Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
MikeyMan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

WP.
Zie ook de handleiding op GitHub.
Gevonden! En het werkt d:)b

Lees dit: However, when you set the pump in direct mode, the WAR function can take over this function based on your source and logic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGuZ3ApMqRIjC4EdayXHKqX7zKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tsZg7w4Mfpbq9aj43vDD3uq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
Ik ben al vele uren aan het proberen en sta op het punt de boel uit het raam te gooien.
Ik krijg het maar niet aan de praat.
Heishamon is goed verbonden met de panasonic. De verbinding is goed en de waardes kan ik allemaal zien. Version 3.1
Nu wil ik deze naar een mqtt broker (mosquitto) sturen op mijn home assistant, zodat ik eruiteindelijk met nodered iets mee kan.
Ik denk dat ik in Heishamon alles goed heb ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQnlohtSvia-sJScXKHg4rxPvyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WrsiweOhBncOJWaBvI6vfjXv.png?f=user_large
en een home assistant user aangemaakt 'mqtt-user' zoals hier beschreven YouTube: Home Assistant MQTT Install and Setup - A Beginner's Guide en de mosquitto geconfigureerd.
De berichten van Heishamon komen niet in mosquitto aan en ook autodiscovery (zoals hier gesuggeerd: https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant/) werkt niet.
Het ipadres is zeker goed (ik heb ook homeassistant.local geprobeerd zonder resultaat)
Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
@Boxbal Heb hier de MQTT en NR op een Rp draaien.
Staat je Mqtt topic base aan beide kanten wel het zelfde? Gebruik zelf geen MQTT username/password
In NR gebruik ik het IP: 127.0.0.0 en op de Heishamon het IP van de Rp

[ Voor 5% gewijzigd door djpeterl1 op 10-10-2023 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:16
Boxbal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:54:
Ik ben al vele uren aan het proberen en sta op het punt de boel uit het raam te gooien.
Ik krijg het maar niet aan de praat.
Heishamon is goed verbonden met de panasonic. De verbinding is goed en de waardes kan ik allemaal zien. Version 3.1
Nu wil ik deze naar een mqtt broker (mosquitto) sturen op mijn home assistant, zodat ik eruiteindelijk met nodered iets mee kan.
Ik denk dat ik in Heishamon alles goed heb ingevuld:
[Afbeelding]
en een home assistant user aangemaakt 'mqtt-user' zoals hier beschreven YouTube: Home Assistant MQTT Install and Setup - A Beginner's Guide en de mosquitto geconfigureerd.
De berichten van Heishamon komen niet in mosquitto aan en ook autodiscovery (zoals hier gesuggeerd: https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant/) werkt niet.
Het ipadres is zeker goed (ik heb ook homeassistant.local geprobeerd zonder resultaat)
Wat doe ik fout?
om problemen met MQTT op te lossen kan je 't beste een MQTT tool zoals MQTT Explorer gebruiken. Die laat je ook luisteren naar de MQTT broker dan kan je zien welke berichten er allemaal door de broker worden ontvangen.

Om dus uit te zoeken of een MQTT client contact heeft met de broker kan je je dan eerst volledig concentreren op Heishamon (MQTT client), mosquitto (MQTT broker) dmv MQTT Explorer. Je ben dan niet afhankelijk van ander omgevingen. Als dat eenmaal werkt kan je verder gaan zoeken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 22:17
Zoals @blb4 al aangeeft.
Zet dit op je pc.

http://mqtt-explorer.com/

Maak met dit programma verbinding met de broker vanaf je pc.
Als dat lukt ben je al 1 stap verder.

Dan stap 2.
Na het connecten met je broker via dat programma, dan zou je dus al alle informatie van Heishamon voorbij moeten zien komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM3oIdLAHE46z2gHoQXjrQoSSCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bxW5SkTYLz5g94FUsG0wduJ3.png?f=user_large

Als je ingelogd bent in heishamon, wat staat er dan links boven? Iets als:
Wifi signal: 70%
Memory free: 65%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 78
Uptime: 33 days 2 hours 25 minutes 46 seconds

[ Voor 65% gewijzigd door edterbak op 10-10-2023 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxbal
Bedankt heren! mqtt explorer laat zien dat de berichten wel goed binnenkomen.
Het ligt dus niet aan heishamon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTHM--e-eh3jJuSBkB8qcqvc5lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CIUaVA1QctfWpJqdTfeOMHZj.png?f=user_large
Wat kan het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dan is het nu de vraag of je home assistant wilt gebruiken om te sturen, of de node red flow.
Voor optie 1, HA: Installeer de heishamon custom HACS addon.

Voor optie 2, NR: Installeer node red addon in HA, en importeert de flow van de github pagina

[ Voor 46% gewijzigd door edterbak op 11-10-2023 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
edterbak schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:21:
Dan is het nu de vraag of je home assistant wilt gebruiken om te sturen, of de node red flow.
Voor optie 1, HA: Installeer de heishamon custom HACS addon.

Voor optie 2, NR: Installeer node red addon in HA, en importeert de flow van de github pagina
Ik ben hier voor optie 2. De flows zijn geimporteerd, maar dan....
op github staat: Once imported, you probably need to adjust the settings of the MQTT server.
Click on the hamburger icon and then configuration nodes. Find the MQTT broker part, double click it and change to your settings.
maar er gebeurt niks...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRYII4WlYDT_5WYPsqnSWWpIkx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gS0gAgUPGU599hexQRCngRT4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Boxbal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:58:
[...]

Ik ben hier voor optie 2. De flows zijn geimporteerd, maar dan....
op github staat: Once imported, you probably need to adjust the settings of the MQTT server.
Click on the hamburger icon and then configuration nodes. Find the MQTT broker part, double click it and change to your settings.
maar er gebeurt niks...
[Afbeelding]
juiste IP adres? in je eerste bericht heb je een ander adres

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:05:
[...]

juiste IP adres? in je eerste bericht heb je een ander adres
Goed gezien :)
Dat zal het zijn waarom je niks binnen krijgt.
Via mqtt explorer kijk je naar ...2.12
In mqtt node staat ...2.27

1vd2 is juist.

Heeft je Home Assistant een vast ip adres?
Ik heb van @Boxbal nu 3 verschillende ip adressen in 3 screenshots voorbij zien komen namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 11-10-2023 02:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 02:21:
[...]

1vd2 is juist.

Ik heb van @Boxbal nu 3 verschillende ip adressen in 3 screenshots voorbij zien komen namelijk.
Yup, heishamon zegt 2.29.

Benieuwd hoe dat zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
edterbak schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 02:21:
[...]

1vd2 is juist.

Die 2.12 is niet de mqtt (homeassistant), maar de heishamon. Dus het is ook de bedoeling dat daar 2 verschillende adressen gebruikt worden, of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
2.27 is mqtt, maar door de vermoeidheid moet dat eigenlijk 2.29 zijn. Mijn fout. Ik heb het zovaak ingevuld en op het einde moet het door de vermoeidheid fout gegaan zijn. Desondanks heeft het met 2.29 ook niet gewerkt. Ik denk dat de adressen dynamisch zijn. Kan ik niet gewoon "homeassistant.local" gebruiken? (ik was daarmee begonnen maar geen succes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mosquitto is toch je Mqtt broker?

Zowel heishamon als node red als home assistant verwijzen uiteindelijk naar die mosquitto broker. Dus de instelling moet bij alledrie hetzelfde zijn.

Tenzij je ook een ingebouwde Mqtt broker in HA hebt. Maar daar heb ik geen kennis van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-07 16:31
Je schrijft 196.168.2.27.als server. Het moet een zgn private IP zijn en dat begint vrijwel zeker met 192 ipv 196.
Je kunt homeassistant.local gebruiken, maar IMHO in dit stadium toch even door de zure appel heenbijten en met de IP adressen aan de gang. Dan weet je zeker dat je geen bonjour problemen hebt (=vertaling van IP naar .local).

Ook de combi NR en MQTT in homeassistant is niet altijd even helder in het begin, maar het kan wel degelijk. Het zijn soms maar kleine dingen waardoor het niet werkt. Probeer goed bij te houden wat je wanneer aanpast en probeer niet te veel te veranderen in 1 keer. En het beste maar 1 verandering per keer en weer controleren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@zxcv goed punt. Was me nieteens opgevallen dat er 196 stond.

Ben er zelf voorstander van om zo weinig mogelijk afhankelijkheden te hebben. Dus liever losse Mqtt en node red installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
MikeyMan schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:44:
Mosquitto is toch je Mqtt broker?

Zowel heishamon als node red als home assistant verwijzen uiteindelijk naar die mosquitto broker. Dus de instelling moet bij alledrie hetzelfde zijn.

Tenzij je ook een ingebouwde Mqtt broker in HA hebt. Maar daar heb ik geen kennis van.
Ten eerste bedankt voor al jullie goede en snelle feedback.
Mijn homeassistant (192.168.2.29) en heishamon(192.168.2.12) hebben nu vaste ip adressen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hzy8tcfGOf4i0RSbB9UGDHSjouA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VcJDyMn2B2ZfR4DqR4iInQso.png?f=fotoalbum_large
MQTT explorer laat ik inloggen in de mosquitto add on in homeassistant. Dat lukt direct (gisteren ook) en de data komt van de heishamon dus dat is in het plaatje ook te zien.
Maar in home assistant en node-red add on kan ik de data niet zien. Ik gebruik wel dezelfde ip, user en pw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
Update, het werkt nu! (misschien werkte het eerst ook, maar er is geen duidelijke feedback in node-red dat er een goede verbinding is en geen feedback dat er een fout is). Hartelijk dank allemaal.
Nog meer domme vragen: het dashboard is me gelukt op het scherm te toveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgAnqcuszwlpVwZz3pgQeV5Ns0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gosjU6AAeyejCXSaMVJYeN4b.png?f=fotoalbum_large
(hoe kan ik dit trouwens 'opslaan' of inbedden in homeassistant dashboard zodat ik niet steeds heel veel klicks moet doen om het weer te zien?
Hoe kan ik nu de functies oproepen? Bijvoorbeeld dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJDu97S6HanzIjZzKLWNyzpi8ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOhz16sUOqEWjX5mQFHHMXrq.png?f=fotoalbum_large
Hopelijk kan ik nu bijna aan de slag met het (slim) aansturen van de panasonic. Daar gaat het me uiteindelijk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Boxbal je zult echt moeten kiezen welke kapitein je aan het stuur wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Precies, ik heb ook de MQTT data van Heisamon zichtbaar in meerdere systemen waaronder node -red dashboard en HA maar ik gebruik HA alleen om eens wat uit te lezen. Mijn kapitein is node red dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
MikeyMan schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:47:
@Boxbal je zult echt moeten kiezen welke kapitein je aan het stuur wilt hebben.
Ik snap niet wat je bedoeld met kapiteins? Ik heb zo exact mogelijk de handleidingen op github gevolgd.
blb4 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:51:
Precies, ik heb ook de MQTT data van Heisamon zichtbaar in meerdere systemen waaronder node -red dashboard en HA maar ik gebruik HA alleen om eens wat uit te lezen. Mijn kapitein is node red dashboard
Hoe moet wat ingesteld worden?
Mijn beperkte begrip is: Heishamon praat met mosquitto, Mosquitto geeft dat weer door aan Node-red en vice versa. Daarmee is toch geen kapitein vastgelegd? Hoe kan/moet dit wel vastgeled worden? Uit alle documentatie en het forum hier heb ik begrepen dat het zo moet. Het lijkt erop dat ik een groot deel mis wat voor ervaren gebruikers blijkbaar triviaal is maar ik krijg het nergens gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@Boxbal , nee, aan MQTT hoeft niets veranderd te worden. Node-Red en HA en nog tig andere clients kunnen allemaal naar de MQTT berichten van Heishamon luisteren en de parameters ergens presenteren. Wat @MikeyMan met kapitein bedoeld is welk systeem ga je gebruiken om je WP te besturen. In principe kan 't vanuit alle clients, dus vanuit HA en Node Red in dit geval maar dan wordt 't snel een zootje en gaat de ene wat doen waar de ander dan weer op gaat reageren e.d. Oftewel maak een keuze welk systeem je echt wil gebruiken om de WP te besturen en ga niet met beide door elkaar lopen te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:49
Begrijp ik het goed dat het dus gewoon mogelijk om de Home Asistant integratie te gebruiken voor alleen uitlezen, en alle aansturing te doen met de Node Red flow?

Naar mijn weten past de HA integratie geen parameters aan, tenzij je dat zelf handmatig doet. Klopt dat?
Ik vind het namelijk wel handig dat (voor monitoring) alle sensoren e.d. automatisch worden aangemaakt in Home Assistant, maar de aansturing wil ik juist liever de Node-Red flow voor gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Elmardus op 12-10-2023 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Elmardus schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:05:
Begrijp ik het goed dat het dus gewoon mogelijk om de Home Asistant integratie te gebruiken voor alleen uitlezen, en alle aansturing te doen met de Node Red flow?

Naar mijn weten past de HA integratie geen parameters aan, tenzij je dat zelf handmatig doet. Klopt dat?
Ik vind het namelijk wel handig dat (voor monitoring) alle sensoren e.d. automatisch worden aangemaakt in Home Assistant, maar de aansturing wil ik juist liever de Node-Red flow voor gebruiken.
Ja als je de automations allemaal uit zet kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Boxbal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Ten eerste bedankt voor al jullie goede en snelle feedback.
Mijn homeassistant (192.168.2.29) en heishamon(192.168.2.29) hebben nu vaste ip adressen.
[Afbeelding]
MQTT explorer laat ik inloggen in de mosquitto add on in homeassistant. Dat lukt direct (gisteren ook) en de data komt van de heishamon dus dat is in het plaatje ook te zien.
Maar in home assistant en node-red add on kan ik de data niet zien. Ik gebruik wel dezelfde ip, user en pw.
Ik hoop dat je ze niet beide hetzelfde IP heb gegeven?
HA zal een eigen IP moeten hebben, HM ook een eigen IP.
Je MQTT broker KAN je HA zijn maar dat ligt aan je eigen setup. Maar je HA & HM en eventueel Node-RED zullen alle 3 hetzelfde IP als MQTT broker hebben staan.

Ik ben er zelf een maandje tussen uit geweest en draai nog op 23.05 en zie dat 23.09 online staat als stable.
Wat is in grote lijne veranderd zodat ik kan afwegen om te gaan updaten (voordat het stook seizoen begint ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
The-Source schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Ik hoop dat je ze niet beide hetzelfde IP heb gegeven?
HA zal een eigen IP moeten hebben, HM ook een eigen IP.
Je MQTT broker KAN je HA zijn maar dat ligt aan je eigen setup. Maar je HA & HM en eventueel Node-RED zullen alle 3 hetzelfde IP als MQTT broker hebben staan.
Duidelijk, zo heb ik het ook ingericht. Ik zie dat ik weer een tikfout had gemaakt wat tot verwarring leidt.
Uitlezen met node-red gaat. Het dashboard kan ik zien. Ik wil louter node-red gaan gebruiken om de aansturing te doen. Probleem is dat ik niet weet hoe dat moet. Ik krijg dat scherm 'functie' niet te voorschijn.
Ik heb verder niks verbonden met HA, dus er zou geen verwarring met andere kapiteins moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Boxbal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Probleem is dat ik niet weet hoe dat moet. Ik krijg dat scherm 'functie' niet te voorschijn.
..
Wat zie je, en wat lukt precies niet.
Links bovenin zie je de hamburgers, als je daar op klikt, dan zie je de menutjes waar je door kunt spelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_15F68sTWLEguGGK3wuK4WaMPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KdeNjZ8GBPuKmwZB1xeEDUP1.png?f=user_large
Dit is de default instelling van Node Red als je de flow hebt geimporteerd.
Als je dat anders wilt, dan ga je naar de FLOW modus van node red, dat is de plek waar je op IMPORT kon klikken.
Vervolgens kun je hier wat zaken aanpassen, zoals het thema dark/light en hoe je het menu wilt zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6TTo0jLNfWTpgXbOoZF0jBdxJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TddUCMGydHYaztIlrnKvGT44.png?f=user_large

Kom maar met vragen verder hoor. Niet inhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
Dank je @edterbak! Ik moest inderdaad gewoon linksboven op de drie streepjes klikken....
Ik dacht dat ik overal gezocht had, maar daar niet dus....
Bedankt allemaal voor de goede hulp. Nu kan ik aan de slag met de settings!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@Boxbal
Mijn advies:
Probeer van boven naar beneden te werken op de homepage. En rustig.
Als je alles in 1 klap aan zet en instelt, dan heb je geen idee waar iets verkeerd gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YDhR7XAe4-sbyoTmcLLODaiLxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uV2hGyuAW85goVHhkk7YbVxR.png?f=user_large
Dus begin met de WAR functie.
Heb je die nodig, ja nee, zoja. dan stel je die in in de WAR pagina.

Even een halve / hele dag aankijken of het in orde is.

Dan pas de volgende functie instellen en aan zetten, RTC dus.
Dan Softstart. Zo werk je er doorheen.

De functies op de home-page, die hebben corresponderende detail tabbladen.

Veel plezier :)

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 12-10-2023 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Oi...

Net per ongeluk een CPU resource gremlin gevonden GHehehe.. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9DivpTJwhoRwDZZGbCeFPslQZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2PQAD0EZYfuaGGF3c2dXKz01.png?f=user_large

Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:04:
Oi...

Net per ongeluk een CPU resource gremlin gevonden GHehehe.. :9

[Afbeelding]

Nice.
Toch een hele 1,2 procent aan resources gewonnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Toch een hele 1,2 procent aan resources gewonnen :+
Dit is op mijn nas. 2core Intel(R) Pentium(R) Gold G5400 CPU @ 3.70GHz
Denk procentueel.
Op een pi zal dit wel merkbaar zijn. Verwacht ik dan :)

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 14-10-2023 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan @blb4 @sjampeter @The-Source
Okay, ik heb wat werk gedaan.
In de flow zie je nu een WP input tab.
Bovenaan staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_MNa3dp2_dbIauNKUxaNgnMtyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FREsmlwZazrMfZab91HL6MQX.png?f=fotoalbum_large
Als ik het goed gedaan heb, dan hoeven mensen zelf niet te her-verbinden als ze de originel link-in nodes gebruikte. Dat heb ik denk ik al gedaan door die node te verplaatsen ipv vervangen.

Daar onder staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwTU4Xtay-oKXOVsmx7wyt7FBzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hnudixBN2Y7AnOfFg3bbibcl.png?f=user_large

In het Dashboard zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfD2FzWTd5zoTXsuHgZy_Be21lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYaXAos8nF18eRUV8ZMiEPtO.png?f=fotoalbum_large
Paars: De inputs met vaste doelen.
Groen: Overige iputs, met te bepalen purpose
Geel, 1wire metingen met te bepalen purpose

Wat ik nog niet helemaal helder heb:
De kolom met purpose is nu voor de bovenste input items (RTC/WAR etc.) fixed en bepaald. Daar is dus geen drop-down voor nodig.
Vraag die ik heb. Is er nu uberhaupt nog wel een behoefte om een andere sensoren aan de zelfde 'purpose' toe tevoegen?

Als bij regel 1 bijvoorbeeld de WAR sensor al is ingevuld, dan zijn de kolomen in WIT totaal overbodig toch?

Meningen graag :) Kijken of ik niet iets over het hoofd zie.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 13-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak heel erg netjes!

Denk dat de witte kolommen voor de groene inputs niet zo nuttig is. Voor de 1 wire metingen wellicht wel. Maar das lastig bepalen. Maar die heb ik niet.

Room setpoint niet vergeten he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Wellicht een optie om ergens een offset te geven ( mag ook buiten het dashboard om) Ik merk zelf dat in bij diverse sensoren zelfs van hetzelfde merk soms wel tot een graad verschil zie in de displays van de sensoren zelf Maar allemaal wijken zelf af tov een gekalibreerde vlees thermometer.
Technisch gezien zou ik dit in mijn domotica kunnen doen maar dan moet ik met diverse virtuele devices aan de slag ;)

Op de vraag andere purposes.. bij 2 zone setup wellicht wel en voor de toekomst ontwikkeling zou je 1 van de custom sensoren kunnen gebruiken als backup temperatuur sensor ( lege batterij van primaire) Als primaire tov backup x afwijking / laatste waarde wijziging x tijd geleden dan wordt backup primaire

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@edterbak ziet er volgens mij keurig uit (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:35:
@edterbak heel erg netjes!

Denk dat de witte kolommen voor de groene inputs niet zo nuttig is. Voor de 1 wire metingen wellicht wel. Maar das lastig bepalen. Maar die heb ik niet.

Room setpoint niet vergeten he ;)
Bedoel je dat die 2 regels in het groene kader sowieso weg kunnen?

De Room Setpoint staat er al tussen hoor. Ook in screenshot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu heb ik een biertje of twee drie vier op, dus wellicht zie ik wat over het hoofd ;)

Die extra inputs zijn prima natuurlijk, maar ze moeten wel ergens opgepakt kunnen worden. Desnoods alleen in weergave ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:01:
Wellicht een optie om ergens een offset te geven ( mag ook buiten het dashboard om) Ik merk zelf dat in bij diverse sensoren zelfs van hetzelfde merk soms wel tot een graad verschil zie in de displays van de sensoren zelf Maar allemaal wijken zelf af tov een gekalibreerde vlees thermometer.
Technisch gezien zou ik dit in mijn domotica kunnen doen maar dan moet ik met diverse virtuele devices aan de slag ;)
Het lijkt me dat je een offset regelt in WP Personal tabje. Dit is zo ontzettens specifiek voor jou, dat het me nu in ieder geval niet logisch lijkt dat er voor iedereen iets gebouwd moet worden.
Daarbij komt dat als je een goede offset wilt berekenen en kunnen instellen, dat je toch iets met lineaire verbanden moet doen.

[edit] Sorry, dit klinkt nogal definitief. Dat is het niet. Maar je bent vooralsnog de enige die deze wens uitgesproken heeft.
Op de vraag andere purposes.. bij 2 zone setup wellicht wel en voor de toekomst ontwikkeling zou je 1 van de custom sensoren kunnen gebruiken als backup temperatuur sensor ( lege batterij van primaire) Als primaire tov backup x afwijking / laatste waarde wijziging x tijd geleden dan wordt backup primaire
Ja, dat is iets om mee te nemen. Backup sensor
Ik heb nu wel een detectie dat als de buitentemperatuur langer dan 6 uur niet doorgegeven wordt, dat dan de Panasonic sensor gebruikt wordt.
Het zelfde voor de kamer temperatuur. Als de custom sensor langer dan 2h niet actief is, dan grijpt de logica terug naar de controller sensor.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 13-10-2023 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:19:
Nu heb ik een biertje of twee drie vier op, dus wellicht zie ik wat over het hoofd ;)

Die extra inputs zijn prima natuurlijk, maar ze moeten wel ergens opgepakt kunnen worden. Desnoods alleen in weergave ergens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_MNa3dp2_dbIauNKUxaNgnMtyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FREsmlwZazrMfZab91HL6MQX.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen met de behoefte om de Room Setpoint Link-in temperatuur op die pagina te kunnen zien?
Zijn er meer mensen met de behoefte om de Datum/tijd van de laatste keer Force DHW Link-in op die pagina te kunnen zien?

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 13-10-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]

Zijn er meer mensen met de behoefte om de Room Setpoint Link-in temperatuur op die pagina te kunnen zien?
Zijn er meer mensen met de behoefte om de Datum/tijd van de laatste keer Force DHW Link-in op die pagina te kunnen zien?
Ah check, die screenshot. Tijd voor bed :)

Als je dan toch een x aantal vaste aansturingen hebt voor de flows zou ik ze gelijk behandelen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

voor mij hoeft dat niet maar als anderen dat willen: prima!
Ik zie de relatie niet helemaal, waarom zou je een planning/timming ding op een pagina met sensor inputs zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

voor mij hoeft dat niet maar als anderen dat willen: prima!

[...]

Ik zie de relatie niet helemaal, waarom zou je een planning/timming ding op een pagina met sensor inputs zetten?
Ik snap je reactie. Dat komt omdat ik weet wat voor signaal er daadwerkelijk binnen komt.
Het is een aan of 1 of true.
Als je dat krijgt, zal je nooit een verandering zien van de waarde. Dus dan is het handiger weer te geven wanneer het signaal voor het laatste voorbij is gekomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:48
MikeyMan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:19:

Eens, zou de 1 wire temperaturen graag in de grafieken kunnen zien.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik probeer mijn DHW-runs zo veel mogelijk naar overdag te krijgen, door de doeltemperatuur subtiel aan te passen. Vanaf 6:00 temperatuur op 45 graden, en om 18:00 gaat die naar 42 graden. Op die manier kan ik net de nacht overbruggen (en in de ochtend nog 1x douchen), waarna de warmtepomp overdag weer gaat draaien. So far, so good.

Nu loop ik aan tegen de reset-functie van solar2DHW. Die draait op middernacht, wat een tikkeltje onhandig is, want die staat ingesteld op 45 graden. En ik twijfel wat het meest handig is:
- Solar2DHW uitzetten en volledig sturen op energieprijzen is werkbaar, maar daarmee mis ik mogelijk de momenten waarop ik met zelfopgewekte energie mijn boiler kan verwarmen
- Solar2DHW instellen op 42 graden zorgt ervoor dat nadat deze actief is (geweest), deze terug gaat naar 42 graden. Dat wil ik liever niet: als deze teruggaat, moet de temperatuur overdag naar 45 graden gaan, en in de nacht naar 42 graden.
- Solar2DHW instellen op 45 graden zorgt ervoor dat deze middernacht naar 45 graden gaat. Als dat echt middernacht is, kan ik hem natuurlijk om 0:01 weer naar 42 graden zetten.

Heeft iemand een tip of kennis die mij hierin kan helpen?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BazemanKM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Eens, zou de 1 wire temperaturen graag in de grafieken kunnen zien.
Kun je ze daarvoor niet beter naar domoticz/home assistant/influx doorzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivbLWA501YUf7htB8JyUxz8SY24=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twFz7WniAFGyoGnlKTJa8vBm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_C4G-S0HjOHfO5HZ5r9-Nqr7O4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3SDOws6llRWroJlCAEF7UB9.jpg?f=fotoalbum_small

Iemand een idee waarom de pomp continu blijft draaien, dit had ik in het voorjaar ook maar omdat het stookseizoen toen op hield niet meer mee kunnen testen.
Vind het een beetje zonde van de stroom in continu de pomp actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
MikeyMan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Kun je ze daarvoor niet beter naar domoticz/home assistant/influx doorzetten?
Dat doe ik, maar als we iets willen maken dat voor iedereen werkt en redelijk out of the box, dan zou het mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

The-Source schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:13:
[Afbeelding][Afbeelding]

Iemand een idee waarom de pomp continu blijft draaien, dit had ik in het voorjaar ook maar omdat het stookseizoen toen op hield niet meer mee kunnen testen.
Vind het een beetje zonde van de stroom in continu de pomp actief te houden.
Dat komt omdat de pomp werkt op basis van een stooklijn, oftewel de 'Direct' heating mode. Als je dan de 'heat' modus aanzet, gaat de pomp altijd lopen. Wanneer de temperatuur van het water lager is dan de doeltemperatuur (bepaald door de Node-red logica), gaat ook de WP aan.

Oplossing: de warmtepomp op de DHW-modus zetten in plaats van Heat+DHW. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Krisp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Dat komt omdat de pomp werkt op basis van een stooklijn, oftewel de 'Direct' heating mode. Als je dan de 'heat' modus aanzet, gaat de pomp altijd lopen. Wanneer de temperatuur van het water lager is dan de doeltemperatuur (bepaald door de Node-red logica), gaat ook de WP aan.

Oplossing: de warmtepomp op de DHW-modus zetten in plaats van Heat+DHW. :)
Ik snap je antwoord, maar dan is het dus op dit moment alleen met externe logica op te lossen waarbij als temperatuur behaald is de WP naar DHW only modus te zetten en deze weer op heat+dhw wanneer nodig.
Of er moet logica in de Flow gebouwd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik geloof dat ik de sterilisatierun nog niet helemaal snap:
Ik heb op zaterdag om 12:00u een "Force Sterilization" staan. Bij aanvang was de DHW temperatuur 44 graden en hij heeft alleen 't elektrische element gebruikt ipv eerst de compressor.
Is dit "as designed"?
Moet ik eerst DHW run plannen om de DHW temperatuur alvast naar 53 graden oid op de compressor te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
The-Source schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Ik snap je antwoord, maar dan is het dus op dit moment alleen met externe logica op te lossen waarbij als temperatuur behaald is de WP naar DHW only modus te zetten en deze weer op heat+dhw wanneer nodig.
Of er moet logica in de Flow gebouwd worden ;)
Ik zit hier ook nog wat op te broeden. Ik gebruik OT thermostaat waarmee in op personal page de WP aan/uit schakel als de thermostaat aangeeft dat er geen warmte nodig is. Dan schakelt de WP helemaal uit, ook de waterpomp. Vorig stookseizoen ging dat goed, ik had er het grootste deel van de tijd geen boiler aanhangen, WP stond dus gewoon in OM 0 (Heat Only). Nu heb ik ook DHW dus logische OM is 3 (Heat + DHW). Maar dan werkt 't aan/uitschakelen niet goed want als je dan de WP weer aanschakelt terwijl de boilertemperatuur lager is dan 't setpoint dan gaat er eerste DHW geproduceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Thermostaat moet dus een trigger worden voor schakelen van modes.
En nu noem ik thermostaat maar zou mooi zijn dat dit ook een mqtt topic kan zijn waarbij je wellicht zelf de mode waarde naar toe kan sturen en op basis van change event wat laat aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Wat voor informatie wil je dan gebruiken als trigger?
Temperatuur getal.
Aan uit signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
zat dan zelf te denken aan getal die ik naar mqtt push en deze is dan in de range van de modes (0-8), ik ga zelf dan wel niet de cool functies gebruik maar 1op1 aanhouden lijkt mij het makkelijkst
Maar een eventuele losse input als gewenste temperatuur bereikt ( aan/uit) kan natuurlijk ook.

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 14-10-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik snap je reactie niet.

Je wilt iets doen met een signaal.
Welk signaal?
Wat wil je er mee doen?

Is het een idee om een uitbreiding op de RTC functie te maken, dat niet het water-setpoint geschakeld wordt, maar de operating mode? Zelf defineren welk operating mode in welke temperatuur range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Krisp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:42:
Ik probeer mijn DHW-runs zo veel mogelijk naar overdag te krijgen, door de doeltemperatuur subtiel aan te passen. Vanaf 6:00 temperatuur op 45 graden, en om 18:00 gaat die naar 42 graden. Op die manier kan ik net de nacht overbruggen (en in de ochtend nog 1x douchen), waarna de warmtepomp overdag weer gaat draaien. So far, so good.

Nu loop ik aan tegen de reset-functie van solar2DHW. Die draait op middernacht, wat een tikkeltje onhandig is, want die staat ingesteld op 45 graden. En ik twijfel wat het meest handig is:
- Solar2DHW uitzetten en volledig sturen op energieprijzen is werkbaar, maar daarmee mis ik mogelijk de momenten waarop ik met zelfopgewekte energie mijn boiler kan verwarmen
- Solar2DHW instellen op 42 graden zorgt ervoor dat nadat deze actief is (geweest), deze terug gaat naar 42 graden. Dat wil ik liever niet: als deze teruggaat, moet de temperatuur overdag naar 45 graden gaan, en in de nacht naar 42 graden.
- Solar2DHW instellen op 45 graden zorgt ervoor dat deze middernacht naar 45 graden gaat. Als dat echt middernacht is, kan ik hem natuurlijk om 0:01 weer naar 42 graden zetten.

Heeft iemand een tip of kennis die mij hierin kan helpen?
Dat is denk ik vrij eenvoudig op te lossen voor je.... lijkt me. Het is wel custom voor jouw usecase dan.

Dit ding disablen in de WP solar tab.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-fKeUN4JvOm8Z63fiKyZIPt3so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4saNiaCyPHzDN0FLbTb3hmiD.png?f=fotoalbum_large

In je eigen logica voor de aanpassing van setpoint dit toevoegen:
code:
1
if (global.get('F_SOLAR.function_active_state',"file") == 1) { return null ;}

Dit zorgt er voor dat alleen wanneer de solar2DHW functie actief is, dat er niks meer wordt gedaan. Zo dus geen setpoint verandering.

Het default gedrag dat ik gebouwd heb:
F_SOLAR.function_active_state = 0 >>> Solar run nog niet getriggerd
F_SOLAR.function_active_state = 1 >>> Solar run getriggerd en is actief
F_SOLAR.function_active_state = 2 >>> Solar run is klaar

Iedere nacht om 00h00 gaat deze naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:36:
[...]

Ah check, die screenshot. Tijd voor bed :)

Als je dan toch een x aantal vaste aansturingen hebt voor de flows zou ik ze gelijk behandelen.
Wat bedoel je met behandelen?
In beeld in het dashboard?
Of alleen te regelen via flow-scherm.?

Volgens mij (uit mijn geheugen) heb ik ooit 2 extra link-in nodes gemaakt voor jullie.
1 - RoomTemperatur Setpoint
2 - trigger om DHW Run starten.

Naast uiteraard wat ik hier in eerdere post al in screenshots heb staan.
Buiten temp
Woonkamer temp
Woonkamer humidity
P1 productie/consumptie

Vergeet ik er?

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 14-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:53:
Ik snap je reactie niet.

Je wilt iets doen met een signaal.
Welk signaal?
Wat wil je er mee doen?

Is het een idee om een uitbreiding op de RTC functie te maken, dat niet het water-setpoint geschakeld wordt, maar de operating mode? Zelf defineren welk operating mode in welke temperatuur range.
Wat nu lijkt te ontbreken is iets simpels als thermostaat temperatuur is bereik. En dat de WP dan in een modus gaat dat de waterpomp uit gaat. De reden is bekend.
Maar als we nu een mode kunnen aanbieden waarbij ieder voorzich kan bepalen wanneer hij die aanbied en welke dat is. Dan kan een ieder zelf zijn thermostaat oplossing kiezen en bijvoorbeeld door het sturen van DHW only mode de waterpomp "uitzetten"
Dit speelt grotendeels in het voor een naseizoen wanneer zonkracht nog voldoende aanwezig is maar de nachten toch al behoorlijk koel zijn.
Het signaal is dan simpel een mqtt bericht dit via een link-in aangeboden kan worden, getal van 0tm8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
@edterbak Ik wil graag een enthousiast gebruiker van deze Node-Red flow worden maar er zijn een aantal
dingen die ik niet begrijp:
  1. Waarom zie ik de 1wire-sensoren die aan de Heishamon hangen niet terug in system sensors?
  2. Je adviseert beginners om RTC, Softstart en Night Reduction uit te zetten en te beginnen met WAR maar in mijn log staat nu: Function WAR: RoomThermostat found or using Compensation curve. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled. Ik las ergens iets over Direct mode. Moet ik m via de remote control op deze modus zetten?
  3. Er wordt gesproken over Night reduction maar waar staat de definitie van Night en Day? Is dat aanpasbaar?
  4. Is het mogelijk om een instructiefilmpje op Youtube te zetten? Of een teamssessie houden en de recording ervan op Youtube te zetten?
  5. Ik ben kleurenbllind dus een verwijzing als "1 - connect your p1 power meter (production) to
    the grey node" kan ik niet interpreteren zonder de hulp van gezinsleden. Maar ik zie dat ze ook een naam hebben.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Aziona, de WAR functie binnen Node Red Dashboard werkt ‘t beste met de WP in direct mode. Dat moet je instellen op de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
blb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:22:
@Aziona, de WAR functie binnen Node Red Dashboard werkt ‘t beste met de WP in direct mode. Dat moet je instellen op de controller.
Merci, maar "werkt het beste met" of "werkt alleen maar" in Direct mode? De log lijkt te impliceren dat de WAR-functie in Node-Red disabled is als de WP niet in Direct mode staat. Als de rest van de functies in NR dan ook disabled zijn (behalve WAR (om mee te beginnen, op advies van tc) dan doet Node-Red toch feitelijk niets als de WP niet in Direct Mode staat?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54
Aziona schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Merci, maar "werkt het beste met" of "werkt alleen maar" in Direct mode? De log lijkt te impliceren dat de WAR-functie in Node-Red disabled is als de WP niet in Direct mode staat. Als de rest van de functies in NR dan ook disabled zijn (behalve WAR (om mee te beginnen, op advies van tc) dan doet Node-Red toch feitelijk niets als de WP niet in Direct Mode staat?
De Node-RED WAR werkt op dit moment alleen maar in Direct-mode. De rest van de functies werkt wel gewoon, ook als je WP zelf op Compensation-Curve staat en dus de WAR functie zelf doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@Natrixz @Aziona @blb4

De Panasonic zijn eigen WAR functie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGWulm5cbCyFKdpoJSQCjJCfOOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COqc58JLAwDRzsnnTikfjozQ.png?f=fotoalbum_large

Naam van deze 'war'-functie: Compensation Curve.
Kies je dus de operating mode "Compensation Curve" in de controller, dan heeft de WAR functie van Node Red (wat exact het zelfde doet) geen zin.
De Panasonic kent alleen maar zijn eigen sensor om de buitentemperatuur te bepalen.

Waarom dan deze functie maken in Node Red?
Als de warmtepomp in de zon staat soms, dan is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0qtaNi04R3SbP-ezV5jVMyoUqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7LMoYxJPIVTDgm9cTZCA5sjB.png?f=user_large

In het plaatje is (1) de standaard panasonic buitentemperatuur meting.
In het plaatje is (2) de mijn custom buitentemperatuur sensor. (source = OpenWeatherMap)

Zichtbaar is dat er soms een groot verschil is tussen lijntje (1) en (2). Dat is het resultaat van de zon.

Waarom is dit een probleem?
De temperatuursensor ziet dus soms 10 graden meer dan de werkelijkheid. In het plaatje (zojuist gemaakt, van vandaag) zie je dat er zelfs op bepaalde momenten meer dan 14 graden verschil is.
Het gevolg hiervan is dat de pomp stopt met warmte geven.
Hierdoor is de warmtepomp niet stabiel in zijn regeling. Met wisselvallig weer als vandaag gaat dat ding constant aan en uit.
Hierdoor kan ook het comfort in huis dalen. Want de warmtepomp denkt gewoon dat het lekker warm is buiten.

Kanttekening:
Niet iedereen heeft de pomp in de zon staan, en dus niet bij iedereen is dit een probleem.

Voor de helderheid:
Er gaat geen moment komen dat de flow goed gaat werken met Compensation curve + WAR functie. Deze twee zijn niet verenigbaar.

Maar.. Er zijn nog genoeg functies over waar je wel gebruik van kunt maken in deze flow.
RTC, COOL, SoftStart, Solar2DHW. Die werken allemaal gewoon wel.

Ter informatie: Wat er nog op mijn ToDo lijstje staat is het robust maken van de flow icm:
- Compensation curve
- Externe Thermostaat

Dit staat hoog op mijn lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
Edit: Deleted

[ Voor 97% gewijzigd door Natrixz op 15-10-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ja, sorry. Nu ik de tweede keer je bericht lees, zie ik dat je dit bedoelt. Ik heb alleen wat meer woorden nodig. :)

[edit]
Je hoeft je bericht niet te wissen hoor.... :)

[ Voor 20% gewijzigd door edterbak op 15-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Wat @edterbak schrijft over nadeel van de temperatuursensor van de panasonic zelf is iets wat ook zonder node-red wel te verbeteren valt door een externe (panasonic) temperatuursensor te nemen en die te plaatsen op een plek waar de zon niet schijnt. Wel buiten :).

Verder maakt 't gebruik van WAR binnen node red 't wel flexibeler, er is alle vrijheid om met de andere functies zoals RTC, softstart en nachtverlaging de gewenste Ta te zetten, als je WAR in de WP doet kan je volgens mij maar beperkt shiften )+/- 5 graden toch?).

[ Voor 33% gewijzigd door blb4 op 15-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:59:
en die te plaatsen op een plek waar de zon niet schijnt....
Liefst niet op een plek van 36/37 graden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
edterbak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:58:
Ja, sorry. Nu ik de tweede keer je bericht lees, zie ik dat je dit bedoelt. Ik heb alleen wat meer woorden nodig. :)

[edit]
Je hoeft je bericht niet te wissen hoor.... :)
Ik vond het niet zoveel toevoegen aan de discussie :9
Zal het de volgende keer laten staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natrixz
blb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:59:
Wat @edterbak schrijft over nadeel van de temperatuursensor van de panasonic zelf is iets wat ook zonder node-red wel te verbeteren valt door een externe (panasonic) temperatuursensor te nemen en die te plaatsen op een plek waar de zon niet schijnt. Wel buiten :).

Verder maakt 't gebruik van WAR binnen node red 't wel flexibeler, er is alle vrijheid om met de andere functies zoals RTC, softstart en nachtverlaging de gewenste Ta te zetten, als je WAR in de WP doet kan je volgens mij maar beperkt shiften )+/- 5 graden toch?).
Plus dat je, als je dat wilt met Node-Red nog een 3e punt kunt zetten, waarbij de pana dat maar met 2 punten doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:46:
@edterbak Ik wil graag een enthousiast gebruiker van deze Node-Red flow worden maar er zijn een aantal
dingen die ik niet begrijp:
  1. Waarom zie ik de 1wire-sensoren die aan de Heishamon hangen niet terug in system sensors?
  2. Je adviseert beginners om RTC, Softstart en Night Reduction uit te zetten en te beginnen met WAR maar in mijn log staat nu: Function WAR: RoomThermostat found or using Compensation curve. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled. Ik las ergens iets over Direct mode. Moet ik m via de remote control op deze modus zetten?
  3. Er wordt gesproken over Night reduction maar waar staat de definitie van Night en Day? Is dat aanpasbaar?
  4. Is het mogelijk om een instructiefilmpje op Youtube te zetten? Of een teamssessie houden en de recording ervan op Youtube te zetten?
  5. Ik ben kleurenbllind dus een verwijzing als "1 - connect your p1 power meter (production) to
    the grey node" kan ik niet interpreteren zonder de hulp van gezinsleden. Maar ik zie dat ze ook een naam hebben.
1: Moeilijk in te schatten zonder meer informatie.
Zie je de waarden wel in heishamon zelf?
Als je in [SYSTEM] > [SENSORS] kijkt, onder 1wire, Zie je daar in de drop-down helemaal niks verschijnen?
Het kan even duren voordat de dropdown wat laat zien. Zodra de 1e keer hier wat op ontvangen wordt, dan moet het zichtbaar zijn. Maar dit is dus afhankelijk van de data frequentie.
Ik wil graag het mqtt topic weten waaronder de 1wire sensoren bij je binnen komen. Gaat dit lukken om deze informatie te geven of moet ik hiervoor wat uitlegen?

2 - Meer uitleg in de post hier boven over de WAR functie.
Als de WAR functie geen optie is, dan natuurlijk door naar de volgende.

3 - Heb je behoefte aan een 'nachtreductie'? Kun je me uitlegen wat je precies wil, dan leg ik het in 1x goed uit als dat mogelijk is.

4 - Filmpje is mogelijk, maar daar heb ik eerst een knap hoofd voor nodig. En die tijd ligt al ver achter mij ben ik bang... Ghehehe.. Maar, als de boel stabiel(er) is, dan zal ik hier tijd aan besteden. Dit speelde al in mijn hoofd.

5 - Kleuren blindheid. Ik heb hier al eerder een keer iemand over gehoord. Hier kan ik bij instructie meer rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 15-10-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak
  1. Onder sensors zie ik niets verschijnen. Ik zie de waarden in de Heishamon wel. Ik zie ze ook in MQTT-explorer (zie onder).
    panasonic_heat_pump -> -> main -> 1wire
    28ff641f47e1be33 = 25.31
    28ff641f47c572a0 = 28.25
    28a10c49f65c3c5c = 9.00
    2807eb49f6363c84 = 9.75
  2. Heb inmiddel Heat -> Direct mode geactiveerd
  3. Als ik de CV om 21:30 uit had gezet (kamertemp. 22c) dan was het 's ochtends nog 19-20 graden in de kamer. Ik wil eigenlijk voorkomen dat de WP meer draait dan strikt noodzakelijk. Ik kan mij voorstellen dat Night Reduction daarbij kan helpen. Ik probeer te begrijpen wat Night Reduction in houdt. Ik dacht dat het het WP-equivalent was van de CV op 15 zetten.
  4. Dank
  5. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:19:
@edterbak
  1. Onder sensors zie ik niets verschijnen. Ik zie de waarden in de Heishamon wel. Ik zie ze ook in MQTT-explorer (zie onder).
    panasonic_heat_pump -> -> main -> 1wire
    28ff641f47e1be33 = 25.31
    28ff641f47c572a0 = 28.25
    28a10c49f65c3c5c = 9.00
    2807eb49f6363c84 = 9.75
  2. Heb inmiddel Heat -> Direct mode geactiveerd
  3. Als ik de CV om 21:30 uit had gezet (kamertemp. 22c) dan was het 's ochtends nog 19-20 graden in de kamer. Ik wil eigenlijk voorkomen de dat de WP meer draait dan strikt noodzakelijk. Ik kan mij voorstellen dat Night Reduction daarbij kan helpen. Ik probeer te begrijpen wat Night Reduction in houdt. Ik dacht dat het het WP-equivalent was van de CV op 15 zetten.
3:
Als ik jou was zou ik dit regelen in de Scheduler.
Je hebt hier 2 regels voor nodig.
regel 1: Geef de tijd aan wanneer je het setpoint wil verlagen.
regel 2: Geef de tijd aan wanneer je het setpoint weer wilt verhogen.

In de dropdown: je hebt keuze uit 2.
Als je RTC-functie gebruikt, kun je het setpoint bij (1) invullen.
Als je geen RTC functie gebruikt, dan gebruik je optie (2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn08PRPbNa1o2sxh_8IGaQFp0FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xIJe048in7NQsj8iUeSyg1uS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Het topic voor 1Wire dat ik doorgekregen heb is dit:
code:
1
panasonic_heat_pump/1wire/#

Is dit niet juist?
@BazemanKM Volgens mij gaf je ook al aan dat er niks binnen kwam. Maar ik 'dacht' dat dit opgelost was uit de reacties. Klopt dit? Of blijven ze ook nog leeg bij jou? de onewire sensors

[ Voor 42% gewijzigd door edterbak op 15-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak Night reduction: Bedankt voor de uitleg. Ik ga ermee aan de gang.

T.a.v 1wire: topic klopt, ik begrijp dus niet waarom ik ze in de dropdown niet zie. Ik ga proberen of ik er achter kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aziona
Kun je in MQTT Explorer een regel met getal selecteren van de 1wire sensor, en dan rechts in de hoek op 'copy' drukken? Ik wil graag dit zien.

never mind.. je hebt al de vraag beantwoord :)

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 15-10-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:38:
@edterbak Night reduction: Bedankt voor de uitleg. Ik ga ermee aan de gang.

T.a.v 1wire: topic klopt, ik begrijp dus niet waarom ik ze in de dropdown niet zie. Ik ga proberen of ik er achter kan komen.
Ah,

Kun je eens op het prullebakje rechts klikken achter een 1wire sensor.
Daarna even wachten of er wel waarden binnen komen in de dropdown.
als dat het is, dan heb ik een bug te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:28:
@Aziona
Het topic voor 1Wire dat ik doorgekregen heb is dit:
code:
1
panasonic_heat_pump/1wire/#

Is dit niet juist?
@BazemanKM Volgens mij gaf je ook al aan dat er niks binnen kwam. Maar ik 'dacht' dat dit opgelost was uit de reacties. Klopt dit? Of blijven ze ook nog leeg bij jou? de onewire sensors
Op welke versie zit je @Aziona ?

Pas bij 23.10 beta6 komen de 1-wires binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
@edterbak Hoe kan ik ervoor zorgen dat de scheduler netjes uitgelijnd is zoals bij jou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1cPGbmTpKGKbLP_0VQw28IJe80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqlw2ibK79bs6ip7vne12fHQ.jpg?f=fotoalbum_large

topic: panasonic_heat_pump/1wire/2807eb49f6363c84
Die prullenbak deed t 'm :) Dank je wel!

@BazemanKM 23.10 beta6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Mijn god...
Heb je je raspberry te hard geschud???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
edterbak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:53:
Mijn god... Heb je je raspberry te hard geschud???
:) Ik ben er niet aan geweest dus ik geloof niet dat ik dat veroorzaakt heb. Ben ik de enige? Volgens mij had ik het bij de 23.9 versie ook al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
8)
Ik ga kijken in een verse nodered instance of ik direct na import het zelfde zie.

Ik ga ook een nieuwe beta uploaden. vanavond laat denk ik

[edit]
Deze beta7 zal wel een braking change zijn met beta6.
Je zult dus opnieuw de WP input tab in moeten om de verbindingen te leggen.

[ Voor 33% gewijzigd door edterbak op 15-10-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Beta 7 staat online:
Let op:
Check of alle link-in nodes verbonden zijn aan de juiste sensoren !!!

code:
1
2
3
4
5
6
Reworked the [SYSTEM] >> [SENSORS] tab again. 

!!! >> You need to re-configure the WP Input tab again. << !!!
!!! >> Check if existing connections to the Link-In nodes is still correct.  << !!!

Improved on CPU utilization.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:02:
[...]
:) Ik ben er niet aan geweest dus ik geloof niet dat ik dat veroorzaakt heb. Ben ik de enige? Volgens mij had ik het bij de 23.9 versie ook al.
Ik heb een schone node red gepakt en de import op los gelaten.
Ik zie de scheduler tab gewoon zoals het hoort.

Kun je op Github de procedure voor het uitvoeren van een update nauwkeurig volgen en de laatste versie er op zetten? Ik hoop dat je dan het juiste ziet daarna.

Zo niet; Kun je in node red deze instellingen nakijken of ze gelijk zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ2QvPOctP8ZMJt4m6gmBF8r0q4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YoyJ9cu9e2wIUW8NUjyVagUE.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier is het inmiddels ook koud genoeg om de verwarming weer aan te moeten zetten. Jammer, maar ook wel weer leuk natuurlijk. De werking van SoftStart is heel anders dan vorig stookseizoen, ik heb zo goed mogelijk bij gelezen.

Ik maak gebruik van nachtverlaging, dus 's ochtends is die -5 gedurende 5 kwartier niet handig, maar dat is simpel (deels) op te lossen door RTC Boost wat hoger te zetten.

QuietMode staat standaard uit, dus die laat ik maar zo. Ik heb wel het idee dat die 1C/15min dat SS terugregelt wat langzaam is voor mijn situatie. Ik heb geen vloerverwarming en dus sowieso kortere runs met wat warmer water. Nah ja, ik ga het zien en laat het weten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:52:
Beta 7 staat online:
Let op:
Check of alle link-in nodes verbonden zijn aan de juiste sensoren !!!

code:
1
2
3
4
5
6
Reworked the [SYSTEM] >> [SENSORS] tab again. 

!!! >> You need to re-configure the WP Input tab again. << !!!
!!! >> Check if existing connections to the Link-In nodes is still correct.  << !!!

Improved on CPU utilization.
Prachtig werk verzet Edterbak! _/-\o_ Zojuist deze versie geïmporteerd en ziet er weer netjes uit.
Ik moest inderdaad de input sensoren woonkamer-temp, buiten-temp en P1 production en consumption verbinden.

Ik zie wel een bugje bij de SoftStart, maar ben er nog niet achter of dat de werking beïnvloed.
Als ik de tijd op 30 minuten instel dan zie ik 1800 minuten, en als ik daar de runtime van af haal zou ik zeggen dat hij inderdaad i.p.v. 1800 seconden dus 1800 minuten pakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Actual runtime: 21 minutes, last runtime: 21 minutes
SoftStart TimeElapsed: 21 minutes (SoftStart is active, time remaining: 1779 minutes)
F_SS_upperlimit_correction: 3°C (Max. setpoint increase)
F_SS_total_duration: 1800 minutes (Max. time the SoftStart will be active)
Function - SoftStart is enabled (Operation in Stage 2 - waiting for pump to relax)
---------------------------------------------------------------------------------------------------

(mogelijk is alleen het debug-log niet aangepast, maar heb een vermoeden dat ergens het omrekenen niet helemaal klopt) Edit: SYSTEM HEALTH log heet dat nu...

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

Ik kijk er waarschijnlijk gigantisch overheen maar zie in de logica niet welke parameter verantwoordelijk is voor het starten van een verwarmingscyclus. Is dat 'Heat delta' in de settings tab?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Prachtig werk verzet Edterbak! _/-\o_ Zojuist deze versie geïmporteerd en ziet er weer netjes uit.
Ik moest inderdaad de input sensoren woonkamer-temp, buiten-temp en P1 production en consumption verbinden.

