Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 10 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:57:
[...]

WAR is op de controller ingesteld, al kan ik die wel shiften met een aanvulling op mijn Home Assistant/Heishamon combi. (maar dat doe ik sporadisch, het is ook gewoon puur een plus of min op de Ta's van WAR)
Check! Thanks!

En welke TOP gebruik je dan voor die shift? TOP27? Of anderszins?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:58:
[...]

Check! Thanks!

En welke TOP gebruik je dan voor die shift? TOP27? Of anderszins?
De curve zit in TOP29/30/31/32, daarin pas ik dan 29 en 30 samen aan. Die vier gaan via heishamon via een json samen.

EDIT:
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
set16 onderaan deze pagina.

[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 26-09-2022 12:05 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 12:58
edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:15:
[...]

Ik heb een tab met persoonlijke dingen. Een tab die dus niet geïmporteerd word als je een update doet.

In die persoonlijke tab zet je een grijze link-out node. Daarvoor je blauwe sensor . Deze verbind je aan elkaar.

Een link out node stuurt informatie door naar een link in node.
Verbind je nieuwe link-out node met de aanwezige link-in node. (Dubbelklik op je out node en je ziet een vinkje waar die aan gekoppeld is)

De link in node die je moet hebben is die lange uit je screenshot, die standaard dus in de flow zit.

Door deze 2 te linken, blijft na iedere update deze verbinding en informatie ook automatisch goed verlopen en werken.

Duidelijk zo?
ik zal eens knutselen vanavond haha thx

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:24
@MikeyMan
Ja ben er achter, ik had een "schone" installatie en 1 van de waarden was nog niet in retain/file opslag van node red terecht gekomen.

Volgens mij was dit bij de functie die de WAR, RTC, softstart en solar bij elkaar optelt.

Door met de inject node die erbij stond een waarde erin te schrijven ging het goed. Daarvoor bleef er steeds "undefined" uit komen.

Ander onderwerp: iemand al iets handigs gemaakt om de "power heat pump" te bedienen met een extern thermostaat contact?

Ik wil deze waarde graag extern laten bedienen als de operating mode op heat only staat. Ik zou het alleen vervelend vinden om de mooie functionaliteit van @edterbak om zeep te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:02:
[...]

De curve zit in TOP29/30/31/32, daarin pas ik dan 29 en 30 samen aan. Die vier gaan via heishamon via een json samen.

EDIT:
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
set16 onderaan deze pagina.
Ik gebruik deze, dit werkt hetzelfde als + en - op de controller van Panasonic.

SET5 SetZ1HeatRequestTemperature Set Z1 heat shift or direct heat temperature -5 to 5
SET7 SetZ2HeatRequestTemperature Set Z2 heat shift or direct heat temperature -5 to 5

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
BazemanKM schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ik gebruik deze, dit werkt hetzelfde als + en - op de controller van Panasonic.

SET5 SetZ1HeatRequestTemperature Set Z1 heat shift or direct heat temperature -5 to 5
SET7 SetZ2HeatRequestTemperature Set Z2 heat shift or direct heat temperature -5 to 5
Ik meen dat die hier niet werkt omdat ik een externe thermstaat gebruik (op de officiele aansluiting voor de external thermostat). Want dan is er geen shift functie. (ook geen +/- op de controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ik meen dat die hier niet werkt omdat ik een externe thermstaat gebruik (op de officiele aansluiting voor de external thermostat). Want dan is er geen shift functie. (ook geen +/- op de controller)
Klopt, in dat geval is het geen shift maar directe temperatuur ingave.

Echter; dit wordt niet geaccepteerd.

De NodeRed flow van @edterbak faciliteert drie punten. Maar m.i. moet dat ook wel te simuleren zijn met twee instellingen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:29:
[...]

Klopt, in dat geval is het geen shift maar directe temperatuur ingave.

Echter; dit wordt niet geaccepteerd.

De NodeRed flow van @edterbak faciliteert drie punten. Maar m.i. moet dat ook wel te simuleren zijn met twee instellingen.
welke "dit" wordt niet geaccepteerd?
gebruik je de external thermostat icm WAR, gebruik je stooklijn direct? ik ken jouw instellingen niet, maar ik weet wel dat het hier gewoon werkt als je je aan de juiste regels houdt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:56:
[...]

welke "dit" wordt niet geaccepteerd?
gebruik je de external thermostat icm WAR, gebruik je stooklijn direct? ik ken jouw instellingen niet, maar ik weet wel dat het hier gewoon werkt als je je aan de juiste regels houdt. ;)
De combinatie met de NodeRed flow werkt niet. Die schrijft op basis van de ingestelde WAR een waarde weg naar TOP27. Maar deze wordt direct met een 0 overschreven. Dat wordt dus ofwel de WAR op de controller gebruiken, ofwel de aansturing aanpassen in geval van een externe thermostaat. Beiden niet echt rampzalig natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden :)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:59:
[...]

De combinatie met de NodeRed flow werkt niet. Die schrijft op basis van de ingestelde WAR een waarde weg naar TOP27. Maar deze wordt direct met een 0 overschreven. Dat wordt dus ofwel de WAR op de controller gebruiken, ofwel de aansturing aanpassen in geval van een externe thermostaat. Beiden niet echt rampzalig natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden :)
Dat kan kloppen.
Volgens mij is TOP27 om te lezen en is SET5 om die in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:04:
[...]

Dat kan kloppen.
Volgens mij is TOP27 om te lezen en is SET5 om die in te stellen.
Ik ga er vanuit dat dat ook is wat er gebeurt:
26/09 14:05 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28

Dit zou dan via het set commando die temperatuur moeten instellen. Echter; deze wordt direct weer naar 0 gezet, als de externe thermostaatmodus aan staat.
In in de watertemperatuur modus blijft deze netjes op de ingestelde waarde staan.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:06:
[...]

Ik ga er vanuit dat dat ook is wat er gebeurt:
26/09 14:05 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28

Dit zou dan via het set commando die temperatuur moeten instellen. Echter; deze wordt direct weer naar 0 gezet, als de externe thermostaatmodus aan staat.
Ja, als je externe thermostaat gebruikt bestaat er geen shift. Dus dan kan je ook geen shift sturen.
Wat ik eerder al zei, dan moet je de stooklijn zelf schuiven via de json. Dat doe ik zo (icm ext thermstat) en dat werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:34
Ik heb een tijdje geleden ook gevraagd of ik de de flow moet aanpassen. Ik kan namelijk naast direct modus, 1set commando 1 temperatuur, ook de WAR functie omschrijven zodat deze een stooklijn genereert. En deze schiften met rtc funtie.
Maar om het simpel te houden wil ik dan terug van 3 punten naar 2 punten WAR.

Tijdje geleden kreeg ik de feedback dat dat niet de wens is... Maar is die mening nog up to date?

Namelijk.
De punten in de war functie van node red is natuurlijk zo in een json te duwen naar de pomp.
Maar dan met 2 punten

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 26-09-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:56:
Ik heb een tijdje geleden ook gevraagd of ik de de flow moet aanpassen. Ik kan namelijk naast direct modus, 1set commando 1 temperatuur, ook de WAR functie omschrijven zodat deze een stooklijn genereert. En deze schiften met rtc funtie.
Maar om het simpel te houden wil ik dan terug van 3 punten naar 2 punten WAR.

Tijdje geleden kreeg ik de feedback dat dat niet de wens is... Maar is die mening nog up to date?

Namelijk.
De punten in de war functie van node red is natuurlijk zo in een json te duwen naar de pomp.
Maar dan met 2 punten
ik doe dat met home assistant die de json maakt op basis van een slider. of gebruikers van node red dat willen, en of er uberhaubt mensen zijn die via enige automation zoiets willen, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zou het voordeel zijn van het dynamisch veranderen van de stooklijn? Ben nog nieuw in deze materie.

Instellen via NodeRed flow in plaats van op de controller heeft wel mijn voorkeur.

Overigens zou je ook met het dynamisch aansturen van de vier standaard war velden uiteindelijk ook drie, vier of tien punten kunnen definiëren. Vereist wat meer logica natuurlijk ;)

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou wel een 4e punt willen waarbij je ook zelf de correctie kan instellen. Dit om 's ochtends de boel snel warm te kunnen stoken, ik heb geen vloerverwarming dus even +10/15 graden helpt dan wel.

Ik wacht met smart op de WTC om dan verder te prutsen :)

[edit]Pff nu springt opeens DHW weer aan, omdat 'ie 1 graad onder de setpoint komt? 25 minuten ging opeens de pomp uit omdat Operation Mode werd veranderd. Geen idee waarom dat opeens gebeurde. Hiervoor werd de modus nooit veranderd van HEAT af omdat de pomp maar bleef lopen (goed op zich en logisch). Het is ook echt niet te volgen...

[ Voor 39% gewijzigd door Aikon op 26-09-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:37:
Wat zou het voordeel zijn van het dynamisch veranderen van de stooklijn? Ben nog nieuw in deze materie.

Instellen via NodeRed flow in plaats van op de controller heeft wel mijn voorkeur.

Overigens zou je ook met het dynamisch aansturen van de vier standaard war velden uiteindelijk ook drie, vier of tien punten kunnen definiëren. Vereist wat meer logica natuurlijk ;)
De stooklijn, dat is het zelfde in de NR flow als de WAR functie. Watertemperatuur als functie van buitentemperatuur.

Shiften. Dat wil zeggen dat de gehele WAR lijn naar boven of naar beneden kan schuiven met x graden (-5 tot +5). Dit kan ik doen op basis van de binnentemperatuur van de woonkamer bijvoorbeeld.
Vrij vertaald is dat eigenlijk het zelfde als wat ik nu doe in de de RTC functie van NodeRed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Nu je de thermostaat sturing niet gebruikt, gaat alles nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:19:
@MikeyMan
Nu je de thermostaat sturing niet gebruikt, gaat alles nog steeds goed?
Ligt aan je definitie van goed denk ik. ;)

Hij draaide gisteren in principe ook prima. Verschil met water temperatuur sturing is dat de pomp nu de hele dag aan staat. Is wat mij betreft wat zonde van de energie.

TOP27 wordt nu wel netjes gevuld.

De online/offline errors zijn er nog, 1m kabel is onderweg overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:45:
Ik zou wel een 4e punt willen waarbij je ook zelf de correctie kan instellen. Dit om 's ochtends de boel snel warm te kunnen stoken, ik heb geen vloerverwarming dus even +10/15 graden helpt dan wel.

Ik wacht met smart op de WTC om dan verder te prutsen :)

[edit]Pff nu springt opeens DHW weer aan, omdat 'ie 1 graad onder de setpoint komt? 25 minuten ging opeens de pomp uit omdat Operation Mode werd veranderd. Geen idee waarom dat opeens gebeurde. Hiervoor werd de modus nooit veranderd van HEAT af omdat de pomp maar bleef lopen (goed op zich en logisch). Het is ook echt niet te volgen...
Is dat weersafhankelijk? Of ben je dan beter geholpen met een tijdsgestuurde verhoging?
Denk dat dat niet perse iets met een stooklijn te maken heeft.

Enige voordeel van drie punten lijkt me te zijn dat je hem bij lagere temperaturen wat kan boosten.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:09:
[...]

De stooklijn, dat is het zelfde in de NR flow als de WAR functie. Watertemperatuur als functie van buitentemperatuur.

Shiften. Dat wil zeggen dat de gehele WAR lijn naar boven of naar beneden kan schuiven met x graden (-5 tot +5). Dit kan ik doen op basis van de binnentemperatuur van de woonkamer bijvoorbeeld.
Vrij vertaald is dat eigenlijk het zelfde als wat ik nu doe in de de RTC functie van NodeRed.
Maar in welke situaties zou dat dan handig zijn? Wanneer wil je die stooklijn schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:32:
[...]

Is dat weersafhankelijk? Of ben je dan beter geholpen met een tijdsgestuurde verhoging?
Denk dat dat niet perse iets met een stooklijn te maken heeft.

Enige voordeel van drie punten lijkt me te zijn dat je hem bij lagere temperaturen wat kan boosten.
Het is afhankelijk van de kamertemperatuur, als die 's nachts is afgekoeld wil ik snel kunnen opwarmen. Dat kan ook met mijn afgiftesysteem, alleen heb ik dan heter water nodig dan wat nu uberhaupt kan met WAR +3 correctie van RTC. Bijv altijd 40' water tot kamertemperatuur -3' zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:03:
[...]

Het is afhankelijk van de kamertemperatuur, als die 's nachts is afgekoeld wil ik snel kunnen opwarmen. Dat kan ook met mijn afgiftesysteem, alleen heb ik dan heter water nodig dan wat nu uberhaupt kan met WAR +3 correctie van RTC. Bijv altijd 40' water tot kamertemperatuur -3' zou ideaal zijn.
Maar das toch precies mijn punt. Dat is meer een dynamische RTC correctie dan WAR stooklijn. ;)
Dat moet toch simpel op te rekken zijn in NR zou ik zeggen.

Overigens is het wellicht zuiniger om te zorgen dat de kamer snachts niet teveel afkoelt. Je wilt niet op een te hoge aanvoertemperatuur stoken.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@edterbak Gaat goed, draait nu bijna 6 uur.
Heb mijn eigen "Keep Running" als toevoeging, maar grijpt alleen bij opstarten in.
Helemaal blij met je flow, bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKQ8VSOEBwGMyiGjOpghb6INo30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpqBqLeSG2u8wmtfpAvY9VH7.jpg?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
FIJN.

Goednieuws berichten zijn af en toe ook leuk om te lezen :D :D

28C setpoint is een prima setpoint waar de pomp mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:25:
@edterbak Gaat goed, draait nu bijna 6 uur.
Heb mijn eigen "Keep Running" als toevoeging, maar grijpt alleen bij opstarten in.
Helemaal blij met je flow, bedankt.
[Afbeelding]
Mooi man, je hebt geen sauna nu? ;) Toch best wat energie wat je er dan instopt, maar goed, je zal het nodig hebben natuurlijk.

Wat heb je nu uiteindelijk aangepast danwel ingesteld om t zo te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@Aikon het probleem hier was dat hij bij het opstarten vaak snel afsloeg. De vloerverwarming is nog open verdeler (met pomp) en van gehele cv-systeem buizen dun (22mm).
Hij kreeg bij start snel warm water retour totdat vloerv.pomp bij sprong (temp schakeling +25 gr).

Met mijn functie zorg ik dat setpoint altijd boven Tinlet blijft en max 1 graad onder Toutlet.

Als hij eenmaal 10min draait stabiliseert alles en draait hij goed.

Over vermogen, hij verbruikt 475 watt.
Keer 5 schat ik 2500 W warmtevermogen.
Twee-onder-een kap 7x10 (2 verd) is 210 m2.
Nu 13 graden buiten, kamer is opgewarmd van 21 naar 21,5 in 6 uur.
Is meer als test, mag uit eigenlijk.
Al geeft de RTC nu -1 en bij 21,9 gaat de pomo door RTC uit.

Edit: open verdeler wil ik vervangen, maar zit met HT verwarming Hout-CV

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 26-09-2022 22:32 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:30:

Waarom zou je de pomp nog uit schakelen?
Mijn gevoel zegt dat deze functie meer goed is voor warme dagen als >25C. Dat is mijn insteek geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak Dus je zou de RTC correctie beter kunnen laten zorgen dat de compressor afslaat?
Hij gaat pas bij roomtemp 20,9 weer aan...wacht dat klopt dan natuurlijk niet, hij zou bij Tinlet van circa 23 graden weer aanslaan.
Mmm moet ik over nadenken...
Worden dan wel veel korte runs

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten69 op 26-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:56:
@edterbak Dus je zou de RTC correctie beter kunnen laten zorgen dat de compressor afslaat?
Hij gaat pas bij roomtemp 20,9 weer aan...wacht dat klopt dan natuurlijk niet, hij zou bij Tinlet van circa 23 graden weer aanslaan.
Mmm moet ik over nadenken...
Worden dan wel veel korte runs
Op zich is er geen knop die alleen de compressor uit zet. De RTC_off/on funcite is de pomp gewoon vertellen dat hij uit moet. Dat is het zelfde als je op de kamerthermostaat/controler duwt op het power knopje UIT.
Alleen door een schedule (met override aan) zal de pomp nog aan gaan, of door de RTC_on functie.

Mijn benadering is dat ik meer opereer vanuit de gedachte:
Panasonic heeft 1000 slimme kleine Japanners in dat kleine kastje gedaan die zelf heel goed weten wat ze moeten doen. Als je ze hun werk laat doen, komt het goed.
Het omgekeerde dus ook. Hoe meer ik probeer te sturen, hoe ongunstiger.

Als de NR rtc functie niet had bestaan, en je stuurt op water temperatuur blijft ie aan. Ook niet zonder reden, want zonder circulatie (stilstaand water) kan hij niet goed bepalen hoe warm het is 50m verderop in de leiding. We hebben natuurlijk een thermostaat. Dus we weten wel wat. Maar de basis blijft toch wel dat de pomp heel goed weet wat hij moet doen.
De grenzen wat ruimer zetten zal m.i. daarom ook de werking van het apparaat te goedekomen.

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 26-09-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:30:
@Aikon het probleem hier was dat hij bij het opstarten vaak snel afsloeg. De vloerverwarming is nog open verdeler (met pomp) en van gehele cv-systeem buizen dun (22mm).
Hij kreeg bij start snel warm water retour totdat vloerv.pomp bij sprong (temp schakeling +25 gr).

Met mijn functie zorg ik dat setpoint altijd boven Tinlet blijft en max 1 graad onder Toutlet.

Als hij eenmaal 10min draait stabiliseert alles en draait hij goed.

Over vermogen, hij verbruikt 475 watt.
Keer 5 schat ik 2500 W warmtevermogen.
Twee-onder-een kap 7x10 (2 verd) is 210 m2.
Nu 13 graden buiten, kamer is opgewarmd van 21 naar 21,5 in 6 uur.
Is meer als test, mag uit eigenlijk.

Edit: open verdeler wil ik vervangen, maar zit met HT verwarming Hout-CV
Duidelijk verhaal :)

Maar das dus eigenlijk de WTC functie toch? Heb je die zelf nagebouwd of is het wat @JanAllElectric heeft gemaakt? Niet dat het uitmaakt, maar ik wil daar ook graag mee aan de slag dus benieuwd wanneer er iets van beschikbaar komt.

Misschien kan je die pomp wel direct aansturen via een Shelly ofzo? Zodra compressor aan gaat bijv., en uur na de compressor weer afslaat de pomp weer uit.

Ik zou de fans op mijn radiatoren ook eerder kunnen laten aanslaan overigens, moet ik nog even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Aikon schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:45:
[...]

Duidelijk verhaal :)

Maar das dus eigenlijk de WTC functie toch? Heb je die zelf nagebouwd of is het wat @JanAllElectric heeft gemaakt? Niet dat het uitmaakt, maar ik wil daar ook graag mee aan de slag dus benieuwd wanneer er iets van beschikbaar komt.

Misschien kan je die pomp wel direct aansturen via een Shelly ofzo? Zodra compressor aan gaat bijv., en uur na de compressor weer afslaat de pomp weer uit.

Ik zou de fans op mijn radiatoren ook eerder kunnen laten aanslaan overigens, moet ik nog even naar kijken.
Je wil de fans iets later laten aanslaan om het gevoel van tocht te voorkomen.
Bij mij een minuut na het op temp komen van het water.
Zorgt ook voor een rustiger opstarten daar de warmte afname in de opstartfase kleiner is.
Luchtverwarming start zelfs 3 min later om het te spreiden.
Als de watertemperatuur zakt (dacht 2 graden onder target), gaan ze meteen weer uit.
Ook weer om het gevoel van tocht te voorkomen.
Nou is mijn target temp wel laag, 31 graden op zijn Max. ( alhoewel er Tweakers zijn die lager gaan)

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 27-09-2022 07:35 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee wat de samenhang tussen deze settings is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zoln_fAlf7tB6oVQLfJMmKHD4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhX92TzDEC1eoaBry9tqzbfC.png?f=fotoalbum_large

Lijkt er overigens op dat deze in huidige modus niet worden verzonden :?

Zie bij aanpassing van deze waardes niets in de logs verschijnen.

edit:

Gaat om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8937V7wl8anpfeko16mtHtOp8QE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sbEPT2CV14dUQkXiyHc1UOXC.png?f=fotoalbum_large

en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuuCpTg56GtVPQqeLqBXPCrsYdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XF7p3p1FKgeoEc6vr6Gn3V8z.png?f=fotoalbum_large

edit: Het lijkt (lijkt!) erop; dat er via port forwarding op de mobiel minder betrouwbaar data wordt doorgestuurd... Even verder in checken...

edit2: het lijkt erop dat er iets niet goed gaat (ging?) met chaching op chrome op de mobiel.

edit3: praatje bij het plaatje; werkt het nu 'goed'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhrIl4CEdBCQGhLQr2nDnksDcdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kQ4uBR8Mt3cd3lI8TZ9vd4Yc.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend wel duidelijk een ander gedrag dan gisterochtend

Hier zie je goed wanneer ik de instelling van externe thermostaat naar watertemperatuurregeling heb omgezet (waterflow):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-HmhfHuOU7Qk6_Ww94wH6VJWpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mgj5WPruMhwZBbP2zkBGl8pG.png?f=fotoalbum_large

Frequentie van de compressor is wel een bende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6-kqHt_fySdPC22i_jKIZ3060g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUKTnunRNoMlsrdLacBXgIt5.png?f=fotoalbum_large

Zeker als ik inzoom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9xqsW4r6at2Pdjh3wsZSwU2L24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfRzUsLwAHTmQJO2jSOkzoAv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik zal mijn aangepaste flow even verduidelijken.
Dit is tijdelijk om een paar zaken te testen en uit te sluiten. De hoop is dat als dit goed werkt ik dit aan @edterbak door kan geven en dat deze dit verwerkt in de flow.

Dashboard aanpassing: Ik werd moe van telkens switchen naar log. Dus log nu op Home dashboard.
[Keep running] functie naar log (tijdelijk): Ik wil zien wat er gebeurd en waarom hij bijstelt.
Compressor aan/uit naar log: Misschien wel een tip voor jou. Is wel fijn om te zien achteraf

Waarom? Met de standaard flow kom ik soms niet door de opstartfase heen (compr gaat uit) en heb ik zo enzo korte runs. Ik kan me niet voorstellen dat als de kamer nog niet op temp is dat het dan goed is dat de WP met hele korte runs (30 min) hele tijd aan en uit gaat.
Het vervelende hiervan vind ik dat bij start hij toch redelijk optoert naar 45 Hz en bij stop de fan idioot hard blaast. Dit kan overlast geven bij mijn buren.

Dit kan ik wel voorkomen door de Final_SP te verhogen naar 30 graden of warmer, maar dan draai ik hoge frequenties.
Dit vind ik onnodig, aangezien hij voldoende vermogen heeft om langzaam het huis te verwarmen en dus energiezuiniger mag draaien.

@MikeyMan Als is jouw compr.freq grafiek bekijk... Dat is aan - uit - aan - uit of niet?
Nou dat voorkom ik hier dus ook mee.
Ik moet eerst tijd draaien voordat ik weet of dit een oplossing voor mijn probleem is.

Een plaatje erbij zegt meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WkdUFIdlcj-28gBwHBzS6DJwN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sg6jLLShARAiHGimFYTrhHo1.png?f=fotoalbum_large
Ik weet het van vaak MQTT verzenden naar WP, maar dit is echt alleen in het eerste uur (5x)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BUua89j_LaaaE3PxJUlI4AUQ6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pJ9xFNkkcK0q2ULeVbad6EYH.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten69 op 27-09-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:08:
Ik zal mijn aangepaste flow even verduidelijken.
Dit is tijdelijk om een paar zaken te testen en uit te sluiten. De hoop is dat als dit goed werkt ik dit aan @edterbak door kan geven en dat deze dit verwerkt in de flow.

Dashboard aanpassing: Ik werd moe van telkens switchen naar log. Dus log nu op Home dashboard.
[Keep running] functie naar log (tijdelijk): Ik wil zien wat er gebeurd en waarom hij bijstelt.
Compressor aan/uit naar log: Misschien wel een tip voor jou. Is wel fijn om te zien achteraf

Waarom? Met de standaard flow kom ik soms niet door de opstartfase heen (compr gaat uit) en heb ik zo enzo korte runs. Ik kan me niet voorstellen dat als de kamer nog niet op temp is dat het dan goed is dat de WP met hele korte runs (30 min) hele tijd aan en uit gaat.
Het vervelende hiervan vind ik dat bij start hij toch redelijk optoert naar 45 Hz en bij stop de fan idioot hard blaast. Dit kan overlast geven bij mijn buren.

Dit kan ik wel voorkomen door de Final_SP te verhogen naar 30 graden of warmer, maar dan draai ik hoge frequenties.
Dit vind ik onnodig, aangezien hij voldoende vermogen heeft om langzaam het huis te verwarmen en dus energiezuiniger mag draaien.

@MikeyMan Als is jouw compr.freq grafiek bekijk... Dat is aan - uit - aan - uit of niet?
Ik moet eerst tijd draaien voordat ik weet of dit een oplossing voor mijn probleem is.

Een plaatje erbij zegt meer:
[Afbeelding]
Ik weet het van vaak MQTT verzenden naar WP, maar dit is echt alleen in het eerste uur (5x)

[Afbeelding]
Ik denk in de grafiek te zien, dat je KeepRunning functie ook werkt als de softstart functie het setpoint aan het verlagen is.
Wat je kan doen is een extra voorwaarde inbouwen dat de SS_correction nul moet zijn voordat de KR functie wat mag aanpassen.
Wat ik nu denk te zien is dat de SS functie het setpoint verlaagt om rustig de compressor te starten, maar vervolgens de KR functie daarvoor weer gaat zitten compenseren.

Zie ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:08:

Helemaal aan/uit is het niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7FFzI8esjm0ET_gaaD1UsgKdfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2bugn5PoIElaczuLDqQtGKQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/queIT9sc9MZBypJufn8nEjP8QcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCZZSPSh1Z6JiKV7eG7gM0y2.png?f=fotoalbum_large

Maar echt netjes is het ook niet bepaald zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:12:
Iemand enig idee wat de samenhang tussen deze settings is?

[Afbeelding]

Lijkt er overigens op dat deze in huidige modus niet worden verzonden :?

Zie bij aanpassing van deze waardes niets in de logs verschijnen.
Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0F_vCmBva6Q-qzWsnnvXkcs6M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQv9QthB7wqZChC9etFJV22x.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:03:
[...]

Ik denk in de grafiek te zien, dat je KeepRunning functie ook werkt als de softstart functie het setpoint aan het verlagen is.
Wat je kan doen is een extra voorwaarde inbouwen dat de SS_correction nul moet zijn voordat de KR functie wat mag aanpassen.
Wat ik nu denk te zien is dat de SS functie het setpoint verlaagt om rustig de compressor te starten, maar vervolgens de KR functie daarvoor weer gaat zitten compenseren.

Zie ik dat goed?
Niet helemaal. De Softstart mag best verlagen met -4 bij start zolang de Final_SP maar aan de voorwaarden voldoet in de KR functie. (lees; om hem draaiende te houden)
De reden dat de sofstart mijn compressor afschakelt komt omdat hij het Final_SP te ver verlaagt beneden de Toutlet (Heater_Stop_Delta). Of lager/gelijk aan Tinlet en dat zijn nou net de voorwaarden om uit te gaan.
De softstart werkt nu gewoon goed in samenwerking met KR.
Max freq bij starten: 38 Hz. Zonder Softstart al gauw 48 Hz of hoger.
Ik heb alleen niet gechecked op DHW functie, dat zou (denk ik) moeten indien in gebruik.

[ Voor 105% gewijzigd door Maarten69 op 27-09-2022 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:10:
[...]

Niet helemaal. De Softstart mag best verlagen met -4 bij start zolang de Final_SP maar aan de voorwaarden voldoet in de KR functie.
De reden dat de sofstart mijn compressor afschakelt komt omdat hij het Final_SP te ver verlaagt beneden de Toutlet (Heater_Stop_Delta). Of te gelijk aan Tinlet en dat zijn nou net de voorwaarden om uit te gaan.
De softstart werkt nu gewoon goed. Max bij start nu was 38 Hz. Zonder Softstart al gauw 48 Hz of hoger.
Ik heb alleen niet gechecked op DHW functie, dat zou moeten indien in gebruik.
Ik ben nu bezig met een rewrite. Ik heb ook maar de functies nu makkelijker en modulair gemaakt.
Zit er nog midden in, maar softstart pak ik ook aan dat deze niet +2 wordt t.o.v. setpoint (proberen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C4YiFaKSpHBhib0CPohhQLOBes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uVONlaEhnf0EstrQx0z8MfHT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Misschien open deur, maar je merkt ook daadwerkelijk verschil als je hier iets aanpast aan de Delta's? Ik niet namelijk... (en ja de instellingen komen wel aan)

Top dat je met de rewrite bezig bent. _/-\o_
pgeene schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:33:
[...]

Je wil de fans iets later laten aanslaan om het gevoel van tocht te voorkomen.
Bij mij een minuut na het op temp komen van het water.
Zorgt ook voor een rustiger opstarten daar de warmte afname in de opstartfase kleiner is.
Luchtverwarming start zelfs 3 min later om het te spreiden.
Als de watertemperatuur zakt (dacht 2 graden onder target), gaan ze meteen weer uit.
Ook weer om het gevoel van tocht te voorkomen.
Nou is mijn target temp wel laag, 31 graden op zijn Max. ( alhoewel er Tweakers zijn die lager gaan)
Ik heb ze nu nog staan hoe ik met m'n gas-cv had, dus kan nu wel wat strakker. Jij regelt ze extern? Ik heb een off-line controllertje met thermometer op de radiator zeg maar.

[ Voor 42% gewijzigd door Aikon op 27-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:58:
[...]

Misschien open deur, maar je merkt ook daadwerkelijk verschil als je hier iets aanpast aan de Delta's? Ik niet namelijk... (en ja de instellingen komen wel aan)

Top dat je met de rewrite bezig bent. _/-\o_
geen idee eigenlijk. ik heb dat nooit geprobeert. mischien iemand wel?
[...]

Ik heb ze nu nog staan hoe ik met m'n gas-cv had, dus kan nu wel wat strakker. Jij regelt ze extern? Ik heb een off-line controllertje met thermometer op de radiator zeg maar.
hoe bedoel je? Welke fans? die van de pomp? kun jij je fans besturen dan? ik niet hoor. 0 controle over de fans hier. knop minder om mij druk om te maken. mischien wat naief van mij :) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:19:
[...]

[...]

hoe bedoel je? Welke fans? die van de pomp? kun jij je fans besturen dan? ik niet hoor. 0 controle over de fans hier. knop minder om mij druk om te maken. mischien wat naief van mij :) 8)
Fans op z'n radiatoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:19:
[...]
Huh, je hebt nooit iets met deze instellingen gedaan? Waarom zitten ze dan in NR? @Maarten69 Heb jij weleens verschil gemerkt met die instellingen?
Fans op mijn radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog even verder getest, wellicht voor iemand anders nog nuttig.

Als ik port forwarding gebruik naar de NR ui pagina, komt maar ongeveer 20%-30% van de wijzigingen aan. Als in, ik doe de wijziging op het scherm en deze wordt daadwerkelijk verzonden volgens de logs.

Rechtstreeks via netwerk is dit grofweg 100%. Geen idee waarom overigens, maar ik ga voorlopig lokaal verder.

@Aikon dit zijn de finetune instellingen. Effect kan zeer gering zijn. Kan het verschil maken tussen net een run stoppen of doorzetten. Uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:22:
[...]

Huh, je hebt nooit iets met deze instellingen gedaan? Waarom zitten ze dan in NR? @Maarten69 Heb jij weleens verschil gemerkt met die instellingen?
Ik heb daar inderdaad nog nooit iets mee gedaan. out of the box heb ik nog nooit hier iets aan hoeven doen ook. Maar je kunt niet een dashboard aanbieden en daarbij een aantal SET commandos welke wel beschikbaar zijn, niet aan te bieden. :) Volgens mij heb ik ze ook op verzoek van anderen in dashboard geplaatst.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb daar inderdaad nog nooit iets mee gedaan. out of the box heb ik nog nooit hier iets aan hoeven doen ook. Maar je kunt niet een dashboard aanbieden en daarbij een aantal SET commandos welke wel beschikbaar zijn, niet aan te bieden. :) Volgens mij heb ik ze ook op verzoek van anderen in dashboard geplaatst.
:9
Klopt ja, nu je het zegt. Maar goed, het is natuuurlijk wel handig om te weten of die instellingen uberhaupt van toepassing zijn :P

Ik heb nu start delta op -10 al 2 dagen en merk geen vershil met -4. Heat Delta staat op -8, maar dat verschil zie ik ook nooit terugkomen.

Ik heb het vermoeden dat in WAR/Direct mode alleen dit nog van toepassing is:
Main Outlet of inlet (zijn telkens gelijk bij mij op moment van opstarten) 4 graden lager dan setpoint = compressor aan
Main Outlet TOP6 > 2 minuten 2 graden hoger dan setpoint = compressor uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik heb het vermoeden dat in WAR/Direct mode alleen dit nog van toepassing is:
Main Outlet of inlet (zijn telkens gelijk bij mij op moment van opstarten) 4 graden lager dan setpoint = compressor aan
Main Outlet TOP6 > 2 minuten 2 graden hoger dan setpoint = compressor uit
Heater_Start_Delta: -4
Heater_Stop_Delta: -2
Zijn daar voor verantwoordelijk.
Zelf getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:10:
[...]

Zelf getest.
Dus eigenlijk moet ik bij de SoftStart functie gebruik maken van deze parameters -4-2?

Ik kan wel hardcoded zeggen dat het setpoint altijd Ta - 1 moet zijn, maar dat moet eigenlijk dus zijn: [Ta] - [Heater_Stop_Delta] + [1]

right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:21:
[...]

Dus eigenlijk moet ik bij de SoftStart functie gebruik maken van deze parameters -4-2?

Ik kan wel hardcoded zeggen dat het setpoint altijd Ta - 1 moet zijn, maar dat moet eigenlijk dus zijn: [Ta] - [Heater_Stop_Delta] + [1]

right?
Dat zijn twee verschillende settings toch?

Aldus: Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Heater stop delta is als ik het goed begreep de delta waarbij de pompsnelheid wordt aangepast.

Maar misschien snap ik nog niet helemaal wat het nou precies zou moeten doen :?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
[...]

right?
Correct, dat had ik eerst in KR functie, maar dan zit je op de rand.
De nieuw ontvangen Ta waarde is wat trager als dat de Pana ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:23:
[...]

Heater stop delta is als ik het goed begreep de delta waarbij de pompsnelheid wordt aangepast.

Ik ben ook niet 100% zeker dus dat zou best kunnen. Of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:10:
[...]

Zelf getest.
Heel apart, het klinkt ook het meest logisch als dat zo is. Maar hoe kan het dan dat ik bij elke instelling hetzelfde gedrag zie? Wat ik zeg, hij staat op -10 maar hij blijft bij -4 aanslaan... Ik check het nu nog even, maar hij staat echt op -10 in Heishamon bij mij nu.

Maar nogmaals, als jij -10 instelt, zie je hem daadwerkelijk een heel stuk later aanslaan?
[...]

right?
Dat is een beetje dubbelop dan toch? Je wilt altijd die -1 om de compressor laag te houden, maar daarnaast wil je alsnog een bepaalde stop delta? Die 2 hebben niks met elkaar te maken in principe. Of snap ik het verkeerd?

@edterbak Wil jij hem eens op bijv. -10 zetten, of de stop anders, wat dan ook, om te kijken of het bij jou werkt? Heb je wel een J series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:23:
[...]

Ah, die had ik nog niet eerder zo gehoord/begrepen.

Ik heb die Delta nu op 15 gezet (max) en ga dan eens kijken of er morgen iets anders is met de pompsnelheid. En dan nog een keer op 0 testen (of wat het min is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wellicht dat @CurlyMo iets meer kan zeggen over die twee deltas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:27:
[...]

Correct, dat had ik eerst in KR functie, maar dan zit je op de rand.
De nieuwe waarde is wat trager als dat de Pana ziet.
Ik heb heeeel sterk het idee dat niemand weet hoe het nu echt zit. we prutsen en roepen maar wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVn0YwwNxeThr6d8SLjynO_sWVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrDBO82xzDsYE0kvYmrndRnk.png?f=fotoalbum_large

Dat gaat toch echt over backup heater.
27.a Heater on/off. Als het houder is dan X mag de backup-heater pas gebruikt worden. X stel je in. (niet via NR dashboard)

27.b Heater on deyal time: (=Heater_Delay_time)
Als de compressor aan gaat, en de temperatuur wordt niet bereikt voor XXX minuten, dan pas mag de backup-heater ook aan.

27.c Heater on dT of target temp (=Heater_Start_Delta)
Backup heater aan als gemeten watertemperatuur xxx graden onder target temperatuur ligt.

27.d Heater off dT of target temp (=Heater_Stop_Delta)
Backup heater uit als gemeten watertemperatuur xxx graden onder target temperatuur ligt.

Backup-heater is het magische woord hier denk ik. Maar dit heeft niks met de compressor te maken.

Of heb ik het nu helemaal totaal en totaal mis hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak dat lijkt inderdaad vrij duidelijk. Welke handleiding heb je dat vandaan?

Dan is het m.i. de floor heat waar we het mee moeten doen :)

Opzich wel een aardige setting dan, als het een keer echt koud wordt. Wel lastig om de theorie te staven :)

Misschien een idee om de labels in de ui aan te passen hierop?

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 20:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:37:
[...]

Ik heb heeeel sterk het idee dat niemand weet hoe het nu echt zit. we prutsen en roepen maar wat. <
Dat staat als een paal boven water ;)

[
URL="https://tweakers.net/i/PxLbkJnpgePWLbcBZYgDsIkB65k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PrDBO82xzDsYE0kvYmrndRnk.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

Dat gaat toch echt over backup heater.
27.a Heater on/off. Als het houder is dan X mag de backup-heater pas gebruikt worden. X stel je in. (niet via NR dashboard)

27.b Heater on deyal time: (=Heater_Delay_time)
Als de compressor aan gaat, en de temperatuur wordt niet bereikt voor XXX minuten, dan pas mag de backup-heater ook aan.

27.c Heater on dT of target temp (=Heater_Start_Delta)
Backup heater aan als gemeten watertemperatuur xxx graden onder target temperatuur ligt.

27.d Heater off dT of target temp (=Heater_Stop_Delta)
Backup heater uit als gemeten watertemperatuur xxx graden onder target temperatuur ligt.

Backup-heater is het magische woord hier denk ik. Maar dit heeft niks met de compressor te maken.

Of heb ik het nu helemaal totaal en totaal mis hier?
Juist dat is ook wat ik eerder dacht eigenlijk omdat ik bij a backup zag staan. En omdat ik de temp altijd binnen 30 min haal zie ik geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Stelletje onnozelaars zijn we toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:46:
Stelletje onnozelaars zijn we toch :)
Das toch de helft van de lol ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Als we het gewoon nog eens goed testen met z'n allen moeten we er toch achter komen.

Vóórdat de rewrite nog een rewrite nodig heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:48:
Als we het gewoon nog eens goed testen met z'n allen moeten we er toch achter komen.

Vóórdat de rewrite nog een rewrite nodig heeft ;)
Dan moet je wel een watertemperatuur in kunnen stellen die binnen een ingestelde tijd niet gehaald wordt. Dat kon bij deze buitentemperaturen weleens een uitdaging worden. Of je moet de sensor faken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Das alleen voor de delay. Maar als niemand een verschil merkt bij start delta -10 of 0, dan weten we ook genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:46:
[...]

Das toch de helft van de lol ;)
Inderdaad mannen. :D Dit vind ik ook een groot deel van de lol hoor. :) ghehehe..

En voor de duidelijkheid. Bovenstaand kan misschien wat bits overkomen, maar ik ben de laatste die iemand hier terecht moet wijzen hoor. hahaha :) Ik ben wellicht nog erger dan jullie, want dat plaatje is niet eens van mij, maar van 1 van jullie Whahahaah. O-)

Heerlijk toch dit.

[Ik heb op sommige momenten een zakelijke manier van schrijven dat 'belerend' over kan komen. Maar frees niet. Het tegenovergestelde is waar. Ik ga namelijk heel graag in discussie, en daarvoor moet je soms stelling innemen :+ ]

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:34:
Wellicht dat @CurlyMo iets meer kan zeggen over die twee deltas?
Ik volg dit topic niet, dus je zult even je vraag moeten samenvatten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:54:
[...]

Ik zag je elders een opmerking maken over Top97 en Top98. De werking daarvan werd op verschillende manieren uitgelegd. Maar het lijkt erop dat @edterbak de juiste werking heeft gevonden. :)

Had deze post van je gevonden:
CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
CurlyMo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:54:
[...]

SET21 SetHeaterDelayTime Set heater start delay time (only J-series) in minutes
SET22 SetHeaterStartDelta Set heater start delta T (only J-series) in kelvin
SET23 SetHeaterStopDelta Set heater stop delta T (only J-series) in kelvin

Klopt het dat deze SET21-22-23 alleen de backup heater betreft?

daarnaast:
SET18 SetFloorHeatDelta Set floor heating delta in Kelvin 1-15
SET19 SetFloorCoolDelta Set floor cooling delta in Kelvin 1-15

Wat doen deze? wat bedienen ze?
(misschien dat ik hier wat aan heb)

Scenario:
SP 25C
compressor gaat aan bij PV=SP-4
compressor gaat uit bij PV=SP+2

Is dat correct? en, nog belangrijker. kunnen we deze -4+2 ergens uitlezen of aanpassen met SET commando's
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:00:
[...]

Ik zag je elders een opmerking maken over Top97 en Top98. De werking daarvan werd op verschillende manieren uitgelegd. Maar het lijkt erop dat @edterbak de juiste werking heeft gevonden. :)

Had deze post van je gevonden:
CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Voor je begrip MikeyMan
Dit zijn alle MQTT topics, de hele lijst.
Alle TOP regels betreft informatie van de pomp die naar de heishamon gestuurd wordt. Read Only.
Alle SET regels betreft informatie dat van de heishamon naar de pomp gestuurd kan worden. Sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@edterbak @MikeyMan Sorry, maar dat weet ik beide niet. Wist @thehog het ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nog niet gevraagd denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:05:
[...]

Voor je begrip MikeyMan
Dit zijn alle MQTT topics, de hele lijst.
Alle TOP regels betreft informatie van de pomp die naar de heishamon gestuurd wordt. Read Only.
Alle SET regels betreft informatie dat van de heishamon naar de pomp gestuurd kan worden. Sturen.
Ja dat weet ik, maar vond daar niks op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
OH, sorry, ja nu zie ik het. Ik had je vragen anders geïnterpreteerd. :D my bad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]

daarnaast:

Scenario:
SP 25C
compressor gaat aan bij PV=SP-4
compressor gaat uit bij PV=SP+2

Is dat correct? en, nog belangrijker. kunnen we deze -4+2 ergens uitlezen of aanpassen met SET commando's
:*)
Oh daar komt de term Floor vandaan. Terwijl de TOP dan weer geen Floor in de naam heeft. Verwarrend.

Waar staat PV eigenlijk precies voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Kans hebber: TOP23, Heat_Delta

Wat zou deze TOP ons kunnen vertellen? @thehog
Is dit toevallig compressor gaat uit bij PV=SP+ 2 >>> PV = SP + TOP23

@Aikon Dat is Proces Variable. Standaard benaming in procestechniek

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 07:59
heat/cool delta is gewoon het verschil tussen Ta en Tr wat de warmtepomp probeert aan te houden en de warmtepomp stopt als hij dat niet kan volhouden (Tr komt te dicht bij Ta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:18:
heat/cool delta is gewoon het verschil tussen Ta en Tr wat de warmtepomp probeert aan te houden en de warmtepomp stopt als hij dat niet kan volhouden (Tr komt te dicht bij Ta)
En weet je dit toevallig dan ook :D

daarnaast:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
SET1819 doen dus die heat delta wijzijgen, leek me logisch :)

en die SET21-23 is voor de backup heater ja. Schijnt iets nieuws in J te zijn maar ik heb dat zelf niet. Ooit toegevoegd voor iemand die er specifiek om vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:21:
SET1819 doen dus die heat delta wijzijgen, leek me logisch :)

en die SET21-23 is voor de backup heater ja. Schijnt iets nieuws in J te zijn maar ik heb dat zelf niet. Ooit toegevoegd voor iemand die er specifiek om vroeg.
Dank dank dank.

In Github link Is het een idee om de waarden die met SET worden gestuurd en uitgelezen worden via een TOP, om dat in de beschrijving er bij te zetten welke bij elkaar horen?

Ik heb nog al een hoog pruts gehalte, dus dit zou vooral typetjes als ik erg helpen :+

Ik heb een J type. Dus dat bied wel perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ja dat is zeker een goed idee.
Wil ooit nog eens gewoon de hele boel omgooien maar dat gaat niemand leuk vinden met hun domotica :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damnit, zit ik net met trial and error uit te vinden dat het Top23 en Top24 zijn :)

@thehog liever eerder dan later. De groep zal steeds groter worden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
Dat zal toch wel mee vallen?
gewoon zorgen dat je niet iets vergelijbaars hebt. Top > READ en SET > WRITE.

Dan gewoon een vertaaltabel maken. Find/replace all. HUP. :)

Ik zie graag het voordeel ergens van in, dus als het je iets brengt, zeg ik gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:25:
Ja dat is zeker een goed idee.
Wil ooit nog eens gewoon de hele boel omgooien maar dat gaat niemand leuk vinden met hun domotica :)
In welke zin wil je de boel omgooien?

Maar gelukkig ben ik dan toch niet gek, danwel mijn setup, en klopt het dat ik geen verschil merkte. :) Dan moet het fijne regelen toch komen van de pomp voor de gek houden met de WTC functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]

Oeps, deze weet ik wel.

SET21 = Als de WP de Ta niet weet te behalen, na hoeveel tijd mag dan het element bijspringen.
SET22 = Hoe ver van de Ta moet de WP zitten om de heater te mogen inschakelen.
SET23 = Hoe dicht bij de Ta moet de WP zitten om de heater weer uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
CurlyMo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]

Oeps, deze weet ik wel.

SET21 = Als de WP de Ta niet weet te behalen, na hoeveel tijd mag dan het element bijspringen.
SET22 = Hoe ver van de Ta moet de WP zitten om de heater te mogen inschakelen.
SET23 = Hoe dicht bij de Ta moet de WP zitten om de heater weer uit te schakelen.
Vraagje hierover.
Stel SET 22 (backup-heater aan) = 2C
compressor gaat aan en gemeten waarde licht 5C onder Ta, Backup heater gaat aan dus.

Betekent dat ook dat de compressor in dat scenario uit gaat en BHeater het alleen moet doen? of staan ze dan beiden aan?

Ik denk beiden, maar check het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Aikon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:30:
[...]

In welke zin wil je de boel omgooien?
Dat alle TOP's die read/write zijn, gelijk via de TOP zelf zijn te wijzigen. En dus duidelijk verschil tussen read/write TOP's en read-only TOP's.

Bijv TOP0 is read/write want je kan de warmtepomp uitzetten. Door gewoon een andere waarde naar main/Heatpump_State te schrijven moet heishamon daar op reageren.
maar TOP1 is read-only want de flow is niet aan te passen uiteraard.

En dan de vraag of de volgorde ook aangepast moet worden zodat alles meer bij elkaar staat wat bij elkaar hoort etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:27:
@thehog
Dat zal toch wel mee vallen?
gewoon zorgen dat je niet iets vergelijbaars hebt. Top > READ en SET > WRITE.

Dan gewoon een vertaaltabel maken. Find/replace all. HUP. :)

Ik zie graag het voordeel ergens van in, dus als het je iets brengt, zeg ik gewoon doen.
Ja is wel te doen hoor maar toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:47:
[...]

Vraagje hierover.
Stel SET 22 (backup-heater aan) = 2C
compressor gaat aan en gemeten waarde licht 5C onder Ta, Backup heater gaat aan dus.

Betekent dat ook dat de compressor in dat scenario uit gaat en BHeater het alleen moet doen? of staan ze dan beiden aan?

Ik denk beiden, maar check het graag.
Het doel is niet de Ta, het doel is de genoemde warmte in je huis te stoppen bij een bepaalde Ta. Het zou dus zinloos zijn om i.p.v. 5kW warmte met een te lage Ta 2kW in je huis te stoppen met de gewenste Ta. Dan ga je er alleen maar op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
Volgens mij heb ik het zo juist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihg4zVG-d8JcsKONNBDn9tT0NmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlokgSkomYK3FC8tDwEkHOpA.png?f=fotoalbum_large

Kun je nog 1x kort aangeven wat de SET18 + SET19 voor effect hebben?
Dan ben ik rond. :) (was ik al, maar dat zien jullie niet)

SET12 > TOP26 twijfel ik over. MIsschien dat daar geen TOP voor is
SET13 > TOP69 twijfel ik over. MIsschien dat daar geen TOP voor is

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
CurlyMo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:09:
[...]

Het doel is niet de Ta, het doel is de genoemde warmte in je huis te stoppen bij een bepaalde Ta. Het zou dus zinloos zijn om i.p.v. 5kW warmte met een te lage Ta 2kW in je huis te stoppen met de gewenste Ta. Dan ga je er alleen maar op achteruit.
Het SET22 commando gaat over backup heater, wanneer aan/uit.
ze beinvloeden de Ta zelf niet. *(Denk ik)

Mijn vraag (als backupheater aan gaat, gaat compressor dan uit?) is nog niet duidelijk beantwoord. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak het 'floor' kan wat mij betreft uit die aanduiding. Is niets anders dan deltaT op aanvoer en retour waar de WP naartoe werkt. En dan maakt het weinig uit of je vloerverwarming of radiatoren hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan Floor as in "ondergrens"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zou kunnen, maar de handleiding doorzoekend hebben ze het vrij consequent over floor en panel. Als deze term bij Panasonic vandaan komt, zou mijn gok zijn dat ze floor als 'verwarmingssysteem' gebruiken.

Vraag is ook of het een streefwaarde, maximum of minimum is.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Volgens mij heb ik hem nu gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWMfngrdCKYHlw4Q_UNFU39aa1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6j6uTi7F4nw3OXCAnBsYF9h.png?f=fotoalbum_large

OF gaat bovenstaand plaatje over SET22

[edit] Nee, is SET18/TOP23. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:22:
[...]

Het SET22 commando gaat over backup heater, wanneer aan/uit.
ze beinvloeden de Ta zelf niet. *(Denk ik)

Mijn vraag (als backupheater aan gaat, gaat compressor dan uit?) is nog niet duidelijk beantwoord. :)
Ik probeer het je te laten begrijpen. Je zet de heater (2kW) aan als je WP vermogen tekort komt op de compressor (5 / 7 / 9kW). Oftewel, de heater is altijd een toevoeging aan de compressor, nooit een vervanger. Hoe meer warmte je in water stopt, hoe heter het wordt. Als je tenminste de warmte niet op tijd uit het water krijgt door je afgifte. Dus gaat als je niks aan je afgifte veranderd bij het aangaan van de heater logischerwijs ook je Ta omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
CurlyMo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:44:
[...]

Ik probeer het je te laten begrijpen. Je zet de heater (2kW) aan als je WP vermogen tekort komt op de compressor (5 / 7 / 9kW). Oftewel, de heater is altijd een toevoeging aan de compressor, nooit een vervanger. Hoe meer warmte je in water stopt, hoe heter het wordt. Als je tenminste de warmte niet op tijd uit het water krijgt door je afgifte. Dus gaat als je niks aan je afgifte veranderd bij het aangaan van de heater logischerwijs ook je Ta omhoog.
Dank je voor je geduld.
Ik snap nu wat je bedoelt te zeggen. Je stelt het nut en effect van heater eerder of later bijzetten ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Aikon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:58:
[...]

Nu via Shelly’s aangesloten. Nu nog via Domoticz gestuurd, maar ga naar HA toe.
Op dit moment mijn aansturing een voor een aan het omzetten. Maar heb geen haast. HA en Domo draaien op dit moment naast elkaar.
Alles gestuurd op gemeten watertemperatuur, compressor >0 Hz en in combinatie met buitentemperatuur (zodat de bende niet per ongeluk aangaat in de zomer)
Draait prima en geen omkijken naar.
Ook een omgekeerde rule voor koelen (waar het buiten weer warmer moet zijn dan een bepaalde temperatuur)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Wat ik zie en denk nu, de invloed van SET18 HeatDelta.

Bepaald hoe groot het verschil mag worden tussen Toutlet en Tinlet (van de pomp)

SET18 hoger: water gaat rustiger rondgepompt worden. dT Tout/Tin wordt groter. Door langzamere stroming krijgt het water meer de tijd om warmte op te nemen in de heatpump zelf, maar ook meer tijd om zijn warmte af te staan in je huis. Rendement gaat dus omhoog. Compressor frequentie mag hierdoor ook wat hoger worden van de regeleling zolang hij maar binnen de grens blijft van set18

SET18 lager. Precies het omgekeerde eigenlijk.
Het water gaat juist snel door de pomp om de dT in/uit kleiner te houden, daardoor ook minder tijd voor warmte afgifte, en daardoor zal ook de compressor eerder worden terug geregeld. Het opwarmen duurt daardoor langer is in de basis minder efficient.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 27-09-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maar, ten alle tijde is er een regel welke de SET18 dus overruled.
Toutlet mag nooit >2C voor >2min boven Setpoint zijn. Daar gaat de pomp dus altijd op terug regelen.

Deze grens (+2) is niet te sturen. *denk ik

• edterbak
Voor toepassing in SoftStart: Het doel van softstart functie is om de compressor niet hoog te laten uitschieten bij aanvang van een run. Soms schiet hij over de SP+2 grens heen. Rustig starten is misschien zuiniger, maar helpt ook om zo lang mogelijke runs te maken.

Dit alles is een theoretische discussie/veronderstelling. :) Schiet maar !

Mogelijk is het om SET 18 (HeatDelta) bij starten van een run op 1 te zetten.
Hierdoor zal de compressor snel terug regelen, het water stroomt sneller waardoor eerder de stabiele in/uit situatie wordt gezien door de pomp..

Na 3 minuten kan deze langzaam naar 2 > en stap voor stap door naar je begin stand worden opgevoerd.

Wat denken jullie. Zal dit wat bijdragen aan rustig starten van een run? @JanAllElectric @MikeyMan @Maarten69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Waarom dan nog op dT (via SET18) sturen? Er zijn veel goede ervaringen van mensen die niet meer op dT sturen maar op flow. Dat is gewoon een keuze ergens in de instellingen.
Als je daarvoor kiest dan bepaalt de WP niet meer de flow om een bepaalde dT te halen, maar stel je gewoon zelf een flow in (die je dan dus netjes zelf omhoog/omlaag kan bijstellen). Mijn WP, en die van anderen, werden daar veeeel rustiger van.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:23:
Waarom dan nog op dT (via SET18) sturen? Er zijn veel goede ervaringen van mensen die niet meer op dT sturen maar op flow. Dat is gewoon een keuze ergens in de instellingen.
Als je daarvoor kiest dan bepaalt de WP niet meer de flow om een bepaalde dT te halen, maar stel je gewoon zelf een flow in (die je dan dus netjes zelf omhoog/omlaag kan bijstellen). Mijn WP, en die van anderen, werden daar veeeel rustiger van.
Welke instelling is dat dan? Ik kan kiezen tussen thermostaat, thermistor en watertemperatuur regeling.
Pagina: 1 ... 10 ... 121 Laatste