Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 101 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29
Hieke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Ik zojuist ook gemigreerd naar NR 4.0.1 en wel één klein aandachtspuntje. In het tabblad WP Dash krijg ik in de Debug messages de volgende melding:

[Afbeelding]

Ik kan node niet vinden in de flow..

Geen idee of deze fout er in NR 3.0.1 ook in zat. Maar liep nu alles even langs. Iemand enig idee waar die staat en of ik daar zelf iets in kan betekenen?

Met dank!
Ik weet waar deze vandaan komt. you can ignore.

Ter verduidelijking.
De bar-chart welke gemaakt wordt via deze functie, bestaat uit COP van HEAT + DHW.
Hij combineert deze twee meetseries.
Als je net opnieuw opstart, dan heb je alleen nog de data van 1 vd 2 modi. HEAT of DHW.
Zodra de pomp een keer schakelt tussen DHW/HEAT en er gegevens van beide modi aanwezig zijn, is de foutmelding voorbij.

Het is een schoonheidsfoutje en lost zich in de meeste gevallen met een dag of wat op.
Als ik een keer tijd/zin heb, ga ik een betere methode bedenken om deze gecombineerde bar-chart te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door edterbak op 28-06-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
edterbak schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:31:
[Afbeelding]

Gewoon met de muis... klikkerdeklik. zo kom je er ook.

Geen pallet, niks. Dit is default functionality in NR.
Dank Ed voor je reactie. Maar bij mij werkt ie niet. Misschien is mijn muis stuk? :( Gebruik de context voor mijn andere flows ook. Maar nu ik naar persistant variabelen toe wil wordt het handig/noodzakelijk..

Zoals hierboven vermeld: Vanochtend geupgraded naar NR V 4.0.1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUhCouYhc-bd2TYaysWSPzSqflo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QWnjo1EtEVnVmiRQBLCHMQeQ.jpg?f=user_large

Ook op refresh van de Global balk geklikt.. |:( 8)7 :(

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hieke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Dank Ed voor je reactie. Maar bij mij werkt ie niet. Misschien is mijn muis stuk? :( Gebruik de context voor mijn andere flows ook. Maar nu ik naar persistant variabelen toe wil wordt het handig/noodzakelijk..

Zoals hierboven vermeld: Vanochtend geupgraded naar NR V 4.0.1[Afbeelding]

Ook op refresh van de Global balk geklikt.. |:( 8)7 :(
om er absoluut zeker van te zijn dat het niet goed is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh2coU5h7MDdYbpz67yK7n-vojk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f7tudUwE85TMVF3pTh4jKow3.png?f=user_large

Voeg een change node toe en kijk naar bovenstaande.
Als je bij de dropdown slechts 1 regel ziet, dan is het inderdaad niet persistent.

Overigens, de makkelijkste test om te kijken of je persistent storage goed hebt staan is even het systeem opnieuw opstarten :) Maar.. als het niet goed is, dan heb je wat werk te doen.
Maar eigenlijk heb je dat sowieso in dat geval. Het in orde maken en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
_/-\o_ Wat kun jij snel de vinger op de zere plek leggen..Was een zeer overtuigende methode!

Toch een nadeel van werken met containers in Docker.. Bij andere applicaties als Domoticz wordt alles netjes buiten de virtuele machine geplaatst en is na een update alles (scripts, database en backups) weer meteen beschikbaar.

Moest inderdaad behalve de flows ook de palettes opnieuw importeren. Aan deze valkuil niet gedacht.. Ik kan weer ff vooruit.

Dank voor je support!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Hieke
Is het persistent gedeelte dan nu bij je opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ervaren jullie ook dat de heishamon module eens in de zoveel tijd echt een power cycle nodig heeft? Gewoon niet bereikbaar over wifi zelfs niet nadat ik de wifi connectie her-initieer vanuit mijn netwerk controller.
Proces is wel uit te stellen door een soft reboot maar dan moet de wifi nog wel werken.
Met wifi reset vanuit netwerk controller werkt vaak de MQTT wel weer maar web interface blijft onbereikbaar

[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 29-06-2024 08:51 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 11:12
The-Source schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:50:
Ervaren jullie ook dat de heishamon module eens in de zoveel tijd echt een power cycle nodig heeft? Gewoon niet bereikbaar over wifi zelfs niet nadat ik de wifi connectie her-initieer vanuit mijn netwerk controller.
Proces is wel uit te stellen door een soft reboot maar dan moet de wifi nog wel werken.
Met wifi reset vanuit netwerk controller werkt vaak de MQTT wel weer maar web interface blijft onbereikbaar
Zelfde ervaring na ca 12 dagen online niet meer bereikbaar. Heb nu een externe voeding via POE aangesloten kijken of dat beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Hier geen S0-sensoren of relais en ook geen externe psu. Dit is hier de status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QtblMyg1SaeW8_e0rnPMsF9Dto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8MPGwzhXelENNYDMIBhEdmPC.jpg?f=user_large

En ook MQTT-verkeer.

Mogelijk relatie met het type binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
edterbak schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:30:
@Hieke
Is het persistent gedeelte dan nu bij je opgelost?
@edterbak Nog niet.. Kennelijk op het verkeerde been gezet door een groen regeltje in de logfile:

code:
1
29/06 12:04:34 - SYSTEM: Persistent storage: OK

Mogelijke oorzaak:
Door het gebruik van virtual machine beschouwde je software dat environment aan voorwaarden voldeed... Op de host wel een map data aangemaakt. Maar die bleek leeg..
Via Portainer heb ik toegang tot de console en vond ik de file settings.js .
Daar zou ik met nano settings.js wel in kunnen muteren.

Maar eigenlijk is dat toch niet wat wenselijk is. Moet ik dat dan bij elke update doen?
Mijn doel is data buiten de VM op de host kunnen wegschrijven om niet bij elke upgrade dit euvel te hebben. Ook om backup.te hebben.

Probleem 1: hoe krijg ik de beschikking over deze file zodat ik die op de host kan wegschrijven?
Probleem 2: hoe laat ik vervolgens Node-RED met die externe file werken zodat data op host komt..

Mogelijk kan iemand die file aanleveren? _/-\o_ Of zou die gerelateerd zijn aan versie?

Of denk ik te moeilijk? Mijn kennis van Docker en VM in Linux is gering. :-(

Moet er nog wat tijd in stoppen, vooral hoe de configuratie van container exact werkt.

Concrete vraag voor nu:

Wat bedoel je precies met FOLDER:/data
Ik heb die map wel in de host gecrëerd maar hij doet er niets mee. Vind het ook niet erg als ie alles in de root wegschrijft..
Wat zou de syntax moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahBg7UB8o7iLglZxD52DqpIo_Wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CWcUl4mAEWeDvMZccJdjndlh.jpg?f=user_large

De configuratiefile settings.js staat naar mijn idee in "root" van de vm: En de data wordt toch weggeschreven in package.json? Correct me if wrong.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lklM7PGOIItnv7iFR0rXp3iWBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkLvgQNVLYXD0eiuFXca0Rpq.jpg?f=user_large

Als het teveel off-topic is laat maar weten. Dank voor belangstelling.

[ Voor 2% gewijzigd door Hieke op 29-06-2024 13:04 . Reden: Kleine aanvulling en correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Hieke

Dit is een goede tutorial om het te begrijpen.

YouTube: Docker Volumes explained in 6 minutes

Hoop dat dit helpt..
Ik gebruik zelf de named optie ook.

code:
1
docker run -it -p 1880:1880 -p 3456:3456 -v node_red_data:/data -e "TZ=Europe/Amsterdam" --restart always --name noderedha nodered/node-red:latest

[ Voor 43% gewijzigd door edterbak op 29-06-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Of als compose file
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
version: "3.7"

services:
  node-red:
    container_name: NodeRed
    image: nodered/node-red:latest
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - "1880:1880"
    networks:
      - node-red-net
    volumes:
      - node-red-data:/data

volumes:
  node-red-data:

Als je de nieuwste Docker compose versie hebt dan is de 1e regel version volgens mij niet nodig maar geef dat nog niet getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ik draai Docker-package op een Synology 718+. De images haal ik dan in de applicatie via een search van https://registry.hub.docker.com/r/nodered/node-red/

Vervolgens zet ik alleen privilige, restart, port en path.

Ben al even aan het stoeien wat het juiste pad moet zijn. Als ik in de container kijk staan settings.js en flows.json in /data. Maar als ik dat pad als mount path opgeef crasht de container..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_TdmRL7cxucB8owcQIRx0bm6hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqRzM1fTzrRo1ZLpFQs8YVGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv1TRHw_u56aDIfTzmsyb1U3tqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYCGOA0nu2SCcEipKcJdhOXE.jpg?f=user_large

Bij andere containers zoals Domoticz of Grafana of container voor PV werkt dit prima.

Vraag: Wat is er fout in het pad? En dit is toch de directory waar ik naar moet verwijzen?

[ Voor 14% gewijzigd door Hieke op 29-06-2024 18:12 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
In log van Portainer als ik de container probeer te starten:

node:internal/fs/utils:347
throw err;
Error: EACCES: permission denied, copyfile '/usr/src/node-red/node_modules/node-red/settings.js' -> '/data/settings.js'
at Object.copyFileSync (node:fs:2847:3)
at copyFile (/usr/src/node-red/node_modules/fs-extra/lib/copy/copy-sync.js:73:6)
at onFile (/usr/src/node-red/node_modules/fs-extra/lib/copy/copy-sync.js:59:25)
at getStats (/usr/src/node-red/node_modules/fs-extra/lib/copy/copy-sync.js:51:44)
at handleFilterAndCopy (/usr/src/node-red/node_modules/fs-extra/lib/copy/copy-sync.js:36:10)
at Object.copySync (/usr/src/node-red/node_modules/fs-extra/lib/copy/copy-sync.js:29:10)
at Object.<anonymous> (/usr/src/node-red/node_modules/node-red/red.js:129:20)
at Module._compile (node:internal/modules/cjs/loader:1198:14)
at Object.Module._extensions..js (node:internal/modules/cjs/loader:1252:10)
at Module.load (node:internal/modules/cjs/loader:1076:32) {
errno: -13,
syscall: 'copyfile',
code: 'EACCES',
path: '/usr/src/node-red/node_modules/node-red/settings.js',
dest: '/data/settings.js'
}
Iets met rechten binnen het systeem? Container heeft Full Control
|:( 8)7 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Hieke wat als het in portainer de compose aanbied? ( Wel even checken of de Mount beschikbaar is zoals die in mijn voorbeeld staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
The-Source schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:26:
@Hieke wat als het in portainer de compose aanbied? ( Wel even checken of de Mount beschikbaar is zoals die in mijn voorbeeld staat)
Pff. Die techniek moet ik me nog ff eigen maken. :? Maar duik ik in.
Tijdens het eten al overwogen om NR maar native op een separate RPI te installeren. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Hieke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Pff. Die techniek moet ik me nog ff eigen maken. :? Maar duik ik in.
Tijdens het eten al overwogen om NR maar native op een separate RPI te installeren. :-(
Techniek... In portainer add stack, upload file is een route. Via shell Docker compose en dan verwijzen naar je yml file is optie 2
Zelf heb ik allemaal losse yml files voor elke container. Ik ga niet zeggen dat dit de beste manier is maar het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
In Synology haak ik af. Onbekend terrein voor mij. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Never mind. Portainer wel?
Dat gebruik ik nu. Portainer is alleen andere interface.

[ Voor 7% gewijzigd door Hieke op 29-06-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
The-Source schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:39:
Of als compose file
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
version: "3.7"

services:
  node-red:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - "1880:1880"
    networks:
      - node-red-net
    volumes:
      - node-red-data:/data

volumes:
  node-red-data:

Als je de nieuwste Docker compose versie hebt dan is de 1e regel version volgens mij niet nodig maar geef dat nog niet getest
Nu via Stacks en een yaml-file. Mag ik nog even beroep doen om zeker te worden:

- node-red-data:/data het gedeelte voor : is het pad op de host en na de : het pad binnen de VM

Ik zie twee keer volumes in de yaml-file.

Wat wordt bedoeld met node-red-data:?
Het OS gebruikt /volume1/docker/Node-RED voor hosten van de container.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
services:
  node-red:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - 1882:1880
    volumes:
      - /volume1/docker/Node-RED/data:/data

De stack deployed dan wel maar status blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BNXjKMB9yb89NMxEGh9r5ArGS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHlEm7170Qs5SfpOJ4ts4cDm.jpg?f=fotoalbum_large

In de log nog steeds dezelfde Permission denied :(

Configuratiefout of source DockerHub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
help dit?

https://kb.synology.com/e...access_the_folder_or_file

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/160243

https://mariushosting.com...-docker-issues-and-fixes/
Also had this problem on my synology, gave chmod 777 on the docker/node-red/data directory after which everything seemed to work
@Hieke 4x geupdatet

[ Voor 64% gewijzigd door edterbak op 29-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
En ik maar zoeken hoe een goed yaml in elkaar zit?

Komt er dit bericht binnen! :*)
En als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfLyBODwX0ia-B81tj3O6yx_ZO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uylpOkcp9cMc8hmfH1IulhQR.jpg?f=user_large

@edterbak YOU MADE MY DAY!! :+ _/-\o_

ps: je eerste hint was voltreffer! De andere niet eens gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Hieke op 29-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
it wasn't me.. it was google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ha, ha. Dit is voorbeeld van mijn tunnelvisie. Soms helpt ff loslaten ook.. Maar nogmaals dank voor je support. Ben je zeer erkentelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Wil het toch ff laten zien! O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLoL5yQ4lTgSA7QCuWdWjPzqgfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uuhXsbIXrlmkva7tZylK2yGf.jpg?f=user_large

@edterbak en @The-Source Heel blij met jullie reacties! Bleek toch bug van het Dockerpackage.. RW blijkt dus geen volledig beheer. :(

En overige forumleden excuses voor de vervuiling van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 09:14
Wie kan mij helpen de sensordata voor luchtvochtigheid t.b.v. dauwpuntberekening werkend te krijgen?

Zoals onderstaand heb ik mijn sensoren nu aangesloten. Het zijn beide Sonoff SNZB-02P sensoren welke via zigbee2mqtt hun data aanleveren. Ik gebruik de zigbee2mqtt node om respectievelijk alléén de temperatuur of luchtvochtigheid-data de flow in te sturen.

Op sensor 3 (temperatuur) zie ik de sensoren in de dropdown-lijst en komt de meetwaarde van de temperatuur binnen. (Ook zie ik een heel deel van mijn voorgaande test-pogingen om data binnen te krijgen op die dropdownlijst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUhjOjzzGuE4QM06tyQw35E1_dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GHLrm7gSZuMKdes3EXDTfN2.png?f=fotoalbum_large

Op sensor 4 (luchtvochtigheid) blijft de dropdown-lijst leeg. Met debug-nodes zie ik geen andere dingen dan ik aan de temperatuurzijde doorstuur, dus weet ik even niet hoe verder.

Uiteindelijk wil ik logica inbouwen om het boven het hoogste dauwpunt van de twee te gaan koelen. Eerst dit maar eens werkend zien te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door boredgeestje op 03-07-2024 19:32 ]

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
boredgeestje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:40:
Wie kan mij helpen de sensordata voor luchtvochtigheid t.b.v. dauwpuntberekening werkend te krijgen?

Zoals onderstaand heb ik mijn sensoren nu aangesloten. Het zijn beide Sonoff SNZB-02P sensoren welke via zigbee2mqtt hun data aanleveren. Ik gebruik de zigbee2mqtt node om respectievelijk alléén de temperatuur of luchtvochtigheid-data de flow in te sturen.

Op sensor 3 (temperatuur) zie ik de sensoren in de dropdown-lijst en komt de meetwaarde van de temperatuur binnen. (Ook zie ik een heel deel van mijn voorgaande test-pogingen om data binnen te krijgen op die dropdownlijst)
[Afbeelding]

Op sensor 4 (luchtvochtigheid) blijft de dropdown-lijst leeg. Met debug-nodes zie ik geen andere dingen dan ik aan de temperatuurzijde doorstuur, dus weet ik even niet hoe verder.

Uiteindelijk wil ik logica inbouwen om het boven het hoogste dauwpunt van de twee te gaan koelen. Eerst dit maar eens werkend zien te krijgen :)
Hoi,
Wat het handigste is om te doen, is om alle externe sensoren welke je hebt, op een persoonlijk tabblad te zetten.
Deze noem je dan bijvoorbeeld [WP Personal]. Zo hebben veel mensen hier het genoemd.
Daar maak je een link-out node achter iedere sensor.
Deze link je naar de link-in node welke je ook in je afbeelding ziet. De grijze blokjes.

Als je het zo doet, dan hoef je bij een update van de flow, niet weer opnieuw jouw input signaal te zetten. Dat werkt dan automatisch gewoon.

Zoals je het nu hebt gedaan sla je een paar blokjes over. Object en split. Als er een object binnen komt, dan gaat het zo fout.

Ik zie ook dat je 2 sensoren hebt verbonden aan 1 node. Dit gaat sowieso niet werken. Het moet 1op1 zijn.

Als je dit hebt aangepast, dan in de gui even in de sensor tab op het prullenbakje drukken om de sensoren te resetten en opnieuw selecteren in de drop down. Is wel nodig denk ik.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
edterbak schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:46:
[...]

Hoi,
Wat het handigste is om te doen, is om alle externe sensoren welke je hebt, op een persoonlijk tabblad te zetten.
Deze noem je dan bijvoorbeeld [WP Personal]. Zo hebben veel mensen hier het genoemd.
Daar maak je een link-out node achter iedere sensor.
Deze link je naar de link-in node welke je ook in je afbeelding ziet. De grijze blokjes.

Als je het zo doet, dan hoef je bij een update van de flow, niet weer opnieuw jouw input signaal te zetten. Dat werkt dan automatisch gewoon.

Zoals je het nu hebt gedaan sla je een paar blokjes over. Object en split. Als er een object binnen komt, dan gaat het zo fout.

Ik zie ook dat je 2 sensoren hebt verbonden aan 1 node. Dit gaat sowieso niet werken. Het moet 1op1 zijn.

Als je dit hebt aangepast, dan in de gui even in de sensor tab op het prullenbakje drukken om de sensoren te resetten en opnieuw selecteren in de drop down. Is wel nodig denk ik.

Groetjes
Dank voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag en koppel het resultaat terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:19
Sinds een week is mijn DHW aangesloten en werkend. Tijdens deze "zomerdagen" kost het mijn Pana ongeveer een half uur om het boilervat van 46 graden weer naar 55 graden te brengen.

Het vat is tevens voorzien van een 3kW verwarmingselement welke nu wordt gevoed door de Pana. Nu vroeg ik me af of het met de flow (eenvoudig) mogelijk is om een dagelijkse Force Heater Mode te doen o.i.d., met als doel om enkel het verwarmingselement te gebruiken voor opwarming en zodoende de compressor van de Pana te ontzien ten gunste van de levensduur.

Ik begrijp dat mijn COP dan naar 1 gaat, maar ik heb (overtollige) PV energie beschikbaar. Het alternatief zou zijn om met een Shelly parallel te schakelen/voeden.

Andere suggesties hoor ik ook graag ;-)

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
boredgeestje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Dank voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag en koppel het resultaat terug :)
Ook na deze nieuwe opzet kwam er nog geen sensordata bij de luchtvochtigheid op het Sensor tabblad.
Na gebruik van het prullenbakje is die echter wel direct zichtbaar. Wat er eerder dus dwars zat?
Blij dat het werkt en bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Guy-Manuel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:25:
Sinds een week is mijn DHW aangesloten en werkend. Tijdens deze "zomerdagen" kost het mijn Pana ongeveer een half uur om het boilervat van 46 graden weer naar 55 graden te brengen.

Het vat is tevens voorzien van een 3kW verwarmingselement welke nu wordt gevoed door de Pana. Nu vroeg ik me af of het met de flow (eenvoudig) mogelijk is om een dagelijkse Force Heater Mode te doen o.i.d., met als doel om enkel het verwarmingselement te gebruiken voor opwarming en zodoende de compressor van de Pana te ontzien ten gunste van de levensduur.

Ik begrijp dat mijn COP dan naar 1 gaat, maar ik heb (overtollige) PV energie beschikbaar. Het alternatief zou zijn om met een Shelly parallel te schakelen/voeden.

Andere suggesties hoor ik ook graag ;-)
Hoi,

Duurde even voor je een reactie hebt.. Sorry.
Ik vraag mij eigenlijk als eerste af: Hoe stuur je nu dat heating element aan. En dan bedoel ik in detail. Stuur je een commando via iets? of op de controller?

Om je een beeld te geven van de mogelijkheden, hier vind je een lijst met commando's welke beschikbaar zijn via mqtt.
https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

Als je iets wilt schakelen waar geen mqtt topic voor aanwezig is, dan wordt het een lastig verhaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Hoi,

Duurde even voor je een reactie hebt.. Sorry.
Ik vraag mij eigenlijk als eerste af: Hoe stuur je nu dat heating element aan. En dan bedoel ik in detail. Stuur je een commando via iets? of op de controller?

Om je een beeld te geven van de mogelijkheden, hier vind je een lijst met commando's welke beschikbaar zijn via mqtt.
https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

Als je iets wilt schakelen waar geen mqtt topic voor aanwezig is, dan wordt het een lastig verhaal denk ik.
Ik denk dat je de essentie van mijn vraag te pakken hebt, ik vroeg me af of dit mogelijk is. Ik kon alleen deze automatische regeling terugvinden dat de Pana boven 53 graden het heating element inschakelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqF7ZMdSQAC_ECJVjyrF4PUEz48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV9yA9P3LMrSVGQEcBgWwx9G.jpg?f=fotoalbum_large
Bedankt voor de hulp.

[ Voor 19% gewijzigd door Guy-Manuel op 08-07-2024 11:21 ]

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
Aziona schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:19:
[...]

[Afbeelding]

Als ik in het tab Cool het Setpoint requested wijzig dan gebeurt er niets met het Setpoint final, die blijft op -5 staan.

Die -5 stond er zowel in v24.00 waarmee ik bijna de hele winter heb gedraaid (waarvoor dank!) maar ook nu in v24.03.
Vandaag tegen hetzelfde probleem aan gelopen, echter bleef het final setpoint op 0 graden staan.

E.e.a. nagelopen en op de controller stond de koelmodus op compensation curve, dat leek mij niet helemaal logisch. Na aanpassing naar directe modus en het ingeven van een doeltemperatuur, is de final setpoint ook werkend en zie ik de doeltemperatuur van de warmtepomp actief aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:44
Hoi,

Vraagje als ik via MQTT een het volgende commando verstuur krijg ik dit scherm. Het staat op unrestricted echter word het commando niet doorgezet naar de heisamon (wordt wel verwerkt in Node Red, zie 2e afbeelding). Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jXfL9VlkFPHwcuJDxX8xrs7IVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XZp5ex7vMRekIZMpVuh0K45f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5avtDLicFcww9gXuoZif-c1FuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9LXpzOPq9yTStlB9Qf43SOq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hoi Tom,

Ik vraag mij af wat je ziet in de logs onder SYSTEM.
Zie je daar iets bijzonders?

sowieso ziet het plaatje er heel raar uit.
Hoe kan de [Heat pump power] (in afbeelding 2) UIT staan, terwijl de compressor en pomp draaien.
Er gaat iets niet helemaal zoals de bedoeling is.

Kun je de power toggle op het scherm AAN zetten? Kijken wat er dan gebeurt.
Eventueel wat meer informatie over hoe lang je de flow gebruikt, wat jehebt gedaan als dat recent is.
Werkt persistent storage correct... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
edterbak schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:50:
Hoi Tom,

Ik vraag mij af wat je ziet in de logs onder SYSTEM.
Zie je daar iets bijzonders?

sowieso ziet het plaatje er heel raar uit.
Hoe kan de [Heat pump power] (in afbeelding 2) UIT staan, terwijl de compressor en pomp draaien.
Er gaat iets niet helemaal zoals de bedoeling is.

Kun je de power toggle op het scherm AAN zetten? Kijken wat er dan gebeurt.
Eventueel wat meer informatie over hoe lang je de flow gebruikt, wat jehebt gedaan als dat recent is.
Werkt persistent storage correct... etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBuXetIFoj8cKjNyFW9pX28nBb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JT9MFNlaNhRV3GFAnUvvbn2Q.png?f=fotoalbum_large

Kun je hier wat mee? ik heb op deze tijden niets gedaan, dit is automatisch gedaan. Power toggle kan ik vinden in het dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
@TomN87 misschien nog de Panasonic scheduler actief? Verwacht het zelf niet gezien de korte tijden.
Het hele systeem al eens een keertje spanningsloos gemaakt en daarna gekeken hoe het gedrag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
The-Source schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:43:
@TomN87 misschien nog de Panasonic scheduler actief? Verwacht het zelf niet gezien de korte tijden.
Het hele systeem al eens een keertje spanningsloos gemaakt en daarna gekeken hoe het gedrag is?
Inmiddels een schone installatie gedaan op mijn RPI en hierbij node red en Mosquitto opnieuw geïnstalleerd. Echter zonder resultaat. Als ik via mijn Homey een MQTT bericht verzend wordt deze in node red wel uitgevoerd echter niet naar de Heishamon gestuurd (dit kan ik zien aan het schuifje). Wellicht is het toch een instelling in Node Red?

Of moet ik het MQTT commando naar Heishamon sturen vanuit mijn Homey en niet naar Node Red? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfwGl5cuL0WlVK3tNCuOuT1PfjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vs1xUppZYlDHgdBUCZPST3f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIGAYgwTnR6J8Kfd0kFbn0gqhnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UCld4lg7oyKvYtJd25CmT8d2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TomN87 op 17-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
TomN87 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Inmiddels een schone installatie gedaan op mijn RPI en hierbij node red en Mosquitto opnieuw geïnstalleerd. Echter zonder resultaat. Als ik via mijn Homey een MQTT bericht verzend wordt deze in node red wel uitgevoerd echter niet naar de Heishamon gestuurd (dit kan ik zien aan het schuifje). Wellicht is het toch een instelling in Node Red?

Of moet ik het MQTT commando naar Heishamon sturen vanuit mijn Homey en niet naar Node Red? 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]
MQTT stuur je naar je broker (mosquito bijvoorbeeld).
Zowel Node-Red als Heishamon hebben zouden zichzelf op het juiste topic hebben geabonneerd.
Uit mijn hoofd is dat default panasonic_heat_pump maar pin mij daar niet op vast.
Homey stuurt dan naar dat topic een bericht met natuurlijk de juiste payload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@TomN87
Ik begrijp het probleem nog niet.

Voor mijn duidelijkheid:
Je hebt een homey
Je hebt een RPI met Broker (mosquitto) en node red
Je hebt een heishamon pcb

Stap 1: Krijgt de heishamon informatie binnen.
Als je in de heishamon ZELF inlogt, zie je daar alle informatie van je panasonic pomp staan?
Zoals hier onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJL3229AnEQgHIEMOwhadVj5zJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XgZ30JJJMs0DuOcYhpJyMeBn.png?f=fotoalbum_large

Stap 2: De broker
De broker heeft een ip adres.
Als het goed is heb je in [Heishamon] + [Homey] + [Node Red] één en de zelfde broker opgegeven, dat IP adres..

Als je Broker + Heishamon juist met elkaar verbonden zijn, dan moet je iedere minuut een hoop informatie voorbij zien komen vanuit Heishamon > Broker. Dit kun je toetsen door in je windows PC de app "MQTT Explorer" te installeren.
Zie link: https://mqtt-explorer.com/
IN de app MQTT Explorer, vul je uiteraard ook de zelfde broker gegevens in, ip adres, user name, password.
Na [Connect] hoor je dit ongeveer te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa-2-DgkbPdnvQU6C_sCbJeIp8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bKG8MOiLfqRDvafsGeLpXIbu.png?f=user_large
Als je 'main' uitvouwt, zie je alle informatie van de pomp.

Als we dit bovenstaande bevestigd correct hebben, dan kijken we weer verder. :)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 17-07-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Je hebt ook een Homey.
Als het goed is, speelt de Homey totaal geen rol in het spel dat we hier willen spelen.
Hij kan misschien iets zien op de broker of wat sturen naar de broker.
maar voor het spelletje dat we hier gaan spelen is het puur een zaak voor de Heishamon <-- --> Broker <-- --> Node Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
edterbak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:38:
Je hebt ook een Homey.
Als het goed is, speelt de Homey totaal geen rol in het spel dat we hier willen spelen.
Hij kan misschien iets zien op de broker of wat sturen naar de broker.
maar voor het spelletje dat we hier gaan spelen is het puur een zaak voor de Heishamon <-- --> Broker <-- --> Node Red
Hoi,

Klopt helemaal. Hieronder een MQTT explorer. Als ik op mijn homey het MQTT commando verstuur komt deze ook bij Node Red binnen. Het schuifje voor het inschakelen van de warmtepomp wordt ook verschoven, in de logging van Node Red krijg ik dan deze melding:

17/07 20:33:59 - POWER: ON detected [Remote Controller]

Hiermee start de warmtepomp dus niet.

Echter als ik het schuifje in node red nog een keer uit en inschakel start mijn warmtepomp wel. Ik krijg dan deze meldingen in de log:

17/07 20:34:56 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
17/07 20:34:50 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)

Dus power on detected (door Homey) schakelt de warmtepomp niet in of uit, echter het MQTT command: SetHeatpump:1 (GUI) wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjkExSaUOzqe4rK7ioy0I3E6Eiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbGdJ4yDnksj4BoebalGfAnj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@TomN87

Okay. Dus de pana werkt, en communiceert prima met de broker.
Ook de Node Red flow lijkt mij goed aangesloten te zijn.

Je geeft mij het idee dat je via de Homey ook iets draait waarmee je de panasonic pomp aanstuurt.
Klopt dat? Ik heb geen idee wat.

If so. Da ga nie.... Je kunt maar 1 kapitein op het schip hebben welke de leiding heeft over de pana.
Anders gaan ze tegen elkaar in opboxen.

Als je Node Red wilt gebruiken, dan Homey of Home Assitant integration (what ever anders..) ... uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
edterbak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:16:
@TomN87

Je geeft mij het idee dat je via de Homey ook iets draait waarmee je de panasonic pomp aanstuurt.

If so. Da ga nie.... Je kunt maar 1 kapitein op het schip hebben welke de leiding heeft over de pana.

Als je Node Red wilt gebruiken, dan Homey of Home Assitant integration (what ever anders..) ... uit. :)
Je kan natuurlijk prima met meerdere oplossingen de MQTT berichten monitoren, je moet gaan uitkijken als die oplossingen ook willen gaan sturen. Mijn ervaring is dat de Home Assistant integratie er prima naast kan, die doet uit zichzelf niets anders dan monitoren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Dat weet ik.
Maar, lets keep the eye on the ball...
Eerst zorgen dat de boel op een normale manier werkt voor Tom.
Daarna mogen jullie samen los gaan om monitoring te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Weet niet of het handig is om deze discussie te onderbreken. Maar wil vanwege terugleverkosten toch onderzoeken of Solar2DHW werkend kan krijgen.
Draai V 24.03 en stel vast dat ik in P1 setup alleen correctiefactoren kan instellen. Dat is helder.

Maar waar haalt NR de data vandaan? Ik verwacht ergens te moeten verwijzen naar een topic op de broker. Heb dat noch in Settings of System, Sensors kunnen vinden.. Als ik daar op ID 5 of ID 6 klik blijft pull downmenu leeg.
Helaas is de flow WP Input in NR voor mij te ondoorzichtig..

Ik heb wel alle data van de P1-meter in MQTT Explorer beschikbaar.
Waar/hoe maak ik in NR cq Dashboard de koppeling met P1-data?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/588udioIz-csINMROK8yl0pPKFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F9piwHSSmkLSCD541IvgDXfn.png?f=user_large

En welk topic kies ik dan?
Of zit ik op het verkeerde spoor?

[ Voor 16% gewijzigd door Hieke op 18-07-2024 15:14 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomN87
edterbak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:16:
@TomN87

Hoi ik gebruik MQTT client app, https://homey.app/nl-nl/app/nl.scanno.mqtt/MQTT-Client/

Dit zou toch prima moeten werken? Er is ook een broker app echter deze heb ik niet geïnstalleerd op mijn Homey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paP3ScqK-9pfVMXwQZZdfv3qT1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwUOcrLOPg0ZaHklwLXzpvfW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGip1uND48lMi_wtJx2gKm0xifg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6moEQZe7Atq3wwBtDN0PkZT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TomN87 op 18-07-2024 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:48
TomN87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Hoi ik gebruik MQTT client app, https://homey.app/nl-nl/app/nl.scanno.mqtt/MQTT-Client/

Dit zou toch prima moeten werken? Er is ook een broker app echter deze heb ik niet geïnstalleerd op mijn Homey.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals @edterbak al aangeeft; Je hebt op deze manier 2 kapiteins op het schip.

De Node-Red flow heeft nul idee dat jij de warmtepomp inschakelt middels een MQTT-commando. Die ziet alleen maar dat de WP aan is terwijl de flow zelf niet heeft geschakeld.

Vergelijk het maar op deze manier;
Persoon A roept dat persoon X niets meer hoeft te doen
Persoon B roept, achter de rug van persoon A om, dat persoon X weer aan het werk moet.

Gevolg; Persoon A denkt; He das raar!? Persoon X is weer aan het werk terwijl ik de opdracht had gegeven om niets meer te doen.....

Als je dit perse wilt doen, dan is het zaak om niet een MQTT commando te sturen naar de broker, maar bijvoorbeeld de "WP Input" tab te gebruiken en de WP te schakelen middels de "External link HEATPUMP on/off" :9

[ Voor 32% gewijzigd door Natrixz op 18-07-2024 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:48
Hieke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:12:
Weet niet of het handig is om deze discussie te onderbreken. Maar wil vanwege terugleverkosten toch onderzoeken of Solar2DHW werkend kan krijgen.
Draai V 24.03 en stel vast dat ik in P1 setup alleen correctiefactoren kan instellen. Dat is helder.

Maar waar haalt NR de data vandaan? Ik verwacht ergens te moeten verwijzen naar een topic op de broker. Heb dat noch in Settings of System, Sensors kunnen vinden.. Als ik daar op ID 5 of ID 6 klik blijft pull downmenu leeg.
Helaas is de flow WP Input in NR voor mij te ondoorzichtig..

Ik heb wel alle data van de P1-meter in MQTT Explorer beschikbaar.
Waar/hoe maak ik in NR cq Dashboard de koppeling met P1-data?

[Afbeelding]

En welk topic kies ik dan?
Of zit ik op het verkeerde spoor?
Op het "WP Input" tab heb je een aantal inputs, waaronder: P1 - Sensor with POWER PRODUCTION & P1 - Sensor with POWER CONSUMPTION.
Als je daar je P1 waarden naartoe linked ben je er ;)
(Naar eigen keus/inzicht hoe je de waarden er heen stuurt/linked)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Hieke
Inderdaad, wat Natrixz al zegt.

In grote stappen denkend:
1 - Je informatie in Node Red krijgen in de flow, juist verbonden.
2 - in het dashboard > System > Sensors. > bij de P1 import / export 1x op de prullenbakjes drukken, wachten tot de dropdown gevuld is, de juiste sensor selecteren
3 - in het dashboard > Solar2DHW > P1 Setup de juiste correctie factor selecteren en checken of de waarden juist zijn.

Done.

Je P1 gegevens moeten ergens NodeRed in. Dit kan eenvoudig via MQTT uiteraard, omdat il lees dat het daar toch al gepubliceerd wordt.

Ik zou als ik jou was een [WP Personal] tabje in Node Red aanmaken. Daar regel je alle signalen welke je naar de flow wilt laten komen. Daar doe je dus een mqtt node welke luistert naar het juiste topic.
Van die tab, maak je eenvoudig een Link-Out node, welke naar de juiste Link-In node gaat op het tab-blad welke Natrixz aangeeft, [WP Input].

Voordeel van deze constructie is dat als ik een update van de flow online zet, dat je alle default tabs kunt wissen, de nieuwe versie importeren en alles werkt prima en is nog steeds aangesloten via de link-in nodes.

Vervolgens verder met de stappen. :)

Good luck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
TomN87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wat daar gebeurt in Homey, hoe vaak dit signaal komt en of er meer is.

De node red flow gaat er van uit dat hij controle heeft.
Als er op de achtergrond wat aangepast wordt ziet hij dat uiteraard terugkomen. Meestal is dat geen issue.
Maar er zijn een aantal dingen waar ik op stuur, die hier niet mee om gaan.

Bijvoorbeeld power on/off.
Omdat de NodeRed flow de warmtepomp automatisch aan en uit kan zetten, heb ik hier een controle op gebouwd. Dit omdat ik absoluut onveilige situaties wil voorkomen.
Scenario als voorbeeld:
Stel je wilt onderhoud uitvoeren. Je zet de pomp uit. Gaat het dak op en trekt aan wat dingen van de pomp. Het is onveilig om een automation dan toe te staan de pomp aan te zetten.
Ik monitor dus of de aan/uit knop op de panasonic controller ingedrukt wordt, of dat de node red flow zelf de pomop aan/uit zet. Als de handmatige knop op de controller ingedrukt wordt, dan blokkeer ik dus de node red flow automatisch. Dat is het scherm dat je voorbij ziet komen.

Na, dat is dus 1 parameter welke ik volg.
Daarnaast is het setpoint ook zo een item welke ik via de flow uitstuur, en monitor of deze overgenomen is uiteindelijk. Zo niet, herhalen.
Als op de achtergrond iets anders hier ook op aan het sturen is, dan gaat het fout en blijft de flow honderden keren zijn berekende setpoint wens versturen.

Dat een beetje voor de achtergrond.

Het is dus zaak om eerst de node red flow leading te maken, de rest 100% op read only. Dan pas kunnen we verder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomN87
Super bedankt allemaal ik snap het, gaat toch weer een wereld voor mij open. Ik ga me erin verdiepen en houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Voor iedereen.
Ik wordt knetter gek van de situatie waar ik niet uit kom t.a.v. de COP en externe sensoren.
Ik geef dit op.
ik ga weer reverten naar de laatste stable 23.03 en ga kijken welke verbeteringen ik al had doorgevoerd buiten de cop ellende om.

Ik kom geen stap verder.
dan maar beter een stap teug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
Beste Ed,

Wat zou het helpen als we de COP weten? Mij boeit die info nauwelijks, maar wie ben ik? Dus ik zou lekker de pijp aan Maarten geven. ;w Figuurlijk dan.

En om je weer een beetje op te vrolijken:
Dit heb ik ff gebouwd op basis van jouw voorzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lrRE7K9lrLpdM4ImsVtWWCq0co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6x08h9v1CxRB5RzyoHj6lZYF.png?f=fotoalbum_large

Met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY7dVAZvS1vboi8Rpi3OoqyK59Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1vOnjIurWeIeacGJ9mmiMAg.png?f=fotoalbum_large

Ook de Power correction aangepast in P1 setup.. En de grafieken worden al realistischer! :*)

Wederom HEEL VEEL DANK heren!

-----------------------------------------------------
Toch nog even een nagekomen vraag:

Is het mogelijk om via schedule (of anderzins) de backupheater te schakelen?. Op voorwaarde dat er overtollige stroom is. In mijn binnenunit is deze 3 kW en dat heb ik op mooie dagen makkelijk over..

[ Voor 11% gewijzigd door Hieke op 18-07-2024 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomN87
edterbak schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:11:
@Hieke
Inderdaad, wat Natrixz al zegt.

In grote stappen denkend:
2 - in het dashboard > System > Sensors. > bij de P1 import / export 1x op de prullenbakjes drukken, wachten tot de dropdown gevuld is, de juiste sensor selecteren
3 - in het dashboard > Solar2DHW > P1 Setup de juiste correctie factor selecteren en checken of de waarden juist zijn.

Done.

Je P1 gegevens moeten ergens NodeRed in. Dit kan eenvoudig via MQTT uiteraard, omdat il lees dat het daar toch al gepubliceerd wordt.

Ik zou als ik jou was een [WP Personal] tabje in Node Red aanmaken. Daar regel je alle signalen welke je naar de flow wilt laten komen. Daar doe je dus een mqtt node welke luistert naar het juiste topic.
Van die tab, maak je eenvoudig een Link-Out node, welke naar de juiste Link-In node gaat op het tab-blad welke Natrixz aangeeft, [WP Input].

Voordeel van deze constructie is dat als ik een update van de flow online zet, dat je alle default tabs kunt wissen, de nieuwe versie importeren en alles werkt prima en is nog steeds aangesloten via de link-in nodes.

Vervolgens verder met de stappen. :)

Good luck.
Ik dacht waag een een poging voor het eten en het is al gelukt! _/-\o_ . Werkt perfect, ga me er meer in verdiepen wellicht dat ik er nog andere leuke dingen mee kan doen!

@edterbak @The-Source @Hieke @blb4 HEEL ERG BEDANKT! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Hieke
Toch nog even een nagekomen vraag:

Is het mogelijk om via schedule (of anderzins) de backupheater te schakelen?. Op voorwaarde dat er overtollige stroom is. In mijn binnenunit is deze 3 kW en dat heb ik op mooie dagen makkelijk over..
Nee, niet via heishamon.
Ik heb geen commando ter beschikking om uit te sturen.
Sorry. Een paar posts terug heb ik een link geplaatst naar alle beschikbare mqtt topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@edterbak Zag net een featurerequest op https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/495 waarin iemand me al voor was. Jammer. Want met een groot energie-overschot kan het interresanter zijn om de backupheater het werk te laten doen ipv de compressor.

Jammer dus.Morgen eens testen hoe solar2dhw zijn werk doet. Vooral onder wisselende bewolking.

De help is me niet geheel duidelijk:
Je schrijft op het einde dat de gekozen option 1 Power cycling kan geven. Daarmee wordt aan/uit gedrag bedoeld?
Er is waarschijnlijk wel een delay ingebouwd..

Threshold
This is the threshold for the power readming. When the measured value drops below threshold, the DHW temperature setpoint - high will be set as the new target value.

Die drempel betreft toch het ingestelde vermogen (2000 Watt). Wat voor relatie is er met het setpoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hieke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:51:
@edterbak De help is me niet geheel duidelijk:
Je schrijft op het einde dat de gekozen option 1 Power cycling kan geven. Daarmee wordt aan/uit gedrag bedoeld?
Er is waarschijnlijk wel een delay ingebouwd..
Er is geen delay. Dit is complex om robust te bouwen. Daarom heb ik er niet voor gekozen.
Met het "power cycling" bedoel ik eigenlijk ongewenst aan/uit schakelen van de regeling tgv de pomp aan/uit gaan.
Threshold
This is the threshold for the power readming. When the measured value drops below threshold, the DHW temperature setpoint - high will be set as the new target value.

Die drempel betreft toch het ingestelde vermogen (2000 Watt). Wat voor relatie is er met het setpoint?
Als de stroommeting onder de threshold waarde komt, dan wordt de DHW cyclus gestart.
Als bonus kun je ook een extra hoog DHW setpoint opgeven om nog meer zonnestroom op te slaan in het water. Zo hoog als je hardware toelaat uiteraard.
Bij het starten van de DHW cyclus wordt dan ook het DHW setpoint aangepast.

Helpt dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Als de stroommeting onder de threshold waarde komt, dan wordt de DHW cyclus gestart.
@edterbak niet helemaal. Stroommeting?
Er zijn toch, neem ik aan, twee voorwaarden om te mogen starten aan een run? Produktie boven 2000 Watt en temperatuur lager dan setpoint - low.
Gisteren werd setpoint -high niet gehaald. Stopte al bij 50 graden ipv ingestelde 53.
Zojuist ook weer.. 50 graden. Van mij mag ie door naar 70.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPPvZpPw9KqRqoHvweRf1XgKtQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpez5aGiwPKPe0LHbRNxmZRu.jpg?f=fotoalbum_large

Zal ik issue op Github aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Let even op of de heater het niet overneemt
boven de ~50C gaat de compressor uit, en neemt ell. het over. Dan lijkt het dus of ie niks doet. Hier ben ik wel eens in gestonken.

Ik heb mij sp high op 60C staan. Dat is een wat significanter verschil

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 20-07-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Backupheater gaat pas bij 53 gr aan. Is vandaag niet aangeweest. L1=elektrisch element.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRD65KGmZwp3u8Zeb4eJ6eUUm7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOFXg0gZUnz0DCEQCPM6nJZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu setpoint - high naar 60 gr opgehoogd. En setpoint -low naar 46
Compressor stopt bij 53 gr.
Backupheater neemt niet over. Bij jou wel?
Bij legionella run werkt dat vlekkeloos.
Model K met interne boiler.
Geforceerd verwarmen op handmatig.

Kwam overigens dit topic tegen in Heishamon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KMc7Ch16UzWhbDF92sAIZeRlGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7bncNn1I0BWAq2u0xmP1tXK.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee van relevantie of functie. Betreft een temperatuur, geen modus.
Dit alles in zoektocht naar bijschakelen backupheater.. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Hieke op 20-07-2024 16:51 . Reden: Heishamon Solar topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:12
Cool staat op direct mode maar hij begint niet met koelen. Heeft iemand een paar tips waar dat aan zou kunnen liggen?

Nadat ik m op Direct Mode heb gezet is het niet meer echt warm geweest maar heb ik de WP per ongeluk aan laten staan. Ik kon zien dat hij wel een paar is aangeslagen maar nooit voor langere tijd.

Inlet Actual is 22.75 Cool delta is 1 en Outlet setpoint is 20. Als ik SetZ1CoolRequestTemperature = 12 naar de WP dan slaat ie wel aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Aziona op 20-07-2024 13:38 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:08:
Cool staat op direct mode maar hij begint niet met koelen. Heeft iemand een paar tips waar dat aan zou kunnen liggen?

Nadat ik m op Direct Mode heb gezet is het niet meer echt warm geweest maar heb ik de WP per ongeluk aan laten staan. Ik kon zien dat hij wel een paar is aangeslagen maar nooit voor langere tijd.

Inlet Actual is 22.75 Cool delta is 1 en Outlet setpoint is 20. Als ik SetZ1CoolRequestTemperature = 12 naar de WP dan slaat ie wel aan.
In tab settings, even operating mode op cool zetten.
Daarna even het droomt aanpassen in cool tab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hieke schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:15:
Backupheater gaat pas bij 53 gr aan. Is vandaag niet aangeweest. L1=elektrisch element.
[Afbeelding]

Heb nu setpoint - high naar 60 gr opgehoogd. En setpoint -low naar 46
Compressor stopt bij 53 gr.
Backupheater neemt niet over. Bij jou wel?
Bij legionella run werkt dat vlekkeloos.
Model K met interne boiler.
Geforceerd verwarmen op handmatig.

Kwam overigens dit topic tegen in Heishamon:
[Afbeelding]

Geen idee van relevantie of functie. Betreft een temperatuur, geen modus.
Dit alles in zoektocht naar bijschakelen backupheater.. :X
Ik heb geen idee waarom hij bij jou niet doorstoomt naar >50C.

De solar functie start altijd als:
1: als de gemeeten stroommeting onder de gestelde grens komt. In jouw geval -2000W
2: er nog geen run afgerond is
3: de sterilisatie niet actief is.

Er is verder geen voorwaarde.

De Solar functie wordt beëindigd als de functie actief is + DHW temperatuur > SP high.

Solar_Temp heeft inderdaad niks met dit te maken. Als er -78C staat, dan betekent dat over het algemeen disabled of not available

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:08:

Ik lees het nu pas goed denk ik.
Als ie bij lage setpoint wel aanslaat, maar hoge eigenlijk niet. Dan regelt hij dat intern zo.

Zelfde soort regelgedrag als bij Heat. Als hij bij heat zijn warmte niet af kan geven aan het huis, dan komt het weer terug bij de pomp zelf. en dan slaat ie af.
Ik denk dat er een zelfde regeling is voor cool modus. Er moet wel voldoende drijvende kracht zijn om te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Dank @edterbak voor toelichting. Alle voorwaarden werken want gisteren startte solar2dhw. Helaas werkt e.e.a. alleen op compressor, tot 53 gr, ondanks sp-high op 63 graden.
Mogelijk dat er later meer gebruikers zich melden met dit issue. Misschien model afhankelijk. Ik wacht af.
Dank voor reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak Hoi, ik probeer jouw Influxdb-flow om te bouwen voor iets anders aangezien ik tekort ervaring heb met Node-Red/JS(?) om het zelf te bedenken. Probleem is: als ik in één van de vier functies ook maar een spatie toevoeg of s0 wijzig in s1 en vervolgens weer terugwijzig naar s0 dan krijg ik gelijk een error die ik niet meer weg krijg ook al heb ik per saldo niets gewijzigd:
code:
1
The workspace contains some nodes that are not properly configured
. Er komt vervolgens een gekleurd driehoekje bi de functie te staan die ook niet meer weggaat terwijl ik per saldo niets gewijzigd heb. Enig idee hoe dat kan?

Ik probeer eigenlijk een verzameling sensoren vanuit mijn MQTT-server naar Inflluxdb te schrijven met dezelfde aanpak als in jouw flow.

Jouw flow werkt overigens zonder problemen en schrijft allles netjes weg naar Influxdb2. (waarvoor dank)

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik kan nu niet zoveel betekenen voor je.
Ik ben 3wk met het gezin op vakantie.

Als ik terug kom, kan ik kijken om je te helpen. Sowieso weer een slinger geven aan de flow op voorbij.

[ Voor 40% gewijzigd door edterbak op 02-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Aziona schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:29:
@edterbak Hoi, ik probeer jouw Influxdb-flow om te bouwen voor iets anders aangezien ik tekort ervaring heb met Node-Red/JS(?) om het zelf te bedenken. Probleem is: als ik in één van de vier functies ook maar een spatie toevoeg of s0 wijzig in s1 en vervolgens weer terugwijzig naar s0 dan krijg ik gelijk een error die ik niet meer weg krijg ook al heb ik per saldo niets gewijzigd:
code:
1
The workspace contains some nodes that are not properly configured
. Er komt vervolgens een gekleurd driehoekje bi de functie te staan die ook niet meer weggaat terwijl ik per saldo niets gewijzigd heb. Enig idee hoe dat kan?

Ik probeer eigenlijk een verzameling sensoren vanuit mijn MQTT-server naar Inflluxdb te schrijven met dezelfde aanpak als in jouw flow.

Jouw flow werkt overigens zonder problemen en schrijft allles netjes weg naar Influxdb2. (waarvoor dank)
Waarom gebruik je geen telegraf hiervoor? Deze is perfect instelbaar juist voor dit soort dingen. Zie ook telegraf in je influxdb webpagina ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
The-Source schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:49:
[...]Waarom gebruik je geen telegraf hiervoor? Deze is perfect instelbaar juist voor dit soort dingen. Zie ook telegraf in je influxdb webpagina ;)
Dank je wel voor de tip. Ben de hele dag bezig geweest om een simpele waarde vnauit Mosquitto naar Influxdb weg te schrijven maar ben nu zover dat ie alle waarden van Heishamon ook wegschrijft (denk ik).
(overigens is mijn oorspronkelijke vraag daarmee nog niet beantwoord maar dat terzijde :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak toevallig al kans gezien om naar de conditions (binnen en buitentemp) te kijken?

Hij is weer druk aan het koelen terwijl het nog geen 22 graden is binnen. Dus hoofdzakelijk koude voeten nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:04:
@edterbak toevallig al kans gezien om naar de conditions (binnen en buitentemp) te kijken?

Hij is weer druk aan het koelen terwijl het nog geen 22 graden is binnen. Dus hoofdzakelijk koude voeten nu.
Ik ben op vakantie nu. Ik zit met 37c in de schaduw te puffen met zo goed als geen bereik.
Over 15 dagen ben ik weer in het land en kan ik achter een fatsoenlijke pc zitten om wat te programmeren.
Ik ga dan eerst die rollback uitvoeren en de fixes die ik al had geïmplementeerd opnieuw aanbrengen.
Daarna zal ik kijken naar je vraag. Even terug lezen. Kan ik vast nog wel vinden, je toelichting. Ik had wel wat vraagtekens over je vraag. Maar daar kan ik nu nog niet aan werken.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Kan je die "slimme" koelfunctie ook uit zetten? Ik wil gewoon de temp op 18 graden zetten, maar die koelfunctie bedenkt soms dat ie ineens naar 19 moet wat de wp doet uitslaan (en uiteraard duurt het heel lang voordat de condities goed zijn om weer aan te gaan).

II wil gewoon 18 instellen en klaar.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ConQuestador schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:01:
Kan je die "slimme" koelfunctie ook uit zetten? Ik wil gewoon de temp op 18 graden zetten, maar die koelfunctie bedenkt soms dat ie ineens naar 19 moet wat de wp doet uitslaan (en uiteraard duurt het heel lang voordat de condities goed zijn om weer aan te gaan).

II wil gewoon 18 instellen en klaar.
De gevraagde temperatuur is een resultante van luchtvochtigheid, safety margin en lower limit.

Er vanuit gaande dat je geen condens wilt, zou ik deze wel erin laten.

Je zou de lower limit en safety margin omlaag kunnen brengen.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
MikeyMan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

De gevraagde temperatuur is een resultante van luchtvochtigheid, safety margin en lower limit.

Er vanuit gaande dat je geen condens wilt, zou ik deze wel erin laten.

Je zou de lower limit en safety margin omlaag kunnen brengen.
safety margin gaat niet lager dan 1.5, lower limit (man) wordt overruled door lower limit (calc).

Als voorbeeld: Op dit moment is de berekende dew point 15.85 graden, maar de setpoint final wil niet lager dan 18.

Nu is 18 prima, maar als de dew point op 17.5 ligt, dan wil hij dus niet lager dan 19 (of zelfs 20), waardoor hij dus niet aan gaat terwijl ik dat wel wil.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 14:23
geniet van je vakantie.
heb gisteren geüpdatet naar de laatste stable van github, en ben eens wat gaan proberen met koelen.
koelen doet hij wel goed, iets te goed zelfs, overal water (oeps, gelukkig pvc vloer en niks kwetsbaars erop).
blijkt dat de outlet setpoint op 0 graden blijft staan.
ergens gaat er dus iets niet goed, kan er alleen niet achterkomen wat nou precies.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FVamH3f.png

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
pc_freak1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:43:
geniet van je vakantie.
heb gisteren geüpdatet naar de laatste stable van github, en ben eens wat gaan proberen met koelen.
koelen doet hij wel goed, iets te goed zelfs, overal water (oeps, gelukkig pvc vloer en niks kwetsbaars erop).
blijkt dat de outlet setpoint op 0 graden blijft staan.
ergens gaat er dus iets niet goed, kan er alleen niet achterkomen wat nou precies.
[Afbeelding]
Je moet de stuur methode op direct zetten voor koelen. Niet de curve, dan werkt het denk ik wel.

Je kunt de instemming op setting, hardware vinden onderin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 10:08
edterbak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Je moet de stuur methode op direct zetten voor koelen. Niet de curve, dan werkt het denk ik wel.

Bij mij werkt het koelen ook niet. Ik heb hem ook op direct gezet maar hij lijkt niet naar de setpoint van NodeRed te luisteren. Bij mij ging hij naar 13 graden. Vooral bij de convectors gaf dit een hoop water.
Toen ik op de instellingen op de controller de sensor van thermostaat naar water had veranderd kon ik de water temp aanpassen op de controller en ook deze werd niet overgeschreven door NodeRed.
Ik ga voorlopig alleen koelen als ik erbij ben en handmatig de water temp aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc2qgQsYIEsoen5z0ID0YpRgb0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12eLdTh3fa9A2a3F16p01EnP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 14:23
edterbak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

jaaa top, dit werkt. super bedankt!
goed voor de volgende hete dag, al lijken die nu op zich te laten wachten :D

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
jeroenb21 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Bij mij werkt het koelen ook niet. Ik heb hem ook op direct gezet maar hij lijkt niet naar de setpoint van NodeRed te luisteren. Bij mij ging hij naar 13 graden. Vooral bij de convectors gaf dit een hoop water.
Toen ik op de instellingen op de controller de sensor van thermostaat naar water had veranderd kon ik de water temp aanpassen op de controller en ook deze werd niet overgeschreven door NodeRed.
Ik ga voorlopig alleen koelen als ik erbij ben en handmatig de water temp aan kan passen.
Sturen op water en direct zou moeten werken.
De minimale setpoint wordt opnieuw berekend als er een meerwaarde van temperatuur of humidity binnen komt, of wanneer het setpoint verandert word.
Weet je zeker dat één van deze events voorbij gekomen zijn?
Staan de juiste meetgegevens in beeld? Temp+hum
Is de lower limit juist berekend?

Er zat dacht ik ook een rate limiter op het versturen van de setpoint..

Hoop dat het nog lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik navigeerde gisteren eens naar het COP overzicht in NR dashboard. En ik weet op voorhand dat er niet teveel waarde aan gehecht moet worden want is gebaseerd op metingen van Panasonic zelf.
Waar viel mij op dat er toch balkjes voor heat cop staan terwijl de WP niet eens op die modus komt.

Ik vermoed dat dit een soort naloop detectie is naar een DHW opwarmsessie, wellicht alleen van de sterilisatie run maar dat weet ik niet zeker.
Zijn mijn heat cop balkjes uniek of hebben andere dat ook. (heat COP lijkt btw heel slecht :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik weet niet of dit hier al bekend is. Maar als de zone sensor niet op water staat, moet je andere commando's gebruiken om de watertemperatuur te sturen. Het zou dus wel mogelijk moeten zijn om direct de water temperatuur te sturen zonder dat de zone sensor op water staat.
If you operate your heatpump in water mode with direct temperature setup: topics ending xxxRequestTemperature will set the absolute target temperature.

But if you operature your heatpump in internal/external thermostat or thermistor mode with direct temperature, you can not use these SET15 and other topics to set the direct temperature. The direct temperature in that modes is stored in the high target compenstation curve value. So to change the requested direct temperature in those modes, use the SET16 to set this value. Maybe this weird behaviour is different for newer heatpump types. So if your heatpump works different, please feel free to updates this note in github.
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pejdref schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:14:
Ik weet niet of dit hier al bekend is. Maar als de zone sensor niet op water staat, moet je andere commando's gebruiken om de watertemperatuur te sturen. Het zou dus wel mogelijk moeten zijn om direct de water temperatuur te sturen zonder dat de zone sensor op water staat.

[...]

https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
Ja, is bekend. De flow maakt daar ook gebruik van. Je kunt de controller instellen op water, internat thermostat, external thermostat, en die 4e. (Weet niet meer uit mijn hoofd hoe die heet..)
Als het goed is werken alle 4 opties gewoon.

Wel bedankt voor het mee denken en melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Ik snap de situatie niet.

https://github.com/Egyras/HeishaMon

De laatste release is 2.3.2.
Dit is de main website voor heishamon FW toch?

Als er andere hardware is of/en met een andere firmware wordt het een lastig verhaal om iets dat ik maak standaard te maken.

Misschien dat ik wat uitleg kan krijgen hierover van iemand die het snapt.

[edit]
Ik zie nu dat er 2 github paginas zijn.

Als ik vanuit Heishamon zelf op de link klik van firmware, kom ik hier uit:
https://github.com/Egyras/HeishaMon

de link van jou hier boven gaat hier naar:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon

Dus welke is nu leading?
Ik kreeg onlangs (in HA) de melding van een nieuwe firmware 3.5 voor de Heishamon. Weet iemand of het op dit moment wijsheid/nuttig is om te upgraden?

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Guy-Manuel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Ik kreeg onlangs (in HA) de melding van een nieuwe firmware 3.5 voor de Heishamon. Weet iemand of het op dit moment wijsheid/nuttig is om te upgraden?
Heb er sinds vanmorgen 3.6 op staan. Werkt voorlopig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:20
edterbak schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:23:
@djpeterl1
Sowieso zou ik je adviseren om naar de laatste versie te gaan.

Als je de instructie volgt op github, dan moet het goed komen. Dan heb je als het goed is ook persistent storage op orde.

code:
1
2
3
On a Raspberry Pi, you can find this settings.js file here:

/home/pi/.node-red/settings.js".

Als je dit gedaan hebt, dus even testen dmv een reboot van je pi.
Hoi @edterbak
Ben met een schone RPi installatie begonnen, heb de settings.js aangepast maar na een reboot zijn toch alle gegevens verdwenen… wat doe ik verkeerd?

/home/admin/.node-red/settings.js aanpassen:

contextStorage: {
default: "memoryOnly",
memoryOnly: { module: 'memory' },
file: { module: 'localfilesystem', config: {flushInterval: '300'}, }
},

Kopie opslaan, bestaande hernoemen naar settingsold.js, kopie hernoemen naar settings.js, RPi herstarten

[ Voor 16% gewijzigd door djpeterl1 op 23-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik kan je in de loop van de week pas wat verder helpen. Ik zit nog even niet achter mij pc thuis. Sorry voor de vertraging voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
djpeterl1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Hoi @edterbak
Ben met een schone RPi installatie begonnen, heb de settings.js aangepast maar na een reboot zijn toch alle gegevens verdwenen… wat doe ik verkeerd?

},

Kopie opslaan, bestaande hernoemen naar settingsold.js, kopie hernoemen naar settings.js, RPi herstarten
Draait NodeRed met Admin account? Bij mij (standaard rPi installatie draait alles onder pi account.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
[...]

Hoi @edterbak

},

moet je bij regel default deze niet op file zetten? Je hebt nu wel 2 opties maar je kiest voor memory
dat is hoe ik het lees maar zeker weet ik het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
The-Source schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:00:
[...]
moet je bij regel default deze niet op file zetten? Je hebt nu wel 2 opties maar je kiest voor memory
dat is hoe ik het lees maar zeker weet ik het ook niet
Nee, dat is niet nodig. Alles wat op disk moet worden opgeslagen wordt in de flow expliciet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
blb4 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Draait NodeRed met Admin account? Bij mij (standaard rPi installatie draait alles onder pi account.
Admin (zelf gekozen) is het gebruikers account

@edterbak geen probleem, heeft ook geen haast

[ Voor 8% gewijzigd door djpeterl1 op 25-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
edterbak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Sturen op water en direct zou moeten werken.
De minimale setpoint wordt opnieuw berekend als er een meerwaarde van temperatuur of humidity binnen komt, of wanneer het setpoint verandert word.
Weet je zeker dat één van deze events voorbij gekomen zijn?
Staan de juiste meetgegevens in beeld? Temp+hum
Is de lower limit juist berekend?

Er zat dacht ik ook een rate limiter op het versturen van de setpoint..

Hoop dat het nog lukt
Nog bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben er vandaag weer naar gaan kijken maar ik zie niks geks.

Zie afbeeldingen. Of mis ik toch nog ergens iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KIn69KG9z98fw6s3Rz6BsOog9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRpTOoGTEINp7jjSpzROWmt3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axjKfpT9i7uwbH7jZLm4K_bLLvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGiaOCerJsxTntY7BDnFsn9i.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40FxrScsH0zUyVEpHIahFR9NAu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nxpBWLKYZMgxq2XuIgT45Iy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jeroenb21 op 30-08-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
jeroenb21 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Nog bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben er vandaag weer naar gaan kijken maar ik zie niks geks.

Zie afbeeldingen. Of mis ik toch nog ergens iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
jeroenb21 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Als ik het goed zie, dan is heb je zone 1 gestuurd als thermostaat (intern). Heb je dit zo nu ook nog staan? Thermostaat? OF had je dit inmiddels aangepast naar 'water'?

Thermostaat (intern) betekend dat hij stuurt op de binnen temperatuur.
De thermostaat heeft een hysterese van 1C en een nauwkeurigheid van 0,5C.

Stel, je hebt je kamer thermostaat ingesteld op 20C.
Dan zal dus bij een woonkamer temperatuur >21C gaan koelen en <19C stopt hij met koelen.
Maar ook dus, zolang je kamer temperatuur niet <19C komt, blijft hij dus door koelen als een malle. Zonder check.

Je kunt dus even testen of dit je show stopper is/was, door de gewenste temperatuur van je kamer even in te stellen op 16C via de wall-mounted-controller. Dan zou hij moeten aan-slaan.
Daarna stel je hem even in op 30C of zo, dan zal hij als het goed is weer direct stoppen met koelen.

Mijn conclusie voor nu is eigenlijk dat voor koel-modus sturen op watertemperatuur een vereiste is. Wellicht dat jullie ervaring(en) dit zouden kunnen bevestigen of ontkrachten. Ik ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 30-08-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackie
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09-2024
Hello from Finland. Is there better instructions somewhere to updating from v23 version to v24? Having hard time understanding all these :
Update to newer version:
I found it is easiest to:
1, remove the tabs, WP MQTT, WP Dash, WP Control, WP Solar, WP Scheduler completely
2, remove all ui_base, ui_group and ui_tab references from the flows.
*Keep the MQTT (x.x.x.x) and Home Assistant references.
3, import new version
4, correct setup, eg. MQTT server.
5, re-connect your personalization’s.
*Not nessesary if you used a WP_Personal tab (see FAQ.md).
If there are better ideas about this, please inform me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Blackie schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:00:
Hello from Finland. Is there better instructions somewhere to updating from v23 version to v24? Having hard time understanding all these :
Update to newer version:
I found it is easiest to:
1, remove the tabs, WP MQTT, WP Dash, WP Control, WP Solar, WP Scheduler completely
2, remove all ui_base, ui_group and ui_tab references from the flows.
*Keep the MQTT (x.x.x.x) and Home Assistant references.
3, import new version
4, correct setup, eg. MQTT server.
5, re-connect your personalization’s.
*Not nessesary if you used a WP_Personal tab (see FAQ.md).
If there are better ideas about this, please inform me.
Hi Blackie, and welcome here on this Dutch forum. Your welcome ofcourse.

I think what you have written, all the steps, is absolutly right. In the past (long ago) I checked if it was possible to do simpler, smarter. But there was (then) no easier way to update than to indeed remove all stuffs manual. Maybe there is a way now, but I have not invested time into this yet to find out.

On your procedure;
Only addition I can think of. After deleting all the tabs there is a 'smart' way of deleting all the left and unused nodes in one go.
Click on "hamburger icon" > Configuration nodes". Click on the 'unused' box in the top. Then you can do CTRL + A >> DEL to select and delete all of them at once.

Good luck :)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 01-09-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
[...]

Hoi @edterbak

},

Is dit al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Overigens.

Ik heb de COP aanpassingen waar ik mee worstelde, eindelijk weg gegooid.
Ik denk dat ik het goed er uit gesloopt heb, maar ik wil even toetsen of dat ook zo is.

Als alles mee zit, kan ik binnenkort weer lekker verder met leuke / simpelere dingetjes programeren. En een update er uit duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
edterbak schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

[...]

Als ik het goed zie, dan is heb je zone 1 gestuurd als thermostaat (intern). Heb je dit zo nu ook nog staan? Thermostaat? OF had je dit inmiddels aangepast naar 'water'?

Thermostaat (intern) betekend dat hij stuurt op de binnen temperatuur.
De thermostaat heeft een hysterese van 1C en een nauwkeurigheid van 0,5C.

Stel, je hebt je kamer thermostaat ingesteld op 20C.
Dan zal dus bij een woonkamer temperatuur >21C gaan koelen en <19C stopt hij met koelen.
Maar ook dus, zolang je kamer temperatuur niet <19C komt, blijft hij dus door koelen als een malle. Zonder check.

Je kunt dus even testen of dit je show stopper is/was, door de gewenste temperatuur van je kamer even in te stellen op 16C via de wall-mounted-controller. Dan zou hij moeten aan-slaan.
Daarna stel je hem even in op 30C of zo, dan zal hij als het goed is weer direct stoppen met koelen.

Mijn conclusie voor nu is eigenlijk dat voor koel-modus sturen op watertemperatuur een vereiste is. Wellicht dat jullie ervaring(en) dit zouden kunnen bevestigen of ontkrachten. Ik ben benieuwd.
Ik heb hem inderdaad op thermostaat staan. Dit vind ik voor het verwarmen duidelijker dan water. Ik begreep uit eerdere berichten dat het beide kon maar dat er een minimum temp. voor het water ingesteld kon worden.
Hij pakt in beide gevallen niet de waardes van Nodered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Voor verwarmen zou het wel moeten werken. Voor koelen niet. Beiden situaties kunnen naast elkaar bestaan. Het zijn gescheiden instellingen.

Ik kan het hier wel eens testen weer, of het nog steeds werkt. (checken)

Kun je een screenshot in (heat modus) maken van het dashboard. De Home tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
Nee, zal ik eerst je update afwachten?
Pagina: 1 ... 101 ... 121 Laatste