Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 100 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29
Aziona schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:55:
@edterbak Heb 24.03 geinstalleerd voor de tweede WP: zat al snel aan een max MQTT count omdat ie om de 28 seconden dit bericht verstuurd:
code:
1
MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)

Stukje copy/paste:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
28/04 17:50:58 - Function - WAR: 0
28/04 17:50:57 - Function - WAR: 1
28/04 17:50:55 - Function - WAR: 0
28/04 17:50:54 - Function WAR: Compensation curve active. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled
28/04 17:50:54 - Function - WAR: 1
28/04 16:49:18 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
28/04 16:49:18 - [WARNING]: 600 MQTT-commands send today! MQTT sending blocked (limit 600 msg/day)
28/04 16:49:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:48:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:48:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:47:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:47:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:46:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:46:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)

Ik las ergens dat WAR aan en uitzetten mogelijk helpt, maar dat heeft niet geholpen. Ook de flows herstarten en alles clearen helpt niet. Ik zie in de log dat ie dat al vanaf het moment van de installatie doet.

Is er een oplossing?
Kun je me vertellen wat hier staat?
System > Hardware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y3Vdz6YAiUuz-IKDySdnvLon-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EpKd6H8F6W6meMkSA5B4ccFD.png?f=fotoalbum_large
Achter heating mode
Achter Zone 1
En is de SET knop greyed out of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:01
edterbak schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:32:
[...]Kun je me vertellen wat hier staat?
System > Hardware
Heating mode: Compensation curve
Zone 1 control method / sensor Water temperature (SET is greyed out)

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:51:
[...]

Heating mode: Compensation curve
Zone 1 control method / sensor Water temperature (SET is greyed out)
28/04 16:48:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)
28/04 16:47:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 0 (SP Calculation)

Okay. De flow stuurt wel het juiste soort signaal uit, een temp-shift signaal. Dat klopt dus.

Kun je in de tab, WAR van het GUI kijken naar het profiel dat je ingegeven hebt?
Dit stukje is wat vreemd, dat het moet.. Maar de WAR lijn in node red, moet kloppen met de temperatuurpunten welke je in de controller hebt opgegeven voor de compensation curve.

Kun je dat even checken?

Ter toelichting.
Ook als de node red flow niet een WAR berekening doet maar de controller zelf, dan moet de flow wel op de hoogte zijn van de compensation curve correction van de controller. Om dit te berekenen, gebruik ik de WAR functie in node red.

Als de flow denkt dat er een cc shift +1 uitgestuurd hoort te worden, en hij ziet dat er een +0 cc shift aanwezig is, dan blijft hij de correctie van +1 herhalen. Dat ter uitleg. Dat is wat je in je log ziet terug komen steeds.

Ik wil graag ook een screenshot zien van je WAR scherm. :) Dat helpt.
En graag ook van je HOME screen.

[ Voor 22% gewijzigd door edterbak op 28-04-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maar, ik zie net dat het een 2e warmtepomp betreft.
Weet je zeker dat de gehele flow aan het kijken is naar de juiste waarden?
dus via mqtt dat er:
gestuurd wordt op pomp1, en gekeken naar pomp1
gestuurd wordt op pomp2, en gekeken naar pomp2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 11:12
@edterbak TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 16 °C wordt niet geregistreerd door NR software volgens mij. Heb niets kunnen vinden hierover
Is het mogelijk om dit eenvoudig toe te voegen. Nu met de warme dagen schakelt de WP dus helemaal uit, dacht dat die de geest had gegeven, gelukkig niet aan de orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:22:
@edterbak TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 16 °C wordt niet geregistreerd door NR software volgens mij. Heb niets kunnen vinden hierover
Is het mogelijk om dit eenvoudig toe te voegen. Nu met de warme dagen schakelt de WP dus helemaal uit, dacht dat die de geest had gegeven, gelukkig niet aan de orde
Ghehehe.. ding heeft niet zo snel de geest gelukkig. Stoere kabouters zitten er in.
Ik kan hem wel in beeld zetten. Geen punt.
Maar weet dat ik via node red heb niet kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:12
@edterbak
Het probleem is dus niet dat operation mode qua Log niet word genoemd maar de 22:00 actie zet OM 0 niet in werkelijkheid actief (edit 22:33, Log aangevuld na handmatig OM en QM aangepast te hebben)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
29/04 22:32:42 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
29/04 22:32:37 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (GUI)
29/04 22:31:46 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
29/04 22:31:46 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 27 °C. New calculated setpoint: 25 °C
29/04 22:31:46 - Function WAR: Setpoint change: From 27.1 to 25 °C
29/04 22:29:42 - Function SoftStart: SoftStart function end
29/04 22:29:42 - Compressor: stopped
29/04 22:29:41 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
29/04 22:29:30 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
29/04 22:28:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
29/04 22:00:01 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
29/04 21:00:01 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (scheduler)
29/04 21:00:01 - Scheduler - Set QuietMode: 3
29/04 07:31:00 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (Scheduler)
29/04 07:31:00 - Scheduler - Set QuietMode: 2

De WP staat nu in werkelijkheid nog steeds op mode 4 :/ en QM is ook niet gewijzigd
Systeem health: (laatste paar regels)
code:
1
2
3
4
5
Total errors: 0, last error: undefined
This flow is running for 16 days without a restart.
SYSTEM Heatpump is in DIRECT mode
Target=27°C, Inlet=24.75°C, Outlet=27.25°C, Freq=19 Hz, Quiet mode=2, 400 Watt
HP power is on, operation mode Heat+DHW, threeway valve in position Room

Ps code aanpassing heb ik nog niet kunnen toepassen

Edit 22:30
Heb eerst een wifi reconnect voor de heishamon gedaan om Web interface werkend te krijgen en daarna een reboot van de module. Nu lijkt in ieder geval de status op status pagina weer te kloppen. Daar leek de WP aan het draaien te zijn terwijl in Web van de HM module de topics dat niet waren.

[ Voor 40% gewijzigd door The-Source op 29-04-2024 22:34 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kun je even kijken of je een hoop retained topic in je mqtt broker hebt? Dit kun je zien via mqtt explorer.

Ik wordt hier soms zelf knetter gek van. maar als ik alle topics weer wis, en retained msg delete, dan is de flow weer 'bij de tijd'.

Ik weet overigens niet of dit er mee te maken kan hebben wat je ziet. Of uberhaupt ik de enige ben die hier wel eens mee stoeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag eindelijk tijd gehad om te kijken naar de MQTT broker.
Toen ik keek stond en bleef deze langere tijd stabiel om dezelfde waarde 173.
Heb ondertussen ook de heishamonitor geupdate naar 3.2.3 en tijdens deze update liep het op naar 179

Weet alleen niet zeker in hoeverre retained messages vandaag representatief is want zie ook een berg online/offline meldingen in de log. Nu met nieuwe firmware erin en verse reboot even aankijken. (zoviezo een week vakantie voor de boeg dus ben meer benieuwd hoe het daarna is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Enjoy the holiday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Thx, Wat mij wel op valt is dat na Raspberry pi update dat mijn docker ook een update had en mosquitto is onderdeel daarvan.
Nou ja de boel kwam weer netjes online. Toen stond retained messages in de $SYS kort op 50, (1 topic, 1 messages) later liep deze weer op tot 170. En blijft daar weer op hangen.
MAAR er heb alle topics (ook de niet panasonic_heat_pump) door geklikt met MQTT explorer, niet 1 heeft checkbox retain actief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na de winter wilde ik weer omschakelen in koelmodus. Merk dat ik hier toch wat meer controle over zou willen hebben.

In theorie zou er met Auto modus automatisch geschakeld moeten worden tussen Heat en Cool. Maar dit gebeurt op basis van buitentemperatuur. Het heeft momenteel namelijk nog niet zo gek veel zin om te koelen. Deur open is effectiever.

Liever zou ik dit sturen op binnentemperatuur. Dit is op verschillende manieren te bereiken denk ik:
- Instellingen op cool pagina obv binnen en/of buitentemperatuur (alleen inschakelen als binnentemperatuur > x is)
- Conditie in de scheduler (niet inschakelen als temperatuur < x is)

Wellicht meerdere manieren om dit te bereiken.

@edterbak any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik doe het zelf niet, maar wellicht op basis van external sensor via de MQTT. En dat een simpele draadloze sensor gebruiken die ook geschikt is voor buiten. En de sensor ergens binnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The-Source schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:24:
Ik doe het zelf niet, maar wellicht op basis van external sensor via de MQTT. En dat een simpele draadloze sensor gebruiken die ook geschikt is voor buiten. En de sensor ergens binnen zetten.
Het gaat niet om de sensor. Het gaat om de sturing/instellingen.

Ik heb de buitentemperatuur en binnentemperatuur beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hmm. Lastige vraag eigenlijk.

Ik denk dat in hoofdlijnen switchen tussen heat en cool het beste op buiten temperatuur kunt doen.

Waarom niet switchen op binnen temperatuur?
Mogelijk scenario waar de pomp dan in terecht kan komen is dan een overschoot bij heat, switchen naar cool, overshoot (under eigenlijk) met koelen, switchen naar heat.. etc.

Eigenlijk is de auto modus vreselijk.. (mijn mening) de pomp kijkt naar de buitentemperatuur om te schakelen. Maar als de zon daar op straalt, gaat het weer fout.

De cool funtie zelf, die zou ik in theorie kunnen maken als een RTC funtie, maar dan omgekeerd. Flinke klus. Dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:56:
Hmm. Lastige vraag eigenlijk.

Ik denk dat in hoofdlijnen switchen tussen heat en cool het beste op buiten temperatuur kunt doen.

Waarom niet switchen op binnen temperatuur?
Mogelijk scenario waar de pomp dan in terecht kan komen is dan een overschoot bij heat, switchen naar cool, overshoot (under eigenlijk) met koelen, switchen naar heat.. etc.

Eigenlijk is de auto modus vreselijk.. (mijn mening) de pomp kijkt naar de buitentemperatuur om te schakelen. Maar als de zon daar op straalt, gaat het weer fout.

De cool funtie zelf, die zou ik in theorie kunnen maken als een RTC funtie, maar dan omgekeerd. Flinke klus. Dat wel.
Rtc voor koelen lijkt me niet heel erg nodig. In principe wil je de laagst mogelijke temperatuur in de vloer jagen als het warm wordt.

Ben met je eens dat het schakelen op buitentemperatuur niet handig is. Heb nu na een paar dagen familiebezoek aardig koude poten.

Maar probleem is dat er verder weinig aan sturing lijkt te zijn standaard. Wanneer gaat ie aan? Wanneer uit?
Het was 19,5 graden in huis toen ik thuis kwam. Onder de 23 mag ie van mij uit blijven. Maar hoe stuur ik dat?

Nadeel van sturen op binnentemperatuur speelt voor de buitentemperatuur overigens nog veel extremer. Variaties gaan veel sneller met dag/nacht verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-05-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan

Je kunt altijd handmatig schakelen.

De auto modus is (naar mijn mening) ruk.
De auto modus schakelt dus zelfstandig op basis van de buiten temperatuur dat ie meet.
Hij schakelt dan automatisch tussen heat en cool operating mode.
Je kunt deze operating modi ook zelf zo bedienen. Daar ben ik zelf fan van.
Ik gebruik zelf ook alleen via scheduler HEAT en HEAT+DHW. Ik schakel handmatig tussen deze 2 op vaste tijden zodat ik zeker weet op welke tijd de dhw run start.

Met een handmatige actie zet ik zelf, alleen als het echt warm is buiten, de cool modus aan. Dat is voor mij voldoende.

Cool modus door vloerverwarming en radiatoren is eigenlijk per definitie redelijk kansloos. Ja, dat is ook mijn mening. :)
Een radiator is er zo op gemaakt dat de warmte middels natuurlijke convectie de ruimte verwarmt. Dit zelfde voor vloerverwarming, hier speelt convectie en het gegeven dat warme lucht opstijgt in je voordeel.

Maar als je gaat koelen, dan werkt het dus eigenlijk in je nadeel. De warme lucht blijft boven hangen, de koude lucht ligt op je vloer. Als je geen geforceerde circulatie hebt als een fan, kun je bokkoude poten hebben en een heet hoofd. De hele situatie is dus niet ideaal. Belabberd rendement.... Maar, het haalt toch een deel van de warmte uit je huis. Alle beetjes helpen.

Dit laatste allemaal in het achterhoofd houdende..., is het in mijn situatie niet zo van belang een volwassen schakeling tussen cool/heat te hebben. Handmatig volstaat voor mij.

Als je ECHT iets wil automatiseren. Dan moet je eerst goed bedenken op welke informatie je je wil baseren. Panasonic buiten temp sensor? online weerbericht? Gemiddelde dag temperatuur? Het moet in ieder geval robuust zijn. Ik heb hier geen goed idee voor nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:40:
@MikeyMan

Je kunt altijd handmatig schakelen.

De auto modus is (naar mijn mening) ruk.
De auto modus schakelt dus zelfstandig op basis van de buiten temperatuur dat ie meet.
Hij schakelt dan automatisch tussen heat en cool operating mode.
Eens dat dit ruk is.
Je kunt deze operating modi ook zelf zo bedienen. Daar ben ik zelf fan van.
Ook eens dat dit beter is
Ik gebruik zelf ook alleen via scheduler HEAT en HEAT+DHW. Ik schakel handmatig tussen deze 2 op vaste tijden zodat ik zeker weet op welke tijd de dhw run start.

Met een handmatige actie zet ik zelf, alleen als het echt warm is buiten, de cool modus aan. Dat is voor mij voldoende.
Daar zou ik juist vanaf willen ;)
Cool modus door vloerverwarming en radiatoren is eigenlijk per definitie redelijk kansloos. Ja, dat is ook mijn mening. :)
Een radiator is er zo op gemaakt dat de warmte middels natuurlijke convectie de ruimte verwarmt. Dit zelfde voor vloerverwarming, hier speelt convectie en het gegeven dat warme lucht opstijgt in je voordeel.

Maar als je gaat koelen, dan werkt het dus eigenlijk in je nadeel. De warme lucht blijft boven hangen, de koude lucht ligt op je vloer. Als je geen geforceerde circulatie hebt als een fan, kun je bokkoude poten hebben en een heet hoofd. De hele situatie is dus niet ideaal. Belabberd rendement.... Maar, het haalt toch een deel van de warmte uit je huis. Alle beetjes helpen.
Geen ervaring met radiatoren, maar zeker zonder fans geloof ik wel dat dat weinig doet.
Echter, de ervaring leert dat het met de twee kilometer vloerverwarming die ik hier heb liggen eigenlijk prima werkt. Toen ik gisteren thuis kwam was het 19 graden in huis, na alle warme dagen met zon op de achterkant. Het had dus eigenlijk te goed gewerkt.
Dit laatste allemaal in het achterhoofd houdende..., is het in mijn situatie niet zo van belang een volwassen schakeling tussen cool/heat te hebben. Handmatig volstaat voor mij.

Als je ECHT iets wil automatiseren. Dan moet je eerst goed bedenken op welke informatie je je wil baseren. Panasonic buiten temp sensor? online weerbericht? Gemiddelde dag temperatuur? Het moet in ieder geval robuust zijn. Ik heb hier geen goed idee voor nog.
Ik denk dat voor mij het toevoegen van een paar condities aan de scheduler voldoende is. Als daar op basis van de binnentemperatuur de cool modus wel of niet ingeschakeld wordt sochtends zijn we al een heel eind. De finetuning die bij verwarmen plaatsvindt heeft met koelen ook niet zoveel zin naar mijn idee. Het regelbereik is veel kleiner ivm eventuele condensatie.

Speelt ook vooral in het voorjaar. Als de warmte nog niet in het huis zit en bij droge lucht.

Zodra het warmer wordt kun je die cool functie net zo goed aan laten staan. Doet dan maar af en toe een run.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 13-05-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 16:37
edterbak schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:40:
@MikeyMan
Maar als je gaat koelen, dan werkt het dus eigenlijk in je nadeel. De warme lucht blijft boven hangen, de koude lucht ligt op je vloer.
Op de vloer gaan liggen 8)7

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BazemanKM schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Op de vloer gaan liggen 8)7
Ik garandeer je vrij snelle onderkoelingsverschijnselen :P

Alle gekheid op een stokje. Ja warme lucht gaat in principe omhoog. Maar ook koude lucht geeft straling.
Daarnaast, een deel van de opwarming van het huis ontstaat doordat vloeren en muren worden opgewarmd. Hetzij door de temperatuur van de omgeving, hetzij door straling van de zon op het oppervlak. Zeker dat laatste is vrijwel volledig verdwenen als je vloer koud is.

Dat gezegd hebbende, heb ik de sloffen maar weer uit de kast gehaald. :P

Valt me overigens op dat final setpoint een beetje gek doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRHT11CODUVXdwKPXzcyex80ERU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pqe2KykmV5LXiMwY9ERfUXq8.png?f=fotoalbum_large

Ik zou hier 18 graden verwachten?

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 13-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 09:07
MikeyMan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Ik garandeer je vrij snelle onderkoelingsverschijnselen :P

Alle gekheid op een stokje. Ja warme lucht gaat in principe omhoog. Maar ook koude lucht geeft straling.
Daarnaast, een deel van de opwarming van het huis ontstaat doordat vloeren en muren worden opgewarmd. Hetzij door de temperatuur van de omgeving, hetzij door straling van de zon op het oppervlak. Zeker dat laatste is vrijwel volledig verdwenen als je vloer koud is.

Dat gezegd hebbende, heb ik de sloffen maar weer uit de kast gehaald. :P

Valt me overigens op dat final setpoint een beetje gek doet:

[Afbeelding]

Ik zou hier 18 graden verwachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J86hUcR0j6in62pZe8gaHrdmUZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnIh3ef10ldT0yfZ9eJkNUaR.png?f=fotoalbum_large
Ik had dat gisteren ook, maar zie nu wel een goede final setpoint staan volgens mij.

Wel ben ik even kwijt hoe dit nu werkte. De setpoint requested is de binnentemperatuur die ik wil behalen of de temp die ik door de vloer wil laten gaan?
Verder had ik hem op koelmodus staan en schakelde hij in het begin een paar keer af, omdat RTC vond dat het te warm was om de WP te laten draaien :+ . Moet ik bij de RTC tab nu alle waarden aanpassen, zodat de WP aan blijft tot het een bepaalde temperatuur is in huis?

Mijn doel is eigenlijk dat ik een paar (of één lange) run(s) kan maken in de nacht om de vloer te koelen en dan heb ik een mooie koude buffer voor overdag. Maar op dit moment pendelt hij nog wel wat en dat hoeft niet. Ook had ik dat hij na een lange run nog wat korte runs ging doen, maar wat niet nodig was. Het liefste schakel ik hem uit na een mooie lange run, maar zoiets is nu nog niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Krilo_89 uit de faq:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDuhPz0giHdeEckGJYWdEMCIuFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2fHB5ftcSGErbjozvukFGUb5.png?f=user_large

RTC zou wat mij betreft alleen moeten werken als ie in heat mode staat.

edit: Heb hier nu alle settings een duwtje gegeven. Laat nu logischer waardes zien. Even in de gaten houden.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 13-05-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Het is soms zo makkelijk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:05
Met deze mooie buitentemperaturen wilde ik vanmiddag ook de cool modus voor de eerste keer uitproberen. De warmtepomp heb ik sinds november, en tot nu toe alleen op verwarmen gehad (Operation Mode 0 - Heat Only). Zodra ik de Operation Mode in Settings op 1 - Cool zet, springt hij 5 seconden later weer terug naar 0 - Heat Only.

In de log file kan ik niet veel info verder vinden, alleen de bevestiging dat hij terug springt.
14/05 17:32:05 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
14/05 17:32:00 - TOP4_Operating_Mode_State: 1
Ik kan alleen niet achterhalen waarom dit gebeurt.

Om eea verder te testen heb ik inmiddels de WAR en RTC functies uit gezet, maar dat maakt geen verschil.
Op het Cool tabblad blijft de Cool Status de hele tijd op Off, en het Setpoint Final blijft op 0 staan.
Op het tabblad System staat de Heating mode op Direct en de Cooling mode op Compensation Curve.
De warmtepomp staat wel aan.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krilo_89
sunny9 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:43:
Met deze mooie buitentemperaturen wilde ik vanmiddag ook de cool modus voor de eerste keer uitproberen. De warmtepomp heb ik sinds november, en tot nu toe alleen op verwarmen gehad (Operation Mode 0 - Heat Only). Zodra ik de Operation Mode in Settings op 1 - Cool zet, springt hij 5 seconden later weer terug naar 0 - Heat Only.

In de log file kan ik niet veel info verder vinden, alleen de bevestiging dat hij terug springt.

Om eea verder te testen heb ik inmiddels de WAR en RTC functies uit gezet, maar dat maakt geen verschil.
Op het Cool tabblad blijft de Cool Status de hele tijd op Off, en het Setpoint Final blijft op 0 staan.
Op het tabblad System staat de Heating mode op Direct en de Cooling mode op Compensation Curve.

Heb je de koelmodus al wel ingeschakeld? https://www.manualslib.co...h-Sdc09h3e8.html?page=148

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
sunny9 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:43:

Kun je via mqtt explorer dit mqtt topic bekijken of deze retained is?
Zo ja, deze wissen en kijken of dat het oplost.

Ik stoei zelf ook wel eens met retained msgs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunny9
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:05
Dank @edterbak en @Krilo_89, er stonden geen retained messages in mqtt explorer, maar de koelmodus stond op de warmtepomp niet ingeschakeld |:( .
Totaal niet daaraan gedacht, ik was alleen op de Node Red flows gericht. Op de Panasonic de koelmodus enabled en nu werkt de flow wel zoals het hoort.

Als buitentemperatuur weer wat opgelopen is, ga ik het weer verder testen.
Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ah, okay.. heb ik ook weer wat geleerd. Ik was dat ook al vergeten :) ghehehe.. Thenks Krilo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 19:21
@edterbak is het misschien mogelijk om een "link in" in te bakken bij de scheduler?
ik zou graag een steralisatierun doen als de day-ahead prijzen negatief zijn.
ik heb momenteel een scheduler als zijnde zo ingesteld maar moet deze actief aan en uitzetten als ik dat wens.
dit is natuurlijk makkelijk via node-red aan te sturen, echter met een link-in is dit iets makkelijker. zeker als deze bij elke update automatisch aanwezig blijft.
makes sense?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Ik zag zojuist dat in de solar2dhw help een kleine typo zit.
In sectie threshold: 1e regel "readming" dat zou reading moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Ik had al een tijdje niets aan mijn setup gedaan. gisteren deze maar eens geïnstalleerd.

Dit is echt een hele mooie tool _/-\o_

Ik vind het ook erg makkelijk dat je snel opnieuw kan beginnen als je iets verprutst hebt in de flow.
Gewoon weggooien en opnieuw importeren.

Wat me wel opviel is dat de settings (bv de RTC waarden)behouden blijven na het weggooien van de flow.
Hoe kan ik deze weer terug naar standaard zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 14:23
Dewim1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:33:
Ik had al een tijdje niets aan mijn setup gedaan. gisteren deze maar eens geïnstalleerd.

Dit is echt een hele mooie tool _/-\o_

Ik vind het ook erg makkelijk dat je snel opnieuw kan beginnen als je iets verprutst hebt in de flow.
Gewoon weggooien en opnieuw importeren.

Wat me wel opviel is dat de settings (bv de RTC waarden)behouden blijven na het weggooien van de flow.
Hoe kan ik deze weer terug naar standaard zetten?
Die zitten in persistent storage.
Als je node red in docker draait is het het makkelijkst om een eigen container voor deze tool te hebben. En dan een nieuwe container te draaien als je echt alles fris wil hebben.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
nee ik draai bare metal op een PI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Dewim1 Alle variabelen kun je hier vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOsWz-Wh66P5MqzvDNp4H1w33bs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3vteqf4CkfBVHzFCAn4lkB9k.png?f=user_large

Als je ze wil wissen, kan dat niet eenvoudig alles in 1x. 1 voor 1 kan dus zoals in bovenstaande afbeelding te zien is.

Heel misschien kun je de tekst file "global.json" verwijderen (RM) Ik weet niet of dit gaat werken. Moet je proberen dan.
Maar daarvoor moet je denk ik eerst node red stoppen (node-red-stop)
Bij mij (Linux, niet een PI dus) staat global.json in de map: "/var/lib/docker/volumes/node_red_data/_data/context/global/"

Uiteraard dit laatste alleen als je alleen node red gebruikt voor dit dashboard en niks anders er mee doet (wat je dan ook wist)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 19-05-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
@edterbak met mijn domme kop vergeten dat er natuurlijk al een prachtige WP input gemaakt is door jouw.
ik heb de boel nu werkend zodat de SWW run op het goedkoopste moment van de dag begint. lijkt tot nu toe goed te gaan.
zou het mogelijk zijn om in hetzelfde WP input tabblad ook een input te maken voor een hygienerun?
deze zou ik dan mooi kunnen automatiseren als de prijzen negatief zijn.
de scheduler waar ik dit normaal regel, laat ik dan wel actief staan echter met een "condition" "block if time to last sterilisation is less then ... hours"
zodoende wordt de timing van de hygienerun variabel op basis van negatieve prijzen, maar blijft de zekerheid bestaan dat hij wel elke .... hours daadwerkelijk een run doet.
makes sense?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyTaSuNpUbpzy0rptJLKOKjaiPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNTO4vaEyP6wJNj8AJNKLHjo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
@edterbak

Ik zit volop te testen met je dashboard ( de WAF vond het al erg warm binnen :) )
Het zit allemaal erg goed in elkaar.

Ik zat alleen nog even te denken over nachtverlaging. Ik weet dat niet iedereen hier voorstander van is maar ik heb een nieuw goed geïsoleerd huis en niet veel warmte verlies.
En doordat de salderings regeling gaat stoppen is de stroom overdag ook veel goedkoper.
Ook merk ik dat in Nederland er veel periodes zijn met in de nacht rond het vriespunt(Lage COP) en overdag 8-12 graden(hoge COP).

Als ik in de nacht nog een goede cop wil hebben en zo min mogelijk defrosts dan moet hij op 19/20hz draaien (als het vriest word die minimale HZ wat hoger heb ik gezien)
Handmatig lukt dat hier niet makkelijk. Afhankelijk van de buiten temp gaat hij of uit op TA 24/25 of hij gaat te hard op ta25/26

Nu is mij vraag of het mogelijk om een nacht verlaging mode te maken waarop de compressor net precies aanblijft met zo laag mogelijke HZ met het gebruik van de uitschakeling van de pomp op RTC

Ik ben benieuwd wat jou gedachten hier over zijn maar ik denk dat er meer mensen met vloerverwarming en veel afgifte bij een lage TA hier wat aan kunnen hebben…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:21:
@edterbak met mijn domme kop vergeten dat er natuurlijk al een prachtige WP input gemaakt is door jouw.
ik heb de boel nu werkend zodat de SWW run op het goedkoopste moment van de dag begint. lijkt tot nu toe goed te gaan.
zou het mogelijk zijn om in hetzelfde WP input tabblad ook een input te maken voor een hygienerun?
deze zou ik dan mooi kunnen automatiseren als de prijzen negatief zijn.
de scheduler waar ik dit normaal regel, laat ik dan wel actief staan echter met een "condition" "block if time to last sterilisation is less then ... hours"
zodoende wordt de timing van de hygienerun variabel op basis van negatieve prijzen, maar blijft de zekerheid bestaan dat hij wel elke .... hours daadwerkelijk een run doet.
makes sense?

[Afbeelding]
Zal wel een extra input linkje maken hiervoor.
Ik moet hier wel wat over nadenken. de implementatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dewim1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:
@edterbak

Ik zit volop te testen met je dashboard ( de WAF vond het al erg warm binnen :) )

Ik zat alleen nog even te denken over nachtverlaging. Ik weet dat niet iedereen hier voorstander van is maar ik heb een nieuw goed geïsoleerd huis en niet veel warmte verlies.
En doordat de salderings regeling gaat stoppen is de stroom overdag ook veel goedkoper.
Ook merk ik dat in Nederland er veel periodes zijn met in de nacht rond het vriespunt(Lage COP) en overdag 8-12 graden(hoge COP).

Als ik in de nacht nog een goede cop wil hebben en zo min mogelijk defrosts dan moet hij op 19/20hz draaien (als het vriest word die minimale HZ wat hoger heb ik gezien)
Handmatig lukt dat hier niet makkelijk. Afhankelijk van de buiten temp gaat hij of uit op TA 24/25 of hij gaat te hard op ta25/26

Nu is mij vraag of het mogelijk om een nacht verlaging mode te maken waarop de compressor net precies aanblijft met zo laag mogelijke HZ met het gebruik van de uitschakeling van de pomp op RTC

Ik ben benieuwd wat jou gedachten hier over zijn maar ik denk dat er meer mensen met vloerverwarming en veel afgifte bij een lage TA hier wat aan kunnen hebben…..
Meer mensen: Dat ben ik zelf. :)

Nachtverlaging, maar wel altijd aan op minimale stand.
Maar, ondanks deze tegenstelling, zit het er denk ik allebei al in.

SoftStart functie,
- de maximale correctie (Upperlimit correction) verhoogd naar 10.
- de runtime op 24h zet (ofzo)

Nachtverlaging starten
- SP > SP -5C (ofzo)

Op deze manier verlaag je wel het setpoint naar het minimum, maar blijft de pomp toch draaien door dat hij het setpoint naar boven mag laten glijden.

Is dit in lijn met waar je aan denkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ter info. Het is wat stil geweest qua updates.
Ik struggle echt met de ontwikkel stap welke ik ingeslagen ben.

Specifiek gaat dit over alle WP input dingen in het dashboard. Hoe dit werkt.
In combinatie met COP vanuit custom sensoren.

best complex.

De input signalen kunnen 3 verschillende bronnen hebben.
- MQTT/HomeAssistant etc...
- 1Wire signaal
- S0 signaal

Deze 3 kunnen allemaal een meetwaarde produceren voor energie gebruik welke iemand voor COP zou willen gebruiken.
Vervolgens moet hier parallel aan ook nog een logica werken die herkent als er een Custom power sensor gebruikt wordt voor de COP berekening. En dat moet allemaal weer netjes op het dashboard komen.

Dan de COP berekening op zich.. sommige mensen hebben een S0:1 power signaal voor de heater en S0:2 power signaal voor de warmtepomp zelf. Deze twee tezamen moeten ook netjes herkend worden. Als dit het geval is, dan dient signaal 1 + signaal 2 = power usage voor COP berekening...

Deze scenarios moeten dus herkend worden, en goed verwerkt worden.

AAaaaaa... 8)7

Enfin... dit om te delen waar ik mee worstel. :9

PS.
en het uitschrijven van de situtatie hier voor jullie, helpt mij eigenlijk ook structuur te krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 21-05-2024 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak er mag van de gebruiker ook wel iets gevraagd worden he. Zonder enige handigheid ga je het niet aan de praat krijgen, dus maak het jezelf ook vooral niet onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
@edterbak Misschien kunnen we helpen met het uitschrijven van de wens (userstory) en de eisen (requirements)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
edterbak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Meer mensen: Dat ben ik zelf. :)

Nachtverlaging, maar wel altijd aan op minimale stand.
Maar, ondanks deze tegenstelling, zit het er denk ik allebei al in.

SoftStart functie,
- de maximale correctie (Upperlimit correction) verhoogd naar 10.
- de runtime op 24h zet (ofzo)

Nachtverlaging starten
- SP > SP -5C (ofzo)

Op deze manier verlaag je wel het setpoint naar het minimum, maar blijft de pomp toch draaien door dat hij het setpoint naar boven mag laten glijden.

Is dit in lijn met waar je aan denkt?
Ja super ik denk het wel. ik zal dit eens testen.
Maar als de RTC ingrijpt en hem uitzet dan zal hij niet meer aangaan omdat de final water temp dan te laag is.
Is hier een oplossing voor om de outlet setpoint even te verhogen zodat hij aangaat ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:56:
@edterbak Misschien kunnen we helpen met het uitschrijven van de wens (userstory) en de eisen (requirements)?
Kijk.. agile / scrum :)
Dat zal mij sowieso helpen.
dan kan ik checken of het klopt met wat er in mijn hoofd zit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 24-05-2024 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:19
Dewim1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:
@edterbak

Ik heb een nageïsoleerd jaren '70 huis en een 9kW Pana (vanaf december). Bij buitentemperaturen >4 graden gebruik ik ook een nachtverlaging, enerzijds omdat de 9kW nogal overgedimensioneerd is en ik toch lange runs wil maken en anderzijds omdat ik idd ook graag direct het vermogen van mijn zonnepanelen gebruik met een gunstige COP.
  • Mijn kamertemperatuur setpoint en kamertemperatuur komen binnen via MQTT. Via MQTT komt ook de nachtverlaging door, dus het setpoint wijzigt om 10:00uur naar 19,5 graden en on 22:00 uur weer naar 16,5 graden. (In het weekend wijzigt het setpoint om 7:00uur naar 19,5 graden.)
  • WAR regeling staat aan
  • RTC staat aan, hierbij heb ik de zes "difference" waarden op max. gezet, dus 3x "+5" en 3x "-5". Bij RTC Automations staan "Trigger action above dT" en "Trigger action below dT", deze staan (uit-m'n-hoofd) op 0,2 graden en bij Automation actions staat "Action: Turn power on/off" aan. Dus dit zorgt ervoor dat de WP uitschakelt als het setpoint bereikt is of inschakelt als hij onder het setpoint schiet.
  • Softstart staat in mijn geval aan om de runs zo lang mogelijk uit te rekken, met een water temp. setpoint correctie van -5 graden tot +2, waarbij hij elke 45 minuten een graad stijgt. QuiteMode staat ook aan (15 min).
Ik ben dus heel blij met al het werk van Ed _/-\o_ , het loopt hier als een zonnetje met meestal een enkele run per dag. Ook vind ik het niet erg als het 's ochtends 17,5-18 graden is in huis (die ca. 1 uur dat we er zijn).

(As we speak ook een boilervat aan het aansluiten, dus binnenkort ga ik de Solar2DHW functie ook nog inzetten)

Miss nog wel belangrijk om erbij te vermelden dat ik een 7 cm dikke cementdekvloer heb, die met 2 cm PIR is geïsoleerd van de constructievloer, dus die is nogal snel op temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Guy-Manuel op 22-05-2024 13:35 ]

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:19
edterbak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:42:
Ter info. Het is wat stil geweest qua updates.
Ik struggle echt met de ontwikkel stap welke ik ingeslagen ben.

Specifiek gaat dit over alle WP input dingen in het dashboard. Hoe dit werkt.
In combinatie met COP vanuit custom sensoren.

best complex.

De input signalen kunnen 3 verschillende bronnen hebben.
- MQTT/HomeAssistant etc...
- 1Wire signaal
- S0 signaal

Deze 3 kunnen allemaal een meetwaarde produceren voor energie gebruik welke iemand voor COP zou willen gebruiken.
Vervolgens moet hier parallel aan ook nog een logica werken die herkent als er een Custom power sensor gebruikt wordt voor de COP berekening. En dat moet allemaal weer netjes op het dashboard komen.

Dan de COP berekening op zich.. sommige mensen hebben een S0:1 power signaal voor de heater en S0:2 power signaal voor de warmtepomp zelf. Deze twee tezamen moeten ook netjes herkend worden. Als dit het geval is, dan dient signaal 1 + signaal 2 = power usage voor COP berekening...

Deze scenarios moeten dus herkend worden, en goed verwerkt worden.

AAaaaaa... 8)7

Enfin... dit om te delen waar ik mee worstel. :9

PS.
en het uitschrijven van de situtatie hier voor jullie, helpt mij eigenlijk ook structuur te krijgen :)
Hey Ed,

Hier een paar (wellicht te) simpele vragen:
  • Ik lees dat je graag een logica/automatische herkenning wilt van de eventueel verschillende bronnen, in hoeverre is dit noodzakelijk? Voor mij iig geen must.
  • bij SYSTEM > SENSORS staan de 1wire sensoren, nu nog met purpose "None - Reading", hier zou je in het dropdown wellicht per sensor kunnen kiezen voor "Advanced COP calculation". Is dat een idee?
  • Bij Energy stel ik me een "Advanced COP" slide button en "Settings" button voor, waarbij men de gewenste bronnen/ WP inputs kan configureren oid.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@edterbak het lijkt erop dat er ergens in de afronding van forceful DHW een klein foutje zit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
01/06 08:47:25 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (GUI)
01/06 07:33:40 - Scheduler: Stored next operating mode is 4
01/06 07:30:41 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (Scheduler)
01/06 07:30:41 - Scheduler - Set QuietMode: 2
01/06 05:40:43 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
01/06 05:40:43 - Compressor: stopped
01/06 05:07:58 - Compressor: running
01/06 05:04:58 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
------------------------------------------------------------------------------------------------
31/05 21:00:41 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (Scheduler)
31/05 21:00:41 - Scheduler - Set QuietMode: 3
31/05 14:54:08 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
31/05 14:54:00 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
31/05 07:33:40 - Scheduler: Stored next operating mode is 4
31/05 07:30:41 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (Scheduler)
31/05 07:30:41 - Scheduler - Set QuietMode: 2
------------------------------------------------------------------------------------------------
30/05 22:07:17 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
30/05 22:07:17 - Compressor: stopped
30/05 22:07:17 - TOP2_Force_DHW_State: 0
30/05 21:51:17 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
30/05 21:51:17 - Compressor: running
30/05 21:51:17 - TOP2_Force_DHW_State: 1
30/05 21:51:06 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
30/05 21:51:06 - Scheduler - Force DHW: 1
30/05 21:51:06 - Scheduler: Enable ForceDHW
30/05 21:51:02 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
30/05 21:50:56 - MQTT Command: SetOperationMode: 3
30/05 21:50:56 - Scheduler - Operation Mode: 3
30/05 21:50:56 - Scheduler: Operation mode change to (3)DHW-Only
30/05 21:50:54 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 4
30/05 21:00:40 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (Scheduler)
30/05 21:00:40 - Scheduler - Set QuietMode: 3
30/05 08:16:25 - Function WAR: Setpoint change: From 25.3 to 25 °C

Op 30-05 21:50 DHW force aangezet, deze is netjes uitgevoerd.
Maar daarna wordt de scheduler niet meer actief.
Mijn scheduler staat ingesteld vanaf 22:00 heat only en vanaf 7:33 heat+DHW maar je ziet beide niet uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 21:52
Wellicht dat iemand mij hier mee kan helpen.

Situatie: goed werkende WP installatie (>1jaar). Recent heishamon aangesloten en gisteren de node-red flow 'werkend' gekregen in Homeassitant. Ben nog steeds verder aan het proberen/onderzoeken. Deze flow lijkt echt wel een voordeel te gaan hebben, maar dan moet ie wel goed werken :)

Situatie voor de NR-flow: een DHW cycle wanneer tank water <7c komt. Daarna draait ie voor en uur om weer op 51-51c te komen, pomp uit, 3-weg klep op 'room' en in rust mode.
Voor de rest is het een 'dom' systeem, geen andere automatisering, schedulers etc.

Echter, nu met de node-red flow zie ik iets geks:
Na de DHW run gaat de waterflow naar 20l/min, blijft de klep op DHW staan en compressor uit. Dit heeft als gevolg dat een tijd later de watertemp weer zodanig gezakt is dat de compressor aangaat om het weer op te warmen... Dat heeft ie de afgelopen nacht zo een aantal keer gedaan. Tot 7:52 vanochtend, klep omschakelen en flow uit. (waarom dan wel?)
NIet helemaal de bedoeling lijkt mij.

Kort door de bocht:
- NR dashboard settings allemaal nog 'grijs', behalve "heatpump power" natuurlijk.
- en toch lijkt de NR flow iets te doen...?!

Flow 24.03 stable.
Log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
01/06 07:52:06 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
01/06 07:47:51 - Compressor: stopped
01/06 07:41:31 - Compressor: running
01/06 06:45:30 - Compressor: stopped
01/06 06:40:55 - Compressor: running
01/06 05:46:50 - Compressor: stopped
01/06 05:40:35 - Compressor: running
01/06 04:35:39 - Compressor: stopped
01/06 04:30:49 - Compressor: running
01/06 03:41:28 - Compressor: stopped
01/06 03:36:23 - Compressor: running
01/06 02:24:17 - Compressor: stopped
01/06 02:19:17 - Compressor: running
01/06 01:10:31 - Compressor: stopped
01/06 01:05:31 - Compressor: running
01/06 00:25:01 - Compressor: stopped
31/05 23:44:50 - Compressor: running
31/05 23:41:45 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
31/05 21:43:01 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor not found. Using internal sensor (TOP33)
31/05 21:38:06 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Persistent storage: OK
31/05 21:38:03 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
31/05 21:38:03 - Compressor: stopped
31/05 21:38:03 - SYSTEM: WAR settings OK
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump is Compensation Curve mode
31/05 21:38:03 - Function - Solar: 0
31/05 21:38:03 - Function - SoftStart: 0
31/05 21:38:03 - Function - WAR: 0
31/05 21:38:02 - Function SoftStart: SoftStart function end
31/05 21:38:02 - Function NightReduction: 0
31/05 21:38:03 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
31/05 21:38:02 - SYSTEM: Start

Als ik meer (debug) data op opzoeken/posten dan hoor ik het graag :)

Edit: Kan het zijn dat dit komt doordat er ook een "Aquarea HeatPump Indoor Unit" integratie actief is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
1 June 2024
07:52:21 - 3 hours ago binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty off
07:52:06 - 3 hours ago sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state Room

31 May 2024
23:41:45 - 11 hours ago binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty on
23:41:45 - 11 hours ago sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state Tank

[ Voor 7% gewijzigd door TheAlBundy op 01-06-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@TheAlBundy het starten van de compressor is over het algemeen logica van je WP zelf.
Kan het zijn dat je een All-in-One split model hebt?
Ik zelf zet via de scheduler hem altijd op heat only gedurende nacht zodat de 3wegklep nooit op DHW blijft staan (behalve de situatie uit vorige post ;) )
Normaal gesproken had nu in de nacht het al makkelijk op off gezet kunnen worden maar helaas wil de zomer nog niet echt starten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 14:58
Gisteren had ik een aantal problemen met m'n Node-RED waardoor ik even een nieuwe install heb gedaan en alle files weer heb overschreven met m'n backup. Sindsdien lijkt m'n dashboard niet meer te werken. Alle dependencies heb ik opnieuw moeten installeren en de sensoren opnieuw moeten aanwijzen. Desondanks dat ontbreken er nog steeds wat getallen in m'n dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUN2r_Pff0_wiDUUmge10rhTNDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4ItPGmChwipK2wocg2rfNC7.png?f=fotoalbum_large
Zie: Outlet setpoint, temperatuur achter WAR en RTC.

In de logging zie ik niets geks en in Node-RED zie ik in de debug tab ook geen errors.

Wat zou ik kunnen doen?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
newz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:55:
Gisteren had ik een aantal problemen met m'n Node-RED waardoor ik even een nieuwe install heb gedaan en alle files weer heb overschreven met m'n backup. Sindsdien lijkt m'n dashboard niet meer te werken. Alle dependencies heb ik opnieuw moeten installeren en de sensoren opnieuw moeten aanwijzen. Desondanks dat ontbreken er nog steeds wat getallen in m'n dashboard:
[Afbeelding]
Zie: Outlet setpoint, temperatuur achter WAR en RTC.

In de logging zie ik niets geks en in Node-RED zie ik in de debug tab ook geen errors.

Wat zou ik kunnen doen?
Dit is een opstart fenomeen. Ik probeer dit er nog uit te halen bij volgende releases.

Maar wat helpt is dat je de toggles WAR/RTC/Softstart uit zet. Even het setpoint van 20C op en neer toggled, net zo lang tot dat er een waarde van setpoint enzo te zien is.
Als dat er is, dan kun je de functies weer aan zetten zoals je wilt.

Dit is een opstart-bug.
Als hij eenmaal gestart is zoals bovenstaand, dan is er niks meer aan de hand.

to be fixed. Sorry voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
TheAlBundy schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:49:
Wellicht dat iemand mij hier mee kan helpen.

Situatie: goed werkende WP installatie (>1jaar). Recent heishamon aangesloten en gisteren de node-red flow 'werkend' gekregen in Homeassitant. Ben nog steeds verder aan het proberen/onderzoeken. Deze flow lijkt echt wel een voordeel te gaan hebben, maar dan moet ie wel goed werken :)

Situatie voor de NR-flow: een DHW cycle wanneer tank water <7c komt. Daarna draait ie voor en uur om weer op 51-51c te komen, pomp uit, 3-weg klep op 'room' en in rust mode.
Voor de rest is het een 'dom' systeem, geen andere automatisering, schedulers etc.

Echter, nu met de node-red flow zie ik iets geks:
Na de DHW run gaat de waterflow naar 20l/min, blijft de klep op DHW staan en compressor uit. Dit heeft als gevolg dat een tijd later de watertemp weer zodanig gezakt is dat de compressor aangaat om het weer op te warmen... Dat heeft ie de afgelopen nacht zo een aantal keer gedaan. Tot 7:52 vanochtend, klep omschakelen en flow uit. (waarom dan wel?)
NIet helemaal de bedoeling lijkt mij.

Kort door de bocht:
- NR dashboard settings allemaal nog 'grijs', behalve "heatpump power" natuurlijk.
- en toch lijkt de NR flow iets te doen...?!

Flow 24.03 stable.
Log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
01/06 07:52:06 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
01/06 07:47:51 - Compressor: stopped
01/06 07:41:31 - Compressor: running
01/06 06:45:30 - Compressor: stopped
01/06 06:40:55 - Compressor: running
01/06 05:46:50 - Compressor: stopped
01/06 05:40:35 - Compressor: running
01/06 04:35:39 - Compressor: stopped
01/06 04:30:49 - Compressor: running
01/06 03:41:28 - Compressor: stopped
01/06 03:36:23 - Compressor: running
01/06 02:24:17 - Compressor: stopped
01/06 02:19:17 - Compressor: running
01/06 01:10:31 - Compressor: stopped
01/06 01:05:31 - Compressor: running
01/06 00:25:01 - Compressor: stopped
31/05 23:44:50 - Compressor: running
31/05 23:41:45 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
31/05 21:43:01 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor not found. Using internal sensor (TOP33)
31/05 21:38:06 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Persistent storage: OK
31/05 21:38:03 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
31/05 21:38:03 - Compressor: stopped
31/05 21:38:03 - SYSTEM: WAR settings OK
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
31/05 21:38:03 - SYSTEM: Heatpump is Compensation Curve mode
31/05 21:38:03 - Function - Solar: 0
31/05 21:38:03 - Function - SoftStart: 0
31/05 21:38:03 - Function - WAR: 0
31/05 21:38:02 - Function SoftStart: SoftStart function end
31/05 21:38:02 - Function NightReduction: 0
31/05 21:38:03 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
31/05 21:38:02 - SYSTEM: Start

Als ik meer (debug) data op opzoeken/posten dan hoor ik het graag :)

Edit: Kan het zijn dat dit komt doordat er ook een "Aquarea HeatPump Indoor Unit" integratie actief is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
1 June 2024
07:52:21 - 3 hours ago binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty off
07:52:06 - 3 hours ago sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state Room

31 May 2024
23:41:45 - 11 hours ago binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty on
23:41:45 - 11 hours ago sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state Tank
Hoi,

De node red flow doet niks. Als de node red flow iets doet, dan zie je in het log dingen terug komen als: "MQTT Command: ...."

code:
1
2
3
4
07/06 09:00:20 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
07/06 09:00:20 - Scheduler - Set QuietMode: 0
07/06 07:09:24 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: -3 (SoftStart)
07/06 07:09:24 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: -1 °C. New calculated T shift: -3 °C

In je stukje log, zie ik geen "MQTT Command:" regels voorbij komen. Dus dat sluit uit dat er via MQTT iets verzonden is.

Kan het zijn dat dit altijd al zo geweest is, maar dat je het nooit gezien hebt?
De node red flow logt misschien meer dan je ziet in de Aquarea sortware. Het is maar een theorie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 14:58
edterbak schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Dit is een opstart fenomeen. Ik probeer dit er nog uit te halen bij volgende releases.

Maar wat helpt is dat je de toggles WAR/RTC/Softstart uit zet. Even het setpoint van 20C op en neer toggled, net zo lang tot dat er een waarde van setpoint enzo te zien is.
Als dat er is, dan kun je de functies weer aan zetten zoals je wilt.

Dit is een opstart-bug.
Als hij eenmaal gestart is zoals bovenstaand, dan is er niks meer aan de hand.

to be fixed. Sorry voor het ongemak.
Bedankt voor je uitleg. De volgende dag zag ik dat er ineens weer waardes bij stonden. Fijn om in ieder geval bevestigd te hebben dat er niets "stuk" is aan mijn kant :P

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
@edterbak nog nagedacht over een link in voor de hygienerun? komen weer mooie periodes aan met negatieve prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
@edterbak Voor mezelf nog even 2 items toegevoegd. Waterdruk (externe meting,zit niet standaard op WH-MDC09J3E5 ) en Heishamon status maakt het wat gemakkelijker voor mij zie afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl67RetsgAl_aXZvMrVo33K7At8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XJ9VPwfJJ1Nl1XEo3rd2vOPX.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pietjebel10 op 13-06-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:22:
@edterbak nog nagedacht over een link in voor de hygienerun? komen weer mooie periodes aan met negatieve prijzen.
Duimpje omhoog is "Ja". Maar, het kan wel wat extra toelichting krijgen.

Ik was er al mee bezig. Maar wat ik nu heb gebouwd werkt, maar niet als de pomp uit staat. Ik denk dat dat wel zou moeten, dus ik moet nog wat rework doen om dat ook werkend te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:39:
@edterbak Voor mezelf nog even 2 items toegevoegd. Waterdruk (externe meting,zit niet standaard op WH-MDC09J3E5 ) en Heishamon status maakt het wat gemakkelijker voor mij zie afbeelding [Afbeelding]
Ik snap het. Maar waar ik hier mee zit, is dat waterdruk nu nog niet in standaard firmware aanwezig is.
Zodra deze uitgerold wordt, kan ik dit gebruiken.

De online status van heishamon, vind ik wel een leuke toevoeging :) Ik pik het idee als je het goed vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
edterbak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Ik snap het. Maar waar ik hier mee zit, is dat waterdruk nu nog niet in standaard firmware aanwezig is.
Zodra deze uitgerold wordt, kan ik dit gebruiken.

De online status van heishamon, vind ik wel een leuke toevoeging :) Ik pik het idee als je het goed vind. :)
Bedankt voor je reply, de waterpressure zit alwel in de nieuwe 3.5 firmware die wordt toegepast in de nieuwe Heishamon 5.0 en 5.1. wordt volop geintroduceerd . Zie afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1Rb48evehmOMQ54Sq7BPpa9xP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWRX7HjYzRWTtKfB6nzBy74B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak Nog nagedacht over mijn eerdere suggesties om binnen/buitentemperatuur op te nemen in de conditions? En/of uitbreiding van de intelligentie van de koelfunctie?

@Pietjebel10 dus niet voor de bestaande heishamon? zou wel nuttige info zijn om een alarmpje op te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 13-06-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
MikeyMan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:28:
@edterbak Nog nagedacht over mijn eerdere suggesties om binnen/buitentemperatuur op te nemen in de conditions? En/of uitbreiding van de intelligentie van de koelfunctie?

@Pietjebel10 dus niet voor de bestaande heishamon? zou wel nuttige info zijn om een alarmpje op te zetten.
@MikeyMan Volgens mij wel kijk maar eens op de pagina van the Hog
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon.

Alleen op de oudere types wp zit het niet op, daar hebben we nog het "ouderwetse" manometertje.
Vandaar dat ik er maar zelf 1 gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Bedankt voor je reply, de waterpressure zit alwel in de nieuwe 3.5 firmware die wordt toegepast in de nieuwe Heishamon 5.0 en 5.1. wordt volop geintroduceerd . Zie afbeelding [Afbeelding]
Ik snap de situatie niet.

https://github.com/Egyras/HeishaMon

De laatste release is 2.3.2.
Dit is de main website voor heishamon FW toch?

Als er andere hardware is of/en met een andere firmware wordt het een lastig verhaal om iets dat ik maak standaard te maken.

Misschien dat ik wat uitleg kan krijgen hierover van iemand die het snapt.

[edit]
Ik zie nu dat er 2 github paginas zijn.

Als ik vanuit Heishamon zelf op de link klik van firmware, kom ik hier uit:

de link van jou hier boven gaat hier naar:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon

Dus welke is nu leading?

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 13-06-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
edterbak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Ik snap de situatie niet.

De laatste release is 2.3.2.
Dit is de main website voor heishamon FW toch?

Als er andere hardware is of/en met een andere firmware wordt het een lastig verhaal om iets dat ik maak standaard te maken.

Misschien dat ik wat uitleg kan krijgen hierover van iemand die het snapt.

[edit]
Ik zie nu dat er 2 github paginas zijn.

Als ik vanuit Heishamon zelf op de link klik van firmware, kom ik hier uit:

de link van jou hier boven gaat hier naar:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon

Dus welke is nu leading?
Igor is de ontwikkelaar van de Heishamon en schrijft momenteel ook de firmware, ik denk dat de site van Eyegrass nog niet is bijgewerkt. Op de site van Tindie/ Heishamon wordt ook verwezen naar de laatste versie. Ben met je eens is verwarrend. Laat TheHog het verhaal maar bevestigen
@thehog kun jij dit bevestigen

[ Voor 7% gewijzigd door Pietjebel10 op 13-06-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Igor is de ontwikkelaar van de Heishamon en schrijft momenteel ook de firmware, ik denk dat de site van Eyegrass nog niet is bijgewerkt. Op de site van Tindie/ Heishamon wordt ook verwezen naar de laatste versie. Ben met je eens is verwarrend. Laat TheHog het verhaal maar bevestigen
@thehog kun jij dit bevestigen
't gekke is dat als ik via de link IN heishamon zelf naar de FW/Github pagina to ga, dan kom ik op Egyras pagina terecht.
Zou de 'verkeerde link' dan kunnen komen dat ik een keer deze build heb geinstalleerd? (kan ik mij overigens niet herinneren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Officiele plek is bij Egyras omdat hij hier ooit mee begonnen is. Maar ik ontwikkelen alleen nog en update af en toe (nu tijdje al niet gedaan) naar hem toe. Maar zal dat gelijk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@thehog Thanks voor de helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
OK, dat (fw stukje) wordt dus gefixt. Komt goed

Het volgende waar ik dus al heeeeel lang mee worstel..

COP berekening
In de edterbak github pagina zijn een aantal requests binnen gekomen welke over COP berekeningen gaan.
Ik ben hier mee begonnen, maar het werd al snel complex. Iets te... omdat ik 'stalled' ben.

Ik heb nu net maar even geprobeerd de scenarios uit te schrijven. Kijken of ik de user stories goed heb, en of het logisch is waar ik mee bezig ben. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DiLcNpAG_89xfZRVFrqMczK8RM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rtMAd6xhMP2IOv96cksSYZUa.png?f=user_large

Volgens bovenstaande plaatje is het nodig dat er een soort detectie is of de default/custom power consumptions gebruikt worden. Maar de logica icm het dashboard is nogal tricky....

Ik neig er nu naar om dit hele stuk er maar gewoon helemaal uit te halen.
Wat denken jullie?
@BazemanKM ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:09:
Het volgende waar ik dus al heeeeel lang mee worstel..

COP berekening

Volgens bovenstaande plaatje is het nodig dat er een soort detectie is of de default/custom power consumptions gebruikt worden. Maar de logica icm het dashboard is nogal tricky....

Ik neig er nu naar om dit hele stuk er maar gewoon helemaal uit te halen.
Wat denken jullie?
@BazemanKM ?
Een COP berekening met alleen de Panasonic sensoren kan je inbouwen (niet zo betrouwbaar), maar is daarnaast ook af te lezen in/bij Panasonic, dus kan je ook skippen.

COP berekening met de custom sensoren is des te interessanter.

Je zou ook een settingsmenu kunnen maken waar je per waarde in vult van welke sensor de data moet komen. Bijvoorbeeld Inlet: TOP5 of 1-wire. Zelfde voor de kWh: TOP16/39 en 41 of S1 enS2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
Pietjebel10 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:39:
@edterbak Voor mezelf nog even 2 items toegevoegd. Waterdruk (externe meting,zit niet standaard op WH-MDC09J3E5 ) en Heishamon status maakt het wat gemakkelijker voor mij zie afbeelding [Afbeelding]
Ziet er leuk uit. Zou je export van die flow hier willen delen? Totdat hij in officiële release komt.. waterdruk is wel laag overigens. :|

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
@Hieke

Hierbij de json files.
De waterdruk is een eigen drukmeter dus niet van de Heishamon, Zit deze functie wel op je WP, moet je daar het adres even aanpassen. Ik draai altijd met een waterdruk tussen 1 - 1.5 bar. Geen radiatoren alleen vloerverwarming, alles 32 mm leiding. Is wel boven gemeten dus beneden bij de pomp iets hoger.

Deze heb ik toegevoegd in WP Dash
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
[
    {
        "id": "2457cb87548d1e72",
        "type": "ui_text",
        "z": "72367a8ba0634c1d",
        "g": "4df33a11d345de65",
        "group": "87c8e1cbccc25573",
        "order": 15,
        "width": 6,
        "height": 1,
        "name": "Heishamon",
        "label": "Heishamon",
        "format": "<font color={{fcolor}}>{{msg.payload}}",
        "layout": "row-spread",
        "className": "",
        "x": 790,
        "y": 1240,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "8486f3e210ce332a",
        "type": "ui_text",
        "g": "51404e6407a5ae41",
        "group": "87c8e1cbccc25573",
        "order": 15,
        "width": 6,
        "height": 1,
        "name": "Waterpressure",
        "label": "Water pressure",
        "format": "{{msg.payload}} bar",
        "layout": "row-spread",
        "className": "",
        "x": 800,
        "y": 1200,
    },
    {
        "id": "b087fca695b8fbb2",
        "type": "link in",
        "name": "link in 107",
        "links": [
            "c0a36fbd71332585"
        ],
        "x": 395,
        "y": 1200,
        "wires": [
            [
                "8486f3e210ce332a"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "cb654c1ab0d532e8",
        "type": "link in",
        "name": "link in 108",
            "eac9180bde34074c"
        ],
        "x": 395,
        "y": 1240,
            [
                "2457cb87548d1e72"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "87c8e1cbccc25573",
        "type": "ui_group",
        "name": "HEAT PUMP",
        "tab": "4f8fb312b50d6b49",
        "order": 1,
        "disp": true,
        "width": "6",
        "collapse": false,
        "className": ""
    },
    {
        "id": "4f8fb312b50d6b49",
        "type": "ui_tab",
        "name": "Home",
        "icon": "home",
        "order": 1,
        "disabled": false,
        "hidden": false
    }
]

De volgende heb ik mijn WP personal staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
  [
    {
        "id": "85389adff21ebd47",
        "type": "mqtt in",
        "z": "b4f939cc46300471",
        "name": "Water_pressure",
        "topic": "Water_Pressure/Pressure/Bar",
        "qos": "0",
        "datatype": "auto-detect",
        "broker": "92e5b2c.00a8b5",
        "nl": false,
        "rap": true,
        "rh": 0,
        "inputs": 0,
        "x": 160,
        "y": 1660,
            [
                "a372f64453f1d857"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "a372f64453f1d857",
        "type": "function",
        "name": "Waterpressure",
        "func": " msg.payload;\n\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 590,
        "y": 1660,
            [
                "c0a36fbd71332585"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "885910fb4f89e972",
        "type": "mqtt in",
        "name": "Heishamon",
        "topic": "panasonic_heat_pump/LWT",
        "qos": "0",
        "datatype": "auto-detect",
        "broker": "92e5b2c.00a8b5",
        "nl": false,
        "rap": true,
        "rh": 0,
        "inputs": 0,
        "x": 140,
        "y": 1700,
            [
                "934223cf8a38c3a3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "934223cf8a38c3a3",
        "name": "function 100",
        "func": "if (msg.payload == 'Online')  \n    {\n    return {  payload: '<font color=green>Online'}; \n    } \nelse if (msg.payload == 'Offline') {\n    return { payload: '<font color=red>Offline' };\n} \n\nreturn msg;",
        "timeout": 0,
        "x": 350,
        "y": 1700,
            [
                "eac9180bde34074c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "c0a36fbd71332585",
        "type": "link out",
        "name": "link out 107",
        "mode": "link",
            "b087fca695b8fbb2"
        ],
        "x": 865,
        "y": 1760,
    },
    {
        "id": "eac9180bde34074c",
        "type": "link out",
        "name": "link out 108",
        "mode": "link",
            "cb654c1ab0d532e8"
        ],
        "x": 605,
        "y": 1780,
    },
    {
        "id": "92e5b2c.00a8b5",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "MQTT (x.x.x.x)",
        "broker": "192.168.1.2",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "compatmode": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "autoUnsubscribe": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthRetain": "false",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closeRetain": "false",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willRetain": "false",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "userProps": "",
        "sessionExpiry": ""
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
_/-\o_ Ga ik vanavond implementeren.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
@Pietjebel10 mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dm0z3yv/Panasonic-dashboard.jpg

Ook meteen Fan 2 disabled. 8)

[ Voor 255% gewijzigd door Hieke op 15-06-2024 10:58 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:44
Hoi,

Ben onlangs klaar met het installeren van de WP en wou ook graag de Heishamon gaan toepassen. Enigste puntje is dat ik nog nooit van MQTT gehoord had en me hier dus best wel in heb moeten verdiepen. Helaas werkt het nog niet echter ben ik een heel eind op weg (vind ik zelf)

- Heishamon (nieuwste versie geplaatst)
- MQTT broker Mosquitto op RPI geïnstalleerd volgens deze handleiding (https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/)
- Node red geïnstalleerd op de RPI

Nu krijg ik via MQTT explorer netjes de data te zien echter lukt het me niet om deze in het dashboard te krijgen. Wellicht zie ik iets heel simpels over het hoofd.

Kan iemand me de goede richting op sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1nzi8SjAeCczbWhAhsm0Lv9raY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yISrd7mf6bSLNBxPkyLfdtJT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKDAVuoL_k6cxk3EsV3_fn9jYqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILSOw1XaOBMXkDQ2VbRBjaKn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUMBZeMMU6yXxyjb9q52a-kH8Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tns16srwsnzKKjC9UcE94oL6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoGeXvtgBRCYd53HyDnm6tRaGhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DD9vp5dOTMkmWtiPMoyXzui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ik gebruik zelf geen username en password bij MQTT-verkeer. Zit niet achter mijn pc om in NR te kijken. Dus een gokje: tab security in Node-red ook ingevuld?
Aan MQTT Explorer te zien lijkt je Heishamon goed te praten naar je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
Hieke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:28:
Ik gebruik zelf geen username en password bij MQTT-verkeer. Zit niet achter mijn pc om in NR te kijken. Dus een gokje: tab security in Node-red ook ingevuld?
Aan MQTT Explorer te zien lijkt je Heishamon goed te praten naar je broker.
Deze heb ik ook ingevuld, heb bij Mosquitto deze gebruiker aangemaakt en ingevuld in het tabblad security in NR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9zKouOU4MCyKAcOa9adkg5mevQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul8FYihp5G1IeMHgmdLvIGs6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
@TomN87, Ik zou panasonic_heat-pump veranderen in panasonic_heat_pump omdat alle topics in de NR flow daar vanuit gaan. Anders moet je alle topics in de NR flow veranderen (en ook elke x bij een update door @edterbak ).

[ Voor 200% gewijzigd door blb4 op 18-06-2024 13:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
De melding inzake MQTT client Offline doet me vermoeden dat je Heishamon op dat moment niet verbonden is..

Gooi het Topic in MQTT Explorer eens weg. Komt ie dan weer op? En worden de subtopics wel ververst?

Ben overigens ook niet erg bekend met het protocol. Maar die melding inzake client Offline heb ik hier niet. Heb ik firmware versie 3.5 op Heishamon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomN87
blb4 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:34:
@TomN87, Ik zou panasonic_heat-pump veranderen in panasonic_heat_pump omdat alle topics in de NR flow daar vanuit gaan. Anders moet je alle topics in de NR flow veranderen (en ook elke x bij een update door @edterbak ).
En het werkt! geweldig! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Kijk eens aan! Heel mooi Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
Hieke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:32:
Kijk eens aan! Heel mooi Veel plezier ermee!
Dank je wel! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor wie het zich afvroeg: ik ben vandaag geüpgradet naar Node-Red 4.0 en voor zover ik het kan zien werkt alles prima. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nice, thanks @Krisp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:54
Ik ben aan het experimenteren geslagen met de koelfunctie icm uitsluitend vloerverwarming.

Ik snap echter niet waarom het setpoint onder het berekende lower limit uit kan komen. Dit zou toch niet toegestaan moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oL_mMENO0sQIccM0n0IMQh2UnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hYt6I5lcn2fjKMQPY7WUi2Jh.png?f=fotoalbum_large

EDIT: laat maar, ik was te snel met posten. Na een toggle van de requested setpoint waarde wordt de berekening wel bijgewerkt. Zijn dit soort problemen te voorkomen, of heeft dit met de volgorde van configuratie vs moment van binnenkomende sensorwaarden te maken?

[ Voor 19% gewijzigd door Elmardus op 25-06-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Elmardus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:20:
Ik ben aan het experimenteren geslagen met de koelfunctie icm uitsluitend vloerverwarming.

Ik snap echter niet waarom het setpoint onder het berekende lower limit uit kan komen. Dit zou toch niet toegestaan moeten zijn?

[Afbeelding]

EDIT: laat maar, ik was te snel met posten. Na een toggle van de requested setpoint waarde wordt de berekening wel bijgewerkt. Zijn dit soort problemen te voorkomen, of heeft dit met de volgorde van configuratie vs moment van binnenkomende sensorwaarden te maken?
Ik zal er naar kijken om dit robuster te maken. Dank voor de terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Ik heb Cool-modus aanstaan met v24.00 maar het Setpoint final blijft op -5 staan. Ik heb m nu geupdate naar v24.03 maar hij blijft -5 aangeven. Wat zal er fout staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaXIAWSIdlb_quck5cxh3dryR2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miH1o5DA4Fu8IWA5kSrr4SrD.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JQpFqwOc1szQUnZ46Q5BoN8kk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zM2w9IqOAW26ZrMo8pzVFV1W.png?f=fotoalbum_large

Runtime staat op een minuut omdat ik m even had aangezet voor de print screen. Hij heeft de hele middag aangestaan maar heb m uitgezet toen ik thuiswam omdat de vloer overal nat was. Ook nu na een half uur staat er nog Outlet setpoint -5.

[ Voor 87% gewijzigd door Aziona op 26-06-2024 17:39 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aziona schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:54:
Ik heb Cool-modus aanstaan met v24.00 maar het Setpoint final blijft op -5 staan. Ik heb m nu geupdate naar v24.03 maar hij blijft -5 aangeven. Wat zal er fout staan?
Heb je alle waardes al eens aangeraakt? Even plussen en minnen?

@edterbak toevallig al nagedacht over het toevoegen van binnen en buitentemperatuur aan de scheduler parameters?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:57:
[...]Heb je alle waardes al eens aangeraakt? Even plussen en minnen?
Overal al op geklikt, zowel in v24.00 als v24.03 maar geen effect.
Groot deel van de winter gewoon met v24.00 gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Aziona op 26-06-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:54:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Runtime staat op een minuut omdat ik m even had aangezet voor de print screen. Hij heeft de hele middag aangestaan maar heb m uitgezet toen ik thuiswam omdat de vloer overal nat was. Ook nu na een half uur staat er nog Outlet setpoint -5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r2Sbb5yFFLrIFNuqpUN-em-Nxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5LkW2UJoGs5AqTnKeta99mP.png?f=user_large
Kun je even kijken wat hier in de global context store staat? (ik gok dat je daar geen "Temperatuur" tussen hebt staan. Klopt dat?)

Als je het setpoint naar 22 verandert, zie je daarna wat in het log terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Heb je alle waardes al eens aangeraakt? Even plussen en minnen?

@edterbak toevallig al nagedacht over het toevoegen van binnen en buitentemperatuur aan de scheduler parameters?
Hey hey.

Ja, wel over nagedacht. Of ik het nuttig vind of niet doet er niet toe. Ik kan het eenvoudig toevoegen. :)

Kun je hier een kaartje voor aanmaken in github?
Graag zo goed en duidelijk mogelijk je user story aangeven.
wanneer moet ie het wel doen, wanneer moet hij het niet doen.
welke sensoren etc .. :)

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
edterbak schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:45:
[...]Kun je even kijken wat hier in de global context store staat? (ik gok dat je daar geen "Temperatuur" tussen hebt staan. Klopt dat?)
Als je het setpoint naar 22 verandert, zie je daarna wat in het log terug?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_frYTahdAOZz094Bv1I7z_AEjiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t3jnU4EFQKY92wGxndgt51QO.png?f=fotoalbum_large

Als ik in het tab Cool het Setpoint requested wijzig dan gebeurt er niets met het Setpoint final, die blijft op -5 staan.

Die -5 stond er zowel in v24.00 waarmee ik bijna de hele winter heb gedraaid (waarvoor dank!) maar ook nu in v24.03.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziona op 27-06-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Kun je die F_COOL > uitvouwen?
Ik wil graag alle items in context store zien onder deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Kun je dit testen?
Deze node importeren?

Hij hoort thuis in tabje [WP Control]
Midden van het canvas in COOL sectie. De node heet "Filter".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[
    {
        "id": "4f5325f35beb918b",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "g": "992121a08b66faa3",
        "name": "Filter",
        "func": "var last_value = context.get('last_value');\nvar Z1_Cool_Request_Temp = global.get(\"Z1_Cool_Request_Temp\");\n\nif (last_value === undefined) {\n    context.set('last_value', msg.payload);\n    return null;\n}\n\nif (msg.payload != last_value || msg.payload != Z1_Cool_Request_Temp) {\n    context.set('last_value', msg.payload);\n    return msg;\n}",
        "timeout": 0,
        "x": 3870,
        "y": 680,
            [
                "6b2644c3a510f50f"
            ]
        ]
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Kun je ook controleren wat hier staat?
in het dashboard > System > Hardware > Cooling mode:
Staat daar Direct of Compensation curve.

Ik heb hier staan "Direct", dat werkt.
ik heb het niet werkend gemaakt met "Compensation curve". Dit zou een verklaring kunnen zijn ook.

Als je dit moet aanpassen, doe je dat in de controller zelf. Niet via node red in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
edterbak schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:53:
@Aziona
Kun je die F_COOL > uitvouwen?
Ik wil graag alle items in context store zien onder deze :)
F_COOL uitgevouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NACx47mOA0HtHWx1BaNAZnkq3ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HjeTx2HC4FQNUMwZXGRX4g3X.png?f=fotoalbum_large

Cooling mode
Dit is voor Heating wel Direct maar voor Cooling niet, daar is het Compensation curve.
Moet weer even nagaan hoe ik dit kan wijzigen voor Cooling mode (tip is welkom).

Node importeren
Ik heb de node geïmporteerd maar moet ik er daarna iets mee doen?

[ Voor 19% gewijzigd door Aziona op 27-06-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Thanks. Alles is goed berekend. Check check.
Cooling mode
Dit is voor Heating wel Direct maar voor Cooling niet, daar is het Compensation curve.
Moet weer even nagaan hoe ik dit kan wijzigen voor Cooling mode (tip is welkom).
This has got to be it.... i think
Verklaart ook de -5. De compensation curve heeft grenzen van -5 > +5.
Node importeren
Ik heb de node geïmporteerd maar moet ik er daarna iets mee doen?
Nee, de code was vrij simpel... check of de laatste waarde gelijk is aan de nieuwe (>>doe dan niets).
ik heb deze check uitgebreid met of de waarde overeenkomt met de waarde in heishamon (>>doe dan niets). Het filter kan te agresief zijn geweest, en met deze toevoeging moet dat opgelost zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 27-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Elmardus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:20:

[Afbeelding]

Als het goed is, dan is de onderstaande code in reactie op Aziona de fix voor de bug dat een nieuwe waarde in eerste instantie niet doorgegeven wordt aan heishamon.

edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS77QtA2--_17DgL6ICLDiP4mec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s0tJBvY1EGCs28GxrF4owASZ.png?f=fotoalbum_large

Cool > Direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Krisp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:36:
Voor wie het zich afvroeg: ik ben vandaag geüpgradet naar Node-Red 4.0 en voor zover ik het kan zien werkt alles prima. :)
Ik zojuist ook gemigreerd naar NR 4.0.1 en wel één klein aandachtspuntje. In het tabblad WP Dash krijg ik in de Debug messages de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj5-ikkuAdOoSGf5_37eXfKCwPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLMx5j9AMd5CMjS2J4pRntzI.jpg?f=user_large

Ik kan node niet vinden in de flow..

Geen idee of deze fout er in NR 3.0.1 ook in zat. Maar liep nu alles even langs. Iemand enig idee waar die staat en of ik daar zelf iets in kan betekenen?

Met dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Nog een vraagje, een beetje Off-topic..

Ik zie in de screenshots van @edterbak bij zijn Context info over het soort van variabelen. Memory/persistant.

Vond daarover de volgende info https://nodered.org/docs/user-guide/editor/sidebar/context. Zou met een sneltoets zijn aan te zetten. Maar begrijp de Key shortcut niet..

Of moet er een palette worden geïnstalleerd?

Gebruik Windows als OS. Iemand een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hieke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:25:
Nog een vraagje, een beetje Off-topic..

Ik zie in de screenshots van @edterbak bij zijn Context info over het soort van variabelen. Memory/persistant.

Vond daarover de volgende info https://nodered.org/docs/user-guide/editor/sidebar/context. Zou met een sneltoets zijn aan te zetten. Maar begrijp de Key shortcut niet..

Of moet er een palette worden geïnstalleerd?

Gebruik Windows als OS. Iemand een hint?
Ik lees de sneltoets als crtl+g daarna x en voor Mac is ctrl natuurlijk cmd toets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
The-Source schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Ik lees de sneltoets als crtl+g daarna x en voor Mac is ctrl natuurlijk cmd toets
Dank!
Geeft geen resultaat. Ook niet na een refresh. Verschillende tabbladen/flows geprobeerd. Zowel in Firefox als Chrome. Want dat zou ook nog verschil kunnen maken. :X

Werkt die functie bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMoXUcLxyQV_xPAwTASGDCA5RrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L471eUBBMmk7HwSJbWjeVKcC.png?f=user_large

Gewoon met de muis... klikkerdeklik. zo kom je er ook.

Geen pallet, niks. Dit is default functionality in NR.

[ Voor 23% gewijzigd door edterbak op 28-06-2024 19:32 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 121 Laatste