Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Maarten69 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:42:
@JanAllElectric netjes, naar dit lijkt wel een complete rewrite :)
Voer voor een topicafsplitsing?
Heb wel interesse in jouw aanpak.
Niet om @edterbak af te vallen overigens.
Ik wilde voornamelijk voor mijzelf kijken of flows wat inzichtelijker en makkelijk aanpasbaar gemaakt kunnen worden in Node-RED. Dit om ook @edterbak ideeën te geven voor de door hem gewenste inzichtelijke verbeteringen in de flows. Mijn flow is helemaal ingericht op mijn eigen Home Assistant, waar de meest variabelen al inzaten. Verder heb ik geen solar en doe ik DHW met een aparte Atlantic V3 200L boiler.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mijn mod ook maar even showen dan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiPpro4nVfiQh9iN2CBJWtTS-Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnuGlVfITIiNUEwHjbhyh469.png?f=fotoalbum_large
@JanAllElectric Mooi werk, denk je dat je flow in huidige staan wel kunt exporteren en delen?

[ Voor 56% gewijzigd door Maarten69 op 24-09-2022 17:07 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:41:
Snap nog steeds niet waarom zoveel mensen zo veel willen meten van de warmte pomp. Wat is het nut. Wat ga je met die informatie doen? Net als een lamp gebruikt een warmtepomp stroom. Dat is een gegeven.

Hoeveel mensen hebben een stroommeter aangesloten op hun gasgestookte cv ketel.. hahaha. :? Of een gasflow-meter

Een p1meter voor solar functie heeft nut. Daar doe je wat mee..

Maar nogmaals, ik zal binnenkort hier de toevoeging voor maken. Hoe irrationeel ik het zelf ook vind.
Hoe weet je anders of je zuinig bezig bent? Alleen door meten kom je toch tot de beste instellingen? Dat het stroom verbruikt is evident. Vraag is hoe het zo weinig mogelijk wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2022 15:48 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ik begrijp je vraag niet, om wat aan te passen?
Ik beschrijf alleen de werking van hoe het (volgens mij) gaat.
De Pana bepaalt de Target temperatuur zelf. Bij normale voorwaarden wordt de Main_Target_Temp dus de gevraagde SetZ1HeatRequestTemperature.

Edit:
Misschien bedoel je wat moet er hoe staan in de Remote Controller voor een goede werking met NR?

-Intellingen installateur->Systeem instellingen->Zone&Sensor: Watertemperatuur
-Intellingen installateur->Systeem instellingen->Ruimtethermostaat: Intern
-Intellingen installateur->Bedrijfsinstellingen->Verw.->Watertemperatuurverwarmen: Direct
-Intellingen installateur->Bedrijfsinstellingen->Buitentemp voor verw. UIT: 20 (*)
*voorbeeld: Bij buitentemp boven 20 graden stopt de WP en gaat waterpomp uit

Let op! Stel je hebt Buitentemp voor verw. UIT: op 10 graden staan. Het is buiten 15 graden.
De waterpomp zal niet circuleren, de WP zal in HEAT nooit gaan verwarmen.
Op de remote zie je ook alleen het zonnetje staan.

TIP: Misschien tonen in NRflow log: TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp: xx (of juist in Settings)
Maar op deze wijze kun je toch nooit met een externe voeler kunnen werken? Ik zou toch graag met mn kamerthermostaten willen blijven werken eerlijk gezegd ;)

Zou het overigens niet zo zijn dat alles behalve de Panasonic controller gebruiken zou moeten werken?

Overigens strookt dit ook niet met wat ik nu zie, want ik zie de temperatuur niet meer constant verzonden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:46:
[...]

Hoe weet je anders of je zuinig bezig bent? Alleen door meten kom je toch tot de beste instellingen? Dat het stroom verbruikt is evident. Vraag is hoe het zo weinig mogelijk wordt.
Inderdaad, het spelletje is toch om te zorgen dat die WP zo mooi mogelijk loopt, ook voor een groot deel vanwege het verbruik. Maar eigenlijk ben ik het wel eens met @edterbak in zekere zin, waarom moet die monitoring allemaal in deze flow? Hoe compacter hoe beter misschien wel. Ik denk dat bijv. HA + Grafana daar veel beter geschikt voor zijn, dat heb ik toch al draaien en ik denk wel meerdere hier.
MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:48:
[...]

Maar op deze wijze kun je toch nooit met een externe voeler kunnen werken? Ik zou toch graag met mn kamerthermostaten willen blijven werken eerlijk gezegd ;)
De thermostaat gaat hierdoor regelen op zijn gemeten watertemperatuur ipv op de kamertemperatuur. Ondertussen stuurt Node-Red die watertemperatuur aan op basis van je externe thermometer.
JanAllElectric schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb een TCAP 12 kW j-serie en een matig (1991) groot huis. Vandaag met mijn eigen flow een testrun gedraaid. Mijn flow is gebaseerd op@edterbak, maar aangepast met de "WTC functie" van @deWit . Een testrun van 20.3 -> 20.5. Buitentemperatuur 14-15. Ik vind dat zelf een nette Run. Mijn vorige LG 9KW zou lekker gaan pendelen 8)7

[Afbeelding]

De "WTC-Functie" is een continue correctie op de TA van -1 bij buitentemperatuur hoger van 5 (zelf in te stellen). Deze overruled dat de WAR + WAR correctie RTC.

2 voordelen volgens mijn analyse:
- een soort softstart
- houdt TA_target steeds onder TA -1. Dit zorgt ervoor dat de compressor zo laag mogelijk komt (bij mij 19/20 Hz) en dat deze niet uitgaat.

Dat moet je natuurlijk niet doen als WAR+RTC correctie >>TA +WTC correctie. Dan blijft het koud binnen |:(
Hier heb ik ook wel interesse in _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
JanAllElectric schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb een TCAP 12 kW j-serie en een matig (1991) groot huis. Vandaag met mijn eigen flow een testrun gedraaid. Mijn flow is gebaseerd op@edterbak, maar aangepast met de "WTC functie" van @deWit . Een testrun van 20.3 -> 20.5. Buitentemperatuur 14-15. Ik vind dat zelf een nette Run. Mijn vorige LG 9KW zou lekker gaan pendelen 8)7

[Afbeelding]

De "WTC-Functie" is een continue correctie op de TA van -1 bij buitentemperatuur hoger van 5 (zelf in te stellen). Deze overruled dat de WAR + WAR correctie RTC.

2 voordelen volgens mijn analyse:
- een soort softstart
- houdt TA_target steeds onder TA -1. Dit zorgt ervoor dat de compressor zo laag mogelijk komt (bij mij 19/20 Hz) en dat deze niet uitgaat.

Dat moet je natuurlijk niet doen als WAR+RTC correctie >>TA +WTC correctie. Dan blijft het koud binnen |:(
Ik ben erg geinteresseerd in je aanpak!!
1, hoe je het handiger en slimmer hebt opgebouwd. die functie complete bijvoorbeeld.
2, hoe die wtc functie werkt. Als die versie van throttlen beter/robuster werkt dan de huidige softstart van mij, dan wil ik die zeker ook implementeren.

Is hetmogelijk dat je de flows beschikbaar maakt voor mij bijvoorbeeld via github ofzo?
Ik wil het dan importeren (offline-testen) en er van leren. :) en uiteraard inbouwen/gebruiken in wat ik al heb gebouwd. Als mag .

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:11:
[...]

Inderdaad, het spelletje is toch om te zorgen dat die WP zo mooi mogelijk loopt, ook voor een groot deel vanwege het verbruik. Maar eigenlijk ben ik het wel eens met @edterbak in zekere zin, waarom moet die monitoring allemaal in deze flow? Hoe compacter hoe beter misschien wel. Ik denk dat bijv. HA + Grafana daar veel beter geschikt voor zijn, dat heb ik toch al draaien en ik denk wel meerdere hier.
Ja daar heb je gelijk in. De grafieken in Domoticz zijn wat dat betreft bruikbaarder, goed punt.

Zolang het niet als stuurinformatie gebruikt wordt, zou het er inderdaad uit mogen lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Zo, geen ge-emmer meer met vragen of Persistent storage goed geregeld is. Ik doe daar nu een check op. :9

Als het niet goed gereld is, dan verschijnt nu iedere 5 minuten dit in het log.
code:
1
24/09 16:48 - SYSTEM WARNING: Persistant data is not configured correctly. This flow will not function correctly until you do!

typo haal ik er uit.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 24-09-2022 16:52 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:50:
Zo, geen ge-emmer meer met vragen of Persistent storage goed geregeld is. Ik doe daar nu een check op. :9

Als het niet goed gereld is, dan verschijnt nu iedere 5 minuten dit in het log.
code:
1
24/09 16:48 - SYSTEM WARNING: Persistant data is not configured correctly. This flow will not function correctly until you do!

typo haal ik er uit.
Zijn we al uit beta met een nieuwe flow? Dan installeer ik hem ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
edterbak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:15:
[...]

Ik ben erg geinteresseerd in je aanpak!!
1, hoe je het handiger en slimmer hebt opgebouwd. die functie complete bijvoorbeeld.
2, hoe die wtc functie werkt. Als die versie van throttlen beter/robuster werkt dan de huidige softstart van mij, dan wil ik die zeker ook implementeren.

Is hetmogelijk dat je de flows beschikbaar maakt voor mij bijvoorbeeld via github ofzo?
Ik wil het dan importeren (offline-testen) en er van leren. :) en uiteraard inbouwen/gebruiken in wat ik al heb gebouwd. Als mag .

Ik stel voor jouw flows te blijven gebruiken. Voordeel is dat iedereen die dan kan gebruiken en dat DHW en Solar er in zitten.. Ik wil wel proberen mijn flows te integreren met die van jou. Dan blijven we 1 punt voor github houden. Ik zal dat doen in mijn stand-alone kopie in een afzonderlijke tab (dus zonder alle HASS integraties). We zien wel of dat lukt.

Ik ben nu nog aan het testen (mijn kennis van Node-RED en javascript moet nog wat ontwikkelen).

EDIT: ik het WTC gerenamed in OTC: Outside Temperarture Correction. Dat dekt de lading beter. Dat is vooral werkzaam bij hogere buitentemperaturen (bv >5 graden). Jouw softstart is dacht ik meer voor koude buitentemperaturen (< ???) en na defrosts.

[ Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 24-09-2022 23:10 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:56:
[...]

Zijn we al uit beta met een nieuwe flow? Dan installeer ik hem ;)
Daar zit de COOL functie in, beetje buggy. maar die gebruik je nu toch niet meer vermoed ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
ik zal zo v19.3 uploaden met een aantal fixes.

fan2 er weer in
persistent check.
holidaymode er uit gehaald (verwachting management)

• edterbak
  • Nu online
JanAllElectric schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:58:
EDIT: ik het WTC gerenamed in OTC: Ooutside Temperarture Correction. Dat dekt de lading beter. Dat is vooral werkzaam bij hogere buitentemperaturen (bv >5 graden). Jouw softstart is dacht ik meer voor koude buitentemperaturen (< ???) en na defrosts.
Nou ja, het is eerder andersom.
Bij temperaturen hoger dan 4-7 C werkt ie niet. hahaha.. wil niet zeggen dat hij wel goed is < die temperatuur :+

OTC klinkt prima. © JanAllElectric

[ Voor 34% gewijzigd door edterbak op 24-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
https://github.com/edterb...ntrol/tree/19-beta---cool

v19.3 online.
Belangrijkste is fan 2 en persistent storage check.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Check, gaat op telefoon of ipad niet lukken om te updaten blijkt.

UI van NodeRed zelf is wel echt beperkt wat dat betreft. Moet eerst achter een pc terecht komen voordat ik kan updaten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:24:
[...]

Check, gaat op telefoon of ipad niet lukken om te updaten blijkt.

UI van NodeRed zelf is wel echt beperkt wat dat betreft. Moet eerst achter een pc terecht komen voordat ik kan updaten :(
Sowieso het update process. Ik heb niet voor niets een animatie er van gemaakt. Straight forward is het niet. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:27:
[...]
Sowieso het update process. Ik heb niet voor niets een animatie er van gemaakt. Straight forward is het niet. :|
Misschien is dit de oplossing, wil je dat ik er binnenkort even in duik?
https://nodered.org/docs/user-guide/projects/

Introducing projects

Projects are a new way to manage your flow files. Rather than treat your flows as a simple pair of files, they represent everything you need to create a redistributable Node-RED application.

They are backed by a Git repository, meaning all of the files are fully version controlled and allow developers to use familiar workflows to collaborate with others.

Edit: pffft, wel erg ingewikkeld om op te zetten. Github etc

[ Voor 38% gewijzigd door Maarten69 op 24-09-2022 21:53 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het updaten is zo erg niet toch, tuurlijk het is verre van een paar keer next klikken, maar het is een slechts een paar minuten werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vannacht toch weer volcontinu settings lijkt het:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
25/09 08:44 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:42 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:40 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:38 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:36 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:34 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:32 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:30 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:28 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:26 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:01 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:59 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:57 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:55 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:53 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:51 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29

Gekke is dat ik de waarde van 29 helemaal nergens heb ingesteld of langs zien komen.

Lijkt toch niet te werken zo met externe thermostaat, zoals @Maarten69 beschreef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik had ook zoiets. Nachtverlaging ging niet aan, handmatig aangezet dan maar. Het resultaat was 17, en dat kwam niet aan, dus bleef verstuurd worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roTE_mZ5KDyMnBDmXIVjw412hf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jscsPbDyIqvFdmaE3IPDFOq5.png?f=user_large

Logisch, want die waarde kan niet gezet worden:
main/Z1_Heat_Request_Temp: Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)

Toen de nachtverlaging aangepast zodat deze op 20 uitkwam, en die werd wel netjes verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:00:
Ik had ook zoiets. Nachtverlaging ging niet aan, handmatig aangezet dan maar. Het resultaat was 17, en dat kwam niet aan, dus bleef verstuurd worden:

[Afbeelding]

Logisch, want die waarde kan niet gezet worden:
main/Z1_Heat_Request_Temp: Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)

Toen de nachtverlaging aangepast zodat deze op 20 uitkwam, en die werd wel netjes verstuurd.
Heb nachtverlaging niet ingesteld. Althans, graadje omlaag op de thermostaat. Zou er een andere setting dwars zitten? :?

Huidige settings:
code:
1
{"heatpump":[{"Topic": "TOP0","Name": "Heatpump_State","Value": "1","Description": "On"},{"Topic": "TOP1","Name": "Pump_Flow","Value": "27.70","Description": "l/min"},{"Topic": "TOP2","Name": "Force_DHW_State","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP3","Name": "Quiet_Mode_Schedule","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP4","Name": "Operating_Mode_State","Value": "6","Description": "Auto(heat)+DHW"},{"Topic": "TOP5","Name": "Main_Inlet_Temp","Value": "23","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP6","Name": "Main_Outlet_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP7","Name": "Main_Target_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP8","Name": "Compressor_Freq","Value": "34","Description": "Hz"},{"Topic": "TOP9","Name": "DHW_Target_Temp","Value": "48","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP10","Name": "DHW_Temp","Value": "51","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP11","Name": "Operations_Hours","Value": "30","Description": "hours"},{"Topic": "TOP12","Name": "Operations_Counter","Value": "123","Description": "count"},{"Topic": "TOP13","Name": "Main_Schedule_State","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP14","Name": "Outside_Temp","Value": "12","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP15","Name": "Heat_Energy_Production","Value": "11200","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP16","Name": "Heat_Energy_Consumption","Value": "1400","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP17","Name": "Powerful_Mode_Time","Value": "0","Description": "Off"},{"Topic": "TOP18","Name": "Quiet_Mode_Level","Value": "0","Description": "Off"},{"Topic": "TOP19","Name": "Holiday_Mode_State","Value": "0","Description": "Off"},{"Topic": "TOP20","Name": "ThreeWay_Valve_State","Value": "0","Description": "Room"},{"Topic": "TOP21","Name": "Outside_Pipe_Temp","Value": "6","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP22","Name": "DHW_Heat_Delta","Value": "-8","Description": "K"},{"Topic": "TOP23","Name": "Heat_Delta","Value": "4","Description": "K"},{"Topic": "TOP24","Name": "Cool_Delta","Value": "4","Description": "K"},{"Topic": "TOP25","Name": "DHW_Holiday_Shift_Temp","Value": "-15","Description": "K"},{"Topic": "TOP26","Name": "Defrosting_State","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP27","Name": "Z1_Heat_Request_Temp","Value": "0","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP28","Name": "Z1_Cool_Request_Temp","Value": "0","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP29","Name": "Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP30","Name": "Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp","Value": "35","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP31","Name": "Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp","Value": "15","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP32","Name": "Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp","Value": "-5","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP33","Name": "Room_Thermostat_Temp","Value": "20","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP34","Name": "Z2_Heat_Request_Temp","Value": "35","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP35","Name": "Z2_Cool_Request_Temp","Value": "10","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP36","Name": "Z1_Water_Temp","Value": "-78","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP37","Name": "Z2_Water_Temp","Value": "-78","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP38","Name": "Cool_Energy_Production","Value": "0","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP39","Name": "Cool_Energy_Consumption","Value": "0","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP40","Name": "DHW_Energy_Production","Value": "0","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP41","Name": "DHW_Energy_Consumption","Value": "0","Description": "Watt"},{"Topic": "TOP42","Name": "Z1_Water_Target_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP43","Name": "Z2_Water_Target_Temp","Value": "35","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP44","Name": "Error","Value": "No error","Description": "Error"},{"Topic": "TOP45","Name": "Room_Holiday_Shift_Temp","Value": "-15","Description": "K"},{"Topic": "TOP46","Name": "Buffer_Temp","Value": "-78","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP47","Name": "Solar_Temp","Value": "-78","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP48","Name": "Pool_Temp","Value": "-78","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP49","Name": "Main_Hex_Outlet_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP50","Name": "Discharge_Temp","Value": "37","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP51","Name": "Inside_Pipe_Temp","Value": "27","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP52","Name": "Defrost_Temp","Value": "9","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP53","Name": "Eva_Outlet_Temp","Value": "9","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP54","Name": "Bypass_Outlet_Temp","Value": "17","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP55","Name": "Ipm_Temp","Value": "25","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP56","Name": "Z1_Temp","Value": "28","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP57","Name": "Z2_Temp","Value": "-128","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP58","Name": "DHW_Heater_State","Value": "1","Description": "Free"},{"Topic": "TOP59","Name": "Room_Heater_State","Value": "1","Description": "Free"},{"Topic": "TOP60","Name": "Internal_Heater_State","Value": "0","Description": "Inactive"},{"Topic": "TOP61","Name": "External_Heater_State","Value": "0","Description": "Inactive"},{"Topic": "TOP62","Name": "Fan1_Motor_Speed","Value": "430","Description": "r/min"},{"Topic": "TOP63","Name": "Fan2_Motor_Speed","Value": "470","Description": "r/min"},{"Topic": "TOP64","Name": "High_Pressure","Value": "17.6","Description": "Kgf/cm2"},{"Topic": "TOP65","Name": "Pump_Speed","Value": "3250","Description": "r/min"},{"Topic": "TOP66","Name": "Low_Pressure","Value": "0","Description": "Kgf/cm2"},{"Topic": "TOP67","Name": "Compressor_Current","Value": "2.2","Description": "Ampere"},{"Topic": "TOP68","Name": "Force_Heater_State","Value": "0","Description": "Inactive"},{"Topic": "TOP69","Name": "Sterilization_State","Value": "0","Description": "Inactive"},{"Topic": "TOP70","Name": "Sterilization_Temp","Value": "65","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP71","Name": "Sterilization_Max_Time","Value": "10","Description": "Minutes"},{"Topic": "TOP72","Name": "Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp","Value": "18","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP73","Name": "Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp","Value": "10","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP74","Name": "Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp","Value": "30","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP75","Name": "Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp","Value": "20","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP76","Name": "Heating_Mode","Value": "1","Description": "Direct"},{"Topic": "TOP77","Name": "Heating_Off_Outdoor_Temp","Value": "18","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP78","Name": "Heater_On_Outdoor_Temp","Value": "0","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP79","Name": "Heat_To_Cool_Temp","Value": "23","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP80","Name": "Cool_To_Heat_Temp","Value": "18","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP81","Name": "Cooling_Mode","Value": "1","Description": "Direct"},{"Topic": "TOP82","Name": "Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp","Value": "35","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP83","Name": "Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp","Value": "35","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP84","Name": "Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp","Value": "15","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP85","Name": "Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp","Value": "-5","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP86","Name": "Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp","Value": "10","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP87","Name": "Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp","Value": "10","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP88","Name": "Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp","Value": "30","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP89","Name": "Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp","Value": "20","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP90","Name": "Room_Heater_Operations_Hours","Value": "0","Description": "hours"},{"Topic": "TOP91","Name": "DHW_Heater_Operations_Hours","Value": "1","Description": "hours"},{"Topic": "TOP92","Name": "Heat_Pump_Model","Value": "255","Description": "unknown"},{"Topic": "TOP93","Name": "Pump_Duty","Value": "128","Description": "Duty"},{"Topic": "TOP94","Name": "Zones_State","Value": "0","Description": "Zone1 active"},{"Topic": "TOP95","Name": "Max_Pump_Duty","Value": "128","Description": "Duty"},{"Topic": "TOP96","Name": "Heater_Delay_Time","Value": "30","Description": "Minutes"},{"Topic": "TOP97","Name": "Heater_Start_Delta","Value": "-4","Description": "K"},{"Topic": "TOP98","Name": "Heater_Stop_Delta","Value": "0","Description": "K"},{"Topic": "TOP99","Name": "Buffer_Installed","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP100","Name": "DHW_Installed","Value": "1","Description": "Enabled"},{"Topic": "TOP101","Name": "Solar_Mode","Value": "0","Description": "Disabled"},{"Topic": "TOP102","Name": "Solar_On_Delta","Value": "10","Description": "K"},{"Topic": "TOP103","Name": "Solar_Off_Delta","Value": "5","Description": "K"},{"Topic": "TOP104","Name": "Solar_Frost_Protection","Value": "5","Description": "&deg;C"},{"Topic": "TOP105","Name": "Solar_High_Limit","Value": "80","Description": "&deg;C"}],"1wire":[],"s0":[{"S0 port": "1","Watt": "1","Watthour": "0.00","WatthourTotal": "562.50"},{"S0 port": "2","Watt": "0","Watthour": "0.00","WatthourTotal": "122.00"}]}

[ Voor 84% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Graadje lager op de thermostaat? Geeft die de kamertemperatuur weer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:08:
Graadje lager op de thermostaat? Geeft die de kamertemperatuur weer dan?
Ja de Honeywell thermostaat. Niet de Panasonic controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En wat past die thermostaat precies aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:12:
En wat past die thermostaat precies aan dan?
Niks. Is standaard aan/uit schakeling via cn2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoe kan je dan een graad lager instellen als die niks aanpast? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 25-09-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:14:
Hoe kan je dan een graad lager instellen als die niks aanpast? 8)7
De thermostaat past geen settings aan. Hij schakelt het contact aan of uit op basis van de kamertemperatuur. Overdag doet ie dat bij 20.5 en snachts bij 19.5. Dit heeft geen relatie met de set temps lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:48:
Vannacht toch weer volcontinu settings lijkt het:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
25/09 08:44 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:42 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:40 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:38 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:36 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:34 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:32 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:30 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:28 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:26 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 08:01 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:59 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:57 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:55 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:53 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
25/09 07:51 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29

Gekke is dat ik de waarde van 29 helemaal nergens heb ingesteld of langs zien komen.

Lijkt toch niet te werken zo met externe thermostaat, zoals @Maarten69 beschreef.
Versie 19.3 draai je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak Welk TOP lees je uit om verschil in setpoint te bepalen voor het versturen van SetZ1HeatRequestTemperature?

edit: gevonden.
Dit doe je in de Compare SP functie op Tab WP Control:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/*
This function has the purpose to regularly check the actual SP from the heatpump against the calculated setpoint in from the dashboard/functions. 
Only when there is a deviation between the two, the new setpoint gets sent through MQTT to SET5.
*/

var SP_Final=global.get('SP_Final',"file");
var current_sp=global.get('Main_Target_Temp');

Als de Pana namelijk (reden maakt niet uit) Main_Target_Temp niet aanpast na ontvangen van SetZ1HeatRequestTemperature. Gaat deze functie namelijk telkens weer een SetZ1HeatRequestTemperature versturen.
Je zou eigenlijk moeten controleren of SetZ1HeatRequestTemperature in TOP27 staat.
Ik heb namelijk ook al gehad (weet niet waarom) dat TOP27 wel Final_SP waarde had, maar TOP7 Main_Target_Temp niet aangepast werd. Het bleef toen verstuurt worden.

[ Voor 93% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nope... update niet gelukt, draai nu helemaal niks meer :X

krijg een foutmelding bij het importeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx6zNKYAPf4rLmRtAmhfbNa3K20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYjIHSacNwFcfphzAbOTczJl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:36:
[...]

Nope... update niet gelukt, draai nu helemaal niks meer :X

krijg een foutmelding bij het importeren:
[Afbeelding]
Dat is NIET per se fout. Kies nu view nodes. Je ziet dat niet alles (zoals MQTT) geupdate hoeft te worden en importeer alleen die nodig (standaard staat het goed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Check, viel een stuk van de gif weg op het scherm. Maar na replacen van de gebuikte nodes, doet ie het nu. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYYCTqScAKo8IDrRUEBHhLyoNhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXtPbHuj2Z87nONgahsAcpcp.png?f=fotoalbum_large

Misschien nog enkele suggesties:
- Export van de logs mogelijk maken
- Json export van de instellingen mogelijk maken
- Weergave van de MQTT/RAW logging vanuit Heishamon toevoegen

Kan misschien helpen met error checking

Kan het zijn dat de run time nu mis gaat? Of komt dat doordat ik tijdens een run de update heb gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX12m2nLcDDEtNRbnLrDye8f2rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOEt8cGN8Yxz8qHTCRsk5iz1.png?f=fotoalbum_large

de 'auto detect' variant op het MQTT dashboard staat overigens nog wel op de depricated variant ook:
Zal niet direct effect hebben neem ik zomaar aan, maar wellicht iets om even mee te nemen.
Wil het eventueel ook voor je aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXiwsco7j3D2vgX9NLiCvSBieRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/op00SKR66SafQUrYj1yWJHuh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 126% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:33:
@edterbak Welk TOP lees je uit om verschil in setpoint te bepalen voor het versturen van SetZ1HeatRequestTemperature?

edit: gevonden.
Dit doe je in de Compare SP functie op Tab WP Control:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/*
This function has the purpose to regularly check the actual SP from the heatpump against the calculated setpoint in from the dashboard/functions. 
Only when there is a deviation between the two, the new setpoint gets sent through MQTT to SET5.
*/

var SP_Final=global.get('SP_Final',"file");
var current_sp=global.get('Main_Target_Temp');

Als de Pana namelijk (reden maakt niet uit) Main_Target_Temp niet aanpast na ontvangen van SetZ1HeatRequestTemperature. Gaat deze functie namelijk telkens weer een SetZ1HeatRequestTemperature versturen.
Je zou eigenlijk moeten controleren of SetZ1HeatRequestTemperature in TOP27 staat.
Ik heb namelijk ook al gehad (weet niet waarom) dat TOP27 wel Final_SP waarde had, maar TOP7 Main_Target_Temp niet aangepast werd. Het bleef toen verstuurt worden.
Volgens mij inderdaad op main target.

Ik controleer het vanavond laat pas. Plannen van de vrouw nu. Gheheh
Maar dat is het uitzoeken waard.

Waarom zou main target überhaupt niet goed zijn vraag ik mij af. Zou moeten kloppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:51:
[...]
Waarom zou main target überhaupt niet goed zijn vraag ik mij af. Zou moeten kloppen
Ja dat zou moeten, maar de Pana bepaalt dit zelf. Ik probeer te bedenken/herinneren waarom ik dit had ...
Succes met de vrouw :)

Ik kan het wel oproepen:
code:
1
2
3
25/09 11:00 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 15
25/09 10:59 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 15

Deze lage waarde accepteert de Pana niet blijkbaar. Zowel TOP27 als TOP7 blijven 27 graden.
Je Flow blijft nu het commando versturen.
In dit geval is de range de reden denk ik:
TOP27 main/Z1_Heat_Request_Temp Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)

Lees nu dat @Aikon dit al eerder ontdekt had.
Maar er is nog een reden dat de Pana het niet accepteert. Wist ik het nog maar...

[ Voor 51% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat zeg ik ;) Er zou nog een filtertje oid moeten zijn om te controleren op een geldige waarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Maar dat was natuurlijk niet de reden bij @MikeyMan met het telkens versturen van;
MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29

De volgens keer kun je beter even alles op je Heishamon startpagina hier plaatsen. Zoiets, maar dan alle TOP's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
TOP0    Heatpump_State  0   Off
TOP1    Pump_Flow   0.13    l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 17  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    17  °C
TOP7    Main_Target_Temp    27  °C

In Json formaat leest voor mij niet zo prettig :)

[ Voor 64% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:19:
Maar dat was natuurlijk niet de reden bij @MikeyMan met het telkens versturen van;
MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29

De volgens keer kun je beter even alles op je Heishamon startpagina hier plaatsen. Zoiets, maar dan alle TOP's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
TOP0    Heatpump_State  0   Off
TOP1    Pump_Flow   0.13    l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 17  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    17  °C
TOP7    Main_Target_Temp    27  °C

In Json formaat leest voor mij niet zo prettig :)
Ja das op zich prima natuurlijk, dacht dat de JSON wat minder ruimte in zou nemen op de pagina. En copy pasten van de pagina wordt een beetje een rommeltje.

Heb nu overigens na de update het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
25/09 11:24 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
25/09 11:24 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Offline
25/09 11:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
25/09 11:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Offline
25/09 11:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
25/09 11:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Offline
25/09 10:47 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
25/09 10:47 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Offline
25/09 10:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
25/09 10:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Offline

Wat triggert dit? MQTT?
Er is geen directe connectie tussen de NR Flow en heishamon toch?

Huidige settings:
Topic Name Value Description
TOP0 Heatpump_State 1 On
TOP1 Pump_Flow 0.13 l/min
TOP2 Force_DHW_State 0 Disabled
TOP3 Quiet_Mode_Schedule 0 Disabled
TOP4 Operating_Mode_State 6 Auto(heat)+DHW
TOP5 Main_Inlet_Temp 20 °C
TOP6 Main_Outlet_Temp 21 °C
TOP7 Main_Target_Temp 59 °C
TOP8 Compressor_Freq 0 Hz
TOP9 DHW_Target_Temp 48 °C
TOP10 DHW_Temp 48 °C
TOP11 Operations_Hours 31 hours
TOP12 Operations_Counter 128 count
TOP13 Main_Schedule_State 0 Disabled
TOP14 Outside_Temp 29 °C
TOP15 Heat_Energy_Production 0 Watt
TOP16 Heat_Energy_Consumption 0 Watt
TOP17 Powerful_Mode_Time 0 Off
TOP18 Quiet_Mode_Level 0 Off
TOP19 Holiday_Mode_State 0 Off
TOP20 ThreeWay_Valve_State 1 DHW
TOP21 Outside_Pipe_Temp 16 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -8 K
TOP23 Heat_Delta 4 K
TOP24 Cool_Delta 4 K
TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP26 Defrosting_State 0 Disabled
TOP27 Z1_Heat_Request_Temp 0 °C
TOP28 Z1_Cool_Request_Temp 0 °C
TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp 28 °C
TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C
TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP33 Room_Thermostat_Temp 20 °C
TOP34 Z2_Heat_Request_Temp 35 °C
TOP35 Z2_Cool_Request_Temp 10 °C
TOP36 Z1_Water_Temp -78 °C
TOP37 Z2_Water_Temp -78 °C
TOP38 Cool_Energy_Production 0 Watt
TOP39 Cool_Energy_Consumption 0 Watt
TOP40 DHW_Energy_Production 0 Watt
TOP41 DHW_Energy_Consumption 0 Watt
TOP42 Z1_Water_Target_Temp 28 °C
TOP43 Z2_Water_Target_Temp 35 °C
TOP44 Error No error Error
TOP45 Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46 Buffer_Temp -78 °C
TOP47 Solar_Temp -78 °C
TOP48 Pool_Temp -78 °C
TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp 21 °C
TOP50 Discharge_Temp 24 °C
TOP51 Inside_Pipe_Temp 19 °C
TOP52 Defrost_Temp 17 °C
TOP53 Eva_Outlet_Temp 18 °C
TOP54 Bypass_Outlet_Temp 20 °C
TOP55 Ipm_Temp 23 °C
TOP56 Z1_Temp 21 °C
TOP57 Z2_Temp -128 °C
TOP58 DHW_Heater_State 1 Free
TOP59 Room_Heater_State 1 Free
TOP60 Internal_Heater_State 0 Inactive
TOP61 External_Heater_State 0 Inactive
TOP62 Fan1_Motor_Speed 0 r/min
TOP63 Fan2_Motor_Speed 0 r/min
TOP64 High_Pressure 12.2 Kgf/cm2
TOP65 Pump_Speed 0 r/min
TOP66 Low_Pressure 0 Kgf/cm2
TOP67 Compressor_Current 0.0 Ampere
TOP68 Force_Heater_State 0 Inactive
TOP69 Sterilization_State 0 Inactive
TOP70 Sterilization_Temp 65 °C
TOP71 Sterilization_Max_Time 10 Minutes
TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 18 °C
TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP76 Heating_Mode 1 Direct
TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 18 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp 0 °C
TOP79 Heat_To_Cool_Temp 23 °C
TOP80 Cool_To_Heat_Temp 18 °C
TOP81 Cooling_Mode 1 Direct
TOP82 Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp 35 °C
TOP83 Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C
TOP84 Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP85 Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP86 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp 10 °C
TOP87 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP88 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP89 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP90 Room_Heater_Operations_Hours 0 hours
TOP91 DHW_Heater_Operations_Hours 1 hours
TOP92 Heat_Pump_Model 255 unknown
TOP93 Pump_Duty 0 Duty
TOP94 Zones_State 0 Zone1 active
TOP95 Max_Pump_Duty 128 Duty
TOP96 Heater_Delay_Time 30 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -4 K
TOP98 Heater_Stop_Delta 0 K
TOP99 Buffer_Installed 0 Disabled
TOP100 DHW_Installed 1 Enabled
TOP101 Solar_Mode 0 Disabled
TOP102 Solar_On_Delta 10 K
TOP103 Solar_Off_Delta 5 K
TOP104 Solar_Frost_Protection 5 °C
TOP105 Solar_High_Limit 80 °C

[ Voor 76% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, 29 moet kunnen uiteraard, ik kan er ook niet achterkomen waarom geldige waardes soms niet worden opgepikt.

Maar er zijn wel meer vage zaken, ik pas om 9:45 de Heater_Start_Delta -6 naar -10, geen verschil. Ik pas de Heat Delta (waarom heet die eigenlijk Floor Delta in NR?) aan van 5 naar 8 om 10:13, geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D_LPqFWcluwTYpJd5poiLE-4X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WHXn6FL866jYeZAc3J2sJPIs.png?f=user_large

Of overruled dan de regel:
Als Main Outlet TOP6 2 a 3 minuten 2 graden hoger dan setpoint = verwarming uit

Maar het gaat om de Start Delta...

Of worden nieuwe waardes pas meegenomen als het Heat programma stopt en opnieuw begint, maar dan moet de pomp eerst uit gaan.

Sowieso is me niet duidelijk over welke Delta die Heat Delta (TOP23 dus) nou precies gaat. Waarom is er een 3e delta naast de stop en start Delta's?

@MikeyMan nu lijk je 'gewoon' verbindigsproblemen te hebben tussen iig NR en Heishamon. En daarmee ook een mogelijke reden dat waardes niet worden gezet, want daar heb je toch die Heishamon voor nodig natuurlijk.

Ik zou alles eens herstarten.

[ Voor 67% gewijzigd door Aikon op 25-09-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Aikon Alles loopt gewoon. Zie in MQTT explorer netjes waardes weggeschreven worden door Heishamon. Maargoed, herstart kan nooit kwaad.

Probeer tegelijkertijd ook de kamerthermostaat toe te voegen. Snap alleen niet helemaal hoe die connect node werkt die erin voorziet. Kan daar niet naar connecten.

Eerst maar even herstarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@MikeyMan hoe krijg je dit voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:50:
@MikeyMan hoe krijg je dit voor elkaar?
Komt dat niet omdat ie nu niet draait?

Herstart van zowel NodeRed als Heishamon heeft niet gezorgd voor het verdwijnen van de melding helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Nee, bij mij staat hij nu uit op 27 graden daar.
Nu zie ik wel dat jij HEAT + DHW draait...

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Target temp staat nu ook op 59. Voorbereiding voor legionellarun die is ingesteld op zondagmiddag om 12:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@MikeyMan Ik heb geen DHW dus dat antwoord heb ik niet.
@Aikon
Sowieso is me niet duidelijk over welke Delta die Heat Delta (TOP23 dus) nou precies gaat. Waarom is er een 3e delta naast de stop en start Delta's?
start delta: Verschil tussen Ta en SP alvorens te gaan starten.
stop delta: Verschil tussen Ta en SP om uit te gaan.
TOP23 Heat delta: Hij tracht dit verschil te houden tussen Tr en Ta? is dit groter dan optoeren?

Het is tijd geworden om alle TOP's eens uitgebreid te omschrijven denk ik.
De info op https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md is summier.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwdLM8EAJ8qM-A_nwoAYIvVwx_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pu8LWGDgaVIoxt2kpdoQXwf0.png?f=fotoalbum_large

Dit is ook gek. Vraagt 30 graden nu :?

Hele WP van de stroom af gehad. Gaat niet goed, nog steeds errors mbt verbinding. :X

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@MikeyMan Ik draai nu een DHW run, en dan gaat de main target naar 59 inderdaad. Maar hij gaat natuurlijk af op de DHW target.

Maar goed, ik zag ook die target van 59 weleens zonder DHW, dat lijkt verband te houden met het niet kunnen updaten van Z1_Heat_Request_Temp.

@Maarten69 en Ta is dan Main inlet of outlet? We kunnen denk ik het best de TOP naamgeving aanhouden :)

Maar goed, je ziet op de grafiek dat het niet wordt opgepakt.

@MikeyMan Nee, hij vraagt niks, hij zegt dat het buiten 30'C is. ;) Dit soort zaken had ik ook, toen m'n thermostaat nog op kamertemperatuur stond ipv watertemperatuur. En jij zit met een thermostaat te rommelen...

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 25-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@MikeyMan in browser eens dit verstuurd:
http://heishamon/command?&SetZ1HeatRequestTemperature=28
past TOP27 zich dan wel aan?
Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:02:
@MikeyMan
@Maarten69 en Ta is dan Main inlet of outlet? We kunnen denk ik het best de TOP naamgeving aanhouden :)
Toutlet / Ta, de aanvoer in iedergeval.

[ Voor 51% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:02:
@MikeyMan Ik draai nu een DHW run, en dan gaat de main target naar 59 inderdaad. Maar hij gaat natuurlijk af op de DHW target.
Ah, check, je hebt gelijk. DHW staat op 44 graden.
Vraag me dan wel af hoe ie de legionellarun nu prioriteert.
Maar goed, ik zag ook die target van 59 weleens zonder DHW, dat lijkt verband te houden met het niet kunnen updaten van Z1_Heat_Request_Temp.
die staat nu inderdaad nog steeds op 0 waar deze eerder wel weggeschreven werd.

[quote[
@MikeyMan Nee, hij vraagt niks, hij zegt dat het buiten 30'C is. ;) Dit soort zaken had ik ook, toen m'n thermostaat nog op kamertemperatuur stond ipv watertemperatuur. En jij zit met een thermostaat te rommelen...
[/quote]

Ah ja, daar heb je gelijk in, hoewel het natuurlijk geen 30 graden is buiten.
En dat rommelen met de thermostaat; dat is -nogmaals- niets anders dan een maak/breek contact op de header. Wordt geen enkele setting mee weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:05:
@MikeyMan in browser eens dit verstuurd:
http://heishamon/command?&SetZ1HeatRequestTemperature=28
past TOP27 zich dan wel aan?

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eki8Mt98EYHUJKyq4T9NpP1Vj4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BOlH576sVLZQX3hQPihucSoF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76Ek-Qh0Hu8vf-e2Z2dSvrhhtyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygTnzPKq4ecVMTxGpg02BIvP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
In iedergeval op HEAT only moet dat wel TOP27 zetten lijkt mij.
Kun je even HEAT mode alleen op HEAT zetten en dan testen?
Nu vind ik het niet zo gek dat NR telkens het commando verstuurde...

inderdaad:
@MikeyMan Nee, hij vraagt niks, hij zegt dat het buiten 30'C is
Waarom heb jij 30 graden daar, verkeerde buitentemperatuur gekoppeld?

[ Voor 84% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:10:
In iedergeval op HEAT only moet dat wel TOP27 zetten lijkt mij.
Kun je even HEAT mode alleen op HEAT zetten en dan testen?
Nu vind ik het niet zo gek dat NR telkens het commando verstuurde...
Hij is net met de legionellarun begonnen, dus misschien beter eerst die even laten lopen.

Overigens verstuurt NR nu helemaal niks meer. Wat ook aanpas.

Heb ik misschien toch iets niet goed gedaan met de update?

edit: WAR aan/uit wordt wel verzonden. Aanpassingen in temperatuur daarna niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYGRxWV8bg_y1iJDWlAub6xNUgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBivqMhbtxhefGy4Dkuicw1T.png?f=fotoalbum_large

Geen idee wat er gebeurt met de buitentemperatuurmeter overigens, lijkt nu beter te kloppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX12m2nLcDDEtNRbnLrDye8f2rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOEt8cGN8Yxz8qHTCRsk5iz1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-c5Ku-OpY6f2knsLqhovsorGn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FqHQLYCekEeg6H62tDbbxjig.png?f=user_large

Misschien toch maar een externe eraan knopen?

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:05:
Maar de inlet is een aanvoer voor de warmtepomp, en de outlet is de aanvoer voor de cv. Ik probeer niet te muggenziften hier, maar onduidelijkheid te voorkomen, daar is al genoeg van :) Ik heb ook gezocht in het topic, en deze verwisseling zie ik vaker.

Maar idd, naar mijn idee moet het TOP6 Main_Outlet zijn waar de Start en Stop Delta's op gebaseerd zijn. :)

Nu nog TOP23 Heat_Delta... Verschil tussen Outlet en Inlet kan idd, dus een groter verschil zal zorgen voor minder warmteproductie lijkt me dan.

@MikeyMan Kan me voorstellen dat tijdens de legionellarun alles anders werkt, die sowieso even afwachten nu.

@MikeyMan Oh je gebruikt de buitenthermometer van de pana? Staat zeker het zonnetje op dan nu? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Aikon op 25-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Als we het hebben over aanvoer, praat je altijd vanaf de (warmte)bron. Maar die onduidelijkheid zie ik vaker.
Ik ga proberen de Pana benaming te gebruiken dus inlet en outlet. Thx

@MikeyMan
Misschien toch maar een externe eraan knopen?
Of je woont in Aruba en heb jij 30 graden buitentemperatuur :)
Staat de WP op je garage ofzo? zon op warm dak en Pana sensor meet hoge buitentemp.

[ Voor 39% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:24:
Als we het hebben over aanvoer, praat je altijd vanaf de (warmte)bron. Maar die onduidelijkheid zie ik vaker.
Ik ga proberen de Pana benaming te gebruiken dus inlet en outlet. Thx

@MikeyMan
[...]
Of je woont in Aruba en heb jij 30 graden buitentemperatuur :)
Staat de WP op je garage ofzo? zon op warm dak en Pana sensor meet hoge buitentemp.
Nee helaas. Hij staat wel op de eerste verdieping, maar in de schaduw. Waar het overigens momenteel ook nog regent.

Voor de grap is ie door die 30 graden ook op koelmodus geschoten. En de warmwater temperatuur zou in 15 minuten van 48 naar 43 gegaan zijn. Totaal van slag 7(8)7

Ah, check, die link node is makkelijker dan ik dacht. Temperatuurmeting nu vanuit de woonkamer ipv het stookhok :)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

http://10.0.0.200/command...HeatRequestTemperature=28

Heb net deze eens geprobeerd voor de test...
En TOP34 gaat netjes naar 28.

Waarde tussen -5 en 5 wordt ook niet geaccepteerd.

Edit: Als ik hem vaker achter elkaar wegschrijf, lijkt ie wel eventjes te blijven plakken. Wordt blijkbaar weer overschreven.

@Fonzie666 zie dat je hetzelfde had. Al een reden achterhaald?

@RvdM87 zag in het andere topic dat de setting bij jou ook terug naar 0 schoot. Al achter wat het was?

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Waarde tussen -5 en 5 wordt ook niet geaccepteerd.
Dat klopt, TOP34 in WAR direct mode is dat Setpoint, geen shift.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Maarten69 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ja dat zou moeten, maar de Pana bepaalt dit zelf. Ik probeer te bedenken/herinneren waarom ik dit had ...
Succes met de vrouw :)

Ik kan het wel oproepen:
code:
1
2
3
25/09 11:00 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 15

Deze lage waarde accepteert de Pana niet blijkbaar. Zowel TOP27 als TOP7 blijven 27 graden.
Je Flow blijft nu het commando versturen.
In dit geval is de range de reden denk ik:
TOP27 main/Z1_Heat_Request_Temp Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)

Lees nu dat @Aikon dit al eerder ontdekt had.
Maar er is nog een reden dat de Pana het niet accepteert. Wist ik het nog maar...
Ik heb nu net in de code aangepast dat de SP Final alleen 20 of hoger kan zijn.
Kijken of dat meer mensen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:00:
[Afbeelding]

Dit is ook gek. Vraagt 30 graden nu :?

Hele WP van de stroom af gehad. Gaat niet goed, nog steeds errors mbt verbinding. :X
Hier snap ik niks van. Hoe kun je in vredesnaam 30C meten in de WAR functie.
Dat getal komt uit TOP14, of je eigen custom sensor.
De berekende temperatuur is niet uitgerekend. ook bijzonder. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:32:
[...]

Nee helaas. Hij staat wel op de eerste verdieping, maar in de schaduw. Waar het overigens momenteel ook nog regent.

Voor de grap is ie door die 30 graden ook op koelmodus geschoten. En de warmwater temperatuur zou in 15 minuten van 48 naar 43 gegaan zijn. Totaal van slag 7(8)7

Ah, check, die link node is makkelijker dan ik dacht. Temperatuurmeting nu vanuit de woonkamer ipv het stookhok :)
Het lijkt er op dat je auto modus gebruikt. Kun je dhw-only, heat-only en of heat+dhw gebruiken in de basis? voor nu. Of gebruik je deze al en geen auto?
Kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:24:
[...]

Hier snap ik niks van. Hoe kun je in vredesnaam 30C meten in de WAR functie.
Dat getal komt uit TOP14, of je eigen custom sensor.
De berekende temperatuur is niet uitgerekend. ook bijzonder. :?
Ja geen idee... Ding was totaal van het padje af... Zie ook deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-c5Ku-OpY6f2knsLqhovsorGn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FqHQLYCekEeg6H62tDbbxjig.png?f=user_large

Werkelijk geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:35:
[...]

Het lijkt er op dat je auto modus gebruikt. Kun je dhw-only, heat-only en of heat+dhw gebruiken in de basis? voor nu. Of gebruik je deze al en geen auto?
Kijken of dat helpt.
Ga ik doen. Wat er nu nog mis gaat is de constante online/offline melding (is deze nieuw in 19.3) en het feit dat z1 heat niet wordt geaccepteerd.

Overigens mag de mode van mij wel op het home screen ;)

Exit: staat nu op heat+dhw, maar top27 blijft op 0 staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRcn40GOmdcHLUkCtZOLc3VBjsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GwgJPNUSAvctedcyD2y9669w.png?f=fotoalbum_large

Is nu wel weer begonnen met elke week een nieuwe waarde weg te schrijven. Dat deed ie net niet.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:42:
[...]

Ga ik doen. Wat er nu nog mis gaat is de constante online/offline melding (is deze nieuw in 19.3) en het feit dat z1 heat niet wordt geaccepteerd.

Overigens mag de mode van mij wel op het home screen ;)
Ja, modi op de homepage kan. is dan wel een beetje dubbel op. Je ziet ook op home Heat status on/off DHW status on/off.

Vraagje. Een sanitycheck; Heb je de panasonic al goed werkend gekregen zonder uberhaupt de NR flow te gebruiken? dus alleen gebruik makend van de default thermostaat zonder heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:51:
[...]

Ja, modi op de homepage kan. is dan wel een beetje dubbel op. Je ziet ook op home Heat status on/off DHW status on/off.

Vraagje. Een sanitycheck; Heb je de panasonic al goed werkend gekregen zonder uberhaupt de NR flow te gebruiken? dus alleen gebruik makend van de default thermostaat zonder heishamon?
Nee dat niet. Heb hem pas staan sinds half augustus . Kan wel proberen een stooklijn in de controller te zetten ipv direct.

Op zich doet ie het ook gewoon. SP staat nu op de een of andere manier toch op 28. Hij draait zelfs met dit weer aardige runs. Alleen het wegschrijven van de NR waardes lukt nu niet. Zou kunnen dat de combinatie met externe thermostaat hier een technische onmogelijkheid blijkt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:42:
[...]

Hoe lang is de kabel tussen de warmtepomp en de heishamon?
In 19.2 heb ik dus de status van de connectie als foutmelding in de NR flow gezet. Dit om fouten te kunnen traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:01:
[...]

Hoe lang is de kabel tussen de warmtepomp en de heishamon?
In 19.2 heb ik dus de status van de connectie als foutmelding in de NR flow gezet. Dit om fouten te kunnen traceren.
Heb -totaal onnodig- de 5m kabel bijbesteld, in de veronderstelling dat de locatie van de buitenunit nog zou kunnen wijzigen en de Heishamon binnnen terecht zou komen. Die zit nu opgerold in de WP.

Kan wel een kortere bestellen misschien? Zal ze eens een berichtje sturen.

Verklaart wel waarom de meldingen er eerder nog niet waren :)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:02:
[...]

Heb -totaal onnodig- de 5m kabel bijbesteld, in de veronderstelling dat de locatie van de buitenunit nog zou kunnen wijzigen en de Heishamon binnnen terecht zou komen. Die zit nu opgerold in de WP.

Kan wel een kortere bestellen misschien?

Verklaart wel waarom de meldingen er eerder nog niet waren :)
als je de standaard 5m kabel via tindie hebt besteld moet het geen probleem zijn lijkt mij. Om uit te sluiten dat het een kabel issue is, kun je een externe voeding op de heishamon zetten volgens schema op tindie.
Hoe is je wifi ontvangst van de heishamon module? (Maar ik denk dat dat een andere foutmelding zou geven. ) In het webadres van heishamon zelf zie je daar correct received data, reconnects etc.

De wp is natuurlijk een metalen kooi, en een wifi signaal gaat daar niet zonder weerstand door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:10:
[...]

als je de standaard 5m kabel via tindie hebt besteld moet het geen probleem zijn lijkt mij. Om uit te sluiten dat het een kabel issue is, kun je een externe voeding op de heishamon zetten volgens schema op tindie.
Hoe is je wifi ontvangst van de heishamon module? (Maar ik denk dat dat een andere foutmelding zou geven. ) In het webadres van heishamon zelf zie je daar correct received data, reconnects etc.

De wp is natuurlijk een metalen kooi, en een wifi signaal gaat daar niet zonder weerstand door.
Op zich best prima. Hangt een accesspoint op 3 meter afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucKkWF_hcYZzXA07eZmKi4F308w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKMJ4xGf2Lm9wI0i45UYpIGq.png?f=fotoalbum_large

Zie wel reconnects. Is dat de trigger voor de melding?

Zou de Heishamon op zich ook naar binnen kunnen leiden. Kleine moeite op zich.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:13:
[...]

Op zich best prima. Hangt een accesspoint op 3 meter afstand.

[Afbeelding]

Zie wel reconnects. Is dat de trigger voor de melding?

Zou de Heishamon op zich ook naar binnen kunnen leiden. Kleine moeite op zich.
wel veel reconnects in 9h.
Het signaal is prima als het er is, maar die reconnects snap ik dan niet. Is er iets extern dat een reconnect zou kunnen veroorzaken?

Kun je kort de hardware setup uitleggen?
zone 1 en/of zone 2 in gebruik.
heishamon aangesloten op welke poort,
uitbreiding pcb
dhw tank?
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:18:
[...]

wel veel reconnects in 9h.
Het signaal is prima als het er is, maar die reconnects snap ik dan niet. Is er iets extern dat een reconnect zou kunnen veroorzaken?

Kun je kort de hardware setup uitleggen?
zone 1 en/of zone 2 in gebruik.
heishamon aangesloten op welke poort,
uitbreiding pcb
dhw tank?
etc.
Heb een Ubiquiti netwerk draaien. Volgens mij zie ik daar geen reconnects. Zal daar morgen eens in duiken. Is volgens mij wel gebruikelijk om de Heishamon in de unit te plaatsen toch?

In het kort:
- 9kw 3 fase J series
- 400liter dhw tank
- Alleen zone 1 in gebruik
- Heel eigenwijs een externe thermostaat erop, met aan uit schakeling op cn2.
- geen uitbreidings pcb
- Heishamon op de standaard poort vziw

Zal hem morgen eens binnen hangen, kijken hoe dat gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:23:
[...]

Heb een Ubiquiti netwerk draaien. Volgens mij zie ik daar geen reconnects. Zal daar morgen eens in duiken.

In het kort:
- 9kw 3 fase J series
- 400liter dhw tank
- Alleen zone 1 in gebruik
- Heel eigenwijs een externe thermostaat erop, met aan uit schakeling op cn2.
- geen uitbreidings pcb
- Heishamon op de standaard poort vziw

Zal hem morgen eens binnen hangen, kijken hoe dat gaat.
ik heb ook unifi, werkt prima.

wat is je doel met de thermostaat?
die meet woonkamer temp? en als het te warm/koud is dan open? of closed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:28:
[...]

ik heb ook unifi, werkt prima.

wat is je doel met de thermostaat?
die meet woonkamer temp? en als het te warm/koud is dan open? of closed?
Ik ontkom met de layout van mn huis niet aan zoneregeling. Heb zowel op Noord als op Zuid een volledig glazen pui. Met als gevolg dat de zuidkant heel snel opwarmt bij de minste straal zon.

Misschien nog wat achtergrond. Totale oppervlakte is 210m2. 110m2 begane grond (10 groepen), 80m2 eerste verdieping (9 groepen), 20 meter tweede verdieping (2 groepen).

Ik kom dus niet weg met de hele dag dezelfde temperatuur door het hele huis. De temperatuurverschillen worden dan enorm.

Honeywell evohome thermostaat stuurt via een brd91t relais de heat functie van de warmtepomp aan. Heat contact gesloten = warmtevraag. Cool contact gesloten = koudevraag.

Dat dit tot pendelgedrag zou kunnen leiden waar ik wat voor moet knutselen is op zich ingecalculeerd. Maar dat staat volgens mij los van wat we nu zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:37:
[...]
Honeywell evohome thermostaat stuurt via een brd91t relais de heat functie van de warmtepomp aan. Heat contact gesloten = warmtevraag. Cool contact gesloten = koudevraag.
kun je deze signalen monitoren?
Je zei net even terug vandaag dat je ineens coolmodus geactiveerd had. Zou dat getriggered kunnen zijn door dit contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Als de modus COOL is, dan zend hij als het goed is geen z1 heat target meer. (als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:43:
[...]

kun je deze signalen monitoren?
Je zei net even terug vandaag dat je ineens coolmodus geactiveerd had. Zou dat getriggered kunnen zijn door dit contact?
API is heel beperkt. Maar uiteindelijk is het niets meer dan letterlijk een relais op de warmtepomp. In dit geval aangesloten op cn2. Vrij 'domme' sturing. Draadbrug ertussen zou hetzelfde effect hebben.

Dat ie in cool modus schoot kwam door de meetwaarde van 30 graden. Inmiddels heeft dat zichzelf gecorrigeerd.

Had trouwens ook nog even geprobeerd top28 weg te schrijven, maar die schiet ook terug naar 0.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Mijn heishamon zit ook in de pana zelf en WiFi signaal is 60%, toch ook 253 reconnects. Hier ook UniFi netwerk maar alles werkt prima

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:48:
Mijn heishamon zit ook in de pana zelf en WiFi signaal is 60%, toch ook 253 reconnects. Hier ook UniFi netwerk maar alles werkt prima
Draai je ook 19.2 of nieuwer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Possible schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:48:
thanks. dit helpt met de opsporing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:49:
[...]

Draai je ook 19.2 of nieuwer?
Moet ik morgen even kijken. Twee dagen geleden erin gezet.

@edterbak weet niet of het perse door node red script komt, heb het ook gewoon met home assistant. Wellicht dat het een ubiquiti iets is idd.

Overigens hoe zien jouw settings er tegenwoordig uit? Ik heb een 2/1 kap uit 2002/2003 (zelfde isolatie waardes als je huis)

Heb 9 groepen en totaal 55m2 aan woonoppervlakte. Heb een 5kw J maar met dit weer gaat hij toch te veel aan/uit.

Hoe ervaar jij dit nu ? Kun je al langere runs maken?

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 25-09-2022 23:08 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Possible schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:02:
[...]

@edterbak weet niet of het perse door node red script komt, heb het ook gewoon met home assistant. Wellicht dat het een ubiquiti iets is idd
reconnects is niet de oorzaak van de issues die MikeyMan ziet. Denk ik.

Reconnects kunnen veroorzaakt worden door slechte wifi of te weinig voeding op de heishamon.
Maar nogmaals. ik denk niet dat dit het probleem is.

@MikeyMan
Ik heb zojuist de main target van TOP7 naar TOP27 gezet.
Ik denk dat functioneel er niks fout gaat hierdoor.
Ik zal de update even in een aparte branch zetten voor je om te downloaden/proberen.
hopelijk werkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:02:
[...]

@edterbak weet niet of het perse door node red script komt, heb het ook gewoon met home assistant. Wellicht dat het een ubiquiti iets is idd.

Overigens hoe zien jouw settings er tegenwoordig uit? Ik heb een 2/1 kap uit 2002/2003 (zelfde isolatie waardes als je huis)

Heb 9 groepen en totaal 55m2 aan woonoppervlakte. Heb een 5kw J maar met dit weer gaat hij toch te veel aan/uit.

Hoe ervaar jij dit nu ? Kun je al langere runs maken?
Langste run die ik nu gezien heb is 101 minuten. Maar dit weer is niet echt representatief natuurlijk. Kijk nog eens als het onder de 10 graden is overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:07:
[...]

reconnects is niet de oorzaak van de issues die MikeyMan ziet. Denk ik.

Reconnects kunnen veroorzaakt worden door slechte wifi of te weinig voeding op de heishamon.
Maar nogmaals. ik denk niet dat dit het probleem is.

@MikeyMan
Ik heb zojuist de main target van TOP7 naar TOP27 gezet.
Ik denk dat functioneel er niks fout gaat hierdoor.
Ik zal de update even in een aparte branch zetten voor je om te downloaden/proberen.
hopelijk werkt het
Gaan we proberen! Is dat iets dat met de hand sneller te wijzigen is misschien?

Ga de 1m kabel bestellen en ook de 5m kabel naar binnen leiden. Ben nu wel benieuwd wat beter werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
https://github.com/edterb...shamon_control/tree/Top27

ik verwacht niet dat de kabel veel uit zal maken. je kan het voor dat je het besteld even navragen bij thehog

[ Voor 47% gewijzigd door edterbak op 25-09-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik bedoelde eigenlijk @edterbak zn runs/settings haha maar toch bedankt ☺️

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 25-09-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Possible schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:15:
Ik bedoelde eigenlijk @edterbak zn runs/settings haha maar toch bedankt ☺️
sorry, had je vraag niet binnen gekregen. (chaoot)

Ik heb nu nog geen lange runs. de binnentemperatuur is nog prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJs8jA_L1hV3s5_uTm8sYD0XLSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgNzYGuE1msmvfCvae620kAb.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt je natuurlijk niet trots op. Maar ik vind het geen probleem.
Een koelkast slaat ook meerdere keren per dag aan/uit. Dat ding doet het ook al vanaf 2004 hier. :)

Het is ook alleen maar een issue tussen de 10-20C buiten temperatuur. Daar boven staat hij uit, daar onder is het stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
het moet wel beter kunnen denk ik.
misschien een mooie WTC functie @JanAllElectric 8)

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 25-09-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:10:
[...]

Langste run die ik nu gezien heb is 101 minuten. Maar dit weer is niet echt representatief natuurlijk. Kijk nog eens als het onder de 10 graden is overdag.
De versie waar ik de link van poste (top27) werkt hier zonder problemen.
Laat maar weten of dat iets uit maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@edterbak Ik heb nu mijn sensoren zo in Node-red ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXJqhqCOcvGHUsP4M1ZI_J-E2Dw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7KO5iLuiIQxTNMeiaBzIlM4H.png?f=fotoalbum_medium

Is dit juist? En daarnaast: Hoe krijg ik een temperatuur met decimalen? Ik zie namelijk nu alleen maar hele graden staan (in node-red), terwijl de sensor wel cijfers heeft achter de komma in home-assistant.

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 26-09-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:00:

[Afbeelding]

Is dit juist? En daarnaast: Hoe krijg ik een temperatuur met decimalen? Ik zie namelijk nu alleen maar hele graden staan (in node-red), terwijl de sensor wel cijfers heeft achter de komma in home-assistant.
Je hebt de sensor nu aan de uitgaande kant van de node gekoppeld.
Ik heb het zo gedaan:

Op een aparte pagina de output vanuit MQTT (Domoticz) gefilterd op de juiste waarde, en naar een connect node gestuurd. Deze kun je dan vervolgens weer aanklikken in de grijze connect node die je daar ziet staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Duqn0DpUoKwSIZZyTWLQFj8UWKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmNBWFb6mnyREw12paWQWFEN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmkgYvuAIZqoe-bwLRJYklZusw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YStmzGLMk31rhxZfM0slBDkS.png?f=user_large

Je krijgt dan ook netjes de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgkIIEdBM6VPAdO-bO7a1nRDdK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PdF3RmpIBduBBjC01Jn8NG0C.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:18:
[...]

De versie waar ik de link van poste (top27) werkt hier zonder problemen.
Laat maar weten of dat iets uit maakt
Heb de flow geimporteerd. Nog steeds 19.3 zo te zien?

Situatie is niet veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb6AHolC3jvqk-EQP2EeSNgociM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exgUqUcphrZN7ZoUkldJ3M3k.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wQFFDaD-4ZPai9JuQpEFW6X6Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8B5Y8W8B3bQd3it8anzApjGq.png?f=fotoalbum_large

TOP7 staat nu wel op 28. Maar weet niet of die direct weg te schrijven is.

Nog even geprobeerd om de WAR op 33 graden te zetten nu. Dan volgt Top 7 niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:10:
[...]

Je hebt de sensor nu aan de uitgaande kant van de node gekoppeld.
Ik heb het zo gedaan:

Op een aparte pagina de output vanuit MQTT (Domoticz) gefilterd op de juiste waarde, en naar een connect node gestuurd. Deze kun je dan vervolgens weer aanklikken in de grijze connect node die je daar ziet staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je krijgt dan ook netjes de volgende melding:
[Afbeelding]
Welke node bedoel je dan precies? link in , link out of of link call ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:25:
[...]

Welke node bedoel je dan precies? link in , link out of of link call ?
Degene op mn custom pagina is een link out. Degene waar je naar wilt verbinden op de WP Control een Link In.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
Possible schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:00:

[Afbeelding]

Ik heb een tab met persoonlijke dingen. Een tab die dus niet geïmporteerd word als je een update doet.

In die persoonlijke tab zet je een grijze link-out node. Daarvoor je blauwe sensor . Deze verbind je aan elkaar.

Een link out node stuurt informatie door naar een link in node.
Verbind je nieuwe link-out node met de aanwezige link-in node. (Dubbelklik op je out node en je ziet een vinkje waar die aan gekoppeld is)

De link in node die je moet hebben is die lange uit je screenshot, die standaard dus in de flow zit.

Door deze 2 te linken, blijft na iedere update deze verbinding en informatie ook automatisch goed verlopen en werken.

Duidelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:22:
[...]

Heb de flow geimporteerd. Nog steeds 19.3 zo te zien?

Situatie is niet veranderd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

TOP7 staat nu wel op 28. Maar weet niet of die direct weg te schrijven is.

Nog even geprobeerd om de WAR op 33 graden te zetten nu. Dan volgt Top 7 niet.
Nou. Dat ziet er niet uit alsof het iets uitmaakt. :'(
Snap het probleem niet. Kun je voor de grap eens proberen om de extra thermostaat los te laten of uit te zetten in de thermostaat controller?

Als dat ineens het probleem oplost, weten we in ieder geval de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:22:
[...]

Nou. Dat ziet er niet uit alsof het iets uitmaakt. :'(
Snap het probleem niet. Kun je voor de grap eens proberen om de extra thermostaat los te laten of uit te zetten in de thermostaat controller?

Als dat ineens het probleem oplost, weten we in ieder geval de oorzaak van het probleem.
Yup, gedaan.

Heb hem nu op watertemperatuur staan, en dan worden zowel TOP27 als TOP7 gelijk weggeschreven.

Ik weet overigens niet of de modus watertemperatuur en een aan/uit thermostaat elkaar bijten :?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:38:
[...]

Yup, gedaan.

Heb hem nu op watertemperatuur staan, en dan worden zowel TOP27 als TOP7 gelijk weggeschreven.

Ik weet overigens niet of de modus watertemperatuur en een aan/uit thermostaat elkaar bijten :?
Nou dat is een begin.
Even een dag of wat zo blijven draaien om te kijken en zeker te weten dat dit het echt is ..
Dan kunnen we ondertussen aan thehog vragen of en hoe dit kan. Oplosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:40:
[...]

Nou dat is een begin.
Even een dag of wat zo blijven draaien om te kijken en zeker te weten dat dit het echt is ..
Dan kunnen we ondertussen aan thehog vragen of en hoe dit kan. Oplosbaar?
Vraag is of het opgelost moet worden. Ik zie geen technische reden waarom de externe thermostaatmodus en de warmtetemperatuurregeling elkaar moeten bijten.

Althans; ik snap uberhaupt niet waarom dit verschillende modi zijn.

Contact dicht = warmte produceren zou in alle gevallen moeten werken als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:42:
[...]

Vraag is of het opgelost moet worden. Ik zie geen technische reden waarom de externe thermostaatmodus en de warmtetemperatuurregeling elkaar moeten bijten.
Nou.... [clown-modus] het werkt nu niet. Dus lijkt mij wel [/clown-modus]

Kennelijk gebeurt er wel iets in de warmtepomp. Iets waardoor hij zich anders gedraagt. Aan ons om uit te vinden wat en of ik dat kan zien, vangen en oplossen of een waarschuwing laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:47:
[...]

Nou.... [clown-modus] het werkt nu niet. Dus lijkt mij wel [/clown-modus]

Kennelijk gebeurt er wel iets in de warmtepomp. Iets waardoor hij zich anders gedraagt. Aan ons om uit te vinden wat en of ik dat kan zien, vangen en oplossen of een waarschuwing laten zien.
Zie in de handleiding ernstig weinig over deze combinaties van aansturing naar voren komen :X

edit: uit de service manual
P65:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYCgov4TstLwtnI571kFzA9cU-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8J36fYrVUka4OFm1OHuIo0Dw.png?f=fotoalbum_large

P91:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIXONivC3LTnhBzjP8eVkGOO_8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EnoT0uLqHfmaexOrU9fuWIF1.png?f=fotoalbum_large

P119:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujdqojigwdI3c5-2vLSHAsm_J8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kHyBNIYrfziI20raDlda2vjV.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het grooste nadeel van schakelen met watertemperatuur is dat er geen uit signaal komt.

Zie in het andere topic dat @sjimmie hier de nodige ervaring mee heeft. Hoe gebruik jij de WAR? Extern via heishamon of via de op de controller ingestelde WAR?

[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:54:
[...]

Zie in het andere topic dat @sjimmie hier de nodige ervaring mee heeft. Hoe gebruik jij de WAR? Extern via heishamon of via de op de controller ingestelde WAR?
WAR is op de controller ingesteld, al kan ik die wel shiften met een aanvulling op mijn Home Assistant/Heishamon combi. (maar dat doe ik sporadisch, het is ook gewoon puur een plus of min op de Ta's van WAR)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste