Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
@thehog
Hoi.
Ik ben bezig met wat te proberen te snappen. (details in de 2 posts hierboven)

Als men de Panasonic instelt op Direct en Thermostaat intern, dan lijkt het er op dat we in de controller 1x een temperatuur kunnen programmeren van het water. En dat deze daarna niet te programeren is via een SET commando.
Want, als ik het goed heb begrepen, dan werkt SET5 niet op het water temperatuur, maar kamer temperatuur gevraagd.

De twee vragen die ik heb:
Klopt het wat ik schrijf?
Is er dan een manier om die water temperatuur in te stellen? Een SET commando.
(Ik heb firmware 3.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:38
edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:58:
En dat betekent ook dat de SoftStart functie 0,0 zin heeft in geval je
Ruimte Thermostaat gebruikt. Het enige dat je aanpast met ruimte Thermostaat is het setpoint van de kamer.... Niks van het water.
Daar was ik al een beetje bang voor, zonder de mogelijkheid om de setpoint van het water aan te passen valt er veel functionaliteit weg die ik toch wel heel graag wel wil hebben.

Sinds ik dit dashboard gebruik draai ik dan ook op watertemperatuur i.p.v. thermostaat.
Dit geeft ook wel nieuwe uitdagingen, ik ben/was gewend dat de warmtevraag uitschakelt wanneer de kamertemperatuur bereikt is en pas weer aanschakelt wanneer deze 0,4c gedaald is. (hysteresis +0,2 / -0,2)
Laat ik de pana lekker zijn gang gaan wanneer hij stuurt op watertemperatuur heb ik maar korte runs, aanvoer/retour temperatuur zakt behoorlijk snel na het afslaan van de compressor. Gelukkig biedt RTC de uitkomst door de pana lekker uit te schakelen wanneer mijn gewenste kamertemperatuur is bereikt al voelt dit wel als mogelijk slecht voor de hardware?

Met alle plezier wil ik voor je kijken hoe de pana reageert met de externe thermostaat maar hebben we ons antwoord niet al en heeft dat dan wel zin?
Functies beschikbaar zal worden gevuld met nee vrees ik maar hoop er naast te zitten. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Kroontje03
Ik zou de aanname die ik doe voor externe thermostaat wel graag bevestigd willen zien. Anders blijft het een aanname en blijft de kans bestaan dat ik het mis heb.

Maar, niet getreurd....
Ik denk dat het nog wel mogelijk zou kunnen zijn om de stooklijn aan te passen als je een thermostaat gebruikt. Dat ga ik later uittesten.
Dus voor nu:
stap 1 is robust maken wat we hebben aan code. de fouten er uit halen.
stap 2 is kijken of ik handmatig een shift functie kan bouwen met thermostaat + stooklijn instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:37:
@Kroontje03
Ik zou de aanname die ik doe voor externe thermostaat wel graag bevestigd willen zien. Anders blijft het een aanname en blijft de kans bestaan dat ik het mis heb.

Maar, niet getreurd....
Ik denk dat het nog wel mogelijk zou kunnen zijn om de stooklijn aan te passen als je een thermostaat gebruikt. Dat ga ik later uittesten.
Dus voor nu:
stap 1 is robust maken wat we hebben aan code. de fouten er uit halen.
stap 2 is kijken of ik handmatig een shift functie kan bouwen met thermostaat + stooklijn instelling.
Ben hem nu aan het testen, vraag mij daarbij af waar jij de error kreeg bij Ruimtesensor?
Ik kan alle waarden sturen zonder debug error of error in de Node Red legging.
De waarde wordt alleen niet verwerkt, TOP27 blijft 0.

hier had ik bijvoorbeeld wel een error verwacht:
21/10 16:13:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: -1

Externe thermostaat in Direct modus en met Compensation curve getest:
MQTT command komt netjes aan om Target temp aan te passen maar hier doet de pana niks mee, ook geen error oid.

- In CC is 26c de berekende temperatuur van de WAR functie uit de pana, tijdens testen constant 26c
gebleven.
- in Direct is 29c de ingestelde waarde in de pana en tijdens testen ook constant 29c gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhiJBCwsFLyPEGCO6Iw-QDKCXNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jixRw0wtJKgZWv1KbCc1nFJH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Kroontje03 op 21-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik kreeg een h67 (geloof ik) error.
Ik heb alleen een kale controller en de pomp zelf.
Geen extra pcb, geen thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:31:
Ik kreeg een h67 (geloof ik) error.
Ik heb alleen een kale controller en de pomp zelf.
Geen extra pcb, geen thermostaat.
Das een flow issue als het (niet) goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kroontje03 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Ben hem nu aan het testen, vraag mij daarbij af waar jij de error kreeg bij Ruimtesensor?
Ik kan alle waarden sturen zonder debug error of error in de Node Red legging.
De waarde wordt alleen niet verwerkt, TOP27 blijft 0.
kan een random error zijn.
Eigenlijk de eerste die ik ooit heb gehad met foutcode.
Externe thermostaat in Direct modus en met Compensation curve getest:
MQTT command komt netjes aan om Target temp aan te passen maar hier doet de pana niks mee, ook geen error oid.

- In CC is 26c de berekende temperatuur van de WAR functie uit de pana, tijdens testen constant 26c
gebleven.
- in Direct is 29c de ingestelde waarde in de pana en tijdens testen ook constant 29c gebleven.
Dank!
Dit is precies wat ik had verwacht.
Interne of externe thermostaat is gelijk qua resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Ik weet niet precies of ik de vragen goed begrijp en het is voor mij al een tijdje dat ik in ext. thermostaat modus heb gewerkt. Maar wat ik nog wel weet dat je in die modus sowieso geen -5 +5 shift kan doen, ook al zit je op CC. Waarom, geen idee, maar de panasonic slikt dat niet (althans mijn H destijds niet, welllicht nieuwere versies wel?)

Met SET5 zet je deze shift als je in CC staat. Maar als je in direct staat dan set je met SET5 de gevraagd aanvoer temp (dus dan moet je ook een waarde boven 20 graden sturen, anders doet ie er niks mee). Je krijgt inderdaad geen foutmelding van heishamon en ook niet van de warmtepomp. Maar hij doet er gewoon niks mee.

Ik kan mij ook vaag herinneren dat je in ext. thermostaat mode zelfs in direct modus niet eens de temperatuur (via SET5) kan aanpassen maar dat weet ik niet zeker meer. Je kan uiteraard wel de curve van CC aanpassen via SET16 en daarmee in feite hetzelfde bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Niet iets wat aan de flow ligt...
Maar weer na een MF%#€@ herstart van mijn Windows bak is krijg ik weer corrupte context store meldingen. Zijn daar wellicht tips voor om dat meer hufter ( lees windows update) proof te krijgen? Docker gebruiken is resource technisch niet echt een optie

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:56:
Ik weet niet precies of ik de vragen goed begrijp en het is voor mij al een tijdje dat ik in ext. thermostaat modus heb gewerkt. Maar wat ik nog wel weet dat je in die modus sowieso geen -5 +5 shift kan doen, ook al zit je op CC. Waarom, geen idee, maar de panasonic slikt dat niet (althans mijn H destijds niet, welllicht nieuwere versies wel?)

Met SET5 zet je deze shift als je in CC staat. Maar als je in direct staat dan set je met SET5 de gevraagd aanvoer temp (dus dan moet je ook een waarde boven 20 graden sturen, anders doet ie er niks mee). Je krijgt inderdaad geen foutmelding van heishamon en ook niet van de warmtepomp. Maar hij doet er gewoon niks mee.

Ik kan mij ook vaag herinneren dat je in ext. thermostaat mode zelfs in direct modus niet eens de temperatuur (via SET5) kan aanpassen maar dat weet ik niet zeker meer. Je kan uiteraard wel de curve van CC aanpassen via SET16 en daarmee in feite hetzelfde bereiken.
Je hebt mijn vragen goed begrepen. Dank je.
Sommige dingen zijn niet handig inderdaad.
Ik zat al te spelen met de gedachte om set 16 te gaan gebruiken.. voor cc modus.

Er is nu dus geen set commando om in direct mode+thermostaat om de watertemperatuur te veranderen? Of is dat ook set16?

Bedankt voor antwoorden! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Je hebt mijn vragen goed begrepen. Dank je.
Sommige dingen zijn niet handig inderdaad.
Ik zat al te spelen met de gedachte om set 16 te gaan gebruiken.. voor cc modus.

Er is nu dus geen set commando om in direct mode+thermostaat om de watertemperatuur te veranderen? Of is dat ook set16?

Bedankt voor antwoorden! :*)
EDIT

Ik heb net getest en nu weet ik het weer.
SET5 en TOP27 werken ALLEEN als je in 'water mode' staat. En dan zet je dus of de CC shift of de DIRECT temp van het water.

Ze werken NIET in andere temperatuur modes (int/ext thermostaat of thermistor). In dat geval werkt alles via de CC waardes ook als je in DIRECT staat. De vier waardes voor de CC (te zetten met json waardes in SET16) is nog logisch. Maar de DIRECT temp moet je dus ook via de CC (en dan alleen TOP29, "Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp") instellen. Dat zie je ook terug als je op de controller in ext.thermostaat/direct stand de direct temp wijzig. Je ziet dan die CC-curve waarde wijzigen.

Hopelijk snap je hem nu :)

[ Voor 54% gewijzigd door thehog op 22-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:23:
[...]

EDIT

Ik heb net getest en nu weet ik het weer.
SET5 en TOP27 werken ALLEEN als je in 'water mode' staat. En dan zet je dus of de CC shift of de DIRECT temp van het water.

Ze werken NIET in andere temperatuur modes (int/ext thermostaat of thermistor). In dat geval werkt alles via de CC waardes ook als je in DIRECT staat. De vier waardes voor de CC (te zetten met json waardes in SET16) is nog logisch. Maar de DIRECT temp moet je dus ook via de CC (en dan alleen TOP29, "Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp") instellen. Dat zie je ook terug als je op de controller in ext.thermostaat/direct stand de direct temp wijzig. Je ziet dan die CC-curve waarde wijzigen.

Hopelijk snap je hem nu :)
Dank je wel !
Heel duidelijk zo.
Het is mij nu duidelijk geworden na je 2 posts.
Ik heb wat aan te passen in de node red flow om de boel te kunnen laten werken.

Het verklaart een aantal github issues gelijk waar ik de reden nooit van begrepen heb. :)

En uiteraard nog... Misschien ten overvloede...
Maar mijn grote waardering voor het bouwen van de heishamon pcb. _/-\o_
Fantastisch ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35
L.S.: Node-RED disconnected en connected steeds. Ik ben er nu achter dat de MQTT client een "client ID" nodig heeft en dat er geen duplicates mogen zijn op dezelfde broker. Ik heb meerdere NR-installaties naast elkaar en meerdere NR MQTT broker nodes hadden de Client ID "Node-Red_client" (oid). Nadat ik de Client ID's uniek gemaakt heb, lijkt het probleem voorbij te zijn.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
Aziona schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:20:
L.S.: Node-RED disconnected en connected steeds. Ik ben er nu achter dat de MQTT client een "client ID" nodig heeft en dat er geen duplicates mogen zijn op dezelfde broker. Ik heb meerdere NR-installaties naast elkaar en meerdere NR MQTT broker nodes hadden de Client ID "Node-Red_client" (oid). Nadat ik de Client ID's uniek gemaakt heb, lijkt het probleem voorbij te zijn.
Ik ben een luie/slordige automatiseerder die nergens op let; behalve MQTT server adres & poort nummer vul ik nooit wat in. Ik ben me er niet bewust van dat ik hierdoor mogelijk problemen heb maar NR heeft hier als client last van? Ik gebruik in totaal 3 Node-Red installaties waar ik ook niet anders dan MQTT server adres & poort nummer heb ingevuld.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
I figured it out.

je kunt ten allen tijden SET16 gebruiken om de water temperatuur door te geven.

Dit werkt met DIRECT modus (1 punt, target_high)
+ Watertemperatuur
+ Thermostaat intern
SET16 -- [Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp]

Dit werkt met COMPENSATION CURVE modus (2 punten curve)
+ Watertemperatuur
+ Thermostaat intern
SET16 -- [Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp] + [Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp]

IPV SET16 kun je alleen bij WaterTemperatuur (TOP111=0) ook SET5 gebruiken. Shift -5/+5 of 20-65

Ik kan thermostaat extern en roomsensor niet controleren, maar ik ga er van uit dat dat exact hetzelfde is.

[ Voor 34% gewijzigd door edterbak op 22-10-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
blb4 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:30:
[...]Ik ben een luie/slordige automatiseerder die nergens op let; behalve MQTT server adres & poort nummer vul ik nooit wat in.
Ik ben nog luier dan jij :) en wijzig alleen de "x"jes in de mqtt node maar in de flow staat ook "clientid":
Node_Red_Client" en aangezien ik lui ben laat ik dat gewoon staan maar dat levert een probleem op bij mij.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ik heb inderdaad 'clientid' vast gezet..