Ik zie wel een bugje bij de SoftStart, maar ben er nog niet achter of dat de werking beïnvloed.
Als ik de tijd op 30 minuten instel dan zie ik 1800 minuten, en als ik daar de runtime van af haal zou ik zeggen dat hij inderdaad i.p.v. 1800 seconden dus 1800 minuten pakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Actual runtime: 21 minutes, last runtime: 21 minutes
SoftStart TimeElapsed: 21 minutes (SoftStart is active, time remaining: 1779 minutes)
F_SS_upperlimit_correction: 3°C (Max. setpoint increase)
F_SS_total_duration: 1800 minutes (Max. time the SoftStart will be active)
Function - SoftStart is enabled (Operation in Stage 2 - waiting for pump to relax)

(mogelijk is alleen het debug-log niet aangepast, maar heb een vermoeden dat ergens het omrekenen niet helemaal klopt) Edit: SYSTEM HEALTH log heet dat nu...
HeeeeeeeeEEEEEYyyyyyy Maarten :) :)

Bedankt voor het testen.
Ik hoop niet dat de delay echt verkeerd is.. hahah. zou apart zijn. Het is al een tijdje geleden dat ik dit getest heb.. Ik sluit niks uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
t21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:13:
Ik kijk er waarschijnlijk gigantisch overheen maar zie in de logica niet welke parameter verantwoordelijk is voor het starten van een verwarmingscyclus. Is dat 'Heat delta' in de settings tab?
Nee, Heat Delta is het temperatuur verschil tussen water in en water uit tijdens de heat run.
Hoe groter dit getal, hoe meer power de pomp er in mag stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWMfngrdCKYHlw4Q_UNFU39aa1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6j6uTi7F4nw3OXCAnBsYF9h.png?f=fotoalbum_large

De logica hiervoor is eigenlijk fixed.
Dat staat ergens in de flow, ik weet het niet uit mijn hoofd. Ik zal het opzoeken en posten als niemand het antwoord hier al geeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@t21 Ik weet de exacte temperaturen niet uit mijn hoofd, maar de logica was iets van:
Als water temperatuur <3C onder setpoint, dan compressor aan
Als water temperatuur >2C boven setpoint is voor langer dan 2 minuten, dan compressor uit.

dus die temperaturen weet ik niet zeker, zal ik terug geven / bevestigen vanavond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Main Outlet 4 graden lager dan setpoint = compressor aan
Main Outlet TOP6 3 minuten 2 graden hoger dan setpoint = compressor uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

Aikon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:47:
Main Outlet 4 graden lager dan setpoint = compressor aan
Main Outlet TOP6 3 minuten 2 graden hoger dan setpoint = compressor uit
Super dank voor de info.

@edterbak Is het iets om deze info ergens op te nemen in het dashboard (tooltip of zo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als er wellicht naar tooltip wordt gekeken.
Op home tabblad, heb je een water temp instelling . Dit lijkt een offset waarde te zijn? of is die ergens anders voor. Ik zie nu dat deze op -5c staat terwijl WAR 26 vraagt.
Outlet setpoint staat op 26 en actual is nu 23.25 met inlet van 22.75 (compressor is uit)
Dus wat doet deze instelling met het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:49:
Als er wellicht naar tooltip wordt gekeken.
Op home tabblad, heb je een water temp instelling . Dit lijkt een offset waarde te zijn? of is die ergens anders voor. Ik zie nu dat deze op -5c staat terwijl WAR 26 vraagt.
Outlet setpoint staat op 26 en actual is nu 23.25 met inlet van 22.75 (compressor is uit)
Dus wat doet deze instelling met het geheel?
Dat is de basis/default setpoint water indien RTC en WAR beide uitstaan.
Dus hier kun je een vast SP instellen.
Als een van de functies aan staan wordt die gewoon genegeerd.

-5 is dan wel vreemd, staat hier op 30 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten69 op 16-10-2023 15:54 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Maarten69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is de basis/default setpoint water indien RTC en WAR beide uitstaan.
Dus hier kun je een vast SP instellen.
Als een van de functies aan staan wordt die gewoon genegeerd.

-5 is dan wel vreemd, staat hier op 30 graden.
1x op ^klikken werd er gelijk 20c van gemaakt, zie overigens dan ook gelijk een tooltip bij het aanklikken van ^verschijnen, al is dat wel erg kort om goed te lezen ;) (maar dat kan aan mobiele weergave liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dan heb je die waarde nog nooit eerder gezet vermoed ik. Oftewel: een default waarde toevoegen in Node-RED?

Overigens viel het mij ook (weer) op, niemand gebruikt deze flow toch met alle functies uit lijkt me? Goed dat de instelling er in zit, maar heeft niet zoveel te zoeken op de Home pagina denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

1x op ^klikken werd er gelijk 20c van gemaakt, zie overigens dan ook gelijk een tooltip bij het aanklikken van ^verschijnen, al is dat wel erg kort om goed te lezen ;) (maar dat kan aan mobiele weergave liggen)
*O* I am trying to do it right :)

Bedoel je echt "kort" of klein?
De duur kan ik niet beinvloeden. De grootte wel.
Met de muis zie je wel vrij lang de tooltip. Zelfs lang genoeg voor mij Ghehee.

@Aikon Ik meen me te herinneren dat ik dit ook by default heb gedaan.
Maar ik vermoed dat door de laatste paar verbeteringen (welke op zich goed en terecht zijn) dat het dashboard niet geupdate wordt op de voorgrond. Ik vermoed dat op de achtergrond wel de juiste getallen worden gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door edterbak op 16-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bedoel echt kort. Dus binnen 2s is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08 20:12
Voor wie er in geïnteresseerd is. Ik heb nu 2 dashboards draaien. Ik heb op twee IP-adressen een Homeassistant installatie gedaan met daarin NodeRed. Beide Heishamons gebruiken een eigen topic. Dat gaat prima. Alleen bij de configuratie node MQTT (x.x.x.x) moet je nog wel even twee verschillende ID opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fliLyDdBpZMMCf7KdtsuF3NO4VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWRH38mMbMNVKjGeBNDWzikB.jpg?f=fotoalbum_large

De WAR functie staat aangeschakeld. Maar er zijn geen (her-)berekeningen. Geen gecorrigeerde temperatuur en ook in de grafiek is de SP WAR een rechte lijn. Wat zou hier fout kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Noorman staat je wp nu aan? Geloof dat het anders niet berekend wordt. Waarom draai je 2 flows, heb je 2 warmtepompen?

---

Ik heb staan bij system health:
RTC will switch heatpump on at 19.5°C (now 18.4°C) (power is off)
M'n setpoint is 19, en de Trigger action above dT is 0.5 °C

Dan zou je zeggen, dat moet -0.5 zijn dan, maar tegelijkertijd zie ik ook:
16/10 14:33:22 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 19.6°C)
Revert action below dT heb ik op -0.2 °C heb staan.
Dus hij gebruikt die 0.5 zowel voor uit als het aanzetten van de wp :?

Denk dat daar een verbindingslijntje verkeerd loopt in de flow ergens...

De log weet dat er wat fout zit :) Geen idee waarom die dat opeens aangeeft, want wp staat al uren uit en de melding ervoor was van 17:00.
16/10 19:44:21 - Function RTC: ERROR: Current OFF temperature is lower than the ON temperature. You must correct this !!
Maar die 0.5 kan ik niet eens lager zetten dan 0, dus dat schiet niet op. Snap het niet, dit zal toch niet kapot zijn, neem aan dat meerdere het hier gebruiken? Nah ja, ik kijk morgen wel verder.

[ Voor 24% gewijzigd door Aikon op 16-10-2023 20:02 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste