Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 89 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Eigenwijsje. ;)

Ik gebruik zelf 2 losse inputs. Ik zie geen probleem bij mij. 50% succesrate dus :/
Haha ja als we dan toch tot de bodem van het probleem willen komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RTC will switch heatpump on at 18.8°C (now 19.5°C) (power is off)
RTC Room setpoint 19°C

De tekst klopt iig weer :)

Nog een klein verbeterpuntje @edterbak
Ik heb nu -0.2 C ingesteld bij Revert action below dT. Voor het mooie/duidelijkheid zou je daar geen positieve waarde mogen kunnen invullen, dat kan nu wel. Dus net zoals je bij Revert action above dT al geen negatieve waarde kan invullen.

Sowieso is below -0.2 een beetje dubbelop, maar de delta is idd negatief. Die discussie was er vorig jaar ook, die hoeft niet opnieuw natuurlijk. Voor beide kampen is wat te zeggen, maar met bovenstaand voorkom je sowieso onduidelijkheid wat je moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
Aikon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:34:
RTC will switch heatpump on at 18.8°C (now 19.5°C) (power is off)
RTC Room setpoint 19°C

De tekst klopt iig weer :)

Nog een klein verbeterpuntje @edterbak
Ik heb nu -0.2 C ingesteld bij Revert action below dT. Voor het mooie/duidelijkheid zou je daar geen positieve waarde mogen kunnen invullen, dat kan nu wel. Dus net zoals je bij Revert action above dT al geen negatieve waarde kan invullen.

Sowieso is below -0.2 een beetje dubbelop, maar de delta is idd negatief. Die discussie was er vorig jaar ook, die hoeft niet opnieuw natuurlijk. Voor beide kampen is wat te zeggen, maar met bovenstaand voorkom je sowieso onduidelijkheid wat je moet invullen.
:) :) :)
Ik snap je. Maar.... (altijd weer die maar)

Ik zelf gebruik +0,6 en +0,2. >:)
Ik heb wel geregeld dat ze niet omgekeerd mogen worden.
Wellicht dat ik dat via een popup nog beter kan aangeven. Volgens mij zie je het nu alleen in Log, en doet de functie het niet (blocked)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ok, dus je zet hem weer aan nog voor de temperatuur onder de setpoint komt? Die zag ik niet aankomen, exact op setpoint nog wel. Is je setpoint dan niet te laag :P Iets met niet onder een bepaalde temperatuur komen omdat je vloer traag opwarmt neem ik aan?

Nah ja, dan zou ik het zo laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:00:
Ok, dus je zet hem weer aan nog voor de temperatuur onder de setpoint komt? Die zag ik niet aankomen, exact op setpoint nog wel. Is je setpoint dan niet te laag :P Iets met niet onder een bepaalde temperatuur komen omdat je vloer traag opwarmt neem ik aan?

Nah ja, dan zou ik het zo laten ;)
Ja klopt. Vloer is traag. Als ik te laat begin met verwarmen schiet de temperatuur toch weer te ver naar beneden. Oscillatie gedrag daarna. Voor zover je met een traag systeem over oscillatie kunt spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb meteen beta8 erop gezet! Bedankt voor het aanpassen vd System Check.
Ik zie dat de 1-wire detectie daar ook niet goed werkt. Ik heb dat kunnen herstellen. Wil je dat ik de aangepaste nodes (op WP Debug) deel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxluNlNNYUPC5-g2_RVqSKbJhWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSQQH68BCkVVC6QuIWoZQ41z.png?f=fotoalbum_large

Ik zie ook een "oude" terugkerende vertraging bij RTC Turn off/on power.
Na aanpassen van Room setpoint in de flow wordt hij wel meteen getriggerd, maar niet als dit extern gebeurd (door HA of andere externe thermostaat). Het kan dan echt minuten (9+) duren voordat hij aan/uit gaat.
Ik heb het nu opgelost door een verbinding te maken met de link-out node naar de functie op WP Control:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0btlZZyz1aGHYl2-8Zgmbcm3VcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyXyeEuEq5RMoS9cYrb18wTf.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat je wat met deze feedback kunt.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:16:
Na aanpassen van Room setpoint in de flow wordt hij wel meteen getriggerd, maar niet als dit extern gebeurd (door HA of andere externe thermostaat). Het kan dan echt minuten (9+) duren voordat hij aan/uit gaat.
Ik heb het nu opgelost door een verbinding te maken met de link-out node naar de functie op WP Control:
[Afbeelding]

Top :) Dat valt dan samen met wat ik hier constateerde:
Aikon in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook op beta8. Kleine fuckup gemaakt met de deploy door te vroeg op de knop te drukken. Dus moest de link nodes weer opniew verbinden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:16:
Ik heb meteen beta8 erop gezet! Bedankt voor het aanpassen vd System Check.
Ik zie dat de 1-wire detectie daar ook niet goed werkt. Ik heb dat kunnen herstellen. Wil je dat ik de aangepaste nodes (op WP Debug) deel?
[Afbeelding]
Hey Maarten,
Ja ik had daar in zitten grutten om te snappen hoe die 1wire werkte. Ik denk dat ik het niet goed terug gezet heb. My bad. Kom maar op met de code hoor. Thanks
[Afbeelding]

Ja hoor.
Ik wist niet dat er een vertraging in zat. Nu het lek boven dus. Ik heb de oplossing toch iets anders ingevuld nu, omdat rechts onderin in je screenshot een blok code zit voor nachtreductie. De aanpassing die ik nu heb gedaan om de delay op te lossen haakt daar nu ook op in.
Ik heb het getest met een inject node. het duurt 3 seconden nu voordat je de binnenkomende setpoint ook op dashboard ziet en verwerkt wordt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:17:
[...]
...Kom maar op met de code hoor. Thanks
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
[
    {
        "id": "d4c3dbf4899c176d",
        "type": "mqtt in",
        "z": "d5fea67661261002",
        "g": "1a3f956a12898279",
        "name": "panasonic_heat_pump/1wire",
        "topic": "panasonic_heat_pump/1wire/#",
        "qos": "0",
        "datatype": "auto-detect",
        "broker": "92e5b2c.00a8b5",
        "nl": false,
        "rap": true,
        "rh": 0,
        "inputs": 0,
        "x": 220,
        "y": 1540,
        "wires": [
            [
                "f135a11c0945f1cd"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "f135a11c0945f1cd",
        "type": "function",
        "name": "Detect No. 1Wire",
        "func": "var Topic = msg.topic.split('panasonic_heat_pump/1wire/');          // strip \"panasonic_heat_pump/1wire/\" from topic\n//node.warn(Topic);\n\nlet oneWire_sensors = [];\noneWire_sensors = flow.get('oneWire_sensors');\noneWire_sensors.push(Topic[1]);                 // add to Array \n\n// check for duplicates sensors:\nvar hash = {};\noneWire_sensors.forEach(function (item) { hash[item] = 1; });\noneWire_sensors = Object.keys(hash);\n\nflow.set(\"oneWire_sensors\", oneWire_sensors);\n    \n\nmsg.payload = oneWire_sensors.length;           // No. of sensors found\nif (msg.payload == undefined) { msg.payload = 0; }\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 690,
            [
                "2dd99b9e00efee29"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2dd99b9e00efee29",
        "type": "debug",
        "name": "Found No. sensors",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": true,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "payload",
        "statusType": "auto",
        "x": 1040,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "92e5b2c.00a8b5",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "MQTT (x.x.x.x)",
        "broker": "core-mosquitto",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "compatmode": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthRetain": "false",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closeRetain": "false",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willRetain": "false",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "userProps": "",
        "sessionExpiry": ""
    }
]

Bovenstaande zijn de 3 vervangende nodes voor op WP Debug. Deze omcirkelde nodes dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxluNlNNYUPC5-g2_RVqSKbJhWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSQQH68BCkVVC6QuIWoZQ41z.png?f=fotoalbum_large
Ik vond het al zo bijzonder dat dat ooit heeft kunnen werken, maar jij had dus wat aangepast :)
Ik ben even vergeten hoe ik bovenstaande code op één regel poste.
Ja hoor.
Ik wist niet dat er een vertraging in zat. Nu het lek boven dus. Ik heb de oplossing toch iets anders ingevuld nu, omdat rechts onderin in je screenshot een blok code zit voor nachtreductie. De aanpassing die ik nu heb gedaan om de delay op te lossen haakt daar nu ook op in.
Ik heb het getest met een inject node. het duurt 3 seconden nu voordat je de binnenkomende setpoint ook op dashboard ziet en verwerkt wordt.

Kijk dat klinkt nog beter, fijn dat je het opgelost hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 20-10-2023 08:17 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:30:
[...]
Als ik bij RTC de setpoint WoonkamerSP wijzig dan wijzigt ie ook de Setpoint normal bij scheduler, dat is toch niet de bedoeling lijkt me? Zo kan je niet even de SP hoger zetten als oma langskomt ;)
In principe was het wel zo bedoeld en gebouwd meen ik mij te herinneren.
Net toch even wat getest daarmee...

Het gedrag is niet helemaal meer zoals het hoort en lijkt verband te houden met de RTC turn off/on power vertraging eerder genoemd. (zie BUG hieronder)
.
[Nightreduction room temperature] niet actief:
Als je op het dasboard RTC het WoonkamerSP aanpast dan past de Nightreduction-NORMAL zich mee aan. (OK)
.
Als je extern (via HA etc) het WoonkamerSP aanpast dan past de Nightreduction-NORMAL zich NIET aan (iig niet direct). (BUG?)
.
Als je bij scheduler de setpoint NORMAL aanpast dan verandert het huidige WoonkamerSP mee (OK, anders erg verwarrend)
.
[Nightreduction room temperature] actief
Als je het WoonkamerSP aanpast gebeurd er niets met de LOW en NORMAL sepoints (OK)
Tussentijds voor je oma de temperatuur verhogen is dus maar tijdelijk en alleen zolang de functie actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69 ik denk dat ik de oude vorm van nachtverlaging er uit ga halen.
Je kunt nu eenvoudig het setpoint via de scheduler aanpassen.
Flexibeler. Nu zijn er 2 oplossingen voor het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:49:
@Maarten69 ik denk dat ik de oude vorm van nachtverlaging er uit ga halen.
Je kunt nu eenvoudig het setpoint via de scheduler aanpassen.
Flexibeler. Nu zijn er 2 oplossingen voor het zelfde.
Ja misschien is dat inderdaad beter en simpeler om te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@edterbak @Maarten69 De Night Reduction zorgt voor een lagere watertemperatuur i.c.m. een lagere setpoint 's nachts. Dat is er in gebouwd om pendelen 's nachts te voorkomen. Het is zeker niet dezelfde functionaliteit.
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:17:
Ja hoor.

Ben benieuwd waar die vertraging dan in zat, als ik het lijntje volg via Room setpoint > filter > trigger 3s snap ik niet waar dan een vertraging vandaan moet komen, los van die 3sec natuurlijk.
Maarten69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

In principe was het wel zo bedoeld en gebouwd meen ik mij te herinneren.
Hoe precies? Dat de temperatuur wel of niet tijdelijk kan worden aangepast zonder deze expliciet weer terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@Aikon In de scheduler kun je nu zelf op elk moment een room setpoint instellen, dat kan toch dienen als vervanging van de functie [Nightreduction room temperature] ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t58n20PS1Nuc9fmebxm4k8kD3tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQucTcU0NIMyE7A9l937vT4n.png?f=fotoalbum_large
Hoe precies? Dat de temperatuur wel of niet tijdelijk kan worden aangepast zonder deze expliciet weer terug te zetten?
Tijdens actief kun je wel de temperatuur aanpassen, maar wordt deze bij deactiveren weer hersteld naar oude waarde.

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten69 op 20-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wacht... leuk al die Déjà vu's van vorig jaar ;)

Je hebt nightreduction water temp en nightreduction room setpoint. Die laatste lijkt me inderdaad overbodig en kan er uit wmb.
Maarten69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:05:
Tijdens actief kun je wel de temperatuur aanpassen, maar wordt deze bij deactiveren weer hersteld naar oude waarde.
Ja precies, dat is weleens praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 06:21
Ik heb mijn Panasonic aan de praat en hij communiceert met de Heishamon, maar er valt mij op dat de runs die hij doet niet heel constant zijn. Vannacht heeft hij bijvoorbeeld niet gedraaid, terwijl de water temperatuur rond de 18,25 graden zat met een WAR setpoint van 27.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITxF-kjzoVZSGrnWp2XFeFMirok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6iZSqbDcH8erTG84EdnTblam.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoKaci8T6Ek6b2cpu_xlkcRguIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AL90fKO3EoH5f7uMGOL3v2xj.png?f=fotoalbum_large

Mijn systeem is best straight forward, vanuit de pomp gaat een flexibele leiding naar binnen naar 32mm flex pijp. Hier zit een afsluiter op (staat open), daar een T stuk naar buffervat met een afsluiter die vrijwel dicht zit om de meeste flow daar te stagneren. Dan gaat de pijp verder de kruipruimte in, naar de vloerverwarming verdeler (passief).
De route terug is identiek op een vuilscheider na.

Wat heb ik al gedaan, pompsnelheid verhogen, WAR verhogen.

Opvallend is dat de pompsnelheid bij niet verwarmen en wel verwarmen significant verschilt. (geen idee of dat hoort of niet?)

Mocht er iemand zijn die dit herkent of tips heeft waar te kijken graag. De Log zegt niets afwijkend. Maar een temperatuur van 18,9 graden in de woonkamer kan, maar is krap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:23:
Ik heb mijn Panasonic aan de praat en hij communiceert met de Heishamon, maar er valt mij op dat de runs die hij doet niet heel constant zijn. Vannacht heeft hij bijvoorbeeld niet gedraaid, terwijl de water temperatuur rond de 18,25 graden zat met een WAR setpoint van 27.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn systeem is best straight forward, vanuit de pomp gaat een flexibele leiding naar binnen naar 32mm flex pijp. Hier zit een afsluiter op (staat open), daar een T stuk naar buffervat met een afsluiter die vrijwel dicht zit om de meeste flow daar te stagneren. Dan gaat de pijp verder de kruipruimte in, naar de vloerverwarming verdeler (passief).
De route terug is identiek op een vuilscheider na.

Wat heb ik al gedaan, pompsnelheid verhogen, WAR verhogen.

Opvallend is dat de pompsnelheid bij niet verwarmen en wel verwarmen significant verschilt. (geen idee of dat hoort of niet?)

Mocht er iemand zijn die dit herkent of tips heeft waar te kijken graag. De Log zegt niets afwijkend. Maar een temperatuur van 18,9 graden in de woonkamer kan, maar is krap aan.
Gebruik je RTC om de wp aan te zetten? Daar zat een bugje in, in de laatste beta is deze verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@Aikon nee want hij blijft gewoon aan staan, zie afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
Dit is mijn hoofdscherm, en heb de niet beta versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmB0DlNihEwuqjbzQ4lLMoxXMKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqNElCPMnpW3xW2mkBF9YNXI.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk verwacht ik nu ook dat hij zou aanschieten, maar dat doet hij ook niet.

Mijn log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBRoroHOjvIENFNNt63aADrgAXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iOr7AzDarNBc5uaHMiPtCsod.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:33:
Dit is mijn hoofdscherm, en heb de niet beta versie

[Afbeelding]

Eigenlijk verwacht ik nu ook dat hij zou aanschieten, maar dat doet hij ook niet.

Mijn log:

[Afbeelding]
Dat komt denk ik doordat het water te snel heet wordt, en boven zijn trip temperatuur uit komt.
probeer eens de softstart functie aan te zetten, en kijk hoe dat werkt.

Heb je de pomp in Direct modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
Pomp staat in direct modus, heb ik op de Panasonic thermostaat ingesteld (geen idee hoe dat ding heet)

Zal eens kijken wat dat doet, nog instellingen die daar bij belang zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@deamosreapos daar zitten echt hele korte runs tussen...
Speel je zelf met de pompsnelheid?
De WP stuurt dat afhankelijk van de delta zelf ook aan. Nu stel je een maximum in, ik zou in eerste instantie default houden staan.

Misschien werkt de Softstart in jouw geval om die korte runs te voorkomen.
Zet die eens op 15 minuten om te beginnen.

Overigens start de NodeRed flow niet een run, maar regelt de Pana dit zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Maarten69 Oh ja :+

Ik wou net zeggen, runs van 3/4 minuten, dan wordt de outlet temp heel snel te hoog blijkbaar. Maar dat is wel erg snel. In het voorbeeld (outlet 18, setpoint 27) zou de inlet dan iets van 12 graden heter worden in die paar minuten? Is dat zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 20-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@deamosreapos een plaatje hier van de grafiek SoftStart laat meer details zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Sorry @edterbak je had hetzelfde min of meer al geantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
@Maarten69 ja zat even te kijken op welk punt de vloerverwarming maximale doorstroming had. Dus dat is wat je terug ziet in de log ;)

@Aikon Heb oprecht geen idee. Met testen als ik hem op 35 graden zette was er wel enorm snel wat te merken aan de uitgang van de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoBNPXnty8Df9fJaZ_zYBoudkQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNFWK8VE5vWtOH52yCX5xjZP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@deamosreapos Zoals je zelf kunt zien komt je aanvoertemperatuur ruim boven het setpoint en stopt de run.
De oranje lijn 3 graden boven setpoint en de run zal stoppen.

[ Voor 22% gewijzigd door Maarten69 op 20-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat @Maarten69 zegt inderdaad, hij kan z'n warmte niet kwijt.

Je mist de default quietmode, vul die eens in. Wellicht dat daarom QM3 niet wordt gezet, dat scheelt alvast in de piek qua compressor. Oh, die QM modus staat uberhaupt ook uit, probeer eens met?

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 20-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@Maarten69 en @Aikon ik kan jullie redenering volgen tijdens een run.

Maar als de setpoint op 28 graden staat, terwijl de in en outlet onder de 20 zitten. Zonder regel dat hij niet mag aan slaan (dus hij zou moeten verwarmen) is er geen logica waarom hij niet aanslaat. Korte runs zijn het volgende om op te lossen. Maar dat hij überhaupt geen run start vind ik opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:49:
@Maarten69 en @Aikon ik kan jullie redenering volgen tijdens een run.

Maar als de setpoint op 28 graden staat, terwijl de in en outlet onder de 20 zitten. Zonder regel dat hij niet mag aan slaan (dus hij zou moeten verwarmen) is er geen logica waarom hij niet aanslaat. Korte runs zijn het volgende om op te lossen. Maar dat hij überhaupt geen run start vind ik opvallend.
Mogelijk te vaak te korte runs en tripped de Pana? Ik denk als je hem uit en terug aan zet dat hij dan wel na 3 minuten initialisatie wel gaat starten met een run. Wil je dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@Maarten69 een trippend apparaat zou helemaal niets meer mogen doen. Want die lange run van vanochtend had ik niets mee te maken. (behalve dat ik tijdens die run even zat te spelen met de stroomsnelheid) Dus hij functioneert, plus hij is gisteren dus maar maximaal: 6 maal aangegaan. En dan niet allemaal korte runs. Dus echt trippen is te kort door de bocht.

Dus waarom wordt er geen commando gegeven om een run op te starten? Daar zit de vraag niet zozeer in een enkele run die wel of niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Als ik je log en grafiek van softstart nader bekijk denk ik dat er iets anders aan de hand is.
Bij een aanpassing om 07:40 door WAR van het setpoint start de run namelijk wel.
Heb je ergens een DeltaT verkeerd staan? Die lijkt namelijk ergens wel op 8 graden te staan!

Edit: dat tripped klopt denk ik ook niet, bedoel het niet letterlijk, maar de Pana's eigen software is a b*tch

[ Voor 17% gewijzigd door Maarten69 op 20-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nah ja, hij start toch met enige regelmaat? Ik zou eerst zorgen dat de run niet direct wordt afgebroken idd, daar zit denk ik de crux. Toch die buffer eens openen? Al zou je vloer ook al hitte moeten absorberen, ergens stroomt er water verkeerd lijkt me als de inlet zo snel warm wordt... Maar goed, van de fysieke installatie weet ik niet zoveel.

@Maarten69 hoge delta heeft vziw geen invloed op de start/stoplogica. ik draai ook met een hoge delta momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
@Aikon Dat valt tegen. Want waarom doet hij het opeens 7 uur niet? Terwijl die delta T enorm lijkt te zijn.

Hier de delta T van Node-R zal even op de P zelf kijken, maar volgens mij stond die op 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji8gNeXmYcNgvulxjCoA7KlauiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRLqsccr3aEvxU4HZS8yGYj0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@deamosreapos Zou persoonlijk eerst eens wat meer verdiepen in de basics voordat je van alles gaat fine tunen via heishamon. Heb je hem al eens zonder de node red flow een paar dagen laten draaien?

Staan al je installatie instellingen goed?

@edterbak Ik heb sinds kort een Shelly HT sensor op MQTT. Deze geeft alleen bij wijziging een signaal. Laat het nu net de afgelopen dagen enorm stabiel zijn 'snachts qua temperatuur. Wat tot gevolg heeft dat ie overschakelt op de interne thermostaat. Die in het stookhok hangt en dus veel warmer aangeeft.
Moraal van het verhaal; is het een idee om die timeout instelbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@deamosreapos Afgelopen nacht was buiten minder koud. Welke waarden heb jij bij onderstaande TOP's?
code:
1
2
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp

Mijn TOP23 Heat_Delta staat overigens 3 graden.
En de waterpump flow op 40% maar daar heb ik geen advies over en zal per installatie ook verschillen.

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten69 op 20-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:14
Maarten69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:06:
@deamosreapos Afgelopen nacht was buiten minder koud. Welke waarden heb jij bij onderstaande TOP's?
code:
1
2
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp

Mijn TOP23 Heat_Delta staat overigens 3 graden.
En de waterpump flow op 40% maar daar heb ik geen advies over en zal per installatie ook verschillen.
Ik had dezelfde snelle opwarming van de inlet + outlet De radiator in de garage retourneerde het warme water veel te snel weer naar de Pana. De radiator zit dicht op de pana in het leiding systeem. De rest is vloerverwarming. De radiator helemaal geknepen nu gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@Pietjebel10 Dan zou dat het buffervat zijn. die zit parallel aangesloten. Die staat nu uit. Zal even kijken wat dat doet. Al zou het volume nu wel eens te laag kunnen zijn voor de pomp.

@Maarten69

TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 24 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp 0 °C

Die staat erg hoog trouwens. Dat is nog een dingetje wat aangepast moet worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@deamosreapos ik heb dezelfde waarden, dat is iig niet de reden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@edterbak Er is toch nog af en toe een afrondingsfoutje, zag hem al paar keer eerder helaas.
code:
1
2
3
4
5
6
7
20/10 10:31:34 - Function SoftStart: Correction: -3.049999999999997 > -3.799999999999997 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 29.5°C
20/10 10:31:34 - Function WAR: Setpoint change: From 28 to 29 °C
20/10 10:31:14 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (SoftStart Quietmode)
20/10 10:31:14 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level 0
20/10 10:31:00 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3.049999999999997 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 29.3°C
20/10 10:25:15 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 28.3°C
20/10 10:24:14 - Function SoftStart: Start Phase 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@deamosreapos Nogmaals; zet de flow uit. Check de instellingen in de basisunit, en laat hem een paar dagen draaien. Nu lukraak allerlei instellingen gaan zitten aanpassen is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Is er in de systeeminstellingen aangegeven dat er een buffervat in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
@MikeyMan probleem daarmee is dat ik geen enkele manier van monitoring meer heb dan. Ik heb weinig tot geen instellingen gewijzigd in nodered. Het is nu vooral een tool om te troubleshooten.

Dat laatste ga ik checken. Ik zie dat in nodered staat disabled ><

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:33:
@edterbak Er is toch nog af en toe een afrondingsfoutje, zag hem al paar keer eerder helaas.
code:
1
2
3
4
5
6
7
20/10 10:31:34 - Function SoftStart: Correction: -3.049999999999997 > -3.799999999999997 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 29.5°C
20/10 10:31:34 - Function WAR: Setpoint change: From 28 to 29 °C
20/10 10:31:14 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (SoftStart Quietmode)
20/10 10:31:14 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level 0
20/10 10:31:00 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3.049999999999997 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 29.3°C
20/10 10:25:15 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STABLE) Freq: 33Hz, SP_Final: 28.3°C
20/10 10:24:14 - Function SoftStart: Start Phase 2
De oorzaak hiervan is de pc zelf. Deze heeft een onnauwkeurige floating point berekening. Sommige bordjes hebben dit. Volwaardige pc's hebben hier minder last van.

Ik heb bij de laatste beta er voor gezorg dat de getallen uit de Final correctie altijd afgerond worden. Voor het uitsturen van de setpoint. In de laatste stap ergens.
Dus je ziet dit fenomeen alleen in het log, en als het goed is levert het geen raar MQTT commando op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:58:
@Aikon Dat valt tegen. Want waarom doet hij het opeens 7 uur niet? Terwijl die delta T enorm lijkt te zijn.
Dit heeft niks met de node red flow te maken.
De pomp heeft gezien dat hij aan/uit/aan/uit gaat, veel te snel dan dat hij prima vind.
Hierdoor slaat hij niet meer aan. Ondanks dat de settings in de pomp goed staan. Het maakt niet uit wat de bron van de settings is, node red flow of controller zelf.

De pomp is nu 'gestressed'. Ik kan er niks anders van maken dan dit. Want de interne logica van de warmtepomp is altijd actief en zou leidend moeten zijn. Maar in gestreste toestand wil dit wel eens omvallen.

Dit is in ieder geval mijn ervaring. Maar ik geef toe. Het klink vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:41:
@MikeyMan probleem daarmee is dat ik geen enkele manier van monitoring meer heb dan. Ik heb weinig tot geen instellingen gewijzigd in nodered. Het is nu vooral een tool om te troubleshooten.

Dat laatste ga ik checken. Ik zie dat in nodered staat disabled ><
Kun je in heishamon een copy/past maken van alle TOPxx waarden?
Gewoon alles selecteren en hier plakken. Dat geeft wat info waar we wat aan hebben qua hardware setting enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:13:

Je hebt nightreduction water temp en nightreduction room setpoint. Die laatste lijkt me inderdaad overbodig en kan er uit wmb.
Beide opties staan ook in de scheduler. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

De oorzaak hiervan is de pc zelf. Deze heeft een onnauwkeurige floating point berekening. Sommige bordjes hebben dit. Volwaardige pc's hebben hier minder last van.

Ik heb bij de laatste beta er voor gezorg dat de getallen uit de Final correctie altijd afgerond worden. Voor het uitsturen van de setpoint. In de laatste stap ergens.
Dus je ziet dit fenomeen alleen in het log, en als het goed is levert het geen raar MQTT commando op.
Hmm, dat hoor ik voor het eerst. Kan hoor. Ik gebruik een rpi4, niks raars iig.

Ik dacht dat dit de oorzaak cq. oplossing was:
https://stackoverflow.com...ng-point-issue-javascript

Blijkbaar kan een toPrecision() op het einde het fixen?

Maar idd, de MQTT commando's gaan wel goed. Je ziet het overigens ook op de Home pagina natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
Topic   Name    Value   Description
TOP0    Heatpump_State  1   On
TOP1    Pump_Flow   10.87   l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 21.75   °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    22.25   °C
TOP7    Main_Target_Temp    28  °C
TOP8    Compressor_Freq 0   Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 52  °C
TOP10   DHW_Temp    -128    °C
TOP11   Operations_Hours    44  hours
TOP12   Operations_Counter  98  count
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    11  °C
TOP15   Heat_Energy_Production  0   Watt
TOP16   Heat_Energy_Consumption 0   Watt
TOP17   Powerful_Mode_Time  0   Off
TOP18   Quiet_Mode_Level    0   Off
TOP19   Holiday_Mode_State  0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    0   Room
TOP21   Outside_Pipe_Temp   12  °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -8  K
TOP23   Heat_Delta  5   K
TOP24   Cool_Delta  5   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP26   Defrosting_State    0   Disabled
TOP27   Z1_Heat_Request_Temp    28  °C
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  28  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP33   Room_Thermostat_Temp    19  °C
TOP34   Z2_Heat_Request_Temp    35  °C
TOP35   Z2_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP36   Z1_Water_Temp   -78 °C
TOP37   Z2_Water_Temp   -78 °C
TOP38   Cool_Energy_Production  0   Watt
TOP39   Cool_Energy_Consumption 0   Watt
TOP40   DHW_Energy_Production   0   Watt
TOP41   DHW_Energy_Consumption  0   Watt
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    28  °C
TOP43   Z2_Water_Target_Temp    35  °C
TOP44   Error   No error    Error
TOP45   Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46   Buffer_Temp -78 °C
TOP47   Solar_Temp  -78 °C
TOP48   Pool_Temp   -78 °C
TOP49   Main_Hex_Outlet_Temp    22  °C
TOP50   Discharge_Temp  24  °C
TOP51   Inside_Pipe_Temp    18  °C
TOP52   Defrost_Temp    -31 °C
TOP53   Eva_Outlet_Temp 16  °C
TOP54   Bypass_Outlet_Temp  -31 °C
TOP55   Ipm_Temp    16  °C
TOP56   Z1_Temp 22  °C
TOP57   Z2_Temp -128    °C
TOP58   DHW_Heater_State    0   Blocked
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP62   Fan1_Motor_Speed    0   r/min
TOP63   Fan2_Motor_Speed    0   r/min
TOP64   High_Pressure   11.0    Kgf/cm2
TOP65   Pump_Speed  2650    r/min
TOP66   Low_Pressure    0   Kgf/cm2
TOP67   Compressor_Current  0.0 Ampere
TOP68   Force_Heater_State  0   Inactive
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  65  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  10  Minutes
TOP72   Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP73   Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP74   Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP75   Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP76   Heating_Mode    1   Direct
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp    24  °C
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C
TOP79   Heat_To_Cool_Temp   15  °C
TOP80   Cool_To_Heat_Temp   10  °C
TOP81   Cooling_Mode    0   Comp. Curve
TOP82   Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp  35  °C
TOP83   Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP84   Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP85   Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP86   Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP87   Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP88   Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP89   Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP90   Room_Heater_Operations_Hours    0   hours
TOP91   DHW_Heater_Operations_Hours 0   hours
TOP92   Heat_Pump_Model 255 unknown
TOP93   Pump_Duty   108 Duty
TOP94   Zones_State 0   Zone1 active
TOP95   Max_Pump_Duty   108 Duty
TOP96   Heater_Delay_Time   30  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -4  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K
TOP99   Buffer_Installed    0   Disabled
TOP100  DHW_Installed   0   Disabled
TOP101  Solar_Mode  0   Disabled
TOP102  Solar_On_Delta  10  K
TOP103  Solar_Off_Delta 5   K
TOP104  Solar_Frost_Protection  5   °C
TOP105  Solar_High_Limit    80  °C
TOP106  Pump_Flowrate_Mode  0   DeltaT
TOP107  Liquid_Type 0   Water
TOP108  Alt_External_Sensor 0   Disabled
TOP109  Anti_Freeze_Mode    1   Enabled
TOP110  Optional_PCB    0   Disabled
TOP111  Z1_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP113  Buffer_Tank_Delta   5   K
TOP114  External_Pad_Heater 0   Disabled

Ik zie nu :
code:
1

Dit is een anti pendel instelling vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Hmm, dat hoor ik voor het eerst. Kan hoor. Ik gebruik een rpi4, niks raars iig.

Ik dacht dat dit de oorzaak cq. oplossing was:
https://stackoverflow.com...ng-point-issue-javascript

Blijkbaar kan een toPrecision() op het einde het fixen?

Maar idd, de MQTT commando's gaan wel goed. Je ziet het overigens ook op de Home pagina natuurlijk.
OKay, is het ook zichtbaar op de Home page.
Softstart functie zeg je he? Ik los het op straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:53:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
Topic   Name    Value   Description
TOP0    Heatpump_State  1   On
TOP1    Pump_Flow   10.87   l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 21.75   °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    22.25   °C
TOP7    Main_Target_Temp    28  °C
TOP8    Compressor_Freq 0   Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 52  °C
TOP10   DHW_Temp    -128    °C
TOP11   Operations_Hours    44  hours
TOP12   Operations_Counter  98  count
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    11  °C
TOP15   Heat_Energy_Production  0   Watt
TOP16   Heat_Energy_Consumption 0   Watt
TOP17   Powerful_Mode_Time  0   Off
TOP18   Quiet_Mode_Level    0   Off
TOP19   Holiday_Mode_State  0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    0   Room
TOP21   Outside_Pipe_Temp   12  °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -8  K
TOP23   Heat_Delta  5   K
TOP24   Cool_Delta  5   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP26   Defrosting_State    0   Disabled
TOP27   Z1_Heat_Request_Temp    28  °C
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  28  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP33   Room_Thermostat_Temp    19  °C
TOP34   Z2_Heat_Request_Temp    35  °C
TOP35   Z2_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP36   Z1_Water_Temp   -78 °C
TOP37   Z2_Water_Temp   -78 °C
TOP38   Cool_Energy_Production  0   Watt
TOP39   Cool_Energy_Consumption 0   Watt
TOP40   DHW_Energy_Production   0   Watt
TOP41   DHW_Energy_Consumption  0   Watt
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    28  °C
TOP43   Z2_Water_Target_Temp    35  °C
TOP44   Error   No error    Error
TOP45   Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46   Buffer_Temp -78 °C
TOP47   Solar_Temp  -78 °C
TOP48   Pool_Temp   -78 °C
TOP49   Main_Hex_Outlet_Temp    22  °C
TOP50   Discharge_Temp  24  °C
TOP51   Inside_Pipe_Temp    18  °C
TOP52   Defrost_Temp    -31 °C
TOP53   Eva_Outlet_Temp 16  °C
TOP54   Bypass_Outlet_Temp  -31 °C
TOP55   Ipm_Temp    16  °C
TOP56   Z1_Temp 22  °C
TOP57   Z2_Temp -128    °C
TOP58   DHW_Heater_State    0   Blocked
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP62   Fan1_Motor_Speed    0   r/min
TOP63   Fan2_Motor_Speed    0   r/min
TOP64   High_Pressure   11.0    Kgf/cm2
TOP65   Pump_Speed  2650    r/min
TOP66   Low_Pressure    0   Kgf/cm2
TOP67   Compressor_Current  0.0 Ampere
TOP68   Force_Heater_State  0   Inactive
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  65  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  10  Minutes
TOP72   Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP73   Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP74   Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP75   Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP76   Heating_Mode    1   Direct
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp    24  °C
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C
TOP79   Heat_To_Cool_Temp   15  °C
TOP80   Cool_To_Heat_Temp   10  °C
TOP81   Cooling_Mode    0   Comp. Curve
TOP82   Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp  35  °C
TOP83   Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP84   Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP85   Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP86   Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP87   Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP88   Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP89   Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP90   Room_Heater_Operations_Hours    0   hours
TOP91   DHW_Heater_Operations_Hours 0   hours
TOP92   Heat_Pump_Model 255 unknown
TOP93   Pump_Duty   108 Duty
TOP94   Zones_State 0   Zone1 active
TOP95   Max_Pump_Duty   108 Duty
TOP97   Heater_Start_Delta  -4  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K
TOP99   Buffer_Installed    0   Disabled
TOP100  DHW_Installed   0   Disabled
TOP101  Solar_Mode  0   Disabled
TOP102  Solar_On_Delta  10  K
TOP103  Solar_Off_Delta 5   K
TOP104  Solar_Frost_Protection  5   °C
TOP105  Solar_High_Limit    80  °C
TOP106  Pump_Flowrate_Mode  0   DeltaT
TOP107  Liquid_Type 0   Water
TOP108  Alt_External_Sensor 0   Disabled
TOP109  Anti_Freeze_Mode    1   Enabled
TOP110  Optional_PCB    0   Disabled
TOP111  Z1_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP113  Buffer_Tank_Delta   5   K
TOP114  External_Pad_Heater 0   Disabled

Ik zie nu :
code:
1

Dit is een anti pendel instelling vermoed ik?
TOP! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Okay.
Geen externe thermostaat, Water temperatuur sturing
Direct modus.
All good. De NodeRed flow moet hier prima mee kunnen werken.

code:
1
Heat_Delta  5   K

Kun je in settings Heat Delta op 2 zetten. Kijken of dat helpt. Hiermee verlaag je de hoeveelheid energie die de pomp in het water mag stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@edterbak bedankt voor het kijken! Hij staat nu op 2 graden. Wat me nu net opvalt lijkt inderdaad de warmteafgifte te wensen over laat. Maar dat snap ik niet helemaal, de flow van de vloerverwarming is 4* 2,5L/min. Dus dat komt overeen met de snelheid van 10,9 +- (dit is zonder het buffervat). De temperatuur in zie ik dan ook stijgen, maar de temperatuur terug blijft koud volgens de verdeler. Al zijn dit wel goedkope analoge metertjes.

Dus als ik water met een snelheid van 10 liter per uur afgerond rond duw, ik bij de vloer een gelijke temp in krijg als bij de pomp, terug een stuk minder, kan het zijn dat de pomp iets verkeerd meet op de retour leiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:11:
@edterbak bedankt voor het kijken! Hij staat nu op 2 graden. Wat me nu net opvalt lijkt inderdaad de warmteafgifte te wensen over laat. Maar dat snap ik niet helemaal, de flow van de vloerverwarming is 4* 2,5L/min. Dus dat komt overeen met de snelheid van 10,9 +- (dit is zonder het buffervat). De temperatuur in zie ik dan ook stijgen, maar de temperatuur terug blijft koud volgens de verdeler. Al zijn dit wel goedkope analoge metertjes.

Dus als ik water met een snelheid van 10 liter per uur afgerond rond duw, ik bij de vloer een gelijke temp in krijg als bij de pomp, terug een stuk minder, kan het zijn dat de pomp iets verkeerd meet op de retour leiding?
OI, dit is heel specifiek.
Ik zou zeggen, voel aan de leiding of hij wel warm wordt.
Met een 10-15 meter leiding tussen de warmtepomp en je verdeler zou je binnen 1 minuut al wat mogen voelen aan de IN gaande kant.
De vloerverwarming zelf heeft een grote lengte. Veel waterinhoud. Dus de uitgaande stroom kan heel goed 5 minuten op zich laten wachten voordat je wat verandering in temperatuur gaat zien. Onderweg verliest het water namelijk ook zijn warmte en blijft daar dus heel lang kouder.

Om er zeker van te zijn dat alle warme water wel je vloer in gaat, kun je de retour leiding tempreatuur in de gaten houden op het dashboard. Als je vloer UIT koud blijft, en je pomp ziet wel warm water binnen komen, dan heeft het water dus ergens een makkelijkere route gevonden. Sneaky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die vloer is zo massief dat die alle warmte opneemt, dus retourtemp daarvan stijgt maar heel langzaam, dat is normaal.

Maar elders lijkt er water heel snel retour te komen, een by-pass, en dat laat je wp veel te snel afslaan.

Voor zover ik t kan beoordelen.
[edit]En voor zover @edterbak het ook tegelijkertijd beoordeelt dus ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 20-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@Aikon Oke dan is dat de reden dat hij langzaam stijgt nu. Maar ik meet andere waardes op die analoge metertjes dan de warmptepomp doet. Ik ga digitale metertjes bestellen om te kijken wat die van de leiding vinden. De verdeler metertjes zitten natuurlijk ook aan de buitenkant dus geen idee hoeveel afwijking er mag zijn.

@edterbak Je suggereert nu een lek? XD Of echt een bypass? Want heb alle leiding nieuw aangelegd, dus er zit niets meer tussen behalve het buffervat wat nu dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:13:

[...]

Ja precies, dat is weleens praktisch.
Vanuit gebruiksgemak en automatisering is room setpoint reduction nuttiger dan water temp reduction.
Je wilt het huis op temperatuur hebben toch? Wat het water doet zou de flow moeten bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@deamosreapos In de Panasonic warmtepomp is wellicht meer expertise te vinden. Sleutel is in deze denk ik de temperatuur van de (serieel aangesloten?) buffer. Heb je hier zicht op? Kun je deze bypassen zodat de warmte daadwerkelijk de vloer in gaat?
Wat is de reden dat je een buffer vat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak wat is de wachttijd voor RTC aanpassingen ook alweer? Is hier iets in gewijzig?
Heb om 11:24 een setpoint aanpassing gedaan. Maar nu om 11:40 is deze nog niet opgepakt door de RTC functie.

Ah, pomp stond uit door RTC. Nu handmatig aangezet, en daarmee wordt de correctie wel opgepakt.
20/10 11:43:50 - Function RTC: Correction change: From -3 to 2 °C (Room actual: 19.2 °C)
20/10 11:43:50 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
20/10 11:24:49 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
20/10 07:29:47 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor found
Kan misschien komen door m’n fuckup met deploy gisteren.

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 20-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@deamosreapos Nee, geen lek. Dat zou een bijzonder groot lek moeten zijn en dat trekt de pomp niet. Dan valt ie wel uit.

In geval dat er wel warm water de retour van de panasonic in komt, maar je vloer UIT blijft koud, dan moet het water dus een kortere weg hebben gevonden. Waar dat zit is de vraag. Het kan geen lek zijn.. Dat is dan weer goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@deamosreapos
Is de warmtepomp al weer eens aangeslagen? Zo niet, dan moet je op de controller misschien even het setpoint handmatig heen en weer togglen om te zorgen dat ie weer start.
Dan hoen dat de softstart functie wat verschil uitmaakt. En dan kun je kijken naar de temperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 20-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
@MikeyMan Dat heb ik nu gedaan. Dus het is nu rechtstreeks de vloer in/uit. Ik ga het even aankijken. Met herstarten wordt hij erg warm, maar de temperatuur balanceert vrij snel weer. Bufervat zat parallel om volume te verhogen. Ik heb 40M2 aan vloerverwarming, mijn "angst" was een te klein volume.

@edterbak Gelukkig was even bang dat je dat suggereerde. Maar er is geen weg rondom, nieuwe vloerverwarming (2 jaar) en verdeler staat op de max. Heb hem al even gereset, maar hij doet dan een korte run wordt erg warm (32+) en slaat af. Wattage blijft wel laag overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@deamosreapos als ie parallel zit, zou het minder een issue moeten zijn. Geen pompen in het systeem behalve de warmtepomp dan neem ik aan? Bypasklep in het systeem? Die mag dicht of weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:
@edterbak Maar er is geen weg rondom, nieuwe vloerverwarming (2 jaar) en verdeler staat op de max. Heb hem al even gereset, maar hij doet dan een korte run wordt erg warm (32+) en slaat af. Wattage blijft wel laag overigens.
Klinkt toch als een installatie fout. Heb je eerder wel goede en lange runs gehad?
Heb je foto's van vloerverwarmingverdeler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Klinkt toch als een installatie fout. Heb je eerder wel goede en lange runs gehad?
Heb je foto's van vloerverwarmingverdeler?
Idd. Wat betekent ‘verdeler staat op de max’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ghehehe...
Laten we eerst afwachten wat deamonsreapos voor feedback geeft.
Als het 1 streng aan leidingen is, zonder aftakking, dan MOET het water door de vloer, en dan KAN het niet zo zijn dat de pomp een retour water temperatuur meet dat hoger is dan de vloer-uit temp.

Als dat wel zo is, is dat vreemd.
Het kan ook nog dat er een thermostaat kraan die te actief is op de verdeler, die dicht gaat waardoor de flow stopt, en de pomp uit gaat. Dat kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@Maarten69 , @MikeyMan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LygPsxmxG5sBHHv3V4xHzgGFDjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXfuY8V7aXizXcERQLGdaPAt.png?f=fotoalbum_large

Sorry beetje onhandig om foto's van te maken zonder de kapstok af te breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma0vNDW6uCpTDc5kfGPuNGntPug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dl3XtJ8egYQLUm3p5eVIS8pH.png?f=fotoalbum_large

Deze staan allemaal op 2,5 dus er is maximale doorstroming. (dat is op deze foto niet, maar nu wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Geen thermostaatkraan.
Overigens bij mij zijn de runs MET softstart functie aan ook niet om over naar huis te schrijven... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:41:
@edterbak wat is de wachttijd voor RTC aanpassingen ook alweer? Is hier iets in gewijzig?
Heb om 11:24 een setpoint aanpassing gedaan. Maar nu om 11:40 is deze nog niet opgepakt door de RTC functie.

Ah, pomp stond uit door RTC. Nu handmatig aangezet, en daarmee wordt de correctie wel opgepakt.

[...]

Kan misschien komen door m’n fuckup met deploy gisteren.
Ah mooi. Ik was aan aan het duiken... bij mij was de verandering gelijk na 3 seconden. Kon al niks geks vinden.
Thanks voor de terugkoppeling. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Ah mooi. Ik was aan aan het duiken... bij mij was de verandering gelijk na 3 seconden. Kon al niks geks vinden.
Thanks voor de terugkoppeling. :)
Ja, ik wacht het even af. Ben benieuwd wat ik allemaal om zeep heb geholpen door te vroeg op deploy te drukken gisteren :X

Zal alle knoppen iig even uit/aan zetten voor de zekerheid.

Runs gaan hier overigens uitstekend. Heb de garage onlangs toegevoegd aan het systeem. Relatief koud water retour, dus de WP kan z’n warmte wat beter kwijt.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 20-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:02:
Geen thermostaatkraan.
Overigens bij mij zijn de runs MET softstart functie aan ook niet om over naar huis te schrijven... :/
Dan zet ik die weer uit, in combinatie met het buffervat ertussenuit gehaald. En dan wacht ik even af. Hij sloeg toenstraks even aan, een run van 4 minuten, wattage van 1400 (dat heb ik nog niet eerder gezien), outlet naar 33, inlet bleef op 22,25 hangen. Dus hij verliest wel ergens warmte. Maar vervolgens ging hij weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Dan zet ik die weer uit, in combinatie met het buffervat ertussenuit gehaald. En dan wacht ik even af. Hij sloeg toenstraks even aan, een run van 4 minuten, wattage van 1400 (dat heb ik nog niet eerder gezien), outlet naar 33, inlet bleef op 22,25 hangen. Dus hij verliest wel ergens warmte. Maar vervolgens ging hij weer uit.
Wat zet je uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
softstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hahaha.. Je bent in ieder geval erg enthousiast. 8) 8)
Overigens bij mij zijn de runs MET softstart functie aan ook niet om over naar huis te schrijven...
Dat wil niet zeggen dat het ZONDER softstart functie beter is? In fact... it is much worse hehehe..

Aan zetten die hap (softstart functie).
En in de config van softstart functie; zet deze maar op 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1juGzG3RB_BQZUXnNIGrSrrGR8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7sSACZQON8N0bvtVOga5kiq.png?f=user_large

Now sit back and relax :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou serieus eerst alle externe beïnvloeding uit zetten en achterhalen waarom het systeem zn warmte niet kwijt kan. Zoals @Maarten69 al aangeeft kan het ook een installatie of hardware probleem zijn. Wellicht maskeer je dat door nu aan allerlei knoppen te gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
deamosreapos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
... outlet naar 33, inlet bleef op 22,25 hangen....
Dat kan niet kloppen lijkt mij. Wel erg krachtige WP dan. :9
Zit er geen lucht in je systeem of staat er wat dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:14
Maarten69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Dat kan niet kloppen lijkt mij. Wel erg krachtige WP dan. :9
Zit er geen lucht in je systeem of staat er wat dicht?
Zeer zeker kan een luchtbel in je systeem ook rare effecten opleveren maar dat zou hij dan bij het ontluchten aan de max flow moeten kunnen zien. Lijkt wel of er geen flow in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 17:38
@deamosreapos Ik kan het zo snel nergens terug vinden, wat voor Panasonic warmtepomp heb je? Hoeveel Kw?

En ik vraag het maar voor de zekerheid. Heb je de knoppen op de retourbalk van de vloerverwarming verdeler ook allemaal maximaal open?

Het buffervat parallel op het systeem gaat niet werken zonden pomp extra pomp. Water zal altijd de weg van de minste weerstand gaan, en dat is dus door de buffer ipv door de vloer. Ik weet dat je hem nu dicht gezet hebt, maar je moet hier nog wel wat mee. Als de 4 groepen vloerverwarming het enige is dat op de warmtepomp zit aangesloten is dat waarschijnlijk niet genoeg systeeminhoud zoals je al dacht. Minimale systeeminhoud is ook afhankelijk van welke warmtepomp je precies hebt. Je kunt echter het buffervat wel in serie opnemen in het systeem om zo het volume te vergroten.
Anders moet je een extra pomp aan je systeem toevoegen NA het buffervat, die ervoor gaat zorgen dat er genoeg water naar de vloer gaat. Is wel een beetje zonde van het geld voor de pomp en het kleine beetje extra stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Ik kan melden na de schedulers opnieuw ingesteld te hebben, ze het weer doen.

Nog wel een vraag er over: Als Power On staat aangevinkt en de WP is al aan, veranderd dan de status wel?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
Ik heb Boost DHW now geactiveerd, maar de setpiont blijft op 53 staan, terwijl ik hem bij Boost op 63 heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:12:
Ik kan melden na de schedulers opnieuw ingesteld te hebben, ze het weer doen.

Nog wel een vraag er over: Als Power On staat aangevinkt en de WP is al aan, veranderd dan de status wel?
Nee.
Als de pomp uit staat, dan wordt de pomp aan gezet voor de scheduler actie uitgevoerd wordt.
Staat ie al aan dan wordt direct de scheduler actie uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:53:
Ik heb Boost DHW now geactiveerd, maar de setpiont blijft op 53 staan, terwijl ik hem bij Boost op 63 heb staan.
Wat staat er in het logboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Wat staat er in het logboek?
20/10 19:45:03 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
20/10 19:45:03 - Scheduler - Force DHW: 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ok, die deploy gisteren heeft echt een hoop om zeep geholpen... Lekkere prutser dat ik ben ook.
Scheduler ook niets gedaan vandaag. Heb alle toggles aan/uit gezet. Hopen dat het nu weer loopt.

@BazemanKM En als je nu de DHW temp aanpast? Zou ook in de log terecht moeten komen:

20/10 19:57:32 - MQTT Command: SetDHWTemp: 48 (GUI)

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 20-10-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
MikeyMan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:00:
Ok, die deploy gisteren heeft echt een hoop om zeep geholpen... Lekkere prutser dat ik ben ook.
Scheduler ook niets gedaan vandaag. Heb alle toggles aan/uit gezet. Hopen dat het nu weer loopt.

@BazemanKM En als je nu de DHW temp aanpast? Zou ook in de log terecht moeten komen:

20/10 19:57:32 - MQTT Command: SetDHWTemp: 48 (GUI)
20/10 20:01:29 - MQTT Command: SetForceDHW: 1
20/10 20:01:29 - MQTT Command: SetDHWTemp: 63
20/10 20:01:29 - DHW Boost: Manually started DHW cycle to boost temperature to (63°C)

Doet het, mijn externe knop is niet goed gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM
in de context store, kun je kijken wat deze waarde is?
TOP9_DHW_Target_Temp_Secondairy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo7WDJoiKjlcdtkxBuO3CcErpnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6PU6sY7aHQJewjuR0CtLLFf.png?f=fotoalbum_large
En ik ben benieuwd of je in het tab blad [WP Managers] het zelfde ziet.

Of mis je een knoopje ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak bij die een na onderste junction (rechts) was je erg moe zeker? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
die junction nodes kokmen niet altijd goed over bij export. ik ga ze vervangen / verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:07:
@BazemanKM
in de context store, kun je kijken wat deze waarde is?
TOP9_DHW_Target_Temp_Secondairy
@edterbak Hier gaat het mis met mijn externe knop, die moet verwijzen naar boost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQGHa5Faro0auGdJBd_2HpApWcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mj1CyToldpHV8Z9vtLK79jDZ.png?f=user_large
Deze?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpgzP_UVcLwHhh_EexPcO9yR1p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cXPHz1SAqvvBol5fJUg7gIEl.png?f=user_large

Dan gaat de switch button op het home scherm wel om, maar verder gebeurd er niets. Of komt het dat mode alleen op heat staat?

[ Voor 8% gewijzigd door BazemanKM op 20-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM
Ah, ik heb een bugje gevonden inderdaad.
De volgende versie zal dit gefixt zijn.

Ik zal ook dit signaal van ergens midden in de flow, naar WP Input verplaatsen zodat je ook deze centraal kunt doorlinken.

Maar,
Even ter controle
Als je de knop op het dashboard "Boost DHW now" indrukt, doet hij het dan wel?

Zo niet, dan wil ik toch nog een antwoord op de vraag die ik hierboven stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:56:
@BazemanKM
Even ter controle
Als je de knop op het dashboard "Boost DHW now" indrukt, doet hij het dan wel?
Dan doet ie het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
In de volgende versie zit dit in WP Input tab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l34u9mOCHwfI2v6fpacpScAUZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZ7aJjnhriVqoWgS8G5VwLkq.png?f=fotoalbum_large

Je hoeft het (denk ik) niet opnieuw in te stellen. Ik heb de node verplaatst die al gebruikt was.
Ik hoop dat dit werkt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
is er een manier om de panasonic thermostaat te overrulen voor wanneer de wp aanslaat?
de thermostaat is door de installateur in mijn meterkast gehangen, op mijn verzoek, want ik dacht dat ik de wp kon aansturen met de node red flow en sensoren vanuit mijn homeassistant.
echter is het in die meterkast altijd nog warm genoeg volgens de pana thermostaat en slaat hij dus niet aan. ookal is het volgens de temp sensor gebruikt in de node red flow meer dan een graad te koud in de ruimte.

ik was in de veronderstelling dat ik de pana thermostaat buiten spel kon zetten met deze flow. of moet ik alsnog de pana thermostaat in de woonkamer gaan hangen? (vond het zo'n lelijk groot ding...)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
pc_freak1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:34:
is er een manier om de panasonic thermostaat te overrulen voor wanneer de wp aanslaat?
de thermostaat is door de installateur in mijn meterkast gehangen, op mijn verzoek, want ik dacht dat ik de wp kon aansturen met de node red flow en sensoren vanuit mijn homeassistant.
echter is het in die meterkast altijd nog warm genoeg volgens de pana thermostaat en slaat hij dus niet aan. ookal is het volgens de temp sensor gebruikt in de node red flow meer dan een graad te koud in de ruimte.

ik was in de veronderstelling dat ik de pana thermostaat buiten spel kon zetten met deze flow. of moet ik alsnog de pana thermostaat in de woonkamer gaan hangen? (vond het zo'n lelijk groot ding...)
Jahoor dat is denk ik wel mogelijk.

Pomp uit>
Systeem instellingen > Zone & sensor > [Water tempreatuur] instellen.

Zo stuur je op, verrassend, de watertemperatuur en niet op de kamerthermostaat.
Dan kun je daarna je eigen kamertemperatuur sensor gebruiken zoals je aangeeft om het setpoint hoger of lager te zetten via RTC bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 09:56
edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Pomp uit>

Dan kun je daarna je eigen kamertemperatuur sensor gebruiken zoals je aangeeft om het setpoint hoger of lager te zetten via RTC bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad precies wat ik ook doe :+
Het was bij mij meer noodzakelijk dan een bewuste keus (door de aannemer), maar werkt helemaal prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
edterbak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Pomp uit>

top, ga ik daar mee aan de slag.
merk nu na het veranderen dat de pana aanslaat. goed teken :)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kroontje03 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Ik heb een thermostaat op CN2 aangesloten. Zal vanavond even kijken en mijn heishamon log sturen.

edit:
Hierbij de uitdraai met de thermostaat ingeschakeld in de pana. (Zone & sensor > sensor > Room thermostat.)
De enige afwijking die ik opmerk is:
- TOP111, deze is gewijzigd van Water Temperature naar External Thermostat.
- TOP27 Z1_Heat_Request_Temp is gewijzigd van 29c naar 0c

Direct modus en stooklijn zijn te selecteren in het menu.
Met de instelling Room thermostat is heatshiften niet mogelijk en breekt daarmee de nodered flow.

Nodered log:
17/10 19:25:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 19:25:41 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: 5 °C. New calculated T shift: 5 °C

[...]
Hoi Kroontje. Dank je.

Ik heb net zelf lang zitten kijken hoe de pana reageert op de thermostat internal.

Het zou mooi zijn als ik weet of de panasonic het zelfde omgaat met de internal vs external thermostat. Want dan snap ik hem nu.

Dat het niet goed gaat in de flow, dat snap ik nu ook wel ja :D Ook waarom shiften niet werkt.
Lichtje begint nu langzaam te branden hier.

Maar, is het mogelijk dat je kijkt hoe de panasonic reageert in beide situaties?
extnal vs internal thermostat.

Wat je dan moet doen om te zorgen dat de flow niet gaat ingrijpen:
Tab [WP Managers] > disable node [SP Ta corrected - SET5 SetZ1HeatRequest]
Zet op homescreen dan ook even alle functies uit die je aan hebt staan.

Als je onderstaande flow wilt importeren, dan kun je rechtstreeks de waarden via de flow inpluggen en kijken waar ze terecht komen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
[
    {
        "id": "8ea2180d2598a2ba",
        "type": "mqtt out",
        "z": "0c4020a82afd9911",
        "name": "SP Ta corrected - SET5 SetZ1HeatRequest",
        "topic": "panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature",
        "qos": "0",
        "retain": "false",
        "respTopic": "",
        "contentType": "",
        "correl": "",
        "expiry": "",
        "broker": "92e5b2c.00a8b5",
        "x": 590,
        "y": 300,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "48df8b61a58e4c16",
        "type": "inject",
        "name": "",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "0",
        "payloadType": "num",
        "x": 510,
        "y": 500,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "410e8b92f7287691",
            {
            }
        ],
        "payload": "23",
        "x": 250,
        "y": 400,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "8d6d9f60a0dbb144",
            {
            }
        ],
        "payload": "-1",
        "y": 540,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "33dc4cd9cf2f31d7",
            {
            }
        ],
        "payload": "19",
        "y": 460,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "4e57122357c2e00d",
            {
            }
        ],
        "payload": "24",
        "y": 360,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "ae8221568dac6a73",
            {
            }
        ],
        "payload": "6",
        "y": 600,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "08de2158190a1e87",
            {
            }
        ],
        "payload": "14",
        "y": 560,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "eee84ca4e6c73b3e",
            {
            }
        ],
        "payload": "10",
        "y": 600,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b030da8c03cabb62",
            {
            }
        ],
        "payload": "15",
        "y": 500,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2a7a1e010b016f1d",
            {
            }
        ],
        "payload": "9",
        "y": 640,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "1d3942ecf2253d8c",
            {
            }
        ],
        "payload": "1",
        "y": 460,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "54d55e3d28362f66",
            {
            }
        ],
        "payload": "25",
        "y": 320,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bcf3de04892ecae0",
            {
            }
        ],
        "payload": "27",
        "y": 280,
            [
                "8ea2180d2598a2ba"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "92e5b2c.00a8b5",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "MQTT (x.x.x.x)",
        "broker": "x.x.x.x",
        "port": "1883",
        "clientid": "Node_Red_Client",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "compatmode": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "autoUnsubscribe": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthRetain": "false",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closeRetain": "false",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willRetain": "false",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "sessionExpiry": ""
    }
]
Van Thermostat Internal weet ik het onderstaande nu.
Ik zou graag willen weten welke waarden geaccepteerd worden, welke range.
Ik zie bij thermostat internal dat de ondergrens 10 is. Dit is dus de laagste target temp van de ruimte.

Wat ik graag zou willen weten:
TOP7
TOP27
TOP36
TOP42

In DIRECT modus en in STOOKLIJN modus. Beiden met external thermostat dus.
Wat komt bij bovenstaande TOPs te staan na (1minuut) als je een SET5 hebt gestuurd welke geaccepteerd wordt.

Als je klaar bent de alles weer terug zetten uiteraard zoals het stond.

Wil je dit? lukt dit? Iemand anders mag natuurlijk ook helpen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ter info:
Dit is wat ik heb verzameld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGHk2OQwVJ6S-2r6BxWpKgqfAic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV6P4fYx3u8THcOqTbAdHXD7.png?f=fotoalbum_large

Hieruit blijkt de beperking dat met Stooklijn + Thermostaat, dat je niet kunt shiften met -5/+5. Je kunt alleen de kamertemperatuur instellen.

En hieruit blijkt ook, dat bij Direct + Thermostaat het wel erg belangrijk is om een juiste watertemperatuur in te stellen. Deze temperatuur is fixed en zal niet aangepast worden door mijn NodeRed flow (Geen SET commando welke dit kan beschikbaar). En duidelijk mag zijn dat het geen zin heeft je watertemperatuur op 21C te zetten en je kamer willen verwarmen naar 24C.. :D Da lu nie..

[ Voor 35% gewijzigd door edterbak op 21-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
En dat betekent ook dat de SoftStart functie 0,0 zin heeft in geval je
Ruimte Thermostaat gebruikt. Het enige dat je aanpast met ruimte Thermostaat is het setpoint van de kamer.... Niks van het water.

Als ik de ontbrekende 2 regels weet, dan heb ik wat codeerwerk te doen :)

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 21-10-2023 15:08 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 121 Laatste