WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Nu vroeg ik mij af, ik zie bij degrees days een mooi 31 dagen overzicht. Deze was er natuurlijk al langer.
Maar is er een manier om deze data via een ander manier route op te vragen zodat ik hier eigen data verwerking op kan toepassen?
Zat denken aan, om zelf Degreesdays / energie comsumption vergelijking te gaan maken. Welke in theorie (los van veel wind of toch wel zonlicht... redelijk een stabiel gemiddelde zou moeten zijn.
Dus puur voor eigen 'onderzoek' en het is dus geen feature request maar hoe kom ik aan de data
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik laad zelf alle data in MQTT in met deze node-red flow:The-Source schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:30:
Zo ik ben weer bij qua beta's, van beta 8 naar beta 32 gegaan.
Nu vroeg ik mij af, ik zie bij degrees days een mooi 31 dagen overzicht. Deze was er natuurlijk al langer.
Maar is er een manier om deze data via een ander manier route op te vragen zodat ik hier eigen data verwerking op kan toepassen?
Zat denken aan, om zelf Degreesdays / energie comsumption vergelijking te gaan maken. Welke in theorie (los van veel wind of toch wel zonlicht... redelijk een stabiel gemiddelde zou moeten zijn.
Dus puur voor eigen 'onderzoek' en het is dus geen feature request maar hoe kom ik aan de data
1
| [{"id":"cbfa6cf7aba848f6","type":"group","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"Logging naar InfluxDB","style":{"label":true},"nodes":["1279ec70.ed6354","14572908.cd7c9f","5a304122.7f39e8","b9850ca2.e3d7a8","57ddcffb.7f6d28","24450c97.1a66cc","d93fa1dd.ba9b4","16393f9b.83d35","c66eca09598a6740","9821638e3addebca"],"x":54,"y":39,"w":1212,"h":282},{"id":"1279ec70.ed6354","type":"mqtt in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/main/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"accae33c.753638","nl":false,"rap":false,"rh":"0","inputs":0,"x":210,"y":240,"wires":[["14572908.cd7c9f"]]},{"id":"14572908.cd7c9f","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n // when sensor is in the global settings \n msg.sensor = sensor;\n if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n// node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n // add the home automation ID/name \n msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n // add type (if it exists):\n if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n } \n return msg;\n }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":430,"y":240,"wires":[["c66eca09598a6740","24450c97.1a66cc"]]},{"id":"5a304122.7f39e8","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"HomeAssistant, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n [\"Heatpump_State\", 1703, \"Switch\"],\n [\"Pump_Flow\", 1609],\n [\"Force_DHW_State\", null, \"Selector Switch\"], //DHW status (20=off, 10=on 0=unknown)\n [\"Quiet_Mode_Schedule\", null, \"Switch\"],\n [\"Operating_Mode_State\", null, \"Selector Switch\"], //7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n [\"Main_Inlet_Temp\", 1605],\n [\"Main_Outlet_Temp\", 1606], \n [\"Main_Target_Temp\", null],\n [\"Compressor_Freq\", 1608],\n [\"DHW_Target_Temp\", null],\n [\"DHW_Temp\", null],\n [\"Operations_Hours\", 1611],\n [\"Operations_Counter\", 1612],\n [\"Main_Schedule_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Outside_Temp\", 1610],\n [\"Heat_Power_Production\", null],\n [\"Heat_Power_Consumption\", null],\n [\"Powerful_Mode_Time\", null, \"Selector Switch\"], // 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute //0= off, 30 = level 3\n [\"Quiet_Mode_Level\", 1704, \"Selector Switch\"], // 4 levels -- 0= off - 10= Silent 1 - 20= Silent 2 - 30= Silent 3\n [\"Holiday_Mode_State\", null, \"Switch\"],\n [\"ThreeWay_Valve_State\", null, \"Selector Switch\"], // 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n [\"Outside_Pipe_Temp\", null],\n [\"DHW_Heat_Delta\", null],\n [\"Heat_Delta\", null],\n [\"Cool_Delta\", null],\n [\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],\n [\"Defrosting_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Z1_Heat_Request_Temp\", 1702, \"Thermostat\"],\n [\"Z1_Cool_Request_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Room_Thermostat_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Request_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Request_Temp\", null],\n [\"Z1_Water_Temp\", null],\n [\"Z2_Water_Temp\", null],\n [\"Cool_Power_Production\", null],\n [\"Cool_Power_Consumption\", null],\n [\"DHW_Power_Production\", null],\n [\"DHW_Power_Consumption\", null],\n [\"Z1_Water_Target_Temp\", null],\n [\"Z2_Water_Target_Temp\", null],\n [\"Error\", null],\n [\"Room_Holiday_Shift_Temp\", null],\n [\"Buffer_Temp\", null],\n [\"Solar_Temp\", null],\n [\"Pool_Temp\", null],\n [\"Main_Hex_Outlet_Temp\", null],\n [\"Discharge_Temp\", null],\n [\"Inside_Pipe_Temp\", null],\n [\"Defrost_Temp\", null],\n [\"Eva_Outlet_Temp\", null],\n [\"Bypass_Outlet_Temp\", null],\n [\"Ipm_Temp\", null],\n [\"Z1_Temp\", 1702],\n [\"Z2_Temp\", null],\n [\"DHW_Heater_State\", null],\n [\"Room_Heater_State\", null],\n [\"Internal_Heater_State\", 3095],\n [\"External_Heater_State\", null],\n [\"Fan1_Motor_Speed\", null],\n [\"Fan2_Motor_Speed\", null],\n [\"High_Pressure\", null],\n [\"Pump_Speed\", null],\n [\"Low_Pressure\", null],\n [\"Compressor_Current\", null],\n [\"Force_Heater_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Sterilization_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Sterilization_Temp\", null],\n [\"Sterilization_Max_Time\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Heating_Mode\", null],\n [\"Heating_Off_Outdoor_Temp\", null],\n [\"Heater_On_Outdoor_Temp\", null],\n [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n [\"Cool_To_Heat_Temp\", null],\n [\"Cooling_Mode\", null],\n [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Room_Heater_Operations_Hours\", null],\n [\"DHW_Heater_Operations_Hours\", null]\n ];\n \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n [\"SetHeatpump\", \"Switch\", 1703],\n [\"SetHoliday\", \"Switch\", null],\n [\"SetQuietMode\", \"Selector Switch\", 1704],\n [\"SetPowerfull\", \"Selector Switch\", null],\n [\"SetZ1HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", 1702],\n [\"SetZ1CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetOperationMode\", \"Selector Switch\", null],\n [\"SetForceDHW\", \"Switch\", null],\n [\"SetDHWTemp\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetCoolTemp\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetForceDefrost\", \"Switch\", null],\n [\"SetForceSterilization\", \"Switch\", null]\n];\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":"","noerr":1,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":440,"y":160,"wires":[["9821638e3addebca"]]},{"id":"b9850ca2.e3d7a8","type":"inject","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","x":190,"y":160,"wires":[["5a304122.7f39e8"]]},{"id":"57ddcffb.7f6d28","type":"influxdb out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","influxdb":"6a4ada58.3c1d74","name":"","measurement":"heatpump_panasonic","precision":"","retentionPolicy":"","database":"","precisionV18FluxV20":"s","retentionPolicyV18Flux":"","org":"krisp.work","bucket":"","x":1090,"y":280,"wires":[]},{"id":"24450c97.1a66cc","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n return;\n}else{\n \n msg.payload = [{\n numValue: parseFloat(msg.payload),\n strValue: msg.sensor\n },\n {\n tag1:msg.sensor\n }];\n return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":770,"y":240,"wires":[["57ddcffb.7f6d28","d93fa1dd.ba9b4"]]},{"id":"d93fa1dd.ba9b4","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":990,"y":200,"wires":[]},{"id":"16393f9b.83d35","type":"comment","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":140,"y":100,"wires":[]},{"id":"c66eca09598a6740","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":690,"y":140,"wires":[]},{"id":"9821638e3addebca","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":650,"y":80,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"","port":"1883","clientid":"node-red","autoConnect":true,"usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"6a4ada58.3c1d74","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"database","name":"InfluxDB","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"2.0","url":"","rejectUnauthorized":false}] |
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Alleen in de startfase.Aziona schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:38:
[...]
Dat klopt maar als de Softstart aan staat dan wordt de temperatuur en daarmee het vermogen verlaagd, dat wil ik eigenlijk niet als ik heel veel terug lever. Dan wil ik dat de WP op vol vermogen mijn vloer vol stopt met warmte. Of zeg ik nu heel gekke dingen? De WP staat pas sinds oktober aan dus ik heb er weinig ervaring mee.
MIjn WPB gaat ook aan als de zon schijnt, dat werkt erg goed. Het tijdschema van de WPB gaat pas om 14:00 aan, als de WPB dan nog steeds niet op termperatuur is dan trekt ie het "uit het net" (tijdklok van de Atlantic V4 loopt bij mij van 14:00-22:00).
Idem voor mijn hotfill keukenboiler: deze gaat 5 minuten per uur aan zodat er steeds redelijk heet water beschikbaar is. Als ik terug lever dan gaat ie automatisch aan waardoor het water wordt opgewarmd tot extra heet.
Het heeft ook weinig zin om zo snel mogelijk zoveel mogelijk er doorheen te proberen te jagen. Dat verbruikt relatief veel meer dan nodig. Slowly but steady.
Als ik even globaal door je json scroll lijkt het erop dat je alle data naar influxdb doorzet.Krisp schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:48:
[...]
Ik laad zelf alle data in MQTT in met deze node-red flow:
code:
1 [{"id":"cbfa6cf7aba848f6","type":"group","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"Logging naar InfluxDB","style":{"label":true},"nodes":["1279ec70.ed6354","14572908.cd7c9f","5a304122.7f39e8","b9850ca2.e3d7a8","57ddcffb.7f6d28","24450c97.1a66cc","d93fa1dd.ba9b4","16393f9b.83d35","c66eca09598a6740","9821638e3addebca"],"x":54,"y":39,"w":1212,"h":282},{"id":"1279ec70.ed6354","type":"mqtt in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/main/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"accae33c.753638","nl":false,"rap":false,"rh":"0","inputs":0,"x":210,"y":240,"wires":[["14572908.cd7c9f"]]},{"id":"14572908.cd7c9f","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n // when sensor is in the global settings \n msg.sensor = sensor;\n if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n// node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n // add the home automation ID/name \n msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n // add type (if it exists):\n if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n } \n return msg;\n }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":430,"y":240,"wires":[["c66eca09598a6740","24450c97.1a66cc"]]},{"id":"5a304122.7f39e8","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"HomeAssistant, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n [\"Heatpump_State\", 1703, \"Switch\"],\n [\"Pump_Flow\", 1609],\n [\"Force_DHW_State\", null, \"Selector Switch\"], //DHW status (20=off, 10=on 0=unknown)\n [\"Quiet_Mode_Schedule\", null, \"Switch\"],\n [\"Operating_Mode_State\", null, \"Selector Switch\"], //7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n [\"Main_Inlet_Temp\", 1605],\n [\"Main_Outlet_Temp\", 1606], \n [\"Main_Target_Temp\", null],\n [\"Compressor_Freq\", 1608],\n [\"DHW_Target_Temp\", null],\n [\"DHW_Temp\", null],\n [\"Operations_Hours\", 1611],\n [\"Operations_Counter\", 1612],\n [\"Main_Schedule_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Outside_Temp\", 1610],\n [\"Heat_Power_Production\", null],\n [\"Heat_Power_Consumption\", null],\n [\"Powerful_Mode_Time\", null, \"Selector Switch\"], // 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute //0= off, 30 = level 3\n [\"Quiet_Mode_Level\", 1704, \"Selector Switch\"], // 4 levels -- 0= off - 10= Silent 1 - 20= Silent 2 - 30= Silent 3\n [\"Holiday_Mode_State\", null, \"Switch\"],\n [\"ThreeWay_Valve_State\", null, \"Selector Switch\"], // 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n [\"Outside_Pipe_Temp\", null],\n [\"DHW_Heat_Delta\", null],\n [\"Heat_Delta\", null],\n [\"Cool_Delta\", null],\n [\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],\n [\"Defrosting_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Z1_Heat_Request_Temp\", 1702, \"Thermostat\"],\n [\"Z1_Cool_Request_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Room_Thermostat_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Request_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Request_Temp\", null],\n [\"Z1_Water_Temp\", null],\n [\"Z2_Water_Temp\", null],\n [\"Cool_Power_Production\", null],\n [\"Cool_Power_Consumption\", null],\n [\"DHW_Power_Production\", null],\n [\"DHW_Power_Consumption\", null],\n [\"Z1_Water_Target_Temp\", null],\n [\"Z2_Water_Target_Temp\", null],\n [\"Error\", null],\n [\"Room_Holiday_Shift_Temp\", null],\n [\"Buffer_Temp\", null],\n [\"Solar_Temp\", null],\n [\"Pool_Temp\", null],\n [\"Main_Hex_Outlet_Temp\", null],\n [\"Discharge_Temp\", null],\n [\"Inside_Pipe_Temp\", null],\n [\"Defrost_Temp\", null],\n [\"Eva_Outlet_Temp\", null],\n [\"Bypass_Outlet_Temp\", null],\n [\"Ipm_Temp\", null],\n [\"Z1_Temp\", 1702],\n [\"Z2_Temp\", null],\n [\"DHW_Heater_State\", null],\n [\"Room_Heater_State\", null],\n [\"Internal_Heater_State\", 3095],\n [\"External_Heater_State\", null],\n [\"Fan1_Motor_Speed\", null],\n [\"Fan2_Motor_Speed\", null],\n [\"High_Pressure\", null],\n [\"Pump_Speed\", null],\n [\"Low_Pressure\", null],\n [\"Compressor_Current\", null],\n [\"Force_Heater_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Sterilization_State\", null, \"Switch\"],\n [\"Sterilization_Temp\", null],\n [\"Sterilization_Max_Time\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Heating_Mode\", null],\n [\"Heating_Off_Outdoor_Temp\", null],\n [\"Heater_On_Outdoor_Temp\", null],\n [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n [\"Cool_To_Heat_Temp\", null],\n [\"Cooling_Mode\", null],\n [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n [\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n [\"Room_Heater_Operations_Hours\", null],\n [\"DHW_Heater_Operations_Hours\", null]\n ];\n \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n [\"SetHeatpump\", \"Switch\", 1703],\n [\"SetHoliday\", \"Switch\", null],\n [\"SetQuietMode\", \"Selector Switch\", 1704],\n [\"SetPowerfull\", \"Selector Switch\", null],\n [\"SetZ1HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", 1702],\n [\"SetZ1CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetOperationMode\", \"Selector Switch\", null],\n [\"SetForceDHW\", \"Switch\", null],\n [\"SetDHWTemp\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetCoolTemp\", \"Thermostat\", null],\n [\"SetForceDefrost\", \"Switch\", null],\n [\"SetForceSterilization\", \"Switch\", null]\n];\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":"","noerr":1,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":440,"y":160,"wires":[["9821638e3addebca"]]},{"id":"b9850ca2.e3d7a8","type":"inject","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","x":190,"y":160,"wires":[["5a304122.7f39e8"]]},{"id":"57ddcffb.7f6d28","type":"influxdb out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","influxdb":"6a4ada58.3c1d74","name":"","measurement":"heatpump_panasonic","precision":"","retentionPolicy":"","database":"","precisionV18FluxV20":"s","retentionPolicyV18Flux":"","org":"krisp.work","bucket":"","x":1090,"y":280,"wires":[]},{"id":"24450c97.1a66cc","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n return;\n}else{\n \n msg.payload = [{\n numValue: parseFloat(msg.payload),\n strValue: msg.sensor\n },\n {\n tag1:msg.sensor\n }];\n return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":770,"y":240,"wires":[["57ddcffb.7f6d28","d93fa1dd.ba9b4"]]},{"id":"d93fa1dd.ba9b4","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":990,"y":200,"wires":[]},{"id":"16393f9b.83d35","type":"comment","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":140,"y":100,"wires":[]},{"id":"c66eca09598a6740","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":690,"y":140,"wires":[]},{"id":"9821638e3addebca","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","g":"cbfa6cf7aba848f6","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":650,"y":80,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"","port":"1883","clientid":"node-red","autoConnect":true,"usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"6a4ada58.3c1d74","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"database","name":"InfluxDB","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"2.0","url":"","rejectUnauthorized":false}]
Maar het stukje degreesdays is zover ik zie geen onderdeel van de mqtt topics en vandaar ook de vraag hoe dat eventueel uit de context store gehaald kan worden
Ja, dat klopt, verdere analyse doe ik niet via deze flow.The-Source schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:55:
[...]
Als ik even globaal door je json scroll lijkt het erop dat je alle data naar influxdb doorzet.
Maar het stukje degreesdays is zover ik zie geen onderdeel van de mqtt topics en vandaar ook de vraag hoe dat eventueel uit de context store gehaald kan worden
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Heishamon status in console (en ook op andere plekken in de webinterface):
1
| Sat Dec 2 15:48:41 2023 (31616984): Heishamon stats: Uptime: 50 days 1 hour 49 minutes 43 seconds ## Free memory: 66% ## Heap fragmentation: 15% ## Max free block: 22512 bytes ## Free heap: 26272 bytes ## Wifi: 38% (RSSI: -81) ## Mqtt reconnects: 543 ## Correct data: 99.99% |
NR MQTT status > Heishamon, stond steeds op 8uur en 41 minuten toen ik dit ging typen. Maar zie hem net verspringen naar deze waarde:
Om het lekker vaag te maken, zie ik de waardes nu (zonder enige herstart actie in de Heishamon) nu de uptime waardes wel gelijk maar beide onder het 1uur uptimeHeishamon information
IP adress :192.168.1.xx
Total reads:12 Good reads: 12
Free memory: 72 % Wifi signal: 86 %
Bad header reads: 0
Voltage: 3.38 V Uptime: 0 Day, 00h03 45s
Bad CRC reads: 0 MQTT reconnects: 1
Too long reads: 0 Timeout reads:0
Too short reads: 0

Dus bovenstaande lijkt of ergens een cache issue te zijn geweest vermoed ik.
[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 02-12-2023 16:44 ]
Ik snap je usecase.Aziona schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:38:
[...]
Dat klopt maar als de Softstart aan staat dan wordt de temperatuur en daarmee het vermogen verlaagd, dat wil ik eigenlijk niet als ik heel veel terug lever. Dan wil ik dat de WP op vol vermogen mijn vloer vol stopt met warmte. Of zeg ik nu heel gekke dingen? De WP staat pas sinds oktober aan dus ik heb er weinig ervaring mee.
MIjn WPB gaat ook aan als de zon schijnt, dat werkt erg goed. Het tijdschema van de WPB gaat pas om 14:00 aan, als de WPB dan nog steeds niet op termperatuur is dan trekt ie het "uit het net" (tijdklok van de Atlantic V4 loopt bij mij van 14:00-22:00).
Idem voor mijn hotfill keukenboiler: deze gaat 5 minuten per uur aan zodat er steeds redelijk heet water beschikbaar is. Als ik terug lever dan gaat ie automatisch aan waardoor het water wordt opgewarmd tot extra heet.
Hoe ik het vertaal;
veel zon > softstart functie uit
geen zon > softstart functie aan
Is dit een goede vertaling voor je wens?
Het is in ieder geval niet een aanpassing van de softstart functie. Deze functie is bedoeld voor het terugregelen. Jou wens is anders, dus dat kan niet in deze functie mbv een aanpassing.
De usecase is ook flawed.edterbak schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:42:
[...]
Ik snap je usecase.
Hoe ik het vertaal;
veel zon > softstart functie uit
geen zon > softstart functie aan
Is dit een goede vertaling voor je wens?
Het is in ieder geval niet een aanpassing van de softstart functie. Deze functie is bedoeld voor het terugregelen. Jou wens is anders, dus dat kan niet in deze functie mbv een aanpassing.
De warmtebehoefte verandert niet. Dus het is uiteindelijk niets anders dan proberen om nutteloos stroom verbranden. Dan kun je beter die paar cent terugleververgoeding pakken.
Of eventueel de binnentemperatuur een graadje hoger zetten.
Er kleeft echter een nog niet benoemd nadeel aan de optie softstart functie uit zetten.
Softstart heeft ook een positief effect pendel gedrag. Door het sneller terug regelen, zal de pomp ook minder vaak/snel boven de trip-temperatuur komen. Hopelijk hierdoor dus minder stop/starts.
Anywho;
Dit heb ik net toegevoegd aan de WP Input tab. Voor algemeen gebruik.
/f/image/SfHGtGt74NmH0Zp7pw0jxulq.png?f=fotoalbum_large)
Er is inderdaad een link gemaakt tussen SP op RTC tab en Scheduler.Aziona schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:41:
[...]
Voor de volledigheid: als ik op de tab RTC de "Room setpoint" wijzig, behoort "Setpoint normal" op de tab Scheduler dan ook te wijzigen? (zoals nu bij mij gebeurt)
Als ik het goed begrijp is deze vraag overigens inmiddels irrelevant omdat je de functie "Nightreduction room temperature" eruit gaat halen.
Dit is inderdaad ooit gedaan omdat het 'vreemd' gevonden werd dat deze niet gelinkt waren.
Ik ga het er uit slopen (de nachtreductie functie) zodra ik vandaag de stable versie heb uitgebracht.
Kunnen we ook external triggers krijgen voor WP aan/uit en Switch WP mode?edterbak schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:14:
Of de usecase flawed is of niet, dat laat ik aan de gebruiker.
Er kleeft echter een nog niet benoemd nadeel aan de optie softstart functie uit zetten.
Softstart heeft ook een positief effect pendel gedrag. Door het sneller terug regelen, zal de pomp ook minder vaak/snel boven de trip-temperatuur komen. Hopelijk hierdoor dus minder stop/starts.
Anywho;
Dit heb ik net toegevoegd aan de WP Input tab. Voor algemeen gebruik.
[Afbeelding]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Wat voor waarde moet je er naar sturen 1/0 of on/off?edterbak schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:38:
@BazemanKM Tuurlijk.
Consider it done
[Afbeelding]
Laat maar, iets met inzoomen en telefoon weergave....
---
Wel andere vraag voor logica erachter, is het sturen van de externe trigger een moment van schakelen en als later een niet externe trigger voorbij komt deze weer in de lead?
[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 03-12-2023 11:47 ]
De interne logica blijft dominant.The-Source schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:45:
[...]
Wat voor waarde moet je er naar sturen 1/0 of on/off?
Laat maar, iets met inzoomen en telefoon weergave....
---
Wel andere vraag voor logica erachter, is het sturen van de externe trigger een moment van schakelen en als later een niet externe trigger voorbij komt deze weer in de lead?
Alles wat je via de externe link doorvoert, gaat aan alle in-built logica voorbij. Verantwoordelijkheid dus van de gebruiker.
Kleine aanpassing gedaan nav je post;
[Connect an external signal. The signal payload can be true/false or 1/0 or on/off]
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 03-12-2023 16:08 ]
Dat is correct.Krisp schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:08:
Over externe links gesproken: ik stuur nu msg.topic == 'Autostart DHW' en msg.payload == 1 naar de Function schedule node. Als ik de code goed begrijp, zou dat een normale DHW-run moeten triggeren, ongeacht de temperatuur toch? Ik wil geen force DHW doen omdat dat te... geforceerd gaat.
Uiteraard is dan wel de native panasonic voorwaarde van kracht of de pomp start of niet. De DHW temperatuur voorwaarde
[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 03-12-2023 16:29 ]
Geen last meer van dubbele mqtt berichten na afronden van de run, heel fijn 👍🏻
Nieuwe versie online
versie 24.00 Stablehttps://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control
Ik heb de github pagina herschreven.
Tekstuele tips en fouten mogen uiteraard ook doorgegeven worden.

Tov beta 32 is er nog iets toegevoegd ? (die externe triggers wellicht? )
Voor de nacht de quiet mode ingesteld, eens kijken of we daar wat van merken....
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 05/12 07:56:59 - Auto-start-DHW function: Operating mode reverted to 0 05/12 07:41:59 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 49°C reached. End Auto-start-DHW. Reverting operating mode in 15 minutes. 05/12 07:40:29 - Compressor: stopped 05/12 07:40:29 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0 05/12 07:30:06 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (Scheduler) 05/12 07:30:06 - Scheduler - Set QuietMode: 2 05/12 07:13:14 - Function SoftStart: SoftStart function end 05/12 07:12:59 - *DEFROSTING: Finished 05/12 07:12:44 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1 05/12 07:12:44 - TOP4_Operating_Mode_State: 3 05/12 07:12:29 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 05/12 07:12:29 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 43°C. Lower threshold: 43°C. Starting DHW run. 05/12 07:11:14 - Compressor: running |
Scheduler zou heat+dhw om 7:31 moeten activeren.
Status op dit moment heat only.
Ik draai nog beta32 maar had begrepen dat er niets op dit vlak in de stable is aangepast.
Ziet er dus naar uit dat auto-dhw wel werkt maar een scheduler status niet in de herstel modus wordt geüpdate.
Dus operationmode restore moet wellicht ook met schedular waarde geüpdate worden
Dit heb ik volgens mij ook al voorbij zien komen in de beta31.The-Source schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:57:
Dus operationmode restore moet wellicht ook met schedular waarde geüpdate worden
Ik ga er naar kijken. Heeft denk ik te maken met de gelezen operating mode.The-Source schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:57:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 05/12 07:56:59 - Auto-start-DHW function: Operating mode reverted to 0 05/12 07:41:59 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 49°C reached. End Auto-start-DHW. Reverting operating mode in 15 minutes. 05/12 07:40:29 - Compressor: stopped 05/12 07:40:29 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0 05/12 07:30:06 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (Scheduler) 05/12 07:30:06 - Scheduler - Set QuietMode: 2 05/12 07:13:14 - Function SoftStart: SoftStart function end 05/12 07:12:59 - *DEFROSTING: Finished 05/12 07:12:44 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1 05/12 07:12:44 - TOP4_Operating_Mode_State: 3 05/12 07:12:29 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 05/12 07:12:29 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 43°C. Lower threshold: 43°C. Starting DHW run. 05/12 07:11:14 - Compressor: running
Scheduler zou heat+dhw om 7:31 moeten activeren.
Status op dit moment heat only.
Ik draai nog beta32 maar had begrepen dat er niets op dit vlak in de stable is aangepast.
Ziet er dus naar uit dat auto-dhw wel werkt maar een scheduler status niet in de herstel modus wordt geüpdate.
Je leest ze uit via TOPxx van 0-8
Je kunt ze setten via SETxx van 0-6
Het verwarmen van DHW was vanochtend prima want deze werd gehit door 'mijn ingesteld minimum temperatuur' Maar in de periode dat "Auto-start-DHW" actief was werd scheduler modus Heat+DHW ook "actief" alleen was dat natuurlijk niet de status toen "Auto-start-DHW" actief werd.edterbak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:33:
[...]
Ik ga er naar kijken. Heeft denk ik te maken met de gelezen operating mode.
Je leest ze uit via TOPxx van 0-8
Je kunt ze setten via SETxx van 0-6
Actie 1 : store current Operating Mode in VAR
Actie 2 : change operating mode to DHW-Only
...run...
HP T => DHW setpoint
Actie 3 : Revert Operating mode naar VAR over 15 minuten
Ik moet even kijken naar wat er gebeurt met de opgeslagen VAR als tussen actie 1 en 3 er een scheduled task afgetrapt wordt.
Volgens mij vervangt deze scheduled OM de opgeslagen VAR. Tenminste als de scheduler uitgevoerd wordt. dus als er geen [conditie] opgelegd is welke hem blockt
Bij mijn mode set, zit geen block condition aan, overigens ook geen power on, power on zit wel aan de 7:30 trigger die QM3 naar QM2 zet.edterbak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:59:
Trigger: Auto-start-DHW
Actie 1 : store current Operating Mode in VAR
Actie 2 : change operating mode to DHW-Only
...run...
HP T => DHW setpoint
Actie 3 : Revert Operating mode naar VAR over 15 minuten
Ik moet even kijken naar wat er gebeurt met de opgeslagen VAR als tussen actie 1 en 3 er een scheduled task afgetrapt wordt.
Volgens mij vervangt deze scheduled OM de opgeslagen VAR. Tenminste als de scheduler uitgevoerd wordt. dus als er geen [conditie] opgelegd is welke hem blockt
Kun je even in je context store kijken en me de informatie geven val alle waarden van je scheduler?
Stel dat de scheduler task, regel nummer 5 zou zijn welke je werkend had willen zien met Heat+DHW, dan wil ik deze waarden graag zien:
Schedule_5_Description
Schedule_5_action
Schedule_5_condition
Schedule_5_day
Schedule_5_hour
Schedule_5_last_run
Schedule_5_minutes
Schedule_5_override
Schedule_5_state
Kun je node : [Function schedule] aanpassen voor de test.
Regel 241 t/m 325 vervangen door de onderstaande code
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 // Scheduler - Operation Mode // //////////////////////////////////////////////////////////////// // Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW) // Operating mode (0=Heat only, 2=Auto(Heat), 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW) if (action == "OperationMode0") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 0, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 0, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 0'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null,msg99]) ;} if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 0, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } if (global.get('Force_DHW_active', "file") == 1) { global.set('Force_DHW_active', 0, "file"); } } if (action == "OperationMode1") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 1, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 1, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 1'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 1, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } if (global.get('Force_DHW_active', "file") == 1) { global.set('Force_DHW_active', 0, "file"); } } if (action == "OperationMode2") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 2, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 2, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 2'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 2, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet: " + CurrentHEAT + "°C)" }; global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } if (global.get('Force_DHW_active', "file") == 1) { global.set('Force_DHW_active', 0, "file"); } } if (action == "OperationMode3") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 3, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (DHW temp: " + CurrentDHW + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 3, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 3'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 3, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (DHW temp: " + CurrentDHW + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } } if (action == "OperationMode4") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 4, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 4, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 4'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg5 = { payload: 4, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } } if (action == "OperationMode5") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 5, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 5, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 5'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 5, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } } if (action == "OperationMode6") // check the action { if (F_stored_next_operating_mode === undefined) { msg5 = { payload: 6, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; } // Operation Mode action? >> to Operation MOde output pin 5 if (F_SOLAR.function_active_state == 1 || F_stored_next_operating_mode !== undefined) { global.set('F_stored_next_operating_mode', 6, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is 6'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); } if (F_RTC_automation_active == 1) { global.set('F_stored_next_operating_mode', undefined, "file"); msg99.topic = 'Scheduler'; msg99.payload = 'Stored next operating mode is removed'; node.send([null, null, null, null, null, null, null, null, msg99]); msg5 = { payload: 6, topic: "Scheduler - Set Operation Mode (Tinlet/DHW temp: " + CurrentHEAT + "/" + CurrentDHW + "°C)" }; if (override == 1) { global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file"); } } }
Ik zou niet weten hoe ik daar in moet kijkenedterbak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:09:
@The-Source
Kun je even in je context store kijken en me de informatie geven val alle waarden van je scheduler?
Stel dat de scheduler task, regel nummer 5 zou zijn welke je werkend had willen zien met Heat+DHW, dan wil ik deze waarden graag zien:
Schedule_5_Description
Schedule_5_action
Schedule_5_condition
Schedule_5_day
Schedule_5_hour
Schedule_5_last_run
Schedule_5_minutes
Schedule_5_override
Schedule_5_state
En verwacht dat ik niet in gelegenheid ben om er vrijdag middag pas naar te kijken
Zou jij kunnen kijken naar bovenstaande post(s) van mij, de mogelijke fix proberen
Groeten
Help? Context store? Geen idee hoe en waar ik dat zie.edterbak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:09:
Gedaanedterbak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:20:
Kun je node : [Function schedule] aanpassen voor de test.
Regel 241 t/m 325 vervangen door de onderstaande code
[...]
Even getest. Het werkt!
WP stond in Heat only, Auto-DHW werd getriggerd. Next operating mode (4) voert hij conform sheduler door, DEFROST tussendoor, DHW Temp iets lager gezet, zodat hij eerder klaar is.
Reverting operating mode in 15 minutes, dat mag wat mij betreft wel naar 5 minuten. dan wordt het huis ook sneller weer opgewarmd ;-)
06/12 12:53:26 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
06/12 12:51:26 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
06/12 12:51:26 - Auto-start-DHW function: Operating mode reverted to 4
06/12 12:36:26 - Compressor: stopped
06/12 12:36:26 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 41°C reached. End Auto-start-DHW. Reverting operating mode in 15 minutes.
06/12 12:36:26 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
06/12 12:04:33 - MQTT Command: SetDHWTemp: 40 (GUI)
06/12 12:02:26 - *DEFROSTING: Finished
06/12 12:02:26 - Function SoftStart: SoftStart function end
06/12 12:02:26 - Compressor: running
06/12 12:00:19 - Scheduler: Stored next operating mode is 4
06/12 11:52:20 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
06/12 11:51:20 - *DEFROSTING: Started
06/12 11:47:17 - Function SoftStart: SoftStart function end
06/12 11:47:17 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
06/12 11:47:17 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
06/12 11:46:17 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (SoftStart)
06/12 11:46:17 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 34°C. Lower threshold: 36°C. Starting DHW run.
Dit blijkt toch niet (goed) te werken. Somehow accepteert Node-red geen spatie in het msg.topic? Als ik het topic aanpas naar AutostartDHW (dus zonder spatie) en hem op die manier aftrapt werkt het meteen.edterbak schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:28:
[...]
Dat is correct.Dan heb je geen ForceDHW toggle aan.
Uiteraard is dan wel de native panasonic voorwaarde van kracht of de pomp start of niet. De DHW temperatuur voorwaarde
Ik kan verder geen functionaliteit vinden die ervan gebruik maakt, dus wellicht is dit een hele specifieke use case.
Waar doe je dit? AutostartDHW aftrappen?Krisp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:27:
[...]
Dit blijkt toch niet (goed) te werken. Somehow accepteert Node-red geen spatie in het msg.topic? Als ik het topic aanpas naar AutostartDHW (dus zonder spatie) en hem op die manier aftrapt werkt het meteen.
Ik kan verder geen functionaliteit vinden die ervan gebruik maakt, dus wellicht is dit een hele specifieke use case.
Welke versie heb je nu?
TOP!BazemanKM schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:54:
@edterbak 24.00 Stable met aangepaste [Function schedule] node:
Even getest. Het werkt!
WP stond in Heat only, Auto-DHW werd getriggerd. Next operating mode (4) voert hij conform sheduler door, DEFROST tussendoor, DHW Temp iets lager gezet, zodat hij eerder klaar is.
Reverting operating mode in 15 minutes, dat mag wat mij betreft wel naar 5 minuten. dan wordt het huis ook sneller weer opgewarmd ;-)
06/12 12:53:26 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
06/12 12:51:26 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
06/12 12:51:26 - Auto-start-DHW function: Operating mode reverted to 4
06/12 12:36:26 - Compressor: stopped
06/12 12:36:26 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 41°C reached. End Auto-start-DHW. Reverting operating mode in 15 minutes.
06/12 12:36:26 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
06/12 12:04:33 - MQTT Command: SetDHWTemp: 40 (GUI)
06/12 12:02:26 - *DEFROSTING: Finished
06/12 12:02:26 - Function SoftStart: SoftStart function end
06/12 12:02:26 - Compressor: running
06/12 12:00:19 - Scheduler: Stored next operating mode is 4
06/12 11:52:20 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
06/12 11:51:20 - *DEFROSTING: Started
06/12 11:47:17 - Function SoftStart: SoftStart function end
06/12 11:47:17 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
06/12 11:47:17 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
06/12 11:46:17 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (SoftStart)
06/12 11:46:17 - Auto-start-DHW function: DHW temperature: 34°C. Lower threshold: 36°C. Starting DHW run.
Dank je wel voor het testen. Ik zal de update online zetten binnenkort.
Over die timer van 15 minuten.
Ik heb vloerverwarming. 50+C water er doorheen is niet gezond. Door die timer van 15 minuten, is de ergste piek van 50+ graden er uit.
Het liefst zou ik deze variabele via GUI aanbieden om zelf aan te passen. Alleen, waar doe je suks.
Het is zonder duidelijke toelichting alleen duidelijk voor mij en straks dan ook jou. Hoop gedoe weer voor 1 variabele.
Ik leun nu dus meer naar om hem fixed te houden op 15m.
Iemand anders suggesties hierover anders?
Ik heb 3h geleden de update al online gezet. Ghehehe..
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control
versie 24.01.
- [FIX] SCHEDULER - In some situations the task "Change Operating mode" did not get executed. This is now fixed.
- [FIX] Corrected [SYSTEM] > [about] text. It was still showing changelo of v23.xx
Ik heb de laatste beta (32). Geloof dat die recent genoeg is hiervoor, of is dit later weer gefixt?edterbak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
[...]
Waar doe je dit? AutostartDHW aftrappen?
Welke versie heb je nu?
Je geeft aan dat iets niet goed werkt. Hoe trap je het af. Waar doe je dit?Dit blijkt toch niet (goed) te werken. Somehow accepteert Node-red geen spatie in het msg.topic? Als ik het topic aanpas naar AutostartDHW (dus zonder spatie) en hem op die manier aftrapt werkt het meteen.
Ik kan mij inbeelden dat je hiervoor een link-out node verbind met een al aanwezige link-in node.
Nu is mijn vraag:
Welk bericht stuur je; Welk msg.payload + msg.topic stuur je naar de flow
Waar laat je de dit bericht landen? Welke link-in node.
Los daarvan.
Versie 24 is hier makkelijker voor denk ik.
/f/image/lK3pbbbNJDSbNXfwxwFnkrfl.png?f=fotoalbum_large)
Zit je opdracht hier tussen?
Los daaaaarvan. De msg.topic is inderdaad spatie gevoelig.
Kan je ook inbouwen, dat wanneer ik Boost DHW now heb aangezet hij ook een MQTT bericht naar bijvoorbeeld topic node-red stuurt? Zodat ik in andere domotica kan zien dat de stand aan staat.
Ja, ik ben naar output van ingestelde variabelen aan het kijken. Het is nog niet 100% helder en werkend.BazemanKM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:28:
[...]
Kan je ook inbouwen, dat wanneer ik Boost DHW now heb aangezet hij ook een MQTT bericht naar bijvoorbeeld topic node-red stuurt? Zodat ik in andere domotica kan zien dat de stand aan staat.
v24 heeft het half-bakken volgens mij.
Ik heb 2 weken geleden mijn influxdb weer aangezet. Een hoop errors.
Deze heb ik zelf eerst gefixt, nu begint het weer te lopen de output.
Daarna bleek ik een hoop errors in de influx db te hebben. Snapte er geen bal van waarom hij soms lange periodes niet bereikebaar was vanuit node red.
Blijkt dat ik per ongeluk 2x een influx LXC had draaien, met identieke ip+mac whhahahah... Maar duurde een week voor ik dat door had.
Nu draait het weer stabiel en ga ik dus aandacht aan setpoints > influx geven.
Hier is ie 10 seconden en gaat ie in mij geval van DHW naar Heat:edterbak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:04:
[...]
Over die timer van 15 minuten.
Ik heb vloerverwarming. 50+C water er doorheen is niet gezond. Door die timer van 15 minuten, is de ergste piek van 50+ graden er uit.
Scheduler: Disabled ForceDHW. Reverting Operating Mode in 10 seconds
okey.BazemanKM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:40:
[...]
Hier is ie 10 seconden en gaat ie in mij geval van DHW naar Heat:
Scheduler: Disabled ForceDHW. Reverting Operating Mode in 10 seconds
En is dat goed/fout ? (doorkrassen wat niet van toepassing is)
En is dat zoals je het zelf aangepast hebt nu? of?
Dit is niet iets dat ik heb aangepast, dus als het volgens jou net als bij de auto DHW 15 minuten moet zijn is het foutedterbak schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:01:
[...]
okey.
En is dat goed/fout ? (doorkrassen wat niet van toepassing is)
En is dat zoals je het zelf aangepast hebt nu? of?
Flow version
23.10 beta6
Sowieso zou ik je adviseren om naar de laatste versie te gaan.
Als je de instructie volgt op github, dan moet het goed komen. Dan heb je als het goed is ook persistent storage op orde.
1
2
3
| On a Raspberry Pi, you can find this settings.js file here: /home/pi/.node-red/settings.js". |
Als je dit gedaan hebt, dus even testen dmv een reboot van je pi.
Ik heb 2 scenario's gemaakt voor die timer.BazemanKM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:56:
[...]
Dit is niet iets dat ik heb aangepast, dus als het volgens jou net als bij de auto DHW 15 minuten moet zijn is het foutof i.i.g. niet gelijk aan elkaar
1 - Als je handmatig de ForceDHW uit zet.
2 - Als ForceDHW uit gaat zonder gebruiker invloed.
Bij 1: Dan is de timer slechts 10 seconden ipv 15 minuten.
Beetje vreemd namelijk als een gebruiker iets uit zet, dat er dan een timer start die over een kwartier pas wat doet. Een gebruiker wil gewoon direct zien dat waar hij/zij op drukt gelijk uitgevoerd wordt.
Dus, volgens deze logica zou je dus zelf handmatig de knop ForceDHW moeten hebben uitgezet.
Vraag is... is dit ook zo? Als dat zo is, dan klopt het. Zo niet, dan zit er nog een bug(je) in de logica.
Ik zou eerst updaten naar versie 24, die is stable en de laatse versie. Er gaat niet meer gekeken worden naar issues op oudere versies denk ik zodjpeterl1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:02:
Na een reboot (stroom onderbreking) van de RPi is NR alle persoonlijke instellingen zoals WAR / stooklijn instellingen kwijt, tevens zijn de energie logs etc verdwenen, is dit te voorkomen?
Flow version
23.10 beta6
Ikzelf ben iig ook over op versie 24, dus ben benieuwd. Moest wel even mijn eigen temp sensor aan de nieuwe link out hangen op de WP Input tab. Duurde even voor de buiten temp werd opgepakt en mijn binnentemp, maar nu lijkt het weer rustig te draaien.
Afgelopen tijd bezig geweest met puur op WAR draaien en kijken wat werkt voor mij. En eigenlijk tot de conclusie gekomen dat in de koude weken (hele dag rond vriespunt), dat 26/27 graden alles nog goed warm houdt.
Op dagen zoals vandaag kan ik weer kijken wat mijn minimum Ta moet zijn. De uitkomst is nu dus een WAR flow die van 25 naar 28 graden loopt met een buiten temperatuur van 12 naar -10. Weinig WAR chart te noemen dit
Volgende stap wordt weer de softstart aanslingeren en deze finetunen. Zijn de default instellingen een goede start of wordt er nog veel aan getweaked?
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_controldjpeterl1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:24:
Bedankt voor de tip @edterbak, ga er straks mee aan dr slag
Lees goed hoe je moet updaten. Dat staat hier ook.
De basis instelling van softstart zou aardig moeten werken.
Je kunt nog kijken naar [Upperlimit correction] en [Lowerlimit correction].
Daar heb ik nu 3 en -2 staan respectievelijk. Nog niet ideaal, maar het is beter dan helemaal geen softstart
Ja. Kijk ff op de github site bij de installatie-instructies.djpeterl1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:02:
Na een reboot (stroom onderbreking) van de RPi is NR alle persoonlijke instellingen zoals WAR / stooklijn instellingen kwijt, tevens zijn de energie logs etc verdwenen, is dit te voorkomen?
Flow version
23.10 beta6
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Net weer even de update gedaan en ben er ook weer achter dat het gifje wellicht aangepast kan worden naar screenshots met uitleg. Ik ga even kijken of ik daar een MR voor kan maken oid, is tenslotte de readme.edterbak schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:28:
[...]
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control
Lees goed hoe je moet updaten. Dat staat hier ook.
Wat me wel opviel is dat ik op de Home tab wel mijn temperatuur zag bij RTC: RTC (20.84 °C), maar op de RTC tab zelf was mijn Room Actual leeg. Dat had ik in de vorige versie ook, waardoor ik bij de link out van mijn personal tab, koos voor 'living room temperature'.
Nu zat ik in de code te kijken en kwam ik uit bij de mqtt sensoren, waar ik wat zaken kon instellen. Dat gedaan voor RTC en COOL (temperature en humidity), wat ervoor zorgt dat op de RTC tab alles goed staat en de Home tab had even wat tijd nodig.
Ik was even niet op de hoogte dat het hier kon, maar dat had je wel op de github pagina staan
Zelf uit gezet.edterbak schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:27:
[...]
Ik heb 2 scenario's gemaakt voor die timer.
1 - Als je handmatig de ForceDHW uit zet.
2 - Als ForceDHW uit gaat zonder gebruiker invloed.
Bij 1: Dan is de timer slechts 10 seconden ipv 15 minuten.
Beetje vreemd namelijk als een gebruiker iets uit zet, dat er dan een timer start die over een kwartier pas wat doet. Een gebruiker wil gewoon direct zien dat waar hij/zij op drukt gelijk uitgevoerd wordt.
Dus, volgens deze logica zou je dus zelf handmatig de knop ForceDHW moeten hebben uitgezet.
Vraag is... is dit ook zo? Als dat zo is, dan klopt het. Zo niet, dan zit er nog een bug(je) in de logica.
Nu is op dit moment mijn MQTT broker uit de lucht maar mijn Heishamon is wel degelijk 3.111/12 17:21:00 - SYSTEM: Warning - The heishamon firmware seems to be lower than 3.1.
This NodeRed flow will not function correctly because of this.
Please update the heishamon firmware to 3.1 or higher.
See: https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries
Dus wellicht een melding van geen MQTT broker is beter op z'n plek
Dat ik deze error dan vang en in het log zet. right?
Is dit niet een beetje basic? 1 station voor de flow uberhaupt.
Vraag me af of ik niet gewoon mag verwachten van een gebruiker dat hij/zij/het dit goed geregeld heeft.
Vraag me ook af of ik je nu goed begrepen heb.
Dus Flow is gestart, netjes de 24.01 stable 'melding' maar MQTT broker is offline op dat moment.
Heishamon kan logische wijze de MQTT broker niet bereiken en NR natuurlijk ook niet.
De foutmelding die je dan in de log zou verwachten is niet iets over een Heishamon versie dat bedoel ik.
Okay, ja. Ik snap wat je schrijft, maar ik vraag mij af wat voor melding je dan gekregen hebt in het log over heishamon? Of is dat niet wat je daarmee bedoelt (het lijkt of je dat impliceert)?
Als node red MQTT node niet verbonden is met de broker, dan wil je dat graag in het logboek zien.
correct?
[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 11-12-2023 17:47 ]
Alleen het laatste, want je hebt geen invloed over het eerste.edterbak schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:46:
@The-Source
Okay, ja. Ik snap wat je schrijft, maar ik vraag mij af wat voor melding je dan gekregen hebt in het log over heishamon? Of is dat niet wat je daarmee bedoelt?
Als node red MQTT node niet verbonden is met de broker, dan wil je dat graag in het logboek zien.
correct?
Ondertussen op mijn RPI maar een MQTT broker geïnstalleerd. Nu de volgende uitdaging om mijn complete domotica server weer in de lucht te krijgen.
Altijd fijn dat Windhoos ineens gaat bepalen dat mijn LAN adapters die bewust niet op DHCP staan de config leeg maar dus statisch maar wel lekker leeg
Helemaal fijn als het een head-less systeem is en je vanalles moet uitbouwen om het systeem in de buurt van een display te krijgen
[ Voor 33% gewijzigd door The-Source op 11-12-2023 18:16 ]
Volgens mij was er tentijde van 23.x beta's ook wel eens een suggestie gedaan van, als X tijd geen bericht is ontvangen vanuit de heishamon maar weet niet of dat er al in zat?
Klopt.The-Source schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:56:
Ja klopt, simpel gezecht, NR flow kan MQTT broker niet bereiken.
Volgens mij was er tentijde van 23.x beta's ook wel eens een suggestie gedaan van, als X tijd geen bericht is ontvangen vanuit de heishamon maar weet niet of dat er al in zat?
Ik ga even kijken wat ik kan doen
/f/image/BZfD7xIcr8Z0Bv5lY7nT8hkf.png?f=fotoalbum_large)
En in log zie je dit
:fill(white):strip_exif()/f/image/pZOh9g2o72pK5UgRRpeYVGnL.png?f=user_large)
Bij het opstarten van de flow wordt dit getest.
Daarna automatisch ieder uur 1x.
Je kunt het handmatig testen in SYSTEM > MQTT tab.
@The-Source
Goed dit?
PS.
Simpel opgelost.
Stuur een eigen mqtt topic naar de broker
lees dit topic terug.
- Lukt dit >>> all good.
- Lukt dit niet >>> not all good.
[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 11-12-2023 21:14 ]
De softstart functie deed niet helemaal wat die hoorde te doen.
Ik had toch korte runs.
Nu niet meer.
2 oorzaken
1 - Setpoint niet specifiek afronden, ipv afronden naar boven
2 - als je compensation curve gebruikt, moet de WAR-grafiek wel kloppen met de shift 0°C lijn. Dit stond niet goed.
Nu ziet het er strak uit weer, zoals ik eigenlijk verwachtte. In de afbeelding zie je duidelijk aan de linker kant van de x-as korte runs, en na de avond ~1h eigenlijk niet meer.
Ik test het nog eventjes. en dan wordt dit v24.02 denk ik
/f/image/hpWxMd5HII6G5yMMDOoaHLlk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door edterbak op 11-12-2023 21:14 ]
Ik denk dat het goed is ja, moet alleen weer een momentje vinden om te updatenedterbak schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:07:
Ik heb wat in elkaar gerammeld.... rechts onder in de volgende afbeelding.
[Afbeelding]
En in log zie je dit
[Afbeelding]
Bij het opstarten van de flow wordt dit getest.
Daarna automatisch ieder uur 1x.
Je kunt het handmatig testen in SYSTEM > MQTT tab.
@The-Source
Goed dit?
PS.
Simpel opgelost.
Stuur een eigen mqtt topic naar de broker
lees dit topic terug.
- Lukt dit >>> all good.
- Lukt dit niet >>> not all good.
Helaas zie ik in de logfile deze regel voorbij komen en worden niet alle velden gevuld in de GUI:
1
| Target=35°C, Inlet=31°C, Outlet=35.75°C, Freq=35 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm |
In MQTT Explorer komt deze entry voorbij:
1
| Fan1_Motor_Speed = 490 |
Maar op de Home-pagina achter de vermelding van Fan 1 ook geen vermelding van rpm
In Heisha monitor wel het juiste toerental.
Ook bevreemd mij het negatief vermogen van -200 W. Kan ik geen link mee leggen...
@edterbak Benieuwd naar de oplossing. Of dien ik een issue aan te maken op Github?
:strip_exif()/f/image/SGgw8RHrFEUBSiCmjgPncK9L.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de (extended) log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| Target=35°C, Inlet=30.5°C, Outlet=35.25°C, Freq=36 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm Target=35°C, Inlet=30.5°C, Outlet=35.25°C, Freq=37 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm ================refresh for actual values====================== NightReductionRoomSetpoint.NORMAL: 20 NightReductionRoomSetpoint.LOW: 18 NightReduction room_setpoint.state: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- F_NR_correction: 0 NightReductionWaterTemp.current_value: 0 NightReductionWaterTemp.correction: 0 NightReductionWaterTemp.state: undefined --------------------------------------------------------------------------------------------------- F_ReducePumpSpeed.state: undefined F_ReducePumpSpeed.LowSpeed: undefined F_ReducePumpSpeed.NormalSpeed: 119 F_ReducePumpSpeed.PumpMaxFlowSetting: undefined --------------------------------------------------------------------------------------------------- MQTT.block_mode_previous: undefined MQTT.block_mode: BLOCK ALL MQTT.message_limit: 500 MQTT.counter: 0 (total) MQTT.messages_yesterday: 0 MQTT.messages_today: 0 MQTT.allow_scheduler: 0 MQTT.allow_solar: 0 MQTT.allow_rtc_onoff: 0 MQTT.block_active: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Function - SoftStart Quietmode is disabled --------------------------------------------------------------------------------------------------- Actual runtime: 104 minutes, last runtime: 104 minutes F_SS.lowerlimit_correction: -5°C (Max. setpoint decrease) F_SS.upperlimit_correction: 1°C (Max. setpoint increase) F_SS.total_duration: 15 minutes (Max. time the SoftStart will be active) Function - SoftStart is disabled --------------------------------------------------------------------------------------------------- The compressor has started 1 times in the last 24 hours Highest compressor frequency ever recorded: 36 Hz Total hours: undefined, starts: undefined, average runtime: NaN hours Total Defrosts: 0, today 0, yesterday 0 Total MQTT-Commands send: 0, today 0, yesterday 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- RTC Room setpoint 20°C F_RTC.z1.incremental_setpoints_state: undefined F_RTC.automation_OM_state: 0 (RTC allow change OM is disabled) F_RTC.automation_power_state: 0 (RTC turn heat on/off is disabled) F_RTC.z1.state: 1 (Function RTC is enabled) F_RTC.automation_active: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Scheduler: 0 tasks are currently active F_stored_next_operating_mode: undefined (ok) F_SOLAR.function_active_state: undefined (ok) solar_block_scheduler: undefined (ok) |
[ Voor 71% gewijzigd door Hieke op 12-12-2023 19:03 ]
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Hoi Hieke,Hieke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:57:
Sinds gisteren een Panasonic K-series operationeel. De Heishamon aangesloten, de flows Flow version 24.00 Stable geïnstalleerd, etc.
Helaas zie ik in de logfile deze regel voorbij komen en worden niet alle velden gevuld in de GUI:
code:
1 Target=35°C, Inlet=31°C, Outlet=35.75°C, Freq=35 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm
In MQTT Explorer komt deze entry voorbij:
code:
1 Fan1_Motor_Speed = 490
Maar op de Home-pagina achter de vermelding van Fan 1 ook geen vermelding van rpm
In Heisha monitor wel het juiste toerental.
Ook bevreemd mij het negatief vermogen van -200 W. Kan ik geen link mee leggen...
@edterbak Benieuwd naar de oplossing. Of dien ik een issue aan te maken op Github?
[Afbeelding]
Dit is de (extended) log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 Target=35°C, Inlet=30.5°C, Outlet=35.25°C, Freq=36 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm Target=35°C, Inlet=30.5°C, Outlet=35.25°C, Freq=37 Hz, -200 W, OM=Heat+DHW, fan1: undefined rpm ================refresh for actual values====================== NightReductionRoomSetpoint.NORMAL: 20 NightReductionRoomSetpoint.LOW: 18 NightReduction room_setpoint.state: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- F_NR_correction: 0 NightReductionWaterTemp.current_value: 0 NightReductionWaterTemp.correction: 0 NightReductionWaterTemp.state: undefined --------------------------------------------------------------------------------------------------- F_ReducePumpSpeed.state: undefined F_ReducePumpSpeed.LowSpeed: undefined F_ReducePumpSpeed.NormalSpeed: 119 F_ReducePumpSpeed.PumpMaxFlowSetting: undefined --------------------------------------------------------------------------------------------------- MQTT.block_mode_previous: undefined MQTT.block_mode: BLOCK ALL MQTT.message_limit: 500 MQTT.counter: 0 (total) MQTT.messages_yesterday: 0 MQTT.messages_today: 0 MQTT.allow_scheduler: 0 MQTT.allow_solar: 0 MQTT.allow_rtc_onoff: 0 MQTT.block_active: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Function - SoftStart Quietmode is disabled --------------------------------------------------------------------------------------------------- Actual runtime: 104 minutes, last runtime: 104 minutes F_SS.lowerlimit_correction: -5°C (Max. setpoint decrease) F_SS.upperlimit_correction: 1°C (Max. setpoint increase) F_SS.total_duration: 15 minutes (Max. time the SoftStart will be active) Function - SoftStart is disabled --------------------------------------------------------------------------------------------------- The compressor has started 1 times in the last 24 hours Highest compressor frequency ever recorded: 36 Hz Total hours: undefined, starts: undefined, average runtime: NaN hours Total Defrosts: 0, today 0, yesterday 0 Total MQTT-Commands send: 0, today 0, yesterday 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- RTC Room setpoint 20°C F_RTC.z1.incremental_setpoints_state: undefined F_RTC.automation_OM_state: 0 (RTC allow change OM is disabled) F_RTC.automation_power_state: 0 (RTC turn heat on/off is disabled) F_RTC.z1.state: 1 (Function RTC is enabled) F_RTC.automation_active: 0 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Scheduler: 0 tasks are currently active F_stored_next_operating_mode: undefined (ok) F_SOLAR.function_active_state: undefined (ok) solar_block_scheduler: undefined (ok)
Ik was niet in de gelegenheid om direct te reageren, sorry.
Is er inmiddels een ontwikkeling over wat je zit in het dashboard?
Het vreemde is dat toerental van fan 1.
Als het in MQTT explorer voorbij komt, dan moet het ook zichtbaar zijn in de flow.
Bij mij is dit het topic waaronder het gerapporteerd wordt.
1
| panasonic_heat_pump/main/Fan1_Motor_Speed |
Welke firmware versie heb je van heishamon?
In tab > SYSTEM > LOG, kun je de start van de flow nog terug zien? Zie je daar een melding als dit?
1
| SYSTEM: Persistent storage: OK |
Kun je op de home pagina alle functies eens aan en daarna uit zetten?
Vervolgens "Water Temp." aanpassen, en kijken of je in het log (system >log) kunt zien dat het mqtt commando verzonden is.
Als dat zo is, dan water temp nog een keer aanpassen, 10 seconden wachten, nog een keer aanpassen.
Heel misschien is is het probleem dat de getallen uit de functies nog niet goed berekend worden. En zo kun je die een zetje geven.
Als dat niet werkt, dan bij tab WAR controleren of er een logische lijn in de grafiek staat. Van links boven naar rechts onder (en niet links onder naar rechts boven dus).
Kun je ook kijken in SYSTEM > Hardware.
Zie je daar onderop een knopje met [SET] geactiveerd of niet? Als het goed is, is deze greyed out. Zo niet, deze knop even indrukken en de juiste instelling kiezen.
Hoop dat het lukt
Hoi @Krisp ,Voor de mensen die graag op dynamische prijzen willen schakelen, heb ik mijn oplossing die gebruik maakt van Powersaver verder uitgewerkt en er een aantal bugs uitgehaald die ik afgelopen maanden tegenkwam. Met deze oplossing kun je verwarming (nu niet relevant), SWW en sterilisatie via energieprijzen afdwingen. In eerdere posts heb ik e.e.a. uitgelegd.
Ik heb je flow geimporteerd,
Ik zie dat er een HomeAssistant afhankelijkheid in zit.
Is het denk je mogelijk om deze afhankelijkheid van HA er uit te halen?
Wat doet dit HA deel precies?
/f/image/EmFIEhlYU2K5iQqTdc2p6i00.png?f=fotoalbum_large)
Doet dit het zelfde?
https://flows.nodered.org...contrib-nordpool-api-plus
/f/image/h7dIJG3JVJpHXp6Nzt1WkqyO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 13-12-2023 14:27 ]
Oprecht interesse (dus niet om zuur te zijn of zo), wat is de meerwaarde van deze sensorselectie in het dashboard?
Kijk even of het helpt om een msg topic mee te sturen ipv alleen een payload.t21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:32:
Vanmiddag 24.01 Stable in gebruik genomen. Helaas kan ik mijn custom-sensors niet selecteren in het dashboard na het linken van de sensoren in Node-Red. Ook niet nadat deze allemaal een sensorwaarde hebben ingeschoten.
Liep ik ook tegen aan met een sensor.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dat lijkt in de goede richting. De output heeft in zijn json object al een msg.topic maar wanneer ik er eentje bij forceer middels een change-node, kan ik in het dashboard in één keer beide topics terugvinden. De geforceerde heeft dan uiteraard geen waarde.Maarten69 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:53:
[...]
Kijk even of het helpt om een msg topic mee te sturen ipv alleen een payload.
Liep ik ook tegen aan met een sensor.
Hoezo komt er een bericht binnen zonder topic dan. Dat is ook niet echt netjes. Wat is de bron van de link-in node in het tabje WP Input. Waar komt het vandaan. Doe je er nog wat mee voor het bij de input gelinkt is?
Kun je een debug output geven van de json die binnen komt?
Ik verwacht namelijk een keuze uit 2:
- Object: een key/value pair
- Payload: Topic/Payload pair
Maar ik kan de code wel aanpassen dat als er geen topic binnen komt, dat er dan een default topic gegeven wordt. Risico is dat als er meerdere payloads komen zonder topic op 1 link-in node (wat op zich vreemd zou zijn) is dat alle payloads op de zelfde hoop gegooid worden. Alsof het 1 ding is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| { "topic":"sensor.knmi_arcen_temperature", "payload":7.1, "data":{ "entity_id":"sensor.knmi_arcen_temperature", "state":7.1, "attributes":{ "state_class":"measurement", "attribution":"Data provided by buienradar.nl", "Stationname":"Arcen (6391)", "Measured":"Wed Dec 13 18:00:00 2023", "unit_of_measurement":"°C", "device_class":"temperature", "friendly_name":"Temperature" }, "context":{ "id":"01HHJ2T4T3VYGTVYKP2143WM5Y", "parent_id":null, "user_id":null }, "last_changed":"2023-12-13T17:15:24.867Z", "last_updated":"2023-12-13T17:15:24.867Z", "timeSinceChanged":"15 minutes ago", "timeSinceChangedMs":892282, "original_state":"7.1" }, "_msgid":"950d493c42a429c1" } |
Dat is alles bij elkaar.
Een topic/payload paar PLUS een object met key/value's...
Zucht.. daar kan ik dan weer niks mee ben ik bang.
edit: Een array van objects moet ik zeggen, geen object.
[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 13-12-2023 18:51 ]
Ik weet nu welke data de input verwacht, ik zal het werkend maken en dan verslag doen.
1
2
| "topic":"sensor.knmi_arcen_temperature", "payload":7.1, |
Dit is van belang.
Voor de meest eenvoudige oplossing kun je in WP Personal tab, je output hiernaar toe conditioneren met deze functie
1
2
3
4
| let msg1={}; msg1.topic = msg.topic; msg1.payload= msg.payload; return msg1; |
Hierdoor heb je alles gestript, behalve de topic/payload pair.
[edit]
Of als alternatief doe je een change node en dan DELETE: msg.data.
Ik denk dat dan ook alleen het topic/payload pair over blijft.
[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 13-12-2023 18:56 ]
Dit werkt.edterbak schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:44:
Of als alternatief doe je een change node en dan DELETE: msg.data.
Ik denk dat dan ook alleen het topic/payload pair over blijft.
Echter, gezien de grote verscheidenheid aan sensoren/gebruikers, is dit een mooiere oplossing (meer plug&play)code:
1 2 3 4 let msg1={}; msg1.topic = msg.topic; msg1.payload= msg.payload; return msg1;
Hierdoor heb je alles gestript, behalve de topic/payload pair.
[edit]
Te vroeg gesproken, toch nog problemen. Kom er zo op terug.
[ Voor 5% gewijzigd door t21 op 13-12-2023 20:40 ]
De prijzen ophalen.edterbak schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:18:
[...]
Hoi @Krisp ,
Ik heb je flow geimporteerd,
Ik zie dat er een HomeAssistant afhankelijkheid in zit.
Is het denk je mogelijk om deze afhankelijkheid van HA er uit te halen?
Wat doet dit HA deel precies?
[Afbeelding]
Ja. Ik weet alleen niet of dit het juiste formaat is voor de powersaver-module.
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 13-12-2023 21:38 ]
Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen door een script te schrijven die msg.topic van m'n sensoren verwijderd en een andere msg.topic invoegt (dit zou ook met een change-node kunnen). Ik kan het echter niet verklaren, wellicht iets met duplicaten in het geheugen van de vorige configuratie?
Vergeet niet dat je het prullenbakje moet klikken om die sensor te resetten op het dashboardt21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:31:
@edterbak Terugkomend op de sensorinput, ik heb gisteren best wel zitten kloten maar kwam niet tot een solide conclusie. De sensorinput lijkt gewoon te kloppen.
Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen door een script te schrijven die msg.topic van m'n sensoren verwijderd en een andere msg.topic invoegt (dit zou ook met een change-node kunnen). Ik kan het echter niet verklaren, wellicht iets met duplicaten in het geheugen van de vorige configuratie?
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het beoogde doel (of gedachte achter) is van deze sensorselectie in het dashboard?
Het idee is dat je er van alles in kunt stoppen, en in de frontend kunt selecteren welke data er gebruikt moet worden.t21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:47:
Ik weet niet welke versie ik hiervoor draaide maar daar zat deze sensorselectie niet in. M.a.w. dus ook geen populatie van de betreffende velden. Je wilt toch niet zeggen dat je de lege velden moet resetten met het prullenbakje?
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het beoogde doel (of gedachte achter) is van deze sensorselectie in het dashboard?
In de praktijk is het soms even wachten totdat je verder kunt, in afwachting van data.
Maar dat kon toch ook al heel eenvoudig in Node-red? Is de ontwerpgedachte voor deze front-end sensorselectie dat gebruikers, wij dus, dit nu gemakkelijker kunnen wijzigen?MikeyMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:52:
[...]
Het idee is dat je er van alles in kunt stoppen, en in de frontend kunt selecteren welke data er gebruikt moet worden.
Ik haal dit aan omdat ik het jammer zou vinden wanneer dit project groeipijnen zou krijgen. Natuurlijk ken ik niet alle ins and outs maar ik zou denk ik voorstander zijn van een wat meer modulaire aanpak, waarin bijvoorbeeld door de gebruiker bepaalde functies weggelaten kunnen worden zonder het project te ontmantelen.
Als je enigszins bedreven bent in node red wel ja.t21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:31:
[...]
Maar dat kon toch ook al heel eenvoudig in Node-red?
Zo niet kan ik me voorstellen dat het knutselen is.
Vooral dat inputs makkelijker aan outputs gekoppeld kunnen worden. Ook als dit gecombineerde input is.Is de ontwerpgedachte voor deze front-end sensorselectie dat gebruikers, wij dus, dit nu gemakkelijker kunnen wijzigen?
Wat voor functies die nu al niet uit te zetten zijn doel je dan op? Er is amper overhead en veel wederzijdse afhankelijkheid tussen de functies.Ik haal dit aan omdat ik het jammer zou vinden wanneer dit project groeipijnen zou krijgen. Natuurlijk ken ik niet alle ins and outs maar ik zou denk ik voorstander zijn van een wat meer modulaire aanpak, waarin bijvoorbeeld door de gebruiker bepaalde functies weggelaten kunnen worden zonder het project te ontmantelen.
Als je enigszins bedreven bent in node red wel ja.t21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:31:
[...]
Maar dat kon toch ook al heel eenvoudig in Node-red?
Zo niet kan ik me voorstellen dat het knutselen is.
Vooral dat inputs makkelijker aan outputs gekoppeld kunnen worden. Ook als dit gecombineerde input is.Is de ontwerpgedachte voor deze front-end sensorselectie dat gebruikers, wij dus, dit nu gemakkelijker kunnen wijzigen?
Wat voor functies die nu al niet uit te zetten zijn doel je dan op? Er is amper overhead en veel wederzijdse afhankelijkheid tussen de functies.Ik haal dit aan omdat ik het jammer zou vinden wanneer dit project groeipijnen zou krijgen. Natuurlijk ken ik niet alle ins and outs maar ik zou denk ik voorstander zijn van een wat meer modulaire aanpak, waarin bijvoorbeeld door de gebruiker bepaalde functies weggelaten kunnen worden zonder het project te ontmantelen.
Laten we wel wezen @edterbak heeft dit huzarenstukje goeddeels in zn eentje in elkaar gezet. En daar mogen we blij mee zijn
Ik doel niet op iets specifieks persé maar meer als een te overwegen ontwerpvisie voor de toekomst. Iedereen draagt hier ideeën aan, dus het project zal op termijn niet slanker worden.MikeyMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:33:
[...]
Wat voor functies die nu al niet uit te zetten zijn doel je dan op? Er is amper overhead en veel wederzijdse afhankelijkheid tussen de functies.
Absoluut niets dan hulde daarvoor, mijn opmerking moet je ook absoluut niet zien als kritiek maar oprechte interesse met (door mijn professionele ervaringen) een tikkeltje bezorgdheid.Laten we wel wezen @edterbak heeft dit huzarenstukje goeddeels in zn eentje in elkaar gezet. En daar mogen we blij mee zijn
Modulair is een goede suggestie.t21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:31:
[...]
Ik haal dit aan omdat ik het jammer zou vinden wanneer dit project groeipijnen zou krijgen. Natuurlijk ken ik niet alle ins and outs maar ik zou denk ik voorstander zijn van een wat meer modulaire aanpak, waarin bijvoorbeeld door de gebruiker bepaalde functies weggelaten kunnen worden zonder het project te ontmantelen.
Ik zal dat in uitvoering brengen bij de Energie prijzen toevoeging.
Ik heb behoorlijk wat vragen (lees: mensen met problemen) omtrent het verbinden van de input kanalen.t21 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:47:
Bijvoorbeeld P1 input, import vs export.
De één doet import als negatief (kost me geld, dus dat 'vind ik' negatief), De andere heeft het (zoals het hoort) als positief getal.
Dan de W > kW conversie etc.
Dan heb je een p1 poort met 30 topic/value pairs.
Dan moet een gebruiker het juiste getal er uit hengelen en doorsturen naar de link-in node.
Dit is de reden dat ik hier een oplossing voor wilde maken.
Duw gewoon rechtstreeks die p1 gegevens de link-in node op. Dan in de GUI de drop down zie je alle key/value pairs verschijnen. Selecteer de juiste en hop, klaar. Geen gedoe.
Althans, zo ging de theorie
NIets mis met een hypothese die niet klopt.edterbak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:08:
[...]
Ik heb behoorlijk wat vragen (lees: mensen met problemen) omtrent het verbinden van de input kanalen.
Bijvoorbeeld P1 input, import vs export.
De één doet import als negatief (kost me geld, dus dat 'vind ik' negatief), De andere heeft het (zoals het hoort) als positief getal.
Dan de W > kW conversie etc.
Dan heb je een p1 poort met 30 topic/value pairs.
Dan moet een gebruiker het juiste getal er uit hengelen en doorsturen naar de link-in node.
Dit is de reden dat ik hier een oplossing voor wilde maken.
Duw gewoon rechtstreeks die p1 gegevens de link-in node op. Dan in de GUI de drop down zie je alle key/value pairs verschijnen. Selecteer de juiste en hop, klaar. Geen gedoe.
Althans, zo ging de theorie
Ik vind het vooral lastig dat ik elke release die dingen weer opnieuw moet koppelen.
Dat is niet nodig als je een WP Personal gebruikt met link out nodes naar die inputs.Krisp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:32:
[...]
Ik vind het vooral lastig dat ik elke release die dingen weer opnieuw moet koppelen.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dat is precies wat ik doe. Eerder werkte dat, maar nu niet meer.Maarten69 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:38:
[...]
Dat is niet nodig als je een WP Personal gebruikt met link out nodes naar die inputs.