Ja ik heb 2 warmtepompen (voor hoofdgebouw en bijgebouw). Ze staan (nog net) uit. in de ene flow werkt de WAR netjes met steeds nieuwe temperaturen. In de andere flow gebeurd helemaal niets lijkt het.
Klopt het dat ik de beta branch niet zie staan?edterbak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:52:Beta 7 staat online:
Let op:
Check of alle link-in nodes verbonden zijn aan de juiste sensoren !!!
code:
1 2 3 4 5 6 Reworked the [SYSTEM] >> [SENSORS] tab again. !!! >> You need to re-configure the WP Input tab again. << !!! !!! >> Check if existing connections to the Link-In nodes is still correct. << !!! Improved on CPU utilization.
Ah, wacht, aparte JSON in main branch.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2023 20:16 ]
Ben weer up and running. Vind het een stuk makkelijker zo voor nieuwe gebruikers. Goed gedaan!
Krijg gek genoeg nog geen waardes binnen voor bijvoorbeeld production. Moet er nog iets gecleard worden?
Zie nog wel wat discrepantie in naamgeving tussen de input tab en de info op het scherm, maar das functioneel niet zo spannend.
Krijg gek genoeg nog geen waardes binnen voor bijvoorbeeld production. Moet er nog iets gecleard worden?
Zie nog wel wat discrepantie in naamgeving tussen de input tab en de info op het scherm, maar das functioneel niet zo spannend.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2023 20:27 ]
Is het mogelijk om de eerste de beste waarde die binnenkomt ook gelijk in het sensor dash te tonen? Voordat er een topic geselecteerd is zeg maar?
[ Voor 255% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2023 20:39 ]
@edterbak Schone Raspberry pi OS, Node-Red en v23.10 beta7 geinstalleerd. Scheduler zit er nu wel correct uit.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
WhohooooAziona schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:33:
@edterbak Schone Raspberry pi OS, Node-Red en v23.10 beta7 geinstalleerd. Scheduler zit er nu wel correct uit.
Jammer dat we niet begrijpen waar het door komt. Dat wel. Maar je kunt niet alles hebben.
Ja, kan zijn dat je voor de eerste keer even op de prullebakjes er achter moet drukken als soort van reset. Dit komt denk ik omdat je al eens een beta hebt gedraaid. Daarna dan even opnieuw de dropdowns selecteren.MikeyMan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:25:
Ben weer up and running. Vind het een stuk makkelijker zo voor nieuwe gebruikers. Goed gedaan!
Het enige 'nare' is dat de drop down pas populated raakt NA dat de eerste waarde binnen komt. Dus voor productie kun je dat morgen pas doen. Hij onthoud het wel, dus je hoeft er niet voor 'wakker' te blijven en er naast gaan zitten als de zon schijnt.
Hoe bedoel je? leg maar uit hoor. dan kijk ik er naar. Beter nu dan als stable uit is.Zie nog wel wat discrepantie in naamgeving tussen de input tab en de info op het scherm, maar das functioneel niet zo spannend.
[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 16-10-2023 21:10 ]
@edterbak inmiddels wel data ja. Lag idd aan de dropdown selectie.
Met discrepantie bedoel ik naam van de link in node vs de purpose.
/f/image/dxR0ArVdLtOy8Qw1tUFnHhwS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TiPQ1j7Fg0Du3CTEayqJslGC.png?f=fotoalbum_large)
War vs outside
RTC function Vs temperature
Etc.
Nogmaals, puur cosmetisch, maar zou eerste gebruik makkelijker kunnen maken.
Met discrepantie bedoel ik naam van de link in node vs de purpose.
/f/image/dxR0ArVdLtOy8Qw1tUFnHhwS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TiPQ1j7Fg0Du3CTEayqJslGC.png?f=fotoalbum_large)
War vs outside
RTC function Vs temperature
Etc.
Nogmaals, puur cosmetisch, maar zou eerste gebruik makkelijker kunnen maken.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2023 21:14 ]
Hahaha.. in dit geval werkt het tegen me. een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Maar wat is precies de discrepantie.
Tussen welke twee velden.
Hoe zou je het handig vinden als wat gelijk is.
Goede feedback dit als het nog beter kan...
edit:
Oh, te snel. het staat nu in je post.
Maar wat is precies de discrepantie.
Tussen welke twee velden.
Hoe zou je het handig vinden als wat gelijk is.
Goede feedback dit als het nog beter kan...
edit:
Oh, te snel. het staat nu in je post.
[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 16-10-2023 21:14 ]
@MikeyMan
Ja ik snap je nu
De sensor meet [Buiten temperatuur]
Dit wordt gebruikt voor de [RTC functie]
Beiden zijn belangrijk, maar niet gelijk aan elkaar. Hoe verwoord ik dit het handigste denk je?
Een witte comment node er bij met [RTC-Function] ?
Ja ik snap je nu
Beiden zijn belangrijk, maar niet gelijk aan elkaar. Hoe verwoord ik dit het handigste denk je?
Hmm. Sorry. Ik gluur nu net goed naar je posts.Noorman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:23:
Voor wie er in geïnteresseerd is. Ik heb nu 2 dashboards draaien. Ik heb op twee IP-adressen een Homeassistant installatie gedaan met daarin NodeRed. Beide Heishamons gebruiken een eigen topic. Dat gaat prima. Alleen bij de configuratie node MQTT (x.x.x.x) moet je nog wel even twee verschillende ID opgeven.
Even denken. Volgens mij heeft dat met het topic te maken dat in de MQTT node staat.
Kun je in de 2e WP welke niet werkt volgens jou, even kijken in deze topics?
/f/image/TXUQyZLTAg9N3n6uHG5MV9uS.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn die identiek in beide NodeRed instances. KLopt dat?
Als dat zo is, dan moet je even de flow openen in notepad, en Find/Replace (niet all) doen met het juiste topic. Dat is een optie.
Ben benieuwd
Helaas, ik had de topics al aangepast. Dus die zijn niet hetzelfde in beide flows. Er staat overal 'connected' bij.
Wat kun je nog meer vertellen om me te helpen?Noorman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:39:
Helaas, ik had de topics al aangepast. Dus die zijn niet hetzelfde in beide flows. Er staat overal 'connected' bij.
Wat zegt heishamon. Bij beiden gelijk, de gelijke operating mode en allebei aan?
Allebei in direct mode?
Heb je voor beide instances persistent storage correct ingesteld?
Zie je dat ook terug in de context store?
Als je bij de 'niet werkende' pomp alle functies uit zet, en dan in Home direct de Water Temp instelt en wat verandert, zie je dan in het logboek of mqtt explorer uberhaupt iets verstuurt worden?
Geweldig!
Je heb me op de goede weg geholpen. Toen ik alle functies uit zette zag ik dat de Operation mode op DHW only stond (in de afgelopen tijd hoefde ik alleen wat warm water te hebben. Verder was het warm genoeg). Die mode omgezet naar Heat+DHW en ja hoor, nu heb ik wel een ingevulde Calculated temp. en in de logs: Function WAR: Setpoint change: From 30 to 34 °C.
Dus volgens mij werkt het.
Dank je wel!
Je heb me op de goede weg geholpen. Toen ik alle functies uit zette zag ik dat de Operation mode op DHW only stond (in de afgelopen tijd hoefde ik alleen wat warm water te hebben. Verder was het warm genoeg). Die mode omgezet naar Heat+DHW en ja hoor, nu heb ik wel een ingevulde Calculated temp. en in de logs: Function WAR: Setpoint change: From 30 to 34 °C.
Dank je wel!
Ja snap de logica ook wel. Maar een comment zou idd kunnen. In nieuwe node red versie sowieso wat meer mogelijkheden tot comments zag ik in de release notes.edterbak schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:16:
@MikeyMan
Ja ik snap je nu
Is de dropdown nog nodig voor de vaste inputs eigenlijk, of zou een tekstveld ook volstaan? Of verwachten we nog risico op meerdere topics van een enkele link-in? Zit wat in wellicht.
Zeker een link in als de teruglevering zou weleens een paar maanden leeg kunnen blijven vanaf nu
TOP. FIjn te lezen.Noorman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:07:
Geweldig!
Dank je wel!
Mwoaa.. twee ledig.MikeyMan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Ja snap de logica ook wel. Maar een comment zou idd kunnen. In nieuwe node red versie sowieso wat meer mogelijkheden tot comments zag ik in de release notes.
Is de dropdown nog nodig voor de vaste inputs eigenlijk, of zou een tekstveld ook volstaan? Of verwachten we nog risico op meerdere topics van een enkele link-in? Zit wat in wellicht.
Zeker een link in als de teruglevering zou weleens een paar maanden leeg kunnen blijven vanaf nu
Jij en ik snappen dat je per link-in node slechts 1 topic met een bijbehordende value wilt invoeren. Dus dat we eventueel van een sensor een switch node er achter zetten en zorgen dat alleen de juiste waarde doorgestuurd wordt.
Het vervelende is dat niet iedereen dit snapt, en heel intuitief is hetook niet.
Dus mijn gedachte is meer, om het toch iets gebruiksvriendelijker te maken in dit geval, dat dan in de drop down de juiste key/value geselecteerd kan worden.
Ja, dit is wat meer clutter en visueel lastiger, en ook meer dan eigenlijk nodig.
Maar het voorkomt ook issue reports dat dingen niet werken.
Ik hink nu richting de meest robuste oplossing, zonder issue reports.
Maar goed. Ik sta open voor discussie.
Dan mis je ook niksMikeyMan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Is er iemand met een Externe Thermostaat aangesloten?
En in gebruik?
Ik wil graag van Heishamon een copy van de tabel/waarden krijgen.
Like so:
Direct mode + Externe thermostaat
Compensation mode + Externe thermostaat.
Gun Heishamon even 3 minuten om alle waarden juist te bevolken na het omschakelen.
En in gebruik?
Like so:
Het liefst van :code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 Topic Name Value Description TOP0 Heatpump_State 1 On TOP1 Pump_Flow 20.54 l/min TOP2 Force_DHW_State 0 Disabled TOP3 Quiet_Mode_Schedule 0 Disabled TOP4 Operating_Mode_State 0 Heat TOP5 Main_Inlet_Temp 24.25 °C TOP6 Main_Outlet_Temp 27.25 °C TOP7 Main_Target_Temp 28 °C TOP8 Compressor_Freq 40 Hz TOP9 DHW_Target_Temp 52 °C TOP10 DHW_Temp 47 °C TOP11 Operations_Hours 8256 hours TOP12 Operations_Counter 8249 count TOP13 Main_Schedule_State 0 Disabled TOP14 Outside_Temp 8 °C TOP15 Heat_Energy_Production 4000 Watt TOP16 Heat_Energy_Consumption 800 Watt TOP17 Powerful_Mode_Time 0 Off TOP18 Quiet_Mode_Level 2 Level 2 TOP19 Holiday_Mode_State 0 Off TOP20 ThreeWay_Valve_State 0 Room TOP21 Outside_Pipe_Temp 1 °C TOP22 DHW_Heat_Delta -5 K TOP23 Heat_Delta 2 K TOP24 Cool_Delta 1 K TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp -15 K TOP26 Defrosting_State 0 Disabled TOP27 Z1_Heat_Request_Temp 0 °C TOP28 Z1_Cool_Request_Temp 18 °C TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp 30 °C TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp 26 °C TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 14 °C TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C TOP33 Room_Thermostat_Temp 24 °C TOP34 Z2_Heat_Request_Temp 0 °C TOP35 Z2_Cool_Request_Temp 10 °C TOP36 Z1_Water_Temp -78 °C TOP37 Z2_Water_Temp -78 °C TOP38 Cool_Energy_Production 0 Watt TOP39 Cool_Energy_Consumption 0 Watt TOP40 DHW_Energy_Production 0 Watt TOP41 DHW_Energy_Consumption 0 Watt TOP42 Z1_Water_Target_Temp 28 °C TOP43 Z2_Water_Target_Temp 42 °C TOP44 Error No error Error TOP45 Room_Holiday_Shift_Temp -15 K TOP46 Buffer_Temp -78 °C TOP47 Solar_Temp -78 °C TOP48 Pool_Temp -78 °C TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp 28 °C TOP50 Discharge_Temp 29 °C TOP51 Inside_Pipe_Temp 26 °C TOP52 Defrost_Temp -31 °C TOP53 Eva_Outlet_Temp 4 °C TOP54 Bypass_Outlet_Temp -31 °C TOP55 Ipm_Temp 18 °C TOP56 Z1_Temp 27 °C TOP57 Z2_Temp -128 °C TOP58 DHW_Heater_State 1 Free TOP59 Room_Heater_State 1 Free TOP60 Internal_Heater_State 0 Inactive TOP61 External_Heater_State 0 Inactive TOP62 Fan1_Motor_Speed 430 r/min TOP63 Fan2_Motor_Speed 0 r/min TOP64 High_Pressure 18.2 Kgf/cm2 TOP65 Pump_Speed 3500 r/min TOP66 Low_Pressure 0 Kgf/cm2 TOP67 Compressor_Current 4.0 Ampere TOP68 Force_Heater_State 0 Inactive TOP69 Sterilization_State 0 Inactive TOP70 Sterilization_Temp 62 °C TOP71 Sterilization_Max_Time 60 Minutes TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 18 °C TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 15 °C TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C TOP76 Heating_Mode 0 Comp. Curve TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 35 °C TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp 0 °C TOP79 Heat_To_Cool_Temp 25 °C TOP80 Cool_To_Heat_Temp 20 °C TOP81 Cooling_Mode 1 Direct TOP82 Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp 55 °C TOP83 Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C TOP84 Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C TOP85 Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C TOP86 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp 10 °C TOP87 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C TOP88 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C TOP89 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C TOP90 Room_Heater_Operations_Hours 66 hours TOP91 DHW_Heater_Operations_Hours 151 hours TOP92 Heat_Pump_Model 20 WH-MDC07J3E5 TOP93 Pump_Duty 140 Duty TOP94 Zones_State 0 Zone1 active TOP95 Max_Pump_Duty 140 Duty TOP96 Heater_Delay_Time 30 Minutes TOP97 Heater_Start_Delta -5 K TOP98 Heater_Stop_Delta 0 K TOP99 Buffer_Installed 0 Disabled TOP100 DHW_Installed 1 Enabled TOP101 Solar_Mode 0 Disabled TOP102 Solar_On_Delta 10 K TOP103 Solar_Off_Delta 5 K TOP104 Solar_Frost_Protection 5 °C TOP105 Solar_High_Limit 80 °C TOP106 Pump_Flowrate_Mode 0 DeltaT TOP107 Liquid_Type 0 Water TOP108 Alt_External_Sensor 0 Disabled TOP109 Anti_Freeze_Mode 1 Enabled TOP110 Optional_PCB 0 Disabled TOP111 Z1_Sensor_Settings 0 Water Temperature TOP112 Z2_Sensor_Settings 0 Water Temperature TOP113 Buffer_Tank_Delta 5 K TOP114 External_Pad_Heater 0 Disabled
Gun Heishamon even 3 minuten om alle waarden juist te bevolken na het omschakelen.
Ter info:
Ik heb mijn pomp net op compensation curve gezet.
De flow zet automatisch de WAR functie uit.
De Softstart functie werkt gewoon zie ik.
So far so good
// update.
Ik heb zojuist gezien dat de Compensation Curve modus niet netjes speelt met de afronding.
Hij stuurde setpoints uit van +1.25 of 1.50 etc.
Dat gaat niet goed komen neem ik aan, dus ik heb het aangepast naar hele integers.
Logboek is gelijk rustiger. Ik laat hem even draaien om te kijken wat er gebeurt verder.
Maar los van wat ik zojuist heb gefixt, nog geen vreemde zaken.
Ik heb mijn pomp net op compensation curve gezet.
De flow zet automatisch de WAR functie uit.
De Softstart functie werkt gewoon zie ik.
So far so good
// update.
Ik heb zojuist gezien dat de Compensation Curve modus niet netjes speelt met de afronding.
Hij stuurde setpoints uit van +1.25 of 1.50 etc.
Dat gaat niet goed komen neem ik aan, dus ik heb het aangepast naar hele integers.
Logboek is gelijk rustiger. Ik laat hem even draaien om te kijken wat er gebeurt verder.
Maar los van wat ik zojuist heb gefixt, nog geen vreemde zaken.
[ Voor 54% gewijzigd door edterbak op 16-10-2023 23:23 ]
Heb de laatste bèta geïnstalleerd en zojuist de eerste periode met heat only gedraai nu het wat kouder wordt.
Ik zie netjes alle sensoren terug komen, werkt perfect en is duidelijker qua aansluiten vind ik persoonlijk. Ook de calculated getallen werkt nu gelijk.
Ik heb softstart nu ook aangezet en heb de indruk dat we de compressor minder horen. Misschien heeft het er niks mee te maken en komt dat nog wel als echt kouder wordt maar ok. Wel ben ik benieuwd of softstart qua werking zo hoort?
/f/image/mclY1WuET9YIjsjJ6nogpYEW.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast viel mij op dat in de nacht de request temperatuur op 29 stond maar de warmtepomp pas half 6 ging voldoen hieraan?
/f/image/nSiYh77atT0jtOtn02hPggBQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aWq01lVCKj5FOIi5poTtesOZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H6TPiIgU03zJUt3n0C4ojCf6.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de kamer zakte waardoor ik zou verwachten dat hij eerder zou gaan verwarmen. Ik heb geen quitemode of iets anders waardoor de pomp tijdens deze periode niet zou werken.
Ik heb nu de waardes wat aangepast bij RTC om te zien of dat helpt, zit ik dan in de juiste richting?
Ik zie netjes alle sensoren terug komen, werkt perfect en is duidelijker qua aansluiten vind ik persoonlijk. Ook de calculated getallen werkt nu gelijk.
Ik heb softstart nu ook aangezet en heb de indruk dat we de compressor minder horen. Misschien heeft het er niks mee te maken en komt dat nog wel als echt kouder wordt maar ok. Wel ben ik benieuwd of softstart qua werking zo hoort?
/f/image/mclY1WuET9YIjsjJ6nogpYEW.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast viel mij op dat in de nacht de request temperatuur op 29 stond maar de warmtepomp pas half 6 ging voldoen hieraan?
/f/image/nSiYh77atT0jtOtn02hPggBQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aWq01lVCKj5FOIi5poTtesOZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H6TPiIgU03zJUt3n0C4ojCf6.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de kamer zakte waardoor ik zou verwachten dat hij eerder zou gaan verwarmen. Ik heb geen quitemode of iets anders waardoor de pomp tijdens deze periode niet zou werken.
Ik heb nu de waardes wat aangepast bij RTC om te zien of dat helpt, zit ik dan in de juiste richting?
/f/image/J8rN3otq2Fx1KzwPI2SpJAv5.png?f=fotoalbum_large)
Heb een externe thermostaat, maar nog geen zin gehad om daar weer mee te experimenteren met de eerdere brakke ervaringen.edterbak schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:56:
Is er iemand met een Externe Thermostaat aangesloten?
En in gebruik?
Like so:
[...]
Het liefst van :
Maar wil het wel even testen.
Alleen in beide modi even een dump van Heishamon? Of nog maar zaken waar ik op kan letten?
Zo, ik heb er even een weekendje mee moeten stoeien maar ik heb het geheel eindelijk werkend.
Ik zag in de MQTT broker wel alle berichten langs komen maar ze kwamen niet in de nodered flow aan.
Bleek dat ik in de Heishamon nog de mqtt topic base in moest stellen naar panasonic_heat-pump.
Daarna werkte alles perfect. Nu een voor een de settings aan zetten en dan kijken of de runs lekker lang worden...
Edterbak, bedankt voor alle moeite die je erin stopt!
Ik zag in de MQTT broker wel alle berichten langs komen maar ze kwamen niet in de nodered flow aan.
Bleek dat ik in de Heishamon nog de mqtt topic base in moest stellen naar panasonic_heat-pump.
Daarna werkte alles perfect. Nu een voor een de settings aan zetten en dan kijken of de runs lekker lang worden...
Edterbak, bedankt voor alle moeite die je erin stopt!
Graag. Even omzetten, 5 minuten wachten tot dat alle settings doorgekomen zijn in heishamon.MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:18:
[...]
Heb een externe thermostaat, maar nog geen zin gehad om daar weer mee te experimenteren met de eerdere brakke ervaringen.
Maar wil het wel even testen.
Alleen in beide modi even een dump van Heishamon? Of nog maar zaken waar ik op kan letten?
Dump, en dan daarna gelijk weer terug zetten
Wat mij betreft hoef je nergens anders op te letten.
Als ik de SoftStart grafiek zie, dan lijkt het alsof de pomp vaak van 0 naar 40 gaat en weer terug.appiejs schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:36:
Heb de laatste bèta geïnstalleerd en zojuist de eerste periode met heat only gedraai nu het wat kouder wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu de waardes wat aangepast bij RTC om te zien of dat helpt, zit ik dan in de juiste richting? [Afbeelding]
Dat is niet de bedoeling.
Ik verwacht dit soort grafiekjes.
/f/image/yvK8ucfSfUc5r2lG99WibmU5.png?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje is van een tijd geleden hoor, maar het geeft wel aan wat je zou willen zien.
De compressor start. Het setpoint wordt hard terug geduwd, de compressor regelt snel terug, en langzaam wordt de correctie weer los gelaten naar 0.
Kun je wat screenshots van de softstart tab maken?
De reguliere settings EN de geavanceerde settings (niet quietmode)
Maar ook een betere screenshot van de grafiek softstart. Ik wil kunnen zien wat de watertemperaturen doen.
Even kijken of we dit kunnen verhelpen.
[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 17-10-2023 10:29 ]
Check. Ik wacht even de run af die nu al 308 minuten duurtedterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:22:
[...]
Graag. Even omzetten, 5 minuten wachten tot dat alle settings doorgekomen zijn in heishamon.
Dump, en dan daarna gelijk weer terug zetten
Wat mij betreft hoef je nergens anders op te letten.
Toevoegen van de garage heeft ervoor gezorgd dat de retourtemp wat omlaag is gegaan. Dus hij kan z'n vermogen wat beter kwijt lijkt het.
@edterbak ik kan zo te zien met externe thermostaat alleen voor direct kiezen. Compensation curve zie ik niet. Of zit die instelling elders?
Ziet er dan zo uit:
Ziet er dan zo uit:
Topic Name Value Description
TOP0 Heatpump_State 1 On
TOP1 Pump_Flow 12.30 l/min
TOP2 Force_DHW_State 0 Disabled
TOP3 Quiet_Mode_Schedule 0 Disabled
TOP4 Operating_Mode_State 0 Heat
TOP5 Main_Inlet_Temp 21.75 °C
TOP6 Main_Outlet_Temp 21.50 °C
TOP7 Main_Target_Temp 22 °C
TOP8 Compressor_Freq 0 Hz
TOP9 DHW_Target_Temp 48 °C
TOP10 DHW_Temp 47 °C
TOP11 Operations_Hours 2171 hours
TOP12 Operations_Counter 2969 count
TOP13 Main_Schedule_State 0 Disabled
TOP14 Outside_Temp 11 °C
TOP15 Heat_Energy_Production 0 Watt
TOP16 Heat_Energy_Consumption 0 Watt
TOP17 Powerful_Mode_Time 0 Off
TOP18 Quiet_Mode_Level 3 Level 3
TOP19 Holiday_Mode_State 0 Off
TOP20 ThreeWay_Valve_State 0 Room
TOP21 Outside_Pipe_Temp 9 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -6 K
TOP23 Heat_Delta 3 K
TOP24 Cool_Delta 2 K
TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP26 Defrosting_State 0 Disabled
TOP27 Z1_Heat_Request_Temp 0 °C
TOP28 Z1_Cool_Request_Temp 0 °C
TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp 22 °C
TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp 28 °C
TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP33 Room_Thermostat_Temp 20 °C
TOP34 Z2_Heat_Request_Temp 35 °C
TOP35 Z2_Cool_Request_Temp 10 °C
TOP36 Z1_Water_Temp -78 °C
TOP37 Z2_Water_Temp -78 °C
TOP38 Cool_Energy_Production 0 Watt
TOP39 Cool_Energy_Consumption 0 Watt
TOP40 DHW_Energy_Production 0 Watt
TOP41 DHW_Energy_Consumption 0 Watt
TOP42 Z1_Water_Target_Temp 22 °C
TOP43 Z2_Water_Target_Temp 35 °C
TOP44 Error No error Error
TOP45 Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46 Buffer_Temp -78 °C
TOP47 Solar_Temp -78 °C
TOP48 Pool_Temp -78 °C
TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp 22 °C
TOP50 Discharge_Temp 28 °C
TOP51 Inside_Pipe_Temp 17 °C
TOP52 Defrost_Temp 10 °C
TOP53 Eva_Outlet_Temp 14 °C
TOP54 Bypass_Outlet_Temp 17 °C
TOP55 Ipm_Temp 19 °C
TOP56 Z1_Temp 21 °C
TOP57 Z2_Temp -128 °C
TOP58 DHW_Heater_State 1 Free
TOP59 Room_Heater_State 1 Free
TOP60 Internal_Heater_State 0 Inactive
TOP61 External_Heater_State 0 Inactive
TOP62 Fan1_Motor_Speed 0 r/min
TOP63 Fan2_Motor_Speed 0 r/min
TOP64 High_Pressure 10.0 Kgf/cm2
TOP65 Pump_Speed 1800 r/min
TOP66 Low_Pressure 0 Kgf/cm2
TOP67 Compressor_Current 0.0 Ampere
TOP68 Force_Heater_State 0 Inactive
TOP69 Sterilization_State 0 Inactive
TOP70 Sterilization_Temp 65 °C
TOP71 Sterilization_Max_Time 15 Minutes
TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 18 °C
TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP76 Heating_Mode 1 Direct
TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 18 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp -20 °C
TOP79 Heat_To_Cool_Temp 23 °C
TOP80 Cool_To_Heat_Temp 18 °C
TOP81 Cooling_Mode 1 Direct
TOP82 Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp 35 °C
TOP83 Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C
TOP84 Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP85 Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP86 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp 10 °C
TOP87 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP88 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP89 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP90 Room_Heater_Operations_Hours 0 hours
TOP91 DHW_Heater_Operations_Hours 89 hours
TOP92 Heat_Pump_Model 23 WH-MXC09J3E8
TOP93 Pump_Duty 87 Duty
TOP94 Zones_State 0 Zone1 active
TOP95 Max_Pump_Duty 87 Duty
TOP96 Heater_Delay_Time 29 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -5 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -2 K
TOP99 Buffer_Installed 0 Disabled
TOP100 DHW_Installed 1 Enabled
TOP101 Solar_Mode 0 Disabled
TOP102 Solar_On_Delta 10 K
TOP103 Solar_Off_Delta 5 K
TOP104 Solar_Frost_Protection 5 °C
TOP105 Solar_High_Limit 80 °C
TOP106 Pump_Flowrate_Mode 1 Max flow
TOP107 Liquid_Type 0 Water
TOP108 Alt_External_Sensor 1 Enabled
TOP109 Anti_Freeze_Mode 1 Enabled
TOP110 Optional_PCB 0 Disabled
TOP111 Z1_Sensor_Settings 1 External Thermostat
TOP112 Z2_Sensor_Settings 0 Water Temperature
TOP113 Buffer_Tank_Delta 5 K
TOP114 External_Pad_Heater 0 Disabled
@MikeyMan Dank.!!!
Kan iemand bevestigen dat met externe thermostaat alleen Direct mode te selecteren is?
Kan iemand bevestigen dat met externe thermostaat alleen Direct mode te selecteren is?
gek genoeg lijkt ie daarmee toch in compensation mode te gaan ofzo?edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:55:
@MikeyMan Dank.!!!
17/10 10:56:40 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
17/10 10:56:36 - Function SoftStart: Correction: 1.5 > 2.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 24.5°C
17/10 10:56:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
17/10 10:56:20 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > 1.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23.5°C
17/10 10:55:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
17/10 10:55:55 - Function SoftStart: Correction: 0 > -1.5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 20.5°C
17/10 10:55:55 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
17/10 10:55:55 - Compressor: running
17/10 10:55:55 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes)
17/10 10:55:55 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
17/10 10:55:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 10:54:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 10:54:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 10:53:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 10:53:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 10:53:25 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: 5 °C. New calculated T shift: 5 °C
17/10 10:53:13 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
17/10 10:53:13 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be sent normally.
17/10 10:52:35 - POWER: ON detected [Remote Controller]
17/10 10:52:25 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: 0 °C. New calculated T shift: 5 °C
17/10 10:51:45 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
17/10 10:51:45 - POWER: OFF detected [Remote Controller]
17/10 10:51:45 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all
Ik heb maar even de laatste beta 7 flow geïnstalleerd, maar de fout blijft helaas:
RTC will switch heatpump on at 19.5°C (now 19°C) (power is off)
RTC Room setpoint 19°C
Ik heb toen alle tabbladen en context data verwijderd om zo schoon mogelijk te beginnen, maar hield hetzelfde. Ik zie dat er nog wel wat data wordt onthouden, want de grafieken blijven gevuld. Is er nog een betere/andere manier om zo clean mogelijk te beginnen? Dit om problemen hier uit te sluiten.
Ik vind ik het toch wel erg vreemd hoor, want als ik de Trigger action above dT op 0 zet, dan krijg ik:
RTC will switch heatpump on at 19.0°C (now 19°C) (power is off)
RTC Room setpoint 19°C
Terwijl die waarde niet negatief kan zijn (Revert action below dT wel), dus nooit onder setpoint uit kan komen?
Hoe kan dat nou opeens omgedraaid zijn?
RTC Room setpoint 19°C
Ik heb toen alle tabbladen en context data verwijderd om zo schoon mogelijk te beginnen, maar hield hetzelfde. Ik zie dat er nog wel wat data wordt onthouden, want de grafieken blijven gevuld. Is er nog een betere/andere manier om zo clean mogelijk te beginnen? Dit om problemen hier uit te sluiten.
Ik vind ik het toch wel erg vreemd hoor, want als ik de Trigger action above dT op 0 zet, dan krijg ik:
RTC Room setpoint 19°C
Terwijl die waarde niet negatief kan zijn (Revert action below dT wel), dus nooit onder setpoint uit kan komen?
mwoa.. dat is wat de flow verteld. Het gaat mij er om wat heishamon en de controller zeggen.
Omdat ik zelf geen thermostaat heb, heb ik dit samenspel nooit goed kunnen doorgronden. Laat staan testen.
Dus het gedrag van de flow is niet betrouwbaar nu. Dat wil ik dus aanpakken nu.
Ik zie dat de github pagina zo een beetje aan het ontploffen is.
Veel views.. 200 per dag. Veel mensen uit Duitsland, en net zo veel als vanaf tweakers
(thats us)
Omdat ik zelf geen thermostaat heb, heb ik dit samenspel nooit goed kunnen doorgronden. Laat staan testen.
Dus het gedrag van de flow is niet betrouwbaar nu. Dat wil ik dus aanpakken nu.
Ik zie dat de github pagina zo een beetje aan het ontploffen is.
Veel views.. 200 per dag. Veel mensen uit Duitsland, en net zo veel als vanaf tweakers
Wellicht ben ik ongeduldig, maar power delivery blijft nog leeg momenteel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zl9CkxyIoG7njjKYFf9ixcKA.png?f=user_large)
/f/image/16sWTY05gGj9NZj4P55JgZtc.png?f=fotoalbum_large)
Ik kijk het nog even aan. Maar hij lijkt op 0 uit te komen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zl9CkxyIoG7njjKYFf9ixcKA.png?f=user_large)
/f/image/16sWTY05gGj9NZj4P55JgZtc.png?f=fotoalbum_large)
Ik kijk het nog even aan. Maar hij lijkt op 0 uit te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2023 11:25 ]
@MikeyMan
Klik even op het prullebakje er achter, dan zal (bij levering) de dropdown gevuld worden. Kan zijn dat dit het was. Kan ook je geduld zijn ghehhe.. I dont know. Ik zie namelijk wel 924 bij verbruik.
Ik heb in deze versie gebouwd dat als levering >0 is, dat gebruik op 0 gezet wordt.
Ik heb in deze versie gebouwd dat als gebruik >0 is, dat levering op 0 gezet wordt.
Misschien is dat het wat je ziet.
Klik even op het prullebakje er achter, dan zal (bij levering) de dropdown gevuld worden. Kan zijn dat dit het was. Kan ook je geduld zijn ghehhe.. I dont know. Ik zie namelijk wel 924 bij verbruik.
Ik heb in deze versie gebouwd dat als levering >0 is, dat gebruik op 0 gezet wordt.
Ik heb in deze versie gebouwd dat als gebruik >0 is, dat levering op 0 gezet wordt.
Zet ik nu de wp handmatig aan, dan veranderd de tekst van off naar on...
RTC will switch heatpump off at 19.2°C (now 19°C) (power is on)
RTC Room setpoint 19°C
Eens kijken wat er dadelijk gebeurd als het >0.2 is opgewarmd...
RTC will switch heatpump off at 19.2°C (now 19°C) (power is on)
RTC Room setpoint 19°C
Eens kijken wat er dadelijk gebeurd als het >0.2 is opgewarmd...
Waar zie je dat? Zie je dit ook gebeuren?Aikon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:10:
Ik heb maar even de laatste beta 7 flow geïnstalleerd, maar de fout blijft helaas:
RTC Room setpoint 19°C
De beste aanwijzing is om in RTC tab te kijken naar de temperaturen. Waar zit je lijntje.
Bij Automation Status zie je of de functie getriggered is of niet. (Pending is niet.)
Ik ga er naar kjiken vanavond of ik dat ook zie.Ik heb toen alle tabbladen en context data verwijderd om zo schoon mogelijk te beginnen, maar hield hetzelfde. Ik zie dat er nog wel wat data wordt onthouden, want de grafieken blijven gevuld. Is er nog een betere/andere manier om zo clean mogelijk te beginnen? Dit om problemen hier uit te sluiten.
RTC Room setpoint 19°C
Volgens mij is dit in de system health pagina right? Hier heb ik lang niet naar gekeken. Kan zijn dat er wat scheef is nu.
Ik heb inmiddels dropdown wel binnen na het prullebakje aangeklikt te hebben. Waarden nog niet:edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:28:
@MikeyMan
/f/image/MMI7YHCFHWIW22erPyBCN8nk.png?f=fotoalbum_large)
@edterbak Even los van mijn probleem, ter info, Node-Red geeft een kleine syntax error:
17 Oct 11:43:24 - [error] [function:set.rtc_t_ranges] Error: Invalid property expression: unexpected ' ' at position 14
17 Oct 11:43:24 - [error] [function:set.rtc_t_ranges] Error: Invalid property expression: unexpected ' ' at position 14
@Aikon Ah okay.
Als dat zo is, dan kan het zijn dat de functie in zijn geheel niet tot een antwoord komt bij je.
Kun je de RTC ranges even opnieuw aanraken allemaal? even de pijltjes op en neer van iedere waarde. kijken of dat het probleem wegneemt.
Als dat niets oplevert en de RTC functie komt niet tot een correctie, dan even de functie uit zetten.
Ik zal er vanavond naar kjiken... Regel 14 kennelijk.
Als dat zo is, dan kan het zijn dat de functie in zijn geheel niet tot een antwoord komt bij je.
Kun je de RTC ranges even opnieuw aanraken allemaal? even de pijltjes op en neer van iedere waarde. kijken of dat het probleem wegneemt.
Als dat niets oplevert en de RTC functie komt niet tot een correctie, dan even de functie uit zetten.
Ik zal er vanavond naar kjiken... Regel 14 kennelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 17-10-2023 11:52 ]
Edit: Uit beide uitgangen van sensor5 komen waardes. Deze zou dan ook op value5 terecht moeten komen. Maar blijf 0 krijgen
Solar functie wordt het overigens wel bij getoond. Lijkt toch ergens iets op de sensor pagina te zitten.
edit: Bugje gevonden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/gRdI35CdeSU4Nm2lQp3P5n6d.png?f=user_large)
Bij de anderen staat hier msg.topic. Lijkt niet de oplossing overigens.
Deze valt me ook op:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4H8OoBSYIh3cqC738p8DugW2.png?f=user_large)
Volgens mij gaat het ergens mis rondom de "zero value". Maar ik krijg er de vinger niet achter. Er gebeurt heel erg veel in dit stukje van de flow, loopt redelijk door elkaar heen.
Zie overigens nog wel een functie die Concumption heet ipv consumption
Solar functie wordt het overigens wel bij getoond. Lijkt toch ergens iets op de sensor pagina te zitten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gRdI35CdeSU4Nm2lQp3P5n6d.png?f=user_large)
Deze valt me ook op:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4H8OoBSYIh3cqC738p8DugW2.png?f=user_large)
Volgens mij gaat het ergens mis rondom de "zero value". Maar ik krijg er de vinger niet achter. Er gebeurt heel erg veel in dit stukje van de flow, loopt redelijk door elkaar heen.
[ Voor 101% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2023 13:14 ]
Als ik de tweede regel code hier verander van msg in null, verschijnt er wel een waarde op het dash:
/f/image/VgLgYs0gCdR34x2lZzlDoIAi.png?f=fotoalbum_large)
Maar daarmee zal ongetwijfeld iets anders niet goed gaan.
Terugzetten naar msg levert weer een 0 op.
/f/image/VgLgYs0gCdR34x2lZzlDoIAi.png?f=fotoalbum_large)
Maar daarmee zal ongetwijfeld iets anders niet goed gaan.
Terugzetten naar msg levert weer een 0 op.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2023 13:38 ]
Ik heb een thermostaat op CN2 aangesloten. Zal vanavond even kijken en mijn heishamon log sturen.edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:55:
@MikeyMan Dank.!!!
edit:
Hierbij de uitdraai met de thermostaat ingeschakeld in de pana. (Zone & sensor > sensor > Room thermostat.)
De enige afwijking die ik opmerk is:
- TOP111, deze is gewijzigd van Water Temperature naar External Thermostat.
- TOP27 Z1_Heat_Request_Temp is gewijzigd van 29c naar 0c
Direct modus en stooklijn zijn te selecteren in het menu.
Met de instelling Room thermostat is heatshiften niet mogelijk en breekt daarmee de nodered flow.
Nodered log:
17/10 19:25:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 5 (SP Calculation)
17/10 19:25:41 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: 5 °C. New calculated T shift: 5 °C
TOP0 Heatpump_State 1 On
TOP1 Pump_Flow 0.13 l/min
TOP2 Force_DHW_State 0 Disabled
TOP3 Quiet_Mode_Schedule 0 Disabled
TOP4 Operating_Mode_State 0 Heat
TOP5 Main_Inlet_Temp 22.25 °C
TOP6 Main_Outlet_Temp 22.25 °C
TOP7 Main_Target_Temp 29 °C
TOP8 Compressor_Freq 0 Hz
TOP9 DHW_Target_Temp 45 °C
TOP10 DHW_Temp 23 °C
TOP11 Operations_Hours 4771 hours
TOP12 Operations_Counter 5476 count
TOP13 Main_Schedule_State 0 Disabled
TOP14 Outside_Temp 9 °C
TOP15 Heat_Energy_Production 0 Watt
TOP16 Heat_Energy_Consumption 0 Watt
TOP17 Powerful_Mode_Time 0 Off
TOP18 Quiet_Mode_Level 0 Off
TOP19 Holiday_Mode_State 0 Off
TOP20 ThreeWay_Valve_State 0 Room
TOP21 Outside_Pipe_Temp 8 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -10 K
TOP23 Heat_Delta 4 K
TOP24 Cool_Delta 5 K
TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP26 Defrosting_State 0 Disabled
TOP27 Z1_Heat_Request_Temp 0 °C
TOP28 Z1_Cool_Request_Temp 0 °C
TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp 29 °C
TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C
TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP33 Room_Thermostat_Temp 24 °C
TOP34 Z2_Heat_Request_Temp 35 °C
TOP35 Z2_Cool_Request_Temp 0 °C
TOP36 Z1_Water_Temp -78 °C
TOP37 Z2_Water_Temp -78 °C
TOP38 Cool_Energy_Production 0 Watt
TOP39 Cool_Energy_Consumption 0 Watt
TOP40 DHW_Energy_Production 0 Watt
TOP41 DHW_Energy_Consumption 0 Watt
TOP42 Z1_Water_Target_Temp 29 °C
TOP43 Z2_Water_Target_Temp 35 °C
TOP44 Error No error Error
TOP45 Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46 Buffer_Temp -78 °C
TOP47 Solar_Temp -78 °C
TOP48 Pool_Temp -78 °C
TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp 22 °C
TOP50 Discharge_Temp 9 °C
TOP51 Inside_Pipe_Temp 22 °C
TOP52 Defrost_Temp 0 °C
TOP53 Eva_Outlet_Temp 8 °C
TOP54 Bypass_Outlet_Temp 0 °C
TOP55 Ipm_Temp 10 °C
TOP56 Z1_Temp 22 °C
TOP57 Z2_Temp -128 °C
TOP58 DHW_Heater_State 1 Free
TOP59 Room_Heater_State 1 Free
TOP60 Internal_Heater_State 0 Inactive
TOP61 External_Heater_State 0 Inactive
TOP62 Fan1_Motor_Speed 0 r/min
TOP63 Fan2_Motor_Speed 0 r/min
TOP64 High_Pressure 10.0 Kgf/cm2
TOP65 Pump_Speed 0 r/min
TOP66 Low_Pressure 0 Kgf/cm2
TOP67 Compressor_Current 0.0 Ampere
TOP68 Force_Heater_State 0 Inactive
TOP69 Sterilization_State 0 Inactive
TOP70 Sterilization_Temp 62 °C
TOP71 Sterilization_Max_Time 5 Minutes
TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 15 °C
TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP76 Heating_Mode 1 Direct
TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 20 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp -5 °C
TOP79 Heat_To_Cool_Temp 15 °C
TOP80 Cool_To_Heat_Temp 10 °C
TOP81 Cooling_Mode 0 Comp. Curve
TOP82 Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp 35 °C
TOP83 Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp 35 °C
TOP84 Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP85 Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -5 °C
TOP86 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp 15 °C
TOP87 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp 10 °C
TOP88 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30 °C
TOP89 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
TOP90 Room_Heater_Operations_Hours 105 hours
TOP91 DHW_Heater_Operations_Hours 287 hours
TOP92 Heat_Pump_Model 18 IDU: WH-SDC0709J3E5, ODU: WH-UD07JE5
TOP93 Pump_Duty 0 Duty
TOP94 Zones_State 0 Zone1 active
TOP95 Max_Pump_Duty 197 Duty
TOP96 Heater_Delay_Time 30 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -4 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -2 K
TOP99 Buffer_Installed 0 Disabled
TOP100 DHW_Installed 1 Enabled
TOP101 Solar_Mode 0 Disabled
TOP102 Solar_On_Delta 10 K
TOP103 Solar_Off_Delta 5 K
TOP104 Solar_Frost_Protection 5 °C
TOP105 Solar_High_Limit 80 °C
TOP106 Pump_Flowrate_Mode 0 DeltaT
TOP107 Liquid_Type 0 Water
TOP108 Alt_External_Sensor 0 Disabled
TOP109 Anti_Freeze_Mode 1 Enabled
TOP110 Optional_PCB 0 Disabled
TOP111 Z1_Sensor_Settings 1 External Thermostat
TOP112 Z2_Sensor_Settings 0 Water Temperature
TOP113 Buffer_Tank_Delta 5 K
TOP114 External_Pad_Heater 0 Disabled
[ Voor 89% gewijzigd door Kroontje03 op 17-10-2023 20:20 ]
Heb je die compensation curve in een ander menu gevonden?Kroontje03 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:27:
[...]
Direct modus en compensation curve zijn beide te selecteren in het menu.
Met de instelling Room thermostat is heatshiften niet mogelijk en breekt daarmee de nodered flow.
Of toevallig "internal" gekozen bij room thermostat?
Ik heb mij vergist ben ik bang. Ik heb de mogelijkheid om direct of stooklijn te selecteren. Compensation curve is wat anders dan een stooklijn denk ik? Deze optie zie ik iig niet als mogelijkheid.MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:54:
[...]
Heb je die compensation curve in een ander menu gevonden?
Of toevallig "internal" gekozen bij room thermostat?
Ehh... Tenzij compensation curve hetzelfde is als stooklijn...Kroontje03 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Ik heb mij vergist ben ik bang. Ik heb de mogelijkheid om direct of stooklijn te selecteren. Compensation curve is wat anders dan een stooklijn denk ik? Deze optie zie ik iig niet als mogelijkheid.
Geloof dat ik niet op zit te letten. Was op zoek naar compensation curve en zag het niet staan. Maar dat zal de Engelse benaming zijn
[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2023 20:36 ]
Waarschijnlijk de meeste stomme vraag van vandaag..
heb alles draaien maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de waardes van de Tado thermostaat als custom sensor te gebruiken.
Ik draai node red als addon op home assistant.
Maar ik snap maar niet hoe ik de entiteit van de Tado in node red krijg. Iemand een simpele uitleg?
heb alles draaien maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de waardes van de Tado thermostaat als custom sensor te gebruiken.
Maar ik snap maar niet hoe ik de entiteit van de Tado in node red krijg. Iemand een simpele uitleg?
Ik heb het net nagekeken.Aikon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:10:
RTC Room setpoint 19°C
RTC Room setpoint 19°C
Inderdaad. De variables waren omgedraaid in de debug node. Ik heb het hier gecorrigeerd. Volgende upload moet je het dus ook zien.
Tevens het aantal Starts_Today was afwijkend. Ook gefixt.
Ja, inderdaad.MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:
[...]
Ehh... Tenzij compensation curve hetzelfde is als stooklijn...
Geloof dat ik niet op zit te letten. Was op zoek naar compensation curve en zag het niet staan. Maar dat zal de Engelse benaming zijn
Stooklijn = Compensation curve.
Morgen nog eens kijkenedterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:20:
[...]
Ja, inderdaad.
Stooklijn = Compensation curve.
Ik had al een vermoeden dat het niet goed zou zijn, snap alleen niet waardoor het komt want heb niet veel aangepast.edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Als ik de SoftStart grafiek zie, dan lijkt het alsof de pomp vaak van 0 naar 40 gaat en weer terug.
Dat is niet de bedoeling.
Ik verwacht dit soort grafiekjes.
[Afbeelding]
Dit plaatje is van een tijd geleden hoor, maar het geeft wel aan wat je zou willen zien.
De compressor start. Het setpoint wordt hard terug geduwd, de compressor regelt snel terug, en langzaam wordt de correctie weer los gelaten naar 0.
Kun je wat screenshots van de softstart tab maken?
De reguliere settings EN de geavanceerde settings (niet quietmode)
Maar ook een betere screenshot van de grafiek softstart. Ik wil kunnen zien wat de watertemperaturen doen.
Even kijken of we dit kunnen verhelpen.
/f/image/caZcacjzKEgJfqZcwSZ26m86.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bFnmLtBXF3cd68tFOlfwmRsM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M1uoNmFtiR6IHLeNb3oC2Xue.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/owB5qlMZlyVTJlyQabgTj7Jf.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb softstart even uitgezet maar het viel me op dat final water temp bv op 28graden staat net zoals de Outlet setpoint, maar de inlet en outlet actual blijven op 22graden staan?
/f/image/CP6k9nsgUwAZMTWHliHZkSMt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Mr7unB6s6rI4n9UGICpAybH2.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou dus eigenlijk verwachten dat pomp de temperatuur richting die 28graden zou brengen. Als ik in de log kijk is de 28graden ruim een uur geleden gezet.
/f/image/7DY3AXtblFVkYia8qOSDKVfI.png?f=fotoalbum_large)
Gevonden en opgelost. Dank je voor het melden.Aikon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:46:
@edterbak Even los van mijn probleem, ter info, Node-Red geeft een kleine syntax error:
Het valt mij op dat je veel disconnects hebt op de heishamon.appiejs schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:31:
[...]
Ik had al een vermoeden dat het niet goed zou zijn, snap alleen niet waardoor het komt want heb niet veel aangepast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb softstart even uitgezet maar het viel me op dat final water temp bv op 28graden staat net zoals de Outlet setpoint, maar de inlet en outlet actual blijven op 22graden staan? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou dus eigenlijk verwachten dat pomp de temperatuur richting die 28graden zou brengen. Als ik in de log kijk is de 28graden ruim een uur geleden gezet.[Afbeelding]
Of het nu pomp <> Heishamon is, of Heishamon <> wifi/broker weet ik nog niet.
Kun je in de heishamon zelf even kijken of je veel reconnects hebt of iets anders raars?
Dit zegt heishamon bij mij:
code:
1
2
3
4
5
| Wifi signal: 70% Memory free: 63% Correct received data: 99% MQTT reconnects: 79 Uptime: 40 days 1 hour 46 minutes 25 seconds |
De reconnects komt bij mij veel door AP restarts, unify updates en klooiwerk in config van unifi.
Misschien een herstart van heishamon, kijken of dat helpt.
Zit je heishamon dicht bij je wifi access point?
Welke firmware op je heishamon heb je?
Dat is 1 wat opvalt.
Ten tweede zou je kunnen proberen de "Upperlimit correction" kunnen verhogen naar 2. Kijken of dat wat uitmaakt.
Ik ben benieuwd.
Oh, crap.MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:11:
Edit: Uit beide uitgangen van sensor5 komen waardes. Deze zou dan ook op value5 terecht moeten komen. Maar blijf 0 krijgen
[Afbeelding]
Deze valt me ook op:
[Afbeelding]
Dus je hebt 1 topic "value5" met 2 verschillende waarden??
Wie verzint dat nou weer? Dat is toch helemaal niet handig.

Is dit standaard?
Hoe zie je nu wat productie is en wat consumptie is?
Of is het <0 productie en >0 consumptie??
Maar dit is niet hoe het mij vanuit Domoticz is uitgelegd.
Ik had begrepen dat hiervoor value5 en value6 werden gebruikt. Daar is het dus ook op gebouwd/bedacht om hier mee om te gaan.
Om dit op te lossen MikeyMan, kun je het beste de in je WP Personal tab de data uit elkaar trekken zodat je 1 consumptie signaal hebt, en 1 productie signaal. Geen gecombineerd signaal dus.
Dan kun je de aanpassingen met node.send([null,null,null,msg]) ook weer terug zetten.
Hoopen dat dit het oplost.
Hoi,Simply_jeroen schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:30:
Waarschijnlijk de meeste stomme vraag van vandaag..
Aan de linker kant heb je je lego blokjes.
klik n drop daar [events: state] het canvas op.
Vervolgens moet je bij "Entity" de sensor van je Tado opzoeken. Dit kun je vinden in HomeAssistant hoe deze exact heet welke je wilt hebben.
Zo komt de data van je Tado knop Node Red binnen.
En nu kun je draden trekken waar de informatie naar toe moet.
![]() |
Dat had ik al gedaan. Anders had de vorige oplossing nooit gewerktedterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:06:
[...]
Oh, crap.
Dus je hebt 1 topic "value5" met 2 verschillende waarden??
Wie verzint dat nou weer? Dat is toch helemaal niet handig.![]()
Is dit standaard?
Hoe zie je nu wat productie is en wat consumptie is?
Of is het <0 productie en >0 consumptie??
Maar dit is niet hoe het mij vanuit Domoticz is uitgelegd.
Ik had begrepen dat hiervoor value5 en value6 werden gebruikt. Daar is het dus ook op gebouwd/bedacht om hier mee om te gaan.
Om dit op te lossen MikeyMan, kun je het beste de in je WP Personal tab de data uit elkaar trekken zodat je 1 consumptie signaal hebt, en 1 productie signaal. Geen gecombineerd signaal dus.
Dan kun je de aanpassingen met node.send([null,null,null,msg]) ook weer terug zetten.
Hoopen dat dit het oplost.
Ik heb 1 link out node voor productie en 1 voor verbruik. Zeker geen gecombineerde
Debug 216 is na de function node voor sensor 5. Niet mn input.
Er komen bij productie alleen twee berichten binnen. Zoals je ook uit de debug node ziet komen. Eentje met de waarde en een reset.
Het bugje waar ik op doelde in het eerste screenshot is dat alle sensoren msg.topic hebben staan. En nr 5 heeft hardcoded 5 erin staan als tekstwaarde. Maar dat was het issue niet blijkbaar.
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2023 23:29 ]
Oh echt ??MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:22:
[...]
Dat had ik al gedaan. Anders had de vorige oplossing nooit gewerkt
Ik heb 1 link out node voor productie en 1 voor verbruik. Zeker geen gecombineerde
Debug 216 is na de function node voor sensor 5. Niet mn input.
Er komen bij productie alleen twee berichten binnen. Zoals je ook uit de debug node ziet komen. Eentje met de waarde en een reset.
Het bugje waar ik op doelde in het eerste screenshot is dat alle sensoren msg.topic hebben staan. En nr 5 heeft hardcoded 5 erin staan als tekstwaarde. Maar dat was het issue niet blijkbaar.

Sorry.
Ik ga het nog een keer, maar dan beter, lezen.
Dit snap ik nog niet helemaal. Wat bedoel je hier nu precies mee?MikeyMan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:11:
Kun je aangeven hoe de node heet? Ik zit lukraak wat dingen te openen. Zoeken naar een naald in een hooibergje.Solar functie wordt het overigens wel bij getoond. Lijkt toch ergens iets op de sensor pagina te zitten.
[Afbeelding]
Die zero values, die heb ik express ingebouwd.Bij de anderen staat hier msg.topic. Lijkt niet de oplossing overigens.
Deze valt me ook op:
[Afbeelding]
De reden was dat de laaste waarde altijd blijft staan.
Dus als je in werkelijkheid van productie 300W naar een consumptie gaat van 600W, dat op dat moment bedie getallen in beeld blijven staan. Dus daarom heb ik de code zo aangepast dat er bij productie een 0 uitgestuurt word wanneer er sprake is van consumptie. Andersom het zelfde.
dat is gelukt, maar nu zou ik hem moeten koppelen, dit kreeg ik bij de oude versie wel voor elkaar maar bij beta 7 staat dit in een keer ergens anders, waar en hoe moet ik hem nu aan koppelen?edterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:19:
[...]
Hoi,
Aan de linker kant heb je je lego blokjes.
klik n drop daar [events: state] het canvas op.
Vervolgens moet je bij "Entity" de sensor van je Tado opzoeken. Dit kun je vinden in HomeAssistant hoe deze exact heet welke je wilt hebben.
Zo komt de data van je Tado knop Node Red binnen.
En nu kun je draden trekken waar de informatie naar toe moet.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/aRh1H01tQD1nPcvScNyOKzOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben ik toch niet gekedterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:51:
[...]
Ik heb het net nagekeken.
Inderdaad. De variables waren omgedraaid in de debug node. Ik heb het hier gecorrigeerd. Volgende upload moet je het dus ook zien.
Tevens het aantal Starts_Today was afwijkend. Ook gefixt.
Maar check het nog even goed, want wp uitzetten gaat wel goed, maar aanzetten niet. Dat kan niet alleen in een debug node zitten, dat moet ook in de logica zitten lijkt me. Ik gebruikte vorige winter dezelfde waardes, en toen werkte het goed, dus er moet ook elders iets anders zijn.
Ik kom er ook achter dat de functionaliteit van Link out to HA - Room Setpoint en link in 70 net daaronder op WP Dash is veranderd. Dat was oorspronkelijk puur om setpoint vanuit HA te lezen en schrijven. De link in werkt wel, maar de waarde wordt niet meer verstuurd naar HA. Als je de waarde in NR zelf veranderd dan gaat die wel via de link out netjes naar HA. Ergens zit die link in/out niet meer in de loop ofzo. Ik zie dat de link in nu ook door andere functies wordt gebruikt.
[edit]Zit nog even verder te testen...
Er zit daar nog iets niet lekker, want bij RTC zie ik huidige setpoint en bij SYSTEM HEALTH het vorige.
Als ik bij RTC de setpoint WoonkamerSP wijzig dan wijzigt ie ook de Setpoint normal bij scheduler, dat is toch niet de bedoeling lijkt me? Zo kan je niet even de SP hoger zetten als oma langskomt
De HA link in wijzigt de WoonkamerSP, waarna deze waardes niet meer synchroon lopen. Op enig moment wordt denk ik de WoonkamerSP overschreven door Setpoint normal, maar dat weet ik niet zeker.
De HA link out stuurt dan weer de Setpoint normal uit.

[ Voor 55% gewijzigd door Aikon op 18-10-2023 09:01 ]
Je moet die blauwe koppelen aan de grijze er direct onder. Eigenlijk moet je even een tabblad WP Personal maken en daar die blauwe op zetten.Simply_jeroen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:22:
[...]
dat is gelukt, maar nu zou ik hem moeten koppelen, dit kreeg ik bij de oude versie wel voor elkaar maar bij beta 7 staat dit in een keer ergens anders, waar en hoe moet ik hem nu aan koppelen?
[Afbeelding]
Overigens duurde het bij mij lang voordat de sensors zichtbaar waren in NR om te te koppelen bij System > Sensors. Ondanks dat de sensor al nieuwe waardes had verzonden was die niet zichtbaar, maar op een later moment opeens wel. Eenmaal gekoppeld lijkt het goed.
Precies wat ik zeg. De sensor node levert wel output op de eerste en derde pin. Maar het dashboard blijft 0 aangeven. Dat klopt ook, want er wordt naast de productiewaarde ook een nulwaarde doorgegeven, kwam ik later achteredterbak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:44:
[...]
Dit snap ik nog niet helemaal. Wat bedoel je hier nu precies mee?
Uit mn hoofd gaat het om de split nodes. Deze zijn niet apart benoemd. Nummer vijf wijkt af. Maar dit was ook het euvel niet.[...]
Kun je aangeven hoe de node heet? Ik zit lukraak wat dingen te openen. Zoeken naar een naald in een hooibergje.
Ik twijfel niet aan het nut van de zero values. Hij wordt alleen ook meegestuurd als er wel productie is[...]
Die zero values, die heb ik express ingebouwd.
De reden was dat de laaste waarde altijd blijft staan.
Dus als je in werkelijkheid van productie 300W naar een consumptie gaat van 600W, dat op dat moment bedie getallen in beeld blijven staan. Dus daarom heb ik de code zo aangepast dat er bij productie een 0 uitgestuurt word wanneer er sprake is van consumptie. Andersom het zelfde.
Wat handig is om te doen is een nieuw TAB blad maken (plusje rechts bovenin) in Node Red.Simply_jeroen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:22:
[...]
dat is gelukt, maar nu zou ik hem moeten koppelen, dit kreeg ik bij de oude versie wel voor elkaar maar bij beta 7 staat dit in een keer ergens anders, waar en hoe moet ik hem nu aan koppelen?
[Afbeelding]
Dit blad noem je dan bijvoorbeeld "WP Personal".
Hier zet je alle zaken welke je zelf regelt, welke inhaken op de flow welke je importeert.
Waarom zou je dit willen kun je je afvragen. Nou, als je een update doet, verwijder je alle tabs weer, en importeer je de hele flow weer opnieuw. Dus ook alles in de tabs welke je hebt aangepast en naar je hand gezet hebt, dat is dan weg. Zonde van je werk en je kan het opnieuw doen
Dus om dat op te lossen, tabje maken [WP Persoonlijk].
Daar je blauwe node uit home-assistant plaatsen.
Dan sleep je achter die blauwe node een "Link-Out" node.
De link-out node, die laat je doorverbinden met de grijze link-in node op de pagina WP Input. Je kunt in link-out node in de lijst zoeken naar "MQTT/" om de juiste link-in node te vinden.
Zo ben je update proof.
Zie je echt dat de flow/pomp niet doet wat hij moet doen, of is het alleen de tekst in system health?Aikon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:30:
[...]
Ben ik toch niet gektnx
Maar check het nog even goed, want wp uitzetten gaat wel goed, maar aanzetten niet. Dat kan niet alleen in een debug node zitten, dat moet ook in de logica zitten lijkt me. Ik gebruikte vorige winter dezelfde waardes, en toen werkte het goed, dus er moet ook elders iets anders zijn.
Ik heb overigens daar ook een bug gevonden gisteren. Dus het kan zijn dat het vanavond met de update die ik wil uploaden, dat het gefixt is.
In de WP Input tab, daar moet het setpoint van HA worden ingevoerd nu. Had je die gevonden of zit je nog alles naar de WP Dash > RTC sectie te sturen?Ik kom er ook achter dat de functionaliteit van Link out to HA - Room Setpoint en link in 70 net daaronder op WP Dash is veranderd. Dat was oorspronkelijk puur om setpoint vanuit HA te lezen en schrijven. De link in werkt wel, maar de waarde wordt niet meer verstuurd naar HA. Als je de waarde in NR zelf veranderd dan gaat die wel via de link out netjes naar HA. Ergens zit die link in/out niet meer in de loop ofzo. Ik zie dat de link in nu ook door andere functies wordt gebruikt.
Dit laatste is heel vreemd. Ik ga er vanavond gelijk naar kijken. Snap het niet helemaal. Ik heb dit gedrag niet gezien, of het is niet opgevallen. To be continued...[edit]Zit nog even verder te testen...
Er zit daar nog iets niet lekker, want bij RTC zie ik huidige setpoint en bij SYSTEM HEALTH het vorige.
Als ik bij RTC de setpoint WoonkamerSP wijzig dan wijzigt ie ook de Setpoint normal bij scheduler, dat is toch niet de bedoeling lijkt me? Zo kan je niet even de SP hoger zetten als oma langskomt
De HA link in wijzigt de WoonkamerSP, waarna deze waardes niet meer synchroon lopen. Op enig moment wordt denk ik de WoonkamerSP overschreven door Setpoint normal, maar dat weet ik niet zeker.
De HA link out stuurt dan weer de Setpoint normal uit.
Volgens mij doet 'ie het ook echt niet, maar ik had gister visite en heb de wp op een gegeven gewoon uitgezet toen het erg warm werd handmatig zonder verder echt te checken.edterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Zie je echt dat de flow/pomp niet doet wat hij moet doen, of is het alleen de tekst in system health?
Ik heb overigens daar ook een bug gevonden gisteren. Dus het kan zijn dat het vanavond met de update die ik wil uploaden, dat het gefixt is.
Nee, niet gevonden. Ik ga eens kijken.In de WP Input tab, daar moet het setpoint van HA worden ingevoerd nu. Had je die gevonden of zit je nog alles naar de WP Dash > RTC sectie te sturen?
[edit]@edterbak ik heb het aangepast, ik zie dat de setpoint out zelfs doorlust via de genoemde link in op WP Dash. Die kan er wellicht beter tussenuit voor het mooi. Ik laat weten of dit goed werkt. [edit2] Terwijl ik dat tik bedenk ik me dat er dus niks gaat veranderen qua input, want ja, doorlussen
[edit3]@edterbak er is geen nieuwe plek om setpoint uit te lezen of kijk ik eroverheen?
En die input om een DHW te triggeren is wel interssant eigenlijk. Maar ik zou dan wel een DHW run wil forceren wellicht, maar niet een forcefull DHW run, een normale zou voldoen.
[ Voor 28% gewijzigd door Aikon op 18-10-2023 09:53 ]
Het nut van de zero values is er echt, aangezien ik dit gemaakt heb na een vraag hier van iemand.MikeyMan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Precies wat ik zeg. De sensor node levert wel output op de eerste en derde pin. Maar het dashboard blijft 0 aangeven. Dat klopt ook, want er wordt naast de productiewaarde ook een nulwaarde doorgegeven, kwam ik later achter
[...]
Uit mn hoofd gaat het om de split nodes. Deze zijn niet apart benoemd. Nummer vijf wijkt af. Maar dit was ook het euvel niet.
[...]
Ik twijfel niet aan het nut van de zero values. Hij wordt alleen ook meegestuurd als er wel productie is
De vraag was ongeveer: Als ik stroom aan het leveren ben, waarom blijft de waarde van consumptie dan in beeld staan? Je kunt niet beiden tegelijk hebben. Dus, de logica moest zijn:
Bij productie > set consumptie = 0
Bij consumptie > set productie = 0
Hoe komt bij jou de data binnen?
Kun je nog een keer duidelijk een debug node met de output geven
1 voor productie en 1 voor consumptie graag.
Oh, sorry. je legt het al helemaal uit. Missed that.Aikon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:39:
[...]
Je moet die blauwe koppelen aan de grijze er direct onder. Eigenlijk moet je even een tabblad WP Personal maken en daar die blauwe op zetten.
Overigens duurde het bij mij lang voordat de sensors zichtbaar waren in NR om te te koppelen bij System > Sensors. Ondanks dat de sensor al nieuwe waardes had verzonden was die niet zichtbaar, maar op een later moment opeens wel. Eenmaal gekoppeld lijkt het goed.
Dat zeg ik al, daar twijfel ik niet aanedterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Het nut van de zero values is er echt, aangezien ik dit gemaakt heb na een vraag hier van iemand.
Momenteel is het:De vraag was ongeveer: Als ik stroom aan het leveren ben, waarom blijft de waarde van consumptie dan in beeld staan? Je kunt niet beiden tegelijk hebben. Dus, de logica moest zijn:
Bij productie > set consumptie = 0
Bij consumptie > set productie = 0
Hoe komt bij jou de data binnen?
Kun je nog een keer duidelijk een debug node met de output geven
1 voor productie en 1 voor consumptie graag.
Bij consumptie > set productie = 0. deze is correct
Bij productie > set consumptie nul en set productie 0. Deze is incorrect.
Zal vanmiddag proberen screenshot te maken van de input. Zoals ik zei is deze gescheiden en niet gewijzigd t.o.v. voorheen.
@MikeyMan Thanks.
Well get to the bottom of this
en wellicht heb je een bugje gevonden. Dat kannatuurlijk ook.
Well get to the bottom of this
Gistermiddag de warmtepomp opgestart, draait nu in 18 uur run rustig op 19 hz kamertemperatuur 22.2 graden. Super en zeer stabiel.edterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
@MikeyMan Thanks.
Well get to the bottom of thisen wellicht heb je een bugje gevonden. Dat kannatuurlijk ook.
Weer lekkere warme voeten vanmorgen vroeg
Versie 23.10 beta7
Fijn te lezen @Pietjebel10
De volgende beta zal al een hoop verbetering brengen voor een aantal mensen. als alles goed werkt met WP Input, daarna vlug een stable
De volgende beta zal al een hoop verbetering brengen voor een aantal mensen. als alles goed werkt met WP Input, daarna vlug een stable
Even stap voor stap dan. Hier een screenshot van de rauwe output (Debug P1)
En de usage/delivery split.
/f/image/zwVrgnqt9Gis7p6Y4wrQrR51.png?f=fotoalbum_large)
@edterbak geeft dit een goed beeld?
edit: dit zou het issue kunnen zijn:
/f/image/mrmml6BhMlw2ECXij4pgd7xd.png?f=fotoalbum_large)
Hoort die link erin te zitten?
edit2: Ah, das die zero value... Als ik die weghaal gaat het ook goed, en zijn we weer rond
/f/image/zwVrgnqt9Gis7p6Y4wrQrR51.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mrmml6BhMlw2ECXij4pgd7xd.png?f=fotoalbum_large)
edit2: Ah, das die zero value... Als ik die weghaal gaat het ook goed, en zijn we weer rond
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 18-10-2023 14:04 ]
Ik zie bij mij eigen installatie (23.10 beta6) en een andere installatie (23.05 Stable) dat de scheduler niet altijd zijn werkt doet.
Vanmiddag om 16:30 bij mij en 17:00 bij de ander ging de WP niet van heat only naar heat + dhw. Eerder heeft het wel gewerkt, maar nu niet meer. Is een deploy Nod-Red de oorzaak?
Vanmiddag om 16:30 bij mij en 17:00 bij de ander ging de WP niet van heat only naar heat + dhw. Eerder heeft het wel gewerkt, maar nu niet meer. Is een deploy Nod-Red de oorzaak?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Hebben beiden installaties nu hetzelfde gedrag? Beiden doen het niet?BazemanKM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:06:
Ik zie bij mij eigen installatie (23.10 beta6) en een andere installatie (23.05 Stable) dat de scheduler niet altijd zijn werkt doet.
Heb je eventueel een conditie actief? (Verwacht het niet, maar checken kan geen kwaad)
Hoe bedoel je "een deploy node red"?
Dus. Solved nu?MikeyMan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kijk het ook even hier na hoe het zit.
Als die link er idd niet hoort te zijn wel.edterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Dus. Solved nu?
Ik kijk het ook even hier na hoe het zit.
Maar gezien de naam van de node vóór 83, gok ik dat er wel een bedoeling achter zat eerlijk gezegd.
Hoi,MikeyMan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je alles dat je aangepast hebt weer terug zetten zoals het was, en vervolgens deze 2 nodes importeren?
Ik denk at ik het probleem heb opgelost voor je.
Die zero_values die horen er in.
Die link naar node [link out 83] en [link out 84] horen ook gelinked te blijven.
Overschrijven uiteraard als je de vraag krijgt. Het horen slechts 2 nodes te zijn.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 [ { "id": "94bd798af922edc4", "type": "function", "z": "ad980a450f532e53", "name": "Sensor6", "func": "if (typeof msg.payload === 'object') { return null }\nif (msg.topic == 'zero_value') { return [null, null, msg]; }\n\nconst i = 6; // <<<<<<<<<<<<<<< change this one !!!\n\nvar mqtt_sensor = flow.get('mqtt_sensor' + i, \"file\");\nif (mqtt_sensor === undefined) { mqtt_sensor = [] } // Check if the array exists\n\nif (mqtt_sensor.includes(msg.topic) !== true) {\n mqtt_sensor.push(msg.topic); // Add to Array \n mqtt_sensor = [...new Set(mqtt_sensor)]; // Make unique\n flow.set('mqtt_sensor' + i, mqtt_sensor, \"file\"); // Store\n\n var msg1 = {};\n msg1.options = mqtt_sensor;\n node.send([msg1, null])\n}\n\nvar selectedSensor = global.get('HW_sensors.sensor' + i, \"file\");\nif (selectedSensor === undefined) { return null }\nif (msg.topic != selectedSensor) { return null }\n\nlet msg2 = {};\nmsg2.payload = msg.payload;\nmsg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(3);\nmsg2.payload = parseFloat(msg2.payload);\nif (msg2.payload == 0) { return null ;}\n\nmsg2.destination = 'P1_CONSUMPTION';\nnode.send([null, msg2, msg2])\n", "outputs": 3, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 980, "y": 1560, "wires": [ [ "605ace8f1792af16" ], [ "97ed113ea97d2c38" ], [ "30e74f6c68acd341" ] ], "outputLabels": [ "read data", "value output", "" ] }, { "id": "9991c47e17c83b32", "type": "function", "z": "ad980a450f532e53", "name": "Sensor5", "func": "if (typeof msg.payload === 'object') { return null }\nif (msg.topic == 'zero_value') { return [null, null, msg]; }\n\nconst i = 5; // <<<<<<<<<<<<<<< change this one !!!\n\nvar mqtt_sensor = flow.get('mqtt_sensor' + i, \"file\");\nif (mqtt_sensor === undefined) { mqtt_sensor = [] } // Check if the array exists\n\nif (mqtt_sensor.includes(msg.topic) !== true) {\n mqtt_sensor.push(msg.topic); // Add to Array \n mqtt_sensor = [...new Set(mqtt_sensor)]; // Make unique\n flow.set('mqtt_sensor' + i, mqtt_sensor, \"file\"); // Store\n\n var msg1 = {};\n msg1.options = mqtt_sensor;\n node.send([msg1, null])\n}\n\nvar selectedSensor = global.get('HW_sensors.sensor' + i, \"file\");\nif (selectedSensor === undefined) { return null }\nif (msg.topic != selectedSensor) { return null }\n\nlet msg2 = {};\nmsg2.payload = msg.payload;\nmsg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(3);\nmsg2.payload = parseFloat(msg2.payload);\nif (msg2.payload == 0) { return null ;}\n\nmsg2.destination = 'P1_PRODUCTION';\nnode.send([null, msg2, msg2])", "outputs": 3, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 980, "y": 1460, "wires": [ [ "ecfd76da3da1072c" ], [ "97ed113ea97d2c38" ], [ "e68c2a7ca6b2ecec" ] ], "outputLabels": [ "read data", "value output", "" ] } ]
Ik ben benieuwd naar je bevinding..
@edterbak gekke is dat ik die link out 84 bij mijn weten niet heb verwijderd. Maar zal hem terug zetten. Morgen ff proberen 
Zal ik ook ff de thermostaat+stooklijn aan zetten.

O ik zeg ook niet dat je 84 verwijdert hebt hoor. Zeg alleen dat hij er hoort te zitten volgens ontwerp.MikeyMan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:12:
@edterbak gekke is dat ik die link out 84 bij mijn weten niet heb verwijderd. Maar zal hem terug zetten. Morgen ff proberen
@MikeyMan
Sorry, doe deze maar. Deze is robust ook voor negatieve waarden.
Sorry, doe deze maar. Deze is robust ook voor negatieve waarden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 [ { "id": "9991c47e17c83b32", "type": "function", "z": "ad980a450f532e53", "name": "Sensor5", "func": "if (typeof msg.payload === 'object') { return null }\nif (msg.topic == 'zero_value') { return [null, null, msg]; }\n\nconst i = 5; // <<<<<<<<<<<<<<< change this one !!!\n\nvar mqtt_sensor = flow.get('mqtt_sensor' + i, \"file\");\nif (mqtt_sensor === undefined) { mqtt_sensor = [] } // Check if the array exists\n\nif (mqtt_sensor.includes(msg.topic) !== true) {\n mqtt_sensor.push(msg.topic); // Add to Array \n mqtt_sensor = [...new Set(mqtt_sensor)]; // Make unique\n flow.set('mqtt_sensor' + i, mqtt_sensor, \"file\"); // Store\n\n var msg1 = {};\n msg1.options = mqtt_sensor;\n node.send([msg1, null])\n}\n\nvar selectedSensor = global.get('HW_sensors.sensor' + i, \"file\");\nif (selectedSensor === undefined) { return null }\nif (msg.topic != selectedSensor) { return null }\n\nlet msg2 = {};\nmsg2.payload = msg.payload;\nmsg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(3);\nmsg2.payload = parseFloat(msg2.payload);\nmsg2.payload = Math.abs(msg2.payload);\nif (msg2.payload == 0) { return null ;}\n\nmsg2.destination = 'P1_PRODUCTION';\nnode.send([null, msg2, msg2])", "outputs": 3, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 980, "y": 1460, "wires": [ [ "ecfd76da3da1072c" ], [ "97ed113ea97d2c38" ], [ "e68c2a7ca6b2ecec" ] ], "outputLabels": [ "read data", "value output", "" ] }, { "id": "94bd798af922edc4", "type": "function", "z": "ad980a450f532e53", "name": "Sensor6", "func": "if (typeof msg.payload === 'object') { return null }\nif (msg.topic == 'zero_value') { return [null, null, msg]; }\n\nconst i = 6; // <<<<<<<<<<<<<<< change this one !!!\n\nvar mqtt_sensor = flow.get('mqtt_sensor' + i, \"file\");\nif (mqtt_sensor === undefined) { mqtt_sensor = [] } // Check if the array exists\n\nif (mqtt_sensor.includes(msg.topic) !== true) {\n mqtt_sensor.push(msg.topic); // Add to Array \n mqtt_sensor = [...new Set(mqtt_sensor)]; // Make unique\n flow.set('mqtt_sensor' + i, mqtt_sensor, \"file\"); // Store\n\n var msg1 = {};\n msg1.options = mqtt_sensor;\n node.send([msg1, null])\n}\n\nvar selectedSensor = global.get('HW_sensors.sensor' + i, \"file\");\nif (selectedSensor === undefined) { return null }\nif (msg.topic != selectedSensor) { return null }\n\nlet msg2 = {};\nmsg2.payload = msg.payload;\nmsg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(3);\nmsg2.payload = parseFloat(msg2.payload);\nmsg2.payload = Math.abs(msg2.payload);\nif (msg2.payload == 0) { return null ;}\n\nmsg2.destination = 'P1_CONSUMPTION';\nnode.send([null, msg2, msg2])\n", "outputs": 3, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 980, "y": 1560, "wires": [ [ "605ace8f1792af16" ], [ "97ed113ea97d2c38" ], [ "30e74f6c68acd341" ] ], "outputLabels": [ "read data", "value output", "" ] } ]
Oh, En, @MikeyMan
Je hoeft na de mqtt topic niet te filteren zie ik. Helemaal niks.
Je hebt in de output wel een svalue5 en svalue6.
Je kunt de mqtt node rechtstreeks doorverbinden naar de beiden link in node van consumptie/productie.
Dan even het prullebakje er achter klikken in het dashboard. voor zowel consumptie en productie.
De dropdown lijst zal worden gevuld tzt. Daar in zoek je de svalue5 of svalue6 respectievelijk voor de 2 doelen.
Dan zou het ook goed moeten gaan.
Je hoeft na de mqtt topic niet te filteren zie ik. Helemaal niks.
Je hebt in de output wel een svalue5 en svalue6.
Je kunt de mqtt node rechtstreeks doorverbinden naar de beiden link in node van consumptie/productie.
Dan even het prullebakje er achter klikken in het dashboard. voor zowel consumptie en productie.
De dropdown lijst zal worden gevuld tzt. Daar in zoek je de svalue5 of svalue6 respectievelijk voor de 2 doelen.
Dan zou het ook goed moeten gaan.
Ja, bij beide doet de scheduler het niet.edterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:30:
[...]
Hebben beiden installaties nu hetzelfde gedrag? Beiden doen het niet?
Heb je eventueel een conditie actief? (Verwacht het niet, maar checken kan geen kwaad)
Hoe bedoel je "een deploy node red"?
Geen condities actief.
Deploy van (andere) flows bedoelde ik.
Het lijkt er op dat het uit en aan zetten van de WP via de flow de scheduler (night reduction) weer doet laten werken.
Voor zover ik heb geprogrameerd, zit er geen link naar alle scheduler regels. Je kunt ze op het dashboard aan/uit zetten. Niet via andere wegen. Dus het is voor mij een raadsel waarom je dit denkt te zien.BazemanKM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:23:
Waarschijnlijk doet het elders uit en aan zetten/of wijzigen mode van de WP (Domoticz of op de remote) de scheduler uit schakelen?
Misschien dat het aan/uit zetten van de schedulers de instelling 'recht' heeft gezet.
Ik hoop dus dat het hier bij blijft, en niet terug komt.
Lijkt iets nog niet helemaal goed te gaan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gAnQT1beh5S9lk2pW1XtyO40.png?f=user_large)
/f/image/qtMbHFmF6ujDua0vjc3uCXS4.png?f=fotoalbum_large)
Zie zo snel niet waar die 1334 vandaan komt... Is dat de laatste waarde geweest?
Kreeg trouwens niet de vraag om de nodes te replacen. Heb de code gekopieerd, kan het daarin zitten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/gAnQT1beh5S9lk2pW1XtyO40.png?f=user_large)
/f/image/qtMbHFmF6ujDua0vjc3uCXS4.png?f=fotoalbum_large)
Zie zo snel niet waar die 1334 vandaan komt... Is dat de laatste waarde geweest?
Kreeg trouwens niet de vraag om de nodes te replacen. Heb de code gekopieerd, kan het daarin zitten?
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 19-10-2023 11:15 ]
De pomp gaat daadwerkelijk niet meer aan, wel uit. Die update is dus zeer gewenst hieredterbak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Zie je echt dat de flow/pomp niet doet wat hij moet doen, of is het alleen de tekst in system health?
Heb je op dat moment ook een MQTT block toevallig?Aikon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
De pomp gaat daadwerkelijk niet meer aan, wel uit. Die update is dus zeer gewenst hierOf als het iets simpels is waar ik bij wijze van de off in on kan veranderen in de flow. Maar goed, ik red me wel even hoor, moet het alleen even in de gaten houden.
Kwam er hier gisteren ook eentje langs die onverklaarbaar was.
18/10 21:52:48 - Function SoftStart: SoftStart function end
18/10 21:52:48 - Compressor: stopped
18/10 21:52:48 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3
18/10 21:52:46 - Function SoftStart: Correction: 0 > 7 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 28°C
18/10 21:52:46 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
18/10 21:52:46 - POWER: OFF detected [Remote Controller]
18/10 21:52:46 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all
18/10 21:52:46 - MQTT Command: SetOperationMode: 0
18/10 21:52:46 - Scheduler - Operation Mode: 0
18/10 21:52:42 - MQTT Command: SetForceDHW: 0
18/10 21:52:42 - Scheduler - Force DHW: 0
18/10 21:52:41 - MQTT Command: SetDHWTemp: 48 (SoftStart Quietmode)
18/10 21:52:41 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 19-10-2023 13:00 ]
@edterbakMaarten69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Ik zie wel een bugje bij de SoftStart, maar ben er nog niet achter of dat de werking beïnvloed.
Als ik de tijd op 30 minuten instel dan zie ik 1800 minuten, en als ik daar de runtime van af haal zou ik zeggen dat hij inderdaad i.p.v. 1800 seconden dus 1800 minuten pakt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Actual runtime: 21 minutes, last runtime: 21 minutes SoftStart TimeElapsed: 21 minutes (SoftStart is active, time remaining: 1779 minutes) F_SS_upperlimit_correction: 3°C (Max. setpoint increase) F_SS_total_duration: 1800 minutes (Max. time the SoftStart will be active) Function - SoftStart is enabled (Operation in Stage 2 - waiting for pump to relax) ---------------------------------------------------------------------------------------------------
(mogelijk is alleen het debug-log niet aangepast, maar heb een vermoeden dat ergens het omrekenen niet helemaal klopt) Edit: SYSTEM HEALTH log heet dat nu...
Ik heb het gevonden. Het betreft alleen de systemcheck.
Wil je op tab WP Debug, node "System Check" regel 268 t/m 288 vervangen door onderstaande aub:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| //SS limit: var F_SS_total_duration = global.get('F_SS.total_duration', "file"); var F_SS_upperlimit_correction = global.get('F_SS.upperlimit_correction', "file"); msg.payload = "F_SS_total_duration: " + (F_SS_total_duration / 60) + " minutes (Max. time the SoftStart will be active)"; node.send(msg); msg.payload = "F_SS_upperlimit_correction: " + F_SS_upperlimit_correction + "°C (Max. setpoint increase)"; node.send(msg); var TimeElapsed = ((CurrentTime - SS_Timer) / 60000); // minutes TimeElapsed = parseFloat(TimeElapsed.toFixed(0)); var Temp = TimeElapsed + " minutes"; var RemainingTime = (F_SS_total_duration / 60) - TimeElapsed; if (RemainingTime < 0) { RemainingTime = 0; } if (TimeElapsed > (F_SS_total_duration / 60) ) { Temp = Temp + " (SoftStart is finished)"; } else { Temp = Temp + " (SoftStart is active, time remaining: " + RemainingTime + " minutes)"; } if (SS_Timer != 0) { msg.payload = "SoftStart TimeElapsed: " + Temp; node.send(msg); } else { msg.payload = "SoftStart TimeElapsed: 0 (waiting for next run)"; node.send(msg); } var compressor_runtime = global.get('compressor_runtime', "file") || 0; var compressor_last_runtime = global.get("compressor_last_runtime", "file") || 0; msg.payload = "Actual runtime: " + compressor_runtime + " minutes, last runtime: " + compressor_last_runtime + " minutes"; node.send(msg); msg.payload = "---------------------------------------------------------------------------------------------------"; node.send(msg); |
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Kijk ook even in de Solar2DHW tab. Daar heb je de grafiek.MikeyMan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:11:
Lijkt iets nog niet helemaal goed te gaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed dat die gewoon perfect aangeeft wat er gebeurt.
Mijn advies zou wel zijn om de MQTT node >>> rechtstreeks naar [MQTT/HomeAssistant/Domoticz_5_Production] en [MQTT/HomeAssistant/Domoticz_6_Consumption] te knopen.
Dan de prullebakjes drukken en wachten tot je wat voorbij ziet komen.
Ik ga nu een nieuwe versie (beta) uploaden.
Goedemiddag,
ik heb net mijn heishamon aangesloten en de node red flow geimporteerd.
lijkt allemaal goed te gaan.
wel kan ik nergens vinden hoe ik DHW kan uitschakelen.
ik heb een losse warmtepompboiler, mijn panasonic doet enkel mijn vloerverwarming.
hoe kan ik DHW uitschakelen?
alvast bedankt.
ik heb een losse warmtepompboiler, mijn panasonic doet enkel mijn vloerverwarming.
alvast bedankt.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
In het dashboard zet je hem dan op Heat Only. Dat is dan dat volgens mij.pc_freak1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:25:
Goedemiddag,
alvast bedankt.
Verder alle opties gerelateerd aan DHW niet aanraken of aan zetten.
Solar2DHW
Boost DHW now
Auto start DHW
[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 19-10-2023 14:27 ]
Ja klopt, maar dat was al zo.edterbak schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:23:
[...]
Kijk ook even in de Solar2DHW tab. Daar heb je de grafiek.
Ik vermoed dat die gewoon perfect aangeeft wat er gebeurt.
Kan ik natuurlijk doen, maar daarmee is het voor anderen met losse inputs wellicht nog niet opgelost?Mijn advies zou wel zijn om de MQTT node >>> rechtstreeks naar [MQTT/HomeAssistant/Domoticz_5_Production] en [MQTT/HomeAssistant/Domoticz_6_Consumption] te knopen.
Dan de prullebakjes drukken en wachten tot je wat voorbij ziet komen.
Ik ga nu een nieuwe versie (beta) uploaden.
oke, dan gaat het goed. ik was even verward omdat al die dhw menu's er bleven.edterbak schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
In het dashboard zet je hem dan op Heat Only. Dat is dan dat volgens mij.
Verder alle opties gerelateerd aan DHW niet aanraken of aan zetten.
Solar2DHW
Boost DHW now
Auto start DHW
dank voor de supersnelle reactie!
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Het gegeven dat de informatie die bij de Solar2DHW tab terecht komt goed is, geeft aan dat het alleen een display / schoonheids foutje is in System > Sensors tab.
De informatie die vanuit de WP Input tab komt, wordt namelijk doorgesluisd en gebruik in solar2dhw tab.
Dus, ik zie dit als goed nieuws
Eigenwijsje.[...]
Kan ik natuurlijk doen, maar daarmee is het voor anderen met losse inputs wellicht nog niet opgelost?
Ik gebruik zelf 2 losse inputs. Ik zie geen probleem bij mij. 50% succesrate dus

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 19-10-2023 14:32 ]
Onder System > Menu config kun je evt wat menus die je niet wil zien verbergen.pc_freak1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
oke, dan gaat het goed. ik was even verward omdat al die dhw menu's er bleven.
dank voor de supersnelle reactie!
Maakt het weer wat schoner voor het oog.
Ik heb weer een nieuwe beta online. Beta 8
Dit zou voor de Compensation Curve (=Stooklijn) gebruikers een grote verbetering brengen. Geen mqtt spam.https://github.com/edterb...lows%2023.10%20beta8.json
code:
1
2
3
4
| - Improved functionality for Compensation Curve / Stooklijn - Improved Dashboard > Sensors page. - Fixed issue with RTC limits on/off is not stored correctly. - Fixed a couple of readout in [System Health] page |
[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 19-10-2023 14:51 ]
@Maarten69 Bedankt voor je code. Die zit in de beta. Ik had ook wat andere dingen gecorrigeerd hier in. Good to check
Nee, zo erg is het niet. Maar terwijl ik dit topic open hoor ik de compressor nu wel aanslaan...MikeyMan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Heb je op dat moment ook een MQTT block toevallig?
19/10 14:56:28 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power ON (Room temp: 18.7°C)
Ik ga beta 8 erop zetten, dank @edterbak Je hoort me.
[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 19-10-2023 15:05 ]
Kijk ff in de handleiding. Je kan DHW volledig uitschakelen via de controller.pc_freak1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:25:
Goedemiddag,
alvast bedankt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23