Dit heb ik gedaan omdat mijn mqtt broker (HiveMQ) gelimiteerd aantal clients wil handelen.
En iedere reboot van node red kreeg ik een nieuw client ID.

Ik heb als broker geprobeert:
Mosquitto
HIVEMQ
EMQX

De laatste was het meest 'snappy'. Ook een prima GUI.
Maar de meeste mensen gebruiken mosquitto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
edterbak schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:37:
@thehog
I figured it out.

je kunt ten allen tijden SET16 gebruiken om de water temperatuur door te geven.

Dit werkt met DIRECT modus (1 punt, target_high)
+ Watertemperatuur
+ Thermostaat intern
SET16 -- [Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp]

Dit werkt met COMPENSATION CURVE modus (2 punten curve)
+ Watertemperatuur
+ Thermostaat intern
SET16 -- [Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp] + [Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp]

IPV SET16 kun je alleen bij WaterTemperatuur (TOP111=0) ook SET5 gebruiken. Shift -5/+5 of 20-65

Ik kan thermostaat extern en roomsensor niet controleren, maar ik ga er van uit dat dat exact hetzelfde is.
Dat klinkt veelbelovend! Zou voor mij echt een welkome toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Kroontje03
Ik heb het gisteren gebouwd. Het is wat 'sloppy' voor mijn gevoel. Maar het werkt.
Ik ben aan het testen geraakt.

CC/stooklijn
- watertemp >> shiften werkt met RTC/SoftStart
- thermostaat intern > shiften werkt met RTC/SoftStart

Direct
- watertemp >> werkte al met WAR/RTC/SoftStart
- thermostaat intern > werkt met WAR/RTC/SoftStart

Maar ik wil nog langer testen voor dat ik jullie dit aandoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 09:56
edterbak schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:46:
@Kroontje03
Ik heb het gisteren gebouwd. Het is wat 'sloppy' voor mijn gevoel. Maar het werkt.
Ik ben aan het testen geraakt.

CC/stooklijn
- watertemp >> shiften werkt met RTC/SoftStart
- thermostaat intern > shiften werkt met RTC/SoftStart

Direct
- watertemp >> werkte al met WAR/RTC/SoftStart
- thermostaat intern > werkt met WAR/RTC/SoftStart

Maar ik wil nog langer testen voor dat ik jullie dit aandoe.
Ik wil met alle liefde het Direct+Watertemp gedeelte voor je testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hahaha.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 09:56
Het valt mij overigens op dat wanneer de WP een DHW-run heeft gedaan, deze aansluitend altijd een Heat-Run doet als hij binnen de Automations trigger valt.
Is er wellicht een optie om dat aan te passen/te voorkomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak Bericht verwijderd, ik heb het niet goed begrepen, denk ik.

[ Voor 105% gewijzigd door Aziona op 24-10-2023 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:13:
@edterbak Volgens mij gaat er iets fout met de export van het Temperature profile naar het Internal Panasonic profile.

Dit is wat ik exporteer
[Afbeelding]
Dit komt terecht in Heishamon
[Afbeelding]
Dit gebeurt in NR Home maar dat stopt later gelukkig.
[Afbeelding]

Als ik dan naar het Internal Panasonic profile kijk dan zie ik 28 waar ik 40 verwacht.
[Afbeelding]
Dat zie ik ook in Heishamon, geen idee waar die 28 vandaan komt.
[Afbeelding]
De WP slaat ook niet aan maar weet niet waar dat aan ligt.
[Afbeelding]

Ik ga er naar kijken. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vanaf nu draai ik ook op 23.10 beta8, nog niet met nieuwe functies bezig. Eerst maar eens kijken of het op een rPi beter blijft draaien (vooral in reboot scenario's)

Op scheduler pagina vraag ik mij wel af waarom op full-hd resolutie het er als volgt uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8UeIyFNFD3T1V1hIHFF6OFV-ew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/saNLS925syIqRK4kp6ZLfiHb.png?f=user_large
Bij tekst verkleining gaat onderste blok wel naar rechts (onder set / cancel deel) maar waar het nu bij hoort...

[ Voor 54% gewijzigd door The-Source op 23-10-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:49:
Op scheduler pagina vraag ik mij wel af waarom op full-hd resolutie het er als volgt uitziet...
Heb dat inderdaad ook, vergeten te melden toen ik het zag.
En die set/cancel is voor room setpoint die eigenlijk pas getoond hoort te worden na keuze vanuit schedulerlijst. Wat wel gewoon gebeurd als je nu op cancel drukt. @edterbak correct me if I'm wrong.

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten69 op 23-10-2023 20:26 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:49:
Vanaf nu draai ik ook op 23.10 beta8, nog niet met nieuwe functies bezig. Eerst maar eens kijken of het op een rPi beter blijft draaien (vooral in reboot scenario's)

Op scheduler pagina vraag ik mij wel af waarom op full-hd resolutie het er als volgt uitziet.
[Afbeelding]
Bij tekst verkleining gaat onderste blok wel naar rechts (onder set / cancel deel) maar waar het nu bij hoort...
Oh, ja ik zie het.
Dat menu hoort verborgen te zijn standaard. Ik los het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Wat wel gewoon gebeurd als je nu op cancel drukt. @edterbak correct me if I'm wrong.
I wont correct you : :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Stookseizoen hier ook weer begonnen, dus ik heb de laatste beta8 erop gezet en alles draait weer :D.

Eerste wat me nu wel opvalt is dat hij na de start direct met een DHW begint, omdat die 44 graden aangeeft en ik hem auto gestart wil hebben op 39 graden. Mijn delta staat op 6, dus ik ging er vanuit dat het hier door kwam.
Maar wat daarbij gek is, is doordat hij nu begint met opwarmen de tank wat afkoelt. Dit door mening en omdat de wp de toevoer aan het opbouwen is qua temp (dus niets geks volgens mij). Nu zie ik in de MQTT log voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
23/10 23:12:25 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level undefined
23/10 23:10:27 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
23/10 23:10:27 - Scheduler - Force DHW: 1
23/10 23:10:26 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 4
23/10 23:10:25 - DHW: DHW temperature: 39°C. Lower threshold: 39°C. Starting DHW run.

Dat vind ik wel vreemd, want nu gaat die SetForceDHW aanzetten? Maar hij was zelf al een DHW run aan het doen.

Klopt mijn aanname dat hij in eerste instantie begon vanwege de settings die ik heb, of zou dat nog ergens anders door getriggerd kunnen worden? 44 graden is nog warm zat om te douchen, dus ik had liever gehad dat hij morgenmiddag ergens weer ging verwarmen.

Tweede wat me opviel is dat er weer heel hard gewerkt is hier 8) , heb alles van de afgelopen tijd weer even doorgespit, dus ga net als de WP weer meedraaien ;).

[ Voor 62% gewijzigd door Krilo_89 op 23-10-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:11:
Stookseizoen hier ook weer begonnen, dus ik heb de laatste beta8 erop gezet en alles draait weer :D.

Eerste wat me nu wel opvalt is dat hij na de start direct met een DHW begint, omdat die 44 graden aangeeft en ik hem auto gestart wil hebben op 39 graden. Mijn delta staat op 6, dus ik ging er vanuit dat het hier door kwam.
Maar wat daarbij gek is, is doordat hij nu begint met opwarmen de tank wat afkoelt. Dit door mening en omdat de wp de toevoer aan het opbouwen is qua temp (dus niets geks volgens mij). Nu zie ik in de MQTT log voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
23/10 23:12:25 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level undefined
23/10 23:10:25 - DHW: DHW temperature: 39°C. Lower threshold: 39°C. Starting DHW run.

Dat vind ik wel vreemd, want nu gaat die SetForceDHW aanzetten? Maar hij was zelf al een DHW run aan het doen.

Klopt mijn aanname dat hij in eerste instantie begon vanwege de settings die ik heb, of zou dat nog ergens anders door getriggerd kunnen worden? 44 graden is nog warm zat om te douchen, dus ik had liever gehad dat hij morgenmiddag ergens weer ging verwarmen.

Tweede wat me opviel is dat er weer heel hard gewerkt is hier 8) , heb alles van de afgelopen tijd weer even doorgespit, dus ga net als de WP weer meedraaien ;).
Kan 't zijn dat er een omschakeling van operating mode was? als je van b.v. DHW (3) naar HEAT + DHW (4) schakelt gaat hij altijd DHW doen als DHW_Temp < DHW_Target. Hij houd dan geen rekening met de DHW_Delta.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
blb4 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Kan 't zijn dat er een omschakeling van operating mode was? als je van b.v. DHW (3) naar HEAT + DHW (4) schakelt gaat hij altijd DHW doen als DHW_Temp < DHW_Target. Hij houd dan geen rekening met de DHW_Delta.
Ik stond op Heat + DHW, en pas nadat de tank door menging kouder werd, schakelde ik over naar DHW alleen. Dat doet die Forcefull DHW volgens mij? Op regel 4 zie je ook dat hij de oude mode heeft opgeslagen om daarna weer terug te zetten en dat was mode 4.

Overigens had ik ook wat anders vannacht (wat ik hiervoor met oude software ook heb gehad). Hij heeft van 00:00 tot 00:60 achter elkaar gestart/gestopt. Resultaat is ruim 100 start/stops in de nacht. Lijkt door de softstart functie te komen, die ik nu maar even heb uitgezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
24/10 05:08:54 - Compressor: stopped
24/10 05:08:54 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:08:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:08:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:08:49 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:08:49 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:08:49 - Compressor: running
24/10 05:08:49 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:08:49 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 05:05:39 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
24/10 05:04:59 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 05:04:59 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 05:04:59 - Compressor: stopped
24/10 05:04:59 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:04:59 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:04:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:04:54 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:04:54 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:04:54 - Compressor: running
24/10 05:04:54 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:04:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 05:01:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
24/10 05:01:54 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 05:01:54 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 05:01:54 - Compressor: stopped
24/10 05:01:54 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:01:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:01:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:01:49 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:01:49 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:01:49 - Compressor: running
24/10 05:01:49 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:01:49 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 04:58:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
24/10 04:58:44 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 04:58:44 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 04:58:44 - Compressor: stopped

Mijn huis is overigens niet opgewarmd in die uren :+ . Maar het lijkt dat de softstart ervoor zorgt dat de WP al snel op de SP_Final zit, waardoor hij afslaat?

Afgelopen weekend op de oude software ook al even een run gedraaid van 8 uur en dat zie ik graag. Alleen als je RTC aan hebt staan, hoe zorg je er dan voor dat hij niet voor 30 min even aangaat zodat je weer op je setpoint zit? Moet je dan zorgen dat hij het 'shiften' in een grotere range doet? Dus niet +1 bij 0.2 graden maar bij 1 graden verschil? Nadeel is dat de temp gaat schommelen uiteraard, maar wel mooiere runs.
Mijn temp moet nu vanaf 21 omhoog naar 21.7 en daar is hij wel even zoet mee. Hoe hebben anderen hier daar een mooie middenweg in gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-08 12:45
Tot nu toe had ik mijn Heishamon op listen-only staan ivm de Panasonic cloud.

Nu wil ik overstappen op de heishamon met Nodered voor de aansturing van mijn WP.

1 ding begrijp ik even niet, in de instructies staat dat ik de WP op Zone&Sensor; Watertemperatuur moet zetten in plaats "External Thermostat".

Misschien domme vraag maar hoe werkt dat dan? Hoe weet de WP of het warm genoeg is in de huiskamer? Ik bedien nu met draadloze externe thermostaat van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Shizzle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:04:
Tot nu toe had ik mijn Heishamon op listen-only staan ivm de Panasonic cloud.

Nu wil ik overstappen op de heishamon met Nodered voor de aansturing van mijn WP.

1 ding begrijp ik even niet, in de instructies staat dat ik de WP op Zone&Sensor; Watertemperatuur moet zetten in plaats "External Thermostat".

Misschien domme vraag maar hoe werkt dat dan? Hoe weet de WP of het warm genoeg is in de huiskamer? Ik bedien nu met draadloze externe thermostaat van Panasonic.
Als je exact weet wat je huis verliest bij een bepaalde temp buiten, dan kun je puur op watertemperatuur stoken. Afhankelijk van de buitentemperatuur, zorgt je WP dan voor een vaste aanvoer en dat zorgt dan in je huis met: toevoer van warmte - verlies van warmte = lekker huis.
Als je daar een externe temp sensor aan toevoegt (niet die van de Pana zelf), dan kun je die als leidraad gebruiken. Met de RTC functie van Node-RED kun je dan gaan shiften. Dus als je bijna de temp meet die het in je huis moet zijn, dan hoeft je WP minimaal te draaien. Als het te heet is of te koud, dan moet je WP juist iets harder werken of gaat hij bijv. uit.

Overigens zijn er hier mensen die dit kunnen verbeteren of bevestigen. Dan weet ik gelijk ook of ik het snap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Ok, maar betekent dit dat de aansturing met heishamon/nodered alleen met deze setting werkt? Of kan het ook met de externe thermostaat. (zonder gebruik te maken van de RTC functie dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Krilo_89, ik heb begrepen dat bij elke OM overgang, dus ook bv van 4 naar 3 de DHW delta genegeerd wordt.

@Shizzle, je kan met externe thermostaat blijven werken maar dan heb je wel een extra kapitein op je schip. NodeRed met Heishamon kan dan ook al zaken verbeteren / optimaliseren maar de thermostaat zal gewoon de compressor uit zetten wanneer die dat een goed idee vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
@Shizzle, je kan met externe thermostaat blijven werken maar dan heb je wel een extra kapitein op je schip. NodeRed met Heishamon kan dan ook al zaken verbeteren / optimaliseren maar de thermostaat zal gewoon de compressor uit zetten wanneer die dat een goed idee vind.
Helaas komen de commands van Nodered nog niet aan bij Heishamon/Panasonic.
Is het voldoende om de panasonic service cloud offline (utp eruit) te halen of moet die fysiek losgekoppeld worden in de WP?

Ik had de Listen-only checkbox uitgezet maar waarschijnlijk heb ik nog niet alles goed staan.
Wat ik trouwens wel zag in de Nodered log is dat de WAR weer uitgezet werd omdat er een externe thermostaat of Panasonic heat curve was gedetecteerd. Dus die externe thermostaat zit toch wat in de weg dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
is de node-red flow compatibel met de laatste heishamon release?
als ik de releasenotes goed lees is er een mqtt topic gewijzigd.
https://github.com/Egyras/HeishaMon/releases/tag/v3.2
edit:
dit zouden de topics moeten zijn die veranderen, huidig:
TOP15 Heat_Energy_Production
TOP16 Heat_Energy_Consumption
TOP38 Cool_Energy_Production
TOP39 Cool_Energy_Consumption
TOP40 DHW_Energy_Production
TOP41 DHW_Energy_Consumption"

nieuw in heishamon 3.2:
TOP15 Heat_Power_Production
TOP16 Heat_Power_Consumption
TOP38 Cool_Power_Production
TOP39 Cool_Power_Consumption
TOP40 DHW_Power_Production
TOP41 DHW_Power_Consumption"

[ Voor 47% gewijzigd door pc_freak1 op 24-10-2023 14:08 ]

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik heb mijn T-CAP recentelijk in gebruik genomen in combinatie met de node-red flow. En ben dus nog aan het leren.

Mijn doel is om WAR te draaien, met eventueel een RTC indien nodig.

Ik zat alleen te denken: Het mooiste zou zijn als je ook echt een "anti pendel feature" hebt, en ik weet dus niet of dat al echt kan.
Wat ik tot nu toe begrepen heb: Zodra de WP meer dan X minuten 2 of meer graden boven de setpoint is, dan gaat hij uit. Ongeacht of de doeltemperatuur bereikt is (indien dat niet het geval is, hebben we het dus over pendelen)

Mijn idee: Indien de kamertemperatuur nog niet behaald is, en hij staat op het punt om uit te gaan vanwege pendelen. Dan wil ik de setpoint met 1 verhogen, zodat het pendelen weer even uitgesteld wordt. Je blijft dit doen tot de doeltemperatuur (de gemeten kamertemperatuur dus) gehaald is.
Op deze manier zou je nooit meer pendelen hebben, je hebt alleen nog een WP die uit gaat omdat de temperatuur gehaald is.

Is zoiets al mogelijk met de flow? (ik kon zelf niet vinden of dit precies zo kan)

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 24-10-2023 14:38 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
pc_freak1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:40:
edit:

nieuw in heishamon 3.2:
Ik heb de nieuwe Heishamon firmware, het monitoren van die nieuwe topics wil nog niet zo lukken.
Ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de aansturing vanuit NodeRed, dit zijn heel andere topics....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edit:

nieuw in heishamon 3.2:
In ieder geval werkt de statistiekenpagina niet (meer) zonder aanpassingen. Met een paar kleine aanpassingen in Node-red kun je dat zelf wel fixen (even de MQTT-nodes met de desbetreffende topics opzoeken). :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:14
@edterbak
Vanmorgen stroomstoring gehad van ca. 3 uur. Systeem start natuurlijk wel weer op maar al mijn instellingen zijn verdwenen. Resultaat is koud huis om 5 uur vanmiddag bij terugkomst. Settings weer aangepast en alles gecorrigeerd, begint weer met opwarmen.

Klopt het dat de settings verloren gaan of heb ik een instelling niet goed staan?

Ik overweeg nu denk ik maar een UPS neer te gaan zetten om dit te voorkomen, zodat in ieder geval na opstarten de oude gegevens er nog staan.

Graag je advies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The-Source
Pietjebel10 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:18:
@edterbak
Vanmorgen stroomstoring gehad van ca. 3 uur. Systeem start natuurlijk wel weer op maar al mijn instellingen zijn verdwenen. Resultaat is koud huis om 5 uur vanmiddag bij terugkomst. Settings weer aangepast en alles gecorrigeerd, begint weer met opwarmen.

Klopt het dat de settings verloren gaan of heb ik een instelling niet goed staan?

Ik overweeg nu denk ik maar een UPS neer te gaan zetten om dit te voorkomen, zodat in ieder geval na opstarten de oude gegevens er nog staan.

Graag je advies
Lees de GitHub pagina installatie gedeelte over contextstore van je nodered settings.json file

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
edit:

nieuw in heishamon 3.2:
Dank voor het melden. Als ik ze gebruik zal ik ze aanpassen zodat het goed gaat voor beiden situaties.

[edit]
Ik heb het aangepast.
Flow is nu voor beide versies geschikt.

Ik heb gelijk alle nieuwe modellen (5 stuks) toegevoegd aan de lijst.

Ik zie ook dat ze de naam hebben aangepast in heishamon, TOP111 en TOP112 zijn gecorrigeerd nu. Ze waren omgedraaid qua naam, niet qua waarden.

TOPX Heishamon v3.1 Heishamon v3.2
TOP15 main/Heat_Energy_Production >> main/Heat_Power_Production
TOP16 main/Heat_Energy_Consumption >> main/Heat_Power_Consumption
TOP38 main/Cool_Energy_Production >> main/Cool_Power_Production
TOP39 main/Cool_Energy_Consumption >> main/Cool_Power_Consumption
TOP40 main/DHW_Energy_Production >> main/DHW_Power_Production
TOP41 main/DHW_Energy_Consumption >> main/DHW_Power_Consumption
TOP111 main/Z2_Sensor_Settings >> main/Z1_Sensor_Settings
TOP112 main/Z1_Sensor_Settings >> main/Z2_Sensor_Settings

[ Voor 35% gewijzigd door edterbak op 24-10-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
ConQuestador schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:37:
Ik heb mijn T-CAP recentelijk in gebruik genomen in combinatie met de node-red flow. En ben dus nog aan het leren.

Mijn doel is om WAR te draaien, met eventueel een RTC indien nodig.

Ik zat alleen te denken: Het mooiste zou zijn als je ook echt een "anti pendel feature" hebt, en ik weet dus niet of dat al echt kan.
Wat ik tot nu toe begrepen heb: Zodra de WP meer dan X minuten 2 of meer graden boven de setpoint is, dan gaat hij uit. Ongeacht of de doeltemperatuur bereikt is (indien dat niet het geval is, hebben we het dus over pendelen)

Mijn idee: Indien de kamertemperatuur nog niet behaald is, en hij staat op het punt om uit te gaan vanwege pendelen. Dan wil ik de setpoint met 1 verhogen, zodat het pendelen weer even uitgesteld wordt. Je blijft dit doen tot de doeltemperatuur (de gemeten kamertemperatuur dus) gehaald is.
Op deze manier zou je nooit meer pendelen hebben, je hebt alleen nog een WP die uit gaat omdat de temperatuur gehaald is.

Is zoiets al mogelijk met de flow? (ik kon zelf niet vinden of dit precies zo kan)
Ja, dit zit er in.
SoftStart functie > tandwiel naast tekst "softstart" en daar "Upperlimit correction" verhogen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1juGzG3RB_BQZUXnNIGrSrrGR8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7sSACZQON8N0bvtVOga5kiq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:18:
@edterbak

Graag je advies
Als je het goed ingesteld hebt hoor je geen enkele setting te verliezen.
Heb je HomeAssistent met Node Red add-on of draai je een eigen NodeRed instance?

HA + NR Addon: https://github.com/edterb...l/tree/main/HomeAssistant
NR kaal: https://github.com/edterb...n_control#a---data-folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Ik stond op Heat + DHW, en pas nadat de tank door menging kouder werd, schakelde ik over naar DHW alleen. Dat doet die Forcefull DHW volgens mij? Op regel 4 zie je ook dat hij de oude mode heeft opgeslagen om daarna weer terug te zetten en dat was mode 4.

Overigens had ik ook wat anders vannacht (wat ik hiervoor met oude software ook heb gehad). Hij heeft van 00:00 tot 00:60 achter elkaar gestart/gestopt. Resultaat is ruim 100 start/stops in de nacht. Lijkt door de softstart functie te komen, die ik nu maar even heb uitgezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
24/10 05:08:54 - Compressor: stopped
24/10 05:08:54 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:08:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:08:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:08:49 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:08:49 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:08:49 - Compressor: running
24/10 05:08:49 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:08:49 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 05:05:39 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
24/10 05:04:59 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 05:04:59 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 05:04:59 - Compressor: stopped
24/10 05:04:59 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:04:59 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:04:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:04:54 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:04:54 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:04:54 - Compressor: running
24/10 05:04:54 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:04:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 05:01:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
24/10 05:01:54 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 05:01:54 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 05:01:54 - Compressor: stopped
24/10 05:01:54 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
24/10 05:01:54 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
24/10 05:01:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
24/10 05:01:49 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 22°C
24/10 05:01:49 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
24/10 05:01:49 - Compressor: running
24/10 05:01:49 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
24/10 05:01:49 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
24/10 04:58:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
24/10 04:58:44 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 04:58:44 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
24/10 04:58:44 - Compressor: stopped

Mijn huis is overigens niet opgewarmd in die uren :+ . Maar het lijkt dat de softstart ervoor zorgt dat de WP al snel op de SP_Final zit, waardoor hij afslaat?

Afgelopen weekend op de oude software ook al even een run gedraaid van 8 uur en dat zie ik graag. Alleen als je RTC aan hebt staan, hoe zorg je er dan voor dat hij niet voor 30 min even aangaat zodat je weer op je setpoint zit? Moet je dan zorgen dat hij het 'shiften' in een grotere range doet? Dus niet +1 bij 0.2 graden maar bij 1 graden verschil? Nadeel is dat de temp gaat schommelen uiteraard, maar wel mooiere runs.
Mijn temp moet nu vanaf 21 omhoog naar 21.7 en daar is hij wel even zoet mee. Hoe hebben anderen hier daar een mooie middenweg in gevonden?
Dit is vreemd.
Kun je de Pumpspeed functie uit zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Tevens ben ik geinteresseert in de temperaturen van het water tijdens het starten. Kun je deze eens monitoren tijdens het gebruik van de softstart functie? Om het makkelijker te maken kun je hier voor de "DEBUG" functie aan zetten.
[SYSTEM] >> [SYSTEM HEALTH] >> Extended logging aan zetten.

Als het zo is dat de temperaturen NET rond het setpoint zitten tijdens de start, dan schiet hij er snel overheen ja met die +2C.
Je kunt de softstart functie aanpassen (zoals ik hier boven schrijf) en het plafond van SP verhogen. Dan kan hij mee schuiven.
Als je daar +5 van maakt geef je meer ruimte als dat nodig is om te voorkomen dat hij uitvalt.

Maar wel alleen doen als je er bij aan het opletten bent. Anders heb je weer 300k stop/starts. Dat kan niet goed zijn.

Stomme vraag.
Er is wel gewoon goede doorstroming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:11:

code:
1
2
3
4
5

Wat je beschrijft heb ik recentelijk ook al een keer gezien bij mijzelf.
Ik zal er een aanpassing op doen dat de functie "Auto start DHW" niet activeert als de pomp al in DHW stand staat.
De aanpassing is gemaakt. Als de 3-weg klep in DHW positie staat, dan doet de functie niks.

Thanks for confirming.

Ter info:
De delta geeft aan hoe groot de panasonic het temperatuursverschil mag laten worden tussen in/uit gaand water. Hoe grote het verschil hoe sneller het gaat en hoe meer vermogen hij geeft.
Dit zegt niks over het setpoint en gemeten temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 24-10-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Krisp schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

In ieder geval werkt de statistiekenpagina niet (meer) zonder aanpassingen. Met een paar kleine aanpassingen in Node-red kun je dat zelf wel fixen (even de MQTT-nodes met de desbetreffende topics opzoeken). :)
Ik heb het gefixt in mijn locale versie.
ik heb gewoon 2 mqtt nodes op exact dezelfde plek. Als er op 1 topic niks binnen komt, dan is het de andere wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:13:
@edterbak Bericht verwijderd, ik heb het niet goed begrepen, denk ik.
OH, ik wilde er net naar gaan kijken.
Ik heb net wat 'schiet werk' naar de warmtepomp gedaan, en alles kwam prima binnen. Ik kon het dus al niet reproduceren.

maar, het is opgelost dus?? Wat begreep je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik ga nu nog heel even testen met
Direct modus + Thermostaat (intern)
Stooklijn modus + WaterTemp
Stooklijn modus + Thermostaat (intern)

Als de boel niet in meltdown gaat hier, dan zal ik vanavond een upload doen.
(highly experimental beta9.... for the brave)

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 24-10-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Is dit duidelijk?

Direct vs CC
Direct and Compensation curve are two methods of setting the water temperature being circulated.
Direct mode allows the user to change the setpoint of the water (Toutlet) directly
Compensation Curve: HP calculates the water temperature based on outside temperature

Thermostat (internal/external)
The thermostat measures the room temperature.
When the room temperature is higher than the setpoint, the heatpump will stop circulating water.
When the room temperature is lower than the setpoint, the heatpump will circulating water.
The water temperature being circulated can be set separately.

Ik zit namelijk met de vraag of het zin heeft om de RTC functie toe te staan als mensen een thermostaat gebruiken. Het voelt wat dubbel namelijk.

Iemand suggesties

2e vraag.
De panasonic room sensor. Wat is de functie van dat ding? Wat doet de panasonic met de gegevens.
Schakelt de WP de circulatie dan ook uit net als bij de thermostaat?

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 24-10-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
edterbak schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:06:
Ik zit namelijk met de vraag of het zin heeft om de RTC functie toe te staan als mensen een thermostaat gebruiken. Het voelt wat dubbel namelijk.

Iemand suggesties
Gebruikt men de thermostaat enkel om de Room Temperature te meten? Of schakelt de thermostaat ook daadwerkelijk de WP?

Bij de laatste is dan de RTC m.i. overbodig.

Mijn ervaring met een aangesloten thermostaat is dat de WP veel aan/uit ging, ik heb liever een RTC die + en - doet bij de WAR o.b.v. RT.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

Gebruikt men de thermostaat enkel om de Room Temperature te meten? Of schakelt de thermostaat ook daadwerkelijk de WP?

Bij de laatste is dan de RTC m.i. overbodig.

Mijn ervaring met een aangesloten thermostaat is dat de WP veel aan/uit ging, ik heb liever een RTC die + en - doet bij de WAR o.b.v. RT.
als ik in de controller selecteer Thermostaat Intern, dan stopt de circulatie als de kamertemperatuur boven setpoint is. Onder deze temp is er wel circulatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik leun naar deze uitwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af6HGGDOmMLgodGUdch1b-Ty2HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F5KmDxYRVx5C6zaTt1i8FRQN.png?f=user_large

anybody object?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Is dit duidelijk?

Direct vs CC
Direct and Compensation curve are two methods of setting the water temperature being circulated.
Direct mode allows the user to change the setpoint of the water (Toutlet) directly
Compensation Curve: HP calculates the water temperature based on outside temperature

When the room temperature is higher than the setpoint, the heatpump will stop circulating water.
When the room temperature is lower than the setpoint, the heatpump will circulating water.

Iemand suggesties

2e vraag.
De panasonic room sensor. Wat is de functie van dat ding? Wat doet de panasonic met de gegevens.
Ik denk dat er wel een use-case is voor combinatie RTC functie met thermostaat, ik ben er net weer mee bezig om een externe "thermostaat" aan te sluiten. in mijn geval gewoon een relais dat ik vanuit eigen automatisering kan bedienen. Ik wil dit relais vooral gebruiken om de waterpomp uit te zetten. Zonder thermostaat blijft de WP water rondpompen of je de WP uit zetten (Heatpump_State = 0) of b.v. OM schakelen naar b.v. alleen DHW. Heatpump_State naar 0 is weer lastig vanwege DHW en omschakelen OM is weer lastig omdat er dan direct DHW geproduceerd gaat worden. Daar zit ik de hele tijd een beetje mee te klooien en ik denk dat de externe thermostaatfunctie dit mooi kan oplossen. De simpelste vorm is nachtverlaging: gewoon om 22:00u de "thermostaat" uit en om 07:00u weer aan. En dan dus tussen 07:00u en 22:00u gewoon met alle functies (WAR/RTC/Softstart) de kabouters onder controle zien te houden.

Over de Panasonic room sensor: mijn kennis is dat dit dan een alternatief is voor de temperatuursensor van de panasonic controller. Net zoiets als dat je een extra buitsensensor kan aansluiten als die van de WP zelf niet bruikbaar is door de plaatsing van je WP (in de zon). Dat ding staat er om bekend dat de temperatuurmeting nogal ruk is, dit kan met een seperate room sensor denk ik een stuk beter zijn. Ik denk dat je zo'n sensor dan normaal gesproken gebruik in combinatie met de thermostaat [internal] gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:29:
Ik leun naar deze uitwerking.

[Afbeelding]

anybody object?
ik dus :). Ik zou er dit van maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JP7P-IZfWrh5tqno3XVCu9P2JJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxjpJ5bEx2UKO3QgPApc6Vsz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door blb4 op 25-10-2023 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Het is wel een edge-case. Maar ik laat hem er in.

Betekent automatisch dat alles onder RTC en Softstart groen wordt.

Overigens kun je dit denk ik wel met een goedkoop esp-relay bordje doen, of ander goedkoop ding dat alleen maak/breek contact is. slim kiezen welke werkspanning hij moet gebruiken 5V / 12V, naar gelang je die beschikbaar hebt bij de pomp.

En vooral jammer dat we niet het setpoint van de kamerthermostaat kunnen aanpassen.

[ Voor 58% gewijzigd door edterbak op 25-10-2023 02:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroontje03
blb4 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:00:
[...]

Ik denk dat er wel een use-case is voor combinatie RTC functie met thermostaat, ik ben er net weer mee bezig om een externe "thermostaat" aan te sluiten. in mijn geval gewoon een relais dat ik vanuit eigen automatisering kan bedienen. Ik wil dit relais vooral gebruiken om de waterpomp uit te zetten. Zonder thermostaat blijft de WP water rondpompen of je de WP uit zetten (Heatpump_State = 0) of b.v. OM schakelen naar b.v. alleen DHW. Heatpump_State naar 0 is weer lastig vanwege DHW en omschakelen OM is weer lastig omdat er dan direct DHW geproduceerd gaat worden. Daar zit ik de hele tijd een beetje mee te klooien en ik denk dat de externe thermostaatfunctie dit mooi kan oplossen. De simpelste vorm is nachtverlaging: gewoon om 22:00u de "thermostaat" uit en om 07:00u weer aan. En dan dus tussen 07:00u en 22:00u gewoon met alle functies (WAR/RTC/Softstart) de kabouters onder controle zien te houden.

Over de Panasonic room sensor: mijn kennis is dat dit dan een alternatief is voor de temperatuursensor van de panasonic controller. Net zoiets als dat je een extra buitsensensor kan aansluiten als die van de WP zelf niet bruikbaar is door de plaatsing van je WP (in de zon). Dat ding staat er om bekend dat de temperatuurmeting nogal ruk is, dit kan met een seperate room sensor denk ik een stuk beter zijn. Ik denk dat je zo'n sensor dan normaal gesproken gebruik in combinatie met de thermostaat [internal] gebruikt.
@edterbak
Hier sluit ik mij bij aan, ik zou ook graag de RTC functies beschikbaarhouden icm een externe thermostaat. Dit om wel de watertemperatuur te kunnen shiften bij een bepaalde kamertemperatuur, die ik meet met een andere sensor. De thermostaat schakeld alleen de warmteproductie en daarmee de WATERpomp uit als het setpoint op de thermostaat is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appiejs
  • Laatst online: 12-09 06:11
edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:52:
[...]

Het valt mij op dat je veel disconnects hebt op de heishamon.
Of het nu pomp <> Heishamon is, of Heishamon <> wifi/broker weet ik nog niet.
Kun je in de heishamon zelf even kijken of je veel reconnects hebt of iets anders raars?
Dit zegt heishamon bij mij:
code:
1
2
3
4
5
Wifi signal: 70%
Memory free: 63%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 79
Uptime: 40 days 1 hour 46 minutes 25 seconds

De reconnects komt bij mij veel door AP restarts, unify updates en klooiwerk in config van unifi.

Misschien een herstart van heishamon, kijken of dat helpt.
Zit je heishamon dicht bij je wifi access point?
Welke firmware op je heishamon heb je?

Dat is 1 wat opvalt.
Ten tweede zou je kunnen proberen de "Upperlimit correction" kunnen verhogen naar 2. Kijken of dat wat uitmaakt.

Ik ben benieuwd.
Zo ik heb een hoop geprobeerd en geleerd. Kort gezegd heb ik de CZ-TW1 van de panasonic nu aangesloten op de kabel. Aangezien ik een custom firmware draai https://github.com/lsochanowski/GoHeishaMon Draait daar heishamon binnen Openwrt. Ik ben er nog niet uit hoe ik heishamon kan uitlezen zoals je hier beschrijft, buiten MQTT output.

De MQTT command LWT Online die ik best vaak krijg komt door een stukje:
  • token := MC.Publish(fmt.Sprintf("%s/LWT", config.Mqtt_set_base), byte(0), false, "Online")
Deze wordt afhankelijk van een variabele in de config elke x keer gestuurd:
  • ReadInterval=1
  • PoolInterval := time.Second * time.Duration(config.ReadInterval)
Ik heb nu een tijdje enkel met RTC en WAR gedraaid en dat lijkt goed te werken. Wel heb ik een aanpassing gedaan die iemand hier al noemde door RTC direct naar een output te verbinden (ben even kwijt welke dat precies was) Maar hierna leek iig de waardes sneller opgepakt te worden.

Ik heb nog een vraag over de losse temperatuur sensor die ik nu heb aangesloten op de RTC function temperature. Ik heb namelijk van Honeywell een thermostaat die op het systeem zit en o.a. voor de verdeler de automatische kleppen regelt. Dan dit prima zo samen werken of doe ik nu juist iets verkeerd?

Na weer bijgelezen te zijn in het forum heb ik de softstart weer eens aangezet vanochtend met je genoemde aanpassing. Echter heb ik het idee dat DHW temperatuur omlaag ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kl9IijjkEmCG-Ecx0yGy5rSt18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LEcOMPW4dtvZRjI3zx7aUcch.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWvrh5JCdYsEMK1HbVrGiH8Kcmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iLHppp4d02wzUEOLNhmcg8LI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LpPLiCAZP2EaGa3hxXVqn8NfAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m8Z4p1guGOAcK383OoHQTxlr.png?f=user_large

Misschien heeft het er niks mee te maken maar het viel me op.
Ook heb ik het idee dat er bij mij telkens korte runs zijn, a 5 tot 15min, maar die lijken ook op te treden zonder softstart enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kroontje03 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:39:
[...]

@edterbak
Hier sluit ik mij bij aan, ik zou ook graag de RTC functies beschikbaarhouden icm een externe thermostaat. Dit om wel de watertemperatuur te kunnen shiften bij een bepaalde kamertemperatuur, die ik meet met een andere sensor. De thermostaat schakeld alleen de warmteproductie en daarmee de WATERpomp uit als het setpoint op de thermostaat is bereikt.
En @blb4
Je hebt dan wel te maken met 2 setpoints.
1 voor water temperatuur NR
1 voor kamer temperatuur thermostaat

Beiden hebben wel een effect op de kamer temperatuur.
Het kan dus voorkomen dat de kamer temperatuur te hoog is, de rtc functie zegt 'water temperatuur verlagen', maar dat de thermostaat zegt 'geen circulatie'.
Je moet dus wel je hoofd er bij houden.

Dat zien jullie niet als probleem scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
appiejs schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Zo ik heb een hoop geprobeerd en geleerd. Kort gezegd heb ik de CZ-TW1 van de panasonic nu aangesloten op de kabel. Aangezien ik een custom firmware draai https://github.com/lsochanowski/GoHeishaMon Draait daar heishamon binnen Openwrt. Ik ben er nog niet uit hoe ik heishamon kan uitlezen zoals je hier beschrijft, buiten MQTT output.

De MQTT command LWT Online die ik best vaak krijg komt door een stukje:
  • token := MC.Publish(fmt.Sprintf("%s/LWT", config.Mqtt_set_base), byte(0), false, "Online")
Deze wordt afhankelijk van een variabele in de config elke x keer gestuurd:
  • ReadInterval=1
  • PoolInterval := time.Second * time.Duration(config.ReadInterval)
Ik heb nu een tijdje enkel met RTC en WAR gedraaid en dat lijkt goed te werken. Wel heb ik een aanpassing gedaan die iemand hier al noemde door RTC direct naar een output te verbinden (ben even kwijt welke dat precies was) Maar hierna leek iig de waardes sneller opgepakt te worden.

Ik heb nog een vraag over de losse temperatuur sensor die ik nu heb aangesloten op de RTC function temperature. Ik heb namelijk van Honeywell een thermostaat die op het systeem zit en o.a. voor de verdeler de automatische kleppen regelt. Dan dit prima zo samen werken of doe ik nu juist iets verkeerd?

Na weer bijgelezen te zijn in het forum heb ik de softstart weer eens aangezet vanochtend met je genoemde aanpassing. Echter heb ik het idee dat DHW temperatuur omlaag ging:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien heeft het er niks mee te maken maar het viel me op.
Ook heb ik het idee dat er bij mij telkens korte runs zijn, a 5 tot 15min, maar die lijken ook op te treden zonder softstart enabled.
Ik zou niet weten waarom dhw temperatuur zou kunnen dalen. Alleen als het echt zo is. Iemand aan het douchen geweest?

Ik zie ook alleen 'Online' meldingen. Ik zal kijken of ik er een filter op kan zetten dat hij alleen bij wijzigingen wat in het log zet.

Heb je deze al wat hoger proberen te zetten? In softstart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1juGzG3RB_BQZUXnNIGrSrrGR8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7sSACZQON8N0bvtVOga5kiq.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 25-10-2023 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroontje03
edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

En @blb4

Het kan dus voorkomen dat de kamer temperatuur te hoog is, de rtc functie zegt 'water temperatuur verlagen', maar dat de thermostaat zegt 'geen circulatie'.

Nee dit is geen probleem, de thermostaat communiceert verder niet met de warmtepomp en stuurt alleen een aan/uit signaal afhankelijk van het setpoint. Welke target watertemperatuur RTC daarbij berekend maakt verder niet uit en levert geen problemen op.

Dit biedt mij juist de mogelijkheid om langere runs te realiseren door richting de mijn gewenste kamertemperatuur de watertemperatuur aan te passen. Andersom geeft het de mogelijkheid om een boost te geven als de thermostaat laag heeft gestaan.

Andere use case die ik voor ogen heb is de thermostaat hoger zetten dan de gewenste kamertemperatuur en alleen te laten ingrijpen bij een overschoot door zoninval wat bij ons een behoorlijke invloed heeft. De RTC functie zorgt dan voor de gewenste temperatuur zolang de thermostaat niet ingrijpt.

Ja dit kan allemaal zonder gebruik van de thermostaat maar dan heb ik dezelfde uitdagingen zoals @blb4 beschrijft, schakelen naar DHW met behulp van RTC is onhandig omdat hij dan te vaak een DHW run doet en uitschakelen van de pana met RTC zorgt erweer voor dat de DHW functie ook uitstaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Kroontje03 op 25-10-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zijn er meer mensen die last hebben van een RTC-functie die niet (goed) werkt? De operating mode/ turn on/off werkt niet goed, vermoedelijk omdat de RTC-functie niet bijgewerkt wordt (trigger komt niet door). Wat logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
25/10 08:00:22 - MQTT Command: SetDHWTemp: 45
25/10 08:00:22 - Scheduler - DHW setpoint: 45
25/10 08:00:00 - MQTT Command: SetDemandControl: 234
25/10 05:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 19.9 °C
25/10 01:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 20.4 °C
------------------------------------------------------------------------------------------------
24/10 21:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 19.1 °C
24/10 21:00:00 - MQTT Command: SetDemandControl: 49
24/10 18:01:32 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
24/10 18:00:36 - MQTT Command: SetDHWTemp: 42
24/10 18:00:36 - Scheduler - DHW setpoint: 42
24/10 17:01:36 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 17:01:36 - MQTT Command: SetQuietMode: 3
24/10 17:01:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 68 (pump speed)
24/10 17:01:36 - Compressor: stopped
24/10 17:01:36 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run
24/10 17:01:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 68 (2%) (Low)
24/10 17:01:33 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc automation: on/off)
24/10 17:01:33 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operating mode from Heat+DHW to DHW only
24/10 17:01:33 - Function RTC: Correction change: From -1 to -3 °C (Room actual: 20.83 °C)
24/10 17:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 18.4 °C

Waarbij ik zelf de setpoint aanpas via een andere flow in Node-red. :)

Ik zou op basis van mijn instellingen echter verwachten dat de functie om 01:00 (dat is waar de setpoint weer omhoog gaan) in actie zou komen. Dat doet hij niet, en als ik hem vervolgens handmatig aanzet, wordt de temperatuurcorrectie niet bijgewerkt. Na het handmatig triggeren (via de timestamp-node) werkt het weer wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPQ_NZ68FE0vTrRQihuzzBS7IDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6jkMRqST6b7aknZukQIiDxd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 25-10-2023 09:44 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Direct vs CC

* When the room temperature is higher than the setpoint, the heatpump will stop circulating water.
* When the room temperature is lower than the setpoint, the heatpump will circulating water.

Iemand suggesties

2e vraag.
Even over water circulatie, kan het zijn dat door de huidge WAR icm Direct modus eigenlijk een verkeerde Set wordt ingesteld en dat daardoor waterpomp continu aanblijft?
En wordt dat dan in toekomstige versies 'opgelost'
Ik ben 'team' Thermostat interal dus voor RTC keuze maakt het voor mij niet uit, gebruik de functie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Even over water circulatie, kan het zijn dat door de huidge WAR icm Direct modus eigenlijk een verkeerde Set wordt ingesteld en dat daardoor waterpomp continu aanblijft?
En wordt dat dan in toekomstige versies 'opgelost'
Ik ben 'team' Thermostat interal dus voor RTC keuze maakt het voor mij niet uit, gebruik de functie ook niet.
Nee,
Een eigenschap van DIRECT modus + WaterTemperatuur sturing is dat de pomp altijd aanblijft.
Dit standaard gedrag kan ik (of de flow) niks aan veranderen. Alleen de RTC functie (Automations) kan de pomp uit zetten als je dat wilt.

Het is aan één kant ook wel logisch. Je stuurt alleen op watertemperatuur. Er is maar 1 manier om die goed te meten, en dat is als er circulatie is. Zodra de circulatie stopt, weet de pomp alleen maar de temperatuur van het water bij de sensor in de pomp zelf. Op die plek is de temperatuur XX.. Maar wat de temperatuur verderop in het systeem is, dat is onbekend.
Daarom blijft hij het water circuleren.

Als je de thermostaat gebruikt, krijgt de pomp een signaal dat hij mag werken, of stoppen met werken. Daarom gaat de circulatie met thermostaat wel aan/uit

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 25-10-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Krisp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:37:
Zijn er meer mensen die last hebben van een RTC-functie die niet (goed) werkt? De operating mode/ turn on/off werkt niet goed, vermoedelijk omdat de RTC-functie niet bijgewerkt wordt (trigger komt niet door). Wat logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
25/10 08:00:22 - MQTT Command: SetDHWTemp: 45
25/10 08:00:22 - Scheduler - DHW setpoint: 45
25/10 08:00:00 - MQTT Command: SetDemandControl: 234
25/10 05:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 19.9 °C
25/10 01:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 20.4 °C
------------------------------------------------------------------------------------------------
24/10 21:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 19.1 °C
24/10 21:00:00 - MQTT Command: SetDemandControl: 49
24/10 18:01:32 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
24/10 18:00:36 - MQTT Command: SetDHWTemp: 42
24/10 18:00:36 - Scheduler - DHW setpoint: 42
24/10 17:01:36 - Function SoftStart: SoftStart function end
24/10 17:01:36 - MQTT Command: SetQuietMode: 3
24/10 17:01:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 68 (pump speed)
24/10 17:01:36 - Compressor: stopped
24/10 17:01:36 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run
24/10 17:01:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 68 (2%) (Low)
24/10 17:01:33 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc automation: on/off)
24/10 17:01:33 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operating mode from Heat+DHW to DHW only
24/10 17:01:33 - Function RTC: Correction change: From -1 to -3 °C (Room actual: 20.83 °C)
24/10 17:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 18.4 °C

Waarbij ik zelf de setpoint aanpas via een andere flow in Node-red. :)

Ik zou op basis van mijn instellingen echter verwachten dat de functie om 01:00 (dat is waar de setpoint weer omhoog gaan) in actie zou komen. Dat doet hij niet, en als ik hem vervolgens handmatig aanzet, wordt de temperatuurcorrectie niet bijgewerkt. Na het handmatig triggeren (via de timestamp-node) werkt het weer wel.
[Afbeelding]
Ik ga kijken naar de trigger(s). Ik had hier ook al iets gevonden dat niet snel genoeg ging voor mijn zin. Dus heb al wat aangepast. Maar ik ga er specifiek nog op letten. Via het setpoint input kanaal toch?
Voor de duidelijkheid: 05:01 heb je een handmatige trigger gegeven (timestamp)?

Voor de volgende keer. Kun je in de afbeelding de X-as er ook bij laten. :) Dat maakt het makkelijker te lezen wanneer wat gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
edterbak schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:05:
Ik ga nu nog heel even testen met
Direct modus + Thermostaat (intern)
Stooklijn modus + WaterTemp
Stooklijn modus + Thermostaat (intern)

Als de boel niet in meltdown gaat hier, dan zal ik vanavond een upload doen.
(highly experimental beta9.... for the brave)
Ik ben nog bezig met aanpassingen.
Nu ik snap hoe thermostaat sturing werkt, en wat ik kan bedienen en welke waarde je waar moet uitlezen, heeft het dashboard ook wat aandacht nodig. De juiste waarden moeten worden getoont in alle situaties.
Daar kwam ik achter dat dit nog niet goed werkt gister avond, dus ik vond het nog niet klaar voor gebruikers.

Ik hoop vandaag wat er aan te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Nee,
Een eigenschap van DIRECT modus + WaterTemperatuur sturing is dat de pomp altijd aanblijft.
Dit standaard gedrag kan ik (of de flow) niks aan veranderen. Alleen de RTC functie (Automations) kan de pomp uit zetten als je dat wilt.

Het is aan één kant ook wel logisch. Je stuurt alleen op watertemperatuur. Er is maar 1 manier om die goed te meten, en dat is als er circulatie is. Zodra de circulatie stopt, weet de pomp alleen maar de temperatuur van het water bij de sensor in de pomp zelf. Op die plek is de temperatuur XX.. Maar wat de temperatuur verderop in het systeem is, dat is onbekend.
Daarom blijft hij het water circuleren.

Als je de thermostaat gebruikt, krijgt de pomp een signaal dat hij mag werken, of stoppen met werken. Daarom gaat de circulatie met thermostaat wel aan/uit
Gelukkig is er wel een mogelijkheid voorhanden om de waterflow wat te dempen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Ik ga kijken naar de trigger(s). Ik had hier ook al iets gevonden dat niet snel genoeg ging voor mijn zin. Dus heb al wat aangepast. Maar ik ga er specifiek nog op letten. Via het setpoint input kanaal toch?
Voor de duidelijkheid: 05:01 heb je een handmatige trigger gegeven (timestamp)?

Voor de volgende keer. Kun je in de afbeelding de X-as er ook bij laten. :) Dat maakt het makkelijker te lezen wanneer wat gebeurt :)
Daar kwam ik te laat achter idd, dit is de versie met x-as. En ik voed de Link in from HA - Room Setpoint node met nieuwe setpoints. Die zie je keurig in de logging terugkomen. Ik heb vooral het gevoel dat het ergens 'vast loopt', maar ik weet niet waar. De waarden worden namelijk ook niet bijgewerkt als ik de warmtepomp handmatig aan en op heat zet. Als ik eenmaal de flow weer getriggerd heb, doet hij het weer keurig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reYAc1KJlNFKdAHThnAS8CtMyD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fDHPAzk2PzXJ066ppKOhrtDq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 25-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:01
@Krisp ik had daar ook last van, heb in verleden wel meer gekken dingen meegemaakt dus ook nu weer opnieuw begonnen met een schone context dir van node-red.
Uiteindelijk zit ik nu op de laatste stable om te verifieren of het nu blijft werken.
Ik shift de setpoint ook met een externe thermosstaat (toon2) en had/kreeg hem ook niet gestart nadat die was uitgezet door de RTC on/off , terug naar de stable gaf op dat moment ook geen sjoege.
Dus maar weer eens schoon begonnen door node red te stoppen en dan de context dir te verwijderen.
Na alles op nieuw ingestelt is die vanmorgen netjes gestart zoals het hoord.

@edterbak wat DIRECT en RTC betreft mag die voor mij ook groen gekleurd worden.

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 02:10:
@blb4
Het is wel een edge-case. Maar ik laat hem er in.

Betekent automatisch dat alles onder RTC en Softstart groen wordt.

Overigens kun je dit denk ik wel met een goedkoop esp-relay bordje doen, of ander goedkoop ding dat alleen maak/breek contact is. slim kiezen welke werkspanning hij moet gebruiken 5V / 12V, naar gelang je die beschikbaar hebt bij de pomp.

En vooral jammer dat we niet het setpoint van de kamerthermostaat kunnen aanpassen.
Ik denk dat de combinatie interne thermostaat (of externe ruimte voeler) met RTC wel op NO kan blijven.

En ik heb 't inderdaad uitgevoerd met een al actieve wemos D1 mini die ik gebruik bij mijn Opentherm Gateway. Daar heb ik een relais op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

En @blb4

Dat is waarom 't denk ik terecht een edge case is, ik ga dat relais niet als thermostaat gebruiken maar als pompschakelaar. Natuurlijk moet ik er voor zorgen dat als er warmtevraag is (of koelte, 't zelfde kan ook voor koelen worden gebruikt) 't relais aan staat. Of beter: ik gebruik juist als fail save optie 't NC contact van 't relais, dus standaard zal er warmte gevraagd worden. Die warmte regel ik dan met WAR/RTC en softstart.

update: Ik zie dat @Kroontje03 en ik aardig op 1 lijn zitten (en met dezelfde uitdagingen) (y)

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 25-10-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appiejs
edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Ik zou niet weten waarom dhw temperatuur zou kunnen dalen. Alleen als het echt zo is. Iemand aan het douchen geweest?

Ik zie ook alleen 'Online' meldingen. Ik zal kijken of ik er een filter op kan zetten dat hij alleen bij wijzigingen wat in het log zet.

Heb je deze al wat hoger proberen te zetten? In softstart.
[Afbeelding]
Nope niemand wezen douchen, ik ga het komende tijd monitoren.

Zou de logging wel stuk ten goede komen om online eruit te filteren :)

Ik heb de volgende settings staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsFuirQIkqkTqS2upDVsMnSFH9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FUUdsleLGy6uhtMUWgGPHucf.png?f=user_large

Even tijdje weer laten draaien maar heb de indruk dat niet goed gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnOMfAHLjxjTPL6vaB1gZtpxYRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NxHK92NY1KDB9G7ZeMohd5cg.png?f=user_large

in de log zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
25/10 12:25:06 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:24:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 12:24:58 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:24:58 - Compressor: stopped
25/10 12:24:35 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 12:24:31 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz, SP_Final: 25°C
25/10 12:24:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 12:24:04 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:24:00 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 12:24:00 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
25/10 12:23:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:23:33 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:23:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:23:25 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:23:25 - Compressor: running
25/10 12:23:02 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:22:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:22:31 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:22:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:22:00 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:21:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:21:29 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:21:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:20:58 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:20:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:20:50 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:20:50 - Compressor: stopped
25/10 12:20:27 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:20:23 - Function SoftStart: Correction: -2 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 41Hz, SP_Final: 26°C
25/10 12:20:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:19:56 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:19:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:19:52 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 24°C
25/10 12:19:48 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:19:25 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:19:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:19:17 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:19:17 - Compressor: running
25/10 12:18:54 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:18:23 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:18:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:17:52 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:17:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:17:21 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:17:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:16:50 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:16:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:16:19 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:16:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 12:16:11 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:16:11 - Compressor: stopped
25/10 12:15:48 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 12:15:44 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 25°C
25/10 12:15:43 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:15:17 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:15:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:15:13 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 12:15:08 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:14:46 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:14:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:14:38 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:14:38 - Compressor: running
25/10 12:14:15 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:14:15 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:44 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:13:15 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:15 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C

25/10 11:41:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:41:09 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:40:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:40:38 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:40:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:40:07 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:39:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:39:59 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:39:59 - Compressor: stopped
25/10 11:39:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SP Calculation)
25/10 11:39:36 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 11:39:32 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:39:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:39:05 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:39:01 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 11:38:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
25/10 11:38:34 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:38:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 11:38:26 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 23°C
25/10 11:38:26 - Compressor: running
25/10 11:38:03 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:37:32 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:37:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:37:01 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:36:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:36:30 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:36:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:35:59 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:35:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:35:51 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:35:51 - Compressor: stopped
25/10 11:35:28 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:34:57 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:34:53 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 26°C
25/10 11:34:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:34:26 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 11:34:22 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:34:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:33:55 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:33:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:33:51 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 11:33:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 11:33:24 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:33:16 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 11:33:16 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 22°C
25/10 11:33:16 - Compressor: running
25/10 11:32:53 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:32:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:32:22 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:32:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:31:51 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:31:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:31:20 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:31:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:30:49 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:30:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:30:41 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:30:41 - Compressor: stopped
25/10 11:30:22 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:30:14 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 11:30:14 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 26°C
25/10 11:30:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:29:47 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:29:43 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:29:43 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:29:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 11:29:16 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:29:08 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 11:29:08 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz, SP_Final: 22°C
25/10 11:29:08 - Compressor: running
25/10 11:29:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:28:45 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:28:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:28:14 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:28:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (function RTC)
25/10 11:28:05 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 20.35 °C)
25/10 11:27:43 - MQTT Command: LWT: Online

Zojuist viel me nog 2 dingen op. Allereerst geeft de Final water temperature 23 aan, terwijl WAR en RTC op 26 zou uitkomen? De outlet setpoint staat ook op 23.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CANrQ44sKLym8nFG0Q_QKOjQlZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ywF9CsyxYYupWYF4qiKEQHrM.png?f=user_large

terwijl me dat opviel zag ik ook Water temp op 22 staan, terwijl onder settings voor HEAT de minimum temp op 23 staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzrG4M1C-HN5isjvldEkWWgisW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JuDCYwGk0avcHvfKjKduSDRK.png?f=user_large

Gaat hier iets niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door appiejs op 25-10-2023 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Balans schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:35:
@Krisp ik had daar ook last van, heb in verleden wel meer gekken dingen meegemaakt dus ook nu weer opnieuw begonnen met een schone context dir van node-red.
Uiteindelijk zit ik nu op de laatste stable om te verifieren of het nu blijft werken.
Ik shift de setpoint ook met een externe thermosstaat (toon2) en had/kreeg hem ook niet gestart nadat die was uitgezet door de RTC on/off , terug naar de stable gaf op dat moment ook geen sjoege.
Dus maar weer eens schoon begonnen door node red te stoppen en dan de context dir te verwijderen.
Na alles op nieuw ingestelt is die vanmorgen netjes gestart zoals het hoord.

@edterbak wat DIRECT en RTC betreft mag die voor mij ook groen gekleurd worden.
@Krisp
Ik heb het hier gefixt. Nu worden WoonkamerSP signalen gelijk verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
appiejs schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Nope niemand wezen douchen, ik ga het komende tijd monitoren.

Zou de logging wel stuk ten goede komen om online eruit te filteren :)

Ik heb de volgende settings staan:
[Afbeelding]

Even tijdje weer laten draaien maar heb de indruk dat niet goed gaat:
[Afbeelding]

in de log zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
25/10 12:25:06 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:24:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 12:24:58 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:24:58 - Compressor: stopped
25/10 12:24:35 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 12:24:31 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz, SP_Final: 25°C
25/10 12:24:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 12:24:04 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:24:00 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 12:24:00 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
25/10 12:23:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:23:33 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:23:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:23:25 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:23:25 - Compressor: running
25/10 12:23:02 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:22:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:22:31 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:22:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:22:00 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:21:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:21:29 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:21:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:20:58 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:20:50 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:20:50 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:20:50 - Compressor: stopped
25/10 12:20:27 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:20:23 - Function SoftStart: Correction: -2 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 41Hz, SP_Final: 26°C
25/10 12:20:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:19:56 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:19:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:19:52 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 24°C
25/10 12:19:48 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:19:25 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:19:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:19:17 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:19:17 - Compressor: running
25/10 12:18:54 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:18:23 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:18:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:17:52 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:17:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:17:21 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:17:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:16:50 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:16:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:16:19 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:16:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 12:16:11 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 12:16:11 - Compressor: stopped
25/10 12:15:48 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 12:15:44 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 25°C
25/10 12:15:43 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:15:17 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:15:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 12:15:13 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 12:15:08 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 12:14:46 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:14:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 12:14:38 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz, SP_Final: 21°C
25/10 12:14:38 - Compressor: running
25/10 12:14:15 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:14:15 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:44 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 12:13:15 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
25/10 12:13:15 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C

25/10 11:41:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:41:09 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:40:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:40:38 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:40:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:40:07 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:39:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:39:59 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:39:59 - Compressor: stopped
25/10 11:39:58 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SP Calculation)
25/10 11:39:36 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 11:39:32 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:39:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:39:05 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:39:01 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 11:38:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
25/10 11:38:34 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:38:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
25/10 11:38:26 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 23°C
25/10 11:38:26 - Compressor: running
25/10 11:38:03 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:37:32 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:37:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:37:01 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:36:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:36:30 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:36:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:35:59 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:35:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:35:51 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:35:51 - Compressor: stopped
25/10 11:35:28 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:34:57 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:34:53 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 26°C
25/10 11:34:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:34:26 - MQTT Command: LWT: Online (SoftStart)
25/10 11:34:22 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:34:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:33:55 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:33:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
25/10 11:33:51 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 24°C
25/10 11:33:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 11:33:24 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:33:16 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 11:33:16 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 22°C
25/10 11:33:16 - Compressor: running
25/10 11:32:53 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:32:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:32:22 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:32:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:31:51 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:31:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:31:20 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:31:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:30:49 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:30:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
25/10 11:30:41 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/10 11:30:41 - Compressor: stopped
25/10 11:30:22 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:30:14 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
25/10 11:30:14 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 46Hz, SP_Final: 26°C
25/10 11:30:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:29:47 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:29:43 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
25/10 11:29:43 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 25°C
25/10 11:29:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
25/10 11:29:16 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:29:08 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
25/10 11:29:08 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz, SP_Final: 22°C
25/10 11:29:08 - Compressor: running
25/10 11:29:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:28:45 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:28:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
25/10 11:28:14 - MQTT Command: LWT: Online
25/10 11:28:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (function RTC)
25/10 11:28:05 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 20.35 °C)
25/10 11:27:43 - MQTT Command: LWT: Online

Zojuist viel me nog 2 dingen op. Allereerst geeft de Final water temperature 23 aan, terwijl WAR en RTC op 26 zou uitkomen? De outlet setpoint staat ook op 23.
[Afbeelding]

terwijl me dat opviel zag ik ook Water temp op 22 staan, terwijl onder settings voor HEAT de minimum temp op 23 staat.
[Afbeelding]

Gaat hier iets niet goed?
Ik had dit ook al gezien. Ik heb het nu opgelost bij mij.
Ik constateer ook dat er vrij veel omgevallen is de laatste paar releases. Zonder dat ik (we) het heel erg doorhadden. Weinig warmte vraag heeft het wat gemaskeerd en heeft het reproduceren lastig gemaakt. But now the monkey comes out of the sleave.

Volgende beta wil ik weer robust hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Ik constateer ook dat er vrij veel omgevallen is de laatste paar releases. Zonder dat ik (we) het heel erg doorhadden. Weinig warmte vraag heeft het wat gemaskeerd en heeft het reproduceren lastig gemaakt. But now the monkey comes out of the sleave.

Node red update die roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appiejs
edterbak schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Super, kan niet wachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ik heb sinds een weekje ongeveer ook eindelijk dit script in gebruik en heb de laatste stable in gebruik. Maar heb het idee dat ik hetzelfde ervaar als apiejs. Maar kan het nog niet helemaal duiden. Mogelikj had ik iets nog niet goed ingesteld. Blijf wel de updates in de gaten houden. En bedankt voor al je werk tot nu toe edterbak!

Gebruik al jaren domoticz en heb nu NR sinds kort in gebruik. Moet dit nog integreren in domoticz en eventueel ook via HA.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat ik de primaire functies nu werkend heb.

Kan zijn dat het nog niet zuiver gaat in scheduler.
Zal ik vanavond de update online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:01
zowww vandaag een run van 6 uur ochtens tot 13:45, nu waren 200 mqtt berichten blijkbaar niet genoeg om dat allemaal bij te regelen over die tijd.
Nu schiet die dan in een mqtt block en word dan eigenlijk niet meer bij geregeld en gaat in een overshoot compressor uit pomp blijft draaien.
Geen probleem zou je denken maar dan de teller met mqtt berichten loopt door en als je daarna de boel weer gangbaar wilt krijgen blijf je achter met een mqtt block ingesteld op 1500 leuk maar een dag later kan het zomaar zijn dat ik dat door de drukte vergeet.

Wellicht een reset knop achter de dag counter.

nu zat ik te kijken in de context van node red en daar staat netjes de mqtt tab met data.
helaas is het daar niet mogelijk een waarde aan te passen, alleen deleten is een optie.

Nu was ik toch weer schoon begonnen van de week dus delete en deploy en de counter is weer leeg.

Alleen nu lijk ik weer ondanks dat dit de laatste stable is problemen met het starten via de RTC on/off functie.

De volgorde heb eerst mqtt aangepast naar 1500 daarna kon ik via het dashboard de pana uitzetten.

Daarna de mqtt gedelete gedeployed en mqtt weer ingesteld op 400.

De tuin deur even open gezet om de trigger temp te breiken maar hij komt nu niet meer uit zichzelf
Dus nu even gestart via het dashboard wellicht dat er dan ergens een bitje goed valt zodat die het weer gaat doen zoals ingesteld

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
@Balans , hier liep ik ook tegen aan.

Met de RTC functie aan en een thermometer die 'nauwkeurig' meet, ga ik op een dag ook over de 400 requests heen. Heeft niemand anders dit? Of geeft mijn thermometer te vaak een nieuwe waarde door?

Ik dacht vandaag dat alles onder controle was, maar dat was toch niet helemaal. Ik heb de softstart even uit gelaten, omdat ik eerst even wil weten of alles draait zonder. En nu zie je dat ik best snel alweer wat start/stops heb en hele korte runs.

Op het eind zorgde de 'auto start dhw' ervoor dat ik vanaf Heat mode overgezet werd naar DHW mode en dat hij warm water ging maken. Ik ga er vanuit dat hij zometeen weer terug switched naar mode 0 en ik dus weer op Heat only zit. Dat lijkt dus goed te gaan en de DHW delta staat hier dus los van, zoals Edterbak al aangaf.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
25/10 20:55:02 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
25/10 20:55:02 - Compressor: running
25/10 20:55:02 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (DHW)
25/10 20:51:54 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
25/10 20:51:54 - Scheduler - Force DHW: 1
25/10 20:51:53 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
25/10 20:51:53 - Scheduler - Operation Mode: 4
25/10 20:51:53 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 0
25/10 20:51:52 - DHW: DHW temperature: 39°C. Lower threshold: 39°C. Starting DHW run.
25/10 20:50:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
25/10 20:50:22 - Compressor: stopped
25/10 20:50:22 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
25/10 20:50:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
25/10 20:50:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
25/10 20:50:19 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 20:42:27 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
25/10 20:42:27 - Compressor: running
25/10 20:42:27 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
25/10 20:39:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 20:39:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 20:39:19 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 20:38:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
25/10 20:38:26 - Compressor: stopped
25/10 20:38:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
25/10 20:38:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
25/10 20:38:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
25/10 20:38:19 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 20:32:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 20:32:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 20:32:19 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 20:31:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
25/10 20:31:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 20:31:19 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 20:26:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 20:26:36 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 20:26:19 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
25/10 20:25:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
25/10 20:25:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 20:25:19 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 19:58:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
25/10 19:58:26 - Compressor: running
25/10 19:58:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
25/10 19:55:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 19:55:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 19:55:19 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
25/10 19:53:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
25/10 19:53:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
25/10 19:53:19 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 19:50:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 19:50:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 19:50:19 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
25/10 19:48:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
25/10 19:48:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
25/10 19:48:18 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 19:47:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 19:47:18 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 19:47:18 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
25/10 19:45:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
25/10 19:45:26 - Compressor: stopped
25/10 19:45:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
25/10 19:45:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
25/10 19:45:18 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
25/10 19:45:18 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 19:38:26 - Compressor: running
25/10 19:38:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
25/10 19:35:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 19:35:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 19:35:19 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 19:34:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie staat online.
Versie: 23.10 beta9
Download: https://github.com/edterb...lows%2023.10%20beta9.json

Neem de tijd voor controle na deploy van deze versie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
In version 23.10 beta9, a lot of things are done.
- The flow should now work fine in both Direct mode and Compensation Curve mode
- The flow should now work fine with Zone 1 controlling with WaterTemperature, with Thermostat Internal, Thermostat External and RoomSensor
- Fixed that sometimes the Home dashboard showed incorrect water temperatures
- Fixed that sometimes the WAR dashboard showed a weird caluculated temperature.
- Fixed the ability to use external triggers for setting the RTC roomtemperature setpoint. 
- This flow is now compatible with Heishamon firmware veresion 3.2, and backwards compatible.
- Fixed excessive mqtt message sending in some instances, due to an error .
- Fixed Scheduler dashboard, where a popup menu was always shown (and showing incorrect layout)
- Fixed "Auto start DHW" function so it does not trigger when threeway valvue is already in DHW position. 

Note that this release brings major changes and hopefully a lot of improvements. 
Befor you try this beta, make a backup of your old .flow file. 
Make sure you have atleast 30 minutes to keep an eye on the system after deploying to prevent unexpected surprises.

Dit kun je met de huidige flow doen, als het goed is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6YFuSqOcBF4aIp0qObgc-w5VJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tSUbEfXAiUR96kyjAvdCDRqW.png?f=user_large
Opmerking: Uiteraard de combinatie thermostaat + RTC gebruiken met je hoofd er bij.

Veel plezier hoop ik zonder issues met de flow :)

Ik heb gisteren fw3.2 er op gezet. Geen issues so far.
:)
Informatie over Compensatie Curve aansturing:
In de WAR tab: Stel de WAR lijn in zoals je die wil hebben in de pomp. De SHIFT = 0 lijn. Deze exporteren naar de pomp.
De lijn moet 2 punten hebben, 2 punten zoals onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkcR319fEpygOvDxL65AEkab6kI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w4Bdx2YnQEP4aSK1joWi8n7z.png?f=fotoalbum_tile

Het shiften gebeurt op basis van wat er hier in het WAR dashboard staat. Daarom moet het kloppen met wat je in de pomp hebt staan. Omdat dit vrij essentieel is voor de goede werking van de flow, ga ik hier nog een check op inbouwen later. To make it idiot proof. Of iets dicht daar in de buurt. Maar, dit zit er nog niet in nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2sWQ-1MhBlAwbLnCaMAvfUlJCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kl0k4m5dKwBtxIecf4qA5gG8.png?f=user_large
1) Hier stel je eventueel handmatig een basis shift in. (voor als oma op visite komt....)
2) Dit is de berekende watertemperatuur uitgaande van een shift = 0.
3) Het resultaat van alle berekende shifts
4) berekende WAR temp + alle shifts is het uiteindelijke setpoint van het water dat gebruikt wordt door de pomp. Dit getal vind je terug in heishamon onder TOP42, TOP7 etc.

[ Voor 37% gewijzigd door edterbak op 26-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroontje03
edterbak schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 01:01:
Nieuwe versie staat online.
Versie: 23.10 beta9
Download: https://github.com/edterb...lows%2023.10%20beta9.json

Neem de tijd voor controle na deploy van deze versie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
In version 23.10 beta9, a lot of things are done.
- The flow should now work fine in both Direct mode and Compensation Curve mode
- The flow should now work fine with Zone 1 controlling with WaterTemperature, with Thermostat Internal, Thermostat External and RoomSensor
- Fixed that sometimes the Home dashboard showed incorrect water temperatures
- Fixed that sometimes the WAR dashboard showed a weird caluculated temperature.
- Fixed the ability to use external triggers for setting the RTC roomtemperature setpoint. 
- This flow is now compatible with Heishamon firmware veresion 3.2, and backwards compatible.
- Fixed excessive mqtt message sending in some instances, due to an error .
- Fixed Scheduler dashboard, where a popup menu was always shown (and showing incorrect layout)
- Fixed "Auto start DHW" function so it does not trigger when threeway valvue is already in DHW position. 

Note that this release brings major changes and hopefully a lot of improvements. 
Befor you try this beta, make a backup of your old .flow file. 
Make sure you have atleast 30 minutes to keep an eye on the system after deploying to prevent unexpected surprises.

Dit kun je met de huidige flow doen, als het goed is...
[Afbeelding]
Opmerking: Uiteraard de combinatie thermostaat + RTC gebruiken met je hoofd er bij.

Veel plezier hoop ik zonder issues met de flow :)

Ik heb gisteren fw3.2 er op gezet. Geen issues so far.
:)
Informatie over Compensatie Curve aansturing:
Zorg dat je de juiste WAR lijn via het dashboard naar de panasonic exporteert. 2 punten iets zoals onderstaand.
[Afbeelding]

Het shiften gebeurt op basis van wat er hier in het WAR dashboard staat. Daarom moet het kloppen met wat je in de pomp hebt staan. Omdat dit vrij essentieel is voor de goede werking van de flow, ga ik hier nog een check op inbouwen later. To make it idiot proof. Of iets dicht daar in de buurt. Maar, dit zit er nog niet in nu.

[Afbeelding]
1) Hier stel je eventueel handmatig een basis shift in. (voor als oma op visite komt....)
2) Dit is de berekende watertemperatuur uitgaande van een shift = 0.
3) Het resultaat van alle berekende shifts
4) berekende WAR temp + alle shifts is het uiteindelijke setpoint van het water dat gebruikt wordt door de pomp. Dit getal vind je terug in heishamon onder TOP42, TOP7 etc.
Wederom een hele mooie update!
Respect en dank @edterbak voor alle moeite en werk die je hier in steekt.
Ik ben een weekje met vakantie maar hoop hem dit weekend erop te kunne zetten en te draaien met externe thermostaat _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
@edterbak ,
Ik ga morgen de nieuwe flows importeren, maar heb voor nu RTC uit gezet om te zien wat dat voor effect heeft.

Afgelopen nacht heeft mijn WP dit gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
26/10 08:27:15 - Function - RTC: 0
26/10 08:09:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
26/10 08:09:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 08:09:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 08:08:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
26/10 08:08:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 08:08:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 08:06:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 08:06:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 08:06:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.7 °C)
26/10 08:05:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
26/10 08:05:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 08:05:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 07:50:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 07:50:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 07:50:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 07:24:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
26/10 07:24:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 07:24:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 07:23:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function RTC)
26/10 07:23:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 25 °C
26/10 07:23:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
26/10 06:45:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
26/10 06:45:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 25 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 06:45:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 06:44:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function RTC)
26/10 06:44:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 25 °C
26/10 06:44:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
26/10 06:35:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SP Calculation)
26/10 06:35:19 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 06:35:19 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
26/10 06:31:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 06:31:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 06:31:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 06:30:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
26/10 06:30:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 06:30:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
26/10 06:26:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 06:26:59 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 06:26:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 06:25:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
26/10 06:25:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
26/10 06:25:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
26/10 06:21:39 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 06:21:39 - Compressor: running
26/10 06:21:39 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 06:18:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 06:18:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 06:18:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 06:15:34 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 06:15:34 - Compressor: stopped
26/10 06:15:34 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 06:15:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 06:15:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 06:15:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 06:09:39 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 06:09:39 - Compressor: running
26/10 06:09:39 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 06:06:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 06:06:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 06:06:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 06:05:33 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 06:05:33 - Compressor: stopped
26/10 06:05:33 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 06:05:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 06:05:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 06:05:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:58:38 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 05:58:38 - Compressor: running
26/10 05:58:38 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 05:55:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:55:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:55:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 05:53:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 05:53:43 - Compressor: stopped
26/10 05:53:43 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 05:53:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:53:38 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:53:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:43:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 05:43:43 - Compressor: running
26/10 05:43:43 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 05:40:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:40:33 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:40:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 05:39:33 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 05:39:33 - Compressor: stopped
26/10 05:39:33 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 05:39:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:39:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:39:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:37:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 05:35:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:29:38 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 05:29:38 - Compressor: running
26/10 05:29:38 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 05:26:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:26:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:26:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
26/10 05:20:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:20:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:20:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:19:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:19:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:19:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 05:15:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:15:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:15:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.7 °C)
26/10 05:12:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:12:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:12:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 05:11:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:11:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:11:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:10:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:10:33 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:10:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 05:01:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 05:01:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 05:01:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 05:00:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 05:00:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 05:00:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:57:33 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 04:57:33 - Compressor: stopped
26/10 04:57:33 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 04:57:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:57:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:57:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 04:56:48 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 04:56:48 - Compressor: running
26/10 04:56:48 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 04:53:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:53:38 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:53:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:52:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:52:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:52:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 04:51:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:51:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:51:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:50:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:50:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:50:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.7 °C)
26/10 04:49:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:49:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:49:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:46:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:46:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:46:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 04:45:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:45:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:45:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:41:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:41:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:41:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 04:40:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:40:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:40:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:32:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:32:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:32:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 04:31:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:31:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:31:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:24:37 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 04:24:37 - Compressor: stopped
26/10 04:24:37 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 04:24:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 04:24:32 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 04:24:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.7 °C)
26/10 04:23:37 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 04:23:37 - Compressor: running
26/10 04:23:37 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 04:23:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 04:23:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 04:23:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 04:11:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 04:11:32 - Compressor: stopped
26/10 04:11:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 04:10:07 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 04:10:07 - Compressor: running
26/10 04:10:07 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 03:55:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 03:55:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 03:55:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 03:54:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 03:54:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 03:54:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 03:47:37 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 03:47:37 - Compressor: stopped
26/10 03:47:37 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 03:47:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (Compare SP)
26/10 03:47:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 03:47:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 03:46:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 03:46:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 03:46:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 03:41:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 03:41:32 - Compressor: running
26/10 03:41:32 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 03:20:31 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 03:20:31 - Compressor: stopped
26/10 03:20:31 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 03:20:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (Compare SP)
26/10 03:20:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 03:20:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 03:19:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 03:19:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 03:19:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 02:22:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 02:22:36 - Compressor: running
26/10 02:22:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 00:56:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 00:56:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 00:56:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 00:54:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 00:54:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 00:54:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 00:47:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 00:47:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 00:47:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 00:46:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 00:46:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 00:46:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 00:45:35 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 00:45:35 - Compressor: stopped
26/10 00:45:35 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 00:45:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 00:45:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 00:45:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 00:43:35 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 00:43:35 - Compressor: running
26/10 00:43:35 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 00:40:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 00:40:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 00:40:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 00:39:34 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 00:39:34 - Compressor: stopped
26/10 00:39:34 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 00:39:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 00:39:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 00:39:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
26/10 00:37:39 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
26/10 00:37:39 - Compressor: running
26/10 00:37:39 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (HEAT)
26/10 00:34:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
26/10 00:34:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 22 °C. New calculated setpoint: 23 °C
26/10 00:34:29 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 21.5 °C)
26/10 00:33:34 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 112 (pump speed)
26/10 00:33:34 - Compressor: stopped
26/10 00:33:34 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 112 (25%) (Low)
26/10 00:33:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
26/10 00:33:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 22 °C
26/10 00:33:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 21.6 °C)
25/10 23:57:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:57:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:57:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:56:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
25/10 23:56:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:56:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:54:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:54:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:54:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:45:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
25/10 23:45:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:45:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:44:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:44:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:44:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:37:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
25/10 23:37:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:37:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:36:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 23:36:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:36:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:27:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
25/10 23:27:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:27:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:25:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
25/10 23:25:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:25:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:22:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
25/10 23:22:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:22:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:20:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:20:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:20:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:19:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
25/10 23:19:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:19:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:18:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:18:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
25/10 23:18:29 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 21.4 °C)
25/10 23:17:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Compare SP)
25/10 23:17:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 23 °C. New calculated setpoint: 24 °C
25/10 23:17:29 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 21.3 °C)
25/10 23:16:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (Compare SP)
25/10 23:16:29 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 24 °C. New calculated setpoint: 23 °C
Redelijk veel start/stops en geen lange runs.

Misschien is het in mijn geval beter om de WP maar 2 keer te laten draaien op een dag. 1 keer vroeg in de ochtend en een keer einde middag.

@MikeyMan , thanks. Ik ging er vanuit dat meer code betekende: ingeklapt :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Krilo_89 het blijft wat leesbaarder als je dergelijke lange logs tussen quote tags zet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En weer geupdate. Deze keer wel op het juiste moment op deploy gedrukt.

Valt me op dat er bij softstart geen positieve correctie wordt toegepast bij de stabiele fase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC9DW3EopolF_-KwPlPVoz-yY5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnUPPSQppT37d0L3IMEJFkLO.png?f=fotoalbum_large

@edterbak Any clues?

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:19:
En weer geupdate. Deze keer wel op het juiste moment op deploy gedrukt.

Valt me op dat er bij softstart geen positieve correctie wordt toegepast bij de stabiele fase:

[Afbeelding]

@edterbak Any clues?
Geen clue zo. Heb je de temperaturen in de gaten gehouden? Er zit logica in dat Tuit en SP op gepaste afstand van elkaar houd. Kun je zien of dat goed gaat?
als daar na 3 minuten meer dan 2C tussen zit, is er een issue nog.
Zo niet, dan gaat het goed en is het misschien toeval dat je dit niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak zal zo even in de gaten houden. Is net weer een run gestart.

Aan het einde van de vorige (lange) run was dit de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJdq3WRXBRALkd0KTlrw5s7pWCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWlivljxnHUO0QeciwY6mtJx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:39:
@edterbak zal zo even in de gaten houden. Is net weer een run gestart.

Aan het einde van de vorige (lange) run was dit de situatie:
[Afbeelding]
Gebruik je CC ?
Zo ja, heb je de grafiek in WAR ingesteld zodat deze de SHIFT 0 situatie weergeeft?
Dit is erg belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Gebruik je CC ?
Zo ja, heb je de grafiek in WAR ingesteld zodat deze de SHIFT 0 situatie weergeeft?
Dit is erg belangrijk.
Compensation curve/war neem ik aan?
Ben daar niet meer aan geweest; was dat met beta8 al nodig om aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuOjsLYQ42b5JYg1AGv2qdkl0TA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYz9wOa6FvBCTVhT9vpuvpF7.png?f=fotoalbum_large

Beta 9 is er na de laatste run in gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Compensation curve/war neem ik aan?
Ben daar niet meer aan geweest; was dat met beta8 al nodig om aan te passen?

[Afbeelding]

Beta 9 is er na de laatste run in gekomen.
Ja, dit is verandert (edit: in v23.10 beta9). Dit probeerde ik duidelijk te maken in de eerste post met de update er in. Failed... :+

Voor iedereen die Compensation Curve ipv Direct modus gebruikt:

in WAR tab > stel de lijn goed in, zoals in het plaatje hieronder. De lijn MOET met jouw [shift = 0] situatie overeenkomen.
Als dit niet zo is, dan stel je hem in op dashboard en druk je op [EXPORT].
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkcR319fEpygOvDxL65AEkab6kI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w4Bdx2YnQEP4aSK1joWi8n7z.png?f=fotoalbum_tile

Laat het duidelijk zijn dat, als het goed werkt, dat ik hier meer code omheen ga bouwen zodat users het goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Ja, dit is verandert. Dit probeerde ik duidelijk te maken in de eerste post met de update er in. Failed... :+

Voor iedereen die Compensation Curve ipv Direct modus gebruikt:

in WAR tab > stel de lijn goed in, zoals in het plaatje hieronder. De lijn MOET met jouw [shift = 0] situatie overeenkomen.
Als dit niet zo is, dan stel je hem in op dashboard en druk je op [EXPORT].
[Afbeelding]

Laat het duidelijk zijn dat, als het goed werkt, dat ik hier meer code omheen ga bouwen zodat users het goed doen.
Ah ja, had dat zien staan, maar ik dacht dat dat ná installatie van Beta9 pas moest.

Nu gelijk even doen.

Was ook even in verwarring omdat ik niet perse gebruik wil maken van de shift functionaliteit.
WAR + RTC + Room Setpoint werkte voor mij tot op heden goed.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Ja dit is alleen voor de laatste v23.10 beta9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:07:
@MikeyMan
Ja dit is alleen voor de laatste v23.10 beta9
Das dan toch gek. Die lange run was nog met beta8 ;)

Maargoed, loopt nu weer een lange run, en net de waardes aangepast, eens kijken hoe dat gaat.

edit: wacht even; runtime staat op 15 minuten. Dus niet gek dat ie daarna niets meer doet.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:58
Hoi allemaal,

Ik heb een gek probleem. Ik draai versie 23.09 Stable.
Heb via schedule ingesteld dat die om 14:00 een dhw run moet doen. Ik zie net dat de compressor steeds stopt en weer aan gaat tijdens de dhw run. Heb dit nog nooit gehad. Ik dacht misschien komt het omdat ik de flexible pumpspeed gister had aan gezet, dus die weer uit gezet maar dat helpt dus niet. Verder node-red en de broker herstart.

Jullie een verklaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j735IPnvokgzcASGtO7Lo1nH3zs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MPltWxERV9Yx7nZJmhJ7qdiW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vENlct3_6PFs4luq6VShxf2kmts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j62sOTiNkC3K9K7f55UBqPSj.png?f=fotoalbum_large

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
weert14 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:08:
Hoi allemaal,

Ik heb een gek probleem. Ik draai versie 23.09 Stable.
Heb via schedule ingesteld dat die om 14:00 een dhw run moet doen. Ik zie net dat de compressor steeds stopt en weer aan gaat tijdens de dhw run. Heb dit nog nooit gehad. Ik dacht misschien komt het omdat ik de flexible pumpspeed gister had aan gezet, dus die weer uit gezet maar dat helpt dus niet. Verder node-red en de broker herstart.

Jullie een verklaring?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank alvast!
Dat ziet er niet fijn uit. Ik mag hopen dat dit niet komt door de flow.

Zie je ook mqtt commandos voorbij komen in het log? Graag een past van het log in de periode waarbinnen de pomp 2a3 x uit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:58
De pompsnelheid varieerde ook al voor de dhw run zie ik. En wat anders, de final water temp van 28 klopt toch ook niet? 26+1=27 ipv 28.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
26/10 15:17:06 - Compressor: running
26/10 15:15:01 - Compressor: stopped
26/10 15:01:06 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 15:01:06 - Compressor: running
26/10 15:01:06 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:59:06 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:59:06 - Compressor: stopped
26/10 14:59:06 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)
26/10 14:47:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:47:26 - Compressor: running
26/10 14:47:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:45:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:45:21 - Compressor: stopped
26/10 14:45:21 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)
26/10 14:30:38 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:30:38 - Compressor: running
26/10 14:30:37 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:28:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:28:36 - Compressor: stopped
26/10 14:28:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)
26/10 14:11:52 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:11:52 - Compressor: running
26/10 14:11:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:10:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
26/10 14:10:25 - Scheduler - Set QuietMode: 0
26/10 14:09:52 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:09:52 - Compressor: stopped
26/10 14:09:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)
26/10 14:00:41 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:00:40 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:00:35 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (scheduler)
26/10 13:48:00 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 104 (pump speed)
26/10 13:48:00 - Compressor: running
26/10 13:48:00 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 104 (21%) (HEAT)
26/10 13:45:45 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66
26/10 13:45:45 - Compressor: stopped
26/10 13:45:45 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)
26/10 13:28:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 104
26/10 13:28:20 - Compressor: running
26/10 13:28:20 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 104 (21%) (HEAT)
26/10 13:26:57 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 28 (function RTC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@weert14
Ik denk niet dat het uitvallen flow gerelateerd is, maar een instelling die fout uitpakt in de pumpspeed functie..
Als ik je log even wat duidelijker structureer, ziet het er zo uit:
Ik heb de logitem op de juiste volgorde gezet en gegroepeerd per tijd. Uiteraard ook weer van onder naar boven lezen.

26/10 15:01:06 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 15:01:06 - Compressor: running
26/10 15:01:06 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)

26/10 14:59:06 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:59:06 - Compressor: stopped
26/10 14:59:06 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)

26/10 14:47:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:47:26 - Compressor: running
26/10 14:47:26 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)

26/10 14:45:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:45:21 - Compressor: stopped
26/10 14:45:21 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)

26/10 14:30:38 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:30:38 - Compressor: running
26/10 14:30:37 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)

26/10 14:28:36 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:28:36 - Compressor: stopped
26/10 14:28:36 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 66 (1%) (Low)

26/10 14:11:52 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:11:52 - Compressor: running
26/10 14:11:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)

26/10 14:10:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
26/10 14:10:25 - Scheduler - Set QuietMode: 0

26/10 14:09:52 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 66 (pump speed)
26/10 14:09:52 - Compressor: stopped

26/10 14:00:41 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 102 (pump speed)
26/10 14:00:40 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 102 (20%) (DHW)
26/10 14:00:35 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (scheduler)

26/10 13:48:00 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 104 (pump speed)
26/10 13:48:00 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 104 (21%) (HEAT)
26/10 13:48:00 - Compressor: running

Wat mij opvalt zijn deze blokjes:
Het lijkt er mij op dat die 1% te laag is, dus de compressor gaat gelijk uit.

Ik heb geen idee wat goed zou moeten werken, maar maak eens om te bewijzen of dit het probleem is, van die 1% 20% in het dashboard. Ik ben benieuwd.

edit...
Nu ik langer naar het log kijk, kunnen het 2 dingen zijn die we zien gebeuren.
1: Bericht van de warmtepomp komt binnen dat compressor uit gaat, en direct daarna wordt de snelheid van de pomp aangepast.
2. Snelheid van de pomp wordt aangepast, en direct komt het bericht binnen dat de compressor uit is.

Het is mij nog niet duidelijk welk scenario het is.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 26-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slaat het ding niet in error? Ik kan niet lager dan 10-12% zonder in de problemen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@weert14
Het is sowieso mij een raadsel waarom tijdens een DHW run de pomp (toch regelmatig) uitvalt.
Er is niks dat de flow doet tijdens een DHW run.. (volgens mij dan)

Gewoon mid DHW run >> hup uit.
Wat zijn je Delta HEAT en Delta DHW instellingen?
Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste