Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 11 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:41:
[...]

Welke instelling is dat dan? Ik kan kiezen tussen thermostaat, thermistor en watertemperatuur regeling.
Je kan nog veel meer instellen dan dat, alleen net ergens anders in het menu.
Momenteel draait mijn WP en ga ik niet het menu in om het op te zoeken.

EDIT: gevonden in het topic waar het vaker al langs kwam:
Heronimo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YfdYR9bkyPUSMKxhidVl0yeZNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olWmcrTtTgNv2zeDUHvO9Wl4.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door sjimmie op 28-09-2022 07:49 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:01:
Wat denken jullie. Zal dit wat bijdragen aan rustig starten van een run? @JanAllElectric @MikeyMan @Maarten69
Wat momenteel het beste helpt is lagere buitentemperatuur ;)

Vrees dat ik nog te kort draai om hier zinnige uitspraken over te doen. Zonder kennis van de sturing die de Panasonic er zelf op na houdt, blijft het trial and error vrees ik.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:44:
[...]

Je kan nog veel meer instellen dan dat, alleen net ergens anders in het menu.
Momenteel draait mijn WP en ga ik niet het menu in om het op te zoeken.

EDIT: gevonden in het topic waar het vaker al langs kwam:
Heronimo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
[Afbeelding]
Als de dt instelling echt alleen de flow regelt zou dat in sommige gevallen inderdaad wel een beter resultaat kunnen leveren. Watertemperatuur staat dan volledig vast volgens war?

Wat ik nog niet helemaal begrijp in de regeling is dat ik hem nu op watertemperatuur regeling heb staan, maar het ding op onvoorspelbare momenten gaat draaien. Niet telkens als er buiten de dt wordt gekomen. Maar soms hele tijden niet.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 08:02 ]

• sjimmie
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:58:
[...]

Als de dt instelling echt alleen de flow regelt zou dat in sommige gevallen inderdaad wel een beter resultaat kunnen leveren. Watertemperatuur staat dan volledig vast volgens war?
Watertempertuur via WAR bepaalt sowieso alleen de Ta. Als de stooklijn bv 30 graden bepaalt en je een dT instelt van 4 dan probeert de WP een Tr van 26 te halen. Wanneer je niet meer op Dt maar op flow/duty stuurt doet de WP niks meer qua sturing, hij laat de waterpomp gewoon altijd op dezelde ingestelde snelheid lopen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:01:
[...]

Watertempertuur via WAR bepaalt sowieso alleen de Ta. Als de stooklijn bv 30 graden bepaalt en je een dT instelt van 4 dan probeert de WP een Tr van 26 te halen. Wanneer je niet meer op Dt maar op flow/duty stuurt doet de WP niks meer qua sturing, hij laat de waterpomp gewoon altijd op dezelde ingestelde snelheid lopen.
Das dan uiteindelijk dezelfde instelling, heat delta (Top23) dan toch?

Je stelt dat als je de flow vast zet ook de instellingen voor thermostaat/watertemperatuur volledig worden genegeerd? Of gebruikt ie de dt instelling dan nog voor het aan en uitslaan van de compressor?

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:34
sjimmie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:23:
Waarom dan nog op dT (via SET18) sturen? Er zijn veel goede ervaringen van mensen die niet meer op dT sturen maar op flow. Dat is gewoon een keuze ergens in de instellingen.
Als je daarvoor kiest dan bepaalt de WP niet meer de flow om een bepaalde dT te halen, maar stel je gewoon zelf een flow in (die je dan dus netjes zelf omhoog/omlaag kan bijstellen). Mijn WP, en die van anderen, werden daar veeeel rustiger van.
Kun je die scenarios toelichten? Op flow sturen ipv dT sturen?
Wordt dit actief gebruikt in een funtie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:08:
[...]

Das dan uiteindelijk dezelfde instelling, heat delta (Top23) dan toch?

Je stelt dat als je de flow vast zet ook de instellingen voor thermostaat/watertemperatuur volledig worden genegeerd? Of gebruikt ie de dt instelling dan nog voor het aan en uitslaan van de compressor?
Nee, nee.
Je doet helemaal geen temperatuur delta's meer.
Je zet de pump_duty vast en daarmee de flow, dat verandert niks aan de Ta of de compressor. De dT die voor het eventueel uitgaan van de compressor zet je gewoon op 1 (ik meen dat 0 niet kan) zodat hij vrijwel nooit ongewenst zal afslaan.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:44:
Wat ik zie en denk nu, de invloed van SET18 HeatDelta.

Bepaald hoe groot het verschil mag worden tussen Toutlet en Tinlet (van de pomp)

SET18 hoger: water gaat rustiger rondgepompt worden. dT Tout/Tin wordt groter. Door langzamere stroming krijgt het water meer de tijd om warmte op te nemen in de heatpump zelf, maar ook meer tijd om zijn warmte af te staan in je huis. Rendement gaat dus omhoog. Compressor frequentie mag hierdoor ook wat hoger worden van de regeleling zolang hij maar binnen de grens blijft van set18

SET18 lager. Precies het omgekeerde eigenlijk.
Het water gaat juist snel door de pomp om de dT in/uit kleiner te houden, daardoor ook minder tijd voor warmte afgifte, en daardoor zal ook de compressor eerder worden terug geregeld. Het opwarmen duurt daardoor langer is in de basis minder efficient.
Ik kan bevestigen dat hoe kleiner de Delta hoe harder de pomp gaat. Maar de compressor krijgt daardoor juist de mogelijkheid om meer energie aan het water af te geven en kan juist sneller gaan lopen. :)

Dat klopt ook met de tekst in de handleiding die je postte gisteren, de warmtepomp wordt minder efficient hoe kleiner deze Delta.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 28-09-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Aikon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:42:
[...]

Ik kan bevestigen dat hoe kleiner de Delta hoe harder de pomp gaat. Maar de compressor krijgt daardoor juist de mogelijkheid om meer energie aan het water af te geven en kan juist sneller gaan lopen. :)

Dat klopt ook met de tekst in de handleiding die je postte gisteren, de warmtepomp wordt minder efficient hoe kleiner deze Delta.
Dus als je een rustig lopende WP wilt moet je niet meer sturen op de delta T maar op de pump_duty.
Wil je optimale afgifte dan stel je de WP zo in dat de pomp zo hard mogelijk werkt, om het even op dT of op pump_duty.

Als je op pump_duty stuurt heb je gewoon zelf de keuze of je de pomp zacht of hard laat draaien. Dus als jij dat wilt zet je hem op z'n hoogst ofzo. Dan blijft hij netjes constant daarop draaien.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Klinkt interessant.
Mijn settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
TOP23 Heat_Delta: 2 (origineel)
TOP95 Max_Pump_Duty: 130 (was 150)
TOP96 Heater_Delay_Time: 30 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta: -4    
TOP98 Heater_Stop_Delta: -3
En ik heb met de J-serie natuurlijk ook nog:
TOP106 Pump_Flowrate_Mode:  0 (0=DeltaT, 1=Maximum flow, J-series only)

Ik ben benieuwd welke aanpak nou beter is voor rustige en langere runs.
Heb net een run van 04:00 tot 15:00 met Ta 28C gedraaid:
Kamer 21 --> 22 graden.
Verbruik gemiddeld 550 Watt
Totaal 6,41 Kwh
Langste deel,maar bijna gehele run op 20 Hz bij pompsnelheid van 20 L/min.
Efficient?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IrMDJO-kuVmuZ3cxtV8xOXj1c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7UwqSDnGD4iZ9wBOKhGgt1h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 28-09-2022 16:16 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
Is dit misschien een logischere benadering ipv alles dynamisch te willen doen?

[Afbeelding]

Zodra alle functies weer inactief zijn, de basis OperatingMode terugzetten. ??

Wat denken jullie?
Dit is denk ik onderdeel van de rewrite? Ik vraag het omdat vanmiddag weer HEAT uit de OM werd gehaald, en dat wordt niet meer goed gezet. Ik moet nu handmatig de OM weer goedzetten. Maar als je daar al/nog mee bezig bent dan laat ik het verder rusten :)

@Maarten69 ziet er perfect uit toch? :)

• Maarten69
  • Niet online
@Aikon Dat komt door sturen op Ta met Keep Running functie.
Vind verbruik nog best veel, maar kamer is doorgewarmd tot 22,2
Beetje warm.
Aqara temp sensor update niet van 21,5 naar 21,9 (2 uur).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maXx-YHjERp31Jd1I3lRp99v-1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ohx1dPHw7DPBE42QSBj385o.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien toch weer terug naar mijn 1-wire
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LymkmYwOG7s6OPnEMSoZabz95Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWNqRSSadAjxCD4Tzd2nB6n1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Maarten69 op 28-09-2022 18:29 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:26:
@Aikon Dat komt door sturen op Ta met Keep Running functie.
Vind verbruik nog best veel, maar kamer is doorgewarmd tot 22,2
Beetje warm.
Aqara temp sensor update niet van 21,5 naar 21,9 (2 uur).[Afbeelding]
Misschien toch weer terug naar mijn 1-wire
[Afbeelding]
Ja snap ik :)

Ik vind het ook vrij veel verbruik, maar ja, je hebt het blijkbaar nodig. Ik verbruik de laatste 2 dagen 2-3kW, maar ik verwarm alleen m'n woonkamer naar 20 en 's nachts verwarm ik niet.

Over welke Aqara sensor heb je het precies? De pana meet alleen hele graden.

https://www.aqara.com/us/temperature_humidity_sensor.html
Dit ding?

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 28-09-2022 18:41 ]

• Maarten69
  • Niet online
Yep die

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat verbruik halen jullie uit een kWh meter? Of uit andere sensoren?

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:01:
Dat verbruik halen jullie uit een kWh meter? Of uit andere sensoren?
Ja de aangeraden losse kWh meter voor Heishamon.
Due Pana zelf is veels te optimistisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTDMy5bcRDFSbbWo8PMs7yDbZwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzyIE2KKnhZUlW9iWO0kq5wr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Maarten69 op 28-09-2022 19:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
[...]

Ja de aangeraden losse kWh meter voor Heishamon.
Due Pana zelf is veels te optimistisch
Ah, welke zijn dat? Heb er een paar Eastron in zitten, maar ik krijg het niet fatsoenlijk werkend.

MikeyMan in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Overigens zojuist de 5M kabel vervangen door een 1M kabel, nog te vroeg om te zeggen of het beter gaat. Maar foutloos iig niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynNUUlP9nE85aJu-G5ZjmcHEIJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aHRl0aRyn7ACO4SBysRYptOl.png?f=user_large

Dacht ff de heishamon naar binnen te halen, maar das natuurlijk lastig ivm de verbruiksmeters.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:04:
[...]

Ah, welke zijn dat? Heb er een paar Eastron in zitten, maar ik krijg het niet fatsoenlijk werkend.

MikeyMan in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Zal ff zoeken, van Elektramat:
Hier

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten69 op 28-09-2022 19:10 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heel apart... Das in de basis hetzelfde merk...

Heb jij ook deze instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmLXgloNQF8fENOHEDdzlBzv4oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjr4TvGLuduYxoMcN97tpRcN.png?f=fotoalbum_large

Wat zegt de heishamon s0 pagina bij jou?

edit: oh nee toch niet. Dat is YTL, ik heb Eastron.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 19:14 ]

• Maarten69
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WKoJ6vg1VKTJ5HkyFpOmAG-8Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S651DU0bJ3AjgKXTrY0t7ckn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:48:
[...]

Dit is denk ik onderdeel van de rewrite? Ik vraag het omdat vanmiddag weer HEAT uit de OM werd gehaald, en dat wordt niet meer goed gezet. Ik moet nu handmatig de OM weer goedzetten. Maar als je daar al/nog mee bezig bent dan laat ik het verder rusten :)

@Maarten69 ziet er perfect uit toch? :)
Ja, dat is ook onderdeel van de rewrite.
ik ben tegelijk ook even aan het stoeien met de softstart. robuster maken. Dat wordt dan anders. Ik hoop nog een WTC functie van @JanAllElectric te mogen 'lenen'. Als dat werkt ben ik er blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de rewrite voor 70% af
Ik heb het nu draaien bij mijzelf.
De softstart functie heb ik aangepakt, en lijkt vooralsnog te werken.

Wat nu nog ontbreekt is van de RTC functie aan uit schakelen.
Dat ga ik de aankomende dagen mee stoeien. Evenals testen softstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik ga de softstart functie uitbreiden met de keeprunning functie ongeveer zoals hier genoemd. Nu stopt de aanpassing van sp gewoon fixed na xx minuten. Die wil ik aan/uit en aanpasbaar maken via dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik kan maar niet wennen aan die term "RTC", voor mij is dat een Real Time Clock en ik snap nog steeds niet wat dat in deze software is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:21:
Ik heb de rewrite voor 70% af
Ik heb het nu draaien bij mijzelf.
De softstart functie heb ik aangepakt, en lijkt vooralsnog te werken.

Wat nu nog ontbreekt is van de RTC functie aan uit schakelen.
Dat ga ik de aankomende dagen mee stoeien. Evenals testen softstart
Helemaal top d:)b

Maar toch wat betreft die omschakeling tussen de programma's, ik heb nu nog wat extra getest, en zodra je van HEAT naar DHW of DHW+HEAT gaat, dan wil die de DHW setpoint eerst gaan halen. Onafhankelijk van de ingestelde DHW_Delta. Volgens mij andersom ook hoor, ga je naar HEAT dan wil de pana gewoon de ingestelde setpoint halen zsm.

Je hebt zelf geen DHW toch @edterbak? Dus dat is lastig testen etc. Maar het switchen van de modes is helaas geen goede werkwijze met DHW... Tenzij er rekening wordt gehouden met de DHW_temp natuurlijk. Niet naar DHW schakelen als delta nog niet is bereikt.

Ik weet niet wat de reden van het switchen tussen programma's was, waarom niet op DHW+HEAT laten draaien continue? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@sjimmie RTC Room Temperature control(ed)
Afhankelijk van de kamertemperatuur shiften en als extra keuze om de WP aan of uit te zetten bij bepaalde temp.

De Readme is daar best duidelijk in:
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control
Function 2: RTC (RoomTemperatureControl)

This function adjusts the SP of the water depending on the room temperature.
When the temperature in a room gets too high, it will add a "-1" to the setpoint of the water temperature.
Through the GUI, you can set the room target temperature. And you can set the limits when you want to increase or decrease the SP by 1, 2 or 3 degrees.
A recent addition is the possibility to have the pump shut down when above the fourth limit. If you do not set a value, it will not turn off. If you have and dont want this function anymore. set the on/off values to extremes so they are never reached.
Note that when you let the HP shut down above a threshold, you need to look at your Scheduled actions.

[ Voor 87% gewijzigd door Maarten69 op 30-09-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Aikon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:55:
[...]
Maar toch wat betreft die omschakeling tussen de programma's, ik heb nu nog wat extra getest, en zodra je van HEAT naar DHW of DHW+HEAT gaat, dan wil die de DHW setpoint eerst gaan halen. Onafhankelijk van de ingestelde DHW_Delta. Volgens mij andersom ook hoor, ga je naar HEAT dan wil de pana gewoon de ingestelde setpoint halen zsm.
Dat is bekend en veelbesproken gedrag (in de pana topics). Als de WP schakelt naar een DHW modus dan zal hij de ingestelde SWW delta negeren en altijd naar T-gewenst gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
sjimmie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:10:
[...]

Dat is bekend en veelbesproken gedrag (in de pana topics). Als de WP schakelt naar een DHW modus dan zal hij de ingestelde SWW delta negeren en altijd naar T-gewenst gaan verwarmen.
Mooi, dan ligt het niet aan mijn installatie iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjimmie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:10:
[...]

Okay. Helder. Ik dacht het al dat ik daar niks aan kan doen. Maar dat wordt dus nu ook bevestigd.
Wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
[...]

Maar toch wat betreft die omschakeling tussen de programma's, ik heb nu nog wat .

Je hebt zelf geen DHW toch @edterbak? :)
Jawel.

Mijn setup:
7kW J serie
Direct verbonden op vvw + radiatoren.
300L DHW vat.
Geen optionele pcb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
[...]

..
Ik weet niet wat de reden van het switchen tussen programma's was, waarom niet op DHW+HEAT laten draaien continue? :)
Ik zelf stuur eigenlijk op MIJN gekozen momeneten een DHW run uit. Iedere dag om 14h schakelt hij van Heat only, naar DHW only.
Dit is het warmste moment van de dag, wat gunstig is voor de efficiency. En bovendien is deze tijd gunstig als je zonnepanelen hebt (in de toekomst als er geen saldering meer is... wat op de lange baan staat)

Snachts is het ook kouder dan overdag (normaal gesproken dan). Als de pomp in de nacht even 1h DHW modus gaat doen, zakt de temperatuur binnen sneller dan wanneer het warmer is buiten.

Snachts is het ook stiller, en zal een harder werkende warmtepomp misschien meer opvallen dan overdag.
En ik heb nu, in een rijtjeshuis op het dak, 0,0 klachten van buren. :D

Dit is mijn reden om DHW modus om 14h te starten, en 15h30 te stoppen. Geen verrassingen en voorspelbaarheid. Als hij het een keer niet heeft gedaan zie je dat gelijk terug.

Dit geheel terzijde, mijn gedachtegang hierom.
:o

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 30-09-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@edterbak precies zoals ik het ook doe, om dezelfde redenen. alleen hier om ca 17u (wel wat minder gunstig, maar goed genoeg) omdat dan in huis de keuken warmte afgeeft waardoor dan ook de verwarming even gemist kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ah ja, ik hoef niet elke dag een DHW run te doen. :)

Maar als jullie toch via schedule een DHW run aftrappen dan kan dat hele switchen tussen de modes (of althans DHW) er wellicht zelfs uit? Maakt het denk ik een stuk simpeler?

Dan automiseer ik het gewoon via HA zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:25:

Maar als jullie toch via schedule een DHW run aftrappen dan kan dat hele switchen tussen de modes (of althans DHW) er wellicht zelfs uit? Maakt het denk ik een stuk simpeler?

Welk moment, vanaf welke functie, switchen tussen modes bedoel je precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-09 17:03
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:13:
http://10.0.0.200/command...HeatRequestTemperature=28

Heb net deze eens geprobeerd voor de test...
En TOP34 gaat netjes naar 28.

Waarde tussen -5 en 5 wordt ook niet geaccepteerd.

Edit: Als ik hem vaker achter elkaar wegschrijf, lijkt ie wel eventjes te blijven plakken. Wordt blijkbaar weer overschreven.

@Fonzie666 zie dat je hetzelfde had. Al een reden achterhaald?

@RvdM87 zag in het andere topic dat de setting bij jou ook terug naar 0 schoot. Al achter wat het was?
Sorry voor de late reactie, Een van mijn kinderen kreeg een nieuw huis waar nog veel werk aan zat dus heb even dit topic niet echt in de gaten gehouden de laatste we(e)k(en).
Ik heb voor het moment even teruggeschakeld naar mijn oude opzet met een externe thermostaat. Dus de Heishamon is op het moment alleen mijn Pana dashboard. Als alles achter de rug is ga ik weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:25:

Ja dat lijkt me ook prima te automatiseren aan de hand van de temperatuur in de boiler. Ik denk dat ik nieteens om de dag een dhw run heb.

Is daar een aparte TOP voor in Heishamon eigenlijk? Even kijken...

@edterbak ook met een 1m kabel heb ik nog meer dan een paar mqtt reconnects. Die online/offline meldingen mogen er van mij uit. Heb jij ze helemaal niet?

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Ja dat lijkt me ook prima te automatiseren aan de hand van de temperatuur in de boiler. Ik denk dat ik nieteens om de dag een dhw run heb.

Is daar een aparte TOP voor in Heishamon eigenlijk? Even kijken...

@edterbak ook met een 1m kabel heb ik nog meer dan een paar mqtt reconnects. Die online/offline meldingen mogen er van mij uit. Heb jij ze helemaal niet?
Ik heb hooguit 1x per dag een off/online bericht.

Ik vind het een leuke suggestie. 1 jaar geleden had ik ook zoiets ingebouwd.
Ik kan een mogelijkheid aanbieden om een programmeerbare bovengrens in te stellen. Bij het switchen van scheduler naar dhw wordt getoetst of pv hier onder of boven zit

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 01-10-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha zit ff te kijken. Na de legionella run op zondag was het water donderdag nog 51 graden. Toen ben ik aan het klooien geweest met de kWh meters. Dus 1x in de 6 dagen lijkt me genoeg.

Wellicht had ik aan 300 liter ook genoeg gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:37:
Haha zit ff te kijken. Na de legionella run op zondag was het water donderdag nog 51 graden. Toen ben ik aan het klooien geweest met de kWh meters. Dus 1x in de 6 dagen lijkt me genoeg.

Wellicht had ik aan 300 liter ook genoeg gehad :+
:o hoeveel liter heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

400 @ 48 graden... als ik dat ooit haal na een legionella run. Moet zeggen dat we nog niet in bad geweest zijn. Gaan we zo ff doen.

Zou het zuiniger zijn om de temperatuur op 65 graden met 20 graden delta te zetten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

400 @ 48 graden... als ik dat ooit haal na een legionella run. Moet zeggen dat we nog niet in bad geweest zijn. Gaan we zo ff doen.

Zou het zuiniger zijn om de temperatuur op 65 graden met 20 graden delta te zetten? :?
Volgens mij word de Panasonic steeds onzuiniger bij hogere temperaturen van het water. Tevens zal een vat met heet water sneller warmte kwijt raken dan lage temperaturen. De dT is groter.

Aan de andere kant heb je dan wel vaker een run nodig. Moeilijk in te schatten. Proberen, vastleggen het vermogen en uitrekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Volgens mij word de Panasonic steeds onzuiniger bij hogere temperaturen van het water. Tevens zal een vat met heet water sneller warmte kwijt raken dan lage temperaturen. De dT is groter.

Aan de andere kant heb je dan wel vaker een run nodig. Moeilijk in te schatten. Proberen, vastleggen het vermogen en uitrekenen. :)
Nou, mn logica is meer...

Als ik dan toch 1x in de week een legionella run moet doen ongeveer. En dan op vrijdag een DHW run, is het wat dubbelop. Zondag komt er dan nog een legionella run bovenop. Dus dan misschien beter elke keer een legionella run draaien ipv normale dhw run.

Maar eerst maar eens een normale week zonder gerommel aan de settings en zien wat er gebeurt :)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

Nou, mn logica is meer...

Als ik dan toch 1x in de week een legionella run moet doen ongeveer. En dan op vrijdag een DHW run, is het wat dubbelop. Zondag komt er dan nog een legionella run bovenop. Dus dan misschien beter elke keer een legionella run draaien ipv normale dhw run.

Maar eerst maar eens een normale week zonder gerommel aan de settings en zien wat er gebeurt :)
Dat is waar.
Ik zou dan proberen of 1x per week een legionella run voldoende is.
Gewoon proberen. Ervaring op doen. Je merkt snel genoeg of het water koud is... Gheheh. Als je onder de douche staat. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Dat is waar.
Ik zou dan proberen of 1x per week een legionella run voldoende is.
Gewoon proberen. Ervaring op doen. Je merkt snel genoeg of het water koud is... Gheheh. Als je onder de douche staat. -O-
Eigenlijk zou het dynamisch moeten zijn. Om de 5 a 6 dagen dan denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
gohd....Ik ben net achter een logica bug van mij / Node Red gekomen.

https://discourse.nodered...tls-function-node/68457/1

Ongelovelijk dit. Maar dit verklaart een hele hoop van het irrationele gedrag van de NodeRed flow op sommige momenten.
Ik denk dat een heleboel mensen hier intuinen.

Ik ga het dus aanpassen. Busy on it!

[korte update]
En jahoor. Met name de RTC functie is dus hier geraakt. Ik begrijp nu ook de ellende.
Nu maar hopen dat het over is na deze aanpassing.... O-)

[ Voor 25% gewijzigd door edterbak op 01-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38
spannend valt er al wat te testen ?

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Balans schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:02:
spannend valt er al wat te testen ?
Die ik eerst zelf. Als het goed genoeg is deel ik het
Maar dat is nu te vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Welk moment, vanaf welke functie, switchen tussen modes bedoel je precies?
Waar we het hier over hadden: Aikon in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Als dhw toch via schedule gaat is de enige switch nog tussen heat en cool, 2x per jaar bij wijze van.

Je postte laatst een paar schema's hierover, maar het kan dus veel eenvoudiger lijkt mij. Al vroeg ik je nog waarom niet op DHW+HEAT laten draaien continue? Of zelfs auto+DHW? Dan laat je dhw gewoon aan de pana over voor degene die dat willen.

Zelf zou ik de dhw run via ha automatiseren adhv de tijd (liefst overdag) en dhw temperatuur. Niet op een vast interval. En rekening houdend met aankomende legionellarun. Die hoeft wmb niet exact elke x dagen, daar kan best wat speling inzitten.

Oh en niet de on/offline berichten uit de logs halen hoor ;) dat is juist nuttig.

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 02-10-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Oh en niet de on/offline berichten uit de logs halen hoor ;) dat is juist nuttig.
Niet als je er honderden per dag hebt in een beperkte log. Zegt niets over de werking ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, maar dan moet je dat oplossen ipv de log aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:58:
Ja, maar dan moet je dat oplossen ipv de log aanpassen ;)
Onmogelijk.
Er zit welgeteld 2 meter tussen het accesspoint en de heishamon.
Valt weinig op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Onmogelijk.
Er zit welgeteld 2 meter tussen het accesspoint en de heishamon.
Valt weinig op te lossen.
Ik had ook connectieproblemen, maar nu sinds nieuwe firmware 3.0 is hij echt stabieler. 1x per 48 uur reconnect.
Mijn heishamon ook met 5m kabel naar garage. Als je kWh meters gebruikt schijnt de shielding van de kabel erg belangrijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Ik had ook connectieproblemen, maar nu sinds nieuwe firmware 3.0 is hij echt stabieler. 1x per 48 uur reconnect.
Mijn heishamon ook met 5m kabel naar garage. Als je kWh meters gebruikt schijnt de shielding van de kabel erg belangrijk te zijn.
Shielding van de Heishamon kabel? Die al vervangen door een 1m exemplaar. Zou hem ook naar binnen kunnen brengen, maar dan moet ik de kabels van de kWh meters nog even verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Shielding van de Heishamon kabel? Die al vervangen door een 1m exemplaar. Zou hem ook naar binnen kunnen brengen, maar dan moet ik de kabels van de kWh meters nog even verlengen.
Nee shielding pulskabel kWh meters naar Heishamon. (Kan bron niet vinden nu)
Over wifi connection:
https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/252

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten69 op 02-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Nee shielding pulskabel kWh meters naar Heishamon.
Oh ok... Eens kijken of ik daar iets voor kan bestellen. Is ook maar een meter momenteel.

Klinkt wel als een klusje voor een zonnige voorjaarsdag :P

@Maarten69 kan v3 ook wel installeren. Link is alleen dood.

Link inmiddels gevonden. Nu username en password nog.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb de Heishamon in een waterdichte behuizing aan de buitenkant vd Pana geplakt, aan de kant vd router zeg maar, zodat de Pana nooit verstoring kan veroorzaken. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
username 'admin' and password 'heisha'
Hou er rekening mee alle settings zijn weg, dacht ik. Maar ik deed na reboot zoenzo een factor reset.
De heishamon start dan weer als wifi hotspot.

[ Voor 56% gewijzigd door Maarten69 op 02-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Hou er rekening mee alle settings zijn weg, dacht ik. Maar ik deed na reboot zoenzo een factor reset.
De heishamon start dan weer als wifi hotspot.
Done. En loopt gewoon door waar ie gebleven was.

Nu 1 reconnect in 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Dat vind ik nog veel, is dat een verbetering?
Zou als eerste geshielde kabel proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:15:
Dat vind ik nog veel, is dat een verbetering?
Zou als eerste geshielde kabel proberen
Nu nog steeds 1 reconnect op 52 minuten. Dus dat is een hele verbetering ja.

Edit: uurtje later, nog steeds 1 reconnect.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Done. En loopt gewoon door waar ie gebleven was.

Nu 1 reconnect in 10 minuten.
Ik denk dat je even moet overleggen met thehog
Ik denk dat het een voeding probleem zou kunnen zijn. Maar thehog kan je hier beter bij helpen.
Die connectie uitval is tussen de heishamon en de Panasonic zelf. Niet wifi of anders gerelateerd. Het is m.i. vreemd en een indicatie dat er iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 12:58
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Oh ok... Eens kijken of ik daar iets voor kan bestellen. Is ook maar een meter momenteel.

Klinkt wel als een klusje voor een zonnige voorjaarsdag :P

@Maarten69 kan v3 ook wel installeren. Link is alleen dood.

Link inmiddels gevonden. Nu username en password nog.
Waar heb je v3 kunnen downloaden? Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Gezien mijn 153 reconnects in 12 uren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Waar heb je v3 kunnen downloaden? Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Gezien mijn 153 reconnects in 12 uren.
https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries

Op eigen risico uiteraard.

@edterbak het is bij die ene disconnect gebleven tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hoop dat het zo blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Waar we het hier over hadden: Aikon in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Als dhw toch via schedule gaat is de enige switch nog tussen heat en cool, 2x per jaar bij wijze van.

Je postte laatst een paar schema's hierover, maar het kan dus veel eenvoudiger lijkt mij. Al vroeg ik je nog waarom niet op DHW+HEAT laten draaien continue? Of zelfs auto+DHW? Dan laat je dhw gewoon aan de pana over voor degene die dat willen.
@edterbak ik ben wel benieuwd naar je reactie hier op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 23:45
Ik heb mezelf ook een heisamon aangeschaft en heb deze nu draaien icm met Node Red,
dit was samen met MQTT nieuw voor me maar heb het nu toch aan de praat :)

Veel van de regelingen in Node Red zijn op kamertemperatuur, RTC,
maar de kamertemperatuur regel ik met de hc80 en EvoHome,
De WP zit aangesloten op een 500L buffer en laat ik doormiddel van de buffertemp en de zone-1 temp(uitgaande leiding naar verdeler) regelen, is hier ook een schema voor te knutselen?

Ik heb er nu wel een WAR instaan die de buffertemp regeld, maar heb het idee dat dit veel efficienter kan, met rustigere loop tot gevolg.

De buffer en leiding temp staan al wel tussen de topics, TOP46, en 36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mielemuis 500 liter buffer? :?

Das een aardige plons water :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:39:
@Mielemuis 500 liter buffer? :?

Das een aardige plons water :D
Er staat ook nog een 300L SWW vat naast, ;)

Inderdaad niet te hopen dat dat gaat lekken in de kelderkast...

Is voor 120m2 vloerverwarming, beetje pomp heeft dat er in een halfuurtje doorgespoeld

[ Voor 13% gewijzigd door Mielemuis op 02-10-2022 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de softstart functie aangepast. zie screenshot.
Voordeel van deze versie is; het werkt ook nog :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpK_kMqTxp7vPijAOjLWyxHpdzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOH38W6mvMblb6wc4mq6VY8f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mielemuis schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Er staat ook nog een 300L SWW vat naast, ;)

Inderdaad niet te hopen dat dat gaat lekken in de kelderkast...

Is voor 120m2 vloerverwarming, beetje pomp heeft dat er in een halfuurtje doorgespoeld
Heb je niet een te grote pomp gekocht dan? Of te weinig afgifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

@edterbak ik ben wel benieuwd naar je reactie hier op :)
Ik heb zelf niet de voorkeur om dhw+heat te draaien voor lange tijd. Dan laat je de vrije keuze aan de pomp wanneer hij dhw run gaat doen. Eerder gaf ik al een uitgebreide uitleg hierover.

Auto modus vind ik persoonlijk niet te vertrouwen. Ik heb na 13h de zon vol op de pomp, waardoor bij een buitentemperatuur van 18C de sensor ineens +15C ziet. Dat zou betekenen dat hij ineens in cool modus schiet. Daarom valt auto modus voor mij af eigenlijk. :(

Je idee over het simpeler maken van het switchen van modus, dat het makkelijker wordt, is niet helemaal juist. het is dsan wel wat makkelijker.
Het schema dat ik gedeeld heb, beschrijft alleen de functies rtc / war, maar ik vergeet hierbij nog de scheduler.
Als functie A of B of AenB actief is, en op de achtergrond wordt ineens een scheduled actie afgetrapt, dan is het gewenste gedrag nog lastiger te bedwingen.

Ik heb wel een oplossing in gedachte. Maar eerst de rewrite even rubust maken. almost there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Welkom @Mielemuis op dit forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Heb je niet een te grote pomp gekocht dan? Of te weinig afgifte?
Dat is bij alle groepen open, als de helft dicht staat is de flow wel een beetje lager hoor,
Te grote pomp als in WP of in vloerverwarmings pomp?
Vloerverwarmings pomp is gewoon een Alpha2, die doet een 4m2/h op de max.
WP is mogelijk een beetje overbemeten met de zachte winters, 9KW T-Cap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Auto modus vind ik persoonlijk niet te vertrouwen. Ik heb na 13h de zon vol op de pomp, waardoor bij een buitentemperatuur van 18C de sensor ineens +15C ziet. Dat zou betekenen dat hij ineens in cool modus schiet. Daarom valt auto modus voor mij af eigenlijk. :(
Niet een idee om de externe temperatuursensor te plaatsen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Niet een idee om de externe temperatuursensor te plaatsen dan?
Ja dat kan. maar wat schiet ik er mee op.
ik gebruik nu node red + buitentemperatuur sensor van Darksky. https://maps.darksky.net/

zelfde resultaat.
als internet faalt, schakelt hij automatisch over op de interne sensor. :) opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

ik gebruik nu node red + buitentemperatuur sensor van Darksky. https://maps.darksky.net/

zelfde resultaat.
als internet faalt, schakelt hij automatisch over op de interne sensor. :) opgelost
Ja maar als internet uitvalt, en het -15 is met veel zon dan? :+
Heb hem nu ingetapet met wit isolatietape. Scheelt al wat.
Externe sensor is onderweg.

Gisteren iets vreemds met m'n legionellarun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6doB2gD38947zaZr8stFIlF_q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHkpS8SigIc0tlsq8V61Q2MY.png?f=fotoalbum_large

Lijkt hem niet afgemaakt te hebben op de een of andere manier. Kan de NR flow hier iets in gedaan hebben? Logging van gisteren is vrij leeg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOUTAvwWOVmxxDpT81YLNHuaojs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3Bo8ruG4RZynlSDKw9a9YLQ.png?f=user_large

Aantal setpoint wijzigingen van vanmorgen misschien wel een beetje overdreven.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Toevallig, ik start ook net de legionellerun opnieuw omdat deze is gestopt bij 60'C. Backup heater is wel aangegaan overigens. Hij is nu met de 2e poging bezig, eens kijken wat ie nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:56:
Toevallig, ik start ook net de legionellerun opnieuw omdat deze is gestopt bij 60'C. Backup heater is wel aangegaan overigens. Hij is nu met de 2e poging bezig, eens kijken wat ie nu doet.
Sterilization state heeft toch vrij lang aan gestaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbxwnnw6Sc9N5NNvSGI3Fr29TkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jj9IYD65qZtfHDqGZmLZdJw0.png?f=fotoalbum_large

Internal heater maar eventjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYjqbd9lvJC-WaP4LW-Co2WAmeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayrBV16og9QdUv9I0iv10S7v.png?f=fotoalbum_large

buitentemperatuur was het probleem niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTlibzQsKHyjRMtXXsayHprj20M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vM8ART6nHSCQJiEecaDHOEWz.png?f=fotoalbum_large

Witte tape lijkt z'n ding te doen. Tot op zekere hoogte.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat dat komt door de logica bug die ik gisteren meldde.

De rewrite is nu helaas nog te onstabiel om te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@edterbak ja precies, de 2e keer is het wel gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:01:
Ik denk dat dat komt door de logica bug die ik gisteren meldde.

De rewrite is nu helaas nog te onstabiel om te delen.
Ligt dat dan aan versie 19.0? Of de Top27 versie die ik heb?

Of zit het in alle versies?

Is er een workaround mogelijk? Bijvoorbeeld door op de controller de legionellarun uit te zetten en via het schema in NodeRed te forceren?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zie edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Het is een onduidelijkheid in hoe NR met de waarde nul (0) omgaat. Workaround is gewoon even wachten op de rewrite ;)

Als het je perse om die legionellarun te doen is voor nu, zou ik NR even uitzetten en via de thermostaat deze even aftrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Is er een workaround mogelijk? Bijvoorbeeld door op de controller de legionellarun uit te zetten en via het schema in NodeRed te forceren?
Ik kan nu niet heel precies zeggen wat het eufel is

Maar. Als je logica hebt in node red. Deze is niet op de hoogte van acties afgetrapt via de Panasonic scheduler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

zelfde resultaat.
Eigenlijk wel heel slim. Klopt altijd, nauwkeurigheid is prima voor deze toepassing. Ik zie wel dat ze stoppen in maart volgend jaar en de boel overgaat naar Weatherkit, en daar heb geloof ik een Apple Developer Program membership voor nodig.

Ik zal binnkort eens naar Openweather kijken en t resultaat posten. Je kan dan ook sturen op hourly forecast wellicht, dus ipv de temperatuur nu, de temperatuur vh komende uur.

Zie https://openweathermap.org/api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Eigenlijk wel heel slim. Klopt altijd, nauwkeurigheid is prima voor deze toepassing. Ik zie wel dat ze stoppen in maart volgend jaar en de boel overgaat naar Weatherkit, en daar heb geloof ik een Apple Developer Program membership voor nodig.

Ik zal binnkort eens naar Openweather kijken en t resultaat posten. Je kan dan ook sturen op hourly forecast wellicht, dus ipv de temperatuur nu, de temperatuur vh komende uur.

Zie https://openweathermap.org/api
He, jammer. Goed dat je het Meld.
Kijken wat Home Assistant gaat doen. Die willen dit vast ook oplossen. Dat komt vast tegen januari Februari los .

Wat ik nu zag.
https://flows.nodered.org...red-contrib-dutch-weather

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-buienradar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
De softstart functie die ik nu goed en robust werkend heb heeft dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThzEVf16AGpGzE6nVcCLBdDbr44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BA0MYACBpC6R8nDt3zPfN96Y.png?f=fotoalbum_large

Je kunt aangeven hoe lang de minimale runs moeten zijn. Daar houd de logica zich ook aan. Na deze tijd gaat de correctie van de softstart weer op 0, en kan het goed zijn dat daarna de temperaturen er voor zorgen dat de run stopt.

Op dit moment is de logica dat gedurende de run het SP altijd PVout -1 is. Dit kan dus resulteren in een hogere setpoint dan dat je eigenlijk had voor de run. Dus correcties van +1 of +2.
Willen we dit beperken tot +1? Of een knopje hiervoor in GUI aanmaken?
@Maarten69 Dit komt denk ik erg in de buurt van jouw "Keep Running" functie. Misschien heb jij hier ideeën over.?

Ter info: Een nadeel dat ik zie is het onderstaande.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_7pTtartQJ8nKhu7PiRzsLq4tU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vnM4xr2uSxDpSXCNAvIfy9bx.png?f=fotoalbum_large

De softstart is wat SET commando intensief.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 04-10-2022 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:17:
De softstart functie die ik nu goed en robust werkend heb heeft dit als resultaat:
[Afbeelding]

Je kunt aangeven hoe lang de minimale runs moeten zijn. Daar houd de logica zich ook aan. Na deze tijd gaat de correctie van de softstart weer op 0, en kan het goed zijn dat daarna de temperaturen er voor zorgen dat de run stopt.

Op dit moment is de logica dat gedurende de run het SP altijd PVout -1 is. Dit kan dus resulteren in een hogere setpoint dan dat je eigenlijk had voor de run. Dus correcties van +1 of +2.
Willen we dit beperken tot +1? Of een knopje hiervoor in GUI aanmaken?
@Maarten69 Dit komt denk ik erg in de buurt van jouw "Keep Running" functie. Misschien heb jij hier ideeën over.?
Een knopje met een keuze is altijd fijn. En het breedst inzetbaar voor elke situatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak helemaal goed! Ik doe inderdaad hetzelfde met mijn Keep Running functie, ware het niet dat de correctie onbeperkt is.
Heb af en toe (alleen bij start) dat hij -3 nodig heeft. Ik zou dus persoonlijk graag een knopje willen.
Je checked alleen op Ta en SP?
Dus niet dat SP <= Tr?

Kan niet wachten op de release!
Goed werk.

Edit: veel correcties idd, bij mij is dat de eerste 10min, daarna rustig.
Mijn KR:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
//keep the compressor running by adjusting setpoint
var Keep_Running = global.get('Keep_Running', "file");      //check switch on dashboard
var SP_Final = global.get('SP_Final', "file");              //Use SP_Final after all corrections from WAR, RTC, Softstart
var current_sp = global.get('Main_Target_Temp');            //Huidige doeltemp van WP
//var stop_delta = global.get('HeaterStopDelta', "file");
var ss_PV_Ta = global.get('Main_Outlet_Temp');              // PV (Ta/outlet) Temperature of water.
var ss_PV_Tr = global.get('Main_Inlet_Temp');               // PV (Tr/inlet) Temperature of water.
var cor = global.get('cor', "file");                        //Correction to show on dashboard
var startSP = SP_Final;
cor = current_sp - startSP;

if (Keep_Running = 1) {                                    //Switch Keep Running Dashboard
    //voorkom uitschakelen als setpoint = Tinlet  
    if (SP_Final <= ss_PV_Tr) do { SP_Final += 1; } while (SP_Final <= ss_PV_Tr);               

//Voorkom uitschakelen omdat Toutlet te hoog wordt tov Setpoint door SP_Final te verhogen
    if (ss_PV_Ta > (SP_Final + 2)) do { SP_Final += 1; } while (ss_PV_Ta > (SP_Final + 2));                    //((ss_PV_Ta - SP_Final) > 1);
}

cor = SP_Final - startSP;
msg.payload = SP_Final;
msg.topic = "SP_Final";
global.set("cor", cor, "file");
return msg;

Vraagje. Dit is dus ondanks de KR toch een uitschakeling. Te traag met reageren denk ik?
Onderstaand is met een Virtual_SP van 28 graden, Softstart aan.
(Heb hem gisteren aangepast om 2 graden onder Ta te houden, Ga ik zo even terug op max 1 zetten...)
04/10 13:11 - Compressor: stopped
04/10 13:10 - KR Function - Final_SP=25 Target=27 Tin=24 Tout=29---> : 2
04/10 13:09 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
04/10 13:09 - KR Function - Final_SP=24 Target=26 Tin=23 Tout=29---> : 3
04/10 13:09 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
04/10 13:09 - KR Function - Final_SP=24 Target=24 Tin=22 Tout=28---> : 2
04/10 13:06 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 24
04/10 13:06 - Compressor: started
04/10 13:03 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
Edit: Hier opnieuw met max 1 graad onder Ta.
Je ziet nu duidelijk mijn probleem met pomp vloerverwarming te laat aanspringen, hij krijgt te snel zijn retourwater terug. (Dit probleem moet ik dus aanpakken, al speelt dit alleen bij een start):
04/10 13:26 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
04/10 13:26 - KR Function - Final_SP=25 Target=28 Tin=21 Tout=28---> : 2
04/10 13:26 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28
04/10 13:26 - KR Function - Final_SP=25 Target=29 Tin=21 Tout=29---> : 3
04/10 13:26 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
04/10 13:26 - KR Function - Final_SP=25 Target=30 Tin=21 Tout=30---> : 4
04/10 13:25 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 30
04/10 13:25 - KR Function - Final_SP=25 Target=31 Tin=22 Tout=31---> : 5
04/10 13:25 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 31
04/10 13:25 - KR Function - Final_SP=25 Target=32 Tin=22 Tout=32---> : 6
04/10 13:25 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 32
04/10 13:25 - KR Function - Final_SP=25 Target=33 Tin=23 Tout=33---> : 7
04/10 13:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 33
04/10 13:24 - KR Function - Final_SP=25 Target=32 Tin=28 Tout=34---> : 8
04/10 13:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 32
04/10 13:24 - KR Function - Final_SP=25 Target=31 Tin=26 Tout=33---> : 7
04/10 13:23 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 31
04/10 13:23 - KR Function - Final_SP=25 Target=30 Tin=26 Tout=32---> : 6
04/10 13:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 30
04/10 13:22 - KR Function - Final_SP=25 Target=29 Tin=23 Tout=31---> : 5
04/10 13:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
04/10 13:22 - KR Function - Final_SP=25 Target=28 Tin=23 Tout=30---> : 4
04/10 13:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28
04/10 13:22 - KR Function - Final_SP=25 Target=27 Tin=23 Tout=29---> : 3
04/10 13:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
04/10 13:22 - KR Function - Final_SP=25 Target=25 Tin=23 Tout=28---> : 2
04/10 13:21 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
04/10 13:21 - Compressor: started
04/10 13:18 - NR Function - SoftStart: 1
04/10 13:18 - NR Function - WAR: 0
04/10 13:18 - NR Function - RTC: 0
04/10 13:18 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND
04/10 13:18 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND
04/10 13:18 - SYSTEM - HEISHAMON Connection - : Online
04/10 13:18 - NR Function - NightReduction: 0
04/10 13:18 - SYSTEM: Start
Om 13:24 uur springt de vloerverwarmingspomp aan, je ziet hem dan weer snel dalen.
Zo extreem als hierboven zie ik overigens voor het eerst.

[ Voor 120% gewijzigd door Maarten69 op 04-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het overigens een idee om ook een knop toe te voegen om de hele flow aan en uit te zetten? Behoudens heel NodeRed uit zetten lukt dat niet nu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:
@edterbak helemaal goed! Ik doe inderdaad hetzelfde met mijn Keep Running functie, ware het niet dat de correctie onbeperkt is.
Heb af en toe (alleen bij start) dat hij -3 nodig heeft. Ik zou dus persoonlijk graag een knopje willen.
Je checked alleen op Ta en SP?
Dus niet dat SP <= Tr?
Mijn huidige oplossing is inderdaad door alleen te kijken naar Ta aanvoer (=Toutlet)
Kan niet wachten op de release!
Goed werk.

Edit: veel correcties idd, bij mij is dat de eerste 10min, daarna rustig.
Mijn KR:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
//keep the compressor running by adjusting setpoint
var Keep_Running = global.get('Keep_Running', "file");      //check switch on dashboard
var SP_Final = global.get('SP_Final', "file");              //Use SP_Final after all corrections from WAR, RTC, Softstart
var current_sp = global.get('Main_Target_Temp');            //Huidige doeltemp van WP
//var stop_delta = global.get('HeaterStopDelta', "file");
var ss_PV_Ta = global.get('Main_Outlet_Temp');              // PV (Ta/outlet) Temperature of water.
var ss_PV_Tr = global.get('Main_Inlet_Temp');               // PV (Tr/inlet) Temperature of water.
var cor = global.get('cor', "file");                        //Correction to show on dashboard
var startSP = SP_Final;
cor = current_sp - startSP;

if (Keep_Running = 1) {                                    //Switch Keep Running Dashboard
    //voorkom uitschakelen als setpoint = Tinlet  
    if (SP_Final <= ss_PV_Tr) do { SP_Final += 1; } while (SP_Final <= ss_PV_Tr);               

//Voorkom uitschakelen omdat Toutlet te hoog wordt tov Setpoint door SP_Final te verhogen
    if (ss_PV_Ta > (SP_Final + 2)) do { SP_Final += 1; } while (ss_PV_Ta > (SP_Final + 2));                    //((ss_PV_Ta - SP_Final) > 1);
}

cor = SP_Final - startSP;
msg.payload = SP_Final;
msg.topic = "SP_Final";
global.set("cor", cor, "file");
return msg;

Vraagje. Dit is dus ondanks de KR toch een uitschakeling. Te traag met reageren denk ik?
Ja, de regeling is te traag. Dit komt door mijn code die je als basis gebruikt. De toetsmomenten zijn te weinig. Ik heb dat nu opgelost in de nieuwe versie. daar wordt de berekening gedaan bij iedere compressor Hz signaal die ontvangen wordt. Iets overbodig misschien, maar wel snel genoeg nu om te reageren.
Onderstaand is met een Virtual_SP van 28 graden, Softstart aan.
(Heb hem gisteren aangepast om 2 graden onder Ta te houden, Ga ik zo even terug op max 1 zetten...)
Ja, volgens mij is inderdaad de grens Ta 2C >2 minuten boven setpoint om uit te gaan.
[...]

Edit: Hier opnieuw met max 1 graad onder Ta.
Je ziet nu duidelijk mijn probleem met pomp vloerverwarming te laat aanspringen, hij krijgt te snel zijn retourwater terug. (Dit probleem moet ik dus aanpakken, al speelt dit alleen bij een start):
Dat moet toch niet zo veel effect hebben? ter zijde, ik heb helemaal geen pomp. Maar de warmteafgifte word daardoor alleen wat groter na 4-5 minuten. Daar moet de regeling gewoon ook op inspelenlijkt me?
[...]

Om 13:24 uur springt de vloerverwarmingspomp aan, je ziet hem dan weer snel dalen.
Zo extreem als hierboven zie ik overigens voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:10:
Is het overigens een idee om ook een knop toe te voegen om de hele flow aan en uit te zetten? Behoudens heel NodeRed uit zetten lukt dat niet nu toch?
Een hele flow aan/uit is niet mogelijk op een makkelijke mannier.
Dan moet ik hier iets voor bouwen. maar das heel veel werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Een knopje met een keuze is altijd fijn. En het breedst inzetbaar voor elke situatie. :)
Variabelle gemaakt nu. naam en layout wordt nog gepimpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irMre5LXf7s5jgjXFMQlGlykcQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZfGSnkmwxqc6jKe2rVcYVUE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Dat moet toch niet zo veel effect hebben? ter zijde, ik heb helemaal geen pomp. Maar de warmteafgifte word daardoor alleen wat groter na 4-5 minuten. Daar moet de regeling gewoon ook op inspelenlijkt me?
Dat heeft het bij mij wel degelijk. Ik moet dat gewoon aanpassen binnenkort. Komt goed.
Een hele flow aan/uit is niet mogelijk op een makkelijke mannier.
Dan moet ik hier iets voor bouwen. maar das heel veel werk.
Je zou de MQTT out node "SP Ta corrected - SET5 (SetZ1HeatRequestTemperature)" kunnen blokkeren, doe ik nu ook om te testen en niet telkens MQTT commando's naar de WP te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Dat heeft het bij mij wel degelijk. Ik moet dat gewoon aanpassen binnenkort. Komt goed.
is dan de reactiesnelheid hier ook de boosdoener? fixed in next release
[...]

Je zou de MQTT out node "SP Ta corrected - SET5 (SetZ1HeatRequestTemperature)" kunnen blokkeren, doe ik nu ook om te testen en niet telkens MQTT commando's naar de WP te sturen.
Dat moet dan voor iedere MQTT commando, ieder paars blokje gezet worden.
kan wel. is wat werk.

Mijn voorkeur heeft het om aan de voorkant wat te blokkeren. zo wordt er niks onnodig berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
is dan de reactiesnelheid hier ook de boosdoener? fixed in next release
Deels wel, vandaar nu stuur op max 1 graad onder Ta i.p.v. 2 graden. Dan heeft de regeling wat meer tijd.
Maar feitelijk probleem is natuurlijk mijn vloerverwarming die niet op tijd bij springt.
Dat moet dan voor iedere MQTT commando
Inderdaad, ik denk natuurlijk weer alleen aan de HEAT-only mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:00:
[Afbeelding]
hoe kan het dat de cop DHW 0.23 is en cop Heat 2.63 ?
verwarmen doe ik niet en mag hopen dat de cop DHW een stuk hoger ligt.
of lees ik het verkeerd.
@sjampeter
Kun je bevestigen dat de bug opgelost is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ilq2Rc9epKQdG0xokniLkVthA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SxDluErHxDWxFEJ11ISUSo6L.png?f=user_large

hoe onrealistisch ik het nu ook vind, dit is mijn resultaat van de laatste 2 maanden nadat je de bug gemeld hebt.

En ja, dit is COP geen SCOP.
ik bouw het wel om straks. zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGqCu9oxQz48aCaUiFgGn2pC7CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ybIgI3npiRoSwwQ7TDhLiLq.png?f=fotoalbum_large

lijkt mij inderdaad stukken beter kloppen. Kan mij niet herinneren dat ik een Heat run gedaan heb, maar zal waarschijnlijk met wat testen per ongeluk gedaan zijn. vooralsnog ziet het er prima uit. TOP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
vraag mij wel af waarom bij jouw wel de 10e maand zichtbaar is, en bij mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
draai 19.2 trouwens