Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 102 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 20:48
Maar. De thermostaat (intern) optie van de wamtepomp, is naar mijn mening een slechte optie.

De thermostaat welke aan je muur hangt is eigenlijk (dit is mijn mening) niet geschikt als kamerthermostaat.

Het ding heeft een nauwkeurigheid van 0,5C. Dus hij verspringt per 0,5 graad.

Vervolgens heeft de regeling ook nog een soort 'dode zone' waarin hij eigenlijk niks doet.

Stel je stelt via je thermostaat je kamertemperatuur in op 20C
Pas als de temperatuur 21,5C gemeten wordt in de thermostaat, stopt de warmtepomp met verwarmen.
Daarna gaat de kamer afkoelen... langzaam.
Pas als de temperatuur 18,5C gemeten wordt in de thermostaat, slart de warmtepomp weer met verwarmen.

Ik vind dit persoonlijk VEEL te grof. Daarom heb ik eigen temperatuur sensoren door de woonkamer gestrooid, en dit in de RTC functie gestopt. (RoomTemperaturCorrection) function.

Bovenstaand is geen golden rule. Slechts 1 mening van de velen. Ik deel het verhaal met je zodat je op de hoogte bent van de eigenschappen van de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
djpeterl1 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:52:
[...]

Nee, zal ik eerst je update afwachten?
Als je node red, de flow editor opent, kun je dan:
- Een nieuwe CHANGE node op het canvas slepen.
- Hier dubbel-klik op doen
- De dropdown met msg. veranderen in global. Er verschijnt dan een dropdown aan het einde van dit veld.
- Aan het einde van de drop down controleren of je hier "memory" EN "file" in ziet staan.
Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiHUi5BYg4Xi6BD1S6mfYgaSSPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ofM5ni5U8lLcD7dcKitupj5I.png?f=fotoalbum_large

Daar hoort "file" echt bij te staan. Ik ben benieuwd of je die daar ziet, want alleen dan is het aanpassen van de settings.js file correct gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 21:54
edterbak schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:53:
Maar. De thermostaat (intern) optie van de wamtepomp, is naar mijn mening een slechte optie.

De thermostaat welke aan je muur hangt is eigenlijk (dit is mijn mening) niet geschikt als kamerthermostaat.

Het ding heeft een nauwkeurigheid van 0,5C. Dus hij verspringt per 0,5 graad.

Vervolgens heeft de regeling ook nog een soort 'dode zone' waarin hij eigenlijk niks doet.

Stel je stelt via je thermostaat je kamertemperatuur in op 20C
Pas als de temperatuur 21,5C gemeten wordt in de thermostaat, stopt de warmtepomp met verwarmen.
Daarna gaat de kamer afkoelen... langzaam.
Pas als de temperatuur 18,5C gemeten wordt in de thermostaat, slart de warmtepomp weer met verwarmen.

Ik vind dit persoonlijk VEEL te grof. Daarom heb ik eigen temperatuur sensoren door de woonkamer gestrooid, en dit in de RTC functie gestopt. (RoomTemperaturCorrection) function.

Bovenstaand is geen golden rule. Slechts 1 mening van de velen. Ik deel het verhaal met je zodat je op de hoogte bent van de eigenschappen van de thermostaat
Ik heb inderdaad een Netatmo sensor gekoppeld voor temp en luchtvochtigheid. Ik heb ook altijd de rtc functie aan staan. Maar ik had altijd het idee dat hij dan op thermostaat moest staan om te werken. Anders kan je ook niet de kamer temperatuur instellen via de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
jeroenb21 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:56:
[...]

Ik heb inderdaad een Netatmo sensor gekoppeld voor temp en luchtvochtigheid. Ik heb ook altijd de rtc functie aan staan. Maar ik had altijd het idee dat hij dan op thermostaat moest staan om te werken. Anders kan je ook niet de kamer temperatuur instellen via de unit?
Nee hoor. De RTC functie werkt altijd. Lost van water/thermostaat(intern/extern)/thermistor setting.

Je kunt de HEAT modus ook nog gebruiken in Direct modus, of Compensation Curve modus. Ook dat werkt samen met de RTC functie. Althans... dat zou zo moeten. :)
In COOL modus moet je alleen de Direct modus gebruiken. Dat staat nog net in de help, komt nog.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 03-09-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 10:35
Ik heb (inmiddels) het probleem dat mijn dagelijkse DHW run (start om 13:00 uur) er mee stopt na ca. 15 min.
Ik zie wel e.e.a. terug in de logs, zoals de Force_DHW_State die na 1 min naar "0" gaat en daaropvolgend de "Scheduler: End ForceDHW cycle detected. Reverting Operating Mode in 15 minutes...", maar ik kan het niet duiden of dit de boosdoener is.

Heb de firmware van de Heishamon een tijdje terug geüpdatet naar 3.6, kan dit er iets mee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8lrfswl327N25pc0kD6f-akez4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmDPtfAMkAtoVIturTL014nL.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Guy-Manuel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:26:
Ik heb (inmiddels) het probleem dat mijn dagelijkse DHW run (start om 13:00 uur) er mee stopt na ca. 15 min.
Ik zie wel e.e.a. terug in de logs, zoals de Force_DHW_State die na 1 min naar "0" gaat en daaropvolgend de "Scheduler: End ForceDHW cycle detected. Reverting Operating Mode in 15 minutes...", maar ik kan het niet duiden of dit de boosdoener is.

Heb de firmware van de Heishamon een tijdje terug geüpdatet naar 3.6, kan dit er iets mee te maken hebben?

[Afbeelding]
Hoi, Ja ik zie het. Vreemd.
Het log laat alle informatie dat verstuurd wordt (commands) naar de MQTT broker. Dus als je niks ziet in het log, dan is er ook geen command gestuurd naar de broker. Als een andere applicatie iets zou sturen, een zelfde commando, dan zie je dit ook in het log. (voor de uitleg)
Je ziet dat de node red flow het scheduled commando verzorgd voor Force DHW.
Je ziet daarna ook terug komen in het logboek, ter bevestiging, dat TOP2_Force_DHW_State = 1.
Vervolgens komt spontaan nog een update dat TOP2_Force_DHW_State weer 0 is.
In de tussentijd is er geen commando verstuurd om het te veranderen. Dus waarom de pomp besluit om TOP2_Force_DHW_State weer uit te zetten, dat weet ik niet. Dat kan je dus helaas niet zien.

Is het een idee dat je kijkt naar de huidige watertemperatuur wanneer dat gebeurt? Misschien dat er een interne logica is dat als water >50C is, dat force er weer af gaat (ik gok maar wat)

Je kunt je ook afvragen waarom je in de scheduler Force DHW aan wil zetten. Het betekent niet het afdwingen van een DHW run. Het betekent het 'krachtig' (forcefull) uitvoerven van een DHW run. Dus zuinigheid overboord.

Ik zelf schakel alleen (DHW+HEAT) modus op een vaste tijd in de scheduler. Als het nodig is, gaat dat ding verwarmen op een zuinigere manier.

:)

--------------------------------------

Ik heb net even in de code gekeken. Daar staat het Panasonic gedrag beschreven... toch handig dat ik dat gedaan heb. :)

/*
Information
Default Panasonic behaviour:
On remote controller:
////////////////////
// Press ForceDHW //
////////////////////
1 - Current OperatingMode is stored.
2 - Pump goes to DHW-Only
3 - Threewayvalve to position DHW
4 - Compressor on

*** DHW Run ***

When the target temperature is reached, then:
5 - Pump OperatingMode goes back to stored mode
6 - Threeway valve to position HEAT
7 - ForceDHW is disabled (automatically)
8 - Continue normal operation in HEAT.

When setting ForceDHW(1) through MQTT/Heishamon, step 1, 2 and 5 are not done. This needs to be done manually.
But step 7 is done. For the end of the ForceDHW run, listening to the state change of ForceDHW from 1 to 0 is working.

Same for Sterelization run

When the compressor stops, the elletcal element continues to to heat up water to the target.
When temperature reached:
The Threeway valve goes to HEAT mode,
The water flow stops.
When the temperature drops low enough, the Sterelization run toggle is set to 0.

*/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:44:
[...]
Je kunt je ook afvragen waarom je in de scheduler Force DHW aan wil zetten. Het betekent niet het afdwingen van een DHW run. Het betekent het 'krachtig' (forcefull) uitvoerven van een DHW run. Dus zuinigheid overboord.

Ik zelf schakel alleen (DHW+HEAT) modus op een vaste tijd in de scheduler. Als het nodig is, gaat dat ding verwarmen op een zuinigere manier.

Aha, dan ben ik weer een illusie armer, bedankt voor de uitleg _/-\o_
Ik ben vanaf het begin met de node-red flow gestart zonder me echt te verdiepen in de Pana besturing, dat nekt me denk ik |:(

Ik neem jouw oplossing eens over en zal hem inschakelen via de scheduler met schakeling naar modus HEAT+DHW of DHW only.

In hoeverre is het wijs om de Pana na loop van tijd uit te schakelen, nu doe ik dat wel maar ik heb geen idee hoeveel sluimerverbruik ik daarmee bespaar.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Beschrijf eens iets specifieker wat je bedoelt met 'na loop van tijd uit te schakelen'?

Het hangt ook af van welke aansturingsmethode je gebruikt.
Stuur je op water temperatuur, dan blijft de waterpomp altijd draaien.
Stuur je op thermostaat, dan zet de panasonic de pomp zelf uit als de kamer temp boven ingestelde waarde is.

Maar het enige dat je bespaart is het stroomgebruik van de waterpomp.
Het kan op zich geen kwaad, tenzij het winter is en je stilstaand water in je leiding hebt dat bevriest. Dat is misschien soms meer een theoretisch verhaal.. Ik heb het nog nooit aan de hand gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:50:
Beschrijf eens iets specifieker wat je bedoelt met 'na loop van tijd uit te schakelen'?

Het hangt ook af van welke aansturingsmethode je gebruikt.
Stuur je op water temperatuur, dan blijft de waterpomp altijd draaien.
Stuur je op thermostaat, dan zet de panasonic de pomp zelf uit als de kamer temp boven ingestelde waarde is.

Maar het enige dat je bespaart is het stroomgebruik van de waterpomp.
Het kan op zich geen kwaad, tenzij het winter is en je stilstaand water in je leiding hebt dat bevriest. Dat is misschien soms meer een theoretisch verhaal.. Ik heb het nog nooit aan de hand gehad. :)
Ik stuur nu WAR i.c.m. RTC en maak gebruik van de Automations / Automation action die de pana inschakelt en uitschakelt.

Dit werkt in mijn situatie goed, tot ca. 4 °C buitentemperatuur, om overdag één of twee lange runs te maken.

Onder ca. 4 °C buitentemperatuur pas ik een permanente shift toe en draai ik enkel op WAR (zonder RTC) en mag de pana ook 's-nachts door blijven tuffen.

Maar duidelijk dat ik dan het verbruik van de pomp bespaar, dank voor je uitleg.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:07

t21

Heeft iemand toevallig een InfluxDB dashboard uitgewerkt en is bereid deze te delen?
Ik heb een catastrofale oepsie gehad met mijn influxDB container.

• Noorman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 13:31
Nadat ze een heel stookeizoen goed gewerkt hadden met Heishamon, besloot ik mijn 2 warmtepompen (ook 2 Homeassistant/NR implementaties) te voorzien van een uitdate.
Heishamon naar versie 3.8 en de NR-flows naar 24.09.

Ik gebruik een eigen buiten- en binnentemperatuur sensor. Die worden netjes aan de NR-flow gekoppeld en de waardes worden iedere minuut opnieuw opgehaald. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh7SH48mmU_5VoRLuOGVNR0tCqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c3fAIOS6Kf8LbZI9pqvCkYbu.png?f=fotoalbum_large

Toch krijg ik een foutmelding: custom room temperature lost - Last value older than 5 hours. Using internal sensor (TOP33). Zie log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8dhUFtHaJ_2gtN6r9JiEWRlZaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/73kdp7XSkqiHkZPMoGbd3Lb2.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat het probleem kan zijn.

• t21

t21

@Noorman Heb je je sensors ook ingesteld in het dashboard: sytem -> sensors?

• Noorman
Nee, maar wel de links gekoppeld.
Het zijn geen 1-wire sensors én geen MQTT sensors.

Kan je me helpen hoe ik dat moet doen?

• t21

t21

Je bedoelt in Node-Red je eigen sensor gekoppeld aan de link-out node?
Je moet iets specifieker zijn.

• Noorman
Ja, idd ik heb een buiten- en binnentemperatuursensor gekoppeld aan de link-in nodes.
Iets van MQTT/Domoticz/Homeassistant outside temperatuur en inside temperatuur.

• t21

t21

@Noorman En heb je vervolgens ook in het dashboard onder system --> sensors je sensors gekoppeld aan een functie?

Wanneer het antwoord daarop ja is en je krijgt niet de juiste of geen waardes door. Dan moet je wellicht je sensoroutput eerst formateren. Ik heb daar ooit problemen mee gehad. Zie hiervoor de hier gevoerde discussie. t21 in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

• Noorman
@t21 Dank je wel voor de link, ik ga even lezen.
De twee sensors zijn gewoon HA generieke sensors (van een weerstation en b.b.h. binnenthermometer). Dus geen MQTT. Misschien begrijp ik het niet goed, maar bij system/sensors kan je m.i. alleen 1-wire sensors en MQTT sensors invoegen.

De dropdown list is in ieder geval leeg. Misschien heeft dat idd iets met formatteren te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21

t21

@Noorman Dit was toentertijd uiteindelijk mijn conclusie:
t21 in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Kun je bewerkstelligen door een change-node tussen je sensor en de link-out node te plaatsen en deze zoals hieronder te configureren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lcq2ml1XuYZ7guzi97TcNRrItio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlYMYKtWq1YP6HGylkfFydWJ.png?f=user_large

• Noorman
OK, dank je wel. Ga ik proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noorman
@t21 Dank je wel. Dat was het probleem.
Ik had niet begrepen dat je een sensor naam mee moest geven.
Nu kwamen de namen netjes in de drop down lijst.

• t21

t21

Ik gebruik de scheduler om wekelijks een sterilisatie DHW te doen.
Ik heb ingesteld dat om 13:00u DHW-modus wordt ingeschakeld en op dat moment schakelt de warmtepomp in om het water te verwarmen richting mijn normale setpoint van 51°C.
Om 13:20u heb ik ingesteld dat 'force sterilisation' wordt ingeschakeld.

Het viel mij op dat zodra sterilisatie wordt ingeschakeld, direct de externe heater wordt geactiveerd. Ook toert de compressor direct op.

Het lijkt mij zuiniger wanneer de externe heater later bijkomt, een soort soft-start voor DHW. Maar je wilt ook voorkomen dat de run onderbroken wordt en in tweeën wordt gesplitst.

Wat zou de meest efficiënte manier zijn om een sterilisatie naar 65°C te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door t21 op 12-09-2024 16:01 ]

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-10 11:36
Welk model betreft het?
Welke scheduler gebruik je? De controller van Pana of Node-Red?

Je timing is wel erg krap.

Ik zou willen dat legionellarun direct startte op backupheater. Hier stookt compressor tot 56 graden of meer als inlet bekijk... Dus meer belasting voor de compressor. En dat ik vaak veel zonnestroom over heb in de zomer..

Heb begrepen dat er bij split-systemen geen optie is om alleen de backupheater van boiler aan te sturen. Dus deze gebeurtenis bevreemdt me als je split zou hebben. Voor mono geen idee.

Als je direct vanuit de Pana aanstuurt heb je geen keus, volgens mij. In NR kun je geen backupheater aansturen.

Wat is er verkeerd aan onderbreking in de run?

[ Voor 9% gewijzigd door Hieke op 12-09-2024 19:35 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Noorman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:55:
@t21 Dank je wel. Dat was het probleem.
Ik had niet begrepen dat je een sensor naam mee moest geven.
Nu kwamen de namen netjes in de drop down lijst.
Voor de volledigheid, het is niet 'een naam meegeven' maar de sensordata op de juiste manier formateren. D.m.v. de change-node wordt alle eventuele niet relevante data gestript en naar een topic/payload paar geconverteerd dat de dashboard logica kan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 20:47
Uiteraard is deze vraag al vaker gesteld, maar ik kan het echt niet makkelijk genoeg terug vinden. Ik probeer de node red flow via homeassistant te installeren. Nu werkt dit, krijg netjes de flow. Maar hij slaat de data niet op. Als ik de installatie handleiding erbij pak kom ik op het volgende uit:
Then SSH into your homeassistant instance through Putty or the the SSH Add-on. Type:

cd ..
cd config/node-red
nano settings.js

scroll down to the bottom somewhere and add the following lines.

contextStorage: {
default: "memoryOnly",
memoryOnly: { module: 'memory' },
file: { module: 'localfilesystem', config: {flushInterval: '300'}, }
},
De filename die ze hier aangeven bestond niet, plus als ik zoek naar de settings.js specifiek van node red krijg ik een foutmelding na het opslaan. Waarschijnlijk doe ik iets heel simpels fout aangezien andere hier geen last van hebben. Maar ik weet niet zo goed wat ik nu verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-10 15:45
Snip verkeerde topoc

[ Voor 96% gewijzigd door runeazn op 14-09-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-10 19:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlIglxrqCEQIQGyfLtXW6ChFnQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7ByjuGPQdYCyCeK89Es2lFS.png?f=user_large

Het werd hier fris dus ben hem aan het opstarten.

@edterbak Maar ik denk dat ik een foutje ontdekt heb.
Door de soft start (staat op 24x7) is de outlet setpoint naar 23 graden gegaan.
Later heeft de RTC hem uitgezet omdat de kamer temp bereikt was.

Maar als hij weer aangezet word door de RTC blijft de setpoint op 23 staan terwijl de water temp op 25 staat en dus gaat de compresor niet aan en gaat het script niet lopen

Ik gebruik de RTC niet alleen de action turn off/on power fuctie.

op de foto kan je zien waar hij nu op blijft hangen

• edterbak
Dewim1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:05:
[Afbeelding]

Het werd hier fris dus ben hem aan het opstarten.

@edterbak Maar ik denk dat ik een foutje ontdekt heb.
Door de soft start (staat op 24x7) is de outlet setpoint naar 23 graden gegaan.
Later heeft de RTC hem uitgezet omdat de kamer temp bereikt was.

Maar als hij weer aangezet word door de RTC blijft de setpoint op 23 staan terwijl de water temp op 25 staat en dus gaat de compresor niet aan en gaat het script niet lopen

Ik gebruik de RTC niet alleen de action turn off/on power fuctie.

op de foto kan je zien waar hij nu op blijft hangen
kun even het water temperatuur aanpassen? In de kolom HEAT van home page 1 graad hoger, 20 seconden wachten, dan weer terug.
Dan zou (theoretisch) de berekening helemaal opnieuw uitgevoerd moeten worden en de gegevens gecorrigeerd worden.

Ben beniieruwd. Ik verwacht dat output setpoint aangepast gaat worden dan. Dat zou moeten.

Je kunt ook even de RTC functie aan zetten, 20 seconden wachten, en RTC uit.,
Het zelfde voor Softstart en voor WAR.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 14-09-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
als je de watertemp even 1 graad omhoog zet en weer terug dan start alles gewoon weer en gaat outlet setpoint naar de juiste waarde

Is er geen mogelijkheid om in de volgende versie bij een Action: Turn off/on power de setpoint weer goed te zetten zodat de compressor start?

[ Voor 35% gewijzigd door Dewim1 op 14-09-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dewim1 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:21:
als je de watertemp even 1 graad omhoog zet en weer terug dan start alles gewoon weer en gaat outlet setpoint naar de juiste waarde

Is er geen mogelijkheid om in de volgende versie bij een Action: Turn off/on power de setpoint weer goed te zetten zodat de compressor start?
Ga ik naar kijken.
Er zitten al een aantal verbeteringen in de pijplijn. Ik moet even zeker weten dat ik stabiel en stap terug ben gegaan.
Ook weinig tijd beschikbaar. Beetje jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:09
Alleen ter informatie: Ik ben bezig om node-red in docker te draaien. Eigenlijk omdat ik twee heishamons wil aansturen (één op port 1880 en één op port 1881).
Ik had steeds het probleem dat de container unhealthy werd en bleef restarten nadat ik settings.js had aangepast.
Ik kwam erachter dat ik de log kon opvragen via
code:
1
docker logs -f [containerID]

Daar zag ik de error
code:
1
SyntaxError: Unexpected token ':'
steeds terugkomen.
Ik denk dat het komt omdat ik met nano --> ctrl-W steeds contextStorage opzoek en op die plek de vereiste tekst toevoeg terwijl in deze post (vanwaaruit ik het kopieer) er waarschijnlijk vanuit wordt gegaan dat je het aan het eind toevoegt. In mijn geval kopieerde ik dus steeds een "}" teveel.
Nu eindelijk weer healthy.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:28
Heeft iemand al iets gemaakt om de SWW runs / verwarming te blokkeren / triggeren / boosten dmv energieprijzen (tibber etc?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:54:
Heeft iemand al iets gemaakt om de SWW runs / verwarming te blokkeren / triggeren / boosten dmv energieprijzen (tibber etc?)?
Krisp in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Dit is wat @Krisp gemaakt heeft _/-\o_

Het zou moeten werken. Ik heb het geimporteerd heb er naar gekeken maar raakte toen afgeleid. (sorry!!)

Dit is een goed startpunt wellicht :)

Reminder to self... get a move on.. vergeet dit niet. :)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:18
Heeft iemand in de SoftStart module de upperlimit correction (extended runtime) werkend? Bij mij lijkt hij niks te doen en slaat de WP af vanwege te hoge outlet temperatuur. Vooral bij het opstarten slaat hij regelmatig af.

Ook verder op in de run stopt de compressor wel eens omdat de temperatuur correcte te laat wordt opgeregelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWycv74EGLdOFlmt3MsuHsGkgnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wja8meBRdqfSunpJo8JV5nTQ.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
Brokencore schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:52:
Heeft iemand in de SoftStart module de upperlimit correction (extended runtime) werkend? Bij mij lijkt hij niks te doen en slaat de WP af vanwege te hoge outlet temperatuur. Vooral bij het opstarten slaat hij regelmatig af.

Ook verder op in de run stopt de compressor wel eens omdat de temperatuur correcte te laat wordt opgeregelt.

[Afbeelding]
Kun je kijken of 'Phase 2 .... ' > 'Message delay (sec)' effect heeft.

Er zijn 2 mogelijkheden welke kunnen werken voor de karakteristiek van je WP. Verschillende type WP reageren hier ook anders op, dus het is even zoeken.
1- Door deze tijd te verlengen zorg je er voor dat de pomp niet zo snel de frequentie omhoog gooit. Dit doet hij aan het begin zie ik best behoorlijk. (de rode lijn)
2 - Door deze tijd te verkorten kan hij evt sneller reageren om het gat tussen Setpoint en Water outlet te verkleinen.

Je kunt ook kijken of het verkleinen van [DHW delta] je wat brengt. Een kleinere DHW delta, zorgt er voor dat de pomp minder temperatuur verschil mag aanbrengen tussen water inlet vs water outlet... Dit is zoeken. Bij mij staat het op -5.

Het is gewoon een lastige situatie hoor.
Een warmtepomp werkt het beste als hij zijn warmte goed kwijt kan. Met dit weer is het buiten ~15C. Dan is de hoeveelheid warmte dat hij kwijt kan in huis niet zo groot als bij 5C buiten. Er moet een minimale hoeveelheid warmte afgegeven worden aan het huis, en dat stabiel.
Dit is één van de redenen dat je beter een te lage capaciteit kunt kiezen van je WP dan te hoog. Bij te laag blijft hij tenminste langer stabiel draaien.

Ieder warmtepomp heeft hier overigens last van hoor. Niet alleen Panasonic. Het is een warmtebalans verhaal. Meer niet.
Probeer in je achterhoofd te houden dat Node Red niet honderden (200+) correcties per dag aan de pomp moet gaan uitsturen. Dit is niet wenselijk. En de winst is waarschijnlijk minimaal.
En als je denkt dat je vandaag een goede instelling hebt gevonden, kan het morgen bij 3 graden kouder maar met meer zon volledig anders gaan. :)

Good luck.

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:01
Om wanhopig van te worden: ik heb tegelijkertijd twee sonoff temperatuur/vochtigheid sensors gekocht, een voor 'indoor' en een voor 'outside', via zigbee2mqtt gepaired en in home assistant werkbaar en zichtbaar gekregen zonder problemen.

Node-Red draait bij mij in Home Assistant als (officiële?) Home Assistant Community Add-ons add-on.

Ik heb de Heishamon flows ge-installeerd en dat lijkt allemaal te werken, ik kan simpele zaken direct aansturen via het dashboard.

Ik heb een eigen 'WP Personal' flow toegevoegd, daar via een aantal event: states nodes de benodigde entiteiten van de sonoff sensors binnen gehaald (via HA keuzelijst), die nodes gekoppeld met link out nodes, en van daaruit verwezen naar de diverse MQTT/HomeAssistant/Domoticz link in nodes in de WP Input flow (en daar zijn de koppelingen ook zichtbaar).

Alles volgens het boekje, zou je denken ,,,

Maar: in de 'System > Sensors' tab van het dashboard kan ik wanneer ik de velden aanklik alleen de indoor sensor kiezen bij RTC Function (Temperature), COOL Function (Temperature) en COOL Function (Humidity), de naam van de entity in HA verschijnt dan. Wanneer ik het veld WAR Function (Temperature) aanklik kan ik niets kiezen (er verschijnt niets) ....

Ik heb alles wel 10x gecontroleerd of alles voor beide sensoren gelijk is ingesteld in HA, Node-Red en het dashboard. Ik meen me wel te herinneren dat het kiezen in 'System>Sensors' van de sensor entities die wel werken ook een beetje hit en miss verliep?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:01
bartve schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:12:
Om wanhopig van te worden: ik heb tegelijkertijd twee sonoff temperatuur/vochtigheid sensors gekocht, een voor 'indoor' en een voor 'outside', via zigbee2mqtt gepaired en in home assistant werkbaar en zichtbaar gekregen zonder problemen.

[heel langdradig verhaal over sensors die niet zichtbaar zijn in Heishamon Node-Red dashboard]
Alsof de duvel ermee speelt: het is gelukt, misschien omdat ik in 'System>sensors' weer op het keuzevlak klikte net op of net na het moment dat de sensor weer iets van zich laten horen (doet-ie 1 x per uur, of vaker na grotere temperatuurwijzigingen)?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:18
edterbak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:48:
[...]

Kun je kijken of 'Phase 2 .... ' > 'Message delay (sec)' effect heeft.

........
Bedankt, zal er mee experimenteren. Had echter al verwacht dat de offset ell geval wel positief zou worden voordat de pomp afslaat. Dat lijkt helemaal niet te gebeuren terwijl de pomp ruim >180 sec 2 graden boven het setpoint zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak Excuses, error had niets met jouw flow te maken.

[ Voor 112% gewijzigd door Aziona op 29-09-2024 15:21 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
vandaag ook met deze mooie functie aan de slag gegaan, maar ik loop tegen 1 ding aan. Aan/uit zetten via dashboard gaat goed, activeren van bijvoorbeeld WAR ook, zie ik ook netjes terug in de logs.
Wat niet werkt is een temperatuur correctie doorsturen, ik het dashboard verandert het wel, maar ik zie niet dat er een MQTT commando wordt verzonden en dus gebeurd er niks, iemand een tip om me de goede kant op te sturen?

Wat ik al heb gechecked:
Persistant data: OK
Mag MQTT verzonden worden: Ja
Is commando wel te zien in MQTT explorer: Nee, wordt dus echt niet verzonden

Stukje log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
30/09 17:26:03 - Compressor: stopped
30/09 17:25:47 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
30/09 17:24:54 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 20 °C
30/09 17:24:19 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 22 °C
30/09 17:24:15 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
30/09 17:24:15 - Function SoftStart: SoftStart function end
30/09 17:24:13 - Function - SoftStart: 0
30/09 17:24:12 - Function - WAR: 0
30/09 17:23:33 - Function SoftStart: Start Phase 2
30/09 17:22:51 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 22 °C
30/09 17:22:51 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 44Hz, SP_Final: 22°C
30/09 17:22:21 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 21 °C
30/09 17:22:21 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
30/09 17:21:36 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 25Hz, SP_Final: 20°C
30/09 17:20:33 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 20 °C
30/09 17:20:33 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 20°C
30/09 17:20:33 - Compressor: running
30/09 17:17:21 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
30/09 17:16:38 - Function WAR: Setpoint change: From 20 to 24 °C

edit: Okay, het met de hand wijzigen van de temp in Home Assistant heeft ervoor gezorgd dat het wel gaat werken, geen idee waarom

[ Voor 75% gewijzigd door Knielen op 30-09-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Knielen schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:41:
vandaag ook met deze mooie functie aan de slag gegaan, maar ik loop tegen 1 ding aan. Aan/uit zetten via dashboard gaat goed, activeren van bijvoorbeeld WAR ook, zie ik ook netjes terug in de logs.
Wat niet werkt is een temperatuur correctie doorsturen, ik het dashboard verandert het wel, maar ik zie niet dat er een MQTT commando wordt verzonden en dus gebeurd er niks, iemand een tip om me de goede kant op te sturen?

Wat ik al heb gechecked:
Persistant data: OK
Mag MQTT verzonden worden: Ja
Is commando wel te zien in MQTT explorer: Nee, wordt dus echt niet verzonden

Stukje log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
30/09 17:26:03 - Compressor: stopped
30/09 17:25:47 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
30/09 17:24:54 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 20 °C
30/09 17:24:19 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 22 °C
30/09 17:24:15 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
30/09 17:24:15 - Function SoftStart: SoftStart function end
30/09 17:24:13 - Function - SoftStart: 0
30/09 17:24:12 - Function - WAR: 0
30/09 17:23:33 - Function SoftStart: Start Phase 2
30/09 17:22:51 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 22 °C
30/09 17:22:51 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 44Hz, SP_Final: 22°C
30/09 17:22:21 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 21 °C
30/09 17:22:21 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
30/09 17:21:36 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 25Hz, SP_Final: 20°C
30/09 17:20:33 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 20 °C
30/09 17:20:33 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 20°C
30/09 17:20:33 - Compressor: running
30/09 17:17:21 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
30/09 17:16:38 - Function WAR: Setpoint change: From 20 to 24 °C

edit: Okay, het met de hand wijzigen van de temp in Home Assistant heeft ervoor gezorgd dat het wel gaat werken, geen idee waarom
Wees er op bedacht dat de volledige home assistant flow aan en de node red flow aan, dan kunnen ze elkaar gaan tegen werken.
Het kan goed ingeregeld worden heb ik begrepen, maar ik weet niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
edterbak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:27:
[...]

Het zou moeten werken. Ik heb het geimporteerd heb er naar gekeken maar raakte toen afgeleid. (sorry!!)

@Krisp Zou jij kunnen uitleggen wat je hier precies doet? ik wil hier wel (samen?) aan werken zodat Edterbak dit kan toevoegen (of Edterbak, wil je hier zelf mee bezig?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 10:37

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan het zijn dat er wat oude waardes zijn blijven hangen bij de upgrade naar 24.03; of doe ik iets anders fout.

Ik heb namelijk wat hulp nodig met het inregelen van de aansturing want de WP stopt niet met verwarmen terwijl het wel minimaal 1 graad boven de ingestelde doeltemperatuur is.
Ik heb WAR+RTC+scheduler aanstaan.

Wat is handig om te delen/hoe? Screenshots lijken me niet heel wenselijk.

[code]03/10 10:55:59 - Compressor: stopped
03/10 10:55:54 - POWER: OFF detected [Remote Controller]
03/10 10:55:54 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted
03/10 10:01:21 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 20.99 °C)
03/10 09:23:59 - Function RTC: Correction change: From -1.1 to -1 °C (Room actual: 20.31 °C)
03/10 09:23:56 - Function RTC: Correction change: From -1 to -1.1 °C (Room actual: 20.31 °C)
03/10 09:16:42 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 20.29 °C)
03/10 09:16:39 - RTC: Room setpoint changed to: 19.7 °C
03/10 09:16:38 - RTC: Room setpoint changed to: 19.8 °C
03/10 09:16:38 - RTC: Room setpoint changed to: 19.9 °C
03/10 09:16:37 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
03/10 09:04:04 - Function WAR: Setpoint change: From 27.2 to 26 °C
03/10 08:51:21 - Function WAR: Setpoint change: From 27.8 to 27.2 °C
03/10 04:58:58 - Function WAR: Setpo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJosDeHoSVvVeVTL7plkyxznfV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Jj5QjhwsyLjltEL6YMlEs2Le.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3GpTHOC1FwieKzkAByx9EdAUFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/epIqTRo1w6HW3kXsAxTsDSU2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiCJh3hBaeeGVBeMiq31nHX71C8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MTJ66eeT4a9bJYtXW2BANyb7.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-XXLeQ3RFYrcecP_TYgHw0i1po=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HDR4ZbPMaiU8OqeyFFm6jK1F.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 119% gewijzigd door imdos op 03-10-2024 12:47 . Reden: details ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartzegmaar
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:22
De above dT waarde moet je dan veranderen naar 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartzegmaar op 03-10-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appiejs
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 06:11
edterbak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:27:
[...]

Ik ben er toevallig een tijdje mee bezig geweest deze om te bouwen i.c.m. Tibber, ik kan mijn flow wel delen indien gewenst?

Kort samengevat heb ik de onderdelen bekeken en aangepast voor de room / DHW / sterilisatie zodat ze de bestaande onderdelen gebruiken uit jouw code om de pomp te sturen. Daarbij enkele zaken toegevoegd die ikzelf wel handig vond.

Ik heb de DHW i.c.m. SolarDHW en het stukje sterilisatie nog niet 100% getest, daar ben ik momenteel mee bezig.

VB van RTC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zes2CXdl_OPPTX75V3uix2PleFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTYmYnsFsMRtatD2ageXs25U.png?f=fotoalbum_large

VB van DHW low price:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT6pkqei4or71DpBwp5qUSyQc24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZlDz1Vg8znK6apXN7RJNeiyA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
appiejs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Ik ben er toevallig een tijdje mee bezig geweest deze om te bouwen i.c.m. Tibber, ik kan mijn flow wel delen indien gewenst?

Kort samengevat heb ik de onderdelen bekeken en aangepast voor de room / DHW / sterilisatie zodat ze de bestaande onderdelen gebruiken uit jouw code om de pomp te sturen. Daarbij enkele zaken toegevoegd die ikzelf wel handig vond.

Ik heb de DHW i.c.m. SolarDHW en het stukje sterilisatie nog niet 100% getest, daar ben ik momenteel mee bezig.

VB van RTC:
[Afbeelding]

VB van DHW low price:
[Afbeelding]
Oeh. Heel interessant! @edterbak, iets om toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:54
appiejs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

VB van RTC:
[Afbeelding]

VB van DHW low price:
[Afbeelding]
Ik ben stiekem wel benieuwd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Is er een automation die ik kan koppelen om de WP (tijdelijk) te laten stoppen, omdat de schuifpui of achterdeur open staat.

Ik wil namelijk niet dat de WP blijft loeien op verwarmen in deze periode omdat mijn vrouw of de kinderen de deur langer dan 5 minuten openhoudt. Dit in tegenstelling tot de DWH-run; die mag wel doorlopen uiteraard. Anders moet ik zelf wat klussen o.b.v. een timer of zo in NR.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
imdos schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:44:
Is er een automation die ik kan koppelen om de WP (tijdelijk) te laten stoppen, omdat de schuifpui of achterdeur open staat.

Ik wil namelijk niet dat de WP blijft loeien op verwarmen in deze periode omdat mijn vrouw of de kinderen de deur langer dan 5 minuten openhoudt. Dit in tegenstelling tot de DWH-run; die mag wel doorlopen uiteraard. Anders moet ik zelf wat klussen o.b.v. een timer of zo in NR.
Opvoeden van je huisgenoten zal mogelijk wat lastiger zijn dan zo’n automatisering maar wel veel efficiënter. ‘t zal m.i. geen positief effect hebben om de WP voor een paar minuten tot 30 minuten oid uit te zetten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Je kunt je afvragen of dat slim is. een warmtepomp laten stoppen.
Hij wil het liefst stabiel blijven doordraaien. Met een deur open gaat dat langer goed, wat op zich prima is natuurlijk.
Het enige is dat je eigenlijk niet wilt dat hij gaat optoeren als gevolg van de deur open.

Maar, om in oplossingen te denken.
Misschien dat je een logica kunt inbouwen dat wanneer de deur langer open staat dan x minuten, de temperatuur sensor waarde van je woning een +10C krijgt en zo de RTC functie triggered, de automation turn on/off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil deze flow gaan gebruiken maar heb geen enkele node red ervaring.

Ik loop al vast bij het koppelen van de temperatuursensor voor de kamertemperatuur. Ik heb wel gevonden waar dit moet maar ik snap niet hoe dit moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Beekforel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:05:
Ik wil deze flow gaan gebruiken maar heb geen enkele node red ervaring.

Ik loop al vast bij het koppelen van de temperatuursensor voor de kamertemperatuur. Ik heb wel gevonden waar dit moet maar ik snap niet hoe dit moet?
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby 😀! Het heeft mij ook heel wat uurtjes gekost om een beetje door te krijgen hoe e.e.a. werkt in Node Red. Google en ChatGPT zijn je vrienden in de zoektocht. En heel specifiek dit forum natuurlijk ook.

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 13-10-2024 12:13 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe hobby 😀! Het heeft mij ook heel wat uurtjes gekost om een beetje door te krijgen hoe e.e.a. werkt in Node Red. Google en ChatGPT zijn je vrienden in de zoektocht. En heel specifiek dit forum natuurlijk ook.
Ik denk dat het gelukt is, hij geeft nu in elk geval de verwachte waarde in het dashboard. Ik heb de "grijze" link-in node verwijderd en een nieuwe MQTT node toegevoegd met mijn OpenTherm roomTemp erin.

Zal de 100 pagina's topic "even" doorlezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 13-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:31
Beekforel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat het gelukt is, hij geeft nu in elk geval de verwachte waarde in het dashboard. Ik heb de "grijze" link-in node verwijderd en een nieuwe MQTT node toegevoegd met mijn OpenTherm roomTemp erin.

Zal de 100 pagina's topic "even" doorlezen.
Bij een update zal dan jouw wijziging overschreven worden.
Het beste is een eigen tab en daar dan verwijzen naar de link-in. Ergens op dit forum staat het wel beschreven...

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@Beekforel

Zie deze post. Dit legt het redelijk uit.
edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Er komt een update aan welke hier meer duidelijkheid in gaat geven.
Ik zal ook de github pagina hierover meer informatie geven, het aansluiten van de sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appiejs
Natrixz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Ik ben stiekem wel benieuwd :9
Ik zal hem binnenkort delen, zit nog een foutje met DHW in momenteel. Weinig tijd gehad om te achterhalen maar thuisfront begint nu ook te melden dat er soms geen warm water is, dus ga komende tijd er even naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
appiejs schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Ik zal hem binnenkort delen, zit nog een foutje met DHW in momenteel. Weinig tijd gehad om te achterhalen maar thuisfront begint nu ook te melden dat er soms geen warm water is, dus ga komende tijd er even naar kijken.
Is het mogelijk om het modulair te maken?
Ik bedoel hiermee dat je alle zaken voor deze functie in 1 aparte tab komen. Niks op de oorspronkelijke tabs.
Alles via link in/ link out nodes.
Als je hiervoor van mij wat aanvullende link in/out nodes nodig hebt in de al aanwezige tabs, dan maak ik ze.

Ik zie het dan namelijk heel makkelijk werken als een 'plugin'.
Wil iemand het ook, dan installeert hij/zij de aanvullende flow. :)
Het klinkt mij in ieder geval als muziek in de oren zo.

Het bijkomende voordeel is dat ik het niet hoef te onderhouden. Ik heb zelf nu nog geen gebruik hiervoor. Ik weet er ook weinig van af. Te weinig eigenlijk. Maar jij des te meer.

Wat vind je van dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 07:42
Misschien heb ik het ergens gemist, maar is het mogelijk om de input van mijn 2 Youless' te koppelen aan de flow voor een accurate(re) energiemeting? Eentje meet het reguliere verbruik en de andere het element.

Verder heb ik nu mijn Youless gekoppeld aan de P1 meter gelinked met Power consumption (Import). Het lijkt er alleen op dat hij hiermee niet ziet dat er ook wordt teruggeleverd. Moet ik hem dan ook aan Power production (Export) hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appiejs
edterbak schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Is het mogelijk om het modulair te maken?
Ik bedoel hiermee dat je alle zaken voor deze functie in 1 aparte tab komen. Niks op de oorspronkelijke tabs.
Alles via link in/ link out nodes.
Als je hiervoor van mij wat aanvullende link in/out nodes nodig hebt in de al aanwezige tabs, dan maak ik ze.

Ik zie het dan namelijk heel makkelijk werken als een 'plugin'.
Wil iemand het ook, dan installeert hij/zij de aanvullende flow. :)
Het klinkt mij in ieder geval als muziek in de oren zo.

Het bijkomende voordeel is dat ik het niet hoef te onderhouden. Ik heb zelf nu nog geen gebruik hiervoor. Ik weet er ook weinig van af. Te weinig eigenlijk. Maar jij des te meer.

Wat vind je van dit idee?
Ja helemaal top, heb de versie die er was inderdaad zo omgebouwd. Er zijn wellicht zaken die verbeterd kunnen worden etc.

Ik heb nu iig ontdekt dat de automation van RTC het stukje DHW in de weg zit, dus voeg daar nog snel wat voor toe en dan deel ik hem.

Ik zal ook proberen korte instructie erbij te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik gebruik nu Action: Turn off/on power in het RTC menu.
Maar ik ga binnekort ook DHW tank plaatsen.
Gaat hij dan nog warmwater maken als hij naar OFF gezet word?

waar tussen schakeld hij?
Action: Change operating mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dewim1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:47:
Ik gebruik nu Action: Turn off/on power in het RTC menu.
Maar ik ga binnekort ook DHW tank plaatsen.
Gaat hij dan nog warmwater maken als hij naar OFF gezet word?

waar tussen schakeld hij?
Action: Change operating mode
Ja, dat doet hij gewoon.
Als RTC on/off geactiveerd is, dan overschrijft de scheduler of de solar2dhw functie deze status.
Dus dan start hij zijn DHW run.
Daarna, wordt de cyclus voor RTC on/off weer opnieuw hervat als dat nog van toepassing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
edterbak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Ja, dat doet hij gewoon.
Als RTC on/off geactiveerd is, dan overschrijft de scheduler of de solar2dhw functie deze status.
Dus dan start hij zijn DHW run.
Daarna, wordt de cyclus voor RTC on/off weer opnieuw hervat als dat nog van toepassing is
Maar welke functie kies je dan in de scheduler ?
Force DHW lijkt me niet de beste keuze omdat deze snel wil verwarmen ipv zuinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Op het moment dat je DHW only selecteert, wordt als het goed is de pomp aangezet, en blijft hij aan.

Als je DHW te laag is, en je wilt een DHW run draaien, kun je HEAT+DHW als operating mode zetten.
je pomp ziet dan dat de DHW run nodig is, en start hiermee.
De functie RTC on/off zal dan als het goed is niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 07:42
Ik heb dit topic doorgespit op de P1 configuratie, maar ik snap het niet helemaal.

Wanneer ik mijn Youless P1 meter koppel aan de export node ziet hij mijn verbruik als teruglevering. Wanneer ik mijn Youless P1 meter koppel aan de import mode ziet hij mijn verbruik als consumptie. Hij maakt geen verschil tussen teruglevering of consumptie.
Hoe kan ik dan gebruik maken van de Solar2DHW functie :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb succesvol mijn zigbee aqara temperatuursensoren met een middeling en een correctie gekoppeld aan de interne temperatuur.

Dus ik dacht. Ik snap NR en de control flow. Dus ik maak een knop voor DWH, voor het gezin.

Ik heb op dezelfde manier de flow gekoppeld op een persoonlijke tab. De WP staat wel uit. Wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Flow version

24.03 Stable

21/10 16:45:14 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
21/10 16:45:14 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 19.73°C)
21/10 16:45:14 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
21/10 16:45:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
21/10 16:45:09 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
21/10 15:37:32 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
21/10 15:37:28 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc automation: on/off)
21/10 15:37:27 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operating mode from Heat+DHW to DHW only
21/10 15:37:27 - Function RTC: Stored next operating mode is set to 4
21/10 15:37:27 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
21/10 15:31:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 134 (pump speed)
21/10 15:31:32 - Compressor: stopped
21/10 15:31:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 134 (37%) (Low)
21/10 14:48:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
21/10 14:48:21 - Compressor: running
21/10 14:48:21 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (DHW)
21/10 14:45:11 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
21/10 14:45:11 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
21/10 14:45:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
21/10 14:45:09 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
21/10 14:45:09 - Scheduler - Power: 1
21/10 12:11:05 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.7 °C)
21/10 10:51:05 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.69 °C)
21/10 10:36:05 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.7 °C)
21/10 09:46:05 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.69 °C)
------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeisdxsJ8VkYs7c1_Q0Vmgr2hTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c423wnExEeHxZbUFLV7Jjscv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONHgK2bnmTL3QpdhMDTlJUDcrCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULyWHbxow9qWdQkjDwaeBf93.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
wervisser schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:13:
Ik heb dit topic doorgespit op de P1 configuratie, maar ik snap het niet helemaal.

Wanneer ik mijn Youless P1 meter koppel aan de export node ziet hij mijn verbruik als teruglevering. Wanneer ik mijn Youless P1 meter koppel aan de import mode ziet hij mijn verbruik als consumptie. Hij maakt geen verschil tussen teruglevering of consumptie.
Hoe kan ik dan gebruik maken van de Solar2DHW functie :s
Hoi,

Waar heb je de koppeling gemaakt?

Het zou moeten zijn gebeurd in tab "WP Input". Daar iets naar beneden scrollen, en daar zie je dit.
De twee grijze "Link - in" nodes, daar moet het signaal binnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czXk57oMXhjDXhMZurYZDf9heF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/biRe2xeviyRdBFJpPLLeKnsO.png?f=fotoalbum_large

Als je dat gewoon correct gedaan hebt, dan wil ik graag de output zien van het signaal dat je hier heen stuurt.
Dus dan graag even een debug node plaatsen, en kijken in het gedeelte voor debugging . Daar kun je het resultaat kopieren en hier plakken. Zie onderstaande afbeelding waar je de debug functie kunt vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj5Uru2VPRR5EUl7b2w1whYxayA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p103kRcCzPjrAQURq7Vf0egZ.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 23-10-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
imdos schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:38:
Ik heb succesvol mijn zigbee aqara temperatuursensoren met een middeling en een correctie gekoppeld aan de interne temperatuur.

Dus ik dacht. Ik snap NR en de control flow. Dus ik maak een knop voor DWH, voor het gezin.

Ik heb op dezelfde manier de flow gekoppeld op een persoonlijke tab. De WP staat wel uit. Wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Flow version

24.03 Stable

21/10 16:45:14 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
21/10 16:45:14 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 19.73°C)
21/10 16:45:14 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
21/10 16:45:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
21/10 16:45:09 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
21/10 15:37:32 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
21/10 15:37:28 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc automation: on/off)
21/10 15:37:27 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operating mode from Heat+DHW to DHW only
21/10 15:37:27 - Function RTC: Stored next operating mode is set to 4
21/10 15:37:27 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
21/10 15:31:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 134 (pump speed)
21/10 15:31:32 - Compressor: stopped
21/10 15:31:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 134 (37%) (Low)
21/10 14:48:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
21/10 14:48:21 - Compressor: running
21/10 14:48:21 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (DHW)
21/10 14:45:11 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
21/10 14:45:11 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
21/10 14:45:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
21/10 14:45:09 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
21/10 14:45:09 - Scheduler - Power: 1
21/10 12:11:05 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.7 °C)
21/10 10:51:05 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.69 °C)
21/10 10:36:05 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.7 °C)
21/10 09:46:05 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.69 °C)
------------------------------------------------------------------------------------------------

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie op zich niks raars wat je doet. Het zou moeten werken. 8)
Kun je een debug node na de "to trigger" node plaatsen om te kijken of daar iets doorheen komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-S5WJvQe1NkxrU46e2qWhpVOc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qSc7gZmxoFVrYlij3jTz39z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 23-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hij springt bij mij steeds op Block MQTT? Komt dit omdat ik de WP extern (via Home assistant) aan en uit zet?

Kan ik dat voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Oh, ja. Dat komt omdat je 2 actieve kapiteins op 1 schip hebt nu.

HomeAssistent zegt verander SP naar X
NodeRed denkt... verrek... het klopt niet meer >> verander SP terug naar Y.

Ik weet niet hoe je er voor kunt zorgen dat home assistant als read only kaptein gaat werken. Misschien weet iemand anders dat hier wel. Het was wel mogelijk hoorde ik.

Maar Node Red is dus in 'read only' mode als je Block MQTT aan hebt staan. Dan komt er niks meer uit naar de panasonic to en blijft Home Assistant in de lead.

Keuzes :)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 23-10-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 21:54
Hi,

Ik heb een vraagje voor de HomeAssistant gebruikers. Ik ben pas overgegaan van Domoticz naar HomeAssistant en heb NodeRed als Addon draaien in HomeAssistant. Alleen nu ben ik iedere keer de NodeRed instellingen kwijt als ik HA update. De Nodes etc. staan er nog wel maar de WAR en scheduler zijn iedere keer gerest en leeg.

Hebben meer hier ervaring mee? en eventueel oplossingen? Ik heb nu al 2x onder een koude douche gestaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

edterbak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:16:
Oh, ja. Dat komt omdat je 2 actieve kapiteins op 1 schip hebt nu.

HomeAssistent zegt verander SP naar X
NodeRed denkt... verrek... het klopt niet meer >> verander SP terug naar Y.

Ik weet niet hoe je er voor kunt zorgen dat home assistant als read only kaptein gaat werken. Misschien weet iemand anders dat hier wel. Het was wel mogelijk hoorde ik.

Maar Node Red is dus in 'read only' mode als je Block MQTT aan hebt staan. Dan komt er niks meer uit naar de panasonic to en blijft Home Assistant in de lead.

Keuzes :)
Het enige wat ik via HA doe ik de Main Power aan of uit zetten, andere waardes kom ik niet aan?

Block MQTT gaat vanzelf aan heb ik de indruk?

Ah al gevonden, zat nog een menu dieper onder MQTT. Nice, dat zocht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 23-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zie op zich niks raars wat je doet. Het zou moeten werken. 8)

Kun je een debug node na de "to trigger" node plaatsen om te kijken of daar iets doorheen komt?
Jazeker; een foutmelding dus, lijkt het. Moet ik toch een bepaald type data er heen sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGSfW8pODaZtjExfgPsCtBykbcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jayMMF9D7Zocg5RTGidZYIKU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knTq3xmtr2gYRXsw0MU3swUKVq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jwI7sf3B7xML9pelLoFKHUMa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTDwenY4-6kuHhKZVLER_nZMEmk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9XCoYjHT8VCD2D1HwlP3eR7U.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door imdos op 23-10-2024 15:03 . Reden: verkeerd gequote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
imdos schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Jazeker; een foutmelding dus, lijkt het. Moet ik toch een bepaald type data er heen sturen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, dat is geen foutmelding.
Ik stuur eigenlijk een leeg topic uit. er hoeft niet een waarde in de payload te zitten.
De "External" topic wordt doorgestuurd naar node "Function 25" op het tabje [WP Control].
Daar moet er wat mee gebeuren. Er gaat daar dus iets mis.

Ik zal de functie bij mijzelf vandaag of morgen ook even handmatig testen, als het water wat afgekoeld is weer :)

Ik kom hier op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@imdos
Ik heb zojuist de functie even getest.
Het werkt hier.

Ik snap even niet wat er mis gaat.
De [to trigger] node stuurt gewoon een bericht uit, wat ik ook verwacht en wil.
Vervolgens gebeurt er niks haal ik uit je logboek.

Kun je na de to trigger node, volgen waar de draadjes naartoe gaan? zijn die wel verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 22:04
Hoi,

Vraagje, ik zou graag mijn de pomp van zone 1 (vloerverwarming) willen uitschakelen als de deur naar de achtertuin te lang open staat. Nu wil ik dit via een MQTT command doen, is dit mogelijk? Zie hem zelf niet staan in MQTT explorer. Kan wel een tijdzone via Aquarea cloud zetten op de zone dus dit zou wel mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:57:
@imdos
Ik heb zojuist de functie even getest.
Het werkt hier.

Ik snap even niet wat er mis gaat.
De [to trigger] node stuurt gewoon een bericht uit, wat ik ook verwacht en wil.
Vervolgens gebeurt er niks haal ik uit je logboek.

Kun je na de to trigger node, volgen waar de draadjes naartoe gaan? zijn die wel verbonden?
Sorry voor de late reactie, maar vakantie chaos hier.

Oke, goed om te horen dat het werkt bij jou. Maar mijn kennis van NR is niet zo gevorderd. Ik kan wel de debug log uitlezen en een functie volgen. Maar zodra er meerdere tabbladen en acties nodig zijn, dan haak ik wel af.

Op het moment van indrukken is de warmtepomp echt uit en is het schema heat-only. Dus ik weet niet zo goed wat de voorwaarden zijn om de trigger te laten slagen. Of zou dat niet moeten uitmaken?

Is er iets anders wat ik zou kunnen uitzoeken. Eventueel met behulp van een uitleg of filmpje?

Ik heb volgens mij gevonden wat je bedoelt.
code:
1
2
3
DWH loopt via :=> link out 106
Die zit vast aan: WP Control tabblad ;=> DHW temp 
dan volgt het plaatje hieronder.

Ik snap helaas niet alles wat in functie 25 gebeurt. Dat is iets teveel logica.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0puFSd-wrzst4pqVAN2b78EDp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T0PzT2AqWEFixGiHm50t7Skm.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door imdos op 27-10-2024 14:57 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TomN87 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:27:
Hoi,

Vraagje, ik zou graag mijn de pomp van zone 1 (vloerverwarming) willen uitschakelen als de deur naar de achtertuin te lang open staat. Nu wil ik dit via een MQTT command doen, is dit mogelijk? Zie hem zelf niet staan in MQTT explorer. Kan wel een tijdzone via Aquarea cloud zetten op de zone dus dit zou wel mogelijk moeten zijn.
Is dat nuttig? Als je vloer afkoelt doordat de pomp uitstond duurt het een baard voordat het weer opwarmt.

Vraag is vooral hoe je de sensor in mqtt stopt en hoe je de vvw pomp wil schakelen. Dit heeft weinig met de warmtepomp zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
TomN87 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:27:
Hoi,

Er is wel een command om zones te activeren.
https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

Set17

Maar hoe dit uitpakt voor je weet ik niet.
Los van de vraag welke MikeyMan er bij stelt of het zinvol is.
De kracht van vloerverwarming met een warmtepomp is dat deze stabiel en rustig blijft.

Is de RTC sensor dusdanig gevoelig dat de temperatuur direct daalt zodat de RTC functie reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Het valt mij op dat als ik mijn Aqara temperatuur sensor wil gebruiken dat het heel lang duurt voordat ze zichtbaar worden in het Sensors-tabje. De KwH meldingen (afkomstig van mijn P1 Monitor, die stuurt iedere 10sec een MQTT msg) zijn eerder zichtbaar. Ik heb nu in mijn personal tab een Resend msg-node er tussen gezet die de temperatuur die Aqara meldt iedere 10 seconden herhaalt totdat Aqara weer een nieuwe stuurt. Node-red lijkt m nu sneller op te pakken. Zou dit kunnen helpen of is dit toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 22:04
MikeyMan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:19:
[...]

Is dat nuttig? Als je vloer afkoelt doordat de pomp uitstond duurt het een baard voordat het weer opwarmt.

Vraag is vooral hoe je de sensor in mqtt stopt en hoe je de vvw pomp wil schakelen. Dit heeft weinig met de warmtepomp zelf te maken.
Dat is inderdaad een goed punt, kan ook een notificatie maken en deze verzenden naar onze mobiel als de deur te lang open staat. Lijkt me makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Aziona schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:05:
Het valt mij op dat als ik mijn Aqara temperatuur sensor wil gebruiken dat het heel lang duurt voordat ze zichtbaar worden in het Sensors-tabje. De KwH meldingen (afkomstig van mijn P1 Monitor, die stuurt iedere 10sec een MQTT msg) zijn eerder zichtbaar. Ik heb nu in mijn personal tab een Resend msg-node er tussen gezet die de temperatuur die Aqara meldt iedere 10 seconden herhaalt totdat Aqara weer een nieuwe stuurt. Node-red lijkt m nu sneller op te pakken. Zou dit kunnen helpen of is dit toeval?
De aqara zigbee sensoren zijn inderdaad vrij traag; om energie te sparen. Terwijl je P1 meter een constante aanvoer heeft.

Een resend van de mqtt berichten is daarom een optie. Maar eigenlijk is het een lapmiddel.

De vraag is echter of het voor de aansturing echt uit maakt of het zo frequent binnenkomt. Zolang de waarde niet wijzigt kun je er niets mee.

Ik heb toen ik de thermostaat wilde inregelen zelf handmatig het bericht een paar keer herhaalt, om de koppeling te maken. Daarna niet meer nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
imdos schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Ik heb toen ik de thermostaat wilde inregelen zelf handmatig het bericht een paar keer herhaalt, om de koppeling te maken. Daarna niet meer nodig gehad.
Ik zou inderdaad verwachten dat 10x op Inject klikken ook voldoende helpt maar dat deed het niet. Het lijkt er inderdaad op dat de Aqara alleen een bericht stuurt als de waarde wijzigt en dat kan best een paar uur niet het geval zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziona op 30-10-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
imdos schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:20:
[...]

Sorry voor de late reactie, maar vakantie chaos hier.

Oke, goed om te horen dat het werkt bij jou. Maar mijn kennis van NR is niet zo gevorderd. Ik kan wel de debug log uitlezen en een functie volgen. Maar zodra er meerdere tabbladen en acties nodig zijn, dan haak ik wel af.

Op het moment van indrukken is de warmtepomp echt uit en is het schema heat-only. Dus ik weet niet zo goed wat de voorwaarden zijn om de trigger te laten slagen. Of zou dat niet moeten uitmaken?

Is er iets anders wat ik zou kunnen uitzoeken. Eventueel met behulp van een uitleg of filmpje?

Ik heb volgens mij gevonden wat je bedoelt.
code:
1
2
3
DWH loopt via :=> link out 106
Die zit vast aan: WP Control tabblad ;=> DHW temp 
dan volgt het plaatje hieronder.

Ik snap helaas niet alles wat in functie 25 gebeurt. Dat is iets teveel logica.
[Afbeelding]
Kun je achter iedere output pin een debug node zetten?
A la hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXzcC-OCSQ1d9Ed71NOKzisosfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40SG0X4GsSy28GlmDXArX70K.png?f=fotoalbum_large
Ik ben benieuwd of daar wat uit komt.
Tweede idee/vraagje.
Kun je zien waar die link-out nodes heen gaan? Die grijze pijltjes er acher. Zijn die allemaal verbonden van [functie 25]?

In de node [Functie 25] zit een stukje logica die kijkt of de pomp aan / uit staat.
als de pomp uit is, zet hij hem eerst aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

Kun je achter iedere output pin een debug node zetten?
A la hieronder
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of daar wat uit komt.
Tweede idee/vraagje.
Kun je zien waar die link-out nodes heen gaan? Die grijze pijltjes er acher. Zijn die allemaal verbonden van [functie 25]?

In de node [Functie 25] zit een stukje logica die kijkt of de pomp aan / uit staat.
als de pomp uit is, zet hij hem eerst aan.
Alle pinnen zijn verbonden. Zie hieronder de screenshots.
Ik krijg nu vanwege een klein probleem de acties v/d knoppen niet meer door via zigbee2mqtt. Terwijl de rest wel gewoon werkt. Wordt Vervolgd dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuyU6-0qzCLaiaK-8TPqaTGeJOw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IDjvg8J7nge4iIEKb9WGM0Aq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9l9iySTk3XffVeTBniv-AhWVYQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YWs3yaUnYSRA2Zp6wbMDMida.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzBC3GDNYLFE38qG55181iTNllk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VRmAqC73ObeLrwJJHCURKfGR.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat het tijd is voor een update van Node Red flow.

Is er iemand die de flow wil testen?
ik wil hem uploaden ergens, maar nog niet op de bekende plek zodat iedereen hem gebruikt.

Niet een te hoge verwachting van nieuwe dingen hebben hoor...
Ik heb vooral gevochten met het terug-rollen van een nieuwe feature. (ga ik niet doen dus)
Daarbij heb ik de nieuwe pomp versies geimporteerd enzo.
Druk sensor uit te lezen.
DHW setpoint af te lezen op Home scherm.
en nog een paar dingen.

Niet heel schokkend. Maar wel goed om eerst op kleine schaal te testen.

Uiteraard wel even een backup maken eerst. :)

Update:
Dit is de link naar de file.
https://github.com/edterb...flows/flows%20v24.04.json

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 01-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Als iemand de update hier boven probeert.
Graag feedback of je zaken opnieuw moest aansluiten.
En andere opvallendheden uiteraard. :)

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 02-11-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:57:
Ik heb ‘m wel geïnstalleerd maar gebruik jou tool alleen als backup voor als mijn rules set er een potje van mocht maken. Aan mijn feedback heb je helaas dus niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-05 12:51
Hi,

Ik heb dit forum al goed afgezocht en contact gehad met edterbak over het steeds herhalen van het command:
MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
Gister was het een paar uurtjes weg, maar nu komt het toch weer terug.
Wat ik heb gedaan:
1. alle opties uitgezet (WAR, RTC, etc)
2. Setpoint handmatig veranderd op het home screen
3. WAR lijn aangepast met 1 grade een paar keer
4. Export van de WAR naar de pana gedaan, zodat deze waarden overeen komen
5. Functies weer aangezet

Probleem was toen een paar uur weg, maar vannacht is het toch weer terug gekomen. Is er iemand met een goed idee hoe ik dit nog kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Jeroen-h schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:32:
Hi,

Ik heb dit forum al goed afgezocht en contact gehad met edterbak over het steeds herhalen van het command:
[...]

Gister was het een paar uurtjes weg, maar nu komt het toch weer terug.
Wat ik heb gedaan:
1. alle opties uitgezet (WAR, RTC, etc)
2. Setpoint handmatig veranderd op het home screen
3. WAR lijn aangepast met 1 grade een paar keer
4. Export van de WAR naar de pana gedaan, zodat deze waarden overeen komen
5. Functies weer aangezet

Probleem was toen een paar uur weg, maar vannacht is het toch weer terug gekomen. Is er iemand met een goed idee hoe ik dit nog kan oplossen?
Moguh Jeroen.
Heb je alleen node red actief?
Of gebruik je ook een ander programma als home assistant?

Ik heb vandaag een verjaardag. Dus zal niet snel reageren.
Misschien dat anderen je hier kunnen bijstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
edterbak schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:57:
Hoi Edterbak,

Het installeren van de nieuwe flow ging onwijs soepel.
Aanpak pas als volgt:
1. Alle tabbladen verwijderen, behalve "Home Assistant Climate" en het tabblad met eigen sensoren
2. verwijderen van alle "ui_group" en "ui_tab" items
3. importeren van nieuwe flow (alleen het mqtt item dan niet importeren)
4. Deploy
5. alles werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
edterbak schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:45:
[...]

Moguh Jeroen.
Heb je alleen node red actief?
Of gebruik je ook een ander programma als home assistant?

Ik heb vandaag een verjaardag. Dus zal niet snel reageren.
Misschien dat anderen je hier kunnen bijstaan. :)
Moguh,

Ik gebruik Home Assistant, hierin draai ik NodeRed als add-on, maar heb verder niets extra's draaien in HA wat betreft de Pana.
NodeRed gebruik ik ook echt alleen voor de flows voor de pana, verder niets.

Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik de WAR exporteer naar de Pana hij na een paar minuten weer terug verandert naar de initiele instellingen van de pana.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroen-h op 03-11-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Jeroen-h schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:56:
[...]

Moguh,

Ik gebruik Home Assistant, hierin draai ik NodeRed als add-on, maar heb verder niets extra's draaien in HA wat betreft de Pana.
NodeRed gebruik ik ook echt alleen voor de flows voor de pana, verder niets.

Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik de WAR exporteer naar de Pana hij na een paar minuten weer terug verandert naar de initiele instellingen van de pana.
Ok, als je in home assistant de heishamon intergatie niet hebt geinstalleert, dan is er niks aan de hand op dat gebied.

De WAR functie hoef je niet te exporteren naar de pana.
IN de github screenshots, zie ik dat je HEAT water via Direct modus aanstuurt. Daarmee maakt het niet uit wat de Compensation curve lijnen in de controller zijn, want die worden niet gebruikt. Daar hoef je dus niet op te letten.

Kun je eens proberen de controller van zone 1 van Thermostat naar Water te zetten?
Als dan de problemen weg blijven, dan weet ik dat ik wat moet debuggen op het thermostat gedeelte.
Ik dacht dat ik het helemaal werkend had. Maar er kan wat omgevallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Als je geen van de custom functies gebruikt, dan hoort de panasonic gewoon te doen wat we willen.
Via Home screen de pijlsjtes omhoog en omlaag moeten dan 1op1 gewoon werken.

Als dat eenmaal werkt, dan zou ik 1 volgende functie bijzetten. Goed instellen en proberen.
Stap voor stap verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-10 16:31
@edterbak Alles geinstalleerd ging eigenlijk probleemloos, externe links opnieuw moeten zetten.
Setpoint komt mooi naar boven. Tot nu toe lijkt alles correct te gaan, Warmtepomp wordt nog niet veel gebruikt lekker zonnetje in de kamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
@edterbak ook hier de nieuwste flow geinstalleerd, hoefde niets opnieuw te koppelen.
Heb wel gelijk je Force-Sterilization nodes (op het WP Input tab) enabled en gekoppeld =)

[ Voor 6% gewijzigd door Natrixz op 03-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennispgp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01 17:13
Ik heb nu ook de nieuwste versie (24.04) geïnstalleerd. De update verliep soepel en ik hoefde niets opnieuw te koppelen.
Het valt mij nu op dat de toggle Forceful DHW automatisch weer inschakelt. Wanneer ik deze uitschakel met het schuifje, gaat deze na enkele seconden weer aan.
Als ik de schakelaar eerst uit en daarna weer aan zet, start de DHW-run.

Is dit eenvoudig op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dennispgp schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:24:
Ik heb nu ook de nieuwste versie (24.04) geïnstalleerd. De update verliep soepel en ik hoefde niets opnieuw te koppelen.
Het valt mij nu op dat de toggle Forceful DHW automatisch weer inschakelt. Wanneer ik deze uitschakel met het schuifje, gaat deze na enkele seconden weer aan.
Als ik de schakelaar eerst uit en daarna weer aan zet, start de DHW-run.

Is dit eenvoudig op te lossen?
Kun je kijken in heishamon zelf of die aan staat of niet?

En graag een stukje van het logboek hier plakken. Daar staat heel veel infomatie in. Dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:41
vraagje, misschien kan het al, maar misschien ook niet.
zou ik de s0 kwh meter kunnen gebruiken voor de input van de COP berekening ipv het opgenomen vermogen gerapporteerd door de panasonic?
ik merk dat er namelijk een best groot verschil tussen zit. d.w.z. pana rapporteert 400 watt aan opgenomen vermogen, in realiteit ligt dat dan tussen de 460 en 480 watt.
in cop is dat toch bijna 1 hele punt verschil, en daarmee is de flow dus eigenlijk structureel te optimistisch aan het rekenen.
het zou fijn zijn om de optie te hebben voor de mensen die s0 meters aan hun heishamon hebben om die te gebruiken voor de opgenomen vermogen berekening.
dan zou zijn: energy consumption = heishamon s0-1 + heishamon s0-2

misschien is het er al en heb ik het over het hoofd gezien, maar als het er niet is zou dat een nice to have zijn.
evenals de mogelijkheid tot gebruik van de dallas temperatuur sensoren voor de inlet en outlet temperatuur, gezien die makkelijker te kalibreren zijn dan die van de pana.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
@edterbak

Er lijkt een fout te zitten in de logica rondom SoftStart QuietMode & Defrosts. Na een minuut of twee wordt er een defrost detecteerd die er helemaal niet is. Daardoor stopt de quiet-mode er vrij snel mee.
Onderstaande de logs toegevoegd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
04/11 12:19:23 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, quiet mode is already set to level 0
04/11 12:19:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
04/11 12:19:07 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
04/11 12:19:07 - Function WAR: Setpoint change: From 24.5 to 24.4 °C
04/11 12:17:59 - Function WAR: Setpoint change: From 24.6 to 24.5 °C
04/11 12:12:59 - Function WAR: Setpoint change: From 24.8 to 24.6 °C
04/11 11:57:58 - Function WAR: Setpoint change: From 24.9 to 24.8 °C
04/11 11:53:28 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
04/11 11:53:23 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 22 °C. New calculated setpoint: 24 °C
04/11 11:53:23 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 20°C
04/11 11:52:58 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (QuietMode Manager)
04/11 11:52:58 - Quiet mode manager: Detected defrost cycle end. (comporessor on) Restoring quietmode to level 0
04/11 11:52:23 - Function SoftStart: Start Phase 2
04/11 11:49:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
04/11 11:49:22 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 27 °C. New calculated setpoint: 22 °C
04/11 11:49:22 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 18°C
04/11 11:49:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
04/11 11:49:22 - Compressor: running
04/11 11:49:22 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (30 minutes)

[ Voor 70% gewijzigd door Natrixz op 04-11-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennispgp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01 17:13
edterbak schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:41:
[...]

Kun je kijken in heishamon zelf of die aan staat of niet?

En graag een stukje van het logboek hier plakken. Daar staat heel veel infomatie in. Dat helpt
In Heishamon staat TOP2, Force_DHW_State op "Disabled". Er worden geen logregels gegenereerd wanneer ik de toggle van aan naar uit verander, waarna deze automatisch weer naar aan springt.

Vandaag heb ik met succes een DHW-run en een HEAT-run voltooid op de nieuwe versie (24.04 Stable). Ik heb nog wel een vraag over de nieuwe druksensor. Bij mij geeft de Water pressure (bar) -0,02 aan, terwijl de fysieke drukmeter 2 bar toont. Wellicht gaat er iets mis met de decimalen of met de druksensor in de WP.
Pagina: 1 ... 102 ... 123 Laatste