Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Oke, ja.
Snap ik niet waarom... Meerdere keren getest en weekend hier. Ik kijk hier vanavond naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Heb je een signaal voor T roomSP verandering lopen via WP Input tab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:00:
@MikeyMan
Heb je een signaal voor T roomSP verandering lopen via WP Input tab?
Zit die er al in? Volgend mij gebruik ik nog de oude HA input. Deze komt op zich ook wel binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:03:
[...]

Zit die er al in? Volgend mij gebruik ik nog de oude HA input. Deze komt op zich ook wel binnen.
Via input. Hopelijk is dit het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:04:
[...]

Via input. Hopelijk is dit het.
Zal ik ff checken zo dan. Op de settings pagina staat ie er nog niet bij toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53
Goedemorgen @edterbak ,

Twee bevindingen: In 23.10 beta14 wordt Auto start DHW ingeschakeld en dan gaat de WP niet terug naar de oorspronkelijke setting: Heat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
07/11 08:03:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (GUI)
07/11 07:54:38 - Compressor: running
07/11 07:25:52 - Compressor: stopped
07/11 07:08:57 - Compressor: running
07/11 06:47:31 - Compressor: stopped
07/11 06:30:26 - Compressor: running
07/11 06:09:15 - Compressor: stopped
07/11 05:52:15 - Compressor: running
07/11 05:31:14 - Compressor: stopped
07/11 05:13:34 - Compressor: running
07/11 04:52:18 - Compressor: stopped
07/11 04:09:42 - Compressor: running
07/11 04:06:34 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
07/11 04:06:34 - Scheduler - Force DHW: 1
07/11 04:06:33 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
07/11 04:06:33 - Scheduler - Operation Mode: 4
07/11 04:06:33 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 0
07/11 04:06:32 - DHW: DHW temperature: 35°C. Lower threshold: 35°C. Starting DHW run.

In 23.10 beta8 merk ik dat voor een Boost DHW now de instelling Heat+DHW nodig is, omdat als de DHW tank 53 graden is, hij naar Heat schakeld en dan de externe spiraal in het dhw vat aan gaat. Als DHW aan staat en ik schakel Boost DHW now in, dan blijft de Panasonic bij 53 graden in DHW staan en gaat de externe heater om door te verwarmen niet aan. (dit kan ook spelen bij een sterilasatie run.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEr75s-yNZwuUA9v4LMfLl_W0ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIvHNbQbMmxJshMbUdKKkhUA.png?f=fotoalbum_large

Hij stond al goed, denk dat je de oude link-in node hebt hergebruikt?

Zou ook gek zijn dat ie op het RTC scherm en de logs wel een setpoint wijziging doorgeeft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:40:
[...]

De delay kun je verhogen naar 60 minuten. Dat kan in de flow
De temperatuur (-10) staat al op zijn laagst, kan niet lager.

Heb je een external (booster) Heater?

Sowieso gaat de interne heater aan als je boven de 53C zit met het water..
dankjewel.
ik heb geen DHW aangesloten, alleen VV. mijn water temperatuur deze dagen is 25 graden.
heel niet zo warm, daarom vond ik het vreemd dat de heater al aan ging.

of gooit hij bij een defrost standaard de heater aan?
want de backup heater is pas aan gegaan sinds hij af en toe ook moet defrosten.

edit: ik zie nu een defrost beginnen, en inderdaad, de compressor gaat uit, en de backup heater vol aan.

in mijn simpele logica zou de pana (omdat hij ook kan koelen) toch ook tijdelijk wat warmte uit de VV kunnen onttrekken voor zijn defrost? dat is veel efficienter. Of is dat geen optie?

edit 2: nu een minuut de defrost in is toch de compressor aan gegaan, en de water flow 2x zo hoog als normaal. al kan ik nu natuurlijk niet zien welke kant op de compressor pompt.

ik probeer dit ding te begrijpen, maar soms gebeuren er voor mij onlogische dingen O-)

[ Voor 29% gewijzigd door pc_freak1 op 07-11-2023 08:36 ]

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pc_freak1 defrost? Bij deze temperaturen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online
ja, geen idee, hij draait net een maandje bij mij. dus weet niet wat normaal is.
maar ik zie toch wel 3 defrosts ofzo per dag. nu vond ik dat zelf niet zo gek met al dat vocht in de lucht van de afgelopen dagen. maar aan jouw reactie te merken heb ik nog wat te finetunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online
Aikon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:34:
[...]

Daar komen we wel achter, het moet rond de 9-11 graden liggen dus dat is al vrij precies.

Maar je kan ook met:

TOP78 main/Heater_On_Outdoor_Temp Below this temperature the backup heater is allowed to be used by heatpump heating logic(-15 to 20 °C)

spelen. Is denk ik wat veiliger dan helemaal uitzetten. Of bedoel je die @sjimmie
@edterbak is dit iets dat in de flow zit? ik kon het niet vinden O-)
daarmee zou je dus volgens het Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 topic de backup heater kunnen temmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:46:
[...]

daarmee zou je dus volgens het Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 topic de backup heater kunnen temmen.
Hoi,
Nee, dit kun je niet instellen in de flow.
Dit moet in de controller gedaan worden.

Dit zijn de dingen die we kunnen aansturen via MQTT via de heishamon. Alle SET commando;s

https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

Al het andere moet via de controller.
Dus de juiste instelling via de controller vinden is wel belangrijk.

Maar het uitlezen van gegevens, daar is wel weer meer van beschikbaar. Alle TOPxx berichten zijn dat in de bovenstaande post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online
edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:54:
[...]

Hoi,
Nee, dit kun je niet instellen in de flow.
Dit moet in de controller gedaan worden.

Dit zijn de dingen die we kunnen aansturen via MQTT via de heishamon. Alle SET commando;s

https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

Al het andere moet via de controller.
Dus de juiste instelling via de controller vinden is wel belangrijk.

Maar het uitlezen van gegevens, daar is wel weer meer van beschikbaar. Alle TOPxx berichten zijn dat in de bovenstaande post
ah, als ik die github page goed lees, kunnen we vanuit de flow alleen iet met de SET commands (als ik het goed begrijp).
en die backup heater zit daar net niet tussen :)
ik ga vanavond eens stoeien met de controller.
allen dank weer voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:46:
[...]

Dat kan volgens mij ook al met Quiet Mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:21:
[Afbeelding]

Hij stond al goed, denk dat je de oude link-in node hebt hergebruikt?

Zou ook gek zijn dat ie op het RTC scherm en de logs wel een setpoint wijziging doorgeeft toch?
Correct. Helemaal gelijk heb je. 8)

Ik snap niet waarom het bij jou dan niet goed gaat.
Het zal wel weer zijn dat de export flow niet 100% alles kopieert. Dat er ergens een linkje wegvalt ofzo.
Ik ga vanavond met schone instances werken om hier achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:03:
[...]

Correct. Helemaal gelijk heb je. 8)

Ik snap niet waarom het bij jou dan niet goed gaat.
Het zal wel weer zijn dat de export flow niet 100% alles kopieert. Dat er ergens een linkje wegvalt ofzo.
Ik ga vanavond met schone instances werken om hier achter te komen.
Zal ff checken of ik de rtc flow van begin tot eind kan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:58:
[...]

ah, als ik die github page goed lees, kunnen we vanuit de flow alleen iet met de SET commands (als ik het goed begrijp).
en die backup heater zit daar net niet tussen :)
ik ga vanavond eens stoeien met de controller.
allen dank weer voor alle info.
Your welcome.

Kijk goed in de handleiding. Het is natuurlijk enorm veel dat hier in staat.
Maar alle items een keer gezien / gescanned te hebben dat helpt met algemene kennis en mogelijkheden van dat ding :) Ennnn... Dat helpt weer de flow beter te doorgronden. Sommige dingen staan in het dashboard wat technisch.. Zonder deze context kan het voodoo of magical dark arts lijken. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:05:
[...]

Zal ff checken of ik de rtc flow van begin tot eind kan volgen.
Het stomme is:
Als de trigger binnen komt voor RTC functie, de correcties. dan MOET de trigger ook binnen gekomen zijn voor de RTC functie. Deze is namelijk gedeeld.
Ik begrijp daarom niet waarom dit stukje ineens wegvalt bij je.
Het moet dus achter de RTC Automation fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:09:
[...]

Het stomme is:
Als de trigger binnen komt voor RTC functie, de correcties. dan MOET de trigger ook binnen gekomen zijn voor de RTC functie. Deze is namelijk gedeeld.
Ik begrijp daarom niet waarom dit stukje ineens wegvalt bij je.
Het moet dus achter de RTC Automation fout gaan.
Ja zoiets dacht ik ook. Er komt een waarde binnen, daar wordt iets mee gedaan:
- Op het scherm staat ie goed
- Er wordt een aanpassing gedaan in de vraagtemperatuur.

Lijkt iets te zijn tussen beta14 en ouder. Eerst wilde ie wel uit, maar nog niet aan. Nu niet uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:12
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook. Er komt een waarde binnen, daar wordt iets mee gedaan:
- Op het scherm staat ie goed
- Er wordt een aanpassing gedaan in de vraagtemperatuur.

Lijkt iets te zijn tussen beta14 en ouder. Eerst wilde ie wel uit, maar nog niet aan. Nu niet uit ;)
Ik kan bevestigien dat RTC wanneer de waarde bereikt heeft niet altijd de pomp uitschakeld.
Vanmorgen temperatuur door de zon opgelopen naar 22 graden (lekker warm trouwens) RTC Setpoint 21.2 gebeurt helemaal niets. Pomp blijft gewoon verwarmen. Na inschakelen van Turn power on/off reageert die gelijk. Heeft RTC prioriteit om uit te schakelen of heeft een andere rule meer prioriteit.

Flow version

23.10 beta14

07/11 11:08:14 - Compressor: stopped
07/11 11:08:08 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
07/11 11:08:08 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 22°C)
07/11 11:03:33 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
07/11 11:03:33 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C
07/11 11:03:33 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 21.8 °C)
07/11 11:02:09 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online

Even een kleine update: bij het uitzetten van de Turn power on/off en manual aanzetten van de pomp gaat hij vrolijk verder met verwarmen. Terwijl de

Room setpoint 21.2
Room actual 21.9 °C gaat na ongeveer 3 minuten weer uit daar is die 3 minuten weer (waarschijnlijk ingebouwde vertraging ??)

Flow version

23.10 beta14

07/11 12:06:55 - Compressor: stopped
07/11 12:03:55 - Compressor: running
07/11 12:00:48 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)

[ Voor 14% gewijzigd door Pietjebel10 op 07-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de backup heater bij een SWW cyclus zolang mogelijk uitgesteld wordt? Bij mij gaat deze al na een half uur meedraaien.

Start delta staat op -2,
stop delta op 0,
delay op 60min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
t21 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:32:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de backup heater bij een SWW cyclus zolang mogelijk uitgesteld wordt? Bij mij gaat deze al na een half uur meedraaien.

Start delta staat op -2,
stop delta op 0,
delay op 60min.
Start Delta: Als het verschil in temperatuur meetwaarde tov setpoint -2 (of lager -3 -4 -5) gedurende 60 minuten >>>> dan gaat de Ell. heater aan.
Stop Delta: Als het verschil in temperatuur meetwaarde tov setpoint daarna verkleint tot 0 graden, dan kan hij weer uit.

Dus, als je wil dat de heater zo min mogelijk doet
start delta -10
stop delta -9
Delay 60 minuten

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 07-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:15:
[...]

Ik kan bevestigien dat RTC wanneer de waarde bereikt heeft niet altijd de pomp uitschakeld.
Vanmorgen temperatuur door de zon opgelopen naar 22 graden (lekker warm trouwens) RTC Setpoint 21.2 gebeurt helemaal niets. Pomp blijft gewoon verwarmen. Na inschakelen van Turn power on/off reageert die gelijk. Heeft RTC prioriteit om uit te schakelen of heeft een andere rule meer prioriteit.

Flow version

23.10 beta14

07/11 11:08:14 - Compressor: stopped
07/11 11:08:08 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
07/11 11:08:08 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 22°C)
07/11 11:03:33 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
07/11 11:03:33 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C
07/11 11:03:33 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 21.8 °C)
07/11 11:02:09 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online

Even een kleine update: bij het uitzetten van de Turn power on/off en manual aanzetten van de pomp gaat hij vrolijk verder met verwarmen. Terwijl de

Room setpoint 21.2
Room actual 21.9 °C gaat na ongeveer 3 minuten weer uit daar is die 3 minuten weer (waarschijnlijk ingebouwde vertraging ??)

Flow version

23.10 beta14

07/11 12:06:55 - Compressor: stopped
07/11 12:03:55 - Compressor: running
07/11 12:00:48 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
Goede hint.
Ik ga kijken naar hoe de toggles aangesloten zijn en reageren.
Kan best zijn dat dit een vergelijkbaar ding is als softstart die toch mee blijft draaien ook als de functie uit stond. zoals laatst.
Dank. kijk er vanavond naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Zojuist nog even wat getest op 23.10 Beta8,
Autostart DHW when below Temp x wordt niet gestart als er een "mismatch" in status forcefull DHW tussen Home page en Setting Page.
Ik probeer de boel zo goed mogelijk lezend bij te houden maar weet ook dat ik het nodige mis ;)

Wanneer op beide pagina's forcefull DHW uitstaat, en autostart DHW actief is, en temperatuur voorwaarde wordt voldaan, dan gaat forcefull DHW wel aan en wordt de DHW verwarmt.

Ter info: DHW setpoint 48, autostart DHW 43, DHW Delta -4.
Tank was voor het testen 41c dus had autostart EN Delta voorwaarde moeten match maar WP stond gewoon lekker water rond te pompen. (er was dus een mismatch tussen Home en Setting pagina op de forcefull DHW) > handmatig de settings pagina op uit gezet. Autostart naar 42c gezet en toen begon de opwarming wel.
Wellicht al gefixt in latere beta's :) maar ben wat terughoudend in continu updaten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:34:
Zojuist nog even wat getest op 23.10 Beta8,
Autostart DHW when below Temp x wordt niet gestart als er een "mismatch" in status forcefull DHW tussen Home page en Setting Page.
Ik probeer de boel zo goed mogelijk lezend bij te houden maar weet ook dat ik het nodige mis ;)

Wanneer op beide pagina's forcefull DHW uitstaat, en autostart DHW actief is, en temperatuur voorwaarde wordt voldaan, dan gaat forcefull DHW wel aan en wordt de DHW verwarmt.

Ter info: DHW setpoint 48, autostart DHW 43, DHW Delta -4.
Tank was voor het testen 41c dus had autostart EN Delta voorwaarde moeten match maar WP stond gewoon lekker water rond te pompen. (er was dus een mismatch tussen Home en Setting pagina op de forcefull DHW) > handmatig de settings pagina op uit gezet. Autostart naar 42c gezet en toen begon de opwarming wel.
Wellicht al gefixt in latere beta's :) maar ben wat terughoudend in continu updaten
Eerst: als er een verschil is tussen de 2 paginas in forcefullDHW , dan is dat een bug. Ik ga hier nogmaals naar kijken. want dit hoort niet.. ik snap niet waar dit van komt.

Als je deze situatie tegen komt, dan wil ik graag dat je controleert wat de [werkelijke] waarde is in heishamon. Staat ForceDHW aan of uit. welke klopt, welke waarde op het dashboard niet.
Wanneer forcefull DHW uitstaat, en autostart DHW actief is, en temperatuur voorwaarde wordt voldaan, dan gaat forcefull DHW wel aan en wordt de DHW verwarmt.
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@MikeyMan kan het zijn dat jouw F_RTC.on_off_active al op 1 staat en daarom niet uit wilt gaan?
Dit heb ik meermaals gezien bij een herstart van de flow op een verkeerd moment.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69 @MikeyMan
Onder systeem > systeem health heb ik een knopje gemaakt om dat te resetten als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie nu dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kc4M3822ZWKRdvJVExPUiLwfdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eAkITqB6g0rDQr65UrPSin98.png?f=user_large

Na reset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiFQrx_LZ58cjdHGqnZ1O53gLJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D0HBNRA87UhH1B1JgC8kXXr8.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
"F_RTC_on_off_status"?? Onderste in het plaatje
Die mag je verwijderen. :D

Dit doet de reset:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
global.set("F_stored_next_operating_mode", undefined, "file");
global.set('F_SOLAR.function_active_state', undefined, "file");

var F_RTC                           = global.get('F_RTC',"file");

if (F_RTC.automation_power_state == 1){
    var TOP0_Heatpump_State     = global.get('TOP0_Heatpump_State',"file");

if (TOP0_Heatpump_State == 0 && F_RTC.automation_active == 0) {
        global.set('F_RTC.automation_active', 1, "file")
    }
    if (TOP0_Heatpump_State == 1 && F_RTC.automation_active == 1) {
        global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file")
    }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Hoi! Ik was wat aan het klooien met de softstart waarden en vergeten wat de standaard waarden zijn (en daar wil ik graag naar terug, want ik heb nu een wp die niet goed start, leermomentje! :()

Heeft iemand misschien een screenshot van de standaardwaarden voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:20:
"F_RTC_on_off_status"?? Onderste in het plaatje
Die mag je verwijderen. :D
Ok ga ik doen.
Dit doet de reset:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
global.set("F_stored_next_operating_mode", undefined, "file");
global.set('F_SOLAR.function_active_state', undefined, "file");

var F_RTC                           = global.get('F_RTC',"file");

if (F_RTC.automation_power_state == 1){
    var TOP0_Heatpump_State     = global.get('TOP0_Heatpump_State',"file");

if (TOP0_Heatpump_State == 0 && F_RTC.automation_active == 0) {
        global.set('F_RTC.automation_active', 1, "file")
    }
    if (TOP0_Heatpump_State == 1 && F_RTC.automation_active == 1) {
        global.set('F_RTC.automation_active', 0, "file")
    }

}
Moet ik die code ergens in plakken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:10:
Goedemorgen @edterbak ,

Twee bevindingen: In 23.10 beta14 wordt Auto start DHW ingeschakeld en dan gaat de WP niet terug naar de oorspronkelijke setting: Heat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
07/11 08:03:10 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (GUI)
07/11 07:54:38 - Compressor: running
07/11 07:25:52 - Compressor: stopped
07/11 07:08:57 - Compressor: running
07/11 06:47:31 - Compressor: stopped
07/11 06:30:26 - Compressor: running
07/11 06:09:15 - Compressor: stopped
07/11 05:52:15 - Compressor: running
07/11 05:31:14 - Compressor: stopped
07/11 05:13:34 - Compressor: running
07/11 04:52:18 - Compressor: stopped
07/11 04:09:42 - Compressor: running
07/11 04:06:34 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
07/11 04:06:34 - Scheduler - Force DHW: 1
07/11 04:06:33 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
07/11 04:06:33 - Scheduler - Operation Mode: 4
07/11 04:06:33 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 0
07/11 04:06:32 - DHW: DHW temperature: 35°C. Lower threshold: 35°C. Starting DHW run.

In 23.10 beta8 merk ik dat voor een Boost DHW now de instelling Heat+DHW nodig is, omdat als de DHW tank 53 graden is, hij naar Heat schakeld en dan de externe spiraal in het dhw vat aan gaat. Als DHW aan staat en ik schakel Boost DHW now in, dan blijft de Panasonic bij 53 graden in DHW staan en gaat de externe heater om door te verwarmen niet aan. (dit kan ook spelen bij een sterilasatie run.
Ik wil niet ondankbaar of als een kreng overkomen. Zo bedoel ik het niet.
Ik kan helaas nu niet zo veel meer met bugs welke je ervaart in versie 23.10 beta 8.
Ik zit lokaal al op 23.10 beta15. Er is intussen best aardig wat verandert. Mogelijk ook het probleem welke je beschrijft.
Ik ga ook niet terug naar beta8 om te kijken. Dat voegt niet zo veel toe als ik het niet kan kopieren in de laatste versie.

Het bericht over 23.10 beta14 ben ik naar aan het kijken.
Was dit vlak na een deploy van een nieuwe NR flow?
Wanneer was de dhw run gereed in het log? welk tijdstip.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM
Ik heb het geval van 2 verschillende statussen van de toggle ForceDHW wel gevonden en opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:47:
Hoi! Ik was wat aan het klooien met de softstart waarden en vergeten wat de standaard waarden zijn (en daar wil ik graag naar terug, want ik heb nu een wp die niet goed start, leermomentje! :()

Heeft iemand misschien een screenshot van de standaardwaarden voor mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZzTGECN_-wVMHRWEYAXypqeBXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lc7B9mOxMwcvocsYGnnKoAo3.png?f=user_large
waarbij je het getal in rood default 0 is. Maar met deze temperatuur buiten verwacht ik dat 2 prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:55:
[...]

Ok ga ik doen.

[...]

Moet ik die code ergens in plakken ?
Ja doe maar. Leuk voor boven je bed. 8) 8)

Serieus antwoord: Nee, dit zit al onder de knop van [Systeem] > [System health] > [RESET]
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Om duidelijker te maken wat in mijn hoofd zat toen ik de code poste.

Alleen in bepaalde situaties heeft die knop RESET dus een effect. Als alles goed is, dus niks..

Stel dat je een deploy doet en je pomp is uit (RTC automation)
Dan kan het voorkomen dat de automation active state voor deply 1 was, na deploy 0.
Dan blijft de pomp uit omdat de flow niet in de gaten had dat de automation afgetrapt was/is en pending Revert.

De reset zou dit moeten corrigeren met die code.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 07-11-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:32:
@MikeyMan
Om duidelijker te maken wat in mijn hoofd zat toen ik de code poste.

Alleen in bepaalde situaties heeft die knop RESET dus een effect. Als alles goed is, dus niks..

Stel dat je een deploy doet en je pomp is uit (RTC automation)
Dan kan het voorkomen dat de automation active state voor deply 1 was, na deploy 0.
Dan blijft de pomp uit omdat de flow niet in de gaten had dat de automation afgetrapt was/is en pending Revert.

De reset zou dit moeten corrigeren met die code.
Ah check, helder. Eens kijken hoe het vannacht gaat dan ;)

@edterbak zit er nog wachttijd op? Dit is nu de laatste logging:

07/11 21:49:11 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
07/11 21:48:18 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C

Hij staat nog aan. Verder geen nieuwere logregels.

30 minutes in. Awfully quiet still.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:34:
[...]

Ah check, helder. Eens kijken hoe het vannacht gaat dan ;)

@edterbak zit er nog wachttijd op? Dit is nu de laatste logging:

07/11 21:48:18 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C

Hij staat nog aan. Verder geen nieuwere logregels.

30 minutes in. Awfully quiet still.
Welke versie zit je op? de laatste toch?
Je verwacht dat dat ding dan uit gaat.

RTC automation "Turn Off/on power" toggle staat aan bedoel je neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik kan op dit moment even niet een test op een schone node red instance doen. zit midden in een dhw run. nog 10C to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toggle uit en aan gezet (2x).
Heeft run getriggerd iig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
07/11 22:38:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
07/11 22:38:07 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
07/11 22:38:07 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21°C
07/11 22:37:36 - Function - RTC: 1
07/11 22:37:35 - Function - RTC: 0
07/11 22:37:32 - Function RTC: Correction change: From 0 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
07/11 22:37:32 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
07/11 22:37:32 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
07/11 22:37:32 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 20 °C
07/11 22:37:32 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 20°C
07/11 22:37:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
07/11 22:37:32 - Compressor: running
07/11 22:37:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
07/11 22:37:09 - Function - RTC: 1
07/11 22:37:08 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
07/11 22:37:08 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 25 °C
07/11 22:37:08 - Function - RTC: 0
07/11 21:48:18 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:55:
[...]
Ik wil niet ondankbaar of als een kreng overkomen. Zo bedoel ik het niet.
Ik kan helaas nu niet zo veel meer met bugs welke je ervaart in versie 23.10 beta 8.
Ik ben het met je eens qua versie, maar wat ik beschrijf gaat over de basis werking van de Panasonic, dat veranderd niet met een versie van de flow.

Als de Panasonic dus op Heat staat en ik wil DHW boven de 53 graden hebben, dan moet de Panasonic naar Heat+DHW, zodat bij 53 graden de driewegklep naar HEAT gaat en de externe spiraal in het DHW vat aan gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8PrR3SB5I6J__CanEFyKjB83EU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tmI5FFaLXu6PUozFDMIRdHU8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:10:
[...]

Ik ben het met je eens qua versie, maar wat ik beschrijf gaat over de basis werking van de Panasonic, dat veranderd niet met een versie van de flow.

Als de Panasonic dus op Heat staat en ik wil DHW boven de 53 graden hebben, dan moet de Panasonic naar Heat+DHW, zodat bij 53 graden de driewegklep naar HEAT gaat en de externe spiraal in het DHW vat aan gaat:

[Afbeelding]
Ik heb net ook wat rare fratsen gezien bij DHW tank verwarming.... zit er over na te denken hoe de werking nu van de panasonic zelf is. Ben er nog niet over uit...
Misschien is dit wel de bron van de problemen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLnXyGc3p5mqd57JLh3DpC68B7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RT2v8eE9djTuCsjYQ0bFKhZW.png?f=fotoalbum_large
Houd het paarse deel nu in dat wanneer een Force DHW geactiveerd is op de controller, dat na het bereiken van de temperatuur automatisch ForceDHW uit gaat, en dat de operating modus automatisch terug gaat van voor de ForceDHW actie..?

Ik snap het niet helemaal.

Jij hebt een nederlandse versie zie ik. wat staat er bij jou op ~blz 127 over force DHW. zie screenshot.
wellicht is die NL text duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:57
edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:57:
[...]

Ik heb net ook wat rare fratsen gezien bij DHW tank verwarming.... zit er over na te denken hoe de werking nu van de panasonic zelf is. Ben er nog niet over uit...

[Afbeelding]
Houd het paarse deel nu in dat wanneer een Force DHW geactiveerd is op de controller, dat na het bereiken van de temperatuur automatisch ForceDHW uit gaat, en dat de operating modus automatisch terug gaat van voor de ForceDHW actie..?

Ik snap het niet helemaal.

Jij hebt een nederlandse versie zie ik. wat staat er bij jou op ~blz 127 over force DHW. zie screenshot.
Naar mijn weten is de EN tekst altijd duidelijker en bij twijfel EN text gebruiken. Ik denk idd ook dat wat er staat de betekenis heeft zoals jij 't hier verwoord.

dus je geeft ForceDHW commando (TOP2 Force_DHW_State 1) tijdens OM 0 (HEAT) en Heatpump_State 0 dan wordt OM 3 (DHW) en Heatpump_State 1. Na de forceDHW run gaan TOP2, OM en Heatpump_state naar 0.

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 08-11-2023 00:14 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StadbK9pSAa9A75g-YhPmG6L4wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ao2hSIIv4AahNWFpz3JYynru.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Waar is force dhw überhaupt voor nodig in normaal gebruik? Force dhw zorgt voor een hoger energie gebruik bij het maken van dhw en is niet zozeer "forceer nu een dhw run". Een dhw run kun je al forceren door te switchen naar een modus met dhw vanaf een mode zonder dhw wanneer de tank sensor op of onder het dhw setpoint zit. Iets dat naar mijn idee veel makkelijker in controle te houden is.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan bevestigen dat het verwijderen van de variabele en het gebruik van de herstelknop er niet voor heeft gezorgd dat de RTC off functie vannacht wel is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:54:
Waar is force dhw überhaupt voor nodig in normaal gebruik? Force dhw zorgt voor een hoger energie gebruik bij het maken van dhw en is niet zozeer "forceer nu een dhw run". Een dhw run kun je al forceren door te switchen naar een modus met dhw vanaf een mode zonder dhw wanneer de tank sensor op of onder het dhw setpoint zit. Iets dat naar mijn idee veel makkelijker in controle te houden is.
Eigenlijk alleen als je met een lege boiler komt te zitten en snel weer warm water nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
edterbak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:53:
[...]

Eerst: als er een verschil is tussen de 2 paginas in forcefullDHW , dan is dat een bug. Ik ga hier nogmaals naar kijken. want dit hoort niet.. ik snap niet waar dit van komt.

Als je deze situatie tegen komt, dan wil ik graag dat je controleert wat de [werkelijke] waarde is in heishamon. Staat ForceDHW aan of uit. welke klopt, welke waarde op het dashboard niet.
Als ik het nogmaals ervaar zal ik deze info aanleveren maar dan ga ik ook naar de op dat moment laatste versie updaten om niet te ver achter te lopen.
verwacht wel dat het nog een keer kom want dit was de 2e keer al

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hmmm...

Force DHW werkt niet zoals je verwacht uit de handleiding...

Start situatie.
HEAT only, mid run, compressor aan.

Ik stuur kaal, rechtstreeks op de mqtt node, commando naar SET10 value 1 >>> gebeurt helemaal niks.
Ik zie via NR log het commando voorbij komen.
Ik zie in heishamon 0,0 veranderen.

Dit is ook wat er staat op github over SET10.

Name: SET10
Topic: SetForceDHW
Description: Forces DHW (Operating mode should be set first to inlcude DWH mode (operation mode 3,4,5 or 6) to be effective. Please look at SET9 )
value: 0, 1

Nu snap ik er niet zo veel meer van.
Handleiding zet me op het verkeerde been denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 08-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Aanvullend,
ik heb op de controlle net forcedhw aangezet in de zelfde start situatie als hier boven.
HUP >>> DHW only mode en run start.

is nie handig nie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:57
edterbak schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:41:
Aanvullend,
ik heb op de controlle net forcedhw aangezet in de zelfde start situatie als hier boven.
HUP >>> DHW only mode en run start.

is nie handig nie
ok, dus via de controller werkt forceDHW min of meer zoals je zou verwachten / wil; onafhankelijk wat de WP aan 't doen is gaat de WP vanaf dat moment DHW produceren.

Maar via HeishaMon werkt forceDHW niet als er op 't moment dat je forceDHW geeft geen DHW in de OperationMode hebt.

Zoiets?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:48:
[...]

ok, dus via de controller werkt forceDHW min of meer zoals je zou verwachten / wil; onafhankelijk wat de WP aan 't doen is gaat de WP vanaf dat moment DHW produceren.

Maar via HeishaMon werkt forceDHW niet als er op 't moment dat je forceDHW geeft geen DHW in de OperationMode hebt.

Zoiets?
Ja, denk het.
Ik zal het vragen aan de experts in ander draadje hoe dit zit en of dit gelijk getrokken zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:07
edterbak schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:46:
kun je de pumpspeed functie, voorzien van 1 speed voor all settings, en daarna de functie even uit zetten?
Kijken of dat het probleem oplost.
Ik was even kwijt waarvoor je dit bedoelde, was dat vanwege de missende setCurves, waardoor de WP te snel weer stopt? Want ik wist niet zeker of je reactie daarop bedoeld was.

In ieder geval heb ik vannacht ook een korte run gehad vanwege de setCurves die ontbreekt naar mijn idee:
08/11 11:33:12 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 21.78 °C)
08/11 11:30:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 0
08/11 11:30:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 11:30:12 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 11:30:12 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 21.8°C)
08/11 11:30:12 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 21.8 °C)
08/11 10:47:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
---------------------------------------------------------------------- data er tussenuit geknipt-------------------------------------------
08/11 06:37:12 - Function RTC: Correction change: From 3 to 4 °C (Room actual: 20.7 °C)
08/11 03:49:50 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
08/11 03:49:50 - Compressor: stopped
08/11 03:49:50 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 79 (8%) (Low)
08/11 03:41:20 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 121 (pump speed)
08/11 03:41:20 - Compressor: running
08/11 03:41:20 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 121 (30%) (HEAT)
08/11 03:38:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
08/11 03:38:12 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 20.98°C)
08/11 01:02:42 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 26 °C
08/11 01:02:42 - Function RTC: Correction change: From 2 to 3 °C (Room actual: 21.3 °C)
08/11 01:02:42 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 26 °C
Je ziet om 3:38 dat de WP aan gaat, omdat hij onder de 21 graden zit. RTC werkt dus goed.
Dan gaat om 3:41 de pumpspeed naar 30% voor 'heat'. Er wordt geen setCurves gedaan, waardoor mijn 'current setpoint' volgens mij 21 graden is zoals je op: 1:02 kunt zien.
Doordat die setpoint vrij snel gehaald wordt, stopt de pomp weer en is de 'run' klaar.
Daarna wordt de pumpspeed weer naar 8% gezet.
Dan heb ik wat data weggelaten om te laten zien dat de WP ook weer uitschakelt wanneer mijn temp in de kamer behaalt is, zie 11:30.

Ik zit dus al even op beta14, maar mijn RTC functie werkt dus goed qua starten/stoppen. Momenteel ervaar ik daar dus 0 problemen in. Ik stook nu niet op watertemperatuur, doe jij dat wel @MikeyMan ? Want het is gek om te zien dat het bij jou niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Krilo_89 ik stook inderdaad op watertemperatuur. En RTC on/off heeft tot voor kort helemaal prima gewerkt ;)

Ben ook wel benieuwd wat er gewijzigd is.

Nadeel van betas, soms een stapje achteruit. Om uiteindelijk stappen vooruit te zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
MikeyMan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:06:
@Krilo_89 ik stook inderdaad op watertemperatuur. En RTC on/off heeft tot voor kort helemaal prima gewerkt ;)

Ben ook wel benieuwd wat er gewijzigd is.

Nadeel van betas, soms een stapje achteruit.
Het enige verschil tussen ons is dan watertemperatuur vs ruimtethermostaat. Ik ga hem op watertemperatuur zetten en dan kijk ik het even aan vannacht.

-edit
ik zie nu wel een current setpoint van 35 graden, wat wellicht door de WAR lijn komt? Die bepaald de watertemperatuur toch?
08/11 18:28:51 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 35 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 18:26:31 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
-edit2
Ik heb mijn war profiel opnieuw geexporteerd en nu zie ik een temperatuur die wel lijkt te kloppen:
08/11 20:01:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 26 °C
08/11 20:01:50 - MQTT Command: SetCurves: shift: 0
08/11 20:01:38 - MQTT Command: SetCurves: shift: 0
Maar ik mis nog wel de 'setCurves' of klopt het dat die niet voorkomt?

-edit 3
@MikeyMan , vooralsnog lijkt RTC bij mij gied te gaan. Ik heb wel valsgespeeld door bij de RTC pagina de temp aan te passen, waardoor hij sneller aanging. En daarna heb ik hem het huis goed laten verwarmen naar 22,5 graad en heb ik de RTC gezet naar hoe hij normaal staat en is de WP uitgeschakeld.
Ben benieuwd hoe vandaag loopt. Of hij zonder valsspelen ook aan gaat.

[ Voor 61% gewijzigd door Krilo_89 op 09-11-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Klein visueel bugje in 23.10 beta14:
code:
1
2
08/11 18:00:01 - MQTT Command: SetDHWTemp: 42 (function RTC)
08/11 18:00:01 - Scheduler - DHW setpoint: 42

Dat zou natuurlijk niet FunctionRTC moeten zijn. :)

Verder had ik wat moeite om de RTC on/off te laten triggeren, maar na een paar keer op de resetknop te hebben gedrukt in verschillende situaties lijkt het nu te werken. Kan het nog slecht pinpointen waarom dat initieel niet goed ging.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit gaat toch niet helemaal goed. Gisteren werd de on/off wel getriggerd, maar om 04:00 gebeurde dat niet (meer). Vanmorgen heb ik de WP daarom handmatig aangezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BszkGdI74t9doG8I39TT77G0-y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnaFYIfHm479ae7gbyT9UEhw.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de opgeslagen settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0_O5uJJwqn-QxI_iOiao4TTfh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xs2hEy3WPfe5rqcZJ9YflDcd.png?f=user_large

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik probeer night reduction toe te passen. Ik heb de "change water temperature" ingesteld op -2, en de volgende scheduler instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrcjEUkweix09r93lPEIJQaL3L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH01kkIfRtVlch8JZmE1yJ9J.jpg?f=fotoalbum_large

Om 22:00 zie ik netjes in de logs dat night reduction aan gaat:
code:
1
2
3
4
08/11 22:00:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
08/11 22:00:26 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 23 °C
08/11 22:00:26 - Function NightReduction: 1
08/11 22:00:26 - Scheduler - NightReduction water temp: -2

Alleen vervolgens gaat deze er nooit weer af, om 06:00 is er niks te vinden in de log, en op de homepage staat de toggle "night reduction" aan. Pas als ik die handmatig weer uitzet slaat de WP weer aan (omdat mijn -2 verlaging ervoor zorgt dat de WP onder zijn setpoint komt, wat mijn doel is)

(Flow version: 23.06 Stable)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 19:21
erg vervelend dat de RTC niet goed lijkt te werken. bij mij werkt hij eigenlijk helemaal prima.
ik gebruik echter zoals (volgens mij) jullie, geen shifts in RTC doormiddel van de scheduler.
kan het zijn dat door deze shifts een trigger gemist wordt?

just thinking.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:15:
erg vervelend dat de RTC niet goed lijkt te werken. bij mij werkt hij eigenlijk helemaal prima.
ik gebruik echter zoals (volgens mij) jullie, geen shifts in RTC doormiddel van de scheduler.
kan het zijn dat door deze shifts een trigger gemist wordt?

just thinking.....
Ik gebruik een gewijzigd setpoint dmv de input node.

Deze wordt ook opgepakt, aangezien de stooklijn er wel op wordt aangepast:
code:
1
2
08/11 21:32:19 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.7 °C)
08/11 21:32:19 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C

Alleen de trigger om uit te gaan werkt in de laatste beta niet. Trigger om aan te gaan was daarvoor al wat wiebelig.

@edterbak toevallig al aanknopingspunten gevonden? Of dingen die ik kan testen?

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
De System Check heeft (of had) een RTC power off/on check voor F_RTC.on_off_active en overige blokkerende vars.

Staat de WP aan, maar F_RTC.on_off_active = 1
Dan zal hij niet uitschakelen.

Staat de WP uit, maar F_RTC.on_off_active = 0 dan zal hij niet aanschakelen.

Vergeet niet de contextdata te verversen als je het checked in de NR-editor.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:50
Bij mij werkt de softstart nog niet zoals ik zou verwachten en meen deze vraag als eens eerder gezien te hebben maar kan het antwoord niet zo snel vinden in het forum.

Met softstart aan slaat de compressor te snel af doordat mijn watertemperatuur 2c graden boven setpoint komt.
De softstart heeft op dat moment nog een correctie van -2 actief, dus zou verwachten dat hij mijn doeltempertuur 1c verhoogt om niet af te slaan maar doet dit dus niet.
Heb ik een setting verkeerd staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuOGy96xydMcsCNdupyu-ZNtnk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uB44cQus57i69zXZpadmPVNN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0K72Va4HhbCZ4Q9OjWqxOl-F5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtOfuZSTRlDFq8CXil3kV5pq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• edterbak
pffff...

Even een update:

Ik ben al 2 dagen bezig om de blanco startsituatie te verbeteren.
Er zijn een hoop variabele welke nog niet bekend zijn tijdens de eerste schone boot. Hierdoor gaat de flow soms ook van het padje af.

Heb 70% gedaan nu denk ik.
Ik hoop morgen verder te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 10-11-2023 02:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Kroontje03 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:39:
Bij mij werkt de softstart nog niet zoals ik zou verwachten en meen deze vraag als eens eerder gezien te hebben maar kan het antwoord niet zo snel vinden in het forum.

Met softstart aan slaat de compressor te snel af doordat mijn watertemperatuur 2c graden boven setpoint komt.
De softstart heeft op dat moment nog een correctie van -2 actief, dus zou verwachten dat hij mijn doeltempertuur 1c verhoogt om niet af te slaan maar doet dit dus niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De functie doet het wel.
Alleen wordt verderop de correcties niet doorgegeven naar mqtt opdrachten zie ik.
Hier kijk ik naar uiteraard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:42:
De System Check heeft (of had) een RTC power off/on check voor F_RTC.on_off_active en overige blokkerende vars.

Staat de WP aan, maar F_RTC.on_off_active = 1
Dan zal hij niet uitschakelen.

Staat de WP uit, maar F_RTC.on_off_active = 0 dan zal hij niet aanschakelen.

Vergeet niet de contextdata te verversen als je het checked in de NR-editor.
Had die vorige week al ergens verwijderd. Hielp helaas niet.

Uit de system check:

code:
1
2
3
4
5
6
7
RTC will switch heatpump off at 20.1°C (now 19.2°C) (power is on)
RTC Room setpoint 19.5°C
F_RTC.incremental_setpoints_state: 0
F_RTC.F2_OM_state: 0 (RTC allow change OM is disabled)
F_RTC.F1_power_state: 1 (Function RTC turn heat on/off is enabled)
F_RTC.state: 1 (Function RTC is enabled)
F_RTC.on_off_active: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@MikeyMan oke, moet er iets anders aan de hand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:15:
@MikeyMan oke, moet er iets anders aan de hand zijn.
Voor de volledigheid nog eens de variables van vandaag. Zie hier ook niets geks gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLpwG361K9vTsri1vshJz2emIQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H0gvL7a0Xax999dir6aTwAVU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:40:
[...]

Voor de volledigheid nog eens de variables van vandaag. Zie hier ook niets geks gebeuren.

[Afbeelding]
on_off_active = of de automation (OM change of Power on/off) geactiveerd is.
Als deze 1 is, dan zie je dit in RTC tab door de gele regel (TRIGGERED, waiting for revert...)

Dus:

Scenario 1:
Pomp=aan
Thoog > trigger Automation: SET on_off_active = 1 en voert acties uit.
Pomp=uit

Scenario2, na scenario 1.
T weer laag revert automation: SET on_off_active=0 en voer acties uit
Pomp=aan

Kun je volgen/bevestigen dat je de waarde van on_off_active juist ziet veranderen corresponderend met het scenario?
Het liefst rechtstreeks door in de refreshed context store te kijken.
als die wel veranderen, maar er gebeurt niks, dan zit het NA de functie. Anders er IN.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 10-11-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kroontje03 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het valt me nu pas op in de screenshot, dat de bovenste toggle achter "Softstart", dat die uit staat.
Hoop dat het zo simpel is ook :D

Het zou kunnen zijn dat de softstart functie uit staat, maar de log berichen (onterecht) wel in het log komen. Zo je op het verkeerde been zettend... Theorie.. zou kunnen. Zou wel mooi zijn als dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:14:
[...]

on_off_active = of de automation (OM change of Power on/off) geactiveerd is.
Als deze 1 is, dan zie je dit in RTC tab door de gele regel (TRIGGERED, waiting for revert...)

Dus:

Scenario 1:
Pomp=aan
Thoog > trigger Automation: SET on_off_active = 1 en voert acties uit.
Pomp=uit

Scenario2, na scenario 1.
T weer laag revert automation: SET on_off_active=0 en voer acties uit
Pomp=aan

Kun je volgen/bevestigen dat je de waarde van on_off_active juist ziet veranderen corresponderend met het scenario?
Het liefst rechtstreeks door in de refreshed context store te kijken.
als die wel veranderen, maar er gebeurt niks, dan zit het NA de functie. Anders er IN.
Even dat ik het goed begrijp:

De vraag is om de status op het moment dat de pomp aan moet staan te vergelijken met de status op het moment dat deze uit moet staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaHvh6Jf6EyMw4jW1dsyIgnG3Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qSWvIjzb2HIqlCtxSF2MNrBB.png?f=fotoalbum_large

Zie hier nu triggered staan, wat op zich zou moeten kloppen.
Setpoint 19,5. Temp 20.1

Context store ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb9oi1Q8jwIUHzJFAF15gEQs-Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MQr2iVN4etckdGAiRDQ9hRZ0.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:50
edterbak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:18:
[...]

Het valt me nu pas op in de screenshot, dat de bovenste toggle achter "Softstart", dat die uit staat.
Hoop dat het zo simpel is ook :D

Het zou kunnen zijn dat de softstart functie uit staat, maar de log berichen (onterecht) wel in het log komen. Zo je op het verkeerde been zettend... Theorie.. zou kunnen. Zou wel mooi zijn als dat het is.
Nee helaas, had hem handmatig al uitgezet omdat de compressor afsloeg.
Het verlagen van het setpoint werd ook netjes uitgevoerd conform settings alleen verhogen van het setpoint gebeurt bij mij niet.

softstart had een correctie van -2c actief op moment van afslaan

[ Voor 4% gewijzigd door Kroontje03 op 10-11-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wtf...

code:
1
2
3
4
5
10/11 13:06:38 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
10/11 13:06:38 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 20.1°C)
10/11 13:04:46 - Function SoftStart: SoftStart function end
10/11 13:04:46 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
10/11 13:04:46 - Compressor: stopped

Voor het eerst dat ik hem uit zie gaan in weken...

Zou het kunnen dat er een oude fout terug in is geslopen?

Dat ie wel triggert door een wijzigende kamertemperatuur, maar niet door een wijzigend setpoint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:30:
[...]

Even dat ik het goed begrijp:

De vraag is om de status op het moment dat de pomp aan moet staan te vergelijken met de status op het moment dat deze uit moet staan?

[Afbeelding]

Zie hier nu triggered staan, wat op zich zou moeten kloppen.
Setpoint 19,5. Temp 20.1

Context store ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]
Ja, tot hier klopt het.
pomp is nu ook uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:47:
Wtf...

code:
1
2
3
4
5
10/11 13:06:38 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 20.1°C)

Voor het eerst dat ik hem uit zie gaan in weken...

Zou het kunnen dat er een oude fout terug in is geslopen?

Dat ie wel triggert door een wijzigende kamertemperatuur, maar niet door een wijzigend setpoint?
zou niet moeten. Ik heb dat doorverbonden.
kijken wat hij straks doe met de verandering via roomsetpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak zit even terug te bladeren in de logs... Het wordt steeds gekker. Gisteren blijkbaar ook uitgeschakeld. Dagen ervoor niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
10/11 13:04:46 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
10/11 13:01:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
10/11 13:01:34 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 22 °C
10/11 13:01:34 - Function RTC: Correction change: From 0 to -3 °C (Room actual: 20 °C)
10/11 10:34:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
10/11 10:34:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 25 °C
10/11 10:34:57 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 19.5 °C)
10/11 08:30:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
10/11 08:30:23 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 27 °C. New calculated setpoint: 26 °C
10/11 08:30:23 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 19.3 °C)
10/11 07:09:35 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
10/11 07:00:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
10/11 06:59:35 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 27 °C
10/11 06:59:35 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 34Hz, SP_Final: 27°C
10/11 06:59:35 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
10/11 06:49:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
10/11 06:49:34 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 26 °C
10/11 06:49:34 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 26°C
10/11 06:49:34 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
10/11 06:38:24 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
10/11 06:38:24 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 25 °C
10/11 06:38:24 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 25°C
10/11 06:37:24 - Function SoftStart: Start Phase 2
10/11 06:34:51 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
10/11 06:34:51 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
10/11 06:34:51 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 19.2 °C)
10/11 06:34:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
10/11 06:34:34 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
10/11 06:34:34 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 21°C
10/11 06:34:34 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
10/11 06:34:34 - Compressor: running
10/11 06:34:34 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
10/11 06:31:13 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
10/11 06:31:10 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
10/11 06:31:10 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 26 °C
10/11 06:31:10 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 19.4°C)
10/11 06:31:10 - Function RTC: Correction change: From -3 to 1 °C (Room actual: 19.4 °C)
10/11 06:31:10 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
10/11 06:00:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
10/11 06:00:26 - Scheduler - Set QuietMode: 0
10/11 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP = 48
------------------------------------------------------------------------------------------------
09/11 23:30:03 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (Scheduler)
09/11 23:30:03 - Scheduler - Set QuietMode: 1
09/11 21:32:13 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
09/11 21:31:38 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
09/11 21:31:37 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 19.9°C)
09/11 21:31:37 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
09/11 20:40:10 - Function SoftStart: SoftStart function end
09/11 20:40:10 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
09/11 20:40:10 - Compressor: stopped
09/11 20:40:10 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
09/11 20:36:54 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 20:36:54 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 20:36:54 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
09/11 17:03:30 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 17:00:39 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
09/11 16:53:29 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 16:53:29 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 16:53:29 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 25Hz, SP_Final: 23°C
09/11 16:53:29 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 16:41:19 - Function SoftStart: Start Phase 2
09/11 16:40:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 16:40:34 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 16:40:34 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22°C
09/11 16:39:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
09/11 16:39:34 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
09/11 16:39:34 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
09/11 16:39:04 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 20°C
09/11 16:38:29 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
09/11 16:38:29 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 20 °C
09/11 16:38:29 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 18°C
09/11 16:38:29 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
09/11 16:38:29 - Compressor: running
09/11 16:38:29 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
09/11 16:37:50 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 16:37:50 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 16:37:50 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.8 °C)
09/11 15:32:59 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 15:32:59 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 15:32:59 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
09/11 12:38:48 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
09/11 12:38:48 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
09/11 12:38:48 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
09/11 10:37:17 - Function SoftStart: SoftStart function end
09/11 10:37:17 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
09/11 10:37:17 - Compressor: stopped
09/11 10:37:17 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
09/11 10:34:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 10:34:07 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 10:34:07 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.8 °C)
09/11 10:17:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 10:17:47 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 10:17:47 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
09/11 09:53:47 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 09:43:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
09/11 09:43:47 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
09/11 09:43:47 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 25Hz, SP_Final: 24°C
09/11 09:43:47 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 09:33:37 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 09:33:37 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 09:33:27 - Function SoftStart: Correction: 0 > -1 °C - (STABLE) Freq: 31Hz, SP_Final: 23°C
09/11 09:33:16 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
09/11 09:33:16 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
09/11 09:33:16 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 24°C
09/11 09:31:37 - Function SoftStart: Start Phase 2
09/11 09:29:28 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 09:29:28 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 09:29:28 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
09/11 09:29:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
09/11 09:29:12 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
09/11 09:29:12 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz, SP_Final: 21°C
09/11 09:28:46 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
09/11 09:28:46 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 20 °C
09/11 09:28:46 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 19°C
09/11 09:28:46 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
09/11 09:28:46 - Compressor: running
09/11 09:28:46 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
09/11 09:28:21 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
09/11 09:28:21 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
09/11 09:28:21 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.6 °C)
09/11 08:40:36 - Function SoftStart: SoftStart function end
09/11 08:40:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
09/11 08:40:36 - Compressor: stopped
09/11 08:40:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
09/11 08:37:25 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
09/11 08:37:25 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 23 °C
09/11 08:37:25 - Function RTC: Correction change: From 1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
09/11 06:00:50 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
09/11 06:00:50 - Scheduler - Set QuietMode: 0
09/11 05:13:45 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 05:03:45 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
09/11 05:03:45 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 26 °C
09/11 05:03:45 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 25Hz, SP_Final: 26°C
09/11 05:03:45 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 05:03:12 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
09/11 05:02:16 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
09/11 05:02:16 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 25 °C
09/11 05:02:16 - Function RTC: Correction change: From -2 to 1 °C (Room actual: 19.3 °C)
09/11 05:02:16 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
09/11 04:53:45 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 04:53:45 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 04:53:45 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (ENDING) Freq: 21Hz, SP_Final: 22°C
09/11 04:53:45 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
09/11 04:47:24 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STABLE) Freq: 24Hz, SP_Final: 21°C
09/11 04:47:24 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
09/11 04:43:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
09/11 04:43:15 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
09/11 04:43:04 - Function SoftStart: Correction: 0 > -1 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 21°C
09/11 04:42:54 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 04:42:54 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 04:42:54 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 22°C
09/11 04:41:34 - Function SoftStart: Start Phase 2
09/11 04:39:39 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
09/11 04:39:39 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
09/11 04:39:39 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
09/11 04:39:19 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 19°C
09/11 04:38:44 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
09/11 04:38:44 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 20 °C
09/11 04:38:44 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 17°C
09/11 04:38:44 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
09/11 04:38:44 - Compressor: running
09/11 04:38:44 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
09/11 04:38:21 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
09/11 04:38:21 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
09/11 04:38:21 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.3 °C)
09/11 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP = 48
------------------------------------------------------------------------------------------------
08/11 23:30:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (Scheduler)
08/11 23:30:26 - Scheduler - Set QuietMode: 1
08/11 22:32:42 - Function SoftStart: SoftStart function end
08/11 22:32:42 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
08/11 22:32:42 - Compressor: stopped
08/11 22:32:42 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
08/11 22:29:32 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 22:29:23 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 22:29:23 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 21°C
08/11 22:29:23 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
08/11 22:19:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 22:19:22 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 22:19:22 - Function SoftStart: Correction: 2 > 1 °C - (ENDING) Freq: 29Hz, SP_Final: 22°C
08/11 22:19:22 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
08/11 22:07:12 - Function SoftStart: Start Phase 2
08/11 22:05:03 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
08/11 22:05:03 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 23 °C
08/11 22:05:03 - Function SoftStart: Correction: 0 > 2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
08/11 22:04:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 22:04:47 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 22:04:47 - Function SoftStart: Correction: -3 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
08/11 22:04:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/11 22:04:22 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 20 °C
08/11 22:04:22 - Function SoftStart: Correction: 0 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 18°C
08/11 22:04:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
08/11 22:04:22 - Compressor: running
08/11 22:04:22 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
08/11 21:37:12 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
08/11 21:37:12 - Compressor: stopped
08/11 21:37:12 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
08/11 21:33:12 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
08/11 21:32:19 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.7 °C)
08/11 21:32:19 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
08/11 21:00:31 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 216 (pump speed)
08/11 21:00:31 - Compressor: running
08/11 21:00:31 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 216 (80%) (DHW)
08/11 20:40:18 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
08/11 16:57:20 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
08/11 16:51:18 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 16:51:00 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
08/11 16:50:50 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 16:50:50 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 16:50:50 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
08/11 16:19:40 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 16:19:40 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 16:19:40 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
08/11 16:17:20 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 16:17:20 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 16:17:20 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
08/11 15:23:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 15:23:19 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 15:23:19 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
08/11 10:52:37 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 10:52:37 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 10:52:37 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
08/11 10:45:47 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
08/11 10:45:47 - Function SoftStart: SoftStart function end
08/11 10:45:47 - Compressor: stopped
08/11 10:45:47 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
08/11 10:42:35 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 10:42:35 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 10:42:35 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
08/11 08:43:04 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
08/11 08:43:04 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
08/11 08:43:04 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
08/11 06:00:14 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
08/11 06:00:14 - Scheduler - Set QuietMode: 0
08/11 05:37:11 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
08/11 05:36:46 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
08/11 05:36:46 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 24 °C
08/11 05:36:46 - Function RTC: Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 19.6 °C)
08/11 05:36:46 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
08/11 05:19:45 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
08/11 05:09:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 05:09:14 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 05:09:14 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0 °C - (STABLE) Freq: 31Hz, SP_Final: 22°C
08/11 05:07:34 - Function SoftStart: Start Phase 2
08/11 05:05:35 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
08/11 05:05:35 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 23 °C
08/11 05:05:35 - Function SoftStart: Correction: -1 > 1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
08/11 05:05:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 05:05:19 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 20 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 05:05:19 - Function SoftStart: Correction: -4 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21°C
08/11 05:04:44 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/11 05:04:44 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 20 °C
08/11 05:04:44 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 18°C
08/11 05:04:44 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
08/11 05:04:44 - Compressor: running
08/11 05:04:44 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
08/11 03:56:24 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
08/11 03:56:24 - Compressor: stopped
08/11 03:56:24 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
08/11 03:31:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 216 (pump speed)
08/11 03:31:43 - Compressor: running
08/11 03:31:43 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 216 (80%) (DHW)
08/11 01:32:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
08/11 01:32:23 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 22 °C
08/11 01:32:23 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
08/11 01:31:53 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
08/11 01:31:53 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 21 °C
08/11 01:31:53 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
08/11 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP = 48
08/11 00:30:43 - Function SoftStart: SoftStart function end
08/11 00:30:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87 (pump speed)
08/11 00:30:43 - Compressor: stopped
08/11 00:30:43 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 87 (12%) (Low)
07/11 23:30:49 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (Scheduler)
07/11 23:30:49 - Scheduler - Set QuietMode: 1
07/11 23:12:33 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
07/11 23:02:33 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
07/11 23:02:33 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
07/11 23:02:33 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 24Hz, SP_Final: 22°C
07/11 23:02:33 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
07/11 22:53:02 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
07/11 22:53:02 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
07/11 22:52:32 - Function SoftStart: Correction: 2 > 1 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
07/11 22:52:32 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
07/11 22:49:32 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
07/11 22:49:32 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
07/11 22:49:32 - Function SoftStart: Correction: 1 > 2 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 24°C
07/11 22:41:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
07/11 22:41:22 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
07/11 22:41:22 - Function SoftStart: Correction: 0 > 1 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
07/11 22:40:22 - Function SoftStart: Start Phase 2
07/11 22:40:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
07/11 22:40:14 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
Zit even terug te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWlurztmInPm_rJN2ccBFOnw274=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5bgraCbKQdYLNKxnENkxWTl.png?f=fotoalbum_large

Gisteren voor het laatst uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
gisteren ook uit en aanvolgens planning dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:32:
gisteren ook uit en aanvolgens planning dan?
Zie grafiek. Gisteren stond ie nog aan van eerder. Wel voor het eerst uitgeschakeld.

Snap er helemaal niks van dat het zo inconsistent is.

En bovendien gisteren niets gewijzigd.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Hoi, ik heb de laatste tijd opeens last van hele korte runs, dit eigenlijk vorig jaar niet gezien. Jullie een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
10/11 19:47:23 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 89
10/11 19:47:23 - Function SoftStart: SoftStart function end
10/11 19:47:23 - Compressor: stopped
10/11 19:47:23 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 89 (13%) (Low)
10/11 19:44:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
10/11 19:44:28 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 24 °C
10/11 19:44:28 - Function SoftStart: Correction: 2 > 0 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 24°C
10/11 19:44:28 - Function SoftStart: Start Phase 2
10/11 19:42:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
10/11 19:42:36 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 26 °C
10/11 19:42:36 - Function SoftStart: Correction: 1 > 2 °C - (STARTUP) Freq: 30Hz, SP_Final: 26°C
10/11 19:42:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
10/11 19:42:25 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 25 °C
10/11 19:42:25 - Function SoftStart: Correction: 0 > 1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 25°C
10/11 19:42:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
10/11 19:42:21 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
10/11 19:42:21 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
10/11 19:42:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
10/11 19:42:11 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 23 °C
10/11 19:42:11 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
10/11 19:42:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
10/11 19:42:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 21 °C
10/11 19:42:01 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21°C
10/11 19:41:28 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 20 °C
10/11 19:41:28 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 20°C
10/11 19:41:28 - Compressor: running
10/11 19:41:28 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 131 (35%) (HEAT)
10/11 19:28:03 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGd4Dwuzv8RtWkVN9tVzr08N0PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACnFsTU6P6a88xYAmpsCgr04.jpg?f=fotoalbum_large

Edit. Al gevonden! Hij geeft het mqqt commando niet door om de waterpomp snelheid te verhogen om 19:41:28! Dit nu al een paar keer gehad. Iemand hetzelfde gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En weer netjes aan vanmorgen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Flow version

23.10 beta14

11/11 06:28:42 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
11/11 06:28:42 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 27 °C. New calculated setpoint: 28 °C
11/11 06:28:42 - Function RTC: Correction change: From 2 to 3 °C (Room actual: 18.9 °C)
11/11 06:10:33 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
11/11 06:02:02 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
11/11 06:02:02 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 06:00:33 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 27°C
11/11 06:00:33 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
11/11 06:00:03 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
11/11 06:00:03 - Scheduler - Set QuietMode: 0
11/11 05:51:02 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
11/11 05:50:32 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 26 °C
11/11 05:50:32 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (ENDING) Freq: 31Hz, SP_Final: 26°C
11/11 05:50:32 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
11/11 05:39:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
11/11 05:39:22 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 25 °C
11/11 05:39:22 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 25°C
11/11 05:38:22 - Function SoftStart: Start Phase 2
11/11 05:35:32 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 22°C
11/11 05:35:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
11/11 05:35:32 - Compressor: running
11/11 05:35:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
11/11 05:32:14 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
11/11 05:32:10 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
11/11 05:32:09 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 05:32:09 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 19°C)
11/11 05:32:09 - Function RTC: Correction change: From 0 to 2 °C (Room actual: 19 °C)
11/11 05:32:09 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
11/11 04:22:09 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 25 °C
11/11 04:22:09 - Function RTC: Correction change: From -2 to 0 °C (Room actual: 19 °C)
11/11 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP = 48
11/11 00:32:00 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.3 °C)
10/11 23:30:39 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (function RTC)
10/11 23:30:39 - Scheduler - Set QuietMode: 1
10/11 21:36:14 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
10/11 21:36:07 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.7 °C)
10/11 21:36:07 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C

Schiet mij maar lek :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@MikeyMan nog steeds op watertemperatuur toch?
Ik merk bij mij dat alles op ruimtethermostaat toch wat beter werkt.
Aan/uit werkt niet helemaal (reset triggert dit wel) en ik krijg nu ineens h62 errors, terwijl ik met dezelfde settings en ruimtethermostaat niet had. En vannacht een aantal defrosts, die ik tot nu toe nog niet gehad heb. Kan dat ook komen door ruimtethermostaat vs watertemperatuur?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
11/11 09:47:16 - Compressor: running
11/11 09:46:51 - Function SoftStart: SoftStart function end
11/11 09:46:46 - *DEFROSTING: Finished
11/11 09:38:06 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
11/11 09:37:51 - *DEFROSTING: Started
11/11 08:40:55 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
11/11 08:40:55 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 28 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 08:40:55 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
11/11 07:59:44 - Compressor: running
11/11 07:59:39 - Function SoftStart: SoftStart function end
11/11 07:59:24 - *DEFROSTING: Finished
11/11 07:49:55 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
11/11 07:49:49 - *DEFROSTING: Started
11/11 06:16:58 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
11/11 06:16:58 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 27 °C. New calculated setpoint: 28 °C
11/11 06:16:58 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C
11/11 06:09:23 - Compressor: running
11/11 06:09:03 - Function SoftStart: SoftStart function end
11/11 06:08:58 - *DEFROSTING: Finished
11/11 05:59:58 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
11/11 05:59:43 - *DEFROSTING: Started
11/11 05:24:45 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
11/11 05:24:17 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
11/11 05:24:17 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 28 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 05:23:57 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
11/11 04:53:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
11/11 04:53:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 27 °C. New calculated setpoint: 28 °C
11/11 04:53:57 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C
11/11 04:38:07 - Function SoftStart: SoftStart function end
11/11 04:38:07 - Compressor: running
11/11 04:37:52 - *DEFROSTING: Finished
11/11 04:28:57 - Function SoftStart: Defrost - Correction: 0
11/11 04:28:46 - *DEFROSTING: Started
11/11 03:53:56 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
11/11 03:53:56 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 03:53:56 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
11/11 02:05:25 - Compressor: running
11/11 02:02:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 146 (pump speed)
11/11 02:02:15 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
11/11 02:02:15 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 18.86°C)
11/11 02:01:56 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: CUSTOM
11/11 01:28:20 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 28 °C
11/11 01:28:20 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C
11/11 01:08:14 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 27 °C
11/11 01:08:10 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
Meer mensen defrosts gehad of kan het liggen aan mijn instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Krilo_89 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:00:
@MikeyMan nog steeds op watertemperatuur toch?
Ik merk bij mij dat alles op ruimtethermostaat toch wat beter werkt.
Aan/uit werkt niet helemaal (reset triggert dit wel) en ik krijg nu ineens h62 errors, terwijl ik met dezelfde settings en ruimtethermostaat niet had. En vannacht een aantal defrosts, die ik tot nu toe nog niet gehad heb. Kan dat ook komen door ruimtethermostaat vs watertemperatuur?

[...]

Definieer beter :)

Die kamerthermostaat forceert het apparaat gewoon aan of uit. Voor de finetuning lijkt watertemperatuur me nauwkeuriger.

Maargoed, mijn (evohome) thermostaat werkt ook ruk icm warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:49:
Hoi, ik heb de laatste tijd opeens last van hele korte runs, dit eigenlijk vorig jaar niet gezien. Jullie een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
10/11 19:47:23 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 89
10/11 19:47:23 - Function SoftStart: SoftStart function end
10/11 19:47:23 - Compressor: stopped
10/11 19:47:23 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 89 (13%) (Low)
10/11 19:44:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
10/11 19:44:28 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 26 °C. New calculated setpoint: 24 °C
10/11 19:44:28 - Function SoftStart: Correction: 2 > 0 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 24°C
10/11 19:44:28 - Function SoftStart: Start Phase 2
10/11 19:42:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
10/11 19:42:36 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 26 °C
10/11 19:42:36 - Function SoftStart: Correction: 1 > 2 °C - (STARTUP) Freq: 30Hz, SP_Final: 26°C
10/11 19:42:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
10/11 19:42:25 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 25 °C
10/11 19:42:25 - Function SoftStart: Correction: 0 > 1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 25°C
10/11 19:42:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
10/11 19:42:21 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
10/11 19:42:21 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
10/11 19:42:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
10/11 19:42:11 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 21 °C. New calculated setpoint: 23 °C
10/11 19:42:11 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
10/11 19:42:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
10/11 19:42:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 21 °C
10/11 19:42:01 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21°C
10/11 19:41:28 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 20 °C
10/11 19:41:28 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 20°C
10/11 19:41:28 - Compressor: running
10/11 19:41:28 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 131 (35%) (HEAT)
10/11 19:28:03 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C

[Afbeelding]

Edit. Al gevonden! Hij geeft het mqqt commando niet door om de waterpomp snelheid te verhogen om 19:41:28! Dit nu al een paar keer gehad. Iemand hetzelfde gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1juGzG3RB_BQZUXnNIGrSrrGR8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7sSACZQON8N0bvtVOga5kiq.png?f=user_large

Staat deze bij jou op 0? (Ik denk het wel)
Zo ja, dan verhogen naar 2 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunny9
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:05
Warmtepomp draait sinds gisteren best OK. Ook de node red flows van edterbak draaien met de basisinstellingen best al goed. Nu probeer ik logging in InfluxDB in te stellen om via grafana nog wat eigen monitoring te kunnen doen.
Ik heb de node red flow van "heishamon2influxdb" vanaf de Github van edterbak genomen. Deze geeft bij mij direct foutmeldingen in de code van de flows.

In de node "Map sensor to ID (main/#)" krijg ik een foutmelding vanwege de "i":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGOsf_SiJni-UdMobvcKLZBOLTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zc591Ue60JxcYWkHBmiLQSX8.png?%0D%0Af=fotoalbum_large

Het lijkt er op of de "i" niet herkend wordt. Moet ik ergens anders nog iets instellen, of mist er iets in de code en moet de variabele i nog declareren? Moet er niet ergens "var i = 0" oid geplaatst worden om i te declareren?

Ook de node "global setup" geeft een foutmelding. Die melding komt bij de eerste regel
if (!context.global.heishamon) {
context.global.heishamon = {};
}
waar ik de foutmelding krijg "Type '{}' is missing the following properties from type 'typeof heishamon': HAapplication, SensorMapping, ActionMapping(2739)" . Hier kan ik geen chocola van maken. Iemand enig idee wat hier mis gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKEPli1nPhAm0G9iu1cuII2BEVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4WKPrW4bBmyzje6skwrzieE.png?f=fotoalbum_large

Dank alvast weer! De cursus warmtepompen is inmiddels meer een cursus node red geworden _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door sunny9 op 11-11-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En vanavond weer niet uitgeschakeld... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sunny9 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:22:
Warmtepomp draait sinds gisteren best OK. Ook de node red flows van edterbak draaien met de basisinstellingen best al goed. Nu probeer ik logging in InfluxDB in te stellen om via grafana nog wat eigen monitoring te kunnen doen.
Ik heb de node red flow van "heishamon2influxdb" vanaf de Github van edterbak genomen. Deze geeft bij mij direct foutmeldingen in de code van de flows.

In de node "Map sensor to ID (main/#)" krijg ik een foutmelding vanwege de "i":
[Afbeelding]

Het lijkt er op of de "i" niet herkend wordt. Moet ik ergens anders nog iets instellen, of mist er iets in de code en moet de variabele i nog declareren? Moet er niet ergens "var i = 0" oid geplaatst worden om i te declareren?

Ook de node "global setup" geeft een foutmelding. Die melding komt bij de eerste regel
if (!context.global.heishamon) {
context.global.heishamon = {};
}
waar ik de foutmelding krijg "Type '{}' is missing the following properties from type 'typeof heishamon': HAapplication, SensorMapping, ActionMapping(2739)" . Hier kan ik geen chocola van maken. Iemand enig idee wat hier mis gaat?

[Afbeelding]

Dank alvast weer! De cursus warmtepompen is inmiddels meer een cursus node red geworden _/-\o_
Ik zie het nu ook inderdaad.

Als er iemand is die dit kan fixen, graag :) Ik ben op dit moment nog met andere dingen bezig.
Ik denk dat ik er bijna ben voor een volgende release.
Ik heb al voor elkaar dat de startup nu eigenlijk heel snel goed gaat al.

Ik heb daarnaast de knoppen boost dhw now, ForceDHW herschreven, de functie er achter. Ditomdat het niet lekker liep.
Ik ben het nu aan het testen.

Daarbij heb ik deze aanpassingen gedaan:

RTC correcties kunnen nu zelf ingesteld worden op tienden (@Maarten69 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR-slrIZpErZaMgfoYqx13oUmmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GkkfT2LNHuKz43AdjzzsQC3.png?f=user_large

Ik heb alle gegevens van RTC verplaatst naar een sub-groep "z1". Op deze mannier is er ruimte voor een zone 2 straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZlp0hMPZInLu-h-l4Z8u0mpw0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h0sQXD6EOZNZC1MfW8GUqesj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:09:
En vanavond weer niet uitgeschakeld... :X
Nergens aangezeten toch? geen herstart of deploy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:11:
[...]

Nergens aangezeten toch? geen herstart of deploy?
Nope, helemaal niks... Gaat twee nachten goed, en nu ineens niet meer. Snap er niks van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
11/11 23:30:16 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (Scheduler)
11/11 23:30:16 - Scheduler - Set QuietMode: 1
11/11 23:00:15 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
11/11 22:59:58 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
11/11 20:11:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 87
11/11 20:11:21 - Function SoftStart: SoftStart function end
11/11 20:11:21 - Compressor: stopped

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29
[...]
Ik ook, kwam dat door NR?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aziona schreef op zondag 12 november 2023 @ 04:09:
[...]

Ik ook, kwam dat door NR?
Nee dat doet de Panasonic zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
MikeyMan schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:32:
[...]

Nee dat doet de Panasonic zelf.
Het was was wat kouder vannacht, maar heb op deze manier 6 starts gehad, dus dat moet anders.
Het viel me op dat de meeste runs een uur duurde, dan defrost. Is dat toeval? Hoe kan je een defrost uitstellen? Moet de Ta dan wat lager zijn bijv?
Sowieso is het efficiënter om overdag te verwarmen, dus ga hem via de scheduler uit laten in de nacht.
Deze start/stop was wel raar, het lijkt dat er geen setpoints gezet zijn, waardoor hij weer snel stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
12/11 03:33:15 - Function RTC: Correction change: From 3 to 4 °C (Room actual: 20.7 °C)
12/11 01:59:08 - Compressor: stopped
12/11 01:54:23 - Compressor: running
12/11 01:51:15 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
12/11 01:51:15 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 20.98°C)
12/11 01:01:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 28 °C
12/11 01:01:57 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 27 °C

Hij gaat wel netjes aan/uit bij mij op watertemperatuur. Dus ik zie nog geen link. Heb je andere logica draaien?

[ Voor 42% gewijzigd door Krilo_89 op 12-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Krilo_89 schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:08:
[...]

Het was was wat kouder vannacht, maar heb op deze manier 6 starts gehad, dus dat moet anders.
Het viel me op dat de meeste runs een uur duurde, dan defrost. Is dat toeval? Hoe kan je een defrost uitstellen? Moet de Ta dan wat lager zijn bijv?
Sowieso is het efficiënter om overdag te verwarmen, dus ga hem via de scheduler uit laten in de nacht.
Deze start/stop was wel raar, het lijkt dat er geen setpoints gezet zijn, waardoor hij weer snel stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
12/11 03:33:15 - Function RTC: Correction change: From 3 to 4 °C (Room actual: 20.7 °C)
12/11 01:59:08 - Compressor: stopped
12/11 01:54:23 - Compressor: running
12/11 01:51:15 - MQTT Command: SetHeatpump: 1
12/11 01:51:15 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 20.98°C)
12/11 01:01:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 28 °C
12/11 01:01:57 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 27 °C

Hij gaat wel netjes aan/uit bij mij op watertemperatuur. Dus ik zie nog geen link. Heb je andere logica draaien?
Defrost is een gevolg van het bevriezen van de buitenunit. Dus enige manier om te zorgen dat die minder voorkomen is het vermogen van de warmtepomp zo laag mogelijk te houden.

Ik heb geen andere logica draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Nog een ander fenomeen, ik zie dat soms de softstart of rtx verzint dat hij zijn setpoint wil aanpassen, maar zie daarna geen mqqt command (en de outlet temp bleef in dit geval op 23 staan). Waar zou dit aan kunnen liggen? (beetje hetzelfde probleem als ik laatst had gepost dat de flow wel de pumpspeed wil aanpassen, maar er geen mqqt command komt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[
Flow version

23.05 Stable

12/11 08:57:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
12/11 08:57:01 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 24°C
12/11 08:57:01 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
12/11 08:27:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
12/11 08:27:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
12/11 08:27:00 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 23°C
1]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:10:
Nog een ander fenomeen, ik zie dat soms de softstart of rtx verzint dat hij zijn setpoint wil aanpassen, maar zie daarna geen mqqt command (en de outlet temp bleef in dit geval op 23 staan). Waar zou dit aan kunnen liggen? (beetje hetzelfde probleem als ik laatst had gepost dat de flow wel de pumpspeed wil aanpassen, maar er geen mqqt command komt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[
Flow version

23.05 Stable

12/11 08:57:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
12/11 08:57:01 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 24°C
12/11 08:57:01 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
12/11 08:27:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
12/11 08:27:01 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
12/11 08:27:00 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 23°C
1]
Er zit wel een verschil in wat je in het log ziet, qua bron.
Alle regels startend met [MQTT Command] zijn regels die binnen komen via de mqtt node. Dus niet wat de node red flow zend. Het is dus:
- NR zend
- Broker ontvangt
- NR ontvangt [panasonic_heat_pump/commands/#] en laat het zien in log.

Alle andere berichten in het log, komen rechtstreeks uit de node red flow > hup in het log.

De kans is erg groot dat het fenomeen in de node red flow zelf zit hoor. Maar het kan theoretisch ook een verloren MQTT opdracht zijn. (verloren in de zin dat er ergens onderweg iets fout gaat. corrupted, wifi issue, van alles).
Het gegeven dat je de MQTT command niet in het log ziet, is dus geen garantie dat het commando niet verstuurd is, of dat het niet ontvangen is. Het is een garantie dat het vanaf de broker niet terug komt naar NR flow. Dat is zeker.

Ik verzend de MQTT opdrachten by default met QOS 0. Dit geeft de minste overhead. Fire and forget.
Je kunt kijken of je de mqtt node [SP Ta corrected - SET5 SetZ1HeatRequest] & [SET16 SetCurves] op WP Manager tab QOS 1 maken, het probleem verhelpt.

But again... het meest waarschijnlijke is wel de flow zelf hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 12-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Thanks voor je uitleg, dan begrijp ik ook beter wat er onder de motorkap gebeurd :)

Andere vraag, ik heb een knop in HA gemaakt om Boost DHW te triggeren (als we het bad laten vollopen).

Wat mij opviel is dit:
- knop aangesloten aan "External trigger boost"
- Trigger knop in HA, ik zie in de GUI dat Boost aangaat, maar hij zet niet de hogere DHW setpoint (dus hij ziet wel dat hij iets moet doen, maar doet daarna niets), en hij veranderd ook niet de modus
- Als ik in de GUI de knop uitzet (na een paar minuten) en weer aan, doet hij bovenstaande twee dingen wel.
- Als ik nu weer de knop in de GUI uitzet, restored hij niet de vorige waarden (Klopt dit? Of moet hij eerst zijn setpoint halen en dan reset hij weer?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:35:
Thanks voor je uitleg, dan begrijp ik ook beter wat er onder de motorkap gebeurd :)

Andere vraag, ik heb een knop in HA gemaakt om Boost DHW te triggeren (als we het bad laten vollopen).

Wat mij opviel is dit:
- Trigger knop in HA, ik zie in de GUI dat Boost aangaat, maar hij zet niet de hogere DHW setpoint (dus hij ziet wel dat hij iets moet doen, maar doet daarna niets), en hij veranderd ook niet de modus
- Als ik in de GUI de knop uitzet (na een paar minuten) en weer aan, doet hij bovenstaande twee dingen wel.
- Als ik nu weer de knop in de GUI uitzet, restored hij niet de vorige waarden (Klopt dit? Of moet hij eerst zijn setpoint halen en dan reset hij weer?)
Ik heb de ForceDHW/ForceSterelize/BoostDHW knoppen en de functie hiervan verbeterd bij mij lokaal.
Volgende release zou zich beter moeten gedragen.

Toevallig op dit moment een "Autostart DHW" om me oren gekregen. :)
Gelijkt testen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
12/11 10:13:49 - Function SoftStart: SoftStart function end
12/11 10:13:27 - MQTT Command: SetForceDHW: 1 (SoftStart)
12/11 10:13:27 - Scheduler - Force DHW: 1
12/11 10:13:25 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (SoftStart)
12/11 10:13:25 - Scheduler - Operation Mode: 3
12/11 10:13:25 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 0
12/11 10:13:24 - DHW: DHW temperature: 38°C. Lower threshold: 38°C. Starting DHW run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
djoenez schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:35:

Wat mij opviel is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
12/11 11:28:15 - Compressor: stopped
12/11 11:28:12 - MQTT Command: SetOperationMode: 0
12/11 11:28:12 - Scheduler - Operation Mode: 0
12/11 11:28:09 - MQTT Command: SetForceDHW: 0
12/11 11:28:09 - Scheduler - Force DHW: 0
12/11 11:28:07 - MQTT Command: SetDHWTemp: 52 (GUI)
12/11 11:28:07 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
12/11 11:28:06 - MQTT Command: SetForceDHW: 0
12/11 11:28:05 - DHW Boost: Manually stopped DHW boost
..
12/11 11:27:05 - Compressor: running
12/11 11:26:57 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
12/11 11:26:57 - Scheduler - Force DHW: 1
12/11 11:26:55 - MQTT Command: SetOperationMode: 3
12/11 11:26:55 - Scheduler - Operation Mode: 3
12/11 11:26:55 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 0
12/11 11:26:54 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
12/11 11:26:54 - MQTT Command: SetDHWTemp: 62
12/11 11:26:54 - DHW Boost: Manually started DHW cycle to boost temperature to (62°C)
12/11 11:16:25 - Compressor: stopped

flawless nu.
Uiteraard gebruik gemaakt van een payload 1 op de node [External trigger BOOST] op WP Input tab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ok, ik ben ook even in de code gegaan om te kijken wat er niet helemaal lekker loopt. Wat er volgens mij spaak loopt is dat TOP9_DHW_Target_Temp_Secondairy nergens gezet wordt. Dat zorgt ervoor dat Force_DHW_active nooit op 0 gaat vanuit de scheduler, wat er (iig bij mij) weer voor zorgt, dat de aan/uit trigger in de RTC-on/off-functie niet aan afgetrapt wordt.

En mocht je toch met ForceDHW-logica aan de gang gaan: ik vind het zelden niet relevant dat de WP echt DHW forceert. Wanneer deze stand aan gaat, gaat de warmtepomp als een gek DHW maken, en dat is wat overdreven. Wat mij betreft is dat enkel een handmatige functie. Ik vind het wel belangrijk dat de warmtepomp soms op de DHW-stand gaat, zodat hij in alle rust wat warm water gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Krisp schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:11:
Ok, ik ben ook even in de code gegaan om te kijken wat er niet helemaal lekker loopt. Wat er volgens mij spaak loopt is dat TOP9_DHW_Target_Temp_Secondairy nergens gezet wordt. Dat zorgt ervoor dat Force_DHW_active nooit op 0 gaat vanuit de scheduler, wat er (iig bij mij) weer voor zorgt, dat de aan/uit trigger in de RTC-on/off-functie niet aan afgetrapt wordt.
De waarde wordt in deze change-node "Secondairy setpoint" op tab [WP Control] gezet.
En mocht je toch met ForceDHW-logica aan de gang gaan: ik vind het zelden niet relevant dat de WP echt DHW forceert. Wanneer deze stand aan gaat, gaat de warmtepomp als een gek DHW maken, en dat is wat overdreven. Wat mij betreft is dat enkel een handmatige functie. Ik vind het wel belangrijk dat de warmtepomp soms op de DHW-stand gaat, zodat hij in alle rust wat warm water gaat maken.
Ik heb hier ook over nagedacht.
De BOOST NOW functie, is voor een bad vol te laten lopen volgens de verzoeken die ik heb ontvangen.
Ik denk dat hierin een 'niet-geforceerde DHW run' onvoldoende is.

De "Auto start DHW", daar zit ik zelf nog over te twijfelen of ik die een forceDHW moet meegeven.
Het hoeft op zich niet.
Het geen me nu nog even tegenhield om dit te veranderen:
- Niemand heeft er nog bezwaar op gegeven
- Het is een rewrite. De route gaat nu via de reeds aanwezige logica in scheduler.

Ik ben het op zich ook met je eens dat het eigenlijk niet nodig is bij de laatste functie.
Als er meer gelijk gestemde zijn, dan zal ik dit later aanpassen. Maar eerst een goede stable uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:18:
[...]

Ik heb hier ook over nagedacht.
De BOOST NOW functie, is voor een bad vol te laten lopen volgens de verzoeken die ik heb ontvangen.
Ik denk dat hierin een 'niet-geforceerde DHW run' onvoldoende is.
Klopt. Das idd een valide scenario.
Of na een storing/vakantie bijvoorbeeld.

Maar idd wel op handmatige input lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
edterbak schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:18:
[...]
Ik ben het op zich ook met je eens dat het eigenlijk niet nodig is bij de laatste functie.
Als er meer gelijk gestemde zijn, dan zal ik dit later aanpassen. Maar eerst een goede stable uit.
Gelijkgestemde hier 😉.

Boost now voor snel warm water. En voor de rest mag hij rustig warm water maken.
Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden dat hij dat alleen doet als er geen run actief is of als die run al heel lang draait. Maar dat ben ik 😉.

@MikeyMan, dus een defrost voorkomen kan door minder vermogen. En dan bedoel je een lage frequentie en lage aanvoertemp.?

@edterbak , nog een andere vraag 😉. Je zei dat het beter is om te starten met WAR, zo simpel mogelijk. Maar ik vind de RTC handig ivm uitschakelen. Als ik puur WAR wil draaien, is het dan handig om de shifts op tempafwijkingen te zetten die gewoon niet kunnen voorkomen? dan heb je en de automatische aan/uit en alleen WAR. Klopt die aanname?
Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste