Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE
Tja had ik maar die 10.000 matic aangehouden, welke ik had aangekocht in oktober 2020 en verkocht in maart 2021...OkkE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Klopt; als, als, als... achteraf gezien was ik te emotioneel. Zo blij met de winst dat ik gelijk alles heb verkocht zonder na te denken of ik nog in de toekomst geloofde. Daarom vrij snel er na weer opnieuw ingestapt, want ik geloof er nog in.

Soms loont longterm denken
En ik BTC op $4 in 2012. Ik kijk zeker achterom... had ik maar meer ingeslagen!Khaelos schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:47:
Ach ik heb avax verkocht op 35 en doge op 7 cent en eth op 2000 en en en.. niet achterom kijken
Klopt, ik begon het al verdacht te vi...jvel92 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Omdat je vraag met betrekking tot liquiditeit in DeFi volgens mij nog niet is beantwoord
, zal ik een poging gaan wagen.
Dit is inderdaad wat ik zocht. Fijn om te zien dat er toch mensen zijn die zich dezelfde dingen afvragen voor ze er een maandsalaris inkieperenOm een algemeen beeld te krijgen hoeveel liquiditeit er is zou je kunnen kijken naar Total Value Locked (TVL) op een bepaald netwerk of protocol. De website Defillama geeft een mooi overzicht hoeveel TVL bedraagt per netwerk en/of protocol.
Wil je weten hoe diep de liquiditeit van jouw favoriete altcoin is, dan moet je in de data van de betreffende liquidity pools duiken. Voor zover ik weet is er geen website, die dit in een mooi hapklaar overzicht laat zien. Je zult dus echt de website van de DEX, waar je altcoin pair wordt aangeboden moeten bezoeken en daar in de data moeten kijken. Voorbeelden van een aantal populaire en veel gebruikte DEX Sushiswap en Curve (Curve is het specifiek op pool niveau weergegeven).
Echter is dit wel slechts 1 component van de 3 componenten waar ik een antwoord op zoek (=vermogen, inkomsten, uitgaven). Het is hierop duidelijk hoeveel vermogen er beschikbaar is (en hoeveel dat de afgelopen dagen is veranderd). Ik kan echter op die site niet vinden hoeveel rendement er aan de investeerders is beloofd.
Laat staan dat ik kan vinden hoeveel 'winst' er op dergelijke protocollen gemaakt wordt, op wat voor wijze dan ook, waarmee dat rendement betaald wordt. Ook is het handig om te weten hoe 'stabiel' en 'zeker' deze inkomsten zijn.
Wellicht kan je enigszins de omzet bepalen aan de hand van trading volume welke wel inzichtelijk is op verschillende sites. Ook kan je natuurlijk de huidig gegeven APY rewards vermenigvuldigen met het vermogen wat op defillama staat. Dat geeft samen misschien enige schatting, al is dat lastig omdat die APY nogal schommelt.
Sushiswap is daarin van de gegeven links in ieder geval een stukje transparanter. Daar wegen de (overigens bijzonder volatiele) fees inderdaad grofweg op tegen de APY's die investeerders op dit moment beloofd worden (even enkel naar het USDC-ETH pair gekeken).
Al begrijp ik daar dan weer niet zo goed waarom je gebruik zou maken van een DEX, als die fees dus zo hoog liggen (zelfde pair weekly gaat over ~3%, volume vs inkomsten). Er zijn talloze exchanges die een 90% lagere fee rekenen! Ja oke: je moet wel gebruik maken van die specifieke exchange om een coin daar te staken omdat de rente zo hoog is (omdat er een liquiditeitstekort is), maar dat is natuurlijk een onhoudbaar vicieus cirkeltje - als dat je eigenlijke primaire inkomstenbron is om de rente mee te betalen
Interessanter nog: er is blijkbaar al minder liquiditeit dan wat er in 7 dagen verhandeld wordt... nu is dat ook niet per se nodig om tot hoge tradingvolumes te komen (je kan 1 dollar in een paar seconden 100x verhandelen en zo 100 dollar trading volume opbouwen) maar ik moet zeggen dat ik het zachtgezegd opvallend vind.
Laat ik voorop stellen dat ik dat helemaal met je eens ben.Wat betreft transparantie is het in DeFi vele malen beter geregeld dan bij banken. Veel data en geldstromen zijn publiekelijk toegankelijk. Gebruikers die handig zijn met tools als Etherscan, Dune Analytics of smart contracts kunnen enorm veel data achterhalen, deze analyseren en mogelijke scams naar buiten brengen.
Overigens ging het vooral over DNB, en waar DNB mee bezig was, werd ook gewoon openlijk bekend gemaakt. Probleem is dat 90/100 investors niet naar de cijfertjes keken maar enkel verleid werden door gouden bergen. Ik vond die vergelijking toch wel treffend.
Het ging ook niet om namen en rugnummers heWie zijn de mensen achter deze DeFi projecten? Dat is afhankelijk per project; bij de meeste projecten zijn de developers volledig anoniem of gedeeltelijk anoniem (oftewel hun offline identiteit is niet bekend bij het publiek), maar er zijn ook wel degelijk projecten waarbij de offline identiteit bekend is van de developers achter een project. Naast developers zijn er ook anderen die een actieve bijdrage leveren aan een project. En het mooie aan DeFi is dat iedereen een bijdrage kan leveren. Het is ook niet ongebruikelijk dat het team achter een project uitgebreid vragen beantwoord of plannen toelicht in een Discord.
Ik begrijp trouwens heel goed dat je als iemand die actief is in crypto enigszins anoniem door het leven wilt gaan overigens, al is het maar om de spreekwoordelijke boormachine. Tegelijkertijd denk ik dat het voor buitenstaanders voor vertrouwen zorgt als er 1 persoon 'aansprakelijkheid' geeft, en snap dan ook wel dat die vraag opgegooid werd.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
In absolute zin klopt dat misschien maar met een bescheiden weekinleg maakt dat met de huidige koersen van BTC en ETH echt helemaal niets uit. Het gaat inderdaad gewoon om het principe van DCA omdat daarbij hoort dat als je het over een lange periode (t.o.v. je inlegfrequentie) middelt het niet enorm veel verschil moet maken op welk exact moment je het doet. Het enige dat telt is dat je ervan uit gaat dat je asset op lange termijn hoger is dan het was op ~99% van je inlegmomenten.PHPResource schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:44:
[...]
Je zou nog kunnen overwegen je vaste inkoopdag te verplaatsen naar dinsdag/woensdag. Er was hier recent een post over een Reddit-user die had uitgezocht, dat dit statistisch en historisch gezien de laagste buy-opportunities boodt.
Zondagavond is gewoon een goede avond voor mij om te onthouden even te ontfiatten. We(e)(r)kdagen zijn veel te hectisch.
On a different note: ik dacht even dat Computable ook al cryptoberichten ging plaatsen maar kennelijk gebruikt ook de fiatwereld de nodige etenswaar voor fintechproducten. De Franse fintech-investeerder Truffle Capital leidt een nieuwe kapitaalronde in Cake (gaat niet over 'onze' cake dus!)
[ Voor 17% gewijzigd door Wiley99 op 14-01-2022 15:05 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Nou hup, terug naar de 43K! En snel een beetje
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
4 minuten later, snel genoeg?sjorremans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:51:
Duurde even maar mn market buy is er nu doorheen. 43k.sjorremans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:51:
Vanmiddag vlammen ook goed?Pelox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:56:
Vanavond nog even vlammen, dan dit weekend omlaag en maandag de cme gap vullen of zoiets.
Je hebt (transaction) fees die uitbetaald worden aan liquidity providers bij een AMM (automated market maker) dex zoals Uniswap en SushiSwap. Die fees kan je gewoon opzoeken bij de desbetreffende dex. De fees op een dex zijn doorgaans helemaal niet hoog, tenzij je een protocol gebruikt dat op Ethereum draait. Raydium (Solana), Spookyswap (Fantom) en natuurlijk ook PancakeSwap (BCS) kennen amper fees voor de eindgebruiker.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:54:
[...]
Klopt, ik begon het al verdacht te vi...
[...]
![]()
[...]
Dit is inderdaad wat ik zocht. Fijn om te zien dat er toch mensen zijn die zich dezelfde dingen afvragen voor ze er een maandsalaris inkieperen
Echter is dit wel slechts 1 component van de 3 componenten waar ik een antwoord op zoek (=vermogen, inkomsten, uitgaven). Het is hierop duidelijk hoeveel vermogen er beschikbaar is (en hoeveel dat de afgelopen dagen is veranderd). Ik kan echter op die site niet vinden hoeveel rendement er aan de investeerders is beloofd.
Laat staan dat ik kan vinden hoeveel 'winst' er op dergelijke protocollen gemaakt wordt, op wat voor wijze dan ook, waarmee dat rendement betaald wordt. Ook is het handig om te weten hoe 'stabiel' en 'zeker' deze inkomsten zijn.
Wellicht kan je enigszins de omzet bepalen aan de hand van trading volume welke wel inzichtelijk is op verschillende sites. Ook kan je natuurlijk de huidig gegeven APY rewards vermenigvuldigen met het vermogen wat op defillama staat. Dat geeft samen misschien enige schatting, al is dat lastig omdat die APY nogal schommelt.
Sushiswap is daarin van de gegeven links in ieder geval een stukje transparanter. Daar wegen de (overigens bijzonder volatiele) fees inderdaad grofweg op tegen de APY's die investeerders op dit moment beloofd worden (even enkel naar het USDC-ETH pair gekeken).
Al begrijp ik daar dan weer niet zo goed waarom je gebruik zou maken van een DEX, als die fees dus zo hoog liggen. Ja: je moet wel gebruik maken van die specifieke exchange om een coin daar te staken omdat de rente zo hoog is (omdat er een liquiditeitstekort is), maar dat is natuurlijk een onhoudbaar vicieus cirkeltje - als dat je eigenlijke primaire inkomstenbron is om de rente mee te betalen![]()
Interessanter nog: er is blijkbaar al minder liquiditeit dan wat er in 7 dagen verhandeld wordt... nu is dat ook niet per se nodig om tot hoge tradingvolumes te komen (je kan 1 dollar in een paar seconden 100x verhandelen en zo 100 dollar trading volume opbouwen) maar ik moet zeggen dat ik het zachtgezegd opvallend vind.
[...]
Laat ik voorop stellen dat ik dat helemaal met je eens ben.
Overigens ging het vooral over DNB, en waar DNB mee bezig was, werd ook gewoon openlijk bekend gemaakt. Probleem is dat 90/100 investors niet naar de cijfertjes keken maar enkel verleid werden door gouden bergen. Ik vond die vergelijking toch wel treffend.
[...]
Het ging ook niet om namen en rugnummers heMaar om bij wie je moet zijn áls het om wat voor reden dan ook mis gaat. Dat is bij banken toch echt wel wettelijk beter geregeld, zij het dat ze juridisch toch overal onderuit komen
Ik begrijp trouwens heel goed dat je als iemand die actief is in crypto enigszins anoniem door het leven wilt gaan overigens, al is het maar om de spreekwoordelijke boormachine. Tegelijkertijd denk ik dat het voor buitenstaanders voor vertrouwen zorgt als er 1 persoon 'aansprakelijkheid' geeft, en snap dan ook wel dat die vraag opgegooid werd.
Ik heb het idee dat je op zoek bent naar hoe yield farming protocols werken, die je APY uitbetalen. Dat is weer heel wat anders dan liquidity providen aan een pool. Althans, heel wat anders in de zin dat yield farming protocols algoritmes gebruiken die geautomatiseerd 'op zoek gaan' naar de beste yields en dat zouden kunnen doen door jouw gestakede funds in een LP te stoppen.
Die algoritmes kiezen als het ware - op basis van vooraf bepaalde regels in een smart contract - de meest winstgevende route. Of dat nou is via Curve, Aave, een AMM of whatever. Het verdienmodel van een Aave is vrij eenvoudig, die betalen jou rente terwijl ze rente ontvangen van mensen die lenen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Vreemde market orders heb jijDarrell schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:56:
[...]
Duurde even maar mn market buy is er nu doorheen. 43k.
https://www.youtube.com/watch?v=HagLHuLUNLw
Iemand enig idee waarom oasis network (rose) zo stijgt?
meer vraag dan aanbodhappymoon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:13:
nothing stops this train
Als het zo onaantrekkelijk is, waarom is het dan #2 op die lijst en gaat er een half miljard dollar in om in een week tijd?Jedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:00:
[...]
Je hebt (transaction) fees die uitbetaald worden aan liquidity providers bij een AMM (automated market maker) dex zoals Uniswap en SushiSwap. Die fees kan je gewoon opzoeken bij de desbetreffende dex. De fees op een dex zijn doorgaans helemaal niet hoog, tenzij je een protocol gebruikt dat op Ethereum draait. Raydium (Solana), Spookyswap (Fantom) en natuurlijk ook PancakeSwap (BCS) kennen amper fees voor de eindgebruiker.
Ik pikte deze eruit omdat het in ieder geval duidelijk is waar het geld vandaan komt. Daarna kan je namelijk de vraag beantwoorden of het sustainable is.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat dergelijke percentages al niet sustainable zijn en er zo geen langdurige balans is tussen inkomsten en uitgaven kan bestaan, in die situatie.
Het klopt dat ik op zoek ben na een verklaring waar het geld vandaan komt. Dat is namelijk een vereiste om 'risico' te bepalen, en gek genoeg is dat een vraag die helemaal nergens en door niemand beantwoord lijkt te wordenIk heb het idee dat je op zoek bent naar hoe yield farming protocols werken, die je APY uitbetalen. Dat is weer heel wat anders dan liquidity providen aan een pool. Althans, heel wat anders in de zin dat yield farming protocols algoritmes gebruiken die geautomatiseerd 'op zoek gaan' naar de beste yields en dat zouden kunnen doen door jouw gestakede funds in een LP te stoppen.
Krijg soms de indruk dat je vooral niet teveel vragen moet stellen, want 'geld maakt geld' en dat soort onzin.
Yield farming is een buzzword kapstok om een aantal financiële constructies aan op te hangen. Die mag je ook wel 'protocols' noemen, al vind ik dat het verhaal daar minder leesbaar van wordt. Volgens mij zijn dat in de basis liquidity pools, lending, staking en ik lees online vaak 'liquidity mining'. Correct me if i'm wrong
Liquidity pools komen neer op het verhaal uit mijn vorige post. Fee's veroorzaken inkomstenbron veroorzaken, waarbij heel simpel geldt hoge fee -> minder gebruik (niet sustainable), lage fee -> minder rente (niet profitable).
Kortom: geen verklaring voor APY van >10%.
Lending, dat spreekt voor zich.
- Als het om traditioneel geld uitlenen zou gaan, wil ik natuurlijk weten wíé mijn geld heeft en hoe en waar diegene mij terug betaald. Dat is in een crypto niet te ondervangen, omdat je geen zekerheid hebt en/of persoonsgegevens kan/wil koppelen. Sommige tokens doen alsof ze geld uitlenen aan boeiende bedrijven, alsof ze hypotheekadviseurs kunnen vervangen, enzovoort. Dat is natuurlijk onmogelijk omdat cryptowallets niet negatief kunnen worden en niet hard zijn verbonden aan 1 persoon, laat staan dat iemand dat risico zou willen nemen. Iemand met schulden kan je niet straffen in cryptowereld, je kan alleen geld uitlenen wat een ander eigenlijk al bezit en tijdelijk wil verdubbelen.
- Dus laten we het beestje bij de naam benoemen: in 99% van de gevallen leen je geld uit aan mensen die met leverage traden omdat ze denken dat ze daar geld mee kunnen verdienen. Dat is de enige wijze om betrouwbaar een crypto lening op te zetten, waarbij jij de betaalde rente kan innen. Jouw inkomsten zijn daardoor dus afhankelijk van de hoeveelheid mensen die gebruik maken van leveraged trading op de DEX (het maakt overigens niet uit voor je rente of ze winst maken of rekt gaan).
- De afgelopen jaren hebben duidelijk aangetoond dat het aantal traders behoorlijk kan toenemen en afnemen. Als traders massaal rekt gaan, is de kans best groot dat ze uiteindelijk niet meer terugkeren. Ik zou het daarom geen sustainable inkomstenbron kunnen noemen.
- In de basis snap ik dat mensen voor leverage trades bereid zijn om een paar procent rente te betalen, dat is heel normaal. Maar we lezen regelmatig pools die >10% rente beloven. Dat is unsustainable, zeker nu we talloze CEXs en DEXs hebben die zo concurreren met elkaar.
En dan even in het algemeen. Alle assets, binnen en buiten crypto, creeëren geen waarde. De waarde van de asset is afhankelijk van wat greater fools er later voor over hebben. Jouw winst is pas winst als iemand anders er voor betaald heeft, anders is het niet te verzilveren.
Staking.
Een aantal crypto's snappen wat centrale banken doen, en zijn geniaal genoeg om hetzelfde te doen. Die printen gewoon meer coins als je staked en geven die aan de hodlers. En als de coin dan op dezelfde waarde wordt geschat, heb je meer geld dan daarvoor. Dan pas je gewoon inflatie toe en hoop je dat 'de markt' het gestegen aanbod niet inprijst. Ook daarmee kan je niet de rentes financieren die verspreid worden.
Dit noemen we on-chain staking. Dat kan voor bijvoorbeeld meer DOT zorgen, maar niet voor gegarandeerd meer $ waarde. Ook geen verklaring voor >10% APY en verre van sustainable in een bear market. Risico's lijken mij vanzelfsprekend.
Off-chain staking is een fancy buzzword voor lending en/of dat verdwijnt feitelijk in een LP.
Liquidity mining. Dan komen we helemaal in buzzword galore
Je geeft hierboven aan dat "algoritmes geautomatiseerd 'op zoek gaan' naar de beste yields". Paar vraagjes:
- Wat voor 'algoritmes' zijn dat?
- Is dit vergelijkbaar met een soort collectieve trading bot?
- Hoe zou jij eigenlijk uitleggen wat een 'yield' is?
Waar vind ik de inhoud van zo'n smart contract? Wat is de zekerheid dat ik reward krijg op dat contract? In tegenstelling tot leverage trading zou ik niet weten waar de zekerheid verstopt zit bij een route over verschillende DEX's. Hoe werkt dit?Die algoritmes kiezen als het ware - op basis van vooraf bepaalde regels in een smart contract - de meest winstgevende route.
Als we het over 'routes' hebben over verschillende defi platforms, hebben we het dan eigenlijk over arbitrage trading icm bots die daar snel op inspelen? Hoe is dat scalable en sustainable?
Ik hoef je niet uit te leggen dat dit uiteindelijk inpermanent loss tot gevolg heeft, want: assets creeëren geen waarde.
Trading bots en arbitrage kunnen bakken met geld opleveren en kunnen verklaring zijn voor dergelijke APY's, maar laten we dat dan gewoon noemen wat het eigenlijk echt is
Nu heb ik weer een hele tegel volgekalkt, op zoek naar een verklaring hoe DeFi mij die magische 20% rente kan geven. Ik ben benieuwd of iemand dat kan uitleggen (en daarbij eerlijk kan aangeven wat de risico's zijn).
Zo niet... even advocaat van de duivel spelen dan, laten we het andersom bekijken: kan iemand eigenlijk ontkrachten dat de inleg van nieuwkomers gebruikt wordt om de winsten van anderen te financieren? insert iets met piramides
Zijn de DEX's die je >10% APY beloven, daar doorzichtig genoeg voor?
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 14-01-2022 17:44 ]
“It took some time, but finally it rose”happymoon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:13:
Standaard antwoord: omdat ik ze vorige week allemaal heb verkochthappymoon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:13:

Ik heb het geprobeerd te volgen, maar volgens mij klopt er niets van je conclusies en is het veel simpeler.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Als het zo onaantrekkelijk is, waarom is het dan #2 op die lijst en gaat er een half miljard dollar in om in een week tijd?
Ik pikte deze eruit omdat het in ieder geval duidelijk is waar het geld vandaan komt. Daarna kan je namelijk de vraag beantwoorden of het sustainable is.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat dergelijke percentages al niet sustainable zijn en er zo geen langdurige balans is tussen inkomsten en uitgaven kan bestaan, in die situatie.
[...]
Het klopt dat ik op zoek ben na een verklaring waar het geld vandaan komt. Dat is namelijk een vereiste om 'risico' te bepalen, en gek genoeg is dat een vraag die helemaal nergens en door niemand beantwoord lijkt te worden![]()
Krijg soms de indruk dat je vooral niet teveel vragen moet stellen, want 'geld maakt geld' en dat soort onzin.
Yield farming is een buzzword kapstok om een aantal financiële constructies aan op te hangen. Die mag je ook wel 'protocols' noemen, al vind ik dat het verhaal daar minder leesbaar van wordt. Volgens mij zijn dat in de basis liquidity pools, lending, staking en ik lees online vaak 'liquidity mining'. Correct me if i'm wrong
Liquidity pools komen neer op het verhaal uit mijn vorige post. Fee's veroorzaken inkomstenbron veroorzaken, waarbij heel simpel geldt hoge fee -> minder gebruik (niet sustainable), lage fee -> minder rente (niet profitable).
Kortom: geen verklaring voor APY van >10%.
Lending, dat spreekt voor zich.-> valide bron van inkomsten, maar geen verklaring voor >10% APY en verre van sustainable in een bear market. De risico's van het omvallen van een exchange zijn van toepassing, evenals gaten in een smart contract.
- Als het om traditioneel geld uitlenen zou gaan, wil ik natuurlijk weten wíé mijn geld heeft en hoe en waar diegene mij terug betaald. Dat is in een crypto niet te ondervangen, omdat je geen zekerheid hebt en/of persoonsgegevens kan/wil koppelen. Sommige tokens doen alsof ze geld uitlenen aan boeiende bedrijven, alsof ze hypotheekadviseurs kunnen vervangen, enzovoort. Dat is natuurlijk onmogelijk omdat cryptowallets niet negatief kunnen worden en niet hard zijn verbonden aan 1 persoon, laat staan dat iemand dat risico zou willen nemen. Iemand met schulden kan je niet straffen in cryptowereld, je kan alleen geld uitlenen wat een ander eigenlijk al bezit en tijdelijk wil verdubbelen.
- Dus laten we het beestje bij de naam benoemen: in 99% van de gevallen leen je geld uit aan mensen die met leverage traden omdat ze denken dat ze daar geld mee kunnen verdienen. Dat is de enige wijze om betrouwbaar een crypto lening op te zetten, waarbij jij de betaalde rente kan innen. Jouw inkomsten zijn daardoor dus afhankelijk van de hoeveelheid mensen die gebruik maken van leveraged trading op de DEX (het maakt overigens niet uit voor je rente of ze winst maken of rekt gaan).
- De afgelopen jaren hebben duidelijk aangetoond dat het aantal traders behoorlijk kan toenemen en afnemen. Als traders massaal rekt gaan, is de kans best groot dat ze uiteindelijk niet meer terugkeren. Ik zou het daarom geen sustainable inkomstenbron kunnen noemen.
- In de basis snap ik dat mensen voor leverage trades bereid zijn om een paar procent rente te betalen, dat is heel normaal. Maar we lezen regelmatig pools die >10% rente beloven. Dat is unsustainable, zeker nu we talloze CEXen en DEXen hebben die zo concurreren met elkaar.
En dan even in het algemeen. Alle assets, binnen en buiten crypto, creeëren geen waarde. De waarde van de asset is afhankelijk van wat greater fools er later voor over hebben. Jouw winst is pas winst als iemand anders er voor betaald heeft, anders is het niet te verzilveren.
Staking.
Een aantal crypto's snappen wat centrale banken doen, en zijn geniaal genoeg om hetzelfde te doen. Die printen gewoon meer coins als je staked en geven die aan de hodlers. En als de coin dan op dezelfde waarde wordt geschat, heb je meer geld dan daarvoor. Dan pas je gewoon inflatie toe en hoop je dat 'de markt' het gestegen aanbod niet inprijst. Ook daarmee kan je niet de rentes financieren die verspreid worden.
Dit noemen we on-chain staking. Dat kan voor bijvoorbeeld meer DOT zorgen, maar niet voor gegarandeerd meer $ waarde. Ook geen verklaring voor >10% APY en verre van sustainable in een bear market. Risico's lijken mij vanzelfsprekend.
Off-chain staking is een fancy buzzword voor lending en/of dat verdwijnt feitelijk in een LP.
Liquidity mining. Dan komen we helemaal in buzzword galoreMaar het verhaal blijft in de kern hetzelfde. Wáár komt het geld vandaan?
Je geeft hierboven aan dat "algoritmes geautomatiseerd 'op zoek gaan' naar de beste yields". Paar vraagjes:[...]
Waar vind ik de inhoud van zo'n smart contract? Wat is de zekerheid dat ik reward krijg op dat contract? In tegenstelling tot leverage trading zou ik niet weten waar de zekerheid verstopt zit bij een route over verschillende DEX'en. Hoe werkt dit?
Als we het over 'routes' hebben over verschillende defi platforms, hebben we het dan eigenlijk over arbitrage trading icm bots die daar snel op inspelen? Hoe is dat scalable en sustainable?
Ik hoef je niet uit te leggen dat dit uiteindelijk inpermanent loss tot gevolg heeft, want: assets creeëren geen waarde.
Trading bots en arbitrage kunnen bakken met geld opleveren en kunnen verklaring zijn voor dergelijke APY's, maar laten we dat dan gewoon noemen wat het eigenlijk echt is
Nu heb ik weer een hele tegel volgekalkt, op zoek naar een verklaring hoe DeFi mij die magische 20% rente kan geven. Ik ben benieuwd of iemand dat kan uitleggen (en daarbij eerlijk kan aangeven wat de risico's zijn).
Zo niet... even advocaat van de duivel spelen dan, laten we het andersom bekijken: kan iemand eigenlijk ontkrachten dat de inleg van nieuwkomers gebruikt wordt om de winsten van anderen te financieren? insert iets met piramides
Spookyswap spuugt op alle liquidity pools BOO uit. En er zijn ook pools met BOO. Daarom zijn sommige mensen zo gek om BOO te kopen. Daarom hebben die pools een goede apy. Zolang mensen daarin blijven geld pompen krijg je een mooie apy. Maar de trading fees nemen ook daadwerkelijk toe. Kijk maar eens naar pancakeswap. De percentages zijn netjes gesplitst. Bnb-busd pool is 26 procent apr. 7 procent is cake, 19 procent is trading fees. Wellicht al die Chinezen
Natuurlijk is het in de basis heel simpel, maar dat wordt verbloemt door het onder allemaal buzzwords te verstoppen. Ik dacht, laat ik voor de verandering eens meegaan in het hele riedeltje, kijken of we dan wellicht wel tot dezelfde conclusie kunnen komen.knakworst schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:48:
[...]
Ik heb het geprobeerd te volgen, maar volgens mij klopt er niets van je conclusies en is het veel simpeler.
Spookyswap spuugt op alle liquidity pools BOO uit. En er zijn ook pools met BOO. Daarom zijn sommige mensen zo gek om BOO te kopen. Daarom hebben die pools een goede apy. Zolang mensen daarin blijven geld pompen krijg je een mooie apy. Maar de trading fees nemen ook daadwerkelijk toe. Kijk maar eens naar pancakeswap. De percentages zijn netjes gesplitst. Bnb-busd pool is 26 procent apr. 7 procent is cake, 19 procent is trading fees. Wellicht al die Chinezen
En dat is samen te vatten in het volgende regeltje inderdaad:
Niks mis met de gouden bergen die beloofd worden en ook daadwerkelijk uitbetaald worden, zolang het goed gaat. Maar op het moment dat de markt in elkaar dondert is het waso waso waso wassuuuuup Bitconeeeeeect!!!Zolang mensen daarin blijven geld pompen krijg je een mooie apy.
Met Bux beleggingsapp kan je voortaan ook in crypto traden. Vraag me of ze de info hiervan zoals bij andere beleggingen doorspelen naar de Belastingdienst.
Een investeerder is niet hetzelfde als een liquidity provider. Ik kan een investeerder zijn, maar dat maakt mij geen liquidity provider. Een investeerder is iemand die investeert in Sushi en vervolgens deze token staked op het protocol en hiervoor xSushi terug krijgt. xSushi is de governance token van Sushi en hierdoor heb je recht op 0,05% van de swap fees in verhouding tot jouw aandeel van het totaal aantal xSushi. Voor statistieken over omzetdeling aan de investeerders Sushi Bar Analytics.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:54:
Een liquidity provider is iemand die liquiditeit verzorgt. Je kunt liquiditeit verzorgen in een token pair zonder een investeerder of bullish te zijn in deze tokens. In ruil voor het verzorgen van liquiditeit op Sushiswap krijg je 0,25% van de pool fees in verhouding tot jouw aandeel in de pool en daarnaast zijn er vaak aanvullende rewards om liquiditeit aan te trekken. Bijvoorbeeld: voorziet token ETH-aTOKEN van liquiditeit daarvoor krijg je 0,25% van de pool fees en een APR van 70% in aTOKEN. Als je een investeerder bent in aTOKEN zou je de rewards kunnen aanhouden, anders kun je ze meteen verkopen voor iets anders.
Belangrijk om je hierbij te realiseren dat die 70% APR van aTOKEN dus niet bij Sushi vandaan komt, maar bij het protocol aTOKEN. Een gedeelte van de supply is vaak gereserveerd voor dat soort doeleinden. Hier vind ook wel het een en ander van en kan ik ook nog wel uitgebreider op ingaan.
Voor mij niet helemaal duidelijk wat je hier precies bedoelt met rendement? Bedoel je dan de vermeldde APY's op dergelijke platformen? In het geval van Sushi ligt het namelijk rond 10%, zie eerder gedeelde link.Laat staan dat ik kan vinden hoeveel 'winst' er op dergelijke protocollen gemaakt wordt, op wat voor wijze dan ook, waarmee dat rendement betaald wordt. Ook is het handig om te weten hoe 'stabiel' en 'zeker' deze inkomsten zijn.
Liquidity Pooling worden hogere APY's geboden omdat je naast de pool fees, ook extra rewards als incentives krijgt. Hier heb ik, zoals ik een paar regels terug schreef, mijn gedachten wel over en daar wil ik best uitgebreider op ingaan in een losse reactie anders wordt het te uitgebreid.
Voor omzet op protocol niveau zou je https://www.tokenterminal.com kunnen raadplegen. Overigens niet volledig accuraat, maar geeft een beeld.
Waarom je gebruikt maakt van een DEX i.p.v. een een CEX kan allerlei redenen hebben. Gebruik zelf een CEX alleen als fiat onramp, voor de rest doe ik vrijwel alles onchain. Vind het persoonlijk absoluut onlogisch dat je lange termijn investeert in DeFi maar vervolgens je DeFi tokens op een gecentraliseerde exchange houdt. Om te begrijpen waarin je investeert moet je op zijn minst een protocol een keer gebruiken.Al begrijp ik daar dan weer niet zo goed waarom je gebruik zou maken van een DEX, als die fees dus zo hoog liggen (zelfde pair weekly gaat over ~3%, volume vs inkomsten). Er zijn talloze exchanges die een 90% lagere fee rekenen! Ja oke: je moet wel gebruik maken van die specifieke exchange om een coin daar te staken omdat de rente zo hoog is (omdat er een liquiditeitstekort is), maar dat is natuurlijk een onhoudbaar vicieus cirkeltje - als dat je eigenlijke primaire inkomstenbron is om de rente mee te betalen
Overigens zit hier ook wel weer een verschil tussen een actieve gebruiker en een investeerder zijn.
Ik pak er even twee stukjes uit if you don't mindRichh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:21:
Liquidity mining. Dan komen we helemaal in buzzword galoreMaar het verhaal blijft in de kern hetzelfde. Wáár komt het geld vandaan?
Je geeft hierboven aan dat "algoritmes geautomatiseerd 'op zoek gaan' naar de beste yields". Paar vraagjes:[...]
Waar vind ik de inhoud van zo'n smart contract? Wat is de zekerheid dat ik reward krijg op dat contract? In tegenstelling tot leverage trading zou ik niet weten waar de zekerheid verstopt zit bij een route over verschillende DEX's. Hoe werkt dit?
Deze algoritmes/smart contracts staan beschreven in bijvoorbeeld de documentatie van de Beefy vaults . En nee, deze routes hebben niets te maken met arbitrage trading. Het is puur rendement 'farmen' door de manieren die jij met dikgedrukte kopjes beschrijft: lending, staking, liquidity provision, etc.. Als je meer over de inhoud wilt weten, zou @mjoaris je er wellicht meer over kunnen vertellen (sorry voor de tag).
Een yield c.q. APY is niets anders dan de opgetelde returns, zeg maar het resultaat van het compounden van verschillende APRs, waar je één APR het beste met één renteresultaat van één asset kan vergelijken.
Ik denk dat je moet beginnen met het niet heel DeFi op één hoop gooien. Ik kan bijvoorbeeld op Anchor (een protocol op de Terra blockchain, bekend van $LUNA) tegen de 20% halen op mijn UST stablecoins. Anchor is echter compleet iets anders dan een Beefy vault, waarmee je APY kan farmen door de magische algoritmes die hierboven beschreven staan.Nu heb ik weer een hele tegel volgekalkt, op zoek naar een verklaring hoe DeFi mij die magische 20% rente kan geven. Ik ben benieuwd of iemand dat kan uitleggen (en daarbij eerlijk kan aangeven wat de risico's zijn).
Of alles sustainable is op de lange termijn moet nog blijken, wat wel bekend is is protocols als Beefy tot nu toe ontzettend betrouwbaar zijn geweest en dat er geen hacks hebben plaatsgevonden noch dat de devs met de noorderzon zijn vertrokken inclusief alle funds. Sterker nog, dit soort initiatieven hebben vaak een verzekeringspotje dat ingezet wordt wanneer er sprake is van calamiteiten. Uiteraard geen garantie op succes. Uit interesse: waarom heb je zoveel skepsis jegens dergelijke platforms terwijl Nexo, Celsius en BlockFi ook al jarenlang behoorlijke APRs bieden voor je stablecoins? Waarom is voor jou 20% niet sustainable, maar 8% van Nexo wel?
[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 14-01-2022 18:21 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Wat een lappen tekst hier... daar heb ik toch helemaal geen tijd voor. Iemand een samenvatting?
Zero.
Dat begrijp ik; het ging mij voornamelijk om hoe de winsten van een liquidity provider betaald wordenjvel92 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:12:
[...]
Een investeerder is niet hetzelfde als een liquidity provider.
Dit is dus eigenlijk een soort mix van on-chain staking en het collecten van fee's.Ik kan een investeerder zijn, maar dat maakt mij geen liquidity provider. Een investeerder is iemand die investeert in Sushi en vervolgens deze token staked op het protocol en hiervoor xSushi terug krijgt. xSushi is de governance token van Sushi en hierdoor heb je recht op 0,05% van de swap fees in verhouding tot jouw aandeel van het totaal aantal xSushi. Voor statistieken over omzetdeling aan de investeerders Sushi Bar Analytics.
De winsten worden dus gefinancierd worden door mensen die actief traden, en afhankelijk van de coin (inflationair of niet) in de vorm van inflatie.
Met andere woorden: je winsten worden betaald door mensen die gebruik maken van die liquiditeit. Ergo: de winsten worden gefinancierd die actief traden.Een liquidity provider is iemand die liquiditeit verzorgt. Je kunt liquiditeit verzorgen in een token pair zonder een investeerder of bullish te zijn in deze tokens. In ruil voor het verzorgen van liquiditeit op Sushiswap krijg je 0,25% van de pool fees in verhouding tot jouw aandeel in de pool en daarnaast zijn er vaak aanvullende rewards om liquiditeit aan te trekken. Bijvoorbeeld: voorziet token ETH-aTOKEN van liquiditeit daarvoor krijg je 0,25% van de pool fees en een APR van 70% in aTOKEN. Als je een investeerder bent in aTOKEN zou je de rewards kunnen aanhouden, anders kun je ze meteen verkopen voor iets anders.
Daar voegt het al dan niet bestaan van een tweede token die je elders weer in door moet etten (om zo zelf ook gebruik te maken van trading faciliteiten?
In dit geval is de supply dus inflationair, dus zou eigenlijk de waarde van de token moeten dalen naar mate er meer tokens beschikbaar komen.Belangrijk om je hierbij te realiseren dat die 70% APR van aTOKEN dus niet bij Sushi vandaan komt, maar bij het protocol aTOKEN. Een gedeelte van de supply is vaak gereserveerd voor dat soort doeleinden. Hier vind ook wel het een en ander van en kan ik ook nog wel uitgebreider op ingaan.
Ik bedoel inderdaad de bijzonder hoge APY's die door verschillende platformen gedeeld worden.Voor mij niet helemaal duidelijk wat je hier precies bedoelt met rendement? Bedoel je dan de vermeldde APY's op dergelijke platformen? In het geval van Sushi ligt het namelijk rond 10%, zie eerder gedeelde link.
Ben ik overigens oprecht geïntersseerd inLiquidity Pooling worden hogere APY's geboden omdat je naast de pool fees, ook extra rewards als incentives krijgt. Hier heb ik, zoals ik een paar regels terug schreef, mijn gedachten wel over en daar wil ik best uitgebreider op ingaan in een losse reactie anders wordt het te uitgebreid.
Ben ik volledig met je eensWaarom je gebruikt maakt van een DEX i.p.v. een een CEX kan allerlei redenen hebben. Gebruik zelf een CEX alleen als fiat onramp, voor de rest doe ik vrijwel alles onchain. Vind het persoonlijk absoluut onlogisch dat je lange termijn investeert in DeFi maar vervolgens je DeFi tokens op een gecentraliseerde exchange houdt. Om te begrijpen waarin je investeert moet je op zijn minst een protocol een keer gebruiken.
Echter, de enige conclusie die ik uit bovenstaand verhaal kan trekken is dat de rentes betaald worden uit de fees / swap kosten. Ergo; dat om hoge APY's waar te maken, de fees moeten stijgen. Maar dat kan je niet oneindig doen: op een gegeven moment wordt het goedkoper om elders te traden met lagere fees.
Uiteindelijk moet het geld ergens anders vandaan komen dan hoge fees (dan blokkeert het protocol zichzelf). En wat er dan moet gebeuren, is mij een raadsel.
Een wat meer elementaire vraag: kan defi profitable zijn zonder actieve traders?Overigens zit hier ook wel weer een verschil tussen een actieve gebruiker en een investeerder zijn.
DYORPelox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:27:
Wat een lappen tekst hier... daar heb ik toch helemaal geen tijd voor. Iemand een samenvatting?
Verwijderd
Pelox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:27:
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/prm0zWOGEHcxd44skyAJcvtk.gif?f=user_large)
was Minecraft maar zo mooi 😌Prozaq schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:43:
Lekker blokkerig, nostalgisch
nothing stops this train
Nek te kort, arm/torso ratio is uit verhouding en te groot contrast tussen natuurlijke haarkleur en highlights. 6-/10 at best, zou er ten hoogste (op afstand) een latte macchiato mee drinken.
Heerlijk! Zo vaak op mn flikker gekregen van mijn ouders dat de telefoonrekening weer eens veel te hoog was, door al het ‘stiekeme’ internetten midden op de dag 😂
Wat een tijden waren dat zeg..
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
En haar ellebogen zijn te puntig.Jedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:50:
[...]
Nek te kort, arm/torso ratio is uit verhouding en te groot contrast tussen natuurlijke haarkleur en highlights. 6-/10 at best, zou er ten hoogste (op afstand) een latte macchiato mee drinken.
ik ben niet zo kieskeurig, deze dame wil ik wel meer dan alleen latte machiato drinken 👀
[ Voor 7% gewijzigd door Kol Nedra op 14-01-2022 18:57 ]
nothing stops this train
Nou, eigenlijk welJedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:18:
[...]
Ik pak er even twee stukjes uit if you don't mind
Algoritmes zijn iets anders dan smart contracts die je bij aankoop/verkoop verplichten om een deel aan xxxx over te maken. Er worden geen algoritmes beschreven op de pagina die je linkt.Deze algoritmes/smart contracts staan beschreven in bijvoorbeeld de documentatie van de Beefy vaults . En nee, deze routes hebben niets te maken met arbitrage trading. Het is puur rendement 'farmen' door de manieren die jij met dikgedrukte kopjes beschrijft: lending, staking, liquidity provision, etc..
Smart contracts zijn simpel gezegd zero-sum. Er ontstaat niet meer waarde (als er meer crypto ontstaat is het inflationair), er ontstaat geen geld uit thin air. Ik begrijp daaruit nog altijd niet hoe 20% rentes gefinancierd kunnen worden en hoe dat sustainable en risicovrij kan zijn. Daar legt die Vault-pagina ook helemaal niks over uit.
Ja, dat je met het uitlenen van geld (of je dat nou lending noemt of in een liquidity pool beschikbaar stelt) geld kan verdienen maakt sense. Dat je je systeem zo instelt dat er voor iedere trade een gedeelte van het geld naar anderen met geld gaat, dat is mooi. Echter: in de basis is het verdienmodel dan simpelweg gebaseerd op wat anderen willen betalen - iets wat verdwijnt wanneer de markt instort en zelfs wanneer de coin te duur zou worden.
In de basis print geen van beide fiat waarde uit thin air. Maar ik wil best losse protocollen analyseren, als dat wel ruimte biedt voor discussie.Ik denk dat je moet beginnen met het niet heel DeFi op één hoop gooien. Ik kan bijvoorbeeld op Anchor (een protocol op de Terra blockchain, bekend van $LUNA) tegen de 20% halen op mijn UST stablecoins. Anchor is echter compleet iets anders dan een Beefy vault, waarmee je APY kan farmen door de magische algoritmes die hierboven beschreven staan.
Hoe is 'dat je 20% kan halen op USDT' een argument dat het anders is dan een Beefy vault dat werkt met magische algoritmes smart contracts die er gewoon voor zorgen dat bezitters een beetje fee per swap overhouden?
Ik lees dat als 'ik kan 20% meer naturel chips eten dan dat deze kipfilet 3 beter-leven sterren heeft'
Tja, in de basis geldt natuurlijk hetzelfde voor Dogecoin, minus dan een verzekeringspotje. In de basis zou de vraag moeten zijn: wie levert het geld wat voor de profit van de ander zorgt? Dan kan je daadwerkelijk iets zeggen over sustainability en dus de waarde van je investering?Of alles sustainable is op de lange termijn moet nog blijken, wat wel bekend is is protocols als Beefy tot nu toe ontzettend betrouwbaar zijn geweest en dat er geen hacks hebben plaatsgevonden noch dat de devs met de noorderzon zijn vertrokken inclusief alle funds. Sterker nog, dit soort initiatieven hebben vaak een verzekeringspotje dat ingezet wordt wanneer er sprake is van calamiteiten. Uiteraard geen garantie op succes.
Maar daar vind ik ook wel wat vanUit interesse: waarom heb je zoveel skepsis jegens dergelijke platforms terwijl Nexo, Celsius en BlockFi ook al jarenlang behoorlijke APRs bieden voor je stablecoins? Waarom is voor jou 20% niet sustainable, maar 8% van Nexo wel?
Nee kijk, dat exchanges die miljarden winst maken een deel kunnen uitkeren aan hodlers, dat snap ik. Het breekt de nodige marktwerking van crypto's (als er een tekort is aan crypto, gaat de prijs omhoog. Tenzij iemand het voor 8% wil uitlenen natuurlijk, daarmee druk je het prijsopdrijvende systeem van de vrije markt omdat die geleende coin eigenlijk voor 2 telt (ook hier zie je waar dat fout kan gaan)) - maar het is hoe dan ook een valide business case mits er verstandig mee omgegaan wordt. Daarbij zijn de miljarden die er omgaan in zo'n exchange een vorm van zekerheid, en hopen we dat ze niet té veel (uit)lenen om het sustainable te houden.
En dat er bij een DEX, de dollars die anders naar Changpeng Zhao van Binance gaan, naar [investeerders in iedere zin van dat woord] gaat, dat snap ik ook. Of dat voldoende is voor hoge winsten per [investeerder] betwijfel ik.
Bij kleine exchanges waar eigenlijk helemaal niet zo heel veel 'winst' gemaakt wordt, gebaseerd op coins die hun onderliggende waarde baseren op de winst die bezitters toekomt, bouw je simpelweg een veel fragieler kaartenhuis op. Nogmaals, dat kan erg lang goed gaan, maar ik heb het vermoeden dat heel veel 'investeerders' eigenlijk geen idee hebben hoe het werkt, en maar gewoon 'compound' en 'farm' van Reddit kopiëren.
In 2017 kende dit topic ook wat slimme jongens die het helemaal zagen gebeuren met Bitconnect.
In de basis is het heel simpel. If it sounds to good to be true... In een wereld waar je tegen 1% kan lenen, is 20% niet sustainable. Er is altijd sprake van risk/reward, en waar die risks zitten zou ik graag boven tafel willen krijgen.
Je bent er echt vanaf hè. Zelfs je grammatica is fuc*** upKol Nedra schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:56:
ik ben niet zo kieskeurig, deze dame wil ik wel meer dan alleen cappochino drinken 👀

Verwijderd
Je kunt merken wie er nog ambities hebben.Kol Nedra schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:56:
ik ben niet zo kieskeurig, deze dame wil ik wel meer dan alleen latte machiato drinken 👀
Persoonlijk ben ik ook niet zo kieskeurig. Als het ademt en op 2 benen loopt...
Enfin. Fijne avond gewenst allemaal, ik ga maar eens even het internet dichtvouwen en wat analoog plezier schoppen.
Eerst maar eens onderzoeken hoe het zit met die inflatie op een sixpack Hertog Jan.
DYOR. (Drink Your Own Research)
LOL en mijn moeder altijd maar zeggen waarom kan ik je niet bellen altijd bezet toonsjorremans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Heerlijk! Zo vaak op mn flikker gekregen van mijn ouders dat de telefoonrekening weer eens veel te hoog was, door al het ‘stiekeme’ internetten midden op de dag 😂
Name checks out zouden ze op Reddit zeggen.sjorremans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Ik zou je Gold willen geven maar doe alleen aan BTC.Prozaq schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Name checks out zouden ze op Reddit zeggen.
Again, dit soort vaults kiezen op basis van een set variabelen de beste returns. Even gesimplificeerd, stel dat het algoritme kijkt naar de returns op:Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:57:
[...]
Nou, eigenlijk wel![]()
[...]
Algoritmes zijn iets anders dan smart contracts die je bij aankoop/verkoop verplichten om een deel aan xxxx over te maken. Er worden geen algoritmes beschreven op de pagina die je linkt.
Smart contracts zijn simpel gezegd zero-sum. Er ontstaat niet meer waarde (als er meer crypto ontstaat is het inflationair), er ontstaat geen geld uit thin air. Ik begrijp daaruit nog altijd niet hoe 20% rentes gefinancierd kunnen worden en hoe dat sustainable en risicovrij kan zijn. Daar legt die Vault-pagina ook helemaal niks over uit.
1) het aanbieden van een FTM-USDT pair op SpookySwap;
2) de return op het lenen aan Aave.
Als de return van 2 > return van 1 op een gegeven tijdsinterval, dan wordt die 'route' bewandeld. Zo zie ik het tenminste en ik hoor graag van mijn hulplijnen (o.a. @Glenn Hoddle ) of ik goed zit.
Je moet je dus niet afvragen of dit algoritme sustainable is, je moet je afvragen of de onderliggende 'keuzes' sustainable zijn. Vandaar dat ik adviseer om niet DeFi op één hoop te gooien, dat bemoeilijkt de discussie nogal. Prima dat jij niet gelooft dat Aave veilig is c.q. duurzaam op de lange termijn, maar 'de markt' vindt dit vooralsnog wel. Als Bitcoin naar 10k crasht en alle altcoins gaan door het putje, is een Aave dan nog überhaupt in leven? Dat vind ik zelf een interessante vraag waar ik geen antwoord op heb.
Omdat het een fundamenteel ander proces is? 20% halen op je UST (niet USDT) komt voor uit het liquiditeit verschaffen aan een bank. Dat is iets anders dan een smart contract dat voor jou de beste yield zoekt gegeven een aantal opties.Hoe is 'dat je 20% kan halen op USDT' een argument dat het anders is dan een Beefy vault dat werkt met magische algoritmes smart contracts die er gewoon voor zorgen dat bezitters een beetje fee per swap overhouden?
Ik lees dat als 'ik kan 20% meer naturel chips eten dan dat deze kipfilet 3 beter-leven sterren heeft'serieus, wát is dan daadwerkelijk het verschil?
Kijk, stel ik ben een hodler en ik heb liquiditeit nodig. Ik zet 1 Ethereum vast op Aave, en ik krijg USDT. Ik leen dus USDT tegen mijn onderpand van 1 Ethereum. Wat ik mag lenen, is altijd lager dan de waarde van mijn onderpand. Dat heet een 'overcollateralized' loan, wat bijdraagt aan de robuustheid van het platform. Gegeven de duur van mijn deposito, moet ik een rente betalen aan Aave over de verkregen USDT.
Aan de andere kant zitten er mensen die USDT verschaffen aan Aave en daar rente voor terugkrijgen. Precies hetzelfde als een bank dus. Alleen nu is het onderpand digitale, cryptocurrency assets. Als dit zo ontzettend risicovol is en niet duurzaam, waarom bestaat het dan al zo lang? Het is toch prachtig dat men dit heeft kunnen opzetten en dat het hartstikke goed werkt? Overigens heeft Aave ook al menig cryptocrash overleefd. Voor mij is dit echt de pinnacle van DeFi en gaan we dit soort toepassingen hopelijk steeds meer terugzien in het dagelijks leven.
Agree to disagree[...]
Tja, in de basis geldt natuurlijk hetzelfde voor Dogecoin, minus dan een verzekeringspotje. In de basis zou de vraag moeten zijn: wie levert het geld wat voor de profit van de ander zorgt? Dan kan je daadwerkelijk iets zeggen over sustainability en dus de waarde van je investering?
In de basis is het heel simpel. If it sounds to good to be true... In een wereld waar je tegen 1% kan lenen, is 20% niet sustainable. Er is altijd sprake van risk/reward, en waar die risks zitten zou ik graag boven tafel willen krijgen.
Zo, zit net ff te kijken naar moonbeam, las ook wat comments verder, over dat ie naar $400 kan.. maar misschien heb ik t mis maar volgens mij is er nog geen 1% van de coins die ze gaan uitbrengen nu op de markt, als ze t aantal gaan opschroeven zou die koers toch niet zo snel heel veel hoger gaan worden lijkt me.. maybe op korte termijn door de hype wel maar lange termijn kan ik t me niet voorstellen..
Ik denk dat je uit mag gaan van een waarde van 10% van de MOVR.Don Guacamole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:33:
Zo, zit net ff te kijken naar moonbeam, las ook wat comments verder, over dat ie naar $400 kan.. maar misschien heb ik t mis maar volgens mij is er nog geen 1% van de coins die ze gaan uitbrengen nu op de markt, als ze t aantal gaan opschroeven zou die koers toch niet zo snel heel veel hoger gaan worden lijkt me.. maybe op korte termijn door de hype wel maar lange termijn kan ik t me niet voorstellen..
Een beetje vergelijkbaar met DOT ten opzichte van KSM
Ah, naja dan staat de koers redelijk logisch zo.Skrunsies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Ik denk dat je uit mag gaan van een waarde van 10% van de MOVR.
Een beetje vergelijkbaar met DOT ten opzichte van KSM
Movr zit trouwens ook lekker ver weg van z’n ath overigens, al hebben meer alts hier last van...
de inflatie komt nog wel als ze meerdere GLMR de markt opgooien.Don Guacamole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:33:
het is nu vooral hype, ik raak het iig niet aan
nothing stops this train
Zonder de verdere discussie vooralsnog te hebben gelezen, ja, dit klopt. Die vaults zijn niet allemaal even complex, maar er zitten er bij met meerdere cirkels van onderpand-lening-onderpand-lening.Jedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Again, dit soort vaults kiezen op basis van een set variabelen de beste returns. Even gesimplificeerd, stel dat het algoritme kijkt naar de returns op:
Als de return van 2 > return van 1 op een gegeven tijdsinterval, dan wordt die 'route' bewandeld. Zo zie ik het tenminste en ik hoor graag van mijn hulplijnen (o.a. @Glenn Hoddle ) of ik goed zit.
Je moet je dus niet afvragen of dit algoritme sustainable is, je moet je afvragen of de onderliggende 'keuzes' sustainable zijn. Vandaar dat ik adviseer om niet DeFi op één hoop te gooien, dat bemoeilijkt de discussie nogal. Prima dat jij niet gelooft dat Aave veilig is c.q. duurzaam op de lange termijn, maar 'de markt' vindt dit vooralsnog wel.
Daarbij hebben platforms als spookyswap en scream hun eigen token dat ze geven als je daar farmt - beefy verkoopt dat dan bijvoorbeeld meteen weer voor wat je aan het farmen bent (bijv. ftm-usdt of BTC).
goed, ik ga even bijlezen.
Als ik zo op het internet struin zie ik ook de meest uiteenlopende prijzen. Zoals vorig jaar BTC boven de 100k, ETH boven de 10KDon Guacamole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Ah, naja dan staat de koers redelijk logisch zo.
Movr zit trouwens ook lekker ver weg van z’n ath overigens, al hebben meer alts hier last van...
Wat zeg ik. Er zijn zelfs analisten die DOT in maart op 250 dollar zien staan. Om vervolgens in april te dippen. En een top van maar liefst 600 dollar zou hebben in mei…
Helemaal mooi.. maar ik denk dat wanneer je je verdiept in een project, de waardes door de jaren wel komen. Maar om op Google prijzen van muntje x te zoeken. Ik zou er ver vandaan blijven.
( maar het is crypto, dus you never know en mag DOT best $650 zijn van mij…. Al zou ik ze dan niet meer hebben denk ik

Voor shitcoins op een cex klopt dit. Voor allerlei andere projecten niet. ATOM om maar wat te noemen.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:47:
[...]
Maar helaas is dat toch zo. Anders zouden mensen alleen maar coins kopen, hodlen, en pas na tijden weer verkopen omdat ze in de techniek en het product geloven. Realiteit is inderdaad (helaas) dat men voornamelijk de TA patroontjes op Twitter volgt, wat sowieso een self fullfilling prophecy is geworden. Maar het zorgt wel voor veel trading volume, zorgt voor daadwerkelijk tekort of overschot en is daarmee bepalend voor de prijs van dit moment.
Zonder die groep daytraders zouden vooral muntjes met een bizar hoog volume nooit van de grond komen.
Overigens komt daytraden binnen DeFi veel minder voor wegens veel minder lucratief (swap hebben een veel grotere spread dan op een cex)
Nee, het meeste wat ik met DeFi verdien komt niet van daytraders, en eigenlijk überhaupt niet van trades - ik zie dat er inmiddels met @Jedi_Pimp ondertussen een discussie over is ontsponnen, dus daar ga ik nu even niet verder op in, maar trading APY zal 10% van m'n yield zijn max.![]()
Maar als je dat wil, zou je dan niet juist bovenstaand verhaal moeten aanmoedigen? Dat begrijp ik niet helemaal.
Er zijn zat coins met veel daadwerkelijk gebruik, en bij een flink aantal is ook vooral een deel van het potentieel al ingeprijsd (The Graph bijvoorbeeld)Dat verschilt natuurlijk per coin. ETH kent teveel daadwerkelijk gebruik om gebakken lucht te zijn imho, maar in de basis is het heel simpel. Als een coin puur bestaat omdat mensen denken dat het later door een 'greater fool' kan worden gekocht, dan is het eigenlijk lucht. Als dat de aankoopreden is voor 90% van de investeerders, dan wijst de geschiedenis uit hoe dergelijke systemem uiteindelijk dan toch eindigen.
Ik snap echt niet wat aandelen met deze vergelijking te maken heeft.
Aandelen kennen een onderliggende waarde die gebaseerd is op de economische situatie van het bedrijf. Althans dat zou zo moeten zijn als niet alle particulieren de liquidititeit opmaken bij gebrek aan waardevast rendememt.
Tokens kennen dit niet. Net als 'munten' zelf trouwens. In the end is het puur en alleen vraag en aanbod icm de natuurlijke prijsbepaling van munten, coins of hoe je het beestje ook noemt.
Qua vergelijking met een aandeel, ik neem even BIFI als voorbeeld want dat ken ik goed.
Stel je hebt 1 BIFI (van de 80.000). Dan kan je daar ongeveer 25% aan BIFI (of ETH, FTM, BNB, etc.) per jaar op krijgen in de vault, dat is vergelijkbaar met een soort constant uitgekeerd dividend van 3,5% van het revenue.
Daarnaast heb je stemrecht bij voorstellen, zo ligt er nu een voorstel over een samenwerking met Binance voor iets en eentje voor een fiat on/off ramp direct naar BIFI (jaja, straks direct je Euro's in een USD stablepool deponeren tegen 20% apy.), en dan kan je voor of tegen stemmen - met 1 BIFi heb je dan 1/80000e invloed.
Ik zie eigenlijk niet in hoe dit niet op sommige aandelen lijkt.
Maakt het wel makkelijker, niet? Ik lees meer over problemen die mensen hebben om gegevens achteraf bij elkaar te verzamelen.Patroo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:07:
Met Bux beleggingsapp kan je voortaan ook in crypto traden. Vraag me of ze de info hiervan zoals bij andere beleggingen doorspelen naar de Belastingdienst.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
KAVA ook heerlijk muntje, laatste tijd sterk tegenover BTC 💪
nothing stops this train
GLMR heeft dezelfde tokenomics als DOT. (Wat betreft totall supply) Kijk je naar de ATH van DOT dan is een prijs van 45$-55$ realistisch. Echter zijn de tokenomics nu enorm in het voordeel van GLMR. 20 februari komen de tokens van de ICO Takeflight vrij. Dit zijn 100.000.000 tokens. Dit zal ongetwijfeld een impact hebben op de koers op dat moment. Echter is dan de totall circulating supply ongeveer 180.000.000. De komende twee jaren daarna zullen er op bepaalde momenten meer tokens worden gereleased. Echter zal de circulating supply na de Takeflight release de eerste maanden niet boven de 180.000.000 uitkomen. Met de juiste hype en wanneer Bitcoin stabiel blijft kan de koers dan makkelijk richting de 100$ gaan. Net als een AVAX , Solana en Luna hebben gedaan. Mijn verwachting is dat na een korte dip na de 20e van februari Moonbeam gaat vliegen.Kol Nedra schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:40:
[...]
de inflatie komt nog wel als ze meerdere GLMR de markt opgooien.
het is nu vooral hype, ik raak het iig niet aan
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Super tof dat jij er toen doorheen kwam. Ik baal nog steeds dat ik niet voor die ICO was uitgeloot. Super druk geweest met ETH erin gooien en van alles. Maar helaas..zwembroek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:06:
[...]
GLMR heeft dezelfde tokenomics als DOT. (Wat betreft totall supply) Kijk je naar de ATH van DOT dan is een prijs van 45$-55$ realistisch. Echter zijn de tokenomics nu enorm in het voordeel van GLMR. 20 februari komen de tokens van de ICO Takeflight vrij. Dit zijn 100.000.000 tokens. Dit zal ongetwijfeld een impact hebben op de koers op dat moment. Echter is dan de totall circulating supply ongeveer 180.000.000. De komende twee jaren daarna zullen er op bepaalde momenten meer tokens worden gereleased. Echter zal de circulating supply na de Takeflight release de eerste maanden niet boven de 180.000.000 uitkomen. Met de juiste hype en wanneer Bitcoin stabiel blijft kan de koers dan makkelijk richting de 100$ gaan. Net als een AVAX , Solana en Luna hebben gedaan. Mijn verwachting is dat na een korte dip na de 20e van februari Moonbeam gaat vliegen.
Ik snap dit concept, en dán is er inderdaad sprake van een soort van 'algoritme'. Overigens zie ik dit niet terug in de door jou gelinkte pagina van Beefy.Jedi_Pimp schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Again, dit soort vaults kiezen op basis van een set variabelen de beste returns. Even gesimplificeerd, stel dat het algoritme kijkt naar de returns op:
Je moet je dus niet afvragen of dit algoritme sustainable is, je moet je afvragen of de onderliggende 'keuzes' sustainable zijn. Vandaar dat ik adviseer om niet DeFi op één hoop te gooien, dat bemoeilijkt de discussie nogal. Prima dat jij niet gelooft dat Aave veilig is c.q. duurzaam op de lange termijn, maar 'de markt' vindt dit vooralsnog wel. Als Bitcoin naar 10k crasht en alle altcoins gaan door het putje, is een Aave dan nog überhaupt in leven? Dat vind ik zelf een interessante vraag waar ik geen antwoord op heb.
Maar dan komen we uiteindelijk terug op de hamvraag, wat ik een paar posts geleden al op terug kwam. Assets voegen geen waarde toe. Ik begrijp dat ik een paar stappen over sla, maar in de basis komen alle inkomstenbronnen neer op fees en lending rentes. Beide zijn naar mijn mening niet sustainable in een bear market en niet schaalbaar.
"Prima dat jij niet gelooft dat Aave veilig is c.q. duurzaam op de lange termijn, maar 'de markt' vindt dit vooralsnog wel." Dit is een heel gevaarlijke uitspraak, en ook verre van juist. En in de basis dé reden dat ik hier op blijf reageren. 'De markt' vind dat Aave op dit moment xx % rente waard is, gezien het risico wat je er mee loopt.
Ik probeer je vooral uit te leggen dat je eerste uitleg erg onduidelijk zal zijn voor nieuwkomers, lees nog eens terug hoe je het hiervoor omschreefOmdat het een fundamenteel ander proces is? 20% halen op je UST (niet USDT) komt voor uit het liquiditeit verschaffen aan een bank. Dat is iets anders dan een smart contract dat voor jou de beste yield zoekt gegeven een aantal opties.
Maar is het echt zo fundamenteel anders als het smart contract wellicht dezelfde keuze maakt? Nogmaals: het is hoe dan ook allemaal afleiding van waar het geld écht vandaan komt.
Ik snap dat concept, nogmaals...Kijk, stel ik ben een hodler en ik heb liquiditeit nodig. Ik zet 1 Ethereum vast op Aave, en ik krijg USDT. Ik leen dus USDT tegen mijn onderpand van 1 Ethereum. Wat ik mag lenen, is altijd lager dan de waarde van mijn onderpand. Dat heet een 'overcollateralized' loan, wat bijdraagt aan de robuustheid van het platform. Gegeven de duur van mijn deposito, moet ik een rente betalen aan Aave over de verkregen USDT.
Ik snap alleen niet waarom ik 20% rente zou betalen over zo'n lening. Geld lenen is overal praktisch gratis. Leveraged traden kost je op CEXs geen fuck.
Waarom zou ik dan die 'liquiditeit' die ik 'nodig heb' (dat valt nogal te bezien als je in shitcoins trade
offtopic: deden banken het maar écht zoAan de andere kant zitten er mensen die USDT verschaffen aan Aave en daar rente voor terugkrijgen. Precies hetzelfde als een bank dus.
Omdat crypto zwaar volatiel is. Omdat speculeren met geleend geld risicovol is.Alleen nu is het onderpand digitale, cryptocurrency assets. Als dit zo ontzettend risicovol is en niet duurzaam, waarom bestaat het dan al zo lang? Het is toch prachtig dat men dit heeft kunnen opzetten en dat het hartstikke goed werkt? Overigens heeft Aave ook al menig cryptocrash overleefd. Voor mij is dit echt de pinnacle van DeFi en gaan we dit soort toepassingen hopelijk steeds meer terugzien in het dagelijks leven.
Bestaat het echt zo lang? Cryptocrash? Aave bestaat anderhalf jaar joh, dat is geen bear market. Zij hebben altijd kunnen genieten van stijgende prijzen...
Zolang de rentes dalen worden de huizen ook alsmaar duurder
Maar daar gáát het mij helemaal niet omAgree to disagreeLaten we over een halfjaar terugblikken op deze discussie. Jij krijgt wat mij betreft gelijk als dit soort platforms 'kapot gaan' in het geval van een drastische waardevermindering van Bitcoin, Ethereum etcetera. Ik weet niet of dit gebeurt binnen nu en afzienbare tijd, maar dat zou wel de lakmoesproef zijn.
Het gaat mij om wáár het geld waar die mooie APY's mee gerealiseerd komt, vandaan komt, en hoe houdbaar dat is. Die antwoorden kan niemand geven, lijkt het wel.
Sowieso, begrijp me goed: ik denk niet dat DeFi verdwijnt. DEXs is de toekomst, heel simpel; China is het bewijs. Het punt is dat crypto lenen en uitlenen niet voor niks voor bizarre rentepercentages kan zorgen, omdat er risico aan verbonden is. Dat risico mag onderkend worden, maar dat wordt het maar niet omdat niemand lijkt te begrijpen waar het geld écht vandaan komt.
Sowieso is DeFi fundamenteel véél meer dan rentes en compound interest. Dat laatste, daar wil ik mijn vinger achter krijgen. DeFi kan príma bestaan en zeer succesvol zijn en worden zonder rentes en compound interest.
Als over een half jaar BTC de 100k aantikt, zie ik geen enkele reden waarom DeFi dood zou zijn, sterker nog dan zou het ongetwijfeld nog véél harder zijn gegroeid.
Mocht er een BTC blowoff top komen, laten we daarna eens over een halfjaar terug kijken op deze discussie. En als het dan eenmaal bewezen is mag je me dan nogmaals uitleggen hoe het nou eigenlijk komt.
Maar ook niet te vaak. Anders wordt ie roodrangatang schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:23:
[...]
Dan moet je 'm toch eens wat vaker gaan wassen.
Dom geluk.Skrunsies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Super tof dat jij er toen doorheen kwam. Ik baal nog steeds dat ik niet voor die ICO was uitgeloot. Super druk geweest met ETH erin gooien en van alles. Maar helaas..
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Waarom niet? Waar zit het verschil?Glenn Hoddle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Voor shitcoins op een cex klopt dit. Voor allerlei andere projecten niet.
Klopt; immers moet die spread het geld opleverenOverigens komt daytraden binnen DeFi veel minder voor wegens veel minder lucratief (swap hebben een veel grotere spread dan op een cex)
Ik bedoel dat jouw APY afkomstig is van wat daytraders aan fee betalen. Niet dat jouw winst van daytrading komt.Nee, het meeste wat ik met DeFi verdien komt niet van daytraders, en eigenlijk überhaupt niet van trades - ik zie dat er inmiddels met @Jedi_Pimp ondertussen een discussie over is ontsponnen, dus daar ga ik nu even niet verder op in, maar trading APY zal 10% van m'n yield zijn max.
Ik ben nog steeds benieuwd waar die 10% door betaald wordt, dat kan @Jedi_Pimp mij helaas ook niet uitleggen.
Dat begrijp ik, en dat is inderdaad precies hoe aandelen werken.Qua vergelijking met een aandeel, ik neem even BIFI als voorbeeld want dat ken ik goed.
Stel je hebt 1 BIFI (van de 80.000). Dan kan je daar ongeveer 25% aan BIFI (of ETH, FTM, BNB, etc.) per jaar op krijgen in de vault, dat is vergelijkbaar met een soort constant uitgekeerd dividend van 3,5% van het revenue.
Daarnaast heb je stemrecht bij voorstellen, zo ligt er nu een voorstel over een samenwerking met Binance voor iets en eentje voor een fiat on/off ramp direct naar BIFI (jaja, straks direct je Euro's in een USD stablepool deponeren tegen 20% apy.), en dan kan je voor of tegen stemmen - met 1 BIFi heb je dan 1/80000e invloed.
Ik zie eigenlijk niet in hoe dit niet op sommige aandelen lijkt.
Mijn stelling was echter "Aandelen kennen een onderliggende waarde die gebaseerd is op de economische situatie van het bedrijf." Ik vergeleek namelijk altcoins met lucht, en legde uit dat aandelen anders werken ómdat er een financiële basis (in de zin van bedrijfscijfers) achter staat.
Dit is bij altcoins niet het geval. Daar heeft een inflationair model, een smart contract of stemrecht he-le-maal niks mee te doen. Het is puur vraag en aanbod gebaseerd op lucht.
Ja misschien wel. Neemt niet weg dat het mooi kansje was. Ik was all in gegaan. Maar ja. Ze wouden me niet
dus de crypto zoekt nu de "gebruiker" uit... mooi manSkrunsies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Ja misschien wel. Neemt niet weg dat het mooi kansje was. Ik was all in gegaan. Maar ja. Ze wouden me niet
Ja man. Je moest es weten hoeveel reclame ik soms krijgtwain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:51:
[...]
dus de crypto zoekt nu de "gebruiker" uit... mooi man
Dat is meer "shitcoin zoekt slachtoffer"Skrunsies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Ja man. Je moest es weten hoeveel reclame ik soms krijg
Een DEX als Sushiswap biedt een service aan, namelijk het swappen van tokens en de gebruiker betaald hier een fee voor. Vervolgens wordt een gedeelte van de fee uitgekeerd aan de Sushi stakers, oftewel de long term holders. Ja, Sushi maakt dus winst doordat men gebruik maakt van het platform. Zodra men stopt met het afnemen van deze service (swappen van tokens) zal de winst inderdaad afnemen, waardoor er ook minder fees uitgekeerd kunnen worden. Dit verschild mijn inziens weinig met elk ander dienstverlenend bedrijf.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:28:
Dit is dus eigenlijk een soort mix van on-chain staking en het collecten van fee's.
De winsten worden dus gefinancierd worden door mensen die actief traden, en afhankelijk van de coin (inflationair of niet) in de vorm van inflatie.
De winsten die je maakt als liquidity pooler zijn tweeledig: 1) een percentage van de fees naar verhouding van jouw aandeel in de pool en 2) aanvullende rewards om liquiditeit aan te trekken.Met andere woorden: je winsten worden betaald door mensen die gebruik maken van die liquiditeit. Ergo: de winsten worden gefinancierd die actief traden.
Daar voegt het al dan niet bestaan van een tweede token die je elders weer in door moet etten (om zo zelf ook gebruik te maken van trading faciliteiten?) natuurlijk eigenlijk niks aan toe.
De fees lijken mij voor zich te spreken. De gebruiker (swapper) betaald een fee en daar krijgt de liquidity pooler een gedeelte van.
De aanvullende rewards hebben meer uitleg nodig. De aanvullende rewards zijn nodig om liquiditeit aan te trekken en veroorzaken de hoge APY in dergelijke pools.
Voorbeeld: op dit moment lever ik liquiditeit aan de ETH-DPX liquidity pool op Sushiswap. Naast een percentage van de swap fees (0,25%) levert me dit ook een APY op van 165% uitbetaald in DPX tokens. De aanvullende rewards (DPX) zijn afkomstig van het protocol Dopex. Dit is dus volledig ongerelateerd aan het protocol Sushi. Waarom betaald Dopex zoveel rewards? Omdat ze als protocol gebaat zijn bij diepe liquiditeit en niemand voor een APY van een paar % gaat liquidity poolen, want het brengt de nodige risico's met zich mee. Zelf heb ook een positie in DPX voor de lange termijn, dus die rewards verkoop ik niet.
Overigens gebruik je een platform als Sushiswap niet om actief mee te traden.
Ben zelf niet goed bekend met de Sushi tokenomics, dus kan daar verder niet inhoudelijk op ingaan. Dat iets inflationair is hoeft niet meteen te betekenen dat het geen goede investering is. Immers is BTC op dit moment ook altijd nog inflationair: er komen totdat de max supply is bereikt altijd nog nieuwe BTC op de markt.In dit geval is de supply dus inflationair, dus zou eigenlijk de waarde van de token moeten dalen naar mate er meer tokens beschikbaar komen.
Overigens is tokenomics wel belangrijk om naar te kijken en zou hier ook best meer aandacht aan gegeven mogen worden. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je echt specifiek per token gaan kijken naar de token distrubution, unlock schedules en token emissions.
De bijzonder hoge APY's vind je over het algemeen alleen op liquidity pools. En dus voornamelijk afkomstig door de aanvullende rewards van protocollen die een pool willen hebben op Sushiswap.Ik bedoel inderdaad de bijzonder hoge APY's die door verschillende platformen gedeeld worden.
Vraag volgens mij al wel beantwoord in bovenstaande stukken. De APY's zijn niet zozeer afhankelijk van protocol fees.Echter, de enige conclusie die ik uit bovenstaand verhaal kan trekken is dat de rentes betaald worden uit de fees / swap kosten. Ergo; dat om hoge APY's waar te maken, de fees moeten stijgen. Maar dat kan je niet oneindig doen: op een gegeven moment wordt het goedkoper om elders te traden met lagere fees.
Uiteindelijk moet het geld ergens anders vandaan komen dan hoge fees (dan blokkeert het protocol zichzelf). En wat er dan moet gebeuren, is mij een raadsel.
En daarom moet JIJ wel zo slim zijn om niet in de übershitcoins te beleggen tegen een iets mooiere apy.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Natuurlijk is het in de basis heel simpel, maar dat wordt verbloemt door het onder allemaal buzzwords te verstoppen. Ik dacht, laat ik voor de verandering eens meegaan in het hele riedeltje, kijken of we dan wellicht wel tot dezelfde conclusie kunnen komen.
En dat is samen te vatten in het volgende regeltje inderdaad:
[...]
Niks mis met de gouden bergen die beloofd worden en ook daadwerkelijk uitbetaald worden, zolang het goed gaat. Maar op het moment dat de markt in elkaar dondert is het waso waso waso wassuuuuup Bitconeeeeeect!!!
Dit soort posts, en de gehele discussie met o.a. @Richh en @Glenn Hoddle zouden eigenlijk ergens als naslagwerk opgeslagen moeten worden. Gewoon een goudmijn voor nieuwkomers in crypto en DeFi in het bijzonderjvel92 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:24:
[...]
Een DEX als Sushiswap biedt een service aan, namelijk het swappen van tokens en de gebruiker betaald hier een fee voor. Vervolgens wordt een gedeelte van de fee uitgekeerd aan de Sushi stakers, oftewel de long term holders. Ja, Sushi maakt dus winst doordat men gebruik maakt van het platform. Zodra men stopt met het afnemen van deze service (swappen van tokens) zal de winst inderdaad afnemen, waardoor er ook minder fees uitgekeerd kunnen worden. Dit verschild mijn inziens weinig met elk ander dienstverlenend bedrijf.
[...]
De winsten die je maakt als liquidity pooler zijn tweeledig: 1) een percentage van de fees naar verhouding van jouw aandeel in de pool en 2) aanvullende rewards om liquiditeit aan te trekken.
De fees lijken mij voor zich te spreken. De gebruiker (swapper) betaald een fee en daar krijgt de liquidity pooler een gedeelte van.
De aanvullende rewards hebben meer uitleg nodig. De aanvullende rewards zijn nodig om liquiditeit aan te trekken en veroorzaken de hoge APY in dergelijke pools.
Voorbeeld: op dit moment lever ik liquiditeit aan de ETH-DPX liquidity pool op Sushiswap. Naast een percentage van de swap fees (0,25%) levert me dit ook een APY op van 165% uitbetaald in DPX tokens. De aanvullende rewards (DPX) zijn afkomstig van het protocol Dopex. Dit is dus volledig ongerelateerd aan het protocol Sushi. Waarom betaald Dopex zoveel rewards? Omdat ze als protocol gebaat zijn bij diepe liquiditeit en niemand voor een APY van een paar % gaat liquidity poolen, want het brengt de nodige risico's met zich mee. Zelf heb ook een positie in DPX voor de lange termijn, dus die rewards verkoop ik niet.
Overigens gebruik je een platform als Sushiswap niet om actief mee te traden.
[...]
Ben zelf niet goed bekend met de Sushi tokenomics, dus kan daar verder niet inhoudelijk op ingaan. Dat iets inflationair is hoeft niet meteen te betekenen dat het geen goede investering is. Immers is BTC op dit moment ook altijd nog inflationair: er komen totdat de max supply is bereikt altijd nog nieuwe BTC op de markt.
Overigens is tokenomics wel belangrijk om naar te kijken en zou hier ook best meer aandacht aan gegeven mogen worden. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je echt specifiek per token gaan kijken naar de token distrubution, unlock schedules en token emissions.
[...]
De bijzonder hoge APY's vind je over het algemeen alleen op liquidity pools. En dus voornamelijk afkomstig door de aanvullende rewards van protocollen die een pool willen hebben op Sushiswap.
[...]
Vraag volgens mij al wel beantwoord in bovenstaande stukken. De APY's zijn niet zozeer afhankelijk van protocol fees.
Zag hier eerder vanavond ook wat posts voorbijkomen met de betrekking tot Terra UST en Luna en de mogelijke risico's. Mogelijk onderstaande Risk Assessment interessant om te lezen:
https://cryptorisks.substack.com/p/ust-december-2021
https://cryptorisks.substack.com/p/ust-december-2021
Nee, los van dat je inmiddels uiteraard ook dex-aggregatoren hebt, is het nog steeds goedkoper om gewoon on-chain die swap te doen, dan eerst je muntje naar een CEX brengen, daar die swap doen en het dan weer terug op chain x krijgen. (Los van de koerseffecten in de 15-30 minuten oid die dit duurt.)Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Klopt; immers moet die spread het geld opleverenwordt een DEX daarmee niet automatisch slachtoffer van zijn eigen succes?
Los van of het kan, weinig exchanges die support leveren voor zo'n route.
Nee en nee. Ik zei dat max 10% van wat ik verdien daar uit trading fees bestaat, zo niet minder. Al heb ik daar nog eens over nagedacht en waarschijnlijk is het eigenlijk meer rond de 20% om eerlijk te zijn. Die fees zijn niet echt hoog genoeg om alleen zulke apy's mogelijk te maken, en bestaan uit meerdere elementen. Deels is dat gewoon een soort promo om een bepaald platform te gebruiken, er zitten op dit moment nog gigantisch veel investeerders achter sommige platformen die bereid zijn om een verlies te draaien om groot te worden. Verder zijn er diverse chains die succesvolle bouwers op hun platformen grote hoeveelheden van het token uitdelen (Fantom bijvoorbeeld), waarvan een deel soms wordt verder gesluisd.Ik bedoel dat jouw APY afkomstig is van wat daytraders aan fee betalen. Niet dat jouw winst van daytrading komt.
Ik ben nog steeds benieuwd waar die 10% door betaald wordt, dat kan @Jedi_Pimp mij helaas ook niet uitleggen.
Naar mate dit minder wordt dalen ook die APY's wel logischerwijs.
Tot slot, draaien op trading fees is niet hetzelfde als op fees van daytraders. Daytraders zijn er daar immers niet zo veel.
Zelfde voorbeeld weer: hoezo zou de waarde van BIFI niet te relateren zijn aan de bedrijfscijfers van Beefy.finance?Dat begrijp ik, en dat is inderdaad precies hoe aandelen werken.
Mijn stelling was echter "Aandelen kennen een onderliggende waarde die gebaseerd is op de economische situatie van het bedrijf." Ik vergeleek namelijk altcoins met lucht, en legde uit dat aandelen anders werken ómdat er een financiële basis (in de zin van bedrijfscijfers) achter staat.
Dit is bij altcoins niet het geval. Daar heeft een inflationair model, een smart contract of stemrecht he-le-maal niks mee te doen. Het is puur vraag en aanbod gebaseerd op lucht.
(Ik heb er al eens een price/earn ratio van neergeplempt hier, kan ik gerust nog eens doen.)
Ik zal altcoins ook eens vergelijken met lucht: ze lijken er totaal niet op in de meeste gevallen.
Ik zie dat @jvel92 al een uitgebreide uitleg heeft gepoogd over Sushi, hulde.
Zojuist toch maar een gokje gewaagd en in het Fantom ecosysteem gedoken. Nu FUSDT via Scream aan het staken, BOO aan het staken voor o.a. WOO, Scream (Huidige supply: 2M) voor de speculatie aangeschaft en nu kijken wat er nog meer mee mogelijk is 
Bevalt vooralsnog prima, FTM is snel en de fees zijn laag.
Denk dat ik vanaf volgende maand weer begin met maandelijks een bedrag in te leggen, dat heb ik de afgelopen periode bewust niet meer gedaan. Maar ipv ook een deel naar de spaarrekening te sturen ga ik nu ook een deel verspreiden in stablecoins met een mooie APY. Overal iets wegzetten durf ik wel aan.
Ik wens echter mijn nabestaanden wel heel veel succes met alles bij elkaar te harken en zoeken als ik tegen een boom aan ben gereden
Denk dat ik vanaf volgende maand weer begin met maandelijks een bedrag in te leggen, dat heb ik de afgelopen periode bewust niet meer gedaan. Maar ipv ook een deel naar de spaarrekening te sturen ga ik nu ook een deel verspreiden in stablecoins met een mooie APY. Overal iets wegzetten durf ik wel aan.
Ik wens echter mijn nabestaanden wel heel veel succes met alles bij elkaar te harken en zoeken als ik tegen een boom aan ben gereden
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Kijk, nu komen we ergensjvel92 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:24:
[...]
Een DEX als Sushiswap biedt een service aan, namelijk het swappen van tokens en de gebruiker betaald hier een fee voor. Vervolgens wordt een gedeelte van de fee uitgekeerd aan de Sushi stakers, oftewel de long term holders. Ja, Sushi maakt dus winst doordat men gebruik maakt van het platform.
Dat klopt, met als verschil dat een bedrijf een toegevoegde waarde verkoopt. Hier hebben mensen al dan niet geld voor over.Zodra men stopt met het afnemen van deze service (swappen van tokens) zal de winst inderdaad afnemen, waardoor er ook minder fees uitgekeerd kunnen worden. Dit verschild mijn inziens weinig met elk ander dienstverlenend bedrijf.
Wat is de toegevoegde waarde van Sushiswap? Het is niet dat het swappen zo voordelig of aantrekkelijk is, je geeft zelf verderop ook aan dat je niet actief trade op een DEX (wat in de basis zonde is). Eigenlijk is het vooral die rente die het aantrekkelijk maakt. Alleen de hoogte van die rente is weer afhankelijk van hoeveel het systeem gebruikt wordt.
Ergo: zolang er massa's mensen instappen, stijgen de rentes en wordt iedereen slapend rijk.
Maar als die mensenmassa nou zou stoppen met aankopen doen? Iets wat gegarandeerd een keer gaat gebeuren wanneer jouw product enkel stalt op geld verdienen, zonder dat er écht geld verdiend wordt?
Dan is het te hopen dat alle onderliggende geldstromen precies zo zitten als dat men doet voorspiegelen, en er bijvoorbeeld geen geleende assets gebruikt zijn om de APY's op de krikken. Want of dat wel of niet gebeurd, weten we niet zeker.
Da's ook interessant. Ik snap dat je de swap fees int en dat dat geld oplevert.De winsten die je maakt als liquidity pooler zijn tweeledig: 1) een percentage van de fees naar verhouding van jouw aandeel in de pool en 2) aanvullende rewards om liquiditeit aan te trekken.
Maar dan; DPX is gebaat bij diepe liquiditeit, met andere woorden: ze hebben geld nodig. Maar waarom is dit de weg waarop ze die liquiditeit zoeken? En hoe 'liquide' is het eigenlijk, kan jij je geld er zomaar uithalen? Zo ja, waar komt die APY dan vandaan? Uit het DPX team neem ik aan?
Maar het DPX team had toch juist geld nodig, terwijl ze jou betalen?
Dat klopt. Punt was meer dat als je vanuit staking van coin X méér coin X krijgt, dat niet per se waardevol hoeft te zijn.Ben zelf niet goed bekend met de Sushi tokenomics, dus kan daar verder niet inhoudelijk op ingaan. Dat iets inflationair is hoeft niet meteen te betekenen dat het geen goede investering is. Immers is BTC op dit moment ook altijd nog inflationair: er komen totdat de max supply is bereikt altijd nog nieuwe BTC op de markt.
Daar ben ik het mee eens. Helaas wordt die informatie (ook buiten DeFi) veel te weinig gegeven.Overigens is tokenomics wel belangrijk om naar te kijken en zou hier ook best meer aandacht aan gegeven mogen worden. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je echt specifiek per token gaan kijken naar de token distrubution, unlock schedules en token emissions.
Laat ik hem afsluitend nog eens heel simpel stellen: wáárom willen die protocollen een pool hebben op sushiswap, waarom is dat zoveel geld waard en waar komt dat geld vandaan?De bijzonder hoge APY's vind je over het algemeen alleen op liquidity pools. En dus voornamelijk afkomstig door de aanvullende rewards van protocollen die een pool willen hebben op Sushiswap.
Hoeveel verschillende platformen gebruik je nu? HahaTaro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:01:
Zojuist toch maar een gokje gewaagd en in het Fantom ecosysteem gedoken. Nu FUSDT via Scream aan het staken, BOO aan het staken voor o.a. WOO, Scream (Huidige supply: 2M) voor de speculatie aangeschaft en nu kijken wat er nog meer mee mogelijk is
welkom bij de BOO club 🙌Taro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:01:
WOO slimme keuze, heb ik ook gekozen verwacht een goede groei met WOO
[ Voor 3% gewijzigd door Kol Nedra op 14-01-2022 22:12 ]
nothing stops this train
Kijk, durfkapitaal is een valide inkomstenbron die ik inderdaad niet heb overwogen. Zou interessant zijn als dergelijke metrics openbaar zouden zijnGlenn Hoddle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:00:
Nee en nee. Ik zei dat max 10% van wat ik verdien daar uit trading fees bestaat, zo niet minder. Al heb ik daar nog eens over nagedacht en waarschijnlijk is het eigenlijk meer rond de 20% om eerlijk te zijn. Die fees zijn niet echt hoog genoeg om alleen zulke apy's mogelijk te maken, en bestaan uit meerdere elementen. Deels is dat gewoon een soort promo om een bepaald platform te gebruiken, er zitten op dit moment nog gigantisch veel investeerders achter sommige platformen die bereid zijn om een verlies te draaien om groot te worden.
Dat is ook een 'uitweg' inderdaad, de APY gewoon laten dalen. Toch vind ik het opvallend hoe lang sommige APYs zo hoog kunnen blijven. Ik moet zeggen dat ik dat lastig verklaarbaar blijf vinden - zolang ik frauduleuze inzet van (uit)geleende tokens niet in overweging neem.Verder zijn er diverse chains die succesvolle bouwers op hun platformen grote hoeveelheden van het token uitdelen (Fantom bijvoorbeeld), waarvan een deel soms wordt verder gesluisd.
Naar mate dit minder wordt dalen ook die APY's wel logischerwijs.
Ja, preciesTot slot, draaien op trading fees is niet hetzelfde als op fees van daytraders. Daytraders zijn er daar immers niet zo veel.
Fair enough, dat is waar. Ik ben wel erg benieuwd naar die price/earn ratio, die heb ik eerder gemist.Zelfde voorbeeld weer: hoezo zou de waarde van BIFI niet te relateren zijn aan de bedrijfscijfers van Beefy.finance?
(Ik heb er al eens een price/earn ratio van neergeplempt hier, kan ik gerust nog eens doen.)
@Richh even een hele vreemde vergelijking, maar als crypto het wilde westen is, en BTC het goud, dan kun je sushi en andere dex-met-LPs en spaarmodellen, en ook BIFI een beetje vergelijken met de mensen de services bieden die gouddelvers nodig hebben of graag willen.
Zoiets als Dopex dat diepe liquiditeit wil is in deze vergelijking zoiets als een bedrijf dat een spoorlijn door het wilde westen aanlegt om diverse steden te verbinden, of zelfs een lijn naar eht niks te leggen om dat nog te ontginnen. Als je een spoorweg wil aanleggen heb je arbeiders nodig, maar ook land, en dat land kan maar aan 1 spoorwegbedrijf verkocht/verpacht worden, dus moet je wel aantrekkelijk zijn voor landbezitters (en dan krijg je iets dat lijkt over de curve wars).
Of Dopex ergens komt met z'n digitale spoorlijn is maar de vraag, of het überhaupt nut heeft misschien ook wel. Je kan er hoofdschuddend naar staan te kijken als je een tentje en een pikhouweel hebt en alleen maar goud wil delven.
Hmm, misschien niet de beste vergelijking. Maar dit ecosysteem wordt wel zo ingewikkeld inmiddels dat mensen steeds meer langs elkaar heen praten.
Zoiets als Dopex dat diepe liquiditeit wil is in deze vergelijking zoiets als een bedrijf dat een spoorlijn door het wilde westen aanlegt om diverse steden te verbinden, of zelfs een lijn naar eht niks te leggen om dat nog te ontginnen. Als je een spoorweg wil aanleggen heb je arbeiders nodig, maar ook land, en dat land kan maar aan 1 spoorwegbedrijf verkocht/verpacht worden, dus moet je wel aantrekkelijk zijn voor landbezitters (en dan krijg je iets dat lijkt over de curve wars).
Of Dopex ergens komt met z'n digitale spoorlijn is maar de vraag, of het überhaupt nut heeft misschien ook wel. Je kan er hoofdschuddend naar staan te kijken als je een tentje en een pikhouweel hebt en alleen maar goud wil delven.
Hmm, misschien niet de beste vergelijking. Maar dit ecosysteem wordt wel zo ingewikkeld inmiddels dat mensen steeds meer langs elkaar heen praten.
Maar het kán welDon Guacamole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:33:

Taro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:01:
Ik heb een .kdbx bestand op een USB in een kluis versleuteld met een wachtwoord die alleen m'n pa en vriendin weten met uitgebreide informatie over waar ik dingen heb staan, maar het wordt allemaal steeds ingewikkelder ja
Op 100 euro (of dollar, boeit me niet zo) gaat bij mij in ieder geval de helft eruitSkrunsies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:46:
[...]
Als ik zo op het internet struin zie ik ook de meest uiteenlopende prijzen. Zoals vorig jaar BTC boven de 100k, ETH boven de 10K
Wat zeg ik. Er zijn zelfs analisten die DOT in maart op 250 dollar zien staan. Om vervolgens in april te dippen. En een top van maar liefst 600 dollar zou hebben in mei…
Helemaal mooi.. maar ik denk dat wanneer je je verdiept in een project, de waardes door de jaren wel komen. Maar om op Google prijzen van muntje x te zoeken. Ik zou er ver vandaan blijven.
( maar het is crypto, dus you never know en mag DOT best $650 zijn van mij…. Al zou ik ze dan niet meer hebben denk ik)

Daar is best een beetje openbaar van, maar niet echt veel helaas.Richh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:15:
[...]
Kijk, durfkapitaal is een valide inkomstenbron die ik inderdaad niet heb overwogen. Zou interessant zijn als dergelijke metrics openbaar zouden zijn
[...]
Fair enough, dat is waar. Ik ben wel erg benieuwd naar die price/earn ratio, die heb ik eerder gemist.
Price/Earn ratio bij Beefy is momenteel iets boven de 5. Wat vrij bizar is in een wereld waarin eigenlijk alles eerder overgewaardeerd is. (PDF met data is in hun discord te vinden, ik kan m alleen niet linken nu.)
(Hmm, cijfers zijn van gisteren en BIFI doet vandaag even +10%. Dan is het nu misschien 5,5 of zo.)
[ Voor 7% gewijzigd door Glenn Hoddle op 14-01-2022 22:23 ]
Als het toch een beetje een gokje is, zou ik ook wat in de Beefy TOMB-FTM staken. Of gewoon iets bij Tomb.finance zelf. Iets met een airdrop over een tijdje.Taro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:01:
Ik heb verschillende USB-sticks met pinlocks/encryptie erop verspreid over verschillende locaties met per stuk .kdbx's met afwijkende Master logins die ieder gedeeltes bevatten van het geheel. Mijn vrouw komt er gegarandeerd niet uit, maar ze kan contact opnemen met verschillende mensen die er wel verstand van hebben en haar er mee kunnen helpen.Valandin schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Ik heb een .kdbx bestand op een USB in een kluis versleuteld met een wachtwoord die alleen m'n pa en vriendin weten met uitgebreide informatie over waar ik dingen heb staan, maar het wordt allemaal steeds ingewikkelder ja
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Heb inmiddels ook TOMB in de pf, kan ik ook TOMB-FTM op Spookyswap wegzetten en geldt die airdrop gewoon voor het holden van TOMB? Of moet dit op een bepaald platform? Bij voorkeur hou ik alles een beetje op dezelfde locatieGlenn Hoddle schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:21:
[..], zou ik ook wat in de Beefy TOMB-FTM staken. Of gewoon iets bij Tomb.finance zelf. Iets met een airdrop over een tijdje.
Dit topic is gesloten.
Let op:
En zoals altijd: investeer nooit meer geld dan je bereid bent te verliezen!
- De meer inhoudelijke en onderbouwde berichten mogen in het Nieuws en koers topic: ~[NK] Cryptocurrency nieuws & koers topic #3.
- Blijf on-topic.
- Huizen en hypotheken zijn geen crypto, dus offtopic.
- Prijzen/koersen aub in USD waarde vermelden. Benoem je een prijs in EUR, zet dit er dan specifiek bij, zodat je anderen niet in verwarring brengt.
- "Wat vinden jullie van coin X?" of "Wat is jullie mening over cryptocurrency Y?" vragen horen niet in dit topic thuis. Onderbouw je vraag, of stel hem niet.
- Het aankondigen of initiëren van pumps en dumps is verboden. Net als het zonder nuttige toelichting linken en shillen van coins met als enige doel anderen aan te zetten tot het kopen ervan.
- Post geen Telegram groups, Discord servers of andere "signal" chat kanalen
- Invites en referrals zijn verboden. Dit betreft zowel het linken, aanbieden als vragen. Referrallinks zijn ook niet toegestaan in je signature/handtekening.
- Wees vriendelijk, reageer niet op de man.
- Commentaar op de moderatie per DM of in het feedbacktopic, niet hier.
- Dit is geen NSFW-topic. Babes posten is prima, maar hou het een beetje fatsoenlijk. Geldt natuurlijk ook voor "groene dildo's" en dat soort plaatjes.
- Beperk het hergebruiken van memes/afbeeldingen tot een minimum. Het herhaaldelijk posten van dezelfde afbeelding voegt niets toe voor anderen en vervuilt het topic.
- Geen crossposts! Post je vraag of opmerking in 1 topic, niet meerdere. Kies daarvoor het topic dat het best bij je vraag/opmerking past. Voor meer info: Welkom in het cryptocurrency forum. LEES DIT EERST!.
- Dit topic is niet bedoeld voor simpele vragen. Eigen inzet blijft gewenst en lees vooral eerst de topicstart.
En zoals altijd: investeer nooit meer geld dan je bereid bent te verliezen!